Visa fullständig version : Vi som spelar tv-spel eller tänker börja göra det.
Vad tänkte du på specifikt? Jag kommer ihåg att jag fastnade i någon bugg där ingen av factionerna ville ha mig och fick således ta fram bollträet och göra rent hus hos allihopa för att kunna klara det, vilket tydligen skulle bero på någon scriptbugg.
Det hängde sig konstant och var på gränsen till ospelbart för min del. Löste väl sig delvis med lite patchar, men då det kom var det hemskt.
Hade som Nordenator extremt stora problem. Blev liiiiite bättre med batchar, men är helt klart ett av de mest buggiga spelen jag spelat.
Någon sa att Fallout 3 var buggigt, och det var kassaskåpssäkert i jämförelse, i alla fall för mig.
Vissa delar av världen i NV undvek jag helt och hållet för att det alltid crashade där.
Nikodemus
2013-11-04, 09:23
Har du testat expansionerna? De gav lite mer liv i spelet när jag körde om det för ett par år sedan. Sen finns ju New Vegas med, kom tyvärr aldrig genom det.
Oooh. Fallout 3 Game Of The Year-edition (med alla tillägg) är så bra.
Jo plockade upp game of the year edition på fallout 3 och new vegas ultimate editione eller vad det hette, så jag torde fått med alla expansioner / dlc's.
Har inte gett mig in i the pitt ännu, tänkte levla mig lite starkare först :P
funkar rätt bra på PC även om man blivit varnad för att det inte ska funka bra på windows 7. det fanns en guide på steamforumet om hur man undviker krasharna. har bara hängt sig en gång.
new vegas har jag inte tagit mig igenom tidigare så det känns kul. saknade lite "open world" känsla i det, kändes som att det fanns en viss stig man skulle följa : ) men det blir kanske bättre när man kommer igång.
Nordenator
2013-11-04, 09:39
Att levla sig starkare i Bethesda-spel fungerar ju rent generellt sådär med tanke på level scaling. Starkast är man då vägrar levla och bara springer igenom världen och läser böcker och plockar bobble heads. Sen fixar man ett unique vapen på det.
I Skyrim levlade jag bara smithing, enchanting, two-handed och heavy armor och undvek att göra allt annat. Då var spelet hur lätt som helst. Det var som en reaktion till att spelet blev ospelbart för min första karaktär då jag på låg level som magiker ökade alla crafting skills till typ max och därefter inte kunde spela spelet.
Nikodemus
2013-11-04, 09:42
Att levla sig starkare i Bethesda-spel fungerar ju rent generellt sådär med tanke på level scaling. Starkast är man då vägrar levla och bara springer igenom världen och läser böcker och plockar bobble heads. Sen fixar man ett unique vapen på det.
I Skyrim levlade jag bara smithing, enchanting, two-handed och heavy armor och undvek att göra allt annat. Då var spelet hur lätt som helst. Det var som en reaktion till att spelet blev ospelbart för min första karaktär då jag på låg level som magiker ökade alla crafting skills till typ max och därefter inte kunde spela spelet.
altså i skyrim tycker jag det är rätt jobbigt. i fallout märker jag inte av level-scalingen så mycket. och man blir ganska OP mot slutet hur som helst, när man maxat upp sin weapon skill och hittat bra vapen, lagt lite smarta perks osv.. fallout kändes lixom, håll dig nära megatown i början och mys runt lite tills man har nog med stimpacks och ammo, sen beger man sig ut och äventyrar lite fritt, sen när man käner sig stursk drar man in i dc ruins :P
värsta level scalingen som finns i universum är final fantasy 8 (och sen oblvivion, det va fan värre där än skyrim x 1000)
Nordenator
2013-11-04, 10:07
I Fallout kommer helt plötsligt death claws springande om man råkat få för hög level. Ganska jobbigt i kontrast till vad man annars möter.
Nikodemus
2013-11-04, 10:14
haha vilken level börjar de komma? de flesta spawsen är ju "fasta" altså, i denna grotta är det raiders, i denna är det deathclaws. det är väl mest ute på kartan som random spawnsen kommer. Giant radscorpions e dryga, kostar mycket ammo :P
är på level 14 nu och har stött på en deathclaw bara, men det är en såndär fast spawn som bor utanför en husvagn i syväst, där man får deathclaw-handske-receptet =D
fan nu blev jag sugen på att spela igen... jävla jobb
Blev sjukt taggad på att spela mer Fallout nu. Varför kan de inte släppas lite oftare...
Förresten spelade jag genom Heavy Rain i helgen. Eller rättare sagt, min flickvän spelade och jag såg på. Kul spel! Led av "spar-buggar" som många andra, så vi fick spela om vissa kapitel 3-4 gånger vilket var minst sagt lite irriterande. Storyn var helt OK.
ryggontXXL
2013-11-04, 10:40
haha vilken level börjar de komma? de flesta spawsen är ju "fasta" altså, i denna grotta är det raiders, i denna är det deathclaws. det är väl mest ute på kartan som random spawnsen kommer. Giant radscorpions e dryga, kostar mycket ammo :P
är på level 14 nu och har stött på en deathclaw bara, men det är en såndär fast spawn som bor utanför en husvagn i syväst, där man får deathclaw-handske-receptet =D
fan nu blev jag sugen på att spela igen... jävla jobb
Är du 20+ så dyker de upp ganska ofta. Vid Old Olney så är det översvämmat med Death Clawns.
Någon som stött på deathclawn matriach?;)
http://www.youtube.com/watch?v=MAjCLpD7WMk
fast tror det bara är en modd
Nikodemus
2013-11-04, 10:52
+20 är jag angel of death så det borde va lugnt =D
altså satan vilket bra spel det är... men jag mindes att jag blev rätt less när jag slog i levelcapen sist... hade inte så mycket motivation att slåss.
Old olney! det är nån stad och nå kloak man ramlar ner i va?
ryggontXXL
2013-11-04, 10:55
+20 är jag angel of death så det borde va lugnt =D
altså satan vilket bra spel det är... men jag mindes att jag blev rätt less när jag slog i levelcapen sist... hade inte så mycket motivation att slåss.
Old olney! det är nån stad och nå kloak man ramlar ner i va?
Fixa GOTY asap ifall du inte har det, så mycket roligare att kunna levla ytterligare och DLCn är riktigt bra.
Ah precis bara att traska dit, ligger högt uppe till höger, ganska nära Republic of Dave;)
Nikodemus
2013-11-04, 11:05
jo jag har GOTY så det ska bli kul att levla till 30.
republic of dave altså vilket jävla skitställe =D blev så besviken när jag upptäckte det första gången
ryggontXXL
2013-11-04, 11:12
jo jag har GOTY så det ska bli kul att levla till 30.
republic of dave altså vilket jävla skitställe =D blev så besviken när jag upptäckte det första gången
Haha ah ganska deprimerat ställe:D, lirar du på konsol eller PC?
Nikodemus
2013-11-04, 11:15
PC denna gång, för att det var så billigt med goty och för att det känns lite smidigare att navigera med mus och tangentbord. körde på xboxen tidigare, det funkade ju rätt bra också.
ryggontXXL
2013-11-04, 11:24
PC denna gång, för att det var så billigt med goty och för att det känns lite smidigare att navigera med mus och tangentbord. körde på xboxen tidigare, det funkade ju rätt bra också.
aha okej, hade du kört på PS3 hade du behövt vara på topp redan från början ifall du varit ute efter platinum;)
Lasse Kongo
2013-11-05, 18:26
Ja då blir det ett releasespel mindre till Ps4, peppen för Ghosts är rekordlåg, har spelat alla cod och typ köpt all dlc genom åren men nu känns det rätt svalt.
Blir väl ett köp någon gång men det dröjer iaf.
Galet pepp på BF4 till Ps4, blir premium direkt, och så blir det garanterat Killzone men Ghosts.... näää.
Fyfan, kolla bara bf4 vs ghosts grafiskt... eller ljudmässigt.... snacka om att man som svensk ska vara stolt över dice.
Phil Heath
2013-11-05, 18:35
Ja då blir det ett releasespel mindre till Ps4, peppen för Ghosts är rekordlåg, har spelat alla cod och typ köpt all dlc genom åren men nu känns det rätt svalt.
Galet pepp på BF4 till Ps4, blir premium direkt, och så blir det garanterat Killzone men Ghosts.... näää.
Fyfan, kolla bara bf4 vs ghosts grafiskt... eller ljudmässigt.... snacka om att man som svensk ska vara stolt över dice.
Klart du ska skaffa Ghosts också. Tycker det ser bättre ut en MW3 som var en besvikelse.
Nikodemus
2013-11-05, 18:39
aha okej, hade du kört på PS3 hade du behövt vara på topp redan från början ifall du varit ute efter platinum;)
asså vilken arslen talon company är...
Har också funderat på att skippa Ghosts har igång Twitch på jobbet och det ser inte så kul ut direkt. Vi får se hur det blir.
Spelade Killzone 3 multiplayer trial igår. Provade det en gång precis när jag hade köpt mitt PS3 i början av juli och tyckte inte alls om det då. Men igår fastnade jag helt och är nu riktigt pepp på Killzone Shadowfall. Lirade även lite BF3 på PS3an, tack PS+, och blev ännu mer pepp på bf4 nu. Klarade även "sista" bossen i Dragons Dogma igår.
Nu är frågan... Ska jag betala 140kr för att låsa upp Killzone 3 multiplayer-delen så jag kan fortsätta spela? Tyckte som sagt det var riktigt kul! Men då blir det kanske inte samma sak när man äntligen lirar Shadowfall... :( Kan ju faktiskt försöka hålla mig till BF3, TLOU och Uncharted 3s multiplayer =/
Klart du ska skaffa Ghosts också. Tycker det ser bättre ut en MW3 som var en besvikelse.
Tycker faktiskt COD 4 är det bästa i serien.
Lagom med atachments/vapen och FRAMFÖRALLT killstreaks. Perfect balans med UAV - Air strike - Helikopter. Nu har det bara blivit för mkt.
Har också funderat på att skippa Ghosts har igång Twitch på jobbet och det ser inte så kul ut direkt. Vi får se hur det blir.
Spelade Killzone 3 multiplayer trial igår. Provade det en gång precis när jag hade köpt mitt PS3 i början av juli och tyckte inte alls om det då. Men igår fastnade jag helt och är nu riktigt pepp på Killzone Shadowfall. Lirade även lite BF3 på PS3an, tack PS+, och blev ännu mer pepp på bf4 nu. Klarade även "sista" bossen i Dragons Dogma igår.
Nu är frågan... Ska jag betala 140kr för att låsa upp Killzone 3 multiplayer-delen så jag kan fortsätta spela? Tyckte som sagt det var riktigt kul! Men då blir det kanske inte samma sak när man äntligen lirar Shadowfall... :( Kan ju faktiskt försöka hålla mig till BF3, TLOU och Uncharted 3s multiplayer =/
Brorsan köpte med sig ghosts till ps3 när han kom förbi och hälsade på.
Grafiken ser ut att vara från 2006 och multiplayer har redan hacks.
Spawns är helt broken dessutom.
Hade en stackare som spawnade 3ggr inom mitt synfält 5-7 meter ifrån mig under 30 sekunder.
Vet inte om spelet har något lag problem men oftast när du dör händer det på vad som ser ut som 1-2 skott, sen ser du kill cam och då har personen rusat in framför dig och skjutit 3 bursts.
Hardcore mode har bara 3 spellägen medan vanliga har 7-8 stycken. Search and destroy och domination är båda bortplockade och ska nog vara en selling point för next gen konsolerna om jag förstod rätt.
Extinction är klart skoj och svårt men perfekt att köra co-op i soffan med en kall öl vid sidan.
Fortsätta min 1vs1 karriär i Age of Empires 2 och Frozen Synapse :P
Kompetitiva spel är roligast.
Scratch89
2013-11-07, 23:26
För att tillägga Fallout 3-snacket:
Level scaling är ju inte alls lika uttalad som i t.ex Oblivion eller Skyrim. De flesta monster är fasta, men de kanske har lite olika utrustning eller extra mycket liv på högre nivåer. De death claws som finns är väl de som finns i de svårare områden, långt från Megaton osv?
Åh, blev sjukt sugen på att lira igenom det igen. Då tänkte jag vara ond, slåss med meleevapen och spränga upp Megaton.
Mellan 17:00-18:00 idag, dvs nu har CDON en smygrabatt på Splinter Cell Blacklist till valfritt format för 199kr. Ursprungspris på sidan (549:-).
Tror dock dom gjort något fel, för jag köpte Ultimatum Edition för 199:- :) Kostar 699:- egentligen, vilket kap!
Såg dock att Ultimatum bara kostade 268:- på spelbutiken, ändå, 70kr rabatt
Nikodemus
2013-11-08, 17:28
För att tillägga Fallout 3-snacket:
Level scaling är ju inte alls lika uttalad som i t.ex Oblivion eller Skyrim. De flesta monster är fasta, men de kanske har lite olika utrustning eller extra mycket liv på högre nivåer. De death claws som finns är väl de som finns i de svårare områden, långt från Megaton osv?
Åh, blev sjukt sugen på att lira igenom det igen. Då tänkte jag vara ond, slåss med meleevapen och spränga upp Megaton.
glöm inte big guns : )
GAAAAAARYYYYYYYY
Lasse Kongo
2013-11-09, 21:22
http://i.minus.com/iyYFjgF8CfNlq.gif
Lasse Kongo
2013-11-09, 21:31
Hyffsat pepp nu inför den 29e, vet ju inte till 100 än om jag får min på release men jag hoppas.
BF4 är det enda jag är helt säker på att köpa, men det blir högst troligt Killzone med och kanske kanske Ghosts med trots allt, why not jag har alltid haft roligt med cod och lär ha det med Ghost med även om det bara är samma skit igen : )
http://www.mamapop.com/wp-content/uploads/2012/01/129157543070178916.gif
R Scarpa27
2013-11-09, 21:36
imorgon ska det liras foof troop,
http://inthegame.nl/wp-content/uploads/2013/05/gooftroopcover.jpg
Wilt the Stilt
2013-11-09, 22:44
Svart skärm hela tiden när jag startar GTA 5 :(
Hade klarat typ 37%.
Nu spelar jag Ducktales Remastered istället. Nostalgiskt och klassisk spelglädje. Inte så krångliga kontroller ;) Fantastisk grafik
Hur många speltimmar hade ni på hela Skyrim? Vilken level i slutet? Jag har typ gjort alla side quests, en miljard småquests, och är nästan klar med main quest. Bara drakslakten kvar. Har spelat totalt nästan 250 timmar inkl. utforskning av nästan hela kartan. Hur mycket är normalt? Vad var ni för level i slutet? Är inte ens level 40, men antar att det är för att jag fokuserat på några få områden bara. Tycker det är rätt trist att det är slut, men hittar inget mer vettigt att göra. Jag orkar inte göra massa radiant quest och söka genom grottor bara.
spelade just ut gta V, funderar på köra igen och göra lite andra val, men så spännande var det inte heller. Trevor gör hela spelet. Funderar på köra klart Fallout new vegas istället
Let’s recall what Sony Computer Entertainment of America president and CEO Jack Tretton said at E3:
When a gamer buys a PS4 disk, they have the rights to use that copy of the game. They can trade in that game at retail, sell it to another person, lend it to a friend, or keep it forever. In forever, PlayStation 4 disc-based games don’t need to be connected online to play.
http://segmentnext.com/2013/11/11/playstation-4-terms-service-updated-sony-can-terminate-software-license-time/
Så låter det tydligen inte nu längre, tydligen ska de backa från det.
Osnyggt att göra det så nära lanseringen.
R Scarpa27
2013-11-11, 22:11
Svart skärm hela tiden när jag startar GTA 5 :(
Hade klarat typ 37%.
Nu spelar jag Ducktales Remastered istället. Nostalgiskt och klassisk spelglädje. Inte så krångliga kontroller ;) Fantastisk grafik
ductales till 8 bitars har jag =D är remastered en uppföljare på ps3 m bättre grafik osv????
ductales till 8 bitars har jag =D är remastered en uppföljare på ps3 m bättre grafik osv????
r9mKFk9dO5Q
Remastered är precis som namnet antyder en remastrad version av det gamla 8-bitarsspelet. Dvs exakt samma spel fast bättre grafik, nya ljudeffekter, de har dialog från röstskådespelarna från TV-serien osv. Verkar rätt kul. Hade tänkt testa det nån dag.
Nikodemus
2013-11-12, 07:47
http://segmentnext.com/2013/11/11/playstation-4-terms-service-updated-sony-can-terminate-software-license-time/
Så låter det tydligen inte nu längre, tydligen ska de backa från det.
Osnyggt att göra det så nära lanseringen.
läs första fem kommentarerna... det lät inte så farligt..
Jag läser hellre artikeln, kommentarerna kan ju komma från vilka tomtar som helst...
Och oavsett vilket så backar Sony på ett uttalat löfte, det är inte snyggt.
Det beror ju på hur långt de väljer att dra det.
Har för mig att m$ nämnde att de som utvecklar spel kan bestämma att deras "license" ,eller vad man kallar det, inte går att byta eller sälja så är det bara gilla läget.
Langster
2013-11-12, 09:37
Jag läser hellre artikeln, kommentarerna kan ju komma från vilka tomtar som helst...
Och oavsett vilket så backar Sony på ett uttalat löfte, det är inte snyggt.
Jobbar du för Microsoft eller? :d
Jag tror faktiskt detta är standard och har varit så för konsolspel sedan 8-bits tiden. Typ en safeguard mot att rättigheterna tänjs allt för långt. Eller om någon utgivare helt vägrar gå med på att deras spel sälj begagnat.
Skillnaden mot hur det skulle ha funkat på Xbox One var att där hade det helt enkelt inte gått att spela ett begagnat spel.
Jobbar du för Microsoft eller? :d
Jag tror faktiskt detta är standard och har varit så för konsolspel sedan 8-bits tiden. Typ en safeguard mot att rättigheterna tänjs allt för långt. Eller om någon utgivare helt vägrar gå med på att deras spel sälj begagnat.
Skillnaden mot hur det skulle ha funkat på Xbox One var att där hade det helt enkelt inte gått att spela ett begagnat spel.
Nej, jag surar när företag backar på löften de gått ut med och skrutit vitt och brett om.
M$ gick ut på en gång med att "så här är det", varpå alla Sony-fanboys kräktes galla över dem.
Nu väljer Sony samma spår, samma avtal och i stort sett samma formuleringar och avstår från sina vidlyftiga löften, men då är det okej?
Skenheligt.
Nikodemus
2013-11-12, 10:35
Vad tror ni ska hända då, ni går in till gamestop och ska byta in / sälja ert spel, och personalen i kassan bara "nä! ubisoft har sagt att vi inte får köpa detta begagnat... konami-spel däremot..."
Än så länge verkar det ju bara vara en helt vanlig "standard-skrivelse" i avtalet, som liknar vad som stått i tidigare avtal i alla konsoler (jag har inte lusläst men jag har den förståelsen).
Vad tror ni ska hända då, ni går in till gamestop och ska byta in / sälja ert spel, och personalen i kassan bara "nä! ubisoft har sagt att vi inte får köpa detta begagnat... konami-spel däremot..."
Än så länge verkar det ju bara vara en helt vanlig "standard-skrivelse" i avtalet, som liknar vad som stått i tidigare avtal i alla konsoler (jag har inte lusläst men jag har den förståelsen).
Ja typ så ja.
Vet inte hur det sker rent tekniskt men skivan blir väll antagligen låst till en konsol på nått vänster så försöker du köra spelet i en annan konsol funkar det inte.
Nordenator
2013-11-12, 11:31
Att något ändras in en EULA betyder inte att det har någon faktisk påverkan. Det finns nog en löjlig mängd saker man accepterat i spel man egentligen kan tycka är lite shady. Det är bara försäkring från företagets sida. Jag skulle säga med absolut största säkerhet att Sony inte kommer röra sin ståndpunkt med tanke på att de redan gått ut och sagt att de inte ska förhindra den samt att de sett vilka följder det haft för Microsoft.
Nikodemus
2013-11-12, 11:31
altså missförstå mig inte, jag är tokless på allt vad drm heter och alla anti-pirat grejjer som försvårar för användaren. jag vara bara osäker på om denna nyhet faktiskt var en nyhet eller om det bara vara artikelförfattaren som dragit för stora växlar av en lydelse i avtalet..
jag gillar faktiskt mest hur steam hanterar sina spel. där kan man ju installera spelen på andra datorer om man vill spela hos en kompis, man kan tom. välja play-offline om man skulle behöva det, samtidigt som spelet är kopplad till ens egna användare..
Att något ändras in en EULA betyder inte att det har någon faktisk påverkan. Det finns nog en löjlig mängd saker man accepterat i spel man egentligen kan tycka är lite shady. Det är bara försäkring från företagets sida. Jag skulle säga med absolut största säkerhet att Sony inte kommer röra sin ståndpunkt med tanke på att de redan gått ut och sagt att de inte ska förhindra den samt att de sett vilka följder det haft för Microsoft.
Men Sony kan ju inte bestämma vad Ubisoft väljer att göra, endast ha synpunkter.
Efter att m$ backade om sina planer om det hela var dem väldigt tydliga med att tredje part kan de inte bestämma över på samma sätt.
altså missförstå mig inte, jag är tokless på allt vad drm heter och alla anti-pirat grejjer som försvårar för användaren. jag vara bara osäker på om denna nyhet faktiskt var en nyhet eller om det bara vara artikelförfattaren som dragit för stora växlar av en lydelse i avtalet..
jag gillar faktiskt mest hur steam hanterar sina spel. där kan man ju installera spelen på andra datorer om man vill spela hos en kompis, man kan tom. välja play-offline om man skulle behöva det, samtidigt som spelet är kopplad till ens egna användare..
När det gäller steam kan du väll inte sälja eller låna ut spelen då man måste ha tillgång till steam-kontot som spelet är köpt till?
Som sagt, den tekniska biten har jag inte kolla på. Kan ju vara så att spelen blir låsta till profilen och konsolen vilket innebär att du kan logga in på din profil på en kompis konsol och spela spelet.
Nikodemus
2013-11-12, 12:35
aa precis det är låst till användaren. tycker det är en smidig lösning för pc-spel men det skulle inte fungera lika bra för konsolerna..
det jag är mest orolig för om begagnat-handeln blir gimpad är att då blir det riktigt tufft för gamestop och game mm att överleva...
Langster
2013-11-12, 15:10
Nej, jag surar när företag backar på löften de gått ut med och skrutit vitt och brett om.
M$ gick ut på en gång med att "så här är det", varpå alla Sony-fanboys kräktes galla över dem.
Nu väljer Sony samma spår, samma avtal och i stort sett samma formuleringar och avstår från sina vidlyftiga löften, men då är det okej?
Skenheligt.
Men jag tror faktiskt att dessa regler har funnits hela tiden för Playstation spel, från originalet till PS3. Det är regler som finns där för att något system inte ska missbrukas. Man kan fortfarande byta, sälja och låna ut sina spel.
Microsoft har även de dessa regler, som i princip går ut på att man inte äger spelet, bara en licens att spela det. Skillnaden mot den strategi som Microsoft la upp från början med Xbox One var att man faktiskt inte kunde byta in sina spel, de blev för evigt låsta till en användare.
Nintendo har också haft de här reglerna och har försökt få dem att faktiskt användas, under 90-talet tror jag det var så försökte de se till att man inte fick hyra ut, byta in, sälja osv. De misslyckades med att driva igenom det, precis som MS gjorde nu.
Mig spelar det faktiskt ingen roll. Jag hade kunnat köra på MS grejen. Man har ju blivit van vid att det är så det funkar när man köper spel, film, musik osv digitalt... Det är så framtiden kommer att se ut och jag har kanske bytt in/sålt 3-4 spel under hela 360 generationen (av flera hundra köpta alltså) så det klarar jag mig utan.
Wilt the Stilt
2013-11-12, 15:18
Japp! Mycket trevligt spel.
Men jag tror faktiskt att dessa regler har funnits hela tiden för Playstation spel, från originalet till PS3. Det är regler som finns där för att något system inte ska missbrukas. Man kan fortfarande byta, sälja och låna ut sina spel.
Microsoft har även de dessa regler, som i princip går ut på att man inte äger spelet, bara en licens att spela det. Skillnaden mot den strategi som Microsoft la upp från början med Xbox One var att man faktiskt inte kunde byta in sina spel, de blev för evigt låsta till en användare.
Nintendo har också haft de här reglerna och har försökt få dem att faktiskt användas, under 90-talet tror jag det var så försökte de se till att man inte fick hyra ut, byta in, sälja osv. De misslyckades med att driva igenom det, precis som MS gjorde nu.
Mig spelar det faktiskt ingen roll. Jag hade kunnat köra på MS grejen. Man har ju blivit van vid att det är så det funkar när man köper spel, film, musik osv digitalt... Det är så framtiden kommer att se ut och jag har kanske bytt in/sålt 3-4 spel under hela 360 generationen (av flera hundra köpta alltså) så det klarar jag mig utan.
Avtalet för PS4 såg annorlunda ut innan, tills det ändrades nu i dagarna till att bli samma som för PS3.
Jag misstänker däremot starkt att det inte är frivilligt Sony gjort ändringen, utan att det är Ubisoft, EA och de andra drakarna som tjurat tills de fått sin vilja fram. För de som vinner mest på att gimpa begagnathandeln är ju utgivarna, de vill ju att alla ska köpa ett eget nytt ex av spelet och helst aldrig tradea eller sälja gamla spel alls.
Men man ska tydligen inte hoppas på att någon ska kunna stå emot, nu går alla i samma ledband. Och kunden kan bara böja sig framåt och ta emot :(
Langster
2013-11-12, 15:54
Avtalet för PS4 såg annorlunda ut innan, tills det ändrades nu i dagarna till att bli samma som för PS3.
Jag misstänker däremot starkt att det inte är frivilligt Sony gjort ändringen, utan att det är Ubisoft, EA och de andra drakarna som tjurat tills de fått sin vilja fram. För de som vinner mest på att gimpa begagnathandeln är ju utgivarna, de vill ju att alla ska köpa ett eget nytt ex av spelet och helst aldrig tradea eller sälja gamla spel alls.
Men man ska tydligen inte hoppas på att någon ska kunna stå emot, nu går alla i samma ledband. Och kunden kan bara böja sig framåt och ta emot :(
Fast hur såg avtalet ut innan? Sådana avtal ser man ju ofta när man installerar ett program eller liknande och ibland så uppdateras detta avtal och man får skriva under igen. Oftast är det då bara någon rad eller formulering som ändrats, för att täppa till något eventuellt kryphål.
Jag vet inte hur avtalet såg ut tidigare, kanske stod det att man ägde rätten till spelet och fick kopiera, sprida och sälja vidare helt fritt? Jag tvivlar dock på det. De här texterna har de för att de måste.
Mycket struntprat har kommit från Sony, speciellt under PS3 och PS2 generationerna och jag finner det lustigt att så många ändå litar på dem. Även när de gjort bort sig fullständigt - på Xbone nivå, så verkar ingen bry sig, iaf inte någon längre tid. MS däremot blir lynchade varje gång de öppnar munnen.
Men just det här med avtalet nu, det är standard.
Jag tjurar nog ett tag till jag, för hade Sony verkligen haft ballar nog att utmana som det lät som att de skulle göra när de pratade på E3 så hade kanske resten av branschen vågat följa efter. Kanske inte direkt, men så småningom. Så som Apple gjorde med Itunes en gång i tiden. Då hade vi kanske fått se en förändring på spelsidan också, men nu blir det tvärt om en hårdare linje med licenser, DRM och upphovsrätt. Helt tvärt emot vad jag hoppats. Och de enda som drabbas är de ärliga kunderna.
Surt, men det kommer fler nex-genkonsoler. Om tio år får vi en ny chans.
Playstation 4 har öppnat upp för recensioner nu. Finns mängder med recensioner på den redan om någon är intresserad.
ryggontXXL
2013-11-14, 11:18
Tycker synd om Xboxe one:
http://www.youtube.com/watch?v=OKGmZLEEXWs
att köra 16fps på 720p är pinsamt. RIP
Nikodemus
2013-11-14, 11:40
: )
hittade lite olika roliga artiklar om hela resolutiongrejen.. bla på eurogamer.. helt vansinnga diskussioner i kommentatorsfälten.
blir spännande o se när det kommer lite fler spel... här var det ju bara capcom som "klantat" sig och gjort ett spel/spelmotor som inte verkar flyta bra alls...
Langster
2013-11-14, 12:53
Pinsamt på vilket sätt? Du skulle kunna göra ett spel till PS4 som endast går att köra i 5 fps 320p eftersom det är så grafiskt intensivt. Man skulle kunna göra spel som helt enkelt inte går att spela ens på den mest avancerade speldatorn i världen.
Vilken upplösning och vilken bilduppdatering man får ut av en konsol har ingenting med konsolen att göra, det har med programmet man kör att göra, spelets grafikmotor och hur den funkar med hårdvaran.
Man skulle kunna ha gjort så att alla spel på PS3 och X360 spelades i 1080p och 60 fps. Men de spelen hade inte sett så bra ut. Man väljer då att gå lägre i upplösningen och bilduppdateringen för att kunna klämma in mer ögongodis. Så kommer det alltid att se ut, man får alltid göra en kompromiss om man vill att spelet ska se så bra ut som möjligt på en viss hårdvara.
Angående Dead Rising 3 så händer det ju en hel del på skärmen hela tiden. För att få in så många zombies osv i bild så har man valt en lägre upplösning och försöker hålla det till 30 fps.
Det är väldigt troligt att utvecklarna kommer att bli bättre och bättre på att utnyttja denna hårdvara och att spelen kommer att kunna hålla högre upplösning och fps i framtiden. Det gäller både Xbone och PS4.
Jag håller dock med om att det är tråkigt att varken 360 eller PS4 är starka nog att driva samtida spel i full HD och 60 fps. Battlefield 4 t.ex 900p på PS4 och 720p på Xbone.
PS3 hade nästan genomgående lägre upplösning och sämre bilduppdatering än 360. Dessutom var vissa CoD spel i princip ospelbara ett bra tag efter release pga dålig online infrastruktur. PSN blev hackat och folk var rädda att deras kontokortsuppgifter kunde ha blivit stulna... Ändå så har PS3 sålt lika mycket som 360 nu, på ett år kortare tid. Så det här med att konsolen är död pga upplösningen i vissa spel återstår att se.
MasterChief
2013-11-14, 13:01
Grafik i all ära, men alla kan väl vara överens om att spelupplevelsen inte har speciellt mycket med det att göra? Ingen kan väl tycka att LOL, Dota osv har bra grafik och de är är otroligt populära. Även jag, som Halo fanboy, ser ju att flera idag spelar sex år gamla H3 än ett år gamla H4 vilket har att göra med att de tycker H3 är bättre även om grafiken är bra mycket sämre. Fokus på spelbalans istället för perfekta ljuseffekter alla dagar i veckan för min del.
Grafik i all ära, men alla kan väl vara överens om att spelupplevelsen inte har speciellt mycket med det att göra? Ingen kan väl tycka att LOL, Dota osv har bra grafik och de är är otroligt populära. Även jag, som Halo fanboy, ser ju att flera idag spelar sex år gamla H3 än ett år gamla H4 vilket har att göra med att de tycker H3 är bättre även om grafiken är bra mycket sämre. Fokus på spelbalans istället för perfekta ljuseffekter alla dagar i veckan för min del.
Det beror ju på, kan ju vara viktigt att inte blanda ihop stilistisk grafik med dålig grafik, och realistiskt grafik med bra grafik.
Men jag håller med dig om att grafik inte behöver påverka spelupplevelsen, dock så gör ju prestandan precis det.
Nikodemus
2013-11-14, 13:31
ja det e klart att det finns mycket som är viktigare än grafik. men det är ju helt klart ett säljargument om ps4 klarar av att köra spel med snyggare grafik, eller med bättre prestanda på samma grafik...
det är så jävla sjukt det här med prestandan. jag märkte endast av ett fåtal gånger i 360/ps3 generationen att spel "laggade" ... och generationen innan märkte jag aldrig av det. det var ju en av de stora fördelarna att spela på konsol, jag satte i spelet och spelade, jag behövde inte bry mig om prestanda osv... nu tvingas man helt plötsligt acceptera att oj då, spelet vi släppte till den här konsolen är optimerat... sug in den. så sitter man där och suger in den = D
Langster
2013-11-14, 13:39
Fast att fler spelade Halo 3 just nu beror nog mer på att det varit gratis att ladda hem på Xbox live.
Jag tycker att grafiken är viktig, i vissa spel. I Halo tycker jag t.ex att det är viktigt att det ser bra ut, att stora landskap breder ut sig framför en osv.
I andra spel är det inte alls viktigt, typ Tetris, Super meat boy t.ex. där är ju spelmekaniken i princip allt. Spelet kan ändå presenteras snyggt, precis som i exemplet Super meat boy. Inte alls krävande grafik, men det är ändå väldigt trevligt att titta på.
Och precis som Juxta skriver så är det inte nödvändigtvis snyggt bara för att det är tekniskt avancerat eller tvärtom. Allt vi ser på skärmen är ju i princip en illusion av en värld och det är hur övertygande den illusionen är som är avgörande. Ta Halo 1 som exempel, när man kommer ut på den första halon för första gången och ser hur den sträcker sig upp och runt en, det är en mäktig scen... trots att det bara är en bild, en del av skyboxen, vilket inte kräver särskilt mycket av hårdvaran, det kräver dock en hel del av grafikerna och designern. Bättre hårdvara gör att illusionen blir lättare att göra mer övertygande, ger grafikerna och designers mer frihet att göra mer spektakulära saker men de måste ändå vara tillräckligt duktiga och smarta för att kunna göra något som imponerar. Dessutom handlar det inte bara om hur många pixlar man kan klämma fram, det handlar om att få karaktärer och objekt i världen att bete sig på ett övertygande sätt vilket kan vara mer eller mindre krävande av hårdvaran.
Hursomhelst så kan man vara 100% säker på att nästa Halo spel kommer att vara det snyggaste hittills, Xbox One kommer med all säkerhet innebära ett stort steg framåt för den serien grafiskt. På den fronten finns det liksom inget att oroa sig för.
Langster
2013-11-14, 13:42
Du som är Halo fanboy, hur skulle du ranka de olika delarna i serien? Inkl ODST och Reach, antar att du spelat alla. Vad tyckte du om remaken på ettan?
MasterChief
2013-11-14, 13:50
Fast att fler spelade Halo 3 just nu beror nog mer på att det varit gratis att ladda hem på Xbox live.
Jag tycker att grafiken är viktig, i vissa spel. I Halo tycker jag t.ex att det är viktigt att det ser bra ut, att stora landskap breder ut sig framför en osv.
I andra spel är det inte alls viktigt, typ Tetris, Super meat boy t.ex. där är ju spelmekaniken i princip allt. Spelet kan ändå presenteras snyggt, precis som i exemplet Super meat boy. Inte alls krävande grafik, men det är ändå väldigt trevligt att titta på.
Och precis som Juxta skriver så är det inte nödvändigtvis snyggt bara för att det är tekniskt avancerat eller tvärtom. Allt vi ser på skärmen är ju i princip en illusion av en värld och det är hur övertygande den illusionen är som är avgörande. Ta Halo 1 som exempel, när man kommer ut på den första halon för första gången och ser hur den sträcker sig upp och runt en, det är en mäktig scen... trots att det bara är en bild, en del av skyboxen, vilket inte kräver särskilt mycket av hårdvaran, det kräver dock en hel del av grafikerna och designern. Bättre hårdvara gör att illusionen blir lättare att göra mer övertygande, ger grafikerna och designers mer frihet att göra mer spektakulära saker men de måste ändå vara tillräckligt duktiga och smarta för att kunna göra något som imponerar. Dessutom handlar det inte bara om hur många pixlar man kan klämma fram, det handlar om att få karaktärer och objekt i världen att bete sig på ett övertygande sätt vilket kan vara mer eller mindre krävande av hårdvaran.
Hursomhelst så kan man vara 100% säker på att nästa Halo spel kommer att vara det snyggaste hittills, Xbox One kommer med all säkerhet innebära ett stort steg framåt för den serien grafiskt. På den fronten finns det liksom inget att oroa sig för.
Det är mer än att H3 blev gratis vill jag påstå. Sedan AGL lades ner och alla proffs gått till CoD så har ju H3 blivit upphaussat på de forum (mest på BE) som finns, och H4 har ju det största tappet i MM av alla Halo-spel. På twitch är det nästan enbart H3 som streamas och nästa "stora" Halotävling (UGC Knoxville) kommer att köra H3.
Jo, såklart är snygg grafik underbart. Älskar själv Halos olika grafiska miljöer och för varje nytt spel satt man med andan i halsen. Detta är dock klart viktigast i campaign, och där jag inte alls är lika kinkig i MM.
Jag längtar till H5 och hoppas 343 lärt sig en del av problematiken kring H4. Med tanke på hur mycket pengar som pumpas in i denna franschise (med kommande TV-serier bland annat) så lär de vara hyggligt intresserade att få tillbaka sin forna storhet.
Langster
2013-11-14, 13:56
ja det e klart att det finns mycket som är viktigare än grafik. men det är ju helt klart ett säljargument om ps4 klarar av att köra spel med snyggare grafik, eller med bättre prestanda på samma grafik...
det är så jävla sjukt det här med prestandan. jag märkte endast av ett fåtal gånger i 360/ps3 generationen att spel "laggade" ... och generationen innan märkte jag aldrig av det. det var ju en av de stora fördelarna att spela på konsol, jag satte i spelet och spelade, jag behövde inte bry mig om prestanda osv... nu tvingas man helt plötsligt acceptera att oj då, spelet vi släppte till den här konsolen är optimerat... sug in den. så sitter man där och suger in den = D
Det har alltid varit så, från 8-bits upp till nu. För att inte tala om hur det var mellan de olika speldatorerna C64, amiga, atari st, där var det ju avgrundsdjup skillnad mellan versionerna. Mellan 360 och PS3 var det rätt stor skillnad på vissa spel. Jag tror ändå att de som spelade ett spel som var "sämre" på PS3 hade lika kul som de som spelade den bättre versionen på 360 hade... Rätt sällan man köper samma spel till båda konsolerna och sitter och jämför vilken som är bäst. Man kan fortfarande bara stoppa i ett spel i sin konsol och ha kul och inte bry sig om att det finns en annan version som kanske är liiite bättre. Själv har jag rätt svårt för det, speciellt då det gäller upplösning.
Det stora problemet för Xbone är att den är dyrare med lägre prestanda och i princip utan några argument för det högre priset.
MasterChief
2013-11-14, 14:04
Du som är Halo fanboy, hur skulle du ranka de olika delarna i serien? Inkl ODST och Reach, antar att du spelat alla. Vad tyckte du om remaken på ettan?
Svårt att objektivt ranka dem eftersom man haft så olika utgångspunkter när man spelat dem. H1:s kampanj är min allra största spelupplevelse så även om remaken är snygg och har i mångt och mycket samma känsla så blev det ju inte samma aha-upplevelse. Kampanjen i H2 och H3 hade väl bra storys men spelmässigt tycker jag det var långt ifrån ettan. ODST kändes som ett hafsverk, dock gillade jag faktiskt Reach. H4 gillade jag även om jag faktiskt bara spelat igenom det på normal vilket inte säger så mycket. Fastnade rätt snabbt i MM. Jag är väl inget fan av Spartan Ops, och skulle nog hellre vilja att de lade den utvecklingstiden på längre kampanj.
När det gäller MM så är nog H2 etta, men samtidigt spelade jag inte alls lika mycket MM på den tiden. Överlag sätts ju H2 absolut högst av communityn.
H4 är det jag spelat mest MM i, trots alla problem. Det har nog mest att göra med att jag på ett personligt plan inte bryr mig lika mycket längre om stats och rank. Spelar för att få en rolig stund med lite avkoppling. Vilket också passar bättre med min högst mediokra talang.
Dock är ju spelet ratat av stora delar av Haloveteranerna och det är tråkigt. Jag tycker faktiskt att främst AGL8 visade på vilken potential spelet ändå hade för eSport och då även 343:s GC med den magiska finalen mellan Ace och Pistola.
Som sagt, jag hoppas verkligen Halo tar revanch eftersom CoD:s popularitet är ett jävla mysterium. Jag verkligen avskyr det spelet.
Nikodemus
2013-11-14, 14:06
Det har alltid varit så, från 8-bits upp till nu. För att inte tala om hur det var mellan de olika speldatorerna C64, amiga, atari st, där var det ju avgrundsdjup skillnad mellan versionerna. Mellan 360 och PS3 var det rätt stor skillnad på vissa spel. Jag tror ändå att de som spelade ett spel som var "sämre" på PS3 hade lika kul som de som spelade den bättre versionen på 360 hade... Rätt sällan man köper samma spel till båda konsolerna och sitter och jämför vilken som är bäst. Man kan fortfarande bara stoppa i ett spel i sin konsol och ha kul och inte bry sig om att det finns en annan version som kanske är liiite bättre. Själv har jag rätt svårt för det, speciellt då det gäller upplösning.
Det stora problemet för Xbone är att den är dyrare med lägre prestanda och i princip utan några argument för det högre priset.
jo jag håller med på det stora (eller jag upplevde sällan något "lagg på äldre konsoler").. men altså det är ju fler multiplatformspel nu än tidigare och det gör det hela mer påtagligt. Din sista mening summerar det rätt bra. visst kommer jag ha kul med xboxone men den känns ju inte direkt värd att köpa nu : )
iofs kanske den (xboxone) har ett ap-skönt gränssnitt och bättre kompabilitet med typ dator / tv / annat skräp... det kan kanske bli ett argument för mig längre fram.. när jag inte orkar streama skit från datorn utan vill ha FB / netflix / (kollo?) direkt på konsolen : )
Langster
2013-11-14, 14:18
Som sagt, jag hoppas verkligen Halo tar revanch eftersom CoD:s popularitet är ett jävla mysterium. Jag verkligen avskyr det spelet.
Stort +1 på detta.
Jag tror dock inte att det är ett så stort mysterium. Sci-fi tilltalar helt enkelt inte en lika bred massa som "realistiskt krig". Vilket iofs kan ses som ett mysterium för mig eftersom jag finner realistisk och framför allt "modern" krigföring totalt ointressant, speciellt som spel.
Även om man skulle kunna säga att CoD är ett sämre spel än Halo så lockas en större skara till den mer realistiska världen, där man kan leka med vapen som finns i verkligheten osv.
Personligen kräver jag en verklighetsflykt som sträcker sig längre bort än så.
Nikodemus
2013-11-14, 14:19
altså call of duty spelen har alltid haft så jävla episk single player med filmiska teman och coola scenarion. det är för mig en gåta varför multiplayern blivit så populär, den känns grymt "standard"
eternallord
2013-11-14, 14:26
När det gäller MM så är nog H2 etta, men samtidigt spelade jag inte alls lika mycket MM på den tiden. Överlag sätts ju H2 absolut högst av communityn.
MM som i Matchmaking här? H2s Matchmaking var skrääääääp när spelet anlände. SMG som spawnvapen, ingen respawns på power weapons, trasig BR spread, standy-fusket, med mera. Det var MLG och deras oändligt ihärdiga testning och anpassning av spelsätten som gjorde att spelet till slut blev spelbart och då var det förvisso jävligt roligt, men H2s multiplayer var en usel röra när det anlände. Synd att sverige inte hade ett större community, hade varit kul om konkurransen var större på den tiden.
As far as I'm concerned så är Halo 1 det överlägset bästa i serien. Bäst spelmotor by far och mycket mer balanserat multiplayer-läge.
Langster
2013-11-14, 14:29
jo jag håller med på det stora (eller jag upplevde sällan något "lagg på äldre konsoler").. men altså det är ju fler multiplatformspel nu än tidigare och det gör det hela mer påtagligt. Din sista mening summerar det rätt bra. visst kommer jag ha kul med xboxone men den känns ju inte direkt värd att köpa nu : )
iofs kanske den (xboxone) har ett ap-skönt gränssnitt och bättre kompabilitet med typ dator / tv / annat skräp... det kan kanske bli ett argument för mig längre fram.. när jag inte orkar streama skit från datorn utan vill ha FB / netflix / (kollo?) direkt på konsolen : )
Med lagg menar du dippar i bilduppdateringen. Lagg är fördröjningar i nätverket vid onlinespelande. Sorry, jag hatar när folk blandar ihop dem, eftersom ALLA gör det. :d
Jag tror att du antingen inte ens tänkte på det eller var medveten om att det förekom på äldre konsoler. Speciellt då det gäller typ Playstation 1 eran av 3D grafik. Det förekom definitivt dippar i bilduppdateringen då, men det kanske var svårt att märka eftersom bilduppdateringen väldigt sällan låg på över 20-25 fps till att börja med.
Och det var stor skillnad mellan konsolerna på den tiden, mycket större än nu, ville man spela Wipeout t.ex så kunde man välja att spela det på Playstation eller Saturn. Saturn versionen var dock USEL i jämförelse, det var mycket större skillnad än vad det är mellan CoD på Xbone och PS4.
Innan dess på 8-16 bits tiden var det ovanligt att man droppade frames, oftast visades alla frames, men det blev istället slow-down, man renderade varje bildruta men lät det helt enkelt ta den tid det tog, SNES var notorisk på detta. På den tiden var det även vanligt med flicker, när maskinen skulle visa fler sprites än den orkade, så började hela eller delar av objekt flimra.
MasterChief
2013-11-14, 14:30
Stort +1 på detta.
Jag tror dock inte att det är ett så stort mysterium. Sci-fi tilltalar helt enkelt inte en lika bred massa som "realistiskt krig". Vilket iofs kan ses som ett mysterium för mig eftersom jag finner realistisk och framför allt "modern" krigföring totalt ointressant, speciellt som spel.
Även om man skulle kunna säga att CoD är ett sämre spel än Halo så lockas en större skara till den mer realistiska världen, där man kan leka med vapen som finns i verkligheten osv.
Personligen kräver jag en verklighetsflykt som sträcker sig längre bort än så.
Ja, det ligger nog mycket sanning i det. Jag, precis som du, tycker just SF-temat tillför massor och realism och att skjuta människor är överlag inte min grej.
Nikodemus
2013-11-14, 14:36
Med lagg menar du dippar i bilduppdateringen. Lagg är fördröjningar i nätverket vid onlinespelande. Sorry, jag hatar när folk blandar ihop dem, eftersom ALLA gör det. :d
Jag tror att du antingen inte ens tänkte på det eller var medveten om att det förekom på äldre konsoler. Speciellt då det gäller typ Playstation 1 eran av 3D grafik. Det förekom definitivt dippar i bilduppdateringen då, men det kanske var svårt att märka eftersom bilduppdateringen väldigt sällan låg på över 20-25 fps till att börja med.
Och det var stor skillnad mellan konsolerna på den tiden, mycket större än nu, ville man spela Wipeout t.ex så kunde man välja att spela det på Playstation eller Saturn. Saturn versionen var dock USEL i jämförelse, det var mycket större skillnad än vad det är mellan CoD på Xbone och PS4.
Innan dess på 8-16 bits tiden var det ovanligt att man droppade frames, oftast visades alla frames, men det blev istället slow-down, man renderade varje bildruta men lät det helt enkelt ta den tid det tog, SNES var notorisk på detta. På den tiden var det även vanligt med flicker, när maskinen skulle visa fler sprites än den orkade, så började hela eller delar av objekt flimra.
ok : > ... på gamla lan-tiden brukade vi säga "HD-lagg" när vi menade dip i framrate eller "Nätverks-lagg" altså ja, fördröjning i nätverket.
Jag minns helt klart vissa spel med fluktuerande fps på tidigare konsoler, vill minnas att mission impossible till N64 var helt horribelt när det blev stora banor / mycket action. Det känns mer påtagligt nu av någon anledning, men det är väl subjektivt och vad som bidrar är väl att nät-hetsen ökad kring specs osv
altså call of duty spelen har alltid haft så jävla episk single player med filmiska teman och coola scenarion. det är för mig en gåta varför multiplayern blivit så populär, den känns grymt "standard"
För mycket one man army för min smak i CoD vilket blir för överdrivet. Man slår ut en hel armé med en jäspning. :)
Multiplayer, det är MYCKET lättare å döda någon i CoD än i Halo.
I cod om du kommer i ryggen på någon är det 99 fal av 100 en kill, ovavsett skill.
I Halo, har du kass aim så är det stor sannolikhet att den du skjuter på hinner vända sig om och ta dig för han har bättre aim och kontroll.
ok : > ... på gamla lan-tiden brukade vi säga "HD-lagg" när vi menade dip i framrate eller "Nätverks-lagg" altså ja, fördröjning i nätverket.
Jag minns helt klart vissa spel med fluktuerande fps på tidigare konsoler, vill minnas att mission impossible till N64 var helt horribelt när det blev stora banor / mycket action. Det känns mer påtagligt nu av någon anledning, men det är väl subjektivt och vad som bidrar är väl att nät-hetsen ökad kring specs osv
Framdrops?
WHITEFOLKS
2013-11-14, 15:01
Lag är latency och det behöver inte vara kopplat till nätverksdelen imo, kan vara bara att input till action "laggar". Däremot är inte drop i fps "lag" utan "hack" isf.
Nikodemus
2013-11-14, 15:06
jo kärt barn har många namn... "micro-stutter" tycker jag e kul, det va det alla gnällde om i diablo 3 va?
Pinsamt på vilket sätt? Du skulle kunna göra ett spel till PS4 som endast går att köra i 5 fps 320p eftersom det är så grafiskt intensivt. Man skulle kunna göra spel som helt enkelt inte går att spela ens på den mest avancerade speldatorn i världen.
Vilken upplösning och vilken bilduppdatering man får ut av en konsol har ingenting med konsolen att göra, det har med programmet man kör att göra, spelets grafikmotor och hur den funkar med hårdvaran.
Inte för att bråka, men du tycker inte du gjorde dig lite dummare än vad du är med det här stycket? Dead rising 3 är väl knappast en exercis i att göra ett så absolut krävande spel som möjligt? Det är ett helt normalt, nytt spel. Och uppenbarligen har det rätt låga frame rates på xbox one. Det har iofs väldigt mycket fiender på skärmen samtidigt men det är ändå lite tråkigt att det inte presteras bättre tycker jag.
Langster
2013-11-14, 21:45
Inte för att bråka, men du tycker inte du gjorde dig lite dummare än vad du är med det här stycket? Dead rising 3 är väl knappast en exercis i att göra ett så absolut krävande spel som möjligt? Det är ett helt normalt, nytt spel. Och uppenbarligen har det rätt låga frame rates på xbox one. Det har iofs väldigt mycket fiender på skärmen samtidigt men det är ändå lite tråkigt att det inte presteras bättre tycker jag.
Hur menar du? Att Dead Rising 3 gör i princip samma saker som man kunde göra på 360, men ändå måste köras i 720p 30hz? Nej så är det ju inte. Xbone är ju trots allt många gånger kraftfullare än 360, även om den inte är lika kraftfull som PS4. Jag antar att det framför allt är den mängd zombies som visas samtidigt som påverkar den grafiska prestandan. Så många och detaljerade fiender gick inte att visa samtidigt på skärmen på förra generationens konsoler. Det är även en öppen värld, som ser väldigt detaljerad och interaktiv ut, alltså mycket att hålla i minnet förutom det grafiska. Om det var en god designfilosofi, eller om du tycker att spelet ser snyggt ut eller inte är ju en helt annan sak. Det hade säkert funnits utrymme för optimering om de hade haft mer tid.
Jag ser helt enkelt inte hur det här spelet skulle vara pinsamt för Xbone, det kommer att se ut så här på båda de nya konsolerna, vill man tänja på gränserna för vad de klarar av kommer man att få kompromissa med upplösning och bilduppdatering. Det har aldrig sagts att den nya generationen innebär garanterad 1080p och 60 fps. Det kan göras men då skulle spelen se tråkigare ut.
The_RobRoy
2013-11-15, 06:17
Jag tänkte köpa min första TV-spelsmaskin sen SNES, så är inte direkt med i matchen. Det får bli en Playstation 4.
Jag behöver tips på spel:
Senast jag spelade shoot-em-up var jag strax under proffsnivå i Counter-Strike, jag antar att det blir en helt annan grej med handkontroll? Något spel ni rekommenderar? Jag är mest intresserad av multiplayer, singel blir tråkigt i längden.
Jag gillar bilspel, men ofta är körkänslan helt fucked up. Jag älskade känslan i Sega Rally till Sega Saturn som jag spelade hos en kompis. Något bilspel där känslan är bra? Bör man köpa ratt?
Något annat spel som är ett måste?
Riktigt bra pris på PS4 i HK faktiskt, under 3000 SEK, men den släpps senare..
Förvänta dig en invänjningsperiod för FPS med handkontroll. Gällande befintliga spel vid release så finns det säkert en lista.
frambogir
2013-11-15, 08:40
Äntligen börjar PS4 bli intressant spelmässigt!
_SnJPTkrD7o
Jag tänkte köpa min första TV-spelsmaskin sen SNES, så är inte direkt med i matchen. Det får bli en Playstation 4.
Senast jag spelade shoot-em-up var jag strax under proffsnivå i Counter-Strike, jag antar att det blir en helt annan grej med handkontroll? Något spel ni rekommenderar? Jag är mest intresserad av multiplayer, singel blir tråkigt i längden.
Jag gillar bilspel, men ofta är körkänslan helt fucked up. Jag älskade känslan i Sega Rally till Sega Saturn som jag spelade hos en kompis. Något bilspel där känslan är bra? Bör man köpa ratt?
Jag har inte sett något spel som intresserar mig av alla titlar som kommer ut när maskinerna släpps, varken PS4 eller Xbone. Blir nog att vänta ½-1 år innan man skaffar nån av dem.
Vill tipsa om Destiny som görs av Bungie, skaparna av Halo, ett av dem första FPSn på boxen. Min förhoppning är Game of the year.
gIp7vZuYzoA
Langster
2013-11-15, 08:55
Rätt svårt att rekommendera något då ingen här har spelat PS4 än. Det finns ju inte så många spel vid release heller.
Call of Duty och Battlefield är väl de som ligger närmst CS på PS4. Inte min genre, men jag tror att Battlefield är ett bättre spel.
Sega Rally är ju ett spel med renodlad arkadkänsla. Det är rätt ovanligt nu, de flesta går åt simulatorhållet. Need for speed serien är väl det närmsta man kommer (och det enda bilspelet vid PS4 resleasen?) men förvänta dig inte smörklick i stekpanna-känslan från Sega Rally.
Arkadkänsla, smörklick-i-stekpanna-känsla? Vad är detta? :D
eternallord
2013-11-15, 09:17
Kodord för awesomeness ;) Sega Rally 2 till Dreamcast är fortfarande mitt favoritspel vad racinggenren beträffar.
Langster
2013-11-15, 09:40
Du har inte spelat Sega Rally ser jag. :d
Jag spelade Sega Rally på PC! Alltså det första Sega Rally. Och så har jag såklart kört arkadvarianten.
Däremot har jag inte kört några moderna rallyspel. Kanske är därför jag inte fattar!?
Scratch89
2013-11-15, 09:44
Man kan säga att det finns vissa spel som inte riktigt fattat det här med friktion. :D
Langster
2013-11-15, 09:50
Jag spelade Sega Rally på PC! Alltså det första Sega Rally. Och så har jag såklart kört arkadvarianten.
Däremot har jag inte kört några moderna rallyspel. Kanske är därför jag inte fattar!?
Alltså i Sega Rally känns det knappt som att bilen har kontakt med körbanan, den slirar runt som en smörklick i en het stekpanna. I moderna racingspel har man oftast en mer realistisk känsla i hur bilen agerar mot underlaget. Det blir väldigt uppenbart att Sega Rally är väldigt annorlunda om man går tillbaks och spelar det nu.
Arkadkänsla: Korta intensiva banor med "set-pieces", spektakel mer än realism.
Langster
2013-11-15, 09:56
Hade förresten Sega Rally på Saturn. Minns det som ett av de absolut roligaste bilspelen. Skyhöga recensioner överallt. Men... 4 banor som tar ca 1 minut vardera, fanns väl en 4-5 bilar totalt. Fullpris, typ 500 kr på den tiden. Skulle något sådant släppas idag skulle internet få DAMP.
Men ändå, rätt mycket content om man jämför med Ridge Racer på Playstation, EN (1) bana.
Har precis börjat lira Skyrim igen. Har tidigare (i båda Oblivion och Skyrim) kört med en Nord, men nu valde jag High Elf och ska försöka köra på magis och lära mig det :)
Riktigt kul spel och efter bara en kväll med idogt vandrande och sidequests så är detta så mycket bättre och djupare än gta på alla plan!
Någon som kört mage och har lite tips och trick till en tidigare svärdsvingande nord?
Har precis börjat lira Skyrim igen. Har tidigare (i båda Oblivion och Skyrim) kört med en Nord, men nu valde jag High Elf och ska försöka köra på magis och lära mig det :)
Riktigt kul spel och efter bara en kväll med idogt vandrande och sidequests så är detta så mycket bättre och djupare än gta på alla plan!
Någon som kört mage och har lite tips och trick till en tidigare svärdsvingande nord?
Jag kör high elf, en salig blandning av eldklot, enhandssvärd och sneak. Tips är att göra College of Winterhold-questlinen, du kommer levla destruction rätt snabbt då om du vill.
D-Crawler
2013-11-15, 11:00
A & O är att skaffa blessingen av Mage Stone direkt, då ökar alla dina spells i level 20% fortare. Ett snabbt och smidigt sätt ett levla destruction är att göra the Dark Brotherhood questlinen så att du får tag i Shadowmere (en häst, om du inte visste). Då han i princip är omöjlig att döda och aldrig kommer attackera tillbaks kan du kasta spells på honom konstant. Personligen skulle jag skita i att slösa perks på fire- och frostattribut då dessa i jämförelse med lightning gör betydligt mindre skada. Du får ju visserligen problem om du möter någon med lightresistance.. hehe. Det sista jag vill säga, vilket kan förstöra nöjet för dig lite men iaf, är att inte enbart satsa på magi. Kör något fysisk vapen också. Ibland möter man fiender som tar hundra år att döda med magi då de antingen är resistenta alternativt högt levlade vilket gör att du måste ha otroligt mycket mana osv. Tar helt enkelt lång jävla tid att få död på dom vid dessa tillfällen om du endast har magi att kasta.
Nikodemus
2013-11-15, 11:03
fan jag är sjukt skyrim sugen efter min fallout runda... de måste köra en fet rea på legendary edition till jul-rean!!
Splinter Cell: Blacklist singleplayer suger stenhårt! kunde knappt slutföra första banan, sjukt vad dom har tappat sen chaos theory och double agent, spelet är helt förstört. Explosioner överallt, störande ljud i bakgrunden och techno musik samtidigt som 9 personer pratar samtidigt, går inte alls att leva sig in i spelet, inte alls ett stealthspel längre
Multiplayern däremot är rent guld, Spies vs Mercs är för underbart, det kommer spelas mer
Jag kör high elf, en salig blandning av eldklot, enhandssvärd och sneak. Tips är att göra College of Winterhold-questlinen, du kommer levla destruction rätt snabbt då om du vill.
A & O är att skaffa blessingen av Mage Stone direkt, då ökar alla dina spells i level 20% fortare. Ett snabbt och smidigt sätt ett levla destruction är att göra the Dark Brotherhood questlinen så att du får tag i Shadowmere (en häst, om du inte visste). Då han i princip är omöjlig att döda och aldrig kommer attackera tillbaks kan du kasta spells på honom konstant. Personligen skulle jag skita i att slösa perks på fire- och frostattribut då dessa i jämförelse med lightning gör betydligt mindre skada. Du får ju visserligen problem om du möter någon med lightresistance.. hehe. Det sista jag vill säga, vilket kan förstöra nöjet för dig lite men iaf, är att inte enbart satsa på magi. Kör något fysisk vapen också. Ibland möter man fiender som tar hundra år att döda med magi då de antingen är resistenta alternativt högt levlade vilket gör att du måste ha otroligt mycket mana osv. Tar helt enkelt lång jävla tid att få död på dom vid dessa tillfällen om du endast har magi att kasta.
Tackar! :)
Håller på med winterhold questen just nu och ska ge lite kärlek till något fysiskt vapen!
Finns ju, såg jag nu massa info på elderscrolls wikin!
Knarkar last of us på PS3. Borde snart vara färdig med singleplayer delen.
Känner mig som en riktig junkie när jag glömmer bort att äta mat eller inser att hunden inte har fått maten vid sin vanliga tid.
Multiplayer delen är den något att lägga tid på ?
Multiplayer i tlou är riktigt kul. Definitivt värt att spela
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Både med glädje och sorg jag tar emot den informationen :d
Blir att ta en runda ikväll och testa. tack.
Coolt ändå :)
9hUUsqhetX4
Coolt ändå :)
9hUUsqhetX4
Rätt pinsamt att visa pong imo...
Rätt pinsamt att visa pong imo...
Jo, Pong var kanske inte det bästa valet. ;)
Scratch89
2013-11-15, 15:18
Jag letar efter något roligt spel som min flickvän kan spela. Hon gillar bra storys men är inte så mycket för att skjuta och döda. Hon fick testa Ratchet & Clank men jag tror det var lite för hetsigt och svårt med kontrollen. Kanske hon bara är ovan men... Jag har funderat på Heavy Rain till PS3, men behöver något mer. Final Fantasy kan nog vara roligt, men det är en hel del fighting där också. Dragon Age med mindre slagsmål hade varit optimalt. Ni No Kuni?
Någon som har bra tips? PC och PS3 (eller nedladdningsbart via Playstation Store) är det som gäller.
Nikodemus
2013-11-15, 15:22
walking dead eller fable kanske?
portal
portal
Walking Dead.
Jag letar efter något roligt spel som min flickvän kan spela. Hon gillar bra storys men är inte så mycket för att skjuta och döda. Hon fick testa Ratchet & Clank men jag tror det var lite för hetsigt och svårt med kontrollen. Kanske hon bara är ovan men... Jag har funderat på Heavy Rain till PS3, men behöver något mer. Final Fantasy kan nog vara roligt, men det är en hel del fighting där också. Dragon Age med mindre slagsmål hade varit optimalt. Ni No Kuni?
Någon som har bra tips? PC och PS3 (eller nedladdningsbart via Playstation Store) är det som gäller.
Beyond Good and Evil. Det kommer bli klockrent för henne. Riktigt bra spel.
Beyond good and evil är ju grymt. Lagom "gullig" grafik, schysst äventyr, starka personligheter, mycket humor.
Scratch89
2013-11-15, 15:44
portal
Walking Dead.
Var det här svar till mig? Fable är väl 360-exklusivt?
Beyond Good and Evil. Det kommer bli klockrent för henne. Riktigt bra spel.
Det verkar vara rätt så gammalt, från 2003? Håller det fortfarande?
Jag och min tjej körde Last of Us, den gillade hon som fan men blev mest jag som spelade. Men hon gillade storyn. Sen körde vi Heavy Rain tillsammans, då spelade hon 99%. Inte lika bra story men rätt typ av spel.
Det tycker jag. Gameplayet håller utan tvekan, grafiken kan du ju avgöra själv men grafiken var redan från början rätt så "tecknad" att den åldras inte lika snabbt.
Hur menar du? Att Dead Rising 3 gör i princip samma saker som man kunde göra på 360, men ändå måste köras i 720p 30hz? Nej så är det ju inte. Xbone är ju trots allt många gånger kraftfullare än 360, även om den inte är lika kraftfull som PS4. Jag antar att det framför allt är den mängd zombies som visas samtidigt som påverkar den grafiska prestandan. Så många och detaljerade fiender gick inte att visa samtidigt på skärmen på förra generationens konsoler. Det är även en öppen värld, som ser väldigt detaljerad och interaktiv ut, alltså mycket att hålla i minnet förutom det grafiska. Om det var en god designfilosofi, eller om du tycker att spelet ser snyggt ut eller inte är ju en helt annan sak. Det hade säkert funnits utrymme för optimering om de hade haft mer tid.
Jag ser helt enkelt inte hur det här spelet skulle vara pinsamt för Xbone, det kommer att se ut så här på båda de nya konsolerna, vill man tänja på gränserna för vad de klarar av kommer man att få kompromissa med upplösning och bilduppdatering. Det har aldrig sagts att den nya generationen innebär garanterad 1080p och 60 fps. Det kan göras men då skulle spelen se tråkigare ut.
Säger inte emot nånting av det här. Sa ju i mitt inlägg att det är mycket fiender på skärmen samtidigt osv också. Men när du snackar om dead rising och tar upp att man kan göra program/spel som är jobbigt tom för en superdator att köra känns det som att du svävar bort nåt otroligt. Tycker inte det är konstigt om vissa hade hoppats på bättre prestanda från det nya xbox. Det har liksom inget att göra med huruvida man kan eller inte kan göra ett spel krävande att göra. Tror det är rätt självklart för de flesta att man kan göra krävande spel.
Dessutom vet man ju att det garanterat HADE presterat bättre om de inte hade envisats med att bundla kinect och tilldela flera GB ram till det också. Jag kan förstå om vissa är lite besvikna på resultatet av det.
Nikodemus
2013-11-15, 15:50
altså det här nya fable som är släppt av samma studio som walking dead. xbox och pc vet ja, inte koll på om det finns på ps3, ... vänta jag googlar.. oook jag e dum i huvet. det heter "wolf among us" platformar: iPad, PC, Xbox 360, PS3
kan även plusetta heavy rain, älskade det själv och har 2 kompisar som lirat med sina flickvänner.
to the moon e riktigt läckert, men kort och ingen combat
Håller med om walking dead. Är ju lite liknande i kontroller med heavy rain, liknande fokus på story osv. Tror man hade gillat det även om man inte nödvändigtvis gillar zombies speciellt mycket.
Albatross
2013-11-15, 15:56
Ni No Kuni gillade jag som fan. Meeeeeeeeeeen, man ska gilla att grinda lite, och stundtals är combaten hektisk som fan. Betydligt mer än R&C.
Scratch89
2013-11-15, 15:57
Ni No Kuni gillade jag som fan. Meeeeeeeeeeen, man ska gilla att grinda lite, och stundtals är combaten hektisk som fan. Betydligt mer än R&C.
Ja, alltså. R&C hade varit episkt bra tror jag, men hon är nog lite för ovan att spela TV-spel. :d
Lasse Kongo
2013-11-15, 16:47
Idag släpptes Ps4 i Us and A.
Sånt här är kul att läsa;
I have been downloading games non-stop for a little under six hours, and I have completely downloaded Flower, Contrast, Warframe, DCUO, Blacklight Retribution, ACIV, NFS:R, and Resogun. I have also downloaded Killzone, BF4, and Knack about halfway each (they are huge). So in a little under six hours I have pulled in about 140GB, which gives a download rate of just under 7MB/s, which is maxing out my connection. Needless to say, this absolutely crushes download speeds on the PS3, and is on par with what I get from Steam.
Lasse Kongo
2013-11-15, 16:50
HAHA
Banderas för er som känner till den vevan : )
http://i.imgur.com/PKiEnLK.gif
Lasse Kongo
2013-11-15, 17:54
Mitt Shadow Fall är skickat btw, gick på dryga 400 inkl frakt från vg+ Köpte även Ghost Hardened Edt från Uk halva priset mot här, sen uppgraderar jag till Ps4 för en hunka : )
BF4 och premium köper jag på release, ska nog klara mig ett bra tag : )
Bara jag som spelar nya DLC till Bioshock Infinite? Riktigt trevligt är det hittills i good ol' Rapture
"Behöver" man läsa några andra böcker än dom man lär sig spells av i Skyrim? Ligger ju horder av böcker överallt .. ?
Nordenator
2013-11-15, 23:47
Okami? Det vill jag spela men känner inte riktigt att jag har tid nu innan PS4 kommer :D
Langster
2013-11-16, 00:02
Säger inte emot nånting av det här. Sa ju i mitt inlägg att det är mycket fiender på skärmen samtidigt osv också. Men när du snackar om dead rising och tar upp att man kan göra program/spel som är jobbigt tom för en superdator att köra känns det som att du svävar bort nåt otroligt. Tycker inte det är konstigt om vissa hade hoppats på bättre prestanda från det nya xbox. Det har liksom inget att göra med huruvida man kan eller inte kan göra ett spel krävande att göra. Tror det är rätt självklart för de flesta att man kan göra krävande spel.
Dessutom vet man ju att det garanterat HADE presterat bättre om de inte hade envisats med att bundla kinect och tilldela flera GB ram till det också. Jag kan förstå om vissa är lite besvikna på resultatet av det.
Jo, jag menar bara att DET spelet är så krävande att det inte går att köra med högre upplösning och framerate på xbone. Antagligen handlar det om att grafikmotorn är sjukt o-optimerad. Jag håller med om att det verkligen inte ser så värst imponerande ut, och även om Kinect tar upp 50% av ram och processorkraft skulle det som finns kvar vara flera gånger starkare än 360 och spelet ser rent bildkvalitetsmässigt bara snäppet bättre ut än ett 360-spel speciellt med tanke på 720p/30hz vilket de flesta 360 spel faktiskt körs i. Jag menar att det som exempel på vad maskinen klarar av inte säger så mycket egentligen. Mer pinsamt för utvecklarna än för konsolen skulle jag säga. Samtidigt är det rätt svårt att säga utifrån en film hur avancerad grafiken är, förutom den stora mängden NPC:er så kanske texturerna är sjukt högupplösta t.ex finns hur många parametrar som helst som kan göra det krävande.
Langster
2013-11-16, 00:12
Vad jag läst så körs knack i 30 fps med dippar under det på PS4, trots att det antagligen är det minst imponerande next-gen spelet grafiskt sett. Jag tycker inte det är pinsamt för den konsolen för det, precis samma sak där, det är inte konsolen som är dålig, det är programmet som inte är tillräckligt optimerat/man ville inte göra avkall på upplösningen eller något annat för att få en högre fps.
eternallord
2013-11-16, 00:33
En konsol kan ju dock vara byggd på ett sätt som gör prestandan svårhanterlig. Var inte detta ett vanligt problem hos PS2an tex, utvecklarna avskydde den interna arkitekturens komplexitet?
Nordenator
2013-11-16, 00:35
Fast nya generationen är ju baserad på x86. Tvivlar på att dålig optimering p.g.a. arkitektur är problemet, utan det är nog i så fall bara dåliga devs.
eternallord
2013-11-16, 00:43
Fast nya generationen är ju baserad på x86. Tvivlar på att dålig optimering p.g.a. arkitektur är problemet, utan det är nog i så fall bara dåliga devs.
Jag säger inte att det är så, jag menar bara att det ibland inte räcker att titta på hårdvaru-siffrorna för att få en bild av hur bra en maskin kommer prestera i praktiken.
Langster
2013-11-16, 01:08
Jag säger inte att det är så, jag menar bara att det ibland inte räcker att titta på hårdvaru-siffrorna för att få en bild av hur bra en maskin kommer prestera i praktiken.
Det borde vara rätt lätt att få ut grafik som är många gånger snyggare än 360 på xbone. Det är i princip bara delar från en PC som man lagt i en låda. Att göra ett spel med avancerad grafik är dock svårt oavsett hur lätt maskinen är att utveckla för, speciellt om man vill få det att flyta på bra.
Men ja, xbone är nog något mer krånglig att få ut max av än PS4 eftersom den har två sorters ram med olika hastighet som jobbar på olika sätt.
En konsol kan ju dock vara byggd på ett sätt som gör prestandan svårhanterlig. Var inte detta ett vanligt problem hos PS2an tex, utvecklarna avskydde den interna arkitekturens komplexitet?
PS2:an har jag inte hört något om, däremot PS3:an var en mardröm för många utvecklare.
Scratch89
2013-11-16, 06:15
PS2:an har jag inte hört något om, däremot PS3:an var en mardröm för många utvecklare.
Visst var det så. Nu däremot, i slutet av generationen, kommer det flera exklusiva PS3-titlar som är riktigt snygga, t.ex The Last Of Us och Beyond: Two Souls.
The_RobRoy
2013-11-16, 06:23
Alltså i Sega Rally känns det knappt som att bilen har kontakt med körbanan, den slirar runt som en smörklick i en het stekpanna. I moderna racingspel har man oftast en mer realistisk känsla i hur bilen agerar mot underlaget. Det blir väldigt uppenbart att Sega Rally är väldigt annorlunda om man går tillbaks och spelar det nu.
Arkadkänsla: Korta intensiva banor med "set-pieces", spektakel mer än realism.
Haha, du har rätt, det är inte så realistiskt, men att köra bil med handkontroll är inte heller realistiskt. Det var i alla fall en skön känsla att sladda fram i kurvorna :)
Daytona var ett annat spel jag körde mycket hos min kompis på Saturn :)
Scratch89
2013-11-16, 09:55
Borde inte priset på GTA 5 gå ner snart? Två månader efter release och det kostar fortfarande mer än 500 kr. :(
Lasse Kongo
2013-11-16, 10:02
Borde inte priset på GTA 5 gå ner snart? Två månader efter release och det kostar fortfarande mer än 500 kr. :(
Är ju ganska givet; spel som säljer bra vill man ju inte sänka, spel som säljer dåligt sänker man.
TLoU sänktes ju alldeles nyligen tex.
Albatross
2013-11-16, 16:26
Har du inte längre backlog än så? :p
Brukar ta mig ~9 månader att komma ikapp, då har de flesta spel sänkts i pris alt blivit gratis på PSN+
Captainwide
2013-11-16, 23:27
Varför i hela kollektivtrafikens historia går det inte att självmant spara och ladda i State of decay?!
Scratch89
2013-11-16, 23:40
Har du inte längre backlog än så? :p
Brukar ta mig ~9 månader att komma ikapp, då har de flesta spel sänkts i pris alt blivit gratis på PSN+
Du menar att jag inte ligger längre efter med spel? :D
Jag har inte så många spel som tilltalar mig som jag inte redan spelat. I princip alla shooters och rena actionspel går bort, så kvar är typ storydrivna actions, rpg, äventyr och fantasy. Senaste året har det inte blivit mycket spelande faktiskt; GTA 4 (som är asgammalt men jag tog upp det), The Last Of Us, och nu håller jag på att fortsätta spela igenom Beyond: Two Souls, som jag fick pausa med då jag hade en rätt hektisk period med praktik och sådär i drygt en månad.
Kvar att spela, som jag vet, är Ni No Kuni och GTA 5. Sen vill jag spela om Fallout 3 och New Vegas med alla addons...
Vad jag läst så körs knack i 30 fps med dippar under det på PS4, trots att det antagligen är det minst imponerande next-gen spelet grafiskt sett. Jag tycker inte det är pinsamt för den konsolen för det, precis samma sak där, det är inte konsolen som är dålig, det är programmet som inte är tillräckligt optimerat/man ville inte göra avkall på upplösningen eller något annat för att få en högre fps.
Ah. Det är så du menar. Jo, absolut. Kan vara så att spelet tar upp mycket mer resurser än det kanske borde. På pappret borde ju xbox one klara mycket, mycket mer än vad ett 360 gör precis som du säger. Jag hoppas verkligen att det ligger mer bakom dead rising 3 för jag vill gärna se ett mycket större hopp än sådär till den här generationen.
Scratch89
2013-11-17, 11:12
Är det någon som behövt öppna upp sin PS3:a och damma ur den? Jag sitter och spelar Beyond: Two Souls och sen stannade det på en cut scene. Har upplevt den som rätt så seg nu ett tag, så antar att det kan vara någon slags överhettningsproblematik. Hur gör man och är det säkert?
Är det någon som behövt öppna upp sin PS3:a och damma ur den? Jag sitter och spelar Beyond: Two Souls och sen stannade det på en cut scene. Har upplevt den som rätt så seg nu ett tag, så antar att det kan vara någon slags överhettningsproblematik. Hur gör man och är det säkert?
Kolla youtube, det är skitlätt.
Jag bytte min kylpasta för den var frassigt torr. Damm var inga problem fast det är en gen1 konsol.
Gjorde sjuk skillnad med lagg. Alla spel fick en annan upplevelse, känner mig rätt korkad nu i efterhand.
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Scratch89
2013-11-17, 11:59
Kolla youtube, det är skitlätt.
Jag bytte min kylpasta för den var frassigt torr. Damm var inga problem fast det är en gen1 konsol.
Gjorde sjuk skillnad med lagg. Alla spel fick en annan upplevelse, känner mig rätt korkad nu i efterhand.
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Ska göra detta när jag är hemma! Är det någon speciell kylpasta till ps3 eller är det pasta som pasta?
Ska göra detta när jag är hemma! Är det någon speciell kylpasta till ps3 eller är det pasta som pasta?
Beror på ifall du har den stående eller liggande, har du den stående vill man väl inte ha en för mjuk kylpasta, men jag hade helt enketl köpt den bästa.
Köp lite aceton och tops också så du kan rengöra ytorna ordentligt
Nordenator
2013-11-17, 20:06
Kemiskt ren i så fall. Vissa kan innehålla olja. Kemiskt ren bensin och t-röd fungerar också. T-röd är rätt snällt i väg av lösningsmedel, men jag har inte haft några problem med att ta bort kylpasta med tops och t-röd.
En miljon sålda Playstation 4 i USA, inom 24h. (http://web.archive.org/web/20131117143456/http://www.ign.com/articles/2013/11/17/playstation-4-sales-pass-1-million-in-north-america)
Nordenator
2013-11-17, 22:30
Så 80 miljoner PS3 totalt under hela generationen och 1 mille första dagen för en region för PS4:an? Låter som om PS4:an kommer att bli lite större än vad PS3:an var inledningsvis ^^
Det blir intressant att se hur det går i Europa.
Langster
2013-11-17, 23:24
Så 80 miljoner PS3 totalt under hela generationen och 1 mille första dagen för en region för PS4:an? Låter som om PS4:an kommer att bli lite större än vad PS3:an var inledningsvis ^^
De flesta konsoler som har släppts har sålt slut på de enheter som finns vid releasen. Efter nästa jul kommer man kanske kunna dra några slutsatser.
PS2 sålde 980000 dag 1.
Dreamcast sålde slut på sina två första batchar i USA och hade sålt 500000 på två veckor vilket med råge slog alla tidigare rekord... Men maskinen sålde bara 10 miljoner totalt över hela sin livstid.
Tror PS3 sålde något mindre när den släpptes, men det beror nog på att det fanns färre konsoler tillgängliga, men det blev kaos, någon blev skjuten osv, för att folk inte fick tag på maskinen.
Men med dagens klimat så är en miljon väldigt bra siffror. Trodde Sony hade förväntat sig liknande siffror runt årsskiftet.
Langster
2013-11-18, 07:01
Men med dagens klimat så är en miljon väldigt bra siffror. Trodde Sony hade förväntat sig liknande siffror runt årsskiftet.
Jag tror faktiskt att de förväntade sig att sälja exakt så många konsoler som de gjorde nu. Jag skulle tro att 95% av de sålda var förhandsbokningar, givetvis justerar de mängden maskiner tillgängliga vid release efter detta. Det finns 3 anledningar till detta. Att ha sålt slut låter bra för investerare, det skapar ett sug på marknaden och det är helt enkelt bättre pr att något sålt slut än att de finns att få tag på överallt. Media kommer att rapportera om releasen och slutsålt skapar större rubriker än att de finns att få tag på överallt.
Alla konsolmakarna har kört med den här strategin sen typ 32-bits-tiden.
Langster
2013-11-18, 16:15
Knack ser verkligen ut att vara ett uselt spel. Då menar jag inte prestandamässigt, det ser ju hur tråkigt ut som helst.
I1Dhr17o0YU
Albatross
2013-11-18, 16:36
Knack ser verkligen ut att vara ett uselt spel. Då menar jag inte prestandamässigt, det ser ju hur tråkigt ut som helst.
I1Dhr17o0YU
Såg ut som Ratchet & Clank utan charm, typ. Undrar vilken svårighetsgrad han körde på, bli nitad på 2-3 slag av trashmobs blir gammalt jävligt snabbt.
Nikodemus
2013-11-18, 16:54
haha det såg faktiskt brutalt tråkigt ut..
Jussi Tola
2013-11-18, 16:56
Jussi fick avboka beställningen från Webhallen till Freja med motivering från personalen "Tyvärr kan inte vi leverera din maskin på utsatt releasedatum"
Svarade tillbaka: Det rrrräcker nuee...glöm inte vem ni har att göra med!
Avbokade skiten och nu får Jussi ställa sig i kö utanför ett ICA MAXI eller Media Market......Sicket elände elände...!
Någon som hört / läst om månadens spel till playstation plus?
Vad kommer det sig Jussi, att du talar om dig själv i tredje person? Alltid så?
Vad kommer det sig Jussi, att du talar om dig själv i tredje person? Alltid så?
Är väl 3:e gången han reggar sig? Hette Yusup eller liknande förr.. försöker väl vara rolig. :)
Verkar som att det blir metal gear: revengeance, remember me, oddworld: stranger's wrath och MotorStorm RC som dyker upp den 23:e den här månaden.
http://blog.eu.playstation.com/2013/10/11/playstation-plus-in-november-metal-gear-rising-remember-me-more/
Eller menade du för december?
Verkar som att det blir metal gear: revengeance, remember me, oddworld: stranger's wrath och MotorStorm RC som dyker upp den 23:e den här månaden.
http://blog.eu.playstation.com/2013/10/11/playstation-plus-in-november-metal-gear-rising-remember-me-more/
Eller menade du för december?
Jo fast metal gear etc släpptes ju I oktober. Så det var de som släpps I November jag menade.
Är väl 3:e gången han reggar sig? Hette Yusup eller liknande förr.. försöker väl vara rolig. :)
Okej? Den humorn är mig främmande. Om det nu ska vara humor.
Nordenator
2013-11-20, 20:31
Det är den nog för alla andra också. Synnerligen märkligt beteende. Förstår inte att han orkar regga sig var femte månad för att bara bli kickad igen.
Jo fast metal gear etc släpptes ju I oktober. Så det var de som släpps I November jag menade.
29th November: RESOGUN
29th November: Contrast
27th November: GRID 2
27th November: Guacamelee! (Cross Buy)
27th November: Sonic and All-Stars Racing Transformed
27th November: Grand Theft Auto Liberty City Stories
http://blog.eu.playstation.com/2013/11/13/playstation-plus-in-december-resogun-guacamelee-grid-2-more/
Blev lite förvirrad för vanligtvis brukar man säga att de som släpps i slutet av månaden är för månaden därefter så att säga, eftersom det är då de kommer ligga uppe. But there you go iaf :)
Du är som sagt inte ensam om att tycka det. Förstår inte hur det kan vara värt det med tanke på den lilla uppmärksamheten han får av sina trollkonton också.
Få som bryr sig om WiiUuuuUuuuuU, men nya mariospelet har fått grymt mycket ros: http://www.metacritic.com/game/wii-u/super-mario-3d-world/critic-reviews
Ledig fredagen och måndagen när ps4 släpps! yay!
sjolund27
2013-11-21, 10:23
Få som bryr sig om WiiUuuuUuuuuU, men nya mariospelet har fått grymt mycket ros: http://www.metacritic.com/game/wii-u/super-mario-3d-world/critic-reviews
Det ser så galet roligt ut *popcorn*.
frambogir
2013-11-21, 18:07
Det börjar bli dags att köpa en Wii U, minsann!
Lasse Kongo
2013-11-21, 20:00
Så fint då, har påbörjat min samling av Ps4spel nu, sitter med mitt ex av Ghosts i handen : )
Kan ju hoppas på att detta är för Fallout 4, vägrar tro på fejkryktena...
http://thesurvivor2299.com/
Har sett lite olika översättningar på morsekoden, om någon har kunskapen så får de gärna översätta.
MasterChief
2013-11-21, 20:47
Boogie2928 har ju varit en rätt hård kritiker till XboxOne....Nu fick han exklusivt besök av Major Nelson, Xbox Lives chefsprogrammerare, och den nya krysslådan. Han blev rätt imponerad...
_Z0_zMARwvY
Rätt skönt att han dyker upp i snubbens sovrum för att promota xboxen dock. :)
Mycket marknadsföring och propaganda från alla möjliga håll nu. :D
Säga vad man vill om spioneri o dylikt, men det är ju lite coolt framtidsscenario detta:
xhe6jV-APwM
Ja det där lär ju inte fungera vidare bra utanför USA kan man ju misstänka. Speciellt med tanke på texten i slutet.
Available features and content may vary by country
och
Some features, including online multiplayer, skype, netflix, game DVR, upload studio and internet explorer, require xbox live gold membership
Det är bullshit att man inte kan utnyttja nätverkskortet i konsolen utan att betala en månadsavgift till Microsoft. Och det gäller även för 360.
Langster
2013-11-23, 02:55
Xbone sålde över en miljon på sin första dag. Lite oväntat känns det som med tanke på all kritik. Släpptes förvisso i fler länder samtidigt än PS4, kan tänka mig att PS4 kommer upp i 2 miljoner när den släpps i Europa.
Som jag skrev tidigare så betyder siffrorna från dag ett inte ett dugg i längden, men jag trodde ändå att Microsoft stod inför en mycket brantare uppförsbacke i början, speciellt med tanke på priset.
Släpptes i alla marknader som spelar roll för Xbox. Notera att Japan inte får något förrän 2014.
Albatross
2013-11-23, 08:12
Ugh. Försöker spela färdigt Gianna Sisters Twisted Dreams innan jag ger mig på nåt nytt, men det är svårt att motivera sig. Stundtals förbannat svårt, inget man spelar för att ha kul. Men det är gratis på PSN+, och har man börjat med nåt får man fan spela klart.
Langster
2013-11-23, 10:05
Släpptes i alla marknader som spelar roll för Xbox. Notera att Japan inte får något förrän 2014.
För båda är det USA som är viktigast. Konsoler har traditionellt sålt ungefär lika mycket i USA som i hela Europa. I Japan har stationära konsoler sålt riktigt dåligt oavsett märke sista tiden, det är därför de får vänta på både ps4 och xbox. Självklart kommer ps4 sälja bättre där, men det saknar betydelsen det en gång hade, japanerna har nästan helt gått över till bärbart spelande.
Undrar hur många man räknar med att sälja under en konsols livstid i Sverige? 2-3 hundratusen?
Xbox har historiskt varit starkast i USA, åtminstone vad jag vet -- hörsägen vettu -- medan PS4 har varit stabila i Europa. Frågan är om Sony bibehåller sin marknad där.
Viktor_Balck
2013-11-23, 14:29
Vad kommer priset på PS4an bli här i Sverige månne? Såg att många siter höjt till 4500 nu, engelska ligger väl fortfarande runt 4. Vad går den på i USA, 399 dollar är det väl? Tycker fan 4 lax kan räcka, speciellt när man varit inställd på den summan.
Lasse Kongo
2013-11-23, 17:32
Nu börjar det dra ihop sig, sön, mån, tis, ons, tors, EL FREHETAJTAG!!!
Måste verkligen tipsa om Tearaway, har hunnit komma en liten bit in i spelet och det är så proppat med charm och spelglädje att man på riktigt blir genuint glad av att spela, musiken, grafiken, handlingen och alla smarta roliga interaktioner med spelaren är underbart.
2 av årets bästa spel är helt handhållna; Hotline Miami och Tearaway lär hamna där med, missa inte det.
Btw ryktas det ju om en bundle framöver med Ps4 och Vitan, dessutom såg jag en rätt stor summa som Sony tänker lägga på marknadsföring av Vitan så de satsar rejält verkar det som, kul tycker jag, hoppas bara de lyckas.
Vad kommer priset på PS4an bli här i Sverige månne? Såg att många siter höjt till 4500 nu, engelska ligger väl fortfarande runt 4. Vad går den på i USA, 399 dollar är det väl? Tycker fan 4 lax kan räcka, speciellt när man varit inställd på den summan.
Men tänk på att många amerikanska stater listar sina priser exkl. moms. Går man in i butik så kommer det läggas till en viss summa, beroende på stat. Klart att PS4:an fortfarande är billigare i USA, men 399$ är lite lurendrejeri.
Lasse Kongo
2013-11-24, 10:31
Fan va coolt, jag vill att det ska vara såhär i Sverige med.
9qi5l9OhQnI
Coolt, där har Microsoft Sverige något att bita i :D
Omg omg omg! Vet ni vad som händer denna vecka!? OMG!
Lasse Kongo
2013-11-25, 18:11
Ja nu stiger peppen, Killzone Shadowfall ramlade in idag så nu har man 2 spel till Ps4an =)
Blir nog BF4 och AC4 på fredag =)
JHilding
2013-11-25, 18:17
Känns knäppt att ps4 släpps nu. Kan ni inte skriva intryck sen? Hur pass mycket next gen det känns, minns när 360 kom och man tappade hakan över oblivion, call of duty 2:d
Lasse Kongo
2013-11-26, 17:10
Såja, då har jag provspelat BF4 till Ps4, riktigt snyggt och det syns att det inte är Ps3 man spelar på, DS4 känns väldigt annorlunda och lite liten i händerna först, men inom några minuter blev man helt fast, kontrollen är ganska ful men oj så skön, styrningen kändes väldigt annorlunda mot ds3 och bf3, allt kändes mycket rappare och precist och därmed även lite svårare, fast på ett bra sätt.
Sjukt hypad nu : )
Thornblom
2013-11-27, 09:15
Gammal Nintendonörd som man är har jag nu beställt ett Wii U. Det börjar äntligen poppa upp intressant Nintendotitlar.
Har inte ägt något konsoll sedan GameCube, så detta blir intressant!
Jag förstår förövrigt inte eran hype över XBOX one och PS4? Förra generationen förstod ja, då dessa maskiner var ordentligt starka jämfört med dåvarande datorer. Idag är det inte så, dom är knappt godkända enligt mig. Att spela kassa tredjeparts portar som t.ex BF4 måste ju vara 100 gånger bättre på PC?
Gammal Nintendonörd som man är har jag nu beställt ett Wii U. Det börjar äntligen poppa upp intressant Nintendotitlar.
Har inte ägt något konsoll sedan GameCube, så detta blir intressant!
Jag förstår förövrigt inte eran hype över XBOX one och PS4? Förra generationen förstod ja, då dessa maskiner var ordentligt starka jämfört med dåvarande datorer. Idag är det inte så, dom är knappt godkända enligt mig. Att spela kassa tredjeparts portar som t.ex BF4 måste ju vara 100 gånger bättre på PC?
Det är väl ändå mer standard att spelen utvecklas mot konsolerna varpå de portas till PC?
Scratch89
2013-11-27, 10:27
Igår spelade jag klart Beyond: Two Souls. Det blev väldigt sent, men fick göra ett stort uppehåll p.g.a klinisk praktik på annan ort osv. Nåväl.
Vad kan man säga? Jag är otroligt besviken, och det var inte alls det spelet jag hade hoppats på. Jag älskade Heavy Rain, där ens val faktiskt spelade roll, och där man hade en del gameplay. Oavsett misstag eller fel så verkade det alltid falla ut likadant, och de valen som faktiskt spelade roll, fick man hur lång tid som helst på sig att välja och inget som avgjorde av ens skill på att spela.
Storyn i sig är rätt hackig och ojämn, och det är väl kanske därför de har valt att hoppa fram och tillbaka, från grinig unge, till pubertal tonåring, till.... ja just ja, hon stannar ju där.
Nä. Det får 5 av 10 för sin snygga grafik och nyskapandetänket, men det är inget bra spel.
Ben "Yahtzee" Croshaw på Zero Punctuation gör en recension som är väldigt klockren, faktiskt. Jag förbereder mig för Lasse Kongos shitstorm.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/8298-Beyond-Two-Souls
Thornblom
2013-11-27, 10:28
Det är väl ändå mer standard att spelen utvecklas mot konsolerna varpå de portas till PC?
Är det? Är inte jätteinsatt, men jag jag vet att t.ex Battlefield 4 porten spelas i uppskalad 720p utan kantutjämning / AA på PS4. Ännu värre upplösning på XBOX One, uppskalad 480pom jag inte minns fel.
Lasse Kongo
2013-11-27, 12:21
Igår spelade jag klart Beyond: Two Souls. Det blev väldigt sent, men fick göra ett stort uppehåll p.g.a klinisk praktik på annan ort osv. Nåväl.
Vad kan man säga? Jag är otroligt besviken, och det var inte alls det spelet jag hade hoppats på. Jag älskade Heavy Rain, där ens val faktiskt spelade roll, och där man hade en del gameplay. Oavsett misstag eller fel så verkade det alltid falla ut likadant, och de valen som faktiskt spelade roll, fick man hur lång tid som helst på sig att välja och inget som avgjorde av ens skill på att spela.
Storyn i sig är rätt hackig och ojämn, och det är väl kanske därför de har valt att hoppa fram och tillbaka, från grinig unge, till pubertal tonåring, till.... ja just ja, hon stannar ju där.
Nä. Det får 5 av 10 för sin snygga grafik och nyskapandetänket, men det är inget bra spel.
Ben "Yahtzee" Croshaw på Zero Punctuation gör en recension som är väldigt klockren, faktiskt. Jag förbereder mig för Lasse Kongos shitstorm.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/8298-Beyond-Two-Souls
Eller så har vi alla människor olika smak och rätt att tycka olika, så stoppa tillbaka din attityd ang shitstorm i ditt bru...
Nordenator
2013-11-27, 16:09
Najs. Fick just info från Webhallen om att jag kan plocka upp mitt PS4:a på natten mot 29:e. Jag jobbar 29:e, men jag hinner väl lira lite i alla fall :D
Langster
2013-11-27, 16:33
Är det? Är inte jätteinsatt, men jag jag vet att t.ex Battlefield 4 porten spelas i uppskalad 720p utan kantutjämning / AA på PS4. Ännu värre upplösning på XBOX One, uppskalad 480pom jag inte minns fel.
900p ps4 och 720p xbone. Så illa är det inte.
Man kunde köpa datorer som var långt mycket mer kraftfulla än 360 och ps3 när de kom också. Ingen skillnad mot hur det är nu.
Man utvecklar nog oftast mot en mål-plattform, vet man att spelet kommer att sälja bäst på t.ex 360, så lägger man inget krut på extra effekter eller högupplösta texturer för en PC-version man ändå inte kommer att tjäna några pengar på. Spelet portas ändå till PC, som det är, vilket innebär att det kan köras med högre upplösning, bilduppdatering och mer kantutjämning - och alltså ändå vara bättre på PC. Så ser det oftast ut, detta håller tillbaka utvecklingen på PC eftersom konsolernas hårdvara är så uråldrig i jämförelse med en modern PC, hade man utvecklat spelet endast för de mest kraftfulla datorerna så hade spelen varit mycket snyggare, ett exempel på det var Crysis 1.
Battlefield är ett annat exempel på ett spel som utvecklas med PC som målplattform, eftersom den största målgruppen finns där. Men dessa spel är undantag, oftast riktar man in sig mot konsolerna, det är där pengarna finns.
Eftersom ps4 och xbone höjer standarden för konsolspel kommer även PC-spelen få en skjuts framåt, så det finns nog anledning att vara lite hypad. Dessutom får en större massa tillgång till kraftfullare hårdvara nu, det är inte alla som har råd/ork/lust att underhålla en speldator. Konsolerna ger en enklare, billigare och bekvämare spelupplevelse som många föredrar.
Sen är det ju inte de spel som riktar sig mot PC-publiken som är stora på konsolerna. Det är ju de konsolexklusiva spelen som lockar mest, precis som du lockas av Mario och svampskallarna på WiiU.
jag är inte det minsta insatt nu men...
vilken av xbox one och ps4 kommer vara vassast prestanda mässigt?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Red Apple
2013-11-27, 16:39
jag är inte det minsta insatt nu men...
vilken av xbox one och ps4 kommer vara vassast prestanda mässigt?
PS4 har mest kräm.
Att konsol skulle vara billigare än PC går att diskutera. Möjligtvis för själva hårdvaran, men priset på spel samt Live/PS+ höjer nog siffran en bra bit över PC i längden
PS4 har mest kräm.
okej, tror du/ni att den även kommer sälja mest?
Red Apple
2013-11-27, 17:08
okej, tror du/ni att den även kommer sälja mest?
Tror det blir jävligt jämnt. PS4 är en ren spelkonsol medans Xbox One är ett futuristiskt media-paket, så det är nog inte så självklart för alla att man väljer den maskin med mest prestanda.
Scratch89
2013-11-27, 17:34
Eller så har vi alla människor olika smak och rätt att tycka olika, så stoppa tillbaka din attityd ang shitstorm i ditt bru...
Hej Lars! Jag är mycket väl medveten om att folk får tycka olika. Däremot antog jag att du tyckte om spelet (eftersom du hade gett en väldigt positiv recension av spelet när du spelat halvvägs in ungefär), så jag ville reservera mig för det. Vad tyckte du om spelet efter att du klarat ut det? Jag gillade spelet helt ok de första två-tre timmarna ungefär, men det blev sämre och sämre mot slutet, tyckte jag.
Att konsol skulle vara billigare än PC går att diskutera. Möjligtvis för själva hårdvaran, men priset på spel samt Live/PS+ höjer nog siffran en bra bit över PC i längden
Det beror ju på hur men ser på PCn också. :)
Har väll gått ca 1år sen BF3 kom ut? En dator som kunde max de då klarar ju inte av BF4 utan mer kräm måste köpas vilket gör pcn dyrare. :)
Jag gillar konsol för då vet man att spelet man köper är anpassat till konsolen och man slipper fundera på om ens hårdvara klarar spelet till PC etc.
Red Apple
2013-11-27, 17:42
Har väll gått ca 1år sen BF3 kom ut? En dator som kunde max de då klarar ju inte av BF4 utan mer kräm måste köpas vilket gör pcn dyrare. :)
Jag gillar konsol för då vet man att spelet man köper är anpassat till konsolen och man slipper fundera på om ens hårdvara klarar spelet till PC etc.
2 år. Men sen så är BF en graphicpusher också, man måste inte uppgradera varannat år bara för att kunna få ut en bättre upplevelse än på konsol.
Lasse Kongo
2013-11-27, 18:03
Hej Lars! Jag är mycket väl medveten om att folk får tycka olika. Däremot antog jag att du tyckte om spelet (eftersom du hade gett en väldigt positiv recension av spelet när du spelat halvvägs in ungefär), så jag ville reservera mig för det. Vad tyckte du om spelet efter att du klarat ut det? Jag gillade spelet helt ok de första två-tre timmarna ungefär, men det blev sämre och sämre mot slutet, tyckte jag.
Tillhör nog ett av de 3 bästa spelen under 2013 för min del.
Den datorn ligger fortfarande över konsol, om man jämför
Scratch89
2013-11-27, 19:00
Tillhör nog ett av de 3 bästa spelen under 2013 för min del.
Okej! Kul att du tycker så! Vad var det som gjorde att du tyckte att det var så bra?
Lasse Kongo
2013-11-27, 19:52
Okej! Kul att du tycker så! Vad var det som gjorde att du tyckte att det var så bra?
Det mesta, men jag tyckte om handlingen framförallt och hur det berättades osv, en audiovisuell upplevelse till max, riktigt bra, lägger sällan energi på vad och varför eller hur, utan allt är/blir/var ; )
Lasse Kongo
2013-11-27, 20:00
Herregud! Skillnaden mellan att installera spelen på xb1 vs Ps4 är ENORM...
http://kotaku.com/installing-xbox-one-games-takes-way-too-long-1471191836?utm_campaign=Socialflow_Kotaku_Twitter&utm_source=Kotaku_Twitter&utm_medium=Socialflow
Lasse Kongo
2013-11-27, 20:05
How Long Your First Install Will Take On PS4 And Xbox OneP
Assassin's Creed IV:
Xbox One (offline, no update): 5 minutes 50 seconds
Xbox One (with update, fastest connection): 7 minutes 2 seconds
Xbox One (with update, 10Mbps connection): 10 minutes 32 seconds
PS4: 42 secondsP
The rest of these were tested on our office Wi-Fi which is around 9-11Mbps. It may have been faster on a wired connection, but you can compare your own connection speed here. These are our results:P
Need For Speed Rivals:
XBO: 09:25 (including update)
PS4: 00:32P
Just Dance 2014:
XBO: 08:48 (including update)
PS4: 00:45P
NBA Live 14:
XBO: 16:26 (including update)
PS4: 00:35P
FIFA 14:
XBO: 16:06 (including update)
PS4: 00:34P
Madden 25:
XBO: 9:38 (including update)
PS4: 00:38P
Den datorn ligger fortfarande över konsol, om man jämför
Jo förvisso men den klarar inte av BF4 på högst graffen. :)
Assassin's Creed IV:
The rest of these were tested on our office Wi-Fi which is around 9-11Mbps. It may have been faster on a wired connection, but you can compare your own connection speed here. These are our results:P
Need For Speed Rivals:
Just Dance 2014:
NBA Live 14:
FIFA 14:
Madden 25:
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge eller va säger man?
Inte lika mycket Woho :(
https://www.youtube.com/watch?v=6FwlK-jU8Yg&feature=youtube_gdata_player
Thornblom
2013-11-28, 16:28
900p ps4 och 720p xbone. Så illa är det inte.
Man kunde köpa datorer som var långt mycket mer kraftfulla än 360 och ps3 när de kom också. Ingen skillnad mot hur det är nu.
Man utvecklar nog oftast mot en mål-plattform, vet man att spelet kommer att sälja bäst på t.ex 360, så lägger man inget krut på extra effekter eller högupplösta texturer för en PC-version man ändå inte kommer att tjäna några pengar på. Spelet portas ändå till PC, som det är, vilket innebär att det kan köras med högre upplösning, bilduppdatering och mer kantutjämning - och alltså ändå vara bättre på PC. Så ser det oftast ut, detta håller tillbaka utvecklingen på PC eftersom konsolernas hårdvara är så uråldrig i jämförelse med en modern PC, hade man utvecklat spelet endast för de mest kraftfulla datorerna så hade spelen varit mycket snyggare, ett exempel på det var Crysis 1.
Battlefield är ett annat exempel på ett spel som utvecklas med PC som målplattform, eftersom den största målgruppen finns där. Men dessa spel är undantag, oftast riktar man in sig mot konsolerna, det är där pengarna finns.
Eftersom ps4 och xbone höjer standarden för konsolspel kommer även PC-spelen få en skjuts framåt, så det finns nog anledning att vara lite hypad. Dessutom får en större massa tillgång till kraftfullare hårdvara nu, det är inte alla som har råd/ork/lust att underhålla en speldator. Konsolerna ger en enklare, billigare och bekvämare spelupplevelse som många föredrar.
Sen är det ju inte de spel som riktar sig mot PC-publiken som är stora på konsolerna. Det är ju de konsolexklusiva spelen som lockar mest, precis som du lockas av Mario och svampskallarna på WiiU.
Tack, bra utredning!
Ska sticka iväg och hämta min svampskallekonsoll med limiterad Zelda-gamepad nu. Ha så kul med era vuxenspel :d
Assassin's Creed IV:
Need For Speed Rivals:
Just Dance 2014:
NBA Live 14:
FIFA 14:
Madden 25:
Vafan? Vart kommer den här skillnaden från? Låter ju helt sjukt. De gör väl i princip samma grejer? Eller är det systemuppdateringarna som tar sån sjuk tid för xbox one?
Nordenator
2013-11-29, 00:19
PS4 stödjer att man kan spela efter en viss del av nedladdning eller installation som jag fattade det. Jag är nu runt 3 m ifrån att plocka upp min ^^
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
frambogir
2013-11-29, 08:47
Jag har blivit erbjuden en ps4 i början av december. Det är så trist att det saknas spel som motiverar ett köp i dagsläget. Detsamma gäller ju tyvärr även Xbone.
Nordenator
2013-11-29, 09:03
Ja, jättemycket finns inte. Jag resonerar däremot så att PS4 är så pass billig nu att jag knappast lär spara mer än några hundralappar på att vänta ändå rätt lång tid, och även om några riktiga dragplåster inte finns än så vinner jag på att få ha den en längre stund av generationen.
Assassin's Creed IV:
Need For Speed Rivals:
Just Dance 2014:
NBA Live 14:
FIFA 14:
Madden 25:
Varför gjorde de inte ett likadant test för båda konsollerna? *screwy*
Ja, jättemycket finns inte. Jag resonerar däremot så att PS4 är så pass billig nu att jag knappast lär spara mer än några hundralappar på att vänta ändå rätt lång tid, och även om några riktiga dragplåster inte finns än så vinner jag på att få ha den en längre stund av generationen.
.. billigare nu? Hur tänker du här?
Nordenator
2013-11-29, 09:47
.. billigare nu? Hur tänker du här?
Läs om läs rätt ;)
Dock finns ju risken med barnsjukdomar som kan uppkomma och som åtgärdas till dess.
Slipper man massa krångel med att lämna in den, få den lagad/ny som kan ta en massa tid. :)
Läs om läs rätt ;)
Jo men några hundralappar? Du har juh ett potentiellt priskrig efter nyår, det borde resultera i mer än några hundralappar.. :)
luckyboi
2013-11-29, 10:11
Jaha så var man här då. Desperat. Mediamarkt rök dom snabbare än kvickt, likaså Elgiganten. Tur man fick upp intresset så pass sent att alla förhandsbokningar var fulla :( Nu blir jag än mer desperat, får bli att lägga lite extra på tradera. Ingen här som har en förhandsbokning till salu :d
Nordenator
2013-11-29, 10:18
Jo men några hundralappar? Du har juh ett potentiellt priskrig efter nyår, det borde resultera i mer än några hundralappar.. :)
Jag köpte min PS3:a ett antal år in på generationen för strax över 3 papp. Jag har svårt att se att jag kommer få en PS4:a för mycket mindre än de 3890:- jag betalade någon gång snart. Om man tittar på prisnivån ligger de flesta redan ett antal hundralappar över det i dagsläget. Kring 4200-4500 verkar vara snittet. Med tanke på prestandan i burken tvivlar jag på att återförsäljarna kan droppa priset så mycket utan att gå med förlust i dagsläget.
Varför är ni så taggade på PS4 eller xbone?
Varför är ni så taggade på PS4 eller xbone?
Varför vill man ha sex? Det är en biologisk drivkraft.
Jag köpte min PS3:a ett antal år in på generationen för strax över 3 papp. Jag har svårt att se att jag kommer få en PS4:a för mycket mindre än de 3890:- jag betalade någon gång snart. Om man tittar på prisnivån ligger de flesta redan ett antal hundralappar över det i dagsläget. Kring 4200-4500 verkar vara snittet. Med tanke på prestandan i burken tvivlar jag på att återförsäljarna kan droppa priset så mycket utan att gå med förlust i dagsläget.
Vi får helt enkelt vänta och så. Jag tror det kommer ruskas om rejält med priserna. Själv kommer jag nog inte köpa fören efter nästa sommar, om det inte händer något oförväntat.. :)
Vi får helt enkelt vänta och så. Jag tror det kommer ruskas om rejält med priserna. Själv kommer jag nog inte köpa fören efter nästa sommar, om det inte händer något oförväntat.. :)
Köps en konsol när Desteny + Halo släpps. *drool*
:thumbup:
MasterChief
2013-11-29, 11:11
Såklart..och även det exklusiva för Xbone, Titansfalls ser lovande ut.
Lasse Kongo
2013-11-29, 11:30
Kaffet är på, maskinen redo att kopplas in #lycklig
Tack vg+ btw, köpt alla spel därifrån, bf4 för 350 fraktat, jo ich tacke jag!
Phil Heath
2013-11-29, 11:31
Kaffet är på, maskinen redo att kopplas in #lycklig
Tack vg+ btw, köpt alla spel därifrån, bf4 för 350 fraktat, jo ich tacke jag!
Haha, way ahead of you. Kaffet framme, maskinen är inkopplad och uppdaterad*cupid**popcorn* Har BF4, Ghosts och Killzone.
Lasse Kongo
2013-11-29, 11:32
Varför vill man ha sex? Det är en biologisk drivkraft.
Haha right on spot : )
Såklart..och även det exklusiva för Xbone, Titansfalls ser lovande ut.
Jag har delade meningar med Titanfall, det ser coolt ut å så men jag har riktigt svårt för "roboten". Gillar generelt sätt inte "fordon" å så i spel.
Lasse Kongo
2013-11-29, 11:58
OOOOOO KÄRLEK!
Rysningar från att den boota upp, jag förstår att folk säger; Ps4 - den nya Ps2an.
Bakgrundsladdning ftw, medans jag ställde in allt hade uppdateringen redan laddats ner halvvägs i bakgrunden <3
Helt underbar känsla nu, själv har jag ghosts och killzone hemma bf4, ac4 och lego marvel på ingång : )
Vi hörs på söndag kväll eller något, wooohoooo xD
frambogir
2013-11-29, 12:02
Något om nuvarande, eller utdöende, generationen då.
Det är synd att jag spelade The walking dead innan jag påbörjade The last of us. The walking dead är så mycket bättre på alla punkter, förutom grafik. Det förstör upplevelsen lite, när storyn i The last of us känns som en mycket blek kopia av The walking dead, som dessutom är taffligt berättad.
Det är synd att jag spelade The walking dead innan jag påbörjade The last of us. The walking dead är så mycket bättre på alla punkter, förutom grafik. Det förstör upplevelsen lite, när storyn i The last of us känns som en mycket blek kopia av The walking dead, som dessutom är taffligt berättad.
:)
Jag köpte GTA 5 för 295 kr på webhallen idag. Jag såg att de hade bra pris på BF4 m.m. om det intresserar någon.
Lasse Kongo
2013-11-29, 12:46
Ja dog när jag drog igång Resogun och hon börja snacka i handkontrollen, trodde det skulle vara blahablaha men det var jävligt fränt : )
sjolund27
2013-11-29, 14:46
Precis köpt mig ett Nintendo 3ds xl och A link between worlds. Helt galet vad bra det är :hbang:.
För er som är sugna på att köpa spel så kanske ni kan vänta några dagar?
Ett litet tips bara.
tYQ5T952jvc
Lasse Kongo
2013-11-30, 09:37
Fyfan jag gråter blod, har suttit en halvtimma och skrivit ang Ps4... och så försvann allt när jag skulle posta, på riktigt jag gråter, orkar inte skriva om allt, var mitt abs längsta inlägg på kolo :/
Lasse Kongo
2013-11-30, 09:40
Jag skrev iaf om alla mina intryck, om maskinen, kontrollen, jag skrev om alla spel jag spelat osv, tror aldrig jag kommer orka skriva om allt, FAAAAAAAAAN!!!!
Men det var iallafall mestadels väldigt positivt : (
King Grub
2013-11-30, 09:46
Avbokade min PS4. Alla exklusiva premiärspel är kassa, och alla icke-exklusiva mycket bättre på PC. Skaffar en när det finns bättre exklusikva spel i stället. För själva maskinen verkar trevlig, även om det är föråldrad teknik redan vid launch.
Fyfan jag gråter blod, har suttit en halvtimma och skrivit ang Ps4... och så försvann allt när jag skulle posta, på riktigt jag gråter, orkar inte skriva om allt, var mitt abs längsta inlägg på kolo :/
Skriver jag långa texter brukar jag alltid ha Notepad uppe och klistra in texten i emellanåt. Det du råkade ut för är jobbigt.
Phil Heath
2013-11-30, 10:30
Älskar också maskinen men BF4 är buggigt värre än fan! Går ju inte att skicka invites till polare om man inte är in game!? Sen har de samma ljudbuggar som i BF3. För jävla dåligt att de inte ha fixat detta.
Nordenator
2013-11-30, 10:37
Älskar också maskinen men BF4 är buggigt värre än fan! Går ju inte att skicka invites till polare om man inte är in game!? Sen har de samma ljudbuggar som i BF3. För jävla dåligt att de inte ha fixat detta.
Samma på PC. Inget nytt under solen när det rör sig om DICE/EA, tyvärr. Jag tycker om spelen så pass mycket att jag lirar i alla fall, däremot. Nu har jag inte speciellt mycket problem som många andra, men ljudet är lite jobbigt och det kraschar väl var tionde timme eller så.
Phil Heath
2013-11-30, 10:44
Samma på PC. Inget nytt under solen när det rör sig om DICE/EA, tyvärr. Jag tycker om spelen så pass mycket att jag lirar i alla fall, däremot. Nu har jag inte speciellt mycket problem som många andra, men ljudet är lite jobbigt och det kraschar väl var tionde timme eller så.
Okej, ja lite samma här. Gillar ju verkligen spelet men när man inte ens kan skicka invites och lira med polare så blir det bara för mycket. Vad är det för jävla amatörer som sitter och programmerar på DICE igentligen:smash: Hur svårt kan det vara att fixa*grr27*
Lasse Kongo
2013-11-30, 10:55
Avbokade min PS4. Alla exklusiva premiärspel är kassa, och alla icke-exklusiva mycket bättre på PC. Skaffar en när det finns bättre exklusikva spel i stället. För själva maskinen verkar trevlig, även om det är föråldrad teknik redan vid launch.
Ja alla tycker vi olika, du är ju pcgamer, jag avskyr pc : )
Men spelade du igenom alla exklusiva spel hos någon kompis då eller?
Någon som har PS4 i butik eller är det vänta till april som gäller?
Har du spelat Telltales senaste då, the wolf among us? Walking dead säsong 2 borde dyka upp snart också btw.
Ja alla tycker vi olika, du är ju pcgamer, jag avskyr pc : )
Men spelade du igenom alla exklusiva spel hos någon kompis då eller?
Om man använder big picture på steam med datorn kopplad till TV:n och kopplar in en xbox kontroll till datorn så blir upplevelsen hyfsat lik den man får på konsol. Inte exakt samma, men väldigt nära.
Lasse Kongo
2013-11-30, 14:47
Skriver en förkortad variant, blir väl 1/4 av det jag skrev förut.
Ps4an är snabb, installationer, updates etc går riktigt fort, Sony har löst det jag ville ha mest av nya generationen; slippa att vänta, har man familj, jobb, träna etc och får en timma över på kvällen vill man inte sitta 30min och vänta, det kommer man aldrig mer behöva göra.
Kontrollen; helt underbar, bästa spelkontrollen hittills är ju den till 360, men DS4 spelar helt klart i samma liga om inte bättre tom, behöver använda den lite mer dock innan man kan säga så.
Spelen; hade låga förväntningar på Ghosts, men det är helt klart det bästa cod i mp, och då har jag spelat alla, riktigt riktigt bra, snyggt som fan med.
Killzone SF, testat lite snabbt, väldigt snyggt, coola vapen, rörigt, finns potential, kommer säkert spela det en del.
Resogun, läckert som fan, ett spel man lirar då och då när man inte är sugen på annat, använder högtalaren vilket var jävligt fränt.
War Thunder; F2P, nog kul om man gillar den här typen av spel, skön styrning; touchpadden är galet responsiv! Kommer nog inte spelas mycket.
Warframe; big surprise, bara kört ett mission men det verkar lovande, snyggt med.
Blacklight Retribution; Bara testat som snabbast, kul men vet inte om det är något man kommer lägga massa tid på.
Fifa14demo; Fjutboll no less no more, senaste fjuttbollspelet jag köpte var Pes 2006.... ge mig nexgen NHL istället.
Flower; så jävla vackert nu så det blir lätt en till genomspelning!
AC4, BF4 och Lego Marvel på ingång, kommer spendera tiden med Ghosts mp, Warframe och SP i Killzone tills dess.
Summering; allt går jävligt snabbt, downloads, updates, installationer, kontrollen är Sonys bästa hittills, allt verkar väldigt genomtänkt, jag är överlag väldigt imponerad.
Något negativt? Ja, ibland låter konsolen lite mycket, dock knäpptyst när man spelar vissa spel typ Ghosts, kan vara så att det har att göra med att spelen installeras och då kanske den jobbar mer? Visar sig.
Hdd, 500gb kan jämföras med Ps3 20gb, jag har med ovanstående spel förbrukat en bra bit över 100gb....
Lasse Kongo
2013-11-30, 14:51
För att förtydliga och utveckla, DS4 kan mycket väl komma att bli den absolut bästa kontrollen jag haft till något tvspel, den är fanimig en systemseller för Sony! Så bra är den.
GTAV till 360in inköpt för 295kr, kommer på posten i veckan :)
MasterChief
2013-11-30, 15:30
För att förtydliga och utveckla, DS4 kan mycket väl komma att bli den absolut bästa kontrollen jag haft till något tvspel, den är fanimig en systemseller för Sony! Så bra är den.
Intressant. Just kontrollen på PS3 har alltid gjort att det blivit 360 istället. Ska bli intressant att jämföra kontrollen till PS4 med Xbones som de lagt typ hundramiljarder på att utveckla. :d
Nothing can ever beat the NES controller. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.