Logga in

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Elfsberg
2009-11-03, 21:37
Min dag ser oftast ut såhär:
06.20 går upp
08.00 liten kopp kaffe+ett glas vatten
10-15 två stora koppar te
16.00 EAA
-träning-
17.00 EAA
18.00 En enorm portion mat bestående av tex ris, linser, broccoli och tvp (sojaprotein), två frukter. +2 stora glas vatten
21.30 4 dl lättmjölk, doublepro+bär+nötter.

Spontant kan jag tänka mig att din vätskebalans orsakar problem. När du väl börjar äta så blir det ännu värre, eftersom mycket mat gärna blir mycket salt. Mycket salt utan mycket vätska verkar gärna framkalla en massa onödig hunger, speciellt för godsaker, iallafall för mig. Det kan nog jämföras med bakishunger.. :)
På det så dricker du under fastan förutom ett ynka glas vatten bara vätskedrivande drycker. Problemet ligger inte nödvändigtvis i att du dricker för lite vatten, men det ser faktiskt ut att(grundat helt och hållet på mina egna erfarenheter!) vara ganska mycket kaffe och te i förhållande till rent vatten.

Förrut hade jag exakt samma problem som du och jag misstänker att ändringarna på mitt vätskeintag gjorde störst nytta. Jag drack mängder av kaffe och te under dagarna för att det skulle hjälpa mot hungern, men jag blev mest starrig, uttorkad och senare mot eftermiddagen stört trött.

Mitt bedrövliga upplägg såg ungefär ut som ditt och det fungerade inte för fem öre. VARJE gång jag skulle till att äta gigantiska efterträningsmål så gick jag bananas på allt jag kom över och nästan varje gång hamnade jag på en 2000 kcal över mitt beräknade behov. Inte roligt.

Hade jag varit du hade jag gjort såhär:

06.20 går upp
08.00 liten kopp kaffe+ett glas vatten
10-15 två stora koppar te + två glas vatten
16.00 EAA
-träning-
17.00 EAA inkl. 2-3 dl vatten
18.00 En enorm portion mat bestående av tex ris, linser, broccoli och tvp (sojaprotein), två frukter. +2 stora glas vatten
21.30 4 dl lättmjölk, doublepro+bär+nötter.

Nelli
2009-11-03, 22:37
Japp, jag gillar experiment så jag tycker det känns pepp. Är dock vansinnigt hungrig just nu, såhär hungrig brukar jag aldrig vara på förmiddagarna. Får ju dock äta om 2,5 timme så bara härda ut.

Om ni är mer nyfikna på vad som sker med min kost kan nu ju titta i min träningsjournal! *reklam reklam*. Jag kan klistra in mina kostregistreringar från dumbbell.se var gång jag reggat kosten om det intresserar nån. :D

Jag blir som hungrigast 12 h efter jag slutat ata, darfor funkar det battre med en langre tid for mig. Gar jag upp kl 6-7 och promenerar med hundarna ar hungern borta :)
Jag tycker det funkar battre om jag ater lite mer an 1g fett per kropps kg med. Lycka till!

tsp
2009-11-03, 22:47
Särskilt high-tech är det inte, men ja. 16 timmar struntar du att äta, gärna i samband med att du sover, sedan äter du 8 timmar, och gärna största måltiden direkt efter träning. Att inte äta senare än 20 verkar ha en del andra effekter, som att man sover bättre och vaknar i tid.

Antalet timmar du fastar kan ökas uppåt eller nedåt. EatStopEat anger 19/5, Martin Berkhan anger 16/8, ADF är 24/24, osv.

Sedan finns det väl specifika kostrekommendationer som en del utarbetat, baserat t.ex. på att insulinkänsligheten ökar av fasta.

Okej.. Jag sover vanligtvis ungefär 10-12 timmar, sedan är det inte alltid jag äter frukost förrän ett par timmar efter att jag vaknat. Så jag kör alltså periodisk fasta då utan att ha vetat om det?

malfunction
2009-11-03, 22:56
Japp det har du. Fan vad skönt att sova 10-12 timmar, låter underbart.

Fed up
2009-11-03, 23:08
Spontant kan jag tänka mig att din vätskebalans orsakar problem. När du väl börjar äta så blir det ännu värre, eftersom mycket mat gärna blir mycket salt. Mycket salt utan mycket vätska verkar gärna framkalla en massa onödig hunger, speciellt för godsaker, iallafall för mig. Det kan nog jämföras med bakishunger.. :)
På det så dricker du under fastan förutom ett ynka glas vatten bara vätskedrivande drycker. Problemet ligger inte nödvändigtvis i att du dricker för lite vatten, men det ser faktiskt ut att(grundat helt och hållet på mina egna erfarenheter!) vara ganska mycket kaffe och te i förhållande till rent vatten.

Förrut hade jag exakt samma problem som du och jag misstänker att ändringarna på mitt vätskeintag gjorde störst nytta. Jag drack mängder av kaffe och te under dagarna för att det skulle hjälpa mot hungern, men jag blev mest starrig, uttorkad och senare mot eftermiddagen stört trött.

Mitt bedrövliga upplägg såg ungefär ut som ditt och det fungerade inte för fem öre. VARJE gång jag skulle till att äta gigantiska efterträningsmål så gick jag bananas på allt jag kom över och nästan varje gång hamnade jag på en 2000 kcal över mitt beräknade behov. Inte roligt.

Hade jag varit du hade jag gjort såhär:

Det kan mycket väl ligga nåt i det, men min genomgång var visst lite bristfällig på dryckerna. Teet är aldrig svart te, oftast rött, alltså mindre vattendrivande (väl?). Sen blandar jag EAA't med vatten. Minst 3 dl. Alltså 5-6 dl totalt. Sen dricker jag minst två stora glas vatten till var måltid.

Men ska testa att dricka mer vanligt ändå. Jag har en tendens att glömma att dricka, framförallt under fastan.

:thumbup:

sumialic
2009-11-12, 19:34
Har funderat på en grej.

Fungerar detta?

Jag slutar äta 22 idag. Lägg till 16 timmar på det ger att jag kan börja äta 14.00 imorgon. Säg då att jag kör en ätperiod som är på 11 timmar imorgon. D.v.s jag äter till 02.00. Sedan börjar jag inte äta igen nästa dag förrän 16 timmar efter det vilket blir klockan 18.00.

Fungerar detta? Fungerar som i bryter det fastan på något sätt? Jag fastar hela tiden 16 timmar fast jag har en ätperiod en dag på 11 timmar istället för 8. Detta, eftersom jag vanligtvis kör äta mellan 16-24 kommer betyda att jag någon dag för att ställa saker till rätta igen kommer ha en ätperiod på endast 5 timmar.

phrack
2009-11-13, 10:24
Fungerar detta?

Jag tror det kommer fungera, men jag tror också att din "kompenserande" ätperiod är onödig. Det fungerar inte riktigt så. Fortsätt som vanligt bara. De gånger jag är ute på krogen (blir väl 2-3 gånger i månaden) så blir "ätperioden" längre än 8 timmar och jag upplever ändå alla de positiva effekterna av fastan.

Baboom
2009-11-13, 11:13
Livet kan inte styras efter din mathållning. Saker händer och då får man anpassa. Håll dig till dina matperiod då du vanligtvis äter. Vare sig om fastan blir 20 eller 14 timmar.

På helgerna fastar jag alltid 19-20timmar, för att det passar in i mitt liv.

Frillan
2009-11-13, 11:27
Har läst att vissa tycker att EAA / bcaa är onödigt under fastan för att man redan har ett långsamt protein i kroppen.

Men om jag har fått detta rätt för mig; Långsammt protein minskar nedbrytningen.
EAA stimulerar akut uppbyggnaden.

Då måste det ju i princip bara vara fördelar med att uppreglera maximalt, samtidigt som man redan har ett protein som minskar nedbrytningen?

Bear Grylls
2009-11-19, 18:58
Efter att ha läst lite så ska man alltså bara äta ett stort mål mat om dagen som täcker dagsbehovet och sedan inte äta mer förrän nästa dag och på det viset både bränna fett och bygga muskler? Googlade runt lite också och hittade detta "Intermittent fasting is a half fasting, half diet method. It involves fasting just 1 to 3 days out of a week, you only drink water or tea. Then the rest of the days are your "off" days where you are allowed to eat anything you want. " Funakr det att köra så även om man tränar? Kan tänka mig att det blir enormt segt att träna 2a och 3e dagen utan käk.

WHITEFOLKS
2009-11-19, 19:08
Vanligaste varianten av IF skulle jag säga är 16 timmar fasta och allt matintag lagt under 8 timmar.

Grandmaster
2009-11-19, 19:10
Bear Grylls: Då har du läst på fel ställen.

Den metod jag populariserade är den mest använda och den folk får bäst resultat på.

Bear Grylls
2009-11-19, 20:15
Bear Grylls: Då har du läst på fel ställen.

Den metod jag populariserade är den mest använda och den folk får bäst resultat på.

Mhm antog nästan det. Lät lite konstigt.

Men det låter ju som en relativt lätt metod. Jag brukar käka min sista måltid vid 18.00 sen sover jag till klockan 7. Redan där har jag ju "fastat" 13 timmar. Sen om jag då skiter i frukosten och väntar fram tills lunch klockan 11-12 så har jag fastat i 17-18 timmar. Om jag strukturerar upp det på det sättet kommer jag få önskat resultat då, mindre fett och bygga mer muskler?

Bear Grylls
2009-11-19, 21:57
Vanligaste varianten av IF skulle jag säga är 16 timmar fasta och allt matintag lagt under 8 timmar.

Är mer än 16 timmar skadligt eller mindre bra? Isåfall kan man ju käka middag någon timma senare.

mikaelj
2009-11-19, 22:29
Enligt en del studier brukar glukoneogenesen öka efter 16 timmar, d v s kroppen börjar förbruka [lagrat] protein. Det vill man undvika.

Medusa
2009-11-20, 09:33
jag har en fråga,

om man tränar på kvällarna, ca 19:00, och använder IF, då kan man inte äta frukost? Jag tänker mig att man äter mellan 15:00-23:00 eller liknande..

jag hade en diskussion med en indisk student, han tar just nu sin magister i mikrobiologi, han hävdade att om man inte äter frukost ökade risken för att få diabetes mm pga någonting med insulin.. var någon vecka sedan så jag kommer inte ihåg exakt..

Är detta sant, och isåfall, hur fungerar det med IF?

Eddie Vedder
2009-11-20, 09:37
jag hade en diskussion med en indisk student, han tar just nu sin magister i mikrobiologi, han hävdade att om man inte äter frukost ökade risken för att få diabetes mm pga någonting med insulin.. var någon vecka sedan så jag kommer inte ihåg exakt..

En magister i mikrobiologi säger ju inte direkt mycket i ämnet.:D

Men därmed inte sagt att han/hon självklart kan ha kunskaper om kost ändå, allt handlar ju om personliga intressen.:) I vilket fall som helst har vederbörande inte direkt fel men den evidens som finns för ett sånt uttalande gäller troligtvis epidemiologiska studier som jämför hälsan hos de med regelbundna frukostvanor kontra de med oregelbunda frukostvanor/de som inte alls äter frukost och det har med allra största sannolikhet med allmän livsstil att göra och inte frukosten i sig.

phrack
2009-11-20, 09:43

Är detta sant, och isåfall, hur fungerar det med IF?

Nej, det är inte sant. Det är snarare tvärt om, förbättrad insulinkänslighet är väl en av fördelarna med att äta få måltider?

En mikrobiolog har väl förresten inte någon koll på människans fysiologi?

Medusa
2009-11-20, 10:01
pratade med honom nyss, han sa att kroppen utsöndrar insulin på morgonen, och om man undviker att äta kommer kroppen eventuellt minska produktionen på 5-6 års sikt.. och detta orsakar problem om man väl börjar äta frukost igen.. fråga mig inte varför hann hade bråttom till plugget.. får fråga mer ikväll kanske..

jag fann några artiklar om detta med, vet inte hur trovärdiga dom är,

särskilt fastnade jag för detta dock, 5e stycket 3e artikeln,

"A study comprising 2900 americans between ages 18-30 spread over the time of 10 years showed a daily breakfast may reduce the risk of becoming obese or developing signs that lead to diabetes (insulin resistance syndrome) by 35% to 50% as compared to people who skip the morning meal"

någon som vet vilken studie detta är?

http://www.webmd.com/diet/news/20030306/breakfast-reduces-diabetes-heart-disease

http://www.hpj.com/archives/2008/sep08/sep22/Doesbreakfastmatter.cfm

http://www.fastandquickweightloss.com/obesity/breakfast-and-obesity.htm

Eddie Vedder
2009-11-20, 10:03
"A study comprising 2900 americans between ages 18-30 spread over the time of 10 years showed a daily breakfast may reduce the risk of becoming obese or developing signs that lead to diabetes (insulin resistance syndrome) by 35% to 50% as compared to people who skip the morning meal"

någon som vet vilken studie detta är?

http://www.webmd.com/diet/news/20030306/breakfast-reduces-diabetes-heart-disease

http://www.hpj.com/archives/2008/sep08/sep22/Doesbreakfastmatter.cfm

http://www.fastandquickweightloss.com/obesity/breakfast-and-obesity.htm

Det är ju exakt det där jag pratade om.

Medusa
2009-11-20, 10:06
Det är ju exakt det där jag pratade om.

ok, så du tror att frukostens roll i studien är överdriven? och att allmän livsstil i större utsträckning ökar eller minskar risken för diabetes?..

finns inga dumma frågor haha *kissass*

mikaelj
2009-11-20, 10:07
ok, så du tror att frukostens roll i studien är överdriven? och att allmän livsstil i större utsträckning ökar eller minskar risken för diabetes?..

(utan att vara Nicklas)

Ja, definitivt.

Associationsstudier säger sällan särskilt mycket. De som inte åt frukost åt säkert sämre mat i allmänhet också.

Eddie Vedder
2009-11-20, 10:20

finns inga dumma frågor haha *kissass*

Överdriven och överdriven. Jag tror definitivt att regelbundna frukostvanor är fördelaktigt för majoriteten av befolkningen som trots allt inte räknar kcal och kör särskilda kostupplägg.

Men för den som har ett konkret upplägg och vet vad han/hon stoppar i sig så tror jag inte frukosten har ett egenvärde.

Det är skillnad på att skippa frukost för att man kör IF med järnkoll på kosten och att skippa frukost för att man helt enkelt skiter i det och skyndar sig till jobbet och ersätter frukosten med ett wienerbröd vid förmiddagsfikat.;)

rooz
2009-11-20, 10:54
Läst lite sporadiskt i tråden, blev väldigt intresserad av upplägget.

Just nu tränar jag runt ca 7ggr vecka, men ska öka det till 10 (6 styrkepass och 4 kondition)

Brukar lägga mig tidigt (21.00) och gå upp tidigt (06.00) Alltså fasta från 21-13 vilket blir 16H och äta i tidsfönstret 13-21.

Är just nu deff som gäller, och ca 2000-2200 KCAL.

Tips, idéer på det?

Langster
2009-11-20, 11:34

Just nu tränar jag runt ca 7ggr vecka, men ska öka det till 10 (6 styrkepass och 4 kondition)

Brukar lägga mig tidigt (21.00) och gå upp tidigt (06.00) Alltså fasta från 21-13 vilket blir 16H och äta i tidsfönstret 13-21.

Tips, idéer på det?

Varför vill du träna så förtvivlad många ggr i veckan?

rooz
2009-11-20, 11:44
Varför vill du träna så förtvivlad många ggr i veckan?

För att jag gillar det?

Konditionen består av hockey 2-3ggr sedan löpning osv.

Just nu jobbar jag inte så mkt, och då lägger jag tiden på att träna.

Man gör inte allt rätt i början, man prövar sig fram...

Commando1980
2009-11-20, 11:46

Tips, idéer på det?

6 styrkepass +deff låter inte som ngn höjdare.

rooz
2009-11-20, 11:47
6 styrkepass +deff låter inte som ngn höjdare.

Inte ens uppdelat på 4 split?

Langster
2009-11-20, 11:48
För att jag gillar det?

Konditionen består av hockey 2-3ggr sedan löpning osv.

Just nu jobbar jag inte så mkt, och då lägger jag tiden på att träna.

Man gör inte allt rätt i början, man prövar sig fram...

Okej, inget fel med att träna ofta om man gillar det och har tid till det.

Hur tänkte du lägga upp kosten de dagar det blir 2 pass om dagen, det skulle kunna bli lite småknepigt med PF.

Langster
2009-11-20, 11:50

Skulle nog hellre dela upp det på en 6-split i så fall, så passen blir väldigt korta och du inte kör samma muskler så ofta.

En sak som gör att PF funkar bra är att man äter mer de dagar man tränar, det ger både motivation och variation, tränar du varje dag och dessutom flera pass vissa dagar missar man lite av poängen med PF som jag ser det.

Commando1980
2009-11-20, 11:55

nej, jag tror att du tjänar på att minska ner antalet pass till iaf 4 (eller eventuellt 3) styrkepass i veckan under din diet.

du kommer sannolikt inte att bygga några muskler under en deff utan det handlar om att bibehålla det du byggt upp och det kan man göra med mindre träningsvolym (men bibehållen intensitet!) jämfört med vad som krävs för att bygga upp sig (obs: betyder ej att jag rekommenderar 6 dagar styrketräning för de som vill bygga upp sig). dessutom ökar risken för att du ska bränna ut dig och tappa muskler om du kör 6 styrkepass i veckan. men du gör givetivs som du vill.

dt06mj2
2009-11-20, 13:33
Skulle nog hellre dela upp det på en 6-split i så fall, så passen blir väldigt korta och du inte kör samma muskler så ofta.

En sak som gör att PF funkar bra är att man äter mer de dagar man tränar, det ger både motivation och variation, tränar du varje dag och dessutom flera pass vissa dagar missar man lite av poängen med PF som jag ser det.

Hur missar man poängen om man tränar varje dag?

Cerberus
2009-11-21, 02:29
poängen för mig med IF är helt enkelt att jag vill äta mycket, gillar att se fram emot att ha möjligheter att äta grejer på kvällen. Deffar väldigt ofta och IF är det enda som fungerat för mig rent matmässigt, men det e möjligt att ja skulle klara av en mer "vanlig" matportionering över dagen numera då jag faktiskt gillar bra mat nu :D

Sniggel
2009-11-21, 10:14
Ska man köra dubbla pass vissa dagar får man nog göra ett avbrott från IF den dagen och t ex lägga in EAA före morgonpasset samt ett proteinrikt mål efter, sedan samma sak igen vid kvällspasset, EAA före sen all den goda maten efter.
Om du nu inte tränar båda passen på kvällen.
Dock ger det nog oftast bättre resultat i slutändan av att skära ner på träningen när man deffar, iaf den intensiva träningen.

Fed up
2009-11-21, 19:13
Nån som har erfarenhet av magkatarrliknande problem+PF? Sen jag la om min PF och började äta redan vid 12 har jag börjat utveckla såna problem allt mer. Funderar nu om jag bör börja äta frukost för att på så vis äta mer regelbundet och fler små mål istället för färre stora.

Sen jag ändrade har jag blivit tokhungrig på förmiddagarna, trots att jag testat att äta senare och mer på kvällen. Hungrig på ett väldigt dåligt sätt, inte bara "tom" som innan utan mer "sug-ont". Det har hjälpt när jag har druckit kaffe på morgonen, men nu idag ballade magen helt ur när jag drack kaffe och kaffe är ju känt för att vara magkatarrens värsta fiende.

Vad säger kolo?

malfunction
2009-11-21, 19:19
Kolo (jag) säger gå till en läkare och få en diagnos angående magkatarren. Dumt att gissa.

phrack
2009-11-23, 15:01
Tips på PWO-måltider skulle uppskattas!

Ristretto
2009-11-23, 15:46

Skumtomtar!

Annars är ju tonfisk och pasta med något ägg till snabbt, gott och enkelt.

Langster
2009-11-23, 16:02
Hur missar man poängen om man tränar varje dag?

Man missar inte hela poängen, men en underlättande faktor är att man äter mindre på vilodagar än på träningsdagar. Man kan ju reglera det genom att räkna ut hur mycket man förbränner när man tränar osv... Men jag tror inte resultaten blir bättre på det sättet.

Baboom
2009-11-23, 16:05

Ostkaka FFS!

Alleckz
2009-11-23, 18:45
Nån som har erfarenhet av magkatarrliknande problem+PF? Sen jag la om min PF och började äta redan vid 12 har jag börjat utveckla såna problem allt mer. Funderar nu om jag bör börja äta frukost för att på så vis äta mer regelbundet och fler små mål istället för färre stora.

Sen jag ändrade har jag blivit tokhungrig på förmiddagarna, trots att jag testat att äta senare och mer på kvällen. Hungrig på ett väldigt dåligt sätt, inte bara "tom" som innan utan mer "sug-ont". Det har hjälpt när jag har druckit kaffe på morgonen, men nu idag ballade magen helt ur när jag drack kaffe och kaffe är ju känt för att vara magkatarrens värsta fiende.

Vad säger kolo?

Jag brukar också få det där ibland, dricker jag ett stort glas vatten så brukar det alltid gå över för mig. Man tror typ att man är hungrig fast man inte är det, testa! mvh

dt06mj2
2009-11-23, 19:14
Man missar inte hela poängen, men en underlättande faktor är att man äter mindre på vilodagar än på träningsdagar. Man kan ju reglera det genom att räkna ut hur mycket man förbränner när man tränar osv... Men jag tror inte resultaten blir bättre på det sättet.

Tycker man det är jobbigt att äta mycket på en gång skulle jag verkligen inte rekommendera periodisk fasta. Däremot förstår jag inte logiken i att det är sämre att träna varje dag bara för att man kör PF.

Elfsberg
2009-11-23, 21:55
Jag kan omöjligen få IF att fungera med mitt aktiva jobb, om jag vill äta på kvällarna.

Dagen börjar 07.00, och förutom en rast om 30 min är jag i konstant rörelse fram till 12.00 då det är dags för lunch.

Äter jag inte frukost vid 09.00 så blir jag helt förstörd. Jag kan inte koncentrera mig, blir ofokuserad, starrig, svag, lat, mer eller mindre otrevlig eftersom jag knappt kan prata. Sådär som man blir när man inte får äta, ni känner igen det.
Jag har tidsbundna träningar flera gånger per vecka(thaiboxning, intensiv och långvarig cardio..) och givetvis måste jag äta efter träningen. Att äta mer efter träningen(iaf. en tredjedelen av dagens intag) verkar inte heller hjälpa.

Har jag en ledig dag är det inga som helst problem, även om dagen innan har vart aktiv(ex. fredag med jobb och sen träning).

Någon annan med erfarenheter av att kombinera IF med ett aktivt jobb?
Hur göra?

mikaelj
2009-11-23, 21:58
Jag kan omöjligen få IF att fungera med mitt aktiva jobb, om jag vill äta på kvällarna.

Dagen börjar 07.00, och förutom en rast om 30 min är jag i konstant rörelse fram till 12.00 då det är dags för lunch.

Äter jag inte frukost vid 09.00 så blir jag helt förstörd. Jag kan inte koncentrera mig, blir ofokuserad, starrig, svag, lat, mer eller mindre otrevlig eftersom jag knappt kan prata. Sådär som man blir när man inte får äta, ni känner igen det.

Tre-fyra olidliga dagar i början när du skippar frukost, sedan går det över?

Jag blev också alldeles konstig utan frukost förr.

Cerberus
2009-11-23, 22:02
gissar att IF funkar bäst för dom som har stillasittande yrken.

frambogir
2009-11-23, 22:05
Jag tycker att det är lite småjobbigt när jag har dagpass på jobbet, men jag är bara i början av dieten, försöker att få till det så det verkligen passar. Jag tror dock att det kan bli bra :)

Elfsberg
2009-11-23, 22:20
Tre-fyra olidliga dagar i början när du skippar frukost, sedan går det över?

Jag blev också alldeles konstig utan frukost förr.

Nope, det går inte över. Stört omöjligt.
Kan hända att mitt upplägg var helt skruvat/noobish, men det gick verkligen inte över. Det blir bara problem när jag jobbar och det verkar inte spela någon roll om jag tränat kvällen innan.

forslund
2009-11-23, 22:34
Då är det väl bara att acceptera att IF inte fungerar för dig. Inget upplägg fungerar för alla. Har du dessutom ett så pass aktivt jobb är det väl ingen jätteliten kalorimängd du måste spela med, så det torde ju gå ändå, eller?

Elfsberg
2009-11-23, 22:41
Jo, så är det väl. Med en 3500-4000 kcal per dygn så är inte akut hunger inte något problem. Men jag gillar idén starkt och jag skulle vilja leva så. Mat är ett jäkla otyg och det vore roligt att slippa pilla runt så mycket.

Tom Warrior
2009-11-23, 22:57
Jag tycker PF verkligen kommer till sin rätt även vid fysiska arbeten. Jag har arbetat med fysiska arbeten där jag har varit i rörelse i princip non-stop i 12h, och anser att det funkade helt briljant på PF, bättre än det gjort att äta traditionellt. Man får en helt fantastisk glöd, fokus och rytm, skallen blir fokuserad som laser och kroppen likväl. När man se'n hugger in på dagens första mål äter man som en barbar, varg, viking, dinosaurie, tiger, med minimal bloat trots kaloriintag uppemot 5-6000 kalorier på 2-3h.

mikaelj
2009-11-23, 23:01
Jo, så är det väl. Med en 3500-4000 kcal per dygn så är inte akut hunger inte något problem. Men jag gillar idén starkt och jag skulle vilja leva så. Mat är ett jäkla otyg och det vore roligt att slippa pilla runt så mycket.

Mer fett! :-)

24h utan mat trots att jag flängde runt som ett skållat troll häromdagen. Måltiden innan dess var bissart storr, dock.

Kan du ge lite fler detaljer på hur, vad och när du åt och tränade när du provade sist?

shut teh face
2009-11-24, 07:53
Man vänjer sig! :) Jag äter 200 kcal till lunch (ingen frukost) och har gjort det länge nu att jag tycker det är helt okej. Jag gillar att kunna äta mer på middagen. :)

Sen angående kolhydrater (eftersom mikelj ändå är här) så har mina middagar senaste tiden inte haft några sådana. Brukar köra ett par hundra gram grillad kyckling till middag, sen på kvällen ägg, tonfisk, majonäs. Blir också en god fruktsallad ibland. :)

Kolhydrater är gott men det är så tomt, och inte så mättande. Kommer man över första spärren (brukar va huvuduvärk o trötthet) så är de lugna bananer sen! Samtidigt så vill jag gärna inte köra atkins för just 20g per dag är begränsande.. även om jag inte äter så mycket kolhydrater så vill jag kunna äta frukter. Och ibland kanske jag gärna vill ha en öl, kul att hoppa ur ketos och man måste lida i 3 dagar extra för att komma tillbaka? Nee..

z_bumbi
2009-11-24, 08:13

Vad är det för fördel med att att äta all mat inom den vanligen använda tidramen för sådana här metoder vs att äta frukost, lunch, kvällsmat och kvällsmål om du vill slippa "pilla runt"?

Doctor Snuggles
2009-11-24, 08:25
Mer fett! :-)

24h utan mat trots att jag flängde runt som ett skållat troll häromdagen. Måltiden innan dess var bissart storr, dock.

Kan du ge lite fler detaljer på hur, vad och när du åt och tränade när du provade sist?

Det där har jag vart med om också en gång, fast inte helt utan kolhydrater.
En enorm kebab special tallrik där "special" tydligen innebar fett i form av olika såser och fritering. Jag vart så oerhört äckligt mätt efter den att jag inte vart hungrig förräns nästa dag vid samma tid, 24 timmar på pricken.

Langster
2009-11-24, 08:28
Tycker man det är jobbigt att äta mycket på en gång skulle jag verkligen inte rekommendera periodisk fasta. Däremot förstår jag inte logiken i att det är sämre att träna varje dag bara för att man kör PF.

Jag tycker inte det är jobbigt att äta mycket på en gång, däremot tycker jag det är skönt att ha moroten framför mig som är det stora målet efter träningarna. Som jag kört, så är målet efter träningen ett "överätningsmål" där jag för stunden äter mer än vad jag behöver, till skillnad från resten av tiden då man ligger på negativa kcal. Skulle man träna varje dag så skulle iaf jag förlora lite av motivationen eftersom det där stora målet inte är något som hägrar i framtiden utan kommer hela tiden, dessutom skulle just den måltiden inte kunna vara fullt lika stor och tillfredsställande eftersom man då inte skulle kunna överäta lika mycket utan att behöva justera ned intaget under resten av dagen.

Nu förutsätter vi alltså att det handlar om deff.

mikaelj
2009-11-24, 08:34
(när vi ändå är lite off-topic)

Kolhydrater är gott men det är så tomt, och inte så mättande. Kommer man över första spärren (brukar va huvuduvärk o trötthet) så är de lugna bananer sen! Samtidigt så vill jag gärna inte köra atkins för just 20g per dag är begränsande.. även om jag inte äter så mycket kolhydrater så vill jag kunna äta frukter. Och ibland kanske jag gärna vill ha en öl, kul att hoppa ur ketos och man måste lida i 3 dagar extra för att komma tillbaka? Nee..

Hoppande om det bara är enstaka tillfällen betyder inte nödvändigtvis lidande. Jag tror att har att göra med huruvida anpassningen är färdig. Själv märker jag ingen skillnad på om jag äter 100g eller 20g en dag. Folk reagerar förstås olika.

Sen: om du trivs med att bara äta mindre kolhydrater, så fortsätt så. Det är inte svart och vitt!

Det där har jag vart med om också en gång, fast inte helt utan kolhydrater.
En enorm kebab special tallrik där "special" tydligen innebar fett i form av olika såser och fritering. Jag vart så oerhört äckligt mätt efter den att jag inte vart hungrig förräns nästa dag vid samma tid, 24 timmar på pricken.

I mitt fall blev jag inte äckligt mätt (bara väldigt mätt, heh), men det var ändå behagligt. Tror det hängde på att volymen inte var särskilt stor. Magen blev aldrig sådär jobbigt uttänjd. Jag funderar på att upprepa det någon dag. Basen var min (något fettsnåla) ostkaka, jordnötssmör och ost.

----

Någon här som gör 22-23-timmarsfastor? Jag experimenterade med det för ett tag sedan, men det var svårt med löpträningen och att passa in det med resten av livet.

MrBurner
2009-11-24, 08:50
Undrar hur den här periodiska fastan påverkar mig som har gett mig med träning :/

JoeyP
2009-11-24, 08:58
Är det någon inom byggbranschen här inne som har testat att köra efter Periodisk Fasta?

Hur har ni lagt upp det??

Man jobbar ju från 7-16

btw jag har inte orkat läsa igenom 70sidor.

Mvh Joey!!!!

Baboom
2009-11-24, 09:03
Är det någon inom byggbranschen här inne som har testat att köra efter Periodisk Fasta?

Man jobbar ju från 7-16

Mvh Joey!!!!

Jag har gjort det bla. Allt finns dokumenterat i bloggen.

RebelYell
2009-11-24, 09:35
Jag har gjort det bla. Allt finns dokumenterat i bloggen.

Tror att Joey menar byggnadsarbetare :P Har för mig att du jobbar med IT från att ha läst din blogg

Baboom
2009-11-24, 11:33
Tror att Joey menar byggnadsarbetare :P Har för mig att du jobbar med IT från att ha läst din blogg

Haha, ja nu när jag läste om meningen så ser jag det. Jag jobbar med försäljng av markndsföring inom IT media *flex*

otherside
2009-11-24, 12:43

Man jobbar ju från 7-16

Mvh Joey!!!!

jag jobbar i gruvan LKAB, går skift, tycker fm veckorna 0600-1500 är för tunga med IF, speciellt när jag dietar, har hyfsat fysiskt arbete skall tilläggas dock inte alls som i byggbranschen. Har gått tillbaka till 4 måltider och fungerar bättre för mig.

när jag är ledig faller sig IF schemat nästan naturligt

Elfsberg
2009-11-24, 22:57
Vad är det för fördel med att att äta all mat inom den vanligen använda tidramen för sådana här metoder vs att äta frukost, lunch, kvällsmat och kvällsmål om du vill slippa "pilla runt"?

Det är praktiskt och jag gillar idén att äta sig fantastiskt proppad.
I en för mig optimal värld spelar vi mest Xbox hela dagarna och ägnar oss inte åt att äta mat. ;)

jag jobbar i gruvan LKAB, går skift, tycker fm veckorna 0600-1500 är för tunga med IF, speciellt när jag dietar, har hyfsat fysiskt arbete skall tilläggas dock inte alls som i byggbranschen. Har gått tillbaka till 4 måltider och fungerar bättre för mig.

när jag är ledig faller sig IF schemat nästan naturligt

Precis så känner jag. :)

Men, men..
jag ska i någon gång framöver göra några ytterligare försök med ett mer välplanerat upplägg. Helst av allt skulle jag vilja klara mig på två måltider per dygn.

Yeahvlen
2009-11-25, 09:45
Det är praktiskt och jag gillar idén att äta sig fantastiskt proppad.
I en för mig optimal värld spelar vi mest Xbox hela dagarna och ägnar oss inte åt att äta mat. ;)

Det var ett annat sätt att se på det :D

Personligen är det lite av det värsta som finns - en rågad magsäck.

Bendermannen
2009-11-27, 09:14
Jag är väldigt intresserad av att prova periodisk fasta, men har lite svårt att få det att passa in i min vardag. Detta pga mina inrutade luckor för träningstillfällen. Då jag kan träna är ungefär:

mån: ~12.00
tis: ~06.00
ons: ~12.00
tors: ~06.00
fre: ~12.00
lör: vila
sön: ~09.00

Eftersom jag gärna vill äta i samband med träningen så blir det som sagt lite knöligt. Funderar på om det är lönt att köra med periodisk fasta varannan dag, dvs de dagar jag tränar vid lunch. Finns det något som talar mot detta?

phrack
2009-11-27, 09:23
Eftersom jag gärna vill äta i samband med träningen så blir det som sagt lite knöligt. Funderar på om det är lönt att köra med periodisk fasta varannan dag, dvs de dagar jag tränar vid lunch. Finns det något som talar mot detta?

Tvivlar på att det kommer att fungera så bra. Tveksamt om din kropp kommer anpassa sig till fastan om du äter på det viset. Läs på leangains.com, jag är rätt säker på att Martin har skrivit något om detta.

Vad är det du tränar 6 dagar i veckan förresten?

Bendermannen
2009-11-27, 09:50
Tvivlar på att det kommer att fungera så bra. Tveksamt om din kropp kommer anpassa sig till fastan om du äter på det viset. Läs på leangains.com, jag är rätt säker på att Martin har skrivit något om detta.

Vad är det du tränar 6 dagar i veckan förresten?

Ok, måste missat det. Ska ta en titt igen!

Tränar styrketräning varvat med konditionsträning.

Sniggel
2009-11-27, 09:54
Jag har kört periodisk fasta med 2 vilodagar i veckan och 2 dagar i veckan där jag har dubbla pass, de andra 3 dagarna hade jag ett pass vardera.
Jag gjorde så att på vilodagar samt på de dagar där jag tränade en gång, körde jag periodisk fasta (började äta, en lagom måltid) vid ca 13-14 beroende på när jag tränade). De dagar då jag hade dubbla pass tränade jag första passet på morgonen (vilket då alltid var cardio) fastande och efter det så åt jag något proteinrikt men inte så kaloririkt, t ex något baserat på ägg. Nästa måltid var före-träningsmåltid.

Så jag körde IF 5 av 7 dagar och de andra 2 dagarna så hade jag en extra måltid under fastan (direkt efter morgonpasset) vilket ju då bröt fastan.
Men det upplägget funkade hur bra som helst.

Size
2009-11-28, 14:21
Då jag tränar 20 - 22 på kvällen. Fungerar ej Periodisk fasta för mig?
Blir tufft att äta två större måltider efter kl 22.30.:confused:

phrack
2009-11-28, 14:31

Det är inget som säger att man inte får äta innan träning, bara att många gillar att göra så.

Jaggan
2009-11-30, 18:22
Hur stort skall egentligen det lilla mål man äter under fastan vara? Jag antar efter det jag läst att man ska äta detta innan träning... Snackar vi 1 banan eller köttbullar och potatis?
Tycker även att det känns skumt att få i sig 80% av det dagliga kalorieintaget efter träningen, känns som om man måste tvinga i sig flera stora måltider med husmanskost efter varandra... Hur skulle det se ut om jag tränar 16-17 och äter middag kl 18, ska jag sedan vänta och äta ett till stort mål kl 20 då eller hur funkar det? Har inte läst alla 72 sidor i ämnet så ni får ursäkta om detta kommit upp förut:)

rooz
2009-11-30, 18:32
Hur stort skall egentligen det lilla mål man äter under fastan vara? Jag antar efter det jag läst att man ska äta detta innan träning... Snackar vi 1 banan eller köttbullar och potatis?
Tycker även att det känns skumt att få i sig 80% av det dagliga kalorieintaget efter träningen, känns som om man måste tvinga i sig flera stora måltider med husmanskost efter varandra... Hur skulle det se ut om jag tränar 16-17 och äter middag kl 18, ska jag sedan vänta och äta ett till stort mål kl 20 då eller hur funkar det? Har inte läst alla 72 sidor i ämnet så ni får ursäkta om detta kommit upp förut:)
20% av det totala dagsintaget? Eftersom du ska käka 80 efter träningen?

Sniggel
2009-11-30, 18:37
Hur stort det ska vara vet jag inte. Om man frågar Martin så skulle jag gissa att det inte är något magiskt med 20% och att man kanske kan tänka sig vara lite flexibel beroende på omständigheterna. Vissa kör med enbart 10g EAA direkt före träningen och det är ju 40 kcal, vilket då kanske blir runt 1½% av ens dagliga intag.

MrBurner
2009-12-01, 09:17
Hur tros det vara om man kör periodisk fasta och inte tränar alls?

mikaelj
2009-12-01, 09:36

Vilket?

Langster
2009-12-01, 09:42

Jag har kört 2 måltider innan träningen och 1 måltid efter. Tycker det funkar bra.
Då är först måltiden vid 13-tiden, en rätt liten måltid bestående av kött och grönsaker. Andra måltiden vid 16-tiden lite större bestående av pasta och tonfisk. Träning omkring 18-19. Sista måltiden efter träningen runt 20-21, största måltiden bestående av (oftast) 4-5 st hamburgare (bröd, sallad, kött, dressing).

Det funkar bra, jag är hellre laddad innan träningen än att behöva proppa i mig 2 mål efteråt.

Langster
2009-12-01, 09:47

Skulle tro att DET funkar bra. Men det blir helt klart tråkigare. Mer monotont att äta som på en icke-träningsdag hela tiden. Det som gör att PF funkar bra för mig är att det är enkelt att få till någon sorts variation i maten bara genom att man äter olika beroende på om det är en träningsdag eller inte. Det gör det lätt att hålla motivationen uppe.

Hade jag inte tränat och tänkt köra PF hade jag kanske funderat på att äta bara 2 mål om dagen, eller till och med 1 mål bara.

MrBurner
2009-12-01, 10:14
Vilket?

Va? :)
Vet inte om jag skrev konstigt men jag syftade på hur periodisk fasta fungerar för en icke-tränande individ. Tänkte mest på om det kanske skadar viktiga funktioner i kroppen efter ett tag.

MrBurner
2009-12-01, 10:19
Skulle tro att DET funkar bra. Men det blir helt klart tråkigare. Mer monotont att äta som på en icke-träningsdag hela tiden. Det som gör att PF funkar bra för mig är att det är enkelt att få till någon sorts variation i maten bara genom att man äter olika beroende på om det är en träningsdag eller inte. Det gör det lätt att hålla motivationen uppe.

Hade jag inte tränat och tänkt köra PF hade jag kanske funderat på att äta bara 2 mål om dagen, eller till och med 1 mål bara.

Jag är en man som älskar rutin så monotont gör inget för mig. Ett mål om dagen låter läskigt för blodsocker/insulin bara :confused:
Som det är nu när jag kör PF så äter jag just två mål om dagen men jag undrar om det kan leda till metabolt syndrom pga. att jag inte tränar.

mikaelj
2009-12-01, 10:22
Va? :)

Jag fetstilmarkerade "det", för att jag undrade vilket "det" du syftade på. Därför skrev jag "vilket".

Jag är en man som älskar rutin så monotont gör inget för mig. Ett mål om dagen låter läskigt för blodsocker/insulin bara

Nej, varför?

Som det är nu när jag kör PF så äter jag just två mål om dagen men jag undrar om det kan leda till metabolt syndrom pga. att jag inte tränar.

Varför skulle det? Den totala energibalansen är intressant över långt mer än 24 timmar. Däremot kanske det inte är en strålande idé att få i sig hälften av energin från läsk, t.ex...

MrBurner
2009-12-01, 10:34
Nej, varför?
Anledningen till att jag undrar är just för att jag inte vet, därför frågar jag människor som är mer insatta, jag har ju länge hört att det absolut inte är hälsosamt att äta ett mål om dagen men det kanske inte stämmet "längre".
Det jag är mest orolig över är att jag kan utveckla diabetes om jag fortsätter. Annars älskar jag PF då jag mår bättre av att äta på det sättet, energi och hela köret.

Langster
2009-12-01, 10:39
Anledningen till att jag undrar är just för att jag inte vet, därför frågar jag människor som är mer insatta, jag har ju länge hört att det absolut inte är hälsosamt att äta ett mål om dagen men det kanske inte stämmet "längre".
Det jag är mest orolig över är att jag kan utveckla diabetes om jag fortsätter. Annars älskar jag PF då jag mår bättre av att äta på det sättet, energi och hela köret.

Antagligen är det inte farligt. Men det finns inga direkta fördelar med att äta 1-2 ggr om dagen jämfört med att äta 3-4 ggr om dagen. Antagligen kan man leva ett mer normalt liv och hålla jämnare humör och energi om man äter flera måltider om dagen.

MrBurner
2009-12-01, 11:10
Bah, hade jag stavat fel till "stämmer" också ><
Men finns det inga hälsonackdelar med att äta 1-2 gånger om dagen i stället för 3-4 så kommer jag att fortsätta med det. Men det känns fortfarande som om det borde vara farligt på sikt att bara äta en enda gång per dag så jag kommer nog snarare att hålla mig till två.

Tackar för svar.

Sniggel
2009-12-01, 11:25

Det vet du nog bäst själv. Jag har inga problem att få i mig åtminstone 1500 kcal efter ett styrkepass i ett mål. Har jag ätit små måltider hela dagen fram till träningen skulle jag lätt kunna få i mig 2000 kcal på 1 timme efter att passet är avklarat, kan jag lägga mig sent så finns det plats för fler kalorier. Då blir det dessutom lättare att somna för mig :)

Så, som sagt så vet du nog bäst själv om du kan äta så eller inte.

Jaggan
2009-12-01, 17:14
Om man nu äter så mycket på kvällen, borde inte det resultera i att kalorierna lägger sig som fett eftersom man går och lägger sig såpas snart efter att man har ätit?

dt06mj2
2009-12-01, 18:31
Om man nu äter så mycket på kvällen, borde inte det resultera i att kalorierna lägger sig som fett eftersom man går och lägger sig såpas snart efter att man har ätit?

Största delen av det du äter(om du äter en stor måltid) sparas som fett, oavsett när du äter det, skulle jag tippa på.

Du får även tänka på att du har fastat 16 timmar, så du har bränt en hel del fett också. =)

Du får ju även tänka på att energin kommer när du som mest behöver den.

Jaggan
2009-12-01, 20:10
Största delen av det du äter(om du äter en stor måltid) sparas som fett, oavsett när du äter det, skulle jag tippa på.

Du får även tänka på att du har fastat 16 timmar, så du har bränt en hel del fett också. =)

Du får ju även tänka på att energin kommer när du som mest behöver den.

Jovisst, mycket kommer ju att gå direkt ut i kroppen eftersom den behöver det efter att man har tränat:) Men ska man käka runt 80 % av kalorieintaget så känns det som om det skulle bli ett överflöd av mat och att när kroppen fått nog så lägger det sig som fett... Min tanke är att eftersom man lägger sig så snart efter att man har ätit och då inte rör på sig något mer så skulle man på så sätt lägga på sig mer fett. Bara en tanke dock!:)

mikaelj
2009-12-01, 20:32
Du behöver inte oroa dig.

Allt fett du äter lagras alltid in i dina fettceller.... och tar sig sedan därifrån. Precis som det skall vara. Så länge du inte överäter över tid kommer du inte magiskt bli fetare.

Jaggan
2009-12-01, 20:52
Haha bra det! För tanken med PF är väl att man skall kunna gå upp i muskler samtidigt som man tappar fett om jag förstått det hela rätt?

mikaelj
2009-12-01, 21:04
Kanske. Det finns studier som pekar på det.

Men i huvudsak är det att ge optimala förutsättningar för muskeltillväxt genom att äta mycket direkt efter träning, samt att det blir enklare att minska mängden kalorier totalt över dagen eftersom du hoppar över en måltid. Och istället äter dig mätt när du väl äter. Brukar oftast leda till en spontan minskning av energiintag.

Lite som lågkolhydratkost.

rooz
2009-12-01, 21:11
Haha bra det! För tanken med PF är väl att man skall kunna gå upp i muskler samtidigt som man tappar fett om jag förstått det hela rätt?

Vilken inte går, om man förstått grunderna inom kost/näringslära...

mikaelj
2009-12-01, 21:14

Trams. Är du långt ifrån ditt genetiska max är det en baggis.

dt06mj2
2009-12-01, 21:29

Kroppen är mer än kalorier ut och in.

Ristretto
2009-12-01, 21:53

Snarare precis tvärt om. Dock ytterst svårt att genomföra i praktiken.

Ubåt
2009-12-01, 23:51
Fortsätt! *popcorn*

JoeyP
2009-12-02, 01:46
Om jag har förstått det rätt så innebär det här typ att man får käka en måltid på ca 500kcal innan träning, och resten trycker man i sig efter träning. För att styra över hormonsvaret till att bygga så mycket muskler som möjligt av överskottet och lägga på sig mindre med fett. Detta borde väl också ge en bättre insulinkänslighet och massa andra hälsofördelar + att det ska sänka aptiten?

Mina frågor är då

Om jag går upp kl 07:00 och tränar klockan antingen kl 17 eller 18 så får jag klämma i mig en måltid på ca 500kcal. Eller måste man träna ännu senare typ vid 20:00?

Kan man dela upp den här 500 kcal måltiden på flera tillfällen innan träning dvs typ käka lite kyckling + eaa på morgonen och sen lite på middagen och 1-2timmar innan träning eller bryter jag fastan då och det är ingen ide eller?

Är det okej att gå runt och dricka enbart EAA innan träning eller hur lägger ni upp det?

Har inte orkat läsa alla 70+ sidor om ni förstår.

Mvh

JoeyP
2009-12-02, 02:13
Läste nu att EAA inte bryter fastan och är helt okej. Men kyckling är nog inte att föredra då.

Men om man ska bulka med den här metoden, är det överskott på alla dagar som gäller då? Eller är det överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar? Och likadant under diet?

dt06mj2
2009-12-02, 02:41
Läste nu att EAA inte bryter fastan och är helt okej. Men kyckling är nog inte att föredra då.

Men om man ska bulka med den här metoden, är det överskott på alla dagar som gäller då? Eller är det överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar? Och likadant under diet?

Det finns väl inget som är direkt rätt eller fel. Vill minnas att Martin Berkhan äter mindre kalorier och mindre andel energi från kolhydrater på vilodagar. 100% säker är jag dock inte.

Zera
2009-12-02, 11:36

Beror väl på hur snabbt du vill gå upp också :) Och vissa kanske inte lyckas få i sig tillräckligt med kalorier om de bara överäter på träningsdagar. Så det är väldigt individuellt skulle jag säga.

JoeyP
2009-12-02, 13:43
Okej. Kommer ihåg att jag frågade en annan gång om man kunde köra bulk 1 veckan och deff 1 vecka, det var helt inte att föredra pga "kroppen kommer knappt veta om dem ska upp eller ner i vikt"

Fattar inte redigt det då kcal in ut alltid räknas elr?

mikaelj
2009-12-02, 13:49
Klart du kan, men vad tänkte du uppnå?

JoeyP
2009-12-02, 13:53
Klart du kan, men vad tänkte du uppnå?

Att lägga på sig muskelmassa sakta utan att behöva svälla upp sig en 10-15kg och sen deffa i 6månader.

Det är inget jag har tänkt göra ändå det var bara en fråga. Som jag tyckte att jag fick konstigt svar på.

Om man tränar kl 16:00 hur skulle ni lägga upp matschemat då?

Finns det ingen här som kör med periodisk fasta som har lust att lägga upp sitt matschema? :)

Baboom
2009-12-02, 13:57
Så startade jag min bulk.

Exempel på vilodag:
12:00 150g tonfisk, 150g skinka, 250g lätt kesella, 300g grönsaker
15:00 Äggsmörgås (alt. Andy pannkakor), 250g lättkesella
19:00 360g grillad kycklingfilé, 300g klyftpotatis, taco sås, 300g grönsaker, majonnäs
19:50 250g lättkesella (+ en mtsk vanilj kesella) till efterätt.

Exempel på träningsdag:
15:00 1/2 Lätt ostkaka, 250g kvarg (med vanilj essens) och 1ägg smörgås
17:45 EEA - Träning - EEA eller vassle drink
19:30 480 grillad kycklingfile, 400g klyftpotatis, majonäs (med vitlök till potatisen), taco sås, 300g grönsaker.
19:50 250g lättkesella med 1 mtsk vaniljkesella

Se länken i min signatur annars, om du vill se exakt vad jag gjort dag för dag, de senaste 5 veckorna.

Commando1980
2009-12-02, 14:01
Om jag har förstått det rätt så innebär det här typ att man får käka en måltid på ca 500kcal innan träning, och resten trycker man i sig efter träning. För att styra över hormonsvaret till att bygga så mycket muskler som möjligt av överskottet och lägga på sig mindre med fett. Detta borde väl också ge en bättre insulinkänslighet och massa andra hälsofördelar + att det ska sänka aptiten?

Mina frågor är då

Om jag går upp kl 07:00 och tränar klockan antingen kl 17 eller 18 så får jag klämma i mig en måltid på ca 500kcal. Eller måste man träna ännu senare typ vid 20:00?

Kan man dela upp den här 500 kcal måltiden på flera tillfällen innan träning dvs typ käka lite kyckling + eaa på morgonen och sen lite på middagen och 1-2timmar innan träning eller bryter jag fastan då och det är ingen ide eller?

Är det okej att gå runt och dricka enbart EAA innan träning eller hur lägger ni upp det?

Har inte orkat läsa alla 70+ sidor om ni förstår.

Mvh

du fastar 14-16 timmar sen äter du 2-4ggr under en 8 timmars period.

JoeyP
2009-12-02, 14:21
Så startade jag min bulk.

Exempel på vilodag:
15:00 Äggsmörgås (alt. Andy pannkakor), 250g lättkesella
19:00 360g grillad kycklingfilé, 300g klyftpotatis, taco sås, 300g grönsaker, majonnäs
19:50 250g lättkesella (+ en mtsk vanilj kesella) till efterätt.

Exempel på träningsdag:
15:00 1/2 Lätt ostkaka, 250g kvarg (med vanilj essens) och 1ägg smörgås
17:45 EEA - Träning - EEA eller vassle drink
19:30 480 grillad kycklingfile, 400g klyftpotatis, majonäs (med vitlök till potatisen), taco sås, 300g grönsaker.
19:50 250g lättkesella med 1 mtsk vaniljkesella

Se länken i min signatur annars, om du vill se exakt vad jag gjort dag för dag, de senaste 5 veckorna.

Aah fan va nice! Juste jag har ju läst din bulk deff en gång kommer jag ihåg nu! Tack.

Så du åt absolut ingenting från kl 20:00 - 12:00 dagen efter? Jag syftar typ på att man kanske kan inta 10g EAA när man vaknar, lite EAA efter konditions träning eller nåt om man tränar det under fasta perioden.

Btw Vilken tid tränade du??

du fastar 14-16 timmar sen äter du 2-4ggr under en 8 timmars period.

Har förstått det.

Baboom
2009-12-02, 14:35
Aah fan va nice! Juste jag har ju läst din bulk deff en gång kommer jag ihåg nu! Tack.

Så du åt absolut ingenting från kl 20:00 - 12:00 dagen efter? Jag syftar typ på att man kanske kan inta 10g EAA när man vaknar, lite EAA efter konditions träning eller nåt om man tränar det under fasta perioden.

Btw Vilken tid tränade du??

Tycker man ska bestämma sig för att fasta eller inte göra det. Varför göra något mitt emellan? Finns så mycket andra faktorer som avgör hur optimalt det är. Se till att träna ordenligt tex :)

Jag börjar träna 17:45 och dricker amino rush under uppvärmningen.

JoeyP
2009-12-02, 14:49
Okej tack för svaren! Kommer helt klart börja läsa din blogg så ofta jag kan!

Så jag kommer lägga upp det såhär då:

12:00 mål: 1
15:00 mål 2
Träning kl 17-18:30 EAA före / efter
Sen käkar jag resten av kalorierna innan kl 20:00 perfekt Det här borde också vara grymt bra för tänderna då min tandläkare inte gillar att jag äter ofta och dricker eaa emellan måltiderna.

Nu har jag bara några få frågor kvar då :)

Om man har idrott / konditionsträning eller nåt under fasta perioden ska man inte äta nånting efter då? Det är här jag menar EAA kan komma in borde väl inte vara så fel eller? Så slipper man vara uberkatabol.

Du tränar ju thaiboxning också hur gör du då? Jag har också tänkt träna Thaiboxning och det är från kl 18-19:30? Hur blir det med maten osv då?

När man bulkar med den här metoden, kan man ligga på kcal överskott alla dagar eller ska man ha underskottsdagar?

young_george
2009-12-02, 14:59
Om man har idrott / konditionsträning eller nåt under fasta perioden ska man inte äta nånting efter då?

Inte om du inte vill bryta fastan. Välj själv vad du tycker är lämpligast

När man bulkar med den här metoden, kan man ligga på kcal överskott alla dagar eller ska man ha underskottsdagar?

Precis som med vanlig "bulk". Välj själv. Finns inget "ska" bara för att det är ett annat sätt att äta.

JoeyP
2009-12-02, 15:04
Men EAA bryter inte fastan väl? Så lite kcal mängd gör ingen skillnad så det borde ju bara finnas fördelar? Jag blir faktist pigg av EAA.

Psyla
2009-12-02, 15:24
Men EAA bryter inte fastan väl? Så lite kcal mängd gör ingen skillnad så det borde ju bara finnas fördelar? Jag blir faktist pigg av EAA.

När du fastar uppnår du ganska hög fettförbränning. EAA frisätter insulin som i sin tur sänker fettförbränningen.

frambogir
2009-12-02, 16:14
Jag brukar också bryta fastan med EAA, så pass liten kcalmängd ger inte någon stor insulinfrisättning.

JoeyP
2009-12-02, 18:32
När du fastar uppnår du ganska hög fettförbränning. EAA frisätter insulin som i sin tur sänker fettförbränningen.

Jo de sant.

Men jag snackar om vad som är optimalast för upplägget om man nu måste köra kondition vilket jag gärna vill.

Borde jag ta EAA före och efter eller ska jag vänta tills kvällen?

O andra sidan så kan man ju springa efter man har tränat också. Vilket kanske vore ännu bättre.

JoeyP
2009-12-02, 18:33
Jag brukar också bryta fastan med EAA, så pass liten kcalmängd ger inte någon stor insulinfrisättning.

Hmm, har för mig EAA ger stor insulinfrisättning. Men inte under nån längre tid.

När tar du ditt EAA?

Hur ser ditt upplägg ut btw? :)

Ashenshugar777
2009-12-02, 18:36
EAA ger stor insulinfrisättning.. Men det är relativt till hur mycket man tar.. 10g ger inget större insulinpåslag..

Grandmaster
2009-12-02, 19:24
Ja, BCAA/EAA höjer insulin, men träningen sänker det snabbt. Fokusera inte på skitsaker.

Läs The Fasted State is Not An On/Off Switch på leangains.com för mer åsikter kring detta. Ligger nånstans i Questions & Answers.

frambogir
2009-12-02, 19:27
Hmm, har för mig EAA ger stor insulinfrisättning. Men inte under nån längre tid.

När tar du ditt EAA?

Hur ser ditt upplägg ut btw? :)

Jag tar EAA dels före och efter träning, men jag tränar alltid inom mina ätartimmar, men jag tar EAA före sänggående också. Annars är det minst 16 timmars fasta, ibland mer, som gäller :) Brukar vanligtvis äta mellan 12 och 20.

Qivi
2009-12-02, 19:28
Blir lite förvirrad, det är väll fastan som ger de positiva effekterna, eller? inte upplägget av matintag efter fastan?

frambogir
2009-12-02, 19:30
Man måste fortfarande hålla sig inom kaloribudgeten, om man fastar för viktnedgång dvs.

Grandmaster
2009-12-02, 19:32
Blir lite förvirrad, det är väll fastan som ger de positiva effekterna, eller? inte upplägget av matintag efter fastan?

Kombinationen.

Ean
2009-12-02, 20:37
Finns det något negativt med att bara äta ett enda jätte stort mål mat om dagen om man tränar tung styrketräning? Såg en studie med bra resultat men det var på icke tränande individer. Just nu har jag kört ett mål om dagen, direkt efter träningen med ca 3000kcal och 200g protein + EAA före och efter passet.

Joker2
2009-12-02, 20:55
Började min deff i måndags och insåg att ja nästan har följt periodisk fasta, förutom att jag har tatt en proteindrink mot kvällen. Käkat frukost vid 8, lunch vid 12, middag vid 4. Nån proteindrink emellan där också.

Testade iallafall idag att inte ta nån proteindrink och kan säga att hungern är påtaglig, kurrar tom i magen. Skall det va så eller har jag ätit för lite under dagen kanske?

Onigiri
2009-12-02, 21:23
Skall det va så eller har jag ätit för lite under dagen kanske?Prova att äta två gånger om dagen bara, det största målet först och det mindre sist. Jag blir aldrig hungrig när jag äter på det viset mellan 12-20.

Ashenshugar777
2009-12-02, 21:29
Finns det något negativt med att bara äta ett enda jätte stort mål mat om dagen om man tränar tung styrketräning? Såg en studie med bra resultat men det var på icke tränande individer. Just nu har jag kört ett mål om dagen, direkt efter träningen med ca 3000kcal och 200g protein + EAA före och efter passet.

Bara av nyfikenhet: Hur får du i dig 3000kcal på ett måltidstllfälle? Beskriv en måltid *popcorn*

JoeyP
2009-12-02, 21:30
Imorgon ska jag testa periodisk fasta för första gången.

Första målet kommer vara kl 13:00 och består av 4 kokta ägg + kaviar + 1bröd bit grovt mörkt, + EAA.

EAA före/efter träning.

Andra målet kommer består av tonfisk, taiwok grönsaker i olja, mjölk EAA och havregryn eller annat fiberikt livsmedel.

Kommer ligga runt 2000-2300kcal om dagen.

Ean
2009-12-02, 22:58
Jag är rätt glad i mat och har inte problem att trycka ner mig stora mängder. Idag massvis med fläskfärs, ris till med någon sås. Lite kvarg, grönsaker och massvis med mjölk. Efterätt blir det en skål med mjölk, havre och chokladproteinpulver plus någon frukt :) mumma!

forslund
2009-12-03, 09:43

Det är inte otänkbart då proteinsyntesen stimuleras av plötsliga intag av aminosyror.

MrBurner
2009-12-03, 15:20

Vill gärna läsa studien om du har länk till den.

Ean
2009-12-03, 17:29
King Grub länkade lite på första sidan i denna tråden, inlägg 3.

malfunction
2009-12-03, 18:40
Tänkte bara dela med mig av mina resultat med PF. Jag har kört PF-bulk i två månader nu och kollat resultatet med bodpod.
30/9 vägde jag 67,3 kg med 6,8% kroppsfett och idag (3/12) vägde jag 68,9 kg med 4,7% kroppsfett. Jag gick alltså upp 2,8 kg fettfri massa och tappade 1,2 kg fett.
Förutom att ge mig en väldigt mkt mer avslappnad syn på kost har det också gett mig bra resultat.

JoeyP
2009-12-03, 18:48
Tänkte bara dela med mig av mina resultat med PF. Jag har kört PF-bulk i två månader nu och kollat resultatet med bodpod.
30/9 vägde jag 67,3 kg med 6,8% kroppsfett och idag (3/12) vägde jag 68,9 kg med 4,7% kroppsfett. Jag gick alltså upp 2,8 kg fettfri massa och tappade 1,2 kg fett.
Förutom att ge mig en väldigt mkt mer avslappnad syn på kost har det också gett mig bra resultat.

Heelvete hur fan då???

Jag får se hur ditt schema ser ut :)

Idag har jag fastat från 21:00 igår till 13:00 idag.

Käkade 13:00

sen EAA + träning + EAA kl 17:00

sen käkat nyss tonfisk och grönsaker.

Ska käka en gång till sen så jag får i mig rätt mängd kcal + protein osv innan kl 21:00 för att sedan fasta till kl 13:00 imorron.

Ristretto
2009-12-03, 20:01

Räknade du kalorier noga då? Hur storta över/underskott?

malfunction
2009-12-03, 21:20
Heelvete hur fan då???

Jag får se hur ditt schema ser ut :)

Idag har jag fastat från 21:00 igår till 13:00 idag.

Käkade 13:00

sen EAA + träning + EAA kl 17:00

sen käkat nyss tonfisk och grönsaker.

Ska käka en gång till sen så jag får i mig rätt mängd kcal + protein osv innan kl 21:00 för att sedan fasta till kl 13:00 imorron.

Vad menar du med schema?
Jag kör 12-20, dvs 8 timmars ätande och 16 timmars fastande.

Räknade du kalorier noga då? Hur storta över/underskott?

Jupp jag räknade kalorier men jag vet inte hur mkt jag bränner. På träningsdagar äter jag 3500 kcal och på övriga dagar 3100 kcal, +/- 200 kcal kanske. Vissa dagar blev det undantag såklart, men ganska få.

JoeyP
2009-12-03, 21:25
Vad menar du med schema?
Jag kör 12-20, dvs 8 timmars ätande och 16 timmars fastande.

Jupp jag räknade kalorier men jag vet inte hur mkt jag bränner. På träningsdagar äter jag 3500 kcal och på övriga dagar 3100 kcal, +/- 200 kcal kanske. Vissa dagar blev det undantag såklart, men ganska få.

Okej samma som mig typ. Jag kör 13-21 :D Började idag (ska gå ner lite i vikt)

Aaa alltså hur mkt protein får du i dig?

Hur långa träningspass osv?

Tidsupplägg så att säga :)

malfunction
2009-12-03, 21:49
Ungefär 25e% protein, runt 180-220 gram per dag. Träningspassen tar 50-70 minuter oftast. Jag betvivlar verkligen att du har någon praktisk användning av informationen men nu vet du iaf :)

JoeyP
2009-12-03, 22:05
Okej tack :)!

JoeyP
2009-12-09, 13:39
Om man vill träna kondition när ska man göra det isf? Hur lägger ni in eran kondition i schemat?

Idag har jag inte tänkt att träna nånting förutom springa på gymmet typ 3km fort 11-15min nåt får se vad jag pallar. Käkar precis som vanligt. Som om de vore en "gym dag"

Moonmaart
2009-12-16, 16:39
Är det någon som har erfarenheter av att gå ner i vikt med periodisk fasta?

Eller blir det kanske paradoxalt när hormonsvaren blir att bygga muskler samtidigt som man ligger på kaloriunderskott och vill tappa fett?

Eddie Vedder
2009-12-16, 16:42

Eller blir det kanske paradoxalt när hormonsvaren blir att bygga muskler samtidigt som man ligger på kaloriunderskott och vill tappa fett?

Läs tråden.

Den kryllar av exempel på både deff och ökningar. Har själv aldrig provat strukturerat men jag gillar upplägget rent teoretiskt. Det som förespråkas av Grandmaster är i regel bra. Man kan hålla sig till han, vår blogg och Lyle McDonald tycker jag.:D

Erik_Hellström
2009-12-16, 21:16

Fungerar utmärkt.

Det absolut bästa med IF under kaloriunderskott (i mitt tycke) är att man får äta sig mätt (någorlunda åtminstone) åtminstone 1gång/dag. Något man knappast upplever på ett "6mål/dag-schema" under kalorirestriktion.

Läs tråden.

Den kryllar av exempel på både deff och ökningar. Har själv aldrig provat strukturerat men jag gillar upplägget rent teoretiskt. Det som förespråkas av Grandmaster är i regel bra. Man kan hålla sig till han, vår blogg och Lyle McDonald tycker jag.:D

Amen to that :bow:

Ashenshugar777
2009-12-16, 21:22
Man kan hålla sig till han, vår blogg och Lyle McDonald tycker jag.:D

+1

Det är vad jag kör på iaf :P

plexmar
2009-12-17, 12:57
Fast 16 timmar utan något som helst kaloriintag (inte ens EAA?) är det som gäller, vid både bulk och deff? Har jag förstått det rätt?

Sen ligga på underskott/överskott vid deff/bulk som vanligt? Några rekommendationer kring antalet kalorier man ska underkskott/överskott, eller är det ca 500 som gäller?

Har läst en massa trådar ang. periodisk fasta nu, har nästan lite huvudvärk :) Hade varit kanon om någon kunnig inom ämnet kunde göra en guide :P

plexmar
2009-12-17, 13:23
Kom på en fler frågor..

När man kör periodisk fast, måste man lägga ätarperioden efter träningen?

Låt oss säga att jag äter mellan 12-20, hur blir det om jag tränar kl 8 på morgonen?

Läste även någonstans att man ska äta lite innan träningen. Vad är att föredra, intag av 10 gram EAA eller en liten måltid innan träningen?

Känner mig lite jobbig nu :em:

Rickard
2009-12-17, 13:30
Guide för PF.

1. Bestäm dig för en ätar period på typ 6-8 timmar. Placera denna kring din träning och så att den fungerar bäst med din vardag.
2. Satsa på att få i alla fall >50% av ditt dagliga näringsintag efter träningen.

Ät sedan enligt dina vanliga preferenser gällandes energi och fördelning utav denna. Krångligare än så behöver man inte göra det.

dt06mj2
2009-12-17, 13:34
Kom på en fler frågor..

När man kör periodisk fast, måste man lägga ätarperioden efter träningen?

Låt oss säga att jag äter mellan 12-20, hur blir det om jag tränar kl 8 på morgonen?

Läste även någonstans att man ska äta lite innan träningen. Vad är att föredra, intag av 10 gram EAA eller en liten måltid innan träningen?

Känner mig lite jobbig nu :em:

Vill minnas att Berkhan sagt att det inte finns nackdelar med "fastande" träning om man klarar av att prestera. Jag har kört på detta konceptet i drygt 1 år, och jag är fortfarande i bra form. :)

Jag kör dock uppåt 20-40 gram EAA/BCAA per träningstillfälle. Fråga mig inte varför.

Ristretto
2009-12-17, 14:05
Vill minnas att Berkhan sagt att det inte finns nackdelar med "fastande" träning om man klarar av att prestera. Jag har kört på detta konceptet i drygt 1 år, och jag är fortfarande i bra form. :)

Jag kör dock uppåt 20-40 gram EAA/BCAA per träningstillfälle. Fråga mig inte varför.

Hur mycket har du gått upp i vikt? Alternativt ökat i styrka.

Sniggel
2009-12-17, 14:23

Fast där är helt klart nackdelar av att vänta 3 timmar med att äta efter träning (uppskattar att han är färdig med träningen kl 9)

Nej det blir inte paradoxalt. Man vill ha så mycket mekanismer i kroppen som möjligt som signalerar muskeluppbyggnad när man går ner i vikt. På så vis blir det så mycket fett som möjligt som tappas av viktförlusten.

Deffa med periodisk fasta är nog det vanligaste sättet att använda PF på. Jag har själv testat det i olika perioder, varav en period var 7 veckor i sträck. Och det var nog de bästa resultaten jag fått hittills på den deffen.

Från här (82 kg):
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=3548311&postcount=362 (här börjar jag med PF)
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=3567502&postcount=374 (bilder några dagar senare)

Till här (76):
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=3669425&postcount=467 (paus med diet)

Sniggel
2009-12-17, 14:32
Kan väl lägga till att jag hade undantag från fastan de dagar jag körde morgoncardio. Då åt jag ett lätt mål efter träningen.

plexmar
2009-12-17, 14:40
Okej, tack för svaren! :)

Så det är alltså ingen nackdel att ta EAA innan träningen istället för ett mindre mål och sedan lägga all mat efter träningen? Läste i början av tråden att grandmaster rekommenderade 50 g protein, 50 g kolhydrater och 10 g fett innan träning.

Men känns som att det inte vore några problem att skippa pre-workout målet och istället ta EAA precis innan träning. EAA ska ju tas på tom mage, så det känns som det kanske till och med är att föredra.. men vad vet jag =)

Tänkte också på deff i samband med PF. Under deff brukar jag inte äta så mycket kolhydrater, ska jag fortsätta med det när jag använder PF?

Antar att man förbränner fett under perioden som man fastar och därför bör jag kanske ta förbränningspiller(Meltdown) under den perioden istället för strax innan träning?

Sniggel
2009-12-17, 14:43
Om jag bara tar EAA före (styrke)träning, så presterar jag inte lika bra som om jag äter ett mellanstort mål (beror inte på glykogenstatus). Det är många det funkar för dock så du kan ju prova själv.

plexmar
2009-12-17, 14:47
Om jag bara tar EAA före (styrke)träning, så presterar jag inte lika bra som om jag äter ett mellanstort mål (beror inte på glykogenstatus). Det är många det funkar för dock så du kan ju prova själv.

Tack, det ska jag göra :)

Finns det någon rekommendation hur långt innan man ska äta ett litet mål?

Du som äter ett litet mål innan träningen, tar du EAA precis innan träningen också?

Moonmaart
2009-12-17, 16:13
Kan väl lägga till att jag hade undantag från fastan de dagar jag körde morgoncardio. Då åt jag ett lätt mål efter träningen.

Imponerande resultat!
Men om exempelvis skulle lägga upp det enligt ett 16-8 schema och man äter mellan 11.00 och 19.00, blir det dåligt att köra långintensiv morgoncardio vid 6-7 då?

Sniggel
2009-12-17, 16:26
EAA har effekt även på icke-tom mage (dock lägre). Men ett litet mål tar också hyfsat kort tid att smälta. Jag gjorde så att jag tog EAA ändå, eftersom jag inte alltid gick och tränade direkt efter målet och antagligen hade tom mage vissa av tillfällena ändå.

Lågintensiv cardio vet jag inte om jag vågar uttala mig något om. Det känns rent spontant säkrast att få i sig något efter träning, även om träningen var lätt.

Kanske köra EAA här med ifall du vill ha så liten inverkan på fastan som möjligt? Jag åt ofta ägg och broccoli som "eftercardio-mat" och fick på så vis i mig hyfsat med protein och med relativt få kalorier (som dessutom var mättande).
Dock körde jag intensiv cardio.

dt06mj2
2009-12-17, 17:22
Hur mycket har du gått upp i vikt? Alternativt ökat i styrka.

Har strävat efter att ligga still i vikt. Har inte koll på vad jag klarat vid vissa tidpunkter i mitt liv, vet bara vad jag klarar nu. :Virro

Fast där är helt klart nackdelar av att vänta 3 timmar med att äta efter träning (uppskattar att han är färdig med träningen kl 9)

Missade den delen, hur jag nu lyckades med det. :em:

rooz
2009-12-17, 18:28
Grandmaster rekomenderade 60-90 min lågintensiv cardio vill jag minnas att jag läste på Body's forum?

JoeyP
2009-12-17, 18:33
Nice Sniggel!!!

plexmar
2009-12-17, 19:18
Vilka är fördelarna med att köra PF istället för att deffa/bulka som vanligt?

Tänker mest ur träningssyn, har läst en del om att det har bra inverkan på immunförsvaret, diabetes osv.

Ristretto
2009-12-17, 19:47
En större del av energiintaget kommer närmare träningen vilket gynnar nybildandet av muskelmassa samtidigt som fastan ser till att man hinner bränna en större del fett och har man tur består sedan en större del av en viktuppgång av muskler.

plexmar
2009-12-17, 20:34
Tack för svaret! :)

När jag deffar så brukar jag äta väldigt lite kolhydrater. Gäller samma vid PF eller bör man få i sig X antal gram kolhydrater?

mikaelj
2009-12-17, 20:35
Periodisk fasta ökar insulinkänsligheten.

mikaelj
2009-12-23, 20:39
Jag har ätit efter 16/8 sedan några månader tillbaka.

För en vecka sedan provade jag att äta ett litet mål (skål surkål) vid 15.30, träning 16.30-17.30, och mitt första stora mål vid 18.30-19.00-tiden, sedan ett par mål fram till kring 21.00-21.30. Undantaget det första målet på knappt 100 kcal blir det ungefär 21 timmars fasta, åtminstone vad gäller volym mat.

Volym mat? Jaha?

Det jag märker är nämligen att jag blir mätt väldigt mycket snabbare nu än tidigare. Min teori är att magsäcken hinner dra ihop sig mer under den längre fastetiden eftersom den inte fylls på med mat lika ofta (som drar ut magsäcken). Detta skulle alltså göra att magsäcken faktiskt blir mindre, trots lika stor total volym mat.

Någon med liknande observationer?

forslund
2009-12-23, 20:47
Jag äter också enligt 16/8 nu, mer eller mindre, i alla fall.

Delar upp allting på tre måltider och upplever också stor skillnad på mättnad om de två sista (eller fler måltider i rad) är mindre till volym sett än om jag baserar måltiden på t.ex. potatis.

Tex. åt gröt som lunch och pasta & kycklingsås som de två senaste måltiderna idag. Inga jättevolymer om man jämför med potatis & kyckling båda gångerna eller liknande (överdrivet exempel). Tvärsäker på att jag blir mätt snabbare imorgon.

Inget extremexempel som du har, men ja, jag upplever stor skillnad om det var lång tid sedan jag åt ett stort mål mat.

Rickard
2009-12-23, 21:02
Jag kan uppleva att jag blir mätt på en mindre mängd mat efter en längre fasta, men även tvärt om också.

Jag tycker nog för egen del att det som påverkar fenomenet som du beskriver mer är den lilla måltiden. Att grunda med en liten måltid en stund innan huvudmåltiden kan göra rätt stor skillnad för hur fort jag blir mätt vid huvudmåltiden.

Onigiri
2009-12-25, 09:35
Har 19/5 eller 16/8 något större betydelse? Tänkte äta mellan 12-17. Nästan allt efter träningen vid 12 och resterande runt 17 istället för 20. Är detta dumt? Motivera ditt svar!

mikaelj
2009-12-25, 10:56
Martin har valt ut siffran 16 baserat på när glukoneogenesen ökar. Brad Pilon förespråkar (om jag minns rätt) 19/5. Ser man till de studier som finns i ämnet kommer kortare (<3 dygn) fasta inte alls att påverka ämnesomsättning, och ihop med vad Anders The Peak nyss skrev (om Torbjörn Åkerfeldts lågprotein-perioder) på tre dagar för att sedan få en superkompensation, tror jag snarare att det kan vara en fördel att fasta så länge som möjligt tills man nästa gång äter. Förutsatt att man över tid får i sig en adekvat mängd protein.

Det med fasta -> träning -> mat låter rimligt ur evolutionssynpunkt (gammalt trött argument...) i att man inte åt på länge, klubbade ner en hjort och sedan kalasade.

Men, det är bara mitt intryck, och inget jag kan garantera. Själv försöker jag fasta så länge som möjligt varje dygn så länge inte prestanda (träning, mental skärpa) påverkas. Brad Pilons "Eat-Stop-Eat" rekommenderas för övrigt.

Onigiri
2009-12-25, 11:46
För jag tror jag skulle trivas bättre med 19/5 då jag mer eller mindre ofta från 17-18 tiden "väntar" på att få äta vid 20, och är egentligen inte speciellt hungrig heller vid 20, snarare mer hungrig vid 17 - och då är det inga större mängder mat som äts ändå på kvällstid (tränar 10-11, äter 1.5k kcal 150g protein vid 12 ), kan lika gärna käka resterande vid ~17 då om det inte har några nackdelar negativ påverkan.

Tanman
2009-12-27, 01:44
Finns det någon här på kollo som uthållighetstränar (löpning, triatlon tex) och kör periodisk fasta?
Några länkar till uthållighetsidrottare ute i vida världen?
Är intresserad av metoden men det vore intressant med referenser inom andra idrotter än fitness/BB.

Fru_Flisa
2009-12-27, 08:30
Finns det någon här på kollo som uthållighetstränar (löpning, triatlon tex) och kör periodisk fasta?
Några länkar till uthållighetsidrottare ute i vida världen?
Är intresserad av metoden men det vore intressant med referenser inom andra idrotter än fitness/BB.

Ja, (som glad amatör :)). Jag tränar både löpning och styrketräning och kör pf med ätfönster om mellan 6-3 timmar. Oftast blir det runt 4/20.
Tar eaa före styrka men inget före löpträning.
Jag tycker det funkar bra för mej, men hade jag tränat mer för prestation hade jag lagt upp det annorlunda med nåt mindre mål ett tag före träning.

skaparn
2009-12-27, 09:22
Det tråkiga med PF är att det är svårt att praktisera de dagar jag tränar både morgon och kväll, annars är det här ett optimalt upplägg för mig.

rife
2009-12-27, 20:24
Hur lägger du upp det då du kör både morgon och kvällspass då?

skaparn
2009-12-27, 20:38
Hur lägger du upp det då du kör både morgon och kvällspass då?

Inte alls. Jag har bedömt det vara suboptimalt att cykla benen till mos på morgonen utan att äta något förr än på kvällen kring ett eventuellt styrketräningspass. Det skulle bara bli skit.

Los
2009-12-28, 10:29

Jag IF:ade under en månad perioden upp till jul. Orsaken är att jag vill försöka dämpa min aptit. Är en utpräglad frukostätare så det var lite svårt i början, men det blev klart bättre med tiden. Jag tränar kondition 10-12 timmar i veckan plus 2-3 styrketräningspass. De hårda passen körde jag alltid strax innan första målet eller på eftermiddagen. De dagar jag körde dubbelpass var det första mycket lugnt på morgonen.

Efter ha läst här om alla som säger sig kunna äta sig mätta och inte behövde tänka på mat blev jag intresserad. Första två veckorna åt jag två gånger per dag tills jag blev mätt. Maten ändrade jag inte på: grönsaker och kött/fisk/ägg som grund, väldigt lite spannmål. Kolhydrader främst från bönor, linser, ärtor och grönsaker. Inget godis eller annat skräp överhuvudtaget. Efter två veckor hade jag gått upp tre kilo . I princip allt hade satt sig runt magen.

Inget magiskt med IF för mig alltså, aptiten överträffade ännu en gång energibehovet :)

IF:ar inte under julledigheten men tänkte börja igen efter nyår eftersom jag endå märkte vissa förändringar i hungern efter 3-4 veckor, har inte gett upp hoppet ännu ;)

WHITEFOLKS
2009-12-28, 10:52
3kg på 2 veckor, du har alltså legat på ungefär 1500kcal överskott om dagen i snitt.

Det blir en del linser och bönor det :D

RebelYell
2009-12-28, 10:56
3kg på 2 veckor, du har alltså legat på ungefär 1500kcal överskott om dagen i snitt.

Det blir en del linser och bönor det :D

Hah, jo. Speciellt med tanke på mängden konditionsträning och nivån på vilken den bedrivs :-)

mikaelj
2009-12-28, 11:00
Många säger att de spontant äter mindre av PF. För mig gäller inte det om det är såpass stort ätfönster som 16/8. Blir mer eller mindre som en vanlig dag.

Vad som för mig funkar bättre är 20-21 timmar. Då blir det ganska lagom med förrätt, huvudrätt och efterrätt, och jag äter mycket mat när jag väl äter. Passar mig bättre än att behöva tänka på hur mycket det är. Det verkar dessutom som att jag kan hålla ett högt energiunderskott under längre tid jämfört med samma energiintag utspritt under fler timmar. Jag tror att det beror på att kroppen reagerar annorlunda på en jättemåltid jämfört med två mindre, lite som en "ätardag" varje dag, kanske? Fortfarande enkelt att justera energimängd upp och ner om jag vill.

Baboom
2009-12-28, 11:04
Många säger att de spontant äter mindre av PF. För mig gäller inte det om det är såpass stort ätfönster som 16/8. Blir mer eller mindre som en vanlig dag.

Vad som för mig funkar bättre är 20-21 timmar. Då blir det ganska lagom med förrätt, huvudrätt och efterrätt, och jag äter mycket mat när jag väl äter. Passar mig bättre än att behöva tänka på hur mycket det är. Det verkar dessutom som att jag kan hålla ett högt energiunderskott under längre tid jämfört med samma energiintag utspritt under fler timmar. Jag tror att det beror på att kroppen reagerar annorlunda på en jättemåltid jämfört med två mindre, lite som en "ätardag" varje dag, kanske? Fortfarande enkelt att justera energimängd upp och ner om jag vill.

Jag kör lite liknande som Mikael.
På vardagarna så passar rutinen 16/8 bättre in. På helgerna däremot tränar jag på fastande mage. När jag tillslut äter efter träningen har jag fastat 20 timmar.
Så ät fönstret blir lite mindre på helgerna, men jag är proppmätt hela tiden.

Los
2009-12-28, 11:19

Det blir en del linser och bönor det

Japps :)

Dock inga bisarra mängder eftersom fett står för c:a 50E% och protein 20-30E%.

Har provat på de flesta sätt att äta på. Oavsett "diet" så exploderar jag i vikt när jag äter mig ordentligt mätt, även när jag tränar upp mot 15 timmar i veckan. Jag föredrar mindre kolhydrader och mer fett, sådan kost mättar och smakar bäst enligt mig.

Det jag upplevde under IF var att hungern innan första målet var lättare att hantera än hungern mellan måltiderna när jag äter normalt och har energibalans.

Sniggel
2009-12-28, 11:40
Mikaelj och Baboom:

Intressant lång fasta!

Jag tror att delvis att jag också tyckte IF funkade så bra var för att jag i princip drack en shaker med grönt té nån gång under fastan, vilket verkar funka löjligt bra när det gäller att ta bort sug. Nu när jag dragit ner på té verkar det vara något svårare att IF:a. Eller så är det en vanesak och jag har mentalt ställt in mig på att gå upp i vikt och har en mer tillåtande inställning till mat eftersom jag inte deffar längre.

Dricker ni något under fastan? Kaffe eller té t ex?

Baboom
2009-12-28, 11:42

Startar dagen alltid med en dubbel espresso. Har jag julmust light hemma så tar jag det också, annars ett glas vatten.

Sen drick jag någon kopp kaffe på jobbet innan lunchen.

På helgerna så tar jag en kopp kaffe och Amino Rush innan gymmet. Brukar sova längre då, så jag går nästan bara rakt upp och gör mig iordning för gymmet.

rooz
2009-12-28, 11:50
Mikaelj och Baboom:

Heter varken Mikaelj eller Baboom men

Dricker en halv shaker vatten direkt på morgonen, ca 3-4 koppar kaffe och ca 2-3 L vatten fram tills jag bryter fastan med käk. Kör på 16H Men ska pröva 20 någon helg.

Jag mår toppen, mätt varje dag:)

mikaelj
2009-12-28, 11:51
Eller så är det en vanesak och jag har mentalt ställt in mig på att gå upp i vikt och har en mer tillåtande inställning till mat eftersom jag inte deffar längre.

Så är det för mig också. Av någon anledning tror jag att muskelförlust är ett problem och äter oftare (fast inom ätfönstret), när det är på energibalans. När jag underäter har det varit enklare att äta några få mål.

Nu försöker jag istället vänja mig vid att äta 18-21 varje dag, oavsett energiunderskott/-överskott/-balans. Blir av någon anledning slö och omotiverad efter att jag har ätit, så det är bäst att spara den slöheten tills att jag skall gå och lägga mig istället för att det skall drabba mig på jobbet. Har gått bra nu i ungefär en vecka.

I början på 16/8 blev jag väldigt hungrig kring 10, och var så rätt länge innan jag anpassade mig. Nu blir jag lite hungrig kring 12, men om jag struntar i att äta försvinner hungern. Jag har reflekterat kring hungern, och det känns för min del som att det till stor del handlar om att vanan att ha något i magen, samt ätandet som en paus.

½ dl mjölk på morgonen ihop med kaffe, och ½ dl mjölk i kaffe eller té igen vid 12. Det må inte vara strikt fasta, men utan det hade det inte funkat. Det känns som en bra kompromiss.

Los
2009-12-28, 12:11
jag har reflekterat kring hungern, och det känns för min del som att det till stor del handlar om att vanan att ha något i magen, samt ätandet som en paus.

+1

Cerberus
2009-12-28, 12:19
om jag sover dåligt eller för lite om än bara så för en dag upplever jag mig hungrigare i fastan, något exakt tim-intervall håller jag inte men brukar träna runt 16-17 och är hemma och äter ngn gång kring 18-19 o äter tills läggdags(när nu det blir, för mkt datorsittande i natten).

JoeyP
2009-12-28, 12:23
Jag har inga problem med hungern när jag fastar från 19-11 värre när det är mellan 21-13. Kan vara lite hungrig på kvällen innan jag går och lägger mig, men då brukar jag dricka vatten eller EAA om det är efter att jag jobbat stängning på mc donalds.

Sniggel
2009-12-28, 12:28
Startar dagen alltid med en dubbel espresso. Har jag julmust light hemma så tar jag det också, annars ett glas vatten.

Sen drick jag någon kopp kaffe på jobbet innan lunchen.

På helgerna så tar jag en kopp kaffe och Amino Rush innan gymmet. Brukar sova längre då, så jag går nästan bara rakt upp och gör mig iordning för gymmet.

Har också kört träning (kondition) direkt på morgonen, fastande, under IF. Fast då har jag förstås brutit fastan efter morgonträningen eftersom det kändes dumt att fortsätta fasta, speciellt som jag brukar köra intervaller. Dock brukar det räcka med EAA direkt efter, samt ett kalorisnålt men hyfsat proteinrikt mål, t ex ägg o broccoli, och sen ser träningspasset till att jag är fullständigt nöjd i många timmar tills jag ska äta igen.
Intensiv cardio är grymt aptitdämpande för mig. Riktigt skönt att börja dagen så eftersom man brukar bli väldigt fokuserad också.

Heter varken Mikaelj eller Baboom men

Dricker en halv shaker vatten direkt på morgonen, ca 3-4 koppar kaffe och ca 2-3 L vatten fram tills jag bryter fastan med käk. Kör på 16H Men ska pröva 20 någon helg.

Jag mår toppen, mätt varje dag:)

Är nog rätt vanligt att folk dricker kaffe, oavsett vad för kostvanor de har, tillhör väl den svenska kulturen :P
Har inte riktigt reflekterat över detta faktiskt. Jag dricker inte kaffe men började med té då och då för 2½ år sen så det är en relativt ny vana för mig.

Så är det för mig också. Av någon anledning tror jag att muskelförlust är ett problem och äter oftare (fast inom ätfönstret), när det är på energibalans. När jag underäter har det varit enklare att äta några få mål.

Nu försöker jag istället vänja mig vid att äta 18-21 varje dag, oavsett energiunderskott/-överskott/-balans. Blir av någon anledning slö och omotiverad efter att jag har ätit, så det är bäst att spara den slöheten tills att jag skall gå och lägga mig istället för att det skall drabba mig på jobbet. Har gått bra nu i ungefär en vecka.

I början på 16/8 blev jag väldigt hungrig kring 10, och var så rätt länge innan jag anpassade mig. Nu blir jag lite hungrig kring 12, men om jag struntar i att äta försvinner hungern. Jag har reflekterat kring hungern, och det känns för min del som att det till stor del handlar om att vanan att ha något i magen, samt ätandet som en paus.

½ dl mjölk på morgonen ihop med kaffe, och ½ dl mjölk i kaffe eller té igen vid 12. Det må inte vara strikt fasta, men utan det hade det inte funkat. Det känns som en bra kompromiss.

Så är det nog. Kroppen vänjer sig vid ett nytt ätmönster om man gör ett (eller flera) seriösa försök att anpassa sig till det.
Jag misstänker att det nog är en fördel att träna regelbundet om man vill köra periodisk fasta, då detta förmodligen underlättar för kroppen att hålla ett stabilt blodsocker. Det gäller iofs oavsett kost.

Sniggel
2009-12-28, 12:32
Jag har inga problem med hungern när jag fastar från 19-11 värre när det är mellan 21-13. Kan vara lite hungrig på kvällen innan jag går och lägger mig, men då brukar jag dricka vatten eller EAA om det är efter att jag jobbat stängning på mc donalds.

Vi har väl antagligen olika när det gäller tidpunkter som är svårare att fasta på. Jag tycker att det är svårare att fasta sent på kvällen men kan i princip fasta så länge på morgon/förmiddagen/eftermiddan att jag "glömmer bort" att jag tänkt äta vid runt 14 och drar ut på fastan längre. Så jag lägger hellre fastan senare och äter ibland mitt sista mål direkt före läggdags.

mikaelj
2009-12-28, 12:34
Träning är hungerdämpande för mig, så det är mitt främsta argument vad gäller IF. :-)

Sedan har en del studier visat att det ger bättre effekt att dels a) träna fastanda (+ EAA), samt b) bättre muskelutveckling med färre mål än fler på isokalorisk kost, trots att gruppen med fler måltider maxade MPS varje måltid.

rooz
2009-12-28, 12:48
Vi har väl antagligen olika när det gäller tidpunkter som är svårare att fasta på. Jag tycker att det är svårare att fasta sent på kvällen men kan i princip fasta så länge på morgon/förmiddagen/eftermiddan att jag "glömmer bort" att jag tänkt äta vid runt 14 och drar ut på fastan längre. .
Gjorde såhär förra helgen, "glömde" äta samt hade fullt upp med annat, Käkade först vid 18. 21H fasta.

Som du sa om Kaffe sniggel. Jag är uppvuxen med att man dricker mkt kaffe, både föräldrarna från Norrland där det är heligare än jul,påsk,nationaldagen tillsammans..

Grandmaster
2009-12-28, 12:56
Sedan har en del studier visat att det ger bättre effekt att dels a) träna fastanda (+ EAA),

En studie. Och vilka resultat det skulle innebära i mer praktiska termer är helt öppet för spekulation, vilket jag också underströk i bloggposten ang studien. Man mätte endast akut respons på olika myogena faktorer för muskeltillväxt och fann att den fastande gruppen överkompenserade i respons till målet efter träningen. Men visst var det intressanta och lite oväntade resultat.

Sniggel
2009-12-28, 13:00
En studie. Och vilka resultat det skulle innebära i mer praktiska termer är helt öppet för spekulation, vilket jag också underströk i bloggposten ang studien. Man mätte endast akut respons på olika myogena faktorer för muskeltillväxt och fann att den fastande gruppen överkompenserade i respons till målet efter träningen. Men visst var det intressanta och lite oväntade resultat.

Den studien jag tänkte på har jag för mig att gruppen som åt få mål också gick upp något mer i kroppsvikt (förutom mer LBM). Vilket kan bero på att de kanske fick i sig något fler kalorier (det går ju oftast inte att ha full koll på om man inte låser in folket på en anläggning o matar dem), vilket skulle kunna förklara skillnaden. Man kan kanske hastigt dra slutsatsen eller iaf hypotetisera om att det inte föreligger någon skillnad alls i måltidsfrekvens, så lägne kaloriintaget är densamma och man tillämpar näringstiming och proteinintag som är vettiga för muskeluppbyggnad.

Men det här låter som en annan studie du pratar om?

mikaelj
2009-12-28, 13:03
Jag syftade på den norska studien.

Grandmaster
2009-12-28, 13:17
http://leangains.blogspot.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Sniggel
2009-12-28, 13:25
Citerar 2 klockrena stycken från dig Martin:

"The big question is if there would be a net difference in muscle growth at the end of the day. Training on an empty stomach will cause greater catabolism in the short run, but will it yield greater gains in the long run? Do we make a small sacrifice in order to receive a greater reward?"

"Another way to think of it is that by providing nutrients to the body, exercise is experienced by the body as less of a stressor compared to fasted-state training. No need to adapt or compensate when all is provided for you. A similar phenomenon can be seen with antioxidant intake, where recent studies show that ingesting antioxidants from supplements weakens the body's own response to deal with free radicals created by training. We are making it easy for the body and that may be a suboptimal way to train."

Har själv också tänkt i dessa banorna. Kul att vi har människor som dig som ifrågasätter gamla "sanningar".

Ska ta o kolla närmare på studien.

Tanman
2009-12-28, 15:11
Los: tack för din referens, vi ligger ungefär på samma nivå vad gäller konditionsträning (jag styrketränar i princip inte alls) och jag har också samma erfarenhet som dig, äter jag mig mätt så går jag upp i vikt. Om jag sedan tränar 5, 10 eller 15 timmar i veckan verkar inte spela någon roll tyvärr... ska testa PF nu efter julledigheten.

Los
2009-12-29, 15:54
Tanman: Håll oss underättade hur det går och lycka till med kampen mot hungern! ;)

Benzza
2009-12-29, 17:54
Med risk att verka tjatig men bryts fastan av att jag dricker EAA innan träning?

Sniggel
2009-12-29, 17:59
Med risk att verka tjatig men bryts fastan av att jag dricker EAA innan träning?

Ja det har besvarats lite här och var redan. Rent definitionsmässigt så ja, det gör den. Men de teoretiska fördelarna med IF-upplägget är inte antingen svart eller vitt, av eller på. 10g EAA är en väldigt låg mängd kalorier och inget som på något markant sätt stänger av någon IF-switch (hmm det där lät som något i en logisk elektroisk krets) i kroppen.

beckman88
2010-01-01, 22:38
Jag börjar min fasta imorgon (om 2,5h) Detta är hur jag kommer lägga upp det.

Kommer äta tre mål under timmarna 15.00-23.00
3 mål uppdelade på följande sätt:
500ckal innan träning
800ckal efter träning
700ckal 1-2h innan jag somnar

Med detta så blir det alltså 2000ckal/dagen motsvarande mitt nuvarande 2750ckal/dagen. Det svåraste för mig kommer väl att inte äta frukost. Men det är bara ätt göra att!

MojjMojj
2010-01-02, 18:22
Jag undrar om det spelar någon större roll hur man lägger fastan efter hur man sover, dvs om man ska lägga om fastan efter när man går upp eller om det är viktigare (för att behålla muskelmassa under deff och för byggning under, ptja, uppbyggningsperioden) hålla sig till samma tider varje dag.

Jag undrar övet detta då jag går upp runt 05.30, de dagar jag arbetar, och går och lägger mig runt 22.00. De dagar jag är ledig så brukar jag lägga mig runt 03.00 och gå upp runt 13.00.

Tränar nästan bara på de dagar jag är ledig, runt 18.00. Ska jag då köra på intag av mat mellan 14-22 de dagar jag arbetar och kanske köra ett 17.00-01.00 de dagar jag är ledig och tränar? Detta för att inte äta den lilla måltiden för långt före passet?

mikaelj
2010-01-02, 18:52
Det bästa du kan göra är att äta vid fasta tider.

Bendermannen
2010-01-02, 21:27
Det bästa du kan göra är att äta vid fasta tider.

Har hört flera gånger att det är bra att äta vid fasta tider utan att sett någon närmare motivering än att "kroppen har en inbyggd dygnsklocka" och "det är bra för dig". Vore tacksam för en liten förklaring. :)

Eddie Vedder
2010-01-02, 21:46
Har hört flera gånger att det är bra att äta vid fasta tider utan att sett någon närmare motivering än att "kroppen har en inbyggd dygnsklocka" och "det är bra för dig". Vore tacksam för en liten förklaring. :)

En teori är att ett påslag av det aptithöjande hormonet ghrelin sker med en viss regelbundenhet då.

D.v.s. man vänjer kroppen på att bli sugen på mat vid de tider då man ofta faktiskt äter. Således enklare att reglera sin aptit vid andra tillfällen.

Jag orkar inte leta källa tyvärr så feel free att inte ta mig på minsta allvar om det jag säger låter korkat.:)

Bendermannen
2010-01-03, 09:23
En teori är att ett påslag av det aptithöjande hormonet ghrelin sker med en viss regelbundenhet då.

D.v.s. man vänjer kroppen på att bli sugen på mat vid de tider då man ofta faktiskt äter. Således enklare att reglera sin aptit vid andra tillfällen.

Jag orkar inte leta källa tyvärr så feel free att inte ta mig på minsta allvar om det jag säger låter korkat.:)

Låter inte korkat, låter heller inte som om det är något som påverkar mig, så jag kan med gott samvete fortsätta äta oregelbundet. Tack för feedback!

Eddie Vedder
2010-01-03, 09:29
Låter inte korkat, låter heller inte som om det är något som påverkar mig, så jag kan med gott samvete fortsätta äta oregelbundet. Tack för feedback!

Nej om du äter oregelbundet kan ju inte den mekanismen inträda. Anledningen till att det inte påverkar dig är ju alltså just pga av din oregelbundenhet (om vi nu förutsätter att hypotesen stämmer).

Om det sedan inte upplevs minsta negativt med oregelbundenheten, att aptiten känns bra, vikten hålls på den nivå du vill etc. är det ju lugnt.:)

mikaelj
2010-01-03, 09:37
http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html

And when someone asks you why they're constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver -

"If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study."

mikaelj
2010-01-03, 17:41
Ny undersökning.

Jag har de senaste dagarna upptäckt att underhudsfettet på magen känns mjukare någonstans efter 18-19 timmars fasta. Mer markant ju längre tiden går, saknar mätdata för mer än 22 timmar. På morgonen är det inte samma konsistens. Det påminner om hur det brukar kännas efter ungefär 10 dagar på PSMF med 16h-fasta.

Har ingen riktig koll på energiintaget, men jag gissar på att det är (åtminstone) det dubbla mot PSMF, 2000-3000 kcal. Mer protein än vanligt (t ex en Stinas örtkyckling på 1,1 kg ger ~160g, plus kesella) och troligtvis mindre kolhydrater eftersom det är färre mål.

Min teori är att ett enda mål om dagen förvisso tar lång tid att assimilera, men att det å andra sidan vägs upp av att jag en mycket längre period har en hög fettförbränning, och att jag trots lika energi in gör av med mer lagrad energi?

Grandmaster
2010-01-04, 18:47

Fakta, inte teori.

Eddie Vedder
2010-01-04, 21:36
Fakta, inte teori.

Beror på hur man definierar ordet "teori" i vetenskapliga sammanhang. I mina ögon är det i stort sett samma sak som fakta. "Det är ju bara en teori" är ett vanligt argument bland de som ifrågasätter Darwins lära t.ex.;) Men vi ska inte gå off topic med semantik nu.:D

imo
2010-01-04, 21:41
hur funkar det att köra hård kondition en timme då? alla här verkar nästan enabart köra styrketräning eller väldigt lätt cardio.

tex
11 00 mat

15 hård konditon träning

16 30 mat

19 00 mat
fasta till 11 nästa dag osv

Grandmaster
2010-01-04, 21:46
Beror på hur man definierar ordet "teori" i vetenskapliga sammanhang. I mina ögon är det i stort sett samma sak som fakta. "Det är ju bara en teori" är ett vanligt argument bland de som ifrågasätter Darwins lära t.ex.;) Men vi ska inte gå off topic med semantik nu.:D

Ok, så då menar du t ex att uttrycket "ett kaloriöverskott gör att du går upp i vikt" också är en "teori".

För vad vi diskuterar har demonstrerats i ett flertal empiriska studier på såväl djur och människor.

Baboom
2010-01-04, 21:52
hur funkar det att köra hård kondition en timme då? alla här verkar nästan enabart köra styrketräning eller väldigt lätt cardio.

tex
11 00 mat

15 hård konditon träning

16 30 mat

19 00 mat
fasta till 11 nästa dag osv

Ja, varför skulle det inte fungera?

Eddie Vedder
2010-01-04, 21:55
Ok, så då menar du t ex att uttrycket "ett kaloriöverskott gör att du går upp i vikt" också är en "teori".

För vad vi diskuterar har demonstrerats i ett flertal empiriska studier på såväl djur och människor.

Känns det bättre så ändrar jag väl ordvalet och säger fakta jag också. Men det är som sagt lika starkt i sammanhanget enligt mig.

Jag ser evolutionsteorin som fakta också.

imo
2010-01-04, 21:56
okej bra. var någon som rekomenderade låg intensiv cardio så därför jag undra, dock mkt tveksam källa ,samt så kan det var under själv fastan han menade. jaja detta ska testas iaf nu när jag ska börja deffa.

Grandmaster
2010-01-04, 22:02
Känns det bättre så ändrar jag väl ordvalet och säger fakta jag också. Men det är som sagt lika starkt i sammanhanget enligt mig.

Jag ser evolutionsteorin som fakta också.

Evolutionsteorin är både fakta och teori. "Att" är klarlagt, "hur" är teori. Det är någonting de flesta normalt funtade biologer accepterar och det finns ett stort konsensus kring detta. Så det kanske var ett dåligt exempel i sammanhanget.

Tanman
2010-01-04, 23:14
hur funkar det att köra hård kondition en timme då?

Nu har jag inte några vetenskapliga belägg att dra fram men om man med "hård kondition" menar tex tempopass/intervallpass på/över mjölksyratröskeln så vill åtminstone jag se till att äta skapligt med kolhydrater under kvällsmålet så glykogendepåerna fylls på. Skulle alltså inte välja en periodisk pasta med LCHF (trots teorin train low, compete high). Har testat LCHF under en period och distanspass var inga problem men det blev en väldig skillnad på de "hårda" passen.

/johan

mikaelj
2010-01-05, 08:21
Skulle alltså inte välja en periodisk pasta med LCHF (trots teorin train low, compete high).

Pastahjul?

Tanman
2010-01-05, 09:21
ja periodisk pasta är HELT klart ngt för mig!

Brooklyn
2010-01-05, 11:29
kommer att prova på PF från och med idag! återkommer senare hur det gick. :)

mtlca
2010-01-06, 22:12
Periodisk fasta 8/16 eller 9/15? har det någon större betydelse?

beckman88
2010-01-06, 22:54
Periodisk fasta 8/16 eller 9/15? har det någon större betydelse?

Nej.

Frumpish
2010-01-08, 01:01
Tänker börja prova IF! Verkar intressant, hur ser diskussionsunderlaget ut just nu? Läste de 10 första sidorna i tråden, vad har ändrats i dagsläget?

skaparn
2010-01-08, 06:34
Jag har försökt hitta detta i tråden, men jag kan ha letat dåligt. Finns det något material om hur lång tid det tar innan de positiva effekterna uppstår, alltså hur många dagar av långa fasteperioder. Eller om det finns några negativa effekter av att köra en längre fasteperiod några dagar i veckan och vissa dagar inte alls.

mikaelj
2010-01-08, 07:46
Vilka positiva effekter syftar du på?

De flesta upplägg förespråkar att göra 1-2 24h-fastor per vecka, så det verkar inte behövas göras på efterföljande dagar för att uppnå påstådda hälsoeffekter.

Verkar vara "ju längre & oftare, desto bättre."

Grandmaster
2010-01-08, 07:55
Vilka positiva effekter syftar du på?

De flesta upplägg förespråkar att göra 1-2 24h-fastor per vecka, så det verkar inte behövas göras på efterföljande dagar för att uppnå påstådda hälsoeffekter.

Verkar vara "ju längre & oftare, desto bättre."

De "flesta upplägg"? Eat Stop Eat är 1-2x 24 h, alla andra upplägg använder sig av daglig fasta.

Är en fråga om dos-respons upp till ett visst tak. Effekten blir den motsatta om fastan bli för lång, dvs insulinresistans. De flesta studier som visar positiva effekter har använt 14-20 tim.

plexmar
2010-01-08, 09:11
Om man ska använda sig av någon typ av fettförbränningspiller när man kör på PF, när ska dessa intas?

Under fastan eller under ätarperioden?

mikaelj
2010-01-08, 09:16
De "flesta upplägg"?

Upplägg många använder sig av, från vad jag läst på intarwebben.

Är en fråga om dos-respons upp till ett visst tak. Effekten blir den motsatta om fastan bli för lång, dvs insulinresistans.

Minns du längden?

Jay-Z
2010-01-08, 14:12
Jag älskar det och har hållit på i 2,5 år. (kan det stämma ungefär, Martin?) Det var väl för ungefär så länge sedan konceptet började om jag inte missminner mig.

Summering av dessa 2,5 år:

* Otroligt lätt att hålla skaplig form trots att man är matglad och ibland har perioder med mindre träning och mer skitmat.

* De perioder jag lagt lite ansträngning på kost och träning har jag skvalpat runt 10-11 % kroppsfett (lågt för mig), utan några problem.

* Man får en skön balans och distans till kost och träning när man slipper "micro management" av mat á la ät 6-7 gånger om dagen för att hålla förbränningen igång.

* Har tränat lite helfastande och inte upplevt några problem med prestation

Jay-Z
2010-01-08, 14:17
Hmm, ja till sommaren blir det tre år.

You know it bro, looking jakt, bro. Eat your protein, bro.

Dietupplägg, hmm.
Typ ät ingen frukost. Ät 2-3 gånger om dagen. Börjar med lunch....eller hey, vetifan, alltså de senaste två månaderna har jag bara jobbat och ätit vanlig lunch sedan käkat ytterligare ett eller två mål efter träningen, inget magiskt mer än att totala kcal nog blir rätt lågt. Har typ tränat 2-3 gånger i veckan.

JoeyP
2010-01-08, 14:26
Periodisk fasta äger.

Smidigt med mat tider när man reser mycket.

Bra ork på gymmet. Aldrig svimfärdig. Bra för tänderna. Mår allmänt bra eller så inbillar jag mig. Aldrig riktigt hungrig.

Där emot så är jag inte lika kåt längre. Vad det bero på vet jag inte, om det är pga min viktnedgång och stress kanske. Haha!

Ända nackdelen är väl på lov och sånt när man är vaken länge med kompisar, så vill man gärna ta en nattmacka men det skiter jag i. Men annars om man sover runt 22-23 så är det ju bara en timme efter man ätit färdigt då jag fasta från 21-13.

shut teh face
2010-01-08, 14:35
Det fungerar sjukt bra på vardagarna. Men det är fan äckelsvårt på helgen.

Jag gillar också att jag kan äta vad jag vill till middag utan att gå upp i kaloriöverskott. :Virro

mikaelj
2010-01-08, 14:47
Det fungerar sjukt bra på vardagarna. Men det är fan äckelsvårt på helgen.

På vilket sätt är det svårt?

Jay-Z
2010-01-08, 15:41

Man kan inte supa, äta kebab och fasta samtidigt.

shut teh face
2010-01-08, 16:52
På jobbet är jag upptagen med arbete, då tänker jag inte på mat så mycket. När jag är hemma så vill jag ha frukost. Tycker det är rätt mysigt att äta en stor frukost med ägg och gröt och allt när jag är ledig. Rent fysiskt så känner man av hungern mer när man går hemma också.

Laggie
2010-01-08, 16:57
Ok, många sidor var det här,frågan har kanske varit upp men jag skjuter från höften då jag inte lyckas hitta det.

Om man tränar under dagen men vill äta under natten, konstigt upplägg jag vet men så är det, ska man bara ta EAA före/efter träningen på dagen sedan äta under natten.
Eller ska man placera en del av maten efter träningen och resten under natten, dvs få två ätarfönster.

Och ja jag vet att detta är inte det bästa.
Nej det går inte flytta när maten ska ätas.
Och nej det går heller inte flytta träningstiden tyvärr.

WHITEFOLKS
2010-01-08, 17:05
Väldigt svårt att ge något svar med bara den informationen. Dessutom låter det ju inte riktigt som om det blir periodisk fasta om det nu är långt mellan "dag" och "natt".

Sniggel
2010-01-08, 17:10
Ok, många sidor var det här,frågan har kanske varit upp men jag skjuter från höften då jag inte lyckas hitta det.

Om man tränar under dagen men vill äta under natten, konstigt upplägg jag vet men så är det, ska man bara ta EAA före/efter träningen på dagen sedan äta under natten.
Eller ska man placera en del av maten efter träningen och resten under natten, dvs få två ätarfönster.

Och ja jag vet att detta är inte det bästa.
Nej det går inte flytta när maten ska ätas.
Och nej det går heller inte flytta träningstiden tyvärr.

Du måste alltså äta under natten?
Det är alltid smart att äta ordentligt kort efter träningen så om du har dessa 2 villkor:
Äta efter träning på dagen
Äta på natten

Så låter det som det inte finns så många timmar att fasta på helt enkelt.

Laggie
2010-01-08, 17:21
Förlåt mig, dag i detta fall ska nog vara kväll för vanliga människor:-)

Säg att träningen sker vid 18.

Ätandet sker då vederbörande arbetar, vilket är mellan 24:00-06:00
Sover sedan till runt 12:00 för att sedan iaf fasta till kl 18:00 så det allra minsta blir iaf 12h fastande.

WHITEFOLKS
2010-01-08, 17:23
Om man kan äta en ordentlig måltid direkt efter träningen så kan du ju äta vid 24-02 sen igen och fortfarande hålla 16/8

Anton Fräs
2010-01-08, 17:41
Jag skulle inte rekommendera dig att äta mat nattetid. Inte alls bra, ivarjefall inte i stora mängder och på regelbunden basis.

Laggie
2010-01-08, 17:46
Nu är det i detta fall inte mig det gäller, men han arbetar nattetid och måste då också äta...

Baboom
2010-01-08, 17:50
Förlåt mig, dag i detta fall ska nog vara kväll för vanliga människor:-)

Säg att träningen sker vid 18.

Ätandet sker då vederbörande arbetar, vilket är mellan 24:00-06:00
Sover sedan till runt 12:00 för att sedan iaf fasta till kl 18:00 så det allra minsta blir iaf 12h fastande.

Jag har inga problem att jobba natt, trots att jag fastar 20-12 varje dag.

Torkelll
2010-01-08, 19:52
varit lite frågor kring konditionsträning och pf. Undrar om det skulle kunna tänkas ge bättre effekt av intervallträning med ett sådant upplägg. Bättre återhämtning? vo2 max? hormonbalans kanske?

plexmar
2010-01-08, 20:25
Om man ska använda sig av någon typ av fettförbränningspiller när man kör på PF, när ska dessa intas?

Under fastan eller under ätarperioden?

Ingen som vet? :/

Cerberus
2010-01-08, 20:27
pillrena lär inte göra så mycket men fastan är ju "förbrännande" så att säga så ta dom då. Koffein och dylikt brukar öka insulinresistens(vilket är bra för att bränna fett men mindre bra för typ glykogeninlagring, om jag inte fått för mig fel).

Sniggel
2010-01-08, 22:03
Nu är det i detta fall inte mig det gäller, men han arbetar nattetid och måste då också äta...

Jag tror det kan gå att vänja sig.
Alternativ 1:
Ät det största målet direkt efter träning, kanske klockan 19:30 eller så. Ät sista målet 02:00 (helst mycket tidigare om det går). Visst han kanske jobbar i 4 timmar till men får han i sig tillräckligt med kalorier kommer nog kroppen vänja sig förr eller senare vid de nya vanorna.

Alternativ 2:
Ät ett lätt till medelstort mål före träning 16:00 eller 17:00, ät sista målet 23:00 innan jobbet. Om tidsfönstret är för kort, börja ät tidigare.

Det är förmodligen bättre för hans hälsa att undvika äta under natten och i början kommer det nog vara jobbigt men kroppen kan vänja sig av vid hungerkänslorna, så länge den inte svälter.

mikaelj
2010-01-09, 00:50
Man kan inte supa, äta kebab och fasta samtidigt.

PFft, n00b. ;-)

Brukar det inte vara supa -> kebab -> sova, dock? Dagen efter (vad jag försått det) brukar folk inte vara särskilt hungriga. Får du inte en naturlig och ganska lång fasta dagen efter?

På jobbet är jag upptagen med arbete, då tänker jag inte på mat så mycket. När jag är hemma så vill jag ha frukost. Tycker det är rätt mysigt att äta en stor frukost med ägg och gröt och allt när jag är ledig. Rent fysiskt så känner man av hungern mer när man går hemma också.

Ah. Tristessätandet. Håller med, det är enklare att inte äta när man är upptagen. Kaffe med mjölk funkar som substitut för mig (inte strikt fasta, men 35-70 kcal uppväger nackdelarna för mig).

mikaelj
2010-01-10, 14:12
Bakgrund:

Jag har vant mig vid att äta vid mitt första mål vid 18-19-tiden på kvällen, och jag är oerhört nöjd med det.

Problem:

Jag skall åka bräda i en vecka, och där är det halvpension med frukost och middag, plus lunch i backen. Det blir alltså två måltider på tider jag definitivt inte brukar äta på. Middagen som serveras kommer inte bli särskilt stor, eftersom det förutsätts att man ätit tidigare under dagen. Jag har nog möjlighet att få i mig extra energi genom smör o dyl. som serveras till maten, men det är inget jag vill lita på.

Fråga:

Det tog några veckor att vänja sig vid att äta sent. Innan dess har jag följt 12-20 i några månader. Hur lång tid tar det att vänja sig från de vanorna? D v s, hur kommer det bli när jag kommit hem igen? Vore tråkigt att börja om från början igen.

Notera att det inte har något att göra med fastan och ev. hälsoaspekter som sådant, utan att jag helt enkelt trivs väldigt bra med det sättet att äta/leva på.

Grandmaster
2010-01-10, 19:38
3-7 dagar

Ristretto
2010-01-10, 19:53
Efter julen hos föräldrarna var det tog det bara 1-2 dagar innan jag var van vid mitt PF-upplägg igen, jag inledde dessutom en deff direkt med ca 700 kcal mindre varje dag än före julfirandet.

Baboom
2010-01-11, 16:27
Bakgrund:

Jag har vant mig vid att äta vid mitt första mål vid 18-19-tiden på kvällen, och jag är oerhört nöjd med det.

Problem:

Jag skall åka bräda i en vecka, och där är det halvpension med frukost och middag, plus lunch i backen. Det blir alltså två måltider på tider jag definitivt inte brukar äta på. Middagen som serveras kommer inte bli särskilt stor, eftersom det förutsätts att man ätit tidigare under dagen. Jag har nog möjlighet att få i mig extra energi genom smör o dyl. som serveras till maten, men det är inget jag vill lita på.

Fråga:

Det tog några veckor att vänja sig vid att äta sent. Innan dess har jag följt 12-20 i några månader. Hur lång tid tar det att vänja sig från de vanorna? D v s, hur kommer det bli när jag kommit hem igen? Vore tråkigt att börja om från början igen.

Notera att det inte har något att göra med fastan och ev. hälsoaspekter som sådant, utan att jag helt enkelt trivs väldigt bra med det sättet att äta/leva på.

Under FF åt jag bara frukost kl 8 och middag kl 22. Äter annars 12-20. Så i två dagar åt jag så och på måndagen var jag tillbaka i gamla vanor.

Tyckte inte att det var jobbigt alls att komma tillbaka. Man får se till att äta ordentligt bara på de tiderna det finns mat.

Nu var det här inte direkt en hel vecka. Men jag har gjort samma sak när jag varit iväg och fiskat. Bara ätit en enorm frukost för att sedan äta väldigt sent på kvällen när man kommer hem. Men aldrig gjort det mer än 4 dagar.

mikaelj
2010-01-11, 16:46
Under FF åt jag bara frukost kl 8 och middag kl 22. Äter annars 12-20. Så i två dagar åt jag så och på måndagen var jag tillbaka i gamla vanor.

Tyckte inte att det var jobbigt alls att komma tillbaka. Man får se till att äta ordentligt bara på de tiderna det finns mat.

Nu var det här inte direkt en hel vecka. Men jag har gjort samma sak när jag varit iväg och fiskat. Bara ätit en enorm frukost för att sedan äta väldigt sent på kvällen när man kommer hem. Men aldrig gjort det mer än 4 dagar.

Tack för infon. Frukostbuffén är förhoppningsvis gigantonorm, så jag borde kunna göra något liknande, tills middagen vid 18-20 (när den nu blir). Sedan om det tar några dagar tillbaka efteråt får det väl gå.

Började läsa The Warrior Diet igår. Utöver lite new age-fluff verkar den lovande. Kul att (förhoppningsvis) få en förklaring till vad jag håller på med. Någon här som läst den?