Visa fullständig version : Periodisk fasta
Så det finns inget konstigt fenomen som gör att jag går upp i vikt fast jag lever på underskott bara för jag nyligen börjat med PF? :smash:
(Finns inga dumma frågor!!! haha)
Hur fan ska jag hålla kolla på vikten nu när morgonvikten är helt knas? Tips?
Spegeln vågar jag inte helt lita på.. Har dålig syn ;)
Om du äter sent varje kväll så är det väl bara att kolla morgonvikten som vanligt?
forslund
2011-03-21, 11:00
Så det finns inget konstigt fenomen som gör att jag går upp i vikt fast jag lever på underskott bara för jag nyligen börjat med PF? :smash:
(Finns inga dumma frågor!!! haha)
Hur fan ska jag hålla kolla på vikten nu när morgonvikten är helt knas? Tips?
Spegeln vågar jag inte helt lita på.. Har dålig syn ;)
Givetvis inte.
Fota dig veckovis under samma förhållanden. Det gör jag och det fungerar kanonbra.
Om du äter sent varje kväll så är det väl bara att kolla morgonvikten som vanligt?
Skiftar en del på kvällsmåltiden beroende på antingen träningsdag eller vilodag. Har inte ett exakt samma ätfönster jag går efter, pendlar mellan ett par timmar varje dag. Så blir lite olika sätt att äta från dag till dag.
Givetvis inte.
Fota dig veckovis under samma förhållanden. Det gör jag och det fungerar kanonbra.
Tack för tipset, ska börja fota.
anton2000
2011-03-21, 12:59
Har också märkt att vågen skapar bara förvirring. Skulle lika gärna skriva ut en sån här och klistra fast på displayen känns det som: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwq4bPZ-X8QEABrbXLj2XW3a3eZEObarzvlyC3HO86RFjfOkKyKg
Viktgång med PF
http://img846.imageshack.us/img846/222/fusioncharts3.png
Rätt nöjd! Start 16 Dec, nådde -10kg i lördags
Tror inte jag hade klarat detta utan PF faktiskt!
Okay okay, lite off topic men ville bara visa att PF funkar bra för mig :smash:
Eddie Vedder
2011-03-21, 15:57
Viktgång med PF
Grattis!
Den där kurvan är dessutom optimal att länka till när det jämt och ständigt postas frågor om oron över dagliga viktförändringar.:thumbup:
Tackar, Ja det går ju upp och ner. Jag räknar ut trenden. Så länge trenden går neråt går det frammåt.
Är väldigt ny inom det här med PF, men har hållt på med det i några dagar nu för att testa o antar att jag gör rätt..
äter första måltiden vid klockan 12.00 och sista vid 20.00
och imellan de äter jag 1 middag.
måltiden vid 12 brukar vara tex kött med 50-100 g pasta,ris eller potatis
Sen någon sorts av lunch.
tar 250 g kvarg med whey nångång under dom 8 timmarna också.
och oftast ett kvällmåls vid 20.00
Men de jag undrar är... man äter som vanligt under ex antal timmar för att sedan inte äta under ex antal timmar?
vicarious
2011-03-21, 17:27
Men de jag undrar är... man äter som vanligt under ex antal timmar för att sedan inte äta under ex antal timmar?
Ja, fast det som man ofta lägger extra vikt bakom är att just försöka äta mycket av dagsintaget efter träningen, om man tränar den dagen.
Viktgång med PF
Sweet, grattis till viktnedgången!
Hur har ev. styrkeförluster sett ut?
Har du vägt dig varje dag?
Tackar, Ja det går ju upp och ner. Jag räknar ut trenden. Så länge trenden går neråt går det frammåt.
upp och ner pga "mitt" fenomen som jag nämnde ovanstående?
(söker fler som upplever mitt "problem" :D)
Process Ansvarig
2011-03-21, 21:51
En sak jag inte förstår med PF är varför alla startar 8-timmars fönstret kl.12 för att avsluta sent på kvällen ?
Är det inte bättre att starta så tidigt som möjligt med en ordentlig frukost för att kicka igång metabolismen redan tidigt på morgonen ?
För att inte tala om att det är bättre att äta en ordentlig middag ca. kl 16-17 än att äta sent på kvallen (för förbränningens skull, för sömnens skull, ja för pretty much everything ?)
Jag förstår inte vitsen varken med att gå hungrig till kl. 12 eller att överäta strax innan läggdags på kvällen ? Mycket bättre att käka mellan 8-16 än mellen 12-20, IMO
Eller ?
Eddie Vedder
2011-03-21, 21:54
Är det inte bättre att starta så tidigt som möjligt med en ordentlig frukost för att kicka igång metabolismen redan tidigt på morgonen ?
För att inte tala om att det är bättre att äta en ordentlig middag ca. kl 16-17 än att äta sent på kvallen (för förbränningens skull, för sömnens skull, ja för pretty much everything ?)
Jag förstår inte vitsen varken med att gå hungrig till kl. 12 eller att överäta strax innan läggdags på kvällen ? Mycket bättre att käka mellan 8-16 än mellen 12-20, IMO
Eller ?
1. Finns inget stöd för att man bör kicka igång med frukost.
2. Finns inget stöd för att man får sämre kroppssammansättning av att äta klockan 20-21 exmpelvis. Och sömnen är ju individuellt
3. Väljer man att inte äta frukost är det ju för att man inte är hungrig då.
vicarious
2011-03-21, 22:13
En sak jag inte förstår med PF är varför alla startar 8-timmars fönstret kl.12 för att avsluta sent på kvällen ?
Eller ?
Du får gärna utveckla vad du menar med "kicka igång metabolismen"? Menar du att den står helt stilla tills dess att man äter sitt första mål eller? Låter varken logiskt eller troligt.
Att det vanligaste upplägget är 12-20 beror nog på att de flesta jobbar kontorstider. Då passar det att ta första målet vid 12-tiden då de flesta äter lunch, vilket faktiskt är en rätt social grej också. Jobbar man sen till 16-17 och ska träna efter jobbet.. ja, resten förstår du nog.
Process Ansvarig
2011-03-21, 22:25
2. Finns inget stöd för att man får sämre kroppssammansättning av att äta klockan 20-21 exmpelvis. Och sömnen är ju individuellt
3. Väljer man att inte äta frukost är det ju för att man inte är hungrig då.
1. It's common sense - ju tidigare du börjar äta/dricka på morgonen desto tidigare börjar maten processeras i kropen - metabolismen sparkar igång
2. har hört många gånger att kroppen ska få villa under sömnen - inte jobba med att förbränna en massa kalorier som en sen jätte middag innebär
3. självklart kan man göra som man vill, i slutändan, det är ingen tvekan om den saken. poängen var om det finns någon vetenskaplig grund för att anta att man ska vänta med frukost till kl. 12 och äta sent på kvällen
Personligen föredrar jag att fasta när jag sover än att förvägra kroppen kalorier när den behöver de som mest - mer än halva arbetsdagen. Skulle du säga att jag gör det på fel sett ändå ?
1. Nej det är det verkligen inte, har du någonting att backa upp det med?
2. Jag har hört att månen är blå. Tro inte på allt du hör.
3.Nej, det finns ingen sådan vetenskaplig grund, risken om du slutar äta 16, är kanske att du bli hungrigare mot kvällen. Vad vet jag?
1. It's common sense - ju tidigare du börjar äta/dricka på morgonen desto tidigare börjar maten processeras i kropen - metabolismen sparkar igång
"Metabolismen", om du menar fettförbränningen, ökar ju längre tid du går utan mat (upp till ca 48h).
2. har hört många gånger att kroppen ska få villa under sömnen - inte jobba med att förbränna en massa kalorier som en sen jätte middag innebär
Man kan ju också äta en stor måltid kl. 12 och sedan en mindre kl. 19 om man så vill.
3. självklart kan man göra som man vill, i slutändan, det är ingen tvekan om den saken. poängen var om det finns någon vetenskaplig grund för att anta att man ska vänta med frukost till kl. 12 och äta sent på kvällen
Finns det någon vetenskaplig grund för att äta sitt första mål precis när man vaknar?
Personligen föredrar jag att fasta när jag sover än att förvägra kroppen kalorier när den behöver de som mest - mer än halva arbetsdagen. Skulle du säga att jag gör det på fel sett ändå ?
Vad händer när du förvägrar din kropp energi?
Process Ansvarig
2011-03-21, 22:30
Du får gärna utveckla vad du menar med "kicka igång metabolismen"? Menar du att den står helt stilla tills dess att man äter sitt första mål eller? Låter varken logiskt eller troligt.
metabolismen är ju inget annat än ämnesomsättningen.
Ämnesomsättningen/metabolismen är klart högre efter en stor måltid jämfort med att befina sig i en fastande tillstånd och då speciellt när man sover också.
Inget konstigt med det. Och jo, det är högst troligt.;)
Eddie Vedder
2011-03-21, 22:31
Common sense är påfallande ofta något som inte stämmer öeverens med vad som faktiskt är bevisat. Så även här. Jag år som mest produktiv och klartänkt under förmiddagen och äter sällan en smula före 14-15 nån gång.
Man vet ju själv om man sover bra eller ej. Gör man det finns ingen anledning att ändra.
Nej och vice versa finns ingen stark vetenskaplig grund för att absolut äta frukost.
Ämnesomsättningen/metabolismen är klart högre efter en stor måltid jämfort med att befina sig i en fastande tillstånd och då speciellt när man sover också.
Ja det stämmer. Och det blir lika över ett dygn med samma makronutrientfördelning och kaloribalans enligt de studier som gjorts.
Doctor Snuggles
2011-03-21, 22:32
.
Hur är det egentligen med de studierna som talar gott om frukost? Minns inte riktigt vad de säger, men det finns väl några stycken.
Ämnesomsättningen/metabolismen är klart högre efter en stor måltid
För tydlighetens skull, eftersom du inte ger någon definition, kan vi hädanefter likställa ämnesomsättning/metabolism med lipolys? Eller vad är det du pratar om?
Hur är det egentligen med de studierna som talar gott om frukost? Minns inte riktigt vad de säger, men det finns väl några stycken.
De som inte äter frukost äter troligtvis en chokladkaka innan lunch istället. På så vis äter de ju frukost, men en annan sort. Det är kostmönster som gäller i de fallen, snarare än kausalitet.
Fundera lite varför de ger ett visst resultat. Exempel:
Frukost äts ofta noga av hälsomedvetna människor, skippas av "ohälsosamma". Kanske därför frukostätare ex. visar sig ha lägre midjemått.
Know what I mean? ;)
Eddie Vedder
2011-03-21, 22:35
Ja på befolkningsnivå är frukostätare ofta friskare. Vilket inte säger ett dugg. Och en lågglykemisk frukost påverkar insulin- och blodsockersvar vid lunch annorlunda än högglykemisk. Men jag har då aldrig sett någon studie över längre tid som jämför identiska kosthållningar och där frukostätandet visar tydliga hälsofördelar.
Process Ansvarig
2011-03-21, 22:36
1. Nej det är det verkligen inte, har du någonting att backa upp det med?
2. Jag har hört att månen är blå. Tro inte på allt du hör.
3.Nej, det finns ingen sådan vetenskaplig grund, risken om du slutar äta 16, är kanske att du bli hungrigare mot kvällen. Vad vet jag?
skaffa dig grundläggande uppfatning om vad metabolismen är, utan det kan jag ha svårt att förklara för dig
jag brukar äta en jätte middag ca kl. 16 och är aldrig hungrig senare på kvällen.
tro det eller ej
du vill fasta i 16 timmar men är rädd att ha sista måltid kl 16 för att "kan hända du blir hungrig senare på kvällen2 - är det vad du säger här egentligen ?*gah!*
skaffa dig grundläggande uppfatning om vad metabolismen är, utan det kan jag ha svårt att förklara för dig
jag brukar äta en jätte middag ca kl. 16 och är aldrig hungrig senare på kvällen.
tro det eller ej
du vill fasta i 16 timmar men är rädd att ha sista måltid kl 16 för att "kan hända du blir hungrig senare på kvällen2 - är det vad du säger här egentligen ?*gah!*
1. Vad är det för grundläggande jag missat enligt dig? Backa gärna upp det du säger.
2. Ok, alla fungerar precis som du och blir hungrig på samma tidpunkt som du också?
3. Jag tror dig, ingen tvekan.
4. Nej, det är jag verkligen inte. Men jag säger att vissa kanske fungerar så. Och det kan varken jag/du svara på.
vicarious
2011-03-21, 22:41
Jag vill inte verka otrevlig nu men det är faktiskt du som skulle behöva läsa på lite innan du uttalar dig.
Doctor Snuggles
2011-03-21, 22:42
Ja på befolkningsnivå är frukostätare ofta friskare. Vilket inte säger ett dugg. Och en lågglykemisk frukost påverkar insulin- och blodsockersvar vid lunch annorlunda än högglykemisk. Men jag har då aldrig sett någon studie över längre tid som jämför identiska kosthållningar och där frukostätandet visar tydliga hälsofördelar.
K, thx. Då var det ungefär som jag trodde. Igen. :D
På ett relaterat tema - personligen tycker jag det är effektivare att inte fasta på riktigt, d.v.s. att under "fasteperioden" äta små mängder mat kanske 2 ggr. Främst för att inte få magproblem (har en tendens att få gaser annars), men också för att undvika illamående och snurrighet. Lite "grazing"-stuk, typ. Verkar som min hjärna helt enkelt fungerar bättre med åtminstone små mängder kolhydrater var 3-4 timme. Samt att jag inte äter för mycket när jag väl äter mina större måltider (har en tendens att äta för mycket då, verkar det som, särskilt då jag inte väger/mäter vad jag äter).
Högst anekdotiskt förstås, men jag har för mig jag upplevt positiva skillnader vad gäller bukfetma/kroppsammansättning med "mitt sätt", trots ungefärlig viktstabilitet.
Just throwin it out there.
Nu har inte jag tänkt att testa periodisk fasta då jag tror att det, precis som internet, och FaceBook, är en fluga som kommer att blåsa över. :-)
Men OM jag skulle hoppa på denna fluga så skulle jag också äta mellan 12:00 och 20:00 just för att man vill äta minst ett mål efter träningen, arbetar man relativt normala kontorstider eller går i skolan kan det ju vara vettigt att träna på kvällen efter arbete/skola är slut för dagen och sedan äta efter det.
Eddie Vedder
2011-03-21, 22:44
tro det eller ej
Vi var fler som skrev till dig så du får gärna besvara. Ingen säger att varken mellanmål eller frukost är fel, det ska man äta om man gillar det. Men ditt sätt att skriva "det här vet jag och därmed basta!" och sedan skriva att andra inte fattar gör dig knappast till trovärdig. Det känns inte seriöst.
Process Ansvarig
2011-03-21, 22:56
Jag vill inte verka otrevlig nu men det är faktiskt du som skulle behöva läsa på lite innan du uttalar dig.
Jo, jag kom med en ganska enkel fråga men i grund och botten har jag inte fått någon vettig svar än.
Du är inte otrevlig men vet du något som jag har missat dvs frågat om - låt höra.
Jo, jag kom med en ganska enkel fråga men i grund och botten har jag inte fått någon vettig svar än.
Du är inte otrevlig men vet du något som jag har missat dvs frågat om - låt höra.
Nå.. vad är frågan du inte fått svar på?
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:05
Vi var fler som skrev till dig så du får gärna besvara. Ingen säger att varken mellanmål eller frukost är fel, det ska man äta om man gillar det. Men ditt sätt att skriva "det här vet jag och därmed basta!" och sedan skriva att andra inte fattar gör dig knappast till trovärdig. Det känns inte seriöst.
Jag påstår ingeting.
Jag kom med en fråga och ville ha en svar. Om det finns en sådan dvs.
Grejen är att ni förtfarande har inte gett mig en bra förklaring varför 12-20 och inte 08-16 annat än att avfärda blankt, utan några grunder dessutom, de resonemang jag komit med.
Nu ser jag att det förmodligen inte finns någon grund i att starta dagen kl. 12 istället för kl. 08, och att det är personliga prefferenser som råder och på så sett har jag ändå fått svar på min fråga, tror jag
4. Nej, det är jag verkligen inte. Men jag säger att vissa kanske fungerar så. Och det kan varken jag/du svara på.
Näe precis.
Skulle jag äta mitt sista mål kl 16 så skulle jag nästan garanterat vara hungrig när jag lägger mig 22-23 tiden (eller senare ibland) och därmed få väldigt svårt att somna/ha en dålig sömn. Dessutom är jag på gymmet vid den tiden så det vore ju synnerligen korkat och opassande.
Process Ansvarig, saker är inte svart eller vitt och alla är olika och gillar olika saker/upplägg.
Jag påstår ingeting.
Grejen är att ni förtfarande har inte gett mig en bra förklaring varför 12-20 och inte 08-16 annat än att avfärda blankt, utan några grunder dessutom, de resonemang jag komit med.
Nu ser jag att det förmodligen inte finns någon grund i att starta dagen kl. 12 istället för kl. 08, och att det är personliga prefferenser som råder och på så sett har jag ändå fått svar på min fråga, tror jag
Nej, såklart finns det inget evidens för det. När jag körde 8h fasta blev det oftast 2-10 eller 1-9 för mig, och WD blev det 18-22 och 19-23. Och 24h kring 17. Mår lika bra för det.
vicarious
2011-03-21, 23:09
Vad är ditt svar på detta?
Ja det stämmer. Och det blir lika över ett dygn med samma makronutrientfördelning och kaloribalans enligt de studier som gjorts.
Ditt påstående är exakt detsamma som används för att hålla den gamla myten "ät ofta för att öka/hålla igång din metabolism" vid liv. Jag rekommenderar att du läser det här, scrolla ner till 1.
http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:11
Nå.. vad är frågan du inte fått svar på?
Grundfrågan var ju varför ALLA verkar köra kl 12 till 20 ?
Och jag har get några exempel varför jag tror att det lämpar sig bättre att starta dagen tidigare, med en tidigare frukost och följaktigen avsluta med en tidigare middag.
Nu är det kanske bara jag, men hursomhelst ville jag veta om det finns någon KLAR filosofi kring detta (varför skulle man vänta så länge med frukosten och överäta nästintill läggdags)
Och jag har get några exempel varför jag tror att det lämpar sig bättre att starta dagen tidigare, med en tidigare frukost och följaktigen avsluta med en tidigare middag.
Nu är det kanske bara jag, men hursomhelst ville jag veta om det finns någon KLAR filosofi kring detta (varför skulle man vänta så länge med frukosten och överäta nästintill läggdags)
Jag svarade på det, citerar mig själv:
"Nej, såklart finns det inget evidens för det. När jag körde 8h fasta blev det oftast 2-10 eller 1-9 för mig, och WD blev det 18-22 och 19-23. Och 24h kring 17. Mår lika bra för det."
Grundfrågan var ju varför ALLA verkar köra kl 12 till 20 ?Om du bara läser lite ser du att det är flera som har gett lika många olika svar och teorier på det.
Det finns dessutom ett ganska självklart svar... De allra flesta är i skolan eller på jobbet till 16-17. Ska man ta sig till gymmet, träna och sedan hem för att äta efter det måste man avsluta ätfönstret kring 20.
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:16
Skulle jag äta mitt sista mål kl 16 så skulle jag nästan garanterat vara hungrig när jag lägger mig 22-23 tiden (eller senare ibland)
Det är bara en vanesak. Tex även de som inte fastar all skulle säga att om de fastade så skulle de gå omkring hungriga hela tiden
Process Ansvarig, saker är inte svart eller vitt och alla är olika och gillar olika saker/upplägg.
Jag förstår det. Men nu verkar alla köra 12 till 20 upplägget så jag undrade om det finns någon klar filosofi bakom detta
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:21
Ditt påstående är exakt detsamma som används för att hålla den gamla myten "ät ofta för att öka/hålla igång din metabolism" vid liv. Jag rekommenderar att du läser det här, scrolla ner till 1.
Jag äter inte oftare än du.
Jag äter 2 ggr/dag med en litten mjölk till som mellanmål kanske. Jag fastar också 16 timmar, enda skilnaden är att jag startar tidigare (under dagen) och foljatigen avslutar tidigare mot kvällen
Det är bara en vanesak. Tex även de som inte fastar all skulle säga att om de fastade så skulle de gå omkring hungriga hela tiden
Allt är en vanesak, men jag brukar äta sista målet runt 9 och är jag uppe sent nån gång, typ till efter 02:00 så kan jag ändå känna en irriterande hunger/känsla i magen, vilket jag tror att jag skulle göra om jag slutade äta kl 16 eftersom det är ännu längre tid till kl 22 än från 21 till 02.
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:26
Jag svarade på det, citerar mig själv:
"Nej, såklart finns det inget evidens för det. När jag körde 8h fasta blev det oftast 2-10 eller 1-9 för mig, och WD blev det 18-22 och 19-23. Och 24h kring 17. Mår lika bra för det."
Hm, jag missade det...
Personliga prefferenser är alltså svaret. Det är OK, IMO
vicarious
2011-03-21, 23:28
Jag påstår ingeting.
Du har ju visst fått svar. Det handlar helt enkelt om att det upplägget passar ens vardag bäst. Om man jobbar till 16-17 och ska träna efter det så hinner man inte äta sitt sista mål vid 16-17. Det samt att de flesta brukar nog äta lunch vid 12 eller därikring, vilket då gör att det passar alldeles utmärkt att köra 12-20.
Jag äter inte oftare än du.
Jag äter 2 ggr/dag med en litten mjölk till som mellanmål kanske. Jag fastar också 16 timmar, enda skilnaden är att jag startar tidigare (under dagen) och foljatigen avslutar tidigare mot kvällen
Det har inte med saken att göra. Jag poängterade endast att ditt argument är detsamma som det argument som används för att påstå att äta ofta "håller igång" eller "kickstartar" metabolismen. Metabolismen är förhöjd efter en måltid - det har du rätt i. Däremot så står den förhöjningen av metabolismen i direkt proportion till kalorintaget. Så, precis som Nicklas skriver så jämnar det ut sig och är därför inte ett hållbart argument till att det på något sätt skulle vara bättre att börja äta tidigare.
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:39
Allt är en vanesak, men jag brukar äta sista målet runt 9 och är jag uppe sent nån gång, typ till efter 02:00 så kan jag ändå känna en irriterande hunger/känsla i magen, vilket jag tror att jag skulle göra om jag slutade äta kl 16 eftersom det är ännu längre tid till kl 22 än från 21 till 02.
Jag brukar äta en ordentlig frukost 7-8 på morgonen och den håller mig faktiskt mätt tills jag kommer hem från jobbet (jag kan ha en litten mellanmåll vid 12 tiden). Då har jag en minst sagt jätte middag allt mellan 16 och 17 beroende om jag har lagat mat hemma eller inte, och tro mig jag blir inte hungrig senare på kvällen. Kroppen ska ju varva ner framåt natten, eller? Det låter logiskt att man behöver mera kalorier då man jobbar och är uppe i varv (dagtid) än när man ligger och sover.
Men det är klar mycket är vanesak
vicarious
2011-03-21, 23:42
Jag brukar äta en ordentlig frukost 7-8 på morgonen och den håller mig faktiskt mätt tills jag kommer hem från jobbet (jag kan ha en litten mellanmåll vid 12 tiden). Då har jag en minst sagt jätte middag allt mellan 16 och 17 beroende om jag har lagat mat hemma eller inte, och tro mig jag blir inte hungrig senare på kvällen. Kroppen ska ju varva ner framåt natten, eller? Det låter logiskt att man behöver mera kalorier då man jobbar och är uppe i varv (dagtid) än när man ligger och sover.
Men det är klar mycket är vanesak
Äter du en stor måltid vid 20-tiden på kvällen så ger den dig energin till morgondagens arbete. Allting försvinner inte som i en bottenlös brunn bara för att du sover och sen vaknar du upp helt tom i mage & tarmar.
Det är ju bra att du har hittat ett sätt som funkar bra för dig. Men kom inte med massa uttalanden och påståenden som du inte kan backa upp.
Process Ansvarig
2011-03-21, 23:54
Äter du en stor måltid vid 20-tiden på kvällen så ger den dig energin till morgondagens arbete. Allting försvinner inte som i en bottenlös brunn bara för att du sover och sen vaknar du upp helt tom i mage & tarmar.
Jag sa inte att maten "försviner" men :
T ex käkade jag en stor pizza (don't get me started on huruvida det är en bra val eller inte, plzz) + 250 g kesso ca kl. 16 idag.
Tror du jag är hungrig nu ? No way! Däremot skulle jag dö om jag hade käkat den kl. 21 och var tvungen att lägga mig nu med uppsvullen mage
T ex käkade jag en stor pizza (don't get me started on huruvida det är en bra val eller inte, plzz) + 250 g kesso ca kl. 16 idag.
Tror du jag är hungrig nu ? No way! Däremot skulle jag dö om jag hade käkat den kl. 21 och var tvungen att lägga mig nu med uppsvullen mageOch jag åt en stor måltid kring 19:30 och alldeles nyss en proteindrink men är ändå nästan smärtsamt hungrig nu. Jag gillar dessutom att gå och lägga mig proppmätt.
Alla är vi olika, smaken är som baken, osv ...
Det är marginella skillnader, om ens några, att ha ett tidigt ätfönster jämfört med ett sent, därför gör man som man trivs bäst med och äter sent.
Doctor Snuggles
2011-03-22, 00:14
Det sociala är väl en bit. Frukost är inte det mest sociala eventet, men lunch och särskilt middag är det till mycket större grad.
Sen är det kanske lättare/skönare för de flesta att gå "hungriga" på morgonen, än på kvällen.
Sweet, grattis till viktnedgången!
Hur har ev. styrkeförluster sett ut?
Har du vägt dig varje dag?
Tack!
Har inte haft några styrekförluster. Jag har stått stilla på benböj men allt annat har jag ökat i. Men har fått bättre teknik i benböj.
Tog PB på marklyft förra veckan, samma med bänkpress. Så allt har funkat bra.
I det stora hela väger jag mig varje dag, kan missa någon dag eller så.
upp och ner pga "mitt" fenomen som jag nämnde ovanstående?
(söker fler som upplever mitt "problem" :D)
Japp, igår tex åt jag väldigt sent och mycket till mängden och idag stod vikten på 76,7 (den var 75,5 i lördags)
@Process Ansvarig
Jag måste vara unik, jag har mitt ätfönster 14-22
Eddie Vedder
2011-03-22, 08:26
Det gör det inte. Det har jag svarat på redan. Läs vad jag skriver. Dessutom gör ju inte alls alla det, inte jag exempelvis. Om jag nu inte äter lunch ihop med andra naturligtvis, jag inbillar mig ju inte att fastan är något viktigt och att det finns ett ätfönster jag bör hålla mig inom. Om jag mot förmodan är hungrig på morgon äter jag ju dessutom frukost förstås.
Viktgång med PF
Sjukt imponerande, och då pratar jag inte om vikt/styrkeförändringen. Kvalitén på kombinationen:
viktnedgång + vägning + presentation av graf på forum => nära på unikt.
Eller för att sammanfatta min spontana åsikt: sådär ska man göra det, punkt.:bow:
viktnedgång + vägning tar jag credz för, grafen är generad från shapeupclub där jag registrerar min vikt varje dag. Men den är nice :)
salkin_21
2011-03-22, 09:06
Mycket snyggt jobbat Daloatf! :)
Ska börja med periodisk fasta idag, tänkte köra 14-22 upplägget. Ska deffa. Spännande över det hela kommer gå då det är första gången jag testar :)
Thx!
Vad händer med fettet när man går ner i vikt?
Fettcellerna blir ju så klart mindre, men vad händer med fettet? Kommer det ut i fina bruna klumpar i slutändan?
Thx!
Vad händer med fettet när man går ner i vikt?
Fettcellerna blir ju så klart mindre, men vad händer med fettet? Kommer det ut i fina bruna klumpar i slutändan?
Används som energi åt din kropp. Vad annars har man fettceller för tror du? :-)
Så kroppen "slurpar" upp det helt enkelt.
Vet inte vad jag tänkte där faktiskt :)
hejhopp79
2011-03-22, 15:12
Fett finns liksom inte bara för att vi ska se feta ut ;)
Det är lagrad energi
Jag kör periodisk fasta vissa dagar av praktiska skäl. Proteindrink 7.30 & 12.00. Träning 16.00 och mat 18.00. Räknas detta som PF?
Jag kör periodisk fasta vissa dagar av praktiska skäl. Proteindrink 7.30 & 12.00. Träning 16.00 och mat 18.00. Räknas detta som PF?
Nä. Det är ju helt vanlig frukost, lunch och middag.
Nä. Det är ju helt vanlig frukost, lunch och middag.
Får skippa proteindrinkarna för att gå med i klubben då
Inge Enveten
2011-03-22, 15:57
Varför? Du kör på något som fungerar men så vill du byta "bara för att"?
Vilken klubb?
Pansartax
2011-03-22, 16:39
Klubbar är för losers.
Ristretto
2011-03-22, 16:56
Klubbar är för losers.
Det ligger mycket i det där.
hejhopp79
2011-03-22, 17:33
Blir en aning förvirrad nu faktiskt.
Ponera att man äter sitt sista mål för dagen kl 8 på kvällen och planerar att fasta till kl 16.00 dagen därpå, d v s 20 h. Räknar ni då på att detta kvällsmål ska innehålla tillräckligt med protein för hela fastan? Jag menar, mat som man ätit tidigare under dagen på fastan kommer inte att räcka tidsmässigt för proteinet.
Är jag fel ute? Jag har tidigare bara räknat på mitt dagsintag av protein när jag kör PF och inte tänkt så mycket på hur mycket som hamnar i målet innan fastan osv. Jag tänkte till när någon, kanske vicarious svarade på min senaste undran med att börja räkna på protein i min fastebrytar-måltid för att komma fram till hur länge jag skulle ha AA i blodet.
Hur gör ni?
Hur gör ni?Slutar tänka så mycket, äter, och fokuserar på viktigare saker.
hejhopp79
2011-03-22, 17:35
Det viktigaste för alla Kolo-medlemmar är väl att minimera muskelförlust?
Svara på min fråga istället.
Ristretto
2011-03-22, 17:41
Hur gör ni?
Jag har aldrig brytt mig om det där och det är ganska ofta jag fastar 20-22 timmar. Även längre tid förekommer, dock inte så vanligt för mig längre.
Det verkar inte vara speciellt viktigt heller, så länge man äter nog med protein över tid.
Intermittent Fasting For Weight Loss Preserves Muscle Mass? (http://www.leangains.com/2011/03/intermittent-fasting-for-weight-loss.html)
hejhopp79
2011-03-22, 17:50
Intressant, såg precis artikeln du länkar till själv.
Jag har ju inte brytt mig om det där tidigare, med att räkna på hur mycket protein man fått i sig i sista måltiden och antal timmar kvar tills fastan bryts. Känns lite väl insnöat ;)
Men jag tänkte bara så att jag inte missat något essentiellt.
Men liksom jag får i mig 210 g protein idag (väger 77 kg) mellan kl 13.30-18.00. Visst borde jag stå mig till i alla fall kl 12.00 imorgon på dagen? Jag antar att svaret är ett rungande ja, men detta är ändå en tråd för PF och frågan är fri!
Ristretto
2011-03-22, 17:54
Jag har ju inte brytt mig om det där tidigare, med att räkna på hur mycket protein man fått i sig i sista måltiden och antal timmar kvar tills fastan bryts. Känns lite väl insnöat ;)
Men liksom jag får i mig 210 g protein idag (väger 77 kg) mellan kl 13.30-18.00. Visst borde jag stå mig till i alla fall kl 12.00 imorgon på dagen? Jag antar att svaret är ett rungande ja, men detta är ändå en tråd för PF och frågan är fri!
Digestion of a regular meal takes about 6-7 hours and during this time amino acids are being released into the bloodstream. 30 g’s of casein takes about 7 hours to get fully assimilated. Double that amount and you will have amino acids in the bloodstream most of your waking hours.
http://www.leighpeele.com/martin-berkhan-and-intermittent-fasting-interview
hejhopp79
2011-03-22, 17:56
Äter inget kasein.
Men jag är fortfarande nyfiken på det här; verkar inte som någon riktigt vet.
Räkna på det.
whey protein is the fastest protein of all and digests at 10 g/hour. Casein is much slower; in Boirie's study, the casein protein was still being absorbed when they stopped the experiment 7 hours later. Most whole food proteins are absorbed at a rate of 3-6 grams an hour. Add other macronutrients to that and they'll take longer.
http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
WHITEFOLKS
2011-03-22, 17:59
Stå dig på vilket sätt?
Om du menar som i att maten fortfarande utsöndras så beror det väldigt mycket på sammansättningen av måltiderna.
Sen har jag fortfarande inte fått klarhet i vad skillnaden är mellan att äta och att ha "mat som ligger kvar".
Ristretto
2011-03-22, 18:00
Äter inget kasein.
Men jag är fortfarande nyfiken på det här; verkar inte som någon riktigt vet.
Det står ju fortfarande att det tar 6-7 timmar att bryta ner en vanlig måltid. Äter man mer tar det längre tid. Kasein används antagligen som exempel för ett långsamt protein. Det mesta proteinet du äter är antagligen långsamt.
Det viktigaste för alla Kolo-medlemmar är väl att minimera muskelförlust?
Svara på min fråga istället.Och det finns det inga svar på hur man gör bäst såvitt jag vet. Tror du själv att skillnaden ur ett långsiktigt perspektiv görs av att din sista måltid består av 20-30g protein extra?
Varför inte bara sikta på att hålla proteinintaget hyffsat högt, träna och äta vettigt?
hejhopp79
2011-03-22, 18:02
Det står ju fortfarande att det tar 6-7 timmar att bryta ner en vanlig måltid. Äter man mer tar det längre tid. Kasein används antagligen som exempel för ett långsamt protein. Det mesta proteinet du äter är antagligen långsamt.
Jo, men vad är liksom en "vanlig" måltid?
För övrigt skriver Martin att grönsaker (fibrer) + kött = långsamt protein. Kan vara bra att ha i åtanke.
Edit: Ovan står det 3-5 g protein/timme från wholefood protein. Någon skrev tidigare 6-8, det är en jäkla skillnad i praktiken. Helt plötsligt blir 100 g protein i en måltid = 20 h utsöndring istället för kanske 13-15
hejhopp79
2011-03-22, 18:03
Och det finns det inga svar på hur man gör bäst såvitt jag vet. Tror du själv att skillnaden ur ett långsiktigt perspektiv görs av att din sista måltid består av 20-30g protein extra?
Varför inte bara sikta på att hålla proteinintaget hyffsat högt, träna och äta vettigt?
Ja, varför finns ens den här tråden?
Ristretto
2011-03-22, 18:04
Jo, men vad är liksom en "vanlig" måltid?
För övrigt skriver Martin att grönsaker (fibrer) + kött = långsamt protein. Kan vara bra att ha i åtanke.
Förmodligen runt 800 Kcal och 30-60g protein.
hejhopp79
2011-03-22, 18:15
Ja, faktum är han syftade på en pizza som någon deltagare åt i ett experiment. Den var på kring 800 kcal med typ 35 g protein.
Fibrer med kött verkar vara en hit dock och är väl en anledning till att Martin rekommenderar grönsaker och kött i många måltider.
Ja, varför finns ens den här tråden?Det började med ett enligt mig hyffsat sunt synsätt på kost, sen skulle det gå igenom några övertolkningar och optionanister, och vipps, se vart vi är :)
Hade jag varit dig hade jag inte varit orolig för att min sista måltid saknade 20g protein för att det teoretiskt sett kanske skulle innebära proteinförlust. Se till att få i dig nog med protein över dygnet bara, det räcker väl?
Ristretto
2011-03-22, 18:24
Det började med ett enligt mig hyffsat sunt synsätt på kost, sen skulle det gå igenom några övertolkningar och optionanister, och vipps, se vart vi är :)
Hade jag varit dig hade jag inte varit orolig för att min sista måltid saknade 20g protein för att det teoretiskt sett kanske skulle innebära proteinförlust. Se till att få i dig nog med protein över dygnet bara, det räcker väl?
Bara för att någon frågar om vad som anses vara "bäst" i teorin behöver dock inte betyda att personen lägger någon nämnvärd vikt vid svaret, annat än att det är intressant att veta.
hejhopp79
2011-03-22, 18:38
Det började med ett enligt mig hyffsat sunt synsätt på kost, sen skulle det gå igenom några övertolkningar och optionanister, och vipps, se vart vi är :)
Att undra över tekniska detaljer i en diet är inte liktydigt med att vara opti-onanist. Jag är nog en av de minst opti människorna här på kolo för övrigt, då jag ofta går ut på helgerna, snusar och inte avslutar kvällen med 500 g kvarg.
Däremot är jag vetgirig, nyfiken och vill helt enkelt förstå precis hur PF fungerar. Det är av högsta vikt med en diet som PF att veta hur länge protein utsöndras, med tanke på att många som använder sig av den försöker gå ner/upp i vikt.
Dessutom låter du likadan som människorna som säger: "Men strunt i det, kcal-in och ut är det enda viktiga", när någon frågar något om kost ;)
WHITEFOLKS
2011-03-22, 18:40
hejhopp79: är du i ett fastande stadie om protein är under smältning?
hejhopp79
2011-03-22, 18:53
hejhopp79: är du i ett fastande stadie om protein är under smältning?
Bra fråga, men rent tekniskt definieras ju fastan från och med när sista måltiden är uppäten.
Hmm, vid närmare eftertanke. Fortsätt, blev lite nyfiken på vad du menar.
WHITEFOLKS
2011-03-22, 18:57
Jag undrar vad skillnaden blir mellan mat som är i magen och mat som man äter, rent effektmässigt.
Det är inte så mycket en fråga till dig som mer i allmänhet, folk pratar ju om att "proteinet utsöndras så länge ändå", vad blir då skillnaden mellan det och flera små måltider.
hejhopp79
2011-03-22, 18:58
Ja skillnaden i proteinmängd blir ju ingen; det handlar ju bara om måltidsfrekvens egentligen.
Nu började jag snöa in på definitionen av "fasta" haha.
Gosti123
2011-03-22, 19:03
Hur viktigt är det egentligen att försöka optimera proteinintaget varje dag? Kommer det ens bli en stor skillnad ifall man ligger på 1,5 g protein/kg kroppsvikt än om man skulle legat på 2 i säg 10 år? Förutsatt att det skulle vara samma kcalintag.
Hur viktigt är det egentligen att försöka optimera proteinintaget varje dag? Kommer det ens bli en stor skillnad ifall man ligger på 1,5 g protein/kg kroppsvikt än om man skulle legat på 2 i säg 10 år? Förutsatt att det skulle vara samma kcalintag.
Omöjligt att säga såklart.
Beror ju på om vi pratar under eller överskott. Lär ju bli större skillnad på ett underskott än på ett överskott där proteinmängden inte är lika viktig.
Men 2g/kg kv är väl vad de flesta studier har kommit fram till som någon sorts "riktlinje" vad jag vet.
Jag skulle inte köra mindre än så iaf. Till exempel 50g mindre protein någon dag (speciellt på överskott) spelar dock ingen roll alls i längden.
hejhopp79
2011-03-22, 19:38
Nja, vetenskapen säger något i stil med 1.3-1.8 för styrketränande individer. Men det är inte alltid vetenskapen har samma mål som sagda individ.
Jättesvårt att säga. Jag tror personligen att många (inklusive jag själv ibland) överdriver proteinintag. Men att ligga kring 2 g/kg kroppsvikt är högt men ändå inom någon slags säkert intag känns det som.
Folk som styrketränar har ju en helt snedvriden syn på protein, eftersom RDI för protein bara ligger kring 50-60 g/dag för en genomsnittsindivid. Orättvist nog finns det en del personer som är rippade och muskulösa och lever på sagda dagliga proteinintag.
Gosti123
2011-03-24, 16:55
Hur gör ni som kör med ett premeal innan träningen så att ni inte är för klena? Kände mig ganska klen idag nämligen, och då åt jag mer än 20% av mitt dagliga kcal behov till lunch.
Hur gör ni som kör med ett premeal innan träningen så att ni inte är för klena? Kände mig ganska klen idag nämligen, och då åt jag mer än 20% av mitt dagliga kcal behov till lunch.
Äter mer/Lägger ned PF.
SiSenior
2011-03-24, 17:35
Tillräckligt med kolhydrater var viktigt för mig för att kunna prestera på PF.
Evilkitty
2011-03-24, 17:38
Vänj dig.
sp123ltd1
2011-03-24, 17:47
Vänj dig.
Håller med!
Om du inte har kört pf så länge så kanske det bara är kroppen som behöver vänja sej.
Förstår inte varför man ska vänja sig vid något som inte funkar, klingar inte i min värld.
Ristretto
2011-03-24, 18:12
Förstår inte varför man ska vänja sig vid något som inte funkar, klingar inte i min värld.
Det gör jag, eftersom det ofta börjar fungera när man vant sig.
Vad är det som inte fungerar?
Vad är det som inte fungerar?
Att man ska vänja sig att äta på ett sätt man inte trivs med.
Typ slå dig själv 10 gånger så gör det inte ont längre.
Evilkitty
2011-03-24, 18:39
Att man ska vänja sig att äta på ett sätt man inte trivs med.
Typ slå dig själv 10 gånger så gör det inte ont längre.
Om man kommer trivas med det, så trivs man med det när man har vant sig. Du verkar okunnig angående periodisk fasta, bilda dig en vettig uppfattning innan du börjar ifrågasätta.
Håller på att deffa just nu, vet att man inte ska vara för viktkåt, men har stått stilla på 69kg i 2 veckor nu. Ligger på 400kcal underskott, minst. Räknar varenda kalori.
Ökar på gymmet (trodde man oftast blev svagare under deff), sen deffen startade har ja t.ex. ökat från 100kg till 115kg x 4 i marklyft.
Något måste va fel, fattar inte hur jag kan äta för mycket när jag räknar ALLT, och hamnar på 1800-1900kcal.
Om man kommer trivas med det, så trivs man med det när man har vant sig. Du verkar okunnig angående periodisk fasta, bilda dig en vettig uppfattning innan du börjar ifrågasätta.
Va? "Om man kommer trivas med det?" Det vet man ju inte innan att man kommer göra och det är inte säkert att man vänjer sig öht.
Crocker är långt ifrån okunnig och sen var det inte PF vi diskuterade utan snarare användningen av det sunda förnuftet.
Så, hur f*n drar du dessa slutsatser?
Om man kommer trivas med det, så trivs man med det när man har vant sig. Du verkar okunnig angående periodisk fasta, bilda dig en vettig uppfattning innan du börjar ifrågasätta.Och syftet med att plåga sig igenom något tills man vant sig vid det ær vad?
PF ger inte så stora førdelar att du ska behøva pina dig igenom skiten. Det ær bara ett av många bekvæma sætt att æta på, som ger marginella fødelar (enligt dagens røn) jæmført med andra.
Håller på att deffa just nu, vet att man inte ska vara för viktkåt, men har stått stilla på 69kg i 2 veckor nu. Ligger på 400kcal underskott, minst. Räknar varenda kalori.
Ökar på gymmet (trodde man oftast blev svagare under deff), sen deffen startade har ja t.ex. ökat från 100kg till 115kg x 4 i marklyft.
Något måste va fel, fattar inte hur jag kan äta för mycket när jag räknar ALLT, och hamnar på 1800-1900kcal.
För det första så är det inte en enda fråga i din text, och för det andra hör den inte hemma i PF tråden eftersom den inte har något öht. med PF att göra. För det är knappast kostuppläggets fel (i sig) om du inte går ner i vikt.
Du kanske har tappat fett men fått lite extra muskler, eller så har du mkt glykogen/vätska lagdrad, eller så går du på kreatin, eller så står du still i vikt pga. överskattat energibehov.
1800 kcal är dock rätt lite och de flesta som är någorlunda unga (och friska) bör gå ner i vikt på en diet som innehåller <2000 kcal om dagen, krävs inte att man är speciellt aktiv för att få ett underskott på den energimängden såvitt jag vet.
Rätta mig om jag har fel någon!
Du verkar okunnig angående periodisk fasta, bilda dig en vettig uppfattning innan du börjar ifrågasätta.
Vad grundar du det på menar du?
Jag ifrågarsätter inläggen i stil med: "Jag mår inte bra av PF, känner mig trött och orkelös. Hur ska jag ändra fastan?"
hejhopp79
2011-03-24, 23:57
Jag har vant mig till den milda graden med PF att jag inte ens tänker på det längre, eller blir hungrig. Faktum är att jag föredrar PF över att äta vanligt eftersom jag blir piggare.
Nu snackar jag inte ens 16 h, vilket knappt märks utan jag fastar ofta uppåt 18-20 h utan problem.
Jag har vant mig till den milda graden med PF att jag inte ens tänker på det längre, eller blir hungrig. Faktum är att jag föredrar PF över att äta vanligt eftersom jag blir piggare.
Nu snackar jag inte ens 16 h, vilket knappt märks utan jag fastar ofta uppåt 18-20 h utan problem.
Lite samma här faktiskt. Jäkligt skönt att kunna fasta hela dagen om man vet att man ska äta ett stort mål på kvällen eller om man helt enkelt inte har möjlighet/tid att äta på dagen.
Jag tycker hungern har minskat ännu mer sen jag började på diet för 3 veckor sedan. Vet att det låter konstigt eftersom jag äter ganska mycket mindre nu men det kan ju ha med vana att göra, eller att jag äter mer protein nu än innan dieten.
Om man tittar enbart på hungern och den mentala biten samt orken så känns PF överlägset allt andra upplägg :D
Säger inte att det ÄR så men för mig verkar det vara så.
Big Sleazy
2011-03-25, 00:44
För personer som varit feta och missbrukat mat till viss del tidigare (jag) så är detta överlägset då man slipper "tänka" på vad man ska äta hela tiden vilket kan vara väldigt jobbigt för en person som kämpar med vikten. Hunger är aldrig något jag haft problem med. Kan gå 24h+ utan att bli hungrig. Suget är det som ställt till det.
hejhopp79
2011-03-25, 00:48
Om man tittar enbart på hungern och den mentala biten samt orken så känns PF överlägset allt andra upplägg :D
Säger inte att det ÄR så men för mig verkar det vara så.
Håller med helt och hållet. Jag är i stort sett aldrig hungrig och ligger ändå på kcal-underskott de flesta dagar.
dyxeldoff
2011-03-25, 01:59
okay jag tar ner detta på en lite lägre nivå nu (tror jag)
borde inte kroppen tagga till hormonellt när den behöver mat, alltså förbereda sig på jakt.
och om man belönar kroppen med rejält med mat efter en kraftansträning så bör man ju sända signaler till kroppen att kraftansträngning = mat och därför vill kroppen fortsätta vara bra och bli bättre på detta?
överskattar jag kanske kroppen intelligens?
hejhopp79
2011-03-25, 02:08
Jo kroppen taggar till hormonellt vid fasta. Ökad utsöndring av katekolaminer, vilket även är anledningen till ökat fokus och koncentration.
PF förbättrar insulinkänsligheten om det är det du menar. Vilket jag tror det är, fastän du inte vet om det själv :)
dyxeldoff
2011-03-25, 02:15
Jo kroppen taggar till hormonellt vid fasta. Ökad utsöndring av katekolaminer, vilket även är anledningen till ökat fokus och koncentration.
PF förbättrar insulinkänsligheten om det är det du menar. Vilket jag tror det är, fastän du inte vet om det själv :)
jag menar nog bara att belönar man kroppen efter en specifik aktivitet så ser kroppen till att man blir bättre på just den aktiviteten, och belöningen bör ju vara just en skillnad också därav fastan att, ja ananrs blir det ju helt enkelt inte en belöning om man äter hela tiden
som sagt jag sticker iväg *rolleyes*
kanske jag har vetenskapen på min sida också?
forslund
2011-03-25, 07:50
Ja, men så är det ju. Styrketränar du och ser till att sköta kosten efteråt sker en superkompensation. Samma sak med löpning, cykling, simning, skidåkning osv.
Håller med helt och hållet. Jag är i stort sett aldrig hungrig och ligger ändå på kcal-underskott de flesta dagar.
Hur skönt som helst :)
Lixom, jag låg på dryga 1670 kcal igår och fick ändå kämpa i mig sista måltiden :laugh:
Möjligt att detta redan är besvarat i tråden men jag tar mina chanser och frågar ändå...
Jag tränar både för massa och styrka (som de flesta antar jag) och varierar mig mellan högvolym (låg vila, utmattningsliknande träning) och lågvolym (Längre vila, färre set, fokus på kvalité etc). I mitt PF-upplägg kör jag ett 6h-fönster 16-22 och brukar träna innan fönstret öppnar.
Needless to say - har jag noll tryck på passet. I predrinken tar jag EAA och ~50g malto men det gör liten skillnad. Jag ligger iofs på 500kcal-underskott just nu men är ändå oresonligt svag i flera övningar. Så svag jämför med innan att jag seriöst börjar tveka på om jag klarar av att belasta mig själv tillräckligt tungt för att få ut något styrkemässigt av träningen.
Nu har jag inte hållit på mer än någon vecka med upplägget och jag vet att man blir svag på underskott, men frågan kvarstår; är PF något för den som vill se rejäla ökningar i styrka?
SiSenior
2011-03-25, 12:04
För vissa tar det en tid att anpassa kroppen att träna på fastande mage. För andra funkar det inte alls. Personligen tycker jag det är dumt att testa på något sådant för första gången, under en deff. Då många har tillräckliga problem att bibehålla muskelmassa redan, underlättar inte direkt någon/ några veckor av sämre träningsresultat.
Möjligt att detta redan är besvarat i tråden men jag tar mina chanser och frågar ändå...
Jag tränar både för massa och styrka (som de flesta antar jag) och varierar mig mellan högvolym (låg vila, utmattningsliknande träning) och lågvolym (Längre vila, färre set, fokus på kvalité etc). I mitt PF-upplägg kör jag ett 6h-fönster 16-22 och brukar träna innan fönstret öppnar.
Needless to say - har jag noll tryck på passet. I predrinken tar jag EAA och ~50g malto men det gör liten skillnad. Jag ligger iofs på 500kcal-underskott just nu men är ändå oresonligt svag i flera övningar. Så svag jämför med innan att jag seriöst börjar tveka på om jag klarar av att belasta mig själv tillräckligt tungt för att få ut något styrkemässigt av träningen.
Nu har jag inte hållit på mer än någon vecka med upplägget och jag vet att man blir svag på underskott, men frågan kvarstår; är PF något för den som vill se rejäla ökningar i styrka?Du kanske har felberæknat kaloriintaget och ligger på ett før stort underskott?
Om så inte ær fallet, kanske du bara ska prova att æta ett mål innan træning, och flytta fønstret ett par timmar.
Jag har kørt både med och utan måltid innan træning och tycker bægge fungerar fint. Så længe du æter ditt pre-wo meal ett par-3 timmar innan så spelar det ju ingen roll mtp EAA...marginellt i så fall.
vicarious
2011-03-25, 12:25
Nu har jag inte hållit på mer än någon vecka med upplägget och jag vet att man blir svag på underskott, men frågan kvarstår; är PF något för den som vill se rejäla ökningar i styrka?
Jag skulle säga att kaloriunderskott inte är nåt för den som vill se rejäla ökningar.
Jag skulle säga att kaloriunderskott inte är nåt för den som vill se rejäla ökningar.
Det var ju inte riktigt svar på frågan, och ingen direkt nyhet heller.
Och jag ökade min mark från 100-170 på diet...
(Dock fanns det andra faktorer, men ändå)
vicarious
2011-03-25, 12:38
Och jag ökade min mark från 100-170 på diet...
(Dock fanns det andra faktorer, men ändå)
Exakt. Det fanns andra faktorer vilket inte gör det lika relevant.
Inte ovanligt att folk skryter om sina otroliga ökningar när dom har kört PF när det i själva verket bara handlar om att de har
1. börjat köra basövningarna seriöst
2. började på en låg vikt för att tekniken inte satt
"Åh jag ökade såhär mycket i den här övningen när jag körde PF, PF äger" wow, tror du det endast är tack vare PF eller.. missvisande minst sagt.
Jag tror absoult man kan öka bra i styrka genom PF men ibland överdrivs det ganska kraftigt..
hejhopp79
2011-03-25, 12:56
Hur skönt som helst :)
Lixom, jag låg på dryga 1670 kcal igår och fick ändå kämpa i mig sista måltiden :laugh:
Haha jao, jag käkade 1800 kcal tre dagar i sträck och blev skitmätt på sista (stora) måltiden ;)
hejhopp79
2011-03-25, 13:01
För övrigt så känns PF spontant aningens bättre för deff än att bygga, fastän det definitivt går bra att bygga också.
Tänker särskilt på om man äter väldigt få och stora måltider, då säkert en del av energin man stoppar i sig blir till värme vilket kanske gör att man får stoppa i sig lite mer för att gå upp. Det är iaf min erfarenhet, men alla är ju olika. Kan äta riktigt mycket (4-5000 kcal) och sen blir jag skitvarm och går inte upp i vikt, om maten intas vid ett och samma tillfälle.
vicarious
Åt iofs hela ca 2300 kcal för nån dag sen (träningsdag) och fick lägga mig på sängen och kvida för jag blev så mätt.
hejhopp79
Åt iofs hela ca 2300 kcal för nån dag sen (träningsdag) och fick lägga mig på sängen och kvida för jag blev så mätt.
Lightweight.
StampChamp
Av vilken anledning äter ni bara ett gigantiskt mål om dagen? Är ni så bekväma eller gillar ni inte att äta normala måltider? :D
Känns som tarmar, mage etc kommer öka i storlek av detta, slänga i sig 2000kcal + på bra mat under en sittning kan väl knappast vara bra? Blir väl tillslut gh mage av alltihopa haha?
Jag trivs kanonbra med periodisk fasta, men jag kör 3 måltider.
16 November
Marklyft
8x70kg
5x110kg
3x130kg
2x135kg PB
+500 överskott
18 Mars
Första övningen på passet
Uppvärmning (5x80kg
4x90kg
3x100kg
2x110kg
1x130kg)
3x160kg
5x150kg
5x150kg
Haft 700kcal i underskott sen 16 December.
Kanske blev 2-3% bättre i tekniken mot i November. Om detta är bra eller inte vet jag inte. Dock så är jag nöjd iaf!
Samma sak är det med bänken i november, 3x80 som max. Nu 3x95kg som max.
hejhopp79
2011-03-25, 13:12
Av vilken anledning äter ni bara ett gigantiskt mål om dagen? Är ni så bekväma eller gillar ni inte att äta normala måltider? :D
Känns som tarmar, mage etc kommer öka i storlek av detta, slänga i sig 2000kcal + på bra mat under en sittning kan väl knappast vara bra? Blir väl tillslut gh mage av alltihopa haha?
Jag trivs kanonbra med periodisk fasta, men jag kör 3 måltider.
Ibland är ett mål om dagen soft; särskilt om man ska äta en stor buffé eller liknande. Men ofta håller jag med dig om att det är lite bättre med ett fler mål, inte minst för att stimulera proteinsyntesen fler än en gång.
Tack för hjälpen Rakblad och Senior! Jag ska se över så underskottet inte är för stort och eventuellt träna "inne i fönstret".
Jobbigt och vara sjuk under deffen. Får bli några kcal+ dagar för att komma förbi det. Passar bra med en ätardag så här efter tre månader. Så idag blir det 3000kcal istället för det vanliga 1800-2000kcal :)
Kommer kanske vara kämpigt men vi får se! Tyckte det var jobbigt att käka 600g potatis och 400g kött :S
hejhopp79
2011-03-25, 20:27
Satan vad mätt jag blev idag. Käkade buffe efter träning, tryckte väl i mig uppåt 7-800 g kycklingfilé, 500 g lax, potatis, ris, sallad, grönsaker, bönor etc. Helt sjukt mätt, men står sig gör man ju ;) Kan ha varit 1 kg kycklingfilé, aningens svårt att uppskatta. Orkade ovanligt lite idag av någon anledning, men mycket protein blev det
Du skall veta, att dom flesta uttalanden i den här tråden baseras på djurstudier eller riktiga korttidsstudier med ett fåtal deltagare. Det finns inga bevis för att IF är överlägset traditionellt ätande för en frisk, tränande individ. Jag tror på konceptet som sådant, men som sagt, några överväldigande bevis för sakens förträfflighet existerar inte. Studier på saken i samband med styrketräning saknas fullständigt.
Hur ser den sammanlagda bevisbördan ut nu, så här fyra år senare? Är evidensen fortfarande så tunn?
Hur ser den sammanlagda bevisbördan ut nu, så här fyra år senare? Är evidensen fortfarande så tunn?
Undrar jag med.
hejhopp79
2011-03-29, 21:05
Jag undrar lite spontant vad ni äter om ni kör på kcal-överskott och PF. Säg att man ska komma upp i 3000 kcal om dagen och tränar fastande eller med vassleprotein/aminosyror innan.
Timmarna efter ska man alltså få i sig 3000 kcal, helst lite fett, mycket carbs och mycket protein. Vad äter ni? Jag har nu märkt att det är en hel del energi att stoppa i sig om man vill gå upp i vikt.
Spinkelinken
2011-03-29, 21:08
Några hundra gram kött, mkt ris, sås, pannkakor, jordnötssmör, ägg, pizza, toastmackor slinker ner lätt och kan göras energitäta med mkt ost, det mesta är sånt man normalt äter men i större mängder, fast skippa typ falukorv, köttbullar, potatis och annat som inte är så energitätt annars blir det vääldigt mkt att äta innan du fyller din kvot.
vicarious
2011-03-29, 21:12
Några hundra gram kött, mkt ris, sås, pannkakor, jordnötssmör, ägg, pizza, toastmackor slinker ner lätt och kan göras energitäta med mkt ost, det mesta är sånt man normalt äter men i större mängder, fast skippa typ falukorv, köttbullar, potatis och annat som inte är så energitätt annars blir det vääldigt mkt att äta innan du fyller din kvot.
Fast grejen är ju att man ska hålla post-workout maten fettsnål.
hejhopp79
2011-03-29, 21:13
Notera att det skulle vara lite fett träningdagar.
Spinkelinken
2011-03-29, 21:27
Ok men dra ner på såserna och äta mkt ris och bröd då så minskas ju fettintaget?
vicarious
2011-03-29, 21:30
Jag skulle inte ha några problem att få i mig 3000kcal från endast kolhydrater och magra proteinkällor :)
Om jag "bulkade" med PF skulle jag dock aldrig träna fastande utan köra 1-2 mål innan träning.
Spinkelinken
2011-03-29, 21:38
Jag skulle inte ha några problem att få i mig 3000kcal från endast kolhydrater och magra proteinkällor :)
Om jag "bulkade" med PF skulle jag dock aldrig träna fastande utan köra 1-2 mål innan träning.
tycker det är lite svårt faktiskt att få i mig kolhydrater hur konstigt det än låter :S
Håller med dig om att man bör äta innan man tränar, blir lättare att få i sig resten av kvoten efteråt än att trycka i sig allt på en måltid.
Jag undrar lite spontant vad ni äter om ni kör på kcal-överskott och PF. Säg att man ska komma upp i 3000 kcal om dagen och tränar fastande eller med vassleprotein/aminosyror innan.
Timmarna efter ska man alltså få i sig 3000 kcal, helst lite fett, mycket carbs och mycket protein. Vad äter ni? Jag har nu märkt att det är en hel del energi att stoppa i sig om man vill gå upp i vikt.
Jag skulle göra en måltid direkt efter på 2000 kcal. Kanske koka ihop 1kg kyckling, 300g tonfisk och ha 150g pasta till det, och ett glas mjölk (400g).
När den värsta matkoman lagt sig kan du ju käka nutella-mackor (räknar med fazers frökusar).
kcal p k f
1000g kyckling 950 200 0 15
300g tonfisk 360 74 0 0
150g pasta 539 19 108 2
400g mjölk (grön) 185 14 20 7
200g frökusar 520 23 70 7
100g nutella 514 7 57 31
tot 3068 337 255 62
Så skulle jag nog göra, jag är ingen expert.
Typisk bulkdag, LFHCHPIF.
500g kyckling
20g EAA
1 kg potatis
500g kvarg 5%
1000g mjölk
3l proteinfluff
3g omega 3
Kcal: 3000
Protein: 240g
Kolhydrater: 210g
Fett: 55g
salkin_21
2011-03-29, 22:19
Har ett par frågor angående detta som jag hoppas någon av er kan besvara.
När man äter efter periodisk fasta, finns det någon speciell gräns man strävar efter när det gäller antal g/kg eller liknande. Proteinet förstår jag bör ligga runt 1.8-2.5g/kg men kolhydraterna och fettet då?
Jag vill deffa och då bör jag minska ner på kolhydraterna? Eller fungerar det att äta enligt PF och äta kolhydrater och ändå lyckas gå ner hyfsat bra i vikt? Målet för min del är att gå ner 0.5kg/veckan under en 3 månaders period.
På träningsdagarna ska man minska intaget på fett och på vilodagar ska man minska intaget kolhydrater samtidigt som proteinintaget ska hålla en jämn nivå oavsett dag, korrekt?
vicarious
2011-03-29, 22:30
Har ett par frågor angående detta som jag hoppas någon av er kan besvara.
När man äter efter periodisk fasta, finns det någon speciell gräns man strävar efter när det gäller antal g/kg eller liknande. Proteinet förstår jag bör ligga runt 1.8-2.5g/kg men kolhydraterna och fettet då?
Nej inte egentligen.
Jag vill deffa och då bör jag minska ner på kolhydraterna? Eller fungerar det att äta enligt PF och äta kolhydrater och ändå lyckas gå ner hyfsat bra i vikt? Målet för min del är att gå ner 0.5kg/veckan under en 3 månaders period.
Klart du kan äta kolhydrater och fortfarande gå ner i vikt.
På träningsdagarna ska man minska intaget på fett och på vilodagar ska man minska intaget kolhydrater samtidigt som proteinintaget ska hålla en jämn nivå oavsett dag, korrekt?
Korrekt.
Spinkelinken
2011-03-29, 22:31
Nu vet jag inte riktigt hur det är vid deff men jag hittade någon mall någonstans, jag räknar på 2g protte/kg kroppsvikt, du kan nog höja den siffran lite då du ska deffa och vill behålla så mkt muskler som möjligt, sedan ligger jag på 1 g fett/kg kroppsvikt och fyller på resten av kvoten med kolhydrater.. som sagt vet inte hur det är riktigt vid deff men ungefär de här siffrorna kan tänkas..
när du tränar ska du ha mer kolhydrater mindre fett och tvärtom på vilodagar, korrekt.
Notera att det skulle vara lite fett träningdagar.
Men är det så viktigt på överskott då?
Har alltid fått för mig att bakrunden till de rekomendationerna är att kolhydrater "behövs" mer de dagar man tränar och mindre de dagar man inte tränar, samt tvärtom med fettet, finns det fler aspekter som jag kanske missat?
Ät köttfärs (köttfärssås, köttfärsbiffar, tacoköttfärs + taco chips) och fläskkarré. Väldigt lätt att äta mycket av och du får rätt mycket kcal.
Vill du inte ha fettet så välj fläskfilé istället, ganska lätt att få mör och god (imo) . 2 st (1-1,2 kg) blir perfekt. Till det en jäkla massa vit pasta, koka gärna lite för länge om du vill slippa tugga :D
Pansartax
2011-03-29, 23:05
Mjölk ( 5 dl ): 225 kcal
Bearnaisesås ( 100 g ): 710kcal
Kött ( 1 kg): ca 1000 kcal alternativt kyckling ( 1 kg): ca 1-1200 kcal
Pommes/klyftpotatis ( 500 g ): 650 kcal
Whey ( 200 g ): 720 kcal
Totalt: 3300 kcal, protein; 400g + någonting
Kött ( 1 kg): ca 1000 kcal alternativt kyckling ( 1 kg): ca 1-1200 kcal
Vilket sorts kött innehåller bara 100 kcal / 100g?
Kanske bara jag som är trött men jag kommer då inte på något.
Pansartax
2011-03-29, 23:08
Skinkstek, SCAN.
Edit: Bara som exempel, finns en del annat med.
Edit2: Ser att det står 164 kcal på vissa sidor, det är inte de siffror jag har i alla fall
vicarious
2011-03-29, 23:56
Men är det så viktigt på överskott då?
Ja, det är tanken om man vill ha så "leana" gains som möjligt.
Kyckling. Fläskfilé. Magert nötkött.
Skinkstek, SCAN.
Edit: Bara som exempel, finns en del annat med.
Edit2: Ser att det står 164 kcal på vissa sidor, det är inte de siffror jag har i alla fall
Skinkstek innehåller nog strax över 100kcal per 100g. Skulle gissa på 100-140 kcal. Är det mer fett än 2g så kan du nog räkna med att det är mer än 100 kcal per 100g.
Kycklingfiléer brukar ligga runt 100 kcal/100g och dessa brukar ha 20g protein och 2g fett. Picnicbogarna jag har i frysen ligger på 19g protein & 7g fett och de har 140 kcal/100g.
Pansartax
2011-03-30, 00:02
Skinkstek innehåller nog strax över 100kcal per 100g. Skulle gissa på 100-140 kcal. Är det mer fett än 2g så kan du nog räkna med att det är mer än 100 kcal per 100g.
Okej, jag skrev bara vad som står på förpackningen och där står det 100 kcal.
En snabb fråga.
Jag kör med PF nu. Äter två ggr om dagen. Frukost när jag vaknar, runt 11-12. Träning kl 16-17. Stor måltid direkt efteråt.
Det jag undrar är när ska jag äta fettet från min dagskost? Jag har läst att direkt på morgonen när man vaknar så är det bäst att äta kolhydrater. Och efter träningen är det inte att rekommendera att äta så mycket fett? Ska jag köra 50/50, dvs hälften av fettintaget på första måltiden och hälften efter träningen? Eller all fett på morgonen och så lite som möjligt efter träningen?
Grandmaster
2011-03-30, 06:53
Detta faller inom ramen för den här trådens intresseområden så jag passar på att uppmärksamma er på följande inlägg gällande frukost/frukost-skippande och kognition.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4958602&postcount=22
Uppfattningen om frukostens betydelse för koncentrationsförmågan grundar sig på studier där man sett att barn från utsatta hem eller barn med dålig näringsstatus, exempelvis vitaminbrist, förbättrar sina studieresultat om de får äta frukost innan skolan.
Mycket av denna forskning kommer från USA där olika företag som Kellogg’s sponsrat frukost-program i samarbete med skolorna och då främst skolor med en hög andel låginkomsttagare. I de fallen har barnen även blivit tilldelad en ”mentor” eller extra uppmärksamhet från en lärare.
Att då isolera frukosten som den enskilda faktorn som ledde till de förbättrade studieresultaten är väldigt svårt och direkt tveksamt. Det kan lika väl vara den förbättrade näringsstatusen eller ökade sociala supporten som gör att deltagarna presterade bättre i skolan.
Trots att det är svårt att hitta direkta bevis för en gynnsam effekt av frukostätande på barns koncentrationsförmåga finns det vissa belägg för det. Detta kan förklaras av att glukosbehovet är högre innan puberteten.
Hjärnan slukar helt enkelt mer glukos och barn tolererar inte en fasta lika bra som vuxna. Detta gäller som sagt i ganska ung ålder och ju högre upp i åldrarna man undersöker detta, desto mindre belägg hittar man för någon direkt inverkan av frukosten på koncentrationsförmågan.
Ämnet har bl a undersökts genom olika tester under två dagars fasta, där ingen inverkan på kognitiv förmåga noterades hos vuxna deltagare.
Eftersom jag misstänker att du inte är 12 år kan du nog lugnt fortsätta med ditt nuvarande matschema och det finns inga skäl att börja med frukost vad gäller studierna.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4958607&postcount=23
En annan sak som bör nämnas är just det habituella måltidsmönstret. Det är väldigt sannolikt att det är skillnad på vana frukostätare och ovana frukostätare när det gäller kognitionstester i dessa studier. Ghrelin upprätthåller exempelvis blodglukos under fastan effektivt om måltidsmönstret är sådant att frukosten brukar skippas.
Att hoppa över frukosten om man brukar äta frukost är får andra konsekvenser vad gäller den hormonella regleringen, dvs den blir osynkad = effekter på blodglukos = kognitionen påverkas negativt.
Tyvärr har detta inte undersökts i en kontrollerad studie (vana vs ovana frukostätare).
P.S. Ny artikel med 99% sannolikhet ikväll.
Detta är fortfarande den mest intressanta frågan på länge. Jag tror inte det blir så mycket enklare än att du måste kötta dig igenom stora delar av leangains.com. Jag antar att alla relevanta studier tagits upp, eller kommer att tas upp, där.
Som jag tolkar det ligger bevistyngden primärt på att "vanligt traditionellt måltidsmönster" inte bevisats vara så mycket bättre än andra alternativ, vilket tidigare påståtts.
(Vet jag vad jag pratar om? We'll find out, right after the break... )
vicarious
2011-03-30, 08:04
Okej, jag skrev bara vad som står på förpackningen och där står det 100 kcal.
Då är det vad som gäller =) Jag är förvånad, trodde skinkstek skulle vara fetare. SCAN har nog inte fel. Vad var proteininnehållet per 100g?
Kyckling. Fläskfilé. Magert nötkött.
Kycklingfiléer brukar ligga runt 100 kcal/100g och dessa brukar ha 20g protein och 2g fett. Picnicbogarna jag har i frysen ligger på 19g protein & 7g fett och de har 140 kcal/100g.
Fryst kycklingfilé kanske eftersom de ofta innehåller mer vatten, färska brukar ligga på runt 120 kcal/100g. Fläskfilé ligger även den på 107 kcal/100g och nötkött är jag också tveksam över, kollade lite på SLV och såg ingen under 100g. Men aja, vi släpper det.
Dock kan ju räkor och kräftstjärtar nämnas om man räknar med de.
Dyrt att äta mycket av dock :o
Pansartax
2011-03-30, 12:19
Då är det vad som gäller =) Jag är förvånad, trodde skinkstek skulle vara fetare. SCAN har nog inte fel. Vad var proteininnehållet per 100g?
20 g, hoppas du ser något på bilden var lite svårt att ta kort på de.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_1104.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_1105.JPG
Förlåt för att jag kapar tråden lite med köttporr, den har ju kläderna på sig fortfarande? ;)
vicarious
2011-03-30, 12:31
Fryst kycklingfilé kanske eftersom de ofta innehåller mer vatten, färska brukar ligga på runt 120 kcal/100g. Fläskfilé ligger även den på 107 kcal/100g och nötkött är jag också tveksam över, kollade lite på SLV och såg ingen under 100g. Men aja, vi släpper det.
Dock kan ju räkor och kräftstjärtar nämnas om man räknar med de.
Dyrt att äta mycket av dock :o
När du skrev 100kcal/100g så trodde jag du menade produkter som har ungefär 100kcal/100g, inte exakt. Ska du vara så petig så att du ska ha kött med exakt 100kcal/100g får du nog hålla dig till kyckling. Stor skillnad på 100 och 107 till exempel? :)
20 g, hoppas du ser något på bilden var lite svårt att ta kort på de.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_1104.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/IMG_1105.JPG
Förlåt för att jag kapar tråden lite med köttporr, den har ju kläderna på sig fortfarande? ;)
Grymt, tack! Skinkstek is the shit på träningsdagar med andra ord :hbang:
Just nu kör jag fläskytterfilé eller kyckling på träningsdagar som är rätt mager (2%) och picnicbog på vilodagar som är något fetare (7%) Köttfärs är annars perfekt på vilodagar men jag har ännu inte hittat någon jag tycker är tillräckligt billig.
Inge Enveten
2011-03-30, 12:34
LFHCHPIF.
:D :D
Någon som bulkar på IF och har svårt att få i sig kalorier borde pröva typ;
Post wo 1 prot shake, pasta, kyckling.
Post wo 2 mackor på ljust bröd, toastvarianter
post wo 3 fluff
Någon sådant hade jag i alla fall kört med men det är totalt irrelevant, jag är hungrig som ett monster, alltid.
post wo 3 fluff
Någon sådant hade jag i alla fall kört med men det är totalt irrelevant, jag är hungrig som ett monster, alltid.
glöm inte jordnötssmör
Ristretto
2011-03-30, 15:17
Detta faller inom ramen för den här trådens intresseområden så jag passar på att uppmärksamma er på följande inlägg gällande frukost/frukost-skippande och kognition.
Intressant inlägg. Skulle det större glukosbehovet kunna betyda att det inte räcker att äta efter energibehov under ex. 8 timmar?
*Hoppas artikeln avslutas med ett recept på cheesecake*
post wo 3 fluff
Pasta o kyckling är ju jävligt mättande, samma med Fluff..
Varma mackor, 1000 kcal på 4 mackor inga problem:D
hejhopp79
2011-03-30, 16:24
Håller med Grandmaster om livsmedelsföretags vinsintressen och biased studier, särskilt i USA.
Jag blir bara klarare och mer snabbtänkt i skallen när jag fastar jämfört med att äta havregryn och bli slö och dåsig av serotonin och blodsockerdimp.
Inge Enveten
2011-03-30, 16:44
Pasta o kyckling är ju jävligt mättande, samma med Fluff..
Varma mackor, 1000 kcal på 4 mackor inga problem:D
Ketchup, kryddor, godis och andra godsaker med låg andel fett, fruktsallad toppat med socker. Har för övrigt alltid haft väldigt svårt att relatera till problem vad gäller att få i sig tillräckligt med energi. Går inte ihop alls för mig.
Inge Enveten
2011-03-30, 16:48
glöm inte jordnötssmör
Om jordnötssmör är gjort på jordnötter och smör så fyller det ju verkligen inte kriteriet "lite fett"
hejhopp79
2011-03-30, 17:06
Toast-varianter med vitt bröd var ett intressant förslag. Skinka/senap/ketchup whatever kan ju funka bra till
Om jordnötssmör är gjort på jordnötter och smör så fyller det ju verkligen inte kriteriet "lite fett"
Haha, oj såg inte att du quotade "LFHCHPIF"... ;)
Ristretto
2011-03-30, 17:17
Toast-varianter med vitt bröd var ett intressant förslag. Skinka/senap/ketchup whatever kan ju funka bra till
Jopp, det finns ju mjukost med bara 3% fett också.
hejhopp79
2011-03-30, 17:20
Jopp, det finns ju mjukost med bara 3% fett också.
Berätta mer, pris, näringsvärde, var?
Ristretto
2011-03-30, 17:28
Berätta mer, pris, näringsvärde, var?
Lättost Skinka, 275 g & 400 g
Bredbar smältost med rökt skinka.
Ingredienser: Hårdost, vatten, mald varmrökt skinka (8%), kostfiber, smältsalter (E452, E450), färgämne (E171), konserveringsmedel (E202). Fetthalt 3%.
Näringsvärde / 100 g:
Energi 470 kJ
110 kcal
Protein 18 g
Kolhydrat 3 g
Fett 3 g
http://www.kavli.se/wps/wcm/resources/file/eb34480425630d8/sv_pb_lattostskinka.jpg
Hållbarhetstiden avser obruten förpackning. Oöppnad förpackning kan förvaras i rumstemperatur.Öppnad förpackning bör förvaras kallt (+2ºC - +8ºC).
Kommer inte ihåg vad dom kostar, men runt 20-25 kr för en tub om jag minns rätt.
hejhopp79
2011-03-30, 17:51
Skitnice ju, tackar för det!
Intressant läsning. Jag är själv helt övertygad, vilket jag tror alla andra som kör med IF också är, att men inte behöver någon frukost för att vara koncentrerad. Skrev tenta kl 8 i morse och hade då inte ätit sedan kl 9 på kvällen dagen innan, jag var hur koncentrerad som helst!:hbang:
Vet inte om det här ska postas här eller inte men ber om ursäkt redan nu om det är fel.
I måndags inledde jag min första diet då jag känner att jag behöver göra mig av med några kilo fett för att inte hamna i den onda cirkeln och bara lägga på mig mer o mer hela tiden :)
Jag använde mig utan 66.5 + (13.75 x 92) + (5.003 x 186) - (6.775 x 18) och fick fram att jag skulle ligga på 3200 kcal dagligen för att stanna på samma vikt. Låter väldigt mycket enligt mig?! Iaf så drog jag bort 700kcal och hamnade på 2500kcal. jag tränar ca 4-5 gånger i veckan om det är till någon nytta att veta.
Jag har valt att köra periodisk fasta och Äter första målet kl 5 på kvällen för att kunna räkna alla kcal då jag går i skola och kan inte ta med mig mat dit. Mitt första mål är på 500kcal ca och sen äter jag ett stort mål direkt efter träning. vad jag vill ha är synpunkter på detta. Gärna lite tips m.m på vad som är bra att tänka på vid deff, periodisk fasta osv :)
När du skrev 100kcal/100g så trodde jag du menade produkter som har ungefär 100kcal/100g, inte exakt. Ska du vara så petig så att du ska ha kött med exakt 100kcal/100g får du nog hålla dig till kyckling. Stor skillnad på 100 och 107 till exempel? :)
Nope, jag menade faktiskt max 100 kcal/100g, helst under. Jag visste ju redan att fläskfilé har just 107 kcal/100g så därför jag frågade.
Ja jag är kanske lite petig men ville ju mest veta på kul eftersom jag var nyfiken, ingen optinoja som låg bakom detta :)
Loftolle
2011-03-31, 12:34
Jag använde mig utan 66.5 + (13.75 x 92) + (5.003 x 186) - (6.775 x 18) och fick fram att jag skulle ligga på 3200 kcal dagligen för att stanna på samma vikt. Låter väldigt mycket enligt mig?! Iaf så drog jag bort 700kcal och hamnade på 2500kcal. jag tränar ca 4-5 gånger i veckan om det är till någon nytta :)
Vilken aktivitetsfaktor räknade du med? För enligt formeln så blir det ca 2100kcal i vila.
Vilken aktivitetsfaktor räknade du med? För enligt formeln så blir det ca 2100kcal i vila.
Så då kan vi genom att dela hans uträknade kaloribehov (3200) på hans kaloribehov utan aktivitetsfaktor (2100) få reda på det!
3200 / 2100 = 1,5238095238095238095238095238095
Jag gymmar också 4-5 gånger i veckan, jag tycker det är lättare att bara ta basbehovet och lägga på för hur mycket man tror att ens dag kräver, jag tror att mitt gympass kräver 300 kcal. Sen rör jag mig utanför gymmet eftersom ett dygn är 24 timmar, så då blir det 200 kcal till.
2100 + 500 = 2600
Ta bort 700 för -0,7 kg viktnedgång i veckan, som han ville.
2600 - 700 = 1900
Ligg på 1900 per dag i en vecka eller två, gick du ner något? För mycket? För lite? Öka eller minska kcalintaget beroende på läge och utvärdera och ändra.
jasonmago
2011-03-31, 16:19
Så då kan vi genom att dela hans uträknade kaloribehov (3200) på hans kaloribehov utan aktivitetsfaktor (2100) få reda på det!
3200 / 2100 = 1,5238095238095238095238095238095
Jag gymmar också 4-5 gånger i veckan, jag tycker det är lättare att bara ta basbehovet och lägga på för hur mycket man tror att ens dag kräver, jag tror att mitt gympass kräver 300 kcal. Sen rör jag mig utanför gymmet eftersom ett dygn är 24 timmar, så då blir det 200 kcal till.
2100 + 500 = 2600
Ta bort 700 för -0,7 kg viktnedgång i veckan, som han ville.
2600 - 700 = 1900
Ligg på 1900 per dag i en vecka eller två, gick du ner något? För mycket? För lite? Öka eller minska kcalintaget beroende på läge och utvärdera och ändra.
I PF ska väl kaloriintaget vara större på träningsdagar eller har jag fel? jag äter ca 2000-2100 på träningsdag och 1400-1500 på vilodag... Ska jag ligga på ca 1800 på vilodag blir fettet för högt enligt mig. Låt oss säga att 1kg kyckling ska vara proteinet för dagen (200g protein,1000 kcal). Ska jag då fylla upp 800 kcal med fett så blir det ca 90g liksom (plus det lilla fett som kyckling innehåller)..
Har för mig att de står på leangains att totala kaloriintaget ska vara högre på träningsdagar? rätta mig gärna om jag har fel :)
Nej det "ska" det inte, det är rekommendationer. Äter du 2.5 Mcal alla dagar så är det fortfarande PF.
Ristretto
2011-03-31, 17:32
Det verkar vara många som inte skiljer på periodisk fasta i allmänhet och Leangains i synnerhet.
Det senare kan man läsa allt om på www.leangains.com, upplägget bygger på periodisk fasta och har specifika rekommendationer vad gäller makronutrient- och kaloriintag beroende på mål med träningen.
När vi ändå pratar om aktivitetsfaktor, jag deffar just nu och har lite svårt att veta vilken jag ska välja.
Sitter mycket still och pluggar just nu och läser man i deffguiden så har ju King Grub skrivit att det basala energibehovet multiplicerat med aktivitetsfaktorn 1,2 är lika med en dag framför datorn.
En polare sa dock att Grandmaster sagt att rör man sig väldigt lite en dag så behöver man ingen aktivitetsfaktor?
Jag vette fan hur jag ska göra, det är ju en skillnad på 400 kcal nästan?
Vet att det bara är att hålla koll på vågen men vill ju gärna veta ungefär.
Hur gör ni?
Tack för alla svar! Jag multiplicerade med 1,5 då jag kör boxningen 3 gånger i veckan och styrketräning 2 gånger i veckan. Sen så går jag en bygglinje och jobbar mycket med kroppen :) kanske tog i lite mycket när jag tog 1,5 men ska prova sänka lite så får vi se hur det går!
vicarious
2011-03-31, 22:13
När vi ändå pratar om aktivitetsfaktor, jag deffar just nu och har lite svårt att veta vilken jag ska välja.
Sitter mycket still och pluggar just nu och läser man i deffguiden så har ju King Grub skrivit att det basala energibehovet multiplicerat med aktivitetsfaktorn 1,2 är lika med en dag framför datorn.
En polare sa dock att Grandmaster sagt att rör man sig väldigt lite en dag så behöver man ingen aktivitetsfaktor?
Hur gör ni?
Nojjarn är igång igen ^^ Du borde verkligen sluta hålla på såhär och försöka få till den exakta uträkningen (vilket du aldrig kommer lyckas med ändå) och istället testa dig fram tills du hittar rätt och får de resultat du vill. För din egen skull. Som GM så fint skrev tidigare i den här tråden. Det är när folk har för mycket tid över de börjar nojja om uträkningar och opti EAA-timing hit & dit..
Jag har ett stillasittande jobb, rör inte på mig något utöver att ta mig till jobbet, gå och handla, laga mat, diska, tvätta och så vidare. Det vanliga vardagliga. Tränar 3 styrkepass i veckan. Jag räknar på någonstans mellan 1.3 - 1.5.
Nojjarn är igång igen ^^ Du borde verkligen sluta hålla på såhär och försöka få till den exakta uträkningen (vilket du aldrig kommer lyckas med ändå) och istället testa dig fram tills du hittar rätt och får de resultat du vill. För din egen skull. Som GM så fint skrev tidigare i den här tråden. Det är när folk har för mycket tid över de börjar nojja om uträkningar och opti EAA-timing hit & dit..
Jag har ett stillasittande jobb, rör inte på mig något utöver att ta mig till jobbet, gå och handla, laga mat, diska, tvätta och så vidare. Det vanliga vardagliga. Tränar 3 styrkepass i veckan. Jag räknar på någonstans mellan 1.3 - 1.5.
Haha jag nojjar inte, jag är bara intresserad av vad som "gäller", hatar när 2 kunniga och respekterade personer säger 2 olika saker.
H&B ekvationen är ändå välkänd och har använts väldigt länge, så det borde ju finnas någon "standard" vad gäller aktivitetsfaktor, tycker jag iaf.
Självklart ska jag gå på vad vågen, spegeln och måtten säger men vågen litar jag inte helt på (visar väldigt ojämt ibland) och man vill ju veta ungefär var man ska ligga utan en massa trial & error. Sen tycker jag det är intressant att jämföra med vad andra i liknande situation kör med för aktivitetsfaktor.
Jag inbillar mig dock att jag känner min kropp och har inte direkt "svårt" att gå ner i vikt så jag får mäta/väga lite imornbitt.
Inser i grunden att ni har rätt, någonstans måste man själv jämföra och analysera de resultaten man fått och om man är nöjd eller inte, i såväl viktnedgång som viktuppgång.
Hur gör ni?
Multiplicerar alltid med minst 1,2.
Varesig det är en runkdag eller ej. Har fungerat hittills med deff-perioderna.
Inser i grunden att ni har rätt, någonstans måste man själv jämföra och analysera de resultaten man fått och om man är nöjd eller inte, i såväl viktnedgång som viktuppgång.
Här delar vi uppfattning.
Tycker dock själv att det blir lättare och lättare att släppa träningstänk (och därmed indirekt surfa mindre på kollo:/) om man får lite korta svar/motargument på tvivel som dyker upp. Det är lättbegripligt att det tolkas som optinojja, men det handlar inte nödvändigtvis om just "optimalutförande" i varje fall. Här och var finns helt enkelt kunskapsluckor och tvivel som ska utraderas nu hellre än senare...
Här delar vi uppfattning.
Tycker dock själv att det blir lättare och lättare att släppa träningstänk (och därmed indirekt surfa mindre på kollo:/) om man får lite korta svar/motargument på tvivel som dyker upp. Det är lättbegripligt att det tolkas som optinojja, men det handlar inte nödvändigtvis om just "optimalutförande" i varje fall. Här och var finns helt enkelt kunskapsluckor och tvivel som ska utraderas nu hellre än senare...
Tack, +1 på det!
Jag älskar ju träning och allt som hör därtill så inte konstigt att man försöker lära sig mer hela tiden.
Är nog lätt för folk som inte har ett tillräckligt bra svar på frågan att "dra optikortet" och säga något i stil med att "sluta noja, bara prova dig fram" osv men det är ju inte alltid det svaret man letar efter (no offence, vicarious :))
vicarious
2011-03-31, 23:29
Grejen när det handlar om energiförbrukning är just att det ÄR svårt att räkna rätt. Oavsett om det är Grub eller GM som säger vad som är "rätt" så kan det ändå vara långt ifrån rätt i praktiken när man sitter där och har räknat efter sin formel på pappret. Det är därför det är bäst att testa sig fram.
Om vi skulle säga såhär: "Som det står i deffguiden är den absoluta sanningen och det är så du ska räkna".. sen räknar du därefter och får fram en siffra. Justerar matintaget därefter.. och sen kanske du ÄNDÅ inte får de resultat du TRODDE att du skulle få. Hänger du med? Det lönar sig inte att hålla på så..
Sen kommer du aldrig få ett svar som säger "det här är rätt" eller "det här är fel." Formeln ger en någotsånär ungefärlig uträkning. Lev med det. Vill du ha exaktare än så får du göra indirekt kalorimetri och använda dubbelmärkt vatten. Det kostar nog en slant, men då slipper du iaf nojja? :)
Hur gör ni?
Jag räknar 1,2 en sjukt slö hemma dag.
1,3 en jobbdag utan träning, (kontorsjobb).
1,5 en jobbdag med träning. (styrka på gym)
Det stämmer bra på mig, men sen är det ju alla olika hur mycket man rör sig.
Prova.
Wille005
2011-04-02, 06:42
Har börjat med PF och äter två mål om dagen, ett kl 11-12.00 och ett kring 18.00. Igår efter det första målet skulle jag bajsa, som vanligt kollade jag på arket jag torkat mig med och upptäckte att det var blodigt... bajset var dock normalfärgat. Jag har inte ont när jag sitter ned eller har någon klåda i röven. Det kan väl inte vara PF som gör att min röv inte pallar? Jag tror med största sannolikhet att pga jag inte bajsar så ofta nuförtiden så revs något upp och det började blöda lite... låter korrekt?
Inge Enveten
2011-04-02, 11:21
Wille håll dig till trollande i allmäntdelen, du behövs inte här också. Tack.
Wille005
2011-04-02, 11:29
Wille håll dig till trollande i allmäntdelen, du behövs inte här också. Tack.
Öh ursäkta, är det omöjligt att blöda i röven eller? Vad som antagligen hände var att det blev någon sårbildning som gjorde att det kom lite blod när jag torkade. Detta har aldrig hänt mig tidigare så gissade att det kunde vara pga PF vilket jag aldrig prövat förut. Ville höra om någon annan kände igen sig eller om någon "expert" ville rekommendera herr doktor, att blöda i röven är nämligen inte speciellt skoj. Låter det som trollande eller? Mr Perfekt Rövhåla.
Torkelll
2011-04-02, 11:37
Måltiden efter träning, hur mycket kolhydrat rekomenderas? Självklart en dum formulerad fråga, men om man skulle äta 3000 kcal på en träningsdag, är det bättre att äta 2 g/kv protein och resten kolhydrater, eller 3 g/kv protein och resten kolhydrater , eller kanske 4 g/kv protein och resten kolhydrat?, ett exempel var detta nu. Och spelar det någon roll om man äter alla sina tänkta kolhydrater i ett mål efter träning, eller kan det tänkas vara bättre att sprida ut det över flera mål? krävs det en viss mängd kolhydrat för bättre resultat? Äter mer fett på vilodagar, och mer kolhydrater på träningsdagar. Någon som har någon synpunkt?
anton2000
2011-04-02, 11:53
Öh ursäkta, är det omöjligt att blöda i röven eller? Vad som antagligen hände var att det blev någon sårbildning som gjorde att det kom lite blod när jag torkade. Detta har aldrig hänt mig tidigare så gissade att det kunde vara pga PF vilket jag aldrig prövat förut. Ville höra om någon annan kände igen sig eller om någon "expert" ville rekommendera herr doktor, att blöda i röven är nämligen inte speciellt skoj. Låter det som trollande eller? Mr Perfekt Rövhåla.
Jag har också upplevt precis det här sen jag började med PF. Inte varje gång men nångång ibland. Egentligen kanske man borde gå till doktorn, men eftersom att jag inte har ont eller att det känns som att någonting är fel så har jag inte orkat. Inte speciellt skoj som sagt.
Ps, inget trollande, ds.
Wille005
2011-04-02, 12:01
Jag har också upplevt precis det här sen jag började med PF. Inte varje gång men nångång ibland. Egentligen kanske man borde gå till doktorn, men eftersom att jag inte har ont eller att det känns som att någonting är fel så har jag inte orkat. Inte speciellt skoj som sagt.
Ps, inget trollande, ds.
Tack för ett seriöst svar.
Jag tror att det kan hänga ihop med att man äter stora måltider och därför lägger rejäla korvar som kan riva upp en intet ont anande röv.
jasonmago
2011-04-02, 12:46
Tack för ett seriöst svar.
Jag tror att det kan hänga ihop med att man äter stora måltider och därför lägger rejäla korvar som kan riva upp en intet ont anande röv.
Tror det snarare hänger ihop med VAD du äter.. Kanske innehåller din kost väldigt lite fibrer?
Wille005
2011-04-02, 13:12
Tror det snarare hänger ihop med VAD du äter.. Kanske innehåller din kost väldigt lite fibrer?
Skulle inte tro att detta är orsaken. Äter varierat så att jag får i mig dom saker kroppen behöver för att bygga muckler och må bra. Men vem vet, kanske får lassa upp lite mer fullkorn...
Skulle inte tro att detta är orsaken. Äter varierat så att jag får i mig dom saker kroppen behöver för att bygga muckler och må bra. Men vem vet, kanske får lassa upp lite mer fullkorn...
Eller mer fett?
Bör ju hjälpa.
Wille005
2011-04-02, 14:15
Eller mer fett?
Bör ju hjälpa.
Tappade nyss ett drygt kilo på toan... och inte en droppe blod :D
En av mina bästa toalettsessioner på 2000-talet, lätt!
martinmartin
2011-04-02, 15:11
Tappade nyss ett drygt kilo på toan... och inte en droppe blod :D
En av mina bästa toalettsessioner på 2000-talet, lätt!
Härligt att du delar med dig av dina erfarenheter! :thumbup:
Eddie Vedder
2011-04-02, 15:27
Eller för mycket.
Så länge det inte gör specifikt ont när du skiter är det nog minst lika troligt att det har att göra med hur mycket du gnor där bak när du torkar. Särskilt om du har ett väldigt hårt toapapper.
Om du går på toa relativt ofta, så är det en möjlighet att du torkat dig till blod. Jag skulle dock vara extremt uppmärksam på blod i avföringen, kan vara lite vad som helst: hemroider, ulcerative colitus etc.
Eddie Vedder
2011-04-02, 15:56
Är det hemorrojder behöver det inte heller ha orsakats av IF. De kan ju ha funnits där innan men började blöda först nu.
Wille005
2011-04-02, 15:56
Så länge det inte gör specifikt ont när du skiter är det nog minst lika troligt att det har att göra med hur mycket du gnor där bak när du torkar. Särskilt om du har ett väldigt hårt toapapper.
Nu när du säger det så var det på jobbet det hände och dasspapperet där är inte direkt av Lambi-kvalité.
Får helt enkelt ta det försiktigare nästa gång det krisar. Hoppas verkligen inte att det är hemorrojder eller så. Händer det igen får jag kolla upp det, antingen mha doktor eller spegel *spy*
Är periodisk fasta att föredra även vid bulk också?
Trivs med konceptet just nu då jag inte är någon frukostätare, och om ett par veckor ska man börja bulka.
Så kommer man få lika bra resultat om man kör PF som om ifall jag hade ätit helt vanligt (med högt protein-intag och samma överskott)?
Mvh
Eddie Vedder
2011-04-02, 16:28
Trivs med konceptet just nu då jag inte är någon frukostätare, och om ett par veckor ska man börja bulka.
Så kommer man få lika bra resultat om man kör PF som om ifall jag hade ätit helt vanligt (med högt protein-intag och samma överskott)?
Mvh
Du får testa. Enda skillnaden är ju att energiintaget är högre. Du behöver ju inte ens öka volymen om du inte vill.
anton2000
2011-04-02, 17:40
Mvh
Jag har bulkat med PF sen runt september förra året, och har gått upp ca 8-9 kg på 6 månader. Det är kanske lite väl snabb ökning, men det är ju bara att inte äta lika mycket nästa gång :)
Jag behöver hjälp med upplägget för periodisk fasta.
Deffar just nu, har hållt på från ca 10 Jan och detta är min första deff, den har gått sådär än så länge. Har tappat en del fett samt att jag inte har förlorat någon styrka. Skulle vilja börja med PF för att deffa bättre, ha bättre koll som sagt. Jag går i skolan och jag tror att skolan är orsaken till att jag inte deffar i den takt jag tänkt mig, jag går neråt men det går lite långsamt ändå.
Jag går i skolan 08.30 - 16.00 , pendlar varje morgon 07:20 - 08.00, samt 16.09- 16.40,
alltså, jag bor i på samma ort som skolan. Jag vet inte hur jag ska kunna få ett fungerande Periodisk fasta upplägg, jag är på gymmet runt 17.00-18.30,
Kan någon hjälpa mig tack :)? Känns som att pf kan bli ett stort framsteg inom min deff. Eftersom att jag kan kontrollera intaget bättre då.
Ät när du kommer hem från träningen?
Om du inte klarar det, och inte har möjlighet att lägga upp maten i ett bra intervall kan du nog spinna vidare på andra upplägg.
SiSenior
2011-04-02, 17:46
Ät lunchen i skolan som första målet på dagen, fyll ut med något litet pre-workout mål 1½-3 timmar innan passet och ät sedan den stora måltiden när du kommer hem från träningen(?).
Får väll helt enkelt börja ta med mig matlåda till skolan eller nått i den stilen. alltså.. jag vill inte ta med mig matlåda till skolan, och maten i skolan serveras i portioner dvs, vi lägger inte på våran egen mat. Får helt enkelt börja med PF när jag har sommarlov och sen hoppa av det förmodligen..
Ristretto
2011-04-02, 18:39
Får väll helt enkelt börja ta med mig matlåda till skolan eller nått i den stilen. alltså.. jag vill inte ta med mig matlåda till skolan, och maten i skolan serveras i portioner dvs, vi lägger inte på våran egen mat. Får helt enkelt börja med PF när jag har sommarlov och sen hoppa av det förmodligen..
Varför kan du inte bara äta skolans mat som första måltid?
SiSenior
2011-04-02, 21:04
Bara för att den serveras i portioner hindrar väl inte det dig från att äta denna portion?
Bara för att den serveras i portioner hindrar väl inte det dig från att äta denna portion?
Han kanske käkar lunch tidigt, så det blir typ 9h ätfönster, jag uppfattade det så iaf.
SiSenior
2011-04-02, 22:35
På min gymnasieskola var det i alla fall så att de elever som hade längre dagar och inte ville äta lunch så tidigt som 11 (då den serverade), kunde få maten i en matlåda att ha till senare, bara man frågade en av mattanterna.
Någon här som gjorde högskoleprovet idag? Hur gjorde ni isåfall med maten om ni brukar käka först vid 1-2 tiden?
Jag brukar ju börja äta runt 13-14 tiden så jag var osäker på hur jag skulle göra, kroppen är ju inte "van" att äta så tidigt som 8-9 på morgonen så jag sket i frukost som vanligt och drack mycket vatten + redbull istället. Åt lite lunch runt 1 tiden.
Har svårt att bedömma om det var rätt eller fel val, jag kände mig inte helt på topp (det var läsförståelse på svenska som första delprov kl 9) men det kan mycket väl bero på att jag sov väldigt dåligt inatt, vaknade massa gånger etc.
(Notera att jag inte fastade för fastandets skull, utan tanken var att "jag provar att köra som vanligt och se hur det känns, känns det jobbigt och jag blir för hungrig så äter jag").
Sen vet jag inte om det hade varit bättre att äta bara för att jag inte är van vid att gå upp så tidigt..
Gjorde du något ovanligt med maten?
Gjorde du något ovanligt med maten?
Hur menar du, med intaget?
Näe not rly, bara ovant att gå upp så tidigt.
Åt 4 ägg, 40g nötter och en dubbel vassleshake till lunch *flex*
vicarious
2011-04-03, 00:50
Har börjat med PF och äter två mål om dagen, ett kl 11-12.00 och ett kring 18.00. Igår efter det första målet skulle jag bajsa, som vanligt kollade jag på arket jag torkat mig med och upptäckte att det var blodigt... bajset var dock normalfärgat. Jag har inte ont när jag sitter ned eller har någon klåda i röven. Det kan väl inte vara PF som gör att min röv inte pallar? Jag tror med största sannolikhet att pga jag inte bajsar så ofta nuförtiden så revs något upp och det började blöda lite... låter korrekt?
Upplevt samma sak. Dock är det inte konstant utan bara ibland. För mig tror jag det kan bero på antingen för lite fett eller fibrer i kosten.
Måltiden efter träning, hur mycket kolhydrat rekomenderas? Självklart en dum formulerad fråga, men om man skulle äta 3000 kcal på en träningsdag, är det bättre att äta 2 g/kv protein och resten kolhydrater, eller 3 g/kv protein och resten kolhydrater , eller kanske 4 g/kv protein och resten kolhydrat?, ett exempel var detta nu. Och spelar det någon roll om man äter alla sina tänkta kolhydrater i ett mål efter träning, eller kan det tänkas vara bättre att sprida ut det över flera mål? krävs det en viss mängd kolhydrat för bättre resultat? Äter mer fett på vilodagar, och mer kolhydrater på träningsdagar. Någon som har någon synpunkt?
Deff, bulk, eller energibalans? Deffar du hade jag först och främst sett till att fylla proteinkvoten med 3g/kg kroppsvikt och därefter fyllt upp resten med kolhydrater (och hållit fettet lågt). Bulkar du hade jag nog stannat vid ett något lägre protein/kg kroppsvikt och matat på med mer kolisar.
Flera kolhydratintag efter träning ger en något bättre glykogeninlagring än endast en kolhydratmåltid har jag för mig, men den skillnaden lär inte vara något du märker av. Det är ändå bara vanlig styrketräning det handlar om, eller hur?
vicarious
2011-04-03, 00:52
Någon här som gjorde högskoleprovet idag? Hur gjorde ni isåfall med maten om ni brukar käka först vid 1-2 tiden?
Jag brukar ju börja äta runt 13-14 tiden så jag var osäker på hur jag skulle göra, kroppen är ju inte "van" att äta så tidigt som 8-9 på morgonen så jag sket i frukost som vanligt och drack mycket vatten + redbull istället. Åt lite lunch runt 1 tiden.
Har svårt att bedömma om det var rätt eller fel val, jag kände mig inte helt på topp (det var läsförståelse på svenska som första delprov kl 9) men det kan mycket väl bero på att jag sov väldigt dåligt inatt, vaknade massa gånger etc.
(Notera att jag inte fastade för fastandets skull, utan tanken var att "jag provar att köra som vanligt och se hur det känns, känns det jobbigt och jag blir för hungrig så äter jag").
Sen vet jag inte om det hade varit bättre att äta bara för att jag inte är van vid att gå upp så tidigt..
Jag gjorde inte provet den här gången men skrev 1.4 i höstas, fastande och förkyld :D Vem har inte skrivit ett prov eller en tenta med bra resultat utan att ha ätit frukost till exempel? :)
Inge Enveten
2011-04-03, 08:57
Mig påverkar inte fastan om jag har tenta i alla fall. Inte vad jag kunnat märka och med hög sannolikhet inte i negativ riktning då detta borde ha märkts i så fall.
Eddie Vedder
2011-04-03, 09:40
Kul att tenta/prov kommer upp. Jag fick mitt senaste tentaresultat i förrgår. Den första gången jag skrivit tenta utan att käka något. 28.5 av 30 blev det, näst bäst av hela gruppen. Tenta är ju för en del rena ätartävlingen, inte konstigt att det tar så sjukt lång tid för en del när de äter 50% av tiden.
Optimalt att kliva upp 7:30, på med kläder, cykla till universitetet direkt, och i princip spika tentan.
Inge Enveten
2011-04-03, 10:14
Tenta är ju för en del rena ätartävlingen, inte konstigt att det tar så sjukt lång tid för en del när de äter 50% av tiden.
Optimalt att kliva upp 7:30, på med kläder, cykla till universitetet direkt, och i princip spika tentan.
+1
Jag hade en flaska vatten och koffeintabletter med mig, i jämförelse med kursare som satt med red bull, godispåsar, mackor, frukt, kakor, you name it, they had it!
Värt att nämna är att jag dock även resonerade likt Danne vid ett HP, trots att jag var van vid att fasta, ändå åt frukost på grund av "paranoia". Om jag måste gissa huruvida detta blir bättre eller sämre så får jag säga att det blir sämre då man går bort från sin dagliga rutin.
Eddie Vedder
2011-04-03, 10:20
Om jag måste gissa huruvida detta blir bättre eller sämre så får jag säga att det blir sämre då man går bort från sin dagliga rutin.
Kanske. Men jag tror inte det är så för mig dock. Jag är väldigt anpassningsbar. Dessutom händer det ju att jag käkar frukost någon gång ibland. Hur jag än gör är det väldigt liten skillnad.
Jag slutade ju till och med knarka kaffe samma dag som bryggaren började krångla. Bara för att jag bestämde mig för att jag inte vill köpa ny så var jag inte längre kaffeberoende.
Torkelll
2011-04-03, 10:45
Deff, bulk, eller energibalans? Deffar du hade jag först och främst sett till att fylla proteinkvoten med 3g/kg kroppsvikt och därefter fyllt upp resten med kolhydrater (och hållit fettet lågt). Bulkar du hade jag nog stannat vid ett något lägre protein/kg kroppsvikt och matat på med mer kolisar.
Flera kolhydratintag efter träning ger en något bättre glykogeninlagring än endast en kolhydratmåltid har jag för mig, men den skillnaden lär inte vara något du märker av. Det är ändå bara vanlig styrketräning det handlar om, eller hur?[/QUOTE]
Lite överskott på träningsdagar, samt lite underskott på vilodagar, försöker väl i princip att ligga på energibalans sett över veckan med mål att få lite mer muskler. Tack för svaret
svarade dig vicarious
Kul att tenta/prov kommer upp. Jag fick mitt senaste tentaresultat i förrgår. Den första gången jag skrivit tenta utan att käka något. 28.5 av 30 blev det, näst bäst av hela gruppen. Tenta är ju för en del rena ätartävlingen, inte konstigt att det tar så sjukt lång tid för en del när de äter 50% av tiden.
Grattis, starkt jobbat och kul att det funkar för fler.
Vad handalade provet om, och more important, hur länge pågick det?
Det är ju lite ironiskt att man ser folk käka 15 äpplen (nåja) mellan varje paus för att dom är rädda att få en blodsockerdipp eller tappa koncentrationen, när blodsockret i själva verket är mer stabilt om dom inte hade ätit något alls :o
Eddie Vedder
2011-04-03, 10:51
Grattis, starkt jobbat och kul att det funkar för fler.
Vad handalade provet om, och, more important, hur länge pågick det?
Det var inget prov, det var en tentamen. :D En vanlig faktatenta i en kurs som heter Jämlik hälsa. Tiden för tentan var fyra timmar men jag tror jag skrev i ungefär två timmar. Elva sidor om jag inte minns fel.
Jag har några snabba funderingar som jag hoppas att nån kan svara på!
Tänkte kombinera LCHF med PF nu i 2 månader för att gå ner ett par kilon och kanske fastna för denna kost i framtiden också...
Jag tänkte käka mellan 12-20 där 2 mål är pre-workout och sen äta det största målet efter träningen. Hur gör jag med kolhydrater på träningsdagen? Borde jag köra lite quinoa eller liknande under post-workouten, eller vad tycker ni?
Hur bör jag göra med konditionen? Ska jag köra 20 min snabbt tempo efter styrketräningen eller ha renodlade kondis-dagar där jag äter som på en styrketräningsdag?
Hur gör jag med morgonpromenader? Ska jag göra det på fastande mage och sen äta första målet vid 12 som vanligt?
Tack... vet att en del frågor är noobiga men detta är första gången jag försöker mig på en strikt kosthållning!
vad är LCHF för dig? Ungefär hur många gram kolhydrater hade du tänkt dig på träningsdagar?
LCHF enligt mig är enbart att jag inte äter sötsaker/stärkelse och chillar rätt så hårt med kolhydraterna, speciellt på de dagar då jag inte tränar. Så vad jag hade tänkt mig är väl att äta lite kolhydrater innan träningen och lite efter. Jag har ingen aning om hur mångha gram jag hade tänkt mig. Vad tror du?
Vad jag tror (jag vet absolut inget alls) är att jag hade ätit mina i samband med träningen. Troligen före. Men så är det olika för alla, men vet du att du känner av kolhydratintagets påverkan på din prestation så kan det ju vara smart att äta före.
vicarious
2011-04-04, 10:38
Jag har några snabba funderingar som jag hoppas att nån kan svara på!
Tänkte kombinera LCHF med PF nu i 2 månader för att gå ner ett par kilon och kanske fastna för denna kost i framtiden också...
Jag tänkte käka mellan 12-20 där 2 mål är pre-workout och sen äta det största målet efter träningen. Hur gör jag med kolhydrater på träningsdagen? Borde jag köra lite quinoa eller liknande under post-workouten, eller vad tycker ni?
Hur bör jag göra med konditionen? Ska jag köra 20 min snabbt tempo efter styrketräningen eller ha renodlade kondis-dagar där jag äter som på en styrketräningsdag?
Finns det någon särskild anledning till varför du ska köra LCHF? Om inte så kan du lika gärna göra som de flesta andra som kör PF gör. Mycket KH på träningsdagar och mindre på vilodagar (då man äter mer fett istället.)
Morgonpromenader spelar ingen roll hur du gör. Gå när det passar dig bäst. Den positiva effekten av morgonpromenader jämfört med promenader vid andra tillfällen på dygnet är kraftigt överdriven.
Konditionsträning helt frivilligt. Inget måste. Vill du konditionsträna så försök göra det så långt ifrån styrketräningen som möjligt. Detta på grund av den negativa inverkan som konditionsträningen har på signalmekanismerna som styr muskeltillväxten.
vicarious
2011-04-04, 10:42
Vad jag tror (jag vet absolut inget alls) är att jag hade ätit mina i samband med träningen. Troligen före. Men så är det olika för alla, men vet du att du känner av kolhydratintagets påverkan på din prestation så kan det ju vara smart att äta före.
Efter borde vara bättre. På så vis har man fyllt på med glykogen till nästa pass. Tänk såhär alltså: om du äter gott om KH efter ditt benpass så kommer du ha fyllt på med glykogen till nästa benpass, istället för att några timmar innan du tränar benen käka kolhydrater för att "ladda"
Efter borde vara bättre. På så vis har man fyllt på med glykogen till nästa pass. Tänk såhär alltså: om du äter gott om KH efter ditt benpass så kommer du ha fyllt på med glykogen till nästa benpass, istället för att några timmar innan du tränar benen käka kolhydrater för att "ladda"
Hur länge håller sig glykogen-depåerna då?
Jag är extremt oinsatt i näringslära, jag har alltid kört på vad som funkat. Och tydligen är ganska låga kolhydratintag något som funkat, oavsett intag på dagen.
Finns det någon särskild anledning till varför du ska köra LCHF? Om inte så kan du lika gärna göra som de flesta andra som kör PF gör. Mycket KH på träningsdagar och mindre på vilodagar (då man äter mer fett istället.)
Morgonpromenader spelar ingen roll hur du gör. Gå när det passar dig bäst. Den positiva effekten av morgonpromenader jämfört med promenader vid andra tillfällen på dygnet är kraftigt överdriven.
Konditionsträning helt frivilligt. Inget måste. Vill du konditionsträna så försök göra det så långt ifrån styrketräningen som möjligt. Detta på grund av den negativa inverkan som konditionsträningen har på signalmekanismerna som styr muskeltillväxten.
Jag tycker att det är en intressant och välgjord kostplanering som känns riktigt bra om man tänker efter. Sen så har jag ett otroligt sötsug och alltid ätit sjukt mkt kolhydrater. Nu vill jag sluta med det.
Mycket KH på träningsdagar och mindre på de andra dagarna känns dock helt okej. Hur mycket är mycket?
Det låter bra angående promenaderna...
Ok, så om jag tränar mån, ons, fre.. ska jag ta konditionen på lördagen? Eller efter ett pass? Vill helt enkelt gå ner i vikt, då känns det att kondis är ett måste, iaf HIIT eller liknande.
Tack för svaret btw :)
Hur länge håller sig glykogen-depåerna då?
Jag är extremt oinsatt i näringslära, jag har alltid kört på vad som funkat. Och tydligen är ganska låga kolhydratintag något som funkat, oavsett intag på dagen.Vid normal styrketræning går det inte åt speciellt mycket av glykogenlagrena, så jag hade inte bekymrat mig før det.
Før att tømma lagrena måste du nærma dig marathon-løpning eller lång intensiv styrketræning.
Jag tycker att det är en intressant och välgjord kostplanering som känns riktigt bra om man tänker efter. Sen så har jag ett otroligt sötsug och alltid ätit sjukt mkt kolhydrater. Nu vill jag sluta med det.
Mycket KH på träningsdagar och mindre på de andra dagarna känns dock helt okej. Hur mycket är mycket?
Det låter bra angående promenaderna...
Ok, så om jag tränar mån, ons, fre.. ska jag ta konditionen på lördagen? Eller efter ett pass? Vill helt enkelt gå ner i vikt, då känns det att kondis är ett måste, iaf HIIT eller liknande.
Tack för svaret btw :)Cardio ær absolut inget måste før att gå ned i vikt. Dæremot ær kcalunderskott ett måste.
Du kommer sjælvklart att få bættre kondition av att køra cardio, och øka din førbrænning, och kunna æta lite mer totalt sett.
Har du tid så lægg cardion på en egen dag, om du vill vara effektiv så kør den føre/efter. Skillnaderna ær marginella, æven om det ær klart mer optimalt att skilja de två om du tænker på hypertrofi. Men det absolut mest optimala ær ju att du får tid att gøra det du vill gøra...
Vill helt enkelt gå ner i vikt, då känns det att kondis är ett måste, iaf HIIT eller liknande.
Vill du gå ner i vikt är inte konditionsträning ett måste. Ett underskott av kalorier är däremot ett måste!
Det jag menar är att det är mycket lättare att helt enkelt äta mindre än du gör idag, för att kroppen ska använda mer av dina fett-depåer som energi, än att fortsätta äta lika mycket och istället försöka springa bort fettet.
MEN - tycker du det är roligt att konditionsträna, HIIT eller vad det nu må vara för form av "cardio", så är det så klart bara att tuta och köra. Det går ju faktiskt att kombinera också - men absolut inget måste, konditionsträning + äta mindre kan bli tufft för kropp och knopp.
Tack för svaren grabbar! Då skippar jag nog kondis eftersom det är så brutalt tråkigt ;) Skönt att höra att jag bara behöver ligga på kcal-underskott!
Då är ju frågan hur mycket jag bör äta. Fan vad trassligt detta blev. Är så usel med siffror hit och dit. Hur noga ska jag vara? Jag har sjukt lätt att både gå upp och gå ned i vikt. Kanske ni kan titta in i min journal och ge lite tips?
Vore så tacksam!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163806
Tack för svaren grabbar! Då skippar jag nog kondis eftersom det är så brutalt tråkigt ;) Skönt att höra att jag bara behöver ligga på kcal-underskott!
Då är ju frågan hur mycket jag bör äta. Fan vad trassligt detta blev. Är så usel med siffror hit och dit. Hur noga ska jag vara? Jag har sjukt lätt att både gå upp och gå ned i vikt. Kanske ni kan titta in i min journal och ge lite tips?
Vore så tacksam!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163806Googla "Harris and Benedict formula" och rækna ut, så får du ett ca-værde av din førbrænning gångrat med en uppskattad aktivitetsgrad.
Kør på ett lætt underskott, væg dig och mæt omkrets på utvalda kroppsdelar nån gång i veckan, och upprepa. Går du ner før fort (mer æn ca 0.5 kg i veckan) så kanske du ska øvervæga att æta lite mer.
vicarious
2011-04-04, 18:07
läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Off topic
Vad tycker ni om http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2010/body_2010_02.pdf ? Hur kan man kombinera hans tankar med PF vid deff?
Kombinera med leangains menar jag, inte PF generellt
vicarious
2011-04-05, 21:11
Off topic
Vad tycker ni om http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2010/body_2010_02.pdf ? Hur kan man kombinera hans tankar med PF vid deff?
Kombinera vad exakt?
Tex kolhydratsupplägget, lågproteindag, leucin dos innan måltid och högre träningsfrekvens
vicarious
2011-04-05, 21:47
Tex kolhydratsupplägget, lågproteindag, leucin dos innan måltid och högre träningsfrekvens
Berkhan > Bartoll. 'Nuff said.
Tjo, PF börjar låta tilltalande, har märkt att jag dagligen börjar surfa in på LeanGains. Är nämnligen så att jag håller på med en cyklisk-ketogendiet förtillfället. Påbörjat sjätte veckan nu, och ser bra resultat, försöker köra 16/8 de gånger det passar. Saken är att jag äter exakt likadant varje dag och gör LISS cardio varje dag. Samt ett push/pull/legs på mob/ons/fre. Dvs jag cyklar inte kalorierna på on/off, utan har mitt största underskott på träningsdagarna. Detta är ju rakamotsatsen och jag tror det är kontraproduktivt. Men har hållt ett stadigt ca 1kg i veckan typ. Tanken är att jag ska ner till ett relativt lågt % kroppsfett och sen leangaina mig upp.
Då kommer vi till min fundering, ska jag köra klart min CDK, vilket jag hade siktat på ca 12 veckor, eller nu direkt hoppa över till LG, dvs börja cykla kalorierna? Tycker Martin förespråkar att man bör köra LG först när man är relativt "Lean" så att säga, sen så är jag aldrig riktigt klar på om cyklingen av kalorierna är generellt för deff/bygg eller om man ska köra ett konstant underskott för deff för att sedan börja över/under äta när man blivit nöjd.
Tack å hej!
Tjo, PF börjar låta tilltalande, har märkt att jag dagligen börjar surfa in på LeanGains. Är nämnligen så att jag håller på med en cyklisk-ketogendiet förtillfället. Påbörjat sjätte veckan nu, och ser bra resultat, försöker köra 16/8 de gånger det passar. Saken är att jag äter exakt likadant varje dag och gör LISS cardio varje dag. Samt ett push/pull/legs på mob/ons/fre. Dvs jag cyklar inte kalorierna på on/off, utan har mitt största underskott på träningsdagarna. Detta är ju rakamotsatsen och jag tror det är kontraproduktivt. Men har hållt ett stadigt ca 1kg i veckan typ. Tanken är att jag ska ner till ett relativt lågt % kroppsfett och sen leangaina mig upp.
Då kommer vi till min fundering, ska jag köra klart min CDK, vilket jag hade siktat på ca 12 veckor, eller nu direkt hoppa över till LG, dvs börja cykla kalorierna? Tycker Martin förespråkar att man bör köra LG först när man är relativt "Lean" så att säga, sen så är jag aldrig riktigt klar på om cyklingen av kalorierna är generellt för deff/bygg eller om man ska köra ett konstant underskott för deff för att sedan börja över/under äta när man blivit nöjd.
Tack å hej!Du kan æta enligt leangains-metoden utan att vara "lean". Ska du ned i vikt måste du oavsett ligga på ett underskott, så det spelar mindre roll vilken metod du væljer, och øverskott om du ska upp. Trivs du med det du gør nu, och hade som mål att køra på i 6 veckor till, så tycker jag att du ska satsa på att genomføra det.
Men du gør som du vill, alltid kul att prova på något nytt. Men førvænta dig inga enorma skillnader :)
Tycker Martin förespråkar att man bör köra LG först när man är relativt "Lean" så att säga, sen så är jag aldrig riktigt klar på om cyklingen av kalorierna är generellt för deff/bygg eller om man ska köra ett konstant underskott för deff för att sedan börja över/under äta när man blivit nöjd.
Tack å hej!
Mkt kort: det finns tre spår
*deff
*bulk
*recomposition
Som jag förstått det så är det framförallt för recomp som det föreslås att man redan är någorlunda lean. Poängen är nog att när man väl väger vad man vill väga, så ska man inte vara tvungen att bulk/deffa +/-5 kilo för att öka i muskelmassa.
Ja, kan han bara inte släppa boken någon gång nu. Fortsätter väll med min diet eftersom resultaten talar för sig själv, jag tror dock att det är knappast optimalt, haha och jag har opti nojja... Men efter dessa 12 veckor kanske någon till, så lutar det åt att byta till LG recomp på 16/8 kalori + och - cykling *popcorn*.
*flex*
Efter träning idag så provade jag på att äta det jag normalt skulle ätit på 2 måltider i en. dvs ca 250g lax och 200g kyckling med lite sparris. Gick bättre än vad jag trodde de skulle. och känner mig riktigt taggad, men shit hur ska det gå med större mängd kolhydrater sen? *cry**screwy**spy* Men tror det blir en vanesak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.