Visa fullständig version : Periodisk fasta
Scratch89
2009-01-17, 02:30
Nej. Och ja.
Många finner det nog enklare med mer lågglykemisk, alternativt en variant på LCHF kost eftersom det mättar längre, men det är inget absolut nödvändigt.
True. Fast dilemmat uppstår när man inte kan äta för mättande mat, eftersom man ska få i sig all mat på bara ett par timmar.
Doctor Snuggles
2009-01-17, 02:38
True. Fast dilemmat uppstår när man inte kan äta för mättande mat, eftersom man ska få i sig all mat på bara ett par timmar.
Fast kör man typ 20-20-60 så kan man få i sig en bra energimängd utan att hinna bli för mätt. Personligen blir jag mycket hellre mätt på mycket fett än mycket snabba kolhydrater. Kombinationen mycket mat och mycket kolhydrater sänker mig totalt i typ 2-3 timmar efter. Lagom kul.
Anders The Peak
2009-01-17, 09:26
Fast kör man typ 20-20-60 så kan man få i sig en bra energimängd utan att hinna bli för mätt. Personligen blir jag mycket hellre mätt på mycket fett än mycket snabba kolhydrater. Kombinationen mycket mat och mycket kolhydrater sänker mig totalt i typ 2-3 timmar efter. Lagom kul.
Ja, det verkar vara nyttigt. Eller hur?
Men det är faktiskt så att en ren Warrior Diet eller IF är inte riktigt anpassad till Styrketränande, bodybuilders kraftidrottare...
Doctor Snuggles
2009-01-17, 14:41
Ja, det verkar vara nyttigt. Eller hur?
Men det är faktiskt så att en ren Warrior Diet eller IF är inte riktigt anpassad till Styrketränande, bodybuilders kraftidrottare...
Well, en hög insulinfrisättning en gång på dygnet istället för en halvhög flera gånger är inte nödvändigtvis dåligt. Ett flertal studier pekar ju på att det har positiva effekter dessutom. Jag menar bara att jag personligen inte gillar att trycka i mig enorma mängder högglykemisk mat, men byter man makronutrientfördelningen till mer fett och bibehåller energimängden så är effekten helt annorlunda, och fullt gångbar för mig personligen. Har inga direkta bevis för det, men jag misstänker att det är nyttigare också.
Om styrkeatleter skulle kunna köra en IF kost, ja det beror nog på hur mycket kalorier de gör av med vanligvis. Det finns ju en praktisk gräns för hur mycket man kan få i sig inom mat-ramen. Ser ingen motsättning för att gemene styrketränande skulle kunna äta på detta viset. Iaf inte om man har ett stillasittande jobb. T.o.m. styrkelyftare och kanske tyngdlyftare som inte kör överdrivet hög volym. Sen beror det förstås på genetiska förutsättningar, men t.ex. grandmaster verkar ju få en riktigt bra styrkeutveckling på IF, för att nämna ett uppenbart exempel.
Black Star Abyss
2009-01-17, 15:59
De dagar jag tränar mycket nu när jag ligger på deff behöver jag ungefär 2600kcal. Att få i sig 2000kcal i en måltid om potatisen ska vara kolhydratkällan, det blir inte lätt.
Jag tycker IF/Warrior Diet är ett spännande koncept. Men ser också en del problem med det. Precis som med allting annat försöker vissa frälsa en på detta koncept, alla klassiska bedrägeritecken finns där; Alla människor går runt och lever fel, vi har hittat lösningen, genom att följa min metod kommer du rena din kropp, bli snabbare, starkare, mindre fett, bättre i sängen... nu har jag tagit fram min egen kosttillskottsserie här som du bör använda dig av; "Warrior Powder", "Warrior Growth Serum" (Snälla....).
Jag undrar om författaren till "The Warrior Diet" verkligen lever som han lär.
Men något som skulle fungera perfekt för mig, och jag skulle gärna vilja höra era åsikter kring det (hur det påverkar muskelbevarande/uppbyggnad/förbränning), vore att äta en fet måltid till frukost (1000-1200kcal), och sedan ett lika stort mål eller större (beroende på behov) efter träningen på kvällen sen. Då är ju magen ganska tom och jag borde kunna dra nytta av ökad insulinkänslighet? Eller?
De dagar jag tränar mycket nu när jag ligger på deff behöver jag ungefär 2600kcal. Att få i sig 2000kcal i en måltid om potatisen ska vara kolhydratkällan, det blir inte lätt.
Jag tycker IF/Warrior Diet är ett spännande koncept. Men ser också en del problem med det. Precis som med allting annat försöker vissa frälsa en på detta koncept, alla klassiska bedrägeritecken finns där; Alla människor går runt och lever fel, vi har hittat lösningen, genom att följa min metod kommer du rena din kropp, bli snabbare, starkare, mindre fett, bättre i sängen... nu har jag tagit fram min egen kosttillskottsserie här som du bör använda dig av; "Warrior Powder", "Warrior Growth Serum" (Snälla....).
Jag undrar om författaren till "The Warrior Diet" verkligen lever som han lär.
Men något som skulle fungera perfekt för mig, och jag skulle gärna vilja höra era åsikter kring det (hur det påverkar muskelbevarande/uppbyggnad/förbränning), vore att äta en fet måltid till frukost (1000-1200kcal), och sedan ett lika stort mål eller större (beroende på behov) efter träningen på kvällen sen. Då är ju magen ganska tom och jag borde kunna dra nytta av ökad insulinkänslighet? Eller?
Jag äter precis så och jag mår bra. ca 1000 kcal frukost + EEA innan träning + 3000 kcal efter träning. Dock äter jag ibland en lätt sallad innehållande ca 150-300 kcal runt kl 12 (socialt).
Huruvida det är påverkar de faktorer du nämner vet jag inte, det vore intressant med ett uttalande :)
Well, en hög insulinfrisättning en gång på dygnet istället för en halvhög flera gånger är inte nödvändigtvis dåligt.
Om bukspottskörteln har begränsad kapacitet för insulinproduktion borde det vara bättre att låta den arbeta under max. Sedan vet jag inte om cellers insulinresistens har en linjär koefficient på nivå eller om det bara rör sig om påverkan = nivå x tid. Är sambandet mellan nivå och påverkan olinjärt kan man tänka sig att insulinspikar är dåligt.
(alla celler blir mer och mer insulinresistenta över tid, hur bra du än äter -- men du kan påverka det genom att hålla insulinnivåerna låga)
Enligt min kompis, som för några år sedan var pre-diabetiker, sade hans läkare till honom att det var just just såna attackinsulinpåfrestningar som han utsatte sig för (få kolhydrater, få kolhydrater, MASSA kolhydrater, få kolhydrater, ...) som skyndade hans händelseförlopp till få en fullt utvecklad typ 1-diabetes, jämfört med en konstant medelnivå, eftersom det bränner ut bukspottskörteln snabbare.
Visst, om du äter massa kolhydrater direkt efter träning, och tränat hårt, kommer det mest att användas till att fylla upp muskelglykogenlagrena. Men de dagar du inte tränar? Ptja...
A.Steinbach
2009-03-17, 20:20
Visst, om du äter massa kolhydrater direkt efter träning, och tränat hårt, kommer det mest att användas till att fylla upp muskelglykogenlagrena. Men de dagar du inte tränar? Ptja...
Du menar alltså att de dagar man inte tränar och äter kolhydrater så skulle de användas till annat än att fylla upp glykogenlagrena?
Du menar alltså att de dagar man inte tränar och äter kolhydrater så skulle de användas till annat än att fylla upp glykogenlagrena?
Beror på hur pass fyllda glykogenlagrena är...
Om bukspottskörteln har begränsad kapacitet för insulinproduktion borde det vara bättre att låta den arbeta under max. Sedan vet jag inte om cellers insulinresistens har en linjär koefficient på nivå eller om det bara rör sig om påverkan = nivå x tid. Är sambandet mellan nivå och påverkan olinjärt kan man tänka sig att insulinspikar är dåligt.
(alla celler blir mer och mer insulinresistenta över tid, hur bra du än äter -- men du kan påverka det genom att hålla insulinnivåerna låga)
Enligt min kompis, som för några år sedan var pre-diabetiker, sade hans läkare till honom att det var just just såna attackinsulinpåfrestningar som han utsatte sig för (få kolhydrater, få kolhydrater, MASSA kolhydrater, få kolhydrater, ...) som skyndade hans händelseförlopp till få en fullt utvecklad typ 1-diabetes, jämfört med en konstant medelnivå, eftersom det bränner ut bukspottskörteln snabbare.
Det jag fetmarkerat skulle jag vilja höra en kommentar på från några av er som är kunniga.
A.Steinbach
2009-03-17, 20:48
Beror på hur pass fyllda glykogenlagrena är...
Trodde du hade tagit till dig det här med intag och substratförbränning men tydligen inte.
Tjaa...för mig är diabetes typ 1 en reaktion där det egna immunförsvaret dödar beta-cellerna i bukspottkörteln.
Att kraftiga av- och påslag skulle leda till en sån reaktion, har jag aldrig hört som en förklaring
Det låter väldigt konstigt att i vuxen ålder utlösa diabetes typ I genom ojämn kolhydratkonsumtion; även konstigt att en läkare skall ha levererat en sådan förklaring. Är det fråga om ett skrivfel och skall egentligen stå typ II?
Jag vet hur typ 1-diabetes uppkommer... Kan det inte vara troligt att immunförsvaret retar sig på det ännu mer när det tvingas producera större mängder insulin och på så vis påverkar händelseförloppet snabbare?
Hursom. Det hade varit knasigt i några år, men började på allvar kring 25 års ålder. Massa stress + massa socker kanske triggade immunförsvaret på ett olämpligt sätt. Omöjligt att säga, naturligtvis.
-----
Nu gled vi undan ämnet: jag tänkte högt om hur nyttigt det är att äta stora mängder kolhydrater vid ett tillfälle istället för att pytsa ut det. Teorier?
Trodde du hade tagit till dig det här med intag och substratförbränning men tydligen inte.
Mm, det biter lite dåligt på mig. Om allting är så perfekt väljusterat borde inte insulinresistens finnas.... (du missade min poäng, och jag glömde av att påpeka det för dig)
Faktum är att en viss grad av insulinresistens händer för alla, även om du inte äter kolhydrater. Bara i mindre utsträckning, som jag skrev. Ju större mängd kolhydrater (specifikt lättspjälkade, och bröd/ris/pasta verkar vara basmat för många) desto snabbare går det. Är det inte sant, menar du?
(ja, protein höjer också insulinnivåerna)
Då har jag läst hela tråden - intressant. Jag drar lite paralleller mot Night Eating Syndrome, det finns ingen risk för sådana besvär?
Tjaa...för mig är diabetes typ 1 en reaktion där det egna immunförsvaret dödar beta-cellerna i bukspottkörteln.
Att kraftiga av- och påslag skulle leda till en sån reaktion, har jag aldrig hört som en förklaring
Ja det är även det jag lärt mig. (Det finns väl fler varianter på helt utslagen insulinkänslighet också?). Men ja, jag reagerade på mikaeljs "kompis'" påstående.
Då har jag läst hela tråden - intressant. Jag drar lite paralleller mot Night Eating Syndrome, det finns ingen risk för sådana besvär?
Beror på när du lägger fastan.
Utan att ha faktiskt kollat upp vad NES är verkar ändå risken vara utesluten om du ser till att äta dig rejält mätt vid din sista måltid kl. 18 och fastar till nästa dag kl. 10.
Jag vet hur typ 1-diabetes uppkommer... Kan det inte vara troligt att immunförsvaret retar sig på det ännu mer när det tvingas producera större mängder insulin och på så vis påverkar händelseförloppet snabbare?
Hursom. Det hade varit knasigt i några år, men började på allvar kring 25 års ålder. Massa stress + massa socker kanske triggade immunförsvaret på ett olämpligt sätt. Omöjligt att säga, naturligtvis.
-----
Nu gled vi undan ämnet: jag tänkte högt om hur nyttigt det är att äta stora mängder kolhydrater vid ett tillfälle istället för att pytsa ut det. Teorier?
Kroniskt höga nivåer av insulin i blodet kan leda till att immunförsvaret bildar antikroppar mot insulinet. Vilket bara gör det ännu värre.
Din sista fråga gör att vi ramlar in i periodisk fasta. Kring periodisk fasta finns det minst 100 trådar.
Fast svaret är rätt enkelt. Det finns en begränsning i tarmens upptag av glukos. Gränsen går vi ca 80 g / timme eller 1 g / kg och timme.
Även om du vräker i dig maltodextrin kommer du ha ett jämt ( och högt:D ) upptag av glukos under flera timmar.
Det finns en begränsning i tarmens upptag av glukos. Gränsen går vi ca 80 g / timme eller 1 g / kg och timme.
Bra, tack!
Även om du vräker i dig maltodextrin kommer du ha ett jämt ( och högt:D ) upptag av glukos under flera timmar.
Så vad är bäst av att ha ett högt upptag av glukos under flera timmar, eller att dela upp det i flera småportioner?
Dvs
^^^^^^------ kontra
--^^--^^--^^ ?
där ^ är förhöjda insulin/glukosnivåer, och - är fastenivåer.
Beefcake!
2009-03-18, 08:18
Så vad är bäst av att ha ett högt upptag av glukos under flera timmar, eller att dela upp det i flera småportioner?
Dvs
^^^^^^------ kontra
--^^--^^--^^ ?
där ^ är förhöjda insulin/glukosnivåer, och - är fastenivåer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2464476&postcount=261
Fulltext här: http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128
Är det lätt reversibelt att byta till vanlig måltidsordning igen för alla om de ätit på det här sättet en längre period? - de blir väl ändå van att ha stora mängder mat i magsäcken ? och att det oftast ska intas på kvällen?
Tack för länken.
Läste snabbt igenom studien, och det finns inga fördelar vad gäller kroppssammansättning. Insulinkänsligheten ökar och diverse hormonnivåer neutraliseras.
Jag undrar fortfarande om IF ger samma effekt som lågkolhydratkost. Det verkar så.
Beefcake!
2009-03-18, 08:29
Är det lätt reversibelt att byta till vanlig måltidsordning igen för alla om de ätit på det här sättet en längre period? - de blir väl ändå van att ha stora mängder mat i magsäcken ? och att det oftast ska intas på kvällen?
Jag har ätit på det här sättet (periodisk fasta à la Leangains) i snart två års tid, och har jag inga problem med att äta "som vanligt" (med andra ord frukost, lunch, middag med diverse mellanmål inimellan) när det passar sig bättre, t.ex. hemma hos mor och far runt jul eller liknande.
Langster
2009-03-18, 08:40
Varför skulle det vara det? Kroppen tar inte upp mer än vad den får i sig oavsett hur och när man äter det.
Det är självklart att om man byter 3 stora mål mat om dagen mot 6 lika stora mål så blir man fet, men om du byter 3 stora mål mat om dagen mot 6 hälften så stora mål så kommer du att hålla vikten på precis samma nivå.
Sen så finns det inget som säger att du måste inta målen på kvällen. Men om man tränar på kvällen blir det ju ofta så att man äter åtminstone ett mål ganska sent oavsett hur man delar upp resten.
Eddie Vedder
2009-03-18, 08:41
och att det oftast ska intas på kvällen?
Det beror ju iofs helt på träningstider.
Beefcake!
2009-03-18, 08:41
Tack för länken.
Läste snabbt igenom studien, och det finns inga fördelar vad gäller kroppssammansättning. Insulinkänsligheten ökar och diverse hormonnivåer neutraliseras.
Tror det är lite för mycket att hoppas på att förvänta sig stora förändringar i kroppssammansättning efter 14 dagar...
Tror det är lite för mycket att hoppas på att förvänta sig stora förändringar i kroppssammansättning efter 14 dagar...
Nä, varför det? Det stod ju att de hade oförändrad fettmassa.
Återigen, det verkar bara emulera lågkolhydratkostens hormoniella påverkan, med fördelen att du får goffa vad du vill en gång om da'n.
Men om man tränar på dan och inte äter på kvällen, kan sömnen påverkas? vakna hungrig eller nåt? Eller om man tränar och äter på kvällen och sen vill tillbaks till vanligt och är van att äta stora mängder innan man somnar?
Jag funderar mest över eftersom Grandmaster verkar ge de här råden till lite olika typer av personer, där alla kanske inte är hårt styrketränande?
Tre diagnoskriterier som bäst anses korrelera mot NES: kvällshyperfagi (>25% av dagligt energiintag efter kvällsmål) och/eller nattligt matintag, initial insomningssvårighet och uppvaknande under natten.
I och för sig är det väl ingen som vet om det egentligen går att "trigga" NES, så det kanske är irrelevant.
Eddie Vedder
2009-03-18, 09:11
Jag funderar mest över eftersom Grandmaster verkar ge de här råden till lite olika typer av personer, där alla kanske inte är hårt styrketränande?
Det må så vara, jag har inte koll på hans kunder. Dock GISSAR jag att de som kontaktar Grandmaster för konsultation är just tränande individer som observerat hans kompetens på forum som Kolo och BODY och genom hans artiklar i BODY.
I och för sig är det väl ingen som vet om det egentligen går att "trigga" NES, så det kanske är irrelevant.
Teorin känns inte orimlig men kanske lite väl dramatisk. Dels tror jag inte risken är jättestor om man äter sig mätt under dessa åtta timmar och dessutom tror jag faktiskt att den som lider av hyperphagia är klok nog att göra förändringar oavsett om dieten "tillåter" det.;)
I övrigt påstår ju flera som testat att den långa fastan snarare är aptithämmande. Självklart anekdotiskt och självklart inget som gäller alla men att IF skulle trigga NES tror i alla fall inte jag.
hehe du har nog rätt Eddie. Lite ironiskt bara att IF kan vara lite likt... och att ena versionen leder till viktminskning och andra till övervikt
I övrigt påstår ju flera som testat att den långa fastan snarare är aptithämmande. Självklart anekdotiskt och självklart inget som gäller alla men att IF skulle trigga NES tror i alla fall inte jag.
Under de sex veckor jag testade IF tänkte jag enbart på mat under fastan, så för mig var det inte speciellt aptithämmande. Förutom precis efter träning, då jag nästan mådde illa. IF passar nog inte mig.
Beefcake!
2009-03-18, 09:32
Nä, varför det? Det stod ju att de hade oförändrad fettmassa.
Vad förväntar du för förändringar efter två veckor med mer eller mindre kaloribalans? Det är ju ingen mirakelkur vi snackar om här.
Vad förväntar du för förändringar efter två veckor med mer eller mindre kaloribalans? Det är ju ingen mirakelkur vi snackar om här.
Andra har rapporterat att det sker underverk på IF men ingen verkan på lågkolhydratkost. Därför var jag lite förvånad över resultaten.
Once you go lägre måltidsfrekvens (och släpper obsession med exakt 16 timmar osv) you never go back.
IF-liknande upplägg har gjort att många av mina myter kring kostens betydelse för träning har avlivats och här är mina insikter, efter mer än 14 dagars IF:ande (snart två år):
- Otroligt lätt att bibehålla vettig form året runt
- Matglada kadetter, som mig själv, får äta rejält.
- Mättare oftare och betydligt längre.
- Starkare nu än då, vilket är kul då jag väger 16-17 mindre nu.
- Upplever att min settling point är betydligt lägre ~10 % bf, handlar enbart om hunger gissningsvis.
- Diet blir mycket lättare iom att du får äta ordentligt, relativt sett.
Once you go lägre måltidsfrekvens (och släpper obsession med exakt 16 timmar osv) you never go back.
Hur låg frekvens skall det vara för att räknas som låg, tycker du? 12-14h fasta (beroende på om jag vaknar i lagom tid) är standard för mig sedan jag gick över till lågkolhydratkost...
IF-liknande upplägg har gjort att många av mina myter kring kostens betydelse för träning har avlivats
Vilka? Intressant att ta del av.
Hur låg frekvens skall det vara för att räknas som låg, tycker du? 12-14h fasta (beroende på om jag vaknar i lagom tid) är standard för mig sedan jag gick över till lågkolhydratkost...
Vilka? Intressant att ta del av.
För mig blir 2-3 gånger bra, för då blir varje enskild måltid rätt så rejäl och god.
Att jag inte kan äta kolhydrater utan att bli fet (insert shame)
Att jag måste äta 6-7 ggr/dag för att prestera optimalt (fylla på bränslelagren!!!111)
Att det ska vara jobbigt att dieta.
Får lov att instämma med Jay-Z. Gick över till IF för snart ett år sedan och det är nog det största framsteget jag har gjort med min livsstil sen jag överhuvudtaget började intressera mig för kost och träning. Inte minst för hur den har förändrat hela ens förhållande till mat och hunger, jämfört med den ganska tvångsmässiga inställning man fick med "3-timmars-regeln".
Beefcake!
2009-03-18, 10:32
once you go lägre måltidsfrekvens (och släpper obsession med exakt 16 timmar osv) you never go back.
If-liknande upplägg har gjort att många av mina myter kring kostens betydelse för träning har avlivats och här är mina insikter, efter mer än 14 dagars if:ande (snart två år):
- otroligt lätt att bibehålla vettig form året runt
- matglada kadetter, som mig själv, får äta rejält.
- mättare oftare och betydligt längre.
- starkare nu än då, vilket är kul då jag väger 16-17 mindre nu.
- upplever att min settling point är betydligt lägre ~10 % bf, handlar enbart om hunger gissningsvis.
- diet blir mycket lättare iom att du får äta ordentligt, relativt sett.
+1
Langster
2009-03-18, 10:49
Håller med Jay-Z till 100%.
Frågan är om IF kanske är mer en ögonöppnare om hur man KAN äta och inte känna sig låst vid klassisk byggarkost med 6+ mål om dagen med tråkig mat än en mycket mer effektiv metod än något annat.
Vad gäller det som kallas night eating syndrome (NES) så är det en ätstörning som andra, och även om man vet att det finns faktorer som är gemensamma för personer som utvecklar ätstörningar, så är möjligheten att använda dessa faktorer för att förutsäga vem som kommer att göra det ganska liten. Besatthet/tvångsmässighet kring kosten, kroppen och träningen är helt klart riskfaktorer för att utveckla ätstörningar, men inte för att utveckla en särskild sorts ätstörning (i det här fallet NES). Man skall nog se det som att individer med ätstörningar ofta har extrema kostvanor snarare än som att extrema kostvanor i sig leder till ätstörningar (jämför vegetarianism, som diskuteras i samband med anorexi).
Man skall nog se det som att individer med ätstörningar ofta har extrema kostvanor snarare än som att extrema kostvanor i sig leder till ätstörningar (jämför vegetarianism, som diskuteras i samband med anorexi).Jag kanske missuppfattar vad du menar med kostvanor, men för mig verkar det snarare rätt klart att ens teoretiska uppfattningar om hur man bör äta är en stor faktor i vilket förhållande till mat man utvecklar och vilka eventuellt sjukliga beteenden det leder till.
Jag kanske missuppfattar vad du menar med kostvanor, men för mig verkar det snarare rätt klart att ens teoretiska uppfattningar om hur man bör äta är en stor faktor i vilket förhållande till mat man utvecklar och vilka eventuellt sjukliga beteenden det leder till.
Jag var uppenbarligen väldigt otydlig. Vad jag menade var att det snarare är ens uppfattning om hur man bör/inte bör äta (som väl är en del av ens förhållande till mat?) som leder till ätstörningar än hur mathållningen ser ut rent konkret. D.v.s. den som hamnar på en öde ö (eller en konferens ...) och av omständigheterna tvingas till ett annorlunda ätmönster än det vanliga i en vecka utvecklar inte nödvändigtvis ätstörningar p.g.a. detta. Det var, som jag fattade det, frågan vad gäller periodisk fasta och risken för att utveckla ätstörning. Själva ätmönstret vid ätstörningar (hur ofta, hur mycket osv.) är ett symptom och inte orsaken.
Eddie Vedder
2009-03-18, 11:48
Vad gäller det som kallas night eating syndrome (NES) så är det en ätstörning som andra
Faktiskt inte.
Just NES verkar förekomma hos många indivier som inte alls stämmer in på övriga ätstörningar som ofta har gemensamma nämnare. Anorexia Nervosa, Bulimi och hetsätningsstörning är ju de tre som idag har tydliga diagnoskriterier, därutöver finns ju ett gäng EDNOS (Eating disorder not otherwise specified) och där ingår NES.
Jag läste om det och blev förvånad själv men saker som ångest, okontrollerbarhet, självkompensation, snedvriden självbild osv är inte alls lika tydligt hos de som anses "lida" av NES.
Faktiskt inte.
Just NES verkar förekomma hos många indivier som inte alls stämmer in på övriga ätstörningar som ofta har gemensamma nämnare. Anorexia Nervosa, Bulimi och hetsätningsstörning är ju de tre som idag har tydliga diagnoskriterier, därutöver finns ju ett gäng EDNOS (Eating disorder not otherwise specified) och där ingår NES.
Jag läste om det och blev förvånad själv men saker som ångest, okontrollerbarhet, självkompensation, snedvriden självbild osv är inte alls lika tydligt hos de som anses "lida" av NES.
Det är möjligt att det är jag som är puckad när jag blir lite förvirrad, men först skriver du att nej, NES är inte en ätstörning, för att sedan beskriva hur den klassificeras i ätstörningskomplexet (som en ätstörning UNS). Jag ser inte hur det du skriver i de två sista styckena stöder ditt första påstående. Ätstörningar är en väldigt bred kategori (vilket inte minst visas av att de diagnoskriterier som finns de facto är ganska luddiga).
Eddie Vedder
2009-03-18, 12:09
Det är möjligt att det är jag som är puckad när jag blir lite förvirrad, men först skriver du att nej, NES är inte en ätstörning, för att sedan beskriva hur den klassificeras i ätstörningskomplexet (som en ätstörning UNS). Jag ser inte hur det du skriver i de två sista styckena stöder ditt första påstående. Ätstörningar är en väldigt bred kategori (vilket inte minst visas av att de diagnoskriterier som finns de facto är ganska luddiga).
Jag skrev aldrig att det inte är en ätstörning. Jag skrev att det inte är en ätstörning som andra. Dvs personer som observerats med NES har inte lika gemensamma drag som vid flera andra olika ätstörningar.
Ofta finns ju tydliga samband oavsett den specifika störningen men NES-personer verkar i stor utsträckning skilja sig på många punkter. Ofta mår de inte ens dåligt.
Jag skrev aldrig att det inte är en ätstörning. Jag skrev att det inte är en ätstörning som andra. Dvs personer som observerats med NES har inte lika gemensamma drag som vid flera andra olika ätstörningar.
Ofta finns ju tydliga samband oavsett den specifika störningen men NES-personer verkar i stor utsträckning skilja sig på många punkter. Ofta mår de inte ens dåligt.
Nu klyver du hår.
Eddie Vedder
2009-03-18, 12:22
Nu klyver du hår.
Nej det gör jag inte. Jag berättar bara vad jag läst och att det var något som gjorde mig förvånad.
Dock är ju diskussionen om NES så sjukt offtopic i sig att denn inte direkt behöver utvecklas.:D
OT igen, men jag förstår fortfarande inte vad du menar med att NES "inte är en ätstörning som andra" när det ingår i en kategori som per definition om fattar alla former av stört ätbeteende som inte faller inom ramen för anorexi, bulimi och hetsätningsstörning (vilket inkluderar former av anorexi, bulimi och hetätningsstörning som inte uppfyller diagnoskriterierna). Vad är "andra" när kategorin är "allt"?
Jag var uppenbarligen väldigt otydlig. Vad jag menade var att det snarare är ens uppfattning om hur man bör/inte bör äta (som väl är en del av ens förhållande till mat?) som leder till ätstörningar än hur mathållningen ser ut rent konkret. D.v.s. den som hamnar på en öde ö (eller en konferens ...) och av omständigheterna tvingas till ett annorlunda ätmönster än det vanliga i en vecka utvecklar inte nödvändigtvis ätstörningar p.g.a. detta. Det var, som jag fattade det, frågan vad gäller periodisk fasta och risken för att utveckla ätstörning. Själva ätmönstret vid ätstörningar (hur ofta, hur mycket osv.) är ett symptom och inte orsaken.
Ah, gotcha. Det håller jag helt med om.
Angående förhållandet till mat, ja det är ett något mycket bredare som innefattar teoretiska idéer om mathållning. Men jag menar att dessa idéer påverkar ens förhållande inte bara genom att vara en del i det, utan även genom att aktivt forma undermedvetna förväntningar och hur man tolkar kroppens signaler i olika situationer. Typ hur jag rent känslomässigt reagerar på en plötslig hungerkänsla mitt under ett långt föreläsningspass - tar jag det med ro eller blir jag uppstressad?
Det rationella formar ju alltid och låter sig i gengäld formas av det känslomässiga i ett kontinuerligt samspel :)
Vad jag menade var att det snarare är ens uppfattning om hur man bör/inte bör äta (som väl är en del av ens förhållande till mat?) som leder till ätstörningar än hur mathållningen ser ut rent konkret.
OT, jag tror inte heller att NES är en "ätstörning som alla andra". Utan att det möjligtvis kan finnas tydligare fysiologiska mekanismer. Därför jag funderade över det i samband med ämnet i tråden. Men som sagt är det ju det rent spekulativt eftersom det inte ens finns tydliga diagnoskriterier för NES.
Jag drabbas av NES tillfälligt om jag ätit för lite under dagen och/eller stressat för mycket.
Det känns lite vagt och inte som något syndrom, snarare bara ett gäng symptom på en kass livssituation.
Scratch89
2009-03-18, 19:20
Det handlar väl om att anorexia nervosa, bulimi och hetsätningsstörning (syndrom?) är de tre som räknas som "ätstörningar", och resten som ett stört förhållande till mat? Onödigt tycker jag, eftersom resurser fördelas beroende på om det finns en accepterad diagnos eller ej.
Eddie Vedder
2009-03-18, 19:28
Det handlar väl om att anorexia nervosa, bulimi och hetsätningsstörning (syndrom?) är de tre som räknas som "ätstörningar", och resten som ett stört förhållande till mat?
Ja fast nog tycker jag att typiska karakteristika för individer med t.ex. ortorexi eller anorexia atletica verkar ha betydligt mer lika drag till de du nämner än vad NES-personer verkar ha.
Åtminstone baserat på de observationer jag läst, bla i boken Clinical Nutrition av Michael J Gibney m.fl. som jag kan rekommendera.:)
Det handlar väl om att anorexia nervosa, bulimi och hetsätningsstörning (syndrom?) är de tre som räknas som "ätstörningar", och resten som ett stört förhållande till mat? Onödigt tycker jag, eftersom resurser fördelas beroende på om det finns en accepterad diagnos eller ej.
Öh nej? Jag tror snarare att det är vad som i något slags allmänhetsperspektiv är kända varianter av ätstörningar. "Ätstörningar UNS" räknas åtminstone inom vården (den på ätstörningar specialiserade) som just ätstörningar. Däremot är inte alla avvikande ätmönster, eller att någon gång tappa kontrollen och äta allt man ser p.g.a. hunger eller stress ätstörningar i strikt bemärkelse.
Mycket möjligt att det skiljer mellan instanser, dock.
Cerberus
2009-03-18, 20:31
är sent ätande så jävla ohälsosamt? E så gött med IF tycker jag.
A.Steinbach
2009-03-18, 22:37
Mm, det biter lite dåligt på mig. Om allting är så perfekt väljusterat borde inte insulinresistens finnas.... (du missade min poäng, och jag glömde av att påpeka det för dig)
Faktum är att en viss grad av insulinresistens händer för alla, även om du inte äter kolhydrater. Bara i mindre utsträckning, som jag skrev. Ju större mängd kolhydrater (specifikt lättspjälkade, och bröd/ris/pasta verkar vara basmat för många) desto snabbare går det. Är det inte sant, menar du?
(ja, protein höjer också insulinnivåerna)
Jag anser inte att bröd, pasta och ris i en varierad och till stor del "oraffinerad" kost är något som signifikant bidrar till ökad insulinresistens hos majoriteten utan det är snarare faktorer som inaktivitet, övervikt och förhållandet mellan olika fettsyror som har större betydelse.
Jag anser inte att bröd, pasta och ris i en varierad och till stor del "oraffinerad" kost är något som signifikant bidrar till ökad insulinresistens hos majoriteten utan det är snarare faktorer som inaktivitet, övervikt och förhållandet mellan olika fettsyror som har större betydelse.
Mm, min favorit.
Höna, möt ägg.
A.Steinbach
2009-03-18, 23:29
Mm, min favorit.
Höna, möt ägg.
Fettväven är en endokrin vävnad framför allt den viskerala, vilken utsöndrar en del hormoner som påverkar inflammation och insulinresistens.
Inaktivtet är ju inte direkt fördelaktigt vad gäller den viskerala fettansamlingen.
Fettväven är en endokrin vävnad framför allt den viskerala, vilken utsöndrar en del hormoner som påverkar inflammation och insulinresistens.
Ja, det är ju främst därför stort midjemått är en riskfaktor. Men inte riktigt vad jag frågade efter.
Inaktivtet är ju inte direkt fördelaktigt vad gäller den viskerala fettansamlingen.
Du plockade fel höna.
Varför blir man överviktig? Svara nu inte "äter för mycket", för det är att förenkla det alldeles för mycket. Om du ändå svarar det, kontrar jag i förväg med: varför äter man för mycket?
Ja, det är ju främst därför stort midjemått är en riskfaktor. Men inte riktigt vad jag frågade efter.
Du plockade fel höna.
Varför blir man överviktig? Svara nu inte "äter för mycket", för det är att förenkla det alldeles för mycket. Om du ändå svarar det, kontrar jag i förväg med: varför äter man för mycket?
Varför är "äter för mycket" ett sämre svar än: Insulin!111?
Grandmaster
2009-03-19, 15:33
Har aldrig hört eller varit med om att någon som följt PF utvecklat NES. Ser heller inte kopplingen, då NES (oftast) är ett omedvetet beteende som utlöses av obalans mellan signalsubstanser i hjärnan.
stålballe
2009-03-19, 17:04
Finns det några nackdelar med att inta koffein (kaffe) under PF?
Kan bara komma på fördelar.
Grandmaster
2009-03-19, 17:14
Finns det några nackdelar med att inta koffein (kaffe) under PF?
Kan bara komma på fördelar.
Nej, inga nackdelar.
Har nyligen börjat med PF och tycker det verkar riktigt bra hittills. Trivs med det och älskar att kunna trycka i mig en större mängd mat istället för att dutta med små måltider hela tiden.
Jobbar i matbutik och plockar upp en hel del tunga varor hela dagarna.
Brukar bli bli rätt seg runt 12-13 tiden och börjar äta först 14-15 varierar lite beroende på dag och arbetslängd.
Tänkte att om jag skulle börja använda eaa under fastan för att inte bryta ner muskler (och få lite mer energi, om man nu får det?). Hur ska dra då drickas? Allt på en gång eller dela upp kanske 6-10g och få i sig 1-2g var eller varannan timma?
På träningsdagar brukar jag få i mig ett mål mat ca 2 timmar innan träning och lite vassle direkt innan, tänkte då om jag byter ut det mot eaa istället. Skulle det funka bra eller är mitt första mål mat för nära träningen?
Bobbokrull
2009-03-19, 22:00
Tänkte att om jag skulle börja använda eaa under fastan för att inte bryta ner muskler (och få lite mer energi, om man nu får det?). Hur ska dra då drickas? Allt på en gång eller dela upp kanske 6-10g och få i sig 1-2g var eller varannan timma?
På träningsdagar brukar jag få i mig ett mål mat ca 2 timmar innan träning och lite vassle direkt innan, tänkte då om jag byter ut det mot eaa istället. Skulle det funka bra eller är mitt första mål mat för nära träningen?
Blanda 12 gram EAA med tex 1 liter vatten och drick det under hela fasteperioden. Ett mål mat 2 timmar träningen och sedan 10-12 gram EAA i inledningen/under passet låter som ett bra upplägg!
Cerberus
2009-03-19, 23:04
är det nån mening med att dricka EAA under fasta-perioden? Peakar av högre proteinsyntes måste ju inte innebära ökad muskelmassa. Vill bara få lite mer kött på bena, Esapro-burken kommer ju ta slut mkt fortare då.
men om man nu skulle blanda ut 10-12g eaa på en liter vatten blir inte eaa:t dåligt under den tiden? typ vassle blir ju sämre ju längre tid det är i vätska?
Langster
2009-03-20, 09:09
Du plockade fel höna.
Jag tror du vill göra problemet svårare än det är, som om det var en filosofisk fråga. Anledningen till att man blir fet och överviktig är att man äter för mycket.
Hur sugen man än är på något eller hur hungrig man än är så går det att bestämma sig för att inte äta för mycket, det är en fråga om motivation, inte vad man åt dagen innan.
Eddie Vedder
2009-03-20, 09:14
Hur sugen man än är på något eller hur hungrig man än är så går det att bestämma sig för att inte äta för mycket, det är en fråga om motivation, inte vad man åt dagen innan.
Visst kan man alltid dra saker till det extrema och säga att man "bara" behöver ta sig i kragen. Men det är grymt förenklat. EN heroinberoende kan givetvis bara sluta, det är ju upp till den. Men hur lätt är det i praktiken?
JA JAG VET att mat inte kan liknas vid heroin men sjukliga hetsätningsstörningar är betydligt allvarligare än vad lite "jävlar anamma" kan lösa.
Och det är just här jag tror lågkolhydratkost har hjälpt många många. Den postprandiella mättnaden som vissa individer upplever med en fettrik kost jämfört med en kolhydratrik kost bör man inte blunda för. På samma sätt som LCHF-galningar inte bör blunda för att det faktiskt finns människor som kan äta gröt till frukost utan att behöva trycka i sig två wienerbröd vid fikat halv tio.
Langster
2009-03-20, 10:19
Visst kan man alltid dra saker till det extrema och säga att man "bara" behöver ta sig i kragen. Men det är grymt förenklat. EN heroinberoende kan givetvis bara sluta, det är ju upp till den. Men hur lätt är det i praktiken?
JA JAG VET att mat inte kan liknas vid heroin men sjukliga hetsätningsstörningar är betydligt allvarligare än vad lite "jävlar anamma" kan lösa.
Och det är just här jag tror lågkolhydratkost har hjälpt många många. Den postprandiella mättnaden som vissa individer upplever med en fettrik kost jämfört med en kolhydratrik kost bör man inte blunda för. På samma sätt som LCHF-galningar inte bör blunda för att det faktiskt finns människor som kan äta gröt till frukost utan att behöva trycka i sig två wienerbröd vid fikat halv tio.
Men någon gång måste man ju bara ta sig i kragen om man ska vända en viktuppgång (oavsett vad den beror på). Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.
Eddie Vedder
2009-03-20, 10:23
Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.
De äter ju mindre också. Det är ju inte det ena eller det andra. I det här fallet berättar många att de dessutom gör det utan att må dåligt trots mängder av tidigare försök där det gått åt pipan.
Jag vet som sagt att inget är överförbart på alla men om nu ett visst antal personer upplever LCHF som ett sätt att gå ner i vikt OCH må bra OCH bli friskare finns ju ingen anledning att ifrågasätta det.
Men någon gång måste man ju bara ta sig i kragen om man ska vända en viktuppgång (oavsett vad den beror på). Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost. Visst, det handlar alltid bara om att "bestämma sig", men det är inte detsamma som att det alltid är lätt att bestämma sig. Att bestämma sig i fråga om mat är ju dessutom inget du gör en gång i livet, utan varje gång du skall äta något, eller känner lust att äta något du inte borde äta. Det blir ganska många gånger på ett liv, och då kan det säkert vara värdefullt om en speciell kosthållning kan underlätta.
Langster
2009-03-20, 10:32
De äter ju mindre också. Det är ju inte det ena eller det andra. I det här fallet berättar många att de dessutom gör det utan att må dåligt trots mängder av tidigare försök där det gått åt pipan.
Jag vet som sagt att inget är överförbart på alla men om nu ett visst antal personer upplever LCHF som ett sätt att gå ner i vikt OCH må bra OCH bli friskare finns ju ingen anledning att ifrågasätta det.
Jag ifrågasatte inte en viss diets effektivitet, jag ifrågasatte bara varför svaret "man äter för mycket" är fel svar på frågan "varför går man upp i vikt?".
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost.
I alla fall de som "lyckas", jag saknar dessutom väldigt ofta redovisningar av hur kosten sett ut innan omställningen.
Jag tror du vill göra problemet svårare än det är, som om det var en filosofisk fråga. Anledningen till att man blir fet och överviktig är att man äter för mycket.
Jag tycker du helt verkar sakna insikt om vad övervikt/fetma handlar om, matematiskt är det som du säger men om det vore så enkelt så skulle vi ju inte ha överviktiga/feta end of story.
Nu har vi det och ju mer man tittar på saken desto mer komplex blir den. BMI är inte applicerbar på bb, beteendemönster, näringsbrister, individuella skillnader, hormonskillnader, könsskillnader, arv, miljö, tom virus har diskuterats. Det är en komplex fråga, inte ett simpel matteproblem, förvånar mig att du kan ha missat det.
Jag ifrågasatte inte en viss diets effektivitet, jag ifrågasatte bara varför svaret "man äter för mycket" är fel svar på frågan "varför går man upp i vikt?".
Om man inte tittar på varför energiintaget är för högt kan det vara svårt att moderera det, om personen inte håller det som matematiskt sett borde lösa problemet.
Det är rätt svar på hur vikten kan öka, men inte på frågan varför personens intag är för stort/uttag är för litet.
Jag tror absolut att ingen diet är applicerbar på alla, av en hel radda anledningar, vi är alla olika individer med skiftande arv, miljö, historik, beteende och preferenser.
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost. Visst, det handlar alltid bara om att "bestämma sig",
Korrektion: spontan kalorireduktion ad libitum.
Langster
2009-03-20, 11:01
Jag tycker du helt verkar sakna insikt om vad övervikt/fetma handlar om, matematiskt är det som du säger men om det vore så enkelt så skulle vi ju inte ha överviktiga/feta end of story.
Nu har vi det och ju mer man tittar på saken desto mer komplex blir den. BMI är inte applicerbar på bb, beteendemönster, näringsbrister, individuella skillnader, hormonskillnader, könsskillnader, arv, miljö, tom virus har diskuterats. Det är en komplex fråga, inte ett simpel matteproblem, förvånar mig att du kan ha missat det.
Åh fan, det hade jag missat! :D
Nä då, och jag tror faktiskt att det finns folk som har extremt svårt att gå ned i vikt pga en mängd olika orsaker. Just pga att detta är så individuellt så är svaret "man äter för mycket" det enda som är universellt applicerbart.
Jag invänder mig mot att någon kan säga att folk blir feta av ett visst sätt att äta och om de äter SÅHÄR så kommer de att bli smala och må bättre än någonsin.
Langster
2009-03-20, 11:05
Korrektion: spontan kalorireduktion ad libitum.
Det är väl inte spontant om man följer en viss regim i sitt ätande?
Man har ju bestämt sig för att äta på ett visst sätt. Duka upp med lite justa baguetter, pastasallader och tårtor så får vi se vad som är spontant.
Åh fan, det hade jag missat! :D
Nä då, och jag tror faktiskt att det finns folk som har extremt svårt att gå ned i vikt pga en mängd olika orsaker. Just pga att detta är så individuellt så är svaret "man äter för mycket" det enda som är universellt applicerbart.
Jag invänder mig mot att någon kan säga att folk blir feta av ett visst sätt att äta och om de äter SÅHÄR så kommer de att bli smala och må bättre än någonsin.
Men om man blir mättare av energi från protein (och ev fett) så har det väl visst betydelse? Om kalorierna in mättar och ger ork, så är risken för att överäta (om man inte räknar kcal) större - har man ork ökar tydligen NEAT (hur man rör sig spontant) osv.
På samma sätt kanske periodisk fasta INTE passar den som blir "överhungrig" och överäter, äter upp underskottet, eller den som får magknip av en stor mängd kcal vid ett begränsat tillfälle, och därför äter mindre (vilket skulle vara negativt om personen ifråga siktar på viktbalans el ökning el långsam nedgång).
Langster
2009-03-20, 11:14
Men om man blir mättare av energi från protein (och ev fett) så har det väl visst betydelse? Om kalorierna in mättar och ger ork, så är risken för att överäta (om man inte räknar kcal) större - har man ork ökar tydligen NEAT (hur man rör sig spontant) osv.
Ja det kan säkert vara så för vissa, eller t.o.m alla. Men man måste ändå äta färre kcal än vad man gör av med för att gå ned i vikt ju. Och det är något man måste bestämma sig själv för, det är inget som sker spontant som mikaelj vill få oss att tro, eller något någon annan kan göra åt en.
Man har ju bestämt sig för att äta på ett visst sätt. Duka upp med lite justa baguetter, pastasallader och tårtor så får vi se vad som är spontant.
Spontant som i att energiintaget sjunker utan att vara forcerat.
Det är en matematisk fråga för människor som har hjärnan på rätt plats i huvudet och har en bra mental hälsa. Resterande som är kanske lite korkad, dålig självkänsla, deprimerad osv behöver hjälp. Det är fortfarande ett simpelt matematiskt problem, bara att folk behöver hjälp med det. Och jag håller med Langster på det här. Vem som helst kan ta reda på hur det fungerar att lagra fett och ta bort fett, och sedan använda sig utav det i praktiken, men det är en individuell fråga om personens mentala egenskaper.
Jag tycker att vissa överviktiga som inte har metabola störningar är dumma, för att dom skyller på annat, och tar ingen hjälp, och dom tar inte saken i akt även hur folk pratar med dom. Hade folk slutat vara så trångsynta så hade vi haft en aning fler som levde hälsosamt idag. Vissa skrev jag dit så ingen känner sig prickad. Det finns trotsallt orsaker som dödsfall och allt möjligt skit som händer i livet, men dom som lever problemfritt men skiter i sin vikt. Än en gång; Dom äter för mycket energi. Behöver dom hjälp med hungerkänslorna, så måste dom väll ta och skaffa det? Inte sitta och gnälla om hur tjock dom är dagarna i ända. Det enda som krävs är en jävlar anamma och få hjälp med det om man inte klarar det helt själv!
Eddie Vedder
2009-03-20, 12:22
Han skrev "spontan ad libitum", inte spontant val av diet.
Eddie Vedder
2009-03-20, 12:30
Behöver dom hjälp med hungerkänslorna, så måste dom väll ta och skaffa det? Inte sitta och gnälla om hur tjock dom är dagarna i ända. Det enda som krävs är en jävlar anamma och få hjälp med det om man inte klarar det helt själv!
Gå till en överviktsenhet. Individer som besöker den typen av enheter söker hjälp eller hur? Att de då trots upprepade försök om och om igen faller dit, vad beror då det på? Kan det inte vara så att andra har det svårare än Kolozzeums perfekta människor?
Det är en matematisk fråga för människor som har hjärnan på rätt plats i huvudet och har en bra mental hälsa. Resterande som är kanske lite korkad, dålig självkänsla, deprimerad osv behöver hjälp. Det är fortfarande ett simpelt matematiskt problem, bara att folk behöver hjälp med det. Och jag håller med Langster på det här. Vem som helst kan ta reda på hur det fungerar att lagra fett och ta bort fett, och sedan använda sig utav det i praktiken, men det är en individuell fråga om personens mentala egenskaper.
Jag tycker att vissa överviktiga som inte har metabola störningar är dumma, för att dom skyller på annat, och tar ingen hjälp, och dom tar inte saken i akt även hur folk pratar med dom. Hade folk slutat vara så trångsynta så hade vi haft en aning fler som levde hälsosamt idag. Vissa skrev jag dit så ingen känner sig prickad. Det finns trotsallt orsaker som dödsfall och allt möjligt skit som händer i livet, men dom som lever problemfritt men skiter i sin vikt. Än en gång; Dom äter för mycket energi. Behöver dom hjälp med hungerkänslorna, så måste dom väll ta och skaffa det? Inte sitta och gnälla om hur tjock dom är dagarna i ända. Det enda som krävs är en jävlar anamma och få hjälp med det om man inte klarar det helt själv!
Det som diskuterades var väl faktorer som påverkar hunger och ätmönster om man skulle gå på kroppen signaler, vilken mat vi äter och timing och sånt tycks ha en inverkan på kroppens signaler.
För övrigt måste jag säga att det är inte de som är tjocka som framstår som dumma el trånsynta i ditt inlägg... *rolleyes*
Langster
2009-03-20, 13:14
Han skrev "spontan ad libitum", inte spontant val av diet.
Spontant kanske man äter mindre om det som bjuds är olivolja och torsk, ja. Men man måste nog fan BESTÄMMA sig för att äta så först och främst. Det mikaelj hade fetmarkerat i Tolkias inlägg handlade om hur lätt det var att äta mindre under dieten och att bestämma sig för det. Vore det spontant att äta lågkolhydratskost så skulle vi nog inte ha några feta på planeten, alternativt vara utdöda. Vem är det som feltolkar ad lib?
Jag äter spontant mindre än vad jag bestämt mig för under periodisk fasta och måste ibland påminna mig själv så jag inte missar måltider, trots att jag tydligen borde vara vrålhungrig av den fettfattiga diet jag lagt upp...
Har man haft ett lågt kaloriintag under en tid så är det nog lätt hänt att man spontant äter mindre än man borde, speciellt om man har ett ganska snävt utbud av vad man "får" äta. Det är också väldigt lätt att överäta så fort man frångår det utbudet.
Eddie Vedder
2009-03-20, 13:19
Vem är det som feltolkar ad lib?
Du som sagt.
Att lägga om diet är inte spontant. Men att äta så mycket man känner är nog utan att medvetet begränsa sig är spontant. Och om du då spontant kan sluta käka mat när du känner att det räcker och dessutom kan hålla vikten ja då är det spontant ad libitum. Oavsett hur nitiskt du råkar följa en viss kostregim.
Langster
2009-03-20, 13:41
Du som sagt.
Att lägga om diet är inte spontant. Men att äta så mycket man känner är nog utan att medvetet begränsa sig är spontant. Och om du då spontant kan sluta käka mat när du känner att det räcker och dessutom kan hålla vikten ja då är det spontant ad libitum. Oavsett hur nitiskt du råkar följa en viss kostregim.
Nu är vi tillbaka på att det enda som egentligen spelar någon roll är att man bestämmer sig. Så fort man bestämmer sig för en restriktion så är det inte ad libitum längre. Det är därför jag skrev att det är väldigt lätt att överäta så fort man inte följer restriktionen längre. Att man följer en diet känns inte som ett val varje gång man sätter sig ner och äter, men det är ett val man gjort en gång som gör att just den maten står på bordet.
Jag tränar direkt på morgonen och känner att kvällarna kommer bli ett problem om jag börjar med periodisk fasta (IF). Därför undrar jag om någon kört följande upplägg:
Kl 8 - Träning direkt innan frukost, med malto + eaa innan.
Kl 9:30 - Jättemål efter träningen.
Kl 10-20 Fasta under dagen.
Kl 20 Jättemål på kvällskvisten.
Kl 21-08 Fasta
Tankar om detta? Man bör ju få rätt välfyllda glykogenförråd till morgonträningen iaf..
Vilka är det här inne som kör PF/IF för tillfället och vad tycker ni om det?
Black Star Abyss
2009-03-29, 19:04
Jag har testat en variant av periodisk fasta några månader nu under min "deff", och det har fungerat bra. Känner mig faktiskt piggare än vanligt. Jag äter frukost på morgonen (mellan 10-12) och sen äter jag middag på kvällen vid 20-22. Visst, det kanske inte är periodisk fasta i ordets rätta mening eftersom jag aldrig är utan mat mer än 8-10 timmar, men jag trivs med det. Fast det kommer inte fungera sen när jag ska försöka bygga. Jag tycker inte det är ett problem att träna på tom mage, och om jag blir hungrig äter jag grönsaker och dricker vatten.
Jag tränar direkt på morgonen och känner att kvällarna kommer bli ett problem om jag börjar med periodisk fasta (IF). Därför undrar jag om någon kört följande upplägg:
Kl 21-08 Fasta
Tankar om detta? Man bör ju få rätt välfyllda glykogenförråd till morgonträningen iaf..
Du fastar 11h som mest. Ganska lite i jämförelse med vad Grandmaster rekommenderar. Vad är meningen med att kalla det periodisk fasta?
Nu är vi tillbaka på att det enda som egentligen spelar någon roll är att man bestämmer sig. Så fort man bestämmer sig för en restriktion så är det inte ad libitum längre.
Förklara varför LCHF fungerar för dessa personer och ViktVäktarna o dyl inte fungerar.
Eftersom det ju enligt dig bara handlar om att bestämma sig...
Jag undrar om vi kanske inte borde låta diskussionen om bantning och om varför LCHF är en bra eller dålig bantningsmetod ligga där den fallit i just den här tråden, då den ju redan förs i flera andra trådar och den här tråden trots allt är tänkt att handla om "periodisk fasta" (se trådtitel).
Du fastar 11h som mest. Ganska lite i jämförelse med vad Grandmaster rekommenderar. Vad är meningen med att kalla det periodisk fasta?
Kalla det vad du vill, enligt mig skulle upplägget innebära att jag fastar i perioder (om än runt 10 timmar).
Frågan är väl i grund och botten inte vad namnet skulle vara utan vad ni tror om upplägget?
Ännu en fråga, finns det fördelar/nackdelar med att köra en periodisk fasta-bulk (som grandmasters koncept ser ut alltså) om man tidigare varit ordentligt överviktig?
Jag tror att upplägget har lika många nackdelar/fördelar på generell nivå. Naturligtvis kan individer trivas bättre med det ena och det andra.
Det finns fördelar med periodisk fasta, ja. Men GMs PF har 16h och det är en kortare fasta än de tider som ofta används i studier. Jag ser dock inte varför fördelen skulle vara större om man har varit överviktig. Möjligen att man får äta sig mättare, men det gäller ju alla.
Är inte poängen huvdsakligen att genom att äta större mål under kortare tid få äta sig mätt istället för att smådutta med mellanmål dygnet runt?
Eftersom man dessutom förlägger större delen av sitt energintag direkt efter träning är det möjligt att man då skulle få en bättre muskelutveckling och mindre negativ inverkan på fettinlagring.
En artikel jag hittade som går igenom lite studier om IF:
http://alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html
Hur får man ordning på fettbalansen vid 20/20/60? Vad äter man?
Kl 21-08 Fasta
Det är ju en periodisk fasta, du äter på kvällen och sedan på morgonen, för att sedan fasta över dagen. Sannolikt inte lika opti som 8h ätande efter träning, men hey, whatever floats your boat?
Sverker jag tror faktiskt att Idrottshögskolan i Oslo har gjort en studie ungefär på det sätt som det Martin som beskriver det, med styrketränande individer, och av vad jag har förstått så fick gruppen som åt två-tre måltider/dag signifikant bättre resultat än de som åt 5-6 måltider per dag. Studien är inte publicerad än men kommer säkert under hösten.
Var tog den studien vägen?
----
Jag känner att jag är lite orkeslös när jag tränar vid 12. Då har jag bara fått i mig 1 dl mjölk och 20g mjölkprotein en halvtimme innan ungefär. Hur funkar orken för er när ni bryter fastan (16/8) med träning?
Ministry
2009-04-22, 16:14
Jag känner att jag är lite orkeslös när jag tränar vid 12. Då har jag bara fått i mig 1 dl mjölk och 20g mjölkprotein en halvtimme innan ungefär. Hur funkar orken för er när ni bryter fastan (16/8) med träning?
Jag tar ca 10 g BCAA innan (kl 1200) träning (kl 1240) och kör utan problem ca 40 min styrka alt 30 min HiiT. Fyller sedan på med ca 100 g kolhydrater efter träning och skär sedan ned på kolhydraterna allteftersom dagen går. Sista måltid ca kl 1920 består av ex Lax, Lohmanders Bearniese (hot) samt Broccolli.
Ola Wallengren
2009-04-22, 16:16
Den finns att ladda ner via en sida som grub tidigare länkat till angående denna studie (och jag orakr inte leta).
Gruppen som åt 3 ggr per dag hade eventuellt gjort lite större ökningar men de ökade också mer i fett vilket innebär att de åt mer, så det går inte att dra någon slutsats från den studien.
Den finns att ladda ner via en sida som grub tidigare länkat till angående denna studie (och jag orakr inte leta).
Gruppen som åt 3 ggr per dag hade eventuellt gjort lite större ökningar men de ökade också mer i fett vilket innebär att de åt mer, så det går inte att dra någon slutsats från den studien.
Tack för sammanfattningen!
Anton Fräs
2009-04-23, 00:43
Jag äter enligt IF nu och måste säga att för mig fungerar det utmärkt! Jag mår bättre, presterar bättre, både i skolan och på gymet. Enda negativa är skolkamraternas blickar när man inte äter lunch. *slap*
----
Nu under deff äter jag också enligt IF. Och jag äter inget alls innan träningen, dock dricker jag grönt té och BCAA före och under passet.
Det funkar rätt bra. Kan inte säga att det är optimalt men en deff är aldrig optimal för resultaten.
kalajset
2009-04-23, 11:53
Även jag kör periodisk fasta nu under deff, och har så gjort i tre månader hittills utan större avbrott än någon gång under en helg då och då. Jag bryter fastan just med 10g EAA, samt 25g maltodextrin före träning, inga större mängder energi m ao. Efter träning äter jag hyffsat fritt i två till tre måltider, (ända jag försöker är att få i mig tillräckligt med protein genom överslagsräkning/huvudräkning), fram tills matstopp.
Nu har jag inte den största erfarenheten i vilket fall som helst, men särskilt de första två månaderna fungerade kanon, styrketräningen gick minst lika bra som före deffstart, troligtvis t om bättre. Senaste månaden har däremot varit sådär på gymmet, med två mindre sjukdomsperioder efter varandra, en del alkohol etc etc. Kombinerat med en nu "låg" fettprocent är det nog inte så konstigt det börjar gå sämre, och ingenting som jag kommer skylla på fastan.
Har en liten fraga angaende IF. Har testat IF i en vecka nu och det funkar valdigt bra, brukar ata forsta malet vid 2tiden och sedan ett stort vid 7-8 tiden for att sedan vanta. Trode att jag skulle vara helt slut efter nagra timmar utan frukost men det funkar valdigt bra. Aven under forelasningar som haller pa i nastan tva timmar tappar jag inte koncentrationen jamfort med om jag hade atit frukost.
Dock undrar jag lite om det inte gar att ata ett gigantiskt mal till lunch for att sedan trana sen eftermiddag och ata en mindre middag. Nar jag kommer borja arbeta snart blir det alltid lunchbuffe med arbetskamraterna och da kan man ju lika garna sla till pa stort. Lassa upp med en bunt kott och allmant trevlig mat for att sedan ata nagon frukt innan traning och efter traning trycka i sig en lagom middagsportion. Iom. att det tar sa lang tid for protein att tas upp av kroppen borde det val inte ha nagon stor funktion? Jag kanske ska ta och lagga upp ett traningsschema senare under sommaren nar jag ska borja med lite mer fasta rutiner och sjalv ta reda pa det, eller ar det nagon som kan svara direkt?
isterbuk
2009-04-27, 18:37
Hur ser en typsik dag ut under en IF-diet för er? Intressant o höra hur mycket/vad/när ni äter respektive fastar.
Anton Fräs
2009-04-27, 19:10
Hur ser en typsik dag ut under en IF-diet för er? Intressant o höra hur mycket/vad/när ni äter respektive fastar.
15.00
30g whey
20g kolhydrater
15.30
Rage
16.00
EAA och träning
18.00
900-1000 kcal måltid, huvudsakligen protein men även en hel del fett, 500-800g grönsaker
22.00-23.00
250g keso, 250g kesella eller liknande
Om man trollar bort mjölken på morgonen (i kaffe) blir det 16/8 för mig.
07.00
1 dl mjölk
11.30
15g mjölkprotein
12-13 träning
30g mjölkprotein, 3 dl mjölk
13.30-14-tiden
Omelett på 4 ägg, ½dl creme fraiche, 100g(?) ost, en tallrik broccoli
19.30
Som lunchen. Plus burk makrill i tomatsås och lite creme fraiche.
Det är helt klart trevligare att äta ordentligt så man blir mätt några få gånger än att dutta med småmåltider. Dessutom har jag på sistone inte varit så pigg på frukost. Lika bra att acceptera det och äta senare.
Scratch89
2009-04-27, 19:51
Jag är riktigt förvånad hur du kan vara så pigg när du äter som du gör. Inget fel på upplägget, men jag skulle vara seg innan lunch.
Anton Fräs
2009-04-27, 19:59
Jag är riktigt förvånad hur du kan vara så pigg när du äter som du gör. Inget fel på upplägget, men jag skulle vara seg innan lunch.
Var det riktat till mig eller Mikaelj? :) För egen del känner jag knappt av någon hunger whatsoever, vilket förvånade mig starkt i början då om jag äter som "vanligt" är hungrig hela tiden mer eller mindre..
Säkert allt fett jag äter som ligger i magen och skvalpar. :-) Ger energi i många timmar!
Sedan är det nog en vanesak. Undrar hur PF är på kolhydratrik mat.
Undrar hur PF är på kolhydratrik mat.
Alldeles utmärkt om ca 200g/dag räknas :)
kalajset
2009-04-27, 20:17
Samma här. :) (Fast mitt kolhydratsintag sträcker sig nog vanligtvis snarare uppåt 300-400g en genomsnittlig dag).
Dock ska jag nu för skojs skull försöka äta betydligt mer fett istället sista månaden under denna deff, (kör PF samtidigt). Ska bli intressant att se om någon större skillnad märks.
Snorkelfarsan
2009-04-27, 20:49
Har läst igenom hela tråden (skummat en del inlägg, så jag kan ha missat nåt) och har specifikt en fråga som jag inte tycker att jag fått ett tydligt svar på. Hur är det med muskelnedbrytningen, den lär väl vara ganska stor fram emot slutet av fastan? Även om man har tagit nån kaseindrink kvällen innan lär den vara förbrukad 16 timmar senare. Dock är ju det viktiga om proteinbalansen sett över ett dygn eller en vecka är positiv, men funkar det verkligen att höja proteinsyntesen tillräckligt under de 8 resterande timmarna för att få en positiv balans till slut?
Scratch89
2009-04-27, 20:49
Samma här. :) (Fast mitt kolhydratsintag sträcker sig nog vanligtvis snarare uppåt 300-400g en genomsnittlig dag).
Dock ska jag nu för skojs skull försöka äta betydligt mer fett istället sista månaden under denna deff, (kör PF samtidigt). Ska bli intressant att se om någon större skillnad märks.
Troligen kommer hungern försvinna. Du kommer inte bli särskilt mätt, men du slipper som sagt hungern.
purplehaze
2009-04-27, 21:03
Jag tränar 2-3 gånger per dag. Periodisk fasta bör vara uteslutet från mig? Det är väll endast välfungerande vid ett pass per dag?
Anton Fräs
2009-04-27, 21:17
Jag tränar 2-3 gånger per dag. Periodisk fasta bör vara uteslutet från mig? Det är väll endast välfungerande vid ett pass per dag?
Ja
Ålrajt, jag tänker mig att det är svårare att äta mycket kolhydrater på en och samma gång. Fast man behöver förstås inte begränsa sig till två måltider om dagen bara för att man har ett kort ätfönster, som jag gör. :-) Ihop med proteinet som skall ätas känns det som så mycket volym.
(Å andra sidan får jag nog inte i mig mer än 100g protein en vanlig dag. Träningsdagar blir det ungefär 140g. Det räcker säkert.)
Troligen kommer hungern försvinna. Du kommer inte bli särskilt mätt, men du slipper som sagt hungern.
Det är ändå inte den där "åhgudminmagesprickerjagdööör"-känslan man vill åt, utan snarare "nu skall jag göra annat än att tänka på mat"-känslan när man varken är hungrig eller mätt? Så att inte bli jättemätt känns ändå som en rätt okej kompromiss. Tycker jag.
Ja
Varför?
Scratch89
2009-04-27, 21:40
Varför?
För att man vill äta efter varje träningspass.
Anton Fräs
2009-04-27, 21:43
Varför?
Och då blir det inte mycket till fasta :)
Finns ju inget som hindrar att man äter efter varje träningspass, så länge man håller sig inom tidsramarna ;)
Mm, förstås. Det beror väl lite på hur ofta man tränar. Är det tidig morgon och sen kväll är man rökt. Såvida man inte diggar att bryta ned muskler. Men om man kan samla alla träningstillfällen i sitt ätarfönster ser du väl inga problem med det?
omnibus är snabbare
Anton Fräs
2009-04-27, 21:48
Dock ser jag en svårighet i det, inte alltför roligt att träna med 1500-2000 kcal sprittande i magen, fast det får ju självklart purplehaze själv känna efter. För mig går det dock inte, speciellt inte cardio med hyfsad eller hög intensitet,
Scratch89
2009-04-27, 21:49
Mm, förstås. Det beror väl lite på hur ofta man tränar. Är det tidig morgon och sen kväll är man rökt. Såvida man inte diggar att bryta ned muskler. Men om man kan samla alla träningstillfällen i sitt ätarfönster ser du väl inga problem med det?
omnibus är snabbare
True. Men jag vet inte många som tränar på hög nivå som håller ihop sina pass så mycket. Ofta är det ett pass på morgonen och ett på eftermiddag/kväll.
Säkert allt fett jag äter som ligger i magen och skvalpar. :-) Ger energi i många timmar!
Sedan är det nog en vanesak. Undrar hur PF är på kolhydratrik mat.
Jag har inga problem med hungern under fastan när jag äter "ad libitum" med kolhydrater. Jag märker ingen skillnad den första delen av dagen oavsett om jag kör låg- eller högkolhydrat. Visserligen äter jag ju mer kalorier på "ad libitum" och kolhydrater mättar ju generellt mindre än annat så om man ska ligga på samma kaloriintag så hade jag nog varit mer hungrig, men då hade nog hungerattackerna ändå kommit på kvällen.
True. Men jag vet inte många som tränar på hög nivå som håller ihop sina pass så mycket. Ofta är det ett pass på morgonen och ett på eftermiddag/kväll.
Aldrig att man går kortare tid än några timmar mellan varje pass. Det orkar man inte.
purplehaze
2009-04-28, 10:36
Visste väll redan svaret iom att jag tränar morgon, lunch, kväll. Jag får ta det under styrkefas istället! :)
Snorkelfarsan
2009-04-28, 12:20
Har läst igenom hela tråden (skummat en del inlägg, så jag kan ha missat nåt) och har specifikt en fråga som jag inte tycker att jag fått ett tydligt svar på. Hur är det med muskelnedbrytningen, den lär väl vara ganska stor fram emot slutet av fastan? Även om man har tagit nån kaseindrink kvällen innan lär den vara förbrukad 16 timmar senare. Dock är ju det viktiga om proteinbalansen sett över ett dygn eller en vecka är positiv, men funkar det verkligen att höja proteinsyntesen tillräckligt under de 8 resterande timmarna för att få en positiv balans till slut?
Ingen som har ett svar eller ignorerar min fråga för att ni tycker den är dum?:em:
Du har inte tagit en kaseindrink kvällen innan, utan troligtvis ett rejält mål mat. Jag bryter min fasta med en dunderlunch, och börjar min fasta med en dundermiddag.
Snorkelfarsan
2009-04-28, 12:35
Du har inte tagit en kaseindrink kvällen innan, utan troligtvis ett rejält mål mat. Jag bryter min fasta med en dunderlunch, och börjar min fasta med en dundermiddag.
Sjävklart äter man ju en rejäl middag också, men menade att kaseindrinken är ett kvällsmål som man tar precis innan läggdags, förutsatt att det är då man börjar fastan. Men frågan består, räcker det? (Med alla mål inräknade)
Sjävklart äter man ju en rejäl middag också, men menade att kaseindrinken är ett kvällsmål som man tar precis innan läggdags, förutsatt att det är då man börjar fastan. Men frågan består, räcker det? (Med alla mål inräknade)
Jag förutsätter att man påbörjar fastan när man slutar äta.
Varför skulle man äta en stor middag, vänta några timmar, ta en kaseindrink och lägga sig? Jag förstår inte riktigt.
Grandmaster
2009-04-28, 14:28
Jag har inga problem med hungern under fastan när jag äter "ad libitum" med kolhydrater. Jag märker ingen skillnad den första delen av dagen oavsett om jag kör låg- eller högkolhydrat. Visserligen äter jag ju mer kalorier på "ad libitum" och kolhydrater mättar ju generellt mindre än annat så om man ska ligga på samma kaloriintag så hade jag nog varit mer hungrig, men då hade nog hungerattackerna ändå kommit på kvällen.
Antar att du talar ur subjektiv erfarenhet. Alla studier har visat att protein -> kolhydrat -> fett när det kommer till mättnad per kcal.
Att det sedan finns en stor hedonistisk aspekt att ta hänsyn till är en annan sak (men väldigt relevant i sammanhanget). För de flesta är det nog både roligare och lättare att överäta cornflakes med mjölk vs stekt bacon med majonäs.
Antar att du talar ur subjektiv erfarenhet. Alla studier har visat att protein -> kolhydrat -> fett när det kommer till mättnad per kcal.
Syftar du på SI nu?
Grandmaster
2009-04-28, 14:40
Ett litet tillägg: jag tror ovanstående även gäller på lång sikt, dvs kolhydrater mättar bättre även på längre sikt då man ger x kcal av resp makronutrient och sedan tillåter ad libitum konsumtion vid en andra måltid flera timmar senare. Är däremot inte lika säker på detta, och om någon har studiereferens som talar till fettets fördel får ni gärna posta den.
Det finns givetvis en stor individuell variation här, och när det kommer till hunger och aptitforskning finns det så många variabler att ta hänsyn till att det nästan blir hopplöst att applicera studieresultat till verkliga livet (i de få studier som gjorts på måltidsfrekvens ser man ju även att sex mål mättar bättre än tre).
ja undrar om pf är bra under diet ? hungern är inget problem men hur blir de me tränig man äter allt runt träning men ja kör cardio på morgonen?
Grandmaster
2009-04-28, 14:46
Syftar du på SI nu?
Nej, jag syftar på det jag skrev. Studier där man undersökt aptit och/eller hunger efter konsumtion av x kcal från resp makronutrient (ex mål 1 kontrollerat, följt av Visual Analog Scale, mål 2 ad libitum 1-6 tim efter mål 1).
Det finns givetvis en stor individuell variation här, och när det kommer till hunger och aptitforskning finns det så många variabler att ta hänsyn till att det nästan blir hopplöst att applicera studieresultat till verkliga livet (i de få studier som gjorts på måltidsfrekvens ser man ju även att sex mål mättar bättre än tre).
Bra att du skriver det. I början vid min omställning till lågkolhydratkost var jag hungrigare än innan rätt länge, sedan var det tvärtom -- håller mig ohungrig mycket längre på fet mat än något som är närmare SNR.
Grandmaster
2009-04-28, 14:59
Bra att du skriver det. I början vid min omställning till lågkolhydratkost var jag hungrigare än innan rätt länge, sedan var det tvärtom -- håller mig ohungrig mycket längre på fet mat än något som är närmare SNR.
Visst, var samma sak med mig när jag körde keto. Gick bättre med tiden (vad gäller hungern dvs).
Ingen som har ett svar eller ignorerar min fråga för att ni tycker den är dum?:em:
Du kommer inte vara uteslutande i nedbrytande fas 16h om dygnet och uppbyggande 8h. Den näring du får i dig under den perioden kommer givetvis att ta en hel del tid på sig att omsättas också. Äter du mycket inom 8h så kommer kroppen att ha bra med aminosyror för att tillgå under de resterande timmarna.
Grandmaster
2009-04-28, 15:14
Har en del MMA-klienter och andra som ofta kör två pass/dag, men tre pass blir knepigt att passa in. Känns onödigt tillkrånglat att då använda sig av PF.
Hur länge var din omställning?
Hur länge var din omställning?
Jag hade inga av de klassiska problemen med huvudvärk, snurrighet, trötthet, etc.
Däremot var jag rätt hungrig i, ptja, någon månad, skulle jag tro. Minns inte riktigt. Det verkade handla om att vänja mig vid att bli mätt av energiinnehållet i maten snarare än volymen. (eventuellt åt jag för mycket protein och för lite fett, osäkert)
Jag kommer att hoppa på det här efter sommaren! Kan inte göra det nu på grund av mitt jobb, tyvärr. Arbetar som brevbärare (cykel) på Citymail, vilket förmodligen är det tyngsta arbetet man kan göra i Sverige idag. Jag måste äta frukost innan arbetet, finns inte en chans att jag skulle klara en dag på helt tom mage. Jag är väldigt säker på att lean gains-konceptet kommer fungera bra för mig. Jag har legat på minus i kalorier i ett antal månader - förutom 24 timmar efter styrketräning. Jag har ändå lyckats öka i muskelmassa och styrka, mer än när jag tränade 3 dagar i veckan och käkade var tredje timma. Nu tränar jag 1-2 helkroppspass i veckan med enbart basövningar. "Jävlar. Vad kör du för bicepsövningar?" "Bicepsövningar? Jag kör pullups och chins.. :D"
Har vissa dagar gått upp till 8 timmar utan mat, samtidigt som jag cyklar och springer i trapphus med post. Ni som har jobbat på Citymail vet hur det kan vara vissa dagar *screwy* Det som är fantastiskt är att kroppen vänjer sig..
Hoppas din bok dyker upp någon gång Grandmaster, det blir ett garanterat köp.
Eventuellt lite OT för tråden, men andra kanske är intresserade också:
Jag har ändå lyckats öka i muskelmassa och styrka, mer än när jag tränade 3 dagar i veckan och käkade var tredje timma. Nu tränar jag 1-2 helkroppspass i veckan med enbart basövningar. "Jävlar. Vad kör du för bicepsövningar?" "Bicepsövningar? Jag kör pullups och chins.. :D"
Vilka övningar och set/rep ingår i ett typiskt träningsprogram för dig?
Att det sedan finns en stor hedonistisk aspekt att ta hänsyn till är en annan sak (men väldigt relevant i sammanhanget). För de flesta är det nog både roligare och lättare att överäta cornflakes med mjölk vs stekt bacon med majonäs.
Ok där ser man. Ja det är nog individuellt. Corn Flakes med mjölk (och sylt) kan jag säkert få i mig 2000 kcal ifrån ifall jag tillåter mig själv att äta tills det tar stopp (utan att bli obehagligt mätt) och om jag är hungrig, t ex efter träning :P
En sak till jag tänkte på jag har provat på IF några gånger och just nu har jag varit på IF under 5 veckor i sträck. Jag har inte lyckats komma underfund ännu om jag presterar lika bra på enbart ett lätt mål före träning (till skillnad från t ex 2 mål med några timmar emellan). Är detta något som dina klienter upplevt ändras med tiden? Hungeranpassningen har jag redan. Det kan iofs bero på att jag är på diet och går ner i vikt så det ger väl med sig i nästa vecka när jag höjer mitt kaloriintag (kaloribalans).
Jag har inte lyckats komma underfund ännu om jag presterar lika bra på enbart ett lätt mål före träning (till skillnad från t ex 2 mål med några timmar emellan)..
Jag äter mellan 12-20, förutom på träningsdagar (12-13) när det blir 13-20.
Minus, förstås, 1 dl mjölk kl. 7 och 6g EAA kl 12. Men, "meh..."
För mig har ett litet mål innan träning bara en psykologisk effekt, och i praktiken beror min ork och resultat helt och hållet på gårdagens energiintag.
För mig har ett litet mål innan träning bara en psykologisk effekt, och i praktiken beror min ork och resultat helt och hållet på gårdagens energiintag.
:confused:
Men du kör ju utan kolhydrat. Du har inga användbara förråd av glykogen i musklerna.
Vad du kan utnyttja är VLDL-partiklar, fria fettsyror och ketonkroppar.
Vad jag kan se så det ända du kan påverka direkt är med en lång uppvärmning. Så du får ut lite fria fettsyror och ketoner i blodet pga adrenalinet.
:confused:
Men du kör ju utan kolhydrat. Du har inga användbara förråd av glykogen i musklerna.
Ungefär 10-20 (närmare 10) gram på vilodagar, upp till 50 på träningsdagar. Men nu börjar de tröttna på blodpuddingslukten på jobbet, så det blir nog 10-20 överlag igen.
Vad du kan utnyttja är VLDL-partiklar, fria fettsyror och ketonkroppar.
Vad jag kan se så det ända du kan påverka direkt är med en lång uppvärmning. Så du får ut lite fria fettsyror och ketoner i blodet pga adrenalinet.
Nu när du säger det, så verkar det krävas lite längre uppvärmning innan jag kan prestera ordentligt, säg 10 minuter. Men efter det märker jag ingen försämring. Vad det nu kan bero på.
Extremt effektiv lipolys? :-) Eller att min träning är mestadels submax, och att det hinner återskapas ATP från fett mellan topparna? Ptja. Jag vet inte.
Jag får ta med mig en kontrollperson till nästa gång. Scratch89?
Scratch89
2009-05-05, 20:52
Jag får ta med mig en kontrollperson till nästa gång. Scratch89?
Det låter kul! Frågan är hur man ska mäta. Du är ju som en duracellkanin.
Det låter kul! Frågan är hur man ska mäta. Du är ju som en duracellkanin.
Ptja, du kan stå bredvid och skratta åt mig när jag svettas som en gris av att vifta runt mina fjädervikter på skivstången? :-) Det borde ju ge ett ungefärligt mått på ... eh, mina svettkörtlar?
Lurigt.
Grandmaster
2009-05-06, 00:41
En sak till jag tänkte på jag har provat på IF några gånger och just nu har jag varit på IF under 5 veckor i sträck. Jag har inte lyckats komma underfund ännu om jag presterar lika bra på enbart ett lätt mål före träning (till skillnad från t ex 2 mål med några timmar emellan). Är detta något som dina klienter upplevt ändras med tiden? Hungeranpassningen har jag redan. Det kan iofs bero på att jag är på diet och går ner i vikt så det ger väl med sig i nästa vecka när jag höjer mitt kaloriintag (kaloribalans).
Beror på träningsvolym, viloperiod och repetitionsintervall. Träning av typen låg-moderat volym/hög intensitet förblir mer eller mindre opåverkad oavsett (fastande, eller 1-2 st pre-wo mål).
Beror på träningsvolym, viloperiod och repetitionsintervall. Träning av typen låg-moderat volym/hög intensitet förblir mer eller mindre opåverkad oavsett (fastande, eller 1-2 st pre-wo mål).
Om vi säger så här:
Jag har testat IF även helt utan ett lätt mål före träningen (dock fortfarande på underskott bör nämnas), enbart EAA direkt före, och kört bl a låg volym/hög intensitet och jag har inte lyckats göra några riktigt bra pass ännu (trots träningspass med väldigt litet utfört arbete och lång vila mellan set (3-7 minuter)).
Detta kan mycket väl bero på underskottet i sig men tänkte att det kanske är en anpassningsfråga också eftersom jag anser mig hyfsat ny på IF fortfarande.
Bortser man från IF har det nästan alltid varit så att jag behövt minst 2 normalstora mål innan jag tränar (även vid låg volym/hög intensitet) varav det senare målet ska vara ungefär 1 timme innan träning.
All teori om att man inte kan utnyttja den energin så pass nära anslutning till träningen och att huvuddelen kommer från ens glykogenförråd (från exempelvis gårdagen) har jag haft i åtanke många gånger. Men i praktiken verkar det alltid komma tillbaka till att dessa 2 mål behövs om jag vill kunna göra framsteg en längre period (dvs ha flera riktigt bra pass i följd och ta nya personbästa).
Kan även tillägga att det verkar som om jag skulle kunna träna, skippa kolhydratsrik mat resten av dagen, äta kött och fet mat och grönsaker och dagen efter äta kolhydratsrika mål fram till träningen och prestera mycket bra (på topp), något som i teorin anses vara ett felaktigt upplägg för maximal återhämtning (det är ju lite bakvänt). Jag har dock inte utvärderat detta under nån längre tid.
Jag ska dock snart gå över till kaloribalans och även ett lätt överskott så jag fortsätter utvärdera IF med de parametrarna.
Hur gör ni på dom dagarna ni inte tränar?
Fastar ni fram till kvällen då med?
Doctor Snuggles
2009-05-08, 21:06
Om vi säger så här:
Det kan också bero en icke-näringsmässig respons till mat, typ att CNS aktiveras, blodtrycket ökar osv som gör att du presterar bättre efter mat.
Jag finner det delvis psykologiskt hur bra jag presterar på pass, och att ibland så behöver man trigga CNS:en (eller något dylikt) genom t.ex. värma upp mer och hålla några statiska sekunder på maxtunga vikter ett set. Något som kroppen "vaknar" av. Detta verkar vara särskilt viktigt om jag käkat lite eller sovit lite den dan.
Hur länge har ni som fastar gjort det? Ibland får man känslan av att det inte är så många som orkat en längre tid, eller är det den sociala biten som brukar sätta stopp?
r3mpuh: ja, man ska fasta även de dagar man inte tränar. Att hålla på och fasta enbart vissa dagar kommer att vara jävligt jobbigt, kroppen får inte en chans att anpassa sig.
kalajset
2009-05-09, 11:19
Hur länge har ni som fastar gjort det? Ibland får man känslan av att det inte är så många som orkat en längre tid, eller är det den sociala biten som brukar sätta stopp?
För min del är det iaf den sociala biten som har börjat sätta stopp. Har följt fastan bra i ca fyra månader under kaloriunderskott, men nu har jag börjat slarva. Detta beror inte på att det är svårt/jobbigt att följa i sig, utan just på sociala faktorer främst. (Det, och att jag tycker det är roligt att äta "när jag känner för det" helt enkelt). Jag tycker deffen gick som en dans så länge jag följde fastan faktiskt, och jag kommer definitivt göra om det igen nästa gång det är dags att deffa. Inga direkta problem med hungern, och det kändes som man kunde återhämta sig maximalt mellan passen med ett sådant upplägg.
Däremot passar inte fastan sådär jättebra för mig just i dagsläget. Det kan vara en såpass enkel sak som att det helt enkelt blir varmare ute, och man börjar samtidigt spontanumgås mer med vänner utomhus t ex, ofta då över något ätbart. Här är vi alla olika, och har man disciplinen att hålla i, eller möjlighet att lägga om fastan en smula så det passar "sommarhalvåret" mer så är det naturligtvis bara bra. Själv kommer jag avsluta fastan helt nu när deffen snart är slut, precis som jag även planerade från början. Själva fastan är jag däremot egentligen bara positivt inställd till i ren och skär sak, ska bli kul att göra det igen när det passar mig bättre.
Det kan också bero en icke-näringsmässig respons till mat, typ att CNS aktiveras, blodtrycket ökar osv som gör att du presterar bättre efter mat.
Jag finner det delvis psykologiskt hur bra jag presterar på pass, och att ibland så behöver man trigga CNS:en (eller något dylikt) genom t.ex. värma upp mer och hålla några statiska sekunder på maxtunga vikter ett set. Något som kroppen "vaknar" av. Detta verkar vara särskilt viktigt om jag käkat lite eller sovit lite den dan.
Ok, den psykologiska biten kan vi utesluta hos mig, den har jag rätt bra koll över när den påverkar och när den inte påverkar. I mitt fall är det någon form av fysiologisk pusselbit som saknas. Det kan vara som du säger att det CNS behöver aktiveras, eller att blodtrycket måste upp. Jag finner ofta (alltid?) att jag presterar bättre på kvällen då CNS (hos de flesta) är mer igång.
Jag brukar även prestera extremt bra efter en måltid skräpmat med "mycket av allt" (inklusive salt) vilket man kanske kan koppla till blodtrycket?
Doctor Snuggles
2009-05-10, 16:34
Ok, den psykologiska biten kan vi utesluta hos mig, den har jag rätt bra koll över när den påverkar och när den inte påverkar. I mitt fall är det någon form av fysiologisk pusselbit som saknas. Det kan vara som du säger att det CNS behöver aktiveras, eller att blodtrycket måste upp. Jag finner ofta (alltid?) att jag presterar bättre på kvällen då CNS (hos de flesta) är mer igång.
Jag brukar även prestera extremt bra efter en måltid skräpmat med "mycket av allt" (inklusive salt) vilket man kanske kan koppla till blodtrycket?
Om det är blodtryck som är en faktor så kan du ju försöka med att tricka en massa vatten. Har sett iaf en studie som visar på att både norepinefrin (som påverkar cns) och blodtryck ökar 30 minuter efter man dricker ca en halvliter vatten. Finns ju många som dricker 1-2 liter vatten innan träning för att få "tryck".
Om det är blodtryck som är en faktor så kan du ju försöka med att tricka en massa vatten. Har sett iaf en studie som visar på att både norepinefrin (som påverkar cns) och blodtryck ökar 30 minuter efter man dricker ca en halvliter vatten. Finns ju många som dricker 1-2 liter vatten innan träning för att få "tryck".
Ok, ja det kan kanske vara värt att testa, nu dricker jag iofs rätt mycket under träningen men det kanske minskar om jag får i mig 2 liter innan jag börjar. jag ska se om jag kan märka nån skillnad. Har ett styrkepass om cirka 2 timmar så kanske ska börja dricka nu, iofs har jag redan tränat cardio så det kanske inverkar (intagit 1.4 liter under passet, ej kissat, väger lika mycket före som efter, kan ha förlorat en hel del salter).
Ok, ja det kan kanske vara värt att testa, nu dricker jag iofs rätt mycket under träningen men det kanske minskar om jag får i mig 2 liter innan jag börjar. jag ska se om jag kan märka nån skillnad. Har ett styrkepass om cirka 2 timmar så kanske ska börja dricka nu, iofs har jag redan tränat cardio så det kanske inverkar (intagit 1.4 liter under passet, ej kissat, väger lika mycket före som efter, kan ha förlorat en hel del salter).
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3658384&postcount=454
Tack som fan Dr. Snuggles!
Doctor Snuggles
2009-05-11, 12:01
Hah, där ser man, np.
creperiet
2009-05-11, 16:42
Vad var det för mineralsalt du körde på? Resorb?
Ola Wallengren
2009-05-11, 17:24
Intressant. Då återstår det att se om det går att upprepa många gånger på rad.
Vad var det för mineralsalt du körde på? Resorb?
Seltin
Intressant. Då återstår det att se om det går att upprepa många gånger på rad.
Ja självklart. Att jag blev så till mig efter en gång berodde på att jag aldrig nånsin märkt en sån stark skillnad i effekt. Exempelvis har jag aldrig märkt någon som helst effekt av något kosttillskott, inklusive koffein så jag vill inte påstå att jag är känslig för placebo (vilket förstås många säger).
Det här var ungefär att likställa med en lyckad kolhydratsladdning på 1000-2000 extra kcal.
Men helt klart ska jag upprepa proceduren imorgon och fortsättningsvis när jag tränar.
Cerberus
2009-05-11, 21:41
vilket är det optimala saltet för prestation då?
Är salt nödvändigt för den extra "glöden" :D?
Bryter saltvattnen fastan? :P
Jag har skrivit det ett par gånger tidigare i mina journaler men styrkan ökar märktbart den veckan jag saltladdar. Säkert 15 g koksalt och massor med vatten under 5 dygn.
Har aldrigt kopplat det till blodtrycket utan bara accepterat det som en liten, lustig, bieffekt.
Natrium höjer blodtrycket, så vanligt bordssalt. Om det är just blodtrycket som spelar in.
creperiet
2009-05-12, 10:26
Är det själva skillnaden i saltintag som åstadkommer den akuta blodtryckshöjningen? För i så fall skulle ju den eventuella laddningseffekten avta med tiden.
Eller är det linjärt, till exempel ger alltid X g salt = Y mmHg högre blodtryck?
Min mamma sa att man måste äta frukost och lunch... -.-
Hon sa att hon skulle söka hjälp för mig, skulle tydligen få prata med en dietist. woot.
Ofta det är farligt att inte äta frukost? Så tröttare blir man väll inte?
Jag sa att jag åt på kvällen istälett, hon sa då att man behövde energin på dagen inte på natten då blev man fet...
Det är inte bra att äta huvuddelen av ditt energiintag direkt innan du går och lägger dig, nej. Har du tränat och inte hinner äta tidigare än så brukar det inte spela någon större roll, dock, för då har du bättre insulinkänslighet så kolhydrater hamnar i musklerna i högre utsträckning.
Jag äter ~12 och ~19, funkar utmärkt.
För skojs skulle kan du be din mamma om studier som stödjer hennes påståenden. :-)
Det är inte bra att äta huvuddelen av ditt energiintag direkt innan du går och lägger dig, nej. Har du tränat och inte hinner äta tidigare än så brukar det inte spela någon större roll, dock, för då har du bättre insulinkänslighet så kolhydrater hamnar i musklerna i högre utsträckning.
Jag äter ~12 och ~19, funkar utmärkt.
För skojs skulle kan du be din mamma om studier som stödjer hennes påståenden. :-)
Okej! Förstod nästaN! :D
Jag går till skolan 8-14:00. Kan gymma nångång emellan 14:30 - 19:30.
Har EAA:P
När ska jag äta då? =)
Visade inte nånstudie som King Grub postade att, det var bra att bryta fastan med typ Träning? :Virro
Mvh Kim
Fastan bryter du med mat.
Se till att äta ordentligt efter träningen. Middag verkar ju passa bra för dig. Är du hungrig kan du äta något litet innan träningen.
Hon sa att hon skulle söka hjälp för mig, skulle tydligen få prata med en dietist. woot.
Jag sa att jag åt på kvällen istälett, hon sa då att man behövde energin på dagen inte på natten då blev man fet...
Om man "fördärvat" sin kropp med 6 mål om dagen sedan födsel så kan man bli trött och grinig innan man bryter fastan. Att du äter på kvällen kommer inte göra att du lagrar mer fett. Det kommer snarare ha motsatt effekt eftersom dina glykogendepåer utökas (istället för fettdepåerna) och fett kommer användas som energi när du fastar.
Kommer förresten prova Sniggels vattendoping idag, köpt 1.5 L Evian jag tänkte halsa en timme innan träningen.
Anton Fräs
2009-05-12, 13:50
Seltin
Ja självklart. Att jag blev så till mig efter en gång berodde på att jag aldrig nånsin märkt en sån stark skillnad i effekt. Exempelvis har jag aldrig märkt någon som helst effekt av något kosttillskott, inklusive koffein så jag vill inte påstå att jag är känslig för placebo (vilket förstås många säger).
Det här var ungefär att likställa med en lyckad kolhydratsladdning på 1000-2000 extra kcal.
Men helt klart ska jag upprepa proceduren imorgon och fortsättningsvis när jag tränar.
Uppdatera gärna i tråden om nästa pass blir lika epic :)
Du får väl läsa på så att du kan förklara för din mamma hur det ligger till. Och här är en text som är lättbegriplig gällande periodisk som du kan visa för din mamma fasta http://www.sethronland.nu/index.php/2007/11/16/periodisk-fasta/
Annars får du väl gilla läget och vänta med kosthållning och annat som bryter normen tills du inte bor hemma. Men du kan ju fortfarande dra nytta utav en del från konceptet periodisk fasta, färre och större måltider. Detta är vad jag förstått en bidragande orsak till bättre insulinkänslighet.
Nästa pass är på ingående ;)
Det är ju nog chinsen (supinerade) som kommer att bli mest intressanta för där vet jag exakt hur jag ligger till. Förra passet var totalfailure på sista setet, orkade 4½ av 5 med extremt mycket vilja :P
Jag har under en träningscykel höjt vikterna för varje pass (eller ja, när det gäller exempelvis chins, mycket längre än så, så jag känner till mina gränser) och varje pass har det kännts tyngre och tyngre och jag är nära slutet där jag inte kan höja längre i många övningar,
Så om jag idag testar att höja vikten 2½ kg och ändå klarar 5 reps i sista setet (vilket även blir rekord så klart) då kan man nog kalla det mer eller mindre epic :p
Nu vill jag inte starta en vatten+seltin ftw rörelse på kolo (får lite den känslan) för jag tror att det här är en ganska individuell grej som just jag verkar behöva för tillfället.
De salter (mineraler) man behöver samt de salter som kan höja blodtrycket på ett sånt sätt att det ökar prestationen (se dr snuggles inlägg). Så det är nog individuellt.
Vanligt natrium brukar ju rekommenderas vid lång ansträngning för att undvika prestationsförlust. Men i övrigt måste man ju också ha en balans mellan olika salter. Natrium-kalium-pumpen i alla celler måste ju fungera optimalt för att transport in och ut ska fungera (vilket den nog gör på de flesta friska människor) och om man får för mycket natrium och för lite kalium (t ex pga biverkan av medicin) kan man ju klart misstänka att det får konsekvenser. Magnesium (och kalcium) behövs också för normal muskelfunktion så om det är nedsatt så är det klart att det också kan påverka. Personligen oroar jag mig inte för kalcium.
Fastan bryter du med mat.
Se till att äta ordentligt efter träningen. Middag verkar ju passa bra för dig. Är du hungrig kan du äta något litet innan träningen.
Okej!
Men om vi säger så här Antingen:
Gym+EAA 14:30 - 16:00
Mat - 16:30
Mat - 18:30
Mat - 22:00
eller
Mat - 14:30
Gym+EAA 17:30 - 19:00
Mat - 19:30
Mat - 22:00
Vilket såg bäst ut=)?
Välj själv vad som passar dig.
För mig är det på träningsdagar
12-13 träning inramat med EAA
13-14: mat
19-20: mat
Icke-träningsdagar blir första målet 12-13 istället.
Några mandlar eller en skiva ost i mitten.
De salter (mineraler) man behöver samt de salter som kan höja blodtrycket på ett sånt sätt att det ökar prestationen (se dr snuggles inlägg). Så det är nog individuellt.
Vanligt natrium brukar ju rekommenderas vid lång ansträngning för att undvika prestationsförlust. Men i övrigt måste man ju också ha en balans mellan olika salter. Natrium-kalium-pumpen i alla celler måste ju fungera optimalt för att transport in och ut ska fungera (vilket den nog gör på de flesta friska människor) och om man får för mycket natrium och för lite kalium (t ex pga biverkan av medicin) kan man ju klart misstänka att det får konsekvenser. Magnesium (och kalcium) behövs också för normal muskelfunktion så om det är nedsatt så är det klart att det också kan påverka. Personligen oroar jag mig inte för kalcium.
Jag är lite överraskad av nyfikenheten kring salter/blodtryck/prestation. Att fylla kroppen med salter är knappast hälsosamt. Salterna ska ut också och ökat tryck över njurarna lär inte vara hälsosamt i längden.
Vill man öka blodtrycket borde en ökning av plasmavolymen vara intressantare. En ökning genom intag av glycerol.
Jag tar klart avstånde från detta men vill man välja mellan pest och kolera skulle jag välja glycerol.
14.00
16.00
Träning runt 17.00
18.00-18.30
19.00
22.00
hur tycker ni mitt upplägg ser ut ?
Ser ut för vad? Det är 16/8-PF, mycket riktigt, men vi vet inte hur/vad du tränar, vad du äter och vad du vill uppnå.
Jag är lite överraskad av nyfikenheten kring salter/blodtryck/prestation. Att fylla kroppen med salter är knappast hälsosamt. Salterna ska ut också och ökat tryck över njurarna lär inte vara hälsosamt i längden.
Jag åt en väldigt saltad bit ost innan träningen idag. Vet inte om det hjälpte direkt på träningen, men troligtvis indirekt eftersom jag svettas som en gnu och bara fyller på med vatten. Förlorar nog en hel del salt genom svett.
14.00
16.00
Träning runt 17.00
18.00-18.30
19.00
22.00
hur tycker ni mitt upplägg ser ut ?
Det ser ut som att du missat en utav de två stora sakerna med konceptet periodisk fasta.
1. Föda intas under en kortare period av dygnet för att hålla kroppen i fastande läge under en längre tid.
2. Färre, men större måltider.
Oerfarenhet, troligtvis.
jony, det blir automatiskt att man äter mycket när man väl äter för att klara fastan till nästa måltid, och då är man utsvulten och äter en massa mat och ptja, äter inte förrän om 6-8 timmar igen. Sedan sover man och upprepar samma sak igen.
Jag äter 5 gånger 2 riktiga mål 3 proteindrinkar de riktiga målen är bara protein så som kött kyckling fisk med grönsaker , jag tar omega 3 , och mycket majonäs som fett på maten. tränar 1 timme gym , 30 min cykling eller något sådant efterpasset.
A.Steinbach
2009-05-13, 06:13
Det ser ut som att du missat en utav de två stora sakerna med konceptet periodisk fasta.
1. Föda intas under en kortare period av dygnet för att hålla kroppen i fastande läge under en längre tid.
2. Färre, men större måltider.
I Berkhans PF upplägg så äter man under en 8h period för att fasta 16h.
Och den mesta födan bör intas efter man har tränat.
Det ser jag som huvudkomponenterna i det upplägget.
Som jag ser det så kör jony så och bara för att han delar upp det till fler måltider så ser jag inget fel med det, dock så kanske han kan ta bort 1-2 proteindrinkar i så fall.
Vill man öka blodtrycket borde en ökning av plasmavolymen vara intressantare. En ökning genom intag av glycerol.
Jag tar klart avstånde från detta men vill man välja mellan pest och kolera skulle jag välja glycerol.
Jag har försökt nämna att jag har problem med urlakning av salter och jag tror själv att jag är ett specialfall. Jag tror inte att det jag gör är överdrivet på något sätt utan i princip bara återställer (förhoppningsvis) nivåerna till det normala.
Förut när jag inte brydde mig om salt (pga rekommendationerna jag läst om att ett sänkt saltintag är rekommenderat) kollade jag upp hur mycket (kok)salt jag fick i mig om dagen (ifall jag äter som jag brukar). Det visade sig ligga på 1.6 gram om dagen. Rekommendationerna som SLV ger ut är att vi ska sänka genomsnittet från 12 till 6 gram. Dessutom får du väl hålla med om att en tränande behöver mer salt än än någon som inte tränar?
Lägg sedan till att mina mediciner har gett mig kramper i hela kroppen (en av biverkningarna är bland annat kaliumbrist, jag vaknar ofta upp mitt i natten pga kramp i fötter, tår, hamstrings, vad eller rygg) i snart ett år plus att jag för närvarande tränar ca 13 timmar i veckan och äter en kolhydratsfattig kost (vilket också kan bidra till kramper). Så jag tror inte det jag gör är farligt. Jag brukar även vakna upp flera gånger under natten för att både kissa och dricka vatten (törstig också), vilket tyder på att jag inte behåller min vätska. Detta har jag experimenterat med och det kvittar om jag dricker mycket eller lite vatten under dagen eller om jag tränar sent eller tidigt.
Det jag upplevde iförrgår och igår är att jag från att känna mig trött i musklerna (speciellt benen) känner mig nästan återställd och får ett bra tryck. Jag bör tillägga att jag alltid brukar känna mig lite trött i benen, ett tillstånd jag haft väldigt länge, ja kanske så länge som jag har haft utökad medicinering.
Jag tycker att detta är värt att forska vidare på.
Och ifall du undrar, så ja, jag har tänkt ta upp det här med min läkare.
Nu känner jag att jag gick väldigt offtopic, men jag ville ge en förklaring till varför jag gör så.
Jag har försökt nämna att jag har problem med urlakning av salter och jag tror själv att jag är ett specialfall. Jag tror inte att det jag gör är överdrivet på något sätt utan i princip bara återställer (förhoppningsvis) nivåerna till det normala.
Utöver dina mediciner, har du kollat upp aldosteronnivåerna? Det kan ju vara något som faktiskt är fel, även om det kanske bara är just mediciner.
JAg är en sån person som måste äta nåt på morgonen:D
så jag har tänkt och äta typ 5 äggviter eller nått iaf , ja vet att det inte blir fasta men e tvungen till att äta på morgonen:p
Utöver dina mediciner, har du kollat upp aldosteronnivåerna? Det kan ju vara något som faktiskt är fel, även om det kanske bara är just mediciner.
Nej det har jag inte. Har haft så mycket problem med astma och eksem att det har varit prioriterat de senaste åren, alla andra problem har bleknat i betydelse :P.
Men för säg cirka 4 år sen (och tidigare) hade jag aldrig problem med att vakna upp mitt i natten (förutom i de perioder då jag startade med uppladdning av kreatin), då använde jag heller inte i närheten av lika mycket medicin.
Och hur skulle jag kolla upp det? Det känns som att fråga om en sån sak hos läkaren, då finns det säkert tusen andra frågor jag kan ställa som och då hade jag blivit klassad som hypokondriker.
Hur skulle man kunna påverka aldosteronnivåerna på andra sätt än att justera sitt saltintag?
JAg är en sån person som måste äta nåt på morgonen:D
så jag har tänkt och äta typ 5 äggviter eller nått iaf , ja vet att det inte blir fasta men e tvungen till att äta på morgonen:p
Varför ens försöka dig på PF om du inte tänkt följa det?
Anton Fräs
2009-05-13, 09:25
Varför ens försöka dig på PF om du inte tänkt följa det?
Han kanske bara vill vara bekväm och äta flera stora mål på kvällen?
Trivs du med det sättet att äta Jony, så kör på, men det är inte IF.
japp ja kan ej gå ut hemifrån utan att äta frukost iaf , får köra på vanligt :D
The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5 to 8 g/h).
Äter du ditt dagsintag av protein i ett mål, kan du själv räkna ut, att upptaget tar rätt lång tid.
Är absorptionen såhär långsam när man dricker sin proteindricka efter gymmet på cirkus 25g protein också? Det tar alltså närmre 4 timmar innan allt av den här lilla dricka har lämnat magen?
//Gustav
young_george
2009-05-13, 17:14
Är absorptionen såhär långsam när man dricker sin proteindricka efter gymmet på cirkus 25g protein också? Det tar alltså närmre 4 timmar innan allt av den här lilla dricka har lämnat magen?
//Gustav
Nej, det lämnar magsäcken betydligt fortare än så. Det är inte där upptaget till cellerna sker
Cerberus
2009-05-13, 17:16
//Gustav
är det vassle tar det inte så många timmar nej, tar säkert längre tid om du typ dricker vassle och äter mackor eller nåt, gissar jag. Vassle är snabbt.
Magsäckstömningen kan va snabb men upptaget i tunntarm är ofta långsamt.
Nej, det lämnar magsäcken betydligt fortare än så. Det är inte där upptaget till cellerna sker
Nä men i tunntarmen som ligger efter magsäcken? Fast proteinerna kanske kan färdas i tunntarmen en bra bit utan att bli absorberade?
//Gustav
Cerberus
2009-05-13, 17:18
är ingen expert men jag tror det mesta av näringsupptaget sker i tunntarmen.
Lägg sedan till att mina mediciner har gett mig kramper i hela kroppen (en av biverkningarna är bland annat kaliumbrist, jag vaknar ofta upp mitt i natten pga kramp i fötter, tår, hamstrings, vad eller rygg) i snart ett år plus att jag för närvarande tränar ca 13 timmar i veckan och äter en kolhydratsfattig kost (vilket också kan bidra till kramper). Så jag tror inte det jag gör är farligt. Jag brukar även vakna upp flera gånger under natten för att både kissa och dricka vatten (törstig också), vilket tyder på att jag inte behåller min vätska. Detta har jag experimenterat med och det kvittar om jag dricker mycket eller lite vatten under dagen eller om jag tränar sent eller tidigt.
Klockrena symptom på nyss uppkommen diabetes:confused:
Vad har du för fasteblodsocker ? Socker i urinen ? Kan dina mediciner påverka blodsockret ? Jag tänker lite på kortison. Kortison kan påverka blodsockret uppåt.
Klockrena symptom på nyss uppkommen diabetes:confused:
Vad har du för fasteblodsocker ? Socker i urinen ? Kan dina mediciner påverka blodsockret ? Jag tänker lite på kortison. Kortison kan påverka blodsockret uppåt.
Jaha, jag har aldrig oroat mig för diabetes. Är ju väldigt aktiv och känner inte till en enda i min släkt som har haft diabetes, får dessutom i mig mycket lite socker och lite högglykemiska kolhydrater överlag (vet inte riktigt vad som påverkar). Min fettdistribution tyder dessutom på en hälsosam profil, "kvinnlig fettdistribution" med mesta fettet på lår och rumpa, nästan aldrig något på magen, inte ens när jag har hög bf% (20+). Så det kan vi i princip till 99.99% utesluta :p
Om kortison kan påverka blodsockret så misstänker jag hellre det. Kortison får jag nog i mig en hel del via medicinerna jag tar.
Kanske jag ska köpa blodsockermätare (jag har aldrig gjort en hälsokoll där blodsockertest ingår)?
Hur kollar jag om jag har socker i urinen (förutom att det kan lukta sött)?
Precis som det finns Ketostix finns det teststickor för uringlukos.
Om du nu har besvär så varför frågar du inte din läkare som skrivit ut medicinen.
Precis som det finns Ketostix finns det teststickor för uringlukos.
Om du nu har besvär så varför frågar du inte din läkare som skrivit ut medicinen.
Jag ska göra det vid nästa besök.
Dock har jag haft chans att nämna det två gånger, men det har inte blivit av pga av andra besvär som jag glömt att nämna vid ännu äldre besök. Detta har inneburit att jag vid de två senaste besöken haft så jättemycket att berätta, att jag inte hunnit med att berätta allt (tyvärr...).
Ola Wallengren
2009-05-13, 20:05
Hur kollar jag om jag har socker i urinen (förutom att det kan lukta sött)?
Du kan ju alltid smaka på den, så gjorde man förr. Nu för tiden dricker man mest urin av andra orsaker än diabeseskontroll.
Edit: Jag har haft många patienter som fått tillfällig typ 2 diabetes av kortisonbehandling, även unga.
Det känns som jag går väldigt offtopic här. Men inga av preparaten jag tar som är kortisonliknande tas som tabletter. Så jag borde inte få någon systemisk effekt. Läste nu på en av mina mediciner att en väldigt sällsynt bieffekt är förhöjt blodsocker. Hittade lite fler ovanliga biverkningar av kortison, såson t ex ledbesvär (men oftast när medicinen tas tillsammans med kortisontabletter), något jag också känt mer eller mindre ett tag nu (knän).
Nu börjar jag bli misstänksam.
Kolla i min journal, passet idag gick jäkligt bra också. Så 1a passet, jäkligt bra, andra passet, bra, tredje passet, jäkligt bra. Jäkligt bra för mig är samma sak som "över förväntan".
Weekend Warrior
2009-05-15, 14:55
Jag kör periodisk fasta, men de dagar jag försöker köra cardio (löpning) så krampar det så in i helvete i magen ganska omgående. Någon som har haft liknande problem? Självklart skulle man kunna prova att äta ett litet mål mat några timmar innan, men det passar inte riktigt när jag tränar direkt på morgonen. Någon som haft liknande problem och kommit på någon lösning?
Det känns som jag går väldigt offtopic här. Men inga av preparaten jag tar som är kortisonliknande tas som tabletter. Så jag borde inte få någon systemisk effekt. Läste nu på en av mina mediciner att en väldigt sällsynt bieffekt är förhöjt blodsocker. Hittade lite fler ovanliga biverkningar av kortison, såson t ex ledbesvär (men oftast när medicinen tas tillsammans med kortisontabletter), något jag också känt mer eller mindre ett tag nu (knän).
Nu börjar jag bli misstänksam.
Även sådant som inte tas genom munnen kan komma ut i cirkulationen (typexemplet är kortison injicerat i en led, som sedan "trycks ut" i cirkulationen om leden belastas för mycket efter injektionen). Jag fick kolla blodsocker av just den här anledningen redan vid ganska låg dos kortison, så jag skulle ta upp det med läkaren om jag var du.
Doctor Snuggles
2009-05-15, 15:54
Jag kör periodisk fasta, men de dagar jag försöker köra cardio (löpning) så krampar det så in i helvete i magen ganska omgående. Någon som har haft liknande problem? Självklart skulle man kunna prova att äta ett litet mål mat några timmar innan, men det passar inte riktigt när jag tränar direkt på morgonen. Någon som haft liknande problem och kommit på någon lösning?
Mycket vatten och eventuellt en tugga bröd eller dylikt med fiber så magen får nåt att arbeta med.
Även sådant som inte tas genom munnen kan komma ut i cirkulationen (typexemplet är kortison injicerat i en led, som sedan "trycks ut" i cirkulationen om leden belastas för mycket efter injektionen). Jag fick kolla blodsocker av just den här anledningen redan vid ganska låg dos kortison, så jag skulle ta upp det med läkaren om jag var du.
Jag har pga den senaste diskussionen här i tråden och i samråd med min sambo (som är sjuksköterskestudent och som frågat en läkare om vad jag bör göra) planerat ett besök för att åtminstone kolla upp ett hba1c.
Så här ser mina dagar ut:
14:30 - 3 kokta ägg, 1 apelsin, 1 glas mellan mjölk.
17:00 - Rage x2
17:30 -18:00 "stretchar" Dynamiskt
18:00-19:30 - EAA+Styrketräning
19:30-20:00 - Stretchar "statiskt Passivt"
21:00 - 2 Kycklinglår m skinn, ~100g Fullkornsmakaroner, 1 matsked Lätta, 20g Cashewnötter, 4 glas mellan mjölk, 2st Omega-3 tabletter
Deffar förövrigt, men.. Ser det Okej ut? :)
Mvh Kim
Grandmaster
2009-05-17, 16:55
Den sammanlagda volymen/valen av livsmedel gör nog att du har en del hunger att vänta dig, oavsett upplägg. Uppskattningsvis 1000 kcal från mjölk här (räknar 1.5-2 dl glas) = nästan 50% av total kcal för dagen. Skulle aldrig rekommendera sådana mängder från flytande föda.
Den sammanlagda volymen/valen av livsmedel gör nog att du har en del hunger att vänta dig, oavsett upplägg. Uppskattningsvis 1000 kcal från mjölk här (räknar 1.5-2 dl glas) = nästan 50% av total kcal för dagen. Skulle aldrig rekommendera sådana mängder från flytande föda.
5 glas mellanmjölk á 2 dl blir ju bara 1 liter. Ungefär 500 kcal?
Grandmaster
2009-05-17, 17:11
Korrekt, jag tänkte fel. Men det är fortfarande för mycket i detta sammanhang.
Bryter man PF om man dricker kaffe men en skvätt mjölk. ca 5-6g
Snorkelfarsan
2009-05-17, 23:15
Nej det gör man inte, jag har för mig att det är "tillåtet" med en skvätt mjölk till exempelvis kaffet.
Rätta mig om jag har fel - men det borde jag inte ha:)
Nej det gör man inte, jag har för mig att det är "tillåtet" med en skvätt mjölk till exempelvis kaffet.
Rätta mig om jag har fel - men det borde jag inte ha:)
Om du har rätt så är det guld värt, älskar mitt kaffe på morgonen men fan inte utan mjölk. Går inte. *håller tummarna*
Dosrelaterat, känns det som. Om du har en kaloribudget på 2000 kcal och mumsar i dig 50 kcal på morgonen är det bara 1/40 av ditt totala energiintag. Förvisso är det inte längre fasta, per definition, men å andra sidan är det inte någon större mängd -- kroppens matrelaterade hormonnivåer kommer i stort sett vara oförändrade. Håller du upp med energin fram till ditt första riktiga mål mat får du något i stil med 50 - 1000 - 1000 uppdelat på dina måltider. Så tänker jag.
Anton Fräs
2009-05-18, 05:32
Den mängden spelar ingen större roll, undvik att det blir 3-4 koppar eller 0,5 liter mjölk bara :)
Black Star Abyss
2009-05-18, 22:53
Om man äter mellan typ 16-24 och tränar vid 20:00 så är det ju busenkelt. Minst hälften av fastan sover man ju.
Om man äter mellan typ 16-24 och tränar vid 20:00 så är det ju busenkelt. Minst hälften av fastan sover man ju.
Hur skulle du kunna låta bli att inte sova hälften av fastan om du sover 8 timmar? :smash:
Black Star Abyss
2009-05-18, 23:27
Hur skulle du kunna låta bli att inte sova hälften av fastan om du sover 8 timmar? :smash:
Eh, va?
Eh, va?
Du har 24 timmar.
8 timmar ska du äta.
8 timmar ska du sova.
dessa timmar får ej överlappa varandra.
Detta medför oundvikligen att du sover 8 timmar av fastan, när du än placerar ditt ätande. Vad är det jag inte förstår?:confused:
Black Star Abyss
2009-05-18, 23:42
Du har 24 timmar.
8 timmar ska du äta.
8 timmar ska du sova.
dessa timmar får ej överlappa varandra.
Detta medför oundvikligen att du sover 8 timmar av fastan, när du än placerar ditt ätande. Vad är det jag inte förstår?:confused:
Så här skrev jag:
Fastan ska vara 16 timmar. Sover 24-08, fastar 08-16, äter 16-24. Alltså sover man halva fastan (sover man mer än 8 timmar sover man mer än halva fastan), vilket jag tycker gör att det hela blir mentalt enkelt eftersom man bara är vaken halva fastetiden. Vad var det egentligen i mitt inlägg som du protesterade mot från början? :confused:
Så här skrev jag:
Fastan ska vara 16 timmar. Sover 24-08, fastar 08-16, äter 16-24. Alltså sover man halva fastan (sover man mer än 8 timmar sover man mer än halva fastan), vilket jag tycker gör att det hela blir mentalt enkelt eftersom man bara är vaken halva fastetiden. Vad var det egentligen i mitt inlägg som du protesterade mot från början? :confused:
Jag trodde bara du hittat något sätt att placera dina ät- och träningstider så att du kunde sova halva fastan, vilket är rätt svårt att INTE göra. Dock rätt meningslös kommentar från min sida får jag hålla med om. :Virro
Själv är jag tvärt om. Har kanske 3-4 timmars ättid nästan direkt innan jag går och lägger mig så man verkligen känner att man fastar. Upp och promenera på morgonen, sen träna runt 7 på kvällen.
Så här skrev jag:
Han menar att man sover halva fastan oavsett när man väljer att lägga sin 8h ätarperiod. Tror det lät som att just dina 16-24 var någon magisk siffra :)
edit: lite sen :P
Black Star Abyss
2009-05-18, 23:51
Han menar att man sover halva fastan oavsett när man väljer att lägga sin 8h ätarperiod. Tror det lät som att just dina 16-24 var någon magisk siffra :)
edit: lite sen :P
Aha, nej jag menade ju absolut inte så. Men nu i efterhand när jag läser så ser jag varför han gjorde den tolkningen. :em:
Jag vet inte om det är helt klockrent att äta supermycket mat direkt innan du går och lägger dig. Dels för sömnen, dels för hormonnivåer. Om möjligt är det bra att äta ditt sista mål åtminstone någon timme innan läggdags.
Socialt fungerar det väldigt bra med 12-20 (lunch på arbetsplats), men om du tränar kl. 20 blir det förstås lite lurigt. (sedan är inte 16/8 hugget i sten heller)
funderar på att testa ;)
värt att få i sig lite proteiner under fastan eller ska det vara inom fasta ramar detta?
funderar på att testa ;)
värt att få i sig lite proteiner under fastan eller ska det vara inom fasta ramar detta?
Lite eaa, 10 gram, funkar bra.
Mest intressant att se alternativ till att man måste äta 6 mål med om dagen i regelbundna intervaller.
Återigen visas det väl på att människan är en fantastiskt anpassningsbar allätare som kan leva och frodas på otroligt många olika sätt och kost.
Lite eaa, 10 gram, funkar bra.
EAA borde väl vara det sista man vill ha i sig på fastan? Jag tänker på insulinutsöndringen.
Blir lite chockad att så många tummar på dethär. Lite mjölk i kaffet, lite EAA här och där.
Weekend Warrior
2009-05-20, 09:20
Beror väl lite på hur man ser på upplägget. Man kan ju antingen se det som att det primära inte är fastan, utan just näringstillförseln i fönstret efter träning.
Simon_aeg
2009-05-20, 13:13
Blivit lite intresserad av det här nu! Men jag hittar verkligen inte vad jag söker!
Jag är ute efter all fakta om peridisk fasta, vart kan man få tag på det?
Som t.ex hur en vanlig dag ser ut ?
Om man fastar varannan dag eller hur det var. Det framkommer lite otydligt i den här tråden och jag törstar efter den här kunskapen! :D
Så vart kan man lära sig ALLT om periodisk fasta?
Leangains.com har info. Vanligast verkar vara 16 timmar fasta, 8 timmar äta, där huvuddelen intas efter träningen. Äta något lätt 11.30, träna 12-13, äta 13-19.30, t.ex.
Scratch89
2009-05-20, 13:18
12-20 är väl en av de bästa lösningarna om man vill att det ska funka socialt. Fast jag vet inte om det blir lika hardcore längre, för det är ju så en typisk tonårstjej/medelålders kvinna äter. Hoppa över frukost, ät inte sent på kvällen. :)
Grandmaster
2009-05-20, 13:24
EAA borde väl vara det sista man vill ha i sig på fastan? Jag tänker på insulinutsöndringen.
Blir lite chockad att så många tummar på dethär. Lite mjölk i kaffet, lite EAA här och där.
Jag använder personligen inte EAA/BCAA under fastan, och det gör heller ingen av mina klienter, annat än i anslutning till fastande träning. Fullkomligt onödigt i andra sammanhang, och då ökar eller bevaras muskelmassan/styrkan oerhört bra trots deff till låg bf% hos de jag arbetat med - bättre än något annat upplägg, enligt min högst subjektiva uppfattning (sedan kan man fråga sig om det är träningen eller strukturen på dieten som producerar dessa resultat).
Så, för dem som är paranoida över att förlora muskelmassa under den 16 h långa fastan kan jag garantera att det inte är någon fara om man sköter de andra bitarna rätt.
Att skippa mjölken till kaffet och dylikt är en nödvändig kompromiss för välbefinnandet. Jag brukar tillåta några teskedar mjölk i kaffét till varje kopp. Men är det någon som brukar göra latte-varianter får de genast höra upp med det.
Att skippa mjölken till kaffet och dylikt är en nödvändig kompromiss för välbefinnandet. Jag brukar tillåta några teskedar mjölk i kaffét till varje kopp. Men är det någon som brukar göra latte-varianter får de genast höra upp med det.
Hur mycket mjölk är latte-mängder, och vad menar du med "välbefinnandet"?
Grandmaster
2009-05-20, 13:34
Hur mycket mjölk är latte-mängder, och vad menar du med "välbefinnandet"?
Svart kaffé smakar inte så gott om man vant sig vid att ha lite mjölk i.
Nu läste jag vad du skrev också, blandade ihop meningarna. Jo, det är förstås förståeligt.
Dock blir inte 1 dl mjölk mer än 50 kcal. Det är knappast(?) energimängden, gissar jag på, så vad är anledningen? Underhålla hungern?
Simon_aeg
2009-05-20, 13:39
Leangains hemsidan är bara förvirrande!
Kan inte säga vad det hela går ut på?
Hur många dagar fastar man?
Äter man frukost?
Hur många kcal - ska man ligga på?
Hur lägger man upp kostan per dag?
ALLT?!
Grandmaster
2009-05-20, 13:42
Förstår inte vad du pratar om nu. Dricker man kaffé med mjölk i är det en vanesak som man inte behöver sluta med för att man kör upplägget. Har man för mycket mjölk i kaffét, säg 1 dl+ sammanlagt, får man sluta med det om man är min klient. Punkt slut. Nu lägger jag inte ner någon mer tid på den här diskussionen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.