handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 [32] 33 34 35 36 37 38 39 40

GwP
2012-06-24, 19:20
Periodisk fasta är bara att man, per definition, har en period där man fastar.

Ja, det är väll som leangains förutom att dom har ett speciellt träningsupplägg?:MrT:

Ristretto
2012-06-24, 19:22
Ja, det är väll som leangains förutom att dom har ett speciellt träningsupplägg?:MrT:

Följer man Leangains så kör man en form av periodisk fasta.

vicarious
2012-06-24, 19:32
Periodisk fasta är bara att man, per definition, har en period där man fastar.

+1. GwP, läs på leangains-hemsidan om du vill lära dig vad det innebär.

GwP
2012-06-24, 19:38
+1. GwP, läs på leangains-hemsidan om du vill lära dig vad det innebär.

Men vad är den så stoooora skillnaden som jag tydligen inte kan skilja på mellan leangains och PF då?*gah!**gah!**gah!*

Inge Enveten
2012-06-24, 19:43
Men vad är den så stoooora skillnaden som jag tydligen inte kan skilja på mellan leangains och PF då?*gah!**gah!**gah!*

V8jbadJlnWk

vicarious
2012-06-24, 19:46

Periodisk fasta innebär som Ristretto skrev egentligen bara att man äter X antal timmar under dygnet och fastar de resterande.

Leangains innebär att man äter enligt periodisk fasta, vanligast 16/8 timmarsvarianten, men att man även cyklar intaget av makronutrienter. Till exempel mer kolhydrater på träningsdagar, mer fett på vilodagar. Som sagt, läs på hemsidan om du vill få en fullständigt bild av vad det innebär.

Doctor Snuggles
2012-06-24, 19:51

Men hur svårt kan det vara?
Leangains är en form av PF, med specifika "regler", som att fasta i 16h, träna osv.
PF innebär endast att du i perioder.. fastar. Spelar ingen roll om du bara hoppar över frukost, eller om du inte äter varannan eller var femte dag eller whatever, allt är periodisk fasta.

GwP
2012-06-24, 21:15
Asså, skitsamma, tror vi har missförstått varandra :Virro

Ristretto
2012-06-24, 21:27
Asså, skitsamma, tror vi har missförstått varandra :Virro

Nej, det är du som missförstått vad Leangains respektive periodisk fasta innebär.

Doctor Snuggles
2012-06-24, 21:30
Tänk så här, GwP:
PF = bollsport.
Leangains = fotboll.
Eat, stop, eat = amerikansk fotboll.

GwP
2012-06-25, 11:33
Nej, det är du som missförstått vad Leangains respektive periodisk fasta innebär.

Så fortsätter du ändå? Jag sa ju att vi missförstod varandra, du vet väll inte vad jag ville ha svar på?*screwy*

J.V
2012-06-25, 11:37
Så fortsätter du ändå? Jag sa ju att vi missförstod varandra, du vet väll inte vad jag ville ha svar på?Det verkar som att du själv inte vet vad du vill ha svar på.

krubkungen
2012-06-25, 13:06
Det verkar som att du själv inte vet vad du vill ha svar på.

+1

OFT: J.V snälla ge mig den hamburgaren :D

tp_88
2012-07-14, 09:16
Tänkte testa PF för första gången i sommar.

Om man tänker bryta fastan vid runt kl. 14, hur är det då att inta 8-10g EAA på morgonen, vid typ 8-tiden? Bra, onödigt eller kontraproduktivt?

forslund
2012-07-14, 09:21
Onödigt.

tjing
2012-07-14, 12:02
Tänkte testa PF för första gången i sommar.

Om man tänker bryta fastan vid runt kl. 14, hur är det då att inta 8-10g EAA på morgonen, vid typ 8-tiden? Bra, onödigt eller kontraproduktivt?

Ska du fasta eller inte?

tp_88
2012-07-14, 15:30
Ska du fasta eller inte?
Det rör sig om typ 40kcal, inga kolh/fett. Har inte läst så mycket som jag borde om det än med såg att Martin hade skrivit att mjölk i kaffet etc gick bra, skillnaden i kcal är nog inte så stor.

Men visst, det kanske inte har någon positiv effekt, men jag har svårt att tro att det "förstör" fastan.

Wiizra
2012-07-14, 16:39
En dl mjölk är 40 cal, men han säger LITE mjölk, alltså typ en matsked.

Ristretto
2012-07-14, 16:40
Så fortsätter du ändå? Jag sa ju att vi missförstod varandra, du vet väll inte vad jag ville ha svar på?*screwy*

Ja, vad trodde du? Jag ger mig aldrig. ALDRIG! Problem?

Beelz
2012-07-14, 16:46
Det rör sig om typ 40kcal, inga kolh/fett. Har inte läst så mycket som jag borde om det än med såg att Martin hade skrivit att mjölk i kaffet etc gick bra, skillnaden i kcal är nog inte så stor.

Men visst, det kanske inte har någon positiv effekt, men jag har svårt att tro att det "förstör" fastan.

Vad är det du tror som förstörs? Om du ätit tillräckligt innan fastan, har du aminosyror redan ute i kroppen

Doctor Snuggles
2012-07-14, 16:46

Det är inte allt eller inget, nej. Även att bara dra ner på kaloriintaget varannan dag verkar ge dylika effekter.
Tror dock eventuell fördel av EAA är minimal, men du kan testa det med gott samvete.
Den muskelbesparande fördelen av EAA verkar främst vara vid intag i fastande tillstånd innan träning.

Ristretto
2012-07-14, 16:48
En dl mjölk är 40 cal, men han säger LITE mjölk, alltså typ en matsked.

Exakt, jag tog aminosyror för 43,7 kcal en gång när jag egentligen skulle fasta. Blev fet. :(

Inge Enveten
2012-07-14, 17:07
Kan någon redogöra för dessa mirakulösa hälsofördelar som påstås följa av periodisk fasta? Alternativt någon annan bra anledning till varför folk är paranoida över huruvida något bryter fastan eller inte. För att det ska vara värt att skippa mjölken i kaffet på morgonen så måste det ju finnas något man tjänar som är bättre än det man förlorar. Annars hade man inte brytt sig. Jag undrar vad detta skulle vara. Tack på förhand.

Ristretto
2012-07-14, 17:09
Kan någon redogöra för dessa mirakulösa hälsofördelar som påstås följa av periodisk fasta? Alternativt någon annan bra anledning till varför folk är paranoida över huruvida något bryter fastan eller inte. För att det ska vara värt att skippa mjölken i kaffet på morgonen så måste det ju finnas något man tjänar som är bättre än det man förlorar. Annars hade man inte brytt sig. Jag undrar vad detta skulle vara. Tack på förhand.

Det mesta handlar väl om att det eventuellt, kanske, om man har tur, kan finnas fördelar. Den stora grejen är väl att det inte är sämre att skita i frukosten om man hellre äter senare på dagen.

Doctor Snuggles
2012-07-14, 17:12

Let me wikipedia that for you:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting

Inge Enveten
2012-07-14, 17:14
Det mesta handlar väl om att det eventuellt, kanske, om man har tur, kan finnas fördelar. Den stora grejen är väl att det inte är sämre att skita i frukosten om man hellre äter senare på dagen.

Fast jag snackar inte om att skita i en frukost. Jag snackar om mjölk till kaffet eller aminosyror, en proteinshake eller något annat icke tids-krävande, ej omständigt som ej tynger magen.

Jag kör PF då det är bekvämt, vilket är i princip varje dag. Jag gillar kaffe med mjölk, det är inte omständigt att fixa och tynger inte magen, därför konsumeras det varje morgon. Det är inte obekvämt, det är inget problem.

Folk verkar dock oroade över sånt som mjölk i kaffet under fastan. Därför vill jag ha svar på varför man ska vara oroad. Min teori är att det är dessa påstådda hälsofördelar, för om man nu gillar mjölk till kaffet, har tid att dricka, varför avstå?

tp_88
2012-07-15, 09:43
Vad är det du tror som förstörs? Om du ätit tillräckligt innan fastan, har du aminosyror redan ute i kroppen
Jag tror som sagt inte att något förstörs, däremot så fick jag känslan av att somliga som svarade på mitt inlägg var av den uppfattningen.

Finns det någongång inga aminosyror i blodet? Tanken var iaf att stimulera proteinsyntesen under en period av dygnet som annars saknar stimulanser. Givetvis väntade jag mig inga mirakulösa resultat från 10g protein, och kanske är det helt verkningslöst.
Det är inte allt eller inget, nej. Även att bara dra ner på kaloriintaget varannan dag verkar ge dylika effekter.
Tror dock eventuell fördel av EAA är minimal, men du kan testa det med gott samvete.
Den muskelbesparande fördelen av EAA verkar främst vara vid intag i fastande tillstånd innan träning.
Tack. Har en del bcaa/eaa stående med kort datum från ett längre uppehåll så kör på med det tillsvidare åtminstone.

Inge Enveten
2012-07-15, 09:49
Jag tror som sagt inte att något förstörs, däremot så fick jag känslan av att somliga som svarade på mitt inlägg var av den uppfattningen.

Finns det någongång inga aminosyror i blodet? Tanken var iaf att stimulera proteinsyntesen under en period av dygnet som annars saknar stimulanser. Givetvis väntade jag mig inga mirakulösa resultat från 10g protein, och kanske är det helt verkningslöst.

Tack. Har en del bcaa/eaa stående med kort datum från ett längre uppehåll så kör på med det tillsvidare åtminstone.

Som jag förstår det är inte proteinsyntesen maxad i alla fall efter en längre tid utan proteinintag. Å andra sidan blir responsen större när man väl intar protein. Så inom rimliga gränser verkar det egentligen inte spela någon roll vad gäller proteinsyntesen (om jag förstått det hela rätt).

tjing
2012-07-15, 11:29

Skippa mjölk i kaffe är ju givet för att det är äckligt. Dessutom förefaller det hindra en del av de positiva effekterna hos kaffe.

Lite roligt att ni som är aktiva i tråden hela tiden måste påpeka hur omagiskt IF är och raljera kring nybörjarfrågor fastän ni förmodligen är väldigt hårda med fastetider osv ;)

tjing
2012-07-15, 11:31

Och kanske nackdelar?

Blodtryck, fasta som stressor, enorma mängder mat åt gången osv. Man ska ha både fördelar och nackdelar i åtanke.

Felixflobby
2012-07-15, 12:43
Jag har för tillfället ett arbeta där jag arbetar mellan 17.00 till 23.30, vilket gör att jag enbart äter två måltider per dag; Första ca kl 12.00 och det andra efter träningen kl 16.00. Således "fastar" jag mellan 16.00 till ca 03.00 när jag lägger mig.

Är detta periodisk fasta eller "leangaining"?

Ristretto
2012-07-15, 12:54
Och kanske nackdelar?

Blodtryck, fasta som stressor, enorma mängder mat åt gången osv. Man ska ha både fördelar och nackdelar i åtanke.

Ja, men frågan gällde nu fördelar.

rooz
2012-07-15, 13:20
Snälla någon. Läs bloggjäveln:banghead:

tjing
2012-07-15, 13:21
Jag har för tillfället ett arbeta där jag arbetar mellan 17.00 till 23.30, vilket gör att jag enbart äter två måltider per dag; Första ca kl 12.00 och det andra efter träningen kl 16.00. Således "fastar" jag mellan 16.00 till ca 03.00 när jag lägger mig.

Är detta periodisk fasta eller "leangaining"?

Det är vad det är.

Det finns ingen egentlig definition på "fasta" om man inte börjar räkna efter maten absorberats osv men det är svårt att veta exakt och beror ju på vad man äter. I regel börjar sympatiska nervsystemet ("svält"-systemet) med katekolaminer, samt glukagon, kortisol, tillväxthormon osv uppregleras kring 12 h utan mat och successivt blir det starkare och starkare respons.

Även dopamin uppregleras under fasta och dopaminerga neuroner aktiveras när nivåer av ghrelin ökar. Kroppen vill med andra ord att vi ska äta.

Ghrelin Promotes and Protects Nigrostriatal Dopamine Function via a UCP2-Dependent Mitochondrial Mechanism

http://www.jneurosci.org/content/29/45/14057

Doctor Snuggles
2012-07-15, 15:35
Skippa mjölk i kaffe är ju givet för att det är äckligt. Dessutom förefaller det hindra en del av de positiva effekterna hos kaffe.

Lite roligt att ni som är aktiva i tråden hela tiden måste påpeka hur omagiskt IF är och raljera kring nybörjarfrågor fastän ni förmodligen är väldigt hårda med fastetider osv ;)

Jaså? Jag skulle inte ens vilja påstå att jag kör PF, bara skippar måltider lite här och där (oftast frukost), äter mindre vissa dagar osv. Det är ganska mycket jazz.

J.V
2012-07-15, 16:09
Det är verkligen ohyggligt avancerade grejer det här med periodisk fasta och leangains och skillnaden på dessa.

tjing
2012-07-15, 17:40
Jaså? Jag skulle inte ens vilja påstå att jag kör PF, bara skippar måltider lite här och där (oftast frukost), äter mindre vissa dagar osv. Det är ganska mycket jazz.

Måste bara påpeka att din nya avatarbild är bland det märkligaste jag sett.

mYrN
2012-07-18, 11:29
Skulle uppskatta lite hjälp! Tänkte dra iväg och träna, hinner dock inte med ett lika långt pass som jag brukar (måste jobba en stund) så tänkte dela upp det i två pass idag. Hur ska jag lägga upp kosten? Om jag kör ett pass nu vid 1 och sen nästa vid 6. Har inte ätit något annat än lite BCAA precis.

Fishtank
2012-07-18, 13:00
Skippa pf idag kanske är lättare?
Man kör ju pf för att det passar ens livsstil och anpassar inte livet efter pf.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Wiizra
2012-07-18, 13:14
Spelar ingen roll om du inte ätit, kör på bara.

Pompere
2012-07-18, 13:28
Skulle uppskatta lite hjälp! Tänkte dra iväg och träna, hinner dock inte med ett lika långt pass som jag brukar (måste jobba en stund) så tänkte dela upp det i två pass idag. Hur ska jag lägga upp kosten? Om jag kör ett pass nu vid 1 och sen nästa vid 6. Har inte ätit något annat än lite BCAA precis.

När har du ditt "vanliga" ätfönster?

Jag skulle skippa fastan denna dagen (ifall du nu bryter din fasta med måltid 1 tidigare än vanligt) och lägga upp kosten idag med två pass;

Pass 13:00
EAA innan och efter, 10g portioner.

Måltid #1 30-60 min efter träning ~ 14:00 - 15:00 = 60g protein från kött, 100g av gryn/pasta/potatis etc, minimalt med fett, fibrer från lite grönsaker.

Sedan kanske litet mellanmål (smörgås tex) innan pass 2 eller så använder du energin från måltid #1 och bara kör EAA innan och efter pass 2 för att sedan komma hem på kvällen och äta resten av dina kalorier

FredrikC
2012-08-12, 18:32
Har tänkt dra pröva leangains i 3-6 månader med start 1 sept. Är det någon som också gått och funderat och nu vill komma till skott? Vore trevligt att bolla lite med någon. PM.

vicarious
2012-08-12, 20:21
Har tänkt dra pröva leangains i 3-6 månader med start 1 sept. Är det någon som också gått och funderat och nu vill komma till skott? Vore trevligt att bolla lite med någon. PM.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182251

tjing
2012-08-13, 11:22

Ja...du kan ju börja med att hoppa över frukost.

Mouline
2012-08-13, 11:38

Posta i LG tråden så kan vi bolla! :D

tp_88
2012-08-13, 12:51
Har kört PF (typ LG, fast inte rakt av) i en månad nu visst, har gått ner drygt 4kg och det har hittils varit den klart minst jobbiga dieten. Trivs såhär långt fruktansvärt bra med det!

Kutso
2012-08-13, 13:09
Hur skulle det fungera att typ köra en kontrollerad bulk större delen av månaden, men sedan köra typ 2-3 dagar fasta på raken en eller ett par gång i månaden för att hålla borta fettet?
Tror ni fördelen man får av bulken skulle gå förlorad?

Ristretto
2012-08-13, 13:16
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=651364583&viewfull=1#post651364583

Quick comment on 72 hour fasts and why it's a bad idea.

DNG = de novo glucogenesis.

Liver glycogen plays an ever increasing role for maintaining blood glucose during the fast.

Once liver glycogen is completely depleted, which happens after about 24-28 hrs, glucose from stored amino acids (aka muscle) will be the only way the body can maintain blood glucose in the right range (via DNG).

Hours 24-72 during a fast: often referred to as the glucogenic phase due to massive DNG.

Hour 40: Gene-expression for proteolysis kicks in. This is bad and it essentially means that your body is doing whatever it can to effectively shuttle amino acids out from your muscles.

After about 72 hours, ketogenic adaptation is maximized* and protein catabolism is reduced as a consequence of

1) ketone bodies contributing to brain metabolism (in place of glucose).

2) thyroid hormone gets down-regulated, which further reduces protein catabolism. This is true metabolic slowdown, the one some people foolishly believes happens if you miss a meal.

* Just a quick note here. Blood ketones starts contributing to brain metabolism gradually & in a dose-response fashion during the first 72 hours. The increase then plateaus a bit at about 30% efficiency after 72 hours (i.e. after 72 hours the brain's daily need of 120 g glucose is reduced to 80 g). However, they are not "maximized" in the true sense of the word. There is a gradual increase beyond 72 hours but this occurs slowly (i.e. not +30% in 72 hours). After a few weeks** in ketosis, it reaches 70% efficiency. At this point, usually full-blown starvation, protein metabolism is minimal.

** A note about this too: the reason for the mental numbness some people feel during the first few weeks on low carb/keto diets is the result of the adaptation process. That's why - in studies - people on ketogenic diets score lower on cognitive tests DEPENDING on when the test is taken. Take the test after a few days and you'll see a decrease in reaction time/various cognitive metrics but after a month or so there's no difference vs normal/non-keto diet.

-----

Re: insulin resistance

Forgot to comment on the comment about insulin resistance. You will burn a ****load of FFA during a 72 hour fast but a large part of that will be intramuscular triglycerides. I wrote about this briefly here

http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

"4. My research has indicated that the ideal state of fat burning is reached after 12-18 hours of fasting. Coupled with high levels of catecholamines, increased blood flow to stubborn regions, and low insulin for a2-receptor inhibition, this time interval is the "golden age" of stubborn fat mobilization.

Let me just explain real quick what I mean by the ideal state of fat burning. Studies have examined free fatty acid (FFA) oxidation from anywhere between the overnight fasted state to three days of fasting. While FFA oxidation increases the longer time you spend in the fasted state, the contribution of fatty acids to whole body fat oxidation changes.

In short-term fasting there's a significant increase in subcutaneous FFA oxidation. That's just a fancy way of saying that you're mainly burning body fat and nothing else. For up to 14-20 hours* after a 600-calorie meal in normal-weight subjects, fat is only mobilized from body fat stores in resting individuals.

* 14-20 hours in a completely sedentary state should easily equal 12-18 hours in real life.

Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."

Somewhere around the 30-hour mark, you will also start to develop significant peripheral insulin resistance (i.e. it occurs in concert with IMTG mobilization and your bloodstream being chock full of FFA).

This is temporary, of course, but consider the consequences of breaking the fast with a large meal during such conditions. It would not bode well from a nutrient partitioning point of view. Nor would it be particularly good from a health point of view to walk around with blood glucose sky high until insulin resistance is reversed.

Mouline
2012-08-13, 13:24
Jag har kört PF sen mars, funkar fint!

Doctor Snuggles
2012-08-13, 14:19
Måste bara påpeka att din nya avatarbild är bland det märkligaste jag sett.

Tack.
Den är faktiskt inte helt random.

Kutso
2012-08-13, 14:27
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=651364583&viewfull=1#post651364583

Aaah, just det ja. Hade glömt att jag läst den på leangains.

Jag har dock funderingar på om vad som skulle hända ifall man genomförde någon slags 3 dagars juice- och vassle-"fasta" (vet att fasta är ett nollintag av födoämnen), där man alltså tillför kroppen en mindre mängd glukos och aminosyror under själva "fastan". Skulle detta möjligtvis kunna minimiera muskelförlusten?

Doctor Snuggles
2012-08-13, 14:29

Jag har dock funderingar på om vad som skulle hända ifall man genomförde någon slags 3 dagars juice- och vassle-"fasta" (vet att fasta är ett nollintag av födoämnen), där man alltså tillför kroppen en mindre mängd glukos och aminosyror under själva "fastan". Skulle detta möjligtvis kunna minimiera muskelförlusten?

Du frågar alltså att om man inte fastar, så fastar man inte? Det stämmer.

Varför gör du inte bara ett par 24 timmars fastor per månad istället för i sträck.

Kutso
2012-08-13, 14:47
Du frågar alltså att om man inte fastar, så fastar man inte? Det stämmer.

Om du vill uttrycka det så, så visst.

Varför gör du inte bara ett par 24 timmars fastor per månad istället för i sträck.

Har provat både 24-timmars och 32-timmars ren fasta. 32 timmar ren fasta var lite för lång för min del. 24 timmar fungerade rätt okej, men blev jobbigare ju mindre bf jag hade.

Jag gillar att exprimentera, och är därför inne på att testa den här typen av "fasta". Min hypotes är att att jag kommer förlora en hel del fett, men inte särskillt mycket muskelmassa.

Jag kommer genomföra detta, men ville bara höra lite tankar om det hela från er andra innan.

Doctor Snuggles
2012-08-13, 15:16
Ptja, att deffa genom att nästan enbart dricka vassle har ju gjorts av folk med bra resultat.

Loccii
2012-08-14, 17:39
Hej.

Ger de här något positiv effekt om man nu äter modersmålet på dagen och tränar på kvällen? eller är det åt helvete fel?

Grön på ämnet så tänkte om någon kunnig kunde förklara.

MVH

mYrN
2012-08-14, 18:23
Hej.

Ger de här något positiv effekt om man nu äter modersmålet på dagen och tränar på kvällen? eller är det åt helvete fel?

Grön på ämnet så tänkte om någon kunnig kunde förklara.

MVH

Är väl snarare tvärt om, det stora målet efter träningspasset som ger positiv effekt.

Loccii
2012-08-15, 20:41
Är väl snarare tvärt om, det stora målet efter träningspasset som ger positiv effekt.

Länka inte grub något om att de inte spelar ngn roll när du får i dig proteinet bara du får i dig allt under en dag ?

vicarious
2012-08-15, 21:03
Det är ju inte svart på vitt direkt. Jag tror att man kan tjäna på att lägga en större del av matintaget efter träningen, men resultaten lär ju inte utebli om man skulle råka göra annorlunda (förutsatt att dygnets totala intag ser likadant ut). En stor frukost dagen efter är ju ändå "efter träningen" till exempel.

Doctor Snuggles
2012-08-15, 21:11
Det är ju inte svart på vitt direkt. Jag tror att man kan tjäna på att lägga en större del av matintaget efter träningen, men resultaten lär ju inte utebli om man skulle råka göra annorlunda (förutsatt att dygnets totala intag ser likadant ut). En stor frukost dagen efter är ju ändå "efter träningen" till exempel.

Fönstret för uppreglerad proteinmetabolism är väl på ca 24h efter träning, så ja.
Har personligen märkt att om jag inte äter ordentligt kvällen efter jag tränat, så blir jag vrålhungrig dagen efter.

Hampus91
2012-08-15, 21:38
Om man fastar i 16 timmar låt säga mellan 20.00 till 12.00 nästa dag. Då hoppar man över frukost! folk säger ju att det är så jäv## viktigt?

Doctor Snuggles
2012-08-15, 21:42
Om man fastar i 16 timmar låt säga mellan 20.00 till 12.00 nästa dag. Då hoppar man över frukost! folk säger ju att det är så jäv## viktigt?

Folk har fel. Folk säger mycket dumheter.

anderssv82
2012-08-16, 02:08
Frukost = Breakfast
Breakfast = Bryt fastan...
Spelar ingen roll när du äter din "frukost", frukosten är ditt första mål..

vicarious
2012-08-16, 06:46
frukost = breakfast
breakfast = bryt fastan...
Spelar ingen roll när du äter din "frukost", frukosten är ditt första mål..

Så brukar jag också resonera men jag tror inte alla tänker så :D

Lurch
2012-08-16, 14:29
Så brukar jag också resonera men jag tror inte alla tänker så :D

Men alla borde det, tycker det är allt för mycket snack i tidningarna angående frukost blablabla..

Mackan58
2012-08-22, 15:12
Greetings Koloids!

Vad äter herrskapet på ätardagarna för att få upp leptinnivåerna? Är det någon som vet om det spelar någon roll vilken typ av kolisar man äter?

Regards.

tjing
2012-08-22, 15:14

Vilken muskelförlust? Fasta är fasta och vassle/juice är inte fasta någonstans.

Om något lär ett sådant upplägg bara öka enzymaktivitet för muskelnedbrytning.

Fasta är muskelbesparande under kortare perioder, p g a ökade nivåer av tillväxthormon.

Edit: Jaha, du menar så. Självklart skulle det minimera muskelförlusten att tillföra protein. Men du kanske ska kolla i VLCD-tråden då.

tjing
2012-08-22, 15:17

Vilken positiv effekt? Kan du redogöra för de positiva effekterna. Skulle gärna vilja veta.

Tips: Lär dig tänka kritiskt.

tjing
2012-08-22, 15:19

Precis. Jag börjar misstänka att extrem näringstiming är lite skit samma om målet är muskeluppbyggnad. Det är vad man äter under dygnet som spelar roll, inte om man äter 500 eller 2000 kcal en timme efter träning eller om 30 eller 100 g av dessa är protein.

tjing
2012-08-22, 15:21

Det är lika viktigt som det är oviktigt. D v s en personlig preferens. En frukost stimulerar dock alltid proteinsyntesen mer än fasta gör.

tjing
2012-08-22, 15:23
Greetings Koloids!

Vad äter herrskapet på ätardagarna för att få upp leptinnivåerna? Är det någon som vet om det spelar någon roll vilken typ av kolisar man äter?

Regards.

Fruktos funkar inget vidare vill jag minnas. Själv äter jag mängder av ris och potatis.

vicarious
2012-08-22, 16:07
tjing

Det finns en knapp som heter multicitera. Tryck på den för varje inlägg du vill citera, då ser du att den knappen blir markerad. För det sista inlägget du vill citera trycker du på den vanliga "citera"-knappen så får du med alla du tidigare markerat också.

RykteT
2012-08-31, 22:47
Jag har läst en del sidor i den här tråden nu och jag har förstått att detta kan vara fysiologiskt fördelaktigt på vissa punkter och fysiologiskt negativt på andra punkter. Må jag vara blind, eller kanske dålig på att sålla, men jag hittar ingenstans hur man lägger upp PF? Det vill säga ur en tidssynpunkt. När ska man äta, hur mycket får man äta under övriga timmar mm?

smalis
2012-09-01, 01:01
Jag har läst en del sidor i den här tråden nu och jag har förstått att detta kan vara fysiologiskt fördelaktigt på vissa punkter och fysiologiskt negativt på andra punkter. Må jag vara blind, eller kanske dålig på att sålla, men jag hittar ingenstans hur man lägger upp PF? Det vill säga ur en tidssynpunkt. När ska man äta, hur mycket får man äta under övriga timmar mm?

Det vanligaste ätarfönstret ligger på 8 timmar, dvs 16 timmar fasta följt av 8 timmar ätande. När du fastar konsumerar du ingenting som innehåller kalorier.
När du vill ha ditt ätarfönster bestämmer du själv.

Jeml
2012-09-01, 12:01

som föregående talare så äter du under 8h av dygnet följt av 16h fasta. jag äter mellan 12-20 och oftast då en lätt lunch för att sedan äta en stor postworkout måltid.

under fastan får du bara äta/dricka sånt som inte innehållet kcal. tuggummi kaffe light läsk är ok och aminosyror.

det vanligaste är att man äter 2-3måltider under de 8 "ätar timmarna". egentligen blir det bara som man hoppar över frukosten och sena natt snacks för de flesta :)

leangains är en variant av pf där det finns regler för kcal intag och makronutrienter men det är overkill för mig :rolleyes:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT
2012-09-01, 12:30
som föregående talare så äter du under 8h av dygnet följt av 16h fasta. jag äter mellan 12-20 och oftast då en lätt lunch för att sedan äta en stor postworkout måltid.

under fastan får du bara äta/dricka sånt som inte innehållet kcal. tuggummi kaffe light läsk är ok och aminosyror.

det vanligaste är att man äter 2-3måltider under de 8 "ätar timmarna". egentligen blir det bara som man hoppar över frukosten och sena natt snacks för de flesta :)

leangains är en variant av pf där det finns regler för kcal intag och makronutrienter men det är overkill för mig :rolleyes:

Det här verkar som någonting värt att testa! :) Precis den typen av kosthållning som passar mig tror jag! :d

Får läsa på lite vad leangains är också så att man kan välja och vräka! ;)

Jeml
2012-09-01, 12:34
det är najs tkr jag.

leangains är i stort sätt=underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar samt fett> kolhydrater på vilodagar och kolhydrater> fett träningsdagar.

jag tycker inte leangains passar dig då du borde ligga på överskott jämt imo:)

RykteT
2012-09-01, 12:38
det är najs tkr jag.

leangains är i stort sätt=underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar samt fett> kolhydrater på vilodagar och kolhydrater> fett träningsdagar.

jag tycker inte leangains passar dig då du borde ligga på överskott jämt imo:)

Varför ligger de på underskott på vilodagar? :O

Jag tänker inte följa den i sådana fall kan jag lugna dig med. Ville bara ha två sidor av saken! :) Man kanske kan modifiera Leangains metoden med ett överskott på vilodagar också? ;)

andeem
2012-09-01, 12:47
Varför ligger de på underskott på vilodagar? :OTanken är att det blir som en bulk/deff-cykel i mikroformat.

Jeml
2012-09-01, 12:53
Varför ligger de på underskott på vilodagar? :O

Jag tänker inte följa den i sådana fall kan jag lugna dig med. Ville bara ha två sidor av saken! :) Man kanske kan modifiera Leangains metoden med ett överskott på vilodagar också? ;)

ja det kan man nog absolut :) kör själv med mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar men alltid samma kcal intag

leangains är väl typ ett rekomp program??

Bjern
2012-09-11, 07:30
Bumpar med en undran som kanske är självklar för vissa, rätt suddig för mig dock;

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?

Ristretto
2012-09-11, 07:35
Bumpar med en undran som kanske är självklar för vissa, rätt suddig för mig dock;

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?

Jag äter för det mesta 140-200g efter kl. 18:00. Räknar man på ett intag av 140g och en absorption på 6g/h så har jag aminosyror i blodet i 23h efter måltiden. Om detta har något med verkligheten att göra vet jag inte, men jag fastar sällan mer än 20h numera.

Reaper123
2012-09-11, 07:41

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?Ärligt talat har jag aldrig funderat över detta, trots att jag oftast äter all min mat mellan kl 18-20 varje vardag.

Utan att tänka på det förfaller det nog så att sista målet (om jag äter 2 måltider) oftast innehåller >E% protein än kollisar, men som sagt inget medvetet val och jag nojjar inte över detta!

Var väl inte svaret du hade önskat, men så ser det iaf ut för mig ;)

Bjern
2012-09-11, 07:43
Jag äter för det mesta 140-200g efter kl. 18:00. Räknar man på ett intag av 140g och en absorption på 6g/h så har jag aminosyror i blodet i 23h efter måltiden. Om detta har något med verkligheten att göra vet jag inte, men jag fastar sällan mer än 20h numera.

Absorption på 6g/h? Det hade jag ingen aning om... Tack för input :)

Ärligt talat har jag aldrig funderat över detta, trots att jag oftast äter all min mat mellan kl 18-20 varje vardag.

Utan att tänka på det förfaller det nog så att sista målet (om jag äter 2 måltider) oftast innehåller >E% protein än kollisar, men som sagt inget medvetet val och jag nojjar inte över detta!

Var väl inte svaret du hade önskat, men så ser det iaf ut för mig ;)

Jodå, ju fler som svarar desto bättre får man en bild av hur det ser ut för merparten :)

Ristretto
2012-09-11, 07:49
Absorption på 6g/h? Det hade jag ingen aning om... Tack för input :)

Jag hittar dock inte källan, men 4-8g per timme är det jag har i bakhuvudet, vid blandkost.

Pompere
2012-09-11, 10:22
30g vassle på tom mage så hade man aminosyror i blodomloppet i 3h, väldigt snabbt upptag alltså.

sedan har man prövat en kaseinshake på 30g och då hade man fortfarande aminosyror i blodet efter 8h, sedan slutade man mäta.

Har läst detta någonstans på leangains.com, kolla runt där lite.

Gjorde matte på detta förut när jag noja över mina 24h fasta. Jag kom fram till att ifall jag håller en blandkost med fibrer och 3g/kv protein så är det ingen nojja alls, du är anabol! ;)

tjing
2012-09-11, 11:05
Protein i en blandad måltid (en blandad kost är ju en annan sak och mer komplicerad att räkna på) tas upp med en hastighet kring 5 g/h (finns lite olika siffror i närheten 3-8 g /h). Självklart spelar målets komposition stor roll; fibrer kommer att sakta ner upptaget t ex.

Snabbare protein oxiderar till större del i stora mängder åt gången (tänk vassle) och det gäller om man intar en snabbare proteinkälla för sig. Tillsammans med annan mat saktas allt proteinintag upp och det förlorar sin "snabbhet".

1 g / kg kroppsvikt är med allt att döma tillräckligt för att vara i proteinbalans under dygnet. Har man mer muskler och tränar osv kan man ju safea med 2 g / kg kroppsvikt om muskeluppbyggnad är målet (1,5 g / kg lär räcka gott och väl också). På inget sätt behöver man 3 g / kg kroppsvikt och dygn för att vara anabol. Det är bro-science rakt av och ett fullkomligt meningslöst och förvillande råd.

Man bryter inte ned mängder av muskler bara för att man inte har sjukt mycket aminosyror i blodet under natten, det finns en buffert för det, då tarmarna behåller en del aminosyror just för att kunna låta de sippra ut t ex på natten då ingen föda intas. Vilket i sig är meningslöst på en superhögprotein-kost då det sannolikt kommer att finnas aminosyror i överflöd hela dygnet.

Eftersom fasta i sig är katabolt så bör man äta oftare om man nu vill vara anabol hela tiden. Men måltiden efter fasta (särskilt kombinerat med träning) uppreglerar ju anabolismen kraftigare än annars så hur det slår ut på ett dygn vet ingen.

tjing
2012-09-11, 11:42
En sak till förresten: Sannolikt ökar proteinupptaget med en högproteinkost.

AntonYmous
2012-09-23, 05:17
Att Periodisk Fasta ökar GH (tillväxthormon) är välkänt.
Hungerhormonet Ghrelin är en potent stimulator (http://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin) av GH. Det utsöndras av magsäcken när den är tom.

Om man vänjer sig vid PF som ätmönster eller fyller magen med vatten/kaffe så att hungerkänslor,
Minskar även ghrelinpåslaget!

Ska det ses som delvis negativt?

Motbevis/argumentation för den här hypotesen snälla!

Annars är ju "ju mer hemsk hunger man står ut med ju bättre" sant...

googlade innan jag postade och den här artikeln om PF är läsvärd: http://www.thefatlossninja.com/ghrelin/
Som också argumenterar att ghrelin är viktigt för PF, MEN att man ska dricka kaffe/te för att bli mätt.

tjing
2012-09-23, 12:27
Att Periodisk Fasta ökar GH (tillväxthormon) är välkänt.
Hungerhormonet Ghrelin är en potent stimulator (http://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin) av GH. Det utsöndras av magsäcken när den är tom.

Om man vänjer sig vid PF som ätmönster eller fyller magen med vatten/kaffe så att hungerkänslor,
Minskar även ghrelinpåslaget!

Ska det ses som delvis negativt?

Motbevis/argumentation för den här hypotesen snälla!

Annars är ju "ju mer hemsk hunger man står ut med ju bättre" sant...

googlade innan jag postade och den här artikeln om PF är läsvärd: http://www.thefatlossninja.com/ghrelin/
Som också argumenterar att ghrelin är viktigt för PF, MEN att man ska dricka kaffe/te för att bli mätt.

En minskad utsöndring av ghrelin vid regelbundna fastetider är ju kroppens underbara sätt att vänja sig vid det mesta efter ett tag. Tillväxthormon är inget att eftersträva i sig då det vid fasta inte direkt är anabolt i hypertrofiskt syfte utan ingår snarare indirekt i den muskelbevarande/fettförbrännande adaption som orkestreras vid glukosrestriktion/fasta.

Ghrelin aktiverar för övrigt även dopaminerga neuroner i delar av belöningscentrum i hjärnan, vilket har intressanta implikationer för kognition, minne, belöning etc. Den här effekten minskar när kroppen vant sig vid att få mat vid bestämda tider (fasta eller inte) och inte behöver jaga till sig den.

Sedan är det ju inte bara ghrelin som spelar roll för utsöndring av GH heller.

Fasta sänker nivåerna av somatomedin C, vilket medför att inhiberingen av feedback-loopen för GH försvinner. Detta kan öka nivåerna av GH.

Andra tänkbara förklaringar är hormonella feedback-effekter på GH av t ex ketonkroppar i blodet etc.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/?page=1

Slutsats: Nej, du behöver sannolikt inte ghrelin för att aktivera GHRH. Den kraftiga ökningen av ghrelin är mer av en tidig adaption till ett nytt ätmönster, då ghrelin även påverkar neuroner (som jag skrev om ovan) i syfte att öka chanserna för att du ska hitta mat. På samma sätt som att folk inte upplever sig så hungriga längre när de fastat på regelbundna tider en vecka.

Hade ghrelin behövts för GH och vi inte hade blivit hungriga när vi fastade, har vi rimligtvis tappat muskler ;)

Grandmaster
2012-09-23, 13:08
Jag vet inte vad det är för skit ni läser på Dan Go's hemsida, men ghrelin styrs av måltidsmönster, förväntan och kalorier. Inte kaffe och vatten.*

* ...förutsatt att du inte kan lura dig själv, men då är vi inne på överkurs.

Fuark
2012-09-24, 09:59
Jag lägger ibland mitt ätfönster på 8 timmar, ibland lägger jag allt på 2 timmar. Lite beroende på hunger, tid och liknande.

Så hur viktigt är det med ett fast upplägg av fastan? Jag varierar min fasta konstant, ibland 24h fasta, ibland 16h osvosv. Spelar det nån större roll?

Ätfönstret överstiger aldrig 8h dock

tjing
2012-09-24, 10:13
Jag lägger ibland mitt ätfönster på 8 timmar, ibland lägger jag allt på 2 timmar. Lite beroende på hunger, tid och liknande.

Så hur viktigt är det med ett fast upplägg av fastan? Jag varierar min fasta konstant, ibland 24h fasta, ibland 16h osvosv. Spelar det nån större roll?

Ätfönstret överstiger aldrig 8h dock

Inte så viktigt att det är lönt att oja sig över det, så länge träningen och kosten fungerar bra. Problemet med längre fasta är att prestationen i gymmet tenderar att försämras. Prova dig fram.

Fuark
2012-09-24, 10:19
Inte så viktigt att det är lönt att oja sig över det, så länge träningen och kosten fungerar bra. Problemet med längre fasta är att prestationen i gymmet tenderar att försämras. Prova dig fram.

Har prövat mig fram, det fungerar klockrent för mig :) och om d inte spelar så stor roll så fortsätter jag

Kosten och träningen är under kontroll

ett av de bästa passen jag utfört gjorde jag efter en lång fasta (bröt fastan efter träningen)
nåt jag märkt av är att under/efter träningen tappar jag hungern nästan helt och kan lätt fortsätta ett par timmar till.

Februari
2012-09-25, 17:04
Ursäkta att jag kommer och ställer dumma frågor! Jag har letat och läst lite men vore tacksam om någon ville hjälpa mig.
-Den måltid man äter innan träning (20-25% av dagens kcal va?) hur bör den se ut? Det jag tänker på är fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.
-Om man bulkar, kan man då äta samma mängd kalorier både på tränings- och vilodagar?
-Hur viktigt är det att äta mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar? Vad gör det för skillnad om man äter ungefär samma många oavsett?

Jeml
2012-09-25, 17:26
Ursäkta att jag kommer och ställer dumma frågor! Jag har letat och läst lite men vore tacksam om någon ville hjälpa mig.
-Den måltid man äter innan träning (20-25% av dagens kcal va?) hur bör den se ut? Det jag tänker på är fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.
-Om man bulkar, kan man då äta samma mängd kalorier både på tränings- och vilodagar?
-Hur viktigt är det att äta mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar? Vad gör det för skillnad om man äter ungefär samma många oavsett?

Det du talar om är leangains, inte samma sak som periodisk fasta.

Den första frågan är jag inte 100 på, om man deffar vill man oftast ha så mkt carbs efter träning som möjligt.

Det kan man, men det är inte LG style. Då äter man mer på träningsdagarna än på vilodagarna. Anledningen till att man inte vill ha överskott på vilodagar eller åtminstone mindre är för att minska fettinlagringen.

Anledningen till att man vill hålla fettet lågt på träningsdagar (när man äter på överskott) är för att minimera fettinlagringen då fett lagras in som fett enklare en kolhydrater/protein.

Februari
2012-09-25, 18:10
Det du talar om är leangains, inte samma sak som periodisk fasta.

Den första frågan är jag inte 100 på, om man deffar vill man oftast ha så mkt carbs efter träning som möjligt.

Det kan man, men det är inte LG style. Då äter man mer på träningsdagarna än på vilodagarna. Anledningen till att man inte vill ha överskott på vilodagar eller åtminstone mindre är för att minska fettinlagringen.

Anledningen till att man vill hålla fettet lågt på träningsdagar (när man äter på överskott) är för att minimera fettinlagringen då fett lagras in som fett enklare en kolhydrater/protein.

Aha, jag blandar alltså ihop det lite.
Hur stort underskott har man vanligtvis på vilodagar?
Tack för ditt svar!

Jeml
2012-09-25, 18:19
Aha, jag blandar alltså ihop det lite.
Hur stort underskott har man vanligtvis på vilodagar?
Tack för ditt svar!

Beror på om man bulkar, deffar eller balanserar ;)

standard är 20% över balans på träningsdagar och 20%under balans på vilodagar.

Det kan man nog mixtra lite med som man tycker och vad man har för mål. Det viktiga är att man ligger på max balans "så man bränner allt fett man äter" på vilodagarna vill jag minnas att jag läste en gång. Detta är ju deras teorier.

Jag kör LG inspirerad bulk nu men har inte något bestämt kcal mål för träningsdag/vilodag, det avgör vågen lite grann. Idag t.ex. äter jag 3500kcal. Äter alltid mer på träningsdag än vilo dag samt lite fett på träningsdagarna och mer på vilodagarna då jag kan äta typ lax/köttfärs som jag inte skulle göra på träningsdagar.
:)

Februari
2012-09-25, 18:42
Jag ligger på ungefär 100 kcal överskott om dagen nu så jag bulkar väl, om än väldigt långsamt. Nu äter jag 2000 kcal om dagen om ca 100-120 g protein, 200-250 g kolhydrater och 50-60 g fett.
Vad tror du/ni om att äta enligt följande:
Vilodagar: 1500 kcal, 120 g protein, 120 g kolhydrater och 60 g fett.
Träningsdagar: 2500 kcal, 120 g protein, 250 g kolhydrater och 40 g fett.

Vad rörigt det blev. Men ungefär 2500 kcal på träningsdagar och 1500 kcal på vilodagar, vad tror ni om det? Om jag normalt sett äter 2000 kcal per dag alltså.

Jeml
2012-09-25, 18:47
Jag ligger på ungefär 100 kcal överskott om dagen nu så jag bulkar väl, om än väldigt långsamt. Nu äter jag 2000 kcal om dagen om ca 100-120 g protein, 200-250 g kolhydrater och 50-60 g fett.
Vad tror du/ni om att äta enligt följande:
Vilodagar: 1500 kcal, 120 g protein, 120 g kolhydrater och 60 g fett.
Träningsdagar: 2500 kcal, 120 g protein, 250 g kolhydrater och 40 g fett.

Vad rörigt det blev. Men ungefär 2500 kcal på träningsdagar och 1500 kcal på vilodagar, vad tror ni om det? Om jag normalt sett äter 2000 kcal per dag alltså.

hur många dagar tränar du och vad väger du?? låter bra, skulle kunna diffa mer på fettet för träningsdag respektive vilodag men det är väl en smak sak:)

Februari
2012-09-25, 19:51
hur många dagar tränar du och vad väger du?? låter bra, skulle kunna diffa mer på fettet för träningsdag respektive vilodag men det är väl en smak sak:)

Jag styrketränar 3(-4) ggr i veckan och springer 2 gånger men som träningsdag tänkte jag väl räkna de dagar jag styrketränar.
Jag väger lite under 50 kg. Visst skulle man väl egentligen kunna minska mer på fettet på vilodagar men det blir så väldigt lite då :/ Tänkte mig just nu max 4o gram men försöka hålla det så lågt som möjligt och på träningsdagar max 70 gram.

Februari
2012-09-25, 20:15
Kolla gärna min journal, där har jag skrivit hur jag tänkt lägga upp detta. Jag tar tacksamt emot råd/kritik! :)

smalis
2012-09-25, 20:17
Jag styrketränar 3(-4) ggr i veckan och springer 2 gånger men som träningsdag tänkte jag väl räkna de dagar jag styrketränar.
Jag väger lite under 50 kg. Visst skulle man väl egentligen kunna minska mer på fettet på vilodagar men det blir så väldigt lite då :/ Tänkte mig just nu max 4o gram men försöka hålla det så lågt som möjligt och på träningsdagar max 70 gram.

Om du nu ska följa LG-dieten så ska du hålla nere fettintaget så mycket som möjligt på träningsdagar och äta mer kolhydrater, och på vilodagar tvärtom.

Är du inte så noga med att följa LG så hade jag iallafall hållit fettintaget ganska lika på både tränings- och vilodagar. Fett är gott. :)

Februari
2012-09-25, 20:45
Om du nu ska följa LG-dieten så ska du hålla nere fettintaget så mycket som möjligt på träningsdagar och äta mer kolhydrater, och på vilodagar tvärtom.

Är du inte så noga med att följa LG så hade jag iallafall hållit fettintaget ganska lika på både tränings- och vilodagar. Fett är gott. :)

Så pass att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt på vilodagar eller bara mindre än man gör på träinngsdagar?

nitz
2012-09-25, 20:54
Så pass att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt på vilodagar eller bara mindre än man gör på träinngsdagar?
Mindre
Här förklarar Martin att man inte ska hoppa in och ur ketos:
http://www.leangains.com/2009/08/another-interview.html

Exempel på macros:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=645431083#post645431083

Februari
2012-09-25, 21:00
Mindre
Här förklarar Martin att man inte ska hoppa in och ur ketos:
http://www.leangains.com/2009/08/another-interview.html

Exempel på macros:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=645431083#post645431083

Alltså ska man inte äta så lite kolhydrater som möjligt under vilodagar, bara mindre än i vanliga fall?

Vad tror ni om denna fördelningen en vilodag?

kcal 1504.2
protein 107.4 gram (29.3%)
kolhydrater 105.6 gram (28.8%)
fett 67.7 gram (41.9%)

nitz
2012-09-25, 21:47
Alltså ska man inte äta så lite kolhydrater som möjligt under vilodagar, bara mindre än i vanliga fall?

Vad tror ni om denna fördelningen en vilodag?

kcal 1504.2
protein 107.4 gram (29.3%)
kolhydrater 105.6 gram (28.8%)
fett 67.7 gram (41.9%)
Svårt att svara på när jag inte vet dina stats :)
Prova att använda den här, på andra sidan välj 50/50 på vilodagar på kolisar / fett, och 25/75 kolisar / fett på träningsdagar och den proteinmängden som känns lämplig
http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Det tror jag blir hyffsat bra LG mässigt

Mouline
2012-09-25, 21:51
Alltså 75 kol 25 fett..
Du väljer 1.5g lb protein i mätaren. Resten får du lista ut sj eller googla ;)

nitz
2012-09-25, 21:54
Alltså 75 kol 25 fett..
Du väljer 1.5g lb protein i mätaren. Resten får du lista ut sj eller googla ;)

Oj råkade skriva fel :D, exakt 75/25 såklart

Februari
2012-09-25, 22:08
Svårt att svara på när jag inte vet dina stats :)
Prova att använda den här, på andra sidan välj 50/50 på vilodagar på kolisar / fett, och 25/75 kolisar / fett på träningsdagar och den proteinmängden som känns lämplig
http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Det tror jag blir hyffsat bra LG mässigt

Med stats menar du:
vikt: 49 kg
längd: 163 cm
träning: styrka 4 ggr/vecka + löpning (ca 6 km) 1-2 ggr /v
jobb: som sjuksköterska, står mycket, går omkring en hel del.
övrig aktivitet: cyklar till jobbet och så ca 2,5 mil/v
ålder: 25
kön: tjej

Men du, tack för hjälpen, håller på att kolla in den sidan du länkade till.

Leifallan
2012-10-01, 15:55
Har läst lite att det rekommenderas att kvinnor kör 14 h istället för 16 h.

Varför?

tjing
2012-10-01, 16:01
Att äta lite kolhydrater på vilodagar är bra om du:

1) Vill bli av med fett

2) Kör lågvolym och styrkebaserad träning.

Lite kolhydrater på vilodagar är tämligen o-optimalt om du:

1) Vill optimera muskelbyggning (kolhydrater minskar muskelnedbrytning)

2) Vill kunna prestera på gympass med mer volym och repetioner.

tjing
2012-10-01, 16:03
Har läst lite att det rekommenderas att kvinnor kör 14 h istället för 16 h.

Varför?

För att deras humör tenderar att svaja mer mer blodsockret osv. Män verkar helt enkelt tåla längre fastor bättre, förmodligen av evolutionära anledningar.

Fasta är inte helt optimalt för kvinnor, men jag minns inte anledningarna just nu då jag inte kan hitta review-artikeln där man jämförde effekter av fasta mellan män och kvinnor.

Kortare fasta (14 h) lär gå bra, men längre fastor rekommenderar jag inte kvinnor.

Doctor Snuggles
2012-10-01, 16:32
För att deras humör tenderar att svaja mer mer blodsockret osv. Män verkar helt enkelt tåla längre fastor bättre, förmodligen av evolutionära anledningar.

Fasta är inte helt optimalt för kvinnor, men jag minns inte anledningarna just nu då jag inte kan hitta review-artikeln där man jämförde effekter av fasta mellan män och kvinnor.

Kortare fasta (14 h) lär gå bra, men längre fastor rekommenderar jag inte kvinnor.

Har inte Berkhan sagt att blodsockret inte påverkas märkbart under 24h enligt studier?
Gissar att mentala bieffekter isf har mer att göra med dopamin et al.
När jag känner av "lågt blodsocker", t.ex, så räcker det oftast med att jag tar en tugga mat för att direkt må betydligt bättre. Så snabbt torde inte en eventuell blodsockerobalans återställas.

tjing
2012-10-01, 16:37
Har inte Berkhan sagt att blodsockret inte påverkas märkbart under 24h enligt studier?
Gissar att mentala bieffekter isf har mer att göra med dopamin et al.
När jag känner av "lågt blodsocker", t.ex, så räcker det oftast med att jag tar en tugga mat för att direkt må betydligt bättre. Så snabbt torde inte en eventuell blodsockerobalans återställas.

Påverkas gör det såklart, men går inte ner till farligt låga nivåer hos friska.

Blodsocker kan ändå påverka humör, hunger etc även om det inte är farligt lågt.

Blodsocker återställs väldigt snabbt av kolhydrater. Särskilt snabba. Men det du beskriver kan ha att göra med aktivering av den parasympatiska delen av nervsystemet också i samband med mat.

Folk tror ibland att deras blodsocker svajar när de i själva verket har hög sympatisk aktivering av nervsystemet med höga nivåer av katekolaminer i blodet (de känner sig lite vimsiga, yra etc). Det är alltså stress, vilket minskar med mat. Vilket jag tror är vad du beskriver. Och vad jag själv upplevt vid fasta.

Doctor Snuggles
2012-10-01, 16:50
Apropå det, har för mig att jag såg någon studie där cyklister fick bättre prestation bara av att skölja runt en sportdryck i munnen, utan att svälja.

tjing
2012-10-01, 16:52
Apropå det, har för mig att jag såg någon studie där cyklister fick bättre prestation bara av att skölja runt en sportdryck i munnen, utan att svälja.

Jepp, det stämmer.

azeriath
2012-10-02, 12:47
Den här frågan har säkerligen dykt upp tidigare och jag ber om ursäkt om jag ställer den igen men skummade igenom ett hundratal sidor och hittade inget.

Har förvisso bara kört PF i några dagar nu och jag kör ju lite annorlunda då jag tränar på morgonen vid 6.00. Men har märkt att jag blir seg i huvudet på något sätt trots att jag dock har väldigt mycket energi. Är lite svårt att förklara men fokuset är bra bara att huvudet inte riktigt hänger med.

Bör jag vara orolig eller är detta något man kan uppleva när man helt plötsligt ändrar sina matvanor totalt?

tjing
2012-10-02, 14:29
Den här frågan har säkerligen dykt upp tidigare och jag ber om ursäkt om jag ställer den igen men skummade igenom ett hundratal sidor och hittade inget.

Har förvisso bara kört PF i några dagar nu och jag kör ju lite annorlunda då jag tränar på morgonen vid 6.00. Men har märkt att jag blir seg i huvudet på något sätt trots att jag dock har väldigt mycket energi. Är lite svårt att förklara men fokuset är bra bara att huvudet inte riktigt hänger med.

Bör jag vara orolig eller är detta något man kan uppleva när man helt plötsligt ändrar sina matvanor totalt?

Det hör lite till att känna så när man inte äter på länge (vi behöver ju mat för att överleva) och så kanske du är lite ovan vid ätmönstret. Du har mycket energi på grund av förhöja nivåer av noradrenalin/adrenalin men är lite seg i skallen p g a olika faktorer som låg tillgång på glukos.

Fasta gör oss mentalt snabbare, att vi minns bättre och processar information snabbare men tenderar att minska kapaciteten på abstrakt tänkande. Personligen tänker jag dock ofta bättre när jag äter mindre kolhydrater/fastar, men det där är nog lite individuellt också. Det kanske är koffeinet jag intar under fastan som potentierar det där, svårt att säga.

Fasta och ketogena dieter ökar också (kanske lite motsägelsefullt) mängden adenosin i hjärnan, vilket är anti-konvulsivt och även ger en viss seghet eftersom adenosin fungerar som en slags broms för excitatoriska effekter i hjärnan. Koffein t ex antagoniserar adenosin för att illustrera.

azeriath
2012-10-02, 14:46
Det hör lite till att känna så när man inte äter på länge (vi behöver ju mat för att överleva) och så kanske du är lite ovan vid ätmönstret. Du har mycket energi på grund av förhöja nivåer av noradrenalin/adrenalin men är lite seg i skallen p g a olika faktorer som låg tillgång på glukos.

Fasta gör oss mentalt snabbare, att vi minns bättre och processar information snabbare men tenderar att minska kapaciteten på abstrakt tänkande. Personligen tänker jag dock ofta bättre när jag äter mindre kolhydrater/fastar, men det där är nog lite individuellt också. Det kanske är koffeinet jag intar under fastan som potentierar det där, svårt att säga.

Fasta och ketogena dieter ökar också (kanske lite motsägelsefullt) mängden adenosin i hjärnan, vilket är anti-konvulsivt och även ger en viss seghet eftersom adenosin fungerar som en slags broms för excitatoriska effekter i hjärnan. Koffein t ex antagoniserar adenosin för att illustrera.

Är det något som kommer att bli bättre ju länge jag håller på med periodisk fasta då kanske?

Tack för svaret för övrigt!

Kutso
2012-10-02, 14:47
Du har mycket energi på grund av förhöja nivåer av noradrenalin/adrenalin men är lite seg i skallen p g a olika faktorer som låg tillgång på glukos.

This.

Skulle man sedan ha en längre fasta så skulle detta regleras via ketos, och samma trötthet upplevs då inte längre.

azeriath
2012-10-02, 14:52
This.

Skulle man sedan ha en längre fasta så skulle detta regleras via ketos, och samma trötthet upplevs då inte längre.

Underbart, då kör jag på och kollar vad som händer :)

tjing
2012-10-02, 15:57
Är det något som kommer att bli bättre ju länge jag håller på med periodisk fasta då kanske?

Tack för svaret för övrigt!

Som sagt är fasta ständigt lite av ett mellanstadie mellan kolhydratsbaserad kost och ketogen kost och korta fastor kommer inte att göra att man uppreglerar ketonproduktionen tillräckligt för att hjärnan ska kunna använda ketoner helt som energikälla.

Prova dig fram är mitt tips. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen:

Fasta är mer en teknik än en metod anser jag. Det finns ingen anledning att fasta varje dag bara för att man tror man måste. Själv fastar jag ofta endast tränigsdagar t ex, för att jag presterar bättre vid fastande träning.

I början kunde jag känna precis som du (och gör det forfarande ibland) och när jag väl åt frukost så kändes det som att en glödlampa tändes i skallen och hjärnan vaknade till liv och allt var normalt igen.

När jag fastar känns allting lite mer tomt på innehåll eller hur man nu ska beskriva det, dock på ett smått behagligt och harmoniskt sätt. Man förstår onekligen varför religiösa människor säger sig komma närmare gud när de fastar; fasta har en viss andlig känsla av harmoni och bekymmerslöshet kan jag tycka.

Provrörsbarn
2012-10-03, 09:26
Hur brukar ni dela upp era måltider?
Många små måltider under ätar fönstret eller till exempel 2 stora måltider?
Jag "sparar" väldigt mkt kalorier tills på kvällen så jag kan äta rejält o somna mätt.

azeriath
2012-10-03, 09:30
Hur brukar ni dela upp era måltider?
Många små måltider under ätar fönstret eller till exempel 2 stora måltider?
Jag "sparar" väldigt mkt kalorier tills på kvällen så jag kan äta rejält o somna mätt.

Jag kör lite samma sak, tar ett hyffsat stort mål på lunchen så jag håller mig mätt till middagen och sen ett stort mål där. Uppdelat så blir det väl ca 700-900 kcal styck.

Märkte att jag gått upp i vikt dock men det kanske bara är omställningen för kroppen?

Kutso
2012-10-03, 10:30
Som sagt är fasta ständigt lite av ett mellanstadie mellan kolhydratsbaserad kost och ketogen kost och korta fastor kommer inte att göra att man uppreglerar ketonproduktionen tillräckligt för att hjärnan ska kunna använda ketoner helt som energikälla.

Ja, precis. Det kan kanske tänkas att om man kör LCHF så får man inte den tröga känslan azeriath pratar om (?).

När jag fastar känns allting lite mer tomt på innehåll eller hur man nu ska beskriva det, dock på ett smått behagligt och harmoniskt sätt. Man förstår onekligen varför religiösa människor säger sig komma närmare gud när de fastar; fasta har en viss andlig känsla av harmoni och bekymmerslöshet kan jag tycka.

Jag förstår precis vad du menar. Man känner sig ren på något sätt som är svårt att förklara. Lättare liksom. Kan ju dessutom rapportera att den känslan blir mer påtaglig ju längre fastan är. Tidigare har jag bara haft fastor upp till 32 timmar. Men för ungefär en månad sedan provade jag på en 72 timmars fasta. Visst var detta tufft, och man var hungrig ofta. Men känslan av harmoni blev starkare och starkare. Jag har fått berättat för mig av folk som har genomfört ännu längre fastor att efter 4 dygn är allt finemang, och man känner knappt av hungern alls.

nitz
2012-10-03, 10:32
Jag kör lite samma sak, tar ett hyffsat stort mål på lunchen så jag håller mig mätt till middagen och sen ett stort mål där. Uppdelat så blir det väl ca 700-900 kcal styck.

Märkte att jag gått upp i vikt dock men det kanske bara är omställningen för kroppen?

Väger du dig på morgonen? Det är väldigt vanligt att man väger mer på mornarna med pf pga mer mat senare på dagen.

azeriath
2012-10-03, 11:29
Aha! Ja det gör jag ju för det är på morgonen jag alltid har vägt mig, när tusan ska man väga sig när man kör PF då? Eller ska jag kanske bara ge fan i vågen ett tag? Har äntligen skaffat BCAA nu så nu kan jag sippa på det efter min morgonträning istället för proteinshaken :)

nitz
2012-10-03, 12:25
Aha! Ja det gör jag ju för det är på morgonen jag alltid har vägt mig, när tusan ska man väga sig när man kör PF då? Eller ska jag kanske bara ge fan i vågen ett tag? Har äntligen skaffat BCAA nu så nu kan jag sippa på det efter min morgonträning istället för proteinshaken :)
Jag skulle personligen köra vidare och börja räkna utefter den nuvarande vikten.
Även fast jag går personligen generellt mer på spegeln än vågen.

azeriath
2012-10-03, 12:30
Jag skulle personligen köra vidare och börja räkna utefter den nuvarande vikten.
Även fast jag går personligen generellt mer på spegeln än vågen.

Gött! Får se vad vågen visar nästa gång, jag känner mig iaf helt sjukt bra. Sån satans energi som jag inte hade en aning om att jag hade och på träningsdagar är det ju bara ännu mer energi, love it!

Sorbazz
2012-10-04, 13:47
Oj första inlägget här för mig:cool: har visserligen varit medlem en tid, men inte varit aktiv i forumet. Besökt sidan t.om. längre.

Så först bara allmänt. Jag tror inte nån diet är bättre eller sämre än en annan. Det gäller nog bara att hitta något man trivs med och passar ens person. Jag har fått för mig att testa den periodiska fastan. Den verkar vettig + att jag såg en dokumentär från BBC om den och den gav strålande resultat dokumenterat av läkare.

Det passar min livsstil, jag pluggar. Jag har aldrig varit något för frukost. Jag kör upplägget 8h-16h, alltså att jag äter under tiden 12-20 resterande tiden dricker jag bara en jävla massa vatten eller sover:D Jag ser det som skippa frukosten och alla förbannade kvällssnacks. Jag är inte fit (än) men planerar att bli. Jag gymmar 3-4dagar i veckan och dricker en whey 100 efter gympassen.

Jag har kört i en vecka nu och det funkar fint. Ni andra som går på denna diet, märker ni av några sovsvårigheter. Har haft problem att sova i 2 nätter nu. Kan vara tentanoja också - osäker.

azeriath
2012-10-04, 13:50
Oj första inlägget här för mig:cool: har visserligen varit medlem en tid, men inte varit aktiv i forumet. Besökt sidan t.om. längre.

Så först bara allmänt. Jag tror inte nån diet är bättre eller sämre än en annan. Det gäller nog bara att hitta något man trivs med och passar ens person. Jag har fått för mig att testa den periodiska fastan. Den verkar vettig + att jag såg en dokumentär från BBC om den och den gav strålande resultat dokumenterat av läkare.

Det passar min livsstil, jag pluggar. Jag har aldrig varit något för frukost. Jag kör upplägget 8h-16h, alltså att jag äter under tiden 12-20 resterande tiden dricker jag bara en jävla massa vatten eller sover:D Jag ser det som skippa frukosten och alla förbannade kvällssnacks. Jag är inte fit (än) men planerar att bli. Jag gymmar 3-4dagar i veckan och dricker en whey 100 efter gympassen.

Jag har kört i en vecka nu och det funkar fint. Ni andra som går på denna diet, märker ni av några sovsvårigheter. Har haft problem att sova i 2 nätter nu. Kan vara tentanoja också - osäker.

Har bara kört några dagar men tycker mig sova bättre faktiskt, eller jag vaknar mer utvilad varje morgon iaf.

Idag tog jag BCAA-XX trots att det var en vilodag vilket jag inte är säker på att man "borde" eller om det bara är slöseri med pengar också men men, inbillade mig att jag blev piggare iaf :)

Bjern
2012-10-04, 13:54
Idag tog jag BCAA-XX trots att det var en vilodag vilket jag inte är säker på att man "borde" eller om det bara är slöseri med pengar också men men, inbillade mig att jag blev piggare iaf :)

Borde för vilket ändamål? Bli piggare? Då skulle jag tagit en kopp kaffe eller en kopp thé.

andeem
2012-10-04, 14:10
”Pigghet” är ju subjektivt, så om man inbillar sig att man blir piggare blir man ju det. Men du kan ju spara pengar på att inbilla dig att du blir det genom att dricka vatten.

Doctor Snuggles
2012-10-04, 14:13
”Pigghet” är ju subjektivt, så om man inbillar sig att man blir piggare blir man ju det. Men du kan ju spara pengar på att inbilla dig att du blir det genom att dricka vatten.

Tror du blandar ihop de två användningarna av "subjektivt". Pigghet kan man mäta objektivt, genom t.ex. hur väl man presterar på mentala uppgifter. Däremot så innebär mental pigghet inte alltid att man är starkare.

azeriath
2012-10-04, 14:24
Borde för vilket ändamål? Bli piggare? Då skulle jag tagit en kopp kaffe eller en kopp thé.

Hade varit bra om jag faktiskt blev piggare av kaffe vilket den dessvärre inte blir =/

Februari
2012-10-05, 22:12

Kan du berätta mer om detta eller du minns inte kanske?

Barabbas
2012-10-06, 01:34
Tjenare, kör själv 16-8 från när lunchen serveras 8 timmar framåt.
Ska väga mig imorgon men tror inte direkt att jag kommer ha gått ner något märkvärdigt.

Kör så att jag tar ingen pasta/ris/potatis i skolan till lunchen utan bara själva proteinkälla + grönsaker. Käkar kanske nåt när jag kommer hem (inget vanligt bröd utan knäckebröd). Sen middag.

Detta har dock inget med frågan och göra, jag har hört att det ultimata PF sättet för att gå ner i vikt är att fasta i 24 timmar varannan dag eller så.

Är det någon här som har testat detta och gått ner mycket på kort tid?

Jag vill bli smalare tills vintern så jag kan bulka, väger just nu runt 79kg på 175cm. Ska väga mig imorgon när jag vaknar så vet inte exakta vikten.

Zizou
2012-10-06, 08:41
Det ultimata sättet är att gå ner i vikt i en lagom takt (~-500 kcal om dagen) och styrketräna.
PF eller ej, spelar ingen roll.

fallra
2012-10-06, 08:43
Jag har bara en snabb fråga!
Testar PF för första gången idag, då jag fick ångest från ätardagen igår, hehe, vet inte varför saken skulle bli bättre, men man känner ju sig lättare om har tom mage..
Jag undrar, vad för medel använder ni för att komma igenom timmarna fram tills erat ätarfönster? Jag vaknade så jävla tidigt idag, så blir mer vakna timmar fastandes, väldigt irriterande..
Är det okej om jag dricker kaffe, snusar? Tuggar tuggummi kanske är lite fel, men jag vet inte?
Även, är det okej om jag börjar med ett fastande på cirka 14 timmar för att se hur det fungerar och sen öka till 16?
Tack!

Mouline
2012-10-06, 08:46
Testar PF för första gången idag, då jag fick ångest från ätardagen igår, hehe, vet inte varför saken skulle bli bättre, men man känner ju sig lättare om har tom mage..
Jag undrar, vad för medel använder ni för att komma igenom timmarna fram tills erat ätarfönster? Jag vaknade så jävla tidigt idag, så blir mer vakna timmar fastandes, väldigt irriterande..
Är det okej om jag dricker kaffe, snusar? Tuggar tuggummi kanske är lite fel, men jag vet inte?
Även, är det okej om jag börjar med ett fastande på cirka 14 timmar för att se hur det fungerar och sen öka till 16?
Tack!

Snusa och rök hur mycket du vill om du känner att det dämpar hungerkänslan men är det verkligen värt det? Ta tag i ditt beroende! ;]

Kaffe och Tuggummi räknas som 0 då du förmodligen bränner mer av att dricka/tuggandet än vad det innehåller, sup på!

fallra
2012-10-06, 08:56
Snusa och rök hur mycket du vill om du känner att det dämpar hungerkänslan men är det verkligen värt det? Ta tag i ditt beroende! ;]

Kaffe och Tuggummi räknas som 0 då du förmodligen bränner mer av att dricka/tuggandet än vad det innehåller, sup på!
Haha! Röker gör jag verkligen inte, kommer aldrig göra heller.
Dricker inte heller alkohol, så min lilla synd är faktiskt snuset, tror jag kommer fortsätta med det ett tag, så länge det inte är starka portioner eller lössnus. Snusar nämligen väldigt få snus per dag, är alltså inte så otroligt beroende, känns skönt!
Men JA, det är hungerdämpande :)

Ja men vad bra då, drack nämligen en kopp kaffe nu! Tack för hjälpen.
Vad tror du, Mouline, angående frågan om 14-timmars fastan?

Mouline
2012-10-06, 09:01
Första tanken är "Bara 14h"?
Leangains som tillämpar den ''lätta'' metoden av fasta yrkar 16h män, 14h kvinnor.
Själv använder jag mig av minst 16h fasta, högst 20.
Vill alltid ha tränat först innan jag öppnar mitt fönster, och på vilodagar siktar jag in mig på att öppna det kl 14 (alternativt då jag har tillgång till mat dvs, senare aldrig tidigare än 14).

Kroppen blir van snabbt och hungerkänslorna är bara bra, sitt inte hemma och tänk på mat; dra ner på ICA o handla lite mat och planera ut något gott istället!

fallra
2012-10-06, 09:12
Första tanken är "Bara 14h"?
Leangains som tillämpar den ''lätta'' metoden av fasta yrkar 16h män, 14h kvinnor.
Själv använder jag mig av minst 16h fasta, högst 20.
Vill alltid ha tränat först innan jag öppnar mitt fönster, och på vilodagar siktar jag in mig på att öppna det kl 14 (alternativt då jag har tillgång till mat dvs, senare aldrig tidigare än 14).

Kroppen blir van snabbt och hungerkänslorna är bara bra, sitt inte hemma och tänk på mat; dra ner på ICA o handla lite mat och planera ut något gott istället!

Ja okej, nej jag förstod att det inte riktigt var optimalt med 14 timmar, men eftersom jag vaknade så tidigt, så är det lite jobbigt att ha så många vakna, fastande timmar. :(
Jag märker redan nu att jag har mer kraft med lite mat i magen, så kommer antagligen att röra mig till gymmet innan middagen, kommer alltså proppa i mig en mindre lunch runt klockan tre.

Vad bra då, ja, man har ju varit med om värre saker i livet än lite hunger, min mamma har alltid lärt mig att vi har det relativt bra här i Sverige, så får tänka så helt enkelt haha :D Det där tipset med ICA ska jag definitivt ta till vara på.

Men en till fråga lite kvickt bara.
Hur många dagar/veckor måste man hålla på med PF för att man ska bli "van" vid hungern? Blir den till slut utesluten?
För om det ska vara såhär varje gång, så kommer jag ha det relativt svårt i skolan kan jag tänka mig.
Har älgjaktslov nu, så har 8 dagar på mig tills skolan startar igen och hoppas tills dess att jag blivit van.
Även.. Jag går på ett seriöst idrottsgymnasium och vissa dagar så har vi styrketräningspass/löpträning på morgonen, hur ska jag göra dessa dagar? Ska jag träna fastandes och vänta hela 3 timmar tills jag får i mig en måltid eller ska jag äta som "vanligt" dessa dagar och gå tillbaks till PF dagen efter?

Förlåt om jag irriterar dig med frågorna, men tack så mycket :)

Mouline
2012-10-06, 09:19
Varför inte fasta 12-20 om du nu int orkar vänta?
10-18 ?

fallra
2012-10-06, 09:25
Varför inte fasta 12-20 om du nu int orkar vänta?
10-18 ?

Just idag skulle inte det fungera, då jag åt en mandarin klockan 23.00 igår och innan dess, 50g godis klockan 21.30-22.30 ( Cirka )

Men jag skulle definitivt kunna tänka mig att hålla min fasta nere på endast 13 timmar, bara för att börja det, då jag åt så sent igår, så kan jag börja med 12-20 imorgon!

tjing
2012-10-06, 10:41
Kan du berätta mer om detta eller du minns inte kanske?

Det finns inte jättemycket jämförande data på män och kvinnor när det kommer till periodisk fasta. Men det verkar lite som att män tolererar fasta bättre rakt av, sett till kroppsliga adaptioner. Har förmodligen med evolutionära orsaker att göra; jaga på tom mage etc.

MEN, det är inte säkert att det spelar någon roll vid en så kort fasta som 16 h. Så korta fastor har inte studerats så vitt jag vet i någon utsträckning. Frågan är om det skiljer på 14 och 16 h för kvinnor, men jag vet faktiskt inte.

Om jag spekulerar, skulle jag säga att 12-15 h förmodligen är lättare för kvinnor att hålla i praktiken, utan att må mentalt dåligt. Med stor varians mellan olika individer såklart. Baserat lite på egna erfarenheter också. Slutligen kan du fråga dig varför du vill fasta en så kort period överhuvudtaget.

Kvinnor fick sämre glukostolerans på ADF (alternate day fasting) jämfört med män:

Glucose tolerance and skeletal muscle gene expression in response to alternate day fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15833943?dopt=Abstract

Män får lite bättre resultat av fastande träning och kvinnor om de ätit, i den här studien på konditionsträning:

Adaptations to skeletal muscle with endurance exercise training in the acutely fed versus overnight-fasted state.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20452283

tjing
2012-10-06, 10:59
Irriterande nog försvann en hel del text för att ändra-tiden gick ut.

Jag skrev också att råttor av honkön får en kraftig stressökning av matdeprivation och deras binjurar växer och deras äggstockar minskar i storlek.

Kvinnor har en robustare baseline stressrespons än män överlag och det kan potentieras av fasta och effekter medierade via katekolaminer; noradrenalin t ex aktiverar amygdala som styr känslomässig inlärning och är implikerad i rädsla, ångest etc. Säkerligen väldigt individuellt här också.

Jag tror också att 12-15 h är lättare för kvinnor att hålla i praktiken. Huruvida en så kort tid överhuvudtaget kan räknas som egentlig fasta är en annan femma.

Leifallan
2012-10-08, 22:25
Tjenare, kör själv 16-8 från när lunchen serveras 8 timmar framåt.
Ska väga mig imorgon men tror inte direkt att jag kommer ha gått ner något märkvärdigt.

Kör så att jag tar ingen pasta/ris/potatis i skolan till lunchen utan bara själva proteinkälla + grönsaker. Käkar kanske nåt när jag kommer hem (inget vanligt bröd utan knäckebröd). Sen middag.

Detta har dock inget med frågan och göra, jag har hört att det ultimata PF sättet för att gå ner i vikt är att fasta i 24 timmar varannan dag eller så.

Är det någon här som har testat detta och gått ner mycket på kort tid?

Jag vill bli smalare tills vintern så jag kan bulka, väger just nu runt 79kg på 175cm. Ska väga mig imorgon när jag vaknar så vet inte exakta vikten.

Kolla upp Brad Pilons Eat Stop Eat.

Fuark
2012-10-14, 11:23
Jag tränar 4 dagar i veckan, oftast runt 12.00 och bryter fastan således efteråt. Vore det möjligt att köra en fasta där jag äter endast på träningsdagar?

t.ex tränar Måndag 12.00, äter till 20.00, sen fastar ända tills träningen på onsdag 12.00 (EAA innan och efter) och äter därefter till 20.00, repetera fredag 12.00-20.00 och lördag 12.00-20.00.
Detta innebär att fastan sträcker sig runt 36 timmar på vilodagar, vore detta alldeles för extremt? Målet är att bli ruggigt lean, ligger runt 9-10% BF just nu.

Blir muskelförlusten enorm, eller går detta att genomföra? kanske med lite mixtrande med EAA på vilodagarna?

Mouline
2012-10-14, 11:29
Ät inget på 24 timmar. Gör detta en eller två gånger i veckan.
Det spelar ingen roll när på dagen du börjar din fasta. Det viktiga är att du inte äter något på 24 timmar.
Bryt din fasta med ett normalstort mål mat. Försök inte kompensera för det kaloriunderskott du ligger på.
Träna regelbundet.
För vilka fungerar denna metod? Människor som vill fasta av mer terapeutiska själ (“förhindra” cancer, få bättre blodvärlden, leva längre och må bättre) får antagligen ut mer av denna metod än de som är intresserade av att få en stark och muskulös kropp. Att fasta 24 timmar är “svårare” än att göra det 16 timmar. Marks erfarenhet av upplägget är att den som håller nere sitt kolhydrat-intag och ökar fett-intaget kommer klara sig bättre.
- Eat stop eat metoden av Brad Pilon

Fast 46h? Låter inte bra.. o.O

Fuark
2012-10-14, 11:44
Jag tränar 4 dagar i veckan, oftast runt 12.00 och bryter fastan således efteråt. Vore det möjligt att köra en fasta där jag äter endast på träningsdagar?

t.ex tränar Måndag 12.00, äter till 20.00, sen fastar ända tills träningen på onsdag 12.00 (EAA innan och efter) och äter därefter till 20.00, repetera fredag 12.00-20.00 och lördag 12.00-20.00.
Detta innebär att fastan sträcker sig runt 36 timmar på vilodagar, vore detta alldeles för extremt? Målet är att bli ruggigt lean, ligger runt 9-10% BF just nu.

Blir muskelförlusten enorm, eller går detta att genomföra? kanske med lite mixtrande med EAA på vilodagarna?

det blir närmare 40-42 timmar vid närmare eftertanke

Beelz
2012-10-14, 11:59
Tack!

Men vafan, kan man inte fasta utan att dämpa hungern genom nikotin, kaffe eller andra substanser, så kanske man ska fundera på om det verkligen är något för en.... Men till din fråga, aktivera dig! Det sämsta man kan göra om man skall fasta är att sitta still och vara uttråkad.

Degpekka
2012-10-14, 12:32
Men vafan, kan man inte fasta utan att dämpa hungern genom nikotin, kaffe eller andra substanser, så kanske man ska fundera på om det verkligen är något för en.... Men till din fråga, aktivera dig! Det sämsta man kan göra om man skall fasta är att sitta still och vara uttråkad.

Jag tycker det är skönt att stegra in i fastan och inte gå från "noll" fasta(alltså vaken fasta). Och varför inte kaffe eller någon lightläsk? :) Bara gott ju.

RassK
2012-10-14, 12:39
Kaffe, te och lågintensiv aktivitet.

Beelz
2012-10-14, 13:59
Jag tycker det är skönt att stegra in i fastan och inte gå från "noll" fasta(alltså vaken fasta). Och varför inte kaffe eller någon lightläsk? :) Bara gott ju.

Det är absolut inga fel, men måste man dricka sig mätt för att orka med fastan så är det nog fel levnadssätt för en

prOtotype
2012-10-14, 16:32

Jag skulle kunna tänka mig att det funkar under läkaröversikt på extremt feta människor.
På någon som ligger på 9-10% BF så borde det snarare kallas en auschwitzdiet. Ju närmare din nedre gräns du ligger desto långsammare behöver du dieta för att behålla muskelmassan, så att försöka ta det sista i någon slags panikdeff är att be om att tappa maximalt med muskler.

tjing
2012-10-14, 17:10
lol

Det är kul hur folk ofta tänker att mer av något som kanske är bra, automatiskt är bättre.

"Kan jag äta bara på dagarna jag tränar och fasta resten av veckan"?

Visst kan man det men det har ingenting med muskeltillväxt att göra. Det är med sannolikhet oerhört icke-optimalt. Men för viktminskning och hälsa, visst. Lycka till att få till det ätbeteendet med en vanlig livsföring bara.

Fasta minskar mTOR. Fasta är katabolt. You do the math.

Fuark
2012-10-14, 18:36
Tycker mest det hade varit praktiskt, tror inte jag hade haft några vidare problem med det. Men om det är så oehört icke-optimalt så struntar jag i det

atlantis
2012-10-28, 22:45
Jag har en fråga angående att äta enligt PF när man inte tränar. Jag bor nämligen utomlands för tillfället och tränar inte alls. Bör mitt ätfönster se annorlunda ut på något vis? Har vanligtvis en fasta på 19-20 timmar (äter mellan kl 15 och kl 19).

vicarious
2012-10-29, 08:47
Jag har en fråga angående att äta enligt PF när man inte tränar. Jag bor nämligen utomlands för tillfället och tränar inte alls. Bör mitt ätfönster se annorlunda ut på något vis? Har vanligtvis en fasta på 19-20 timmar (äter mellan kl 15 och kl 19).

Börja styrketräna! :)

Om du inte tränar får du inte de muskeluppbyggande effekterna från styrketräningen så då skulle jag nog skippat fasta helt och hållet.

atlantis
2012-10-29, 10:50
Börja styrketräna! :)

Om du inte tränar får du inte de muskeluppbyggande effekterna från styrketräningen så då skulle jag nog skippat fasta helt och hållet.

Är tillbaka i Sverige efter jul och då kommer jag såklart styrketräna. Där jag befinner mig just nu finns det tyvärr inga gym. Jag äter såhär för att jag hittills (några veckor in) tycker att det gett mig många fördelar i form av koncentration osv. Dessutom så passar det väldigt bra in i min vardag.

Men min fråga är helt enkelt om min fasta bör se annorlunda ut på något vis jämfört med vad som står i denna tråd (då allt är anpassat efter personer som tränar)?

vicarious
2012-10-29, 11:04
Men min fråga är helt enkelt om min fasta bör se annorlunda ut på något vis jämfört med vad som står i denna tråd (då allt är anpassat efter personer som tränar)?

Nä det tycker jag inte.

tjing
2012-10-29, 11:04
Fasta eller fasta inte, det är bara uppskattningar och inga rekommendationer satta i sten baserat på exakt vetenskap.

Det spelar ingen roll helt enkelt. Gå på vad som känns bäst.

senseye
2012-11-13, 14:25
Samband mellan periodisk fasta och näsblod?

Jag har sedan tidigare problem med ett blodkärl i näsan som borde brännas
men då det enkelt kunnat stoppats med en tuss i näsan tidigare har jag aldrig
gjort slag i saken.

Men igår när jag började blöda fick jag hålla på som en tok med att få stopp på det och idag när jag försökte avlägsna blodklumpar startade en syndaflod igen.

Periodisk fasta = bättre blodvärden = tunnare blod = mer svårtstoppat, tänker jag rätt?

Fishtank
2012-11-13, 15:01
Inga problem här.
Och det kommer från en kille som börjar blöda näsblod av två alvedon.

sumialic
2012-11-16, 17:56
Finns det några klart bevisade hälsofördelar med periodisk fasta? Funderar på att börja köra det igen.. fast bara om det finns hälsofördelar.

Doctor Snuggles
2012-11-16, 18:20
Finns det några klart bevisade hälsofördelar med periodisk fasta? Funderar på att börja köra det igen.. fast bara om det finns hälsofördelar.

Det finns hyffsade vetenskapliga belägg på att periodisk fasta, äta dagstid, och proteinrestriktion är bra för den mänskliga hälsan, ja.

sumialic
2012-11-16, 19:00
Det finns hyffsade vetenskapliga belägg på att periodisk fasta, äta dagstid, och proteinrestriktion är bra för den mänskliga hälsan, ja.

Mjo, fast nu var det inte tal om proteinrestriktion. Mer ett matupplägg där jag får äta mellan 18-02.

Doctor Snuggles
2012-11-16, 19:08
Mjo, fast nu var det inte tal om proteinrestriktion. Mer ett matupplägg där jag får äta mellan 18-02.

De 3 sakerna jag nämnde är sannolikt mer eller mindre oberoende av varandra. Vill du optimera hälsoaspekten så bör du äta tidigare, dock. Ingen aning om hur mycket att äta så pass sent reducerar den eventuella positiva effekten av fastan. Känner inte till några studier där man studerat specifikt det du vill göra, så det är väl det man kan säga om det.

tjing
2012-11-16, 20:16
Samband mellan periodisk fasta och näsblod?

Jag har sedan tidigare problem med ett blodkärl i näsan som borde brännas
men då det enkelt kunnat stoppats med en tuss i näsan tidigare har jag aldrig
gjort slag i saken.

Men igår när jag började blöda fick jag hålla på som en tok med att få stopp på det och idag när jag försökte avlägsna blodklumpar startade en syndaflod igen.

Periodisk fasta = bättre blodvärden = tunnare blod = mer svårtstoppat, tänker jag rätt?

En del människor kan få högre blodtryck av fasta, särskilt i kombination med stimulanter som koffein.

sumialic
2012-11-16, 21:39
De 3 sakerna jag nämnde är sannolikt mer eller mindre oberoende av varandra. Vill du optimera hälsoaspekten så bör du äta tidigare, dock. Ingen aning om hur mycket att äta så pass sent reducerar den eventuella positiva effekten av fastan. Känner inte till några studier där man studerat specifikt det du vill göra, så det är väl det man kan säga om det.

Ja, det var ju lite trist. Tränar aldrig förrän 20, klar vid 22.

Doctor Snuggles
2012-11-16, 21:48
Ja, det var ju lite trist. Tränar aldrig förrän 20, klar vid 22.

Träning är ju förstås hälsosamt i sig självt, och just äta direkt efter träning är väl också mer hälsosamt än annars, har jag för mig (vad gäller kroppsammansättning iaf). Kanske kompromissa, och ät den sista måltiden vid typ 23/24?
Detta är förstås högst spekulativt, generellt och det finns egentligen inte ett helt bevisat orsakssamband. Det är svårt att veta vad som närmare händer utan att du gör regelbundna djuplodiga medicinska undersökningar. ;)
Ett annat alternativ är att fasta typ hela dagen, eller större delen av dagen/äta mindre kalorier, på icke träningsdagar.

ChrillyMcFrill
2012-11-17, 00:07
Jag tränar vid 06:30 på morgnarna, och är lite sugen att prova på IF tillsammans med den deff jag kommer påbörja om 2 veckor. Var bör jag lägga mitt ätfönster tycker ni? Går i skolan mellan 09:30-15:00 på vardagarna. Har lunch vid 12:00.

Klarar inte av att äta mitt proppmätt innan gymmet på morgonen, brukar endast köra någon hemmagjord pwo samt några snabba kolisar.

Skulle det gå att ta Glutamin eller HMB utöver sitt ätfönster, eller skulle detta bryta "fastan". Vill ju vara så anti-katabol som möjligt under deff. Brukar dagligen ta kaseinprotein före sängdags, hur ställer sig IF till detta?

Hmm... funderar på ätfönster:
06:00-16:00
Tror det kommer fungera bra nu när jag tänker på det.

nitz
2012-11-17, 01:30
Jag tränar vid 06:30 på morgnarna, och är lite sugen att prova på IF tillsammans med den deff jag kommer påbörja om 2 veckor. Var bör jag lägga mitt ätfönster tycker ni? Går i skolan mellan 09:30-15:00 på vardagarna. Har lunch vid 12:00.

Klarar inte av att äta mitt proppmätt innan gymmet på morgonen, brukar endast köra någon hemmagjord pwo samt några snabba kolisar.

Skulle det gå att ta Glutamin eller HMB utöver sitt ätfönster, eller skulle detta bryta "fastan". Vill ju vara så anti-katabol som möjligt under deff. Brukar dagligen ta kaseinprotein före sängdags, hur ställer sig IF till detta?

Det beror på när du vill äta och vad som passar dig.
Du kan köra så, om du vill äta senare så kan du köra Berkhans schema för morgonträningar t.ex.
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Early Morning Fasted Training.

Loftolle
2012-11-21, 06:16
En liten fundering.

Jag tänkte testa nu några veckor framöver att ligga på 10% över kcalbalans på träningsdagar och 30% under på vilodagar, finns det någon som testat detta upplägg där ute? Kan verka lite extremt med att cykla så i kcalintag men det kanske bara är jag.

Jag ligger på ca 7,9% bf enligt 7punkts parillo jag gjorde i helgen men jag tänkte dra av lite till och detta sätt kommer ge mig ett veckoback på ca 0,28 kg/vecka.

Är det någon annan som testat att köra på liknande? alltså lite bulk på träningsdagar och kraftigare deff på vilodagar? Och isåfall hur mycket skiljer era bulk/deff kcalintag? Jag har kört PF i ca 3 år så det är inget nytt men detta upplägget blir rätt annorlunda för mig.

Reaper123
2012-11-21, 08:02
En liten fundering.

Jag tänkte testa nu några veckor framöver att ligga på 10% över kcalbalans på träningsdagar och 30% under på vilodagar, finns det någon som testat detta upplägg där ute? Kan verka lite extremt med att cykla så i kcalintag men det kanske bara är jag.

Jag ligger på ca 7,9% bf enligt 7punkts parillo jag gjorde i helgen men jag tänkte dra av lite till och detta sätt kommer ge mig ett veckoback på ca 0,28 kg/vecka.

Är det någon annan som testat att köra på liknande? alltså lite bulk på träningsdagar och kraftigare deff på vilodagar? Och isåfall hur mycket skiljer era bulk/deff kcalintag? Jag har kört PF i ca 3 år så det är inget nytt men detta upplägget blir rätt annorlunda för mig.Har inte provat din fördelning men har själv dragit igång en +20/-10% och känns som ett vettigt upplägg med tanke på mina mål så får väl återkomma om ett par veckor hur det känns/verkar funka ;)

Kischen
2012-11-21, 08:15
[B]Skulle det gå att ta Glutamin

Varför tar du det ens?

Loftolle
2012-11-21, 09:00
Jag får väl helt enkelt testa och se hur det går ;)

TomasB
2012-11-21, 10:27
Jag får väl helt enkelt testa och se hur det går ;)

Du skulle inte orka att föra nån stat på detta?
Jag är också nyfiken på ett sånt upplägg! Jag kommer dock nog måtta och höfta som alltid annars men ha som grundtanke att göra så här :)

Mouline
2012-11-21, 10:30
Ang HMB; 0 kalori = drick när du vill :)

Loftolle
2012-11-21, 12:58
Jag kommer hålla koll på kcal och hur träningen går med tanke på progression osv.

Nu i början tänkte jag dock köra balans på träningsdagar och-30% på vilodagar, det ger mig ett back i veckan på ca 0,35kg. Sedan om det blir trögt eller så så tänkte jag införa mer kcal men då på träningsdagar så att jag "bulkar" dessa dagar. Jag återkommer om hur det går och macro osv ;)

vicarious
2012-11-21, 18:10

Fastan är ingen av eller på-knapp. Men HMB eller glutamin ger väldigt lite energi så det tycker jag inte du ska bry dig om. Tycker däremot du kan spara pengarna och lägga de på något vettigare, glutamin är meningslöst som tillskott.

caelus
2012-11-24, 19:40
Vet inte ifall detta tagits upp i tråden redan men iaf. Fredrik Paulun snackade i ett avsnitt av Body Radio om att fasta försämrar immunförsvaret. Ligger det något i detta? Har ni som kör med PF märkt att ni lättare blir sjuka jämfört med när ni inte körde PF?

Reaper123
2012-11-24, 19:48
Vet inte ifall detta tagits upp i tråden redan men iaf. Fredrik Paulun snackade i ett avsnitt av Body Radio om att fasta försämrar immunförsvaret. Ligger det något i detta? Har ni som kör med PF märkt att ni lättare blir sjuka jämfört med när ni inte körde PF?Jag har inte varit sjuk som i hemma från jobbet på över ett år (pfat i 1,5) så mig har det inte märkts på ett negativt sätt just inte detta avseendet!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Snorkelfarsan
2012-11-24, 19:49
Vet inte ifall detta tagits upp i tråden redan men iaf. Fredrik Paulun snackade i ett avsnitt av Body Radio om att fasta försämrar immunförsvaret. Ligger det något i detta? Har ni som kör med PF märkt att ni lättare blir sjuka jämfört med när ni inte körde PF?

I regel kan man skita i dumheter som hälsogurus säger om immunförsvaret. Immunförsvaret kan inte försämras eller boostas hur som helst. Om immunförsvaret blev "sämre" av ett par timmars fasta och det leder till att alla insjuknar hade det troligtvis inte funnits några människor kvar. Immunförsvaret påverkas väldigt lite av hur vi lever och vad vi gör så vitt jag har förstått, det finns lite vi kan göra för att påverka det.

Å andra sidan sägs det väl att immunförsvaret försämras efter hård träning? Ska vi sluta träna för det?

Squamata
2012-11-24, 19:51
Skulle nog säga att de är tvärtom för mig, dvs sjuk oftare när jag inte kör PF.. Men de är nog mer slumpen som avgjort än ätfönster :)

tjing
2012-11-24, 20:14
16 fasta är inte fasta, "fasta".

larrty
2012-11-27, 07:50
Ang detta med hur många kalorier man kan stoppa i sig utan att bryta fastan.
Hade tänkt att utöka min fasta till ca 20 h per dag och träna i fastandet fönstret, skulle det gå att ta en Pwo med 40 kcal innan träning utan att bryta fastan?

Mouline
2012-11-27, 08:58
Kör på det

larrty
2012-11-27, 09:11
Tack för svar! Skiter de sig så kommer en rapport ;)

Menar så klart till tråden så andra får ta del av de inte mot dig Mouline! ;)

Mouline
2012-11-27, 09:15
Jag kan bara rekomendera det jag kör; jag tar Brutal FX (osäker om de innehåller ''kalorier'') 30-40 min innan passet och sen EAA 5 min innan/under passet.. Jag får ingen ''Insulinpeak'' av det jag min vikt går exakt som jag planerat och fastans metoder fungerar.. Placebo eller inte (fastan) så funkar det.. :)
(Kör 20h jag med)

larrty
2012-11-27, 09:24
Ska helt klart testa detta nu, antar att PWOn kommer gå ut i kroppen och ge större effekt om man är tom i magen.

Kan även ge tips om att kika in "fastingtwins" på youtube dom kör PF och tipsar lite! :)

Ristretto
2012-11-27, 10:41
Jag får ingen ''Insulinpeak'' av det

Hur vet du det?

z_bumbi
2012-11-27, 11:01
Hur vet du det?

och vad spelar det för roll?

Ristretto
2012-11-27, 11:06
och vad spelar det för roll?

Det känns onödigt att prata om irrelevanta saker som inte ens är sanna.

tjing
2012-11-27, 12:27
Klart EAA påverkar insulinet.

Hur som helst är det ju transient påverkan, så nivåerna går ju ner igen. Fasta handlar om blodsocker huvudsakligen eftersom frånvaro av glukos ger fasteadaptioner. Fett (och protein lagom mängd) kan man t ex med andra ord äta, med sannolikt identisk effekt vilket också visats i studier.

Vilket osökt styr in spåret på strikt LCHF (fett, protein). Inte konstigt att folk tappar mycket vikt, då AMPK aktiveras kroniskt på lågkolhydratskost och bryter ned underhudsfett. Vilket också sker i fasta, men är ju då i intervall.

tjing
2012-11-27, 12:40
Det jag egentligen skulle posta var en liten genomgång om tyreoidhormon och fasta, då fasta påverkar utsöndring och nivåer på olika delar HPT-axeln (hypotalamus > hypofys > tyreroidhormon) och något man kanske ska tänka på om man fastar ofta och länge och känner sig trött och orkeslös, höga halter av katekolaminer till trots.

Tyreroidhormon är alltså på ett basalt plan vilken "output" vi har och aktivt tyreoidhormon kan binda direkt till receptorer på cellkärnan. Det är ju givetvis en evolutionärt nedärvd mekanism för att hushålla på energi vid brist på mat.

Fasting-induced changes in the hypothalamus-pituitary-thyroid axis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18225975

z_bumbi
2012-11-27, 18:24
Det känns onödigt att prata om irrelevanta saker som inte ens är sanna.

Det var ingen kritik av din fråga utan en förlängning vilket jag ser är ganska så oklart.

"Hur vet du om du får en insulinspik och vad spelar det för roll om du får en?"

Ristretto
2012-11-27, 18:38
Det var ingen kritik av din fråga utan en förlängning vilket jag ser är ganska så oklart.

"Hur vet du om du får en insulinspik och vad spelar det för roll om du får en?"

Dåså. Jag trodde att du tyckte att jag ställde en för dryg fråga. :)

Doctor Snuggles
2012-11-27, 19:52
Klart EAA påverkar insulinet.

Hur som helst är det ju transient påverkan, så nivåerna går ju ner igen. Fasta handlar om blodsocker huvudsakligen eftersom frånvaro av glukos ger fasteadaptioner. Fett (och protein lagom mängd) kan man t ex med andra ord äta, med sannolikt identisk effekt vilket också visats i studier.

Vilket osökt styr in spåret på strikt LCHF (fett, protein). Inte konstigt att folk tappar mycket vikt, då AMPK aktiveras kroniskt på lågkolhydratskost och bryter ned underhudsfett. Vilket också sker i fasta, men är ju då i intervall.

Hmm, fast fasta i vilket avseende? Glukos är sannolikt bättre än protein om vi talar hälsoaspekter, IGF-1 och sådant.

tjing
2012-11-27, 20:06
Va?

Vad jag menade var att fasteadaptioner sker i kroppen vid frånvaro av glukos. Att bara äta fett och en relativ mängd protein är med andra ord att "fasta" på de flesta sätt eftersom samma hormon etc utsöndras; ie glukagon, adrenalin/noradrenalin osv.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373?dopt=Abstract

tjing
2012-11-27, 20:17
Effect of energy compared with carbohydrate restriction on the lipolytic response to epinephrine.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7572705

Doctor Snuggles
2012-11-27, 20:22
Va?

Vad jag menade var att fasteadaptioner sker i kroppen vid frånvaro av glukos. Att bara äta fett och en relativ mängd protein är med andra ord att "fasta" på de flesta sätt eftersom samma hormon etc utsöndras; ie glukagon, adrenalin/noradrenalin osv.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373?dopt=Abstract

Ja, men då är min fråga om dessa fasteadaptioner är desamma som står för eventuella hälsoaspekter.

DJJOHANSSON
2012-11-27, 20:28
Bryter man fastan ifall man drar i sig en pwo som innehåller 3,2kcal?

Isåfall är det ju lika bra att slänga ner malto och bcaa i pwon och trycka i sig lite skumtomtar påväg till gymmet med.

Ristretto
2012-11-27, 20:30
Bryter man fastan ifall man drar i sig en pwo som innehåller 3,2kcal?

Isåfall är det ju lika bra att slänga ner malto och bcaa i pwon och trycka i sig lite skumtomtar påväg till gymmet med.

Ja, men ju mindre glukos får in i blodet, desto snabbare kommer nivåerna att sjunka till ett "fastande" tillstånd igen.

tjing
2012-11-27, 20:31
Svårt att svara på.

Vad syftar du på med eventuella hälsoaspekter?

Insulinkänslighet: check
ökad lipolys: check
livslängd: omöjligt att säga, men sannolikt längre vid fullständigt fasta om jag spekulerar hejvilt.

Ghrelin-biten går man dock eventuellt miste om om hungern försvinner. Ghrelin är intressant för att det frisätter både GH vid fasta och stimulerar dopaminerga neuroner i belöningssystemet i hjärnan och har betydelse för inlärning etc.

Hur kortisol påverkas vet jag inte. mTOR stimuleras däremot av aminosyror (leucin), samtidigt som AMPK sannolikt är aktivt i fettceller (underhudsfett), vilket ju är intressant.

tjing
2012-11-27, 20:51
Kronisk hunger är förmodligen inte positivt heller, eftersom ghrelin är aktivt i amygdala och ökar ångest- och depressionsbeteenden, samt inhiberar serotonin, hos råttor.

Central administration of ghrelin alters emotional responses in rats: behavioural, electrophysiological and molecular evidence.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21303683

Wiizra
2012-11-27, 23:43
Läste på en blog där man inte kunde bygga muskler på Intermittent Fasting, utan att man faktiskt förlorar muskler på det, antar att det är falskt

Fishtank
2012-11-27, 23:55
http://fredarn.com/blogg/wp-content/uploads/2010/09/screen-capture1.png

Doctor Snuggles
2012-11-27, 23:59
Svårt att svara på.

Vad syftar du på med eventuella hälsoaspekter?

Insulinkänslighet: check
ökad lipolys: check
livslängd: omöjligt att säga, men sannolikt längre vid fullständigt fasta om jag spekulerar hejvilt.

Ghrelin-biten går man dock eventuellt miste om om hungern försvinner. Ghrelin är intressant för att det frisätter både GH vid fasta och stimulerar dopaminerga neuroner i belöningssystemet i hjärnan och har betydelse för inlärning etc.

Hur kortisol påverkas vet jag inte. mTOR stimuleras däremot av aminosyror (leucin), samtidigt som AMPK sannolikt är aktivt i fettceller (underhudsfett), vilket ju är intressant.

Det verkar väl som IGF-1 är en av de huvudsakliga bovarna vad gäller åldrande (och i förlängningen allmän hälsa), och den beror ju främst på mängden protein man får i sig. Fasta sänker väl också IGF-1, men är det pga av proteinbristen eller har glukosbrist också något med det att göra?

nitz
2012-11-28, 01:45
Läste på en blog där man inte kunde bygga muskler på Intermittent Fasting, utan att man faktiskt förlorar muskler på det, antar att det är falskt
Falskt. Hurvida det är bättre eller sämre med PF för muskelbyggnad än flera måltider är en annan fråga och svår att svara på, däremot att det inte skulle gå stämmer ju inte alls.

tjing
2012-11-28, 11:48
Det verkar väl som IGF-1 är en av de huvudsakliga bovarna vad gäller åldrande (och i förlängningen allmän hälsa), och den beror ju främst på mängden protein man får i sig. Fasta sänker väl också IGF-1, men är det pga av proteinbristen eller har glukosbrist också något med det att göra?

Tillväxtfaktorer etc är ju "till för" att vi ska växa under barndom och pubertet, men dagens västerländska kosthållning orsakar ju en kronisk tillväxt-aktivering i vuxen ålder via mTOR, IGF-1 osv.

Den vuxna tillväxten blir poänglös och ger endast fettillväxt (lite muskler får man ju på köpet vid överätning men ja), hjärnsjukdomar som Alzheimers, cancer etc. Såtillvida man inte bygger muskler vill säga, men muskler är ju en skyddande faktor i den bemärkelsen att de kan använda tillväxtfaktorer och hormon så de inte påverkar kroppen systemiskt. Samtidigt är vägen till att bygga stora muskler inte hälsosam i sig, eftersom den involverar kroniskt kcal-överskott och ofta mycket tillväxt-"främjande" mat och kosttillskott.

Kalorirestriktion sänker inte IGF-1 hos människor (som får i sig essentiella nutrienter). En minskning av protein gör det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673798/

Fasta däremot sänker IGF-1 via minskad fosforylering av GH-receptorer i levern (råttor). I vanliga fall blir GH till IGF-1 i levern.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11861499

Chrilleee
2012-11-28, 21:33
Hur är det egentligen med löpning och fasta? Är det dåligt för mina muskler om jag ger mig ut och löper 1 timme eller längre INNAN ätarfönstret? Tänker på var energin främst tas ifrån, framför allt då jag håller lågt på kolhydrater också.

Doctor Snuggles
2012-11-28, 23:49
Fasta däremot sänker IGF-1 via minskad fosforylering av GH-receptorer i levern (råttor). I vanliga fall blir GH till IGF-1 i levern.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11861499

Ok, men jag är intresserad om hur eventuella fastefördelar förändras med lite glukosintag under "fastan". Alltså vi snackar små mängder, typ socker i kaffet, en bit grovt bröd, och om det finns några studier på detta. Det är ju sannolikt inte en "allt eller inget" mekanism.
Jag upplever nämligen att de värsta negativa effekterna med fasta försvinner om jag äter en skvätt kolhydrater.

ChrisA
2012-11-28, 23:55
http://www.youtube.com/watch?v=OJzOvdbpP5Y&feature=share

Eat, Fast and live longer.. dokumentär om att fasta

Köttis
2012-11-30, 01:41
Är det någon som har erfarenhet av att köra med periodisk fasta som har diabetes typ 1? Skulle vara intressant att testa men känns som hela idén förstörs om man blir tvungen att äta nånting under fastefönstret p.g.a lågt blodsocker.

Om någon har testat så skulle det vara kul att höra hur det gick och om det var några problem med att vara utan mat under en relativt lång tid.

doh
2012-11-30, 10:37
Hur är det egentligen med löpning och fasta? Är det dåligt för mina muskler om jag ger mig ut och löper 1 timme eller längre INNAN ätarfönstret? Tänker på var energin främst tas ifrån, framför allt då jag håller lågt på kolhydrater också.

Om det är bra för musklerna vete fan, men om jag inte ska springa mer än en timme tar jag bara BCAA innan. Har funkat hur bra som helst under en lång period för mig, laddar dock med rätt mycket kolhydrater dagen innan :)

Om man får slut på energi från kolhydrater är det fet som börjar användas, men det tar extra kraft att utvinna om jag inte har helt fel.

tjing
2012-11-30, 10:41
Till en viss gräns är det mentalt lättare att springa fastande, till en början i alla fall. Det sympatiska nervsystemet är aktivt till skillnad från om man krängt en lunch innan passet.

Dock dippar man ofta senare i löpningen p g a dålig tillgång på glukos, när glykogenet är slut. Med lite glykogen är det mentalt påfrestande att springa någorlunda snabbt. I mystempo kan man jogga/springa bra länge fastande.

tjing
2012-11-30, 10:45
Ok, men jag är intresserad om hur eventuella fastefördelar förändras med lite glukosintag under "fastan". Alltså vi snackar små mängder, typ socker i kaffet, en bit grovt bröd, och om det finns några studier på detta. Det är ju sannolikt inte en "allt eller inget" mekanism.
Jag upplever nämligen att de värsta negativa effekterna med fasta försvinner om jag äter en skvätt kolhydrater.

Sannolikt blir effekten att den lilla mängden socker du äter används som energi akut och sedan fortsätter fettförbränningen igen. Du är med andra ord rätt ute när du talar om att det inte är "allt eller inget".

Det är bara att se till blodsockersvaret och tiden det tar att sänkas till fastenivåer igen. Det ska sägas att jag har sett en studie där långsam infusion av glukos också gav ökad fettförbränning och det beror ju sonika på att det inte blir någon blodsockerhöjning att tala om.

Vilka bieffekter syftar du på?

Doctor Snuggles
2012-11-30, 15:00
Problem med mage (löses främst med någon fiberrik kolhydrat), huvudvärk (som inte alltid löses av vattenintag för mig), dimmig hjärna, stirrighet.

tjing
2012-11-30, 15:57
Problem med mage (löses främst med någon fiberrik kolhydrat), huvudvärk (som inte alltid löses av vattenintag för mig), dimmig hjärna, stirrighet.

Jo det där kan jag också känna ibland under fastan, beroende på tidigare dagars kolhydratsintag och dagsform, samt koffeinintag.

Men varför fasta alls då?

Doctor Snuggles
2012-11-30, 16:17
Jo det där kan jag också känna ibland under fastan, beroende på tidigare dagars kolhydratsintag och dagsform, samt koffeinintag.

Men varför fasta alls då?

Hälsoaspekterna uppenbarligen, och det är ett relativt naturligt sätt för mig att äta. Jag mår bättre av att inte äta stora måltider på dagen, iaf inte till frukost. Så det blir väl någon slags halv-fasta, och varierar från dag till dag. Ibland äter jag mer på dagen, ibland mindre, ibland knappt något alls. Beror på övrig daglig fysisk aktivitet.

Batistuta
2012-12-04, 00:09
http://www.body.se/artiklar/radio/20121203/martin-berkhan-pa-body-radio

tjing
2012-12-04, 02:44
Hälsoaspekterna uppenbarligen, och det är ett relativt naturligt sätt för mig att äta. Jag mår bättre av att inte äta stora måltider på dagen, iaf inte till frukost. Så det blir väl någon slags halv-fasta, och varierar från dag till dag. Ibland äter jag mer på dagen, ibland mindre, ibland knappt något alls. Beror på övrig daglig fysisk aktivitet.

Då rekommenderar jag fett-fasta, som jag själv märkt inte ger energidipp om jag får av fasta ibland. T ex två matskedar olja eller någon annan fettkälla på morgonen.

Då slipper du proteinet men får ändå i dig lite energi som kroppen kan jobba med och dessutom kanske långkedjigt dietärt fett underlättar fettförbränning som jag tror jag nämnt tidigare.

Dessutom stör det inte hormonella fasteadaptioner.

tjing
2012-12-04, 11:58
http://www.body.se/artiklar/radio/20121203/martin-berkhan-pa-body-radio

Vi Lundensare har ju finare dialekt iaf ;)

Beelz
2012-12-04, 18:07
Vi Lundensare har ju finare dialekt iaf ;)

Haha, blev tvärchockad när man äntligen fått en röst till ansiktet.. Hade fått för mig att han skulle låtit helt annorlunda xD

Doctor Snuggles
2012-12-04, 18:10
Då rekommenderar jag fett-fasta, som jag själv märkt inte ger energidipp om jag får av fasta ibland. T ex två matskedar olja eller någon annan fettkälla på morgonen.

Då slipper du proteinet men får ändå i dig lite energi som kroppen kan jobba med och dessutom kanske långkedjigt dietärt fett underlättar fettförbränning som jag tror jag nämnt tidigare.

Dessutom stör det inte hormonella fasteadaptioner.

Ah, men då måste man ha AGE i åtanke också, som finns främst i fett. :D
Fast det har hänt att man har slevat i sig creme fraiche några gånger. Kanske testar det igen då, eller det kanske har för mycket kolhydrater/protein? Inte så sugen på ren olja, tror jag skulle bli lite illamående.

tjing
2012-12-04, 19:40
Haha, blev tvärchockad när man äntligen fått en röst till ansiktet.. Hade fått för mig att han skulle låtit helt annorlunda xD

Sån där brölig malmöitiska är endast charmig för utomskåningar ;)

Pratar inte han och Ola Wallengren rätt likt förresten?

tjing
2012-12-04, 19:46
Ah, men då måste man ha AGE i åtanke också, som finns främst i fett. :D
Fast det har hänt att man har slevat i sig creme fraiche några gånger. Kanske testar det igen då, eller det kanske har för mycket kolhydrater/protein? Inte så sugen på ren olja, tror jag skulle bli lite illamående.

Jag har testat med ett otal kombinationer och endast protein och fibrer, t ex kycklingfilé och broccoli ger inte bra med energi och jag blir lättirriterad och trött snart.

Bäst funkar lax, makrill i tomatsås, samt kyckling med olivolja, vilket talar till fettets fördel. Då kan jag gå hela dagen med bibehållen energi.

Ja alltså vill man ha fasteadaptioner, så är glukos (frånvaro) som sagt nyckeln.

Lax som sagt. Eller makrill i tomatsås eller något annat som är fett men lågt på kolhydrater.

BERZEERK
2012-12-29, 18:12
jag har fått bilden av att periodisk fasta används mest vid viktnedgångar. är periodisk fasta lika populär när det gäller att gå upp i vikt?
Jag har inte tänkt att ligga på kcal minus, men det kanske blir bökigt med två stora mål per dag som innehåller ca 3000 kalorier totalt?

Gav mig på periodisk fasta idag. Käkade mitt första mål nyss (17:00)
680 gram fläskfile, sås och lite potatis och jag är jävligt hungrig/sugen just nu?! Skulle utan problem slänga i mig en pizza just nu. Vet inte varför jag är hungrig..

upplägget:
(skrivet av bartoll)
Exempel under en träningsdag:

09:00 10g BCAA 4-1-1
12:00 10g BCAA 4-1-1
15:00 10g BCAA 4-1-1
17:30 60g kolhydrater och eventuell Pre-Workout
17:45 30g kolhydrater, 30g protein/EAA-XX
18:00 Träning och 30g vassleproteinhydrolysat
19:30-21:30 resterande födointag

Exempel vid eventuell vilodag:

17:00-21:00 Födointagsfönster

Barbastark
2012-12-29, 18:21
jag har fått bilden av att periodisk fasta används mest vid viktnedgångar. är periodisk fasta lika populär när det gäller att gå upp i vikt?
Jag har inte tänkt att ligga på kcal minus, men det kanske blir bökigt med två stora mål per dag som innehåller ca 3000 kalorier totalt?

Gav mig på periodisk fasta idag. Käkade mitt första mål nyss (17:00)
680 gram fläskfile, sås och lite potatis och jag är jävligt hungrig/sugen just nu?! Skulle utan problem slänga i mig en pizza just nu. Vet inte varför jag är hungrig..

upplägget:
(skrivet av bartoll)
Exempel under en träningsdag:

17:30 60g kolhydrater och eventuell Pre-Workout
17:45 30g kolhydrater, 30g protein/EAA-XX
18:00 Träning och 30g vassleproteinhydrolysat
19:30-21:30 resterande födointag

Exempel vid eventuell vilodag:

17:00-21:00 Födointagsfönster

Sabbas inte fördelarna från fastan av att inta kcal innehållande livsmedel utanför ätfönstret? (han verkar ju köra BCAA fram till ätfönstret).

BERZEERK
2012-12-29, 18:24
Sabbas inte fördelarna från fastan av att inta kcal innehållande livsmedel utanför ätfönstret? (han verkar ju köra BCAA fram till ätfönstret).

"Vid traditionell fasta intas enbart vatten eller kalorifri vätska (exempelvis te eller kaffe). Vid en av de varianterna av periodisk fasta jag tagit fram och använt under några år, framförallt om personen i fråga är aktiv eller styrketränar tillåts aminosyror eller protein i små intag var 3-4 timme under fastefönstret. Andelen leucin vid dessa intag (omkring 3-5g) stimulerar proteinsyntesen, vilket skapar en mer anabol miljö och ger oss fler tillväxttillfällen under dygnet. Det förhindrar även mTOR från att ”stängas ned”

Barbastark
2012-12-29, 18:27
"Vid traditionell fasta intas enbart vatten eller kalorifri vätska (exempelvis te eller kaffe). Vid en av de varianterna av periodisk fasta jag tagit fram och använt under några år, framförallt om personen i fråga är aktiv eller styrketränar tillåts aminosyror eller protein i små intag var 3-4 timme under fastefönstret. Andelen leucin vid dessa intag (omkring 3-5g) stimulerar proteinsyntesen, vilket skapar en mer anabol miljö och ger oss fler tillväxttillfällen under dygnet. Det förhindrar även mTOR från att ”stängas ned”

Tar han upp något kring hur insulinpåslag från BCAA osv eventuellt kan påverka fördelarna från fastan osv? (är helt ny på PF, kört 1,5 dagar och håller på å läsa om det nu, så är intresserad)

tjing
2012-12-30, 11:09
Fördelarna för fettförbränning/insulinkänslighet/allmän hälsa existerar säkert (för män i alla fall).

Fördelarna för muskelbygge är jag skeptisk till. Men det beror HELT på fastans längd och en mängd andra parametrar. 16 h fasta är knappt en fasta i egentlig mening t ex. Ändå extrapoleras resultat av forskning på fasta till den korta tiden.

Å andra sidan är 24 h fasta sannerligen inte optimalt för träning.

Barbastark: Periodisk fasta är typ....ett ganska brett begrepp.

Barbastark
2012-12-30, 12:18
Fördelarna för fettförbränning/insulinkänslighet/allmän hälsa existerar säkert (för män i alla fall).

Fördelarna för muskelbygge är jag skeptisk till. Men det beror HELT på fastans längd och en mängd andra parametrar. 16 h fasta är knappt en fasta i egentlig mening t ex. Ändå extrapoleras resultat av forskning på fasta till den korta tiden.

Å andra sidan är 24 h fasta sannerligen inte optimalt för träning.

Sugen på att gå in lite mer på hur du ser på muskelbygge och PF? Att köra ett LG-upplägg känns ju mer och mer optimalt ju mer jag läser om det (klart man blir lite påverkad av att mest läsa "för-sidans" argument dock)

Barbastark: Periodisk fasta är typ....ett ganska brett begrepp.

Asså det säger du ;) Ville inte begränsa eventuella svar till enbart LG (vilket jag dock tänkt köra på)

BERZEERK
2012-12-30, 16:00
Men som sagt! :D Är det lika vanligt att folk använder periodisk fasta när det ska gå upp i i vikt (sakta men säkert ofc) eller är periodisk fasta korkat för det målet?

Barbastark
2012-12-30, 17:22
Men som sagt! :D Är det lika vanligt att folk använder periodisk fasta när det ska gå upp i i vikt (sakta men säkert ofc) eller är periodisk fasta korkat för det målet?

Tror enda problemet med att bulka med PF är att orka äta allt i sitt ätfönster. Är själv på deff nu, är mätt och måste få i mig ca 2000kcal innan kl 21 :P

Nebuchadnezzar
2012-12-30, 17:24
Tror enda problemet med att bulka med PF är att orka äta allt i sitt ätfönster. Är själv på deff nu, är mätt och måste få i mig ca 2000kcal innan kl 21 :P

Ja, äter du det sista vid halv 10 går ju anabolismen sönder.

Mouline
2012-12-30, 17:43

3000 kcal på 4h ätfönster utan större problem.. Barba, man up for god sake..

Fuark
2012-12-30, 17:49
3000 kcal på 4h ätfönster utan större problem.. Barba, man up for god sake..

+1. 750kcal i timmen är ju en barnlek

tjing
2012-12-31, 15:26
Jag tror jag dragit kring 5000 kcal på 3 timmar. Med en buffé och godis på det, är det inte svårt. Men inte så skönt heller för energinivåerna blir bajskorv.

forslund
2012-12-31, 16:27
Det ska ju vara hållbart i längden också.
De flesta kan golva några tusen kcal i en sittning men sedan ska man göra det dag efter dag utan att spendera resterande timmar på toan/liggandes i soffan illamåendes också.

nitz
2012-12-31, 16:32
Det ska ju vara hållbart i längden också.
De flesta kan golva några tusen kcal i en sittning men sedan ska man göra det dag efter dag utan att spendera resterande timmar på toan/liggandes i soffan illamåendes också.
Utöver det så kan jag även tänka på hållbarheten i det sociala.
Konstant golvandes av 3000+ kcal på några timmar kan ju resultera i:
a) att man aldrig äter några måltider med andra utan att man bara sitter hemma och drar i sig larviga mängder kalorier på kvällarna.
b) en sak jag märkte när jag körde periodisk fasta och snarare åt uppskattningsvis runt 1500 kcal på kvällen var att man oftast inte blev mätt på bjudmiddagar.

Fuark
2012-12-31, 16:43
personligen, sen jag började med PF något år tillbaks betraktas jag nu mera som ett monster i mina kretsar. När det kommer till att äta förstås :)

men jag tycker bara det är trevligt

tjing
2012-12-31, 16:46
det ska ju vara hållbart i längden också.

+1

Det behöver inte vara akut illamående heller. Men att man blir "sluggish" i flera timmar framåt.

Barbastark
2013-01-01, 22:10
Nån som har koll på hur kroppen svara på stora måltider jämfört med att dela upp samma kcal-intag på fler måltider gällande inlagring av näringsämnen?

Lagrar man tex mer fett av stor måltid jämfört med dela upp?

NNIF
2013-01-01, 22:14
akut sätt ja kanske lite mer fettinlagrning men sätt till helhetsperspektivet är det ju kaloribalansen som avgör

Barbastark
2013-01-03, 14:47
Får lov att säga att jag än så länge mår sjukt bra av PF! Att jag inte "upptäckt" detta upplägg tidigare.

- Upplevd ökad mental skärpa under fastan.
- Det göttiga av att se fram emot och äta stora, gemytliga måltider
- Möjlighet till "junk-feeds" och samtidigt hålla sig inom "kcal-budget" utan problem

Återstår att se hur det artar sig längre fram.

tjing
2013-01-03, 19:17
Nån som har koll på hur kroppen svara på stora måltider jämfört med att dela upp samma kcal-intag på fler måltider gällande inlagring av näringsämnen?

Lagrar man tex mer fett av stor måltid jämfört med dela upp?

Akut mer oxidativ stress, högre blodtryck etc. Men sannolikt mindre av båda sett över dygnet.

Barbastark
2013-01-03, 19:23
Akut mer oxidativ stress, högre blodtryck etc. Men sannolikt mindre av båda sett över dygnet.

A möjligt. Men antar att denna typ av reaktioner är en del av det som verkar göra PF fördelaktigt i längden, dvs att man utsätter kroppen för regelbunden stress i doser som gör att kroppen reagerar med en gynnsam anpassning.