Visa fullständig version : Periodisk fasta
Läste också det där och blev skapligt förvånad över det mesta, men framförallt det där om hål i tänderna, det säger ju sig självt att dom har fel??Som Forslund skriver, så ær det helt rætt. Inte tack vare frukosten, men tack vare regelbundet ætande. Færre måltider regelbundet innebær bættre munhælsa.
....du kan ju æta frukost och fortfarande æta enligt periodisk fasta, också.
Som det tidigare skrivits i tråden, frukosten är ett av dagens viktigaste mål:
Frukost = breakfast = break fast = bryta fastan, behöver inte nödvändigtvis vara på morgonen :thumbup:
BigSpawn
2011-01-18, 11:45
Shit va frusen jag är nu, snart 18timmar utan mat. Jag är väldigt varm av mig i vanliga fall så detta är lite annorlunda. mat om 15min!:)
Shit va frusen jag är nu, snart 18timmar utan mat. Jag är väldigt varm av mig i vanliga fall så detta är lite annorlunda. mat om 15min!:)
Jag har än så länge sluppit uppleva kalla fingrar eller jobbiga svettningar, som tur :)
Mat om 1 timme! :thumbup:
Jag har än så länge sluppit uppleva kalla fingrar eller jobbiga svettningar, som tur :)
Mat om 1 timme! :thumbup:
Har gått 16timmar nu. Inte det minsta hungrig/sugen på något :P
Har gått 16timmar nu. Inte det minsta hungrig/sugen på något :P
Bra! :thumbup:
Kanske var dumt av mig att börja prata om mat i en sån här tråd :o
Inte på nått sätt extremt hungrig jag heller, men alltid gott med mat :)
hejhopp79
2011-01-18, 13:03
är hon verkligen utbildad?
sämsta argumentet--
Det är väl dock fullständigt idiotiskt att "rekommendera" PF till diabetiker, särskilt när den här Seth säger att man inte alltid behöver följa vetenskap, så länge man märker när något funkar. Min poäng är att han inte verkar ha någon koll alls faktiskt när det kommer till teorin.
Dessutom är det inte svart/vitt. Jag har svårt att tro att det endast finns bra aspekter av PF och dåliga av att äta när man är hungrig. Det är fullkomligt befängt att vinkla det på det sättet. Det snackas så mycket om det här med blodsockret och PF men personligen får jag ändå problem med humör under fasteperioden ibland; tiden går långsamt, jag blir irriterad och känner mig orkeslös och utan motivation. Med lite mat så sätts allting igång igen som det ska vara.
Perkele, blir att börja med PF imorgon igen. Kommer nog lägga mig på kaloribalans eller ytterst minimalt underskott. Rutorna börjar typ försvinna!?!? :(
DeVision
2011-01-18, 14:56
Jag kör en VLCD
P 107g
K 15g
F 9g
E 569kcal
Fördelat på 4 drinkar under dagen. Skulle jag tjäna något på att ta allihopa innan jag går och lägger mig tex? 23h fasta, men jag kanske inte tjänar på det då jag inte kan träna nu pga ryggskada?
Perkele, blir att börja med PF imorgon igen. Kommer nog lägga mig på kaloribalans eller ytterst minimalt underskott. Rutorna börjar typ försvinna!?!? :(
Klokt val, kör hårt och lycka till!
Klokt val, kör hårt och lycka till! Tack! Får hoppas att te fungerar lika bra som kaffe när det kommer till att dämpa morgonhungern :)
Undrar en sak ang proteinupptag.
Läst runt lite här om att kroppen inte kan ta upp mer än 30g mer "måltid"
Ni som äter 2-3 gånger per dag, tar eran kropp bara upp 60-90g protein per dag? Vad säger ni om detta?
Undrar med för att vill veta om proteindrinken till maten inte tas upp då om 30g är max.
Ni som äter 2-3 gånger per dag, tar eran kropp bara upp 60-90g protein per dag? Vad säger ni om detta?
Undrar med för att vill veta om proteindrinken till maten inte tas upp då om 30g är max.Var væl per tillfællte och inte per måltid. Proteinet tas ju upp allt eftersom. Om du æter 40g protein kissar du inte ut de resterande 10g.
Undrar med för att vill veta om proteindrinken till maten inte tas upp då om 30g är max.
Allt protein tas upp men knappast på en gång. Kroppen kan bara ta upp 5-8g protein per timme (har jag för mig att King Grub skrev).
Det är därför argumentet mot periodisk fasta som säger att kroppen inte har tillgång till några aminosyror under fastan eftersom man inte äter var tredje timme, inte stämmer öht.
Det är väl dock fullständigt idiotiskt att "rekommendera" PF till diabetiker, särskilt när den här Seth säger att man inte alltid behöver följa vetenskap, så länge man märker när något funkar. Min poäng är att han inte verkar ha någon koll alls faktiskt när det kommer till teorin.
Dessutom är det inte svart/vitt. Jag har svårt att tro att det endast finns bra aspekter av PF och dåliga av att äta när man är hungrig. Det är fullkomligt befängt att vinkla det på det sättet. Det snackas så mycket om det här med blodsockret och PF men personligen får jag ändå problem med humör under fasteperioden ibland; tiden går långsamt, jag blir irriterad och känner mig orkeslös och utan motivation. Med lite mat så sätts allting igång igen som det ska vara.Jag tror vi ska lægga vikt på att det ær individuellt. Før vissa ær mat en viktig del før att hålla humør uppe av diverse psykologiska orsaker, før andra inte.
Har personligen inte haft några problem alls, førutom att jag blir slapp av mættnad vissa dagar :D
Kul att någon äntligen klargjorde det. Då kan jag käka DP pudding efter maten utan att tro det ska gå till spillo hehe.
Efter 25 timmars fasta hade jag riktigt bra energi under tiden jag inte åt. Under träningen dagen efter laddade jag med extra energi och hade ett grymt pass. Hade bra tryck i hela kroppen.
hejhopp79
2011-01-18, 20:23
Jag tror vi ska lægga vikt på att det ær individuellt. Før vissa ær mat en viktig del før att hålla humør uppe av diverse psykologiska orsaker, før andra inte.
Har personligen inte haft några problem alls, førutom att jag blir slapp av mættnad vissa dagar :D
Jag tror inte det är så mycket psykologiskt faktiskt, men jag förstår vad jag tror att du menar i alla fall. Man påverkas olika och vi är alla olika, men det är inte inbillning att man behöver äta vill jag fastslå. I en del fall så kan det visst vara det, men man känner rätt ofta hur man mår av någonting utan att det kan per definition kan avfärdas som "placebo" eller "något psykologiskt".
prOtotype
2011-01-19, 11:26
Jag klarar inte riktigt av att köra leangainsvarianten, jag lyckas inte få i mig tillräckligt med käk så nu äter jag så sent jag känner för/tills jag är nöjd men sen fastar jag fram till lunchen nästa dag. Blir 12-15 timmar.
För att fresta alla som är inne i fasta nu kan jag berätta att mitt PWO meal igår bestod av en 180g hamburgertallrik med massa pommes med mild kebabsås till. Måltidsdryck en dubbel dos protein, efterrätt ett halvt paket chokladglass och runda av till kvällen med en smoothie gjord på yoghurt, mixade hallon&blåbär, slooow med skogsbärssmak och nån dl grädde.
Livet är hårt när man bulkar.
Låter som en deff dag för mig *bs*
Nej men i måndags passade jag på att ta en extra stor kebabtallrik till lunch under deff :P
anton2000
2011-01-19, 11:50
Jag klarar inte riktigt av att köra leangainsvarianten, jag lyckas inte få i mig tillräckligt med käk så nu äter jag så sent jag känner för/tills jag är nöjd men sen fastar jag fram till lunchen nästa dag. Blir 12-15 timmar.
För att fresta alla som är inne i fasta nu kan jag berätta att mitt PWO meal igår bestod av en 180g hamburgertallrik med massa pommes med mild kebabsås till. Måltidsdryck en dubbel dos protein, efterrätt ett halvt paket chokladglass och runda av till kvällen med en smoothie gjord på yoghurt, mixade hallon&blåbär, slooow med skogsbärssmak och nån dl grädde.
Livet är hårt när man bulkar.
Det är här du gör det största felet imo, man ska inte tänka en pizza, en hamburgare, en köttbit osv. Själv brukar jag käka 2-3 pizzor med extra ost/skinka, flertalet burgare och då är det superlätt att komma upp på överskott. Jag kanske är ett riktigt matvrak men skriv upp vad du ska äta, sen är det bara att kötta :hbang: Ibland är man dock rätt mätt efter första pizzan, men mättnaden brukar släppa när man börjar äta för att övergå till minihunger precis efter maten. För att sen känna sig mätt och belåten hela fastan. Inga konstigheter.
En fråga, vad tror ni är mest sannolikt av följande exempel under PF, förutsatt att man INTE räknar kalorier (men givetvis har en känsla för hur mycket man äter):
Alternativ 1:
Det är lätt att äta för mycket under PF, dvs. att omedvetet hamna på ett kaloriöverskott:
Argument 1: Man äter såpass få mål att man tänker "nu måste jag få i mig riktigt mycket mat eftersom jag bara ätit ett litet mål idag". Dessutom kan man ju tänka att "nu måste jag äta riktigt mycket innan fastan börjar så jag inte blir hungrig senare!
Alternativ 2:
Det är lätt att äta för lite under periodisk fasta, dvs. att omedvetet hamna på ett kaloriunderskott.
Argument 2: Man är van att äta många fler måltider under en dag och underskattar den mängden mat man faktiskt behöver äta. Man kan också vara rädd att alternativ 1 ska inträffa, och därför äta för lite.
Alternativ 3:
Inga stora förändringar lär ske, du kommer äta ungefär lika mycket som innan PF
Argument 3: Man har en känsla för ungefär hur mycket man äter på en dag.
Vad är mest sannolikt? Givetvis blir det en generalisering.
Hur var/är det för er?
Har ni märkt någon oväntat viktuppgång/nedgång sen ni börjat med PF?
Givetvis blir man säkerligen bättre på att uppskatta sitt energibehov ju längre man kört PF.
anton2000
2011-01-19, 12:27
En fråga, vad tror ni är mest sannolikt av följande exempel under PF, förutsatt att man INTE räknar kalorier (men givetvis har en känsla för hur mycket man äter):
Alternativ 1:
Det är lätt att äta för mycket under PF, dvs. att omedvetet hamna på ett kaloriöverskott:
Argument 1: Man äter såpass få mål att man tänker "nu måste jag få i mig riktigt mycket mat eftersom jag bara ätit ett litet mål idag". Dessutom kan man ju tänka att "nu måste jag äta riktigt mycket innan fastan börjar så jag inte blir hungrig senare!
Alternativ 2:
Det är lätt att äta för lite under periodisk fasta, dvs. att omedvetet hamna på ett kaloriunderskott.
Argument 2: Man är van att äta många fler måltider under en dag och underskattar den mängden mat man faktiskt behöver äta. Man kan också vara rädd att alternativ 1 ska inträffa, och därför äta för lite.
Alternativ 3:
Hur var/är det för er?
Givetvis blir man säkerligen bättre på att uppskatta sitt energibehov ju längre man kört PF.
Om man inte räknar så helt klart alternativ 2. Jag blir lika förvånad varje kväll hur mycket mat 2500+ kcal är i en måltid. Och då har jag kört PF i över ett halvår. Så om man inte skriver upp och räknar på vad man äter blir det nog svårt att få i sig tillräckligt för många. Men det är inte svårt enligt mig att gå upp i vikt med PF, snarare underbart :)
BigSpawn
2011-01-19, 14:05
Jag tycker det är svårt att få i sig all mat man ska på den tiden man äter, vill ju få i mig minst 300g protein och sen räknar jag inte fett och protein så noga, men på träningsdagar får jag nog i mig 250kolhydrater som mest. jag är proppmätt hela tiden efter lunchen. Får nästan tvinga i mig sista måltiden.
hejhopp79
2011-01-19, 14:10
Om man inte räknar så helt klart alternativ 2. Jag blir lika förvånad varje kväll hur mycket mat 2500+ kcal är i en måltid. Och då har jag kört PF i över ett halvår. Så om man inte skriver upp och räknar på vad man äter blir det nog svårt att få i sig tillräckligt för många. Men det är inte svårt enligt mig att gå upp i vikt med PF, snarare underbart :)
Tips för att kränga dagens energi på ett bräde:
500 g fullkornspasta
500 g nötfärs (5/10%)
tomatkross, lite olja/smör i pannan, svamp. Inget fett i såsen annars
Boom, eat! Krängde det här senast i går och det gick väl på 2700-2800 kcal någonstans. Företrädelsevis efter träning med tanke på mycket kolisar. Gillar man att äta tills magen är enorm är PF en ynnest ur den aspekten.
forslund
2011-01-19, 14:10
Underskott är ju alltid underskott och även om jag håller mig mycket lättare mätt med PF så känner man ju av andra sviter av ett lågt kaloriintag. Sugen på mat är jag alltid, PF eller inte.
Sedan är det ju stor skillnad på hur mätt man blir av måltider och man blir inte frustrerad av mängden mat man får äta varje gång. Det är ju den största skillnaden för mig mellan vanlig uppdelning och gör det klart enklare att hålla diet över längre tid på PF.
Att hålla sig på balans är ju så pass bra mycket lättare än med normal måltidsuppdelning, tycker jag.
Jag har nu hållt mig till PF ett tag och det passar mig utmärkt, både i deff och bulk! Men har skiftat på ätarfönstret 1-3 timmar fram och tillbaka för att passa vardagen. Nu kanske jag kommer att skifta det rejält från att äta sista måltiden vid 20 till att äta den vid 02.. Kommer det att göra någon större skillnad att äta så sent var 3e vecka?
vicarious
2011-01-19, 15:05
Jag har nu hållt mig till PF ett tag och det passar mig utmärkt, både i deff och bulk! Men har skiftat på ätarfönstret 1-3 timmar fram och tillbaka för att passa vardagen. Nu kanske jag kommer att skifta det rejält från att äta sista måltiden vid 20 till att äta den vid 02.. Kommer det att göra någon större skillnad att äta så sent var 3e vecka?
Varje dag i en vecka? Ja, lite skillnad blir det såklart. Vad för slags svar förväntar du dig egentligen.. Hur långt är ett snöre? :P
Underskott är ju alltid underskott och även om jag håller mig mycket lättare mätt med PF så känner man ju av andra sviter av ett lågt kaloriintag. Sugen på mat är jag alltid, PF eller inte.
Sedan är det ju stor skillnad på hur mätt man blir av måltider och man blir inte frustrerad av mängden mat man får äta varje gång. Det är ju den största skillnaden för mig mellan vanlig uppdelning och gör det klart enklare att hålla diet över längre tid på PF.
Att hålla sig på balans är ju så pass bra mycket lättare än med normal måltidsuppdelning, tycker jag.
+1
Jag är nu, 3 stora portioner thaimat senare, tokmätt men fortfarande sugen på Häagen Dazs glassen som står i frysen och väntar på mig. Skillnaden är att nu, med PF, så är suget inte lika stort som det kanske hade varit om jag hade varit hungrig också.
prOtotype
2011-01-19, 16:05
Det är här du gör det största felet imo, man ska inte tänka en pizza, en hamburgare, en köttbit osv. Själv brukar jag käka 2-3 pizzor med extra ost/skinka, flertalet burgare och då är det superlätt att komma upp på överskott. Jag kanske är ett riktigt matvrak men skriv upp vad du ska äta, sen är det bara att kötta :hbang: Ibland är man dock rätt mätt efter första pizzan, men mättnaden brukar släppa när man börjar äta för att övergå till minihunger precis efter maten. För att sen känna sig mätt och belåten hela fastan. Inga konstigheter.
När jag gick på dagis så åt de andra barnen klart, gick ut och lekte och kom in igen lagom tills jag var klar.
När jag gick i trean vägde jag 29kg.
När jag gick i sexan retade min bror mig för att jag såg ut som en auschwitzjude och sa att han skulle göra tvål av mig.
Äta stora mängder är inte något som har kommit lätt för mig. Igår började jag äta efter gymmet runt 20:20 och var helt färdig runt 00:00. Många gånger känns det som att jag ska spy, då väntar jag någon minut och sen fortsätter jag. Jag jobbar fortfarande på det men två pizzor är inte att tänka på än.
Det kan verka som en jobbig grej men med tanke på hur lite jag behöver göra för att tappa vikt så känns det ändå ganska rättvist :)
Jag ser inte problemet? Du behöver käka en hel del kcal för att gå upp i vikt?
Och på deff behöver du skippa en hamburgertalrik?
You are livi'n the dream sir:confused:
anton2000
2011-01-19, 16:21
Tips för att kränga dagens energi på ett bräde:
500 g fullkornspasta
500 g nötfärs (5/10%)
tomatkross, lite olja/smör i pannan, svamp. Inget fett i såsen annars
Boom, eat! Krängde det här senast i går och det gick väl på 2700-2800 kcal någonstans. Företrädelsevis efter träning med tanke på mycket kolisar. Gillar man att äta tills magen är enorm är PF en ynnest ur den aspekten.
Jo att få i sig alla mat är verkligen inga problem för mig, jag tycker att det är sjukt kul att planera dagens efter-träning middagar. En underbar känsla att bara välja och vraka mellan allt som är gott. Jag tycker det är lite drygt att äta 200g+ pasta. Så jag brukar göra egen pizza typ varje dag. Sjukt smidigt att göra och extremt gott. Sen att det är grymt billigt är ingen nackdel heller. Mjöl, hushållsost, ketchup, skinka/kyckling är inte direkt dyrt.
När jag gick på dagis så åt de andra barnen klart, gick ut och lekte och kom in igen lagom tills jag var klar.
När jag gick i trean vägde jag 29kg.
När jag gick i sexan retade min bror mig för att jag såg ut som en auschwitzjude och sa att han skulle göra tvål av mig.
Äta stora mängder är inte något som har kommit lätt för mig. Igår började jag äta efter gymmet runt 20:20 och var helt färdig runt 00:00. Många gånger känns det som att jag ska spy, då väntar jag någon minut och sen fortsätter jag. Jag jobbar fortfarande på det men två pizzor är inte att tänka på än.
Det kan verka som en jobbig grej men med tanke på hur lite jag behöver göra för att tappa vikt så känns det ändå ganska rättvist :)
Aha då har du ju lite andra förutsättningar än oss som är konstant sugna på mat, oavsett hur mätt man är :) Men det är bara att jobba på som i gymmet, långsam progression så kommer du snart kunna klämma 2-3 pizzor och vara sugen på efterrätt efteråt :)
hejhopp79
2011-01-19, 16:42
Jävligt icke-PK, men LOL :D
Varje dag i en vecka? Ja, lite skillnad blir det såklart. Vad för slags svar förväntar du dig egentligen.. Hur långt är ett snöre? :P
Svaret jag ville ha var: Låter skitbra!
Nej men har det kommit fram någon info om hur stor skillnaden är att variera sitt ätarfönster såpass mycket vecka till vecka?
Fördelen hitils har ju varit att oavsett skift kunnat äta på samma klockslag vilket för mig fungerar "klock"rent! Det är ju omställningen som var jobbig första 2 veckorna, men ska helt klart prova detta upplägg så kommer jag med rapport om någon skulle vara intresserad!
vicarious
2011-01-19, 17:43
Svaret jag ville ha var: Låter skitbra!
Nej men har det kommit fram någon info om hur stor skillnaden är att variera sitt ätarfönster såpass mycket vecka till vecka?
Vad menar du med info? Vetenskapliga studier? Knappast något som är av värde att undersöka. Det är för många faktorer med i det hela för att man ska kunna dra några slutsatser.
Vad menar du med info? Vetenskapliga studier? Knappast något som är av värde att undersöka. Det är för många faktorer med i det hela för att man ska kunna dra några slutsatser.
Med info menar jag information... och då kan det vara allt från personliga erfarenheter till vetenskapliga studier eller vad man nu känner för att dela med sig av för spännande.
Nietzsce
2011-01-20, 11:17
Lyxproblem att få äta för mycket *drool*.
Men ett sätt hantera kan vara att mixa ner maten och äta det som soppa. Ibland blir det äckligt, ibland blir det gott. Till exempel steker jag kyckling i kokosmjölk, curry, champinjoner och basilika. Sedan kastar jag ner allt i mixer, häller i kokosmjölk och mjölk. Glider ner rätt fort.
Själv så jag har problemet att tänka rätt. Med PF fungerar det väl i samband med deff. Fast jag måste förstå att jag inte kan äta skräpmat till lunc för att sedan svälta under dagen. Det gäller att "äta smart".
Alternativ 1:
Alternativ 2:
Alternativ 3:
Hur var/är det för er?
Alternativ 2 stämmer bäst in på mig. Min aptit tenderar att nedregleras när jag går några timmar utan mat på morgonen. Låter jag sen bli att försöka svulla har jag lätt för att äta mindre än normalt. Vissa dagar har jag upptäckt att jag endast legat kring 1000-1200kcal utan att känna mig särskilt hungrig.
Alternativ 2 stämmer bäst in på mig. Min aptit tenderar att nedregleras när jag går några timmar utan mat på morgonen. Låter jag sen bli att försöka svulla har jag lätt för att äta mindre än normalt. Vissa dagar har jag upptäckt att jag endast legat kring 1000-1200kcal utan att känna mig särskilt hungrig.
Tack för svaret, intressant.
Tror också risken finns, att man underskattar hur mycket mat man faktiskt behöver få i sig.
Får ta och räkna lite kalorier någon dag.
Igår åt jag en stor portotion thaimat efter träningen runt 18:15 som jag blev ordentligt jävla mätt på.
Runt 20:45-21:10 åt jag en rätt liten portion med korv och tomatsås + lite pasta, efter det 110g rostbiff, 2 kokta ägg + 300ml kvarg/banan/hallon.
Till detta säkert 3-4 dl mellanmjölk.
Låter inte extremt mycket men jag var så mätt så att det var på gränsen till magont.
Hade varit kul att veta hur mkt jag åt egentligen, men det är ju svårt att gissa.
Lustigt nog kan det gå lite åt båda hållen det där. Har man inställningen att det går att svulla fritt kan det bli lätt att överäta.
Ta t.ex. en stor lunch, släng på en vitlöksbaguette och ta några glas mjölk eller juice till det. Sen kan man slänga på lite mer enkla kalorier resten av dagen också. Det blir mycket tillslut.
Däremot utan svull och onödiga kalorier blir det lätt att ligga lågt.
hejhopp79
2011-01-20, 11:55
Blir till att köra "fastande" träning idag med endast lite vassle innan och sedan vassle + mat efter.
Blir till att köra "fastande" träning idag med endast lite vassle innan och sedan vassle + mat efter.
Lycka till, drick mycket vatten och tänk inte så mycket på att du inte har ätit. Går ofta bättre än man tror.
Lustigt nog kan det gå lite åt båda hållen det där. Har man inställningen att det går att svulla fritt kan det bli lätt att överäta.
Ta t.ex. en stor lunch, släng på en vitlöksbaguette och ta några glas mjölk eller juice till det. Sen kan man slänga på lite mer enkla kalorier resten av dagen också. Det blir mycket tillslut.
Däremot utan svull och onödiga kalorier blir det lätt att ligga lågt.
Ja exakt, det är sånt man måste vara medveten om tror jag.
Gäller att hitta medelvägen..
Jag har läst en hel del sidor nu och jag börjar bli mer och mer intresserad av PF.
Jag har en fråga dock, som säkerligen har blivit svarad på men jag hittade inget själv på de sidorna jag läste.
Bryter en proteinshake fastan?
Säg att jag käkar 2 gånger per dag, 1 mål innan träning för att få igång energi (tex gröt) och sen äter mål 2 är en rejäl omgång efter gymmet.
TILL FRÅGAN.....
Bryts fastan om jag dricker säg, en proteinshake på morgonen?
Jag har läst en hel del sidor nu och jag börjar bli mer och mer intresserad av PF.
Jag har en fråga dock, som säkerligen har blivit svarad på men jag hittade inget själv på de sidorna jag läste.
Säg att jag käkar 2 gånger per dag, 1 mål innan träning för att få igång energi (tex gröt) och sen äter mål 2 är en rejäl omgång efter gymmet.
TILL FRÅGAN.....
Ja, allt som ger energi bryter fastan, även EAA/BCAA.
Lightprodukter ger iofs en minimal mängd med energi men dom bryter inte fastan.
Ja, allt som ger energi bryter fastan, även EAA/BCAA.
Lightprodukter ger iofs en minimal mängd med energi men dom bryter inte fastan.
Okey!!
Hm, så det är alltså inga problem för proteinbalansen över dygnet att inte få i sig någon ny protein alls över 16h+?
Okey!!
Hm, så det är alltså inga problem för proteinbalansen över dygnet att inte få i sig någon ny protein alls över 16h+?
Näe, inte om man ska tro dom som förespråkar PF och de resultaten som folk fått av det. Kroppen kan bara ta upp 5-8g protein / timme som jag förstått det så käkar du en stor måltid har du tillgång till aminosyror i kroppen många tmmar frammåt.
Mer info här: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
eller här: http://www.sethronland.nu/index.php/2007/11/16/periodisk-fasta/
Eddie Vedder
2011-01-20, 16:13
Okey!!
Det behöver det inte vara. Samtidigt gör det ju inget om du tar EAA heller. Vilken magisk effekt tror du fastan har som förstörs av EAA?
Det behöver det inte vara. Samtidigt gör det ju inget om du tar EAA heller. Vilken magisk effekt tror du fastan har som förstörs av EAA?
Vilken effekt nu än fastan har så bryts den väl av EAA, vilket får ses som negativt om man tänkt äta efter PF?
Eller tror du inte det spelar någon roll öht?
Eddie Vedder
2011-01-20, 16:18
Eller tror du inte det spelar någon roll öht?
Nej det tror jag inte. Muskelproteinsyntesen kommer ju dock stimuleras vilket kan tänkas vara positivt.
anton2000
2011-01-20, 16:25
TILL FRÅGAN.....
Om du brukar träna runt lunchtid finns det ingen anledning att äta något innan passet. Det går förvånansvärt bra att träna fastande. Jag trodde verkligen inte att det skulle funka innan jag testade själv och nu får jag nästan mer energi av att träna fastande (iofs eaa innan passet men ingen mat på 16h). Men om du tränar på kvällen kan det vara skönt att äta ett mål runt lunchtid och försöka käka så mycket som möjligt efter passet. Lycka till med PF! :)
Ni som käkar en måltid per dag, vad käkar ni för att täcka upp kaloribehovet? Vill ha tips på matvaror som är lättätliga.
Ni som käkar en måltid per dag, vad käkar ni för att täcka upp kaloribehovet? Vill ha tips på matvaror som är lättätliga.
När jag bulkade åt jag ofta ett mål per dag flera gånger. Kunde se ut ex:
1l proviva
1000g lövbiff
500g potatis
2 avocado
6 ägg
300g mjölk
50mcg vitamin D
3g Omega 3
Ganska ofta.
När jag bulkade åt jag ofta ett mål per dag flera gånger. Kunde se ut ex:
1l proviva
1000g lövbiff
500g potatis
2 avocado
6 ägg
300g mjölk
50mcg vitamin D
3g Omega 3
Ganska ofta.
1 kg lövbiff i en portion?
Shit, jag älskar visserligen kött men det där tycker t.o.m. jag var lite väl :D
stavgren
2011-01-20, 21:41
Hur funkar egentligen PF kombinerat med ett fysiskt krävande arbete?
Då jag bryter fastan vid lunchtid varje dag klockan 12, innebär det ca sex timmars fysiskt arbete på tom mage.
Detta känns direkt, ja, katabolt så in i helvete.
Genomförde en lyckad deff med PF förra våren under samma arbetsförhållande.
Men sedan i höst när jag bestämde mig för att börja bygga, känner jag att resultaten sviker.
Ja, hur är det egentligen? Påverkar sex timmars fysiskt arbete fastande min totala muskelmassa på sikt så mycket som jag tror det gör?
Om det gör det, hur kan jag lösa problemet på bästa möjliga sätt utan att förstöra för mycket av fastans positiva effekter?
Mvh
Då jag bryter fastan vid lunchtid varje dag klockan 12, innebär det ca sex timmars fysiskt arbete på tom mage.
Men sedan i höst när jag bestämde mig för att börja bygga, känner jag att resultaten sviker.
Ja, hur är det egentligen? Påverkar sex timmars fysiskt arbete fastande min totala muskelmassa på sikt så mycket som jag tror det gör?
Om det gör det, hur kan jag lösa problemet på bästa möjliga sätt utan att förstöra för mycket av fastans positiva effekter?
Mvh
Det kan såklart ingen svara på, prova EAA om du oroar dig. Fast du har ju ett upptag från gårdagen, som troligtvis fortfarande strömmar ut i blodbanan.
1 kg lövbiff i en portion?
Shit, jag älskar visserligen kött men det där tycker t.o.m. jag var lite väl :D
Säg inte att det är mycket förrän du har provat. :cool:
De middagarna var bland de dyraste,godaste jag någonsin ätit. Trodde jag skulle orka hälften, men det gick ned ganska bra faktiskt.
stavgren
2011-01-20, 22:16
Det kan såklart ingen svara på, prova EAA om du oroar dig. Fast du har ju ett upptag från gårdagen, som troligtvis fortfarande strömmar ut i blodbanan.
Prova EAA hur? Gå runt o zippa lite över dagen eller hur menar du?
Upptagen från gårdagen lär väl knappast vara pågående så länge? :confused:
Äter sista måltiden ca klockan åtta varje kväll, det borde väl innebära att jag tagit upp allt när jag börjar jobba tio timmar senare, och är därmed tom.
MvH
Äter sista måltiden ca klockan åtta varje kväll, det borde väl innebära att jag tagit upp allt när jag börjar jobba tio timmar senare, och är därmed tom.
MvH
I en så stor måltid, bör det väl vara kvar. Pågår väl i en takt på 1-5g/h.
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152
Mvh
Det är ju 3 frågor det handlar om här egentligen:
1: Kommer dina resultat att påverkas negativt? Troligen inte om du får i dig den energi och den mängd protein som du "behöver".
2: Kommer du bli väldigt hungrig när du inte får äta någon frukost? Det vet man inte men har du ätit ordentligt kvällen innan så är chansen rätt stor att du klarar dig fint. Säger jag visserligen utan att veta exakt vad du jobbar med.
3: Kommer orken att bli ett problem fram till lunchen? Det vet nog bara du men en del verkar klara timmar av fysiskt krävande jobb utan att känna sig trötta, but then again, folk är olika.
Säg inte att det är mycket förrän du har provat. :cool:
De middagarna var bland de dyraste,godaste jag någonsin ätit. Trodde jag skulle orka hälften, men det gick ned ganska bra faktiskt.
Haha det låter underbart gott och sjukt dyrt, ja :thumbup:
MvH
Saxat från www.sethronland.nu
En studie visade på att en måltid bestående av 75gram k, 17g f och 27g protein visade att aminosyror och andra näringsämne från måltiden fortfarande absorberades efter 5h.
Kroppen kan hantera stora måltider bestående av protein, det tar bara längre tid att absorbera.
Tappa muskelmassa om man fastar?
Folk verkar tro att kroppen tar slut på aminosyror under fastan och börjar således använda muskelprotein för att upprätthålla massan. Med vetskapen om att stora måltider tar längre tid att absorbera, så behöver man alltså inte vara orolig att kroppen tar slut på aminosyror.
Studier visar att gener som kontrollerar muskel katabolism inte blir aktiverad ens med 40h fasta.
Utdrag från studien: ” Short term fasting (40h) fails to elicit marked alterations of the genes regulating both muscle specific protein synthetis or atrophy. Greater periods of fasting may be required to initiate coordinated inhibition of myogenic and atrogenic gene expression”
Vidare:
“ it’s likely 40h would be insufficient time to stimulate marked catabolic processes and subsequent atrophy within skeletal muscle”
Alltså man kommer inta tappa muskler under fastan, detta bestäms av stora kaloriunderskott, överträning och minimalt proteinintag
Med andra ord, oroa dig inte för muskler som bryts ned.
stavgren
2011-01-20, 22:29
1: Kommer dina resultat att påverkas negativt? Troligen inte om du får i dig den energi och den mängd protein som du "behöver".
Men det är ju det faktum att jag använder musklerna i sex timmar utan att ha aminosyror i blodet som skrämmer mig.*cry*
Jag förstår ju att det är kvoten mellan uppbyggning och nedbrytningen som är relevant över dygnet men det jag är rädd för är ju att min muskeluppbyggning blir knappt blir positiv öht pga. min situation.
2: Kommer du bli väldigt hungrig när du inte får äta någon frukost? Det vet man inte men har du ätit ordentligt kvällen innan så är chansen rätt stor att du klarar dig fint. Säger jag visserligen utan att veta exakt vad du jobbar med.
Frukost äter jag aldrig. Hungrig blir jag heller inte. :)
3: Kommer orken att bli ett problem fram till lunchen? Det vet nog bara du men en del verkar klara timmar av fysiskt krävande jobb utan att känna sig trötta, but then again, folk är olika.
Orken är heller inget problem för mig faktiskt.
Det är nog bara fråga ett jag vill ha svar på.
Men det är ju det faktum att jag använder musklerna i sex timmar utan att ha aminosyror i blodet som skrämmer mig.*cry*
Jag förstår ju att det är kvoten mellan uppbyggning och nedbrytningen som är relevant över dygnet men det jag är rädd för är ju att min muskeluppbyggning blir knappt blir positiv öht pga. min situation.
Frukost äter jag aldrig. Hungrig blir jag heller inte. :)
Orken är heller inget problem för mig faktiskt.
Det är nog bara fråga ett jag vill ha svar på.
Läste du mitt inlägg!?
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152
stavgren
2011-01-20, 22:39
Läste du mitt inlägg!?
Så du menar, om jag äter låt oss säga 100 gram protein i en måltid på kvällen, så frisätter denna protein i ett dygn? Det var något nytt.
Läs mitt senaste inlägg stavgren.
Folk verkar tro att kroppen tar slut på aminosyror under fastan och börjar således använda muskelprotein för att upprätthålla massan. Med vetskapen om att stora måltider tar längre tid att absorbera, så behöver man alltså inte vara orolig att kroppen tar slut på aminosyror.
stavgren
2011-01-20, 22:41
Läs mitt senaste inlägg stavgren.
Mmm, men är det inte annorlunda då jag som sagt har ett fysiskt arbete?
Förstår ju att fasta & stillasittande inte påverkar muskelnedbrytningen något märkbart under en 16 timmars fasta. Min situation är ju inte så...tyvärr.
Så du menar, om jag äter låt oss säga 100 gram protein i en måltid på kvällen, så frisätter denna protein i ett dygn? Det var något nytt.
Nej det är inget nytt.
Vad är det för jobb om man får fråga?
+1
Jag förstår.
Jag ska inte svara eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap för att ge ett ärligt svar men jag tror inte det kommer bli några problem, din kropp är ju van vid jobbet?
stavgren
2011-01-20, 22:49
Lagerarbete i Norge med prestationslön(ja, jag sliter som ett djur.)
Är väl bara och testa i nån vecka?
I värsta fall kan du blanda lite BCAA/EAA i låg koncentration och gå och smutta på under morgonen. tex 10-15 gram i en liter vatten. :)
Någon som har testat, alternativt vet av någon, som kör 24-timmars fasta fler gånger än 1 gång/vecka?
Tja. Var tvungen att regga mig för den här tråden.
Hela upplägget är fullständigt raka motsatsen till vad man under 10-12 år har präntat in, och vidareförmedlat. Det gör det hela än mer intressant.
* Vem är "fadern" till systemet i det syfte vi diskuterar här? Är det den här Martin Berthan?
* Hittar inte själv, men finns det någonstans en utförlig, grundläggande beskrivning om varför det funkar som det gör. Alltså en mer fysiologisk motivering/beskrivning?
* Är det någon som upplevt en oönskad katabolism av muskelmassa, eller finns det bara success-storys?
Gick på en traditionell diet för 14 dagar sen. Men hoppade på '16/8, 2-3 mål, träning kl19, 2900kcal' för 2 dagar sedan, dag 3 idag.
Mina förväntningar var att jag skulle bli jävligt irriterad, trött och ofokuserad på förmiddagen, samt en påse-känsla i hela kroppen fram till första målet. Men istället har jag fått mer än vanligt, gjort på jobbet. Tjejen säger att mitt förmiddagshumör är bättre än nånsin tidigare 10 år. Samt en annan rolig parantes, innan var det lätt 4 snusar fram till lunch, nu är det en på morgonen och sen inget sug förrän efter lunch :).
Idag skall första passet köras (under pf), är orolig som tusan, men det ska bli intressant.
Förvånansvärt lätt att få i sig det man behöver på två mål, 40/30/30 vilodag, och 50/20/30 under träningsdag.
hertzman
2011-01-21, 08:47
Kolla Martins hemsida, leangains.com, där kan du hitta mängder med studier.
vicarious
2011-01-21, 09:31
Så länge du får i dig tillräckligt med energi, och protein sett över dygnet så är det inget att oroa sig över. Tänk på att du förbrukar nog ganska mycket energi om du har ett fysiskt krävande jobb och dessutom tränar. Underskatta inte energiförbrukningen. Om du underäter är det klart att det kommer märkas på prestation och muskelmassa.
Fultjack
2011-01-21, 10:21
Någon som har testat, alternativt vet av någon, som kör 24-timmars fasta fler gånger än 1 gång/vecka?
En bekant till mig kör 24-28 timmars fasta 2 gånger i veckan för tillfället. Han kör dock inte PF i övrigt.
Han säger att det funkar kanon och han får bra tryck vid träning och känner sig inte orkeslös alls.
En bekant till mig kör 24-28 timmars fasta 2 gånger i veckan för tillfället. Han kör dock inte PF i övrigt.
Han säger att det funkar kanon och han får bra tryck vid träning och känner sig inte orkeslös alls.
Deffar han?
Borde vara lite halvkörigt att åstadkomma ett veckoöverskott med 2 st 24-timmars fasta om man kör PF. Absolut ingen omöjlighet, men det krävs nog en rätt så god aptit, och bra val av energitäta livsmedel, för att lyckas. Nu körde han i o f s inte PF annars.
Fultjack
2011-01-22, 09:16
Deffar han?
Borde vara lite halvkörigt att åstadkomma ett veckoöverskott med 2 st 24-timmars fasta om man kör PF. Absolut ingen omöjlighet, men det krävs nog en rätt så god aptit, och bra val av energitäta livsmedel, för att lyckas. Nu körde han i o f s inte PF annars.
Jepp han deffar, kanske borde ha sagt det :)
Blir nog körigt att gå upp i vikt på det som sagt men det kan funka om man har vilja och aptit :)
Kört PF nu i 5 dagar och det känns bra! Inget sötsug, inte heller hungrig men ändå bra energi :)
Trots lite godis igår så finner jag inget sötsug idag.
Fler än jag som upplever att magen kurrar/låter konstigt ibland även om man inte är speciellt hungrig?
Upplever oftast i fastans senare del 12-15:e timmen. Låter typ som att lite vätska rinner omkring där inne. Oftast när jag ligger kvar i sängen, ska tilläggas.
Fler än jag som upplever att magen kurrar/låter konstigt ibland även om man inte är speciellt hungrig?
Upplever oftast i fastans senare del 12-15:e timmen. Låter typ som att lite vätska rinner omkring där inne. Oftast när jag ligger kvar i sängen, ska tilläggas.
Händer då och då. Innebär väl att maten börjar "ta slut"? :P
Ja, kring det 12-14:e timmen brukar jag uppleva det, inte efter det. Eller efter 23 timmar in på fastan häromdagen så började den låta lite också.
Ännu värre är det om man bryter fastan med proteinfluff, då uppstår det kaosartade ljud i magen. :D
Händer då och då. Innebär väl att maten börjar "ta slut"? :P
Misstänker det, men vore kul att veta exakt vad som sker.
Ja, kring det 12-14:e timmen brukar jag uppleva det, inte efter det. Eller efter 23 timmar in på fastan häromdagen så började den låta lite också.
Ännu värre är det om man bryter fastan med proteinfluff, då uppstår det kaosartade ljud i magen. :D
Haha, magen blir väl chockad :D
Jag kör för tillfället 24h fasta två gånger i veckan + PF resten av veckan, varav en 24h fastedag infaller på träningsdag. Är mitt i Hirvis bänkprogram och har inte märkt av att styrkan har blivit lidande. Kroppsvikten dalar ner med ½-1kg/vecka och bänkresultaten går enligt planerna. Jag kan för tillfället inte köra mark/böj pga ett ryggskott men det börjar ge med sej så nästa vecka blir det att testa lite benpress för att sakta komma igång med benträningen igen.
Förövrigt tränar jag alltid fastande tidigt på morgonen före arbete, med endast 100mg koffein, 10g Purple Wraath och 25g maltodextrin i kroppen. Den dagen 24h fasta inträffar på träningsdag kör jag med proteinpuls var 2-3h tills klockan 17:00 då jag äter fast föda första för gången på ett dygn.
Men då fastar du ju inte 24h om du sippar protein var tredje timme?
Det blir en fasta med proteinpulser. Jag dricker ca 4-6 pulser med EAA och och 2 med hydroisolat under min 24-28 timmars fasta.
Låter som Joachim Bartolls rekommendationer. 24-28h fasta. Även vissa upplägg med fasta + proteinpulser.
Så länge kroppsvikten minskar och gymvikterna ökar så är jag nöjd!
Som Wik säger; fasta med proteinpulser.
Den typ jag kör är en egen blandning med influenser av Bartoll, Pilon och Leangains. Tycker man ska testa sej fram till vad ens egen kropp svarar bäst på med den målsättning man har för tillfället. Just nu är prio 1 att gå ner i fettvikt med oförändrad/ökad muskelmassa! Att jag ökar i bänk känns som en fantastisk bonus!
Tomas Tryffel
2011-01-22, 16:25
Det blir en fasta med proteinpulser. Jag dricker ca 4-6 pulser med EAA och och 2 med hydroisolat under min 24-28 timmars fasta.
Vad är syftet med dessa?
Vad är syftet med dessa?
För min del är det den tidiga morgonträningen som gör att jag kör med proteinpulser (enligt Leangains) fram till första måltiden. Man vill ju ha aminosyror att tillgå efter träning!
Grandmaster
2011-01-22, 20:35
Låter som Joachim Bartolls rekommendationer. 24-28h fasta. Även vissa upplägg med fasta + proteinpulser.
Kan Bartoll bli lite mer jävla oorginell och lat eller har han nått toppen nu? Det där är ju för fan direkt kopierat från T-Nations Protein Pulse Fast/Feast, ett koncept vars enda syfte är att dra nytta av PFs popularitet och att sälja proteinpulver.
Låt mig gissa, är det hans eget proteinpulver man ska använda under denna fasta? Skitsamma. Det är ungefär vad man kan förvänta sig av honom med tanke på hans tidigare artiklar och rekommendationer vilket ofta varit översättningar av T-Nation artiklar.
Kl 12 har jag fastat 24 timmar, dock inte medvetet. Fattar inte hur ni kan klara detta, magen skriker efter mat.
En fråga.
Hur dåligt är det för musklerna/kroppen att inte få något protein/mat på ett dygn, har inte ätit frukost än.
En fråga.
Hur dåligt är det för musklerna/kroppen att inte få något protein/mat på ett dygn, har inte ätit frukost än.
Läs lite i tråden, frågorna har varit uppe massor av gånger. Kolla mitt (med flera) inlägg på sidan 255 högst upp.
Svar: inte speciellt dåligt, om man ska tro studier i ämnet.
Läs lite i tråden, frågorna har varit uppe massor av gånger. Kolla mitt (med flera) inlägg på sidan 255 högst upp.
Svar: inte speciellt dåligt, om man ska tro studier i ämnet.
Förstår inte hur man klarar av att äta varannan dag.
Ok..?
Det är som med allt, en vanesak. Sen är det ju såklart vissa som klarar det bättre än andra, man är olika.
Att fasta varannan dag är nog ingeh hit, men 2 gånger i veckan går bra!
Man får (ska) ju dricka! Vatten i mängd och massor, kaffe, te, vad som hellst bara det inte innehåller kalorier.
Hungerskänslan går över ganska snabbt med att man drar i sej några glas vatten.
Fasta är det enda konceptet som fungerat för mej att gå ner i vikt. Och tro mej jag har testat många olika saker... Säger inte att det passar alla men för mej är det en hit!
Haha kan tänka mig ni får höra mycket skit på jobbet om ni varken äter på frukost, fika eller lunch ;)
Kan Bartoll bli lite mer jävla oorginell och lat eller har han nått toppen nu? Det där är ju för fan direkt kopierat från T-Nations Protein Pulse Fast/Feast, ett koncept vars enda syfte är att dra nytta av PFs popularitet och att sälja proteinpulver.
Låt mig gissa, är det hans eget proteinpulver man ska använda under denna fasta? Skitsamma. Det är ungefär vad man kan förvänta sig av honom med tanke på hans tidigare artiklar och rekommendationer vilket ofta varit översättningar av T-Nation artiklar.
Vad tycker du om dessa proteinpulser under en 24-timmars fasta om man nu ska ge sig på det? Tappar man inte lite av poängen med fastan om man nu inte fastar helt och hållet från energi?
WHITEFOLKS
2011-01-23, 15:33
En sak jag har undrat angående periodisk fasta är det faktum att folk påstår att det utsöndras aminosyror långt efter en stor måltid så att man aldrig riktigt blir "katabol".
Vad blir då skillnaden mellan att kroppen får tillgång till maten en lång tid efter en stor måltid och att äta två mindre måltider?
Haha kan tänka mig ni får höra mycket skit på jobbet om ni varken äter på frukost, fika eller lunch ;)
Allt från idiotförklaring till nyfikenhet.
Jag har nu kört ganska länge på PF.
Men har på senaste tiden fått håll en stund inne i fastan. Hållet kommer när jag tex går till jobbet. (efter ca 8-9 timmar fasta)
Någon som har samma sak eller är jag "unik" ?
Vet inte det har att göra med att jag fick sjukt ont på samma ställe efter ha kört marklyft på lätt vikter.
Men det var för en månad sen. Och känner inte av de smärtorna när jag tränar längre, gjorde det förr.
coolboynesko
2011-01-24, 20:31
Hittade nyss länken på ett annat ställe på forumet: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131057123
Hittade nyss länken på ett annat ställe på forumet: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131057123
Såg denna idag med, det e bra jobbat av han.
Han har snott min kropp så att säga *cupid* no homo
Han var ju inte direkt fet när han började...
vicarious
2011-01-25, 09:12
Han var ju inte direkt fet när han började...
what is your point?
what is your point?
Han har inte åstadkommit något.
Det är väl att ta i? Visserligen hade han helt ok fysik i början men man ser ändå att axlar/armar/bröst har ökat rätt bra.
vicarious
2011-01-25, 09:24
Där håller jag inte riktigt med. Måste man ha gått från överviktig till deffad för att ha "åstadkommit" nåt?
Att skillnaden mellan de där bilderna bara skulle vara glykogen och vätska har jag svårt att tänka mig.
Dessutom så vet vi inte ens hur mycket han har ökat i styrka.
Troligen en hel del.
King Grub
2011-01-25, 09:28
Oavsett dom eventuella resultaten är det inget som inte går att åstadkomma med vilket upplägg som helst.
Oavsett dom eventuella resultaten är det inget som inte går att åstadkomma med vilket upplägg som helst.
Såklart, men omöjligt att säga om det hade tagit samma eller längre tid.
King Grub
2011-01-25, 10:23
Precis; därför vet jag inte varför det är relevant alls?
Så sant, så sant.
PF har för mej varit ett verktyg att i första hand få ner kalorimängden per dygn. Jag hade svårt att hålla mej till upplägget med 'normal' födofrekvens (morgonmål, lunch, middag etc), men med PF så blev det automatiskt att jag skippade morgonmål och sena kvällsmackan. Kaloribalans/underskott kom som ett brev på posten vilket ledde till viktnedgång. Om dom andra påstådda fördelarna med så pass kort fasta som 16 timmar har haft någon fördel låter jag vara osagt. När jag för några veckor sen inledde 24h fasta två gånger i veckan med totala veckointaget oförändrat började det hända saker med vikten!
Precis; därför vet jag inte varför det är relevant alls?
Näe, det är förvisso sant.
Men nu handlar denna tråd om PF och då är det alltid intressant att se vilka resultat andra personer har fått med den metoden.
Sådär kan man ju säga om alla upplägg och resultat som folk har fått.
Gäller att hitta det som fungerar för en själv, som Spridis.
Kört periodisk några dagar nu, jag fryser väldigt mycket, speciellt om fötter och armar under själva fastan. Vad beror detta på och kan det vara farligt? Såg något i tråden om någon som också frös, men hittar det tyvärr inte igen.
vicarious
2011-01-25, 15:16
Kört periodisk några dagar nu, jag fryser väldigt mycket, speciellt om fötter och armar under själva fastan. Vad beror detta på och kan det vara farligt? Såg något i tråden om någon som också frös, men hittar det tyvärr inte igen.
http://www.leangains.com/2010_09_01_archive.html
Det beror även på TEF. I slutet av fastan har TEF "tagit slut."
WHITEFOLKS
2011-01-25, 16:20
En sak jag har undrat angående periodisk fasta är det faktum att folk påstår att det utsöndras aminosyror långt efter en stor måltid så att man aldrig riktigt blir "katabol".
Vad blir då skillnaden mellan att kroppen får tillgång till maten en lång tid efter en stor måltid och att äta två mindre måltider?
Någon som har några tankar om det?
Någon som har några tankar om det?
Antar att det tar kroppen lite längre tid att ta upp maten. Då det finns mer i tarmar/matsäck?
http://www.livsportalen.se/diet/matsmaltning/
Matsmältning
Vår matsmältning är en komplicerad process. Här kommer en förenklad beskrivning så du kan förstå hur det hänger ihop. Vi följer helt enkelt matens och näringens väg genom kroppen.
1. Munnen
Matsmältningen inleds med att vi tuggar maten, den sönderdelas då mekaniskt. Samtidigt blandas maten med saliv, som innehåller matsmältningsenzymer. Ingen näring tas upp i munnen.
2. Magsäcken
Nästa anhalt är magsäcken där maten stannar tills den blivit helt söndermald och finfördelad. Ju mer protein eller fett maten innehåller, ju längre tid stannar maten i magsäcken. Magsafterna innehåller saltsyra, vilket ger en mycket sur miljö. I magsäcken bildas även enzymer som bryter ned maten. Protein börjar brytas ned i magsäcken. En ringmuskel som kallas nedre magmunnen håller kvar magsäckens innehåll tills det är färdigarbetat. Mat med högt glykemiskt index (GI) bryts ned snabbt och passerar magsäcken på kort tid. I magsäcken tas i stort sett bara vatten och alkohol upp.
3. Tunntarmen
I tunntarmen händer mycket. Kolhydrater och sockerarter bryts ner till glukos, fruktos eller galaktos, vilket krävs för att det ska kunna tas upp av kroppen. Protein bryts ner till fria aminosyror och proteinfragment. Galla gör så att fett löses upp och bryts ner. Tunntarmen är veckad och har en mycket stor yta. Om man brer ut den blir det ca 300 kvadratmeter, lika mycket som en tennisplan! Den stora ytan i tunntarmen behövs för att näringen ska tas upp. Näringen förs sen via ett system av blodkärl vidare till levern.
4. Levern
Levern styr och fördelar näringsämnena. Till exempel bestämmer levern om den ska lagra glykogen som kan användas när blodsockernivån börjar sjunka, eller om glukos ska släppas ut till blodet direkt. Levern bestämmer även om aminosyror ska brytas ner för att ge energi, eller gå ut i blodet direkt för att bygga upp kroppsvävnad. Alkohol, mediciner och allehanda gifter bryts ner i levern. För att motverka viktökning kan levern även öka sin energiförbrukning ifall man äter mer än vad man gör av med.
5. Blodet
Blodet transporterar näringen från levern till kroppens celler.
6. Tjocktarmen
När maten når tjocktarmen har de mesta näringsämnena och ca 80 % av vattnet absorberats. Under passagen genom tjocktarmen tas det mesta av det resterande vattnet liksom en del vitaminer upp. I tjocktarmen finns mycket bakterier.
Visste du att
En vuxen människa har ca 1,5 kg bakterier i tjocktarmen. Ca hälften av avföringen är döda bakterier.
Maten stannar ca ett dygn i kroppen.
Magsäck ca 4 timmar
Tunntarmen ca 13 timmar
Tjocktarmen ca 7 timmar
Tiden varierar kraftigt med personen och matens beskaffenhet.
Mera ingående här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism
Funkar verkligen detta bra?
Min flickvän har som vana att inte äta frukost, och börjar äta vid 12 till senast 8 på kvällen, alltså ett 8 timmars fönster med 16h fasta.
Ändå har hon alltid varit i den formen hon är, vad har hon gjort fel?
(notera att hon inte strävat efter periodisk fasta utan gjort det naturligt)
vicarious
2011-01-26, 10:35
Min flickvän har som vana att inte äta frukost, och börjar äta vid 12 till senast 8 på kvällen, alltså ett 8 timmars fönster med 16h fasta.
Ätit för mycket? Bara för att man äter under 8h kan man inte äta vad som helst och tro att man kommer se bra ut.
Energi in vs energi ut gäller alltid.
anton2000
2011-01-26, 10:36
Vadå fel? Om hon äter mer än hon förbrukar går hon upp i vikt, och om hon äter mindre än hon förbrukar går hon ner i vikt. Bara för att man äter inom 8h räknas fortfarande kalorierna :)
Edit, pucktvåa
Hon får knappast i sig mer än ca 2000kcal om dagen, vad jag tror iallafall.
Anyways, över till mig.
Att äta från 13.00 till 21.00 har jag också testat ett par dagar, dock så befarar jag att jag äter alldeles för lite. Bedöm gärna! Jag ska väl ha i mig runt 2500-2700 kcal om dagen.
(19 år, 72kg, 178cm lång - tränar 5ggr i veckan och har en del fett på magen som ska bort)
Igår åt jag:
3 skivor grovt bröd med kaviar
3dl whey 80 (utspritt under ät-tilfället)
1dl carbo flex
300g kycklingfilé
500g kvarg
Kändes skumt lite, är riktigt hungrig just nu.
Sen en till fråga, hur äta under vilodagar? Får i mig större delen av kosten (särskilt proteiner) efter passet - hur göra idag på vilodag?
Mvh
vicarious
2011-01-26, 10:45
Anyways, över till mig.
Att äta från 13.00 till 21.00 har jag också testat ett par dagar, dock så befarar jag att jag äter alldeles för lite. Bedöm gärna! Jag ska väl ha i mig runt 2500-2700 kcal om dagen.
(19 år, 72kg, 178cm lång - tränar 5ggr i veckan och har en del fett på magen som ska bort)
Igår åt jag:
1dl carbo flex
300g kycklingfilé
500g kvarg
Sen en till fråga, hur äta under vilodagar? Får i mig större delen av kosten (särskilt proteiner) efter passet - hur göra idag på vilodag?
Mvh
Då förbrukar hon inte så mycket energi som ni tror. Står hon stilla på ca 2000kcal, ja då förbrukar hon ca 2000kcal. Logiskt. Går hon upp i vikt på 2000kcal, ja då förbrukar hon mindre än 2000kcal.
Ingen orkar räkna kcal åt dig.
På vilodagar, ät hur du vill. Ska du följa PF måste det givetvis vara inom tidsramarna på vilodagar också.
Skall du äta enligt Leangains är detta en bra text:
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Anyways, över till mig.
Igår åt jag:
1dl carbo flex
300g kycklingfilé
500g kvarg
Mvh
Ät mer riktig mat och skippa så mycket kosttilskott.
prOtotype
2011-01-26, 11:08
Mvh
Leangains style är ju att dra ner carbs och öka fettet, plus att det kan vara värt att lägga största måltiden först på dagen.
Jag antar att tanken är att man ska ha mindre att ta hand om i magen slutet av ätfönstret så att fastan ska bli så effektiv som möjligt när den är långt bort från träningspasset.
Leangains style är ju att dra ner carbs och öka fettet, plus att det kan vara värt att lägga största måltiden först på dagen.
Jag antar att tanken är att man ska ha mindre att ta hand om i magen slutet av ätfönstret så att fastan ska bli så effektiv som möjligt när den är långt bort från träningspasset.
Oj, jag har fått för mig att de smartaste är att tajma proteinintaget efter träningen. Men de ligger ju lite logik i det du säger också.
prOtotype
2011-01-26, 11:14
Oj, jag har fått för mig att de smartaste är att tajma proteinintaget efter träningen. Men de ligger ju lite logik i det du säger också.
Ja, nu pratade jag vilodag.
Träningsdag: carbs via grönsaker och protein som första mål och carbs via stärkelse (typ potatis) och protein efter träning. Majoriteten av kaloriintaget efter träning.
Vilodag: Mindre carbs, mer fett, protein fortfarande högt. Största målet tidigare under dagen och mindre mot slutet av ätfönstret.
prOtotype
2011-01-26, 11:29
Det jag tagit från minnet är från leangains, så det är lika bra att jag saxar in de delar av guiden jag refererade till.
* On rest days, meal one should ideally be the largest meal, as opposed to training days where the post-workout meal is the largest meal. A good rule of thumb is to make meal one on rest days at least 35-40% of your daily calorie intake. This meal should be very high in protein; some of my clients consume more than 100 g of protein in this meal.
* Macronutrients and calorie intakes are always cycled through the week. The specifics depends on the client's ultimate goal: fat loss, muscle gain or bodyrecomposition. The details will be revealed in the book. Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days.
Ok, tack för hjälpen!
Hur kommer det sig att fettet ska vara lite mer i fokus på vilodag? Det gynnar väl inte kalori-intaget precis, som skulle vara strax under det intaget man har på träningsdagar?
Eddie Vedder
2011-01-26, 12:24
Ok, tack för hjälpen!
Hur kommer det sig att fettet ska vara lite mer i fokus på vilodag? Det gynnar väl inte kalori-intaget precis, som skulle vara strax under det intaget man har på träningsdagar?
Andel fett har inte med total energimängd att göra. Bara just andelen.
ThisIsTheOne
2011-01-26, 12:30
Var det där ett skämt?
vicarious
2011-01-26, 13:41
Ok, tack för hjälpen!
På träningsdagar äter man mer kolhydrater för att fylla på glykogenlagren efter träning.
Jag kan spekulera i ett antal anledningar till varför man äter mer fett på vilodagarna
-få en jämnare balans sett över längre tid, om fettintaget på träningsdagarna är relativt lågt
-fett mättar bättre än kolhydrat
-på vilodagar har man inte samma fördel av kolhydrater som man har efter avslutat pass på träningsdagar
WHITEFOLKS
2011-01-26, 14:03
Antar att det tar kroppen lite längre tid att ta upp maten. Då det finns mer i tarmar/matsäck?
Jag förstår ju att det tar längre tid för att det finns mer i matsäck och tarmar :)
Det jag undrar är vad skillnaden blir och varför mellan en måltid som är står och tar längre tid på sig jämfört att dela upp den på två måltider.
Det känns ju inte riktigt som det blir "fasta" så länge det finns mat som fortfarande "sipprar ut".
vicarious
2011-01-26, 14:50
Jag förstår ju att det tar längre tid för att det finns mer i matsäck och tarmar :)
Det jag undrar är vad skillnaden blir och varför mellan en måltid som är står och tar längre tid på sig jämfört att dela upp den på två måltider.
Det känns ju inte riktigt som det blir "fasta" så länge det finns mat som fortfarande "sipprar ut".
Det har även jag funderat på. Hur fungerar det egentligen med insulinet? Om det absorberas glukos och aminosyror i flera timmar efter måltid måste det väl frisättas insulin längre efteråt också? Vilket inhiberar fettförbränningen..
Martin skrev häromdagen om en artikel som visade på högre blodsockerninvåer av 6 måltider än 3.
WHITEFOLKS
2011-01-26, 16:50
Jag har själv använt PF med framgång så jag gillar sättet att äta men man vill ju fortfarande veta mer :)
Ristretto
2011-01-26, 17:38
Anyways, över till mig.
Igår åt jag:
1dl carbo flex
300g kycklingfilé
500g kvarg
Mvh
Det känns lite konstigt att du kan vara såpass säker på att hon inte får i sig mer än 2000 kcal och samtidigt inte ha koll på hur mycket du själv bör äta? Det är otroligt vanligt att underskatta energimängden i det man äter.
Det har även jag funderat på. Hur fungerar det egentligen med insulinet? Om det absorberas glukos och aminosyror i flera timmar efter måltid måste det väl frisättas insulin längre efteråt också? Vilket inhiberar fettförbränningen..
Det är främst skelettmuskulatur och fettväv man talar om explict som (och några andra vävnader) är insulinberoende för att kunna absorbera glukos ifrån blodet. Skelettmuskulatur har den fördelen att det kan rekrytera dess glukostransportörer vid fysisk ansträngning och blir även känsligare för insulin under- och en kort period efter träning.
I övriga fall tas glukoset upp genom faciliterad diffusion av transportörer som ständigt sitter på cellmembranen i till exempelvis levern och i hjärnan.
Vidare är det dock inget strikt "on/off-system" utan man har faktiskt basalnivåer av insulin och glukagon, och det är kvoten av dessa som varierar vid olika tillstånd och det är samma kvoten som avgör vad nettoeffekten i kroppen blir (går mot muskeluppbyggnad, fettuppbyggnad, glykogenlagring eller det motsatta) under en tidsperiod.
Till exempel frisätts både insulin och glukagon vid intag av aminosyror/måltid med hög proteinmängd då glukagonet stimulerar omvandling av aminosyror till glukos via glukoneogenes, och allteftersom glukoshalten i blodet ökar, stimuleras inuslinfrisättning.
Någon annan som upplevt att efter några timmar in på ät-timmarna så blir ni slemmiga/torra i halsen? Någon som vet vad man kan göra åt det? Får liksom torrhosta, lite jobbigt.
vicarious
2011-01-26, 20:44
Någon annan som upplevt att efter några timmar in på ät-timmarna så blir ni slemmiga/torra i halsen? Någon som vet vad man kan göra åt det? Får liksom torrhosta, lite jobbigt.
Aldrig upplevt. Druckit för lite?
vicarious
2011-01-26, 20:45
Det är främst skelettmuskulatur och fettväv man talar om explict som (och några andra vävnader) är insulinberoende för att kunna absorbera glukos ifrån blodet. Skelettmuskulatur har den fördelen att det kan rekrytera dess glukostransportörer vid fysisk ansträngning och blir även känsligare för insulin under- och en kort period efter träning.
I övriga fall tas glukoset upp genom faciliterad diffusion av transportörer som ständigt sitter på cellmembranen i till exempelvis levern och i hjärnan.
Vidare är det dock inget strikt "on/off-system" utan man har faktiskt basalnivåer av insulin och glukagon, och det är kvoten av dessa som varierar vid olika tillstånd och det är samma kvoten som avgör vad nettoeffekten i kroppen blir (går mot muskeluppbyggnad, fettuppbyggnad, glykogenlagring eller det motsatta) under en tidsperiod.
Till exempel frisätts både insulin och glukagon vid intag av aminosyror/måltid med hög proteinmängd då glukagonet stimulerar omvandling av aminosyror till glukos via glukoneogenes, och allteftersom glukoshalten i blodet ökar, stimuleras inuslinfrisättning.
Det där var intressant även om jag inte förstår mekanismerna till fullo (ännu)
Frisätts insulin direkt man har svalt en måltid eller dröjer det tills dess att maten har spjälkats och börjat tas upp? Det vore mest logiskt. Om man då äter en måltid bestående av mestadels KH och protein (utgår från att matsäcken är tom sen tidigare) hur lång tid tar det innan den har spjälkats och glukos och aminosyror börjar absorberas? Pratar vi 5-10 minuter eller typ en timme? Förstår att det är otroligt svårt att svara på, men några generella pointers vore grymt intressant.
hertzman
2011-01-26, 21:36
Jag håller på att fullständigt explodera av irritation. Om någon annan vill bli lite förbannad så kan jag verkligen tipsa er om att läsa kommentarerna till det här blogginlägget. Jag kanske är skadad av att hela tiden prata med folk som använder normala argumentationsmetoder men det här är helt absurt.
http://mingla.nu/janina/entry/7494/
(och ja, det är relaterat till PF därav postar jag det här)
coolboynesko
2011-01-26, 21:47
hertzman: Om jag förstog de rätt så vill du inte att hon ska äta frukost?
hertzman
2011-01-26, 21:57
hertzman: Om jag förstog de rätt så vill du inte att hon ska äta frukost?
Nej, det bryr jag mig inte i. Det var snarare påståendet om att frukost är "viktigt" som jag vände mig emot och det var därifrån det hela tog riktig fart. Tvärtom skulle hon nog behöva några till kalorier per dag.
Jag håller på att fullständigt explodera av irritation. Om någon annan vill bli lite förbannad så kan jag verkligen tipsa er om att läsa kommentarerna till det här blogginlägget. Jag kanske är skadad av att hela tiden prata med folk som använder normala argumentationsmetoder men det här är helt absurt.
Haha, räcker det inte med Raw vegan tråden? :D
Den där robin verkar bra jävla dum iaf *screwy*
Jag tänkte skriva nåt kul.
Det där var intressant även om jag inte förstår mekanismerna till fullo (ännu)
Frisätts insulin direkt man har svalt en måltid eller dröjer det tills dess att maten har spjälkats och börjat tas upp? Det vore mest logiskt. Om man då äter en måltid bestående av mestadels KH och protein (utgår från att matsäcken är tom sen tidigare) hur lång tid tar det innan den har spjälkats och glukos och aminosyror börjar absorberas? Pratar vi 5-10 minuter eller typ en timme? Förstår att det är otroligt svårt att svara på, men några generella pointers vore grymt intressant.
Redan ifrån munnen kan enkla monosackaradier (t.ex.) glukos diffundera in i blodcirkulationen vilket leder till ett ökat blodsocker (kan utnyttjas t.ex. av diabetiker vid kraftigt blodsockerfall), och således en ökning av insulinkoncentrationen genom en mindre frisättning.
Måltidens innehåller avgör hur lång tid maten stannar i magsäcken, fettrik mat förhindras t.ex. att lämna ventrikeln tidigt då de gastrika enzymen behöver mer tid för att luckra upp fettet, medan upplöst näring (t.ex. en glukoslösning) passerar nästan obehindrat. Som du säger är det svårt att generalisera, men i en blandad måltid(kolhydrater, fett, protein) kan man påstå att själva absorptionen inleds relativt kvickt (inom en 10-20 min, d.v.s. näring når duodenum, se nedan) men att det tar en 4-5 timmar innan magsäcken i sig är helt tömd.
Föreställ dig duodeneum (del av tunntarmen, direkt efter magsäcken där absorptionen påbörjas) som en buffert som snabbt får en mängd (några ml) innehåller ifrån magsäcken och absorptionen påbörjas, och allteftersom maten absorberas och bufferten minskar ifrån ett håll, så fylls den på ifrån kontinuerligt med innehåll ifrån magsäcken ifrån ett annat håll.
Då till insulinet igen, det är då först absorptionen nere i duodenum påbörjats där den större mängden glukos absorberas som den kvantitativt större mängden insulinet frisätts.
vicarious
2011-01-26, 22:39
Soltan, tack för ett jättebra och utförligt svar!
nocantdo
2011-01-26, 22:39
Haha, räcker det inte med Raw vegan tråden? :D
Den där robin verkar bra jävla dum iaf *screwy*
Jag tänkte skriva nåt kul.
Haha ja fy fan vilken tråd suuuuuck!
De du debatterar med, har allvarligt aldrig läst några mer idiotiska kommentarer. Tack för rolig läsning. :thumbup:
Haha ja fy fan vilken tråd suuuuuck!
Värsta tråden i kolozzeums historia vad gäller *bs* *bs* tror jag!
Känns som att Eddie Vedder, mikaelj och annat kunnigt folk helt får avbryta sina normala liv bara för att sitta i den där tråden 24/7 och motbevisa allt trams som skrivs *grr27*
Riktigt irriterande. Blev lite smått förbannad.
Det alla glömmer bort i den tråden är att Frukost betyder Breakfast på engelska. Break-fast = bryt fastan. Bryta fastan kan du göra kl 14 på dagen. Alltså äter du frukost kl 14.00 då du bryter fastan.... Teoretiskt om man hoppade över frukosten skulle man aldrig bryta fastan och aldrig få äta med andra ord.... Det är således omöjligt att hoppa över frukosten (Brytfastan) varpå det faktiskt är det viktigaste målet på dagen, när den än inträffar.
Att hoppa över frukosten är alltså omöjligt :naughty:
corpsicle
2011-01-27, 05:34
Nu kommer jag kanske att bli idiotförklarad ( igen ) eller så har detta redan tagits upp i tråden.
Finns det någon risk att supplement typ omega-3, multivitamin och andra vitaminer/mineraler innehåller så mycket kalorier att man bryter fastan ?
Omega-3 är väl det som faktiskt innehåller en del, två tabs är runt 20kcal ?
Å andra sidan är det ju bara fett, så insulinpåverkan borde ju vara minimal.
Jag tar två omega-3, en kalcium/magnesium/d-vit tab och en ytterligare d vitamin tab på morgonen när jag vaknar.
Nu kommer jag kanske att bli idiotförklarad ( igen ) eller så har detta redan tagits upp i tråden.
Finns det någon risk att supplement typ omega-3, multivitamin och andra vitaminer/mineraler innehåller så mycket kalorier att man bryter fastan ?
Jag tar två omega-3, en kalcium/magnesium/d-vit tab och en ytterligare d vitamin tab på morgonen när jag vaknar.
Varför tar du de inte bara med en måltid?
corpsicle
2011-01-27, 06:00
Varför tar du de inte bara med en måltid?
Mest för att det känns lite fånigt att sitta på jobbet och trycka i mig massa piller.
Men det är väl också så att tillskotten fungerar bättre i samband med att man äter riktig mat.
Så jag får väl "man up" och skaffa en sån pillerlåda eller nåt.
Funderade mest på om det rent teorietiskt var ok, eller om det faktiskt förstörde fastan.
Mest för att det känns lite fånigt att sitta på jobbet och trycka i mig massa piller.
Men det är väl också så att tillskotten fungerar bättre i samband med att man äter riktig mat.
Funderade mest på om det rent teorietiskt var ok, eller om det faktiskt förstörde fastan.
Nej det förstör inte helt, gå in på toaletten precis före. Svälj gå och ät?
forslund
2011-01-27, 07:23
Tror knappast att någon reagerar om du tar en multivitamintablett på jobbet... men ta dem på kvällen då, när du är hemma?
corpsicle
2011-01-27, 07:42
Heh nä men det blir ju fyra ganska ordentliga tabletter och folk tycker redan att jag är konstig som dricker proteinshakear i tid och otid. ;)
I vilket fall som helst så har jag fått svar på min fråga, så jag säger tack.
Någon som fått dålig mage av att fasta? Diarré, gaser och så vidare?
Samt finnar (acneutslag i ansiktet).
Behöver inte vara detta men har precis börjat med det och tänkte att det jude vara ett sammanträffande.
hertzman
2011-01-27, 08:48
Någon som fått dålig mage av att fasta? Diarré, gaser och så vidare?
Samt finnar (acneutslag i ansiktet).
Behöver inte vara detta men har precis börjat med det och tänkte att det jude vara ett sammanträffande.
Om du trycker i dig sjuka mängder käk vid en och samma sittning kan kistan må lite halvdåligt. Dela upp det i lite mindre delar.
Om du trycker i dig sjuka mängder käk vid en och samma sittning kan kistan må lite halvdåligt. Dela upp det i lite mindre delar.
Åt vid tre tillfällen igår.
300g kyckling
100g nudlar
500g kvarg
Prottepulver
Fil
Musli
Nötter
Kan de ha något o göra me va ja åt?
Sedan, hur håller ni koll på om ni ligger under eller över ert behov? Måste de sluta me att man sitter o räknar kalorier eller? Tips på hur ni gör tas gärna emot! :)
vicarious
2011-01-27, 09:37
Jag tror inte att det är så smart att ta omega-3 direkt på morgonen. Bryta fastan med det så tror jag man ökar chansen att de går direkt till att bli energi. Det har tagits upp i en tråd tidigare.
Vissa vitaminer är ju fettlösliga (EKAD) så dom borde väl med fördel tas tillsammans med fett.
Jag ser inte problemet med att ta pillerna på kväll/eftermiddag?
Heh nä men det blir ju fyra ganska ordentliga tabletter och folk tycker redan att jag är konstig som dricker proteinshakear i tid och otid. ;)
I vilket fall som helst så har jag fått svar på min fråga, så jag säger tack.
Vad jobbar du med för nötter? Vet dom inte vad omega-3 eller vitaminer & mineraler är? Våga stå för det du gör. Var ärlig och förklara för dom vad det är du tar, vill dom inte lyssna så skit i dom. Deras förlust :cool:
Sedan, hur håller ni koll på om ni ligger under eller över ert behov? Måste de sluta me att man sitter o räknar kalorier eller? Tips på hur ni gör tas gärna emot! :)
Det har nog mer att göra med vad du äter, inte när och hur. Mycket mejeriprodukter (mjölkprotein t ex) kan nog vara en av anledningarna.
Man märker ju om man går upp i vikt eller inte. Syns i spegeln, man märker att kläderna blir lite tightare med mera.
Annars är det att räkna som gäller. Desto mer vana man får av att räkna kalorier från mat, desto bättre blir man på att uppskatta näringsvärden på ett ungefär. Övning ger färdighet, som med det mesta. Det krävs dock att man lär sig räkna och vänjer sig vid det. Efter ett tag blir det mindre jobbigt och man lär sig vad de flesta livsmedel man äter ofta innehåller och man kan börja räkna i huvudet och "höfta."
Riktigt irriterande. Blev lite smått förbannad.
Det alla glömmer bort i den tråden är att Frukost betyder Breakfast på engelska. Break-fast = bryt fastan. Bryta fastan kan du göra kl 14 på dagen. Alltså äter du frukost kl 14.00 då du bryter fastan.... Teoretiskt om man hoppade över frukosten skulle man aldrig bryta fastan och aldrig få äta med andra ord.... Det är således omöjligt att hoppa över frukosten (Brytfastan) varpå det faktiskt är det viktigaste målet på dagen, när den än inträffar.
Att hoppa över frukosten är alltså omöjligt :naughty:
Haha, good point. Den tanken hade aldrig slagit mig. Break-fast. Klockrent :thumbup:
nocantdo
2011-01-27, 10:23
Ja du det där va riktigt svenskt alltid rädda för att sticka ut det minsta va dig själv och stolt för fan och ät pillren med mat är ju inte direkt några droger du sitter och knaprar. och det är inte så gött att få i sig multi och skit på tom mage man kan bli lite illamående. Nej jag tror inte det påverkar fastan negativt.
anton2000
2011-01-27, 10:29
Åt vid tre tillfällen igår.
300g kyckling
100g nudlar
500g kvarg
Prottepulver
Fil
Musli
Nötter
Tveksamt, du är antagligen bara ovan. Jag åt t.e.x. 700gr kyckling, 8 ägg, ris och creme fraiche i en måltid igår. Så det är inte mängden det är fel på. Ang räkna kalorier så är det bara att räkna. Köp en matvåg. När man får in snitsen tar det inte många minuter att räkna allt, speciellt om man bara äter 2-3 ggr.
Hur gör ni för att ha grym energi till träningspasset? Har mitt ätar-fönster från 13.00 till 21.00.
Åt idag 2-300g köttfärs och fullkornspasta runt 13.00
14.30 åt jag yoghurt
14.40 kreatin
15.00 drack jag kolhydratspulver+proteinpulver
och under passet drack jag kolhydratspulver+proteinpulver
Var det för tidigt att påbörja träningen då, eller vad kan det varit? Har i min mening skött allt bra, druckit vatten hela dagen osv.
Har sånna här dagar då och då, men då brukar det vara att jag inte ätit på länge, druckit för lite eller börjar bli krasslig - men nu när jag ätit bra så tycker jag att min prestation på träningen borde varit på topp.
Så antar att det har o göra med fastan.
Tacksam för svar
MVH
Hur gör ni för att ha grym energi till träningspasset? Har mitt ätar-fönster från 13.00 till 21.00.
Åt idag 2-300g köttfärs och fullkornspasta runt 13.00
14.30 åt jag yoghurt
14.40 kreatin
15.00 drack jag kolhydratspulver+proteinpulver
och under passet drack jag kolhydratspulver+proteinpulver
Var det för tidigt att påbörja träningen då, eller vad kan det varit? Har i min mening skött allt bra, druckit vatten hela dagen osv.
Har sånna här dagar då och då, men då brukar det vara att jag inte ätit på länge, druckit för lite eller börjar bli krasslig - men nu när jag ätit bra så tycker jag att min prestation på träningen borde varit på topp.
Så antar att det har o göra med fastan.
Tacksam för svar
MVH
Framgick inte så tydligt av din post men du kände dig slö/trött på gymmet?
Hur mycket yoghurt åt du? Kan ju varit så att du kände dig lite mätt på gymmet, då brukar man kunna känna sig slö.
Jag har samma ätarfönster som du och tränar också runt 3 halv 4 tiden. Brukar inte äta så mycket vid första målet, så kan jag äta desto mer efter träningen.
Brukar bli en tallrik fil (3dl) med branflakes, lite havregryn och en banan + ett ägg och lite mjölk. Tror det landar på nånstans runt 50-60g kolhydrater, vilket rekomenderas av Leangains. Brukar känna mig ganska pigg på gymmet faktiskt. Jag ligger runt kaloribalans.
Blir väl troligen mindre kolh. när man börjar deffa.
Framgick inte så tydligt av din post men du kände dig slö/trött på gymmet?
Hur mycket yoghurt åt du? Kan ju varit så att du kände dig lite mätt på gymmet, då brukar man kunna känna sig slö.
Jag har samma ätarfönster som du och tränar också runt 3 halv 4 tiden. Brukar inte äta så mycket vid första målet, så kan jag äta desto mer efter träningen.
Brukar bli en tallrik fil (3dl) med branflakes, lite havregryn och en banan + ett ägg och lite mjölk. Tror det landar på nånstans runt 50-60g kolhydrater, vilket rekomenderas av Leangains. Brukar känna mig ganska pigg på gymmet faktiskt. Jag ligger runt kaloribalans.
Blir väl troligen mindre kolh. när man börjar deffa.
Oj sorry, my bad.
Jag kände mig slö, efter bara 3-4 set så kände jag mig trött och när jag utövade övningarna så var det väldigt mesigt utförande, inga ökningar osv.. aa du fattar =)
Åt ganska lite yoghurt, ville bara få i mig långsamma kolhydrater (följer "bartolls" näringstiming, tipsat av Wig här på forumet)
så det var absolut inga mängder som skulle bidra till sämre prestation under passet.
Okej, så jag borde kanske käka något mer "mellanmåls"-aktigt istället för en måltid som köttfärs med pasta?
Sedan en till fråga, nu efter passet så väntade jag en stund och skulle äta klart köttfärsen med pastan jag tillagade. Hade väl en 400g kvar plus pasta, det kändes sjukt svårt att trycka ned. Tänkte att det inte skulle vara några konstigheter att käka under 8h men lite tar det emot, tog 40-50 minuter att äta den portionen haha.. hur är det för er?
Tack för svaren =)
@Fis, Har du sovit ordentligt? Ätit bra dagen innan? Någon skillnad på andra tillfällen? Mycket stress runt omkring? För mycket tankar kring din "nya" kosthållning? Känner du efter för mycket? Festat mer än vanligt?
Som du märker så kan flera olika faktorer påverka hur du känner under ett träningspass. Gå igenom lite olika händelse och försök hitta svaret.
@Fis, Har du sovit ordentligt? Ätit bra dagen innan? Någon skillnad på andra tillfällen? Mycket stress runt omkring? För mycket tankar kring din "nya" kosthållning? Känner du efter för mycket? Festat mer än vanligt?
Som du märker så kan flera olika faktorer påverka hur du känner under ett träningspass. Gå igenom lite olika händelse och försök hitta svaret.
Sov lite halvkasst tidigare i veckan, måndags eller tisdags.
Annars har jag skött kosten, ingen stress, ioförsig mycket tankar kring detta med fastan osv.
Kanske bäst att ge det hela lite tid och vänja mig lite mer och förhoppningsvis så kommer det tillbaka.
Säkerligen blir det bättre. Om du blir tröttare snabbare än vanligt under några pass så kan du börja fundera på vad som är fel. Som man brukar säga 1 gång är ingen gång. Svårt att se samband med vad det kan vara efter 1 gång bara. Kämpa på och kör järnet så blir det nog bättre. Lycka till
Cerberus
2011-01-27, 19:48
hertzmann ska ha kudos för att orka argumentera :P. Jag har slutat med allt sånt sen länge tillbaka, det höjer mitt kortisol till onödigt höga nivåer. Tur att en del orkar vara riddare ute men jag e trött o gammal.
kollade lite i bloggkommentarerna o fick antydan till redig irritation i mig själv.
Va i helv..
Har verkligen fått en hel del akne i fejjan, måste ju vara pga detta.
Någon med erfarenheter? Teorier?
hertzman
2011-01-27, 23:34
hertzmann ska ha kudos för att orka argumentera :P. Jag har slutat med allt sånt sen länge tillbaka, det höjer mitt kortisol till onödigt höga nivåer. Tur att en del orkar vara riddare ute men jag e trött o gammal.
kollade lite i bloggkommentarerna o fick antydan till redig irritation i mig själv.
Ja, jag hade fan sjukt höga adenalinnivåer hela dagen.
Jag brukar äta kl 13, 18, 21 och tränar 16:30 med EAA-XX innan och efter.
När jag äter mitt första mål kl 13 är det bara en proteindrink och en näve chashewnötter typ. Är det då bättre eller sämre att skippa detta och köra helt fastandes till kvällen?
Har du PMS? Eller bara jättejättetråkigt? :-D
Jag hade definitivt sett över mina fritidsintressen om jag hade så mycket energi att lägga på en "blogg" (d v s någon som inte tar upp riktiga ämnen)
Beundransvärt. Det är roligt att läsa ordkriget och imponerande att du orkar! :-)
vicarious
2011-01-28, 08:54
Jag brukar äta kl 13, 18, 21 och tränar 16:30 med EAA-XX innan och efter.
När jag äter mitt första mål kl 13 är det bara en proteindrink och en näve chashewnötter typ. Är det då bättre eller sämre att skippa detta och köra helt fastandes till kvällen?
Det beror på hur länge du har fastat då, samt hur mycket du ätit dagen innan. Om du t ex slutade äta vid 20-tiden kvällen innan så blir det en ganska lång fasta.. men det kan funka det också.
Oj sorry, my bad.
Jag kände mig slö, efter bara 3-4 set så kände jag mig trött och när jag utövade övningarna så var det väldigt mesigt utförande, inga ökningar osv.. aa du fattar =)
Vanesak. Fastande (utöver 2 dl mjölk) i 45h för ett tag sedan och satte personbästa när jag gjorde ett test härom månaden. Enklare att klara av sånt när man inte är van vid att äta kolhydrater för att få upp blodsockret, är min erfarenhet.
Sedan en till fråga, nu efter passet så väntade jag en stund och skulle äta klart köttfärsen med pastan jag tillagade. Hade väl en 400g kvar plus pasta, det kändes sjukt svårt att trycka ned. Tänkte att det inte skulle vara några konstigheter att käka under 8h men lite tar det emot, tog 40-50 minuter att äta den portionen haha.. hur är det för er?
Magsäcken krymper ihop mer när den får vila länge, jämfört med om den ständigt är uttöjd.
Vanesak. Fastande (utöver 2 dl mjölk) i 45h för ett tag sedan och satte personbästa när jag gjorde ett test härom månaden. Enklare att klara av sånt när man inte är van vid att äta kolhydrater för att få upp blodsockret, är min erfarenhet.
Magsäcken krymper ihop mer när den får vila länge, jämfört med om den ständigt är uttöjd.
Vad är då lösningen? "det kommer med tiden" på båda eller? :)
Läste någonstans att immunförsvaret skulle förbättras, har fått ett akne-utbrott i ansiktet och vaknade förkyld igår och ont i halsen idag haha.
Känner mig som en klagokärring nu..
Ja. Personligen hade jag dragit ner på kolhydraterna. Särskilt det där "carboflex" du äter. Bytt ut pasta mot rotfrukter.
Gör det någon skillnad att utöva någon "lättare cardio" under fastan? Typ långpromenad i rask takt.
Gör det någon skillnad att utöva någon "lättare cardio" under fastan? Typ långpromenad i rask takt.
Skillnad för vad? Hungern? Fettminskning? Träningsresultat?
Inga problem tror jag. Jag tog en rask promenade på 25 minuter igår efter att ha fastat i 15 timmar, lite slö i benen av nån anledning men inga problem öht.
Sen kunde jag med gott samvete trycka i mig en omelett på ~950 kcal och 90g protein :thumbup:
@Fis har också fått lite mer acne sen jag började med pf
Har dock börjat lägga sig nu efter ca 3 v.
Skillnad för vad? Hungern? Fettminskning? Träningsresultat?
Inga problem tror jag. Jag tog en rask promenade på 25 minuter igår efter att ha fastat i 15 timmar, lite slö i benen av nån anledning men inga problem öht.
Sen kunde jag med gott samvete trycka i mig en omelett på ~950 kcal och 90g protein :thumbup:
Alltså påverkar det kroppen dåligt? Gör det någon skillnad i fertminsking som gör det värt att gå ut och gå? Eller är det minimal förbränning? Läste någon artikel om "stubborn fat" som lättare kunde försvinna av att gå under fastan. Ville bara höra era kommentarer.
Okej, Torrré, bra att veta! Tackar. :)
Läste på leangains hemsida att han rekommenderade träning på tom mage, och att man skulle bryta fastan efte passet. Lite som du säger mikaelj.
Låter dock helt sjukt att inte ha ätit på 16h..
karlingen
2011-01-28, 10:50
http://www.leangains.com/2011/01/leangains-summer-motivation.html
Är inte det snubben från kolo? :D
Alltså påverkar det kroppen dåligt? Gör det någon skillnad i fertminsking som gör det värt att gå ut och gå? Eller är det minimal förbränning? Läste någon artikel om "stubborn fat" som lättare kunde försvinna av att gå under fastan. Ville bara höra era kommentarer.
Okej, Torrré, bra att veta! Tackar. :)
Läste på leangains hemsida att han rekommenderade träning på tom mage, och att man skulle bryta fastan efte passet. Lite som du säger mikaelj.
Låter dock helt sjukt att inte ha ätit på 16h..
Tror inte det påverkar kroppen dåligt, många har ju fysiska jobb som dom utför långt in i fastan. Men om det är "opti" vågar jag inte svara på.
Har inte läst den artikeln än, men säger han så så kan det ju kanske ha någon effekt med en promenad.
Vem? Länka :)
karlingen
2011-01-28, 10:58
Tror inte det påverkar kroppen dåligt, många har ju fysiska jobb som dom utför långt in i fastan. Men om det är "opti" vågar jag inte svara på.
Har inte läst den artikeln än, men säger han så så kan det ju kanske ha någon effekt med en promenad.
Vem? Länka :)
Jag är 100% säker på att jag har sett någon med samma avatar. Vet inte vem användaren är. Vill oxå veta ;D
Bilden till vänster:http://2.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/TUGxYLA3RjI/AAAAAAAABAg/6NlKovSWJuk/s1600/Intermittent+Fasting+Success+Stories+Leangains+Aft er+Pic+David.jpg
Läste någonstans att immunförsvaret skulle förbättras, har fått ett akne-utbrott i ansiktet och vaknade förkyld igår och ont i halsen idag haha.
Känner mig som en klagokärring nu..Periodisk fasta ær inte løsningen på sjukdommar eller kommer att ge dig nya personbæstan som ett brev på posten, det ær bara ett bekvæmt sætt att æta som kan ge dig marginella førdelar gentemot ett "traditionellt" sætt - varken mer eller mindre.
Det har blivit sjukt øverhypat tycker jag, och jag ær totalt øvertygad om att du kan få fina resultat och hålla dig frisk om du æter 6 måltider per dag också, utan fasta. Gør det som passar dig och dina rutiner bæst.
MEN, ja, det går øver med tiden i och med att du vænjer dig både psykiskt och fysiskt till att inte æta konstant, och træning på fastande mage går helt utmærkt.
vicarious
2011-01-28, 11:08
Periodisk fasta ær inte løsningen på sjukdommar eller kommer att ge dig nya personbæstan som ett brev på posten, det ær bara ett bekvæmt sætt att æta som kan ge dig marginella førdelar gentemot ett "traditionellt" sætt - varken mer eller mindre.
Det har blivit sjukt øverhypat tycker jag, och jag ær totalt øvertygad om att du kan få fina resultat och hålla dig frisk om du æter 6 måltider per dag också, utan fasta. Gør det som passar dig och dina rutiner bæst.
MEN, ja, det går øver med tiden i och med att du vænjer dig både psykiskt och fysiskt till att inte æta konstant, och træning på fastande mage går helt utmærkt.
Bra skrivet :thumbup:
Det beror på hur länge du har fastat då, samt hur mycket du ätit dagen innan. Om du t ex slutade äta vid 20-tiden kvällen innan så blir det en ganska lång fasta.. men det kan funka det också.
Jag brukar väl ha ätit klart min sista måltid 21:30, och lägger mig vid 22.
Äter nästan inga kolhydrater innan jag lägger mig dock, kör allt det kl 18 efter träningen.
Får väl testa helt enkelt och se hur det känns :)
vicarious
2011-01-28, 11:26
Jag brukar väl ha ätit klart min sista måltid 21:30, och lägger mig vid 22.
Äter nästan inga kolhydrater innan jag lägger mig dock, kör allt det kl 18 efter träningen.
Får väl testa helt enkelt och se hur det känns :)
Jag tror inte det kommer vara några problem. Det är helt upp till dig att avgöra hur du vill lägga upp måltiderna. Grundtanken är ju att du ska fasta x antal timmar, och äta y antal timmar och försöka hålla samma mönster varje dag.
Jodå, det stämmer :)
Läser mer än vad jag postar, blev en del matbilder i måltidstråden i somras, men har inte postat så mycket sen dess.
karlingen
2011-01-28, 14:49
Jodå, det stämmer :)
Läser mer än vad jag postar, blev en del matbilder i måltidstråden i somras, men har inte postat så mycket sen dess.
Haha! Där har vi dig ju :D
Så du körde -1000 kcal hela vägen till ripp-form?
Hade tänkt o träna nu, inte ätit sen 21.00 igår - känner mig lite hungrig. Dålig idé att träna? :D
Tanken är att ja ska äta som fan sen
karlingen
2011-01-28, 15:00
Hade tänkt o träna nu, inte ätit sen 21.00 igår - känner mig lite hungrig. Dålig idé att träna? :D
Kör bara! :D
Haha! Där har vi dig ju :D
Så du körde -1000 kcal hela vägen till ripp-form?
Nej, det gjorde jag inte. Man tappar en del vätska och glykogen i början.
Svårt att veta hur stort underskottet blev, men i slutet av dieten så blev underskottet lite för stort,
då jag tappade en del styrka. Man får prova sig fram lite, men nästa gång så ska jag ha mindre underskott i slutet av dieten när man börjar komma lågt i kroppsfett.
karlingen
2011-01-28, 15:12
Nej, det gjorde jag inte. Man tappar en del vätska och glykogen i början.
Svårt att veta hur stort underskottet blev, men i slutet av dieten så blev underskottet lite för stort,
då jag tappade en del styrka. Man får prova sig fram lite, men nästa gång så ska jag ha mindre underskott i slutet av dieten när man börjar komma lågt i kroppsfett.
I see.
Anledningen till att jag frågar är för att jag i dagsläget kör -1000 kcal och vet inte riktigt när jag ska switcha till -500/400. *jorgen*
Nej, det funkar att köra fastande om du intar lite aminosyror innan. Vill du ha mat så äter du mat innan.
Joe Hardgainer
2011-01-28, 15:26
I see.
Anledningen till att jag frågar är för att jag i dagsläget kör -1000 kcal och vet inte riktigt när jag ska switcha till -500/400. *jorgen*
-1000 på både träningsdagar och vilodagar? Går säkert bra , men jag är inte säker på hur hållbart det kan vara i längden, om du dessutom vill bibehålla så mycket styrka som möjligt. (Ev. öka) Vet inte vilken form du är i nu och vilken form du strävar efter, men det kan ju vara klokt att cykla kalorierna en aning. Om detta nu inte varit uppe redan.
Berkhan skriver ju om det här bl.a.
http://www.leangains.com/2010/03/intermittent-fasting-set-point-and.html
Ett moderat överskott på träningsdagar kan i längden ha en positiv effekt på leptinet. Så du sedan lättare kan glida över till underhåll som han uttrycker det. Istället för att räkna ner dagarna till dietslut, ligga på ett rejält underskott och sedan grisa loss kort därpå och därmed kanske slänga dagar av dietande.
Jag har börjat köra 20.00-12.00 (16h) fasta istället för 23.00-15.00 (16h).
Det "löste" mer eller mindre mitt "problem" med att vakna extremt kissnödig.
Tog nån dag att vänja sig vid att sluta äta så tidigt på kvällen men nu går det bra.
Fick göra sista måltiden större (mer mättande) helt enkelt.
Silencer
2011-01-28, 15:52
En sjuk sak jag har märkt är hur lättpåverkad kroppen är av vanor. Jag älskar periodisk fasta, det är bara själva ätardelen jag har svårt med. Min sambo går och lägger sig väldigt tidigt så om jag ska fasta så hinner jag inte äta färdigt osv när vi ska gå och lägga oss.
Men, det jag har märkt är att om jag fastar kan jag utan problem gå utan mat till 19-20 tiden på kvällen, med träning och allt vad det innebär. På grund av att få i mig mina kcal har jag dock skippat PF för tillfället och äter så ofta jag hinner. Detta har resulterat i att jag alltid är vrålhungrig när jag vaknar. Besvärligt det där, med PF är jag aldrig hungrig.
vicarious
2011-01-28, 15:58
Så länge du tar något protein i samband med träningen så är det ingen fara.
Ett tips: sluta fråga på internetforum om varje minsta lilla grej och testa själv istället :thumbup: Ingen kan hjälpa dig avgöra hur du ska göra, du får känna efter själv.
Ristretto
2011-01-28, 16:00
En sjuk sak jag har märkt är hur lättpåverkad kroppen är av vanor. Jag älskar periodisk fasta, det är bara själva ätardelen jag har svårt med. Min sambo går och lägger sig väldigt tidigt så om jag ska fasta så hinner jag inte äta färdigt osv när vi ska gå och lägga oss.
Men, det jag har märkt är att om jag fastar kan jag utan problem gå utan mat till 19-20 tiden på kvällen, med träning och allt vad det innebär. På grund av att få i mig mina kcal har jag dock skippat PF för tillfället och äter så ofta jag hinner. Detta har resulterat i att jag alltid är vrålhungrig när jag vaknar. Besvärligt det där, med PF är jag aldrig hungrig.
Du kan inte träna tidigare då och börja äta tidigare? Om du lägger dig tidigt antar jag att det är för att du börjar jobba tidigt och således även slutar tidigt?
Silencer
2011-01-28, 16:13
Du kan inte träna tidigare då och börja äta tidigare? Om du lägger dig tidigt antar jag att det är för att du börjar jobba tidigt och således även slutar tidigt?
Har fullspäckat schema, hinner träna tidigast 16:00 och damen min går till sängs vid 22 på grund av tidigt jobb. Så jag hinner helt enkelt inte. Har för dålig aptit för att klämma allt på 4 timmar.
Ristretto
2011-01-28, 16:29
Har fullspäckat schema, hinner träna tidigast 16:00 och damen min går till sängs vid 22 på grund av tidigt jobb. Så jag hinner helt enkelt inte. Har för dålig aptit för att klämma allt på 4 timmar.
Aha, jag fick för mig att ni la er tidigare. Ja, om aptiten inte finns så är det ju svårare.
Själv börjar jag träna någon gång mellan 16-18:00 och har för det mesta ätit klart till 19:30. Jag lägger mig vid 21-22-tiden.
corpsicle
2011-01-28, 16:56
Så, nu har jag kört PF i tre dagar och kört morgonträning två av dom.
Alltså följer jag Berkhams morgonträningsprogram.
19:00 - fastan börjar
5:00 - vakna
5:10 - berzerk
5:20 - bcaa
träna
6:30 - bcaa
9:00 - bcaa
11:00 - fastan bryts
äta
19:00 - fasta börjar
Det jag blev mest förvånad över är hur bra det går på jobbet på förmiddagen. Inte trött eller seg alls. Lite hungrig blir man imellanåt men inte så det stör, knappt mer hungrig än vanligt faktiskt.
Det andra jag blev förvånad över är att träningen knappt verkar påverkas alls, jag kör lika tungt eller tyngre.
Sen är det väldigt mycket roligare att planera två 700+ kcal måltider än sex stycken på 2-300 kcal. :eating:
Nej, det funkar att köra fastande om du intar lite aminosyror innan. Vill du ha mat så äter du mat innan.
Så länge du tar något protein i samband med träningen så är det ingen fara.
Ett tips: sluta fråga på internetforum om varje minsta lilla grej och testa själv istället :thumbup: Ingen kan hjälpa dig avgöra hur du ska göra, du får känna efter själv.
Drack 0,75dl proteinpulver + lite carbo flex 10-15 min innan passet samt samma dos under passet. Nu en timme senare ska jag käka :p blev lite dålig planering.
Jo, klart jag borde testa själv, men mycket som kretsar i huvudet när jag börjat med detta :-) sorry för tjatet.
coolboynesko
2011-01-29, 17:34
11,00 Mat
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00 Eaa sen Träning
17:00 Efter träningen Eaa
18:00 Eaa igen, efter eaa äter jag!
19:00
Är de någon som har testat Eaa sen träna, eaa efter träningen sen väntar en timme och ta eaa igen, o sen äter efter de?
Är de något man bör ändra?
Ristretto
2011-01-29, 17:39
11,00 Mat
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00 Eaa sen Träning
17:00 Efter träningen Eaa
18:00 Eaa igen, efter eaa äter jag!
19:00
Är de någon som har testat Eaa sen träna, eaa efter träningen sen väntar en timme och ta eaa igen, o sen äter efter de?
Är de något man bör ändra?
Spontant känns det onödigt att ta EAA precis innan sista måltiden, men det är väl upp till dig. Varför vänta en timma med att äta?
coolboynesko
2011-01-29, 17:47
De tar tid o komma hem osv. Men eaa höjer protosyntesen, de ju inte så att maten sänker den?
Ristretto
2011-01-29, 17:50
De tar tid o komma hem osv. Men eaa höjer protosyntesen, de ju inte så att maten sänker den?
Ja, men du har ju redan tagit EAA direkt efter passet.
+1. Ännu mer EAA ger nog ingen större effekt, inte som att desto mer EAA desto mer muskler i all oändlighet:)
coolboynesko
2011-01-29, 17:54
Så protosyntesen höjs inte igen om jag tar de :(
Har för mig att jag har sett ganska många köra så på morgonen tex
07.00 eaa, sen träna
08.00 eaa efter träningen.
09.00 eaa igen
Sen kl 10 börjar deras matperiod.
Så kan du köra.. funkar fint
coolboynesko
2011-01-29, 18:14
Så kan du köra.. funkar fint
Kör du på ett liknande sätt?
Ristretto
2011-01-29, 18:16
Har för mig att jag har sett ganska många köra så på morgonen tex
07.00 eaa, sen träna
08.00 eaa efter träningen.
09.00 eaa igen
Sen kl 10 börjar deras matperiod.
Du har säkert set Martin Berkhans rekommendationer vid morgonträning och PF:
Early morning fasted training
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.
Då handlar det om att tillföra aminosyror varannan timma efter passet fram tills man börjar äta.
coolboynesko
2011-01-29, 18:27
Haha de var nog där jag såg de :)
En annan fråga ang bcaa och eaa, hur kommer de sig att han rekommenderar bcaa när eaa stimulerar protosyntesen bäst(tror jag)?
En annan fråga ang bcaa och eaa, hur kommer de sig att han rekommenderar bcaa när eaa stimulerar protosyntesen bäst(tror jag)?
För att BCAA innehåller mer av de tre aminosyrorna som anses viktigast för muskeluppbyggnad:)
Sen är det väl inte bevisat (i studier) att det ena skulle vara bättre än det andra. De känns ganska likvärdiga.
Ristretto
2011-01-29, 19:01
Man vet inte om det ena är bättre än det andra. BCAA är dock populärare i USA och Leangains är en ganska populär sida även för andra än oss svenskar.
Är Bcaa/eaa att föredra framför proteinpulver?
Märker att många använder de i kombination med PF, har dock aldrig riktigt förstått skillnaden mellan dem.
Ristretto
2011-01-29, 19:11
Märker att många använder de i kombination med PF, har dock aldrig riktigt förstått skillnaden mellan dem.
Du höjer proteinsyntesen mer per kalori med aminosyror. Jag har för mig att höjningen blir större än med vassle också, minns dock ej säkert.
Kör du på ett liknande sätt?
Det har jag gjort
The Truth
2011-01-29, 21:58
Märker att många använder de i kombination med PF, har dock aldrig riktigt förstått skillnaden mellan dem.Det är förmodligen pyttelite bättre per kalori, men ingen större skillnad.
Ristretto
2011-01-29, 22:01
Det är förmodligen pyttelite bättre per kalori, men ingen större skillnad.
Vad jag vet så finns det dock inga bevis för att stimuleringen av proteinsyntesen gör att man bygger mer muskler på sikt, eller?
Du höjer proteinsyntesen mer per kalori med aminosyror. Jag har för mig att höjningen blir större än med vassle också, minns dock ej säkert.
Säger mig inte jättemycket, men varför väljer folk de framför proteinpulver och vice versa? Om vi utesluter all vetenskap och sådant hokus pokus - vad förväntar man sig för annorlunda resultat med det?
Evilkitty
2011-01-29, 22:37
Säger mig inte jättemycket, men varför väljer folk de framför proteinpulver och vice versa? Om vi utesluter all vetenskap och sådant hokus pokus - vad förväntar man sig för annorlunda resultat med det?
För att höjningen av proteinsyntesen över samma tidsperiod är större.
För att höjningen av proteinsyntesen över samma tidsperiod är större.
Varför använder inte alla eaa istället då?
Fyfan, de där verkar vara något jag aldrig kommer lära mig. Syntes hit och syntes dit. Så mkt olika främmande begrepp haha :)
Det som är positivt med vassle är ju att ens proteinintag höjs mer än om du skulle kört endast eaa
vicarious
2011-01-29, 23:14
Det som är positivt med vassle är ju att ens proteinintag höjs mer än om du skulle kört endast eaa
fast med EAA får du mer essentiella aminosyror vilket gör att du troligtvis inte behöver få i dig samma mängd protein.
The Truth
2011-01-29, 23:20
Varför använder inte alla eaa istället då?För att det smakar skit.:)
Fyfan, de där verkar vara något jag aldrig kommer lära mig. Syntes hit och syntes dit. Så mkt olika främmande begrepp haha :)
Proteinsyntes = nybildningen av muskelprotein i cellerna.
Mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Proteinsyntes
Grandmaster
2011-01-30, 08:25
Med BCAA får man en större akut effekt på muskelproteinsyntesen (MPS) kalori per kalori, och förmodligen får man den största effekten kalori per kalori med leucine, eftersom det är den enskilt viktigaste aa för MPS.
Å andra sidan har man aldrig jämfört exempelvis 10 g EAA vs BCAA vs leucine, och studierna som ofta citeras i sammanhanget är gjorda med EAA. De visar att effekten är mer eller mindre maximerad med 10 g. Sen kan man ev tänka sig att en liknande effekt kan fås av 4-6 g BCAA eller 1.5-3 g leucine.
Argumentet mot detta skulle ev vara att MPS påverkas negativt om de andra EAA/BCAA inte finns i fullgod mängd - någonting man har sett in vitro (cellstudier) - fast å andra sidan finns det alltid en relativt hög % koncentration EAA i blodplasman på en högproteindiet, även efter natts fasta.
Finns en gammal studie där man använde sig av 50 g äggprotein och sedan kvantifierade mängderna efter 12 tim, och leucine etc var ganska mycket högre vs baseline-värden. Finns även case-studies på epileptiker som är relevanta i sammanhanget eftersom man kollat detta & har även sett en del opublicerad data via utbyte m forskare men den informationen får jag avvakta med att dela.
Men som sagt, det här är ytterst triviala saker i det stora sammanhanget. Kan ev vara intressant för den som vill maximera MPS för minsta möjliga mängd kalorier.
Med BCAA får man en större akut effekt på muskelproteinsyntesen (MPS) kalori per kalori, och förmodligen får man den största effekten kalori per kalori med leucine, eftersom det är den enskilt viktigaste aa för MPS.
Å andra sidan har man aldrig jämfört exempelvis 10 g EAA vs BCAA vs leucine, och studierna som ofta citeras i sammanhanget är gjorda med EAA. De visar att effekten är mer eller mindre maximerad med 10 g. Sen kan man ev tänka sig att en liknande effekt kan fås av 4-6 g BCAA eller 1.5-3 g leucine.
Argumentet mot detta skulle ev vara att MPS påverkas negativt om de andra EAA/BCAA inte finns i fullgod mängd - någonting man har sett in vitro (cellstudier) - fast å andra sidan finns det alltid en relativt hög % koncentration EAA i blodplasman på en högproteindiet, även efter natts fasta.
Finns en gammal studie där man använde sig av 50 g äggprotein och sedan kvantifierade mängderna efter 12 tim, och leucine etc var ganska mycket högre vs baseline-värden. Finns även case-studies på epileptiker som är relevanta i sammanhanget eftersom man kollat detta & har även sett en del opublicerad data via utbyte m forskare men den informationen får jag avvakta med att dela.
Men som sagt, det här är ytterst triviala saker i det stora sammanhanget. Kan ev vara intressant för den som vill maximera MPS för minsta möjliga mängd kalorier.
Hmm, okey.
Går det "lika bra" att ta whey 80 före och efter träning istället, också utan att bryta fastan?
Vad jag förstått det som så är de ju bättre, men skillnaden är inte gigantisk.
Ska nämligen beställa från ************* snart, så är osäker på vad man ska köpa denna gången.
Varför gör vissa av er så btw? Att istället för att bryta fastan och sedan träna så tränar ni 1-3 timmar innan ni ens bryter fastan?
Grandmaster
2011-01-30, 09:49
Hmm, okey.
Går det "lika bra" att ta whey 80 före och efter träning istället, också utan att bryta fastan?
Vad jag förstått det som så är de ju bättre, men skillnaden är inte gigantisk.
Ska nämligen beställa från ************* snart, så är osäker på vad man ska köpa denna gången.
Varför gör vissa av er så btw? Att istället för att bryta fastan och sedan träna så tränar ni 1-3 timmar innan ni ens bryter fastan?
Anledningen till BCAA före/efter fastande träning & early fasted training:
With BCAAs we are getting maximal benefits with regards to muscle protein synthesis for a minimal caloric load. The latter point being important to maintain the fasted state and to allow for a liberal 8-hour feeding window later in the day.
Från: http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html
Sedan kan man fråga sig vilken - om någon - skillnad detta leder till i praktiken, dvs BCAA vs vassle/annan proteinkälla & relevans av att upprätthålla det fastande stadiet genom att maximera MPS/minimera kcal, etc. Ytterst marginell & förmodligen ganska trivial i det stora sammanhanget. Fast så är det med mycket inom nutrition/dieter, etc. Små skitdetaljer får oproportionerligt mycket uppmärksamhet. Är när folk har för mycket tid de sitter och filosoferar om EAA-tajming och dylikt istället för att analysera sin träningsrutin och hur de utvecklats de senaste 4-8 veckorna.
Eddie Vedder
2011-01-30, 10:08
Om vi utesluter all vetenskap och sådant hokus pokus - vad förväntar man sig för annorlunda resultat med det?
Vetenskapen är inte hokus pokus, det är godtyckliga och ogrundade gissningar om resultat som är hokus pokus. Att alla inte använder EAA beror på många saker. Det har med pris att göra men mest har det väl med att alla inte vet vad det är. De flesta som kommer igång med träningen känner till proteinpulver men det krävs ju att man gräver lite djupare för att lära sig om aminosyror. Och alla strävar inte efter att vara opti och alla tycker inte att kunskap om såna småsaker är intressanta att slösa tid på. :)
Sist men inte minst är det väl också en fråga om de diskuterade tveksamheterna med enskilda aminosyror som diskuteras på flera håll i EAA-tråden. Är man orolig för det kanske man hellre gör en "better safe than worry" och kör på med vasslet.
Ristretto
2011-01-30, 10:17
Vet man om den stimulering av proteinsyntesen som EAA/BCAA åstadkommer ger större muskelökningar över tid jämfört med samma proteinmängd från mat?
Grandmaster
2011-01-30, 10:25
Vet man om den stimulering av proteinsyntesen som EAA/BCAA åstadkommer ger större muskelökningar över tid jämfört med samma proteinmängd från mat?
Nej & relevant vore då att jämföra två dieter (EAA/BCAA-tillskott vs mat) med samma totala mängd leucine/BCAA/EAA.
Ristretto
2011-01-30, 10:27
Nej & relevant vore då att jämföra två dieter (EAA/BCAA-tillskott vs mat) med samma totala mängd leucine/BCAA/EAA.
Tror du att resultaten blir bättre med aminosyror istället för vassle kring träning?
Jag funderar på att lägga ner användandet av aminosyror pga ev. negativ påverkan på hjärnan.
Eddie Vedder
2011-01-30, 10:35
Tror du att resultaten blir bättre med aminosyror istället för vassle kring träning?
Om vi säger såhär: Det finns inga risker med avseende på hjärnan, depression, kroppens egna aminosyrametabolism eller nedreglering av proteinsyntes vid andra tidpunkter än akut (exempelvis om man mätt 3 timmars effekt men det visar sig att den kraftiga effekten får en reboundeffekt efter 10 timmar).
Med alla "risker" bortsorterade borde ju den logiska slutsatsen bli att ju bättre akut desto bättre under lång tid om proteinintaget och kaloribalansen är identiskt. Men det är ju bara spekulationer utöver vad som faktiskt studerats.
Jag funderar på att lägga ner användandet av aminosyror pga ev. negativ påverkan på hjärnan.
Det är ju inte heller något man har bevis för idag.
Du ska inte gå på vad andra tror när det kommer till ev. negativ påverkan på kroppen/hjärnan/whatever, du ska gå på fakta/studier samt vad du själv tror och dra slutsatser av den information som finns.
Ska testa mig på 22 timmars fastande idag och se hur det går.
Eddie Vedder
2011-01-30, 10:42
Du ska inte gå på vad andra tror när det kommer till ev. negativ påverkan på kroppen/hjärnan/whatever, du ska gå på fakta/studier samt vad du själv tror och dra slutsatser av den information som finns.
Det är ju inte så att någon tjomme bara hittat på en crazy idé. Har du följt trådarna så vet du ju att diskussionen förs av forskarna själva. Det är alltså inget som är givet och det är kanske en fråga om doser över vad man supplementerar (om vi förutsätter en eller två portioner per träningspass) men du får teorin att låta som lite väl trivial.
Det är ju inte så att någon tjomme bara hittat på en crazy idé. Har du följt trådarna så vet du ju att diskussionen förs av forskarna själva. Det är alltså inget som är givet och det är kanske en fråga om doser över vad man supplementerar (om vi förutsätter en eller två portioner per träningspass) men du får teorin att låta som lite väl trivial.
Sant, nu finns det visserligen inga studier om just påverkan på hjärnan så det var ju dumt sagt, men jag tänkte på andra områden också.
Menar bara att man ibland måste bilda sin egen uppfattning om saker när konkret fakta saknas.
Folk vill alltid ha ett svar i stil med "nej, det är inte farligt för hjärnan med aminosyror" och liknande, när det inte riktigt är så enkelt.
Tänker på när frågan varit uppe i EAA tråden och folk frågar Grub vad han tror om saken, han brukar väl aldrig ens säga vad tror när det inte finns vetenskapliga bevis, just för att inte påverka folk?
Edit: Sen måste ju folk givetvis tänka själva.
Vetenskapen är inte hokus pokus, det är godtyckliga och ogrundade gissningar om resultat som är hokus pokus. Att alla inte använder EAA beror på många saker. Det har med pris att göra men mest har det väl med att alla inte vet vad det är. De flesta som kommer igång med träningen känner till proteinpulver men det krävs ju att man gräver lite djupare för att lära sig om aminosyror. Och alla strävar inte efter att vara opti och alla tycker inte att kunskap om såna småsaker är intressanta att slösa tid på. :)
Sist men inte minst är det väl också en fråga om de diskuterade tveksamheterna med enskilda aminosyror som diskuteras på flera håll i EAA-tråden. Är man orolig för det kanske man hellre gör en "better safe than worry" och kör på med vasslet.
Menade inte riktigt så. Det är intressant att slösa tid på sånna småsaker för mig, men just detta får jag inte in i skallen. Därför ville jag få ett så rakt svar som möjligt utan massa vetenskapliga termer som istället gör mig förvirrad.
Tack för svaren
Inge Enveten
2011-01-30, 11:43
Vad är det här med EAA och negativ hjärnpåverkan? Någon som vill utveckla eller länka mig vidare? Tackar på förhand
Landström
2011-01-30, 11:45
Spontant känns det onödigt att ta EAA precis innan sista måltiden, men det är väl upp till dig. Varför vänta en timma med att äta?
+1. Ännu mer EAA ger nog ingen större effekt, inte som att desto mer EAA desto mer muskler i all oändlighet:)
------->
Intag 1 h efter träning påverkar inte intag 2 h efter träning negativt. Det är visat. En timmes mellanrum och ingen träning mellan.
Vad är det här med EAA och negativ hjärnpåverkan? Någon som vill utveckla eller länka mig vidare? Tackar på förhand
Vi gick lite väl off topic tror jag..
EAA-tråden och sök på "hjärnan" i tråden ("sök i det här ämnet").
Grandmaster
2011-01-30, 12:02
Vad gäller EAA & MPS, etc, kan detta vara läsvärt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4762397&postcount=74
Att snabbt få upp EAA/BCAA i blodet fyller en funktion på fastande mage/träning, men knappast efter/mellan proteinrika måltider eftersom du kommmer vara i ett konstant tillstånd av hyperaminoacidemia. Att MPS faller tillbaks vid ett konstant tillflöde är inget konstigt eller någonting värt undvika med EAA-tajming trams som en del tror. Har ett par bra citat från mejlkonversationer m forskare på ämnet. Men det får vänta, är inget jag kan använda rakt av utan tillstånd. Kanske gör en utförlig artikel på ämnet någon dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.