handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

dt06mj2
2009-05-20, 13:48
Dock blir inte 1 dl mjölk mer än 50 kcal. Det är knappast(?) energimängden, gissar jag på, så vad är anledningen? Underhålla hungern?

Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka. Du får även tänka på laktosens insulinutsöndrande effekt. Om det ska vara såhär mycket rabalder kring lite mjölk kan man lika gärna skippa mjölken.

Eddie Vedder
2009-05-20, 13:59
Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka. Du får även tänka på laktosens insulinutsöndrande effekt. Om det ska vara såhär mycket rabalder kring lite mjölk kan man lika gärna skippa mjölken.

I mjölk är det knappast laktosen som ger det primära insulinpåslaget. Visst lär även laktos påverka men den kraftiga insulinutsöndringen kommer från mjölkproteinet, speciellt vasslen.

Nu är inte II särskilt mycket att bry sig om kanske men i vilket fall som helst är mjölkprodukters höga II en följd av proteinet och inte laktosen.

phel
2009-05-20, 16:53
Lejon t ex kör ju ganska rejäla periodiska fastor... Och är ju biffiga. :P

dt06mj2
2009-05-20, 18:01
I mjölk är det knappast laktosen som ger det primära insulinpåslaget. Visst lär även laktos påverka men den kraftiga insulinutsöndringen kommer från mjölkproteinet, speciellt vasslen.

Hur vet du det?

young_george
2009-05-20, 19:07
Med 50 kcal kan du få en halv liter vatten att koka

!??!?!?!?!!?!

En kalori definierad som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.

50kcal höjjer inte ens en halvliter vatten en grad.

A.Steinbach
2009-05-20, 19:20
Hur vet du det?

Conclusions: It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue.
Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004

Rickard
2009-05-20, 19:34
!??!?!?!?!!?!

En kalori definierad som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.

50kcal höjjer inte ens en halvliter vatten en grad.
50 kilokalorier (kcal) är ju 50000 kalorier och 0,5l vatten väger ju 500g detta betyder ju att varje gram vatten har 100 kalorier vardera att leka med. Vilket innebär att temperaturen av vattnet kan få en förändring av /\\t=50 grader C.

Fjällbrynt
2009-05-20, 20:56
Hur vet du det?

Rookie mistake*kissass*

young_george
2009-05-20, 20:58
50 kilokalorier (kcal) är ju 50000 kalorier och 0,5l vatten väger ju 500g detta betyder ju att varje gram vatten har 100 kalorier vardera att leka med. Vilket innebär att temperaturen av vattnet kan få en förändring av /\\t=50 grader C.

Very true dat. Dagen har varit alldeles för lång för mitt bästa känner jag.

dt06mj2
2009-05-20, 23:03
Rookie mistake*kissass*

Förstod att det skulle vara lite väl mycket attityd i mitt svar, men det ville vara rakt på så jag fick ett rakt svar; vilket jag fick. Så jag är sjukt nöjd. :naughty:

Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004

Tack!

Eddie Vedder
2009-05-21, 04:47
Hur vet du det?

Därför att jag läst det till mig såklart. Nu har du fått svar av A.Steinbach under tiden jag var offline men givetvis skulle jag aldrig påstå det med sådan säkerhet om jag inte var säker på att det är så.

triscaL
2009-05-21, 18:11
En helt annan fråga än det som diskuteras just nu.
Jag arbetar hela dagarna i livsmedelsbutik och ansvarar för dryckesavdelningen vilket leder att jag lyfter mycket hela plattor öl, backar osv i alla möjliga höjder och det blir ju väldigt ansträngande efter x antal timmar. Dagarna blir ju nästan som träningspass ibland vilket fått mig fundera på om PF är något för mig?
Jag brukar äta mellan 14-22 i dagsläget, jobbar ofta 7-16 eller liknande.
Blir många timmar där utan mat och funderar på om man kanske bränner mycket muskler under den tiden från ansträngningen på jobbet utan mat. Visst inga större problem när man pluggar eller jobbar med något lite mer stillasittande yrke...
Men kan det annars värt att ta ca 10g eea uppdelat på dom timmar jag fastar eller ska man kanske inte ens tänka på det och bara köra på och få i sig tillräckligt mängd mat under mina 8 timmar? Är ute efter att bygga muskler nu inte deffa ifall det spelar någon roll..

mvh triscaL

gonza
2009-05-23, 12:21
Jag har tittat igenom tråden en del och finner det mesta väldigt intressant. Jag hittar dock inget om huruvida man kan fasta till att basera måltiden till enbart efter ett träningspass. Exempelvis:

- EAA (precis innan träning)
- Träning
- EAA (precis efter träning)
- Mat (30-40min efter träning ev. uppdelat på två gånger)

Detta var ett väldigt enkelt skrivet. Men vad tror ni, kan det funka?

Tack för svar.

dt06mj2
2009-05-23, 12:39
Jag har tittat igenom tråden en del och finner det mesta väldigt intressant. Jag hittar dock inget om huruvida man kan fasta till att basera måltiden till enbart efter ett träningspass. Exempelvis:

- EAA (precis innan träning)
- Träning
- EAA (precis efter träning)
- Mat (30-40min efter träning ev. uppdelat på två gånger)

Detta var ett väldigt enkelt skrivet. Men vad tror ni, kan det funka?

Tack för svar.

Detta är nästan precis vad jag kört en längre tid. Tycker själv det funkar mycket bra. Däremot, eftersom jag har en svaghet för goda proteinbars, brukar jag äta dessa mellan EAAn efter träningen och maten.

Numera när jag inte ska gå ner i vikt så har jag gått över till att även inta ~20g dietcarbs innan tränignen.

Jones
2009-05-23, 14:29
Några tankar om periodisk fasta vilken jag använt mig av i drygt ett år:

Skönt att slippa att hålla på förbereda och ta med måtlådor till skola/jobb.

Smidigt att äta enbart 3 gånger/dag, vilket jag valt att göra.

Gött att kunna sova lite längre varje morgon beroende på att jag inte äter då.

Äter sig mätt vid varje måltid.

Betydligt enklare att deffa beroende på att man även under diet är övermätt under de åtta timmarna man äter. Under de resterande 16 blir inte fokus på mat lika stort som vid en vanlig deff då det helt enkelt inte är accepterat att äta.

Upplever det enklare att prestera på träning under dieten och bibehållningen av muskler känns även den bättre.

Mätt på kvällen om man fördelar sina timmar som jag brukar, stor fördel under diet i mitt tycke.

Ger en mer avslappnad inställning till kosten i stort.

Det enda negativa jag kan komma på är omgivningens tjat om att man inte äter osv. Detta är ju iofs något man drabbas av så fort man avviker från det normala gällande kost, alltså äta mest skit och fika varannan timme.

Ch4rles
2009-05-24, 20:43
Om jag uppfattat det rätt så innebär fasta:
-Höjd fettförbränning
-Sänkt proteinnedbrytning
-Sänkt proteinuppbyggnad

Det är ju då det sista som kanske inte är så bra om man vill få mer muskler eller förlora fett med minimal muskelförlust. Men EAA höjer väl proteinsyntesen kraftigt, så borde inte ett regelbundet intag av EAA göra att man inte förlorar muskler under kaloriunderskott? Kanske till och med bygger något?

M0e
2009-05-24, 21:03
har tänkt och köra på de här men kommer köra cardio på morgonen ibland kan de bli promenad , cykla , crosstrainer .. och då undrar jag ska jag skippa de eller ska jag bara köra på ? Det jag menar är behöver jag inte äta mat efter cardion? bryts musklerna ner dvs bränner jag muskler istället?

mikaelj
2009-05-24, 21:28
En del av poängen med PF är att förlägga större delen av måltiderna i samband (= efter) träning. Om det är intensiv träning gör du bäst i att anpassa mattiderna efter det. Det kan bli svårt om du har för vana att träna på morgon och kväll.

M0e
2009-05-24, 21:42
Om jag kör Crosstrainer eller cyklar då blir det lite hårdare men om jag går i ca 1 timma på bandet i gymmet i hastigethet ca 7,0 skulle det påverka stort eller?

NicklasGbg
2009-05-25, 08:34
Om jag uppfattat det rätt så innebär fasta:
-Höjd fettförbränning
-Sänkt proteinnedbrytning
-Sänkt proteinuppbyggnad

Det är ju då det sista som kanske inte är så bra om man vill få mer muskler eller förlora fett med minimal muskelförlust. Men EAA höjer väl proteinsyntesen kraftigt, så borde inte ett regelbundet intag av EAA göra att man inte förlorar muskler under kaloriunderskott? Kanske till och med bygger något?

Det här undrar jag också. Borde inte fasta med EAA vara det ultimata sättet att gå ned i vikt?

Morty
2009-05-25, 08:46
Många tar 10 gram EAA på morgonen, för att sedan ta 10 gram till innan och efter träning, och därefter ha sin ätperiod.

dt06mj2
2009-05-25, 10:42
Det här undrar jag också. Borde inte fasta med EAA vara det ultimata sättet att gå ned i vikt?

Vad är tanken att EAA ska förhindra? Äter man rätt hinner inte kroppen "få slut" på protein. EAA bidrar även till att insulin utsöndras, vilket man kanske inte riktigt vill sträva efter.

Morty
2009-05-25, 10:56
Vad är tanken att EAA ska förhindra?

Muskelförlust under diet.

Eddie Vedder
2009-05-25, 11:01
EAA bidrar även till att insulin utsöndras, vilket man kanske inte riktigt vill sträva efter.

EAA's insulinpåslag är verkligen inget som har någon som helst negativ roll vid viktnedgång.

EAA-tillskott är sannolikt suprebt vid viktnedgång som NicklasGbg påpekar. Det är ju alltid en fråga om mättnad och njutning om man medvetet underäter men kan smaken toleraeras och en eventuellt sämre mättnad hanteras är det ju ett bra sätt att tillgodose kroppens behov av EAA och optimera proteinsyntes men genom mindre kcal.

dt06mj2
2009-05-25, 11:08
Muskelförlust under diet.

Och varför inte äta lite extra kasein på kvällen? :confused:

Morty
2009-05-25, 11:32
Och varför inte äta lite extra kasein på kvällen? :confused:

Varför ska det ena utesluta det andra? Och dessutom är EAA absolut bäst under diet, detta verkar de flesta tycka (iom faktum att EAA höjer proteinsyntesen allra mest för väldigt lite kcal)

"Vilket tillskott föredrar du under deff?"
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129016

aGGe
2009-05-25, 11:58
Hur går det för alla som provat detta under längre tid?
Finns några trevliga resultat?

dt06mj2
2009-05-25, 12:05
Varför ska det ena utesluta det andra? Och dessutom är EAA absolut bäst under diet, detta verkar de flesta tycka (iom faktum att EAA höjer proteinsyntesen allra mest för väldigt lite kcal)

"Vilket tillskott föredrar du under deff?"
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129016

Den akuta höjningen är stor, men väldigt kortvarig. Det man kan fråga sig är varför man skulle ta det på fastan i så fall. Dom där 10g hade nog gjort mer nytta att flytta till efter träningen i så fall.

Morty
2009-05-25, 12:10
Den akuta höjningen är stor, men väldigt kortvarig. Det man kan fråga sig är varför man skulle ta det på fastan i så fall. Dom där 10g hade nog gjort mer nytta att flytta till efter träningen i så fall.

Självklart ska det även finnas 10 gram före och efter passet. Dock tränar man kanske inte varje dag, och faktum kvarstår att många, tillochmed Grandmaster är jag ganska säker på, kör 10 gram EAA på morgonen.

dt06mj2
2009-05-25, 12:12
Självklart ska det även finnas 10 gram före och efter passet. Dock tränar man kanske inte varje dag, och faktum kvarstår att många, tillochmed Grandmaster är jag ganska säker på, kör 10 gram EAA på morgonen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3678898#post3678898

Jag använder personligen inte EAA/BCAA under fastan, och det gör heller ingen av mina klienter, annat än i anslutning till fastande träning. Fullkomligt onödigt i andra sammanhang,

Morty
2009-05-25, 12:18
Som tusan. Aja, vad han gör är helt upp till honom. Jag är under övertygelsen att om 40 kcal från EAA på morgonen gör någon skillnad så är det garanterat till det positiva.

dt06mj2
2009-05-25, 12:53
Ja men placebo har ju en bevisad effekt, så kör hårt ;)

Sniggel
2009-05-25, 13:24
Ja frågan är hur mycket nytta EAA gör på morgonen, när man sen ska fortsätta fasta i många timmar. Effekten är ju kortvarig men vissa kanske är av uppfattningen "många bäckar små"?
Det kanske är mer optimalt med en dos kasein på morgonen, men då börjar det bli lite mer kompromissande med fastan eftersom kalorimängden blir större och att kroppen tillgodogör sig föda (aminosyror) under lång tid (dock inga stora mängder förstås). Men man behöver ju självklart inte alltid köra ett upplägg till 100% heller.

triscaL
2009-05-25, 18:03
men om man då sprider ut dom där 10-12g eaa under fastan och duttar med 1-2 g varje timma? gör det någon skillnad må tro?

Cerberus
2009-05-25, 18:09
men om man då sprider ut dom där 10-12g eaa under fastan och duttar med 1-2 g varje timma? gör det någon skillnad må tro?

tror det är rätt slösigt, proteinsyntesen upphöjs pga snabbt upptag av hyfsade mängder aminosyror(e väl främst leucin), små duttar hit o dit gör nog inte mycket.

Ch4rles
2009-05-25, 19:11
Tänkte tipsa om en galet stor tråd om IF

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3587831

Snart över 4500 inlägg, och Grandmaster medverkar lite här och där.

Sniggel
2009-05-25, 20:57
tror det är rätt slösigt, proteinsyntesen upphöjs pga snabbt upptag av hyfsade mängder aminosyror(e väl främst leucin), små duttar hit o dit gör nog inte mycket.

Yes bra poäng. Höga mängder (typ 10g EAA) vid fastetillstånd ger stor effekt. Frågan är om små mängder ofta ger samma nettovinst.
Vid studier har man sett (iaf när det gäller vassle) att duttande med små mängder under lång tid ger en effekt likt långsamt protein, dvs minskning av proteinnedbrytning (har jag för mig!) istället för ökning av proteinsyntesen.
Då skulle man lika gärna kunna tugga på en bit kött under de timmarna kanske :p

Ch4rles
2009-05-31, 19:45
Jag har märkt att periodisk fasta fungerar mycket bra om man inte äter så mycket kolhydrater och mer fett. I höstas testade jag PF i sex veckor, och åt då lågfett och högkolhydrat. Det var mycket baljväxter och liknande. Jag blev väldigt uppsvälld, extremt hungrig morgonen efter och ofta yr under fastan. Var också extremt trött och orkeslös under fastan, och stannade oftast hemma framför datorn.

Har nu testat igen med PF, denna gången på LCHF-liknande mat. Så mycket bättre! Har inte en tanke på mat under dagen, utan jag blir bara hungrig när jag väl börjar äta. Yrsel har jag inte alls känt av, har mer energi än innan. Känns riktigt kul att man hittat något som passar!

paulos
2009-05-31, 22:45
Tjena alla!
Jag började min diet idag tänkte köra den tillsammans med PF för att kunna behålla muskelmassan så bra som de går .. undrar dock under vilka tider ni äter ja hade tänkt mig 13-21 vad tror ni om de?

kimozabe
2009-05-31, 23:13
Tjena alla!
Jag började min diet idag tänkte köra den tillsammans med PF för att kunna behålla muskelmassan så bra som de går .. undrar dock under vilka tider ni äter ja hade tänkt mig 13-21 vad tror ni om de?

Blir nog bra, planera din ät-ram efter hur din dag ser ut övrigt, tex om du har lunch på jobbet kl 12, så är ju kl 12 idealiskt.
Lägga fastan över natten är ju perfekt.

Sen kan du alltid flexa fastan. Blir det att du äter ditt sista mål kl 22, fasta då till kl 14 dagen efter om du vill bibehålla en 16 timmars fasta.

/k

paulos
2009-05-31, 23:20
Aha okej tack för svaret!
Kommer nog äta 13-21 eller 14-22 :D hoppas de går bra nu! hur har de gått för er som kör den? Några tips?

Rickard
2009-05-31, 23:20
Lägga fastan över natten är ju perfekt.

Ja, man vill ju inte behöva gå upp mitt i natten för att äta.*rolleyes*

kimozabe
2009-06-01, 05:17
Ja, man vill ju inte behöva gå upp mitt i natten för att äta.*rolleyes*

Touche.

Skönt att slippa vara vaken under 16 timmars fastande.

JMRA
2009-06-01, 07:27
Inte ätit frukost sedan mellanstadiet och mår prima :) Fasta fasta.

Ch4rles
2009-06-03, 12:22
Är det någon mer än jag som kör med längre fasteperiod? Jag slutar halv fem, är på gymmet en halvtimma senare och tar då EAA. Efter passet går jag antingen hem och äter, eller tar mer EAA om jag inte är speciellt hungrig, så kan jag vänta med maten. Det känns ju nästan olagligt att äta när man inte har lust, så där uppskattar jag verkligen EAA.

Så strax efter sex äter jag första riktiga målet, och brukar småäta fram till nio-tio. :) Trivs väldigt bra med det. Tycker träningen går sämre om jag har ätit mat innan. Finns det några nackdelar med en sådan längre fasta, och är det någon mer som gör så?

Civilrätt
2009-06-03, 12:28
Då jag pluggar nu så sitter jag stilla ganska mycket, tränar styrketräning 4/vecka samt blir något löppass (lågintesivt) så min förbrukning bli ganska låg, räknar runt cirka 2800kcal/träningsdag samt cirka 2400kcal/vilodag

hade tänkt mig att lägga mig i en 16h-fasta, påbörjas 20.00 och avslutas 12.00.

Det är just här jag känner mig lite vilsen, kan man lägga sig ungefär inom dessa tider samt mängder kcal under de 8 timmar man äter:

12.00 mål 1 - 500 kcal (fett 20g, protein 40g, kolhydrat 40g)

15.00 drink 280 kcal (20g vassle + 50g malto)
16.00 träning (styrketräning)
17.00 280 kcal (20g vassle + 50g malto)

18.00 mål 2 - 800 kcal (fett 30g, protein 75g, kolhydrat 60g)

20.00 mål 3 - 800 kcal (fett 30g, protein 75g, kolhydrat 60g)

230g protein (920 kcal)
80g fett (720 kcal)
260g kolh (1100 kcal)
Totalt: 2700-2800kcal

(Man, 94kg, 170cm)

Nu är siffrorna inte exakt men ett litet riktmärke om det nu är likt denna modell man kan köra eller om man bör omprioritera mängden vid målen?

oath5
2009-06-10, 12:16
Är det någon mer än jag som kör med längre fasteperiod? Jag slutar halv fem, är på gymmet en halvtimma senare och tar då EAA. Efter passet går jag antingen hem och äter, eller tar mer EAA om jag inte är speciellt hungrig, så kan jag vänta med maten. Det känns ju nästan olagligt att äta när man inte har lust, så där uppskattar jag verkligen EAA.

Så strax efter sex äter jag första riktiga målet, och brukar småäta fram till nio-tio. :) Trivs väldigt bra med det. Tycker träningen går sämre om jag har ätit mat innan. Finns det några nackdelar med en sådan längre fasta, och är det någon mer som gör så?

Alltså, så fort du har intagit någon form av föda (i ditt fall EAA) så har du brutit fastan. Så räkna inte ifrån den tidpunkten du äter riktig mat, när du har en pre-workout drink.

Morty
2009-06-10, 15:15
Frågan är om PF/IF skapar något magiskt tillstånd i kroppen som bryts av 10 gram EAA eller om det bara är ett smart sätt att kirra en bra näringstajming...?

Kentan12
2009-06-20, 10:19
Nu har jag suttit och läst hela tråden från början till slut (tog några dagar)

Jag har ett svar och två frågor:

Svaret är till er som undrar om EsaPro, längre bak i tråden skriver Grandmaster att det bara är bra, och fungerar hur fint som hellst att inta under faste-perioden.

Mina frågor då:

1. När (i förhållande till ät-perioden) ska man ta EsaPro för bäst effekt (muskelökning)?

2. På vilodagarna har jag förstått att man inte ska äta lika mycket som under träningsdagarna, men hur skulle det fungera att ligga på ett rejjält kaloriunderskott dessa dagar?, och se till att röra mig väldigt mycket (gå/jogga), för att på detta sett kunna minska mina fettreserver dessa dagar och då under en bulk kunna öka mer i muskelmassa i förhållande till fett.

Zera
2009-06-20, 10:39
2. På vilodagarna har jag förstått att man inte ska äta lika mycket som under träningsdagarna, men hur skulle det fungera att ligga på ett rejjält kaloriunderskott dessa dagar?, och se till att röra mig väldigt mycket (gå/jogga), för att på detta sett kunna minska mina fettreserver dessa dagar och då under en bulk kunna öka mer i muskelmassa i förhållande till fett.

Så har jag kört nu under deff. Ett rejält underskott på vilodagarna och nästan +-0 på träningsdagarna (3 dagar/vecka). Funkat hur bra helst, och har inte tappat nått i styrka öht.

Kentan12
2009-06-20, 12:08
Så har jag kört nu under deff. Ett rejält underskott på vilodagarna och nästan +-0 på träningsdagarna (3 dagar/vecka). Funkat hur bra helst, och har inte tappat nått i styrka öht.

Jag hade ju tänkt mig detta under bulk (fast då ligga +500 kcal på träningsdagarna), men är lite rädd att det inte är så effektivt för muskel-ökningen.

selmir
2009-06-20, 15:33
Jag har läst igenom det mesta av tråden men jag verkar inte ha fattat om EAA "bryter" fastan tror jag läste i trådens början att någon sa : "det skadar inte fastan" medan nu i slutet verkar det som att EAA "bryter" fastan.

Tar ett exempel för att ni ska första vad jag menar. Vi säger att fastan är mellan 20-12 men när jag vaknar säg 7.00 tar jag en EAA (12g) och innan jag lägger mig säg 23.00 tar jag en EAA (12g) blir fastan "förstörd" då ?

Hoppas någon kan ge mig ett bra svar :)

Kentan12
2009-06-20, 16:23
Jag har läst igenom det mesta av tråden men jag verkar inte ha fattat om EAA "bryter" fastan tror jag läste i trådens början att någon sa : "det skadar inte fastan" medan nu i slutet verkar det som att EAA "bryter" fastan.

Tar ett exempel för att ni ska första vad jag menar. Vi säger att fastan är mellan 20-12 men när jag vaknar säg 7.00 tar jag en EAA (12g) och innan jag lägger mig säg 23.00 tar jag en EAA (12g) blir fastan "förstörd" då ?

Det har nog bara blivit lite förvirring i slutet av tråden. I början skriver några av de som jag tolkar som de mest kunniga inom IF, att väldigt små mängder av kcal INTE bryter fastan, det är därför okay med t.ex. Kaffe, Kreatin, EAA.

Senare i tråden har det här med "inga" kcal under fastan tolkats mer bokstavligt och uppfattningen verkar ha blivit att det över huvud taget inte är okay med några kcal.

Som jag förstått det är det detta som hänt, och inte några andra resultat i forskningen.

Reticulum
2009-06-20, 21:54
Har lite frågor angående det här med periodisk fasta.

1. Är det något att rekommendera för tonåringar/ungdomar? Tänker jag rätt så kan man få väldigt bra resultat som tonåring (15-16 år) med tanke på förutsättningarna för fettförlust och muskelökningar.

2. Hur blev det med boken som Grandmaster skulle ge ut? Hittar inget nytt om den, har den givits ut?

3. Vart kan man hitta exempel på hur upplägg kan se ut, både vad gäller träning och kost?

Rickard
2009-06-20, 22:11

Om du intar 12 gram EAA utspritt från det att du vaknar tills att du börjar äta kan man väl se det som att du inte bryter fastan. Men jag förstår inte varför du tvunget ska peta i dig EAA om du nu är intresserad av att fasta.

selmir
2009-06-21, 09:49
Det har nog bara blivit lite förvirring i slutet av tråden. I början skriver några av de som jag tolkar som de mest kunniga inom IF, att väldigt små mängder av kcal INTE bryter fastan, det är därför okay med t.ex. Kaffe, Kreatin, EAA.

Senare i tråden har det här med "inga" kcal under fastan tolkats mer bokstavligt och uppfattningen verkar ha blivit att det över huvud taget inte är okay med några kcal.

Som jag förstått det är det detta som hänt, och inte några andra resultat i forskningen.

Tack Kentan12 för svaret :)
Om du intar 12 gram EAA utspritt från det att du vaknar tills att du börjar äta kan man väl se det som att du inte bryter fastan. Men jag förstår inte varför du tvunget ska peta i dig EAA om du nu är intresserad av att fasta.

Nja tanken var nog att jag skulle få i mig tillräckligt med protein unden dagen (200gram). Och eftersom jag äter en liten måltid vid 12 för att jag vill träna på tom mage runt 5-6 tiden så blir det svårt att trycka i sig massa protein vid 19.30 tiden som är den stora måltiden. Jag deffar också så jag tyckte att ju mer protein desto bättre tänkte ligga runt 250g. Deffen började vid 107 kg. Det blir lättare de dagar jag inte tränar då kan jag ju småäta från 12-19 *popcorn**popcorn*

tobiass
2009-06-21, 09:56
vilka tillskott är minimum att inta om man kör detta upplägg under diet?

Omega-3? Vilka mer ?

mvh

mikaelj
2009-06-21, 09:58
Inte mer än vad du vanligtvis behöver.

Vilket är D-vitamin och EPA/DHA (omega-3) om du inte äter mycket fet fisk och/eller är ute i solen lite under sommaren.

Civilrätt
2009-06-21, 09:59
vilka tillskott är minimum att inta om man kör detta upplägg under diet?

Omega-3? Vilka mer ?

mvh

Varför behöva tillskott? ät rätt så slipper du lägga pengar på det.

tobiass
2009-06-21, 10:08
okej, så lite omega3 och vitaminer är det ända som är nödvändigt då ?
Börjat med det här upplägget idag ska äta mellan 13-21, jobbar mellan 17-02 idag.

Vilket träningsupplägg funkar bäst till denna principen under diet, med ett aktivt jobb ? 2 helkropsspass i veckan ?

Rickard
2009-06-21, 11:21
Nja tanken var nog att jag skulle få i mig tillräckligt med protein unden dagen (200gram). Och eftersom jag äter en liten måltid vid 12 för att jag vill träna på tom mage runt 5-6 tiden så blir det svårt att trycka i sig massa protein vid 19.30 tiden som är den stora måltiden. Jag deffar också så jag tyckte att ju mer protein desto bättre tänkte ligga runt 250g. Deffen började vid 107 kg. Det blir lättare de dagar jag inte tränar då kan jag ju småäta från 12-19 *popcorn**popcorn*

Ta EAA precis innan träningen då, om du nu inte gör det redan. För att träna efter att ha varit utan mat i fem timmar är kontraproduktivt.

selmir
2009-06-21, 12:01
Ta EAA precis innan träningen då, om du nu inte gör det redan. För att träna efter att ha varit utan mat i fem timmar är kontraproduktivt.

Försöker att träna på tom mage. Tar Rage 40 min innan och EAA precis innan med lite malto. Varför skulle det vara kontraproduktivt att träna på tom mage ? EEA och rage ska intas på tom mage för bästa effekt, tror knappast magen är tom 2-3 timmar efter en stor måltid.

selmir
2009-06-21, 12:08
Så du menar att träna på morgonen utan mat är kontraproduktivt ?? Då har man ju varit utan man i 10 timmar.

Doctor Snuggles
2009-06-21, 12:27
Så du menar att träna på morgonen utan mat är kontraproduktivt ?? Då har man ju varit utan man i 10 timmar.

Det är bs. Finns inget kontraproduktivt med det. Så länge som man får i sig tillräckligt efteråt.

Rickard
2009-06-21, 13:47
Försöker att träna på tom mage. Tar Rage 40 min innan och EAA precis innan med lite malto. Varför skulle det vara kontraproduktivt att träna på tom mage ? EEA och rage ska intas på tom mage för bästa effekt, tror knappast magen är tom 2-3 timmar efter en stor måltid.
Ja, EAA har bäste effekt på tom mage. Att ta EAA på tom mage direkt innan träning innebär att du kommer ha aminosyror i omlopp under träningen, vilket innebär att din träning inte kommer vara kontraproduktiv utan tvärt om.
Det är bs. Finns inget kontraproduktivt med det. Så länge som man får i sig tillräckligt efteråt.
http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/
Samt här finns sammanfattningar som visar att så lite som fyra timmar i fastande tillstånd innan styrketräning har negativ inverkan på muskelproteinbalansen.
http://alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html

Grandmaster
2009-06-21, 15:08
Som andra redan påpekat är träning på 'fastande' mage inte kontraproduktivt, så länge du har aminosyror i omlopp. 10 g BCAA/EAA strax innan passet. Per definition kommer du alltså inte träna fastande, men det är en trivial kompromiss, och en där potentiella, spekulativa 'nackdelar' övervägs av tydliga fördelar med klar vetenskaplig förankring.

McCoy
2009-06-21, 20:18
Är det någon som kör IF under överskottsperiod / "bulk"? Hur fungerar det för er?

Upplever själv att energiintaget lätt skenar iväg under överskott. Trots det är jag sällan mätt och belåten mellan måltiderna, utan känner snarare att jag blir hungrigare för var dag som går (även då val av livsmedel är bra o s v).

Tänkte om IF kanske kan medföra att man äter mer kontrollerat under överskott och att man känner sig mer tillfredsställd mellan måltider.

joel92
2009-06-21, 21:35
Har en fråga jag vill gå ner ca 10 kg och har läst att man skall kunna gå ned i vikt och kunna lägga på sig muskelmassa med Periodisk fasta?

Jag är 17 år och vill ner ca 0,5-1 kg i veckan kommer äta 2 xkroppsvikt protein och kolhydrater innan träningen bara kommer äta så här

kl 12: 80 gram havregrynsgröt 1 vassle proteindrink
14:träning

16: 280 gram tonfisk + grönsaker

20: doublepro

skulle det funka?

dt06mj2
2009-06-21, 21:41
Har en fråga jag vill gå ner ca 10 kg och har läst att man skall kunna gå ned i vikt och kunna lägga på sig muskelmassa med Periodisk fasta?

Jag är 17 år och vill ner ca 0,5-1 kg i veckan kommer äta 2 xkroppsvikt protein och kolhydrater innan träningen bara kommer äta så här

kl 12: 80 gram havregrynsgröt 1 vassle proteindrink
14:träning

16: 280 gram tonfisk + grönsaker

20: doublepro

skulle det funka?¨

Om det är rejäla och varierande portioner med grönsaker så är det helt klart genomförligt. Tonfisk är inte heller något du bör äta dagligen.
Jag hade dock placerat kolhydraterna efter träningen istället. Om du ska äta så enformigt i övrigt så bör du nog komplettera med multivitamin och omega-3.

Det går att bygga muskler på underskott, speciellt om du är otränad, men det är inte mycket i jämförelse med om du legat på överskott.

joel92
2009-06-21, 21:53
¨

Om det är rejäla och varierande portioner med grönsaker så är det helt klart genomförligt. Tonfisk är inte heller något du bör äta dagligen.
Jag hade dock placerat kolhydraterna efter träningen istället. Om du ska äta så enformigt i övrigt så bör du nog komplettera med multivitamin och omega-3.

Det går att bygga muskler på underskott, speciellt om du är otränad, men det är inte mycket i jämförelse med om du legat på överskott.

Aha okej men det är ändå i ca 4 månader sen börjar jag med uppbyggnad igen.

Kommer ta laxolja kapslar också.

Men vad tycks om det här annars är det bättre:

12: 40 gram havregrynsgröt 140 gram tonfisk

14( 1 dl vassle + 5 g kreatin + 200 mg koffeintablet) ( INNAN träning)

16: 40 gram havregrynsgröt 140 gram tonfisk

20: double pro

Kan det vara bättre?

dt06mj2
2009-06-22, 00:53
Ser ut som en svältdiet med 2 portioner gröt och ingen större fettkälla om dagen.
Jag skulle slängt in lite valnötter ihop med double pro och lagt till 1-2 frukter efter träningen, men det är bara så jag skulle gjort.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 01:17
http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/
Samt här finns sammanfattningar som visar att så lite som fyra timmar i fastande tillstånd innan styrketräning har negativ inverkan på muskelproteinbalansen.
http://alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html

Nu sade du "varit utan mat". Jag brukar inte räkna EAA o dyl som "mat".
Sedan så finns det möjligen en liten skillnad om man inte har AMINOSYROR i omlopp (det är inte helt klarlagt i studier när rörande långvarig periodiskt fastande och tränande individer), men skillnaden torde inte vara märkbar för en vanlig icke-elittränande individ.

Sedan så är den ena studien lite felaktig tror jag, då den talar om muskelnedbrytning. Om jag inte missat några supernya rön, så har man väl konstaterat de senaste åren att muskler inte bryts ned efter träning.

Fatcan
2009-06-22, 07:21

Nej, det är det verkligen inte. Du menar altså att man inte har några aminosyror i blodet efter bara 5 timmar utan mat? Okej om den senaste portionen bestod av typ potatismos...

mikaelj
2009-06-22, 07:22
Ser ut som en svältdiet med 2 portioner gröt och ingen större fettkälla om dagen.
Jag skulle slängt in lite valnötter ihop med double pro och lagt till 1-2 frukter efter träningen, men det är bara så jag skulle gjort.

Hellre mandel, valnöt är kass som fettkälla.

Rickard
2009-06-22, 09:49
Nu sade du "varit utan mat". Jag brukar inte räkna EAA o dyl som "mat".
Sedan så finns det möjligen en liten skillnad om man inte har AMINOSYROR i omlopp (det är inte helt klarlagt i studier när rörande långvarig periodiskt fastande och tränande individer), men skillnaden torde inte vara märkbar för en vanlig icke-elittränande individ.

Sedan så är den ena studien lite felaktig tror jag, då den talar om muskelnedbrytning. Om jag inte missat några supernya rön, så har man väl konstaterat de senaste åren att muskler inte bryts ned efter träning.

Enligt Grubben så tycker jag att skillnaden verkar ganska avgörande om man har aminosyror i omlopp eller inte. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3654663&postcount=2

King Grub
2009-06-22, 09:54
Om jag inte missat några supernya rön, så har man väl konstaterat de senaste åren att muskler inte bryts ned efter träning.

Nej, något sådant har man inte konstaterat. Muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning. Något annat har aldrig visats. Utan aminosyror kommer den nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden.

Rickard
2009-06-22, 10:00
Nej, det är det verkligen inte. Du menar altså att man inte har några aminosyror i blodet efter bara 5 timmar utan mat? Okej om den senaste portionen bestod av typ potatismos...
Enligt studien:
Bird SP, et al. Liquid carbohydrate/essential amino acid ingestion during a short-term bout of resistance exercise suppresses myofibrillar protein degradation. Metabolism. 2006 May;55(5):570-7.

Så verkar det som att man såg muskelbesparande effekter om man intog EAA samt kolhydrater under träning efter en fyra timmar lång fasta.

Fatcan
2009-06-22, 11:51
Enligt studien:
Bird SP, et al. Liquid carbohydrate/essential amino acid ingestion during a short-term bout of resistance exercise suppresses myofibrillar protein degradation. Metabolism. 2006 May;55(5):570-7.

Så verkar det som att man såg muskelbesparande effekter om man intog EAA samt kolhydrater under träning efter en fyra timmar lång fasta.

Kan du inte länka till studien så man kan läsa den? Som sagt så lär det vara avgörande vara vad man ätit innan. Säg att jag får i mig 70g protein från en komplett måltid kl 12:00. Går jag och tränar kl 16:00 så kommer det ju inte vara tomt på aminosyror.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 13:18
Nej, något sådant har man inte konstaterat. Muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning. Något annat har aldrig visats. Utan aminosyror kommer den nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden.

Var det då att träningsverk inte var relaterad till muskelnedbrytning? För jag minns distinkt att det var något runt just muskelnedbrytningen som vändes på huvudet för några år sedan. Att kroppen signalerade för påbyggnad av muskler men inte bröt ned dem.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 13:18
Enligt Grubben så tycker jag att skillnaden verkar ganska avgörande om man har aminosyror i omlopp eller inte. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3654663&postcount=2

Finns inga som helst siffror eller något att jämföra med i den posten.

King Grub
2009-06-22, 13:21
Var det då att träningsverk inte var relaterad till muskelnedbrytning? För jag minns distinkt att det var något runt just muskelnedbrytningen som vändes på huvudet för några år sedan. Att kroppen signalerade för påbyggnad av muskler men inte bröt ned dem.

Ja, det är en av teorierna om träningsvärk, att värken innebär att det pågår uppbyggnadsprocesser och kanske att smärtan beror på bl a vätsketryck i cellerna.

Men muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning, om det råder ingen tvekan.

dt06mj2
2009-06-22, 15:54
Hellre mandel, valnöt är kass som fettkälla.

Vad är kass med valnötter och bra med mandel?

Valnötter: Mycket omega-3
Mandel: Inte så mycket omega-3

mikaelj
2009-06-22, 19:56
Vad är kass med valnötter och bra med mandel?

Mandel: Inte så mycket omega-3

1. Vegetabiliskt omega-3, ALA, har som största (enda?) poäng att minska konverteringen av linolensyra (omega-6) till arakidonsyra. Människor behöver EPA och DHA, och det är 99.9% av alla vegetabilier (hej stafh) helt enkelt inte användbara för.

2. Valnötter innehåller väldigt mycket omega-6: 38g, och 9g omega-3. Ett förhållande på 4.2:1, men se ovan.

3. Mandel innehåller någorlunda lite omega-6 (~8g). Det är inte bara förhållandet n-6:n-3 som är intressant, utan dessutom mängden.

Eddie Vedder
2009-06-22, 20:10

Bara för att något innehåller ganska mycket jämfört med liknande livsmedel där mängderna av detsamma är jättesmå innebär det ju inte per automatik att det är mycket.

Nötter och frön har i regel en väldigt sned balans mellan n-6 och n-3. I valnötter är fördelningen mindre dålig men fortfarande ingen bra källa till omega-3 i mina ögon.

dt06mj2
2009-06-22, 20:26
Vilket fett vill man fylla ut med i så fall?

Eddie Vedder
2009-06-22, 20:33

Valnötter är inget dåligt val. Men det är inte rikt på omega-3.

Ät vanlig mat och låt fettet komma av sig själv, köttet, fisken, äggen, pålägg på mackan, såser m.m. Med en normal kost blir fettintaget troligtvis balanserat per automatik.

mikaelj
2009-06-22, 20:39

Omega-3 och omega-6 är essentiella, du måste alltså få i dig dem. Det är i praktiken omöjligt att få brist på omega-6, så där får man snarare begränsa sig.

Sedan har du bara enkelomättat och mättat fett kvar. Kött, ost, ägg m.fl. består av ungefär hälften/hälften. Oliver, avokado och mandel innehåller till största delen enkelomättat.

joel92
2009-06-23, 19:07
Är det någon här som har testat periodisk fasta och även byggt muskelmassa och gått ner i fettmassa?

Symphony Flex
2009-06-23, 20:51
Är det någon här som har testat periodisk fasta och även byggt muskelmassa och gått ner i fettmassa?

vet inte hur mycket muskel jag byggt men kan åtminstone säga att jag tappat av på fettet utan att tappa styrka. I många övningar så har jag satt personliga dvs ökat i styrka. funkar cp-bra för mig.
jag sitter just nu med spykänslor och pressar den sista rågkakan med räkost (light) hihi... och min underbara mjök till. carbs for the win :)

BobaFett
2009-06-24, 07:36
Ja, det är en av teorierna om träningsvärk, att värken innebär att det pågår uppbyggnadsprocesser och kanske att smärtan beror på bl a vätsketryck i cellerna.

Men muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning, om det råder ingen tvekan.

Det låter logiskt att kroppen bygger när man har träningsvärk. Kroppen talar om (genom smärta) att det inte är bra att röra på sig för att man inte kan bygga muskler när det sker dynamiska kontraktioner.

Symphony Flex
2009-06-24, 09:54
fast å andra sidan brukar jag få mer träningsvärk när jag inte sovit ordentligt eller inte har ätit ordentligt... EAA kring träning lättar ju också på träningsvärken...
hmm....

Kentan12
2009-07-02, 10:10
Jag har också en fråga angående detta med EAA, fast på den tiden man inte tränar.

Ska man ta EAA utanför 8-timmars ät-perioden?

1. Säg att man tränar kväll och då kanske äter 16.00-24.00, ska man då ta EAA på morgonen? Eller annan/andra tider?

2. Säg att man äter 12.00-20.00, ska man då ta EAA på morgonen och innan man går och lägger sig på kvällen? Eller annan/andra tider?

3. Säg att man äter 06.00-14.00, ska man då ta EAA innan man går och lägger sig på kvällen? Eller annan/andra tider?

dt06mj2
2009-07-02, 11:15
Jag har också en fråga angående detta med EAA, fast på den tiden man inte tränar.

Ska man ta EAA utanför 8-timmars ät-perioden?

1. Säg att man tränar kväll och då kanske äter 16.00-24.00, ska man då ta EAA på morgonen? Eller annan/andra tider?

2. Säg att man äter 12.00-20.00, ska man då ta EAA på morgonen och innan man går och lägger sig på kvällen? Eller annan/andra tider?

3. Säg att man äter 06.00-14.00, ska man då ta EAA innan man går och lägger sig på kvällen? Eller annan/andra tider?

EAA tar du direkt innan träningen.

Kentan12
2009-07-03, 22:28
EAA tar du direkt innan träningen.

Bara då? det lönar sig inte att fylla på vid andra tider UTÖVER innan träning?

Eddie Vedder
2009-07-04, 05:28
Bara då? det lönar sig inte att fylla på vid andra tider UTÖVER innan träning?

EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Om du sedan anser det nödvändigt eller ej får ju du avgöra.

sumialic
2009-07-07, 10:33
Kan man ta 10g EAA utan att det bryter fastan?

Jag har alltid trott det var väldigt positivt att äta protein runt 2 timmar passet och sedan köra eaa direkt innan passet. Stämmer inte detta?

Är detta ett bra eller dåligt upplägg:

14.00 Hyfsat stor måltid. ~700kcal

16.00 eaa

16.01 träning

17.00 eaa

18.00 stor måltid. ~1000kcal

19.00 mindre måltid ~400kcal

20.00 mindre måltid ~400kcal

21-22 mindre måltid ~400kcal

Kan tilläggas att jag endast kommer käka runt 100g fullvärdigt protein per dag till min vikt på 88kg och köra 2 helkroppspass i veckan. Kommer även ligga på energibalans. Mitt mål är att bibehålla muskelmassa, men har inget emot att bygga lite grann. Kommer detta vara möjligt med det upplägg jag har tänkt mig?

A.Steinbach
2009-07-07, 10:47
Kan man ta 10g EAA utan att det bryter fastan?

Jag har alltid trott det var väldigt positivt att äta protein runt 2 timmar passet och sedan köra eaa direkt innan passet. Stämmer inte detta?

Är detta ett bra eller dåligt upplägg:

14.00 Hyfsat stor måltid. ~700kcal

16.00 eaa

16.01 träning

17.00 eaa

18.00 stor måltid. ~1000kcal

19.00 mindre måltid ~400kcal

20.00 mindre måltid ~400kcal

21-22 mindre måltid ~400kcal

Kan tilläggas att jag endast kommer käka runt 100g fullvärdigt protein per dag till min vikt på 88kg och köra 2 helkroppspass i veckan. Kommer även ligga på energibalans. Mitt mål är att bibehålla muskelmassa, men har inget emot att bygga lite grann. Kommer detta vara möjligt med det upplägg jag har tänkt mig?

Insulinsvar vid intag av 15g EAA hos unga och äldre. Räcker med några procents höjning av insulinnvån för att det ska ske 50% inhibering av lipolysen, dock så krävs det runt 50 microIU/ml insulin för inhibering av fettoxidationen.

Men är du gammal så får du inte samma påverkan på insulinsvaret som hos unga vid intag av EAA.

Så att ta 10g EAA kanske inte har jättestor effekt men visst bryter du fastan om det har någon negativ inverkan på "PF-effekten" vet jag inte.

http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/insulinresponse15g-EAAcopy.jpg
Bild ifrån: Amino acid ingestion improves muscle protein synthesis
in the young and elderly Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321–E328, 2004

sumialic
2009-07-07, 11:14
Det ser ut som att du missat en utav de två stora sakerna med konceptet periodisk fasta.
1. Föda intas under en kortare period av dygnet för att hålla kroppen i fastande läge under en längre tid.
2. Färre, men större måltider.

Finns det någon mening med färre men större måltider? Utöver den sista måltiden då där man kanske bör ha ganska mycket kassein.

Frillan
2009-07-11, 19:45
Har börjat titta lite närmare på detta, väldigt intressant måste jag säga. Under lovet kommer jag träna KL 15.00... isåfall ser upplägget ut såhär...

06.00 eaa

09.00 eaa + omega3

12.00 Kolhydrat + protein från fast föda.

15.00 eaa träning eaa

16.00 mat. stor portion

20.00 mat. stor portion

mikaelj
2009-07-12, 00:34
Finns det någon mening med färre men större måltider? Utöver den sista måltiden då där man kanske bör ha ganska mycket kassein.

Du kan ju äta närsomhelst inom ditt matfönster, men det är en stor chans att du är hungrig vid ditt första mål och därför vill äta mycket. Äter du mycket kommer du inte att vara hungrig på många timmar. Ergo, få stora måltider!

phrack
2009-07-25, 10:06
Så har även jag börjat med detta. Jag kör 2 st rejäla måltider och en portion Double pro precis innan födoperioden är över. Försöker hålla nere kolhydraterna på vilodagarna. Ligger runt 2000 kcal varje dag, cirka 150 g protein (väger 72 kg). Tränar alla pass på fastande mage (EAA) och upplever ingen försämring utav prestationsförmågan. Koncentrationsförmågan är förbättrad under fastan, och jag sover betydligt djupare. Dag 2 (är inne på dag 6 nu) var den absolut värsta, sen dess har det flutit på bra. Hungerkänslorna är nästintill obefintliga, det är jag som bestämmer när det ska ätas nu och inte kroppen. Några reflektioner bara!

Civilrätt
2009-07-25, 10:55
Så har även jag börjat med detta. Jag kör 2 st rejäla måltider och en portion Double pro precis innan födoperioden är över. Försöker hålla nere kolhydraterna på vilodagarna. Ligger runt 2000 kcal varje dag, cirka 150 g protein (väger 72 kg). Tränar alla pass på fastande mage (EAA) och upplever ingen försämring utav prestationsförmågan. Koncentrationsförmågan är förbättrad under fastan, och jag sover betydligt djupare. Dag 2 (är inne på dag 6 nu) var den absolut värsta, sen dess har det flutit på bra. Hungerkänslorna är nästintill obefintliga, det är jag som bestämmer när det ska ätas nu och inte kroppen. Några reflektioner bara!

Det är en riktigt lustig känsla av att behöva tvinga i sig mat då hungerkänslorna mer eller mindre helt försvinner.

aGGe
2009-07-25, 12:38

Ser du någon skillnad i spegeln/vågen än?

Halldin
2009-07-25, 14:14
Någon som har lust att kopiera in deras mat både på tränings- och vilodagar?

Jag tänkte köra med 2 måltider per dag men är ändå intresserad av vilka livsmedel andra väljer osv.

phrack
2009-07-26, 05:48
Ser du någon skillnad i spegeln/vågen än?

Nej, det gör jag inte. Jag ligger inte långt under mitt dagsbehov av kalorier, så eventuella fettskillnader kommer synas efter lång tid. Den här tiden har mer varit en liten "pilot" av periodisk fasta för eventuellt framtida bruk. Jag är främst ute efter den mer avslappnade synen på mat. Är oerhört positiv i nuläget. Det känns som om det vore väldigt enkelt att skära ner på kalorierna, då jag inte känner någon hunger längre.

Tror definitivt att detta är något jag kommer att fortsätta med. Vad jag är intresserad av att pröva i framtiden är konditionsträning samtidigt som jag gör detta, något jag inte haft tid att testa nu. Den träningen kommer jag med största sannolikhet att bedriva mellan måltid 1 och 2.

zpliffen
2009-07-27, 13:54
Om mitt matintag på träningsdagar är mellan 13-21 på 3 måltider, hur borde det se ut på vilodagarna?

mikaelj
2009-07-27, 13:59
Om mitt matintag på träningsdagar är mellan 13-21 på 3 måltider, hur borde det se ut på vilodagarna?

Samma. Tränar du 12-13?

Grandmaster brukar väl skriva att på vilodagar skall större delen av energin skall komma från målen du äter tidigare på dagen, och gradvis mindre. I ditt fall blir det väl ungefär likadant.

Doctor Snuggles
2009-07-27, 15:00
Någon som upplever att de mår illa, eller känner sig svaga, istället för att bli hungriga? Har fått det på senaste tiden. Rätt märkligt, och lite halvjobbigt.

skaparn
2009-07-27, 15:12
Men alltså, nu har jag missat några sidor inlägg i den här tråden, men när jag kollar på vissa scheman ser det här ut som helt vanlig ätning och inte någon fasta alls. Matintag mellan 13 och 21? Det är vad jag allt som oftast tillämpar på dagar utan träning. Frukost äter jag oftast bara när jag tränar, sedan lunch vid 12-13 och middag vid 19-20. Jag visste inte att jag var en trendig IF-are.

Och det här ska egentligen tolkas som att jag bara raljerar, utan den underliggande frågan, som kanske redan besvarats; var går gränsen för IF?

skaparn
2009-07-27, 15:13
Någon som upplever att de mår illa, eller känner sig svaga, istället för att bli hungriga? Har fått det på senaste tiden. Rätt märkligt, och lite halvjobbigt.

Det har hänt att jag varit utan mat under ganska långa perioder, och ja, då kan jag också börja må lite illa. Hungern försvinner i alla fall helt som även vissa andra här beskriver sin erfarenhet av IF. Då får jag smyga igång ätandet.

mikaelj
2009-07-27, 15:17

Japp.

Samma effekt som lågkolhydratkost i kaloribalans utan periodisk fasta, är min erfarenhet. Även halvsvält (~1000 kcal/dygn) på protein ger den effekten på mig.

mikaelj
2009-07-27, 15:19
Men alltså, nu har jag missat några sidor inlägg i den här tråden, men när jag kollar på vissa scheman ser det här ut som helt vanlig ätning och inte någon fasta alls. Matintag mellan 13 och 21? Det är vad jag allt som oftast tillämpar på dagar utan träning. Frukost äter jag oftast bara när jag tränar, sedan lunch vid 12-13 och middag vid 19-20. Jag visste inte att jag var en trendig IF-are.

Och det här ska egentligen tolkas som att jag bara raljerar, utan den underliggande frågan, som kanske redan besvarats; var går gränsen för IF?

leangains.com: 16 timmar fasta, 8 timmar mat.
fast5: 19 timmar fasta, 5 timmar mat.

Vilket blir 13-21, 12-20, eller hur du nu vill göra. Går att trissa upp till fler timmar fastande, men jag upplever att träningen blir lidande vid 20h fasta för min del. 12-20 passar bra på mitt arbete, mat är en social grej också.

zpliffen
2009-07-27, 22:08
Okej, tack för svaren mikaelj. Jag tränar runt 15.30 för att få bättre effekt av EAA innan träningen.

Jag antar att du också kör något liknande, isåfall vilka sorts resultalt har du fått inom styrkan/muskelmassan och underhudsfettet?

sumialic
2009-07-29, 13:05
När börjar man ta del av hälsoeffekterna som IF möjligtvis ger? Är det ju mer fasta desto bättre som gäller eller måste man t.ex. fasta ett minimum antal timmar i sträck innan man äter eller hur fungerar det?

Får jag t.ex. ut hälsofördelarna genom att köra if 16/8 i en vecka för att sedan (av någon anledning som gör mig tvungen) äta vanligt typ 16 timmar och 8 fasta?

Min fråga är väl helt enkelt egentligen, gör det något ifall man bryter fastan ibland?

Grandmaster
2009-07-29, 14:45
När börjar man ta del av hälsoeffekterna som IF möjligtvis ger? Är det ju mer fasta desto bättre som gäller eller måste man t.ex. fasta ett minimum antal timmar i sträck innan man äter eller hur fungerar det?

Får jag t.ex. ut hälsofördelarna genom att köra if 16/8 i en vecka för att sedan (av någon anledning som gör mig tvungen) äta vanligt typ 16 timmar och 8 fasta?

Min fråga är väl helt enkelt egentligen, gör det något ifall man bryter fastan ibland?

Från bloggen -

The fasted state is not an on/off switch

I often encounter questions that goes a little something like this

"...can I use milk/cream in my coffee during the fast?"

"...will I break the fat if I have a 1/2 cucumber during the fast?"

"...I accidentally drank a mouthful of regular Pepsi during the fast, is this considered a fast breaker?"

A: The fasted state is not an on/off switch that immediately gets turned off once you have a tiny amount of calories, like a lot of people seem to believe. The research is not clear on exactly what it is with fasting that causes the positive effects seen in the clinical trials, but some of the hypotheses revolve around

a) letting insulin levels drop below a certain threshold, rather than a semi-elevated state (which would be the case with a higher meal frequency approach)

b) creating an acute energy deficit (which you enter during the fast)

Note that I'm really dumbing this down to get my point across.

So, it's a question of a dose-response effect. Can you have some milk in your coffee? Sure, I wouldn't worry about it and I have it myself. Life would just be too damn boring with only black coffee, especially if you're used to having some milk with it. How much milk/cream? I would put the limit at 50 kcal total used throughout the fast. That's about 1 deciliter or 1/2 cup 2% milk.

Can you eat half a cucumber during the fast? Sure, I wouldn't worry about it, though I don't see the reason as to why you would do so. A cucumber won't fill you up, and eating something, anything, may actually stimulate hunger during the fast in some people. Not to mention the fairly strong hunger suppressive effects of fasting, which makes the need for eating something quite pointless.

In conclusion, use common sense and understand that the fasted state and the positive effects that may result from it isn't an on/off switch, or an 'all-or-nothing' kind of deal.

It's the same thing with the pre-workout meal I recommend for fasted training. For clients doing AM sessions, I recommend something along these lines

pre-wo meal of 10 g BCAA 5-15 min prior to session

Training at 8-9 AM

Break fast with pwo meal at 10 AM or as soon as you're done training: the 8-10 hr feeding window starts now (and not with the pre-wo BCAA's).

Some might argue that "oh, well the BCAA's are insulinogenic/they provide calories and that will take you out of the fasted state" etc. Yeah sure, but then again exercise has the effect of dropping insulin levels. And coupled with what is known from research on pre-workout protein and the effects on protein synthesis, the pro's of the 'fasted' pre-wo meal certainly outweighs whatever miniscule effect it has on insulin or the tiny amount of calories they provide.

Grandmaster
2009-07-29, 14:54
Vid närmare eftertanke besvarade det där kanske inte din fråga. Tyvärr är det ingen som kan ge ett rakt svar på den heller. Det är sannolikt en fråga om dos-respons upp till en viss gräns, vilket sedan får vägas mot andra viktiga faktorer som gör dieten hållbar i längden; av den anledningen anser jag 16 tim är idealet för någon som tränar regelbundet och inte vill ha en för strikt approach. Vilket jag tycker 19-20 tim fasta är, då det kan bli ett rent praktiskt problem att få i sig maten - och att man då ofta kompromissar på typen av mat som konsumeras (ex mindre protein, mer fett och kolhydrater, sämre och icke-mättande matval överlag).

sumialic
2009-07-29, 15:18
Okej, tack:)

Jag antar att just 16 timmar inte är någon magisk gräns (vilket man som träningsparanoid ibland kan tro) där plötsligt alla fördelar sätts igång? Om jag någon dag äter en timme tidigare = bara 15 timmars fasta så gör detta i praktiken inte ett skit, eller hur?

Jag måste ställa frågan för jag är träningsskadad... Mitt sunda förnuft (det jag har kvar nånstans) säger mig att det inte spelar någon som helst roll.

mikaelj
2009-08-03, 20:10
Kroppen har två biologiska klockor: en som styrs av ljus/mörker, och en som styrs av när vi äter. Dagens första mål markerar starten på dagen, enligt How to naturally reset your sleep cycle overnight (http://www.wisebread.com/how-to-naturally-reset-your-sleep-cycle-overnight)

"For a small mammal, finding food on a daily basis is a critical mission. Even a few days of starvation, a common threat in natural environments, may result in death," the study said.

"Hence, it is adaptive for animals to have a secondary "master clock" that can allow the animal to switch its behavioral patterns rapidly after a period of starvation to maximize the opportunity of finding food sources at the same time on following days."

The shift is a survival mechanism in small mammals that forces them to change their sleeping patterns, Fuller suggests. One starvation cycle is enough to override the traditional light-based circadian clock, the study suggests.

"This new timepiece enables animals to switch their sleep and wake schedules in order to maximize their opportunity of finding food."

"A period of fasting with no food at all for about 16 hours is enough to engage this new clock," says Saper.

"So, in this case, simply avoiding any food on the plane, and then eating as soon as you land, should help you to adjust — and avoid some of the uncomfortable feelings of jet lag." CBC (quoting study published in the May 22 issue of Science).

phrack
2009-08-27, 21:02
Hur går det för alla? Den förhöjda produktiviteten under fastan gör verkligen under för mig. Jag känner mig även mer social och utåtriktad under fastan, någon annan som upplever samma sak? Jag är helsåld.

Kroppsfettet minskar och jag tappar inte någon styrka.

Halldin
2009-08-27, 21:06
Kör mitt andra försök IF nu, denna gång med 2 måltider om dagen.

Funkar finfint hittills. Dock ligger jag än så länge rätt högt med kolhydrater, över 400g på träningsdagarna och över 200g på vilodagarna.

Risken finns att styrkan går och begraver sig om man skär ner för mycket där.

mikaelj
2009-08-27, 21:22
Hur går det för alla? Den förhöjda produktiviteten under fastan gör verkligen under för mig. Jag känner mig även mer social och utåtriktad under fastan, någon annan som upplever samma sak? Jag är helsåld.

Kroppsfettet minskar och jag tappar inte någon styrka.

Samma erfarenhet, förutsatt att jag får tillräckligt med sömn (och koffein). Till idag var det en fasta från 20.30 - 17.30, samtidigt som jag gjorde massa saker. Nackdelen är att det lätt blir mycket mat när man väl äter, och mycket mat tenderar att fungera ungefär som en klubba i huvudet på mig.

Lustigt nog var den effekten faktiskt mindre uttalad idag på 21h fasta jämfört med min vanliga fasta på 16h. Kan vara det med sömnen... Kanske någon annan som känner igen sig?

phrack
2009-08-27, 21:26
Jag tänker ärligt talat inte så mycket på kolhydratsintaget. Ligger på 1900-2300 kcal per dag bedömt, 2-2,5 g protein per kg kv. Sen varierar det lite från dag till dag vad resterande kalorier består utav.

Fredriiik
2009-08-27, 21:27
Det funkade riktigt riktigt bra för mig under min deff period. Gick ner riktigt bra i fettet, men tappade typ ingen styrka alls.
Ja körde 16h fasta och 8 timmars ätande. Kommer lätt köra så nästa deff också :)

phrack
2009-08-27, 21:30
Nackdelen är att det lätt blir mycket mat när man väl äter, och mycket mat tenderar att fungera ungefär som en klubba i huvudet på mig.

Jag har inte samma problem. Oavsett hur lång fastan har varit så ligger min "smärtgräns" vid cirka 60 g fast protein (säg 300 g kycklingfilé) per måltid. Blir väldigt jobbigt att få i sig mer efter det, men en vassledrink slinker ju alltid ned...

triscaL
2009-08-27, 21:31
Jag själv har hållit på med IF i över ett halvår nu och måste säga att jag trivs enormt bra med det!
Kan vara jobbigt vissa dagar att få i sig dagens sista mål men hey, jag älskar stora måltider så ska väll inte klaga!

Körde det med deff i början vilket var mycket enklare än att äta små mål delat på dagen, men nu kör jag väll lite bulk/recomp eller vad man nu vill kalla det.
Lagt på mig en hel del massa och ökat i dom flesta övningar ganska så mycket.
Räknar inga kcal eller så utan försöker hålla mig högt på prot och fyller ut lite med kolh/fett som jag känner, använder spegeln som mått för mina resultat.
Kanon koncept!

mvh triscaL

mikaelj
2009-08-27, 21:41
Jag har inte samma problem. Oavsett hur lång fastan har varit så ligger min "smärtgräns" vid cirka 60 g fast protein (säg 300 g kycklingfilé) per måltid. Blir väldigt jobbigt att få i sig mer efter det, men en vassledrink slinker ju alltid ned...

Smält ost på tonfisk & grönsaker med creme fraiche på blir lätt rätt mycket energi utan att det tar stopp i magen, så det är nog därför det blir annorlunda. Å andra sidan håller jag mig mätt tills på kvällen, så i slutändan jämnar det ut sig.

Jag får väl grunda med en liten skål keso eller så innan. Håller fortfarande på att lära mig vad som funkar bäst. Den viktigaste lärdomen är dock att det inte är så viktigt att äta ofta, och att det inte är farligt att gå hungrig.

phrack
2009-08-28, 06:19
Smält ost på tonfisk & grönsaker med creme fraiche på blir lätt rätt mycket energi utan att det tar stopp i magen, så det är nog därför det blir annorlunda. Å andra sidan håller jag mig mätt tills på kvällen, så i slutändan jämnar det ut sig.

Jo, det förstås. Skulle jag tillåta mig själv att gå bananas på till exempel pasta efter fastan skulle jag kunna komma upp i stora mängder kalorier. Inte en aning hur jag skulle reagera på fetare alternativ, inte riktigt sugen på att testa det just nu heller. En sak åt gången!

Den viktigaste lärdomen är dock att det inte är så viktigt att äta ofta, och att det inte är farligt att gå hungrig.

Japp, det är den absolut viktigaste lärdomen.

Weekend Warrior
2009-08-29, 08:18
Metoden är grym, har kört den i ungefär 9 månader nu. Kan även nämna att jag deffat ner mig till riktigt riktigt låga nivåer utan större problem, något som för mig var helt omöjligt med ett konventionellt ätmönster -- då det bara ledde till regelbundna ätardagar (läs: hetsätning av skit).

mikaelj
2009-08-30, 19:32
Nå'n som läst det här och har en kommentar? http://lifehacker.com/5328706/reset-your-sleep-cycle-with-a-16+hour-fast

Implicerar att man vaknar först när man äter, mer eller mindre. Vilket skulle betyda att dygnet skulle behöva vara lite extra långt om man äter vid 12 och sedan är vaken 16 timmar som man brukar (7-23).

GlitchSwitch
2009-09-02, 13:13
Är det bra att köra periodisk fasta när man kör mycket cardio?

Jag kör MMA och Thaiboxning 3-4 gånger veckan + 2 pass styrka.

Kommer jag orka mindre p.g.a lågt intag av kolhydrater innan träning?

skaparn
2009-09-02, 14:20
Är det bra att köra periodisk fasta när man kör mycket cardio?

Jag kör MMA och Thaiboxning 3-4 gånger veckan + 2 pass styrka.

Kommer jag orka mindre p.g.a lågt intag av kolhydrater innan träning?

Bra och bra. Med den definitionen att man äter under ett 8-h-intervall så går det att få ihop ganska enkelt. På helgerna om jag kör två pass på en dag så tränar jag ofta ett pass innan frukost, äter, vilar, tränar ett till pass, äter igen, vilar och sen jagar kjoltyg och sjunger sånger.

Eddie Vedder
2009-09-02, 15:08
Bra och bra. Med den definitionen att man äter under ett 8-h-intervall så går det att få ihop ganska enkelt. På helgerna om jag kör två pass på en dag så tränar jag ofta ett pass innan frukost, äter, vilar, tränar ett till pass, äter igen, vilar och sen jagar kjoltyg och sjunger sånger.

+1

Precis som du så har jag aldrig gått på en längre tids aktiv IF men har många många pass där jag gått utan mat i 8-10 timmar (och längre tid än så vid vissa tillfällen). Idag var ett sånt exempel. Käkade en burk 10%-ig kvarg och en laddning kokta morötter vid 20-tiden igår och gav mig ut på ett pass vid 7 i morse.

Liknande upplägg för någon vecka sedan med en stor skål köttfärs vid midnatt och sedan tränade jag ett grymt pass före lunch. Någon frukost orkade jag inte efter köttfärsladdningen på natten.

Många gånger har jag förvånats över hur bra man presterar trots att jag "borde" presterat sämre och märkt att det är energimängderna i sig som är det primära och inte småplockande med timintervall.

Det kan ta lite längre tid att vakna till men det har nog mer med tiden på morgon att göra. De flesta morgonpassen blir ju runt 5-6.

MrBurner
2009-09-02, 17:20
Hur är det med periodisk fasta för i stort sett stillasittande individer, endast 60-120 minuter promenad varje dag men ingen styrketräning förutom några situps och armhävningar då och då.

Apropå det där med att köra en nollställning på sömncykeln tyckte jag fungerade ganska bra, nu vet jag ju inte om samma effekt hade infunnit sig om jag inte hade känt till nollställningsteorin.
Tyvärr så verkar dygnet dra iväg och förskjutas lite varje dag :(

forslund
2009-09-02, 17:28
Jag har "ofrivilligt" hamnat på någon sorts PF då jag måste äta väldigt tidig lunch och sen kvällsmat, så lunchen/frukost kombineras i ett stort mål och sen ett stort mål till när jag kommer hem.

Det är ju nästan så det är jobbigt att komma över 2000 kcal på det sättet. Stormtrivs och är inte ett dugg hungrig mellan måltiderna. :thumbup:

Sniggel
2009-09-02, 17:39

Min går nog vid nånstans 130g, om jag även käkar ordentligt med kolhydrater och fett tillsammans med köttet. Om jag fokuserar på mestadels kött i en måltid vet jag inte hur högt jag kan gå innan det börjar ta emot :D
Men ooh det hade varit gott o testa :)

rampegg
2009-09-02, 21:25
varenda gång jag kör detta förlorar jag mkt av min sexlust som annars är ganska stark.. men när jag kör IF sjunker den till kanske hälften.. sen blir jag plufsig också. Kan iofs va gå ner i fett plufsigheten man får när man deffar med kolisar (iaf jag)

rampegg
2009-09-02, 21:43
vad tror ni som är insatta att libidosänkningen beror på? ledsen om det besvarats tidigare

MrBurner
2009-09-02, 23:14
Kan iofs va gå ner i fett plufsigheten man får när man deffar med kolisar (iaf jag)

Vet inte om det är för att jag är trött, men jag förstår inte den raden jag citerade ovan.
Jag upplever också att jag blir lite "fluffig" nämligen, främst kring magen.

phrack
2009-09-03, 08:24
vad tror ni som är insatta att libidosänkningen beror på? ledsen om det besvarats tidigare

Ligger du på mycket minus i kcal så kommer sexlusten att minska. Kroppen "prioriterar" annat för att förenkla..
Här står det mer: http://leangains.blogspot.com/2009/08/questions-answers.html

Doctor Snuggles
2009-09-03, 15:16
Vet inte om det är för att jag är trött, men jag förstår inte den raden jag citerade ovan.
Jag upplever också att jag blir lite "fluffig" nämligen, främst kring magen.

Japp, om du menar från PF, så har jag samma "problem". För mig har jag slutit mig fram till att det beror på för stora måltider när jag väl äter. Och det beror inte på fler kalorier verkar det som (om jag inte räknat fel, vilket är möjligt, inte vart så noga). Har experimenterat och delat upp det i fler små måltider under ätperioden (vilket faktiskt är skönare, slipper matkoman, men det är dock lite omständigare) , och det ger motsatt effekt - d.v.s fettet dras från magen först.

mikaelj
2009-09-03, 15:24
Japp, om du menar från PF, så har jag samma "problem". För mig har jag slutit mig fram till att det beror på för stora måltider när jag väl äter. Och det beror inte på fler kalorier verkar det som (om jag inte räknat fel, vilket är möjligt, inte vart så noga). Har experimenterat och delat upp det i fler små måltider under ätperioden (vilket faktiskt är skönare, slipper matkoman, men det är dock lite omständigare) , och det ger motsatt effekt - d.v.s fettet dras från magen först.

Om mängden kalorier är lika under dagen låter det underligt att man skulle bli /fluffigare/ om magen visavi bli mindre? Om något "likadan"<->"gå ned", men större? Vad tror du det beror på?

Sniggel
2009-09-04, 07:36

Det kan bero på väldigt mycket. Om jag ska gissa på något så satsar jag på för hård/för snabb deff/för hård träning.
Ligger du lågt på kalorierna?

rampegg
2009-09-04, 16:43
Det kan bero på väldigt mycket. Om jag ska gissa på något så satsar jag på för hård/för snabb deff/för hård träning.
Ligger du lågt på kalorierna?

Nej, jag åt väl 4000 ungefär (vikt ~105), körde 3 helkroppspass/vecka vid den tiden á la madcow typ. 18/6 fasta. Skitskumt.. verkar som jag är den enda som får den effekten.

Gillar dock upplägget och jag mår bra i övrigt på det förutom plufsigheten, så jag kör på det nu ändå. Nu har jag ändrat så det blir mer 16/8 eller 15/9 dock, och bara kolisar till middag och efter träning annars massa protein fett och kolesterol. Kör mest för att det är bekvämt än att få några eventuella fördelar med fastan atm (vilka jag tror är minimala förutom hungerdämpning vid deff)..

eskiil
2009-09-05, 09:00
Har börjat med periodisk fasta denna vecka.

Vet ej riktigt vad jag vill få ut av det, vill mest testa ett tag bara för skoj skull.

Vet ej riktigt hur mycket kcal jag äter per dag men jag försöker ligga på ett överskott på några hundra.

Har precis kommit igång med träningen igen, hade ett uppehåll på ca. 2 månader pga. att jag inte kunde ta mig till gymmet på något sätt.

dt06mj2
2009-09-05, 11:46
Har börjat med periodisk fasta denna vecka.

Vet ej riktigt vad jag vill få ut av det, vill mest testa ett tag bara för skoj skull.

Vet ej riktigt hur mycket kcal jag äter per dag men jag försöker ligga på ett överskott på några hundra.

Har precis kommit igång med träningen igen, hade ett uppehåll på ca. 2 månader pga. att jag inte kunde ta mig till gymmet på något sätt.

Trevligt! Räkna gärna dina kalorier några dagar så du får en inblick i hur mätt du blir och hur mycket mat du ska äta när du äter några 100 kcal överskott.

eskiil
2009-09-05, 12:55
Trevligt! Räkna gärna dina kalorier några dagar så du får en inblick i hur mätt du blir och hur mycket mat du ska äta när du äter några 100 kcal överskott.

Har vissa grejer jag trycker i mig varje dag, och det enda som jag inte äter samma varje dag är lunch (skola) och middag.

Lunch: Blandat

Mellan lunch och gymmet : 100g jordnötter 570kcal, protein 25g

Litet mål efter gymmet : 8 köttbullar (~100g) 217 kcal, Protein 13 g
(+2 smörgåsar jag har köttbullarna på, fast orkar ej räkna)
och 100g havregryn, 1l mjölk och 1dl whey-80 909kcal 76.3g protein

Middag : blandat

Sammanlagt 1696 kcal 114.3g protein och detta är alltså borträknat från middag och lunch.

mikaelj
2009-09-05, 12:56
Proteinintaget från jordnötter kan du nästan bortse från, vad gäller muskeluppbyggnad. Energigivare, dock.

young_george
2009-09-05, 13:11
Hur gör ni som kör periodisk fasta och samtidigt mer än ett pass om dagen med många timmar mellan?

Själv har jag ett pass på morgonen och ett på eftermiddagen/kvällen vilket gör det lite komplicerat.

Sniggel
2009-09-05, 13:16
Nej, jag åt väl 4000 ungefär (vikt ~105), körde 3 helkroppspass/vecka vid den tiden á la madcow typ. 18/6 fasta. Skitskumt.. verkar som jag är den enda som får den effekten.

Gillar dock upplägget och jag mår bra i övrigt på det förutom plufsigheten, så jag kör på det nu ändå. Nu har jag ändrat så det blir mer 16/8 eller 15/9 dock, och bara kolisar till middag och efter träning annars massa protein fett och kolesterol. Kör mest för att det är bekvämt än att få några eventuella fördelar med fastan atm (vilka jag tror är minimala förutom hungerdämpning vid deff)..

Skumt ja. Allting där ser ju bra ut, förutom en liten grej:
Bara kolhydrater till middag och efter träning? inget fett eller protein alls?
Vad exakt äter du då?

young_george
2009-09-05, 13:18
Vore nog bättre att ta fett till middag och kolhydrater/protein till träning om du måste välja.

eskiil
2009-09-05, 13:18
Proteinintaget från jordnötter kan du nästan bortse från, vad gäller muskeluppbyggnad. Energigivare, dock.

Helt korrekt, tack för att du påminde mig.

Hade helt glömt bort det, ska byta ut dem mot/lägga till sojabönor.

rampegg
2009-09-07, 12:16
Skumt ja. Allting där ser ju bra ut, förutom en liten grej:
Bara kolhydrater till middag och efter träning? inget fett eller protein alls?
Vad exakt äter du då?

Alltså, jag äter inte kolhydrater annat än vid de tillfällena. Brukar bli banan
och mjölk sen vanligt käk med ris, pasta etc.

Sniggel
2009-09-07, 12:31
Aha. Nä jag kan nog inte komma på några andra grejer som skulle kunna påverka då av den informationen du gett.

Cloud
2009-09-07, 14:58

Försökte fundera på om jag skulle återuppliva en gammal tråd eller ta upp det nu när det väl var på agendan...

Jag vet att det diskuterats innan, men det är väl inte rätt att helt bortse från jordnötternas proteininnehåll i muskeluppbyggande avseende? Enligt wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/PDCAAS) så har jordnötterna iallafall ett PDCAAS på 0.52. Fullvärdiga mjölken ligger på 1.

Jordnötterna saknar alltså ett par EAA för att klassas som fullvärdiga, men det är iallafall... hälften så bra som ett fullvärdigt protein? :)

//Gustav

MrBurner
2009-09-07, 16:41
Därav inte fullvärdigt? :-)

Degpekka
2009-09-07, 18:56
Man kan ju inte säga hälften så bra som fullvärdigt för dubbelt så mkt jordnötsprotein skulle inte vara lika bra som en mängd fullvärdigt. Hur bra eller mindre dåligt det är beror ju på vad man kompletterar med.

mikaelj
2009-09-07, 19:45
Vad jag förstår saknas två platser i aminosyreprofilen, och inget annat livsmedel har överskott på just dessa två.

Cloud
2009-09-07, 22:17
Man kan ju inte säga hälften så bra som fullvärdigt för dubbelt så mkt jordnötsprotein skulle inte vara lika bra som en mängd fullvärdigt. Hur bra eller mindre dåligt det är beror ju på vad man kompletterar med.

Fast 2 delar jordnötsprotein är lika bra som 1 del fullvärdigt protein och 4 delar jordnötsprotein är lika bra som 2 delar fullvärdigt. matematiskt sett, om det ens stämmer så som jag tänker. men nu börjar det bli för teoretiskt.

EDIT:

Vad jag förstår saknas två platser i aminosyreprofilen, och inget annat livsmedel har överskott på just dessa två.

Saknas gör dom förmodligen inte? Men de lär vara de begränsande aminosyrorna. Dvs de begränsande aminosyrorna håller dess PDCAAS på 0.52 istället för mer än så. Är detta rätt sätt att tänka?

//Gustav

mikaelj
2009-09-08, 07:39
Saknas gör dom förmodligen inte? Men de lär vara de begränsande aminosyrorna. Dvs de begränsande aminosyrorna håller dess PDCAAS på 0.52 istället för mer än så. Är detta rätt sätt att tänka?

Jo, det är så jag menade. Om det är rätt vet jag inte, men det är den uppfattningen jag har fått. När den begränsande aminosyran är slut tar syntesen slut, ungefär.

Nå'n får gärna verifiera..

z_bumbi
2009-09-08, 08:27
Jordnötterna saknar alltså ett par EAA för att klassas som fullvärdiga, men det är iallafall... hälften så bra som ett fullvärdigt protein? :)

//Gustav

Typ så även om siffran snarare hamnar runt 60%*. Lever man inte bara på jordnötter (vilket ur proteinsynpunkt är fullt möjligt) så spelar det sen ingen större roll. Om någon av någon anledning måste maximera jordnötsproteinet så tillsätt bara lite EAA så ökar värdet. Det går självklart också att tillsätta de begränsande aminosyrorna var för sig men då måste man hitta en återförsäljare och dessutom tycka det är värt jobbet.
Personligen skulle jag bara räkna in jordnötterna i den totala proteinpotten men upptäcker jag, mot förmodan, att jordnötterna utgör en betydande andel av mitt proteinintag skulle jag lämna bort dietkonstruktionen till någon annan för då är något troligen väldigt fel.

*Sojabönor är fullvärdiga med ett värde på 0,91

rampegg
2009-09-08, 10:26
Aha. Nä jag kan nog inte komma på några andra grejer som skulle kunna påverka då av den informationen du gett.

Idag åt jag 8 stora (L) ägg och 100g ost till frukost och min libido är på en galen nivå, verkar som mitt hormonsystem svarar riktigt fort på matintag. Kanske är därför,min kropp kanske hinner ställa in sig på svält ovanligt snabbt och därför sänks testonivåerna?

mikaelj
2009-09-08, 10:35
För lite mättat/enkelomättat fett och för mycket protein har en testosteronsänkande effekt.

Cloud
2009-09-08, 15:39
Typ så även om siffran snarare hamnar runt 60%*. Lever man inte bara på jordnötter (vilket ur proteinsynpunkt är fullt möjligt) så spelar det sen ingen större roll. Om någon av någon anledning måste maximera jordnötsproteinet så tillsätt bara lite EAA så ökar värdet. Det går självklart också att tillsätta de begränsande aminosyrorna var för sig men då måste man hitta en återförsäljare och dessutom tycka det är värt jobbet.
Personligen skulle jag bara räkna in jordnötterna i den totala proteinpotten men upptäcker jag, mot förmodan, att jordnötterna utgör en betydande andel av mitt proteinintag skulle jag lämna bort dietkonstruktionen till någon annan för då är något troligen väldigt fel.

*Sojabönor är fullvärdiga med ett värde på 0,91

1. Hur kan sojabönor vara fullvärdiga med ett värde på 0,91? Hela funktionen med värdet är väl att förklara hur pass fullvärdig en proteinkälla är, dvs 1,0 passar den mänskliga aminosyraprofilen till fullo, medan på 0,91 så begränsas någon/några aminosyror marginellt.

2. Jag hade en föreläsare idag som påstod att inga vegetabiliska livsmedel hade en fullvärdig aminosyraprofil. Som exempel använde hon soja, där hon nämnde cystein och metionin som begränsande aminosyror.

//Gustav

Sverker
2009-09-08, 17:38
Ja. Svavelaminosyrorna cystein och metionin är begränsande i de flesta animaliska proteinkällorna också.

Det är därför man ska komplettera soja eller mjölk/kött/fisk med ris eller vete som har överskott på svavelaminosyrorna.

Sedan tror jag att 1.0 är sammansättningen jämfört med laktalbumin från vassle eller äggalbumin från äggvita. Protein som man valt som referens.

z_bumbi
2009-09-08, 19:07
1. Hur kan sojabönor vara fullvärdiga med ett värde på 0,91? Hela funktionen med värdet är väl att förklara hur pass fullvärdig en proteinkälla är, dvs 1,0 passar den mänskliga aminosyraprofilen till fullo, medan på 0,91 så begränsas någon/några aminosyror marginellt.

2. Jag hade en föreläsare idag som påstod att inga vegetabiliska livsmedel hade en fullvärdig aminosyraprofil. Som exempel använde hon soja, där hon nämnde cystein och metionin som begränsande aminosyror.

//Gustav

Antingen för att jag blandar ihop saker (inte helt otroligt) eller för att jag använder en annan syn på vad som är fullvärdigt. Enligt kemisk poängen är soja inte fullvärdigt men jag är 99% säker på att man bör räkna soja som fullvärdigt för vuxna. Jag ska luska lite i hjärnan och i litteraturen för att se om det blir klarare.

Ola nämner det i det här inlägget
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3018494&postcount=7
men jag har sett en mer djupgående förklaring någonstans.

Rataxes
2009-09-13, 17:19
Hade tänkt testa att trappa upp fasteperioden från 16 till 36 timmar, alltså sk Alternate Day Fasting. Någon som har provat det?

Enligt min erfarenhet av 16/8-upplägget framträder ju alla de positiva effekterna (aptitkontroll, pigghet, mental skärpa) bara starkare ju längre fastan pågår (något att göra med sjunkande insulinnivåer, eller?), så det borde ju kunna bli bra att förlänga den ytterligare, om det nu inte blir ett problem med att gå och lägga sig på tom mage varannan dag.

the Wire
2009-09-13, 18:14
Jag tränar två ggr per dag, morgon och kväll, hinner inte med annars. 30 min löpträning vid 06.00 och sedan 90 min styrka eller kampsport på kvällen vid 19-rycket. Funderar på att använda IF nästa gång jag behöver tappa ett par kg inför en invägning.

Går det att gå på IF när man tränar på det sättet? Är det någon som provat? Det blir ju ett par timmar utan mat efter morgonträningen...

mikaelj
2009-09-13, 23:00
Hade tänkt testa att trappa upp fasteperioden från 16 till 36 timmar, alltså sk Alternate Day Fasting. Någon som har provat det?

Bara 24h, men då blir blir det svårt att träna. På vilodagar borde det funka.

Grandmaster
2009-09-14, 04:52

Enligt min erfarenhet av 16/8-upplägget framträder ju alla de positiva effekterna (aptitkontroll, pigghet, mental skärpa) bara starkare ju längre fastan pågår (något att göra med sjunkande insulinnivåer, eller?), så det borde ju kunna bli bra att förlänga den ytterligare, om det nu inte blir ett problem med att gå och lägga sig på tom mage varannan dag.

Ja, och det är inget jag rekommenderar baserat på mina erfarenheter. Går inte ihop med ett normalt liv. Stor skillnad på 16/8 och ADF när det kommer till vad som låter ok i teori vs vad som kan praktiseras på regelbunden basis. Men prova du.

Rataxes
2009-09-15, 07:19
Bara 24h, men då blir blir det svårt att träna. På vilodagar borde det funka.Ja, kör dock bara ett helkroppspass varje helg, så i samband med detta samt dagen efter lär jag äta på ordentligt, för att sen fasta varannan dag under veckan. Just att träna på fastande mage har jag i och för sig inte upplevt vara något problem, snarare tvärtom, men ska bli intressant att se hur det funkar efter att inte ha ätit på 36 timmar.

Så här långt verkar det ganska lugnt att inte äta på en hel dag, det kändes ungefär lika bra hela dan som det normalt känns tills precis innan lunch på 16/8-upplägget. Fick lite hunger sent på kvällen, men det gav med sig och det var inga problem att somna, i gengäld bestod som sagt energin och piggheten hela dan och kvällen, och nu på morgonen känns det bara fint. Kommer dock inte hinna börja äta innan eftermiddagen så det blir närmare 45 timmars fastande denna första dag.

Rataxes
2009-09-20, 09:20
Ja, kör dock bara ett helkroppspass varje helg, så i samband med detta samt dagen efter lär jag äta på ordentligt, för att sen fasta varannan dag under veckan. Just att träna på fastande mage har jag i och för sig inte upplevt vara något problem, snarare tvärtom, men ska bli intressant att se hur det funkar efter att inte ha ätit på 36 timmar.Nice, hade bra styrkeutveckling i helgens pass trots att jag fick i mig ca 2000 kcal mindre totalt under veckan än normalt, så viss positiv effekt på proteinbalansen av längre fasta kanske man kan ana. Ska nog köra vidare på detta sätt ett tag och se hur det utvecklar sig.

RebelYell
2009-09-20, 12:07
Jag älskar den mentala skärpan som fås under fastan. Tyvärr fryser jag extremt under fastan, och detta verkar vara oberoende av energiintaget. Någon som har/har haft liknande problem?

dt06mj2
2009-09-20, 12:25
Jag älskar den mentala skärpan som fås under fastan. Tyvärr fryser jag extremt under fastan, och detta verkar vara oberoende av energiintaget. Någon som har/har haft liknande problem?

Om jag sitter helt still kan jag frysa. Vill inbilla mig att koffein och tuggummi håller igång systemet lite bättre.
Hur länge har du hållt på med PF?

RebelYell
2009-09-20, 12:28
Om jag sitter helt still kan jag frysa. Vill inbilla mig att koffein och tuggummi håller igång systemet lite bättre.
Hur länge har du hållt på med PF?

Sen nyår ungefär. Är ganska flexibel dock. Men har fastat i alla fall 90% av tiden. Koffein använder jag. Kan det ha någon koppling till kolhydratintaget? Jag äter ganska lite kolhydrater, kanske 80 gram per dag, för att ladda då och då.

phrack
2009-09-20, 19:13

Jag kan helt klart koppla det till kolhydratsintaget. Dagen efter vilodagar (lite kolhydrater) fryser jag ganska mycket. Upplevde samma sak under överlevnadsövningen i lumpen, helt otroligt vad jag har frusit. Det blir värre när kroppsfettet minskar.

RebelYell
2009-09-20, 21:27
Jag kan helt klart koppla det till kolhydratsintaget. Dagen efter vilodagar (lite kolhydrater) fryser jag ganska mycket. Upplevde samma sak under överlevnadsövningen i lumpen, helt otroligt vad jag har frusit. Det blir värre när kroppsfettet minskar.

Okej, kanske får testa öka lite på kolhydraterna. Det är faktiskt jävligt irriterande att frysa mycket.

Fed up
2009-09-21, 09:09
Okej, kanske får testa öka lite på kolhydraterna. Det är faktiskt jävligt irriterande att frysa mycket.

Jag fryser också en hel del på dagarna, trodde bara det var för att det var kallt i mitt klassrum, men finns kanske en koppling till fastan.

Däremot svettas jag som satan om nätterna nu när jag kör PF, vilket är väldigt jobbigt. Är detta vanligt och nån som har några fiffiga knep för att minska det?

z_bumbi
2009-09-21, 09:19
Jag fryser också en hel del på dagarna, trodde bara det var för att det var kallt i mitt klassrum, men finns kanske en koppling till fastan.

Däremot svettas jag som satan om nätterna nu när jag kör PF, vilket är väldigt jobbigt. Är detta vanligt och nån som har några fiffiga knep för att minska det?

Äter du på kvällen så ser du nog svaret i ditt eget inlägg?

Fed up
2009-09-21, 10:01
Äter du på kvällen så ser du nog svaret i ditt eget inlägg?

Jo jag fattar ju att det är för att jag äter mkt på kvällen, men tänkte om det fanns nåt knep för att minska det, typ äta mindre kolhydrater sent på kvällen eller typ offra en kattunge till PF-guden varje kväll eller liknande.

Baboom
2009-09-21, 10:10
Jo jag fattar ju att det är för att jag äter mkt på kvällen, men tänkte om det fanns nåt knep för att minska det, typ äta mindre kolhydrater sent på kvällen eller typ offra en kattunge till PF-guden varje kväll eller liknande.

Du tar ditt minsta mål sist på dagen. Så tar du ett enormt direkt när fastan slutar. Så skulle jag gjort om jag upplevde att det var några problem.

z_bumbi
2009-09-21, 10:13

Ät tidigare på dagen.

RebelYell
2009-09-21, 10:16
Jag tror att det kan vara svårt att slippa svettningarna på träningsdagarna om man följer det upplägg som jag förstått Berkhan presenterar. Det vill säga överätning av kolhydrater på träningsdagar. Jag har i alla fall inte kommit på något sätt, och det verkar inte spela någon större roll hur jag fördelar energin mellan måltiderna.

På vilodagarna funkar det dock bra för mig att göra som Baboom skriver ovan.

Fru_Flisa
2009-09-21, 10:20

Tror snarare att mycket protein just före sänggående kan åsaka det eftersom det har en högre termogen effekt.

Fed up
2009-09-21, 10:40
Tror snarare att mycket protein just före sänggående kan åsaka det eftersom det har en högre termogen effekt.

Ja, iof. Brukar äta double pro sist på kvällen, men det gjorde jag förvisso nästan alltid innan jag började med PF också.

Ät tidigare på dagen.

Det är lite krångligt att få ihop med jobb och träning många dagar dock. Men kan ju sluta äta lite tidigare, äta under en kortare tidsperiod alltså.

Du tar ditt minsta mål sist på dagen. Så tar du ett enormt direkt när fastan slutar. Så skulle jag gjort om jag upplevde att det var några problem.

Ja, jag tycker jag brukar göra så, fast ibland blir det iof ett stort mål efter träningen, ett mindre emellan och ett stort ganska snart innan jag ska sova. Det är kanske inte helt lyckat.

phrack
2009-09-21, 10:54
Käkar också ofta double pro på kvällen. Gärna med lite psyllumfrön i. Upplever ingen temperaturökning.

Fru_Flisa
2009-09-21, 11:16
Käkar också ofta double pro på kvällen. Gärna med lite psyllumfrön i. Upplever ingen temperaturökning.

Jag gör det om jag äter mycket protein (mest kvarg), men med lite mindre är det inga problem. Säkert olika från person till person också hur pass koppen kan reagera.

phrack
2009-09-21, 12:26
Ja, och ni damer har ju helt bananas kroppstemperatur :D

mikaelj
2009-09-21, 12:30
Ja, och ni damer har ju helt bananas kroppstemperatur :D

Ja, iskalla på dagarna och glödheta på kvällarna.

----

Jag har inga problem med varken kyla eller värme till följd av 16/8 (eller längre) PF. Att tänka på är att ersätta (åtminstone delar av) kolhydrater om man skär ned på det med fett, annars hamnar man snabbt på ett rejält energiunderskott.

(som för egen del inte heller gör någon skillnad i frusenhet)

Fed up
2009-09-22, 08:34
Jag har inga problem med varken kyla eller värme till följd av 16/8 (eller längre) PF. Att tänka på är att ersätta (åtminstone delar av) kolhydrater om man skär ned på det med fett, annars hamnar man snabbt på ett rejält energiunderskott.

(som för egen del inte heller gör någon skillnad i frusenhet)

Det gäller väl oavsett vad, att om man vill skära ner på en makronutrient så måste man på endera vis ersätta det med andra/annan om man inte vill minska energiintaget? Så vad har det med något att göra?

----------------

Igår åt jag för övrigt lite annorlunda: första målet redan vid 15 och sen ett mål till vid 21 ungefär, samt litet snacks vid typ 22.30. Ingen svettning alls inatt, men känner mig redan lite hungrig, så jag åt nog lite lite. Livet är ett sådant spännande experiment nu när jag kör PF. :D

Sniggel
2009-09-22, 11:10
Jag tränar två ggr per dag, morgon och kväll, hinner inte med annars. 30 min löpträning vid 06.00 och sedan 90 min styrka eller kampsport på kvällen vid 19-rycket. Funderar på att använda IF nästa gång jag behöver tappa ett par kg inför en invägning.

Går det att gå på IF när man tränar på det sättet? Är det någon som provat? Det blir ju ett par timmar utan mat efter morgonträningen...

Jag har haft och har liknande dagar. När jag körde PF så valde jag att äta ett litet mål (kalorimässigt) efter det tidiga passet, dvs jag bryter fastan. Dock med något proteinrikt (långsamt protein) t ex någon måltid baserad på ägg, eller en kaseindrink t ex.
Fastan är ju som sagt inte antingen eller och ett litet avbrott i fastan är nog smart om man ska träna mitt i den egentliga fasteperioden.

Sen beror det lite på också. Det kan vara en fördel att ha ett moderat intag av kolhydrater efter det tidiga passet också om man ska träna igen samma dag. Fast om man deffar kan man inte alltid unna sig lyxen att lägga till optimala mängder makronutrienter för återhämtningens skull. Dessutom, ju mer kalorier i detta mål, desto mindre liknar det ett IF-upplägg ;)

Vill man inverka så lite som möjligt på fastan är nog en kaseindrink det bästa valet, för att förhindra nedbrytning av muskelmassa.

phrack
2009-10-09, 13:18
Börjar känna mig rejält trött nu när kroppsfettet sjunkit. Orkar inte alls högreppa längre, vilket är lite tråkigt. Det tar bara stopp. Knappt något "tryck" under passen heller. Styrkan är opåverkad dock.

Funderar på att antingen börja köra en mindre måltid direkt innan träningen eller att blanda i någon form av kolhydrater tillsammans med EAA:t direkt innan träning. Någon som har testat kolhydrater? Hinner man få någon effekt av t.ex. maltodextrin om man dricker det precis innan passet?

dt06mj2
2009-10-09, 16:13
Börjar känna mig rejält trött nu när kroppsfettet sjunkit. Orkar inte alls högreppa längre, vilket är lite tråkigt. Det tar bara stopp. Knappt något "tryck" under passen heller. Styrkan är opåverkad dock.

Funderar på att antingen börja köra en mindre måltid direkt innan träningen eller att blanda i någon form av kolhydrater tillsammans med EAA:t direkt innan träning. Någon som har testat kolhydrater? Hinner man få någon effekt av t.ex. maltodextrin om man dricker det precis innan passet?

Hur lågt kroppsfett snackar vi om?

phrack
2009-10-09, 17:48
17% kanske.

pazzion
2009-10-09, 18:44
17% kanske.

Är du kvinna eller man?
Är du man så är det en ganska hög siffra och bör inte påverka dig negativt för att du kommit ned dit ...

Ang. maltodextrinet så ja, jag upplever iaf en positiv inverkan på energinivåerna och jag brukar dricka 40gram samtidigt som jag kliver in på gymmet från omklädningsrummet, med andra ord 10sekunder innan jag börjar träna. Man håller sig fräsch under hela passet sen:)

Black Star Abyss
2009-10-09, 19:00
Jag har kört periodisk fasta med ett 8 timmars fönster några månader nu, och jag märker av ett problem som jag vill veta om någon annan också drabbats av. Jag blir nämligen extremt trött, så trött att jag ofta somnar, efter min dags första mål. Om jag t.ex. går upp klockan 10 och äter ett mål mat klockan 15 så slocknar jag inom en timme efter det. Jag blir helt enkelt skittrött av att äta när jag kör IF. Detta oavsett om jag sovit 6 eller 10 timmar natten innan.

phrack
2009-10-09, 19:14
Är du kvinna eller man?
Är du man så är det en ganska hög siffra och bör inte påverka dig negativt för att du kommit ned dit ...

Förmodligen så överskattar jag. Huvudsaken är att jag aldrig haft såhär lite fett, så det är klart att det påverkar. Det är inte normalt för min kropp.

Ang. maltodextrinet så ja, jag upplever iaf en positiv inverkan på energinivåerna och jag brukar dricka 40gram samtidigt som jag kliver in på gymmet från omklädningsrummet, med andra ord 10sekunder innan jag börjar träna. Man håller sig fräsch under hela passet sen:)

Okej. Funderar på om det kan vara värt att öka upp kolhydraterna dagen innan istället.

Baboom
2009-10-09, 19:35
Jag har kört periodisk fasta med ett 8 timmars fönster några månader nu, och jag märker av ett problem som jag vill veta om någon annan också drabbats av. Jag blir nämligen extremt trött, så trött att jag ofta somnar, efter min dags första mål. Om jag t.ex. går upp klockan 10 och äter ett mål mat klockan 15 så slocknar jag inom en timme efter det. Jag blir helt enkelt skittrött av att äta när jag kör IF. Detta oavsett om jag sovit 6 eller 10 timmar natten innan.

Testa att äta flera mindre mål då. Eller att du helt enkelt delar upp första målet på två mål.

Ett annat förslag kan ju vara att äta en stor del protein där och mindre kolhydrater och fett. Men det antar jag att du kanske redan gör.

Testa i alla fall att dela måltiden på en mindre måltid, kanske 400kcal.

Tillägg. Mina målitder kan vara 1000kcal och jag blir inte trött...

Black Star Abyss
2009-10-09, 21:26
Testa att äta flera mindre mål då. Eller att du helt enkelt delar upp första målet på två mål.

Ett annat förslag kan ju vara att äta en stor del protein där och mindre kolhydrater och fett. Men det antar jag att du kanske redan gör.

Testa i alla fall att dela måltiden på en mindre måltid, kanske 400kcal.

Tillägg. Mina målitder kan vara 1000kcal och jag blir inte trött...

Ja det kan jag prova. Ska också prova att lägga ätar-perioden tidigare på dagen så jag kan äta direkt när jag vaknar. Fast då blir det ju fasta hela kvällen sen, och när jag läser t.ex. Ori Hoff-vad-han-nu-heters bok så förespråkar han att man ska fasta på dagen och äta på kvällen.

Typiskt första mål på dagen för mig är 4 ägg + 1 liter mjölk, ibland med 50-100g fullkornspasta till.

Grandmaster
2009-10-10, 02:44

1) Energibalans

2) Kolhydratintag

Att manipulera dessa två variabler är vad som kommer ge den största effekten. Är du sliten och håglös på 17% handlar det primärt om att höja kaloriintaget och/eller kolhydratintaget. Alternativt är det din träning som är åt helvete, vilket antyds när du nämner "högreppa". För det kan du ge fan i under diet. Men men, det är en annan femma.

Grandmaster
2009-10-10, 02:47

1) Minska andelen kolhydrater i måltiden(erna).

2) Det Andreaz sa.

3) Om 2 och 3 inte skulle visa sig vara lösningen, byt upplägg.

phrack
2009-10-10, 10:14
Tack för svaret. Jag använde nog fel ord när jag sa högreppa :)

phrack
2009-10-10, 12:29
På tal om kroppsfett som försvinner så la jag märke till utstående ådror på både soleus och quadriceps idag :thumbup:

pazzion
2009-10-10, 16:22
På tal om kroppsfett som försvinner så la jag märke till utstående ådror på både soleus och quadriceps idag :thumbup:

grattis!
själv verkar jag ha för lågt blodtryck för sådant, bortsett från halspulsådern som syns när jag markar hårt*flex*

Black Star Abyss
2009-10-10, 17:28
1) Minska andelen kolhydrater i måltiden(erna).

2) Det Andreaz sa.

3) Om 2 och 3 inte skulle visa sig vara lösningen, byt upplägg.

Vad är din åsikt om morgonfasta vs. kvällsfasta? Är det hugget som stucket beroende på vilket man trivs bäst med?

Exempel:

Morgonfasta - ätarfönster mellan 16-24

Kvällsfasta - ätarfönster från dess att man vaknar och 8 timmar framåt. (T.ex. Vakna 8, äta mellan 9-17)

Baboom
2009-10-10, 21:10
Vad är din åsikt om morgonfasta vs. kvällsfasta? Är det hugget som stucket beroende på vilket man trivs bäst med?

Exempel:

Kvällsfasta - ätarfönster från dess att man vaknar och 8 timmar framåt. (T.ex. Vakna 8, äta mellan 9-17)

Att börja dagen med fasta kommer att kännas otroligt tungt på kvällen. Det är mycket enklare att fasta på morgonen, för att sedan äta sig mätt på kvällen och innan man lägger sig.

Jag skulle aldrig klara att äta från 7-15, då blir det många timmar jag kommer vara vaken och hungrig.

Helt klart det bästa (om jag utgår ifrån mig) är att äta i mitten av min vakna tid. Då blir det som minst långa perioder utan mat.

CVN
2009-10-10, 21:21
Finns det studier gällande PF? Någon som skulle kunna vara snäll och länka i sånna fall?

Har annars kört med PF i cirka 1-2 månaders tid, mest för att jag trivs med det samt att om man har en gräns mellan vilka tider man äter så minskar risken för att man tar någon godisbit eller allmänt onyttigt.

Brukar äta mellan 11-20 på vardagar och 13-14 - 21 på helger

Grandmaster
2009-10-10, 21:40

Exempel:

Min personliga åsikt i frågan är den samma som Andreaz. Att fasta under morgonen/förmiddagen är enklare.

Det är också en vanesak och en fråga om beteende/mental inställning. På kvällen när man är hemma och uttråkad kan det vara svårare rent psykologiskt att fasta. Har däremot klienter som inte har några problem med detta och föredrar att fasta under kvällen, men de är i minoritet. Merparten föredrar morgonfasta.

Grandmaster
2009-10-10, 21:42
Finns det studier gällande PF? Någon som skulle kunna vara snäll och länka i sånna fall?

Har annars kört med PF i cirka 1-2 månaders tid, mest för att jag trivs med det samt att om man har en gräns mellan vilka tider man äter så minskar risken för att man tar någon godisbit eller allmänt onyttigt.

Brukar äta mellan 11-20 på vardagar och 13-14 - 21 på helger

Finns ett otal studier och en del har varit uppe i tråden. Gör en sökning på intermittent fasting på PubMed.

Black Star Abyss
2009-10-11, 02:11
Att börja dagen med fasta kommer att kännas otroligt tungt på kvällen. Det är mycket enklare att fasta på morgonen, för att sedan äta sig mätt på kvällen och innan man lägger sig.

Jag skulle aldrig klara att äta från 7-15, då blir det många timmar jag kommer vara vaken och hungrig.

Helt klart det bästa (om jag utgår ifrån mig) är att äta i mitten av min vakna tid. Då blir det som minst långa perioder utan mat.

Min personliga åsikt i frågan är den samma som Andreaz. Att fasta under morgonen/förmiddagen är enklare.

Det är också en vanesak och en fråga om beteende/mental inställning. På kvällen när man är hemma och uttråkad kan det vara svårare rent psykologiskt att fasta. Har däremot klienter som inte har några problem med detta och föredrar att fasta under kvällen, men de är i minoritet. Merparten föredrar morgonfasta.

Jag har kört morgonfasta de senaste månaderna, och jag trivs bra med det. Problemet är bara den där tröttheten efter första målet. Jag tycker om att vänta med att äta tills jag börjar känna ett extremt sug efter mat. Kanske går det bättre om jag påbörjar ätarperioden ett par timmar tidigare åtminstone. Det är inget jätteproblem egentligen, bara väldigt opraktiskt att sova middag 2 timmar varje dag. *cupid*

rife
2009-10-31, 07:41
Finns det någon bra bok som ni rekommenderar som behandlar intermittent fasting?

mikaelj
2009-10-31, 10:42
Det är ganska enkelt, ät inte, sedan äter du. De böcker som finns (vad jag förstår) är EatStopEat och The Warrior Diet. Får väl se om Grandmaster får ut sin snart...

rife
2009-11-01, 06:46
Det är ganska enkelt, ät inte, sedan äter du. De böcker som finns (vad jag förstår) är EatStopEat och The Warrior Diet. Får väl se om Grandmaster får ut sin snart...

Jo, jag ville bara läsa lite runtomkring hela saken så att man får lite mer ingående information om alla positiva sidor samt eventuella negativa.

Baboom
2009-11-01, 08:24
Då är det bara söka i tråden, finns hur många länkade studier som helst.

Eller så går du hit, till Martins "Questions & Answers" -> http://leangains.blogspot.com/2009/10/questions-answers.html

Agoge
2009-11-01, 14:03
Ska testa detta:

Litet mål: 07.30, 14.30
Stort mål: 12.00, och efter träning runt 21.00-21.30

Är detta för få eller för många mål, eller funkar det så :P?

mikaelj
2009-11-01, 14:05
Ska testa detta:

Litet mål: 07.30, 14.30
Stort mål: 12.00, och efter träning runt 21.00-21.30

Är detta för få eller för många mål, eller funkar det så :P?

Det funkar inte så, nej. Du äter ingenting större delen av dygnet, sedan äter du allt under ett kort tidsfönster, helst med största energiintaget direkt inpå träningen.

12-20: sprid ut målen precis som du vill. Brukar bli 2-3 mål för de flesta.
20-12: kaffe, té, vatten och annat utan kalorier.

Torkelll
2009-11-01, 19:38
Hur skulle periodisk fasta och konditionsträning tänkas kunna funka? Ett pass om dagen då, med kanske tre intervallpass i veckan, 8*4 min 85-90% av maxpulsen. Äta mellan 14-22. Vad skulle man inta före ett pass, och skulle det kunna tänkas ge någon bättre effekt för prestationen med ett sådant upplägg?

Agoge
2009-11-02, 01:44
Det funkar inte så, nej. Du äter ingenting större delen av dygnet, sedan äter du allt under ett kort tidsfönster, helst med största energiintaget direkt inpå träningen.

12-20: sprid ut målen precis som du vill. Brukar bli 2-3 mål för de flesta.
20-12: kaffe, té, vatten och annat utan kalorier.

vfan mumlar du om?

Black Star Abyss
2009-11-02, 02:34
vfan mumlar du om?

Han visar hur det ska se ut. Vad förstod du inte?

A.Steinbach
2009-11-02, 06:29
vfan mumlar du om?

Du är inne i tråden periodisk fasta.

Fasta innebär att man inte äter under en längre tid.

Med ditt upplägg blir det ingen fasteperiod om du ska äta 07.30, 12, 14.30 och 21-21.30.

Fasteperioden ska vara 14-16 tim minst för att eventuellt kunna uppnå de olika fysiologiska effekterna man kan se vid fasta.

Onigiri
2009-11-02, 08:54
Finns det någon som provat 19-5 istället f ör 16-8 under en längre tidsperiod? Kört på 16-8 nu i 2 månader och trivs med det men är sugen på att testa 19-5 med.

mikaelj
2009-11-02, 10:20
Finns det någon som provat 19-5 istället f ör 16-8 under en längre tidsperiod? Kört på 16-8 nu i 2 månader och trivs med det men är sugen på att testa 19-5 med.

Jag gjorde det i några veckor, 19-21 timmars fasta. Det funkade mindre bra att löpträna direkt efter så lång fasta (16 var inga problem), men det kanske fungerar annorlunda om man äter kolhydrater.

Styrketräning och allt annat gick finfint.

Fed up
2009-11-02, 10:44
Kära Bullen.

Mitt problem är absolut inte att vara hungrig under fastaperioden, det är jag sällan och när jag är det är det lätt att kontrollera. Mitt problem är snarare att när jag väl brutit fastan vill jag inte sluta äta. Jag brukar äta en riktig brakmåltid vid fastebrytandet och känner mig då mätt, men känner mig sen oftast småhungrig/sugen snabbt efter igen. Oftast äter jag bara ett mål till, senare på kvällen, och då brukar jag uppleva detsamma.

Så länge jag gör saker är jag mätt och nöjd men när jag bara är hemma kan jag ha svårt att släppa tanken på att ätaätaäta. Alltså lär nog hungern främst vara psykologisk.

Jag räknar kcal ett par dagar i veckan så jag vet att jag knappast ligger på underskott, så det är inte därför jag känner mig hungrig. Det är irriterande för ett stort skäl till att jag kör PF är att slippa min besatthet av att äta och kontrollera vikten (nu går jag i det snaraste upp i vikt). Under fastan är jag helt lugn med ät-hets.

Ett annat problem är att min mage blir så himla stor och uppsvullen efter mitt fastebrytande. Det är inte så himla snyggt.

Mina tankar ang. hur jag ska råda bot på detta är:

1. Förkorta fasteperioden. Nu fastar jag oftast ca 17-19 timmar. Äter sista målet vid ca 21.30 och första målet blir mellan ca 15-18. Oftast runt 16.30. Detta för att vara mindre av ett tomt hål som kan äta hur mycket som helst när jag väl bryter. Många dagar kan dock detta bli svårt rent praktiskt, med jobb och träning.

2. Förkorta ätfönstret, och därmed få kortare tid att hetsa om mat på. Dock innebär det att jag måste äta ännu mer komprimerat och upplever att min mage blir väldigt uppblåst och svullen av att äta så mkt på så kort tid.

3. Äta fler mål, men ha ungefär samma ätartider som nu. Alltså äta ett ganska stort mål först och sedan 2 mindre mål senare, istället för bara ett. För att minska magen och minska hetsen kring att "nu jävlar får jag äta så nu gäller det att maxa". Går ju också att kombinera med nr 1.

Vad säger ni?

malfunction
2009-11-02, 13:08

Min fasta på vilodagar blir ganska ofta uppemot 19 timmar, det fungerar utan problem men jag hade nog inte velat träna på fastande mage efter dom 19 timmarna. Om EAA inte räknas som att bryta fastan (folk säger lite olika där) så fastar jag 18-19 timmar varje dag i stort sett. Det fungerar utmärkt.
Hur gör du, tränar du på fastande mage (alltså då att träningen börjar efter 19 timmars fastande) eller äter du innan träningen?

Onigiri
2009-11-02, 13:09
Fed up: Att du blir svullen kanske kan ha något att göra med valet av mat? Vad för sorts mat är det du äter, den kanaske råkar vara extremt fiberrik?

Onigiri
2009-11-02, 13:12
Min fasta på vilodagar blir ganska ofta uppemot 19 timmar, det fungerar utan problem men jag hade nog inte velat träna på fastande mage efter dom 19 timmarna. Om EAA inte räknas som att bryta fastan (folk säger lite olika där) så fastar jag 18-19 timmar varje dag i stort sett. Det fungerar utmärkt.
Hur gör du, tränar du på fastande mage (alltså då att träningen börjar efter 19 timmars fastande) eller äter du innan träningen?Går upp 6-7, tar 6g EAA och dricker grönt te, tar en promenad, tränar sedan vid 10 (eaa före efter), äter sen mellan 12-20 (största målet efter träningen) så ja, om det inte anses att bryta fastan med EAA så tränar jag på fastande mage - vilket har fungerat tokbra nu dom senaste veckorna.

mikaelj
2009-11-02, 13:18
Vad säger ni?

Har du provat att mixtra med fördelningen?

Jag upplevde en väldig skillnad när jag minskade mängden protein till förmån för fett. Det kanske inte är vad du upplever, men det kanske är värt ett försök att ändra om lite?

Baboom
2009-11-02, 14:46
Fed up: Jag tycker du ska testa att dra ner fastan till 14-15 timmar. Tror det kan vara mer psykologiskt att veta att du kommer att äta de närmsta timmarna, men får inte äta för mycket i början för då finns det inget kvar i slutet. Det är min spontana tanke.

Salus
2009-11-02, 18:13
vfan mumlar du om?

Vad mumlar du om? lol

Står typ i hela tråden att man ska fasta ~16h och äta under 8h.

När du väljer att ha din fasteperiod har underordnad betydelse. Gör om - gör rätt :)

Elfsberg
2009-11-02, 18:46
Mitt problem är snarare att när jag väl brutit fastan vill jag inte sluta äta. Jag brukar äta en riktig brakmåltid vid fastebrytandet och känner mig då mätt, men känner mig sen oftast småhungrig/sugen snabbt efter igen. Oftast äter jag bara ett mål till, senare på kvällen, och då brukar jag uppleva detsamma.

Vad säger ni?

Se över måltidskomposition och vätskeintag.

Hur mycket av vad och när dricker du? Hur ser dina måltider ut?

Fed up
2009-11-02, 19:13
Fed up: Att du blir svullen kanske kan ha något att göra med valet av mat? Vad för sorts mat är det du äter, den kanaske råkar vara extremt fiberrik?

Ja, det är nog ganska mycket fibrer. Svårt att hålla det lägre när jag baserar min kost på grönsaker och sojaprotein, typ. Försöker dryga ut med vassleprotein och annat blaskigt. Haha.

Har du provat att mixtra med fördelningen?

Jag upplevde en väldig skillnad när jag minskade mängden protein till förmån för fett. Det kanske inte är vad du upplever, men det kanske är värt ett försök att ändra om lite?

Ja, har inte märkt nån skillnad när jag ökat upp fettet, bara att jag känt mig slöare möjligtvis.

Fed up: Jag tycker du ska testa att dra ner fastan till 14-15 timmar. Tror det kan vara mer psykologiskt att veta att du kommer att äta de närmsta timmarna, men får inte äta för mycket i början för då finns det inget kvar i slutet. Det är min spontana tanke.

Är inte 14-15 lite väl kort? Jag tror också det är mycket psykologiskt, att jag gått och peppat på att få äta så länge innan. Första målet håller jag inte igen på, det är enormt, åt tex. 650 g vitkål+massa sojafärs och morot igår. Typ mat till en trebarnsfamilj (och är en liten sketen tjej). Men vill ändå äta mer snabbt efter.

Se över måltidskomposition och vätskeintag.

Hur mycket av vad och när dricker du? Hur ser dina måltider ut?

Min dag ser oftast ut såhär:
06.20 går upp
08.00 liten kopp kaffe+ett glas vatten
10-15 två stora koppar te
16.00 EAA
-träning-
17.00 EAA
18.00 En enorm portion mat bestående av tex ris, linser, broccoli och tvp (sojaprotein), två frukter. +2 stora glas vatten
21.30 4 dl lättmjölk, doublepro+bär+nötter.

Ungefär så kan det se ut nu innan. Brukar landa på lite över 2000 kcal.

RebelYell
2009-11-02, 20:18
Hur mycket fett innehåller det där ungefär (första måltiden)

rife
2009-11-02, 20:37
Hur stor effekt skulle IF ha om man bara har fastan i ca 12timmar? Hur stor skillnad är det mellan 12 samt 16timmar?

Fed up
2009-11-02, 20:45
Hur mycket fett innehåller det där ungefär (första måltiden)

Kanske 10-20 g i genomsnitt, ungefär.

RebelYell
2009-11-02, 20:52
Kanske 10-20 g i genomsnitt, ungefär.

Där har du anledningen till din hunger...

Fed up
2009-11-02, 22:04
Där har du anledningen till din hunger...

som sagt:

Ja, har inte märkt nån skillnad när jag ökat upp fettet, bara att jag känt mig slöare möjligtvis.

Baboom
2009-11-02, 22:41
Är inte 14-15 lite väl kort? Jag tror också det är mycket psykologiskt, att jag gått och peppat på att få äta så länge innan. Första målet håller jag inte igen på, det är enormt, åt tex. 650 g vitkål+massa sojafärs och morot igår. Typ mat till en trebarnsfamilj (och är en liten sketen tjej). Men vill ändå äta mer snabbt efter.

06.20 går upp
16.00 EAA
-träning-
17.00 EAA
18.00 En enorm portion mat bestående av tex ris, linser, broccoli och tvp (sojaprotein), två frukter. +2 stora glas vatten

Nej, 14 timmar är rätt vanligt bland tjejer.
Antar att din uppsvällda mage beror på att du åt 650g vitkål?!
Varför inte dela upp den enorma portionen i två delar? Vänta någon timme innan du börjar äta igen. Så hinner hungern lägga sig.

Eller om du gör den stora måltiden lite mindre, sen äter du ditt 21:30 mål vid 19:30 och kanske avslutar med resten av din enorma portion vid 21:30. Då borde du inte bli lika svullen.

Black Star Abyss
2009-11-02, 22:46
06.20 går upp
16.00 EAA
-träning-
17.00 EAA

Just nu kör du 20/4? Brutalt! Vill du inte köra 16/8 eller kan du inte? Ber om ursäkt om jag missat något tidigare inlägg. Kan du inte äta mellan 11-19, eller 12-20?

Fed up
2009-11-02, 22:48
Nej, 14 timmar är rätt vanligt bland tjejer.
Antar att din uppsvällda mage beror på att du åt 650g vitkål?!
Varför inte dela upp den enorma portionen i två delar? Vänta någon timme innan du börjar äta igen. Så hinner hungern lägga sig.

Eller om du gör den stora måltiden lite mindre, sen äter du ditt 21:30 mål vid 19:30 och kanske avslutar med resten av din enorma portion vid 21:30. Då borde du inte bli lika svullen.

Varför för tjejer? Är det skillnad där?

Haha, ja jo men DET äter jag ju inte var dag.

Ja, fler mindre mål är nog garanterat lösningen. Jag har varit lite fast i tanken på ett stort mål, för att jag älskar att äta sådär riktigt mycket, men har insett att det spårat ur lite. haha.

Nu är planen att testa att köra ätfönster mellan ca 12-20 (ev. till 21.) och äta tre mindre mål istället för ett sånt tokstort mål. Lovar att komma med utvärdering på det.

Baboom
2009-11-02, 22:52
Varför för tjejer? Är det skillnad där?

Haha, ja jo men DET äter jag ju inte var dag.

Ja, fler mindre mål är nog garanterat lösningen. Jag har varit lite fast i tanken på ett stort mål, för att jag älskar att äta sådär riktigt mycket, men har insett att det spårat ur lite. haha.

Nu är planen att testa att köra ätfönster mellan ca 12-20 (ev. till 21.) och äta tre mindre mål istället för ett sånt tokstort mål. Lovar att komma med utvärdering på det.

Det jag läst om varför tjejer oftast kör 14 timmar, är för att de blir mer hungriga än män. Dock så säger det inte att kvinnor inte klarar 16 timmar. Men det känns som om du kanske skulle trivas med 14 timmar.

Ett upplägg man ska följa måste vara något man trivs med, annars tröttnar man till slut.

Jag äter mellan 12-20 på dagarna och trivs väldigt bra med det. Mycket lätt att anpassa till övriga livet, som att vi alltid äter lunch vid 12 på jobbet.

I min blogg på inlägger från igår har du mitt upplägg för både träning och vilodag. Kanske kan ge ny inspiration. Lycka till.

Fed up
2009-11-02, 22:55
Just nu kör du 20/4? Brutalt! Vill du inte köra 16/8 eller kan du inte? Ber om ursäkt om jag missat något tidigare inlägg. Kan du inte äta mellan 11-19, eller 12-20?

Haha, ibland äter jag tidigare, typ 16-17. Men oftast drar matlagningen och skit ut på tiden så i praktiken har det oftast blivit typ 18.

Har blivit så för att jag tränar direkt efter jobbet, och vill då ha tom mage, vill alltså inte äta innan jag åker från jobbet vid 3 typ, vilket annars hade varit en bra tid. Har tyckt lunch vid 12 har varit för tidigt.
Sen lägger jag mig vid typ 23 senast, så att jag ätit vid 21.30-22.00 har känts rätt naturligt.
Faste-tiden har som sagt inte varit nåt problem i sig.

Fed up
2009-11-02, 22:58
Det jag läst om varför tjejer oftast kör 14 timmar, är för att de blir mer hungriga än män. Dock så säger det inte att kvinnor inte klarar 16 timmar. Men det känns som om du kanske skulle trivas med 14 timmar.

Ett upplägg man ska följa måste vara något man trivs med, annars tröttnar man till slut.

Jag äter mellan 12-20 på dagarna och trivs väldigt bra med det. Mycket lätt att anpassa till övriga livet, som att vi alltid äter lunch vid 12 på jobbet.

I min blogg på inlägger från igår har du mitt upplägg för både träning och vilodag. Kanske kan ge ny inspiration. Lycka till.

Åhå. Ja, min fasta har som sagt inte varit nåt problem, men ska bli intressant att testa detta. Siktar på att testa 16-8 nu först, men blir kanske 15-9.

Tack för inputs, gott folk, får återkomma med rapport.

tsp
2009-11-02, 23:20
Jag vill börja fasta! Hur löser jag det med jobbet?

11:00 Vaknar
13:00 Åker och tränar
15:00 Kommer hem från gymmet
17:00 Åker till jobbet
21:00 Slutar jobbet

När bör fastan placeras?

mikaelj
2009-11-02, 23:23

När bör fastan placeras?

Äta mellan 15 och läggdags låter ju som ett perfekt upplägg givet din träningstid, om du tänkt att fasta i 16 timmar. Du kan välja att göra det kortare och längre tid också, förstås.

tsp
2009-11-03, 00:50
Äta mellan 15 och läggdags låter ju som ett perfekt upplägg givet din träningstid, om du tänkt att fasta i 16 timmar. Du kan välja att göra det kortare och längre tid också, förstås.

Så hela den här sjukt high-tech metoden bygger alltså på att jag helt enkelt skippar frukost? Samt fastar/inte äter när jag sover? :smash:

mikaelj
2009-11-03, 02:01
Så hela den här sjukt high-tech metoden bygger alltså på att jag helt enkelt skippar frukost? Samt fastar/inte äter när jag sover? :smash:

Särskilt high-tech är det inte, men ja. 16 timmar struntar du att äta, gärna i samband med att du sover, sedan äter du 8 timmar, och gärna största måltiden direkt efter träning. Att inte äta senare än 20 verkar ha en del andra effekter, som att man sover bättre och vaknar i tid.

Antalet timmar du fastar kan ökas uppåt eller nedåt. EatStopEat anger 19/5, Martin Berkhan anger 16/8, ADF är 24/24, osv.

Sedan finns det väl specifika kostrekommendationer som en del utarbetat, baserat t.ex. på att insulinkänsligheten ökar av fasta.

Nelli
2009-11-03, 02:18
Åhå. Ja, min fasta har som sagt inte varit nåt problem, men ska bli intressant att testa detta. Siktar på att testa 16-8 nu först, men blir kanske 15-9.

Tack för inputs, gott folk, får återkomma med rapport.

Tja
Jag ar tjej och ater mellan 12 - 18 ibland 19 pa vardagar
Vet inte men 14 h funkar inte medans mer funkar battre... du far prova helt enkelt...

Fed up
2009-11-03, 09:26
Tja
Jag ar tjej och ater mellan 12 - 18 ibland 19 pa vardagar
Vet inte men 14 h funkar inte medans mer funkar battre... du far prova helt enkelt...

Japp, jag gillar experiment så jag tycker det känns pepp. Är dock vansinnigt hungrig just nu, såhär hungrig brukar jag aldrig vara på förmiddagarna. Får ju dock äta om 2,5 timme så bara härda ut.

Om ni är mer nyfikna på vad som sker med min kost kan nu ju titta i min träningsjournal! *reklam reklam*. Jag kan klistra in mina kostregistreringar från dumbbell.se var gång jag reggat kosten om det intresserar nån. :D

Rickard
2009-11-03, 09:26
EatStopEat anger 19/5, Martin Berkhan anger 16/8, ADF är 24/24, osv.

ESE förespråkar en till två 24 timmars fastor per vecka. Fast-5 är 19/5.
http://www.fast-5.com/

Bendermannen
2009-11-03, 09:32
Skulle ett sånt här upplägg funka?

"Gymdag":
12.00 <- EAA, Styrketräning, EAA, käka -> 20.00
"Konditionsdag":
05:30 Intervallträning alt 10-15 km. 12.00 <- käka -> 20.00

Brukar alternera dessa två dagar och jag har tyvärr inte så stor möjlighet att bestämma över tidpunkterna då jag utövar dem.

Blir en ganska lång period efter konditionsträningen då jag är utan mat och jag är lite undrande över om det är väldigt negativt.

Black Star Abyss
2009-11-03, 14:01

När bör fastan placeras?

Ät mellan 16-24 så blir det bra. :)