Visa fullständig version : Periodisk fasta
Lasse Kongo
2010-08-15, 13:50
Langster, en fråga; hur anser du själv att du har mått på denna diet med pf jämfört med någon tidigare diet där du kört ett mer traditionellt dietupplägg (fler måltider etc, den gamla skolan alltså)
Undrar mest pga att om jag själv får för mig att testa pf så ändrar det ju på i princip allt man gjort tidigare, jag är en frukostmänniska tex, pf kommer ju innebära att jag får hoppa frullen.
Dessutom har jag läst lite om att blodsockret åker lite för mycket berg o dalbana och att blodtrycket kan höjas.
Men det vore mest intressant om du ville ge ett svar på första frågan, för jag förmodar att du deffat tidigare med traditionella upplägg och nu har du kört pf ett tag vilket borde kunna leda till att du vet om du känner någon skillnad i ditt mående under dessa dieter =)
Ristretto
2010-08-15, 18:59
Dessutom har jag läst lite om att blodsockret åker lite för mycket berg o dalbana och att blodtrycket kan höjas.
Vad har du läst? Det låter intressant, vore kul om du kunde lägga upp nån länk eller nåt.
elinelinelin
2010-08-15, 23:11
Hur gör ni som kör PF på helgerna? Och främst på fredagar? Jag menar... vanligtvis är man ju vaken längre på helgerna och äter ofta senare på kvällarna också, mest pga det sociala. På lördagar kanske det inte är jättesvårt, bara att putta fram det första målet så långt så att man får in det sista målet vid 23-00 eller så, men fredagar känns svårare. Lunchen i skolan/på jobbet är ju oftast vid 11-12 vilket betyder att det sista målet blir redan vid 19-20, vilket inte är så nice på en fredag anser jag. Det lättaste vore ju att skippa det första målet, träna på tom mage och äta huuuur mycket som helst efter, dock kan jag bara se mina tjejkompisars reaktion framför mig då jag säger att jag inte ska käka lunch med dem varje fredag (har flera ätstörningsfall i mitt gäng)...
Kanske en lite flummig text utan någon specifik fråga, men är det någon som har en kommentar eller ett tips på hur man kan lösa detta på ett smidigt sett blir jag glad :)
vicarious
2010-08-15, 23:17
Hur gör ni som kör PF på helgerna? Och främst på fredagar? Jag menar... vanligtvis är man ju vaken längre på helgerna och äter ofta senare på kvällarna också, mest pga det sociala. På lördagar kanske det inte är jättesvårt, bara att putta fram det första målet så långt så att man får in det sista målet vid 23-00 eller så, men fredagar känns svårare. Lunchen i skolan/på jobbet är ju oftast vid 11-12 vilket betyder att det sista målet blir redan vid 19-20, vilket inte är så nice på en fredag anser jag. Det lättaste vore ju att skippa det första målet, träna på tom mage och äta huuuur mycket som helst efter, dock kan jag bara se mina tjejkompisars reaktion framför mig då jag säger att jag inte ska käka lunch med dem varje fredag (har flera ätstörningsfall i mitt gäng)...
Kanske en lite flummig text utan någon specifik fråga, men är det någon som har en kommentar eller ett tips på hur man kan lösa detta på ett smidigt sett blir jag glad :)
Antingen äter lunch som vanligt på fredag, tar ditt sista mål mat vid 19-20 tiden precis som alla andra dagar. Är det mest för att du vill äta nåt senare under kvällen bara för att det är helg eller?
Andra alternativet så äter du lunch som vanligt på fredag och äter ditt sista mål mat vid 23 på kvällen. Det enda som händer är att din fasteperiod blir några timmar kortare. Knappast något som ställer till det särskilt mycket. Sluta (opti)noja =)
Det behöver inte vara exakt 8 timmars ätfönster och 16 timmars fastande på minuten varje dag. En sådan avvikelse gör nog varken från eller till i det långa loppet.
Om du tar och tänker efter lite, tycker du inte då att det låter som det är som man är på väg åt det hållet om man går och funderar på vad som händer om man äter ett par timmar senare en dag i veckan?
elinelinelin
2010-08-15, 23:47
Antingen äter lunch som vanligt på fredag, tar ditt sista mål mat vid 19-20 tiden precis som alla andra dagar. Är det mest för att du vill äta nåt senare under kvällen bara för att det är helg eller?
Andra alternativet så äter du lunch som vanligt på fredag och äter ditt sista mål mat vid 23 på kvällen. Det enda som händer är att din fasteperiod blir några timmar kortare. Knappast något som ställer till det särskilt mycket. Sluta (opti)noja =)
Det behöver inte vara exakt 8 timmars ätfönster och 16 timmars fastande på minuten varje dag. En sådan avvikelse gör nog varken från eller till i det långa loppet.
Jo,det handlar väl mest om att man ofta umgås med folk på fredagskvällarna, kanske lagar mat ihop eller liknande, då känns det lite b att inte kunna käka tillsammans med alla. Men ja, du har nog rätt, det gör nog inget om jag minskar fastan och ökar ät-timmarna lite..
Om du tar och tänker efter lite, tycker du inte då att det låter som det är som man är på väg åt det hållet om man går och funderar på vad som händer om man äter ett par timmar senare en dag i veckan?
Fast nja. Jag tänkte mest att det borde finnas en anledning till varför många just kör 16/8 (eller till och med mer fasta, mindre ät-timmar) Det är väl inte så konstigt och ovanligt att vilja köra 100% när man väl har bestämt sig? :)
vicarious
2010-08-16, 00:00
Jo,det handlar väl mest om att man ofta umgås med folk på fredagskvällarna, kanske lagar mat ihop eller liknande, då känns det lite b att inte kunna käka tillsammans med alla. Men ja, du har nog rätt, det gör nog inget om jag minskar fastan och ökar ät-timmarna lite..
Fast nja. Jag tänkte mest att det borde finnas en anledning till varför många just kör 16/8 (eller till och med mer fasta, mindre ät-timmar) Det är väl inte så konstigt och ovanligt att vilja köra 100% när man väl har bestämt sig? :)
Att det just har blivit 16/8 istället för t ex 15/9 är nog för att ett 8h ätfönster är ganska lämpligt för att det ska fungera i vardagen.Vissa föredrar kortare eller längre ätfönster. Men de positiva effekterna har man väl kunnat märka av efter minst 12-14h fastande eller nåt i den stilen, framförallt fettförbränningen. Så huvudsaken man fastar så länge, sen är resten mest optinoja tycker jag :) Det kanske finns tester som visar på att just 16/8 är bäst, det vet jag inte.
Klart man vill köra 100% seriöst men det ska ju fungera i vardagen också =)
På Martin Berkhans hemsida leangains finns det mycket intressant läsning om PF.
Langster
2010-08-16, 06:04
Langster, en fråga; hur anser du själv att du har mått på denna diet med pf jämfört med någon tidigare diet där du kört ett mer traditionellt dietupplägg (fler måltider etc, den gamla skolan alltså)
Undrar mest pga att om jag själv får för mig att testa pf så ändrar det ju på i princip allt man gjort tidigare, jag är en frukostmänniska tex, pf kommer ju innebära att jag får hoppa frullen.
Men det vore mest intressant om du ville ge ett svar på första frågan, för jag förmodar att du deffat tidigare med traditionella upplägg och nu har du kört pf ett tag vilket borde kunna leda till att du vet om du känner någon skillnad i ditt mående under dessa dieter =)
Fysiskt sett så har jag mått väldigt bra. Jag är inte en sådan människa som känner att jag blir påverkad av blodsockersvängningar, men jag tror inte att det skulle vara någon faktor iom vad jag ätit. Jag har högt blodtryck normalt, antagligen pga arv från farsan. Detta problem har varit helt bortblåst under dieten, vilopulsen är mycket lägre och kroppen känns väldigt lugn. Jag tillskriver inte denna fördel PF specifikt, antagligen beror det helt enkelt på att jag gått ned i vikt rätt kraftigt. Men av vad jag läst så kan PF ha en positiv effekt på blodtryck m.m. Om inte annat så tar den enkla planering av kosten som PF innebär bort en del stress.
I övrigt har jag inte känt mig sliten på något sätt, trots den låga % BF jag har nu.
Jag är också en frukostmänniska - om frukost innebär att man äter en massa gott bröd med pålägg, sockrade flingor, varm choklad osv :D
Innebär frukost bara lite torr gröt och ett par ägg typ så kan jag faktiskt hoppa över den och det har känts rätt naturligt att göra det.
Man kan dock köra periodisk fasta och äta vid den tiden man normalt äter frukost, det är inga problem, det enda negativa är att dagens sista måltid blir rätt tidigt på dagen då och det är värre att bli hungrig på kvällen än att vara lite hungrig på förmiddagen då man ändå är aktiv. Det är sjukt jobbigt att gå och lägga sig hungrig, vilket aldrig har hänt mig när jag kört PF.
Grejen är ju att man ska äta sig mätt och äta så pass mycket att man inte svälter sig, det ska vara fasta - inte svält, lyckas man med det så blir man inte särskilt hungrig på morgonen eller någon annan tid på dygnet.
Langster
2010-08-16, 06:57
Varför kör du periodisk fasta?
Om du ska äta "hur mycket som helst" på kvällen så kan du ju lika gärna kalla det "äta hur mycket som helst på fredagskvällar"-dieten.
Jag menar, om man följer en diet så bör man även ha koll på hur mycket kalorier man får i sig, annars är det ganska meningslöst. Visst kan man äta enligt periodisk fasta utan att räkna kalorier om det passar ens rutiner, det hjälper en säkert att inte överäta totalt. Men det ger inget i sig att köra periodisk fasta om man inte håller koll på intaget.
Om du inte har något mål med dieten utan bara känner att det är ett sätt att äta som verkar passa dig, så spelar det ju faktiskt ingen som helst roll om du frångår konceptet de dagar det inte passar dig.
För mig verkar det meningslöst att ha PF som "livsstil" om det faktiskt inte passar en.
Ristretto
2010-08-16, 08:24
För mig verkar det meningslöst att ha PF som "livsstil" om det faktiskt inte passar en.
+1
Själva poängen som jag själv ser det är att ex. när jag jobbar så behöver jag inte dra med mig en massa matlådor om jag inte har lust, vilket jag inte brukar ha. Därför är det skönt att slippa. Jag tycker att det är enklare att äta sällan och mycket. Dessutom gillar jag att vara proppmätt om jag inte ska göra något speciellt efter maten.
Sen testade jag att träna fastande för 5-6 månader sedan och upptäckte att jag presterade minst lika bra så. Med dessa erfarenheter har jag kommit fram till att det kan vara värt att bli lite hungrig under fastan när man är ledig och inaktiv för att det är så skönt att följa detta ätmönster i övrigt och därför kan vara smidigt att äta någorlunda samma tider med tanke på hungerhormoner osv.
När jag jobbat 09:15 till ca 15:30-17:00 så har jag tränat direkt efter det och sedan bara ätit det jag ska på kvällen.
När jag är ledig brukar det dock bli träning ungefär 13:00-15:00 och sedan dusch och mat omkring 16:00-17:00.
elinelinelin
2010-08-16, 14:44
Varför kör du periodisk fasta?
Om du ska äta "hur mycket som helst" på kvällen så kan du ju lika gärna kalla det "äta hur mycket som helst på fredagskvällar"-dieten.
Jag menar, om man följer en diet så bör man även ha koll på hur mycket kalorier man får i sig, annars är det ganska meningslöst. Visst kan man äta enligt periodisk fasta utan att räkna kalorier om det passar ens rutiner, det hjälper en säkert att inte överäta totalt. Men det ger inget i sig att köra periodisk fasta om man inte håller koll på intaget.
Om du inte har något mål med dieten utan bara känner att det är ett sätt att äta som verkar passa dig, så spelar det ju faktiskt ingen som helst roll om du frångår konceptet de dagar det inte passar dig.
Jo jo, klart jag har ett mål med dieten, dvs. att bli av med fett men behålla så mycket muskler som möjligt och jag kommer räkna kcal. Det jag menar med att "äta hur mycket som helst" är ju att jag KOMMER behöva äta hur mycket som helst för att komma upp i de kcal jag ska få i mig, men jag ska ju ändå räkna :)
Erkserks
2010-08-16, 15:08
Svettas så jävla mycket nuförtiden.....
Fasta --> lägre kroppstemperatur under dagen ----> uppreglering av UCP 1 ---> varmare generellt ---> extra varmt under gymmet
Vad tror ni? Möjligt?
+1
Själva poängen som jag själv ser det är att ex. när jag jobbar så behöver jag inte dra med mig en massa matlådor om jag inte har lust, vilket jag inte brukar ha.
Men upplever du inte att lunchen blir dö tid där du bara tittar på när dina kollegor äter eller kan du jobba in den och sluta tidigare ?
Ristretto
2010-08-16, 15:31
Men upplever du inte att lunchen blir dö tid där du bara tittar på när dina kollegor äter eller kan du jobba in den och sluta tidigare ?
På posten och skogsplanteringen kan jag jobba in lunchen och sluta tidigare. Eller, egentligen så jobbar jag ju lika länge på planteringen, men hinner tjäna mer pengar...
På universitetet brukade jag sitta och pimpla kaffe medan polarna åt. Lite asocialt kan det väl tänkas bli, men dom var också kostintresserade till viss del och tyckte inte jag var knäpp iaf. Jag överväger dock att börja äta lunch om jag börjar jobba/plugga på något ställe där alla äter mer samtidigt.
Är väldigt sugen på att testa PF, är så otroligt mätt hela tiden nu under bulk så det blir jobbigt i längden.
Det enda som jag oroar mig för är migrän, när jag inte äter regelbundet så brukar jag alltid få en riktigt vidrig migrän som påföljd vilket slår ut mig 16-18 timmar. Någon som själv har problem med detta och testat PF?
JoeyP du oroar dig över väldigt mycket smådetaljer när jag tror att du är en av de tränande på forumet som skulle gynnas bäst av den avslappnade inställning PF kan skapa.
Hoppas du inte tar illa vid dig, men oron kan i sig skapa problem.
Hehe nej de lugnt. Asså inte jag som är orolig egentligen, men när passen inte går riktigt som man tänkt sig så börja man wajna osv, sen påpekar min kompis att jag borde dra ner på promenaderna då det kanske är dåligt för styrketräningen.
Jag har avslappnande inställning till PF, men jag förväntar mig också mycket bättre resultat vet inte varför. Men innan var man värsta nooben och då kom resultaten ändå, nu kör man liksom 100% intag av föda efter träning, högprotein, bra kvalite på maten osv osv, så då tänker man "ah ju jäävlar borde de ge ännu bättre resultat" :D Men jag vet inte. Är bara inne på 5e veckan av min viktuppgång med pf.
Jodå. När jag överåt var jag tvungen att sticka iväg och röra mig vid 21 av all överskottsenergi jag fick av maten.
Hur tänker du nu?
Okej gött :)
Jag älskar att promenera.
Nej tänkte typ om det gav motsatta signalmekanismer. Det kan ju faktist vara rätt jobbigt att gå i en timme. Brukar slänga in en paus ibland när går runt milen. Eller aa det är ju fan mest jobbigt för fötterna och ibland knäna :D
Men men då kör jag min promenad ikväll då också :)
forslund
2010-08-16, 18:27
Är väldigt sugen på att testa PF, är så otroligt mätt hela tiden nu under bulk så det blir jobbigt i längden.
Det enda som jag oroar mig för är migrän, när jag inte äter regelbundet så brukar jag alltid få en riktigt vidrig migrän som påföljd vilket slår ut mig 16-18 timmar. Någon som själv har problem med detta och testat PF?
Jag har problem med migrän och har haft det sedan jag var 7 år.
Har kört PF i någon månad nu och har inte upplevt det som något annorlunda alls jämfört med ett traditionellt upplägg.
Det kan ju faktist vara rätt jobbigt att gå i en timme. Brukar slänga in en paus ibland när går runt milen. Eller aa det är ju fan mest jobbigt för fötterna och ibland knäna :D
En personlig inställning till träningen är denna ska bidra till att slippa sådana bekymmer. Skulle jag tycka det var jobbigt att gå en timme så skulle jag inte kalla formen god men det är en högst personlig åsikt och reflekterar kanske främst att vi alla har olika inställning det här med träning och resultat.
Ta inte detta som kritik nu. Endast min åsikt då skador suger.
Anton Fräs
2010-08-16, 21:46
Ont i fötterna och knäna av en timmes promenad känns.. Konstigt.
Vad har du för skor?
Sist jag gjorde blodsockermätningar höll det sig till 3,7 mmol/l dygnet runt förutom efter träning (5,5 mmol/l) och efter måltid (5-7). Enbart mat på kvällen, vid 18-19-tiden och tills jag blev mätt. Det kanske fungerar annorlunda om man som jag äter minimalt med kolhydrater, framförallt vid mättillfället då jag dessutom höll ned proteinintaget.
Någon bergochdalbana lär du hursomhelst inte få, såvida du inte planerar att basera ditt energiintag på huvudsakligen mjöl.
Lasse Kongo
2010-08-17, 16:52
Fysiskt sett så har jag mått väldigt bra. Jag är inte en sådan människa som känner att jag blir påverkad av blodsockersvängningar, men jag tror inte att det skulle vara någon faktor iom vad jag ätit. Jag har högt blodtryck normalt, antagligen pga arv från farsan. Detta problem har varit helt bortblåst under dieten, vilopulsen är mycket lägre och kroppen känns väldigt lugn. Jag tillskriver inte denna fördel PF specifikt, antagligen beror det helt enkelt på att jag gått ned i vikt rätt kraftigt. Men av vad jag läst så kan PF ha en positiv effekt på blodtryck m.m. Om inte annat så tar den enkla planering av kosten som PF innebär bort en del stress.
I övrigt har jag inte känt mig sliten på något sätt, trots den låga % BF jag har nu.
Jag är också en frukostmänniska - om frukost innebär att man äter en massa gott bröd med pålägg, sockrade flingor, varm choklad osv :D
Innebär frukost bara lite torr gröt och ett par ägg typ så kan jag faktiskt hoppa över den och det har känts rätt naturligt att göra det.
Man kan dock köra periodisk fasta och äta vid den tiden man normalt äter frukost, det är inga problem, det enda negativa är att dagens sista måltid blir rätt tidigt på dagen då och det är värre att bli hungrig på kvällen än att vara lite hungrig på förmiddagen då man ändå är aktiv. Det är sjukt jobbigt att gå och lägga sig hungrig, vilket aldrig har hänt mig när jag kört PF.
Grejen är ju att man ska äta sig mätt och äta så pass mycket att man inte svälter sig, det ska vara fasta - inte svält, lyckas man med det så blir man inte särskilt hungrig på morgonen eller någon annan tid på dygnet.
Tack för ett bra svar, jag är nu på dag 3 med detta väldigt annorlunda sätt att leva för min egen del, bryter och ändrar på i princip allt tänk innan.
Har satt upp ett mål sen tidigare och har tänkt komma i form, vilken form avslöjar jag dock inte ;) men då tänkte jag att what the hell, varför inte prova detta, verkar praktiskt.
Började i söndags och hitills kan jag säga att det är lite jobbigt med hungern eftersom jag alltid ätit mycket frukost hela mitt liv, men förutom det känns det bra, riktigt bra på förhand, men vill iallafall ge det en 3-4 veckor innan jag kan säga något seriöst.
Käkar vid 12 och sedan mellan 18-20, kan nog bli något vid 15fikat de dagar jag ska träna.
Vi får se var det här bär, roligt att testa något helt annorlunda, jag vänder även totalt upp och ner på hur jag har tränat mestadels mot detta lilla mål, gör alltså väldigt radikal ändringar i både mitt tänk vad gäller kost och träning, väldigt mycket mer avslappnade tänk på båda.
Snart dags för middag, ska bli gott, jäääääävligt hungrig *drool*
karlingen
2010-08-17, 20:40
Om man nu har ätit 1000kcal över det dagliga energibehovet och märker att det är sent att förbränna dessa kalorier, går det att äta -1000kcal dagen efter för att det ska räknas som kaloribalans?
Hur ser ni på PF vid morgonträning?
Jag tränar relativt tidigt och tränar på tom mage, medans när man läser om PF skall man ha inlett ätarperioden innan styrkepasset.
Jag har letat efter likanande frågeställning men inte hittat något annat än guruns: Att träna på morgonen, och således inleda fasteperioden ganska tidigt på dagen, kan kännas utmanande. De flesta upplever att det är mycket enklare att fasta fram till eftermiddagen och äta på kvällen. Jag skulle rekommendera att du "fasar" in i fastan, genom att efter 8-timmars fönstret endast äta små mängder protein och fram till läggdags (dvs du ruckar på reglerna lite, och om möjligt fastar från sista målet 16 tim fram). Detta är ett alternativ eftersom lågkolhydratkost till viss del liknar en fasta via dess verkningsmekanismer. ex kl 06-14 träning+övergödningsperiod, därefter små portioner protein fram till läggdags.
Vaknar kl.5
Tränar kl. 6-7.15 (EAA före/efter)
Har brutit fastan nu i början från 9 (lite sent) och äter igen innan 17 (för att kunna äta middag tillsammans hemma).
Inte efter ”boken” men kanske funkar, "med lite ruckande av reglerna" :)
Eller är det bara att bryta fastan direkt vid uppvaknandet kl .5 och avsluta kl.13 som gäller för mig?
I hopp om vägledning och att inte frågan redan är besvarad då jag letat en längre stund nu…
Wildhuss
2010-08-17, 21:32
Hur ser ni på PF vid morgonträning?
Jag tränar relativt tidigt och tränar på tom mage, medans när man läser om PF skall man ha inlett ätarperioden innan styrkepasset.
Jag har letat efter likanande frågeställning men inte hittat något annat än guruns:
Vaknar kl.5
Tränar kl. 6-7.15 (EAA före/efter)
Har brutit fastan nu i början från 9 (lite sent) och äter igen innan 17 (för att kunna äta middag tillsammans hemma).
Inte efter ”boken” men kanske funkar, "med lite ruckande av reglerna" :)
Eller är det bara att bryta fastan direkt vid uppvaknandet kl .5 och avsluta kl.13 som gäller för mig?
I hopp om vägledning och att inte frågan redan är besvarad då jag letat en längre stund nu…
"Most clients maintain their 8-hour feeding-window between 12-2 pm and 8-10 pm on all days. For those doing early morning fasted training I have maintained that feeding window and added small feedings of BCAA pre- and post-workout.
Similar to fasted training, 10 g BCAA is ingested pre-workout. However, instead of initiating the feeding phase immediately post-workout, which is the standard protocol for regular fasted training, another 10 g BCAA is ingested two hours after the first. A third dose may then be ingested depending on when the client prefers his feeding-window.
Early morning fasted training
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast."
Direkt från Leangains.com
[QUOTE=Wildhuss;4537791
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast."
Direkt från Leangains.com[/QUOTE]
"Men det e ju Lysande sickan!" :) Man tackar!
Fick man skämmas för att man söker som en kratta da...*rolleyes* jaja...
Om man nu har ätit 1000kcal över det dagliga energibehovet och märker att det är sent att förbränna dessa kalorier, går det att äta -1000kcal dagen efter för att det ska räknas som kaloribalans?
Ja eller 200 kcal mindre i 5 dagar, du förstår poängen.
Loftolle
2010-08-23, 08:42
Tjenare, jag har följt denna tråden och kört på pf under min första deff, det har fungerat riktigt bra, men nu till frågan.
Spelar det någon roll om man fyller ut kaloriöverskottet vid bulk med t.ex en chokladkaka? Förutsatt att man redan fyllt upp behovet av protein osv med "riktig mat" ?
Tjenare, jag har följt denna tråden och kört på pf under min första deff, det har fungerat riktigt bra, men nu till frågan.
Spelar det någon roll om man fyller ut kaloriöverskottet vid bulk med t.ex en chokladkaka? Förutsatt att man redan fyllt upp behovet av protein osv med "riktig mat" ?
Hur är det med vitaminer, mineraler och fetter, fyllt dom också?
Loftolle
2010-08-23, 09:17
Jo, tror jag har rätt bra koll där med, jag får i mig minst 1g/kg kroppsvikt i fett per dag och vitaminer osv via bär grönsaker som jag äter dagligen,
mängden med vitaminer och mineraler håller jag dock ingen bra koll eftersom jag inte kollat upp riktvärden ännu men jag äter runt ett halvkilo per dag av frukt och grönt
Eddie Vedder
2010-08-23, 09:23
Jo, tror jag har rätt bra koll där med, jag får i mig minst 1g/kg kroppsvikt i fett per dag och vitaminer osv via bär grönsaker som jag äter dagligen,
mängden med vitaminer och mineraler håller jag dock ingen bra koll eftersom jag inte kollat upp riktvärden ännu men jag äter runt ett halvkilo per dag av frukt och grönt
Frukt och grönsaker spelar inte så jättestor roll i sammanhanget även om det finns en del vitaminrika grönsaker som broccoli, spenat, paprika, vitkål etc. Men ½kg med frukt, bär och grönsaker låter ju i alla fall som ett intag där du lär få i dig C-vitamin.
Med tanke på att du kommer upp i 1g fett/kg kroppsvikt chansar jag på att kosten innehåller en del kött, fisk, mjölkprodukter och ägg kanske? Och då får du ju definitivt i dig bra med vitaminer och mineraler.
Loftolle
2010-08-23, 09:34
Jo jag äter mycket kött fisk och ägg, om jag förstått detta rätt så borde det inte spela någon roll om överskottet kommer från en chokladkaka eller pasta eller köttbit? Eftersom i grunden så handlar det väl om kcal in - kcal ut?
Eddie Vedder
2010-08-23, 09:43
Jo jag äter mycket kött fisk och ägg, om jag förstått detta rätt så borde det inte spela någon roll om överskottet kommer från en chokladkaka eller pasta eller köttbit? Eftersom i grunden så handlar det väl om kcal in - kcal ut?
Du verkar definitivt äta en näringsrik kost med tillräckliga mängder av fett, protein och mikronutrienter så lite choklad skadar definitivt inte. Jag käkade kladdkaka igår t.ex. Hade redan käkat massa ost och ägg, köttbullar, några kräftor och lite sill och en del broccoli under dagen så mitt behov av nyttigheter var redan täckt. ;)
Loftolle
2010-08-23, 09:52
Gött, det blir lite lättare å äta då eftersom jag satsar på 3800kcal på träningsdagar och 2700 vilodagar då jag jobbar med ett jobb där jag står upp å svetsar osv mest.
Och jag läste att d kan vara bra å äta mer kolhydrater på träningsdagar och mer fett på vilodagar vilket resulterar i en väldans massa potatis t. ex om bulken vart tvunget att komma från "nyttiga" källor som inte e så täta med kolhydrater jämfört med socker osv.
Om du nu skall äta mycket kolhydrater och har svårt att få i dig dem, varför välja potatis istället för något kolhydrattätare som pasta eller bröd?
Stärkelse som stärkelse...
Loftolle
2010-08-23, 10:28
Jag tog bara potatis som exempel, pasta bröd ris e klart tätare men jag undrade om det spelade någon roll om det var kolhydrater från pasta, bröd, ris osv kontra socker?
För om det inte spelar någon roll om syftet är extra energi utöver den vanliga kosten så kan man bulka med i stort sett vad som helst antar jag? Förutsatt att man räknar så man får i sig "rätt" mängd kcal extra, eller är jag ute och cyklar?
Anton Fräs
2010-08-23, 10:31
Jag tog bara potatis som exempel, pasta bröd ris e klart tätare men jag undrade om det spelade någon roll om det var kolhydrater från pasta, bröd, ris osv kontra socker?
För om det inte spelar någon roll om syftet är extra energi utöver den vanliga kosten så kan man bulka med i stort sett vad som helst antar jag? Förutsatt att man räknar så man får i sig "rätt" mängd kcal extra, eller är jag ute och cyklar?
Sålänge det är stärkelse, alltså bröd/pasta/potatis så kan du likställa det utöver fiberinnehåll och mineral/vitamininnehåll. Lär spela mindre roll för dig med sådan hög förbrukning.
Men att smälla i sig massa socker kanske inte är det bästa, men man ska ju kunna njuta av maten också. Allt handlar om nackdelar kontra fördelar. Lite socker spelar ingen särskilt stor roll.
Det är dumt att äta för mycket socker. Kroppen har en begränsad förmåga att göra något vettigt av fruktos. (50% av strösocker är fruktos).
Anton Fräs
2010-08-23, 10:36
Det är dumt att äta för mycket socker. Kroppen har en begränsad förmåga att göra något vettigt av fruktos. (50% av strösocker är fruktos).
Men det är ack så gott! *drool*
Loftolle
2010-08-23, 10:42
Haha, jo socker e gott :p men låt oss säga att jag väljer å lägga överskottet som grädde eller liknande, bara det är ett överskott så räknas det väl?
Anton Fräs
2010-08-23, 10:51
Haha, jo socker e gott :p men låt oss säga att jag väljer å lägga överskottet som grädde eller liknande, bara det är ett överskott så räknas det väl?
Ja ett överskott oavsett källa kommer leda till ökad uppbyggnad. Men sedan har inte protein/fett/kolh. samma effekt på muskeluppbyggnad.
Jag hade tänkt såhär; så mycket protein jag bara kunde, utan att behöva gå runt spymätt hela tiden, tillräckligt med kolh. för att prestera till max och sedan fylla ut med fett (som är gott och har livsnödvändiga funktioner.)
Loftolle
2010-08-23, 11:02
Jag ligger runt 200g protein per dag från mejeri, kött, ägg fisk. Hur mycket kolhydrater är rekommenderat för maxprestation? Finns det nån slags rekommendation per kg kroppsvikt?
Jag ligger runt 200g protein per dag från mejeri, kött, ägg fisk. Hur mycket kolhydrater är rekommenderat för maxprestation? Finns det nån slags rekommendation per kg kroppsvikt?
Definera maxprestation. Jag antar du syftar på uthållighetssport?
Kolhydratmängden relaterar snarare till träningsmängd (förbrukade kalorier) än kroppsvikt. Kolhydrater per se är inte nödvändigt för att maxprestera på träning, om syftet med passet är att förbättra fettförbränningen så är träning utan kolhydrater optimalt. Kör man tröskelpass/intervaller kan det vara fint med lite glykogen i musklerna, men passet blir inte meningslöst utan heller... Allt beror på.. :)
Tränar man ofta över mjölksyratröskeln (t.ex. kort och medeldistansträning) är man mer beroende av glygkogen i musklerna (annars kommer man inte upp i de farten som är nödvändigt).
Loftolle
2010-08-23, 11:57
Njae, jag kör tung styrketräning 2ggr i veckan och löpning en gång och klättrar en gång, sen så e d lite promenader osv men inget överdrivet.
Så det jag syftar på är att prestera max på styrkepassen då jag för tillfället deffar och vill bibehålla muskler, sen när jag vänder på kakan vilket borde vara om en månad eller så så vill jag ha klurat ut hur jag skall köra med kosten.
Jag har redan funderat ut det mesta på hur jag tänker köra och hade lite småfrågetecken kvar men dom flesta har jag fått svar på nu, det är bara kolhydratbiten kvar.
Vissa kör ju helt utan kolhydrater men jag tycker d e gott me lite pasta osv till maten, även om jag på vilodagar kommer ligga på mer fett än träningsdagar då jag tänkte lägga fokus på lite mer kolhydrater, jag går i tankarna att ligga på minst 200g protein varje dag, och minst 74g fett per dag, sen så fyller jag ut med kolhydrater och om det behövs så lägger jag till mer fett och protein (eller om det blir godare :D) så om det finns något slags riktvärde på kolhydrater så hade det varit intressant att ta med i beräkningen, annars så tänkte jag ligga på minst 80-100g kolhydrater per dag
en träningsdag jag räknade lite på skulle kunna se ut såhär tänkte jag
250g protein
300g kolhydrater
160g fett (ungefärliga siffror)
men om det finns någon slags minimumgräns för kolhydrater så att glykogendepåerna fylls upp inför nästa pass så kan jag tänka mig å sänka kolhydrater om det redan räcker till, och istället fylla ut med fett eller protein eller båda
Nej, alla kolhydrater (efter hjärnans behov och att levern är fylld) går till muskelglykogen om de nu inte redan är fyllda. Utöver att användas som energi. Många paranteser.. Poängen är att du inte behöver någon direkt minimimängd. En hel del av proteinet du äter kommer också bli glukos. Tung styrketräning (= nära max) förbrukar i övrigt inte jättemycket muskelglykogen.
Loftolle
2010-08-23, 12:25
Gött då har jag lite mer kött på benen, tack för svaren
MeekGeek
2010-08-23, 13:23
Nej, alla kolhydrater (efter hjärnans behov och att levern är fylld) går till muskelglykogen om de nu inte redan är fyllda. Utöver att användas som energi. Många paranteser.. Poängen är att du inte behöver någon direkt minimimängd. En hel del av proteinet du äter kommer också bli glukos. Tung styrketräning (= nära max) förbrukar i övrigt inte jättemycket muskelglykogen.
Vad händer med ett dietärt överskott av glukos om man redan har fulla glykogendepåer? Vad jag förstått är det bara en försvinnande liten del av glukos som omvandlas till fett, så vad händer med överskottet?
King Grub
2010-08-23, 13:26
Det blir fett.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12972680
Kolhydratintaget leder till de novo lipogenes i stället för glykogensyntes.
Och kolhydrat hämmar alltid fettförbränningen, så kolhydratintag påverkar kroppsfettbalansen även utan överätning. Fett å andra sidan hämmar inte fettförbränningen i samma utsträckning, men lagras alltid in obehindrat som kroppsfett.
MeekGeek
2010-08-23, 13:58
Det blir fett.
Ah, så enkelt. Och att det normalt inte sker i någon större utsträckning, beror på att man i normala fall (vid blandad kost fett och kolhydrater och hyfsat bra energibalans) har nog med plats i glykogendepåerna för att lagra glukosen där och fettet som fett rakt av? Dvs glukosöverskott är så att säga regelns ("glukos lagars inte som fett") undantag?
King Grub
2010-08-23, 14:02
En normalaktiv person som inte överäter kraftigt har inte fyllda glykogendepåer. Dom fylls inte bara hela tiden, utan bränslet i både lever och muskulatur används och töms. Sällan helt, men det pågår hela tiden en omsättning med både inkomster och utgifter, om man inte sätter sig i soffan och äter våfflor.
Handlar det om en enstaka kortvarig överätning av kolhydrat kan man äta stora mängder utan fettbildning.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/48/2/240
MeekGeek
2010-08-23, 14:55
En normalaktiv person som inte överäter kraftigt har inte fyllda glykogendepåer. Dom fylls inte bara hela tiden, utan bränslet i både lever och muskulatur används och töms. Sällan helt, men det pågår hela tiden en omsättning med både inkomster och utgifter, om man inte sätter sig i soffan och äter våfflor.
Handlar det om en enstaka kortvarig överätning av kolhydrat kan man äta stora mängder utan fettbildning.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/48/2/240
Ok, då är jag med. Förstod först inte vad "Glycogen storage" pekade på, men kom fram till det måste handla om skillnaden mellan kolhydratintaget och summan oxidation plus de novo lipogenesis helt enkelt.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=74247&d=1282571484
Så har man lärt sig något nytt idag också. :) Tack.
Eddie Vedder
2010-08-26, 16:12
Vill passa på lite att göra reklam för min första artikel i BODY. För den som tittat i septembernumret som precis kommit i brevlådorna så kan ni på sista sidan se vad som komma skall i oktobernumret.
Där har jag min första artikel för tidningen och den kommer handla om måltidsfrekvens och vetenskapen bakom att äta fler vs. färre måltider.
IF nämns lite i korthet men inget jag redogör för specifikt. Känns ju lite onödigt med tanke på att Grandmaster själv skriver för tidningen så den främste experten finns ju redan där. ;)
koffein_beroende
2010-08-26, 16:19
Vill passa på lite att göra reklam för min första artikel i BODY. För den som tittat i septembernumret som precis kommit i brevlådorna så kan ni på sista sidan se vad som komma skall i oktobernumret.
Där har jag min första artikel för tidningen och den kommer handla om måltidsfrekvens och vetenskapen bakom att äta fler vs. färre måltider.
IF nämns lite i korthet men inget jag redogör för specifikt. Känns ju lite onödigt med tanke på att Grandmaster själv skriver för tidningen så den främste experten finns ju redan där. ;)
Ser fram emot att få läsa:)
IF nämns lite i korthet men inget jag redogör för specifikt. Känns ju lite onödigt med tanke på att Grandmaster själv skriver för tidningen så den främste experten finns ju redan där. ;)Var du tvungen att säga det där? Personligen undviker jag Body så gått det går men nu får man nog göra ett undantag :)
Vad tycker ni om att gå upp mer än 0,5 kg/v som de flesta (iaf en del) verkar göra med IF? Menar inte att det är något speciellt och unikt med IF men många verkar göra det och lyckas på något underligt sätt öka den fettfria massan med mer än vad man brukar höra om?
Syftar bland annat på denna (http://www.leangains.com/2010/08/definition-of-lean-gains.html) - Han hade visserligen ett uppehåll innan denna bulken men faktum kvarstår att det var en ganska stor viktuppgång på kort tid utan särskilt mycket fett. För er som inte orkar läsa igenom så gick han upp 10 lbs (ca 4.5 kg per månad, alltså aningen mer än 1 kg/v) varav väldigt liten om ens någon andel fett, Grandmaster skrev också att han kanske reducerade fettmassan.
Mvh
Var du tvungen att säga det där? Personligen undviker jag Body så gått det går men nu får man nog göra ett undantag :)
Får instämma med Dreas, nu blir det att göra ett undantag!
Vad tycker ni om att gå upp mer än 0,5 kg/v som de flesta (iaf en del) verkar göra med IF? Menar inte att det är något speciellt och unikt med IF men många verkar göra det och lyckas på något underligt sätt öka den fettfria massan med mer än vad man brukar höra om?
Syftar bland annat på denna (http://www.leangains.com/2010/08/definition-of-lean-gains.html)
Om du har samma utgångsläge som honom finns kanske chansen att du får liknande resultat. Annars tror jag på en lugnare viktuppgång.
Eddie Vedder
2010-08-26, 20:31
Ser fram emot att få läsa:)
Var du tvungen att säga det där? Personligen undviker jag Body så gått det går men nu får man nog göra ett undantag :)
Får instämma med Dreas, nu blir det att göra ett undantag!
Kul att ni vill läsa den!:)
Cerberus
2010-08-26, 21:42
poängen som jag förstått med berkhans approach till lean gains är att överäta främst kolhydrat och protein pga att de är inte alls så lipogena nutrienter som fett är(low to moderate fat skriver han på sin blogg) och man får äta maaaassa mat utan att bli jättesmackfet. Ska pröva att leangaina superseriöst kommande månaden och kanske blir något roligare för mig att göra och planera för, får se om en logg orkas skrivas på nätet också.
Jättekul att du publiceras på det skriftliga bladet :thumbup:.
Du sitter definitivt inne med mycket som många skulle uppleva som matnyttigt.
jättekul att du publiceras på det skriftliga bladet :thumbup:.
Du sitter definitivt inne med mycket som många skulle uppleva som matnyttigt.
+1
Är det någon på forumet som äter enligt PF och som äter över 3500kcal + ?
karlingen
2010-08-31, 08:46
Jag ligger på 2700 kcal på träningsdagar. käkar 2 ggr per dag och tycker det är en kamp. Måste vara extremt jobbigt för den som käkar över 3500 kcal...
Anton Fräs
2010-08-31, 08:59
Med 8 timmars ätfönster ser jag inga problem att klämma i sig 3500 kcal. Däremot med 2-4 timmar skulle det nog bli tufft för mig, men då är jag ett ex-fetto också. :)
karlingen
2010-08-31, 09:03
att klämma i sig 400 gram Marabou är ju oxå ett sätt att få upp det till 2000kcal. resterande 1500kcal går till protein? :D
Första 2500 kcal kan man jag suga i mig på under en halvtimme. Sedan börjar det bli segt...
Det får gå ungefär 6-8 timmar för att jag skall kunna få i mig så mycket utan att bli illamående. (men jag har gjort det. kokossmör, majonnäs, creme fraiche och vispgrädde är bra kryddor...)
Nice Eddie ser också fram emot att läsa!
Jag kan klämma i mig 5000kcal på 3timmar :D Inge vidare svårt! Fan är min mage cp eller? Kan min mage vara för utöjd eller har jag en ätstörning?
karlingen
2010-08-31, 09:28
Jag kan klämma i mig 5000kcal på 3timmar :D Inge vidare svårt! Fan är min mage cp eller? Kan min mage vara för utöjd eller har jag en ätstörning?
Nää du är bara allmänt matkåt
prOtotype
2010-08-31, 09:30
Jag förstår verkligen inte hur du klarar av det. Jag får kämpa så jävla hårt...
JoeyP och Anton
Jag är intresserad av hur ni lägger upp måltiderna då, samt vad ni äter för livsmedel
Jag tycker det verkar förbannat svårt att äta såpass mkt under så kort tid.
Att äta sjuka mängder fett gör ju saken enklare, men om man äter "vanliga" måltider så verkar det tuffare
Första 2500 kcal kan man jag suga i mig på under en halvtimme. Sedan börjar det bli segt...
Det får gå ungefär 6-8 timmar för att jag skall kunna få i mig så mycket utan att bli illamående. (men jag har gjort det. kokossmör, majonnäs, creme fraiche och vispgrädde är bra kryddor...)
Jag misstänkte att du skulle komma med ett sånt förslag. Hehe
Jag tänkte mig mer, "vanlig" måltid/mat, om du förstår? :)
Jag ligger på 2700 kcal på träningsdagar. käkar 2 ggr per dag och tycker det är en kamp. Måste vara extremt jobbigt för den som käkar över 3500 kcal...
Förstår det!
Nää du är bara allmänt matkåt
Aa tror med der seriöst asså.
Jag förstår verkligen inte hur du klarar av det. Jag får kämpa så jävla hårt...
JoeyP och Anton
Jag är intresserad av hur ni lägger upp måltiderna då, samt vad ni äter för livsmedel
Jag tycker det verkar förbannat svårt att äta såpass mkt under så kort tid.
Att äta sjuka mängder fett gör ju saken enklare, men om man äter "vanliga" måltider så verkar det tuffare
Kan ta en lätt då.
Idag ska jag bla käka
20g BCAA innan efter träning = 40kcal
100gram vassle (utspritt på dagen då) = 390kcal = 80g protein
2pizzor från LIDL = 1200kcal = 50g protein
400g skinka som jag har på pizzan = 480kcal = 70g protein
Mozzarella ost lowfat 300gram = 900kcal = 90gram protein
3000kcal+ 300g+ protein Och det är ju aboslut inga problem att käka pizza? :D
Och jag tränar på fastande mage nu för att äta allting efter träningen. Det här kan jag äta inom 3timmar utan problem.
Men asså det är nog från person till person det där, jag har också varit i eran sist, att tvinga i sig hela jävla tiden det är så jävla hemskt.
Kommer ihåg i skolan när jag blev mätt på en macka ffs. Nu idag tittar jag förvånat på folk som inte orka äta upp och glömmer bort mitt forna JoeyP som satt kvar 30min efter alla andra för att äta upp :D Sen jag började med PF har jag aldrig lämnat nåt kvar på tallricken. Har väl deffat för mkt "låga leptin nivåer" nädå skoja ba :D
bertbert
2010-08-31, 09:48
Men 2700 kcal är ju en baggis att få i sig? Som exempel; en enda Big King XXL hamburgare innehåller ca 1040 kcal. En hemmagjord proteindrink på det kan lätt vara 580 kcal (en liter lättmjölk och 60g vassle). Det är 1620 kcal och ca 160g protein vid en måltid och då pratar vi om något som är de flesta nog har lätt att äta...
Jag har lite svårt att inse hur det kan vara svårt att få i sig 2700 kcal om man inte lever på isbergssallad och kycklingfilé.
Men 2700 kcal är ju en baggis att få i sig? Som exempel; en enda Big King XXL hamburgare innehåller ca 1040 kcal. En hemmagjord proteindrink på det kan lätt vara 580 kcal (en liter lättmjölk och 60g vassle). Det är 1620 kcal och ca 160g protein vid en måltid och då pratar vi om något som är de flesta nog har lätt att äta...
Jag har lite svårt att inse hur det kan vara svårt att få i sig 2700 kcal om man inte lever på isbergssallad och kycklingfilé.
+1 Jag hade velat vara i deras kropp en dag, hade tame fan käkat allt jag såg så hade dem fått deffa i flera månader för det har dem nog inga problem med när dem blir mätt på 2000kcal :D
Jag misstänkte att du skulle komma med ett sånt förslag. Hehe
Jag tänkte mig mer, "vanlig" måltid/mat, om du förstår? :)
Ja, men ändå inte. Se till att få i dig tillräckligt med protein och fyll upp med vad du nu tycker är enklast att få i dig?
Om du verkligen vill plåga i dig 2000 kcal från pasta, så visst, men det är bra mycket enklare att få i sig det från fetare mat.
Precis!
young_george
2010-08-31, 11:02
Två ord: flytande föda.
Mjölk, smoothie, milkshake e.t.c.
Ett tips från mig ær att anvænda såser. Har sjælv blivit storførbrukare av bea och currysås :D
karlingen
2010-08-31, 11:54
fast kan det inte vara så att ju lägre dagligt energibehov man har desto mindre kan man äta?:P Så om känslan av att jag inte klarar av att äta 3000kcal/dag upplever exempelvis JoeyP om han ska inta 4000 kcal/dag?
Vet inte om jag förklarade det där rätt men hoppas att nån förstår :P
EDIT: Ju lägre ens dagliga energibehov är desto svårare blir det att överäta. Sant?
karlingen
2010-08-31, 11:57
Sen förstår jag inte er som ligger på 3500 kcal+. Är ni 190cm långa och väger 90kg+ och har ett jobb som kräver att ni springer flera kilometer om dagen? :)
Karlingen: Handlar ju i grund och botten bara om att æta energitæta alternativ. Klart att vissa ær kapabla att æta mer æn andra, men det handlar nog mer om vana och træning (træna på att æta stora mængder då).
Jag kan æta ett stort lass grønsaker och frukt och bli mætt på det, men utan att egentligen fått i mig speciellt många kalorier. Å andra sidan kan jag pressa i mig næstan 2500 kalorier i en måltid, om jag æter lite mer energitæta produkter - utan att det behøver bestå av pizza, choklad eller glass.
karlingen
2010-08-31, 12:17
I see..
Fast innan min deff (-18 kg) kunde jag äta betydligt mer än vad jag kan nu.
EDIT: Kan förvisso bero på att jag vant mig vid att äta hälsosammare.
... eller för att din energiförbrukning gått ned? Du väger mindre.
karlingen
2010-08-31, 14:08
... eller för att din energiförbrukning gått ned? Du väger mindre.
Precis:)
Så detta säger något emot:
Men 2700 kcal är ju en baggis att få i sig?
Ja, kanske för en som har en högre energiförbrukning
OK, men är du verkligen lika stor som en smurf? Annars ser jag inte något problem att få i sig 2700 kcal på en hel dag. Hur äter du en dag? Vad väger du? Ålder? Vikt? Detaljer!
Andreas Guiance
2010-08-31, 14:18
OK, men är du verkligen lika stor som en smurf? Annars ser jag inte något problem att få i sig 2700 kcal på en hel dag.
Jag tycker snarare att det är svårt att hålla sig mätt på så lite, och jag är de facto liten som en smurf:D (173 cm, 71 kg)
karlingen
2010-08-31, 14:21
OK, men är du verkligen lika stor som en smurf? Annars ser jag inte något problem att få i sig 2700 kcal på en hel dag. Hur äter du en dag? Vad väger du? Ålder? Vikt? Detaljer!
Mjoo jag är rätt liten :) du kan se allt det i min träningsjournal
Mjoo jag är rätt liten :) du kan se allt det i min träningsjournal
Jag ser disco och biceps. Jag ser mager kvarg, potatis och fettsnål köttfärs.
Finn två fel. ;-)
karlingen
2010-08-31, 14:26
Jag ser disco och biceps. Jag ser mager kvarg, potatis och fettsnål köttfärs.
Finn två fel. ;-)
haha du måste förklara det där :em:
bertbert
2010-08-31, 14:27
Ja, kanske för en som har en högre energiförbrukning
Nej, du äter fel sorts mat helt enkelt. Hade du ärligt haft svårt att få ner en hamburgare (utan pommes!!) och en liter mjölk? Jag tror inte det va?
haha du måste förklara det där :em:
Först dissade jag ditt träningsupplägg. Sedan ifrågasatte jag valet av energismål mat när du har svårt att komma upp i tillräckligt med energi.
karlingen
2010-08-31, 14:30
Nej, du äter fel sorts mat helt enkelt. Hade du ärligt haft svårt att få ner en hamburgare (utan pommes!!) och en liter mjölk? Jag tror inte det va?
Nejnej klart inte.
Förvisso ligger det ju något i det hela. Daglig föda består av lätt kvarg och mager köttfärs. Ändra till fet mat - Haha case solved.
karlingen
2010-08-31, 14:30
Först dissade jag ditt träningsupplägg
Jassååå, du får gärna slänga in dina åsikter i journalen :) all konstruktiv kritik uppskattas
Jag äter enligt PF och träningsdagar äter jag i dagsläget 3500-4000kcal ~230-300g Protein.
Kan vara att dina leptinnivåer är låga.
Ristretto
2010-08-31, 15:39
Ja, om man ska växa när man är brevbärare får man se till att göra det. Såhär brukar det se ut för mig:
Före träningsmålet äts vid 14-15:00 och sen tränar jag vid 17-19 nån gång och sedan äter jag resterande inom ett par timmar efter passet.
http://i37.tinypic.com/993xj5.jpg
Tidigare gjorde jag likadant fast åt allt efter passet.
Ja, om man ska växa när man är brevbärare får man se till att göra det. Såhär brukar det se ut för mig:
Före träningsmålet äts vid 14-15:00 och sen tränar jag vid 17-19 nån gång och sedan äter jag resterande inom ett par timmar efter passet.
http://i37.tinypic.com/993xj5.jpg
Tidigare gjorde jag likadant fast åt allt efter passet.
Tackar för exemplet!
Kan vara att dina leptinnivåer är låga.
Nejdå tror jag verkligen inte, och pf ska ju vara bra mot just leptin nivåerna och har käkat med sen vintras.
Eddie Vedder
2010-08-31, 20:12
Nejdå tror jag verkligen inte, och pf ska ju vara bra mot just leptin nivåerna och har käkat med sen vintras.
Aldrig har jag varit med om någon som ständigt påpekar det ena problemet efter det andra med sitt ätande men samtidigt ändå höjer sitt kostupplägg till skyarna.
Grandmaster
2010-09-02, 07:16
Ah, så enkelt. Och att det normalt inte sker i någon större utsträckning, beror på att man i normala fall (vid blandad kost fett och kolhydrater och hyfsat bra energibalans) har nog med plats i glykogendepåerna för att lagra glukosen där och fettet som fett rakt av? Dvs glukosöverskott är så att säga regelns ("glukos lagars inte som fett") undantag?
Mnja, riktigt så enkelt är det inte eftersom det bl a sker ett energisvinn på 24-28% vid DNL.
1. Först skall muskelglykogenet maxas.
2. DNL ökar nu kraftigt men då med ett energsvinn på 24-28% (jämför med t ex fett som sker med ett energisvinn på 0-2%).
Aldrig har jag varit med om någon som ständigt påpekar det ena problemet efter det andra med sitt ätande men samtidigt ändå höjer sitt kostupplägg till skyarna.
Va? :D
Asså jag har ingen ätstörning eller problem med min kost.
Förutom att jag älskar mat och kan äta tills jag spyr.
Men kan ändå bli mätt på en "normal" måltid. Men kan ändå alltid trycka i mig mer. Om du fattar, jag är en gottegris :Virro
karlingen
2010-09-02, 08:54
Men kan ändå bli mätt på en "normal" måltid. Men kan ändå alltid trycka i mig mer. Om du fattar, jag är en gottegris :Virro
fortfarande: Mat-kåt *drool*
BTW
Vilka här fastar längre på vilodagar?
Hur gör ni på vilodagar?
Jag brukar alltid köra längre fasta på vilodagar, dvs runt 18-20timmar istället för 16.
Jag brukar alltid köra EAA efter 16timmar och efter 18 timmar, sen kör jag första måltiden efter typ 20timmar.
Men fundera på byta ut till vassle istället då det är coolare och billigare.
EAA innehåller ju mindre kcal och påverkar inte fastan alls lika mycket som vassle? Borde jag köra vassle + mjölk istället?
Nej jag optinojjar inte bara undrar, folk tror fan jag är dum i huvudet :D
Saken är den att jag vill kunna sprida ut mitt protein intag utan att äta stora kcal måltider. Men ändå hålla fastan minst 16timmar.
Vassle ska ju gärna spridas ut då upptaget är begränsat.
karlingen
2010-09-02, 08:58
BTW
Jag brukar alltid köra längre fasta på vilodagar, dvs runt 18-20timmar istället för 16.
Varför?
prOtotype
2010-09-02, 09:02
Varför?
För att en högre aktivitet gör att du når dom fördelaktiga effekterna av fastan tidigare.
Wildhuss
2010-09-02, 09:03
Varför?
Antagligen för att han äter mindre på vilodagar och vill äta mer senare under dagen. Grabben verkar ju ha aptit så han vill ju inte gå hungrig senare på dagen!
Varför?
För jag vill äta stora måltider.
Tycker inte om att äta en liten måltid kl 10:00 för att spara resten till senare, retar bara magen.
På träningdagar sparar jag in flera timmar då jag inte får äta kl 10:00 för jag ska träna kl 12,
så på träningdagar äter jag första stora måltiden runt 14 där, innan dess bara EAA.
Tränar på fastande mage. Träningen gör att hungern håller sig flera timmar extra.
Brukar också köra långa promenader på vilodagar för att spara in några timmar.
Värsta man kan göra på vilodag är att vakna kl 10:00 dvs efter 16timmars fasta.
Sätta sig vid datorn och äta en liten tatta måltid på 500kcal.
För att en högre aktivitet gör att du når dom fördelaktiga effekterna av fastan tidigare.
Det där lät intressant förstår inte riktigt.
prOtotype
2010-09-02, 09:27
Det där lät intressant förstår inte riktigt.
En av de studier Berkhan hänvisar till studerar 20 timmars fasta hos icketränande individer. Martin räknar med att man når samma effekter tidigare som tränande individ, därmed hans 16/8h upplägg som är definerande för leangainsmodellen.
Disclaimer: Allt taget ifrån minnet. Ev felaktigheter skyller jag på samhället, finanskrisen och babysälar.
En av de studier Berkhan hänvisar till studerar 20 timmars fasta hos icketränande individer. Martin räknar med att man når samma effekter tidigare som tränande individ, därmed hans 16/8h upplägg som är definerande för leangainsmodellen.
Fattar ändå inte :D Menar du att man som tränande individ når samma effekter vid 16h fasta som en otränad individ når vid 20h?
Jag har fastat 20h nu så därför jag är dryg :D Sovit 5h inatt xD
hertzman
2010-09-02, 12:14
Fattar ändå inte :D Menar du att man som tränande individ når samma effekter vid 16h fasta som en otränad individ når vid 20h?
Här måste jag göra ett litet inlägg. Jag känner mig alltid betydligt mer skärpt och alert under fastan än efter att jag ätit. Fler som upplever positiva effekter av fastan på psyket?
Cerberus
2010-09-02, 12:15
20 tmimmar fasta gör iaf att jag knappt tänker på mat öht, försöker köra runt 8 timmar nu dock med pre-workout mat(vilket ja alltid skippat innan i förmån för större frosseri efter träning) för att motverka tröttheten ja kan känna när ja tränar ibland.
Här måste jag göra ett litet inlägg. Jag känner mig alltid betydligt mer skärpt och alert under fastan än efter att jag ätit. Fler som upplever positiva effekter av fastan på psyket?
Samma gäller mig. Det är först efter första måltiden som jag börjar tänka på mat och får ett större sug efter mat och sötsaker.
Trots detta funderar jag ändå på att övergå till "vanliga" matrutiner igen för att testa hur det fungerar.
Hur skulle det fungera med att köra med PF fast man dricker några proteinshakes under de vanliga fastatiderna? Vet att de positiva effekterna med PF förmodligen försvinner men det kommer bli lättare för mig att få i mig lite extra kalorier och fortfarande inte vara lika hungrig som jag blir om jag äter en vanlig frukost.
karlingen
2010-09-02, 12:38
Hur skulle det fungera med att köra med PF fast man dricker några proteinshakes under de vanliga fastatiderna? Vet att de positiva effekterna med PF förmodligen försvinner men det kommer bli lättare för mig att få i mig lite extra kalorier och fortfarande inte vara lika hungrig som jag blir om jag äter en vanlig frukost.
Jasså, som vilka då? Så vitt jag vet finns det la inga positiva effekter förutom större måltider vid frekventa tidpunkter
Jasså, som vilka då? Så vitt jag vet finns det la inga positiva effekter förutom större måltider vid frekventa tidpunkter
Kan du oformulera det där så jag förstår? :smash:
karlingen
2010-09-02, 13:00
Kan du oformulera det där så jag förstår? :smash:
Att det inte finns några positiva fördelar med PF. Anledningen till att folk väljer att käka enligt PF är väl pga att man får äta större måltider under matluckan istället för att äta t.ex. 6 små måltider om dagen.
Att det inte finns några positiva fördelar med PF. Anledningen till att folk väljer att käka enligt PF är väl pga att man får äta större måltider under matluckan istället för att äta t.ex. 6 små måltider om dagen.
Det finns en och annan studie som pekar på motsatsen, eller har de blivit inaktuella de senaste veckorna?
Det finns en och annan studie som pekar på motsatsen, eller har de blivit inaktuella de senaste veckorna?
"Närå, Jorå men du vet... Det går fort i hockey" :D
Fördelen ska väl bl.a. vara att fastan främjar en "bättre" fettförbränning. Ett par proteindrinkar under fastetimmarna skulle då bryta denna effekt i och med insulinet. Det har inte bara att göra med det trevliga i att äta stora portioner.
Fördelen ska väl bl.a. vara att fastan främjar en "bättre" fettförbränning. Ett par proteindrinkar under fastetimmarna skulle då bryta denna effekt i och med insulinet. Det har inte bara att göra med det trevliga i att äta stora portioner.
Precis de effekterna jag syftar på.
Anledningen till att jag funderar att övergå till vanliga mattider är väl för att jag ska ha någonting att skylla på för de uteblivna resultaten den senaste tiden, haha.
Kan det vara så att vissa lämpar sig bättre till PF än andra? Eller är det bara önsketänkade från min sida för att det har gått som det gått? Då menar jag de effekterna man får av själva fastan och inte måltidsfrekvensen.
karlingen
2010-09-02, 14:08
mjoo men hur vet man att man inte hade fått minst lika bra resultat om man hade käkat som en vanlig svensson, frukost, lunch, middag förutsatt att man åt exakt samma mat som under PF?
Och hur är det bevisat att det är bättre fettförbränning?
prOtotype
2010-09-02, 14:48
mjoo men hur vet man att man inte hade fått minst lika bra resultat om man hade käkat som en vanlig svensson, frukost, lunch, middag förutsatt att man åt exakt samma mat som under PF?
Det här finns diskuterat tidigare i trådens 192 sidor och du har en lysande faktabank med hänvisningar till forskningen på www.leangains.com
Personligen tror jag att de viktigaste delarna i konceptet är just fastan för möjligheten att komma riktigt lågt i kroppsfett och makronutrient & näringstiming för att få en bra muskeltillväxt.
Som jämförande exempel kan vi nämna att lyle mcdonald skrivit böcker om stubborn fat med avancerade cykler, uppladdning, deloading osv för att man ska lyckas komma riktigt lågt i bf medans för berkhans klienter är det en linjär progression utan massvis med krångel.
Jag litar väldigt mycket på just Martin pga att jag upplever väldigt mycket av det han beskriver och jag ligger lägre i kroppsfett än någonsin tidigare trots en hel del slarv.
prOtotype
2010-09-02, 14:55
En vilodag tar det så kommer du få vissa effekter av 20h fastande (obs, inte att just när man når 20h så händer något magiskt, utan att det blir en effekt av totalen)
En träningsdag/en dag för en aktivare människa så kommer likvärdiga effekter att inträffa tidigare.
Man kanske därmed kan anta att det skulle ta 24h+ för likvärdiga effekter om man var sängliggande och helt inaktiv.
Flummig och oexakt jämförelse skapad av någon med sömnbrist för någon med sömnbrist:
Dagsbehov på 2400kcal (1000kcal per timme) så för 20h behöver du 2000kcal. Med träning kanske dom 2000kcal "räcker" 16h. Med total vila "räcker" dom 24h. Ser du hur träningen snabbar upp förloppet? Typ så :P
Kan man säga att man vet något med säkerhet? PF baseras på hypoteser som kanske stämmer så visst har du rätt. Bevisat kan det aldrig sägas vara. Ur ett vetenskapligt perspektiv. Sen finns alltid anekdoter med personer som hävdar en klar fördel men även dessa är svåra att vare sig avfärda eller bekräfta.
Jag äter inte enligt PF själv och trivs utmärkt med träning och kostupplägg. Personligen ser jag de sociala baksidorna som de största nackdelarna då PF sätter käppar i hjulet för mycket kring maten där jag inte själv kan reglera tider och rutiner.
Det finns en och annan studie som pekar på motsatsen, eller har de blivit inaktuella de senaste veckorna?Tror helt ärligt inte att man kan läsa hela den här tråden och komma ut i tron att PF kommer göra något positiv skillnad gentemot andra dietsätt gällande muskelmassa, iaf inte direkt knutet till det.
Men att få vara mätt, trivas med sitt dietande och få minskad optinoja är väl en lätt uppoffring för att få bygga några gram extra muskelmassa per år :D
Siktar man på att äta 2-8ggr per dag och ser till att få i sig alla makronutrienter och mikronutrienter(?) så är det fina fisken, sålänge man trivs så tror jag det är bäst :)
Kan rekommendera boken "Eat Stop Eat" av Brad Pilon för er som vill läsa mer om vilka hälsofördelar man får genom att fasta.
Kan rekommendera boken "Eat Stop Eat" av Brad Pilon för er som vill läsa mer om vilka hälsofördelar man får genom att fasta.
Har faktiskt den boken på datorn men inte riktigt orkat satt igång med att läsa den. Kanske vore en bra idé att göra det nu då jag är tveksam på om jag ska fortsätta med PF?
Nackdelen är dock att det just är en e-bok och att man måste sitta vid datorn för att läsa.
Grandmaster
2010-09-02, 16:09
Kan man säga att man vet något med säkerhet? PF baseras på hypoteser som kanske stämmer så visst har du rätt. Bevisat kan det aldrig sägas vara. Ur ett vetenskapligt perspektiv. Sen finns alltid anekdoter med personer som hävdar en klar fördel men även dessa är svåra att vare sig avfärda eller bekräfta.
Jag äter inte enligt PF själv och trivs utmärkt med träning och kostupplägg. Personligen ser jag de sociala baksidorna som de största nackdelarna då PF sätter käppar i hjulet för mycket kring maten där jag inte själv kan reglera tider och rutiner.
Visst är det så. Skrev nyligen detta på FB relaterat till frågeställningen Leangains vs standard
It's impossible to say for sure, which I hope you realize. To answer that question I would have to put myself and my clients through the exact same diet with the exact same training under the exact same external conditions with the only difference being 6 meals instead of 3. However, given the rationale behind the cycling & the diet, it's follows naturally that a larger portion of calories ingested in the pwo period would equal superior nutrient partitioning.
Also, considering how easily many on the Leangains approach adhere to their diets (i.e without binging, excellent calorie control etc), it also follows naturally that a diet which is not interrupted by binges and backtracking also yields better results.
And then there's a bunch of other theories which speaks for it's superiority that I won't talk about until I either write about it on the blog or in my book.
Eddie Vedder
2010-09-02, 16:13
Nu la du in väldigt mycket i det jag skrev. ;) Vad jag menar är att du i ena andetaget hyllar själva kosthållningen så oerhört men i andra andetaget pratar om hur jobbigt massa saker är med just din aptit och att du inte går upp i vikt som du vill etc. Blir lite motsägelsefullt när det så optimala upplägget verkar ge dig så mycket bekymmer. :)
Inget illa menat och ingen negativ kritik mot IF som upplägg, jag tror IF kan vara riktigt bra. Hyfsat bra studier som ger en liten hint tycker jag är studier på idrottsmän under Ramadan. Om vi utgår från Ramadans förutsättningar och applicerar på IF och utgår från de studierna, där träningen både är på en högre nivå än medelkoloit där de inte kan dricka under dagen och inte får äta efter passet, men ändå inte ger några direkt negativa konsekvenser på prestationsförmågan kan man ju anta att IF kan ge riktigt bra resultat.
Man får de metabola fördelarna av fastan men man kan samtidigt optimera sitt näringsintag mycket mycket bättre än muslimer under Ramadan som ju måste följa de religiösa reglerna.
Dansande Draken
2010-09-02, 16:18
Har försökt att hitta svaret på detta på bloggen och här men vet inte riktigt hur jag ska söka för att inte få en jäkla massa false positives-träffar... och jag tänker inte läsa igenom hela tråden. :)
Om man tränar på morgonen, säg 8-9, och har ätperiod 12-20, så har ju iaf jag fått för mig att ett post-workout meal ska vara väldigt viktigt. Hur funkar det att träna under fastan med IF?
Först och främst är det tung styrka jag vill träna där på morgonen, min cardio har jag på kvällen så den är det inga problem med.
Dansande Draken
2010-09-02, 16:30
Kan inte editera?
Ok ignorera mig, jag tror jag hittade det:
http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html
sinemetu
2010-09-02, 17:15
Verkar som att 16/8 är det populäraste upplägget.
Finns det några som helst nackdelar med att förlänga fastan och köra 20/4, 22/2 eller liknande?
Jag undrar en sak.
Det är ju rekommenderat att köra underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar och jag blev lite ställd när någon skrev att man skulle ligga på -500 på vilodagar och +500 på träningsdagar för att öka i vikt då det lär ge -+0 alltså kaloribalans.
Hur mycket mer lägger ni er på träningsdagar respektive mindre på vilodagar?
Sen vill jag bara lägga in ett gott ord för IF, älskar det och kommer äta så i resten av mitt liv
Har precis läst klart "Eat Stop Eat" - bra bok. Får mig att överväga att fortsätta med PF. Den hade dock kunnat gå in lite mer djupgående om hur man ska göra under en viktuppgång med hjälp av PF samt att han kunde skrivit lite mer om ett annat upplägg än 24-timmars fasta.
Verkar som att 16/8 är det populäraste upplägget.
Finns det några som helst nackdelar med att förlänga fastan och köra 20/4, 22/2 eller liknande?
Jag har inte märkt av några. 2-4 timmars ätperiod.
sinemetu
2010-09-02, 18:14
Jag har inte märkt av några. 2-4 timmars ätperiod.
Anledningen till att jag undrar är för att Martin Berkhan förespråkar 16/8. Jag gissar att detta är endast pga sociala anledningar, men jag vill vara på den säkra sidan.
Ristretto
2010-09-02, 18:33
Enligt de studier King Grub referat till skulle ju eventuellt 2-4h blir lite väl kort tid att utnyttja ett högt proteinintag till uppbyggnad. Jag har själv funderat om inte LCHF borde lämpa sig bättre för ett så litet matfönster.
Hej, förlåt om jag verkar lite dum nu, men jag har inte hängt med i tråden.
Någonstans i början av tråden stod det att periodisk fasta är bra för muskelökning och för att förlora fett. Men hur bra är det t.ex jämfört med att bulka? Och jag trodde att svälta orsakade muskelnedbrytning... Om man äter ett mål mat om dagen och fastar 16 timmar, kommer man då att bygga muskler samtidigt som man förlorar fettmassa?
Anledningen till att jag undrar är för att Martin Berkhan förespråkar 16/8. Jag gissar att detta är endast pga sociala anledningar, men jag vill vara på den säkra sidan.
Enligt de studier King Grub referat till skulle ju eventuellt 2-4h blir lite väl kort tid att utnyttja ett högt proteinintag till uppbyggnad.
Jag har ätit så sedan januari i år med enskilda "avsteg" i stil med social lunch ett par-tre gånger i månaden. Anton Fräs här på brädan sade "oj, du har blivit bitigare sedan sist!" när vi sågs för några veckor sedan efter att inte ha träffats på ett par månader. Av att träna tungt 1-2 gånger i veckan utan att ens försöka bli stor. Så tiden verkar räcka till.
Rent anekdotiskt, naturligtvis.
Jag har själv funderat om inte LCHF borde lämpa sig bättre för ett så litet matfönster.
Japp. Vill inte föreställa mig att få i mig 3,5k+ kcal på energigles mat. Har problem som det är att få i mig 3000. :-)
Samtidigt är det väldigt skönt att inte tänka på mat under dagen.
Ristretto
2010-09-02, 19:21
Jag har ätit så sedan januari i år med enskilda "avsteg" i stil med social lunch ett par-tre gånger i månaden. Anton Fräs här på brädan sade "oj, du har blivit bitigare sedan sist!" när vi sågs för några veckor sedan efter att inte ha träffats på ett par månader. Av att träna tungt 1-2 gånger i veckan utan att ens försöka bli stor. Så tiden verkar räcka till.
Rent anekdotiskt, naturligtvis.
Japp. Vill inte föreställa mig att få i mig 3,5k+ kcal på energigles mat. Har problem som det är att få i mig 3000. :-)
Samtidigt är det väldigt skönt att inte tänka på mat under dagen.
Jag tvivlar inte på att man kan växa med 20h+ av fasta. Jag har själv gjort det.
Det jag dock spånar på är att det kanske är mer gynnsamt att göra det vid en diet som bygger på ett lägre proteinintag än random "ju mer protein desto mer muskler"-formade kostupplägg.
Jag är dock för dåligt insatt för att kunna dra några slutsatser, så jag hör gärna på om era synpunkter angående mitt tankesätt.
Jag vet, mitt svar var huvudsakligen till sinemetu. :-)
Du menar att den proteinbesparande effekten av fasta skulle vara till större nytta när proteinintaget är lägre?
Scratch89
2010-09-02, 19:54
Du kanske hade växt ännu bättre om du åt mer normalt? Jag sa ju till dig redan förra våren att du har perfekta proportioner för att se grov ut som attan.
Du kanske hade växt ännu bättre om du åt mer normalt? Jag sa ju till dig redan förra våren att du har perfekta proportioner för att se grov ut som attan.
Vem vet? Jag tackar för omtanken & komplimangen :-) Mitt mål är inte att bli grov, bara stark. Tog upp hur jag äter som ett exempel på att muskeltillväxt är möjlig ändå.
Vore förstås kul att prova att äta massa mat och träna jättemycket...
Ristretto
2010-09-02, 20:11
Du menar att den proteinbesparande effekten av fasta skulle vara till större nytta när proteinintaget är lägre?
Nja, inte så. Som jag förstått det så är ketos proteinbesparande. Därför tänkte jag att mer protein kanske kan användas till anabolism vid en ketogen diet än vid en som inte är det eftersom ketosen i sig motverkar katabolism och mindre protein behövs till att bromsa denna. Men jag kanske tänker fel.:)
Det är ju sånt som är lite klurigt med att bygga muskler - man måste utvärdera uppläggen så länge för att veta vad som är det bästa för en själv och man ids ofta inte hålla fast vid olika typer av upplägg så länge så man hinner se någon märkbar skillnad. Och sen ska förhållandet helst vara lika under de olika testperioderna också, vilket det aldrig är med tanke på att man utvecklas (förhoppningsvis) lite hela tiden, man blir äldre, påverkan av andra faktorer i livet såsom stress osv.
Därav tveksamheten till hur jag ska göra med mitt kostupplägg. Kommer ju krävas en längre testperiod än några veckor för att jag ska veta hur det passar mig.
En vilodag tar det så kommer du få vissa effekter av 20h fastande (obs, inte att just när man når 20h så händer något magiskt, utan att det blir en effekt av totalen)
En träningsdag/en dag för en aktivare människa så kommer likvärdiga effekter att inträffa tidigare.
Man kanske därmed kan anta att det skulle ta 24h+ för likvärdiga effekter om man var sängliggande och helt inaktiv.
Flummig och oexakt jämförelse skapad av någon med sömnbrist för någon med sömnbrist:
Dagsbehov på 2400kcal (1000kcal per timme) så för 20h behöver du 2000kcal. Med träning kanske dom 2000kcal "räcker" 16h. Med total vila "räcker" dom 24h. Ser du hur träningen snabbar upp förloppet? Typ så :P
Hehe okej :)
Jag också men har man sovit dåligt i fyra timmar pga en hund som är störd i huvudet och sen hållt igång sen 06 på morgonen med massa stress så blir man rätt dryg, annars är jag också alltid på alerten under fastan.
Nu la du in väldigt mycket i det jag skrev. ;) Vad jag menar är att du i ena andetaget hyllar själva kosthållningen så oerhört men i andra andetaget pratar om hur jobbigt massa saker är med just din aptit och att du inte går upp i vikt som du vill etc. Blir lite motsägelsefullt när det så optimala upplägget verkar ge dig så mycket bekymmer. :)
Hehe aa okej :D
Finns både fördelar och nackdelar med pf, men fler fördelar än nackdelar så jag fortsätter med if :)
Nu när jag tänker efter käkar jag ofta all min mat runt 3-5timmar.
Jag är lite skeptiskt till det här då jag tror det är bättre att sprida ut proteinet på 8timmar, men ändå behålla fastans positiva effekter.
Jag ökade mer förra bulken med pf då jag fastade max 16timmar och körde större kcal i pre workout käket. Dvs spred ut intaget mer. Och då käkade jag inte alls lika mycket protein som jag gör nu.
Någon gång kommer jag också testa att gå tillbaka till 6måltider per dag för att se om resultaten blir bättre då jag kört pf nästan ett år nu.
BTW, ni som träna på fastande mage intar ni RAGE?
Är rage okej att ta om man vill träna på fastande mage?
Dvs bcaa + rage.
Cerberus
2010-09-03, 00:30
PF ökar uttryck av BDNF(hjärncells-tillväxtfaktor) och ger samma livsförlängande effekter som kalorisk restriktion(vanligt diet dvs) utan att man behöver ligga på ett energiunderskott. Som jag förstått så är det bra med mer BDNF för att minska risk för vissa åldersrelaterade hjärnsjukdomar bl.a.
Kanske inget för den som bara e intresserad av muskeltillväxt men jag läser mycket, producerar musik och är öht en analytisk person. Mer hjärnceller = bra för mig tror jag.
Nu äter jag enligt PF helt enkelt för ja gillar stora måltider och det är skäl nog för att köra det mer ofta än inte. Tyvärr får ja va rätt hungrig under fastan trots regelbundna mat o sömnvanor, vad det beror på vet jag ej men har mina teorier.
Och enligt vad Martin säger o hans blogg visar så får man rippade ben o abs o de räcker väl :D
Cerberus
2010-09-03, 00:34
Jag är lite skeptiskt till det här då jag tror det är bättre att sprida ut proteinet på 8timmar, men ändå behålla fastans positiva effekter.
Jag ökade mer förra bulken med pf då jag fastade max 16timmar och körde större kcal i pre workout käket. Dvs spred ut intaget mer. Och då käkade jag inte alls lika mycket protein som jag gör nu.
Någon gång kommer jag också testa att gå tillbaka till 6måltider per dag för att se om resultaten blir bättre då jag kört pf nästan ett år nu.
om inte all din mat är vassle och bcaa så spelar det knappast större roll tror jag. Näringsupptag sker inte omedelbart efter att du stoppat nåt i munnen o sväljer det.
Sen finns det ju en studie som visar att fastande träning ökade proteinsyntes(som jag läst enligt Borge "Blade" ska vara en kompenserande faktor iom avsaknad av mat under så lång tid). Ska börja leangaina seriöst nästa vecka, mest inriktning på fettförlust men lite ökningar hoppas jag på..sen när ja får råd o tid på Martins lista kanske ja kan bli ett av hans offer o testa sina sekretz på.
Doctor Snuggles
2010-09-03, 00:35
PF ökar uttryck av BDNF(hjärncells-tillväxtfaktor) och ger samma livsförlängande effekter som kalorisk restriktion(vanligt diet dvs) utan att man behöver ligga på ett energiunderskott. Som jag förstått så är det bra med mer BDNF för att minska risk för vissa åldersrelaterade hjärnsjukdomar bl.a.
Kanske inget för den som bara e intresserad av muskeltillväxt men jag läser mycket, producerar musik och är öht en analytisk person. Mer hjärnceller = bra för mig tror jag.
Nu äter jag enligt PF helt enkelt för ja gillar stora måltider och det är skäl nog för att köra det mer ofta än inte. Tyvärr får ja va rätt hungrig under fastan trots regelbundna mat o sömnvanor, vad det beror på vet jag ej men har mina teorier.
Och enligt vad Martin säger o hans blogg visar så får man rippade ben o abs o de räcker väl :D
Nja, den eventuella livsförlängande effekten är inte riktigt klarlagd ens hos försöksdjur (förutom maskar då), än mindre hos människor, vad jag förstått.
Cerberus
2010-09-03, 00:36
Nja, den eventuella livsförlängande effekten är inte riktigt klarlagd ens hos försöksdjur (förutom maskar då), än mindre hos människor, vad jag förstått.
aha okej, my bad. Inte för ja bryr mig om livsförlängning direkt :D men det är ju en bonus om de skulle vara så.
edit: livsförlängande saker brukar inte vara bra för muskelökningar
Okej tack för svaret.
Jag tycker om att träna på fastande mage.
Är det okej att ta rage när man tränar på fastande mage? Innehåller ju typ 25kcal. Kör på kaffe annars rage suger säkert ändå.
Saken är den att jag brukar träna på fastande mage efter 16h fasta och inte efter den guiden som Martin Berkhan skriver på sin blogg. Dvs att man tränar under fasta timmarna med endast bcaa för att sedan bryta fastan vid 16h.
Fettförbränningen var väl som störst vid 12-16h?
Det jag undrar är väl mest om man fortfarande har nytta av dem positiva effekterna som uppstår vid fastande träning vid 13-14h men istället vid 16?
Vad var det för studie som menade på att äta stora mängder protein under 2-4timmar inte är så bra?
Enligt de studier King Grub referat till skulle ju eventuellt 2-4h blir lite väl kort tid att utnyttja ett högt proteinintag till uppbyggnad.
Dvs den här. Vadå vad stod det i studien?
Jag som precis kört högt protein intag just under 2-4h... Tänk så äre waste?
Ah hittade svar nu på leangains!
Ah hittade svar nu på leangains!Vad var svaret? :)
Okej tack för svaret.
Jag tycker om att träna på fastande mage.
Är det okej att ta rage när man tränar på fastande mage? Innehåller ju typ 25kcal. Kör på kaffe annars rage suger säkert ändå.
Saken är den att jag brukar träna på fastande mage efter 16h fasta och inte efter den guiden som Martin Berkhan skriver på sin blogg. Dvs att man tränar under fasta timmarna med endast bcaa för att sedan bryta fastan vid 16h.
Fettförbränningen var väl som störst vid 12-16h?
Det jag undrar är väl mest om man fortfarande har nytta av dem positiva effekterna som uppstår vid fastande träning vid 13-14h men istället vid 16?
Vad var det för studie som menade på att äta stora mängder protein under 2-4timmar inte är så bra?
Jag tränar aldrig helt fastande. Tar alltid 10g EAA/BCAA direkt innan. Som PWO så är rage bättre än kaffe.
Vad var svaret? :)
Att man kunde köra på bcaa och eaa ba :)
Jag tränar aldrig helt fastande. Tar alltid 10g EAA/BCAA direkt innan. Som PWO så är rage bättre än kaffe.
Ja de klart. Utan EAA BCAA så kan katabolismen från träningen utan protein förstöra proteinbalansen hela dygnet så det kör jag alltid med.
Bendermannen
2010-09-03, 08:59
Att man kunde köra på bcaa och eaa ba :)
Ja de klart. Utan EAA BCAA så kan katabolismen från träningen utan protein förstöra proteinbalansen hela dygnet så det kör jag alltid med.
Ja huga, kändes lite oroväckande när jag upptäckte att jag kört med fel mått och tagit på tok för lite EAA innan min fastande träning i en månads tid.
Ja huga, kändes lite oroväckande när jag upptäckte att jag kört med fel mått och tagit på tok för lite EAA innan min fastande träning i en månads tid.
Vadå för lite va mena du?
Jag syftar på träning på fastande mage helt utan tillgång på aminosyror. Så lite som 3g EAA räcker har jag för mig.
Jag läste på Eddie Vedders och deras blogg at träning på fastande mage helt utan aminosyror speciellt styrketräning är väldigt katabolt, såpass katabolt att matintaget senare på dagen inte ens räcker för att vända proteinbalansen positiv.
Givetvis kan du och BÖR använda din pwo om du presterar bättre av det. Du bryter väl iaf fastan runt den tiden. jag tror du funderar för mycket över småsaker :)
Givetvis kan du och BÖR använda din pwo om du presterar bättre av det. Du bryter väl iaf fastan runt den tiden. jag tror du funderar för mycket över småsaker :)
Ok drack rage nu :)
prOtotype
2010-09-03, 09:30
Ok drack rage nu :)
Se upp så du inte dödar någon på vägen till gymmet
Bendermannen
2010-09-03, 15:37
Jag syftar på träning på fastande mage helt utan tillgång på aminosyror. Så lite som 3g EAA räcker har jag för mig.
Ah, då var det ingen större fara förutom att jag inte nådde upp i den rekommenderade dosen. :)
Doctor Snuggles
2010-09-03, 16:05
Varför inte sprida ut det över en hel dag, d.v.s. göra verklig varannan dags fasta? Få ut bästa effekten av både fastan och det spridda protein intaget? Funkar iof väl bara om man inte tränar oftare än varannan dag.
Ristretto
2010-09-03, 17:39
Dvs den här. Vadå vad stod det i studien?
Jag som precis kört högt protein intag just under 2-4h... Tänk så äre waste?
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4566050&postcount=11
Jag menar inte att det är onödigt, utan att det kanske har mer muskeluppbyggande effekt att sprida ut intaget mer. Men det är bara mina egna funderingar som jag inte förväntar mig finna svar på.
pclillen
2010-09-03, 17:50
Jag menar inte att det är onödigt, utan att det kanske har mer muskeluppbyggande effekt att sprida ut intaget mer. Men det är bara mina egna funderingar som jag inte förväntar mig finna svar på.
har själv sånna funderingar oxå, speciellt efter träningen försöker jag sprida ut det med 1½h mellanrum tills fastan börjar igen. (inte riktigt lika noggran på vilodagar dock, men viss utspridning sker även där).
Jag undrar en sak.
Det är ju rekommenderat att köra underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar ............
Hur mycket mer lägger ni er på träningsdagar respektive mindre på vilodagar?
Bump!
Ristretto
2010-09-03, 23:03
Jag brukar sikta på så stort underskott som möjligt på vilodagarna eftersom jag bara vilar två dagar i veckan. Oftast blir det runt 800-1000 kcal. Sen runt 2-500 plus på träningsdagar. Men jag är inte särskilt strikt med detta just nu.
Ett litet dilemma jag har med PF under de längre skoldagarna, kl 8-16, är att jag oftast käkar lunch vid kl 12 för att sedan inte käka igen förens vid 18-tiden då jag kommer hem från gymmet. Har mitt matfönster mellan kl 12-20 och det blir lite väl tight mellan min andra måltid kl 18 och sista måltiden kl 20, hinner liksom inte bli så hungrig under den perioden.
Tycker heller inte om att äta för nära inpå träningen eftersom jag har en tendens till att bli illamående under passet då. Föredrar helst att träna på fastande mage men det är tyvärr inget alternativ med tanke på att jag går från kl 8-16 vissa dagar.
Någon som har någon liten idé hur jag kan lägga upp det på ett bättre sätt?
Ett litet dilemma jag har med PF under de längre skoldagarna, kl 8-16, är att jag oftast käkar lunch vid kl 12 för att sedan inte käka igen förens vid 18-tiden då jag kommer hem från gymmet. Har mitt matfönster mellan kl 12-20 och det blir lite väl tight mellan min andra måltid kl 18 och sista måltiden kl 20, hinner liksom inte bli så hungrig under den perioden.
Tycker heller inte om att äta för nära inpå träningen eftersom jag har en tendens till att bli illamående under passet då. Föredrar helst att träna på fastande mage men det är tyvärr inget alternativ med tanke på att jag går från kl 8-16 vissa dagar.
men du måste ju inte äta tre ggr. eller?
Se upp så du inte dödar någon på vägen till gymmet
Jadu, det kunnde jag gjort, då jag halvägs kommer på att jag glömt plånboken med gymkortet i.
Varför inte sprida ut det över en hel dag, d.v.s. göra verklig varannan dags fasta? Få ut bästa effekten av både fastan och det spridda protein intaget? Funkar iof väl bara om man inte tränar oftare än varannan dag.
Nja en hel dag utan mat är inget för mig. Älskar att äta.
Jo jag håller med dig.
men du måste ju inte äta tre ggr. eller?
Nä, precis. Men jag tycker att två gånger blir lite för lite. Sen tror jag personligen att det är bättre att sprida ut matintaget lite mer än på två portioner.
Passar på med ännu en fråga när jag ändå är igång: Hur är det med fastan när man har ett virus i kroppen? Vet att han påpekade väldigt mycket i "Eat Stop Eat" att man skulle vara 100%-igt frisk för att köra på hans upplägg, men då handlar det nog inte om en liten förkylning förstås. Anledningen till att jag frågar är att jag har en förkylning som vägrar ge sig. Och då tänkte jag att det var ett bra tillfälle att försöka skylla någonting mer på PF.
ViktorLarsson
2010-09-04, 13:16
Testade att fasta 20 timmar igår tills idag. Från 14.00-10.00. Inga problem att jobba, oerhört pigg. Skall testa idag igen. :D
/Peace.
BTW, ni som träna på fastande mage intar ni RAGE?
Är rage okej att ta om man vill träna på fastande mage?
Dvs bcaa + rage.
Som idag då jag tränade på fastnade mage, tog Rage X2 11:30 och fastat sen 20:00. 10g bcaa 12:00 och sen 10g bcaa 13:00 efter träningen.
Har kört så här i flera månader och det funkar mycket bra för mig.
Testade att fasta 20 timmar igår tills idag. Från 14.00-10.00. Inga problem att jobba, oerhört pigg. Skall testa idag igen. :D
/Peace.
Det kommer fungera utmärkt, har testat 36h, det var inga som helst problem.
Doctor Snuggles
2010-09-04, 16:54
Ingen som får problem med magen vid längre fastor, typ illamående, knip, sura uppstötningar, gaser o dyl? Isf, hur hanterar ni det? Jag blir tvungen att ta en liten bit bröd eller ngt fiberrikt vid dem tillfällena.
Doctor Snuggles
2010-09-04, 16:55
Nja en hel dag utan mat är inget för mig. Älskar att äta.
Fast tänk på att då får du äta dubbelt så mycket hela nästa dag. ;)
jimmyboy
2010-09-04, 17:17
Jag brukar oftast skita i att äta under hela dagen, ta lite EAA före och efter passet och sedan bara mosa i mig under kvällen, funkar ganska bra. Man tappar ju som sagt lite av det sociala i skolan och får ständigt samma frågor och förmaningar om att man blir tjock om man inte äter/har du ätstörning eller...bla bla bla. Men jag har ganska tidig lunch också, så det kan bli lite knappt när jag slutat och ska gyma och sedan hem och äta. Dessutom känner jag att jag är aktivast under dagtid i skolan, och kan då låta mina insulinnivåer ligga så lågt som möjligt (alltså inte äta) och då låta kroppen jobba med fettet.
koffein_beroende
2010-09-04, 18:56
Jag brukar oftast skita i att äta under hela dagen, ta lite EAA före och efter passet och sedan bara mosa i mig under kvällen, funkar ganska bra. Man tappar ju som sagt lite av det sociala i skolan och får ständigt samma frågor och förmaningar om att man blir tjock om man inte äter/har du ätstörning eller...bla bla bla. Men jag har ganska tidig lunch också, så det kan bli lite knappt när jag slutat och ska gyma och sedan hem och äta. Dessutom känner jag att jag är aktivast under dagtid i skolan, och kan då låta mina insulinnivåer ligga så lågt som möjligt (alltså inte äta) och då låta kroppen jobba med fettet.
Låter som mig när jag gick i skolan, funkade prima..
Gjorde du det under viktuppgång eller vid diet?
jimmyboy
2010-09-04, 20:25
Gjorde du det under viktuppgång eller vid diet?
Både och, innan sommaren försökte jag gå ner lite och det gick ju som det gick (handlar nog mer om mig och min disciplin än upplägget) samt nu senaste månaden har jag kört såhär på viktuppgång och det har gått väldigt bra faktiskt!
Vad är det du funderar över?
karlingen
2010-09-06, 10:22
måste bara få det här klart för mig.
Om jag nu käkar 2-3g protein /kv och käkar sedan ca 200 gram marabou choklad (nästan resten av de kalorier jag har kvar av min kaloribudget). Är risken att jag lägger på mig fett större än om jag hade nyttjat dessa till protein?
Förutsatt att detta blir en vardaglig vana
Det blir en hel del fruktos.
karlingen
2010-09-06, 10:27
Det blir en hel del fruktos.
och fruktos gör en fet... även om man inte ligger på kaloribalans? och även under kaloriunderskott?
WHITEFOLKS
2010-09-06, 10:29
Just brist på protein är väl inte största problemet.
Lyckas du täcka dina andra näringsbehov med den dieten?
och fruktos gör en fet... även om man inte ligger på kaloribalans? och även under kaloriunderskott?
Levern har en begänsad förmåga att ta hand om fruktos.
Sedan vad WHITEFOLKS skrev. Hur är det med vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror?
karlingen
2010-09-06, 10:44
Lyckas du täcka dina andra näringsbehov med den dieten?
Det är ingen diet. Det är under bulk
Omega-3 och grönsaker intas dagligen inklusive multivitamin kapslar, så den fronten är covered.
WHITEFOLKS
2010-09-06, 10:47
Bulk är också en diet. Diet är inte lika med viktminskning, det är kosthållning.
karlingen
2010-09-06, 10:48
Bulk är också en diet. Diet är inte lika med viktminskning, det är kosthållning.
Då har man minsann lärt sig något nytt :)
Särskilt på energiöverskott vill du inte överäta fruktos... 200g mjölkchoklad känns inte helt okej att dra i sig varje dag.
karlingen
2010-09-06, 11:21
Särskilt på energiöverskott vill du inte överäta fruktos... 200g mjölkchoklad känns inte helt okej att dra i sig varje dag.
I see. Då ska jag tänka på det framöver. Protein bars ftw <3
I see. Då ska jag tänka på det framöver. Protein bars ftw <3
Heh. Nja. Kolla innehållsförteckningen på proteinbars... Det är godis+protein.
karlingen
2010-09-06, 11:44
aw crap.. då blir det väl kesella o fun light till efterrätt istället -_-
eller ditt underbara förslag:
DoublePro choklad med extra kakao + vatten/mjölk
Ett lager jordnötssmör
Keso/glass ovanpå.
Snickers! Omnomnom.
Varför kesella light om du försöker gå upp i vikt?
Gillar du ost? Snickra ihop en osttallrik med frukt & bär. Massvis med energi och protein!
karlingen
2010-09-06, 11:50
Varför kesella light om du försöker gå upp i vikt?
Gillar du ost? Snickra ihop en osttallrik med frukt & bär. Massvis med energi och protein!
ÄLSKAR ost..Fy vad smart.. Att man aldrig tänker utanför "Deff"-lådan :smash:
Ska lätt göras framöver!
+1
Jag rek och ost om man vill gå upp i vikt!
Ost på knäckebröden eller mackor!
En ostskiva väger typ 12-16gram, och ost beroende på fetthalt ligger väl oftast runt 360kcal per 100gram.
Jag köpte icas ost igår 9% dvs 220kcal per 100gram, 32g protein nice!
Fast tänk på att då får du äta dubbelt så mycket hela nästa dag. ;)
Sant! Nån gång får man ju test iaf! :thumbup:
karlingen
2010-09-06, 11:54
:thumbup: tack för tipset
Wildhuss
2010-09-06, 12:46
Jag funderar lite kring hur mycket fett som är lämpligt att konsumera under en träningsdag. Äter gärna kolisar efter träning men helst inte annars. Äter 2 mål mat om dagen. Lunch PWO vid kl 13.00 såg idag ut såhär
600 g fläskytterfilé
650 g potatis
250 g 1% Kesella Tzatziki
500 g 1.5% Keso
200 g Hallon
Cirkus 1800 kcal
Men sen till middag så tycker jag att det är för dyrt att trycka i mig onödigt mycket protein igen p.g.a kostnaden men vill inte äta kolisar. Kompletterar då gärna upp med fett till den måltiden. Men då hamnar jag definitivt över de 15-20 % fett som rekomenderas under träningsdag. Är hela "low fat" bara viktigt att tänka på under sitt PWO mål för att få snabbare upptag?
karlingen
2010-09-06, 12:48
Det rekommenderas ju 1g per kilo kroppsvikt. Hamnar du i de mängderna?
Har för mig att det inte är så skadligt att få i sig så mkt fett. LCHF = LowCarb-HighFat. Meningen där är ju att man ska få i sig mkt fett..
Är hela "low fat" bara viktigt att tänka på under sitt PWO mål för att få snabbare upptag?
Typ. Du har bättre insulinkänslighet efter träning, dvs kan äta kolhydrater utan att hindra fettförbränningen markant.
ÄLSKAR ost..Fy vad smart.. Att man aldrig tänker utanför "Deff"-lådan :smash:
Ska lätt göras framöver!
+1
Jag rek och ost om man vill gå upp i vikt!
Ost på knäckebröden eller mackor!
En ostskiva väger typ 12-16gram, och ost beroende på fetthalt ligger väl oftast runt 360kcal per 100gram.
:thumbup: tack för tipset
Diskussionerna antar komiska proportioner ibland. Den ena vill tänka viktuppgång och får då tipset ost. Perfekt. Näste man till rakning rekommenderar ost för viktuppgång och ger då det klockrena tipset 9%-ig ost. Tack för tipset...
karlingen
2010-09-06, 12:50
Diskussionerna antar komiska proportioner ibland. Den ena vill tänka viktuppgång och får då tipset ost. Perfekt. Näste man till rakning rekommenderar ost för viktuppgång och ger då det klockrena tipset 9%-ig ost. Tack för tipset...
Jag tackar för tipset ang protein innehållet per 100g. Brydde mig inte om kcal i osten. Ost kan jag äta massor av
Vad är det för fel på godis+protein? :D
Hur som helst, det finns ju faktiskt bra bars också. Quest protein bars t.ex. tycker jag inte det är något större fel på.
20g protein (vassleisolat)
20g kolhydrater (varav 15g fiber, inget socker)
12g fett (från mandlar)
Wildhuss
2010-09-06, 12:57
Typ. Du har bättre insulinkänslighet efter träning, dvs kan äta kolhydrater utan att hindra fettförbränningen markant.
Visserligen är fettförbränningen ganska oväsentlig då jag vill gå upp i vikt. Undviker mer kolhydrater i övrigt p.g.a av att jag försöker övergå lite mer åt Paleo hållet. Men känner att det är skönt att dra i sig ett lass sötpotatis eller potatis efter passet. Men står och väger lite mellan Paleo med massa fett hela tiden eller om man ska hålla sig low fat som leangains förespråkar! Blir för min del jävligt mycket protte, rätt ofta 400 g plus per dag. Jag väger 65 kg så det är bara onödigt. Men ser inget annat sätt om jag ska hålla ner carbs och fett under middagen!
Visserligen är fettförbränningen ganska oväsentlig då jag vill gå upp i vikt. Undviker mer kolhydrater i övrigt p.g.a av att jag försöker övergå lite mer åt Paleo hållet. Men känner att det är skönt att dra i sig ett lass sötpotatis eller potatis efter passet. Men står och väger lite mellan Paleo med massa fett hela tiden eller om man ska hålla sig low fat som leangains förespråkar! Blir för min del jävligt mycket protte.
Vem säger att Paleo är fett hela tiden? Martins upplägg är i princip TKD.
Langster
2010-09-06, 13:07
Martins upplägg är i princip TKD.
Nja... Ska man inte komma in i ketosis, eller ha det som mål om man kör en keto-diet?
Nja... Ska man inte komma in i ketosis, eller ha det som mål om man kör en keto-diet?
Därav "i princip" ;-)
Alltså: mindre kolhydrater när du har sämre tolerans för kolhydrater, mer kolhydrater när du har bättre tolerans för dem. Så jag tänker mig det.
Wildhuss
2010-09-06, 13:37
KTD är väl att ta i? Om Martin förespråkar 40-45% kolisar på träningsdag så är det väl ändå ingen vidare risk att du hamnar i ketos? För mig är problematiken att jag snarare hamnar på P 55% / K 25 % / F 15 % på träningsdag. Övriga 5 % är fiber. Rekommendationerna är som jag förstår det cirka P 40-45% / K 40-45 % / F1 5-20 %. Ska jag då om jag vill undvika kolisar på kvällen kanske istället sikta på P 40 % / K 25 % / F 30 % och sen övriga 5 % fibrer?
Dansande Draken
2010-09-06, 14:17
Ok nu har jag läst till sidan 30 i tråden samt en hel del på leangains hemsida, men jag hittar inte svaret på detta:
Är tanken att man ska köra energiöverskott på träningsdagar och energiunderskott på vilodagar? (Förutsatt deff alltså)
Om man kör IF och deffar, är det fortfarande -500kcal/dag som är rekommendationen eller kan man ligga på +/-0 och ändå kunna minska i fettvikt/öka i muskler då kroppen varvar anabol/katabol fas mellan fasta och ätfönster?
Obviously kommer någon nu att länka till bloggens förstasida där svaret på mina frågor finns, eller så står det på näst sista sidan i den här tråden... :)
Langster
2010-09-06, 14:25
Ok nu har jag läst till sidan 30 i tråden samt en hel del på leangains hemsida, men jag hittar inte svaret på detta:
Är tanken att man ska köra energiöverskott på träningsdagar och energiunderskott på vilodagar? (Förutsatt deff alltså)
Om man kör IF och deffar, är det fortfarande -500kcal/dag som är rekommendationen eller kan man ligga på +/-0 och ändå kunna minska i fettvikt/öka i muskler då kroppen varvar anabol/katabol fas mellan fasta och ätfönster?
Obviously kommer någon nu att länka till bloggens förstasida där svaret på mina frågor finns, eller så står det på näst sista sidan i den här tråden... :)
Du kan ju räkna kcal per vecka istället och sedan helt enkelt fördela den budgeten du har på en vecka högre på träningsdagar och lägre på vilodagar.
Man går bara ner om man ligger på underskott förstås, möjligtvis kommer du att kunna förbättra fördelningen av muskler/fett på sikt om du verkligen lyckas pricka in dieten, men då pratar vi om väldigt långsamma förändringar.
Både och, innan sommaren försökte jag gå ner lite och det gick ju som det gick (handlar nog mer om mig och min disciplin än upplägget) samt nu senaste månaden har jag kört såhär på viktuppgång och det har gått väldigt bra faktiskt!
Vad är det du funderar över?
Inget speciellt faktiskt, bara undrade. Var som sagt osäker ett tag på om jag skulle fortsätta med periodisk fasta nu under viktuppgången eller övergå till vanlig kosthållning. Nu är jag dock inte lika osäker längre - fortsätter med PF och ser vart jag hamnar.
Tror (har insett m a o) att de uteblivna resultaten i gymmet den senaste tiden beror på energiintaget och inte på kostupplägget. Men det är ju alltid lättare att ha något annat/annan att skylla på än sig själv.
jimmyboy
2010-09-06, 15:44
Inget speciellt faktiskt, bara undrade. Var som sagt osäker ett tag på om jag skulle fortsätta med periodisk fasta nu under viktuppgången eller övergå till vanlig kosthållning. Nu är jag dock inte lika osäker längre - fortsätter med PF och ser vart jag hamnar.
Tror (har insett m a o) att de uteblivna resultaten i gymmet den senaste tiden beror på energiintaget och inte på kostupplägget. Men det är ju alltid lättare att ha något annat/annan att skylla på än sig själv.
Okej, jag har som sagt inga problem med att gå upp i vikt, är ett riktigt matvrak :eating: testade nu en månad att släppa i princip helt på tyglarna, bara räkna proteiner och få i mig i överkant 2g/kg kroppsvikt och sedan fick resten bli som det blev, och inga problem alls, en månad senare 7kg tyngre :D kanske inte opti, men jag mår bra! Men ändå, sjukt, 2kg per vecka = 2k kaloriers överätning varje dag? Förstår inte hur jag lyckats.
Som sagt, alltid skönt att ha någonting att skylla på ;)
Dansande Draken
2010-09-06, 15:49
Du kan ju räkna kcal per vecka istället och sedan helt enkelt fördela den budgeten du har på en vecka högre på träningsdagar och lägre på vilodagar.
Just nu ligger jag på -500 varje dag, t.ex. ~2700kcal de dagar jag tränar 2 pass och ~1700kcal på dagar när jag bara sitter inne och inte tränar något. Ibland slänger jag in en ätardag också, om jag t.ex. har legat på -750 dagarna innan. Men generellt sett känns det som att det skulle bli snålt med mat på vilodagarna om jag la mig på överskott på träningsdagarna (4 dagar i veckan). ~1500kcal blir man ju inte mätt på direkt. Blir också knepigt när både lör och sön är vilodagar, det blir ju gärna fika, frallefrukost (som jag iofs sover över ist numera) och dylikt på sådana dagar som gör att det lättare drar iväg.
Är det förresten någon som kör med en ätardag i sitt IFande (menar inte grisfuskdag utan alltså att man "sparar" kcal till en särskild dag där man fyller på energiförråden först och främst med kolisar för leptinets(?) skull)?
Man går bara ner om man ligger på underskott förstås, möjligtvis kommer du att kunna förbättra fördelningen av muskler/fett på sikt om du verkligen lyckas pricka in dieten, men då pratar vi om väldigt långsamma förändringar.
Ok, tack för svaret. Tänkte också att det borde bli lite ineffektivt då det varken blir någon särskild fokus på fettförbränning eller muskelbyggande.
Dansande Draken
2010-09-06, 22:20
Har förresten provat IF (leangainsmetoden då) i 2 dagar nu och det är succé hittills.
Har inte känt mig så här mätt på länge, har nu nästan problem att få i mig tillräckligt med kcal fastän att jag deffar.
De gånger jag känt hungern smyga sig på har det nästan varit behagligt, eftersom jag vet att jag snart kommer att få äta mig mätt.
Jag åt sällan frukost förut, så på det viset är det ingen större skillnad (jag fick iofs i mig ~450 kcal ändå på förmiddagen i pre/post workout meals). Däremot strävade jag efter att äta 4-5gg/dag vilket var 1) ett jäkla pillande hela tiden, och 2) väldigt sällan tillfredsställande pga de små portionerna detta innebar.
Ser fram emot hur detta fortskrider. :)
Okej, jag har som sagt inga problem med att gå upp i vikt, är ett riktigt matvrak :eating: testade nu en månad att släppa i princip helt på tyglarna, bara räkna proteiner och få i mig i överkant 2g/kg kroppsvikt och sedan fick resten bli som det blev, och inga problem alls, en månad senare 7kg tyngre :D kanske inte opti, men jag mår bra! Men ändå, sjukt, 2kg per vecka = 2k kaloriers överätning varje dag? Förstår inte hur jag lyckats.
Som sagt, alltid skönt att ha någonting att skylla på ;)
Jag också rätt stor i maten trots min lilla kroppshydda. Absolut inga problem med att klämma i mig 4000 kcal + under mitt 8 timmars ätfönster. Inte om jag väljer de lite energitätare livsmedlen i alla fall. Nu brukar jag i o f s inte göra det då jag tycker om att äta, i vanlig folkmun, "nyttig" mat även under viktuppgång. Känns bara bättre, på något vis.
Ska försöka hamna på ett lämpligt överskott som resulterar i en viktuppgång på 2-3 hekto/vecka. Kommer ju inte vara det lättaste eftersom jag inte räknar kalorierna öht. Men går det för fort så sänker jag intaget en aning bara och vise versa, inte mer med det.
karlingen
2010-09-07, 07:23
Men under bulk då. ska man ligga på kcal underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar? Förutsatt att man tränar 4-5 dagar i veckan
jimmyboy
2010-09-07, 17:28
Jag också rätt stor i maten trots min lilla kroppshydda. Absolut inga problem med att klämma i mig 4000 kcal + under mitt 8 timmars ätfönster. Inte om jag väljer de lite energitätare livsmedlen i alla fall. Nu brukar jag i o f s inte göra det då jag tycker om att äta, i vanlig folkmun, "nyttig" mat även under viktuppgång. Känns bara bättre, på något vis.
Ska försöka hamna på ett lämpligt överskott som resulterar i en viktuppgång på 2-3 hekto/vecka. Kommer ju inte vara det lättaste eftersom jag inte räknar kalorierna öht. Men går det för fort så sänker jag intaget en aning bara och vise versa, inte mer med det.
Låter bra, lycka till! Efter (om jag lyckas) gått ner lite så ska jag försöka mig på en lugnare bulk :D Men håller med, grymt jobbigt att hålla på att räkna kalorier!
Wildhuss
2010-09-08, 12:34
Provar igen!
Har en problematik med kosten under träningsdagar hamnar på P 55% / K 25 % / F 15 % på träningsdag. Övriga 5 % är fiber. Rekommendationerna är som jag förstår det cirka P 40-45% / K 40-45 % / F1 5-20 %. Ska jag då om jag vill undvika kolisar på kvällen (lite paleo style) kanske istället sikta på P 40 % / K 25 % / F 30 % och sen övriga 5 % fibrer?
Ligger på överkott, är det problematiskt med fettet om jag äter 50 % kolisar till lunch och sen lägger mycket fett vid middagen! Nackdelar?
Doctor Snuggles
2010-09-08, 12:36
Provar igen!
Har en problematik med kosten under träningsdagar hamnar på P 55% / K 25 % / F 15 % på träningsdag. Övriga 5 % är fiber. Rekommendationerna är som jag förstår det cirka P 40-45% / K 40-45 % / F1 5-20 %. Ska jag då om jag vill undvika kolisar på kvällen (lite paleo style) kanske istället sikta på P 40 % / K 25 % / F 30 % och sen övriga 5 % fibrer?
Ligger på överkott, är det problematiskt med fettet om jag äter 50 % kolisar till lunch och sen lägger mycket fett vid middagen! Nackdelar?
Så länge du får i dig tillräckligt med protein (2g/kvkg+) så spelar det mindre roll vart resten av energin kommer ifrån. Gör det som känns trevligast.
Wildhuss
2010-09-08, 12:49
Rekommendationerna på att ligga cirka 40-45 % potein varje dag och cirka 40-45 % kolisar under träningsdag har jag läst på leangains bloggen. Undrar om jag ökar risken för fettinlagring om jag väljer att äta mer fett kombinerat med kolisarna vid ett överskott. Eftersom rekommenadtionerna finns så ville jag veta om det fanns en bra anledning till det!
Men under bulk då. ska man ligga på kcal underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar? Förutsatt att man tränar 4-5 dagar i veckan
Man kan göra så. Det finns många sätt som kan funka bra, det du nämner låter som ett bra sätt att göra det på.
Det viktigaste är nog att man:
1. Prioriterar "extra mycket kalorier" timmarna efter träning
2. Alltid prioriterar protein i sin kost (på dygnsbasis, gärna det mesta proteinet efter träning)
3. Tar något proteinsyntesstimulerande i samband med träning
Sen kan man laborera med kolhydrater fett och kalorinivåer lite som man själv vill beroende på hur man tror det påverkar ens prestation och insulinkänslighet.
Obs, mina åsikter!
Doctor Snuggles
2010-09-08, 13:28
Rekommendationerna på att ligga cirka 40-45 % potein varje dag och cirka 40-45 % kolisar under träningsdag har jag läst på leangains bloggen. Undrar om jag ökar risken för fettinlagring om jag väljer att äta mer fett kombinerat med kolisarna vid ett överskott. Eftersom rekommenadtionerna finns så ville jag veta om det fanns en bra anledning till det!
Generellt sett så är kolisarna främst till för att återställa muskelglykogenet, och prestationshöjande vid högintensiv, högvolymsträning, d.v.s. de är effektivare än fett i det avseendet. Men utöver det så kan du lika gärna köra LCHF, då kroppen kommer skapa det glykogenet den behöver själv om den inte får det via kolhydrater. Jag tror knappast eventuella skillnader av fördelningen kolh/fett är tillräckligt stora för att märkas av en hobbytränande. Kör som du mår bäst av och märker bäst effekt av.
Wildhuss
2010-09-08, 14:00
Vill nog ha carbsen PWO, hur blir med med DNL om jag konsumerar 40 % kolisar till lunch och 45% protein och 15 % fett. Sen till middag slår jag om till 45% protein, 45-50 % fett och resten kolisar?
WHITEFOLKS
2010-09-08, 14:10
DNL är avhängigt på hur din glykogenstatus är. Kommer ju att lagras in i musklerna innan det blir fett så länge det är möjligt efter hård träning.
Så går inte att ge ett generellt svar.
Man kan göra så. Det finns många sätt som kan funka bra, det du nämner låter som ett bra sätt att göra det på.
Det viktigaste är nog att man:
1. Prioriterar "extra mycket kalorier" timmarna efter träning
Det tar jättelång tid för mer muskelprotein att byggas in. Måste man inte ligga på energiöverskott en ganska lång tid (åtminstone en vecka) för att faktiskt få mer muskler så att det skall vara värt det? På 2-3 träningspass i veckan och enbart överätning då och energibalans (eller rentav underskott) lär nettoeffekten bli försvinnande liten set över en hel vecka.
Tänker jag.
Wildhuss
2010-09-08, 14:40
Nej vet att det är svårt, men jag konsumerar cirka 150 g kolhydrater PWO fyra dagar i veckan! Kan väl knappast fylla glykogendepåerna? 700 g potäter pwo är i stort sett de enda kolhydrater jag får mig förutom från grönsaker och små mängder från övrig kost varje vecka! Blir väl typ LCHF med carb refeed efter träning!
hejhopp79
2010-09-08, 19:40
Kör själv en omedveten PF har jag märkt.
Äter oftast frukost/lunch beroende på hur jag jobbar och drar sedan till gymmet och äter 2000-3000 kcal efter träning. Sedan oftast inget mer, eller kanske en macka före jag lägger mig om jag hinner bli så hungrig så sömnen störs.
Grandmaster
2010-09-09, 08:14
Vem säger att Paleo är fett hela tiden? Martins upplägg är i princip TKD.
Det var väl ändå ett långskott som heter duga. Då är alla dieter som cyklar kolhydratintaget TKD och alla lågkolhydratdieter Atkins.
Grandmaster
2010-09-09, 08:18
Lunch ~30% av dagligt intag
1-2 tim innan gym något lätt och ledigt, ex kesella + en frukt, alternativt shake + frukt
Efter träning största målet >55% av daligt
Det var väl ändå ett långskott som heter duga. Då är alla dieter som cyklar kolhydratintaget TKD och alla lågkolhydratdieter Atkins.
Javisst!
OK, "i princip" var väl lite att ta i. Det jag ville få fram är att du anpassar energiintag och makronutrienter efter aktivitet.
ViktorLarsson
2010-09-09, 17:43
Testat 20-21 timmars fasta i fem dagar nu och det funkar ju utmärkt. Jobbar inom vården och känner mig pigg och alert. Träningen har gått bra senaste tiden, bra prestationer på gymmet. En del kompisar tycker man är rätt sjuk som sysslar med detta, men det passar ju utmärkt. Man får otroligt mycket tid över att sysselsätta sig och slipper tänka på bestämda tider att äta på. Bara att slippa packa massa matlådor med frukost, mellanmål osv är också en bonus. Kan sova längre då jag hoppar frukosten och äter lunch 6 timmar senare på jobbet. Behöver alltså bara en måltid på jobbet, oerhört praktiskt.
Vanligtvis kör jag på 18 timmars fasta följt av 6 timmars ätperiod. Passar bäst.
Vissa dagar gör man undantag och det är inget konstigt i det, te.x. när man skall ut med polarna och dricka. Tycker helt klart det är värt att hålla denna kosthållning med tanke på hälsofördelarna.
Det som kan bli besvärligt är under bulk då man skall hamna på kaloriöverskott men det är bara att äta energitätare mat som dessutom är godare.
Bra skit. :thumbup:
/Peace.
Lunch ~30% av dagligt intag
1-2 tim innan gym något lätt och ledigt, ex kesella + en frukt, alternativt shake + frukt
Efter träning största målet >55% av daligt
Kommer inte den alternativa shaken + frukten störa upptaget av aminosyrorna som tas precis innan passet? Kanske är lite väl mycket opti-tänk i det men det skulle vara kul att veta hur det ligger till.
Annars låter det som en bra idé! Ska testa det nästa gång jag går långdag.
jimmyboy
2010-09-09, 20:09
Kommer inte den alternativa shaken + frukten störa upptaget av aminosyrorna som tas precis innan passet? Kanske är lite väl mycket opti-tänk i det men det skulle vara kul att veta hur det ligger till.
Annars låter det som en bra idé! Ska testa det nästa gång jag går långdag.
Två till tre timmar brukar det väl säga att det tar för magen att bli "tom" efter att du ätit, eller så pass tom att du kan få bra effekt av ditt EAA/BCAA?
Två till tre timmar brukar det väl säga att det tar för magen att bli "tom" efter att du ätit, eller så pass tom att du kan få bra effekt av ditt EAA/BCAA?Njee, effekt av EAA får man även med föda i magen, kanske inte lika mycket men ändå effekt.
Eddie Vedder
2010-09-09, 20:13
Två till tre timmar brukar det väl säga att det tar för magen att bli "tom" efter att du ätit
Det lär vara en väldigt liten måltid. Alternativt en som är väldigt snål på fett protein och fibrer. Typ skinkfrallor.
Det lär vara en väldigt liten måltid. Alternativt en som är väldigt snål på fett protein och fibrer. Typ skinkfrallor.
Nu gällde det ju ingen jättemåltid utan bara en vassleshake och exempelvis en frukt.
Eddie Vedder
2010-09-09, 20:18
Nu gällde det ju ingen jättemåltid utan bara en vassleshake och exempelvis en frukt.
Ja det går fort.
jimmyboy
2010-09-09, 20:19
Det var därför jag valde att lägga tom inom citattecken då jag uppfattat det som att den vanligaste tiden mellan personers sista mål innan träning och EAA-intag brukar ligga på två till tre timmar. Med andra ord att magen är lagom tom för att låta EAA:t få en lagom bra effekt.
karlingen
2010-09-13, 13:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3196524&postcount=2
Stämmer det här in på PF:are oxå?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3196524&postcount=2
Stämmer det här in på PF:are oxå?Varför skulle det inte stämma? Men man har väl i regel ett hum om sitt kcalintag när man kör PF så ett för stort intag av kcal blir kanske inte så lätt som vid andra dieter. Jag spawnar lite bara...
karlingen
2010-09-13, 15:03
hmm.. Så varför köra PF om det försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt samt när proteinbalansen är negativ och nedbrytningen blir större än uppbyggnaden? :O
WHITEFOLKS
2010-09-13, 15:05
Att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd kan väl ändå inte komma som en nyhet för dig?
karlingen
2010-09-13, 15:06
EDIT: kom på att det inte spelar någon roll då det är proteinbalansen över dygnet, eller över en ännu längre tidsperiod, som är av intresse. :n00b
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=968015&postcount=5
karlingen
2010-09-13, 15:08
Kan ju oxå vara därför vissa kör EAA under fastan :smash:
hmm.. Så varför köra PF om det försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt samt när proteinbalansen är negativ och nedbrytningen blir större än uppbyggnaden? :OSom jag förstår det, lägre insulinkänslighet - - > lättare att överäta, just därför ökar risken för övervikt. Inget kcalöverskott och du går inte upp i vikt.
Japp, proteinbalansen över dygnet. Men det finns troligen fördelar med att höja proteinsyntesen flera ggr per dag :)
forslund
2010-09-13, 15:11
Det är ju inte direkt så att din proteinbalans alltid är positiv vid andra tillfällen, heller. Oavsätt vilket upplägg du kör...
WHITEFOLKS
2010-09-13, 15:11
Ja det är väl tanken bakom att göra det. Man vet ju inte riktigt hur det påverkar andra "effekter" som fastan ger så det är ju inte nödvändigtvis bra att göra så.
hmm.. Så varför köra PF om det försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt samt när proteinbalansen är negativ och nedbrytningen blir större än uppbyggnaden? :O
Det gör det inte. King Grubs uttalande kommer från en studie där man har hittat en samvariation mellan folk som inte äter frukost och sämre insulinkänslighet. Inte kausalitet.
karlingen
2010-09-13, 19:43
Hehe något jag har uppmärksammat med PF är att jag blir missnöjd när jag blir bjuden hem till en vän för middag/lunch. Måltiden som de ställer fram på bordet är den måltid jag trycker i mig på en gång, medan man sitter där o tänker att man ska dela måltiden med 6 pers till :-/. Tänk om alla hade kunnat köra PF (a). Hade blivit dyrt med bjudningar dock
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.