Visa fullständig version : Periodisk fasta
Doctor Snuggles
2011-03-12, 16:11
Jag har just börjat köra 2 fastor à ca. 34 timmar i veckan. Jag har en "grundplan" att köra lördag läggdax till måndag frukost + tisdag läggdags till torsdag frukost, så att jag kan planera de aktiviteter jag vet jag har utifrån detta. Skulle något dyka upp på schemat med kort varsel, tex en middagsbjudning på en fastedag, så bara flyttar jag fastedagen till någon annan dag den veckan.
Mitt största bry är avsaknaden av smaker under fastan..har ni problem med det och vilka "trix" har ni isf.?
Sockerfritt "godis", te, kaffe o dyl.
Absolut. Men det kan också vara såna där småsaker som gör att du har mindre svårt att hålla koll. Och det kanske förklarar dina svårigheter att gå ner?
Ligger oftast på 1700-1900kcal. Och mitt intag ligger på 2500-2800kcal.
Så lite sås på maten tror jag inte gör mkt skada. Äter bara ett stort mål mat om dagen (sedan kvarg, shakes och kanske ett mindre mål mat om det finns plats), och då blir det inte mkt sås till. Gör jag egen sås så räknar jag med alla kalorier där med, ytterst sällan jag inte räknar med något.
Eddie Vedder
2011-03-12, 16:23
Så lite sås på maten tror jag inte gör mkt skada. Äter bara ett stort mål mat om dagen (sedan kvarg, shakes och kanske ett mindre mål mat om det finns plats), och då blir det inte mkt sås till.
Ditt sätt att uttrycka dig antyder i alla fall att du egentligen har sämre koll än du vill tro.
Ristretto
2011-03-12, 17:42
Ditt sätt att uttrycka dig antyder i alla fall att du egentligen har sämre koll än du vill tro.
+1
Dessutom beror det ju på vad det är för sås. Om det är nån fettfri majonnäs eller fullfet bea så blir det rejäla skillnader på kalorierna i "lite sås".
Sockerfritt godis innehåller stärkelse.
Inte en chans att man kan käka sockerfritt godis under fastan utan att bryta den.
Inte en chans att man kan käka sockerfritt godis under fastan utan att bryta den.
Han säger ju själv i sin guide att det går bra att dricka kaffe med liiite mjölk i och sockerfira tuggummin + light dricka så :)
Sockerfritt godis är dock inte samma sak som sockerfritt tuggumi.
true dat
sockerfritt godis är dock inte samma sak som sockerfritt tuggumi.
+1!
Doctor Snuggles
2011-03-12, 17:59
Sockerfritt godis innehåller stärkelse.
Kaffe innehåller väl tekniskt sett också kalorier (fettsyror?), typ 5 kcal per kopp. Tvivlar på att sådana små mängder gör någon skillnad alls.
Vad gäller att "bryta fastan" så är det som redan sagt otaliga gånger inte en allt eller inget affär, eller det finns iaf inga vetenskapliga belägg för vid vilken kalorimängd eventuella fördelar tar slut (vad jag vet).
Om man går runt och oroar sig för att bryta fastan med kaffe, lightläsk och tuggummin så äre ju bara att ge fan i det och dricka vatten... Simple as that!
Kaffe innehåller väl tekniskt sett också kalorier (fettsyror?), typ 5 kcal per kopp. Tvivlar på att sådana små mängder gör någon skillnad alls.
Det är skillnad på 5 kcal/2,5 dl kaffe och 400 kcal/100g sockerfritt godis.
hejhopp79
2011-03-12, 18:34
Blev 23,5 h fasta idag typ. Jag börjar komma in i det här och hungerskänslorna blir mindre och mindre under fastan. Dessutom upplever jag en behaglig klarhet i tanken och ett lugn, samt att jag får mer energi under fastan.
Anyways, blev 250 g kyckling, 200 g nötfärs (med paprika, lök och lite olivolja), 150 g quinoa, 500 g broccoli, 200 g kidneybönor, 100 g vita bönor, 200 g gröna ärtor och 150 g makrill till middag idag. Dagens enda måltid och den räcker gott och väl. Mer protein än vad det ser ut som vid en första anblick. 160+ gram
hejhopp79
2011-03-12, 18:58
Förresten, hur är det egentligen med protein pre-och postworkout när man fastar?
Martin skriver på sin sida: "In conclusion, training in the fasted state does not affect your performance during weight training, which is what most people reading this are interested in. However, training in a completely fasted state is still not something I recommend for optimal progress. Research is quite clear on the benefits of pre-workout and post-workout protein intake for maximizing protein synthesis. For this reason, I suggest supplementing with 10 g BCAA prior to fasted training."
Vad är skillnaden mellan "fasted" och "completely fasted"? Och visst lär det vara så att protein maximerar proteinsyntesen i samband med träning, men blir kroppen katabol annars? Martin talar också ovan i sin eminenta top-10 myter, om att Rugbyspelare och muslimer som firar Ramadhan tränat fastandes och förlorat kroppsfett men inte lean mass.
Ponera att man använder PF när man deffar. Kommer det vara av stor vikt att maximera proteinsyntesen eller går det så att säga bra ändå?
Jag är väldigt nyfiken på det här, då tanken slog mig precis. Sannolikt har vi fortfarande kvar aminosyror i omlopp efter låt oss säga träning efter 16 h fasta där måltiden innan fastan påbörjades, bestod av t ex 100 g protein i en blandad kost.
Får allt hålla med här, har mycket svårt att se mig äta sockerfritt godis och anse mig fasta på samma gång. Tuggar inte heller tuggummi för jag är helt, utan belägg dock, övertygad om att tuggandet i sig sänder signaler till magen att förbereda sig på mat, och att det i sin tur skulle trigga hunger.
För min del blir det oftast någon kopp svart kaffe, någon kopp grönt te, ett par droppar citron i vattnet och, shame on me, ett par Onico/Kick-Up, för att få någon slags smakupplevelse under fastan. (shame on me för att jag är före detta snusare, men än så länge har det inte triggat något snus-sug...)
Hur många av er håller exakt samma faste/ätfönster-tider?
Har snart kört PF en vecka och tycker det är svårt att just hålla exakt samma tider hela tiden pga mitt oregelbundna tillvaro. Har för mig att det gjorde inte så mycket att det diffa ca 2h var dag när man bryter sin fasta.
Någon som har lust att länka just där Martin säger att det inte spelar någon större roll ifall det är lite diff med ätfönstret? Kan inte hitta den..
Sen undrar jag om man "måste" äta under sitt 8h ätfönster eller om man kan "avsluta" sitt ätfönster efter 6h bara (så blir det 18h fasta dan därpå)?
Verkligen försökt leta på LGs hemsida efter svaren men har svårt att hitta dem.
Ristretto
2011-03-13, 10:07
Har snart kört PF en vecka och tycker det är svårt att just hålla exakt samma tider hela tiden pga mitt oregelbundna tillvaro. Har för mig att det gjorde inte så mycket att det diffa ca 2h var dag när man bryter sin fasta.
Någon som har lust att länka just där Martin säger att det inte spelar någon större roll ifall det är lite diff med ätfönstret? Kan inte hitta den..
Sen undrar jag om man "måste" äta under sitt 8h ät fönster eller om man kan "avsluta" sitt ätfönster efter 6h bara (så blir det 18h fasta dan därpå)?
Jag skrev nyss ett inlägg om hur mina mattider brukar se i min journal.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4910673&postcount=754
Sen undrar jag om man "måste" äta under sitt 8h ätfönster eller om man kan "avsluta" sitt ätfönster efter 6h bara (så blir det 18h fasta dan därpå)?
Tanken att det ska vara enkelt och bekvämt har verkligen gått förlorad. Tror du själv att det spelar någon som hellst roll?
Tanken att det ska vara enkelt och bekvämt har verkligen gått förlorad. Tror du själv att det spelar någon som hellst roll?
+1
I början av PF var jag jättenoga med att sluta äta PRICK kl 21 och börja äta PRICK kl 13 men sen insåg jag att man måste ha en lite mer avslappnad inställning till det hela så nu blir det ofta +/- 1 timme vilket känns mycket bättre.
Jag kör PF och börjar 12:00 och avslutar 20:00, ibland händer det att jag äter 13:00 och avslutar 21:00. Hur gör ni som vaknar 5-6 på morgonen. Endast kaffe? Eller förstör man PF om man dricker kaffe på morgonen.
Har försökt vakna tidigare för varje dag och känner att hungern blir ganska stort när man fastat sen 20-21:00 dagen innan och börjar äta kl 12-13 igen nästa dag.
young_george
2011-03-13, 11:37
Jag kör PF och börjar 12:00 och avslutar 20:00, ibland händer det att jag äter 13:00 och avslutar 21:00. Hur gör ni som vaknar 5-6 på morgonen. Endast kaffe? Eller förstör man PF om man dricker kaffe på morgonen.
Har försökt vakna tidigare för varje dag och känner att hungern blir ganska stort när man fastat sen 20-21:00 dagen innan och börjar äta kl 12-13 igen nästa dag.
Nej, man förstör inte sin fasta av att bara dricka kaffe. Som det poängterats många gånger är inte heller fasta en på/av-knapp.
Om det inte innehåller några, eller extremt små mängder kalorier ska du inte ha något att oroa dig över. Vatten, kaffe, lightläsk e.t.c.
Förstår din poäng.
Svar på tal, så Nej. Jag tror inte det gör en "stor" skillnad. Men är som sagt ganska ny på PF-området så tänkte att det var bättre att fråga (efter att sökt på LGs hemsida 3 dagar i streck utan resultat) än att sitta och grubbla på det.
Vilodag idag (ingen styrketräning) men tänkte köra lite cardio för att öka på kcalunderskottet, eller ja, för att kunna äta lite mer :)
Kommer inte ha så långt tid på mig, runt 30 min kanske, och vill förbränna så mkt som möjligt utan att muskelmassan påverkas ELLER att morgondagens benpass ev. påverkas.
Har att välja på:
Löpband
Roddmaskin
Motionscykel
Funderar på att springa lite på bandet, absolut inte max utan snarare komma upp i ett tempo som känns behagligt med lite puls.
Andra förslag?
Hur gör ni med kolhydratintaget på vilodagar om ni vet att ni ska utföra någon konditionsträning? Käka några gram extra innan för att orka mer, käka lite efter passet eller både och?
Ligger på ett hyfsat proteinintag.
Vilodag idag (ingen styrketräning) men tänkte köra lite cardio för att öka på kcalunderskottet, eller ja, för att kunna äta lite mer :)
Kommer inte ha så långt tid på mig, runt 30 min kanske, och vill förbränna så mkt som möjligt utan att muskelmassan påverkas ELLER att morgondagens benpass ev. påverkas.
Har att välja på:
Löpband
Roddmaskin
Motionscykel
Funderar på att springa lite på bandet, absolut inte max utan snarare komma upp i ett tempo som känns behagligt med lite puls.
Andra förslag?
Hur gör ni med kolhydratintaget på vilodagar om ni vet att ni ska utföra någon konditionsträning? Käka några gram extra innan för att orka mer, käka lite efter passet eller både och?
Ligger på ett hyfsat proteinintag.
Skulle nog köra rodd om du ska köra benpass i morgon. Samt äta mer kolhydrater och dra ner på fettet om du inte har så sto kalori budget:)
Rodd förbränner ju så lite.. gillar inte konditionsformer där man sitter ner.
Ok isf skulle jag cykla. Personligen blir jag extremt klen i benen efter lite löpning, cykling har en tendens att inte påverka lika mycket, för mig.
Läsvärt en bit ned om cykling:
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
vicarious
2011-03-13, 14:46
Jag hade skitit i det helt och hållet Danne. Benpasset imorgon är viktigare. Om du bara har 30min på dig så kommer du ändå bara göra av med 200-300 kcal om du inte tänker köra jävligt högt tempo.. ät och var glad istället.
Ok isf skulle jag cykla. Personligen blir jag extremt klen i benen efter lite löpning, cykling har en tendens att inte påverka lika mycket, för mig.
Läsvärt en bit ned om cykling:
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Alltså, benpasset är imorgon, runt 21 timmar efter mitt eventuella konditionspass. Tror ni verkligen lite cardio kan påverka det?
Skulle vara den eventuella träningsvärken isåfall, jag löptränar ju sällan.
Jag hade skitit i det helt och hållet Danne. Benpasset imorgon är viktigare. Om du bara har 30min på dig så kommer du ändå bara göra av med 200-300 kcal om du inte tänker köra jävligt högt tempo.. ät och var glad istället.
Always the easy way out, huh? :D
Näe men visst är benpasset mycket viktigare men ni verkar tro att det kan påverkas av löpningen? Jag har iofs aldrig kört annat än lågintensiv cardio på deff men långa promenader är så jäklig tråkigt ;p
200-300 kcal är ändå en ansenlig mängd.
Eddie Vedder
2011-03-13, 15:19
Näe men visst är benpasset mycket viktigare men ni verkar tro att det kan påverkas av löpningen?
Är du väldigt otränad kanske du blir trött i benen ja. Men vad diskussionen om konditionsträning och styrketräning har med IF i sig att göra fattar jag inte.
StampChamp
2011-03-13, 15:48
Alltså, benpasset är imorgon, runt 21 timmar efter mitt eventuella konditionspass. Tror ni verkligen lite cardio kan påverka det?
Skulle vara den eventuella träningsvärken isåfall, jag löptränar ju sällan.
.
Men seriöst, lägg ner! Dina ben är väl inte gjord av gele? Jag förstår inte varför folk på detta forum är så rädd att träna.
Wildhuss
2011-03-13, 15:51
http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=639771283&postcount=1087
hejhopp79
2011-03-13, 16:36
Haha en halvtimmes cardio i medeltempo? Bara kör och var glad, valfri maskin
WHITEFOLKS
2011-03-13, 16:53
Rodd förbränner lite? Det är isf inte motionformens fel utan ditt utförande.
Skulle tro att man kan komma upp i minst lika höga nivåer som löpning om inte högre.
Eddie Vedder
2011-03-13, 16:56
Skulle tro att man kan komma upp i minst lika höga nivåer som löpning om inte högre.
Möjligtvis om man tränar rodd på tävlingsnivå men inte annars. Löpning är ju det som man rent tekniskt klarar bäst oavsett grundnivå i princip. Ju mer komplext desto mer färdighetsträning krävs för att komma upp i samma puls och energiförbrukning.
WHITEFOLKS
2011-03-13, 16:58
Möjligtvis om man tränar rodd på tävlingsnivå men inte annars. Löpning är ju det som man rent tekniskt klarar bäst oavsett grundnivå i princip. Ju mer komplext desto mer färdighetsträning krävs för att komma upp i samma puls och energiförbrukning.
Ja det är väldigt sant :)
Jag tyckte mest det lät som han menade mer att motionsformen i sig begränsade möjligheten för energiåtgång, antagligen en feltolkning från min sida.
Däremot tycker jag att man med "ok" teknik kan komma upp i rätt bra nivåer, speciellt om man jämför med de flestas joggande.
childman
2011-03-13, 17:14
Att dricka vatten, te eller svart kaffe under fastan, är det okej?
Samt, vad dricker ni helst i deffsynpunkt. Svart eller grönt te?
Är du väldigt otränad kanske du blir trött i benen ja. Men vad diskussionen om konditionsträning och styrketräning har med IF i sig att göra fattar jag inte.
Näe jag svävade iväg lite of topic där, ledsen för det.
Det jag också ville veta var ju som sagt hur man gör med kolhydratintaget på vilodagar med cardio (lågintensiv cardio borträknat, givetvis), vilket kändes relevant att fråga i den här tråden.
Men seriöst, lägg ner! Dina ben är väl inte gjord av gele? Jag förstår inte varför folk på detta forum är så rädd att träna.
Men tagga ner, jag har aldrig påstått att det skulle påverka mitt benpass, kunde inte ens drömma om det så det var därför jag blev så förvånad när 2 personer avrådde mig ifrån löpningen eftersom det kunde påverka mitt pass.
Du kanske får läsa alla inlägg, inte bara mitt.
Eddie Vedder
2011-03-13, 17:28
Det jag också ville veta var ju som sagt hur man gör med kolhydratintaget på vilodagar med cardio (lågintensiv cardio borträknat, givetvis), vilket kändes relevant att fråga i den här tråden.
Jag förstår inte varför det skulle ändras. Om energiintaget i stort förändras kan ju kolhydraterna göra det också. Men är bara proteinintaget adekvat ser jag ingen anledning att krångla för krånglandets skull.
Jag förstår inte varför det skulle ändras. Om energiintaget i stort förändras kan ju kolhydraterna göra det också. Men är bara proteinintaget adekvat ser jag ingen anledning att krångla för krånglandets skull.
Så du ser ingen poäng med att äta lite extra (30-50g) kolhydrater före och/eller efter ett konditionspass i medeltempo?
Förstod jag dig rätt då?
Att dricka vatten, te eller svart kaffe under fastan, är det okej?
Samt, vad dricker ni helst i deffsynpunkt. Svart eller grönt te?
Det är ok.
Eddie Vedder
2011-03-13, 17:42
Så du ser ingen poäng med att äta lite extra (30-50g) kolhydrater före och/eller efter ett konditionspass i medeltempo?
Förstod jag dig rätt då?
Verkligen inte, är det något som definitivt inte behöver kolhydrater är det ju lätt konditionsträning.
Verkligen inte, är det något som definitivt inte behöver kolhydrater är det ju lätt konditionsträning.
Antar att du svarade på min första fråga..
Nu menade jag ju inte lätt konditionsträning (promenad) utan löpning i kanske 7-8 km/h.
Men ok, tack.
childman
2011-03-13, 18:47
Ska man träna på fastande mage under PF?
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Läs den, ställ frågor efteråt.
Nyfiken fråga till er PFare.
Hur lång tid har det gått som längst från fastande tillstånd till tung styrketräning (Fria aminosyror innan såklart)?
Newbie här, men körde en 15h fastande och körde sedan tung knäböj idag och det gick bättre än någonsin tidigare (tunga 6or). Helt sjuk energi rakt igenom 1h benpass.
Denna fråga är förutsatt att man inte ha ätit ca 10'000 kcal dagen innan för att sedan fasta 36h och sedan träna (extremt exempel, men du hajjar poängen).
Hit me! :D
anton2000
2011-03-13, 19:10
Hur lång tid har det gått som längst från fastande tillstånd till tung styrketräning (Fria aminosyror innan såklart)?
Newbie här, men körde en 15h fastande och körde sedan tung knäböj idag och det gick bättre än någonsin tidigare (tunga 6or). Helt sjuk energi rakt igenom 1h benpass.
Denna fråga är förutsatt att man inte ha ätit ca 10'000 kcal dagen innan för att sedan fasta 36h och sedan träna (extremt exempel, men du hajjar poängen).
Brukar börja fastan vid 20 och sen börja träna runt 13, sen första måltiden runt 15. Så runt 16h vanligtvis plus minus nån timme här och där. Jag känner också en sjuk energi när man tränar fastande, riktigt skön känsla!
Ristretto
2011-03-13, 19:11
Typ 30 timmar har jag för mig. Har aldrig upplevt problem med för lång fasta innan ett pass.
Inge Enveten
2011-03-13, 19:22
Aldrig mer än vad Martin rekommenderar men jag tror faktiskt inte det skulle vara problem med en längre fasta för att sedan träna. Mina hungerkänslor försvinner alltid vid träning.
hejhopp79
2011-03-13, 20:08
Körde 25 h fasta nu. Har blivit två dygns-fastor på raken nu och en tidigare i veckan. Jobbade dessutom hela dagen idag fastandes ;) De sista 2 timmarna eller så blir man en aning flummig i bollen, men det går rätt bra ändå. Upp till 20 h är det kolugnt.
Ska nog bara köra 18 h imorgon, eftersom det blir lite opraktiskt med träningspassen eftersom jag inte kör fastande träning (förutom kondition ibland).
Eddie Vedder
2011-03-13, 20:15
Nu menade jag ju inte lätt konditionsträning (promenad) utan löpning i kanske 7-8 km/h.
Men ok, tack.
Jag pratade också om löpning. Men om du ligger på den nivån att promenad känns som konditionsträning SKA du jobba upp konditionen för då är den nog ohälsosamt dålig.
hejhopp79
2011-03-13, 20:44
Men ok, tack.
Löpning i 7-8 km/h får nog anses som lätt konditionsträning. 7 km/h är ju snabbt promenadtempo
Det kan du utan problem köra utan att få i dig extra kolhydrater.
hejhopp79
2011-03-13, 20:46
Personligen kör jag konditionsträning helt fastande på PF men inte styrketräning.
hejhopp79
2011-03-13, 20:47
Typ 30 timmar har jag för mig. Har aldrig upplevt problem med för lång fasta innan ett pass.
Nej det är lustigt. Jag trodde det skulle gå åt helvete första gången jag tränade styrketräning fastandes. Men "konstigt" nog gick det strålande och man blir inte trött mentalt, vilket är skönt. Särskilt lägre repsintervall.
Doctor Snuggles
2011-03-13, 21:17
Det är skillnad på 5 kcal/2,5 dl kaffe och 400 kcal/100g sockerfritt godis.
Så allt sockerfritt godis har 400kcal/100g? Uppenbarligen menade jag godis med försumbar mängd, som tuggummi eller whatever. Den ursprungliga frågan handlade dessutom om smaker. Det är också skillnad mellan att käka en sockerfri pastill som innehåller 2-3 kcal för smakens skull, och att stoppa i sig flera paket. Hur det påverkar hungern o psyket med bara käka en pastill, eller dyl, är en annan sak.
Jag pratade också om löpning. Men om du ligger på den nivån att promenad känns som konditionsträning SKA du jobba upp konditionen för då är den nog ohälsosamt dålig.
Löpning i 7-8 km/h får nog anses som lätt konditionsträning. 7 km/h är ju snabbt promenadtempo
Det kan du utan problem köra utan att få i dig extra kolhydrater.
Missförstånd, ursäkta min otydlighet!
Självklart är 7km/h snabbt promenadtempo, vette fan vad jag tänkte på.
Och nej Eddie, så dålig kondis har inte ens jag :laugh:
Tack, blev rätt lätt cardio, roddmaskin+cykling i 20-25 min, runt 200 kcal brända. Inte speciellt jobbigt.
Har också jobbat lite ute idag och dagsintaget slutade endast på 10-15g kolh. totalt. Känt mig pigg hela dagen.
Aldrig mer än vad Martin rekommenderar men jag tror faktiskt inte det skulle vara problem med en längre fasta för att sedan träna. Mina hungerkänslor försvinner alltid vid träning.
Syftar på 16/8-upplägget?
Om inte, länka gärna dessa "rekommendationer".
vicarious
2011-03-14, 00:47
Så allt sockerfritt godis har 400kcal/100g? Uppenbarligen menade jag godis med försumbar mängd, som tuggummi eller whatever. Den ursprungliga frågan handlade dessutom om smaker. Det är också skillnad mellan att käka en sockerfri pastill som innehåller 2-3 kcal för smakens skull, och att stoppa i sig flera paket. Hur det påverkar hungern o psyket med bara käka en pastill, eller dyl, är en annan sak.
Inte nödvändigtvis men du kommer aldrig hitta något riktigt godis som har så lågt energiinnehåll att det blir försumbart. Tuggummi innehåller sockeralkoholer och dom ger en betydligt lägre energimängd.
Inge Enveten
2011-03-14, 08:30
Syftar på 16/8-upplägget?
Om inte, länka gärna dessa "rekommendationer".
Ja precis. Det är ju "standard".
hejhopp79
2011-03-14, 13:04
Ponera att jag vill fasta hela dagen fram tills jag ska träna vid 4. Jag har dock inget vassle/bcaa eller liknande med mig. Kan jag dricka t ex mjölk för liknande effekt precis innan passet eller hinner inte kroppen ta upp proteinet? Vill inte träna helt fastande
Inge Enveten
2011-03-14, 13:35
Ponera att jag vill fasta hela dagen fram tills jag ska träna vid 4. Jag har dock inget vassle/bcaa eller liknande med mig. Kan jag dricka t ex mjölk för liknande effekt precis innan passet eller hinner inte kroppen ta upp proteinet? Vill inte träna helt fastande
Finns väl studier som visar på vissa bra resultat när individer tränat helt fastande också?
3+ dl mjölk lär funka fintfint.
hejhopp79
2011-03-14, 14:00
"Lär funka", är det en vild gissning?
Evilkitty
2011-03-14, 14:02
Någon som vet personer inom uthållighetsidrotter på elitnivå som använder sig av periodisk fasta?
Gärna med källhänvisning.
Inge Enveten
2011-03-14, 14:13
Imo; ät, eller eaa. Min initialreaktion i alla fall.
vicarious
2011-03-14, 14:18
Vad är det du tror kommer hända om det "inte funkar"? Att du blir megasuperkatabol och tappar alla dina muskler?
Proteinet i mjölk är ca 80% kasein och 20% vassle. Drick mjölken och träna. Snacka om att optinojan går överstyr. Börjar bli lite löjligt.
WHITEFOLKS
2011-03-14, 14:32
Missförstånd, ursäkta min otydlighet!
Självklart är 7km/h snabbt promenadtempo, vette fan vad jag tänkte på.
Och nej Eddie, så dålig kondis har inte ens jag :laugh:
Tack, blev rätt lätt cardio, roddmaskin+cykling i 20-25 min, runt 200 kcal brända. Inte speciellt jobbigt.
Har också jobbat lite ute idag och dagsintaget slutade endast på 10-15g kolh. totalt. Känt mig pigg hela dagen.
200kcal på 25min motsvarar cirka 6km/h löpning om du väger 80kg :D
200kcal på 25min motsvarar cirka 6km/h löpning om du väger 80kg :D
Haha, ja du ser, det blev rätt låg intensitet på konditionsträningen. 200 kcal är ändå nånting och med ett energiintag på 1673 kcal och 3g protein x kv igår så blev det ett extra fint underskott ;)
hejhopp79
2011-03-14, 14:57
Vad är det du tror kommer hända om det "inte funkar"? Att du blir megasuperkatabol och tappar alla dina muskler?
Proteinet i mjölk är ca 80% kasein och 20% vassle. Drick mjölken och träna. Snacka om att optinojan går överstyr. Börjar bli lite löjligt.
Jag har alltså inte ätit något på 22 h och tänkte styrketräna nära på fastande. Bara rätt nyligen skulle det ansetts vara superkatabolt. Hade gärna sett dig själv göra det
Märker ni som ibland tränar fastandes någon skillnad på att köra ett benpass med tunga knäböj osv med att tex. köra ett bröst/axelpass?
Eller är det "all good"?
hejhopp79
2011-03-14, 15:08
Jag har alltså inte ätit något på 22 h och tänkte styrketräna nära på fastande. Bara rätt nyligen skulle det ansetts vara superkatabolt. Hade gärna sett dig själv göra det
hejhopp79
2011-03-14, 15:09
Märker ni som ibland tränar fastandes någon skillnad på att köra ett benpass med tunga knäböj osv med att tex. köra ett bröst/axelpass?
Eller är det "all good"?
Hur tänker du då?
vicarious
2011-03-14, 15:35
Inga problem, bara dricka mjölken direkt efteråt. Vad menar du egentligen med "nära på fastande"? Du vet väl att proteinet du intar innan du tränar inte används till att stimulera MPS förrän efter passet?
Gosti123
2011-03-14, 19:46
Används detta endast i deffsyfte här på kolo? Finns det fördelar med att använda sig utav PF på kaloribalans?
Används detta endast i deffsyfte här på kolo? Finns det fördelar med att använda sig utav PF på kaloribalans?
Används inte bara i deffsyfte. Går bra att hålla kaloribalans och gå upp i vikt.
Gosti123
2011-03-14, 19:58
Någon som vet om det finns en studie gjord då man jämförde träningsresultat med folk som kört periodisk fasta på kaloribalans, samt de som ätit vanligt? Skulle vara kul att se.
Eddie Vedder
2011-03-14, 20:00
Någon som vet om det finns en studie gjord då man jämförde träningsresultat med folk som kört periodisk fasta på kaloribalans, samt de som ätit vanligt? Skulle vara kul att se.
Nej det finns inte.
Är det någon skillnad på att äta frukost runt kl. 6-7 sen lunch kl. 12-1 eller att äta lunch kl. 12-1 sen middag 6-7?
Anledningen till att jag frågar är att jag tränar morgon, har sett att det på hemsidan finns ett schema för de som tränar morgon som är enligt andra alternativet men jag fick intrycket av att han gjort det så för han tyckte att det var enklare att fasta på morgonen.
hejhopp79
2011-03-14, 20:26
Är det någon skillnad på att äta frukost runt kl. 6-7 sen lunch kl. 12-1 eller att äta lunch kl. 12-1 sen middag 6-7?
Anledningen till att jag frågar är att jag tränar morgon, har sett att det på hemsidan finns ett schema för de som tränar morgon som är enligt andra alternativet men jag fick intrycket av att han gjort det så för han tyckte att det var enklare att fasta på morgonen.
Vad är det för skillnad du letar efter?
Mat som mat. Det är vad du får i dig under en tidsperiod på ett till flera dygn, eller en vecka som är intressant. Inte exakt när du ätit.
Gosti123
2011-03-14, 20:27
Om jag fattat det rätt så ska man äta under 8 timmar, sedan fasta resterande 16 timmarna på dygnet.
Vikt - 73 kg
Längd - 171 cm
Fick fram enligt en kaloriräknare på internet att mitt dagliga behov är 1804 kcal, har inte räknat in några aktiviteter då.
Cyklar 4 km i ganska lugnt tempo 5 dagar i veckan, hem och från skolan (2 dit, 2 hem).
Styrketränar i 2 timmar tre dagar i veckan, har ingen aning om hur mycket kcal som kan gå åt där.
Ge gärna lite input i mitt kostschema, om jag missuppfattat någoting etc.
07.00 - Eaa
11.00 - 12.00 - Lunch
14.30 (eaa) - 16.30(eaa) - Styrketräning
17.00 - Mat
19.00 - Mat
Sedan, ska man äta på samma sätt på vilodagar (lite mindre kcal pga ingen träning)
Hur ska man fördela kolhydrater, protein och fett? Finns det något som är rekommenderat?
+ Hur ska jag dela upp kalorierna vid de olika middagarna?
- Gosti
forslund
2011-03-14, 20:32
Om du ska köra regelrätt PF så strunta i EAA vid kl 07. Om det påverkar resultaten eller ej är tveksamt, men ändå.
Mer kolhydrat på träningsdagar, gärna så mycket som möjligt efter träningen. Mindre fett.
Mer fett på vilodagar, mindre kolhydrater.
Högt proteinintag oavsett dag.
>60% av kaloriintaget på träningsdagar skall vara efter träningen. Antal måltider bestämmer du själv.
Gosti123
2011-03-14, 20:54
Tack för att du svarade.
Har du någon koll på hur mycket kalorier man gör åt ungefär på att styrketräna i 2 timmar + att cykla 4 km i lugnt tempo på en dag? Vilar minst 3 min mellan varje set när jag styrketränar.
Mvh
hejhopp79
2011-03-14, 21:09
1) Du deffar antar jag? Det verkar vara synonymt för många när det gäller PF. Jag skulle lagt mig kring 2000-2500 kcal om jag vore du och se hur din vikt ändrar sig, eller inte ändrar sig.
2) Periodisk fasta är inte entydigt med leangains-varianten, fastän den såklart är populär eftersom den är ganska smärtfri, jämfört med längre fastor.
3) Eftersom du syftar på leangains-PF, står allting i klartext på leangains.com
4) Skippa EAA på morgonen.
Gosti123
2011-03-14, 21:12
Tack hejhopp! Tanken var att först ligga på kaloribalans för att sedan dra ner på maten lite grann.
hejhopp79
2011-03-14, 21:14
Tack hejhopp! Tanken var att först ligga på kaloribalans för att sedan dra ner på maten lite grann.
Okej! Sikta på kring 2500-3000 kcal för kcal-balans skulle jag tro.
Gosti123
2011-03-14, 21:31
Tack åter igen!
Är det okej för dig om jag pmar dig om några frågor?
hejhopp79
2011-03-14, 21:37
Ja visst, men om jag kan svara på dem kan jag inte garantera.
I så fall hänvisar jag bara till leangains.com
Hur tänker du då?
Träning av ben = större muskler, mer syre, mer energi, högre puls osv osv, helt enkelt jobbigare (för de flesta) jämfört med tex. ett arm eller bröstpass.
Tänkte alltså om någon upplevt problem med att kört ett hårt benpass på fastande mage jämfört med att köra ett bröstpass under samma förutsättningar.
Antar att svaret är nej iofs, de flesta som tränar fastandes verkar väldigt nöjda med det vad gäller styrka och energi, vad jag har förstått.
hejhopp79
2011-03-14, 22:06
Ja, jag har nog inte upplevt någon skillnad förutom när det gäller antal reps, där lägre fungerar bättre än högre.
Fastande träning har öppnat mina ögon för något helt nytt eftersom jag alltid trott att jag inte skulle orka en repetition.
Träning av ben = större muskler, mer syre, mer energi, högre puls osv osv, helt enkelt jobbigare (för de flesta) jämfört med tex. ett arm eller bröstpass.
Tänkte alltså om någon upplevt problem med att kört ett hårt benpass på fastande mage jämfört med att köra ett bröstpass under samma förutsättningar.
Antar att svaret är nej iofs, de flesta som tränar fastandes verkar väldigt nöjda med det vad gäller styrka och energi, vad jag har förstått.
Körde nyligen ett tungt benpass efter ca 16h fastande, och det gick galant. Om inte bättre än aldrig.
Tror det där är väldigt individuellt, men om du går in med inställningen om att benpasset kommer gå lika bra som "icke" fastande, så blir allting bra ska du se.
Psyket kan spela många ett spratt.
Bara jag som upplever GRYMT äckliga avgaser till skillnad från när man inte applicerade PF?
Har inte nämnvärt ändrat kostuppläget sen jag började med PF.
prOtotype
2011-03-15, 11:04
Bara jag som upplever GRYMT äckliga avgaser till skillnad från när man inte applicerade PF?
Du är inte ensam. Fördelarna med PF bara fortsätter komma :D
Inge Enveten
2011-03-15, 11:18
Det kan faktiskt stämma även för min del
Ristretto
2011-03-15, 11:59
Ja, om jag trycker i mig 600g broccoli vid ett tillfälle istället för att sprida ut det på flera måltider märker jag det. Det är dock inget jag ser som konstigt, man får äta sånt som inte producerar äckelfisar! ;)
Hörrni, lägg ner periodisk fasta bums! Det är inte bra för förbränningen ;)
5. Ät frukost
Förbränningen saktar ner när du sover och kommer inte igång ordentligt igen förrän du äter. Skippar du frukost betyder det att det kan gå omkring 18 timmar sedan din senaste måltid. Inte bra! Så även om du inte är hungrig på morgonen, försök att äta så snart som möjligt.
6. Portionera ut dina måltider
Blir du sugen mellan målen? Ge din förbränning en skjuts och dela upp dina måltider i fem eller sex mindre mål i stället för tre stora. Ät var tredje eller fjärde timme. Om det inte passar dig, gå tillbaka till tre mål om dagen men gör dem lite mindre och lägg till ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6905108.ab
Att dom ständigt orkar...
Tacka fan att man blir "lite sugen mellan målen" när man äter mat varannan timme! Äter man ofta är man hungrig ofta, stämmer iaf in på mig och alla jag känner.
Tycker också det är väldigt komiskt hur de hela tiden vill att man TILL VARJE PRIS ska äta mellanmål:
Om det inte passar dig, gå tillbaka till tre mål om dagen men gör dem lite mindre och lägg till ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
Menar du allvar att du tar aftonblaskan seriöst? Det är som att be en lastbil förare om kostråd.
martinmartin
2011-03-15, 13:01
Menar du allvar att du tar aftonblaskan seriöst? Det är som att be en lastbil förare om kostråd.
Tyckte att flörtsmileyn gjorde ironin ganska klar. Men du kanske var ironisk också?
vicarious
2011-03-15, 13:03
Jag förstod ironin. Den var solklar.
martinmartin
2011-03-15, 13:05
Jag förstod ironin. Den var solklar.
14K's eventuella ironi?
Jag använde en blinkande smiley, vilket är ett krav när man är sarkastisk över internet, men det räckte tydligen inte! Nej jag tar inte Aftonbladet på allvar, trots att deras tips för det mesta inte är dumma eller helt fel. Man måste se till vilken publik de riktar sig mot också! Men jag hade önskat att dom gjorde lite mer research och kanske kan man önska en mer nyanserad bild.
Hur gör man om man inte kan träna varken tidigt på morgonen eller runt 12-13.00(förutom helger)? Slutar skolan/jobb runt 16.00
vicarious
2011-03-15, 15:52
Hur gör man om man inte kan träna varken tidigt på morgonen eller runt 12-13.00(förutom helger)? Slutar skolan/jobb runt 16.00
Samma här, slutar mellan 16-17. Äter första målet vid 12-tiden. Tränar sen direkt efter jobbet. Hem och äter till 20.
Tränar och käkar efter jobbet???.....
Då tränar man när man kan träna, i ditt fall någon gång efter 16.00.
Du har ju svarat på din egen fråga.
För att hjälpa dig på traven:
Alt 1. Lägger ner träning.
Alt 2. Lägger om levnadsmönster som möjligör träning på morgon eller lunch.
Alt 3. Tränar efter kl 16.00.
Jag rekommenderar alternativ 3, eventuellt i kombination med alternativ 2.
Lycka till med ditt beslut!
Langster
2011-03-15, 15:56
Man äter innan träningen.
Man MÅSTE inte träna på fastande mage. Jag kan se vissa fördelar med det, men det verkar ha blivit lite väl överhypat nu. För min egen del så skulle jag tro att träning innan första måltiden skulle göra det enklare att hålla aptiten nere. Övriga eventuella fördelar är antagligen så marginella så att det inte är något att hänga upp sig på, speciellt inte om det är opraktiskt att träna på fastande mage.
Själv äter jag två mål innan jag tränar och ett mål efter.
vicarious
2011-03-15, 15:57
Man MÅSTE inte träna på fastande mage. Jag kan se vissa fördelar med det, men det verkar ha blivit lite väl överhypat nu. För min egen del så skulle jag tro att träning innan första måltiden skulle göra det enklare att hålla aptiten nere. Övriga eventuella fördelar är antagligen så marginella så att det inte är något att hänga upp sig på, speciellt inte om det är opraktiskt att träna på fastande mage.
Bra skrivet. Alla verkar tro att man måste träna fastande bara för att man kör PF. Det ska funka i vardagen också, annars är det ju värdelöst. Jag äter ett mål innan och 2 mål efteråt.
Process Ansvarig
2011-03-15, 20:29
Jag kör Periodisk Fasta utan att jag var medveten om den:smash:
För ett par månader sen har jag börjat äte 2 ggr/dag i ett försök att tappa lite fett runt midjan. Jag brukar äta en ordentlig frukost kl. 9 och sen middag ( lagad mat) kl. 17.
Nu läser jag att det fins någonting som heter periodisk fasta ! Ha ! (genius varning)
However...jag klarar mig fint över natten men har lite svårt att vänta till kl.17 ibland och käkar typ 15:30 ibland så vad jag vill veta är följande:
- Jag vet att alla säger "det är mängden kalorier som spelar roll" men skulle det göra någon skilnad ifall jag "delar" middagen eller käkar up allt på en gång ?
För förut har man hört att kroppen kan bara processera en viss mängd protein åt gången (typ 50 g) och resten skulle gå till spillo. stämmer det ?
Vad jag tvekar rent praktisk med är: skulle jag äta middagen kl 15 och sen ta 250 g kessela, typ kl 18 eller skulle det vara samma som om jag skulle äta up både middagen och kessela samtidigt ?
Riskerar jag mer att bli fet om jag äter upp allt på samma gång ?
Inge Enveten
2011-03-15, 20:35
Oh boy det måste verkligen sammanställas någon sorts FAQ alltså för det här har gått överstyr ordentligt
Process Ansvarig
2011-03-15, 20:39
Oh boy det måste verkligen sammanställas någon sorts FAQ alltså för det här har gått överstyr ordentligt
elaborera
hejhopp79
2011-03-15, 20:41
Faktiskt.
Nu står iofs det mesta om PF på leangains-sidan.
Samma här, slutar mellan 16-17. Äter första målet vid 12-tiden. Tränar sen direkt efter jobbet. Hem och äter till 20.
Tack! :)
Tränar och käkar efter jobbet???.....
SERIÖST?!?!?!?!?!? Du behöver inte vara spydig för att jag ställer en simpel fråga.
Då tränar man när man kan träna, i ditt fall någon gång efter 16.00.
:)
Du har ju svarat på din egen fråga.
För att hjälpa dig på traven:
Alt 1. Lägger ner träning.
Alt 2. Lägger om levnadsmönster som möjligör träning på morgon eller lunch.
Alt 3. Tränar efter kl 16.00.
Jag rekommenderar alternativ 3, eventuellt i kombination med alternativ 2.
Lycka till med ditt beslut!
Tack, kan dock inte träna tidigt på morgonen så, blir efter 16 :)
Jag påstod aldrig att man behövde göra det, jag ville bara veta hur jag skulle äta/träna. :)
Jag påstod aldrig att man behövde göra det, jag ville bara veta hur jag skulle äta/träna
Det verkar som du anstränger dig lite för hårt att anpassa dig till dieten (metoden). Prova att tänka tvärtom: Det är inte du som ska anpassa dig till dieten, du ska anpassa dieten till dig, d.v.s. till dina förutsättningar, preferenser, styrkor, svagheter etc.
Detta gäller givetvis även träning (och väldigt mycket annat här i livet). De som når framgång är de som anpassar och formar metoder så att de fungerar perfekt till just dem.
Inge Enveten
2011-03-15, 21:30
elaborera
Samma. Frågor. Hela. Tiden.
vicarious
2011-03-15, 21:55
- Jag vet att alla säger "det är mängden kalorier som spelar roll" men skulle det göra någon skilnad ifall jag "delar" middagen eller käkar up allt på en gång ?
Skillnad för vad? Din viktminskning? Nej, det svarar du ju själv på.
För förut har man hört att kroppen kan bara processera en viss mängd protein åt gången (typ 50 g) och resten skulle gå till spillo. stämmer det ?
Tarmen kan bara ta upp en viss mängd protein åt gången, men inget går till spillo, det tar bara längre tid att ta upp allting.
Vad jag tvekar rent praktisk med är: skulle jag äta middagen kl 15 och sen ta 250 g kessela, typ kl 18 eller skulle det vara samma som om jag skulle äta up både middagen och kessela samtidigt ?
Riskerar jag mer att bli fet om jag äter upp allt på samma gång ?
Ingen större skillnad, och nej - det är kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt
SERIÖST?!?!?!?!?!? Du behöver inte vara spydig för att jag ställer en simpel fråga.
Jag svarade på din simpla fråga? Nästan alla gav sammas var ok du blir piss off på mitt inlägg?
Process Ansvarig
2011-03-15, 22:27
Skillnad för vad? Din viktminskning? Nej, det svarar du ju själv på.
Tarmen kan bara ta upp en viss mängd protein åt gången, men inget går till spillo, det tar bara längre tid att ta upp allting.
Ingen större skillnad, och nej - det är kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt
Det har jag inte svarat på utan sagt att det brukar ALLA säga. (kalorierna in/ut).
vad fick mig att fundera (och följaktigen ställa frågan) är att jag käner mig klart hungrigare dagen efter att jag har käkat upp HELA middagen, säg kl 15:30 mot att jag delar samma midag i två måltider, en kl 15:30 och en, säg 17:30.
Så om kalorierna in/ut verkligen stämmer varför blir jag så mycket hungrigare då ?
Du kanske kommer svara att det är därför att jag har flera timmar till frukost ifall jag äter allt kl 15 men om kalorier in/ut teorin verkligen håller då borde det inte spella nån roll, eller hur ?
Så kanske är min fråga inte så simpel, after all
Det har jag inte svarat på utan sagt att det brukar ALLA säga. (kalorierna in/ut).
vad fick mig att fundera (och följaktigen ställa frågan) är att jag käner mig klart hungrigare dagen efter att jag har käkat upp HELA middagen, säg kl 15:30 mot att jag delar samma midag i två måltider, en kl 15:30 och en, säg 17:30.
Så om kalorierna in/ut verkligen stämmer varför blir jag så mycket hungrigare då ?
Du kanske kommer svara att det är därför att jag har flera timmar till frukost ifall jag äter allt kl 15 men om kalorier in/ut teorin verkligen håller då borde det inte spella nån roll, eller hur ?
Hunger är ju bara en känsla får du komma ihåg. Det har egentligen inget att göra med hur mycket kalorier du äter, eller jo det har det väl till viss del men också saker som när man brukar äta, när man åt senast, om man ligger på kcalöver/underskott och massa andra saker spelar in.
Äter du bara skräpmat/snabbmat en hel dag och ligger på 700 kcal överskott så kanske du blir mer hungrig frammåt kvällen än om du hade ätit "bra" mat med tex. mycket protein och fett fast 700 kcal mindre pga. denna mat bland annat mättar bättre.
Vet inte om jag svarade på din fråga men hunger är som sagt bara en känsla, för vissa känns det bättre att dela upp en stor måltid på 2 medans andra hellre fastar/väntar längre och får äta mer.
Någon får rätta mig om jag har fel.
Men mängden kalorier står ju inte i direkt relation till hunger. Till exempel så blir jag bra mycket mättare på 1000kcal kyckling än på 1000kcal ostmacka. Så hungern har absolut ingenting med det som man vanligen benämner som kalorier in/ut, kalorier in/ut har bara med viktförändring att göra.
vicarious
2011-03-15, 22:45
Det är kalorierna in & ut som avgör.
Jag kan inte svara på hur dina hungerkänslor fungerar. Som andra redan sagt, hungern är inte direkt proportionell till kaloriintaget. Visst finns det ett samband, men det är inte fullt så enkelt :)
Kom att tänka på en sak.
För några sidor sen så skrev jag att jag ibland upplever ökad salivproduktion någon timme in i fastan trots att magen är väldigt mätt.
Detta verkar nästan helt ha upphört sedan jag började med dieten för en vecka sedan, lite lustigt kan tyckas.
Vet inte om det kan vara den ökade mängden protein eller den minskade mängden kolhydrater som påverkar. Jag äter ju mindre nu och känner mig inte alltid lika sprängmätt som innan dieten (då jag såklart också körde PF).
Spekulationer? :)
Det verkar som du anstränger dig lite för hårt att anpassa dig till dieten (metoden). Prova att tänka tvärtom: Det är inte du som ska anpassa dig till dieten, du ska anpassa dieten till dig, d.v.s. till dina förutsättningar, preferenser, styrkor, svagheter etc.
Detta gäller givetvis även träning (och väldigt mycket annat här i livet). De som når framgång är de som anpassar och formar metoder så att de fungerar perfekt till just dem.
Stort +1 på detta.
Om det är något som PF fått mig att inse, är det hur mycket man kan anpassa kost/träning etc till sin tillvaro, utan att stå utan resultat för att man "inte följer strömmen".
Nu äter jag när det passar mig, för att slippa bry mig om var tredje timme, eller 16h fasta varje dag. För att det inte spelar så stor roll.
Domnande fingrar vid stort kaloriunderskott och nästa enbart protein; någon mer som har upplevt det? Snittade 1300-1500 kcal i ett par-tre dagar förra veckan och åt nästan uteslutande keso och kyckling och upplevde att halva handen somnade (ring- och lillfingret). Bör tilläggas att jag drack en hel del sockerfri energidryck och satt vid datorn rätt så länge.
Spinkelinken
2011-03-16, 10:03
Stort +1 på detta.
Om det är något som PF fått mig att inse, är det hur mycket man kan anpassa kost/träning etc till sin tillvaro, utan att stå utan resultat för att man "inte följer strömmen".
Nu äter jag när det passar mig, för att slippa bry mig om var tredje timme, eller 16h fasta varje dag. För att det inte spelar så stor roll.
Har funderat lite på det du skriver om att du inte äter var tredje timma eller fastar 16 h för den delen heller och det är ju väldigt praktiskt det håller jag med om men samtidigt undrar jag om det är särskilt hälsosamt? Oregelbundna mattider, om man får de hälsosamma effekterna som PF ska ge osv? Är nyfiken för har nu kört PF i cirka 3 v och har gått upp mer än vad jag någonsin gjort och det är enkelt att få i mig tillräckligt då det är under en koncentrerad tidsperiod men jag skulle ju gärna slippa vara bunden vid timmar och istället se till att jag äter lite innan träning och två mål som täcker resten efter träning. Det är ju likt PF men mer flexibelt, men frågan är som sagt om det är särskilt hälsosamt?
Förövrigt, vägde ca 73 kg när jag började och ungefär 3-4 veckor senare har vågen visat 76,2 kg. Mycket nöjd och allt tack vare PF!
Samma. Frågor. Hela. Tiden.
Detta inlägg fick mig att tänka lite grann, och jag har därför under morgonen funderat över hur just denna tråd (detta vidunder!) sammanfattar hur människor uttrycker flera av sina bättre och sämre egenskaper. Samtliga är väl representerade på kollo. Prepare for slight OT. Min intension är att göra något som kanske i det långa loppet förbättrar kvalitén på tråden.
I korthet tänker jag på: välvilja, omtanke, lathet, dumhet och tro på högre makter (religion).
Välvilja/omtanke:
Motivation helt överflödig, om man betänker hur väl många frågor i denna tråd blir bemötta...
Lathet:
"hm, den här tråden har knapp 4900 inlägg, men jag är säker på att ingen tidigare har frågat om huruvida jag bryter fastan om jag inmundigar kaffe/linfrön/whatever. Oavsett så tänker jag inte leta något i tråden själv först" --- gaaah! Du tänker fel! Sannolikheten för att du bara kan klicka på vilken jävla random sida som helst (finns 326 att välja på!) och där hitta en diskussion eller rent av svaret på hela din fråga är faaan STOR. Åtminstone lite artigt bläddrande bland sidorna först, och på däri hänvisade hemsidor, hade varit klädsamt för många.
Dumhet:
Här menar jag inte att folk är korkade, för det vill jag inte tro att de är. MEN, många verkar rakt av välja att inte tänka så noggrant, om det går att undvika. Framförallt verkar det vara eftersträvansvärt att ha betydligt högre förtroende för vad någon med forumnamnet "Randomdude2000" säger, än vad de själva borde kunna räkna ut (med röven). Vilket för mig in på min sista punkt...
Tro på högre makter (AKA postcount):
Tätt besläktat med föregående paragraf. Folk verkar vägra att tro på något de själva upplevt, innan något med postcount > 1000 intygat att de verkligen upplevt det de upplevt.
Ängsligbiff87 - "Jag mår dåligt när jag hoppar frukosten, borde jag börja äta sådan igen för att må bättre?"
Varpå alla low count posters på forumet + farmor, farfar och hela jävla familjen inklusive alla vederbörande träffar IRL säger - "Men börja käka frulle igen!"
Ängsligbiff87 - "No way"
Varpå detta händer:
Eddie Vedder - "Om du känner så borde du börja äta frukost igen. Sunt förnuft"
Ängsligbiff87 - "Taaaack Eddie (härligt att bli bekräftad av att du såg mitt inlägg!)! Jag ska definitivt göra som du sa."
WTF?! Alltså, jag är varken ute efter att sätta dit varken EddieVedder eller ängsligbiff (eller någon annan för den delen, det finns inget speciellt nickname som jag har i åtanke!), men hur lite förtroende kan man ha för sitt eget tänkande och sin egen förmåga? Detta tycker jag nästan gränsar mot tro på högre makt ibland, och jag finner det förvirrande. Känner ni inte er själva? Vem är det som går till gymmet och vrålar ut sitt inre monster, som går dit och manifesterar sin tro och vilja på förbättring och grymma lats? Ja inte fan är det Randomdude2000, det är säkert. Det är NI själva. Oftast stora vuxna män/kvinnor. Det är detta jag tycker mig se allt för ofta när jag läser här. Både i tråden och på forumet i stort.
Det var allt. I mean no harm or to offence anyone. Om någon känner för att skälla ut mig så ta det per PM, vill inte ha flame wars inne i en redan söndrad tråd.
NU, kaffe. Ha en bra förmiddag...
vicarious
2011-03-16, 10:45
osk, jag håller med.
Detta är klockrent, från tidigare i tråden.
Sedan kan man fråga sig vilken - om någon - skillnad detta leder till i praktiken, dvs BCAA vs vassle/annan proteinkälla & relevans av att upprätthålla det fastande stadiet genom att maximera MPS/minimera kcal, etc. Ytterst marginell & förmodligen ganska trivial i det stora sammanhanget. Fast så är det med mycket inom nutrition/dieter, etc. Små skitdetaljer får oproportionerligt mycket uppmärksamhet. Är när folk har för mycket tid de sitter och filosoferar om EAA-tajming och dylikt istället för att analysera sin träningsrutin och hur de utvecklats de senaste 4-8 veckorna.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4834647&postcount=3986
Finns ju personer som vill ha bekräftelse på saker de är osäkra över. Folk hänger upp sig på väldigt små grejer. Så som 5g sås eller 7g sås. Dålig exempel men ni förstår.
vicarious
2011-03-16, 10:54
Finns ju personer som vill ha bekräftelse på saker de är osäkra över. Folk hänger upp sig på väldigt små grejer. Så som 5g sås eller 7g sås. Dålig exempel men ni förstår.
Ja och då söker de hellre bekräftelse på ett internetforum än att testa själva och utvärdera. Vissa saker kan iofs vara svåra att "testa och utvärdera" så resultaten kan vara svåra att koppla till en enskild faktor, t ex EAA-intag. Bottom line är: folk gör det för krångligt för sig :)
Intervju med Berkhan! http://www.leighpeele.com/martin-berkhan-and-intermittent-fasting-interview
Utdrag:
[...]Simply put, people are missing the forest for the trees. Reality check: even if IF might have benefits not seen with other diet approaches, it doesn’t magically alter the human metabolism. Calories count, regardless of the method used, and people needs to learn that. I guess this scenario is just as common among followers of any other diet approach out there, but I’ll throw it out there just to make sure everyone understands that you can’t get away with an excessive calorie intake just because you’re doing IF.
[...]
Another mistake I believe many IF’ers are doing, is fasted weight training. The research on pre- and post workout nutrition today is quite substantial and I don’t think anyone in their right mind should be lifting weights on an empty stomach – regardless of goals. I believe the protein synthesizing effect of the pre-workout meal overshadows any small benefit to be had from higher amounts of growth hormone that comes from fasted workouts and scientific evidence supports this. This doesn’t mean fasted workouts are a no go, but it means we should compromise a bit – which is why I suggest the ingestion of an adequate amount of essential amino acids or BCAA prior to the workout.[...]
Gosti123
2011-03-16, 13:49
Förövrigt, vägde ca 73 kg när jag började och ungefär 3-4 veckor senare har vågen visat 76,2 kg. Mycket nöjd och allt tack vare PF!
Menar du att du inte kunde få i dig tillräckligt med kalorier innan du började med pf?
Gosti123
2011-03-16, 13:52
"Vad finns det för fysiska och psykiska fördelar med periodisk fasta?
S: Fördelarna med periodisk fasta är bl.a. ökad insulinkänslighet, bättre kroppskomposition (ökad muskeltillväxt och minskad fettinlagring), förhöjd ämnesomsättning"
Stämmer detta?
Inge Enveten
2011-03-16, 14:12
Bättre koncentration/fokus under fastan
hejhopp79
2011-03-16, 14:28
Bättre koncentration/fokus under fastan
Upplever jag också. Det är som att man blir rastlös av mat när man väl äter.
Håller med osk för övrigt. Folk vill verkligen inte tänka själva. Är väl den svenska fårmentaliteten som spökar
Gosti123
2011-03-16, 14:28
Annars är det ingen speciell fördel med denna diet?
Av vilka anledningar kör ni andra på denna diet?
Innan gick jag hungrig hela tiden, nu är jag nästan aldrig lika hungrig som innan, förutom den sista timmen innan fastan tar slut typ..och fått bra resultat utav träningen med, vet inte om det har med pf o göra dock
Inge Enveten
2011-03-16, 14:44
Den funkar
Den är enkel
Sällan hungrig
Känner en frihet vad gäller vad jag kan äta
Sparar en massa tid
anton2000
2011-03-16, 15:05
Den funkar
Den är enkel
Sällan hungrig
Känner en frihet vad gäller vad jag kan äta
Sparar en massa tid
+1.
Lättare att hålla koll på kosten, bättre träningsresultat, roligare matlagning när man ofta har 2-3k kcal att leka med i en måltid. Med mera.
hejhopp79
2011-03-16, 15:14
Jag gillar hur jag känner mig när jag fastar; lugn, pigg, fokuserad, klar i skallen. Annars, praktiskt och bra att deffa på
Gosti123
2011-03-16, 15:50
Får ni i er lika mycket protein som innan ni började med pf? Känns svårare då man inte får äta frukost.
Stämmer detta påstående om man är i en deff med periodisk fasta "ökad muskeltillväxt och minskad fettinlagring"?
Man ska inte ta alltför allvarligt på det påståendet eller?
- Gosti
prOtotype
2011-03-16, 15:50
Vadå, det är en lättföljd diet som får svensson att tycka att man är mupp. Räcker inte det?
sp123ltd1
2011-03-16, 16:29
Får ni i er lika mycket protein som innan ni började med pf? Känns svårare då man inte får äta frukost.
Stämmer detta påstående om man är i en deff med periodisk fasta "ökad muskeltillväxt och minskad fettinlagring"?
- Gosti
Nu har jag inte kört pf så länge(2-3 veckor) men jag tycker det är MYCKET enklare! Tror det beror på att jag bara äter tilllagad mat där man oftast har mer protein i än tex mackor och liknade:)
Inge Enveten
2011-03-16, 16:37
- Gosti
Ja
För mig; ja
Vet ej
Gosti123
2011-03-16, 16:59
Ja
För mig; ja
Vet ej
Använder du dig av pf även när du inte är i deff?
Gosti123
2011-03-16, 17:18
För mig; ja
Talar inte det emot hela principen om kcal in/kcal ut?
Talar inte det emot hela principen om kcal in/kcal ut?
Hela kcal in vs kcal ut stämmer överlag men man ska också veta att det är en mycket förenklad bild utav sanningen. Muskeltillväxt och fettinlagring är beroende utav många fler faktorer än bara mängden kalorier man får i sig.
JimmyFlessa
2011-03-16, 17:31
Vadå, det är en lättföljd diet som får svensson att tycka att man är mupp. Räcker inte det?
+1.
Det är inget magiskt med att äta enligt ett mönster man kallar "PF". Bara helt enkelt att man går mot normen lite. Om folk sedan tycker man är dum i huvudet är väl upp till dem.
Ät enligt ett PF/LG-upplägg om det passar dig, gör det så inte så prova något annat.
Jag instämmer i kören om att det borde göras en ny PF-sticky. En bra idé vore nog att göra en där Martin med andra LG/PF-profiler ger sitt utlåtande och talar om the basics, för att sedan låsa tråden.
Gosti123
2011-03-16, 17:41
Hela kcal in vs kcal ut stämmer överlag men man ska också veta att det är en mycket förenklad bild utav sanningen. Muskeltillväxt och fettinlagring är beroende utav många fler faktorer än bara mängden kalorier man får i sig.
Varför blir inte t.ex. kolhydrater lika lätt till fett som t.ex. kakor?
JimmyFlessa
2011-03-16, 17:45
Varför blir inte t.ex. kolhydrater lika lätt till fett som t.ex. kakor?
Va? Du får nog fundera över och formulera om den där frågan.. Kakor är oftast i princip bara mjöl & en jävla massor socker, vilket i sin tur är supersnabba kolhydrater..
hejhopp79
2011-03-16, 18:02
Helt klart.
Gosti123
2011-03-16, 18:26
Helt klart.
Har ni någon bra länk där man förklarar hur det hela med fettinlagring går till så får ni gärna länka :thumbup:
Har ni någon bra länk där man förklarar hur det hela med fettinlagring går till så får ni gärna länka :thumbup:
Här har du en jumpstart: http://tinyurl.com/6lb57py
Spinkelinken
2011-03-16, 19:54
Menar du att du inte kunde få i dig tillräckligt med kalorier innan du började med pf?
Ja precis, det var att man åt sina mål men vägde inte och hade väl ingen egentlig koll.
Men iom att jag började med PF så har jag fått bättre översikt över vad jag stoppar i mig, så det behöver inte nödvändigtvis vara metoden i sig utan att den har fått mig att se över intaget bättre.
Vilket i slutändan är det viktiga.
Någon annan som upplevt "blodsockerfall" om den testat att gå tillbaka till sitt vanliga ätarmönster? Kört PF ett tag och testade gå tillbaka till mitt vanliga "liv" och nu har jag känt av dessa "blodsockerfall" trött som fan, snurrig, ont i skallen osv osv...
Wtf is up with that?!
Pf = jävligt skönt och avslappnat levnadssätt, är det ingen här som följer detta på grund av slapphet? Hur jävla skönt som helst att slippa tänka på mat förens man inte har något annat att göra än att äta... eller är jag ensam :D? Det är väl meningen med detta levnadssätt?! För det verkar som på folk att de krånglar till det så innihelvete...
Brukar bryta fastan efter träningspasset med ett stort mål mat, innan passet så har jag druckit lite eaa+jack3d men de räkna jag inte som att bryta fastan.
Vet inte varför jag har fått för mig de.
Eftersom ja intar både jack3d och totalt 20g eaa före och efter passet - så kan jag väl likaväl äta en frukt eller ta lite malto under passet.
Det jag vill uppnå är ett lite piggare humör under passet. Blir rejält svimfärdig under passet efter ca 30min.
Har dok inte alltid varit så, kanske är för att ja ligger på underskott?
Hur gör ni som tränar på fastande mage för att hålla er i trim under hela passet?
anton2000
2011-03-17, 00:43
Brukar bryta fastan efter träningspasset med ett stort mål mat, innan passet så har jag druckit lite eaa+jack3d men de räkna jag inte som att bryta fastan.
Eftersom ja intar både jack3d och totalt 20g eaa före och efter passet - så kan jag väl likaväl äta en frukt eller ta lite malto under passet.
Det jag vill uppnå är ett lite piggare humör under passet. Blir rejält svimfärdig under passet efter ca 30min.
Hur gör ni som tränar på fastande mage för att hålla er i trim under hela passet?
Brukar köra malto/eaa precis innan passet. Har provat med bara eaa men tycker att jag får mer tryck med malto. Om du blir svmimfärdig så är det nåt som är fel. Experimentera litegrann vad det kan bero på och olika åtgärder.
Testa ät en mindre måltid några timmar innan passet och se till att du dricker mycket vatten under dagen
vicarious
2011-03-17, 09:10
Det du beskriver "bryter" fastan men du ska väl ändå äta direkt efteråt så det handlar det max om en eller två timmars skillnad.. vilket är en fis i rymden.
Sluta
göra
det
så
krångligt.
Det du beskriver "bryter" fastan men du ska väl ändå äta direkt efteråt så det handlar det max om en eller två timmars skillnad.. vilket är en fis i rymden.
Sluta
göra
det
så
krångligt.
Precis, därför menar ja att man kanske kan ta något litet innan passet för att ha mkt energi under hela passet.
Jag undrade hur ni gör för att vara pigga när ni tränat på fastande mage, inte ifall eaa bryter fastan eller ej.
Dock så tycker jag att en måltid innan passet bara förstör, jag syftade mer på ngt litet.
Ska man inte ens få komma med frågeställningar utan att bli kallad "super-mega-opti-galen-PF-freak" så fort man öppnar käften så kan ju tråden likaväl låsas.
Blivit sånt störande Flashback-stuk här då alla ser ner på dem som undrar något som ni andra ser som en självklarhet/dum fråga.
Tack för svaren
Jag undrade hur ni gör för att vara pigga när ni tränat på fastande mage
Lite hederlig STFU.
Satt personbästa på både 22 och 43 timmars fasta, utan problem.
Eddie Vedder
2011-03-17, 12:09
Ska man inte ens få komma med frågeställningar utan att bli kallad "super-mega-opti-galen-PF-freak" så fort man öppnar käften så kan ju tråden likaväl låsas.
Blivit sånt störande Flashback-stuk här då alla ser ner på dem som undrar något som ni andra ser som en självklarhet/dum fråga.
Det handlar inte om att dina frågor är "dumma". Men det finns ett tydligt mönster i alla dina frågor där du uppenbarligen inte trivs med ditt upplägg men ändå på alla tänkbara sätt vill hålla kvar vid det. Att då ge ett råd om att helt enkelt coola ner sig är ett råd i all välmening.
hejhopp79
2011-03-17, 12:22
Lite hederlig STFU.
Ja fastande styrketräning är det bästa ever, faktiskt.
Helt fastande eller aminosyror etc innan?
hejhopp79
2011-03-17, 12:23
Precis, därför menar ja att man kanske kan ta något litet innan passet för att ha mkt energi under hela passet.
Jag undrade hur ni gör för att vara pigga när ni tränat på fastande mage, inte ifall eaa bryter fastan eller ej.
Dock så tycker jag att en måltid innan passet bara förstör, jag syftade mer på ngt litet.
Tack för svaren
Om du upplever jobbig trötthet, ät en gång innan träning. Annars träna fastande. Jag misstänker att du är en analytisk människa och det är absolut inget fel i det, förutom att du måste lära dig att köra på mer. Annars hamnar man lätt i startgroparna på många områden i livet.
Jag har läst runt och googlat och sökt men jag hittar inte så mycket info om just 24h intervaller. Någon som kan upplysa mig? Är det bättre än 16/8?
Sen undrar jag hur mycket kalorier man ska äta då man äter om man kör 24h. Ska jag trycka i mig för två dagar då?
hejhopp79
2011-03-17, 12:39
Jag har läst runt och googlat och sökt men jag hittar inte så mycket info om just 24h intervaller. Någon som kan upplysa mig? Är det bättre än 16/8?
Sen undrar jag hur mycket kalorier man ska äta då man äter om man kör 24h. Ska jag trycka i mig för två dagar då?
Tänker du efter så inser du att om du äter en gång per dygn så äter du ju varje dag.
Lite hederlig STFU.
Jag har också satt flera PBn på fastande mage, brukade kännas hur bra som helst. Det är först nu, de senaste 2-3 veckorna, som jag känt mig riktigt utmattad bara efter några set.
Jag har också satt flera PBn på fastande mage, brukade kännas hur bra som helst. Det är först nu, de senaste 2-3 veckorna, som jag känt mig riktigt utmattad bara efter några set.
Tränat för mycket / ätit/sovit för lite / stressad?
Tänker du efter så inser du att om du äter en gång per dygn så äter du ju varje dag.
Va? :smash: Det blir ju ändå att jag äter tre/fyra dagar i veckan. Eller är jag borta?:(
Va? :smash: Det blir ju ändå att jag äter tre/fyra dagar i veckan. Eller är jag borta?:(
Ja, det är du. Åtminstone om du menar precis under 24h.
Måndag: ät 19.30-20.00.
Tisdag: ät 19.30-20.00
osv.
En gång per dygn.
Tränat för mycket / ätit/sovit för lite / stressad?
Tränar 3-4ggr i veckan, innan körde jag 4-5ggr i veckan.
Sover bra, tror jag (?)
Däremot så deffar jag, ligger dagligen på 500kcal underskott - jag antar att det kan vara problemet här.
Ja, det är du. Åtminstone om du menar precis under 24h.
Måndag: ät 19.30-20.00.
Tisdag: ät 19.30-20.00
osv.
En gång per dygn.
Måndag: Fasta.
Tisdag: Äta.
Onsdag: Fasta.
Måndag: Fasta.
Tisdag: Äta.
Onsdag: Fasta.
Det skrev du inte.
Ja fastande styrketräning är det bästa ever, faktiskt.
Helt fastande eller aminosyror etc innan?
Korrekt. Såvida man inte är hungrig på det jobbiga snurriga viset. Det brukar dock gå över när man väl börjar röra sig.
Mestadels fastande. Jag får i mig ½-1 dl mjölk på morgonen i kaffe (därav mestadels), sedan EAA före träningen efter jobbet vid 17-18-19-tiden (varierar).
Det skrev du inte.
Nehe, men det var det jag menade. Är det bra då?
Nehe, men det var det jag menade. Är det bra då?
Det är antagligen på sin höjd marginellt dåligt, om det nu är det. I annat fall kan det vara alldeles utmärkt.
Prova och se.
hejhopp79
2011-03-17, 19:16
Korrekt. Såvida man inte är hungrig på det jobbiga snurriga viset. Det brukar dock gå över när man väl börjar röra sig.
Ja, det går över när man väl sätter igång.
Mestadels fastande. Jag får i mig ½-1 dl mjölk på morgonen i kaffe (därav mestadels), sedan EAA före träningen efter jobbet vid 17-18-19-tiden (varierar).
Varför mjölken i kaffet? Jag menar inte att opti-noja men poängen med fasta är väl just, fasta.
Joe Hardgainer
2011-03-17, 19:22
Varför mjölken i kaffet? Jag menar inte att opti-noja men poängen med fasta är väl just, fasta.
För att svart kaffe kanske är ecklit?? ;)
hejhopp79
2011-03-17, 19:28
För att svart kaffe kanske är ecklit?? ;)
Uj, låter farligt nära någon som tycker alkohol är ecklit men gärna dricker supersliskiga drinkar. Skäms!
Joe Hardgainer
2011-03-17, 19:32
Uj, låter farligt nära någon som tycker alkohol är ecklit men gärna dricker supersliskiga drinkar. Skäms!
Usch nej :D. Fun light och explorer däremot... Ingen optinoja här inte :>
hejhopp79
2011-03-17, 19:34
Usch nej :D. Fun light och explorer däremot... Ingen optinoja här inte :>
Dricker du på fullt allvar fun light och explorer?
Ja iofs, varför inte. Blir inte mycket kcal i alla fall. Låter som leangains-drickande
Joe Hardgainer
2011-03-17, 19:41
Dricker du på fullt allvar fun light och explorer?
Ja iofs, varför inte. Blir inte mycket kcal i alla fall. Låter som leangains-drickande
Det händer. Man kan få till riktigt goda drinkarfaktiskt.Är dock mest en sucker för cuba libre och redbullvodka. Leangains eller ej, men gott är det!
hejhopp79
2011-03-17, 19:44
Det händer. Man kan få till riktigt goda drinkarfaktiskt.Är dock mest en sucker för cuba libre och redbullvodka. Leangains eller ej, men gott är det!
Själv gillar jag bärs, alla dagar. Det varar längre. Det är ju något tillfredsställande med själva drickandet.
Joe Hardgainer
2011-03-17, 19:47
Själv gillar jag bärs, alla dagar. Det varar längre. Det är ju något tillfredsställande med själva drickandet.
Ok. Vi kan ju fortsätta vi PM ifall du känner för att fortsätta utbyta alkoholpreferenser :D . Känns som att det har blivit lite OT.
Doctor Snuggles
2011-03-17, 20:02
Det skrev du inte.
MJÖLK? Är det inte fasligt mycket kolisar i det? Vad hände med grädden?
Jo, om man är en religiös fanatiker. Jag låter bli att äta dagtid av ren bekvämlighet.
MJÖLK? Är det inte fasligt mycket kolisar i det?
Jo, 5 gram per deciliter. Jag kommer dö av chocken.
Vad hände med grädden?
Ja, vad hände med grädden? a) grädde i kaffe är inte gott, b) grädde innehåller ännu mer energi än mjölk.
Jag dricker iofs varken alkohol eller drinkar... Och nej, svart kaffe är inte alls gott.
Gosti123
2011-03-17, 20:11
Känns skönt att inte behöva känna ett måste för att trycka i sig protein på morgonen nu när man kör med pf!
:thumbup:
hejhopp79
2011-03-17, 20:34
Mikaelj: Sannolikt får du ju fördelar från PF ändå, eftersom det inte finns någon exakt gräns mellan fasta och icke-fasta egentligen. Några kcal hit eller dit kanske inte spelar någon roll alls, vem vet.
För övrigt blev det vassle innan och efter "fastande" träning idag, fastan bröts 15.00 och hade då varat i 21 h.
Nu har jag läst och letat så mycket jag orkar i tråden. Men jag hittar inte riktigt det jag vill veta..
Jag har en del hull som jag skulle vilja ha bort, men jag vill även bygga muskler. Ska jag då ligga på ett kaloriöverskott eller hur ska jag göra på mina "mat timmar"?
Tack på förhand vettja! :thumbup:
vicarious
2011-03-17, 21:22
Nu har jag läst och letat så mycket jag orkar i tråden. Men jag hittar inte riktigt det jag vill veta..
Jag har en del hull som jag skulle vilja ha bort, men jag vill även bygga muskler. Ska jag då ligga på ett kaloriöverskott eller hur ska jag göra på mina "mat timmar"?
Tack på förhand vettja! :thumbup:
Nej kaloriunderskott totalt sett över dygnet. Mycket protein. Minst 2g/kg kroppsvikt.
JimmyFlessa
2011-03-18, 08:48
Någon annan som upplevt "blodsockerfall" om den testat att gå tillbaka till sitt vanliga ätarmönster? Kört PF ett tag och testade gå tillbaka till mitt vanliga "liv" och nu har jag känt av dessa "blodsockerfall" trött som fan, snurrig, ont i skallen osv osv...
Wtf is up with that?!
Pf = jävligt skönt och avslappnat levnadssätt, är det ingen här som följer detta på grund av slapphet? Hur jävla skönt som helst att slippa tänka på mat förens man inte har något annat att göra än att äta... eller är jag ensam :D? Det är väl meningen med detta levnadssätt?! För det verkar som på folk att de krånglar till det så innihelvete...
Tror det är många som känner igen det, och det är nog anledningen till varför många föredrar att äta enligt PF/LG-Principerna. Man slipper "tänka & planera" över mat hit och dit. Ofta blir "mellanmålen" annars så små att folk i regel blir mer hungriga då de fungerar som någon slags aptitretare etc, och man upplever då att man för "blodscokerdippar" vilket inte alls är säkert att så är fallet, men att det upplevs så, som sagt, är helt befogat.
Äter du istället enligt PF och dessutom "bara" 1-3 gånger/dag så äter du dog rejält mätt och (oftast i gemene mans ögon) annan och lite godare mat då man så lättare kommer upp i högre kalorikvot lättare så blir det per automatik att du inte upplever dessa så kallade blodsockerdippar.
Om man ska ut och dricka (vin, ca en flaska) och har tränat samma dag, hur kan jag kompensera de nästkommande dagarna på bästa sätt?
Har haft svårt att gå ner i vikt men försöker sköta min kost strikt, så därför undrar jag. Vet inte om det är bäst att ligga på ett större underskott dagen efter eller om man behöver den maten dagen efter man druckit.
Kommentarer om optinoja, att jag inte ska överanalysera osv undanbedes ;P
Edit: Ligger i vanliga fall på 1700-2000kcal om dagen (~500kcal underskott) och kommer idag käka ca 2300kcal plus alkoholen, så blir ganksa mycket mer kalorier än i vanliga fall.
Börja inte kompensera, hett tips.
Börja inte kompensera, hett tips.
Bara att acceptera ett högt kalori-intag för en dag eller?
vicarious
2011-03-18, 16:51
Ja? Tror du det kommer förstöra katastrofalt mycket eller? Geez.
Berkhan har annars skrivit en artikel om just alkohol. Läs den.
* For this day, restrict your intake of dietary fat to 0.3 g/kg body weight (or as close to this figure as possible).
* Limit carbs to 1.5 g/kg body weight. Get all carbs from veggies and the tag-along carbs in some protein sources. You'll also want to limit carbohydrate-rich alcohol sources such as drinks made with fruit juices and beer. A 33 cl/12 fl oz of beer contains about 12 g carbs, while a regular Cosmopolitan is about 13 g.
* Good choices of alcohol include dry wines which are very low carb, clocking in at about 0.5-1 g per glass (4 fl oz/115ml). Sweet wines are much higher at 4-6 g per glass. Cognac, gin, rum, scotch, tequila, vodka and whiskey are all basically zero carbs. Dry wines and spirits is what you should be drinking, ideally. Take them straight or mixed with diet soda. (No need to be super-neurotic about this stuff. Drinks should be enjoyed after all. Just be aware that there are better and worse choices out there).
* Eat as much protein as you want. Yes, that's right. Ad libitum. Due to the limit on dietary fat, you need to get your protein from lean sources. Protein sources such as low fat cottage cheese, protein powder, chicken, turkey, tuna, pork and egg whites are good sources of protein this day.
* For effective fat loss, this should be limited to one evening per week. Apply the protocol and you will lose fat on a weekly basis as long as your diet is on point for the rest of the week.
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html
Ja, ingen tvekan!
Nej kaloriunderskott totalt sett över dygnet. Mycket protein. Minst 2g/kg kroppsvikt.
Okej, då hänger jag med.
Men inga proteinshaks under fastan om jag förstått rätt?
Eddie Vedder
2011-03-19, 12:43
Okej, då hänger jag med.
Det beror ju på. Om du tycker fastan är viktig så nej. Om du inte ser något egenvärde i fastan kan du absolut ta proteinshakes.
vicarious
2011-03-19, 12:43
Okej, då hänger jag med.
Nej då fastar du ju inte.
hejhopp79
2011-03-19, 12:44
Okej, då hänger jag med.
Fasta är fasta.
Bartoll kör med något som han kallar proteinpulser har jag för mig dock, men det är ju inte fasta. Om något så blir jag bara sugen på mat av proteinpulver.
Det beror ju på. Om du tycker fastan är viktig så nej. Om du inte ser något egenvärde i fastan kan du absolut ta proteinshakes.
Egentligen tycker jag ju den är rätt så viktig då jag som sagt har lite hull som skulle behöva dra åt skogen. Men att få i mig tillräckligt med protein mellan 15-23 känns som en utmaning för min magsäck.
Bartoll kör med något som han kallar proteinpulser har jag för mig dock, men det är ju inte fasta. Om något så blir jag bara sugen på mat av proteinpulver.
Så ett par proteinpulser kanske skulle hjälpa?
SiSenior
2011-03-19, 13:09
Hjälpa för vad? Att bevara maximalt med muskelmassa? Ingen vet.
vicarious
2011-03-19, 13:16
Egentligen tycker jag ju den är rätt så viktig då jag som sagt har lite hull som skulle behöva dra åt skogen. Men att få i mig tillräckligt med protein mellan 15-23 känns som en utmaning för min magsäck.
Du kan bli av med hullet utan att fasta. PF är inget magiskt. Lägg dig på ett kaloriunderskott så ska du se att hullet försvinner.
Proteinpulser är jag väldigt tveksamt inställd till. Känns mest som onödigt småpetande. Håller man en högproteindiet har man redan höga halter av aminosyror i blodet och då är det tveksamt om små doser eaa/bcaa kommer göra någon som helst skillnad.
Däremot blir det en del extra jobb & krångel om man ska springa omkring och tänka på att ta aminosyror var annan eller var tredje timme. Så tycker iaf jag =)
Hjälpa för vad? Att bevara maximalt med muskelmassa? Ingen vet.
Hjälpa mot lågt proteinintag. Om du hade läst så skrev jag att jag hade svårt att få i mig tilllräckligt med protein under mina mat timmar.
Du kan bli av med hullet utan att fasta. PF är inget magiskt. Lägg dig på ett kaloriunderskott så ska du se att hullet försvinner.
Proteinpulser är jag väldigt tveksamt inställd till. Känns mest som onödigt småpetande. Håller man en högproteindiet har man redan höga halter av aminosyror i blodet och då är det tveksamt om små doser eaa/bcaa kommer göra någon som helst skillnad.
Däremot blir det en del extra jobb & krångel om man ska springa omkring och tänka på att ta aminosyror var annan eller var tredje timme. Så tycker iaf jag =)
Nej det tror jag absolut inte, men jag tycker själv att PF verkar vara det enklaste sättet att hålla sig till ett kaloriunderskott.
Jag förstår vad du menar och jag kan faktiskt hålla med dig att det blir en jäkla massa krångel. Jag ska gå igenom maten ännu en gång och försöka få i mig tillräckligt under dessa 8 mat timmar. TACK :)
SiSenior
2011-03-19, 13:41
Hjälpa mot lågt proteinintag. Om du hade läst så skrev jag att jag hade svårt att få i mig tilllräckligt med protein under mina mat timmar.
Är det ett problem även vid kaloriunderskott (stora mänder mat/ protein på en gång), känns PF inte rätt väg att gå.
Nej det tror jag absolut inte, men jag tycker själv att PF verkar vara det enklaste sättet att hålla sig till ett kaloriunderskott.
Jag förstår vad du menar och jag kan faktiskt hålla med dig att det blir en jäkla massa krångel. Jag ska gå igenom maten ännu en gång och försöka få i mig tillräckligt under dessa 8 mat timmar. TACK :)
Borde faktiskt gå att lösa, tycker jag. Ät mat som mättar sämre, så som fettsnål fisk t.ex. Lycka till.
Borde faktiskt gå att lösa, tycker jag. Ät mat som mättar sämre, så som fettsnål fisk t.ex. Lycka till.
Tack så mycket, ja det tror jag nog. Gäller bara att försöka. :)
superawesome
2011-03-19, 14:29
Kan man säga att det är IF att äta endast två mål mat per dag, varav det ena vid 11 och det andra vid 18? (Inga pre/post-träningsmål)
SiSenior
2011-03-19, 15:07
Kan man säga att det är IF att äta endast två mål mat per dag, varav det ena vid 11 och det andra vid 18? (Inga pre/post-träningsmål)
Ja.
hejhopp79
2011-03-19, 20:18
Bara en fundering:
Jag körde 30 g vassle innan och efter "fastande" träning idag.
Sedan 200 g ris och 400 g kycklingfilé vid 16.00 och nu vid 20.00 tonfisk och ris (40 g protein sammanlagt).
Det är ingen "opti"-fråga, utan jag är helt enkelt nyfiken på om aminosyror från proteinet i min kost idag kommer att utsöndras låt oss säga 16 h framåt.
Blir nämligen lite skeptisk då jag varken har fiberrika grönsaker eller kvarg etc i något av målen.
Protein från en sammansatt måltid utsöndras i ca 4-8g/h har jag för mig.
Bara en fundering:
Jag körde 30 g vassle innan och efter "fastande" träning idag.
Sedan 200 g ris och 400 g kycklingfilé vid 16.00 och nu vid 20.00 tonfisk och ris (40 g protein sammanlagt).
Det är ingen "opti"-fråga, utan jag är helt enkelt nyfiken på om aminosyror från proteinet i min kost idag kommer att utsöndras låt oss säga 16 h framåt.
Blir nämligen lite skeptisk då jag varken har fiberrika grönsaker eller kvarg etc i något av målen.Hade du slängt med lite fett så hade iaf upptaget skett segare.
hejhopp79
2011-03-19, 23:13
Protein från en sammansatt måltid utsöndras i ca 4-8g/h har jag för mig.
Det stämmer nog inte alls.
hejhopp79
2011-03-19, 23:14
Hade du slängt med lite fett så hade iaf upptaget skett segare.
Jo, sant.
Men det är träningsdag idag
Gosti123
2011-03-19, 23:24
varför är det bra att upptaget sker segare?
hejhopp79
2011-03-19, 23:41
I en tråd för periodisk fasta, så är det rimligt att man vill att upptaget ska vara segare under fastan.
Vadårå?
Ristretto
2011-03-19, 23:51
Jag har funderat lite på kolhydratsintaget på vilodagar. Är det dumt att sänka det så mycket som möjligt? Börjar kroppen då använda protein som energi i större utsträckning än om man bara drar ner intaget litegrann jämfört med träningsdagar och höjer fettet därefter?
vicarious
2011-03-19, 23:57
I en tråd för periodisk fasta, så är det rimligt att man vill att upptaget ska vara segare under fastan.
Jag tror man brukar prata om hastigheter på upp emot 8-10g/h när det handlar om vassle eller aminosyror, vilket innebär att det du har ätit troligtvis sker långsammare än så. Du har fått i dig 140g.
Från kl 16 till nästa ätfönster blir totalt 16+4=20h. Om vi räknar med en absorptionshastighet på 8g/h (vilket säkert är i överkant) så räcker det nästan. 140g protein delat i 8 = 17.5 timmar.
Utveckla?
Har också hört 5-8g / h.
Har för mig Martin skrivit det, eller om det var Seth Ronland..
hejhopp79
2011-03-20, 00:46
Jag tror man brukar prata om hastigheter på upp emot 8-10g/h när det handlar om vassle eller aminosyror, vilket innebär att det du har ätit troligtvis sker långsammare än så. Du har fått i dig 140g.
Från kl 16 till nästa ätfönster blir totalt 16+4=20h. Om vi räknar med en absorptionshastighet på 8g/h (vilket säkert är i överkant) så räcker det nästan. 140g protein delat i 8 = 17.5 timmar.
Hmm, okej.
Hur kommer det sig att fastande atleter, bland annat muslimerna under ramadan-studien fastar i upp till 48 h utan muskelförlust?
hejhopp79
2011-03-20, 01:01
Martin skriver ju också att kött + grönsaker (fibrer) = långsamt protein
Så att säga att en "blandad" kost ger en viss utsöndring är en stor förenkling.
hejhopp79
2011-03-20, 01:03
Utveckla?
Har också hört 5-8g / h.
Har för mig Martin skrivit det, eller om det var Seth Ronland..
Om man räknar på 7 g protein/h och jag började äta kl 16.00, ger det 20 h räknat på 140 g protein, alltså till kl 12.00 imorgon på dagen. Då jag tänkte äta igen
Om man räknar på 7 g protein/h och jag började äta kl 16.00, ger det 20 h räknat på 140 g protein, alltså till kl 12.00 imorgon på dagen. Då jag tänkte äta igen
..jaha?
Kanske missförstod dig nu men jag skrev "utveckla" eftersom jag tyckte att du förkastade ett påstående som jag hade för mig var sant.
Blev rejält med käk idag för att vara diet, känns lite stört :D
Körde ett rätt jobbigt crossfitpass på 25 minuter (något förenklat) imorse (kl 13:30) med bara EAA i kroppen. Blev lite slö först men gick ganska bra ändå.
14:30: 170g kräftstjärtar
20:30: Drygt 1 kg kycklingfilé med wokgrönsaker och fet sås och bacon.
Känns underbart skönt att kunna vräka i sig mat på diet :)
Landade på dryga:
1753 kcal
274g protein
64g fett
18g kolh
Pansartax
2011-03-20, 01:58
Hur fan är 1753 kcal "mycket käk"? Vad är du för nått? En fågel?
Eller menade du att 1 kg kyckling är mycket?
Hur fan är 1753 kcal "mycket käk"? Vad är du för nått? En fågel?
Eller menade du att 1 kg kyckling är mycket?
Haha :D
Näe, jag syftar såklart på 1 kg kyckling, fet sås med matlagningsgrädde och bacon när man går på diet.
Har inte varit så hemskt aktiv idag ändå förutom crossfitpasset imorse.
Men jag är lite osäker på hur mycket energi jag gör av med..
Pansartax
2011-03-20, 03:24
Nej det är klurigt här också, tror jag varierar ifrån dag till dag så det är omöjligt att räkna på det och säga att "Såhär mycket är det" utan jag tar det ett steg i taget bara. Har försökt med en drös olika sidor på nätet plus de vanliga din längd multiplicerat med e.t.c, inget som ger nått som är korrekt har ju anpassat kosten exakt efter det men inte fått resultat.
Går man upp i vikt så är det bara äta mindre, går man ner för snabbt är det bara äta lite mera. Har märkt för mig att det har varit väldigt lite som har krävts för att det ska börja gå ner, hade 2 msk oljat till maten och stod still på det viktmässigt, kunde inte klura ut vad det kunde vara för jag hade ju gjort matten på det och sett att det borde funkat. Testade att dumpa oljan och började tappa några kg´n till bara på grund av det.
Äter 1 dl ris om dagen med snart är jag nere på 0,5 eller 0. Tuffa tider när man ska minska midjemåttet efter julspäcket.
Lät som lite kcal för att vara bacon och grädde med i det där kalaset, sånna godsaker brukar man ju inte direkt kunna komma undan med
Eddie Vedder
2011-03-20, 08:57
Hmm, okej.
Hur kommer det sig att fastande atleter, bland annat muslimerna under ramadan-studien fastar i upp till 48 h utan muskelförlust?
Muskelförlust styrs inte av enbart aminsosyrors absorbtion över tarmen.
Gosti123
2011-03-20, 10:10
Ska ligga i en liten deff just nu, jag har räknat ut mitt kcalbehov etc. Det jag behöver veta är hur ni vet hur många kalorier som ni gör av med vid t.ex. styrketräning? Borde väl skifta rätt rejält mellan individer som supersettar och vilar länge tänkte jag.
P.S, ska man räkna med förbrukningen kroppen gör "auto" varje dag? För även om man ligger helt still i sängen så förbrukar man kalorier.
Beef Porky
2011-03-20, 10:12
P.S, ska man räkna med förbrukningen kroppen gör "auto" varje dag? För även om man ligger helt still i sängen så förbrukar man kalorier.
I allra högsta grad:D
SiSenior
2011-03-20, 10:15
Ska ligga i en liten deff just nu, jag har räknat ut mitt kcalbehov etc. Det jag behöver veta är hur ni vet hur många kalorier som ni gör av med vid t.ex. styrketräning? Borde väl skifta rätt rejält mellan individer som supersettar och vilar länge tänkte jag.
Just eftersom det är så individuellt kan ingen heller säga hur mycket du gör av med. Ett tips kan dock vara att sluta haka upp dig på exakta kalorimängder och istället ha vågen/ spegeln som måttband. Sjunker du för snabbt i vikt, ät mer. Sjunker du för sakta, ät mindre.
Ja, klart du ska.
Gosti123
2011-03-20, 10:21
I allra högsta grad:D
Det kanske är det som räknas ut när man räknar ut själva kcalbehovet? :D, hehe
SiSenior
2011-03-20, 10:34
Det kanske är det som räknas ut när man räknar ut själva kcalbehovet? :D, hehe
Bland annat, ja.
Gosti123
2011-03-20, 10:39
Just eftersom det är så individuellt kan ingen heller säga hur mycket du gör av med. Ett tips kan dock vara att sluta haka upp dig på exakta kalorimängder och istället ha vågen/ spegeln som måttband. Sjunker du för snabbt i vikt, ät mer. Sjunker du för sakta, ät mindre.
Men hur tänker dom som skriver "250 kcal till godo idag"? Gissar dom eller?
Eddie Vedder
2011-03-20, 10:42
Gissar dom eller?
Det är alltid en fråga om mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men väldigt många överskattar sin förmåga att pricka energiintag och energibehov ja.
Men hur tänker dom som skriver "250 kcal till godo idag"? Gissar dom eller?Ja, det gör "alla". Det finns så mycket olika saker som påverkar kcal in och ut att en exakt siffra för en normal person troligen är helt omöjlig att luska ut. Men man höftar, och i längden kommer det förhoppningsvis göra att man kommer dit man vill.
edit: Pucktvåa.
Gosti123
2011-03-20, 10:57
....
Eddie Vedder
2011-03-20, 10:58
Bah, köpte en matvåg i onödan :)
Nej det är inte alls onödigt. Förutsättningen för att energiintaget blir en mer kvalificerad gissning ökar ju.
Gosti123
2011-03-20, 11:09
I söndags då jag började med PF vägde jag ca 73-73,5, har börjat med att skippa i princip alla godsaker och har nu efter en vecka gått ner till 72,7. Brukade förut äta ungefär 2 kakpaket + lite annat i veckan.
Är detta rätt fart för viktnedgång? Muskler vill behållas till varje pris!
I söndags då jag började med PF vägde jag ca 73-73,5, har börjat med att skippa i princip alla godsaker och har nu efter en vecka gått ner till 72,7. Brukade förut äta ungefär 2 kakpaket + lite annat i veckan.
Är detta rätt fart för viktnedgång? Muskler vill behållas till varje pris!Mindre kolisar i kosten? De första veckorna brukar de flesta droppa rätt rejält.
Se till att få i dig mycket protein så minskar du risken för muskelförlust.
Nej det är klurigt här också, tror jag varierar ifrån dag till dag så det är omöjligt att räkna på det och säga att "Såhär mycket är det" utan jag tar det ett steg i taget bara. Har försökt med en drös olika sidor på nätet plus de vanliga din längd multiplicerat med e.t.c, inget som ger nått som är korrekt har ju anpassat kosten exakt efter det men inte fått resultat.
Går man upp i vikt så är det bara äta mindre, går man ner för snabbt är det bara äta lite mera. Har märkt för mig att det har varit väldigt lite som har krävts för att det ska börja gå ner, hade 2 msk oljat till maten och stod still på det viktmässigt, kunde inte klura ut vad det kunde vara för jag hade ju gjort matten på det och sett att det borde funkat. Testade att dumpa oljan och började tappa några kg´n till bara på grund av det.
Äter 1 dl ris om dagen med snart är jag nere på 0,5 eller 0. Tuffa tider när man ska minska midjemåttet efter julspäcket.
Lät som lite kcal för att vara bacon och grädde med i det där kalaset, sånna godsaker brukar man ju inte direkt kunna komma undan med
Sant, jävligt svårt att veta speciellt när man rör sig olika mycket olika dagar.
Ja jag vet inte om jag räknat helt rätt men räknar med drygt 200 kcal för baconet eftersom jag låter fettet rinna av på papper. Rätt eller fel vet jag inte men jag tror det är någorlunda rätt. Sen hade jag "bara" 1dl grädde och 2dl mellanmjölk.
hejhopp79
2011-03-20, 12:39
meh, dubbel
hejhopp79
2011-03-20, 12:41
Muskelförlust styrs inte av enbart aminsosyrors absorbtion över tarmen.
Men, varför nojar sig folk över att få i sig tillräckligt med protein i sista målet innan fasta?
Om folk i dessa studier som jag nämnde inte förlorar någon lean mass på två dygn utan mat, varför nojar sig folk här om att göra det med proteinintag på 3 g/kg kroppsvikt?
hejhopp79
2011-03-20, 12:41
Det är alltid en fråga om mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men väldigt många överskattar sin förmåga att pricka energiintag och energibehov ja.
Det tror jag också.
Om något, lägger sig många för lågt och tappar muskler för snabbt i sin iver att gå ned i vikt snabbt och se resultat.
Lättast för att "lista ut" hur mycket man gör av med på en dag är att göra beräkningar på fyra vanliga dagar(Jobb med träning, Jobb utan träning, Vilodag, jobbfri med träning). Det kommer inte bli exakt men man får ju en pekvisning i hur mycket man gör av med.
Om din vardag är ganska lik så kan man med hjälp av caloriesperhour.com räkna ut hur mycket du gör av med på dina dagar. Om du vill kan du en dra ett snitt över hur mycket du förbrukar och sen dra av ditt önskade underskott på det.
Vet inte om nån gör något liknande, men har fungerar bra på mig iaf.
Eddie Vedder
2011-03-20, 15:35
Men, varför nojar sig folk över att få i sig tillräckligt med protein i sista målet innan fasta?
Det är ju fortfarande fördelaktigt. Men jag menar att bara för att den sista aminosyran transporteras över tarmmembranet och in i kroppen så börjar ju inte muskelmassan kataboliseras totalt. Fettförbränningen ökar ju och man har ju inlagrat glykogen.
Jag äter ganska lite nuförtiden, får i mig följande varje dag:
- 1 måltid med kött och pasta/nudlar/ris ~1100kcal och 90-100g protein
- Kvarg+proteinpulver+mjölk ~ 450kcal och 64g protein
- Proteinbar eller en till vassleshake ~20g protein
På träningsdagar blir det även 20g eaa.
Totalt är ju detta runt 220g protein på träningsdagar, brukar äta det stora målet efter träning, sedan en mindre shake någon timme efter det. Till sist blir det kvarg-shaken runt 20.00 (fastan börjar 22.00).
Vet inte om jag ska äta mer tätt efter träningen eller ifall jag ska sprida ut det mer under dagen.
Har ju inte så mycket mer att äta resten av dagen då jag inte vill överskrida 1800kcal.
Jävligt suddig post. Men min fråga är väl hur mycket av det lilla jag äter ska jag proppa i mig efter träningen? och ska jag dela ut det andra jag äter mer utspritt? utnyttjar verkligen inte mitt ätarfönster så det känns ju som man gör ngt fel
vicarious
2011-03-20, 16:54
Ser väl bra ut som det gör. If it isn't broken, don't fix it..
Har på sistone legat på underskott, men endå visar min morgonvikt en ojämn kurvatur i viktnedgången. Närmare bestämt så har vikten gått upp senaste 2-3 dagarna. Men har inte överstigit min kaloribudget (jag räknar och väger allt).
Kan detta bero på att jag gärna lägger 1'300 kcal måltider vid just 21-23:00 för att sedan gå upp vid ca 08-10:00, nypissad, och ställer mig på vågen?
Medveten om kcal in, kcal ut. Men sedan jag börjat med PF känns vågen helt jävla knas.
Är jag ensam om detta fenomen?
forslund
2011-03-21, 10:29
Inte alls ensam och det är ju inte det minsta konstigt om du äter så stort så pass sent. Jag kan inte ens använda min våg för att det bara ställer till med mer problem än vad den hjälper.
Inte alls ensam och det är ju inte det minsta konstigt om du äter så stort så pass sent. Jag kan inte ens använda min våg för att det bara ställer till med mer problem än vad den hjälper.
Så det finns inget konstigt fenomen som gör att jag går upp i vikt fast jag lever på underskott bara för jag nyligen börjat med PF? :smash:
(Finns inga dumma frågor!!! haha)
Hur fan ska jag hålla kolla på vikten nu när morgonvikten är helt knas? Tips?
Spegeln vågar jag inte helt lita på.. Har dålig syn ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.