Visa fullständig version : Periodisk fasta
Någon som har erfarenheter om PF under deffperiod?
Ute efter evidensbaserat info om PF i bokform. Vad säger ni om Ori Hofmekler och Michael Mosley? Tips på andra?
Det enda jag kan rekommendera är "Eat stop eat" av Brad Pilon.
joelduva
2013-05-12, 17:54
Någon som har erfarenheter om PF under deffperiod?
Funkar finfint för mig. Det är trevligt att äta mig stoppmätt.
Två vekor PF nu. Måste tyvärr bryta och återgå till ordinarie deff pga jobb.
Jag har legat på ca 1000kcal underskott hela min PF. Det har funkat toppen!
Jag ser en del förbättringar i min fysik såsom ökad muskelmassa och ökningar i vikterna. Det som är positivt utöver det är att jag samtidigt tappat fett, dock inte så mycket synligt som innan PF. Toppen!
Jag är student och har väldigt oregelbundet schema. Jag tränar olika tider varje träningsdag och äter mat väldigt oregelbundet, lunch kan bli melllan 11-17 och middag mellan 16.30-23...
Är inte så jättepåläst när det kommer till PF så ni får utsäkta. Men jag har iallafall en fråga: är det själva regelbundenheten i PF som ger dess effekt eller är det själva fasteperioden?... Spelar det någon roll om mitt ätfönster är mellan kl 11-17 ena dagen, 12-18 andra dagen och 14-20 tredje dagen?
Tack för svar
Pf har ingen jätteeffekt i sig, det är mest ett bekvämt o passande sätt att lägga upp sitt ätande på, för de flesta.
http://liftstuff.blogspot.se/2012/07/a-comparison-of-intermittent-fasting.html?m=1
Kul läsning utan referenser men ändå.
http://liftstuff.blogspot.se/2012/07/a-comparison-of-intermittent-fasting.html?m=1
Kul läsning utan referenser men ändå.
Den sade ungefär ingenting. Jättetråkig läsning.
Den sade ungefär ingenting. Jättetråkig läsning.
Aj du sårar mig / sädface
http://4.bp.blogspot.com/-p-1tjczG-fg/UBg1VeOqlzI/AAAAAAAAADc/QYP-FGt084Y/s1600/IFOverview.jpg
kewl i mitt tycke även om de saknat evidens
Coleberg
2013-05-12, 20:11
Pf har ingen jätteeffekt i sig, det är mest ett bekvämt o passande sätt att lägga upp sitt ätande på, för de flesta.
Så det där snacket om förbättrade insulinnivåer och ökad fettförbränning etc är bara skitsnack?
Så det där snacket om förbättrade insulinnivåer och ökad fettförbränning etc är bara skitsnack?Inget som långsiktigt kan bevisas mig veterligen. Bättre insulinnivåer? Bättre insulinkänslighet kanske du tänker på?
Coleberg
2013-05-12, 20:27
Inget som långsiktigt kan bevisas mig veterligen. Bättre insulinnivåer? Bättre insulinkänslighet kanske du tänker på?
Whats the fuss about då kan man ju fråga sig?... 580 sidor om ett sätt att portionera måltiderna på?
Ja precis.. insulinkänslighet.. så hette det visst
Lägg huvuddelen av kolhydraterna efter träning, så har du löst det mesta.
VincHeee
2013-05-14, 07:37
Någon som kan vara snäll att länka några nyare studier på PF än dem som finns i början av tråden om det ens finns. Tack på förhand!
Någon som kan vara snäll att länka några nyare studier på PF än dem som finns i början av tråden om det ens finns. Tack på förhand!
Jag skrev en sammanfattning om kunskapsläget kring periodisk fasta och kalorirestriktion:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/09/sammanfattning-av-effekter-av-periodisk-fasta/
Jag tror fortfarande fasta är bättre för deff än uppbyggnad. Däremot är jag ett fan av fastande styrketräning. Vilket inte behöver inbegripa egentlig fasta. Men det är bara en praktisk fråga, då jag presterar bättre med ett mer aktivt nervsystem och mindre mat i magen i regel. Jag kunde inte bry mig mindre om fasta i den aspekten i övrigt.
Jag har kört på Pf nu i 4 månader under deffen och det har varit helt underbart, det är verkligen min grej!
Nu när jag börjat bulka så undrar jag om det fortfarande är smart å köra PF och isf kan man fortfarande dra in med 20 timmars fastande utan att man hämmar muskelutveckling? jag lägger alltid mina kalorier efter träningspass.
Eller ska man köra 14/10 system? jag testade det idag och igår då blev jag illamående och allmänt nedsatt efter lunchen i skolan :(
Så det känns som om att jag fungerar bättre på lite längre fastande! tror ni att det skulle finnas några nackdelar med 18-20 timmars fastande när man försöker bygga muskler?
Inge Enveten
2013-05-14, 21:06
Jag har kört på Pf nu i 4 månader under deffen och det har varit helt underbart, det är verkligen min grej!
Nu när jag börjat bulka så undrar jag om det fortfarande är smart å köra PF och isf kan man fortfarande dra in med 20 timmars fastande utan att man hämmar muskelutveckling? jag lägger alltid mina kalorier efter träningspass.
Eller ska man köra 14/10 system? jag testade det idag och igår då blev jag illamående och allmänt nedsatt efter lunchen i skolan :(
Så det känns som om att jag fungerar bättre på lite längre fastande! tror ni att det skulle finnas några nackdelar med 18-20 timmars fastande när man försöker bygga muskler?
Givet progression på gymmet och samma makrointag så spelar det nog ingen större roll. I slutändan är det viktigast att du kör ett upplägg som passar dig.
Okej, då nojjar jag nog i onödan :)
Förresten jag brukar vakna upp illamående, jag kan inte dricka låt säga vatten förens efter 1-2 timmar för annars så blir jag ännu mer illamående.
Har detta någonting att göra med PF eller är det något annat tror ni?
healthytinyme
2013-05-15, 01:23
Hej!
Jag planerar att köra Periodisk fasta under sommaren då jag vet att äta regelbundet kommer bli svårt. Jag tränar styrke 3 dagar i veckan och försöker lägga in 2-3 dagars kondition, MEN då planerar jag att springa 5-6 dagar i veckan i sommar istället i kombination med PF. En kompis till mig har kört pf i flera månader och han tar BCAA har jag för mig innan/under han tränar. Min fråga är vad Bcaa vad ger de för fördelar för mig som kommer springa?
Hej!
Jag planerar att köra Periodisk fasta under sommaren då jag vet att äta regelbundet kommer bli svårt. Jag tränar styrke 3 dagar i veckan och försöker lägga in 2-3 dagars kondition, MEN då planerar jag att springa 5-6 dagar i veckan i sommar istället i kombination med PF. En kompis till mig har kört pf i flera månader och han tar BCAA har jag för mig innan/under han tränar. Min fråga är vad Bcaa vad ger de för fördelar för mig som kommer springa?
Har du testat att springa under PF?
Fastande löpning är inte det roligaste om man ska hålla igång ett längre tag.
Överhuvudtaget är inte fastande konditionsträning någon större hit för prestation eller upplevd ansträngning, förutom kanske korta intervaller, eller någon träningsform med mer moderat ansträningsnivå som cykling i lite lugnare tempo.
Reaper123
2013-05-15, 10:28
Kan inte annat än instämma i kören gällande konditionsträning, då jag nu under deff springer 2-3 ggr i veckan.
Brukar normalt göra det efter 20-22 timmars fasta och tar då 10g bcaa & 20g malto och har på skojj provat att skippa maltot och då går jag in i väggen rätt omgående!
Dock verkar mitt glykogen räcka i över 15 km, för har tex klarat av 2st 1/2 marathon med enbart bcaa- &maltodrinken!
Hur snabbt springer du halvmarorna? Km-hastighet.
Man har ju mycket FFA att använda vid fasta, även lite mer ketoner efter en så lång fasta vilket torde göra att "fett-driften" nog kan hålla ett bra tag vid ett mer moderat tempo.
Reaper123
2013-05-15, 11:08
Hur snabbt springer du halvmarorna? Km-hastighet.
Man har ju mycket FFA att använda vid fasta, även lite mer ketoner efter en så lång fasta vilket torde göra att "fett-driften" nog kan hålla ett bra tag vid ett mer moderat tempo.Lyckats hålla mellan 5:10 till 5:37 min/km med en snittpuls på omkring 155 bpm.
Årsbästa på 10km är 4:22 min/km med snittpuls på 159 bpm, så har du något att relatera till.
Nu kan jag inte springa med mat i magen, så känns rätt smidigt att jag trots allt kör PF så jag kan se till att ha energi lagrad från dagen innan. Dock laborerat en del med flytande energi och det är som sagt en jävla skillnad mot att bara köra helt fastande!
Precis. Min poäng är att det är ett ganska lungt tempo. D v s 10-11 km/h någonting. Det kan man förmodligen springa väldigt långt på även på lågkolhydratskost.
Varför bör man ta just EAA/BCAA vid fastande träning och inte det billigare alternativt vassle?
Borde inte det fungera någorlunda lika? totalbryter ändå alltid fastan direkt efter träningen
Doctor Snuggles
2013-05-15, 14:19
Ja, kondis bör man bara göra väldigt lugnt, eller HIIT under max 10 minuter eller ngt sådant.
Doctor Snuggles
2013-05-15, 14:22
Varför bör man ta just EAA/BCAA vid fastande träning och inte det billigare alternativt vassle?
Borde inte det fungera någorlunda lika? totalbryter ändå alltid fastan direkt efter träningen
Det är väl som allt annat inte särskilt välstuderat. Skillnaden som jag ser den är att vassle har en hel del mer kalorier samt påverkar insulinet? Jag vet att min prestanda kan gå ner ner om jag tar vassle direkt innan träningen, men inte om jag tar EAA.
Skillnaden är väl att bcaa/eaa värkar direkt om jag har uppfattat det rätt. Färre aminosyror jämfört med vassle tex.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
EAA/BCAA påverkar också insulinet.
är det mestadels placebo då? att vassle är mer "fylligt" än EAA/BCAA? Tanken är väl att just att ta EAA/BCAA för fastande träning är om man planerat att fasta en period efter träningen? Då påverkan lär vara mindre av det än vassle
Kan spara mycket pengar om skillnaden är oväsentlig/liten.
Doctor Snuggles
2013-05-15, 15:35
EAA/BCAA påverkar också insulinet.
Märkbart mindre, väl?
är det mestadels placebo då? att vassle är mer "fylligt" än EAA/BCAA? Tanken är väl att just att ta EAA/BCAA för fastande träning är om man planerat att fasta en period efter träningen? Då påverkan lär vara mindre av det än vassle
Kan spara mycket pengar om skillnaden är oväsentlig/liten.
Vassle innehåller ju som sagt en del kolisar och fetter också (iaf whey fx), med mitt bcaa (xtend) innehåller nästan inget alls, endast dom viktigaste aminosyrorna.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Vassle innehåller ju som sagt en del kolisar och fetter också (iaf whey fx), med mitt bcaa (xtend) innehåller nästan inget alls, endast dom viktigaste aminosyrorna.
Rätta mig gärna om jag har fel.
nej det stämmer säkert, men om skillnaden på effekten (upptagets hastighet) mellan vassle och EAA/BCAA är samma så spelar energin ifrån vasslet mindre roll, för mig. Om det inte kommer att påverka prestandan under själva passet
Väldigt svårt att hitta nåt svar på detta, som snuggles sa så verkar det vara dåligt med studier kring detta
Har en annan fråga om fastande träning. Har nämligen problem med orken om jag tränar fastande. Styrkan finns där men orkar inte de sista repsen som jag gör med ett litet mål(500-1000kcal mestadels protein och fett) 2-3h innan träningen.
Gör jag inte rätt eller är det helt enkelt så att jag inte ska träna fastande?
Har testat 10g maltodextrin/eaa 15min innan träning.
Även testat 10g malto och eaa 15 min innan träning.
idag 4 st dumlebitar(ca120kcal) 45 min innan och 10g eaa 15 min innan träning.
Har jag missat något eller är det helt enkelt så att jag inte ska träna på fastande mage?
Kan tilläggas att jag tränar 3 ggr i veckan.
dag1: Bänkpress,Chins,Dips
dag2: Knäböj,Benpress, Press
dag3: Marklyft, benspark, pullups
Fastande träning gör just högrepsträning lite svårare. Då skulle jag rekommendera mer exogen kolhydrat, d v s att äta mer kolhydrater innan.
Leifallan
2013-05-15, 19:50
Träna inte fastande.
healthytinyme
2013-05-15, 21:08
Har du testat att springa under PF?
Nej jag har inte provat springa under PF men för någon vecka sen fick jag för mig att springa en sovmorgon innan frukost, det funkade men var mentalt skitjobbigt men jag tog mig igenom min 5 km runda på min standardtid!
Kan inte annat än instämma i kören gällande konditionsträning, då jag nu under deff springer 2-3 ggr i veckan.
Brukar normalt göra det efter 20-22 timmars fasta och tar då 10g bcaa & 20g malto och har på skojj provat att skippa maltot och då går jag in i väggen rätt omgående!
Dock verkar mitt glykogen räcka i över 15 km, för har tex klarat av 2st 1/2 marathon med enbart bcaa- &maltodrinken!
Jag läste om maltodextrin men det är väl inte så bra om man vill förbränna fett då man springer? grejjen är den att jag ska gå ner i vikt och bli av med fettmassa, och så jag blir av med min eländiga hud som blev kvar efter minus 28 kg alldeles på helt fel sätt för snabbt för två år sen!
Glykogenet trillar liksom inte ut bara av att finnas till. Använder du det inte är det kvar tills du utnyttjar det.
Glykogenet trillar liksom inte ut bara av att finnas till. Använder du det inte är det kvar tills du utnyttjar det.
Hjärnan använder väl typ 0,1g per minut eller något ? Från levern såklart
Reaper123
2013-05-16, 12:42
Jag läste om maltodextrin men det är väl inte så bra om man vill förbränna fett då man springer? grejjen är den att jag ska gå ner i vikt och bli av med fettmassa, och så jag blir av med min eländiga hud som blev kvar efter minus 28 kg alldeles på helt fel sätt för snabbt för två år sen!Jag tappar i fettvikt samtidigt som jag tar maltodextrin, vilket är pga att jag underäter antalet kalorier...
Hurvida det är optimalt eller ej har jag inte lagt någon tanke över eftersom presatationshöjningen lätt är värd dom ynkliga kalorierna detta intag kostar mig!
Glykogenet trillar liksom inte ut bara av att finnas till. Använder du det inte är det kvar tills du utnyttjar det.Vet inte om något i min text fick dig att tro att jag hade andra funderingar, men visst är det så :)
Ja, man bränner givetvis fett också vid träning oavsett om man äter kolhydrater innan eller inte. Det beror mer på intensitet i träningen.
Fast man rör ju på sig.
Fast man rör ju på sig.
Fastande träning om du ätit massa kh dagen/dagarna innan. Det är ju inga problem.
healthytinyme
2013-05-16, 22:04
Jag tappar i fettvikt samtidigt som jag tar maltodextrin, vilket är pga att jag underäter antalet kalorier...
Hurvida det är optimalt eller ej har jag inte lagt någon tanke över eftersom presatationshöjningen lätt är värd dom ynkliga kalorierna detta intag kostar mig!
okejokej! men äter du tex potatis osv då?
Påvägneråt
2013-05-17, 09:58
Riktig glad att jag upptäckte PF. Trivs verkligen med att gå upp på morgonen och INTE behöva ställa sig och göra frukost som jag ändå inte riktigt njuter av då jag knappt har aptit, tid eller lust att ens tänka på frukost. Min kropp verkar även bli mer och mer van vid att fasta. Jag försöker satsa på att få mig 16 timmar fasta. Men att komma upp till 18-22 timmar går ibland väldigt smärtfritt och bra. Mkt vatten, kaffe och light energidryck är bra tips. Ibland kan jag till och med ha svårt för att få i mig all mat om jag fastat länge och ska äta på kvällen. Kan gå igenom en hel affär med tanken "köp vad du vill bara du får i dig något" Men ändå kan jag gå fram och tillbaka utan att hitta något jag är riktigt sugen på. Inte ens sugen på glass, godis, chips eller liknande. Känns så bra att ha kontroll över hungern och suget!
Cameltotem
2013-05-17, 13:46
Läst på lite om PF!
Verkar jävla roligt så tänker testa det! Men har lite små frågor.
1.Ska man ligga på ett kaloriunderskott på 500 fortfarande under deffen? Och då äta allt på 8 timmar när man fastar 16?
2.Vad händer om du avbryter en dag? Äter 5 måltider som vanligt på en dag, är hela veckan förstörd eller bara den dagen eller hur funkar det?
3.Är det mer effektivare att gå ner i vikt så här en bara käka 5-6 måltider med ett underskott på 500 kalorier?
Leifallan
2013-05-17, 13:47
Edit: Dubbelpost.
Leifallan
2013-05-17, 13:50
Mkt vatten, kaffe och light energidryck är bra tips. Ibland kan jag till och med ha svårt för att få i mig all mat om jag fastat länge och ska äta på kvällen. Kan gå igenom en hel affär med tanken "köp vad du vill bara du får i dig något"
Fast upplägget "ät vad du vill" stämmer väl inte riktigt?
Påvägneråt
2013-05-17, 18:19
Vad menar du?
ren princip god kcalrik middag och efterrätt. på 3,5k kcal ex vis då blir det mkt vad man vill.
dock har jag själv överstigit 5k flertal ggr.
så lite rätt har du =) :laugh:
Leifallan
2013-05-17, 18:57
Vad menar du?
De lät på dig lite som att det är helt fritt att äta hur man vill. Jag kanske missuppfattade.
Påvägneråt
2013-05-17, 21:37
De lät på dig lite som att det är helt fritt att äta hur man vill. Jag kanske missuppfattade.
Är det inte så menar du? Man får väll äta helt fritt även om man kör efter PF? Alltså jag menar ju såklart att äta inom ätfönstret men vad man äter för något är ju helt fritt? eller? :P
Leifallan
2013-05-17, 22:20
Vad kör du för typ av pf? 5:2 eller LG?
Reaper123
2013-05-17, 22:25
okejokej! men äter du tex potatis osv då?potatis osv = kolhydrater? Äter 200-300g kolhydrater dagligen där cirka 90% äts efter träningen (på kvällen). Äter mer eller mindre helt vanlig mat, även om jag har makros jag siktar på! :)
Ps. du kan ju tex kolla "dagens kost" på min blogg som du hittar länk till i min signatur om du är nyfiken på exakt vad jag äter under deff Ds.
Påvägneråt
2013-05-17, 22:27
Vad kör du för typ av pf? 5:2 eller LG?
jag kör att jag försöker fasta mellan 16-20 timmar ungefär och avslutar fastan med ett styrkepass.
jag kör att jag försöker fasta mellan 16-20 timmar ungefär och avslutar fastan med ett styrkepass.
Nej, man kan inte äta precis vad som helst. Får du i dig mer energi än vad kroppen förbrukar kommer du bli fet.
Påvägneråt
2013-05-17, 23:07
Nej, man kan inte äta precis vad som helst. Får du i dig mer energi än vad kroppen förbrukar kommer du bli fet.
Men det var inte så jag menade. Få i mig vad som helst men ändå ligga på kcalunderskott. Ibland kan jag ha ätit ca 500 - 800 kalorier på dagen så har en hel del att äta på kvällen. Men kan ändå känna att jag inte är sugen på något.
Cameltotem
2013-05-18, 00:01
Martin skriver att man ska käka mer fett och mindre kolhydrater på vilodagar.
Kommer det verkligen göra någon stor skillnad?, skippar gärna det.
Hört att man ska vänta ungefär 2 timmar efter träningspasset med att käka så man förbränner ännu mer, och inte äta något innan då heller då. Viktigt?
Martin skriver att man ska käka mer fett och mindre kolhydrater på vilodagar.
Kommer det verkligen göra någon stor skillnad?, skippar gärna det.
Martins ord är inte lag. Om du mår bättre av att äta kolhydrater istället kommer antagligen denna mentala boost ge dig mer än vad mer fett eventuellt skulle givit dig.
Hört att man ska vänta ungefär 2 timmar efter träningspasset med att käka så man förbränner ännu mer, och inte äta något innan då heller då. Viktigt?
Tänk inte så mycket. Fasta, träna, ät.
Cameltotem
2013-05-18, 00:35
Jaa analyserar för ofta!
Men tack för svaren! Ska köra på det här, riktigt jävla taggad!
Barbastark
2013-05-18, 02:41
Ni som brukar köra intensiv kondition innan första "riktiga" målet mat, vad brukar ni inta innan? Tänkt köra ca 1 h spinning, och undrar vad minsta möjliga kan tänkas vara utan för stor risk att "bonka"
Stjarnan
2013-05-18, 06:15
Ni som brukar köra intensiv kondition innan första "riktiga" målet mat, vad brukar ni inta innan? Tänkt köra ca 1 h spinning, och undrar vad minsta möjliga kan tänkas vara utan för stor risk att "bonka"
Om jag kör intensiv konditionsträning brukar jag se till att inta så mycket kcal som aktiviteten kräver.
Säg 500-600 kcal för spinning.. 25-30g protein, 100-125g kolhydrater.
Jag föredrar att inta dessa före samt under passet för att inte tumma på prestationen.
Det tog mig fucking två år men äntligen har jag hittat något som verkar vara ett vinnande koncept för mig.
Så, jag whinade rätt bra ang leangains och att jag mår skit på vilodagarna.. Jag prövade att höja proteinet till 3g/kg och fettet runt en 90-100g. På träningsdagarna så äter jag kanske 1.2-1.7g protein/kg. Alla mina sidoeffekter har släppt..
Har absolut ingen flashig förklaring men jag har kört på det här dom senaste veckorna.
Cameltotem
2013-05-18, 21:16
Hur det set det ut med träningen då, vill verkligen inte köra hans 3 dagar splitt.
Vill hålla mig till 5 dagar varje muskelgrupp. Läst överallt om att det sabbar och man måste ha vilan och etc. Skulle aldrig orka träna bara 3 dagar i veckan!
Så kommer jag kunna göra stora gains på 5 dagarsplitt med PF?
Beror på hur tungt du kör.
Coleberg
2013-05-19, 16:35
Finns det några nackdelar med att fasta oregelbundet?.. Att exempelvis ha ätfönstret mellan 9-15 enda dagen, 12-18 andra dagen och 14-20 tredje dagen?
Ja, att metabola klockor runt om i kroppen ställer in sig efter ett visst ätmönster.
Det tog mig fucking två år men äntligen har jag hittat något som verkar vara ett vinnande koncept för mig.
Så, jag whinade rätt bra ang leangains och att jag mår skit på vilodagarna.. Jag prövade att höja proteinet till 3g/kg och fettet runt en 90-100g. På träningsdagarna så äter jag kanske 1.2-1.7g protein/kg. Alla mina sidoeffekter har släppt..
Har absolut ingen flashig förklaring men jag har kört på det här dom senaste veckorna.
Hur många träningsdagar kör du i veckan då? Tre?
Läst på lite om PF!
Verkar jävla roligt så tänker testa det! Men har lite små frågor.
1.Ska man ligga på ett kaloriunderskott på 500 fortfarande under deffen? Och då äta allt på 8 timmar när man fastar 16?
2.Vad händer om du avbryter en dag? Äter 5 måltider som vanligt på en dag, är hela veckan förstörd eller bara den dagen eller hur funkar det?
3.Är det mer effektivare att gå ner i vikt så här en bara käka 5-6 måltider med ett underskott på 500 kalorier?
1.Ja, kalorier in vs. kalorier ut gäller fortfarande. Läs detta om du inte redan gjort det. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
2.Ingenting som förstörs. Tänk dig också att det är 365 dagar på ett år.
Det finns studier på bl.a Leangains.com (http://www.leangains.com/) som jag inte är påläst på. Det är möjligt att fördelarna som pekas ut där "förstörs" den dagen + dagen efter.
3.Finns studier som visar att PF kan vara mer effektivt när det kommer till att behålla massan under deff, men viktnedgången är densamma. Länk till en. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21410865?dopt=Abstract)
leBrownJames
2013-05-19, 23:05
Jag tänkte göra ett försök på Periodisk fasta men jag har lite frågor.
1. Jag går upp kl 06:30, jobbar sedan från 8 till 17, brukar komma i säng tidigast 12.00. Jag hade då tänkt att jag käkar mitt första mål vid 15.00, sedan nästa mål 18.00 och sista målet 23.00. Inga konstigheter?
2. Är det meningen att man ska dricka EEA under fastan eller är det något man intar mellan målen så att säga? Annars tänker jag att det enda jag kommer inta är vatten fram till 15.00 varje dag då
Tack på förhand
StarkaUlf
2013-05-19, 23:11
Jag tänkte göra ett försök på Periodisk fasta men jag har lite frågor.
1. Jag går upp kl 06:30, jobbar sedan från 8 till 17, brukar komma i säng tidigast 12.00. Jag hade då tänkt att jag käkar mitt första mål vid 15.00, sedan nästa mål 18.00 och sista målet 23.00. Inga konstigheter?
2. Är det meningen att man ska dricka EEA under fastan eller är det något man intar mellan målen så att säga? Annars tänker jag att det enda jag kommer inta är vatten fram till 15.00 varje dag då
Tack på förhand
1. Precis, inga konstigheter.
2. Nej, du ska inte dricka EAA under fastan. Du behöver inte inta EAA överhuvudtaget om du inte vill. Men om du tränar innan första måltiden, så kan man ta en portion innan träningen.
leBrownJames
2013-05-19, 23:28
1. Precis, inga konstigheter.
2. Nej, du ska inte dricka EAA under fastan. Du behöver inte inta EAA överhuvudtaget om du inte vill. Men om du tränar innan första måltiden, så kan man ta en portion innan träningen.
Okej tacksam för svar! Kommer nog käka två mål innan träningen. Har en burk liggandes nämligen som jag inte orkat kliva på än, men fortfarande innan träning då som gäller?
Hur många träningsdagar kör du i veckan då? Tre?
Kör Pull-Vila-Push-Vila-Legs-Vila-Upprepa just nu.
Pull:
Mark
Chins
Rodd
1 curlövning
Push:
Bänk
Snedbänk
1 tricepsövning
Sidolyft
Legs:
Knäböj
vader.
Okej tacksam för svar! Kommer nog käka två mål innan träningen. Har en burk liggandes nämligen som jag inte orkat kliva på än, men fortfarande innan träning då som gäller?
Det beror lite på hur nära inpå och hur mycket protein de målen innehåller, men du kan göra lite som du vill.
Det är bara smådetaljer egentligen, imo.
StarkaUlf
2013-05-20, 11:08
Ta efter träningen då. Inte före.
leBrownJames
2013-05-20, 16:42
Tacksam för svar grabbar!
Sparven från Minsk
2013-05-20, 16:54
Jobbar jag morgon blir det ingen mat eller något alls utom vatten och funlight fram till jag slutar jobb. Då tar jag en shake med lite protte och havregryn 1 h innan passet. Innan passet tar jag EAA 10 gram. Sen 10 gram efter passet. Hem och äter mat.
Jobbar jag kväll/natt tar jag EAA 10 gram innan passet, 10 gram efter. Väntar tills det är dags att äta (äter mellan 15-20).
healthytinyme
2013-05-20, 17:53
potatis osv = kolhydrater? Äter 200-300g kolhydrater dagligen där cirka 90% äts efter träningen (på kvällen). Äter mer eller mindre helt vanlig mat, även om jag har makros jag siktar på! :)
Ps. du kan ju tex kolla "dagens kost" på min blogg som du hittar länk till i min signatur om du är nyfiken på exakt vad jag äter under deff Ds.
okej, jag ska läsa och lära mig om hur man ska räkna såntdär, samt skaffa batteri till min lilla matvåg! Tack och det ska jag! :D
Hej alla, tänkte kika om någon kan förklara för mig varför vissa kör ett ätfönster på 4 timmar och en fasta på 20? Finns det några fördelar/nackdelar med detta upplägg gentemot den vanliga 8:16 varianten?
Finns inga definitiva svar.
Om något har man sett minskad anabol aktivitet av 20-timmars fasta i en studie.
Ah okej lär bli att undvika dessa fastor då! Tack för svar =) En annan fråga haha, hur kommer det sig att Martin förespråkar mer fett på vilodagar och inte bara samma upplägg med mycket kolhydrater oavsett om man tränar eller inte?
Hans resonemang står tydligt på hans sida.
Hans intensiva lågvolymsträning kräver inte mycket glykogen helt enkelt och mindre kolhydrater vilodagar är för att hålla insulinnivåer låga och öka lipolysen. Ungefär så.
Ah tack för svar. Faktiskt letat men uppenbarligen letat dåligt haha!
vitargomannen
2013-05-20, 18:57
Har sedan jag börjat (ca 2 veckor) med PF, börjat svettas mycket mer (konstant, inte bara vid/efter måltid). Känner ni igen er, samt vad beror det på, den termogena effekten? Mycket energi på samma gång, mycket att ta hand om?
Har sedan jag börjat (ca 2 veckor) med PF, börjat svettas mycket mer (konstant, inte bara vid/efter måltid). Känner ni igen er, samt vad beror det på, den termogena effekten? Mycket energi på samma gång, mycket att ta hand om?
Ja.
vitargomannen
2013-05-20, 19:08
Ja.
Kan det även vara ett tecken på en ökad, eller iaf något förhöjd, metabolism?
Cameltotem
2013-05-22, 11:55
Vi som inte har BCAA då?
Kan jag köra två whey skopor och mjölk innan träning och efter och sen fortsätta äta i 2 timmar och fasta 19-20 timmar?
Eller ska jag bara träna helt fastad och sen äta allt efteråt?
Kan inte förstå att ingen verkar ha samma problem som jag, eller har varenda jävel här BCAA?
De flesta använder EAA. BCAA rekommenderar Martin endast för att det i USA är vanligare.
Kan det även vara ett tecken på en ökad, eller iaf något förhöjd, metabolism?
Ja, tillfälligt när du äter.
TEF är beroende av antal kalorier, inte måltider.
Vi som inte har BCAA då?
Kan jag köra två whey skopor och mjölk innan träning och efter och sen fortsätta äta i 2 timmar och fasta 19-20 timmar?
Eller ska jag bara träna helt fastad och sen äta allt efteråt?
Kan inte förstå att ingen verkar ha samma problem som jag, eller har varenda jävel här BCAA?
Man får göra hur man vill. Det finns inga studier på antingen eller, något folk kanske borde inse i högre grad. Prova er fram.
Jag tränar för tillfället helt fastande och kör konditionsträning (cykling) direkt efter styrketräningen för att avsluta med 45 g vassle och en banan. Funkar prima och styrkan ökar på deff.
Cameltotem
2013-05-22, 14:18
Allt jag behövde veta! :) Tack "tjing"
Hej! Jag kör LG för tillfället och tänkte prova på Proxy's rullande 3 dagars splitt Push/Pull/ben där man kör 6 dagar i veckan. Samtidigt som jag deffar.
Tänkte bara kika om någon har ett råd hur jag borde lägga upp energiintaget under träningsdagar? Köra med -500 kcal varje dag? Eller kanske köra så att jag ligger på -10% energiintag på 3 dagar i veckan sen resterande ligger jag på -500? Har någon några förslag på ett vettigt upplägg?
Reaper123
2013-05-23, 13:09
Hej! Jag kör LG för tillfället och tänkte prova på Proxy's rullande 3 dagars splitt Push/Pull/ben där man kör 6 dagar i veckan. Samtidigt som jag deffar.
Tänkte bara kika om någon har ett råd hur jag borde lägga upp energiintaget under träningsdagar? Köra med -500 kcal varje dag? Eller kanske köra så att jag ligger på -10% energiintag på 3 dagar i veckan sen resterande ligger jag på -500? Har någon några förslag på ett vettigt upplägg?Jag ligger på ett lägre kcalunderskott gällande E% på styrketräningsdagarna mot övriga dagar (exkl. min riktiga vilodag och/eller refeed som landar runt balans), men vet inte riktigt hur pass stor inverkan detta har på utgången...
Så att se på helheten, alltså vad slutsumman för tex en vecka blir, borde vara det viktiga!
Optinojja kostar i många fall mer än det smakar!
Det har du väldigt rätt i Reaper, blir att köra på med -500 kcal varje dag med 3xkroppsvikt i protein sen får jag helt enkelt känna efter och slänga in en extra vilodag vid behov. Hur ofta tycker du att man bör köra refeeds? Och i hur stort kcal omfång? Pratar vi balans fast att skifta på macros? Eller ett överskott?
Refeed är huvudsakligen stärkelse. Poängen är att stoppa in glykogen i musklerna. På -500 känns det helt onödigt eftersom du utan större problem äter upp ditt veckounderskott på en dag när du äter "fritt".
Ät hellre mindre kolhydrater på vilodagar och mer på träningsdagar så att du i snitt får mindre energiunderskott, men olika mycket energi per dag.
eppenjet
2013-05-23, 14:04
Jag tränar för tillfället helt fastande och kör konditionsträning (cykling) direkt efter styrketräningen för att avsluta med 45 g vassle och en banan. Funkar prima och styrkan ökar på deff.
Lite OT, men varför cykling direkt efter styrketräning?
För jag tänkte bränna sjukt mycket fett på kort tid.
Jag experimenterar med lite olika varianter och kollar resultatet på mig själv.
Refeed är huvudsakligen stärkelse. Poängen är att stoppa in glykogen i musklerna. På -500 känns det helt onödigt eftersom du utan större problem äter upp ditt veckounderskott på en dag när du äter "fritt".
Ät hellre mindre kolhydrater på vilodagar och mer på träningsdagar så att du i snitt får mindre energiunderskott, men olika mycket energi per dag.
+1
En ratio på 60:40 stärkelse/socker förefaller vara gränsen för att att överhuvudtaget ge någon relevant DNL från kolhydrater (den kommer ändå inte att vara stor på kort sikt). Stärkelse och vanlig mat blir inte fett under normala omständigheter och då räknar jag även in kraftig överätning av stärkelse.
Lestermolester
2013-05-23, 19:07
--------------------------------------------------------------------------------
Tja! Som nybörjare tänkte jag ställa någon fråga.. äter mellan 12-20.
*Jag spelar fotboll mellan 19-21 på onsdagar och inte är sugen på att äta innan precis.. Låt säga att jag äter när jag kommer hem vid 21,.. Skall jag då fasta fram till 13.00 nästa dag för att få mina 16h fasta?
*Är det bäst att träna under fastetimmar?
Med vänlig hälsning. :hbang:
Cameltotem
2013-05-23, 23:30
Har ett problem med fastan.
Kör oftast 20:4 och eftersom jag deffar med underskott på 500-600 ungefär så klarar jag av att äta allt inom 4 timmar.
MEN problemet är att jag blir väldigt mätt efter och JÄÄÄÄVLIGT trött.
Allt lägger av, kan va på arbetet och ansiktet bara rinner av från kroppen. Kan utan problem somna på 2 minuter om jag hade velat. Det tar ungefär 3 timmar innan engergin kommer tillbaka och man börjar må bra.
Men tiden efter maten är hemsk, man vill inget annat en bara sätta sig ner.
Fasta inte då.+1
Herregud.
traidmill
2013-05-24, 09:25
Förstår inte varför alla ska göra det så svårt för sig, för mig är enkelheten den stora anledningen till varför jag äter som jag gör. Som jag ser det finns det 3 stora fördelar med PF för mig.
1. Jag slipper större delen av matplanering = mer tid till annat, räknar man kalorier är det på 2-3 mål man behöver räkna och det gör det väldigt enkelt att hålla sig inom sina riktlinjer.
2. Jag kan äta mig ordentligt mätt när jag väl äter, jag är stor i maten och vill äta ordentligt när jag äter. Inte pytsa ut 200g kyckling och 30g ris 32 gånger om dagen. När jag äter då jävlar äter jag :eating:
3. Det verkar fungera ypperligt för mig för att öka i styrka/massa och samtidigt hålla kroppsfettet nere.
Edit: Ett stort plus är också givetvis flexibiliteten och att optinojan är borta. Man dör inte av att inte mata kroppen med mat hela tiden, inte får jag sämre resultat på gymet heller.
+1
En ratio på 60:40 stärkelse/socker förefaller vara gränsen för att att överhuvudtaget ge någon relevant DNL från kolhydrater
60:40 stärkelse/fruktos eller stärkelse/socker?
60:40 stärkelse/socker blir nämligen 80:20 stärkelse/glukos / fruktos.
Båda. Det finns inga närmre exakta riktlinjer i nuläget. Men du har rätt och fruktos är mer lipogent än glukos, framförallt för levern och visceral fetma. Men även överätning med socker ger ingen relevant fettinlagring i fettvävnad på kort sikt (ett par dagar). Även under längre tid än så har man också sett att fettinlagringen i levern ökar signifikant men inlagringen i fettvävnad är minimal.
Chaimbers
2013-05-24, 14:43
vad exakt bryter fastan? läste på leangains att en liten skvätt mjölk i kaffen är ok. går man efter nåt särskilt kcal intag då?
Båda. Det finns inga närmre exakta riktlinjer i nuläget. Men du har rätt och fruktos är mer lipogent än glukos, framförallt för levern och visceral fetma. Men även överätning med socker ger ingen relevant fettinlagring i fettvävnad på kort sikt (ett par dagar). Även under längre tid än så har man också sett att fettinlagringen i levern ökar signifikant men inlagringen i fettvävnad är minimal.
Fettinlagring i levern är dock betydligt farligare, om jag förstått det rätt med insulinkänslighet, än inlagring i annan fettvävnad.
Jupp.
Men studierna är t ex inte gjorda på tränande individer och det krävs givetvis en relativ tids överätning av ffa fruktos/socket för att leverfettet ska öka i någon relevant mängd.
Reaper123
2013-05-24, 14:50
vad exakt bryter fastan? läste på leangains att en liten skvätt mjölk i kaffen är ok. går man efter nåt särskilt kcal intag då?Mig veterligen finns det ingen fastställd siffra, tex att vid 47 kcal bryter du fastan och vid 46 inte....
Däremot så får man väl inte ta detta till ytterligheter, en skvätt mjölk i kaffet lär inte göra någon större skada så länge du inte upplever att det kickar igång ett ökat sug eller liknande.
Jag käkar tex "sockerfria" prylar då och då (halstabletter, tuggummi osv) som faktiskt innehåller lite energi, helt utan att fundera mer över det.
Protein (och i vissa fall fett) är väl åtminstone mindre "ajjabajja" än kolhydrater, om man ska tro vissas teorier.... 10g bcaa/eaa verkar ju rätt safe iaf och det rör sig ju om ~40 kcal!
Är det fruktos i frysta grönsaker och typ paprika, lök, gurka, majs osv?
För tycker det är så jävla trist att käka bara pasta/ris och tonfisk/kyckling så slänger ofta på en massa sallad så blir maten mycket godare, och så får man ju i sig massa grönt också och det ska väl vara bra för nåt antar jag :P
Sen käkar jag ofta en massa bär varje dag också i kvargen, gröten eller gör nån smoothie.
Chaimbers
2013-05-24, 14:53
Mig veterligen finns det ingen fastställd siffra, tex att vid 47 kcal bryter du fastan och vid 46 inte....
Däremot så får man väl inte ta detta till ytterligheter, en skvätt mjölk i kaffet lär inte göra någon större skada så länge du inte upplever att det kickar igång ett ökat sug eller liknande.
Jag käkar tex "sockerfria" prylar då och då (halstabletter, tuggummi osv) som faktiskt innehåller lite energi, helt utan att fundera mer över det.
Protein (och i vissa fall fett) är väl åtminstone mindre "ajjabajja" än kolhydrater, om man ska tro vissas teorier.... 10g bcaa/eaa verkar ju rätt safe iaf och det rör sig ju om ~40 kcal!
okej tack!
Är det fruktos i frysta grönsaker och typ paprika, lök, gurka, majs osv?
För tycker det är så jävla trist att käka bara pasta/ris och tonfisk/kyckling så slänger ofta på en massa sallad så blir maten mycket godare, och så får man ju i sig massa grönt också och det ska väl vara bra för nåt antar jag :P
Sen käkar jag ofta en massa bär varje dag också i kvargen, gröten eller gör nån smoothie.
Inget att oroa sig för. Fruktos i lagom mängd är inte nödvändigtvis dåligt heller.
Doctor Snuggles
2013-05-24, 18:07
Inget att oroa sig för. Fruktos i lagom mängd är inte nödvändigtvis dåligt heller.
Vad är egentligen "lagom mängd" skulle du gissa? Folk hetsar runt att frukt skulle vara mindre bra pga fruktosen, men det verkar ganska löjligt.
Vad skulle du gissa hälsoeffekterna vore om man t.ex. ersatte typ 1000 kcal kolhydrater från ris/pasta/etc med frukt, dagligen? Känns som bara mängden fytonutrienter torde väga upp eventuella negativa effekter.
Det beror ju rätt mycket på status för leverglykogen och hur mycket fruktos man äter åt gången så det är rätt svårt att svara på rakt av.
Jag tror inte att fruktos från frukt, ketchup (socker), marmelad (socker) etc i en vanlig kost är något att bry sig om alls.
Den enda gången det egentligen blir ett problem i praktisk mängd är om man ofta äter godis/dricker läsk i större mängd. Skulle jag säga.
Har ett problem med fastan.
Kör oftast 20:4 och eftersom jag deffar med underskott på 500-600 ungefär så klarar jag av att äta allt inom 4 timmar.
MEN problemet är att jag blir väldigt mätt efter och JÄÄÄÄVLIGT trött.
Allt lägger av, kan va på arbetet och ansiktet bara rinner av från kroppen. Kan utan problem somna på 2 minuter om jag hade velat. Det tar ungefär 3 timmar innan engergin kommer tillbaka och man börjar må bra.
Men tiden efter maten är hemsk, man vill inget annat en bara sätta sig ner.
ät allt inom de timmar du kommer hem från jobbet ist. mkt bättre.
Det beror ju rätt mycket på status för leverglykogen och hur mycket fruktos man äter åt gången så det är rätt svårt att svara på rakt av.
Jag tror inte att fruktos från frukt, ketchup (socker), marmelad (socker) etc i en vanlig kost är något att bry sig om alls.
Den enda gången det egentligen blir ett problem i praktisk mängd är om man ofta äter godis/dricker läsk i större mängd. Skulle jag säga.
plus 1.
tror inte heller den lilla mängd socker från mat,ketchup,såser osv spelar roll.
dock käkar jag mkt sådant och proteinbars varje dag.
socker generellt tror jag är för stor rädsla idagens läge likaså rädslan för kolhydrater.
Är du såpass aktiv att du tömmer leverglykogenet varje dag kan du äta 500g glukosbaserat godis (= 25% fruktos => 125g) dagligen!
Det har du ju faktiskt rätt i.
Och hur pass aktiv ska man vara för att tömma leverglykogenet?
Hur många kalorier krävs det för att fastan ska brytas?
Tänkte köra en "light"-version där jag börjar äta vid lunch på jobb 12-12:30 och drar sista målet mat vid 21-något. Blir runt 9 timmars ätarfönster då.
Problemet är att - JAG ÄR EN ZOMBIE UTAN KAFFE och jag är en kärring som inte kan dricka svart.
Tänker självklart på - mjölk i kaffet/sötningsmedel/dutt canderel cankao (9kcal per tesked).
Vad kan man annars stoppa i sig som inte påverkar insulinet (för det är väl det?) BCAA? EAA?
Läs berkhans hemsida.
Vilket säger "en skvätt mjölk".
Hur mycket är en skvätt? En tesked? Matsked?
För alla kaffelatte-älskare är en skvätt säkert 1dl.
Herregud.
50gram lättmjölk är ca 20kcal, gränsen för fastebrytande har satts till drygt 50kcal.
Var snäll att diska silverfatet efter dig.
Så länge ditt blodsocker och insulin är lågt ligger du praktiskt taget mer eller mindre i "faste-läge". Tilltagen kalorirestriktion är ju inte fasta per se, men är ju väldigt likt av samma anledning, se t ex modifierad ADF med kcal-intag på 5-600 kcal på fastedagar. Det handlar alltså om hur lång tid du spenderar med lågt blodsocker/insulin över ett dygn.
Dricker du en skvätt mjölk, ökar insulinutsöndringen relativt en kort stund och minskar sedan till fastenivåer igen. Osv.
Det är det som begreppet "fasta är inte av eller på", innebär.
Man ser också i studier av endast fettintag inte stör metabola fasteadaptioner som ökad utsöndring av katekolaminer till blodet.
Och hur pass aktiv ska man vara för att tömma leverglykogenet?
Beror på hur mycket kolhydrater man äter.
Beror på hur mycket kolhydrater man äter.
Jag kan översätta:
Om du inte äter kolhydrater före styrketräning, sedan äter 500g glukosbaserat godis efter träningspasset: vilken sorts styrketräning skall du ägna dig åt, och vad för övriga aktiviteter är lämpliga före träningspasset?
joelduva
2013-05-27, 09:11
Har den här studien från Karolinska institutet diskuterats? Den verkar visa lite att måltidsfrekvens spelar roll vid vikt nedgång vilket motsäger en del som PF förespråkar.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=57145&l=sv&newsdep=130
Har den här studien från Karolinska institutet diskuterats? Den verkar visa lite att måltidsfrekvens spelar roll vid vikt nedgång vilket motsäger en del som PF förespråkar.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=57145&l=sv&newsdep=130
Enkätsvar visar att oregelbundet ätande är kopplat till ökad risk för det metabola syndromdet. Inget nytt under solen.
Det beror förmodligen på att gemene person som hoppar över måltider stressar, kanske sover halvdant och äter skit. Det säger ingenting om PF i sig med hälsosam kost.
Det sagt är oregelbundet ätande förmodligen inte hälosamt, PF eller ej då kroppen vänjer sig vid när vi vanligtvis äter och är bättre på att ta hand om maten då metabolt.
Lärdom: Ät när du brukar, oavsett när det är.
Cameltotem
2013-05-27, 13:40
Måste bara fråga, har inte så mycket med PF att göra men!
Jag får mina 2,5g X kroppsvikt protein om dagen och ligger på ungefär 30% kolhydrater och fett resten protein.
Jag har ungefär 800-1000 kalorier kvar att äta. Kan jag principa äta vad som helst? Känns inte som det är något som behövs fyllas på förutom kalorier?
Vad är syftet?
Vid deff, ät vad du mår bäst på och presterar bäst av. På ett kcal-överskott, kan mer kolhydrater vara att föredra om du som sagt redan får i dig lagom med fett.
Cameltotem
2013-05-27, 13:54
Vad är syftet?
Vid deff, ät vad du mår bäst på och presterar bäst av. På ett kcal-överskott, kan mer kolhydrater vara att föredra om du som sagt redan får i dig lagom med fett.
Jaa var väl det jag undra :). Ska ligga på ett överskott på 500. Så käkar väl lite mer kolhydrater då! Nu blire de svåra och veta om man äter runt 500 i överskott eller inte hehe. Men ska köra 16/8
Fjrebqll
2013-05-27, 18:48
Tjing!
Du som verkar ha väldigt bra koll på läget.
När man läser om hur fett och protein ej bryter faste-adaptionerna som du beskriver.
Kan man då dra slutsatsen att man i praktiken kan välja mellan lågkolhydratskost eller "blandkost" och PF och nå samma hälsofördelar, om det nu är några?
Eller finns det andra fördelar med PF förutom de just metabola effekterna jämfört med tex lågkolhydratskost?
Protein är inte undersökt men ger givetvis inte samma effekt som kolhydrater, då blodsockret inte höjs nämnvärt.
Det finns specifika hälsoeffekter för fasta som inte återfinns med kalorirestriktion.
Angående lågkolhydratskost finns det inga jämförelser så jag vet inte.
Protein är inte undersökt men ger givetvis inte samma effekt som kolhydrater, då blodsockret inte höjs nämnvärt.
Gör det väl. Mata en typ 1-diabetiker med vassleprotein.
Doctor Snuggles
2013-05-27, 21:15
Tjing!
Du som verkar ha väldigt bra koll på läget.
När man läser om hur fett och protein ej bryter faste-adaptionerna som du beskriver.
Kan man då dra slutsatsen att man i praktiken kan välja mellan lågkolhydratskost eller "blandkost" och PF och nå samma hälsofördelar, om det nu är några?
Eller finns det andra fördelar med PF förutom de just metabola effekterna jämfört med tex lågkolhydratskost?
Det verkar finnas hälsofördelar som är kopplade till t.ex. mängden protein man får i sig och IGF-1, d.v.s. mindre protein är bättre.
Iaf en studie har visat att kalorirestriktion fungerar vad gäller IGF-1 iaf bara om man också drar ner proteinintaget. Finns en hel del andra studier som tyder på att iaf (större mängder) animaliskt protein är kopplat till mer ohälsa.
Hold Fast
2013-05-29, 09:42
Tänkte testa PF över sommaren då det känns som något jag skulle kunna gilla och undrar bara om mitt upplägg ser någorlunda vettigt ut..
Tänkte köra dubbla pass dom flesta träningsdagar (ett pass styrka och ett pass med kondition + rehabövningar för knä) med 8/16 upplägg och båda passen under ätfönstret. Har inte hittat så mycket info om hur/om man bör kombinera PF och dubbla pass, men förhoppningsvis kan väl någon här avgöra om jag är helt ute och cyklar.
Tänkte väl något i denna stilen;
Kl 12: Dagens första mål, ca 15% av dagens energiintag.
Kl 13: Styrketräning
kl 14: Dagens andra mål, ca 35% av dagens energiintag.
kl 17: Dagens tredje mål, ca 15% av dagens energiintag.
Kl 18: Kondition-/rehabträning.
kl 19.30: Dagens sista mål, ca 35% av dagens energiintag.
Dricker även gainer före och efter all träning. Räknar inte kalorier utan siffrorna blir rena uppskattningar. Kommer inte sträva efter över- eller underskott, utan spegeln kommer vara måttstock och jag siktar på någorlunda energibalans. Maten kommer bestå av helt vanlig husmanskost med extra betoning på protein.
Ser detta okej ut eller är jag helt fel ute?
Wolfgang
2013-05-29, 09:53
Hej!
Är det någon här som har prövat leangains recomp? Jag ska förhoppningvis lära mig att träna snart och då tänkte jag köra typ 5x5 och ett recomp upplägg under 8-12 månaders period.
Har kört PF i ungefär ett år nu, gillar det starkt.
traidmill
2013-05-29, 09:55
Hej!
Är det någon här som har prövat leangains recomp? Jag ska förhoppningvis lära mig att träna snart och då tänkte jag köra typ 5x5 och ett recomp upplägg under 8-12 månaders period.
Har kört PF i ungefär ett år nu, gillar det starkt.
Jag körde recomp i några månader, inbillar mig att jag kom i bättre form men med bibehållen vikt. Dvs Leangains :P. Just nu försöker jag gaina lite kvalitetsvikt så det är väl typ som recomp men något högre, ligger på 4100/3000 nu så får se vad eet blir för resultat av det efter några månader.
Wolfgang
2013-05-29, 10:02
Jag körde recomp i några månader, inbillar mig att jag kom i bättre form men med bibehållen vikt. Dvs Leangains :P. Just nu försöker jag gaina lite kvalitetsvikt så det är väl typ som recomp men något högre, ligger på 4100/3000 nu så får se vad eet blir för resultat av det efter några månader.
Okej nice. Jag skulle vilja hitta ett upplägg där jag kan hålla formen (den sketna jag har, hah..) vill inte ''bulka upp mig'' så att säga. Har läst mycket bra om recomp och sett en del imponerande bilder, därför frågar jag även här.
Du kan ju alltid återkomma om ett par månader!
traidmill
2013-05-29, 10:03
Okej nice. Jag skulle vilja hitta ett upplägg där jag kan hålla formen (den sketna jag har, hah..) vill inte ''bulka upp mig'' så att säga. Har läst mycket bra om recomp och sett en del imponerande bilder, därför frågar jag även här.
Du kan ju alltid återkomma om ett par månader!
Om det är det du vill åstakomma tror jag LG body recomp är rätt för dig faktiskt, det är så jag upplevde det iaf :)
Wolfgang
2013-05-29, 10:34
Om det är det du vill åstakomma tror jag LG body recomp är rätt för dig faktiskt, det är så jag upplevde det iaf :)
Hur såg din progression ut under dina månader.. Tänkte på vikt, mått och dina lyft.
traidmill
2013-05-29, 10:39
Hur såg din progression ut under dina månader.. Tänkte på vikt, mått och dina lyft.
Vikten växlade konstant med +-2kg, gjorde pb i alla övningar (fram tills ryggen gick åt helvete) upplever som sagt att formen blev bättre med "bibehållen" vikt. Mått vet jag inte.
Wolfgang
2013-05-29, 10:46
Vikten växlade konstant med +-2kg, gjorde pb i alla övningar (fram tills ryggen gick åt helvete) upplever som sagt att formen blev bättre med "bibehållen" vikt. Mått vet jag inte.
Jag har läst om att folk pendlar 1-3kg under resans gång så att säga.. Så länge styrkan går upp och vikten står relativt still lär det funka.
Hoppas att ryggen är bättre.
trapz star
2013-05-29, 10:47
Någon som kör PF under bulk? Som har över tid minskat i fett och ökat i muskler?
Wolfgang
2013-05-29, 10:53
Någon som kör PF under bulk? Som har över tid minskat i fett och ökat i muskler?
LG Bulk (vad jag har uppfattat det) är mest att fettet går upp väldigt långsamt, men det kommer. Det du beskriver är recomp. Där går man upp i muskler och minskar i fett väldigt långsamt.
REDaction
2013-05-29, 10:55
Recomp är skitbra förutsatt att du har tålamod då förändringarna inte märks lika snabbt som i en ordentlig deff eller bulk. Kör själv enligt recomp konceptet nu för att förbättra formen och samtidigt försöka öka i styrka. Går bra hittills och det är betydligt roligare att komma i form samtidigt som man ökar i styrka i jämförelse med att komma i form snabbare men rasa i styrka som jag annars gör.
Kritiken recomp får på många forum är att det är slöseri med tid och det är för stor risk att bli stillastående men det beror ju helt på vad man har för mål. Det verkar passa perfekt för dig så jag tycker du ska köra på!
Reaper123
2013-05-29, 10:59
Någon som kör PF under bulk? Som har över tid minskat i fett och ökat i muskler?Jag gjorde ett försök på en sk lean bulk med PF, vilket resulterade i att jag på 4 månader hade ungeför en 50:50 split på fettvikt vs LBM.
Nu är jag ju en fd tjockis och det påstås ju vara lättare för oss att lägga på oss fettvikt, men tror det generellt är väldigt svårt att inte lägga på sig fettvikt under kcalöverskott oavsett hur bra man sköter kosten...
Så säger +1 på wolgang, recomp är nog det man bör ge sig på isf!
traidmill
2013-05-29, 11:05
För mig fungerade recomp bra, men då jag vill öka vikt har jag lagt mig lite högre på energin mot vad jag skulle göra i en recomp. Det går fortfarande väldigt långsamt och svårt att säga om jag har ökat något i vikt senaste 3 veckorna som jag legat högre iom att under recomp växlade vikten såpass mycket.
Wolfgang
2013-05-29, 11:11
Vad kul med fler inlägg. Ska nog ge mig på en recomp.. Får lite svängrum nu när jag ska ''lära mig att träna'' (ska besöka UTK här framöver och lära mig grunderna). Har iaf inga ambitioner att bli ''rippad'' eller stor. Har hellre en ''normal'' storlek med bra form och progressiv styrka :)
traidmill
2013-05-29, 11:17
Vad kul med fler inlägg. Ska nog ge mig på en recomp.. Får lite svängrum nu när jag ska ''lära mig att träna'' (ska besöka UTK här framöver och lära mig grunderna). Har iaf inga ambitioner att bli ''rippad'' eller stor. Har hellre en ''normal'' storlek med bra form och progressiv styrka :)
Om du är nybörjare så rekommenderar jag dig STARKT att köpa boken Starting Strength av Mark Rippetoe. Önskar att jag läst den för 10 år sen när jag började träna, hade besparat mig många misstag :)
Wolfgang
2013-05-29, 11:22
Om du är nybörjare så rekommenderar jag dig STARKT att köpa boken Starting Strength av Mark Rippetoe. Önskar att jag läst den för 10 år sen när jag började träna, hade besparat mig många misstag :)
Hah, vad kul att du nämner den. Kollade SS-dvden här om veckan. Är inte helt lost på gymmet, har ju lyckats skrapa ihop något kg muskler under åren.. Men jag har skippat att lära mig det mest grundläggande, tyvärr.
trapz star
2013-05-29, 11:29
Själv är jag 189cm 80kg 15% BF. Jag vill absolut inte lägga på mig mer fett, samtidigt är det givetvis för liten massa att deffa. Skulle recomp passa mig? Äta enligt PF och ligga på balans i energi? Isf får man väl satsa på väldigt långsamma resultat? 80-90 kg med samma eller eventuellt något mindre BF vi snackar många år?
Deffa ner dig till kring 10%. Bygg sedan vidare tills du är på 15% igen. Upprepa in absurdum.
Att ligga på balans ger dig förmodligen ingenting i massa på kortare sikt. Vill du harva i flera år för små ökningar så kör hårt.
Wolfgang
2013-05-29, 11:37
Själv är jag 189cm 80kg 15% BF. Jag vill absolut inte lägga på mig mer fett, samtidigt är det givetvis för liten massa att deffa. Skulle recomp passa mig? Äta enligt PF och ligga på balans i energi? Isf får man väl satsa på väldigt långsamma resultat? 80-90 kg med samma eller eventuellt något mindre BF vi snackar många år?
baserat på vad jag har läst så säger jag Ja. Hur som helst så äter du ju inte enligt PF, utan LG:PF. Ett vanligt recompupplägg är +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar (kalorier, alltså).
Den här killen körde recomp under 4 månader
http://imgur.com/a/AKEXo#0
Sen så har jag läst att Martin Berkhan lägger sina klienter på +20/-20% och sen pillar han med några % hit och dit beroende på hur det går. Vet inte om det stämmer, men resultaten är galna.
Sparven från Minsk
2013-05-29, 11:56
Är själv nere på rekordlåg vikt just nu (75,4 kg 1,82 lång) ich har väl en BF på ca 6-8 %.
Direkt vid dietslut ska jag köra maintain i 2-3 veckor sen recomp någon månad, eller strax över det i syfte att leiangaina så mycket som möjligt! Vill slippa bli tjock igen och dieta bort 10 + kg varje vår! :)
Känns som att en tråd med så här många sidor borde göras till någon sticky med övergripande information i förstainlägget! För extremt att läsa igenom för att se eventuella svar på de frågeställningar man har tyvärr :/ Även om nu inte min önskan skulle hjälpa just det men ...
Min fråga är:
Åtta timmar är ju ett ganska långt fönster. Känns inte som att matlivet blir så oerhört annorlunda om man ändå får äta under åtta timmar. Får man extra mycket av de positiva delarna av PF om man krymper fönstret? Till t.ex. tre timmar.
Wolfgang
2013-05-29, 13:58
Är själv nere på rekordlåg vikt just nu (75,4 kg 1,82 lång) ich har väl en BF på ca 6-8 %.
Direkt vid dietslut ska jag köra maintain i 2-3 veckor sen recomp någon månad, eller strax över det i syfte att leiangaina så mycket som möjligt! Vill slippa bli tjock igen och dieta bort 10 + kg varje vår! :)
Samma här. Att bulka på sig ordentligt och sen deffa funkar ju, men det är slitsamt för psyket och att byta kläder hela tiden är ju ingen hit.. Har också varit fet/smalfet/smal.. Nu har jag nått en bra storlek som jag skulle vilja maintaina och bygga på långsamt utan att få massa onödigt fett. Även om ''ordentliga'' bulkar ger mig mer i längden så lockar inte det, har iaf inte behov av att bli så mycket större än vad jag är nu, vill bli stark som en björn istället!
LG recomp verkar vara ett bra mellanting..
deffa ner dig till kring 10%. Bygg sedan vidare tills du är på 15% igen. Upprepa in absurdum.
Att ligga på balans ger dig förmodligen ingenting i massa på kortare sikt. Vill du harva i flera år för små ökningar så kör hårt.
+1
Wolfgang
2013-05-29, 18:30
+1
Trotts att han har en poäng så har ju bla Martins klienter fått galna resultat på recomp.
Ingen mer med erfarenhet från LG body recomp som vill dela med sig utav erfarenheter?
Trotts att han har en poäng så har ju bla Martins klienter fått galna resultat på recomp.
De som lyfts upp, ja.
Hur mycket upplägget i sig gör, gener, kosttillskott, kost etc går ju inte att avgöra.
Wolfgang
2013-05-29, 18:38
De som lyfts upp, ja.
Hur mycket upplägget i sig gör, gener, kosttillskott, kost etc går ju inte att avgöra.
Hade det i åtanke. Googlar man fram trådar från reddit/bodybuilding.com osv så är det många ''avarage joes'' som har gjort det själva och fått bra resultat, främst styrka dårå.
Mina instinkter säger att om vet hur man tränar riktigt jävla tungt med basövningar och sköter allt nästintill punkt och prick så tror jag att saker kommer hända. Förmodligen inte lika mycket som en ''vanlig'' bulk skulle ge, men aa.. Beror ju på mål. Jag offrar gärna lite muskler för att hålla en bra form året om.
Martin har ju sagt att Leangains är en 16h deff och 8h bulk.
Spacear iväg lite nu men eftersom tjing ändå är inne i tråden. Vad tros om ett +-20% LG inspirerat upplägg i kombination med typ TriPhase?
Hade det i åtanke. Googlar man fram trådar från reddit/bodybuilding.com osv så är det många ''avarage joes'' som har gjort det själva och fått bra resultat, främst styrka dårå.
Mina instinkter säger att om vet hur man tränar riktigt jävla tungt med basövningar och sköter allt nästintill punkt och prick så tror jag att saker kommer hända. Förmodligen inte lika mycket som en ''vanlig'' bulk skulle ge, men aa.. Beror ju på mål. Jag offrar gärna lite muskler för att hålla en bra form året om.
Martin har ju sagt att Leangains är en 16h deff och 8h bulk.
Som du säger. Jag tror mer på att folk verkligen börjar TA I under sin träning och har ett mer "progressivt" tänk kring sina reps o sets på arbetsvikterna sen tidigare. Samt en bättre kosthållning sedan innan. Då kommer resultaten på posten..
Varför jag själv är skeptisk på recomp är den "långsamma" processen och att vara jävligt "strikt" med sin kost hela tiden med små resultat. Hellre en bra bulk med bra grundmat och lite skräp här och där, sedan deff på 4-5 %BF.
Skulle aldrig kunna ha en avslappnad livsstil på en LG recomp... Men så är man lite slirig ungdom på 24 år också :)
Spacear iväg lite nu men eftersom tjing ändå är inne i tråden. Vad tros om ett +-20% LG inspirerat upplägg i kombination med typ TriPhase?
Visst, men Triphase är ett bulkupplägg. Så målet är att gaina vikt. Annars kommer det slita som in i helvete. Bara du inte gå ned i vikt eller är på balans.
Överskott träningsdagar, balans vilodagar. Aldrig underskott imo.. Du behöver återhämtningen.
Visst, men Triphase är ett bulkupplägg. Så målet är att gaina vikt. Annars kommer det slita som in i helvete. Bara du inte gå ned i vikt eller är på balans.
Överskott träningsdagar, balans vilodagar. Aldrig underskott imo.. Du behöver återhämtningen.
Men det borde väl kunna gå å bulka med Triphase utan att lägga på sig allt för mycket fett? Överskott träningsdagar och balans vilodagar låter ju bra.
Jag är ju precis som du ung och gillar fest. Så recomp kanske är lite för strikt, iaf för mig nu under sommartider.
Är lite kluven av hur jag ska göra nu med bulk och så. Antingen traditionellt eller nån sorts LG approach. Kommer nog fortsätta med periodisk fasta i vilket fall.
Recomp har funkat bra för mig.. Kör inte 20% dock.. Snarare 25-30 överskott och typ 10-15% underskott. Kör även lägre än 3g/kg protein, typ 1.5-1.7g/kg på träningsdagar och 2g/kg+ på vilodagar. Nyckeln till att få resultat med LG är träningen och att ha rätt många vilodagar.. Har kört högvolym och det funkar rätt bra, men lågvolym och färre dagar i veckan är bättre. Har läst en del negativa saker ang Högvolym kombinerat med LG.
Något jag också vill nämna är att det går långsamt, men formen sitter kvar och styrkan går upp. Ge det tid och ha tålamod. Vikten pendlar väl något kg, sen efter ett par månader kommer 0.5-1kg och formen är kvar, så jag antar att det mesta är LBM.
Ett simpelt RPT, P/P/L eller något annat basövningsbaserat upplägg är nog det bästa.
Att recompa verkar ju vara opti för hälsa. Jag är lite för otålmodig för att gå igenom med det och bulkar och deffar istället i en väldigt steady state, dvs sakta.
Att recompa verkar ju vara opti för hälsa. Jag är lite för otålmodig för att gå igenom med det och bulkar och deffar istället i en väldigt steady state, dvs sakta.
Funkar bra det med, min kropp svarar väldigt bra på LG och därför har jag inga planer på att sluta med det.
Leifallan
2013-05-29, 22:10
Känns som att en tråd med så här många sidor borde göras till någon sticky med övergripande information i förstainlägget! För extremt att läsa igenom för att se eventuella svar på de frågeställningar man har tyvärr :/ Även om nu inte min önskan skulle hjälpa just det men ...
Mycket bra förslag!!
Men det borde väl kunna gå å bulka med Triphase utan att lägga på sig allt för mycket fett? Överskott träningsdagar och balans vilodagar låter ju bra.
Jag är ju precis som du ung och gillar fest. Så recomp kanske är lite för strikt, iaf för mig nu under sommartider.
Är lite kluven av hur jag ska göra nu med bulk och så. Antingen traditionellt eller nån sorts LG approach. Kommer nog fortsätta med periodisk fasta i vilket fall.
Överskott träningsdagar med fokus kolhydrater, lågt fett, moderat protein.
Balans vilodagar med lite mer fett och bra med protein.
Jag har kört PF i 2 år med både bulk, deff och balans. Inte märkt någon större skillnad just för att jag kör PF och fastar 16-18h varje dag. Svårt att tro på dom där "fettförbränningstudier efter 14h blablabla" som man ev. kan läsa lite här och var.
Öka på gymmet, ät lite mer mat än vanligt.
Det jag dock har märkt (kanske någon mer än jag?) är att ju mer "clean" mat jag äter på överskott desto bättre gainz visuellt. Lite godis här och var körde jag på min förra bulk, men nu med mer kolh i sikte och lagom med fett 0,5-0,8g på dagarna när jag kör överskott. Samt högvolym och hög intensitet med kort vila mellan sett kan göra susen för formen.
Fas 1 under triphase med hypertrofi som fokus - ÄT MYCKET MAT. Sikta på 1-2kg iaf under den fasen för att sedan ligga mer på balans fas 2, sen liite överskott fas 3. Min åsikt.
Recomp har funkat bra för mig.. Kör inte 20% dock.. Snarare 25-30 överskott och typ 10-15% underskott. Kör även lägre än 3g/kg protein, typ 1.5-1.7g/kg på träningsdagar och 2g/kg+ på vilodagar. Nyckeln till att få resultat med LG är träningen och att ha rätt många vilodagar.. Har kört högvolym och det funkar rätt bra, men lågvolym och färre dagar i veckan är bättre. Har läst en del negativa saker ang Högvolym kombinerat med LG.
Något jag också vill nämna är att det går långsamt, men formen sitter kvar och styrkan går upp. Ge det tid och ha tålamod. Vikten pendlar väl något kg, sen efter ett par månader kommer 0.5-1kg och formen är kvar, så jag antar att det mesta är LBM.
Ett simpelt RPT, P/P/L eller något annat basövningsbaserat upplägg är nog det bästa.
Kul att det funkar för någon!
Varför jag ogillar upplägget är att träningen är så jävla tråkig när det är lågvolym. Jag är karaktären att kötta sönder gymmet när tiden finns. Men jag skulle lätt köra LG / lågvolym ifall det är mycket runt omkring mig med arbete, socialt osv.
Wolfgang
2013-05-30, 10:42
Varför jag ogillar upplägget är att träningen är så jävla tråkig när det är lågvolym. Jag är karaktären att kötta sönder gymmet när tiden finns. Men jag skulle lätt köra LG / lågvolym ifall det är mycket runt omkring mig med arbete, socialt osv.
Flikar in. Om man kör Pull, Push, Legs med LG kan man ju fortfarande ha tex 2-3 pressövningar, 1 tricepsövning och kanske tom sidolyft? Då blir det ju lite högre volym. RPT blir nog rätt tråkigt i längden.
Till Carnes:
Hur långt har du kommit i din träning, vad har du för stats? För att få lite perspektiv tänkte jag.
Överskott träningsdagar med fokus kolhydrater, lågt fett, moderat protein.
Balans vilodagar med lite mer fett och bra med protein.
Det jag dock har märkt (kanske någon mer än jag?) är att ju mer "clean" mat jag äter på överskott desto bättre gainz visuellt. Lite godis här och var körde jag på min förra bulk, men nu med mer kolh i sikte och lagom med fett 0,5-0,8g på dagarna när jag kör överskott. Samt högvolym och hög intensitet med kort vila mellan sett kan göra susen för formen.
Fas 1 under triphase med hypertrofi som fokus - ÄT MYCKET MAT. Sikta på 1-2kg iaf under den fasen för att sedan ligga mer på balans fas 2, sen liite överskott fas 3. Min åsikt.
--
Låter som ett vettigt upplägg!
Tycker oxå lågvolym är trist. Så ser ju mest fram emot fas 1 och 3 men för omväxlingens skull kan nog fas 2 vara rätt intressant oxå.
Det jag fastnat för mest med PF är väl att jag älskar att äta stora volymer mat. Det bästa med min deff var när jag började fasta och kunde känna mig proppmätt på 2000kcal.
Men det har fuckat upp psyket lite grann, blir liksom inte mätt på normala portioner längre utan det måste vara enormt mycket för att jag ska bli nöjd.
Wolfgang
2013-05-30, 11:06
Låter som ett vettigt upplägg!
Tycker oxå lågvolym är trist. Så ser ju mest fram emot fas 1 och 3 men för omväxlingens skull kan nog fas 2 vara rätt intressant oxå.
Det jag fastnat för mest med PF är väl att jag älskar att äta stora volymer mat. Det bästa med min deff var när jag började fasta och kunde känna mig proppmätt på 2000kcal.
Men det har fuckat upp psyket lite grann, blir liksom inte mätt på normala portioner längre utan det måste vara enormt mycket för att jag ska bli nöjd.
Haha så sant så!
Lågvolym och fler vilodagar än träningsdagar verkar vara bäst med LG. Just nu kör jag P/P/L och det funkar bra. Det tar ju sin lilla tid när man kör recomp men styrkan går upp iaf.
Till Carnes:
Hur långt har du kommit i din träning, vad har du för stats? För att få lite perspektiv tänkte jag.
Inte spec långt egentligen, har lallat runt majoriteten av min träningskarriär.. Men jag är större och mer rippad än en vanlig Svensson.
186-188cm ca 86kg morgonvikt.. Vet inte BF men kanske 9-10(?) Har nästan fullt 6 pack, ådror, linjer och all that good stuff.
Bänk; reppar på 90, drog en 7.5a här om dagen.
Böj; övar mest form, så ibland högreppar jag på 60-80kg och ibland 100kg
Mark; Samma som böj, övar mest.
Slutsats; Jag har investerat tid och energi i diskoövningar och därför har jag lyckats bygga upp en fysik, men jag är en nybörjare mer eller mindre.
Om folk är sugna på recomp så rekommenderar jag det, men håll er till basövningar, många vilodagar och träna tungt. Tålamod kommer också vara viktigt.. Om ni vill bli så stora och starka som möjligt på så kort tid som möjligt så kanske det är bättre med en ''vanlig'' bulk.
Wolfgang
2013-05-30, 12:28
Tack för svaret Carnes. Tror jag kommer att pröva recomp, låter som ett bra mellanting faktiskt.
Cerberus
2013-05-30, 19:08
lågvolym är fantastiskt om man är jävligt busy men FY FAN vad TRÅKIGT det är. Plågade mig i åratal med Beyond Brawn-stilen av träning som Martins filosofi är ifrån. Fuck that för mig iaf.
Må vara effektivt i LG-modellen men förutom det rör jag det inte med en tång.
Doctor Snuggles
2013-05-30, 19:10
lågvolym är fantastiskt om man är jävligt busy men FY FAN vad TRÅKIGT det är. Plågade mig i åratal med Beyond Brawn-stilen av träning som Martins filosofi är ifrån. Fuck that för mig iaf.
? Man hinner ju inte bli uttråkad. Det tar ju så lite tid. Till skillnad från "vanlig" träning.
Wolfgang
2013-05-30, 19:24
Man kan ju köra snäppet högre volym än RPT, typ P/P/L med fokus på basövningar men med lite rum för isolationsövningar.
Ristretto
2013-05-30, 19:33
+1
Det är kul att träna 8-10 h i veckan.
Cerberus
2013-05-30, 19:44
? Man hinner ju inte bli uttråkad. Det tar ju så lite tid. Till skillnad från "vanlig" träning.
Man kan ju köra snäppet högre volym än RPT, typ P/P/L med fokus på basövningar men med lite rum för isolationsövningar.
+1
Det är kul att träna 8-10 h i veckan.
Gillar snarare en kombination av koncepten men enbart låg-volym står jag inte ut med längre. Blir jag nån gång galet busy och har prioriteringar som kräver allt annat än träning som mitt fokus då kommer jag nog älska låg-volym igen. Då handlar det ju bara om att behålla min massa and get shit done bara.
Jag gillar att träna högre volym men jag gillar att anpassa mig(eller jag gillar att träna och ibland går det fanimej inte att lyfta så tungt som man vill vilket är ett krav för låg-volym) efter dagsformen. undulerad periodisering eller vad de kallas.
Kör väldigt kaotiskt upplägg, hoppas/tror det går bra och det gör det väl tills nån punkt. Går i skola nu så det e prio 1, när jag slutar(senare för våran kurs, i slutet av juni) så har jag tänkt att pröva Layne Nortons PHAT-upplägg som jag så läääänge funderat på och velat pröva men inte vågat mig på men jag känner att jag redan klarar av större volymer träning och har motivaiton i mig. Sen kräver upplägget i princip 5 dagar och jag har ju inget att göra efter skolan tills jag börjar i höst igen vilket blir perfekt tillfälle att pröva det..
Vem vet, kanske blir en journal här också(tveksamt, är dålig på att uppdatera journaler FÖR folk, håller egen journal dock för min egen skull).
Funderar också på att börja käka "frukost" igen! Börjar normalt inte äta före 12 men funderar på att börja äta innan men är osäker på vad jag behöver äta för optimal performance och pigghet i skolan. Annars kör jag väl 10 timmars ätande och resten fastande, utökat ett par timmar senaste tiden då jag inte deffat på länge nu och det e jobbigt att få i sig tillräckligt med BRA mat under 8 timmar tycker jag när man faktiskt får äta redigt med kcal igen.
Doctor Snuggles
2013-05-30, 19:59
Lite OT men nej, lyfta tungt varenda gång är INTE ett krav för lågvolym. Att ha lätta/pump dagar på lågvolym med lättare vikter och fler reps skadar inte utvecklingen märkbart, och kanske t.o.m. hjälper. Har flera gånger märkt att jag gör bättre ökningar passet efter ett lätt pass. Fungerar också bra att göra en periodisering där man börjar med ca 15-20 reps, och ökar vikten samt sänker repsen varje pass tills man når 1-3 max reps, och sedan börjar om från början med lite högre ursprungsvikt.
Sparven från Minsk
2013-05-30, 21:21
Ni som kör PF, växlar ni mellan high fat low carb på träningsdagar och tvärt om?
Tänkte köra ett program med träning 6 ggr i veckan, och att enbart cykla en dag i veckan känns ju lite onödigt ;)
Eller ligger ni konstant på samma stats i makrofördelningen och ändrar enbart kalorimängden?
Cerberus
2013-05-30, 21:26
personligen tycker jag PF, iaf Leangains-wise inte lämpar sig för något annat än få och tunga träningspass. Tycker inte att PF funkar något vidare om man är jävligt aktiv heller öht, bara mina personliga erfarenhter.
Arbetslös, hatar kardio och gillar tvspel = PerFekt. Har kört PF i många år, mer än vad jag kan minnas. Har kört det oftare än inte. Mixtrat med olika tidsscheman etc.
Ni som kör PF, växlar ni mellan high fat low carb på träningsdagar och tvärt om?
Tänkte köra ett program med träning 6 ggr i veckan, och att enbart cykla en dag i veckan känns ju lite onödigt ;)
Eller ligger ni konstant på samma stats i makrofördelningen och ändrar enbart kalorimängden?
Jag kör leangains.
Högt protein och carbs, lågt fett på träningsdagar. Högt med protein och fett, lågt med carbs på vilodagar. Om du ska träna 6 dagar i veckan rekommenderar jag inte LG.
Sparven från Minsk
2013-05-30, 21:31
Jag kör leangains.
Högt protein och carbs, lågt fett på träningsdagar. Högt med protein och fett, lågt med carbs på vilodagar. Om du ska träna 6 dagar i veckan rekommenderar jag inte LG.
Kört PF nu under diet ( 4 pass i veckan)
Minns inte varför man ens skulle cykla? Men vet att jag läst här att det är lättare att hålla formen på low fat high carb, så lagom med fett borde ju funka bra på LG. Mycket fett under diet är väl enbart för att hålla hungern borta så man kan äta mindre?
personligen tycker jag PF, iaf Leangains-wise inte lämpar sig för något annat än få och tunga träningspass. Tycker inte att PF funkar något vidare om man är jävligt aktiv heller öht, bara mina personliga erfarenhter.
Arbetslös, hatar kardio och gillar tvspel = PerFekt. Har kört PF i många år, mer än vad jag kan minnas. Har kört det oftare än inte. Mixtrat med olika tidsscheman etc.
Pröva inte lite malto innan/under träning så får du se att du kan prestera optimalt och ge gärnet i 90min tung styrketräning. 400 mg koffein minst innan också.
Då upplever jag grym prestetion och ork fast jag har fastar 16 innan träning
Cameltotem
2013-05-30, 23:02
Har exakt samma problem, kör 500 överskott med leangains men inte fan tänker jag köra hans jävla pyramidträning eller 3 gånger i veckan eller vad det är. Skulle aldrig klara av att gymma 3 gånger i veckan. *gah!*
Kör 6 gånger i veckan nu så får se hur det fungerar.
Ja.
Justera mängden kolhydrater efter hur hård träningen varit och hur mycket muskler du involverar. Ingen träning => inga kolhydrater. Ett "armpass" => en skål flingor. Ett monsterpass knäböj => råna godisbutiken.
Nix. Man ändrar kolhydratintaget för att kompensera för glukoskänsligheten. Den är högst efter träning och blir högre ju hårdare du tränar och ju större del av kropppen du använder.
Barbastark
2013-05-31, 07:33
Känns som att ens kropp borde bli jäkligt duktig på att fylla på sina glykogenlager om man regelbundet tränar "fastande" (pre-EAA/BCAA), med tanke på att glykogenomsättningen så är så hög. Nån som har någon input på denna tanke och hur mycket det kan tänkas göra i skillnad jämfört med någon som tränar i ett mer "fed-state".
Barbastark
2013-05-31, 07:45
Nån som tränar fastande borde väll fö även kunna överäta mer än någon som tränar i ett mer "fed-state" tillstånd, då den fastande-tränande personen förbrukat mer av sina glykogenlager än den i fed-state samtidigt som risken är lägre att överskottet lagras som fett, då kroppen väll prioriterar glykogenåterställande framför fettinlagring, förutsatt att överskottet främst kommer från kolhydrat?
Nån som tränar fastande borde väll fö även kunna överäta mer än någon som tränar i ett mer "fed-state" tillstånd, då den fastande-tränande personen förbrukat mer av sina glykogenlager än den i fed-state samtidigt som risken är lägre att överskottet lagras som fett, då kroppen väll prioriterar glykogenåterställande framför fettinlagring, förutsatt att överskottet främst kommer från kolhydrat?
Eller, så kan man äta mer efter träning om man tränar fastande helt enkelt för att man fått i sig mindre energi tidigare på dagen...
Du tänker alldeles för mycket.
Har nyligen börjat med periodisk fasta, detta i kombination med ett nytt träningsschema kommer göra sommaren mycket intressant.
Att äta i mängder är det lätta för mig, dock är jag lite osäker på hur dagens första mål skall läggas upp. Siktar på att få i mig ca 600 kcal här. Ett par ägg & kaviar-mackor, med en liten sallad toppad med div bönor har det blivit änsålänge. Bra eller anus?
Då jag inte hunnit läsa igenom alla 596 sidor än så är det mycket möjligt att detta redan tagits upp, men finns det några riktlinjer hur ens macros borde läggas upp?
Mer kolisar på träningsdagar har jag förstått.
Reaper123
2013-05-31, 08:39
Har nyligen börjat med periodisk fasta, detta i kombination med ett nytt träningsschema kommer göra sommaren mycket intressant.
Att äta i mängder är det lätta för mig, dock är jag lite osäker på hur dagens första mål skall läggas upp. Siktar på att få i mig ca 600 kcal här. Ett par ägg & kaviar-mackor, med en liten sallad toppad med div bönor har det blivit änsålänge. Bra eller anus?
Då jag inte hunnit läsa igenom alla 596 sidor än så är det mycket möjligt att detta redan tagits upp, men finns det några riktlinjer hur ens macros borde läggas upp?
Mer kolisar på träningsdagar har jag förstått.Det beror lite på när du tränar, men tolkar det som att denna måltid är före träningen? Fokus efter passet bör ligga på kolhydrater och det gör att en första måltid (vare sig det är vilodag eller träningsdag) i det här fallet bör ha protein (och fett) i fokus! :thumbup:
Samtidigt, om du presterar bättre på gymmet genom att x timmar innan äta kolhydrater är det knappast dåligt, du kanske dessutom mår bättre av det i det stora hela :)
Sparven från Minsk
2013-05-31, 08:50
Ja.
Justera mängden kolhydrater efter hur hård träningen varit och hur mycket muskler du involverar. Ingen träning => inga kolhydrater. Ett "armpass" => en skål flingor. Ett monsterpass knäböj => råna godisbutiken.
Nix. Man ändrar kolhydratintaget för att kompensera för glukoskänsligheten. Den är högst efter träning och blir högre ju hårdare du tränar och ju större del av kropppen du använder.
Tack Mikaelj. :)
Ska ändra schemat så det blir 2 vilodagar i veckan, dvs två dagar med low carb high fat. Kan vara gött att få vila ut två dagar i veckan med. 6 hårda pass i veckan kommer nog ta ut sin rätt liksom! :)
Oaksall: Läs boken "Carb Back-Loading".
Tack Mikaelj. :)
Ska ändra schemat så det blir 2 vilodagar i veckan, dvs två dagar med low carb high fat. Kan vara gött att få vila ut två dagar i veckan med. 6 hårda pass i veckan kommer nog ta ut sin rätt liksom! :)
Jag äter precis samma alla dagar, förutom att jag efter träning även äter kolhydrater. (=> på vilodagar äter jag minimalt med kolhydrater, men inte särskilt mycket fett)
6 hårda pass, särskilt om du gör det på underskott, kommer i praktiken inte att bli 6 hårda pass. Alternativt så fixar det du det i två veckor och går antingen sönder eller blir dramatiskt svagare.
Nu vet jag i och för sig inte vad ditt mål är.
Sparven från Minsk
2013-05-31, 10:17
Oaksall: Läs boken "Carb Back-Loading".
Jag äter precis samma alla dagar, förutom att jag efter träning även äter kolhydrater. (=> på vilodagar äter jag minimalt med kolhydrater, men inte särskilt mycket fett)
6 hårda pass, särskilt om du gör det på underskott, kommer i praktiken inte att bli 6 hårda pass. Alternativt så fixar det du det i två veckor och går antingen sönder eller blir dramatiskt svagare.
Nu vet jag i och för sig inte vad ditt mål är.
Dieten är klar, så det nya shcemat med 5-6 pass i veckan är på kaloriplus (LG variant).
Ska testa low volyme training system V.1 som finns här på forumet ;)
Sparven från Minsk
2013-06-03, 14:31
Någon märkbar skillnad på att ta EAA eller BCAA kvarten innan passet eller fungerar lika bra med whey protein? Fattar ju att EAA och BCAA är lite snabbare men är det ens relevant med den lilla hastighetsskillnaden?
Räknade på kilopriset på EAA; BCAA och vanligt whey, lönar sig ju ganska bra att enbart dricka whey innan passet ;)
Kolhydrater blir ändå inte till kroppsfett på kort sikt, även vid kraftig överätning UTAN träning.
Vid längre överätning än några dagar upp till en vecka ökar DNL, MEN huvudsakligen leverfett lagras in av överskottet, inte kroppsfett. Socker och enkla sockerarter är dessutom mer lipogena än stärkelse. Vid en bra kost med rikliga mängder riktig mat (stärkelse), skulle jag inte bry mig om DNL för en tränande person.
LÄS > Med andra ord, något som få verkar förstå angående DNL från kolhydrater är att det huvudsakligen leder till fettinlagring i levern, inte som ökad fettinlagring i fettvävnad. Även vid 3 veckors överätning av socker har man sett att fettinlagring i lever (~30%) ökar mer än underhudsfett (2%).
Cerberus
2013-06-03, 18:53
välfyllda glykogenlager sätter också locket på ampk som hämmar proteinsyntes.
Ja är alltid mer sugen på att äta dagarna jag inte tränar än dagar jag tränar så jag tenderar att äta mer då nu för tiden(skiter i opti hit o dit, vägrar tvinga i mig massa käk längre).
Äter säkert knasigt nu men jag har redan massa muskler efter 9 års tränande så jag tycker jag förtjänar att äta ologiskt :D.
Men det är ju sämre att få en förfettad lever än att lagra det som kroppsfett.
Barbastark
2013-06-03, 21:01
Kolhydrater blir ändå inte till kroppsfett på kort sikt, även vid kraftig överätning UTAN träning.
Vid längre överätning än några dagar upp till en vecka ökar DNL, MEN huvudsakligen leverfett lagras in av överskottet, inte kroppsfett. Socker och enkla sockerarter är dessutom mer lipogena än stärkelse. Vid en bra kost med rikliga mängder riktig mat (stärkelse), skulle jag inte bry mig om DNL för en tränande person.
LÄS > Med andra ord, något som få verkar förstå angående DNL från kolhydrater är att det huvudsakligen leder till fettinlagring i levern, inte som ökad fettinlagring i fettvävnad. Även vid 3 veckors överätning av socker har man sett att fettinlagring i lever (~30%) ökar mer än underhudsfett (2%).
Tackar
Barbastark
2013-06-05, 16:30
Någon som skulle rekommendera Brad Pilons Eat Stop Eat upplägg 1ggr/v, med EAA doser under den dagen, om det är kcal-kontroll, muskelmassabesparing och "icke matvägande" man är ute eftet, och inte bryr sig så mö om övriga ev hälsoeffekter från fasta. (Alt bara stor dos kasein sista målet innan 24h fastan)
Du behöver inget stort kaseinmål innan fastan eller EAA under fastan.
Jag drar själv av en 24-fasta ibland när jag känner för det (en gång varannan vecka eller nåt) men bryr mig inte så mycket om fasta annars, förutom att jag styrketränar fastande.
Barbastark
2013-06-05, 16:41
Du behöver inget stort kaseinmål innan fastan eller EAA under fastan.
Jag drar själv av en 24-fasta ibland när jag känner för det (en gång varannan vecka eller nåt) men bryr mig inte så mycket om fasta annars, förutom att jag styrketränar fastande.
Ok, najs.
Känns ju dock lite "för bra för att vara sant" med 24h ESE 1ggr/v (nu innan jag provat det :P) då man ju i så fall kan överäta ca3-400kcal resten av veckans 6 dagar och ändå ligga på kcal balans totalt sett (kör man lätt bulk på ca 200kcal överskott på träningsdagar är det ju redan 5-700 kcal överät de dagarna) jämfört med om man inte fastat 1 dag
traidmill
2013-06-05, 16:51
Jag brukar dra en 20h+ fasta en gång i veckan också, då jag normalt sett tränar mån-tis-tors-fre då jag äter första målet någonstans mellan 14-15 normalt sett så blir det av bekvämlighetsskäl så att jag äter första målet 18-19 på onsdagar när jag jobbar och har vilodag. På helgen brukar jag dock bryta fastan runt 12 för det är gött med en rejäl brunch :)
Själva poängen med PF tycker jag är flexibiliteten.
Barbastark
2013-06-05, 16:54
Jag brukar dra en 20h+ fasta en gång i veckan också, då jag normalt sett tränar mån-tis-tors-fre då jag äter första målet någonstans mellan 14-15 normalt sett så blir det av bekvämlighetsskäl så att jag äter första målet 18-19 på onsdagar när jag jobbar och har vilodag. På helgen brukar jag dock bryta fastan runt 12 för det är gött med en rejäl brunch :)
Själva poängen med PF tycker jag är flexibiliteten.
A, detta sätt känns ju långt mer opti än att köra LG varje dag.
Ska prova och utvärdera. Ska bli intressant att se hur bra jag kan korrigera matintag och kroppskomposition genom att lyssna på kroppen och slänga in lite fastor då och då
Hold Fast
2013-06-05, 21:34
Hur viktigt är det att vara konsekvent med fastandet? Är ju inte alltid praktiskt gångbart att köra samma tider sju dagar i veckan, utan ibland blir det ju någon/några dagar i veckan där jag av praktiska skäl blir tvungen att äta "vanligt" och även att ätfönstret dom övriga dagarna kan behöva flyttas nån timme hit och dit.
Är detta något som förstör eller tjänar man fortfarande på att köra PF om man har möjlighet att göra det majoriteten av tiden?
Fjrebqll
2013-06-05, 21:52
Hur viktigt är det att vara konsekvent med fastandet? Är ju inte alltid praktiskt gångbart att köra samma tider sju dagar i veckan, utan ibland blir det ju någon/några dagar i veckan där jag av praktiska skäl blir tvungen att äta "vanligt" och även att ätfönstret dom övriga dagarna kan behöva flyttas nån timme hit och dit.
Är detta något som förstör eller tjänar man fortfarande på att köra PF om man har möjlighet att göra det majoriteten av tiden?
Beror på vilka mål du har.
Sedan är det ju alltid lättast att vara regelbunden med sina måltider, oavsett om man äter 17ggr om dagen eller 2ggr.
Man blir hungrig när man brukar äta. Ändrar du ofta på de tiderna kommer du vara hungrig när du inte ska äta egentligen, och tvärtom.
traidmill
2013-06-06, 12:40
Man blir hungrig när man brukar äta. Ändrar du ofta på de tiderna kommer du vara hungrig när du inte ska äta egentligen, och tvärtom.
Stämmer inte alls på mig men det är väl individuellt.
Stämmer inte alls på mig men det är väl individuellt.
Du är ett undantag. Människans fysiologi fungerar så att du blir hungrig på de tider du brukar äta.
Doctor Snuggles
2013-06-06, 14:39
Stämmer inte särskilt väl på mig heller. Beror väldigt mycket på hur mycket, och vad, jag åt dagen innan och om jag tränat.
Stämmer inte särskilt väl på mig heller. Beror väldigt mycket på hur mycket, och vad, jag åt dagen innan och om jag tränat.
Ja, om jag äter dubbelt så mycket mat dagen innan är inte jag heller hungrig nästa dag. Men skärp dig nu.
traidmill
2013-06-06, 14:54
Ja, om jag äter dubbelt så mycket mat dagen innan är inte jag heller hungrig nästa dag. Men skärp dig nu.
Jag gillar din attityd, medför en riktigt trevlig stämning i tråden :)
Jag gillar din attityd, medför en riktigt trevlig stämning i tråden :)
Doctor Snuggles vet bättre, därav min kommentar.
villefille
2013-06-07, 06:47
Så är det även för mig. Visst är det så att jag har en starkare tendens att bli hungrig vid de tider jag brukar äta, men för mig är den mest avgörande faktorn vad jag ätit nyligen. Om jag ätit mycket kolhydrater dagen innan blir jag hungrigare och socker eldar på rätt bra också.
Konstigt, för mig är det tvärt om, men det kanske beror lite på vad man menar med "hunger". Jag har noterat att det där kurrandet i magen och darrningarna kommer sällan under fasta.
Perioden är naturligtvis längre än två dagar...
diddy161
2013-06-09, 21:12
behöver hjälp.
är 16 år gammal, 181cm, 90kg. Jag är krallig, har alltid varit stor, är inte 90kg tung pga en massa fett. men jag har dock lite fett jag vill förbränna och muskler jag vill bygga. jag ska köpa gymkort nästa vecka eller nåt och måste ändra min kost. är väldigt intresserad av IF och kanske (en enklare) paleo. nu till frågan, är det okej för mig som 16 åring att börja med detta?
tack på förhand
Nja, skulle nog inte rekommendera det faktiskt för en växande individ bara för säkerhets skull för att täcka in alla eventualiteter.
diddy161
2013-06-09, 22:45
Nja, skulle nog inte rekommendera det faktiskt för en växande individ bara för säkerhets skull för att täcka in alla eventualiteter.
ok, tänkte väl det. vad rekommenderar du då? tallriksmodellen? haha.
Ja, det är en bra början. Ät mer mat kring träning.
Vad är felet på att låta bli spannmål nu, tjing?
behöver hjälp.
är 16 år gammal, 181cm, 90kg. Jag är krallig, har alltid varit stor, är inte 90kg tung pga en massa fett. men jag har dock lite fett jag vill förbränna och muskler jag vill bygga. jag ska köpa gymkort nästa vecka eller nåt och måste ändra min kost. är väldigt intresserad av IF och kanske (en enklare) paleo. nu till frågan, är det okej för mig som 16 åring att börja med detta?
tack på förhand
Informationen som givits ovan, Mikael. Det blir lätt överkurs om man ska börja fippla med makronutrienter, samtidigt som man är en yngling och precis startat sin träningskarriär.
Informationen som givits ovan, Mikael. Det blir lätt överkurs om man ska börja fippla med makronutrienter, samtidigt som man är en yngling och precis startat sin träningskarriär.
Du missförstår ju helt vad jag svarade på.
Men visst. Vi kanske kan lägga in lite cyanid också? Lagom av allting är ju bra...
Du missförstår ju helt vad jag svarade på.
Men visst. Vi kanske kan lägga in lite cyanid också? Lagom av allting är ju bra...
Nej, jag tänkte ett steg längre och svarade enligt vad pågående diskussion och dess inblandade parters förutsättningar. Att dra igång den gamla duellen om spannmål och djävulens kolbitar kan man göra vid sidan av.
Nej, jag tänkte ett steg längre och svarade enligt vad pågående diskussion och dess inblandade parters förutsättningar. Att dra igång den gamla duellen om spannmål och djävulens kolbitar kan man göra vid sidan av.
Inget fel på kolhydrater. Vad är det för diskussion du pratar om?
Tittar på nya sätt att lägga upp träning och kost inför hösten. Vad tror ni om att dela upp kroppen på tre pass, A, B, C och köra: A, B, C, vila, vila, A, B, C, vila, vila, osv ... med periodisk fasta där jag äter två stora mål inom tre timmar efter träningen? Bulk.
Reaper123
2013-06-10, 08:38
Tittar på nya sätt att lägga upp träning och kost inför hösten. Vad tror ni om att dela upp kroppen på tre pass, A, B, C och köra: A, B, C, vila, vila, A, B, C, vila, vila, osv ... med periodisk fasta där jag äter två stora mål inom tre timmar efter träningen? Bulk.Jag personligen gillar styrketräning varannan dag, men känner du att det där uppelägget passar bäst så är det ju knappast något att fundera på...
Sen hurvida det är tokoptimalt att endast äta allt post workout under bulk vågar jag inte svara på, men så körde jag under 4 månader och fick med mina mått mätt goda resultat, så ser ingen anledning till varför du åtminstone inte skulle kunna prova och se hur det funkar för dig! :)
Anledningen till att jag valde bort varannan dag-alternativet är att det då blir sex dagar mellan varje muskelgrupp. Är väldigt sugen på att se hur det blir om jag ökar frekvensen från sju dagars vila, till något mer kännbart än bara en dags skillnad, nämligen fem. Fyra känns kort att ändra till pang bom :) Och det här är enda sättet jag kommit på. Färre än tre pass blir för långa pass för min träningslust. Skulle kunna köra A, B, vila, C, vila, A, B, vila, C, vila, men det ser lite hattigt ut.
På vilket sätt ändras förutsättningarna i PF för en bulkare?
Spannmål...? Jaha, såg inte att han skrev om paleo.
Syftade faktiskt endast på IF.
Är man 16 år och nyss har börjat träna så finns det ingen som helst anledning att börja krångla med maten mer än nödvändigt. Tallriksmodellen är t ex en mycket bra variant som funkar för de allra flesta oavsett ålder. Om man är ung och tränar (mycket) så bör man antagligen öka andelen energi dvs mer kolhydrater och eventuellt fett.
Precis som om man inte gör av med så mycket energi kan minska andelen energi på tallriken.
Inget fel på kolhydrater. Vad är det för diskussion du pratar om?Vad är det inte du som var LCHF-frälst för ett tag sedan och snabbt dök upp i varje tråd för att rekommendera allt och alla att sluta opp med kolhydraterna?
Vad är det inte du som var LCHF-frälst för ett tag sedan och snabbt dök upp i varje tråd för att rekommendera allt och alla att sluta opp med kolhydraterna?
Jo, och jag vill ge Mikaelj en liten :hbang:
Ristretto
2013-06-10, 11:42
Vad är det inte du som var LCHF-frälst för ett tag sedan och snabbt dök upp i varje tråd för att rekommendera allt och alla att sluta opp med kolhydraterna?
Vad jag vet äter han så fortfarande, förutom lite godis eller annat lämpligt för att fylla på glykogen efter träningspassen.
diddy161
2013-06-10, 15:07
ok, så skippa skitsaker (godis, läsk, ljust bröd, choklad, glass etc) och ät bara nyttigt?
grejen är att jag vill bli "lean", träning är ju 80% kök. kan träna bål 24/7 men fettet e fortfarande där, vill få bort skitet så att man ser vad som finns under haha. sommaren e här o när man badar varje gång de e soligt vill man kunna ta av sig tröjan och känna sig riktigt glad. de e inte som att jag gråter o shit när jag tar av mig tröjan, är inte direkt tjocj, men vill som sagt vara stolt.
tänkte följa ett 5x5 program också.
Kosten är viktig, speciellt vid viktnedgång. Men att säga att det är 80% är verkligen att ta i. Ät "nyttig" mat och träna hårt, håll koll på om du förlorar fett så ska du se att det tar sig.
Jag är all for paleo och lågkolhydratskost. För de som mår bra av det.
Men en 16-åring är:
1) Påverkbar. Många unga får ätstörningar av annorlunda kostupplägg. Särskilt de som skiljer sig mycket från normen.
2) Växande. Man kan inte med god min rekommendera lågkolhydratskost eller fasta för en 16-årig kille. Förmodligen är inte mängden kolhydrater något problem men... se punkt 1.
Har en fråga angående ätfönstret; vad jag har förstått så mår kroppen bäst av att äta vid samma tidpunkt(er) varje dag, men hur pass "dåligt" är det att att flytta ätfönstret från förmiddag till eftermiddag/kväll från vecka till vecka, om man skulle använda helgen som en övergångsperiod? Är det kanske rent av skadligt för kroppen eller är det bara icke optimalt för återhämtning och allt vad det kan vara?
Sparven från Minsk
2013-06-14, 10:15
Såg dokumentären på vetenskapens värld om periodisk fast och läst lite om Eat stop Eat av Brad Pilon.
Hur står detta sig emot Leangain konceptet när det kommer till ren träningssynpunkt?
ESE känns relativt simpelt, fasta 2 ggr i veckan. Då förslagsvis på vilodagar. Men vore det möjligt att gymma även på en fastedag eller är det helt bortkastat?
Såg dokumentären på vetenskapens värld om periodisk fast och läst lite om Eat stop Eat av Brad Pilon.
Hur står detta sig emot Leangain konceptet när det kommer till ren träningssynpunkt?
ESE känns relativt simpelt, fasta 2 ggr i veckan. Då förslagsvis på vilodagar. Men vore det möjligt att gymma även på en fastedag eller är det helt bortkastat?
De rekommenderar väl att man knappt äter något protein på fastedagarna också om jag inte minns fel?
Om så är fallet så är det rätt långt ifrån opti.
De rekommenderar väl att man knappt äter något protein på fastedagarna också om jag inte minns fel?
Om så är fallet så är det rätt långt ifrån opti.
Varför då? Borde det inte vara den totala proteinbalansen som avgör ändå? Alltså om du äter i snitt 200 gram protein om dagen utslaget? (Eller exakt varje dag). Åtminstone inom rimliga gränser. Jag antar att du inte "ska" träna på fastedagar ändå?
(Observera att jag spekulerar fritt här, påstår mig inte veta).
Jobbigt att ändra om sina måltidsvanor från dag till dag och störa hungerskänslorna.
Varför då? Borde det inte vara den totala proteinbalansen som avgör ändå? Alltså om du äter i snitt 200 gram protein om dagen utslaget? (Eller exakt varje dag). Åtminstone inom rimliga gränser. Jag antar att du inte "ska" träna på fastedagar ändå?
(Observera att jag spekulerar fritt här, påstår mig inte veta).
Jo givetvis, dessutom är ju fastan i sig proteinbesparande p g a tillväxthormon osv så man behöver ju förmodligen inte täcka upp för hela dygnet med en massa protein när man väl äter på kvällen eller när det är, för en massa protein har inte brutits ned eller inte mängder som inte en relativt lagom mängd protein förmodligen kan återuppbygga och som man dessutom kan stå sig på till nästa dag utan problem. Man blir inte mega-katabol på en dags fasta.
Nu får jag väl en blixt i huvudet av proteinguden.
Då jag kört PF av typen 16:8 tidigare och gillar att experimentera bestämde jag mig i förra veckan för att testa 5:2 fast med vissa modifikationer.
2 dagar i veckan:
Jag äter "en måltid" på 900 kcal (vilket är mer än 25% av mitt behov för det mesta) innehållandes 100g protein. Det blev så när jag tog hänsyn till mättnad, tillfredsställelse och att inte ha för lite protein. Jag går alltså emot att ha en låg mängd protein i kosten (det är rätt lågt med kolo-mått dock). En kompromiss med andra ord.
Styrketräning utför jag inte på denna dag däremot är det ok med generell fysisk aktivitet. Aktivitet lär ju accelerera effekterna av fastans positiva effekter så det kan ju kompensera för att jag har ett större kcal-intag än rekommenderat för upplägget.
Övriga dagar äter jag ad libitum (är jag sugen på kebabtallrik efter träning eller att ha choklad som PWO före träning så äter jag det). Jag vill se om det stämmer att man inte behöver ha koll på kosten mer än 2 dagar i veckan. Jag är medveten om att normalt sett vid diet måste man ha koll alla dagar i veckan annars är risken stor att man kompenserar för hela veckans kaloriunderskott på 1 eller flera dagar där man inte har det. Däremot har jag erfarenhet av periodisk fasta som tyder på att så inte är fallet på ett sådant upplägg.
Hittills har det inte ens gått en vecka och jag har bara haft en 900-kcal-dag. men dagarna efter det ser det ut som om jag inte "går nuts" med frosseri hur mycket jag än längtar efter att få göra just på själva låg-kaloridagen.
Jag tänker dokumentera utvecklingen med bilder. Om det nu blir någon utveckling. Men vikttappet hittills (ca 1+ kg) verkar tyda på att det rör sig neråt.
Så här ser förresten kosten ut på de dagarna:
2 äpplen (175g vardera) - 125 kcal
3 ägg - 240 kcal
300g broccoli - 100 kcal
60g vassle - 240 kcal
1 konserv makrill i tomatsås - 210 kcal
Jag funderar även på att införskaffa EAA så att jag istället för att få i mig 60g vassle på 240 kcal (30g före + 30g efter) får i mig 20g EAA på 80 kcal (10g före + 10g efter). Då kan jag få plats med lite mandlar och/eller ett extra äpple typ. För det hade gjort kosten mer tillfredsställande.
Jag personligen har svårt att se mig själv styrketräna på en fastedag. Jag känner mig rätt trycklös på kvällen och vill ju ha måltiden efter träning (och inte före). Men för vissa funkar det säkert bra att träna efter en längre tids fasta. Jag får erkänna att jag måste ha ätit nånting under dagen för att få trycket jag behöver för styrketräning.
Jag tänker iaf uppdatera senare om hur det går och hur jobbigt jag tycker det är med "faste"-dagarna.
Jag är all for paleo och lågkolhydratskost. För de som mår bra av det.
Men en 16-åring är:
1) Påverkbar. Många unga får ätstörningar av annorlunda kostupplägg. Särskilt de som skiljer sig mycket från normen.
2) Växande. Man kan inte med god min rekommendera lågkolhydratskost eller fasta för en 16-årig kille. Förmodligen är inte mängden kolhydrater något problem men... se punkt 1.
+1
Min 14-åriga kusin som jag hjälper just nu med att bli av med fläsket frågade mig ang. fasta och jag sa något liknande. Han vet förresten inte om hur jag äter så jag kan inte ha omedvetet inspirerat honom heller.
IGF-1 är förmodligen inte något man ska försöka hålla lågt om man är en växande individ (fasta kan ju sänka nivåerna). Speciellt inte om man har en försenad pubertet. Det kan jag iaf rent spontant känna är en dum idé.
Lånar tråden lite, har precis börjat med leangains och har ett ätfönster mellan 15:00-23:00. Jag upplever att jag får världens matkoma (alltså jag däckar, kan ligga och sova i 4 h utan problem) efter att jag ätit. På träningsdagar äter jag mer kolhydrater och mindre fett och vilodagar tvärtom, även kcalintaget varierar 20% +- beroende på träningsdag/vilodag. Jag försöker få i mig 150 gram pasta, 200 gram nötfärs och 250 gram tomatsås, men allt går såklart inte ner. Efter denna måltid blir jag heeeelt slö. På vilodagar äter jag kycklingfilé med bulgursallad och samma sak händer där, blir zombie. Kan tänka mig att jag inte är ensam om detta, hur gör ni andra? Är detta bara en nybörjargrej som försvinner?
Det är ett problem jag också haft när jag provat fasta och äter en väldigt stor måltid när jag bryter fastan, särskilt efter träning.
Mitt tips är att dela upp kolhydratsintaget på fler måltider, då de ofta är boven i dramat. För mycket kolhydrater på en och samma gång ger dubbel påverkan på energinivåer både genom ökad parasympatisk aktivitet (mat i magen) och ökad serotonin-syntes, vilket kan leda till letargi vid stora mängder mat.
Andra saker som kan spela in är t ex god insulinkänslighet; en snabb höjning av blodsockret ger en kraftig insulinutsöndring, vilket trycker ner blodsockret kanske lite lägre än vad som är optimalt och man känner sig sluggish och seg i ett par timmar tills nivåerna klättrar uppåt igen och stabiliserar sig.
Doctor Snuggles
2013-06-16, 16:56
Så paltkoma är ett tecken på bra insulinkänslighet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.