Visa fullständig version : Periodisk fasta
Men ingen av dessa egenskaper är ju mer än nödtorftigt korrelerade till BMI?
Helt klart. Men frukost är.
Kung Bruno
2007-08-17, 12:43
Inkorrekt - det har jag aldrig skrivit.
Vanor ger inte någon djävla BMI resultat hit och dit.
King Grub
2007-08-17, 12:47
Regelbundet frukostätande är associerat med lägre kroppsvikt och mindre risk för övervikt, särskilt hos kvinnor, även om studierna på saken är få till antalet och oftast kortsiktiga.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16129078&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17605303&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16870015&ordinalpos=17&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15942545&ordinalpos=32&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Ummmm.... Jo, det gör dom. Vanor är synnerligen påverkande. Däremot är engångsföreteelser sällan påverkande.
Det är ju just det hela den här tråden handlar om *slap*
Kung Bruno
2007-08-17, 12:53
Ummmm.... Jo, det gör dom. Vanor är synnerligen påverkande. Däremot är engångsföreteelser sällan påverkande.
Jo, ja givetvis.
Men det jag försökte påpeka för Knabb var att man inte automatiskt sänker sitt BMI bara för att man motionerar 1h på morgonen.
Inkorrekt - det har jag aldrig skrivit.
sant, det var beefcake
Finns det några kända byggare som följt dessa principer? Jag har inte hört om en enda, dock är jag ganska novis på det hela så upp till bevis, med mer än ett diagram i en stapel. Måste fungera på mer än på pappret för att vara värdefullt
*popcorn*
Beefcake!
2007-08-17, 13:22
Verkligen inget svar. Folk som inte äter frukost är bevisligen tjockare, att bara relatera det till dåliga vanor är ett skämt, hur kom det sig då att barn som hade gympa en timme varje morgon i skolan inte sänkte sitt BMI? Bra vanor noll resultat på BMI.
Verkligen ingen vettig argumentation. Bara för att några barn i en studie hade "gympa en timme varje morgon" så drar du slutsatsen "Bra vanor noll resultat på BMI". Vad är det som säger att just de barnen lever ett mer aktivt liv, och baserar sin kost på sundare matvaror? Och hade barnen i studien ens ett kontrollerat kaloriintag?
Nej verkligen inte, men siffrorna visar att de som inte äter frukost har högre BMI varför frågan om när i dygnsrytmen kalorierna är bäst att inta givetvis bör ställas.
Större matintag på kvällen är förknippat med mindre förlust av muskelmassa och i stort sett samma förlust av fett i jämförelse med större matintag tidigt på dagen:
"The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss."
"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass."
The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82
Sen är väl frukosten som regel en måltid där folk flest väljer sundare matvaror i jämförelse med andra måltider, så om man skippar den så blir procentandelen "sund" mat man får i sig under en dag lätt mindre så tillvida man inte har kontroll på vad man stoppar i sig (vilket folk flest inte har i så stor utsträckning)...
Finns det några kända byggare som följt dessa principer? Jag har inte hört om en enda, dock är jag ganska novis på det hela så upp till bevis, med mer än ett diagram i en stapel. Måste fungera på mer än på pappret för att vara värdefullt
*popcorn*
Det kanske finns någon muslimsk byggare, de har ju sin ramadan.
King Grub
2007-08-17, 13:26
Jepp. Men därmed är det väl inte sagt att frukostskippande är en orsak till övervikt? Det kan ju lika gärna vara en följd av ett generellt osunt levnadssätt som i sin tur lett fram till övervikt?
Absolut, även om man sett en koppling mellan överhoppad frukost och försämrad insulinkänslighet.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/388
The prevalence of obesity has increased in industrial countries in recent decades. At the same time, OB has become more common, possibly because of efforts to lose weight. The results of this study have showed the potential importance of breakfast consumption to insulin sensitivity and plasma cholesterol concentrations, which are known risk factors for cardiovascular disease. The current study also reports higher EIs with OB than with EB. This indicates a potential mechanism by which breakfast omission could lead to weight gain in the longer term.
Beefcake!
2007-08-17, 13:32
Absolut, även om man sett en koppling mellan överhoppad frukost och försämrad insulinkänslighet.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/388
Jepp. Men också en mellan periodisk fasta (dock varannan dag) och förbättrad insulinkänslighet:
"Insulin resistance is currently a major health problem. This may be because of a marked decrease in daily physical activity during recent decades combined with constant food abundance. This lifestyle collides with our genome, which was most likely selected in the late Paleolithic era (50,000–10,000 BC) by criteria that favored survival in an environment characterized by fluctuations between periods of feast and famine. The theory of thrifty genes states that these fluctuations are required for optimal metabolic function. We mimicked the fluctuations in eight healthy young men [25.0 ± 0.1 yr (mean ± SE); body mass index: 25.7 ± 0.4 kg/m2] by subjecting them to intermittent fasting every second day for 20 h for 15 days. Euglycemic hyperinsulinemic (40 mU·min–1·m–2) clamps were performed before and after the intervention period. Subjects maintained body weight (86.4 ± 2.3 kg; coefficient of variation: 0.8 ± 0.1%). Plasma free fatty acid and -hydroxybutyrate concentrations were 347 ± 18 and 0.06 ± 0.02 mM, respectively, after overnight fast but increased (P < 0.05) to 423 ± 86 and 0.10 ± 0.04 mM after 20-h fasting, confirming that the subjects were fasting. Insulin-mediated whole body glucose uptake rates increased from 6.3 ± 0.6 to 7.3 ± 0.3 mg·kg–1·min–1 (P = 0.03), and insulin-induced inhibition of adipose tissue lipolysis was more prominent after than before the intervention (P = 0.05). After the 20-h fasting periods, plasma adiponectin was increased compared with the basal levels before and after the intervention (5,922 ± 991 vs. 3,860 ± 784 ng/ml, P = 0.02). This experiment is the first in humans to show that intermittent fasting increases insulin-mediated glucose uptake rates, and the findings are compatible with the thrifty gene concept."
Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men
J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28
Verkligen ingen vettig argumentation. Bara för att några barn i en studie hade "gympa en timme varje morgon" så drar du slutsatsen "Bra vanor noll resultat på BMI". Vad är det som säger att just de barnen lever ett mer aktivt liv, och baserar sin kost på sundare matvaror? Och hade barnen i studien ens ett kontrollerat kaloriintag?
Ungefär lika dålig argumentation som att säga att de som har inte äter frukost lever och äter osunt.
Större matintag på kvällen är förknippat med mindre förlust av muskelmassa och i stort sett samma förlust av fett i jämförelse med större matintag tidigt på dagen:
"The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss."
"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass."
The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82
Sen är väl frukosten som regel en måltid där folk flest väljer sundare matvaror i jämförelse med andra måltider, så om man skippar den så blir procentandelen "sund" mat man får i sig under en dag lätt mindre så tillvida man inte har kontroll på vad man stoppar i sig (vilket folk flest inte har i så stor utsträckning)...
Så du menar att det eventuellt skulle vara bättre att lägga matfönstret mellan 12-20 istället för mellan 8-16? Om man nu har en "normal" dygnsrytm
Beefcake!
2007-08-17, 14:13
Så du menar att det eventuellt skulle vara bättre att lägga matfönstret mellan 12-20 istället för mellan 8-16? Om man nu har en "normal" dygnsrytm
Så tillvida det passar en bättre rent praktiskt; ja.
Nu har jag inte satt det i system, men av ren lathet, så äter jag inte mer än en eller två gånger per dag.
Frukost är jag aldrig sugen på, så det äter jag inte. Under lunchen är jag heller inte väldigt sugen på mat, ganska passivt arbete, så kanske därför. Blir helt enkelt inte hungrig, dock börjar det komma lite smygande fram emot sen eftermiddag och då kör jag istället en bamse måltid, kanske mer senare på kvällen, ifall jag känner för det.
Har ingen koll på hur mycket kcal det handlar om, men äter alltid mycket kött.
Springer två-tre gånger i veckan, styrketränar tre gånger i veckan - passivt arbete.
Vikten hoppar lite hur som helst, men snittar kanske 75kg. Styrketräningen går framåt, upplever jag det som, samt konditionen (defintivt där).
Äter varierat, massor av frukt (apelsin & nektarin) och bär (jordgubbar, hallon, blå- och björnbär) till måltiderna, oftast också grönsaker i form av lök, vitlök och paprika (lagas med köttet).
Dock säger folk till mig att det är jätte ohälsosamt;
Magen och tamar mår dåligt av det, man får diabetes, dåliga blodfetter, förbränner muskler och blir fet när man kommer upp i åldern med sådant levnadssätt. Blev faktiskt tillsagd senast idag av en person att det var jättedåligt.
Jag är inte intresserad av hur det påverkar muskulaturen (vilket egentligen är det främsta sin diskuteras i tråden, tycker dock inte det är värt att skapa en ny tråd över den frågan), utan hur det påverkar hälsan - är det verkligen så dåligt?
paddanboy
2007-08-17, 19:23
Så tillvida det passar en bättre rent praktiskt; ja.
Du menar alltså att 06.00 - 14.00 är sämre än senare matperiod? Det är alltså sämre att träna på morgonen än dagen? eller pratar vi enbart fettförbränning?
Beefcake!
2007-08-17, 21:16
Nu har jag inte satt det i system, men av ren lathet, så äter jag inte mer än en eller två gånger per dag.
Frukost är jag aldrig sugen på, så det äter jag inte. Under lunchen är jag heller inte väldigt sugen på mat, ganska passivt arbete, så kanske därför. Blir helt enkelt inte hungrig, dock börjar det komma lite smygande fram emot sen eftermiddag och då kör jag istället en bamse måltid, kanske mer senare på kvällen, ifall jag känner för det.
Har ingen koll på hur mycket kcal det handlar om, men äter alltid mycket kött.
Springer två-tre gånger i veckan, styrketränar tre gånger i veckan - passivt arbete.
Vikten hoppar lite hur som helst, men snittar kanske 75kg. Styrketräningen går framåt, upplever jag det som, samt konditionen (defintivt där).
Äter varierat, massor av frukt (apelsin & nektarin) och bär (jordgubbar, hallon, blå- och björnbär) till måltiderna, oftast också grönsaker i form av lök, vitlök och paprika (lagas med köttet).
Dock säger folk till mig att det är jätte ohälsosamt;
Magen och tamar mår dåligt av det, man får diabetes, dåliga blodfetter, förbränner muskler och blir fet när man kommer upp i åldern med sådant levnadssätt. Blev faktiskt tillsagd senast idag av en person att det var jättedåligt.
Jag är inte intresserad av hur det påverkar muskulaturen (vilket egentligen är det främsta sin diskuteras i tråden, tycker dock inte det är värt att skapa en ny tråd över den frågan), utan hur det påverkar hälsan - är det verkligen så dåligt?
Nej, tvärtom. Periodisk fasta har positiv effekt på de punkterna du nämner.
Du menar alltså att 06.00 - 14.00 är sämre än senare matperiod? Det är alltså sämre att träna på morgonen än dagen? eller pratar vi enbart fettförbränning?
He he... Lugn nu... Jag menade bara att det kan vara något fördelaktigt att placera matintaget under den senare delen av dagen så tillvida det passar en bättre rent praktiskt, jag sa inget om vid vilken tidpunkt det är bäst att träna.
Bönne !
Det är ju perioden av svält som är den viktiga när det gäller hälsan.
Kroppen ska tömma sina glykogendepåer för att vara effektiv att lagra in energi när den väl kommer. Kroppen ska tömma blodet från fett efter senaste måltiden ( eg kylemikronerna ) och börja tulla på reserverna innan nästa måltid.
Periodisk fasta var, vad jag förstod, att äta varannan dag från början. Är man aktiv och tränar så kommer svälttillståndet tidigare och svältperioden går att korta ned till 16 timmar.
Min "svältperiod" är minst 16 timmar, börjar kanske äta någon gång vid sju på kvällen och det tar inte längre tid än någon timme att avsluta måltiden, kanske äter kort där efter igen, men det är sällan.
Det skulle alltså vara mer hälsosamt att äta sällan än ofta?
Det känns lustigt på något sätt, men finns det någon forskning som stödjer den teorin? Allt jag har lyckats läsa mig till här, är så fokuserat på muskelbyggandet, läste kort om något värde dock.
Trivs förvisso jättebra med att inte äta förrens mot kvällen, känner inte av att jag skulle ha lågt blodsocker under dagen, magen krånglar heller inte, men hur är det i längden?
Lär ju pumpas ut ton av insulin sedan när man äter sin brakmåltid, vilket kanske skadar bukspottkörteln?
Beefcake!
2007-08-18, 12:56
Min "svältperiod" är minst 16 timmar, börjar kanske äta någon gång vid sju på kvällen och det tar inte längre tid än någon timme att avsluta måltiden, kanske äter kort där efter igen, men det är sällan.
Det skulle alltså vara mer hälsosamt att äta sällan än ofta?
Det känns lustigt på något sätt, men finns det någon forskning som stödjer den teorin? Allt jag har lyckats läsa mig till här, är så fokuserat på muskelbyggandet, läste kort om något värde dock.
Trivs förvisso jättebra med att inte äta förrens mot kvällen, känner inte av att jag skulle ha lågt blodsocker under dagen, magen krånglar heller inte, men hur är det i längden?
Lär ju pumpas ut ton av insulin sedan när man äter sin brakmåltid, vilket kanske skadar bukspottkörteln?
Det finns mycket forskning som stöder den teorin.
Appropå insulin: bara för att insulinutsöndringen blir större efter en stor måltid än efter en liten så betyder det inte att du utsöndrar mer insulin över hela dagen, snarare tvärtom. Periodisk fasta leder till förbättrad insulinkänslighet (alltså mindre insulinutsöndring efter måltiderna) (ref. studien i inlägg nr 261 här i tråden).
Han här har en del intressanta poänger:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=709484
Kung Bruno
2007-08-18, 13:20
Men, Cutler och Coleman äter ganska konstant över dygnet, och de har ju ändå lyckats lite smått?
Så helt omöjligt att bygga/deffa utan IF lär det ju inte vara. Och nej, jag vet att inte någon har påstått det heller.
Men, Cutler och Coleman äter ganska konstant över dygnet, och de har ju ändå lyckats lite smått?
Så helt omöjligt att bygga/deffa utan IF lär det ju inte vara. Och nej, jag vet att inte någon har påstått det heller.
*yourock*
Citat från länken Beefcake postade:
"T-Nation: Do you train to failure?
Dr. De Vany: I never go to failure. I may add a few negatives at the end. All this is aimed at the fast twitch muscle fibers. I then take an easy walk or shoot baskets after the workout and don't eat for about an hour after. No "gainer" drinks or anything in this post-workout period so that I don’t shut down the growth hormone and begin releasing insulin."
Har alltid haft för mig att man skulle äta direkt för återhämtning och byggning? Något jag missat?
Kung Bruno
2007-08-18, 14:05
Du kan säkert hitta något som säger precis tvärtom.
Du kommer knappast att inte lyckas bygga bara för att du är lite opti och kör en gainer.
Tom Platz skriver likadant på sin sida.
För att göra det ännu mer komplicerat så är det ju inte alls säkert att tillväxthormon har någon muskelbyggande effekt på vuxna. Nu pratar vi alltså om de mängder tillväxthormon som kroppen själv producerar.
King Grub
2007-08-18, 14:16
't eat for about an hour after. No "gainer" drinks or anything in this post-workout period so that I don’t shut down the growth hormone and begin releasing insulin[/B]."
Har alltid haft för mig att man skulle äta direkt för återhämtning och byggning? Något jag missat?
Nej, det har du inte. Det är bara den där doktorn på "T-Nation" som verkar vara felinformerad; kolhydrat- och proteinintag efter träning ökar GH-frisättning, inte tvärtom.
Our laboratory reported that a protein and carbohydrate supplement consumed before and immediately after resistance exercise enhanced the acute GH response from 0 to 30 min postexercise compared with a noncaloric placebo despite similar glucose levels between trials. Compared with placebo, a protein and carbohydrate supplement consumed immediately and 120 min after resistance exercise increased GH during late recovery when glucose levels were lower.
Influence of Nutrition on Responses to Resistance Training. Medicine and science in sports and exercise.
2004, vol. 36, no4, pp. 689-696 [8 page(s) (article)] (68 ref.)
Proteinsyntesen är beroende av tillgänglighet till EAA, inte GH-frisättning.
GH är inget muskelbyggande hormon hos vuxna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12435897&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/2/100
Styrketräningen stimulerar både nedbrytning och uppbygnad. Finns inga aminosyror att tillgå, stimuleras fortfarande proteinsyntesen, men inte tillräckligt för att vända katabolism till anabolism, dvs nedbrytningen kommer i sådana fall att förbli större än uppbyggnaden.
Beefcake!
2007-08-18, 14:54
Det finns väl anledning att tro att de inte spelar på riktigt samma "naturliga hormoniella spelplan" som de flesta av oss andra...
Och som du säger själv så är det ingen som påstår det heller. Däremot är det ganska så många som påstår motsatsen.
A.Steinbach
2007-08-18, 14:58
Nej inte heller den här studien där man tillfört stora doser GH hade någon direkt påverkan på muskelmassan.
CONCLUSIONS: This is, to our knowledge, the first placebo-controlled trial to show the effects of supraphysiological GH doses on body composition and IGF-I levels in physically active and healthy individuals of both genders; the results indicate limited anabolic effects of GH with these supraphysiological doses. The role of GH as an effective anabolic doping agent is questioned.
Clin Endocrinol (Oxf). 2005 Apr;62(4):449-57 Supraphysiological growth hormone: less fat, more extracellular fluid but uncertain effects on muscles in healthy, active young adults.
Det verkar som om många lowcarb "gurus" försöker framhålla att ökade GH-nivåer kommer att ha en större muskeluppbyggande effekt. Men eftersom GH-utsöndringen ökar vid högintensiv träning eller rättare sagt efteråt så är det bara kroppens svar på att hålla uppe blodglukosnivåerna och frisätta fettsyror till energiförbrukningen och har inte så mycket med själva muskeluppbyggnaden att göra.
Beefcake!
2007-08-18, 15:04
Citat från länken Beefcake postade:
"T-Nation: Do you train to failure?
Dr. De Vany: I never go to failure. I may add a few negatives at the end. All this is aimed at the fast twitch muscle fibers. I then take an easy walk or shoot baskets after the workout and don't eat for about an hour after. No "gainer" drinks or anything in this post-workout period so that I don’t shut down the growth hormone and begin releasing insulin."
Jag sa ju bara att han har ett par intressanta poänger, inte att man skall tro allt han säger och påstår. De intressanta poängerna han kommer med rör periodisk fasta och hälsa. Han har väl kanske inte direkt muskelmassan att backa upp påståenden om vad som är bäst ur för muskelbyggning... Men däremot åldern, hälsan och formen för att backa upp att periodisk fasta är sunt.
Beefcake!
2007-08-18, 15:09
Kanske också skall klargöra att han inte är doktor i något som har med träning eller kost att göra, utan i ekonomi:
"I am Professor Emeritus of Economics at the University of California, Irvine, where I also was a member of the Institute for Mathematical Behavioral Sciences."
Anders The Peak
2007-08-18, 15:12
Det finns väl anledning att tro att de inte spelar på riktigt samma "naturliga hormoniella spelplan" som de flesta av oss andra...
Och som du säger själv så är det ingen som påstår det heller. Däremot är det ganska så många som påstår motsatsen.
Det är mer troligt att de inte klarar energiförsörjningen med sk IF. En annan sak som är bra med mindre måltider är att kroppen klarar av att administrera näringsämnena till rätt platser vilket är ett problem vid större måltider.
Att de spelar på ett annat hormonellt plan tror jag inte inte ett dyft på utan mer på att de tillhör den där extremt genetiskt muskelbegåvade delen av befolkningen.
Beefcake!
2007-08-18, 15:22
Det är mer troligt att de inte klarar energiförsörjningen med sk IF. En annan sak som är bra med mindre måltider är att kroppen klarar av att administrera näringsämnena till rätt platser vilket är ett problem vid större måltider.
Att de spelar på ett annat hormonellt plan tror jag inte inte ett dyft på utan mer på att de tillhör den där extremt genetiskt muskelbegåvade delen av befolkningen.
Ja, att de kanske inte klarar att fylla sitt kaloribehov med ett par få måltider är ju självklart en faktor. Det är ju snack om människor med ett stort kaloribehov, men inte nödvändigtvis större magsäck.
Att kroppen skulle bli effektivare på att administrera näringsämnena med mindre måltider är väl inte nödvändigtvis riktigt? Se t.ex. studien om förbättrad insulinkänslighet med periodisk fasta.
Behöver jag verkligen skriva i klartext vad jag menade med "naturliga hormoniella spelplan"...?
Jag sa ju bara att han har ett par intressanta poänger, inte att man skall tro allt han säger och påstår. De intressanta poängerna han kommer med rör periodisk fasta och hälsa. Han har väl kanske inte direkt muskelmassan att backa upp påståenden om vad som är bäst ur för muskelbyggning... Men däremot åldern, hälsan och formen för att backa upp att periodisk fasta är sunt.
Det antog jag inte heller att du menade. Jag gillade också intervjun och är själv intresserad av vetenskapen kring periodisk fasta, det är ungefär så jag upplever att min kropp "vill" äta. Har ingen aptit på morgonen, går gärna en halv dag utan mat osv.
Dessutom grovt imponerad av en sån fin hälsa och form vid hans ålder.
Däremot fann jag det tillräckligt märkligt för att citera det och låta den mera kunniga delen av Kolozzeum kommentera saken. Då speciellt eftersom jag gillade intervjun i övrigt och logiken i hans resonemang som helhet.
Mvh Emil - som argumenterar för kunskapens skull, inte själva argumentationen.
Grandmaster
2007-08-18, 18:36
Vad gäller Art DeVany så har han sagt en hel del knasiga saker och jag tror inte det var Beefcakes intention att länka intervjun i annat syfte än referenserna som diskuteras där. Jag kommer göra en egen litteraturgranskning av ämnet när jag får tid och posta slutsatsen på min blogg.
Vad gäller professionella byggare och deras kostvanor, så är det inte relevant för 99,999% av befolkningen. Anledningarna till att de inte använder sig av upplägget ter sig ganska självklara för mig; okunskap, mytbildning (katabol utan mat varannan timme etc) och faktum är att det förmodligen inte är optimalt då det kan bli ganska problematiskt med kaloriintaget i sådana extremfall.
Postade det här svaret på min blogg, som relaterar en hel del till den dogma som gäller inom fitness - och bodybuildingindustrin när det kommer till "rätt sätt" att äta på.
Question: Excuse me for being blunt, but if this diet is all that, then why haven't many people discovered it? Why do so many bodybuilding dietitians (almost unanimously) have their clients do your average 6-meals-a-day-3-hours-apart type of diet?
Answer: The reason for the fitness/bodybuilding community not having "discovered" the approach, I think, depends on several factors.
1) being stuck in old ways of thinking with regards to nutrition and, especially, meal frequency.
Many people believe that eating several small meals a day will some how "stoke the metabolic fire" and prevent "starvation mode" etc. You know how it goes. There's also the rather absurd notion about the body only being able to absorb 30-40 g of protein in a sitting and going longer than 3-4 hrs without eating will get you "catabolic".
These myths and absurd notions gets repeated in eternum by the bodybuilding mags and other bodybuilding gurus/clowns. Noone would dare to go against the grain when the so called "truths" about proper nutrition is so heavily ingrained into the community.
2) The empirical and scientific support for intermittent fasting, it's health benefits and effects on human physiology, has only started to emerge (relatively) recently and is still an unknown concept for the uninitiated fitness enthusiast or layperson.
3) the old approach "works" for sure (6 meals a day etc), so no reason to mess with it. However, it may not be ideal and it may certainly not be ideal for many people with regards to meal frequency.
With regards,
Martin.
Anders The Peak
2007-08-18, 18:39
Ja, att de kanske inte klarar att fylla sitt kaloribehov med ett par få måltider är ju självklart en faktor. Det är ju snack om människor med ett stort kaloribehov, men inte nödvändigtvis större magsäck.
Att kroppen skulle bli effektivare på att administrera näringsämnena med mindre måltider är väl inte nödvändigtvis riktigt? Se t.ex. studien om förbättrad insulinkänslighet med periodisk fasta.
Behöver jag verkligen skriva i klartext vad jag menade med "naturliga hormoniella spelplan"...?
-och de studier du hänvisar till handlar om varannandags fasta och ingenting annat. Du kan precis lika gärna fler måltider under dygnet och hålla energiintaget för lågt under 4 måltider och klämma till med ett energirikt mål som det femte så att du hamnar på ditt energibehov och få ut samma resultat som vid periodisk fasta.
Jag säger inte att det är dåligt på något sätt utan tycker nog att det är en bra metod för feta människor som behöver få tillbaks aptitregleringen och stabilisera metabolismen. Metoden är inte ny utan jag tror att den har ca 20 år på nacken och det har kommit ut böcker i temat men studierna på den är relativt nya.
- Du sluta upp med sådana där töntigheter du vet lika bra som jag vad du försöker antyda och tyvärr är det nog så att de flesta på amatörnivå ligger på liknande doseringar och de kommer inte ens halvägs till trädtopparna.
Kung Bruno
2007-08-18, 19:37
I periodisk fasta - ryker inte musklerna de timmarna man fastar då de inte har tillgång till aminosyror?
King Grub
2007-08-18, 19:44
Dom har tillgång till aminosyror. Upptaget från mat är begränsat till ett par gram per timme. Äter man mer på en gång, tar det bara längre tid att ta upp proteinet.
The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5 to 8 g/h).
As protein absorption of real foods is approximately 1 to 4 g/h...
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152
Dom har tillgång till aminosyror. Upptaget från mat är begränsat till ett par gram per timme. Äter man mer på en gång, tar det bara längre tid att ta upp proteinet.
Förstår, varför "bör" man då äta var 3e ?
Kung Bruno
2007-08-18, 19:46
Men ... känner kroppen skillnad då?
Om exakt lika mycket P/K/F utsöndras exakt samma tid ... spelar det då någon roll när man tuggade och svalde det?
Beefcake!
2007-08-18, 19:53
-och de studier du hänvisar till handlar om varannandags fasta och ingenting annat.
Sant, men som Sverker nämner i inlägg #267:
"är man aktiv och tränar så kommer svälttillståndet tidigare och svältperioden går att korta ned till 16 timmar."
Du kan precis lika gärna fler måltider under dygnet och hålla energiintaget för lågt under 4 måltider och klämma till med ett energirikt mål som det femte så att du hamnar på ditt energibehov och få ut samma resultat som vid periodisk fasta.
Jaså..?
Jag säger inte att det är dåligt på något sätt utan tycker nog att det är en bra metod för feta människor som behöver få tillbaks aptitregleringen och stabilisera metabolismen. Metoden är inte ny utan jag tror att den har ca 20 år på nacken och det har kommit ut böcker i temat men studierna på den är relativt nya..
Sant. Men det är heller ingen som sagt det.
- Du sluta upp med sådana där töntigheter du vet lika bra som jag vad du försöker antyda och tyvärr är det nog så att de flesta på amatörnivå ligger på liknande doseringar och de kommer inte ens halvägs till trädtopparna.
Nu får du ge dig. Jag har aldrig sagt något som helst som antyder att de inte skulle ha extremt bra gener för att bygga muskler. Men du utgår alltså här från att alla tar steroider? Menar du också att alla funktioner i kroppen fungerar på samma sätt om man mixtrar en massa med hormonbalansen? För övrigt så sammanfattar den andra sättningen i Grandmasters inlägg här ovanför sammanfattar det väl ganska bra.
King Grub
2007-08-18, 20:08
Det "bör" man inte. Det är inte sämre, men det finns inga speciella fördelar med det heller, om man nu trivs med större och mindre frekventa mål. Det går bra att äta 210 gram protein fördelat på 70gx3 mål eller 30gx7 mål, eller andra kombinationer. Målen behöver inte ge lika mycket protein heller.
Vissa är känsligare för blodsockersvängningar, och då kan mera frekventa mål vara en idé, om man mår bättre då, men det har inte med proteinupptaget att göra.
tntballe
2007-08-18, 20:43
På ett ungefär hur lång tid tar det för kroppen att ta upp protein, kolhydrater och fett?
På ett ungefär hur lång tid tar det för kroppen att ta upp protein, kolhydrater och fett?
3g protein i timmen som grub nyligen skrev.
King Grub
2007-08-18, 20:53
Fett tas upp med en hastighet av runt 14-18 gram per timme. Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 g gram per minut. Hur måltiden är sammansatt påverkar upptagshastigheterna (en måltid med enbart protein ger ett snabbare aminosyreupptag än om samma proteinkälla ingår i en måltid med fett, kolhydrat och fiber, t ex).
Grandmaster
2007-08-18, 20:57
Som Grub sa, tilläggas bör även att den stora dogman och mytbildningen kring måltidsfrekvens spelar en mycket stor roll att förstärka uppfattningen att man bör äta var 2-3'e timme.
Many people believe that eating several small meals a day will somehow "stoke the metabolic fire" and prevent "starvation mode" etc. You know how it goes. There's also the rather absurd notion about the body only being able to absorb 30-40 g of protein in a sitting and going longer than 3-4 hrs without eating will get you "catabolic".
These myths and absurd notions gets repeated in eternum by the bodybuilding mags and other bodybuilding gurus/clowns. Noone would dare to go against the grain when the so called "truths" concerning proper nutrition is so heavily ingrained into the community.
Kung Bruno
2007-08-18, 21:01
.
Jag kan i princip nada om upptag och sådant.
Så det finns alltså någonting mellan upptaget och användningsområdena?
Om 10g protein utsöndras under 100 minuter
Det kan väl inte spela någon roll när man äter?
Om man äter 1g var tionde minut eller om man äter 100g i en minut?
En av de dummaste synpunkter man kan anföra i olika debatter om byggning är att det skulle finnas nån sorts konservatism som gör att "nya" företeelser inte får utrymme. Nå, det är lögn och myt.
Har man följt med kostdebatten inom byggningen i ett par år är det uppenbart att det är få grupper som är så villiga att testa nya begrepp som folk som tränar på gym. Det gäller över hela linjen. Den omkastning av kostbegreppet som skett under tjugo år saknar motsvarighet i andra sporter; mycket av det kan naturligtvis hänföras till forskning, som var obefintlig förr.
Det finns olika orsaker till varför nya grejor inte slår an. En är att det inte funkar. Två är att det dessutom förutsätter att man tillför kroppen "märkliga preparat". Tre är att det gör ingrepp i det dagliga livet. Fyra är att det är dyrt. Fem kan vara en kombination av tidigare saker.
Men konservatism inom byggnigen är sällan en avgörande faktor.
Anders The Peak
2007-08-18, 21:37
Jag kan i princip nada om upptag och sådant.
Så det finns alltså någonting mellan upptaget och användningsområdena?
Det kan väl inte spela någon roll när man äter?
Om man äter 1g var tionde minut eller om man äter 100g i en minut?
Nja, det är i tunntarmen som näringsämnena tas upp, och det sker upp till ca 7 timmar lite beroende ingående komponenter i måltiden och då handlar det om ca 1-4 gr protein/h men hur mycket som är EAA? Kanske i bästa fall runt 30-50% i rätt proportioner för att kroppen ska kunna använda det som byggstenar.
Upptagningshastigheten av fett är ca 14-18gr/h och troligen ligger kolhydratsupptaget kring 60 gr/h efter ett hårt träningspass.
Lätt att förstå att man bör vara försiktig med fett utöver sitt dagliga behov.
Menar här en vanlig måltid som man äter vid middagsbordet. Men det här kan förändras radikalt om man har välfyllda förråd eller är svältfas...
Anders The Peak
2007-08-18, 21:49
Allan
En av de dummaste synpunkter man kan anföra i olika debatter om byggning är att det skulle finnas nån sorts konservatism som gör att "nya" företeelser inte får utrymme. Nå, det är lögn och myt.
Har man följt med kostdebatten inom byggningen i ett par år är det uppenbart att det är få grupper som är så villiga att testa nya begrepp som folk som tränar på gym. Det gäller över hela linjen. Den omkastning av kostbegreppet som skett under tjugo år saknar motsvarighet i andra sporter; mycket av det kan naturligtvis hänföras till forskning, som var obefintlig förr.
Det finns olika orsaker till varför nya grejor inte slår an. En är att det inte funkar. Två är att det dessutom förutsätter att man tillför kroppen "märkliga preparat". Tre är att det gör ingrepp i det dagliga livet. Fyra är att det är dyrt. Fem kan vara en kombination av tidigare saker.
Men konservatism inom byggningen är sällan en avgörande faktor.
Bra beskrivet Allan!
Jag måste bara poängtera att periodisk fasta inte är någon modern uppfinning. Det är något som människan hållit på med i miljontals år och det är också därför det funkar så bra. Dess motsats - att äta en massa små frekventa måltider - är en modern uppfinning som byggarvärlden anammat. Det är ett ätandemönster som kräver planering och besatthet. Periodisk fasta kräver däremot ingen tankekraft alls - det är vad kroppen vill och sköter själv utan tankekraft.
Periodisk fasta kommer dock att få det svårt att anammas av byggarvärlden av den enkla anledningen att byggare vill vara besatta av sitt ätande och låta det fylla deras tankar. Ett ätandemönster som inte kräver planering och tänkande reducerar byggandet till närapå ingenting i fråga om tid - några få timmars träning om veckan är det som blir kvar. Då måste alla byggare skaffa sig en ny hobby vilket är mer fjärran än att inte göra det.
Grandmaster
2007-08-19, 00:12
Tycker inte att populationen som söker sig till forum och diskussioner av detta slag är representativ för den typiske styrketränande individen. Kostdebatten här är väldigt annorlunda, objektiv och nyanserad, i jämförelse med hur den ser ut i verklighen, massmedia och bland den aktivt tävlande klicken. Måhända kan det relateras till varifrån och/eller vem man får sin information från, men nog fan måste du hålla med om att det råder en viss jargong kring hur man ska äta hos en typisk tränande population.
Poäng nummer tre har ju aldrig varit något hinder hittills - jag vet många som skapar sig ganska märkliga prioriteringar i tron att de måste äta var tredje timme för att få resultat.
King Grub
2007-08-19, 06:22
Publicerad i dag:
We investigated the effect of exercise before or after refeeding on cell size and on the expression of several messenger RNAs (mRNAs) involved in lipolysis and lipogenesis in fasted rat epididymal adipocytes. Fasting for 65 hours reduced the diameter of adipocytes to 72.0 mum from 78.4 mum in fed control rats, whereas refeeding for 1 or 2 days restored adipocyte size to 74.0 or 75.8 mum, respectively. Exercise before or after refeeding blocked refeeding-induced restoration of adipocyte size and led to adipocyte size similar to that observed after fasting. Fasting dramatically reduced expression of the fatty acid synthase mRNA, although expression of this gene returned to the control level after refeeding. However, exercise after but not before refeeding inhibited recovery of the expression of fatty acid synthase mRNA resulting from refeeding. In contrast, exercise before but not after refeeding led to enhanced expression of mRNAs encoding the hormone-sensitive lipase and beta(3)-aderenoceptor. Thus, exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced restoration of adipocyte size after fasting via different pathways. Exercise before and after refeeding enhanced the expression of lipolytic mRNAs or inhibited the expression of lipogenic mRNAs, respectively.
Metabolism. 2007 Sep;56(9):1270-8. Exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced recovery of cell size after fasting with a different pattern of metabolic gene expressions in rat epididymal adipocytes.
Anders The Peak
2007-08-19, 09:25
Metabolism. 2007 Sep;56(9):1270-8. Exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced recovery of cell size after fasting with a different pattern of metabolic gene expressions in rat epididymal adipocytes
Intressant Grub!
grub: Är det där positivt eller negativt för IF?
Kung Bruno
2007-08-25, 15:37
Undrar det samma.
Anders The Peak
2007-08-25, 17:53
Undrar det samma.
Hittar ni något samband i artikeln med IF? Jo det finns det säkert...
Hittar ni något samband i artikeln med IF? Jo det finns det säkert...
Grejen är den att jag itne är tillräckligt grym på engelska och kan inte alla termer och ord som står där. Jag fattar helt enkelt inte :D
King Grub
2007-08-26, 07:05
"Thus, exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced restoration of adipocyte size after fasting via different pathways" betyder att fysisk träning i anslutning till passet, före eller efter brytandet av fastan, förhindrar att fettcellerna, som minskat i storlek under fastan, växer igen.
"Thus, exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced restoration of adipocyte size after fasting via different pathways" betyder att fysisk träning i anslutning till passet, före eller efter brytandet av fastan, förhindrar att fettcellerna, som minskat i storlek under fastan, växer igen.
Oh fy sjutton. Det är ju skit bra ju! Tusen tack King Grub! IF är verkligen något ritkgit bra!
Slartibartfast
2007-08-26, 16:30
Vet nån hur det ligger till med Lyles och Martins bok? När kommer den ut? Har dom börjat skriva ännu?
Kung Bruno
2007-08-26, 19:27
Fan, att IF bara blir bättre och bättre. Jag tänkte sluta med IF pga. att min morsa totalflippar ...
Men, men ... finns det ingenting negativt med IF förutom hungerkänslorna?
Eddie Vedder
2007-08-26, 19:28
Varför är du så övertygad om att du kommer gå hungrig? Enligt dig själv gör du ju alltid det i vilket fall dessutom.;)
Kung Bruno
2007-08-26, 19:29
För att jag har kört IF 22/2 typ i ett par veckor. ...
Nähäp, om inte Vedder visste något om negativt med IF, så finns det tydligen inget :'/.
Det är ju först och främst inte IF det är fel på. Utan snarare min morsa ... och det är ju after all hon som payar maten.
Eddie Vedder
2007-08-26, 19:33
Nähäp, om inte Vedder visste något om negativt med IF, så finns det tydligen inget :'/.
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag svarade aldrig på om något var fel utan mest på att du tog för givet att du skulle känna dig hungrig.
Hungerkänslor var en av sakerna som observerades hos gruppen med ett mål mat per dag, det behöver ju inte per automatik innebära att DU går hungrig om du kör en lite individanpassad IF.
King Grub
2007-08-26, 19:34
Fan, att IF bara blir bättre och bättre. Jag tänkte sluta med IF pga. att min morsa totalflippar ...
Men, men ... finns det ingenting negativt med IF förutom hungerkänslorna?
Du skall veta, att dom flesta uttalanden i den här tråden baseras på djurstudier eller riktiga korttidsstudier med ett fåtal deltagare. Det finns inga bevis för att IF är överlägset traditionellt ätande för en frisk, tränande individ. Jag tror på konceptet som sådant, men som sagt, några överväldigande bevis för sakens förträfflighet existerar inte. Studier på saken i samband med styrketräning saknas fullständigt.
Kung Bruno
2007-08-26, 19:45
Okej, men har det gjorts några studier på vad som är bäst av 16/8 och kortare ätperiod?
Jag menar, fasta 16 timmar är ju som att äta en sen lunch och kvällsmat på vanliga tider. Och fastatiden där det händer något i ämnesomsättningen är ju bara 4h? Efter 12h så händer det iaf något på dina bilder :)
Hela idén är för mig tilltalande på många plan.
Jag funderar själv på om jag skulle göra det till mitt första lite större framträdande här på Kolozzeum. Tycker det verkar väldigt intressant och sättet att äta kändes ganska rätt ända sen jag såg det. Nåja, det är väl inte mer med det än att prova.
Jag har planerat en viktnedgång på ungefär 7kg denna höst och är sugen på att testa detta. Om jag dessutom kan anväda Kolozzeum för att föra dagbok i ett smart format och möjligen tillföra några intresserade lite information vore det ett stort plus.
Hur ska man månne lägga upp en sådan diet och påföljande rapportering av den? Vad är ni/vi intresserade av att veta? Skulle vara roligt att få synpunkter och hjälp!
Kung Bruno
2007-08-26, 19:54
Studier på saken i samband med styrketräning saknas fullständigt.
Jaha ... men det brukar väl inte vara skillnad?
Grandmaster
2007-08-26, 20:55
Vet nån hur det ligger till med Lyles och Martins bok? När kommer den ut? Har dom börjat skriva ännu?
Lyle har varit lite kinkig på sistone, återkommer med info när det blir aktuellt. Betänk att han snart släpper sin proteinbok och förmodligen vill ligga lågt ett tag efter det.
Grandmaster
2007-08-26, 21:00
Ok.
Men jag hade ändå gärna sett dendär utlovade FAQ på leangains. ;)
Kommer upp en intervju från ett newsletter snart, den får duga som FAQ.
Slartibartfast
2007-08-26, 21:02
Kommer upp en intervju från ett newsletter snart, den får duga som FAQ.
det låter bra. :thumbup:
IF fungerar lysande. Och det känns också extra roligt när man är lite extrem och lite speciell.
Bump. Den här tråden must go on!
Det här är min tredje dag, och det funkar perfekt! Jag har ruckat någon timme här och där för att det ska passa in i mitt sociala liv, man gör ju så gott man kan. Körde riktigt strikt 6 mål/dag innan, och håller nu som då koll på alla kcal.
Nu till en fundering. Eftersom jag är student på högskolan är alkohol något svårt att undvika. Speciellt nu i början av terminen.
I natt fastade jag 18:30-13:00 ungefär, och kör matperiod nu i ca. sju timmar, d.v.s fram till 20 ungefär. Gymmet kör jag kl 16-17. Jag kommer att dricka 30 cl vodka med light-läsk (typ en timme efter all mat). Innebär drygt 200 kcal alltså. Jag kommer dra ner 200 kcal på maten efter träningen, m.a.o. ingen stor förändring.
Hur kommer detta påverka kosthållningen, m.a.p. glykogeninlagring, proteinsyntes m.m.? Jag kommer alltså att fasta mellan 20 och 12 i morgon torsdag.
Grandmaster
2007-08-29, 20:50
Som att pissa i havet och oroa sig för översvämning.
Du har problem om du inte kan ta en drink utan att tänka på ev effekter på proteinsyntes etc.
tntballe
2007-08-29, 22:06
vad kan man få i sig utan att gå ur fasteperioden? Om jag förstått det rätt så är The, kaffe, Eaa, kreatin o vatten ok?!
Grandmaster
2007-08-30, 00:52
Ja.
Är FUN-light och andra calorifria drycker OK? Eller "avbryter" de fastan?
Jag kommer att dricka 30 cl vodka med light-läsk (typ en timme efter all mat).
Du har problem om du inte kan ta en drink utan att tänka på ev effekter på proteinsyntes etc.
En drink... på 30 cl hinner jag både blir medvetslös, vakna och bli full igen.
Men det var bara spam. Det jag ville ha skrivet är hur skönt det är att talet om regelbundna måltider är ersatt med att det är helt okej att vara utan mat längre tid än de (tidigare) byggarikosa tre timmarna. Hunger kan vara skönt ibland, i synnerhet som krydda.
Har under sommaren planerat att testa detta systemet till hösten. Testade att skippa frukosten för en dag sedan och det fungerade finfint. Men hur ska man göra om man tränar på kvällen? Säg kl 18.00.
Då kommer man antagligen bara få äta en 3-4 timmar efter träningen, 19.30-22.30. Ska man lägga resten av ätandet före passet , 14.30-18.00. Man kommer vara ganska full i mgaen vid träningen, eller väldigt hungrig om man bara tagit ett lätt mål på de 4 timmarna.
Hur blir det då med t.ex. detta:
Alltså träningen kommer itne att bryta av fastan, utan en lång ätperiod på 4 timamr gör det. Negativt?
Dessutom blir det inte så lång period med ätande efter träningen, det är ju faktiskt ganska negativt. Grandmaster du måste ju ha erfarenhet av liknande fall? Hur gör du då?
Lyle har varit lite kinkig på sistone, återkommer med info när det blir aktuellt. Betänk att han snart släpper sin proteinbok och förmodligen vill ligga lågt ett tag efter det.
Haha, Lyle är ofta kinkig. Det är nog inget du ska behöva bry dig om :)
Blev sugen på att skriva något på hans forum men jag har inte provat IF än, så jag har inget positivt att bidra med än. Bara massa jobbiga frågor :D
Väntar tålmodigt på boken :)
Grandmaster
2007-08-30, 11:03
Är FUN-light och andra calorifria drycker OK? Eller "avbryter" de fastan?
Så länge det inte innehåller några kcal är det ok. Undantaget är några gram EEA, men kalorimängden är då så liten att det inte spelar någon större roll.
Grandmaster
2007-08-30, 11:18
Har under sommaren planerat att testa detta systemet till hösten. Testade att skippa frukosten för en dag sedan och det fungerade finfint. Men hur ska man göra om man tränar på kvällen? Säg kl 18.00.
Då kommer man antagligen bara få äta en 3-4 timmar efter träningen, 19.30-22.30. Ska man lägga resten av ätandet före passet , 14.30-18.00. Man kommer vara ganska full i mgaen vid träningen, eller väldigt hungrig om man bara tagit ett lätt mål på de 4 timmarna.
Hur blir det då med t.ex. detta:
Alltså träningen kommer itne att bryta av fastan, utan en lång ätperiod på 4 timamr gör det. Negativt?
Dessutom blir det inte så lång period med ätande efter träningen, det är ju faktiskt ganska negativt. Grandmaster du måste ju ha erfarenhet av liknande fall? Hur gör du då?
Råttstudien som Grub postade är intressant, men resultaten går inte att appliceras till fullo på männniskor eller det sammanhang som denna diskussionen rör. Råttors ämnesomsättning är 7x snabbare och alla anpassningar på cellnivå sker alltså mycket tidigare än hos människor. Notera även att fasteperioden var mycket längre (65 tim) än det vi talar om här (16 tim).
Tränar du 18.00, avbryt fastan 15.00-16.00 med ett medelstort mål och ät resten av kaloriintaget efter träningspasset. Ungefär 500 kcal, 50-60 pro, 50-60 kolh och resten fett, är goda riktlinjer för målet innan träningen.
Med tanke på vad vi vet om adekvat nutrition innan träningen, och hur lite vi vet om träningspass på fastande mage och dess effekt på fettceller (se råttstudie), så vågar jag nog hävda att mycket talar för att fördelarna överväger nackdelarna vad gäller pre-workout nutritions vara eller icke-vara.
Doctor Snuggles
2007-08-30, 12:00
Så länge det inte innehåller några kcal är det ok. Undantaget är några gram EEA, men kalorimängden är då så liten att det inte spelar någon större roll.
Är det kalorimängden som avgör? Jag brukar bara dricka svart kaffe på morgonen, men föredrar dricka det med socker (jag har dock alltid naturligt gjort mer CRON än periodisk fasta, med undantaget att jag brukar skippa frukosten).
mistermr
2007-08-30, 12:20
Periodisk fasta är en utmärkt diet egentligen (har testat den själv förr i en kortare period). Men problemet ligger i om man jobbar under fastan. Det blir ju väldigt svårt att koncentrera sig med ingen föda i magen.
mvh
Beefcake!
2007-08-30, 13:14
Periodisk fasta är en utmärkt diet egentligen (har testat den själv förr i en kortare period). Men problemet ligger i om man jobbar under fastan. Det blir ju väldigt svårt att koncentrera sig med ingen föda i magen.
mvh
Som det har blivit nämnt otaliga gånger här i tråden och i andra relaterade till ämnet så är inte försämrad koncentrationsförmåga ett generellt problem under fasta. För min egen del upplever jag snarare att jag blir mer skärpt och fokuserad utan mat i magen.
mistermr
2007-08-30, 13:20
Som det har blivit nämnt otaliga gånger här i tråden och i andra relaterade till ämnet så är inte försämrad koncentrationsförmåga ett generellt problem under fasta. För min egen del upplever jag snarare att jag blir mer skärpt och fokuserad utan mat i magen.
Allt handlar om vana också, vår kropp kan snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Men arbete som kräver mycket energi kan bli lidande om inte tillräcklig energi finns.
mvh
Grandmaster
2007-08-30, 13:36
Allt handlar om vana också, vår kropp kan snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Men arbete som kräver mycket energi kan bli lidande om inte tillräcklig energi finns.
mvh
För skrivbordsarbete och andra, ej så fysiskt krävande arbeten, ser jag endast fördelar med periodisk fasta med tanke på den ökade skärpan som många upplever. Vid fysiskt krävande arbete som kräver tunga lyft så tror jag nog det kan vara ett problem för vissa.
Grandmaster
2007-08-30, 13:36
Är det kalorimängden som avgör? Jag brukar bara dricka svart kaffe på morgonen, men föredrar dricka det med socker (jag har dock alltid naturligt gjort mer CRON än periodisk fasta, med undantaget att jag brukar skippa frukosten).
Svar ja.
Råttstudien som Grub postade är intressant, men resultaten går inte att appliceras till fullo på männniskor eller det sammanhang som denna diskussionen rör. Råttors ämnesomsättning är 7x snabbare och alla anpassningar på cellnivå sker alltså mycket tidigare än hos människor. Notera även att fasteperioden var mycket längre (65 tim) än det vi talar om här (16 tim).
Tränar du 18.00, avbryt fastan 15.00-16.00 med ett medelstort mål och ät resten av kaloriintaget efter träningspasset. Ungefär 500 kcal, 50-60 pro, 50-60 kolh och resten fett, är goda riktlinjer för målet innan träningen.
Med tanke på vad vi vet om adekvat nutrition innan träningen, och hur lite vi vet om träningspass på fastande mage och dess effekt på fettceller (se råttstudie), så vågar jag nog hävda att mycket talar för att fördelarna överväger nackdelarna vad gäller pre-workout nutritions vara eller icke-vara.
Ok tack för informationen!
Antar att du menar 50-60 gram pro och kolh, vilket lämnar ungefär 10 gram fett.
Jo något litet i magen före träningspasset brukar få mig att prestera bättre. Vissa tycker ju om att träna helt tomma, men det är väl en smaksak.
Synd att det inte går att dra nytta av lunchbufeer. Annars hade det varit perfekt med en buffe efter träningen :) hade man kunnat ta in en 2500 kcal.
Nu måste man laga all mat själv :( om ingen vet någon bra kvällsbufee i umeå? Har jag iof aldrig sett i stockholm eller luleå, men vem vet...
Alfred Nobel
2007-08-30, 14:44
Flest misstag görs på tom mage.
Jag gör inga misstag alls när jag är riktigt mätt, för då somnar jag oftast. Och somna kan aldrig vara ett misstag.
Grandmaster
2007-08-30, 15:27
Och det grundar du på?
Tintomara
2007-08-30, 16:30
Beror möjligen på vad man egentligen menar med "tom mage". Att inte äta på flera timmar/en halv dag tycker jag går jättebra när jag är inne i ett sånt mönster att jag är van vid det. Svält/anorexi/tokbatning har däremot alltid satt ner min kapacitet rejält på alla plan. Armarna och benen blir som kokt spaghetti och skallen känns som om den vore fylld med pölsa. Blir tvungen att tänka samma tanke flera gånger på rad innan kopplingarna klickar - segt, segt. Men... lite MAT så blir man strax piggare och kan stava till sitt namn igen.
Som att pissa i havet och oroa sig för översvämning.
Haha, jag har inga som helst problem med att inte oroa mig. Varför förutsätter folk det? Jag tycker bara att det är intressant och frågade mest för att det är kul att veta vad som händer i kroppen. Och om man kan göra en sak på ett bättre sätt; varför inte göra det?
Hur som helst, Grandmaster (och några andra), tack som fan för all tid ni lägger ner här och utbildar oss :)
Och det grundar du på?
+1. Tom. lärarna märker när man kör IF :).
Ang. träning på tom mage, jag gör det varje dag ... förutom några gram EAA, är muskelnedbrytningen större på fastande mage när man tränar än om man äter lite innan?
Grandmaster
2007-08-31, 11:15
Ang. träning på tom mage, jag gör det varje dag ... förutom några gram EAA, är muskelnedbrytningen större på fastande mage när man tränar än om man äter lite innan?
Teoretiskt sett, större. Vad det får för praktiska konsekvenser kan man spekulera om, men jag körde under en period på 6 veckor mina pass på fastande mage. Utvecklingskurvan, dvs mina förväntade ökningar, skiljde sig inte från tidigare pass (med pre-workout målet). Det ska påpekas att jag för en nitisk dokumentation på det här, och höll alla andra variabler konstanta, för att kunna göra en rättvis utvärdering. Jag upplevde mig mer motiverad och nästan euforisk efter passen (som i regel utfördes efter 16-18 timmar fasta). Nackdelarna var att återhämtningen mellan seten var sämre och drop off i styrka mellan seten var något högre (dvs max prestation på set 2 var ibland sämre än tidigare pass, även om den kunde vara högre på set 1) - ganska signifikanta nackdelar å andra sidan.
Det låter för mig som om du under dagen sakta sackar ihop i bänken och låter ögonen långsamt vandra längs taklisterna. Inte alls ovanligt hos elever som slarvar med ( eller t o m inte får ) frukosten för att därefter uppleva skolmaten äcklig och inte äter den heller*mini*
För läraren är det ju bra för du STÖR ju inte men för din egen skull kanske du skulle göra omprioriteringar i livet.
Doctor Snuggles
2007-09-01, 06:26
Svar ja.
Så hur mycket kalorier pratar vi om?
Jag tycker inte att man blir slö, varken mentalt eller fysiskt.
Mina absolut bästa tider på en slinga jag springer, har jag gjort när jag inte käkat på nära ett dygn. Samt tycker jag visst att man är klar i huvudet, inte märkt koncentrationssvårigheter eller svårigheter med att förstå invecklade saker.
Grandmaster
2007-09-01, 11:10
Så hur mycket kalorier pratar vi om?
Eftersom det är fråga om ett dos-respons förhållande så bör man ligga så nära noll som möjligt. Med det sagt så kommer inte en skvätt mjölk till kaffet, eller 6 g EAA, utgöra något större problem.
Cerberus
2007-09-01, 11:23
så nu svälter alla här på kolo sig för att hetsäta efter träning? Låter intressant men ja vill inte pröva förräns ja läst mänskliga studier, eller finns det? Låter väldigt plågsamt...
Teoretiskt sett, större. Vad det får för praktiska konsekvenser kan man spekulera om, men jag körde under en period på 6 veckor mina pass på fastande mage. Utvecklingskurvan, dvs mina förväntade ökningar, skiljde sig inte från tidigare pass (med pre-workout målet). Det ska påpekas att jag för en nitisk dokumentation på det här, och höll alla andra variabler konstanta, för att kunna göra en rättvis utvärdering. Jag upplevde mig mer motiverad och nästan euforisk efter passen (som i regel utfördes efter 16-18 timmar fasta). Nackdelarna var att återhämtningen mellan seten var sämre och drop off i styrka mellan seten var något högre (dvs max prestation på set 2 var ibland sämre än tidigare pass, även om den kunde vara högre på set 1) - ganska signifikanta nackdelar å andra sidan.
Okej, interessant.
Jag tror att jag fortsätter köra på fastande mage så länge, då det rent mentalt passar mig bättre.
Skriv gärna lite mer om det här med träning på fastande magenär (om) du får reda på mer om det. :)
Eftersom det är fråga om ett dos-respons förhållande så bör man ligga så nära noll som möjligt. Med det sagt så kommer inte en skvätt mjölk till kaffet, eller 6 g EAA, utgöra något större problem.
Hmm, så lightdricka med 1 kcal/100g gör inget? Såvida man inte häller i sig litervis, dvs.
Det låter för mig som om du under dagen sakta sackar ihop i bänken och låter ögonen långsamt vandra längs taklisterna. Inte alls ovanligt hos elever som slarvar med ( eller t o m inte får ) frukosten för att därefter uppleva skolmaten äcklig och inte äter den heller*mini*
För läraren är det ju bra för du STÖR ju inte men för din egen skull kanske du skulle göra omprioriteringar i livet.
Nu missuppfattade du mig nog - jag gör bättre ifrån mig i skolan på fastande mage. *whistle*
så nu svälter alla här på kolo sig för att hetsäta efter träning? Låter intressant men ja vill inte pröva förräns ja läst mänskliga studier, eller finns det? Låter väldigt plågsamt...Jag äter så per automatik, dock inget slaviskt, äter när jag känner för det. Jag äter aldrig frukost och sällan lunch, så blir praktiskt taget som periodisk fasta, fast inte varje dag.
För min del är det i alla fall en trivselsak. Levt liknande hela mitt liv egentligen. I grundskolan åt jag sällan frukost, samt åt jag inte skolmat.
För oss som inte har problem med att de är hungriga ständigt, utan tvärtom, sällan blir särskilt matsugna, så tror jag bara det är positivt, då man istället bygger upp en aptit under hela dagen och sedan kan få i sig tillräckligt med kalorier när det väl blir dags att äta, samt en tiddsparare - i alla fall för mig.
Grandmaster
2007-09-01, 14:36
Hmm, så lightdricka med 1 kcal/100g gör inget? Såvida man inte häller i sig litervis, dvs.
Med tanke på vad jag nyss skrev, kan du väl för fan dra en egen slutsats?
Raggar du kunder eller är du alltid sådär trevlig?
On topic så kan jag säga att jag själv mår fint och det inte alls är plågsamt att fasta större delen av dagen.
Nu missuppfattade du mig nog - jag gör bättre ifrån mig i skolan på fastande mage. *whistle*
Då missförstod jag dig alldeles. Ber så mycket om ursäkt.
Men nu vet jag att elever som äter dåligt är lågpresterande...alltså är det bara till att uppmana alla ungdommar att komma fastande till skolan. Skolpolitikerna i kommunerna kommer att jubla, INGEN skollunch. Tänk så mycket pengar en barnrik kommun kan spara.
Då missförstod jag dig alldeles. Ber så mycket om ursäkt.
Men nu vet jag att elever som äter dåligt är lågpresterande...alltså är det bara till att uppmana alla ungdommar att komma fastande till skolan. Skolpolitikerna i kommunerna kommer att jubla, INGEN skollunch. Tänk så mycket pengar en barnrik kommun kan spara.
Tror du dessa skolungdomar äter igen det senare? Hmm....! Du skulle ta dö på dom stackarna :banned
Jag tror att de fyller på rejält med skräpmat:(
Sedan ligger det inte i tonåringarnas natur att röra sig mer än absolut nödvändigt.
Cerberus
2007-09-01, 17:30
Jag tror att de fyller på rejält med skräpmat:(
Sedan ligger det inte i tonåringarnas natur att röra sig mer än absolut nödvändigt.
ja fy fan för ohälsa. Så ottraktivt, och ohälsosamt förstås.
så nu svälter alla här på kolo sig för att hetsäta efter träning? Låter intressant men ja vill inte pröva förräns ja läst mänskliga studier, eller finns det? Låter väldigt plågsamt...
Det är inte det minsta plågsamt. Du vet att du får äta dig ordentligt mätt efter träningen :D
Hungern är inte något stort problem.
Du tar och uppför dig eller så kan du sticka. Är detta uppfattat?
Hur är denna dieten i jämförelse med den Termogena dieten? Tycker den Termogena dieten fick mycket ros över sig när Grandmaster skrev en artikel om den, men nu så verkar det mer ha gått över i denna nya, att fasta och sen äta kring träning. Någon som testat båda och har erfarenhet vad som funkat bäst på dom? Vilken har visat minst muskelförlust?
Dom har väl inget motsatt i varandra?
DTD handlar väl snarare om makrofördelning än när man ska äta, eller?
Du kan gott och väl leva på enbart protein under periodisk fasta, om man nu skulle vilja det.
Dom har väl inget motsatt i varandra?
DTD handlar väl snarare om makrofördelning än när man ska äta, eller?
Du kan gott och väl leva på enbart protein under periodisk fasta, om man nu skulle vilja det.
Nä dom har inget motsatt i varandra. Men alla är ju så lyriska över att denna "fastande dieten", så jag undrade bara om det var någon större skillnad i muskelmassaförlust under dieterna.
Grandmaster
2007-09-09, 16:38
Omöjligt att säga eller att ens spekulera om. Alldeles för många variabler som spelar in (energiintag, aktivitet etc) för att ens ge ett generaliserat svar.
Omöjligt att säga eller att ens spekulera om. Alldeles för många variabler som spelar in (energiintag, aktivitet etc) för att ens ge ett generaliserat svar.
Där ser man, då kör jag på det som känns bäst med min livsstil just då. Tack för svaret!
Grandmaster, Grub och övriga kunniga;
Vad blir de negativa effekterna av kortare ätintervall än just 8h? Jag gillar att träna kl runt 18, och helst på tom mage ...
King Grub
2007-09-09, 20:58
Det är inte negativt att äta oftare.
Den stora poängen är att myten om "ätavartredjetimmeannarsblirmankatabol" är just en myt. Är som det passar ditt liv och som du trivs med.
Jag menade ... om man utövar en slags periodisk fasta, och sen inte äter maten inom 8 timmar? Utan färre ätartimmar och fastar mer än 16? Har blivit så för mig nu på senare tid.
Det är inte negativt att äta oftare.
Den stora poängen är att myten om "ätavartredjetimmeannarsblirmankatabol" är just en myt. Är som det passar ditt liv och som du trivs med.
När blir man i så fall katabol? Bestäms det av energiinnehållet i förra måltiden?
När blir man i så fall katabol?
Lite då och då.
King Grub
2007-09-10, 17:41
När blir man i så fall katabol? Bestäms det av energiinnehållet i förra måltiden?
I fastande tillstånd och under/efter hård fysisk aktivitet, t ex. Denna katabolism kan kompenseras med ökad anabolism vid andra tillfällen.
I fastande tillstånd och under/efter hård fysisk aktivitet, t ex. Denna katabolism kan kompenseras med ökad anabolism vid andra tillfällen.
Det där var ju väldigt luddigt... Jag kanske anser att jag fastar om jag inte äter mellis, medans andra tycker att det är normalt. På natten så fastar man ju också, medans sömn ska vara anabolt?
King Grub
2007-09-10, 20:31
Anabolism och katabolism sker samtidigt; det är inte det ena eller det andra.
Balansen avgör om man går plus eller minus på sikt. Ju kortare mätperiod, desto mindre intressant.
Och även om en faktor innebär katabolism under mätperioden, kan andra faktorer innebära anabolism under samma mätperiod.
paddanboy
2007-09-10, 23:28
Var det inte i den här tråden som det citerades från en (norsk?) studie som visade på att ungdomar som satte i rutin att hoppa över frukosten tog till sig information bättre med mera? Att de blir mer koncentrerade och att detta skulle kunna bero på att människan lagom vid hedenhös hade behov att vara skärpta vid jakt bl.a när stammen hungrade?
Att äta frukost eller att inte äta frukost är en fråga om hur mycket du åt på kvällen innan. Jag betonar problemet att ungdomar hoppar över frukost för att därefter inte äta skollunchen heller. Första intaget av energi blir någon gång mellan 14.00 och 16.00.
Jag är övertygad om att växande ungdomar regelbundet behöver fylla på förråden under dygnet. Samtidigt så får vi aldrig svar på den frågan eftersom det säkert är oetiskt att göra omfattande studier på mindreåriga.
Fyller man på med energi på kvällen går det säkert att prestera bra både kognetivt och fysiskt långt in på förmiddagen.
Ordet fasta är för mig att man frivilligt avstår mat när man har möjlighet att äta. Svälter man finns ingen mat.
Normen är att vi äter ett par gånger per dag. Äter vi vid bara ett tillfälle eller under en mycket kort tid av den vakna tiden fastar vi, enligt mig.
Att de blir mer koncentrerade och att detta skulle kunna bero på att människan lagom vid hedenhös hade behov att vara skärpta vid jakt bl.a när stammen hungrade?
Jag tror att man blandar samman koncentration och aktivitet här (se vad Sverker skriver om när man åt senast innan frukosten; det beror ju också lite på vad som avkrävs en i fråga om prestation). Det är känt att man vid hunger blir mer aktiv; kroppen signalerar att det är dags att ge sig ut och leta mat. Detta kan iakttas hos anorektiker, som ofta ger ett väldigt sprudlande och aktivt intryck - som alla maniker. Över en viss nivå kommer hungern att leda till att alla kreativa tankar överskuggas av "matmatmatmatmat".
Någon som vet skillnaden mellan att äta typ 5 små mål inom dessa åtta timmar och att äta typ 3 mål? Med kortare ätperiod:
Äta mellan 12:00 och 20:00 är 8h.
Äta mellan 19:00 och 22:00 är 3h.
Vad blir det negativa med det undre alternativet?
Doctor Snuggles
2007-09-11, 11:58
Någon som vet skillnaden mellan att äta typ 5 små mål inom dessa åtta timmar och att äta typ 3 mål? Med kortare ätperiod:
Din fråga är lite oklar, varför skulle man antingen äta allt inom 8h eller allt inom 3h? Sen så finns det mig veterligen inga studier som utforskat detta så specifikt. Praktiskt sätt så torde det vara jobbigare att få i sig tillräckligt med mat under 3h. Personligen får jag sjuka eftersvettningar och enormt hög puls om jag trycker i mig så mycket under så kort tid, efter träning.
Grandmaster
2007-09-11, 16:04
Jag tror att man blandar samman koncentration och aktivitet här (se vad Sverker skriver om när man åt senast innan frukosten; det beror ju också lite på vad som avkrävs en i fråga om prestation). Det är känt att man vid hunger blir mer aktiv; kroppen signalerar att det är dags att ge sig ut och leta mat. Detta kan iakttas hos anorektiker, som ofta ger ett väldigt sprudlande och aktivt intryck - som alla maniker. Över en viss nivå kommer hungern att leda till att alla kreativa tankar överskuggas av "matmatmatmatmat".
Det är klarlagt att hungerhormonet ghrelin, som stiger under fastan, ökar inlärningsförmågan och den långsiktiga retentionen av sinnesintrycken. Det är sannolikt att detta gäller även för människor och, anekdotiskt, har dessa effekter rapporterats.
Du nämner anorektiker i sammanhanget, och det finns många dokumenterade fall av flickor som är extremt duktiga i skolan under den tidiga anorexifasen. De är ofta produktiva och kreativa. Detta är ett övergående fenomen, i takt med att sjukdomsförloppet eskalerar och/eller blir allvarligare, men det stärker sambandet mellan en eventuell kognitiv fördel av fasta, i jämförelse med traditionella måltidsmönster. Exemplet med anorektiker är extremt, och man bör påpeka att skillnaden mellan självsvält och periodisk fasta är som natt och dag, då det inte är fråga om någon form av svält i det senare fallet.
Grandmaster
2007-09-11, 16:06
Ingen skillnad. Personligen tycker jag att tre större mål känns mycket mer tillfredställande, mentalt och fysiskt.
Scratch89
2007-10-10, 14:55
Jag bumpar den här tråden!
Jag har inte läst igenom alla inlägg i tråden men det jag inte fått svar på är det här:
Det jag inte förstår är hur kroppsammansättningen kan förändras. Jag kanske missförstår, men med ändringen i kroppsammansättning menar man att man ska tappa fett o lägga på sig muskler? Kcal in - kcal ut då? :(
Jag trivs än så länge, man blir så mätt av den stora måltiden att man somnar innan Scrubs. Opti. :D
King Grub
2007-10-10, 15:39
Förändringarna i kroppsammansättning man sett vid intag av 1 måltid per dygn skulle helt kunna förklaras bara med tidpunkten på dygnet mätningarna gjordes.
Men kcal in - kcal ut när det gäller kroppssammansättning gäller aldrig rakt av.
Scratch89
2007-10-11, 14:06
Förändringarna i kroppsammansättning man sett vid intag av 1 måltid per dygn skulle helt kunna förklaras bara med tidpunkten på dygnet mätningarna gjordes.
Men kcal in - kcal ut när det gäller kroppssammansättning gäller aldrig rakt av.
Så att man ser en positiv kurva på t.ex kvävebalansen kan anses vara ryckt ur sitt sammanhang, då det bara visar den aktuella tidpunkten, och behöver inte betyda att det blir positivt under en dag, vecka eller månad?
King Grub
2007-10-11, 14:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2223815&postcount=70
Scratch89
2007-10-11, 14:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2223815&postcount=70
Åh, perfekt! Jag visste att jag hade läst det där, men jag hade ingen aning om vem som skrivit det. Tack!
Bump här då jag har några frågor som jag gärna vill ha svar av någon.
Först och främst. Grandmaster, hur går det med boken? Måste ha gått några månader nu. Är väldigt intresserad. Vill helst inte höra att hela skiten helt enkelt saknar uppbackning (som tex ABCDE metoden som själv dog när killen som kom på det helt enkelt inte kunde backa upp det med några riktiga studieresultat.)
Iaf. Efter att ha läst mycket om IF för ett antal månader sedan (ska köra igång själv nu och tror att matupplägget kommet att passa mig perfekt)
så har jag fått för mig att jag läst att man kan överäta (kcal+) på tränardagar, och kan/ska äta till energibalans på icke tränings dagar.
(så vid 3 styrkepass i veckan så överäter du vid dem 3 dagarna).
Stämmer detta? För min del skulle det passa bra ifall det inte påverkar resultaten alt. man får bättre resultat av att överäta (kanske måttligare på vilodagar).
Hur länge skulle det ta för kroppen att anpassa sig ifall jag jobbar kväll var tredje vecka och måste styrketräna på morgonen/lunch den veckan. Hade tänkt att inleda fastan på söndagkväll istället eftersom söndag ändå kommer att vara en vilodag, så borde jag kunna anpassa mitt intag den tagen så det passar in till måndagen. Problemet jag inte vill ha är dock att kroppen vänjer sig helt av en viss rutin på 2 veckor, sen när jag går in på den 3dje veckan så är min hormanbalans rubbad pga ändrad sömn rhytm etc
En teori kring periodisk fasta är att den inte ska vara för periodisk, det vill säga att man ska äta sitt stora mål mat vid olika tider på dagen så att kroppen inte lär sig, ungefär av samma skäl som att man ska byta övning för en viss muskelgrupp om man vill utveckla den. Så om du bryter schemat behövder det inte innebära något som helst problem, tvärt om.
Har själv tidigare kört med ett 8 timmars fönster för att äta och ett minst 16 timmars uppehåll. Skriver minst, för normalt har jag ätit mellan 9 och 17, men om jag t.ex ska bort på kvällen vill jag ju kunna äta med mina vänner och då har jag sett till att starta mitt ätande senare den dagen, sen får man gradvis förskjuta det hela tillbaka igen med något längre fastor, eller en riktigt lång lite beroende på hur det ser ut med träningstillfällena just då.
Nu har jag inte kört detta på ett tag, men det kanske är värt att ta upp igen... hmmm... Bra att bli påmind!
Beefcake!
2007-11-14, 10:01
En teori kring periodisk fasta är att den inte ska vara för periodisk, det vill säga att man ska äta sitt stora mål mat vid olika tider på dagen så att kroppen inte lär sig, ungefär av samma skäl som att man ska byta övning för en viss muskelgrupp om man vill utveckla den. Så om du bryter schemat behövder det inte innebära något som helst problem, tvärt om.
En oregelbunden måltidsfrekvens är bevisat negativ med tanke på lipidprofiler, insulinkänslighet, termisk effekt, etc. så vitt jag vet. Bättre är nog att äta någorlunda likt från dag till dag.
Tror jag vill prova denna metoden, är i skolan så länge så att det skulle nog vara perfekt. Men det måste vara svårt att veta om man ligger på kcal + på träningsdagarna och minus på vilodagarna, för det är väl så det ska gå till?
Jag skulle nog tok äta på träningsdagarna och inte äta speciellt mycke på vilodagarna så att jag är säker, men det kanske är midnre bra.
Tror jag vill prova denna metoden, är i skolan så länge så att det skulle nog vara perfekt. Men det måste vara svårt att veta om man ligger på kcal + på träningsdagarna och minus på vilodagarna, för det är väl så det ska gå till?
Jag skulle nog tok äta på träningsdagarna och inte äta speciellt mycke på vilodagarna så att jag är säker, men det kanske är midnre bra.
IF i grunden handlar ju inte om att cykla kalori-/kolhydratintaget, även om GM lagt upp hans "leangains" så. IF handlar om att fasta periodiskt; cykla kalorier kan du göra på vilken diet som helst.
Men annars tror jag nog att ditt sätt fungerar bra, fast du behöver ju inte trycka i dig mat på träningsdagar, samtidigt som du inte behöver svälta till döds på vilodagar. Lycka till med prövningen :thumbup:
Tackar ska prövas! Idag deffar jag, kör på minus kcal varje dag, om jag skulle märka att för mycke muskler har tappats kan jag då köra en bulk på kanske 1 vecka och sedan deffa igen eller ska jag gå all the way ner till den vikten jag vill och sedan är det tänkt att jag ska pröva fastan.
insolation
2008-01-20, 23:10
Varför skulle det bli nybildning av fettceller ? Det är ju inte fettvikten som ska öka. Lika mycket fett går ju in ena dagen för att läcka ut andra dagen.
Tränade personer har ju också en förmåga att lägga fettet som intramuskulärt fett vilket är positivt.
Skulle nån kunna att förklara det jag strök under med fet text lite närmare.
Jag misstänker att det betyder att fettet inte lägger sig som valkar runt magen utan att magen blir stor utan att fett mängden yttrar sig utåt, utan endast inåt. Så att magen snarare ser ut som en ballong istället för att den har valkar?
är detta en korrekt slutsats eller felaktig?
Tack på förhand!
A.Steinbach
2008-01-21, 00:34
Skulle nån kunna att förklara det jag strök under med fet text lite närmare.
Jag misstänker att det betyder att fettet inte lägger sig som valkar runt magen utan att magen blir stor utan att fett mängden yttrar sig utåt, utan endast inåt. Så att magen snarare ser ut som en ballong istället för att den har valkar?
är detta en korrekt slutsats eller felaktig?
Tack på förhand!
Felaktig.
Det du beskriver är viskeralt fett, alltså bukfett som ligger runt organen.
Intramuskulärt fett är fett som lagras i muskelcellerna över hela kroppen och som snabbt kan brytas ner och användas som energi vid fysisk ansträngning, till skillnad mot fett som lagrats i fettcellerna som först måste brytas ner där för att sedan transporteras till muskelcellerna för upptag och sedan användas i energiförsörjningen.
I vilka muskelceller och i vilken mängd det lagras intramuskulärt fett bestäms av vilka muskler som aktiveras och i viken grad och givetvis av fettmängden i kosten.
För mycket intramuskulärt fett som uppkommit genom energiöverskott och en inaktiv livsstil är inte särskilt bra då det leder till försämrat glukosupptag och försämrad insulinkänslighet, om jag nu inte är helt ute och cyklar angående det.
insolation
2008-01-21, 01:36
hittade detta när jag sökte på viskeralt fett
Förklaring:
Fettvävnad i bukhålan, såväl viskeralt som retroperitonealt. Det är det metaboliskt mest aktiva fettet i kroppen och lätt tillgängligt för lipolys. Ökad mängd viskeralt fett har samband med ämnesomsättningskomplikationer vid fetma.
http://mesh.kib.ki.se/swemesh/show.swemeshtree.cfm?Mesh_No=A10.165.114.830.500.5 00&tool=karo
Eddie Vedder
2008-01-21, 05:55
hittade detta när jag sökte på viskeralt fett
Förklaring:
Fettvävnad i bukhålan, såväl viskeralt som retroperitonealt. Det är det metaboliskt mest aktiva fettet i kroppen och lätt tillgängligt för lipolys. Ökad mängd viskeralt fett har samband med ämnesomsättningskomplikationer vid fetma.
http://mesh.kib.ki.se/swemesh/show.swemeshtree.cfm?Mesh_No=A10.165.114.830.500.5 00&tool=karo
Ja fast det handlar som sagt inte om viskeralt fett, utan om intramuskulärt. IMTG kallas det för och står för Intramuskulära triglycerider. En väldig fördel för en tränande som A.Steinbach säger, tror främst konditionsträning bidrar till intramuskulär fettinlagring jämfört med inlagring på mindre "estetiskt tilltalande" områden.;)
http://physrev.physiology.org/cgi/content/abstract/86/1/205
En studie som min lärare Agneta Andersson gjorde om fettmetabolismen i musklerna hos uthållighetstränade män jämfört med otränade:
Endurance trained (n 5 14) and untrained young men
(n 5 15) were compared regarding the fatty acid profile of the
vastus lateralis muscle after 8 wk on diets with a similar fatty
acid composition. The skeletal muscle phospholipids in the
trained group contained lower proportions of palmitic acid
(16:0) (212.4%, P , 0.001) and di-homo-g-linolenic acid [20:3(n-
6)] (215.3%, P 5 0.018), a lower n-6-to-n-3 ratio (242.0%, P 5
0.015), higher proportions of stearic acid (18:0) (19.8%, P 5
0.004) and sum of n-3 polyunsaturated fatty acids (133.8%, P5
0.009), and a higher ratio between 20:4(n-6) to 20:3(n-6)
(118.4%, P 5 0.006) compared with those in the untrained
group. The group differences in 16:0, 20:3(n-6), 18:0/16:0, and
20:4(n-6)/20:3(n-6) were independent of fiber-type distribution.
The trained group also showed a lower proportion of
16:0 (27.9%, P , 0.001) in skeletal muscle triglycerides
irrespective of fiber type. In conclusion, the fatty acid profile
of the skeletal muscle differed between trained and untrained
individuals, although the dietary fatty acid composition
was similar. This difference was not explained by different
fiber-type distribution alone but appears to be a direct
consequence of changes in fatty acid metabolism due to the
higher level of physical activity.
Fatty acid profile of skeletal muscle phospholipids in trained and untrained young men. Am J Physiol Endocrinol Metab. 279: E744–E751, 2000.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/279/4/E744
Vad säger den studien ?
När det gäller det intramuskulära fettet var ju skillnaden bara att mängden palmitinsyra var lägre hos tränande. Vad betyder det i ett större sammanhang och vilka fettsyror ersatte då palmitinsyran ?
Vad betyder förändringarna i fosfolipiderna, de fettsyror som sitter i olika membran ?
Att palmitinsyran sjunker och stearinsyran stiger tolkar jag mer ett sätt för cellen att bibehålla rätt smidighet i membranen när halterna av arakidonsyra och omega-3 stiger.
Men annars ?
Det fungerar bäst vid träning eftermiddag/kväll och perosnligen sover jag alldeles utmärkt. Individuellt hur sömnen påverkas vid matintag strax innan, till stor del beroende på invant måltidsmöster.
Så om jag tränar vid 18-19:00 tiden så skall jag alltså käka ett stort mål ett par timmar innan träning, ytterligare ett direkt efter träning och sedan ytterligare ett ett par timmar senare för att sedan fasta (vatten och kaffe) till 16-17 dagen efter?
Det borde inte spela någon roll vad jag vet.
Själv kör jag så. Jag jobbar natt och äter mitt första mål mat vid 14-15-tiden senare eventuellt träning och sen två gånger till plus drink efter träningen. Det sista målet äts vid 22-23-tiden jobbar till 7 på morgonen för att sen gå och lägga mig.
Ibland går jag även en promenad när jag gått upp och sen äter jag mitt första mål mat som då är runt 14-15-tiden.
Är det du på din avatar så funkar det ju uppenbarligen utmärkt! Hur länge har du kört efter det kostupplägget och hur fördelar du kalorierna, dvs före respektive målen efter träning?
A.Steinbach
2008-01-21, 11:55
Är det du på din avatar så funkar det ju uppenbarligen utmärkt! Hur länge har du kört efter det kostupplägget och hur fördelar du kalorierna, dvs före respektive målen efter träning?
Ja det är jag på avataren men det är tyvärr inte dagsformen utan formen efter några månaders deff för ett par år sedan, dagsformen ligger ca +10kg.
Gällande IF har jag kört det sen i sommras, alltså drygt 6 månader nu. Och anledningen att jag kör det är för att jag jobbar natt och att en del studier visar på försämrad hälsa i det långa loppet av att äta nattetid, även om jag tror att de flesta studierna är gjorda på människor som jobbar skift, som inte håller koll på vad och hur mycket de äter och dessutom inte tränar så mycket men men.
Fast enligt en kompis till tjejen som har någon form av kostrådgivarutbildning (1-2 veckors) och tydligen enligt henne själv vara kunnig på näringslära så skulle jag bli fet av att inte äta på så många timmar. Konstigt då att jag inte efter 6 månader lagt på mig något extra fläsk utan snarare fått lite lite bättre form.
Angående kalorier och fördelning så kör jag i nuläget endast på känsla men de dagar jag tränar så ser jag till att äta de mesta kalorierna efter träningen. Så om jag tränar så äter jag ett mål 3-4 tim innan passet plus en pre-tränin gsdrink (aminosyror, kolhydrater) innan passet alt bara en pre-träningsdrink.
Vore kul om Grandmaster kunde svara på följande...
Jag har väldigt lätt för att lägga på mig fett och grisbulka... tyvärr. Att räkna kalorier till vardags funkar helt enkelt inte eftersom jag ofta äter lunch med arbetskollegor på diverse lunchrestauranger, så även om jag i övrigt kan hålla koll sabbas räknandet p.g.a. jobbet. Kanske IF-metoden vore ngt för mig? Kan i övrigt tillägga att jag just nu tränar efter DoggCrapp-upplägget...
Grandmaster
2008-01-21, 15:08
Så om jag tränar vid 18-19:00 tiden så skall jag alltså käka ett stort mål ett par timmar innan träning, ytterligare ett direkt efter träning och sedan ytterligare ett ett par timmar senare för att sedan fasta (vatten och kaffe) till 16-17 dagen efter?
Ungefär så, ja. Målet innan träningen bör inte vara så stort och jag brukar ge riktlinjen 50-60 g kolh, 50-60 g protein och 10-12 g fett. Själv bruka jag äta grönsaker (ibland potatis/linser), frukt och magert kött. Riktlinjer som sagt, ingen helig regel.
Grandmaster
2008-01-21, 15:15
Jag har väldigt lätt för att lägga på mig fett och grisbulka... tyvärr. Att räkna kalorier till vardags funkar helt enkelt inte eftersom jag ofta äter lunch med arbetskollegor på diverse lunchrestauranger, så även om jag i övrigt kan hålla koll sabbas räknandet p.g.a. jobbet. Kanske IF-metoden vore ngt för mig? Kan i övrigt tillägga att jag just nu tränar efter DoggCrapp-upplägget...
Att äta dagens kaloriintag inom 8 timmar kan vara en felsäker metod att begränsa kaloriintaget, och inte gå upp i alltför rask takt, förutsatt att du inte baserar dieten på väldigt kalorität mat. Det är inte ok att äta en massa skräp och sen rättfärdiga det med att man "kör IF".
Med det sagt, kan IF mycket väl vara någonting för dig - bara att prova, känna efter hur du anpassar dig till fastan och sedan bestämma dig om det är ett sätt du vill äta på. Många mår toppen under fastan, likväl finns det dem (i min erfarenhet, individer som mår bäst med ett högre kolhydratintag) som mår bättre av regelbundna måltider med kortare tidsintervall.
Slartibartfast
2008-01-21, 20:19
Jag kan lova att felmarginalen blir oerhört mycket större om du kör fritt ätande under en åttatimmarsperiod, än om du följer ett strukturerat kostschema och räknar in att det diffar plus/minus 200 kcal för luncherna. Att du inte vet exakt hur mucket lunchen innehåller är betydelselöst eftersom du ändå inte vet hur mycket du förbrukar just den dagen. Att äta på måfå leder dock ingestans.
Jag kan lova att felmarginalen blir oerhört mycket större om du kör fritt ätande under en åttatimmarsperiod, än om du följer ett strukturerat kostschema och räknar in att det diffar plus/minus 200 kcal för luncherna. Att du inte vet exakt hur mucket lunchen innehåller är betydelselöst eftersom du ändå inte vet hur mycket du förbrukar just den dagen. Att äta på måfå leder dock ingestans.
Fördelen med IF för mig tror jag vore vore att jag lätt kunde luncha med mina arbetskollegor och typ bara ta en kopp kaffe och på eftermiddagen äta en medtagen hemmagjord lunch och på så sätt kunna räkna energimängden i mina måltider. I normala fall försöker jag undvika att äta helt fel genom att ställa mig på vågen en gång per vecka, samtidigt som jag dagligen försöker räkna ut mitt ungefärliga proteinintag. Detta till trots märker jag dock att viktuppgången vissa veckor blir ganska stor. Problemet ligger devlis i att jag knappt känner några mättnadskänslor, men främst i att mina luncher verkar varier från allt mellan 700 och 1500 kcal (kalorimängden i maten dom har på den asiatiska bufférestaurangen tvärs över gatan är fanimig omöjlig att uppskatta).
Grandmaster: Jag blir väldigt dålig av stora mängder kolisar. Blir hyperaktiv av typ två bitar choklad, får blodsockerfall av malton i min gainer (ca 50g) trots att jag kört ett tungt benpass och känner mig allmänt svullen så fort jag fått i mig ris. Har även ganska lätt att lagra underhudsfett.
Min mamma har diabetes typ I och jag tror jag brås på henne vad gäller insulinkänslighet. Körde i november och början av december en lågkolhydratsdiet som stundvis blev en ren ketodiet med ganska högt proteinintag och tyckte mig förvånansvärt bra av det, så kanske är jag IF-typen...
Slartibartfast
2008-01-22, 10:13
Fördelen med IF för mig tror jag vore vore att jag lätt kunde luncha med mina arbetskollegor och typ bara ta en kopp kaffe och på eftermiddagen äta en medtagen hemmagjord lunch och på så sätt kunna räkna energimängden i mina måltider...
Men det kan du ju göra med ett vanligt kostupplägg också! Skillnaden är bara att du inte behöver klämma in allting under en åttatimmarsperiod.
Om du ändå tar med dig en lunch så är ju problemet ur världen, oberoende av IF. Om man vill kan man ju äta halva dagsintaget på morgonen och halva på kvällen när man kommer hem från jobbet. Jag tycker det är fullständigt onödigt att börja krångla med tidsintervaller. Ok, om du vill testa IF, det verkar ju funka bra för dem som kör det, men att det skulle underlätta din vardag är helt helt fel. Gå inte över till IF bara av den orsaken. :)
bertbert
2008-01-22, 10:17
Problemet ligger devlis i att jag knappt känner några mättnadskänslor, men främst i att mina luncher verkar varier från allt mellan 700 och 1500 kcal (kalorimängden i maten dom har på den asiatiska bufférestaurangen tvärs över gatan är fanimig omöjlig att uppskatta).
Jag tror du kan lära dig att uppskatta kalorimängden hyfsat om du spenderar lite tid med att räkna på kalorier när du lagar mat hemma. Genom att göra det en stund får du en känsla för hur mycket du stoppar i dig, och sen kan du köra med huvudräkning, anteckningar och kontrollera med vågen. Vilket förvisso knappast är unikt för IF.
Slartibartfast
2008-01-22, 10:24
Jag tror du kan lära dig att uppskatta kalorimängden hyfsat om du spenderar lite tid med att räkna på kalorier när du lagar mat hemma. Genom att göra det en stund får du en känsla för hur mycket du stoppar i dig, och sen kan du köra med huvudräkning, anteckningar och kontrollera med vågen. Vilket förvisso knappast är unikt för IF.
Precis. Man lär sig hur 90 g ris ser ut, och 200 g kött. När man väl lärt sig tror jag det inte diffar mera än 100-150 kcal mellan mat som man vägt och tillrätt själv och mat som man äter på en lunchrestaurang. Denna differens äts upp av det faktum att förbrukningen varierar varje dag och du inte kan veta med hur mycket. I praktiken är det alltså irrelevant.
Ät och var lycklig. :)
bertbert
2008-01-22, 10:28
Precis. Man lär sig hur 90 g ris ser ut, och 200 g kött. När man väl lärt sig tror jag det inte diffar mera än 100-150 kcal mellan mat som man vägt och tillrätt själv och mat som man äter på en lunchrestaurang. Denna differens äts upp av det faktum att förbrukningen varierar varje dag och du inte kan veta med hur mycket. I praktiken är det alltså irrelevant.
Ät och var lycklig. :)
:thumbup:
Men det kan du ju göra med ett vanligt kostupplägg också! Skillnaden är bara att du inte behöver klämma in allting under en åttatimmarsperiod.
Om du ändå tar med dig en lunch så är ju problemet ur världen, oberoende av IF. Om man vill kan man ju äta halva dagsintaget på morgonen och halva på kvällen när man kommer hem från jobbet. Jag tycker det är fullständigt onödigt att börja krångla med tidsintervaller. Ok, om du vill testa IF, det verkar ju funka bra för dem som kör det, men att det skulle underlätta din vardag är helt helt fel. Gå inte över till IF bara av den orsaken. :)
Alltså grejen är att jag inte orkar med tjafset och de sura minerna på jobbet då jag tar med matlåda och inte går ut äter med de andra. Tro mig, har testat och det blir ett himla utfrågande och kommenterande. Dessutom blir det opraktiskt med alla lunchmöten och avstämningar som sker i samband med dom. Att inte gå ut på lunchen med kollegonra är liksom inte riktigt tänkbart... tyvärr. Att däremot ha med sig lite mat som jag tar typ halv sex innan jag går från jobbet skulle däremot vara en helt annan sak. Att inte behöva tänka på maten under dagen och bara räkna på det jag sätter i mig under kvällen låter väldigt befriande.
Har verkligen funderat över saken och tror att det kunde vara en praktisk lönsing för mig. Dessutom sparar det bra tid på morgonen :) Och så håller jag mig från godisskålen i receptionen då jag vet att jag inte får äta! :)
Ett lätt alternativ vore också att inte bry sig alls. Ett stort överskott bygger ju också...
Slartibartfast
2008-01-22, 13:18
Alltså grejen är att jag inte orkar med tjafset och de sura minerna på jobbet då jag tar med matlåda och inte går ut äter med de andra. Tro mig, har testat och det blir ett himla utfrågande och kommenterande. Dessutom blir det opraktiskt med alla lunchmöten och avstämningar som sker i samband med dom. Att inte gå ut på lunchen med kollegonra är liksom inte riktigt tänkbart... tyvärr. Att däremot ha med sig lite mat som jag tar typ halv sex innan jag går från jobbet skulle däremot vara en helt annan sak. Att inte behöva tänka på maten under dagen och bara räkna på det jag sätter i mig under kvällen låter väldigt befriande.
Jo visst, visst. Men varför blanda in IF i det hela bara för att du skippar lunchen och tar en kaffe med kollegerna istället?? Ska du inte äta alls under hela dagen? Bara efter jobbet? Jag förstår inte alls hur du resonerar nu. :confused: :)
Du menar väl inte att du ska kunna äta precis hur du vill under dagen för att bara räkna på kvällen och få samma värden?
Lär ju bli ännu fler frågor om varför du INTE äter på jobbet.
Den sociala kontrollen är STARK.
Ah jag har hållt på med periodiskt fasta utan fatta det själv de senaste 14 åren. Jag äter aldrig frukost. Bara lunch runt 12-13 mellan-mål vid 16 och middag vid 18. När jag tränar äter jag efter träning då blir typ klockan 19 istället. Jag äter inte kost-tillskott, gjorde lite ett tag men började äta mer mat istället. Godare.
För mig är det onaturligt att äta när man vaknar. Jag ligger runt 3500-4000 kcal. Men jag är en aktiv prick äter jag mindre tappar jag min ganska blygsamma vikt på 75kg.
Men det känns betryggande. Folk har alltid gnällt på mig att jag inte äter frukost. Sen fattar de inte att jag kan äta så "jävla mycket" men jag äter ju ofta bara 2 gånger om dan. Godis o skit äter jag inte för jag mår inte bra av det.
Kan inte säga att jag mår dåligt, nog hälsosammare än de flesta förutom jag äter mer än de flesta. Äter man på resturang me polare så lagar jag alltid en måltid innan jag går lägger mig på natten för jag är så jävla hungrig.
Marcelo_Garcia
2008-01-23, 02:16
Har inte orkat läsa alla 28 sidor riktigt, så det här kan mycket väl ha varit uppe förr; men hur är det med EAA under fastan? Inte bra, spelar ingen roll, eller bra?
Förmodligen är det väl lite bättre iom att du inte har så mycket långsamma proteiner i omlopp som du inte annars har. dock så bryts ju fastan, så jag är inte 100 på det.
tntballe
2008-01-23, 02:25
vad kan man få i sig utan att gå ur fasteperioden? Om jag förstått det rätt så är The, kaffe, Eaa, kreatin o vatten ok?!
Ja.
Har inte orkat läsa alla 28 sidor riktigt, så det här kan mycket väl ha varit uppe förr; men hur är det med EAA under fastan? Inte bra, spelar ingen roll, eller bra?
där har du svaret
Marcelo_Garcia
2008-01-23, 02:43
där har du svaret
Ait, thank you very much! :thumbup:
Ungefär så, ja. Målet innan träningen bör inte vara så stort och jag brukar ge riktlinjen 50-60 g kolh, 50-60 g protein och 10-12 g fett. Själv bruka jag äta grönsaker (ibland potatis/linser), frukt och magert kött. Riktlinjer som sagt, ingen helig regel.
Det jag läst innan var 1/4 av totalt dagsintag. Därför har jag kört på ca 700 kcal ett tag. Jag har haft tanken "desto mer kolhydrater desto piggare på passet sen", varför jag har lagt mig på ungefär 30g prot, 120g kolh. och 10g fett. Havregrynsgröt med äggvita och banan, mjölk och lite bröd till är standard.
Hur kan jag optimera mitt pre-gym-mål? (Äter målet ca 2,5h innan passet)
Det jag läst innan var 1/4 av totalt dagsintag. Därför har jag kört på ca 700 kcal ett tag. Jag har haft tanken "desto mer kolhydrater desto piggare på passet sen", varför jag har lagt mig på ungefär 30g prot, 120g kolh. och 10g fett. Havregrynsgröt med äggvita och banan, mjölk och lite bröd till är standard.
Hur kan jag optimera mitt pre-gym-mål? (Äter målet ca 2,5h innan passet)
Med tanke på GMs rekommendationer, mer protein, mindre kolhydrat, samma fettmängd. 50-50-10, i gram då.
Varför inte dra ner kolhydraterna till 100g och öka proteinet till 50?
Med tanke på GMs rekommendationer, mer protein, mindre kolhydrat, samma fettmängd. 50-50-10, i gram då.
Varför inte dra ner kolhydraterna till 100g och öka proteinet till 50?
Som jag sa, känns som att kolhydraterna gör mer nytta än proteinet. Känns konstigt att 50-50-10 ska funka bättre för mig, jag ligger ju inte på underskott just nu. Bulk ;)
Okej, imorgon börjar mitt IF-experiment. Har två veckor kvar av min (gris)bulk och sedan börjar vårdeffen. Ska köra IF redan nu mest för att se huruvida jag klarar upplägget. De kommande två veckorna tänker jag äta ganska fritt, men under deffen har jag tänkt köra efter något som närmast kunde liknas vid en targeted ketodiet. Kolisar i störremängder äter jag alltså endast på träningsdagar före och efter träningspasset, medan jag på vilodagar i stort sett skall undvika kolisar i största allmänhet. Har dock inte bestämt om jag ska köra helt och hållet på keto under vilodagarna, eller om jag mer ska begränas mig till livsmedel som är väldigt fattiga på kolisar. Förslag?
Grandmaster?
Madde196
2008-03-05, 16:16
Har den här blivit postad här? Nåja: An Objective Look at Intermittent Fasting (http://alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html)
CoolHandLuke
2008-03-06, 18:37
Jag tänkte mycket på "Carbohydrate Addicts Diet" när jag läste hela tråden. Precis som "Warriors Diet" som nämns har den element av mindre mål under fastan men med den skillnaden att de ska ha låg andel kolhydrater. Det är en viktig skillnad för mig. Hunger ökar och mentala fördelen krossas definitivt om jag äter för mycket kolhydrater under fasteperioden. Men hungern avhjälps om jag äter mindre mål som består av protein och fett. I vissa fall kan frukt fungera men ofta inte.
Det sociala problemet är nog ändå olöst. Folk stör sig lika mycket på att man äter t.ex. sallad+protein+olja, men utan bröd eller pasta, som om man inte äter alls. Men har märkt att det underlättar om folk får se en äta 'ordentligt' någon gång då och då. Har man kört IF ett tag så kan man lassa. Lunchbuffé någon? :)
En annan fråga är hur IF angriper lite samma problem som LCHF försöker angripa. Det vore väldigt intressant att höra från någon diabetiker eller undersökning på diabetiker när det gäller fasta och måltidsfrekvens och kolhydratfördelning.
Det är en viktig skillnad för mig. Hunger ökar och mentala fördelen krossas definitivt om jag äter för mycket kolhydrater under fasteperioden. Men hungern avhjälps om jag äter mindre mål som består av protein och fett. I vissa fall kan frukt fungera men ofta inte.
Om du äter något så fastar du inte?
Grandmaster
2008-03-06, 22:35
Jag tänkte mycket på "Carbohydrate Addicts Diet" när jag läste hela tråden. Precis som "Warriors Diet" som nämns har den element av mindre mål under fastan men med den skillnaden att de ska ha låg andel kolhydrater. Det är en viktig skillnad för mig. Hunger ökar och mentala fördelen krossas definitivt om jag äter för mycket kolhydrater under fasteperioden. Men hungern avhjälps om jag äter mindre mål som består av protein och fett. I vissa fall kan frukt fungera men ofta inte.
Det sociala problemet är nog ändå olöst. Folk stör sig lika mycket på att man äter t.ex. sallad+protein+olja, men utan bröd eller pasta, som om man inte äter alls. Men har märkt att det underlättar om folk får se en äta 'ordentligt' någon gång då och då. Har man kört IF ett tag så kan man lassa. Lunchbuffé någon? :)
En annan fråga är hur IF angriper lite samma problem som LCHF försöker angripa. Det vore väldigt intressant att höra från någon diabetiker eller undersökning på diabetiker när det gäller fasta och måltidsfrekvens och kolhydratfördelning.
Jag vet inte vad det är för slags fasta du kör, men lite info om IF och diabetiker hittar du på min sida (sök på "IF for diabetes", post från oktober). Där finns en redogörelse från en kille som berättar hur han upplevt det hela.
Grandmaster skriver här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2597354&postcount=130
Jag fölljer upp i posten efter.
CoolHandLuke
2008-03-07, 22:31
Om du äter något så fastar du inte?
Felskrivning. Jag menar "underätningsfas" eller möjligtvis blir det "kolhydratfasta".
Grandmaster & Sverker: Tack för infon. Högre protein verkar vara nyckeln för Tyler. Tål att testas.
Bump i denna tråd med en fråga.
Vet man hur många gram protein som kan tas upp av kroppen varje timme efter proteinrik måltid?
King Grub
2008-04-16, 21:20
Beror på källan till proteinet och måltidens storlek och sammansättning. Några gram per timme från en sammansatt måltid.
http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf
Beror på källan till proteinet och måltidens storlek och sammansättning. Några gram per timme från en sammansatt måltid.
http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf
Tack för svaret!
bonydrop
2008-05-11, 16:55
Jag hade nu tänkt börja med någon form av periodisk fasta då jag tror att det skulle kunna passa min livsstil ganska bra för tillfället. Men jag har några frågor och funderingar, vissa har säkert besvarats (har inte läst igenom hela tråden) men jag hoppas att någon kan hjälpa mig ändå.
Först och främst har jag en fråga angående längden av fastan och ätandet. Jag tränar runt 19.00 varje dag jag tränar, och går och lägger mig runt 23.00. Bör jag ändå följa 16/8h och äta mitt första mål kl 15.00 eller kan jag lika väl köra 18/6 och äta mitt första mål 17.00? Såklart givet att jag får i mig samma kalorimängd under de 6 timmar jag äter istället för de 8.
Är det någon mening med att ta tex EAA under fastan eller kan man klara sig lika bra utan?
Och till sist undrar jag vad ni som har ändrat från det "klassiska" matupplägget till IF tycker. Resultatmässigt på gymmet, prestation på gymmet och i vardagen osv. Jag får en känsla av att jag skulle få svårare att koncentrera mig under de långa dagar på universitet om jag inte får äta, men har läst om många som istället upplever att de kan fokusera och koncentrera sig bättre.
Så jag hoppas någon tar sig tid att svara :thumbup:
Xtreme-G
2008-05-11, 19:26
Tanken är ju att du ska få i dig ca 80 % av energiintaget efter träningen och äta ett litet pre-workout mål. Problemet är att du tränar så sent i förhållande till när du går och lägger dig. Jag har ingen bra lösning.
Jag pluggar på universitetet (tekniska högskolan) och känner mig mycket mer koncentrerad under IF än då jag åt rejäla luncher. Känndes som jag tappade fokus lite innan lunch ofta och att jag blev trött efter lunchen när jag åt enligt den "klassiska" modellen. Nu känner jag mig på ungefär samma nivå hela dagen fram till sent på dagen, men vem blir inte lite slut i huvudet efter en lång dag? (då äter jag ju ändå pre-workout nångång 15-16)
Angående träningsprestationerna kan jag inte säga något då jag bytte träningsupplägg samtidigt. Men det är iaf inga problem med att köra hårda pass utan att ha ätit under dagen.
Lycka till!
bonydrop
2008-05-11, 20:40
Att få i sig 80% av dagsbehovet efter träning på 2 mål skulle inte vara några problem. Hade som sagt tänkt träna 19.00 och då äta ett mål 21.00 och det andra 22.30. Frågan är bara om jag bör bryta fastan 15.00 efter 16h eller 17.00 efter 18h.
Jag känner precis som du gjorde innan. Just nu äter jag frukost runt 8.00 och hungern o tröttheteten bryter ofta in redan runt kl 10 och efter lunch kan jag känna mig allmänt seg.
Hur gör du annars på dagen Xtreme? Dricker du bara vatten, eller även något kaffe, the, vitaminer, eaa eller annat som inte bryter fastan?
Xtreme-G
2008-05-11, 21:49
När du bör bryta fastan borde Grandmaster kunna svara på.
Jag har aldrig pysslat med kaffe och sånt, så det blir vatten (+ev kreatin). Är sugen att testa EAA kring lunchtid, har dock inte blivit av.
Jag är intresserad av detta upplägg, men jag skulle vilja veta om det är okej att vara inkonsekvent med tiden man äter på. Mitt schema är ganska oregelbudet, vissa dagar är det föreläsning 9-13, ibland är det 14-17.
Jag är intresserad av detta upplägg, men jag skulle vilja veta om det är okej att vara inkonsekvent med tiden man äter på. Mitt schema är ganska oregelbudet, vissa dagar är det föreläsning 9-13, ibland är det 14-17.
Borde inte vara nåt större problem om du kan lösa det rent praktiskt. Tanken är ju att du ska koncentrera matintaget till tiden runt träningspasset, och om det ligger på lite olika tider varje dag torde inte påverka så mycket.
Borde inte vara nåt större problem om du kan lösa det rent praktiskt. Tanken är ju att du ska koncentrera matintaget till tiden runt träningspasset, och om det ligger på lite olika tider varje dag torde inte påverka så mycket.
Vad bra. Jag ska testa på det och se om det känns trevligt. Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
Ska kosten vara annorlunda på vilodagar?
Eddie Vedder
2008-09-02, 04:37
Vad bra. Jag ska testa på det och se om det känns trevligt. Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
EAA före passet bör tas på tom mage. Med mat i magen kommer den speciella effekten, som just fira EAA ger jämfört med intakt protein, att utebli.
Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
Som Eddie skriver så tappar man vitsen med EAA om man ätit strax innan, men det kanske inte riktigt var vad du funderade över?! För att verkligen orka med ditt styrketräningspass så gäller det ju att du ätit nåt kolhydratrikt som fått chansen att lagras in i musklerna.
Ett exempel på upplägg när du har föreläsning 9-13:
Variant 1
- kl 20 kvällen innan: Middag utan kolhydratrestriktion
- kl 07: Träna utan att äta nåt innan, ta EAA innan (och ev efter passet)
- kl 08:15: Ät en rejäl frukost packad med både protein och kolhydrater
- kl 13: Ät lunch direkt efter föreläsningen
- kl 17: Eftermiddagsmål
- På kvällen fastar du (läs dock om min kommentar om att fasta nedan)
Variant 2
- Kl 08:15: En stadig frukost med gott om kolhydrater
- Kl 13: Träna direkt efter föreläsningen, ta EAA innan (och ev efter)
- kl 14:15: Ät en stadig lunch direkt efter passet
- kl 18: Eftermiddagsmål/middag
- Fasta på kvällen
När du har föreläsning 14-17 kan du anpassa ovanstående upplägg efter det. Men se till att du har ätit nåt kolhydratrikt minst 3,5-4 timmar före passet (i exempel 1 ovan intas detta mål kvällen innan), och ät sen direkt efter passet samt ytterligare en gång efter ytterligare 4-5 timmar.
"Periodisk Fasta" säger ju per definition att du ska fasta periodvis. Men det är då inget jag själv skulle göra, utan då väljer jag istället att äta nåt magert men proteinrikt. Proteinsyntesen är ju förhöjd i storleksordningen 36 timmar efter ett pass, och då tycker då jag att det känns dumt att förneka kroppen de byggstenar den behöver (nämligen aminosyrorna) under en stor del av denna period.
Ska kosten vara annorlunda på vilodagar?
Har du som mål att gå ner i vikt så är det ju lämpligt att lägga så mycket som möjligt av energirestriktionen i maten på vilodagar. Du kanske kan vara lite restriktiv med kolhydraterna dessa dagar, men se till att du får i dig nog med protein. Och ät frukt och grönsaker. *drool*
Observera att ovanstående upplägg är hur jag valt att tajma näringsintaget när jag haft som mål att gå ner i vikt. Eftersom jag inte fastat då så handlar det ju egentligen inte om nån periodisk fasta, men jag har tagit till mig tankarna om näringstajmingen därifrån.
Precis vad jag ville veta! Jag bockar och bugar. Att EAA skall tas på tom mage för effekt visste jag, men min undran var om det är allt som behövs som "pre-workout meal".
De två olika uppläggen du presenterade var intressanta, jag ska köra på dem. Känns ganska bra att man kan vara lite flexibel med fastetimmarna. Ska testa på detta nu i ett par veckor och ser om det är något för mig.
Förut under deff har jag ätit kanske sex mål om dagen och känt mig konstant hungrig. Det kändes nästan som ett 200-300kcal mål mest gjorde mig hungrigare. Dessutom har jag märkt att om man vet att man ska äta inom de närmsta timmarna så blir man betydligt hungrigare än om man vet att man inte ska det.
T.ex när jag jobbade i sommar åt jag frukost strax innan 5 och sedan lunch vid 12-13. Det hade jag inga problem med. Jag kände av hunger någon gång vid niotiden, men den gick över på några minuter. Ska bli kul att testa på detta!
King Grub
2008-09-02, 07:59
Precis vad jag ville veta! Jag bockar och bugar. Att EAA skall tas på tom mage för effekt visste jag, men min undran var om det är allt som behövs som "pre-workout meal".
Kolhydrat är en fördel.
Kolhydrat är en fördel.
Ah, så EAA + maltodextrin kanske kan vara en idé? Vad gör förresten snabba kolhydrater för nytta precis innan ett pass? Hämmar de muskelnedbrytningen, för de lär väl inte hinna lagras som glykogen?
Har du något förslag på mängd maltodextrin man kan ta med EAA?
King Grub
2008-09-02, 08:17
Kolhydraterna måste inte lagras in som muskelglykogen, utan kan användas direkt via exogen kolhydratoxidation. Motverkar även blodsockerfallet aminosyrorna kan ge, förutom den antikatabola mekanismen.
I Tipton och Wolfes studie på EAA-intag före styrketräning användes 35 gram strösocker.
Vad menas med exogen kolhydratsoxidation? Jag har försökt att söka, men hittar inte begreppet i något förklarande sammanhang.
Är det förresten för sent att ta kolhydraterna direkt innan styrkepasset? Det vill säga med aminosyrorna. Läste rekommendationer att man bör få i sig kolhydrater 30-60 min innan passet.
King Grub
2008-09-03, 20:59
1. Det är när kolhydraterna tas upp direkt i tarmen, varefter glukos transporteras in i blodet och används som energi direkt, reglerat av levern, utan att behöva lagras som glykogen först.
2. Exogen kolhydratoxidation erhålles även vid intag under själva passet, så det är inte alls för sent. En kombination av fruktos och maltodextrin el glukos ger störst oxidation (50/50 fruktos/glukos).
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1285
Det är vid långvarig konditionsträning det är viktigast för prestationsförmågan. Styrketränande skall redan ha laddat in tillräckligt med muskelglykogen, då den träningsformen inte är så energikrävande.
creperiet
2008-09-03, 21:11
Det har säkerligen svarats på i någon annan tråd, men jag orkar inte söka nu. Hur kommer det sig att fruktosen hjälper till att öka oxidation?
King Grub
2008-09-03, 21:12
Det står förklarat i länken i posten ovan.
Exogen kolhydratoxidation erhålles även vid intag under själva passet, så det är inte alls för sent. En kombination av fruktos och maltodextrin el glukos ger störst oxidation (50/50 fruktos/glukos).
Ah, intressant! Så jag antar strösocker funkar tipptopp då, det är väl 50/50 fruktos och glukos?
Det är vid långvarig konditionsträning det är viktigast för prestationsförmågan. Styrketränande skall redan ha laddat in tillräckligt med muskelglykogen, då den träningsformen inte är så energikrävande.
Men behövs det då överhuvudtaget till ett medelintensivt styrkepass på säg 45-60 minuter? Om man redan har välfyllda glykogendepåer, blir denna kolhydratsoxidation onödig? Jag vill minnas en tråd för ett tag sedan som slog fast att kolhydrat inte påverkade prestationsförmågan i samband med styrketräning.
Om man har ätit dåligt kvällen innan, kan snabba kolhydrater innan passet vara av extra vikt?
King Grub
2008-09-03, 21:14
För träning som varar en timme eller mindre, gör kolhydrattillförsel ingen skillnad på prestationsförmågan på någon form av träning, inklusive konditionsträning.
Där ser man. Inte ens om man har dåligt fyllda glykogenlager?
creperiet
2008-09-03, 21:24
Öh, det enda jag hittar som förklaring är:
Fructose is absorbed from the intestine by GLUT-5 transporters (4, 10), and intestinal glucose transport occurs via a sodium-dependent glucose transporter (SGLT) 1 (10). This suggests that intestinal transport of sucrose is at least, in part, different from that of glucose. It is possible that, when a mixture of glucose and sucrose is ingested, the rate of intestinal CHO absorption is higher compared with the ingestion of an isoenergetic amount of glucose (or sucrose) (31), and this might increase the availability and oxidation of exogenous CHO.
Hjälp mig att förstå på vilket sätt det fetmarkerade skulle förklara bättre oxidation.
King Grub
2008-09-03, 21:27
Olika transportörer. Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut.
creperiet
2008-09-03, 21:31
Haha, så jävla enkelt det var då! Tackar och bockar!:)
Grub, när du tidigare skrev "Kolhydrat är en fördel.", antog du då att min träning var +1 timme och konditionsinriktad, eller är det någon fördel jag missat?
Rent instiktivt känns det som om man borde ha något att vinna på med snabba kolhydrater om man inte ätit på 16 timmar.
King Grub
2008-09-04, 04:14
Jag räknade upp några fördelar tidigare.
creperiet
2008-09-04, 09:20
Tanken slog mig; är det här varför de flesta föredrar sackaros (eller 50/50 fruktos/glukos för att vara korrekt) före rent glukos, typ dextropur? Smakmässigt alltså. För att fruktos/glukosen är den snabbaste energikällan i de mest utsatta situationerna - långvarig jakt och flykt, om vi tänker evolutionärt.
Doctor Snuggles
2008-09-04, 09:42
Tanken slog mig; är det här varför de flesta föredrar sackaros (eller 50/50 fruktos/glukos för att vara korrekt) före rent glukos, typ dextropur? Smakmässigt alltså. För att fruktos/glukosen är den snabbaste energikällan i de mest utsatta situationerna - långvarig jakt och flykt, om vi tänker evolutionärt.
Det är nog lite långsökt. Evolutionärt sett så har vi inte haft tillgång till ens sackaros speciellt länge, än mindre ren glukos. Att man kan gilla sockersmak framför "fruktsockersmak", är nog bara pga att smaksinnet blir överstimulerat (som kanske förklarar varför vissa liknar sockersug till ett beroende).
Black Star Abyss
2009-01-14, 05:06
Jag tycker detta är ett spännande upplägg... men jag kan inte bara äta efter träning...
Om jag äter en del av mitt behov före träning, kanske 20-30%, och så resten efter träning, inom 2-4 timmar efter träningen. Låter detta som en bra idé utifrån de idéer som diskuteras här i tråden?
Black Star Abyss
2009-01-14, 05:11
Och hur var det egentligen med blodtrycket? Jag vill inte ha högre blodtryck.
Eddie Vedder
2009-01-14, 07:09
Finns inget med periodisk fasta som i sig skulle antyda en större risk för högt blodtryck.
Visst kan du få högt blodtryck men det skulle i såna fall vara MYCKET osannolikt att IF är att beskylla som bidragande faktor.
Jag tycker detta är ett spännande upplägg... men jag kan inte bara äta efter träning...
Om jag äter en del av mitt behov före träning, kanske 20-30%, och så resten efter träning, inom 2-4 timmar efter träningen. Låter detta som en bra idé utifrån de idéer som diskuteras här i tråden?
Visst.
Tror Martin brukar rekommendera det till och med. Nu är jag iofs inte superuppdaterad.
Black Star Abyss
2009-01-14, 15:44
Men man kan alltså lugnt säga att "frukost är dagens viktigaste mål" åkte ut genom fönstret nu? Eller?
Anders The Peak
2009-01-14, 15:52
Men man kan alltså lugnt säga att "frukost är dagens viktigaste mål" åkte ut genom fönstret nu? Eller?
Varför kan inte frukosten vara sista målet innan fastan?
Hur lång ska fastan vara?
Under vilken tidsrymd ska man äta sitt energibehov med makronutrienter?
Antagligen finns det många troliga upplägg på IF/Warrior Diet som kan fungera.
Black Star Abyss
2009-01-14, 16:09
Varför kan inte frukosten vara sista målet innan fastan?
Hur lång ska fastan vara?
Under vilken tidsrymd ska man äta sitt energibehov med makronutrienter?
Antagligen finns det många troliga upplägg på IF/Warrior Diet som kan fungera.
Tja, det kan den väl, om man ser till att hinna äta, sova och äta frukost inom en tidsrymd av 8 timmar (om jag förstod det rätt). Eventuellt äta frukost på morgonen, träna på kvällen och sen trycka i sig allt man behöver.
Men vad jag undrade var om det finns några negativa effekter på att inte äta på flera timmar efter att man vaknat.
Anders The Peak
2009-01-14, 16:14
Tja, det kan den väl, om man ser till att hinna äta, sova och äta frukost inom en tidsrymd av 8 timmar (om jag förstod det rätt). Eventuellt äta frukost på morgonen, träna på kvällen och sen trycka i sig allt man behöver.
Men vad jag undrade var om det finns några negativa effekter på att inte äta på flera timmar efter att man vaknat.
Sök även lite på Warrior Diet som är ursprunget till upplägget.
Som idrottare är frukosten viktig.
Trodde det var ramadan som var ursprunget. ;)
Vad betyder idrottare?
Eddie Vedder
2009-01-14, 16:18
Varken mer eller mindre. Det har aldrig gällt men det som ÄR positivt med frukost och det vetenskapliga stödet för fördelar med frukosten försvann ju inte plötsligt.
Det finns massor av fördelar med frukosten men den är ju inte per automatik "viktigast" för var och en.
Jag skrev en text om frukost på vår sida för ett tag sedan ochdiskuterade just det där.:)
http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/comment-page-1/#comment-331
Black Star Abyss
2009-01-14, 16:30
Varken mer eller mindre. Det har aldrig gällt men det som ÄR positivt med frukost och det vetenskapliga stödet för fördelar med frukosten försvann ju inte plötsligt.
Det finns massor av fördelar med frukosten men den är ju inte per automatik "viktigast" för var och en.
Jag skrev en text om frukost på vår sida för ett tag sedan ochdiskuterade just det där.
http://traningslara.se/blogg/frukost...1/#comment-331
Jag tror definitivt (kan ju aldrig vara säker dock) att de skillnader i BMI som påträffats bland personer som äter frukost kommer från andra saker än frukosten i sig, precis som du spekulerar kring i ditt inlägg. :)
Jag ska göra så att jag äter frukost om jag är hungrig på morgonen, annars gör jag inte det. Det varierar mycket från dag till dag. Ibland kan jag gå flera timmar utan att känna minsta hunger och ibland måste jag få i mig någonting omgående.
Anders The Peak
2009-01-14, 21:56
Jag tror definitivt (kan ju aldrig vara säker dock) att de skillnader i BMI som påträffats bland personer som äter frukost kommer från andra saker än frukosten i sig, precis som du spekulerar kring i ditt inlägg. :)
Jag ska göra så att jag äter frukost om jag är hungrig på morgonen, annars gör jag inte det. Det varierar mycket från dag till dag. Ibland kan jag gå flera timmar utan att känna minsta hunger och ibland måste jag få i mig någonting omgående.
Tror faktiskt att de som arbetar med den här typen av frågor är av en annan åsikt. Även om vi pratar om vem som kom först dvs Hönan eller Ägget.
Black Star Abyss
2009-01-14, 22:23
Sök även lite på Warrior Diet som är ursprunget till upplägget.
Men det jag försöker få grepp om är hur man ska lägga upp detta på bästa sätt. Får det svårt att gå ihop.
Som jag förstod det ska man ha en tidsrymd på 8 timmar där man äter, och 16 då man inte äter. Om jag då äter frukost klockan 7 så måste sista målet på dagen komma Efter klockan 23. När ska man få tid att sova?! Och om jag gör som jag vill, dvs går upp, är vaken, äter 2-3 timmar före träning och sen omedelbart efter träning, och sedan fastar resten av dygnet, då missar jag "frukost", vilket du säger är dåligt.
Det går inte ihop det här.
Scratch89
2009-01-14, 22:27
Men det jag försöker få grepp om är hur man ska lägga upp detta på bästa sätt. Får det svårt att gå ihop.
Som jag förstod det ska man ha en tidsrymd på 8 timmar där man äter, och 16 då man inte äter. Om jag då äter frukost klockan 7 så måste sista målet på dagen komma Efter klockan 23. När ska man få tid att sova?! Och om jag gör som jag vill, dvs går upp, är vaken, äter 2-3 timmar före träning och sen omedelbart efter träning, och sedan fastar resten av dygnet, då missar jag "frukost", vilket du säger är dåligt.
Det går inte ihop det här.
Äter du frukost klockan 7 så kan du enligt IF äta ända fram till klockan 15.
Black Star Abyss
2009-01-14, 22:30
Jag tränar på kvällen. Har sälan möjlighet att träna på förmiddag/tidig eftermiddag.
Scratch89
2009-01-14, 22:33
Jag tränar på kvällen. Har sälan möjlighet att träna på förmiddag/tidig eftermiddag.
Då får du alltså se till att hoppa över frukosten och börja äta runt träningen. Om du nu ska följa IF.
Black Star Abyss
2009-01-14, 23:45
Då får du alltså se till att hoppa över frukosten och börja äta runt träningen. Om du nu ska följa IF.
Det har jag inget problem med, men vissa menar ju att det finns nackdelar med att hoppa över den.
kalajset
2009-01-15, 02:18
Jag följer nycker: Jag börjar med detta imorgon, (under viktnedgång), kör några månader, och kommer sedan utvärdera mina personliga erfarenheter av detta efter avklarad tidsperiod.
Har läst lite i ämnet förut, och läst ca halva tråden ikväll, (vilket tog en stund kan jag säga, resten blir nog imorgon). Är knappast fullärd i ämnet, men det verkar inte ha några direkt uppenbara, stora, nackdelar, så varför inte pröva, tänkte jag. Särskilt när jag nästan, (nåja), kör efter upplägget idag, det enda som riktigt skiljer är att jag bryter fastan med 250g kvarg, och kanske något knäckebröd framåt kvällen som det ser ut i dagsläget. Skillnaderna mot nuvarande kost blir alltså ej särskilt stora i mitt fall. Bara att skippa kvällskvargen, samt föra över merparten av de kalorier jag får från frukosten till målet efter träning istället. (Kommer köra EAA+maltodextrin som "mål 1" under förmiddagen, före träning).
Tror han menade att om han ska äta frukost som sitt sista mål innan fastan så börjar han bryta fastan klockan 23. Men eftersom natten börjar kort efter 23 får han ingen tid att äta om han inte håller sig vaken. Fasta 7-23, äta 23-7. Inget vettigt upplägg med andra ord.
Alternativen är väl att antingen äta frukost 7 och fram till 15 som du säger eller att äta fram till läggdags från cirka klockan 14 eller liknande. Eftersom han tränar sent så har han nog inte så mycket till val om han ska följa leangains-upplägget på IF.
Jag personligen tror att följade upplägg skulle kunna vara möjligt för SH86:
7:00 Stoor frukost
1 timme före träning: litet mellanmål
Efter träning: Myycket mat.
Det blir då 2 fasteperioder under dygnet, en på natten och en mellan frukost och pre-WO-maten. Fasteperioderna blir inte så långa så frågan är om det ger fördelarna med leangainsupplägget. Å andra sidan är väl de studier som finns gjorda på en fasteperiod av minst 24 timmar.
Hur det påverkar hungern är ju också osäkert.
Scratch89
2009-01-15, 21:44
Men då är det ju inte IF. Det är 16 timmars fasta på raken som är IF. Annars blir det ju bara normalt ätande. Man kanske kan döpa det till något coolt också?
Men då är det ju inte IF. Det är 16 timmars fasta på raken som är IF. Annars blir det ju bara normalt ätande. Man kanske kan döpa det till något coolt också?
Typ Semi-Intermittent-Fasting? :)
Scratch89
2009-01-15, 22:13
Typ Semi-Intermittent-Fasting? :)
Eller typ "Normal Day For Normal People Anabolic Diet 3000"! :hbang:
Hur går det med pluggandet? :)
Eller typ "Normal Day For Normal People Anabolic Diet 3000"! :hbang:
Hur går det med pluggandet? :)
Hahaha, så jefla opti! :)
Jo jag tror det går bra,,gav upp tidigt idag,,runt 14 tiden la jag ner, jag pallar inte plugga mer nu
Hur har det gått själv?
Black Star Abyss
2009-01-15, 22:16
Tror han menade att om han ska äta frukost som sitt sista mål innan fastan så börjar han bryta fastan klockan 23. Men eftersom natten börjar kort efter 23 får han ingen tid att äta om han inte håller sig vaken. Fasta 7-23, äta 23-7. Inget vettigt upplägg med andra ord.
Precis vad jag menade. Har provat IF sen igår. Var helt slut på träningen idag, orkade ingenting. Om det beror på IF lär väl visa sig (isåfall slutar jag). Äter ett litet mål klockan 17 och ett på 1500kcal+ vid 21.
Mja egentligen är Intermittent Fasting att man har inlagt fasteperioder om man ska vara lite petig. 16-timmars-fastan är namngedd till leangains-metoden, men är en IF-metod. Eat-Stop-Eat är en annan.
Jag antar dock att det inte är satt patent på de olika metoderna
Precis vad jag menade. Har provat IF sen igår. Var helt slut på träningen idag, orkade ingenting. Om det beror på IF lär väl visa sig (isåfall slutar jag). Äter ett litet mål klockan 17 och ett på 1500kcal+ vid 21.
Kör man ett kostupplägg som man inte provat tidigare får man vara beredd på att kroppen behöver en omställningsperiod. Det kan ta ett tag innan du vet om det alltid kommer att kännas så som det gjorde nu senast. Ge det gärna 2 veckor.
Anders The Peak
2009-01-16, 20:34
En fråga till er som nu funderar på den här typen av kostupplägg eller använder er av med perioder av - och + kaloriintag. Min fråga är varför har ni tänkt att köra den här typen av av upplägg?
Doctor Snuggles
2009-01-16, 20:42
En fråga till er som nu funderar på den här typen av kostupplägg eller använder er av med perioder av - och + kaloriintag. Min fråga är varför har ni tänkt att köra den här typen av av upplägg?
Man kan väl lika gärna fråga varför man kör ett "vanligt" upplägg.
Personligen har jag i princip aldrig ätit 3 måltider per dag i längre perioder, förutom när jag var ung typ.
Om man använder det för att dieta så finns den omedelbara fördelen att man får äta sig ordentligt mätt en gång om dan.
Sen finns det (fortfarande relativt preliminära) rön om positiva hälsoeffekter.
Black Star Abyss
2009-01-16, 21:00
Det utlovas ju såväl ökad förbränning som proteinsyntes.
Scratch89
2009-01-16, 21:39
Det gör TV-shop också...
Black Star Abyss
2009-01-16, 21:41
Det gör TV-shop också...
Vill ändå mena att de forskningsresultat som presenterats här på forumet inger mer förtroende än TV-Shop. Dessutom tilltalas jag mycket av "så här levde vi på stenåldern, vi har inte förändrats som människor sedan dess." Det ligger i linje med min uppfattning om människan och livet... jag kommer prova IF i två veckor och sen besluta om jag ska fortsätta eller äta som vanligt.
Scratch89
2009-01-16, 22:04
Jag tycker också om forskningsresultat, men sen får man sätta det i förhållande till verkligheten också. Om din träning går dåligt, och du är hungrig större delen av dygnet, hur kommer det sociala att fungera? Vad säger familjen/kompisarna när du skippar maten?
Det finns forskningsresultat som pratar om att insulinkänsligheten skulle förbättras, och diverse saker. Det finns däremot forskning som tyder på att hoppa över frukosten leder till andra negativa saker. Oavsett vad man propagerar för, kommer man kunna hitta forskningsresultat som säger det man tycker.
Grandmaster
2009-01-16, 22:21
Bättre proteinsyntes utlovas inte någonstans. Bättre insulinkänslighet, ja. Posta gärna studierna som visar negativa effekter av att hoppa över frukosten. Kontrollerade studier, och inte epidemioloigiska studier som förväxlar orsak med verkan.
kalajset
2009-01-16, 22:29
Det finns däremot forskning som tyder på att hoppa över frukosten leder till andra negativa saker.
Vad skulle detta vara för saker förutom "frukostätare har lägre BMI", som den berömda flingreklamen har tagit till vara på? - Jag har absolut ingen aning, så det är en seriös fråga. Jag kan inte se någon direkt avgörande skillnad på om jag äter "frukost" direkt när jag vaknar, eller två-tre timmar efteråt.
Vet mycket väl att det finns forskning som stödjer det mesta, (nåja, inom rimliga gränser naturligtvis), bara man letar, men som jag sa i mitt förra inlägg har jag hittills iaf inte kunnat se några direkta nackdelar med periodisk fasta, utan det finns helt enkelt en hel del som tyder på att det skulle kunna vara bra för, tja, dom allra flesta. Att då ta och pröva ett tag iaf, för att se hur man själv fungerar på denna diet, ser jag ingen nackdel alls med.
Jag har själv hittills kört det två dagar, så det är ju knappast särskilt länge, men har inget att klaga på så här långt. Ligger på dryga 500kcal minus per dag, och har före dieten började deffat i ca två veckor. Jag kan faktiskt inte påstå att jag känner mig direkt mer hungrig nu än tidigare. Snarare känner jag mig mer stabil i humöret, där jag tidigare ofta kände mig riktigt hungrig före frukost t ex. Detta kan dock naturligtvis ha att göra med att jag nu vant mig vid energimängden efter dessa veckor vid "vanlig deffdiet", men jag tror faktiskt inte det är hela sanningen. Sedan är det faktiskt skönt att kunna äta på rätt ordentligt, även under deff, kring några timmar bara. Man blir verkligen ordentligt mätt, vilket är skönt på alla sätt och vis. Dessutom reagerar magen bra på att äta mycket på en gång, vid bestämda tidpunkter, iaf jag själv.
Men vi får väl se, några dagar är på tok för kort tid för att kunna fastlägga något egentligen. Jag har inte heller kört något styrkepass än, men det kommer imorgon, så vi får väl se om jag har ork till detta. Fast får väl låta det gå några veckor iaf innan jag kan avögra hur energinivåerna känns i längden.
Anders The Peak
2009-01-16, 22:33
Personligen tror jag att modellen är en bra väg att trigga kroppen att bli effektiv på alla sätt. Men jag tror också att man kan göra det på flera sätt det behöver inte vara fullständig fasta utan man kan ligga på minus under 18 timmar och fylla på under 4 timmar. Men det kan vara så att man måste börja en period med IF men att efter en period kan gå över till underätning under 18 timmar och överätning under fyra timmar osv.
Black Star Abyss
2009-01-16, 22:42
Bättre insulinkänslighet, ja.
Med risk för att låta som en idiot; varför är det bra?
Har blivit dålig i magen nu också... började märka av det igår och idag är det riktigt illa.
Och för övrigt; om man ska köra IF så måste man väl äta långsamma kolhydrater? Hela grejen faller ju annars.
Doctor Snuggles
2009-01-16, 22:44
Bättre proteinsyntes utlovas inte någonstans. Bättre insulinkänslighet, ja. Posta gärna studierna som visar negativa effekter av att hoppa över frukosten. Kontrollerade studier, och inte epidemioloigiska studier som förväxlar orsak med verkan.
Bra där, folk tenderar att höra "studie" och tro att alla är likvärdiga.
Nej scratch, man kommer inte hitta likvärdiga forskningsresultat för att stödja vad man än säger. Man måste bara vara noga med vad det är man egentligen säger. ;)
Scratch89
2009-01-17, 01:20
Det jag menar är att olika studier visar olika saker. Regelbundna måltider ger positiva värden på vissa saker, periodisk fasta andra saker. Ibland är studierna gjorda på samma sätt men mäter olika saker, och får fram motsägande saker. En del av studierna faller bort med tiden, andra inte. Jag vill inte hävda att IF är förkastligt; däremot tycker jag inte att fördelarna överväger nackdelarna.
Scratch89
2009-01-17, 01:23
Med risk för att låta som en idiot; varför är det bra?
En hög insulinkänslighet leder till att dina cellers receptorer reagerar bättre på insulinet i blodet. Det leder till att glukos lagras in effektivare -> bättre glykogeninlagring. En hög insulinkänslighet är förebyggande mot diabetes. Det största steget att få diabetes är när ens insulinkänslighet går mot insulinresistens.
Och för övrigt; om man ska köra IF så måste man väl äta långsamma kolhydrater? Hela grejen faller ju annars.
Det får du ju göra som du vill. Under diet spelar det nog mindre roll, men om man följer IF och ligger på överskott, skulle inte jag vilja trycka i mig 3000 kcal på ett fåtal timmar, bestående av gröt och grovt bröd. ;)
Black Star Abyss
2009-01-17, 01:53
Det får du ju göra som du vill. Under diet spelar det nog mindre roll, men om man följer IF och ligger på överskott, skulle inte jag vilja trycka i mig 3000 kcal på ett fåtal timmar, bestående av gröt och grovt bröd.
Men handlar inte en del av IF om att man ska ha mat som utsöndras i blodet under lång tid? Pasta t.ex. går ju väldigt fort... eller har jag missförstått det?
Doctor Snuggles
2009-01-17, 02:17
Men handlar inte en del av IF om att man ska ha mat som utsöndras i blodet under lång tid? Pasta t.ex. går ju väldigt fort... eller har jag missförstått det?
Nej. Och ja.
Många finner det nog enklare med mer lågglykemisk, alternativt en variant på LCHF kost eftersom det mättar längre, men det är inget absolut nödvändigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.