handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

vicarious
2010-11-21, 16:30
Nån som har ngt tips på hur man ska göra för att lyckas hålla sig några timmar efter man vaknat med att äta frukost? 20 min efter jag vaknat brukar jag få riktigt ont i magen nästan håll eller vad man ska säga, inte riktigt hungrig men det går över efter mat.

Drick nåt. Kaffe, te, lightläsk/saft.

hoog
2010-11-21, 16:58
Drick nåt. Kaffe, te, lightläsk/saft.

yep jag kör på kaffe nu och gjort det ett tag men vissa dagar skriker det av smärta i magen haha

Pintan
2010-11-21, 17:35
yep jag kör på kaffe nu och gjort det ett tag men vissa dagar skriker det av smärta i magen haha

Är du säker att det är hunger? Låter konstigt att det gör ONT när du är hungrig. Inga magproblem fö elr?

Apos78
2010-11-21, 19:32
Är detta något du upplevt innan PF? Om inte, prova återgå till fler måltider och kortare fasteperiod ett tag och se om det blir bättre.

hoog
2010-11-21, 19:58
Detta är ngt jag upplevt sen jag var liten. Kanske går över om man bara vänjer magen till att vänta några timmar efter man vaknat med mat? samma som att man automatiskt blir hungrig vid den tidpungten man vet man ska äta. Tex lunch på jobbet.

Fru_Flisa
2010-11-21, 20:01
Äter du tillräckligt med fett dagen/kvällen innan? Jag känner bara hunger om jag inte äter tillräckligt med fett.

hoog
2010-11-21, 20:42
Äter du tillräckligt med fett dagen/kvällen innan? Jag känner bara hunger om jag inte äter tillräckligt med fett.

Bra fråga..kan jag faktist inte svara på. Äter inte direkt ngt som är mkt fett i.

Dreas
2010-11-21, 22:19
Bra fråga..kan jag faktist inte svara på. Äter inte direkt ngt som är mkt fett i.Fett är inte farligt. Skriv vad du äter en typisk dag, det kan underlätta, har en känsla av att det är både kcal- och fettsnålt. Men kan ju ha fel :)

hoog
2010-11-21, 22:26
Fett är inte farligt. Skriv vad du äter en typisk dag, det kan underlätta, har en känsla av att det är både kcal- och fettsnålt. Men kan ju ha fel :)

Haha du har helt rätt. Skulle gärna vilja veta hur många kcal jag äter på en dag men antar att ingen vill sitta och räkna det ;)

Vet inte hur många gram men brukar bli såhär

Frukost: 2 skivor pågensguldkorn + 2 kokta ägg + 6-8 tunna skivor skinka och ett lager kvarg ist för smör.

Middag: Några broccoli bitar + otroligt lite ris + 3-4 stekta kyckling bitar.

Kvällsmat: Samma som lunch ungefär fast kvarg ist för ris.

Efterätt: 40g proteinpulver och 75g hallon och fluffar

Ser nästan ut såhär varje dag :)

mikaelj
2010-11-21, 22:30
Rejält energiunderskott, det där. Väger du 50-60 kg?

hoog
2010-11-21, 22:33
Rejält energiunderskott, det där. Väger du 50-60 kg?

70 och ändå är jag lite hull.

dramodur
2010-11-21, 23:27
hade fråga om konditionsbaserad träning under fasta enligt leangains metoden men hittade svar på hemsidan... tack för en bra källa till inspiration

Kowalkie
2010-11-22, 23:08
Tja,

Det är såhär jag är lite tveksam hur man ska gå gällande kostschema när man kör på Periodisk Fasta. Så undrade om jag kunde få lite feedback på hur jag kör och om hur jag kan förbättra den.

Träningsdagar.
EAA innan och före träningen.
Ca 40min senare 1 dl Vassle
10-15min efter extrem stor måltid (morsan lagar det >.<)
Kvarg + Vassle (250g Kvarg + 1 dl Vassle)
Kvarg (250g)

Icke träningsdagar.
1dl Vassle (har för mig det är extra bra när man är på tommage?)
10-15min efter Extrem Stor Måltid.
Kvarg + Vassle (250g Kvarg + 1 dl Vassle)
Tonfisk 180g (om jag känner jag inte fått in mig tillräckligt med protte)
Kvarg (250g)

Allt detta får jag in på 8h ätar ruta. Så försöker få in mig ca 2g/kv och det brukar gå bra.

Så vad tycks? Bör jag köra på 500g Kvarg + 1dl Vassle i en ''måltid'' har dock läst kroppen inte kan ta in så mycket protein på en gång, och kör vassle med det för att den blir väll ''långsammare'' med kaseinet i kvarg = bra? Har också tittat runt och det verkar som jag måste få in mig 300-400kalorier mer och då tänkte jag köra på att dricka mjölk för att få in det, låter det bra? Om ni inte märkt så brukar jag räka min proteinintag på det jag äter som mellanmål osv, maten morsan lagar är fett random. Nyttigt i för sig men svårt att spekulera, tror ni förstår :)

Tackar på förhand!

Och posta gärna era egna kostschemor så jag kan få lite insikt hur andra går till väga :)

Cheers,
Kowalkie

forslund
2010-11-23, 07:29
Först och främst, vad är ditt mål? upp, ner eller viktstabil?

Som sagt svårt att säga när allt vi ser är kvarg och vassle.
Mjölk fungerar som komplement om du inte har problem med hunger, då tycker jag ägg är ännu bättre.

Vassle vill man helst ta för sig själv för att inte undgå dess starka effekt på proteinsyntesen, så har du möjlighet att göra det - gör det. Annars finns det inte mycket att säga.
Ska du ner i vikt är mer än 2g/kv protein att föredra.

JoeyP
2010-11-23, 08:15
Hur stora kcal underskott har ni när ni deffar med pf?
1000 varje dag? Även på träningsdagar?

rooz
2010-11-23, 09:07

Försöker hålla 1000 på vilodagar (Minimalt med kolhydrater) och 500 på träningsdagar (Liter mer kolhydrater)

Joe Hardgainer
2010-11-23, 09:51

Brukar ha ca 2000 kcal som riktlinje oavsett dag. Bara makros som ändras :thumbup:

karlingen
2010-11-23, 13:45
Haha, asså det här med iskalla fingrar är verkligen inte kul..

gohei
2010-11-28, 12:48
Hur funkar det med kosttillskott? Speciellt omega 3 kapslar, ska de tas under ätfönstret eller går de lika bra under fastan?

Joe Hardgainer
2010-11-28, 13:06
Hur funkar det med kosttillskott? Speciellt omega 3 kapslar, ska de tas under ätfönstret eller går de lika bra under fastan?

I ditt fönster.

Nible
2010-11-28, 13:42
Haha, asså det här med iskalla fingrar är verkligen inte kul..

Nä, speciellt inte när man sitter i en skola som har en medeltemperatur på 16 grader och ska till och göra en skrivning... :D

vicarious
2010-11-28, 14:56

Omega 3 = fett. Fett = energi, ca 10 kcal per kapsel. Du förstår nog vart jag är påväg..

Langster
2010-11-28, 21:53
Nä, speciellt inte när man sitter i en skola som har en medeltemperatur på 16 grader och ska till och göra en skrivning... :D

Skönt att man kan reglera värmen själv på kontoret. Alla som kommer in till mig undrar varför det känns som att kliva in i en bastu. Då har jag ändå dubbla långkalsonger och fleecetröja...

hejhopp79
2010-11-29, 21:56
Jag kör för det mesta 8 h ätfönster just nu, ligger på kring 2200 kcal, d v s i deff och har ökat markant i styrka i flera övningar. Jag tror att näringstiming är av största vikt

ceejay
2010-11-29, 23:43
fan vad skönt detta är. Man skippar den normala frukosten. Äter litegrann några timmar innan träning och sedan äter man på efter träning :D

Jag hatar frukost.

hejhopp79
2010-11-30, 13:48
fan vad skönt detta är. Man skippar den normala frukosten. Äter litegrann några timmar innan träning och sedan äter man på efter träning :D

Jag hatar frukost.

Frukost är gött.

...om det är innan träning :)

Wirre
2010-12-11, 16:36
Är tanken att man skall gå upp eller ner i vikt med PF, eller funkar det lika bra för båda?

Inge Enveten
2010-12-11, 16:43
Är tanken att man skall gå upp eller ner i vikt med PF, eller funkar det lika bra för båda?

Tanken är nog att det kan fungera till precis vad som helst, allt beror på mängd kalorier. Fast det bästa svaret på den frågan får du endast från Martin, om vi nu pratar leangains.

Ristretto
2010-12-11, 16:45

Tanken är att man kan både gå upp och ner eller stå still i vikt.

Själv ser jag dock fler fördelar vid energiunderskott.

hejhopp79
2010-12-11, 17:51
Fördelen som jag märkt framförallt är att man kan bli starkare och tappa fettvikt samtidigt.

Jag har ökat en hel del i många övningar; bänk, chins etc och samtidigt gått ner 4 kg senaste månaden.

coolboynesko
2010-12-11, 22:32
Hur ska man göra om man går i skolan och vill köra PF?

Dreas
2010-12-11, 22:49
Hur ska man göra om man går i skolan och vill köra PF?Första målet i skolan, gym efter skolan, sen massa mat när man kommer hem?

Flygplan
2010-12-12, 00:20
Har kört PF i 3 månader nu. 6-7 timmars ätarfönster. Ätit enligt leangainsguiden. Underskott på vilodagar, runt -1000 kcal. 500 kcal överskott på träningsdagar.

Tummen upp säger jag bara. Kommer aldrig gå tillbaka till "vanligt ätande". Tack GM!

Benjila
2010-12-12, 00:49
Har kört PF i 3 månader nu. 6-7 timmars ätarfönster. Ätit enligt leangainsguiden. Underskott på vilodagar, runt -1000 kcal. 500 kcal överskott på träningsdagar.

Tummen upp säger jag bara. Kommer aldrig gå tillbaka till "vanligt ätande". Tack GM!

Vad har du fått för resultat då? Eller mår du bara allmänt bra med det :)

Flygplan
2010-12-12, 10:29
Vad har du fått för resultat då? Eller mår du bara allmänt bra med det :)

Inga före och efter bilder, tyvärr. Jag mår otroligt mycket bättre. Det tog några dagar innan hungern försvann under tiderna jag brukade äta frukost/lunch, sen ytterligare några veckor innan kroppen var helt inställd på den nya rutinen. Först då kände jag att jag blev mer produktiv och mådde bättre. Folk i min omgivning har till och med kommenterat detta, "Värst vad du är uppåt alltid nu för tiden då..".

Min kropp har också fått sig en rejäl remake, ja. Är i mitt livs form, och då kom jag från ett längre träningsuppehåll innan jag gick på PF och leangains. Leangains rekommendationerna gör magin - PF gör det hela lätt och enkelt.

JoeyP
2010-12-12, 10:36
En del här som frågar hur pf och skola går ihop.

Det är väl inget svårt? Oftast har man lunch runt 11-12?

Då kan man ha sina ätartimmar mellan

11-19
Eller 12-20

Jag hade inga problem med pf under skoltid.

Grandmaster
2010-12-12, 11:50

Det fungerar bra för båda och jag har använt det i alla betänkliga syften, inklusive bodyrecomp.

Mest populärt är i dietsyfte, till stor del beroende på att vissa har problem att äta tillräckligt för viktuppgång.

Varsågod.

SiSenior
2010-12-12, 11:51
Faktum är att jag tyckte det var lättare med PF under skoltid än vad det är idag då jag jobbar på ett sådant jobb där vi inte äter vid bestämda tider. Så passa på med PF medan ni kan ungdomar!

coolboynesko
2010-12-12, 13:25
En del här som frågar hur pf och skola går ihop.

Det är väl inget svårt? Oftast har man lunch runt 11-12?

Då kan man ha sina ätartimmar mellan

11-19
Eller 12-20

Jag hade inga problem med pf under skoltid.

Hur ska man göra med protein-pulvret? Ta de innan lunch, efter gymmet och efter att man har ätit igen?

vicarious
2010-12-12, 13:47
Hur ska man göra med protein-pulvret? Ta de innan lunch, efter gymmet och efter att man har ätit igen?

Inom ätfönstret. Mellan måltider. I samband med träning.

Snuffe
2010-12-14, 12:11
Nu är det så att jag är sugen på att testa detta kostupplägg... det jag är fundersam på är hur ni som tränar på kvällen lägger upp måltiderna? Själv tränar jag vanligtvis så att jag är hemifrån mellan kl18-20 ungefär. Känns lite främmande att klämma 2 mål mat efter kl20 då jag lägger mig en bit efter 22.

Några tips för upplägg?

Provade snabbt söka men hittade inget bra svar och det är lite väl många sidor i tråden för att bläddra igenom alla :)

Langster
2010-12-14, 12:18
Nu är det så att jag är sugen på att testa detta kostupplägg... det jag är fundersam på är hur ni som tränar på kvällen lägger upp måltiderna? Själv tränar jag vanligtvis så att jag är hemifrån mellan kl18-20 ungefär. Känns lite främmande att klämma 2 mål mat efter kl20 då jag lägger mig en bit efter 22.

Några tips för upplägg?

Provade snabbt söka men hittade inget bra svar och det är lite väl många sidor i tråden för att bläddra igenom alla :)

Jag äter två relativt små mål innan träningen och ett stort mål efter träningen, det funkar jättebra.
Typ:
Lunch kl 12
Mellanmål kl 16
Träning kl 18
Middag när jag kommer hem från träningen.

Snuffe
2010-12-14, 12:22
Jag äter två relativt små mål innan träningen och ett stort mål efter träningen, det funkar jättebra.
Typ:
Lunch kl 12
Mellanmål kl 16
Träning kl 18
Middag när jag kommer hem från träningen.

Okej... är inte särskilt påläst så jag hade uppfattningen att det var två måltider efter träningen som gällde. Får väl ta och testa ett liknande upplägg som du kör under några veckor och utvärdera helt enkelt :)

Langster
2010-12-14, 12:26
Okej... är inte särskilt påläst så jag hade uppfattningen att det var två måltider efter träningen som gällde. Får väl ta och testa ett liknande upplägg som du kör under några veckor och utvärdera helt enkelt :)

Mitt upplägg har jag ju fått av Grandmaster himself, så det "gäller" i allra högsta grad. Jag skulle tro att detta är det vanligaste upplägget eftersom de flesta har ett jobb och därför inte kan träna tidigare på dagen.
Hur man väljer att dela upp måltiderna beror på när man kan träna. Tränar man tidigare på dagen så kanske det blir 2 måltider efter träningen.

Snuffe
2010-12-14, 12:34
Mitt upplägg har jag ju fått av Grandmaster himself, så det "gäller" i allra högsta grad. Jag skulle tro att detta är det vanligaste upplägget eftersom de flesta har ett jobb och därför inte kan träna tidigare på dagen.
Hur man väljer att dela upp måltiderna beror på när man kan träna. Tränar man tidigare på dagen så kanske det blir 2 måltider efter träningen.

Låter superbra... blir intressant att prova, alltid varit avigt inställd till vad jag tidigare ansett vara "udda" kostupplägg men resultaten som folk har fått med detta upplägg är så motiverande att jag har stora förväntningar. Tack för tipsen!

Crocker
2010-12-14, 14:12
Om man tränar typ och käkar sitt första mål kring 18.00 funkar det väl också? (Om man klarar det, såklart). Blir (ofta) 18-22 ätfönster för mig.

Apos78
2010-12-14, 16:28
Om man tränar typ och käkar sitt första mål kring 18.00 funkar det väl också? (Om man klarar det, såklart). Blir (ofta) 18-22 ätfönster för mig.

Så länge du håller dig inom ditt ätfönster så lär det inte spela någon roll hur du lägger upp måltiderna. Se till att äta efter träning dock. Sen är nog ett fönster på fyra timmar mindre än vad de flesta kör med och försvårar såklart att hålla intaget på adekvat nivå, särskilt om det handlar om att uppnå positiv energibalans.

Crocker
2010-12-14, 17:37
Så länge du håller dig inom ditt ätfönster så lär det inte spela någon roll hur du lägger upp måltiderna. Se till att äta efter träning dock. Sen är nog ett fönster på fyra timmar mindre än vad de flesta kör med och försvårar såklart att hålla intaget på adekvat nivå, särskilt om det handlar om att uppnå positiv energibalans.
Mja, att få i sig mat och så är inga problem.
Oroar mig enbart om att ätfönstret är för litet?

Pintan
2010-12-14, 19:47
Mja, att få i sig mat och så är inga problem.
Oroar mig enbart om att ätfönstret är för litet?

För litet för vad? Om du trivs och det funkar bra äre väl bara kötta på?:)

vicarious
2010-12-14, 20:49
Precis, för litet för vad? Det enda som händer är att fasteperioden blir längre, förutsatt att du varje dag följer samma schema. Så länge fastan inte drar iväg FÖR många timmar så behöver du nog inte oroa dig.

Apos78
2010-12-14, 22:39
Precis, för litet för vad? Det enda som händer är att fasteperioden blir längre, förutsatt att du varje dag följer samma schema. Så länge fastan inte drar iväg FÖR många timmar så behöver du nog inte oroa dig.

Där för många timmar kanske handlar om en fasta längre än ett dygn, om inte mer. Se till att få ett fönster inom 24 timmar så ska det vara lugnt antar jag.

Curls
2010-12-15, 13:00
Frukosten har Alltid varit mitt viktigaste mål på dagen, mestadels pga. att det vart så min rutin sett ut så är faktiskt förvånad över hur bra jag står mig under fastan (22-14)

Klev på i söndags och ska ta 2:a passet idag men hittils har det varit riktigt nice, känner precis som Grandmaster förklarar det mentala med att att 'inte behöva' tänka på att man måste äta hela tiden och sen bara behöva äta under ätar timmarna.

Nietzsce
2010-12-19, 11:30
Jag har också varit i kontakt med "the Grandmaster" himself och fått hjälp med ett schema. Tyvärr så var detta nästan mer än 2 år sedan, därför funkar det inte att kontakta honom. Så jag hoppas att jag får lite hjälp här :).

Jag kan använda samma kostschema, vad jag undrar är;

är det O.K att ändra själva styrketräningsschemat? Tyckte att det var alldeles för få övningar och vill gärna utöka schemat. Vad tycker ni?

Tack!:)

coolboynesko
2010-12-19, 11:35
Lägg upp schemat så får vi ta oss en titt :)

Nietzsce
2010-12-19, 17:45
Självklart kan jag göra det, fast en fråga; är det ok att jag lägger ut hans träningsschema? Har för mig att han bad mig att ej lägga ut mitt kostschema, må vara samma sak med träningsschemat? Hmm!

vicarious
2010-12-19, 17:55
Självklart kan jag göra det, fast en fråga; är det ok att jag lägger ut hans träningsschema? Har för mig att han bad mig att ej lägga ut mitt kostschema, må vara samma sak med träningsschemat? Hmm!

Fråga.

heraso
2010-12-19, 18:00

Well, det kanske finns en tanke bakom det schema du har fått? Tar du en titt på Langsters form efter lågvolymsträning under deff så kanske det kan vara en bra idé att köra på få övningar.

Nietzsce
2010-12-19, 18:04
Absolut, ska ta och göra det. Har funderat på om det är gamla "mycket träning = bra träning" spöket som härjar.

doh
2010-12-20, 13:00
Jag avslutade just en liten deff på 3 månader (- 500-700kcal varje dag).

Morgon promenad varje dag i ca 60min och styrketräning 4 gånger i veckan. Kom inte hela vägen fram och tänker köra vidare fast inte lika hårt.

Någon som vet vad rekommendationen är om ”Fat Loss” fortfarande är målet med –+ kcal på styrke/vilodag?

Typ lätt kcal minus på vilodagar och balans på tränings dagar
eller
stort kcal minus på vilodagar och lite plus på träningsdagar.

Apjavel
2010-12-20, 20:57
Någon som upplever några bieffekter utav PF?

karlingen
2010-12-20, 21:20

I början = hunger.

kan nog inte komma på något annat..

Nible
2010-12-20, 21:25

Fryser om händer och fötter i sluttimmarna utav fastan. Detta upplever jag dock bara under de dagar jag är vaken många timmar innan matfönstret och då jag befinner mig i skolan som har en medeltemperatur på under 18 grader.

Spridis
2010-12-20, 21:27
I början = hunger.

kan nog inte komma på något annat..

Precis! Men det gick om på ca 3 dygn.
En annan nackdel är att se på när frugan äter hembakat bröd på morgonen och jag har 4 timmar kvar tills jag får äta :(

Annars nästan bara fördelar. Den största födelen för mej är att jag äter ett mål mindre per dag = mindre kalorier. Har gått stadigt ner ca ½kg/vecka sen jag började följa konceptet.

karlingen
2010-12-20, 21:43
Fryser om händer och fötter i sluttimmarna utav fastan. Detta upplever jag dock bara under de dagar jag är vaken många timmar innan matfönstret och då jag befinner mig i skolan som har en medeltemperatur på under 18 grader.

+1

Det hade jag glömt.
Jag fryser faktiskt också om händerna. Speciellt nu på vintern. Blir varm om händerna igen så fort jag stoppar i mig nånting. That's pure awesomeness

Apos78
2010-12-20, 21:47
Precis!
En annan nackdel är att se på när frugan äter hembakat bröd på morgonen och jag har 4 timmar kvar tills jag får äta :(

Detta tror jag är en orsak till att PF inte kommer visa sig speciellt praktiskt när det kommer in faktorer som t.ex. familj, sociala kontakter och arbete i bilden. Maten är helt enkelt för mångfacetterad för att kunna regleras med bara en del av den, den rena näringen.

De jag bott tillsammans med skulle då inte gärna se att våra matrutiner skilde sig åt så pass mycket som det kan göra om en äter enligt PF. Det är helt enkelt lite av en solo-kosthållning.

Grandmaster
2010-12-20, 21:48
Efter 16 tim finns det inte mycket TEF kvar från sista måltiden då det mesta assimilerats. Mat värmer alltså.

Grandmaster
2010-12-20, 21:51
Detta tror jag är en orsak till att PF inte kommer visa sig speciellt praktiskt när det kommer in faktorer som t.ex. familj, sociala kontakter och arbete i bilden. Maten är helt enkelt för mångfacetterad för att kunna regleras med bara en del av den, den rena näringen.

De jag bott tillsammans med skulle då inte gärna se att våra matrutiner skilde sig åt så pass mycket som det kan göra om en äter enligt PF. Det är helt enkelt lite av en solo-kosthållning.

Lustigt då att så många klienter med arbete och familj integrerat detta problemfritt i sina liv. Med ett matfönster från 12-13 (lunch) till 20-21 är det inte speciellt svårt.

Apjavel
2010-12-20, 21:52
Hmm, ska nog testa PF efter nyår. Låter mycket intressant.

Apos78
2010-12-20, 21:54
Lustigt då att så många klienter med arbete och familj integrerat detta problemfritt i sina liv. Med ett matfönster från 12-13 (lunch) till 20-21 är det inte speciellt svårt.

Kan nog inte säga emot då du är den som är närmast dina klienter. För egen del så skulle det iaf vara svårt. Men vem vet, det kanske är smidigare än jag misstänker. Det är som sagt bara vad jag själv tror och det stämmer säkert bättre för vissa och sämre för vissa.

tigerofsweden
2010-12-20, 21:58
Kan nog inte säga emot då du är den som är närmast dina klienter. För egen del så skulle det iaf vara svårt. Men vem vet, det kanske är smidigare än jag misstänker. Det är som sagt bara vad jag själv tror och det stämmer säkert bättre för vissa och sämre för vissa.

Funkar suveränt och sitta ned vid frukostbordet med en kopp kaffe tillsammans med familjen och haka på sen vid lunchtid och äta fram till kvällen :)

Apjavel
2010-12-20, 22:02
Vad är det som får intas innan ätarfönstret börjar egentligen?

Eddie Vedder
2010-12-20, 22:02

Tråden är nog iofs inte den som frekventeras mest av de som kört IF men vantrivts med det. ;) Här hänger ju mest personer som trivs med IF. :)

vicarious
2010-12-20, 22:11
Jag håller med Apos, hade jag haft familj/förhållande och/eller barn hade jag inte kört PF. Håller med om att det lämpar sig bättre om man är solo. Men det är bara vad jag tycker.

Spridis
2010-12-20, 22:12
Jag kommer att köra en test nu i några veckor med att köra 24h fasta Måndag-Tisdag + PF resten av veckans dagar. Detta för att än mera få ner kaloriintager per vecka utan att behöva dra ner på portionsstorleken.

En annan fördel skriver Brad Pilon om i sin bok Eat Stop Eat:

After only 24 hours of fasting, the amount of fat being released from people’s fat stores (lipolysis) and the amount being burnt for fuel (oxidation) had been significantly increased by over 50%.

Största ändringen lär ske mellan 18 och 24 timmar!

Spridis
2010-12-20, 22:14
Tråden är nog iofs inte den som frekventeras mest av de som kört IF men vantrivts med det. ;) Här hänger ju mest personer som trivs med IF. :)

Om jag börjar vantivas så är denna tråd den första jag skriver i ;)
Idag känns det bra men morgondagen kan kännas helt annorlunda!

Inge Enveten
2010-12-20, 22:16
Vad är det som får intas innan ätarfönstret börjar egentligen?

Allt utan kalorier men även vissa små mängder kalorier tex en matsked mjölk till kaffet

dagsfordeff
2010-12-20, 22:33
Allt utan kalorier men även vissa små mängder kalorier tex en matsked mjölk till kaffet
Amino, PWO då? Inte OK?

Eddie Vedder
2010-12-20, 22:34
Amino, PWO då? Inte OK?

Det har besvarats 20 miljoner gånger i tråden (och andra IF-trådar) och det är tillåtet. Vad det nu skulle göra för skillnad om det inte var det. :)

karlingen
2010-12-20, 22:35
Amino, PWO då? Inte OK?

Antar att du intar amino/pwo för att du ska träna? I sådana fall äter du ju direkt efter träningen, så jag förstår inte varför det INTE skulle vara ok med dessa kosttillskott.

Nible
2010-12-21, 07:21
Jag har försökt att återgå till att käka med vanlig kosthållning ett flertal gånger nu, dvs. frukost på morgonen som blir den största förändringen, men jag har sakta men säkert glidit tillbaka till ett PF-upplägg så småningom. Den enkla anledningen är att jag inte längre gillar känslan av att vara tokmätt så tidigt på morgonen. Det märkte jag häromveckan då jag käkade hotellfrukost ett par morgnar då energiintaget blev marknat högre efter att ha satt igång hungern redan vid 8-tiden på morgonen med en kolhydratsrik frukost. Detta kan ju självklart underlättas med en mindre frukost, men då triggar jag hungern ännu mer och blir hungrigare bara.

Funderar dock på att experimentera lite med att köra på PF alt. en lite längre fasta på vilodagarna (16-20 timmar) och ett längre matfönster på träningsdagar. Detta mest för att jag måste käka så djävulskt mycket på kvällen annars de kvällar jag tränar sent. Har inte märkt några svårigheter av att hoppa tillbaka till PF efter ett litet uppehåll (testade det under FF då jag käkade två stora hotellfrukostar uppföljt av ett gigantiskt energiintag p.g.a. den triggade hungern efter frukosten).

Ska även nu under julhelgen testa Martin approach till att fasta innan en stor festmåltid och se hur det funkar, även fast festmåltiden ligger ett par timmar senare än då jag vanligtvis bryter fastan. Ska nog inte vara några större problem att täcka dagsbehovet under en julbuffé, skulle jag tro.

frizo
2010-12-21, 07:44
Har kört PF sedan maj i år och tycker just en av fördelarna är den sociala biten. En kaffe istället för frukost är inga problem. Att inte behöva äta samtidigt som ungarna äter är hur bra som helst. Det frigör tid på morgonen. I stället för att mecka med byggargröt och omeletter har man tid att göra sig och ungarna i ordning. Till fikan på jobb blir det en kopp kaffe till och till lunch käkar jag en vanlig affärslunch. Väljer dubbel portion kött/fisk och skippar potatis/ris/pasta för en stor sallad istället. Är lunchen extra dålig så blir det en proteindryck när ja kommer tillbaka till kontoret. Sen en eftermiddags kaffe/the och till & med en kaka ibland. Slutligen en ordentlig middag med familjen. Samma där fokus på kött och bra råvaror, något hela familjen mår bra av. Är inte proteinet tillräckligt - åter en proteindryck. Man behöver inte trycka i sig ett kilo kött varje måltid som vissa verkar tro.

Sätt det i relation till att äta 6 mål om dagen och fjolla runt med tonfinsk och massa proteindrycker. När jag gjorde det tidigare så skämtade folk om mej på jobb och kom med kommentarer som "att så skulle ja inte kunna leva". Nu märker inte folk ens att jag håller diet. De undrar istället hur jag kan vara så deffad och trycka i mej snabbmat, kakor och annat skit mm.

Mina 50 cent

JoeyP
2010-12-21, 08:44
Mycket bra skrivet Frizo.

Curls
2010-12-21, 08:49
Mycket bra skrivet Frizo.

Verkligen + 1

Baboom
2010-12-21, 09:06

Bara en reflektion från min sida. Tror du inte att det kan bero på din inställning till frukost och inte övriga familjemedlemmar?

Jag har ändå kört PF ett tag nu och jag har nog aldrig mött på direkt motstånd för att jag inte äter frukost. Vare sig på jobbet eller i familjen.

Själv är jag uppvuxen med en mamma som gick upp extra tidigt för att göra iordning en stor frukost. Farsan gick upp 5min innan han skulle åka till jobbet och tog på sin höjd ett glas filmjölk.

Den enda gången de/vi äter frukost tillsammans är på helgen. Då brukar de äta en brunch vid 11-12 snåret istället. Då får de sova ut och jag kan komma förbi med min familj och äta med dem.

Så nej, jag tror inte att det skulle vara svårare på något sätt. Däremot så tror jag att de som inte har testat PF kan tycka att det både är underligt och lite märkligt. Men att man/jag hoppar frukost är jag inte ensam om, även om andra inte kör PF. Bara att jag har ett namn på min diet och ett syfte.

Langster
2010-12-21, 10:45
+1 på Babooms inlägg.
Jag har inte varit singel under de snart tre år jag kört PF i olika omgångar och det har aldrig varit något problem, trots att tjejen alltid äter frukost.

Om partner/familj kräver att man äter frukost så har man problem, med sina förhållanden snarare än med dieten.
Man kan ju fortfarande göra dem sällskap utan att själv äta.

Resten av dagen är ju väldigt ordinär annars, lunch, mellanmål, middag. Eller lunch, middag, kvällsmål.

Fredrik_S
2010-12-21, 11:16
Skulle kunna gå så långt att säga att dom flesta som INTE tränar eller bryr sig kör periodisk fasta eller i närheten av periodisk fasta omedvetet.
Jag vet inte hur många gånger folk i min närhet kommer på att dom inte ätit något på hela dagen på eftermiddagen, eller att dom inte ätit något sen morgonen framåt kvällningen.

Curls
2010-12-21, 11:27
+1 på Babooms inlägg.
Jag har inte varit singel under de snart tre år jag kört PF i olika omgångar och det har aldrig varit något problem, trots att tjejen alltid äter frukost.

Om partner/familj kräver att man äter frukost så har man problem, med sina förhållanden snarare än med dieten.
Man kan ju fortfarande göra dem sällskap utan att själv äta.

Resten av dagen är ju väldigt ordinär annars, lunch, mellanmål, middag. Eller lunch, middag, kvällsmål.

+1 (& +1 @ Baboom)

När man äter flera mål om dagen så får partner/familj/vänner/arbetskamrater sitta och se en själv äta eller så får man gå ifrån sällskapet och äta på sidan om. Så att ta en kopp kaffe medan de man umgås med äter är inget problem eller dyl.

pegan
2010-12-21, 11:27
Lite reflektioner från min sida angående PF.

Som Frizo skrev ovan gällande frukost med familjen upplever jag likadant, att ta hand om barnen med att fixa deras frukost och se till att allt följer med till skolan samtidigt som man är total fokuserad. Inte som förr då man hade en massa mat i magen som man stressad hade tryckt i sig, inte var man hungrig heller.

Min fru som inte tränar eller bryr sig om kost äter som PF utan att tänka på det. Hon äter när hon är hungrig. På morgonen får vi tid tillsammans, till skillnad från förr när jag stod i köket och fixade käk samt alla matlådor som skulle med. Nu sitter vi tillsammans, pratar och dricker kaffe, umgås helt enkelt. Så det där med att PF inte går ihop med familjelivet stämmer inte, snarare tvärtom, iallafall för våran del.

Baboom
2010-12-21, 14:55
Tycker att Anki skrev ett riktigt bra inlägg om PF idag -> http://ngruppen.blogspot.com/2010/12/intermittent-och-periodisk-fasta-om.html?spref=fb

Fredrik_S
2010-12-21, 15:43
Tycker att Anki skrev ett riktigt bra inlägg om PF idag -> http://ngruppen.blogspot.com/2010/12/intermittent-och-periodisk-fasta-om.html?spref=fb
håller med

doh
2010-12-23, 10:22

Jag vet inte om det alls har något med PF att göra, men sedan jag började äta stora måltider runt 19-20 som innehåller mellan 100-150g protein var av 20-40g kasein får jag ofta gå upp och kissa mitt i natten. Någon som märkt av samma sak eller är det något annat fel på mig :)

Har läst någon stans här att det kan ha med den stora mängd protein att göra men kommer inte ihåg exakt.

Ligger på ca 3xkg protein varje dag.

karlingen
2010-12-23, 10:26
Mjoo. Kissignödig är jag jämt o ständigt om nätterna.

Apos78
2010-12-23, 10:30
Jag vet inte om det alls har något med PF att göra, men sedan jag började äta stora måltider runt 19-20 som innehåller mellan 100-150g protein var av 20-40g kasein får jag ofta gå upp och kissa mitt i natten. Någon som märkt av samma sak eller är det något annat fel på mig :)

Har läst någon stans här att det kan ha med den stora mängd protein att göra men kommer inte ihåg exakt.

Ligger på ca 3xkg protein varje dag.

Proteinet kräver vatten för att kroppen ska kunna utsöndra biprodukter via urinen. Dricker du inte detta extra vatten så finns en risk för att du torkar till lite. Säg ca en liter för 100g protein. Helt enkelt - högt proteinintag ger ett ökat vätskebehov vilket ger större urinmängd.

Om det sedan är detta som ger dig den effekten låter jag vara osagt men det är väl inte helt otroligt.

Inge Enveten
2010-12-23, 14:42
Då jag nyttjat pf ett bra tag och bortsett från omställningsperioden enbart sett fördelar har jag nu kommit in på ett scenario som är relevant för mig då pf verkligen inte håller.

Jourarbete, ofta nattetid, fysiskt ansträngande. Måste nog inte riktigt förklara varför det inte går. Jag är dock duktig på det är med matlådor så egentligen är det inget problem i den bemärkelsen att jag skulle grisa med Mc'Donalds eller dylikt.

RassK
2010-12-23, 15:45
Jag vaknar också extremt kissnödig på natten trots att jag begränsar mitt vattenintag samt urinerar så nära sängdags som möjligt.
Detta har inte varit ett problem tidigare (innan PF). Antingen är det åldern (25 år) eller PF.

Nietzsce
2011-01-03, 12:30
Jobbigt att vakna och urinera hela tiden. Har själv haft samma problem, fast det var innan jag satte igång med PF. Det var under tiden jag deffade utifrån ett mer "traditionellt" sätt. Nu med PF förekommer det inga problem, med något.

Det bästa med PF, efter några veckor, är att jag inte blir hungrig. Snarare tvärtom, för mycket mat och jag får kämpa med att få ner allt. Väldigt kul att vara mätt och kunna deffa. Det har bidragit till att styrketräning känns mer givande och presterar bättre.

Har en fråga när det kommer till PF. Ibland, cirka 2-3 gånger i veckan, blir det väldigt svårt för att äta 12-20. Jag blir tvungen till att variera. Det kan handla om att skjuta bak fastan med några h, ponera 10-18 för att sedan återgå till 12-20. Hur pass allvarligt är detta? Väldigt negativt? Eller är det helt O.K?

karlingen
2011-01-03, 12:38
Har en fråga när det kommer till PF. Ibland, cirka 2-3 gånger i veckan, blir det väldigt svårt för att äta 12-20. Jag blir tvungen till att variera. Det kan handla om att skjuta bak fastan med några h, ponera 10-18 för att sedan återgå till 12-20. Hur pass allvarligt är detta? Väldigt negativt? Eller är det helt O.K?

Det är helt ok

anton2000
2011-01-03, 12:41
Jag vaknar också extremt kissnödig på natten trots att jag begränsar mitt vattenintag samt urinerar så nära sängdags som möjligt.
Detta har inte varit ett problem tidigare (innan PF). Antingen är det åldern (25 år) eller PF.

Jag har också det problemet. Vaknar i princip alltid pissnödig någon/några timmar efter jag somnat. Lite segt...

Jobbigt att vakna och urinera hela tiden. Har själv haft samma problem, fast det var innan jag satte igång med PF. Det var under tiden jag deffade utifrån ett mer "traditionellt" sätt. Nu med PF förekommer det inga problem, med något.

Det bästa med PF, efter några veckor, är att jag inte blir hungrig. Snarare tvärtom, för mycket mat och jag får kämpa med att få ner allt. Väldigt kul att vara mätt och kunna deffa. Det har bidragit till att styrketräning känns mer givande och presterar bättre.

Helt ok. Det kommer inte spela någon roll för resultaten om man äter någon timme senare här och där. Bara man håller någorlunda tider och inte går upp mitt i natten och äter nattmackor så är det bara att köra på imo :)

Apjavel
2011-01-04, 11:27
Har precis börjat med PF och det känns kul att testa på det. Har inte varit särskilt hungrig nu efter 4 dagar, men är däremot riktigt mätt i slutet av mitt matfönster (20:00). Ska bli kul att utvärdera längre fram.

Nietzsce
2011-01-04, 23:50
Jag fortsätter med mina frågor, i samband med PF;

vid tillfällen ni äter ute, och det handlar om "sämre" mat, hur äter ni under resten av dagen?

Måltiden, som ni äter ute, gör att ni hamnar på cirka 70-80 av dagens kaloriintag. Äter ni på som vanligt efter måltiden och hamnar över dagens kaloriintag? Eller, äter ni helt enkelt knappt något mer under dagen? Kanske att ni fyller på med lite kesella eller keso.

*flex*

vicarious
2011-01-05, 00:24

vid tillfällen ni äter ute, och det handlar om "sämre" mat, hur äter ni under resten av dagen?

Måltiden, som ni äter ute, gör att ni hamnar på cirka 70-80 av dagens kaloriintag. Äter ni på som vanligt efter måltiden och hamnar över dagens kaloriintag? Eller, äter ni helt enkelt knappt något mer under dagen? Kanske att ni fyller på med lite kesella eller keso.

*flex*

Det beror på om man deffar eller inte tycker jag. Oftast det senare alternativet.

capron
2011-01-05, 00:25
Nietzsce: PF har egentligen inget att göra med vad man äter vissa bulkar vissa deffar. Din fråga är helt individuell.

Nietzsce
2011-01-05, 00:27
Jag borde ha varit lite mer konkret. Menade i samband med deff. Jag förstår att alternativ nummer 2 är bättre än 1. Fast det finns ändå lite osäkerhet pga lite erfarenhet :).

capron
2011-01-05, 00:39
Jag borde ha varit lite mer konkret. Menade i samband med deff. Jag förstår att alternativ nummer 2 är bättre än 1. Fast det finns ändå lite osäkerhet pga lite erfarenhet :).

Finns också de som kör överskott på träningsdagarna så 1 kanske funkar för en sådan dag. Men huvudsaken är väl att inte ta för vana att äta skräpmat.

daff__
2011-01-05, 07:31

*flex*

Varierar för mig. Antingen så kör jag bara sallad och protein i stort sett, kanske lite kolhydrater i form av knäckebröd, resten av dagen.
Eller så struntar jag i PF-upplägget den dagen och äter som jag känner för så kör jag på som vanligt dagen efter igen.

På helgerna dagen efter fest-kväll brukar jag alltid strunta i PF :( Ser bara till att jag får i mig runt 2xkroppsvikten av protein sen skiter jag i resten och äter som det blir. (pizza och chips ftw :))

karlingen
2011-01-05, 08:31

*flex*

Fyller på med protein (om jag missat att få i mig dagens kvot i den första måltiden) oavsett om jag hamnar på överskott/underskott

heraso
2011-01-05, 08:40

*flex*

Well, i regel väljer jag att äta mindre av den "sämre" maten för att kunna äta mer senare när jag bättre kan styra vad jag stoppar i mig. Har inga problem med att gå lite hungrig under dagen för att sen äta rejält på kvällen.

s.m.f
2011-01-05, 22:49
Är det några av er på If som testat att köra cyklisk diet?
överskott träningsdagar och underskott på vilodagar.
Läste om att dom hade ganska kraftigt underskott på vilodagarna med väldigt högt proteinintag.
Några riktlinjer på +/- dagarnas intag? Antar att det lite också kan variera utifrån hur ofta man tränar/vecka. För mig rullar det på ganska bra med halvkropp varannan dag, ganska DC inspirerat också.

Davidoff
2011-01-08, 21:36
jag har kört något liknande under 4 år, men jag låg på balans icketräningsdagar och överskott (500-800+) träningsdagar.

acidbl00d
2011-01-09, 19:17
Jag är intresserad av det där med hur/om man ska variera sitt kcal intag mellan vilo och träningsdagar. Har läst igenom hela leangains.com nu tror jag och inte hittat något svar. Hade blivit mkt glad om någon velat dela med sig av lite exakta p/f/k :)

Hur gör man med cardio och PF?

Sista frågan, är det viktigt träna samma tidpunkt. Funderar om man någon gång i veckan kan träna på fastnade mage (+BCAA enligt leangains program) sen som vanligt käka mellan 12-20. Sen några dagar träna eftermiddag istället efter pre workout käket (fortfarande käk mellan 12-20).

anton2000
2011-01-09, 19:35
Jag är intresserad av det där med hur/om man ska variera sitt kcal intag mellan vilo och träningsdagar. Har läst igenom hela leangains.com nu tror jag och inte hittat något svar. Hade blivit mkt glad om någon velat dela med sig av lite exakta p/f/k :)

Hur gör man med cardio och PF?

Sista frågan, är det viktigt träna samma tidpunkt. Funderar om man någon gång i veckan kan träna på fastnade mage (+BCAA enligt leangains program) sen som vanligt käka mellan 12-20. Sen några dagar träna eftermiddag istället efter pre workout käket (fortfarande käk mellan 12-20).

Jag varierar och det funkar bra. Om jag vill träna runt lunch käkar jag efter träningen bara, och om jag vill träna runt 17-tiden så kör jag ett litet mål och resten efter passet. Funkar fint!

raQblad
2011-01-09, 22:07
Svarat på samma fråga tidigare i tråden, men ja det går helt utmærkt att cykla kcalintaget med periodisk fasta.

Øverskott træningsdagar, underskott vilodagar. Eller trappa ned/upp.

acidbl00d
2011-01-09, 22:29
Tack för svaren, är inte så lätt hitta i en 240 sidor lång tråd. Kanske en liten sammanfattning vore på sin plats...

vicarious
2011-01-09, 23:09
Begreppet PF är ganska brett så det kan vara svårt att sammanfatta.

Nible
2011-01-10, 08:20
Någon som har använt en cyklisk diet en längre tidsperiod och hunnit utvärdera det med lyckade resultat? Skulle vara intressant hur ett sånt upplägg skulle kunna se ut. I stora drag då, förstås.

Begreppet PF är ganska brett så det kan vara svårt att sammanfatta.

Eller litet, det beror på hur mycket man optinojar.

Kort sammanfattning:

Fasta 16 timmar, ät i 8 timmar.
1 - X mål, det är upp till dig. Vanligast är att man äter 3st stora måltider per dag.
Fastande träning kan vara fördelaktigt eftersom du kommer äta alla dagens kalorier efter träningpasset. Tränar du senare på dagen kan dagens första måltid vara lite mindre än annars, låt säga 30% av dagens energiintag.
Vilodag = mindre kolhydrater, mer fett. Färre kalorier än på träningsdagar.
Träningsdag = mer fett, mindre kolhydrater. Fler kalorier än på vilodagar.
Aminosyror innan och efter passet kan vara att föredra.
Älskar du glass så kan du äta det efter ett tungt träningspass. Bra skit.

Apjavel
2011-01-10, 08:38
Någon som har använt en cyklisk diet en längre tidsperiod och hunnit utvärdera det med lyckade resultat? Skulle vara intressant hur ett sånt upplägg skulle kunna se ut. I stora drag då, förstås.

Kort sammanfattning:

1 - X mål, det är upp till dig. Vanligast är att man äter 3st stora måltider per dag.
Fastande träning kan vara fördelaktigt eftersom du kommer äta alla dagens kalorier efter träningpasset. Tränar du senare på dagen kan dagens första måltid vara lite mindre än annars, låt säga 30% av dagens energiintag.

Haha. Du var bara tvungen att få med det?

Nible
2011-01-10, 08:47
Haha. Du var bara tvungen att få med det?

Haha, ja. För att understryka lite att det är helheten som spelar roll och inte smådetaljerna. Även att PF tillåter en att äta lite energitätare livsmedel p.g.a. de få måltiderna.

Kimkay
2011-01-10, 09:16

nja.......;)

prOtotype
2011-01-10, 09:21
Bah. Jag var pucktvåa

daloatf
2011-01-10, 09:52
Har nu kört PF i tre och en halv vecka (räkna bort juldagarna) och det funkar väldigt bra.

Vid vanlig deff så hade jag avbrutit då det skulle vara för jobbigt att räkna kalorierna vid alla tillfällen (levde efter äta var tredje timme)

Nu så äter jag 2-3 gånger per dag och äter mig mätt nästan varje gång.

Kan lämna mig hungrig efter pre-workout målet, men det är lätt ordnat genom att välja annan fördelning.

Äter mellan 14 - 22, ibland kan det ändras till 12-20 beroende på om vi har lunchmöte eller liknande på jobbet.

Och om jag någon gång äter ute och inte kan räkna kalorierna så spelar det inte så stor roll. Då äter jag bara lite mindre till middagen och så hamnar jag till och med på ett underskott. (uppskattar så klart lunchens kalorier) Till skillnad emot om jag hade käkat frukost, mellanmål innan lunchen. Då kan kalorierna sticka iväg.

Väldigt smidigt och har fått mer tid att jobba och leva :) Har till och med fått sova 30min extra på morgonen.

Och jag har inga problem att hålla mig inom mina kalorier, är mycket piggare nu och har tagit flera PB på gymmet.

PB på tex, bänk, marklyft, benböj och hantelpress.

Rekommenderar PF till den som vill ha det lite lättare med deffen. :whipped:

vicarious
2011-01-10, 10:01

Kort sammanfattning:

Nej, det du sammanfattar nu är inte PF. Det är leangains-versionen av PF.

Dessutom är det mer kolhydrater och inte mer fett på träningsdagar.

Wig
2011-01-10, 10:11
Jag körde enligt periodisk fasta förra våren. Vägde ca 83kg vid den här tiden. Gick ner till 72-73kg på 3 månader. Tappade inte särskilt mycket i gymet och kom i bra form.

Den största skillnaden jag märkte var att jag kände mig piggare. Hade hur mycket energi som helst. Ibland tränade jag på fastande mage och hade riktigt bra pass även då.

Sen att jag aldrig tänkte på vad jag åt. Endast att jag fick i mig tillräckligt med protein. Fick en behaglig hungerkänsla under fastan samt att när jag åt så åt jag ordentligt och kunde äta riktiga monstermåltider. Skönt medan man går ner i vikt.

Sparade även tid på morgonen. Kunde sova längre :)

Inge Enveten
2011-01-10, 11:12

Kort sammanfattning:

Periodisk fasta är enbart det förstnämnda, en viss tids fasta följt av en viss tids ätande. Det du beskriver låter mer som leangains.

Nible
2011-01-10, 15:50
Oj, my bad. Det var klantigt. Skyller på den tidiga måndagsmorgonen. Jag gjorde det till och med mer komplicerat än vad det egentligen är, PF alltså.

Hursomhelst; grunden är densamma. Det som skiljer är väl det cykliska intaget av kolhydrater och fett på vilo- respektive träningsdag. Sen skadar det ju inte heller att dra ned lite på kolhydraterna de dagar man inte behöver de i lika stor utsträckning, dvs. under vilodagar.

Nible
2011-01-10, 15:52
Jag körde enligt periodisk fasta förra våren. Vägde ca 83kg vid den här tiden. Gick ner till 72-73kg på 3 månader. Tappade inte särskilt mycket i gymet och kom i bra form.

Den största skillnaden jag märkte var att jag kände mig piggare. Hade hur mycket energi som helst. Ibland tränade jag på fastande mage och hade riktigt bra pass även då.

Sen att jag aldrig tänkte på vad jag åt. Endast att jag fick i mig tillräckligt med protein. Fick en behaglig hungerkänsla under fastan samt att när jag åt så åt jag ordentligt och kunde äta riktiga monstermåltider. Skönt medan man går ner i vikt.

Får man fråga varför du valde att byta kostupplägg? Vet att du var med på talangjakten, och vad jag vet så är Bartoll lite mer för flera små måltider utspritt under en längre tidsperiod för att kunna "peaka" proteinsyntesen mm, så det kanske var därför?

Wig
2011-01-10, 20:27
Får man fråga varför du valde att byta kostupplägg? Vet att du var med på talangjakten, och vad jag vet så är Bartoll lite mer för flera små måltider utspritt under en längre tidsperiod för att kunna "peaka" proteinsyntesen mm, så det kanske var därför?

Anledning att jag bröt fastan var just att jag var med i talangjakten. Men fram till det var min träning mer inriktat på kondition och jag ville tävla i AF. Tränade mycket hinderbana, chins och dips.

Var jätte nöjd med periodisk fasta, men under talangjakten var det Fredrik som la kostschemat, Jocke la träningsschemat.

Tidigare pratade Jocke också om flera måltider. Nu efter många utvärderingar av klienter samt egna erfarenheter lägger han max 3 måltider om dagen på sina klienter. Samt att han lägger 24-28-timmars fasta en gång i veckan.

Jag själv äter 3 stora måltider på ca 1000 kcal sen kommer jag köra 24-28 timmars fasta en gång i veckan. Ska bli spännande att känna på det. jag gillar ju fasta. Börjar på Lördag eftersom jag jobbar hela dagen. Kommer utvärdera det i min träningsjournal.

nocantdo
2011-01-10, 20:37
PF Leangains style är så jävla gött. Kul att se Pf dyka upp på diverse bloggar på nätet Engelska som svenska. Tror ni vi får se Jay Cutler ösa PF om nått år haha!?

Måste bara säga Wig Fy fan du har nog den mest fulländade fysiken jag sett på Kolo inspirerande! :)

vicarious
2011-01-10, 20:56
Tror ni vi får se Jay Cutler ösa PF om nått år haha!?

Ingen risk. Tror inte vi kommer få se någon professionell (bolande) byggare äta efter något annat upplägg än "every third hour."

s.m.f
2011-01-11, 00:17
Svarat på samma fråga tidigare i tråden, men ja det går helt utmærkt att cykla kcalintaget med periodisk fasta.

Øverskott træningsdagar, underskott vilodagar. Eller trappa ned/upp.

Ja självklart *flex*
Jag sökte mer efter erfarenheter av cyklingen av kalorier hur mycket upp och ner ni håller er, gärna från någon/några som gjort det under lite längre tid och kanske flera gånger?

Min egna test nu ligger på litet kcal överskott(300kcal) träningsdagar och ett ganska stort underskott vilodagar (1000kcal).

Tidigare PF (för mig) har varit kcal balans alternativt underskott alla dagar.

ceejay
2011-01-11, 00:42
körde ett tag förut men la ned det pga att det var jobbigt att gå upp i vikt med PF :D Annars var det grymt smidigt.

JohPz
2011-01-11, 01:51
körde ett tag förut men la ned det pga att det var jobbigt att gå upp i vikt med PF :D Annars var det grymt smidigt.

Jag har lyckats gå upp fint i vikt under hösten med PF, gäller bara att kämpa lite;)

Nible
2011-01-11, 09:10
Anledning att jag bröt fastan var just att jag var med i talangjakten. Men fram till det var min träning mer inriktat på kondition och jag ville tävla i AF. Tränade mycket hinderbana, chins och dips.

Var jätte nöjd med periodisk fasta, men under talangjakten var det Fredrik som la kostschemat, Jocke la träningsschemat.

Tidigare pratade Jocke också om flera måltider. Nu efter många utvärderingar av klienter samt egna erfarenheter lägger han max 3 måltider om dagen på sina klienter. Samt att han lägger 24-28-timmars fasta en gång i veckan.

Okej, så Bartoll har lagt om kostschemat för alla sina klienter nu till 3 måltider/dag? Det motsäger ju ganska mycket av det han har förespråkat tidigare med proteinpulser etc. i sina e-böcker.

Jag själv äter 3 stora måltider på ca 1000 kcal sen kommer jag köra 24-28 timmars fasta en gång i veckan. Ska bli spännande att känna på det. jag gillar ju fasta. Börjar på Lördag eftersom jag jobbar hela dagen. Kommer utvärdera det i min träningsjournal.

Låter vettigt. Har själv varit lite inne på att testa lite längre fastaperioder än 16 timmar. Känner inga som helst symptom på hunger när jag väl fastar, utan de kommer när jag väl börjar käka.

Får kika in lite i din träningsjournal och kolla hur det går för dig!

Nja, ät lite godare livsmedel bara. ;)

Intalade mig själv jag också om att det var så, men det var "optinojan" som satt stopp för det i själva verket efter att man hade gått upp några kilo. Numera tycker jag det är skitlätt, bara att käka lite energitätare livsmedel bara.

Wig
2011-01-11, 09:31
PF Leangains style är så jävla gött. Kul att se Pf dyka upp på diverse bloggar på nätet Engelska som svenska. Tror ni vi får se Jay Cutler ösa PF om nått år haha!?

Måste bara säga Wig Fy fan du har nog den mest fulländade fysiken jag sett på Kolo inspirerande! :)

Tror som sagt inte de grabbarna kommer köra något sådant upplägg. De har en så kraftigt upphöjd proteinsyntes så de måste äta varanna timme.... mycket...

Tack för den komplimangen... Det värmer. Ska lyfta extra tungt idag!

Wig
2011-01-11, 10:05
Okej, så Bartoll har lagt om kostschemat för alla sina klienter nu till 3 måltider/dag? Det motsäger ju ganska mycket av det han har förespråkat tidigare med proteinpulser etc. i sina e-böcker.

Låter vettigt. Har själv varit lite inne på att testa lite längre fastaperioder än 16 timmar. Känner inga som helst symptom på hunger när jag väl fastar, utan de kommer när jag väl börjar käka.

Får kika in lite i din träningsjournal och kolla hur det går för dig!

Fel av mig, jag vet inte hur han lägger de andras kostschema bara att han rekommenderar en lägre måltidsfrekvens. Tror de flesta får välja hur ofta de vill käka. Vissa känner att de måste äta var tredje timme.

Ny forskning samt att alla kostgurus ständigt uppdaterar vad som fungerar, genom klienter och studier gör hela tiden att uppläggen ändras lite smått. En diet ska vara enkel att följa. Inget som man tvingar sig själv till och mår dåligt av. Gäller att hitta det som passar ens livsstil.

"Forskning som gjorts på fasta visar att efter 18 timmar börjar din kropp förbränna betydligt mer fett som bränsle. Denna effekt börjar sedan avta efter cirka 30 timmar och därefter börjar fastan bli katabol (muskelproteinnedbrytande)". - Bartoll forum

virre.
2011-01-11, 10:25
Lite komiskt med tanke på vad Jocke sa i nån bodytidning när han, Martin och någon tjej blev intervjuade. Kommer inte ihåg exakt citat men han sa typ att detta med att inte äta var tredje timma och fasta är en övergående fas i Norden.

Wig: Grymt impad av dig, kikar in i din träningsjournal ofta. Lycka till med att lägga på dig muskler nu.

GI-Joe
2011-01-11, 13:21

Det är helt tvärtom för mig. Går hungrig hela dagen tills det är dags att käka, då försvinner hungern.

Facaa
2011-01-11, 13:57

Grymt,

Jag kör själv på detta och har kört i drygt 5-6 veckor och måste säga att det fungerar bra för mig.
88kg vägde jag och numera är jag på 83kg men måste tillägga att jag hade en hög %fett på kroppen när jag börja, nu börjar jag se konturer och dessuttom blivit starkare i gymmet.
fastan har jag inga problem med som som tidigare inlägg så är det skönt att sova lite extra.
Vi får se, jag ska köra 3 månader och sen se på resultaten, jag lägger inte så mkt fokus på vikten, utan mer på hur jag mår/ser ut för jag kommer inte tävla eller så, mest leva tills jag är 110 med abs så klart :)
Grym form btw.

hejhopp79
2011-01-11, 14:27

Testa 20 h fasta då?

Där du äter innan och efter träning. Att träna fastande och endast äta ett riktigt mål per dag, efter träning, blir nog lite väl tufft i längden.

BigSpawn
2011-01-11, 16:01
Har precis börjat köra IF och har mailat Martin om konsultationspriser, tyvärr är han nog så fullbokad så jag får köra efter eget huvud.

Skulle vara kul att få lite input om va ni tror om detta upplägget.

Jag tränar på mornarna runt 0630 och tränar mån-ons-fre så funderar på att lägga upp det såhär.

Träningsdagar
0600 Fettförbrännare + PWO drink sen EAA direkt innan passet
0630 Gym + 15min cardio
0730 30g EAA(får se exakt mängd jag väljer och vad mer jag lägger till)
1000 20g EAA
12-19 Mat fördelat på tre måltider.

Icke träningsdagar
0645 Fettförbrännare/kaffe + EAA
12-19 Mat fördelat på tre måltider

Känns lite konstigt att inte äta kolhydrater efter passet, men har läst på lite om en metod som heter Carbless Post Workout som verkar riktigt intressant. Detta blir inte riktigt samma då de verkar vara utan kolhydrater ända fram tills innan nästa pass men får bli en kompromiss.

Blir en liten blandning AV IF och det. Kommer antagligen lägga till nånting mer innan/efter passet efter jag läst om CPWO lite mer.

Ristretto
2011-01-11, 16:25
Martin har skrivit följande om fastande morgonträning och PF:

Early morning fasted training

Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.

Alltså 10g Aminosyror varannan timma efter passet fram tills man börjar äta.

BigSpawn
2011-01-11, 16:29
Martin har skrivit följande om fastande morgonträning och PF:

Alltså 10g Aminosyror varannan timma efter passet fram tills man börjar äta.

Tackar, missat det totalt:) ungefär som jag tänkte mig. Tanken är att första målet klockan 12 innehåller mer kolhydrater och sen mindre med kolhydrater per mål och mer fett istället.

WHITEFOLKS
2011-01-11, 16:40
20g och 30g eaa samtidigt är antagligen onödigt. Jag tror inte det har visats större effekt av mer än 10g åt gången. Som Ristretto säger så är det nog bättre att dela upp intagen isf.

BigSpawn
2011-01-11, 16:44
Ja, jag får se vilken mängd det blir, det är så billigt med EAA så vill inte snåla, kanske kör 20g sen 10g. Väger ganska mycket iom att jag är lång, men kanske inte spelar någon roll med mängden EAA.

Wig
2011-01-11, 19:26
Har precis börjat köra IF och har mailat Martin om konsultationspriser, tyvärr är han nog så fullbokad så jag får köra efter eget huvud.

Skulle vara kul att få lite input om va ni tror om detta upplägget.

Jag tränar på mornarna runt 0630 och tränar mån-ons-fre så funderar på att lägga upp det såhär.

Träningsdagar
0600 Fettförbrännare + PWO drink sen EAA direkt innan passet
0630 Gym + 15min cardio
0730 30g EAA(får se exakt mängd jag väljer och vad mer jag lägger till)
1000 20g EAA
12-19 Mat fördelat på tre måltider.

Icke träningsdagar
0645 Fettförbrännare/kaffe + EAA
12-19 Mat fördelat på tre måltider

Känns lite konstigt att inte äta kolhydrater efter passet, men har läst på lite om en metod som heter Carbless Post Workout som verkar riktigt intressant. Detta blir inte riktigt samma då de verkar vara utan kolhydrater ända fram tills innan nästa pass men får bli en kompromiss.

Blir en liten blandning AV IF och det. Kommer antagligen lägga till nånting mer innan/efter passet efter jag läst om CPWO lite mer.

Ser väldigt intressant ut. Ska du utvärdera det någonstans?

Själv hade jag dock valt att äta efter träningen och närmaste timmarna efter det för att sedan fasta över kvällen och natten, men som sagt jag gillar också att testa olika dieter. Så kör på :)

Wig
2011-01-11, 19:29
Grymt,

Jag kör själv på detta och har kört i drygt 5-6 veckor och måste säga att det fungerar bra för mig.
88kg vägde jag och numera är jag på 83kg men måste tillägga att jag hade en hög %fett på kroppen när jag börja, nu börjar jag se konturer och dessuttom blivit starkare i gymmet.
fastan har jag inga problem med som som tidigare inlägg så är det skönt att sova lite extra.
Vi får se, jag ska köra 3 månader och sen se på resultaten, jag lägger inte så mkt fokus på vikten, utan mer på hur jag mår/ser ut för jag kommer inte tävla eller så, mest leva tills jag är 110 med abs så klart :)
Grym form btw.

Låter hur bra som helst. Det ska ju kännas bra under en diet. Jag saknar periodisk fasta faktiskt, särskilt när jag börjar läsa om det igen. Men jag ska testa mitt nuvarnade upplägg ett tag och sedan utvärdera. kanske går tillbaka till någon form av periodisk fasta framöver.

mvh

BigSpawn
2011-01-11, 19:55
Ser väldigt intressant ut. Ska du utvärdera det någonstans?

Själv hade jag dock valt att äta efter träningen och närmaste timmarna efter det för att sedan fasta över kvällen och natten, men som sagt jag gillar också att testa olika dieter. Så kör på :)

Jag funderar på att skriva en journal:) dock är jag så dålig på att skriva kontinuerligt, gjorde en för några år sen som jag faktiskt orkade köra på med.

Känns lite konstigt att inte äta direkt efter passet, men dels så har jag läst lite om varianter som går ut på att inte äta kolhydrater efter passen och ända upp till ett dygn efter som verkar riktigt intressanta. Det blir nån form av superkompensation som gör att musklerna verkligen laddar upp med kolhydrater då den väl får en rejäl dos av det.

Tror dock kanske inte att 4.5timmar räcker till det, men ska utvärdera lite.

Sen så håller förhoppningsvis förbränningen igång fram till lunch, vilket då blir ca 4.5timmar, till vilken jag äter ett rejält kolhydrat/proteinrikt mål.

Kollade på detta redan för några år sen och mailade faktiskt Martin då, tyvärr rann det ut i sanden och jag tog inte tag i det:/ ångrar mig grovt

Trisse
2011-01-11, 20:34
Då har jag hoppat på periodisk fasta för andra gången i mitt liv. Efter att haft lov en vecka och käkat frukost när jag gått upp runt 12, så var det lika bra och fortsätta med det nu hormonerna är inställda på att få mat runt 12.

Så.... Dessa två skoldagar har gått BRA! Har inte känt av någon hunger och kan vara fokuserad. Kan tillägga att jag ligger på energiöverskott nu. En annan fördel är att jag har mycket mera tid på morgnarna, vilket gör att kan kan sova lite längre. SKÖNT när jag vanligtvis brukar gå upp 6.

dock sitter Lite optinoja sitter kvar i mig så jag funderar på att ta en BCAA drink på morgonen till kaffet. Fördelar? nackdelar ?

hejhopp79
2011-01-11, 20:59
Vad ska du ha i dig BCAA på morgonen för när du inte tränar? Skippa det är mitt tips och håll det till träningen.

Jag körde ovetandes "PF" fram till lunch på skoldagar, under i stort sett under hela min studietid på universitet. Man känner sig klar i skallen och kan gå upp senare på morgonen, som sagt :) Sedan äter man lunch osv.

Hank
2011-01-11, 22:48

Jag är inte kritisk eller ifrågasättande på något vis. Undrar bara rent spontant om det är något speciellt syfte med de 24 - 28 timmarnas fasta en gång i veckan?

hejhopp79
2011-01-11, 23:47
Kanske förbättrad insulinkänslighet och fettförbränning?

Dreas
2011-01-12, 00:18
Kanske förbättrad insulinkänslighet och fettförbränning?Och vad finns det för egentligt stöd för det?

Bartolls "idéer" som jag förstått det, någon som vet vilka rapporter han bildar sina åsikter och rekommendationer på kring detta?

Nible
2011-01-12, 07:10
Testa 20 h fasta då?

Där du äter innan och efter träning. Att träna fastande och endast äta ett riktigt mål per dag, efter träning, blir nog lite väl tufft i längden.

Jag ska ta och göra det nu någon dag framöver, faktiskt. Kan ha blivit upp emot 20 timmars fasta omedvetet tidigare också och då har det inte varit några problem. Kommer nog att testa det på en vilodag till att börja med, tror jag

Spridis
2011-01-12, 09:30
Och vad finns det för egentligt stöd för det?

Bartolls "idéer" som jag förstått det, någon som vet vilka rapporter han bildar sina åsikter och rekommendationer på kring detta?

Nja, inte Bartolls idéer mera Brad Pilons.

Eat-Stop-Eat:
In actuality you’re body begins to burn significantly more fat after approximately the 18 hour mark. This effect begin to level off after 30 hours.

mikaelj
2011-01-12, 09:52
I studier som viftats runt ser man inte bättre insulinkänslighet, däremot bättre glukostolerans. (Jag vet inte vad skillnaden är.)

Wig
2011-01-12, 10:48
Jag kommer köra den här 24 timmars fastan så jag kan lägga mer näring runt träningspassen. Ett dygns fasta ger mig 3000 kcal som jag kan fördela under veckan.

För de som är intresserade av fasta:
http://forum.bartoll.se/showthread.php?319-24-28-timmars-fasta-ställ-dina-frågor-här

Danne2k
2011-01-12, 12:19
Nybörjare inom ämnet periodisk fasta, bara kört i 2 dagar.

Äter mellan kl 13-21. Igår tränade jag inte, gjorde inte så värst mycket fysiskt ansträngande men råkade lägga mig något sent så jag hade jävligt svårt att somna runt 00:50 pga. hunger.. magen kändes rätt tom, typ som att den buktade innåt ni vet :p Det värsta gick över efter en stund men jag kände mig inte trött för fem öre.

Drack lite mer vatten och somnade väl efter ett jäkla tag. Vaknade dock kl 04:00 eftersom jag druckit så mycket vatten (och fortfarande kände suget i magen) och kände att jag var tvungen att få i mig något, blev 5 st små cachewnötter som dämpade hungern något. Kände mig inte alls trött här heller, men somnade väl efter minst 45 minuter.

Sovit rätt dåligt inatt (la mig kl 00:50, "sov" till kl 12:00).

Har jag iom. detta brutit fastan?
Vad ska jag göra isåfall, fortsätta som vanligt?
Vad kan jag ha gjort för misstag, bara ätit för lite?

Kan nämna att jag försöker ligga på kaloribalans/något över.

Apjavel
2011-01-12, 12:25

1. Du har brutit fastan.
2. Fortsätt på som vanligt (fast reglera intaget över dagen, kanske).
3. Du kan mycket väl ha ätit för lite och därav din hunger. Det kan även vara så att du har ätit det mesta tidigt på dagen och därför blivit hungrig senare på kvällen. Det kan även vara så att det tar lite tid för kroppen att vänja sig vid IF och därav hungern.

Trisse
2011-01-12, 12:29
Nybörjare inom ämnet periodisk fasta, bara kört i 2 dagar.

Äter mellan kl 13-21. Igår tränade jag inte, gjorde inte så värst mycket fysiskt ansträngande men råkade lägga mig något sent så jag hade jävligt svårt att somna runt 00:50 pga. hunger.. magen kändes rätt tom, typ som att den buktade innåt ni vet :p Det värsta gick över efter en stund men jag kände mig inte trött för fem öre.

Drack lite mer vatten och somnade väl efter ett jäkla tag. Vaknade dock kl 04:00 eftersom jag druckit så mycket vatten (och fortfarande kände suget i magen) och kände att jag var tvungen att få i mig något, blev 5 st små cachewnötter som dämpade hungern något. Kände mig inte alls trött här heller, men somnade väl efter minst 45 minuter.

Sovit rätt dåligt inatt (la mig kl 00:50, "sov" till kl 12:00).

Kan nämna att jag försöker ligga på kaloribalans/något över.

Tror att nötterna bröt fastan men fortsätt som vanligt :)

vet att mr.leangains skrev att folk generellt brukar föredraatt spendera förmiddagen fastande och kvällen i mätt tillstånd. kanske borde skjuta fram ditt ät fönster lite? Annars kanske du kan testa lite EAA, kaffe, te eller funlight om du blir hunrig.

Jag var lite små hunrig imorse men efter 2 koppar kaffe så var jag på top :)

Danne2k
2011-01-12, 12:33
1. Du har brutit fastan.
2. Fortsätt på som vanligt (fast reglera intaget över dagen, kanske).
3. Du kan mycket väl ha ätit för lite och därav din hunger. Det kan även vara så att du har ätit det mesta tidigt på dagen och därför blivit hungrig senare på kvällen. Det kan även vara så att det tar lite tid för kroppen att vänja sig vid IF och därav hungern.

Tack för svaret.
Helvete vad störande, ville verkligen inte bryta..
Åt väl en 750 kcal på morgonen iofs, rätt mkt kanske.

Åt dock ingenting mer förrän kl 7-halv 8, där det blev:

35g nötter
400g rostbiff
Mycket sås (lagom fet)
Lite pasta
Lite sallad med olja
Morötter

Och nån timme senare:

100g rostbiff
400g kvarg + 1 banan

Käkade upp kvargen exakt kl 9 och var då jäävligt mätt (det var jag även efter middagen).

Kan hända att jag ätit för lite fett dock, och/eller som du säger, att kroppen måste vänja sig.

Vad gör/gjorde ni själva i sånna situationer när ni inte kan sova pga. hunger?
The/kaffe kanske funkar bättre än vatten?

vicarious
2011-01-12, 12:38
Danne sluta nojja så jävulskt bara för att du råkar avvika från schemat en dag eller två. Det är en fis i rymden. Att hålla på som en kontroll-freak tror inte jag är sunt. Försök ha en mer avslappnad inställning så tror jag det kommer bli betydligt trevligare :thumbup:

vicarious
2011-01-12, 12:39
Ja, jag får se vilken mängd det blir, det är så billigt med EAA så vill inte snåla, kanske kör 20g sen 10g. Väger ganska mycket iom att jag är lång, men kanske inte spelar någon roll med mängden EAA.

Det finns verkligen ingen anledning att ta mer än 10g EAA per tillfälle.

Svårare än såhär behöver det inte vara.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

Danne2k
2011-01-12, 12:41
Vet om mitt problem, bara störande att inte kunna sova osv..

Kosten skrev jag upp bara för att få eventuella kommentarer på.

Danne2k
2011-01-12, 12:44
Hur är det nu igen förresten, om jag vanligtvis bryter fastan vid kl 13, men ska träna senare än vanligt nån dag, kan jag vänta med att äta mitt första mål till kl 14? Förutsatt att jag slutar äta kl 21:00 som vanligt?

hejhopp79
2011-01-12, 14:05
Danne2k, ta det lungt. Hela världen går inte under för att du bryter en fasta som du pålagt dig själv =)

Anywho, har jag också problem med hunger ibland på PF. En lösning är att äta senare på dagen/kvällen, annars blir det kämpigt som fan att sova ibland enligt min erfarenhet.

hejhopp79
2011-01-12, 14:05
Hur är det nu igen förresten, om jag vanligtvis bryter fastan vid kl 13, men ska träna senare än vanligt nån dag, kan jag vänta med att äta mitt första mål till kl 14? Förutsatt att jag slutar äta kl 21:00 som vanligt?

Men alltså, ja visst. 8 timmar är ingen magisk gräns, en timme hit eller dit kommer INTE göra någon större skillnad.

Trisse
2011-01-12, 14:08
Vet om mitt problem, bara störande att inte kunna sova osv..

Kosten skrev jag upp bara för att få eventuella kommentarer på.
Tror att du går och lägger dig för sent. Som jag skrev så gillar de flesta att gå och lägga sig mätta. Är din dyngsrytm förskjuten så tror jag det är bättre att du har ditt ättfönster senare på dagen. :)

Edit : pucktvåa....
Sent from my HTC Hero using Tapatalk

ceejay
2011-01-12, 16:57
Finns det något ställe där jag kan hitta studier angående ämnet periodiska fasta och måltidsfrekvens? Håller på med ett litet arbete om periodisk fasta och dess fördelar.

Har kikat och hittat rätt mkt på leangains

Torrré
2011-01-12, 21:24
Har börjat med denna fasta nu också och kör mitt ät fönster mellan 12-20, äter mitt sista mål mellan 19-20. Nu har jag också fått problem med sömnen dels att jag inte kan somna vilket jag aldrig har haft problem med förut och sen vaknar jag runt 3-4 tiden på morgonen. Har provat att köra sista måltiden väldigt proteinrik och med mkt kolisar men verkar inte spela nån roll.

Någon annan som upplever detta?

coolboynesko
2011-01-12, 21:41
Har börjat med denna fasta nu också och kör mitt ät fönster mellan 12-20, äter mitt sista mål mellan 19-20. Nu har jag också fått problem med sömnen dels att jag inte kan somna vilket jag aldrig har haft problem med förut och sen vaknar jag runt 3-4 tiden på morgonen. Har provat att köra sista måltiden väldigt proteinrik och med mkt kolisar men verkar inte spela nån roll.

Jag äter också sista måltiden runt 19.00 och jag har samma problem :confused:

eiri
2011-01-12, 22:00
hehe har också vaknat några gånger runt 3-4 enbart för o pissa sen somnar jag om igen, konstigt men inget som stör mig precis. Värsta med PF ja upplevt är frysta fingrar dock :(

Trisse
2011-01-12, 22:25
Ni kan ju alltid testa ZMA för att sova lite djupare. Har själv problem med att jag vaknar ibland på natten. Nu när jag tar ZMA så sover jag mycket bättre :)

hejhopp79
2011-01-12, 22:27

Ja alltså det handlar ju sannolikt om hur lång tid det gått sen senaste måltiden och när du lägger dig. Samt hur du ätit tidigare och vad din kropp är van vid

När du är i "fasta" (om det varit ett tag sedan du åt), uppregleras stresshormon i kroppen och av naturliga orsaker kan man få svårare att somna eftersom det har en uppiggande effekt. Kolhydrater ökar upptaget av tryptofan, som skapar serotonin, vilket gör oss sömniga.

hejhopp79
2011-01-12, 22:28
hehe har också vaknat några gånger runt 3-4 enbart för o pissa sen somnar jag om igen, konstigt men inget som stör mig precis. Värsta med PF ja upplevt är frysta fingrar dock :(

När upplever du frysta fingrar?

vicarious
2011-01-12, 23:14
När upplever du frysta fingrar?

Brukar vara i slutet av fastan oftast.. då TEF har "tagit slut."

ceejay
2011-01-13, 00:38
jag upplevde mina extremiteter som kallare en stund innan jag skulle äta första målet för dagen, alltså när fastan pågått som längst. Jag frös dessutom.

anton2000
2011-01-13, 01:24
+1. Men man vänjer sig.

http://25.media.tumblr.com/tumblr_ldyecdAzp01qfex1bo1_500.jpg

Nible
2011-01-13, 08:06
Var lite inne på att testa 24-timmars fastan igår efter att ha käkat lunch vid 11-tiden och därefter ingenting, förutom en minisemla, fram till klockan 20. Kände inga hungersymptom alls men fick käka ändå p.g.a. att sällskapet var hungrig. Behövdes inga stora mängder för att bli mätt då heller trots att jag enbart hade käkat runt 300 gram köttfärsbiff till lunch. Får se till att testa det någon dag till veckan istället.

Ni som kör 24-timmars fasta, eller mer, hur lägger ni upp måltiderna dagen innan? Jag tänkte käka lunch vid kl 12 och sedan fasta till kl 12 dagen efter.

Spridis
2011-01-13, 09:01
Ni som kör 24-timmars fasta, eller mer, hur lägger ni upp måltiderna dagen innan? Jag tänkte käka lunch vid kl 12 och sedan fasta till kl 12 dagen efter.

Jag försöker äta mera proteinrik mat just innan 24-timmars fastan. Inbillar mej att jag håller mej längre mätt på så sätt. Hungerskänslan brukar vara som störst vid ungefär 20 timmar men då är det bara att hälla i sej en halv liter vatten så går det om ganska fort.
Min fasta brukar för det mesta vara mellan 17:00 - 17:00. Det känns lättare att inleda fastan inför natten och få äta ett ordentligt mål mat med familjen när man kommer hem från jobbet!
Anledningen till att jag börjat med 24-timmars fasta är att jag fick en platå på "bantningen" (kallar det inte deff för jag är så fet). Jag kör förövrigt periodisk fasta 5 dagar i veckan och 24-timmars 2 dagar.

BigSpawn
2011-01-13, 10:03
har kört PF i snart en vecka nu och äter ca 12-19 och visst är jag hungrig fram till lunch men inte så farligt. Dock när en del säger det nu så har jag märkt att jag har kallare händer än vanligt.
Fick nästan tvinga i mig sista målet mat igår för jag var så mätt fortfarande från de två tidigare målen.

Apjavel
2011-01-13, 10:08
Jag blir otroligt mätt redan efter de första tuggorna när jag äter mitt första mål mat. Är det någon annan som upplever samma sak? Jag blev nästan aldrig mätt innan jag började med IF men nu är jag mätt 24/7.

doh
2011-01-13, 10:20
Jag blir otroligt mätt redan efter de första tuggorna när jag äter mitt första mål mat. Är det någon annan som upplever samma sak? Jag blev nästan aldrig mätt innan jag började med IF men nu är jag mätt 24/7.

Inget jag känt av, kan äta extremt mycket nu istället utan problem. Det har sina för och nackdelar ;)

Zorban
2011-01-13, 10:53
När ni pratar om PF så verkar det vara ganska exakta rutiner, typ att äta under exakt 8 timmar osv och fasta helt resten av tiden. Jag tränar på morgonen och lägger nog 3/4 av kcalintaget mellan kl 9 och 12, och på kvällen äter jag bara något litet samt kvarg. Har detta upplägg fortfarande stor fördel för träningen? Ska deffa om någon månad och tänkte fortsätta äta på det här viset.

Ristretto
2011-01-13, 10:58
När ni pratar om PF så verkar det vara ganska exakta rutiner, typ att äta under exakt 8 timmar osv och fasta helt resten av tiden. Jag tränar på morgonen och lägger nog 3/4 av kcalintaget mellan kl 9 och 12, och på kvällen äter jag bara något litet samt kvarg. Har detta upplägg fortfarande stor fördel för träningen? Ska deffa om någon månad och tänkte fortsätta äta på det här viset.

Om du äter både på morgonen och kvällen så missar du ju själva fasteperioden, så det upplägget har ju inte så mycket med periodisk fasta att göra, annat än att du äter största målet direkt efter träning.

Apjavel
2011-01-13, 10:58

Hur känner du själv att det känns? Bra resultat? Det är ju vettigt att lägga den största måltiden efter träning precis som du gör. Fördel för träning är att du får i dig det du behöver över dagen och inte över hur många gånger du äter eller på vilka tider.

Zorban
2011-01-13, 11:06
Hur känner du själv att det känns? Bra resultat? Det är ju vettigt att lägga den största måltiden efter träning precis som du gör. Fördel för träning är att du får i dig det du behöver över dagen och inte över hur många gånger du äter eller på vilka tider.
Det känns bra och har gett bättre resultat än när jag åt mest utspritt :-) Undrar mest om jag får ytterliggare fördelar genom att lägga hela kcalintaget mellan 9-12 och inte äta något på kvällen.

Det jag mest undrar är att basproteinsyntesen är väl som störst 12-24 timmar efter träning? Är det inte då vettigt att äta mest säg 10 timmar efter träningen? Varför är det så viktigt att äta direkt efter träningen, när proteinsyntsen ändå är högre 12 timmar senare?

jikajd
2011-01-13, 12:38
Finns det något ställe där jag kan hitta studier angående ämnet periodiska fasta och måltidsfrekvens? Håller på med ett litet arbete om periodisk fasta och dess fördelar.

Har kikat och hittat rätt mkt på leangains

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Dom high-lightade orden brukar ofta leda till någon studie. Du har säkert redan kollat in denna.

hejhopp79
2011-01-13, 13:11
Brukar vara i slutet av fastan oftast.. då TEF har "tagit slut."

I hear ya, det får jag också.

Nu händer det igår natt igen, jag kunde inte sova p g a för lite carbs/hunger. Så jag gick sonika upp, stoppade i mig 2 dl havregryn, en fet lös snus och slökollade på någon vacker donna i Hem till gården. Somnade 20 min senare.

hejhopp79
2011-01-13, 13:13
Var lite inne på att testa 24-timmars fastan igår efter att ha käkat lunch vid 11-tiden och därefter ingenting, förutom en minisemla, fram till klockan 20. Kände inga hungersymptom alls men fick käka ändå p.g.a. att sällskapet var hungrig. Behövdes inga stora mängder för att bli mätt då heller trots att jag enbart hade käkat runt 300 gram köttfärsbiff till lunch. Får se till att testa det någon dag till veckan istället.

Mycket protein, fibrer, grönsaker och låg-glycemisk stärkelse som t ex quinoa.

Ristretto
2011-01-13, 14:11
I hear ya, det får jag också.

Nu händer det igår natt igen, jag kunde inte sova p g a för lite carbs/hunger. Så jag gick sonika upp, stoppade i mig 2 dl havregryn, en fet lös snus och slökollade på någon vacker donna i Hem till gården. Somnade 20 min senare.

Du är säker på att det inte bara beror på törst? Om jag äter mycket protein innan jag går och lägger mig utan att dricka ordentligt så vaknar jag ofta och måste dricka.

Danne2k
2011-01-13, 14:50
Dags att klaga lite igen då :D

Kunde inte somna inatt heller, fast det var inte pga. hunger denna gång, tack å lov.
La mig typ kl 22:45 och läste väl till halv 12 men kunde inte somna. inte nångång förrän runt 03:15 somnade jag :(

En förklaring, förutom att jag la mig mycket tidigare idag än igår, kan vara att jag åt för mycket mat, eller för mycket fett?

Tränade igår och åt i runda slängor följande:

500g fläskfilé
500g wokgrönsaker
400 ml kokosmjölk (en hel burk)
4 ägg
2 dl mjölk
2 nävar färdigkokt pasta
1 msk rapsolja
+ lite sesamolja, fisksås kryddor, sambal olek osv osv.

Åt väl 75% av det kl 19:15 och lite mer precis innan 9 men lämnade max 10%.

Blev ju väldigt mycket fett, säkert över 80g om jag räknat rätt och jag var fortfarande mätt runt 2-3 tiden inatt.

Har ni märkt av sömnproblem om ni ätit för mycket/lite fett på kvällen?

Ristretto
2011-01-13, 14:55
Du tror inte att sömnproblemen kan bero på annat än vad du äter?

Danne2k
2011-01-13, 14:58
Du tror inte att sömnproblemen kan bero på annat än vad du äter?

Jo ofc men eftersom jag nyligen lagt om kosten rätt rejält så känns det logiskt att börja leta orsaker där först.

Andra orsaker kan iara att jag körde marklyft (visserligen inte tungt) samt intog 200mg koffein men det var ändå 10 timmar tidigare.

Har nog aldrig legat vaken så länge som inatt, ens om jag varit sjuk.

broel
2011-01-13, 15:05
Käkar jag rejäla mängder kolhydrater innan läggdags så kan jag vakna svettig utav bara helvete,, men kör jag ALA-tilskott innan måltiden så får jag inte ett lika häftigt inslulinpåslag, hjälper riktigt bra.

Om man vaknar efter ca 2h kan man ha käkat för lite fett, vaknar man runt 4h efter man lagt sig kan det varit för lite kolhydrater,,, kan vara tvärt om, minns inte tiderna exakt..

Ristretto
2011-01-13, 15:45
Om man vaknar efter ca 2h kan man ha käkat för lite fett, vaknar man runt 4h efter man lagt sig kan det varit för lite kolhydrater,,, kan vara tvärt om, minns inte tiderna exakt..

Var har du fått denna information?

hejhopp79
2011-01-13, 18:39
Du är säker på att det inte bara beror på törst? Om jag äter mycket protein innan jag går och lägger mig utan att dricka ordentligt så vaknar jag ofta och måste dricka.

Jag drack säkert 2 liter under kvällen så det är nog ingen fara.

vicarious
2011-01-13, 19:33
Har ni märkt av sömnproblem om ni ätit för mycket/lite fett på kvällen?

Nej.

När kliver du upp på morgonen då?

Deffar du?

Nible
2011-01-13, 19:36
Jag försöker äta mera proteinrik mat just innan 24-timmars fastan. Inbillar mej att jag håller mej längre mätt på så sätt. Hungerskänslan brukar vara som störst vid ungefär 20 timmar men då är det bara att hälla i sej en halv liter vatten så går det om ganska fort.
Min fasta brukar för det mesta vara mellan 17:00 - 17:00. Det känns lättare att inleda fastan inför natten och få äta ett ordentligt mål mat med familjen när man kommer hem från jobbet!
Anledningen till att jag börjat med 24-timmars fasta är att jag fick en platå på "bantningen" (kallar det inte deff för jag är så fet). Jag kör förövrigt periodisk fasta 5 dagar i veckan och 24-timmars 2 dagar.

Mycket protein, fibrer, grönsaker och låg-glycemisk stärkelse som t ex quinoa.

Fasta från kl 17.00 - 17.00 skulle nog fungera för mig också. Ska se till att få in det på en dag då jag har sovmorgon så det blir ännu lättare.

Danne2k
2011-01-13, 20:23
Nej.

När kliver du upp på morgonen då?

Deffar du?

OK.

Runt 11-12 nu när jag somnar såhär sent, annars runt 10 tiden men blev mest runt 11 under julen.

Deffar inte, inte än i varje fall.

Kanske borde ta mig en långpromenad om jag får tid, känns som att jag brukar sova bättre/somna lättare då.

hejhopp79
2011-01-13, 21:18
OK.

Runt 11-12 nu när jag somnar såhär sent, annars runt 10 tiden men blev mest runt 11 under julen.

Deffar inte, inte än i varje fall.

Kanske borde ta mig en långpromenad om jag får tid, känns som att jag brukar sova bättre/somna lättare då.

Precis samma sak för mig nu när jag somnat sent. Jag tror faktiskt det kan bero på att man lägger sig så sent också, hamnar i fel sömnrytm osv. Jag brukar sällan ha svårt att sova om jag lägger mig 11-12. Men däremot om jag ligger och läser som igår natt från 01-03 och sedan inte somnar förräns 05:30. Dricker iofs en kopp kaffe kl 9 på kvällen....

Eddie Vedder
2011-01-13, 21:25
kan vara tvärt om, minns inte tiderna exakt..

Kan vara helt fel också. ;)

Danne2k
2011-01-13, 21:33
Precis samma sak för mig nu när jag somnat sent. Jag tror faktiskt det kan bero på att man lägger sig så sent också, hamnar i fel sömnrytm osv. Jag brukar sällan ha svårt att sova om jag lägger mig 11-12. Men däremot om jag ligger och läser som igår natt från 01-03 och sedan inte somnar förräns 05:30. Dricker iofs en kopp kaffe kl 9 på kvällen....

Ja, jag tror också som du säger att det mycket handlar om att få till sin dygnsrytm ordentligt och inte vara uppe på oregelbundna tider för ofta.

Jag fastnade för övrigt framför ett program på SVT med komikern Greg Giraldo (inte känd för mig) vid halv 3 inatt, han var sjukt rolig så då blev man ju pigg istället *grr27*

Skippa kvällskaffet förresten :)

BigSpawn
2011-01-13, 21:36
har märkt några dagar nu att jag känner mig kall och frusen innan jag fått i mig första målet mat klockan 12, men sen efter sista målet mat runt 19 så blir jag istället tokvarm och börjar svettas:) känns som om ämnesomsättningen får sig en rejäl sjuts.

Danne2k
2011-01-13, 21:54
Hur är det med uttöjning av magsäcken om man äter bara 1-2 stora mål?
Töjer man inte ut magsäcken väldigt mycket?

Eller har det ingen betydelse?
Tänker främst på om magen kommer se större ut eller andra ev. negativa aspekter.

Om inte, varför inte?

forslund
2011-01-13, 21:57
Betydelse för vad?

hoog
2011-01-13, 22:00
har märkt några dagar nu att jag känner mig kall och frusen innan jag fått i mig första målet mat klockan 12, men sen efter sista målet mat runt 19 så blir jag istället tokvarm och börjar svettas:) känns som om ämnesomsättningen får sig en rejäl sjuts.

Undrar med varför det blir så. Dock blir det så för mig bara när jag ätit pumpat i mig massa godis. Börjar nästan svettas och blir riktigt varm, fan va äcklig man känner sig då. Mätt på godis och svettig..

Danne2k
2011-01-13, 22:02
Betydelse för vad?

Var lite otydlig där, ändrat mitt inlägg nu.

Crocker
2011-01-13, 22:39
Hur är det med uttöjning av magsäcken om man äter bara 1-2 stora mål?
Töjer man inte ut magsäcken väldigt mycket?

Eller har det ingen betydelse?
Tänker främst på om magen kommer se större ut eller andra ev. negativa aspekter.

Om inte, varför inte?
Jag tycker verkligen på det, på kvällen ser jag ganska enorm ut, men formen är inte värre. Magen är större men kollar man så ser man ut att ha samma BF.

Danne2k
2011-01-13, 22:43
Jag tycker verkligen på det, på kvällen ser jag ganska enorm ut, men formen är inte värre. Magen är större men kollar man så ser man ut att ha samma BF.

Lust att omformulera? Du tror inte det är viktigt?

Fru_Flisa
2011-01-13, 22:53

Ja, försök vara ute i dagsljus så tidigt som möjligt, (eller runt 9-10 menar inte 5-6 på morgonen), för av ljuset bildar du mängder seratonin som ökar melatoninhalten och gör det lättare att sova på natten. Tidpunkten är mer av vikt för dygnsrytmen.

Wig
2011-01-14, 09:29
jag kommer inleda min fasta ikväll eller i natt. Jobbar nämligen till 02.00.

Kommer bli en fasta på mellan 24-29 timmar. Med ca 6 proteinpulser ( Eaa och eventuellt 2 Isolatpulser) så en riktig fasta blir det ju inte, men jag är under uppbyggnad och vill testa med proteinpulser och utvärdera hur jag känner mig.

rooz
2011-01-14, 09:36
Ska också testa en 24H fasta. Äter runt 14-15 idag.

Danne2k
2011-01-14, 09:50
Bättre sömn inatt!

Åt ett hyfsat stort mål runt halv 4 samt en normal middag runt halv 8. Var väldigt mätt både innan och efter middagen men tog 2 kokta ägg och lite mjölk strax före kl 9.

Hade fortfarande lite svårt att somna/bli trött men gick mycket bättre igår än tidigare kvällar/nätter.

Inga hungerkänslor förrän imorse vid 8 tiden, men att dricka lite vatten hjälpte mycket. Vaknade 1-2 timmar tidigare än jag beräknat och känner mig utvilad så det är ju positivt, förutom att jag måste vänta en massa timmar till jag kan äta *gah!*

Trisse
2011-01-14, 10:20
Bättre sömn inatt!

Åt ett hyfsat stort mål runt halv 4 samt en normal middag runt halv 8. Var väldigt mätt både innan och efter middagen men tog 2 kokta ägg och lite mjölk strax före kl 9.

Hade fortfarande lite svårt att somna/bli trött men gick mycket bättre igår än tidigare kvällar/nätter.

Inga hungerkänslor förrän imorse vid 8 tiden, men att dricka lite vatten hjälpte mycket. Vaknade 1-2 timmar tidigare än jag beräknat och känner mig utvilad så det är ju positivt, förutom att jag måste vänta en massa timmar till jag kan äta *gah!*
Skönt! Se till att ha något att göra så du inte går runt och tänker på mat nu. Drick kaffe och te om du blir hungrig :)

Danne2k
2011-01-14, 10:25
Skönt! Se till att ha något att göra så du inte går runt och tänker på mat nu. Drick kaffe och te om du blir hungrig :)

Ja, jag ska ta och aktivera mig nu. Jag kikade in i tråden "Vad har du ätit idag?" vilket var mitt största misstag hittills :D

vicarious
2011-01-14, 11:08

Undrar med varför det blir så. Dock blir det så för mig bara när jag ätit pumpat i mig massa godis. Börjar nästan svettas och blir riktigt varm, fan va äcklig man känner sig då. Mätt på godis och svettig..

Fasting and cold fingers

"Q: Sometimes when I fast my finger tips get cold, why is that?

Fasting increases the blood flow to you body fat (the process is called adipose tissue blood flow). So when you are fasting more blood is travelling to your body fat, presumably to help move it to your muscles where it can be burned as a fuel. Do to this increased travel to your body fat, micro-vasodilation occurs in your fingertips and sometimes toes to compensate. So in some cases it’s a ‘necessary evil’ in the fat loss process."

http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html

Det har även med TEF att göra

Efter 16 tim finns det inte mycket TEF kvar från sista måltiden då det mesta assimilerats. Mat värmer alltså.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4763117&postcount=3566

För er som undrar vad TEF är

Each time you eat, metabolic rate increases slightly for a few hours. Paradoxically, it takes energy to break down and absorb energy. This is the Thermic Effect of Food (TEF). The amount of energy expended is directly proportional to the amount of calories and nutrients consumed in the meal.

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Med andra ord, det är inte så konstigt om man fryser och känner sig kall i slutet av fastan. På samma sätt är det inte konstigt om man känner sig extra varm efter man har tryckt i sig en stor måltid, särskilt om den är väldigt rik på protein, som har det högsta TEF-värdet av alla makronutrienter.

Det sista fetstilta förklarar även varför du blir extra varm om du trycker i dig massa godis. Godis = mycket energi.

hejhopp79
2011-01-14, 11:42
Skippa kvällskaffet förresten :)

Haha, japp ska verkligen göra det. Tror kvällskoffeinet stör min sömn som tusan faktiskt.

Är du koffeinist?

hejhopp79
2011-01-14, 11:46
Vaknade 1-2 timmar tidigare än jag beräknat och känner mig utvilad så det är ju positivt, förutom att jag måste vänta en massa timmar till jag kan äta *gah!*

Berkhan talar just om att använda fastan till någonting produktivt och få saker gjorda. Sitter man bara och rullar tummarna och tänker på sin hunger och mat, kommer man att bli galen och lägga ner dieten rätt snabbt.

Ut och gå, drick en kopp kaffe, städa, diska, på med hög musik etc.

rooz
2011-01-15, 15:46
Ska också testa en 24H fasta. Äter runt 14-15 idag.

Så där. Åt runt 14.40 igår och käkade "lunch" 15 idag. Inga problem alls, var uppe och grejade från 09:00 till 13:00, sedan powernap och annat.

Danne2k
2011-01-15, 19:30
Haha, japp ska verkligen göra det. Tror kvällskoffeinet stör min sömn som tusan faktiskt.

Är du koffeinist?

Näe, men om jag tar 200-400 mg koffein före träningen vid 2-3 tiden verkar jag ha svårt att somna 10 timmar senare. vet inte det har någon koppling.
Dricker inte kaffe öht.

Berkhan talar just om att använda fastan till någonting produktivt och få saker gjorda. Sitter man bara och rullar tummarna och tänker på sin hunger och mat, kommer man att bli galen och lägga ner dieten rätt snabbt.

Ut och gå, drick en kopp kaffe, städa, diska, på med hög musik etc.

Väldigt sant faktiskt, får tänka på det lite oftare.

acidbl00d
2011-01-16, 01:03
En intressant artikel från lokaltidningen:
http://www.ystadsallehanda.se/sport/article726489/Kostexpert-om-Seths-metod-Omdoumlmesloumlst-att-rekommendera-den.html

Artikeln har några år på nacken men vad säger ni om hennes synpunkter?

Apjavel
2011-01-16, 09:15
Näe, men om jag tar 200-400 mg koffein före träningen vid 2-3 tiden verkar jag ha svårt att somna 10 timmar senare. vet inte det har någon koppling.
Dricker inte kaffe öht.

Väldigt sant faktiskt, får tänka på det lite oftare.

Jag kan inte ta 200mg koffein efter 12 för då stör det min sömn. Sjukt störigt men så är det. Så det kan mycket möjligt vara det som ställer till det för din sömn.

Pepz
2011-01-16, 09:32
http://www.ystadsallehanda.se/sport/article726489/Kostexpert-om-Seths-metod-Omdoumlmesloumlst-att-rekommendera-den.html

En normal person som inte äter utsätter kroppen för en jättestor stress. Man får låga blodsockernivåer, högre nivåer av kortisol vilket ger ökad muskelnedbrytning, man får sämre ämnesomsättning, hjärnan fungerar sämre och man får svårare att återhämta sig efter träning

är hon verkligen utbildad?

Om man inte kan rekommendera den (dieten) till sjuka(diabetes) människor. Varför ska man då rekommendera den till friska människor, frågar hon sig.

sämsta argumentet--

Nible
2011-01-16, 10:10
Jag kommer nog ta upp lite om PF under min projektredovisning som vi ska ha framåt våren. Arbetet handlar först och främst om styrketräning, kost och allmänt välmående så jag, som själv är en PF-fanatiker, tycker att det skulle vara passande att ta upp detta levnadssätt. Kommer försöka rota fram lite studier också så att lärarna inte tror att man plockar det från tomma intet. Förhoppningsvis så hinner det komma fram lite fler studier innan dess också eftersom det är ett såpass omdiskuterat ämne för tillfället.

Har ni några första tankar såhär på rak arm om vad man skulle kunna ta upp så kan ni ju slänga iväg ett PM för att inte skräpa ner tråden för mycket.

Inge Enveten
2011-01-16, 11:37
En grej som är otrolig är att de gånger jag inte följt fastan mot kvällen och ätit något precis innan läggdags låt säga 23:00 så är jag ALLTID hungrigare följande morgon än de alla andra gånger då jag följer fastan och inte äter efter 20:00. Cool story Oli!

Danne2k
2011-01-16, 11:38
Jag kan inte ta 200mg koffein efter 12 för då stör det min sömn. Sjukt störigt men så är det. Så det kan mycket möjligt vara det som ställer till det för din sömn.

Shit, vet att halveringstiden är rätt lång och att det är rätt individuellt men jag trodde inte det kunde vara såpass individuellt.
Då har det säkert påverkat.

Hur som helst så känns det som att min kropp har vant sig lite med PF, kan vara uppe till 00-01 tiden utan att bli svinhungrig och jag sover även bättre än tidigare i veckan, skönt.

Apjavel
2011-01-16, 12:20
Shit, vet att halveringstiden är rätt lång och att det är rätt individuellt men jag trodde inte det kunde vara såpass individuellt.
Då har det säkert påverkat.

Hur som helst så känns det som att min kropp har vant sig lite med PF, kan vara uppe till 00-01 tiden utan att bli svinhungrig och jag sover även bättre än tidigare i veckan, skönt.

Bra jobbat =), hoppas du får resultat de resultat du vill ha nu också.

Xerxex
2011-01-16, 13:01
Är att inta EAA (eller whey) att bryta fastan? dvs typ ta det som "frukost"

mikaelj
2011-01-16, 13:41
Ja, både EAA (och vassle) innehåller energi.

Grandmaster
2011-01-17, 00:43

Inkompetent och oduglig likt förvånansvärt många inom hennes yrkeskår.

Miniräzer
2011-01-17, 01:19
Hade du en Leangains bok på G eller har den redan kommit? Svensk /Engelsk, vart köpa?

Danne2k
2011-01-17, 12:37
Inkompetent och oduglig likt förvånansvärt många inom hennes yrkeskår.

Håller helt med.

Men för nyfikenhetens skull, vad har du för utbildning? Hittade inget om det på din hemsida.

Nible
2011-01-17, 15:36
Jag ska ta och göra det nu någon dag framöver, faktiskt. Kan ha blivit upp emot 20 timmars fasta omedvetet tidigare också och då har det inte varit några problem. Kommer nog att testa det på en vilodag till att börja med, tror jag

Sagt och gjort; inne på den 22:a timmen nu och det har gått hur bra som helst. Hade både matte- och fysiklektion nu på eftermiddagen och kände inga som helst symptom på trötthet eller liknande. Bra grejer.

Denniss
2011-01-17, 16:53
Om någon skulle summera; Vad är era allra bästa tips för att upprätthålla detta kost-tänkande?

Jag har försökt några gånger, men misslyckats. Helt enkelt så far tankarna på annat, trots att jag jobbar/lyssnar på musik etc.

anton2000
2011-01-17, 17:00
Om någon skulle summera; Vad är era allra bästa tips för att upprätthålla detta kost-tänkande?

Jag har försökt några gånger, men misslyckats. Helt enkelt så far tankarna på annat, trots att jag jobbar/lyssnar på musik etc.

Sova länge, dvs äta runt 20. Sen vara uppe till 04 och sova till 11-12. Problem hunger?

Annars brukar man vänja sig rätt fort...

Apjavel
2011-01-17, 17:14
Är det någon annan som inte känner någon aptit eller hunger? Började med IF för ca 2 veckor sedan och den senaste veckan har jag inte varit hungrig alls. Jag är mätt hela tiden och blir ännu mättare så fort jag äter något. Lyckas trycka i mig det jag ska visserligen men det känns lite konstigt att vara mätt konstant fast jag fastat i 16-18 timmar. Jag mår bra förövrigt och är piggare än vanligt.

Denniss
2011-01-17, 17:50
Sova länge, dvs äta runt 20. Sen vara uppe till 04 och sova till 11-12. Problem hunger?

Mjaa börjar oftast 06:00.. Men jag ska påbörja detta igen och göra mitt bästa för att hålla kvar vid det, då både plånboken mår bättre och jag hinner med mera saker :)

daloatf
2011-01-17, 19:55
Körde snöskottning idag i 4 timmar med massor blötsnö och is under fastan. Funkade väldigt bra! Ingen förlorad energi :)

Mina kompanjoner blev vrålhungriga efter ca 2 timmar. De är "frukost människor".
Kände själv ingen hunger eller något. Gj body & IF

Nietzsce
2011-01-17, 20:45
Är det någon annan som inte känner någon aptit eller hunger? Började med IF för ca 2 veckor sedan och den senaste veckan har jag inte varit hungrig alls. Jag är mätt hela tiden och blir ännu mättare så fort jag äter något. Lyckas trycka i mig det jag ska visserligen men det känns lite konstigt att vara mätt konstant fast jag fastat i 16-18 timmar. Jag mår bra förövrigt och är piggare än vanligt.

Jag har också upplevt samma sak. Inte hela tiden, men rätt ofta. Har nästan blivit så att jag måste trycka i mig allt mat. Ibland blir det så svårt att jag tvingas producera kaloririka soppor. Bara för att maten ska "glida" ner. Jag tycker det känns bra att vara mätt, så klart. För mig har traditionell deffmetod varit jobbigare just eftersom jag går runt rätt hungrig. PF, i samband med deff, har fungerat mycket bättre.

oracas
2011-01-17, 21:00
Nutella burkar har blivit en del av min dagliga kost med bulk på PF... lätta och goda kalorier!

capron
2011-01-17, 21:51
Hittade nyss denna text på mjölkpaketet arla. Hoppas de har totafel i allt , mest av allt regerar jag på det här med att äta regelbundenhet och få färre hål i tänderna. Detta är väl i alla fall bevisat att det är tvärtom mer vila för tänderna desto bättre ? Har man ju sett på tuggumi reklamen att en attack startar varje gång man äter :-)

Arla
........ bla bla frukost 25% av enegi intaget ... bla
Frukostätare minns bättre är mer uthålliga och har lättare att koncentrera sig. Man blir dessutom glad av att äta frukost! En jämn blodsockerkurva håller nämligen humöret på en bra nivå. Och tänk på att en liten frukost är bättre än ingen alls !

< Bild "tom i magen tom i knoppen >

Mera mjölknyttigt. Det finns ett sammanband mellan skolelevens fruktostvanor och dess medelbetyg. Den som inte äter frukost får lättare huvudvärk och migränanfall. Frukostätare äter mera regelbundet och får därför färre hål i tänderna"

Danne2k
2011-01-17, 22:23

Rekomenderar du honom att vara upp i 8 timmar efter sista målet? Då hinner man ofta bli hungrig.

Det bästa är om man har fasta rutiner (jobb/skola/sängtider m.m.), äter sista målet vid 8-9 tiden på kvällen och lägger sig 10-11 senast, sen dricker mycket morgonen därpå för att stilla den eventuella hungern, gärna dricka varmt (te/kaffe.).

Vet inte riktigt om det var sånna tips du var ute efter?

Är inte riktigt likadant för mig men märker att jag blir väldigt mätt vid första målet mat, alltså när jag bryter fastan, fast jag blir ofta lite hungrig frammåt eftermiddagen/kvällen igen.

Hur mycket tränar du och rör på dig i allmänhet?
Är det någon skillnad på träningsdagar och vilodagar?

Danne2k
2011-01-17, 22:31
*Text om Arla och deras texter på mjölkpaketen*

Läste också det där och blev skapligt förvånad över det mesta, men framförallt det där om hål i tänderna, det säger ju sig självt att dom har fel??

Apjavel
2011-01-17, 22:40
Hur mycket tränar du och rör på dig i allmänhet?
Är det någon skillnad på träningsdagar och vilodagar?

Är student så jag sitter ner rätt mycket, annars tränar jag 5 dagar i veckan.
Ingen skillnad än så länge på träningsdagar och vilodagar men jag har ju som sagt bara en vecka att jämföra med =/. Det som är skumt också är att jag ligger på underskott då jag tappar vikt men ändå känner jag den här konstanta mättnaden. Aja, det går säkert över men är förvånad över att känna såhär då jag vanligtvis annars alltid är hungrig.

Danne2k
2011-01-17, 22:57
Är student så jag sitter ner rätt mycket, annars tränar jag 5 dagar i veckan.
Ingen skillnad än så länge på träningsdagar och vilodagar men jag har ju som sagt bara en vecka att jämföra med =/. Det som är skumt också är att jag ligger på underskott då jag tappar vikt men ändå känner jag den här konstanta mättnaden. Aja, det går säkert över men är förvånad över att känna såhär då jag vanligtvis annars alltid är hungrig.

Förstår det, verkar som PF nästan är lite för bra när man deffar :)

Näe men ge det lite tid så kanske det ordnar sig, försök få i dig tillräckligt med protein bara så du inte tappar för mycket.

daff__
2011-01-18, 07:18

Känner igen detta endast på dagar då jag inte tränar.
Men varje dag som jag tränar blir jag mycket hungrig direkt efter träningen (såklart) och även ganska snabbt efter min stora måltid som jag äter en halvtimma efter träningen.
Hur ofta tränar du? Och vilka tider?

forslund
2011-01-18, 07:26
Hittade nyss denna text på mjölkpaketet arla. Hoppas de har totafel i allt , mest av allt regerar jag på det här med att äta regelbundenhet och få färre hål i tänderna. Detta är väl i alla fall bevisat att det är tvärtom mer vila för tänderna desto bättre ? Har man ju sett på tuggumi reklamen att en attack startar varje gång man äter :-)

Arla
........ bla bla frukost 25% av enegi intaget ... bla
Frukostätare minns bättre är mer uthålliga och har lättare att koncentrera sig. Man blir dessutom glad av att äta frukost! En jämn blodsockerkurva håller nämligen humöret på en bra nivå. Och tänk på att en liten frukost är bättre än ingen alls !

< Bild "tom i magen tom i knoppen >

Mera mjölknyttigt. Det finns ett sammanband mellan skolelevens fruktostvanor och dess medelbetyg. Den som inte äter frukost får lättare huvudvärk och migränanfall. Frukostätare äter mera regelbundet och får därför färre hål i tänderna"

Du får tänka på varifrån informationen kommer samt var den är riktad.
Man har undersökt elever, som inte alls känner till PF eller näringstiming och dylikt, på deras prestation i skolan. De som äter frukost har antagligen bättre rutiner i övrigt. Bättre hemma, sover längre osv. Inte konstigt att prestationen är bättre än dem med sämre rutiner.
Att man äter mindre sällan och får migrän är inte konstigt. Jag har dock migrän och känner absolut ingen skillnad efter jag vant mig in vid PF. Men jag känner till fenomenet om att om man inte får i sig mat regelbundet så kommer migränen som ett brev på posten.

Angående hål i tänderna får man återigen läsa vad som står. Regelbundet ätande. De som inte äter regelbundet har antagligen ätit mer skit, tagit en Snickers här, en nattmacka där, utan att borsta tänderna på kvällen osv.

Nu säger jag inte att alla har så kassa vanor men det är ju tillräckligt många för att man skall kunna bevisa det på det här sättet.

Nible
2011-01-18, 08:44
Vet inte om det berodde på dygsnfastan eller att jag håller på bli förkyld, men är det någon mer som känner sig otroligt varm i ansiktet efter första måltiden när man har fastat i 24 timmar? Åt dagens första, och enda, måltid kl 17-18 som bestod av paj, lite kött och proteinfluff. Sedan vid kl 00 när jag skulle lägga mig var jag tokvarm i ansiktet.

Kan som sagt bero på att det är någon förkylning på g också.

BigSpawn
2011-01-18, 08:52
jag känner av liknande fenomen och nån postade information om det några sidor tillbaka:)

Har suttit uppe och jobbat till 0230 varje dag i helgen, och shit va jag blir sugen på snacks då. bara att bita i, men när att jag gav in för flestelsen.

Nible
2011-01-18, 08:55
jag känner av liknande fenomen och nån postade information om det några sidor tillbaka:)

Har suttit uppe och jobbat till 0230 varje dag i helgen, och shit va jag blir sugen på snacks då. bara att bita i, men när att jag gav in för flestelsen.

Oj, hade missat det.

Blir du varm i hela kroppen eller bar i ansiktet? Jag blev nämligen bara varm i ansiktet och inte någon märkbar skillnad i kroppstemperaturen.

BigSpawn
2011-01-18, 09:16
Hela kroppen, men det kan säkert variera från person till person:) behöver ju inte vara samma för dig