Visa fullständig version : Periodisk fasta
Sparven från Minsk
2013-06-16, 17:51
Då jag kört PF av typen 16:8 tidigare och gillar att experimentera bestämde jag mig i förra veckan för att testa 5:2 fast med vissa modifikationer.
2 dagar i veckan:
Jag äter "en måltid" på 900 kcal (vilket är mer än 25% av mitt behov för det mesta) innehållandes 100g protein. Det blev så när jag tog hänsyn till mättnad, tillfredsställelse och att inte ha för lite protein. Jag går alltså emot att ha en låg mängd protein i kosten (det är rätt lågt med kolo-mått dock). En kompromiss med andra ord.
Styrketräning utför jag inte på denna dag däremot är det ok med generell fysisk aktivitet. Aktivitet lär ju accelerera effekterna av fastans positiva effekter så det kan ju kompensera för att jag har ett större kcal-intag än rekommenderat för upplägget.
Övriga dagar äter jag ad libitum (är jag sugen på kebabtallrik efter träning eller att ha choklad som PWO före träning så äter jag det). Jag vill se om det stämmer att man inte behöver ha koll på kosten mer än 2 dagar i veckan. Jag är medveten om att normalt sett vid diet måste man ha koll alla dagar i veckan annars är risken stor att man kompenserar för hela veckans kaloriunderskott på 1 eller flera dagar där man inte har det. Däremot har jag erfarenhet av periodisk fasta som tyder på att så inte är fallet på ett sådant upplägg.
Hittills har det inte ens gått en vecka och jag har bara haft en 900-kcal-dag. men dagarna efter det ser det ut som om jag inte "går nuts" med frosseri hur mycket jag än längtar efter att få göra just på själva låg-kaloridagen.
Jag tänker dokumentera utvecklingen med bilder. Om det nu blir någon utveckling. Men vikttappet hittills (ca 1+ kg) verkar tyda på att det rör sig neråt.
Så här ser förresten kosten ut på de dagarna:
2 äpplen (175g vardera) - 125 kcal
3 ägg - 240 kcal
300g broccoli - 100 kcal
60g vassle - 240 kcal
1 konserv makrill i tomatsås - 210 kcal
Jag funderar även på att införskaffa EAA så att jag istället för att få i mig 60g vassle på 240 kcal (30g före + 30g efter) får i mig 20g EAA på 80 kcal (10g före + 10g efter). Då kan jag få plats med lite mandlar och/eller ett extra äpple typ. För det hade gjort kosten mer tillfredsställande.
Jag personligen har svårt att se mig själv styrketräna på en fastedag. Jag känner mig rätt trycklös på kvällen och vill ju ha måltiden efter träning (och inte före). Men för vissa funkar det säkert bra att träna efter en längre tids fasta. Jag får erkänna att jag måste ha ätit nånting under dagen för att få trycket jag behöver för styrketräning.
Jag tänker iaf uppdatera senare om hur det går och hur jobbigt jag tycker det är med "faste"-dagarna.
Sjukt intressant! Ska bli spännande att följa!
Du testar alltså 5/2 i syfte att gå ned i vikt?
Undrar sjäkv hur det skulle fungera under muskeluppbyggnad period...Har själv enbart kört PF under diet och testat lite med PF under muskelupbyggnad med. Men 5/2 verkar klart intressant..
Äta PF under träningsdag och köra 24 h fasta på två vilodagar! :)
så paltkoma är ett tecken på bra insulinkänslighet?
nä.
Så paltkoma är ett tecken på bra insulinkänslighet?
Kan vara.
Mest av allt är det ett tecken på mycket kolhydrater i kosten i förhållande till protein. Effekter på orexin glömde jag nämna av aminosyror och glukos. En högre andel protein och en lägre andel kolhydrater är i regel ett bra recept på att minska påverkan på energinivåer av en måltid.
Doctor Snuggles
2013-06-16, 18:27
nä.
Kan vara.
Hur ska ni ha det?
diddy161
2013-06-16, 19:28
funderar på att skita i och bara köra (no offense). ps gick i puberteten för länge sen. har ganska stor *** också
aja kanske börjar nästa vecka, eller imorron :O..
/16 åringen som skrev innan. - igen - 181cm, 90kg, naturligt krallig,
Jag vet hur jag ska ha det, mikaelj får säga vad han vill.
Sjukt intressant! Ska bli spännande att följa!
Du testar alltså 5/2 i syfte att gå ned i vikt?
Undrar sjäkv hur det skulle fungera under muskeluppbyggnad period...Har själv enbart kört PF under diet och testat lite med PF under muskelupbyggnad med. Men 5/2 verkar klart intressant..
Äta PF under träningsdag och köra 24 h fasta på två vilodagar! :)
Jupp. Har ju ett antal dieter i bagaget och numera är jag inte lika rädd för att prova sånt som låter "mindre optimalt" med avseende på muskelbygge.
Hälsan börjar bli viktigare och skulle jag tycka att denna typ av diet ger lika bra resultat som annars är det ju bara trevligt att man "kan göra på detta viset också".
Jag vet hur jag ska ha det, mikaelj får säga vad han vill.
Man kan lika gärna bli slö och trött p g a att blodsockret är förhöjt, se diabetiker.
I övrigt är mina egna observationer:
Kolhydrat- och fettrik lunch: trött
1 kg godis efter träning: pigg
Vilket återigen pekar på "förhöjt blodsocker" => "trötthet". Enligt mina observationer.
Men jag kan också bli trött av mat om jag bara äter väldigt väldigt mycket. Då verkar det mer vara som att magen kräver för mycket energi. :-)
Jupp. Har ju ett antal dieter i bagaget och numera är jag inte lika rädd för att prova sånt som låter "mindre optimalt" med avseende på muskelbygge.
Hälsan börjar bli viktigare och skulle jag tycka att denna typ av diet ger lika bra resultat som annars är det ju bara trevligt att man "kan göra på detta viset också".
Är dålig på att kolla vikten dagligen men i morse vägde jag strax under 80 kg så ser man det så så har jag inte gjort några framsteg än :p
Doctor Snuggles
2013-06-18, 14:28
Man kan lika gärna bli slö och trött p g a att blodsockret är förhöjt, se diabetiker.
I övrigt är mina egna observationer:
Kolhydrat- och fettrik lunch: trött
1 kg godis efter träning: pigg
Vilket återigen pekar på "förhöjt blodsocker" => "trötthet". Enligt mina observationer.
Men jag kan också bli trött av mat om jag bara äter väldigt väldigt mycket. Då verkar det mer vara som att magen kräver för mycket energi. :-)
Ja, mycket kolhydrat direkt efter träning har jag också märkt ofta gör mig pigg , men frågan är om det inte snarare har att göra med höjt adrenalin/dopamin efter träning eftersom det har hänt att jag inte äter något alls och fortfarande är pigg.
Adaptiv termogenes: insulin > katekolaminer
När du äter mycket kolhydrater alltså.
Ja, mycket kolhydrat direkt efter träning har jag också märkt ofta gör mig pigg , men frågan är om det inte snarare har att göra med höjt adrenalin/dopamin efter träning eftersom det har hänt att jag inte äter något alls och fortfarande är pigg.
Jag menade inte att jag blir pigg, utan att jag fortsätter vara pigg, trots kolhydrater. Äter jag såna mängder utan att ha tränat innan blir jag istället trött.
Fjrebqll
2013-06-19, 18:46
Instämmer med Mikael.
Trycker jag i mig 50g Maltodextrin efter träning, så fortsätter jag vara pigg och igång resten av dagen..
Bryter jag däremot fastan utan träning med ovanstående, så ligger jag och dreglar i närmaste dike :D
Doctor Snuggles
2013-06-19, 18:50
Jag menade inte att jag blir pigg, utan att jag fortsätter vara pigg, trots kolhydrater. Äter jag såna mängder utan att ha tränat innan blir jag istället trött.
Förstår inte riktigt vad detta klargörande skulle göra någon skillnad på vad jag sade?
Chaimbers
2013-06-20, 17:05
Tjena, jag äter enligt PF 12:00-20:00 och just idag ska jag jobba från 22-06..har ni något tips på hur jag ska lägga om kosten?
min egna tanke är att äta sista måltiden ca 21:00 och sedan dricka kaffe resten av natten till 06:00 för att lägga mig då å sedan köra som vanligt. vad tror ni? är det någon som gör liknande?
Sparven från Minsk
2013-06-20, 17:36
Tjena, jag äter enligt PF 12:00-20:00 och just idag ska jag jobba från 22-06..har ni något tips på hur jag ska lägga om kosten?
min egna tanke är att äta sista måltiden ca 21:00 och sedan dricka kaffe resten av natten till 06:00 för att lägga mig då å sedan köra som vanligt. vad tror ni? är det någon som gör liknande?
Jag skulle fortsatt äta 12-20:00 oavsett. Jag jobbar massa olika skifttider men äter alltid 16-20:00 oavsett om jag jobbar, morgon, kväll eller natt. Fungerar finfint.
Chaimbers
2013-06-20, 17:45
blir du inte hungrig under natten när du jobbar då?
Alltså, en del människor som börjar med PF tror att hela konceptet fallerar för att man inte håller sig till ett exakt antal timmars ätande varje dag.
Det finns en poäng med att äta på samma tidpunkter varje dag, men inte är det speciellt smidigt jämt. Antingen så håller du matrutinerna, eller så äter du när du är hungrig helt enkelt.
Chaimbers
2013-06-20, 18:13
nej jag tror inte att konceptet fallerar för just en dag utan jag vill se vad som är mest optimalt och ja, jag får testa mig fram det vet jag å de skadar inte att fråga därav,,
Sparven från Minsk
2013-06-20, 19:09
Inte så värst faktiskt. Dricker en hel del vatten för att hålla det borta. Kör på som vanligt. Magen mår bättre av fasta måltider för mig i alla fall :)
Tänkte prova 5:2 och har lite måltidsersättare kvar (Fairings complete diet = 3 portioner 510kcal), kan man äta det på fastardagarna? Eller är det vettigare att äta nå annat?
Jag har googlat lite och sett att en del använder vlcd pulver medans andra bara käkar ägg/kyckling t ex, vad jag förstått så är det bara 600kcal max som gäller..
[...] kan man äta det på fastardagarna? Eller är det vettigare att äta nå annat?
Man äter inte under fasta (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta) :)
Jo vid modifierad varannandagsfasta brukar riktlinjer på 400-600 kcal /dag nämnas.
Jag hade kört basic med kyckling/fisk/ägg whatever och kalorisnåla grönsaker som broccoli, blomkål osv. Alternativt dra ner mer på proteinet om du är ute efter att kanske påverka IGF-nivåer.
Okej men då kan jag göra slut på det lilla pulvret jag har nu och sen köra vidare på lagom mat sen, tror jag har till tre-fyra dagar nu, så det räcker till två veckor..
Måste man äta efter 24h prick? :)
Jag har fastat sen kl19 igår och känner mig inte ett dugg sugen på att käka något nu, jag hade planerat att äta först imorgon till frukost... Är det dumt? Jag hittar nämligen inget vettigt svar om just det.
Jag har fastat sen kl19 igår och känner mig inte ett dugg sugen på att käka något nu, jag hade planerat att äta först imorgon till frukost... Är det dumt? Jag hittar nämligen inget vettigt svar om just det.
Inget pekar på att det skulle vara skadligt.
Reaper123
2013-06-25, 09:45
Jag har fastat sen kl19 igår och känner mig inte ett dugg sugen på att käka något nu, jag hade planerat att äta först imorgon till frukost... Är det dumt? Jag hittar nämligen inget vettigt svar om just det.Nu vet jag inte vad du tror händer just vid brytpunkten 24 timmar? Men gissar det kan tänkas ha med svältläge att göra eller liknande? Isf kanske detta stillar din oro...
Leucine, glucose, and energy metabolism after 3 days of fasting in healthy human subjects.
Abstract
Adaptations of leucine and glucose metabolism to 3 d of fasting were examined in six healthy young men by use of L-[1-13C]leucine and D[6,6-2H2]glucose as tracers. Leucine flux increased 31% and leucine oxidation increased 46% after 3 d of fasting compared with leucine flux and oxidation after an overnight fast. Glucose production rate declined 38% and resting metabolic rate decreased 8% during fasting. Plasma concentrations of testosterone, insulin, and triiodothyronine were reduced by fasting whereas plasma glucagon concentrations were increased. We conclude that there is increased proteolysis and oxidation of leucine on short-term fasting even though glucose production and energy expenditure decreased.
Källa (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3661473).
Ska man tolka detta så har man efter 3 (!) dagars fasta en ämnesomsättning som är 8% lägre än normalt. Så skulle du välja att fasta tex 32h istället för 24 lär någon märkbar skillnad ej vara möjligt att mäta!
Fast i studien i fråga studerade man just 3 dagars fasta, inte 1 eller 2.
Det betyder inte att en eller två dagars fasta inte inbegriper ovan nämnda fasteadaptioner; det är alltså ingen jämförelse.
Nu ökar ju proteolysen redan långt tidigare. Och det kanske är dumt. Allt handlar inte om ämnesomsättning.
Doctor Snuggles
2013-06-25, 12:50
Det kanske är bra också. Beror på vad man är ute efter. För muskelmassan är det nog inte optimalt att regelbundet fasta i mer än 24h, nej.
Jo vid modifierad varannandagsfasta brukar riktlinjer på 400-600 kcal /dag nämnas.
Jag hade kört basic med kyckling/fisk/ägg whatever och kalorisnåla grönsaker som broccoli, blomkål osv. Alternativt dra ner mer på proteinet om du är ute efter att kanske påverka IGF-nivåer.
Tänkte själv testa 5:2 metoden.
Har dock inte en blekaste vad jag ska fylla mina 600kcal med.
Kompletta förslag från lite mer erfarna mottages med stor tacksamhet.
Fjrebqll
2013-06-25, 20:20
Det kanske är bra också. Beror på vad man är ute efter. För muskelmassan är det nog inte optimalt att regelbundet fasta i mer än 24h, nej.
Optimal hälsa och optimalt muskelbygge har väl aldrig gått hand hand? :)
När är det bra med muskelnedbrytning?
Fjällbrynt
2013-06-26, 12:57
Någon som kör PF och 2 pass per dag? (Ca 0600 och 16:30 i mitt fall) Hur lägger ni upp det med maten? Är det idé att köra ett stort mål efter varje pass alltså mitt dagsbehov på 2 måltider?
Reaper123
2013-06-26, 13:19
Någon som kör PF och 2 pass per dag? (Ca 0600 och 16:30 i mitt fall) Hur lägger ni upp det med maten? Är det idé att köra ett stort mål efter varje pass alltså mitt dagsbehov på 2 måltider?Är det ofta detta händer? För låter ju som att då det är egentligen det enda vettiga alternativet, för "proteinpulsa" hela dagen känns ju iaf ganska "icke-opti".
Rent spontant känns det som få som kör PF tränar mer än en gång per dagen, för är man så pass aktiv bör det rimligen vara mer passande att äta "när det passar" än inom ett specifikt ätfönster.
Fjällbrynt
2013-06-26, 14:11
Är det ofta detta händer? För låter ju som att då det är egentligen det enda vettiga alternativet, för "proteinpulsa" hela dagen känns ju iaf ganska "icke-opti".
Rent spontant känns det som få som kör PF tränar mer än en gång per dagen, för är man så pass aktiv bör det rimligen vara mer passande att äta "när det passar" än inom ett specifikt ätfönster.
Fast jag är grym på att äta ;-) Jag har kört "äta var tredje timma"-stuket och jag blir trött på det. Jag gillar att vara mätt, inte halvmätt sen halvhungrig utan det får gärna gå en stund. Jag tränar 2ggr per dag 5 dagar i veckan, de övriga 2 är vila.
traidmill
2013-06-26, 14:14
Någon som kör PF och 2 pass per dag? (Ca 0600 och 16:30 i mitt fall) Hur lägger ni upp det med maten? Är det idé att köra ett stort mål efter varje pass alltså mitt dagsbehov på 2 måltider?
Jag hade helt klart lagt ett stort mål efter varje pass! :)
Reaper123
2013-06-26, 14:37
Fast jag är grym på att äta ;-) Jag har kört "äta var tredje timma"-stuket och jag blir trött på det. Jag gillar att vara mätt, inte halvmätt sen halvhungrig utan det får gärna gå en stund. Jag tränar 2ggr per dag 5 dagar i veckan, de övriga 2 är vila.Då låter 2st (separata) post-workoutmeals opti! :thumbup:
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
jag hade helt klart lagt ett stort mål efter varje pass! :)
+1
Doctor Snuggles
2013-06-26, 19:35
När är det bra med muskelnedbrytning?
Kanske är förknippat med samma processer som låg IGF-1 etc. Att ligga på minus hela tiden är förstås inte bra, dock.
Att säga att optimal muskelanabolism kanske inte är det optimala för overall hälsa, betyder väl inte att man menar att muskelnedbrytning är bäst?
Optimal hälsa och livslängd är inte nödvändigtvis samma sak heller.
Att bryta ner muskler ser jag ingen poäng med, däremot är ju sättet man tillskansar sig muskler problemet; d v s styrketräningen är inte vad som är negativt i sig utan en typisk byggarkost och kroniskt kaloriöverskott.
Halvt relaterat till ämnet. Jag har senaste veckan gått upp i vikt, trots energiunderskott. (Ja, det är underskott.) Hur mycket kan kroppen rimligtvis öka i vätska av stress/dyl. utan att man tillför kortison?
Rätt mycket.
Energiunderskott ökar som bekant inte vikten akut, men på sikt kan en större andel muskler och mindre andel fett ge en viss viktpåverkan även på ett kaloriunderskott.
Doctor Snuggles
2013-06-27, 10:31
Halvt relaterat till ämnet. Jag har senaste veckan gått upp i vikt, trots energiunderskott. (Ja, det är underskott.) Hur mycket kan kroppen rimligtvis öka i vätska av stress/dyl. utan att man tillför kortison?
Med tanke på att idrottare som klipper vätskevikt kan tappa upp mot 10-15 kg vätska på några dagar, så känns det som spannet borde vara hyffsat stort.
Kommer bli "tvungen" att gå från pf till "normala" ät-tider som frukost, lunch, middag, etc. Är rädd att jag aldrig kommer bli mätt.
Någon som gjort liknande och hur var det med mättnaden och pigghet etc? Hur lång tid innan ni anpassa er.
Du kan ju fasta ändå eller vad missar jag.
Om jag tex ska deffa då kan de vara bekvämt att äta 1 mål om dagen för att göra det enkelt med kcal räckningen.
Tex lägga 1800 kcal direkt efter träningen och enbart äta efter passen.
Va tror ni om de?
Blir nog inte så bra i praktiken. Halvtaskiga energinivåer, hunger, trötthet, för lång fasta innan passet osv. Men fungerar det så kör hårt.
Jag kan märka stor skillnad på fysiken när jag är hård i kroppen i slutet på diet och stressar mycket+mycket stim.Drar på mej utan problem 1-2kg vätska trots underskott och samma typ av livsmedel
Jag kan märka stor skillnad på fysiken när jag är hård i kroppen i slutet på diet och stressar mycket+mycket stim.Drar på mej utan problem 1-2kg vätska trots underskott och samma typ av livsmedel
Det är ungefär min situation. 2-2,5 kg upp. Försvinner det efter några dagar för dig, eller först när du slutar dieta/stressa?
Det är ungefär min situation. 2-2,5 kg upp. Försvinner det efter några dagar för dig, eller först när du slutar dieta/stressa?
Brukar sitta i ganska länge tills jag riktigt klarar av sluta stressa.Tips är att skippa all form av stim (ink koffein) dra ner på träningen tillfälligt.Fortsätt dieten som vanligt och sen brukar det släppa för mej.
Men det är som sagt för mej,jag brukar komma in i en fas i slutet då man är helt trasig av kroniskt underskott,för hård träning,för lite sömn,för mycket stim och för mycket fokus på maten.
Därför skippar jag stim,tränar mindre och då brukar sömnen komma ikapp och till slut lägger sej den akuta stressen.Men kosten håller jag som tidigare för jag tror annars att det bara skapar en stress att man blir efter i deffen.(ätstörningsvarning ab) jag vet
y0uname1t
2013-06-27, 23:04
Läste lite i början av tråden och tycker det lät väldigt intressant. Eftersom jag inte har möjlighet att läsa igenom varenda sida har jag några frågor som jag hoppas kan besvaras och har retts ut i tråden.
1. Det är alltså bättre för den som bygger muskler att äta färre måltider än fler? Tex 3st kontra 5-6?
2. Ni som jobbar, hur orkar ni med hela dagen utan någon mat???
3. Jag tränar kl 19. Skulle det optimala vara att då tex käka lunch vid 13, något litet innan träningen runt kl 18.30 (säg whey 80 med mjölk + en banan) och sedan en stor måltid på 2000kcal efter träningen?
Min sista fråga blir: Hur sjutton får ni i er så stora måltider på en gång? 2000-3000kcal är väldigt mycket MAT. Vad äter ni? Man kan ju fuska med tex 50g Marabou o komma en bra bit på vägen..eller?
Stjarnan
2013-06-28, 06:16
Läste lite i början av tråden och tycker det lät väldigt intressant. Eftersom jag inte har möjlighet att läsa igenom varenda sida har jag några frågor som jag hoppas kan besvaras och har retts ut i tråden.
1. Det är alltså bättre för den som bygger muskler att äta färre måltider än fler? Tex 3st kontra 5-6?
2. Ni som jobbar, hur orkar ni med hela dagen utan någon mat???
3. Jag tränar kl 19. Skulle det optimala vara att då tex käka lunch vid 13, något litet innan träningen runt kl 18.30 (säg whey 80 med mjölk + en banan) och sedan en stor måltid på 2000kcal efter träningen?
Min sista fråga blir: Hur sjutton får ni i er så stora måltider på en gång? 2000-3000kcal är väldigt mycket MAT. Vad äter ni? Man kan ju fuska med tex 50g Marabou o komma en bra bit på vägen..eller?
1. Nej, då har du missat något. Måltidsfrekvensen har ingen större betydelse.
2. Det är väl individuellt. Jag har inga problem med det och varför kan jag inte riktigt svara på. (jobbar fysiskt)
3. Det optimala är att äta så att du presterar bra på dina pass och att det funkar med din vardag. Ser dock inget fel med i det du skrev och funkar det för dig, Do it!
4. Ett tips är flytande kalorier om du har svårt att få i dig sådana mängder. Mjölk, yoghurt. (ingen läsk osv). Försöka välja smarta livsmedel som är relativt lätt att få ner mycket av. T. ex äter jag sällan potatis på kaloriöverskott då volymen är betydligt större än samma mängd kalorier från ris.¨
50g marabou är absolut ingen dum idé då och då om du känner att du inte klarar att äta tillräckligt!
younameit; verkar som du har många negativa invändningar mot PF, så ser ingen anledning för dig att tvinga dig till att göra det.
Stjarnan
2013-06-28, 13:19
younameit; verkar som du har många negativa invändningar mot PF, så ser ingen anledning för dig att tvinga dig till att göra det.
word
Precis vad jag oxå tänkte.Verkar som många även söker sej till pf för att skapa sej "problem" som att behöva äta choklad för att få i sej tillräkligt med kalorier.
Pf för mej är under diet en befrielse från att bli för fokuserad på kosten och framför allt få äta sej redigt mätt trots underskott.
Precis vad jag oxå tänkte.Verkar som många även söker sej till pf för att skapa sej "problem" som att behöva äta choklad för att få i sej tillräkligt med kalorier.
Pf för mej är under diet en befrielse från att bli för fokuserad på kosten och framför allt få äta sej redigt mätt trots underskott.
Word up! Verkar vara många so insisterar på PF, sedan klagar dom på att dom måste äta sig fördärvade varje kväll.
Jag trodde det skulle vara bekvämt att äta sig riktigt mätt på kvällen och inte äta flera mindre mål under dagen, jag gav det ett försök, det resulterade att jag kände mig äcklad på kvällen när jag ätit allt jag behövde. För mig var det då enkelt att helt enkelt återgå till mina vanliga rutiner som visade sig funka bättre.
Hur fungerar det med morgonpromenader och periodisk fasta?
Jag har mitt ätfönster mellan 12-20, men föredrar en timmes pw runt kl 07 eller 08.
Jag tar BCAA innan, men vad ska jag göra efter?
Står lite om det här: http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html
men det handlar mer om när man kör gymmet direkt på morgonen.
Borde jag köra BCAA direkt innan min pw, samt 2 timmar efter första intaget? Hur gör jag de resterande timmarna innan klockan slår 12 och jag äter min första måltid?
Doctor Snuggles
2013-07-02, 20:24
Word up! Verkar vara många so insisterar på PF, sedan klagar dom på att dom måste äta sig fördärvade varje kväll.
Jag trodde det skulle vara bekvämt att äta sig riktigt mätt på kvällen och inte äta flera mindre mål under dagen, jag gav det ett försök, det resulterade att jag kände mig äcklad på kvällen när jag ätit allt jag behövde. För mig var det då enkelt att helt enkelt återgå till mina vanliga rutiner som visade sig funka bättre.
Det finns ju flera olika sätt. Trivs man inte att trycka i sig hästmängder varje kväll, så kan man ju fasta en hel dag istället, 1-2 ggr i veckan. Eller bara äta mindre på vilodagar, typ 2-5 dieten. Folk optinojjar som vanligt istället för att hitta något man faktiskt trivs med och sluta stirra sig blind på detaljer.
Cameltotem
2013-07-02, 20:42
Jävlar gillar Leangains asså!
Äter runt 3600 kalorier om dagen och tränar 6 dagar i veckan.
Känner mig starkare och går fan inte att lägga på fet på kroppen :D
Älskart!
Ristretto
2013-07-02, 20:48
går fan inte att lägga på fet på kroppen :D
Lol.
Du skulle ha ätit choklad istället;)
Hur fungerar det med morgonpromenader och periodisk fasta?
Jag har mitt ätfönster mellan 12-20, men föredrar en timmes pw runt kl 07 eller 08.
Jag tar BCAA innan, men vad ska jag göra efter?
Står lite om det här: http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html
men det handlar mer om när man kör gymmet direkt på morgonen.
Borde jag köra BCAA direkt innan min pw, samt 2 timmar efter första intaget? Hur gör jag de resterande timmarna innan klockan slår 12 och jag äter min första måltid?
Du behöver inte inta nått däremellan.Du ska promenera,inte löpa marathon iof låter pw rätt tufft.Men fortfarande endast en sketen promenad trots häftigare namn.
Gurkyngel
2013-07-07, 17:55
Lat och halvpuckad tjej säger hej!
Är det OK att aminosyror under själva fasteperioden eller räknas det som fastebrytare?
Lat och halvpuckad tjej säger hej!
Är det OK att aminosyror under själva fasteperioden eller räknas det som fastebrytare?använder man "reglerna" gällande i Leangains så är det väl 40 kalorier som är sagt.
Men vad ska du med aminosyrorna till?
Gurkyngel
2013-07-07, 18:05
använder man "reglerna" gällande i Leangains så är det väl 40 kalorier som är sagt.
Men vad ska du med aminosyrorna till?
Jag tänkte dricka dem istället för vassle. Känner inte att jag behöver det för att komma upp i min önskade dagliga proteinmängd, blir snarare att jag överdoserar.
Sen är jag lite nyfiken på att testa PF och så tränar jag oftast på morgon/förmiddag och vill gärna ta något "återhämtande" i samband med träning.
fasteperioden ska vara fasta om du planerat att fasta.
håll dig inom ätfönstret, annars tycker jag man lika gärna kan strunta i det. Men vet att det rekommenderas att ta aminosyror varje timme efter träning tills det att du når ätfönstret, men det gör du som du vill.
Annars kan du lägga ätfönstret efter träningen och sedan starta fastan tidigare, om du klarar av att sova utan att äta innan
Gurkyngel
2013-07-07, 18:59
Grejen är att jag vill göra det så okomplicerat som möjligt. Det måste liksom kunna hänga ihop med mitt övriga liv... Jag jobbar skift och tränar oftast de dagar jag jobbar kväll vilket blir ca 10-11 efter det brukar jag dricka vassle och sedan luncha när jag kommer till jobbet vid 13. Jobbar till 22 och strax innan det brukar sista målet intas. Kan jag byta vasslen mot amino tycker jag att ett ätfönster mellan 13 och 21.30-ish är ganska lagom.
På jobba förmiddag-dagar kommer ätfönstret att bli lite tidigare eftersom vi får ta ut lunch senast 12 och jag inte gärna vill vänta till eftermiddagsfikat (vissa dagar är det inte ens säkert att man får något). Då är det ju bara att sluka kvällsmålet tidigare. Nu intas det ganska direkt innan sänggående men det tror jag inte det skulle vara något problem att rucka på.
låter som du har koll på det.
jag hade tagit syrorna innan passet dock, och ev. en till emellan lunchen och träning. PF är grymt flexibelt
Gurkyngel
2013-07-07, 19:47
Före eller efter gör mig ingenting bara det är i samband med :)
Preppar, peppar och planerar för att köra en testvecka ganska snart :)
Grejen är att jag vill göra det så okomplicerat som möjligt. Det måste liksom kunna hänga ihop med mitt övriga liv... Jag jobbar skift och tränar oftast de dagar jag jobbar kväll vilket blir ca 10-11 efter det brukar jag dricka vassle och sedan luncha när jag kommer till jobbet vid 13. Jobbar till 22 och strax innan det brukar sista målet intas. Kan jag byta vasslen mot amino tycker jag att ett ätfönster mellan 13 och 21.30-ish är ganska lagom.
På jobba förmiddag-dagar kommer ätfönstret att bli lite tidigare eftersom vi får ta ut lunch senast 12 och jag inte gärna vill vänta till eftermiddagsfikat (vissa dagar är det inte ens säkert att man får något). Då är det ju bara att sluka kvällsmålet tidigare. Nu intas det ganska direkt innan sänggående men det tror jag inte det skulle vara något problem att rucka på.
alltså ät när det passar ist. kan ju bygga ätfönster efter dina tider =) *hug*
Gurkyngel
2013-07-07, 20:22
alltså ät när det passar ist. kan ju bygga ätfönster efter dina tider =) *hug*
Det är väl precis så jag tänkt lägga upp det samt kanske inte vara stenhård på att det ska fastas 16 timmar. Går det inte vissa dagar så går det inte :)
Nu var det mest aminosyrorna jag var "orolig" för men det verkar ju funka iaf. En burk är beställd :P
Det är väl precis så jag tänkt lägga upp det samt kanske inte vara stenhård på att det ska fastas 16 timmar. Går det inte vissa dagar så går det inte :)
Nu var det mest aminosyrorna jag var "orolig" för men det verkar ju funka iaf. En burk är beställd :P
Är ju rätt kort fasta 16t överlag igentligen.Man brukar väl försöka hålla samma fastetider mest av att man brukar bli hungrig då man är van att äta.Aminosyror är ett val jag hade kört heldre än vassle i detta syfte.om du nu tränar kl10-11 så ta en drink 10min före och äter du fastebrytaren inom 2t hade jag skippat aminosyrorna efteråt om jag vare du.Själv hade jag tagit efter oxå,men jag har större tak för proteinmängd och kan invänta fastebrytare till lite senare.
Sen så är det så att du bryter fastan vissa dagar tex kl 11 så kan du ju äta sista målet till kl19. behöver inte alltid vara just 16/8 kan likväl vara 18/6... du verkarförstå det där perfekt
Man behöver inte inta aminosyror varje timma efter träning tills fastebrytaren som Fuark påstår
Stjarnan
2013-07-07, 21:40
Jag har sätt att någon av de kunnigare här på forumet nämnt att kvinnor rekommenderas att ha kortare fasta (14h). Jag minns inte varför så någon som vet får gärna förklara detta!?
Så det jag ville säga var att 13-22 är inga problem! :)
Gurkyngel
2013-07-07, 21:43
Är ju rätt kort fasta 16t överlag igentligen.Man brukar väl försöka hålla samma fastetider mest av att man brukar bli hungrig då man är van att äta.Aminosyror är ett val jag hade kört heldre än vassle i detta syfte.om du nu tränar kl10-11 så ta en drink 10min före och äter du fastebrytaren inom 2t hade jag skippat aminosyrorna efteråt om jag vare du.Själv hade jag tagit efter oxå,men jag har större tak för proteinmängd och kan invänta fastebrytare till lite senare.
Sen så är det så att du bryter fastan vissa dagar tex kl 11 så kan du ju äta sista målet till kl19. behöver inte alltid vara just 16/8 kan likväl vara 18/6... du verkarförstå det där perfekt
Man behöver inte inta aminosyror varje timma efter träning tills fastebrytaren som Fuark påstår
Det är som sagt en test jag tänkt köra till att börja med och då tycker jag inte att det behöver vara så stenhårt. Är egentligen mest frukostskippandet till förmån för större måltider senare under dagen som fått mig intresserad. Opti insulinkänslighet, IG-F och allt vad det är givetvis intressant men just för mig sekundärt. Då känns det häller inte så viktigt att man är stenhård :)
Jag tackar er alla för tipsen!
det där var ett onödigt slag under bältet. Jag skrev att jag visste att det rekommenderades, och att det var valfritt. Vet att leangains förespråkar det vid fastande träning utan ett mål efteråt. Jag skrev inte att man behöver göra det
dessutom så bryter aminosyror teoretiskt sett fastan, fast i betydligt mindre skala.
det där var ett onödigt slag under bältet. Jag skrev att jag visste att det rekommenderades, och att det var valfritt. Vet att leangains förespråkar det vid fastande träning utan ett mål efteråt. Jag skrev inte att man behöver göra det
dessutom så bryter aminosyror teoretiskt sett fastan, fast i betydligt mindre skala.
Menade inte och slå dej lågt.Jag vet hur leangains föreslår och det är ej varje timma till fastebrytaren....
WilliamPersson1
2013-07-12, 14:25
Jag är sugen på att testa periodisk fasta och har tänkt köra ätfönster mellan 12-20/22. Men jag vet inte om jag ska ligga på balans eller bulk. Eller köra bulk på dagar jag tränar och deff på vilodagar? Jag ligger på runt 15% fett och vill gärna ha bort mer och efter vad jag har läst här så kan man få ner fett procenten samtidigt som man ökar i fettfri-massa?
& borde jag inta casein vid den sista timman i mitt ätarfönsret eller räcker det med en portion kvällsmat? Jag vet att det är bra att inta EAA innan ätarfönstret men hur är det efter om man t.ex lägger sig för att somna sent? :)
Finns inga studier på vare sig.
Folk som lyckas med fasta, lyckas förmodligen trots fasta; de äter mycket protein, har hög följdsamhet och tränar disciplinerat.
Fastan i sig är vad som blivit stort, men gör förmodligen minst för resultat på gymmet.
Jag är sugen på att testa periodisk fasta och har tänkt köra ätfönster mellan 12-20/22. Men jag vet inte om jag ska ligga på balans eller bulk. Eller köra bulk på dagar jag tränar och deff på vilodagar? Jag ligger på runt 15% fett och vill gärna ha bort mer och efter vad jag har läst här så kan man få ner fett procenten samtidigt som man ökar i fettfri-massa?
& borde jag inta casein vid den sista timman i mitt ätarfönsret eller räcker det med en portion kvällsmat? Jag vet att det är bra att inta EAA innan ätarfönstret men hur är det efter om man t.ex lägger sig för att somna sent? :)
Gorma inte tiil det.Vill du tappa fett så ligg på underskott och tvärtom.Inget måste att ta casein vid så kort fasta som 16t.Eaa innan ätfönstret är inget som är rekomenderat just för att det skulle vara bra.Är välmmera ommman tränar innan fastetider är över m.m.Förstår inte vad du menar med om man skulle somna sent?
WilliamPersson1
2013-07-13, 11:01
Okej! Tack för era svar. Anledningen till att jag vill börja med PF är för att jag har läst om många som ökar i fettfrimassa och minskar på fettet samtidigt, vilket låter helt underbart för mig som har deffat på 700-1000kcal i underskott sen i mars.... (Tack vare en bulk som uartade).
Okej så inget eaa innan kl.12 och inget kasein vid slutet av ätarfönstret? :)
Har ni något tips på t.ex om jag kan köra cykliskt? Allltså bulk på dagar jag tränar och deff på dagar utan träning eller ska jag bara ligga på kaloribalans? :)
Med att somna sent menade jag en fredags/lördags kväll då man är uppe lite längre. :)
Kontext.
Seriöst, klura på ordet. Vill du gå ner i vikt, ät mindre än du gör av med. Vill du lägga på dig vikt, ät mer än du gör av med.
Det finns problem med fasta relaterade till belöning och val av skitmat/alkohol som sällan tas upp, imo. Kolla bara på Berkhans barnsligheter.
Det finns problem med fasta relaterade till belöning och val av skitmat/alkohol som sällan tas upp, imo. Kolla bara på Berkhans barnsligheter.
Vad menar du :p?
Fylle-ryck?
Berkhan är kunnig dock, men ja.
Leifallan
2013-07-14, 23:16
Fast det har väl Berkhan tagit upp i ett par artiklar också samt hur man då bäst går till väga. Barnsligheter? Mja, kanske.
Är det någon av er som kör med periodisk fasta som tycker att det tillfredsställer matsuget bättre än ett vanligt upplägg (med visst kaloriminus)? Eller tycker ni det tillfredsställer sämre, sett i ett större perspektiv?
Efter den här vårens/sommarens deff känner jag att ett våldsamt behov av mat har byggts upp nästan som en grundbult i min självaste existens. Det känns som att jag skulle kunna äta ihjäl mig om jag släppte på tyglarna.
Är det någon av er som kör med periodisk fasta som tycker att det tillfredsställer matsuget bättre än ett vanligt upplägg (med visst kaloriminus)? Eller tycker ni det tillfredsställer sämre, sett i ett större perspektiv?
Ju färre gånger du äter, desto större blir måltiderna.
Ju färre gånger du äter, desto bättre regleras hungern enligt http://www.leangains.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html
Nej, det är inte så kategoriskt mikaelj.
Man har sett att folk som äter 1 måltid om dagen är mer hungriga än de som äter 3. Men det här beror ju helt på hur man förlägger måltiderna i tid och vad de består av.
Minst två måltider tror jag är bättre än en måltid per dag. Att äta en måltid om dagen tror jag inte är hållbart för de allra flesta.
Man har sett att folk som äter 1 måltid om dagen är mer hungriga än de som äter 3. Men det här beror ju helt på hur man förlägger måltiderna i tid och vad de består av.
Minst två måltider tror jag är bättre än en måltid per dag. Att äta en måltid om dagen tror jag inte är hållbart för de allra flesta.
Eh, jaha. Nu frågade Depzon om personliga erfarenheter. Vad du tror är hållbart för de flesta är något helt annat. Och sen fattar jag inte syftet med ditt svar överhuvudtaget. Märker de att en gång per dag är jobbigt ökar de väl antalet måltider tills de hittar något de är bekväma med. Eller tror du att folk inte är kapabala att ta egna beslut förrns det är godkänt av dig?
Eh, jaha. Nu frågade Depzon om personliga erfarenheter. Vad du tror är hållbart för de flesta är något helt annat. Och sen fattar jag inte syftet med ditt svar överhuvudtaget. Märker de att en gång per dag är jobbigt ökar de väl antalet måltider tills de hittar något de är bekväma med. Eller tror du att folk inte är kapabala att ta egna beslut förrns det är godkänt av dig?
Hör till att ha lite dryghet hos många av dem som vill vara internet dietgurus.Är deras sätt att bli omtalade.Inget att bry sej i.
Läst ca 35sidor av denna massiva tråd och har en del frågor säkert besvarade tidigare men orkar helt enkelt inte läsa hela tråden just nu.
Kan man köra perodisk fasta fast man käkar enligt lchf? eller måste man köra med kolhydrater för att detta ska vara effektivt?
Samt hur mycket protein/kg kroppsvikt är rekommenderat att ligga på?
Hade tänkt försöka mig på 16/8 och använda mig av proteinpulver + grädde samt 1 lagat mål mat för att komma upp i de man ska få i sig.
räknade lite smått och 6dl grädde och 4 proteinshakes + 1 lagat mål mat och jag skulle vara klar för dagen. Verkar jävligt bekvämt!
Det är just svullandet som tillfredsställer mig mest. Att bara äta sig halvmätt tycker jag är mer plågsamt än att inte äta alls, därför har jag sneglat lite på det här med PF. Men jag hörde nämnas att det kanske inte är optimalt för bulk?
Du sade att hungern regleras bättre ju färre måltider man äter, vilket är ett väldigt kategoriskt uttalande.
Jag svarade att man i studier sett försöksdeltagare rapporterar om mer hungerskänslor när de äter endast en gång om dagen. Givetvis lär det funka bra för en en liten grupp att äta en gång om dagen, men i längden tror jag inte att det är hållbart av flera anledningar.
dream_theater_
2013-07-15, 18:56
Jag ser inte vart du hittar drygheten i svaret ifrån Tjing? "Man har sett" måste väl väga lika tungt som din referens till leangains.com.
Halvar verkar också ha fått en fot uppkörd i röven, vad pmsar ni om?
De stör sig väl på min "Fråga mig"-tråd från häromdagen misstänker jag och att de tror att jag försöker vara en internet-guru. Något jag egentligen inte alls vill vara. Däremot vill jag diskutera kost och träning. Alkohol kan spela många spratt.
Hur som helst.
Jag tror att periodisk fasta där man äter en gång om dagen är görbart, men kräver rätt person, rätt social situation etc. Det blir nog svårt rätt praktiskt att upprätthålla inte minst p g a sociala åtaganden, att äta ihop med andra osv.
Fjrebqll
2013-07-15, 20:17
Det är just svullandet som tillfredsställer mig mest. Att bara äta sig halvmätt tycker jag är mer plågsamt än att inte äta alls, därför har jag sneglat lite på det här med PF. Men jag hörde nämnas att det kanske inte är optimalt för bulk?
Varför skulle det inte fungera med bulk? Perfekt om man gillar stora måltider. Behöver man däremot tvinga i sig maten så kanske man skall se sig om efter ett annat upplägg. Inget magiskt! :)
De stör sig väl på min "Fråga mig"-tråd från häromdagen misstänker jag och att de tror att jag försöker vara en internet-guru. Något jag egentligen inte alls vill vara. Däremot vill jag diskutera kost och träning. Alkohol kan spela många spratt.
Hur som helst.
Jag tror att periodisk fasta där man äter en gång om dagen är görbart, men kräver rätt person, rätt social situation etc. Det blir nog svårt rätt praktiskt att upprätthålla inte minst p g a sociala åtaganden, att äta ihop med andra osv.
Inte en aning om vad för tråd du talar om.Gillar din kunskap och har följt den länge,men på sistone tycker jag det börjat växa fram en slags Lyle McWannabe attityd.Tur att man inte dricker alkohol;)
Görbart är säkert en pf med ett mål mat per dag,men tror oxå det kräver rätt person.Skulle för dom flesta som är i en kaloripositiv situation och väger men är en skolflicka bli rätt tungt att stoppa i sej kalorierna utan att behöva äta tom näring i stortsett.
Cameltotem
2013-07-16, 16:05
Ungefär en månad på bulk med PF.
Tränar 5-6 dagar i veckan, har ökat i några övningar och kul att äta riktigt stora portioner.
Leifallan
2013-07-20, 10:38
Varför fler måltider fortfarande är bättre vid deff enligt Jen Keck...
http://www.jtsstrength.com/articles/2013/07/17/why-multiple-meals-is-still-best-for-fat-loss/
Nephelite
2013-07-20, 11:16
Kontext.
Seriöst, klura på ordet. Vill du gå ner i vikt, ät mindre än du gör av med. Vill du lägga på dig vikt, ät mer än du gör av med.
Inget illa menat men tkr det är väldigt respektlöst att calla "barnsligheter"
Det här är något fitnessbranchen använder sig av hela tiden och det är mobbning av dem som inte är "nyttiga".
Om något så tycker jag Det här fenomenet är barnsligt, man rackar ned på folk för att få känna sig bättre än andra för att man gör "rätt" tillochmed när vetenskapen säger emot.
Jag tycker det är ett stort problem och har en egen åsikt om att den här mentaliteten om att äta "skräpmat" t.ex har slagit slint så hårt att jag skulle höfta på att 50% av alla underviktiga tonårstjejer är underviktiga/ blir anorektiker för att det inte är socialt accepterat att äta kladdkaka och inte klassat som nyttigt.
Dessa personer går runt och gör febrilt proteinpannkakor äter kvarg och LARVAR sig.
Menar som sagt inget illa mot dig personligen då detta är MIN ganska starka åsikt men jag försöker stoppa sånt där så fort jag ser det.
Det är inte det minsta barnsligt att häva i sig alkohol, även om det inte är Promille-opti (pun intended)
Inget illa menat men tkr det är väldigt respektlöst att calla "barnsligheter"
Det här är något fitnessbranchen använder sig av hela tiden och det är mobbning av dem som inte är "nyttiga".
Om något så tycker jag Det här fenomenet är barnsligt, man rackar ned på folk för att få känna sig bättre än andra för att man gör "rätt" tillochmed när vetenskapen säger emot.
Jag tycker det är ett stort problem och har en egen åsikt om att den här mentaliteten om att äta "skräpmat" t.ex har slagit slint så hårt att jag skulle höfta på att 50% av alla underviktiga tonårstjejer är underviktiga/ blir anorektiker för att det inte är socialt accepterat att äta kladdkaka och inte klassat som nyttigt.
Dessa personer går runt och gör febrilt proteinpannkakor äter kvarg och LARVAR sig.
Menar som sagt inget illa mot dig personligen då detta är MIN ganska starka åsikt men jag försöker stoppa sånt där så fort jag ser det.
Det är inte det minsta barnsligt att häva i sig alkohol, även om det inte är Promille-opti (pun intended)
Håller med dig,tyvärr är det ett sätt för dem att bli en dietguru är att göra sej hörd och dom flesta väljer att göra det genom att vara dryga.
Varför skulle det inte fungera med bulk? Perfekt om man gillar stora måltider. Behöver man däremot tvinga i sig maten så kanske man skall se sig om efter ett annat upplägg. Inget magiskt! :)
Rättare sagt så menade jag det här med lean gains, inte periodisk fasta i sig. Jag tänker mig att det här med "lean" kanske inte längre spelar in om man ändå ska hamna på ett rejält kaloriöverskott.
OT: Problemet är väl att alla kan vara internet-gurus och att hela branschen är så oreglerad på många sätt. Helt plötsligt kan du ha en massa människor som följer dig på twitter och facebook och internet-egot växer exponentiellt. Håller med om att det är problematiskt i en del fall.
En stor del av problemet ligger givetvis i att det är svårt för lekmannen att avgöra vad som är skit/bra, vem som kan sina saker och vem som inte gör det. Ingen läser referenser, alla kan låta viktiga i sina skriverier osv. Det har i sin tur lett till den bekymmersamma utvecklingen att den som skriker högst och låter mest syns mest. Vilket med alla mått mätt är rätt barnsligt, då kunskap borde regera.
Samtidigt tycker jag att det i en del fall går till överdrift. Personligen tycker jag det är viktigt att visa respekt mot folk som är intresserade av att läsa det man skriver och att lära sig mer. Dryghet gagnar ingen. Man kan tillåta sig att vara dryg mot dryga individer, men man bör inte instigera drygheten själv.
Det är inte barnsligt att dricka alkohol såklart. Men häver man ur sig drygheter och trams på fyllan blir det lite barnsligt, vilket gäller alla.
Varför fler måltider fortfarande är bättre vid deff enligt Jen Keck...
http://www.jtsstrength.com/articles/2013/07/17/why-multiple-meals-is-still-best-for-fat-loss/
"buhuu, jag blir hungrig om jag bara äter 3 gånger per dag"
mes
"buhuu, jag blir hungrig om jag bara äter 3 gånger per dag"
mes
Eller hur.
Jag såg inga referenser i artikeln. Bara författarens egna åsikter. Alla trivs med olika måltidsfrekvens, inget nytt under solen.
Leifallan
2013-07-20, 15:55
Eller hur.
Jag såg inga referenser i artikeln. Bara författarens egna åsikter. Alla trivs med olika måltidsfrekvens, inget nytt under solen.
De hon baserar sin uppfattning på är sina klienter som till stor del är kvinnor. Hur ser forskningen ut mellan könen? Hon är väl inte helt ute och cyklar gällande att en högre måltidsfrekvens lämpar sig bättre för kvinnor?
De hon baserar sin uppfattning på är sina klienter som till stor del är kvinnor. Hur ser forskningen ut mellan könen? Hon är väl inte helt ute och cyklar gällande att en högre måltidsfrekvens lämpar sig bättre för kvinnor?
Det finns en hel del att säga (som jag skrivit om innan), men periodisk fasta fungerar förmodligen bättre för män än kvinnor i praktiken; sett till metabola variabler, humör osv. Angående måltidsfrekvens tror jag inte att kvinnor skulle behöva fler måltider än män. Om något blir det ju till slut absurt små måltider, om man ska äta jätteofta.
Tre måltider +/- någon måltid tror jag fungerar bäst för de flesta människor.
Leifallan
2013-07-20, 19:00
Förklaringen bottnar alltså i en mental aspekt? Eller vad menar du med metabola variabler?
Man har t ex sett sämre glukostolerans hos kvinnor som fastar och försämrat humör. Även negativa förändringar av hormoner som kortisol och könshormon har observerats hos fastande råttor av honkön; de blir hyperstressade och maskuliniseras hormonellt.
Vilket förmodligen beror på jämnare energikrav och "sensorer" som vill fastställa kontinuerlig energi, för barnafödande essentiellt.
Var går då gränsen? Kan en kvinna äta två gången om dagen och fasta låt oss säga 18 h per dag i längden och må bra av det? Kanske, kanske inte. Det är nog också individuellt. Men i regel tror jag att kvinnor mår bra av lite mer regelbundna måltider och normalare ättider; ie (frukost), lunch, middag och kanske kvällsmat om man hoppar över frukost.
Kvinnor har också biologiskt robustare respons på stressorer än män (ökat kortisol etc), vilket gör att de förmodligen är extra utsatta för negativ stress, vilket fasta och få måltider potentiellt kan bidra till. Men alla är också lite olika och man får prova sig fram.
Rubbet beror alltså sannolikt på att kvinnors fysiologi är inriktad på barnafödande, vilket är en kostbar process.
maskuliniseras hormonellt.
Spontant låter det förvisso som en stor fördel för tränande individer.
Jo, men inte för kvinnlig reproduktion.
Doctor Snuggles
2013-07-20, 20:09
För kvinnor tror jag nog (som jag säkert sagt förut) 5/2 varianten isf är bättre, d.v.s. cykla kaloriintag utan att nödvändigtvis ha signifikant lägre måltidsfrekvens. Iaf om man ska gå efter de fåtal anekdoter jag sett.
Misstänker att enbart sänka proteinintaget ordentligt 2 dagar i veckan också skulle hjälpa hälsofaktorer, och kanske vore ännu mer funktionellt för kvinnor?
För kvinnor tror jag nog (som jag säkert sagt förut) 5/2 varianten isf är bättre, d.v.s. cykla kaloriintag utan att nödvändigtvis ha signifikant lägre måltidsfrekvens. Iaf om man ska gå efter de fåtal anekdoter jag sett.
Misstänker att enbart sänka proteinintaget ordentligt 2 dagar i veckan också skulle hjälpa hälsofaktorer, och kanske vore ännu mer funktionellt för kvinnor?
Tror också att det kanske är bättre än daglig fasta för en del. Dessutom kan det vara lättare att få ihop med ett vanligt liv för många som är lite äldre. Man kan ändå äta "som vanligt" resten av tiden.
Leifallan
2013-07-20, 22:07
Varför skulle sänkt proteinintag motsvara en fasta?
Varför skulle sänkt proteinintag motsvara en fasta?
har väl att göra med proteinets effekt på igf-1. Fastad är man ju egentligen inte efter 16-20 timmar, man är glukosfasta, typ
Hoppa över frukost, även för kvinnor, kan väl knappast vara en så stor grej? När man väl vant sig. (Förutom den första perioden som antagligen är jobbig för de flesta.)
Finns studier som visar att kvinnor som experimentellt äter frukost (och som tidigare hoppade över frukost), upplever mindre hunger över dygnet. Gäller säkert en del män också, men kanske mer kvinnor av olika anledningar.
Skrev mer om det här (studie 2):http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/22/nar-och-vad-ska-man-ata-for-bast-viktnedgang/
Studien: Beneficial effects of a higher-protein breakfast on the appetitive, hormonal, and neural signals controlling energy intake regulation in overweight/obese, "breakfast-skipping," late-adolescent girls.
"...Breakfast led to beneficial alterations in the appetitive, hormonal, and neural signals that control food intake regulation. Only the HP breakfast led to further alterations in these signals and reduced evening snacking compared with BS, although no differences in daily energy intake were observed. These data suggest that the addition of breakfast, particularly one rich in protein, might be a useful strategy to improve satiety, reduce food motivation and reward, and improve diet quality in overweight or obese teenage girls."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23446906
Ska man fasta ska man ha ett strukturerat förhållande till mat; det har i regel tränande personer, men många som inte tränar har inte samma syn på det som vi har. Alltså kan man inte rekommendera fasta som någon allround-lösning till alla.
Visst är det förmodligen beskedligt att hoppa över frukost, men det är inte lika lyckat om personen ifråga gör sämre och mer belönande matval, inte har ett strukturerat förhållande till mat, är stressad i allmänhet osv.
Vägen till ätstörningar behöver inte heller ligga långt borta.
Och kvinnor är definitivt i riskzonen, p g a alla krav på att de ska vara snygga, smala och klara allt. Män också, men kanske inte just för anorexia i lika hög utsträckning. Hetsätning och anorexia är något jag tror fasta kan leda till hos en del individer, så man måste vara lite försiktig med att rekommendera det.
Samtidigt mår många bra av att inte äta frukost också. Vilket vi vet.
shut teh face
2013-07-21, 18:37
Jag är väldigt intresserad av att testa 5:2, mest för man kan äta mer de ätande dagarna men också om alla hälsofördelar stämmer
Läste detta här: http://5-2dieten.com/
Vad är det då som är så hälsosamt med periodisk fasta?
Efter den stora depresionen i USA som följde efter den stora börkraschen den 29 oktober 1929 upptäckte man att medellivslängden ökade bland befolkningen. Man tyckte detta var konstigt eftersom svälten var utbredd i USA. Nu vet man att just bristen på mat, eller rättare sagt det låga kaloriintaget som svält resulterar i är hemgligheten bakom den ökade livslängden.
När man äter ”normalt” dvs. för män ca 2400 kcal/dag och för kvinnor ca 2000 kcal/dag så kommer cellerna i kroppen hela tiden att befinna sig ett slags stressläge där nya celler hela tiden bildas utan natt de gamla repareras. Det här i sin tur påverkar organismen negativt, självklart är beskrivningen kraftigt förenklad. Men det är en av orsakerna till att det är nyttigt att fasta, en annan och väldigt intressant är att när man svälter så reagerar hjärnan med att skapa fler neuroner, man måste ju komma ihåg var man hittade mat senast. Det innebär att man så att säga blir smartare av att svälta.
Den här typen av periodisk fasta har fördelen att kroppen hinner köra igång de hälsofrämjande processerna men nedbrytning av muskler och näringsbrist etc. hinner inte sätta igång. Kroppen börjar dessutom mycket effektivt att bränna fett eftersom man inte tillför tillräckligt med energi för att ge musklerna tillräckligt med bränsle.
Du kommer att behöva äta rätt lite mat två dagar per vecka, vilket gör att du inte kommer att vänja dig vid ett måltidsmönster, och i gengäld kanske du lever några dagar längre?
Låter som en dålig anledning. Det finns bättre anledningar till att variera hur mycket man äter.
Dessutom: korrelationsstudier. De kanske åt mindre dålig mat, bara, snarare än energiunderskottet? Man har studerat apor, om jag minns rätt, och där hjälpte det noll och inget.
Om du däremot är en gnagare, så...
Doctor Snuggles
2013-07-21, 20:22
Du kommer att behöva äta rätt lite mat två dagar per vecka, vilket gör att du inte kommer att vänja dig vid ett måltidsmönster, och i gengäld kanske du lever några dagar längre?
Låter som en dålig anledning. Det finns bättre anledningar till att variera hur mycket man äter.
Dessutom: korrelationsstudier. De kanske åt mindre dålig mat, bara, snarare än energiunderskottet? Man har studerat apor, om jag minns rätt, och där hjälpte det noll och inget.
Nej, apstudierna har varit motsägande, men det har också varit vissa problem med metodologin om jag minns rätt. Det verkar också som det beror på hur mycket protein man äter hos människor, och kanske också hos andra primater (pga igf-1). Om någon lever längre av maten är förstås svårt att bevisa, men man är hyffsat säker på att hälsomarkörer vad gäller en hel del välfärdssjukdomar förbättras signifikant.
Tror inte matkvaliten var särskilt mycket bättre heller i de människostudier som gjort (sedan kan man fråga sig vad "kvalitet" innebär, då man likväl kan kalla också det mesta vi vet om vad som är bättre att äta korellationsstudier).
Säkerligen kan man förbättra de flesta hälsomarkörer bara genom att äta mindre, men varför 5/2 dieten kan fungera för många är just för att man inte behöver äta annan mat än man vanligtvis äter, och inte behöver vara disciplinerad hela tiden och risken för att falla av vagnen kanske är mindre.
Jag misstänker dock att eventuell effekt på livslängd uteblir till stor del om man fortsätter äta lika mycket protein totalt som man gjorde innan dieten.
Personligen upplever jag det ganska naturligt att äta mindre på icke-träningsdagar så det är inte ens något jag känner att jag offrar om jag äter dylikt.
Det finns dessutom en anledning till varför man testar på möss. Du får det att låta som inga studier någonsin som var gjorda på möss visade sig ha motsvarande effekter på människor.
Kaloriunderskottet gav iofs aporna mindre sjukdomar om jag minns rätt, trots att livslängden inte ökade.
shut teh face
2013-07-21, 21:55
Att leva längre vettefan om jag räknar med, men kanske friskare år.
Såg den där dokumentären på SVT som gick tidigare och det blev ju positiva effekter mot cancer, hjärt- och kärlsjukdom etc.
Jag gick ned i vikt förut med VLCD och LCD och man mår ju ganska bra när man äter väldigt lite/fastar, så länge man inte har problem med hungern så kan det ju vara värt att testa iaf.
Orkar inte läsa genom 600 sidor..
Är det någon som upplevt att kroppsvikte. Är mycket mer stabil från dag till dag (väger mig samma tid varje dag) under periodisk fasta?
Hopp upp och ner på 1-2 kg är inte ovanligt. Men under periodiska fasta. Har jag bara hoppat upp och ner 0,2-0,4 kg per dygn och stadigt rört mig nedåt (vilket är mitt mål).
Kan stabiliteten bero på att man har maginnehållet i slutet av fastan är likvärdig? Kan det ha något att gör med jämnare vätskebalans?
Eller är det bara en slump?
Att leva längre vettefan om jag räknar med, men kanske friskare år.
Såg den där dokumentären på SVT som gick tidigare och det blev ju positiva effekter mot cancer, hjärt- och kärlsjukdom etc.
Jag gick ned i vikt förut med VLCD och LCD och man mår ju ganska bra när man äter väldigt lite/fastar, så länge man inte har problem med hungern så kan det ju vara värt att testa iaf.
Hypotetiska positiva effekter mot cancer är nog vad du menar.
I dokumentären lägger de lite fram tanken att IGF-1 skulle orsaka cancer, med grund i att folk som saknar uttryck av IGF-1-receptorer ytterst sällan får cancer. Det är inte vidare konstigt då de flesta cancerceller uttrycker enormt många IGF-1-receptorer för att klara av att överleva... saknar man möjligheten att bilda de här receptorerna så får man såklart inte de cancrar som är beroende av det. Att från det komma till tanken att "minska IGF-1 = mindre cancer" som de imellanåt gjorde i dokumentären är både långsökt och saknar vetenskapligt underlag. Möjligtvis om du har en IGF-1-beroende cancer så kan du få viss dämpande effekt på den av att inte öka mängden IGF-1 via proteinintag... men samtidigt har studier visat att träningsinducerad höjning av IGF-1 är just bra för att retardera cancertillväxt så eeeh.. Att det skulle vara något bra för cancer känns lite sådär.
Att sen viktnedgång ger förbättrad hjärt- och kärlhälsa är inte jättespännande det heller.
Det förefaller däremot ha en hel del positiva effekter på hjärnan. *cupid* (http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.mah.se/doi/10.1046/j.1471-4159.2003.01586.x/full (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1471-4159.2003.01586.x/full))
forslund
2013-07-22, 10:17
Orkar inte läsa genom 600 sidor..
Är det någon som upplevt att kroppsvikte. Är mycket mer stabil från dag till dag (väger mig samma tid varje dag) under periodisk fasta?
Hopp upp och ner på 1-2 kg är inte ovanligt. Men under periodiska fasta. Har jag bara hoppat upp och ner 0,2-0,4 kg per dygn och stadigt rört mig nedåt (vilket är mitt mål).
Kan stabiliteten bero på att man har maginnehållet i slutet av fastan är likvärdig? Kan det ha något att gör med jämnare vätskebalans?
Eller är det bara en slump?
Upplever samma sak oavsett energiunderskott eller balans. Sålänge jag inte gör stora utsvävningar med maten dvs. alldeles för lite/mycket, alkohol vilket får vikten att droppa pga vätsketapp så varierar min vikt sällan mer än siffrorna du beskriver.
Efter den stora depresionen i USA som följde efter den stora börkraschen den 29 oktober 1929 upptäckte man att medellivslängden ökade bland befolkningen. Man tyckte detta var konstigt eftersom svälten var utbredd i USA. Nu vet man att just bristen på mat, eller rättare sagt det låga kaloriintaget som svält resulterar i är hemgligheten bakom den ökade livslängden.
Vet man? Fantastiskt. Vad finns det för bevis att det är just det minskade kaloriintaget som gav ökad livslängd?
När man äter ”normalt” dvs. för män ca 2400 kcal/dag och för kvinnor ca 2000 kcal/dag så kommer cellerna i kroppen hela tiden att befinna sig ett slags stressläge där nya celler hela tiden bildas utan natt de gamla repareras. Det här i sin tur påverkar organismen negativt, självklart är beskrivningen kraftigt förenklad.
Det låter som mumbojumbo. Självklart åsidosätts inte spärrmekanismerna mellan cellens olika faser i celldelningscykel. Mellan varje del av cykeln kontrolleras så allt är ok, är det inte ok så repareras celler eller, om det inte är möjligt, så förstörs den. Att det skulle sluta gälla bara för man äter mer är helt enkelt fel. Ökad celldelningstakt innebär inte att celler inte kontrolleras för fel och repareras.
Upplever samma sak oavsett energiunderskott eller balans. Sålänge jag inte gör stora utsvävningar med maten dvs. alldeles för lite/mycket, alkohol vilket får vikten att droppa pga vätsketapp så varierar min vikt sällan mer än siffrorna du beskriver.
kul att se att det är fler som upptäckt detta. Inte för att det spelar någon som helst roll, så länge medelvikten över tid sett går ner så är jag nöjd ändå.
Men det ser rätt kul ut i min excelgraf, där det har hoppat upp och ned som fan, och nu sen började med PF har hoppat väldigt mycket minder (men fortsatt ner i ungefär samma takt.
shut teh face
2013-07-22, 12:20
Det är synd att det ska hävdas massa saker till höger och vänster i massa olika "dieter" som dyker upp här och där..
Doctor Snuggles
2013-07-22, 14:46
Vet man? Fantastiskt. Vad finns det för bevis att det är just det minskade kaloriintaget som gav ökad livslängd?
Det låter som mumbojumbo. Självklart åsidosätts inte spärrmekanismerna mellan cellens olika faser i celldelningscykel. Mellan varje del av cykeln kontrolleras så allt är ok, är det inte ok så repareras celler eller, om det inte är möjligt, så förstörs den. Att det skulle sluta gälla bara för man äter mer är helt enkelt fel. Ökad celldelningstakt innebär inte att celler inte kontrolleras för fel och repareras.
Att kroppen ställer om till reparation istället för tillväxt är en av de hypoteserna till varför periodisk fasta eventuellt fungerar. Du verkade missa att det var en förenkling också.
Det finns många fler data som pekar på att IGF-1 är kopplat till både livslängd, cancer och en massa andra välfärdssjukdomar. Att träning ökar IGF-1 i vissa strukturer och eventuellt toleransen för allmänt högre nivåer ändrar inte på det. Det är förstås inte helt okomplext.
Hold Fast
2013-07-26, 09:54
Undrar hur det är med BCAA efter träningen vid dom två varianterna där man tränar på fastande mage. Han skriver ju endast om att ta det före, men brukar det inte vara en generell rekommendation att även ta det direkt efter?
Hypotetiska positiva effekter mot cancer är nog vad du menar.
I dokumentären lägger de lite fram tanken att IGF-1 skulle orsaka cancer, med grund i att folk som saknar uttryck av IGF-1-receptorer ytterst sällan får cancer. Det är inte vidare konstigt då de flesta cancerceller uttrycker enormt många IGF-1-receptorer för att klara av att överleva... saknar man möjligheten att bilda de här receptorerna så får man såklart inte de cancrar som är beroende av det. Att från det komma till tanken att "minska IGF-1 = mindre cancer" som de imellanåt gjorde i dokumentären är både långsökt och saknar vetenskapligt underlag. Möjligtvis om du har en IGF-1-beroende cancer så kan du få viss dämpande effekt på den av att inte öka mängden IGF-1 via proteinintag... men samtidigt har studier visat att träningsinducerad höjning av IGF-1 är just bra för att retardera cancertillväxt så eeeh.. Att det skulle vara något bra för cancer känns lite sådär.
Att sen viktnedgång ger förbättrad hjärt- och kärlhälsa är inte jättespännande det heller.
Det förefaller däremot ha en hel del positiva effekter på hjärnan. *cupid* (http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.mah.se/doi/10.1046/j.1471-4159.2003.01586.x/full (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1471-4159.2003.01586.x/full))
Problemet är att IGF-1 genen uttrycks i olika splice-varianter, d v s IGF-1mRNA kan splittas upp i olika sekvenser (via spliceosomet) vilka kan uttryckas olika i olika vävnader. Det är framförallt nivåerna i blodet som förefaller vara problem, då de kan nå runt till en massa olika vävnader.
Specifik stimulering av IGF-1 i hjärnan t ex förefaller öka neurogenes = förmodat bra. Specifik stimulering av IGF-1 i muskler (MGF) bidrar till ökad anabolism = förmodat bra.
Problemet med IGF-1 och cancerceller är att cancerceller inte självdör och det finns en mängd korrelationer mellan IGF, IGF-BP och olika cancerformer.
Undrar hur det är med BCAA efter träningen vid dom två varianterna där man tränar på fastande mage. Han skriver ju endast om att ta det före, men brukar det inte vara en generell rekommendation att även ta det direkt efter?
Jag personligen anser inte att det finns övertygande bevis för att man måste ta aminosyror innan fastande träning. Däremot bör man med fördel få i sig protein direkt efter helt fastande träning.
Det är Martins åsikt. Du gör vad du vill. Dessutom skriver han nog både före och efter vill jag minnas.
Leifallan
2013-08-19, 09:05
Bra blogginlägg om 5:2 dieten av Anki Sundin:
http://ngruppen.blogspot.se/2013/07/52-dieten.html?m=1
Har försökt hitta i tråden, men nu när det är såpass mycket är det svårt. Men vilka skillnader är det t.ex. på att inta 3 st. lika stora mål per dag, som att inta 40% (två mål) innan och 60% (ett mål) efter träning? För mig känns det inte som skillnaderna skulle vara av så stor betydelse?
Har försökt hitta i tråden, men nu när det är såpass mycket är det svårt. Men vilka skillnader är det t.ex. på att inta 3 st. lika stora mål per dag, som att inta 40% (två mål) innan och 60% (ett mål) efter träning? För mig känns det inte som skillnaderna skulle vara av så stor betydelse?
Inte av någon större betydelse alls, ät på det sätt som känns bäst för dig! Det totala intaget sett över hela dagen är det centrala.
Skillnader för vad?
Det gör nog ingen stor skillnad åt något håll egentligen. En dag är ju inte en given mätperiod. Vi kan lika gärna tala om näringsintaget över en period på tre dagar osv.
OlgaHelga
2013-08-19, 19:58
Hej, jag har funderat på att börja med leangains och har läst att det helst ska kombineras med tung styrketräning 3 dagar i veckan, men nu är det så att jag har ett bra schema där jag tränar 6 dagar i veckan som jag helst inte vill ändra på. Min fråga är: gå det bra att använda sig av leangains metoden eller skulle det fungera bättre med någon annan periodisk fasta metod? (just nu är jag i bulk fasen)
Beror på vad och hur du tränar.
OlgaHelga
2013-08-19, 20:00
jag kör intensiv styrketräning 6 dar i veckan
Leifallan
2013-08-19, 20:09
Då ska du nog inte ge dig på leangains.
OlgaHelga
2013-08-19, 20:12
Då ska du nog inte ge dig på leangains.
okej varför inte? förstår egentligen inte anledningen*gah!*
Äsch, testa. Om det funkar för dig så kör hårt. Men med tanke på din volym kan du ju testa med en måltid innan träning.
Leifallan
2013-08-19, 20:32
jag kör intensiv styrketräning 6 dar i veckan
Jag slarvade och läste inte ditt inlägg helt. Antog att ditt mål var viktreducering. Vid bulk kan det nog fungera då du ska ligga på energiöverskott på träningsdagar. Deff bör man ligga på tre dagars träning i veckan så majoriteten av dagarna(4) ligger på en negativ energi balans.
hur gör ni som kör hårt på periodisk fasta på helger och dylikt? exempelvis lördagsgrillningen/utemiddagen som sker någon gång lite då och då som då oftast sker sent på kvällen (efter ätartimmarna för min del som kör 18-6) hur "illa" är det att någon gång i månaden släppa på ätarfönstret? eller att flytta timmarna 4-5 timmar framåt. om det gör någon som helst skillnad?
hur gör ni som kör hårt på periodisk fasta på helger och dylikt? exempelvis lördagsgrillningen/utemiddagen som sker någon gång lite då och då som då oftast sker sent på kvällen (efter ätartimmarna för min del som kör 18-6) hur "illa" är det att någon gång i månaden släppa på ätarfönstret? eller att flytta timmarna 4-5 timmar framåt. om det gör någon som helst skillnad?
Inte en gnutta "illa" alls. Låt inte ett ätmönster komma ivägen för att ha trevligt och umgås med vänner och äta gott, det är inte hållbart i längden. Det du kan tänka på är att spara lite plats i kaloribudgeten under dagen om du vill kunna äta med bättre samvete (om det nu är ett problem).
Kan väll tillägga att jag "kört" periodisk fasta i snart ett år. Ätfönstren varierar mellan 12-20h, jag äter när det passar. Vissa dagar äter jag till och med frukost, andra dagar äter jag bara ett mål på hela dagen.
92Andersson
2013-08-30, 10:21
Tjenare,
Har kört 16/8 jävligt länge, fungerar skitbra för mig då frukost inte är nödvändigt.
Har dock senaste 5 dagarna testat att skippa lunchen helt och kört ett 20/4 upplägg. Har gått bra, har styrketränat fastande, intagit BCAA innan/efter.
Finns det någon fördel alls med den längre fastan, annat än att det blir fest när man ska äta efter gymmet? *drool*
Har för mig att reaper här på forumet körde något i den stilen, 20+ fasta, men tror han intog lite snabba kollisar ihop med BCAA, fördelar/nackdelar?
Tack på förhand.
Verkar som folk tenderar att fasta längre och längre när de börjar fasta vilket jag tycker kan vara problematiskt. Både vad gäller incidensen för ätstörningar och för belöningsrelaterat ätande.
"Fest när man ska äta efter gymmet", t ex.
Nackdel är att det kan vara för lång tids fasta för ett optimalt pass, sett till glukosnivåer och leverglykogen-status. Beroende på hur du ätit innan fastan osv.
Reaper123
2013-08-30, 10:59
Tjenare,
Har kört 16/8 jävligt länge, fungerar skitbra för mig då frukost inte är nödvändigt.
Har dock senaste 5 dagarna testat att skippa lunchen helt och kört ett 20/4 upplägg. Har gått bra, har styrketränat fastande, intagit BCAA innan/efter.
Finns det någon fördel alls med den längre fastan, annat än att det blir fest när man ska äta efter gymmet? *drool*
Har för mig att reaper här på forumet körde något i den stilen, 20+ fasta, men tror han intog lite snabba kollisar ihop med BCAA, fördelar/nackdelar?
Tack på förhand.Stämmer bra, "bröt" fastan kl 17-ish med 10g bcaa och 20-50g malto och samma sak efter gymmet sen åt jag alla dagens kalorier mellan kl 19-21. Blev dock lite mastigt under min bulkperiod innan jag hittade vettigare livsmedel.
Denna typ av näringstajmning hade jag nästan i 10 månader i streck och kan inte klaga på resultaten jag fick (hann med 2st deffar och en bulk) men har samitidgt aldrig haft lika bra koll på kosten med något annat upplägg så har inget att jämföra med. En stor fördel enligt mig är enkelheten när det kommer till att planera kosten och tänka mer "äta när det passar" snarare än hålla försöka hålla nu exakt 20/4!
Edit: Värt att notera är att jag sen en tid tillbaka alltså inte äter med denna näringstajmning längre för passar inte in med mitt liv och/eller träning!
92Andersson
2013-08-30, 11:18
Verkar som folk tenderar att fasta längre och längre när de börjar fasta vilket jag tycker kan vara problematiskt. Både vad gäller incidensen för ätstörningar och för belöningsrelaterat ätande.
"Fest när man ska äta efter gymmet", t ex.
Nackdel är att det kan vara för lång tids fasta för ett optimalt pass, sett till glukosnivåer och leverglykogen-status. Beroende på hur du ätit innan fastan osv.
Stämmer bra, "bröt" fastan kl 17-ish med 10g bcaa och 20-50g malto och samma sak efter gymmet sen åt jag alla dagens kalorier mellan kl 19-21. Blev dock lite mastigt under min bulkperiod innan jag hittade vettigare livsmedel.
Denna typ av näringstajmning hade jag nästan i 10 månader i streck och kan inte klaga på resultaten jag fick (hann med 2st deffar och en bulk) men har samitidgt aldrig haft lika bra koll på kosten med något annat upplägg så har inget att jämföra med. En stor fördel enligt mig är enkelheten när det kommer till att planera kosten och tänka mer "äta när det passar" snarare än hålla försöka hålla nu exakt 20/4!
Edit: Värt att notera är att jag sen en tid tillbaka alltså inte äter med denna näringstajmning längre för passar inte in med mitt liv och/eller träning!
Tack för input! Uppskattas kan jag lova :)
Control_61
2013-08-30, 11:27
Har det kommit fram något mer om studien angående hjärthälsa och skippad frukost (PF-liknande kosthållning).
Jag la ner PF i slutet av sommaren och tänkte börja nu igen, men jag vill såklart inte riskera min långsiktiga hälsa.
Den studien var ju bara trams. Du kommer alltid att hitta motstridiga fakta. Gör som du vill själv.
Med all sannolikhet trams, ja.
Om något minskar sympatisk stimulering av hjärtat vid fasta (den ökar till skelettmuskulatur istället), vilket aktivt torde motverka hjärt-kärlsjukdom.
Borde finnas någon sammanfattning om olika typer av periodisk fasta, och fördelar med dem.
Eller det kanske redan finns?
Detta är nämligen mycket intressant.
Leifallan
2013-09-01, 14:41
Här har Berkhan skrivit en sammanfattning:
http://www.leangains.com/2008/06/brief-primer-on-popular-approaches-to.html?m=1
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)
Har Grandmaster rekommenderat någonting speciellt gällande macros för kvinnor/damer/tjejer?
Det känns ju rent spekulativt som om det skulle kunna förespråkas lite annorlunda riktlinjer, i så fall främst gällande fett. Har dock inte sett någonting skrivet om det.
Doctor Snuggles
2013-09-04, 17:54
Här har Berkhan skrivit en sammanfattning:
http://www.leangains.com/2008/06/brief-primer-on-popular-approaches-to.html?m=1
Den är lite gammal och inkluderar inte 5/2 dieten som blivit rätt poppis om appstore är något att döma efter. ;)
Inte för att det är någon väsentlig skillnad.
Doctor Snuggles
2013-09-04, 17:57
Har Grandmaster rekommenderat någonting speciellt gällande macros för kvinnor/damer/tjejer?
Det känns ju rent spekulativt som om det skulle kunna förespråkas lite annorlunda riktlinjer, i så fall främst gällande fett. Har dock inte sett någonting skrivet om det.
Det har skrivits lite i tråden om pf för kvinnor, främst av tjing.
Jag har skrivit lite, som sagt. Jag orkar inte ta det igen så sök på kvinnor och periodisk fasta eller kolla runt i tråden.
Två saker spontant är att:
1) Fasta förefaller vara en lite större stressor för kvinnor än män (evolutionära anledningar, sämre glukostolerans har setts vid ADF hos kvinnor, kanske hyperkortisolism efter en tid, setts hos rått-brudar osv).
och...
2) Att kvinnor verkar falla dit lättare på ätstörningar med fasta än män. Kvinnor har högre krav på sig på snygghet och smalhet (från samhället och de själva) och fasta kan vara förrädiskt i en del fall.
Lite fakta och lite subjektivt i två punkter.
Jag har skrivit lite, som sagt. Jag orkar inte ta det igen så sök på kvinnor och periodisk fasta eller kolla runt i tråden.
Två saker spontant är att:
1) Fasta förefaller vara en lite större stressor för kvinnor än män (evolutionära anledningar, sämre glukostolerans har setts vid ADF hos kvinnor, kanske hyperkortisolism efter en tid, setts hos rått-brudar osv).
och...
2) Att kvinnor verkar falla dit lättare på ätstörningar med fasta än män. Kvinnor har högre krav på sig på snygghet och smalhet (från samhället och de själva) och fasta kan vara förrädiskt i en del fall.
Lite fakta och lite subjektivt i två punkter.
* Först och främst, Tjing överlag på forumet och via din blogg är du fullkomligt ovärderlig. :)
* Söka och finna i tråden har genomförts både förr och nu.
* De punkter du tagit upp tidigare i forumet är ungefär de du nämner ovan, utförligt, adekvat, med referenser och allt. Mycket läsvärt, tack för det! Berkhan talar ju också för lite kortare fasteperiod (14/10 typ) för xx-kromosomade råttor och andra arter. ;)
* Ätstörningsteorin förstår jag till fullo och det kan säkert vara en utlösande faktor i en del fall.
Om man som undertecknad är gammal i ätstörningsgemet (tio år aktiv, två år "nykter") och vet vad ens "triggers" är och därmed uteslutit fasta som en utav dem tror jag inte det gör någon skada. Kan ju endast tala för mig personligen men jag har blivit lite mindre stressad kring mat sedan jag började med 16/8 för att det gjorde att jag fick mindre sug, kunde sova utan stilnoct första gången sedan lågstadiet så nu är jag inte trött och ofokuserad hela tiden = gör klokare, mindre ätstörda vardagsbeslut, mindre problem med min kraschade IBS-mage och massa andra benefits.
* Med det inte sagt att det inte kan bli destruktivt för någon annan!
* Det som jag dock inte finner svar på är om det är rekommenderat från någon vettig person med en annan makronutrientfördelnig för kvinnor som ägnar sig åt Leangains. Då avses specifikt LG och inte fasta generellt. Antar att det går att tolka avsaknad av info som att det helt enkelt är samma macros som gäller.
Tackar, kul att höra.
Ingen vet om det är samma macros som "gäller" för inga studier har gjorts som kan analysera det tillräckligt noga mellan könen. Ingen som säger sig veta vet heller, om det skulle vara så.
Sedan finns troligtvis individuella skillnader som både kan bero på miljö och gener, i hur bra man hanterar fasta. Både vad gäller män och kvinnor.
Ja om det nu fungerar så all lycka till dig.
Gäller = rekommenderas. Jag glömmer hur viktigt det är att använda korrekt terminologi när man inte ser ansiktsuttryck, hör tonfall etc. My bad.
Var lite det jag misstänkte, att ingen studie är genomförd än p g a ganska "ny" kosthållning, men det är ju lätt hänt att man missar saker på det världsomspännande nätet också.
Tack för bekräftande av misstanke.
Feelgood
2013-09-05, 12:31
Hur mycket kcal ska man äta för att bryta en fasta? För många dricker lightläsk under fasta, och tex pepsi max är änså 1kcal/100g så 1.5 liter är ändå 15kcal. Bryter dessa 15kcal fastaeffekten?
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Nä, "fasta-effekten" handlar ju om glukos- och insulinnivåer (och deras effekter på regulatoriska hormon som t ex tillväxthormon, glukagon etc) när det kommer till kritan. 15 kcal gör ingen skillnad där. Därav att det inte finns något egentligt av/på-läge utan det handlar om mängder.
Cameltotem
2013-09-05, 15:01
Nä, "fasta-effekten" handlar ju om glukos- och insulinnivåer (och deras effekter på regulatoriska hormon som t ex tillväxthormon, glukagon etc) när det kommer till kritan. 15 kcal gör ingen skillnad där. Därav att det inte finns något egentligt av/på-läge utan det handlar om mängder.
Men 10g EAA går bra eller hur var det nu igen?
Läs det jag skrev igen.
Du får göra vad du vill. Det är tekniskt sett inte att fasta och ger en påverkan på insulin. Det är en kompromiss som en del gör när de tränar. Själv tar jag ingenting vid träning.
Doctor Snuggles
2013-09-05, 21:36
Hur mycket kcal ska man äta för att bryta en fasta? För många dricker lightläsk under fasta, och tex pepsi max är änså 1kcal/100g så 1.5 liter är ändå 15kcal. Bryter dessa 15kcal fastaeffekten?
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Frågan är snarare hur man kan dricka lightläsk. Smakar pyton.
Drack precis lite pepsi max och har nu en äcklig eftersmak som inte vill gå bort, samt mår lite illa. Aldrig mer.
Frågan är snarare hur man kan dricka lightläsk. Smakar pyton.
Drack precis lite pepsi max och har nu en äcklig eftersmak som inte vill gå bort, samt mår lite illa. Aldrig mer.Pepsi Max ja. Coca-Cola Zero, Trocadero light, Portello light samt Spirit Zero däremot. Mumma.
Doctor Snuggles
2013-09-05, 23:43
Pepsi Max ja. Coca-Cola Zero, Trocadero light, Portello light samt Spirit Zero däremot. Mumma.
Nej. Har aldrig smakat någon sockerersättning som smakar något annat än unk.
http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/17411305/?refpartner=aftonbladet_viktklubb_1.3176736_mittsp alt
HAHAHAHA
Ja jag vet att det är aftonbladet. men det är rätt humoristiskt att läsa..
För att folk som inte vill stödja skitblaskan ändå ska få ta del av deras sanningar får ni här nedan några citat från artikeln att meditera över...
"Studier visar att de som regelbundet äter frukost väger 2,3 kilo mindre än de som hoppar över den, trots att de får i sig fler kalorier under dagen."
"Om du är en av dem som tror att du går ner i vikt genom att skippa frukosten, tänk igen. När du äter frukost sätter du igång kroppen efter nattens sömn, och det behövs för att du ska orka bränna kalorier,"
"Ät mer, väg mindre. Undersökning visar att människor som äter frukost har större chans att gå ner i vikt och att behålla den nya. När du hoppar över frukosten (eller ett annat mål) är du så hungrig vid lunch att du äter mer än vad du skulle gjort om du ätit frukost."
"Frukost sägs också förbättra minnet"
"Att hoppa över frukosten gör dig grinig."
"Strunta i att äta ett wienerbröd eller något annat fikabröd till frukost"
"Om du regelbundet äter en bra frukost kommer du snart känna dig redo att ta dig an hela världen."
En hel del studier på frukost visar på positiva resultat för mättnad och minskat matsug över dagen. Många blir också griniga utan frukost och mår betydligt bättre med frukost.
Sedan är det ju mycket flum också med att bränna kalorier, förbättra minne osv.
En hel del studier på frukost visar på positiva resultat för mättnad och minskat matsug över dagen. Många blir också griniga utan frukost och mår betydligt bättre med frukost.
Visst är det så, men det är inte så de skriver.
De skriver att man trots mindre kaloriintag, lättare går upp i vikt (eller får svårare att gå ner i vikt) bara för att man skippar frukost.
Det är stor skillnad på att säga:
"många blir griniga" och "man blir grinig"
Huruvida gemene man tycker sig må bättre så stämmer det säkert. Men det uttalandet för sig själv gör en rätt kort artikel.
=)
Cameltotem
2013-09-06, 15:35
Älskar periodisk fasta men det enda jag inte gillar är att man är så jävla grinig och hungrig på morgonen.
Folk skriver att dom inte känner hungern förens det är dags och äta måste ju vara speciella.
Jag sitter och räknar minuterna tills jag får börja äta, svinhungrig. *grr27*
Då kanske du inte "älskar" periodisk fasta trots allt?
Finns det någon/några som varit kritiska till periodisk fasta, och varför?
Finns det någon/några som varit kritiska till periodisk fasta, och varför?
"det leder till ätstörningar"
"ämnesomsättningen sjunker"
shut teh face
2013-09-07, 07:44
Själva kritiken ligger väl mycket i allmän kritik mot dieter öht.
Så är det ju alltid, folk (som ofta aldrig haft problem med sin vikt/kost) tycker det är konstigt när folk ska följa diverse dieter, det är väl bara att äta mindre och träna mer så löser det sig. Ja det gör det ju, men inte alla verkar ju klara av det.
Kört pf sedan februari och tycker det är ett kanon bra verktyg för att hålla en sjcysst dagsform utan att behöva som jag gjorde förut på 5 små måltider om dagen,som aldrig riktigt mättade till att nu få äta mej proppmätt varje dag efter varje pass,hungern ser jag som ett tecken på att fettet förbränns vilket då ger mer sporre,händer ofta att jag går över mina 16h i fastan bara pga känslan att the fat is burning är så härlig!
Leifallan
2013-09-07, 19:31
Den är lite gammal och inkluderar inte 5/2 dieten som blivit rätt poppis om appstore är något att döma efter. ;)
Inte för att det är någon väsentlig skillnad.
Läs igen:
"* Eat Stop Eat (24 hrs fasting, 1-2x/week). You can read my review of Eat Stop Eat here. This is a book I highly recommend for those interested in fat loss and the physiology of fasting. Eat Stop Eat has a strong following with many success stories."
Vanligt vatten
2013-09-07, 22:06
Nån som har koll? :)
Antagligen en dum fråga men jag får inte riktigt det här att gå ihop nu.
Var på en föreläsning om åldrande tidigare och om det pratades en del om mTOR och hur det fokuserar mer på reproduktion (och inte reparation) när det är aktivt (tror jag det var). Så det borde alltså vara en fördel att ha ett inaktivt ett rätt så inaktivt mTOR.
Och om nu fasta leder till ökad känslighet av diverse tillväxtfaktorer som bland annat kan sätta igång och göra att mTOR blir mer aktivt och öka proteinsyntesen, gör inte det samtidigt att man ökar tempot på sitt eget åldrande också?
Nog för att större muskler är trevligt, men om man nu äter jävligt ofta och har dålig känslighet så blir väl aldrig aktiviteten hos mTOR särskilt hög och man hämmar på så vis åldrandet? I så fall borde väl inte PF vara att rekommendera till andra än folk som vill få större muskler?
Fjrebqll
2013-09-07, 22:36
Men 10g EAA går bra eller hur var det nu igen?
Såhär skriver BP om det är till någon hjälp:
Q: What is your opinion on taking Branched Chain Amino Acids during a fast?
The branched chain amino acids leucine, Isoleucine, and valine are a family of essential amino acids that are extremely important to muscle physiology – including growth and repair. The BCAAs (specifically leucine) act through a protein-signaling pathway regulated by something called mTor to initiate the process of protein synthesis, which at time can initiate the process of muscle growth. While some people recommend BCAAs during a fast to prevent muscle growth, I see some issues with this suggestion. To start, there is little evidence to suggest muscle loss should be a concern during short term fasting. Secondly, mTOR is not exclusive to muscle, it is found in almost every cell in the body, and plays an important role in dozens of processes within the human body. The main reason I do not recommend BCAA intake during a fast is that mTOR is a strong negative regulator of autophagy (see the chapter on ‘cellular cleansing), and even small doses of BCAA can increase insulin (another negative regulator of autophagy) and initiate mTOR driven decreases in autophagy. So there seems to be very little benefit to BCAA supplementation during a fast, considering that you may be eliminating the health benefits of the fast. Better to keep your BCAAs to the end of your fast and during the times you are eating.
Påvägneråt
2013-09-07, 23:09
Hej!
Jag har en fråga ang PF. Jag har kört 16/8 versionen i flera månader nu och trivs väldigt bra med det. Men nu dem senaste veckorna har jag börjat tro att man helst ska vara väldigt "inaktiv" när man börjar fastan. Till exempel när jag börjar fastan 20.00 på kvällen så ligger jag mest bara framför tven/datorn. Jag tar inte hand om till exempel tvätten, disken och liknande saker. Utan blir mest bara stillasittande. Hur brukar ni göra? Hur "aktiv" kan och bör man vara under själva fastan tycker ni. Har det någon speciell effekt att var extra aktiv under fastan? Jag vill gärna pröva på att börja fastan vid 18.00 på kvällen redan. Men vill ju inte redan då bli stillasittandes om ni förstår vad jag menar :P
Hej!
Jag har en fråga ang PF. Jag har kört 16/8 versionen i flera månader nu och trivs väldigt bra med det. Men nu dem senaste veckorna har jag börjat tro att man helst ska vara väldigt "inaktiv" när man börjar fastan. Till exempel när jag börjar fastan 20.00 på kvällen så ligger jag mest bara framför tven/datorn. Jag tar inte hand om till exempel tvätten, disken och liknande saker. Utan blir mest bara stillasittande. Hur brukar ni göra? Hur "aktiv" kan och bör man vara under själva fastan tycker ni. Har det någon speciell effekt att var extra aktiv under fastan? Jag vill gärna pröva på att börja fastan vid 18.00 på kvällen redan. Men vill ju inte redan då bli stillasittandes om ni förstår vad jag menar :P
Varför skulle du vara stillasittande när du fastar?
Du får vara så aktiv du vill, energiintaget ska justeras efter din aktivitetsnivå, inte tvärt om. Jag tränar dagligen minst 1 h bollsport (typ fotboll/innebandy/handboll/basket) och 1 h styrketräning på fastande mage. Det finns fördelar med att träna på fastande mage.
Kort fråga, har för mig att jag läste någonstans att det rekommenderas (leangains) att du ligger lägre med kolhydrater även på träningsdagar då du ligger på 20%+bf. Kommer ligga på ett 1000kcal/dag i underskott tills jag kommer runt 15-18% bf för att sedan smala av till 500kcal/vecka.
Finns det något gott argument för mig att äta mer än 1g/kg kolhydrater efter träning då min insulinkänslighet säkert är förhållandevis dålig.
Ligger på runt 23-25%bf och tränar push/pull/legs.
Det handlar om hur mycket kolhydrater du äter på en dag. Och i slutändan om vilket underskott du ligger på. Skit i insulinkänslighet med normala mängder kolhydrater från vanlig mat, när du tränar.
Satsa på att gå ner i vikt och lägg sen på dig muskler.
Då fortsätter jag att med glädje trycka hemmagjorda potatisklyftor och nötkött efter mina gympass.
Hej!
hahaha nu krånglar du till det rätt hårt.Bland det konstigaste tanke jag hört om kost någonsin.Rör på dej och gör vad du vill.Jag föredrar att göra saker då jag har fastat länge.Liggandes i soffan gör en uttråkad och man börjar ofta tro sej vara hungrig.Vad får dej att tro du ska vara stillasittande?
Såhär skriver BP om det är till någon hjälp:
Jag har senaste månaderna kört nästan bara helt fastande styrketräning, inte för att jag tror att fasta är särskilt magiskt men för att jag presterar bäst då och är starkast då har jag märkt. Tränade alltid tidigare med vassle innan men insåg i jämförelse att det gör mig lite loj och slö, d v s inte samma intensitet som helt fastande.
Jag tror inte heller att man behöver protein innan träningen, då proteinnedbrytningen ändå inte är uppreglerad under träningen i sig, däremot efteråt. Men efter helt fastande träning bör man få i sig energi rätt snabbt, helst direkt efter.
Det är nog inget man ska göra 7 dagar i veckan dock, då det torde vara en rätt kraftig stressor att styrketräna tungt på fastande mage sett till aktivitet i CNS osv. Poängen är också att man ska träna på ett sätt man trivs med och presterar bäst med oavsett om det är att äta godis innan, fasta, äta BCAA eller vad man nu kan hitta på.
En annan poäng är att det är det totala dagsintaget som är relevant.
Jag har senaste månaderna kört nästan bara helt fastande styrketräning, inte för att jag tror att fasta är särskilt magiskt men för att jag presterar bäst då och är starkast då har jag märkt. Tränade alltid tidigare med vassle innan men insåg i jämförelse att det gör mig lite loj och slö, d v s inte samma intensitet som helt fastande.
Jag tror inte heller att man behöver protein innan träningen, då proteinnedbrytningen ändå inte är uppreglerad under träningen i sig, däremot efteråt. Men efter helt fastande träning bör man få i sig energi rätt snabbt, helst direkt efter.
Det är nog inget man ska göra 7 dagar i veckan dock, då det torde vara en rätt kraftig stressor att styrketräna tungt på fastande mage sett till aktivitet i CNS osv. Poängen är också att man ska träna på ett sätt man trivs med och presterar bäst med oavsett om det är att äta godis innan, fasta, äta BCAA eller vad man nu kan hitta på.
En annan poäng är att det är det totala dagsintaget som är relevant.
jag laborerade en hel del med olika varienter av födointag efter kortare fasta (15-16t) och innan styrketräning.Jag kände absolut inte nån sämre ork utan nått före utan mera tvärtom.Slapp ofta yrseln jag upplever,orken var nog bättre utan eaa lr någon näring.mindre vaskulär och sämre "tryck" var väl det enda.men det är ovesentligt
För er som kör PF/LG hur gör ni när ni dricker alkohol/festar till det? Tar ni en hel dag off isåfall?
spoonchest
2013-09-18, 07:22
Tänk på att ju hårdare och längre in på natten du festar, desto längre blir du antagligen liggande dagen efter.
Poängen är att du kan ju fortfarande fasta 16timmar efteråt.
Man festar förhoppningsvis inte så ofta att det blir ett problem.
För er som kör PF/LG hur gör ni när ni dricker alkohol/festar till det? Tar ni en hel dag off isåfall?
Tänkar inte så mycket på att jag fastar utan festar på och återgår till rutinerna dagen efter eller så bryter jag fastan tidigare för det är ingen höjdare att gå omkring bakis och hungrig hela dagen.
Är det fest så är det fest. Är dock inte tävlande inom bodybuilding eller fitness 5 etc sa klart det blir fest med kass sömn och bakispizza men vardagarna sköter man kosten och sömnen bättre. Får fortfarande resultat :)
Okej, kan man fråga hur ofta ni "fuskar" eller tummar på rutinen och ändå känner att ni får resultat?
Vet inte om det kan skrivas här, men jag har kollat upp LGs träningsschema, problemet för mig är att jag klarar kanske 8 chans med kroppsligt och 5 pullups. Skulle jag fortfarande kunna göra träningen trots att jag inte kan göra dessa utan att lägga på vikt utöver kroppsvikten?
Såg nu att mitt inlägg blev lite knas med T9an, jag menade 8 chins med kroppsvikt såklart.
Det är inte så jävla noga.
Det är ingen metod du måste följa slaviskt.
Okej, kan man fråga hur ofta ni "fuskar" eller tummar på rutinen och ändå känner att ni får resultat?
Nu kör jag ingen regelbunden PF, utan jag fastar när det blir så, i regel styrketräningsdagar i övrigt not so much. Eller ja eftersom jag inte äter frukost blir det väl ändå en 16-17 h även andra dagar. Men det är inget jag planerar in utan det bara blir så och det funkar prima.
Fastar ni som vanligt dagen efter stadigt alkohol-intag? Längre? Kortare?
Brukar försöka äta rejält och näringsrikt på natten efter hemkomst, och känner inget direkt sug efter mat på dagen då. Men funderar på vad som är bäst för kroppens allmänna återhämtning, låta den "vila från mat" eller tillföra näring.. Någon som har kött på benen ang. detta?
Stjarnan
2013-11-03, 16:27
Brukar försöka äta rejält och näringsrikt på natten efter hemkomst, och känner inget direkt sug efter mat på dagen då. Men funderar på vad som är bäst för kroppens allmänna återhämtning, låta den "vila från mat" eller tillföra näring.. Någon som har kött på benen ang. detta?
Nu festar jag väl inte mer än kanske 4-5 gånger /år men då är det riktigt rejält! Jag brukar hoppa maten tills framåt kvällen eftersom jag sover till 11-12 och inte har någon aptit!
Är man bakis är det rätt svårt att inte svulla pizza imo.
D v s den kognitiva kontrollen är aningen åsidosatt. Pizza och dylik kost sänker kortisolnivåer och verkar "tröstande" dagen efter.
Ett mål med kolh och protein a 300 kcal vid uppstigning runt 11:00-13:00, multivitamin, resorb. Sedan en rejäl middag vid 18:00 a la PF-style (storleksmässigt). Jag återhämtar mig bra på det.
Ett mål med kolh och protein a 300 kcal vid uppstigning runt 11:00-13:00, multivitamin, resorb. Sedan en rejäl middag vid 18:00 a la PF-style (storleksmässigt). Jag återhämtar mig bra på det.
Tack för svaren! Brukar försöka ta någon kortisolhämmare men äter aldrig förrän 16-ish.
Men bör ju ha brist på en hel del ämnen sådana dagar tänker jag också, exempelvis vitamin b6 och magnesium vad jag förstått.
Brukar ta tillskott av dessa samt nån multivitamin innan jag går och lägger mig tillsammans med bra mat. Men har då kroppen tillräckligt av dessa ämnen att "jobba med" optimalt fram till nästa måltid 16:00?
Eller hade den återhämtat sig snabbare om man t ex tillsammans med nyttig frukost och några småmåltider tar uppdelade små doser vitaminer/mineraler kontinuerligt under den bakfulla dagen?
Och en längre tanke... Uppväger isåfall denna ökade återhämtning den "återhämtning" och andra fördelar man går miste om vid bruten och utebliven fasta denna bakfulla dag..?
Sista frågan får nog anses vara ganska svår.. Men resonemang eller en eventuell studie ang. den innan vore mycket uppskattat.
Fråga! Har börjat fundera på att testa mig på PF med ätarfönster typ 12-20 eller 13-21. Känner mig inte så motiverad till att läsa igenom 614 sidor efter svar så slänger ut den här; tränar oftast på förmiddagen kring 11, är det nödvändigt eller mest opti-noja att slänga i sig aminosyror innan passet för att sedan bryta fastan efteråt? Då blir det träning kring 11-12.30, vassleshake och hem och käka lunch på det.
Fråga! Har börjat fundera på att testa mig på PF med ätarfönster typ 12-20 eller 13-21. Känner mig inte så motiverad till att läsa igenom 614 sidor efter svar så slänger ut den här; tränar oftast på förmiddagen kring 11, är det nödvändigt eller mest opti-noja att slänga i sig aminosyror innan passet för att sedan bryta fastan efteråt? Då blir det träning kring 11-12.30, vassleshake och hem och käka lunch på det.
varför vill du börja med fasta?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
varför vill du börja med fasta?
Varför inte? Gillar att äta mycket mat på en gång och trivs med att lägga merparten av intaget mot kvällen. Gör det även nu, men käkar en ganska liten måltid till frukost och lunch. Då känner jag att jag lika gärna skulle kunna skippa frukosten och brassa på till lunchen samt kvällen, om jag märker att det är nåt jag trivs med under en försöksperiod.
lägg merparten av maten på kvällen då? varför ska du ha ett 8h ätfönster? ät som det passar ! ofta blir det att man äter all mat inom 8h ändå automatiskt.
lägg merparten av maten på kvällen då? varför ska du ha ett 8h ätfönster? ät som det passar ! ofta blir det att man äter all mat inom 8h ändå automatiskt.
Ja men inget av det där svarade på min fråga?
StarkaUlf
2013-11-06, 17:38
Mest troligt bara optinoja att slänga i sig EAA innan. Det går utmärkt att träna fastande (dvs utan EAA eller något innan). Viktigare att få i dig något efter passet.
du behöver verkligen inte ta några aminosyror innan passet.
ska du fasta efter träningen så kan du ta 10g amino varannan timme fram tills första måltiden efter passet.
Innan träning förmodligen helt onödigt med aminosyror/protein/mat. Min erfarenhet är att jag ökar i styrka och muskler helt utan någonting innan, dessutom har jag högre intensitet i träningen. Högre repsantal fungerar av förklarliga skäl dock mindre bra, särskilt med många set.
Däremot som sagt direkt efter, för muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning (inte under träning).
Tack, precis de svaren jag var ute efter!
der_rickard
2013-11-08, 23:44
Är det någon som kör PF men regelbundet äter en "frukost" på tex 10g EAA eller några gram BCAA för att (åtminstone teoretiskt) minska en eventuell muskelförlust under fastan eller förstör man hela vitsen med att fasta genom att göra så?
Det är inte omöjligt att det är mer positivt att göra så än att fasta.
Det finns ju faktiskt inga bevis för att fasta ger mer muskler, tvärtom. Att äta är anabolt.
Reaper123
2013-11-08, 23:47
Är det någon som kör PF men regelbundet äter en "frukost" på tex 10g EAA eller några gram BCAA för att (åtminstone teoretiskt) minska en eventuell muskelförlust under fastan eller förstör man hela vitsen med att fasta genom att göra så?Med tanke på att Martin Berkham har ett upplägg som bygger på detta så har jag lite svårt att tro att det är något som skulle vara dåligt, men samtidigt så är det inget magiskt med att fasta heller! *rolleyes*
Jag har själv kört "protein pulser" och händer än idag att jag gör detta för att "skjuta" på mitt ätfönster men det händer numera extremt sällan och kör heller inget slaviskt PF-upplägg heller för den delen.
Edit: Tex "early morning training" @
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
spoonchest
2013-11-12, 12:16
Är det någon som kör PF men regelbundet äter en "frukost" på tex 10g EAA eller några gram BCAA för att (åtminstone teoretiskt) minska en eventuell muskelförlust under fastan eller förstör man hela vitsen med att fasta genom att göra så?
Jag kör 1-2 EAA shakes innan lunch, men det beror på att jag jobbar allt som oftast från kl.5 på morgonen. Tvärtom tycker jag det fungerar alldeles utmärkt.
Vad det beror på har jag inget svar på.
Jag kör 1-2 EAA shakes innan lunch, men det beror på att jag jobbar allt som oftast från kl.5 på morgonen. Tvärtom tycker jag det fungerar alldeles utmärkt.
Vad det beror på har jag inget svar på.
Vad exakt är det du inte har ett svar på?
Antagligen på den frågan han citerade.
Om man vet att man ska dricka, hade det inte varit bra att isåfall skjuta på fastan så att man säg får i sig kcal mellan 17-01 och på så sätt får i sig alkoholkcal under fönstret?
Förutsatt att man isåfall även följer Martins alkohol guide?
När någon pratar om fönster hit och dit känner jag att personen kanske inte borde fasta.
Det spelar ingen roll. Det finns inga direkta bevis för att fasta bygger muskler, gott folk. Bara att inse.
Att fasta är ett sätt att äta som optimalt sätt gör ätandet mindre neurotiskt, inte mer.
jag har kört 6-8 timmars ätfönster i snart 4 veckor och resultaten är ungefär detsamma som innan, anledningen till att jag fastnat för programmet är att jag gillar +1000kcal måltid och har inga som helst problem att inte äta mellan 22-14/16. på det sättet håller jag mina önskade kaloriintag under kontroll.
om jag bygger mer muskler än vanligt vet jag inte, det är inte min avsikt av programmet.
det passar storätare som mig helt enkelt
spoonchest
2013-11-13, 20:20
Vad det är som gör att det fungerar utmärkt. Jag har egentligen inte en blekaste om det är PF eller mitt träningsupplägg som gett mig bättre form och styrka på sistone.
När någon pratar om fönster hit och dit känner jag att personen kanske inte borde fasta.
Det spelar ingen roll. Det finns inga direkta bevis för att fasta bygger muskler, gott folk. Bara att inse.
Att fasta är ett sätt att äta som optimalt sätt gör ätandet mindre neurotiskt, inte mer.
OCH det är bra för tänderna att äta färre gånger under dagen!
Bossebäver
2013-11-14, 02:55
Vad anser trådens visdom om tidigare kunskap ang maximal fettförbränning?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88779
en 70 kg`s kilo med 10% bf sitter ju tex bara på 7 kg fett, vilket enligt cirkulerande siffror sen tidigare borde innebära en teoretisk gräns på 490/kcal fett per dygn. Ett eat stop eat upplägg skulle ju skapa ett betydligt större underskott än så, och mängden muskelmassa som skulle behöva kataboliseras för att täcka underskottet är minst sagt betydande.
Ökar fastan kroppens förmåga att frisätta fett?
Stjarnan
2013-11-14, 06:14
Vad anser trådens visdom om tidigare kunskap ang maximal fettförbränning?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88779
en 70 kg`s kilo med 10% bf sitter ju tex bara på 7 kg fett, vilket enligt cirkulerande siffror sen tidigare borde innebära en teoretisk gräns på 490/kcal fett per dygn. Ett eat stop eat upplägg skulle ju skapa ett betydligt större underskott än så, och mängden muskelmassa som skulle behöva kataboliseras för att täcka underskottet är minst sagt betydande.
Ökar fastan kroppens förmåga att frisätta fett?
Nu räknar du bara med underhudsfettet i formeln. Du kan plussa på 2-3 kg fett till hos en tränande individ. Det innebär om du har 10% bf, väger 70 kg så innebär det ungefär: 70kg*10= 700 kcal /dygn.. ganska stor skillnad jämfört med din uträkning..
Är det fler som känner sig väldigt trötta när ni går på PF? Eftersom man är småbarnsförälder är det svårt att veta om det är PF eller bara allmän trötthet.
Hur gör ni i så fall för att undvika tröttheten? Kanske dricker jag för lite?
Är det fler som känner sig väldigt trötta när ni går på PF? Eftersom man är småbarnsförälder är det svårt att veta om det är PF eller bara allmän trötthet.
min gissning är att när man äter första målet blir man ganska trött för att
mycket av energin går åt att smälta maten.
det händer mig nästan alltid framtid 60-90 minuter i första målet.
sen blir det normalt igen.
Bossebäver
2013-11-14, 11:31
Nu räknar du bara med underhudsfettet i formeln. Du kan plussa på 2-3 kg fett till hos en tränande individ. Det innebär om du har 10% bf, väger 70 kg så innebär det ungefär: 70kg*10= 700 kcal /dygn.. ganska stor skillnad jämfört med din uträkning..
Om man säger bf 10% så borde man väl räkna allt kroppsfett? :confused:
annars kan man dubbla kroppsfettet, 980 kcal underskott max. En 24 timmars fasta kan definitivt överstiga det där underskottet och då borde en ganska betydande del muskelmassa kataboliseras, då muskelmassa inte innehåller nära på lika mycket energi som fettmassa.
(jag vet att jag har sett siffror på hur mycket energi en muskel är "värd" när den kataboliseras, hittar det inte bara*gah!*)
Stjarnan
2013-11-14, 12:02
Om man säger bf 10% så borde man väl räkna allt kroppsfett? :confused:
annars kan man dubbla kroppsfettet, 980 kcal underskott max. En 24 timmars fasta kan definitivt överstiga det där underskottet och då borde en ganska betydande del muskelmassa kataboliseras, då muskelmassa inte innehåller nära på lika mycket energi som fettmassa.
(jag vet att jag har sett siffror på hur mycket energi en muskel är "värd" när den kataboliseras, hittar det inte bara*gah!*)
De flesta som mäter sitt kroppsfett gör någon typ av kalipermätning och då mäts underhudsfettet. Så att säga bf är inte riktigt rätt.
Såklart en 24-timmars fasta överstiger ett underskott på mer än 980 kcal. Men att endast mäta över ett dygn blir missvisande.
Stjarnan
2013-11-14, 12:07
Jag upplever att jag är betydligt mycket piggare under en kortare fasta (16-18h). Jag bryter aldrig fastan med mer än 500 kcal, då upplever jag ibland trötthet..
Ett exempel:
12-13:00 -500 kcal
18-21 - 3-3500 kcal
Långdragen PF och långa fastor kan göra mig trött när jag experimenterat mer tidigare.
Fasta är en stressor och bör brukas i moderat mängd om man så behagar. Dessutom bör man som ovan gärna bryta fastan med en lättare måltid för att minska risken att man däckar direkt efter måltiden.
traidmill
2013-11-14, 12:36
Jag upplever att jag är betydligt mycket piggare under en kortare fasta (16-18h). Jag bryter aldrig fastan med mer än 500 kcal, då upplever jag ibland trötthet..
Ett exempel:
18-21 - 3-3500 kcal
Ungefär såhär kör jag med, det funkar kanon för mig, brukar även slänga i mig någon frukt eller två innan träningspass runt 16.30 :hbang:
Ett exempel:
18-21 - 3-3500 kcal
Kanske skulle ha klargjort att jag inte kör hela dagar fasta utan typ leangains där jag äter lunch runt 11-11.30, oftast ett lättare mål.
Men ska se till att sova ut och se hur jag känner mig.
Långdragen PF och långa fastor kan göra mig trött när jag experimenterat mer tidigare.
Fasta är en stressor och bör brukas i moderat mängd om man så behagar. Dessutom bör man som ovan gärna bryta fastan med en lättare måltid för att minska risken att man däckar direkt efter måltiden.
Eller Räserbajs
Ber om ursäkt om detta svarats på tusen gången i tråden redan, men jobbar heltid, så jag har inte tid att titta igenom hela tråden :)
Jag har precis börjat med PF 16/8 (Hoppar över frukost)
Har dock en fundering kring dom dagar jag kör två pass, ett på morgonen och ett vid lunch.
Fredag: Innebandy 07:00 - 08:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Lördag: Löpning 08:00 - 09:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Söndag: Löpning 08:00 - 09:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Har ni egna erfarenheter av liknande upplägg? Hur gör ni?
(Snälla, inga kommentarer om att jag borde ändra träningsupplägget, eller att jag inte borde köra cardio så nära inpå ett styrkepass m.m.)
Trivs med detta upplägg, men har lite funderingar kring kostupplägget dessa dagar.
Ber om ursäkt om detta svarats på tusen gången i tråden redan, men jobbar heltid, så jag har inte tid att titta igenom hela tråden :)
Jag har precis börjat med PF 16/8 (Hoppar över frukost)
Har dock en fundering kring dom dagar jag kör två pass, ett på morgonen och ett vid lunch.
Fredag: Innebandy 07:00 - 08:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Lördag: Löpning 08:00 - 09:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Söndag: Löpning 08:00 - 09:00 sedan Styrketräning 12:00 - 13:00
Har ni egna erfarenheter av liknande upplägg? Hur gör ni?
(Snälla, inga kommentarer om att jag borde ändra träningsupplägget, eller att jag inte borde köra cardio så nära inpå ett styrkepass m.m.)
Trivs med detta upplägg, men har lite funderingar kring kostupplägget dessa dagar.
Aminosyror innan och efter första passet, sen kan ta ta 10g varranan timme fram till din första måltid (som jag antar att du äter efter ditt andra pass), därefter äter du på som vanligt.
Om jag har förstått allt rätt dvs. :)
Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2
De flesta som mäter sitt kroppsfett gör någon typ av kalipermätning och då mäts underhudsfettet. Så att säga bf är inte riktigt rätt.
Var hittar du en metod som får fram underhudsfettet? Jag har bara sett sådan där man får fram kroppsfettet.
Aminosyror innan och efter första passet, sen kan ta ta 10g varranan timme fram till din första måltid (som jag antar att du äter efter ditt andra pass), därefter äter du på som vanligt.
Om jag har förstått allt rätt dvs. :)
Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2
Okej. Är det EAA eller BCAA som gäller då, eller kan man ta vassle?
Stjarnan
2013-12-09, 16:20
Var hittar du en metod som får fram underhudsfettet? Jag har bara sett sådan där man får fram kroppsfettet.
Med en kalipermätning mäts inte intravenöst kroppsfett. Hos en vältränad individ brukar man räkna på ca 3 kg intravenöst kroppsfett om jag inte minns fel.
Så kroppsfett och underhudsfett är två olika saker.
Med en kalipermätning mäts inte intravenöst kroppsfett. Hos en vältränad individ brukar man räkna på ca 3 kg intravenöst kroppsfett om jag inte minns fel.
Så kroppsfett och underhudsfett är två olika saker.
Att det är två olika saker vet jag men jag undrade vilken metod du hittat där du får fram underhudsfettet?
Bubblan84
2013-12-09, 17:06
Att det är två olika saker vet jag men jag undrade vilken metod du hittat där du får fram underhudsfettet?
Känns ju ganska OT, men det är väl ganska självklart att kalipermätning enbart mäter underhudsfettet? Alltså fettet mellan muskler och hud. Man går ju inte in i bukhålan tex och kikar hur mycket fett som finns där heller. Alltså kan kalipermätning enbart visa underhudsfett?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Stjarnan
2013-12-09, 19:41
En mätning med harpenden skinfold kaliper och räknar ut det med 9-punkts parillo-metoden.
Fick du svar på frågan?
Känns ju ganska OT, men det är väl ganska självklart att kalipermätning enbart mäter underhudsfettet? Alltså fettet mellan muskler och hud. Man går ju inte in i bukhålan tex och kikar hur mycket fett som finns där heller. Alltså kan kalipermätning enbart visa underhudsfett?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Kalipermätning visar endast underhudsfett.
Babyface
2013-12-09, 20:23
Någon som har bulkat vanligt och bulkat med PF-modell
Som kan jämföra hur formen påverkades?
Förutsatt att ni gått upp i samma takt då såklart
Förutsatt att ni gått upp i samma takt då såklart
pröva en vecka med pf och en vecka utan om du vill veta. med samma intag.
allas kroppar kanske inte reagerar likadant ändå.
Reaper123
2013-12-09, 21:24
Förutsatt att ni gått upp i samma takt då såklartutför precis denna test på mig själv...
Förra bulken var 17 veckor pf a la 20/4 och nu bulkar jag med ett "normallångt" ätfönster så ska bli spännande och se skillnaden när jag är klar (har dock något större kcalöverskott denna bulk).
Presterar spontant bättre på gymmet och mår generellt bättre av att INTE köra "all mat på kvällen", men om det innebär mer % LBM återstår som sagt att se.
Sent from my LG-E975 using Tapatalk
En mätning med harpenden skinfold kaliper och räknar ut det med 9-punkts parillo-metoden.
Fick du svar på frågan?
Nej då parillo ger kroppsfett, jag har som sagt inte stött på någon kalipermetod som ger underhudsfett.
Babyface
2013-12-09, 22:28
Intressant grabbar! Ska testa med PF och se om det kan hjälpa mig tajta till problemområden runt höften utan att rasa i vikt
Detta med stenhård magträning 3-4 pass och försöker hålla lågt på fettet
Detta med stenhård magträning 3-4 pass
varför? :)
Stjarnan
2013-12-10, 06:42
Nej då parillo ger kroppsfett, jag har som sagt inte stött på någon kalipermetod som ger underhudsfett.
Okej, jag har lärt mig att det är underhudsfettet som mäts. T.ex. min senaste mätning visade att jag hade ca 5,5 kg BF, vilket då innebär att om jag tar bort ca 3 kg intravenöst fett så betyder det att jag har 2,5 kg underhudsfett.. Känns väldigt lite?
http://www.t-nation.com/training/targeted-fat-mobilization
Babyface
2013-12-10, 07:41
Därför att jag har riktigt svaga magmuskler och tycker om att träna dom ofta och tungt tillsammans med stretching. Som ett litet yoga pass
Är ju nästan ingen magträning i triphase heller
Har fått sjukt bra resultat iaf av att lägga in magen vid "sidan av" gymmet
Bubblan84
2013-12-10, 08:16
Hur går det till när man får fram värdet på fettet i bukhålan och intramuskulärt fett?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.