Visa fullständig version : Periodisk fasta
BlackMagic
2010-09-14, 13:19
Men hur är det nu...
Om jag äter LCHF och mitt första mål är kl 12.30. Sedan äter jag en eller två frukter kl. 15 bara för att vakna till i kroppen eftersom jag blir så slö i kroppen av LCHF. Sedan tar jag EAA vid 18.00 och tränar på det. Efter träningen protein och fett. Är den där frukten av ondo på något sätt...eftersom jag tar den innan träning? Det ska ju vara lämpligast med kolhydraterna efter träning. Eller bara en peticess kanske?
Når du dina mål med det upplägget du följer just nu? Om ja: fortsätt. Om inte: ändra.
BlackMagic
2010-09-14, 13:36
Jag har inte provat tillräckligt länge, men jag tror det känns bra. Jag blir ju faktiskt märkbart piggare av nån frukt ett par 3 timmar innan träningen. Så hellre pigg och kan prestera än slö och tvärtom. Får utvärdera om någon månad.
Krogbyggaren
2010-09-15, 11:27
Hallå!
Jag har kört Periodisk fasta ett tag nu och jag har aldrig haft en bättre form, men jag har två frågor som jag inte hittar något svar på.
1: Jag kör alltid med ett underskott på vilodagar, förlorar man muskler på det här? Många påstår det men ger ingen källa.
2: ''Går det'' att byta tider varannan vecka?
Tex:
Vecka 1: 16:00 - 00:00
Vecka 2: 14:00 - 22:00
Mvh
Hallå!
Jag har kört Periodisk fasta ett tag nu och jag har aldrig haft en bättre form, men jag har två frågor som jag inte hittar något svar på.
1: Jag kör alltid med ett underskott på vilodagar, förlorar man muskler på det här? Många påstår det men ger ingen källa.
2: ''Går det'' att byta tider varannan vecka?
Tex:
Vecka 1: 16:00 - 00:00
Vecka 2: 14:00 - 22:00
Mvh
1. Har du överskott på din träningsdagar? Hur vet du att du har ett underskott? Räknar du?
2. Jag kan inte tänka mig varför du inte skulle kunna byta. 2 timmars skillnad är inte så stor omställning och dessutom är det lika lång fasta (16 timmar) för varje dag eftersom du justerar 2 timmar i båda riktningar :)
Krogbyggaren
2010-09-15, 13:21
1. Har du överskott på din träningsdagar? Hur vet du att du har ett underskott? Räknar du?
2. Jag kan inte tänka mig varför du inte skulle kunna byta. 2 timmars skillnad är inte så stor omställning och dessutom är det lika lång fasta (16 timmar) för varje dag eftersom du justerar 2 timmar i båda riktningar :)
1: Ja jag räknar, 3-3.6k/träning och 2-2.5k/vilo.
2: OKej, som jag trodde, ville bara vara säker, tack.
1: Ja jag räknar, 3-3.6k/träning och 2-2.5k/vilo.
2: OKej, som jag trodde, ville bara vara säker, tack.
1. Såvidare inte ditt överskott överstiger "kcalbalans" alternativt ditt underskott understiger "kcalbalans" kommer du att hålla dig viktstabil. Är det så att ditt underskott på vilodagar skapar i det totala ett underskott given en viss mätperiod så kommer du att tappa vikt. Om du tappar muskelmassa här eller ej är högst individuellt och påverkas av fler faktorer än enbart matintaget.
Dansande Draken
2010-09-16, 14:26
Men helvete, sitter och skriver ett halvlångt inlägg så försvinner det när jag trycker på posta... Brukar skriva i ett textdokument och sedan copy/päjsta men just den här gången gjorde jag ju självklart inte det... *gah!*
Nåväl, vi provar igen:
Jag skulle vilja ha lite feedback angående fastande träning och proteinintag. Jag kör styrka kl ~9 (en gång i veckan blir det styrka + 1h cardio) och äter lunch vid ~12 (ätfönster ~12-~20).
Har förut kört med vassle (i vatten, 130kcal) precis innan morgonträningen men då Martin skriver följande (http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html):
BCAA vs whey
What's all this fuss about BCAA and could we not use another protein source such as whey protein? Strictly speaking, no. BCAA contains the three major amino acids intimately involved in activating muscle protein synthesis, including leucine which is the key player. Whey protein contains 25% BCAA. Other high-quality protein sources, such as meat, contain 17-18% BCAA. To get an equivalent amount of BCAAs into circulation during the fasted state would require 120-180 g protein from these sources. That's more than 500 calories (120 g protein plus tag-along carbs and fat), which is not far from a medium sized meal.
With BCAAs we are getting maximal benefits with regards to muscle protein synthesis for a minimal caloric load. The latter point being important to maintain the fasted state and to allow for a liberal 8-hour feeding window later in the day.
så köpte jag BCAA som jag fick idag. Hällde i mig 10mg före träning och sedan 20mg efteråt. Före passet var ok men det efter passet höll jag på att kräkas på. Spädde ut det jättemycket och satt under en lång stund och tvingade i mig det. Nu är allt uppdrucket men jag mår illa och det saliveras i munnen så där som det gör ibland innan man kräks...
Läste också på bloggen att vassle var ok att köra istället för BCAA. Jag hittar inte det nu så kanske har jag bara fantiserat ihop den biten?
Nu såg jag även detta (http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html):
* The immediate pre-workout meal should contain no more than a moderate amount of low glycemic index carbs. The exact amount would depend on many factors, total workout volume being the biggest one to consider, but a good guideline for a moderate volume weight training session is approximately 0.6 - 0.8 g carb per kilogram body weight or 0.3 - 0.4 g per pound of body weight. Have this meal 1.5 - 2.5 hours before your training session.
Fastän att man tränar fastande så ska man alltså slänga i sig lite kolisar före? Det hade jag missat helt. Har inga problem med att slänga i mig de kolisarna men nu blir jag osäker på om jag fattat konceptet rätt då det inte står något om det här (http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html):
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
Undrar även hur ni hade gjort med BCAA vs vassle? Jaja, jag vet "gör det som känns bäst för dig" osv men jag är ändå nyfiken på om man skulle kunna köra med endast vassle utan att träningspasset får negativ effekt istället för positivt. Vad tror ni?
Så:
- Kan man köra med vassle eller "måste" det vara BCAA?
- Är kolisarna före passet en del av upplägget eller missuppfattar jag vad som menas i det blogginlägget?
karlingen
2010-09-16, 14:31
Kör 10g EAA innan träning och 10g efter.
Ang blandningen av EAA/BCAA:
Släng i 10g pulver direkt i munnen och svälj ner det med vatten. Funkar bäst så..
Och nej, det MÅSTE inte vara EAA/BCAA men det ger bättre resultat än vassle
Dansande Draken
2010-09-16, 14:52
Ja i Martins exempel så är det ju 5h från avslutad träning till lunch. Jag har ju bara 2h. Så det borde räcka med 10g efter träning vilket inte blir lika jobbigt att hälla i sig.
Men lägga på tungan? Det är ju ändå en del pulver i en sån skopa. Nåja jag får väl prova, har läst att flera gör så.
Funkar det ändå inte så får jag prova med funlight innan jag överger BCAA.
Någon som har koll på hur det är tänkt med dessa kolisar före "fastande" träning?
jimmyboy
2010-09-16, 17:27
Jag har märkt att jag har vant mig väldigt mycket vid smaken på EAA:t, men det är fortfarande ett helvette. Jag brukar blanda ut det med cirkus 4dl vatten, då slipper man den jobbiga, sträva smaken på tungan. Sedan låter jag bli att andas med näsan hela tiden jag dricker = smakar typ en tusendel så mycket!
Ang. kolisar och annat så vet jag inte riktigt, jag har aldrig kört det och kan prestera bra ändå. Tränar efter att inte ha ätit på kanske 18-20h, tar lite EAA innan passet och allt är fint :) Inga prestationsproblem, tycker nästan det är lättare att träna utan mat i magsäcken, blir lätt illamående :(
Dansande Draken
2010-09-16, 18:06
Känner igen det där med illamåendet, råkade ofta ut för det förut när jag tänkte "jamenoj jag måste äta en massa innan jag tränar så att jag orkar!!!!11"... :rolleyes:
Nu läser jag texten om kolisarna igen och han skriver ju:
The immediate pre-workout meal should contain no more than a moderate amount of low glycemic index carbs.
Tolkar det snarare som att OM man äter före den "fastande" träningen så ska man bara äta lite långsamma kolisar (samt lite BCAA då obv), och inget annat/mer. Alltså inte att man SKA äta kolisar innan den "fastande" träningen.
Makes more sense så med tanke på att det inte står något om pwo-meal på andra sidan där han går igenom upplägget i detalj.
Gött, tror att jag redde ut det där inför mig själv nu. Det är så jobbigt med förvirring. :krampus
Grandmaster
2010-09-16, 18:10
Fyra olika protokoll i guiden
Fasted (BCAA pre)
Early Fasted (BCAA pre & pwo x 1-2)
One pre-wo meal
Two pre-wo meals
BCAA endast nödvändigt i exempel 1 & 2
Grandmaster
2010-09-23, 12:58
Kommer ihåg att det var några/någon som upplevde kalla fingrar under fastan tidigare i tråden. Brad Pilon förklarar i sin nya bok:
Fasting and cold fingers
"Q: Sometimes when I fast my finger tips get cold, why is that?
Fasting increases the blood flow to you body fat (the process is called adipose tissue blood flow). So when you are fasting more blood is travelling to your body fat, presumably to help move it to your muscles where it can be burned as a fuel. Do to this increased travel to your body fat, micro-vasodilation occurs in your fingertips and sometimes toes to compensate. So in some cases it’s a ‘necessary evil’ in the fat loss process."
Från: http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html
karlingen
2010-09-23, 13:00
Kommer ihåg att det var några/någon som upplevde kalla fingrar under fastan tidigare i tråden. Brad Pilon förklarar i sin nya bok:
Från: http://www.leangains.com/2010/09/eat-stop-eat-expanded-edition-review.html
Alltså ska man inte köra PF under vintern för då tappar man fingrarna och tårna :D
Alltså ska man inte köra PF under vintern för då tappar man fingrarna och tårna :D
Det är bara under inaktivetet och fasta som händer och fötter blir kalla. Motionerar man så hålls hela kroppen varm. Det är iaf vad min erfarenhet säger mig.
karlingen
2010-09-23, 13:46
Det är bara under inaktivetet och fasta som händer och fötter blir kalla. Motionerar man så hålls hela kroppen varm. Det är iaf vad min erfarenhet säger mig.
Jasså :O då ska jag minsann be min arbetsgivare införskaffa motionsband till kontoret :D:D:D så slipper jag tappa fingrarna denna vintern
Att äta sig till en förfrysningsskada :).
karlingen
2010-09-23, 13:50
Att äta sig till en förfrysningsskada :).
:thumbup:
Bendermannen
2010-09-23, 14:55
Kanon! Skönt att slippa oroa sig. :)
Tack! Det var jag som startade en tråd om ämnet.
De senaste dagarna har varit värre än tidigare, speciellt idag. Satt i o f s på en föreläsning i 4 timmar mellan 8-12 utan att röra en fena, kan vara därför. Fick varva mellan att sitta på händerna och att andas varmluft på dem, jävligt jobbigt. Fast idag var det först och främst lillfingret som bråkade och inte pekfingret.
XThreatX
2010-09-26, 21:54
Tänkte köra lite PF. Om jag käkar mellan 12-20, är det dumt att löpa 8 km på morgonen? Man borde ju bli rätt slut och hungrig då. Eller?
Man borde ju bli rätt slut och hungrig då. Eller?
Prova... för mig fungerar det, men passet bör vara låg intensitet. EAA efteråt är en bra idé.
XThreatX
2010-09-26, 22:44
Prova... för mig fungerar det, men passet bör vara låg intensitet. EAA efteråt är en bra idé.
Lågintensitet = inte tävlingstempo? Långsam lunk?
Lågintensitet = inte tävlingstempo? Långsam lunk?
60-80% av maxpuls är lågintensivt för mig. 80-90 medel. 90-100 högintensivt och även tävlingspuls i tävlingar som är en timme eller kortare.
Bendermannen
2010-09-27, 12:10
Tänkte köra lite PF. Om jag käkar mellan 12-20, är det dumt att löpa 8 km på morgonen? Man borde ju bli rätt slut och hungrig då. Eller?
Jag har provat att springa 3 mil med endast BCAA i magen utan att det varit problem.
forslund
2010-09-27, 15:47
Jag har provat att springa 3 mil med endast BCAA i magen utan att det varit problem.
Det är nog inte att springa fastande/med BCCA i magen som är problemet, utan att man väntar med återhämtningsmålet i flera timmar som kan orsaka problem.
Jag skulle nästan våga påstå att det blir en motsatt effekt, i alla fall de närmaste timmarna efter löpningen. Min aptit uteblir nästan i ett par timmar efter lite längre konditionsträning.
Jag skulle nästan våga påstå att det blir en motsatt effekt, i alla fall de närmaste timmarna efter löpningen. Min aptit uteblir nästan i ett par timmar efter lite längre konditionsträning.
Och för mig är det precis tvärt om... PF eller ej.
jimmyboy
2010-09-27, 19:55
+1
De gånger jag tränar kondition ligger jag i hörnet på badrumsklinkersen och skakar och spyr nästan efteråt i kanske en timma. Mat är det sista jag vill ha!
Ondskapelsen
2010-09-27, 21:26
Har läst snart 100 sidor av denna tråden. Jag tror samma fråga om EAA bryter fastan har kommit upp säkert 30 gånger på första 100 sidorna.
Är det nån som sitter på en FAQ på svenska eller en Q&A?
Annars kanske jag tar och knåpar ihop en, tycker de e dåligt med konkret och kort info. Allt bra är utspritt.
jimmyboy
2010-09-27, 22:03
Har läst snart 100 sidor av denna tråden. Jag tror samma fråga om EAA bryter fastan har kommit upp säkert 30 gånger på första 100 sidorna.
Är det nån som sitter på en FAQ på svenska eller en Q&A?
Annars kanske jag tar och knåpar ihop en, tycker de e dåligt med konkret och kort info. Allt bra är utspritt.
Bra initiativ. Håller med om att informationen är väldigt utspridd över dessa 200 sidor så inte konstigt att samma frågor kommer upp flera gånger. Fast problemet är ju att det finns så många olika så variabler och lite eget tycker inom PF (känner jag då). Bland annat med vad bryter fastan, hur mycket, är det värt det osv?
Livsmedel runt 5kcal är okej under fastan.
Snorre Snabel
2010-09-27, 22:14
Springer du 3 mil med tom mage måste du ha haft mycket glykogen inlagrat från tidigare mål.
Om inte, måste du vara vältränad för att kunna förbränna fett i tillräcklig hastighet för att kunna nyttja det som energikälla vid (upp till 89% av vo2) löpning.
Om inte, sprang du långsamt.
Det är inte BCAA:t som gör att du kan springa 3 mil på tom mage utan de andra faktorerna.
Jag sprang 2.5mil direkt efter 4 bullens varmkorvar, det måste ändå vara bättre.
Snorre Snabel
2010-09-27, 23:24
Jag sprang 2.5mil direkt efter 4 bullens varmkorvar, det måste ändå vara bättre.
Ja lite korv hann nog åka ut i blodet under passet :)
Bendermannen
2010-09-28, 10:15
Och för mig är det precis tvärt om... PF eller ej.
Samma här. Konditionsträning gör mig vrålhungrig. :)
Bendermannen
2010-09-28, 10:19
Springer du 3 mil med tom mage måste du ha haft mycket glykogen inlagrat från tidigare mål.
Om inte, måste du vara vältränad för att kunna förbränna fett i tillräcklig hastighet för att kunna nyttja det som energikälla vid (upp till 89% av vo2) löpning.
Om inte, sprang du långsamt.
Det är inte BCAA:t som gör att du kan springa 3 mil på tom mage utan de andra faktorerna.
Ja, jag brukar ta det ganska lugnt på de sträckorna (ca 80% av beräknad maxpuls i medel) och har förmodligen en hel del glykogen att ta av.
Tomas Tryffel
2010-09-29, 14:55
Testar just nu att köra PF. Tränar just innan lunch, således på fastande mage.
Alltså ska i princip allt käk ner i magen 8 timmar därefter, men rent procentuellt - hur stor bör första STÖRSTA måltiden vara? 60%?
Har sökt, men inte riktigt hittat något direkt handfast svar.
Största måltid efter träning.
Runt 50%
Dvs 20% innan, 50% efter 30% sist måltid.
Typ. Inget krav, tror inte det spelar så stor roll.
karlingen
2010-09-29, 15:03
Testar just nu att köra PF. Tränar just innan lunch, således på fastande mage.
Alltså ska i princip allt käk ner i magen 8 timmar därefter, men rent procentuellt - hur stor bör första STÖRSTA måltiden vara? 60%?
Har sökt, men inte riktigt hittat något direkt handfast svar.
Du kan även käka 1 ggn om dagen. Alltså 100% efter träningen.
Intar du absolut ingenting innan träning? BCAA/EAA?
Tomas Tryffel
2010-09-29, 15:53
Joey: Jo, största måltiden efter träningen, det konceptet är jag med på. Och jag tränar ju, som sagt, på fastande mage, och funderar kring hur stor min första måltid bör vara (som dessutom är just efter träningspasset).
Karlingen:Jo, jag brukar ta EAA under, eller före, eller ibland både och :) Så Helt fastande är det inte, såklart. Intar även en innan styrkepassen, och ibland innan kardion. Däremot är det Purple Wraath jag kör med för tillfället, och det är ju inga kalorier i den, så.
Upplägget är alltså ungefär:
10-11: Träning (med EAA innan/innan och under)
12-13: MAT
18-19: MAT
20-21: MAT
Inga mellanmål eller så förutsatta, är då kanske 50%, 30% och sista mål 20% rimligt? Eller kan man lägga det som 60 30 10, 50 40 10, 40 40 20?
Inte FULLT så strikt kanske, men i runda slängar...
Kanske nojar, men det känns som ett intressant ämne att fundera kring iaf :)
vicarious
2010-09-29, 16:10
Joey: Jo, största måltiden efter träningen, det konceptet är jag med på. Och jag tränar ju, som sagt, på fastande mage, och funderar kring hur stor min första måltid bör vara (som dessutom är just efter träningspasset).
Karlingen:Jo, jag brukar ta EAA under, eller före, eller ibland både och :) Så Helt fastande är det inte, såklart. Intar även en innan styrkepassen, och ibland innan kardion. Däremot är det Purple Wraath jag kör med för tillfället, och det är ju inga kalorier i den, så.
Du kan göra precis hur du vill med antalet måltider. Fler måltider innehållandes kolhydrater kommer däremot innebära bättre glykogeninlagring än endast 1 måltid.
Purple Wraath är väl en EAA/BCAA produkt så att den skulle vara helt fri från kalorier är högst osannolikt.
Joe Hardgainer
2010-09-29, 16:18
Dagens första mål såhär efter ett litet pass.
1kg wokgrönsaker med diverse kryddor
500 gram skinkschnitzel
250 gram kvarg, ketchup, senap
Runt 1300 kcal
En tusing sen o dagen e klar :)
ViktorLarsson
2010-09-29, 16:31
Vill minnas att detta tagits upp i tråden tidigare men finner inget svar. Kan ha fel men tror jag läste att muskelnedbrytningen ökade avsevärt efter 16 timmars fasta?
Är det att föredra 16/8 före 20/4 gällande muskeltillväxt eller är det same shit?
Använde mig av 20/4 vissa dagar förr och tyckte det var oerhört praktiskt.
/Peace.
Joe Hardgainer
2010-09-29, 16:52
Vill minnas att detta tagits upp i tråden tidigare men finner inget svar. Kan ha fel men tror jag läste att muskelnedbrytningen ökade avsevärt efter 16 timmars fasta?
Är det att föredra 16/8 före 20/4 gällande muskeltillväxt eller är det same shit?
Använde mig av 20/4 vissa dagar förr och tyckte det var oerhört praktiskt.
/Peace.
Runt 16 timmar utgör aminosyrorna ungefär 50 % av gluconeogenesen.(Nybildandet av glukos), och ökar allteftersom. Denna punkt kan ju självklart förskjutas en del ifall du äter en del långsamma proteiner vid slutet av fönstret. Då brukar det inte vara några problem ett par timmar till.
karlingen
2010-09-29, 16:59
Purple Wraath är väl en EAA/BCAA produkt så att den skulle vara helt fri från kalorier är högst osannolikt.
Då ljuger GG, MM Sports och Bodybuilding.com
WHITEFOLKS
2010-09-29, 17:47
Varje gram aminosyra kan man ju räkna som minst 4kcal.
Tomas Tryffel
2010-09-29, 20:32
Är helt med på att antalet måltider är fritt och så. Det jag främst funderade över var hur stor, procentuellt sett, den första måltiden efter fastan, då man tränar fastande, bör vara, och i förhållande hur stora, exempelvis, efterföljande bör vara.
Joe Hardgainer
2010-09-29, 20:46
Är helt med på att antalet måltider är fritt och så. Det jag främst funderade över var hur stor, procentuellt sett, den första måltiden efter fastan, då man tränar fastande, bör vara, och i förhållande hur stora, exempelvis, efterföljande bör vara.
Den direkt efter bör vara störst! Typ 50% av dagsintaget eller mer. Sen anpassar du bara resten av måltiderna utefter den första
Den direkt efter bör vara störst! Typ 50% av dagsintaget eller mer. Sen anpassar du bara resten av måltiderna utefter den första
Måste nödvändigtvis inte vara så. Har man inte möjlighet till att träna under förmiddagen på fastande mage kan det vara en fördel att äta en mindre lunch, dvs. bryta fastan, på ca 30 % av dagsintaget för att sedan äta resterande kalorier efter träningen.
Dillchips
2010-09-29, 21:24
Finns det någon quickfix i stil med matschema för typ första månaden, så att man slipper tänka själv?
Tomas Tryffel
2010-09-30, 07:22
Måste nödvändigtvis inte vara så. Har man inte möjlighet till att träna under förmiddagen på fastande mage kan det vara en fördel att äta en mindre lunch, dvs. bryta fastan, på ca 30 % av dagsintaget för att sedan äta resterande kalorier efter träningen.
Absolut inte, men jag tror han besvarade min fundering kring första måltidens storlek, som jag intar direkt efter träning som sker strax innan lunchtid.
Absolut inte, men jag tror han besvarade min fundering kring första måltidens storlek, som jag intar direkt efter träning som sker strax innan lunchtid.
Aha, my bad. Missade att du skrev att det handlade om direkt efter träning.
vicarious
2010-09-30, 10:22
Då ljuger GG, MM Sports och Bodybuilding.com
Är du förvånad? Knappast första gången sånt händer.
Men.. jag skrev ju att det finns inga bestämmelser - det är du som bestämmer. Ibland kanske man inte är så hungrig direkt efter träningen, eller inte orkar ställa sig att laga mat direkt? Då kan ett lätt mål på 20-30E% gå lika bra, förutsatt att man fixar mer käk de närmsta timmarna som följer.
Du kommer ändå stoppa i dig allting de närmsta 4-8 timmarna. Om du tar 50% efter träning och 30% 1-2 timmar senare eller tvärtom kommer knappast göra någon större skillnad i det långa loppet.
Bottom line - du har ett ätarfönster där du ska få i dig dina kalorier. Du kan med fördel lägga det mesta direkt efter träning men sluta göra det så himla svårt.
Tomas Tryffel
2010-09-30, 12:42
Är du förvånad? Knappast första gången sånt händer.
Men.. jag skrev ju att det finns inga bestämmelser - det är du som bestämmer. Ibland kanske man inte är så hungrig direkt efter träningen, eller inte orkar ställa sig att laga mat direkt? Då kan ett lätt mål på 20-30E% gå lika bra, förutsatt att man fixar mer käk de närmsta timmarna som följer.
Du kommer ändå stoppa i dig allting de närmsta 4-8 timmarna. Om du tar 50% efter träning och 30% 1-2 timmar senare eller tvärtom kommer knappast göra någon större skillnad i det långa loppet.
Bottom line - du har ett ätarfönster där du ska få i dig dina kalorier. Du kan med fördel lägga det mesta direkt efter träning men sluta göra det så himla svårt.
Ok, tackar! Det var bara det jag ville få lite mer klarhet i :) Har läst mig till att det första målet efter träningen (som då sker fastande) eg. ska vara det största, men det låter ju rimligt att det även går att vända lite på steken.
fotbollskungen
2010-09-30, 19:16
Hej
jag kör periodisk fasta (11:30 - 19:30) och mina luncher ligger på runt 750 kcal med kolhydrater endast ifrån wokgrönsaker och 1 frukt till maten. Efter jobbet runt 17:00 så går jag ut och löper 10 Km. Det jag undrar över är följande:
Vad ska jag käka för att kunna prestera bäst inom den löpturen till mellanmål? Jag vill ha mellan målet inte mer än 500 kcal. Nu äter jag 3-4 frukter och laddar upp med kolhydrater och det känns bra, även fast jag drar mej lite till lchf-hållet så unnar jag med en massa fruktsocker innan mitt pass. Jag har fått för mej att de snabba kolhydraterna ändå bränns under passet.
Hej
jag kör periodisk fasta (11:30 - 19:30) och mina luncher ligger på runt 750 kcal med kolhydrater endast ifrån wokgrönsaker och 1 frukt till maten. Efter jobbet runt 17:00 så går jag ut och löper 10 Km. Det jag undrar över är följande:
Vad ska jag käka för att kunna prestera bäst inom den löpturen till mellanmål? Jag vill ha mellan målet inte mer än 500 kcal. Nu äter jag 3-4 frukter och laddar upp med kolhydrater och det känns bra, även fast jag drar mej lite till lchf-hållet så unnar jag med en massa fruktsocker innan mitt pass. Jag har fått för mej att de snabba kolhydraterna ändå bränns under passet.
Ser väl bra ut tycker jag. Enda grejen är ju att frukrsocker bara kan brännas i levern. Iofs sker detta under konditionsträning men frågan är om prestationen inte varit bättre med lite kolhydrater i musklerna ist för levern.
Bara en tanke. Är inte mitt område. :)
fotbollskungen
2010-10-01, 21:57
Ser väl bra ut tycker jag. Enda grejen är ju att frukrsocker bara kan brännas i levern. Iofs sker detta under konditionsträning men frågan är om prestationen inte varit bättre med lite kolhydrater i musklerna ist för levern.
Bara en tanke. Är inte mitt område. :)
Hur menar du med kolhydrater i musklerna istället för levern?
Eddie Vedder
2010-10-02, 07:17
Vill passa på lite att göra reklam för min första artikel i BODY. För den som tittat i septembernumret som precis kommit i brevlådorna så kan ni på sista sidan se vad som komma skall i oktobernumret.
Där har jag min första artikel för tidningen och den kommer handla om måltidsfrekvens och vetenskapen bakom att äta fler vs. färre måltider.
IF nämns lite i korthet men inget jag redogör för specifikt. Känns ju lite onödigt med tanke på att Grandmaster själv skriver för tidningen så den främste experten finns ju redan där. ;)
Än så länge har det varit positiva ord av de som kommenterat. Avsaknaden av negativa ord och ett antal positiva känns ju som den mottogs bra i alla fall. :)
Ristretto
2010-10-02, 09:19
Än så länge har det varit positiva ord av de som kommenterat. Avsaknaden av negativa ord och ett antal positiva känns ju som den mottogs bra i alla fall. :)
Jag tyckte den var bra, det hade varit roligt med en fördjupning om de eventuella fysiologiska fördelarna med att ha en fasteperiod i sitt matupplägg.
För övrigt en väldigt bra artikel som borde publiceras i lite fler tidningar. Senast i förrgår var det en på jobbet som trodde att "man håller igång förbränningen" om man äter ofta och regelbundet.
jimmyboy
2010-10-02, 19:00
Jag tyckte den var bra, det hade varit roligt med en fördjupning om de eventuella fysiologiska fördelarna med att ha en fasteperiod i sitt matupplägg.
För övrigt en väldigt bra artikel som borde publiceras i lite fler tidningar. Senast i förrgår var det en på jobbet som trodde att "man håller igång förbränningen" om man äter ofta och regelbundet.
Håller med om att artikeln borde ses av fler individer. Som du sade stöter man alldeles för ofta på folk som tror att man måste äta så ofta. All respekt till de som vet vad de gör och har valt att äta så för att de vill, men de som helt enkelt fördömmer allt annat och inte ens är öppen för att lyssna på några andra alternativ är ju bara jobbiga. Speciellt när de inte har en aning om vad de pratar om, inga bevis alls.
"- Men hej, vart har du läst det?"
"- Det stod ju i Aftonbladet/Iform, du har ju din information från någon bloggare/forumperson. På internet får ju vem som helst skriva!?"
"- Det skiljer sig mot Aftonbladet/Iform på vilket sätt menar du? :)"
Har för övrigt ätit efter PF i ett halvår nu! Känns som att jag alltid gjort det hehe :D kan inte tänka mig att gå tillbaka till mina gamla vanor, fast det egentligen inte är så mycket som skiljer. Kan helt klart instämma i kören som rekomenderar PF. Bästa är ju som sagt att träna helt fastande (bortsett från EAA då) och att få äta sig mätt.
Det enda negativa jag kan komma på är alla ständiga frågor och oförstående miner.
Eddie Vedder
2010-10-02, 20:23
Håller med om att artikeln borde ses av fler individer. Som du sade stöter man alldeles för ofta på folk som tror att man måste äta så ofta. All respekt till de som vet vad de gör och har valt att äta så för att de vill, men de som helt enkelt fördömmer allt annat och inte ens är öppen för att lyssna på några andra alternativ är ju bara jobbiga. Speciellt när de inte har en aning om vad de pratar om, inga bevis alls.
"- Men hej, vart har du läst det?"
"- Det stod ju i Aftonbladet/Iform, du har ju din information från någon bloggare/forumperson. På internet får ju vem som helst skriva!?"
"- Det skiljer sig mot Aftonbladet/Iform på vilket sätt menar du? :)"
Tack killar! Seriös kritik ocg förslag, det tackar jag för!:)
Ristretto: Bra idéer helt klart! för den här texten var inte den delen relevant, här handlade det ju om att peka på att det inte är sämre och inget om varför det skulle kunna vara bättre. Jag ville alltså inte lyfta fram några ptoentiella fördelar med längre tids fasta utan helt enkelt lyfta fram att det är en myt om att det skulle vara bevisat sämre.
Dessutom känns det lite som att jag då rider på Grandmasters framgångsvåg och det tycker jag är fel. Det här med IF är hans grej och han skall ha cred för det. Det finns redan (ö)kända bloggare som lever på andras arbete och bygger sin karriär på fusk.*rolleyes*
jimmyboy
2010-10-02, 20:36
Tack killar! Seriös kritik ocg förslag, det tackar jag för!:)
Ristretto: Bra idéer helt klart! för den här texten var inte den delen relevant, här handlade det ju om att peka på att det inte är sämre och inget om varför det skulle kunna vara bättre. Jag ville alltså inte lyfta fram några ptoentiella fördelar med längre tids fasta utan helt enkelt lyfta fram att det är en myt om att det skulle vara bevisat sämre.
Dessutom känns det lite som att jag då rider på Grandmasters framgångsvåg och det tycker jag är fel. Det här med IF är hans grej och han skall ha cred för det. Det finns redan (ö)kända bloggare som lever på andras arbete och bygger sin karriär på fusk.*rolleyes*
Haha, helt sant! Sådant här som gör att det gör att du tas extra seriös ;) till skillnad från andra internetprofiler…*screwy*
Jag fastar just nu mellan 14/22
Men bryter oftast fastan runt 15, och sista runt 20-21 då jag inte pallar vänta.
Idag blev det tex
14:00
15:00
850kcal - 115 gram protein
18:00
bcaa / träning / bcaa - 20gram protein
21:00
920kcal 160gram protein
22:00
TOT: 1840kcal
295g protein
pclillen
2010-10-02, 21:38
någon som varit med om att bli "bakis" av att bryta fastan som vanligt men äta mkt mer än man brukar? Jag bröt igår vid 16.00 och åt säkert x2 mer än vanligt, idag på morgonen när ja vakna hade jag sjukt ont i huvudet och kunde knappt äta eller dricka.. Som när mna är bakis.. Blev så förra veckan med då jag gjorde på samma sätt med maten etc..
Ristretto
2010-10-02, 22:01
Det är iofs sant. Skönt när folk har lite vett att inte bara tänka på sig själva.
Sen är det nog en bra idé att först göra folk införstådda med att det inte är farligt att vänta några timmar extra med maten innan man försöker att få dem att förstå att det till och med kan finnas fördelar med att göra det.:)
Finns det någon quickfix i stil med matschema för typ första månaden, så att man slipper tänka själv?
En av sakerna med PF är väl just att det kan vara väldigt flexibelt och passa många olika ändamål.
Så nej det finns ingen mall som du kan använda dig av du får först tänka ut vad du vill ha ut av PF (deffa?) och sen ta hänsyn till vilken mat du gillar och vilka tider det passar dig att äta så att du kan bestämma ett ätfönster etc...
Finns det någon quickfix .... så att man slipper tänka själv?
Oavsett vad du vill uppnå, så kommer du misslyckas med sådan inställning.
dagsfordeff
2010-10-02, 22:59
Jag har en, antagligen väldig dum, fråga, men here goes: Vart kan jag hitta info om periodisk fasta? Alltså någon typ av guide eller FAQ om vad det hela går ut på. Har läst lite här och förstår att man ska äta uder ett visst "fönster" på dygnet. Men känner att jag behöver lite mer kött på benen för at kunna testa detta. Har googlat lite men hittar inget vettigt.
Anton Fräs
2010-10-02, 23:01
http://www.leangains.com/
Runt 16 timmar utgör aminosyrorna ungefär 50 % av gluconeogenesen.(Nybildandet av glukos), och ökar allteftersom. Denna punkt kan ju självklart förskjutas en del ifall du äter en del långsamma proteiner vid slutet av fönstret. Då brukar det inte vara några problem ett par timmar till.
50% låter ju jätte mycket, står inte fett över 90% för den största gluconeogensen?
Jag pallar inte 16/8 tycker det tar för lång tid om man bara vill käka två gånger.
Dvs jobbigt att käka typ
12:00 första måltid
13:00
15:00 träning
16:00
17:00
19:00
20:00 sista måltid
Ska man endast inta eaa flera timmar efter passet?
Eller kan man lika gärna köra största måltid direkt efter, och sen inta eaa/vassle framtills man börjar fasta igen?
Skulle 20/4 vara negativt på nåt sätt jämfört med 16/8 just pga att förbrukningen av aminosyror ökar?
Grandmaster
2010-10-03, 11:27
någon som varit med om att bli "bakis" av att bryta fastan som vanligt men äta mkt mer än man brukar? Jag bröt igår vid 16.00 och åt säkert x2 mer än vanligt, idag på morgonen när ja vakna hade jag sjukt ont i huvudet och kunde knappt äta eller dricka.. Som när mna är bakis.. Blev så förra veckan med då jag gjorde på samma sätt med maten etc..
Det händer mig ibland efter riktiga frossar-orgier men då ska det vara julafton eller liknande. Hände också efter en del kolhydratladdningar när jag körde CKD för en jävla massa år sen. Kort sagt får du lugna dig med frosseriet om du vill undvika dem.
2 måltider per dag kanske är mer att rek om man tränar på fastande mage.
2 måltider per dag kanske är mer att rek om man tränar på fastande mage.
Eller så kör du sista måltiden direkt efter träning (16:00 i ditt fall). Dock blir nog oftast ätfönstret ännu mindre då.
Eller så kör du sista måltiden direkt efter träning (16:00 i ditt fall). Dock blir nog oftast ätfönstret ännu mindre då.
Ja men det gör ingenting, ju tidigare jag börjar fastan, ju mindre hungrig blir jag.
Frågan är bara hur pass dåligt/bra det är.
Annars väntar jag 5 timmar efter första måltiden.
För den ligger ändå ibland på runt 1000kcal och 100g+ protein så de gör nog inget.
Äter så mkt protein så.
bear.flowertwig
2010-10-03, 12:08
Kan ni inte posta bilder på era "sista måltider" innan ni däckar och vaknar bakfulla? :D
Seriöst vore det intressant att se mängderna. Spontant ser jag det som det största problemet (möjligen att vänja sig vid den hunger jag antar sätter in innan man får äta) för mig som kan ha svårt att trycka i mig tillräckligt utan att behöva koka ner det på en eller två mastodontmåltider.
Det måste bli helt horribla lass med mat om ni inte äter väldigt energitätt?
En grej jag tycker är sjukt.
Jag har börjat med en drink.
1liter mjölk
50gram kakao
100gram protein pulver (blandprotein)
1 banan
ca 1000kcal 100g+ protein.
Blir fan mer mätt på den än en ätbar måltid :S
Gäller att välja rätt sorts mat. Fettrik mat <3
ViktorLarsson
2010-10-03, 13:48
1liter mjölk
50gram kakao
1 banan
Testa att blanda:
250 gram kvarg
3 dl mjölk
Saft till önskad mängd sötma.
Aldrig blivit så mätt av en drink!
/Peace.
Hallå,
Efter lite halvdåliga matvanor med alldeles för lite/dålig mat hade jag tänkt prova periodisk fasta. vad tycker ni om det här upplägget?
kl 08 eaa, omega 3 - rask promenad 50 min
kl 09
kl 10
kl 11
kl 12 lunch 800 kcal (kyckling, tonfisk, köttfärs, pasta, rotfrukter, grönsaker, ägg osv) kolhydrat, proteiner, fetter = 40-40-20
kl 13
kl 14
kl 15 esa pro/kreatin - gymmet 80 min - esa pro/kreatin
kl 16
kl 17 stora målet 2200 kcal (kyckling, kött, fisk, potatis, pasta, grönsaker, mjölk, kvarg, ägg osv) kolhydrater, proteiner, fetter = 40-50-10
kl 18
kl 19
kl 20
kl 21
kl 22
kl 23
kl 24
kl 01
kl 02
kl 03
kl 04
kl 05
kl 06
kl 07
Det blir ca 18 timmars fast. Vad tror ni om det? bör jag lägga den stora portionen annorlunda? det vore smidigast om den låg vid middagen så man kan äta middag tillsammans med övriga familjen.
kan posta lite stats också:
Ålder: 20
Längd: 180
Vikt: 74
Mark: 170x1
Bänk: 105x1
Böj: 105x3
Chins: 18xkv
Dips: 31xkv
anton2000
2010-10-03, 19:26
Kan ni inte posta bilder på era "sista måltider" innan ni däckar och vaknar bakfulla? :D
Seriöst vore det intressant att se mängderna. Spontant ser jag det som det största problemet (möjligen att vänja sig vid den hunger jag antar sätter in innan man får äta) för mig som kan ha svårt att trycka i mig tillräckligt utan att behöva koka ner det på en eller två mastodontmåltider.
Det måste bli helt horribla lass med mat om ni inte äter väldigt energitätt?
Jo blir ju en hel del mat helt enkelt *drool*
Här är några exempel, tror det var ett kilo köttfärs och xxxxxxl tortillabröd.
http://img153.imageshack.us/img153/9038/20100801204812.th.jpg (http://img153.imageshack.us/i/20100801204812.jpg/)
Det här åt jag nyss. Rätt så energitätt så blev inte jättemycket mat ändå. 6st 90 grammare (såna där färdiga med mycket fett) massa ost och en hel del mjölk med vassle. Proteinfluff till efterrätt = mätt. 3k kalorier på ett chuck-avsnitt.
http://img718.imageshack.us/img718/3026/20101003190858.th.jpg (http://img718.imageshack.us/i/20101003190858.jpg/)
PF är verkligen sjukt smidigt och varje träningsdag är underbar eftersom man kan hitta på så sjukt mycket goda middagar, inte så svårt när man har t.e.x. 3000 kalorier att leka med
PF är verkligen sjukt smidigt och varje träningsdag är underbar eftersom man kan hitta på så sjukt mycket goda middagar, inte så svårt när man har t.e.x. 3000 kalorier att leka med
Äter du något mer än en sån där jätteportion per dag?
anton2000
2010-10-04, 12:08
Äter du något mer än en sån där jätteportion per dag?
Jupp. Äter lunch runt 12-snåret. Runt 500 kcal så det brukar bli typ kvarg med tillbehör, proteinfluff eller något liknande. Vilodagar äter jag oftast två ungefär lika stora måltider och ibland ett mellanmål.
Bendermannen
2010-10-04, 13:52
Apropå "bieffekter"; ligger nu på lite kaloriöverskott och nästan varje gång jag äter nu så märker jag att hjärtat går igång ordentligt (känns nästan som det slår dubbelslag) och jag känner mig väldigt energisk. Någon som råkat ut för liknande eller vet om det är något att oroa sig över?
Bendermannen
2010-10-04, 14:12
Apropå "bieffekter"; ligger nu på lite kaloriöverskott och nästan varje gång jag äter nu så märker jag att hjärtat går igång ordentligt (känns nästan som det slår dubbelslag) och jag känner mig väldigt energisk. Någon som råkat ut för liknande eller vet om det är något att oroa sig över?
Glöm det och ursäkta. Hade lite fel söktermer när jag sökte. Nåväl: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150847
Bendermannen
2010-10-04, 14:15
1liter mjölk
50gram kakao
1 banan
Ska provas! :thumbup:
dagsfordeff
2010-10-06, 09:55
Nu har jag läst lite och har fått ganska bra koll på hela konceptet och så smått börjat med periodisk fasta.
En sak undrar jag över dock, går det att "flytta" fönstret olika tider olika dagar eller förstör det hela grejen?
Exempel:
Dag1: Jobbar 16-22
14.00- Träning
15.00-Största/första målet mat
18.00-Mat
23.00-Mat
Dag2: Jobb 12-19
15.00-Mat
18.00-Proteinshake (brist på rast så hinner inte äta "riktig" mat)
19ish-Träning
1h efter träning: Största målet mat
EAA Före/efter träning.
Okej blev itne jättestora ändringar i just de exemplen såg jag nu, men rent generellt.
Langster
2010-10-06, 10:34
Nu har jag läst lite och har fått ganska bra koll på hela konceptet och så smått börjat med periodisk fasta.
En sak undrar jag över dock, går det att "flytta" fönstret olika tider olika dagar eller förstör det hela grejen?
Exempel:
Dag1: Jobbar 16-22
14.00- Träning
15.00-Största/första målet mat
18.00-Mat
23.00-Mat
Dag2: Jobb 12-19
15.00-Mat
18.00-Proteinshake (brist på rast så hinner inte äta "riktig" mat)
19ish-Träning
1h efter träning: Största målet mat
EAA Före/efter träning.
Okej blev itne jättestora ändringar i just de exemplen såg jag nu, men rent generellt.
Det finns vissa fördelar med att ha relativt fasta tider för måltiderna. Men om du bara är ute efter att göra din vardag enklare så kan du ju äta precis som det passar dig. Frågan är om periodisk fasta verkligen passar dig så bra då?
Vill man få ut maximalt av att köra just periodisk fasta så skulle jag tro att det är bäst att äta på ungefär samma tider varje dag. En del av grejen är att det är mer hälsosamt att äta på fasta tider. Kroppen vänjer sig dessutom vid en viss rytm som gör att man blir hungrig på ungefär samma tider varje dag vilket gör det enklare att hålla en strikt diet.
I ditt fall är det ju rätt enkelt att fixa fasta tider, gå upp lite tidigare och träna innan jobbet varje dag.
Då kan du träna kl 10, äta största måltiden kl 11, äta igen kl 15 och äta sista måltiden kl 19.
Alternativt lägger du första måltiden vid 8-tiden på morgonen, tränar kl 10, äter största målet kl 11 och sista måltiden kl 15.
Mitt schema ser ut så här på vardagar.
07.00 frukost
11.30 lunch
17.30 middag
20.00 träna
21.00 kvällsmat
(mellanmål + proteindrinkar utspritt emellan det där)
Hur skulle ett PF-upplägg av det där kunna se ut? Jag vill inte gärna skippa lunch och middagen. Skippa lunch och kvällsmat skulle väl kunna gå bra, men efter träning ska man ju gärna äta.. hur göra då?
karlingen
2010-10-06, 14:23
07.00 frukost
11.30 lunch
17.30 middag
20.00 träna
21.00 kvällsmat
Hur skulle ett PF-upplägg av det där kunna se ut? Jag vill inte gärna skippa lunch och middagen. Skippa lunch och kvällsmat skulle väl kunna gå bra, men efter träning ska man ju gärna äta.. hur göra då?
Skippa frukosten. Ta lunch vid 14.00. Problem solved :)
karlingen
2010-10-06, 14:24
Hallå,
Efter lite halvdåliga matvanor med alldeles för lite/dålig mat hade jag tänkt prova periodisk fasta. vad tycker ni om det här upplägget?
kl 08 eaa, omega 3 - rask promenad 50 min
Ta hellre fiskoljan under din matlucka
Langster
2010-10-06, 14:33
07.00 frukost
11.30 lunch
17.30 middag
20.00 träna
21.00 kvällsmat
Ta bort frukosten bara.
Om det går så äter du lunch något senare, eller försöker komma till träningen något tidigare så att du kan äta lite tidigare efter träningen, men jag tror inte det spelar någon stor roll direkt.
karlingen
2010-10-06, 14:34
Ta bort frukosten bara.
Om det går så äter du lunch något senare, eller försöker komma till träningen något tidigare så att du kan äta lite tidigare efter träningen, men jag tror inte det spelar någon stor roll direkt.
Det var nästan det jag skrev :)
Langster
2010-10-06, 14:45
En sak som jag undrar lite över när jag läser i den här tråden:
Tror folk att de kommer att bli rippade bara för att de tvingar in sig i ett upplägg som liknar periodisk fasta?
Jag har full förståelse för att man vill minska antalet måltider för att få en enklare vardag, men effektmässigt kommer det ju inte att göra någon skillnad om man inte även styr upp makronutrientfördelningen och dess fördelning mellan måltiderna, plus att man fortfarande måste räkna kalorier för att uppnå det man vill, viktuppgång eller nedgång.
Jag tror, eller vet faktiskt, att man kan få riktigt bra resultat av periodisk fasta, av HELA konceptet. Det handlar inte bara om att äta 3 gånger om dagen och invänta att man kommer i asbra form. Det handlar minst lika mycket om vad och hur mycket man äter som när man gör det.
Ta bort frukosten bara.
Jepp, senare lunch går nog bra.. typ 12 eller så. Träningstiden är ganska orubblig tyvärr, ungar som ska i säng innan man kan dra. Skippad frukost ser jag som väldigt praktiskt faktiskt, sparar tid som fan ;)
Det var nästan det jag skrev :)
Problemet med att äta 14.00 är att det inte är en vettig tid att dra iväg på lunch när man är på jobbet :)
karlingen
2010-10-06, 14:47
Tror folk att de kommer att bli rippade bara för att de tvingar in sig i ett upplägg som liknar periodisk fasta?
Vem har hävdat det här?
karlingen
2010-10-06, 14:47
Problemet med att äta 14.00 är att det inte är en vettig tid att dra iväg på lunch när man är på jobbet :)
Funkar bra för mig :)
Jag har full förståelse för att man vill minska antalet måltider för att få en enklare vardag, men effektmässigt kommer det ju inte att göra någon skillnad om man inte även styr upp makronutrientfördelningen och dess fördelning mellan måltiderna, plus att man fortfarande måste räkna kalorier för att uppnå det man vill, viktuppgång eller nedgång.
Jag tror, eller vet faktiskt, att man kan få riktigt bra resultat av periodisk fasta, av HELA konceptet. Det handlar inte bara om att äta 3 gånger om dagen och invänta att man kommer i asbra form. Det handlar minst lika mycket om vad och hur mycket man äter som när man gör det.
Ja, folk tror väl det när man ser herrarna Engström, Grandmaster och inte minst herrn själv;)
Jag tycker det är väldigt tidsbesparande, samt att jag blir väldigt effektiv under fastan:)
Langster
2010-10-06, 14:55
Vem har hävdat det här?
Kanske ingen, jag bara undrade.
Självklart är det säkert många, inklusive mig själv, som känner lättnad över att slippa tänka så mycket på mat genom att köra PF.
Men, om man är en sådan person, som egentligen inte bryr sig om att få bättre resultat genom att köra PF utan endast vill ha en enklare vardag så behöver man verkligen inte bekymra sig över detaljer såsom vilka klockslag det är optimalt att äta på. I sådana fall är det helt enkelt optimalt att äta precis när det passar en själv bäst och då kan man ju skippa fastan helt och hållet och bara käka frukost lunch och middag eller hur man nu känner att det är mest bekvämt.
Väldigt många verkar vara mer insnöade på vilka klockslag de borde äta på, istället för att tänka på hur kosthållningen egentligen ser ut.
Langster
2010-10-06, 15:08
Jepp, senare lunch går nog bra.. typ 12 eller så. Träningstiden är ganska orubblig tyvärr, ungar som ska i säng innan man kan dra. Skippad frukost ser jag som väldigt praktiskt faktiskt, sparar tid som fan ;)
Ja, rekommendationen är 8 timmars ätarfönster och det kommer du rätt nära på det sättet.
OBS, mitt inlägg nyss var inte en diss till dig eller någon annan specifik individ. Det var bara en reflektion över tråden.
Ja, rekommendationen är 8 timmars ätarfönster och det kommer du rätt nära på det sättet.
OBS, mitt inlägg nyss var inte en diss till dig eller någon annan specifik individ. Det var bara en reflektion över tråden.
Ne de e lugnt. Var bara nyfiken. Har räknat kalorier och så förr med bra resultat så det kommer det bli även denna gång, men kanske inte lika ofta per dag då ;)
Ondskapelsen
2010-10-06, 19:16
Vad jobbar du med? KAN du inte komma ifrån eller känns det jobbigt inför dina kamrater? För mig själv är de grymt med lunch kl 14. Man får en lång och effektiv förmiddag med massor gjort och när man ätit lunch är nästan dagen slut :D. Ultimat!
Ristretto
2010-10-06, 19:47
Menar du att det är makronutrientfördelningen som gett dig resultat utseende mässigt?
Eller vad är det den har gjort skillnad på? Prestation? Hunger?
karlingen
2010-10-06, 19:51
man får en lång och effektiv förmiddag med massor gjort och när man ätit lunch är nästan dagen slut :d. Ultimat!
+1
Vad jobbar du med? KAN du inte komma ifrån eller känns det jobbigt inför dina kamrater? För mig själv är de grymt med lunch kl 14. Man får en lång och effektiv förmiddag med massor gjort och när man ätit lunch är nästan dagen slut :D. Ultimat!
Hehe, tjaa, asså, det är inte ovanligt att det är möten o sånt då men är det inte det så är det allmän fikatid, dvs alla sitter med kaffe o så, visst kan väl gå till köket och mikra mat då om jag verkligen vill det.
Läst igenom ungefär 150 sidor, och bestämmer mig för att skriva nu.
Som Langster nämnde blir man rippad på 4 veckor skönt. :bpump:<sarkasm>
Schema
06:30 Rage Extreme
07:00 Gym (70-80min) - BC+EAA
08:20 Whey 80
11:30 Lunch (500g)
19:00 1500kcal
Är det bra uppbyggt? mitt mål är att gå ner i vikt.
Tycker posten ger en ganska invecklad bild av PF.
Det är ju en riktigt simpel diet.
Välj ett äta mönster 16/8
Försök att få in iaf 50% av energi intaget efter träning.
Ät minst två gånger om dagen.
Lägg större delen av kolhydrater på träningsdagar.
På vilodagar mer fett än kolhydrater.
Rek är iaf 2g protein per kg.
Räkna kcal med tanke på vad man vill göra med sin vikt.
Kan du utveckla
vad
hur mycket
när
men effektmässigt kommer det ju inte att göra någon skillnad om man inte även styr upp makronutrientfördelningen och dess fördelning mellan måltiderna,
Läst igenom ungefär 150 sidor, och bestämmer mig för att skriva nu.
Som Langster nämnde blir man rippad på 4 veckor skönt. :bpump:<sarkasm>
Schema
06:30 Rage Extreme
07:00 Gym (70-80min) - BC+EAA
08:20 Whey 80
11:30 Lunch (500g)
19:00 1500kcal
Är det bra uppbyggt? mitt mål är att gå ner i vikt.
Läst 150 sidor och missat det mest uppenbara? Ät under 8 timmar och fasta under resten.
Om du ska träna på morgonen, så har Martin skrivit en bra rekommendation på sin blogg -> http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Annars säger ditt upplägg inte så mycket. Vad är 500g? Hur mycket har du räknat ut att du behöver? Hur mycket ska du gå ner? Vad är tidsramen? Är det träning varje dag?
Ett tips är att du läser Martins rekommendationer och sedan läser du deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Så har du en bra start på ett upplägg som antagligen kommer ta dig lite närmare ditt mål.
Läst 150 sidor och missat det mest uppenbara? Ät under 8 timmar och fasta under resten.
Om du ska träna på morgonen, så har Martin skrivit en bra rekommendation på sin blogg -> http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Annars säger ditt upplägg inte så mycket. Vad är 500g? Hur mycket har du räknat ut att du behöver? Hur mycket ska du gå ner? Vad är tidsramen? Är det träning varje dag?
Ett tips är att du läser Martins rekommendationer och sedan läser du deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Så har du en bra start på ett upplägg som antagligen kommer ta dig lite närmare ditt mål.
Menade kcal, när jag skrev g. Ska läsa igenom resten på linkarna du gav tack!
Mors! Hängt här ett bra tag nu men knappt vågat skriva. :p Kör PF sen ett gäng månader tillbaks, trivs hur bra som helst.
Försöker väl att rippa till mig lite, vikten är väl helt okej, runt 72 kg på 173cm ungefär.
Tänkte bara få input av er mer erfarna killar. Tar alltid EAA och kreatin + beta-alanin före och efter träning, före i form av kre-alkalyn och efter som monohydrat. Tar även en drink med samma direkt på morgonen. Något av detta som är helt fel tänkt? Bryter fastan ca 13.30, tränar ca 17 och äter middag ca 19.
Tack för alla bra inlägg, inspirerar en verkligen!
ps, Baboom, du är lite av min idol, hejade på dig och köpte "ett gäng bars" på SM. :)
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Langster
2010-10-07, 07:09
Menar du att det är makronutrientfördelningen som gett dig resultat utseende mässigt?
Eller vad är det den har gjort skillnad på? Prestation? Hunger?
Nu när jag ligger på kaloriöverskott så verkar det som att makronutrientfördelningen har varit bidragande till att jag lagt på mig minimalt med fett trots att jag gått upp drygt 4 kg. Jag gissar på att kombinationen av fasta och makrofördelningen är det som gör leangains så effektivt i det hänseendet.
Prestationsförmågan har ökat markant, men det hade den nog gjort oavsett vad jag åt eftersom jag alltid presterar bättre på överskott.
Jag rekommenderar att man läser igenom vad som står på leangains.com ordentligt.
Langster
2010-10-07, 07:18
Tycker posten ger en ganska invecklad bild av PF.
Det är ju en riktigt simpel diet.
Välj ett äta mönster 16/8
Försök att få in iaf 50% av energi intaget efter träning.
Ät minst två gånger om dagen.
Lägg större delen av kolhydrater på träningsdagar.
På vilodagar mer fett än kolhydrater.
Rek är iaf 2g protein per kg.
Räkna kcal med tanke på vad man vill göra med sin vikt.
Kan du utveckla
vad
hur mycket
när
men effektmässigt kommer det ju inte att göra någon skillnad om man inte även styr upp makronutrientfördelningen och dess fördelning mellan måltiderna,
Ja, det är väldigt enkelt att följa, men som du själv skriver så handlar det inte bara om att äta 3 ggr om dagen. Det var det jag reagerade lite på.
Tom Warrior
2010-10-07, 15:37
Potenta och korrekta poänger som presenterats nyligen. Ändock måste jag säga att jag personligen kan äta exakt samma mat men ändå lägga på mig ganska så mycket mindre fett när jag äter det inom ett upplägg med ett tidsfönster som baseras på periodisk fasta i jämförelse med ett mer traditionellt sådant.
Ristretto
2010-10-07, 16:09
Nu när jag ligger på kaloriöverskott så verkar det som att makronutrientfördelningen har varit bidragande till att jag lagt på mig minimalt med fett trots att jag gått upp drygt 4 kg. Jag gissar på att kombinationen av fasta och makrofördelningen är det som gör leangains så effektivt i det hänseendet.
Prestationsförmågan har ökat markant, men det hade den nog gjort oavsett vad jag åt eftersom jag alltid presterar bättre på överskott.
Jag rekommenderar att man läser igenom vad som står på leangains.com ordentligt.
Intressant, det låter som samma fördelar jag själv upplevt när jag skött mitt kostupplägg och min träning. Jag vet ju dock inte om jag kör precis som Martin lägger upp det, men av det jag hittat i ämnet på Leangains så gör jag det( så länge det inte strular till min vardag).
Potenta och korrekta poänger som presenterats nyligen. Ändock måste jag säga att jag personligen kan äta exakt samma mat men ändå lägga på mig ganska så mycket mindre fett när jag äter det inom ett upplägg med ett tidsfönster som baseras på periodisk fasta i jämförelse med ett mer traditionellt sådant.
På lika stort överskott och samma mängd protein?
Nu när jag ligger på kaloriöverskott så verkar det som att makronutrientfördelningen har varit bidragande till att jag lagt på mig minimalt med fett trots att jag gått upp drygt 4 kg.
Vad för makronutrientfördelning?
+50% på träningsdagar, mestadels kolhydrater, lite fett, plus/minus 0 på vilodagar, mestadels protein & fett, lite kolhydrater?
Någon här som använder sig utav något "fettförbrännande" kostillskott under fastan?
Har nämligen fått tag på
Thermo Speed och Omnicut för halva priset så köpte det :D
Ska intas på tom mage, morgon och innan middag.
Vet inte vad Martin säger angående fatbrunpills? Pulver.
Någon här som använder sig utav något "fettförbrännande" kostillskott under fastan?
Har nämligen fått tag på
Thermo Speed och Omnicut för halva priset så köpte det :D
Ska intas på tom mage, morgon och innan middag.
Vet inte vad Martin säger angående fatbrunpills? Pulver.
http://www.leangains.com/2010/01/supplements-you-might-actually-find_09.html
Grandmaster
2010-10-08, 04:51
Låter ju bra.
@Langster, hur fördelar du det då?
Anton Fräs
2010-10-08, 06:42
Med tanke på vad han skriver gissar jag att kör efter Martins upplägg. Leta lite på bloggen så hittar du det.
Ett upplägg i mina ögon som torde vara optimalt är 4g-5g prot/kg, 0,5g fett/kg (något mer på vilodagar), resten kolh. (mer på träningsdagar, mindre på lediga dagar. Gärna i direkt samband med träningen.)
(Notis; ovanstående är personliga erfarenheter.)
Langster
2010-10-08, 09:07
Låter ju bra.
Det är jävligt bra och det är tack vare dig! :)
Langster
2010-10-08, 09:34
Grandmaster/Martin hjälper mig alltså med dieten och för mig har det gjort stor skillnad. Jag hade inte kommit fram till dieten och resultaten på egen hand genom att gissa mig fram.
Jag tog hjälp av honom vid min första PF diet, sedan körde jag mitt eget race på samma upplägg ett par gånger.
Nu har jag tagit hjälp av honom igen eftersom jag ska tävla i december och inte vill chansa på hur jag ska äta fram tills dess. Jag har nu ökat i vikt under 6 veckor - med för mig rätt otroliga resultat.
Dieten under viktuppgången skiljer sig en hel del från vad jag åt under viktnedgången, själv hade jag aldrig kommit fram till hur en sådan diet skulle se ut för att få de resultat jag får nu.
Det är det jag vill få fram, det ligger lite mer än vilka tider man äter på bakom resultaten de som kör leangains får.
Det är det jag vill få fram, det ligger lite mer än vilka tider man äter på bakom resultaten de som kör leangains får.
+1
Bra poäng.
funderar på att testa litegrann.
Är ett preworkout-meal att föredra framför fasted training?
vicarious
2010-10-14, 15:34
Om du inte tar några aminosyror/protein i samband med träningen, så ja, antagligen. Eller om du tycker att du presterar bättre med ett mål mat innan träningen.
jimmyboy
2010-10-14, 18:28
Testa, jag själv gillar att inte ha ätit någonting på hela dagen och köra med bara lite EAA. Blir väldigt lätt illamående om jag ätit innan!
Testa, jag själv gillar att inte ha ätit någonting på hela dagen och köra med bara lite EAA. Blir väldigt lätt illamående om jag ätit innan!
+1. Jag kör bara Koffein och BCAA innan passet. Jag presterar oftast bättre utan riktigt mat i magen!
Funderade på ett upplägg med lite längre fasta, huruvida det skulle funka.
07:00 uppstigning
16:30 EAA 10g ca, följt av TRÄNING
19:00 Måltid 1 Middag, stor måltid (ris/pasta/potatis, kött/fisk/fågel, grönsaker)+multivitamin och fiskolja
22:00 Måltid 2 mackor/gröt/musli + ägg + frukt
23:00 läggdags
Räknar man inte EAA så blir fastan 20h, är detta för extremt? eller skall man räkna EAA så blir fastan 17h ca vilket är mer i linje med detta, några tankar? träningstiden går ej att lägga om så.
Det går alldeles utmärkt.
Funderade på ett upplägg med lite längre fasta, huruvida det skulle funka.
07:00 uppstigning
16:30 EAA 10g ca, följt av TRÄNING
19:00 Måltid 1 Middag, stor måltid (ris/pasta/potatis, kött/fisk/fågel, grönsaker)+multivitamin och fiskolja
22:00 Måltid 2 mackor/gröt/musli + ägg + frukt
23:00 läggdags
Räknar man inte EAA så blir fastan 20h, är detta för extremt? eller skall man räkna EAA så blir fastan 17h ca vilket är mer i linje med detta, några tankar? träningstiden går ej att lägga om så.
Ändring, uppstigning är 8, så det innebär 19h oräknat eaa och 16 med
Det går alldeles utmärkt.
Tack, fast sanningen är väl såklart att jag måste testa själv under en längre period och känna efter, men alltid bra med lite stöd innan man börjar:)
Tack, fast sanningen är väl såklart att jag måste testa själv under en längre period och känna efter, men alltid bra med lite stöd innan man börjar:)
Det viktigaste är att du får i dig tillräckligt med energi under hela dagen.
Själv föredrar jag att ha lite längre ätarfönster på träningsdagar, ett litet tips bara :)
den enda möjligheten till det vore isåfall att ta en lunch innan träningen, men får väl testa som jag skrev först:)
Tomas Tryffel
2010-10-16, 14:49
Vad säger ni om eaa/bcaa innan ~60-minuters konditionspass på fastande mage? Där dessutom pulsen kan gå över vad som skulle kunna anses vara låg-intensitet.
Jag har jättelätt att äta stora måltider. Har funderat på såhär ex, 20/4.
15.00: 400 mg koffein
5g malto
TRÄNING
16.45:3x dos havregrynsgröt 1 banan 3 kokta ägg 3dl mjölk 30g vassle
17.30: 250g kyckling 200g ris 100g sallad
19.30: 6 ägg omelett 1l pucko
20.00: Något litet för att fylla ut energiluckor som kan uppstå.
Mår bra när jag kör liknande, men vad säger ni andra?
Anton Fräs
2010-10-16, 15:26
För prestation går det säkert utmärkt. Hälsomässigt är en annan femma. Vad är "sallad"?
För prestation går det säkert utmärkt. Hälsomässigt är en annan femma. Vad är "sallad"?
Paprika,Lök,Morötter.
Jag mår väldigt bra, det borde väl isåfall inte vara problem?
Tom Warrior
2010-10-18, 09:27
På lika stort överskott och samma mängd protein? Jepp.
karlingen
2010-10-18, 09:29
VPX Meltdown
karlingen
2010-10-18, 09:33
Vad säger ni om eaa/bcaa innan ~60-minuters konditionspass på fastande mage? Där dessutom pulsen kan gå över vad som skulle kunna anses vara låg-intensitet.
"Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande."
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
kört i några dagar nu och trivs med det väldigt bra. mellan 16-17 timmars fasta varje dag.
Gymmet går bra :)
Langster
2010-10-20, 07:41
Jag har jättelätt att äta stora måltider. Har funderat på såhär ex, 20/4.
15.00: 400 mg koffein
5g malto
TRÄNING
16.45:3x dos havregrynsgröt 1 banan 3 kokta ägg 3dl mjölk 30g vassle
17.30: 250g kyckling 200g ris 100g sallad
19.30: 6 ägg omelett 1l pucko
20.00: Något litet för att fylla ut energiluckor som kan uppstå.
Mår bra när jag kör liknande, men vad säger ni andra?
Varför 5 g malto innan träningen?
melancoolio
2010-10-20, 11:28
Finns det någon kort bra sammanfattning om Periodisk fasta skriven någonstans? Har lurat på en polare att testa detta och en kortfattad välskriven text vore trevligt att ge honom länken till!
karlingen
2010-10-20, 11:30
Finns det någon kort bra sammanfattning om Periodisk fasta skriven någonstans? Har lurat på en polare att testa detta och en kortfattad välskriven text vore trevligt att ge honom länken till!
fasta 16 timmar. 8 timmars ätlucka.
Varför 5 g malto innan träningen?För lite extra energi, funkar förvånansvärt bra för mig med 10g före passet, rekommenderas.
karlingen
2010-10-20, 11:31
Annars har du den här texten:
"* No calories are to be ingested during the fasted phase, though coffee, calorie free sweeteners, diet soda and sugar free gum are ok (even though they might contain trace amount of calories). A tiny splash of milk in your coffee won’t affect anything either (½-1 teaspoon of milk per cup at the most - use sparingly and sensibly if you drink a lot of coffee). Neither will sugar free gum in moderation (~20 g).
* The fast is the perfect time to be productive and get things done. Don’t sit around, get bored and brood about food.
* Meal frequency during the feeding phase is irrelevant. However, most people, including me, prefer three meals.
* The majority of your daily calorie intake is consumed in the post-workout period. Depending on setup, this means that approximately 95-99% (fasted training), 80% (one pre-workout meal) or 60% (two pre-workout meals) of your daily calorie intake is consumed after training.
* The feeding window should be kept somewhat constant due to the hormonal entrainment of meal patterns. We tend to get hungry when we're used to eating and maintaining a regular pattern makes diet adherence easier. If you're used to breaking the fast at 12-2 PM and ending it at 8-10 PM, then try to maintain that pattern every day.
* On rest days, meal one should ideally be the largest meal, as opposed to training days where the post-workout meal is the largest meal. A good rule of thumb is to make meal one on rest days at least 35-40% of your daily calorie intake. This meal should be very high in protein; some of my clients consume more than 100 g of protein in this meal.
* When working with clients I am always open to compromising on the above rule. If your preference is to eat a larger meal in the evening instead of noon, or whenever you break the fast, it's no great harm. Some people prefer to save the largest meal on rest days for dinner with their family instead of having a large lunch and that's fine by me if it makes them enjoy and adhere to their diet better.
* Macronutrients and calorie intakes are always cycled through the week. The specifics depends on the client's ultimate goal: fat loss, muscle gain or bodyrecomposition. The details will be revealed in the book. Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days.
* Here are the supplements I recommend everyone to take on a daily basis: a multivitamin, fish oil, vitamin D and extra calcium (unless dairy is consumed on a regular and daily basis).
* For fasted training, BCAA or an essential amino acid mixture is highly recommended. However, if this feels like too much micromanaging or simply questionable from an economic standpoint, you could also make due with some whey protein. The importance of protein intake prior to fasted training is outlined in this and this post.
* People sometimes ask me which protocol is best. I tend to look at things from a behavioral perspective first and foremost, so my reply to that is to choose the protocol best suited to your daily routine and training preferences. When dealing with clients I make the choice for them. If you work a 9-5 job and your only option is to train after work, training fasted is generally a bad idea and I always choose the one or two meals pre-workout protocol.
* Even from a physiological perspective, each protocol has it's own strengths and theoretical benefits. With "physiological perspective" I mean in terms of nutrient partitioning, fat loss and muscle growth. This deserves an article on it's own. I have some interesting and compelling arguments that I think are very unique.
Källa: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
melancoolio
2010-10-20, 11:44
fasta 16 timmar. 8 timmars ätlucka.
Tack.
melancoolio
2010-10-20, 11:45
Annars har du den här texten:
Källa: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Jag testar med att ge honom denna länken. Tack.
Torsk_ole
2010-10-21, 08:34
Har läst lite. Verkar finnas tre inriktningar.
Fettförlust, muskelökning och "body recomposition"
Sista är jag mest intresserad av vad folk upplever. Hur fungerar detta rent praktiskt, ligger man + kalori ibland och -kalori ibland?
karlingen
2010-10-21, 08:37
Har läst lite. Verkar finnas tre inriktningar.
Fettförlust, muskelökning och "body recomposition"
Sista är jag mest intresserad av vad folk upplever. Hur fungerar detta rent praktiskt, ligger man + kalori ibland och -kalori ibland?
Har för mig att det var överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar
Torsk_ole
2010-10-21, 08:39
Har för mig att det var överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar
Och det fungerar bra?
Och det fungerar bra?
Testa nån vecka och utvärdera om det passade just dig =)
Torsk_ole
2010-10-21, 08:47
Testa nån vecka och utvärdera om det passade just dig =)
Går inte för tillfället med jobbet. 1 veckan är dessutom en väldigt kort tid. 4-5 veckor borde man nog testa.
Tänkte mest kolla upp hur det fungerade.
Det verkar då har fungerat alldeles förträffligt för Martin Berkhan!
Sen tror jag det räcker med två veckor för att utvärdera om det är något man trivs med eller inte. Passar det här mig och min livsstil/situation? Trivs jag med att äta på det här sättet? Simple as that!
karlingen
2010-10-21, 15:38
Det verkar då har fungerat alldeles förträffligt för Martin Berkhan!
Funkar kalas bra för mig också och för många många andra :) Speciellt under diet!
Läste precis i en gymgrossistenfolder att man är anabol om man äter varannan timme! :O
Iaf, fungerat väldigt bra denna vecka jag kört det. Drog pb i bänken igår efter att ha käkat en liten pastasallad på hela dagen och jag tränade typ 18 ;) This shit is good.
karlingen
2010-10-21, 15:50
Läste precis i en gymgrossistenfolder att man är anabol om man äter varannan timme! :O
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143526
Jag har kört pf och lchf i 6-7 månader. Jag har bestämt mig för att släppa lite på tyglarna och äta mer kolhydrater igen. Men vad är bra och vad är dålig kolhydratskälla? Jag tänkte inrikta mig mot "leangains".
Vilka råvaror är mycket väl godkända, väl godkända, godkända och underkända? Kan man äta pasta och ris? Eller har de genomgått en för lång tillverkningsprocess? Bröd? Havregryn?
Vad jag förstår så skall man variera kolhydrater och fett beroende på dag. Hur ser fördelningen av kolhydrater, fett och protein ut och hur många kcal plus eller minus skall man ligga på beroende av dag?
Mvh
Vad jag förstår så skall man variera kolhydrater och fett beroende på dag. Hur ser fördelningen av kolhydrater, fett och protein ut och hur många kcal plus eller minus skall man ligga på beroende av dag?
Jag blir lite förvånad att du inte har tagit reda på det om du ätit enligt pf i 6-7 månader! Iofs behöver det inte innebära att du följt just metoderna Martin skriver om på leangains.com.
Högre andel kolhydrater på träningsdagar och gärna större delen efter träningen.
Högre andel fett på vilodagarna.
Läs mer här: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
EDIT: Hur stort överskott/underskott är svårt att säga. Beror en hel del på dina mål. Räkna ut ditt kalorieintag för hela veckan och lägg dig på plus på träningsdagarna och balans (om du vill öka i vikt) eller underskott (om du vill hålla dig på samma vikt) på vilodagar. Det där kan du experimentera med i all evighet ;)
Jag blir lite förvånad att du inte har tagit reda på det om du ätit enligt pf i 6-7 månader! Iofs behöver det inte innebära att du följt just metoderna Martin skriver om på leangains.com.
Högre andel kolhydrater på träningsdagar och gärna större delen efter träningen.
Högre andel fett på vilodagarna.
Läs mer här: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
EDIT: Hur stort överskott/underskott är svårt att säga. Beror en hel del på dina mål. Räkna ut ditt kalorieintag för hela veckan och lägg dig på plus på träningsdagarna och balans (om du vill öka i vikt) eller underskott (om du vill hålla dig på samma vikt) på vilodagar. Det där kan du experimentera med i all evighet ;)
Nej, jag har kört enligt: max två måltider, maximalt ätarfönster på 8 timmar, jag har kört helt fastad träning (ingen eaa) för att sedan öppna ätarfönstret ca 1 timme efter träning. Sedan har jag undvikit rena kohydratskällor.
Men nu skall jag sätta lite fart på ämnesomsättningen igen, det känns som den är riktigt låg nu.
Så om man vill hålla vikten så är ca 500 kcal mer på träningsdagar och 500kcal mindre på vilodagar bra?
Nej, jag har kört enligt: max två måltider, maximalt ätarfönster på 8 timmar, jag har kört helt fastad träning (ingen eaa) för att sedan öppna ätarfönstret ca 1 timme efter träning. Sedan har jag undvikit rena kohydratskällor.
Men nu skall jag sätta lite fart på ämnesomsättningen igen, det känns som den är riktigt låg nu.
Så om man vill hålla vikten så är ca 500 kcal mer på träningsdagar och 500kcal mindre på vilodagar bra?
Att träna helt fastande, tex efter en 16+ timmars fasta är inte att rekommendera. Försök inta BCAA/EAA innan. Står med om det i guiden jag länkade till.
Det beror på hur många dagar i veckan du tränar med mera. Om du vill hålla dig på samma vikt, räkna ut hur mycket kcal du behöver under en vecka för att vågen ska stå still. Fördela sedan din veckobudget så du ligger på plus på träningsdagar och minus på vilodagar. Tränar du tex varannan dag är +500/-500 kcal ett bra riktmärke.
JimmyFlessa
2010-10-21, 19:18
Jag har kört pf och lchf i 6-7 månader. Jag har bestämt mig för att släppa lite på tyglarna och äta mer kolhydrater igen. Men vad är bra och vad är dålig kolhydratskälla? Jag tänkte inrikta mig mot "leangains".
Vilka råvaror är mycket väl godkända, väl godkända, godkända och underkända? Kan man äta pasta och ris? Eller har de genomgått en för lång tillverkningsprocess? Bröd? Havregryn?
Mvh
Prova lite olika. om du vet att du ska träna fastandes kommande dag så gör väl inte en gröttallrik på kvällen något precis. Dessutom så innebär ju PF en bättre insulinkänslighet. Jag käkar mer än gärna gröt på kvällarna runt 22-tiden, med både fetter och proteiner till i form utav ägg, proteinfluff, kvarg, frukt, etc etc. Prova dig fram lite helt enkelt, min åsikt.
Hur lägger man upp feta ätardagar enligt pf?
Typ tömma sig på kolhydrater, dvs tömmningspass och sen fylla ut med kolhydrater för att lagra in så lite fett som möjligt?
Äre checkpoints Martin snackar om?
Har läst om CHEESCHAKE mastery :D
Jag älskar ätardagar :D Men då vill man gärna känna sig belönad också :D
JimmyFlessa
2010-10-21, 20:04
Typ tömma sig på kolhydrater, dvs tömmningspass och sen fylla ut med kolhydrater för att lagra in så lite fett som möjligt?
Det beror ju helt på vaddu menar med "ätardag". men om jag känner JOeyP rätt så vill du ha en riktig "grisäardag" alltså? ;)
Det beror ju helt på vaddu menar med "ätardag". men om jag känner JOeyP rätt så vill du ha en riktig "grisäardag" alltså? ;)
Aa :D Grisätar dag.
Kan kroppen verkligen ta upp ALL energi?
Om jag kör ett överskott på 15 000 kcal på 1-2dagar, det är 2kg.
Kan man gå upp 2kg på en dag? :S
Verkar hel sjukt.
Om man deffat i en hel månad, gått ner 2kg. Och sen på en dag gå upp 2kg, REN kropps massa.
Det är 2månaders diet :D
För på mig verkar det inte stämma iaf.
Våga inte battla mig när det gäller ätar dagar.
7liter glass, 750gram lösgodis, 1pizza och 5bullar + 5proteinbars, oboy, mackor gärna 5+ med ost och marmelad, chips med dipp, och en mage stor som newyork, och en sömnlös natt :D = småpotatis
SiSenior
2010-10-21, 20:25
Verkar hel sjukt.
Om man deffat i en hel månad, gått ner 2kg. Och sen på en dag gå upp 2kg, REN kropps massa.
7liter glass, 750gram lösgodis, 1pizza och 5bullar + 5proteinbars, oboy, mackor gärna 5+ med ost och marmelad, chips med dipp, och en mage stor som newyork, och en sömnlös natt :D = småpotatis
Ja.
Du kommer förmodligen gå upp mer än 2kg om du grisbulkar en dag med det du beskriver i inlägg. Mycket vatten kommer att fyllas på.
Varför inte?
Cerberus
2010-10-21, 20:29
Verkar hel sjukt.
det var tider det när alla åt som grisar, folk kanske gör det än men e mer hemliga om det? Var länge sen ja åt såna där mängder...jag försöker låta bli att va så restriktiv att jag känner jag behöver såna där mängder..
edit:rent anekdotiskt så åt ja liknande mängder för 4-5 år sen och gick ändå ner, dock hände det väl bara en gång i veckan och kcal-intagen emellan frosserierna var löjligt låga.
Ätardagen lägger du väl inte upp på något speciellt sätt. Frossa på! ;) Även om jag skulle ha en ätardag skulle jag nog ändå försöka hålla mig någorlunda inom samma ätfönster, bara för att inte spåra totalt :D
Det är väl dagarna efter man reglerar i så fall. Lär bli en hel del minus och största delen protein.
EDIT: Har för mig Martin "planerar" in ätardagar efter special events under årets gång. Typ födelsedagar, midsommar, julafton etc. Klart man skiter i allt vad diet heter under julafton tex! =)
Jag skulle nog ta min ätardag dagen efter ett riktigt bra träningspass ^^
JimmyFlessa
2010-10-21, 20:44
Ätardagen lägger du väl inte upp på något speciellt sätt. Frossa på! ;) Även om jag skulle ha en ätardag skulle jag nog ändå försöka hålla mig någorlunda inom samma ätfönster, bara för att inte spåra totalt :D
Det är väl dagarna efter man reglerar i så fall. Lär bli en hel del minus och största delen protein.
EDIT: Har för mig Martin "planerar" in ätardagar efter special events under årets gång. Typ födelsedagar, midsommar, julafton etc. Klart man skiter i allt vad diet heter under julafton tex! =)
Har läst på Leangains att han brukar ha julaftom som någon slags "ätardag" så det stämmer nog det su säger. Men fyfan Joey... 15 000 Kcal 2 dagar i rad, hade fan tagit död på mig!
Ristretto
2010-10-21, 21:02
Verkar hel sjukt.
Det svåra är väl att egentligen veta hur stort överskottet blir i praktiken eftersom kroppen kommer att förbruka mer energi med ett så stort matintag.
Verkar hel sjukt.
Fast det där signalerar kanske inte en helt hälsosam relation till mat.
Vad får dig att säga så?
Vad får dig att säga så?
Faktumet att han hetsäter 15k kcal på en dag?
Om man ska dricka alkohol imorrn och dra en riktig helkväll när jag fastar, hur borde jag äta då?
Ska jag strunta i fastan och äta riktigt innan jag börjar dricka? (blir antagligen mat vid 15-16 isf) eller ska jag köpa nått ute och äta på fyllan samt på natten när jag kommer hem? :)
man behöver ju mycket mindre alkohol innan man blir full på tom mage också så då blir det ju automatiskt att man dricker mycket mindre, så det finns väl kanske för och nackdelar med båda?
Om man ska dricka alkohol imorrn och dra en riktig helkväll när jag fastar, hur borde jag äta då?
Ska jag strunta i fastan och äta riktigt innan jag börjar dricka? (blir antagligen mat vid 15-16 isf) eller ska jag köpa nått ute och äta på fyllan samt på natten när jag kommer hem? :)
man behöver ju mycket mindre alkohol innan man blir full på tom mage också så då blir det ju automatiskt att man dricker mycket mindre, så det finns väl kanske för och nackdelar med båda?
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html
Langster
2010-10-22, 06:48
Verkar hel sjukt.
Låter som en trevlig förrätt det där!
Du kommer tyvärr att bli fetare av bara en sådan dag. Det kanske vore bättre om du kunde hålla nere intaget lite, äta en pizza och lite godis t.ex. Men jag vet verkligen hur du känner dig...
Om jag skulle ta en ätardag, så skulle jag hålla nere näringsintaget under dagen, träna och sedan äta en stor måltid på kvällen. Träningen brukar ta bort lite av min aptit och det kanske är bra att börja ätandet på kvällen och ändå hålla sig till ätarfönstret så att man inte frossar en hel dag. Sen skulle jag hålla nere intaget dagen efter också.
Jag käkade en brunch som var gigantisk när jag vägde som minst tidigare i år, då åt jag nästan ingenting resten av dagen och lite mindre än vanligt dagen efter, det funkade rätt bra.
Ny artikel på Leangains! http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Asså fyfan. Hatar det här forumet ibland.
Tror du själv jag har sån där fet ätar dag 58gånger om året? Det där var en engångs grej.
Jag ville testa hur mkt man kan äta på en dag? Ska jag vara ärlig låg jag nog över 15000 kcal. Om inte 18000. Och då kom jag på det kl 18, att äsch skitsamma nu kör vi, käkade framtills 24:00, hade fått i mig runt 2500kcal till kl 18.
Låter som en trevlig förrätt det där!
Du kommer tyvärr att bli fetare av bara en sådan dag. Det kanske vore bättre om du kunde hålla nere intaget lite, äta en pizza och lite godis t.ex. Men jag vet verkligen hur du känner dig...
Om jag skulle ta en ätardag, så skulle jag hålla nere näringsintaget under dagen, träna och sedan äta en stor måltid på kvällen. Träningen brukar ta bort lite av min aptit och det kanske är bra att börja ätandet på kvällen och ändå hålla sig till ätarfönstret så att man inte frossar en hel dag. Sen skulle jag hålla nere intaget dagen efter också.
Jag käkade en brunch som var gigantisk när jag vägde som minst tidigare i år, då åt jag nästan ingenting resten av dagen och lite mindre än vanligt dagen efter, det funkade rätt bra.
:D
Exakt vad jag tänkt göra framöver! Planera ätardagarna lite.
Kanske tom ligga på kaloriunderskott en-två dagar innan, eller bara dra ner på kolhydraterna.
Vi säger man sammla på sig ett underskott på 1000kcal, sen försöka tömma kolhydrats depåerna, dem rymmer väl 2000kcal? Sen förbränna runt 2000kcal under ätardagen om inte mer :D
Sen på ätardagen börjar man inte äta föränns på kvällen, och under dagen försöker man förbränna så mycket som möjligt.
Jag äter hellre all skit på en dag än att sprida ut det på flera dagar, för jag blir alltid så strikt veckorna efter en sån dag. Tar lite tid innan man blir sugen igen.
Man kan ju stiga upp tidigt och framtills kvällen kan man träna styrka, kondition och promenader.
Riktigt rolig ide! :D Planera in en sådan dag var 4:e - 8:e vecka :D Fan va kul grej! Folk kommer tänka ba, WTF hur fan kan han vara så deffad ????????
Försöka förbränna så mycket som möjligt på en dag, snåla med kalorierna under dagen, endast inta kyckling eller nånting för musklerna sen äta allt på kvällen :) Det ska jag göra testa nån gång!
Projekt ätardag! Men de blir väl inte föränns om några månader isf xD
Och hoppas verkligen ingen kommer och skriver att jag har nån ätstörning nu shit asså.
Eddie Vedder
2010-10-22, 07:55
Asså fyfan. Hatar det här forumet ibland.
Den reaktionen var ju sund. Hatar du Kolo så mycket förstår jag inte varför du verkar fördriva halva livet här.
JimmyFlessa
2010-10-22, 08:07
Tänkte prova ett nytt upplägg idag angående kosten.
Brukar äta tre "måltider" men tänkte köra 2 måltider och en "efterätt" idag.
Blir nog något i den här stilen:
BCAA 12
Träning 12 - 13:30 ca.
BCAA Funderar på om jag ska ta BCAA:t enligt Leangains "regler" en timme efter avslutat pass, eller direkt efter, det vill säga antingen 13:30 eller 14:30?
Kycklingbröst, Hemmagjorda pommes i ugn med broccoli. Omega-3 & Vitamin/Mineral.
Antingen ca 14:30 eller 15:30 beroende på när sista BCAA dosen intogs.
Omelett med lätträkost & Grönsaker. ca 20-tiden.
Efterätt alá proteinfluff på laktosfri lättmjölk Sloow Protein, Bär & Banan. ca 22-tiden.
Kommer att lägga mig på ca 2300 Kcal med ca 70 gram fett, 220 protein & 170 kolhydrat.
Är väl mest BCAA/EAA efter träningen jag funderade på..
:)
BCAA Funderar på om jag ska ta BCAA:t enligt Leangains "regler" en timme efter avslutat pass, eller direkt efter, det vill säga antingen 13:30 eller 14:30?
Det där är enligt mig små detaljer du inte behöver lägga större energi på. Ta din dos BCAA direkt efter träningen och försök sedan äta ditt största mål så nära inpå träningen du kan.
Förresten, var har du läst att det rekommenderas att vänta en timme efter träningen med att inta BCAA?
Eddie Vedder
2010-10-22, 08:49
Tänkte prova ett nytt upplägg idag angående kosten.
Brukar äta tre "måltider" men tänkte köra 2 måltider och en "efterätt" idag.
Blir nog något i den här stilen:
BCAA 12
Träning 12 - 13:30 ca.
Kycklingbröst, Hemmagjorda pommes i ugn med broccoli. Omega-3 & Vitamin/Mineral.
Antingen ca 14:30 eller 15:30 beroende på när sista BCAA dosen intogs.
Omelett med lätträkost & Grönsaker. ca 20-tiden.
Efterätt alá proteinfluff på laktosfri lättmjölk Sloow Protein, Bär & Banan. ca 22-tiden.
Kommer att lägga mig på ca 2300 Kcal med ca 70 gram fett, 220 protein & 170 kolhydrat.
:)
Eftersom din målsättning är att stndigt banta lär den kosten fortsätta ge dig otillräckligt med energi. Precis som du önskar.
JimmyFlessa
2010-10-22, 10:29
Det där är enligt mig små detaljer du inte behöver lägga större energi på. Ta din dos BCAA direkt efter träningen och försök sedan äta ditt största mål så nära inpå träningen du kan.
Förresten, var har du läst att det rekommenderas att vänta en timme efter träningen med att inta BCAA?
Har läst det på martins blogg, att om man ftränar i fastefasen så rekommenderar han BCAA precis innan, och mat en timme efter, alternativt BCAA en timme efter och mat en timme efter det sista BCAA intaget.
Eftersom att jag idag måste hem och stoppa in maten i ugnen, vilket innebär mat cirka 2 timmar efter, så tänkte jag att BCAA precis innan samt en timme efter kanske vore att föredra då?
Har läst det på martins blogg, att om man ftränar i fastefasen så rekommenderar han BCAA precis innan, och mat en timme efter, alternativt BCAA en timme efter och mat en timme efter det sista BCAA intaget.
Eftersom att jag idag måste hem och stoppa in maten i ugnen, vilket innebär mat cirka 2 timmar efter, så tänkte jag att BCAA precis innan samt en timme efter kanske vore att föredra då?
Jag tolkar det som att han menar att du äter mat/intar BCAA en timme efter ditt första intag av BCAA, underförstått att träningen tar ca en timme. Alltså du fastar -> BCAA -> träning (tar ca 1 timme) -> BCAA/mat direkt efter träning. Så har jag förstått det, förstår inte varför han skulle rekommendera att vänta en timme efter träning med att äta något.
Hur som helst spelar inte minuter hit eller dit någon större roll. Ta ditt BCAA just före och direkt efter träning, käka sedan din måltid när den är klar.
Den reaktionen var ju sund. Hatar du Kolo så mycket förstår jag inte varför du verkar fördriva halva livet här.
Nae gör jag inte. Men ibland, och det är inte ofta.
Men tycker hans post var så sjukt onödigt.
Han vet ju absolut ingenting om mig.
15000kcal kanske är hur mycket som helst för honom på en ätardag.
Han kanske tycker att 3000 är sjukt mycket kalorier.
Det behöver inte betyda att jag frossade i mig all mat helt stressad.
Varför bryr jag mig ens haha :D
Har läst på Leangains att han brukar ha julaftom som någon slags "ätardag" så det stämmer nog det su säger. Men fyfan Joey... 15 000 Kcal 2 dagar i rad, hade fan tagit död på mig!
Nej inte två dagar i rad :) En dag :D
tigerofsweden
2010-10-22, 11:14
Haha Joey, du är sjukt skön, låter jävligt gott, blir ju sjukt sugen här *drool*
Nae gör jag inte. Men ibland, och det är inte ofta.
Men tycker hans post var så sjukt onödigt.
Han vet ju absolut ingenting om mig.
15000kcal kanske är hur mycket som helst för honom på en ätardag.
Han kanske tycker att 3000 är sjukt mycket kalorier.
Det behöver inte betyda att jag frossade i mig all mat helt stressad.
Varför bryr jag mig ens haha :D
15000 kcal är inte jättemycket. 7000 kcal är jättemycket förutsatt att du inte inte är en maratonlöpare i hårdträning. 15000 kcal är helt obcena mängder kalorier. Låt gå om det bara var en gång, men jag förstår ändå inte varför man plågar i sig mer efter låt oss säga de första 7000 kcal. Det kan väl inte vara gott? Det låter ju som själva definitionen av hetsätning.
15000 kcal är inte jättemycket. 7000 kcal är jättemycket förutsatt att du inte inte är en maratonlöpare i hårdträning. 15000 kcal är helt obcena mängder kalorier. Låt gå om det bara var en gång, men jag förstår ändå inte varför man plågar i sig mer efter låt oss säga de första 7000 kcal. Det kan väl inte vara gott? Det låter ju som själva definitionen av hetsätning.
300 gram chips ~1500
500 gram godis ~2500
1 riktigt flottig kebabpizza ~1500
1 liter gräddglass ~1000
....
Vet inte riktigt vart jag ville komma. Ville först räkna upp hur lätt det var att komma upp i hiskeliga mängder kcal. Men märker ju själv att jag vet inte hur mycket mer jag skulle orka under en dag *spy* :D
15000kcal är sjukt mycket. Bra jobbat JoeyP :hbang:
JimmyFlessa
2010-10-22, 13:47
Jag tolkar det som att han menar att du äter mat/intar BCAA en timme efter ditt första intag av BCAA, underförstått att träningen tar ca en timme. Alltså du fastar -> BCAA -> träning (tar ca 1 timme) -> BCAA/mat direkt efter träning. Så har jag förstått det, förstår inte varför han skulle rekommendera att vänta en timme efter träning med att äta något.
Hur som helst spelar inte minuter hit eller dit någon större roll. Ta ditt BCAA just före och direkt efter träning, käka sedan din måltid när den är klar.
Amen!
Blev BCAA 12:20 & 13:45, nu ligger det grillad kyckling, Bakpotatis, morötter, Paprika & lök marinerat i ugnen som håller på att tillagas.
Förstår att minuter hit och minuter dit inte spelar någon roll, men det är ändå intressant.
Jag plågade inte i mig mer, jag njöt av allting trots att magen gjorde ont :D
Det var värt de! (den gången) :hbang:
Men no more. Hädan efter blir mina ätardagar planerade.
Även om man tar en sån ätardag om året så är det inte värt det.
Att gå upp 2-3kg på en dag är waste så in i helvete, det är ju typ 12veckors bulk ;S
300 gram chips ~1500
500 gram godis ~2500
1 riktigt flottig kebabpizza ~1500
1 liter gräddglass ~1000
....
Vet inte riktigt vart jag ville komma. Ville först räkna upp hur lätt det var att komma upp i hiskeliga mängder kcal. Men märker ju själv att jag vet inte hur mycket mer jag skulle orka under en dag *spy* :D
15000kcal är sjukt mycket. Bra jobbat JoeyP :hbang:
En riktigt flottig kebab pizza är nog en aning mer än 1500 om du käkar samma pizza som jag :D
PF 1-2 MÅLTIDER om dagen, resten proteinshakes
Är det någon som har tips på hur man kan lägga upp ett schema med 1-2stora måltider om dagen, men vill ändå fasta i 16timmar?
Dvs jag vill ha mitt ätamönster mellan 12:00-20:00
Men vill egentligen bara äta en stor måltid om dagen. Och resten proteinshakes.
Om jag vill äta 2måltider så vill jag äta första måltiden runt 15:00
Men vill ändå bryta fastan runt 12:00.
Jag har tillgång till EAA/BCAA/LECUINE/VASSLE/KASEIN.
Var hade ni lagt in proteinshakes? Och vilket protein?
Och hur hade ni lagt upp det om ni bara fick äta en stor måltid och resten proteinshakes?
Anledningen till proteinshakes är att det passar mig perfekt. Jag blir inte hungrig föränns jag börja äta, och proteinshakes gör mig inte hungrig.
Blir snarare mer mätt av EAA shakes + kaffe :D
Men om jag kör 3måltider om dagen så är bara första måltiden aptit retande. För då blir den för liten.
12:00
15:00 Första måltid
18:00 Träning
20:00 Sista måltid
JimmyFlessa
2010-10-22, 14:34
PF 1-2 MÅLTIDER om dagen, resten proteinshakes
Är det någon som har tips på hur man kan lägga upp ett schema med 1-2stora måltider om dagen, men vill ändå fasta i 16timmar?
Dvs jag vill ha mitt ätamönster mellan 12:00-20:00
Men vill egentligen bara äta en stor måltid om dagen. Och resten proteinshakes.
Om jag vill äta 2måltider så vill jag äta första måltiden runt 15:00
Men vill ändå bryta fastan runt 12:00.
Jag har tillgång till EAA/BCAA/LECUINE/VASSLE/KASEIN.
Var hade ni lagt in proteinshakes? Och vilket protein?
Och hur hade ni lagt upp det om ni bara fick äta en stor måltid och resten proteinshakes?
Anledningen till proteinshakes är att det passar mig perfekt. Jag blir inte hungrig föränns jag börja äta, och proteinshakes gör mig inte hungrig.
Blir snarare mer mätt av EAA shakes + kaffe :D
Men om jag kör 3måltider om dagen så är bara första måltiden aptit retande. För då blir den för liten.
12:00
18:00 Träning
om du inte är hungrig under fastefasen, varför vill du då dricka massor proteindrinkar? Hoppa över dessa och fasta från 20:00 - 15:00 helt enkelt.
Eller var är vistsen annars?
om du inte är hungrig under fastefasen, varför vill du då dricka massor proteindrinkar? Hoppa över dessa och fasta från 20:00 - 15:00 helt enkelt.
Eller var är vistsen annars?
Jag vill inte fasta mer än 16timmar.
Jag tror inte att inta allt protein på en gång är bra.
Jag tror att det är bättre att sprida ut proteinet på 8timmar jämfört med 1-2timmar.
Finns väl ingen anledning att vänta flera timmar efter träningen på att äta? Eller räcker det bara med EAA varje timme efter träning?
JimmyFlessa
2010-10-22, 14:43
Jag vill inte fasta mer än 16timmar.
Jag tror inte att inta allt protein på en gång är bra.
Jag tror att det är bättre att sprida ut proteinet på 8timmar jämfört med 1-2timmar.
Okej, då är jag med.
Har du möjlighet att lägga träningen tidigare på dagen?
Okej, då är jag med.
Har du möjlighet att lägga träningen tidigare på dagen?
Jobbar från 06:00-14:30.
Jag vill inte äta under lunchrasten på jobbet för den är bara 20min och jag får ingen mat ro när jag måste äta på under 20min med alla som ska micra och sen är det en bit att gå till lunchrummet.
Kan ju träna tidigast kl 15:00, men då blir träningen på fastande mage. Iom att jag tidigast äter min första måltid kl 15:00 förstår du?
Kan inta två stora måltider efter träning också, men vill fortfarande ha samma ätamönster.
12-20
Såhär kanske?
Känns ju dumt om man skulle inta kasein eller vassle vid 12:00, för då blir inte träningen på fastande mage?
Är det okej att inta kasein protein vid 12:00? Dvs blir träningen ändå på fastande mage? Eller utestår dem positiva effekterna från träningen på fastande mage om jag intar kasein vid 15:00?
Känns ju också dumt att inta endast eaa sen vänta tre timmar på nästa dos. Ska man inta eaa vid 1400 med kanske? Eller 13:30? EAA håller väl 1timme.
Det här låter väldigt optinojjigt hahaha
12:00 Protein
15:00 Träning
16:00 Första måltid
20:00 Sista måltid.
JimmyFlessa
2010-10-22, 14:50
Jobbar från 06:00-14:30.
Jag vill inte äta under lunchrasten på jobbet för den är bara 20min och jag får ingen mat ro när jag måste äta på under 20min med alla som ska micra och sen är det en bit att gå till lunchrummet.
Kan ju träna tidigast kl 15:00, men då blir träningen på fastande mage. Iom att jag tidigast äter min första måltid kl 15:00 förstår du?
Kan inta två stora måltider efter träning också, men vill fortfarande ha samma ätamönster.
12-20
okej.
Då hade jag nog tagit en proteindrink vid 12-tiden då. Det vore väl den enklaste lösningen?
okej.
Då hade jag nog tagit en proteindrink vid 12-tiden då. Det vore väl den enklaste lösningen?
Ja men vilket protein är lämpligast?
Eddie Vedder
2010-10-22, 14:58
Att bryta fastan med EAA vid 12 är ju en god ide, då utnyttjar man ju EAA't effekt bäst. Då man är tom i magen.
Är det din analys av vad som är en god idé föreslås jag att du följer din egna idé än lyssnar på någon som inte vet vad han pratar om.
JimmyFlessa
2010-10-22, 14:59
Att bryta fastan med EAA vid 12 är ju en god ide, då utnyttjar man ju EAA't effekt bäst. Då man är tom i magen.
Träningen kommer ju inte att ske helt fastandes om du intar Kasein vid 12 och aminosyror runt träningen, men tom mage kommer du ju ha så att om du känner att du presterar bättre när du är tom så är det inga problem.
Har du bara "ätit" så lite som en proteindrink så blir EAA:ts effekt näst intill fullgott i alla fall.
Är det din analys av vad som är en god idé föreslås jag att du följer din egna idé än lyssnar på någon som inte vet vad han pratar om.
Okej, men känns ändå inte som man kan räkna mina ätartimmar från 12:00 när man endast intar eaa..
För enligt martin så kan man ju träna tidigt med eaa och ändå få fastans effekter.
Dvs man börja räkna 8timmar framåt vid första måltiden
Vem vet inte vad han pratar om? Eller va? :P
Eddie Vedder
2010-10-22, 15:02
Okej, men känns ändå inte som man kan räkna mina ätartimmar från 12:00 när man endast intar eaa..
För enligt martin så kan man ju träna tidigt med eaa och ändå få fastans effekter.
Dvs man börja räkna 8timmar framåt vid första måltiden
Vem vet inte vad han pratar om? Eller va? :P
Berkhan vet definitivt vad han pratar om. Det var inte han jag syftade på.
Berkhan vet definitivt vad han pratar om. Det var inte han jag syftade på.
Nej det trodde jag inte heller.
Men det är ju inte bra att stimulera proteinsyntesen hela tiden heller väl?
För genom att stimulera proteinsyntesen hela tiden så svara den inte till slut.
Så skrev King grub iaf när någon frågade vad som händer om man tillför protein varannan timme hela tiden.
Nej men jag kör på de!
12:00 Protein eller mjölk.
18:00-19:00 Träning
nocantdo
2010-10-22, 17:56
Nej men jag kör på de!
jag bryter fastan 12.00 med typ 500g kvarg med en skopa whey i sen bara ett mål efter tränning och fasta från 20.00 det verkar funka perfekt. Du ska väll inte oroa dig Joey du har ju grymm kropp redan!!! :Virro
Okej nocantdo! Låter simpelt! Gött
Hur många procent av en 2000kcal diet kan vara kolhydrater på en vilodag?
Hade tänkt börja räkna lite kolhydrater och se hur man ligger till.
Idag har jag redan fått i mig 75gram kolhydrater :D
200gram Jordgubbar = 13gram
200gram lax= ?
4 råg = 15gram
1dl lättmjölk = 5gram
250gram kvarg = 10gram
200gram färskost = 8gram
44gram kakao = 6gram
44vassle = 3gram
Banan = 15gram
Okej nocantdo! Låter simpelt! Gött
Hur många procent av en 2000kcal diet kan vara kolhydrater på en vilodag?
Hade tänkt börja räkna lite kolhydrater och se hur man ligger till.
Idag har jag redan fått i mig 75gram kolhydrater :D
200gram Jordgubbar = 13gram
200gram lax= ?
4 råg = 15gram
1dl lättmjölk = 5gram
250gram kvarg = 10gram
200gram färskost = 8gram
44gram kakao = 6gram
44vassle = 3gram
Banan = 15gram
Såna detaljer får vi nog vänta på tills Martins bok är klar :) I övrigt blir jag nästan snurrig över hur noggrann du är JoeyP, inget ont förstår att du vill optimera allt.. Håll kolhydraterna lägre på vilodagar och högre på träningsdagar är rekommendationerna från Leangains. Kör som du trivs med!
Såna detaljer får vi nog vänta på tills Martins bok är klar :) I övrigt blir jag nästan snurrig över hur noggrann du är JoeyP, inget ont förstår att du vill optimera allt.. Håll kolhydraterna lägre på vilodagar och högre på träningsdagar är rekommendationerna från Leangains. Kör som du trivs med!
Det var första gången jag räknade kolhydrater idag :p
Och om jag velat optimera borde jag nog skippa bananer och bröd :P
Vaniljsocker och shit *drool*
Det var första gången jag räknade kolhydrater idag :p
Och om jag velat optimera borde jag nog skippa bananer och bröd :P
Vaniljsocker och shit *drool*
Är det bara 15g kolisar i banan?
Är det bara 15g kolisar i banan?
Japp, oavsett storleken på bananen är det alltid 15 gram kolhydrater. Bananer är magiska, förstår du.
japp, oavsett storleken på bananen är det alltid 15 gram kolhydrater. Bananer är magiska, förstår du.
:d
JimmyFlessa
2010-10-23, 15:44
Joey: Nojja inte så mycket. Käka det som är gott och det du mår bra av och håll dig inom ditt kalorispann bara så blir det bra, ;)
nocantdo
2010-10-23, 16:11
Joey: Nojja inte så mycket. Käka det som är gott och det du mår bra av och håll dig inom ditt kalorispann bara så blir det bra, ;)
Bra sagt det är ju det vi gillar med PF enkelheten!
hejhopp79
2010-10-23, 16:34
:d
kolon, d.
Intressant
JimmyFlessa
2010-10-23, 17:04
Bra sagt det är ju det vi gillar med PF enkelheten!
& Proteinfluff ;)
Nej men skämt åsido så är den allra största fördelen att äta sig rejält mätt varje gång. Lite roligt dock, folk undrar varför man inte är fet när man sitter med ett halv kilo potatis & lika mycket kött & grönsaker därtill vid sent på kvällen för att efter man är färdig och vilat lite dra och vispa ihop en proteinfluff liksom. Men ven klagar, ;)
kolon, d.
Intressant
Jag tröck på den där smileyn "Big Grin", men resultatet blev ":d" :confused:
Jag kör inte stenhårt efter Martins metoder. Det som har varit en väldig eye opener är att man inte behöver oroa sig för att äta titt som tätt. Vilket jag trott var väldigt viktigt och skrivet i sten tidigare och peppat mina vänner att göra också! Men vilken "hobbybyggare" orkar göra det? Käka flera mål om dagen och tajma in proteinshakes där emellan? Nu käkar jag som jag känner för dag till dag, ser till att hålla proteinet kring 2-3g/kg. Sista målet för dagen är nästan alltid en smaskig omelett med keso för kaseinets skull. Fastar allt från 16-24 timmar beroende på hur dagarna ser ut (jobb/skola), det är skönt att slippa gå och fundera allt för mycket!
Jag tröck på den där smileyn "Big Grin", men resultatet blev ":d" :confused:
Jag kör inte stenhårt efter Martins metoder. Det som har varit en väldig eye opener är att man inte behöver oroa sig för att äta titt som tätt. Vilket jag trott var väldigt viktigt och skrivet i sten tidigare och peppat mina vänner att göra också! Men vilken "hobbybyggare" orkar göra det? Käka flera mål om dagen och tajma in proteinshakes där emellan? Nu käkar jag som jag känner för dag till dag, ser till att hålla proteinet kring 2-3g/kg. Sista målet för dagen är nästan alltid en smaskig omelett med keso för kaseinets skull. Fastar allt från 16-24 timmar beroende på hur dagarna ser ut (jobb/skola), det är skönt att slippa gå och fundera allt för mycket!
Det blir så om man inte har nåt mer än en smiley i posten.
:D
Loftolle
2010-10-25, 07:23
Tjenare, jag har kört pf nu i ca 6 månader och det funkar riktigt gött, men jag har en liten fundering kring intaget på träningsdagar under bulk
I nuläget så ligger jag på balans på vilodagar och överäter ca 1800kcal på träningsdagar, jag kör bara styrka 2ggr i veckan och dessa dagar överäter jag. Finns det någon fördel med att ligga på ett sånt överskott eller ska jag begränsa det till 1000kcal? I tanke om muskeluppbyggnad och så lite fettpålägg som möjligt
anton2000
2010-10-25, 10:34
Tjenare, jag har kört pf nu i ca 6 månader och det funkar riktigt gött, men jag har en liten fundering kring intaget på träningsdagar under bulk
I nuläget så ligger jag på balans på vilodagar och överäter ca 1800kcal på träningsdagar, jag kör bara styrka 2ggr i veckan och dessa dagar överäter jag. Finns det någon fördel med att ligga på ett sånt överskott eller ska jag begränsa det till 1000kcal? I tanke om muskeluppbyggnad och så lite fettpålägg som möjligt
Ser verkligen ingen anledning att överäta 1800 kcal, det är sjuuukt mycket. Jag bulkar med pf jag också och försöker ligga runt 500 kcal överskott på träningsdagar. Gå inte över 1000 kcal överskott iaf tycker jag...
Eddie Vedder
2010-10-25, 10:37
Minska ner på överintaget och fördela på fyra dagar tycker jag. Till exempel 600 kcal på träningsdag OCH dagen efter träning. Det har du "råd" med även om du vill gå upp långsamt. 1800 på en dag är bara onödigt, det finns begränsningar för hur mycket som under ett dygn kan bilda muskelmassa.
Loftolle
2010-10-25, 11:37
Jo d va lite så jag tänkte också, att dela upp d lite och ta mer dagen efter för ärligt talat så blir d lite trögt ibland å trycka i sig det :p men jag ska testa å dela upp det med 500 på träningsdagen och 500 dan efter eller begränsa det till ca 1000 på träningsdagen iaf
Teh rage! Jag käkade ett halvstort mål mat kl 11-12 :D Mitt fönster ligger egentligen på 15-23!
Jaja, man kan inte köra hela tiden varje dag, det passade in att äta lunch med folk idag.
Teh rage! Jag käkade ett halvstort mål mat kl 11-12 :D Mitt fönster ligger egentligen på 15-23!
Jaja, man kan inte köra hela tiden varje dag, det passade in att äta lunch med folk idag.
Usch va obekvämt att börja äta vid 15? :s 12-20 ftw
JimmyFlessa
2010-10-25, 18:13
varför? är ju ingen som helst skillnad bara att du äter senare. jag äter mellan 14 & 22.
hejhopp79
2010-10-25, 19:32
Håller med faktiskt.
Eller ja, det beror väl visserligen på vilka tider man har men har man vanliga arbetstider hamnar man onekligen lite ur led.
Själv har jag tyvärr lite varierande tider, men helst skulle jag vilja köra 9-10 till 17-18.
15 passar mig bra då jag oftast är hemma efter skolan
Är ett intag av t.ex EAA eller någon prestationshöjande produkt innan träning ett måste för att bygga muskler, eller inte bryta ner musklerna?
Du kan dricka ett glas mjölk också. EAA ger bättre effekt.
Du kan dricka ett glas mjölk också. EAA ger bättre effekt.
Men får man lov att bryta fastan innan träning? För det gör man väl om man dricker mjölk?
Men får man lov att bryta fastan innan träning? För det gör man väl om man dricker mjölk?
Det gör du med EAA också.
Alltid protein/EAA i blodet när du börjar träna.
hejhopp79
2010-10-26, 09:04
Poängen är att fasta, fast med EAA/BCAA eller vad du nu har i blodomloppet. Att träna på bara en kopp kaffe vore förmodligen ganska katabolt gissar jag?
vicarious
2010-10-26, 09:23
Poängen är att fasta, fast med EAA/BCAA eller vad du nu har i blodomloppet. Att träna på bara en kopp kaffe vore förmodligen ganska katabolt gissar jag?
Ja.
Det finns många som äter enligt PF som äter ett av sina mål innan träning. Så länge man håller sig inom tidsramen för sitt ätarfönster.
12.00 Mål 1
14.00 Träning
16.00 Mål 2
20.00 Mål 3
till exempel..
Tränar nästan enbart fastande (med bcaa innan) när jag kör IF, några enstaka pass blir det ett annat protokoll (1måltid innan träning, då en ganska liten måltid på max ca500kcal). Fungerar hur bra som helst
hejhopp79
2010-10-26, 14:35
Ja.
Det finns många som äter enligt PF som äter ett av sina mål innan träning. Så länge man håller sig inom tidsramen för sitt ätarfönster.
12.00 Mål 1
14.00 Träning
16.00 Mål 2
20.00 Mål 3
till exempel..
Mål 1
Mål 2
Träning
Mål 3
...går lika bra också va?
vicarious
2010-10-26, 15:22
Mål 1
Mål 2
Träning
Mål 3
Går och går, givetvis. Antalet måltider är väl egentligen inte det relevanta, utan E%. De flesta brukar inte vilja lägga mer än 20E% före träning.
Går och går, givetvis. Antalet måltider är väl egentligen inte det relevanta, utan E%. De flesta brukar inte vilja lägga mer än 20E% före träning.
Ska man dock köra PF är det mkt bekvämare med färre o större måltider.
vicarious
2010-10-26, 15:38
Ska man dock köra PF är det mkt bekvämare med färre o större måltider.
Jag syftade på att det relevanta inte är antalet måltider innan träning, utan E% innan träning.
Dessutom kan du inte svara för någon annan än dig själv angående vad som är bekvämast.
hejhopp79
2010-10-26, 16:21
Sant, men vissa dagar är det oundvikligt för min del. Framförallt presterar jag bättre om jag ätit kring 1000 kcal innan träning, helst på 2 mål.
JimmyFlessa
2010-10-26, 19:27
felpost
Mål 1
Mål 2
Träning
Mål 3
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Går alldeles utmärkt. Bläddra ner till "The protocols" och läs mer, läs även resten sen!
Man kan väl dricka vatten utan att bryta fastan, eller hur? Men får man dricka sig mätt på vatten, om det nu är hunger som ökar possitiva hormonsvar?
karlingen
2010-10-29, 20:13
Man kan väl dricka vatten utan att bryta fastan, eller hur? Men får man dricka sig mätt på vatten, om det nu är hunger som ökar possitiva hormonsvar?
hahaha... det är ju inte hungern man är ute efter vid periodisk fasta...
Och ja, du kan dricka hur mycket vatten som helst. förstår inte hur du ska bli mätt på det dock..
vicarious
2010-10-29, 22:46
hahaha... det är ju inte hungern man är ute efter vid periodisk fasta...
Och ja, du kan dricka hur mycket vatten som helst. förstår inte hur du ska bli mätt på det dock..
Ute efter? Nä, knappast, men det är väl ett av de problem man kan stöta på.
Nej men jag kör på de!
Varför inte lika gärna skippa protein eller mjölk vid 12?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.