Visa fullständig version : Periodisk fasta
SiSenior
2011-10-18, 18:47
Läste precis lite grand om att man ska prioritera fett på rest dagar, och carbs på tränigsdagar, är det jätteviktigt eller måste man bara hålla koll på det om man vill vara "opti"?
Du gör precis som du vill.
forslund
2011-10-18, 18:49
Martin nämner i flera texter att han anser att cykling mellan kolhydrat/fett är en stor del av leangains framgång, men håller du din diet bättre av det ena eller det andra är antagligen det mer framgångsrikt.
Martin nämner i flera texter att han anser att cykling mellan kolhydrat/fett är en stor del av leangains framgång, men håller du din diet bättre av det ena eller det andra är antagligen det mer framgångsrikt.
Njea, jag tror bara att jag har svårt att växla mellan fett och kolhydrater. Men om någon har nått tips på hur man ska äta för att växla mellan kolhydrater och fett vore jag tacksam.
Edit: Skulle du kunna länka där han skriver att det är viktigt, hittar det inte. :(
vicarious
2011-10-18, 19:15
Snälla nån, för tusende gången - skilj på periodisk fasta och leangains.
Öhm, jag hade ingen som helst aning att det var skillnad. Vad är skillnaden?
vicarious
2011-10-18, 19:22
Öhm, jag hade ingen som helst aning att det var skillnad. Vad är skillnaden?
Leangains är en av många varianter av periodisk fasta. Typ som att Saab är ett av många bilmärken.
Leangains är en av många varianter av periodisk fasta. Typ som att Saab är ett av många bilmärken.
Jasså, okej. Är det ett bra märke på periodisk fasta enligt dig? Eller finns det bättre? Frågar just dig för att du verkar kunnig inom ämnet, mer kunnig än mig iaf!
Jasså, okej. Är det ett bra märke på periodisk fasta enligt dig? Eller finns det bättre? Frågar just dig för att du verkar kunnig inom ämnet, mer kunnig än mig iaf!
Periodisk fasta är att man äter X antal H, oftast 8 och fastar de andra X, oftast 16 timmarna av dygnet.
Leangains är lika, fast makro/mikro nutrienter är "förbestämt".
Periodisk fasta är att man äter X antal H, oftast 8 och fastar de andra X, oftast 16 timmarna av dygnet.
Leangains är lika, fast makro/mikro nutrienter är "förbestämt".
vad är makro/mikro?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrient
Inge Enveten
2011-10-18, 19:36
vad är makro/mikro?
makro kolhydrat protein fett
mikro vitaminer mineraler
nästa gång, googla. Lättare för alla. Speciellt när det gäller enstaka ord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrient
Tackar! borde jag köra leingains eller bara vanlig fasta enligt er?
vicarious
2011-10-18, 20:14
Det måste ju du bestämma. Vi kan och vill inte ta beslut om hur du ska leva ditt liv.
Inge Enveten
2011-10-18, 20:23
30 bananer om dagen om jag får bestämma
Ristretto
2011-10-18, 20:30
30 bananer om dagen om jag får bestämma
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Do it.
Sparven från Minsk
2011-10-18, 21:01
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Do it.
+1 :thumbup:
Låt säga att man äter sista målet vid 19:30, om man sedan drar ut och joggar superlätt i 30min vid 21:00, är de fail? Har lite problem att komma ut pga arbetstider.
Låt säga att man äter sista målet vid 19:30, om man sedan drar ut och joggar superlätt i 30min vid 21:00, är de fail? Har lite problem att komma ut pga arbetstider.
Jag är inte expert men det känns som det vore fördelaktigt i det läget att jogga direkt du kommer hem och sen käka. Klarar du inte jogging efter så lång tid utan mat, ta något lätt innan (banan etc)
skulle man kunna få käka nån dl kvarg innan läggdags eller förstör det bara?
typ 3-4 timmar efter att ätperioden tagit slut? Är rädd för muskelnedbrytningen :(
vicarious
2011-10-19, 22:45
Nej.
typ 3-4 timmar efter att ätperioden tagit slut? Är rädd för muskelnedbrytningen :(
Vadå få? Du får väl äta precis vad du vill, när du vill. Men äter du så fastar du ju inte.
anton2000
2011-10-19, 22:45
umwmGim4ksA
joelduva
2011-10-19, 22:48
Men alltså, vad är det frågan om? Varför vill du få ett godkännande på att äta trots att "ätfönstret" är slut för länge sen? Ta en funderare på om periodisk fasta är något för dig.
Har du verkligen läst igenom HELA tråden? (Ja, det är säkert jobbigt och tar lång tid...)
Jag tänkte på något Martin hade skrivit om att det var okej att ha en dl mjölk i kaffet.
Läste om det nu och han hade satt en gräns på max 50kcal om man skulle ha mjölk.
En dl mager kvark är runt 70kcal men halva det kanske borde gå bra? :D
*holds up flameshield*
Inge Enveten
2011-10-20, 13:44
Vakna varannan timme när du sover och ta någon klunk EAA också så du inte blir katabol.
joelduva
2011-10-20, 14:23
Jag tänkte på något Martin hade skrivit om att det var okej att ha en dl mjölk i kaffet.
Läste om det nu och han hade satt en gräns på max 50kcal om man skulle ha mjölk.
*holds up flameshield*
Varför ska du prompt äta när det är FASTA?
*holds up flameshield*
om du inte klarar av att inte äta under dagen, eller få i dig något med energi i så är detta nog inte rätt upplägg för dig
Varför skulle det vara fail?
Doctor Snuggles
2011-10-20, 15:03
om du inte klarar av att inte äta under dagen, eller få i dig något med energi i så är detta nog inte rätt upplägg för dig
Det är ju återigen inte något absolut. Berkhan har hittat på ett upplägg som verkar vettigt från det man vet och hans erfarenhet, men man kan säkert köra ett mellanting utan att automagiskt förlora alla eventuella fördelar. Kanske käka ett mindre mellanmål mitt på dagen om magen kurrar för mycket.
Kanske man så småningom vänjer magen/hungern och kan skippa det mellanmålet, vilket som.
AtomicPuffin
2011-10-20, 15:11
*holds up flameshield*
Testa PIF annars, Periodisk Icke Fasta. Går ut på att man äter när man är hungrig, ofta tex tre mål mat fördelade på frukost lunch och middag, med ett par mellanmål vid behov. ;)
Skämt åsido, det han sa var väl en matsked mjölk i kaffet, dock max 50kcal utspritt på hela förmiddagen i flera koppar kaffe. Den lilla mängden med den spridningen bryter enligt honom inte fastan. En dl Kvarg på 2 minuter känns inte riktigt som samma sak.
Sen har han någon sida om träning på morgonen med fasta från lunch, där det är lite BCAA några gånger under 4-5h innan fastan bryts på riktigt. En kompromiss för att anpassa dieten till livet och inte tvärt om. Så du förlorar kanske något av effekten men vinner god sömn och lugnt sinne? Kanske är värt en hel del =)
testa pif annars, periodisk icke fasta. Går ut på att man äter när man är hungrig, ofta tex tre mål mat fördelade på frukost lunch och middag, med ett par mellanmål vid behov. ;)
skämt åsido, det han sa var väl en matsked mjölk i kaffet, dock max 50kcal utspritt på hela förmiddagen i flera koppar kaffe. Den lilla mängden med den spridningen bryter enligt honom inte fastan. En dl kvarg på 2 minuter känns inte riktigt som samma sak.
Sen har han någon sida om träning på morgonen med fasta från lunch, där det är lite bcaa några gånger under 4-5h innan fastan bryts på riktigt. En kompromiss för att anpassa dieten till livet och inte tvärt om. Så du förlorar kanske något av effekten men vinner god sömn och lugnt sinne? Kanske är värt en hel del =)
+1
Det är ju återigen inte något absolut. Berkhan har hittat på ett upplägg som verkar vettigt från det man vet och hans erfarenhet, men man kan säkert köra ett mellanting utan att automagiskt förlora alla eventuella fördelar. Kanske käka ett mindre mellanmål mitt på dagen om magen kurrar för mycket.
Kanske man så småningom vänjer magen/hungern och kan skippa det mellanmålet, vilket som.
Nu var ju inte detta du tog upp som vi diskuterade.. Antingen fastar man och får alla fördelar som det sägs att man får eller så äter du kanske minimalt för att sen äta majoriteten av maten på kvällen men då är det ju en helt annan sak...
Ni är bara avis för att jag kom på det och inte ni.
http://i260.photobucket.com/albums/ii17/DarthFrenchToast/trollface.png
Doctor Snuggles
2011-10-20, 17:28
Nu var ju inte detta du tog upp som vi diskuterade.. Antingen fastar man och får alla fördelar som det sägs att man får eller så äter du kanske minimalt för att sen äta majoriteten av maten på kvällen men då är det ju en helt annan sak...
Nu är du otydlig. Vad är en helt annan sak?
Vad jag vet så finns det inget som säger att det är en "allt eller inget" switch vad gäller fastans potentiella fördelar.
Om jag inte minns/tolkat fel, så ger även kalorirestriktion "varannan dag" hälsofördelar, t.ex.
Nu är du otydlig. Vad är en helt annan sak?
Vi diskuterade ifall lite kvarg skulle bryta fastan och då skrev du något om att man kanske kan vänja kroppen vid mindre måltider för att sen fasta helt.. Det blev lite rörigt ;)
Vad jag vet så finns det inget som säger att det är en "allt eller inget" switch vad gäller fastans potentiella fördelar.
Om jag inte minns/tolkat fel, så ger även kalorirestriktion "varannan dag" hälsofördelar, t.ex.
Det är väl att kroppen är i "svält" som gör att den frisätter olika hormoner och mekanismer som gör att man får den effekten man vill ha av fasta, om man då äter lite som bryter fastan så försvinner ju det fastade läget och alla fördelar försvinner
Doctor Snuggles
2011-10-21, 21:57
Det är väl att kroppen är i "svält" som gör att den frisätter olika hormoner och mekanismer som gör att man får den effekten man vill ha av fasta, om man då äter lite som bryter fastan så försvinner ju det fastade läget och alla fördelar försvinner
Så verkar det inte vara. Som sagt har man sett förbättrade hälsomarkörer vid varannan dags kalorirestriktion också, fast då mindre förbättrade. Det vore evolutionärt sett inte särskilt rimligt att det skulle finnas en "allt eller inget" strömbrytare i kroppen. Jag har iaf inte sett några studier/data som tyder på att det är så. Det är säkerligen bätte att helt fasta för att få maximala effekter, men man behöver nog inte optinojja att man helt förstör allting bara man råkar få i sig lite kalorier kring lunch.
vicarious
2011-10-21, 22:08
Nej. Det är ingen av eller på-knapp.
Så verkar det inte vara. Som sagt har man sett förbättrade hälsomarkörer vid varannan dags kalorirestriktion också, fast då mindre förbättrade. Det vore evolutionärt sett inte särskilt rimligt att det skulle finnas en "allt eller inget" strömbrytare i kroppen. Jag har iaf inte sett några studier/data som tyder på att det är så. Det är säkerligen bätte att helt fasta för att få maximala effekter, men man behöver nog inte optinojja att man helt förstör allting bara man råkar få i sig lite kalorier kring lunch.
Nej. Det är ingen av eller på-knapp.
I stand corrected :) Det var någonting jag inte visste!
Strat0varius
2011-10-22, 09:55
Personligen tycker jag ett WD-liknande upplägg är lättast vid deff, d v s min egen take på det:
Käka broccoli och något kött, typ kyckling till lunch någon gång och sedan hålla sig till kvällen alternativt lite sötmandlar och sedan äta resten av kcal på kvällen = lägga sig mätt och belåten.
Jag misstänker att effekterna av fastebiten är lite överdriven på så kort tid som 16 h.
Dock slipper man PWO och dylikt då man blir taggad av fastande träning pga fysiologiska anledningar.
Strat0varius
2011-10-22, 10:15
Nu har jag aldrig deffat med frukost, lunch middag-metoden. Men med leangains känns det löjligt enkelt. Konstigt nog så kände jag mig i princip aldrig hungrig/sug efter mat under min deff. Medans nu på överskott/balans känner jag mig oftare sugen på mat. Lite weird...
Insulin förefaller sätta igång hungerskänslor:
http://www.ajcn.org/content/86/2/276.full
Kanske köra lägre kolhydrater?
"It may also be that the mere lowering of serum insulin concentrations, as is seen with LCDs, may lead to a reduction in appetite. In support of this idea, several studies have found that insulin increases food intake, that foods with high insulin responses are less satiating, and that suppression of insulin with octreotide leads to weight loss (27-29). "
Strat0varius
2011-10-22, 10:21
Det vet jag, men har jag någon fördel med periodisk fasta +kcal underskott? eller räcker det med kcal underskott?
Berardi skriver även en artikel om periodisk fasta och att forskningen är väldigt inconclusive:
http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting
Kul läsning för alla med intresse för periodisk fasta, fastän kanske lite kort.
Doctor Snuggles
2011-10-22, 11:22
Berardi skriver även en artikel om periodisk fasta och att forskningen är väldigt inconclusive:
http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting
Kul läsning för alla med intresse för periodisk fasta, fastän kanske lite kort.
Bra blogg.
Mauriice
2011-10-22, 12:16
En sak har jag funderat på när det gäller PF: Det är väl inte ens lönt att ta kasein om man går på den? Hela grejen är ju att man inte behöver få i sig näring konstant eftersom det ändå tar den tid det tar för kroppen att bryta ner maten man skickar ner.
Låt mig ta ett exempel ur min egen PF: Jag bryter fastan kl 13:00 med BCAA, följt av 5DL mjölk en timme senare, följt av en STOR måltid några timmar senare. Efter 5DL mjölk kl 21:00 inleds fastan.
Jag får i mig ca 250g protein fördelat på ca 3700 Kcal. Kan man säga att det i mitt fall hade varit helt onödigt att inta kasein innan läggdags i syfte att förse kroppen med långsamt protein under nattens gång? Låt säga att jag sover kl 23:00.
Det har aldrig varit nödvändigt att äta "långsamt" protein innan läggdags oavsett om man äter enligt PF eller inte, såvida hela din kost inte består av bara vassledrinkar så behöver du ju knappast ta hänsyn till hastigheten på näringsupptaget.
För övrigt känns det som att folk här i tråden generellt sett krånglar till PF helt i onödan, pratar vi leangains t.ex. så handlar det om 16h timmar fasta per dygn (minst) inte krångligare än så, det är fastan som ger dom potentiella fördelarna med upplägget.
Eddie Vedder
2011-10-22, 14:41
Det har aldrig varit nödvändigt att äta "långsamt" protein innan läggdags oavsett om man äter enligt PF eller inte
+1
Och skulle man nu diskutera vissa dietupplägg där det kan tänkas vara mer eller mindre "nödvändigt" känns ju +16 timmars total fasta som ett upplägg där det kan känna mer befogat än annars.
WHITEFOLKS
2011-10-22, 14:50
Det jag dock aldrig riktigt förstått är vad skillnaden är mellan att äta och att ha "mat som fortfarande håller på att brytas ned".
Är det fasta om man fortfarande har mat som spjälkas?
Det jag dock aldrig riktigt förstått är vad skillnaden är mellan att äta och att ha "mat som fortfarande håller på att brytas ned".
Nej fastan inträffar när dom processerna är klara, altså efter en natts sömn t.ex. men när man pratar periodisk fasta så räknar man timmarna ifrån sista måltid, det är det enda man kan förhålla sig till.
WHITEFOLKS
2011-10-22, 14:56
Nej fastan inträffar när dom processerna är klara, altså efter en natts sömn t.ex. men när man pratar periodisk fasta så räknar man timmarna ifrån sista måltid, det är det enda man kan förhålla sig till.
Precis.
Det märkliga är ju att folk säger att "det är ingen fara att inte äta på länge för du har fortfarande aminosyror kvar från bautamåltid2k som du åt".
Då borde det bli samma sak som att äta oftare.
Oavsett om du äter frekvent eller inte så är det ju den totala mängden mat som avgör hur lång tid det tar innan kroppen tagit upp allting så det stämmer ju, sen förstår jag inte vad som menas med "ingen fara" även om det stämmer att det inte är någon fara. :)
Teorin bakom PF är just att när kroppen inte har tillgång till näring från kost under en viss period så blir det hormonella gensvaret att fettförbränningen ökar samtidigt som muskelnedbrytningen minskar därav skulle det vara fördelaktigt för kroppsammansättningen.
Alla andra kostråd som att inta EAA innan träning, äta majoriteten av näringen efter träning och så vidare är ju generella kostråd som är fördelaktiga oavsett om man kör PF eller inte.
WHITEFOLKS
2011-10-22, 15:16
Oavsett om du äter frekvent eller inte så är det ju den totala mängden mat som avgör hur lång tid det tar innan kroppen tagit upp allting så det stämmer ju, sen förstår jag inte vad som menas med "ingen fara" även om det stämmer att det inte är någon fara. :)
Teorin bakom PF är just att när kroppen inte har tillgång till näring från kost under en viss period så blir det hormonella gensvaret att fettförbränningen ökar samtidigt som muskelnedbrytningen minskar därav skulle det vara fördelaktigt för kroppsammansättningen.
Alla andra kostråd som att inta EAA innan träning, äta majoriteten av näringen efter träning och så vidare är ju generella kostråd som är fördelaktiga oavsett om man kör PF eller inte.
Ja teorin är ju att diverse faktorer ändrar sig som fettförbränning och så vidare. Men skiljer de sig verkligen om man fortfarande har mat som bryts ner?
Det känns som om många argumenterar lite på ett sätt att försöka få det bästa av två världar med fettförbränning samtidigt som kroppen ständigt har tillgång till "byggstenar". Jag tror mer på att kroppen antingen inte är så "anabol" (har tillgång till aminosyror och what not) hela tiden som folk hoppas alternativt att det helt enkelt inte är så katabolt att vara katabol och att det övervägs av bättre svar när man väl äter (i samband med bättre förbränning när man är katabol).
Folk är nog helt enkelt lite för rädda för att vara katabola så de förklarar för sig själva att de fortfarande har mat tillgängligt för att slippa noja. Jag tror att det helt enkelt inte är så farligt att vara lite katabol :D
Leangains utgår ifrån minst 16 timmar fasta, har du inte ätit på 16 timmar har du ingen mat som bryts ner, andra typer av PF har ännu längre fasteperioder, hela dygn t.ex. så jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.
Anabol och katabol är du dygnet runt, vad du kan göra är att påverka dom processerna i olika grad på olika sätt genom träning och kost t.ex., med PF så påverkas även processerna teoretiskt genom ett hormonellt gensvar.
Fast anledningen till att dom flesta som äter enligt PF är nog enklare än så, man äter heldre mindre frekvent och större måltider helt enkelt, själv gillar jag att äta riktigt stora måltider men jag gillar inte att vara fet så PF passar perfekt.
WHITEFOLKS
2011-10-22, 17:35
Jag har ingen egentlig "fråga" utan det är mest en reflektion på motsättningarna mellan "fasta" och "fortfarande utsöndra aminosyror". Jag skulle vilja se folk resonera runt det och förklara hur de kan tycka sig fortfarande få effekt av senaste måltiden i ett anabolt/antikatabolt syfte och även uppnå fasta och de fördelar som kommer av att inte ha ätit.
Jag äter själv leangainsliknande och mår bra av det, främst för att det passar mitt psyke. Allt annat blir mest "plus" om det finns några ytterligare fördelar.
Fasta brukar räknas från när man åt senast.
Eddie Vedder
2011-10-22, 23:03
Fasta brukar räknas från när man åt senast.
Fast man pratar aldrig om "fasted training" om man ätit för exempelvis tre-fyra timmar sedan. Testar man det i forskningen kan man ju inte mjölka ur ordet hur mycket som helst och samma terminologi bör ju rimligtvis gälla i diskussionerna här.
Någon som har bra tips om långsamma kolhydratskällor som är lätt att få i sig ganska snabbt inpå träningen? Ofta dröjer det 2-2.5 timmar innan jag hunnit laga klart all mat och börjar äta. Skulle vilja kunna komma hem och slänga ihop något snabbt med bra bra näringsfördelning.
Vad finns det mer än pasta, ris, bulgur osv och som inte kräver tillagning? Gärna allmänna tips på optimåltider som snabbt går att slänga i sig direkt när man kommer hem, för att sedan kunna börja laga det stoora kvällsmålet.
rågflingor/havregryn/mannagryn + proteinpulver
Anton Fräs
2011-10-23, 21:15
Flingor och smörgåsar.
vicarious
2011-10-23, 21:16
Bröd + kött.
Kvarg/proteinpulver/mjölk med flingor/gryn av något slag.
Eddie Vedder
2011-10-23, 21:18
Någon som har bra tips om långsamma kolhydratskällor som är lätt att få i sig ganska snabbt inpå träningen? Ofta dröjer det 2-2.5 timmar innan jag hunnit laga klart all mat och börjar äta. Skulle vilja kunna komma hem och slänga ihop något snabbt med bra bra näringsfördelning.
Vad finns det mer än pasta, ris, bulgur osv och som inte kräver tillagning? Gärna allmänna tips på optimåltider som snabbt går att slänga i sig direkt när man kommer hem, för att sedan kunna börja laga det stoora kvällsmålet.
Mackor.
Kanske en Gorby eller två.
Mackor.
Kanske en Gorby eller två.
Gorby? Känns väl sisodär med näringsinnehållet. 13g fett är rätt mycket då jag ska ligga under ca 40g/dag för leangains.
Mackor av några speciella gryn som är bättre än andra?
dramodur
2011-10-24, 07:04
Gorby? Känns väl sisodär med näringsinnehållet. 13g fett är rätt mycket då jag ska ligga under ca 40g/dag för leangains.
Mackor av några speciella gryn som är bättre än andra?
gör havannagrynsgröt!
lättmjölk (4 dl), mannagryn (4 msk), havregryn (4 dl), whey 80 vanilj (2 dl), vatten och kanel samt 100 g bröd (ex skogaholm) med 50 g skinka och 20 g cream cheese 9%. Snabbt, gott och rätt energimängd!
Eddie Vedder
2011-10-24, 07:24
Du nämnde inget om Leangains. Men ja då är det skillnad.
Under ca 40g/dag för leangains? Var kommer den siffran ifrån?
Finns det några speciella bröd att rekommendera?
gör havannagrynsgröt!
lättmjölk (4 dl), mannagryn (4 msk), havregryn (4 dl), whey 80 vanilj (2 dl), vatten och kanel samt 100 g bröd (ex skogaholm) med 50 g skinka och 20 g cream cheese 9%. Snabbt, gott och rätt energimängd!
Cool, du blandar bara ihop mjölk, mannagryn, havregryn, proteinpulver och vatten och sedan kokar gröt på det eller?
Under ca 40g/dag för leangains? Var kommer den siffran ifrån?
Martin rekommenderar det på sin blogg, eller 0.5g/kg kroppsvikt på träningsdagar rättare sagt.
Jaså? Måste missat det totalt hittar inga råd om varken kalorier fett kolhydrater eller protein på bloggen.
prOtotype
2011-10-24, 09:38
Jaså? Måste missat det totalt hittar inga råd om varken kalorier fett kolhydrater eller protein på bloggen.
Low fat, high carb, high protein på träningsdagar med minst 1g kolhydrater från stärkelse per kg kroppsvikt i post-workout mål.
medium fat, medium carb, high protein på vilodagar med största målet först på dagen.
Är väl en grov beskrivning av hans rekommendendationer, rätta mig gärna om någon har en exaktare formel.
vicarious
2011-10-24, 09:44
Var hittar ni de siffrorna? Jag har aldrig sett varken 0.5g/kg fett eller 1g/kg kolhydrat på varken bloggen eller hans wall.
forslund
2011-10-24, 09:47
De siffrorna brukar cirkulera på amerikanska forum. Sedan om det är från klienter hos Martin eller inte har jag ingen aning om, men en del/någon har hävdat det.
Var hittar ni de siffrorna? Jag har aldrig sett varken 0.5g/kg fett eller 1g/kg kolhydrat på varken bloggen eller hans wall.
Jag är ganska säker på att det finns någonstans på hemsidan (kanske bland kommentarerna?). Mest för att jag känner igen det där som fan, och jag hänger inte på amerikanska bb-forum:)
Osvuret är bäst...
dramodur
2011-10-24, 11:47
Cool, du blandar bara ihop mjölk, mannagryn, havregryn, proteinpulver och vatten och sedan kokar gröt på det eller? .
njae, blanda gryn, vatten och pulver, ha mjölk till. ca 1 liter vatten till ovannämda mängd gryn.
ChuckTesta
2011-10-24, 11:58
För att inte göra det här med dietande till en hel vetenskap, räcker det att äta ca 2000 kcal innehållandes 180-200 g protein om dagen inom tidsramen för att det "ska funka"?
Är det viktigt med high carb på träningsdagar?
Det är så här broscience föds, någon någonstans gör ett löst påstående och andra sprider det vidare. Martin har inte gett några exakta kostrekomendationer, han har nämnt carb cycling men inte mer ingående än så.
Jag är ganska säker på att det finns någonstans på hemsidan (kanske bland kommentarerna?). Mest för att jag känner igen det där som fan, och jag hänger inte på amerikanska bb-forum:)
Osvuret är bäst...
Jag var fan säker på att jag läst det på hemsidan också, trodde det låg i "the leangains approach"-pdfen, men nu hittar jag det inte :O
För att inte göra det här med dietande till en hel vetenskap, räcker det att äta ca 2000 kcal innehållandes 180-200 g protein om dagen inom tidsramen för att det "ska funka"?
Funka för vad? Och varför skulle det inte funka?
Återigen varför krångla till det så oerhört, kombinera 16 timmar fasta med övrig generell kunskap du har om kost och träning, så som att äta största delen efter träning, lite protein innan träning om du är fastande, den mängd x/g protein per kg/dag som du känner dig bekväm med.
Jag får inte äta gorbys för det går utanför mina fett macros, brother please!
vicarious
2011-10-24, 12:42
Pratar du om periodisk fasta eller leangains? Och vad exakt är det som ska funka? Att du går ner i vikt? Då behöver du bara ett kaloriunderskott.
Viktigt för VAD?
Jag fattar inte hur folk kan tro att periodisk fasta, ketodiet eller vilket annat kostupplägg som helst är något slags "mode" man går in i. Ungefär som det mytomspunna "svältläget".
"Nu har jag fastat i x antal timmar, ENTERING THE LEANGAINS MODE - getting awesome benefits". Man hamnar inte i något magiskt tillstånd bara för att man fastar lite, och man faller inte UR något magiskt tillstånd bara för att man "bryter fastan" (oh my god vilken katastrof om det skulle råka hända).
PS. Ledsen för nerdrage. DS
Langster
2011-10-24, 12:50
Potatis brukar jag köra. Och bär.
Mackor som många rekommenderar är faktiskt oftast lite för fett(!) för att gå ihop med Leangains, speciellt om man ska ha något på dem.
Wall of text
Fast jag håller inte med, ska man tro på fördelarna med fastan som presenteras av Martin, Kyle och andra, dvs högre fettförbräning i kombination med att vara mer muskelbesparande, så är det ju själva fasteperioden som är orsaken och att födelarna upplevs först efter runt 12-16 timmars fasteperiod, därför blir det i så fall viktigt att inte bryta fastan om man sätter värde till det.
Langster
2011-10-24, 12:55
Alltså, man kan självklart äta en macka efter träningen, men man kan antagligen inte fylla sitt kolhydratsbehov med dem utan att det blir för mycket fett. En macka för att det är gott, visst, men om man vill ha en så enkel och snabb matlagning som möjligt kan man ju skippa det.
Laga maten i förväg, och värm den bara efter träningen, så brukar jag göra.
vicarious
Fast jag håller inte med, ska man tro på fördelarna med fastan som presenteras av Martin, Kyle och andra, dvs högre fettförbräning i kombination med att vara mer muskelbesparande, så är det ju själva fasteperioden som är orsaken och att födelarna upplevs först efter runt 12-16 timmars fasteperiod, därför blir det i så fall viktigt att inte bryta fastan om man sätter värde till det.
Absolut. Jag menade mest att händer det inte så ofta behöver man inte göra så stor sak av det. Är det så att man "bryter fastan" varje dag så bör man ju inte ens äta efter periodisk fasta/leangains överhuvudtaget, för då passar upplägget uppenbarligen inte personens livsstil.
prOtotype
Jag hade fått 1g stärkelsebaserade kolhydrater ifrån http://www.leangains.com/2010/05/10-random-thoughts-on-weight-training.html men som ni säger, det är inte rätt. Han rekommenderade det ihop med crossfit, px90, kettlebellträning eller liknande som förbrukar mer muskelglykogen än de pass jag kör.
Glycogen depletion lowers metabolic rate via decreased noradrenaline output and is only restored to basal levels with a high carb meal. I rarely employ glycogen depletion in my training protocols, but a few of you do. I am convinced that there are a few Crossfitters, PX90-adherents and kettlebell-enthusiasts reading this that deplete a fair amount of glycogen in their workouts while following a low carb diet. Low carbing is fine. But going too low on carbs on training-days is a suboptimal strategy. Have some carbs with your post-workout meal and save the low-carbing for other meals. Your metabolism and performance will be much better off. A minimum of 1 g/kg body weight or 0.45 g/lb of predominantly starch-based carbs is a rough guideline for post-workout meals following training sessions that deplete a fair amount of glycogen.
Langster
2011-10-24, 12:58
Korrekt. Det finns fördelar med att fasta och de får man bara om faktiskt fastar. Därmed inte sagt att man kommer få dramatiskt sämre resultat om man bara fastar 14 timmar vissa dagar.
Det är så här broscience föds, någon någonstans gör ett löst påstående och andra sprider det vidare.
Jag håller inte med. Brosciense föds när folk inte kan skilja på orsak och verkan.
Martin har inte gett några exakta kostrekomendationer, han har nämnt carb cycling men inte mer ingående än så.
Kan mycket väl stämma. Han har skrivit en del om att det är för individuellt/målanpassat för att han ska vilja göra allmänna rekommendationer på makros. EDIT: och nu ser jag prototypes post, it all makes sense now.
Jag var fan säker på att jag läst det på hemsidan också, trodde det låg i "the leangains approach"-pdfen, men nu hittar jag det inte :O
Fan, man ser ju i syne ibland! Jag kan iaf inte hitta det nu, och då blir det svårt att argumenta för dess existens. Dropping it;)
Annars så tycker jag denna tråd börjat bli trist. Undantaget matdiskussionerna så är det 40%/40% fördelning av posterna mellan folk som har 0 koll, och folk vars främsta uppgift i livet tycks vara att spela så blasé som möjligt. Tråkigt. Framförallt som det uppenbarligen finns postare som både är kunniga och konstruktiva (till er::thumbup:).
krubkungen
2011-10-24, 13:50
Kan jag dricka örtte (tex: pepparmynta, kamomill) utan att det bryter fastan? Alltså är det energilöst?
prOtotype
2011-10-24, 13:51
Kan jag dricka örtte (tex: pepparmynta, kamomill) utan att det bryter fastan? Alltså är det energilöst?
Ja.
Eddie Vedder
2011-10-24, 14:51
Jag håller inte med. Brosciense föds när folk inte kan skilja på orsak och verkan.
Det ena utesluter ju knappast det andra. En person drar till med coola påståenden och drar till med olika kvasivetenskapliga förklaringsmodeller för olika saker = bro science föds.
Personer som tal BCAA tio gånger om dagen och får träningsresultat tillskriver BCAA-supplementeringen 90 % av resultaten = bro science föds.
Inge Enveten
2011-10-24, 15:32
"Välj mättande mat du tycker om och kan äta i det långa loppet, och stirra dig inte blind på en viss % kolhydrater eller fett i dieten"
"Låt dina matval bestämma dietens makrokomposition, inte tvärtom"
Citat från en artikel av vår käre guru Martin Berkhan ur en specialutgåva från BODY. Citat två ska dock läsas med bakgrunden i att Martin i artikeln rekommenderar minst 3 g protein per kg kroppsvikt.
vicarious
2011-10-24, 15:34
Citat från en artikel av vår käre guru Martin Berkhan ur en specialutgåva från BODY. Citat två ska dock läsas med bakgrunden i att Martin i artikeln rekommenderar minst 3 g protein per kg kroppsvikt.
Vilken utgåva?
Inge Enveten
2011-10-24, 16:17
Vilken utgåva?
Framsidan är vit och röd. En snubbe står ensam i better bodies-shorts och linne. Tidningens titel är "TRÄNA" eller "TRÄNA NU!". Så det är inte en BODY-tidning egentligen.
En riktigt bra artikel även i övrigt. Förväntar mig inget annat från Martin.
vicarious
2011-10-24, 17:24
Framsidan är vit och röd. En snubbe står ensam i better bodies-shorts och linne. Tidningens titel är "TRÄNA" eller "TRÄNA NU!". Så det är inte en BODY-tidning egentligen.
En riktigt bra artikel även i övrigt. Förväntar mig inget annat från Martin.
Coolt, när kom den utgåvan ut?
Anton Fräs
2011-10-24, 18:01
Bröd + marmelad är fin post workout!
Fishtank
2011-10-24, 19:03
Har länge försökt få till PF i mitt dagsschema men det passar som inte in
Eftersom jag tränar 05:30 till 07:30 så behöver jag något efter träningen men jag behöver också något på kvällen då jag kommer hem från jobbet( 16:30)
Är det köra EAA tills jag ska äta som gäller om jag vill köra såhär?
nvm hittade det jag sökte på leangains.com sidan
Får pröva
Har länge försökt få till PF i mitt dagsschema men det passar som inte in
Eftersom jag tränar 05:30 till 07:30 så behöver jag något efter träningen men jag behöver också något på kvällen då jag kommer hem från jobbet( 16:30)
Är det köra EAA tills jag ska äta som gäller om jag vill köra såhär?
Det är liksom inte något magiskt kostupplägg. Passar det inte så är det ju mer än att du får låta bli helt enkelt.
Inge Enveten
2011-10-24, 19:15
Coolt, när kom den utgåvan ut?
Ingen aning. Försökte hitta något datum eller liknande i den som jag kunde referera till men det verkar inte finnas. Fick tidningen en av familjemedlem som hittat den på sitt jobb.
Eddie Vedder
2011-10-24, 19:20
men det passar som inte in
Då ska du förstås inte köra IF. Det säger ju sig självt.
Fast man pratar aldrig om "fasted training" om man ätit för exempelvis tre-fyra timmar sedan. Testar man det i forskningen kan man ju inte mjölka ur ordet hur mycket som helst och samma terminologi bör ju rimligtvis gälla i diskussionerna här.
Frågan var när man räknar fastan ifrån och det är alltså från när man åt sist, om man vill uppnå något speciellt med fastan så anges det också en tidsram för denna t ex man ska vara fastande från kl 22 dagen innan. Startar då testat 8:00 så har deltagarna fastat i 10 h etc.
Jag har i alla fall inte sett någon forskning som gjort på så mycket annorlunda sätt?
Eddie Vedder
2011-10-24, 19:28
Jag har i alla fall inte sett någon forskning som gjort på så mycket annorlunda sätt?
Nej precis. Då finns det ju ingen anledning att prata om "senast man åt" som en fasteperiod bara för att man rent semantiskt kan argumentera för det. Inte i det här sammanhanget.
BCAA före och efter träning, gäller det allmänt eller bara om tränar innan man brutit fastan?
Inge Enveten
2011-10-26, 17:36
BCAA före och efter träning, gäller det allmänt eller bara om tränar innan man brutit fastan?
Vadå gäller allmänt? Allmänt för vem? Allmänt enligt vem?
vicarious
2011-10-26, 18:29
Beror lite på hur man har ätit men i regel ja, bara för fastande träning. Även om du inte tränar fastande kan det kanske vara värt att ta en dos BCAA/EAA/vassle direkt efter träningen.
Nej precis. Då finns det ju ingen anledning att prata om "senast man åt" som en fasteperiod bara för att man rent semantiskt kan argumentera för det. Inte i det här sammanhanget.
Det är ju fortfarande inledningen på fasteperioden oavsett om du tycker det är rätt eller inte och jag ser ärligt talat inte hur någon annan definition skulle ha några fördelar i de här sammanhanget?
Sparven från Minsk
2011-10-26, 20:12
Det råder ju allmän stor förvirring angående PF och leangain koncepten och många frågor återkomma ofta känns det som.
Vore ju bra om någon kunnig och insatt person ville/orkade skriva en sticky som kunde läggas upp i forumet med svar på de vanligaste frågorna. Sen kan man ju komma med mer specifika eller avancerade frågor, men då slipper ialla fall ni kunniga besvara frågan om BCAA bryter fasten eller ej 12 ggr per dag :D
Bara ett förslag...
Det råder ju allmän stor förvirring angående PF och leangain koncepten och många frågor återkomma ofta känns det som.
Vore ju bra om någon kunnig och insatt person ville/orkade skriva en sticky som kunde läggas upp i forumet med svar på de vanligaste frågorna. Sen kan man ju komma med mer specifika eller avancerade frågor, men då slipper ialla fall ni kunniga besvara frågan om BCAA bryter fasten eller ej 12 ggr per dag :D
Bara ett förslag...
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
StampChamp
2011-10-27, 11:13
En liten fråga bara..
Jag kör inte speciellt slaviskt efter pf, utan kör på det vissa dagar eller i perioder då det bara blir så eller det känns mer bekvämt att köra så.
Igår blev det enbart två måltider, en på 105g protein och nästa på 120g protein.. eftersom jag inte är van och kör pf hela tiden är det svårare för mig att ta upp all näring när jag ibland kör pf? Eller spelar det ingen roll? Inget man behöver vänja sig vid?
I vanliga fall brukar jag käka runt 3-4 måltider lite mer utspritt.
Gör ingen skillnad StamChamp.
När jag bryter min fasta efter 15-16 timmar och inkluderar kolhydrater i måltiden så blir jag alltid lite slö och darrig i händer och ben 30min efteråt.
Varför blir det så? Äter jag för lite när jag bryter fastan? Har det med någon insulinchock eller nått att göra? Jag äter någon form av baguette eller bagel (ganska stor) och proteindrink. Ibland pasta/ris med fisk eller kyckling. Ligger totalt på kcalbalans eller lite underskott.
Jag äter kolhydrater kl 18 efter träning, och sen nästan bara protein kl 21, sen bryter fastan vid kl 12-13 dagen efter.
Sent from my Nexus One using Tapatalk
När jag bryter min fasta efter 15-16 timmar och inkluderar kolhydrater i måltiden så blir jag alltid lite slö och darrig i händer och ben 30min efteråt.
Varför blir det så? Äter jag för lite när jag bryter fastan? Har det med någon insulinchock eller nått att göra? Jag äter någon form av baguette eller bagel (ganska stor) och proteindrink. Ibland pasta/ris med fisk eller kyckling. Ligger totalt på kcalbalans eller lite underskott.
Jag äter kolhydrater kl 18 efter träning, och sen nästan bara protein kl 21, sen bryter fastan vid kl 12-13 dagen efter.
Det har väl med blodsockret att göra, nivåerna är låga vid fastans slut så om man äter mycket kolhydrater i första målet kan det blir en chock för kroppen. Ha mindre eller långsammare kolhydrater ("grova" saker? är dålig på vilka som är långsamma och inte) i första målet så kanske det blir bättre :)
Det har väl med blodsockret att göra, nivåerna är låga vid fastans slut så om man äter mycket kolhydrater i första målet kan det blir en chock för kroppen. Ha mindre eller långsammare kolhydrater ("grova" saker? är dålig på vilka som är långsamma och inte) i första målet så kanske det blir bättre :)
Aha. Ja vitt bröd är ju ganska snabbt :) Ska testa med havregrynsgröt nästa gång.
Doctor Snuggles
2011-10-27, 19:05
Blodsockret bör vara på samma nivå hos en frisk person oavsett fasta eller ej.
Berkhan har skrivit om detta.
Under morgonträning så skriver han på leangains att man ska ta bcaa före och efter, två gånger efter tom, borde ju funka om man tar EAA istället? Borde ju bli samma effekt eller har ja fel?
Sparven från Minsk
2011-10-27, 21:15
Under morgonträning så skriver han på leangains att man ska ta bcaa före och efter, två gånger efter tom, borde ju funka om man tar EAA istället? Borde ju bli samma effekt eller har ja fel?
Funkar fint med EAA med :)
Funkar fint med EAA med :)
Hej!
Har tänkt att ha mitt ätarfönster mellan kl 12:00 och 20:00. Tränar alltid fastande kl 06:00 på morgonen, tar 10 gram EAA innan och efter. Saken är ju den att jag då kommer träna inom min fasteperiod och jag bryter fastan med EAA redan kl 05:30 på morgonen, 6 1/2 timme innan mitt ätarfönster börjar.
Försvinner hela poängen för mig då att hålla på med PF?
vicarious
2011-10-30, 14:26
Njae. Det beror ju på om du vill äta efter du har tränat eller vänta till kl 12.00. Du kan alltid köra en dos EAA varannan timme fram tills första måltiden om du tränar på morgonen.
Personligen om jag hade tränat på morgonen hade jag velat äta riktigt mat direkt efteråt.
Njae. Det beror ju på om du vill äta efter du har tränat eller vänta till kl 12.00. Du kan alltid köra en dos EAA varannan timme fram tills första måltiden om du tränar på morgonen.
Personligen om jag hade tränat på morgonen hade jag velat äta riktigt mat direkt efteråt.
Jag vill inte äta förrän kl 12.00, står mig bra på EAA drinken efter träningen. Har käkat LCHF-kost i 2 år och träningen går bättre än någonsin. Saken är ju den att sjävklart så förstår jag att EAA bryter fastan och då är det ju plötsligt inte en PF-diet längre eftersom jag inte hunnit fasta i minst 16 timmar. Jag har inte käkat mitt första mål mat förrän kl 12:00 de senaste 2 åren, däremot så har jag käkat efter kl 20:00 så någon 16 timmars fasteperiod har det inte blivit.
Är det måhända så att man har ett visst överseende med just EAA p.g.a. dess fördelar vid träning? Kommer de ge mig några fördelar fastän jag bryter fastan i förtid med EAA är den stora frågan?
Jag vill inte äta förrän kl 12.00, står mig bra på EAA drinken efter träningen. Har käkat LCHF-kost i 2 år och träningen går bättre än någonsin. Saken är ju den att sjävklart så förstår jag att EAA bryter fastan och då är det ju plötsligt inte en PF-diet längre eftersom jag inte hunnit fasta i minst 16 timmar. Jag har inte käkat mitt första mål mat förrän kl 12:00 de senaste 2 åren, däremot så har jag käkat efter kl 20:00 så någon 16 timmars fasteperiod har det inte blivit.
Är det måhända så att man har ett visst överseende med just EAA p.g.a. dess fördelar vid träning? Kommer de ge mig några fördelar fastän jag bryter fastan i förtid med EAA är den stora frågan?
Jag hittade svaren jag var ute efter på leangains.com
Aminosyrorna är ju självklart en brytning av fastan men de räknas ändå inte med på samma sätt som den mat man äter inom 8-timmarsfönstret
Berkhan skriver:
Fasted training
Training is initiated on an empty stomach and after ingestion of 10 g BCAA or similar amino acid mixture. This "pre-workout" meal is not counted towards the feeding phase. Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental.
samt
Early morning fasted training
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.
Trivs du med ditt upplägg så kör på men det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det du kör iallafall inte per definition leangains. Om du vill åt dom teoretiska fördelarna med fasteperioden ska du naturligvis inte bryta den oavsett om det är EAA eller mat, men passar upplägget inte i vardagen så gör det inte, personligen skulle jag inte vänta så många timmar med att äta efter träningen.
Frågan om vad som är bäst om man ska simma i en timme på morgonen, att ta en vassle-shake efter eller köra på Eaa före, och 2 gånger efter.
Vad är mest opti?
Trivs du med ditt upplägg så kör på men det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det du kör iallafall inte per definition leangains. Om du vill åt dom teoretiska fördelarna med fasteperioden ska du naturligvis inte bryta den oavsett om det är EAA eller mat, men passar upplägget inte i vardagen så gör det inte, personligen skulle jag inte vänta så många timmar med att äta efter träningen.
Då är ju frågan vad som är bäst, iallafall i teorin. Att bryta fastan på morgonen med EAA pre workout eller att slutföra fastan och träna absolut helt fastande, lita på att det fortfarande flyter omkring en del aminosyror i blodet?
Inge Enveten
2011-10-30, 16:47
Anpassa diet och träning efter dina mål och din livssituation inte tvärt om
Hittade följande på leangains.com som visar att det är helt okej att köra så som jag tänkt, det är helt i linje med leangains. Speciellt eftersom jag kör LCHF.
Will we still derive the benefits from regular fasting if we consume small amounts of protein throughout the fast post-workout?
Yes. If carbs are omitted, the increased insulin sensitivity will quickly bring back basal insulin to fasted state levels despite consuming 120 calories worth of fairly insulinogenic amino acids. The fasted state is almost fully maintained post-workout.
vicarious
2011-10-30, 17:36
Frågan om vad som är bäst om man ska simma i en timme på morgonen, att ta en vassle-shake efter eller köra på Eaa före, och 2 gånger efter.
Vad är mest opti?
Eller så tar du ingenting alls.
vicarious
2011-10-30, 17:37
Hittade följande på leangains.com som visar att det är helt okej att köra så som jag tänkt, det är helt i linje med leangains. Speciellt eftersom jag kör LCHF.
Jaha jo. Du nämde iofs ingenting i ditt grundinlägg om att du tänkte följa leangains.
Jaha jo. Du nämde iofs ingenting i ditt grundinlägg om att du tänkte följa leangains.
Nej, men det tänker jag inte heller :)
Det är bara PF-delen jag är ute efter och frågeställningen var ju om hela idén med PF gick förlorad om jag avbröt fastan PWO med EAA.
Enligt leangains och Berkhan så är det inte så, man både kan och bör ta sitt EAA PWO vid fastande morgonträning även om det bryter fastan något. Men i avsaknad av kolhydrater så är man snabbt tillbaka i ett fastande tillstånd.
Låter kanon för min del, enda saken jag behöver ändra på är att inte äta efter kl 20.00 på kvällarna. Testar en period och ser vad för effekter jag upplever.
Eller så tar du ingenting alls.
:Virro
donedone
vicarious
2011-10-30, 21:50
:Virro
donedone
Eller alltså du kan ju ta protein om du känner att det behövs. Jag vet ju inte hur hårt du simmar.
Ibland kan jag dock tycka att vissa verkar tro att man måste hålla på och trycka i sig aminosyror eller protein så fort man gör något under fastan som inte innefattar sängliggande eller kontorssittande. "Åååh nu har jag gått en promenad med hunden, shit - dags att trycka lite EAA!!!11".
Hur gjorde ni optinördar idag när vi gick över till vintertid? Gick ni efter kroppen klocka (sommartid) eller den nya vintertiden? :D
Mest nyfiken på hur långt optinojjandet har gått, själv brydde jag mig inte för fem öre.
Bryter fastan lite när det passar mig, ofta runt lunch (12) om jag är i skolan, annars kanske först 17-18 tiden. Äter sista målet kl 22 ibland och klockan 01:00 ibland.
Blir dock bättre rutiner nr jag får eget boende i nästa vecka.
Hur gjorde ni optinördar idag när vi gick över till vintertid? Gick ni efter kroppen klocka (sommartid) eller den nya vintertiden? :D
Mest nyfiken på hur långt optinojjandet har gått, själv brydde jag mig inte för fem öre.
Bryter fastan lite när det passar mig, ofta runt lunch (12) om jag är i skolan, annars kanske först 17-18 tiden. Äter sista målet kl 22 ibland och klockan 01:00 ibland.
Blir dock bättre rutiner nr jag får eget boende i nästa vecka.
Jag ställde alarmet till 02:00 och gick upp och ställde om klockan till rätt tid. Sedan så ställde jag alarmet igen vid 02:00. La mig och sov och vaknade av alarmet. Detta på grund av att jag tror att när tiden runt om mig ändras så blir jag extremt katabolt! Kroppen hamnar i chock. Därför måste jag chockade den en gång till. Därför gjorde jag då tio armhävningar, tio situps och curlade med sambons 5kgs vikter och sedan blandade jag en vassle drink med 10g kreatin och krossad daa tablett. Med ett lugn i min själ och en anabol kropp la jag mig igen.
prOtotype
2011-10-31, 09:02
Kroppen hamnar i chock. Därför måste jag chockade den en gång till.
MIKKET VIKTIGA !! :thumbup: *flex*
Då är ju frågan vad som är bäst, iallafall i teorin. Att bryta fastan på morgonen med EAA pre workout eller att slutföra fastan och träna absolut helt fastande, lita på att det fortfarande flyter omkring en del aminosyror i blodet?
Bäst i teorin är att äta efter avslutat träningspass.
Doctor Snuggles
2011-11-03, 18:23
Jag har gett mig på ett försök av en dag i veckan-fasta, utöver min kontinentala kost (kaffe + kanske en bulle till frukost), d.v.s. ca 36 timmars fasta en gång i veckan. Försöker hålla det under 50 kcal den dagen, med eventuellt lite fibrer från grönsaker/grovt bröd om magen bråkar för mycket. Känns bra än så länge, föredrar att bara ha en ordentligt asketisk dag i veckan.
MIKKET VIKTIGA !! :thumbup: *flex*
Håller med. Makes perfect sense!
Jag ställde alarmet till 02:00 och gick upp och ställde om klockan till rätt tid. Sedan så ställde jag alarmet igen vid 02:00. La mig och sov och vaknade av alarmet. Detta på grund av att jag tror att när tiden runt om mig ändras så blir jag extremt katabolt! Kroppen hamnar i chock. Därför måste jag chockade den en gång till. Därför gjorde jag då tio armhävningar, tio situps och curlade med sambons 5kgs vikter och sedan blandade jag en vassle drink med 10g kreatin och krossad daa tablett. Med ett lugn i min själ och en anabol kropp la jag mig igen.
Thats how dalaotf does his dalaopf!
Hur gör ni när ni blir sjuka? Äter ni närhelst då eller kör ni på med fastande? Någon som utvärderat att fasta vs. äta och hur lång tid det tog att bli frisk?
anton2000
2011-11-03, 21:14
Hur gör ni när ni blir sjuka? Äter ni närhelst då eller kör ni på med fastande? Någon som utvärderat att fasta vs. äta och hur lång tid det tog att bli frisk?
Äter mycket glass. När som helst.
Äter mycket glass. När som helst.
Oo, det lät som en kur lite mer tilltalande än vitlök :D
Doctor Snuggles
2011-11-03, 21:53
Oo, det lät som en kur lite mer tilltalande än vitlök :D
Vitlöksglass, förstås.
Jag tycker att jag känner mig mindre sjuk under fastan. Efter jag har käkat förvärras symptomen.
Det blir att köra en "Periodisk fasta-dag" snart för att käka en stor kebabpizza.
Damn I've missed those pizzas!
Finska Lejonet
2011-11-04, 11:09
Det blir att köra en "Periodisk fasta-dag" snart för att käka en stor kebabpizza.
Glöm inte att det ska vara vitlökssås på pizzan! ;)
Är BCAA för och innan träning bara för de som tränar på fastande mage eller är det allmänna leangains-rekommendationer?
Är BCAA för och innan träning bara för de som tränar på fastande mage eller är det allmänna leangains-rekommendationer?
Äter du innan så har du med all säkerhet aminosyror i blodet redan så då anser jag att det är en onödig "opti-nojja" att ta aminosyror i pulverform innan passet.
Äter du innan så har du med all säkerhet aminosyror i blodet redan så då anser jag att det är en onödig "opti-nojja" att ta aminosyror i pulverform innan passet.
Det här, det är ett tankefel att man behöver ta BCAA/EAA innan träningen, det man behöver är protein och har man inte käkat ett tag innan så ger ju tillskott snabbt tillgång till protein.
Jag tycker att jag känner mig mindre sjuk under fastan. Efter jag har käkat förvärras symptomen.
Känner igen ett liknande fenomen från lumpen. Hade man inte uträttat sina naturliga behov på ett tag så frös man något förbannat. När behoven hade tagits om hand så var det inga problem. Kroppen behövde inte ödsla energi alltså ;). Det kan ju vara så att kroppen behöver dirigera om lite i fall det helt plötsligt dimper ner en massa saker i kaggen som måste brytas ner och fördelas.
Det här, det är ett tankefel att man behöver ta BCAA/EAA innan träningen, det man behöver är protein och har man inte käkat ett tag innan så ger ju tillskott snabbt tillgång till protein.
Men om man har ätit innan så har du redan tillgång till protein...?
Men såklart så skadar det inte att ta aminosyror innan träning ifall du är osäker på att du fortfarande har aminosyror från senaste måltiden kvar i blodet.
Doctor Snuggles
2011-11-04, 15:51
This sentence no make sense.
This sentence no make sense.
Hurså?
Doctor Snuggles
2011-11-04, 15:58
Hurså?
Seriöst?
Om du fått i dig proteiner genom vanlig mat så ger det inte större effekt av att ta tillskott innan träningen, är det bättre formulerat? Många sätter likhetstecken mella BCAA/EAA och PWO vilket det inte är.
Om du fått i dig proteiner genom vanlig mat så ger det inte större effekt av att ta tillskott innan träningen, är det bättre formulerat? Många sätter likhetstecken mella BCAA/EAA och PWO vilket det inte är.
Omformulering? Du skrev precis motsatsen. Ungefär som att BCAA/EAA INTE är protein.
Omformulering? Du skrev precis motsatsen. Ungefär som att BCAA/EAA INTE är protein.
Nä? Läs om, jag skrev att man behöver protein, och har man INTE ätit innan så är tillskott som BCAA/EAA bra sätt att snabbt få i sig protein.
Nog om det gå vidare.
Nä? Läs om, jag skrev att man behöver protein, och har man INTE ätit innan så är tillskott som BCAA/EAA bra sätt att snabbt få i sig protein.
Nog om det gå vidare.
Sorry, but you fail. :/
Är det extra viktigt att hålla detta hårt när man kör? TÄnkte om effekterna (negativt) av att slarva med tex en snickers/glass på natten och bryta fastan blir större, än om man äter som "normala" gör.
Menar om det är extra viktigt att hålla hårt på ätfönstret.
Nog om det gå vidare.
Formuleringen gjorde att min tolkning blev "EAA/BCAA är inte likvärdigt med protein och är onödigt." Jag tror att din tankegång var rätt, men det är svårtolkat för folk som inte har koll.
Inge Enveten
2011-11-05, 09:53
Är det extra viktigt att hålla detta hårt när man kör? TÄnkte om effekterna (negativt) av att slarva med tex en snickers/glass på natten och bryta fastan blir större, än om man äter som "normala" gör.
10 000 kcal käkade på en vecka, utspritt under dygnet
10 000 kcal käkade på en vecka, enbart dagtid mellan 12-20
Tror du att det ena eller det andra ger dig en väsentligen förändrad kroppskomposition?
Om snickersen inte är en snickers utan istället en bajskorv så är svaret ja det kan "förstöra" för dig
Loftolle
2011-11-16, 15:11
Hej, nu när deffen drar mot sitt slut så är det en sak jag undrar. När jag går på bulk, fortsätter ni köra på rpt enligt berkhan även under bulk eller kör ni fler pass i veckan, eller kör ni på det som känns bra helt enkelt? Jag tänkte testa att köra vidare med 3 split alltså helakroppen uppdelat på 3 pass under veckan fast sikta på lite högre repsantal, ca 8-12 i första set. Tack på förhand ;)
Doctor Snuggles
2011-11-16, 16:24
Det är inte en av/på knapp, så det är inget du behöver stressa ihjäl dig över. Exakt hur stor skillnaden blir vet nog ingen, dock.
Just det specifika ätfönstret som Berkhan har "uppfunnit" är ju mer ett närmevärde än ett framstuderat absolut värde för maximal optimering.
Experiments with Intermittent Fasting by Dr. John M. Berardi with Dr. Krista Scott-Dixon and Nate Green (http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting)
Frågan har säkert kommit upp många gånger tidigare fast har inte tid och bläddra igenom hela tråden. Är det lugnt att inta ett litet mål innan träningen (2-3h) och sedan resten efter passet? Eller blir fastan för lång, om man endast intar föda på två mål under tidsintervallet 5 - 6h?
Frågan har säkert kommit upp många gånger tidigare fast har inte tid och bläddra igenom hela tråden. Är det lugnt att inta ett litet mål innan träningen (2-3h) och sedan resten efter passet? Eller blir fastan för lång, om man endast intar föda på två mål under tidsintervallet 5 - 6h?
Jadå det går bra.
krubkungen
2011-12-01, 21:31
Någon annan än mig som bulkar på PF/LG? :)
Jag försöker hålla mig till +300-500kcal på träningsdagar och balans på vilodagar.
Någon annan än mig som bulkar på PF/LG? :)
Jag försöker hålla mig till +300-500kcal på träningsdagar och balans på vilodagar.
Samma här. Dock ibland underskott på vilodagar.
Funkar perfekt och kommer nog fortsätta med samma upplägg ett bra tag framåt :)
PF is win.
Bulkade på +300kcal alla dagar, gav bra resultat :)
Kommentarer på detta?
3gicPn3nAPQ
Börjar med en utvärderingsperiod på några månader med IF nu. Kommer att äta frukost nån dag i veckan när jag sover med min tjej. Ska bli spännande att se!
Sandokan
2011-12-02, 16:51
Jag ska precis börja med leangains PF och har försökt läsa så mycket det går. Jag är dock
osäker om man bryter fastan om man tar whey isolate som har 100 kalorier precis innan morgon passet på tom mage. Har läst svar i den här tråden att det bryter fastan men så läste jag också det här:
To summarize:
* Ideally, ingest 10 g branched-chain amino acids (BCAA) or 10 g essential amino acids (EAA) 5-15 mins prior to training.
* Alternatively, ingest 30 g of whey protein 5-15 mins prior to training. This will yield similar amounts of BCAA as the above protocol.
* Break the fast post-workout. Your 8 hour feeding window starts here.
Det här är från http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html så bryter man fastan då eller inte?
Som det står där så gör man inte det men jag har också för mig att Martin skrev nån gång efter den här artikeln att man faktiskt gör de.t Eftersom jag läst så mycket på kort tid kanske jag blandat ihop grejer.
Anledningen till att jag vill veta är att om det inte bryter fastan så kommer min fasta att brytas långt senare efter träningen. Hoppas nån kan reda ut det här för mig.
Tack!
Ristretto
2011-12-02, 16:56
Hur länge tänker du träna? Ska du köra ett pass på morgonen utan att äta något efter? Isf rekommenderar Martin 10g aminosyror varannan timme efter passet fram till första riktiga måltiden.
Sandokan
2011-12-02, 17:15
Hur länge tänker du träna? Ska du köra ett pass på morgonen utan att äta något efter? Isf rekommenderar Martin 10g aminosyror varannan timme efter passet fram till första riktiga måltiden.
Ja, jag tänkte köra ett pass på morgonen (cirka 1 timme) sen jobba i två timmar för att sedan bryta fastan. Jag förstod att Martin rekommenderar BCAA men eftersom jag har ett kg av Whey isolate så funderade jag om jag kunde använda det först för att sedan övergå till BCAA.
vicarious
2011-12-02, 21:52
Ja, jag tänkte köra ett pass på morgonen (cirka 1 timme) sen jobba i två timmar för att sedan bryta fastan. Jag förstod att Martin rekommenderar BCAA men eftersom jag har ett kg av Whey isolate så funderade jag om jag kunde använda det först för att sedan övergå till BCAA.
Klart du kan men med vassle kommer du få ett större insulinpåslag vilket gör att du faller ur det fastande stadiet kraftigare/längre och är på så vis sämre än BCAA/EAA. Skillnaden är ju inte stor men det finns ju en anledning att Martin rekommenderar det som ger mest aminosyror för minst antal kalorier.
Kör slut på ditt vassle du och köp aminosyror sen :)
Tjena! Tänkte köra igång med periodisk fasta jag med, då jag känner att det är ett upplägg som passar min livsstil bättre, vad bekommer tid och ett intresse för stora måltider :)´
Jag har dock lite frågor som jag vill ha besvarade, har läst guiden och förstår mig på det mesta, finns dock några små hål någon gärna får fylla i :)
Jag väger i dagsläget 80kg på 185cm, och målet är helt enkelt att bli starkare och en kropp mer anpassad till min kampsport (Thaiboxning)
Mitt BMR är 2932 kcal enligt H.B och jag undrar därför hur jag ska lägga upp mitt ätande beroende på tränings eller vilodag.
Hur mycket över 3000 kalorier på träningsdagar och hur mycket under på vilodagar, om jag nu ens ska lägga mig under BMR på vilodagar. Jag skulle också väldigt gärna vilja veta hur ni rekomenderar mig att äta på dem dagar jag tränar kampsport?
Mitt tänkta träningsschema kommer se ut såhär
Måndag - Thaibox
Tisdag - Vila
Onsdag - Thaibox
Tors - Överkropp
Fre- Underkropp
Lör - Vila
Sön - Överkropp
Ser det rimligt ut eller blir söndagspasset för mycket? Målet är väl egentligen inte att bli speciellt stor utan endast mer vältränad och bättre kroppskontroll.
Jag undrar ifall det spelar någon större roll att fasta 14 timmar/dygn istället för 16? Mina mattider blir ofta lite konstiga så därför har jag kört fasta mellan 21-11 istället för tillfället.
Sedan är mitt mål att gå ned i vikt men ändå behålla mina få muskler, skall jag då när jag kör periodisk fasta ligga på ett underskott (låter väl logiskt?) eller skall jag försöka ligga på kaloribalans? Jag förstod inte riktigt vilket det är som gäller.
Protein antar jag att jag måste försöka få i mig > 2*KV fortfarande precis som under min tidigare bulk.
Om du ska gå ner i vikt måste du ha ett underskott. Om du fastar 14 eller 16h är upp till dig. Funkar det för dig? jo kör på det då istället för 16h.
Tjena! Tänkte köra igång med periodisk fasta jag med, då jag känner att det är ett upplägg som passar min livsstil bättre, vad bekommer tid och ett intresse för stora måltider :)´
Jag har dock lite frågor som jag vill ha besvarade, har läst guiden och förstår mig på det mesta, finns dock några små hål någon gärna får fylla i :)
Jag väger i dagsläget 80kg på 185cm, och målet är helt enkelt att bli starkare och en kropp mer anpassad till min kampsport (Thaiboxning)
Mitt BMR är 2932 kcal enligt H.B och jag undrar därför hur jag ska lägga upp mitt ätande beroende på tränings eller vilodag.
Hur mycket över 3000 kalorier på träningsdagar och hur mycket under på vilodagar, om jag nu ens ska lägga mig under BMR på vilodagar. Jag skulle också väldigt gärna vilja veta hur ni rekomenderar mig att äta på dem dagar jag tränar kampsport?
Mitt tänkta träningsschema kommer se ut såhär
Måndag - Thaibox
Tisdag - Vila
Onsdag - Thaibox
Tors - Överkropp
Fre- Underkropp
Lör - Vila
Sön - Överkropp
Ser det rimligt ut eller blir söndagspasset för mycket? Målet är väl egentligen inte att bli speciellt stor utan endast mer vältränad och bättre kroppskontroll.
Om du inte vill gå upp i vikt så är det fria händer om hur lägger upp din kostplan.
Balans varje dag eller försöka nå ett väldigt litet överskott på de träningsdagar du har samt ligga strax under energibalans på vilodagarna.
Huvudsaken är att vecko-energiintaget är någorlunda i balans.
Underskott på träningsdagar föredrar jag inte, då vill jag ha mycket mat.
För min egen del skulle jag sikta på balans varje dag och ha kanske en dag i veckan där jag överskrider energibehovet med 15%-20% kanske, bara för att "gotta" sig lite aka "ätardag". På så sätt sakta men säkert bli lite större/starkare och kunna äta på riktigt ordentligt en dag i veckan.
Kommentarer på detta?
3gicPn3nAPQ
Låter lite som ultimate diet 2.0 från Lyle Mcdonald
Enligt min läkare är kan vår kropp liknas med våra tänder. Våra tänder mår bättre av 1 - 2 stora måltider per dag än 6+ måltider. Han sa också varför men det kommer jag inte ihåg :P
Sammanfattningsvis menar jag att 1 - 2 måltider per dag är mycket bättre än 6+
StampChamp
2011-12-05, 12:05
Enligt min läkare är kan vår kropp liknas med våra tänder. Våra tänder mår bättre av 1 - 2 stora måltider per dag än 6+ måltider. Han sa också varför men det kommer jag inte ihåg :P
Sammanfattningsvis menar jag att 1 - 2 måltider per dag är mycket bättre än 6+
Fast dom som trycker i sig enorma mängder på en måltid kan väl inte vara alltför bra? Organ måste ju ta lite stryk, nånstans stod det väl att dom kunde öka i storlek? Och magsäcken?
Tror också på att lite färre måltider kan vara bra, 3 kör jag på under deff och kanske 4 under uppbyggnad. Under deff tycker jag periodisk fasta är riktigt bra, men under uppbyggnad finns det bättre alternativ.. fler måltider ska då vara bättre!
Sparven från Minsk
2011-12-05, 12:44
Har ett litet dilemma.
Kör PF och testar leaingain. Kör 3 huvudpass i veckan och 3 priopass som är lite kortare.
Äter 25/75 fat/cars på träningsdagar och tvärt om vilodagar. 2500 kcal vilodag, 3100 kcal träningsdag.
Men!
Om jag tränar 6 ggr i veckan, ska jag då äta 25/75 eller är det bättre att äta som en vilodag 2-3 ggr i veckan istället för bara en?
Eller ska jag äta som om det vore träningsdag även på de korta priopassen?
Hoppas nig förstod :D
joelduva
2011-12-05, 12:53
Under deff äter jag hellre 2 måltider och blir rejält mätt ist för att dutta med 3 mål.
Skulle tro att upplägg under en LG-bulk ser lite annorlunda ut. Meatloafen har säkert input här :)
Doctor Snuggles
2011-12-05, 13:14
För femtioelftegången: fasta har inte en av/på knapp. Någon mod borde skriva det i trådtiteln så inte samma fråga kommer upp typ en gång per sida.
Har ett litet dilemma.
Kör PF och testar leaingain. Kör 3 huvudpass i veckan och 3 priopass som är lite kortare.
Äter 25/75 fat/cars på träningsdagar och tvärt om vilodagar. 2500 kcal vilodag, 3100 kcal träningsdag.
Men!
Om jag tränar 6 ggr i veckan, ska jag då äta 25/75 eller är det bättre att äta som en vilodag 2-3 ggr i veckan istället för bara en?
Eller ska jag äta som om det vore träningsdag även på de korta priopassen?
Hoppas nig förstod :D
Om du tränar 6 dagar av 7 har du ju bara en vilodag.
Efter som du tränar så mycket skulle jag köra 25E% P/ 50E K / 25E% F
och sen hela vilodagen nästan nolla kolhydraterna.
Sparven från Minsk
2011-12-05, 13:18
Om du tränar 6 dagar av 7 har du ju bara en vilodag.
Efter som du tränar så mycket skulle jag köra 25E% P/ 50E K / 25E% F
och sen hela vilodagen nästan nolla kolhydraterna.
Vet du vad, jag skippar ett priopass och tränar 5 dagar i veckan istället.
Lägger mig på träningsdag 3100 kcal 25/75 fat/carbs
Vilodagarna 2500 kcal 75/25
Viktuppgång per vecka ca 0.1 kg.
:thumbup:
Oh ye, underskott på vilodagarna då?
0,1kg, då lär du inte tappa formen i alla fall :D
prOtotype
2011-12-05, 13:38
Om du sätter den viktuppgången med checkpoint varje vecka så kommer jag bli imponerad :)
Fast dom som trycker i sig enorma mängder på en måltid kan väl inte vara alltför bra? Organ måste ju ta lite stryk, nånstans stod det väl att dom kunde öka i storlek? Och magsäcken?
Tror också på att lite färre måltider kan vara bra, 3 kör jag på under deff och kanske 4 under uppbyggnad. Under deff tycker jag periodisk fasta är riktigt bra, men under uppbyggnad finns det bättre alternativ.. fler måltider ska då vara bättre!
Varför skulle organ ta stryk?
Ja magsäcken kanske töjs ut en del av gigantiska måltider. Men å andra sidan går man utan mat långa perioder så då borde den minska i storlek. Så frågan är om den blir permanent större eller om den helt enkelt bara blir/är flexibel.
Men jag kan nog hålla med om att under t ex bulk kanske det är lite extremt att äta enligt PF (givetvis individuellt) då man kanske måste tvångsmata sig under 1-2 timmar per måltid för att få i sig tillräckligt med kalorier (och protein). Att tvinga i sig mat "bara för att" kanske inte är så sunt. Men om man har hungern och magsäcken till det så är det nog ingen fara. Det finns ju folkslag som äter enorma mängder mat när de får mat för att de kanske inte har mat varje dag. Så man kan ju misstänka att kroppen kan anpassa sig till riktigt stora måltider.
Äter du mycket mat på en gång så innebär det ju bara att det tar längre tid att ta upp just den måltiden, organen jobbar ju inte snabbare bara för att du ätit mycket på en gång istället för utspritt.
Äter du mycket mat på en gång så innebär det ju bara att det tar längre tid att ta upp just den måltiden, organen jobbar ju inte snabbare bara för att du ätit mycket på en gång istället för utspritt.
+1
De kanske får jobba längre i sträck. Men sen får de ju, när måltiderna är helt upptagna, vila en mycket längre tid än för de som äter oftare.
Agnostiker
2011-12-16, 23:15
Hur är det med mjölk under periodisk fasta? Jag läste att det kunde påverka insulinnivåerna negativt och hämma muskeltillväxt men vet inte riktigt vad jag ska tro.
Jag kör enligt leangains i form av viktnedgång och jag dricker 2L mjölk om dagen (när jag tränar, ingenting under de två vilodagar jag har i veckan).
Tack på förhand!
vicarious
2011-12-16, 23:16
Hur är det med mjölk under periodisk fasta? Jag läste att det kunde påverka insulinnivåerna negativt och hämma muskeltillväxt men vet inte riktigt vad jag ska tro.
Jag kör enligt leangains i form av viktnedgång och jag dricker 2L mjölk om dagen (när jag tränar, ingenting under de två vilodagar jag har i veckan).
Tack på förhand!
Var har du läst det?
StampChamp
2011-12-17, 03:34
Har hört i alla fall det där om organ eller att vissa delar inte är anpassad så jätte bra för typ 3000kcal under en timme i bra mat. Vet inte om king_grub eller anders the peak nämnde något om det?
Hursomhelst tror jag fler måltider är effektivare och bättre under uppbyggnad för utveckling, men under deff tror jag på periodisk fasta mer. Tror även Ola Wallengren nämnt något om detta, eller så pratar jag i nattmössan efter en sen och aktiv kväll. :D
Har försökt läsa så mycket jag kunnat förstå. Jag har dock fortfarande lite oklarheter kring smådetaljer hur jag ska äta och vänder mig därför till er =) =)
På träningsdagar ska man äta extra mycket kolhydrater, finns det någon riktlinje för hur mycket kolhydrater? Hur stor del ska då vara fett på träningsdagar?
Jag har samma funderingar kring vilodagar, hur mycket kolhydrater samt hur mycket fett?
Body recomposition är något som verkligen fått mitt intresse, just nu ligger jag på 20%+ kalorier på träningsdagar och -20% på vilodagar, är detta ett okej sätt att äta för att tappa fett och samtidigt kunna öka i styrka. För att lägga ytterliggare fokus på muskelökning kanske 25+ / -10 eller liknande skulle fungera bättre? Hur viktig är det att skifta med kalorierna?
Hoppas någon med kunskap har tid att besvara dessa frågor :)
vicarious
2011-12-21, 09:37
Har försökt läsa så mycket jag kunnat förstå. Jag har dock fortfarande lite oklarheter kring smådetaljer hur jag ska äta och vänder mig därför till er =) =)
På träningsdagar ska man äta extra mycket kolhydrater, finns det någon riktlinje för hur mycket kolhydrater? Hur stor del ska då vara fett på träningsdagar?
Jag har samma funderingar kring vilodagar, hur mycket kolhydrater samt hur mycket fett?
Body recomposition är något som verkligen fått mitt intresse, just nu ligger jag på 20%+ kalorier på träningsdagar och -20% på vilodagar, är detta ett okej sätt att äta för att tappa fett och samtidigt kunna öka i styrka. För att lägga ytterliggare fokus på muskelökning kanske 25+ / -10 eller liknande skulle fungera bättre? Hur viktig är det att skifta med kalorierna?
Hoppas någon med kunskap har tid att besvara dessa frågor :)
Observera att nu pratar du om Leangains, inte bara periodisk fasta.
Så vitt jag vet finns det inga riktlinjer för kolhydrater och fett. Steg nummer ett är att säkra proteinbehovet, kanske runt 2-3g/kg eller nåt sånt. Sen på träningsdagarna kan du i stort sett fylla ut resten av kalorikvoten med kolhydrater, eftersom fettet ska hållas så lågt det bara går. På träningsdagarna ska du i stort sett bara få "tag-along" fett, alltså sånt fett som automatiskt följer med de andra livsmedlen, t ex 2g fett per 100g kycklingfilé osv. Inga rena fettkällor.
På vilodagarna kan du dra ner lite på kolhydraterna och öka fettet. På så vis får du en jämnare fettbalans om man ser över en längre period, istället för att äta extremt fettsnålt hela tiden.
Hur du ska göra med - och + kalorier de olika dagarna beror på hur många gånger du tänkt träna per vecka. Tanken är väl att vid veckans slut ska man ha åstadkommit ungefär energibalans.
Prova läs på www.leangains.com
Ett av mina bästa deffvapen är morgonpromenaderna. Det är ingen skillnad under PF va utan jag kan köra dem när jag vaknar bara?
krubkungen
2011-12-22, 00:42
Ett av mina bästa deffvapen är morgonpromenaderna. Det är ingen skillnad under PF va utan jag kan köra dem när jag vaknar bara?
Japp, bara köra när du vaknar. Ta lite kaffe eller liknande innan kanske:)
Anton Fräs
2011-12-22, 04:57
Tryck inte på ovanstående länk!
OnT: Jag har börjat dricka mer kaffe/grönt te under fastan och upplever väldigt mycket bättre energi och hungerkontroll under fastan. Dessutom har jag nog aldrig varit så här osugen på sötsaker.
Stjarnan
2011-12-22, 05:42
Tryck inte på ovanstående länk!
OnT: Jag har börjat dricka mer kaffe/grönt te under fastan och upplever väldigt mycket bättre energi och hungerkontroll under fastan. Dessutom har jag nog aldrig varit så här osugen på sötsaker.
+1
Upplever precis samma sak som du beskriver. Tidigare blev det en kopp kaffe direkt när jag vaknade. Nu blir det åtminstonde 3-4 kaffekoppar innan fastan bryts!
BCAA/EAA är väl långt vettigare än kaffe innan en morgonpromenad på tom mage? :) Köp lite EAA med koffein i och tryck innan promenaden så slipper du den äckliga smaken av kaffe och att vara katabol
krubkungen
2011-12-22, 14:23
BCAA/EAA är väl långt vettigare än kaffe innan en morgonpromenad på tom mage? :) Köp lite EAA med koffein i och tryck innan promenaden så slipper du den äckliga smaken av kaffe och att vara katabol
BCAA/EAA= kalorier= bryter fastan.
Kaffe/Te är essentiellt under fastan.
Ristretto
2011-12-22, 20:22
Kaffe/Te är essentiellt under fastan.
+1
Fattar inte hur man pallar pf öht som icke-koffeinist.
Fishtank
2011-12-22, 20:26
BCAA/EAA= kalorier= bryter fastan.
Minimalt
Räknas fortfarande som fastande sist jag kollade
Ristretto
2011-12-22, 20:29
Minimalt
Räknas fortfarande som fastande sist jag kollade
Vem är det som bestämmer vad som bryter den magiska fastan?*popcorn*
Fishtank
2011-12-22, 20:37
Vem är det som bestämmer vad som bryter den magiska fastan?*popcorn*
Don't ask me
Bara vad jag läst iaf
Kan varit berkhan som skrev det.
Om det stämmer eller inte får någon annan c/d
FASTA=FASTA
Vad är problemet egentligen?
Berkhan säger ca 70 kalorier, men still.. Fasta kan ju inte misstolkas?
anton2000
2011-12-22, 21:42
FASTA=FASTA
Öh jo. Undrar hur många gånger det har frågats om vad som bryter fastan i den här tråden :)
Doctor Snuggles
2011-12-22, 22:04
FASTA=FASTA
Frågan är om "bryta fastan" är en on/off knapp vad gäller eventuella fördelar, och det finns inget som säger att det är det. Folk gillar att tänka i svart och vitt, men verkligheten är sällan sådan.
+1
Fattar inte hur man pallar pf öht som icke-koffeinist.
Inga problem att inte dricka kaffe eller te. Vatten funkar det med :)
Ristretto
2011-12-22, 22:06
Inga problem att inte dricka kaffe eller te. Vatten funkar det med :)
Men man börjar ju frysa så mycket av kallvatten!*grr27*
Bli fetare eventuellt klä på sig mer. Fryser inte heller dock =) Kanske är "numb" då jag har kalla fötter och händer nästan jämnt
Doctor Snuggles
2011-12-22, 22:09
Så drick varmt vatten. Du behöver inte stoppa en te-påse i om du inte vill.
Anton Fräs
2011-12-22, 22:18
Frysandet är ett gissel, men kaffe/te hjälper mot det också. ;)
Ristretto
2011-12-22, 22:47
Så drick varmt vatten. Du behöver inte stoppa en te-påse i om du inte vill.
Jag har inget behov av det, då jag dricker kaffe....:thumbup:
vicarious
2011-12-23, 10:20
Frågan är om "bryta fastan" är en on/off knapp vad gäller eventuella fördelar, och det finns inget som säger att det är det. Folk gillar att tänka i svart och vitt, men verkligheten är sällan sådan.
+1.
Men ska man hålla på och ta aminosyror under fastan så missar man ju lite av poängen i mina ögon. Tanken är ju att den bauta-måltid man åt kvällen innan ska se till att kroppen har tillgång till aminosyror även under fastan.
krubkungen
2011-12-28, 19:51
Jag skulle bryta min fasta idag klockan 16.30-17.00 (åt min sista måltid 00.00 igår) men jag var ute på mellandags-hunting och bröt inte fastan förren 18.45 (hydrolysat-vassle) och nu min första måltid.
Detta gör väl inget ifall det händer ibland att man skjuter på sin fasta-brytning? Musklerna börjar väl inte bara tyna bort? :D
Jag skulle bryta min fasta idag klockan 16.30-17.00 (åt min sista måltid 00.00 igår) men jag var ute på mellandags-hunting och bröt inte fastan förren 18.45 (hydrolysat-vassle) och nu min första måltid.
Detta gör väl inget ifall det händer ibland att man skjuter på sin fasta-brytning? Musklerna börjar väl inte bara tyna bort? :D
Inte vad man vet. Tyna är iofs ett extremt kraftigt ord och det lär de inte göra.
Det finns ju andra upplägg med fasta där man hoppar över mat helt och hållet en eller 2 dagar i veckan. Kanske inte säger så mycket. Jag tror iaf inte att det är någon big deal att låta det gå 2 extra timmar utöver de du redan planerat så länge du äter samma makronutrientfördelning som planerat. Frågan är om det påverkar överhuvudtaget.
+1.
Men ska man hålla på och ta aminosyror under fastan så missar man ju lite av poängen i mina ögon. Tanken är ju att den bauta-måltid man åt kvällen innan ska se till att kroppen har tillgång till aminosyror även under fastan.
Men dessa aminosyror uppreglerar väl inte proteinsyntesen? De motverkar väl "bara" nedbrytning?
Visserligen tror jag att ju oftare man uppreglerar proteinsyntesen (t ex genom frekventa EAA-intag) desto svårare blir det att fortsätta uppreglera den i längden. Ett feedbacksystem tror jag reglerar och att det man sett i studier på t ex måltidsfrekvens visar att detta feedbacksystem faktiskt existerar. (aka du ska inte tro att du kan lura kroppen att få mer muskler än den vill ha).
De permanenta förändringarna sker pga styrketräningens effekt och högre mängder protein amplifierar styrketräningens effekt.
vicarious
2011-12-28, 22:43
Men dessa aminosyror uppreglerar väl inte proteinsyntesen? De motverkar väl "bara" nedbrytning?
Varför skulle de inte göra det?
Tror du har en poäng i det du säger annars.
Ok så ingen ide att ta EAA under fastan alltså, men kommer inte det innebära att musklerna bryts ner under fastan? Känns lite läskigt? :)
+1.
Ok så ingen ide att ta EAA under fastan alltså, men kommer inte det innebära att musklerna bryts ner under fastan? Känns lite läskigt? :)
nej.
vicarious
2012-01-04, 14:31
Läs det jag skrev igen så har du svaret på din fråga.
Ok så ingen ide att ta EAA under fastan alltså, men kommer inte det innebära att musklerna bryts ner under fastan? Känns lite läskigt? :)Varför ska du köra på upplägget om du tycker att potentiell muskelförlust känns "läskigt"?
Varför ska du köra på upplägget om du tycker att potentiell muskelförlust känns "läskigt"?
Flera orsaker :)
Jag gillar att prova nya saker inom träningen
Jag vill gå ner i fett och upp i muskelmassa och PF verkar kunna hjälpa mig med det (jag tränar även 6ggr i veckan och vet att ingenting är gratis här i livet)
Jag har ändå aldrig käkat frukost i alla fall så det kan vara ett upplägg som passar mig fint
Men att tappa muskler är ju inget man vill göra på vägen.. :)
Sportfiskaren
2012-01-08, 12:45
Någon som prövat den termogena dieten i kombination med PF? Hur kändes det och vad för resultat fick ni?
Anton Fräs
2012-01-08, 13:23
Jag har provat det. Men kan inte uttala mig riktigt. Skiljde sig inte mycket från annat dietande annat än att det var tråkigt.
Någon som prövat den termogena dieten i kombination med PF? Hur kändes det och vad för resultat fick ni?
Funkar utmärkt men det känns att det är lite extremt. Snabbare viktnedgång än en vanlig diet men det återstår att se om jag behåller mer eller mindre massa.
Bibliotekarien
2012-01-12, 19:00
Jag har kört periodisk fasta i en vecka nu, med ett ätarfönster på ca 4-5 timmar. Som det är i dagsläget käkar jag inga kosttillskott alls, tränar helt fastande, och det tar nästan en timme att komma hem från gymmet. Är detta ett klokt upplägg, eller kommer det leda till att jag blir svagare? Jag käkar i dagsläget ca 2g protein/ kg kroppsvikt.
Anledningen till att jag undrar var att jag fick för mig att utan EAA så bryts kanske min kropp ner mer än den byggs upp. Vad tror ni? Oroar jag mig i onödan?
vicarious
2012-01-12, 19:00
Omöjligt att svara på men skaffa nåt snabbt protein att ta innan + efter träningen. EAA eller vassle.
Ristretto
2012-01-12, 19:11
Detta kan vara intressant att tänka på:
Varför blir man "väldigt katabol" av träning?
Proteinbalansen är alltid negativ i fastande stadie, men den blir mindre negativ av att träna att inte träna.
Styrketräning + inget födointag ger en bättre proteinbalans än ingen styrketräning + inget födointag. I båda fallen är proteinbalansen negativ, men det är mindre negativ efter styrketräning. Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden även utan födo(protein)intag, även om den då inte kan bli stor nog att proteinbalansen skall bli positiv.
http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg
Tipton 2007.
Vet dock inte vad som händer om man äter inom en timma efter passet. Själv hade jag dock sett till att ha AA i blodet vid träning.
Bibliotekarien
2012-01-12, 19:28
Detta kan vara intressant att tänka på:
Vet dock inte vad som händer om man äter inom en timma efter passet. Själv hade jag dock sett till att ha AA i blodet vid träning.
Ah, intressant! Min grundtanke är att bara man tränar och käkar bra med mat blir man stark och får i sig gott om mikronutrienter, och det borde gälla även vid PF.
Ristretto
2012-01-12, 23:48
Ah, intressant! Min grundtanke är att bara man tränar och käkar bra med mat blir man stark och får i sig gott om mikronutrienter, och det borde gälla även vid PF.
Nån form av resultat får du säkert. Men, det finns ju faktiskt ganska mycket som tyder på att det är fördelaktigt att ha AA i blodet vid styrketräning.
Jag har kört periodisk fasta i en vecka nu, med ett ätarfönster på ca 4-5 timmar. Som det är i dagsläget käkar jag inga kosttillskott alls, tränar helt fastande, och det tar nästan en timme att komma hem från gymmet. Är detta ett klokt upplägg, eller kommer det leda till att jag blir svagare? Jag käkar i dagsläget ca 2g protein/ kg kroppsvikt.
Anledningen till att jag undrar var att jag fick för mig att utan EAA så bryts kanske min kropp ner mer än den byggs upp. Vad tror ni? Oroar jag mig i onödan?
Med ditt nuvarande upplägg så skulle en kolo-skadad kille som jag vara toknojjig iallafall.
Men pröva en tid och utvärdera hur det går, för att kanske sedan pröva med att inta aminosyror (BCAA/EAA) innan och efter träning för att granska ev. skillnader
vicarious
2012-01-13, 14:27
De eventuella skillnaderna lär vara små eller väldigt svåra att upptäcka. Är det så att man märker en skillnad blir det ändå svårt att tillskriva den till just aminosyrorna. Förutsätter att man äter, tränar och lever exakt likadant under båda testperioderna. Rätt krångligt med andra ord.
Tycker det känns bättre att "safea" och se till att ta något snabbt protein innan+efter träningen om den utförs fastande. Då slipper man oroa sig :)
Med risk för att bli idiotförklarad måste jag fråga. Har inte läst alla 500 sidor utan endast skumma en del men av vad jag sett verkar de flesta lägga sin fasta från det att de lägger sig och sover fram tills efter träningen.
Vad skulle skillnaden vara om man körde matintaget från säg 08.00-16.00, eller säg 10.00-18.00?
Ristretto
2012-01-15, 19:59
Vad skulle skillnaden vara om man körde matintaget från säg 08.00-16.00, eller säg 10.00-18.00?
Skillnaden är att du inte äter något mellan 16:00 och läggdags. Många föredrar att lägga sig mätta.
Jag tycker det är lättare att fasta på förmiddagen.
vicarious
2012-01-15, 22:58
Med risk för att bli idiotförklarad måste jag fråga. Har inte läst alla 500 sidor utan endast skumma en del men av vad jag sett verkar de flesta lägga sin fasta från det att de lägger sig och sover fram tills efter träningen.
Inte äta på hela kvällen skulle jag personligen tycka var jobbigt. Men går man och lägger sig kl 20.00 kanske det funkar lika bra. Det handlar om preferenser helt enkelt. Många upplever det nog lättare att fasta på förmiddagen.
Finska Lejonet
2012-01-16, 09:28
Jag gör som du beskriver och det funkar utmärkt, men det är när jag inte har som mål att gå ner i vikt för då lägger jag mitt intag senare p.g.a vad ovanstående har skrivit.
När kroppen är hungrig är i mångt och mycket en vanesak och ser du bara till att äta ordentligt är det inte "så svårt".
kimozabe
2012-01-16, 20:42
Hej på er,
För första gången på x antal år sitter jag i sjön, mitt EAA är slut och det lär dröja ett par veckor innan jag köper hem något nytt. Brukar träna 06:00-07:00 och dricka EAA varannan timme fram till lunchen.
Idag klämde jag in träningen på lunchen och käkade halva innan och halva efter.
Skita i fastan framöver när jag tränar tidigt och äta frulle innan, lunchen efter sen stå mig till middagen på kvällen? Hur hade ni lagt upp det?
Inge Enveten
2012-01-16, 20:44
Hej på er,
För första gången på x antal år sitter jag i sjön, mitt EAA är slut och det lär dröja ett par veckor innan jag köper hem något nytt. Brukar träna 06:00-07:00 och dricka EAA varannan timme fram till lunchen.
Skita i fastan framöver när jag tränar tidigt och äta frulle innan, lunchen efter sen stå mig till middagen på kvällen? Hur hade ni lagt upp det?
Annan proteinkälla samma mängd men inte något vartannan timme skit
vicarious
2012-01-16, 21:36
Hej på er,
Träna som vanligt på morgonen och sen äta något lätt efter träningen fram till din första planerade måltid. Typ Keso eller liknande.
Eller så skiter du i PF och äter en redig frukost efter träningen.
Eller så köper du mer aminosyror :D Vad är anledningen till att du inte ska köpa mer? Är väl bara springa in på första bästa kosttillskottsbutik.
kimozabe
2012-01-16, 23:17
Träna som vanligt på morgonen och sen äta något lätt efter träningen fram till din första planerade måltid. Typ Keso eller liknande.
Eller så skiter du i PF och äter en redig frukost efter träningen.
Eller så köper du mer aminosyror :D Vad är anledningen till att du inte ska köpa mer? Är väl bara springa in på första bästa kosttillskottsbutik.
5v semester runt hörnet, hade hoppats skiten räckt fram till månadsskifte. Får bli totalt fastande träning med en kvarg till post sen lunch normalt. Blir max 6 pass innan avresa
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
pepponomics
2012-01-17, 00:31
Letat runt lite med hjälp av stickprov i tråden men hittar inte svaret till min fråga. Hoppas jag inte irriterar dem som sett den 100gg förut.
Men om man kör på PF kan man om man ligger på ca 500kcal underskott ff öka i muskelmassa samtidigt som man "deffar till det lite" om man ser till att man får i sig nog med protein (2-3g/kg har jag för mig att man brukar köra med)??
krubkungen
2012-01-17, 00:47
Letat runt lite med hjälp av stickprov i tråden men hittar inte svaret till min fråga. Hoppas jag inte irriterar dem som sett den 100gg förut.
Men om man kör på PF kan man om man ligger på ca 500kcal underskott ff öka i muskelmassa samtidigt som man "deffar till det lite" om man ser till att man får i sig nog med protein (2-3g/kg har jag för mig att man brukar köra med)??
Möjligheten finns, speciellt ifall du är nybörjare men det är nog inte troligt. Muskelbyggande kräver positiv kvävebalans vilket man ej har vid kaloriunderskott. (har jag rätt här?)
Överskott= positiv kvävebalans= *flex*
2-3g är bra, ligger själv runt 3-3,5g året runt men det har mer med att jag kör PF/LG vilket gör det f-n svårt att hålla nere på protein intaget.
Jag har nog kört PF i 2-3år nu och är lite sugen på att testa "det gamla vanliga" igen, och äta var 3-5:e timma. Mest för att se om det blir några positiva resultat-skillnader av träningen och under passen. Någon som testat byta och utvärderat?
Började träna seriöst efter jag började med PF så har inte testat att träna riktigt på andra dieter.
Jag har nog kört PF i 2-3år nu och är lite sugen på att testa "det gamla vanliga" igen, och äta var 3-5:e timma. Mest för att se om det blir några positiva resultat-skillnader av träningen och under passen. Någon som testat byta och utvärderat?
Började träna seriöst efter jag började med PF så har inte testat att träna riktigt på andra dieter.
Har själv inte märkt några större skillnader på träningsresultatet jämfört en vanligt 5måltider/dag diet.
Varför jag har valt PF är just för att det är gött att trycka 2k kcal+ på kvällen.
Har själv inte märkt några större skillnader på träningsresultatet jämfört en vanligt 5måltider/dag diet.
Varför jag har valt PF är just för att det är gött att trycka 2k kcal+ på kvällen.
Ja precis, och gött att slippa fixa frukost :naughty:
Nu längtar jag till maten varje dag. Förr var det mer "fan va tråkigt...behöva fixa käk igen" eftersom man åt så ofta.
Squamata
2012-01-17, 21:46
Har testat båda, skulle nog säga att PF är hypat skit som jag själv trott på lite för mkt :)
Fått samma resultat av båda, så enligt mig är de mer en preferens hur man vill äta.. Nu äter jag som jag vill dock fortfarande mest efter träning.
Viktigast är att man väljer bra mat och får i sig allt man behöver.
Fishtank
2012-01-18, 09:00
Skulle nog tro resultaten blir ganska samma men vem gillar inte att trycka runt 1500 kcal i en måltid på kvällen? :)
RobinSilver
2012-01-18, 10:06
Skulle nog tro resultaten blir ganska samma men vem gillar inte att trycka runt 1500 kcal i en måltid på kvällen? :)
+1
*popcorn*
Grymt skönt att kunna äta ordentligt på kvällen.
Ristretto
2012-01-18, 10:43
Har testat båda, skulle nog säga att PF är hypat skit som jag själv trott på lite för mkt :)
Det blir vad man gör det till.
Fördelarna är dock att man, iaf på Leangains, får största kolhydratsintaget direkt eftersträning, då muskelcellernas insulinkänslighet är som bäst. Sedan har Martin skrivit om vissa andra fördelar som fastan ev. bidrar med.
Själva kolhydratstimingen går ju att uppnå även på andra upplägg, även om det blir lite tråkigiare mat ju mer man delar upp macronutrienterna mellan de olika måltiderna.
kalajset
2012-01-18, 14:26
Har använt mig av PF under flera dieter, (sammanlagt säkert närmare ett år), de senaste åren. Kör 16/8. Efter dieternas slut brukar jag relativt snart äta mer "normalt" igen. Jag räknar inte kalorier under vare sig viktnedgång eller viktuppgång. Vidare tycker jag det är viktigt att poängtera att jag vid ett just mer, s as, normalt ätmönster, knappast följer "ät-var-tredje-timme-annars-blir-du-katabol"-tänket, utan helt enkelt äter när jag är hungrig. (Vilket iofs ofta inträffar vid ungefär samma tid varje dag).
Jag tycker den största upplevda fördelen med PF, förutom en faktiskt minskad hunger, är att det helt enkelt s as sparar tid där det behövs. Ingen frukost/mellanmål/kvällsmål gör att det finns mer tid över till annat, särskilt under dagtid. När kvällen sedan kommer är det skönt att tvärtom tillåta sig själv att bara ta det lugnt någon timme och äta en rejäl måltid med tillhörande "efterrätt". (Proteinpudding/fluff/vad det nu kan vara under diet).
Rent prestationsmässigt/resultatmässigt så kan jag inte säga att jag märker någon skillnad med PF gentemot ett mer normalt ätmönster. Tror ett kaloriräknande skulle göra större skillnad här, (om än minimal), men jag bryr mig faktiskt inte om det hela tillräckligt mycket för att göra mig själv besväret. Äter helt enkelt, (mestadels), "vettig, proteinrik mat", oavsett måltidsmönster och energiåtgång.
Jag kör PF nu under min (första) deff och är kluven efter tio dagar. Upplever att jag saknar energi under träningspassen och lyfter också märkbart mindre. Ligger på drygt 2000 kcal, ca 40 procent protein, 40 procent fett och 20 procent kolhydrater.
Hur kände ni de första veckorna? Några inkörningsproblem? Bättre snart?
Ristretto
2012-01-19, 14:22
Jag kör PF nu under min (första) deff och är kluven efter tio dagar. Upplever att jag saknar energi under träningspassen och lyfter också märkbart mindre. Ligger på drygt 2000 kcal, ca 40 procent protein, 40 procent fett och 20 procent kolhydrater.
Hur kände ni de första veckorna? Några inkörningsproblem? Bättre snart?
Har du dragit ner på kolhydraterna?
Jag skulle bytt energiprocent på fett och kolisar.
Har du dragit ner på kolhydraterna?Ja.
Jag skulle bytt energiprocent på fett och kolisar.Jag överväger det. Men det är enklare att ha mycket fett när jag käkar mycket protein ...
Ristretto
2012-01-19, 14:25
Ja.
Jag överväger det. Men det är enklare att ha mycket fett när jag käkar mycket protein ...
Vad är problemet, menar du?
Själv tycker jag iaf att man behåller trycket bättre med mer kolhydrat, även om jag inte märker någon större skillnad på prestationen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.