handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40

Bubblan84
2013-12-10, 09:28
Nej då parillo ger kroppsfett, jag har som sagt inte stött på någon kalipermetod som ger underhudsfett.

Anledningen att jag frågar är för att en bekant påstod sig ha fått fram att han hade 10% kroppsfett efter att ha gjort kalipermätning. Han var inte ens nära att ha sexpack eller i så bra form som någon jag någonsin sett som verkligen låg runt 10%. Uppskattningsvis låg han på 15% kroppsfett om man tittade på honom. 10% underhudsfett låg nog nära sanningen i det fallet.

Shqypnia
2013-12-10, 09:31
Jag tror jag kör "omedvetet" periodisk fasta då och då. Kan vakna tidigt men äter inte förrän kl 11-12 och äter ibland senast kl 20.

Lucaas
2013-12-10, 09:35
Okej. Är det EAA eller BCAA som gäller då, eller kan man ta vassle?

Tror inte det spelar stor roll, och vassle kan tas i moderata mängder om du blandar med vatten :)

Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2

Tacos
2013-12-10, 09:36
Tror inte det spelar stor roll, och vassle kan tas i moderata mängder om du blandar med vatten :)

Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2

Tack!

Sparven från Minsk
2013-12-10, 14:10
Detta med stenhård magträning 3-4 pass och försöker hålla lågt på fettet

Jag hade nog nöjt mig med 2-max 3 magpass i veckan, tänk på att den behöver vila med. Du aktiverar magen i en rad andra övningar med så.

Stjarnan
2013-12-10, 15:09
Jag hade nog nöjt mig med 2-max 3 magpass i veckan, tänk på att den behöver vila med. Du aktiverar magen i en rad andra övningar med så.

Den bästa magträningen är enligt mig knäböj och marklyft så 2 magpass i veckan räcker gott. Förslagsvis samma pass som knäböj och marklyft för maximal återhämtning!
Periodisera även magträningen.

Jeml
2013-12-10, 15:10
Den bästa magträningen är enligt mig knäböj och marklyft så 2 magpass i veckan räcker gott. Förslagsvis samma pass som knäböj och marklyft för maximal återhämtning!
Periodisera även magträningen.

+23

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AEB
2013-12-10, 23:07
Har en fråga. Hur skulle ni lägga upp Leangains om ni ena dagen tränar 07.00 och andra dagen 20.00? Tacksam för svar

strikt
2013-12-10, 23:37
Samma.

Handlar bara om att vänja sig. Med andra ord, lätt lunch vid 12-14 tiden, protein och kolhydrater. sedan resten av intaget på kvällen efter gymmet.

Allt balanseras ändå ut i slutändan.

Reaper123
2013-12-11, 08:06
Har en fråga. Hur skulle ni lägga upp Leangains om ni ena dagen tränar 07.00 och andra dagen 20.00? Tacksam för svarLåter som att LG ej passar ditt upplägg, men aminosyror fram till lunch är väl en variant?

Sent from my LG-E975 using Tapatalk

Stjarnan
2013-12-11, 08:20
Samma.

Handlar bara om att vänja sig. Med andra ord, lätt lunch vid 12-14 tiden, protein och kolhydrater. sedan resten av intaget på kvällen efter gymmet.

Allt balanseras ändå ut i slutändan.

Jag rekommenderar att köra protein och fett till lunchen och vräka på med kolhydrater kvällstid (efter gymmet)

Tacos
2013-12-11, 08:39
Martin pushar väldigt hårt för BCAA, men visst funkat det väl lika bra med EAA?
Antar att han tycker det räcker med dom grenade i BCAA och tycker resterande aminosyror i EAA är "onödiga"?

Hercoles
2013-12-11, 08:54
Det funkar lika bra med EAA.

tjing
2013-12-11, 09:17
EAA är kanske ändå att föredra sett till kognitiva effekter, om man nu ska äta aminosyror.

Tacos
2013-12-11, 15:27
Annan snabb fråga, borde man ta EAA innan cardioträning också när man är fastande?
Brukar inte göra det, men det kanske är "dumt"?

Ursäkta dom hundra frågorna, men är lite nybörjare med PF :smash:

Babyface
2013-12-11, 18:57
Är detta PF leangains ni pratar?
Försöker iaf

Jag har testat leangains i 2 veckor och gillar det hårt.

1. Tycker det är skönt att äta när man är riktigt hungrig istället för att äta för sakens skull. Man kan ju ledigt äta 2,5 normal portion vid lunch då man är så hungrig!

2. Gillar tänket med överskott/balans vilodag, känns mer hälsosamt. Man tänker på insulin och oxidativ stress. Det är ju knappast nyttigt för kroppen att ständigt ligga i överskott.

3. Hela PF verkar vara en livsstil som fokuserar på att hålla sig hård/i form året dom utan att bulka/deffa sönder. Gillar det starkt!

Sen om man vill bli bodybuilder-stor kanske det finns bättre lösningar

Jeml
2013-12-11, 18:59
Är detta PF leangains ni pratar?
Försöker iaf

Jag har testat leangains i 2 veckor och gillar det hårt.

1. Tycker det är skönt att äta när man är riktigt hungrig istället för att äta för sakens skull. Man kan ju ledigt äta 2,5 normal portion vid lunch då man är så hungrig!

2. Gillar tänket med överskott/balans vilodag, känns mer hälsosamt. Man tänker på insulin och oxidativ stress. Det är ju knappast nyttigt för kroppen att ständigt ligga i överskott.

3. Hela PF verkar vara en livsstil som fokuserar på att hålla sig hård/i form året dom utan att bulka/deffa sönder. Gillar det starkt!

Sen om man vill bli bodybuilder-stor kanske det finns bättre lösningar

Trodde ditt "gamla jag" var borta. har för mig du skrev det.

Babyface
2013-12-11, 19:08
Trodde ditt "gamla jag" var borta. har för mig du skrev det.

Ja men det stämmer, har dock fasnat för att äta såhär när man är riktigt hungrig känns bra även på 3500-4000 som jag ligger på runt träningsdagar.

Tycker det är skönt också att ha en 2-3 dagar att vila från både gymmet och överätning menar jag

Jeml
2013-12-11, 19:12
Ja men det stämmer, har dock fasnat för att äta såhär när man är riktigt hungrig känns bra även på 3500-4000 som jag ligger på runt träningsdagar.

Tycker det är skönt också att ha en 2-3 dagar att vila från både gymmet och överätning menar jag

du kan äta så om du vill utan att följa några regler. ät bara när du är hungrig helt enkelt och ät då tills du är mätt. sen äter du när du är hungrig igen.

har du problem att gå upp i vikt / går upp för mycket när du äter på det viset, ja då behöver man börja pilla lite så man hamnar på ett lagomt intag. annars finns det ingen mening att ändra nåt :)

Babyface
2013-12-11, 19:14
du kan äta så om du vill utan att följa några regler. ät bara när du är hungrig helt enkelt och ät då tills du är mätt. sen äter du när du är hungrig igen.

har du problem att gå upp i vikt / går upp för mycket när du äter på det viset, ja då behöver man börja pilla lite så man hamnar på ett lagomt intag. annars finns det ingen mening att ändra nåt :)

Precis så jag kör på nu, äta när man är hungrig i jävligt stora lass allt blir bättre och roligare då :)

Jeml
2013-12-11, 19:16
Precis så jag kör på nu, äta när man är hungrig i jävligt stora lass allt blir bättre och roligare då :)

Ok bra :)

känner du dig inte jävligt trött efter du ätit? när jag åt mycket (1500-2000kcal) på en måltid slocknade jag typ efteråt för jag blev så trött.

Babyface
2013-12-11, 19:47
[QUOTE=Jeml;6774048]Ok bra :)

känner du dig inte jävligt trött efter du ätit? när jag åt mycket (1500-2000kcal) på en måltid slocknade jag typ efteråt för jag blev så trött.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jo faktiskt, men hörde någonstans att man rekommenderar en frukt att bryta fastan med sen pang!

Ska kolla över det

AEB
2013-12-12, 00:22
Låter som att LG ej passar ditt upplägg, men aminosyror fram till lunch är väl en variant?

Ja, jag misstänkte det. Men känns så smidigt att äta mer sällan och känna mättnad. Har funderat på detta länge, men det är ju som sagt jobbigt då jag tränar helt olika från dag till dag. Men skadar ju inte att prova ditt tips att äta aminosyror fram tills första måltiden.
Är det något jag förlorar på att inte äta direkt efter eller löser aminosyrorna det tillfälligt ifall jag ändå äter 4 timmar senare? :)

Reaper123
2013-12-12, 08:16
Ja, jag misstänkte det. Men känns så smidigt att äta mer sällan och känna mättnad. Har funderat på detta länge, men det är ju som sagt jobbigt då jag tränar helt olika från dag till dag. Men skadar ju inte att prova ditt tips att äta aminosyror fram tills första måltiden.
Är det något jag förlorar på att inte äta direkt efter eller löser aminosyrorna det tillfälligt ifall jag ändå äter 4 timmar senare? :)läst LG- guiden? Berkham har (eller iaf hade, ej läst den på länge) nämligen ett sånt upplägg vilket borde innebära att det iaf är en lösning om man prompt ej vill äta frukost/tidig lunch.

Återhämtningen hämmas mest troligt, men tränar du tex med en 3 split lär du ej märka av något...

tjing
2013-12-12, 11:40
Insulinkänsligheten är förhöjd efter träning tills kolhydrats tillförs.

Babyface
2013-12-16, 16:07
Måste bara fråga lite saker här.
Jag höfter med maten (väger inte) och fyller i på myfitnesspal

Jag är 190 och väger 77 och har en del fett kring magen. Har testat leangains några veckor och gillar det mycket. Har läst men förstår inte detta med fettet på vilodagar.

Mina macros på vilodagar ligger runt detta
(Hittade någon sida och vet inte om det är så Martin rekommenderar men iaf)

Leangains macros

Vilodag 2626
149 p
127 c
169 f

Träningsdagar 3800
149 p
600 c
89 f

1. Vad är syftet med fettet på vilodagar och lite kolhydrater?
Något med hormonbalans?

2. Någon som vet om Berkan själv uttalat sig om macros för slowbulk på sin sida? alltså hur man ungefär bör ligga med p/f/c på vilo/träning?

Jeml
2013-12-16, 16:14
hmm det där är ju knappast lågt med fett på träningsdagar. väldigt högt på vilodagar... vart fick du det där ifrån? har för mig att han rekar något i stil med ~0,5g fett/kg kv träningsdagar och ~1g/kg kv på vilodagar.

detta om man tränar 3gg/vecka. tränar man oftare kanske man inte bör gå så lågt på träningsdagarna.

Babyface
2013-12-16, 16:21
hmm det där är ju knappast lågt med fett på träningsdagar. väldigt högt på vilodagar... vart fick du det där ifrån? har för mig att han rekar något i stil med ~0,5g fett/kg kv träningsdagar och ~1g/kg kv på vilodagar.

detta om man tränar 3gg/vecka. tränar man oftare kanske man inte bör gå så lågt på träningsdagarna.

Hittade det här
http://sareyko.net/leancalc/#/g=male/a=NaN/w=NaN/h=NaN/b=NaN/m=1.2/r=-20/t=20/p=2.5/e=NaN

Ok! Skulle vara nice att se på leangains hemsida Vilka macros berkhan själv rekommenderar.

Jeml
2013-12-16, 16:41
Kolla här
http://lean-gains.org/leangains-macros/

Räknade lite snabbt åt dig (om din energi balans är 3000kcal).

Träningsdagar: 4200kcal, 160g P, 667g K, 98g F
Vilodagar: 2700kcal, 160g P, 128g K, 171g F

Hmm ja det blev ungefär samma som du fick fram. stämmer nog.

Babyface
2013-12-16, 16:48
Kolla här
http://lean-gains.org/leangains-macros/

Räknade lite snabbt åt dig (om din energi balans är 3000kcal).

Träningsdagar: 4200kcal, 160g P, 667g K, 98g F
Vilodagar: 2700kcal, 160g P, 128g K, 171g F

Hmm ja det blev ungefär samma som du fick fram. stämmer nog.

Tack så mycket!
Dock kvarstår frågan. Vad är tänket med lite K och mycket fett på vilan?
Ser nästan lite ut som LCHF

Tjing vet säkert detta!

Jeml
2013-12-16, 16:55
Tack så mycket!
Dock kvarstår frågan. Vad är tänket med lite K och mycket fett på vilan?
Ser nästan lite ut som LCHF

Tjing vet säkert detta!

Det står på sidan att på vilodagarna spelar inte fördelningen av carbs//fett någon större roll då du ändå ligger under balans och inget du äter kommer lagras som fett. du kan alltså äta hur du vill så länge du äter 160g protein. Det är bara riktlinjer egentligen på vilodagarna.

Detta citerade jag nästan från sidan fast skrivet i svenska.

Babyface
2013-12-16, 17:55
Det står på sidan att på vilodagarna spelar inte fördelningen av carbs//fett någon större roll då du ändå ligger under balans och inget du äter kommer lagras som fett. du kan alltså äta hur du vill så länge du äter 160g protein. Det är bara riktlinjer egentligen på vilodagarna.

Detta citerade jag nästan från sidan fast skrivet i svenska.

Lite svårt att veta balans men har ju halv-fysiskt jobb och går/cyklar överallt. Tränar 4-5 pass veckan.

Men tack så jättemycket! Nu förstår jag tänket helt och hållet. Förmodligen rekommenderar han lite högre fett för man ska kunna få lite "roligare" mat på vilodagar liksom

Danne2k
2013-12-16, 19:54
Men lol, fett kanske har massa andra biologiska fördelar som inte kolhydrater har? Galen tanke kanske..

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Babyface
2013-12-17, 13:21
Men lol, fett kanske har massa andra biologiska fördelar som inte kolhydrater har? Galen tanke kanske..

Utveckla?

Mouline
2013-12-17, 13:47
Utveckla?

Cellens lipidlöslighet?

Hormonella funktioner?

Huden?

Kamp
2013-12-17, 14:04
Måste bara fråga lite saker här.
Jag höfter med maten (väger inte) och fyller i på myfitnesspal

Jag är 190 och väger 77 och har en del fett kring magen. Har testat leangains några veckor och gillar det mycket. Har läst men förstår inte detta med fettet på vilodagar.

Mina macros på vilodagar ligger runt detta
(Hittade någon sida och vet inte om det är så Martin rekommenderar men iaf)

Leangains macros

Vilodag 2626
149 p
127 c
169 f

Träningsdagar 3800
149 p
600 c
89 f

1. Vad är syftet med fettet på vilodagar och lite kolhydrater?
Något med hormonbalans?

2. Någon som vet om Berkan själv uttalat sig om macros för slowbulk på sin sida? alltså hur man ungefär bör ligga med p/f/c på vilo/träning?

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=645431083#post645431083

Protein around 300-350 on all days.
Fat around 50 on lift days
Fat around 80 on rest days
Carbs around 300-350 on lift days
Carbs around 100-150 on rest days

Tråd från BB där de diskuterar just macros. Han som postade ovan är en av Berkhans klienter. Tycker dock det låter som snuskigt mycket protein.

Babyface
2013-12-17, 14:05
Cellens lipidlöslighet?

Hormonella funktioner?

Huden?

Huden?

Babyface
2013-12-17, 14:07
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=645431083#post645431083

Protein around 300-350 on all days.
Fat around 50 on lift days
Fat around 80 on rest days
Carbs around 300-350 on lift days
Carbs around 100-150 on rest days

Tråd från BB där de diskuterar just macros. Han som postade ovan är en av Berkhans klienter. Tycker dock det låter som snuskigt mycket protein.

Ja verkligen, drygt med olika bud. Skulle vara roligt att se vad själva Martin säger för riktlinjer av macros.

Danne2k
2013-12-17, 14:58
Utveckla?

Nej, det tänker jag inte.

Är heller ingen expert, men att fett och kolhydrater har olika funktioner i kroppen behöver man knappast vara kostforskare för att räkna ut.

Reaper123
2013-12-17, 16:08
Ja verkligen, drygt med olika bud. Skulle vara roligt att se vad själva Martin säger för riktlinjer av macros.Värt att notera är att det inte spelar någon roll hur pass optimalt du tror dig äta om du ej presterar på gymmet...

Så skulle lägga mer energi där, sen såklart äta bra och varierat med vettiga makros!

Du lär vara mil ifrån ditt genetiska max, så vänta ett par år med att finslipa dessa detaljer (då har du nog dessutom mer kunskap om vad som funkar eller inte funkar för just dig).

Mvh en som släppt optinojjan och börjat få resultaten jag letat efter

Jeml
2013-12-17, 16:11
agree with reaper.

du kommet med största sannolikhet få sämre resultat om du håller på som du gör. tänk inget speciellt på maten.

ät bra mat och tillräckligt mycket för att gå upp i vikt och lägg allt fokus på att prestera och bli starkare i gymmet så kommer du få så jävla mycket bättre resultat.

jag har hållt på som du gör och det är inget bra.

Babyface
2013-12-18, 19:57
agree with reaper.

du kommet med största sannolikhet få sämre resultat om du håller på som du gör. tänk inget speciellt på maten.

ät bra mat och tillräckligt mycket för att gå upp i vikt och lägg allt fokus på att prestera och bli starkare i gymmet så kommer du få så jävla mycket bättre resultat.

jag har hållt på som du gör och det är inget bra.

Lägger allt på gymmet och håller en god progression med triphase. Jag vill bara ha vettiga macros och minimera fettlagring på bulk

Äta lite fett har ju bevisat sig ge mindre kroppsfett på ett kaloriöverskott. På offdagar när man ligger på balans eller lite under t.om spelar macros kol/fett ingen roll dock

Därför tror jag att jag kör som jag gör (har ökat i vikt och blivit mycket starkare)
4000 på träningsdagar
3000 eller mindre på vilodagar

Högt i protein jämt.

Väger aldrig utan höftar med maten och fyller i en app som tar 5 minuter på en dag och stressar mig inte då mest focus är fler reps på tyngre vikt

DieErste
2013-12-25, 21:09
Optinojjan har slagit till än en gång :(

Funderade lite över "fastande träningsupplägget". Om vi säger att jag gör liknande fast käkar innan träning, dvs. äter tex. Gröt -> 1h-> tränar-> BCAA i säg 3h -> äter stort mål

Kortfattat, kan man tillämpa BCAA pulserna även under ätmönstret?

Som sagt är nog detta overkill, äta mycket bra mat och lyfta tungt gäller fortfarande antar jag

Snorkelfarsan
2013-12-27, 15:49
Optinojjan har slagit till än en gång :(

Funderade lite över "fastande träningsupplägget". Om vi säger att jag gör liknande fast käkar innan träning, dvs. äter tex. Gröt -> 1h-> tränar-> BCAA i säg 3h -> äter stort mål

Kortfattat, kan man tillämpa BCAA pulserna även under ätmönstret?

Som sagt är nog detta overkill, äta mycket bra mat och lyfta tungt gäller fortfarande antar jag

Om du inte har möjlighet att äta en måltid med protein 1-2h efter träningen kan det nog vara klokt att fylla på med BCAA/EAA i ett par omgångar. På så sätt håller du proteinsyntesen igång till du äter efterträningsmåltiden. Om du inte äter på 3h kan du köra på 2-3 "pulsar" med EAA/BCAA.

eller så skiter du i det. Vill du lägga pengarna som det kostar med extra protein/aminosyror så kör, annars lär det knappast spela så stor roll. (så länge du får i dig tillräckligt med protein överlag, framförallt efter träningen.)

Dawe
2014-01-09, 06:31
Tjena påbörjade min PF för 3 dagar sen och hoppas väll att kunna minska mitt bf från nuvarande ca 20 % ska försöka ligga på omkring 2000-2500kalorier om dagen!

Jag fastar alltså efter 16/8.
12:00 första måltid ca 500-800kalorier alltså ungefär 25% av dagsintaget
16:00 45g whey 80
Middag 17:30
Träning 18:30-19:30
19:30 whey 80 plus kvarg 250g

Får jätte gärna påpeka hur upplägget ser ut, om det finns något att anmärka på!
Vet att dom flesta här tycker att man ska lägga sitt stora mål efter träningen men då min "livssituation" inte tillåter det så funkar det inte att lägga innan middagen.
Har även inga som helst problem med hungern heller vilket är jävligt skönt!

forslund
2014-01-09, 07:20
Det går inte att säga så mycket när du inte lämnar detaljer om hur lunchen och middagen ser ut.
Sedan har du redan pekat ut ditt uppläggs största svaghet, om man nu ska följa regelboken.

Dawe
2014-01-09, 08:34
EAA stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på vanliga mål, så det är säkert åtminstone ingen dålig idé.

Det går inte att säga så mycket när du inte lämnar detaljer om hur lunchen och middagen ser ut.
Sedan har du redan pekat ut ditt uppläggs största svaghet, om man nu ska följa regelboken.

Det är ju lite svårt att beskriva det då det inte kommer vara samma mat i 4 månaders tid och det har väll inte så mycket med saken att då jag skriver hur många kalorier måltiden består av,
Och sen så kommer det ju självklart mest bestå av mycket protein med mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagarna.

suntriber
2014-01-09, 09:20
Vet att dom flesta här tycker att man ska lägga sitt stora mål efter träningen men då min "livssituation" inte tillåter det så funkar det inte att lägga innan middagen.
Har även inga som helst problem med hungern heller vilket är jävligt skönt![/QUOTE]

Är i liknande situation som du och jag gjorde så att jag började med ätfönstret lite senare istället, typ 14.30.
Tar ett väldigt litet mål då, typ 10%E bara för att kunna käka hyfsat stor middag och ett bra mål efter träning.

Funkat bra i ca fyra månader nu :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

z_bumbi
2014-01-09, 09:45
Det finns inget inom begreppet som säger att man ska äta sin största måltid efter träningen och den enda fördelen är om man känner att man kan sova lagom mätt. Så länge man äter tillräckligt för att återhämta sig och inte har problem med hungern så spelar det ingen som helst roll när man äter resten.

Personligen så har jag aldrig klarat av att äta mycket efter träningarna om den ligger på kvällen, delvis för att jag rent fysiskt inte är hungrig direkt efter en träning och dels för att jag sover kasst om jag äter och dricker mycket på kvällen. Inte för att jag någonsin har kört något version av det som kallas fasta men matsituationen blir snarare värre om man gör det då man måste äta mer per måltid.

Leifallan
2014-01-09, 23:44
Ja personligen funkar det bättre att inte förlägga ätarfönstret sent på kvällen och dö lägga sig mätt. Ser nog bara fördelar med ett ätarfönster som slutar vid 18-tiden med kanske senare vid helger möjligtvis..

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

KlopFer
2014-01-15, 18:00
Jag tänkte testa på det här lite. Eftersom jag hämtar lunch varje dag kan man lägga upp det så att man istället som jag gör idag äter frukost, lunch, tränar, äter. Att man helt enkelt skippar frukosten och sedan hämtar lunch som vanligt men bara äter hälften och tar andra hälften vid 16:00. Träning vid 18:00 och den sista måltiden kommer runt 19:30.

Tror ni jag kommer få i mig för lite mat under dagen om man skippar frukost helt och delar upp lunchen över dagen? Matlåda är inget alternativ!

Berkovic94
2014-02-17, 13:39
Hejsan!
Jag har tränat nu i ett år och fem månader. Jag började direkt med att bulka och låg på runt 65-70 när jag började, och har jobbat upp mig till stadiga 92 kilo nu. Tycker att det är dags att börja deffa nu. Har fastnat för periodisk fasta metoden och har därav några frågor angående det.

1: Hur ska mitt kaloriunderskott se ut? Ska jag ha 100% av mitt dagliga intag av kalorier på träningsdagar och 60 % på vilodagar?
2: Borde jag ta in mindre kalorier för att gå ner mer eller hur anser ni att det ser ut med proportionerna ovan.
3: Kan man träna fyra dagar i veckan eller går det bara tre gånger, (är så van att träna alla dagar i veckan så blir en omvändning helt)
4:En annan fråga hur mycket kan jag max gå ner i veckan liksåm utan att det förstör för själva dieten

Tack på förhand grabbar!

Reaper123
2014-02-17, 14:12
Hejsan!
Jag har tränat nu i ett år och fem månader. Jag började direkt med att bulka och låg på runt 65-70 när jag började, och har jobbat upp mig till stadiga 92 kilo nu. Tycker att det är dags att börja deffa nu. Har fastnat för periodisk fasta metoden och har därav några frågor angående det.

1: Hur ska mitt kaloriunderskott se ut? Ska jag ha 100% av mitt dagliga intag av kalorier på träningsdagar och 60 % på vilodagar?
2: Borde jag ta in mindre kalorier för att gå ner mer eller hur anser ni att det ser ut med proportionerna ovan.
3: Kan man träna fyra dagar i veckan eller går det bara tre gånger, (är så van att träna alla dagar i veckan så blir en omvändning helt)
4:En annan fråga hur mycket kan jag max gå ner i veckan liksåm utan att det förstör för själva dieten

Tack på förhand grabbar!1. PF har ju inget med hur du väljer att äta E%-mässigt per dag, det du tänker på är LG och det är cut/leanbulk osv.

Enklast är väl att se till att veckans snittintag av kalorier gör att du landar på ett lagom stort kcalunderskott. Så tänker åtminstone jag och äter hellre mer de dagar jag har stört energibehov :)

2. Ja, se ovan.

Sen är jag osäker på om du menar att du ska äta -40E% av ditt TDEE på vilodagarna... är du väldigt inaktiv utöver dina 3-4 pass i veckan blir det ju VÄLDIGT lite mat dessa dagar.

3. Du kan träna så många dagar i veckan du klarar av, men under deff brukar orken tryta och viktiga är att träna med progression och med kvalité.

4st styrkepass funkar garanterat om du sköter kosten/vila/återhämtning m.m, men märker du att prestationen går åt fanders direkt så kan 3 pass kanske vara bättre :)

4. Man brukar räkna med att varje kilo kroppsfett kan frisätta cirka 70 kcal per dygn. Så har du tex 10 kg fett på kroppen är -700 kcal/dygn möjligt.

Ska du krångla och ligga på balans på träningsdagarna kan du dock inte ta igen det dubbelt upp på vilodagarna, utan att riskera att du tappar onödig fettfri massa.

Nu har jag ingen aning om ditt BF och troligen vet du själv inte det. Men man brukar prata om -0,5 kg/vecka som bra riktmärke och har man gott om fett kan 1kg/vecka vara vettigt. Men det sistnämda förutsätter då att man dagligen ligger på i runda slängar har ett kcalunderskott omkring 1000 kcal dagligen!

Dewon
2014-02-17, 14:20
Läste lite längre bak att vissa undrade hur de skulle lägga upp träningen och sitt ätfönster om de inte hade tid att träna på förmiddagen och tänkte visa hur jag gör bara.

Jag gör så att jag äter min skollunch vid klockan 11:00-12:00, dock inte extremt mycket utan ser bara till att få några glas mjölk och gärna en del proteinrikt(kött oftast alltså) men utan att lasta extremt med kolhydrater.

Skoldagen slutar väl mellan 14:00-15:30 och jag tränar så fort jag kommer hem, kanske med BCAA inför träningen om jag känner att skollunchen hade brist på näring.

Kommer hem ifrån träningen vid 16:00-18:00 och tiden är då perfekt att slänga i mig ett riktigt stort mål då jag gillar att äta mycket och inte klarar av dessa hemkunskapstips från skolan där man ska äta 6 små mål om dagen. Slutar jag lite tidigare så att jag har tid och inte vill slänga i mig hur mycket som helst efter träningen äter jag hälften direkt efter träning för att sedan ta lite mer tillsammans med en kaseinshake strax innan klockan 7. Kolhydratsmängden är stor i dessa sista mål efter träningen.

Min mage som brukar vara lite krånlig mår bättre av att jag slutar äta tidigt på kvällen så det är en stor fördel också.

tigerofsweden
2014-02-17, 14:23
Ska du krångla och ligga på balans på träningsdagarna kan du dock inte ta igen det dubbelt upp på vilodagarna, utan att riskera att du tappar onödig fettfri massa.

Fast varför ska man se energiintaget över en dygnsbasis?

Reaper123
2014-02-17, 14:34
Fast varför ska man se energiintaget över en dygnsbasis?Finns väl inget som säger att man måste göra det? Underlättar ju dock om man ska ha något att utgå ifrån.

Vet åtminstone hur pass illa jag skulle prestera (samt hur mitt leverne totalt sätt skulle bli) om jag tex låg på -1400 kcal på "vilodagar" medans jag låg på kcalbalans på träningsdagarna för att tappa 1 kg per vecka. Skulle knappast främja för att bibehålla min fettfria massa.

Har kört "värsta" sortens PF med 1 måltid per dygn under deff med framgång, så inte det minsta orolig för långa fastor men som sagt. Tycker det låter krångligt...

tigerofsweden
2014-02-17, 14:52
Finns väl inget som säger att man måste göra det? Underlättar ju dock om man ska ha något att utgå ifrån.

Vet åtminstone hur pass illa jag skulle prestera (samt hur mitt leverne totalt sätt skulle bli) om jag tex låg på -1400 kcal på "vilodagar" medans jag låg på kcalbalans på träningsdagarna för att tappa 1 kg per vecka. Skulle knappast främja för att bibehålla min fettfria massa.

Har kört "värsta" sortens PF med 1 måltid per dygn under deff med framgång, så inte det minsta orolig för långa fastor men som sagt. Tycker det låter krångligt...

Tror jag missförstod dig lite då, jag tänkte mer balans/svagt underskott träningsdagar och 700-800 minus på vilodagar. Men med större underskott hade jag resonerat som dig!

Berkovic94
2014-02-17, 16:28
Jag behöver 3690 kcal för att klara av vardagen.
Så om jag kör med detta schema kan jag ligga på runt 3000 de dagar jag tränar och 2690 de dagarna jag inte tränar. Ger leangains någon effekt då eller är det inte värt det?
Jag tränar fyra dagar springer en dag och vilar två, hade tänkt då på fyra dagar ligga på 3000 och på tre dagar ligga på 2690.

Jag kommer ha min ätperiod mellan 16-24 kan detta vara ett problem?

thelodder
2014-02-17, 18:09
Jag behöver 3690 kcal för att klara av vardagen.
Så om jag kör med detta schema kan jag ligga på runt 3000 de dagar jag tränar och 2690 de dagarna jag inte tränar. Ger leangains någon effekt då eller är det inte värt det?
Jag tränar fyra dagar springer en dag och vilar två, hade tänkt då på fyra dagar ligga på 3000 och på tre dagar ligga på 2690.

Jag kommer ha min ätperiod mellan 16-24 kan detta vara ett problem?

Är det bara jag eller låter det här som skyhöga siffror för att gå ner i vikt? Ifall då inte personen i fråga har en extremt aktiv vardag eller har hög fett%. Jag själv kör leangains och på deff äter jag 2000-2200/dag och tränar 6ggr i veckan i ca 1h30min varje pass.

Warmonger
2014-02-17, 18:09
PF is the shit har kört ett år.Har aldrig varit i så bra form som nu.Förr käkade jag normalt var hungrig hela tiden.Blev bara fet höhöh.

Vägde 98.6 kg på 177 cm på 5 mån gick jag ned till 73.6 och var aldrig hungrig.

PF rules

Berkovic94
2014-02-17, 19:45
PF is the shit har kört ett år.Har aldrig varit i så bra form som nu.Förr käkade jag normalt var hungrig hela tiden.Blev bara fet höhöh.

Vägde 98.6 kg på 177 cm på 5 mån gick jag ned till 73.6 och var aldrig hungrig.

PF rules

Hur såg ditt upplägg ut, låg du minus varje dag eller?

Warmonger
2014-02-17, 20:00
Hur såg ditt upplägg ut, låg du minus varje dag eller?

Jag körde leanGains som Martin Berkhan funkar skitbra. Plus på tränings dagar och minus dem dagar man inte tränade. Kolla hans upplägg du kommer bli förvånad hur bra det funkar. Lean Gains is the shit.

Spettet
2014-02-22, 10:29
Vet inte om det varit upp tidigare men borde inte PF var negativt när man är sjuk eftersom kroppen behöver all näring den kan få och att du inte äta något på x antal under dagen borde väl vara negativt eller?

R Scarpa27
2014-02-22, 19:33
Vet inte om det varit upp tidigare men borde inte PF var negativt när man är sjuk eftersom kroppen behöver all näring den kan få och att du inte äta något på x antal under dagen borde väl vara negativt eller?

är man sjuk brukar man ju inte äta som normalt i vilket fall.

det där kvittar nog helt och hållet skulle jag tro.

Spettet
2014-02-22, 19:47
är man sjuk brukar man ju inte äta som normalt i vilket fall.

det där kvittar nog helt och hållet skulle jag tro.

Fast vill inte kroppen ha ett överskott så att den har energi att bearbeta sjukdomen och äter man inget på säg 8h så borde sjukdomstiden bli längre eller är jag ute och cyklar?

Beelz
2014-02-22, 20:46

Bara för du inte har ätit på ett antal timmat så betyder det inte att kroppen har slut på näring. Det tar lång tid för kroppen att gå igenom en måltid. Även fast magen är tom så har du mat i tarmarna och glykogen i levern+musklerna

R Scarpa27
2014-02-22, 20:49
Fast vill inte kroppen ha ett överskott så att den har energi att bearbeta sjukdomen och äter man inget på säg 8h så borde sjukdomstiden bli längre eller är jag ute och cyklar?

jag tror du
http://www.picsgag.com/wp-content/uploads/2013/06/camel-cycle-funny-trick.jpg

Spettet
2014-02-22, 20:52
Bara för du inte har ätit på ett antal timmat så betyder det inte att kroppen har slut på näring. Det tar lång tid för kroppen att gå igenom en måltid. Även fast magen är tom så har du mat i tarmarna och glykogen i levern+musklerna

Tänkte inte så långt. Nu vart det lite klarare.

jag tror du
http://www.picsgag.com/wp-content/uploads/2013/06/camel-cycle-funny-trick.jpg

Haha:d

sockerfar
2014-03-06, 21:07
Har inga direkta planer men tänkte bara fråga. Hur gör ni tränings/vilodagar med carb-cycle osv?

Säg att man tränar 3 ggr / vecka. Inget problem att skapa ett stort överskott med kolhydrater och hålla fettet nere.

Men på vilodagar ska man ju äta mycket protein (lätt)
typ inga kolhydrater (lätt)
Men typ mycket fett?

Äter ni typ bara kött,sallad och feta såser?
Eller hur löser ni det enklast isf?

Beelz
2014-03-06, 21:21
Har inga direkta planer men tänkte bara fråga. Hur gör ni tränings/vilodagar med carb-cycle osv?

Säg att man tränar 3 ggr / vecka. Inget problem att skapa ett stort överskott med kolhydrater och hålla fettet nere.

Men på vilodagar ska man ju äta mycket protein (lätt)
typ inga kolhydrater (lätt)
Men typ mycket fett?

Äter ni typ bara kött,sallad och feta såser?
Eller hur löser ni det enklast isf?

Fett kött, rotfrukter, ost, avokado etc etc..bryr mig inte om att få i mig mer fett, det blir bara så

sockerfar
2014-03-06, 21:50
Fett kött, rotfrukter, ost, avokado etc etc..bryr mig inte om att få i mig mer fett, det blir bara så

Ok, hur många svindagar har du och hur många balans/finlir dagar?

Beelz
2014-03-08, 12:48
Ok, hur många svindagar har du och hur många balans/finlir dagar?

Svindagar? Menar du cheat days?
Jag äter som fan på träningsdagar och på vilodagar äter jag mindre. Det blir mindre kalorier automatiskt på vilodagar eftersom jag undviker kolhydrater.
Så det blir ju 3 dagar med rejäl överätning och sen 4 dagar med kanske underskott eller balans.

Jag har inte cheat days, jag äter götte när jag blir sugen och det funkar bäst för mig.

R Scarpa27
2014-03-08, 21:06
cheat days och svulldagar e ju so old, och bullshitt..
äta mer utsrpritt och vid sug ist i mindre mängd över veckan, ist för en spydag 1 gång i veckan. skapar bara cravings och illamående-

sockerfar
2014-03-09, 14:17
Svindagar? Menar du cheat days?
Jag äter som fan på träningsdagar och på vilodagar äter jag mindre. Det blir mindre kalorier automatiskt på vilodagar eftersom jag undviker kolhydrater.
Så det blir ju 3 dagar med rejäl överätning och sen 4 dagar med kanske underskott eller balans.

Jag har inte cheat days, jag äter götte när jag blir sugen och det funkar bäst för mig.

Svindag menar jag när man äter som fan :p
Funkar PF bra för dig?

Beelz
2014-03-09, 19:37
Svindag menar jag när man äter som fan :p
Funkar PF bra för dig?

Det har jag aldrig, varför ska man trycka i sig överdrivna mängder med saker bara för att :)? Ibland kan det hända som tex julafton.

Leangains/PF har blivit min räddning från övervikt. Jag var lite småfet när jag var i tonåren, hade jag inte snubblat över PF så hade jag nog varit riktigt fet. Nu har jag sexpack året runt; jag överäter väldigt lätt så ju färre måltider/tillfällen jag äter på desto bättre.

Beelz
2014-03-09, 19:39
cheat days och svulldagar e ju so old, och bullshitt..
äta mer utsrpritt och vid sug ist i mindre mängd över veckan, ist för en spydag 1 gång i veckan. skapar bara cravings och illamående-

Och så skapar man ofta ett osunt förhållande till mat osv

sockerfar
2014-03-09, 20:05
Vart hittar jag macros som riktmärken för vilodag/träningsdag? Alltså vad som rekommenedras, på hemsidan står det ingenting om det. Alltså i guiden

sockerfar
2014-03-09, 20:06
Och så skapar man ofta ett osunt förhållande till mat osv

Vart hittar jag macros som riktmärken för vilodag/träningsdag? Alltså vad som rekommenedras, på hemsidan står det ingenting om det?

Vad ligger du på för stats vilo/träningsdag?

R Scarpa27
2014-03-09, 20:44
Vart hittar jag macros som riktmärken för vilodag/träningsdag? Alltså vad som rekommenedras, på hemsidan står det ingenting om det?

behövs inga specillea riktmärken för vilo/tränardag på pf... (pf= periodisk fasta / ätmönster och ingen särskild diet..) då lutar det mer åt LG isf.

dock kan man kolhydratsladda dagen innan som ger ganska bra energi till dagen efter tycker jag (upplever jag det).

Trapz
2014-03-09, 21:06

Du verkar ha en aning osunt förhållande till mat känns det som, med tanke på dina trådar du skapar. Så det kanske är läge att försöka ta tag i det till att börja med innan du ska börja optimera och pilla med macros hit och dit.

Men annars så finns den här kalkylatorn: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

z_bumbi
2014-03-09, 21:34
Är det bara jag eller låter det här som skyhöga siffror för att gå ner i vikt? Ifall då inte personen i fråga har en extremt aktiv vardag eller har hög fett%. Jag själv kör leangains och på deff äter jag 2000-2200/dag och tränar 6ggr i veckan i ca 1h30min varje pass.

Det är nog bara du.

sockerfar
2014-03-09, 21:38
Du verkar ha en aning osunt förhållande till mat känns det som, med tanke på dina trådar du skapar. Så det kanske är läge att försöka ta tag i det till att börja med innan du ska börja optimera och pilla med macros hit och dit.

Men annars så finns den här kalkylatorn: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Kanske verkar som det, men så är verkligen inte fallet. Vill bara hitta något som funkar för mig för att öka sakta i vikt och testar mig fram lite :)

Tack för omtanken

R Scarpa27
2014-03-09, 21:41
Kanske verkar som det, men så är verkligen inte fallet. Vill bara hitta något som funkar för mig för att öka sakta i vikt och testar mig fram lite :)

Tack för omtanken

good man.
testa överskott iaf =) och täck alla dagbehov av näring/protein(fett osv fyll på resten med annat till överskott ( variera)

sockerfar
2014-03-09, 21:53
good man.
testa överskott iaf =) och täck alla dagbehov av näring/protein(fett osv fyll på resten med annat till överskott ( variera)

Yes, det är planen :)
Har bestämt mig för ett överskott på alla träningsdagar och lite mer chill på vilodagar

R Scarpa27
2014-03-09, 21:58
Yes, det är planen :)
Har bestämt mig för ett överskott på alla träningsdagar och lite mer chill på vilodagar

deffa dock ej på vilodagar (big mistake)

Beelz
2014-03-10, 09:33

Massa protein, kanske landar på 150g+ sen fyller jag med kolhydrater. Räknar inte längre, lärt mig äta på känn! Kanske får i mig 3000kcal eller mer på träning och 2000+ på vilodag

FLCL
2014-03-10, 12:52
Hur fungerar PF, eller leangains, under deff? Jag börjar deffa idag och tanken slog mig att det kanske skulle passa mig. Jag har aldrig gillat frukost, blir illamående, och idag bestod den av enbart en proteinshake. Jag kan ju enkelt skippa den och inte ta något innan lunch.

När jag googlade läste jag att "Carb cycling is used to maximise the benefits of the anabolic state from weight training". Är detta något man bör göra och i så fall hur? Något annat man bör tänka på? Kanske någon som har en bra sida där jag själv kan läsa på om det? Sitter just nu och läser lite på leangains.com... Tack på förhand <3

*EDIT*
Ang carb cycling, menar man att det är mycket carbs på träningsdagar och väldigt lite på vilodagarna?

Loftolle
2014-03-10, 14:31
Hur fungerar PF, eller leangains, under deff? Jag börjar deffa idag och tanken slog mig att det kanske skulle passa mig. Jag har aldrig gillat frukost, blir illamående, och idag bestod den av enbart en proteinshake. Jag kan ju enkelt skippa den och inte ta något innan lunch.

När jag googlade läste jag att "Carb cycling is used to maximise the benefits of the anabolic state from weight training". Är detta något man bör göra och i så fall hur? Något annat man bör tänka på? Kanske någon som har en bra sida där jag själv kan läsa på om det? Sitter just nu och läser lite på leangains.com... Tack på förhand <3

*EDIT*
Ang carb cycling, menar man att det är mycket carbs på träningsdagar och väldigt lite på vilodagarna?

Jag har kört PF under deff och gör det i nuläget, jag ökar i styrka på gymmet trots att jag inte är nybörjare och har tränat seriöst i några år.
Carb cycling är i det stora hela precis vad du säger, mindre fett på träningsdagar och mer kolhydrater, sedan tvärtom på vilodagar.

Leangains har i stort sett all info du behöver, enda skillnaden jag gjort från LG är väl att på träningsdagar så försöker jag ligga under 30g fett för att få utrymme till kolhydrater och på vilodagar så ligger jag under 20g kolhydrater under dagen men äter sedan kolhydrater i större mängd under mitt sista mål.

Stjarnan
2014-03-10, 15:54
Jag har kört PF under deff och gör det i nuläget, jag ökar i styrka på gymmet trots att jag inte är nybörjare och har tränat seriöst i några år.
Carb cycling är i det stora hela precis vad du säger, mindre fett på träningsdagar och mer kolhydrater, sedan tvärtom på vilodagar.

Leangains har i stort sett all info du behöver, enda skillnaden jag gjort från LG är väl att på träningsdagar så försöker jag ligga under 30g fett för att få utrymme till kolhydrater och på vilodagar så ligger jag under 20g kolhydrater under dagen men äter sedan kolhydrater i större mängd under mitt sista mål.

Det är onödigt lågt. Så mycket kolhydrater tror jag verkligen inte du behöver för att ligga så lågt på fettet.
Under 20g kolhydrater tycker jag också är onödigt lågt på vilodagar.

Kamp
2014-03-10, 15:59
Det är onödigt lågt. Så mycket kolhydrater tror jag verkligen inte du behöver för att ligga så lågt på fettet.
Under 20g kolhydrater tycker jag också är onödigt lågt på vilodagar.

Han åt mer än 20 på vilodagar bara det att han sparade dem till sitt sista mål.

sockerfar
2014-03-10, 16:23

Blir väl kanske deff någon dag, men syftet är att ligga på balans 4 dagar och stort överskott 3 dagar

Jeml
2014-03-10, 16:29
think less, gain more.

Loftolle
2014-03-10, 17:49
Min förbrukning är inte så värst skyhög tyvärr så under 30g gör att jag får i mig rejält med kolhydrater vilket har gjort underverk med träningen i form av påfyllnad, och som Kamp skrev så åt jag mer än 20g kolhydrater bara att jag begränsade intaget av kolhydrater till under 20g vid timmarna jag är aktiv.

Så jättemycket tänkande är det inte i det hela men alla är olika. Jag har för första gången lyckats öka styrka i allt under en deff med detta schema. Så jag tänkte bara dela med mig av min version, jag verkar inte ha stått på några platåer heller för den delen och jag mår väldigt mycket bättre än vad jag annars gjort, känns nästan inte som jag deffar XD

R Scarpa27
2014-03-10, 18:02
Blir väl kanske deff någon dag, men syftet är att ligga på balans 4 dagar och stort överskott 3 dagar

hmm okey.
skulle nog hellre valt mindre överskott varje dag ist.

men som sagt allt funkar, finns inga rätt och fel, grunden är träningen sen hur kosten läggs upp osv osv kan bara bli ett mattematik tal som varken gör till eller från i det hela.

träna & ät är det bästa :) (med tillräckligt av allt)

sockerfar
2014-03-10, 20:15
hmm okey.
skulle nog hellre valt mindre överskott varje dag ist.

men som sagt allt funkar, finns inga rätt och fel, grunden är träningen sen hur kosten läggs upp osv osv kan bara bli ett mattematik tal som varken gör till eller från i det hela.

träna & ät är det bästa :) (med tillräckligt av allt)

Ja exakt, jag tycker iaf att det känns jättebra för mig. För jag är inte så hungrig på off-dagar och tycker det är ganska skönt att inte behöva äta lika mycket då.
Sen när jag tränar äta bra mycket

Känns väldigt bra att skita i frukosten, har iaf ingen aptit där och blir 2x hungrigare vid lunch och älskar att äta när jag verkligen är hungrig och inget jävla "trugande" då får jag enklast ner mina mål och får njuta samtidigt :)

Fixar fan inte det här äta 6ggr per dag osv :P

R Scarpa27
2014-03-10, 20:30
Ja exakt, jag tycker iaf att det känns jättebra för mig. För jag är inte så hungrig på off-dagar och tycker det är ganska skönt att inte behöva äta lika mycket då.
Sen när jag tränar äta bra mycket

Känns väldigt bra att skita i frukosten, har iaf ingen aptit där och blir 2x hungrigare vid lunch och älskar att äta när jag verkligen är hungrig och inget jävla "trugande" då får jag enklast ner mina mål och får njuta samtidigt :)

Fixar fan inte det här äta 6ggr per dag osv :P

6ggr per dag nej det gör inte jag heller.
frukost äter jag oftast inte helller då jag äter mina största mål mkt sent oftast.
sen varierar allt, ibland blir man bortbjuden osv.
frukost e jag ingen big fan av men händer ju att man äter det med, tex på resor eller sällskapsfrukost osv.

Stjarnan
2014-03-11, 06:35
Han åt mer än 20 på vilodagar bara det att han sparade dem till sitt sista mål.

Missade det! För 20g kolhydrater är inte mycket att spela med!

Min förbrukning är inte så värst skyhög tyvärr så under 30g gör att jag får i mig rejält med kolhydrater vilket har gjort underverk med träningen i form av påfyllnad, och som Kamp skrev så åt jag mer än 20g kolhydrater bara att jag begränsade intaget av kolhydrater till under 20g vid timmarna jag är aktiv.

Så jättemycket tänkande är det inte i det hela men alla är olika. Jag har för första gången lyckats öka styrka i allt under en deff med detta schema. Så jag tänkte bara dela med mig av min version, jag verkar inte ha stått på några platåer heller för den delen och jag mår väldigt mycket bättre än vad jag annars gjort, känns nästan inte som jag deffar XD

Intaget av fett har ju knappast något med förbränningen att göra. Jag själv går aldrig under 0,5g /kg kroppsvikt och ligger oftast på 0,7-0,8g ovasett träning eller vila.

Vi hade en diskussion om fettintag osv här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209572

Loftolle
2014-03-11, 12:50
Missade det! För 20g kolhydrater är inte mycket att spela med!

Intaget av fett har ju knappast något med förbränningen att göra. Jag själv går aldrig under 0,5g /kg kroppsvikt och ligger oftast på 0,7-0,8g ovasett träning eller vila.

Vi hade en diskussion om fettintag osv här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209572

Jo, men så äter jag ju en hel del mer fett på vilodagar, snittet per dag blir ungefär 60-80 gram om man slår ut det på min vikt runt 80kg.

Jag håller mig mer mätt nöjd med en sådan lunch på vilodagar och jag har som sagt gott om utrymme för kolhydrater efter träning vilket mättar bra i sig när man kommer upp i lite större mängder.

Det finns en idé bakom att hålla kolhydraterna lågt under de aktiva timmarna, så fort man äter över en viss mängd kolhydrater så avbryts fettförbränningen så vitt jag vet, men antagligen är det som vanligt och det är mest optinojja som får mig att köra såhär, skulle inte förvåna mig om det höga proteinintaget jag har vid samma måltid ger liknande utslag som kolhydrater.
Hursomhelst så fungerar det riktigt bra med humör och mättnadskänsla för mig :)

Kamp
2014-03-11, 14:26
Jo, men så äter jag ju en hel del mer fett på vilodagar, snittet per dag blir ungefär 60-80 gram om man slår ut det på min vikt runt 80kg.

Jag håller mig mer mätt nöjd med en sådan lunch på vilodagar och jag har som sagt gott om utrymme för kolhydrater efter träning vilket mättar bra i sig när man kommer upp i lite större mängder.

Det finns en idé bakom att hålla kolhydraterna lågt under de aktiva timmarna, så fort man äter över en viss mängd kolhydrater så avbryts fettförbränningen så vitt jag vet, men antagligen är det som vanligt och det är mest optinojja som får mig att köra såhär, skulle inte förvåna mig om det höga proteinintaget jag har vid samma måltid ger liknande utslag som kolhydrater.
Hursomhelst så fungerar det riktigt bra med humör och mättnadskänsla för mig :)

Förstår hur du tänker kring kolhydraterna men frågan är hur mycket det hjälper egentligen. Underskott på vilodagar är alltid ett underskott, även om du äter kolhydrater till lunch eller ej:b Dock så tror jag det kan vara smart att spara kolhydraterna till kvällen då du antagligen går och lägger dig mer nöjd samt att du "laddar" inför morgondagen, framförallt om du tränar på morgonen.*flex*

Loftolle
2014-03-11, 21:46
Förstår hur du tänker kring kolhydraterna men frågan är hur mycket det hjälper egentligen. Underskott på vilodagar är alltid ett underskott, även om du äter kolhydrater till lunch eller ej:b Dock så tror jag det kan vara smart att spara kolhydraterna till kvällen då du antagligen går och lägger dig mer nöjd samt att du "laddar" inför morgondagen, framförallt om du tränar på morgonen.*flex*

Antagligen hjälper det som sagt föga, men fettet till lunch mättar bra ända fram till kvällen då jag ligger back bara på vilodagar, och som du säger, lite extra kolhydrater till kvällsmat ger lite mera fyllnad och tillfredsställelse :)

(angående att vara ligga back på vilodagar är nått fuffens som jag inte har en aning om varför men det fungerar nästan skrämmande bra :) )

sockerfar
2014-03-15, 18:06
Har kört Leangains nu i 1 vecka, vill bara stämma av lite så att jag har förstått konceptet. Jag satsar på en slow-bulk, önskar 1 kg i månaden.
Tränar 3 dagar och vilar 4 dagar.

Jag är väldigt fri med maten, det ska vara gott och jag vill njuta och ha variation.
Föredrar att äta mycket och sällan så hittils fungerar det riktigt bra!

Äter mellan 12.00 till 20.00
fasta 16 h

Såhär kan en träningsdag se ut

12.00
Kött med potatisgratäng (400g kött)
2 pizza slice
Juice

15.00
2 bananer något random fika

17.00 här tränar jag oftast
2xbcaa
160g malto före/efter träningen

19.00
Köttfärssås/spagetti (500g köttfärs 10%)

Macros i runda drag

3500 kcal
240g p
350 k
75 fett

Såhär kan en helgdag se ut när jag vilar

12.00
2 stora tacos, lite fetare köttfärs

15.00
banan 60 g mandlar

19.00
laxfile 200g
hemmagjord västkustsallad 150g
räkor 200g

Några folkbärs

Macros i runda drag

2500 kcal

150g protein
120g carbs
160g fett

Jeml
2014-03-15, 18:46
ja det ser bra ut. jag skulle aldrig slösa kalorier på 160g malto dock :D

inte eller ligga så jäkla högt på fettet på vilodagar.
bättre att ligga på 60-100g (helst 70-80g) fett varje dag och bara variera kalorierna isåfall tycker jag.

sockerfar
2014-03-15, 18:55
ja det ser bra ut. jag skulle aldrig slösa kalorier på 160g malto dock :D

inte eller ligga så jäkla högt på fettet på vilodagar.
bättre att ligga på 60-100g (helst 70-80g) fett varje dag och bara variera kalorierna isåfall tycker jag.

Tycker det är smidigt med malto
Har svårt att sätta i mig mycket kolhydrater (blir mätt)

Fast då blir det ju samma varje dag, Berkhan förespråkar ju att man ska carb-cycla
http://www.fitnessfactreview.com/carb-cycling-leangains-intermittent-fasting/

Sen att fettet blir högt på vilodagar gör ju inget då det iaf inte lagras
2500 kcal är balans/underskott för mig

sockerfar
2014-03-15, 18:57
såhär skriver en ifrån forumet

"Idén är att ligga på underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar. Kolhydraterna maximerar glykogen inlagringen och energin på träningsdagarna medans det låga fettet försvårar att man lagrar överskottsenergin som kroppsfett.

På vilodagarna är det underskott och man skippar kolhydraterna då glykogenet i musklerna inte används och det istället används som vanlig förbränningsenergi under dagen. Man äter istället fett för att kroppen ska få i sig all näring den behöver då fett är essentiellt för att kroppen ska fungera"

Jeml
2014-03-15, 18:58
Tycker det är smidigt med malto
Har svårt att sätta i mig mycket kolhydrater (blir mätt)

Fast då blir det ju samma varje dag, Berkhan förespråkar ju att man ska carb-cycla
http://www.fitnessfactreview.com/carb-cycling-leangains-intermittent-fasting/

Sen att fettet blir högt på vilodagar gör ju inget då det iaf inte lagras
2500 kcal är balans/underskott för mig

ja då är ju malto perfekt för dig :)

jo jag vet att berkhan säger så. men varför? får man ut något av det?
troligen inte, bara massa jävla pillande och tänka på makros hela tiden.

så enkelt är det inte. det är inte så att kroppen "resettas" klockan 24 varje dag.
du får slå ut det över en vecka eller en månad istället.

man landar rätt högt på fettet i snitt då. Över 120g/dag för dig, rätt högt imo.

sockerfar
2014-03-15, 19:16
ja då är ju malto perfekt för dig :)

jo jag vet att berkhan säger så. men varför? får man ut något av det?
troligen inte, bara massa jävla pillande och tänka på makros hela tiden.

så enkelt är det inte. det är inte så att kroppen "resettas" klockan 24 varje dag.
du får slå ut det över en vecka eller en månad istället.

man landar rätt högt på fettet i snitt då. Över 120g/dag för dig, rätt högt imo.

Läs ovanståened citat. Vet inte heller i detalj varför.
Man litar på berkish han är jävligt inspirerande med sitt tänk

Jeml
2014-03-15, 19:26
jo men som sagt, kroppen fungerar inte så att den liksom startar på 0 varje dag.

"jo men idag kan jag äta 300g fett eftersom jag landar på underskott idag" så kommer det inte bli i praktiken när man totalt ligger på ett överskott.

dessutom känns det som du kanske behöver höja kalorierna lite för att hamna på överskott?

jag tycker mest att det är ett jävla skitsnack som får folk att överanalysera allt utan att det ger något extra direkt.
det kan dessutom leda till ÄS.

JA, berkhan och många av hans klienter har fått bra resultat. men förmodligen hade resultaten varit likvärdiga även om man skitit i att cykla fettet.

sockerfar
2014-03-15, 19:32
jo men som sagt, kroppen fungerar inte så att den liksom startar på 0 varje dag.

"jo men idag kan jag äta 300g fett eftersom jag landar på underskott idag" så kommer det inte bli i praktiken när man totalt ligger på ett överskott.

dessutom känns det som du kanske behöver höja kalorierna lite för att hamna på överskott?

jag tycker mest att det är ett jävla skitsnack som får folk att överanalysera allt utan att det ger något extra direkt.
det kan dessutom leda till ÄS.

JA, berkhan och många av hans klienter har fått bra resultat. men förmodligen hade resultaten varit likvärdiga även om man skitit i att cykla fettet.

Det har du rätt i, hittar inget direkt argument för det. Men det står säkert något på leangains om det (ska kolla lite)

Alltså jag vart mest sugen att testa leangains bara för att ha gjort det, det är liksom inget magiskt .

Leda till ÄS är väl lite att ta i ;)

Jeml
2014-03-15, 19:37
Det har du rätt i, hittar inget direkt argument för det. Men det står säkert något på leangains om det (ska kolla lite)

Alltså jag vart mest sugen att testa leangains bara för att ha gjort det, det är liksom inget magiskt .

Leda till ÄS är väl lite att ta i ;)

okej ja sure testa :) men det är knappast bättre än att äta normalt.

förstår inte riktigt heller varför man ska ha skyhögt fett på vilodagarna när man äter normalt med fett på träningsdagar.

jag skulle kört 30-50g fett på träningsdagar och 90-110g på vilodagar istället. då blir totala mängden fett lagom imo.

sen är det snarare på vilodagarna som proteinet ska vara högre i och med underskott.
på träningsdagarna behöver det absolut inte vara över 2g/kg kv med så mycket kalorier.

nej men man måste ju tänka varje dag på att pricka sina makros och det leder lätt till ÄS. inte nödvändigtvis anorexia just, finns andra typer av ÄS :)

sockerfar
2014-03-15, 19:44
okej ja sure testa :) men det är knappast bättre än att äta normalt.

förstår inte riktigt heller varför man ska ha skyhögt fett på vilodagarna när man äter normalt med fett på träningsdagar.

jag skulle kört 30-50g fett på träningsdagar och 90-110g på vilodagar istället. då blir totala mängden fett lagom imo.

nej men man måste ju tänka varje dag på att pricka sina makros och det leder lätt till ÄS. inte nödvändigtvis anorexia just, finns andra typer av ÄS :)

Hehe, någon form av ÄS får man säkert, men det får det vara värt ;)

Jeml
2014-03-15, 19:47
Hehe, någon form av ÄS får man säkert, men det får det vara värt ;)

hmm ok?

men iaf, tänk på det här som jag skrev förra inlägget. skulle förbättra upplägget:

sen är det snarare på vilodagarna som proteinet ska vara högre i och med underskott.
på träningsdagarna behöver det absolut inte vara över 2g/kg kv med så mycket kalorier.

sockerfar
2014-03-15, 20:06
hmm ok?

men iaf, tänk på det här som jag skrev förra inlägget. skulle förbättra upplägget:

ja kanske det, men då blir det ganska mycket protein för att hitta 2500 kcal
Tanken är ju att spara på carbsen på vilodagar

Jeml
2014-03-15, 20:22
ja kanske det, men då blir det ganska mycket protein för att hitta 2500 kcal
Tanken är ju att spara på carbsen på vilodagar

jo fast samtidigt onödigt högt med 240g på din vikt. finns inget vetenskapligt stöd för att man skulle tjäna på ett så högt intag.

1,5g/kg kv på träningsdag
2,5g/kg kv på vilodag

är ett mer rimligt och vettigare intag. samt 30-50g fett på träningsdag för att verkligen kunna ösa med kolhydrater.

90-110g fett på vilodag för att få i sig lagom mycket fett.

finns ingen anledning att hålla igen onödigt mycket på kolhydraterna på vilodag. det är ju framförallt det man ätwr dagen innan som påverkar prestationen på träningen.

R Scarpa27
2014-03-15, 20:24
jo fast samtidigt onödigt högt med 240g på din vikt. finns inget vetenskapligt stöd för att man skulle tjäna på ett så högt intag.

2,5g/kg kv på vilodag

är ett mer rimligt och vettigare intag. samt 30-50g fett på träningsdag för att verkligen kunna ösa med kolhydrater.

finns ingen anledning att hålla igen onödigt mycket på kolhydraterna på vilodag. det är ju framförallt det man ätwr dagen innan som påverkar prestationen på träningen.

faekin true bro.
kanske inte gäller alla men för mig funkar kolhydratsladdning otroligt bra dagen innan. spec om träningen dagen efter ligger tidigt och under fastan kan det ju vara mkt bra.

sockerfar
2014-03-15, 20:30

2,5g/kg kv på vilodag

Kanske håller kvar 2500 och 3500 i energi men kastar om lite på macros

Haha nu har du påverkat mig i kosten OCH träningen, du har en förmåga att låta trovärdig.

Ta ett jobb som försäljare, där har du ditt liv

Jeml
2014-03-15, 21:41
faekin true bro.
kanske inte gäller alla men för mig funkar kolhydratsladdning otroligt bra dagen innan. spec om träningen dagen efter ligger tidigt och under fastan kan det ju vara mkt bra.

exakt. skulle jag välja
vart jag ska lägga en större mängd kollisar så blir det garanterat på kvällen för bästa prestation dagen efter :)

Kanske håller kvar 2500 och 3500 i energi men kastar om lite på macros

Haha nu har du påverkat mig i kosten OCH träningen, du har en förmåga att låta trovärdig.

Ta ett jobb som försäljare, där har du ditt liv

låter bra :)

hahah :D

sockerfar
2014-03-18, 12:06
När man kör LG och går ut och äter så får man en helt annan uppfattning över maten tycker jag.

En vanlig resturang-portion känns som värsta skämtet ju :D
Går typ bara på buffé när jag äter ute nu så man själv får ta kött.

Var nyss på en restaurang och man fick in maten serverad, feg som man är höll man käft.
Uppskattar portionen till 200g kött MAX och 3 kokta potatisar
Det är ju typ 50% vad man brukar äta.

Betalade 90 (!) kr och fick lov att gå hem på lunchen och äta gröt.

Jeml
2014-03-18, 12:09
det är ett av problemen med att äta 2-3mål om dagen. man kan liksom aldrig hänga med kompisar ut o käka osv. för maten man får är inte ens hälften av det man behöver äta.

Reaper123
2014-03-18, 15:07
det är ett av problemen med att äta 2-3mål om dagen. man kan liksom aldrig hänga med kompisar ut o käka osv. för maten man får är inte ens hälften av det man behöver äta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Eller när man bulkar och äter på "finrestaurang". Kan bli intressanta konversationer med servitrisen som tror man är gravid och äter för två när man ber om extra allt :D

--

För övrigt glad jag tog mig ur PF-träsket tillslut, (som i att alltid försöka äta vid exakta tidslag, antal ggr osv) för enklare att helt enkelt äta när det passar istället för att trycka 100E% på 2-4h och tro man är opti :em:

Äter dock högst sällan frukost, så egentligen fastar jag dagligen minst 12-14h.

sockerfar
2014-03-18, 15:16
Eller när man bulkar och äter på "finrestaurang". Kan bli intressanta konversationer med servitrisen som tror man är gravid och äter för två när man ber om extra allt :D

--

För övrigt glad jag tog mig ur PF-träsket tillslut, (som i att alltid försöka äta vid exakta tidslag, antal ggr osv) för enklare att helt enkelt äta när det passar istället för att trycka 100E% på 2-4h och tro man är opti :em:

Jag gillar det iaf, så typiskt dig att alltid komma med besserwisser åsikter :D
"Jag gör såhär det är bättre"

Är du inte lite så om du tänker efter själv en stund?

andeem
2014-03-18, 15:22
På många restauranger får man backa om man bara ber snällt.

R Scarpa27
2014-03-18, 19:10
finns ju buffe :D
där jag jobbar brukar jag göra olika koncept, normal tallrik... eller 10 kr extra rejäl tallrik för den hungriga. :D

Trapz
2014-03-18, 20:27
Eller när man bulkar och äter på "finrestaurang". Kan bli intressanta konversationer med servitrisen som tror man är gravid och äter för två när man ber om extra allt :D

--

Haha, jo det kan bli lite konstiga blickar när man inte käkat på en hel dag och går på buffé och trycker en 2-3 tallrikar med mat.

Och jag håller helt klart med att det är skönt att skippa PF tänket lite grann och gå på känsla istället. Anpassa maten efter sitt eget behov och hunger istället för att typ ha matklocka, blir oftast bara ännu mer stress av det allt som oftast tycker jag. Och det kan bli ganska jobbigt med all mat ibland åtminstone om man ska ligga på balans/överskott.

Och det blir oftast endel fasta för min del med även fast jag inte tänker på det så mycket då jag nästan aldrig äter på några timmar efter jag vaknat. Men ibland så vaknar man hungrig och inte tänker jag då vänta på ett visst klockslag innan jag tänker äta.

Vid deff tycker jag däremot PF fantastiskt bra, många små måltider triggar bara ännu mer sug efter mat tycker jag så då är det skönt att kunna trycka 2 stora måltider per dag plus lite protein runt träning, så man får känna sig mätt även fast man ligger på underskott.

sockerfar
2014-03-21, 18:01
Tänkte fråga en "opti" fråga.

På morgonen äter jag 5 tabletter b-vitamin (clearly gone) det är mot akne och hjälper som fan. Sen tar jag 1 dos HMB och 1 dos tyrosine.

Är det någonting som bryter fastan? Bör jag spara det till lunchen?

(skönt att ta hemm, drygt att ta med till jobbet)

Jeml
2014-03-21, 18:21
Tänkte fråga en "opti" fråga.

På morgonen äter jag 5 tabletter b-vitamin (clearly gone) det är mot akne och hjälper som fan. Sen tar jag 1 dos HMB och 1 dos tyrosine.

Är det någonting som bryter fastan? Bör jag spara det till lunchen?

(skönt att ta hemm, drygt att ta med till jobbet)

nej det bryter inte fastan. däremot är väl upptaget av vitaminer bättre om man tar det vid en måltid?

sockerfar
2014-03-21, 18:29
nej det bryter inte fastan. däremot är väl upptaget av vitaminer bättre om man tar det vid en måltid?

jag vet faktiskt inte, jag brukar ta b vitaminerna på morgonen för att komma ihog det. Sen tar jag omega 3,d och mer b efter kvällsmaten.

Men ok nice att det inte bryter

Jeml
2014-03-21, 19:01
vad är det för b-vitamin som hjälper mot finnar? låter nice.

sockerfar
2014-03-21, 19:19
vad är det för b-vitamin som hjälper mot finnar? låter nice.

http://www.vitaminb5.se/

Det samt lägga ner mjölk helt har gjort mig helt finn-fri :)

Har dock fått lite påslag av stora mängder malto och bcaa men då har det handlat om 160g malto runt träningen vilket skapar ett jävla påslag

Jeml
2014-03-21, 20:24
är det bara vitamin b5 i den produkten?

sockerfar
2014-03-21, 20:43
är det bara vitamin b5 i den produkten?

ja precis, rent sånt här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantotensyra

Jag vet inte, men misstänker du med har fet hy? Jag har haft så flottig hy att jag kunnat "dutta" av den med en servett och fått fett-fläckar.

Efter några veckor av b5 vart min hy mycket torrare, nu kan jag kontrollera min akne genom att sköta mig.

så jävla skönt

Mikael1
2014-04-15, 00:30
Detta upplägg passar mitt liv perfekt då jag jobbar skift och har ett hektiskt liv och gillar att äta mycket mat på engång!.

Kommer att använda mig av 3 olika upplägg pga av skift-arbete. Har stillasittande arbete och kan äta när jag vill.

Har dok lite frågor som någon kanske kunde försöka att besvara.
1. Är Leangains Macro Calculator ett bra verktyg?
http://sareyko.net/leancalc/#/g=male/a=26/w=93/h=173/b=25/m=1.55/r=-30/t=10/p=3/e=NaN

2. Vid en måltid före träning finns det någon rekommenderad mat man bör äta?
Exempel %Fett %Kolh. %Prot. Förutom att det ska vara 20-25% av dagligt intag?

Väldigt tacksam för svar.

dmoller
2014-04-15, 04:02
det mest optimala är väl att inte äta så mycket fett i post wo målet(antagligen så liten skillnad att det inte är värt att snöa in sig på)
något annat vet jag inte

Okau
2014-04-18, 16:25
Om man vill gå ner i kroppsfett. Det här med att äta på balans på träningsdagar och underskott på vilodagar. Hur kan en fördelning se ut då? Tänkte på leangains.
Har ätit 2000kcal varje dag ett tag med periodisk fasta.

Är det same shit o köra 2000kcal varje dag eller är det bättre att köra t.ex 2300kcal på träningsdagar(4dagar) och 1800kcal vilodagar?

Ungkarlsliv
2014-04-18, 16:34
Om man vill gå ner i kroppsfett. Det här med att äta på balans på träningsdagar och underskott på vilodagar. Hur kan en fördelning se ut då? Tänkte på leangains.
Har ätit 2000kcal varje dag ett tag med periodisk fasta.

Är det same shit o köra 2000kcal varje dag eller är det bättre att köra t.ex 2300kcal på träningsdagar(4dagar) och 1800kcal vilodagar?

Jag kör så, mest för att få äta lite mer ett par dagar i veckan, men jag har noterat att jag inte hamnar på viktplatåer lika ofta när jag gör det. Slutresultatet av deffen blir givetvis detsamma, men det där med viktplatåer tycker jag är frustrerande och att cykla kalorierna och kolhydraterna har hjälpt mot det.

Vill inte ge mig på att ge dig ett "schema" dock, men jag brukar sikta på ungefär samma proteinintag varje dag sen 75% kolhydrater 25% fett av resterande kalorier på träningsdagar och på vilodagar 40-50% kolhydrater och 50-60% fett. Detta är alltså på kalorierna som blir över när proteinet är räknat på.

Okau
2014-04-18, 18:55
Jag kör så, mest för att få äta lite mer ett par dagar i veckan, men jag har noterat att jag inte hamnar på viktplatåer lika ofta när jag gör det. Slutresultatet av deffen blir givetvis detsamma, men det där med viktplatåer tycker jag är frustrerande och att cykla kalorierna och kolhydraterna har hjälpt mot det.

Vill inte ge mig på att ge dig ett "schema" dock, men jag brukar sikta på ungefär samma proteinintag varje dag sen 75% kolhydrater 25% fett av resterande kalorier på träningsdagar och på vilodagar 40-50% kolhydrater och 50-60% fett. Detta är alltså på kalorierna som blir över när proteinet är räknat på.

Okej tack.

Gör du likadant vid både deff och bulk?

Ozziking
2014-04-18, 19:31
Ni som kör Leangains. Finns det något bestämt om hur ofta man måste äta under mattimmarna?

alltså om ni äter 2 ggr/3ggr eller 5-6 ggr? Eller om det spelar någon roll?

nyfiken :D

koncept
2014-04-18, 20:33
Nä, det spelar ingen roll.
Samtidigt så väljer ju folk Leangains och PF för att ett ätfönter tillåter dem att äta stora måltider även under deff, så vanligast är väl 2-4 måltider på ett ätfönster på 6-8h.

Att käka 5-6 ggr under ett ätfönster på 6-8 timmar känns väldigt konstigt eftersom man då i princip får ta en måltid för varje 1-1.5 timme, så du äter nästan hela tiden. Verkar meningslöst.

Ozziking
2014-04-18, 20:45
Haha joo men tänkte bara vad som var vanligast.

Om man gillar att småäta så borde det ju funka..

småäta

i stora mängder...

storäta..

fk.

Ozziking
2014-04-18, 20:47
Nej men jag tänkte på om ätfönstret var tvungen att ha något "mönster" eller om man ( om man nu gillar det ) Kunde äta lite hela tiden typ.

finns det någon som PF:ar så här? kul att höra :)

blev typ PF för mig idag. Vaknade 13.00, åt typ hela tiden för att få i mig energi tills magen kollapsade typ.

åt inget efter 20.00 och ligger lite illamående och yr nu :D

sotala
2014-04-19, 20:30
Jag funderar på detta med Bcaa/Eaa. Hur mkt kan man inta egentligen utan att bryta fastan?
10/20/30 g?
Det är väl ca 10-12 kcal per servering alá 10 g typ.

ondekrulon
2014-04-25, 21:36
Jag funderar på detta med Bcaa/Eaa. Hur mkt kan man inta egentligen utan att bryta fastan?
10/20/30 g?

Enligt Berkhan finns det ingen anledning att inta det om du inte tränar under fastan.

Poängen med PF är väl att du har tillräckligt med aminosyror i blodet tills du börjar käka?

sotala
2014-04-25, 22:03
Enligt Berkhan finns det ingen anledning att inta det om du inte tränar under fastan.

Poängen med PF är väl att du har tillräckligt med aminosyror i blodet tills du börjar käka?

Jag tränar under fastan. Efteråt post workout på minst 1500 kcal. Jag undrar väl egentligen om jag kan ta 20 g på morgon och 10 g runt förmiddag före träning. De blir ju 30 gram. 30-40 ish kcal. Känns bäst att dricka de första man gör när man vaknar så att man verkligen ser till at man har aminosyror tänker jag givetvis.

Finns flera poäng med pf.. ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Jeml
2014-04-25, 23:01
30g amino = ca 120kcal sotala.

kebookebbe
2014-04-25, 23:34
10/20/30 g?

Har hört Martin säga 50kcal max tror jag. Beror också på typ av livsmedel. Akut insulinutsönring är väl det du vill undvika.

Men med bcaa kan du nog köra 3-4 scoops och vara ganska säker. Tror det insulin som redan är i blodet klarar det. Dvs det blir ingen ökning av insulin.

sotala
2014-04-25, 23:41
30g amino = ca 120kcal sotala.

http://img.tapatalk.com/d/14/04/26/5y5aqa5e.jpg
U sure bro?
Haha vart fick du det ifrån?")

sotala
2014-04-25, 23:42
Har hört Martin säga 50kcal max tror jag. Beror också på typ av livsmedel. Akut insulinutsönring är väl det du vill undvika.

Men med bcaa kan du nog köra 3-4 scoops och vara ganska säker. Tror det insulin som redan är i blodet klarar det. Dvs det blir ingen ökning av insulin.

Då är det väl safe då ")
Kanon!

kebookebbe
2014-04-26, 00:03
1g protein = 4kcal in
1g protein = 1.9-2.4kcal ut

Tror jag läste detta nyligen, kan ha fel.

ondekrulon
2014-04-26, 00:32
Jag tränar under fastan. Efteråt post workout på minst 1500 kcal. Jag undrar väl egentligen om jag kan ta 20 g på morgon och 10 g runt förmiddag före träning. De blir ju 30 gram. 30-40 ish kcal. Känns bäst att dricka de första man gör när man vaknar så att man verkligen ser till at man har aminosyror tänker jag givetvis.

Finns flera poäng med pf.. ")

Ja, ok, han säger ju då att det räcker med 10 g BCAA innan träningen om du ska äta direkt efteråt. Det står ju här http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Visst det finns många poänger med det, men jag menade att en av grundidéerna är ju att man ska gå ca 16 timmar utan att få i sig några kalorier över huvud taget.

Ungkarlsliv
2014-04-26, 07:33
U sure bro?

Han fick det förmodligen ifrån att 1g protein=4kcal.

De normala aminosyrorna man köper innehåller ~360kcal per 100g alltså 36kcal per 10g. Produkten du använder är ju inte ens rent bcaa, den innehåller ju massa annat.

Sen är BCAA helt verkningslöst i fastande tillstånd, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

MuskelMasen
2014-04-26, 08:18

Hur menar du?

Jeml
2014-04-26, 08:34
U sure bro?

Det är omöjligt att nästan 10g protein innehåller 10kcal :p 1g protein är cirka 4kcal.

Ungefär som att påstå 80% smör bara innehåller 120kcal/100g men ändå 80g fett.

raddum
2014-04-26, 08:39
Har för mig att vissa aminosyror innehåller mer/mindre än 4kcal /g. Verkar dock lite väl

Jeml
2014-04-26, 08:41
Har för mig att vissa aminosyror innehåller mer/mindre än 4kcal /g. Verkar dock lite väl

Jo men då är det något på 3kcal / gram har jag för mig.

sotala
2014-04-26, 09:08
Han fick det förmodligen ifrån att 1g protein=4kcal.

De normala aminosyrorna man köper innehåller ~360kcal per 100g alltså 36kcal per 10g. Produkten du använder är ju inte ens rent bcaa, den innehåller ju massa annat.

Sen är BCAA helt verkningslöst i fastande tillstånd, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

Det är omöjligt att nästan 10g protein innehåller 10kcal :p 1g protein är cirka 4kcal.

Ungefär som att påstå 80% smör bara innehåller 120kcal/100g men ändå 80g fett.

Confused...
Ja det va ju iaf efter näringsvärdet jag gick. Räknar dom på detdär med kcal in och kcat ut o skriver det i näringstabellen? Känns konstigt.

Jeml
2014-04-26, 09:12
Det måste fattas en siffra efter 4an. Dom har skrivit fel tror jag.

sotala
2014-04-28, 01:00
Eeh.. nu flyger PF i väggen! Deffen likaså! Återställa metabolism till max, vila samt ladda jävlarimig kolhydrater och krama sönder domdära nedra vikterna är vad som gäller. Hinner ju knappt bulka på 8 månad er innan deff juhh annars&^&

Summa summarum utav PF..
Eehm, stora måltider +1.. och ja, thats it. De gnager i bakhuvudet hela tiden dendär jädra ätperioden. Tjofs i väggen med det !
Jag saknar min morgongröt utav självaste f*n!

sotala
2014-04-28, 01:02

kebookebbe
2014-04-28, 02:38
Weak

sotala
2014-04-28, 08:24
Weak jag? ^^

Deffat sen i januari. - 9-10 kg. -8 %. jag känner mig nöjd och i och med återställningen så ska jag gradvis öka maten i minst 20 dagar varpå jag ändå kmr ligga kcal minus.

Och PF följde jag strikt sålänge jag körde det. Fastade dessutom 18 timmar och oftast ett megamål med en smoothie utöver det.
Weak? De va ju välgrundat...

Mouline
2014-04-28, 08:36
jag? ^^

Deffat sen i januari. - 9-10 kg. -8 %. jag känner mig nöjd och i och med återställningen så ska jag gradvis öka maten i minst 20 dagar varpå jag ändå kmr ligga kcal minus.

Och PF följde jag strikt sålänge jag körde det. Fastade dessutom 18 timmar och oftast ett megamål med en smoothie utöver det.
Weak? De va ju välgrundat...

Nä men skitsnack att de har med PF att göra.
Passar alla olika.

sotala
2014-04-28, 08:37
Nä men skitsnack att de har med PF att göra.
Passar alla olika.

Utveckla.. va menar du?

Mouline
2014-04-28, 08:52
"Återställa metabolism till max,"

Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70.

Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101. doi: 10.1017/S0007114509992984. Epub 2009 Nov 30.

Om det var av den agendan att du tror att din metabolism blir bättre m fler måltider.
Tråkigt att du inte gilla PF.

sotala
2014-04-28, 08:59
"Återställa metabolism till max,"

Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70.

Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101. doi: 10.1017/S0007114509992984. Epub 2009 Nov 30.

Om det var av den agendan att du tror att din metabolism blir bättre m fler måltider.
Tråkigt att du inte gilla PF.

Nejnejnej, nu tänks det lite fel tror jag ^^ Efter min deff då ämnesomsättningen troligtvis sänkts ngt så ska jag alltså försöka öka den igen. Sen att jag inte gör det simultant med PF är bara för att jag provade PF i samband med deff. Men nu efter deffslut så ser jag ingen mening med PF längre.

Shqypnia
2014-04-28, 09:45
Periodisk fasta. Ett ämne helt utanför mitt kunskapsområde.

Jag tänker köra en 6v deff nu start Maj månad och undrar om periodisk fasta vore något för mig. Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad det går ut på.

Jeml
2014-04-28, 09:48
Periodisk fasta. Ett ämne helt utanför mitt kunskapsområde.

Jag tänker köra en 6v deff nu start Maj månad och undrar om periodisk fasta vore något för mig. Skulle någon vänlig själ kunna förklara vad det går ut på.

Enkelt förklarat går det ut på att skippa frukost eller kvällsmat typ.

Det kommer i intentr ge dig bättre resultat genom att du kör pf jämfört med att äta "normalt".

Shqypnia
2014-04-28, 09:51
Enkelt förklarat går det ut på att skippa frukost eller kvällsmat typ.

Det kommer i intentr ge dig bättre resultat genom att du kör pf jämfört med att äta "normalt".

Det förstår jag att det inte kommer ge bättre resultat men det vore kul att testa och se om det är "enklare". Vi är alla olika och detta kanske passar mig bättre. Jag äter i princip aldrig frukost och inte heller kvällsmat. Endast lunch och middag. Min akilles häl är att jag små äter lite under dagen.

Jeml
2014-04-28, 09:54
Klassisk pf går helt enkelt ut på att du får äta 8h under dagen, övriga 16h får du inte äta något.

Shqypnia
2014-04-28, 09:57
Klassisk pf går helt enkelt ut på att du får äta 8h under dagen, övriga 16h får du inte äta något.

Tack Jeml. Har du någon erfarenhet från PF?

Jeml
2014-04-28, 10:00
Tack Jeml. Har du någon erfarenhet från PF?

Ja jag har kört pf för länge sen (det var då jag trodde det var bättre att äta så).

Mig passar det inte då jag inte vill ha massa regler kring min kost. Jag vill kunna äta en trevlig frukost på morgonen och äta en skål chips på kvällen när jag känner för det :)

Det blir för mycket fokus kring när man får äta och när man inte får äta när man kör pf enligt mig. Bättre att bara äta när det passar tycket jag :)

AEB
2014-05-01, 19:44
Ja jag har kört pf för länge sen (det var då jag trodde det var bättre att äta så).

Mig passar det inte då jag inte vill ha massa regler kring min kost. Jag vill kunna äta en trevlig frukost på morgonen och äta en skål chips på kvällen när jag känner för det :)

Det blir för mycket fokus kring när man får äta och när man inte får äta när man kör pf enligt mig. Bättre att bara äta när det passar tycket jag :)

samma här. Provade också pf ett tag, men det blir så som Jeml säger att man inte kan "äta när man vill", personligen tränar jag ibland 10 på kvällen och ibland 06.00 på morgonen, då blir det en jävla massa extra jobb kring fastan.

Löpsko
2014-05-19, 09:18
Jag har lite svårt att förstå en sak. Periodisk fasta i muskelbyggande syfte. Kikade precis på vetenskapens värd och då hade några äldre Svenssons testat just 24 timmars fasta två dagar i veckan. Resultat i det stora hela blev sänkt IGF-1. Har man sätt liknande resultat för yngre personer som kombinerar hård träning med periodisk fasta?

Vad exakt är det som styr IGF-1?

edit: Länken till resultaten: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/5-2-fungerar

King Grub
2014-05-19, 09:30
Det är inte muskeluppbyggande att fasta. Jämfört med att äta normalt och tillföra näring regelbundet är det sannolikt sämre med periodisk fasta. Det är något man gör för att det passar ens livsstil och för att det inte är sämre när det gäller att förlora fett (kanske t o m bättre) och behålla muskelmassa, men förutsättningarna för muskeltillväxt kommer inte att förbättras, snarare tvärtom.

Shqypnia
2014-05-19, 09:55
PF verkar vara något som passar en del människor. Det är dock värt att testa och se om det är något för en. Det var dock inget för mig. Jag sprider hellre all föda hur jag vill, då det passar min livstil bättre men också för jag blir mer hungrig av att inte få äta på kvällen.

Ozziking
2014-05-19, 10:53
Mina helger blir "PF:ade" för att jag sover länge. Äter konstant resten av dagen lol :P försöker dela upp det i olika måltider dock.

Jeml
2014-05-19, 10:57
Mina helger blir "PF:ade" för att jag sover länge. Äter konstant resten av dagen lol :P försöker dela upp det i olika måltider dock.

Är du bara vaken i 8h?? Hmmm.. tror jag inte :)

Ozziking
2014-05-19, 11:07
Va nej men alltså från 11-12 snäppet :) går och lägger mig typ 22

Jeml
2014-05-19, 11:18
=)

Jag brukar också äta all min mat inom 8h utan att tänka på det. Frukost 10-11 sen kvällsmat 18-20 typ. Inte alltid jag äter nåt mer efter det.

Ozziking
2014-05-19, 11:21
Precis. Tycker det är skönt att bara chilla efter en måltid/resten av kvällen.

Brukar ofta tappa suget efter 20-21.00 då jag börjar bli trött, så då passar jag på innan

Doctor Snuggles
2014-05-19, 13:12
PF verkar vara något som passar en del människor. Det är dock värt att testa och se om det är något för en. Det var dock inget för mig. Jag sprider hellre all föda hur jag vill, då det passar min livstil bättre men också för jag blir mer hungrig av att inte få äta på kvällen.

För det första; du behöver inte nolla intaget under "fastan". En variant är ju 5/2 metoden där man helt enkelt bara äter mindre kalorier (föreslagsvis under vilodagen), varannan dag. Du kan också äta små mängder under dagen för att äta mest på kvällen. Det är inte ett "allt eller inget" scenario.
Jag upplever t.ex att jag förlorar fettmassa bättre om jag äter snacks, typ frukt, grönsak, eller en bit bröd, ett par gånger under dagen.
Sedan så följer jag det inte slaviskt. Vissa dagar är jag vrålhungrig när jag vaknar, och då äter jag en ordentlig, mastig frukost. Vissa dagar är jag knappt hungrig alls, och då tvingar jag inte i mig mat.

Shqypnia
2014-05-19, 13:22
För det första; du behöver inte nolla intaget under "fastan". En variant är ju 5/2 metoden där man helt enkelt bara äter mindre kalorier (föreslagsvis under vilodagen), varannan dag. Du kan också äta små mängder under dagen för att äta mest på kvällen. Det är inte ett "allt eller inget" scenario.
Jag upplever t.ex att jag förlorar fettmassa bättre om jag äter snacks, typ frukt, grönsak, eller en bit bröd, ett par gånger under dagen.
Sedan så följer jag det inte slaviskt. Vissa dagar är jag vrålhungrig när jag vaknar, och då äter jag en ordentlig, mastig frukost. Vissa dagar är jag knappt hungrig alls, och då tvingar jag inte i mig mat.

Precis. Så varför ha en massa regler ang. när man får och när man inte får äta.

Beemel
2014-05-20, 20:08

Det är därför jag aldrig använder ordet får i den bemärkelsen. Jag begränsar mig för att jag VILL äta inom viss tidsrymder och framförallt älskar jag att äta stora portioner mat även under viktminskning ;-)

Mouline
2014-05-20, 20:29
det är därför jag aldrig använder ordet får i den bemärkelsen. Jag begränsar mig för att jag vill äta inom viss tidsrymder och framförallt älskar jag att äta stora portioner mat även under viktminskning ;-)

+1

Doctor Snuggles
2014-05-20, 20:40

Det handlar snarare om en underliggande filosofi, d.v.s. att omväxlande äta lite och mycket under vissa tidsperioder, som verkar ha vissa fördelar vad gäller kroppssammansättning och hälsa jämfört med en vanlig diet. Så jag ser på det iaf. Att folk gillar att strikt äta efter ett visst format handlar väl mer om att folk gillar ha ett schema och att det gör det lättare att hålla sig till dieten.

Leifallan
2014-05-26, 19:55
Riktigt bra översiktsartikel av alla studier kring PF:
http://www.lift-heavy.com/intermittent-fasting/

Av Dr Bojan Kostevski

Löpsko
2014-06-07, 09:15
Fasting triggers stem cell regeneration of damaged, old immune system

http://news.usc.edu/63669/fasting-triggers-stem-cell-regeneration-of-damaged-old-immune-system/

Dezen
2014-06-07, 09:55
Jag kör typ på PF, har aldrig gillat att äta frukost när jag vaknar så det blir att jag skippar den och äter första målet vid lunch. Hade det varit fördelaktigt för muskelbyggning/bevaring att ta typ aminosyror eller något när man vaknade?

Har för mig att jag läste om det någonstans men nu kan jag inte hitta det, sorry ifall frågan är dum :D

Löpsko
2014-06-07, 10:13
Det beror på hur då åt dagen innan och vad du har för mål. Du går inte in i "svält" bara för att du skippar frukost.

Dezen
2014-06-07, 10:27
Det beror på hur då åt dagen innan och vad du har för mål. Du går inte in i "svält" bara för att du skippar frukost.

Det var väl mest proteinsyntesen jag tänkte på, men utifrån ditt svar misstänker jag att jag klarar mig lika bra utan. Tränar alltid efter lunchen, så det va mest lite småskalig optinoja :)

Löpsko
2014-06-07, 10:48
Det var väl mest proteinsyntesen jag tänkte på, men utifrån ditt svar misstänker jag att jag klarar mig lika bra utan. Tränar alltid efter lunchen, så det va mest lite småskalig optinoja :)

Du kan läsa på området här:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Dezen
2014-06-07, 11:02
Du kan läsa på området här:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Tackar, tackar!

Påvägneråt
2014-07-08, 18:05
Någon här som har prövat att köra Periodisk fasta helt utan aminosyror?
Om man till exempel går upp vid 8:00 tränar vid 9:00 till 10:00 och därmed bryter fastan med ett mål mat. Märktes det någon skillnad?
Personligen får jag för mig att det blir en ganska liten skillnad, vad tror ni andra?
Passar även på att be om ursäkt om denna frågan redan finns i tråden. Den är stor och jag har letat men inte hittat något.

WHITEFOLKS
2014-07-08, 18:14
Om man till exempel går upp vid 8:00 tränar vid 9:00 till 10:00 och därmed bryter fastan med ett mål mat. Märktes det någon skillnad?
Personligen får jag för mig att det blir en ganska liten skillnad, vad tror ni andra?
Passar även på att be om ursäkt om denna frågan redan finns i tråden. Den är stor och jag har letat men inte hittat något.
Liten/ingen skillnad.

drkrupp
2014-07-08, 19:03

Jag åt enligt 16/8 under 9 månader utan bcaa/eaa och tränade ofta på fastande mage utan konstigheter.

EnergiÖverskott
2014-07-08, 20:27
Äter aldrig innan jag tränar typ. Om det är opti eller inte skiter jag i. Jag äter så för att det passar mitt liv bäst och för att det är enklast så. Skillnad gör det nog knappast. Träna hårt bara. Om du sedan delar upp din mat på 2 eller 8 tillfällen borde bara styras av vad du mår och presterar bäst av.

Svårare är det inte.

Stjarnan
2014-07-09, 04:13
Äter aldrig innan jag tränar typ. Om det är opti eller inte skiter jag i. Jag äter så för att det passar mitt liv bäst och för att det är enklast så. Skillnad gör det nog knappast. Träna hårt bara. Om du sedan delar upp din mat på 2 eller 8 tillfällen borde bara styras av vad du mår och presterar bäst av.

Svårare är det inte.

Om du tränar för prestation och hypertrofi så är det knappast till din fördel att inte ladda med näring.

EnergiÖverskott
2014-07-09, 06:00
Om du tränar för prestation och hypertrofi så är det knappast till din fördel att inte ladda med näring.

Jag äter som mest runt 19-20 på kvällen. Inleder mina träningspass någon gång mellan 9-12:30 och då upplever jag ingen ökad prestation om jag äter innan. Tränar jag senare på dagen (efter 15) brukar jag dock äta en liten lunch på ~ 500 Kcal från fett och protein runt 12-13 och sedan någon/några frukter 45-60 minuter innan och en rejäl laddning mat på kvällen.

Jag blir ärligt talat bara trött av att äta på morgonen samtidigt som det är för stressigt för min del att käka på morgon. Jag mår helt enkelt bättre av att äta 2, absolut max 3 gånger/dag och aldrig på morgonen.

Nu är jag dock mer intresserad av att behålla min massa/styrka samtidigt som jag kan fokusera på min konditionsträning till största del så hypertrofi är inte min fokus. Hur som så trivs jag inte med att äta på morgonen. Aldrig gjort.

Beemel
2014-07-09, 07:02
Jag äter som mest runt 19-20 på kvällen. Inleder mina träningspass någon gång mellan 9-12:30 och då upplever jag ingen ökad prestation om jag äter innan. Tränar jag senare på dagen (efter 15) brukar jag dock äta en liten lunch på ~ 500 Kcal från fett och protein runt 12-13 och sedan någon/några frukter 45-60 minuter innan och en rejäl laddning mat på kvällen.

Jag blir ärligt talat bara trött av att äta på morgonen samtidigt som det är för stressigt för min del att käka på morgon. Jag mår helt enkelt bättre av att äta 2, absolut max 3 gånger/dag och aldrig på morgonen.

Nu är jag dock mer intresserad av att behålla min massa/styrka samtidigt som jag kan fokusera på min konditionsträning till största del så hypertrofi är inte min fokus. Hur som så trivs jag inte med att äta på morgonen. Aldrig gjort.

+1
Sedan mina Aminosyror tog slut så tränar jag på morgonen helt fastande och jag känner ärligt talat ingen som helst skillnad. Orken är precis likandan. Styrkeökningarna kommer i samma takt.

vicarious
2014-07-09, 07:10

Energin finns laddad sen innan.

Påvägneråt
2014-07-09, 07:39

Svårare är det inte.

Även om du tränar tidigt på morgonen? Alltså helt fastande?

Påvägneråt
2014-07-09, 07:46
+1
Sedan mina Aminosyror tog slut så tränar jag på morgonen helt fastande och jag känner ärligt talat ingen som helst skillnad. Orken är precis likandan. Styrkeökningarna kommer i samma takt.

Okej. Låter "bra". Jag är ju ändå inte med i någon tävling och tränar ju för hälsans skull. Dessutom kör jag inte riktigt 16 timmar fasta utan snarare att jag just tränar fastande på morgonen. Äter ju direkt efter träningen även om det är redan vid 10:00 vissa dagar. Äter oftast rejält med fett och protein innan läggdax då jag kör lågkolhydratskost.
Jag slutade med proteinpulver och märkte ingen skillnad. Slutade med pwo och märkte ingen skillnad. Nu är det aminosyrorna som står på tur!

Någon mer som helst slopat detta kosttillskott och som tränar fastande?

Påvägneråt
2014-07-09, 07:48

Du intar inte ens bcaa/eaa heller antar jag?
Jag känner precis som dig. Äter jag på morgonen blir det oftast en "dålig" start på dagen. Men det allra värsta är att äter jag på morgonen så är jag ordentligt mer hungrig resten av dagen.

Stjarnan
2014-07-09, 08:57
Energin finns laddad sen innan.

I form av glykogen ja. Jag märker väldigt stor skillnad om jag dricker snabba kolhydrater 15-20 min före mitt pass..

anvihl
2014-07-09, 08:59
Okej. Låter "bra". Jag är ju ändå inte med i någon tävling och tränar ju för hälsans skull. Dessutom kör jag inte riktigt 16 timmar fasta utan snarare att jag just tränar fastande på morgonen. Äter ju direkt efter träningen även om det är redan vid 10:00 vissa dagar. Äter oftast rejält med fett och protein innan läggdax då jag kör lågkolhydratskost.
Jag slutade med proteinpulver och märkte ingen skillnad. Slutade med pwo och märkte ingen skillnad. Nu är det aminosyrorna som står på tur!

Någon mer som helst slopat detta kosttillskott och som tränar fastande?

Japp jag äter två måltider per dag i vanliga fall. 09.00-10.00 och 15.00 och jag tränar helt fastande kondition+styrka mellan typ 05.00 till 08-09.00. Aldrig märkt någon skillnad på muskelutveckling, styrka eller uthållighet på att äta innan passet eller ta tillskott innan. Det där är nog mest psykiskt hos folk.

Påvägneråt
2014-07-09, 10:58
Japp jag äter två måltider per dag i vanliga fall. 09.00-10.00 och 15.00 och jag tränar helt fastande kondition+styrka mellan typ 05.00 till 08-09.00. Aldrig märkt någon skillnad på muskelutveckling, styrka eller uthållighet på att äta innan passet eller ta tillskott innan. Det där är nog mest psykiskt hos folk.

Ah, okej! Hur är det på kvällen när du ska lägga dig? Hungrig, mätt eller allmänt "tillfredställd" :P

Kör slut på mina aminosyror och struntar helt enkelt i att köpa nytt. Vi får se hur det går.

EnergiÖverskott
2014-07-09, 11:14
Du intar inte ens bcaa/eaa heller antar jag?
Jag känner precis som dig. Äter jag på morgonen blir det oftast en "dålig" start på dagen. Men det allra värsta är att äter jag på morgonen så är jag ordentligt mer hungrig resten av dagen.

Kan se ut såhär: Går upp vid 5-6. Är på gymet vid 8-9-tiden. 45-70 minuter kondtionsträning följt av styrketräning som brukar ta 90-120 minuter. En timme efter avslutat pass (strax efter jag är hemma igen då jag cyklar 6-8 Km till gymet) tar jag 10 gram EAA, 60-80 minuter efter det så äter jag. Sedan äter jag en gång till på kvällen.

Måltiderna de dagarna brukar bli ca 14 och 19:30.

Annars tränar jag mellan 12:30 - 15. Då tar jag EAA vid 12:30 samt 15:30. Sedan en rejäl måltid runt 16:30-17 och sedan en måltid till vid 19:30-20-tiden. Även då går jag upp vid 5:30 men, jobbar 6:30-12.

På detta sätt presterar jag riktigt bra, kan äta mig grymt mätt och belåten när jag väl äter och slipper gå runt och tänka på mat samt bli retad av små portioner.

Jag gör det inte så jävla svårt alltså. Äter på ett sätt som passar mig.

Påvägneråt
2014-07-09, 13:01
Kan se ut såhär: Går upp vid 5-6. Är på gymet vid 8-9-tiden. 45-70 minuter kondtionsträning följt av styrketräning som brukar ta 90-120 minuter. En timme efter avslutat pass (strax efter jag är hemma igen då jag cyklar 6-8 Km till gymet) tar jag 10 gram EAA, 60-80 minuter efter det så äter jag. Sedan äter jag en gång till på kvällen.

Måltiderna de dagarna brukar bli ca 14 och 19:30.

Annars tränar jag mellan 12:30 - 15. Då tar jag EAA vid 12:30 samt 15:30. Sedan en rejäl måltid runt 16:30-17 och sedan en måltid till vid 19:30-20-tiden. Även då går jag upp vid 5:30 men, jobbar 6:30-12.

På detta sätt presterar jag riktigt bra, kan äta mig grymt mätt och belåten när jag väl äter och slipper gå runt och tänka på mat samt bli retad av små portioner.

Jag gör det inte så jävla svårt alltså. Äter på ett sätt som passar mig.

Okej. Så endast aminosyror efter. Den enda skillnaden hos mig skulle vara att jag inte tog några aminosyror alls utan käkade mat direkt efteråt.
Det jag alltså nojjade över är helt enkelt hur eller fall det var så himla viktigt att ta aminosyror innan man tränar, om man tränar tidigt på morgonen innan frukost. Fastar inte i 16 timmar ens. Jag har dragit ner som sagt på de flesta kosttillskotten, det är bara bcaa jag numera tar och funderar på att även sluta ta det.

EnergiÖverskott
2014-07-09, 15:20
Tränar du på morgonen och ska äta strax efter samt äter vettigt resten utav dygnet och sett ur ett längre perspektiv så kan du utan problem skita i aminosyror innan, ja.

Påvägneråt
2014-07-10, 06:37
Tränar du på morgonen och ska äta strax efter samt äter vettigt resten utav dygnet och sett ur ett längre perspektiv så kan du utan problem skita i aminosyror innan, ja.

Då gör jag det! Tack för svaret! Känns dock konstigt....För 2år sedan var kosttillskotten så viktiga för mig! Proteinpulver, pwo, kreatin, bcaa, cla, multivitamin osv. Nu är man nere på D-vitamin och omega3. Men, mer pengar för annat. :)

EnergiÖverskott
2014-07-10, 06:59
Då gör jag det! Tack för svaret! Känns dock konstigt....För 2år sedan var kosttillskotten så viktiga för mig! Proteinpulver, pwo, kreatin, bcaa, cla, multivitamin osv. Nu är man nere på D-vitamin och omega3. Men, mer pengar för annat. :)

Tillskott är jävligt överskattat.

Stjarnan
2014-07-10, 09:41
Tillskott är jävligt överskattat.

Varför?

EnergiÖverskott
2014-07-10, 09:46
Varför?

För att många har en sjuk övertro till dem och ser det som ett måste att skaffa tiotalet produkter ifall de ska börja träna. Det går liksom inte att träna styrketräning i mångas ögon utan tillskott.

austria
2014-07-10, 10:40

Fast kreatin har bevisad effekt (Om du inte är en non-responder)

Påvägneråt
2014-07-10, 11:25
Fast kreatin har bevisad effekt (Om du inte är en non-responder)

Jo, det är ju faktiskt sant! Det är väl ett kosttillskott jag kan tänka mig fortsätta använda faktiskt.

Stjarnan
2014-07-10, 11:30
För att många har en sjuk övertro till dem och ser det som ett måste att skaffa tiotalet produkter ifall de ska börja träna. Det går liksom inte att träna styrketräning i mångas ögon utan tillskott.

Hade jag, som i ditt fall tränat fastande hade jag absolut använt mig utav kosttillskott runt passen. Kosttillskott har hjälpt mig väldigt mycket i min utveckling och jag sparar väldigt mycket tid då jag kan använda mig utav kosttillskott istället för mat

Jeml
2014-07-10, 11:33
Kosttillskott har hjälpt mig väldigt mycket i min utveckling

Utveckla gärna :)

nippman
2014-07-10, 12:46
jag tycker också kosttillskott har hjälpt mig mycket.

att bara kunna slänga i sig 25g fullvärdigt protein 30sec efter sista reppet är ju hur nice som helst, speciellt om man inte har tillgång till att äta en riktig måltid förens kanske 3-4h efter passet.

stjarnan kanske tänkte på annat, men detta är nått som har hjälpt mig mycket, (säkerligen i min utveckling också)

Starvation
2014-07-10, 12:58

att bara kunna slänga i sig 25g fullvärdigt protein 30sec efter sista reppet är ju hur nice som helst, speciellt om man inte har tillgång till att äta en riktig måltid förens kanske 3-4h efter passet.

stjarnan kanske tänkte på annat, men detta är nått som har hjälpt mig mycket, (säkerligen i min utveckling också)

Folk som säger att det är skit vet inte bättre. Jag had eingen aptit och käka runt 25g protein om dagen när jag började på 50kg kv. Började sen med shakes och krea vilket var det bästa jag gjort. Gick upp till 95kg som mest efter 3-4 år eller ngt. Jag hade kunnat göra detta om jag "bara" hade käkat mer mat. Men det är inte alltid så lätt. Är nu påväg mot samma form som jag hade på 50kg, fast 25kg tyngre.

EnergiÖverskott
2014-07-10, 13:03
Jag säger inte att tillskott är skit. Jag äter dock hellre än att dricka mitt protein. Kreatin och EAA runt träning kanske.

Resten får jag i mig från mat.
Utan problem. :)

Jeml
2014-07-10, 13:28

Just det exemplet tror jag inte gör direkt någon skillnad.

Jeml
2014-07-10, 13:30
Folk som säger att det är skit vet inte bättre. Jag had eingen aptit och käka runt 25g protein om dagen när jag började på 50kg kv. Började sen med shakes och krea vilket var det bästa jag gjort. Gick upp till 95kg som mest efter 3-4 år eller ngt. Jag hade kunnat göra detta om jag "bara" hade käkat mer mat. Men det är inte alltid så lätt. Är nu påväg mot samma form som jag hade på 50kg, fast 25kg tyngre.
Poängen är väl att kosttillskott inte ger bättre effekt än mat, om det däremot är enklare för vissa personer att få i sig osv är ju en annan sak. Vilket är fullt förståeligt.

Starvation
2014-07-10, 13:33
Poängen är väl att kosttillskott inte ger bättre effekt än mat, om det däremot är enklare för vissa personer att få i sig osv är ju en annan sak. Vilket är fullt förståeligt.

Ja visst är det så. Jag menade bara att kosttillskott är ett bra sätt att komma igång med.

Filipb
2014-07-10, 13:37
Ja visst är det så. Jag menade bara att kosttillskott är ett bra sätt att komma igång med.

För dig, möjligtvis. Men det kan nog vara mer gynnsamt med riktig mat för Gösta, 140 kg, som ska börja träna och behöver gå ned i vikt.

nippman
2014-07-10, 13:51
Just det exemplet tror jag inte gör direkt någon skillnad.

du menar, ingen skillnad i den aspekt att jag lika gärna hade kunnat skippa shaken och äta en måltid 4h senare istället/endast, möjligt att det inte gör någon skillnad men det känns mycket bättre + att det var inte länge sedan alla trodde att det gjorde stor skillnad.

WHITEFOLKS
2014-07-10, 16:07
du menar, ingen skillnad i den aspekt att jag lika gärna hade kunnat skippa shaken och äta en måltid 4h senare istället/endast, möjligt att det inte gör någon skillnad men det känns mycket bättre + att det var inte länge sedan alla trodde att det gjorde stor skillnad.
Det lär inte vara negativt och det är smidigt+rätt billigt.

Stjarnan
2014-07-11, 05:47
Utveckla gärna :)

Att jag kunnat få i mig de mängder jag behöver utan att behöva äta skräp, tajma näringen vilket för mig har stor påverkan på återhämtningen i sin tur leder till att jag kan hålla hög träningsvolym.

Det lär inte vara negativt och det är smidigt+rätt billigt.

Precis, smidigheten väger tungt för mig.

theline
2014-07-30, 17:40
Hej!

Jag tänkte testa periodisk fasta och tänkte försöka köra upplägget som följande:

Hoppar över frukost.
Lunch kl 12.00.
Mellanmål en eller två på eftermiddagen.
Kvällsmat kl 20.00.

Jag tränar just nu ca 18:00 på kvällen pga jobb. Är det ett bra upplägg med periodiska fastan som jag beskrev ovan och träna klockan 18? eller hade ni kört på något annat sätt? Tacksam för svar

Fuark
2014-07-30, 18:24
Hej!

Jag tänkte testa periodisk fasta och tänkte försöka köra upplägget som följande:

Hoppar över frukost.
Lunch kl 12.00.
Kvällsmat kl 20.00.

Jag tränar just nu ca 18:00 på kvällen pga jobb. Är det ett bra upplägg med periodiska fastan som jag beskrev ovan och träna klockan 18? eller hade ni kört på något annat sätt? Tacksam för svar
Låter bra. Försök få det största målet att hamna efter träningen bara om du vill köra true pf

Skickat från min Galaxy S4

theline
2014-07-31, 07:11
Låter bra. Försök få det största målet att hamna efter träningen bara om du vill köra true pf

Okej, tack så mycket för svar!

Tap3worm
2014-07-31, 08:08
Hej!

Hoppar över frukost.
Lunch kl 12.00.
Kvällsmat kl 20.00.

Prova ett tag och känn efter hur du tycker det går. Jag hade personligen fastat fram till 18, tränat och sedan ätit. Det blir fler kcal under ett mindre fönster, vilket jag skulle föredra. Dessutom gillar jag att träna på tom mage. Sen om det har några fördelar sett över dygnet kan diskuteras men jag trivs bättre med det.
Upplägget ser annars ok ut.

Tapeworm

z_bumbi
2014-07-31, 08:31
Försök få det största målet att hamna efter träningen bara om du vill köra true pf

Det finns inget i begreppet periodisk fasta som säger något om när man ska äta vissa mängder. Det finns mig veterligen inte heller något som talar för att man tjänar på att äta en stor andel av maten efter träningen om man inte äter väldigt lite mat totalt.

Fuark
2014-07-31, 11:03
Det finns inget i begreppet periodisk fasta som säger något om när man ska äta vissa mängder. Det finns mig veterligen inte heller något som talar för att man tjänar på att äta en stor andel av maten efter träningen om man inte äter väldigt lite mat totalt.
Leangains* menade jag

vikko
2014-09-04, 11:31
Hej! Är ny med PF och pallar verkligen inte läsa genom 633 sidor sorry.

Tänkte köra ätarfönster mellan 11.00 - 19.00 eller 12.00 - 20.00.

Problemet är att jag jobbar antingen 06-14, 14-22 eller 22-06. Tänkte att det kan vara rätt jobbigt att käka första målet mat vid 11-12 tiden då jag stigit upp 05.

Är det OK med en kasein shake under morgonen eller är det olagligt?
Samma sak under natten, blir 10 timmar fasta under vaken tid. Får man dra en kasein?
Samt ibland har jag hockeyträning runt klockan 21-23. Får jag dra en kasein efter det eller är detta också olagligt?

Jag fattar att jag får ju såklart äta vafan jag vill som känns bäst för mig. Men fuckar det upp den bakomliggande teorin? Tänker att det är bäst att dra kasein shakes så det hålls i flytande form och kroppen kanske inte uppfattar det som mat på samma sätt som om jag äter en burk kvarg. Sen mättar ju kaseintet bra och under en hyfsad tid iaf.

Stjarnan
2014-09-04, 11:39

Problemet är att jag jobbar antingen 06-14, 14-22 eller 22-06. Tänkte att det kan vara rätt jobbigt att käka första målet mat vid 11-12 tiden då jag stigit upp 05.

Samma sak under natten, blir 10 timmar fasta under vaken tid. Får man dra en kasein?
Samt ibland har jag hockeyträning runt klockan 21-23. Får jag dra en kasein efter det eller är detta också olagligt?

Jag fattar att jag får ju såklart äta vafan jag vill som känns bäst för mig. Men fuckar det upp den bakomliggande teorin? Tänker att det är bäst att dra kasein shakes så det hålls i flytande form och kroppen kanske inte uppfattar det som mat på samma sätt som om jag äter en burk kvarg. Sen mättar ju kaseintet bra och under en hyfsad tid iaf.

Pf verkar inte passa din livsstil.

Och angående kaseinet så bryter det fastan. Sen om det har negativa effekter är en annan fråga.

Trapz
2014-09-04, 22:15

Jobbade precis samma tider förut och körde någon slags variant av PF just då.

Vid jobb 06-14 så blev det en lättare lunch på runt 600-700 kcal vid 11 tiden, proteinsake/eaa innan gym vid 14.30 + proteinshake/eaa + malto direkt efter. Sedan en stor måltid när man kommit hem och duschat, avslutade ofta med en skål kvarg eller kaseinshake vid 19-20.

Vid jobb 14-22 så tränade jag fastande runt 10-11 tiden och tog proteinshake/eaa + malto direkt efter och sedan en stor måltid innan jag började jobba, sedan någon lättare middag runt 18 och kvarg/kasein vid 20 ungefär.

Vid jobb 22-06 så sov jag ungefär till 14 så då blev första måltiden vid uppvaknande, sedan gym på kvällen runt 18-19 med protein innan och efter och en stor måltid direkt efter sedan fastade jag hela natten jag jobbade.

Fungerade hur bra som helst, enda gången jag kunde bli riktigt hungrig och seg var vid nattjobb om jag inte åt tillräckligt mycket innan, då kunde det bli någon kaseinshake under natten eller när jag kom hem innan läggdags. Mättar ganska bra, och tror knappast att det skulle "förstöra" något med fastan.

vikko
2014-09-04, 22:50
Jobbade precis samma tider förut och körde någon slags variant av PF just då.

Vid jobb 06-14 så blev det en lättare lunch på runt 600-700 kcal vid 11 tiden, proteinsake/eaa innan gym vid 14.30 + proteinshake/eaa + malto direkt efter. Sedan en stor måltid när man kommit hem och duschat, avslutade ofta med en skål kvarg eller kaseinshake vid 19-20.

Vid jobb 14-22 så tränade jag fastande runt 10-11 tiden och tog proteinshake/eaa + malto direkt efter och sedan en stor måltid innan jag började jobba, sedan någon lättare middag runt 18 och kvarg/kasein vid 20 ungefär.

Vid jobb 22-06 så sov jag ungefär till 14 så då blev första måltiden vid uppvaknande, sedan gym på kvällen runt 18-19 med protein innan och efter och en stor måltid direkt efter sedan fastade jag hela natten jag jobbade.

Fungerade hur bra som helst, enda gången jag kunde bli riktigt hungrig och seg var vid nattjobb om jag inte åt tillräckligt mycket innan, då kunde det bli någon kaseinshake under natten eller när jag kom hem innan läggdags. Mättar ganska bra, och tror knappast att det skulle "förstöra" något med fastan.

*hug**flex*

Snor det upplägget från och med imorgon då. Har käkat ungefär så idag också (jobbat 14-22). Jag är konstant så jävla hungrig och vill testa nått nytt för att se om det kan få bukt på problemet hehe.

Hur gjorde du lediga dagar? 11-19 / 12-20 nått?

EnergiÖverskott
2014-09-05, 06:12
*hug**flex*

Snor det upplägget från och med imorgon då. Har käkat ungefär så idag också (jobbat 14-22). Jag är konstant så jävla hungrig och vill testa nått nytt för att se om det kan få bukt på problemet hehe.

Du snöar in på alldeless för små detaljer. Det spelar ingen roll om du äter 11-19, 12-20 eller 18-20 om du är ledig en dag. Tror du allvarligt det gör någon skillnad?

Och "får jag dra en kasein efter jag spelar hockey?". Vafan ska du skita i att äta efter hockeyträningen för? För att det finns "regler" som säger att du inte "får" äta efter 19 om du åt vid 11? Sluta upp med sådana dumheter och snöa dig inte in på betydelselösa detaljer.

vikko
2014-09-05, 13:44
Eftersom folk verkar tycka olika frågar jag. Vissa verkar anse det som superstrikt och att fönstret absolut aldrig någonsin får rubbas medan andra tycker "Meh". Ville bara veta vad grundreglerna är.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Blue Nine
2014-09-05, 17:11
Grundregeln för fasta är: om du äter slutar du fasta. ;)

Danne2k
2014-09-05, 17:13
Ja.. Man förstår varför Berkhan lämnade denna tråden för flera år sedan...

vikko
2014-09-05, 21:29
Grundregeln för fasta är: om du äter slutar du fasta. ;)

Ja.. Man förstår varför Berkhan lämnade denna tråden för flera år sedan...

:bpump: :eating:
Well this turned into a shitstorm. *popcorn*

Trapz
2014-09-05, 22:23
*hug**flex*

Ja, om det passar dig med så kör på.
Jag valde att testa på det dels för att se hur det påverkade kroppen men även som en kul grej bara, än att bara försöka hålla hungern nere. Plus att det passade bra in med mitt dåvarande jobb då man slapp hålla på med så mycket matlådor hit och dit.

Japp, vilodagar fastade jag som vanligt till runt 11-12 oftast, ibland längre om jag inte kände mig hungrig, sen brukade jag äta 2 stora måltider under dagen och ligga lite lägre i kaloriintag än på träningsdagar, men det var nästan enbart för att det inte blev några shakes eller malto då.

1x0
2014-09-16, 09:31
Har uppdaterat mig själv lite, de senaste veckorna, inom kost och näring.

Blivit fundersam ang. näringstiming nu.

De senaste 8 månaderna, har jag tränat helt fastandes ca 14 timmar in på fastan. Sedan (oftast) ätit <2 timmar efter avslutat pass, ibland har jag gått utan mat 4-6 timmar efter avslutat pass.

Tänkte för 2 veckor sedan, att jag skulle prova ett mer optimerat näringsintag. Utvärdera resultat och se hur det känns gentemot det gamla upplägget.

Just nu äter jag 30-50g protein från magert kött, ibland kvarg. Ca 1 timme innan träningstillfället (bryter fastan 14:00 med detta, efter 16h fasta).

Tränar ca 2h och brukar äta min kroppsvikt i kolhydrater under passet i form av vingummin.

Äter sedan ett stort mål mat (mycket kolhydrater) ca 1-2h efter avslutat pass.

Iallafall; har sett folk skriva att t.ex EAA/BCAA innan pass (även om man är helt fastandes?) är slöseri med pengar och det räcker med efteråt?

Hade det varit mer optimalt, om jag tränat totalt fastandes och ätit min (nuvarande) pre-workout efteråt istället?

Känner att jag snöar in på smådetaljer, vill som sagt köra denna bulk med opti näringstiming och jämföra med förra! ;P

En fråga till, om jag äter 30-50g protein 1 timme innan styrketräningen, borde inte den måltiden höja proteinsyntesen (rätt ord?) flera timmar, vilket är positivt? Detta jämfört med träna helt fastandes (katabol?).

----------------

För att förtydliga;

*1:träna 14h helt fastandes, äta <2 timmar efter avslutat pass.

*2:äta en preworkout-måltid 1 timme innan träning, äta <2 timmar efter avslutat pass.

Om jag vill använda BCAA/EAA, ska jag köra på 10g innan passet eller efter? Från 14h fasta. Hmm.

Är medveten om prestation kanske är viktigare, jag känner att jag presterar bäst helt fastandes. Att äta endast protein innan, känner jag ingen direkt skillnad emot, bara att jag har lite irriterande bukfylla i magen.

Kolhydraterna i mitten av passet tycker jag ger lite energi samt känner mig piggare när jag går hem från gymmet> duschar och lagar mat (bra för återhämtningen?).

Mouline
2014-09-16, 09:43
Tyckte jag svarat dig bra i min logg men de verkar du skita i.

1x0
2014-09-16, 09:54
Tyckte jag svarat dig bra i min logg men de verkar du skita i.
Japp jag läste det du postade samt kollade upp personerna du rekommenderade.

Det var mest att jag snubblade in på lite länkar nu imorse om BCAA/EAA och protein (vassle vs kasein) innan träning.

Jag antar jag blev extra förvirrad eftersom jag precis hade vaknat.

Jävla massa olika hörsägen som cirkulerar på nätet, inom kost och näring. Förstår att nybörjare blir totalt förvirrade.

Jag läste som sagt din kommentar, samt räknade ut från formeln du angav;
http://oi61.tinypic.com/2gtzz0i.jpg
------------------------

Jaja, jag är fortfarande lite förvirrad ang. pre -och post intagen. Olika överallt.

Jag hade atityden, att näringstiming är slöseri med tid och väldigt små marginaler, att man ska äta så som gör, att man presterar bäst. Vilket jag har gjort det senaste året (aka tränat helt fastandes).

Men att träna 14h-16h helt fastandes, sedan inte äta fören 4-6h efteråt, skrev King Grub att det är "så dåligt det kan bli";
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6841953&postcount=2

Jaja, ber om ursäkt att jag glömde bort att tacka dig, för svaret i din logg. Postar inte så ofta och börjar skriva svar men pausar i skrivandet och glömmer bort efter en stund hehe!

drkrupp
2014-09-16, 22:37
Jag presterar också bäst fastande och försöker få in såna pass även nu under bulk för att det fungerar så bra. All form av mat i närheten av passet försämrar min prestation.

NICKXXXXXX
2014-10-07, 12:26
Jag hade tänkt börja med periodisk fasta/lean gains idag och fortsätta med det resterande tiden av min deff. Jag läste guiden och fick väl svar på de flesta frågor jag hade. En sak jag undrar är (förmodligen en väldigt dum fråga) när börjar din fasta? Om jag t.ex. äter min sista måltid klockan 20.00 på måndag och lägger mig 23.00. Börjar fastan klockan 20.00 eller 23.00? Igår åt jag vid 23.00 och la mig vid 03.00. Steg upp vid 12.00. Så det betyder alltså att jag redan har fastat 13 timmar när jag stiger upp? Hade tänkt bryta fastan 16.00 med havregryngröt och sedan dra till gymmet ungefär en timme senare.

Shqypnia
2014-10-07, 13:15
Fastan börjar när du slutar äta. Spelar ingen roll om du sover eller jobbar.

NICKXXXXXX
2014-10-07, 13:42

Tack så mycket! Då börjar jag med PF idag då. Får se om det hjälper med att bli av med fettet :)

Stjarnan
2014-10-08, 09:32

Det stämmer inte. Så fort du slutat äta betyder det inte att du fastar. Det tar X antal timmar beroende på måltid innan du är i fastande tillstånd.

Shqypnia
2014-10-08, 10:00
Det stämmer inte. Så fort du slutat äta betyder det inte att du fastar. Det tar X antal timmar beroende på måltid innan du är i fastande tillstånd.

När man talar om PF sår räknar man den tiden man ej stoppar in mat i munnen.