handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

rooz
2011-04-29, 11:13
Tillbax till PF då. Ska vi se hur det funkar.

Vezzlan
2011-04-29, 11:14
Samt hur gör ni som dietat på detta sätt med morgonpromenader? Skippa dem? Tänkte blir man inte låg på energi om man kör en rask promenad på morgonen och sen fortfarande väntar massa timmar innan man äter?

Det går att göra aktiviteter under fastan, typ städa, plugga, jobba, klippa gräs, möblera om, morgonpromenera, shoppa, leka med kompisar, göra utflykter m.m.

Blir du låg på vardagliga aktiviteter så kanske du har lagt dig på ett för stort underskott?

Langster
2011-04-29, 11:29
Vidare frågor: :Virro

Blir ungefär samma upplägg för mig. Fastar till runt 11.00-11.30 sen kommer lunchen som kommer vara medelstor. Sen ett mål vid 14.00, träning vid 17.00, lite aminosyror bara efter träningen och det största målet sen efter träningen och avsluta med kvarg senast 20.00. Hur låter det upplägget? Och vissa dagar när jag inte styrketränar kör jag lite löpning istället vid den tiden. Som jag nämnt tidigare....nu är ju fokusen diet för att komma i bra form. Låter detta vettigt?

Sen lite andra frågor. Ni som kört PF...får ni inte dålig andedräkt under fastan? Man brukar ju ha rätt taskig andedräkt när man inte ätit på länge. Samt hur gör ni som dietat på detta sätt med morgonpromenader? Skippa dem? Tänkte blir man inte låg på energi om man kör en rask promenad på morgonen och sen fortfarande väntar massa timmar innan man äter?
Skippa löpträningen de dagar du inte styrketränar, lägg dig istället på ett lägre kaloriintag de dagarna. Ta morgonpromenader på de träningsfria dagarna.
Jag tycker inte att man blir låg av morgonpromenader, snarare tvärtom. Ju mer man har att göra desto mindre störs man av att inte äta. Just fasta i kombination med promenader tror jag kan vara en väg till bättre kroppskomposition.
Nej jag får inte dålig andedräkt. Har man dålig andedräkt kanske det blir värre av att inte äta under en längre tid, men den dåliga andedräkten beror antagligen på något annat i grunden.

hejhopp79
2011-04-29, 12:05
Upplys oss gärna. :) Inte med en länk utan din egna uppenbara kunskap i frågan. :)

Försöker du vara rolig eller? Att hormon som stimulerar hungerskänslor de facto har mer med vad kroppen är van vid än faktiskt behov av mat just då att göra, gör att när man äter färre gånger per dag, minskar suget efter mat överlag per dag. Vilket får anses vara positivt. Jag tänker på ghrelin och leptin.

Fasta har klart hungersdämpande effekt när kroppen vant sig. Vicarious det är inte bara erfarenhet utan har som sagt fysiologiska orsaker. Hur som helst måste man hålla sig sysselsatt under fastan, annars är det snudd på outhärdligt.

EV, vill du att jag ska skriva sida upp och ner med informatiom jag bland annat läst i "eat stop eat", leangains.com etc? Trodde inte det.

hejhopp79
2011-04-29, 12:09
Jo, det var det som var meningen, jag håller med dig till 100% om att man inte kan utgå för att alla upplever det likadant.

En annan sak som jag tror många underskattar är hur sömnen påverkar aptiten. Sover jag för lite blir jag väldigt sugen på mat, hela tiden.

Har nog mycket med förhöjt blodsocker att göra. Dessutom kanske stresspåslag med ökande nivåer av kortisol gör att man blir mer benägen att äta något för att dämpa stressen

GT_Razor
2011-04-29, 12:15
Skippa löpträningen de dagar du inte styrketränar, lägg dig istället på ett lägre kaloriintag de dagarna. Ta morgonpromenader på de träningsfria dagarna.
Jag tycker inte att man blir låg av morgonpromenader, snarare tvärtom. Ju mer man har att göra desto mindre störs man av att inte äta. Just fasta i kombination med promenader tror jag kan vara en väg till bättre kroppskomposition.
Nej jag får inte dålig andedräkt. Har man dålig andedräkt kanske det blir värre av att inte äta under en längre tid, men den dåliga andedräkten beror antagligen på något annat i grunden.

Ok, men hinner inte köra morgonpromenader på vardagarna. Brukar gå korta (2,4 km) på lunchen istället varje dag. Löpningen är väl mer för att få bättre kondition och syresättning + hälsofördelar. Men visst bränner det ju även mer fett. Tycker du jag ska skippa det ändå?

hejhopp79
2011-04-29, 12:15
Han skriver ju uttryckligen att det är inte bara är han.

Uppenbarligen finns det fler som delar min erfarenhet, samt de som inte gör det. Vem har fått för sig att jag tror att ALLA är som jag

Du gör en logisk kullerbytta när du likställer att jag tror att fler än jag delar min erfarenhet, med att jag med det anser att det gäller alla människor

Ristretto
2011-04-29, 12:33
Har nog mycket med förhöjt blodsocker att göra. Dessutom kanske stresspåslag med ökande nivåer av kortisol gör att man blir mer benägen att äta något för att dämpa stressen

Martin Berkhan twittrade detta för ett tag sedan:

For fat loss, I find it highly ironic that some people cut sleep to do cardio before work. Screws up leptin, a hunger hormone. Brilliant.

hejhopp79
2011-04-29, 13:29
Martin Berkhan twittrade detta för ett tag sedan:

Jao, tänkte dock på sötsug och blodsocker men visst är det så

Eddie Vedder
2011-04-29, 13:46
Försöker du vara rolig eller? Att hormon som stimulerar hungerskänslor de facto har mer med vad kroppen är van vid än faktiskt behov av mat just då att göra, gör att när man äter färre gånger per dag, minskar suget efter mat överlag per dag. Vilket får anses vara positivt. Jag tänker på ghrelin och leptin.

Ja då så. Då är det ju regelbundenheten du syftar på, inget som enligt en objektiv sanning gäller alla som testar IF. Har människor på IF högre nivåer av leptin?

EV, vill du att jag ska skriva sida upp och ner med informatiom jag bland annat läst i "eat stop eat", leangains.com etc? Trodde inte det.

Ja om du vill.

Uppenbarligen finns det fler som delar min erfarenhet, samt de som inte gör det. Vem har fått för sig att jag tror att ALLA är som jag

Du gör en logisk kullerbytta när du likställer att jag tror att fler än jag delar min erfarenhet, med att jag med det anser att det gäller alla människor

Du beskriver mekanismerna som mycket mer klarlagda än jag tycker att du har grund för. Vilket är vanligt för fanatiker.

z_bumbi
2011-04-29, 13:58
Ok, men hinner inte köra morgonpromenader på vardagarna. Brukar gå korta (2,4 km) på lunchen istället varje dag. Löpningen är väl mer för att få bättre kondition och syresättning + hälsofördelar. Men visst bränner det ju även mer fett. Tycker du jag ska skippa det ändå?

Det är inget konstigt med att springa, det som folk reagerar på är att det kanske kan ge lite sämre förhållande mellan muskler och fett vid en viktminskgnin men så länge man inte satsar på att springa så långt som möjligt eller så ofta som möjligt så ser jag bara fördelar med en moderat mängd.
Iofs ser jag inga fördelar med en diet då man måste hålla sig sysselsatt hela tiden för att inte tycka det är olidligt så jag kanske har en annan syn på vad som är bra och dåligt...

osk
2011-04-29, 13:59

Fasta har klart hungersdämpande effekt när kroppen vant sig. Vicarious det är inte bara erfarenhet utan har som sagt fysiologiska orsaker. Hur som helst måste man hålla sig sysselsatt under fastan, annars är det snudd på outhärdligt.

ELLER så försäker han peka på det uppenbart störiga i att du alltid har svar på allt (överdrift från min sida) utan att någonsin ange någon källa?

(Han kan nog svara på den frågan bäst själv, jag bara använder det för att ta sats mot en sak jag själv velat skriva).

När du nu väl försöker försvara din avsaknad av källor så gör du det genom att säga att du inte vill referera hela tiden till leangains.com och en bok (eller menar du hemsidan?), eat-stop-eat. Båda dessa källor är alltså framförallt andrahandskällor, de innehåller i sin tur referenser till vetenskapliga artiklar med innehåll. Så var får du din kunskap och dina åsikter ifrån?

Eftersom du inte vill hänvisa till någonting, någonsin (?), så händer det lätt att omgivningen börjar undra om du verkligen har någon koll alls. Din enda pondus (AKA Internet-penis) består i att du kan "fasta 20-24 timmar utan problem", ett faktum du sällan glömmer att nämna. Detta har lett till att det, åtminstone inom mig, börjat växa en känsla av att du inte vet vad du snackar om alls. Jag kan mycket väl ha fel, och du är inte tvungen att motbevisa mig.

Summa sumarum: du snackar mycket och stort, men på vilken grund ska man värdera dina åsikter?

Disclaimer: jag är inte ute efter att starta något flame-wars öht. Jag vill bara informera dig om varför du på min sida skärmen framstår som en eventuell bluff.

GT_Razor
2011-04-29, 14:40
Det är inget konstigt med att springa, det som folk reagerar på är att det kanske kan ge lite sämre förhållande mellan muskler och fett vid en viktminskgnin men så länge man inte satsar på att springa så långt som möjligt eller så ofta som möjligt så ser jag bara fördelar med en moderat mängd.
Iofs ser jag inga fördelar med en diet då man måste hålla sig sysselsatt hela tiden för att inte tycka det är olidligt så jag kanske har en annan syn på vad som är bra och dåligt...

Ok, tack för svaret!
Nja fördelar med diet...det är ju för att jag nu fokuserar på att komma i bra form. Sedan kommer jag köra på med PF om det faller mig i smaken på vanlig basis. Men nu blir det ju mindre kaloriintag osv en period framöver.

Till er andra! Sluta tjaffsa nu! :smash:

mikaelj
2011-04-29, 16:07
Ja då så. Då är det ju regelbundenheten du syftar på, inget som enligt en objektiv sanning gäller alla som testar IF. Har människor på IF högre nivåer av leptin?

Inte regelbundenheten. För mig är det samma sak: så fort jag börjar äta blir jag hungrig.

hejhopp79
2011-04-29, 19:25

Ja om du vill.

Du beskriver mekanismerna som mycket mer klarlagda än jag tycker att du har grund för. Vilket är vanligt för fanatiker.

Orkar faktiskt inte skriva information som du kan läsa själv om intresse föreligger, men jag misstänker att du fortfarande inte kollat in t ex leangains.com?

Hur som helst.

Ingen aning, men om man ser till Berkhans leangains-variant finns där ju planerade kolhydrats-refeeds som har gynnsam effekt på leptinet.

Jag vet att de inte är fullkomligt klarlagda och jag är ärligt talat ingen fanatiker. Jag trivs bara helt enkelt bättre med att äta färre gånger och mer sällan. Något jag för övrigt ofta gjort i flera år före jag visste vad det kallades. Alla får äta som de själva trivs med. Dessutom tycker jag du anklagar folk för att vara fanatiker rätt ofta, kanske säger något om dig själv och din eventuella benägenhet att bli fanatisk? Bara en iakttagelse.

hejhopp79
2011-04-29, 19:27
Inte regelbundenheten. För mig är det samma sak: så fort jag börjar äta blir jag hungrig.

Exakt. Jag blir också hungrig och sugen av mat, inte av frånvaron av den, i alla fall upp till 24 h (som är det längsta jag fastat). Blev för övrigt en 23 h fasta idag.

hejhopp79
2011-04-29, 19:45
ELLER så försäker han peka på det uppenbart störiga i att du alltid har svar på allt (överdrift från min sida) utan att någonsin ange någon källa?

(Han kan nog svara på den frågan bäst själv, jag bara använder det för att ta sats mot en sak jag själv velat skriva).

När du nu väl försöker försvara din avsaknad av källor så gör du det genom att säga att du inte vill referera hela tiden till leangains.com och en bok (eller menar du hemsidan?), eat-stop-eat. Båda dessa källor är alltså framförallt andrahandskällor, de innehåller i sin tur referenser till vetenskapliga artiklar med innehåll. Så var får du din kunskap och dina åsikter ifrån?

Eftersom du inte vill hänvisa till någonting, någonsin (?), så händer det lätt att omgivningen börjar undra om du verkligen har någon koll alls. Din enda pondus (AKA Internet-penis) består i att du kan "fasta 20-24 timmar utan problem", ett faktum du sällan glömmer att nämna. Detta har lett till att det, åtminstone inom mig, börjat växa en känsla av att du inte vet vad du snackar om alls. Jag kan mycket väl ha fel, och du är inte tvungen att motbevisa mig.

Summa sumarum: du snackar mycket och stort, men på vilken grund ska man värdera dina åsikter?

Disclaimer: jag är inte ute efter att starta något flame-wars öht. Jag vill bara informera dig om varför du på min sida skärmen framstår som en eventuell bluff.

Jaså är det där skon klämmer. Självklart kan jag referera mer, orkar bara inte alltid leta upp saker som är mer eller mindre common knowledge. Men visst, ska bättra mig på den punkten.

Självklart är de andrahandskällor, men om du skulle läst t ex leangains.com skulle du sett att det länkas till studierna så man kan gå in och se själv, vilket jag nästan alltid gör eftersom det intresserar mig. Dessutom gör jag det för att se hur författaren (andrahands"tolkaren") tolkat studiens resultat.

Att jag inte hänvisar till någonting någonsin är skitsnack. Dock är jag nog dålig på det generellt, men så diskuterar jag ofta inte heller cutting-edge atomfysik utan saker som kanske är mer vedertaget. Men som sagt, ska börja länka mer till studier utan tvekan. Det ligger ingen prestige eller något annat i det för mig, utan det är ren och skär bekvämlighet i en del fall ;)

Värdera inte mina åsikter, leta upp information själv. Jag sitter inte och hittar på saker ur tomma luften och brukar säga rakt av om jag inte vet hur något ligger till, oavsett ämne. Jag har tränat sen 16 år tillbaka nu och har hunnit läsa en hel del om kost och träning under den tiden, men jag är långt ifrån någon expert. Jag har skrivit en hel del uppsatser i skolan också inom både sociologi och psykologi och är rätt bekant med forskning, både kvalitativ och kvantitativ.

Summa sumarum: orka internet-drama. Jag ska posta länkar nästa gång jag ens säger att man blir pigg av att sova. [/rant]

Eddie Vedder
2011-04-29, 19:46
Jag trivs bara helt enkelt bättre med att äta färre gånger och mer sällan.

Ja då så, det gör ju jag också. Och jag tror IF, som du, att IF har fördelar. Men du uttalar dig som sagt väldigt säker och hela tiden hänvosar du bara till leangains.com. Jag har inte läst där men jag är inläst på IF ändå.

hejhopp79
2011-04-29, 19:52
Ja då så, det gör ju jag också. Och jag tror IF, som du, att IF har fördelar. Men du uttalar dig som sagt väldigt säker och hela tiden hänvosar du bara till leangains.com. Jag har inte läst där men jag är inläst på IF ändå.

Alright. Ska bli bättre på att länka till något vettigt hädanefter, eftersom folk verkar störa sig på det. Vilket jag visserligen kan förstå, men det är oftast bekvämlighet från min sida.

osk
2011-04-29, 20:13
Jaså är det där skon klämmer.

[/rant]

Bra reaktion som får mig att liite ångra att jag skrev något :em:

I vart fall, jag är väl bekant med leangains och har hyffsad koll på t.ex. eat-stop-eat. Men inte tillräckligt för att med automatik veta om något någon säger kommer därifrån eller ej. Thats all there is to it.

[/internet-drama]

Danne2k
2011-04-29, 22:36
Ni som ligger i diet med PF/LG, hur mycket kolhydrater käkar ni på träningsdagar?

Jag försöker generellt ligga väldigt lågt på kolh. på min diet men efter (och gärna före) träning ska man ju käka lite extra kolhydrater enligt LG-upplägget.

Går det att säga en ungefärlig siffra? Hur lite är "för lite?" Hur mycket är för mycket? (Enligt er då).

Väger runt 74 kg, 181 cm lång, kör runt 1500-1800 kcal på vilodagar och 1700-2000 kcal på träningsdagar (ganska så olika beroende på aktivitetsfaktor osv).

Brukar bli 50-100g kolh. efter träning och 20-50g före. Varierar också en del, ibland tränar jag fastande.

vicarious
2011-04-29, 22:38
För mig blir det oftast runt 200g kolhydrater på träningsdagar, ligger runt 2200-2300 kcal då kanske och ca 260-270g protein.

hejhopp79
2011-04-29, 22:41
Ibland uppåt 500 g kolisar ;) Men då är det typ 500 g ris och nästan inget fett alls. Jag experimenterar lite med intag och hur det funkar för min kropp

Men ska gå neråt nu i maj, så blir väl en 200-250 träningsdagar och kring 100 vilodagar. Längre ner än så vill jag inte gå.

Pansartax
2011-04-29, 22:51
Ni som ligger i diet med PF/LG, hur mycket kolhydrater käkar ni på träningsdagar?

Jag försöker generellt ligga väldigt lågt på kolh. på min diet men efter (och gärna före) träning ska man ju käka lite extra kolhydrater enligt LG-upplägget.

Går det att säga en ungefärlig siffra? Hur lite är "för lite?" Hur mycket är för mycket? (Enligt er då).

Väger runt 74 kg, 181 cm lång, kör runt 1500-1800 kcal på vilodagar och 1700-2000 kcal på träningsdagar (ganska så olika beroende på aktivitetsfaktor osv).

Brukar bli 50-100g kolh. efter träning och 20-50g före. Varierar också en del, ibland tränar jag fastande.

Äter 50 g (okokt) ris just nu under deff, vet inte hur mycket det blir men det är inte mycket, 36 g kanske?

Vilodagar ca 40 g
Träningsdagar ca 80 g

vicarious
2011-04-30, 08:19
Äter 50 g (okokt) ris just nu under deff, vet inte hur mycket det blir men det är inte mycket, 36 g kanske?

Vilodagar ca 40 g
Träningsdagar ca 80 g

De flesta andra livsmedel innehåller ju också kolhydrater så jag hoppas du inte bara räknar ris, pasta, bröd, gryn och så vidare. Kvarg t ex 5g kolhydrat per 100g, blir ju ca 25g för en burk Milbonas ;)

Pompere
2011-04-30, 09:48
En tanke ang fettinlagringen och det "låga" fettintaget på träningsdagar...

Brukar hamna 0.4-0.6 g/kg fett på mina träningsdagar och för mig är det ganska lågt. Men till vilken nytta ifall du endå ligger på underskott och förlorar kroppsfett dagligen?

Känns som det låga fettintaget borde vara mycket viktigare ifall man utför en recomp eller leangain ("bulk").

Tankar?

Pansartax
2011-04-30, 11:26
De flesta andra livsmedel innehåller ju också kolhydrater så jag hoppas du inte bara räknar ris, pasta, bröd, gryn och så vidare. Kvarg t ex 5g kolhydrat per 100g, blir ju ca 25g för en burk Milbonas ;)

Jag har inte ätit kvarg nu på flera månader. Var tvungen att göra mig av med det för att ta mig förbi en platå i deffen, sen föredrar jag whey om jag vill ha ett proteinrikt mellanmål.

Ris och havregryn är mina enda kolhydratskällor just nu, tror de blir ca 60-80 g på träningsdagar och 20-40 g på vilodagar.

daloatf
2011-04-30, 13:00
På träningsdagar brukar det hamna på runt 200+ för mig iaf

doh
2011-04-30, 13:40

Deff just nu så 70-100k på vilodagar och 250-350k på träningsdagar och då blir det ofta ca 100k pre och 150k+ post förutom på lördagar då allt är post.

daloatf
2011-04-30, 15:21
Någon som har tips på vad man kan äta för att komma upp i cirka 400k på träningsdag? Tillskott går även bra.

bulker
2011-04-30, 15:25
Någon som har tips på vad man kan äta för att komma upp i cirka 400k på träningsdag? Tillskott går även bra.

Flingor, havregryn, Fullkornsbröd, Fullkornspasta, potatis

hejhopp79
2011-04-30, 15:29

Vad menar du?

Ät 400 g kolhydrater, oavsett om det är ris eller broccoli. 500 g ris är 400 g kolisar

daloatf
2011-04-30, 15:33
Som jag frågade.

Bara öka mängden nu helt enkelt, och vid sega dagar utan inspiration tänkte jag nog testa carbosyn fx

Pansartax
2011-04-30, 15:45

Ät några mackor till maten bara.

RassK
2011-04-30, 15:46

220g på träningsdagar
180g på vilodagar

hejhopp79
2011-04-30, 15:56
Som jag frågade.

Bara öka mängden nu helt enkelt, och vid sega dagar utan inspiration tänkte jag nog testa carbosyn fx

Som jag svarade: 500 g ris.

Men visst kräver det en ansträngning att få ner.

Spridis
2011-04-30, 16:37

Denna vecka blev kolhydratintaget ca 300-400g på träningsdagar och 150-250g på vilodagar.
Ca 4000-4500kcal på träningsdagar och ungefär 2500kcal på vilodagar.
Totalintaget ca 22.000kcal per vecka.

Ska försöka minska kolhydraterna på på vilodagarna framdeles om det går.
I vilket fall som helst så justeras kolhydrater/fett automatisket beroende på kalorimängden eftersom proteinintaget är ganska så konstant; ca 200-250g.

Kbr
2011-05-02, 06:50
Hej,
Jag har mitt ätfönster 12:00 - 18:00, och brukar köra min träning (Kettlebells och TRX, 3ggr per vecka) precis innan fönstret börjar.
Nu när vädret varit så nice har jag börjat 2 av de tidigare träningsfria dagarna med en liten löprunda (ca. 20-25 minuter inkluderat 5 back-sprintar à 16-18 sekunder halvvägs).

Jag tycker det är en riktigt skön kickstart på dagen, men funderar på om det är dumt iom att det är ca. 5-6 timmar från det att jag löper tills ätfönstret börjar. (är mao rädd att eventuell negativ påverkan är större än den positiva av detta..)

Tilläggas bör kanske att förbränning är det primära målet med min träning just nu...

Kim1003
2011-05-02, 20:27
Finns nog redan svar men har inte hittat.

Kan man ta EAA på morgonen under fastan eller "förstör" det själva fastan?

SiSenior
2011-05-02, 20:29

Det "förstör" fastan.

hejhopp79
2011-05-02, 20:31

Finns helt enkelt ingen större anledning, eftersom fastan i sig är muskelbesparande.

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:36
Finns helt enkelt ingen större anledning, eftersom fastan i sig är muskelbesparande.

Å andra sidan är ju inte EAA något man tar för att minska nedbrytning och "spara" musklerna. Om nu fastan har den effekt som du påstår skulle ju eventuell stimulering av MPS kanske kunna ha fördel. Att fastan "förstörs" vet ju ingen om det spelar någon som helst roll. Det har ju diskuterats sida upp och sida ner redan. ;)

Ristretto
2011-05-02, 20:46
Å andra sidan är ju inte EAA något man tar för att minska nedbrytning och "spara" musklerna. Om nu fastan har den effekt som du påstår skulle ju eventuell stimulering av MPS kanske kunna ha fördel. Att fastan "förstörs" vet ju ingen om det spelar någon som helst roll. Det har ju diskuterats sida upp och sida ner redan. ;)

Å tredje sidan vet man ju lika lite om att vad fastan ger för fördelar i praktiken som man vet om vad plötsliga ökningar av MPS av EAA har för effekt på muskeluppbyggnaden totalt sett, inte sant?

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:47
Å tredje sidan vet man ju lika lite om att vad fastan ger för fördelar i praktiken som man vet om vad plötsliga ökningar av MPS av EAA har för effekt på muskeluppbyggnaden totalt sett, inte sant?

Korrekt. :) Därav formuleringen "skulle....eventuellt kunna ha effekt" som ju borde vara diplomatiskt så det räcker. :)

hejhopp79
2011-05-02, 21:21

Ja det är bara att kolla på studier som visar att kortare fastor (upp till 72 timmar) inte orsakar någon förlust av muskelmassa. Dessutom uppvisar personer som fastar förhöjda nivåer av tillväxthormon, som förmodligen är en stark orsak till att musklerna klarar sig galant. Därtill kommer uppregleringen av katekolaminer som ökar på fettförbränningen. Hur mycket EAA påverkar det hela kan man såklart bara spekulera i.

Kanske blir effekten bättre, who knows.

Om fastan förstörs var inte så relevant för mitt svar, jag anser endast att det verkar rätt onödigt att slänga i sig EAA om tanken är att fasta.

Process Ansvarig
2011-05-03, 06:20
Kalla mig för glädjedödare om ni så vill, men är inte 12-20 "fasta" i princip att hoppa över frukosten ?

Och inget mera än det. Jag menar inte att "frukosten är dagens viktigaste måltid" bla, bla...men låt oss kalla saker för de verkligen är. Man behöver väl inte massor av "studier" eller kalla ideen för periodisk fasta ellr komma med förkortningar IF, PF etc för att låta det mera "scientific"

Säg hellre "att hoppa över frukosten gör mig super anabolic och rippad som Jesus Christus"...de är rätt många som slarvar med frukosten världen över misstenker jag och är fetta ändå

Själv har jag provat "fastan" i ett antal månader och det gjorde varken till eller från i frågan om muskler som fet

Det enda som funkar (av personlig erfarenhat) att gå ner är att äta mindre. det fuknar varje gång, garanterat.

MEN ! Att äta mindre betyder inte (för mig) "äta mindre men fler gånger per dag" (det är en fälla!) utan att äta i normal frekvens (2-3 ggr /dag), MEN MINDRE

Att äta fler gånger per dag men mindre portioner är lika vilseledande som att fasta IMO.

Du behöver äta MINDRE, punkt. Och det enda anledningen du är fet är att du äter för mycket - svårt att komma ifrån det

Spridis
2011-05-03, 06:27
Det är väl som allt annat angående denna kultur. Små små saker som EAA timing 10 minuter hit och dit eller fasta 16,7 eller 23,4 timmar blir uppblåsta så att folk tror att det är ödestigert för deras progression om dom inte följer schemat slaviskt.
Klart att allt har betydelse, men i dom flesta fall är skillnaden marginell.

kettlebellGuden
2011-05-03, 07:00
Ja det är bara att kolla på studier som visar att kortare fastor (upp till 72 timmar) inte orsakar någon förlust av muskelmassa. Dessutom uppvisar personer som fastar förhöjda nivåer av tillväxthormon, som förmodligen är en stark orsak till att musklerna klarar sig galant. Därtill kommer uppregleringen av katekolaminer som ökar på fettförbränningen.

Har du länk till någon sådan studie?

raQblad
2011-05-03, 07:33
Kalla mig för glädjedödare om ni så vill, men är inte 12-20 "fasta" i princip att hoppa över frukosten ?

Och inget mera än det. Jag menar inte att "frukosten är dagens viktigaste måltid" bla, bla...men låt oss kalla saker för de verkligen är. Man behöver väl inte massor av "studier" eller kalla ideen för periodisk fasta ellr komma med förkortningar IF, PF etc för att låta det mera "scientific"

Säg hellre "att hoppa över frukosten gör mig super anabolic och rippad som Jesus Christus"...de är rätt många som slarvar med frukosten världen över misstenker jag och är fetta ändå

Själv har jag provat "fastan" i ett antal månader och det gjorde varken till eller från i frågan om muskler som fet

Det enda som funkar (av personlig erfarenhat) att gå ner är att äta mindre. det fuknar varje gång, garanterat.

MEN ! Att äta mindre betyder inte (för mig) "äta mindre men fler gånger per dag" (det är en fälla!) utan att äta i normal frekvens (2-3 ggr /dag), MEN MINDRE

Att äta fler gånger per dag men mindre portioner är lika vilseledande som att fasta IMO.

Du behöver äta MINDRE, punkt. Och det enda anledningen du är fet är att du äter för mycket - svårt att komma ifrån detStudierna ær inte gjorda på 16 timmars fasta, utan længre æn så, och då blir det lite mer æn att bara hoppa øver frukosten....om man nu inte æter en vældigt stor frukost, vældigt længe.

Finns ingen som sæger att du inte måste æta mindre før att gå ned i vikt, och de som sæger att de fått resultat som kan jæmføras med att vara lika rippad som Jesus på ett "antal månader" tror jag var i rætt bra form innan också eller på væg dit oavsett PF eller inte.

Dæremot, ær det ett bekvæmt sætt att æta på. Du får æta vældigt mycket på en gång och håller dig mætt længe.
Tycker du inte om det? Gør något annat, funkar sækert lika bra.

Eddie Vedder
2011-05-03, 08:11
Hur mycket EAA påverkar det hela kan man såklart bara spekulera i.

Muskelnedbrytningen borde som sagt inte påverkas alls. Även om det är muskelbesparande måste man ju dock ha i åtanke att lång tids fasta innehbär lång tid utan stimulerad MPS så även om proteinnebrytning inte behöver öka så skulle det ju vid en viss punkt kunna bli så att basnivåer av muskelnedbrytning blir högre än vad MPS kan motsvara även om du bingeäter. Jag säger inte att tiden är 20, 24 eller 30 timmar bara ATT jag tror att det skulle kunna bli så och att jag inte pratar om ökad muskelnedbrytning.

Vilken studie ökar katekolaminer hos personer som under en tid kört IF?

hejhopp79
2011-05-03, 08:44
Vilken studie ökar katekolaminer hos personer som under en tid kört IF?

Det vet jag dock inte, har endast sett akuta resultat i studier.

Men jag tror inte att katekolaminer nedregleras i någon större grad hos vana IF:are, möjligtvis en aning. Det finns en evolutionär tanke med ökningen, som helt enkelt går ut på att bli alert, rörlig och pigg för att kunna få mat i magen.

Eddie Vedder
2011-05-03, 08:46
Det vet jag dock inte, har endast sett akuta resultat i studier.

Men jag tror inte att katekolaminer nedregleras i någon större grad hos vana IF:are, möjligtvis en aning. Det finns en evolutionär tanke med ökningen, som helt enkelt går ut på att bli alert, rörlig och pigg för att kunna få mat i magen.

Det låter inte otänkbart. Min poäng är bara att det inte lär vara en linjär förbättring av allting ju längre man svälter sig. Vid en punkt kommer det naturligtvis vara negativt också. Men NÄR det inträffar är ju en annan femma.

hejhopp79
2011-05-03, 09:12
Det låter inte otänkbart. Min poäng är bara att det inte lär vara en linjär förbättring av allting ju längre man svälter sig. Vid en punkt kommer det naturligtvis vara negativt också. Men NÄR det inträffar är ju en annan femma.

Ja, absolut.

hejhopp79
2011-05-03, 09:45
Funderade lite på om någon har koll på eventuella negativa effekter av PF?

Hur reagerar kroppen t ex på en massa mat efter säg 20 h fasta. Vitaminstatus, leverfunktion, elektrolyter etc?

Spartansk
2011-05-03, 10:22
Funderade lite på om någon har koll på eventuella negativa effekter av PF?

Man kan få magproblem om man äter för mycket mat på för kort tid.

Pompere
2011-05-03, 10:52

Brukar hamna 0.4-0.6 g/kg fett på mina träningsdagar och för mig är det ganska lågt. Men till vilken nytta ifall du endå ligger på underskott och förlorar kroppsfett dagligen?

Känns som det låga fettintaget borde vara mycket viktigare ifall man utför en recomp eller leangain ("bulk").

Tankar?

Liten bump.

Danne2k
2011-05-03, 11:00
Liten bump.

Håller med.
Det är en intressant fråga!

anton2000
2011-05-03, 12:48
Jag har också letat efter svaret på den frågan och inte hittat någonting. Jag ligger också på underskott nu och kör pf. Nu så ligger jag högre i fett på träningsdagar än vad jag gjorde på överskott. Jag tycker att det känns bättre att ligga lite högre på fettet alla dagar under deff. Men det är ju bara vad jag själv tycker och vad som är opti och enligt leangains-metoden har jag ingen aning om...

Langster
2011-05-03, 12:52
Jag har också letat efter svaret på den frågan och inte hittat någonting. Jag ligger också på underskott nu och kör pf. Nu så ligger jag högre i fett på träningsdagar än vad jag gjorde på överskott. Jag tycker att det känns bättre att ligga lite högre på fettet alla dagar under deff. Men det är ju bara vad jag själv tycker och vad som är opti och enligt leangains-metoden har jag ingen aning om...

Äter du mer totalt på träningsdagarna än på vilodagarna?

Langster
2011-05-03, 12:55

Tankar?

Eftersom man bör äta mer på träningsdagarna, speciellt målet efter träning ska vara riktigt stort. Man hamnar temporärt på överskott. För stunden eller för hela dagen, därför ska fettet hållas lågt för att undvika fettinlagring. Hög glykogeninlagring + lågt fettintag = bättre förutsättningar för bättre kroppskomposition vid högt energiintag.

forslund
2011-05-03, 12:56

Är intresserad av om man ska göra detta och hur mycket i så fall?

Bara så att det faktiska underskottet är samma (träning förbrukar ju) eller ska man äta så att underskottet är mindre jämfört med vilodagar? Eller äta på balans t o m?

Langster
2011-05-03, 13:02
Är intresserad av om man ska göra detta och hur mycket i så fall?

Bara så att det faktiska underskottet är samma (träning förbrukar ju) eller ska man äta så att underskottet är mindre jämfört med vilodagar? Eller äta på balans t o m?

Ja, enligt leangains så bör man äta rätt mycket mer på träningsdagarna, inte bara för att täcka upp vad träningen förbrukar.
Träningsdagarna blir som små "ätardagar", något man ser fram emot. Det gör dieten lättare och motivationen till träningen högre + ev. fördelar med att överäta efter träningen.

För att hamna på samma underskott så måste man alltså sänka intaget på vilodagarna.

Spridis
2011-05-03, 13:07
Träningsdagarna blir nästan brutala matmässigt. 8 timmar är ibland på gränsen för att jag ska klara att få in all föda. Beror ju förståss på ingredienserna.
Kanske man borde äta mera choklad!

Langster
2011-05-03, 13:12

Men du har kanske aldrig deffat ner dig till ensiffrigt BF% heller? Till slut är man tvungen att äta så pass lite att det inte är kul längre. Då är alla tricks för att göra dieten behaglig välkomna och PF är ett riktigt bra trick.

forslund
2011-05-03, 13:15
Ja, enligt leangains så bör man äta rätt mycket mer på träningsdagarna, inte bara för att täcka upp vad träningen förbrukar.
Träningsdagarna blir som små "ätardagar", något man ser fram emot. Det gör dieten lättare och motivationen till träningen högre + ev. fördelar med att överäta efter träningen.

För att hamna på samma underskott så måste man alltså sänka intaget på vilodagarna.

OK. Men "rätt mycket mer", innebär det över eller på kaloribalans? Eller fortfarande ett (litet) underskott på säg 100-200 kcal.

Lust att illustrera ett exempel?

Tex balans på 2500 kcal.
Träningsdagar (3st): 2500 kcal.
Vilodagar (4 st): 1625 kcal (för att totalt nå upp i 3500 kcal underskott)

Eller hur ska fördelningen se ut? Är det tanken att köra detta bara när man nått ett visst kroppsfettprocent (<10% tex) eller oavsett hur fet man är?
Hur är rekommendationerna om man är över tex 10%? (var nu gränsen går om rekommendationerna skiljer sig)

Eira
2011-05-03, 13:21
Hur gör ni som kör 5 dagar i rad?
Massivt underskott på vilodagarna eller någon annan variant?

Spridis
2011-05-03, 13:22
ca +20% över balans träningsdagar, -20% under balans vilodagar.
Vid normal LG träning så är fördelningen 3 dagar träning och 4 dagar vila, detta leder till kaloriunderskott om man ser på det veckovis.

Detta vid body recomp.

Langster
2011-05-03, 13:28
OK. Men "rätt mycket mer", innebär det över eller på kaloribalans? Eller fortfarande ett (litet) underskott på säg 100-200 kcal.

Lust att illustrera ett exempel?

Tex balans på 2500 kcal.
Träningsdagar (3st): 2500 kcal.
Vilodagar (4 st): 1625 kcal (för att totalt nå upp i 3500 kcal underskott)

Eller hur ska fördelningen se ut? Är det tanken att köra detta bara när man nått ett visst kroppsfettprocent (<10% tex) eller oavsett hur fet man är?
Hur är rekommendationerna om man är över tex 10%? (var nu gränsen går om rekommendationerna skiljer sig)
Oavsett hur fet man är, är det fördelaktigt att dela upp det så att man äter mer efter träningen.
Något jämnare fördelning än att ligga på balans på träningsdagarna är nog att föredra om du vill ligga på -3500 kcal/vecka.

Langster
2011-05-03, 13:29

Jag skulle välja att inte träna 5 dagar i rad.

Eira
2011-05-03, 13:36
Jag skulle välja att inte träna 5 dagar i rad.

Men om du nu gjorde det? Håller på med ett test av det för att utvärdera hur min kropp reagerar på det. blir jusst nu 2 måltider om dagen ca 45/55 av dagen intag mål 1 och mål 2 dock utan överskott och helgerna blir ungefär samma...kanske inte är spec opti men satsar inte på att stå på scen de närmsta 6 åren :P

Langster
2011-05-03, 13:44
Men om du nu gjorde det? Håller på med ett test av det för att utvärdera hur min kropp reagerar på det. blir jusst nu 2 måltider om dagen ca 45/55 av dagen intag mål 1 och mål 2 dock utan överskott och helgerna blir ungefär samma...kanske inte är spec opti men satsar inte på att stå på scen de närmsta 6 åren :P

Satsa på underskott varje dag förstås, större underskott på vilodagarna. Temporärt överskott efter träningarna.

Eira
2011-05-03, 13:51
Satsa på underskott varje dag förstås, större underskott på vilodagarna. Temporärt överskott efter träningarna.

Ungefär så jag tänkt med. Dunder, får testa o se om man går tillbaka till 3 ggr i veckan senare. Tack för svaret

forslund
2011-05-03, 14:28
Oavsett hur fet man är, är det fördelaktigt att dela upp det så att man äter mer efter träningen.
Något jämnare fördelning än att ligga på balans på träningsdagarna är nog att föredra om du vill ligga på -3500 kcal/vecka.

Ja, uppdelningen att placera 60% eller mer, beroende på upplägg, efter träningen är jag med på. Det var mest hur mycket man skulle variera kaloriintaget som jag var nyfiken på. Tack för klargöringen.

ajsen
2011-05-03, 15:04
Vill höra era tankar kring min situation. Jag tränar 3 dagar i veckan och är ute och röjjer fredag + lördag, så som jag ser det så brukar helgen komplettera sig ganska bra eftersom jag rör på mig hela dagarna och alkohol + ev. snacks inte hittills har lett till överskott (jag minskar fortfarande i vikt i den takt jag vill).

Det jag undrar är hur jag borde planera mitt kaloriintag, sett över veckan. Jag äter totalt 15400 kalorier i veckan (räknar på 2200 per dag för att tappa vikt) med överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar. Borde jag då lägga ett exakt lika stort underskott på alla vilodagar eller som jag gör just nu, ha 2 dagar mitt i veckan där jag äter mindre för att kunna äta mer på de andra vilodagarna?

1) 2600 måndag
2) 1900 tisdag
3) 2600 onsdag
4) 1900 torsdag
5) 2400 fredag
6) 1900 lördag
7) 2100 söndag

Jag tänkte mig något i stil med detta ovan.

Lurch
2011-05-03, 15:16
Tror faktiskt inte det spelar någon större roll, om du inte vill vara optimal.

Varför ändra ett vinnande koncept ?

ajsen
2011-05-03, 15:19
Tror faktiskt inte det spelar någon större roll, om du inte vill vara optimal.

Varför ändra ett vinnande koncept ?

Vad menar du med att vara optimal i detta fallet? Menar du på att det är bättre att ha ett lika "stort" underskott på alla vilodagar?

Jag håller på att ändra mitt kostschema då jag går hungrig på vilodagar, innan jag fastställer något kollar jag med er =)

Lurch
2011-05-03, 15:24
Att du äter lika stort underskott, jämnförande mot nån 100 kcal mindre vissa dagar.

Om du går omkring hungrig så är det ju bara ändra, gör som du mår bäst av.

Eddie Vedder
2011-05-03, 15:44

Pratar du styrketräning nu eller träning överlag. Jag tränar i princip varje dag, någon dag utan träning per månad kanske, och det är ju inga direkta problem. Fast nu bryr jag mig ju inte om något leangainsupplägg utan trycker i mig massor av fett och fyller gärna upp med lite godis eller annat skräp.

Eira
2011-05-03, 15:48
Pratar du styrketräning nu eller träning överlag. Jag tränar i princip varje dag, någon dag utan träning per månad kanske, och det är ju inga direkta problem. Fast nu bryr jag mig ju inte om något leangainsupplägg utan trycker i mig massor av fett och fyller gärna upp med lite godis eller annat skräp.

Jag pratar enbart styrketräning. Skulle vinna VM i minst motivation till att pringa. Hurså? Eller kommer svaret finnas i din bok :)

daloatf
2011-05-03, 15:51
Haha nu har jag blivit lite förvirrad :P Det ni har pratat om senaste är recomp?

Jag har sedan december legat på kalorieunderskott alla dagar. Är det bättre för mig att köra kcal balans (träningens förbrukninginräknad) på träningsdagar och sedan ligga på underskott resterande dagar? Ligger runt 15% i BF för tillfället.

Träningsdag 1: 2500kcal
Vilodag 1: 1000kcal
Träningsdag 2: 2500kcal
Vilodag 2: 1000kcal
Träningsdag 3: 2500kcal
Vilodag 3: 1000kcal
Vilodag 4: 1000kcal

Blir svårt att ligga på ett underskott på 1000, detta ger ett hyffsat stort underskott men inte så stort som jag skulle vilja. På vecka ger det 5200kcal (ca 700kcal per dag) i underskott. Med detta i åtanke så vore kanske ett konstant underskott bättre då? och 1000kcal på en vilodag känns riktigt lågt.

Vid icke deff är allt glasklart, men inte under deffen nu. Vill optimera så mycket som möjligt den sista månaden.

Eddie Vedder
2011-05-03, 15:59
Jag pratar enbart styrketräning. Skulle vinna VM i minst motivation till att pringa. Hurså? Eller kommer svaret finnas i din bok :)

Nej i boken står inget om vad jag gör. :) Jag undrade bara vad du syftade på och om all träning räknades in.

Ristretto
2011-05-03, 16:08

Du behöver äta MINDRE, punkt. Och det enda anledningen du är fet är att du äter för mycket - svårt att komma ifrån det

Du verkar ju ha missuppfattat allt.

hejhopp79
2011-05-03, 16:16
Gymma 5 dagar i veckan låter som ett slött upplägg med en massa högreps bicepscurl och andra isolationsövningar.

Ingen som är nyfiken på eventuella bieffekter av PF? Mmkay. Att magen kan krångla är ju rätt uppenbart, så gärna saker på kanske lite mer detaljnivå. Hur var det med blodtrycket igen t ex osv

Ristretto
2011-05-03, 16:19
Haha nu har jag blivit lite förvirrad :P Det ni har pratat om senaste är recomp?

Jag har sedan december legat på kalorieunderskott alla dagar. Är det bättre för mig att köra kcal balans (träningens förbrukninginräknad) på träningsdagar och sedan ligga på underskott resterande dagar? Ligger runt 15% i BF för tillfället.

Träningsdag 1: 2500kcal
Vilodag 1: 1000kcal
Träningsdag 2: 2500kcal
Vilodag 2: 1000kcal
Träningsdag 3: 2500kcal
Vilodag 3: 1000kcal
Vilodag 4: 1000kcal

Blir svårt att ligga på ett underskott på 1000, detta ger ett hyffsat stort underskott men inte så stort som jag skulle vilja. På vecka ger det 5200kcal (ca 700kcal per dag) i underskott. Med detta i åtanke så vore kanske ett konstant underskott bättre då? och 1000kcal på en vilodag känns riktigt lågt.

Vid icke deff är allt glasklart, men inte under deffen nu. Vill optimera så mycket som möjligt den sista månaden.

Känns spontant som att du kommer skjuta dig själv i foten om du kör på det där. 1000 kcal är inte mycket, blir tråkigt att få i sig ordentligt med protein på det.

Pansartax
2011-05-03, 16:36
Känns spontant som att du kommer skjuta dig själv i foten om du kör på det där. 1000 kcal är inte mycket, blir tråkigt att få i sig ordentligt med protein på det.

1 kg kyckling, 400 g lunch och post-workout och 600 g middag och pre-workout.

230 g protein

Ristretto
2011-05-03, 16:40
1 kg kyckling, 400 g lunch och post-workout och 600 g middag och pre-workout.

230 g protein

Precis, tråkigt. Inte svårt, utan tråkigt.

Pansartax
2011-05-03, 16:56
Precis, tråkigt. Inte svårt, utan tråkigt.

Vadå? Kyckling som är så gott? :)

Ristretto
2011-05-03, 17:02
Vadå? Kyckling som är så gott? :)

Jo, jag äter ganska ofta ett kilo om dagen och älskar det. Men bara det hade inte varit kul i längden. Ska han bara köra en kort deff funkar det, men från 15% har man en hel del fett att bli av med. Det är dock såklart beroende av vilket mål man har, men du fattar vad jag menar.

daloatf
2011-05-03, 17:14
Yes det är klart. Då kör jag hellre ett mindre underskott på träningsdagar och ett större på vilodagar.

Kunde vara tex 1800 kcal (2500kcal balans) träningsdagar och 1500 (2300kcal balans) på vilodagar. Och då blir det 0,7kg i veckan då med.

Ristretto
2011-05-03, 17:18
Yes det är klart. Då kör jag hellre ett mindre underskott på träningsdagar och ett större på vilodagar.

Kunde vara tex 1800 kcal (2500kcal balans) träningsdagar och 1500 (2300kcal balans) på vilodagar. Och då blir det 0,7kg i veckan då med.

Hur lång är du och vad väger du?

anton2000
2011-05-03, 17:22

Japp, äter runt 2400 kcal träningsdagar och 2000 kcal vilodagar.

Eftersom man bör äta mer på träningsdagarna, speciellt målet efter träning ska vara riktigt stort. Man hamnar temporärt på överskott. För stunden eller för hela dagen, därför ska fettet hållas lågt för att undvika fettinlagring. Hög glykogeninlagring + lågt fettintag = bättre förutsättningar för bättre kroppskomposition vid högt energiintag.

Okej. Tackar :thumbup:

daloatf
2011-05-03, 17:25
Hur lång är du och vad väger du?

177 & 72kg

Lite erotik nedan :P
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5027118&postcount=3625
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5027111&postcount=8784

Ristretto
2011-05-03, 17:26
177 & 72kg

Lite erotik nedan :P
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5027118&postcount=3625
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5027111&postcount=8784

hur länge planerar du att deffa?

daloatf
2011-05-03, 17:27
Denna månad ut. Har deffat sen 16 December

forslund
2011-05-03, 18:02
Liten anekdot om PF och mental fokusering.

Hade till detta datum min viktigaste presentation idag i jobbet efter ca 16-17 timmar fastande och var mycket skarp i sinnet och klarsint. Gick galant och jag är supernöjd.

Nog för att jag hade förberett mig mycket noga och jag skulle antagligen klara samma sak om jag hade ätit frukost - men kul är det i alla fall.

vicarious
2011-05-03, 18:16
Apropå PF och stora måltider. Passar kanske inte riktigt i den här tråden men eftersom det här är den mest aktiva PF-tråden så fick det blir här.

Har varit och ätit buffé med folk på jobbet några gånger och alla blir alltid lika förvånade över hur mycket mat jag kan få i mig på en och samma gång.

Jag ska till Karlskoga med några bekanta från jobbet i slutet av månaden och där finns ett ställe som har en ganska ordentlig hamburgare

http://www.mynumberone.se/index_files/Page405.htm

Två kompisar har satsat pengar på att jag inte kommer kunna äta upp hela. Jag är helt övertygad om att det kommer gå hur lätt som helst eftersom jag är ganska van vid att äta stora måltider.

Jag menar, 600g kött + 600g potatis, 3 ägg & bacon samt en liter dricka. Känns som något som vilken PF-are som helst skulle klara :eating:

daloatf
2011-05-03, 18:26
vicarious: Ser jävligt gott ut!

Det blir nog inga problem!

sp123ltd1
2011-05-03, 19:54
Kör hårt!:hbang:

Flygplan
2011-05-03, 20:08
Inga problem för en PF:are... För några år sen när jag varken tränade eller åt enligt PF, och således hade mindre aptit än idag, åt jag en burgare med 1kg nötkött, pommes och 33cl läsk. Man fick burgaren för halva priset om man åt upp inom 45 min, så det var lite av en sporre ;)

hejhopp79
2011-05-03, 20:08
Lite trist med en burgare kanske, men det där ska inte vara några problem att downa.

Drick inte för mycket vatten innan bara

BengtBurk
2011-05-03, 20:19
Lite trist med en burgare kanske, men det där ska inte vara några problem att downa.

Drick inte för mycket vatten innan bara

Åt inte du fyra burgare bara för någon dag sedan?

Pompere
2011-05-03, 20:59

Vad menas exakt med "temporärt överskott för stunden"?
Ifall det är överskott sätt över hela dagen förstår jag med det låga fettintaget. Men ifall man alltid utgår ifrån att man har underskott varje dag, varesig träningsdag eller ej. Då borde detta inte vara lika "viktigt", eller?

Eddie Vedder
2011-05-03, 21:21

Att du inom en viss tid äter mer än du förbrukar. I det här fallet en kort stund, kanske ett par timmar.

Pompere
2011-05-03, 21:26
Såpass, där lärde jag mig något nytt.

vicarious
2011-05-03, 21:27
Pucktvåa.

Process Ansvarig
2011-05-03, 21:28
Du verkar ju ha missuppfattat allt.

Kan hända, allt är möjligt.

Men:

Du kan förtfarande inte komma ifrån faktum att äter du 12 och 20 allt du har gjort är -hoppat över frukosten.

Som man ju kompenserar genom att äta extra stora måltider då och följaktgen resutatet blir ju plus/minus=noll

(för klarhetens skull reffererar jag endast LG 16 timmars fastan som är ju vanligast återkommande här. Av längre såna har jag ingen erfarenhet och då avstår att kommentera)

daloatf
2011-05-03, 21:33
Säger som denna herrn
V9nEPvca4vk
De e najs, de e riktigt nice

vicarious
2011-05-03, 21:36
Du kan förtfarande inte komma ifrån faktum att äter du 12 och 20 allt du har gjort är -hoppat över frukosten.

Som man ju kompenserar genom att äta extra stora måltider då och följaktgen resutatet blir ju plus/minus=noll

(för klarhetens skull reffererar jag endast LG 16 timmars fastan som är ju vanligast återkommande här. Av längre såna har jag ingen erfarenhet och då avstår att kommentera)

Jo visst är det så. Det finns många som kör någon slags av periodisk fasta utan att själva veta om det. Det är ju inte alls ovanligt att hoppa över frukosten men då tror jag många brukar ta något slags mellanmål fram mot 10-11 tiden eller äta en sen frukost på jobbet till exempel.

Inge Enveten
2011-05-03, 21:53
Periodisk fasta är som påpekat inte speciellt alls. Att skippa frukosten och att inte äta jättetätt inpå då man ska sova kan man förklara det som, om vi nu snackar 16/8.

Leangains däremot är ganska så intressant; största måltiden ska gärna vara den första, en majoritet av kcal-intaget efter träningen, träningsdags mer kolhydrat, vilodag mer fett istället och mindre kolhydrat. Leangains hade ju funkat utan pf men just pf gör det så skönt tycker jag, när man väl vant sig vid att inte äta frukosten är det riktigt trevligt att istället äta ordentligt första måltiden istället för att nojja angående måltid 2 som på ett annat upplägg skulle kanske vara 150-300 kcal 2h efter måltid 1.

hejhopp79
2011-05-04, 09:08
Åt inte du fyra burgare bara för någon dag sedan?

Jo, men det är fortfarande lite träligt att vräka i sig

hejhopp79
2011-05-04, 09:09
Ifall det är överskott sätt över hela dagen förstår jag med det låga fettintaget. Men ifall man alltid utgår ifrån att man har underskott varje dag, varesig träningsdag eller ej. Då borde detta inte vara lika "viktigt", eller?

Muskeluppbyggnad- och nedbrytning sker hela tiden i kroppen och att mäta energiintag per dygn är ju bara ett sätt för oss att hålla koll på det.

hejhopp79
2011-05-04, 09:15
Kan hända, allt är möjligt.

Men:

Japp, håller med delvis. 16 h fasta är inget spektakulärt tidsmässigt, vilket också är dess styrka. Sedan ger nog längre fastor mer uttalade effekter på fastans hälsosamma områden, men 16 h är en kompromiss mellan följsamhet, styrketräningsresultat och små fördelar av fasta.

Jag har själv i flera år hoppat över frukost och således "fastat" 16 h utan att tänka på det eller veta om att jag fastar. Vilket är en av anledningarna till att jag instinktivt gillar "PF". Men oavsett vilket kan det ju ha hälsofördelar.

Personligen anser jag att LG inte är en diet först och främst utan en livsstil när det kommer till ätande. För det andra är den nog inte optimal för folk som har svårt att hålla sig någorlunda till en diet sett till kcal-intag. I så fall ska man nog sikta på fastor på längre tid; 18-24 h eller kanske köra vanligt CR.

Ett dagligt 8 h ätfönster är trots allt väldigt generöst i ett koncept som kallas periodisk fasta. Men Berkhan anser nog att hans tidsintervall är optimalt för de syften han anger, d v s följsamhet och tung styrketräning.

Cidersson
2011-05-04, 10:44
Jag körde PF under hela min diet inför tävlingarna 2010.

Hade blandade upplevelser. I början då jag låg på ett hyfsat kcalintag kunde jag se fördelar, då det sparade mig tid att bara äta två gånger per dag.

I takt med att jag gick ner i vikt fick jag dock bekymmer med extremt låga blodsockernivåer och i samband med det sjönk min kroppstemperatur farligt mycket. Att gå långa, kalla, tidiga morgonpromenader och sen behöva vänta 8 timmar på sitt första mål mat är kanske ingen optimal kombination.

Den stora negativa biten vad gäller det sociala är att du aldrig kan tumma på tiderna. Du kan inte äta frukost med någon eller ta en sen måltid, eftersom du har ditt fönster som du måste följa. Jag saknade frukoststunden enormt.

Så min slutsats är att det fungerar nog väldigt bra offseason, när syftet inte är att komma i tävlingsform (även om många har haft jättebra resultat med detta). Möjligt att det bara var min kropp som inte svarade så bra på det i slutet kanske.

vicarious
2011-05-04, 10:46
Den stora negativa biten vad gäller det sociala är att du aldrig kan tumma på tiderna. Du kan inte äta frukost med någon eller ta en sen måltid, eftersom du har ditt fönster som du måste följa. Jag saknade frukoststunden enormt.

Fast tror du verkligen att det skulle göra något om du för en dag avvek från tiderna? Förutsatt att du höll samma kaloriintag.

Langster
2011-05-04, 11:05
I takt med att jag gick ner i vikt fick jag dock bekymmer med extremt låga blodsockernivåer och i samband med det sjönk min kroppstemperatur farligt mycket. Att gå långa, kalla, tidiga morgonpromenader och sen behöva vänta 8 timmar på sitt första mål mat är kanske ingen optimal kombination.

Kollade du upp om du verkligen hade extremt lågt blodsocker och farligt låg kroppstemperatur. Eller kändes det bara så?

Jag kände inte av dessa problem, frös gjorde jag, men det tror jag är rätt normalt vid lågt energiintag.

Pansartax
2011-05-04, 11:21
Kan inte äta mera än två gånger per dag nu i alla fall på grund av deff, men har aldrig känt mig kall eller märkt av nån låg blodsocker-nivå.

Tror alla får sina egna krämpor vid PF.

Cidersson
2011-05-04, 13:25
Kollade du upp om du verkligen hade extremt lågt blodsocker och farligt låg kroppstemperatur. Eller kändes det bara så?

Jag kände inte av dessa problem, frös gjorde jag, men det tror jag är rätt normalt vid lågt energiintag.

Dåligt val av ord där, du gör rätt i att ifrågasätta det :)

Nej jag kollade inte upp det, men jämfört med tidigare tävlingsår så var dessa perioder av lågt blodsocker och "kall i kroppen" betydligt värre än vad jag var van vid.

Kunde sitta på jobb med tre-fyra lager tröjor på mig. För att bara märka hur det svartnade för ögonen sedan kvickna till och ha enorma svettningar och yrsel. Det KAN bara inte vara hälsosamt! Något jag aldrig upplevt med en "klassisk" diet.

EDIT: Men som sagt, detta kom bara under slutet av dieten, de sista 3v ungefär.

ASilva
2011-05-04, 14:18
Är det här nog för en som tränar?

10.00 Frukost - Proteindrink + c-vitamin + russin
11.00 Träning (styrke)
12.00 Proteindrink
13.00 Lunch - Matlåda (fullkornsris+kycklingfilé+broccoli)
14.30 Proteindrink/mellanmål
18.00 Middag - Proteinrikt mål med sallad/potatis.

För många proteindrinkar?

forslund
2011-05-04, 14:23
Det beror på mål och aptit.

Skulle lagt proteindrinken närmare träningen. Annars kan man inte säga mycket annat för du har inte angett några mängder alls.

vicarious
2011-05-04, 14:44
Är det här nog för en som tränar?

10.00 Frukost - Proteindrink + c-vitamin + russin
11.00 Träning (styrke)
12.00 Proteindrink
13.00 Lunch - Matlåda (fullkornsris+kycklingfilé+broccoli)
14.30 Proteindrink/mellanmål
18.00 Middag - Proteinrikt mål med sallad/potatis.

För många proteindrinkar?

Vadå nog? Nog för vad?

Du har inte angett några mängder, vi vet inte hur mycket eller vad du tränar och inte heller vem du är. Skärpning.

ASilva
2011-05-04, 15:03
Vadå nog? Nog för vad?

Du har inte angett några mängder, vi vet inte hur mycket eller vad du tränar och inte heller vem du är. Skärpning.

Ah, ledsen. Det var min första post, någonsin.

1 dl proteinpulver (~80% protein) per gång

10.00 Frukost - Proteindrink (1 dl) + c-vitamin + russin (15 g)
11.00 Träning (styrketräning cirka 1 timme)
12.00 Proteindrink (1 dl)
13.00 Lunch - Matlåda (2 dl fullkornsris+ 1,5 kycklingfiléer (vet inte vikt) + mycket broccoli
14.30 Proteindrink/mellanmål (1 dl + en hårdbrödssmörgås med hamburgerkött 2 skivor)
18.00 Middag - 2 kycklingfiléer/1 burk tonfisk tillsammans med en fjärdedels paket broccoli (vet inte vikt) sallad och 2-3 ägg.

Promenerar även ofta runt milen varje dag utöver att jag är student där jag promenerar hela dagarna. Vet inte om jag angett tillräckligt specifikt för att bedöma om det är tillräckligt men det är på ett ungefär iaf.

Kimkay
2011-05-04, 15:07

13.00 Lunch - Matlåda (2 dl fullkornsris+ 1,5 kycklingfiléer (vet inte vikt) + mycket broccoli
14.30 Proteindrink/mellanmål (1 dl + en hårdbrödssmörgås med hamburgerkött 2 skivor)
18.00 Middag - 2 kycklingfiléer/1 burk tonfisk tillsammans med en fjärdedels paket broccoli (vet inte vikt) sallad och 2-3 ägg.

Promenerar även ofta runt milen varje dag utöver att jag är student där jag promenerar hela dagarna. Vet inte om jag angett tillräckligt specifikt för att bedöma om det är tillräckligt men det är på ett ungefär iaf.

Vikt? Längd? Kön?

ASilva
2011-05-04, 15:12
176, ~70 kg, man.

Eddie Vedder
2011-05-04, 15:14
Dåligt val av ord där, du gör rätt i att ifrågasätta det :)

Uppmätt eller ej är egentligen skit samma, visst är ordvalet kanske inkorrekt (vilket du även nämner) men det primära är ju hur det känns. Låt gå för att dina faktiska blodglukosnivåer må ha varit närmast oförändrade (kanske helt oförändrade) men känner man av de symptom som ofta, alldeles för förenklat, tillskrivs "blodsockerfall" så gör man ju. Och då är det ju klokt att ändra på något. :)

vicarious
2011-05-04, 17:48

Om du har all mat i vikt så är det bara att räkna själv :) Finns många hemsidor eller dylikt där man kan göra kostregistreringar och se hur mycket energi man får i sig. Ingen orkar nog räkna åt dig :)

Livsmedelsdatabas funkar också bra

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

hejhopp79
2011-05-04, 17:59
Uppmätt eller ej är egentligen skit samma, visst är ordvalet kanske inkorrekt (vilket du även nämner) men det primära är ju hur det känns. Låt gå för att dina faktiska blodglukosnivåer må ha varit närmast oförändrade (kanske helt oförändrade) men känner man av de symptom som ofta, alldeles för förenklat, tillskrivs "blodsockerfall" så gör man ju. Och då är det ju klokt att ändra på något. :)

Faktum är att jag misstänker att det man tror är "blodsockerfall" snarare är en uppreglering av katekolaminer, som kan göra att man känner sig lite konstig.

Eddie Vedder
2011-05-04, 19:00
Faktum är att jag misstänker att det man tror är "blodsockerfall" snarare är en uppreglering av katekolaminer, som kan göra att man känner sig lite konstig.

Ja det är en hypotes som brukar nämnas. Men även att man helt enkelt är olika känslig mot små skillnader samt att själva sänkandet i sig gör att kroppen reagerar. Alltså en form av "Some shit's wrong here captain!" när blodsockret sjunker lite och då reagerar kroppen med att försöka stoppa detta, genom att bli sugen. Jag tycker Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211) har en del bra grejer faktiskt. Även om jag personligen tycker att den är väldigt uttråkande att läsa. ;)

Danne2k
2011-05-04, 20:37
Är för närvarande på diet och har väl ett underskott på minst 500 kcal (större på vilodagar, ibland mindre på träningsdagar). Känner ganska ofta att jag har lite dåligt "muskeltryck" eller vad man ska säga när jag tränar. Kan inte pressa den där sista repetitionen fastän jag borde orka det, tappar ganska snabbt styrka efter några tunga set osv.

Äter så gott jag kan enligt LG och tycker det funkar rätt bra. Har ökat i tex böj, mark m.m. men går sämre i bänkpress.

Borde jag ändra på något med dietupplägget? Känns som jag kanske borde äta mer kolhydrater (samt börja med kreatin igen) men när ska jag äta mer, efter träning på träningsdagar eller på vilodagar? Äter kanske max 170g kolh. på träningsdagar och ofta under 50g på vilodagar.
Protein är oftast minst 3g / kg kroppsvikt.

Hur hade ni gjort i min sits?

Kan ju tillägga att jag inte märker någon skillnad om jag äter typ 60g kolh. innan träning jämfört med att träna fastandes. Nästan så jag har mer energi när jag kör fastandes faktiskt.

Andra tips för att öka trycket under träning? Kör redan med PWO.

vicarious
2011-05-04, 21:15

Mer kolisar innan träning.

BengtBurk
2011-05-04, 21:41
Genomförde precis en 24,5h lång fasta. Träningen efter 23,5h var lite småjobbig pga att jag var hungrig men annars kändes det rätt bra. Skönt att få vräka i sig lite mat nu trots att det är deff!

Crocker
2011-05-04, 21:48
Genomförde precis en 24,5h lång fasta. Träningen efter 23,5h var lite småjobbig pga att jag var hungrig men annars kändes det rätt bra. Skönt att få vräka i sig lite mat nu trots att det är deff!
Hur länge har du hållt på? Känns dumt att vara hungrig.

Danne2k
2011-05-04, 21:57

Jaså? Hur mycket och hur många timmar innan? GI viktigt eller funkar gröt lika bra som vitt bröd?

Tycker inte det gör någon skillnad alls som sagt. Har iofs inte käkat några brutala mängder (100g+) men jag vill ju ha den största delen kolhydrater efter träningen.

BengtBurk
2011-05-04, 21:59
Hur länge har du hållt på? Känns dumt att vara hungrig.

Normalt sett blir det en vassle med mjölk på runt 8-9 som frukost sen brukar jag inte äta förrän efter träningen vid 16-17. Senaste veckan har jag skippat min morgonshake och idag väntade jag även med träningen för att testa hur det kändes med en 24h lång fasta. Jag var inte sjukt hungrig om det är det du tror.

vicarious
2011-05-04, 21:59
Jaså? Hur mycket och hur många timmar innan? GI viktigt eller funkar gröt lika bra som vitt bröd?

Tycker inte det gör någon skillnad alls som sagt. Har iofs inte käkat några brutala mängder (100g+) men jag vill ju ha den största delen kolhydrater efter träningen.

Vet inte. Jag upplever samma sak som du och jag tror att mer kolhydrater eller helt enkelt bara mer energi innan träningen kommer göra skillnad.

Men visst vill man ha majoriteten av kolisarna efter passet. Dilemma :)

Jag ska köra några veckor med lågfett (15-25g per dag max) nu tror jag för att försöka få in mer kolisar i mitt kostschema och se hur det känns.

Pansartax
2011-05-04, 22:00

Tycker hungern är lite som sömn, det märks av efter ett litet tag i en kort period sen går det över mer och mer desto längre det lider.

Dygnar jag börjar jag inte bli trött förens mellan 9-12 på förmiddagen sen går det över och framåt 19:00 på kvällen är jag precis som vanligt. Samma sak med hunger. Hade några pass på 24/h fasta som jag inte märkte av, var knappt hungrig när jag kom hem men började kännas farligt att inte äta.

Har hört att det inte är plågsamt att svälta ihjäl eftersom kroppen utsöndrar massa ämnen som dämpar och bedövar.

Crocker
2011-05-04, 22:01
Tycker hungern är lite som sömn, det märks av efter ett litet tag i en kort period sen går det över mer och mer desto längre det lider.
+1 kan själv vara något hungrig på morgonen, när jag går och gör mat blir jag inte lika hungrig och skippar det.

Pansartax
2011-05-04, 22:04
Fast att fasta 24/h överhuvudtaget är bara dumt och rekommenderas så vitt jag vet inte av någon, alla behöver ett post och pre-work out mål och så är det bara, det är lite som att starta en okyld båtmotor över vatten, visst fan funkar det men inte i längden, alla behöver vi bensin för att köra.

Crocker
2011-05-04, 22:07
Fast att fasta 24/h överhuvudtaget är bara dumt och rekommenderas så vitt jag vet inte av någon, alla behöver ett post och pre-work out mål och så är det bara, det är lite som att starta en okyld båtmotor över vatten, visst fan funkar det men inte i längden, alla behöver vi bensin för att köra.
Nä, skitsnack. Jag mår kanon, får inget båtbränsle.

BengtBurk
2011-05-04, 22:18
Kan hålla med om att hungern kommer och går men att det inte ska gå att träna utan pre-work out-mål håller jag nog inte riktigt med om.

Pansartax
2011-05-04, 22:24
Nä, skitsnack. Jag mår kanon, får inget båtbränsle.

Hur länge har du gjort det? Hur är resultatet? Oavsett om du har ökat bra så har du ingen aning om i fall du hade ökat dubbelt så mycket om du hade tillfört tillräckligt med näring innan passet, det som är det luriga.

Bjern
2011-05-05, 07:49

Och jag upplever det motsatta, ju ''tommare'' jag är innan träning ju mer tryck får jag. :D

Spridis
2011-05-05, 08:12
Kan i efterhand säga att under den tiden jag laborerade med 24h fasta 2 gånger i veckan så blev ökningarna verkligen lidande. Detta fast kalorintaget under veckan var likvärdig med en vecka utan fasta. Teastade på djävulskap att köra hirvis bänk under faste perioden vilket naturligtvis slutade med pannkaka.
Jag lever efter mottot: Testa själv och sluta nojja.
Min kropp blir smalare och fastare av 24h fasta 2 gånger i veckan.
Min kropp orkar träna med 24h fatsa.
Min kropp blir inte starkare (och större) med 24h fasta.
Kommer jag att köra med 24h fatsa i framtiden? nej, kände inga direkta fördelar med den jämfört med LG.

Finska Lejonet
2011-05-05, 08:54
Finns alltid någon som är extremare och här kommer lilla jag. :D
Har precis fastat i 43 timmar och mår prima, ska strax dra och träna(deffar atm och hade vilodag igår).
Är inte hungrig men vet att det ska bli gott med 1kg kött 0,8kg potatis och 0,5kg broccolimix.

Pompere
2011-05-05, 09:45
Har precis fastat i 43 timmar och mår prima, ska strax dra och träna(deffar atm och hade vilodag igår).
Är inte hungrig men vet att det ska bli gott med 1kg kött 0,8kg potatis och 0,5kg broccolimix.

Utvärdera gärna hur det gick och dina tidigare erfarenheter med fastande träning.
Traditionell styrketräning? RPT? Volym?

Kul med folk som vågar experimentera lite

hejhopp79
2011-05-05, 10:09
Ja det är en hypotes som brukar nämnas. Men även att man helt enkelt är olika känslig mot små skillnader samt att själva sänkandet i sig gör att kroppen reagerar. Alltså en form av "Some shit's wrong here captain!" när blodsockret sjunker lite och då reagerar kroppen med att försöka stoppa detta, genom att bli sugen. Jag tycker Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211) har en del bra grejer faktiskt. Även om jag personligen tycker att den är väldigt uttråkande att läsa. ;)

Verkara vara en hyffsat intressant bok

Jo, precis det är mycket möjligt att det förhåller sig på det viset. Det beror väl också på hur långt in i en fasta vi talar om.

hejhopp79
2011-05-05, 10:19
Dessutom är det ju så att kroppen känner av att vi inte har någon glukos kvar att ta av och uppreglerar katekolaminerna som en respons på det.

hejhopp79
2011-05-05, 10:28
Är för närvarande på diet och har väl ett underskott på minst 500 kcal (större på vilodagar, ibland mindre på träningsdagar). Känner ganska ofta att jag har lite dåligt "muskeltryck" eller vad man ska säga när jag tränar. Kan inte pressa den där sista repetitionen fastän jag borde orka det, tappar ganska snabbt styrka efter några tunga set osv.

Äter så gott jag kan enligt LG och tycker det funkar rätt bra. Har ökat i tex böj, mark m.m. men går sämre i bänkpress.

Borde jag ändra på något med dietupplägget? Känns som jag kanske borde äta mer kolhydrater (samt börja med kreatin igen) men när ska jag äta mer, efter träning på träningsdagar eller på vilodagar? Äter kanske max 170g kolh. på träningsdagar och ofta under 50g på vilodagar.
Protein är oftast minst 3g / kg kroppsvikt.

Hur hade ni gjort i min sits?

Kan ju tillägga att jag inte märker någon skillnad om jag äter typ 60g kolh. innan träning jämfört med att träna fastandes. Nästan så jag har mer energi när jag kör fastandes faktiskt.

Du ligger ju faktiskt på underskott varje dag. Inte särskilt konstigt att du tappar lite ork och styrka. Dessutom upplever jag det likadant och tränar hellre fastandes än med kolhydrater innan.

hejhopp79
2011-05-05, 10:46

Mer info!

Hur mår du, har måendet ändrats genom fastan? Tar du några stimulanter? Hur är det med hungern?

43 h fasta är rätt hardcore, om det är helt utan kcal så att säga. Imponerande. Det är inte omöjligt att jag gör samma sak vid tillfälle. Det största problemet är att jag inte kan sova och att det inte funkar att fasta och inte göra någonting.

VAD har du gjort under din fasteperiod och HUR löser du rastlöshet och hunger om du bara sitter vid datorn?

Inge Enveten
2011-05-05, 11:09
hejhopp79 du vet att det finns en multicitatfukntion? :D

daff__
2011-05-05, 11:19
Varför allt snack att man behöver mer kolisar innan träning?
De senaste 2 dagarna har jag fastat i 18-19 timmar. Jag åt senast 22:30 kvällen innan och sen tränade nästa dag vid 16:30 med endast 2 koppar kaffe på hela arbetsdagen och sedan PWO 30min innan träning och EAA-XX 5min innan :)

Jag märkte ingen skillnad alls jämfört med annars när jag brukade äta lite vid 13:00 och träna 16:30. Kommer nog strunta i det nu och fortsätta köra med 18-19 timmar fasta. Äter jag mitt på dagen så blir jag lite trött och slö :(

Kan tillägga att jag äter ca 130-200g kolhydrater dagligen (varierar). Och fettet är max 1g/kg kv.

vicarious
2011-05-05, 12:05
Varför allt snack att man behöver mer kolisar innan träning?

Vadå allt snack. Är väl bara jag som har skrivit det? Dessutom är det ingen som skrivit att man måste ha det. Bara ett förslag på en förändring som man kan testa och se om det blir någon skillnad.

De senaste 2 dagarna har jag fastat i 18-19 timmar. Jag åt senast 22:30 kvällen innan och sen tränade nästa dag vid 16:30 med endast 2 koppar kaffe på hela arbetsdagen och sedan PWO 30min innan träning och EAA-XX 5min innan :)

Jag märkte ingen skillnad alls jämfört med annars när jag brukade äta lite vid 13:00 och träna 16:30. Kommer nog strunta i det nu och fortsätta köra med 18-19 timmar fasta. Äter jag mitt på dagen så blir jag lite trött och slö :(

Kan tillägga att jag äter ca 130-200g kolhydrater dagligen (varierar). Och fettet är max 1g/kg kv.

Kul för dig.

Crocker
2011-05-05, 14:10
Hur länge har du gjort det? Hur är resultatet? Oavsett om du har ökat bra så har du ingen aning om i fall du hade ökat dubbelt så mycket om du hade tillfört tillräckligt med näring innan passet, det som är det luriga.
Mja, har väl hållt på... 4-5 månader? Vet inte. Under perioden innan ökade jag kanske 5 kg/månad i basövningarna. Nu ligger jag på 10 snitt.

BengtBurk
2011-05-05, 14:29
Mja, har väl hållt på... 4-5 månader? Vet inte. Under perioden innan ökade jag kanske 5 kg/månad i basövningarna. Nu ligger jag på 10 snitt.

10kg/månad är sjuka ökningar, vet inte riktigt om jag litar på dem.

Spartansk
2011-05-05, 14:32

Det är vad jag ökade i marklyft när jag hade kommit igång ordentligt, och jag levde inte direkt optimalt. Och då var jag ca 10 år äldre än Crocker är nu... Så jag litar på honom

BengtBurk
2011-05-05, 14:38
Det är vad jag ökade i marklyft när jag hade kommit igång ordentligt, och jag levde inte direkt optimalt. Och då var jag ca 10 år äldre än Crocker är nu... Så jag litar på honom

Det är en basövning, Crocker skrev basövningar. Jag har svårt att tro att man kan öka med 10kg/månad i 4-5 månader i någon annan övning om man har tränat innan.

Finska Lejonet
2011-05-05, 14:56
Utvärdera gärna hur det gick och dina tidigare erfarenheter med fastande träning.
Traditionell styrketräning? RPT? Volym?

Kul med folk som vågar experimentera lite
Det gick faktiskt riktigt bra att träna och satte en del pbn(iofs vanligt i början av deff). Körde bröst, axlar, triceps och kör då 5x5, 4x8 och slutligen 3x12 för avsedd muskel(samt Extrem streching enligt doggcrap).
Kör 3-split, äter med -300--500kcal per dag och fjärde dagen äter jag inget.

Har kört PF i över 2 år(någon veckas frånvaro pga resa etc) och cirka 1 måltid per dag sen juli förra året(så ligger alltid över 20 timmars fasta).

Mer info!

Hur mår du, har måendet ändrats genom fastan? Tar du några stimulanter? Hur är det med hungern?

43 h fasta är rätt hardcore, om det är helt utan kcal så att säga. Imponerande. Det är inte omöjligt att jag gör samma sak vid tillfälle. Det största problemet är att jag inte kan sova och att det inte funkar att fasta och inte göra någonting.

VAD har du gjort under din fasteperiod och HUR löser du rastlöshet och hunger om du bara sitter vid datorn?
Jag mådde fint och mådde liknande under hela fastan.
Det jag gick på under fastan var franskrost från Classic och då 3 koppar utspridda över dagen(sista kl 17.00).
Var och handlade mat och spelade pcspel under en stor del av dagen då jag är ledig för tillfället. Kände ingen direkt hunger under hela gårdagen även om det kurrade magen runt 10 på kvällen(äter aldrig vid den tiden).

Var helt utan kcal, sista munsbiten intogs 14.58 tisdag och fastan bröts idag torsdag kl 10.20 av 5g hmb.

Sömnbiten blev för min del bättre när jag höjde mitt fettintag med en avocado per dag(ligger runt 50g per dag dock), är jag trött somnar jag ifall min kropp är van vid tillståndet.
När jag deffar brukar jag se till att jobba eller plugga alt datorspel(Grandmaster lirar mycket SC 2 själv föredrar jag CS).

Crocker
2011-05-05, 15:01
Inte hela tiden, vissa månader 0-1 kg kanske. Men tänker gå inte gå mer off topic, PM:a om du vill.

BengtBurk
2011-05-05, 15:20
Inte hela tiden, vissa månader 0-1 kg kanske. Men tänker gå inte gå mer off topic, PM:a om du vill.

Du är ett jävla troll!!!

Crocker
2011-05-05, 15:23
Du är ett jävla troll!!!
Yep.
Er andra, hur mycket kolhydrater före träningen märker ni att ni får bäst effekt av?

Ristretto
2011-05-05, 15:24
Yep.
Er andra, hur mycket kolhydrater före träningen märker ni att ni får bäst effekt av?
Märker ingen skillnad. Eventuellt att mer kolhydrat totalt i kosten ger bättre tryck, men mina erfarenheter säger att jag inte vill träna närmare en måltid än max 2h.

Crocker
2011-05-05, 15:26
Märker ingen skillnad. Eventuellt att mer kolhydrat totalt i kosten ger bättre tryck, men mina erfarenheter säger att jag inte vill träna närmare en måltid än max 2h.
Tänker isåfall på typ malto. Inte måltid, har du provat före med malto? Eller är det vanlig måltid du syftar på.

Ristretto
2011-05-05, 15:32
Tänker isåfall på typ malto. Inte måltid, har du provat före med malto? Eller är det vanlig måltid du syftar på.

Nix, men Anton Fräs här på forumet brukar köra med malto under träning om jag minns rätt.

Spridis
2011-05-05, 15:32
Off Topic: Jag har själv ökat 10kg på en månad i knäböj, detta troligen beroende på knäböjs inriktad träning kombinerat med överätning.

On Topic: 25g maltodextrin tar jag innan tidig morgonträning (6:00). Har testat mej fram till denna dos som är optimal för mej. Utan maltodextrin=har ingen vilja ork att träna. För mycket maltodextrin=illamående. 25g=perfekt dos för min kropp och själ!
Vid träning senare på dagen efter födointag behöver jag inget extra maltodextrin, pwo eller liknande substanser.

hejhopp79
2011-05-05, 16:51
Jag blir mest trött och seg av kolisar innan ett pass, så kör helst fastande nuförtiden. Eller ja, endast med 45 g vassle innan för tillräckliga mängder BCAA

BengtBurk
2011-05-05, 16:54
Off Topic: Jag har själv ökat 10kg på en månad i knäböj, detta troligen beroende på knäböjs inriktad träning kombinerat med överätning.

Försök få dessa ökningar i 4-5 månader.

Process Ansvarig
2011-05-05, 18:00
Fast att fasta 24/h överhuvudtaget är bara dumt och rekommenderas så vitt jag vet inte av någon, alla behöver ett post och pre-work out mål och så är det bara...

Tränar du varje dag ? :smash:

Kan man inte lägga en längre fasta under en dag då man inte tränar dvs har det lite lugnare eller har inte tanken slagit dig ?

Spridis
2011-05-05, 18:04

Jag försöker...

anton2000
2011-05-05, 19:39
Du är ett jävla troll!!!
U mad bro?

Jag körde ca 0.5dl malto tillsammans med eaa innan träningen förut men har glömt bort det på senaste tiden. Upplevde att det gav ett ökat tryck. Kan ha varit placebo men men. Iaf så rekommenderar Bartoll det i sina rekommendationer för näringstiming runt träning.

Crocker
2011-05-05, 19:53
Men läs om ffs.Om medium ligger på 10, kan jag öka 0 kg en månad och 20 kg andra månaden!?

U mad bro?

Jag körde ca 0.5dl malto tillsammans med eaa innan träningen förut men har glömt bort det på senaste tiden. Upplevde att det gav ett ökat tryck. Kan ha varit placebo men men. Iaf så rekommenderar Bartoll det i sina rekommendationer för näringstiming runt träning.
Lär nog beställas, tack för infon.

BengtBurk
2011-05-05, 20:23
Men läs om ffs.Om medium ligger på 10, kan jag öka 0 kg en månad och 20 kg andra månaden!?

Så du har alltså ökat 40-50kg i basövningarna de senaste 4-5 månaderna? Hur lång period ökade du 5kg/månad? Stats tack!

Crocker
2011-05-05, 20:51
Så du har alltså ökat 40-50kg i basövningarna de senaste 4-5 månaderna? Hur lång period ökade du 5kg/månad? Stats tack!
Det har jag inte sagt. Det jag skriver är ett ungefär. Jag sätter punkt.

BengtBurk
2011-05-05, 20:58

Det har jag inte sagt. Det jag skriver är ett ungefär. Jag sätter punkt.

Du skriver att du har hållit på i 4-5 månader och att du sedan dess har ökat med 10kg i snitt per månad. Men det verkar som att det var som jag trodde hela tiden, du snackade skit.

Danne2k
2011-05-06, 07:20
Du skriver att du har hållit på i 4-5 månader och att du sedan dess har ökat med 10kg i snitt per månad. Men det verkar som att det var som jag trodde hela tiden, du snackade skit.

Sluta skriva massa skit, det är inte ens relevant för tråden. Det är väl upp till dig om du vill tro på hans ökningar eller inte, det kunde faktiskt inte vara mer ointressant!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

BengtBurk
2011-05-06, 11:03
Sluta skriva massa skit, det är inte ens relevant för tråden. Det är väl upp till dig om du vill tro på hans ökningar eller inte, det kunde faktiskt inte vara mer ointressant!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Så om jag påstår att jag ökat enormt mycket mer styrkemässigt av att lägga om min kost till PF så tycker du inte att det är relevant för denna tråd? I så fall är vi av olika uppfattningar men visst vi kan lämna ämnet nu.

vicarious
2011-05-06, 11:18
Så om jag påstår att jag ökat enormt mycket mer styrkemässigt av att lägga om min kost till PF så tycker du inte att det är relevant för denna tråd? I så fall är vi av olika uppfattningar men visst vi kan lämna ämnet nu.

Har du tränat ett par år och låg still på exakt samma vikter, körde exakt samma träningsupplägg under en längre tid innan du bytte till PF så kanske det är relevant. Om inte så nä, då är det inte särskilt relevant då det är fler faktorer än ens kostschema som påverkar.

martinmartin
2011-05-06, 11:24
Har du tränat ett par år och låg still på exakt samma vikter, körde exakt samma träningsupplägg under en längre tid innan du bytte till PF så kanske det är relevant. Om inte så nä, då är det inte särskilt relevant då det är fler faktorer än ens kostschema som påverkar.

Man kan väl ändå anta att det är under relevanta förhållanden om han skrev det i "Periodisk fasta-tråden"?

BengtBurk
2011-05-06, 11:27
Man kan väl ändå anta att det är under relevanta förhållanden om han skrev det i "Periodisk fasta-tråden"?

+1

Lustigt att ingen påpekade det från början när Crocker skrev att han fått bättre resultat sedan han bytte till PF.

vicarious
2011-05-06, 11:52

Nej det kan man verkligen inte. Det är ju inte direkt ovanligt att man när man går över till diet också ändrar sitt träningsupplägg. Kanske följer man progressionen mer noggrant eller helt enkelt sköter kosten bättre. Givetvis tillskriver man sina bra resultat till den magiska nya metoden man har gått över till (PF i det här fallet) istället för att kolla objektivt på helheten.

+1

Lustigt att ingen påpekade det från början när Crocker skrev att han fått bättre resultat sedan han bytte till PF.

Skulle man göra det för alla som påstår sig få bra ökningar av t ex PF så skulle man få skriva 24/7 :) Folk har svårt att vara objektiva och har en väldig benägenhet att tillskriva sina resultat till någon särskild metod eller något tillskott.

martinmartin
2011-05-06, 12:02
Nej det kan man verkligen inte. Det är ju inte direkt ovanligt att man när man går över till diet också ändrar sitt träningsupplägg. Kanske följer man progressionen mer noggrant eller helt enkelt sköter kosten bättre. Givetvis tillskriver man sina bra resultat till den magiska nya metoden man har gått över till (PF i det här fallet) istället för att kolla objektivt på helheten.

Ursprungsposten som diskuteras antydde inte något sånt. Och om sådant är fallet så är det ju jävligt korkat att inte tillägga det, då kostupplägget förmodligen inte skulle ha mycket med saken att göra och således gjort hela fadderullan efter posten meningslös.

BengtBurk
2011-05-06, 12:13
Skulle man göra det för alla som påstår sig få bra ökningar av t ex PF så skulle man få skriva 24/7 :) Folk har svårt att vara objektiva och har en väldig benägenhet att tillskriva sina resultat till någon särskild metod eller något tillskott.

Jag tycker du gjorde rätt i att ifrågasätta mitt ifrågasättande om hans påstådda ökningar istället för att fråga honom om han gjort några andra förändringar ;)

vicarious
2011-05-06, 12:18
Ursprungsposten som diskuteras antydde inte något sånt. Och om sådant är fallet så är det ju jävligt korkat att inte tillägga det, då kostupplägget förmodligen inte skulle ha mycket med saken att göra och således gjort hela fadderullan efter posten meningslös.

Folk tänker inte alltid på att det finns många faktorer som påverkar :)

Jag tycker du gjorde rätt i att ifrågasätta mitt ifrågasättande om hans påstådda ökningar istället för att fråga honom om han gjort några andra förändringar ;)

Hehe. Nu blev det så att jag ifrågasatte det du skrev och inte honom. Det betyder inte att jag tror på alla andra bara för att jag inte ifrågasatte deras poster.

lirberr
2011-05-08, 18:19
Ska man äta hela dagens kalorier under 8 timmar och sen fasta i 16 timmar?

t.ex

08:00 första måltiden

10-11 träning

13-14 andra

15-16 tredje

Har jag förstått det här rätt?

BengtBurk
2011-05-08, 18:23
Det är inget måste att äta i 8h och fasta i 16h men det förefaller sig vara ganska praktiskt.

anton2000
2011-05-08, 18:24
Ska man äta hela dagens kalorier under 8 timmar och sen fasta i 16 timmar?

t.ex

08:00 första måltiden

10-11 träning

13-14 andra

15-16 tredje

Har jag förstått det här rätt?

Jaaaa, kolla leangains.com
Dock så känns det rätt konstigt att äta vid 08.00. Skippa det och ät all mat efter träningen om du ändå tränar såpass tidigt på dagen.

lirberr
2011-05-08, 18:36
Hur ska måltiderna se ut? Alltså hur mycket protein/kolhydrater/fett? Hittar inget om det i leangains guiden

Big Sleazy
2011-05-08, 18:48
Hur ska måltiderna se ut? Alltså hur mycket protein/kolhydrater/fett? Hittar inget om det i leangains guiden

Men herregud, ät som du vill, det är inget magiskt med periodisk fasta, många tycker bara att det är smidigare. Andra tycker om att sprida ut sina måltider.

SiSenior
2011-05-08, 18:57
Men herregud, ät som du vill, det är inget magiskt med periodisk fasta, många tycker bara att det är smidigare. Andra tycker om att sprida ut sina måltider.

Men om han nu skulle vilja följa PF slaviskt finns det vissa riktlinjer (mig veterligt?), och det är dessa han frågar efter. Sen hur det fungerar i praktiken för just lirberr kan han väl få utvärdera själv?

pwnyou
2011-05-10, 00:09
Hur ska måltiderna se ut? Alltså hur mycket protein/kolhydrater/fett? Hittar inget om det i leangains guidenMycket protein. Mer kolhydrater på träningsdagarna (men nödvändigtvis inte mycket kolhydrater), mindre på vilodagarna.

Några exakta siffror har han aldrig givit ut vad jag vet.

Spartansk
2011-05-10, 00:19
Mycket protein. Mer kolhydrater på träningsdagarna (men nödvändigtvis inte mycket kolhydrater), mindre på vilodagarna.

Några exakta siffror har han aldrig givit ut vad jag vet.

Ska det inte vara mer kolhydrater än proteiner i post workout-målet, eller har jag drömt?

apagul
2011-05-10, 00:52
Just nu kör jag 8h fönster men riktig PF är att man intar all dagens mat på ett mål?
Desto längre fasta desto bättre?

apagul
2011-05-10, 00:55

Finns ett antal fördelar med PF, så där har du fel.

vicarious
2011-05-10, 06:58
Ska det inte vara mer kolhydrater än proteiner i post workout-målet, eller har jag drömt?

Stämmer.

Post-workout "ska" vara high carb, moderate protein och low fat.

Silveta
2011-05-10, 09:09
Stämmer.

Post-workout "ska" vara high carb, moderate protein och low fat.

Dock "måste" man inte ha carbs efter träning vad jag märkt.

Tränar själv morgon, har ätfönstret 11-19 och tar enbart EAA under och efter passet. Håller dagligen under 25 gram kolhydrater och har inte märkt något problem alls..

Insåg nu dock att det kanske var därför du hade hartassar runt ska :)

Langster
2011-05-10, 09:21

Tränar själv morgon, har ätfönstret 11-19 och tar enbart EAA under och efter passet. Håller dagligen under 25 gram kolhydrater och har inte märkt något problem alls..

"Inga problem" behöver ju inte betyda bra, eller bättre.

Silveta
2011-05-10, 09:26
"Inga problem" behöver ju inte betyda bra, eller bättre.

Givetvis kan det ju finnas problem, de borde dock ha visat sig vid detta laget tycker jag. jag är i början av karriären så att säga och har precis kommit igång, har däremot käkat lowcarb sedan runt 4 år tillbaka och har således omedvetet fastat runt 14-16 timmar per dag, just för att jag inte är hungrig..

Jag är taggad på gymmet, ökar okej och känner inte av någon orkeslöshet. (tränar 4 dagar i veckan). Det är vad jag grundar mitt påstående på, att man bör kunna skippa carbsen efter träning

vicarious
2011-05-10, 09:31

Nu diskuterade vi Leangains, inte periodisk fasta i allmänhet. Du får skilja på det. Leangains = kolhydrater post-workout.

Klart det GÅR att inte äta kolhydrater, det är inte essentiellt.

Langster
2011-05-10, 09:36
Givetvis kan det ju finnas problem, de borde dock ha visat sig vid detta laget tycker jag. jag är i början av karriären så att säga och har precis kommit igång, har däremot käkat lowcarb sedan runt 4 år tillbaka och har således omedvetet fastat runt 14-16 timmar per dag, just för att jag inte är hungrig..

Jag är taggad på gymmet, ökar okej och känner inte av någon orkeslöshet. (tränar 4 dagar i veckan). Det är vad jag grundar mitt påstående på, att man bör kunna skippa carbsen efter träning

Jag tror inte det är några problem, men jag tror inte det är den bästa lösningen heller.

Silveta
2011-05-10, 09:41
Jag tror inte det är några problem, men jag tror inte det är den bästa lösningen heller.

Det är mycket möjligt, men jag orkar inte gå tillbaka till att ha stora problem med astma och sweet tooth när detta fungerar så bra som det gör :)
Och med tanke på att jag precis kommit igång så får optinojjorna vänta några år.

apagul
2011-05-10, 14:41
Ingen som har ett svar på min komplexa fråga. :smash:

forslund
2011-05-10, 14:43
Just nu kör jag 8h fönster men riktig PF är att man intar all dagens mat på ett mål?
Desto längre fasta desto bättre?

Det finns ingen "riktig" PF. Bara variationer utefter samma grundprincip.

Nej, ju längre är inte lika med bättre. Det finns ju givetvis en punkt där nackdelarna överväger fördelarna. Var den går beror på en mängd olika faktorer så som aktivitet, vad du ätit innan fastan etc etc.

Big Sleazy
2011-05-10, 16:14
Finns ett antal fördelar med PF, så där har du fel.

Finns ett antal fördelar med att äta ofta också. Vad som passar varje person är helt individuellt, men om du tror att du skulle få några magiska resultat bara för att du börjar använda dig av PF så är du ute och cyklar. Jag själv äter enligt PF och det enbart på grund av att det passar in i mitt liv bättre och jag får äta mig ordentligt mätt.

Crocker
2011-05-10, 16:27
Finns ett antal fördelar med att äta ofta också
Som? ;)

Big Sleazy
2011-05-10, 16:33
Ja, jag äter ju själv enligt PF och det passar mig utmärkt men det lär ju finnas vissa i denna tråd som ser många fördelar i att äta oftare:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163531&highlight=h%F6g+m%E5ltidsfrekvens

Crocker
2011-05-10, 16:36
Ja, jag äter ju själv enligt PF och det passar mig utmärkt men det lär ju finnas vissa i denna tråd som ser många fördelar i att äta oftare:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163531&highlight=h%F6g+m%E5ltidsfrekvens
Jag ser ingen som skriver någon fördel.

apagul
2011-05-10, 19:17
Finns ett antal fördelar med att äta ofta också. Vad som passar varje person är helt individuellt, men om du tror att du skulle få några magiska resultat bara för att du börjar använda dig av PF så är du ute och cyklar. Jag själv äter enligt PF och det enbart på grund av att det passar in i mitt liv bättre och jag får äta mig ordentligt mätt.

Var skriver jag att jag förväntar mig magiska resultat...
Skrev att det finns en del fördelar, om du inte känner till dem kanske du ska läsa tråden..

Du får gärna presentera fördelarna med att äta ofta.

Big Sleazy
2011-05-10, 19:22
Var skriver jag att jag förväntar mig magiska resultat...
Skrev att det finns en del fördelar, om du inte känner till dem kanske du ska läsa tråden..

Det är väl antagligen liknande som med PF? Vissa personer tycker att det passare bättre att äta oftare samt att de håller dem mätta och med bättre energi under dagen vilket kanske leder till bättre träningspass bland annat.

Alla fördelar med de olika sätten att äta är helt personliga. Eller har du några studier på att PF på något sätta skulle ge bättre resultat?

apagul
2011-05-10, 19:23
Det är väl antagligen liknande som med PF? Vissa personer tycker att det passare bättre att äta oftare samt att de håller dem mätta och med bättre energi under dagen vilket kanske leder till bättre träningspass bland annat.

Alla fördelar med de olika sätten att äta är helt personliga. Eller har du några studier på att PF på något sätta skulle ge bättre resultat?

Nej fördelarna är inte alls liknande..
Läs tråden.

Big Sleazy
2011-05-10, 19:27
Nej fördelarna är inte alls liknande..
Läs tråden.

Men har du blivit tappad i golvet på riktigt eller?

Danne2k
2011-05-10, 19:28

Lättare att gå upp i vikt för vissa, om man inte är van att äta bamsemåltider.

Så kul idag, pratade lite med en yngre kille på jobbet om träning och kost. Han var inte speciellt påläst utan hävdade bestämt att "du måste äta varannan timme när du tränar", "musklerna behöver protein hela tiden" osv.

Sen när jag sa att jag fastar så bah "VAH?!" "Då bygger du ju inga muskler!"

När jag till slut upprepat mig ett antal gånger och bestämt hävdat att det är bara skitsnack och myter så gav han upp.

"Jaha ok.. det var iaf vad min mamma har sagt" :D

Sen ville han gå upp i vikt men hade svårt för det så jag sa "ät lite mer fett bara" då han direkt utbrast "men jag vill ju inte bli fet!"
*mini

Tycker sånt är kul, skadar inte att upplysa folk om saker å ting.

Dessutom så ville en kvinna ha tips på hur hennes dotter skulle gå ner i vikt och insisterade på att prova mitt upplägg med PF osv, så bli inte förvånade om det kommer fler frågor i tråden snart, första träffen på google om du googlar "periodisk fasta" är nämligen...

Just det :naughty:

hejhopp79
2011-05-10, 19:30
ugh ugh sluta bråka nu boys. Håll testot in check

apagul
2011-05-10, 19:34
Lättare att gå upp i vikt för vissa, om man inte är van att äta bamsemåltider.

Så kul idag, pratade lite med en yngre kille på jobbet om träning och kost. Han var inte speciellt påläst utan hävdade bestämt att "du måste äta varannan timme när du tränar", "musklerna behöver protein hela tiden" osv.

Sen när jag sa att jag fastar så bah "VAH?!" "Då bygger du ju inga muskler!"

När jag till slut upprepat mig ett antal gånger och bestämt hävdat att det är bara skitsnack och myter så gav han upp.

"Jaha ok.. det var iaf vad min mamma har sagt" :D

Sen ville han gå upp i vikt men hade svårt för det så jag sa "ät lite mer fett bara" då han direkt utbrast "men jag vill ju inte bli fet!"
*mini

Tycker sånt är kul, skadar inte att upplysa folk om saker å ting.

Dessutom så ville en kvinna ha tips på hur hennes dotter skulle gå ner i vikt och insisterade på att prova mitt upplägg med PF osv, så bli inte förvånade om det kommer fler frågor i tråden snart, första träffen på google om du googlar "periodisk fasta" är nämligen...

Just det :naughty:

Förstår inte vad du vill ha sagt. Men den här big något säger ju att fördelarna är liknande.. Hur kan insulinkänsligheten vara liknande om man äter 100 små måltider eller ett stort per dag?

Förresten tycker jag ni som föredrar 100 små bör hålla er till den 3 sidor långa tråden.. *flex*

Danne2k
2011-05-10, 19:51
Förstår inte vad du vill ha sagt. Men den här big något säger ju att fördelarna är liknande.. Hur kan insulinkänsligheten vara liknande om man äter 100 små måltider eller ett stort per dag?

Förresten tycker jag ni som föredrar 100 små bör hålla er till den 3 sidor långa tråden.. *flex*

Det var bara första meningen som var riktad till dig, ifall det inte framgick.
Det andra var bara något jag kände för att berätta.

Jag lägger mig inte i eran diskussion.

Eddie Vedder
2011-05-10, 20:05
Hur kan insulinkänsligheten vara liknande om man äter 100 små måltider eller ett stort per dag?

Visa någon bra studie där IF-ätare har mycket bättre insulinkänslighet.

lirberr
2011-05-10, 21:09
Testade detta idag och blev BRUTALT hungrig 2 timmar in i fastan, trodde aldrig att jag skulle klara mig utan att äta något. När vänjer man sig? Dela med er av erfarenheter!

vicarious
2011-05-10, 21:13
Testade detta idag och blev BRUTALT hungrig 2 timmar in i fastan, trodde aldrig att jag skulle klara mig utan att äta något. När vänjer man sig? Dela med er av erfarenheter!

Ett par dagar upp till en vecka kanske. Har man för stort underskott brukar man bli hungrig oavsett, så upplever jag det iaf.

Pompere
2011-05-10, 21:13

Säg till dig själv när du vaknar att tex 15:00 får jag äta, finns INGET jag kan göra åt den saken. Ställ in dig psykiskt.

Gör produktiva saker under fastan så du slipper tänka på hungern.

Kan ta 3-10 dagar för vissa att vänja sig. Men tror nästan allt ligger i psyket bara.

Silveta
2011-05-10, 21:14

Tog en dag för mig att ställa om till 14-16 timmars fasta, en dag till att köra 24 timmars fasta. Men jag har alltid haft ett konstigt förhållande till mat, därför som PF passar mig som handen i handsken :)

lirberr
2011-05-10, 21:14
Ett par dagar upp till en vecka kanske. Har man för stort underskott brukar man bli hungrig oavsett, så upplever jag det iaf.

Finns det något bra sätt att räkna ut kaloribehov? Alternativen på alla uträknare jag provat är sjukt diffusa, så jag vet inte om jag behöver 3k kalorier eller 2k.

SiSenior
2011-05-10, 21:16
Finns det något bra sätt att räkna ut kaloribehov? Alternativen på alla uträknare jag provat är sjukt diffusa, så jag vet inte om jag behöver 3k kalorier eller 2k.

Finns inget bättre sätt än att väga/ räkna vad man äter samtidigt som man håller koll i spegeln och på vägen. Ingen av uträkningen kommer få dig att hamna exakt rätt.

lirberr
2011-05-10, 21:19
Finns inget bättre sätt än att väga/ räkna vad man äter samtidigt som man håller koll i spegeln och på vägen. Ingen av uträkningen kommer få dig att hamna exakt rätt.

Antar att jag får svälja optinojjan och göra så:(

Spridis
2011-05-10, 21:25
13 x 2,205 x din vikt = kaloribehov i kcal (Enligt LG)
Stämmer förvånandsvärt bra för en normalt levande, tränande person. Eftersom det är ganska så omöjligt att exakt säga vad din förbrukning är per dag så fungerar formeln tillfredsställande.

vicarious
2011-05-10, 21:30
Stämmer förvånandsvärt bra för en normalt levande, tränande person. Eftersom det är ganska så omöjligt att exakt säga vad din förbrukning är per dag så fungerar formeln tillfredsställande.

Öh va. Vad är då en "normalt levande, tränande person"? Det kan ju skilja hur mycket som helst mellan två normalt levande och tränande personer.

Danne2k
2011-05-10, 21:36
Öh va. Vad är då en "normalt levande, tränande person"? Det kan ju skilja hur mycket som helst mellan två normalt levande och tränande personer.

+1

Den formeln var tämligen värdelös. Kanske stämmer på en tränad person som är ganska så inaktiv men jag som är 181 cm, 73 kg, 23 år och som är ganska aktiv i jobbet mellan 9-17 + träning vissa dagar har nog en bra bit mer än 2100 kcal som energibehov.

Spridis
2011-05-10, 21:39
Den stämmer väl lika bra som att använda Harris-Benedict ekvationen för att sen uppskatta sin aktivitetsfaktor.

Det skiljer nog inte mera mellan två tränande personer än feluppskattningen på aktivitetsfaktorn som vissa gör...

Men det hela är ganska så enkent: använd formeln och utvärdera. Går jag upp eller ner eller vad? Justera efter det.
Att allt ska göras så förbenat svårt.

lirberr
2011-05-10, 21:53

Är du säker på den där formeln? Jag får bara 2000 kalorier (väger 70)

Gymmar 5 timmar i veckan utöver det gör jag typ ingenting, pluggar på distans och på helgerna kanske man gör lite men blir ju inte mycket fysisk aktivitet.

Spridis
2011-05-10, 21:59
Du kan aldrig vara säker på nån djävla formel. UTVÄRDERA!!!!
1. Kontrollera vad du äter i dagsläge, varenda förbannade kalori.
2. UTVÄRDERA: Blir du fet eller klen?
3. Justera kaloriintager efter det. Upp om du blir klenare/inte får resultat, ner om du blir fet och inte bara kraftigare, justera inget alls ifall du får dom resultat du söker efter.

Men inget av detta kan göras ifall du inte håller reda på intaget!

hariiis
2011-05-10, 22:02
Är du säker på den där formeln? Jag får bara 2000 kalorier (väger 70)

Håller med, den gav mig 500 kalorier mindre än resterande.

apagul
2011-05-10, 23:31
Visa någon bra studie där IF-ätare har mycket bättre insulinkänslighet.

Betoning på mycket?

Eddie Vedder
2011-05-11, 07:12
Betoning på mycket?

Det räcker med den studie som efter lång tid, under kontrollerade former, ger statistiskt signifikant bättre resultat.

Du tror dig veta en massa som du inte har stöd för. Det finns intressanta hypoteser med IF men att de är så klarlagda som du säger är fel.

Anders The Peak
2011-05-11, 07:33
Det räcker med den studie som efter lång tid, under kontrollerade former, ger statistiskt signifikant bättre resultat.

Du tror dig veta en massa som du inte har stöd för. Det finns intressanta hypoteser med IF men att de är så klarlagda som du säger är fel.

Jag tror att man kan dra rätt hyggliga slutsatser av de studier som gjorts på varannan dags fasta.

I den här populistiska skriften finns det en del beskrivet om effekterna med referenser: Eat-STOP-Eat av Brad Pilon

Eddie Vedder
2011-05-11, 07:35
Jag tror att man kan dra rätt hyggliga slutsatser av de studier som gjorts på varannan dags fasta.

Men apagul har inte nämnt något om varannan dags fasta. Och han påstår mer än "hyggliga slutsatser" och säger rakt av att Big Sleazy har fel.

hejhopp79
2011-05-11, 08:05

Man vänjer sig rätt snabbt och börjar då uppskatta fastan och ökat adr/noradr

Man är pigg, motiverad osv. Men du måste pyssla med något under fastan, annars kommer det att bli outhärdligt. Jobba, städa, diska, skriva vad som helst. Hungerskänslorna försvinner för övrigt fort när du kört PF några dagar.

Sedan är ju LG-PF i stort sett att hoppa över frukost så det är rätt coolers. Men LG är ju mycket mer än bara fastan.

Beelz
2011-05-11, 08:08
Man vänjer sig rätt snabbt och börjar då uppskatta fastan och ökat adr/noradr

Jag har gått runt och funderat en tid på hur hälsosamt att ha en massa stresshormoner fara runt i kroppen så ofta...

Sent from iPhone

hejhopp79
2011-05-11, 08:13
Det är en intressant fråga.

Philosophic
2011-05-11, 09:51
Någon som kan ge kritik på detta PF-schema? Jag är 16 år, går i skolan och äter alltid mellan kl. 11:00-12:00 på vardagar.

Träningsdag: Lunch 11:00-12:00, träning 16:00 och lite mat därefter, 20:00 kvarg 500g
Vilodag: Lunch 11:00-12:00 fasta till 11:00-12:00 dagen efter.

Alltså 24h fasta. Vad tror ni om det? Jag har idrott på torsdagar 8:10-9:10 och då har inte jag ätit sedan 11-12 dagen innan. Tror ni jag klarar idrotten utan att tuppa av? Cyklar också varje dag till skolan 6km.

Bör jag istället alltid äta frukost varje dag och sedan fasta från 11:00-12:00 till 06:00? 18h fasta.
Mitt mål är att gå ner i vikt från 93kg till 75kg. Är 1,80 m lång.

Philosophic
2011-05-11, 10:14
Kan tilläggas att träningsdagar är mån, ons och fre och fasta dagarna är tis-ons och tors-fre. Tror ni jag kan lägga till fasta på helgen med, lör-sön eller blir det för mycket?
Kommer ligga ungefär på kcal balans på träningsdagar.

MVH

Langster
2011-05-11, 10:24
Kan tilläggas att träningsdagar är mån, ons och fre och fasta dagarna är tis-ons och tors-fre. Tror ni jag kan lägga till fasta på helgen med, lör-sön eller blir det för mycket?
Kommer ligga ungefär på kcal balans på träningsdagar.

MVH
För mycket för vad? Hur mycket äter du till lunch de dagar du har 24 timmars fasta framför dig? Äter du tillräckligt för att inte gå ned alltför snabbt i vikt så spelar det nog ingen roll. Om det nu är så särskilt smart med 24 timmars fasta är en annan fråga. Varför vill du köra 24 timmars?

Philosophic
2011-05-11, 10:41
För mycket för vad? Hur mycket äter du till lunch de dagar du har 24 timmars fasta framför dig? Äter du tillräckligt för att inte gå ned alltför snabbt i vikt så spelar det nog ingen roll. Om det nu är så särskilt smart med 24 timmars fasta är en annan fråga. Varför vill du köra 24 timmars?

När jag skriver "för mycket" så syftar jag på om det kan vara skadligt med för mycket fasta. Det blir ju minst två 24h fasta perioder i veckan och om jag fastar mellan lör-sön så blir det ju tre 24h fasta dagar. 3 dygn utan mat, vad kan det ge för följder?
Hur mycket jag bör äta till lunch innan fastan startar vet jag inte vad som är bäst? Mycket, lite eller lagom? Jag är inte insatt i fasta så jag är väldigt osäker. Hjälp uppskattas!

Edit: 24h valde jag för att det är enkelt. Smidigt att skippa frukosten och äta sig mätt av det man erbjuds i skolan.
MVH

Langster
2011-05-11, 10:51
När jag skriver "för mycket" så syftar jag på om det kan vara skadligt med för mycket fasta. Det blir ju minst två 24h fasta perioder i veckan och om jag fastar mellan lör-sön så blir det ju tre 24h fasta dagar. 3 dygn utan mat, vad kan det ge för följder?
Hur mycket jag bör äta till lunch innan fastan startar vet jag inte vad som är bäst? Mycket, lite eller lagom? Jag är inte insatt i fasta så jag är väldigt osäker. Hjälp uppskattas!

Edit: 24h valde jag för att det är enkelt. Smidigt att skippa frukosten och äta sig mätt av det man erbjuds i skolan.
MVH

Jag tror inte det är skadligt. Jag vet inte om det är ett bra sätt att behålla muskelmassan. Det verkar jobbigt. Jag skulle själv inte göra så. Men du kan ju testa dig fram. Du måste ju inte fasta 24 timmar varje helg om du inte vill det.

Du måste äta så pass mycket på lunchen att du inte hamnar på ett alltför stort underskott. Ligger du på ett för stort underskott per dygn så tappar du muskler i snabbare takt än vad du kanske önskar.

Jag antar att det du vill uppnå är att gå ned en jävla massa vikt till sommaren. Det kommer du säkert att uppnå genom att göra som du tänkt. Men du kommer kanske inte vara nöjd med slutresultatet ändå om du går in för det så hårt som du verkar vara inställd på.

Lär dig räkna kalorier, det är det enda sättet att gå ned i vikt på ett smart och exakt sätt. Det är ju iofs inte så lätt att uppskatta vad skolmaten ligger på.

Philosophic
2011-05-11, 11:01
Jag tror inte det är skadligt. Jag vet inte om det är ett bra sätt att behålla muskelmassan. Det verkar jobbigt. Jag skulle själv inte göra så. Men du kan ju testa dig fram. Du måste ju inte fasta 24 timmar varje helg om du inte vill det.

Du måste äta så pass mycket på lunchen att du inte hamnar på ett alltför stort underskott. Ligger du på ett för stort underskott per dygn så tappar du muskler i snabbare takt än vad du kanske önskar.

Jag antar att det du vill uppnå är att gå ned en jävla massa vikt till sommaren. Det kommer du säkert att uppnå genom att göra som du tänkt. Men du kommer kanske inte vara nöjd med slutresultatet ändå om du går in för det så hårt som du verkar vara inställd på.

Lär dig räkna kalorier, det är det enda sättet att gå ned i vikt på ett smart och exakt sätt. Det är ju iofs inte så lätt att uppskatta vad skolmaten ligger på.

Ska testa hur min kropp reagerar på 48h fasta i veckan och om då jag får en stabil bra vikt nedgång så äter jag som vanligt på helgerna. Vilket betyder vanlig husmanskost.

Om min styrka försvinner i majoriteten av styrkeövningar så kommer jag ändra tillvägagångssätt.

Förresten, någon som vet hur kroppen reagerar på fasta när man är sjuk? Vad bör man tänka på under fasta? Dricka mycket vatten kommer jag göra!
Tack för hjälpen!

MVH

phrack
2011-05-11, 11:13
Måste skryta lite. Det känns som om jag för första gången träffat rätt i min leangains-diet när det gäller fördelning av kolhydrater/fett/protein. Vikten går stadigt ner och på vilodagarna kan jag ha runt 1000 kcal underskott, ibland mer. När jag bryter fastan brukar jag bli jävligt hungrig, men efter sista måltiden är alla såna känslor helt borta. Mycket märkligt. Kan vakna dagen efter och "känna av" underskottet, tanken på att jag nog tappat massa styrka/muskler nu ligger i bakhuvudet efter andra misslyckade dieter. Sen går man till gymmet, kör RPT, och ta mig fan, man har inte tappat ett skit. Sen får man gå hem och äta en massa. Fantastiskt.

Utan någon aning om hur man ska fördela makronutrienterna vet jag inte om jag tycker att periodisk fasta är så fantastiskt. Misstänker att en stor del i Grandmasters framgångar med sina klienter och sig själv beror på andra faktorer än just fastan. Även om den underlättar.

Philosophic
2011-05-11, 11:24
Ska fastan ske på träningsdagar eller på vilodagar? Jag har läst att en del får bättre resultat att träna på fasta.

Philosophic
2011-05-11, 11:25
Måste skryta lite. Det känns som om jag för första gången träffat rätt i min leangains-diet när det gäller fördelning av kolhydrater/fett/protein. Vikten går stadigt ner och på vilodagarna kan jag ha runt 1000 kcal underskott, ibland mer. När jag bryter fastan brukar jag bli jävligt hungrig, men efter sista måltiden är alla såna känslor helt borta. Mycket märkligt. Kan vakna dagen efter och "känna av" underskottet, tanken på att jag nog tappat massa styrka/muskler nu ligger i bakhuvudet efter andra misslyckade dieter. Sen går man till gymmet, kör RPT, och ta mig fan, man har inte tappat ett skit. Sen får man gå hem och äta en massa. Fantastiskt.

Utan någon aning om hur man ska fördela makronutrienterna vet jag inte om jag tycker att periodisk fasta är så fantastiskt. Misstänker att en stor del i Grandmasters framgångar med sina klienter och sig själv beror på andra faktorer än just fastan. Även om den underlättar.

Kul att det går så bra för dig! :)

MVH

monk
2011-05-11, 11:44
Någon som kan ge kritik på detta PF-schema? Jag är 16 år, går i skolan och äter alltid mellan kl. 11:00-12:00 på vardagar.

Träningsdag: Lunch 11:00-12:00, träning 16:00 och lite mat därefter, 20:00 kvarg 500g
Vilodag: Lunch 11:00-12:00 fasta till 11:00-12:00 dagen efter.

Alltså 24h fasta. Vad tror ni om det? Jag har idrott på torsdagar 8:10-9:10 och då har inte jag ätit sedan 11-12 dagen innan. Tror ni jag klarar idrotten utan att tuppa av? Cyklar också varje dag till skolan 6km.

Bör jag istället alltid äta frukost varje dag och sedan fasta från 11:00-12:00 till 06:00? 18h fasta.
Mitt mål är att gå ner i vikt från 93kg till 75kg. Är 1,80 m lång.

tycker att detta var en usel ide. musklerna byggs på vilodagarna.

gymma så här istället överskott Måndag x tis x ons x underskott: tors fre lör:
söndag Fasta.

på underskott dagen ska du ha minst 200 g protein per dag. då
har musklerna hunnits återhämta sig innan du börjar med fastan.
Fastan börjar kl 6-8 på lördag och forsäter så länge du vill på söndag.

mvh

BengtBurk
2011-05-11, 11:57
Ska fastan ske på träningsdagar eller på vilodagar? Jag har läst att en del får bättre resultat att träna på fasta.

Fasta gör du väl varje dag. Låt säga att du äter mellan 12-20 då har du fasta mellan 20-12 varje dag, oavsett om du har vilodag eller ej.

Philosophic
2011-05-11, 12:10
Fasta gör du väl varje dag. Låt säga att du äter mellan 12-20 då har du fasta mellan 20-12 varje dag, oavsett om du har vilodag eller ej.

På en vilodag för mig äter jag bara ett mål. Lunch mellan elva och tolv sedan fastar jag 24h efter det. Nästa dag är det träningsdag och då äter jag mellan elva och tolv, tränar vid 16:00, äter mat vid 18:00 och sedan kvarg 500g innan läggdags.

Så nej skulle inte vilja säga att jag fastar varje dag, förutom att jag inte äter frukost på träningsdagar.

BengtBurk
2011-05-11, 12:24
På en vilodag för mig äter jag bara ett mål. Lunch mellan elva och tolv sedan fastar jag 24h efter det. Nästa dag är det träningsdag och då äter jag mellan elva och tolv, tränar vid 16:00, äter mat vid 18:00 och sedan kvarg 500g innan läggdags.

Så nej skulle inte vilja säga att jag fastar varje dag, förutom att jag inte äter frukost på träningsdagar.

Hur många timmar måste du vara utan mat för att det ska räknas som fasta för dig då?

Philosophic
2011-05-11, 12:34
Hur många timmar måste du vara utan mat för att det ska räknas som fasta för dig då?

Det har jag inget svar på. 24h känns på gränsen till för lång fasta. Vad tycker du?

BengtBurk
2011-05-11, 12:46
Det har jag inget svar på. 24h känns på gränsen till för lång fasta. Vad tycker du?

16h tycker jag definitivt är fasta. Vad som är för lång fasta uttalar jag mig inte om.

Cevex
2011-05-11, 15:13
körde 22 h fasta idag, för första gången, har gjort mellan 16-19 tidigare men i alla fall, bröt fastan vid kl 12 med cirka 500 kcal (skol lunch) sen styrketräning vid 1, 30g whey innan och 60g gainer pro efteråt, i alla fall så tappade jag aptiten helt o hållet när jag väl kom hem, kunde knappt äta 2-3 små kyckling bitar och fick i mig kanske 50g ris sen kändes det som att jag skulle spy. I normala fall kan jag dra i mig enorma mängder mat men idag gick det verkligen inte, trots att jag fastat 22h och åt 1600kcal innan fastan..
började med stronglifts i måndags och det var riktigt tungt med knäböj igen efter att ha gjort det i måndags..var rätt trött efteråt, kan det bero på det kanske?

någon annan som upplevt liknande?