handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Doctor Snuggles
2011-09-22, 15:34
Jag skulle personligen undvika fun light och dylika produkter som är sötade med aspartam. Visserligen inte bevisat skadligt för människor i normala konsumtionsmängder, men bara det faktum att gnagare får DNA-förändringar räcker för mig. Det är liksom inte särskilt svårt att undvika.
Bättre att dricka osötat te/kaffe/örtte, om man nu behöver "smak".

Ronn
2011-09-22, 15:59
Snälla, vad man tycker om E ämnen, sötningsmedel och sådant kan man faktist hålla till trådar som diskuterar sånt, du får ju konsumera precis hur du vill men det kommer alltid finnas två läger och det är onödigt att dra in dom diskussionerna i diverse trådar där det inte hör hemma, speciellt som en form av rekommendation.

exevision
2011-09-23, 08:48
Vad förväntar du dig att "få ut"? Vill du ta en drink så ta en drink. Då är det inte fasta men vad spelar det för roll? IF har inget egenvärde i sig. Om du föredrar ett annat upplägg så välj ett annat upplägg.

Har grubblat lite (nojat). Förstår jag dig rätt med att IF inte skulle ge mig bättre muskeltillväxt eller någon betydande ökning i fettförbränning utöver mitt nuvarande upplägg (träna fastande på morron och äta de flesta kcal direkt efter träning)?

Ronn
2011-09-23, 10:10
Det som martin propagerat för är att fastan efter en viss tid gör att du lättare kommer åt det envisa fettet, läs: http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Dirty South
2011-09-24, 22:39
Har nu PF sen i måndags och jag undrar om det är dåligt om jag fastar 20 timmar ena dagen för att sedan nästa dag fasta i 16 timmar och dagen efter det typ 18 timmar, eller spelar det inte så stor roll? :)

Bobbokrull
2011-09-24, 22:57
+/- ett par timmar spelar ingen roll.

Olaaa
2011-09-24, 23:21
Spelar inte så jättestor roll om det händer då och då men annars bör du äta ungefär samtidigt varje dag.

Degpekka
2011-09-25, 08:48
Spelar inte så jättestor roll om det händer då och då men annars bör du äta ungefär samtidigt varje dag.

Vad beror detta på? att fastan skall bli lika lång bara eller har det något med just tiderna man äter på? Isåfall kan man ju påbörja fastan lite tidigare dagen innan om man vet att man kommer behöva bryta den tidigare dagen efter.

Ristretto
2011-09-25, 08:54
Vad beror detta på? att fastan skall bli lika lång bara eller har det något med just tiderna man äter på? Isåfall kan man ju påbörja fastan lite tidigare dagen innan om man vet att man kommer behöva bryta den tidigare dagen efter.

Antagligen är det klokt att försöka äta på ungefär samma tider pga ghrelinutsöndringen som gör att man oftast blir hungrig på de tider man är van att äta.

Ronn
2011-09-25, 10:02
Ska man tro på teorin om envist fett så är ju längden på fastan avgörande den får inte vara för kort.

Degpekka
2011-09-25, 10:34
Okej, men det kan man ju justera med lite framförhållning. :)
Vad gäller grehlin så borde det ju inte vara något problem om man ändå kan få i sig det man planerat.

Dirty South
2011-09-25, 12:57
Tack för alla svar! :)

Har ätit vid cirka 20.00 hela veckan men igår åt jag tidigare pga av att gymmet stängde tidigare och jag orkade inte vänta till 20.00. Idag är det vila, bör jag äta klockan 20.00 idag också? :)

vicarious
2011-09-25, 13:08
Jag skulle inte vilja fasta längre än ca 16h, jag är för rädd att bli katabol :D

daloatf
2011-09-25, 13:25
Jag skulle inte vilja fasta längre än ca 16h, jag är för rädd att bli katabol :D

Satsa på 400g protein så kommer du inte bli katabol! *flex*

muchcup
2011-09-26, 11:52
Martin skriver detta på sin blogg:

Maintaining the lean state

I use and work with four different approaches to intermittent fasting. All of them entails a 16 hour fast followed by 8 hours of feeding. 3 meals usually, 2 or 4 meals less usually.

1. Fat loss. Maximizing fat loss and minimizing muscle loss.

2. Lean gains. Maximizing muscle gain and minimizing fat gain.

3. Bodyrecomposition. Simultaneous muscle gain and fat loss.

4. Lifestyle (or maintenance). Incorporating intermittent fasting as a lifestyle diet that is very sustainable in the long run. The difference between this and other approaches are in the form of much looser guidelines and lessened focus on macronutrient and calorie-cycling. Slow bodyrecomposition can still occur.

The diet changes depending on what my clients favor, but they have many things in common. There's a system to it - specific guidelines for each approach. There's no guesswork. I'm fairly specific. Left are the lowest common denominators that I believe are conducive to maintaining, or achieving, the lean state. I will cover a few of them below.

Hur skiljer sig egentligen upplägget gällande dessa? Har han några riktlinjer för hur jag ska äta för recomp kontra leangains? Det enda jag kan minnas att jag läst är att köra 20% överskott på träningsdagar och 20 % underskott på vilodagar.

Ronn
2011-09-26, 12:13
Martin skriver detta på sin blogg:

Hur skiljer sig egentligen upplägget gällande dessa? Har han några riktlinjer för hur jag ska äta för recomp kontra leangains? Det enda jag kan minnas att jag läst är att köra 20% överskott på träningsdagar och 20 % underskott på vilodagar.

Han har inte gett ut något publikt om det, det var tänkt att komma i hans bok, än så länge är det bara hans klienter som fått sån information.

muchcup
2011-09-26, 12:23
Han har inte gett ut något publikt om det, det var tänkt att komma i hans bok, än så länge är det bara hans klienter som fått sån information.

Funderade över den där boken också, var det inte tal om den redan 2009? Men den har ännu inte släppts eller?

Kimkay
2011-09-26, 12:51
Funderade över den där boken också, var det inte tal om den redan 2009? Men den har ännu inte släppts eller?

Nope. Men den som väntar på något go.....nevermind.

Dirty South
2011-09-26, 16:26
Bryter tuggumnin fastan? Exempelvis extra, har snart tryckt i mig ett paket :D

daloatf
2011-09-26, 16:39
Bryter tuggumnin fastan? Exempelvis extra, har snart tryckt i mig ett paket :D

Nja, du tuggar bort eventuella kalorier.

Ronn
2011-09-26, 17:44
Förutsatt att du inte stoppar hela paketet i munnen på en gång så lär det inte göra det. :)

anton2000
2011-09-26, 18:09
Att vänta på den där boken känns ungefär som att vänta på ett spel från Blizzard :)

Edd
2011-09-26, 19:10
Att vänta på den där boken känns ungefär som att vänta på ett spel från Blizzard :)

Hahahahah så sant:thumbup:

Mell
2011-09-27, 06:54

Hehe, skön liknelse. Man kan ju i alla fall hoppas på att anledningen till att han knappt längre postar några längre artiklar på hemsidan är för att han lägger allt fokus på boken. Han är ju dock ganska duktig på att spamma sin twitter med smågrejer :)

vicarious
2011-09-27, 07:09
Det verkar ju vara en ny artikel på G iaf.

Från twitter igår

"Martin Berkhan
Finish and publish this damn article...or eat ginormous chicken soon ready in oven whilst watching latest episode of Breaking Bad? Hmmm..."

joelduva
2011-09-27, 07:11
Det verkar ju vara en ny artikel på G iaf.

Från twitter igår

"Martin Berkhan
Finish and publish this damn article...or eat ginormous chicken soon ready in oven whilst watching latest episode of Breaking Bad? Hmmm..."

Gott att se att vi är flera som stalkar Martin i sociala medier :D

Ristretto
2011-09-27, 09:04
Han verkar ju iaf ha valt Breaking Bad och kyckling.

vicarious
2011-09-27, 09:14
Han verkar ju iaf ha valt Breaking Bad och kyckling.

Who wouldn't :naughty:

joelduva
2011-09-28, 06:19
Ny artikel postad http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

daloatf
2011-09-28, 07:47
Porr!!

Ristretto
2011-09-28, 07:49
Helt klart läsvärd.

daloatf
2011-09-28, 07:54
Han saknar iaf inte självförtroende pojken :)

vicarious
2011-09-28, 08:07
Kommer inte ha tid att läsa den förrän ikväll eller imorgon *gah!*

daloatf
2011-09-28, 08:08
Kommer inte ha tid att läsa den förrän ikväll eller imorgon *gah!*

Printa ut den, ta med den när du går på toa. Läs varje gång du är där. Då har du läst klart den ;)

vicarious
2011-09-28, 09:31
Printa ut den, ta med den när du går på toa. Läs varje gång du är där. Då har du läst klart den ;)

Haha bra tips :thumbup:

daloatf
2011-09-28, 10:01
Haha bra tips :thumbup:

Brukar funka perfekt för mig! Sen när jag har läst klart så lämnar jag mina utskrivna papper på jobb toan och låter de andra inspireras av mitt skit :D

Eddie Vedder
2011-09-28, 10:04
så lämnar jag mina ... papper på jobb toan och låter de andra inspireras av mitt skit :D

Vidrigt.

:D

Pansartax
2011-09-28, 10:08
Ny artikel postad http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Verkar inte handla så mycket om PF dock, men fortfarande en väldigt bra artikel så den kanske borde få utrymme i någon annan tråd där den kan synas bättre?

Krogbyggaren
2011-09-28, 12:01
Tänkte starta LG snart, ser upplägget ok ut?

3-4 Arbetsset på Mark, Böj, Bänk och Chins. 2-3 på de andra.
4-6 reps på Mark,böj,bänk och Chins (failure varannan vecka på sista seten)
6-10 reps på de andra övningarna (failure varannan vecka på sista seten)

Måndag: Marklyft, Stångrodd, Chins, Bicep stångcurl.

Onsdag: Snebänk, Militärpress, Triceps Pushdowns, sidolyft.
(Gillar inte plana pressar)

Fredag:Böj, Benspark, Vadpress, Bencurl.

spoty
2011-09-28, 12:14
Jag har en fundering, när Martin pratar om chins, menar han supinerat eller pronerat?

Proneraet tar mer på biceps, medans suspinerat tar lite mer på rygg och mindre på biceps.

joelduva
2011-09-28, 12:35
Verkar inte handla så mycket om PF dock, men fortfarande en väldigt bra artikel så den kanske borde få utrymme i någon annan tråd där den kan synas bättre?

Mjo, finns det inte en LeanGains-tråd nånstans i den här röran? :)

StampChamp
2011-09-28, 12:36
Hur länge har ni fastat som längst? Jag kör i vanliga fall standard upplägget med 16h fasta och 8h ätarfönster. Men nu är jag faktiskt inne på min 20h av fastande, åt riktigt mycket mat de sista timmarna innan fastan så jag tänkte försöka ta fastan till 30h, bara för att jag kan och vill prova, inget jag kommer fortsätta med. Dagen innan jag började fastan åt jag 4000kcal och 300g protein, 1000kcal överskott.

Vad tror ni om det? Det kan väl inte ge några direkt negativa effekter på bara en gång fasta på 30h?

Sedan en till fundering, ni som lägger största måltiden efter träning och på kvällen, hur gör ni sedan när fastan bryts efter 16h? Oftast ligger den måltiden inte direkt efter träningen.

Tex,

14-22.00 ätarfönster
22-14.00 fasta

Träningen lägger jag runt 18-19, så min stora måltid brukar bli runt 21-22.00. Och min första måltid när fastan bryts vid 14.00 är bara en vassledrink och havregryn. Behöver inte den måltiden vara speciellt stor? Den första efter fastan tänkte jag?

joelduva
2011-09-28, 12:37
Tänkte starta LG snart, ser upplägget ok ut?

3-4 Arbetsset på Mark, Böj, Bänk och Chins. 2-3 på de andra.
4-6 reps på Mark,böj,bänk och Chins (failure varannan vecka på sista seten)
6-10 reps på de andra övningarna (failure varannan vecka på sista seten)

Måndag: Marklyft, Stångrodd, Chins, Bicep stångcurl.

Onsdag: Snebänk, Militärpress, Triceps Pushdowns, sidolyft.
(Gillar inte plana pressar)

Fredag:Böj, Benspark, Vadpress, Bencurl.

Mitt schema ser snarlikt ut förutom att jag kör gunsen på fredag (bicepscurl). Om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag gillar att göra nåt mer än benträning på fredagspasset.

Krogbyggaren
2011-09-28, 12:39
Mitt schema ser snarlikt ut förutom att jag kör gunsen på fredag (bicepscurl). Om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag gillar att göra nåt mer än benträning på fredagspasset.

Jag funderade på att slänga in biceps på fredagen, typ stångcurls 2-3set för att mina biceps släpar otroligt mycket.

Evilkitty
2011-09-28, 12:44
Jag har en fundering, när Martin pratar om chins, menar han supinerat eller pronerat?

Proneraet tar mer på biceps, medans suspinerat tar lite mer på rygg och mindre på biceps.

Supinerat. För övrigt har du fel, supinerat tar mer på biceps.

joelduva
2011-09-28, 12:49
Jag funderade på att slänga in biceps på fredagen, typ stångcurls 2-3set för att mina biceps släpar otroligt mycket.

Tänkte åt samma håll. Martin B säger att chins ska bygga grova biceps men har man spagettiarmar som jag själv så vill jag gärna ge dom lite extra kärlek :)

daloatf
2011-09-28, 12:51
Supinerat lär ju ta mer på biceps än pronerat.

När han pratar chins menar han supinerat (handflatorna mot dig)

spoty
2011-09-28, 12:52

Alla säger olika, är supinerat när ma har knogarna emot eller ifrån sig?

daloatf
2011-09-28, 12:53
Hur länge har ni fastat som längst? Jag kör i vanliga fall standard upplägget med 16h fasta och 8h ätarfönster. Men nu är jag faktiskt inne på min 20h av fastande, åt riktigt mycket mat de sista timmarna innan fastan så jag tänkte försöka ta fastan till 30h, bara för att jag kan och vill prova, inget jag kommer fortsätta med. Dagen innan jag började fastan åt jag 4000kcal och 300g protein, 1000kcal överskott.

Vad tror ni om det? Det kan väl inte ge några direkt negativa effekter på bara en gång fasta på 30h?

Sedan en till fundering, ni som lägger största måltiden efter träning och på kvällen, hur gör ni sedan när fastan bryts efter 16h? Oftast ligger den måltiden inte direkt efter träningen.

Tex,

14-22.00 ätarfönster
22-14.00 fasta

Träningen lägger jag runt 18-19, så min stora måltid brukar bli runt 21-22.00. Och min första måltid när fastan bryts vid 14.00 är bara en vassledrink och havregryn. Behöver inte den måltiden vara speciellt stor? Den första efter fastan tänkte jag?

Antingen kör du 20% / 80% eller 40% / 60%

Just nu kör jag två måltider a 20% innan träning och en måltid med 60% efter träning.

Jag fastar 13 till 21:00

daloatf
2011-09-28, 12:53
Quotar mig själv
Supinerat lär ju ta mer på biceps än pronerat.

När han pratar chins menar han supinerat (handflatorna mot dig)

JojjeG
2011-09-28, 13:03
Svårt att fatta vad supinerat är??

http://axon.blogg.se/images/2011/rotates_child_elbow_ocd_anatomy03_159720341.jpg

Spridis
2011-09-28, 13:25
supinerat -> sup-inerat -> soup-inerat -> soup = soppa -> Tänk dej att du håller en tallrik med soppa i handen, dvs handflatan uppåt (mot dej).

joelduva
2011-09-28, 13:35
supinerat -> sup-inerat -> soup-inerat -> soup = soppa -> Tänk dej att du håller en tallrik med soppa i handen, dvs handflatan uppåt (mot dej).

Hyfsat långsökt :Virro

Spridis
2011-09-28, 13:38
Hyfsat långsökt :Virro

Fungerar för mej!!! :Virro

Evilkitty
2011-09-28, 13:39
Alla säger olika, är supinerat när ma har knogarna emot eller ifrån sig?

Supinerat, då håller man handflatorna mot sig.

Zibbe
2011-09-28, 13:42
Hur ska man hålla handen för att kunna ställa en sup i den om man står upp? I supinerad position!

Denna variant är av någon anledning den lättaste för studenter att greppa enligt våra föreläsare ;)

Ristretto
2011-09-28, 13:55

Inte.
Det är ett vanligt missförstånd att handflatorna inåt (supinerade underarmar) skulle ta mer på biceps brachii. De tar mindre på biceps brachii. I en supinerad armhävning sker det simultant en extension i axeln med en flexion i armbågen. Eftersom biceps brachii löper över både axelled och armbågsled, kommer den att förlängas över axelleden och förkortas över armbågsleden. Kontentan är att biceps brachii inte förändras i längd, och utför alltså stabiliserande arbete. För att vara exakt: dynamisk stabilisering. Den viktiga armbågsböjaren i sammanhanget är brachialis. Den löper inte över axeln utan blir en synergist i rörelsen. Brachioradialis är med på en kant, men mycket marginellt eftersom underarmen är supinerad.

En (bred) armhävning med handflatorna framåt (pronerade underarmar) har biceps brachii som synergist eftersom det blir en adduktion i axelleden. Överarmens rotation i axelleden gör att biceps brachii inte kan förlängas över leden, utan flexionen i armbågen kommer att orsaka en förkortning av muskeln. I en pronerad armhävning blir biceps brachii en synergist och inte bara stabiliserande i sin funktion. Brachialis arbetar alltid oberoende av fattningen med brachioradialis blir väldigt aktiv eftersom underarmen är pronerad.

Så är det. Det är alltså inte alls så att bara för att en supinerad armhävning "ser ut" som en bicepscurl, så tar den mer på biceps. Som det beskrivs ovan aktiverar den biceps mindre.

daloatf
2011-09-28, 14:01
Inte.

Då lärde man sig något nytt!

Doctor Snuggles
2011-09-28, 15:09
Inte.

Varför är man starkare supinerat då? Är ryggen mer aktiverad? Eller är det någon annan anatomisk kuriositet?

Hannya
2011-09-28, 17:04
Varför är man starkare supinerat då? Är ryggen mer aktiverad? Eller är det någon annan anatomisk kuriositet?

^this

paatrik
2011-09-28, 17:30
Många här som tränar så som rekommenderas på leangains? Flera, även de med fina resultat, tränar ju betydligt mer. Jag förstår dock poängen och tror att även de som lyckas med fler pass till stor del uppfyller vad som förespråkas.

Inge Enveten
2011-09-28, 17:47
Sjukt hur bra Martin alltid skriver. Den senaste artikeln var inget undantag.

Fick mig att tänka på hur man ser samma folk dag efter dag på gymmet utan framsteg och som inte verkar ha någon plan med det dem gör.

Det där med folk som visar intelligens på andra områden men som framstår som byfånar när det gäller träning/diet är också klockrent. Inte riktigt tänkt på det innan men det är väldigt sant utifrån mina upplevelser. Inte alltid men ofta.

Löpsko
2011-09-29, 21:30
ska ge detta en chans till. Testade 24 timmars fasta men failade, blev bara trött.. imorgon kör ja frukost vid 12:00 (25% kcal intag) sedan vid 16:45 blir de middag (25% kcal) sedan drar ja ut och kör rätt hårda intervaller vid 18:00... följt av käk igen vid 20:00 (50% kcal).

Ska bli riktigt kul att se om ja kommer somna på jobbet innan lunch.. är en riktigt frukost-freak, blir alltid bacon,ägg,köttfärs eller något annat mäktigt till frulle i vanliga fall *drool*

Edit: Någon som kör One pre-workout meal och Two pre-workout meals och skiftar mellan dem beroende på vad som ni ska träna?

tänkte efter detta; http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Råg
2011-09-29, 21:34
Sjukt hur bra Martin alltid skriver. Den senaste artikeln var inget undantag.

Fick mig att tänka på hur man ser samma folk dag efter dag på gymmet utan framsteg och som inte verkar ha någon plan med det dem gör.

Det där med folk som visar intelligens på andra områden men som framstår som byfånar när det gäller träning/diet är också klockrent. Inte riktigt tänkt på det innan men det är väldigt sant utifrån mina upplevelser. Inte alltid men ofta.

Läste också om fuckarounditis, och håller med om mycket men jag tycker nog att hans attityd kring "svenssongymmare" är lite väl elitistisk. Okej att det är dumt att snacka halva tiden på gymmet och inte fokusera 100% när man gör sina övningar, men att det är så petigt med vilka övningar man kör förstår jag inte, det är ju upp till var och en. All träning är ju bra träning så länge den görs rätt, och vill någon köra mycket mage eller biceps så är det ju deras frihet. De ska inte behöva få någon idiotstämpel tycker jag, och de som gillar styrkelyft ska inte stå och peka med förakt på den som gör en cablecross övning.

vicarious
2011-09-29, 21:36
Ska man gå efter det Martin skrev om fuckarounditis så lider nog jag lite av det =P

smalis
2011-09-29, 21:47

För att du även kopplar in bröstet i större delen om inte hela rörelsen.

Talus
2011-09-29, 21:55
För att du även kopplar in bröstet i större delen om inte hela rörelsen.

Stämmer detta? Tycker det känns som att chanserna att koppla in bröstet borde vara större när man kör med handflatorna bort från sig.

mikaelj
2011-09-29, 22:11
ska ge detta en chans till. Testade 24 timmars fasta men failade, blev bara trött.. imorgon kör ja frukost vid 12:00 (25% kcal intag) sedan vid 16:45 blir de middag (25% kcal) sedan drar ja ut och kör rätt hårda intervaller vid 18:00... följt av käk igen vid 20:00 (50% kcal).

Ska bli riktigt kul att se om ja kommer somna på jobbet innan lunch.. är en riktigt frukost-freak, blir alltid bacon,ägg,köttfärs eller något annat mäktigt till frulle i vanliga fall *drool*

Edit: Någon som kör One pre-workout meal och Two pre-workout meals och skiftar mellan dem beroende på vad som ni ska träna?

tänkte efter detta; http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

om jag har ett morgonpass simning blir det stor proteinskak på mjölk direkt efter, sedan lunch och därefter middag. Vanliga träningsdagar, då jag tränar 17-19, äter jag ibland något lätt (gärna salt, för tryckets skull) på max 300 kcal en timme eller så innan träningen och sedan allt efter.
Postat via en mobil enhet

Ristretto
2011-09-30, 05:45
Vanliga träningsdagar, då jag tränar 17-19, äter jag ibland något lätt (gärna salt, för tryckets skull) på max 300 kcal en timme eller så innan träningen och sedan allt efter.

Märker du stor skillnad när du gör det? Har du provat att inta bara salt?

Jag experimenterade lite med detta förut, dock utan att märka någon nämnvärd skillnad.

Dirty South
2011-09-30, 11:36
Är på andra veckan av PF nu men jag är verkligen sämst på att sköta kosten, jag fastar men jag äter massa godis och skit när jag egentligen ska äta efter LCHF och gå ner i vikt, någon som kan motivera mig :D

BengtBurk
2011-09-30, 11:41
Är på andra veckan av PF nu men jag är verkligen sämst på att sköta kosten, jag fastar men jag äter massa godis och skit när jag egentligen ska äta efter LCHF och gå ner i vikt, någon som kan motivera mig :D

Spegeln kanske?

daloatf
2011-09-30, 11:46

Ja, sluta försöka äta efter nåt du inte klarar av :)

prOtotype
2011-09-30, 11:47

Strunta i LCHF delen då och ät mer enligt leangains varianten så att du får i dig kolhydrater genom kosten också istället för att balla ur och ta till godis.

Hannya
2011-09-30, 15:44

http://www.leangains.com/search/label/Leangains%20Meals

:thumbup:

Löpsko
2011-09-30, 20:43
om jag har ett morgonpass simning blir det stor proteinskak på mjölk direkt efter, sedan lunch och därefter middag. Vanliga träningsdagar, då jag tränar 17-19, äter jag ibland något lätt (gärna salt, för tryckets skull) på max 300 kcal en timme eller så innan träningen och sedan allt efter.

Men då bryter du fastan lite väl tidigt? Hade tänkt cykla lätt 30 min vid 8:00 imorgon sedan bryta fastan vid 12:00, men borde man ta typ eaa eller något för att de ej ska bli för katabolt?

energi
2011-10-01, 17:00
Kan man dricka EAA pulver före träningen och inte bryta fastan?

Pompere
2011-10-01, 17:41

EAA (10g EAA = 40 kcal) bryter fastan.

Inge Enveten
2011-10-01, 18:00

Kalorier bryter kalorifasta

Crocker
2011-10-01, 18:21
Ja.

Degpekka
2011-10-02, 14:08

Varför är du rädd för att bryta fastan när du ska träna?

Inge Enveten
2011-10-02, 15:31
Varför är du rädd för att bryta fastan när du ska träna?

Man går miste om fastans eventuella fördelar. Möjligtvis vill man utforska dessa på egen hand.

krubkungen
2011-10-02, 15:50
Berkhan rekommenderar väl ett intag av 10g EAA/BCAA innan träningen har jag för mig?

Inge Enveten
2011-10-02, 15:53
Berkhan rekommenderar väl ett intag av 10g EAA/BCAA innan träningen har jag för mig?

Ja om man inte äter

inter
2011-10-02, 15:53
Man går miste om fastans eventuella fördelar. Möjligtvis vill man utforska dessa på egen hand.

Man råkar även ut för fastans eventuella nackdelar. ;)

Edd
2011-10-02, 15:57
som vad ?:confused:

Doctor Snuggles
2011-10-02, 16:38

Nja, det är sannolikt inte allt eller inget. I studier har typ varannan dags kalorirestriktion också visat på hälsofördelar, om jag inte missminner mig.

Inge Enveten
2011-10-02, 16:45
Man råkar även ut för fastans eventuella nackdelar. ;)

Det är inget svar på varför någon inte skulle vilja bryta fasta, om han vill undvika att bryta fastan. Men jag förstår vad du menar.

Löpsko
2011-10-02, 18:47
fyfan vad mätt man blir på post workout.. fyfan.. proteinpudding är en riktigt killer.

muchcup
2011-10-02, 19:09
fyfan vad mätt man blir på post workout.. fyfan.. proteinpudding är en riktigt killer.

Jag höll på allvar på att dö här om dagen när jag klämde i mig 2500 kcal, det gäller nog att kombinera rätt saker bara. Det var ingen höjdare att grunda med 4 portitioner havregrynsgröt och kvargröra för att sedan fortsätta med tonfiskpastasallad gjord på 300g pasta..

Sparven från Minsk
2011-10-02, 19:10
Jag höll på allvar på att dö här om dagen när jag klämde i mig 2500 kcal, det gäller nog att kombinera rätt saker bara. Det var ingen höjdare att grunda med 4 portitioner havregrynsgröt och kvargröra för att sedan fortsätta med tonfiskpastasallad gjord på 300g pasta..

Får satsa på mer pasta, olja, nötter och annat energitätt :)
Men annars håller jag med! Blir en hel del mat att trycka i sig på kvällen. Men det är såååå skönt att bara äta 3 ggr per dag och slippa ha med sig matlådor till jobbet och tvinga i sig frukost! :D

Löpsko
2011-10-02, 19:18

AHHA 2500kcal! ja dör av 900...

stockinger
2011-10-03, 09:00
Hur funkar pf om jag tar creatin och bcaa 07.00?
Bryter jag fastan då?
De innehåller ju inga kcal så då borde det väl inte hända något? :)

daloatf
2011-10-03, 09:04
Bcaa innehåller kalorier. Sen kan du dra dina egna slutsatser om fastan bryts eller inte.

rooz
2011-10-03, 09:15
Är det ingen som läser Leangains-bloggen eller:confused:

ALLT står där, inga konstigheter..

daloatf
2011-10-03, 09:25

Folk gillar inte att söka och läsa. De vill bara ha svar :smash:

joelduva
2011-10-03, 09:27

Eller i den här tråden.

stockinger
2011-10-03, 12:25
Hittade inte det jag söker.
Ge mig ett vettigt svar på min fråga är ni snälla :)

SiSenior
2011-10-03, 12:27
Hur funkar pf om jag tar creatin och bcaa 07.00?
Bryter jag fastan då?
De innehåller ju inga kcal så då borde det väl inte hända något? :)

Ja du bryter fastan. Aminosyror innehåller visst kcal.

Sen "om något kan hända" kan jag inte svara på eftersom jag inte förstår vad som skulle kunna hända.

stockinger
2011-10-03, 12:45
Tack! :)

Löpsko
2011-10-03, 20:35
Har testat ett upplägg men har inte riktigt prickat rätt än vad gäller måltider och planering. Har funderat lite på detta och kommit fram till att detta borde passa mig, men är de opti?

Lunch: 12:00 (25%)

Mellanmål 14:45 (20%-25%)

Eaa: 17:45
Gym 18:00
Eaa 19:15

Postworkout middag 1930-20:00 (50-60%)

Vad tror folket...

daloatf
2011-10-03, 20:36
Har testat ett upplägg men har inte riktigt prickat rätt än vad gäller måltider och planering. Har funderat lite på detta och kommit fram till att detta borde passa mig, men är de opti?

Lunch: 12:00 (25%)

Mellanmål 14:45 (20%-25%)

Eaa: 17:45
Gym 18:00
Eaa 19:15

Postworkout middag 1930-20:00 (50-60%)

Vad tror folket...

jag kör så fast 13 - 21 istället. Funkar bra!

Löpsko
2011-10-03, 20:38
jag kör så fast 13 - 21 istället. Funkar bra!

Grymt, de ja va tvek på om de var för tätt mellan lunch och mellanmål.. man måste ju anpassa sig till de sociala tidpunkterna också.. *grr*

Hannya
2011-10-03, 20:39
Grymt, de ja va tvek på om de var för tätt mellan lunch och mellanmål.. man måste ju anpassa sig till de sociala tidpunkterna också.. *grr*

måste man?

Löpsko
2011-10-03, 20:41
måste man?

Jobb och vänner är ju inte ett måste, men inte något man vill mista i första hand :D

Eddie Vedder
2011-10-03, 20:51
Jobb och vänner är ju inte ett måste, men inte något man vill mista i första hand :D

Livet går ut på att ha så snygg och frisk kropp som möjligt. Att man sedan förlorat allt umgänge och ens sociala interaktion består i "Har du många set kvar?" är en annan femma. :D

Löpsko
2011-10-03, 21:04
Livet går ut på att ha så snygg och frisk kropp som möjligt. Att man sedan förlorat allt umgänge och ens sociala interaktion består i "Har du många set kvar?" är en annan femma. :D

Kanske var därför zuckenberg kom på puffa knappen.. men han ser ju inte så biffig ut iofs.

Inge Enveten
2011-10-04, 07:41
1. Borde inte kreatinintaget läggas i samband med måltid innehållande kolhydrat?
2. Angående "det sociala" så är faktiskt inte alla likadana där, och nu på riktigt alltså, inte "bodybuilding alla är inte likadana". Åtminstone jag bryr mig lite när jag äter och om jag äter med någon annan.

Langster
2011-10-04, 07:47
1. Borde inte kreatinintaget läggas i samband med måltid innehållande kolhydrat?
2. Angående "det sociala" så är faktiskt inte alla likadana där, och nu på riktigt alltså, inte "bodybuilding alla är inte likadana". Åtminstone jag bryr mig lite när jag äter och om jag äter med någon annan.

Jag tycker att kreatin bör tas med måltid, om måltiden innehåller kolhydrater eller inte spelar nog inte någon större roll.

Pushit
2011-10-04, 13:06
Går det att göra en potatisgratäng någolunda i linje med leangains? Tveksam till att enbart potatis, minimjölk och 10% ost blir någon smaksensation som gratäng :D

vicarious
2011-10-04, 15:03
Går det att göra en potatisgratäng någolunda i linje med leangains? Tveksam till att enbart potatis, minimjölk och 10% ost blir någon smaksensation som gratäng :D

Det tror jag absolut. Jag åt just färdiglagad potatisgratäng och den hade endast 3.5g fett per 100g. Sen att det säkert blir godare med fetare ost och grädde är ju en annan femma, något man får offra om man vill hålla sig till speciella makron.

Annars kan du ju göra en fet potatisgratäng som du äter på vilodagarna.

Hannya
2011-10-04, 15:32
hur är det mer lång fasta dagen efter träning?

igår (träningsdag) åt jag sista målet 19:00 och idag avbröt jag fastan 13:30,

hade kunnat fortsatt ett tag till då jag hade fullt upp och inte led av någon egentlig hunger.

men försämras återhämtningen något påtagligt utav det här?

vicarious
2011-10-04, 15:35
hur är det mer lång fasta dagen efter träning?

igår (träningsdag) åt jag sista målet 19:00 och idag avbröt jag fastan 13:30,

hade kunnat fortsatt ett tag till då jag hade fullt upp och inte led av någon egentlig hunger.

men försämras återhämtningen något påtagligt utav det här?

Du fyllde väl förhoppningsvis på med mat efter ditt pass så återhämtningen torde inte blivit särskilt lidande. Det jag är mest orolig över när jag fastar länge är att tillgången till aminosyror från kosten ska ta slut. Å andra sidan minskar ju muskelnedbrytningen desto längre man fastar som jag förstått det.

Hannya
2011-10-04, 15:37
Du fyllde väl förhoppningsvis på med mat efter ditt pass så återhämtningen torde inte blivit särskilt lidande. Det jag är mest orolig över när jag fastar länge är att tillgången till aminosyror från kosten ska ta slut. Å andra sidan minskar ju muskelnedbrytningen desto längre man fastar som jag förstått det.

ja, avslutade dagen på kaloribalans och sista målet var kvarg, proteinbar & banan (inte super-opti) men ändå.

förväntar mig ingen "oh no, undergång!" - reaktion. det var ett undantagsfall, blev mest nyfiken :)

Ristretto
2011-10-04, 15:50
Proteinsyntesen är ju uppreglerad som mest upp till 24 timmar efter passet, så jag tror att det kan finnas en poäng med att få i sig mer mat inom denna tidsperiod även om man ätit direkt efter passet.

Degpekka
2011-10-04, 21:13
Proteinsyntesen är ju uppreglerad som mest upp till 24 timmar efter passet, så jag tror att det kan finnas en poäng med att få i sig mer mat inom denna tidsperiod även om man ätit direkt efter passet.

Vad menar du?
Tror inte det är så jätte vanligt med 24h fasta... kroppen klarar ju sig ganska länge på det den har... dem flesta hamnar nog runt 16-18h.

Beelz
2011-10-05, 12:21
Vad menar du?
Tror inte det är så jätte vanligt med 24h fasta... kroppen klarar ju sig ganska länge på det den har... dem flesta hamnar nog runt 16-18h.

Han menar nog att en banan och en proteinbar var för lite för att ge maximal stimulans av proteinsyntesen under 24h... Så man bör nog äta lite mera

Ristretto
2011-10-05, 12:26
Vad menar du?

Jag menar att jag tror att det kan vara smart att få in både en måltid direkt efter träning, innan man inleder fastan och en dagen därpå, inom 24h efter passet, då proteinsyntesen fortfarande är uppreglerad från träningspasset dagen innan.
Det är dock bara mina egna teorier/spekulationer.

Löpsko
2011-10-05, 20:24
Om ja tar vassle-protein vid 14:30, Är mitt eaa vid 19:00 före och efter träning verkningslöst? Eller bör ja inta mitt vassle vid mitt första mål vid 12:00 ? Känns ju dumt att ta de post-workout för då käkar man ju så rejält ändå.

anton2000
2011-10-05, 20:49
Om ja tar vassle-protein vid 14:30, Är mitt eaa vid 19:00 före och efter träning verkningslöst? Eller bör ja inta mitt vassle vid mitt första mål vid 12:00 ? Känns ju dumt att ta de post-workout för då käkar man ju så rejält ändå.

Nä, varför skulle det bli verkningslöst? Kör vasslet när du vill, spelar ingen roll och eaa/vassle före/efter träning.

Löpsko
2011-10-05, 21:06
Nä, varför skulle det bli verkningslöst? Kör vasslet när du vill, spelar ingen roll och eaa/vassle före/efter träning.

Nej men vill ju maximera effekten av eaat..

Pushit
2011-10-06, 07:51
Angående leangains:
Det fett jag får i mig, när det bäst att lägga det om jag kan styra över det? Det gäller även tillskott från omega-3 kapslar. Jag äter tre mål om dagen, ett PWO och två post workout. Jag har för mig att jag läst att man ska undvika det vid sitt första post workout-mål, men bortsett från det, kvittar det annars?

Pelle2
2011-10-06, 08:48

This.. Kolo i ett nötskal :cool:

vicarious
2011-10-06, 15:43
Nej men vill ju maximera effekten av eaat..

Ingen idé att hålla på och opti-pilla sådär. Den eventuella pyttelilla skillnaden du får ut av att sitta och tajma dina intag på minuten är inte värt mödan. Tänk att det gick att bygga muskler även innan alla dessa pulver fanns, helt otroligt. *obs ironi* :)

Angående leangains:
Det fett jag får i mig, när det bäst att lägga det om jag kan styra över det? Det gäller även tillskott från omega-3 kapslar. Jag äter tre mål om dagen, ett PWO och två post workout. Jag har för mig att jag läst att man ska undvika det vid sitt första post workout-mål, men bortsett från det, kvittar det annars?

Varsomhelst annat än i post-workout måltiden. Jag hade lagt det i dagens första måltid men det spelar nog liten roll i slutändan. Jag antar att du håller fettet hyfsat lågt ändå på träningsdagar?

Löpsko
2011-10-06, 15:49
Ingen idé att hålla på och opti-pilla sådär. Den eventuella pyttelilla skillnaden du får ut av att sitta och tajma dina intag på minuten är inte värt mödan. Tänk att det gick att bygga muskler även innan alla dessa pulver fanns, helt otroligt. *obs ironi* :)

Varsomhelst annat än i post-workout måltiden. Jag hade lagt det i dagens första måltid men det spelar nog liten roll i slutändan. Jag antar att du håller fettet hyfsat lågt ändå på träningsdagar?

Opti är bra för självförtroendet, är självförtroendet bra så pressar man sig mer på gymmet, dvs bättre resultat = opti :cool:

vicarious
2011-10-06, 15:52
Opti är bra för självförtroendet, är självförtroendet bra så pressar man sig mer på gymmet, dvs bättre resultat = opti :cool:

Ok :) Det får ju dock inte gå överstyr, vilket det ofta gör här på forumet. Folk nojjar över saker som i praktiken har 0.1% inverkan ungefär.

Men första måltiden 12.00, vassle 14.30 och sen EAA före/efter träning vid 19.00 låter som ett helt OK upplägg. EAAt blir aldrig "verkningslöst".

Pushit
2011-10-06, 17:53

Har som mål att ligga under 40g vid en kroppsvikt på 77kg. Visst går det att pressa ner fettet ännu mer men då känns det som man begränsar matlagningen så jävligt.

Löpsko
2011-10-06, 19:53
Har som mål att ligga under 40g vid en kroppsvikt på 77kg. Visst går det att pressa ner fettet ännu mer men då känns det som man begränsar matlagningen så jävligt.

Tänkte bara.. varför vill ni hålla fettet så lågt?

Ristretto
2011-10-06, 19:55
Tänkte bara.. varför vill ni hålla fettet så lågt?

Minimera fettinlagringen, maximera glykogeninlagringen. Typ.

stockinger
2011-10-06, 20:29
Är det någon som bryter fastan med BCAA eller tar det med måltid för att stoppa muskelnedbrytningen?
Letar och letar men finner något svar...
Har en oöppnad burk som står hemma, tanken var att jag skulle ta BCAA kl 07.00 och 09.00 men fick veta att jag bryter fastan om jag gör så.

Löpsko
2011-10-06, 20:43
Är det någon som bryter fastan med BCAA eller tar det med måltid för att stoppa muskelnedbrytningen?
Har en oöppnad burk som står hemma, tanken var att jag skulle ta BCAA kl 07.00 och 09.00 men fick veta att jag bryter fastan om jag gör så.

Är väll ingen mening att bryta fastan med det om du inte ska träna?

daloatf
2011-10-06, 20:50
Fastar man ska man fasta. Proteinet för fasteperioden täcker du innan du börjar fasta.

Inge Enveten
2011-10-06, 21:28

Jag föreslår att du läser punkt 5 samt 6
http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

vicarious
2011-10-07, 09:55
Fastar man ska man fasta. Proteinet för fasteperioden täcker du innan du börjar fasta.

+1 på detta. Du har ju fyllt på rejält med protein i din sista måltid kvällen innan. Tanken är att det ska räcka hela fasteperioden till nästa måltid. Det är ju hela tanken.

Sparven från Minsk
2011-10-07, 09:55
Även om det är grymt jobbigt att äta sista målet :)

stockinger
2011-10-07, 10:17
Okej, nu fattar jag :)
Så jag bör äta 100-120g protein till middag (~19.00) för att de sedan ska räcka ända fram till kl 11.00 då jag bryter fastan.

Kimkay
2011-10-07, 10:20
Tanken är att det ska räcka hela fasteperioden till nästa måltid. Det är ju hela tanken.

Jag kan inte minnas att jag läst någonstans hur mycket protein som rekommenderas i sista målet innan fastan. Någon som vet?

daloatf
2011-10-07, 10:31
Bara räkna på att kroppen tar upp 5g/h. Och sen gångra det med hur långt du tänker fasta.

vicarious
2011-10-07, 10:49
Jag kan inte minnas att jag läst någonstans hur mycket protein som rekommenderas i sista målet innan fastan. Någon som vet?

Finns ingen sådan siffra vad jag vet. Tror inte man behöver lägga särskilt stor vikt vid att inta X antal gram just vid sista måltiden så länge dygnets totala intag är ordentligt.

Löpsko
2011-10-08, 20:18
Vad tror panelen om att köra lite lätt konditionsträning på morgonen under själv 16 timmars fastan på icke gym-dagar? typ kl 7:00, så bryter man fastan 12:00, Man borde ju ha käkat så pass mycket kvällen innan så man har energi så man klarar sig och inte blir katabol?

joelduva
2011-10-08, 20:19
Vad tror panelen om att köra lite lätt konditionsträning på morgonen under själv 16 timmars fastan på icke gym-dagar? typ kl 7:00, så bryter man fastan 12:00, Man borde ju ha käkat så pass mycket kvällen innan så man har energi så man klarar sig och inte blir katabol?

LISS funkar fint och är utmärkt att göra i slutet av fasteperioden. Typ, promenader eller något som inte drar upp pulsen spec högt.

vicarious
2011-10-09, 10:52

Lugnt.

energi
2011-10-09, 12:14
Jag har hört att man kan deffa med denna metod. Men är det fortfarande kcal in vs kcal ut som gäller eller kan man vräka på hur mycket som helst under 8 timmar?

krubkungen
2011-10-09, 12:25
Jag har hört att man kan deffa med denna metod. Men är det fortfarande kcal in vs kcal ut som gäller eller kan man vräka på hur mycket som helst under 8 timmar?

Fortfarande kcal in vs kcal ut.

energi
2011-10-09, 12:28
Kan man ändra ätfönstret dag till dag. Låt oss säga att ida äter jag från 12 till 8. Imorgon 2 till 10. Funkar det?

Crocker
2011-10-09, 12:31
Känns som en dålig idé.

Inge Enveten
2011-10-09, 12:35
Kan man ändra ätfönstret dag till dag. Låt oss säga att ida äter jag från 12 till 8. Imorgon 2 till 10. Funkar det?

Det som "funkar" är det som funkar för dig

vicarious
2011-10-09, 13:08

Klart du kan. Vad tror du händer om du gör det? Något supermegafarligt?

Inge Enveten
2011-10-09, 13:19
Klart du kan. Vad tror du händer om du gör det? Något supermegafarligt?

Inte helt omöjligt att det är ett trollkonto, kolla alla andra inlägg från användaren och bedöm själv.. Jag bedömer det som sannolikt i alla fall

Krogbyggaren
2011-10-09, 13:44
Kickar igång med LG-bulk imorgon, ser mitt upplägg ok ut?

13; bryter fasta med 1 dl whey 80
Träning
14-15; största målet för dagen.
18-21; ett mindre mål innan fastan börjar.

Vilodagar: 13; bryter fastan med 60-70% av mitt kclintag, de sista 30-40% dras ner någon gång innan 21.

På träningsdagar kommer jag ligga på runt 2400-2500kcl och på vilodagar runt 2000kcl.

vicarious
2011-10-09, 13:47
Ser fint ut.

Doctor Snuggles
2011-10-09, 16:38

Vad tror du? Att gud gillar periodisk fasta såpass att han upphäver de fysiska lagarna?

Evilkitty
2011-10-09, 16:40
Kickar igång med LG-bulk imorgon, ser mitt upplägg ok ut?

13; bryter fasta med 1 dl whey 80
Träning
14-15; största målet för dagen.
18-21; ett mindre mål innan fastan börjar.

Vilodagar: 13; bryter fastan med 60-70% av mitt kclintag, de sista 30-40% dras ner någon gång innan 21.

På träningsdagar kommer jag ligga på runt 2400-2500kcl och på vilodagar runt 2000kcl.

Ser helt okej ut, cyklar du kalorier också?

Krogbyggaren
2011-10-09, 17:13
Ser helt okej ut, cyklar du kalorier också?

Vad bör ändras så det ''ser bra ut'' istället för ''helt okej ut''?

När man bulkar med LG så är det rekommenderat att man ligger runt 20% överskott på träningsdagar och -20% underskott på vilodagar.

Inge Enveten
2011-10-09, 17:26
Vad bör ändras så det ''ser bra ut'' istället för ''helt okej ut''?

När man bulkar med LG så är det rekommenderat att man ligger runt 20% överskott på träningsdagar och -20% underskott på vilodagar.

LG är fler vilodagar än träningsdagar vilket innebär att du inte kan "bulka" med din tänkta metod. Det är direkt motsägelsefullt.

Pushit
2011-10-09, 17:30
Om man kör enligt martins schema, t.ex. träning måndag, onsdag och fredag, och sedan äter mycket kolhydrater under träningsdagarna och lite under vilodagarna, uteblir inte effekten av överätandet av kolhydrater om jag överäter på träningsdagar? Alltså om jag äter en brakmiddag med massvis av kolhydrater på måndagen, är det inte på tisdagen jag vill utnyttja effekten av påfyllda glykogendepåer (eller hur det uttrycks)? Om jag sedan äter få kolhydrater på tisdagen, har jag inte då tomma glykogendepåer på onsdagen när jag ska träna igen?

WHITEFOLKS
2011-10-09, 17:34
LG är fler vilodagar än träningsdagar vilket innebär att du inte kan "bulka" med din tänkta metod. Det är direkt motsägelsefullt.

Inte nödvändigtvis.

Krogbyggaren
2011-10-09, 17:42

Får försöka pricka kaloribalans/100överskott på vilodagarna.
Jag läste på bb.com att folk låg ganska lågt på vilodagarna men kunde fortfarande bulka, aja får testa mig fram.

Inte nödvändigtvis.
Utveckla?

PRound
2011-10-09, 17:48
Utveckla?

Du måste inte träna enligt leangains. Du kan träna 1 eller 7 dagar i veckan om du vill det.

WHITEFOLKS
2011-10-09, 17:48
Får försöka pricka kaloribalans/100överskott på vilodagarna.
Jag läste på bb.com att folk låg ganska lågt på vilodagarna men kunde fortfarande bulka, aja får testa mig fram.

Utveckla?

Jag såg ingenting i påståendet om leangains som var omöjligt eller otroligt.

Krogbyggaren
2011-10-09, 17:49
Yes ok, tack för svaren. Ska ge RPT en chans.

krubkungen
2011-10-09, 18:19
Yes ok, tack för svaren. Ska ge RPT en chans.

Do it!

Krogbyggaren
2011-10-09, 18:26
Do it!

Har lekt lite med det de senaste veckorna, tar verkligen luften ur en. Ska bli intressant och se hur intensivt det blir när jag har kalorierna för att gå max :)

vicarious
2011-10-09, 19:54
Om man kör enligt martins schema, t.ex. träning måndag, onsdag och fredag, och sedan äter mycket kolhydrater under träningsdagarna och lite under vilodagarna, uteblir inte effekten av överätandet av kolhydrater om jag överäter på träningsdagar? Alltså om jag äter en brakmiddag med massvis av kolhydrater på måndagen, är det inte på tisdagen jag vill utnyttja effekten av påfyllda glykogendepåer (eller hur det uttrycks)?

Nej, det är ju på nästa träningspass där du tränar samma muskler som du kommer ha nytta av den glykogeninlagringen. Det är glykogen i musklerna som man vill lagra när man överäter kolhydrat efter träningen (just därför det bör vara mest stärkelsebaserade produkter också, eftersom de nästan uteslutande lagras som muskelglykogen medan t ex fruktos hellre lagras som leverglykogen).

Om du äter 300g kolhydrater efter ditt bröstpass på måndagen så är det ju nästa måndag när du kör bröst igen som du kommer ha nytta av det.

Om jag sedan äter få kolhydrater på tisdagen, har jag inte då tomma glykogendepåer på onsdagen när jag ska träna igen?

Nej. Vanligt vardagligt leverne tömmer inte muskelglykogenet. Om du tränar något annat eller använder de musklerna hårt så kan hända att du tömmer lite glykogen från musklerna igen men i vanliga fall används leverglykogen och/eller glukos+fettsyror i första hand.

Inge Enveten
2011-10-10, 07:16
Inte nödvändigtvis.

Leangains är en metod utvecklad av Berkhan och hans rekommendationer är fler vilodagar än träningsdagar. Därmed kan man inte "bulka" med Leangains om man har ett lika stort över som underskott vilodag jämfört träningsdag (4 vilodagar minus 500 kcal per dag = - 2000 kcal, 3 träningsdagar á 500 kcal plus = 1500 kcal = 500 kcal underskott).

Antingen tillämpar ni en modifierad version av Leangains eller enbart kostdelen, möjligtvis gör ni något annat, men renodlat Leangains kan det inte bli om du vill ha rätt.

Pushit
2011-10-10, 07:56
Nej, det är ju på nästa träningspass där du tränar samma muskler som du kommer ha nytta av den glykogeninlagringen. Det är glykogen i musklerna som man vill lagra när man överäter kolhydrat efter träningen (just därför det bör vara mest stärkelsebaserade produkter också, eftersom de nästan uteslutande lagras som muskelglykogen medan t ex fruktos hellre lagras som leverglykogen).

Om du äter 300g kolhydrater efter ditt bröstpass på måndagen så är det ju nästa måndag när du kör bröst igen som du kommer ha nytta av det.

Nej. Vanligt vardagligt leverne tömmer inte muskelglykogenet. Om du tränar något annat eller använder de musklerna hårt så kan hända att du tömmer lite glykogen från musklerna igen men i vanliga fall används leverglykogen och/eller glukos+fettsyror i första hand.

Då är jag med! Trodde glykogeninlagringen var mycket mer kortsiktig, att det enbart var dagen efter som man kunde utnyttja effekten av överätningen.

Pansartax
2011-10-10, 08:18
PF får lite uppmärksamhet i US&A

http://www.cutandjacked.com/Get-Ripped-With-Intermittent-Fasting

Eddie Vedder
2011-10-10, 09:12
PF får lite uppmärksamhet i US&A

http://www.cutandjacked.com/Get-Ripped-With-Intermittent-Fasting

Lättläst och trevlig artikel. :)

WHITEFOLKS
2011-10-10, 12:55
Leangains är en metod utvecklad av Berkhan och hans rekommendationer är fler vilodagar än träningsdagar. Därmed kan man inte "bulka" med Leangains om man har ett lika stort över som underskott vilodag jämfört träningsdag (4 vilodagar minus 500 kcal per dag = - 2000 kcal, 3 träningsdagar á 500 kcal plus = 1500 kcal = 500 kcal underskott).

Antingen tillämpar ni en modifierad version av Leangains eller enbart kostdelen, möjligtvis gör ni något annat, men renodlat Leangains kan det inte bli om du vill ha rätt.

Det jag sa var att påståendet i sig inte var omöjligt, jag vet inte ens om det är leangains.

om vi förutsätter att en vilodag och kaloribalans skulle innebära 2500kcal och att man på en träningsdag tränar för 1000kcal så får vi siffrorna att på vilodagarna ska vi äta 2500*0.8=2000kcal och på träningsdagarna 3500*1.2=4200kcal.

Över veckan så får du då (3*700)-(4*500) dvs 100kcal plus.

Detta var bara ett exempel för att visa att det är fullt möjligt, inte nödvändigtvis vad leangains är.

daloatf
2011-10-10, 13:50
Man kan ju köra balans vilodagar, och överskott på träningsdagar om man nu vill gaina långsamt

Sparven från Minsk
2011-10-10, 14:04
Man kan ju köra balans vilodagar, och överskott på träningsdagar om man nu vill gaina långsamt

300-500 överskott eller?

Kör PF för viktnedgång just nu och kör balans träningsdagar och -4-600 kcal vilodagar.

krubkungen
2011-10-12, 13:51
Vad käkar ni när ni bryter fastan innan träningen? :)

Själv brukar jag köra Vassle+minimjölk med special k flingor. ~500kcal.

joelduva
2011-10-12, 13:52

10g BodyScience EAA-XX + 2 dl vatten :hbang:

Dirty South
2011-10-13, 01:22

Äter aldrig innan träningen, eller jag bryter fastan med BCAA som jag tar under träningen, men det är ju ändå inte att äta så :D

Hannya
2011-10-13, 06:23
EAA + Jack3d

daff__
2011-10-13, 06:33
eaa + jack3d

+1

daloatf
2011-10-13, 08:15
Är väldigt olika, ofta blir det kvarg + vassle + gröt

stockinger
2011-10-13, 08:33
Bryter fastan med lunch, 200g kyckling, 200g keso, en avokado och 1dl ris.

Pompere
2011-10-13, 10:47

150 kcal av pasta/ris/bröd
300 kcal av ren proteinkälla (Kött/fisk/fågel/kvarg)
50 kcal valfri sås

20-25% av mitt dagliga energibehov som måltid #1 innan träning.

frosch
2011-10-13, 10:59
500g kvarg med frysta hallon och två kokta ägg..

Talus
2011-10-13, 11:45
Hur har det funkat för er att dricka kaffe på tom mage? Både kortsiktigt och långsiktigt. Jag älskar mitt morgonkaffe men känner att magen blir "stabilare" om jag skippar det och dricker te istället.

Beelz
2011-10-13, 12:25
Hur har det funkat för er att dricka kaffe på tom mage? Både kortsiktigt och långsiktigt. Jag älskar mitt morgonkaffe men känner att magen blir "stabilare" om jag skippar det och dricker te istället.

Jag har magkatarr men det går utmärkt med kaffe, te är för beskt 0.o

Dirty South
2011-10-13, 13:51
Har vaknat 2 dagar i rad vid 6.30 tiden av att jag är sjukt varmt i kroppen vilket gör att jag inte kan sova, under dagarna fryser jag istället, någon som vet vad det kan bero på?

azur
2011-10-13, 13:54
Hur fungerar det med peiodisk fasta om man tränar på morgonen?
Vanligtvis kör jag ett pass ca 05.15-06.00 sedan en proteinshake efter träning och drar till jobbet vid 7 tiden. Skulle ju pasas bäst att ha "ätarpasset" mellan 12.00-20.00 på kvällen, men känns lite fel med träningstiden. Alternativet att äta mellan 07.00-15.00 skulle ju kanske inte fungera så bra eftersom man är på jobbet just då.

Någon som har synpunkter eller egna erfarenheter av detta?

tho123
2011-10-13, 13:56
Har vaknat 2 dagar i rad vid 6.30 tiden av att jag är sjukt varmt i kroppen vilket gör att jag inte kan sova, under dagarna fryser jag istället, någon som vet vad det kan bero på?

Kan inte svara på VARFÖR det är så, men om du ätit 75% av ditt energibehov senare fram mot kvällen så har jag känt samma sak på natten, och sedan har jag ofta kalla fingrar osv pga fastan på dagarna. Har läst något om det förut att det var normalt men hittar inget just nu :/

vicarious
2011-10-13, 14:04

Inga problem alls. Dricker 2-3 koppar under fastan på förmiddagen.

När äter du sista måltiden? Fryser du under fastan eller hela dagen?

Hur fungerar det med periodisk fasta om man tränar på morgonen?
Vanligtvis kör jag ett pass ca 05.15-06.00 sedan en proteinshake efter träning och drar till jobbet vid 7 tiden. Skulle ju pasas bäst att ha "ätarpasset" mellan 12.00-20.00 på kvällen, men känns lite fel med träningstiden. Alternativet att äta mellan 07.00-15.00 skulle ju kanske inte fungera så bra eftersom man är på jobbet just då.

Någon som har synpunkter eller egna erfarenheter av detta?

Ta 10g aminosyror eller 25g vassle varannan timme fram tills du äter första måltiden. För din del då kanske 06.00, 08.00 och 10.00 sen äter du första målet 12.00, på ett ungefär.

Dirty South
2011-10-13, 14:04
Kan inte svara på VARFÖR det är så, men om du ätit 75% av ditt energibehov senare fram mot kvällen så har jag känt samma sak på natten, och sedan har jag ofta kalla fingrar osv pga fastan på dagarna. Har läst något om det förut att det var normalt men hittar inget just nu :/

Jag fastar oftast fram till 20.00 och äter då hela mitt kaloribehov fram tills klockan 21.00-21.30, eller bryter fastan vid 18.00 då jag tar BCAA under träning. Fryser extremt mycket just nu, jobbigt :D

vicarious
2011-10-13, 14:05

Googla TEF. Äter man mycket protein = hög TEF, man blir varm efter man har ätit. Särskilt om man äter stora måltider. Det motsatta gäller, när man har fastat en längre tid = TEF börjar ta slut = kroppstemperaturen sjunker och man fryser. Fråga till exempel Langster hur mycket han frös när han dietade med PF ner till tävlingsform förra vintern.

pedersen1980
2011-10-14, 12:18
Hallå gott folk. Har sneglat lite på denna diet och tycker de skulle va kul att testa!

Vad tror ni om detta?

188cm
100kg
15% Bf med svensson uppskattning. 20% med vad jag tror är mer sant.
31år
Energibehov enl H&B 3300

14,00 Vakna (4 koppar kaffe)
17,00 100 gram musli+mjölk (500kcal)
18,00 Träna
20,00 Äta till jag storknar (2000kcal+)
23,00-06,00 Jobba och MYCKET kaffe.

Hade tänkt mig 600-1000 gram kött, mycket sås och kolisar så de bir tillräckligt med kcal.

Inge Enveten
2011-10-14, 14:07
Beroende på typ av jobb skulle jag kanske äta då i stället

pedersen1980
2011-10-14, 16:46
Beroende på typ av jobb skulle jag kanske äta då i stället

Cnc-operatör.
Ganska fysiskt.
Varför skulle du äta då?

Sparven från Minsk
2011-10-14, 20:59
Hur nära inpå träning bör man bryta fastan?

Pompere
2011-10-14, 21:11

Behövs ej. Du kan träna "fastande" också.

Kimkay
2011-10-14, 21:12

jag brukar bryta min två timmar innan träning med käk, alternativt direkt innan. (EAA)

krubkungen
2011-10-14, 22:45
jag brukar bryta min två timmar innan träning med käk, alternativt direkt innan. (EAA)

Men det "räknas" väl inte ifall du bryter fastan med EAA innan träningen? Du börjar räkna att du bryter fastan när du kommer hem och äter efter träningen har jag för mig?

Sparven från Minsk
2011-10-14, 23:01
Men det "räknas" väl inte ifall du bryter fastan med EAA innan träningen? Du börjar räkna att du bryter fastan när du kommer hem och äter efter träningen har jag för mig?

Nope, EAA eller BCAA bryter också fastan.

AtomicPuffin
2011-10-14, 23:53
Har någon erfarenhet av periodisk fasta under tex skidresor eller längre vandringar där man är igång hela dagen? Inga pensionärspromenader eller gröna backar jag tänker på nu, utan så man tar ut sig ordentligt hela dagen.

Eller släpper ni det och äter fritt under den perioden?

Degpekka
2011-10-15, 04:40
Rör det sig om en kortare period 1-2veckor hade jag släppt PF och ätit "vanligt" för enkelhetens skull. Tex om man åker på semester eller så kan det vara skönt att äta som en Svensson. :)

Ristretto
2011-10-15, 08:27
Man brukar ju ofta dela på matsäck osv, så vid såna tillfällen är det enklare att vara normal.

Pompere
2011-10-15, 12:25
Har någon erfarenhet av periodisk fasta under tex skidresor eller längre vandringar där man är igång hela dagen? Inga pensionärspromenader eller gröna backar jag tänker på nu, utan så man tar ut sig ordentligt hela dagen.

Har för mig att MikaelJ här på forumet använde sig utav PF under sin alpresa där han åkte skidor/snowboard under hela dagens fasta för att sedan käka efter skidåkningen runt kvällen. Gick bra för honom tror jag.

krubkungen
2011-10-15, 12:33
Nope, EAA eller BCAA bryter också fastan.

Jo jag vet. Men jag har för mig att jag har läst på Leangains att ifall du intar EAA innan träningen så räknar du inte från och med då med ditt ätfönster. Ditt ätfönster sker när du kommer hem och äter eller ifall du kanske tar en vassle shake/gainer efter träningen.

Pompere
2011-10-15, 13:12
Jo jag vet. Men jag har för mig att jag har läst på Leangains att ifall du intar EAA innan träningen så räknar du inte från och med då med ditt ätfönster. Ditt ätfönster sker när du kommer hem och äter eller ifall du kanske tar en vassle shake/gainer efter träningen.

Frågan är egentligen hur stor skillnad det blir i slutändan ifall "fastatiden" skiljer sig 1-2h mellan varje dag versus ett samma ätfönster varje dag...
Marginellt tror jag iaf.

Gör som du trivs med, PF är ett praktiskt sätt att leva. Ingen mirakelformula.

anton2000
2011-10-15, 13:21
Har för mig att MikaelJ här på forumet använde sig utav PF under sin alpresa där han åkte skidor/snowboard under hela dagens fasta för att sedan käka efter skidåkningen runt kvällen. Gick bra för honom tror jag.

Så har jag också gjort på skidresor. Dock kört på som vanligt med ca 500 kcal som lunch och äta resten på kvällen. Jag kör så när jag cyklar downhill också, inga problem med energin och orken även fast man cyklar en hel dag.

BengtBurk
2011-10-15, 15:02

Jag brukar sätta plant med periodisk fasta och det funkar hur bra som helst!

Löpsko
2011-10-15, 19:27
enligt leangains, % sett, hur ska man lägga upp det med fett,kolhydrat protein? Låt säga att man ska ha 2g/kg kroppsvikt i proteinväg, Men hur mycket ska man käka i fett och kolhydrat?

"Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days."

vettigt vore ju att försöka käka fett och protein i de två pre-workout målen, sedan bara käka protein och kolhydrat som post, Men hur mycket kolhydrat brukar ni käka post?

Hannya
2011-10-15, 20:38
enligt leangains, % sett, hur ska man lägga upp det med fett,kolhydrat protein? Låt säga att man ska ha 2g/kg kroppsvikt i proteinväg, Men hur mycket ska man käka i fett och kolhydrat?

"Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days."

vettigt vore ju att försöka käka fett och protein i de två pre-workout målen, sedan bara käka protein och kolhydrat som post, Men hur mycket kolhydrat brukar ni käka post?

jag ligger på ca 200g ris (torr vikt) ca 4port

dramodur
2011-10-15, 20:52

vid deff brukar jag ligga runt 1200 kcal på ett post work out mål, då blir det ca 300 gram kyckling (ca 300 kcal), 150 g ris (ca 550 kcal), 70 g havregryn (gröt, ca 280 kcal) och 2 dl lättmjölk (ca 70 kcal).

80 + gram protein i första målet och fyll upp resten med koldhyrater och max 20 gram fett brukar jag tänka. 300 gram kyckling skulle isåfall kompletteras med ca 400 g ris vid muskelbyggande perioder.

aranada05
2011-10-15, 21:07
Har försökt spåna igenom tråden lite, men blev enbart ~första 20 sidorna och sista ~10 sidorna, utan att riktigt finna svar på något jag undrar - nämnligen:

Ni som kör/kört PF - Hur gjorde ni första dagarna när ni konverterade till det nya kostupplägget? Skippade ni helt enkelt bara låt säga alla mål fram till klockslaget 'x' där ni bestämde er för att bryta fastan.

Eller käkade ni upp er dagen innan så att ni var mätta, eller åt ni succesivt mindre och mindre till t.ex frukost tills ni till slut skippade frukost?

Jag tror ni förstår vad jag är ute efter :)
MVH

Eddie Vedder
2011-10-15, 21:09
Har försökt spåna igenom tråden lite, men blev enbart ~första 20 sidorna och sista ~10 sidorna, utan att riktigt finna svar på något jag undrar - nämnligen:

Ni som kör/kört PF - Hur gjorde ni första dagarna när ni konverterade till det nya kostupplägget? Skippade ni helt enkelt bara låt säga alla mål fram till klockslaget 'x' där ni bestämde er för att bryta fastan.

Eller käkade ni upp er dagen innan så att ni var mätta, eller åt ni succesivt mindre och mindre till t.ex frukost tills ni till slut skippade frukost?

MVH

I mitt fall så var jag inte hungrig på morgonen så jag sket i att äta. Och så har det fortsatt. Lunch blir vid 15-tiden normalt sett men ibland ännu senare men ibland vid 12-tiden som är mer normalt. Har aldrig planerat att börja med IF. Den dagen jag får lust att äta frukost igen kommer jag göra det.

dramodur
2011-10-15, 21:21

MVH

gjorde i stort sett likadant som herr vedder, skillnaden var att jag var galet förtjust i frukost och gärna åt 1000+ kcal på morgonen. körde boxning samtidigt som jag började med periodisk fasta och träningen fick mig att tänkte mindre på mat på morgonen och det har fungerat sedan dess. Kan idag hålla mig till klockan 16.00 utan större problem om jag ätit vid 19 dagen innan. Hunger efter kortare (20h+) fasta känns inte lika jobbigt som förr överhuvudtaget, även om det brukar landa på 16 timmar.

AtomicPuffin
2011-10-15, 21:26
MVH

Jag bara bestämde mig och klippte det som låg utanför, ingen förberedelse alls. Men jag har aldrig varit speciellt hungrig på morgonen, mina frukostar var mer nåt snabbt "för man skall ju äta frukost", så övergången var nog rätt enkel för mig.

vicarious
2011-10-15, 21:50

Du ska lägga upp det precis som Martin skriver =P Lite fett på träningsdagar, även pre-workout. Pre-workoutmålet = carbs och protein, typ 50/50. Första post-workoutmålet = mest carbs, moderat med protein och minimalt med fett. Andra/tredje/sista målet = mest protein, långsamma.

aranada05
2011-10-15, 21:51
Okey, tackar ni som svarat :) Känner mig verkligen sugen på IF, men vet med mig från "tidigare experiment" med kosten så att säga att jag förr eller senare återgår till min vanliga frukost - lunch - middag - kvällsmat rutin.

Uppskattar flera svar hjärtligt ;)!

Löpsko
2011-10-15, 22:07
Du ska lägga upp det precis som Martin skriver =P Lite fett på träningsdagar, även pre-workout. Pre-workoutmålet = carbs och protein, typ 50/50. Första post-workoutmålet = mest carbs, moderat med protein och minimalt med fett. Andra/tredje/sista målet = mest protein, långsamma.

100g kh på träningsdagar och 20-30 på vilodagar? verkar det rimligt?

daloatf
2011-10-15, 22:09

Låter väldigt lite.

Jag kör så här

Ungefär så här hamnar mina träningsdagar (2700kcal)

Protein 209g (31E%) 3g/kg
Kolhydrater 431g (65E%) 6,3g/kg
Fett 12g (4E%) 0,17g/kg

Ovan är när det är lite opti, i vanliga fall brukar det vara så här

Protein 206g (31E%) 3g/kg
Kolhydrater 389g (58E%) 5,7g/kg
Fett 32g (11E%) 0,4g/kg

Och så här på vilodagar (2500kcal)

Protein 297g (46E%) 4,4g/kg
Kolhydrater 164g (25E%) 2,4g/kg
Fett 82g (29E%) 1,2g/kg

vicarious
2011-10-15, 22:11

Det beror ju helt på hur mycket kalorier man äter. Det finns inga bestämda siffror så man får göra lite som man vill.

Löpsko
2011-10-15, 22:18
Det beror ju helt på hur mycket kalorier man äter. Det finns inga bestämda siffror så man får göra lite som man vill.

OK.

Klart är iaf att de de måste ökas med grönsaker i sista målet, blir för lite långsamma kolhydrater!

vicarious
2011-10-15, 22:46
OK.

Klart är iaf att de de måste ökas med grönsaker i sista målet, blir för lite långsamma kolhydrater!

Varför måste du ha det? Grönsaker är väl inte direkt den bästa kolhydratskällan dessutom :O

Löpsko
2011-10-15, 22:49
Varför måste du ha det? Grönsaker är väl inte direkt den bästa kolhydratskällan dessutom :O

Enligt mig så är det frukt och grönsaker som gäller vad gällande kolhydrater :hbang:

daloatf
2011-10-15, 22:50
Enligt mig så är det frukt och grönsaker som gäller vad gällande kolhydrater :hbang:

Ok, varför inte nåt stärkelserikt?

krubkungen
2011-10-15, 22:51

Havregryn? Potatis? Matvete? Råris? Bulgur? pasta? Känns som lite bättre kolhydratskällor än grönsaker ;)

vicarious
2011-10-15, 23:02

Har du några som helst vettiga argument för din kolhydratsfobi?

Det måste bli jobbigt om man ska få i sig alla kolisar från frukt eller grönsaker, man måste äta så mycket. Sen blir glykogeninlagringen i musklerna inte den effektivaste. Med andra ord så tappar man delvis poängen med leangains om man skippar stärkelserika kolhydrater. Mycket fruktos och mycket fibrer blir det istället.

Ok, varför inte nåt stärkelserikt?

Exakt. Boom, rakt in i musklerna som glykogen! :)

Pompere
2011-10-15, 23:12

MVH

Jag älskade frukost och kunde aldrig gå utan frukost TILLS jag bestämde mig för att börja äta vid lunchtiden istället. Jag vande mig aldrig succesivt så att säga.

Mycket tror jag sitter i huvudet när det gäller hunger och regelbundenhet kring måltider.
Bestäm dig för den tiden, ät den tiden. Svårare än så var det inte för mig iaf.

dramodur
2011-10-16, 09:14

om du äter 500 gr magert kött och fyller på resten med kolhydrater och är en väldigt liten person som deffar går det nog med frukt och grönt som enda kolhydratskälla, men en väldigt liten person ska kanske bygga först?

Or do it the monkey way - 15 bananas a day

Löpsko
2011-10-16, 19:36
om du äter 500 gr magert kött och fyller på resten med kolhydrater och är en väldigt liten person som deffar går det nog med frukt och grönt som enda kolhydratskälla, men en väldigt liten person ska kanske bygga först?

Or do it the monkey way - 15 bananas a day

Ska testa iaf.. Försöker ligga på underskott ja. Ska se imorgon vad ja får till för stats, återkommer!

Löpsko
2011-10-17, 18:21
Vilodag + promenad

Energi kcal: 2100
Proteiner: 165
Kolhydrater:155

Kanske blev förmycke kh nu lol...

pre1: köttfärs med wokgrönsaker 653kcal

pre2: vaslle+bannan

blev totalt 400g banan vilket kändes ganska onödigt, iaf på vilodag. Testar samma upplägg imorgon, men borde ju vara OK?

StampChamp
2011-10-17, 18:43
Vilodag + promenad

Energi kcal: 2100
Proteiner: 165
Kolhydrater:155

Kanske blev förmycke kh nu lol...

pre1: köttfärs med wokgrönsaker 653kcal

pre2: vaslle+bannan

blev totalt 400g banan vilket kändes ganska onödigt, iaf på vilodag. Testar samma upplägg imorgon, men borde ju vara OK?

Varför blev det för mycket kolhydrater? Bara du håller dig till din kaloribudget. Jag skulle kanske kört en banan och resten potatis i massor så får man äta sig ordentligt mätt!

Löpsko
2011-10-17, 18:47
Varför blev det för mycket kolhydrater? Bara du håller dig till din kaloribudget. Jag skulle kanske kört en banan och resten potatis i massor så får man äta sig ordentligt mätt!

Mättnaden går de ingen förlust på :)

Blir dålig i magen av, pasta,ris,potatis,mjöl osv, blir uppblåst så undviker det!

StampChamp
2011-10-17, 19:02
Mättnaden går de ingen förlust på :)

Blir dålig i magen av, pasta,ris,potatis,mjöl osv, blir uppblåst så undviker det!

Du låter som en LCHF anhängare, stämmer det? Det där är väl en rätt stor myt och psykiskt att man blir uppblåst i magen.. får ofta höra det från tjejer framför allt.

Oftast beror uppblåstheten på annat, fibrer och laktos tex.. jag slår vad om att potatis inte får dig uppblåst. (Som förövrigt innehåller rätt lite kolhydrater).

Löpsko
2011-10-17, 19:06
Du låter som en LCHF anhängare, stämmer det? Det där är väl en rätt stor myt och psykiskt att man blir uppblåst i magen.. får ofta höra det från tjejer framför allt.

Oftast beror uppblåstheten på annat, fibrer och laktos tex.. jag slår vad om att potatis inte får dig uppblåst. (Som förövrigt innehåller rätt lite kolhydrater).

si har käkat enligt lchf, och ja funkar skitbra men fick ej ut det maximala på gymmet och tycker att de är kul att testa nya "trender". Potatis,bröd,pasta gör mig dålig i magen och de är inge psykiskt med det.

stockinger
2011-10-17, 19:17
Är det några kampsportare här som kör PF?
Hur funkar det för er?

kimozabe
2011-10-18, 05:04
Hittade denna på LG Fansiten på FB.

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

pretty sweet.

osk
2011-10-18, 07:46

pretty sweet.

Tyvärr fortf. lite småbuggig. Dock sweet ändå! Användbar som snabb riktlinjesgenerator:)

Surgency
2011-10-18, 09:56

pretty sweet.

Måste spridas! Bra länkat :)

Opher
2011-10-18, 10:33

pretty sweet.

Årets länk! :)

prOtotype
2011-10-18, 10:49

pretty sweet.

Verkar mest inriktad på viktnedgång. Tyckte det verkade galet att den låg på "weight change is 85% fat" när jag försökte få fram riktlinjer för min bulk :D

Pompere
2011-10-18, 11:00

pretty sweet.

Schysst länk!

126 dagar för att gaina 5 kg ifall jag kör -10/+20 rest/train-days. Långsam bulk? :D

Kul att sitta och pilla lite..

daloatf
2011-10-18, 11:19
Nice att sitta och leka med!

dramodur
2011-10-18, 15:33
otroligt bra!!!

PatJack
2011-10-18, 15:45
Nice nice! Målen verkar inte gå att ställa in för viktnedgång eller missar jag nått?

daloatf
2011-10-18, 15:47
Nice nice! Målen verkar inte gå att ställa in för viktnedgång eller missar jag nått?

Minus 20/20 står det

forslund
2011-10-18, 16:02
Det går ju att välja mellan vilka mål man har. Bulk, recomp, deff etc.

Sparven från Minsk
2011-10-18, 16:04
Bra sida!

Se att jag måste äta mindre carbs på mina vilodagar enligt denna ;)
Och att jag nog får ta -40/-10 om jag någonsin ska gå ned i vikt! Kör just nu -20/0 och vill gå ned 3-4 kg till, och det skulle ta en heeel del veckor det :(

energi
2011-10-18, 17:06
Är det lugnt om jag ställer lite allmänna frågor, riktigt många sidor att läsa igenom.

Är IF enligt ER en bra deff metod? Skulle behöva gå ner 10 kg på en 5 månaders period och tappa så lite muskler som möjligt. Borde jag köra på IF lchf eller bara äta allmänt mindre av allting?

Ristretto
2011-10-18, 17:14
Du måste ju äta mindre, ligga på underskott, oavsett vad du gör för att gå ner i vikt.

energi
2011-10-18, 17:17
Det vet jag, men har jag någon fördel med periodisk fasta +kcal underskott? eller räcker det med kcal underskott?

Ristretto
2011-10-18, 17:22
Det vet jag, men har jag någon fördel med periodisk fasta +kcal underskott? eller räcker det med kcal underskott?

Jag tycker att det är lättare att hålla en kaloribudget med Leangains-upplägget. Det går dock självklart att deffa och äta frukost, lunch och middag också, det är ju så de flesta gör.

anton2000
2011-10-18, 17:28
Jag tycker att det är lättare att hålla en kaloribudget med Leangains-upplägget. Det går dock självklart att deffa och äta frukost, lunch och middag också, det är ju så de flesta gör.

Nu har jag aldrig deffat med frukost, lunch middag-metoden. Men med leangains känns det löjligt enkelt. Konstigt nog så kände jag mig i princip aldrig hungrig/sug efter mat under min deff. Medans nu på överskott/balans känner jag mig oftare sugen på mat. Lite weird...

energi
2011-10-18, 17:30
Nu har jag aldrig deffat med frukost, lunch middag-metoden. Men med leangains känns det löjligt enkelt. Konstigt nog så kände jag mig i princip aldrig hungrig/sug efter mat under min deff. Medans nu på överskott/balans känner jag mig oftare sugen på mat. Lite weird...

Har själv inte testat någon periodisk fasta, men det du skriver känner jag igen mig i. Om jag inte äter frukost kan jag gå helt utan hunger till 8 på kvällen. Medans när jag äter frukost blir jag hungrig vid 12tiden. Kanske konstigt... Men hursomhelst om jag ger mig på periodisk fasta, är det något viktigt att ha koll på förutom ätfönstret på 8 timmar och 500kcal underskott?

vicarious
2011-10-18, 18:28
Not really.

energi
2011-10-18, 18:34
Läste precis lite grand om att man ska prioritera fett på rest dagar, och carbs på tränigsdagar, är det jätteviktigt eller måste man bara hålla koll på det om man vill vara "opti"?