Visa fullständig version : Periodisk fasta
StampChamp
2011-02-12, 18:43
Be inte om hjälp eller något om du inte kan ta emot annat än svar du "vill" ha.
Jag ville bara höra vad andra tycker, jag frågade aldrig vad ni tycker hur jag ska träna. Bara hur andra lägger upp det under diet. :) Men börjar det gå lite trögt ska jag tänka på vad ni har sagt och kanske dra ner på träningen.
Jag ökade som bäst när jag körde igenom kroppen två gånger i veckan under uppbyggnad, i alla fall under 2 månader fungerade det väldigt bra och sedan drog jag ner lite på träningen igen.
Men 4 pass kör jag på, man måste ha det roligt på resan också och att inte allt behöver vara 100% optimalt. Men jag tackar för era åsikter, men alla svarar väl olika bra på olika upplägg?
Ni två antar jag har tränat mycket längre än mig och kanske har lättare att ta ut er under få pass.
Jo man svarar olika på olika upplägg.
Jag tror att jag redan från början har haft lätt att ta ut mig då jag alltid märkt en väldig försämring i styrka efter första setet om det tas till failure. Och efter att ha laborerat med andra sätt att ligga lite längre ifrån failure, eller att ta kortare vilopauser för att hinna med fler set. Har otast progressionen avstannat (med vissa undantag).
Om jag ska sammanfatta det som funkat bra för mig så är det:
* DC:s restpause set
* 2-3 set 4-6 reps (orkar man 6,6 och sen går all out på sista och klarar fler än 6 är vikten för lätt för att progression ska kunna ske), ta god tid på sig för att vila mellan set
* 5-10 set 5-reppare en bra bit ifrån failure med kort vila på släpande muskelgrupper
* 5 set i stege där sista setet är den enda ansträngande och det kanske blir varannan gång denna tas till failure. Lång vila mellan set. Funkade bra under diet och då tillsammans med periodisk fasta. Ökade i styrka trots kaloriunderskott.
* 3 pass i veckan
Men som sagt så finns där individuella skillnader och vissa kan mata på en massa set och volym och ändå gå framåt. Jag tror att dessa individer är lite av en minoritet. Skulle jag själv göra det så hade jag inte lyft tunga vikter nog för att få progression och eventuellt hade återhämtningen inte blivit tillräcklig.
Ja det är det mest effektiva men då får man acceptera mer fett också. Det sämsta du kan göra är att byta hit och dit, bromsa och gasa samtidigt, omvärdera och ändra.
Ta en titt genom tråden, de som byter mest scheman och upplägg och läser mest hit och dit är ju knappast de som lyckas bäst. Baboom och Langster tar sitt schema, frågar inte, och kör bara på.
Mer fett hade jag accepterat om muskelmassan varit mer, jag vet inte om jag slarvade med proteinet förra bulken, tror nästan det, för då kändes allt väldigt ovärt. Mycket fett och inte alls lika mkt muskler.
Byta upplägg på träningen trodde jag var Viktigt att göra då och då? Jag periodiserar ju förvisso, räcker det med variation?
Känner igen mig i mycket av vad du skriver. Jag kan inte låta bli att tipsa dig om att börja satsa mer på styrkan än på byggningen. Se till att bli starkare så kommer musklerna också, gå dock inte upp i vikt för snabbt. Om du känner att du har för mycket fett på kroppen nu så behöver du inte gå upp i vikt alls så länge du ser till att ha progression i din träning på gymmet.
Jag själv har varit småfet tidigare och har fortfarande inte varit ner på en så pass låg fettprocent att jag är nöjd. Jag har också tittat här på forumet på folk som gjort fantastiska förändringar på mycket kortare tid än jag. Mitt problem har varit att jag alltid velat ha lägre fettprocent, men det är ingen idé att försöka nå dit om man inte ser till att man har lite muskler under fettet, då ser man bara undernärd och tanig ut. Dessutom måste man ner i lägre fettprocent med mindre muskelmassa för att få det att se lika lågt ut som om man hade haft mer massa.
Till sist vill jag även tipsa dig om att skita i hur andra ser ut och hur andra utvecklas, så länge du själv går framåt och närmar dig ditt mål. Låt det ta tid.
Är inte styrkan och byggningen två skillda grejer? Eller menar du att massa kommer med styrka så småningom, antar att styrka så finns de mindre att tänka på.
Så är det defintivt. Generellt sett bör ingen styrketräna mer än 3x/v under diet.
Vet inte riktigt vad jag sysslar med nuförtiden, ligger inte på underskott iallafall, menade du alla inom PF eller bara de som deffar?
Tack för samtliga svar
Grandmaster
2011-02-12, 19:05
Jag ökade som bäst när jag körde igenom kroppen två gånger i veckan under uppbyggnad, i alla fall under 2 månader fungerade det väldigt bra och sedan drog jag ner lite på träningen igen.
Men 4 pass kör jag på, man måste ha det roligt på resan också och att inte allt behöver vara 100% optimalt. Men jag tackar för era åsikter, men alla svarar väl olika bra på olika upplägg?
Ni två antar jag har tränat mycket längre än mig och kanske har lättare att ta ut er under få pass.
Nej, alla är inte så jävla olika som folk tror och det är ytterst få som kan få bra resultat med mer än 3x/v styrketräning under diet. Det ska till att allt klaffar - diet, upplägg, genetik. Och det kommer det inte göra i ditt fall.
Under diet är det mycket lägre varians vad gäller träningsrespons jämfört med uppbyggnad. För den absoluta majoriteten gäller att 3x/v är bäst. Variabler som träningserfarenhet spelar ingen roll. Den generaliseringen går inte att göra under uppbyggnad. Träningserfarenhet spelar roll här.
Nej, alla är inte så jävla olika som folk tror och det är ytterst få som kan få bra resultat med mer än 3x/v styrketräning under diet. Det ska till att allt klaffar - diet, upplägg, genetik. Och det kommer det inte göra i ditt fall.
Under diet är det mycket lägre varians vad gäller träningsrespons jämfört med uppbyggnad. För den absoluta majoriteten gäller att 3x/v är bäst. Variabler som träningserfarenhet spelar ingen roll. Den generaliseringen går inte att göra under uppbyggnad. Träningserfarenhet spelar roll här.
När du skriver 3x/v, menar du då just 3x/v eller varannan dag? Vad säger du om att träna varannan dag så att cykeln bara rullar oavsett vilken dag i veckan det är, alltså måndag-onsdag-fredag-söndag-tisdag..?
Eller är det viktigt med två vilodagar?
Detta lät intressant och funderar på att testa detta under denna kommande veckan, då jag har skol lov. Frågan är bara hur man skall göra då man går i skolan och skol lunch ? Låt säga att detta är en vanlig träningsdag då
Sista målet innan jag lägger mig 19:30 2-3ägg/+keso Fasta 16h tills klockan 11:30 (skol lunch), om detta då är en styrketräningsdag, då är det väl meningen att man bara ska äta lite innan träningen? så gör det något om man fastat 16h för att sedan äta en redig lunch, och gissa sig på kcal intaget och sedan träna 3-4h senare, för att sedan dra ännu ett redigt mål efter träningen?(16-1700) och sedan ett 3:e vid 19:30 igen ungefär som jag skrev innan 2-3ägg/keso. Skulle detta funka ?
Ristretto
2011-02-12, 19:30
Kan ju säga att jag har kört 5-3-1 med fyra pass i veckan på underskott sedan början av januari. Det har än så länge fungerat, men då är det egentligen bara böjpasset, bänkpasset och ryggpasset som är riktigt tunga.
Jag kör ett pass med militärpress, smalbänk och lite mage och annat lallande också bara för att jag tycker det är kul att vara på gymmet. Men, jag tror absolut inte att det är bättre att köra som jag gör nu än att slänga in pressarna på nåt av de andra passen om man absolut vill ha med dem.
Grandmaster
2011-02-12, 20:02
När du skriver 3x/v, menar du då just 3x/v eller varannan dag? Vad säger du om att träna varannan dag så att cykeln bara rullar oavsett vilken dag i veckan det är, alltså måndag-onsdag-fredag-söndag-tisdag..?
Eller är det viktigt med två vilodagar?
^^
^^
Två vilodagar i rad menar han/hon ju självklart.
^^
OK bra. Ville bara vara säker.
Jag tror man har mer att vinna på att en gång i veckan ha en extra vilodag, än att träna 17% oftare.
Åh nej, kommer faila min deff :O tränar ju fyra gånger i veckan. (ironi)
Men man kanske skulle tänka om, och värdera återhämtningen mera.
Jag kör just nu 4st pass i veckan, skulle kunna köra 3st. Frågan är hur jag ska kombinera muskelgrupperna.
Just nu försöker jag isolera muskelgrupperna så mycket som jag kan. (Kunna köra på så höga vikter som möjligt, bra för egot)
Så här ser det ut just nu.
Mån: Bröst
Ons: Rygg, mage
Fre: Axlar, triceps
Lör/Sön Ben, biceps
Om jag nu skulle köra tre pass, vilka tycker ni jag ska kombinera? Bröst med axlar? men då spricker isoleringen. Ben, biceps & bröst skulle funka?
vicarious
2011-02-12, 23:04
ben, vader, mage
bröst, armar
rygg, axlar
Tror jag sett många köra:
Bröst, triceps, biceps
Ben, mage
Rygg, axlar
uh 2 slow
Mjo, har oxå tänkt att min isolerings idè kanske inte riktigt funkar med tre pass.
Men ska testa köra enligt vicarious råd om nån vecka!
Säg att man håller sig till 3 tunga styrketräningspass i veckan under diet men utökar konditionen, inte för att förbränna mer utan helt enkelt förbättra konditionen. Hur pass negativ inverkan får dessa pass (låt oss säga 2-3 konditionspass) på styrkeförlusten, är det i klass med att köra 5-6 split?
vicarious
2011-02-13, 10:33
Säg att man håller sig till 3 tunga styrketräningspass i veckan under diet men utökar konditionen, inte för att förbränna mer utan helt enkelt förbättra konditionen. Hur pass negativ inverkan får dessa pass (låt oss säga 2-3 konditionspass) på styrkeförlusten, är det i klass med att köra 5-6 split?
http://www.holybooks.com/wp-content/uploads/The-Impossible-Question-by-Krishnamurti-free-ebook-193x300.jpg
http://www.holybooks.com/wp-content/uploads/The-Impossible-Question-by-Krishnamurti-free-ebook-193x300.jpg
Haha ja visserligen, men är ju inte ute efter någon exakt siffra utan mer om extra konditionsträning utöver de 3 styrkepassen under diet har (lika) negativ effekt som mer styrketräning när det gäller att behålla styrkan.
Haha ja visserligen, men är ju inte ute efter någon exakt siffra utan mer om extra konditionsträning utöver de 3 styrkepassen under diet har (lika) negativ effekt som mer styrketräning när det gäller att behålla styrkan.
Troligtvis mer.
Ristretto
2011-02-13, 13:11
Jag presterar alltid sämre när jag utfört någon form av konditionsträning dagen innan ett styrkepass på diet. Promenader funkar dock, men det klassar jag inte som konditionsträning heller.
Är det någon annan än jag som har känt av yrselkänslor vid fastande träning på energiunderskott? Det känns som att jag får blodtrycksfall i framförallt marklyft. Förr hade jag problem med detta när jag inte släppte buktrycket, men det är inte det som orsakar problemet nu.
Inge Enveten
2011-02-13, 13:26
Följer Berkhans ord som magiskt heliga och drar nu ner på träningen till 3 gånger i veckan istället (ingen ironi).
Bra förslag ovan på tresplit men jag funderar på bröst med axlar istället. Ganska relevant fråga här blir ju var man vill prioritera muskeltillväxten (som inte bör prioriteras överallt om man har en osymetrisk sådan, i min mening och även i mitt fall).
jasonmago
2011-02-13, 13:31
Jag har en liten fundering rent allmänt ang. Leangainsguiden som Gm har skrivit..
Det handlar om det här stycket:
"* Macronutrients and calorie intakes are always cycled through the week. The specifics depends on the client's ultimate goal: fat loss, muscle gain or bodyrecomposition. The details will be revealed in the book. Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days."
Proteinet högt alla dagar förstår vi alla.. Men hur många gram kolhydrater per Kg kroppsvikt käkar NI som kör en 3splitt/vecka?
Och hur mycket mindre Kcal käkar ni på vilodagar om man jämför med träningsdagar?
Jag presterar alltid sämre när jag utfört någon form av konditionsträning dagen innan ett styrkepass på diet. Promenader funkar dock, men det klassar jag inte som konditionsträning heller.
Är det någon annan än jag som har känt av yrselkänslor vid fastande träning på energiunderskott? Det känns som att jag får blodtrycksfall i framförallt marklyft. Förr hade jag problem med detta när jag inte släppte buktrycket, men det är inte det som orsakar problemet nu.
När jag kör marklyft får jag alltid yrsel, ligger ej på underskott och tränar inte alltid fastande. Ibland e jag nästan blind på sista repen av 5!:D
Tror det är många som upplever lite yrsel vid just mark, böj etc.
Egen teori är att allt blod åker dit det behövs, alltså inte huvudet utan benen, bålen ryggen etc.
Inge Enveten
2011-02-13, 13:57
Jag har en liten fundering rent allmänt ang. Leangainsguiden som Gm har skrivit..
"* Macronutrients and calorie intakes are always cycled through the week. The specifics depends on the client's ultimate goal: fat loss, muscle gain or bodyrecomposition. The details will be revealed in the book. Generally speaking, carbs and total calorie intake is highest on training days. On rest days, carbs are lower and fat is higher. Protein is kept high on all days."
Proteinet högt alla dagar förstår vi alla.. Men hur många gram kolhydrater per Kg kroppsvikt käkar NI som kör en 3splitt/vecka?
Och hur mycket mindre Kcal käkar ni på vilodagar om man jämför med träningsdagar?
Har "problemet" med att jag får en hel del mat så ibland vet jag helt enkelt inte hur mycket kalorier jag får i mig men på vilodagarna äter jag inget som jag fått utan bara sådant jag köpt samt vars innehåll jag är medveten om.
Äter enbart potatis eller ris och då enbart efter styrketräning, mellan 50-100 gram (kolhydrater) beroende på vad som tränats samt lite hur jag mår energimässigt.
Skillnad på intag mellan tränings och icketräningsdag är svårt att beräkna för mig alltså i och med vad som förklarats i första stycket men på en riktig vilodag ligger jag på 1500 kcal och om då kolhydrater intas är det enbart i form av broccoli/gröna bönor eller den kolhydratmängd som t.ex finns i vassle, kvarg och andra proteinkällor.
Troligtvis lär jag dock hamna på ca 2000-2500 på träningsdagar men som sagt siffran kan vara lite sne.
Joe Hardgainer
2011-02-13, 14:03
Jag siktar på 200+ gram protein /dag
Om vi talar diet kan det se ut såhär:
Träningsdagar :
2500 kcal
250 gram protein
250 gram kolhydrater
Resten fett som oftast kommer från proteinkällan
Vilodag: 2000 kcal
Protein:250 gram
Fett: 80-100 gram
Kolhydrater: 20-50 gram
D.v.s Mer kolhydrater o mindre fett på träningsdagar. Tvärtom på vilodagar
jasonmago
2011-02-13, 15:41
Okej men då äter du typ identiskt med vad jag äter joe.. har lite lägre kcalintag bara men teorin är densamma
Följer Berkhans ord som magiskt heliga och drar nu ner på träningen till 3 gånger i veckan istället (ingen ironi).
Bra förslag ovan på tresplit men jag funderar på bröst med axlar istället. Ganska relevant fråga här blir ju var man vill prioritera muskeltillväxten (som inte bör prioriteras överallt om man har en osymetrisk sådan, i min mening och även i mitt fall).
Vet inte hur det är för dig, men för mig så kan jag inte prestera lika bra om jag kör ett axel & bröst pass. Blir mycket pressövningar.
vicarious
2011-02-13, 16:07
Bröst och axlar på samma pass tycker jag är helt jävla värdelöst. Särskilt om man ska försöka prestera så bra som möjligt och kör relativt få reps = mycket vikt på stången. Som sagt, för mycket pressövningar. Den splitten jag skrev har jag saxat direkt från Langster som jag antar fått den av GM.
Tror GM själv inte kör axlar specifikt utan menar att de får jobba tillräckligt i bänkpress, viktade dips etc.
Möjligt att han kör utsida axel lite grann, antagligen lågvolym.
Inge Enveten
2011-02-13, 16:32
Den splitten jag skrev har jag saxat direkt från Langster som jag antar fått den av GM.
Schysst! :thumbup:
Ristretto
2011-02-13, 16:48
Fy fan va gött du skulle tagit en bild!
Jag tycker vi skulle starta en Leangains Meals tråd :)
Ja det borde vi....
Dagens efterträningsmål:
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
http://i51.tinypic.com/2elebte.jpg
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
295g protein
102g kolhydrat
47g fett
2144kcal på 30 min.
Joe Hardgainer
2011-02-13, 16:51
Ja det borde vi....
Dagens efterträningsmål:
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
295g protein
102g kolhydrat
47g fett
2144kcal på 30 min.
Tack!!
Nu känner jag mig inte konstig längre med mina portionsstorlekar. När jag ser att det finns fler som kör med samma stil :D
vicarious
2011-02-13, 17:59
Ristretto det där är mäktigt. 1.4kg är inte småpotatis. Kul att se. Jag har som max ätit 1.1kg kött i en måltid =)
Ristretto
2011-02-13, 18:11
Ristretto det där är mäktigt. 1.4kg är inte småpotatis. Kul att se. Jag har som max ätit 1.1kg kött i en måltid =)
Tackar, mitt personbästa är 1,6kg kött, 500g potatissallad och 250g körsbärstomater.
Efterrätt:
http://i54.tinypic.com/209j71h.jpg
300g jordgubbar
35g vaniljkasein
ca 190g laktosfri mellanmjölk
en skvätt vaniljessens och lite sötningsströ
37,5g protein
30g kolhydrat
4,5g fett
310 kcal
Hittade inte på hemsidan, men rekommenderas det att träna runt 8 set per muskelgrupp en gång i veckan under diet?
vicarious
2011-02-13, 18:59
Hittade inte på hemsidan, men rekommenderas det att träna runt 8 set per muskelgrupp en gång i veckan under diet?
Det låter helt OK, kanske t om i överkant.
300g jordgubbar
35g vaniljkasein
ca 190g laktosfri mellanmjölk
en skvätt vaniljessens och lite sötningsströ
37,5g protein
30g kolhydrat
4,5g fett
310 kcal
Fluffade du det, eller hur blandade du ihop det?? Tror du jag kan få till nåt liknande med en stavmixer? Ser fruktansvärt gott ut!!
Det låter helt OK, kanske t om i överkant.
Hängde inte med där riktigt, menar du att det kanske är lite för lite? :)
Tack Ristretto :D Skriver som Joe , bra att veta att det finns fler som kan trycka i sig massa mat under kort tid ! Dagens käk efter träning blev 2 packet pollak fisk 1.6kg med lök+ vitlöksås grapefrukt 2 äpplen och lite Cola Zero på det :P Nu fasta i 18 timmar!
anton2000
2011-02-13, 19:16
Bra ätet Ristretto! Det vore kul att klara av 2kg kött i en sittning, nästa projekt :)
2kg fläskfilé = 2100 kcal och 412 g protein, manligt värre.
Inge Enveten
2011-02-13, 19:17
Överkant = för mycket
vicarious
2011-02-13, 19:20
I överkant = för mycket.
Har käkat efter PF sen sommaren någon gång och har sedan länge ställt mig i raden av folk som hyllar det. Jag har mindre matnojja, har lättare för att påverka formen och tycker allmänt att mat har blivit lite roligare. Nästa steg är nu att ändra mitt träningsschema lite, på det senaste har det varit lite för random och jag vet att jag egentligen får bäst resultat när jag följer något litet mer strukturerat. Sedan är det lite annat som spelar in med (mindre tid på gymmet, mer tid på annat). Ska alltså gå från en klassisk fyr-split till en tre-split. För att testa lite nytt och vara tidseffektiv så ska jag köra med både RTS och MYO-reps. Förhoppningsvis har jag uppfattat metoderna rätt. Sedan lite förklaringar, jag kan inte köra pullups, alternerande hantelcurl, stångcurl och några andra övningar pga en handledsskada. Jag kör även frontböj istället för knäböj eftersom det är mycket skonsammare mot min rygg. Allt är inte RTS/MYO, vissa saker är "vanligt", mest för att jag gillar det på vissa övningar (så som V-drag). Detsamma gäller för axelpressar, helt underbar maskin. Vader körs inte eftersom jag har en skada på högerfoten som tenderar att komma tillbaka varje gång jag försöker mig på det. Plus jag har ingen motivation för det. :)
Nåväl, postar in schemat. Förslag, tankar, ändringar? Är det en lagom volym för "lågvolym"?
edit: med tanke på den senaste diskussionen i tråden om träningsscheman tänkte jag det var "OK" :)
Inge Enveten
2011-02-13, 19:45
Kanske något sido/framåtlyft för axlarna också? Tycker det ser bra ut annars.
dennipavlovic
2011-02-13, 19:49
måndag: Ben biceps vader Cardio 1 h på morgonen tom mage vatten
onsdag: Bröst triceps mage
fredag: Rygg axlar traps underarmar
lördag:cardio 1 h tom mage vatten
söndag: cardio 90 minuter tom mage bara vatten
Kanske något sido/framåtlyft för axlarna också? Tycker det ser bra ut annars.
Möjligen.. ett litet myo set på sidolyft lär ju gå fort.
Ja det borde vi....
Dagens efterträningsmål:
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
1,4kg fläskfile
660g inlagd potatis
70g Felix BBQ-sås
+stekfett
295g protein
102g kolhydrat
47g fett
2144kcal på 30 min.
Fy fan, sjukt gott det där :)
Ristretto
2011-02-13, 21:19
Fluffade du det, eller hur blandade du ihop det?? Tror du jag kan få till nåt liknande med en stavmixer? Ser fruktansvärt gott ut!!
Jag fluffade inte. Men proteinpulvret, mjölken, en skvätt vaniljessens och lite strösötningsmedel vispade jag länge, så att det blir gräddigt i konsistensen. Fluff efter en såpass rejäl måltid slutar mest med ont i magen...:cryout:
Bra ätet Ristretto! Det vore kul att klara av 2kg kött i en sittning, nästa projekt :)
2kg fläskfilé = 2100 kcal och 412 g protein, manligt värre.
http://images2.memegenerator.net/ImageMacro/4399457/CHALLENGE-ACCEPTED.jpg?imageSize=Medium&generatorName=Challenge-Accepted-HD-1
Då styr vi upp en dag i veckan! 2kg kött i en sittning, ska helt klart göra ett försök!
anton2000
2011-02-13, 21:40
EAT OFF!!!!!! *flex**drool*
Två kg fläskfilé, ett serieavsnitt. Inga konstigheter.
vicarious
2011-02-13, 21:44
Jag har bara 1.5kg i frysen :(
Ristretto
2011-02-13, 21:45
Då styr vi upp en dag i veckan! 2kg kött i en sittning, ska helt klart göra ett försök!
Det känns lite för enkelt om det bara är två kilo kött och ingenting till.:D
Det känns lite för enkelt om det bara är två kilo kött och ingenting till.:D
Hur gör vi detta svårare? 3kg? *drool* rent kött är väl manligast?
anton2000
2011-02-13, 22:10
Jo nånting till måste det självklart vara. Annars blir det ju bara 2100 kcal = omanligt lite för en måltid. Måste ju vara lite carbs om man ska käka det som postworkout mål. Potatisklyftor och någon god sås till så är man hemma. Typ som din måltid Ristretto men med 2kg kött istället :)
Snälla en fråga, när jag har fastat i 16h (imorgon kl 10:00) och jag går till träningen vid 09:30, så ska man alltså ha lite aminosyror i sig om jag läst rätt, men jag tar inga kosttillskott för tillfället..så hur skulle detta vara om jag tog 2 ägg vid 09:30 innan träningen och sedan tränade på det? skulle det inte funka lika bra som det är meningen? Och en till fråga, när jag tränat i cirka låtsäga 1h, vid 11:00, ska jag inte ta någon slags protein direkt efter träningen, (gainomax/mjölk etc etc) och istället då äta en stor måltid ungefär 40-1h senare efteråt? :confused:
vicarious
2011-02-13, 22:29
Snälla en fråga, när jag har fastat i 16h (imorgon kl 10:00) och jag går till träningen vid 09:30, så ska man alltså ha lite aminosyror i sig om jag läst rätt, men jag tar inga kosttillskott för tillfället..så hur skulle detta vara om jag tog 2 ägg vid 09:30 innan träningen och sedan tränade på det? skulle det inte funka lika bra som det är meningen? Och en till fråga, när jag tränat i cirka låtsäga 1h, vid 11:00, ska jag inte ta någon slags protein direkt efter träningen, (gainomax/mjölk etc etc) och istället då äta en stor måltid ungefär 40-1h senare efteråt? :confused:
Det funkar med 2 ägg innan.
Jo, du kan med fördel ta något protein direkt efter avslutad träning. Sen äter du mat direkt du har möjlighet.
Jo nånting till måste det självklart vara. Annars blir det ju bara 2100 kcal = omanligt lite för en måltid. Måste ju vara lite carbs om man ska käka det som postworkout mål. Potatisklyftor och någon god sås till så är man hemma. Typ som din måltid Ristretto men med 2kg kött istället :)
Så mycket protein borde det nästan ombildas till en del kolhydrater av proteinet :D
Tyckte tävlingen lät intressant, skulle vilja ha en sån tävling själv någon gång mot någon annan :)
Det sägs ju att man bör ha tillfört åtminstone aminosyror före träningen och det kan du ju få från ägg. Dock vet jag inte om de först måste komma ut i blodet och protein ifrån ägg är väl knappast känt för att komma ut. Dels för att proteinet är långsamt och dels för att fettet slöar ner magsäckstömning.
Frågan är dock om det spelar så himla stor roll om man jämför helt fastande med "har fått protein i sig före träning iaf". Efter lär det iaf vara viktigt att tillföra något.
1 liter mjölk kan vara en utmärkt efterträningsdryck och mycket mer prisvärd än en gainomax.
anton2000
2011-02-13, 22:36
Så mycket protein borde det nästan ombildas till en del kolhydrater av proteinet :D
Tyckte tävlingen lät intressant, skulle vilja ha en sån tävling själv någon gång mot någon annan :)
Hehe jo har funderat på att prova 2kg själv men det känns lite onödigt när man äter själv. Men om det blir en kolo-grej vore det kul att testa. Man kan ju köra 2kg kycklingfilé också, lite billigare och enklare. Det vore ju kul att snudda på 400gr protein-strecket i en måltid :D
Hehe jo har funderat på att prova 2kg själv men det känns lite onödigt när man äter själv. Men om det blir en kolo-grej vore det kul att testa. Man kan ju köra 2kg kycklingfilé också, lite billigare och enklare. Det vore ju kul att snudda på 400gr protein-strecket i en måltid :D
Ska vi säga Onsdag denna vecka? då lagar vi samma måltid och klämmer i en sittning efter avslutat träningspass!
Det sägs ju att man bör ha tillfört åtminstone aminosyror före träningen och det kan du ju få från ägg. Dock vet jag inte om de först måste komma ut i blodet och protein ifrån ägg är väl knappast känt för att komma ut. Dels för att proteinet är långsamt och dels för att fettet slöar ner magsäckstömning.
Frågan är dock om det spelar så himla stor roll om man jämför helt fastande med "har fått protein i sig före träning iaf". Efter lär det iaf vara viktigt att tillföra något.
1 liter mjölk kan vara en utmärkt efterträningsdryck och mycket mer prisvärd än en gainomax.
Okej men jag kör väl på 2 ägg imorgon då =), bättre än ingenting antar jag..även om det utsöndras långsamt..skall bli intressant och se hur träningen går dock då det är första gången jag tränar nästan helt ''fastandes''. Funderar på att möjligtvis köpa något kosttillskott snart, antar att whey är det mest populära? vet någon var den finns som billigast ;p? bör man addera kolhydrater då även, maltodextrin eller dextropur etc, eller räcker whey och sedan en stor måltid ;p?
Ristretto
2011-02-13, 22:45
Ska vi säga Onsdag denna vecka? då lagar vi samma måltid och klämmer i en sittning efter avslutat träningspass!
Onsdag vilar man ju! För mig blir det nog på lördag isf.
anton2000
2011-02-13, 23:39
Vilar också onsdag, tränar dock tors-fre.
2kg kycklingfilé,150gr ris/pasta och valfri sås? :)
Vilar också onsdag, tränar dock tors-fre.
2kg kycklingfilé,150gr ris/pasta och valfri sås? :)
Låter som en bra idé! Ska vi ta det som Fredagslunchen? Lördagen är jag upptagen på, och det skulle kännas mycket bättre om vi gjorde detta tillsammans! *drool*
Okej jag kanske nojjar lite nu men men, hade vilodag igår, åt knappt några kolhydrater då.., har nu snart fastat i 16h, ska till träningen om 45 min, är ju van vid att äta en mega frukost, och nu är jag istället tom i magen, rädd för att träningen ska gå åt pipan? men om jag tar 2 ägg om 45 min och lite havregryn så förstör det väl inte fastan helt o hållet ? så frågan är ska man skippa allt o träna på tom mage för att sedan äta en monster portion efteråt så det ska ''suga åt sig'' så bra som möjligt?
Har inget kosttillskott som har EAA elr sådant, är det nästan NÖDVÄNDIGT att man tar det innan, för att det inte ska brytas ner något eller vadå? :confused:
Ska man fortsätta fastan precis som vanligt när man är sjuk, eller behöver man mer näring hela tiden då?
Btw, tips på huskurer mot förkyldning någon?
Nej, det fungerar bra, men varför inte EAA efter passet?
Använder den som PWO och känns onödigt då att ta den både innan och efter. :)
Okej jag kanske nojjar lite nu men men, hade vilodag igår, åt knappt några kolhydrater då.., har nu snart fastat i 16h, ska till träningen om 45 min, är ju van vid att äta en mega frukost, och nu är jag istället tom i magen, rädd för att träningen ska gå åt pipan? men om jag tar 2 ägg om 45 min och lite havregryn så förstör det väl inte fastan helt o hållet ? så frågan är ska man skippa allt o träna på tom mage för att sedan äta en monster portion efteråt så det ska ''suga åt sig'' så bra som möjligt?
Har inget kosttillskott som har EAA elr sådant, är det nästan NÖDVÄNDIGT att man tar det innan, för att det inte ska brytas ner något eller vadå? :confused:
Nä. Drick ett glas mjölk.
Ska man fortsätta fastan precis som vanligt när man är sjuk, eller behöver man mer näring hela tiden då?
Jag skulle göra det eftersom det vore onödigt att bryta vanemönstret, se till bara att "överdriva" proteinet :)
Sent from iPhone
Jag skulle hålla kvar vid fastan om min aptit av någon anledning var dålig under ätarfönstret så att det påverkade mitt näringsintag. Då skulle jag hellre bryta fastan och äta när jag var hungrig för att inte riskera att äta för lite.
Men om du inte har några aptitproblem skulle jag nog hålla kvar på fastetiderna.
hejhopp79
2011-02-14, 12:25
Mitt tips är 1 kg nötfärs, tortillabröd = tacos + typ 1 kg kvarg som efterrätt
Fyfan ni är ju störda, 2 jävla kg kött? :D
Jag tycker 1 kg är mycket och har aldrig käkat ens det i en sittning, fast jag är ju relativt ny till PF :)
Tror jag skulle ha svårt för 2 kg, möjligtvis om man hade fastat 24h och kört ett hårt träningspass.
Men då måste köttet vara bra jävla gott också.
Lycka till hur som.
hejhopp79
2011-02-14, 12:30
Går det alltså bra att dricka ett glas mjölk innan "fastande" träning, i syfte att tillhandahålla protein?
Mitt tips är 1 kg nötfärs, tortillabröd = tacos + typ 1 kg kvarg som efterrätt
Nu sa du nåt.. köttfärs!
Har fan varit sugen på det i 2 veckor men det har inte blivit att att käka det än. Men efter träningen idag kanske... :thumbup:
kaffekopp
2011-02-14, 12:35
shit, jag har problem med att fa i mig 500g kottfars efter gymmet... vill inte ens fundera pa 2kg kykling eller dylikt :P
2Kg är lite tungt. 1,4 kan jag mäkta med.
anton2000
2011-02-14, 14:51
Grejen med 2kg kött är ju mest för att det är en cool gräns. Lite som 200kg marklyft eller 100kg bänk. Meningen är ju att det ska vara tungt,hårt och coolt och inte smart, opti, nödvändigt osv osv.
Inget som man kan köra dagligen såklart men en maxning vore kul att testa. Själv har jag bara käkat runt ett kg några gånger utan problem men 2kg är ju verkligen en "next level manuever" som epic meal time skulle ha sagt...
karlingen
2011-02-14, 15:00
shit, jag har problem med att fa i mig 500g kottfars efter gymmet... vill inte ens fundera pa 2kg kykling eller dylikt :P
Det beror på hur det tillagas. Är det grillade kycklingfiléer kan det nog bli lite svårt. Kokta däremot går ner som om det vore soppa :D
kaffekopp
2011-02-14, 15:28
Det beror på hur det tillagas. Är det grillade kycklingfiléer kan det nog bli lite svårt. Kokta däremot går ner som om det vore soppa :D
hehe, det ar lattare att ata kokt kykling alltsa? aldrig lagat det om jag ska vara arlig... haller precis pa att avsluta matladan pa 400g kykling och lite potatis, bara det ar svart nog :)
kalkon brukar daremot ga ner ganska latt, men inte sa manga affarer har om kring som har det tyvarr :\
tankte testa en 24h fasta om ett par dar, man kanske kan fa i sig lite storre mangder da :)
Eddie Vedder
2011-02-14, 16:52
När jag läser senaste delen av diskussionen blir jag så irriterad på alla etiska regler inom forskningen. Tänk om vi släppte lite på dom och tillät mer extrema interventioner, vi är många på Kolo som skulle gå med på att agera labbråttor, typ en studie som undersöker 2kg kött per dag i flera år eller 10 ägg per dag. Fatta vad långt vetenskapen skulle kunna komma tack vare Kolo!
karlingen
2011-02-14, 16:53
När jag läser senaste delen av diskussionen blir jag så irriterad på alla etiska regler inom forskningen. Tänk om vi släppte lite på dom och tillät mer extrema interventioner, vi är många på Kolo som skulle gå med på att agera labbråttor, typ en studie som undersöker 2kg kött per dag i flera år eller 10 ägg per dag. Fatta vad långt vetenskapen skulle kunna komma tack vare Kolo!
+1
Jag e på! :thumbup:
vicarious
2011-02-14, 17:20
Går det alltså bra att dricka ett glas mjölk innan "fastande" träning, i syfte att tillhandahålla protein?
Ja.
*bs*När jag läser senaste delen av diskussionen blir jag så irriterad på alla etiska regler inom forskningen. Tänk om vi släppte lite på dom och tillät mer extrema interventioner, vi är många på Kolo som skulle gå med på att agera labbråttor, typ en studie som undersöker 2kg kött per dag i flera år eller 10 ägg per dag. Fatta vad långt vetenskapen skulle kunna komma tack vare Kolo!
+1
Deltar mer än gärna i liknande undersökningar!
Hittade ryggbiff på extrapris på ica, så just nu ligger 2kg i stekpannan och skall avnjutas i en stor måltid!
forslund
2011-02-14, 18:53
Hittade ryggbiff på extrapris på ica, så just nu ligger 2kg i stekpannan och skall avnjutas i en stor måltid!
Dokumentation krävs!
anton2000
2011-02-14, 19:00
Dokumentation krävs!
+1.
Pics or it didn´t happen!
GLHF!!!! *drool**flex*
Kan absolut ta bilder! Sen lovar jag på min heder att vara ärlig med resultatet!
Ligger och puttrar i lite rödvin nu som får bli en grund till en sås gjord på kvarg! Kommer bli en proteinbomb som heter duga!
prOtotype
2011-02-14, 19:08
Vi kan köra svartforskning i din källare. Tillhandahåller du äggen så äter jag.
forslund
2011-02-14, 19:11
Kan absolut ta bilder! Sen lovar jag på min heder att vara ärlig med resultatet!
Ligger och puttrar i lite rödvin nu som får bli en grund till en sås gjord på kvarg! Kommer bli en proteinbomb som heter duga!
Akta rabbit starvation bara. :D
hejhopp79
2011-02-14, 19:28
Haha, du är ju on a roll idag!
2 kg kött per dag i flera år, herregud :D
Eller 10 g EAA varje timme under dygnet, även nattetid för att se om det motverkar ett katabolt tillstånd.
hejhopp79
2011-02-14, 19:29
Ja.
Du noterade att jag skrev "fastande" va och att mjölk innehåller en viss mängd kcal?
slaskmaskin
2011-02-14, 19:43
Du noterade att jag skrev "fastande" va och att mjölk innehåller en viss mängd kcal?
Har för mig att Martin menar att vätska <50 kcal är okej under fastan. Således borde rimligen en större mängd mjölk innan träning inte vara att rekommendera om du inte vill bryta fastan.
Har för mig att Martin menar att vätska <50 kcal är okej under fastan. Således borde rimligen en större mängd mjölk innan träning inte vara att rekommendera om du inte vill bryta fastan.
Har också hört det, kring 80 kcal.
Inge Enveten
2011-02-14, 19:50
Jag vill minnas att det står något i stil med att mjölk till kaffet är okej men att det ska begränsas till maximalt en tesked, vilket rimligen inte motsvar 80 kcal, närmre en tiondel i så fall.
http://i53.tinypic.com/2hz6zqe.jpg
24 timmars fasta ! 2kg ryggbiff, sås som ser förjävlig gjord på 250g kvarg och lite grönt vid sidan av!
hejhopp79
2011-02-14, 19:50
Precis det jag misstänkte.
hejhopp79
2011-02-14, 19:51
oracas, fan vad hungrig jag blir.
Är det starkbärs? Ser helt underbart ut hursomhelst
3.5% fick sånt bra träningspass idag att jag förtjänade dessa! fått i mig 1kg, och nu börjar det gå tungt!
vicarious
2011-02-14, 20:20
Det gör aminosyror också.
hejhopp79
2011-02-14, 20:24
3.5% fick sånt bra träningspass idag att jag förtjänade dessa! fått i mig 1kg, och nu börjar det gå tungt!
Ja, med tanke på att du nästan bara äter protein blir det ingen fettinlagring att tala om heller. Ät och drick och njut!
Jag är så besviken... började i ett rasande tempo och första kg gick oerhört enkelt. Men nu har det gått en timme och uppskattningsvis är det 200-250g kvar på tallriken. Jag sitter med en tugga i munnen 5min innan den glider ner.
Men vi laddar om till kycklingen senare i veckan! Ska köra 23 timmars fasta resten av veckan med 1 mål om dagen!
hejhopp79
2011-02-14, 20:48
Less bitchin', more eatin'.
;)
anton2000
2011-02-14, 21:04
Hehe bra jobbat ändå! Sjukt balli´n btw att äta så mycket ryggbiff :)
Jag funderar på att prova 2kg kyckling imorgon efter träningen. Ett brutalt ryggpass och sen är det bara att kötta järnet!
Hehe bra jobbat ändå! Sjukt balli´n btw att äta så mycket ryggbiff :)
Jag funderar på att prova 2kg kyckling imorgon efter träningen. Ett brutalt ryggpass och sen är det bara att kötta järnet!
Go for it! Hur lägger du upp din kost, mat före eller träna på fastande mage?
anton2000
2011-02-14, 21:16
Go for it! Hur lägger du upp din kost, mat före eller träna på fastande mage?
Träning på kvällen:
12-13: Ca 500 kcal. Oftast en klassisk 500gr kvarg/funlight med lite tillbehör.
18-20: Drygt 2500 kcal i en måltid. Gott :)
Träning runt lunch:
Eaa innan passet och all mat efter. Oftast första målet runt 14 och sista runt 20.
Tycker båda varianterna fungerar fint :)
Har nu lagt om min träning till tre pass per vecka.
Har gjort ett litet schema. Undrar om det är något jag behöver lägga till/ta bort?
Vissa av seten kan vara superset (armar) och vissa kommer vara rest pause ibland. Men ska försöka följa det så bra som möjligt.
Se bilden nedan
vicarious
2011-02-15, 10:52
för mycket skitövningar, för mycket övningar överlag
skippa flyes
rak skivstångscurl istället för EZ
skippa pushdowns
extensions istället för skullcrushers
skippa frontböj
skippa benlyft
skippa side bends
skippa latsdrag
skippa axellyft fram
skippa axelpress nedåt (vad nu det är)
skippa flyes
Varför ska jag skippa flyes?
Kan tyvärr inte köra vanligt skivstång. Varför är detta bättre?
skippa pushdowns
För att?
Med hantlar då?
skippa frontböj
Done. :)
skippa benlyft
Varför? tycker detta tar bra på magen.
skippa side bends
Ska jag köra alternativa sidor i crunches istället?
skippa latsdrag
Får träningen i chins? Är rätt svag i chins och då är väl lastdrag bra för att få upp styrkan?
skippa axellyft fram
För skaderisken eller får jag med det i annat?
Man står vid cables och pressar ner cablarna i en rak vinkel bakom ryggen. Tar väldigt mycket på trapz och baksida axlar
Är inte kritiskt för att vara kritiskt utan är nyfiken i varför, vill lära mig så mycket som möjligt.
Hej, undrar om det är bättre att köra...
Måndag: rygg, biceps, baksida axlar
Tisdag: vila
Onsdag: ben, mage
Torsdag: vila
Fredag:*bröst, triceps, axlar
Lördag: vila
Söndag: vila
...Nu under deff?
Hört att det är mer fördelaktigt att dra ner på träningen lite.
Körde innan halvkropp 5dagar/veckan.
Är inte kritiskt för att vara kritiskt utan är nyfiken i varför, vill lära mig så mycket som möjligt.
Tror det är lite för mycket isolationsövningar, och vic menar nog att du ska fokusera på att öka i basövningar. Att attackera musklerna från tusen olika vinklar är väl kanske inte nödvändigt.
..va jag tror iallafall.
Funkar PF utan BCAA/kosttillskott innan träningen?? eller är det en nödvändighet för träningsresultatet, och om man då inte tar något kosttillskott innan, försämras det om man istället äter något lite så att man inte är totalt fastandes? tex 2 ägg o lite havregrynsgröt :S
vicarious
2011-02-15, 12:18
skippa flyes
Varför ska jag skippa flyes?
Kan tyvärr inte köra vanligt skivstång. Varför är detta bättre?
skippa pushdowns
För att?
Med hantlar då?
skippa frontböj
Done. :)
skippa benlyft
Varför? tycker detta tar bra på magen.
skippa side bends
Ska jag köra alternativa sidor i crunches istället?
skippa latsdrag
Får träningen i chins? Är rätt svag i chins och då är väl lastdrag bra för att få upp styrkan?
skippa axellyft fram
För skaderisken eller får jag med det i annat?
Man står vid cables och pressar ner cablarna i en rak vinkel bakom ryggen. Tar väldigt mycket på trapz och baksida axlar
Tung styrketräning är det som gäller under deff. Flyes kan man inte hantera så mycket vikt i. Bänk & snedbänk är mer än tillräckligt för bröst. Det är nog inte negativt att köra flyes utöver bänkpressarna, känns bara onödigt. Tar man dessutom med skaderisken så känns det ännu mer motiverat att skippa flyes.
Varför kan du inte använda rak skivstång? Om du har ont i underarmarna så är det ett resultat av att du just har kört med EZ-stång istället för rak. Byt på en gång.
Pushdowns är onödig. Extensions med stång eller hantel så du kan hantera så mycket vikt som möjligt. Extensions ger bättre ROM än skullcrushers.
Benlyft & side bends är bara onödiga. Det du får ut av de övningarna är inte värt energin och mödan som krävs att utföra dom. Lägg krutet på ordentliga, tunga övningar och skippa allt onödigt skräp.
Framsidan av axeln (som man tränar med hantellyft fram) får tillräcklig träning av axelpressar samt pressar för bröst.
Chins räcker. Hur många orkar du göra? Så länge du orkar göra 4-5st ska du köra chins. Orkar du bara 1-2 så kör assisterade chins. Man blir bra på det man tränar. Träna chins -> bli bättre på chins.
Trapz och baksida axlar får tillräcklig träning av marklyft, chins och roddar. Behövs inget mer när du deffar.
Funkar PF utan BCAA/kosttillskott innan träningen?? eller är det en nödvändighet för träningsresultatet, och om man då inte tar något kosttillskott innan, försämras det om man istället äter något lite så att man inte är totalt fastandes? tex 2 ägg o lite havregrynsgröt :S
Klart det funkar. Många äter 1-2 mål innan träningen. När du äter så bryter du fastan och ditt ätfönster börjar.
Se bara till att du fastar i 16h! Och så fort du äter något som ger insulinpåslag har du brutit fastan :)
Sent from iPhone
Varför kan du inte använda rak skivstång? Om du har ont i underarmarna så är det ett resultat av att du just har kört med EZ-stång istället för rak. Byt på en gång.
Körde grippers förr, vilket ledde till inflamation i underarmarna. Känner inte av det vid Ez, men känner av det vid vanlig skivstång.
Om jag nu tar bort EZ och kör skivstång, bör jag köra något annat.
Biceps blir då
Stångcurl
Stående bicepscurl cables
Pushdowns är onödig. Extensions med stång eller hantel så du kan hantera så mycket vikt som möjligt. Extensions ger bättre ROM än skullcrushers.
Är inte med stång scullcrushers? eller är det bara scullcrushers om man ligger ner och tar stången mot pannan?
Benlyft & side bends är bara onödiga. Det du får ut av de övningarna är inte värt energin och mödan som krävs att utföra dom. Lägg krutet på ordentliga, tunga övningar och skippa allt onödigt skräp.
Som att köra alternative cable crunches?
Tänke lägga dit plankan oxå.
Framsidan av axeln (som man tränar med hantellyft fram) får tillräcklig träning av axelpressar samt pressar för bröst.
härligt, då skippar jag dessa.
Chins räcker. Hur många orkar du göra? Så länge du orkar göra 4-5st ska du köra chins. Orkar du bara 1-2 så kör assisterade chins. Man blir bra på det man tränar. Träna chins -> bli bättre på chins.
Klarar nu 6-7st chins utan assistans. Då kanske lastdrag är onödigt? Vet inte om jag har så bra teknik i mina chins. Kanske inte får den träningen den ska annars? då kanske jag kan behålla lastdraget?
Trapz och baksida axlar får tillräcklig träning av marklyft, chins och roddar. Behövs inget mer när du deffar.
Då tar jag bort det ur passet.
----
Har uppdaterat schemat nu. Lite mer slimmat. Men osäker på biceps och axlarna.
prOtotype
2011-02-15, 14:32
Jag är så besviken... började i ett rasande tempo och första kg gick oerhört enkelt. Men nu har det gått en timme och uppskattningsvis är det 200-250g kvar på tallriken. Jag sitter med en tugga i munnen 5min innan den glider ner.
Men vi laddar om till kycklingen senare i veckan! Ska köra 23 timmars fasta resten av veckan med 1 mål om dagen!
Du får ta till min nya variant: Tugga maten frenetiskt i några sekunder. Putta det längst bak på tungan, skölj ner.
Jag har inget alternativ när jag vill få i mig stora mängder föda.
Du får ta till min nya variant: Tugga maten frenetiskt i några sekunder. Putta det längst bak på tungan, skölj ner.
Drabas inte ni av köttsvettningar när ni kommer över ett kilo? Om inte det är magen, så är det svettningarna som sätter stopp för mig runt 0,9 - 1,2 kg... :em:
Om man tar EAA innan passet så bryter man inte fastan, men om jag väljer att ta en proteindrink direkt efter då? Har jag brutit fastan då eller hur bör jag räkna, det tar ju ändå 1 timme innan jag får i mig mat efter den.
Ja den proteindrycken bryter fastan. Räkna ätarfönstret från den tiden.
Haha, ja ska köra den vid nästa försök helt klart! *flex*
Ja den proteindrycken bryter fastan. Räkna ätarfönstret från den tiden.
Alright! Och om jag skulle ta EAA istället efter så bryter den alltså inte fastan?
Alright! Och om jag skulle ta EAA istället efter så bryter den alltså inte fastan?
Finns dock folk som tar whey istället för eaa. Visst, det är nog inte opti, men inte så mycket sämre heller. Bryt fastan efter träningen tycker jag.
Ta ditt whey innan och efter.
Tror tillochmed jag sett något om det på leaingains.com, men kan ha fel
Ristretto
2011-02-15, 16:59
Drabas inte ni av köttsvettningar när ni kommer över ett kilo? Om inte det är magen, så är det svettningarna som sätter stopp för mig runt 0,9 - 1,2 kg... :em:
Nä, inte så länge jag ligger på kaloriunderskott.
anton2000
2011-02-15, 19:06
2kg kyckling i ugnen nu. Återkommer med resultat. Vore lite pinsamt att tokfaila bara men ska ge det ett ärligt försök :)
2kg kyckling i ugnen nu. Återkommer med resultat. Vore lite pinsamt att tokfaila bara men ska ge det ett ärligt försök :)
Kör hårt!
Tröck själv dagens enda mål.. vart en synd idag. 60g whey80 + en familjepizza direkt efter träning. Hade verkligen ingen ork att laga till något.
hejhopp79
2011-02-15, 19:07
Att äta 2 kg ugnsstekta kycklingfilér är nog inte det enklaste, framförallt p g a tuggmotståndet.
Men jag önskar dig lycka till!
Hej, undrar om det är bättre att köra...
Måndag: rygg, biceps, baksida axlar
Tisdag: vila
Onsdag: ben, mage
Torsdag: vila
Fredag:*bröst, triceps, axlar
Lördag: vila
Söndag: vila
...Nu under deff?
Hört att det är mer fördelaktigt att dra ner på träningen lite.
Körde innan halvkropp 5dagar/veckan.
Undrar fortfarande detta.
hejhopp79
2011-02-15, 19:12
Halvkropp 3 dagar i veckan; Mån, ons, fre på rullande schema.
Låg volym, hög intensitet
gogo!
Ristretto
2011-02-15, 19:13
Vägde du dem i fryst form innan? Tänkte bara, för det brukar diffa ganska mycket på mängden i olika påsar.
Schroder
2011-02-15, 19:15
åt precis 1,3kg kyckling/fläskfile. med 500gram broccoli . gick ner på ca 15minuter.
Känns som att vi får starta en ny tråd med våra matätartävlingar och diskutera fördelar/nackdelar med den periodiska fastan i denna tråd.
anton2000
2011-02-15, 19:40
Nepp vägde inte påsen. Det var en vanlig 2kgs rose poultry. Får hoppas att vikten stämmer helt enkelt :) Tar sjukt lång tid att laga iordning allting. Hela måltiden kommer iaf bestå av 2kg kyckling, 100gr ris och 200gr lätt-cremefraich. 2500 kcal. Drygt 370 gram protein, lol.
Nepp vägde inte påsen. Det var en vanlig 2kgs rose poultry. Får hoppas att vikten stämmer helt enkelt :) Tar sjukt lång tid att laga iordning allting. Hela måltiden kommer iaf bestå av 2kg kyckling, 100gr ris och 200gr lätt-cremefraich. 2500 kcal. Drygt 370 gram protein, lol.
Den är brutal! Inväntar en bild och uppdatering på resultat!
Eddie Vedder
2011-02-15, 20:14
Jo men vad spelar det för roll? Jag har frågat många gånger i tråden men får aldrig svar. Vad är det för jätteviktigt ni går miste om när fastan bryts?
Evilkitty
2011-02-15, 20:19
Jo men vad spelar det för roll? Jag har frågat många gånger i tråden men får aldrig svar. Vad är det för jätteviktigt ni går miste om när fastan bryts?
Fördelarna av det fastande tillståndet ;)
Jaså?
Jamen ska man fasta hela livet eller? Man måste ju bryta fastan för att kunna äta o sedan fasta för att kunna få fördelar av det;)
Det andra jag inte förstår är vilken den praktiska skillnaden blir mellan att inta 40 kcal från EAA eller 100 från vassle, c'mon liksom!
Eddie Vedder
2011-02-15, 21:05
Det är ju dom jag frågar om naturligtvis. Berätta gärna vad det magiska är med fastan, många är så oroliga över minsta lilla sak som kan tänkas bryta fastan men ingen kan svara på vad man går miste om.
anton2000
2011-02-15, 21:06
Den är brutal! Inväntar en bild och uppdatering på resultat!
http://img573.imageshack.us/img573/2646/adsc0036.jpg (http://img573.imageshack.us/i/adsc0036.jpg/)
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTA8SZcOggLSxdzoEAeATpjOecz5LOVN R4stpH6jRvxTypQCf_zNw&t=1
Trodde det skulle vara svårare men det här var sjukt enkelt. Det tog ett family guy avsnitt och ett halvt outsourced-avsnitt för att besegra kycklingen. Blev liksom inte ens segt/tungt nångång och jag käkade några extra cashewnötter för jag känner mig inte ens särskilt mätt. Men såhär brukar jag iofs känna mig när jag nyss har ätit. Matsuget försvinner efter någon timme och så klarar man sig till nästa middag.
Ristretto
2011-02-15, 21:22
Nice, men, ta och gör en separat tråd nu!:)
anton2000
2011-02-15, 21:29
Nice, men, ta och gör en separat tråd nu!:)
Done, i matlagningsforumet :)
Nej, det är väl mest den timmen det tar innan man får i sig käk, och därför tvingas korta ner sin fastande period så sista måltiden hamnar 1 timme tidigare.
Nej, det är väl mest den timmen det tar innan man får i sig käk, och därför tvingas korta ner sin fastande period så sista måltiden hamnar 1 timme tidigare.
Frågan är varför detta är dåligt menar du/ni? Varför vara rädd för att bryta fastan 1 timma tidigare?
Själv kör jag efter PF för att det är ett smidigt alternativ, allting blir enklare och jag behöver inte tänka så mycket, vad är det du missat för fördelar av att bryta fastan 1 timma tidigare?
Hur mycket fett käkar ni på träningsdagar?
Om man ska dra ner på fettet på träningsdagar och tränar 5dagar i veckan blir det nog lite väl lite fett eller?
Igår blev det 1kg lövbiff (99kr kg på netto :D), 200g chilisauce, 600g broccoli, 2st bunkar proteinfluff och 0,5dl minimjölk med proteinpulver :D
Eddie Vedder
2011-02-16, 07:44
Fast det var ju inget svar. Jag undrar ju vad i det som skulle vara dåligt?
Hur mycket fett käkar ni på träningsdagar?
Om man ska dra ner på fettet på träningsdagar och tränar 5dagar i veckan blir det nog lite väl lite fett eller?
Igår blev det 1kg lövbiff (99kr kg på netto :D), 200g chilisauce, 600g broccoli, 2st bunkar proteinfluff och 0,5dl minimjölk med proteinpulver :D
För mig är det olika från dag till dag. Oftast runt 40g - 50g Fett (2300kcal totalt)
Men igår såg det ut så här
Protein 202 g / 220 g
Kolhydrater 169 g / 96 g
Fett 94 g / 82 g
På vilodagar brukar jag komma upp i detta. Men kom upp i det igår på träningsdagen.
Säkert för lite fett dock, 3g av fettet är från omega-3 kapslar om det spelar någon roll.
Förmodligen så vill han utnyttja varenda timme av ätarfönstret då han förlorar 1-2 timmar om han bryter den påväg till träningen.
karlingen
2011-02-16, 08:55
Jag har svarat på det tidigare i den här tråden men vågar inte säga det igen för att inte bli sågad igen ;)
Annars har vi Grandmasters inlägg:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4704453&postcount=3473
Eddie Vedder
2011-02-16, 09:00
Jag har svarat på det tidigare i den här tråden men vågar inte säga det igen för att inte bli sågad igen ;)
Annars har vi Grandmasters inlägg:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4704453&postcount=3473
Så oron över en proteindrink hit eller dit är alltså en fråga om IMTG kontra subkutan fettförbränning?
karlingen
2011-02-16, 09:02
Så oron över en proteindrink hit eller dit är alltså en fråga om IMTG kontra subkutan fettförbränning?
Jag kan inte svara för personen som oroar sig över en proteindrink hit eller dit men av vad jag kan tyda så vet inte personen i fråga varför han ens kör med IF.
En till nackdel med att bryta fastan tidigare kan vara att man ändrar sitt dagliga ätmönster vilket leder till att man i framtiden blir hungrigare tidigare än vanligt.
Köp EAA om ni inte vill bryta fastan...
Sent from iPhone
Mitt sista mål är 22:00 och jag brukar normalt lägga mig vid 23.
Nu funderar jag på om jag borde ta ZMA under min deff. Men det ska man helst ta på tom mage eller hur? Äter jag vid 22 är magen inte tom vid läggdags (ska ta 30 min innan, så 22:30)
Är livet kört för mig nu?
Tar just nu detta:
Aco multivitamin Familj
7-keto
Grönt te
Omega-3
Kalium
Calcium
D-vitamin
Jag får i mig 15mg zink ifrån Multivitaminen men inget magnesium.
Är ZMA ens nödvändigt för mig då?
karlingen
2011-02-16, 10:48
Varför på tom mage? Du bör ta ZMA innan lägg dags oavsett hur mkt mat du har i magen/tarmarna
Det stod så på instruktionerna. Men jag antar att kroppen tar upp ZMA lite långsammare med mat i magen?
Så här står det på produkten
Dosering: Tre kapslar på tom mage 30min innan läggdags.
Kan smärtstillande eller liknande på något sätt bryta fastan? Låter ologiskt men man vet aldrig
Kan smärtstillande eller liknande på något sätt bryta fastan? Låter ologiskt men man vet aldrig
Nej.
prOtotype
2011-02-16, 11:46
Nej.
Eller ja, om du är en matmissbrukare och använder en burk majonäs som smärtstillande så är det en annan sak.
Men för en vanlig person som äter normala smärtstillande. Nej.
Nej jag förstår din poäng. Kanske att man inte orkar trycka i sig all mat om man får 1-2 timmar mindre på sig.
karlingen
2011-02-16, 11:56
Nej.
Eller ja, om du missbrukar tabletterna så att du e tvungen att ringa 112 och de sedan i sin tur får ut det ur ditt system genom att mata dig med olika preparat som innehåller kalorier.
Men för en vanlig person som äter normala smärtstillande. Nej.
Är livet kört för mig nu?
loled.
Såvitt jag vet så ska man inte äta mjölkprodukter för nära inpå ett intag av ZMA då kalcium hämmar upptaget. Har aldrig hört något om att man ska ha tom mage eller så, står tydligen på min burk också (vilket jag inte har märkt förrän nu) men kör på ändå skulle jag säga.
Jag kan inte svara för personen som oroar sig över en proteindrink hit eller dit men av vad jag kan tyda så vet inte personen i fråga varför han ens kör med IF.
En till nackdel med att bryta fastan tidigare kan vara att man ändrar sitt dagliga ätmönster vilket leder till att man i framtiden blir hungrigare tidigare än vanligt.
Tjenis, jodå, jag är helt klar över med varför jag kör PF. Detta var mest en teoretisk fråga som jag även skrev. ;) Tack för svaret, du har en poäng ang hungern som det kan skapa om man bryter fastan på det viset.
loled.
Såvitt jag vet så ska man inte äta mjölkprodukter för nära inpå ett intag av ZMA då kalcium hämmar upptaget. Har aldrig hört något om att man ska ha tom mage eller så, står tydligen på min burk också (vilket jag inte har märkt förrän nu) men kör på ändå skulle jag säga.
Får se till att äta något annat än mjölkprodukter då. Men kanske är för mycket optinojja att skippa det. *rolleyes*
Om man tar EAA innan passet så bryter man inte fastan
Självklart bryter du fastan om du äter något.
Nej jag förstår din poäng. Kanske att man inte orkar trycka i sig all mat om man får 1-2 timmar mindre på sig.
Varför måste man trycka i sig all mat på mindre tid? Om man måste trycka i sig maten så ser jag snarare en fördel att man förlänger de perioder man äter eftersom det underlättar att få i sig maten.
Bcaa/Eaa bryter inte fastan :)
"Training is initiated on an empty stomach and after ingestion of 10 g BCAA or similar amino acid mixture. This "pre-workout" meal is not counted towards the feeding phase. Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental. The pre-workout protein intake, with its stimulatory effect on protein synthesis and metabolism, is a crucial compromise to optimize results. The 8-hour feeding phase starts with the post-workout meal.."
Om du kör med inga preworkoutmeals dvs!
Eddie Vedder
2011-02-16, 15:14
Jo det är ju energigivande näring, klart en fasta bryts när man får i sig kcal.
Inge Enveten
2011-02-16, 15:17
Jo fastan bryts i teknisk mening men skilj på att "fastan bryts" och att "ätfönstret öppnas"
Ja förlåt, jag menade att inte ätarfasen skulle öppnas då, formulerade mig lite dåligt med "fastan bryts" :D
Varför måste man trycka i sig all mat på mindre tid? Om man måste trycka i sig maten så ser jag snarare en fördel att man förlänger de perioder man äter eftersom det underlättar att få i sig maten.
Tänkte precis skriva något liknande.
Men folk tror väl att det är något magiskt med 8 timmar så det kommer inte på fråga att man kan tänka sig att förlänga ätarförnstret 1-2 timmar av en sån obetydlig anledning som att "det passar en bättre" :smash:
bertbert
2011-02-16, 16:02
Tänkte precis skriva något liknande.
Men folk tror väl att det är något magiskt med 8 timmar så det kommer inte på fråga att man kan tänka sig att förlänga ätarförnstret 1-2 timmar av en sån obetydlig anledning som att "det passar en bättre" :smash:
Pojkar, läs nu vad de kloka herrarna ovan skriver. Det verkar som många vill ha ett magiskt recept att följa, helst utan att förstå innehållet alls, och helst med några principer (enhörningar!) att hänga upp receptet på.
Några enhörningar verkar vara:
- Att fastans varaktighet är något magiskt.
- Principen att "mer är bättre". Dvs om man inte får de resultat man önskar (eller möjligen inte förstår hur det funkar), så varför inte fasta mer och äta på kortare tid! Mer är ju bättre!
- Att bryta fastan skulle vara en synd värre än döden.
- Om en kroppsbyggare äter mjukglass en gång, dör kroppsbyggaren då? Ja? Nej?
Nu raljerar jag lite... men försök att hålla lite vett och sans i diskussionen. Periodisk fasta är en bra metod, jag använder den själv. Men inte för att det är något magiskt, utan för att det är enkelt och bekvämt. Och jag skiter högaktningsfullt i om ätfönstret råkar bli 7 eller 10 timmar. Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att jag slipper noja.
karlingen
2011-02-16, 16:04
..sen kan man fråga sig varför vissa rekommenderar 16/8, vissa 20/4 och andra 24h fasta osv..
Eddie Vedder
2011-02-16, 16:06
Nu raljerar jag lite... men försök att hålla lite vett och sans i diskussionen. Periodisk fasta är en bra metod, jag använder den själv. Men inte för att det är något magiskt, utan för att det är enkelt och bekvämt. Och jag skiter högaktningsfullt i om ätfönstret råkar bli 7 eller 10 timmar. Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att jag slipper noja.
Det är ju vett och sans jag åberopar. Det vill säga DIN typ av syn på dieten, inte den här tröttsamma övertron på magisk fasta som massa personer hysteriskt förhåller sig till utan att ens fatta varför.
Jag äter ju typ så jag också, eftersom jag aldrig käkar frukost. Men den dagen jag äter en frukost, eller en tidigare lunch för den delen (klockan 12 om det är heldag i skolan men annars första måltid vid 14-15 tiden i normala fall) så tror jag ju inte att något har gått fel. Den dagen funkade en annan måltidshållning bättre helt enkelt. :)
..sen kan man fråga sig varför vissa rekommenderar 16/8, vissa 20/4 och andra 24h fasta osv..
Jag tycker om inte behöva tänka på mat på dagtid.
karlingen
2011-02-16, 16:08
Brad Pilon, författaren till eat STOP eat rekommenderar 24h fasta pga följande:
In dozens of published peer reviewed scientific studies, short-term intermittent fasting has been found to have the following health benefits:
• Decreased body fat & body weight
• Maintenance of skeletal muscle mass
• Decreased blood glucose levels
• Decreased insulin levels & increased insulin sensitivity
• Increased lipolysis & fat oxidation
• Increased Uncoupling Protein 3 mRNA
• Increased norepinephrine & epinephrine levels
• Increased Glucagon levels
• Increased growth hormone levels.
Quite a list I’m sure you will agree. What’s even more amazing is that many of the benefits were found after as little as 24 hours of fasting!
The Health Benefits of Fasting:
Decreased Insulin Levels & Increased Insulin Sensitivity
Increased Lipolysis and Fat Burning
Increased Glucagon Levels
Increased Epinephrine and Norepinephrine levels
Increased Growth Hormone Levels
Increased Weight Loss and Increased Fat Loss
bertbert
2011-02-16, 16:10
Det är ju vett och sans jag åberopar.
Om det inte framgick så höll jag alltså med dig fullständigt! :)
Det vill säga DIN typ av syn på dieten, inte den här tröttsamma övertron på magisk fasta som massa personer hysteriskt förhåller sig till utan att ens fatta varför.
Precis.
Eddie Vedder
2011-02-16, 16:13
Brad Pilon, författaren till eat STOP eat rekommenderar 24h fasta pga följande:
Har du läst studierna och är det bortom allt rimligt tvivel att en proteindrink skulle sabba allt det där? Och flera av hälsofördelarna kan även vara negativa ur maximal byggarsynpunkt dessutom, så som mindre IGF-1 och aktivitet av mTOR. Jag tycker mer pekar på hälsofördelar av intermittent fasta än absoluta byggarfördelar faktiskt. Men så finns det ju inga bra träningsstudier heller så naturligtvis utesluter jag inget.
karlingen
2011-02-16, 16:14
Har du läst studierna och är det bortom allt rimligt tvivel att en proteindrink skulle sabba allt det där? Och flera av hälsofördelarna kan även vara negativa ur maximal byggarsynpunkt dessutom, så som mindre IGF-1 och aktivitet av mTOR. Jag tycker mer pekar på hälsofördelar av intermittent fasta än absoluta byggarfördelar faktiskt. Men så finns det ju inga bra träningsstudier heller så naturligtvis utesluter jag inget.
Absolut! Jag säger inte att jag håller med honom. Jag citerar bara andras påståenden.
Jag tänkte testa att köra lite fastandes cardio imorgon på löpband (låg intensitet) sedan jag nu börjat med PF sen söndags, jag läste att detta tydligen ska vara bra då man vill bli av med fettet på nedre delen utav magen som täcker absen. Eftersom jag har stora problem med att bli av med det. Jag har har aldrig testat det innan men det ska nog inte vara något problem att göra det, men har lite funderingar kring det som att, när bör man göra det för att optimera förbränningen? Om jag fastar från 20:00-12 imorgon (16h) ska jag då köra cardio efter 12hs sträcket eller typ så tidigt som möjligt på morgonen?
Hur reagerar mina muskler på den fasta träningen? ökar nedbrytningen om jag skulle springa i 1h fastandes, eller gäller det bara om man har ganska så hög intensitet? Och om jag springer vid typ kl 10 på morgonen (14h fastandes) ska jag ta någon protein/snabb kolhydrat efter träningen och då alltså bryta fastan 2 timmar tidigare för återhämta mig snabbare/för hindra muskelnedbrytning om det skulle ske?, Därför jag undrar om man ska lägga cardion precis innan man ska bryta fastan eller om man kan fortsätta fasta i några timmar efter cardion..
Hoppas det inte blev allt för rörigt, men är lite fundersam..
Jag tänkte testa att köra lite fastandes cardio imorgon på löpband (låg intensitet) sedan jag nu börjat med PF sen söndags, jag läste att detta tydligen ska vara bra då man vill bli av med fettet på nedre delen utav magen som täcker absen. Eftersom jag har stora problem med att bli av med det. Jag har har aldrig testat det innan men det ska nog inte vara något problem att göra det, men har lite funderingar kring det som att, när bör man göra det för att optimera förbränningen? Om jag fastar från 20:00-12 imorgon (16h) ska jag då köra cardio efter 12hs sträcket eller typ så tidigt som möjligt på morgonen?
12-14(16)h snåret har jag för mig är "the golden zone" :)
12-14(16)h snåret har jag för mig är "the golden zone" :)
aa :) men om man skulle lägga passet så långt in på fastan som möjligt typ vid 15 timmars snåret sen löpa i 1h skulle det funka bra ?. har vilodag idag, ska äta 5 ägg vid 20:00 och åt knappt några kolhydrater idag, 15-30gram max ifall något. Spelar det någon stor roll, för passet imorgon ur muskelnedbrytnings perspektiv etc, att träna fastandes ?
PepzAdept
2011-02-16, 18:50
Pojkar, läs nu vad de kloka herrarna ovan skriver. Det verkar som många vill ha ett magiskt recept att följa, helst utan att förstå innehållet alls, och helst med några principer (enhörningar!) att hänga upp receptet på.
Några enhörningar verkar vara:
- Att fastans varaktighet är något magiskt.
- Principen att "mer är bättre". Dvs om man inte får de resultat man önskar (eller möjligen inte förstår hur det funkar), så varför inte fasta mer och äta på kortare tid! Mer är ju bättre!
- Att bryta fastan skulle vara en synd värre än döden.
- Om en kroppsbyggare äter mjukglass en gång, dör kroppsbyggaren då? Ja? Nej?
Riktigt bra skrivet. :) Precis min tanke :thumbup:
aa :) men om man skulle lägga passet så långt in på fastan som möjligt typ vid 15 timmars snåret sen löpa i 1h skulle det funka bra ?. har vilodag idag, ska äta 5 ägg vid 20:00 och åt knappt några kolhydrater idag, 15-30gram max ifall något. Spelar det någon stor roll, för passet imorgon ur muskelnedbrytnings perspektiv etc, att träna fastandes ?
Jag personligen skulle inte löpa, lågintensiv cardio skulle jag köra :)
Jag vet inte hur mycket nedbrytande det är....
Får se ifall någon mer kunnig ger ett bra svar :)
Någon som har bra tips för om man tränar tidig morgon? Äta 1 h innan passet & ta det stora målet direkt efter? Eller äta innan, efter & sedan ett stort mål runt lunch?
Någon som har bra tips för om man tränar tidig morgon? Äta 1 h innan passet & ta det stora målet direkt efter? Eller äta innan, efter & sedan ett stort mål runt lunch?
Det som faller dig bäst i smaken helt enkelt... Vid tidiga pass tränar jag alltid på fastande mage vilket fungerar kanon för min egen del.
Vi är alla olika, prova dig fram!
Blev en jävla massa taco + vitlökssås av kvarg och andra tillbehör efter träningen idag, gott som satan! :)
Hur mycket kan 400g stekt nötfärs (10-12% fett) motsvara i ostekt vikt?
Hittade ingenstans på hemsidan, men finns det någon typ av träningskoncept eller rekommendationer på hemsidan?
hejhopp79
2011-02-16, 23:18
Hittade ingenstans på hemsidan, men finns det någon typ av träningskoncept eller rekommendationer på hemsidan?
Err, categories - the leangains guide?
Err, categories - the leangains guide?
Kollat där men såg ingenstans :D
slaskmaskin
2011-02-16, 23:36
Artikel på Marks dagliga äpple..
http://www.marksdailyapple.com/health-benefits-of-intermittent-fasting/
slaskmaskin
2011-02-16, 23:42
Blev en jävla massa taco + vitlökssås av kvarg och andra tillbehör efter träningen idag, gott som satan! :)
Hur mycket kan 400g stekt nötfärs (10-12% fett) motsvara i ostekt vikt?
I ostekt vikt förmodligen strax över 500 g. Men det är väl den stekta vikten som är av intresse när maten bokförs eller?
I ostekt vikt förmodligen strax över 500 g. Men det är väl den stekta vikten som är av intresse när maten bokförs eller?
Tack, skulle jag också tippa på men hittade inget vettigt på SLV's databas.
Nej det tycker jag inte, näringsvärden anges ju oftast i ostekt/okokt vikt, och speciellt kött släpper ju ifrån sig en del vätska vid stekning och då kan man ju inte jämföra eftersom de väger mindre och har högre näringsvärden (rent procentuellt).
Sweety87
2011-02-17, 09:07
jag undrar om ngn har den där bilden från en studie som visar hur energi förbrukningen förändras när man fastar/svälter?.... har faktiskt för mig att den ökade de första dygnen.
Vad är för och nackdelar med 24h fasta?
karlingen
2011-02-17, 10:06
Hunger?
Hunger?
Ja men en riktig nackdel menar jag, alltså om de påverkar hälsan negativt eller bryter ner muskler eller något sådant. Hunger är inget problem.
Kan man kombinera 24h fasta med PF? Och när ska man fasta? Vilodag, efter träning, etc?
Mvh
jag undrar om ngn har den där bilden från en studie som visar hur energi förbrukningen förändras när man fastar/svälter?.... har faktiskt för mig att den ökade de första dygnen.
Allt du söker finns på www.leangains.com
Edit: läste lite snabbt, såg nu att du ville ha bilden och inte vad som händer/fördelar med fastande :p
Sent from iPhone
karlingen
2011-02-17, 11:17
Ja men en riktig nackdel menar jag, alltså om de påverkar hälsan negativt eller bryter ner muskler eller något sådant. Hunger är inget problem.
Kan man kombinera 24h fasta med PF? Och när ska man fasta? Vilodag, efter träning, etc?
Mvh
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4704614&postcount=3475
Inge Enveten
2011-02-17, 11:24
Hunger?
Vad baserar du det på?
karlingen
2011-02-17, 11:30
Vad baserar du det på?
Psyket
Mvh
Orkar du träna efter 24 timmars fasta och du får i dig allt du behöver så är det inga problem alls!
Sweety87
2011-02-17, 13:06
Allt du söker finns på www.leangains.com
Edit: läste lite snabbt, såg nu att du ville ha bilden och inte vad som händer/fördelar med fastande :p
Sent from iPhone
tack för hjälpen men jag har redan hittat bilden
Inge Enveten
2011-02-17, 13:21
Psyket
Utveckla
tack för hjälpen men jag har redan hittat bilden
Du har inte lust att länka :)? Har
nämligen inte sett den!
Sent from iPhone
Orkar du träna efter 24 timmars fasta och du får i dig allt du behöver så är det inga problem alls!
Men går det inte att köra följande;
mån: halvkropp 1
tis: vila
ons: halvkropp 2
tors: vila
fre: halvkropp 1
lör: vila och 24h fasta
sön vila
?
Men går det inte att köra följande;
mån: halvkropp 1
tis: vila
ons: halvkropp 2
tors: vila
fre: halvkropp 1
lör: vila och 24h fasta
sön vila
?
Kör 24h fasta, riktigt ofta, praktiskt och bra. Är nästan aldrig hungrig. Mest bara sugen.
(Säger jag när jag mumsar i mig 1 kg kyckling. :D)
hejhopp79
2011-02-17, 14:20
Hunger, orkeslöshet och opepp?
Finska Lejonet
2011-02-17, 14:35
Upplever inga nackdelar med lång fasta, äter innan tolv första dagen sen tränar jag vid 13--14 nästa dag och äter när jag kommer hem.
Dock har det med vana att göra ungefär som att äta mycket i en sittning.
Hunger, orkeslöshet och opepp?
Just därför jag undrar om jag kan köra enligt det schemat.
Att träna måndag onsdag och fredag, sedan två vilodagar i rad (lör sön) då jag fastar 24h på lördagen - då hinner jag ju äta och få i mig energi på söndagen lagom tills måndagsträningen. Eller?
Pansartax
2011-02-17, 14:52
Alla är ju olika också, inte alls säkert att man blir orkeslös och trött av att äta sällan.
Jag blir det inte, och när jag blir det så är jag 100% säker på att det bara sitter i huvudet.
Alla är ju olika också, inte alls säkert att man blir orkeslös och trött av att äta sällan.
Jag blir det inte, och när jag blir det så är jag 100% säker på att det bara sitter i huvudet.
Brukar ju träna efter 16h fasta, tar lite pwo och eaa innan och mår riktigt, riktigt bra. Även om jag varit vrålhungrig innan så gör jag skitbra ifrån mig på passet.
Den enda som är lite klurigt nu är hur jag ska få ihop det hela.
Mitt ätarfönster är mellan 14-22 alla dagar. På fredagen så ska jag äta till 22 och sedan efter det är de tänkt att fastan ska börja. Men sedan på lördagen så kan jag ju inte sätta mig och käka ett riktigt mastigt mål vid 22.00, eller jag kan ju, men det är inte det bästa möjliga.
Någon som vet hur långsamt äggproteinet är? Om jag äter 4 ägg inklusive äggulan kl 8 på kvällen hur länge skulle det då teoretiskt utsöndras ? Undrar eftersom om jag skulle äta 4 ägg dagen innan, eller 2 ägg dagen innan och 2 på morgonen precis innan styrketräningen fastandes, vad vore att föredra ?, tar inga kosttillskott.
Pansartax
2011-02-17, 15:22
Någon som vet hur långsamt äggproteinet är? Om jag äter 4 ägg inklusive äggulan kl 8 på kvällen hur länge skulle det då teoretiskt utsöndras ? Undrar eftersom om jag skulle äta 4 ägg dagen innan, eller 2 ägg dagen innan och 2 på morgonen precis innan styrketräningen fastandes, vad vore att föredra ?, tar inga kosttillskott.
Jag tror inte det finns studier för varje enskilt livsmedel, om det inte finns en viss formel man kan följa men någon sådan har jag inte hört talas om, förutom någon vassle studie som låg på 5 timmar men den ifrågasätter jag själv.
GM borde väl veta.
ambulin är väl rätt så långsamt.
Ovambulin är väl rätt så långsamt.
Ovambulin, vad är det :S?
Ovambulin, vad är det :S?
http://lmgtfy.com/?q=ambulin
Eddie Vedder
2011-02-17, 15:35
http://lmgtfy.com/?q=ambulin
Om du ska rekommendera googling kan du ju vara schysst och skriva rätt i alla fall. Ovalbumin heter det.
hejhopp79
2011-02-17, 16:25
Just därför jag undrar om jag kan köra enligt det schemat.
Att träna måndag onsdag och fredag, sedan två vilodagar i rad (lör sön) då jag fastar 24h på lördagen - då hinner jag ju äta och få i mig energi på söndagen lagom tills måndagsträningen. Eller?
Jag tänker spontant: Vem i hela världen väljer Lördag som en fastedag? Det är ju helg och en dag som inte alltid blir så nyttig, för majoriteten människor.
hejhopp79
2011-02-17, 16:26
"Placebo!"
Ja, mat har som bekant inga fysiologiska effekter. Jag äter en gång i veckan, 20 000 kcal, blir aldrig hungrig annars. Folk är så mesiga. Jag gick utan mat 1 år en gång, går bra att träna sedan också på tom mage. Lite BCAA bara så löser det sig
Sweety87
2011-02-17, 16:26
Du har inte lust att länka :)? Har
nämligen inte sett den!
Sent from iPhone
här e den http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E1H.GIF
Eddie Vedder
2011-02-17, 16:27
Jag tänker spontant: Vem i hela världen väljer Lördag som en fastedag? Det är ju helg och en dag som inte alltid blir så nyttig, för majoriteten människor.
Det är även en dag då man kanske inte jobbar eller går i skolan och kan riskera en dag helt utan ork och energi om det skulle bli så. Jag tycker det är klokt att testa ett sånt experiment när man är ledig.
hejhopp79
2011-02-17, 16:56
Det är även en dag då man kanske inte jobbar eller går i skolan och kan riskera en dag helt utan ork och energi om det skulle bli så. Jag tycker det är klokt att testa ett sånt experiment när man är ledig.
Ja, det är visserligen sant faktiskt.
karlingen
2011-02-17, 16:59
Utveckla
Jag blir hungrig om jag har en längre fasteperiod än vad jag brukar ha.
Hjärnan sänder iaf de signalerna till min hjärna när jag kommer förbi klockslaget 14.00
Eddie Vedder
2011-02-17, 17:25
Hjärnan sänder iaf de signalerna till min hjärna när jag kommer förbi klockslaget 14.00
Och det är väl belagda fysiologiska mekanismer som du beskriver. Så fungerar vi. :) Man kan äta på en sjuhelsikes många olika vis och kroppen har en förmåga att anpassa sig. Den tiden som man normalt sett äter är en tid då kroppen oftare producerar ghrelin, det hormon som stimulerar aptit.
Det är alltså inte ett dugg konstigt att de som äter var tredje timme också känner hunger/sug var tredje timme och att du som oftast äter vid den tiden även blir hungrig då.
Det försämras inte extremt mycket om man går HELT fastandes och styrketränar(ingen BCAA elr sådant innan då alltså), med bara kaffe&vatten i magen? och sedan äter rejält.
Det försämras inte extremt mycket om man går HELT fastandes och styrketränar(ingen BCAA elr sådant innan då alltså), med bara kaffe&vatten i magen? och sedan äter rejält.
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental. The pre-workout protein intake, with its stimulatory effect on protein synthesis and metabolism, is a crucial compromise to optimize results.
Pansartax
2011-02-17, 22:11
"Placebo!"
Ja, mat har som bekant inga fysiologiska effekter. Jag äter en gång i veckan, 20 000 kcal, blir aldrig hungrig annars. Folk är så mesiga. Jag gick utan mat 1 år en gång, går bra att träna sedan också på tom mage. Lite BCAA bara så löser det sig
Bara säger att det är så jag fungerar, sen om inte du gör det; tough luck.
Kommer ihåg när vi hade grönpåse i 1 vecka i lumpen, skippade att äta då på 1½ dag typ varannan dag. Freak of nature? Maybe.
hejhopp79
2011-02-17, 22:46
Sannolikt är det väl så som Martin också skriver att man kommer långt med att hålla sig sysselsatt under fastan. Spatserar man runt i skogen under militärtjänstgöring så är det kanske viktigare att komma fram än att vara hungrig.
Inge Enveten
2011-02-18, 09:19
Ok jag förstår. I enlighet med vad Nicklas skriver så tänkte jag bara säga att jag inte ifrågasätter trovärdigheten på något sätt i ditt uttalande, var bara intresserad av att få ett mer ingående svar.
Jag kan i vissa fall bli mindre hungrig när fastan sträcker sig längre men det förutsätter alltid att jag är upptagen med något. Datorspel och studier har "fungerat".
Ännu en dum fråga :D, men om jag ska träna nästan helt fastandes bara ett litet prewo meal (inte mycket kolhydrater), hjälper det om man äter 3 dl havregryn extra nu dagen innan vid sista kvällsmålet(hade tränings pass idag) för att ha lite extra kolhydrater för ett pass imorgon fast annan muskelgrupp, har man kvar kolhydraten jag åt för 16timmar under ett tränings pass !?
Eddie Vedder
2011-02-18, 19:53
Ännu en dum fråga :D, men om jag ska träna nästan helt fastandes bara ett litet prewo meal (inte mycket kolhydrater), hjälper det om man äter 3 dl havregryn extra nu dagen innan vid sista kvällsmålet(hade tränings pass idag) för att ha lite extra kolhydrater för ett pass imorgon fast annan muskelgrupp, har man kvar kolhydraten jag åt för 16timmar under ett tränings pass !?
Ja det kan vara fördelaktigt. Kan vara helt onödigt också.
Vad kan man göra åt att man mår sjukt illa på den fastande tiden? Är inte hungrig, men mår riktigt jävla illa. Har spytt när jag druckit svart kaffe på fastan också.
Menar fastan innan första måltiden.
Yeahvlen
2011-02-19, 12:30
Vad kan man göra åt att man mår sjukt illa på den fastande tiden? Är inte hungrig, men mår riktigt jävla illa. Har spytt när jag druckit svart kaffe på fastan också.
Börjar äta enligt mer "sedvanliga" måltider och ser ifall man mår bättre utav det.
Kanske bara ovan att fasta? Jag vet ibland att när man går hungrig riktigt länge kan jag bli så hungrig att jag inte blir hungrig utan illamående osv! Fast det är borta nu när man vant sig vid IF!
Svart kaffe i en tom mage är ju kanske inte top-notch, svart kaffe + tom mage kanske inte är top ;)
vicarious
2011-02-19, 15:40
Jag måste vara en av de få förunnade som inte har några som helst problem med kaffe och sprutt i magen. Kan dricka flera koppar på tom mage utan att det händer nånting alls.
Jag måste vara en av de få förunnade som inte har några som helst problem med kaffe och sprutt i magen. Kan dricka flera koppar på tom mage utan att det händer nånting alls.
Det ska du vara jäävligt glad för, jag får magkatarr ibland... Det är det absoolut mest hemskaste jag upplevt, kan inte göra något förutom att knäcka femtioelva omeprazol och lägga mig i fosterställning *gah!*
Eddie Vedder
2011-02-19, 17:42
Börjar äta enligt mer "sedvanliga" måltider och ser ifall man mår bättre utav det.
+1
Ofattbart att man försöker sträva efter att köra IF om man inte ens mår bra av det. Ett särskilt sätt att äta har ju med trivsel att göra, om trivseln inte finns där bör man inte äta så. Det är inte svårare.
Håller med , det gäller att få i sig "rätt" näring och "rätt" antal kalorier plus at man ska må bra, svårare är det inte. Känns inte IF bra eller passar ens livsstil är det lika bra att skippa och hitta nått som pasar en själv, IF är inte en GUDAgåva som gör att du blir störst bäst och vackrast. Själv har jag kört IF några månader nu med 20h(ibland 18, ibland över 22) fasta med en megamåltid efter träningen och för mig har det fungerat bra både med hunger och jobb och allt annat.
Spinkelinken
2011-02-21, 00:36
Det har kanske nämnts någonstans i tråden jag sökte men kan ha missat, men hur är det med kolhydrater?
Jag ska bulka och är inte rädd för att få i mig mycket kolhydrater men när jag kollar på måltiderna vissa har postat så är det inte mycket kolhydrater relativt till protein?
StampChamp
2011-02-21, 01:35
Det har kanske nämnts någonstans i tråden jag sökte men kan ha missat, men hur är det med kolhydrater?
Jag ska bulka och är inte rädd för att få i mig mycket kolhydrater men när jag kollar på måltiderna vissa har postat så är det inte mycket kolhydrater relativt till protein?
Det är säkert personer som håller på deffa. Ät dina kolhydrater!
Måste bara påpeka att periodiska fasta fungerar klockrent, 2-3 måltider per dag under 8h är perfekt, väldigt lite man behöver gå och fundera på mat.. vardagen flyter på så mycket bättre. Och någon hunger under deffen känner jag inte heller! :)
Spinkelinken
2011-02-21, 10:10
Blir mycket frågor från min sida nu men behöver lite hjälp att komma upp och stå på egna fötter nu så här i början av min bulk.
Hur är det med fördelningen av makronutrienter, hur bör det se ut i gram?
Är 23 år, väger ca 73 om det bör inkluderas i kvoten för fördelningen, tränar 3-4 ggr i veckan på gymmet, vill som sagt bulka, är inte rädd för att äta kolhydrater, ska börja med PF.
Tacksam för svar
anton2000
2011-02-21, 11:18
Blir mycket frågor från min sida nu men behöver lite hjälp att komma upp och stå på egna fötter nu så här i början av min bulk.
Hur är det med fördelningen av makronutrienter, hur bör det se ut i gram?
Är 23 år, väger ca 73 om det bör inkluderas i kvoten för fördelningen, tränar 3-4 ggr i veckan på gymmet, vill som sagt bulka, är inte rädd för att äta kolhydrater, ska börja med PF.
Tacksam för svar
2-3gr protein/kv. Resten fett och kolisar. Mer kolisar på träningsdagar och mer fett på vilodagar. Exakt hur många gram fett/kolisar är egentligen rätt skitsamma bara du får i dig dina kalorier. Ät det du gillar helt enkelt :)
Spinkelinken
2011-02-21, 11:23
2-3gr protein/kv. Resten fett och kolisar. Mer kolisar på träningsdagar och mer fett på vilodagar. Exakt hur många gram fett/kolisar är egentligen rätt skitsamma bara du får i dig dina kalorier. Ät det du gillar helt enkelt :)
Ok tack så mkt, men hur gör man för att räkna ut detta till kcal då. Vill väl få i mig 3000kcal per dag iaf men hur räknar jag om alla gram mat till kcal?
som sagt, sorry att jag är så frågvis men vill gärna få förklarat en del saker innan jag börjar med bulken..
karlingen
2011-02-21, 11:24
hur räknar jag om alla gram mat till kcal?
Matvåg + http://www7.slv.se/livsmedelssok/
Spinkelinken
2011-02-21, 11:33
Tackar =)
anton2000
2011-02-21, 15:46
Tackar =)
Lycka till :) Matvåg + periodisk fasta är det bästa som har hänt min (korta) gymkarriär...
Jag sa aldrig att PF inte passade mig, faktum är att det passar mig perfekt. Det jag beskrev kan hända vissa dagar, men inte ofta.
+1
Ofattbart att man försöker sträva efter att köra IF om man inte ens mår bra av det. Ett särskilt sätt att äta har ju med trivsel att göra, om trivseln inte finns där bör man inte äta så. Det är inte svårare.
Visst har du helt rätt i det. Man ska ju dock inte dra för snabba slutsatser så fort man läser att folk har vissa "besvär". Det kan ju vara tex. övergångsbesvär (som många dieter har) efter att nyligen ha börjat med PF, eftersom han inte nämnde något om detta.
Jag själv kunde knappt sova och låg vaken i 3-4 timmar de första dagarna när jag hade börjat med PF, hungern var även väldigt påtaglig. Jag gav det en vecka som folk sa och sen fungerade allt utan några som helst besvär och gör så än idag.
Jag förstår din poäng men ibland vill man ju bara dela med sig av sina erfarenheter och höra om andra haft liknande besvär.
Nu passar ju även PF uppenbarligen väldigt bra för honom, som han precis skrev.
Eddie Vedder
2011-02-21, 21:22
Visst har du helt rätt i det. Man ska ju dock inte dra för snabba slutsatser så fort man läser att folk har vissa "besvär". Det kan ju vara tex. övergångsbesvär (som många dieter har) efter att nyligen ha börjat med PF, eftersom han inte nämnde något om detta.
Jag själv kunde knappt sova och låg vaken i 3-4 timmar de första dagarna när jag hade börjat med PF, hungern var även väldigt påtaglig. Jag gav det en vecka som folk sa och sen fungerade allt utan några som helst besvär och har så gjort hela tiden.
Jag förstår din poäng (och håller som sagt med) men ibland vill man ju bara dela med sig av sina erfarenheter och höra om andra haft liknande besvär.
Nu passar ju även PF uppenbarligen väldigt bra för honom, som han precis skrivit.
Det var inte riktat mot tglr, bara rent allmänt att man aldrig ska känna sig tvingad på grund av att något anses bra av andra. Oavsett om det är frukostätande, kvarg eller IF. :)
Pansartax
2011-02-21, 21:53
Sysslar du själv med PF Vedder eller hänger du bara här inne för att du är orolig för att någon fastar ihjäl sig? ;)
Eddie Vedder
2011-02-21, 21:58
Sysslar du själv med PF Vedder eller hänger du bara här inne för att du är orolig för att någon fastar ihjäl sig? ;)
Beror på vad du menar med "sysslar med IF". Om jag håller mig till en diet är svaret nej. Om jag i princip dagligen äter enligt IF är svaret ja. :) Käkar aldrig frukost numera, dagens första måltid blir runt 14-15 oftast. Sedan resten mellan typ 19-22.
Men vaknar jag hungrig käkar jag frukost, och är jag i skolan med vanlig normal lunchtid vid 12 äter jag ju då etc.
Angående oron så vill jag naturligtvis se till mina undersåtars bästa, jag tar ansvar som moderator. :D
loled :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.