Visa fullständig version : Periodisk fasta
Nu använder jag själv aldrig pulver eftersom jag tränar em/kväll efter mat men jag vet att Martin Berkhan har det som standard praxis för hans Leangains morgon-protokoll.
(Eller åtminstone hade. Han publicerade väl den där guiden 2010/11, va? I vilket fall som helst har jag inte läst något om att han skulle ha ändrat uppfattning)
Nåja, anledningen är dels att stimulera proteinsyntesen och sen... genom att inta BCAA varannan timme (framtills första måltiden)... hindra proteinnedbrytningen.
Han skriver också "... By ingesting BCAA pre-workout, we can sidestep the increased protein breakdown of fasted training while still reaping the benefits of the increased anabolic response as seen in this study. Not only that, BCAAs actually increase phosphorylation of p70s6k when ingested in the fasted state prior to training. So by training fasted, with BCAA intake prior to sessions, we get a double whammy of increased p70s6k phosphorylation that should create a very favorable environment for muscle growth in the post-workout period."
Nu har jag inte koll på dom senaste rönen men säger ni att det här är gammalt och utdaterat?
Ja. Det är min uppfattning efter läst alla BCAA-kommentarer av Ging Krub.
Att morgonträna 07.00 fastande, äta 12:00. Blir ingen skillnad om en pulsar med BCAA gentemot helfastar.
Under 2010/2011 pekade dåvarande kunskap på att BCAA skulle vara väldigt effektivt. Men det har visat sig vara fel.
Min viktnedgång har stagnerat så jag tänkte testa periodisk fasta för att få fart på fläsket igen. Hittills har vikten gått ner genom att öka mängden träning men nu börjar det nog vara dags att fokusera på kosten mera.
Eftersom jag är väldigt slö och odisciplinerad hatar jag att räkna makronutrienter och kalorier. Planerar därför att bara äta ett stort mål om dagen. Tänker att det kommer att vara nästintill omöjligt att smälla i mig ett överskott kalorier om jag håller mig till normal, mångsidig mat och mycket grönsaker.
Mitt liv är väldigt oregelbundet och jag kommer knappast kunna käka samma tid varje dag. Hur stor betydelse har detta? De flesta dagarna kommer jag nog att äta mellan 16-20, någon dag kan det bli 23-00 och något veckoslut kanske jag vill äta en god brunch.
Kommer antagligen också att dricka 1-2 drinkar vassleprotein per dag, mest som psykiskt stöd och för att ja har typ 10kg i skåpet. Vissa dagar styrketränar jag på eftermiddagen och boxas 60-120 min på kvällen. Dessa dagar kan det blir ett mindre mål mellan passen o den stora måltiden efter boxningen.
Tackar kring min plan?
LunaSpice
2017-05-09, 13:02
Spelar ingen roll när du äter ditt stora mål så länge du täcker näringsbehoven. Däremot kan det bli ganska jobbigt att köra olika fasteperioder från dag till dag eftersom kroppen blir hungrig när du normalt brukar äta din mat och inte nödvändigtvis när du behöver äta. För mig har det inte funkat att äta olika utan jag måste ha mitt stora mål runt 18 och sen ett lättare vid 20-21. Ser alltid till att få till träningen så att den avslutas runt 17.30 eller så de dagar jag tränar.
Gällande deff så har jag aldrig fått så bra resultat så enkelt som med långa fasteperioder. När det gäller att bygga massa så är det nog suboptimalt pga långa perioder utan protein.
skogstanke
2017-07-02, 12:10
Om ni skulle börjat jobba 6, får er första rast (där man kan äta) 9:00 och slutar 14:00, hur skulle ni lagt upp fastan? Jag tränar vid 15-16. Min tanke är att köra sista målet vid 20-21 och äta första målet efter träningen. Annars, bryta fastan vid 12:00 med 2 bananer (kan ta 5 min rast) och träna vid 15-16 och äta första stora målet vid 17-18 och sedan ytterligare ett litet mål vid 20.
Anton Fräs
2017-07-02, 13:28
Om ni skulle börjat jobba 6, får er första rast (där man kan äta) 9:00 och slutar 14:00, hur skulle ni lagt upp fastan? Jag tränar vid 15-16. Min tanke är att köra sista målet vid 20-21 och äta första målet efter träningen. Annars, bryta fastan vid 12:00 med 2 bananer (kan ta 5 min rast) och träna vid 15-16 och äta första stora målet vid 17-18 och sedan ytterligare ett litet mål vid 20.
Personligen hade jag bara ätit efter träningen och skippat maten tidigare på dagen, men det är ju inte säkert det passar dig. Det bästa är nog att prova och se vad som känns bäst för dig själv. :)
Jag hade tveklöst brutit fastan vid 12 med en vassle/kasein shake, tränat 15, ätit största målet efter vid middag, ytterligare ett kvällsmål vid 2000
skogstanke
2017-07-02, 18:45
Jag hade tveklöst brutit fastan vid 12 med en vassle/kasein shake, tränat 15, ätit största målet efter vid middag, ytterligare ett kvällsmål vid 2000
Testar mig fram!
Langster
2017-07-02, 22:42
Min viktnedgång har stagnerat så jag tänkte testa periodisk fasta för att få fart på fläsket igen. Hittills har vikten gått ner genom att öka mängden träning men nu börjar det nog vara dags att fokusera på kosten mera.
Eftersom jag är väldigt slö och odisciplinerad hatar jag att räkna makronutrienter och kalorier. Planerar därför att bara äta ett stort mål om dagen. Tänker att det kommer att vara nästintill omöjligt att smälla i mig ett överskott kalorier om jag håller mig till normal, mångsidig mat och mycket grönsaker.
Om disciplinen är ditt problem så tror jag ett stort mål om dagen är dömt att misslyckas. Varför inte bara räkna ut vad typ 6 olika måltider som du känner är acceptabla smak- och mättnadsmässigt innehåller i form av kalorier makronutrienter och sen hålla dig till dem under viktnedgången?
Håller man sig till bara ett fåtal ingredienser per mål, - typ broccoli och kyckling - en måltid, så är det väldigt lätt att räkna ut vad det innehåller.
Ska man ner i vikt så gäller det att inte bli för hungrig, vilket man lätt kan bli om man bara äter en gång per dag, speciellt om det inte är samma tid varje dag. Att få i sig 5000 kalorier i ett mål är inte svårt alls när man verkligen börjar bli hungrig.
Mitt liv är väldigt oregelbundet och jag kommer knappast kunna käka samma tid varje dag. Hur stor betydelse har detta? De flesta dagarna kommer jag nog att äta mellan 16-20, någon dag kan det bli 23-00 och något veckoslut kanske jag vill äta en god brunch.
Kommer antagligen också att dricka 1-2 drinkar vassleprotein per dag, mest som psykiskt stöd och för att ja har typ 10kg i skåpet. Vissa dagar styrketränar jag på eftermiddagen och boxas 60-120 min på kvällen. Dessa dagar kan det blir ett mindre mål mellan passen o den stora måltiden efter boxningen.
Tackar kring min plan?
Det är intressant, jag kör en måltid om dagen kl 17, och älskar att sitta och räkna ut mina macros i myfitnesspal. Hela kylen är fylld med smarrig lchf mat, har fanimej aldrig ätit så gott som jag gör nu hehe
Langster
2017-07-02, 23:01
Hur sent på dagen kan du ta en rast där du kan äta mer än två bananer? Jag skulle ha ätit mitt första mål då, innehållande typ pasta och en proteinkälla. Sen en större måltid med mycket kolhydrater och protein efter träning, och en mindre måltid lite senare med mestadels protein.
Om den enda tiden du kan ta en matrast är kl 9 så skulle jag nog ätit en måltid med mestadels protein då, tagit typ en proteindrink med havregryn på fikarasten och sedan ätit en riktigt ordentlig måltid efter träningen och inte ätit mer den dagen.
Langster
2017-07-02, 23:07
Det är intressant, jag kör en måltid om dagen kl 17, och älskar att sitta och räkna ut mina macros i myfitnesspal. Hela kylen är fylld med smarrig lchf mat, har fanimej aldrig ätit så gott som jag gör nu hehe
Skillnaden där är ju att du faktiskt räknar ut varje dag hur mycket du får i dig och - kanske ännu viktigare - har saker som du kan äta vettigt med i kylen. Är man odisciplinerad och inte räknar och tänker att "bara jag bara äter en gång om dagen så är det lugnt" så blir det svårt att inte överäta när man börjar bli hungrig.
steelrich
2017-08-21, 00:50
Under 2010/2011 pekade dåvarande kunskap på att BCAA skulle vara väldigt effektivt. Men det har visat sig vara fel.
Så noccos är egentligen helt onödigt om man tänker ur BCAA perspektiv?
Finns det någon källa/artikel på där man kan läsa att BCAA är onödigt innan/efter ett pass, väldigt nyfiken på detta! :)
Bushwick Bill
2017-08-21, 03:20
Finns det någon källa/artikel på där man kan läsa att BCAA är onödigt innan/efter ett pass, väldigt nyfiken på detta! :)
100% onödigt.
Trodde det var allmänt känt bland folk numera men tydligen inte.
Här t.ex. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227446
Vilka kändisar vet ni som utövar periodisk fasta? Året om och inte bara som dietinstrument. Jag har dålig koll, pinsamt när jag läser och tittar så mycket youtube-träningsvideos.
Hittade lite kändisar men syftar mer på personer med schysst fysik, träningsprofiler.
Utöver Berkhan vet jag bara:
Bradley Martyn (https://www.youtube.com/user/bradleymartynonline)
Russel Orhii (https://www.youtube.com/channel/UCdQopH6gZf6ZUk9TG9loapQ)
Kinobody (https://www.youtube.com/channel/UCtBw4N4-EiaAqK9TvZGlGDw)
Edit. Just det, Terry Crews och Hugh Jackman. Alla tävlingsätare också antar jag.
Ozziking
2018-01-10, 15:48
Vilka drycker och inte vet man bryter fastan? Hur får man reda på det? "Foods with calories" jo, men om det bara används för smaksättning?
Hur är det t.ex. med té smaksatt med ingefära (färsk, bitar) & citron?
Uppskattar inte svar som "Drick det du, det gör inget i det stora hela" we all know that men it's not the case liksom.
LunaSpice
2018-01-11, 09:28
Vilka drycker och inte vet man bryter fastan? Hur får man reda på det? "Foods with calories" jo, men om det bara används för smaksättning?
Hur är det t.ex. med té smaksatt med ingefära (färsk, bitar) & citron?
Uppskattar inte svar som "Drick det du, det gör inget i det stora hela" we all know that men it's not the case liksom.
Ett par skvättar citron i ditt té kan omöjligen bryta din fasta. För att bryta din fasta krävs det att du äter tillräckligt mkt för att få ett insulinsvar. Drick ditt té du, det gör inget i det stora hela skulle jag tro.
forslund
2018-01-11, 09:35
Ska vi vara så så är det ju allt med kalorier, punkt. Får du i dig kalorier genom smaksättningen så bryter du tekniskt fastan.
Rent konkret så säger Berkhan alla former av lightläsk (de som har tex 5 kcal per dl) är OK. Även lite mjölk i kaffet etc.
Ozziking
2018-02-07, 23:28
Vad är det för "magiskt" med just 16/8? Händer det något speciellt med kroppen efter 16h fasta?
Hittar ingen info om just 16h-fasta.
Vad är det för "magiskt" med just 16/8? Händer det något speciellt med kroppen efter 16h fasta?
Hittar ingen info om just 16h-fasta.
Nej, bara smidigt i praktiken.
King Grub
2018-02-08, 09:07
Kortare än så blir det svårt att nå autofagi.
Ozziking
2018-02-08, 11:08
Kortare än så blir det svårt att nå autofagi.
Ursäkta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
StarkaUlf
2018-02-08, 11:19
Ursäkta?
http://lmgtfy.com/?q=Autofagi
King Grub
2018-02-08, 11:19
Det är därför man fastar. Vill du skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt skall du inte fasta utan äta med 3 till 4 timmars mellanrum.
För oss mindre insatta... finns det beståndsdelar/celler av kroppen där autofagi aldrig sker? Låt säga att man skadar ögonen eller hörseln, där kan ju inte cellerna reparera sig genom autofagi? Eller?
Ozziking
2018-02-09, 22:33
http://lmgtfy.com/?q=Autofagi
Det är därför man fastar. Vill du skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt skall du inte fasta utan äta med 3 till 4 timmars mellanrum.
Har letat och försöker förstå/lära mig lite mer.
Här t.ex om autofagi
"Detta är i princip en sorts städning på cellnivå. Kroppen identifierar gamla och avvikande cellverktyg och märker dem för att förstöras. Det är ackumuleringen av skräp som är orsaken till många av åldrandets effekter.
Fasta är faktiskt mycket mer fördelaktigt än att bara stimulera autofagi. Det gör två bra saker. Genom att stimulera autofagi städas alla gamla, skräpiga proteiner och celldelar ut. Samtidigt stimulerar fasta också tillväxthormon, vilket säger till kroppen att börja producera nya tjusiga delar till kroppen. Vi ger verkligen våra kroppar en fullständig renovering."
- Det som Berkhan snackar om b.la.?
- Förstod inte om Autofagi var något dåligt? Låter inte så pjåkigt? Eller tolkar jag det fel?
typ:
Även hos fullt friska är autofagi en avgörande del av livet. Processen tar hand om uttjänta proteiner och annat skräp i cellerna, vilket leder till förnyelse i stor skala. Juleen Zierath är professor i integrativ fysiologi och medlem i Nobelkommittén vid Karolinska institutet:
– Om du väger 60 kilo, som jag gör, så kasserar din kropp mellan 200 och 300 gram protein varje dag. Och en genomsnittlig person äter mindre än 80 gram protein per dag. Det är bara att räkna – vi går hela tiden back!
Att budgeten ändå går ihop beror på att proteiner som bryts ner genom autofagi går till återvinning. Det innebär att kroppens proteiner i huvudsak består av återvunnet skrot.
https://fof.se/tidning/2016/12/artikel/medicin-kroppen-ater-sig-sjalv
Ja, du vill uppnå autofagi med fastan.
Det här har säkert avhandlats i tråden men hur resonerar man kring hur man fördelar sin mat under ett ätfönster? Säg 16/8 som exempel 12.00-20.00, om man äter 2000 kalorier timma 8 bör det ju bearbetas under ganska lång tid efteråt av kroppen med tillhörande insulinutsöndring. Ätfönstret stjäl så att säga utrymme från fastan även om man inte tuggar i sig ny mat. Alternativet då skulle vara att äta en stor del av maten tidigt i ätfönstret.
Är detta ett problem i praktiken? Tankar/åsikter?
FoolsGold
2018-02-19, 22:03
Denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234644 fick mig att tänka på PF.
Många som äter enligt PF, och särskilt LeanGains äter ju väldigt stora måltider med ibland extrema mängder protein. Risken för förstoring av organ borde väl då vara överhängande i denna grupp eller missar jag något? Balanseras det kanske ut av autofagin?
Whizzlarn
2018-02-20, 02:38
Denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234644 fick mig att tänka på PF.
Många som äter enligt PF, och särskilt LeanGains äter ju väldigt stora måltider med ibland extrema mängder protein. Risken för förstoring av organ borde väl då vara överhängande i denna grupp eller missar jag något? Balanseras det kanske ut av autofagin?
Äter man verkligen så mycket? Kört PF innan men uppskattar att jag åt lika mycket protein under ett dygn som alltid. Bara att man åt allt vid väldigt få tillfällen vilket självklart leder till större portioner. Det kan ju skapa en illusion om att man äter jätte mycket fast man äter normalt.
FoolsGold
2018-02-20, 22:43
Äter man verkligen så mycket? Kört PF innan men uppskattar att jag åt lika mycket protein under ett dygn som alltid. Bara att man åt allt vid väldigt få tillfällen vilket självklart leder till större portioner. Det kan ju skapa en illusion om att man äter jätte mycket fast man äter normalt.
Från https://leangains.com/the-leangains-guide/ ang det första målet på vilodagar:
"[...]This meal should be very high in protein; some of my clients consume more than 100 g of protein in this meal."
Som jag tolkar Grubs tolkning av studien, (tolkning av tolkning jag vet), ligger den potentiella faran i intag av för mycket protein per tillfälle och inte per dygn eftersom detta kan sätta ned kroppens förmåga att föra bort skadade proteiner. Det verkar vara det som kan leda till förstorning av organen.
Men jag är alltså inte säker på min tolkning så rätta mig gärna om jag tar fel. :)
Stoppas fastan av salt + vatten?
King Grub
2018-02-22, 09:21
Nej, om något är salt nödvändigt vid långa vattenfastor.
Någon som provat om saltintag innan fastande styrketräning kan vara prestationshöjande? Tänker att salt mat sägs ge "tryck". Hör många styrkelyftare som intar salt mat på tävlingsdagen, för en "bloat". Det kanske är för de vätsketömt?
Borde inte PWO-tillskott innehålla salt om det är prestationshöjande?
Kommer ihåg nu att jag frågat förr. Minns bara att en sade han inte blev kissnödig mitt under passet, om salt innan.
Nej, om något är salt nödvändigt vid långa vattenfastor.
Det ante mig, tack!
Så periodisk fasta verkar inte lika hett längre nu när man tydligen ska äta var 4e timme ungefär?
Whizzlarn
2018-02-25, 21:39
Så periodisk fasta verkar inte lika hett längre nu när man tydligen ska äta var 4e timme ungefär?
Var 4e timma för att maximera muskeltillväxt kanske. PF handlar inte om det.
Säg att du äter var 4e timme och maximerar proteinsyntesen, men samtidigt fettinlagring. Summan blir att du lägger på dig muskler, och fett.
PF handlar ofta om att försöka minimera fettinlagring men samtidigt hålla en positiv muskeltillväxt.
Lägg sen till andra hälsofördelar som autofagin, bättre känslighet för leptin osv. Eller tiden man sparar på att endast äta ett par gånger under en dag. Att tänderna mår bättre osv.
Så det handlar väl helt enkelt om vad du vill uppnå med din träning. Har ätit enligt PF innan när det passade bra med mitt liv i övrigt. Nu äter jag "normalt" även om det knappast blir var 4e timme.
Något som ofta kommer upp gällande PF är ju frågan kring fastande träning.
I mitt fall äter jag oftast mellan 1200 och 2000, tränar kl1030-1200, bryter sedan fastan efter träningen med 30g vassle och ett par dl havregryn.
Skulle det göra någon skillnad/fördel om jag en timma innan träningen drack 30g vassle, istället för att träna helt fastande?
(Jag är ingen slav under just 16h fasta, det kan diffa på 2h ått bägge håll olika dagar)
Jag har ställt frågan tidigare och vill minnas att Grub, eller någon annan sa att det typ inte spelade ngn roll(?)
vicarious
2018-02-26, 18:56
Teoretiskt borde det vara positivt för muskeltillväxten, eftersom du får ytterligare ett tillfälle att toppa proteinsyntesen. Svårt att säga dock.
Vill även minnas att om man tar protein fastande direkt innan träning så kommer det intaget vara det som stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Men om du äter nån timme senare så kanske du ändå får ytterligare en topp.
Teoretiskt borde det vara positivt för muskeltillväxten, eftersom du får ytterligare ett tillfälle att toppa proteinsyntesen. Svårt att säga dock.
Vill även minnas att om man tar protein fastande direkt innan träning så kommer det intaget vara det som stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Men om du äter nån timme senare så kanske du ändå får ytterligare en topp.
Jag tycker att det absolut låter logiskt. Sen vill jag även minnas att Grub skrivit ngt om att man kan toppa två gånget efter träningen med kortare tidsintervall än annars..?
Skulle ju då teoretiskt kunna innebära att det är nära opti att tex:
1000: vassle
1100-1230: Träna
1300: vassle
1500: vassle igen
Omnomnom
2018-02-27, 17:04
Antagligen hjälper det inte pga "muscle full"-effekten http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7214886&postcount=5
Antagligen hjälper det inte pga "muscle full"-effekten http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7214886&postcount=5
Absolut, medveten om MF. Men jag vill som sagt minnas att Grub skrivit ngt om att det kan göras två gånger efter varandra med kortare tidsintervall än övriga dygnet, efter träningen..?
Ozziking
2018-04-26, 10:13
Hej! Fråga:
Jag har på sistone upplevt att jag blir seg/zombie under mina fastande träningspass. De brukar vara i ca 2h. Trots att jag har timer på vilotid och vet vad jag ska göra för upplägg så känner jag mig "borta" och ofokuserad. Blir även väldigt sammanbiten och behöver mer tid för att vila upp mig mellan set, högreps särskilt.
Är det bara en vanesak? Eller vad kan det bero på? Upplevde det inte först, men nu på sistone känner jag att det har tagit emot lite extra. Ska jag bara ha lite mer jävla anamma?
MackeJuve
2018-04-26, 10:25
Hej! Fråga:
Jag har på sistone upplevt att jag blir seg/zombie under mina fastande träningspass. De brukar vara i ca 2h. Trots att jag har timer på vilotid och vet vad jag ska göra för upplägg så känner jag mig "borta" och ofokuserad. Blir även väldigt sammanbiten och behöver mer tid för att vila upp mig mellan set, högreps särskilt.
Är det bara en vanesak? Eller vad kan det bero på? Upplevde det inte först, men nu på sistone känner jag att det har tagit emot lite extra. Ska jag bara ha lite mer jävla anamma?
När jag tränar på morgonen är det sällan pass över timmen och oftast väldigt avskalat, typ ett par arbetsset böj(lågreps), lite lats och curls. För så lite träning behöver jag ingen energi i kroppen. Hade jag däremot tränat så som du beskriver så hade jag nog gärna velat äta något innan eller under passet. Behöver ju inte vara något rejält utan bara något lätt som får dig att orka.
Angående om det är en vanesak eller inte så beror det väl på hur länge du har tränat på detta sätt. Började du i måndags kan det säkerligen vara en vanesak, har du kört på detta vis under ett par veckor så är det troligen inte det. Personligen så upplevde jag att jag "kom in i det" efter ett par dagar bara.
MackeJuve
2018-04-26, 10:40
Glömmer i och för sig bort att "ni" kanske är ute efter någon fysisk effekt av fastan som jag själv inte bryr mig om. Jag följer den mest för att jag inte är i något behov av mat tidigt på morgonen, allt som oftast i alla fall. Undantag:
Lunchlöpning: ~två bananer till frukost.
Långpass löpning: rejäl "frukost", typ pasta och köttbullar.
King Grub
2018-04-26, 10:53
Hej! Fråga:
Du har väl slut på leverglykogen. Det går inte att träna hårt i timtal helt fastande med bibehållen intensitet, även om det finns energi i muskulaturen.
Ozziking
2018-04-26, 11:19
Du har väl slut på leverglykogen. Det går inte att träna hårt i timtal helt fastande med bibehållen intensitet, även om det finns energi i muskulaturen.
Även efter så kort tid? 2h är ju inte mycket direkt.
Käkar säkert en minst 300g kolhydrater innan läggdags
Kan det åtgärdas genom att typ träna tidigare på dagen?
King Grub
2018-04-26, 12:16
In the absence of carbohydrate ingestion, liver glycogen stores are substantially depleted within 90 min of moderate- to high-intensity exercise.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2016 Sep 1;311(3):E543-53.
Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
Hur tidigt innan träning skulle man behöva bryta fastan för att det ska ge effekt?
Ozziking
2018-04-26, 14:17
Glömmer i och för sig bort att "ni" kanske är ute efter någon fysisk effekt av fastan som jag själv inte bryr mig om. Jag följer den mest för att jag inte är i något behov av mat tidigt på morgonen, allt som oftast i alla fall. Undantag:
Lunchlöpning: ~två bananer till frukost.
Långpass löpning: rejäl "frukost", typ pasta och köttbullar.
Jag vill iaf att det jag käkar ska lagras in på rätt ställen, d.v.s. som muskelglykogen och så vidare - efter träning. Känns logiskt att man ska fylla på efter aktivitet. Samtidigt vill man ju inte att ens prestation ska minska bara för att man blir lite trött/seg. Får tummla lite på detta.
Där ser man. Får testa att träna lite tidigare isåfall, se om det underlättar.
DerImperator
2018-04-26, 17:11
När vi ändå är inne på detta, blir det samma glykogenpåfyllande effekt av att äta kolhydrater just innan eller en större mängd några par timmar innan man tränar, om man är inne i en period där samma muskel får jobba nästintill varje dag? Ogillar verkligen att behöva stressa i mig mat efter passet, men den där zombie/sleep-walking-känslan pga lågt blodsocker har man verkligen känt när man kört tvåtimmarspass, och det brukar först gå över någon timme efter man ätit (efter passet alltså).
Kan isf vara en bra idé att äta en större lunch.
Shqypnia
2018-04-26, 22:12
Finns det verkligen några hormonella fördelar med PF? Jag tycker upplägget passar mig utmärkt och det skulle bara vara en bonus med eventuella hälsofördelar.
Sedan så undrar jag om flera av kroppens organ tjänar på att man endast äter inom ett par timmar, inom ett s.k ätarfönster? De hamnar i "viloläge" och känns som att de således slits mindre. :D
lindieweb
2018-04-27, 05:50
Vill prova på PF men äter en medicin som innehåller 7 gram socker varje morgon kring klockan 6-7 , kan inte sluta med medicinen. Hur skulle ni lägga upp en pf diet där jag minimerar dem dåliga effekterna av morgonens sockerchock?
LunaSpice
2018-04-27, 06:07
Finns det verkligen några hormonella fördelar med PF? Jag tycker upplägget passar mig utmärkt och det skulle bara vara en bonus med eventuella hälsofördelar.
Sedan så undrar jag om flera av kroppens organ tjänar på att man endast äter inom ett par timmar, inom ett s.k ätarfönster? De hamnar i "viloläge" och känns som att de således slits mindre. :D
Autofagi. Tillsammans med att fasta också stimulerar produktionen av tillväxthormon stimuleras även cellförnyelse/uppbyggnad ytterligare. Det är en av de största vinsterna med PF ur ett cellbiologiskt perspektiv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi
Anders The Peak
2018-04-27, 07:51
Autofagi. Tillsammans med att fasta också stimulerar produktionen av tillväxthormon stimuleras även cellförnyelse/uppbyggnad ytterligare. Det är en av de största vinsterna med PF ur ett cellbiologiskt perspektiv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi
Om det är 16/8 är en av förutsättningarna för att det ska ske att personen ligger energiminus för att det ska ge autofagi. Om personen väljer 24 timmars fasta händer det per automatik om fastan görs två ggr per vecka.
Om det är 16/8 är en av förutsättningarna för att det ska ske att personen ligger energiminus för att det ska ge autofagi. Om personen väljer 24 timmars fasta händer det per automatik om fastan görs två ggr per vecka.
Funkar det även om man skulle köra protein- "fasta" och ta små doser protein utspritt under dagen men hålla sig under 800kcal, typ Wallengren vlcd?
Anders The Peak
2018-04-27, 08:43
Funkar det även om man skulle köra protein- "fasta" och ta små doser protein utspritt under dagen men hålla sig under 800kcal, typ Wallengren vlcd?
Det finns forskare som har visat att dricka BCAA < 10 gr under fastan ger goda resultat. Tror att det var extend som användes i studien.
King Grub
2018-04-27, 10:20
Du tänker nog på
https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00291.2004
Komplett EAA-tillskott och lågt proteinintag.
vicarious
2018-04-27, 10:41
Vill prova på PF men äter en medicin som innehåller 7 gram socker varje morgon kring klockan 6-7 , kan inte sluta med medicinen. Hur skulle ni lägga upp en pf diet där jag minimerar dem dåliga effekterna av morgonens sockerchock?
7g socker ger ingen "sockerchock". Fortsätt ta din medicin.
Tänker på det här med periodisk fasta och har funderat att testa.
Hur resonerar folk kring kaffe med mjölk i eller kaffe med en sked kokosolja i?
Bryts fastan då man får i sig lite energi?
sumialic
2018-04-27, 14:28
Stämmer det verkligen att man behöver ligga på energiminus? Energibalans fungerar inte? I så fall finns det väl ingen mening för de flesta som fastar att egentligen fasta då det antagligen är väldigt, väldigt få som faktiskt ligger på ett underskott?
MrMuggelSnuggel
2018-04-28, 16:18
Tänker på det här med periodisk fasta och har funderat att testa.
Hur resonerar folk kring kaffe med mjölk i eller kaffe med en sked kokosolja i?
Bryts fastan då man får i sig lite energi?
Ja, fastan bryts vid intag av energi.
Stämmer det verkligen att man behöver ligga på energiminus? Energibalans fungerar inte? I så fall finns det väl ingen mening för de flesta som fastar att egentligen fasta då det antagligen är väldigt, väldigt få som faktiskt ligger på ett underskott?
Majoriteten av folk fastar inte för att uppnå autofagi. Folk fastar därför det är (1) en livsstil, (2) blir enklare att kontrollera kaloriintag (3) folk är ej hungriga på morgonen, (4) av praktiska skäl, (5) man gillar äta få, stora måltider istället för många små, (6) etc etc etc...
Hej! Fråga:
Jag tränar oftast på kvällen, efter jobbet, och har vanligtvis runt 80% av mittkaloriintag efter träningen. Äter alltså oftast en lätt lunch, och bara en proteinshake till frukost.
Igår så käkade jag pizza till lunch, och fick alltså i mig en hel del energi ett par timmar innan passet, och jag hade en otrolig ork, och kände mig jävligt laddad att träna, trots att det var fredagkväll.
Tog PB i mark, PB i en slags roddmaskin, från 140kg x 5 till 160 x 8, avslutande hantelroddar gick lättare än vanligt, och passet var överlag jävligt bra. Jag tror jag ska börja äta lite mer innan passen...
Det senaste (https://www.patreon.com/posts/leangains-method-20472766) om Martins kommande bok. Release date 16e augusti. Den ska helt klart bli intressant att läsa.
Det senaste (https://www.patreon.com/posts/leangains-method-20472766) om Martins kommande bok. Release date 16e augusti. Den ska helt klart bli intressant att läsa.
Nice, ja, den blir definitivt intressant att läsa. Billig digitalt på amazon också.
Har inte lyckats hitta någon information ifall den kommer i tryckt form inom överskådlig framtid? (någon som vet?)
Har inte lyckats hitta någon information ifall den kommer i tryckt form inom överskådlig framtid? (någon som vet?)
"Paperback Edition: In the next few days I'll try to make the paperback happen as well. Recent changes to Amazon has made that a possibility, although compromises need to be made. For $10, that's fine. If it goes well, you might see a Special Edition using the interior layout design we worked so hard on. With the extra material that was left out. Who knows, I'm oblivious at this point, but if you like the first edition, you'll like that stuff. "
Den är på g.
Slartibartfast
2018-08-02, 20:14
Går han igenom träning i detalj i boken? Eller är det 100% kost?
Jag vill bara ta del av cheesecakereceptet, allt annat kan kvitta. Är inte det med så kräver jag pengarna tillbaka.
Går han igenom träning i detalj i boken? Eller är det 100% kost?
"... This book takes you through his personal journey, and Martin tells the compelling story of what made him into Mr. Leangains with an entertaining combination of authenticity and vulnerability. Then, we get into the Leangains diet and training approaches, where Martin presents the unique methods he has developed and evolved through decades of research and experimentation on himself and thousands of clients.
I was pleasantly surprised to discover that he has focused on readability and ease of application, where other authors and experts in the industry tend to muddle the waters with overly complex science and jargon that makes it seem as if they've never actually worked with someone in the real world. Martin cuts through the myths and hype and presents the diet and training templates that will actually work for everyone, not just genetic freaks. Bonus material is also included, such as recipes, FAQs, and Supplementary Material in the form of his most popular articles..."
-Borge Fagerli
Har utifrån tidigare kommentarer från Martin uppfattat det som att fokus är kosten, vi får väl se när boken släpps om någon vecka.
Leifallan
2018-08-11, 13:59
Kommer boken finnas i svensk text också?
Fråga gällande fasta. Har kört igång med 18/6 upplägget, äter på dagen. Men har börjat med ZMA på kvällarna, kan jag fortsätta ta dessa utan att bryta fastan?
Fråga gällande fasta. Har kört igång med 18/6 upplägget, äter på dagen. Men har börjat med ZMA på kvällarna, kan jag fortsätta ta dessa utan att bryta fastan?
Ja. Det är bara mineraler (och ofta vitamin B6), det ger ingen energi
Ja. Det är bara mineraler (och ofta vitamin B6), det ger ingen energi
Okej stort tack för svar.
Bumpenstein.
Är det någon mer än jag som testat att sluta med periodisk fasta och upplevt minskad hunger? Läser gärna om lite erfarenheter från er som växlat mellan periodisk fasta (skippa frukost) och att äta frukost. Hur är era energinivåer och hungerkänslor under dagarna beroende på uppläggen?
Jag har sedan ett par år inte ätit frukost (undantaget en proteinshake om jag styrketränat på morgonen). Nu när jag regelbundet tränar kondition + styrketräning på morgonen, och kondition på eftermiddagen, så har jag börjat äta en mindre frukost med 400-500 kcal. Jag har ett ganska högt energibehov, strax under 3500 kcal, om det är relevant i sammanhanget.
Har bara gjort detta ett par dagar, men jag upplever mig piggare under hela dagen och inte samma varghunger vid mina andra två måltider. Detta går emot vad många, som använder sig av periodisk fasta, uppger.
Bumpenstein.
Är det någon mer än jag som testat att sluta med periodisk fasta och upplevt minskad hunger? Läser gärna om lite erfarenheter från er som växlat mellan periodisk fasta (skippa frukost) och att äta frukost. Hur är era energinivåer och hungerkänslor under dagarna beroende på uppläggen?
Jag har sedan ett par år inte ätit frukost (undantaget en proteinshake om jag styrketränat på morgonen). Nu när jag regelbundet tränar kondition + styrketräning på morgonen, och kondition på eftermiddagen, så har jag börjat äta en mindre frukost med 400-500 kcal. Jag har ett ganska högt energibehov, strax under 3500 kcal, om det är relevant i sammanhanget.
Har bara gjort detta ett par dagar, men jag upplever mig piggare under hela dagen och inte samma varghunger vid mina andra två måltider. Detta går emot vad många, som använder sig av periodisk fasta, uppger.
Precis samma för mig. Är piggare och mer allert när jag äter regelbundet, gärna fem gånger per dag. Dessutom lättare att hålla nere kalorimängden som går åt till "tomma" kalorier. Som bonus är återhämtningen efter träning enormt mycket bättre.
Ej testat ovannämnda utan kört på som vanligt med 2 mål per dag. Jag har dock aldrig hungerkänslor med de måltiderna. Jag kan rentav skippa lunchen och köra bara ett kvällsmål (dvs 24 timmar efter målet innan) och fortfarande inte vara hungrig.
Langster
2020-09-12, 11:06
Både ja och nej... En känsla jag haft ända sen jag avslutade min första ordentliga deff är att det kanske inte är bra att vänja sig vid att äta jättestora måltider. Hela grejen med att spara sig fram till sent på dagen för att sedan i princip hetsäta är lite vansklig, det är inte ett normalt/hållbart beteende - speciellt inte om man är hungrig - vilket man kommer att vara hur man än gör om man legat på negativ kaloribalans en längre tid.
När man sen försöker äta normalt blir man inte mätt av normala måltider, man vill äta tills magen är sprickfärdig, oavsett om det är broccoli eller choklad.
Jag skulle nog säga att periodisk fasta är bättre anpassat till att hålla sig viktstabil. Äter man tillräckligt så att man inte är hungrig kan man lika gärna skippa frukosten och äta lite godare till lunch och middag.
Med det sagt så tycker jag ändå att man håller hungerkänslorna under kontroll vid viktnedgång - under fastan, det är just när man börjar äta som man kan bli extremt hungrig. Jag gick ned ca 25 kg i år med periodisk fasta, så det funkar ju. Fastade dock bara varannan dag eftersom jag tränar varannan dag, på morgonen, och jag måste säga att träningsdagarna blev jobbigare att ta sig igenom mot slutet av viktnedgången iom fler mindre måltider. Det var enklare att helt enkelt inte äta och sen äta ett par större måltider senare på dagen. Dock känner jag nu ännu starkare att detta är ett osunt sätt att förhålla sig till mat.
Jag känner mig piggare men nästan som en typ av stress av att fasta. Mer harmonisk med frukost, men lite segare liksom.
Slutsatsen jag drar är att man kan fasta de dagar som det passar en och äta frukost de dagar det passar. Det är OK att skippa en måltid och det är OK att äta många måltider, gör det som passar dig själv vid aktuell tidpunkt.
Man får sannolikt inga fördelar av att t.ex köra periodisk fasta 30 dagar i rad på 1800 kcal / dag mot att äta 5 utspridda måltider på 1800 kcal / dag i 30 dagar. Resultatet blir exakt detsamma.
Det hållbara alternativet är inte att utnyttja olika tekniker under begränsad tid, det hållbara är att helt enkelt vänja sig vid att inte äta så jävla mycket hela tiden.
Bumpenstein.
Mår också mycket bättre med frukost.
King Grub
2020-09-14, 09:37
Det gör säkert de allra flesta. De positiva känslor periodisk fasta medför hos många är inte sällan nyhetens behag. Därmed inte sagt att upplägget inte passar många.
För idrottaren som vill prestera är det dock sällsynt att det är positivt att inte äta.
Läst igenom stora delar av tråden men lite kluven. Styrketränat regelbundet senaste 5åren.
Tänkte köra igång PF 8:16, matfönster 12-20, passar mig perfekt då jag inte är speciellt hungrig på morgonen.
Nu till min fråga/problem, jag tränar alltid på morgonen mellan 7-8 ca 4-5 dagar i veckan.
Hur kommer det påverkas av PF när jag är klar kl 8 och inte äter lunch förrän kl 12?
Vore tacksam för all feedback! :)
Mål med min styrketräning: behålla muskelmassa / liten ökning samt tappa en del kilon.
King Grub
2021-01-03, 10:57
Du förlorar muskler fram till 12 istället för att börja bygga dem runt 9-tiden.
Om och hur mycket det påverkar resultaten i form av muskeltillväxt på sikt är oklart.
skyffelmördarn
2021-01-03, 11:15
Jag har sedan ett par år inte ätit frukost .
Tycker det är synd att PF har blivit synonymt med att skippa frukost, det är verkligen ett stort misstag. Det optimala 16-8 upplägget är i min mening 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Antar att det lättare går hand i hand med vår stressade livsstil med att man bara river upp på morgonen och far iväg till jobbet.
Jag kan knappast vara ensam om att vakna upp dagen efter ett riktigt hårt pass och vara vrålhungrig.
Du förlorar muskler fram till 12 istället för att börja bygga dem runt 9-tiden.
Om och hur mycket det påverkar resultaten i form av muskeltillväxt på sikt är oklart.
Tack för snabbt svar King! Men för en ”amatör” som vill uppnå 15-18% kroppsfett och hålla sig relativt trimmad, så bör det inte vara några större problem? Alternativt köra 11-19 för att korta ner tiden mellan träning och första proteinintaget :)
MrMuggelSnuggel
2021-01-03, 12:29
Tack för snabbt svar King! Men för en ”amatör” som vill uppnå 15-18% kroppsfett och hålla sig relativt trimmad, så bör det inte vara några större problem? Alternativt köra 11-19 för att korta ner tiden mellan träning och första proteinintaget :)
För dig gäller följande:
Att träna och sen vänta några timmar innan du äter kommer inte göra några som helst skillnader för dig i det långa loppet. Om du äter ditt första mål vid 12, 13, 14 eller 15 är sak samma. Gör vad som passar dig för stunden, dagen, ögonblicket.
För dig gäller följande:
Att träna och sen vänta några timmar innan du äter kommer inte göra några som helst skillnader för dig i det långa loppet. Om du äter ditt första mål vid 12, 13, 14 eller 15 är sak samma. Gör vad som passar dig för stunden, dagen, ögonblicket.
Strålande!!
Jag kan knappast vara ensam om att vakna upp dagen efter ett riktigt hårt pass och vara vrålhungrig.
Du tror inte att det kan vara så att du är van att äta frukost och det är därför du är hungrig? Jag äter aldrig frukost och är aldrig heller hungrig på morgonen.
Fangface
2022-02-03, 06:13
Bumpenstein #2
Finns det några kända nackdelar med att köra en "oregelbunden" fasta?
Har precis börjat sedan ett par veckor tillbaks (i hälsosyfte, inte viktnedgång), och jag kör mina styrkepass kl 05 på morgonen. Ätarfönster 06-12.
Träningsfria dagar (max 2 i veckan) har jag istället fönstret från 12-19, kan även få för mig att köra en 24h. Nån dag kan jag även gå ifrån fastan helt och äta som en normal person.
Behöver kroppen nån struktur när man fastar genom att hålla sig till samma ätarfönster varje dag, eller är det skit samma?
TheDoctor
2022-02-03, 09:25
Bumpenstein #2
Har precis börjat sedan ett par veckor tillbaks (i hälsosyfte, inte viktnedgång), och jag kör mina styrkepass kl 05 på morgonen. Ätarfönster 06-12.
Träningsfria dagar (max 2 i veckan) har jag istället fönstret från 12-19, kan även få för mig att köra en 24h. Nån dag kan jag även gå ifrån fastan helt och äta som en normal person.
Behöver kroppen nån struktur när man fastar genom att hålla sig till samma ätarfönster varje dag, eller är det skit samma?
Kan bara tala från egen erfarenhet. För mig funkar det inte att skifta runt på ätfönstret för ofta. Då blir hungerkänslorna inte regelbundna och jag har svårt att hålla mig till mitt fönster. Så enklast för mig är att köra samma tid varje dag hela tiden.
Jag har strategiskt lagt mitt fönster på tider som gör det enkelt att äta ute, borta och impulsivt om det behövs. Jag äter mellan kl 12-20
King Grub
2022-02-03, 10:12
Regelbundna måltider är kopplade till större energiförbrukning, lägre blodsockersvar och fler positiva hälsoeffekter i allmänhet än oregelbundet ätande.
TotteShaped4Life
2022-02-03, 12:42
Just den diskussionen hade jag för 2 timmar sedan med en sköning och pensionär på gymmet som hade problem med att han alltid var hungrig. Passade på att tala om betydelsen av regelbundheten i ätandet i det sammanhanget och förstås hälsofördelarna.
Har du KG förresten skrivit en artikel om det är med regelbundet ätande kopplat till hälsa? Antar att du nog berört det i flera publikationer, men kan inte minnas en artikel som specifikt behandlar ämnet.
Jag äter 1 gång om dagen så fastar väl 23.5 timmar varje dag, finns det någon nackdel med detta?
Jag tränar på fastande mage men äter min måltid direkt efter träningen. Jag kör LCHF/Keto.
TotteShaped4Life
2022-02-03, 12:46
Jag äter 1 gång om dagen så fastar väl 23.5 timmar varje dag, finns det någon nackdel med detta?
Jag tränar på fastande mage men äter min måltid direkt efter träningen. Jag kör LCHF/Keto.
Känns som det beror på vad du har för mål med din träning?
King Grub
2022-02-03, 12:55
Hur hinner du äta hela ditt kaloribehov på en halvtimme? Måste vara svårt/jobbigt?
Påtal om att äta ett mål om dagen känner jag en bekant (indirekt släkting) som ofta endast äter 1 mål om dagen, han är lätt överviktig ca 70 år och har diverse sjukdomar, högt blodtryck.
Visst är det bättre för en sådan persons hälsa att äta iaf 3 måltider per dag än 1? Sett till proteinabsorption och att det bär leda till bättre insulinkänslighet?
intepurewhey
2022-02-03, 13:29
Hur hinner du äta hela ditt kaloribehov på en halvtimme? Måste vara svårt/jobbigt?En sejdel med olivolja och en påse med lösgodis.
Opti life
Hur hinner du äta hela ditt kaloribehov på en halvtimme? Måste vara svårt/jobbigt?
Beror nog på vad man har för jobb. Jag har ett stillasittande kontorsjobb nu och har aldrig varit hungrig på förmiddagar. Sen drar jag en proteinshake innan gymmet efter jobbet och sen blir det dagens mål, så ungefär likadant som Iliyas.
Annat var det ju när man var ung och idrottade ca 2ggr om dagen.
Och de dagar jag använder nikotin kan jag ofta glömma bort att jag har ätit över huvud taget.
Fangface
2022-02-03, 14:47
Bumpenstein #2
Skulle det i mitt fall vara bättre att köra en 24h fasta en gång i veckan och äta som vanligt resterande dagar?
Nja kör diet nu så runt 2000 kalorier, kör Keto så mkt kalorier i sås som slinker ner snabbt och enkel hehe.
Enkel måltid kan vara 800gram-1kg kycklingvingar med lite sås, tar ca 20 minuter att äta.
Jakobssonfast
2022-02-28, 08:36
Vad tror Ni eller har för uppfattning av ett lite lösare ätfönster. För mig blir alltid första måltiden runt 12 men vissa dagar blir inte träningen gjord förens 8 på kvällen och sista måltiden vid 9 halv 10. Så ett längre ätfönster.
Egentligen blir det bara att jag alltid skippar frukosten, vilket man fick höra som liten var jätte dumt men för mig fungerar det. Finns det några för- nackdelar med detta? Är öt/fasta fönsterna super strikta och måste hållas?
TheDoctor
2022-02-28, 09:52
Vad tror Ni eller har för uppfattning av ett lite lösare ätfönster. För mig blir alltid första måltiden runt 12 men vissa dagar blir inte träningen gjord förens 8 på kvällen och sista måltiden vid 9 halv 10. Så ett längre ätfönster.
Egentligen blir det bara att jag alltid skippar frukosten, vilket man fick höra som liten var jätte dumt men för mig fungerar det. Finns det några för- nackdelar med detta? Är öt/fasta fönsterna super strikta och måste hållas?
Vad jag kunnat läsa mig till så är det optimala ätfönstret ca 8h men att där fortfarande fanns fördelar om man hade ett ätfönster på upp till 12h. Så någon timme hit och dit avgör nog inte särskilt mycket.
Sen är frukost viktigare för barn då dem förbrukar mycket energi när dem leker och är i skolan. Så för att kunna prestera och kunna ta in information effektivt så tror jag det är viktigare för barn att inte skippa frukosten. Men det är bara min tanke. Har inga barn själv.
Du har ju bara vänt på frågan, kommer en kortare fasta fortfarande ge några fördelar?
Ju längre ätfönster desto kortare tid fastare du ju. Men du ger ingen information om hur länge du fastar.
Och de dagar jag använder nikotin kan jag ofta glömma bort att jag har ätit över huvud taget.
Finner detta intressant. Antar att du snusar och/eller rökar endast enstaka dagar? Hur lyckas du med det min vän.
Tell me your secret!
Finner detta intressant. Antar att du snusar och/eller rökar endast enstaka dagar? Hur lyckas du med det min vän.
Tell me your secret!
Kan inte svara åt honom men för mig gäller att inte snusa 2 dagar i följd och begränsa sig till kanske 3-4 prillor per dag, har min dosa i frysen.
Vill du få ut en mer hälsosam kognitiv boost likt snus och nikotin kan du testa tillskottet Acetyl-Carnitine blir ungefär samma effekt men svagare, mer hållbart att ta över tid då detta inte är vanebildande.
https://examine.com/supplements/carnitine/
Armed Dingo
2022-07-29, 12:28
Jag har tänkt att prova en slags variant på pf, eller jag antar att det är pf. Målet är att få full kontroll på vikten, mer tid, och att äta roligare. Jag vill kasta ut frukosten för jag uppskattar den ändå inte (havregrynsgröt sedan 17 år tillbaka).
Om jag äter 2 fasta mål om dagen som är ungefär lika kaloritäta, ett ca kl 12 på dagen och ett ca kl 19, men lägger till en proteinshake kl 8 och en till kl 17, vad blir det? Ful-fasta?
King Grub
2022-07-29, 12:30
vad blir det? Ful-fasta?
Ingen fasta alls. En vanlig kost där du valt två flytande måltider.
Armed Dingo
2022-07-29, 13:01
Ingen fasta alls. En vanlig kost där du valt två flytande måltider.
Okej. Det var synd men det är nog så det får bli. Jag tränar ibland på morgonen och kommer inte vilja gå hungrig fram till lunch.
Magnus N
2023-03-13, 21:05
Dr. Satchin Panda: Intermittent Fasting to Improve Health, Cognition & Longevity | Huberman Lab
7R3-3HR6-u4
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.