Visa fullständig version : Periodisk fasta
Stjarnan
2014-10-08, 10:15
När man talar om PF sår räknar man den tiden man ej stoppar in mat i munnen.
Det jag menar är att om man inte äter på 16 timmar så betyder det inte att kroppen är i fastande tillstånd 16 timmar.
Jag tror att det krävs längre fastande om de ska ge någon effekt.
Det jag menar är att om man inte äter på 16 timmar så betyder det inte att kroppen är i fastande tillstånd 16 timmar.
Jag tror att det krävs längre fastande om de ska ge någon effekt.
Vad är det för effekt du tror att man får, har du ens läst på om leangains/IF?
Stjarnan
2014-10-08, 10:34
Vad är det för effekt du tror att man får, har du ens läst på om leangains/IF?
Jag är påläst och har utövat periodisk fasta i ca 4 år. I början använde jag mig utav varianten 16/8 för att sedan testa 20/4 och ibland en dygnsfasta. Det senare gav bättre resultat.
Hur fungerar detta med stresshormon vid periodisk fasta? Jag gillar att bara äta ca två mål mat om dagen, ett vid lunchtid och sen på kvällen runt kl18... Va jag har förstått av PF så släpper kroppen ut lite stresshormon under fastan, hur påverkas man av det i längden?
Jag är påläst och har utövat periodisk fasta i ca 4 år. I början använde jag mig utav varianten 16/8 för att sedan testa 20/4 och ibland en dygnsfasta. Det senare gav bättre resultat.
Jag körde 16/8 i över ett år och det fungerade som förväntat. Gick ner 17kg och ökade i styrka i de flesta övningar samtidigt. Överdrev inte med att minska ner på maten utan ville gå ner i vikt sakta och hitta en balans jag kan fortsätta med framöver. Nu har jag dock gått till 18-20 timmar fasta och dragit ner från tre till två måltider och börjat tappa igen. Vikt just nu 87kg, vet inte vad som kommer vara "lagom" men några kg ner till ska jag :)
http://oi60.tinypic.com/11l05m8.jpg
Hur fungerar detta med stresshormon vid periodisk fasta? Jag gillar att bara äta ca två mål mat om dagen, ett vid lunchtid och sen på kvällen runt kl18... Va jag har förstått av PF så släpper kroppen ut lite stresshormon under fastan, hur påverkas man av det i längden?
Det är inget jag märkt...har faktiskt bara upplevt positiva effekter. Jag trodde aldrig att PF skulle fungera, jag som mådde skit så fort jag inte ätit på 4 timmar och allt man läst handlade om att äta regelbundet. Både för att bränna fett och bygga muskler.
Så jag var tvungen att prova och har aldrig mått bättre än nu :) Aldrig mer huvudvärk för att man missar sin måltid med ett visst tidsintervall, smidigare på morgonen då man inte behöver lägga tid på att förbereda och äta frukost innan jobb. Träna på fastande mage så ingen uppsvälldhet eller nära-spy-upplevelse. Jag kommer troligtvis att fortsätta med detta konstant, så jäkla bra fungerar det för min träning och mitt liv.
EnergiÖverskott
2014-10-25, 09:21
Det är inget jag märkt...har faktiskt bara upplevt positiva effekter. Jag trodde aldrig att PF skulle fungera, jag som mådde skit så fort jag inte ätit på 4 timmar och allt man läst handlade om att äta regelbundet. Både för att bränna fett och bygga muskler.
Så jag var tvungen att prova och har aldrig mått bättre än nu :) Aldrig mer huvudvärk för att man missar sin måltid med ett visst tidsintervall, smidigare på morgonen då man inte behöver lägga tid på att förbereda och äta frukost innan jobb. Träna på fastande mage så ingen uppsvälldhet eller nära-spy-upplevelse. Jag kommer troligtvis att fortsätta med detta konstant, så jäkla bra fungerar det för min träning och mitt liv.
Att äta regelbundet handlar inte om att äta ofta. Jag äter regelbundet men, en gång mellan 13-16 och en gång mellan 19-21. Alltså, 2 gånger om dagen men, fortfarande regelbundet.
Kommer aldrig överge PF. Ätit på detta sätt sedan 2011. Gått tillbaka till mer "normalt" (normalt i folkmun) ätande 1-2 gånger men, bytt tillbaka efter en dag eller två.
Finns inget bekvämare sätt att äta på än PF á 1-3 måltider/dag i min värld. 2 måltiders för mig helt optimalt. Varesig jag äter 2800 eller 4000 kcal/dygn. Ibland kan det bli en tredje "måltid" direkt efter träning om jag kört konditionsträning á 2-3 timmar men, då handlar det bara om riskakor med honung samt lite frukt etc.
Kommer nog aldrig överge denna typen av PF :)
Att äta regelbundet handlar inte om att äta ofta. Jag äter regelbundet men, en gång mellan 13-16 och en gång mellan 19-21. Alltså, 2 gånger om dagen men, fortfarande regelbundet.
Kommer aldrig överge PF. Ätit på detta sätt sedan 2011. Gått tillbaka till mer "normalt" (normalt i folkmun) ätande 1-2 gånger men, bytt tillbaka efter en dag eller två.
Finns inget bekvämare sätt att äta på än PF á 1-3 måltider/dag i min värld. 2 måltiders för mig helt optimalt. Varesig jag äter 2800 eller 4000 kcal/dygn. Ibland kan det bli en tredje "måltid" direkt efter träning om jag kört konditionsträning á 2-3 timmar men, då handlar det bara om riskakor med honung samt lite frukt etc.
Kommer nog aldrig överge denna typen av PF :)
Regelbundet för mig är med jämna intervaller, vilket brukar innebära ofta när man säger regelbundet i de här sammanhangen :) Hur som helst, skönt att inte tänka på mat hela dagarna! Jag arbetar skift så "frukost" kan ena veckan vara kl 11 och andra veckan vara kl 16.
Jag håller med dig. Nu är detta normalt för mig och de som äter som alla andra äter onormalt. Förespråkar fasta till alla vare sig de tränar eller ej, vill hålla vikten eller gå ner i vikt. Detta passar alla med rätt inställning till mat och som inte är elitidrottare. Har faktiskt fått snart ett dussin personer att börja med PF trots väldig skepticism i början. Kommer inte heller sluta köra på fasta nu när man ser alla fördelar och märker hur dagarna blivit lättare :)
R Scarpa27
2014-10-25, 20:00
2 mål är perfekt.
hellre större mål än massa småmål, det retar bara aptiten på mig :)...
Lunch, middag och ett stort kvällsmål är min melodi.
Lunch, middag och ett stort kvällsmål är min melodi.
+1. Diggar att käka en helvetes massa mat fram på kvällningen.
Sparven från Minsk
2014-10-26, 11:40
Bara jag som äter massa under mitt ätarfönster, alltså massa små måltider?
Jag har lite problem med magen att äta endast 2-3 stora måltider.
Löser detta genom att äta 4-6 måltider/mellanmål på mitt ätarfönster.
EnergiÖverskott
2014-10-26, 13:11
Bara jag som äter massa under mitt ätarfönster, alltså massa små måltider?
Jag har lite problem med magen att äta endast 2-3 stora måltider.
Löser detta genom att äta 4-6 måltider/mellanmål på mitt ätarfönster.
2-3 är ju absolut det vanligaste och jag har nog aldrig pratat med någon som ätit fler måltider än då/dag. Jag älskar fördelen med att äta just sällan. Att bara behöva planera två ordentliga mål och köra lite IIFYM-style gör, iaf för mig, att jag kan äta oerhört gott varje dag.
För min del hade jag tyckt att det vart jävligt meckigt att äta 6 måltider under max 8 timmar och tagit bort en av de största bekvämligheterna med PF: att inte behöva vara så beroende av när man äter.
Hur ser det ut när du äter 6 måltider på en dag? Jag själv äter all mat efter träning med ett ätfönster på 3-6 timmar ca. Skulle vara kul att se hur du klämmer inte så många måltider under max åtta timmar och få höra på ett ungefär vad du äter vid varje måltid.
Ozziking
2014-10-26, 13:38
Tycker också det är skönt att äta 2- max 4 större måltider. Fast än jag inte kör PF. Frulle, något till lund/innan träning sen typ ett massivt efter träning + proteinshaken *drool*
Efter träningen är ju magen som ett svart hål. Ish
Sparven från Minsk
2014-10-26, 15:14
2-3 är ju absolut det vanligaste och jag har nog aldrig pratat med någon som ätit fler måltider än då/dag. Jag älskar fördelen med att äta just sällan. Att bara behöva planera två ordentliga mål och köra lite IIFYM-style gör, iaf för mig, att jag kan äta oerhört gott varje dag.
För min del hade jag tyckt att det vart jävligt meckigt att äta 6 måltider under max 8 timmar och tagit bort en av de största bekvämligheterna med PF: att inte behöva vara så beroende av när man äter.
Hur ser det ut när du äter 6 måltider på en dag? Jag själv äter all mat efter träning med ett ätfönster på 3-6 timmar ca. Skulle vara kul att se hur du klämmer inte så många måltider under max åtta timmar och få höra på ett ungefär vad du äter vid varje måltid.
Nu ska vi se.
Runt 13:00 tiden blir det första målet. Oftast runt 100 gram pasta/ris med kyckling eller köttfärs. Mackor, banan och proteindrink.
Runt 14:00 tiden slow carbs 60 gram.
Precis innan träningen malto och bcaa. !5:00 tiden.
Hemma runt 17:00. Då blir det risgröt och mjölk, kanske en shake på banan, mjölk, bär, whey, ägg, havregryn.
Sedan fram till 21:00 blir det 1-2 matlådor, lite filjmjölk och mussli, en frukt eller två, mackor, pasta, ris, potatis, köttfärs och kyckling.
Landar på 4000-4200 kcal per träningsdag.
Förr åt jag enbart 3-4 måltider men fick sådana problem med reflux (halsbränna) pga de enorma portionerna kolhydrater på så kort tid.
Nu känns det klart mer hanterligt då jag kan sprida ut hela intaget under kvällen.
Svaret på mina frågor finner jag antagligen i någon av de 635 sidorna som finns men det vore smidigt om någon kunde svara.
Att ligga på samma kaloriintag när man kör eller inte kör periodisk fasta, blir det överhuvudtaget någon skillnad i viktuppgång/viktnedgång?
Ligger man lågt i kroppsfett(säg 10-12%) och "lider" av så kallat stubborn fat, är fördelarna med periodisk fasta betydligt större då? tänker på träning fastande som sägs kunna ge en knuff i rätt riktning, vad studier säger vet jag men hade varit kul o höra lite från folk om skillnaden verkligen är så betydande.
Ha det gött folket!
Bossebäver
2014-11-03, 12:48
1. Nej. 2. Nej.
Fasta ökar frisättning av GH och håller kroppen beroende att det sympatiska nervsystemet i högre grad vilket ökar diverse stresshormon, katelokaminer etc, vilket agerar frisättande för kroppens energireserver.
Jag säger inte att svaret på fråga 2 är ja eller nej, men hur kan du säga att svaret är nej? Jag säger kanske men det kanske är sämre också, vem vet.
Doctor Snuggles
2014-11-03, 15:12
Nu ska vi se.
Runt 13:00 tiden blir det första målet. Oftast runt 100 gram pasta/ris med kyckling eller köttfärs. Mackor, banan och proteindrink.
Runt 14:00 tiden slow carbs 60 gram.
Precis innan träningen malto och bcaa. !5:00 tiden.
Hemma runt 17:00. Då blir det risgröt och mjölk, kanske en shake på banan, mjölk, bär, whey, ägg, havregryn.
Sedan fram till 21:00 blir det 1-2 matlådor, lite filjmjölk och mussli, en frukt eller två, mackor, pasta, ris, potatis, köttfärs och kyckling.
Landar på 4000-4200 kcal per träningsdag.
Förr åt jag enbart 3-4 måltider men fick sådana problem med reflux (halsbränna) pga de enorma portionerna kolhydrater på så kort tid.
Nu känns det klart mer hanterligt då jag kan sprida ut hela intaget under kvällen.
Fick du problem med halsbränna är det kanske dags att börja äta lite mer grönsaker.
Snorkelfarsan
2014-11-04, 11:20
Det finns inget i begreppet periodisk fasta som säger något om när man ska äta vissa mängder. Det finns mig veterligen inte heller något som talar för att man tjänar på att äta en stor andel av maten efter träningen om man inte äter väldigt lite mat totalt.
Inte? Det är väl relativt icke-kontroversiellt att man helst "bör" lägga en större andel av sitt energiintag under en dag efter träningen, eller åtminstone äta ett större mål för optimal återhämtning.
Det betyder så klart inte att det det är någon katastrof om man exempelivs tränar sent och bara äter något lättare samt tillräckligt med aminosyror, det är ju fortfarande den totala mängden protein och energi sett över hela dagen eller hela veckan som framförallt sätter ribban för vilka gains man gör.
King Grub
2014-11-04, 12:01
Det är väl relativt icke-kontroversiellt att man helst "bör" lägga en större andel av sitt energiintag under en dag efter träningen, eller åtminstone äta ett större mål för optimal återhämtning.
Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i
oWuBB8_n3lw
Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.
Inte? Det är väl relativt icke-kontroversiellt att man helst "bör" lägga en större andel av sitt energiintag under en dag efter träningen, eller åtminstone äta ett större mål för optimal återhämtning.
Ett större mål är något helt annat än merparten av sin energi och innan det kommer något banbrytande som verkligen visar på något annat så finns det ingen anledning att tvinga sig att äta merparten efter träningen. Gillar man det så kör men att hävda att det är fördelaktigt jämfört med att äta merparten innan träningen finns det väldigt lite som talar för.
Snorkelfarsan
2014-11-04, 12:32
Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i
oWuBB8_n3lw
Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.
Intressant. Detta måste vara en relativt ny insikt, för den gängse rekommendationen har ju alltid vart att man bör äta mycket under det s.k. "anaboliska fönstret" efter styrketräning, vilket vara uppåt ett dygn.
Jag har för mig att du även sagt något i stil med att de kolhydrater och protein man äter innan eller strax innan träningen inte bidrar till träningsförmågan (då man använder lagrat muskelglykogen), samt att proteinet innan inte har samma effekt på proteinsyntesen och återhämtningen som proteinet man äter efter träningen.
Det viktiga är därför framförallt efterträningsmåltiden, och vad man äter direkt innan är mindre viktigt (därmed inte sagt att snabba kolhydrater direkt innan kan pigga upp en).
Att tillräcklig tillgång på EAA är det absolut viktigaste för proteinsyntesen är så klart välkänt, men detta måste ändå vara nåt nytt? Att träna fastande är ju kanske t.o.m kontraproduktivt då, tillskillnad mot vad som ofta lyfts fram av IF/Leangains-förespråkare.
Är detta något man bör ta till sig i praktiken eller är det mest intressant på en akademisk nivå?
tack
Snorkelfarsan
2014-11-04, 12:35
Ett större mål är något helt annat än merparten av sin energi och innan det kommer något banbrytande som verkligen visar på något annat så finns det ingen anledning att tvinga sig att äta merparten efter träningen. Gillar man det så kör men att hävda att det är fördelaktigt jämfört med att äta merparten innan träningen finns det väldigt lite som talar för.
Du menar alltså att Martin Berkhan har haft fel!? IMPOSSIBLE! *gah!* ;)
(Han har skrivit att man bör lägga > 50% av energiintaget post workout, såvida ens kalender eller omständigheter tillåter det).
King Grub
2014-11-04, 12:40
Jag har för mig att du även sagt något i stil med att de kolhydrater och protein man äter innan eller strax innan träningen inte... har samma effekt på proteinsyntesen och återhämtningen som proteinet man äter efter träningen
Det är väl mest EAA-intag direkt före/efter träning den diskussionen handlat om? Inte att äta vanlig mat under dagen innan passet?
Långsamt protein före träning stimulerar proteinsyntesen efter passet lika bra som snabbt, bara tillräckliga mängder av aminosyror i blodet finns kvar.
Protein sources producing a slow AA release, when consumed before resistance exercise in sufficient amounts, are as effective as rapidly digested proteins in promoting postexercise MPS.
Med Sci Sports Exerc. 2012 Oct;44(10):1968-77.
Snorkelfarsan
2014-11-04, 12:49
Det är väl mest EAA-intag direkt före/efter träning den diskussionen handlat om? Inte att äta vanlig mat under dagen innan passet?
Jo det är sant, handlar till viss del om olika saker. Såg nu detta inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7151917&postcount=4) som du skrev nyss. Det är ungefär vad jag syftade på när jag pratar om fördelarna med att lägga en större del av energintaget efter träningen, framförallt om träningen sker fastande. Men som du säger ska man väl skilja på att äta en måltid samt inta optimal mängd EAA efter träningen, och att lägga > 50% av energiintaget under den tiden.
Långsamt protein före träning stimulerar proteinsyntesen efter passet lika bra som snabbt, bara tillräckliga mängder av aminosyror i blodet finns kvar.
Med Sci Sports Exerc. 2012 Oct;44(10):1968-77.
Juste, det kommer jag ihåg nu när du nämner det. Men har man optinojja skadar det knappast att alltid ta 10g EAA eller en vassle shake (eller äta mat) direkt efteråt för att vara säker på att toppa av behovet av aminosyror.
King Grub
2014-11-04, 12:55
Det faktum att proteinsyntesen stimuleras mer av aminosyror efter träningen om denna bedrivits fastande kan ju vara som en försvarsmekanism för ett mer katabolt tillstånd beroende på just den längre fastan. Måste inte betyda en bättre proteinbalans.
Men det finns säkert både fördelar och nackdelar med båda uppläggen. Det går inte att optimera allt samtidigt. Det som är bra för katabolism, t ex fettförlust, är sällan bra för anabolism, t ex muskeluppbyggnad, på samma gång.
Snorkelfarsan
2014-11-04, 12:59
Det faktum att proteinsyntesen stimuleras mer av aminosyror efter träningen om denna bedrivits fastande kan ju vara som en försvarsmekanism för ett mer katabolt tillstånd beroende på just den längre fastan. Måste inte betyda en bättre proteinbalans.
Good point. Men poängen som bl a Berkhan lyft fram där är att man kan utnyttja den effekten för (potentiellt) större gains över tid, eftersom det då sker en superkompensation. Men du menar att effekten bara är temporär, och att proteinbalansen över en hel dag (eller vecka) sätter ribban?
King Grub
2014-11-04, 13:08
I dagsläget är det nog mest spekulationer åt båda hållen. Inga studier har i alla fall visat något sådant.
NICKXXXXXX
2014-11-06, 20:47
Jag har nyligen fått ett jobb och kan därför inte längre fasta och träna som jag gjort tidigare. Tidigare så har jag fastat mellan 22.00 - 14.00 och gått och tränat en timme senare 15.00. Mina arbetstider varierar, men de är i snitt eller hur man ska säga 11.00 - 19.00. Jag har möjlighet att ta en snabb lunch break på 20 minuter. Tror att det går bra att ta 2 på 10 om jag snackar med min handledare.
Iaf... Jag har lite svårt med att planera upp när jag ska börja fasta och så och skulle vilja ta hjälp av er. Jag skulle kunna fasta 9 timmar om det skulle underlätta för mig utan problem. Är det viktigt att få i sig mat efter träning eller kan jag äta alla tre måltider innan och inget efter träning? Jag tänker att om jag slutar 19.00 så kanske jag äter vid 19.30 drar och tränar vid 20.30 och är klar med träningen runt 22.00. Sedan efter det blir det väl mer eller mindre att åka hem och ta det lugnt lite framför datorn och lägga mig runt 00.00-02.00 eftersom att det räcker med att jag stiger upp 1 timme innan jobbet för att det är så nära.
Kanske om jag fastar mellan 00.00 till 16.00? Äter min första måltid vid 16.00, sedan 19.30 - 20.00 och sista måltid vid midnatt?
unsuspected
2014-11-06, 21:41
Jag har nyligen fått ett jobb och kan därför inte längre fasta och träna som jag gjort tidigare. Tidigare så har jag fastat mellan 22.00 - 14.00 och gått och tränat en timme senare 15.00. Mina arbetstider varierar, men de är i snitt eller hur man ska säga 11.00 - 19.00. Jag har möjlighet att ta en snabb lunch break på 20 minuter. Tror att det går bra att ta 2 på 10 om jag snackar med min handledare.
Iaf... Jag har lite svårt med att planera upp när jag ska börja fasta och så och skulle vilja ta hjälp av er. Jag skulle kunna fasta 9 timmar om det skulle underlätta för mig utan problem. Är det viktigt att få i sig mat efter träning eller kan jag äta alla tre måltider innan och inget efter träning? Jag tänker att om jag slutar 19.00 så kanske jag äter vid 19.30 drar och tränar vid 20.30 och är klar med träningen runt 22.00. Sedan efter det blir det väl mer eller mindre att åka hem och ta det lugnt lite framför datorn och lägga mig runt 00.00-02.00 eftersom att det räcker med att jag stiger upp 1 timme innan jobbet för att det är så nära.
Kanske om jag fastar mellan 00.00 till 16.00? Äter min första måltid vid 16.00, sedan 19.30 - 20.00 och sista måltid vid midnatt?
20min rast på 8 timmar?
R Scarpa27
2014-11-06, 21:44
20min rast på 8 timmar?
7-16 jobb brukar du ha 60min (alltså 1 H rast och 8 H jobbade), därav kanske mer jobb mindre rast men endå fulltidsbetald.
alltså 11-19 ( 20 min rast 7H & 40min jobb)
NICKXXXXXX
2014-11-06, 21:53
20min rast på 8 timmar?
Om man jobbar 5 timmar per dag så har du en rast på 30 minuter. Jobbar du 80 timmar så är det en rast på 1 timme. Rasten är dock inte betald. Måltidsuppehåll på 20 minuter som jag pratade om är betald dock. Och den kan man få när rast inte kan utdelas. Jobbet är McDonalds förövrigt!
R Scarpa27
2014-11-06, 22:20
Om man jobbar 5 timmar per dag så har du en rast på 30 minuter. Jobbar du 80 timmar så är det en rast på 1 timme. Rasten är dock inte betald. Måltidsuppehåll på 20 minuter som jag pratade om är betald dock. Och den kan man få när rast inte kan utdelas. Jobbet är McDonalds förövrigt!
ah, där kan du ju göra en tripple big mac och slänga i dig =) fan kanon...
göra som du sa
tryck i dig något senare mot eftermiddan (mcdonaldsmat !!! )
efter jobb/el träning/vilodag ät stabil middag hemma.
avsluta med något gott på kvällen/natten innan läggdags.
jaja nu fick du ett tips som du undrade över iaf.
vet själv när jag fick lägga om kost när jag roterade om hela dygnet till natt en gång, man kommer in i det ganska fort och känner oftast av till slut hur man vill ha upplägget.
NICKXXXXXX
2014-11-06, 22:52
ah, där kan du ju göra en tripple big mac och slänga i dig =) fan kanon...
göra som du sa
tryck i dig något senare mot eftermiddan (mcdonaldsmat !!! )
efter jobb/el träning/vilodag ät stabil middag hemma.
avsluta med något gott på kvällen/natten innan läggdags.
jaja nu fick du ett tips som du undrade över iaf.
vet själv när jag fick lägga om kost när jag roterade om hela dygnet till natt en gång, man kommer in i det ganska fort och känner oftast av till slut hur man vill ha upplägget.
Hehe. Det kommer inte att bli några big macs för mig! Jag äter 3 måltider under min deff. 2 matlådor och sedan havregrynsgröt innan gymmet. Dessutom så kostar det att äta där. 43 kroner tar de om du inte kryssar för att du ej ätit så man sparar in en del utöver en månad om man ej äter där
Hej! Jag tänkte prova periodisk fasta att jag fastar 16timmar och har mitt ätfönster på 8timmar. Jag jobbar från 08-17 mån-fre och jag tränar vid 14.
Jag tänkte fasta från 22-14 och träna vid 14 då jag avslutar min fasta och sen tillbaka till jobbet och äta min största måltid. Jag läste att man kan dricka vatten,kaffe och te och så någon aminosyrekälla t.ex EAA/bcaa.
Är det någonting som jag har missat eller har ni synpunkter så säg gärna till så jag kan göra bättre ifrån mig! 😃
Mvh
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Såg att jag har skrivit lite fel, 18 timmar fasta ska det vara och at jag fastar från 20-14 och går och tränar vid 14 och efter det äter jag dagens stora måltid.
^Låter bra.
Aminosyror under fastan (då menar jag inte innan styrketräningen) tycker jag känns onödigt och slöseri med pengar. Ska du fasta gör det istället. Sedan om man dricker BCAA drinkar som är smaksatta (har lite söt smak iaf) kan det påverka hungern (iaf för mig). Likadant tugga massa tuggummi (alltså byta tuggummi flera gånger under fastan, för att få ny sötma/smak) känns som kan påverka.
Håller mig till kaffe under fastan sedan kör jag neutralt BCAA innan styrketräningen, äter efter.
Kan tillägga; tänk på, att gå från äta med en hög måltidsfrekvens och vara van vid träning med födointag innan - sedan helt plötsligt börja träna på tom mage...kanske inte det bästa prestationsmässigt, jag hade försökt öka succesivt, kanske börja skippa frukost sedan äta någon liten måltid vid 12 tiden. Sedan plockar du bort den efter någon vecka.
Jag vet inte hur ni andra är, men jag tycker det är ungefär samma känsla att träna ~10 timmar in på fastan, som ~18 timmar in på fastan. Äter man mycket salt och kolhydrater till kvällsmat och ska träna på morgonen dagen efter kan det bli en konstig känsla i magen och skallen, uppsvälld, lightheaded och lätt illamående typ.
Annars tycker jag mest min 'fastande' prestation påverkas av hur länge jag varit vaken just den dagen. Stiger jag upp 06:00 och tränar 18:00 brukar det oftast gå piss. (20h fasta). Stiger jag upp 15:00 och tränar 18:00 (20h fasta, samma som förra exempel) brukar det gå utmärkt.
Sedan beror det såklart på om man ligger på kaloriplus/bulkar eller under en diet. Under diet brukar jag känna att energin börjar dippa efter 16-20h fasta och man vill äta för få energi (min åsikt och erfarenhet).
Har jag varit uppe länge, samt kanske sovit dåligt blir det oftast någon liten måltid före passet.
Okej tack för bra tips! Ska testa mig fram om jag orkar fasta 18timmar och sen träna på det eller om det känns bättre att fasta 16 timmar och sen träna på det! :)
Körde periodisk fasta varje dag högst 8 timmars ätfönster förut med goda resultat. Mkt effektivt men iom ändrad livsstil så funkar det inte längre. Nuförtiden kör jag en heldag när jag känner för det utan kalorier istället. (Blir oftast 36 timmar då jag äter ett sent mål på fredagen t. ex och väntar tills jag vaknar på söndagen att äta.)
Har läst lite olika angående det här med tiden som man fastar. Vissa säger att det enda som är bra med fastan är att under tiden så äter du inget och på det viset förlorar kalorier men desto längre man håller på, desto mer kalorier bränns väl för att hålla igång motorn ? Eller är det en försvinnande liten mängd extra kalorier som bränns ?
Control_61
2015-01-17, 10:27
Slutade med PF i mars 2013, och läste strax därefter en studie som menade att periodisk fasta var negativt för hjärtat i ett längre perspektiv.
Har det kommit fram något nytt angående detta? Vad säger man 2015? Var studien trams eller finns det belägg för att periodisk fasta inte är hälsosamt i längden?
Shqypnia
2015-01-17, 10:59
Så många påstår att PF är nästintill magisk. Hur ligger det till egentligen?
Krutpaket
2015-01-17, 11:11
Så många påstår att PF är nästintill magisk. Hur ligger det till egentligen?
Jag kör PF. Mest av lathet och tidsbrist. Jag gillar t ex inte frukost + gillar att träna på tom mage. Så jag tränar 11.45-12.45 och käkar 13.00. Sen äter jag 19.00 igen.
Funkar bra för mig, min träning och mitt schema. Men det finns absolut inget magiskt med det. Funkar för vissa, inte för andra - precis som allt annat här i världen.
EDIT: Funderar dock på att börja käka 5-6 måltider om dagen under 3-4 månader och jämföra prestationer, mående och vikt med PF.
Shqypnia
2015-01-17, 11:16
Jag kör PF. Mest av lathet och tidsbrist. Jag gillar t ex inte frukost + gillar att träna på tom mage. Så jag tränar 11.45-12.45 och käkar 13.00. Sen äter jag 19.00 igen.
Funkar bra för mig, min träning och mitt schema. Men det finns absolut inget magiskt med det. Funkar för vissa, inte för andra - precis som allt annat här i världen.
EDIT: Funderar dock på att börja käka 5-6 måltider om dagen under 3-4 månader och jämföra prestationer, mående och vikt med PF.
Kan tänka mig det fungerar bra om man har regelbundna rutiner. Men om man som mig studerar och arbetar alla möjliga tider blir det svårt att anpassa.
Sedan undrar jag om det hjälper i ett avseende att just fett bränns bättre som många påstår.
Krutpaket
2015-01-17, 11:27
Kan tänka mig det fungerar bra om man har regelbundna rutiner. Men om man som mig studerar och arbetar alla möjliga tider blir det svårt att anpassa.
Sedan undrar jag om det hjälper i ett avseende att just fett bränns bättre som många påstår.
Ja det handlar mycket om rutiner. Första veckan va hemsk för mig då jag va skithungrig mellan 10-13 och mellan 16-19. Men sen hittar man en nivå som passar + kroppen vänjer sig. Nu kvittar det hur min dag ser ut, jag blir inte hungrig förrän 13 och inte mellan 13-18 heller oftast.
När det gäller fett så vet jag inte exakt, men jag tvivlar. I grund och botten handlar det om kcal in och ut.
Jag tror PF är bra om man t ex:
1. Inte gillar mat
2. Föredrar att äta sig ordentligt mätt 1-2 gånger per dag istället för att äta lite 5-7 ggr per dag
3. Om man inte har tid eller möjlighet att äta en massa ggr per dag
4. Om man som jag är lat.
Men äter du 2000 kcal som PF eller 2000 kcal fördelat på 6 måltider kvittar nog för fettförbränningen. Tror jag... sen är jag iofs inte insatt i hormoner och sånt och hur det påverkas av PF .
Troligtvis är skillnaden i fettförbränning minimal eller om den nu existerar över huvud taget.
Räknar man inte kcal så tror jag det är lätt att man per automatik äter mindre med hjälp av PF. Enligt egna erfarenheter så upplever jag mig mindre hungrig överlag vilket gör det mycket lättare för mig att hålla ett energiunderskott vid deff.
PERSSONN
2015-01-19, 20:27
Jag bulkar just nu enligt PF,dock käkar jag mellan ca 11:45-21:45 alltså 14/10(vetefan om de finns,har bara hört om 16/8 som lägst..) undrar bara om någon annan bulkar/har bulkat med PF och isåfall hur det funkar? :)
Stjarnan
2015-01-19, 20:50
Jag bulkar just nu enligt PF,dock käkar jag mellan ca 11:45-21:45 alltså 14/10(vetefan om de finns,har bara hört om 16/8 som lägst..) undrar bara om någon annan bulkar/har bulkat med PF och isåfall hur det funkar? :)
14 timmar är väl egentligen inget jag skulle kalla fasta( inte 16 heller för den delen).
Jag bulkade med PF förra året med goda resultat. Åt 20% av mitt dagliga kaloriintag runt 14:00, tränade runt 16 till 17:30 och åt resterande 18:30 och 20:00.
Jag vet bara att jag tränat 15 år och aldrig varit i närheten av denna formen under vintern, eller sommaren för den delen... men med PF är det nästan löjligt enkelt när jag kör på 20h fasta dagligen plus en bra och rätt så strikt kost, givetvis. Det blir lättare att bränna fett när man har lättare för att inte överdriva sitt kaloriintag. Sedan är jag personligen övertygad om att fettförbränningen är effektivare, speciellt när man tränar och inte har ätit på 18 timmar.
http://s9.postimg.org/fyhtuugzj/krut1.jpg
Shqypnia
2015-01-20, 23:39
Jag vet bara att jag tränat 15 år och aldrig varit i närheten av denna formen under vintern, eller sommaren för den delen... men med PF är det nästan löjligt enkelt när jag kör på 20h fasta dagligen plus en bra och rätt så strikt kost, givetvis. Det blir lättare att bränna fett när man har lättare för att inte överdriva sitt kaloriintag. Sedan är jag personligen övertygad om att fettförbränningen är effektivare, speciellt när man tränar och inte har ätit på 18 timmar.
http://s9.postimg.org/fyhtuugzj/krut1.jpg
Men det är just detta jag menar. Så många som lovordar PF. Helt klart värt att testa dock!
Krutpaket
2015-01-21, 00:19
Men det är just detta jag menar. Så många som lovordar PF. Helt klart värt att testa dock!
Men du har säkert lika många som lovordar husmanskost 3ggr per dag, lchf, äta 6 ggr per dag osv. Det viktig är att hitta en.modell som funkar för dig och som passar din vardag.
Testa och se hur det känns. Antingen kommer du trivas med det ellr hata det totalt
Troligtvis är skillnaden i fettförbränning minimal eller om den nu existerar över huvud taget.
Räknar man inte kcal så tror jag det är lätt att man per automatik äter mindre med hjälp av PF. Enligt egna erfarenheter så upplever jag mig mindre hungrig överlag vilket gör det mycket lättare för mig att hålla ett energiunderskott vid deff.
Precis. Lättare för mig att rama in ett kaloriunderskott då jag har svårt att överstiga 2000 kalorier på enbart 2 mål. Det kan jag enkelt göra om jag äter på donken 2 gånger. Men det här ger mig utrymme att äta en lätt lunch som 10 bitar sushi (cirkus 430 kalorier beroende på restaurang). Därefter efter träningen klockan 19:00 äta 2 big mac's utan strips och ett 6 pack nuggets, där har vi cirka 1400 kalorier. Skippar jag nuggets så är jag där på cirka 1050.
Jag personligen tycker om att äta mycket på en gång, tycker inte om att ta med lunchlåda till jobbet då jag ser 1 timmes rasten som en möjlighet att kliva ut från arbetet. Roligaste timmen på dagen efter träningen.
I slutändan utför jag inte IF för att jag tror att det kommer spruta tillväxthormon i mig så att fettet ryker, utan det är enklare att manövrera och hålla sig till ett underskott :) Sen är det ju upp till en och definera periodisk fasta, måste man fastna i minst 16 timmar för att man ska kunna definera det som det?
Alltså.. en sak som jag tycker är märkligt är när det pratas om PF, och vissa upplägg är i princip bara vara att inte äta frukost.
Äter man middag kl 18 och sedan lunch kl 12, då har man fastat i 18 timmar. Jaha? För mig har detta alltid varit ett normaltillstånd :D. Frukost för mig är en kopp kaffe. Man skulle kunna kalla det HF, hoppa frukost :D
Jag experimenterar f.ö. själv med PF nu men för att det skall bli någon markant skillnad mot hur jag vanligtvis äter, har jag lagt matfönstret till 18-22. Rätt kämpigt faktiskt, men fuskar lite med frukt.
PureWhey
2015-01-21, 13:39
Kör PF nu under deff, under bulk klarar jag inte av att få i mig alla kalorier.
Brukar träna kring 15-16, äta ~2000 kcal därefter och fylla på med vassle för att uppnå "proteinkvoten". Vissa dagar passar det dock inte, då kan ett mindre mål självklart slinka ner innan träning. Man bör alltid vara redo att anpassa sig.
Adrianite
2015-01-21, 15:41
Alltså.. en sak som jag tycker är märkligt är när det pratas om PF, och vissa upplägg är i princip bara vara att inte äta frukost.
Äter man middag kl 18 och sedan lunch kl 12, då har man fastat i 18 timmar. Jaha? För mig har detta alltid varit ett normaltillstånd :D. Frukost för mig är en kopp kaffe. Man skulle kunna kalla det HF, hoppa frukost :D
Jag experimenterar f.ö. själv med PF nu men för att det skall bli någon markant skillnad mot hur jag vanligtvis äter, har jag lagt matfönstret till 18-22. Rätt kämpigt faktiskt, men fuskar lite med frukt.
Ja, PF är i princip = normal matfrekvens, med normal definierat till matintag 2-3ggr per dag.
Förstår inte skillnaden mellan PF och det jag har gjort hela mitt liv, dvs. äta 2 måltider, då jag alltid skippat frukosten sedan barnsben såvida ingen tvingade i mig, och inte småäta mellan lunch-middag eller efteråt.
Alla andra i världen kanske kom till denna insikt i.o.m. PF.
Ja, PF är i princip = normal matfrekvens, med normal definierat till matintag 2-3ggr per dag.
Förstår inte skillnaden mellan PF och det jag har gjort hela mitt liv, dvs. äta 2 måltider, då jag alltid skippat frukosten sedan barnsben såvida ingen tvingade i mig, och inte småäta mellan lunch-middag eller efteråt.
Alla andra i världen kanske kom till denna insikt i.o.m. PF.
Finns ingenting som säger att PF ska vara 2 måltider. Det är 16-24 timmars fastande följt av ett ät-fönster på 8-1 h.
Inom detta ätfönster så ser du till att få i dig de kalorier du behöver, många lägger första större måltiden precis efter träningen.
Det är egentligen ingenting konstigt med PF det passar bara vissa personer att äta på det sättet.
Oftast är det lättare när man ska ligga på ett specifikt kcal intag per dag att lägga det på 2-3 måltider bara.
Sen brukar en del köra aminosyror innan de tränar för någon forskningsrapport hit eller dit osv.
Adrianite
2015-01-21, 16:49
Finns ingenting som säger att PF ska vara 2 måltider. Det är 16-24 timmars fastande följt av ett ät-fönster på 8-1 h.
Inom detta ätfönster så ser du till att få i dig de kalorier du behöver, många lägger första större måltiden precis efter träningen.
Det är egentligen ingenting konstigt med PF det passar bara vissa personer att äta på det sättet.
Oftast är det lättare när man ska ligga på ett specifikt kcal intag per dag att lägga det på 2-3 måltider bara.
Sen brukar en del köra aminosyror innan de tränar för någon forskningsrapport hit eller dit osv.
Ja, men i princip alla människor i världen använder sig av någon variant av PF, men skillnaden är väl att PF i forumsammanhang verkar användas mest som den varianten du nämnde i ditt inlägg, snarare än att bara vara "normal" (dvs. såsom människor i största allmänhet äter, 2-3 måltider utan småätande).
Härligt att vi normaliserar PF :) Det är så jag brukar vrida på det när jag hamnar i diskussioner (vilket händer rätt ofta) kring näringsmönstret för periodisk fasta. Då frågar jag "varför skulle detta vara onormalt, och ditt sätt att äta utspritt under dagen med besvärande hunger under jämna mellanrum vara mer normalt?"
Vad jag tycker är att man genom att äta regelbundet har vant kroppen vid att få näring med jämna mellanrum. Detta "onormala" tillstånd skapar abstinens (typ som en rökare har) vilket gör att man bara klarar sig x (3-5 timmar) utan mat. Det normala och mest hälsosamma tror jag är att köra någon form av PF. Jobbigt bara att man under 15 år trodde att man måste äta slaviskt och genom hela dygnet och satt och tryckte i sig frukost och kvällsmat kl 23 på kvällen för att inte bli katabol och förlora en massa muskelmassa.......
beach2025
2015-01-29, 10:12
Behöver lite feedback och hjälp med min PF
Man
30 bast
173 cm
78 kg
98cm runt midjan, är ganska rund om midjan där nästan all min fett sitter.
har kört PF i 7 veckor nu, började även styrketräna i samma veva.
har ett sittande kontorsjobb, tränar 4ggr i veckan enligt wendlers 531 BBB.
Tycker gymmande går väldigt bra, började väldigt lätt och har ökat stadigt med vikterna. när jag väl tränar så tränar jag hårt. har fått en hel del noobgainz.
Min TDEE har jag räknat ut till ca 2500 Kalorier.
Ligger på 1900 Kalorier på träningsdagar, 1600 på vilodagar.
är väldigt strikt med min kost, väger varenda gram jag stoppar i mig.
Äter ingen skräpmat, socker osv. inget kosttillskott heller.
kör med 2g protein/kroppsvikt, 1g fett/kroppsvikt resten kolhydrater.
tränar 06:00 på fastande mage, äter från 12:00 till 18:00, dvs kör 18/6
har väldigt bra med ork och energi när jag tränar.
Min startvikt var 80 kg, och sjönk till 78 redan efter 2 veckor. men sedan dess har det stått helt still. 78kg var morgonens vikt, midjan har minskat ca 6 cm och jag har fått en del definition framförallt i överkroppen.
Teoretisk sett borde jag gått ner lite mer. Är jag för ivrig med vikten och skall ta det lugnt och fortsätta köra på, eller borde jag se över något? Kan tillägga att jag provat och äta mer/mindre utan resultat.
Ursäkta för den långa texten och tack på förhand!
Leifallan
2015-04-25, 18:00
http://youtu.be/4UkZAwKoCP8
Sent from my iPhone using Tapatalk
R Scarpa27
2015-04-25, 18:42
Härligt att vi normaliserar PF :) Det är så jag brukar vrida på det när jag hamnar i diskussioner (vilket händer rätt ofta) kring näringsmönstret för periodisk fasta. Då frågar jag "varför skulle detta vara onormalt, och ditt sätt att äta utspritt under dagen med besvärande hunger under jämna mellanrum vara mer normalt?"
Vad jag tycker är att man genom att äta regelbundet har vant kroppen vid att få näring med jämna mellanrum. Detta "onormala" tillstånd skapar abstinens (typ som en rökare har) vilket gör att man bara klarar sig x (3-5 timmar) utan mat. Det normala och mest hälsosamma tror jag är att köra någon form av PF. Jobbigt bara att man under 15 år trodde att man måste äta slaviskt och genom hela dygnet och satt och tryckte i sig frukost och kvällsmat kl 23 på kvällen för att inte bli katabol och förlora en massa muskelmassa.......
bra skrivet där.
jo jag får oftast diskutera med personer också när man inte äter frukost och sena måltider...
de frågar hut klarar man hungern???? men jisses!!!!!!!!!! titta på din tallrik till bebisportion, när man äter färre måltider äter man inga bebisportioner...
kan störa mig på personer som småäter hela dagarna som blir mätta av att titta på en tallrik med mat.
svenssons i detta landet måste äta frukost lunch middag mellanmål kvällsmål osv... gör man inte det är man onormal.
svenssons= aptitsretsätares.
bra skrivet där.
jo jag får oftast diskutera med personer också när man inte äter frukost och sena måltider...
de frågar hut klarar man hungern???? men jisses!!!!!!!!!! titta på din tallrik till bebisportion, när man äter färre måltider äter man inga bebisportioner...
kan störa mig på personer som småäter hela dagarna som blir mätta av att titta på en tallrik med mat.
svenssons i detta landet måste äta frukost lunch middag mellanmål kvällsmål osv... gör man inte det är man onormal.
svenssons= aptitsretsätares.
Fuck Jante!! *mini
Min startvikt var 80 kg, och sjönk till 78 redan efter 2 veckor. men sedan dess har det stått helt still.
Hur länge har det stått still?
Behöver lite feedback och hjälp med min PF
Man
30 bast
173 cm
78 kg
98cm runt midjan, är ganska rund om midjan där nästan all min fett sitter.
har kört PF i 7 veckor nu, började även styrketräna i samma veva.
har ett sittande kontorsjobb, tränar 4ggr i veckan enligt wendlers 531 BBB.
Tycker gymmande går väldigt bra, började väldigt lätt och har ökat stadigt med vikterna. när jag väl tränar så tränar jag hårt. har fått en hel del noobgainz.
Min TDEE har jag räknat ut till ca 2500 Kalorier.
Ligger på 1900 Kalorier på träningsdagar, 1600 på vilodagar.
är väldigt strikt med min kost, väger varenda gram jag stoppar i mig.
Äter ingen skräpmat, socker osv. inget kosttillskott heller.
kör med 2g protein/kroppsvikt, 1g fett/kroppsvikt resten kolhydrater.
tränar 06:00 på fastande mage, äter från 12:00 till 18:00, dvs kör 18/6
har väldigt bra med ork och energi när jag tränar.
Min startvikt var 80 kg, och sjönk till 78 redan efter 2 veckor. men sedan dess har det stått helt still. 78kg var morgonens vikt, midjan har minskat ca 6 cm och jag har fått en del definition framförallt i överkroppen.
Teoretisk sett borde jag gått ner lite mer. Är jag för ivrig med vikten och skall ta det lugnt och fortsätta köra på, eller borde jag se över något? Kan tillägga att jag provat och äta mer/mindre utan resultat.
Ursäkta för den långa texten och tack på förhand!
Jag hade inte deffat allt för hårt om du forftarande har noob gains att hämta.
Vikten är inte allt heller, speciellt när du är nybörjare. Det är mycket möjligt att du kompenserar viktförlusten av fett med nya muskler ett tag till. Så gå efter midjemått och spegeln nu istället tills det stagnerat. Sen kanske det blir dags att se över förbränningen. Men då hade jag absolut inte sänkt dina kcal från mat mycket till, utan lagt in en 2-3 cardiopass i veckan och börjat där istället.
Berkhan pratar mycket om att cardio inte är nödvändigt för fettförlust. Och absolut, det kanske det inte är, men det beror på förutsättningarna, och då framförallt din tdee... 80% av kcal reduktion från kost och 20% från cardio är ändå en sund inställning kan jag tycka.
Lycka till!
Jag har fan kört PF i 5 år nu oftast 18/6 och jag börjar alltid noja i perioder om 2 saker: proteinintag och protein innan styrketräning eller helt fastande styrketräning.
Proteinintaget hoppar jag mellan 3g kg/kv och 2g kg/kv i perioder. På 2g kg/kv kan jag inte äta alla livsmedel jag vill pga 'blir för mycket protein'. 3g kg/kv gillar jag men känns som det blir nästan 500kr dyrare matkonto per månad vilket känns overkill. Berkhan rekommenderar ju 3g kg/kv så det känns bäst pga det också. Eftersom man går 18 timmar utan mat blir proteinintaget viktigare (?). Alltså ju längre man fastar ju högre proteinintag kan vara positivt gentemot man äter var 4e timme och fyller på med protein oftare/jämnare?
"Ett intag av 3g/kg har visat ett ökat psykiskt välbefinnande och fysiologiska fördelar med en högre volyms träning och även kaloriunderskott."
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699
Samt att protein mättar bäst (har problem med mättnad, därför jag kör PF duh). Också läst att 1g protein i själva verket kanske är mindre än 4 kalorier pga TEF.
Fastande styrketräning har jag kört BCAA ett tag men verkar som det är slöseri med pengar? Har läst det flertal ggr senaste året. Att det är EAA eller vassle (t.o.m kasein) som gäller i så fall?
Jag orkar inte äta innan styrketräningen, går alltid sämst - fastande träning är verkligen min melodi.
*16-18 timmars helt fastande styrketräning, äter 60-90 minuter efter avslutat pass.
*25-30g vassle (~20g protein) innan styrketräningen, äter 60-90 minuter efter avslutat pass.
Vet inte. Kanske ska prova en period med protein innan styrketräningen och se om det blir någon skillnad. Är nöjd med muskel -och styrkeutvecklingen. Min återhämtning känns kass i perioder dock, kan bero på annat antar jag (än "kass" näringstiming)! Är inga problem att dricka en shake innan passet; inte så jag nojar över att jag ev. bryter fastan. Känner ingen skillnad i energi och prestation heller. Har som sagt kört i perioder men sen tar pulvret slut och jag orkar inte fippla med shakes och skit. ;P
Lite kommentar/artiklar/trådar som gör att jag nojar:
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
"Training is initiated on an empty stomach and after ingestion of 10 g BCAA or similar amino acid mixture. This "pre-workout" meal is not counted towards the feeding phase. Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental. The pre-workout protein intake, with its stimulatory effect on protein synthesis and metabolism, is a crucial compromise to optimize results."
http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219720&highlight=Innan+styrketr%E4ning+fastande
(första kommentaren av Grub)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209389
(första kommentaren mainly av Grub)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6924493&postcount=6
Berkhan rekommenderar ju 3g kg/kv så det känns bäst pga det också. Eftersom man går 18 timmar utan mat blir proteinintaget viktigare (?). Alltså ju längre man fastar ju högre proteinintag kan vara positivt gentemot man äter var 4e timme och fyller på med protein oftare/jämnare?
Berkhan är extrem i sina rekommendationer - och han har ju själv skrivit om att det är för att inte ge utrymme för skräpmat egentligen.
3g/kg är en överdrift. Ligger man på 1.5-2g som en naturlig byggare så lär man täcka sitt behov.
Att du kör PF ändrar ingenting i proteinbehovet. Frekvens av intag av mat är bara något folk har fått för sig.
18 timmar utan mat har jag kört i snart 3 månader under en deff - och jag har både bibehållit och ökat i styrka under deff. Jag ligger på 1.5-2g/kg i proteinmängd.
En fasta verkar även vara muskelsparande på grund av en ökad sekretion av gynnande hormoner, bland annat förhöjda nivåer testosteron:
Källa (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/?page=6)
Sluta oroa dig över de gamla invanda och felaktiga föreställningarna om extremt mycket protein och att du måste äta hela tiden :-)
En fasta verkar även vara muskelsparande på grund av en ökad sekretion av gynnande hormoner, bland annat förhöjda nivåer testosteron:
Källa (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/?page=6)
Din källa säger inget om testosteron, och det har jag aldrig hört. Fasta höjer GH, det är känt, det är vad din källa säger. GH ökar troligen för att hungerhormonet Ghrelin ökar. GH verkar säkert muskelsparande. Men jag har aldrig sett att testo skulle ha ökat av fasta eller kaloriunderskott, endast motsatsen.
Din källa säger inget om testosteron, och det har jag aldrig hört. Fasta höjer GH, det är känt, det är vad din källa säger. GH ökar troligen för att hungerhormonet Ghrelin ökar. GH verkar säkert muskelsparande. Men jag har aldrig sett att testo skulle ha ökat av fasta eller kaloriunderskott, endast motsatsen.
Tack!
Den här undersökningen verkar tyda på en ökning av testosteron, verkar särskilt gälla överviktiga dock:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Pituitary-testicular+axis+in+obese+men+during+short-term+fasting.
LunaSpice
2015-08-17, 08:11
Tack!
Den här undersökningen verkar tyda på en ökning av testosteron, verkar särskilt gälla överviktiga dock:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Pituitary-testicular+axis+in+obese+men+during+short-term+fasting.
Överviktiga personer har generellt en lägre nivå av testosteron pga den hormonella obalans som övervikt skapar i kroppen. PF normaliserar detta till stor del även hos icke överviktiga. Mig veterligen finns det ingen forskning som påvisar höga testonivåer pga PF, dock kan de bli högre om ursprungsvärdet var under eller i underkant av referensintervallet. Hög och högre är dock inte alls samma sak.
Det finns mkt material kring ramadan och dess påverkan på människor och hormonnivåer.
Tror inte så många kör PF för att spara på muskelmassa, utan mer för att kunna manövrera kalorierna enklare över dagen med alla makros.
Om GH ökas så ökas väl även kortisol vid svält som är katabolt så det blir väl 0 i det hela där igen? Tillväxthormon stimulerar fettförbränning, men avgör inte fettförlusten då vi fortfarande måste ligga på ett kaloriunderskott.
Tror inte så många kör PF för att spara på muskelmassa, utan mer för att kunna manövrera kalorierna enklare över dagen med alla makros.
Om GH ökas så ökas väl även kortisol vid svält som är katabolt så det blir väl 0 i det hela där igen? Tillväxthormon stimulerar fettförbränning, men avgör inte fettförlusten då vi fortfarande måste ligga på ett kaloriunderskott.
Ja, det borde vara ett nollsummespel då, men om testo ökar också så kanske testo+ GH(genom IGF-1)vinner mot cortisolet. Det är ju dock svårt för kroppen att vara anabol om de enda aminosyrorna som finns tillgängliga är de som bildats av nedbrutna muskler...
Jag tror som du om PF med en liten ändring. När du deffar med PF så har du en 4-8 timmars bulk i samband med träning då du kan vara rejält anabol trots energiunderskott över dagen. Frågan är bara vilket som ger bäst resultat.
varför inte köra typ VLCD(proteindrinkar, EAA, leucine, kanske koffein och grönt te) 12 timmar, 8 timmars sömn och sen 4 timmars ätfönster i samband med gym? det kan man ju göra på bulk också för det är inte så jäkla svårt att äta sitt dagsintag på 4-5 timmar.
Anders The Peak
2015-08-18, 13:10
Överviktiga personer har generellt en lägre nivå av testosteron pga den hormonella obalans som övervikt skapar i kroppen. PF normaliserar detta till stor del även hos icke överviktiga. Mig veterligen finns det ingen forskning som påvisar höga testonivåer pga PF, dock kan de bli högre om ursprungsvärdet var under eller i underkant av referensintervallet. Hög och högre är dock inte alls samma sak.
Det finns mkt material kring ramadan och dess påverkan på människor och hormonnivåer.
■Kumar S, Kaur G. Intermittent Fasting Dietary Restriction Regimen Negatively Influences Reproduction in Young Rats: A Study of Hypothalamo-Hypophysial-Gonadal Axis
Dvs minskade testosteronnivåer etc vid IF. Råttor fungerar som människor i de här fallen.
■Kumar S, Kaur G. Intermittent Fasting Dietary Restriction Regimen Negatively Influences Reproduction in Young Rats: A Study of Hypothalamo-Hypophysial-Gonadal Axis
Dvs minskade testosteronnivåer etc vid IF. Råttor fungerar som människor i de här fallen.
Studien undersöker både hannar och honor. Honorna verkar ha påverkats mest. Hur åt dem? Kan inte se om dom beskriver underskottet eller under vilka timmar dom fick äta.
Jag får helt enkelt ta och mäta mina nivåer nu när jag kört länge med IF :-)
Ja, det borde vara ett nollsummespel då, men om testo ökar också så kanske testo+ GH(genom IGF-1)vinner mot cortisolet. Det är ju dock svårt för kroppen att vara anabol om de enda aminosyrorna som finns tillgängliga är de som bildats av nedbrutna muskler...
Jag tror som du om PF med en liten ändring. När du deffar med PF så har du en 4-8 timmars bulk i samband med träning då du kan vara rejält anabol trots energiunderskott över dagen. Frågan är bara vilket som ger bäst resultat.
varför inte köra typ VLCD(proteindrinkar, EAA,, kanske koffein och grönt te) 12 timmar, 8 timmars sömn och sen 4 timmars ätfönster i samband med gym? det kan man ju göra på bulk också för det är inte så jäkla svårt att äta sitt dagsintag på 4-5 timmar.
Det här är faktiskt det lättaste sättet rent anekdotiskt för mig att gå ner i vikt på om jag vill det, man kan äta i princip precis vad man vill i vilken mängd man vill varje dag och ändå gå ned fort i vikt om man rör sig mycket under dagarna då förstås. Har aldrig förlorat styrka eller synbar muskelmassa på detta vis, men anekdoter betyder inte ett skit egentligen så detta blir bara en ovanligt lång +1.
varför inte köra typ VLCD(proteindrinkar, EAA, leucine, kanske koffein och grönt te) 12 timmar, 8 timmars sömn och sen 4 timmars ätfönster i samband med gym? det kan man ju göra på bulk också för det är inte så jäkla svårt att äta sitt dagsintag på 4-5 timmar.
För min del så har det minst påverkan på det sociala att skippa frukost. Kan äta med sambon/kompisar på kvällarna. 16/8 passar perfa i mitt liv.
Har nu beställt ett test för att testa testosteron-nivån. Kommer att gå på Torsdag morgon för att lämna blod, och så tar det några dagar efter det för att få resultat mailat.
Kanske dyrt för att stilla nyfikenheten, men det ska bli intressant :-) Återkommer med resultat.
Har nu beställt ett test för att testa testosteron-nivån. Kommer att gå på Torsdag morgon för att lämna blod, och så tar det några dagar efter det för att få resultat mailat.
Kanske dyrt för att stilla nyfikenheten, men det ska bli intressant :-) Återkommer med resultat.
För inte bara gå till närmaste VC och be om ett hormontest? Måste ju vara billigare.
För inte bara gå till närmaste VC och be om ett hormontest? Måste ju vara billigare.
Det här går på 1200, och då mäter dom lite annat också. Vad jag kunde läsa mig till så var man antingen tvungen att ljuga om det på VC eller be om att få göra testen utan att egentligen behöva och då pyntar man lika mycket ändå vad jag förstod (besök + avgift).
Nu får jag gå in till ett drop-in ställe typ när jag vill, så detta kändes smidigare.
LunaSpice
2015-08-18, 16:34
Det måste finnas en medicinsk frågeställning/diagnos får att man ska kunna ta ett prov på VC.
Nu har jag ingen aning om vad det var innan, men kan konstatera att några månader av periodisk fasta inte lägger mig på en nivå som gör mig orolig för att kosten skulle påverka mitt testosteron negativt.
Det var intressanta värden att få reda på i alla fall, i testet - järn, magnesium, glukos, HbA1c/blodsocker och kreatinkinas/muskelslitage.
Måste tillägga - det här är en periodisk fasta med ett kaloriunderskott där jag gått ner 1 kg/veckan typ hela tiden. Så jag antar att mitt testo kommer att vara lite påverkat, som på vilken annan cut som helst.
Nu i slutet kommer jag försöka ta det lite lugnare men pga woosh-effekten så har det varit lite lurigt heh.
Väger mig varje dag, och nu senast så var det: 68.5, 68.3, 68.3, 68.2, 68.2, 68.1, 67.7, 67, 69.9 ...
DVS det kan tyckas stå still ett tag, men sedan kommer allt på en gång.
Ska vänta 3 månader efter jag börjat en bulk (med väldigt kontrollerad och svag viktuppgång) och mäta igen.
Kommer nog köra vidare med periodisk fasta även under en bulk - gillar sättet att äta på.
LunaSpice
2015-08-24, 12:38
Måste tillägga - det här är en periodisk fasta med ett kaloriunderskott där jag gått ner 1 kg/veckan typ hela tiden. Så jag antar att mitt testo kommer att vara lite påverkat, som på vilken annan cut som helst.
Nu i slutet kommer jag försöka ta det lite lugnare men pga woosh-effekten så har det varit lite lurigt heh.
Väger mig varje dag, och nu senast så var det: 68.5, 68.3, 68.3, 68.2, 68.2, 68.1, 67.7, 67, 69.9 ...
Ska vänta 3 månader efter jag börjat en bulk (med väldigt kontrollerad och svag viktuppgång) och mäta igen.
Kommer nog köra vidare med periodisk fasta även under en bulk - gillar sättet att äta på.
Från 67 till 69,9 på en dag... ganska tydligen tecken på varför man ej rek. daglig vägning vid viktnedgång. :D Du har ju koll och vet vad siffrorna står för men för den oinvigde så kan daglig viktkontroll skapa sjukt mkt skumma tankar och få folk att ge upp trots att de sett på hela veckan/2 veckor gått ned önskad vikt.
Oh sorry! Mitt fel, det var 66.9!
Men ja, du har rätt - vikten går upp och ned hela tiden. Oftast upp ett halvt kilo för mig, inte så mycket som ifrån 67 till nästan 70, men tillräckligt för att börja undra vad fan som pågår. Sedan stallar det under lång tid ofta, och helt plötsligt så har man ändå gått ned så mycket man tänkt.
Händer regelbundet - och det är mer regel än undantag faktiskt...
Ignatius72
2015-09-10, 12:59
Har kört PF sedan av slutet av maj med 16/8 upplägg. Det är lätt att hålla det socialt. Frukost har jag aldrig gillat och ätfönstret gör att jag inte kränger en massa onödigt efter 20. Positiv bieffekt att jag druckit mycket färre öl. Tappat från dryga 89 till 81,5 idag.
Hur lång tid tycker du det brukar ta innan man får en sån där woosh effekt? Jag har stått still i över en vecka nu. Kanske äter för mycket.
En fråga som kanske ställts tidigare i tråden men iaf. Hur kommer det sig att mängden avföring kan minska så mycket med periodisk fasta? Från att jag tidigare behövde skita flera gånger per dag kan det nu gå upp till 4-5 dagar mellan toabesöken. Har det enbart att göra med ett minskat kaloriintag överlag eller finns andra förklaringar?
När du får mat i magen så börjar musklerna i tarmarna röra sig för att pumpa fram materialet i tarmarna så att det finns plats för det nya som ska lämna magen så småningom. Jag skiter nästan alltid 20-90 minuter efter ett mål mat.
Läs om "Gastric motility"
vicarious
2015-11-12, 18:27
En fråga som kanske ställts tidigare i tråden men iaf. Hur kommer det sig att mängden avföring kan minska så mycket med periodisk fasta? Från att jag tidigare behövde skita flera gånger per dag kan det nu gå upp till 4-5 dagar mellan toabesöken. Har det enbart att göra med ett minskat kaloriintag överlag eller finns andra förklaringar?
Mindre mat innebär mindre avföring. Sen kanske du tömmer mer när du väl tömmer. Det låter dock inte hälsosamt att det går så många dagar mellan varje gång.
Som sagt så finns det något som heter den gastrokoliska reflexen, något som triggas när man äter.
Det låter dock inte hälsosamt att det går så många dagar mellan varje gång.
Varför skulle det inte vara hälsosamt? Jag har aldrig upplevt några magsmärtor eller liknande sen jag började med PF. Jag har visserligen haft problem med gasig/orolig mage hela livet (har förmodligen IBS), men dessa problem snarare mildrades än förvärrades när jag började med PF. Efter att jag även uteslöt gluten ur kosten för ett år sedan har dessa problem nästan försvunnit helt.
5 dagar mellan varje skitning, hur lite äter du på 5 dagar?
5 dagar mellan varje skitning, hur lite äter du på 5 dagar?
En typisk dag just nu ser ut ungefär så här (http://kostbevakningen.se/?foodinput=Lunch%3A%0A250%20g%20kycklingfil%C3%A9% 0A2%20st%20potatisar%0A200%20g%20wokgr%C3%B6nsaker %0A%0AMellanm%C3%A5l%3A%0A250%20gram%20l%C3%A4ttke sella%0A1%20st%20banan%0A%0AMiddag%3A%0A250%20g%20 laxfil%C3%A9%0A2%20st%20potatisar%0A200%20g%20wokg r%C3%B6nsaker%0A125%20gram%20l%C3%A4ttkesella%0A10 0%20g%20isbergssallad%0A1%20tomat%0A0%2C25%20st%20 gurka%0A0%2C5%20st%20paprika%0A1%20st%20%C3%A4gg%0 A50%20g%20kn%C3%A4ckebr%C3%B6d%0A2%20msk%20messm%C 3%B6r).
vicarious
2015-11-14, 14:19
Varför skulle det inte vara hälsosamt? Jag har aldrig upplevt några magsmärtor eller liknande sen jag började med PF. Jag har visserligen haft problem med gasig/orolig mage hela livet (har förmodligen IBS), men dessa problem snarare mildrades än förvärrades när jag började med PF. Efter att jag även uteslöt gluten ur kosten för ett år sedan har dessa problem nästan försvunnit helt.
Så länge du inte känner dig förstoppad är det nog ingen fara. Jag går också mer sällan när jag drar ned på kosten, det blir mindre avföring helt enkelt.
Så länge du inte känner dig förstoppad är det nog ingen fara. Jag går också mer sällan när jag drar ned på kosten, det blir mindre avföring helt enkelt.
Jo, det verkar inte orimligt. Dock tycker jag att jag ändå äter ganska mycket mat, åtminstone volymmässigt men kanske inte räknat i antal kalorier.
Sedan har det kanske också stor betydelse i sammanhanget vad man äter. Just nu försöker jag hålla mig till en ganska strikt diet eftersom jag vill gå ned i vikt. Om jag äter något "onyttigt", typ bakverk eller liknande, behöver jag uträtta behoven ganska omgående.
Jo, det verkar inte orimligt. Dock tycker jag att jag ändå äter ganska mycket mat, åtminstone volymmässigt men kanske inte räknat i antal kalorier.
Sedan har det kanske också stor betydelse i sammanhanget vad man äter. Just nu försöker jag hålla mig till en ganska strikt diet eftersom jag vill gå ned i vikt. Om jag äter något "onyttigt", typ bakverk eller liknande, behöver jag uträtta behoven ganska omgående.
Som ovanstående sa, oroa dig inte om du inte "känner" dig förstoppad. Jag äter, dessvärre, långt ifrån hälsosamt och har ett ganska högt kaloriintag (min. 3000 kcal) men behöver verkligen inte skita stup i kvarten trots detta och känner inget obehag på grund av det.
Pröva att dricka kaffe om du inte gör det redan. Det sätter ofelbart fart på min och många andras magar i alla fall.
vicarious
2015-11-14, 17:06
Helt klart. Mycket protein och lite fett blir lätt tegelstenar :D Fibrer hjälper för mig, t ex havregryn eller mycket grönsaker.
Sen jag började med potatismjöl i vatten (4 matskedar i vatten uppdelat) hat jag blivit regelbuden med 2 ånger toa om dan. Inga björnmängder men kontinuerligt flöde . Äter 20/4 och runt 1500 kcal lchf med 300 g spenat/vitkål om dan. Sket mycket mindre innan.
Annars rekommenderar jag STARKT metamucil orange dugarfree. Finns på ebay och extremt effektivt .
Tack för tipsen. Dock upplever jag ju verkligen inte detta som något problem. Snarare tvärtom, magen mår mycket bättre än den gjorde tidigare och det är väldigt skönt att slippa springa på toaletten flera gånger om dagen. Jag tycker bara att det är fascinerande att det kan vara så stor skillnad jämfört med tidigare då jag åt frukost.
Tack för tipsen. Dock upplever jag ju verkligen inte detta som något problem. Snarare tvärtom, magen mår mycket bättre än den gjorde tidigare och det är väldigt skönt att slippa springa på toaletten flera gånger om dagen. Jag tycker bara att det är fascinerande att det kan vara så stor skillnad jämfört med tidigare då jag åt frukost.
JAg hatar att skita var 4 dag , blir extremt irriterad och stickig i kroppen. Känns som att skitenförpestar hela kroppen när det är kvar i tarmarna så länge.
JAg hatar att skita var 4 dag , blir extremt irriterad och stickig i kroppen. Känns som att skitenförpestar hela kroppen när det är kvar i tarmarna så länge.
Då skulle jag tippa på att du är förstoppad helt enkelt. Brukar bli exakt så då.
Finns folk som inte är förstoppade som inte behöver gå mer än var fjärde dag, då är det nog inte särskilt jobbigt.
Då skulle jag tippa på att du är förstoppad helt enkelt. Brukar bli exakt så då.
Finns folk som inte är förstoppade som inte behöver gå mer än var fjärde dag, då är det nog inte särskilt jobbigt.
Det stämmet nog men som sagt mycket bättre nu. Det var värre när jag åt böner och linser . Då var metamucil räddarrn
Leifallan
2016-03-19, 17:56
Nytt inlägg av Berkhan:
http://www.leangains.com/2016/03/intermittent-fasting-where-are-we-now_18.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed:+Leangains+(Leangains)&m=1
Ni som kör PF-kosthållning, blir ni inte trötta när ni äter första målet? Jag kör ett ungefärligt PF-schema, och brukar vara hemma efter träning runt 17-tiden. Problemet är att om jag äter vid denna tidpunkt blir jag alltid så trött!
Nu blir det att jag äter väldigt lite när jag väl kommer hem, och väntar 3 - 4 timmar innan jag äter huvudmålet. Kanske inte helt bra när det kommer till träningsresultaten...?
Jag personligen blir inte trött.
Äter ganska stort mål efter träning. Oftast 2/3 av dagsintaget.
Nej, ingen trötthet här. Snarare tvärt om, man känner riktigt hur energin strömmar ut i kroppen efter en måltid. Utan för den delan att vara särskilt trött innan man ätit.
Har testat runt lite med att strypa kolhydraterna och köra fett som den primära energikällan och hujeda mig. Av någon anledning har jag humöret på topp hela jobbdagen utan att känna att man håller på att tappa "humöret". Huden känns lenare på något vis och gymmet/mma känns smidigare på något vis. Jag är har blivit vigare, mår mentalt bättre och "korven" är styvare ;)
Hamnade det här i fel tråd?
kallebaah
2016-03-22, 19:01
Ni som kör PF-kosthållning, blir ni inte trötta när ni äter första målet? Jag kör ett ungefärligt PF-schema, och brukar vara hemma efter träning runt 17-tiden. Problemet är att om jag äter vid denna tidpunkt blir jag alltid så trött!
Nu blir det att jag äter väldigt lite när jag väl kommer hem, och väntar 3 - 4 timmar innan jag äter huvudmålet. Kanske inte helt bra när det kommer till träningsresultaten...?
Fruktansvärt trött. Enskilt största nackdelen med PF för mig personligen.
waspen123
2016-03-22, 19:36
Det är nog faktiskt endast vid PF jag inte får sk "paltkoma" efter varje måltid. En stor måltid efter en längre fasta ger mig bara massvis med energi om något.
Har testat runt lite med att strypa kolhydraterna och köra fett som den primära energikällan och hujeda mig. Av någon anledning har jag humöret på topp hela jobbdagen utan att känna att man håller på att tappa "humöret". Huden känns lenare på något vis och gymmet/mma känns smidigare på något vis. Jag är har blivit vigare, mår mentalt bättre och "korven" är styvare ;)
Hamnade det här i fel tråd?
Jag är exakt som dig, men det tar ett tag för kroppen att ställa in sig.
Fruktansvärt trött. Enskilt största nackdelen med PF för mig personligen.
Fan ta din avatar!
Det är nog faktiskt endast vid PF jag inte får sk "paltkoma" efter varje måltid. En stor måltid efter en längre fasta ger mig bara massvis med energi om något.
Vad kör du för kostupplägg?
Nu blir det att jag äter väldigt lite när jag väl kommer hem, och väntar 3 - 4 timmar innan jag äter huvudmålet. Kanske inte helt bra när det kommer till träningsresultaten...?Vad innebar "valdigt lite"? Och vad ater du da?
Det lar inte vara nagon fara hur som helst.
Äter jag kolhydrater över 20g så får jag paltkoma direkt. Bara att gå och lägga sig. Jag kör ju LCHF och blir aldrig trött. 75/20/5 och aldrig mer än 20g kolhydrater per dag.
Blir ganska trött, men planerar måltiden så jag kan ta en go vila efteråt :)
Smashups
2016-03-31, 21:00
Hej, hur fungerar det med proteinshakes runt träningen om man kör PF?
Vill träna på morgonen innan arbetet och sedan äta lunch vid 12, middag vid 18
Dovahkiin
2016-03-31, 21:11
Du menar under fastan? Finns olika bud om detta. Vissa verkar tycka nackdelarna med att man höjer insulinnivåerna en del med ett tillskott före träning är för negativa i sig, vissa kikar mer på en studie som istället visar att 10g EAA eller BCAA eller motsvarande (typ 30g)vassleprotein före träning skulle höja förbränningen mer efter träningen än om man tränade utan tillskottet. (Denna: http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html )
Finns inget helt klart svar på detta, är nog mest att välja vad man vill tro på själv och försöka utvärdera så gott det går.
Tilläggas bör dock att det nog är lite halvdåligt att låta det gå flera timmar mellan träningen och det första och största målet som du tänkt. Tanken är väl att man bör avsluta fastan med träningen, sedan den stora måltiden. Annars är lite av poängen med det förlorat.
Smashups
2016-03-31, 21:57
Du menar under fastan? Finns olika bud om detta. Vissa verkar tycka nackdelarna med att man höjer insulinnivåerna en del med ett tillskott före träning är för negativa i sig, vissa kikar mer på en studie som istället visar att 10g EAA eller BCAA eller motsvarande (typ 30g)vassleprotein före träning skulle höja förbränningen mer efter träningen än om man tränade utan tillskottet. (Denna: http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html )
Finns inget helt klart svar på detta, är nog mest att välja vad man vill tro på själv och försöka utvärdera så gott det går.
Tilläggas bör dock att det nog är lite halvdåligt att låta det gå flera timmar mellan träningen och det första och största målet som du tänkt. Tanken är väl att man bör avsluta fastan med träningen, sedan den stora måltiden. Annars är lite av poängen med det förlorat.
Precis, jag menade under fastan, men en portion vassle efter träning istället för innan. Om jag skall träna på morgonen, dvs flera timmar innan måltidsfönstret börjar så undrar jag hur man får in det i samband med träning.
Man kanske helt enkelt behöver tänka om och lägga träningen inom måltidsfönstret, men räknas en proteinshake då som en måltid?
LunaSpice
2016-04-01, 06:19
Man kanske helt enkelt behöver tänka om och lägga träningen inom måltidsfönstret, men räknas en proteinshake då som en måltid?
Jag skulle verkligen rek att träna precis innan du avbryter fastan, dvs träna helt fastande. Men detta är ganska individuellt även för de som fastar periodvis. Om du blir helt tömd på kolhydrater under ett pass pga fasta och tömda glykogenförråd även i levern så har du inte mkt energi till träning. Det har jag dock inte upplevt men risken finns.
Vad spelar det för roll om shaken räknas som en måltid?
Nu har jag ingen aning om vad det var innan, men kan konstatera att några månader av periodisk fasta inte lägger mig på en nivå som gör mig orolig för att kosten skulle påverka mitt testosteron negativt.
Det var intressanta värden att få reda på i alla fall, i testet - järn, magnesium, glukos, HbA1c/blodsocker och kreatinkinas/muskelslitage.
Var kan man göra detta testet [emoji1316]
Det stämmet nog men som sagt mycket bättre nu. Det var värre när jag åt böner och linser . Då var metamucil räddarrn
Tryck mer fibrer... Typ fibrex eller fiberhusk det blir raketfart på magen med det o lite kaffe :-D
replacement
2016-04-06, 22:18
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html
Låter väldigt likt hur du vill lägga upp det med träning och mat. Enligt Berkhan så bör du köra på BCAA istället för vassle. För att nå samma fördelar tvingas du i princip bryta fastan annars, då det blir så många kalorier.
hugaligen
2016-04-07, 09:01
Låter väldigt likt hur du vill lägga upp det med träning och mat. Enligt Berkhan så bör du köra på BCAA istället för vassle. För att nå samma fördelar tvingas du i princip bryta fastan annars, då det blir så många kalorier.
Nuförtiden verkar den rådande uppfattningen angående bcaa vara att det mer eller mindre är verkningslöst och eaa är ett bättre alternativ för muskelproteinsyntesen, om jag förstår diskussionen i eaa-tråden rätt ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561 ). Så utifall man skulle vilja följa detta leangains-upplägg (som nu har några år på nacken), gissar jag att det är vettigt att byta ut bcaa mot samma mängd eaa? (Men däremot inte mot vassle som enligt herr Berkhan har för mycket kalorier i sig för med tanke på fastan enligt länken ovan), eller finns drt andra aspekter att ta hänsyn till?
Jag körde något slags "halv-faste" upplägg under deffen då jag bara drack 1 protein shake till frukost samt en till lunch och sedan åt mat på kvällen (för att kunna äta mig mätt varje kväll när cravings kom).
Dock kände jag att jag kickade igång hungern med morgon shaken och skulle ärligt talat hållt mig bättre utan att äta på hela dagen tills kvällen.
Men det känns som detta är dåligt för musklerna med tanke på att man inte har någon tillförsel av protein under dagen och kroppen sätter sig i protolys?
Finns det några studier på detta ? Hade gärna kört upplägget med 1 mål om dagen (post workout) där jag kan äta gott än som jag lever nu då jag sprider ut allt över dagen och aldrig blir riktigt mätt...
Som sagt, tidigare har jag kört casein shakes för att ge ständingt tillskott av protein under dagen men hade gärna skippat detta om det inte gör ngn större skillnad...
Bossebäver
2016-05-29, 23:08
Som sagt, tidigare har jag kört casein shakes för att ge ständingt tillskott av protein under dagen men hade gärna skippat detta om det inte gör ngn större skillnad...
Så länge du får i dig tillråcklig mängd protein sett över dygnet så ska det vara lugnt. Om det är optimalt vettefan dock, jag skulle nog köra som du gör nu.
Alternativt sett så byter du ut shakesen mot EAA, det är skitvidrigt så då blir du fan inte hungrig.
Så länge du får i dig tillråcklig mängd protein sett över dygnet så ska det vara lugnt. Om det är optimalt vettefan dock, jag skulle nog köra som du gör nu.
Alternativt sett så byter du ut shakesen mot EAA, det är skitvidrigt så då blir du fan inte hungrig.
Kommer inte EAA metaboliseras förbannat snabbt?
Tanken med kaseinet är ju att över hela dagen ge långsam men stabil utsöndring av aminosyror till blodet.
Att dricka aminosyror rent känns som det kommer snabbt in och snabbt ut.
Bossebäver
2016-05-30, 09:26
Kommer inte EAA metaboliseras förbannat snabbt?
Tanken med kaseinet är ju att över hela dagen ge långsam men stabil utsöndring av aminosyror till blodet.
Att dricka aminosyror rent känns som det kommer snabbt in och snabbt ut.
Visst kommer det metaboliseras snabbt, men om du inte vill ta Kasein och inte vill äta något så har du inte mkt till alternativ. Du får 2 fullgoda stimulanser av proteinsyntesen till per dag för i praktiken inga kalorier.
Visst kommer det metaboliseras snabbt, men om du inte vill ta Kasein och inte vill äta något så har du inte mkt till alternativ. Du får 2 fullgoda stimulanser av proteinsyntesen till per dag för i praktiken inga kalorier.
Har en "test dag" idag.
Igår så körde jag 2 shakes kasein under dagen, men då körde jag fluff av det.
Blev aningen hungrig längst med dagen.
Nu har jag bara valt att göra stora shakes med HETT vatten som jag tar.
Är inte hungrig än, så kanske funkar bättre när det är helt o hållet vätska och inte fluff som kör igång magen.
Bossebäver
2016-06-01, 00:58
Har en "test dag" idag.
Är inte hungrig än, så kanske funkar bättre när det är helt o hållet vätska och inte fluff som kör igång magen.
Asså va?
Den bästa dieten är den du följer. Det finns idag ingen magisk frekvens, måltidsmönster, makronutrientkomposition eller tillskott som kan trumfa att faktiskt följa utsatt plan.
Stå på huvudet och snorkla kokande proteinfluff genom anala sammandragningar om du vill, bara du håller din proteinmängd och kalorier.
Har en "test dag" idag.
Asså va?
Den bästa dieten är den du följer. Det finns idag ingen magisk frekvens, måltidsmönster, makronutrientkomposition eller tillskott som kan trumfa att faktiskt följa utsatt plan.
Stå på huvudet och snorkla kokande proteinfluff genom anala sammandragningar om du vill, bara du håller din proteinmängd och kalorier.
Varje dag lever inte i sitt eget vakuum. Att man är mer hungrig, har en lite stökig mage, eller inte har någon aptit under en dag är helt normalt.
Sluta tänka i så små tidsrymder. Det är planering sett över en längre tid som spelar roll, precis som Bossebäver säger.
Det där upplägget såg ju rätt intressant ut. Har själv problem med att jag tränar på eftermiddagen, men ogärna vill äta något förrän senare mot kvällen.
Frågan är vilka "förluster" man gör av att vara så snål på energi efter ett träningspass? Hederlig broscience säger ju att man bör äta största målet mat efter avslutade träningspasset.
Det där upplägget såg ju rätt intressant ut. Har själv problem med att jag tränar på eftermiddagen, men ogärna vill äta något förrän senare mot kvällen.
Frågan är vilka "förluster" man gör av att vara så snål på energi efter ett träningspass? Hederlig broscience säger ju att man bör äta största målet mat efter avslutade träningspasset.Detta har jag inga som helst belägg för! Bara vad jag tror och det 'känns som'. Tycker det är grymt intressant med fastande styrketräning + måltidsfrekvens och timing:
Tror det spelar in en del om man deffar eller bulkar. Sett över en längre period än 24 timmar.
Att överäter du konstant, varje dygn, lär du få bra resultat även med dålig näringstiming under PF.
Däremot om du deffar hårt, ca -1000kcal under energibalans känns det ganska oklokt att träna helt fastande och sedan vänta 6-8 timmar efteråt också, utan föda.
(Styrketräning och konditionsträning, vad man utövar, också.)
Förtydliga vad jag tror och menar; under hård deff, vill man träna fastande och spara maten till kvällen; kör på proteinpulser efteråt.
Under bulk; känns inte lika känsligt att skippa proteinpulser efter styrketräning. För man är under konstant uppbyggnad, sett till veckobasis.
Att under konstant överskott över lång tid (bulk) har kroppen tillräckligt med överskottsenergi att bygga muskler, även med dålig näringstiming.
När man sedan underäter blir måltidsfrekvensen mer känslig. (????)
Jag har senaste veckorna cyklat landsväg i bra takt, 16-18 tim in på fastan. Sedan inte ätit fören ~4 timmar efteråt. Har legat på underskott -500-800kcal också. Känner mig riktigt förstörd och sliten haha. Är inga problem om det bara är styrketräning (med samma måltidstiming). :X Skulle förmodligen behöva fylla på med kolhydrater direkt efteråt för optimera återhämtningen.
På andra sidan har jag kört DTD (den termogena dieten, aggressiv diet) med liknande måltidstiming som nuvarande (helt fastande styrketräning och slarvat med födan efteråt) och fick jävligt bra resultat. Ökade i styrka, ganska säker jag inte förlorade muskler (?). Hade jag då kört fastande konditionsträning hade jag förmodligen kraschat!
Snackas ju mycket om att kroppen inte kan klockan och måltidsfrekvens+timing typ är 1% (smådetaljer) viktighet/resultat. Fast det känns långt ifrån optimalt att styrketräna 18 tim utan föda sedan inte äta fören 4-6 timmar efteråt. :P
Jag presterar dock enormt mycket bättre helt fastandes gentemot om jag äter innan. Så prestationen väger kanske upp emot den dåliga näringstimingen. =p
Hur förklarar ni för kollegor att man inte behöver äta sextiofem gånger per dag? Jag har inte käkat frukost på säkert 10 år, och nu ibland hoppar jag även över lunchen för att jag varken är hungrig eller känner för att äta då, och det här framstår ju som konstigt hos den bildade allmänheten (frukost är ju dagens viktigaste mål!)
Så, hur förklarar ni som väljer att inte äta på en hel arbetsdag, och faktiskt trivs med det, för era kollegor som tycker att det ni gör "inte är bra" och/eller är "konstigt"?
Sparven från Minsk
2016-06-01, 17:50
Så, hur förklarar ni som väljer att inte äta på en hel arbetsdag, och faktiskt trivs med det, för era kollegor som tycker att det ni gör "inte är bra" och/eller är "konstigt"?
Drar upp tröjan och visar magrutorna alternativt kasta mig ned på golvet och drar 5 snabba reps på 130 i bänkpress
kasta mig ned på golvet och drar 5 snabba reps på 130 i bänkpress
Den här får det bli i fortsättningen!
Tomas Tryffel
2016-06-01, 18:08
Skulle förmodligen behöva fylla på med kolhydrater direkt efteråt för optimera återhämtningen.
Jag cyklar en hel del landsväg, och detta anser jag vara a och o. Åtminstone om man vill fungera normalt efteråt. Riktigt långa pass är det dessutom viktigt att tillföra kolhydrater om man inte ska gå in i väggen.
Jag presterar dock enormt mycket bättre helt fastandes gentemot om jag äter innan.
Menar du konditions- eller styrketräning?
Jag upplever konditionsträning (löpning i mitt fall) mycket mer ansträngande att träna fastande än styrketräning, där jag upplever det motsatta.
Jag cyklar en hel del landsväg, och detta anser jag vara a och o. Åtminstone om man vill fungera normalt efteråt. Riktigt långa pass är det dessutom viktigt att tillföra kolhydrater om man inte ska gå in i väggen.
Menar du konditions- eller styrketräning?
Jag upplever konditionsträning (löpning i mitt fall) mycket mer ansträngande att träna fastande än styrketräning, där jag upplever det motsatta.
Beror på vad jag ska träna.
Löpning: fastande.
Cykling: spelar ingen större roll. Långrunda på 3+ timmar skulle jag nog vilja äta innan eller under. Längsta runda jag varit ute på hittills är 1 timme 45 min. :P
Promenad/powerwalk: fastande. Går jag ut på promenad efter jag ätit mycket mat vill jag mest hem och sova.
Knäböj och marklyft: fastande.
Bänkpress: gärna mat innan. Tycker det ger lite tryck.
Grejen är jag blir väldigt letargisk efter jag ätit. Omotiverad, trött, dåsig. Spelar ingen roll makrofördelning eller kcalmängd på måltiden. :S Bäst funkar väl en burk tonfisk eller en proteinshake, om jag ska träna efteråt. Min vilja och jävlar-anamma är så extremt mycket bättre helt fastande (14+ timmar).
Min vilja och jävlar-anamma är så extremt mycket bättre helt fastande (14+ timmar).
Det här håller jag verkligen med om!
Har kört Intermittent fasta ett tag nu och upplever de bästa resultaten blir att inte småäta på kvällen eller morgonen, till slut har det blivit så att jag äter mellan 12-18 för mina träningspass är till viss del förlagda så jag inte hinner äta efter 20~
Vissa dagar äter jag bara ett dundermål klockan 12 och är inte ens hungrig resten av dagen, utan äter bara någon frukt eller Shake som "nödutväg"
Har tappat fokus ett tag då jag haft några högpresterande helger där jag ätit utan ätfönster utan som vanligt och även ätit upp mig då från 92 till 96 (gissar det är kolhydrater och vätska)
Nu funderar jag, någon som kört lcd/vlcd på periodisk fasta? Hur har det isåfall gått för er?
Vill köra någon form av kickstart så jag kommer tillbaka i rätt spår.
Samt att sambon även tycker att det är något hon kunde vara med på [emoji28]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fy fan. Drog ut på en cykelrunda 18 timmar in på fastan. Efter cirka 1.5 timme dog min energi totalt och jag började frysa som en idiot. Näsan började rinna (wtf?) och jag totalvinglade runt på vägen. Fick mild yrsel och vattnet slut sista 45 minutrarna. Var nära att ge upp och ringa farsan. :P
(Total cykeltid: 2 timmar 45 minuter.)
Antar jag tömde mina glykogendepåer? Var obehagligt. Detta var den jobbigaste fysiska aktivitet jag utfört. Aldrig konditionstränat i 3 timmar.
Jag har underätit ganska kraftigt senaste 3 dagarna (-1000kcalunderskott/dag, kanske mer). Ska trycka i mig runt 1000g kolhydrater imornkväll sedan prova en ny långrunda på onsdag. Samma förutsättningar som dagens. Se hur det går.
Ja, "lesson learned" - ska ta med bankkort och kontanter (stanna vid en mack och köpa en påse godis)! Eventuellt något energirikt snack (eller sportdryck) i ryggväskan.
Nån annan som kör fastande konditionsträning?
LunaSpice
2016-06-20, 21:58
Fy fan. Drog ut på en cykelrunda 18 timmar in på fastan. Efter cirka 1.5 timme dog min energi totalt och jag började frysa som en idiot. Näsan började rinna (wtf?) och jag totalvinglade runt på vägen. Fick mild yrsel och vattnet slut sista 45 minutrarna. Var nära att ge upp och ringa farsan. :P
Antar jag tömde mina glykogendepåer? Var obehagligt. Detta var den jobbigaste fysiska aktivitet jag utfört. Aldrig konditionstränat i 3 timmar.
Jag har underätit ganska kraftigt senaste 3 dagarna (-1000kcalunderskott/dag, kanske mer). Ska trycka i mig runt 1000g kolhydrater imornkväll sedan prova en ny långrunda på onsdag. Samma förutsättningar som dagens. Se hur det går.
Ja, "lesson learned" - ska ta med bankkort och kontanter (stanna vid en mack och köpa en påse godis)! Eventuellt något energirikt snack (eller sportdryck) i ryggväskan.
Du tömde nog tom det du hade i levern och då blir det inget roligt.
Personligen föredrar jag att konditionsträna på fastande mage, vare sig det är intervaller eller distanslöpning. Intar endast vatten+kaffe innan (OBS! viktigt med toabesök efter kaffet :D)
Men ja, om du får i dig lite kolisar imorgon kväll borde onsdagens cykelrunda gå fint!
Har börjat proteinpulsa med vassle. Använde BCAA ett tag men det är helt onödigt med tanke på ny forskning (?).
Hur mycket protein behöver jag för mina varannan timme pulser? 20g protein? 30g?
Har använt 40g PULVER, vilket är 30.4g protein. Kan jag sänka till 30g pulver, vilket blir 22.8g protein?
Sparar 120kcal om jag pulsar 3 gånger. =pP
I deffguiden står det:
"Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt."
Väger 90kg. Så 27g protein minimum? Därför jag använt 40g pulver.
Ooooooptinoooja.
Har börjat proteinpulsa med vassle. Använde BCAA ett tag men det är helt onödigt med tanke på ny forskning (?).
Hur mycket protein behöver jag för mina varannan timme pulser? 20g protein? 30g?
Har använt 40g PULVER, vilket är 30.4g protein. Kan jag sänka till 30g pulver, vilket blir 22.8g protein?
Sparar 120kcal om jag pulsar 3 gånger. =pP
I deffguiden står det:
"Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt."
Väger 90kg. Så 27g protein minimum? Därför jag använt 40g pulver.
Ooooooptinoooja.
Varför ska du proteinpulsa? Har inte vassle en begränsad upptagningsmängd?
Tänk också på att varenda gång du stimulerar mps ökar också proteinnedbrytningen så kanske inte är så opti trots allt
Fastar pga jobb, känner sug efter mat hela tiden, men ack så bra det går med viktnedgången. Antar att det är för att det för mig är svårare att råka överäta med få tillfällen att äta
Bendermannen
2016-06-28, 08:25
Jadå, brukar köra fastande konditionsträning. Allt från kortare pass till längre brickpass på ca 5h. Börjat med kortare distanser och har ökat på efter hand.
Vet inte om det är bra eller dåligt, men jag vill inbilla mig att kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle. Dessutom tycker jag det är trevligt att kunna äta mer efter träningen är avklarad.
Fastar pga jobb, känner sug efter mat hela tiden, men ack så bra det går med viktnedgången. Antar att det är för att det för mig är svårare att råka överäta med få tillfällen att äta
(Fetstilt) Alltså så funkar jag inte alls. Är aldrig sugen på mat under fastan. Däremot om jag äter en pytteliten måltid (med kolhydrater) drar det igång aptiten och suget rejält.
De flesta, när mina kostvanor diskuteras tror att jag är hungrig när jag fastar - är helt tvärtom.
Men 20-24 timmar in på fastan, (om jag deffar f.f.a) börjar jag känna mig lite 'sluggish' i huvudet; då känns det som det är dags att äta. Men om jag drar iväg och tränar brukar den känslan ändå släppa när jag går upp i varv.
Jadå, brukar köra fastande konditionsträning. Allt från kortare pass till längre brickpass på ca 5h. Börjat med kortare distanser och har ökat på efter hand.
Vet inte om det är bra eller dåligt, men jag vill inbilla mig att kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle. Dessutom tycker jag det är trevligt att kunna äta mer efter träningen är avklarad.
Fetstilt håller jag med om så jävla hårt! Föredrar att få all träning gjord innan jag börjar äta!
Varför ska du proteinpulsa? Har inte vassle en begränsad upptagningsmängd?
Tänk också på att varenda gång du stimulerar mps ökar också proteinnedbrytningen så kanske inte är så opti trots allt
Oj! Glömde nämna att det är efter fastande styrketräning, ca 18 timmar in på fastan. På styrketräningsfria dagar pulsar jag inte!
Mina senaste dagar har sett ut såhär typ:
16:00: 40g vassleproteinpulver (30g protein)
*90 min styrketräning
18:00: 40g vassleproteinpulver (30g protein)
*90 min landsvägscykling
20:00: 40g vassleproteinpulver (30g protein)
22:00: Hela dagens mat (4500kcal; 270g P, 750g K, 45g F)
Det är utefter Berkhans "early morning fasted traning" fast vassleproteinpulver istället för BCAA; eftersom BCAA ej fyller funktion i detta syfte?
Jag kan nog skippa vasslet innan styrketräningen och endast inta efteråt (efter avslutad styrketräning), med tanke på:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7292982&postcount=2
(Läs frågeställning i topicen.)
Här är BCAA-värdelöst-kommentar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7196834&postcount=14
(För över 2 år sedan, har kommit flertal nya studier som visar detta senaste tiden.)
Vet inte hur dålig min cykeltur efter styrketräningen "fastande" är. Presterar iaf fett bra och känner mig pigg efter och under.
Jag vet inte hur många som PFar nowadays, verkar som det dött ut ganska rejält?
Iallafall gjorde jag en tråd på bodybuilding.com. Inte generellt om PF, utan mer mitt upplägg under vissa hektiska dagar.
Fått sjukt många intressanta svar, de började diskutera en jävla massa "offtopic" saker om IF.
Mest att IF är 'suboptimal for bulking', massa om MPS.
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=171822433&pagenumber=
Post #19 finner jag oehört intressant.
2016-06-30, 17:24
Jag kör det i princip året runt. Dock brukar jag ta en protteshake på morgonen, så det är väl inte riktig PF egentligen.
Protteshake och möjligen kring 20-25g kolhydrater (kolisar med pwo isf) innan träning, största måltiden efter träning och ett lite mindre ett par timmar senare. +Shakes
Jag kör det i princip året runt. Dock brukar jag ta en protteshake på morgonen, så det är väl inte riktig PF egentligen.
Protteshake och möjligen kring 20-25g kolhydrater (kolisar med pwo isf) innan träning, största måltiden efter träning och ett lite mindre ett par timmar senare. +Shakes
Oh fan. Hade jag ingen aning om!
De i tråden påstår ju att ditt upplägg isåfall vore mer fördelaktigt än "vanlig" PF.
PureWhey
2016-06-30, 17:36
Oh fan. Hade jag ingen aning om!
De i tråden påstår ju att ditt upplägg isåfall vore mer fördelaktigt än "vanlig" PF.
Jo, efter att ha lyssnat på någon pod med Tipton tror jag också det. Försöker få i mig protein hela dagen, typ.
Brofessorn
2016-06-30, 17:59
Berkhan har skrivit på leangains att man bör inta BCAA innan träningen, men det var ju 2010. Vad rekommenderas idag, EAA/Vassle?
Har tidigare brytit fastan med kolisar innan träningen, men nu vill jag bli lite opti.
Jag äter enligt PF. Det brukar bli tre stycken måltider som på ett ungefär brukar bli; 12.00, 16.00 och 20.00.
Finns en AMA med en kille som relativt nyligen anlitat Berkhan för bulkrådgivning här;
https://www.reddit.com/r/leangains/comments/44s8n8/leangains_bulk_consultation_ama/
.. och en ännu äldre AMA från en annan klient som åt sig galet grov på endast en måltid om dagen.
https://www.reddit.com/r/leangains/comments/1jjrci/former_berkhan_client_ama/
Jämför man de båda AMA samt kompletterar med de artiklar Berkhan själv skrivit så märker man en vissa förändringar så är det mesta i tillvägagångssättet sig likt genom åren. Fördelen med PF/leangains är enligt mig att man lägger ner väldigt lite tid och energi på träning och matlagning - ifall detta sen leder tll att jag endast får ut 90-95% av min genetiska potential(men kanske 100% vem vet egentligen) genom denna metod så är jag mer än nöjd med tanke på insatsen.
Har förövrigt båda böckerna av Eric Helms men är inte hemma förrän om en vecka så ifall du inte har fått tag på dem tills dess så kan jag hjälpa dig då.
Jag har börjat köra 40g vassleproteinpulver intag, direkt innan sedan 2 timmars mellanrum. Står i deffguiden att 0.3-0.6g protein per kg kroppsvikt. Så jag intar 30g protein.
EAA och vassle, ja.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7292982#post7292982
Jag tänker fortsätta PF'a, utan proteinpulser under dagen. Har dock bestämt att jag ska försöka bli bättre med näringstimingen (nära styrketräning och cykling). Se om jag återhämtar mig bättre (mitt största problem med träningen, prestation och motivation är inga problem, inte heller att få i mig makros och kcal).
Jag siktar på något i stil med, på styrketräningsdagar:
08.00 vakna
-
16.00 40g vassle
16.01 90 min styrketräning
18.00 40g vassle, eller mat-intag direkt efter styrketräning. Beroende på mealprep eller inte.
En måltid till, föredrar den största, vid 20-00.00 tiden, när jag känner för det. Gillar att svulla en fet kolhydratsrik måltid innan sängdags. Jag borde förmodligen lägga största måltiden direkt efter träningen. Men det tar emot, både aptitmässigt (illamående efter träning, noll aptit) och psykiskt. Kickar igång rejält <4 timmarna innan läggdags, eller 3-6 timmar efter avslutad styrketräning (om det är på eftermiddagen).
Med din "problematik" efter läst din tråd från igår: väldigt skeptisk att det vore något för dig.
Finns en drös anledningar varför en vill PFa. De två huvudorsakerna skulle jag säga:
1. Aptitkontroll. Har man svårt att hålla vikten, vi kan säga tjockisgener...utmärkt koncept.
2. Aldrig varit en frukostmänniska. Själv är jag lätt illamående första vakna timmarna och vill verkligen inte äta.
Då passar PF bra.
______
Du verkar ha svårt att få i dig tillräckligt med näring, för hålla vikten?
vanlig dag:
frukost: 1 dl gröt
träning - löpning
lunch: husman hemma
middag: husman hemma
kväll: frukt
Hade du velat prova. Om du känner prestationen vid löpningen kan bli förbättad (t.ex). Skippa frukost, ät lunch och stäng 'ätfönstret' efter 8 timmar.
T.ex lunch 12.00, middag 17.00, kvällsmat 19-20.00 (tar ju lite tid att äta också).
16 timmars fasta, från och med 20.00, till 12.00 dagen efter.
Själv är jag inte så insnöad på tider. Jag går mest efter känsla; vet att jag brukar vilja äta 6-8 timmar efter uppvaknande. Idag sov jag till 14.00, inte ätit något. Ska dra till gymmet om någon timme, kommer äta efteråt vid 23-00.00.
Med din "problematik" efter läst din tråd från igår: väldigt skeptisk att det vore något för dig.
Finns en drös anledningar varför en vill PFa. De två huvudorsakerna skulle jag säga:
1. Aptitkontroll. Har man svårt att hålla vikten, vi kan säga tjockisgener...utmärkt koncept.
2. Aldrig varit en frukostmänniska. Själv är jag lätt illamående första vakna timmarna och vill verkligen inte äta.
Då passar PF bra.
______
Du verkar ha svårt att få i dig tillräckligt med näring, för hålla vikten?
Hade du velat prova. Om du känner prestationen vid löpningen kan bli förbättad (t.ex). Skippa frukost, ät lunch och stäng 'ätfönstret' efter 8 timmar.
T.ex lunch 12.00, middag 17.00, kvällsmat 19-20.00 (tar ju lite tid att äta också).
16 timmars fasta, från och med 20.00, till 12.00 dagen efter.
Själv är jag inte så insnöad på tider. Jag går mest efter känsla; vet att jag brukar vilja äta 6-8 timmar efter uppvaknande. Idag sov jag till 14.00, inte ätit något. Ska dra till gymmet om någon timme, kommer äta efteråt vid 23-00.00.
haha för krångligt. Käkar nog bara när mamma säger att maten är klar :) Funkat hela livet...
Känner mig som en utomjording här på forumet. Jag äter ingenting av det "ni" käkar. Vad menas med fluff t.ex.?
idag har jag ätit detta:
frukost: havregrynsgröt med körsbär och jordgubbar.
mellanmål: ett äpple med kanel och kardemumma
lunch: torsk, rödbetor, kokt potatis
mellanmål: ett äpple med kanel och kardemumma
middag: falafelrulle
raramuri
2016-07-11, 17:56
King Grub har skrivit att fasta ökar ämnesomsättningen. Vilka saker bryter denna ökning? Kan man t.ex. dricka funlight under fasteperioden? Kaffe/te? Sötningsmedel?
King Grub har skrivit att fasta ökar ämnesomsättningen. Vilka saker bryter denna ökning? Kan man t.ex. dricka funlight under fasteperioden? Kaffe/te? Sötningsmedel?
Detta skulle jag också vilja veta 😃
ChristianMan
2016-07-11, 19:28
För ca 10år sedan var jag en av dom få som fastade fast jag höll på med BB. Vägde runt 100kg med 12% BF o 184cm. Jag kände att det gynnade mig. Hur som helst man får lyssna på kroppen. Jag tror inte dessa 16tim fasta 8tim äta dieten är något bra. Kroppen signalerar själv när den inte vill äta...o när den vill men eftersom ingen bryr sig om påståenden utan vetenskapliga belägg så undrar jag varför jag ens skriver. För tio år sedan trodde få mig...överäta är bra ibland...så att magen spricker...kanske kommer det bevis för det med.
Bossebäver
2016-07-12, 17:44
Detta skulle jag också vilja veta 😃
I regel så bryts en fasta av födointag.
Hur förklarar ni för kollegor att man inte behöver äta sextiofem gånger per dag? Jag har inte käkat frukost på säkert 10 år, och nu ibland hoppar jag även över lunchen för att jag varken är hungrig eller känner för att äta då, och det här framstår ju som konstigt hos den bildade allmänheten (frukost är ju dagens viktigaste mål!)
Lustigt nog är det argument som fungerat bäst, och jag har testat ganska många vid det här laget, det lite lagom flummiga "tror du verkligen stenålders-Gösta hade överlevt någon längre tid om mänskligheten hade varit så klent rustad att vi faller ihop och svälter ihjäl om vi inte äter var tredje timme?" och sen leder man in diskussionen på huruvida de ens fick äta varje dag eller inte, och vips har de glömt frukost-jiddret.
Hur ovetenskapligt som helst, men jag slipper tjatet.
Var har han skrivit det?
Var har han skrivit det?
Här?
Den ökar över normala nivåer dom första 70-80 timmarnas fasta . Först därefter börjar den sjunka.
Lustigt nog är det argument som fungerat bäst, och jag har testat ganska många vid det här laget, det lite lagom flummiga "tror du verkligen stenålders-Gösta hade överlevt någon längre tid om mänskligheten hade varit så klent rustad att vi faller ihop och svälter ihjäl om vi inte äter var tredje timme?" och sen leder man in diskussionen på huruvida de ens fick äta varje dag eller inte, och vips har de glömt frukost-jiddret.
Hur ovetenskapligt som helst, men jag slipper tjatet.
Tack! Ska ta och säga exakt såhär nästa gång! :)
spoonchest
2016-07-24, 15:26
Högst odisciplinerad PF sedan april har gett mig 2 extrakilon men det fattas flera cm runt midjan. Önskar jag höll koll på måttet sedan innan, men lyftarbältet skvallrar.
Inga särskilda tider när jag får äta och inte, men skippar för det mesta frukost, som jag allt som oftast intar som kvällsmål eller efterrätt till lunchen. Den enda devisen jag hållit rätt hårt på är: Mycket mat på träningsdagar, lite mat på vilodagar. Vem hade kunnat tro att nåt sånt skulle funka liksom?
Högst odisciplinerad PF sedan april har gett mig 2 extrakilon men det fattas flera cm runt midjan. Önskar jag höll koll på måttet sedan innan, men lyftarbältet skvallrar.
Inga särskilda tider när jag får äta och inte, men skippar för det mesta frukost, som jag allt som oftast intar som kvällsmål eller efterrätt till lunchen. Den enda devisen jag hållit rätt hårt på är: Mycket mat på träningsdagar, lite mat på vilodagar. Vem hade kunnat tro att nåt sånt skulle funka liksom?
Jobbigt om man tränar varje dag. Dömd att bli fet ;)
forslund
2016-07-25, 17:44
Jobbigt om man tränar varje dag. Dömd att bli fet ;)
Äta mycket varje dag är väl rätt nice :P Äter två mål om dagen och tränar varje dag, mår utmärkt. :eating:
shut teh face
2016-07-28, 07:33
Jag har aldrig testat PF tidigare och varit nyfiken ett tag, så nu är det dags! :-)
Jag tänkte köra 16-22 som ätfönster, och träningen runt 17.00
Jag får se om det blir bryta fastan vid 16 eller träna på fastande mage, får se hur jag mår.
Det jag undrar mest om är ifall jag bör inta EAA under fastan eller om det är skitsamma?
Skulle kaffe med mjölk bryta fastan tror ni?
Jag har aldrig testat PF tidigare och varit nyfiken ett tag, så nu är det dags! :-)
Jag tänkte köra 16-22 som ätfönster, och träningen runt 17.00
Jag får se om det blir bryta fastan vid 16 eller träna på fastande mage, får se hur jag mår.
Det jag undrar mest om är ifall jag bör inta EAA under fastan eller om det är skitsamma?
Skulle kaffe med mjölk bryta fastan tror ni?
So, it's a question of a dose-response effect. Can you have some milk in your coffee? Sure, I wouldn't worry about it and I have it myself. Life would just be too damn boring with only black coffee, especially if you're used to having some milk with it. How much milk/cream? I would put the limit at 50 kcal total used throughout the fast. That's about 1 deciliter or 1/2 cup 2% milk.
http://www.leangains.com/2009/07/questions-answers.html
Angående EAA under fastan, finns det några studier på det? Om ditt proteinintag är högt och du äter på energibalans, överskott eller ett rimligt underskott - skulle jag tro att det är slöseri med pengar. Samt förutsatt du fastar "bara" 16 timmar.
Däremot om du hårddeffar på 1000-1500kcalunderskott per dag, kanske EAA pulser hade kunnat ge något positivt (?). Eller om du vill fasta flera dagar.
3g protein xkgkv och 16h fasta, styrketräning och energibalans: knappast värt det? Prova och utvärdera vet jag.
EAA-tillskottet hade jag tagit som pre-workout direkt innan styrketräningen istället. <--- Om den sker fastande. Också efteråt om du inte hinner äta förens 90 minuter (?) efter avslutad styrketräning.
Om du ska träna vid 17, bryta fastan vid 16. Då får du hitta en makrofördelning på måltiden som passar dig. Själv får denna måltid bara innehålla protein och runt min kroppsvikt i kolhydratsgram-mängd, för mig (!). Annars blir jag galet slö och passet går värdelöst.
http://i61.tinypic.com/2gtzz0i.png typ
shut teh face
2016-07-28, 09:20
http://www.leangains.com/2009/07/questions-answers.html
Angående EAA under fastan, finns det några studier på det? Om ditt proteinintag är högt och du äter på energibalans, överskott eller ett rimligt underskott - skulle jag tro att det är slöseri med pengar. Samt förutsatt du fastar "bara" 16 timmar.
Däremot om du hårddeffar på 1000-1500kcalunderskott per dag, kanske EAA pulser hade kunnat ge något positivt (?). Eller om du vill fasta flera dagar.
3g protein xkgkv och 16h fasta, styrketräning och energibalans: knappast värt det? Prova och utvärdera vet jag.
EAA-tillskottet hade jag tagit som pre-workout direkt innan styrketräningen istället. <--- Om den sker fastande. Också efteråt om du inte hinner äta förens 90 minuter (?) efter avslutad styrketräning.
Om du ska träna vid 17, bryta fastan vid 16. Då får du hitta en makrofördelning på måltiden som passar dig. Själv får denna måltid bara innehålla protein och runt min kroppsvikt i kolhydratsgram-mängd, för mig (!). Annars blir jag galet slö och passet går värdelöst.
http://i61.tinypic.com/2gtzz0i.png typ
Tack för dina svar!
Jag har funderat lite och för att det ska passa som bäst så blir det nog så att jag behöver äta lunch, runt 1200, och middag 1900, alternativet är att jag skiter totalt i lunchen men då kommer jag inte orka hålla på med massa mellanmål och grejer, då blir det isf 20 timmars fastande och sen träning på det, och endast 1 mål (middagen). Det kanske är super, kanske borde testa det först.. :)
Träningen lägger jag runt 17-18
Egentligen vill jag träna på morgonen, men ...
Jag tänkte lägga mig på ett måttligt underskott, satsar på 700-1000
Tack för dina svar!
Jag har funderat lite och för att det ska passa som bäst så blir det nog så att jag behöver äta lunch, runt 1200, och middag 1900, alternativet är att jag skiter totalt i lunchen men då kommer jag inte orka hålla på med massa mellanmål och grejer, då blir det isf 20 timmars fastande och sen träning på det, och endast 1 mål (middagen). Det kanske är super, kanske borde testa det först.. :)
Träningen lägger jag runt 17-18
Egentligen vill jag träna på morgonen, men ...
Jag tänkte lägga mig på ett måttligt underskott, satsar på 700-1000
(Fetstilta lite)
Varför inte bryta fastan vid 12.00 och avsluta den vid 20.00?
Du kan både morgonträna och träna vid 17.00, isåfall.
Morgonträning:
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
Kör på ditt EAA, pulser, varannan timma fram till 12:00.
Jag kör typ så nu. Fast jag använder 40g vassleproteinpulver (30g protein) preworkout och en vassle+kaseinshake efter träningen (~3h efter preworkout vassleshaken).
shut teh face
2016-07-28, 09:52
(Fetstilta lite)
Varför inte bryta fastan vid 12.00 och avsluta den vid 20.00?
Du kan både morgonträna och träna vid 17.00, isåfall.
Morgonträning:
Kör på ditt EAA, pulser, varannan timma fram till 12:00.
Jag kör typ så nu. Fast jag använder 40g vassleproteinpulver (30g protein) preworkout och en vassle+kaseinshake efter träningen (~3h efter preworkout vassleshaken).
Sant, men det känns mer hardcore med bara 1 mål, jag skulle gärna vilja testa det. Men det är klart du har en poäng, jag kan ju inte morgonträna om jag bara kör på middagen. *popcorn*
forslund
2016-07-28, 09:59
Snöa inte in dig i specifika tider och ha mjölk i kaffet om du vill.
Jag äter oftast mellan 12-13 och 19-20, det fungerar alldeles utmärkt.
Sålänge du håller proteinintaget högt behöver du inte fundera över pulser, antalet tinmar du fastar eller dylikt. Gör det om du känner dig mer trygg med det. Hela grejen med PF är ju att det är så satans bekvämt.
shut teh face
2016-07-28, 10:03
Snöa inte in dig i specifika tider och ha mjölk i kaffet om du vill.
Jag äter oftast mellan 12-13 och 19-20, det fungerar alldeles utmärkt.
Sålänge du håller proteinintaget högt behöver du inte fundera över pulser, antalet tinmar du fastar eller dylikt. Gör det om du känner dig mer trygg med det. Hela grejen med PF är ju att det är så satans bekvämt.
Jo, jag tenderar o snöa in mig lite i onödan ibland.
Jag kör nog på mål 1 runt 12, mål 2 runt 18
Då kan jag träna styrketräning på morgonen och kondition på eftermiddagen, så som jag vill ha det. Och så blir mål 1 eller mål 2 största målet beroende på vilken träning jag gjort.
TotteShaped4Life
2016-07-28, 12:18
Har inte riktigt fått klart för mig om det här med "kicka igång" "pulsa" proteinsyntesen under fastan om totalen på proteinintaget är "fyllt". Jag har kört något jag kallar Anakonda-dieten tidigare i nästan 2 år.... Krubbat 1gg/dygn... runt 11.30 och sedan tränat vid 16. Aldrig "pulsat" tidigare. Nu har jag gått över 16:8 och bryter fastan 12.00 och börjat att ta en EAA på morgonen, en innan träning och en efter träning. Hur ser ni på det? Är EAA:n på morgonen på något sätt nödvändig om jag ändå fyller det totala proteinintaget?
Man brukar proteinpulsa om man tränar fastande och inte äter efteråt. Styrketräning då.
T.ex om du tränar 10:00 (fastandes) och inte vill/kan äta förens klockan 16:00.
Sen hur pass mycket det drabbar återhämtning, muskel- och styrkegains, finns inga studier på (?).
"Känns" ju ganska suboptimalt att ha styrketräningen och matintaget långt ifrån varandra. :P
TotteShaped4Life
2016-07-28, 13:53
Helt klart, suboptimalt utifrån en teoretisk ståndpunkt. Dock körde jag ju det där i nästan 2 år... käkade vid 12 och tränade vid 16. Åt inte förrän 12 dagen efter igen. Min "känsla" är att jag mådde prima och även att jag hade en jäkligt bra tillväxt ändå. Dock är det med största sannolikhet nog som så att mina resultat hade var mer optimala om jag tillämpat ätandet i någorlunda närhet av träningen. Om jag förstår dig rätt är det inte heller någon mening med att jag t.ex. tar EAA tidigt på morgonen. Min tanke har varit att jag på det viset "underhåller" proteinsyntesen.
Om du åt hela dagsintaget vid 12:00, lär ha tagit minst 60 minuter att äta. Alltså 13:00, lär proteinsyntesen vara förhöjd bra länge och aminosyror sippra runt vid träningstillfället (16:00). Är ju bara 3 timmar efter intaget (förutsatt det tog någon timma att äta all mat).
(Osäker om jag använder rätt termer; proteinsyntes och aminosyror blabla.)
Skulle inte tro det blir några problem alls.
"Värre" om du ätit hela dygnsintaget klockan 10:00, tränat 22:00 (12 timmar efter, sen inte ätit fören 12 timmar)...alltså maximal tid mellan träning och matintag.
EDIT: Liksom ofta hela matintaget bara "försvinner" efter någon timma. :P Speciellt om man trycker 4-5000kcal. Lär ligga kvar i magen och sippra ut godsaker i kroppen hur länge som helst?
shut teh face
2016-07-28, 19:24
Om du åt hela dagsintaget vid 12:00, lär ha tagit minst 60 minuter att äta. Alltså 13:00, lär proteinsyntesen vara förhöjd bra länge och aminosyror sippra runt vid träningstillfället (16:00). Är ju bara 3 timmar efter intaget (förutsatt det tog någon timma att äta all mat).
(Osäker om jag använder rätt termer; proteinsyntes och aminosyror blabla.)
Skulle inte tro det blir några problem alls.
"Värre" om du ätit hela dygnsintaget klockan 10:00, tränat 22:00 (12 timmar efter, sen inte ätit fören 12 timmar)...alltså maximal tid mellan träning och matintag.
EDIT: Liksom ofta hela matintaget bara "försvinner" efter någon timma. :P Speciellt om man trycker 4-5000kcal. Lär ligga kvar i magen och sippra ut godsaker i kroppen hur länge som helst?
Men inte alla som äter 4000-5000 kcal. :D Jag personligen hade legat i koma hela dagen om jag dragit i mig det i ett mål. :D
^Jag med.
Hade aldrig velat äta hela dagsintaget i ett svep - sedan försökt göra något fysiskt krävande haha.
Äter hela matintaget vid denna tiden (22:00)> lägger mig i sängen och glor på film några timmar till jag somnar. ;P
Leifallan
2016-07-30, 18:45
Vem är Gregory Gallagher som har hamnat i nån munhuggning med Berkhan?
https://www.reddit.com/r/leangains/comments/4ukbv4/martin_berkhan_and_greg_o_gallagher_fighting_on/
Brofessorn
2016-07-30, 19:28
Greg O'gallagher är killen bakom Kinobody, en webbsida och Youtube-kanal som försöker lura på folk dyra e-böcker med löjliga titlar. Vad jag har hört ska de vara totalt värdelösa.
dHMzg9QEcMc
Orsaken till deras munhugg är att Greg också predikar någon slags periodisk fasta och en liknande träningsfilosofi, fast sämre.
shut teh face
2016-07-31, 06:20
Jag har kört PF i 3 dagar nu och jag måste säga att det känns jävligt bra. Inget magiskt med det hela men det är sådan avlastning att bara behöva fundera på två mål, och man kommer undan med att äta mycket mat helt enkelt.
Det enda problemet jag ser är att det är lite svårt att få i sig 200g protein på 2 mål, men jag ligger inte sömnlös ifall det "råka" bli 160 eller något. :d
Sen blir jag lite hård i kistan av såhär mycket protein, trots att jag försöker äta minst 500g grönt per dag. :confused: :( Jag ska nog testa lite psyilliumfröskal i ett glas vatten till varje mål ..
Greg O'gallagher är killen bakom Kinobody, en webbsida och Youtube-kanal som försöker lura på folk dyra e-böcker med löjliga titlar. Vad jag har hört ska de vara totalt värdelösa.
dHMzg9QEcMc
Orsaken till deras munhugg är att Greg också predikar någon slags periodisk fasta och en liknande träningsfilosofi, fast sämre.
Vad han förespråkar fungerar, helt klart. Han är dock inte mer än en billig kopia av Berkhan med en del små "tweaks" här och där, självklart helt utan någon grund i vetenskapen eller något nytt att bidra med. Förutom att han, som så många andra, använder social media och hans egen image för att promota och sälja hans skit.
PS: hittade alla hans eböcker på reddit för ett tag sedan och kan bekräfta att det inte är särskilt professionella, dock inte sämre än någon average online coach's e-bok. Cookie-cutter program som lämpar sig bäst åt folk som har noll kunskap och bara vill följa något för att det fungerade för "han".
raramuri
2016-08-01, 10:58
Jag börjar jobba igen nästa vecka och har kört periodisk fasta nu ett bra tag och trivs väldigt bra. Brukar äta kl 12 och klockan 18, varpå jag fastar till kl 12 igen efter målet vid 18. Ibland blir det 12 och 21 också och ibland 12 till 12. Men oftast den första varianten.
Kommer arbeta 08-16 ungefär. Tycker ni jag ska äta en frukost och sedan äta igen på kvällen? Jag tränar oftast efter jobbet. Tänker att man kan köra mat 06:30 och 17:30.
Vad rekommenderar ni att äta 06:30 om jag inte kommer äta förrän 17:30-18:00 igen? Är vegan, så brukar bli vegankvarg, frukt och bär - men kanske krävs mer nu.
Vad han förespråkar fungerar, helt klart. Han är dock inte mer än en billig kopia av Berkhan med en del små "tweaks" här och där, självklart helt utan någon grund i vetenskapen eller något nytt att bidra med. Förutom att han, som så många andra, använder social media och hans egen image för att promota och sälja hans skit.
PS: hittade alla hans eböcker på reddit för ett tag sedan och kan bekräfta att det inte är särskilt professionella, dock inte sämre än någon average online coach's e-bok. Cookie-cutter program som lämpar sig bäst åt folk som har noll kunskap och bara vill följa något för att det fungerade för "han".
Han påstår sig tjäna över 1 miljon dollar om året på sin verksamhet. Han har tagit Martins koncept och över tiden metrosexualiserat dem och riktar numera till fullo in sig på dem som vill ha bröst, biceps och magrutor i tron att det ska lösa deras dåliga självförtroende.
Brofessorn
2016-08-01, 11:36
Han påstår sig tjäna över 1 miljon dollar om året på sin verksamhet. Han har tagit Martins koncept och över tiden metrosexualiserat dem och riktar numera till fullo in sig på dem som vill ha bröst, biceps och magrutor i tron att det ska lösa deras dåliga självförtroende.
Är väl där pengarna ligger. De flesta är inte hardcore bodybuilders eller styrkelyftare. De flesta vill bara ha smått synliga "abs" och definerade tuttar, och anstränga sig så lite som möjligt.
Jag börjar jobba igen nästa vecka och har kört periodisk fasta nu ett bra tag och trivs väldigt bra. Brukar äta kl 12 och klockan 18, varpå jag fastar till kl 12 igen efter målet vid 18. Ibland blir det 12 och 21 också och ibland 12 till 12. Men oftast den första varianten.
Kommer arbeta 08-16 ungefär. Tycker ni jag ska äta en frukost och sedan äta igen på kvällen? Jag tränar oftast efter jobbet. Tänker att man kan köra mat 06:30 och 17:30.
Vad rekommenderar ni att äta 06:30 om jag inte kommer äta förrän 17:30-18:00 igen? Är vegan, så brukar bli vegankvarg, frukt och bär - men kanske krävs mer nu.
Det är omöjligt för någon random att svara på, utefter faktan i din text. Vi vet ju inte hur du fungerar.
Prova själv och utvärdera.
Varför kan du inte fortsätta att äta 12:00 och 18:00? Vill/kan du inte äta på jobbet? Blir en pre-workout-måltid vid 12:00, ~4 timmar innan styrketräningen. Låter utmärkt tidsmässigt förutsatt att prestationen är bra. Sedan äter du nästa mål vid 18:00, efter styrketräningen. Kalorimängden och makros kör du på efter tycke. Kanske enligt leangains rekommendationer?
Är väl där pengarna ligger. De flesta är inte hardcore bodybuilders eller styrkelyftare. De flesta vill bara ha smått synliga "abs" och definerade tuttar, och anstränga sig så lite som möjligt.
Hehe ja vill man tjäna max med pengar så går det ju inte att vara idealist.
Jag gör något typ av experiment nu i sommar. Angående proteinpulser antar jag, ska vara ärlig och säga jag bara lyssnat på personer på nätet och baserat upplägget utefter deras rekommendationer.
En dag ser ut något i stil med:
A)
08:00: vakna
12:00: 40g vassleproteinpulver> 120 min styrketräning
15:00: 41g kaseinproteinpulver+26g vassleproteinpulver> 120-180 min landsvägscykling
20-22:00: mat, hela dagsintaget.
40g's-shakesen (vassleprotein) ska tydliga stimulera MPS i 3 timmar.
41g's+26g's-shaksen (kasein+vassle) ska tydligen stimulera MPS i 6 timmar.
Makros på de bägge:
40g vassleproteinpulversshake: ~30g protein, ~155kcal.
60/40 kasein/vassleshake: 30g kaseinprotein+20g vassleprotein, ~245kcal.
Detta upplägg ovan är dock mina mest extrema dagar. Oftast kör jag:
B)
15:00: mat, måltid#1.
16-17:00: 120-180 min landsvägscykling
20-22:00: mat, resten av dagsintaget.
Helt ärligt så är min cykelprestation, i (extrem)upplägg A) mycket bättre! Jag funderar på om jag ska blanda min 60/40 kasein/vassle-shake i en vattenflaska, ihop med någon kolhydratslösning och ta med mig på cykeln. 2-3 timmar in på cykelrundan (fastandes) tycker jag mina ben börjar kännas riktigt sega (glykogenet tar/börjar ta slut?). 2-3 timmar kanske låter "fort" men kom ihåg att jag kört 120 min högreps styrketräning (typ helkroppspass) innan samt är fastandes. Kolhydratsintaget kvällen innan ligger på 600-900g. Äter på energibalans.
Funderar alltså på inta kolhydrater några timmar in på cykelrundan, men ska jag inta protein också, eller är 60/40 shaken timmarna innan fortfarande 'i blodomloppet' (fan säger man)?
Kanske räcker 60/40 shaken innan cyklingen, sedan tar jag med mig kolhydrater i flytande form...ev. vingummin eller russin, i ryggfickan, käkar efter 2-3 timmar.
Hade även kunnat blanda i något kolhydratsrikt i 60/40 shaken - innan jag cyklar hemifrån, tror prestationen blir oförändrad, förutsatt det inte är typ 500g kolhydrater (seg som fan). :P
shut teh face
2016-08-02, 07:30
Om ni kör PF och har ett ätfönster som tillåter två mål, typ lunch och middag.
Brukar ni hoppa över 1 mål ibland ifall ni vet att ni exempelvis vill äta en 3000 kaloriers pizza till middag (och ni ligger på runt 3000 kcal) ?
Jag har kör PF 5 dagar nu och jag skulle lätt kunnat fasta från 18 dagen innan till 18 dagen efter, det kan ju vara behändigt om man ska ut och öla och äta mycket mat :)
Brukar ni hoppa över 1 mål ibland ifall ni vet att ni exempelvis vill äta en 3000 kaloriers pizza till middag (och ni ligger på runt 3000 kcal) ?
Jag har kör PF 5 dagar nu och jag skulle lätt kunnat fasta från 18 dagen innan till 18 dagen efter, det kan ju vara behändigt om man ska ut och öla och äta mycket mat :)
Ja, och blir jag nojig över den långa fastan så trycker jag endast protein vid mål 1 istället (t.ex. 1 bytta kvarg) och sparar resterande kalorier till den stora kvällsmåltiden :).
Hahaha fett offtopic nu - men ändå inte?
Funderar på köpa denna ugnsform:
http://www.cleancut.se/butik/kok-stek/langpannor/langpanna-44x32-cm-classic-1634-1635-detail
(Borde väl få länka? Ingen kosttillskottssida!)
44x32cm, använder random IKEA nu 34x24cm.
http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/langpanna3.jpghttp://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/langpanna4.jpg
Tänker att många, iallafall jag, äter direkt ur ugnsform vid PF'ande?
Känns ju saftigt med 1255kr men kommer använda varje dag! Ja, seriöst. Rostar grönsaker varje dag i ugnen.
Fast fan, för 1255kr jag köpa massa roliga cykelprylar!
Beslutsångest, ska fundera över helgen. :P
Doctor Snuggles
2016-08-04, 18:59
Halva vitsen med PF är ju att det är jävligt flexibelt. Bara lägga upp det och ändra på det som det passar.
Bossebäver
2016-08-06, 09:42
Jag gör något typ av experiment nu i sommar. Angående proteinpulser antar jag, ska vara ärlig och säga jag bara lyssnat på personer på nätet och baserat upplägget utefter deras rekommendationer.
En dag ser ut något i stil med:
A)
15:00: 41g kaseinproteinpulver+26g vassleproteinpulver> 120-180 min landsvägscykling
20-22:00: mat, hela dagsintaget.
40g's-shakesen (vassleprotein) ska tydliga stimulera MPS i 3 timmar.
41g's+26g's-shaksen (kasein+vassle) ska tydligen stimulera MPS i 6 timmar.
Makros på de bägge:
40g vassleproteinpulversshake: ~30g protein, ~155kcal.
60/40 kasein/vassleshake: 30g kaseinprotein+20g vassleprotein, ~245kcal.
Detta upplägg ovan är dock mina mest extrema dagar. Oftast kör jag:
B)
15:00: mat, måltid#1.
16-17:00: 120-180 min landsvägscykling
20-22:00: mat, resten av dagsintaget.
Helt ärligt så är min cykelprestation, i (extrem)upplägg A) mycket bättre! Jag funderar på om jag ska blanda min 60/40 kasein/vassle-shake i en vattenflaska, ihop med någon kolhydratslösning och ta med mig på cykeln. 2-3 timmar in på cykelrundan (fastandes) tycker jag mina ben börjar kännas riktigt sega (glykogenet tar/börjar ta slut?). 2-3 timmar kanske låter "fort" men kom ihåg att jag kört 120 min högreps styrketräning (typ helkroppspass) innan samt är fastandes. Kolhydratsintaget kvällen innan ligger på 600-900g. Äter på energibalans.
Funderar alltså på inta kolhydrater några timmar in på cykelrundan, men ska jag inta protein också, eller är 60/40 shaken timmarna innan fortfarande 'i blodomloppet' (fan säger man)?
Kanske räcker 60/40 shaken innan cyklingen, sedan tar jag med mig kolhydrater i flytande form...ev. vingummin eller russin, i ryggfickan, käkar efter 2-3 timmar.
Hade även kunnat blanda i något kolhydratsrikt i 60/40 shaken - innan jag cyklar hemifrån, tror prestationen blir oförändrad, förutsatt det inte är typ 500g kolhydrater (seg som fan). :P
">" betyder "större än", inte före.
Inte så viktigt att anmärka på kanske, men tenta is coming..
">" betyder "större än", inte före.
Inte så viktigt att anmärka på kanske, men tenta is coming..
Tack! :)
Skulle jag använda : ; -?
Eller rentav bara göra såhär:
14:00: 40g vassleproteinpulver --> 120 min styrketräning
Har fått min missbrukning, av tecknet ">" och "<" från gamingen lol. De flesta när de skriver guider och liknande använder det så. Alltså:
Go into menu> options> uncheck this "xxxxx"> press enter
Alltså användning för tidsskede eller ordning.
Också sett folk skriva: "me> you" det är korrekt isåfall, "större än" = bättre. :)
_________
Mer ontopic för bidra med något:
Damn. Min aptit och hunger är helt rekordhög just nu haha. Tror det är på grund av dessa anledningar:
Reverse diet klar (börjat äta på kaloriöverskott igen)
Marklyftsprogram med hög volym (verkar orsaka sjuk aptit med mycket marklyft)
Landsvägscyklar mycket (bränner väl 1000-1500kcal från det per dag)
Äter fettsnålt
Låg kroppsfettprocent (under min setpoint)
Uttråkad i vardagen, mycket mattänk- och matfokus
Har senaste veckorna tryckt 4000-5000kcal i en sittning, varav förstarätten inkluderat runt 1kg grönsaker. Resterande kalorier från typ havregryn, grötris, mannagryn...sedan en del tomma och lättätna kalorier, kanske 1-2k kcal från dem. Ska prova äta 2-3kg bak/rostpotatis och något kilo magert kött.
Fan blir sugen på dra en USA-resa och prova lite ätartävlingar haha synd att det knappt finns några i Sverige?
Denna är mest imponerande jag sett i leangainsmåltider-tråden iaf:
Ville testa hur mycket jag kan äta på en måltid.
För att klargöra äter jag alltså INTE sånna här mängder varje dag utan var mest en kul grej.
Ris 1kg(okokt vikt)
http://i1285.photobucket.com/albums/a584/ungkarlsliv/bb554fb2-d192-41c9-b7b7-551efa122400_zps08aa35fb.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/ungkarlsliv/media/bb554fb2-d192-41c9-b7b7-551efa122400_zps08aa35fb.jpg.html)
Nötkött 1,5kg rått 1138g tillagat.
http://i1285.photobucket.com/albums/a584/ungkarlsliv/84b8b049-f7be-44c5-addf-8362fbb4d0fc_zpsdcb5c9cb.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/ungkarlsliv/media/84b8b049-f7be-44c5-addf-8362fbb4d0fc_zpsdcb5c9cb.jpg.html)
Hade lätt kunnat ätit efterrätt också :) Skulle tippa på att riset blev runt 2,5kg tillagat glömde väga det.
5330kcal 400g protein 800g kolhydrater 60g fett
det var de roliga för ett par veckor framåt.
1000g okokt vikt ris. Jag brukar äta risgrynsgrötsladdningar av 400g grötris okokt vikt. Galet.
Hahaha fett offtopic nu - men ändå inte?
Funderar på köpa denna ugnsform:
http://www.cleancut.se/butik/kok-stek/langpannor/langpanna-44x32-cm-classic-1634-1635-detail
(Borde väl få länka? Ingen kosttillskottssida!)
44x32cm, använder random IKEA nu 34x24cm.
Tänker att många, iallafall jag, äter direkt ur ugnsform vid PF'ande?
Känns ju saftigt med 1255kr men kommer använda varje dag! Ja, seriöst. Rostar grönsaker varje dag i ugnen.
Fast fan, för 1255kr jag köpa massa roliga cykelprylar!
Beslutsångest, ska fundera över helgen. :P
Vad förväntar du dig av den som du inte redan får ut av din IKEA-form? Större kapacitet bara, eller? Ruskigt dyr, men köksutrustning av hög kvalitet kostar en del, vad det verkar. Kanske har IKEA, med sin kolossala massproduktion, gjort att vi förväntar oss att dessa attiraljer alltid skall ha ett lågt pris. Har du beslutat om huruvida du kommer gå vidare med införskaffandet eller ej?
Tanken att äta direkt ur formen har aldrig ens slagit mig. Så väldigt ociviliserat men också onekligen en elegant lösning när ens PF-portioner uppgår i en volym som en vanlig tallrik inte klarar av att rymma. Jag röstar för att du slår till och beställer efter formen, om du inte redan gjort det. Jag är ett fan av dina galna måltider och skulle glädjas av att se dessa i ännu större skala! :)
Tack! :)
Skulle jag använda : ; -?
Eller rentav bara göra såhär:
14:00: 40g vassleproteinpulver --> 120 min styrketräning
Har fått min missbrukning, av tecknet ">" och "<" från gamingen lol. De flesta när de skriver guider och liknande använder det så. Alltså:
Go into menu> options> uncheck this "xxxxx"> press enter
Alltså användning för tidsskede eller ordning.
Också sett folk skriva: "me> you" det är korrekt isåfall, "större än" = bättre. :)
Sorry att jag fortsätter denna OT-diskussion, men ett skiljetecken du skulle kunna använda dig av är » som ges av ALT+687.
Vad förväntar du dig av den som du inte redan får ut av din IKEA-form? Större kapacitet bara, eller? Ruskigt dyr, men köksutrustning av hög kvalitet kostar en del, vad det verkar. Kanske har IKEA, med sin kolossala massproduktion, gjort att vi förväntar oss att dessa attiraljer alltid skall ha ett lågt pris. Har du beslutat om huruvida du kommer gå vidare med införskaffandet eller ej?
Tanken att äta direkt ur formen har aldrig ens slagit mig. Så väldigt ociviliserat men också onekligen en elegant lösning när ens PF-portioner uppgår i en volym som en vanlig tallrik inte klarar av att rymma. Jag röstar för att du slår till och beställer efter formen, om du inte redan gjort det. Jag är ett fan av dina galna måltider och skulle glädjas av att se dessa i ännu större skala! :)
Sorry att jag fortsätter denna OT-diskussion, men ett skiljetecken du skulle kunna använda dig av är » som ges av ALT+687.
Tack för svaret. Något sådant mamma gav mig i helgen när jag rådfrågade henne. IKEA formarna duger helt klart - lånade även en ännu större i helgen av henne. :P
Om formen jag länkar: jag blev tveksam på måtten, efter mätt min ugn. Mejlade tillverkaren och fick svar, men fortfarande tveksam. Tror handtagen kommer ta emot. Kan alltid returnera om så vore fallet.
Ekonomiskt, köksmässigt, är jag sugen på köpa en handstående elvisp (elvisp med stativ?*), för att kunna fluffa igen.
Tycker det är mysigt att äta direkt ur ugnsformen. Jag håller med att det är ociviliserat. Grejen är, att äter man direkt ur ugnsformen och gör gratängliknande skapelser, med kött - blir allt tillagat i köttsaften och fettet! Blir som att göra en gryta/soppa, i ugnen fast mindre vätska då. Oftast rostar jag grönsaker ihop med kött, fett kött, i ugnen. Äter direkt ur = grönsaker stekta i baconfett, hnnng.
Kör jag grönsakerna separat och steker kött i panna» lägger upp på tallrik. Inte lika gott. Kan ju alltid ösa över spadet men ger inte samma tillagningsprocess» smak.
Brofessorn
2016-08-09, 08:40
ÖoB har sådana där ugnsformar i olika storlekar. Kostar typ 50 spänn har jag för mig. Brukar också äta direkt ur dem.
ÖoB har sådana där ugnsformar i olika storlekar. Kostar typ 50 spänn har jag för mig. Brukar också äta direkt ur dem.
Yep jag vet haha men enorm (?) kvalitetsskillnad!
Low-end vs high-end.
Fast jag tror att det är ett ovanligt "litet" hopp mellan kvalité, prisskillnad i medtanke - när det kommer till köksprodukter, iallafall non-elektronik!
EDIT: Kom på en sak till angående scanpan-gigantiska-ugnsformen:
"Weight: 2.62 kg"
De flesta, inklusive min, köksvågar tar 5kg maxvikt. Ska jag ha formen ståendes på vågen (för lätt vägning) kommer vågen överbelastas och stängas av. :X
Jag är inte direkt pryltokig - men brukar köpa high-end produkter eftersom jag tycker det ger mest i långa loppet. Bättre satsa stort från början. Köpa ett wahlander's bälte direkt istället för 2-3 stycken 500krs-bälten som går sönder/tappar styvhet. :P
Jag gillar pyrex-glasformarna för varmrättsmat (samt äta ur) och för bakning silikonformar (vissa suger dock). :)
Liquid aluminium is poured by hand into a mould and die-cast under 250 tonnes of pressure. In the following processes, 30,000-degree-hot titanium is bonded to the compressed aluminium and a non-stick coating is applied and tempered. This unique casting technique ensures maximum durability and perfect heat distribution across the entire surface. Quality is controlled in every detail throughout the production process.
Brofessorn
2016-08-09, 09:20
Yep jag vet haha men enorm (?) kvalitetsskillnad!
Low-end vs high-end.
Fast jag tror att det är ett ovanligt "litet" hopp mellan kvalité, prisskillnad i medtanke - när det kommer till köksprodukter, iallafall non-elektronik!
Jag är inte direkt pryltokig - men brukar köpa high-end produkter eftersom jag tycker det ger mest i långa loppet. Bättre satsa stort från början. Köpa ett wahlander's bälte direkt istället för 2-3 stycken 500krs-bälten som går sönder/tappar styvhet. :P
Jag gillar pyrex-glasformarna för varmrättsmat (samt äta ur) och för bakning silikonformar (vissa suger dock). :)
Liquid aluminium is poured by hand into a mould and die-cast under 250 tonnes of pressure. In the following processes, 30,000-degree-hot titanium is bonded to the compressed aluminium and a non-stick coating is applied and tempered. This unique casting technique ensures maximum durability and perfect heat distribution across the entire surface. Quality is controlled in every detail throughout the production process.
Jaja, trodde du bara var ute efter något större. (34x24cm vs 44x32cm) (Jag är dålig på att läsa hela inlägg.)
Har en kock till farsa, och han är sådär. Han lägger några tusenlappar på en kökskniv utan att blinka. :P Visst är det en stor skillnad i kvalitet på vissa redskap. Stekpannor med titanbeläggning kan ju hålla i +10 år med vårdslös användning, medans en billig teflonpanna håller i typ 2 månader.
Kaukasuskokosnöt
2016-08-09, 16:53
Ni som kör PF, upplever ni någon gång under fasen att er näsa börjar rinna? För mig händer detta ofta då jag inte ätit på några timmar.
Säg att jag käkar lunch vid 12 och sen dröjer det ända till kl. 20:00 innan man får i sig något. Då rinner "kranen" som ja, en läckande kran :naughty:. Har googlat lite på fenomenet och vissa menar att när man har saltbrist i kroppen kan detta uppstå. Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter!
Ni som kör PF, upplever ni någon gång under fasen att er näsa börjar rinna?
Aldrig tänkt på. Bara för det så går jag väl runt och snyter mig halva dagen imorgon.
Doctor Snuggles
2016-08-09, 17:11
Ni som kör PF, upplever ni någon gång under fasen att er näsa börjar rinna? För mig händer detta ofta då jag inte ätit på några timmar.
Säg att jag käkar lunch vid 12 och sen dröjer det ända till kl. 20:00 innan man får i sig något. Då rinner "kranen" som ja, en läckande kran :naughty:. Har googlat lite på fenomenet och vissa menar att när man har saltbrist i kroppen kan detta uppstå. Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter!
Nope. Min näsa rinner enbart vintertid, när jag är utomhus.
niklaslampi
2016-08-11, 00:38
Haha, yes har hänt några gånger faktiskt. Kom och tänka på det nu när du skrev om det.
De gånger jag "missat" en måltid eller bara skjutit upp maten i suktan efter diverse "onyttigheter" i sådär lagomt stora mängder, har jag faktiskt märkt att näsan börjar rinna. Men aldrig riktigt orkat brytt mig om varför hehe. :)
Min näsa rinner enormt när jag konditionstränar och äter. Känns normalt och inget med PF att göra. Även om jag äter normalkryddstark mat, visst, rinner extra om stark och jättevarm mat!
Jag har alltid svinkalla händer under fastan: även på varma sommardagar. Det är nog den enda fysiologiska grej jag känner av, som skiljer fasta kontra nyss ätit (non-fasta).
Under kaloriunderskott gillar mina öron att bråka, får lock i dom...endast under fastan detta också. Försvinner när jag ätit.
Mitt ätfönster har legat mellan 12-20 men är nu föräldraledig och kan inte träna förrän cirka klockan 22 på dagarna. Är det att föredra att äta mellan 16-24 i så fall? Och i så fall äta det mesta av dagliga intaget vid 23:30 efter träning.
Kommer någon dag i veckan att träna dagtid och tänkte då att ätfönstret börjar efter träning.
Det är svårt att få ihop, några förslag?
Leifallan
2016-10-18, 21:52
Ja det borde ju funka ypperligt!
Cerberus
2016-10-21, 21:36
Har säkert diskuterats i tråden men vet inte va ja ska söka på specifikt för att hitta om det så ja frågar, hur många timmar sen förra måltid krävs för att man ska liksom hamna i IF-läget rent hormonellt ? Jag bryr mig inte speciellt men är nyfiken. Jag tror det blir ca 12-13h från sista måltid tills när ja äter nästa gång.
forslund
2016-10-22, 07:50
Har säkert diskuterats i tråden men vet inte va ja ska söka på specifikt för att hitta om det så ja frågar, hur många timmar sen förra måltid krävs för att man ska liksom hamna i IF-läget rent hormonellt ? Jag bryr mig inte speciellt men är nyfiken. Jag tror det blir ca 12-13h från sista måltid tills när ja äter nästa gång.
Det beror på hur stor måltid du äter och vad den består av.
Cerberus
2016-10-22, 14:20
Ok tack.
Torkelll
2017-01-28, 10:03
Kan man förväntas få andra resultat beroende på vad man äter för kolhydrater på träningsdagarna, snabbmakaroner eller tex quinoa, under förutsättning att man får i sig samma mängd energi för dom båda alternativen? Ska försöka mig på en recomp, men har funderat över det där med vart i från kolhydraterna kommer i från kan spela roll för resultaten.
Kan man förväntas få andra resultat beroende på vad man äter för kolhydrater på träningsdagarna, snabbmakaroner eller tex quinoa, under förutsättning att man får i sig samma mängd energi för dom båda alternativen? Ska försöka mig på en recomp, men har funderat över det där med vart i från kolhydraterna kommer i från kan spela roll för resultaten.
Mycket viktigare ditt val av kolhydraterna, sett till hur du presterar!
Jag blir uppsvälld (bloated), gasig, seg/bakis/matt - om jag äter stora mängder vetemjöl (pasta, bröd, pannkakor osv), havregryn, mannagryn, potatis och fiberrik frukt.
Även om det är opti refeed-mat (några av dom), - för det är stärkelse.
Äter hellre sådan mat min kropp hanterar bra: sockriga, lättsmälta kolhydrater. Ris, frukt, bär. Jag baserar mestadels av mina kolhydratskalorier från ris: grötris (risgrynsgröt), puffat ris, riskakor osv (ja, jag har koll på arseniken).
Om du har varit på låg kroppsfettprocent och provat seriösa refeeds kan du lära dig hur din kropp svarar på olika livsmedel! Han bannade användaren 'Tjing' brukade skriva intressanta teorier och anekdoter om det.
När du refeedar ska du vakna upp dagen efter torr, slimmad och med bra energi. Inte matbakis och svälld. Visst spelar andra faktorer in: saltintag, totala överskottet och hur pass glykogentömd du är. Så morgonvikten kan skena iväg även fast "bra/rätt" kolhydratslivsmedelsval.
Jag körde refeedmakros på träningsdagarna och uppade fettet vilodagarna. Mina första 2½ styrketräningsår - nu kör jag samma makros varje dag. Har faktiskt märkt positiva saker: bättre sömn (pga högre fettintag?), stabilare humör och prestation/energi. Magen känns mer stabil också. Tror inte kroppen mår optimalt om en svänger för mycket med kaloriintaget (t.ex underäter -1000kcal> överäter +1000kcal, olika dagar).
Varför jag körde leangainsmakros var (typ enbart) för jag ville kunna äta mig stört mätt på träningsdagarna (stort överskott, mycket kalorier). Vilodagarna fick jag offra hunger och mättnad, se fram emot träningsdagskosten. Ätstörningsvarning ärligt talat - men verkligen en bra sporre för de som gillar att äta mycket och mest 'tränar för att kunna äta mycket'. Slita ut sig på gymmet> äta som fan, belöningstänk. :P
Mycket viktigare ditt val av kolhydraterna, sett till hur du presterar!
Jag blir uppsvälld (bloated), gasig, seg/bakis/matt - om jag äter stora mängder vetemjöl (pasta, bröd, pannkakor osv), havregryn, mannagryn, potatis och fiberrik frukt.
Även om det är opti refeed-mat (några av dom), - för det är stärkelse.
Äter hellre sådan mat min kropp hanterar bra: sockriga, lättsmälta kolhydrater. Ris, frukt, bär. Jag baserar mestadels av mina kolhydratskalorier från ris: grötris (risgrynsgröt), puffat ris, riskakor osv (ja, jag har koll på arseniken).
Om du har varit på låg kroppsfettprocent och provat seriösa refeeds kan du lära dig hur din kropp svarar på olika livsmedel! Han bannade användaren 'Tjing' brukade skriva intressanta teorier och anekdoter om det.
När du refeedar ska du vakna upp dagen efter torr, slimmad och med bra energi. Inte matbakis och svälld. Visst spelar andra faktorer in: saltintag, totala överskottet och hur pass glykogentömd du är. Så morgonvikten kan skena iväg även fast "bra/rätt" kolhydratslivsmedelsval.
Jag körde refeedmakros på träningsdagarna och uppade fettet vilodagarna. Mina första 2½ styrketräningsår - nu kör jag samma makros varje dag. Har faktiskt märkt positiva saker: bättre sömn (pga högre fettintag?), stabilare humör och prestation/energi. Magen känns mer stabil också. Tror inte kroppen mår optimalt om en svänger för mycket med kaloriintaget (t.ex underäter -1000kcal> överäter +1000kcal, olika dagar).
Varför jag körde leangainsmakros var (typ enbart) för jag ville kunna äta mig stört mätt på träningsdagarna (stort överskott, mycket kalorier). Vilodagarna fick jag offra hunger och mättnad, se fram emot träningsdagskosten. Ätstörningsvarning ärligt talat - men verkligen en bra sporre för de som gillar att äta mycket och mest 'tränar för att kunna äta mycket'. Slita ut sig på gymmet> äta som fan, belöningstänk. :P
Reefeeds var väl bara bs?
Reefeeds var väl bara bs?
Knappast broscience/bullshit att en överätning med kolhydratfokus påverkar viktiga hormoner (för kroppskomposition) bla. leptin. Speciellt under en långvarig underätning ner till låg kroppsfettprocent, under sin setpoint.
Sen har vi glykogenpåfyllnad också.
Men de har sitt huvudsyfte vid långvarig diet och personer med låg kroppsfettprocent (obekvämt lågt för kroppen) personer.
Recomp kan ses som en deff iofs - man underäter vissa dagar (vilodagarna) och överäter andra (träningsdagarna) (?).
Har faktiskt aldrig sett någon påstå (skriva) att refeeds är broscience.
(Man hittar dock allt möjligt med google.)
Vet inte hur vanligt det är att coacher ger refeed-anvisningar till klienter. Säkert vanligt till tävlande som ska ner lågt.
Ätardagar är vanligare, men mest för psyket.
Kan tillägga, för bidra till tråden, att jag slutat med pre-workout protein. Stirrade och experimenterade med det i somras. - Inte märkt något negativt alls - snarare tvärtom, mer vilja/jävlar-anamma och slipper ränna på toaletten mitt i passet.
Kör 12-16h fastande, 50g vassleproteinpulver efter och äter 2-4 timmar efter avslutat pass.
50g pga helkropp: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270
Refeeds bestående av kolhydrat får dig att se mycket hårdare ute. Men det hjälper dock inte det övriga livet något vidare att vid ett insteka tillfälle tillföra extra kalorier. Vet inte men jag skriver till, men bara presenterar min situation.
Shqypnia
2017-01-29, 12:09
Jag tycker Strävan har en sund inställning kring PF. Han menar att man ska äta på det sättet som passar din livssituation bäst, och ibland så kmr man köra PF, medvetet eller ej.
moderato
2017-03-20, 11:42
Hur lång tid tog det för Er att se en märkbar skillnad i spegeln då kroppsfettet började försvinna due to fastingen? Vissa client results är ju inte mer än 1-2 månader max, ett par veckor (tänker mest på Martins första clients, några rippedbody).
Vill verkligen börja köra detta igen men kändes som jag fick dåliga resultat, hade verkligen stenkoll på allt enligt min mening till 110%. Är t.ex. första målet superviktigt hur makrofördelningen är? 20-30% av kaloriintaget eller vad det är.
Tänkte köra kaffe fram till 12, köra en light lunch (kanske kvarg+yoghurt+lite pumpafrön), sen 1-2 koppar grönt te (nyttigt och bra för fettförbränningen), gym eftermiddag och sen multimiddag plus kvällskvarg innan 20:00.
Vill väl köra näst intill deff / recomp. Huvudsaken är att få in fastan plus att på längre sikt gå ner i vikt+kroppsfett. Det är bara lite mage kvar samt de där jävla lovehandelsen som vägrar försvinna. Kanske kommit in i ett dåligt skick iom att jag kanske käkat för lite ett tag osv och sabbat något.
King Grub
2017-03-20, 11:55
Man förlorar inte kroppsfett av periodisk fasta. Man förlorar kroppsfett av ett kaloriunderskott. Skapar den periodiska fastan inte ett kaloriunderskott, förlorar man inget kroppsfett. Det går utmärkt att äta ett överskott och lägga på sig med periodisk fasta också.
Bump på tråden!
Bryter snus fastan? Då tänker jag inte på kcal utan t.ex nikotinet i snusen!
Tack på förhand.
Bump på tråden!
Bryter snus fastan? Då tänker jag inte på kcal utan t.ex nikotinet i snusen!
Tack på förhand.
Ööö? Det är ju kalorier som bryter fastan.
Ööö? Det är ju kalorier som bryter fastan.
Tänkte om nikotinet hade någon påverkan, läste något om det på internet men kan ju varit en tjomme som skrev det!
PureWhey
2017-03-28, 12:14
Pod med Berkhan https://soundcloud.com/25minuter/74-martin-berkhan-den-mytomspunne-grundaren-av-periodisk-fasta-168
Pod med Berkhan https://soundcloud.com/25minuter/74-martin-berkhan-den-mytomspunne-grundaren-av-periodisk-fasta-168
Tack :)
Tänkte om nikotinet hade någon påverkan, läste något om det på internet men kan ju varit en tjomme som skrev det!
Påverkan på vad? Vad är det du menar skulle hända när du "bryter fastan"?
Christian1980
2017-03-29, 12:13
Nu har jag kört 8-16 i 2år i stort sett. tappat mer än 13kg och blivit starkare under tiden.
Jag har lite kvar att tappa men det kanske är dags att lägga om upplägget. Jag får nog inte i mig tillräckligt med protein alla dagar på de måltiderna som jag kör.
Kanske börjar smyga in en frukost vid 9 rycket i form av keso,kvarg eller annan proteinkälla. Eller ska jag bara köra på? Upplägget passar mig så om jag ser till att få bättre koll på proteinerna så kanske det går att få fram lite synliga konturer på magen till sommaren? :)
Luddiga frågor kanske...
Frågar så här istället: Finns det något som talar emot att bara fortsätta med periodisk fasta (8-16)?
Nu har jag kört 8-16 i 2år i stort sett. tappat mer än 13kg och blivit starkare under tiden.
Jag har lite kvar att tappa men det kanske är dags att lägga om upplägget. Jag får nog inte i mig tillräckligt med protein alla dagar på de måltiderna som jag kör.
Kanske börjar smyga in en frukost vid 9 rycket i form av keso,kvarg eller annan proteinkälla. Eller ska jag bara köra på? Upplägget passar mig så om jag ser till att få bättre koll på proteinerna så kanske det går att få fram lite synliga konturer på magen till sommaren? :)
Luddiga frågor kanske...
Frågar så här istället: Finns det något som talar emot att bara fortsätta med periodisk fasta (8-16)?
hur många måltider kör du?
Påverkan på vad? Vad är det du menar skulle hända när du "bryter fastan"?
Bryta fastan är ju det man inte vill, själva upplägget om jag förstått det hela rätt.
MrMuggelSnuggel
2017-03-30, 00:49
...
Du svarar på din egen fråga.
Upplägget passar dig. Du ser bra resultat. Varför förändra något som funkar?
Om du är orolig att du inte får i dig tillräckligt med protein... ät mer protein under dina måltider. Svårare än så behöver det inte vara.
(Men om du är nöjd med dina resultat så är det väl bara att fortsätta äta som du gjort)
Christian1980
2017-03-30, 06:50
hur många måltider kör du?
lunch och middag, försöker få i mig något form av mellanmål men ibland glömmer jag.
Du svarar på din egen fråga.
Upplägget passar dig. Du ser bra resultat. Varför förändra något som funkar?
Om du är orolig att du inte får i dig tillräckligt med protein... ät mer protein under dina måltider. Svårare än så behöver det inte vara.
(Men om du är nöjd med dina resultat så är det väl bara att fortsätta äta som du gjort)
Då tror jag att jag fortsätter ett tag till, viktnedgången har stannat av lite just nu bara, men det har den gjort tidigare också. Började på 114kg (201cm lång), ligger just nu på 101.5kg (100.6kg är lägst hittills).
Synliga magrutor vore trevligt till sommaren men styrka i basövningar är viktigare.
Joe Rogan pratar en del i sin pod om att köra 14h fasta (ingen mat mellan 22:00 och 12:00).
Finns det studier på att denna lilla fasta gör någon skillnad? Det känns ju bara som att "leva som vanligt men skippa frukosten"? :smash:
lunch och middag, försöker få i mig något form av mellanmål men ibland glömmer jag.
Då tror jag att jag fortsätter ett tag till, viktnedgången har stannat av lite just nu bara, men det har den gjort tidigare också. Började på 114kg (201cm lång), ligger just nu på 101.5kg (100.6kg är lägst hittills).
Synliga magrutor vore trevligt till sommaren men styrka i basövningar är viktigare.
ät oftare under dessa 8h då finns ett par som kör PF och käkar 5 ggr.
Joe Rogan pratar en del i sin pod om att köra 14h fasta (ingen mat mellan 22:00 och 12:00).
Finns det studier på att denna lilla fasta gör någon skillnad? Det känns ju bara som att "leva som vanligt men skippa frukosten"? :smash:
Jag brukar köra 20 HR, äter kl 14 och kl 18.
Jag kör just nu en typ av periodisk fasta.
Äter hela dagsbehovet kl10.30 på jobbet efter det fastar jag till nästa lunch dagen efter kl10.30.
Ingen speciell trötthet förutom när kvällen börjar sträcka sig närmare 21. Håller mig till vatten, kaffe och kalorifri dricka.
Mest för att jag är snål. Och maten på jobbet kostar 300kr i månaden.
Jag kör just nu en typ av periodisk fasta.
Äter hela dagsbehovet kl10.30 på jobbet efter det fastar jag till nästa lunch dagen efter kl10.30.
Ingen speciell trötthet förutom när kvällen börjar sträcka sig närmare 21. Håller mig till vatten, kaffe och kalorifri dricka.
Mest för att jag är snål. Och maten på jobbet kostar 300kr i månaden.
Haha skönt med billig matkostnad. Kör inte periodisk fasta men är inne i en lat period då det gäller matlagning, käkar havregryn till frukost, lunch på jobbet för 45:-, brukar bli ganska mycket då man kan äta hur mycket man vill, sedan typ havregryn eller kvarg på kvällarna. Plus endel proteinpulver.
Haha skönt med billig matkostnad. Kör inte periodisk fasta men är inne i en lat period då det gäller matlagning, käkar havregryn till frukost, lunch på jobbet för 45:-, brukar bli ganska mycket då man kan äta hur mycket man vill, sedan typ havregryn eller kvarg på kvällarna. Plus endel proteinpulver.
skönt med låg matkostnad när man är snål.
dock är det Norge jag bor i. bara jävla brödmat.
men det är billigt. jävligt tråkigt bara.
äter entrecote i helgen 😁
Läste första 30 sidorna i denna tråd men orkar inte läsa allt och det verkar heller inte finnas någon sammanfattning ang ny information kring periodisk fasta.
Det jag undrar är, är det positivt att under deff fasta över 16 timmar (hoppar gärna frukosten) eller bör man inta exempelvis EAA någon gång under denna tidsperiod?
Detta undrar jag också ?
MrMuggelSnuggel
2017-05-04, 23:32
Det jag undrar är, är det positivt att under deff fasta över 16 timmar (hoppar gärna frukosten) eller bör man inta exempelvis EAA någon gång under denna tidsperiod?
Nej, behövs inte EAA. (förutsatt att du inte tränar fastande... ta i sånna fall 10g innan)
Nej, behövs inte EAA. (förutsatt att du inte tränar fastande... ta i sånna fall 10g innan)
Det finns så vitt jag vet ingen mening med att ta protein innan träning då proteinsyntesen är nerstängd under träning och en timma efteråt och därefter är förhöjd i ett dygn eller så beroende på hur hårt man tränat relativt till kapaciteten.
LunaSpice
2017-05-05, 08:06
Finns ingen anledning att ta EAA innan träning även när man är fastande.
BCAA:s skulle jag säga har bäst effekt innan fastande träning (eller under), speciellt eftersom när du tränar väldigt hårt så förbrukar du även aminosyror.
BCAA:s skulle jag säga har bäst effekt innan fastande träning (eller under), speciellt eftersom när du tränar väldigt hårt så förbrukar du även aminosyror.
Bcaa är verkningslösa.
Du får nog uppdatera dina kunskaper om BCAA...
Bcaa är verkningslösa.
Det ger lite energi + du kan känna minskad trötthet= Bcaa är inte verkningslöst.
LunaSpice
2017-05-05, 17:42
Det ger lite energi + du kan känna minskad trötthet= Bcaa är inte verkningslöst.
Håller helt med här faktiskt. Jag tar ibland BCAA när jag ska köra långa och/eller riktigt intensiva pass. Jag tycker de ger betydligt mer energi, framför allt psykisk energi, än kolhydrater och minskar den mentala tröttheten. Jag är fullt medveten om att de inte har någon muskelbyggande effekt men det är heller inte därför jag tar dem.
Wow, wow, wow, tiotusen broscientist 90- talister som kallar knäböj för squats och uppträder i trissar på gymmet kan inta ha fel: BCAA är det bästa som finns för gainz!!
All jokes aside:
Skit i EAA innan träningen när du tränar fastande, skit i bcaa överhuvudtaget, ät efter träningen. Mitt förslag...
MrMuggelSnuggel
2017-05-06, 23:34
Det finns så vitt jag vet ingen mening med att ta protein innan träning då proteinsyntesen är nerstängd under träning och en timma efteråt och därefter är förhöjd i ett dygn eller så beroende på hur hårt man tränat relativt till kapaciteten.
Finns ingen anledning att ta EAA innan träning även när man är fastande.
Bcaa är verkningslösa.
Nu använder jag själv aldrig pulver eftersom jag tränar em/kväll efter mat men jag vet att Martin Berkhan har det som standard praxis för hans Leangains morgon-protokoll.
(Eller åtminstone hade. Han publicerade väl den där guiden 2010/11, va? I vilket fall som helst har jag inte läst något om att han skulle ha ändrat uppfattning)
Nåja, anledningen är dels att stimulera proteinsyntesen och sen... genom att inta BCAA varannan timme (framtills första måltiden)... hindra proteinnedbrytningen.
Han skriver också "... By ingesting BCAA pre-workout, we can sidestep the increased protein breakdown of fasted training while still reaping the benefits of the increased anabolic response as seen in this study. Not only that, BCAAs actually increase phosphorylation of p70s6k when ingested in the fasted state prior to training. So by training fasted, with BCAA intake prior to sessions, we get a double whammy of increased p70s6k phosphorylation that should create a very favorable environment for muscle growth in the post-workout period."
Nu har jag inte koll på dom senaste rönen men säger ni att det här är gammalt och utdaterat?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.