Visa fullständig version : Periodisk fasta
Nån annan som fått ammoniakluktande svett av PF? Plockade ur mina träningskläder ur väskan nyss (dom har legat ca 2h), och jäklar vad det luktade ammoniak. Har aldrig hänt förut...jag kör 16/8.
Nån annan som fått ammoniakluktande svett av PF? Plockade ur mina träningskläder ur väskan nyss (dom har legat ca 2h), och jäklar vad det luktade ammoniak. Har aldrig hänt förut...jag kör 16/8.
Det där är snarare ett kännetecken av att du har ätit för lite kolhydrater.
Men det gör jag nog inte, jag äter mycket mera kolhydrater nu än under min low carb-deffdiet som jag gick av för en vecka sedan.
Ristretto
2011-08-24, 17:48
Tränade du fastande? Isf: Hur länge hade du fastat innan träningen?
Tränade du fastande? Isf: Hur länge hade du fastat innan träningen?
Tränade kl 14:30 och hade kl 13:00 ätit en medelstor ost-, skink- och äggmacka med ett stort äpple, plus N.O- Xplode innan passet.
Hade fastat sedan 21.00 igår.
Ristretto
2011-08-24, 18:02
Oki, funderade bara på om det kunde ha något att göra med att man går in i ketos när man fastar länge.
Det kan ju vara så att mitt pre workout meal är alldeles för litet nu när jag tänker på det? Det består altså av tre toast-bröd kanske 6 skivor påläggskinka, 5-6 skivor 17% ost, smör, ett stekt ägg samt äpplet...
Att det inte är tillräckligt liksom för att ge enegi åt passet.
Det kan ju vara så att mitt pre workout meal är alldeles för litet nu när jag tänker på det? Det består altså av tre toast-bröd kanske 6 skivor påläggskinka, 5-6 skivor 17% ost, smör, ett stekt ägg samt äpplet...
Det är individuellt. Pröva olika mängder.
Jag själv trivs bäst med 20-25% av totala energiintaget intas i min första måltid innan träning.
Även tränande fastande funkar väldigt bra för mig.
Haha, mitt pre-workout meal = vatten och en skopa eaa.
Är det inte ju mer protein man äter? När jag höjer protein intaget så får jag "ammoniaksvettlukt":)
vicarious
2011-08-24, 22:05
Är det inte ju mer protein man äter? När jag höjer protein intaget så får jag "ammoniaksvettlukt":)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_%28metabolt_tillst%C3%A5nd%29
Äter man mycket protein brukar man väl falla ur ketos, för då omvandlas aminosyror i större omsättning till glukos och kroppen behöver inte bilda ketonkroppar.
Haha, mitt pre-workout meal = vatten och en skopa eaa.
+1, fast BCAA då.
Har säkert sagt det förut men jag blir nästan alltid bara tröttare och segare på gymmet om jag äter något innan träning.
Allt är ju en vanesak.
Degpekka
2011-08-25, 05:42
Tränar också så gott som alltid på fastande mage.
Brukar börja stinka och smaka ammoniak när det är för lite kolhydrater i systemet.
Ketos tar det väl en häckarns tid innan den processen sätts igång? Jag har inte hört något om att det ska vara en faktor under mindre än ett dygn.
Vad är svaret på frågan om man inte presterar sämre på t.ex. jobbet om man skippar frukost? För mig fungerar det helt okej, men man har ju alltid fått lära sig att en stadig frukost är viktigt och detta är en av de vanligaste frågorna jag får när jag säger att jag provar PF.
Vad är svaret på frågan om man inte presterar sämre på t.ex. jobbet om man skippar frukost? För mig fungerar det helt okej, men man har ju alltid fått lära sig att en stadig frukost är viktigt och detta är en av de vanligaste frågorna jag får när jag säger att jag provar PF.
Enligt martins "Top ten fasting myths debunked" http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html krävs det att man fastar 84 timmar för att ens mentala tillstånd påverkas. Men detta låter enligt mig extremt, vem har inte skippat en lunch eller fått middag för sent för att sedan bli helt skakis och ofokuserad? Är inte det effekter av låg blodsockernivå?
Nej kroppen reglerar blodsockernivåerna utan att du ska behöva äta hela tiden. Oftast handlar det om vanor är man van att äta visa tider så är det rätt centralt för hur du mår i övrigt.
Eddie Vedder
2011-08-25, 08:42
Är inte det effekter av låg blodsockernivå?
Nej men lägre. Olika personer är olika känsliga även för de väldigt små skillnaderna som blir. Men riktigt lågt blodsocker får inte en frisk person. Och allt är ju en fråga om anpassning för de flesta tror jag.
Nej men lägre. Olika personer är olika känsliga även för de väldigt små skillnaderna som blir. Men riktigt lågt blodsocker får inte en frisk person. Och allt är ju en fråga om anpassning för de flesta tror jag.
Men när jag tänker låg blodsockernivå tänker jag att det sjunker så det påverkar ens mentala tillstånd, inte att det sjunker så pass lågt att det är farligt. Så ni menar att allt handlar om att man är van att äta en viss tid och att kroppen då skriker efter mat men att det går att träna bort utan att ens fokus försämras? Varför har det alltid pratats så otroligt mycket om en stadig frukost i så fall om det ändå inte spelar någon roll när kroppen vant sig?
Eddie Vedder
2011-08-25, 08:53
Varför har det alltid pratats så otroligt mycket om en stadig frukost i så fall om det ändå inte spelar någon roll när kroppen vant sig?
För att den en gång blivit en sanning och därefter fastnat. Och det lär sitta fast i fortsättningen också. Precis som att man bör äta regelbundna mellanmål. Forskningen om frukost bygger i princip uteslutande på epidemiologi.
Forskningen om frukost bygger i princip uteslutande på epidemiologi.
Lust att berätta mer? Tror det är något jag har missat.
Ni kanske skrivit om det på bloggen?
Den här sidan har nog svar på dina frågor muchcup. (http://www.youtube.com/watch?v=lgSxTzxvHeI&feature=player_embedded)
Eddie Vedder
2011-08-25, 14:31
Lust att berätta mer? Tror det är något jag har missat.
Ni kanske skrivit om det på bloggen?
Ja sök på "kostforskning" och läs del 3, 4 och eventuellt 5.
Ingen ammoniak/acetondoft idag :D, måste ha varit något tillfälligt...
Ristretto
2011-08-25, 17:50
Vad är svaret på frågan om man inte presterar sämre på t.ex. jobbet om man skippar frukost?
"Nej, men jag presterar bättre om jag får sova en halvtimma längre och slipper äta frukost."
A.Steinbach
2011-08-25, 20:59
Artikel Colpo style :) tycker ändå den är lite med glimten i ögat.
http://anthonycolpo.com/?p=2092
Säger varken bu eller bä.
Artikel Colpo style :) tycker ändå den är lite med glimten i ögat.
http://anthonycolpo.com/?p=2092
Säger varken bu eller bä.
http://justpaste.it/gk9
bear.flowertwig
2011-08-25, 21:25
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att få svar men om jag fattat det rätt så:
16 timmars fasta (minimum?), ett mindre mål innan träning (ca 20%) och sen resterande mängd efteråt (ca 80%). Rätt?
Vet man om upplägget passar lika bra för konditionsträning (löpning) som för styrketräning?
A.Steinbach
2011-08-25, 21:31
http://justpaste.it/gk9
Ah mest lite "smågnabb" från båda sidor där dom nedpratar varandra om vad den ena har gjort eller gör mest för att skapa lite debatt tycker jag.
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden för att få svar men om jag fattat det rätt så:
16 timmars fasta (minimum?), ett mindre mål innan träning (ca 20%) och sen resterande mängd efteråt (ca 80%). Rätt?
Vet man om upplägget passar lika bra för konditionsträning (löpning) som för styrketräning?
Ja. Typ.
Ristretto
2011-08-25, 21:55
Vad menar du med passar bra?
Så länge du timar in träningen med näringsintaget är det knappast sämre än något annat.
bear.flowertwig
2011-08-25, 22:24
Vad menar du med passar bra?
Så länge du timar in träningen med näringsintaget är det knappast sämre än något annat.
Det verkar ju gå utmärkt att bygga muskler på men det är ju inte mitt primära mål utan att förbättra konditionen. Men skulle kunna tänka sig att optimal näringstajmning skiljer sig åt.
Ristretto
2011-08-25, 22:26
Det verkar ju gå utmärkt att bygga muskler på men det är ju inte mitt primära mål utan att förbättra konditionen. Men skulle kunna tänka sig att optimal näringstajmning skiljer sig åt.
Då handlar det väl mest om att hinna ladda om mellan passen.
Konditionen är ju långt mycket lättare att förbättra oberoende av hur man äter, jämfört med styrka, IMO. Såklart upp till en viss nivå.
bear.flowertwig
2011-08-25, 22:44
Då handlar det väl mest om att hinna ladda om mellan passen.
Konditionen är ju långt mycket lättare att förbättra oberoende av hur man äter, jämfört med styrka, IMO. Såklart upp till en viss nivå.
Nyfiken på att testa en period iaf och sen utvärdera det för styrketräning senare.
Kondition lättare? Vet inte riktigt hur du tänker nu... ;) Till att börja med jämför du äpplen och päron och lätt vet jag inte om senaste milen i Hammarbybacken var... eller övriga pass i veckan heller för den delen. Men det är en annan diskussion :)
Ristretto
2011-08-25, 22:47
Nyfiken på att testa en period iaf och sen utvärdera det för styrketräning senare.
Kondition lättare? Vet inte riktigt hur du tänker nu... ;) Till att börja med jämför du äpplen och päron och lätt vet jag inte om senaste milen i Hammarbybacken var... eller övriga pass i veckan heller för den delen. Men det är en annan diskussion :)
Prova att läsa inlägget igen...
Finns det någon stor aktiv tråd som bara rör leangains? Jag har sökt efter det men inte hittat något.
Finns det någon stor aktiv tråd som bara rör leangains? Jag har sökt efter det men inte hittat något.
Kolla tråden om periodisk fasta.
SiSenior
2011-08-26, 09:45
En mattråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=161145
En IF-tråd: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&highlight=intermittent+fasting
vicarious
2011-08-26, 10:04
Kolla tråden om periodisk fasta.
Öh va? Det är ju den tråden vi är i nu, och den rör inte bara leangains specifikt.
vicarious
2011-08-26, 10:04
Läs på hemsidan, där står allt.
Läs på hemsidan, där står allt.
Nu var jag intresserad av en diskussionstråd, jag vet att det står mycket på hemsidan ;)
Läs hela denna tråd, då ska du få se på diskussion om leangains
Nu var jag intresserad av en diskussionstråd, jag vet att det står mycket på hemsidan ;)
Många som skriver i denna tråd följer LG-principer, så ta dina LG-frågor här tycker jag..
vicarious
2011-08-26, 11:34
Ok :) De flesta frågorna tas antingen här eller i tråden om Leangains-måltider, se ovan. Det enda som är synd är att många tror att leangains och periodisk fasta är samma sak, vilket inte är fallet. Leangains är en variant av PF.
bear.flowertwig
2011-08-26, 12:20
Prova att läsa inlägget igen...
Fort och fel. My bad :)
Jaha första dan på PF och man har redan fått ducka en föreslagen lunch. Hur tacklar ni den sociala biten, säger att ni går på diet eller hittar på något annat? Kan bli knepigt rent jobbmässigt att följa inser jag. Mkt lunchrepresentation genom åren även om det är mindre just nu.
SiSenior
2011-08-26, 12:29
Stå för ditt val och säg som det är. Påhittade anledningar fungerar inte i längden.
Ställer det problem för dig rent socialt, hade jag, i din situation, aldrig börjat med PF.
bear.flowertwig
2011-08-26, 12:30
Samma antal timmar fasta varje dag oavsett träning eller ej?
Har det någon betydelse för helheten om vissa dagar bryts?
Under fasta: vatten, kaffe/te, något annat?
vicarious
2011-08-26, 12:35
Jaha första dan på PF och man har redan fått ducka en föreslagen lunch. Hur tacklar ni den sociala biten, säger att ni går på diet eller hittar på något annat? Kan bli knepigt rent jobbmässigt att följa inser jag. Mkt lunchrepresentation genom åren även om det är mindre just nu.
Börjar du inte ditt ätfönster vid lunch? Att gå på diet har ju inget med periodisk fasta att göra. Matlåda ftw.
Ja, det är tanken.
Självklart är det inte hela världen om du avviker från schemat ibland.
Kalorifritt eller väldigt lågt kaloriinnehåll. Light-drycker och kaffe/te är väl det som rekommenderas.
13 timmar någon dag, 18 timmar en annan är int så knussligt. Att hålla sig i krokarna där man brukar utfodra är rekommenderat.
Nej, för helheten har det ingen större betydelse.
Så kcal-fritt som möjligt under fastan. Kaffe och te med en skvätt mjölk i är helt ok. Vatten går ju bra att dricka. :)
Reaper123
2011-08-26, 12:52
Fort och fel. My bad :)
Jaha första dan på PF och man har redan fått ducka en föreslagen lunch. Hur tacklar ni den sociala biten, säger att ni går på diet eller hittar på något annat? Kan bli knepigt rent jobbmässigt att följa inser jag. Mkt lunchrepresentation genom åren även om det är mindre just nu.När har du ditt ätfönster om du inte äter lunch?
Bryter nämligen själv min fasta vid lunch och försöker stänga ätfönstret så fort jag varit på gymmet och tagit mig hem för att äta, vilket brukar bli 8-9h efter lunchen!
Edit: Om nån undrar säger du, jag kör periodisk fasta! Frågor dom mer får du väl välja att förklara eller bara låta det vara. Sköt ditt, så sköter dom sitt! ;)
bear.flowertwig
2011-08-26, 13:37
Tack för svaren.
Jag testar mig fram nu men eftersom jag tränar på kvällen och är en kvällsmänniska så blir det nog gärna mat rätt sent. Igår fram till kl 23. 16 timmars fasta på det blir väl kl 15 idag om jag inte räknar fel så ätfönster kl 15-23.
Jag måste säga att jag är förbluffad över att det redan idag känns så pass ok hungermässigt som det gör. Inga tokmängder mat igår men inte alltför hungrig under dagen och nu är jag ändå strax framm (och kommer nog fortsätta lite till).
vicarious
2011-08-26, 13:41
Tack för svaren.
Jag testar mig fram nu men eftersom jag tränar på kvällen och är en kvällsmänniska så blir det nog gärna mat rätt sent. Igår fram till kl 23. 16 timmars fasta på det blir väl kl 15 idag om jag inte räknar fel så ätfönster kl 15-23.
Varför ens köra PF om upplägget ändå inte verkar passa din livsstil?
bear.flowertwig
2011-08-26, 13:43
Varför ens köra PF om upplägget ändå inte verkar passa din livsstil?
För att jag är nyfiken på upplägget och vill testa hur det känns. Om det passar eller ej är jag inte klar över än, upptäcker "konsekvenserna" av det allt eftersom, därav frågorna.
Jag har käkat vid 14 sen december. Inte varit något problem socialt sätt. Visst folk har undrat varför jag inte käkar lunch vid "normala tider". Svarar med att jag mår bäst av att äta så här. Då har det inte blivit något problem.
bear.flowertwig
2011-08-26, 17:16
Udda vanor ligger iofs helt i linje med min personligthet i övrigt :D
Jag har en del hud kring nedre delen av magen som jag vill få bort, och bli mer lean, vill alltså inte ligga på ett stort överskott, utan vill få en hårdare kropp, inte nödvändigtvis bli så mycket större. Några tips?
Är det sedan något smart drag att under vilodagarna strunta i kolisarna nästan helt? Vill poängtera att jag tänkte köra efter Leangains.
Tack!
Ristretto
2011-08-29, 18:22
Jag har en del hud kring nedre delen av magen som jag vill få bort, och bli mer lean, vill alltså inte ligga på ett stort överskott, utan vill få en hårdare kropp, inte nödvändigtvis bli så mycket större. Några tips?
Mitt tips är att ligga på ett underskott.
krubkungen
2011-08-29, 18:31
Mitt tips är att ligga på ett underskott.
Nooo shit! :D
Du kan prova att köra recomp. 200kcal + på träningsdagar och 200kcal - på vilodagar. Eller balans träningsdagar och underskott vilodagar. Högt i kolhydrater på träningsdagar och lågt i fett. Tvärtom på vilodagar, protein högt varje dag.
Sen träna hårt!:thumbup:
Philosophic
2011-08-29, 18:33
Jag kör PF och äter mellan 10-18. Jag hoppar över frukost/kvällsmat och äter lunch och middag varje dag.
En del hävdar att frukosten inte är så viktig som de flesta tror. Men majoriteten tycks ju tro att frukost är det viktigaste målet på hela dagen, men visst är detta inte riktigt sant?
Det är jobbigt när idrottsläraren och böckerna lär ut motsatsen till vad jag själv tror är sant... För mitt betygs skull så får jag väl ljuga och säga att jag äter frukost.
Philosophic
2011-08-29, 18:35
Nooo shit! :D
Du kan prova att köra recomp. 200kcal + på träningsdagar och 200kcal - på vilodagar. Eller balans träningsdagar och underskott vilodagar. Högt i kolhydrater på träningsdagar och lågt i fett. Tvärtom på vilodagar, protein högt varje dag.
Sen träna hårt!:thumbup:
Att ladda på med kolisar är väl ändå mest lämpligt dagen före träningsdagen? Med tanke på glykogendepåerna menar jag.
Om man ska följa LG så stämmer det krubkungen skriver, högt med kolhydrater träningsdagar, då man är snål med fettet, och på vilodagar snålar man istället med kolhydraderna medan man ökar mängden fett (1g/kg kv)-ish.
Tack för svaren förövrigt! :)
Philosophic
2011-08-29, 20:22
Om man ska följa LG så stämmer det krubkungen skriver, högt med kolhydrater träningsdagar, då man är snål med fettet, och på vilodagar snålar man istället med kolhydraderna medan man ökar mängden fett (1g/kg kv)-ish.
Tack för svaren förövrigt! :)
Vad är anledningen till att äta mycket kolhydrater under träningsdagen?
Ristretto
2011-08-29, 20:23
Vad är anledningen till att äta mycket kolhydrater under träningsdagen?
Fylla på glykogendepåerna när insulinkänsligheten är som bäst.
bear.flowertwig
2011-08-29, 20:27
Varm av mat och kall av fasta. Samma för er?
Ristretto
2011-08-29, 20:31
Jopp. TEF.
Philosophic
2011-08-29, 20:32
Fylla på glykogendepåerna när insulinkänsligheten är som bäst.
Ja just ja, så var det. Tack!
Eddie Vedder
2011-08-29, 20:33
Ja och nej. Varm som en kamin nu på kvällen när jag ätit. Får alltid sitta i bar överkropp med fönstret öppet för att inte storkna. Men fryser inte det minsta under dagen, jag är ganska varm även då.
Ja och nej. Varm som en kamin nu på kvällen när jag ätit. Får alltid sitta i bar överkropp med fönstret öppet för att inte storkna. Men fryser inte det minsta under dagen, jag är ganska varm även då.
Samma här! Tur att man måste lägga sig snart.....I VÄRMEN!
bear.flowertwig
2011-08-29, 20:39
Mina hungerkänslor kommer och går lite under dagen. Inte överdrivet jobbigt så där men nog känns det. Har era avtagit helt allt eftersom?
Eddie Vedder
2011-08-29, 20:48
Har era avtagit helt allt eftersom?
Nej jag började ju äta så här för att jag inte var hungrig. Bara spontant alltså. Eftersom jag ändå inte tror att frukost är nödvändigt fanns det ju ingen anledning att äta det för ätandets skull. Och sedan dess har jag kört på. Äter vid 14-15-tiden i normala fall. Men får ju ibland anpassa tider efter andra aktiviteter.
vicarious
2011-08-29, 21:08
På vintern blir jag lite frusen i slutet av fastan men jag tror det även beror på vilket kaloriintag man ligger på. Vinter, fasta och underskott = fryser. Varma drycker är det som gäller då. Inte så taggad på den stundande hösten och vintern :D
Jao.
Kan frysa rejält i slutet av fastan ibland.
Anton Fräs
2011-08-29, 22:16
Jag kommer återuppta PF nu när skolan börjar. Mindre tid för matlagning = PF for the win.
Mina hungerkänslor kommer och går lite under dagen. Inte överdrivet jobbigt så där men nog känns det. Har era avtagit helt allt eftersom?
Avtagit eller så har jag vant mig. De kanske är där hela tiden men så svaga samt att jag vet att de inte betyder något, kanske? Tycker snarare de gör mig mer alert.
Idag åt jag lunch innan träningen, ca 3h innan. Det var verkligen inte alls en bra idé. Om jag skall äta något föredrar jag helt klart att bara äta något väldigt lätt innan, t ex en mjölkshejk (ej oljeshejkar), för att ha något i magen. Att vara mätt är bara jobbigt.
Hur ofta äter du nu? Hur stort ätfönster? Hur mycket energi får du i dig relativt energibalans?
bear.flowertwig
2011-08-29, 23:09
Avtagit eller så har jag vant mig. De kanske är där hela tiden men så svaga samt att jag vet att de inte betyder något, kanske? Tycker snarare de gör mig mer alert.
Idag åt jag lunch innan träningen, ca 3h innan. Det var verkligen inte alls en bra idé. Om jag skall äta något föredrar jag helt klart att bara äta något väldigt lätt innan, t ex en mjölkshejk (ej oljeshejkar), för att ha något i magen. Att vara mätt är bara jobbigt.
Hur ofta äter du nu? Hur stort ätfönster? Hur mycket energi får du i dig relativt energibalans?
Jo jag kan hålla mig om att det känns mer alert men det går också upp och ner. Nåja, ska ge det lite mer tid så får vi se. Intressant upplevelse är det iaf när man en gång i tiden knappt hade väldigt korta "aktionsradier" innan det var proteinpåfyllning innan man blev katabol som gällde.
Innan träning tycker jag det funkar bra med vassle och havregryn i en shaker, ca 1 dl av varje.
Jag äter kl 16, 18 - 23. Sitter med ett lass bacon & ägg i magen som sprider go värme... Jag har inte vägt och räknat kcal på många år men ligger på ett lätt underskott sen 2-3 mån och blir sakta hårdare.
Ristretto
2011-08-30, 05:52
Sådär känner jag också, ganska precis. Däremot brukar jag äta lunch när jag går i skolan, det blir ungefär 3-4 timmar innan träning och får bli kött/fågel/fisk tillsammans med grönsaker, totalt runt 450-550kcal. Inte mer, då blir man för slö.
Senaste tiden har det blivit två "riktiga" måltider under fönstret. Ett vid ca 1, relativt stort (850-1000kcal) och sedan efter träningen vid sex tiden. Brukar ta en proteindrink innan fastan slår in vid 21.00. Dock gillar även jag att träna fastandes eller med lite mat i magen, blir oftast trött och seg efter den stora lunchen och har svårt att få igång kroppen igen lagom till gympasset vid 4.
Äter ca 2300kcal på träningsdagar (måndag - fredag) och sedan aningen mindre, 2000kcal på helgen. Fördelningen i makronutrienter skiljer sig något ifrån den klassiska PF varianten då jag äter mer fett och mindre kolhydrater överlag. Är på diet och tappar dryga kilot i veckan för närvarande.
Ristretto
2011-08-30, 11:43
Senaste tiden har det blivit två "riktiga" måltider under fönstret. Ett vid ca 1, relativt stort (850-1000kcal) och sedan efter träningen vid sex tiden. Brukar ta en proteindrink innan fastan slår in vid 21.00. Dock gillar även jag att träna fastandes eller med lite mat i magen, blir oftast trött och seg efter den stora lunchen och har svårt att få igång kroppen igen lagom till gympasset vid 4.
Äter ca 2300kcal på träningsdagar (måndag - fredag) och sedan aningen mindre, 2000kcal på helgen. Fördelningen i makronutrienter skiljer sig något ifrån den klassiska PF varianten då jag äter mer fett och mindre kolhydrater överlag. Är på diet och tappar dryga kilot i veckan för närvarande.
Är något av detta en fråga?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Är något av detta en fråga?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Är det verkligen nödvändigt att fråga? Är svaret på din ganska dumma fråga.
Skrev ett svar till MikaelJ, glömde dock citera.
vicarious
2011-08-30, 12:03
Nej, förvisso inte. Dock så var ju iofs inte dig som mikaelj frågade men visst kan man svara ändå. Sen ja, använd citeringsfunktionen så blir det mindre missförstånd.
Ristretto
2011-08-30, 14:39
Men chilla..*screwy*
Jag funderade bara på ifall du ex. var ute efter tips på hur man slipper bli seg:
Dock gillar även jag att träna fastandes eller med lite mat i magen, blir oftast trött och seg efter den stora lunchen och har svårt att få igång kroppen igen lagom till gympasset vid 4.
Men chilla..*screwy*
Jag funderade bara på ifall du ex. var ute efter tips på hur man slipper bli seg:
Haha, sorry. Missuppfattade helt ditt meddelande och såg det istället som ett arrogant svar bara. Har lite ostabilt humör just nu, har drabbats av en inflammerad visdomstand som ger upphov till en pressande huvudvärk, som sitter i dygnet runt och som inte hjälps av reguljära (eller starkare för den delen) värktabletter.
Ber om ursäkt. För övrigt så är PF det absolut bästa i dietväg jag testat, det rimmar perfekt med mitt liv, även när jag arbetade dagtid och gick upp fem på morgonen så tyckte jag det var riktigt skönt att arbeta under fastan. Enda "nackdelen" är väl att man blivit så klen i maten att sådana superstora portioner är otroligt svåra att få ned, speciellt om det är abnorma mängder protein och kolhydrater utan någon egentlig sås, så nu blir det istället uppdelat på 2 lite större måltider, mindre kolhydrater (mest för att jag har uppenbarligen en förmåga av att lagra vätska) och grytor!
Ristretto
2011-08-30, 16:45
Ber om ursäkt. För övrigt så är PF det absolut bästa i dietväg jag testat, det rimmar perfekt med mitt liv, även när jag arbetade dagtid och gick upp fem på morgonen så tyckte jag det var riktigt skönt att arbeta under fastan. Enda "nackdelen" är väl att man blivit så klen i maten att sådana superstora portioner är otroligt svåra att få ned, speciellt om det är abnorma mängder protein och kolhydrater utan någon egentlig sås, så nu blir det istället uppdelat på 2 lite större måltider, mindre kolhydrater (mest för att jag har uppenbarligen en förmåga av att lagra vätska) och grytor!
Det är lugnt.
Men, man behöver ju inte äta såsfritt. Ketchup, chilisås, fettfri majonnäs osv finns ju... Sen är det rätt gott att blanda kvarg, ketchup, fettfri majonnäs med lite grillkrydda och chili efter smak så att det blir som en dip.
Det är lugnt.
Men, man behöver ju inte äta såsfritt. Ketchup, chilisås, fettfri majonnäs osv finns ju... Sen är det rätt gott att blanda kvarg, ketchup, fettfri majonnäs med lite grillkrydda och chili efter smak så att det blir som en dip.
Absolut inte! Dock är man ju i grund och botten extremt lat, och kräsen dessutom. Kvarg kan jag inte äta i någon form, oavsett vad det smaksätts med så tycker jag det smakar härsket. Just olika former utav chilisås/bbq sås är riktigt bra hjälpmedel, dem brukar smaka väldigt mycket och vara väldigt kcalsnåla.
Jag gör nästan alltid olika små "cykler" av måltider, nu har det varit en period av kyckling/fläskbaserade grytor med ris eller pasta. Förra perioden så käkade jag hemmagjorda hamburgare 3-5ggr veckan (fortfarande en av mina favoritmåltider under diet och med närmast perfekta näringsvärden).
bear.flowertwig
2011-09-02, 12:36
Upphör inte att förvånas över att jag inte blir tokhungrig under dagen. Tidigare kunde jag vara ett vrak om lunchen blev 12:15 istället för 11:45. Det härligaste är nästan att slippa sitta och kämpa med lunchkoman och tröttheten som kommer på eftermiddagen. Det kommer och går små hungerkänslor under dagen men när jag väl tar min förträningsshake runt 15:30-16 skulle jag förmodligen utan problem kunna skjuta på det ytterligare ett par timmar. Det enda negativa är den sociala aspekten av att ses över en lunch.
Har Leangainsboggen gått i ide eller?
vicarious
2011-09-02, 12:50
Har Leangainsboggen gått i ide eller?
Ja, känns lite så. Tråkigt med brist på nya artiklar :( Martin har nog fullt upp.
Langster
2011-09-02, 13:00
Upphör inte att förvånas över att jag inte blir tokhungrig under dagen. Tidigare kunde jag vara ett vrak om lunchen blev 12:15 istället för 11:45. Det härligaste är nästan att slippa sitta och kämpa med lunchkoman och tröttheten som kommer på eftermiddagen. Det kommer och går små hungerkänslor under dagen men när jag väl tar min förträningsshake runt 15:30-16 skulle jag förmodligen utan problem kunna skjuta på det ytterligare ett par timmar. Det enda negativa är den sociala aspekten av att ses över en lunch.
Av egen erfarenhet kan jag säga att om man äter så att man kommer upp i kaloribalans eller över det så spelar det ingen roll när man äter. Den riktiga hungern är mer beroende av hur mycket energi det finns i "systemet" så att säga än vad klockan är. Trycker man i sig allt under en kort period så står man sig länge utan att bli hungrig, delar man däremot upp intagen så att man får mindre "pulser" av energi så står man sig bara till nästa intag, därav hungern på fasta tider.
krubkungen
2011-09-02, 13:02
Ja, känns lite så. Tråkigt med brist på nya artiklar :( Martin har nog fullt upp.
Med att käka Chessecakes*drool*
Hoppas han släpper familj receptet i framtiden.
bear.flowertwig
2011-09-02, 13:28
Av egen erfarenhet kan jag säga att om man äter så att man kommer upp i kaloribalans eller över det så spelar det ingen roll när man äter. Den riktiga hungern är mer beroende av hur mycket energi det finns i "systemet" så att säga än vad klockan är. Trycker man i sig allt under en kort period så står man sig länge utan att bli hungrig, delar man däremot upp intagen så att man får mindre "pulser" av energi så står man sig bara till nästa intag, därav hungern på fasta tider.
Jepp uppenbarligen men lite faschinerande är det allt när man i ett helt liv hakat upp hela ätandet kring ett par väldigt definierade tiderpunkter.
En negativ sak till, frusenhet. Jag har lätt att frysa och känner av det lite nu trots att det är 23 grader på kontoret. Ska bli intressant att se hur det blir om ett par månader...
vicarious
2011-09-02, 16:05
En negativ sak till, frusenhet. Jag har lätt att frysa och känner av det lite nu trots att det är 23 grader på kontoret. Ska bli intressant att se hur det blir om ett par månader...
Ett helvete :D Kaffe säger jag bara.. kaffe. Börjar man komma ner riktigt lågt i kroppsfett blir det bara ännu värre.
Ett helvete :D Kaffe säger jag bara.. kaffe. Börjar man komma ner riktigt lågt i kroppsfett blir det bara ännu värre.
Word.
Anton Fräs
2011-09-02, 20:18
Lågt BF är <20% eller? ;)
OnT: Gött med PF nu när skolan börjat. Härligt med goda, stora måltider när man kommer hem efter träningen.
Eddie Vedder
2011-09-02, 20:19
Lågt BF är <20% eller? ;)
OnT: Gött med PF nu när skolan börjat. Härligt med goda, stora måltider när man kommer hem efter träningen.
Vad säger klasskompisarna? :)
Anton Fräs
2011-09-02, 20:20
Inte så mycket nuförtiden. Dem är vana. Men tidigare kommentarer var ju mestadels hur jag klarade det, om jag blev trött, hängig osv.
Fick kommentarer om blocksockerfall/måltidsregelbundenhet år 1 också men det har dynat bort ;)
Eddie Vedder
2011-09-02, 20:22
Fick kommentarer om blocksockerfall/måltidsregelbundenhet år 1 också men det har dynat bort ;)
Haha, det finns hopp alltså. ;)
Anton Fräs
2011-09-02, 20:25
Absolut! Kunnigheten har ökat oerhört mycket i klassen generellt. Men mättat fett, fettkvalité generellt och E% fett är fortfarande heta potatisar. Det är jag och några till som har en annorlunda hållning än den renodlade enkla SLV-synen som råder nu. Innan någon säger något; nej jag är absolut inte LCHFare av något slag utan vandrar mer av en mellanväg!
OnT: Någon som upplever att hungern minskar efter några dagar med PF? Har nu svårt att få i mig stora måltider som jag för ett par dagar sedan fick ner illa kvickt. Samma makros och kalorinivåer.
OnT: Någon som upplever att hungern minskar efter några dagar med PF? Har nu svårt att få i mig stora måltider som jag för ett par dagar sedan fick ner illa kvickt. Samma makros och kalorinivåer.Hungern minskar ja. Men inte problemet att äta. Mina hungerskänslor var helt knäppa när jag deffade med PF-stuk. Nästan aldrig hungrig, nästan aldrig mätt.
När jag deffar på PF (som just nu) så får jag ett jäkla sug, inte ren hunger utan mer att jag suktar efter saker, vad som helst god mat eller godsaker bara jag får äta något utöver mina fasta måltider, som nån form av abstinens. Hungrig blir jag annars när jag normalt brukar äta vid lunch/middag.
joelduva
2011-09-02, 20:55
När jag deffar på PF (som just nu) så får jag ett jäkla sug, inte ren hunger utan mer att jag suktar efter saker, vad som helst god mat eller godsaker bara jag får äta något utöver mina fasta måltider, som nån form av abstinens. Hungrig blir jag annars när jag normalt brukar äta vid lunch/middag.
Har också upplevt detta. Brukar gå att stävja med dryck, typ kaffe eller nån lightläsk. Brukar dock gå över rätt kvickt som tur är *gah!*
Har också upplevt detta. Brukar gå att stävja med dryck, typ kaffe eller nån lightläsk. Brukar dock gå över rätt kvickt som tur är *gah!*
Försöker undvika dricka för mycket kaffe speciellt på kvällarna sover så dåligt då, annars funkar tuggummi och fun light isglass bra för att styra om tankarna. :)
joelduva
2011-09-02, 21:03
Försöker undvika dricka för mycket kaffe speciellt på kvällarna sover så dåligt då, annars funkar tuggummi och fun light isglass bra för att styra om tankarna. :)
För mycket vatten före läggdags genererar dessutom ett jävla spring på natten :)
Det känner jag igen mig i också.
Tror det dock mesta beror på att jag har börjat räkna kalorier nu när jag även kör balans/litet overskott då rädslan för att över-/underäta då jag inte har någon "gräns" längre vid måltiderna. Då hjälper räknandet av kcal oerhört mycket. Dock som sagt så blir matlagningen lite lidande pga jag vill att det ska passa mina macros (innan kunde jag bara gå bersärk i köket och laga vad som fall in i mig. Nu blir det lite mer "planering").
Positiva i det hela är att jag kan käka 200-300 kcal godis utan dåligt samvete bara jag vet att det passar mina macros :)
Det känner jag igen mig i också.
Tror det dock mesta beror på att jag har börjat räkna kalorier nu när jag även kör balans/litet overskott då rädslan för att över-/underäta då jag inte har någon "gräns" längre vid måltiderna. Då hjälper räknandet av kcal oerhört mycket. Dock som sagt så blir matlagningen lite lidande pga jag vill att det ska passa mina macros (innan kunde jag bara gå bersärk i köket och laga vad som fall in i mig. Nu blir det lite mer "planering").
Positiva i det hela är att jag kan käka 200-300 kcal godis utan dåligt samvete bara jag vet att det passar mina macros :)
Jag har lite samma tänk som dig men tycker fortfarande jag kan gå berserk och laga 'vad jag vill'. Skillnaden är dock att jag kanske inte äter lika stor mängd av 'vad jag vill' och kompenserar den måltiden senare, ifall det behövs, med kanske något som lite kokta ägg/avocado/choklad för att boosta fett eller proteinfluff/-pudding för att boosta proteinmängd - alltså för att matcha makros.
bear.flowertwig
2011-09-03, 11:07
Ligger redan högt på kaffe och hyfsat låg bf på väg ner... :Virro Får smörja in mig med tigerbalsam framåt eftermiddagen :D
Edit: Det lustiga är att jag nog har smygkört pf tidigare utan att tänka på det. På helger har jag ofta väntat rätt länge innan jag äter, vanligvis avbrutet av träning nån gång på em, utan att märka det just för att jag trivs rätt bra med den typen av näringstajming och att det ger en rätt skön skärpa dagtid. Lite hungerkänslor gillar jag. Hur som helst går timmarna av bara farten när man inte bli påmind om lunch som i skolan eller på jobbet.
kettlebellGuden
2011-09-03, 11:49
OnT: Någon som upplever att hungern minskar efter några dagar med PF? Har nu svårt att få i mig stora måltider som jag för ett par dagar sedan fick ner illa kvickt. Samma makros och kalorinivåer.
Generellt när jag kör PF så har jag motsatta effekt. Har iofs bara provat kortare tidsperioder (upp till 6 månader) så det kanske är något som uppstår när man kört PF längre. Min hunger under ätarfönstret och mängden kalorier som slinker ner ökar hela tiden. Kaloriräknande är något som helt klart måste till annars så blir man lätt för fet för ett fuck på nolltid.
Qudatullah Jamal
2011-09-03, 17:58
Tja!
Jag har kört periodisk fasta nu i snart en månad. Är det vanligt att man tappar väldigt mycket av aptiten? Nu käkar jag i princip ett enda mål om dagen och då får jag verkligen kämpa för att få i mig ens en bråkdel av maten, jag tappar aptiten snabbt och känner mig mätt.
När jag tänker tillbaka på hur det var förut innan PF så kunde jag kasta i mig portionerna som ingenting och det är verkligen en skillnad även om jag har samma energiintag per dag.
Tänkte om detta är något ganska vanligt man känner vid periodisk fasta...eller? :)
Ristretto
2011-09-03, 18:01
Tja!
Jag har kört periodisk fasta nu i snart en månad. Är det vanligt att man tappar väldigt mycket av aptiten? Nu käkar jag i princip ett enda mål om dagen och då får jag verkligen kämpa för att få i mig ens en bråkdel av maten, jag tappar aptiten snabbt och känner mig mätt.
När jag tänker tillbaka på hur det var förut innan PF så kunde jag kasta i mig portionerna som ingenting och det är verkligen en skillnad även om jag har samma energiintag per dag.
Tänkte om detta är något ganska vanligt man känner vid periodisk fasta...eller? :)
Tycker du att det är konstigt att du blir jättemätt/inte orkar äta upp hela dagens energibehov i en sittning?
Qudatullah Jamal
2011-09-03, 18:21
Tycker du att det är konstigt att du blir jättemätt/inte orkar äta upp hela dagens energibehov i en sittning?
Ha! Nej förlåt, jag formulerade mig dåligt.
Alltså jag blir mätt fortare än innan, om jag t.ex. orkade äta två kebabtallrikar förut i ett nafs innan jag blev mätt(och då åt jag ändå en massa annat under dagen också) så tar det inte ens en halv kebabtallrik innan jag blir helt proppmätt nu, sen känner jag ingen större aptit längre. Hoppas du hajjar.
Ristretto
2011-09-03, 18:38
Alltså jag blir mätt fortare än innan, om jag t.ex. orkade äta två kebabtallrikar förut i ett nafs innan jag blev mätt(och då åt jag ändå en massa annat under dagen också) så tar det inte ens en halv kebabtallrik innan jag blir helt proppmätt nu, sen känner jag ingen större aptit längre. Hoppas du hajjar.
Jag har aldrig varit med om det förutom när något hänt i övriga livet som påverkat vardagen mycket tex.
Inte ens någon större aptit efter träningen?
Efter träning har jag ingen aptit alls, men någon timme innan sömn. Då jävlar, men det du nämner är ju bra iaf om du ska deffa. (:D) Om du ska bulka kanske du bör byta upplägg dock.
Jag har lite samma tänk som dig men tycker fortfarande jag kan gå berserk och laga 'vad jag vill'. Skillnaden är dock att jag kanske inte äter lika stor mängd av 'vad jag vill' och kompenserar den måltiden senare, ifall det behövs, med kanske något som lite kokta ägg/avocado/choklad för att boosta fett eller proteinfluff/-pudding för att boosta proteinmängd - alltså för att matcha makros.
Attityden till att det ska smaka riktigt bra varje gång man äter (iallafall jag som älskar mat i alla dess former) gör att matlagningen kan bli besvärlig och jag fortsätter köra på mina gröt och kvarg bara för jag vet att det är ett säkert kort till en riktigt god måltid. Och detta tror jag kaloriräkningen står för...
Innan jag räknade kalorier under balans/överskott så kunde jag nöja mig med riktigt "tråkiga" måltider som jag nu istället känner att det inte är "värt" att äta en sådan måltid pga dess tristess.
Vet inte vad jag vill komma med detta, talar väl mest ut bara för sakens skull.
:D
Men som sagt, det positiva är att man kan äta "skräp" utan dåligt samvete :)
Efter träning har jag ingen aptit alls, men någon timme innan sömn. Då jävlar, men det du nämner är ju bra iaf om du ska deffa. (:D) Om du ska bulka kanske du bör byta upplägg dock.
oj detta förstår jag inte :D
shit jag har kört PF i kanske bara... 2 månader ? hungerskänslorna kommer men inget jag bryr mig om längre utan jag jobbar på lika bra med eller utan dem.
Men när man väl får äta då tusan i mig är det som någon annan tidigare här sa en kaloriräknare bredvid, jag är så van vid att äta eftertränings målet på ca. 2000 kcal att alla måltider blir så fjuttiga *flex*
Tänkte försöka klämma in en fasta i veckan.. Käkar lchf och tänkte kolla vad ni tycker om detta upplägg...
Måndag: 20:00 (sista måltid)
Tisdag: Promenad mitt på dagen;, 18:00: EAA-Gym-EAA, 19:00 Middag
Vad tror ni om detta?
vicarious
2011-09-05, 11:54
Tänkte försöka klämma in en fasta i veckan.. Käkar lchf och tänkte kolla vad ni tycker om detta upplägg...
Vad tror ni om detta?
22h-fasta vid ett tillfälle. Ja, vad finns det att säga. Lycka till?
22h-fasta vid ett tillfälle. Ja, vad finns det att säga. Lycka till?
Spontant känns de ju som att man kommer bli svagare på gymmet men ja kanske har fel?
vicarious
2011-09-05, 13:20
Spontant känns de ju som att man kommer bli svagare på gymmet men ja kanske har fel?
Kanske. Prova. Vissa har inga problem med prestationen efter många timmars fasta.
Kanske. Prova. Vissa har inga problem med prestationen efter många timmars fasta.
Prova som sagt, ibland har jag fastat 25-26h och slått en hel del pb:n.
Reaper123
2011-09-05, 15:09
Vad tror ni om detta?Mer eller mindre exakt så mitt "pf-upplägg" ser ut när jag inte kör 16h fasta...
Nu funkar min kropp bra på så lång fasta i kombination med gym, hurvida din gör det kan bara du ta reda på! ;)
HardAsHell
2011-09-05, 16:36
En fråga: Är det någon skillnad i om merparten av fastetiden är under sovtid eller vaken tid? Tänker att om man fastar i vaken tid borde man ju förbränna mer och därmed få mer nytta sett till viktnedgången?
Jag har fastetimmarna mellan 22-14 i dagsläget. D v s äter mellan 14-22, 3-4 mål.
Varannan dag äter jag ett mål kl 14, tränar sen vid 15:30/16, äter resten efteråt. Varnannan dag tränar jag fastande kl 11:30 och äter då första ålet vid 14 och därefter.
Några synpunkter? Har jag fattat konceptet?
Och btw: nån mer som upplever fastan som en piece of cake, men ätandet som ett ibland rent helvete att få i sig all mat? Brrr. *gah!*
Ristretto
2011-09-05, 17:04
Det är nog få som kliver upp mitt i natten för att äta...
De flesta inleder sin fasta nån gång på kvällen innan läggdags.
Mer eller mindre exakt så mitt "pf-upplägg" ser ut när jag inte kör 16h fasta...
Nu funkar min kropp bra på så lång fasta i kombination med gym, hurvida din gör det kan bara du ta reda på! ;)
Hur ofta kör du? tänkte att ja skulle få in det varannan vecka eller nått, så de blir 2 gånger i månaden.
Angående leangains, står det nånstans att man ska skära ned på kcal-intaget ca var trejde vecka? Har för mig att jag läst det men nu hittar jag det inte.
Angående leangains, står det nånstans att man ska skära ned på kcal-intaget ca var trejde vecka? Har för mig att jag läst det men nu hittar jag det inte.
Nej, varför skulle man göra det?
Nej, varför skulle man göra det?
Kan finnas vissa fördelar med det:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=482672&postcount=17
Kan finnas vissa fördelar med det:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=482672&postcount=17
Leangains handlar ju om 16h fasta 8h ätfönster inte så mycket mer, sen ser Martin ut att ha olika koststrategier för sina klienter beroende på vad dom vill fokusera mest på, fettförlust, bygge, osv. men han har knappt skrivit något alls publikt om det annat än att han har specifika upplägg, samt var man bör lägga större delen av sin mat sett över en dag i relation till sin träning.
Är de lungt att dricka kaffe under fastan eller ska man skippa de?
Är de lungt att dricka kaffe under fastan eller ska man skippa de?
Kaffe, kalorifria tuggummin, fun light gå bra, det bryter inte fastan.
Fasta = inget för mig.
Hungrig och riktigt svag på gymmet. Varför svälta sig när man kan äta fett var tredje timme och må bra? aja lycka till ni andra :)
(Var som att köra en vlcd kur fast värre) *grr*
Fasta = inget för mig.
Hungrig och riktigt svag på gymmet. Varför svälta sig när man kan äta fett var tredje timme och må bra? aja lycka till ni andra :)
(Var som att köra en vlcd kur fast värre) *grr*
Åt du tillräckligt stora måltider då? Jag tror att många som börjar med det här upplägget inte äter tillräckligt under ätperioden och därför känner sig svagare.
Ristretto
2011-09-06, 20:34
Åt du tillräckligt stora måltider då? Jag tror att många som börjar med det här upplägget inte äter tillräckligt under ätperioden och därför känner sig svagare.
This.
Även vanligt att folk provar det när de ska deffa och därför går från bulk med normal måltidsfrekvens till kalorirestriktion och PF. Jag tror ofta PF får mycket skit pga det. Men, visst är man hungrig ibland nu också...
Hungrig och riktigt svag på gymmet. Varför svälta sig när man kan äta fett var tredje timme? *
För att man istället kan äta fett med fett när det väl gäller. Tror många av oss som kör PF gillar stora måltider och att äta oss riktigt mätta på sån mat som vanligtvis kanske inte mättar speciellt bra med en vanlig måltidsfrekvens.
Ok, nu har jag sökt och sökt efter Martins (grandmasters) mail men utan framgång.
Någon vänlig själ?
Ristretto
2011-09-07, 17:39
martinberkhan@gmail.com
Det är inte opti väl att köra maltodextrin tillsammans med EAA vid morgonträning? Jag bör väl köra enbart EAA? (brukar träna eftermiddag vanligtvis och har då brytit fastan, tar då EAA+malto före och efter träning)
vicarious
2011-09-07, 18:23
Det är inte opti väl att köra maltodextrin tillsammans med EAA vid morgonträning? Jag bör väl köra enbart EAA? (brukar träna eftermiddag vanligtvis och har då brytit fastan, tar då EAA+malto före och efter träning)
EAA bryter också fastan men inte lika mycket som malto+EAA, så planerar du att fasta även efter träningen så skippa malton.
HardAsHell
2011-09-07, 19:42
Om man fastar fram t kl 14, men tar EAA på morgonkvisten... fortsätter ni ta EAA med jämna mellanrum under hela fastan (likt Leangains rekommenderar efter träning)? Eller kör ni total fasta utan BCAA/EAA?
Om man fastar fram t kl 14, men tar EAA på morgonkvisten... fortsätter ni ta EAA med jämna mellanrum under hela fastan (likt Leangains rekommenderar efter träning)? Eller kör ni total fasta utan BCAA/EAA?
Dude...
Läs om, läs rätt.
(EAA bryter fastan)
Ristretto
2011-09-07, 19:55
Nä, jag brukar fasta när jag fastar.
vicarious
2011-09-07, 19:56
Om du tar EAA på morgonkvisten så fastar du inte till kl 14, om man ska vara petnoga. Är det för att du tränar på morgonen eller? Annars finns det väl ingen poäng med att ta EAA på morgonen. Kör du morgonträning så rekommenderar ju Martin att ta en dos aminosyror varannan timme från träningen fram tills dess att man äter en riktig måltid.
De dagar man tränar så planerar man in sin kost kring träningen, 20% innan och 80% efter (uppdelat på två måltider), under 8h. Rätt?
Idag har jag tränat på morgonen så jag körde på endast bcaa innan och efter och sedan 100 % av dagens intag på två måltider efter, samma här, under 8h.
Om jag äter min andra måltid vid 16:30 så blir fastan ca 16h med bcaa vid klockan 9 imorgon igen.
Det som jag kommer att få svårt att pussla ihop är att jag tränar olika tider varenda dag.
Låt oss säga att jag jobbar så här:
Måndag: 7 - 16
Tisdag: 13 - 22
Om jag ska träna båda dagarna men jag tränar eftermiddag på måndag och morgon på tisdag så blir det svårt att planera så att det blir bra? Kosten blir väldigt tätt inpå och någon fasta att tala om blir det ju egentligen inte där emellan.
Jobbar tre-skift, så jag gör nätter också.
Någon som jobbar tre-skift som kan komma med allmänna tips kanske?
Nu kan jag ju planera in min träning så att upplägget blir så lite lidande som möjligt men ibland så kommer tillfällen som exemplet ovan som jag bara inte kan hoppa över utan att dra ner på träningsmängden/v.
Sen har jag en fråga som jag funderat ännu mer på, svaret finns med största sannolikhet i tråden och jag ber om ursäkt för upprepandet men jag har inte funnit svaret än.
Vilodagar, då det inte finns någon träning att planera kosten kring, hur äter man då?
Sista...
Har förstått att det finns ett speciellt tänk om hur man fördelar upp fett/protein/kolhydrater innan och efter träning, har läst om det någonstans men hittar inte tillbaka.
Hur bör fördelningen se ut?
Blev visst ett längre inlägg än vad jag trodde(:
vicarious
2011-09-08, 09:26
De dagar man tränar så planerar man in sin kost kring träningen, 20% innan och 80% efter (uppdelat på två måltider), under 8h. Rätt?
Det finns inget rätt eller fel angående energiprocent eller makronutrientfördelning. Det enda som periodisk fasta egentligen säger är ju att man fastar x antal timmar under dygnet.
Inge Enveten
2011-09-08, 09:50
@ Linn, Berkhan brukar rekommendera kortare fastor för kvinnor. 14 timmar istället för 16 om jag minns rätt.
Har förstått att det finns ett speciellt tänk om hur man fördelar upp fett/protein/kolhydrater innan och efter träning, har läst om det någonstans men hittar inte tillbaka.
Hur bör fördelningen se ut?
Brukar sägas mer fett på vilodagarna och mer kolhydrat på träningsdagarna. Gärna fettsnåla måltider efter träningen.
Om vi nu pratar Leangains dvs som för att förtydliga är en metod som inkorporerar periodisk fasta och därmed inte samma sak.
vicarious
2011-09-08, 09:53
Om vi nu pratar Leangains dvs som för att förtydliga är en metod som inkorporerar periodisk fasta och därmed inte samma sak.
Yes, +1. Tröttsamt med folk som inte uppmärksammar skillnaden..
Ok, tack.
Käket på vilodagar då?
Vilodagar, då det inte finns någon träning att planera kosten kring, hur äter man då?
Skall du äta enligt LeanGains äter du mycket protein, lågt med kolhydrater och moderat med fett. (där jag personligen försöker hamna på 1g/kv)
vicarious
2011-09-08, 10:03
Skall du äta enligt LeanGains äter du mycket protein, lågt med kolhydrater och moderat med fett. (där jag personligen försöker hamna på 1g/kv)
Det behöver inte vara lågt "lågt" med kolhydrater men grundtanken är att lämna plats åt lite mer fett. Även om man äter lite mer fett på vilodagarna så kan det finnas plats för lite kolhydrater också, det beror på hur mycket energi man har att leka med.
Ok, och när det kommer till antalet måltider? Samma på en vilodag, 2-3 måltider inom loppet av 8h?
vicarious
2011-09-08, 10:28
Ok, och när det kommer till antalet måltider? Samma på en vilodag, 2-3 måltider inom loppet av 8h?
Finns inget angivet vad jag vet, men för de flesta blir det nog 2-4 måltider gissar jag på.
Du kan ju prova läsa på hemsidan om leangains, om det är just den varianten av periodisk fasta du är intresserad av.
Du kan ju prova läsa på hemsidan om leangains, om det är just den varianten av periodisk fasta du är intresserad av.
+1. Och vill man ha lite mer komprimerad info så finns
http://examine.com/leangains-faq/
Finns inget angivet vad jag vet, men för de flesta blir det nog 2-4 måltider gissar jag på.
Allrighty.
Ja, jag tror att det är leangains jag är mest inne på.
HardAsHell
2011-09-08, 15:55
Dude...
Läs om, läs rätt.
(EAA bryter fastan)
Ja, fast å andra sidan är det OK med kaffe, lightläsk etc. EAA innehåller ju mindre kcal...
vicarious
2011-09-08, 15:56
Ja, fast å andra sidan är det OK med kaffe, lightläsk etc. EAA innehåller ju mindre kcal...
Nej. EAA innehåller mer. 10g EAA = ca 40kcal i runda slängar.
Kopp Kaffe = 0kcal, tuggummi = 1-2 kcal styck, glas drickbar fun light = 0kcal.
Idag började jag min fasta strax innan 17, tränade på morgonen.
Imorgon ska jag inte träna styrketräning, blir förmodligen ingen träning alls eller en lågintensiv morgonpromenad vid ca 9-tiden på morgonen och sedan jobbar jag 13-22.
Egentligen så skulle jag vilja ha mitt fönster mycket senare på dagen så att jag kan lägga mig med en mätt mage.
Om jag nu vill "ställa" om mig imorgon och bryta fastan vid 17 istället, då blir det en fasta på ca 22h.
Något spec jag bör tänka på eller är det bara att köra? Kommer att bli tvungen att skifta tiderna för fönstret så här lite varje vecka pga mitt arbete.
Har förstått att det finns en del som fastar kring 20h men jag misstänker att jag kommer att bli vrålhungrig(:
Ristretto
2011-09-08, 18:28
Idag började jag min fasta strax innan 17, tränade på morgonen.
Imorgon ska jag inte träna styrketräning, blir förmodligen ingen träning alls eller en lågintensiv morgonpromenad vid ca 9-tiden på morgonen och sedan jobbar jag 13-22.
Egentligen så skulle jag vilja ha mitt fönster mycket senare på dagen så att jag kan lägga mig med en mätt mage.
Om jag nu vill "ställa" om mig imorgon och bryta fastan vid 17 istället, då blir det en fasta på ca 22h.
Något spec jag bör tänka på eller är det bara att köra? Kommer att bli tvungen att skifta tiderna för fönstret så här lite varje vecka pga mitt arbete.
Har förstått att det finns en del som fastar kring 20h men jag misstänker att jag kommer att bli vrålhungrig(:
Jag körde ett tag med att bara äta mellan ungefär 18-21 ungefär. Det fungerade, men jag trivs bättre med Leangains-upplägget.
Om jag vore du så skulle jag bara köra på med 22h fasta imorgon.
vicarious
2011-09-08, 19:06
Hade jag jobbat skift sådär hade jag inte ätit efter PF. Anpassa kosten efter ditt liv, inte tvärtom.
Ristretto
2011-09-08, 19:17
Hade jag jobbat skift sådär hade jag inte ätit efter PF. Anpassa kosten efter ditt liv, inte tvärtom.
Jag jobbade skift hela våren, funkade perfekt med PF. Färre matlådor och på alla sätt bättre.
Har läst om flera i tråden som jobbar skift som ändå får det att gå ihop med PF.
Jag testar detta nu, funkar det ej så funkar det ej.
kettlebellGuden
2011-09-08, 20:21
Kul tråd.. har en fundering över leangainsupplägg faktiskt. Som det ser ut nu så tränar jag, vissa dagar, mitt första pass 07:00 och det andra 12:00. Äta gör jag först 16:00. Hur är lämpligt att fixa till det här? För tillfället kör jag eaa varannan timme efter första passet fram till 16:00.
kettlebellGuden
2011-09-08, 20:22
Har läst om flera i tråden som jobbar skift som ändå får det att gå ihop med PF.
Jag testar detta nu, funkar det ej så funkar det ej.
Har PFat med skiftjobb. Inga problem alls. Samma fasta tider för ätarfönstret oavsett skift. No worries :)
Evilkitty
2011-09-08, 21:49
Är cykling av makronutrienter fortarande fördelaktigt under deff?
Har deffat i ca 2 veckor nu, och har inkluderat cykling av makronutrienter i det. (under 20g fett träningsdagar, under 20g carbs vilodagar). Anser ni att det är lönt även under deff, eller enbart vid recomposition?
Har läst lite på Body vad Grandmaster skrivit om Periodisk fasta. Det hela verkar väldigt intressant. Kom gärna med åsikter, tankar osv. King Grub får gärna säga sitt också, det hade ju kryddat diskussionen lite :)
För er som inte vet vad det går ut på kan man väldigt kortfattat säga att man på träningsdagar äter sitt kcalintag timmarna direkt efter träningen för att sen fasta övrig tid. Detta ska tydligen ha en rad positiva fördelar. Obs detta är min tolkning av det och vill ni läsa mer så googla runt!
detta tycker iaf jag låter ytterst skumt eftersom jag hela tiden på detta forum fått höra "det spelar ingen roll när du äter" (om du delar upp d på 3 måltider, 5 måltider, eller en)
detta tycker iaf jag låter ytterst skumt eftersom jag hela tiden på detta forum fått höra "det spelar ingen roll när du äter" (om du delar upp d på 3 måltider, 5 måltider, eller en)
Generellt sett för vikten så gör det ingen skillnad, men om du är ute efter att bygga muskler så kan näringstiming vara en fördel eftersom proteinsyntesen är förhöjd timmarna efter styrketräning. Ger du då kroppen tillgång till byggstenarna, ja det säger sig självt. :)
Sparven från Minsk
2011-09-12, 21:43
Vet inte om det tagits upp innan och orkar faktiskt inte läsa igen 461 sidor ;)
Fråga:
Tänkte testa leangains några veckor i slutet av dieten för att cuta sista fettet sen köra leangains för att bygga kvalitativ massa. Hur man ska äta och vad hittar jag på FAQ på hemsidan.
Men...på hemsidan finns en 3-split med mark, bänk och böj, alltså endast 3 pass i veckan. Låter korkat men "måste" man följa detta för opti resultat, eller kan jag träna 5-6 ggr i veckan? Risken är väl då att jag ligger 20% + o energi för många dagar i veckan eller hur?
Ristretto
2011-09-12, 21:48
Fråga:
Tänkte testa leangains några veckor i slutet av dieten för att cuta sista fettet sen köra leangains för att bygga kvalitativ massa. Hur man ska äta och vad hittar jag på FAQ på hemsidan.
Men...på hemsidan finns en 3-split med mark, bänk och böj, alltså endast 3 pass i veckan. Låter korkat men "måste" man följa detta för opti resultat, eller kan jag träna 5-6 ggr i veckan? Risken är väl då att jag ligger 20% + o energi för många dagar i veckan eller hur?
Ju fler dagar du ligger på plus, desto snabbare går du såklart upp i vikt. Kroppen kan dessutom inte lägga på sig muskler hur fort som helst.
Degpekka
2011-09-12, 21:50
Klart du kan träna fler pass... jag kör minst 5 gympass i veckan och kampsport utöver det. Inga problem alls.
SiSenior
2011-09-13, 13:17
Klart du kan träna fler pass... jag kör minst 5 gympass i veckan och kampsport utöver det. Inga problem alls.
Klart att det går, men det är inte de som rekommenderas enligt Leangain. Det var liksom det Sparven frågade om.
prOtotype
2011-09-13, 14:20
Fråga:
När du ska ligga på underskott så handlar det om att förlora så lite muskler som möjligt och det som begränsar det är din återhämtning. Ju mer begränsad du är på kalorier desto mer begränsad återhämtning, och även därför desto mindre träning.
Martin är väldigt tydlig med att det är träning MAX 3 gånger i veckan som gäller för bästa resultat.
Degpekka
2011-09-14, 00:12
Klart att det går, men det är inte de som rekommenderas enligt Leangain. Det var liksom det Sparven frågade om.
Fast där är ju många som kör leangains eller PF som kör betydligt fler pass än så utan några som helst problem och med väldigt goda resultat... så varför mörka det? :)
Ristretto
2011-09-14, 07:45
Fast där är ju många som kör leangains eller PF som kör betydligt fler pass än så utan några som helst problem och med väldigt goda resultat... så varför mörka det? :)
Det är ju ingen som mörkar något. Det han skriver stämmer ju.
Anledningen är antagligen att det blir svårt att köra någon vettig carbcycling om man har väldigt få vilodagar.
SiSenior
2011-09-14, 13:08
Mörka? Med leangain är det tre pass/ vecka som gäller. Sen om någon väljer att modifiera träningsupplägget till fler pass per vecka blir det en variant av leangain helt plötsligt.
Sparven från Minsk
2011-09-15, 18:34
En annan fråga, vet att liknande tagits upp men drar mitt fall.
Jobbar skift och med väldigt varierande tider. Min plan som jag tycker verkar optimalt är att fasta 22-15 ca.
Mina skift är följande:
06-16:00
14-00:00
15-01:30
21-07:00
Dessa skift blandas rätt friskt så ibland är det dagpass 2-3 dagar i rad, ledig 3 dagar, sen ett kvällspass följt av nattpass, ledig några dagar and so on.
Hur tusan ska jag lägga upp fastan på smartast sätt? Köra 22-15 de dagar jag kan och annars träna förmiddag och fasta till nästa morgon typ 13-08 eller så?
Det viktigaste vore väl att fasta 16 h äta 8 h, även om de går om varandra lite tidsmässigt?
Ifall det nu krånglar till sig, varför inte skippa det? Viktigast att fasta 16h, för vad? För att följa leangainsstuket ja.
Sparven från Minsk
2011-09-15, 18:40
Ifall det nu krånglar till sig, varför inte skippa det? Viktigast att fasta 16h, för vad? För att följa leangainsstuket ja.
Vill mest prova PF, skönt att slippa matlådor, har UC också (tarmsjukdom) som jag tror skulle bli glad över att slippa jobba konstant, samt hela konceptet verkar lovande ;)
Synd att man har ett knepigt skiftjobb. Börjar inte skift förens slutet av november så hinner ju testa PF fram tills dess och se om det är något att ha!
vicarious
2011-09-15, 19:14
Vill mest prova PF, skönt att slippa matlådor, har UC också (tarmsjukdom) som jag tror skulle bli glad över att slippa jobba konstant, samt hela konceptet verkar lovande ;)
Synd att man har ett knepigt skiftjobb. Börjar inte skift förens slutet av november så hinner ju testa PF fram tills dess och se om det är något att ha!
när du skriver "är något att ha" så låter det som att du har ganska höga förväntningar. Bli inte besviken bara.
http://farm7.static.flickr.com/6072/6148064115_70dd523668_z.jpg
Ser ut som vår guru håller sig i form!
Nja, tycker du det? Lite mullig början han allt bli.
Inge Enveten
2011-09-15, 19:45
Boner4Berkhan
Vart kommer den där bilden på martin ifrån?
Ristretto
2011-09-15, 19:49
han la iaf upp den på facebook igår, eller dyl.
Hans twitter.
Mörka? Med leangain är det tre pass/ vecka som gäller. Sen om någon väljer att modifiera träningsupplägget till fler pass per vecka blir det en variant av leangain helt plötsligt.
Vart kan man läsa det han skrivit om styrketräning? Hittar det inte, skulle vara sjysst om nån kunde länka.
vicarious
2011-09-15, 23:11
Vart kan man läsa det han skrivit om styrketräning? Hittar det inte, skulle vara sjysst om nån kunde länka.
lite här http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html
Reverse pyramid är så sjukt underbart, spenderar endast 45 min per pass och ökar i vikter ännu bättre än vad jag gjorde förr när jag tränade var och varannan dag :)
Ristretto
2011-09-16, 08:54
Reverse pyramid är så sjukt underbart, spenderar endast 45 min per pass och ökar i vikter ännu bättre än vad jag gjorde förr när jag tränade var och varannan dag :)
Hur ser ditt upplägg ut?
Hur ser ditt upplägg ut?
I princip identiskt med det Martin postat på sin hemsidan..
värmer upp innan arbetsset med 6x40%, 4x60%, 3x80%
Måndag; Mark 2x3-5, chins3x4-6, skivstångrodd 3x5
Osndag; Bänk 3x4-6 hantelpress 3x5, dips3x5, pushdown3x5
Fredag: Böj 3x4-6, frontböj 3x5, (millitärpress)3x5
Finns det några människor högt upp inom idrott som håller på med pf? Gärna konditornsidrotter :D
exevision
2011-09-17, 10:36
Om man har ätfönster mellan 11.00-19.00 är det helt förstörande att ta 20gram vassle 07.00 och/eller 21.00?
Finns det några människor högt upp inom idrott som håller på med pf? Gärna konditornsidrotter :D
Det är nog inte särskilt praktiskt inom konditionsidrotter på högre nivå av förklarliga skäl
vicarious
2011-09-17, 10:52
Om man har ätfönster mellan 11.00-19.00 är det helt förstörande att ta 20gram vassle 07.00 och/eller 21.00?
Vadå "helt förstörande"? Du bryter fastan och tappar poängen med hela grejen tycker jag, men det är knappast någon katastrof.
24-28 h fasta kör jag ibland på helgerna. Fettet rinner av rätt bra då, man ser skillnad från dag till dag, men man är bra stissig efter 24 h+ och ångestkänslor börjar smyga på pga höga nivåer av adrenalin och noradrenalin. men samtidigt är man smått euforisk och mår bra
24-28 h fasta kör jag ibland på helgerna. vattnet rinner av rätt bra då, man ser skillnad från dag till dag, men man är bra stissig efter 24 h+ och ångestkänslor börjar smyga på pga höga nivåer av adrenalin och noradrenalin
:thumbup:
exevision
2011-09-17, 11:05
Vadå "helt förstörande"? Du bryter fastan och tappar poängen med hela grejen tycker jag, men det är knappast någon katastrof.
Så jag får inte ut något av att köra pf då?
Eddie Vedder
2011-09-17, 11:07
Vad förväntar du dig att "få ut"? Vill du ta en drink så ta en drink. Då är det inte fasta men vad spelar det för roll? IF har inget egenvärde i sig. Om du föredrar ett annat upplägg så välj ett annat upplägg.
Inge Enveten
2011-09-17, 11:07
Du vill köra periodisk fasta men du vill inte fasta periodiskt. Låter bra.
Är cykling av makronutrienter fortarande fördelaktigt under deff?
Har deffat i ca 2 veckor nu, och har inkluderat cykling av makronutrienter i det. (under 20g fett träningsdagar, under 20g carbs vilodagar). Anser ni att det är lönt även under deff, eller enbart vid recomposition?
Väldigt fördelaktigt enligt min erfarenhet
Du äter dock på tok för lite fett och kolhydrater på respektive dag.
Det gör det inte heller. Du kan äta 8 ggr om du vill under 8 timmar
Fråga:
Men alltså...tänk lite själv. DU måste inte följa någonting....svensk fårmentalitet :/ Ta de bitarna du vill eller kör det rakt av, men bestäm själv.
:thumbup:
Antar att du är ironisk för fettförbränningen är jävligt hög vid 24 h+ fasta
Inge Enveten
2011-09-17, 11:32
Antar att du är ironisk för fettförbränningen är jävligt hög vid 24 h+ fasta
Ditt fett "rinner" ändå inte av i någon väsentligt större grad än om du uppnått identisk kaloriunderskott på annat sätt om två längre tidsperioder jämförs
exevision
2011-09-17, 11:53
Vad förväntar du dig att "få ut"? Vill du ta en drink så ta en drink. Då är det inte fasta men vad spelar det för roll? IF har inget egenvärde i sig. Om du föredrar ett annat upplägg så välj ett annat upplägg.
Okej. Då kan jag vara social med min fru och äta tillsammans med henne efter träningen *cupid*
Antar att det räcker för mig att träna fastande (utan frukost) och äta de mesta av kalorierna direkt efter träningen.
Och att du ser skillnad på kroppen från dag till dag är också skitsnack.
Okej. Då kan jag vara social med min fru och äta tillsammans med henne efter träningen *cupid*
Antar att det räcker för mig att träna fastande (utan frukost) och äta de mesta av kalorierna direkt efter träningen.
Exakt, det är nog den viktigaste delen i leangains.
Ristretto
2011-09-17, 12:08
Och att du ser skillnad på kroppen från dag till dag är också skitsnack.
Klart man ser skillnad från dag till dag, men det beror inte på fettnivåerna;)
Självklart kan man se skillnad från dag till dag om man ligger på lägre fettnivåer
Vad yrar ni om egentligen. Kör Den Termogena Dieten i en vecka och se om ni ser skillnad från dag till dag t ex
Klart man ser skillnad från dag till dag, men det beror inte på fettnivåerna;)
Näe det var det jag menade.
Skillnader på extremt låg fett% tänkte jag inte på, men kan man verkligen se skillnad i fett från dag till dag? Minskningarna i fett från dag till dag måste ju vara extremt små, men vad vet jag.
Skillnad från dag till dag vetefan men definitivt skillnad över dagen då magen/tarmarna/vätska är fullproppat kontra tömt.
Men ärligt talat nu, om du kör en crash-diet, som typ nån av Lyle McDonalds eller DTD och ser stor skillnad på en vecka i fettnivåer, ser du små skillnader från dag till dag, givet ett tillräckligt stort underskott. Vilket det är i de dieterna
Men ärligt talat nu, om du kör en crash-diet, som typ nån av Lyle McDonalds eller DTD och ser stor skillnad på en vecka i fettnivåer, ser du små skillnader från dag till dag, givet ett tillräckligt stort underskott. Vilket det är i de dieterna
man ser vad man vill se
man ser vad man vill se
Du tillför verkligen mycket. Onyanserade uttalanden, enkom för att provocera
man ser vad man vill se
lol :thumbup:
Du tillför verkligen mycket. Onyanserade uttalanden, enkom för att provocera
Vad för bf% har du?
Ger dig bara en reality check
Fast är det en obligatorisk del av leangains? Det verkar ju som han beskrivit hur han själv tränar bara.
Fast är det en obligatorisk del av leangains? Det verkar ju som han beskrivit hur han själv tränar bara.
de är så 90% av alla utövare tränar, vilket ger mycket bra resultat.
Edit: resultat, som i ökad/ej minskad styrka & muskelmassa
de är så 90% av alla utövare tränar, vilket ger mycket bra resultat.
Edit: resultat, som i ökad/ej minskad styrka & muskelmassa
Hur vet du att 80-90% av alla utövare tränar så?
RPT är ju egentligen bara att sänka vikten och pumpa på, ett flashigt namn gör det inte till en superteknik. Det viktiga är ändå alltid top-seten, att öka så ofta och mycket som möjligt.
Hur vet du att 80-90% av alla utövare tränar så?
RPT är ju egentligen bara att sänka vikten och pumpa på, ett flashigt namn gör det inte till en superteknik. Det viktiga är ändå alltid top-seten, att öka så ofta och mycket som möjligt.
baserat på Martins egna klienter samt de jag pratat med via facebook/youtube/twitter och andra forum.
flashigt namn kunde jag inte bry mig mindre om.
Vet inte vad du försöker trolla för någon poäng här.
jag körde det för att behålla/öka styrka/muskelmassa och det är därför martin rekommenderar det, och varför en stor majoriten utav leangainsutövarna tränar så
Doctor Snuggles
2011-09-17, 14:44
Japp, RPT spelar nog mindre roll. Så länge man inte kör slut sig på seten helt och hållet och möjliggör återhämtning, så. Kanske att det är lättare att inte köra slut sig om man sänker vikten, isf, pga man blir psykologiskt tillfredsställd av att köra lika många reps, eller fler, som första setet och inte försöker köra till fail.
Jag gillar att köra en variant, där jag vilar bara så länge som det tar att sänka vikten (t.ex. på bänk), och gör några reps, sänker igen, och gör några reps till. Sparar tid, och man kan säkrare köra till fail bara på sista setet (det blir ju ett slags superset).
Snuggles, det låter som ett helt vanligt dropset?
Doctor Snuggles
2011-09-17, 18:03
Snuggles, det låter som ett helt vanligt dropset?
Vet inte. Drop set har jag alltid inbillat mig är då alla seten är snabbt inpå. Typ som om man gör det på en maskin, eller har en passare som snabbt tar av vikterna. Jag brukar ta det ganska lojt mellan varje set, kanske 15-30 sek mellan varje. Har också för mig att drop set brukar vara till fail, eller iaf nära, på alla set. Men vilket som.
Ristretto
2011-09-17, 18:09
Rest at least 3 mins, lower weight by 10% for next set; in this set, do not go max effort rather stop when and if you hit the same reps as first set +1 rep.
http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html
vicarious
2011-09-17, 18:15
http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html
Det där är ju inte dropset överhuvudtaget. Det som Snuggles beskriver tolkar jag som dropset även om vilan är 15-30s.
Doctor Snuggles
2011-09-17, 18:37
Det där är ju inte dropset överhuvudtaget. Det som Snuggles beskriver tolkar jag som dropset även om vilan är 15-30s.
Han syftade nog på just min träning. Jag bryr mig inte vad det kallas, effektivt och tidsbesparande sätt att träna på i vilket fall, särskilt om man vill hålla volymen låg. Alternativt växlar jag mellan set ibland två olika övningar/antagonister , men det kräver att man upptar två stationer, vilket bara funkar om man tränar när det knappt är någon på gymmet.
Ristretto
2011-09-17, 18:46
Nä, men diskussionen om RPT spårade ju ur till att handla om dropset med 20 sekunders setvila, vilket inte riktigt är meningen med upplägget i grunden.
vicarious
2011-09-17, 18:46
Han syftade nog på just min träning. Jag bryr mig inte vad det kallas, effektivt och tidsbesparande sätt att träna på i vilket fall, särskilt om man vill hålla volymen låg. Alternativt växlar jag mellan set ibland två olika övningar/antagonister , men det kräver att man upptar två stationer, vilket bara funkar om man tränar när det knappt är någon på gymmet.
Ja och det du beskrev var ett dropset. Det Ristretto citerade var Reverse Pyramid Training, RPT. Där vilar man ju som det står, minst 3 minuter mellan varje set, inte 15-30s.
vicarious
2011-09-17, 18:48
Nä, men diskussionen om RPT spårade ju ur till att handla om dropset med 20 sekunders setvila, vilket inte riktigt är meningen med upplägget i grunden.
Jag ser inte varför man inte skulle kunna köra ett sådant dropset efter man är klar med sina förutbestämda arbetsset, mix it up a little!
T ex
1a arbetsset knäböj till failure (med målet att ligga inom den reprange man har bestämt, säg 6-8 i detta exemplet)
>3 min vila
2a arbetsset knäböj, 10% mindre vikt, ej till failure, förhoppningsvis klarar man samma reps som 1a setet och eventuellt +1-2 reps.
>3 min vila
Valfritt dropset/whatever.
Ristretto
2011-09-17, 18:51
Jag ser inte varför man inte skulle kunna köra ett sådant dropset efter man är klar med sina förutbestämda arbetsset, mix it up a little!
T ex
1a arbetsset knäböj till failure (med målet att ligga inom den reprange man har bestämt, säg 6-8 i detta exemplet)
>3 min vila
2a arbetsset knäböj, 10% mindre vikt, ej till failure, förhoppningsvis klarar man samma reps som 1a setet och eventuellt +1-2 reps.
>3 min vila
Valfritt dropset/whatever.
Nä, visst. Som med allt annat är man ju fri att göra som man vill. Men, grunden i upplägget innehåller inga sådana klassiska dropset.
Doctor Snuggles
2011-09-17, 18:57
Ja och det du beskrev var ett dropset. Det Ristretto citerade var Reverse Pyramid Training, RPT. Där vilar man ju som det står, minst 3 minuter mellan varje set, inte 15-30s.
Thankyoucapnobvious.
Dags att hålla diskussionen kring själva periodiska fastan och inte träning? :)
vicarious
2011-09-17, 19:16
Thankyoucapnobvious.
:) to your rescue sir!
man är bra stissig efter 24 h+ och ångestkänslor börjar smyga på pga höga nivåer av adrenalin och noradrenalin.
Nu verkar iofs Cromag vara bannad, men kan någon annan med insikt kommentera det citerade stycket som möjligt/bullshit?
Jag upplever alltså själv symptomen ibland, men orsaken vore "kul" att ha lite koll på.
Dirty South
2011-09-19, 11:23
Har dietat med LCHF sedan december 2010 och nu börjar jag bli riktigt trött på det och tänkte börja med periodisk fasta istället :) Har läst runt på bloggen och i denna tråd och skulle bara vilja ställa ett par frågor!
Det verkar som att jag har kört fast med viktnedgången, det händer ingenting även fast jag ligger på 1400-1600 kalorier om dagen, vad kan det bero på?
Innan mitt träningspass kan jag då ta någon PWO-produkt såsom rage, fierce eller annan produkt?
Medan jag tränar kan jag då inta BCAA(Xtend) eller ska detta tas efter träning när jag bryter fastan?
Jag tränar oftast runt 5 eller 6 tiden på kvällen i cirka 1.5 timme kan jag då äta hela mitt intag efter träningen eller måste jag äta något innan?
Kanske var väldigt dumma frågor och som ni tycker att jag borde söka för att hitta, men hoppas någon vänlig själ orkar svara iaf :)
vicarious
2011-09-19, 11:28
Har dietat med LCHF sedan december 2010 och nu börjar jag bli riktigt trött på det och tänkte börja med periodisk fasta istället :) Har läst runt på bloggen och i denna tråd och skulle bara vilja ställa ett par frågor!
Du kan ju köra både LCHF och PF om du vill.
Det verkar som att jag har kört fast med viktnedgången, det händer ingenting även fast jag ligger på 1400-1600 kalorier om dagen, vad kan det bero på?
Hur länge har du still stilla i vikt?
Troligtvis behöver du äta mindre eller röra på dig mer.
Innan mitt träningspass kan jag då ta någon PWO-produkt såsom rage, fierce eller annan produkt?
Ja.
Medan jag tränar kan jag då inta BCAA(Xtend) eller ska detta tas efter träning när jag bryter fastan?
Du kan men en dos direkt före och en direkt efter är att rekommendera om du tränar fastande. Notera att fastande träning inte är något måste för att köra PF.
Jag tränar oftast runt 5 eller 6 tiden på kvällen i cirka 1.5 timme kan jag då äta hela mitt intag efter träningen eller måste jag äta något innan?
Måste måste du inte, men kan bli jobbigt att fasta fram tills 5-6 på kvällen om det var vad du hade tänkt? Som sagt, fastande träning är verkligen inget måste.
PF säger egentligen bara att man fastar ett visst antal timmar under dygnet och äter de resterande timmarna.
Dirty South
2011-09-19, 11:33
Du kan ju köra både LCHF och PF om du vill.
Hur länge har du still stilla i vikt?
Troligtvis behöver du äta mindre eller röra på dig mer.
Ja.
Du kan men en dos direkt före och en direkt efter är att rekommendera om du tränar fastande. Notera att fastande träning inte är något måste för att köra PF.
Måste måste du inte, men kan bli jobbigt att fasta fram tills 5-6 på kvällen om det var vad du hade tänkt? Som sagt, fastande träning är verkligen inget måste.
PF säger egentligen bara att man fastar ett visst antal timmar under dygnet och äter de resterande timmarna.
Lågt på kolhydrater, högt protein och fett? Ska inte fettet vara lågt med PF?
Vikten har stått stilla ett tag kanske 1-2 veckor, känns som att jag inte äter någonting men får prova det då :)
Då kan jag alltså bryta fastan typ en timme innan träning och äta något på säg 500 kalorier och även ta min BCAA drink under träningen, och sedan äta resten av mitt kaloriintag efter träning? :)
Ber om ursäkt om alla mina frågor är dumma!
Vikten har stått stilla ett tag kanske 1-2 veckor, känns som att jag inte äter någonting men får prova det då :)
Då kan jag alltså bryta fastan typ en timme innan träning och äta något på säg 500 kalorier och även ta min BCAA drink under träningen, och sedan äta resten av mitt kaloriintag efter träning? :)
Ber om ursäkt om alla mina frågor är dumma!
Du äter precis som du vill under PF. PF är bara att du bestämmer att du fastar i perioder.
Ja du kan äta innan du tränar om du tycker du mår bra av det. Testa och utvädera sen.
Så lång vila = restpause med sänkning, vilket mycket väl går att köra i pyramidformat.
Även om det är en halv (vilket verkar ha fallit bort) omvänd pyramid som det gäller så bestäms vilan inte av formatet utan det är ett tillägg av författaren.
Dirty South
2011-09-19, 12:10
Du äter precis som du vill under PF. PF är bara att du bestämmer att du fastar i perioder.
Ja du kan äta innan du tränar om du tycker du mår bra av det. Testa och utvädera sen.
Tack för svar :)
Vad är bäst, träna fastande eller ickefastande? Känns som att det kan bli lite jobbigt att fasta i över 20 timmar så kör nog 18 timmar fasta 6 timmar äta. Bryter fastan kl 16.00(något litet innan träning) under träning (Xtend), efter träning (vassle) äter mitt sista mål så jag blir till 22.00 tror du det låter som en bra idé? :)
vicarious
2011-09-19, 12:20
Vad är bäst, träna fastande eller ickefastande?
Testa och se vad du tycker är bäst.
Dirty South
2011-09-19, 12:24
Testa och se vad du tycker är bäst.
Japp, får nog göra det. Känns rent spontant att det kommer vara väldigt jobbigt att träna om man är hungrig, eller försvinner hungern efter ett tag? Angående hur länge jag ska äta det bestämmer man helt själv? Det kan räcka med att äta under 2 timmar och fasta 22, eller medför det något negativt?
vicarious
2011-09-19, 12:38
Japp, får nog göra det. Känns rent spontant att det kommer vara väldigt jobbigt att träna om man är hungrig, eller försvinner hungern efter ett tag?
Som jag sa, testa och se. Ingen kan vet hur just du kommer uppleva det.
Angående hur länge jag ska äta det bestämmer man helt själv?
Ja.
Det kan räcka med att äta under 2 timmar och fasta 22, eller medför det något negativt?
Det är svårt att säga. Längre fasta kan öka risken att man inte längre har några aminosyror i omlopp och att proteinbalansen blir negativ.
Nitrometan
2011-09-19, 12:43
PF betyder väl bara att man ska ha en (lång) periodisk fasteperiod?
t.ex. 16 h fasta per dygn
vicarious
2011-09-19, 12:45
PF betyder väl bara att man ska ha en (lång) periodisk fasteperiod?
t.ex. 16 h fasta per dygn
Yes.
Hittar ingenting som bekräftar det där.
Inge Enveten
2011-09-19, 18:19
Hittar ingenting som bekräftar det där.
Det är allmänna Berkhanrekommendationer
Dirty South
2011-09-22, 14:45
Kan man dricka FUN light under fastan? Står nämligen på flaskan: 2,5 dl ger: 2 kcal är det innan saften är blandad eller efter? :D
krubkungen
2011-09-22, 14:50
Kan man dricka FUN light under fastan? Står nämligen på flaskan: 2,5 dl ger: 2 kcal är det innan saften är blandad eller efter? :D
Ja det kan du. dricker det hela tiden. Innan tror jag.
SiSenior
2011-09-22, 15:04
Det står på flaskan om det gäller oblandad eller blandad saft.
Reaper123
2011-09-22, 15:05
Kan man dricka FUN light under fastan? Står nämligen på flaskan: 2,5 dl ger: 2 kcal är det innan saften är blandad eller efter? :DÄr ju i det närmaste kalorifritt, vilket inte bör störa fastan... samma sak gäller tex coca cola zero!
0,8 kcal per 100g färdigblandat är vad som gäller, åtminstone för jordgubben! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.