Visa fullständig version : Periodisk fasta
Försökt letat både här och på Martins hemsida om han lagt upp ett exempel på träningsschema. Någon som vet / har en länk? Tack.
Eddie Vedder
2011-06-16, 15:46
Kan man ta BCAA under fastan för att "öka" eller hjälpa muskelbyggning?
Om du fastar fastar du. Tar du BCAA är det inte fasta.
Inge Enveten
2011-06-16, 16:46
Försökt letat både här och på Martins hemsida om han lagt upp ett exempel på träningsschema. Någon som vet / har en länk? Tack.
Lågvolym lågreps basövningar
vicarious
2011-06-16, 16:50
Inte vad jag kan minnas.
Om det fanns något så skulle jag tro att det grundar sig i RPT (http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html) (reverse pyramid training)
Annars är det som Oli skriver ett bra recept för "deffträning" om det nu är vad du tänker göra.
Den togs upp på Vetenskapens värld också tror jag. Eller i alla fall vetenskapsnyheterna i Gomorron Sverige.
Det är ju precis den typen av studier vi pratat om. Att äta en stabil frukost har massor av fördelar på befolkningsnivå, det motsäger nog väldigt få.
Du menar att de som inte äter frukost oftast käkar en syltmunk på jobbet, osv? Fast i den här studien framgick det väl inte vad den andra gruppen åt, mängd osv.
Åt båda grupperna lika mycket rent kalorimässigt och samma saker, fast på olika tider? Annars säger det ju ingenting.
Inge Enveten
2011-06-16, 19:44
Inte vad jag kan minnas.
Om det fanns något så skulle jag tro att det grundar sig i RPT (http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html) (reverse pyramid training)
Annars är det som Oli skriver ett bra recept för "deffträning" om det nu är vad du tänker göra.
Baserar lite också på vissa twitterinlägg av honom. Verkar vara just en sån träning som jag beskrev som han förespråkar. Och att se till så man blir starkare i relation till ens vikt också (i alla fall för hans egen del har han tillämpat de tänkandet).
vicarious
2011-06-16, 20:38
Baserar lite också på vissa twitterinlägg av honom. Verkar vara just en sån träning som jag beskrev som han förespråkar. Och att se till så man blir starkare i relation till ens vikt också (i alla fall för hans egen del har han tillämpat de tänkandet).
Ja jag tror det bland annat finns ett twitter-inlägg till en bloggare som har lagt ut något schema som är något leangains-inspirerat.
Relativ styrka ja, precis.
Exempel på träningsprogram:
http://www.leangains.com/2009/01/minimalist.html
Det finns några olika upplägg som martin postat bland kommentarerna på en del gamla inlägg. Vad jag kan minnas är de precis som sagts innan (låg volym, basövningar etc).
Pretorian
2011-06-17, 07:45
Exempel på träningsprogram:
http://www.leangains.com/2009/01/minimalist.html
Det finns några olika upplägg som martin postat bland kommentarerna på en del gamla inlägg. Vad jag kan minnas är de precis som sagts innan (låg volym, basövningar etc).
Jag ska nog börja läsa mer på den sidan. Tidigare gick jag efter Mike Mentzers Heavy Duty med 1 pass per vecka. Det har på senare tid ändrats. Denna vecka blir det totalt 9! gympass.
Det har på senare tid ändrats. Denna vecka blir det totalt 9! gympass.
Wicked. Hur länge hoppas du fortsätta med det? :hbang:
Pretorian
2011-06-17, 08:26
Wicked. Hur länge hoppas du fortsätta med det? :hbang:
Jag hoppas inte på någonting.. :-) Men träningen har gått framåt senaste tiden och jag tycker det är roligt, därför har frekvensen ökat. Samtidigt intalar jag mig själv att det nog inte är det bästa för min muskelutveckling men det är svårt att minska. "Tänk om jag tappar ett kilo muskler.." typ.
Jag hoppas inte på någonting.. :-) Men träningen har gått framåt senaste tiden och jag tycker det är roligt, därför har frekvensen ökat. Samtidigt intalar jag mig själv att det nog inte är det bästa för min muskelutveckling men det är svårt att minska. "Tänk om jag tappar ett kilo muskler.." typ.
Ok, min spontana tanke var bara "oj, sådär mkt pallar man inte fortsätta träna hur länge som helst". När träningen är skojj så är den verkligen det:)
Att tappa muskler när man faktiskt tränar tror jag är riktigt svårt. Då får det vara extrem träning antar jag. Och om du tycker det är kul och inte ett tvång så är det förmodligen inte så extremt.
Hur lägger du upp träningen? Flera pass vissa dagar antar jag. du ser till att ha någon hel vilodag antar jag? T ex:
Mån Pass 1 & 2
Tis Pass 3
Ons Pass 4 & 5
Tors Vila
Fre Pass 6 & 7
Lör Pass 8 & 9
Sön Vila
anton2000
2011-06-17, 12:01
Ny artikel: http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html
Pretorian
2011-06-17, 13:09
Att tappa muskler när man faktiskt tränar tror jag är riktigt svårt. Då får det vara extrem träning antar jag. Och om du tycker det är kul och inte ett tvång så är det förmodligen inte så extremt.
Hur lägger du upp träningen? Flera pass vissa dagar antar jag. du ser till att ha någon hel vilodag antar jag? T ex:
Mån Pass 1 & 2
Tis Pass 3
Ons Pass 4 & 5
Tors Vila
Fre Pass 6 & 7
Lör Pass 8 & 9
Sön Vila
Nää, ingen vilodag de senaste veckorna. De senaste dagarna:
Tisdag morgon - Ben, Tisdag lunch - Rygg
Onsdag lunch - Bröst
Torsdag morgon - Axlar och biceps, Torsdag lunch - Crossfit
Fredag lunch - Ben
Är magsjuk just nu, och har varit det tidigare. Men nu är det lättare då jag är van vid att fasta.
Nån som känner likadant? Nu är jag på tredje dagen och nu börjar den riktiga hungern komma. Har bara fått i mig 1500kcal hitills som har stannat kvar. Det som har gått är vitt bröd och gainer. Nån som har något annat man kan trycka i sig som är lättsmält för magen?
Hur stor påverkan har ens återhämtning ifall man ligger på ett 300-500 kcal underskott på sina vilodagar för att sedan använda sina träningsdagar (5 dagar i veckan) för att ligga på balans/litet överskott? För att sedan hamna på en veckobalans energivis.
Eller skulle det vara fördelaktigt (på ens muskeltillväxt/återhämtning för kroppen) att ligga på balans hela veckan ut?
Detta förutsatt att man alltid strävar efter framgång på gymmet och håller en bra kost alla dagar i veckan.
Tycker att dem flesta verkar köra uppbyggnad här, finns det inga som kör deff?
Jag har kört def sedan i Jan, gick över till "lean gains" i april, tappat ca 16 kg ökat mycket i styrka relativt till kroppsvikt,
Ligger själv relativt lågt i kolisar på träningsdagar, ca 80-100g
Protein högt alla dagar, 180-230 (försöker ligga på 230g för att spara muskelmassa)
Fett relativt lågt på icke träningsdagar ca 20-30g på träningsdagar.
Fett på icke träningsdagar, whatever fits my macros
Kcals ligger mellan 1200-1600kcal,
Kör carb refeeds ca 2ggr i veckan då det senast blev runt 450g kolisar, proteinet intakt kan säga att jag dubblade mina standard kcals efter ett träningspass (Tuff måltid, totalt ca 3100kcals den dagen majoriteten efter passet =)
Pluffsigt på morgonen
Körde en mindre senare refeed samma vecka, där jag var lite mer liberal med fett, rökta räkor, chili aioli & en vitlöks baguette toppade dagen,
Vilket ledde till en schysst "whoosh"
3-4:de whoosen jag upplevt,
fick en annan bra efter kväll med fylla på vittvin/Sprite zero.& en 700g fläskfilé
Någon som håller på med deff?
vicarious
2011-06-19, 20:38
Jag har uppfattat det som att de flesta här som kör PF deffar, myself included.
Big Sleazy
2011-06-19, 20:39
jag har uppfattat det som att de flesta här som kör pf deffar, myself included.
+1
Ristretto
2011-06-19, 20:52
+1
+2
Tycker att dem flesta verkar köra uppbyggnad här, finns det inga som kör deff?
Har legat på deff, balans och bulk i olika perioder. För tillfället är det deff som gäller.
Pansartax
2011-06-19, 22:28
Deffar också, vägde 101 kg i december, 98 någonting i januari och nu väger jag 80-82 nånstans.
Kör på i princip 0 g fett och 50 g kolhydrater resten protein, 1600 kcal om dagen.
vicarious
2011-06-20, 07:08
Deffar också, vägde 101 kg i december, 98 någonting i januari och nu väger jag 80-82 nånstans.
Kör på i princip 0 g fett och 50 g kolhydrater resten protein, 1600 kcal om dagen.
Vad äter du då, bara fettfri kvarg eller?
Jag tycker jag äter fettsnålt på träningsdagarna men då kommer jag ändå upp i ca 25g fett.
Langster
2011-06-20, 07:44
Jag tycker jag äter fettsnålt på träningsdagarna men då kommer jag ändå upp i ca 25g fett.
Ja, det är i princip omöjligt att äta 0g fett, iaf om man äter en någorlunda vettig kost. Finns ingen som helst anledning till att äta så lite fett som möjligt heller.
Lätt kesella och kyckling filé är fettsnålt men inte fettfritt.
Fan vad kul, antog att dem flesta körde uppbyggnad, orkar inte riktigt plöja hela tråden,
Dela gärna med er av tips, strategi etc ... Tex stubborn fat.... Erfarenheter på Kol. timing...Osv
Vore kul med tips ifrån langster som genomfört hela deffen på lg!!
Jag ligger under 10% känner att det tar tid nu, kör ni refeeds & freemeals?
Alla tankar kring deff vore kul att få höra
Langster
2011-06-20, 09:10
Fan vad kul, antog att dem flesta körde uppbyggnad, orkar inte riktigt plöja hela tråden,
Dela gärna med er av tips, strategi etc ... Tex stubborn fat.... Erfarenheter på Kol. timing...Osv
Vore kul med tips ifrån langster som genomfört hela deffen på lg!!
Jag ligger under 10% känner att det tar tid nu, kör ni refeeds & freemeals?
Alla tankar kring deff vore kul att få höra
Refeeds är ju det man äter efter träningen i princip. Jag kör inga fuskmål eller ätardagar.
Jag tycker det går snabbare när man kommit under 10% faktiskt, men det beror på att man ser mer skillnad snabbare då. Innan dess, när man bara är fet så känns det som att inget händer.
Kolhydrats timing? Äta mycket kolhydrater efter att man tränat.
MangeByggarn
2011-06-20, 09:13
Dum fråga kanske, men är det främst kalorier in som står för "fettet" eller brukar för mycket kolhydrater också vara boven?
Har tänkt mig ett 40% 30% 30% för mer muskler mindre fett.
Langster
2011-06-20, 09:22
Dum fråga kanske, men är det främst kalorier in som står för "fettet" eller brukar för mycket kolhydrater också vara boven?
Har tänkt mig ett 40% 30% 30% för mer muskler mindre fett.
"För mycket kolhydrater" låter ju inte bra...
Äter man kolhydrater så minskar fettförbränningen, men äter man mindre kalorier än vad man gör av med så går man ändå ner i vikt. Man blir inte nödvändigtvis lika fet av kolhydrater som man blir av samma mängd kalorier från fett men äter man mer än vad man gör av med under en längre tid så blir man fet, oavsett om det är mestadels kolhydrater eller fett man äter.
Att äta enligt leangains, alltså att äta lite kolhydrater på vilodagarna och mer direkt efter träningen är ett sätt att förhoppningsvis kunna få in mer i musklerna samtidigt som man håller fettförbränningen högre under vilodagarna.
Refeeds är ju det man äter efter träningen i princip. Jag kör inga fuskmål eller ätardagar.
Jag tycker det går snabbare när man kommit under 10% faktiskt, men det beror på att man ser mer skillnad snabbare då. Innan dess, när man bara är fet så känns det som att inget händer.
Kolhydrats timing? Äta mycket kolhydrater efter att man tränat.
Ok, för mig upplever jag att det slöat ner på nedgången, verkar vara en del vatten bindning iofs... Jag har inte kört fullt ut på "alla" kolhydrater efter passet, ibland laddat med maltodextrin innan,
Har Skiftat över till "efter" sedan ca 1v.. För att laborera
Har kört rena refeeds några gånger för att ev, reglera leptinet, på så sätt optimera Fettförbränningen.
Har inte använt lågintensiva promenader särskilt mycket, är det något du kört med, promenader?
Pansartax
2011-06-20, 09:54
Ca 6 g blir det, 600 g kyckling, vissa dagar blir det under 10 g i alla fall.
Kvarg har jag ersatt med whey för länge sen, var alldeles för bökigt.
Jag käkade avokado förut och hade olivolja över maten bara för att få i mig fett, men det resulterade i att min deff avstannade så när jag tog bort det så började jag gå ner i vikt igen.
Jag gör chokladpudding på blandprotein istället för kvarg eller fluff, enklare, godare. :)
Sen har jag märkt att på vilodagar då jag normalt äter mindre hjälper det för mig att ha kortare ätfönster ca 4-5 timmar istället för 8, oftast är det starten av ätfönstret som jag försenar.
vicarious
2011-06-20, 10:56
Ca 6 g blir det, 600 g kyckling, vissa dagar blir det under 10 g i alla fall.
Kvarg har jag ersatt med whey för länge sen, var alldeles för bökigt.
Jag käkade avokado förut och hade olivolja över maten bara för att få i mig fett, men det resulterade i att min deff avstannade så när jag tog bort det så började jag gå ner i vikt igen.
Ok, håller du dig tillräckligt mätt på det?
Kvarg känns ju som ett betydligt bättre alternativ än whey för mättnad, dessutom är det ju även mindre fett i kvarg? Hur är kvarg bökigt?
Hur påverkar ett litet intag av kolhydrater fettförbränningen? Säkert svårt att säga och rimligtvis är det väl så att ju större intag av kolhydrater desto lägre fettförbränning timmarna efter intaget.
Jag har 2 st Celcius drycker som innehåller 10 kcal på 355 ml (2g kolh), hur mycket tror ni detta påverkar fettförbränningen om man intar dom efter tex 14 timmars fastande?
Dom innehåller ju 200mg koffein och grönt te extrakt så jag tänkte ev. dricka en innan jag går ut på en promenad fast det känns ju lite onödigt om det är kontraproduktivt, dvs. om kolhydraterna minskar fettförbränningen/bryter fastan, då kan jag lika gärna ta mina koffeintabletter och strunta i drickan.
Tankar?
Ingen optinoja här, är bara nyfiken.
Hur påverkar ett litet intag av kolhydrater fettförbränningen? Säkert svårt att säga och rimligtvis är det väl så att ju större intag av kolhydrater desto lägre fettförbränning timmarna efter intaget.
Jag har 2 st Celcius drycker som innehåller 10 kcal på 355 ml (2g kolh), hur mycket tror ni detta påverkar fettförbränningen om man intar dom efter tex 14 timmars fastande?
Dom innehåller ju 200mg koffein och grönt te extrakt så jag tänkte ev. dricka en innan jag går ut på en promenad fast det känns ju lite onödigt om det är kontraproduktivt, dvs. om kolhydraterna minskar fettförbränningen/bryter fastan, då kan jag lika gärna ta mina koffeintabletter och strunta i drickan.
Tankar?
Det är klart 10 kcal påverkar. Men efter 2 minuter max lär du ju ha förbrukat de kalorierna. Och sen har vi ju effekten av koffeinet också. Vad gör det om din fettförbränning minskar en gnutta under en väldigt kort tid? Är du rädd att du för varje celsius du dricker ska gå upp 1,3g fett och att detta ska påverka hur du ser ut när du är färdigdeffad?
Känns det bättre om jag säger att Grandmaster tycker det "är ok" med en skvätt mjölk i kaffet under "fastan"?
vicarious
2011-06-20, 12:24
Tankar?
Det där är ju precis vad optinoja är. +1 på Sniggel.
Langster
2011-06-20, 12:31
Ok, för mig upplever jag att det slöat ner på nedgången, verkar vara en del vatten bindning iofs... Jag har inte kört fullt ut på "alla" kolhydrater efter passet, ibland laddat med maltodextrin innan,
Har Skiftat över till "efter" sedan ca 1v.. För att laborera
Har kört rena refeeds några gånger för att ev, reglera leptinet, på så sätt optimera Fettförbränningen.
Har inte använt lågintensiva promenader särskilt mycket, är det något du kört med, promenader?
Jag brukar äta pasta målet innan träningspassen, så jag kör inte alla kolhydrater efter passet. Äter en del kolhydrater på vilodagarna också för den delen.
Leptinet bör uppregleras av kolhydratsintaget efter träningen, det är iaf meningen antar jag.
Jag har tagit promenader på vilodagarna, promenader anser jag inte är lågintensiva eller högintensiva, de är i normal promenadtakt.
Jag brukar äta pasta målet innan träningspassen, så jag kör inte alla kolhydrater efter passet. Äter en del kolhydrater på vilodagarna också för den delen.
Leptinet bör uppregleras av kolhydratsintaget efter träningen, det är iaf meningen antar jag.
Jag har tagit promenader på vilodagarna, promenader anser jag inte är lågintensiva eller högintensiva, de är i normal promenadtakt.
Jag har då legat väldigt lågt på kcals en period, Varpå kolhydraterna legat runt ca 80- 110 På höga dagar, så det kan ju spela in i det här ..... Men tweakar på d nu, då jag började känna att orken/humöret gick ner efter en period.... Nej inte helt anal, självklart en vanlig " promenad " i valfritt tempo, tappar långsamt & gradvis, armhåla & buken är det som håller kvar,huden är väldigt elastisk där hehe..... Uppskattar feedbacken mannen, det underlättar absolut!!
Pansartax
2011-06-20, 13:09
Ok, håller du dig tillräckligt mätt på det?
Kvarg känns ju som ett betydligt bättre alternativ än whey för mättnad, dessutom är det ju även mindre fett i kvarg? Hur är kvarg bökigt?
Jag är inte speciellt hungrig av mig bara rent allmänt, sen tycker jag faktiskt att proteinpulver mättar rätt bra också.
Jag ju inte ute efter så lite fett som möjligt heller, jag ligger på runt 1500-1600 kcal just nu om dagen så du kan ju tänka dig hur mycket plats man har över till fett när man är klar med allt annat.
vicarious
2011-06-20, 13:51
Jag är inte speciellt hungrig av mig bara rent allmänt, sen tycker jag faktiskt att proteinpulver mättar rätt bra också.
Jag ju inte ute efter så lite fett som möjligt heller, jag ligger på runt 1500-1600 kcal just nu om dagen så du kan ju tänka dig hur mycket plats man har över till fett när man är klar med allt annat.
Jo jag vet vad du menar. Kör man en lågkaloridiet finns det oftast inte plats för annat än protein. Har själv testat under en period i höstas. Det blev ungefär 0.5kg kyckling och 1kg kvarg per dag för mig då, samt lite grönsaker.
Ja, helt individuellt vad man blir mätt på, beroende på träningsdag lr inte, måste man kapa något, om man kör på ett större underskott
Det är klart 10 kcal påverkar. Men efter 2 minuter max lär du ju ha förbrukat de kalorierna. Och sen har vi ju effekten av koffeinet också. Vad gör det om din fettförbränning minskar en gnutta under en väldigt kort tid? Är du rädd att du för varje celsius du dricker ska gå upp 1,3g fett och att detta ska påverka hur du ser ut när du är färdigdeffad?
Känns det bättre om jag säger att Grandmaster tycker det "är ok" med en skvätt mjölk i kaffet under "fastan"?
Alltså, det är klart jag hellre dricker skiten vid ett annat tillfälle om det visar sig vara mer gynsamt då, hur små mängder vi än pratar om. Spelar lixom ingen roll öht och jag kan för lite så därför jag frågar.
Försök istället att fatta att jag är genuint intresserad av kroppen och kost i allmänhet och gör allt för att lära mig mer i väntan på en riktig utbildning.
Se det som optinojja om ni vill men jag är ju bara nyfiken och du behöver knappast vara ironisk/spydig bara för att du är bättre påläst än mig, jag fattar väl för fan själv att skillnaden är extremt jävla liten så länge man ligger på underskott.
Men tack för den informationen jag åtminstone fick.
vicarious
2011-06-20, 14:39
Alltså, det är klart jag hellre dricker skiten vid ett annat tillfälle om det visar sig vara mer gynsamt då, hur små mängder vi än pratar om. Spelar lixom ingen roll öht och jag kan för lite så därför jag frågar.
Försök istället att fatta att jag är genuint intresserad av kroppen och kost i allmänhet och gör allt för att lära mig mer i väntan på en riktig utbildning.
Se det som optinojja om ni vill men jag är ju bara nyfiken och du behöver knappast vara ironisk/spydig bara för att du är bättre påläst än mig, jag fattar väl för fan själv att skillnaden är extremt jävla liten så länge man ligger på underskott.
Men snälla. Du ställer ju frågor som är omöjliga att svara på. Förväntar du dig en siffra eller? "En burk Celsius nedreglerar fettförbränningen i X antal minuter."
Du skriver ju själv att du redan är införstådd med att det i stort sett är omöjligt att svara på, ändå frågar du. Är det något slags bekräftelsesvar man är ute efter då?
Att du sedan skriver att du hellre dricker den vid ett annat tillfäller bara för att det gör en högst minimal skillnad är ju om något, optinoja. Drick den när du känner för det, inte när den ger minst effekt på fettförbränningen.
Langster
2011-06-20, 14:46
Tankar?
Jag har läst någonstans, och jag tror det stämmer, att man får bäst fettförbrännande effekt av stimulanter 1-2 timmar efter intaget. Alltså, drick läsken en timme innan promenaden, då lär du knappast ha några förhöjda insulinnivåer och effekten blir större.
Pansartax
2011-06-20, 14:49
Jo jag vet vad du menar. Kör man en lågkaloridiet finns det oftast inte plats för annat än protein. Har själv testat under en period i höstas. Det blev ungefär 0.5kg kyckling och 1kg kvarg per dag för mig då, samt lite grönsaker.
Blir ungefär 1 kg kyckling + whey och 50 g ris om dagen och har varit så sen december/januari.
Ganska påfrestande, men jag vet ju att om jag skulle börja äta som vanligt folk så skulle jag lägga på mig.
Jag tror att du själv måste välja vad som väger tyngst, koffeinet i celsius lr ev insulinpåslag, som kanske pajjar fasta,
Tror själv inte att det påverkar mycket men hade hoppat över det & tagit en stor kopp kaffe istället,
vicarious
2011-06-20, 15:42
Ganska påfrestande, men jag vet ju att om jag skulle börja äta som vanligt folk så skulle jag lägga på mig.
Är du säker på det? Man tycker ju att du borde kunna äta iaf runt 2000 kcal utan att gå upp i vikt men det där vet du säkert bättre än mig.
BengtBurk
2011-06-20, 17:47
Blir ungefär 1 kg kyckling + whey och 50 g ris om dagen och har varit så sen december/januari.
Hur lång är du och vad är din målvikt? (Nyfiken).
Pansartax
2011-06-20, 19:13
Hur lång är du och vad är din målvikt? (Nyfiken).
ca 193 cm och jag har ingen målvikt men jag har ett önskat utseende i spegeln, som sagt.. 80-82 kg nu och tror jag kommer stanna på 75-78 för att börja en lättare bulk igen.
Repliker
2011-06-20, 23:40
Är ny inom PF. Så har två enkla frågor.
1. Varför är det just 16 timmars fasta som är standard? Är det minimum? Varför inte tex 15 timmar?
2. Under man fastar ska man alltså inte inta några som helst kalorier då förstör man väl hela idéen? Frågan är då om man kan dricka Cola Zero (som innehåller 0,3 kcal per 100 ml) och/eller BCAA?
2. Fasta är fasta, grandmaster har sagt max 70 kcal (Har jag för mig.). Men samtidigt, tar du BCAA fastar du inte aight?
Langster
2011-06-21, 09:22
Är ny inom PF. Så har två enkla frågor.
1. Varför är det just 16 timmars fasta som är standard? Är det minimum? Varför inte tex 15 timmar?
2. Under man fastar ska man alltså inte inta några som helst kalorier då förstör man väl hela idéen? Frågan är då om man kan dricka Cola Zero (som innehåller 0,3 kcal per 100 ml) och/eller BCAA?
1. För att det är lagom. Speciellt under viktnedgång så känns det bra att äta under en begränsad tid, så man hinner känna sig lite mätt.
Dessutom så kan man genom att begränsa tiden man har på sig att äta även begränsa sitt energiintag utan att behöva tänka så mycket på det.
Ju längre man fastar desto högre blir fettförbränningen, men det är inget magiskt som händer mellan 15-16 timmar.
Du kan fasta längre eller kortare tid, det som passar dig blir nog bäst.
2. Light läsk, tuggummi, en skvätt mjölk i kaffet t.ex är OK enligt Grandmaster. BCAA borde inte göra någon större skillnad heller egentligen i små mängder, men å andra sidan lär det inte göra någon positiv skillnad heller.
Jag håller med Crocker, antingen fastar man eller så gör man det inte, krångla inte till det.
Jag ber om ursäkt om jag lät onödigt spydig. Om vi ska in på detaljnivå så vet jag inte om det har någon teoretisk effekt med 10 kcal. Jag tror dock att eventuell mätbar effekt av 10 kcal, väldigt snabbt försvinner pga promenaden, basalmetabolismen och stimulantian i celsiusdrycken.
Vad jag läst om en annan typ av stimulantia, yohimbe, så kan höjda insulinnivåer rätt så lätt motverka effekten av yohimbe. Dock fungerar denna substans ganska annorlunda jämfört med koffein, synefrin osv...
Nu kanske jag dock bör nämna att yohimbe klassas som olämplig som kosttillskott (eller liknande) och kan även klassas som läkemedel. Men tyckte ändå att den borde nämnas i samband med frågan du ställde.
Men snälla. Du ställer ju frågor som är omöjliga att svara på. Förväntar du dig en siffra eller? "En burk Celsius nedreglerar fettförbränningen i X antal minuter."
Du skriver ju själv att du redan är införstådd med att det i stort sett är omöjligt att svara på, ändå frågar du. Är det något slags bekräftelsesvar man är ute efter då?
Att du sedan skriver att du hellre dricker den vid ett annat tillfäller bara för att det gör en högst minimal skillnad är ju om något, optinoja. Drick den när du känner för det, inte när den ger minst effekt på fettförbränningen.
Nej jag förväntar mig ingen siffra, då hade jag skrivit det. Spekulationer är fullt välkomna.
Men låt mig isåfall optinojja då, det behöver inte du bry dig om? Jag vill som sagt lära mig saker samtidigt, vilket jag nu gjort!
Jag har läst någonstans, och jag tror det stämmer, att man får bäst fettförbrännande effekt av stimulanter 1-2 timmar efter intaget. Alltså, drick läsken en timme innan promenaden, då lär du knappast ha några förhöjda insulinnivåer och effekten blir större.
Ok, det låter högst rimligt. Antar att du inte har någon länk?
Jag tror dig men är bara intresserad av att läsa mer.
Jag ber om ursäkt om jag lät onödigt spydig. Om vi ska in på detaljnivå så vet jag inte om det har någon teoretisk effekt med 10 kcal. Jag tror dock att eventuell mätbar effekt av 10 kcal, väldigt snabbt försvinner pga promenaden, basalmetabolismen och stimulantian i celsiusdrycken.
Vad jag läst om en annan typ av stimulantia, yohimbe, så kan höjda insulinnivåer rätt så lätt motverka effekten av yohimbe. Dock fungerar denna substans ganska annorlunda jämfört med koffein, synefrin osv...
Nu kanske jag dock bör nämna att yohimbe klassas som olämplig som kosttillskott (eller liknande) och kan även klassas som läkemedel. Men tyckte ändå att den borde nämnas i samband med frågan du ställde.
Tack för ett utförligt svar, du är förlåten och jag är nu ännu lite klokare ;)
Låter rimligt det du säger, 10 kcal är såpass lite och jag förstår att det "försvinner" ganska snabbt, det jag funderade på var om det tog en längre stund för kroppen att "gå tillbaka" till fettförbrännarläge, men det finns ju ingen vettig anledning till att det skulle ta speciellt lång tid (jag bara tänker högt nu).
Vet att Grandmaster rekomenderat yohimbe som fettförbrännare men den klassas väl som läkemedel numera och får väl inte säljas i Sverige till vem som helst?
Vet att Grandmaster rekomenderat yohimbe som fettförbrännare men den klassas väl som läkemedel numera och får väl inte säljas i Sverige till vem som helst?
99% säker på att yohimbe är ok att hälla i sig i usa, därför han nämner det.
Langster
2011-06-21, 11:00
Ja och när han skrev det så var Yohimbe/Yohimbine inte läkemedelsklassat i Sverige än.
En sak som kan vara värd att nämna, så att folk inte tror de måste försöka importera Yohimbine till varje pris bara för att Grandmaster skrivit om det är att Yohimbine i sig inte är fettförbrännande alls. Det binder till alfa-receptorer vilket gör att fett på platser med mycket alfa-receptorer lättare släpper på fettet. Det är platser som kroppen annars vill ha kvar fettet på, som en sista reserv.
Ja och när han skrev det så var Yohimbe/Yohimbine inte läkemedelsklassat i Sverige än.
En sak som kan vara värd att nämna, så att folk inte tror de måste försöka importera Yohimbine till varje pris bara för att Grandmaster skrivit om det är att Yohimbine i sig inte är fettförbrännande alls. Det binder till alfa-receptorer vilket gör att fett på platser med mycket alfa-receptorer lättare släpper på fettet. Det är platser som kroppen annars vill ha kvar fettet på, som en sista reserv.
Just ja det glömde jag nämna, det inlägget av honom är ganska gammalt.
Jag har nu deffat i någon månad, och viktnedgången har varit lite väl snabb, så jag har bestämt mig för att använda leangains approachen, dvs -20%kcal på vilodagar och +20 på träningsdagar. Vad är bra bulkmat att äta på träningsdagarna?
Allt som du tycker är gott.
Vanlig mat, mycket proteiner? Får du inte i dig tillräckligt med energi väljer du mer energitäta alternativ.
Tack så mycket. Jag har ännu inte riktigt förstått det här med snabba och långsamma kolhydrater. varför anses snabba vara sämre? Beror det på att de skapar större insulinpåslag pga den snabba upptagningshastigheten?
Inrikta dig på att äta stärkelserika kolhydrater (potatis,pasta,ris,couscous,bulgur, vitt bröd osv) efter träningspasset och de övriga tillfällen något som du tycker är gott.
Har märkt att jag blir tokmätt på måltiden som bryter fastan i princip oavsett kcal innehåll. ex 500 ger samma mättnad 1000 kcal. Den bryts alltid av måltider med fokus på protein så makros ändras inte signifikant
Och hungern kommer inte senare under dagen heller som man tycker den borde vilket jag tycker är dunder!
Undrar om ni upplever samma fenomen?
Langster
2011-06-25, 08:35
Har märkt att jag blir tokmätt på måltiden som bryter fastan i princip oavsett kcal innehåll. ex 500 ger samma mättnad 1000 kcal. Den bryts alltid av måltider med fokus på protein så makros ändras inte signifikant
Och hungern kommer inte senare under dagen heller som man tycker den borde vilket jag tycker är dunder!
Undrar om ni upplever samma fenomen?
Nej, inte alls, tvärtom för mig faktiskt. Första måltiden är det som liksom sätter igång hungern för mig, brukar inte vara hungrig alls under fastan och inte bli nöjd innan sista måltiden är avklarad.
Ligger du på underskott eller överskott. Om du ligger på underskott, hur länge har du gjort det?
Nej, inte alls, tvärtom för mig faktiskt. Första måltiden är det som liksom sätter igång hungern för mig, brukar inte vara hungrig alls under fastan och inte bli nöjd innan sista måltiden är avklarad.
Ligger du på underskott eller överskott. Om du ligger på underskott, hur länge har du gjort det?
Jag kände samma sak de första tre månaderna in i deffen. Nu kan jag faktiskt bli hyffsat mätt på måltid 1/3
Vet dock inte varför det inte är så nu (6 månader in i deffen)
forslund
2011-06-25, 09:38
Jag upplever båda. Blir mätt på 500 kcal som jag käkar på mina träningsdagar till lunch, men tar jag bara samma måltid vid något annat tillfälle är det inte alls tillräckligt.
Däremot upplever jag som Langster att den måltiden "sätter igång mig" både när det gäller tänk på mat och att vilja ha mer.
Inget överdrivet utan helt normala känslor, men ändå.
Underskott och gjort det i ca 2 veckor men viktminskning på 1 kg.
Lagt upp ett schema där jag fastar mellan kl 10-16/12-18, altsså 6 timmar där jag äter och 18 timmar fasta.
Jag har några frågor jag haft svårt att hitta svar på:
Fråga 1: Går det att ersätta "riktig" frukostmat till att ta en blandning av Maltodextrin och EAA/BCAA strax innan träning och sen äta en riktigt stor måltid riktig mat efter träningen ?
Anledning till fråga: Jag måste träna tidigt och ibland vaknar man lite senare än tänkt och jag skulle spara mycket tid på att snabbt bara kasta i mig en maltodextrinshake och lite EAA/BCAA istället för att laga frukost.
Fråga 2: Under fastan, går det att ta en rask promenad utan att det förstör om man fått i sig nog med energi ?
Anledning till fråga: Jag har hundar och katter och behöver ta de på promenad och skulle spara tid under dagen att istället för att behöva gå segt och en promenad tar 2 timmar att istället köra lite raskare och tra den på en timme kanske
Fråga 3: Går det att ta EAA och BCAA under fastan ?
Anledning till frågan: Jag har bara inte fått ett riktigt svar på denna fråga.
Fråga 4: stämmer dessa påståenden ?:
12-20: Perioden då kroppen är bäst lämpad att få i sig energi
20-04: Upptagandet av energin du satt i dig
04-12: Rensning av slaggprodukter och andra lagrade rester
Anledning till frågan: En övertygad vän sa detta till mig och tänkte bara dubbelkolla för intressets skull om någon har koll
Fråga 5: Går det att ta HMB under fastan eller ska det tas under ätar timmarna ?
Anledning till frågan: ovetande och hittar inga riktiga svar
Tack på förhand!
Kram / Jonte
Lagt upp ett schema där jag fastar mellan kl 10-16/12-18, altsså 6 timmar där jag äter och 18 timmar fasta.
Jag har några frågor jag haft svårt att hitta svar på:
Fråga 1: Går det att ersätta "riktig" frukostmat till att ta en blandning av Maltodextrin och EAA/BCAA strax innan träning och sen äta en riktigt stor måltid riktig mat efter träningen ?
Anledning till fråga: Jag måste träna tidigt och ibland vaknar man lite senare än tänkt och jag skulle spara mycket tid på att snabbt bara kasta i mig en maltodextrinshake och lite EAA/BCAA istället för att laga frukost.
Eller så tar du bara EAA/BCAA innan och efter och sen äter du det största målet efter träningen. Om det är då du ska öppna ditt ätarfönster. Om ditt ätarfönster är långt efter det säg 2-3 timmar så kan du ta en EAA dos varje timme (men då förlorar du lite av fastans positiva egenskaper (rätta mig någon om jag har fel))
Fråga 2: Under fastan, går det att ta en rask promenad utan att det förstör om man fått i sig nog med energi ?
Anledning till fråga: Jag har hundar och katter och behöver ta de på promenad och skulle spara tid under dagen att istället för att behöva gå segt och en promenad tar 2 timmar att istället köra lite raskare och tra den på en timme kanske
Du har energi från dagen innan. Du kan gå dina promenader när som helst.
Du bryter fastan (EAA/BCCA innehåller energi). Detta har besvarats minst 10 gånger tidigare. Desutom om du har ätit tillräckligt med protein dagen innan behövs inte eaa pulser. Dock är det okey med light läsk och kaffe då energin är väldigt liten.
Anledning till frågan: En övertygad vän sa detta till mig och tänkte bara dubbelkolla för intressets skull om någon har koll
Spelar ingen roll när du äter.
Fråga 5: Går det att ta HMB under fastan eller ska det tas under ätar timmarna ?
HMB innehåller väl aminosyror och energi? så antar att det gäller samma sak som för EAA/BCAA
Tack på förhand!
Kram / Jonte
Mina svar är fet och kursivmärkta
joelduva
2011-06-27, 14:09
Hej alla glada läsare!
Jag har kört en cut enligt PF/LG i 1½ månad nu. Innan dess körde jag "vanlig" deff med ~500kcal minus per dag och har gjort så sedan februari. Nu är jag helt såld på PF/LG då det passar mig perfekt. Vid min senaste kalipermätning hade jag lite drygt 13% BF. Tänkte nu ge mig på en recomposition med 20% överskott träningsdagar och 20% underskott på vilodagarna. Kommer träna 3 dagar i veckan.
Läste att Grandmaster säger att en recomp fungerar bäst vid 10-12% BF.
Citat "I would say 10-12% body fat is an appropriate starting point to pull this off with the greatest effiency."
Min fråga till er: Bör jag fortsätta min cut en stund, dvs minska mitt BF med 1-2% ytterligare eller är det fritt fram att börja köra recomp nu?
Jag ser verkligen fram emot +20%-dagarna :eating: :D
Hej alla glada läsare!
Jag har kört en cut enligt PF/LG i 1½ månad nu. Innan dess körde jag "vanlig" deff med ~500kcal minus per dag och har gjort så sedan februari. Nu är jag helt såld på PF/LG då det passar mig perfekt. Vid min senaste kalipermätning hade jag lite drygt 13% BF. Tänkte nu ge mig på en recomposition med 20% överskott träningsdagar och 20% underskott på vilodagarna. Kommer träna 3 dagar i veckan.
Läste att Grandmaster säger att en recomp fungerar bäst vid 10-12% BF.
Citat "I would say 10-12% body fat is an appropriate starting point to pull this off with the greatest effiency."
Min fråga till er: Bör jag fortsätta min cut en stund, dvs minska mitt BF med 1-2% ytterligare eller är det fritt fram att börja köra recomp nu?
Jag ser verkligen fram emot +20%-dagarna :eating: :D
Jag skulle fortsatt min cut ytterligare om jag vore dig. Ju lägre kroppsfett du har desto bättre insulinkänslighet får du. Dessutom är det alltid bra med utrymme när man ska lägga på muskler igen. Det är lätt hänt att kilona läggs på snabbare, och med mer andel fett, än beräknat. Jag har för mig att Lyle Mcdonald rekommenderar att jobba i intervallet 10-15% kroppsfett, vilket skulle betyda att du befinner dig närmare den övre gränsen.
Ett tips kan vara att du kör underhåll, dvs lägger dig på kaloribalans, i ca 2 veckor innan du påbörjar din recomposition. Det brukar vara rekommenderat för att vänja kroppen vid den nya vikten och ge hormoner en chans att stabilisera sig på den nya nivån.
Svar i grönt.
Ja det går. Om du känner att du presterar bra på det så ser jag inget fel i det, varken ur ett allmänt perspektiv eller ett PF-perspektiv. Du bryter fastan dock såklart. Personligen hade jag föredragit att ta en stor apelsin framför maltot eftersom det hos mig piggar upp bättre. Varför jag känner så vet jag inte men det kanske har att göra med att det fyller upp i magen på ett annat sätt och ger någon typ av tillfredsställelse som malto inte kan göra.
Promenader kan man alltid köra. Det förbrukar mer energi och tömmer inte dina glykogenförråd heller. Det får vara en riktigt extrem "promenad" för att jag skulle kalla det "cardio", ifall det är därför du vill undvika promenaden?
Absolut, men 10g EAA bryter fastan med 40 kcal. Är det viktigt för dig att du är 100% fastande under hela de magiska 16 timmarna? Fråga dig själv vilket du tror är viktigast. Att förmodligen ge proteinsyntesen en extra skjuts om dagen, men att då också bryta fastan med EAA som knappt har några kalorier. Eller att strunta i aminosyrorna och vara "fastande" under hela tiden.
Jag rekommenderar EAA och inte BCAA ifall du vill ta aminosyror eftersom EAA är komplett och BCAA nog passar bättre om man har fått i sig fullvärdigt protein "för ett tag sen" vilket du inte har om du fastat i säg 10-12 timmar. Kanske det funkar bättre om man tar BCAA som efter nån timme följs upp med fullvärdigt protein så att aminosyrapoolen inte får brist på de essentiella aminosyrorna pga att BCAA sett till att använda upp dessa för muskelbygge (så här tror jag att det är, någon får gärna rätta mig om jag har fel)
Öhmm. Frågan får nog förtydligas. Kroppen kan i princip alltid ta upp energi. När det är "lämpligt" kan bero på en jäkla massa faktorer. En faktor är ju t ex om du tränar och är intresserad av att få resultat, då är det ju bra att få i sig mat efter träningen t ex, oavsett vad klockan är. Är det så att din mage är mer "fit for fight" vissa tider på dygnet så kanske dessa tider är mer lämpliga. Det beror ju helt enkelt på vad man sätter upp för kriterier för "lämpligt".
Utrensning av slaggprodukter sker så fort där bildas slaggprodukter i den takten kroppen hinner med det.
HMB är antikatabolt har jag för mig. Vet faktiskt inte när det är bäst att ta men det innehåller väl kcal det också. Skulle gissa på att det teoretiskt sett är bäst att ta under fastan. Hur pass bra det är om man får i sig tillräckligt med protein/aminosyror vet jag inte.
joelduva
2011-06-28, 08:55
Jag skulle fortsatt min cut ytterligare om jag vore dig. Ju lägre kroppsfett du har desto bättre insulinkänslighet får du. Dessutom är det alltid bra med utrymme när man ska lägga på muskler igen. Det är lätt hänt att kilona läggs på snabbare, och med mer andel fett, än beräknat. Jag har för mig att Lyle Mcdonald rekommenderar att jobba i intervallet 10-15% kroppsfett, vilket skulle betyda att du befinner dig närmare den övre gränsen.
Ett tips kan vara att du kör underhåll, dvs lägger dig på kaloribalans, i ca 2 veckor innan du påbörjar din recomposition. Det brukar vara rekommenderat för att vänja kroppen vid den nya vikten och ge hormoner en chans att stabilisera sig på den nya nivån.
Tack för ditt svar McCoy,
Jag fortsätter min cut en stund till, det har gått bra hittills och jag har inget att förlora på att skala bort det sista runt magen. Nästa kalipermätning är inbokad om 2 månader, hoppas jag kan plocka 1% i månaden ca. Efter det så kan en övergångsfas helt klart vara lämplig tills dess att recompen börjar.
Efter att ha blivit inspirerad av Mike T så gör jag ett försök med periodisk fasta. Än så länge gillar jag det men jag har i ärlighetens namn varit ganska loj och vissa dagar har födointaget faktiskt sträckt sig över 10-11hr. Just nu är jag dock ledig så det ska bli intressant att se hur min energi är när jag börjar jobba igen.
För mig som alltid har fått tvinga i mig frukost så är det i alla fall skönt att slippa den biten just nu.
Uppdatering...
Jag jobbar nu och jag märker inga problem med orken under fastan, visserligen är det ett stillasittande jobb men det kräver en del koncentration och jag var orolig att jag skulle bli seg och trött men icke. Jag har skärpt mig lite och håller fastetiden bättre men jag är ändå ganska flexibel, det funkar bäst så då jag jobbar skift. Under de 8 timmar jag äter så äter jag i regel 2 stora mål mat och 2-3 små. Jag har även börjat tima kolhydraterna så att jag intar dem kring träning och ligger lågt på träningsfria dagar.
Totalt har jag gått ned från 103 till 95kg men jag låg redan runt 100 när jag började med periodisk fasta. Jag går ned ganska sakta och siktar på att ligga strax under 90kg i slutet av augusti. Än så länge märker jag inte mycket minskning av styrkan, det lilla jag har tappat beror nog snarare på at jag pga jobb etc. har tränat dålig en period. Trivs skitbra med periodisk fasta, det går bra att ta sig igenom perioden utan mat och sedan får jag äta mig mätt så det känns inte riktigt som diet.
2. Light läsk, tuggummi, en skvätt mjölk i kaffet t.ex är OK enligt Grandmaster. BCAA borde inte göra någon större skillnad heller egentligen i små mängder, men å andra sidan lär det inte göra någon positiv skillnad heller.
Jag intar 10g BCAA en gång under fastan, enbart för att Mike T sade sig märka en positiv trend när han började med det. Jag har inget annat att gå efter så det blir lite broscience, speciellt som Mike inte brydde sig så mycket om att räkna på det han åt under sitt test men jag resonerar som så att det skadar troligtvis inte och jag tycker att det verkar vettigt. Borge (Fagerli) verkade även han positivt inställd till BCAA, kan se om jag hittar tråden där de pratar om det.
Upplever ni som äter mycket vid ett tillfälle att magsäcken töjts ut med tiden? Menar på att man orkar äta MYCKET mer överlag och inte blir mätt lika lätt. En av nackdelarna jag märkt av efter 1½ år, någon som känner igen sig?
Anton Fräs
2011-06-28, 20:34
Upplever ni som äter mycket vid ett tillfälle att magsäcken töjts ut med tiden? Menar på att man orkar äta MYCKET mer överlag och inte blir mätt lika lätt. En av nackdelarna jag märkt av efter 1½ år, någon som känner igen sig?
Ja. Men jag vande mig av vid det ganska fort.
Yes jag upplever det ja med. Men jag tror det mer beror på mitt underskott än just storleken på målet.
Ja. Men jag vande mig av vid det ganska fort.
Hur?
@daloatf: Jag ligger på kcal balans, märker absolut ingen skillnad i mättnad gentemot deffen eller bulken :(
Anton Fräs
2011-06-28, 20:56
Jag åt normalstora portioner. Efter några dagar infann sig mättnaden.
joelduva
2011-06-28, 20:58
Känner du dig även mer svullen/bloatad när du lassat in ett rejält mål?
Känner du dig även mer svullen/bloatad när du lassat in ett rejält mål?
Ja.
@Anton Fräs: Jag är PF skadad, hur stor är en normalstor portion för DIG? För mig är det 2500 kcal eller mer. Definitivt något jag ska prova, hur många mål äter du ifall det rör sig om 3000 kcal totalt? 3?
@daloatf: Jag ligger på kcal balans, märker absolut ingen skillnad i mättnad gentemot deffen eller bulken :(
ok, och du äter samma sorts livsmedel?
För mig varierar det. Antar att det är leptinet som spökar eller nåt :P
Anton Fräs
2011-06-28, 21:26
Normalstor ligger väl mellan 500-1000 kcal. Då väger jag ändå en hel del och är någotsånär fysiskt aktiv.
Äter 2-5 ggr/dag nu.
Ifall man är nojjig över storleken av sina framtida magsäck varför inte dela upp måltiderna till flera om inte annat?
Jag har själv märkt att mättnaden är inte sig lik nu efter PF i snart 5 månader jämförelsevis med förut. Variera dagarna med både stora måltider och små, 2 måltider till 4 st osv osv. Förutsatt att man är nojjig alltså.
Pansartax
2011-06-28, 21:31
Är inte en av de stora anledningarna till att börja med PF just att man inte är hungrig så ofta?
vicarious
2011-06-28, 21:34
Är inte en av de stora anledningarna till att börja med PF just att man inte är hungrig så ofta?
För mig känns det, enkelt förklarat, som ett sätt att låta bli att äta under den tiden på dygnet då man är som minst hungrig = direkt efter uppvaknande och ett par timmar därefter.
krubkungen
2011-06-28, 22:11
Hur kör ni när ni har refeed dag? högt i protein och lågt i fett vet jag men hur mycket kolhydrater? Kör ni helkroppspass också för maximal glykogen inlagring?
Provar att dra ner på storleken och öka frekvensen då. Tack =)
Hur kör ni när ni har refeed dag? högt i protein och lågt i fett vet jag men hur mycket kolhydrater? Kör ni helkroppspass också för maximal glykogen inlagring?
Har inget svar på din fråga men ställer en följdfråga. Hur mycket kolhydrater kör ni vid en refeed gentemot en vanlig träningsdag?
kimozabe
2011-06-29, 06:29
Provar att dra ner på storleken och öka frekvensen då. Tack =)
Har inget svar på din fråga men ställer en följdfråga. Hur mycket kolhydrater kör ni vid en refeed gentemot en vanlig träningsdag?
Tills man mår illa, Potatis, Pasta, Majsflingor...stärkelse tills det rinner över :)
Träningsdag 150-300, refeed 250-500 här. På refeed dag är det kolhydraterna som dominerar.
vicarious
2011-06-29, 07:58
Nej nu har du fått det om bakfoten. Refeed ska vara high-carb, moderate protein & low fat. Kolhydrat ska vara den dominerande makronutrienten, inte protein.
Stjarnan
2011-06-29, 09:06
Jag har några frågor angående min kost idag. Åt sista målet kl 20:00 igår kväll och tänkte fasta fram tills 16:00. Då sveper jag i mig 75g Vitargo + 10g EAA. Tränar ca 1 timmes styrketräning intensivt. 25g whey efter. Tanken är att fylla på med mycket kolhydrater idag och minska fettet.
18:00 Måltid 1: 250g ris (okokt), 350g kycklingfilé, 3dl lättmjölk och 30g Felix BBQ sås (ca 1400 kcal)
20:00 Måltid 2: 100g ris (okokt), 310g strimlat nötkött, 2 hela ägg.
Fördelningen ser ut:
240g Protein
375g kolhydrater
32g fett.
Min fråga är vilken nivå man ska lägga fettintaget på när man ligger så högt på kolhydrater?
vicarious
2011-06-29, 09:09
Jag har några frågor angående min kost idag. Åt sista målet kl 20:00 igår kväll och tänkte fasta fram tills 16:00. Då sveper jag i mig 75g Vitargo + 10g EAA. Tränar ca 1 timmes styrketräning intensivt. 25g whey efter. Tanken är att fylla på med mycket kolhydrater idag och minska fettet.
18:00 Måltid 1: 250g ris (okokt), 350g kycklingfilé, 3dl lättmjölk och 30g Felix BBQ sås (ca 1400 kcal)
20:00 Måltid 2: 100g ris (okokt), 310g strimlat nötkött, 2 hela ägg.
Fördelningen ser ut:
240g Protein
375g kolhydrater
32g fett.
Min fråga är vilken nivå man ska lägga fettintaget på när man ligger så högt på kolhydrater?
Det där ser bra ut i mina ögon. Hur mycket fett man ska äta finns det egentligen inga direkta siffror på för periodisk fasta i allmänhet.
Däremot finns det versioner av periodisk fasta där det finns mer bestämda riktlinjer. Leangains är ett exempel på en sådan.
Stjarnan
2011-06-29, 09:11
Det där ser bra ut i mina ögon. Hur mycket fett man ska äta finns det egentligen inga direkta siffror på för periodisk fasta i allmänhet.
Däremot finns det versioner av periodisk fasta där det finns mer bestämda riktlinjer. Leangains är ett exempel på en sådan.
Okej, tack för snabbt svar!
Funderar lite hur när jag ska svepa vitargon. 30min innan passet eller så nära som 15min innan?
vicarious
2011-06-29, 09:19
Okej, tack för snabbt svar!
Funderar lite hur när jag ska svepa vitargon. 30min innan passet eller så nära som 15min innan?
Ställ dig själv frågan om du ens behöver vitargon? 75g låter som onödigt mycket före ett träningspass. Tanken är att energin redan ska finnas lagrad i musklerna från förra gången du fyllde på efter ett pass.
Vill du ändå ta vitargo hade jag hellre tagit den 15 minuter innan än 30 minuter innan. Alternativt att du har hälften innan och hälften under passet.
Stjarnan
2011-06-29, 09:37
Ställ dig själv frågan om du ens behöver vitargon? 75g låter som onödigt mycket före ett träningspass. Tanken är att energin redan ska finnas lagrad i musklerna från förra gången du fyllde på efter ett pass.
Vill du ändå ta vitargo hade jag hellre tagit den 15 minuter innan än 30 minuter innan. Alternativt att du har hälften innan och hälften under passet.
Det känns som att lite energi behövs innan passet. Kanske ska minska till 50g och öka på maten efteråt? Måste ju komma upp i rätt mängd kalorier idag också.
vicarious
2011-06-29, 09:38
Det känns som att lite energi behövs innan passet. Kanske ska minska till 50g och öka på maten efteråt? Måste ju komma upp i rätt mängd kalorier idag också.
Svårt att säga vilken skillnad det blir. Du får testa och se vad som känns bäst.
Varför äter du inte bara 25% av intaget vid 13 eller liknande om du vill ha energi till passet.
Om du ska ta vitargot tycker jag du kan ta det precis innan tillsammans med eaa. Upptaget är ju väldigt snabbt med vitargo
Jag själv kör en drink på Malto+Eaa+Kreatin precis innan passet. :)
krubkungen
2011-06-29, 11:40
Nej nu har du fått det om bakfoten. Refeed ska vara high-carb, moderate protein & low fat. Kolhydrat ska vara den dominerande makronutrienten, inte protein.
Okej. Moderate protein intag är det cirka 1.5x kv? Ska jag sikta på 4-5g kolhydrater x kv? Är helkroppspass att rekommendera? Hela meningen med refeed dag är väl att boosta leptinet som sänks under en längre tid underskott?
Stjarnan
2011-06-29, 11:51
Varför äter du inte bara 25% av intaget vid 13 eller liknande om du vill ha energi till passet.
Om du ska ta vitargot tycker jag du kan ta det precis innan tillsammans med eaa. Upptaget är ju väldigt snabbt med vitargo
För att jag vill prova 20 timmars fasta. Jag känner ju redan nu att allt sitter i skallen. Är inställd på att inte äta kl 12-13 som vanligt och är nu inte ens nära hungrig.
Ok!
De gånger jag kör 20h fasta så kör jag endast eaa + koffein innan passet. Funkar väldigt bra för mig. Har testat att köra malto innan med. Var ingen skillnad i energi på passet för mig.
vicarious
2011-06-29, 13:04
Okej. Moderate protein intag är det cirka 1.5x kv? Ska jag sikta på 4-5g kolhydrater x kv? Är helkroppspass att rekommendera? Hela meningen med refeed dag är väl att boosta leptinet som sänks under en längre tid underskott?
Vet inte några exakta siffror men det låter rätt vettigt.
De dagar jag äter mer kolhydrater (inga regelrätta refeeds då jag fortfarande ligger på underskott) så siktar jag på minst 2g protein/kg men siffran 1.5g är säkert tillräcklig så länge du fyller upp energibehoven, alltså hamnar på energibalans eller överskott.
Är det vetenskapligt bevisat att det inte spelar någon roll om man äter tex 3000kcal uppdelat på 2 mål eller på 4-5 mål om dagen?
vicarious
2011-06-30, 07:06
Är det vetenskapligt bevisat att det inte spelar någon roll om man äter tex 3000kcal uppdelat på 2 mål eller på 4-5 mål om dagen?
Spelar någon roll för vad?
Hade gärna kommit med referenser men jag är för dålig (läs:lat) att bookmarka studier:whipped:
Men vi kan göra en liten liknelse vad gäller TEF, proteinbehov etc. etc.
2+2+2+2+2+=10
5+5=10
1+3+7=10
Det är den fysiologiska biten. Vad du mår bäst av mentalt är en helt annan historia.
Stjarnan
2011-06-30, 08:26
1+3+7=10
Snille:smash:
Snille:smash:
Mina matteskillz är uppenbarligen sämre än en 5årings innan jag fått i mig kaffe :em:
Stjarnan
2011-06-30, 08:51
Mina matteskillz är uppenbarligen sämre än en 5årings innan jag fått i mig kaffe :em:
haha, du får skylla på värmen!!
Vet inte om det hjälper dig nåt, men läs http://www.leangains.com/2011/01/better-blood-glucose-with-lower-meal.html
Spelar någon roll för vad?
Optimalt muskelbygge
Återkommer till detta med stor magsäck. Har börjat äta färre kalorier per mål och 2-3 mål om dagen istället för ett stort. Det jag fortfarande undrar är ifall light läsk som Pepsi max skulle göra någon skillnad på magsäcken? Dvs skulle den bli större om jag åt 1000 kcal och drack eller inte?
Eddie Vedder
2011-06-30, 16:20
Återkommer till detta med stor magsäck. Har börjat äta färre kalorier per mål och 2-3 mål om dagen istället för ett stort. Det jag fortfarande undrar är ifall light läsk som Pepsi max skulle göra någon skillnad på magsäcken? Dvs skulle den bli större om jag åt 1000 kcal och drack eller inte?
Magsäckens storlek är kraftigt överskattad som begränsande faktor. Samma sak med dess betydelse för att inte bli mätt. Jag har skrivit om det massor av gånger.
Om lightläsken påverkar så är det nog mer på grund av eventuellt aptitpåverkan från den söta drycken. Finns vissa indikationer på att det inverkar. Min egna anekdot är att det stämmer, jag blir både mer sugen på mat och mer sugen på sött ju mer lightdryck jag dricker. Dämpar sötsug akut men ökar det bara över tid.
forslund
2011-06-30, 16:24
Magsäckens storlek är kraftigt överskattad som begränsande faktor. Samma sak med dess betydelse för att inte bli mätt. Jag har skrivit om det massor av gånger.
Du har skrivit om det många gånger ja, men vad har du för belägg för det?
Mer än baserat på dig själv dvs.
Eddie Vedder
2011-06-30, 16:27
Du har skrivit om det många gånger ja, men vad har du för belägg för det?
Mer än baserat på dig själv dvs.
Det har jag också skrivit massor av gånger. ;) Aptit och hunger är ett samspel av hormoner och socialkognitiva faktorer, extremt mycket mer än bara hur stor mage man har. Du har ju själv varit jättesmal med enorm aptit eller hur? ;)
Så dels kan man ju diskutera aptit- och hungerreglerande hormoner, man kan diskutera metabola skillnader (insulinkänslighet och glukostolerans), det som har med socialt ätande och mentala faktorer att göra samt det mer ovetenskapliga faktumet att mängder av taniga personer äter som hästar (konditionsidrottare exempelvis).
Exemplet GBP hör inte hit. :)
Det har jag också skrivit massor av gånger. ;) Aptit och hunger är ett samspel av hormoner och socialkognitiva faktorer, extremt mycket mer än bara hur stor mage man har. Du har ju själv varit jättesmal med enorm aptit eller hur? ;)
Så dels kan man ju diskutera aptit- och hungerreglerande hormoner, man kan diskutera metabola skillnader (insulinkänslighet och glukostolerans), det som har med socialt ätande och mentala faktorer att göra samt det mer ovetenskapliga faktumet att mängder av taniga personer äter som hästar (konditionsidrottare exempelvis).
Absolut, jag håller med dig. Jag har haft perioder där jag knappt orkat äta en burk kesella samt gått mätt hela tiden och tyckt att det var jobbigt med all mat. Efter ett tag så vänjde jag mig och mer mat gick ner lättare, i mitt fall så är den logiska orsaken att magsäcken blivit större, rätta mig om jag har fel.
Likaså åt jag förut 3 mål om dagen, och vid ett tillfälle började jag äta större och större första-mål efter träningen. Med tiden så orkade jag äta mer och mer efter träningen tills nu, då jag kan dra ner ca 4500 kcal om jag ska bli så mätt som jag förut blev på en burk kesella. Redan efter TVÅ dagar nu, märker jag tydlig skillnad i mättnad då den enda skillnaden är att jag ätit mindre portioner. Midjemåttet har gått ner 3 cm dessutom och jag e aldrig uppblåst :)
Jag väger lika mycket nu som då.
När jag åt var tredje timmer gick jag runt med uppblåst mage hela dagarna. Inte roligt :) nu är det mest efter träningen jag går runt och är gravid. Men då är jag oftast hemma och återhämtar mig i soffan :D
forslund
2011-06-30, 17:04
Nu skjuter jag säkert mig själv i foten, men here it goes.
Det som diskuterades var ju påverkan på aptit/mättnad av storleken på måltiden. Att blanda in sociala faktorer känns lite fel. De går ju inte att påverka till samma grad.
Men vad säger att aptitreglerande hormoner inte dessa påverkas positivt (dvs bättre mättnad och kontrollerad aptit) av stor storlek på måltider?
Det finns ju trots allt en studie där 3 måltider var bättre än 6(?) för aptitreglering.
Dessutom borde ju den mentala effekten bli bättre av att inte bli begränsad av volymen, om man nu tycker att fylla magen är en viktig aspekt för att känna sig nöjd.
Nu menar jag inte att storleken på måltiden är allt men det jag ifrågasätter lite är att den är extremt överskattad.
Eddie Vedder
2011-07-01, 07:45
Nu menar jag inte att storleken på måltiden är allt men det jag ifrågasätter lite är att den är extremt överskattad.
Storleken på måltiden har jag inte pratat om, jag pratar om magsäcken.
forslund
2011-07-01, 09:13
Storleken på magsäcken lär väl ändå påverkas av storleken på måltiden, så det borde ju vara samma sak?
När jag äter sällan hinner min magsäck dra ihop sig mer än om jag äter ofta. Följaktligen blir jag mätt på mindre.
Langster
2011-07-01, 09:42
Jag tror inte att storleken på magsäcken har någon betydelse alls på hur mätt/hungrig man känner sig i ett längre perspektiv.
Jag tror att "magsäcken har töjt sig" mer ska ses som ett talesätt för hur man känner sig efter att ha förändrat sina vanor och hormoner.
När man blir hungrig igen efter en stor måltid har ju t.ex magsäcken antagligen varit tom rätt mycket tidigare än när hungerskänslorna kommer.
Eddie Vedder
2011-07-01, 09:54
Storleken på magsäcken lär väl ändå påverkas av storleken på måltiden, så det borde ju vara samma sak?
Den töjs akut men den är inte särskilt stor när den är tom. Om du tar exemplet om studien du nämnde så borde ju rimligtvis tre måltider vara sämre eftersom det ju borde töja magsäcken enligt det argumentet. Eller hur?
Och vice versa borde många måltider vara bättre eftersom det ju enligt det argumentet borde göra magsäcken mindre.
Hög måltidsfrekvens = mer mat i magen = mer uttöjd mage överlag?
Låg måltidsfrekvens = mindre mat i magen = akut töjd mage? men mer tillbaka dragen än uttöjd överlag?
Sett över ett helt dygn
Eddie Vedder
2011-07-01, 11:19
Hög måltidsfrekvens = mer mat i magen = mer uttöjd mage överlag?
Låg måltidsfrekvens = mindre mat i magen = akut töjd mage? men mer tillbaka dragen än uttöjd överlag?
Sett över ett helt dygn
Nej de som pratar om magsäcksstorlek påstår att det är stora måltider - större magsäck.
forslund
2011-07-01, 11:34
Den töjs akut men den är inte särskilt stor när den är tom. Om du tar exemplet om studien du nämnde så borde ju rimligtvis tre måltider vara sämre eftersom det ju borde töja magsäcken enligt det argumentet. Eller hur?
Och vice versa borde många måltider vara bättre eftersom det ju enligt det argumentet borde göra magsäcken mindre.
Ja, men samtidigt är jag lite inne på mikaeljs argument också. Jag upplever det själv efter längre tids fasta.
Det kan ju vara så att magsäcken hinner krympa till samma storlek i 3/6 måltider, men att ytterligare krympning däröver kräver längre tid mellan målen osv.
Jag bara spekulerar fritt ;)
krubkungen
2011-07-01, 16:32
Hur ofta kan/ska man ha reefed dag?:)
Ristretto
2011-07-01, 16:36
Hur ofta kan/ska man ha reefed dag?:)
Vad kör du för upplägg? Vad har du för mål?
krubkungen
2011-07-02, 11:30
Vad kör du för upplägg? Vad har du för mål?
Kör PF/leangains. Målet är att få en sån bra fysik som möjligt och utveckla.
Ristretto
2011-07-02, 12:21
Kör PF/leangains. Målet är att få en sån bra fysik som möjligt och utveckla.
På Leangains har man ju refeeds efter varje pass?!
krubkungen
2011-07-02, 16:56
På Leangains har man ju refeeds efter varje pass?!
Nu hänger jag inte med?
Ristretto
2011-07-02, 17:22
Nu hänger jag inte med?
Från Leangains.com:
5. Carb refeeds. Refeeding on high carb meals, with a low fat content, will boost leptin and kick up hormonal output and metabolic rate a notch. It may sound counter intuitive for those not familiar with this concept, but it may in fact be just what you need to get past a fat loss plateau, or to see fat loss in stubborn areas. Much can be written about this, but Mark Sisson recently wrote an easy layman's guide to carb refeeds that you might want to check out if you need a quick summary of the benefits.
For a more thorough explanation of refeeds and leptin, I urge you to check out Lyle McDonald's excellent series on body weight regulation. There's plenty more on this topic on Lyle's site; just do a search for "refeeds", or "refeeding", and you'll be busy for hours.
If you follow my approach, as I've laid out in the Leangains Guide, you will refeed after every weight training-session.
http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html
Namehere
2011-07-02, 17:50
Från Leangains.com:
Hur mycket kolhydrater ska man ha i sig ungefär? Jag är 183 och väger 71. Brukar vanligtvis dra i mig 600-700 gram färskpotatis, vilket är runt 70g kolhydrater? Borde det vara mer?
Philosophic
2011-07-02, 18:09
Någon som använder sig av 20h fasta och 4h refeed? Vilka tider på dygnet fastar och äter ni?
Någon som använder sig av 20h fasta och 4h refeed? Vilka tider på dygnet fastar och äter ni?
När jag är ledig som idag brukar jag träna kl 12:00 och sen blir det ofta mat runt 15-16 då jag äter första målet, då blir det ca 20h fasta från 20:00-16:00.
Ristretto
2011-07-02, 18:22
Hur mycket kolhydrater ska man ha i sig ungefär? Jag är 183 och väger 71. Brukar vanligtvis dra i mig 600-700 gram färskpotatis, vilket är runt 70g kolhydrater? Borde det vara mer?
Det beror ju på övrigt energiintag.
Om du syftar på vad Martin Berkhan rekommenderar så finns det inga mängder angivna vad jag vet, vill man ha det får man nog betala för sig.
Annars så rekommenderar han lågt fettintag på träningsdagar och högt kolhydratsintag.
Jag brukar sikta på 2-2,5g protein per kilo och sedan resten kolhydrat. Fett får bli den mängd som hänger med övriga livsmedel, oftast 20-30g på träningsdagar. Jag tycker att det fungerar bra.
Philosophic
2011-07-02, 19:13
När jag är ledig som idag brukar jag träna kl 12:00 och sen blir det ofta mat runt 15-16 då jag äter första målet, då blir det ca 20h fasta från 20:00-16:00.
Okej, jag ska något ha några liknande ät tider, nästan. Vill så gärna ha rutin när det gäller när jag ska äta. Hur tror ni detta upplägg skulle fungera för mig?
12:00 EAA
12:01 Styrketräning
13:00 EAA
13:30 250g pasta, 200g kött, 1 dl proteinpulver,
16:00 500g kvarg
16:00-12:00 Fasta
Kcal: ?
Protein: ?
Kolhydrater: ?
Fett: ?
Tror ni detta kommer fungera om jag vill gå ner i vikt men behålla muskler? Styrketränar tungt mån, ons och fre. Är nybörjare så jag antar att jag har lätt att bygga muskler men förväntar mig inte någon större massa, bara mer definition av musklerna.
Vet ej hur mycket protein det är i köttet, olika för varje dag. Morsan som lagar.
forslund
2011-07-02, 20:59
1600 kcal och 170g protein. Är du inte otroligt liten i växten lär det inte gå särskilt bra.
1600 kcal och 170g protein. Är du inte otroligt liten i växten lär det inte gå särskilt bra.
Hur så? Är hans aktivitetsfaktor låg så är det inga problem.
Jag själv är 181, 76kg och ligger i genomsnitt 1500-1600/dag (tung styrketräning 6dagar i veckan). Gör mer eller mindre inte mycket nu på dagarna när man har semester och tappar lagom med vikt på detta, uppskattar det till ca -700kcal.
Gör man inget på dagarna så är en sån "låg" kalorimängd inte så låg.
krubkungen
2011-07-02, 21:46
Från Leangains.com:
Tack :)
Philosophic
2011-07-02, 21:47
Jag är 16 år, 183 lång och väger 90kg. Tränar styrketräning 3 gånger i veckan och vill nu ta tag i kosten från och med nu och för alltid!
Enligt shape-up (en iphone app) så behöver jag ligga på 1700 kalorier för att gå ner 1 kilo i veckan. Hur mycket protein tycker du jag bör ligga på?
Enligt shape-up så går jag ner 0,5kg i veckan om jag landar på 2158 kalorier. Då kan jag mosa på 530 kalorier till, helst något proteinrikt som är mycket billigt! Över 200 p/dag skulle kännas riktigt bra!
Enligt shape-up så ser mitt dagliga intag ut sådant:
Kcal: 1629
P: 158
K: 205
F: 18
forslund
2011-07-02, 21:52
225-270 gram åtminstone.
Jag skulle absolut köra på 2100 kcal ett tag, utvärdera och sedan justera efter hand.
Att börja kraschdieta på 1600 kcal kommer bara sluta illa.
Philosophic
2011-07-02, 21:53
225-270 gram åtminstone.
Jag skulle absolut köra på 2100 kcal ett tag, utvärdera och sedan justera efter hand.
Att börja kraschdieta på 1600 kcal kommer bara sluta illa.
Tack för tipset! Låter riktigt sunt faktiskt. Har du något tips på billigt protein i matväg?
Tack för tipset! Låter riktigt sunt faktiskt. Har du något tips på billigt protein i matväg?
Gå till lidl och köp ett flak kvarg = bästa förutsättningen för att deffa.
Langster
2011-07-02, 22:04
Jag är 16 år, 183 lång och väger 90kg. Tränar styrketräning 3 gånger i veckan och vill nu ta tag i kosten från och med nu och för alltid!
Enligt shape-up (en iphone app) så behöver jag ligga på 1700 kalorier för att gå ner 1 kilo i veckan. Hur mycket protein tycker du jag bör ligga på?
Enligt shape-up så går jag ner 0,5kg i veckan om jag landar på 2158 kalorier. Då kan jag mosa på 530 kalorier till, helst något proteinrikt som är mycket billigt! Över 200 p/dag skulle kännas riktigt bra!
Enligt shape-up så ser mitt dagliga intag ut sådant:
Kcal: 1629
P: 158
K: 205
F: 18
Satsa på att gå ned 0,5 kg i veckan så blir slutresultatet bättre.
Pansartax
2011-07-02, 22:20
Någon som har några generella åsikter om warriordiet?
Funkar ännu bättre än PF imo, syftar du på något speciellt? :)
Philosophic
2011-07-02, 22:21
Gå till lidl och köp ett flak kvarg = bästa förutsättningen för att deffa.
Jag tycker verkligen om kvarg men det är väldigt mättande tycker jag. Men om jag äter 1000g kvarg om dagen och lägger till 2 dl mjölk så landar jag på följande:
Kcal: 2158
P: 227
K: 239
F: 27
Inte så illa?
Tjänar jag pengar på att äta mer kvarg än mer prottepulver?
150/1000=0.15
12/60=0.5
Nej det gör du inte, men mättnad förmodligen.
Philosophic
2011-07-02, 22:55
150/1000=0.15
12/60=0.5
Nej det gör du inte, men mättnad förmodligen.
Exakt, jag kör warrior diet så jag måste få i mig allt på drygt 4h. Funderar på att använda 3dl prottepulver per dag som tillskott. Då är jag uppe i minst 205g protein och då är inte kött inkluderat.
Köttet varierar varje dag nästan men ofta köttfärs, korv, kassler och kyckling.
Ett exempel på hur jag vill att min kost ska se ut varje dag;
250g Pasta
500g Kvarg
300g av valfritt kött
3dl Mjölk
3dl Prottepulver
20g EAA
Kcal:2123
P:232
K:226
F:32
Synpunkter?
Opti imo med 2-3 omega 3.
Pansartax
2011-07-02, 23:36
Funkar ännu bättre än PF imo, syftar du på något speciellt? :)
När man hör namnet bara så låter det ju lite hokuspokus, men vid närmare titt verkar det ju som om det är minst lika genomtänkt som leangains.
Vad är det tänkt att man ska äta under dagen egentligen? Morötter? Fungerar det inte med en vassleshake på vatten?
krubkungen
2011-07-02, 23:54
Har Martin Berkhan skrivit något på svenska? Bok tex.
Här står intressanta saker och lite till. (http://www.warriordiet.com/)
Pansartax
2011-07-03, 00:47
Hittade inget specifikt om just vad man skulle äta mitt på dagen, stod nötter och frukt samt bär men det låter ju lite hejsansvejsan. Nötter är ju rätt rikt på kcal, hur går det ihop sig med att det ska vara något lätt?
jimmyboy
2011-07-03, 11:14
Nu, efter typ ett och ett halvt år på PF så börjar jag bli jättehungrig på förmiddagarna, ont i mage och allt sådant, någon som har den blekaste varför? Någon annan som råkat ut för det?
forslund
2011-07-03, 12:35
Nu, efter typ ett och ett halvt år på PF så börjar jag bli jättehungrig på förmiddagarna, ont i mage och allt sådant, någon som har den blekaste varför? Någon annan som råkat ut för det?
Har du förändrat något i din diet på senaste tiden?
Annars brukar jag uppleva att jag vaknar "hungrig" när jag ätit mer än normalt på kvällen - det verkar dock bara vara törst för så fort jag fått i mig morgonkaffet är det som bortblåst.
wheatley
2011-07-03, 12:36
Är det enkelt att gå upp i vikt och sänka sitt kroppsfett med periodisk fasta? verkar som en del har lyckats enligt leangains hemsida. Har aldrig hört talas om det här förut.
Har du gått ner i vikt under halvåret?
jimmyboy
2011-07-03, 13:13
Har du förändrat något i din diet på senaste tiden?
Annars brukar jag uppleva att jag vaknar "hungrig" när jag ätit mer än normalt på kvällen - det verkar dock bara vara törst för så fort jag fått i mig morgonkaffet är det som bortblåst.
Har börjat äta lunch och bryter fastan vid 12 i stället för vid fyra fem som innan, fast förstår inte riktigt varför jag blir hungrig på morgonen/förmiddagen då, slutar ju äta tidigare i och för sig men jag vet inte..
Okej, är ganska dålig på att dricka vatten så det kanske är så enkelt?
Har du gått ner i vikt under halvåret?
Njaeh, gått upp och ned, pendlar mellan 85-90.
krubkungen
2011-07-03, 15:17
Funkar bra att köra vassle och vitargo efter träningen? Sen cirka 1tim efter äta sin första måltid för dagen? Man tränar fastande så att säga (BCAA/EAA intag innan träningen).
Låter perfekt! Äter du så tidigt så behövs nog inte kolhydrater, men mår du bra av det så kör på det också.
vicarious
2011-07-04, 07:15
Jag tycker verkligen om kvarg men det är väldigt mättande tycker jag. Men om jag äter 1000g kvarg om dagen och lägger till 2 dl mjölk så landar jag på följande:
Kcal: 2158
P: 227
K: 239
F: 27
Inte så illa?
Tjänar jag pengar på att äta mer kvarg än mer prottepulver?
Mycket kasein och kalcium blir det.
krubkungen
2011-07-04, 09:29
Låter perfekt! Äter du så tidigt så behövs nog inte kolhydrater, men mår du bra av det så kör på det också.
Nej det är sant, man blir inte särskilt mätt på vitargo. Blir vassle upptaget långsammare om jag tar det med vitargo?
Var ligger gränsen för Kalcium? jag har har ett intag på runt 1000-1500mg per dag
vicarious
2011-07-04, 09:48
Var ligger gränsen för Kalcium? jag har har ett intag på runt 1000-1500mg per dag
RDI 800-900mg per dygn.
Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag, då ett eventuellt samband mellan ett högt intag av kalcium och ökad risk för prostatacancer inte är klarlagt. RDI är 800 mg och 1 L mjölk ger 1200 mg.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1400936&postcount=17
Vet inte om något har förändrats på senare år.
Nej det är sant, man blir inte särskilt mätt på vitargo. Blir vassle upptaget långsammare om jag tar det med vitargo?
Nej inte vad jag vet.
RDI 800-900mg per dygn.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1400936&postcount=17
Vet inte om något har förändrats på senare år.
Ok tack min bästa herre. Då är det hyffsat lungt i alla fall.
Philosophic
2011-07-04, 14:15
Mycket kasein och kalcium blir det.
Är för mycket kasein dåligt? Om jag byter ut 500g kvarg mot lite mer proteinpulver så jämnas det ut mellan vassle och kasein.
Kvargen äter jag som sista måltid, d v s ungefär 3h efter jag tränat. Vassle tar jag cirka 20-30 min efter träningen tillsammans med mat, pasta och kött.
12:00 EAA 10g
12:01 Träning
13:00 EAA 10g
13:30 proteinpulver (3dl) blandat i vatten (+ strösocker bra?) tillsammans med mat (pasta och kött) och mjölk som dryck.
15:30 Kvarg 500g
Eftersom jag ej har börjat med ovanstående schema så behöver jag synpunkter. Nedan kommer bilder från iphone-app ang. hur min kost kanske kommer se ut.
vicarious
2011-07-04, 14:24
Är för mycket kasein dåligt? Om jag byter ut 500g kvarg mot lite mer proteinpulver så jämnas det ut mellan vassle och kasein.
Ökade risker för vissa cancerformer och eventuellt ökad risk för diabetes. Testa sök i forumet på kasein och IGF-1, det finns rätt mycket trådar som tar upp höga intag av både kasein och kalcium.
Philosophic
2011-07-04, 14:39
Ökade risker för vissa cancerformer och eventuellt ökad risk för diabetes. Testa sök i forumet på kasein och IGF-1, det finns rätt mycket trådar som tar upp höga intag av både kasein och kalcium.
Jaha där ser man! För min egen hälsa kanske det är bäst att hålla sig till 500g kvarg om dagen då och öka mängden vassle.
Behöver dock fortfarande synpunkter på mitt schema gällande kost, svar uppskattas! :)
Eddie Vedder
2011-07-04, 15:05
Jaha där ser man! För min egen hälsa kanske det är bäst att hålla sig till 500g kvarg om dagen då och öka mängden vassle.
Det fetstilta ordet är det viktiga, KANSKE. Det är, precis som med det mesta inom kosten, otydliga samband. Det är inte direkt statistiska korrelationer i jämförelse med rökning och lungcancer om man säger så.
Philosophic
2011-07-04, 15:10
Det fetstilta ordet är det viktiga, KANSKE. Det är, precis som med det mesta inom kosten, otydliga samband. Det är inte direkt statistiska korrelationer i jämförelse med rökning och lungcancer om man säger så.
Jo det förstår jag också även om jag har dåligt med kunskaper om cancer, jag förstår dock vad du menar. Kvargen byter jag ut av fler skäl inte bara p g a cancervarningen jag nyligen fått reda på. :)
Någon som följer LG-principerna fast tränar tung styrketräning mer än 4 ggr i veckan?
Stora frågan hur ett lågt fettintag påverkar en i längden. Någon som har erfarenhet?
Har kört periodisk fasta de senaste två åren och har gått upp cirka fem kilo i vikt. Från 65 - 70kg och har inte ökat i fett! har inte tränat någonting heller.
Hur kan detta vara möjligt? kanske har det skett något med mitt skelett?
Har ej växt!
Vägde mig sista året under gymnasiet och har även kollat min längd och den ligger fortfarande på 1.70m
Pansartax
2011-07-06, 22:14
Har provat 5 dagars med PF och LC, man blir ganska seg och man tränar rätt mycket med pannbenet. (Inte bokstavligen talat)
har provat 5 dagars med pf och lc, man blir ganska seg och man tränar rätt mycket med pannbenet. (inte bokstavligen talat)
lc?
Pansartax
2011-07-06, 23:08
lc?
LowCarb (ca 5-80 g om dagen), jag kör dock mera warriordiet än LG.
LowCarb (ca 5-80 g om dagen), jag kör dock mera warriordiet än LG.Jag tycker också det ær ruggigt mycket tyngre att træna utan carbs æn med. Prova att cykla istællet, så du æter carbs de dagar du trænar. Borde ge lite mer energi.
Någon som följer LG-principerna fast tränar tung styrketräning mer än 4 ggr i veckan?
Stora frågan hur ett lågt fettintag påverkar en i längden. Någon som har erfarenhe
gjorde ett experiment för nåt tag sedan. gick riktigt lågt på fettet, 5-15 g/dag. första veckan vare inga problem förutom torrare hud, andra veckan kände jag mig segare o tredje veckan hade jag sämre sömn o libido. är helt säker att det berodde på fettet då allt blev normalt då jag gick tillbaka till min vanliga kost, steker allt i olja, äter fetare kött etc.
låg inte på underskott under de tre veckorna.
Någon mer än jag som trivs med att äta en gång på förmiddagen? Jag jobbar 16.00-00.00 och jag gillar inte att äta där/blir inte hungrig när jag jobbar. Så jag brukar käka ett stort mål vid 10-11 och småäter lite fram till 13 sådär.
Någon mer än jag som trivs med att äta en gång på förmiddagen? Jag jobbar 16.00-00.00 och jag gillar inte att äta där/blir inte hungrig när jag jobbar. Så jag brukar käka ett stort mål vid 10-11 och småäter lite fram till 13 sådär.
Alltid de största måltiderna mot slutet av ätfönstret för mig. Då har jag alltid något att se fram emot innan jag går och sover :)
Alltid de största måltiderna mot slutet av ätfönstret för mig. Då har jag alltid något att se fram emot innan jag går och sover :)
Känns som det även gynnar träningen dagen därpå men det kan säkert variera.
Känns som det även gynnar träningen dagen därpå men det kan säkert variera.
Jag tränar ju alltid på sena morgonen och äter direkt efter. Sen äter jag inte mer tills nästa förmiddag. Trivs med det och går varken upp eller ned i vikt vilket är så jag velat ha det. Nu hade jag iofs tänkt gå ned lite så jag minskar på maten lite grand.
Har ätit så här i tio månader nu och det har funkat bra.
Bendermannen
2011-07-08, 23:01
+1
Gillar att ha något att se fram emot samt att jag tycker det är väldigt skönt att inte vara hungrig när jag går och lägger mig.
Jag tycker också det ær ruggigt mycket tyngre att træna utan carbs æn med. Prova att cykla istællet, så du æter carbs de dagar du trænar. Borde ge lite mer energi.
Vad menar du?
Cerberus
2011-07-09, 11:05
undrar hur många % av kolozzeums befolkning får prostata-cancer av all Milbona Kvarg och mjölkprotein vi käkar om xx antal år :D.
Inge Enveten
2011-07-09, 11:06
Vad menar du?
Cykla syftar på högre vissa dagar lägre andra.
Eddie Vedder
2011-07-09, 11:18
Vad menar du?
Uttala det med långt y och inte kort. Då blir det rätt ord. :D Alltså inte "åka cykel" utan "äta kolhydrater med ett cykliskt upplägg". :)
Uttala det med långt y och inte kort. Då blir det rätt ord. :D Alltså inte "åka cykel" utan "äta kolhydrater med ett cykliskt upplägg". :)
Vad pinsamt av mig, tack. :em:
Visst kan man vara flexibel med PF? Säg att jag äter sista måltiden 20.15, då börjar jag äta 12.15 därpå, för att sedan sluta äta 21.00 nästa dag och börja 13.00 dan därpå?
vicarious
2011-07-10, 20:53
Visst kan man vara flexibel med PF? Säg att jag äter sista måltiden 20.15, då börjar jag äta 12.15 därpå, för att sedan sluta äta 21.00 nästa dag och börja 13.00 dan därpå?
Ja. Blir så för mig hela tiden pga schemalagda luncher på jobbet.
Är det ett måste att räkna kalorier när man följer PF? Eller kan man höfta på maten som jag gör i nuläget
vicarious
2011-07-11, 07:13
Är det ett måste att räkna kalorier när man följer PF? Eller kan man höfta på maten som jag gör i nuläget
Självklart kan du höfta. Räkna kalorier är aldrig ett måste, oavsett vilken diet eller vilket upplägg man följer. Förstår inte varför folk tror att det är ett måste.
Man märker ju rätt fort hur vikten förändras och formen ändras i spegeln, då är det bara att justera kalorierna därefter.
Eddie Vedder
2011-07-11, 08:16
Det är aldrig ett måste att räkna kalorier.
Har varit sugen att pröva PF ett bra tag, tänkte passa på att pröva det under sommaren och se om jag trivs. :)
Men hur gör ni om ni till exempel åker bort någon vecka? Kör ni på med PF då? Tänkte när man inte är hemma kan det bli mer än tufft att försöka tänka på fastan hela tiden?
Har varit sugen att pröva PF ett bra tag, tänkte passa på att pröva det under sommaren och se om jag trivs. :)
Men hur gör ni om ni till exempel åker bort någon vecka? Kör ni på med PF då? Tänkte när man inte är hemma kan det bli mer än tufft att försöka tänka på fastan hela tiden?
Mitt syfte med PF är flexibiliteten med maten. Att slippa gå runt och veta att var 3e timme är jag hungrig och då måste jag ha mat.
Skippa frukost och ta en kopp kaffe för att sedan låta dagen visa när du väl bryter fastan, lunch? Middag?
Kör ba.
Tänka på fastan? Den går ju ut på att inte äta så är väl inte så mycket att tänka på?
Är väl nästan lättare när man åker bort då man är mer upptagen och inte tänker på fastan.
Mitt syfte med PF är flexibiliteten med maten. Att slippa gå runt och veta att var 3e timme är jag hungrig och då måste jag ha mat.
Skippa frukost och ta en kopp kaffe för att sedan låta dagen visa när du väl bryter fastan, lunch? Middag?
Kör ba.
Då kör jag ba. ;)
Är så att med familj ska bo hos några släktingar i någon vecka, och vet inte om de har 16 timmar mellan middag och ja, frukost/lunch riktigt. Men det lär väl inte vara så petnoga med 16:00 blir det mer/mindre kanske inte har så stor betydelse?
Eller så njuter du bara i en vecka och bara lever. Och kör PF sen när du är tillbaka.
Reaper123
2011-07-11, 09:26
Då kör jag ba. ;)
Är så att med familj ska bo hos några släktingar i någon vecka, och vet inte om de har 16 timmar mellan middag och ja, frukost/lunch riktigt. Men det lär väl inte vara så petnoga med 16:00 blir det mer/mindre kanske inte har så stor betydelse?Om det blir 12,15 eller 20 timmar fasta är väl egentligen ointressant om du inte har extrem optinojja. Försök pricka in dagens kcalintag i den mån det går och ät när det passar! ;)
vicarious
2011-07-11, 09:43
eller så njuter du bara i en vecka och bara lever. Och kör pf sen när du är tillbaka.
+ 10 000.
Eller så njuter du bara i en vecka och bara lever. Och kör PF sen när du är tillbaka.
Hade som planerat att göra detta. :)
Då kör jag ba. ;)
Är så att med familj ska bo hos några släktingar i någon vecka, och vet inte om de har 16 timmar mellan middag och ja, frukost/lunch riktigt. Men det lär väl inte vara så petnoga med 16:00 blir det mer/mindre kanske inte har så stor betydelse?
16h fasta är inte skrivet i sten. Gör som du känner för det.
Själv brukar det variera ganska rejält mellan 16-19h fasta varje dag, och jag stortrivs.
16h fasta är inte skrivet i sten. Gör som du känner för det.
Själv brukar det variera ganska rejält mellan 16-19h fasta varje dag, och jag stortrivs.
Nej, jag läste på lite om olika varianter på PF nyss.
Blev 17h fasta för mej idag, tyckte det gick helt okej att träna på det. :thumbup:
Arginine är, om jag förstått det rätt, en aminosyra. Bryts fastan när jag tar det?
Langster
2011-07-12, 12:48
Arginine är, om jag förstått det rätt, en aminosyra. Bryts fastan när jag tar det?
Om du tar mycket av det, ja.
Varför ska du ta arginin?
Om du tar mycket av det, ja.
Varför ska du ta arginin?
2 kapslar á 3000mg.
Polare sa att han fick skön pump av dom, fick för mej att prova. Tänkte prova att göra en egen sorts pre-workout mix med kre-alkalyn, koffein och arginine. Har du bättre tips på bra pre-workout mix?
Eddie Vedder
2011-07-12, 13:44
2 kapslar á 3000mg.
Polare sa att han fick skön pump av dom, fick för mej att prova. Tänkte prova att göra en egen sorts pre-workout mix med kre-alkalyn, koffein och arginine. Har du bättre tips på bra pre-workout mix?
Du frågade ju om arginin i en annan tråd där jag svarade. Som du själv startade. Kolla den.
Du frågade ju om arginin i en annan tråd där jag svarade. Som du själv startade. Kolla den.
Ja? Du svarade att arginine troligen är helt onödig om man inte lider av kärlsjukdomar eller något. Men nu var inte frågan om vad arginine är, utan om fastan bryts när jag tar den, alltså 6000mg.
Allt du äter som innehåller energi bryter fastan fast vad det spelar för roll vet jag inte?
Eddie Vedder
2011-07-12, 13:55
Ja? Du svarade att arginine troligen är helt onödig om man inte lider av kärlsjukdomar eller något. Men nu var inte frågan om vad arginine är, utan om fastan bryts när jag tar den, alltså 6000mg.
Jag förstår inte varför det spelar roll ens. Vad ska du med arginin till och vad spelar det för roll om fastan bryts? Vad i den magiska fastan tror du kommer gå till spillo? Har du ens frågat dig själv varför det skulle vara relevant?
Jag förstår inte varför det spelar roll ens. Vad ska du med arginin till och vad spelar det för roll om fastan bryts? Vad i den magiska fastan tror du kommer gå till spillo? Har du ens frågat dig själv varför det skulle vara relevant?
Att fråga om en aminosyra är energigivande låter kanske dumt i sig, men var osäker om det verkligen var en aminosyra då det inte står näringsinnehåll på burken. Varför? Det har jag redan skrivit, i samma syfte som man tar pre-workouts överlag.
Langster
2011-07-12, 15:36
2 kapslar á 3000mg.
Kreatin-nitrat eller glycerol om det är pump du vill ha. Hur bra det är att ta de produkterna vet jag inte, men de fungerar för ändamålet till skillnad från arginin.
vicarious
2011-07-12, 15:52
Jag vill minnas att Grub postat en tabell över hur mycket energi olika aminosyror innehåller. Var den finns är en annan femma :D
Googlade lite och hittade en post från Body-forumen av Grub;
Dom grenade aminosyrorna (BCAA) innehåller mer energi än 4 kcal per gram. Siffran 4 är ett genomsnitt av alla aminosyror, men dom grenade, leucin i synnerhet, ger mer energi än genomsnittet. Energimängden i aminosyror sträcker sig från glycin som ger 2.12 kcal per gram till leucin som ger 5.9 kcal per gram.
Vad äter ni för stärkelserika livsmedel efter träning för att fylla ut kcalbehovet?
Behöver lite tips på saker jag kan äta på träningsdagar, annat än pasta/ris/potatis, vitt bröd och havregryn.
Har höjt energiintaget nu på träningsdagar efter 4 månaders dietande. På vilodagar kör jag dock fortfarande underskott.
Ett vanligt mål efter träning brukar vara 4-800g kycklingfilé/annat fettsnålt kött samt ~400g kokt pasta med lite BBQ-sås. Ofta hamnar jag ganska högt på proteinintaget (200g+) trots att jag har kanske 800 kcal extra att få i mig (enligt uppskattningar) och eftersom jag bara väger 69 kg så känns det onödigt att äta så mkt mer protein än så, så därför jag satsar på kolhydratkällor. Ibland kan det tex. bli 4 dl lättfil, 1dl havregryn, jordgubbar, banan och lite branflakes.
Jag vet att man ska äta främst stärkelse för att "fylla på" kroppen men det kan bli lite tråkigt att fylla ut med vittbröd, pasta och havregryn.. Lite socker från branflakes, banan och bär lär ju knappast skada? Hur väl lagras detta in som muskelglykogen?
Alla tips är välkomna!
Om ni käkar mycket bröd, vad har ni på? De flesta goda pålägg är ju feta och även om jag knappast orkar vara optimal och bry mig om det alla gånger så kan det vara skönt att få lite tips och inspiration.
Anton Fräs
2011-07-25, 13:08
Olika typer av flingor, finns en hel uppsjö. Mager mjukost av olika slag kanske är en god idé? Finns även mager korv och skinka om man letar lite.
Det kommer inte göra någon jätteskillnad med lite mer fiber och fruktos.
Bjornmoberg
2011-07-25, 14:30
Har läst lite här i tråden och ska ta mig en test med IF. Men, förslag på vad man kan äta/dricka innan träningen? Så man inte blir för mätt (då orkar jag inte träna) och så man får i sig lite energi så man orkar på gymmet? har svårt för att träna på tom mage också, tappar orken rätt fort.. =/
EDIT: Äter/dricker helst något "riktigt", alltså inte kosttillskott. Det tar jag efter.
Har du provat träna då du äter IF?
Ta en vanlig måltid någon timme innan bara, efter du provat.
Namehere
2011-07-25, 14:54
Jag brukar äta lättglass med frukt och bär för att fylla på :)
Någon gav tips om att äta fruktsallad också.
Eddie Vedder
2011-07-25, 15:01
Att fråga om en aminosyra är energigivande låter kanske dumt i sig, men var osäker om det verkligen var en aminosyra då det inte står näringsinnehåll på burken.
Jag undrade inte över frågan om det har energi. Utan varför det spelar roll. Ingen i tråden av er som nojjar över bruten fasta har än så länge, trots att jag frågat upprepade gånger, svarat vad som är viktigt med fastan. Vad har den för egenvärde och vad förlorar du på att den bryts?
Varför? Det har jag redan skrivit, i samma syfte som man tar pre-workouts överlag.
Men varför välja en specifik ingrediens som det verkar saknas fördelar med?
Ristretto
2011-07-25, 15:49
Det är dock inte direkt stärkelserikt.
Olika typer av flingor, finns en hel uppsjö. Mager mjukost av olika slag kanske är en god idé? Finns även mager korv och skinka om man letar lite.
Det kommer inte göra någon jätteskillnad med lite mer fiber och fruktos.
Flingor innehåller väl ofta en hel del socker? Mina innehåller runt 1/3 socker om jag inte minns fel men det kanske inte är hela världen..
Är säkert olika mellan olika märken, några tips?
Mager mjukost är riktigt gott, det hade jag glömt så tack för påminnelsen :D
Korv och skinka är visserligen gott men nu pratade vi ju om kolhydratskällor.
Har läst lite här i tråden och ska ta mig en test med IF. Men, förslag på vad man kan äta/dricka innan träningen? Så man inte blir för mätt (då orkar jag inte träna) och så man får i sig lite energi så man orkar på gymmet? har svårt för att träna på tom mage också, tappar orken rätt fort.. =/
EDIT: Äter/dricker helst något "riktigt", alltså inte kosttillskott. Det tar jag efter.
Jag tycker energin man har på gymmet främst kommer från det man ätit dagen innan. Igår var första gången på typ 2 månader som jag INTE tränade på fastande mage och jag tyckte passet gick lite sämre än väntat.
Behöver ju inte bero på det men när man väl vant sig så är fastande träning riktigt najs.
Underbart att kunna frossa när man kommer hem från gymmet, även om man är på diet. Fast man ska ju välja det man trivs bäst med och som bäst passar ens vardag.
+1, lättglass med jordgubbar och lite bananskivor *cupid*
Sant, men vad äter du själv efter träning? 1 kg pommes? 1400 kcal och 230g kolhydrater, visserligen 45g fett på köpet men det är ju så gott och väldigt lätt att äta mycket av :thumbup:
Åt 600g igår och jag måste säga att jag blir mycket mättare på halva mängden pasta än 600g pommes.
Du kan ta en - fyra kanelbullar?
Namehere
2011-07-25, 19:37
Är inte kolhydrat stärkelse?
Ristretto
2011-07-25, 19:40
Är inte kolhydrat stärkelse?
Inte enbart. Nån annan får förklara djupare, jag är för dåligt insatt för att göra det på ett vettigt sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4rkelse
Sant, men vad äter du själv efter träning?
Kokt potatis, potatismos, ris, pasta, bröd.
Namehere
2011-07-25, 19:51
"När vädret är gynnsamt producerar växterna mer energi än vad de förbrukar; överskottet lagras då i form av stärkelse..." det måste alltså vara från någon kolhydratkälla från växtriket för att vara stärkelse?
Jag antar att kolhydraterna i glassen är ifrån mjölk+socker, därför det inte är stärkelse?
Who cares? Näringen får du i dig av resten av kosten, allt du äter behöver inte vara näringsrikt, har man uppfyllt sina basbehov är det bara fylla ut med det man gillar.
Edit: Misread and misquote, ignore. :)
Namehere
2011-07-25, 20:09
Kan någon vara snäll att förklara det där med stärkelsen då? Snälla? :D
Kan någon vara snäll att förklara det där med stärkelsen då? Snälla? :D
Socker är inte stärkelse. Både stärkelse och socker är kolhydrater. Stärkelse kommer från en del av växtriket, precis som socker.
Vad är det för typ av svar du söker? Båda är kolhydrater.
Namehere
2011-07-25, 20:16
Socker är inte stärkelse. Både stärkelse och socker är kolhydrater. Stärkelse kommer från en del av växtriket, precis som socker.
Vad är det för typ av svar du söker? Båda är kolhydrater.
Jag svarade på någon förut att man kunde äta lättglass med frukt och bär, och så sade Ristretto att det inte var stärkelserikt, då vill jag veta VAD som är stärkelserikt, vilken "del" av växtriket.
Jag svarade på någon förut att man kunde äta lättglass med frukt och bär, och så sade Ristretto att det inte var stärkelserikt, då vill jag veta VAD som är stärkelserikt, vilken "del" av växtriket.
Kokt potatis, potatismos, ris, pasta, bröd.
I princip alla rika kolhydratskällor som inte är sockerbaserade. Vill man få i sig det via lättglass och frukt & bär så går det bra, men det är inte direkt 'opti'.
Varför ska det vara stärkelserikt då?
Namehere
2011-07-25, 20:22
I princip alla rika kolhydratskällor som inte är sockerbaserade. Vill man få i sig det via lättglass och frukt & bär så går det bra, men det är inte direkt 'opti'.
Okej, då förstår jag någorlunda :D Tack!
Ronn: Han frågade om det.
Ristretto
2011-07-25, 20:26
Varför quotade du mig?
För att svara på den frågan om stärkelse: Nä, det gör ingen större skillnad om man baserar en liten del av intaget efter träning på sockerbaserade produkter. Se till att det är en liten del bara.
Namehere
2011-07-25, 20:37
För att svara på den frågan om stärkelse: Nä, det gör ingen större skillnad om man baserar en liten del av intaget efter träning på sockerbaserade produkter. Se till att det är en liten del bara.
Vad är det för skillnad på stärkelse och "icke-stärkelse"-intag efter träning? Om jag skulle dricka coca cola för att fylla ut kolhydratintaget efter träningen, hur skulle det bli jämfört med att äta potatis/bröd?
Undrar ungefär samma sak, det är ju inte direkt så att man är tom på glykos efter ett styrkepass och behöver en massa kolhydrater för att fylla på och oavsett vad man äter är det ju ändå energin och proteinerna som avgör tillväxten av muskler, har därför lite svårt med resonemanget om "nyttighet".
Namehere
2011-07-25, 20:44
Undrar ungefär samma sak, det är ju inte direkt så att man är tom på glykos efter ett styrkepass och behöver en massa kolhydrater för att fylla på och oavsett vad man äter är det ju ändå energin och proteinerna som avgör tillväxten av muskler, har därför lite svårt med resonemanget om "nyttighet".
Antar att vi är inne på lite LG-stuk där myyycket kolhydrater intas i Efter-tränings-måltiden? Det är iallafall så jag äter, och jag vet att ristretto äter så.
Ristretto
2011-07-25, 21:02
Den främsta orsaken till högt kolhydratsintag efter träning är för att insulinkänsligheten är som bäst då och sedan blir intaget av kolhydrat väldigt högt när man går väldigt lågt på fett.
Sen lagras ju inte fruktos in som muskelglykogen som jag fattat det, utan det lagras in i levern.
Namehere
2011-07-25, 21:05
Sen lagras ju inte fruktos in som muskelglykogen som jag fattat det, utan det lagras in i levern.
Det är nog svaret på min fråga, nice :)!
Ristretto
2011-07-25, 21:09
Det är nog svaret på min fråga, nice :)!
Men sen är ju inte alla kolhydrater som inte är stärkelse fruktos heller. :)
Visst men det är ju lätt att få det muskelglukogen man behöver oavsett kost kan jag tycka och även socker så är ju bara hälften fruktos.
Ristretto
2011-07-25, 21:12
Visst men det är ju lätt att få det muskelglukogen man behöver oavsett kost kan jag tycka och även socker så är ju bara hälften fruktos.
Jo, men det handlar väl snarare om vad som är effektivast vid överätning för att minimera fettinlagring.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.