handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Eddie Vedder
2011-05-11, 15:14
16h tycker jag definitivt är fasta.

Med tanke på att 16 timmar är den vanligaste tidsramen i periodisk fasta så ligger det ju i själva begreppet att det inte är en "riktig" fasta.

Och tanken med just PF är ju att fastans fördelar ska kunna uppnås men utan att den ska övergå gränsen för vad som kanske kan vara negativt.

BengtBurk
2011-05-11, 15:44
Med tanke på att 16 timmar är den vanligaste tidsramen i periodisk fasta så ligger det ju i själva begreppet att det inte är en "riktig" fasta.

Och tanken med just PF är ju att fastans fördelar ska kunna uppnås men utan att den ska övergå gränsen för vad som kanske kan vara negativt.

Okej, det kanske inte är en "riktig" fasta men det tycker jag inte 24h är heller och det kallade Philosophic för fasta så jag antog att det inte var "riktig" fasta som han sökte. Var går gränsen för "riktig" fasta då?

Basics
2011-05-11, 16:04
Hej. Jag har använt periodisk fasta ett tag nu för att deffa. Det har fungerat, och jag känner för att öka i basövningarna, samt i muskelmassa. Jag har ingen lust att lägga på mig fett, så jag tänkte använda kaloricykling för att minimera fettuppgång. Jag har letat runt på leangainshemsidan, men jag hittar inte hur man ska lägga upp kaloricyklingen, några idéer?

Om man tränar ca 17.00, då är väl proteinsyntesen förhöjd i ca 24 timmar?Helt fel? Om det stämmer, borde det inte vara bra att få i sig de kalorier man behöver under dessa 24 timmar? Pga av fastan får man ju inte i sig så mycket näring under denna tidsperioden,vilket borde hindra muskeltillväxt?

vicarious
2011-05-11, 16:12
Hej. Jag har använt periodisk fasta ett tag nu för att deffa. Det har fungerat, och jag känner för att öka i basövningarna, samt i muskelmassa. Jag har ingen lust att lägga på mig fett, så jag tänkte använda kaloricykling för att minimera fettuppgång. Jag har letat runt på leangainshemsidan, men jag hittar inte hur man ska lägga upp kaloricyklingen, några idéer?

Om man tränar ca 17.00, då är väl proteinsyntesen förhöjd i ca 24 timmar?Helt fel? Om det stämmer, borde det inte vara bra att få i sig de kalorier man behöver under dessa 24 timmar? Pga av fastan får man ju inte i sig så mycket näring under denna tidsperioden,vilket borde hindra muskeltillväxt?

Det gör man ju. Man äter ju majoriteten av energin direkt efter träning & de timmarna som följer efter träningen.

Fasta
Kanske äta 1-2 mål innan träning
Träna
Ät majoriteten av dagens energiintag
Fasta igen

hejhopp79
2011-05-11, 16:53

Jag tror inte 16 h är den vanligaste längden på periodisk fasta. Var har du fått det ifrån?

Och ja, det är inte riktigt en "fasta" i ordets egentliga bemärkelse håller jag med om. Det är typ att hoppa över frukost då ätfönstret ofta handlar om 13-21 eller liknande.

hejhopp79
2011-05-11, 16:58
För övrigt tänkte jag lite mer på det här med fasta/ätperiod och hormon.

När jag fastar och drar i mig ansenlig mängd koffein, ligger ångesten runt knuten och panikkänslor kan lätt infinna sig. Dock är jag pigg och alert och känner mig inte stirrig egentligen. Försöker uppenbarligen alltså hålla lite kontroll på stimulanterna under fastan, då katekolaminerna redan är uppreglerade av fastan i sig. När jag äter vanlig kost så inom en halvtimme, så blir jag alldeles lugn och seg, förmodligen p g a serotoninutsöndring, särskilt tydligt med mycket kolhydrater i kosten såklart. Motsatsen till katekolaminerna som är dominanta under fastan.

Hur upplever ni andra det här? För mig är skillnaden rätt markant mellan fasta/äta.

Ristretto
2011-05-11, 17:02
Hur upplever ni andra det här? För mig är skillnaden rätt markant mellan fasta/äta.

Ungefär som du beskriver. Jag måste dock upp mot ett gram koffein från tabletter för att ångestkänslorna ska börja komma.

hejhopp79
2011-05-11, 17:06

Du skojar?

Det står överallt rekommendationerna om mer kolisar, mindre fett på träningsdagar och vice versa på vilodagar. Siffror kommer nog inte förrän i boken, skulle jag tro.

Laborera själv. Varför är alla sådana får?

hejhopp79
2011-05-11, 17:08
Ungefär som du beskriver. Jag måste dock upp mot ett gram koffein från tabletter för att ångestkänslorna ska börja komma.

Jao, jag äter inte koffeintabletter bara kaffe. Men tabletter tolererar jag högre doser än motsvarande mängd koffen i svart kaffe.

Rätt stor skillnad på upptag av svart kaffe o kaffe med mjölk i för övrigt.

Mm, man ska nog ta det aningens lungt med stimulanter under fastan faktiskt.

Ristretto
2011-05-11, 17:12
Jao, jag äter inte koffeintabletter bara kaffe. Men tabletter tolererar jag högre doser än motsvarande mängd koffen i svart kaffe.

Rätt stor skillnad på upptag av svart kaffe o kaffe med mjölk i för övrigt.

Mm, man ska nog ta det aningens lungt med stimulanter under fastan faktiskt.

Oki, jag brukar ta 400mg koffein i tablettform när jag vaknar och sedan på jobbet blir det 3-4 muggar kaffe innan lunch.

Jag har alltid tyckt att tabletterna ger mer ångestsymptom än vanligt kaffe.

hejhopp79
2011-05-11, 17:15
Oki, jag brukar ta 400mg koffein i tablettform när jag vaknar och sedan på jobbet blir det 3-4 muggar kaffe innan lunch.

Jag har alltid tyckt att tabletterna ger mer ångestsymptom än vanligt kaffe.

Ja det är väl individuellt också. Har för mig att koffeinets upptag skiljer sig rätt markant åt mellan olika tabletter också; apotekets ska vara "bäst" läste jag någonstans.

Men visst blir man bra "naturligt" hög på fasta och koffein-kombon? Jag mår rätt förträffligt förutom när det slår över i lite överstimulering/ångest. Sen är jag lite åt ADD-hållet och misstänker att fastan hjälper väldigt mycket på den punkten med stresshormon.

Spridis
2011-05-11, 17:15

The_Leangains_Approach_Final.pdf (http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CFIQFjAF&url=http%3A%2F%2Fdoubleyourgains.com%2Fmusclebuild ingmastermind%2FThe_Leangains_Approach_Final.pdf&ei=obXKTd33NoTtsgavy5GWAw&usg=AFQjCNH99ZvvufMKg8yxv6uj_JgqqfAI0Q)

hejhopp79
2011-05-11, 17:17
The_Leangains_Approach_Final.pdf (http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CFIQFjAF&url=http%3A%2F%2Fdoubleyourgains.com%2Fmusclebuild ingmastermind%2FThe_Leangains_Approach_Final.pdf&ei=obXKTd33NoTtsgavy5GWAw&usg=AFQjCNH99ZvvufMKg8yxv6uj_JgqqfAI0Q)

The fuck.

Hur har jag missat den här? Det är ju som en liten bok ffs

Aha, är det från den där e-boken som någon annan snubbe (Caleb) skrivit, med sjukt tattig reklam?

Basics
2011-05-11, 19:09
Jag fattar inte heller hur jag har kunnat missa detta... Tack så hemkt mycket!:)

Eddie Vedder
2011-05-11, 19:37
Jag tror inte 16 h är den vanligaste längden på periodisk fasta. Var har du fått det ifrån?

16/8 var den tiden som det hela tiden pratades om när det här blev populärt.

EDIT: Nu såg jag pdf:en också, där stod det ju. :)

Tortuga
2011-05-12, 08:35
Tack för pdf:en!

Har läst igenom den och på sida 9 står det:

"You should be fairly lean when atempting this approach, as lower body fat means better insulin sensivity."

Varför skulle det vara så? Och betyder det att leangains inte kommer funka lika bra för mig som för någon som har 10-12% BF? Jag gissar att jag har mellan 15-20% BF.

osk
2011-05-12, 14:20
The fuck.

Hur har jag missat den här? Det är ju som en liten bok ffs

Aha, är det från den där e-boken som någon annan snubbe (Caleb) skrivit, med sjukt tattig reklam?

Jag har länkat till den tidigare i denna tråden. Jag tror t.o.m. att det var vi två som tjabbade om något (men det tänker jag inte ta gift på;)).

Hur som haver tror jag det står någonstans att den är skriven av Berkhan 2009, så informationen är eventuellt lite out of date. Dock är det en mycket bättre sammanfattning för nybörjare än att bara bli hänvisad till leangains.com

osk
2011-05-12, 14:23
Tack för pdf:en!

Har läst igenom den och på sida 9 står det:

"You should be fairly lean when atempting this approach, as lower body fat means better insulin sensivity."

Varför skulle det vara så? Och betyder det att leangains inte kommer funka lika bra för mig som för någon som har 10-12% BF? Jag gissar att jag har mellan 15-20% BF.

Om jag inte ljuger så är det m.a.p. body recomposition. Om det är det du vill göra så ansåg GM då att du borde vara "fairly lean". Deffa sig dit borde gå bra oavsett BF.

daloatf
2011-05-12, 14:35
Fairly lean gissar jag då är ca 10% BF?

lirberr
2011-05-12, 15:02
Det här är vad jag käkat idag (Deff)

Rabarberkvarg, 400kcal 18g protein
Whey+3dl mjölk 250 kcal 31g protein
Red bull 150 kcal
Gainomax 250 kcal 20g protein
Korv med bröd,cola 500 kcal 10g protein
kvarg+15g whey 200 kcal 40g protein
whey+3dl mjölk 250 kcal 31g protein

Totalt 2000 kcal 160g protein

Funkar det att äta såhär? Jag har i ju i princip inte ätit någon "riktig mat"

Basics
2011-05-12, 15:06
Hur bra fungerar upplägget då? Alltså när man ska försöka minska i fett och gå upp i muskelvikt, krävs det mycket timing och sånt?

Cevex
2011-05-12, 15:46
Förstör man mycket utav fördelarna om man fastar 16-17h sedan och istället för att äta 1-3 stora måltider äter en hel del små måltider istället (4-7stycken, småätande etc ) inom 8 timmars ätandet?

lirberr
2011-05-12, 15:59
Förstör man mycket utav fördelarna om man fastar 16-17h sedan och istället för att äta 1-3 stora måltider äter en hel del små måltider istället (4-7stycken, småätande etc ) inom 8 timmars ätandet?

Enligt Martin spelar inte målfrekvensen någon roll.

kaffekopp
2011-05-12, 15:59

du kan ata 100 st sma maltider, sa lange det ar inom ditt 8h mat fonster

Inge Enveten
2011-05-12, 16:22
Enligt Martin spelar inte målfrekvensen någon roll.

Och ändå föreslår han tre styck, varför detta menar du?

Kimkay
2011-05-12, 16:31

"Meal frequency during the feeding phase is irrelevant. However, most people, including me, prefer three meals."

lirberr
2011-05-12, 16:50

Att äta 3 gånger om dagen är smidigt och bra tycker många. Man behöver inte laga mat alltför många gånger, och man behöver inte trycka i sig alltför mycket på en gång.

Cevex
2011-05-12, 17:04
Har börjat med stronglifts och kör 16-18h fasta, om jag då tränar mån-ons-fre är det för ofta att refeeda och överäta kolisar varannan dag ? försöker små deffa nu, för första gången, hade ätstörning för bara 1 årsedan och åt inte speciellt mycket och låg nästan konstant på underskott..har aldrig refeedat innan förutom igår då, och eftersom det är bra för leptin. Åt väl en 500-700g kolisar igår, har knappt ätit 1000kcal idag och känner ingen direkt hunger tyder det på att leptin är hög då ? och är refeed varje träningsdag bra? Vill gå ner långsamt i vikt.

Inge Enveten
2011-05-12, 17:11
"Meal frequency during the feeding phase is irrelevant. However, most people, including me, prefer three meals."

Skumt. Hade för mig något helt annat. Tack :thumbup:

hejhopp79
2011-05-12, 17:24
Själv tycker jag 2 mål är smidigare än tre.

Att äta tre mål per dag och hoppa över frukost känns typ som hur en massa människor som inte medvetet kör PF, äter.

Kimkay
2011-05-12, 17:27
Att äta tre mål per dag och hoppa över frukost känns typ som hur en massa människor som inte medvetet kör PF, äter.

Whats your point? :)

mikaelj
2011-05-12, 17:28
Cevex: Jag tror inte att en dags överätning av någonting gör särskilt mycket för dina leptinnivåer. Leptin insöndras från dina fettceller och din hjärna svarar på det genom att säga att du är mätt.

Du kan fortfarande vara mätt av gårdagens ätande, eftersom du verkade äta mycket mat. Om det var kring träning hamnade huvuddelen i dina muskler. Det är inte svårare än så.

mikaelj
2011-05-12, 17:29

En del av poängen med periodisk fasta är att inte noja. Det vill säga, ät lite närsom - det spelar ingen roll. Om man då skal tänka att man måste äta tre gånger per dag* har man ju kommit in i samma sak igen med att äta hela tiden.

*dag = 8h, 8h/3 = äta nästan hela tiden. verkar jobbigt.

hejhopp79
2011-05-12, 17:29

Att det är en relativt liberal tolkning av ordet "fasta".

Mala
2011-05-12, 20:33
Får man ta vassle protein under fastan? BCAA får man inta då antar jag att man får inta EAA? Mitt vassle protein har cirka 1g kolisar per portion och 0.5g fett, hur mycket kolisar respektive fett får man inta under fastan? Läste någonstans att kolismängden ska vara under 20g under fasan, stämmer det? Får man inta kreatin under fastan?

Undrar även om man ska äta snabba eller långsamma kolhydrater? (spelar nog inte en stor roll men, men....)

Philosophic
2011-05-12, 20:55
Får man ta vassle protein under fastan? BCAA får man inta då antar jag att man får inta EAA? Mitt vassle protein har cirka 1g kolisar per portion och 0.5g fett, hur mycket kolisar respektive fett får man inta under fastan? Läste någonstans att kolismängden ska vara under 20g under fasan, stämmer det? Får man inta kreatin under fastan?

Undrar även om man ska äta snabba eller långsamma kolhydrater? (spelar nog inte en stor roll men, men....)

Man bör undvika att äta eller dricka saker som innehåller energi. Saker som kan vara okej är alltså saker som vatten, lightdrycker, sockerfria tuggummin, EAA, kreatin samt kaffe eller te. Skulle man äta en tårtbit eller rubba på någon timme hit eller dit är det väl inget som spelar särskilt stor roll, jag anser att det är viktigare att man själv är nöjd än att man följer ett schema slaviskt.

daloatf
2011-05-13, 08:03
EAA innehåller energi.

Se till att tillräckligt med protein innan fastan så slipper du fjanta med proteindrinkar eller EAA under tiden du ska "fasta"

hejhopp79
2011-05-13, 08:43
Någon här som kör helt fastande träning, eller med vassle innan?

Läste något om att protein innan träning sänker testo-responsen på träning-

raQblad
2011-05-13, 08:55

Läste något om att protein innan träning sänker testo-responsen på träning-Gjorde det under ett par månader vaje pass och gør det numera bara under ett pass i veckan, funkar helt OK - dvs ingen skillnad. Gott att smælla i sig mat i mængder efteråt dock.

hejhopp79
2011-05-13, 08:59
Gjorde det under ett par månader vaje pass och gør det numera bara under ett pass i veckan, funkar helt OK - dvs ingen skillnad. Gott att smælla i sig mat i mængder efteråt dock.

Mm, funderar på hur mycket skillnad aminosyror/protein innan egentligen gör innan träning.

Mala
2011-05-13, 11:13
Man bör undvika att äta eller dricka saker som innehåller energi. Saker som kan vara okej är alltså saker som vatten, lightdrycker, sockerfria tuggummin, EAA, kreatin samt kaffe eller te. Skulle man äta en tårtbit eller rubba på någon timme hit eller dit är det väl inget som spelar särskilt stor roll, jag anser att det är viktigare att man själv är nöjd än att man följer ett schema slaviskt.

Jo läste det på Martins blogg också om vatten etc, men var osäker på EAA och proteintillskott. Men skulle du tycka att det är okej med en proteindrink under fastan? Ska köpa in EAA så det får bli det under fastan. Jag tänkte också på långsamma och snabba kolisar, är det inte bättre om vi intar snabba kolisar så att vi snabbt hamnar i ketos? (misstolkar det nog...)
Tack för svar!

EAA innehåller energi.

Se till att tillräckligt med protein innan fastan så slipper du fjanta med proteindrinkar eller EAA under tiden du ska "fasta"

Jag tänkte mest på det Berkhan skrev, att det skulle vara bra om man har aminosyror i blodet hela tiden och just därför skulle BCAA eller EAA vara ett bra alternativ samt kasein-protein på kvällen. Fast jag kanske har misstolkat de...

Berkhan kör ju med BCAA, som också innehåller energi som EAA?

vicarious
2011-05-13, 11:17
Jo läste det på Martins blogg också om vatten etc, men var osäker på EAA och proteintillskott. Men skulle du tycka att det är okej med en proteindrink under fastan? Ska köpa in EAA så det får bli det under fastan.
Tack för svar!

Tar du en proteindrink så är det inte fasta.

Jag tänkte mest på det Berkhan skrev, att det skulle vara bra om man har aminosyror i blodet hela tiden och just därför skulle BCAA eller EAA vara ett bra alternativ samt kasein-protein på kvällen. Fast jag kanske har misstolkat de...

Det får man från all mat man åt dagen innan. Vanlig mat innehåller också aminosyror, både essentiella och icke-essentiella.

Berkhan kör ju med BCAA, som också innehåller energi som EAA?

I samband med fastande träning ja. Inte under själva fastan.

hejhopp79
2011-05-13, 11:26
En del av poängen med periodisk fasta är att inte noja. Det vill säga, ät lite närsom - det spelar ingen roll. Om man då skal tänka att man måste äta tre gånger per dag* har man ju kommit in i samma sak igen med att äta hela tiden.

*dag = 8h, 8h/3 = äta nästan hela tiden. verkar jobbigt.

Exaktemundo.

Just därför känns 2 mål mat perfekt imo. Fastande träning, ett stort mål efter träning och ett lite mindre proteinrikt innan fastan vid 20.00-22.00 på kvällen. Blir som sagt för mycket måltider annars enligt min åsikt.

Mala
2011-05-13, 11:32
Tar du en proteindrink så är det inte fasta.
Det får man från all mat man åt dagen innan. Vanlig mat innehåller också aminosyror, både essentiella och icke-essentiella.
I samband med fastande träning ja. Inte under själva fastan.

Jaha, tack ska du ha, blandade ihop några saker! Jorå, vet att vanlig mat innehåller aminosyror..
Har du nå svar på det jag skrev om kolisar:)?

hejhopp79
2011-05-13, 11:38
Jaha, tack ska du ha, blandade ihop några saker! Jorå, vet att vanlig mat innehåller aminosyror..

Ketos är ju frånvaro av kolhydrater. Eller vad pratar du om?

BengtBurk
2011-05-13, 12:08

Jag brukar ta EAA innan träning men annars är det på fastande mage.

Silveta
2011-05-13, 12:15
Jag brukar ta EAA innan träning men annars är det på fastande mage.

Jag kör 10gr EAA under träning samt 10gr extra i bastun efteråt. I övrigt inget annat intaget sen kvällen innan.

vicarious
2011-05-13, 12:16

Du kommer inte hamna i ketos om du äter mycket protein, även om du äter lite kolhydrater.

Philosophic
2011-05-13, 15:08
Har ej ätit på 5h och ska inte äta först om 20h men jag är redan hungrig. Önska mig lycka till! ;)

lirberr
2011-05-13, 15:14
Har ej ätit på 5h och ska inte äta först om 20h men jag är redan hungrig. Önska mig lycka till! ;)

Lycka till! För mig är fastan jävligt svår, har testat två gånger nu men misslyckats, ska testa idag igen dock.

Igår började jag min fasta vid 19. 02:00 drog jag och köpte ett drve-in mål på max

I förrgår började jag fastan vid 7. Åkte och köpte chips och cola vid midnatt.

mikaelj
2011-05-13, 15:18
Det är väl inte så konstigt att du har svårt för fasta när du lägger upp din fasteperiod helt muppigt?

Ät mellan 18-21, gå och lägg dig, sedan fastar du tills du kommer hem från jobb/skola etc.

Sedan förstår jag inte varför man måste äta det mest onyttiga man kan tänka sig? Varför inte bara äta en bit riktig mat om du nu inte pallade?

Philosophic
2011-05-13, 15:27
Lycka till! För mig är fastan jävligt svår, har testat två gånger nu men misslyckats, ska testa idag igen dock.

Igår började jag min fasta vid 19. 02:00 drog jag och köpte ett drve-in mål på max

Tack och lycka till du med!

Drick vatten så fort du blir hungrig, det hjälper för mig.

Eddie Vedder
2011-05-13, 15:32

Låter som du ska äta som vanligt då. Hur kan IF vara ett självändamål? Om det är den kosthållningen man trivs absolut bäst med så kör man den. Annars inte.

lirberr
2011-05-13, 15:39
Låter som du ska äta som vanligt då. Hur kan IF vara ett självändamål? Om det är den kosthållningen man trivs absolut bäst med så kör man den. Annars inte.

Jag försöker deffa. Förstår inte hur man kan äta under 2000 kalorier utspritt över en hel dag.. Skulle behöva gå hungrig hela tiden.

Philosophic
2011-05-13, 15:40

Får man fråga vad IF betyder? :em:

vicarious
2011-05-13, 15:41
Får man fråga vad IF betyder? :em:

Intermittent Fasting. Periodisk fasta på engelska :Virro

vicarious
2011-05-13, 15:41
Jag försöker deffa. Förstår inte hur man kan äta under 2000 kalorier utspritt över en hel dag.. Skulle behöva gå hungrig hela tiden.

Du kanske ska testa innan du säger att det inte funkar?

Philosophic
2011-05-13, 15:43
Intermittent Fasting. Periodisk fasta på engelska :Virro

Jaha se där! Tack!

Eddie Vedder
2011-05-13, 15:43

Det skrev du ju precis att du gör av IF.

lirberr
2011-05-13, 15:57
Det skrev du ju precis att du gör av IF.

Av IF är det bara efter fastan, typ mellan 22 tills jag går och sover. På morgonen är det lugnt och resten av dagen käkar jag.

Spridis
2011-05-13, 16:12
IF känns lite som en modegrej när man läser tillbaka i tråden. Den är bra för somliga men passar inte alla likväl ska det köras på tvång. Helst på tvären...
Lite lika som med Borats baddräkt!

http://mj.barczyk.se/blog/wp-content/uploads/2006/11/dagensoutfit_8.jpg

StraightEdge
2011-05-13, 16:25
IF känns lite som en modegrej när man läser tillbaka i tråden. Den är bra för somliga men passar inte alla likväl ska det köras på tvång. Helst på tvären...
Lite lika som med Borats baddräkt!

Jag håller med dig, förstår inte att folk kör det när de inte alls känner sig bekväma med det. Jag har själv testat och insåg rätt snabbt att det inte var något för mig.

hejhopp79
2011-05-13, 17:00
Framförallt gör många för stor grej av "fastan", vilket i praktiken bara innebär några timmar på förmiddagen fram till 12-13.

Sitt inte och tänk på mat utan drick en kopp kaffe och ta itu med saker som jobb, städning etc. Om man sitter sysslolös är PF dödsdömt.

mikaelj
2011-05-13, 17:46
Trötthet/för dålig sömn är också väldigt jobbigt om man skall låta bli att äta. Utsövd och lite aktivitet av något slag gör det däremot jättelätt.

Beelz
2011-05-13, 17:52
Jag håller med dig, förstår inte att folk kör det när de inte alls känner sig bekväma med det. Jag har själv testat och insåg rätt snabbt att det inte var något för mig.

Det ska ju vara en avslappnad inställning till mat osv, men om man tittar på många i tråden så verkar det som om dom är mer optinojjande och strikta än innan xD

hejhopp79
2011-05-13, 18:01
Ja exakt, en avslappnad inställning. Behöver inte äta på morgonen, 2 mål om dagen med rätt simpelt upplägg. Perfekt

Inge Enveten
2011-05-13, 18:04
Det där angående att folk nästan tvingar sig på PF har jag påpekat tidigare. Det är oerhört oroande att folk känner ett sådant måste att ta del av en sorts gemenskap eller krets om man nu vill kalla det så. "Bara för att".

Testa om du vill testa. Funkar det inte för dig, byta till något som funkar. Så simpelt är det. Varför ska man hålla på och tvinga på sig något som bevisligen inte funkar för en? Bara för att få vara del av en grupp människor på ett träningsforum? För att kunna klanka ner på frukostätare? För att tro att man är grym som lärt sig att måltidsfrekvens inte spelar så stor roll som människor tidigare trott?

hejhopp79
2011-05-13, 18:24
Folk gör helt enkelt för stor sak av PF. Och sin kost överhuvudtaget. Inklusive jag själv ibland.

Men PF har hjälpt mig att släppa på det där helt klart

Finska Lejonet
2011-05-13, 19:05
Sen ska man ju även komma ihåg att vi inte sett någon byggare "än" som byggt hela sin fysik med ett pf-koncept utan endast redan vältränade herrar som tävlat och ätit med det.

Vi ses på pfmötet i Martins källare på söndag kl 06.23, glöm inte att Hejhopp79 ansvarar för burken med de heliga aminosyrorna denna vecka!

hejhopp79
2011-05-13, 19:08
wut?

Du bör nog kolla in client updates på Martins sida.

Matsa
2011-05-13, 19:13
Efter att ha blivit inspirerad av Mike T så gör jag ett försök med periodisk fasta. Än så länge gillar jag det men jag har i ärlighetens namn varit ganska loj och vissa dagar har födointaget faktiskt sträckt sig över 10-11hr. Just nu är jag dock ledig så det ska bli intressant att se hur min energi är när jag börjar jobba igen.

För mig som alltid har fått tvinga i mig frukost så är det i alla fall skönt att slippa den biten just nu.

Philosophic
2011-05-13, 19:48
Åh nej! Här lagas det tacos i huset och jag har varit utan mat i 10h. Kommer bli svårt att avstå från det goda men tur man är envis! :)

Ristretto
2011-05-13, 20:24
Åh nej! Här lagas det tacos i huset och jag har varit utan mat i 10h. Kommer bli svårt att avstå från det goda men tur man är envis! :)

Vad kör du för korkade tider?

Philosophic
2011-05-13, 20:29
Vad kör du för korkade tider?

Lunch vid 11:00 sedan ingen mat först nästa dag 11:00. 24h utan mat.
De dagar jag tränar äter jag under hela dagen men på vilodagarna äter jag bara lunch.

Ristretto
2011-05-13, 20:32
Lunch vid 11:00 sedan ingen mat först nästa dag 11:00. 24h utan mat.
De dagar jag tränar äter jag under hela dagen men på vilodagarna äter jag bara lunch.

men ät på kvällen istället om du nu ska tvinga dig att köra ett sånt upplägg.

Philosophic
2011-05-13, 20:35
men ät på kvällen istället om du nu ska tvinga dig att köra ett sånt upplägg.

Varför rekomenderar du att äta på kvällen? Om jag ska ha ett mål om dagen så sjunker det ner bäst vid 11:00 och då får jag mer energi resten av dagen. Äter också lunch i skolan vid den tiden vilket gör allt enklare.

Ristretto
2011-05-13, 20:39
Varför rekomenderar du att äta på kvällen?

För att du ska slippa sitta och gnälla om hur sugen du är på mat på kolozzeum på kvällarna. Se sen till att vara aktiv under dagen, annars kommer du att bli knäpp av en så lång fasta.

Philosophic
2011-05-13, 20:41
För att du ska slippa sitta och gnälla om hur sugen du är på mat på kolozzeum på kvällarna. Se sen till att vara aktiv under dagen, annars kommer du att bli knäpp av en så lång fasta.

Okej, jag ska sluta gnälla. Aktiv är jag, förutom på kvällarna då det blir mycket dator.

Ristretto
2011-05-13, 21:14
Okej, jag ska sluta gnälla. Aktiv är jag, förutom på kvällarna då det blir mycket dator.

Det är ju just därför du ska äta på kvällarna istället. Då är du mätt och belåten medan du sitter framför datorn innan du lägger dig.

hejhopp79
2011-05-13, 21:29

Käka 3-5 på eftermiddagen istället så blir det inte så svårt att fasta till det och du behöver inte vara hungrig på kväll och när du lägger dig.

vicarious
2011-05-13, 21:32
Fast då missar han ju skollunchen. Hade jag gått i skolan (och nödvändigtvis ville hålla på med PF) hade jag kört från lunch och fram till kvällen, i.e det vanligaste upplägget här på forumet.

Skollunch äger ju.

Ristretto
2011-05-13, 21:37
Fast då missar han ju skollunchen. Hade jag gått i skolan (och nödvändigtvis ville hålla på med PF) hade jag kört från lunch och fram till kvällen, i.e det vanligaste upplägget här på forumet.

Skollunch äger ju.

Japp. Helt klart det bästa, men snubben verkar ju kört fast på en-måltid-om-dagen-ätande och jag tror inte på att äta den enda måltiden så tidigt.

Fru_Flisa
2011-05-13, 21:39
Varför rekomenderar du att äta på kvällen? Om jag ska ha ett mål om dagen så sjunker det ner bäst vid 11:00 och då får jag mer energi resten av dagen. Äter också lunch i skolan vid den tiden vilket gör allt enklare.

Jag (är inte den men) tycker maten smälter ner bäst under vila eftersom det parasympatiska systemet vill verka efter födointag. Energi tas främst från kroppens lagrade depåer, inte det som just kommer ner.

hejhopp79
2011-05-14, 10:43

Skollunch äger ju.

Jo fast han åt väl bara en gång per dag

Bjern
2011-05-14, 10:52
Någon här som är hantverkare/grovarbetare och kör periodisk fasta?

Mala
2011-05-14, 10:59
Du kommer inte hamna i ketos om du äter mycket protein, även om du äter lite kolhydrater.

Ketos är ju frånvaro av kolhydrater. Eller vad pratar du om?

Jag trodde att den största boven för att inte hamna i ketos var kolisar, men det spelar nog ingen roll vart energin kommer ifrån.

Eddie Vedder
2011-05-14, 11:01
Jag trodde att den största boven för att inte hamna i ketos var kolisar, men det spelar nog ingen roll vart energin kommer ifrån.

Det är det också. Men inte den enda. Och anledningen till att protein kan hämma ketos är ju det faktum att det blir kolhydrater av det. Samt att protein ger ett insulinpåslag naturligtvis.

Mala
2011-05-14, 11:05
Det är det också. Men inte den enda. Och anledningen till att protein kan hämma ketos är ju det faktum att det blir kolhydrater av det. Samt att protein ger ett insulinpåslag naturligtvis.

Jaha, men om vi säger att vi äter lite protein och att inget av proteinet blir kolisar, kommer det vi intog (enbart protein) hämma ketos? Det jag nog syftar på är om EAA med lite energi kan hämma ketos?

Lite off topic men jag ställde frågan under kreatin trådarna och fick ej svar, så jag undrar om man kissar mycket/ofta med kreatin? Många som säger att man gör det.

Eddie Vedder
2011-05-14, 11:10
Jaha, men om vi säger att vi äter lite protein och att inget av proteinet blir kolisar, kommer det vi intog (enbart protein) hämma ketos? Det jag nog syftar på är om EAA med lite energi kan hämma ketos?

Det kommer alltid bli glukos, så ska det bli. Det är som det ska, kroppen behöver ett stabilt blodsocker. Man ska inte sikta på LÅGT blodsocker med lågkolhydratkost utan ett jämnt.

Så nej naturligtvis kommer inte protein per se hämma ketos, utan protein dör du.

Ristretto
2011-05-14, 11:25
Någon här som är hantverkare/grovarbetare och kör periodisk fasta?

Jag planterade skog i somras:
Tänkte bara tala om för alla att jag kört min första dag med periodisk fasta och skogsplantering nu. Planterade 8 timmar i sträck helt utan mat eller kaffe, bara vatten och det gick bra.

apagul
2011-05-14, 12:31
Jag brukar alltid bli så pass matt efter träning och precis innan mat att jag skakar.

Hur gör ni med vägning?
Jag väger mig på morgonen, men då finns det ju såpass mycket mat kvar från gårdagen så vikten ändrar sig mer än utan PF.
Det är iaf vad jag har märkt.

Philosophic
2011-05-14, 12:32
24h "fastan" gick förvånansvärt bra. Vad bör jag tänka på dagen efter fastan? Äta som vanligt? Mitt mål är att deffa, alltså gå ner i vikt men också behålla de muskler jag har.

Viktor_Balck
2011-05-14, 12:43
24h "fastan" gick förvånansvärt bra. Vad bör jag tänka på dagen efter fastan? Äta som vanligt? Mitt mål är att deffa, alltså gå ner i vikt men också behålla de muskler jag har.

Att döma av det här inlägget tycker jag inte du skall hålla på och fasta överhuvudtaget. Ät och träna och försök ha roligt istället.

Philosophic
2011-05-14, 12:55
Att döma av det här inlägget tycker jag inte du skall hålla på och fasta överhuvudtaget. Ät och träna och försök ha roligt istället.

Varför ska jag ej fasta tycker du?

Ristretto
2011-05-14, 12:59

Varför fastar du 24h nu? Vad vill du ha ut av att göra det?

hoog
2011-05-14, 13:02
Jag planterade skog i somras:

Haha så skriver du efter en dag. Hur gick det efter en månads skogsplantering?

Silencer
2011-05-14, 13:06
Jag vill höja ett varningens finger vad det gäller kaffe på fastande mage, vilket jag vet att många PF:are gör.

Det gav mig magkatarr och var inte så jävla trevligt.

Sniggel
2011-05-14, 13:09
Jag har tidigare varit kritisk mot fysiskt arbete och IF men måste säga att jag har ändrat mig. IF är lättare vid moderat fysiskt arbete än vid kontorsarbete, helt klart, iaf för mig. Jag har även sett tendens till att det funkar vid klart fysiskt arbete.
Dock vill jag gärna ta något litet och proteinrikt vid 12 just pga muskelarbetet (och för att man annars får vänta till 16-17 med att äta). Men energimässigt och hungermässigt verkar jag inte behöva födointag förrän senare.
Äter enligt IF (typ) och tänker fortsätta med det och utvärdera igen i sommar då jag ska jobba på lager igen. Kommer förmodligen att starta födointaget kl 12 med något lätt (proteindrink+frukt+lite nötter, eller en ostomelett + proteindrink, 500-800 kcal) och äta sista måltiden efter träning. När denna måltiden intas är av mindre betydelse, 20?, 21? Man behöver ju inte köra benhårt på 16 timmars fasta.
Det jag gillar mest med IF är att "äta lätt" i början av dagen och "äta mycket" sent på dagen. Det passar min naturliga hunger bäst, samt genom att vara restriktiv med mat på förmiddagen håller jag skallen skärpt.

apagul
2011-05-14, 13:10
Jag vill höja ett varningens finger vad det gäller kaffe på fastande mage, vilket jag vet att många PF:are gör.

Det är en bra varning.
Fick själv magkatarr av kaffe i stora mängder.
Har man känslig mage (för koffein) så bör man akta sig.
Te är mildare.

Philosophic
2011-05-14, 13:11
Varför fastar du 24h nu? Vad vill du ha ut av att göra det?

Gå ner i vikt?

Bryts musklerna ner under fastan?

Ristretto
2011-05-14, 13:14
Haha så skriver du efter en dag. Hur gick det efter en månads skogsplantering?

HAHAH! Jättekul. Tror du jag skulle länka till inlägget om det bara funkade en dag?*slap*

Ristretto
2011-05-14, 13:19

Har aldrig märkt något sådant, måste vara väldigt individuellt. Snart kört PF i två år.

hejhopp79
2011-05-14, 13:37
Jag har inte heller märkt det faktiskt, men många kan nog få magproblem av svart kaffe på fastande mage.

Viktor_Balck
2011-05-14, 16:07

Det är väl upp till dig vad du vill göra, om du vill fasta eller inte. Men jag tycker att man kanske inte skall hoppa på en periodisk fasta det första man gör om man inte har koll på vissa fundamentala saker när det gäller kost, vilket jag inte tror att du har, även om jag självklart kan ha fel.

Det känns bara inte riktigt sunt, men det är bara min åsikt.

Mala
2011-05-14, 19:29
Det är väl upp till dig vad du vill göra, om du vill fasta eller inte. Men jag tycker att man kanske inte skall hoppa på en periodisk fasta det första man gör om man inte har koll på vissa fundamentala saker när det gäller kost, vilket jag inte tror att du har, även om jag självklart kan ha fel.

Det känns bara inte riktigt sunt, men det är bara min åsikt.

Din åsikt är fel säger min åsikt:)

Pompere
2011-05-14, 19:45
Jag brukar alltid bli så pass matt efter träning och precis innan mat att jag skakar.

Hur gör ni med vägning?
Jag väger mig på morgonen, men då finns det ju såpass mycket mat kvar från gårdagen så vikten ändrar sig mer än utan PF.
Väg dig ofta samt ta kort på dig själv en gång varje vecka.
På så sätt har jag fått en genomsnittlig viktnedgång samt använt spegeln till hjälp.
Men du ska inte lita på vågen allt för mycket. Var noga med att räkna maten så är det lugnt.

Drar i mig 4-6 koppar kaffe under fastan utan problem.

Silveta
2011-05-14, 20:21
Jag snittar nog runt 1.5 liter kaffe mellan det att jag vaknar och första måltiden O.o Har inte märkt några problem med magen.

Viktor_Balck
2011-05-14, 20:25
Din åsikt är fel säger min åsikt:)

Vad är fel?

Silveta
2011-05-14, 20:27
Vad är fel?

Jag är lite nyfiken på vilka fundamentala saker man måste ha koll på för att PF skall fungera :)

Det är ju inte som om snubben kommer glömma bort att äta och dö i svält eller något.

Det du får i dig per dag är ju per definition samma mängd som vid vanlig ksothållning fast med lite längre mellanrum mellan målen.

Viktor_Balck
2011-05-14, 20:33
Jag är lite nyfiken på vilka fundamentala saker man måste ha koll på för att PF skall fungera :)

Det är ju inte som om snubben kommer glömma bort att äta och dö i svält eller något.

Det du får i dig per dag är ju per definition samma mängd som vid vanlig ksothållning fast med lite längre mellanrum mellan målen.

Till att börja så skrev personen i fråga att hans "mål var att deffa, dvs gå ner i vikt". För att göra detta så behöver man ha lite koll, vilket jag tror att du håller med om.

Sen har jag aldrig påstått att han skulle glömma bort att äta eller att dö av svält.

Philosophic
2011-05-14, 21:51
Till att börja så skrev personen i fråga att hans "mål var att deffa, dvs gå ner i vikt". För att göra detta så behöver man ha lite koll, vilket jag tror att du håller med om.

Sen har jag aldrig påstått att han skulle glömma bort att äta eller att dö av svält.

Har läst ganska mycket om deff så ja, jag skulle vilja säga att jag har ganska bra koll.

vicarious
2011-05-14, 23:21
Du måste inte köra PF för att deffa/gå ner i vikt.

Mala
2011-05-15, 10:49
Vad är fel?

Trodde att du menade att PF inte var sunt....

BengtBurk
2011-05-15, 14:19
Hur gör ni med vägning?

Jag väger mig innan första målet för dagen. Vägde mig på morgonen förut men morgonvikten varierade alldeles för mycket pga bukfyllan.

BengtBurk
2011-05-15, 14:23
HAHAH! Jättekul. Tror du jag skulle länka till inlägget om det bara funkade en dag?*slap*

Hur länge körde du PF och plantering? Hur gick det med träningen?

Är lite kluven över om jag ska fortsätta med PF när jag ska börja plantera.

Bjern
2011-05-15, 15:53
Säg att jag har kommit ner till en önskvärd BF%, är PF då ganska optimal att pröva för att hålla den formen?

Ristretto
2011-05-15, 16:08
Säg att jag har kommit ner till en önskvärd BF%, är PF då ganska optimal att pröva för att hålla den formen?

Om man trivs bäst med måltidsfrekvensen som periodisk fasta medför så är det väl ungefär lika optimalt för att hålla den formen, precis som 8 måltider om dagen är optimalt för någon som trivs bäst med att äta så. Imho.

Sedan kan man ju diskutera andra fördelar, men så ser jag på det.

Bjern
2011-05-15, 16:40
Om man trivs bäst med måltidsfrekvensen som periodisk fasta medför så är det väl ungefär lika optimalt för att hålla den formen, precis som 8 måltider om dagen är optimalt för någon som trivs bäst med att äta så. Imho.

Sedan kan man ju diskutera andra fördelar, men så ser jag på det.

Jag tänker att det kan vara smidigt när man går i skolan helt enkelt, och käkar inte mer än 3 måltider om dagen ändå, ibland 4 men det funkar ju också som jag har förstått det.

Ristretto
2011-05-15, 16:50
Jag tänker att det kan vara smidigt när man går i skolan helt enkelt, och käkar inte mer än 3 måltider om dagen ändå, ibland 4 men det funkar ju också som jag har förstått det.

Ja, jag tycker det är helt underbart att slippa frukosten och äta mer senare på dagen, men det betyder ju inte att alla gör det.

lirberr
2011-05-15, 20:15
Ja, jag tycker det är helt underbart att slippa frukosten och äta mer senare på dagen, men det betyder ju inte att alla gör det.

Skippa frukosten tycker jag är det mest positiva med PF.

Vakna 8, trycka i sig 500 kcal och 20g protein, nej tack.

BengtBurk
2011-05-15, 22:11
Skippa frukosten tycker jag är det mest positiva med PF.

Vakna 8, trycka i sig 500 kcal och 20g protein, nej tack.

Just den sammansättningen är dock inget krav. Lite skum formulering från din sida tycker jag.

ceejay
2011-05-15, 23:28
skippa frukosten är det bästa som finns! Folk har ju alltid babblat om att den är viktigast. My ass.

lirberr
2011-05-15, 23:37
Just den sammansättningen är dock inget krav. Lite skum formulering från din sida tycker jag.

Min poäng var att det är jobbigt att äta proteinrik "nyttig" mat precis när man vaknat.

Inge Enveten
2011-05-16, 07:19
Min poäng var att det är jobbigt att äta proteinrik "nyttig" mat precis när man vaknat.

Jobbigt för vem? Finns massvis med människor som trivs med att äta sin proteinrika/fattiga frukost.

lirberr
2011-05-16, 07:38
Jobbigt för vem? Finns massvis med människor som trivs med att äta sin proteinrika/fattiga frukost.

Ja du, gissa? Jag tycker det är jobbigt. Det var därför jag skrev "JAG tycker det mest positiva med PF är att man inte behöver äta frukost" Och döma av tråden är jag inte ensam.

Inge Enveten
2011-05-16, 07:43
Ja du, gissa? Jag tycker det är jobbigt. Det var därför jag skrev "JAG tycker det mest positiva med PF är att man inte behöver äta frukost" Och döma av tråden är jag inte ensam.

Då borde du ha skrivit

"Min poäng var att det är jobbigt att äta proteinrik "nyttig" mat precis när JAG vaknat"

Istället för

lirberr
2011-05-16, 08:12
Då borde du ha skrivit

"Min poäng var att det är jobbigt att äta proteinrik "nyttig" mat precis när JAG vaknat"

Istället för
Okey! Tur att du rättade mig, någon kunde ju ha missförstått.

vicarious
2011-05-16, 09:36
Okey! Tur att du rättade mig, någon kunde ju ha missförstått.

Ja.

daloatf
2011-05-16, 09:53
Fördelen med PF för mig är att jag har mer tid på toan att läsa tidningen istället för att göra tvåan snabbt och sen hinna trycka i mig käk innan jag ska gå till jobbet. Tagit bort en stressfaktor i mitt liv. Bra för min halsbränna som har försvunnit sen jag börja med PF. Sen är ju PF ett bra upplägg för en som har lite av en stressmage som jag.

vicarious
2011-05-16, 10:09
Jag kan sova längre vilket är skönt.

daloatf
2011-05-16, 10:31
jag kan sova längre vilket är skönt.

+1

BengtBurk
2011-05-16, 10:46

Är det jobbigt att blanda en proteinshake och dricka?

Inge Enveten
2011-05-16, 10:54
Riktigt coolt dessutom hur man vänjer sig vid att inte äta precis vid uppvaknande. Efter det att man väl är van är det oerhört skönt. För min del blev det likt er andra, mer sömn och mindre stress. Riktigt lyckat med andra ord.

Vore jag hungrig hade det aldrig funkat. Just därför är jag riktigt glad att jag stod ut med den jobbiga perioden i början. Minns inte hur lång tid det tog men 7 dagar kanske och det var verkligen värt det.

En annan starkt bidragande faktor var att jag inte märkte någon skillnad heller vad gäller hungerkänslor framåt lunchtid. Detta var också när jag gick på gymnasiet så skollunch käkades varje vardag. A = skippa frukost. B = ät frukost. Både A och B genererade identiska hungerkänslor vid 11-12. Valet var enkelt.

Idag kör jag dock inte riktigt PF faktiskt. I alla fall inte likt er andra. Äter ofta sista måltiden vid 21-22 och första runt 11-12. Har dock märkt sämre effekt av ZMA jämfört med när jag istället åt sista måltiden tidigare d.v.s. 19-20.

BengtBurk
2011-05-16, 11:27
Jag får sova längre och får äta större måltider då jag väl äter = win!

Kimkay
2011-05-16, 12:51
A = skippa frukost. B = ät frukost. Både A och B genererade identiska hungerkänslor vid 11-12. Valet var enkelt.

Precis min syn på det hela!

lirberr
2011-05-16, 13:51
Är det jobbigt att blanda en proteinshake och dricka?

Jag tycker det. Sen dricker dom flesta inte en proteinshake till frukost.

Zorban
2011-05-16, 13:57
Jo det gör dom :)

vicarious
2011-05-16, 14:06
Det vet väl inte ni. Skärpning nu.

BengtBurk
2011-05-16, 16:33

Du kan inte ha det lätt i så fall. Vad har andra individer med ditt frukostätande att göra? Då jag äter frukost blir det alltid en proteinshake.

Mala
2011-05-16, 17:42
Kör själv efter PF och gjort det i 2v, tycker att det fungerar väldigt bra hittills. Ser att det oftast är positiva åsikter kring PF osv men är det någon som har negativa åsikter? Att ni blir hungriga? Trötta? Etc...

Inge Enveten
2011-05-16, 17:44
Kör själv efter PF och gjort det i 2v, tycker att det fungerar väldigt bra hittills. Ser att det oftast är positiva åsikter kring PF osv men är det någon som har negativa åsikter? Att ni blir hungriga? Trötta? Etc...

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=3251399

Philosophic
2011-05-16, 17:45
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=3251399

"Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer. "

Inge Enveten
2011-05-16, 17:58
Konstigt. Funkar för mig.

Sök negativa i ämnet så hittar ni en hel del.

Ristretto
2011-05-16, 20:33
Till alla Leangainsare som inte läst senaste artikeln:

Even though the conclusions that can be drawns based on this study are somewhat limited due to the infusion protocol, I find the results promising enough to make changes to my own diet. Consequenly, I will personally increase my daily n-3 intake to achieve a similar EPA/DHA saturation of the plasma membranes. I will also make this a mandatory part of the diet templates for my clients.

This means that I recommend an intake of 2 g EPA and 1.5 g DHA per day, and it means that you should pay closer attention to the EPA/DHA amounts you get from your fish oil supplement.

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

vicarious
2011-05-16, 20:50
Börjat köra 10st 1g kapslar om dagen nu, körde 3-5 förut.

Ristretto
2011-05-16, 20:57
Börjat köra 10st 1g kapslar om dagen nu, körde 3-5 förut.

Haha, härligt att man inte är ensam!

Detta är nog första gången jag verkligen kommer att ändra vanor efter att ha läst en artikel. Räknade också på det, och 10-12 verkar behövas av Omega FX för att komma upp i nivåerna som nämns.
Så, det blir nog att beställa den som nämns i artikeln för hädanefter, om inte koloshoppen har nån med bättre innehåll av EPA och DHA.

vicarious
2011-05-16, 21:01
Haha, härligt att man inte är ensam!

Detta är nog första gången jag verkligen kommer att ändra vanor efter att ha läst en artikel. Räknade också på det, och 10-12 verkar behövas av Omega FX för att komma upp i nivåerna som nämns.
Så, det blir nog att beställa den som nämns i artikeln för hädanefter, om inte koloshoppen har nån med bättre innehåll av EPA och DHA.

Blir det verkligen billigare att beställa det märket? FX är ju rätt billiga, även om man måste äta 10-12st om dagen. Har inte räknat på det.

Evilkitty
2011-05-16, 21:08
Kan vara jag som missat det, men potentiella bieffekter med ett så pass högt dagligt intag av EPA/DHA nämns inte ens. FDA säger att den övre gränsen för dagligt intag bör ligga på 3g EPA/DHA.

Är det inte vettigt att infomera om detta då Berkhan förespråkar ett högre intag än den övre rekommenderade gränsen?

Givetvis får alla själva bedöma risk vs gain men man borde vara medveten om valet, åtminstone.

vicarious
2011-05-16, 21:12
Kan vara jag som missat det, men potentiella bieffekter med ett så pass högt dagligt intag av EPA/DHA nämns inte ens. FDA säger att den övre gränsen för dagligt intag bör ligga på 3g EPA/DHA.

Är det inte vettigt att infomera om detta då Berkhan förespråkar ett högre intag än den övre rekommenderade gränsen?

Givetvis får alla själva bedöma risk vs gain men man borde vara medveten om valet, åtminstone.

This means that I recommend an intake of 2 g EPA and 1.5 g DHA per day, and it means that you should pay closer attention to the EPA/DHA amounts you get from your fish oil supplement.

2+1.5 = 3.5

Inte så farligt långt över det rekommenderade?

Pansartax
2011-05-16, 21:18
Innehåller inte fx kapslarna 1g?

vicarious
2011-05-16, 21:18
Innehåller inte fx kapslarna 1g?

Nej. De väger 1g men det är inte 1g ren EPA eller DHA.

Evilkitty
2011-05-16, 21:19
2+1.5 = 3.5

Inte så farligt långt över det rekommenderade?

Nej, men det är trots allt den rekommenderade övre gränsen och jag tycker det är dåligt av Berkhan att inte informera om det.

Vad är för övrigt potentiella bieffekter? Dvs från direkt överdosering av Omega 3 och inte av vitamin A som vissa produkter inkluderar.

Ristretto
2011-05-16, 21:20
Ska man upp i mängderna 2g EPA och 1,5g DHA måste man ta 11-12 FX-kaplar.

Omega FX 1g/kapsel:

0,18g EPA *11 =1,98g
0,12g DHA *11=1,32g

7,08kr per dag om man räknar på 59 öre per kapsel.

Omega-3 Forte 1g/kapsel:

EPA 0,33g *6 =1,98
DHA 0,22g *6 =1,32

9,45kr per dag om man räknar på 1,575kr per kapsel.

Så, FX är billigare, men då måste man trycka i sig nästan dubbelt så många också...

Inge Enveten
2011-05-16, 21:20
Nej. De väger 1g men det är inte 1g ren EPA eller DHA.

Väger de verkligen 1g? Du menar väl att de innehåller 1 g fett?

Ristretto
2011-05-16, 21:23

Ja, det är det han menar, men inte 1g rent EPA/DHA.

vicarious
2011-05-16, 21:23
Ska man upp i mängderna 2g EPA och 1,5g DHA måste man ta 11-12 FX-kaplar.

0,18g EPA *11 =1,98g
0,12g DHA *11=1,32g

7,08kr per dag om man räknar på 59 öre per kapsel.

Omega-3 Forte
EPA 0,33g *6 =1,98
DHA 0,22g *6 =1,32

9,45kr per dag om man räknar på 1,575kr per kapsel.

Så, FX är billigare, men då måste man trycka i sig nästan dubbelt så många också...

Ganska dyrt blir det oavsett vilket märke man väljer. Jag har inga problem med att trycka i mig 10-12 kapslar om dagen. Ekonomiskt blir det ganska dyrt dock. 50kr i veckan = mer än 200kr i månaden i endast fiskolja.

Dags att börja äta fet fisk kanske.

De väger kanske mer. Det som inte är EPA, DHA och vitamin E - vad är det? Utfyllnad av något slag..?

Pansartax
2011-05-16, 21:24

Läste på deras hemsida;

INNEHÅLL per kapsel (1000mg):

EPA 180 mg

DHA 120 mg

Man kan köpa 10 burkar för 39,90 kr styck, 100 kapslar i varje burk.

Frågan är väl bara vilken fisk som är billigare.

Inge Enveten
2011-05-16, 21:28
Någon som orkar slänga in en beräkning på BS produkt också?
Om någon orkat ta med en beräkning av lax också vore det schysst. Jag hade gjort det själv men har ej tid atm. Gör det själv imorgon annars om ingen gjort det tills dess.

Pansartax
2011-05-16, 21:29
Är inte lax rätt dyrt? 100kr/kg +? Jag tror helt klart att omega kapslar är billigast.

Ristretto
2011-05-16, 21:33
Ganska dyrt blir det oavsett vilket märke man väljer. Jag har inga problem med att trycka i mig 10-12 kapslar om dagen. Ekonomiskt blir det ganska dyrt dock. 50kr i veckan = mer än 200kr i månaden i endast fiskolja.

Dags att börja äta fet fisk kanske.

Jo, men det blir ju billigare om man köper fler och får ner dem till 39 öre per kapsel.

Frågan är om det är värt det för vad man än så länge? Man vet ju inte om den ökade proteinsyntesen vid mättillfället gör nån skillnad i det långa loppet, precis som han tog upp.

vicarious
2011-05-16, 21:39
Någon som orkar slänga in en beräkning på BS produkt också?
Om någon orkat ta med en beräkning av lax också vore det schysst. Jag hade gjort det själv men har ej tid atm. Gör det själv imorgon annars om ingen gjort det tills dess.

Jag har BS kapslar men orkar inte räkna :D Även deras kapslar blir billigare desto fler burkar man köper så det får man ju ta med i beräkningarna.

Från artikeln

If you eat fatty fish on a regular basis, a stringent EPA/DHA-protocol might not be required. You can check the EPA and DHA content of fish here. Example: your average store-bought salmon yields 0.7 g EPA and 1.4 g DHA per 100 g. Do the calculations based on your average weekly intake. Keep in mind that the amounts can vary depending on the breeding of the fish, e.g. farm-raised vs wild salmon.

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Här kan du kolla innehållet i olika fisksorter

http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/report/html/table_g2_adda2.htm

Är inte lax rätt dyrt? 100kr/kg +? Jag tror helt klart att omega kapslar är billigast.

Jo lax är ofta ganska dyrt men det finns annan fisk som innehåller omega-3, makrill till exempel. 100kr/kg tror jag är i överkant, det går nog att hitta billigare lax än så.

Jo, men det blir ju billigare om man köper fler och får ner dem till 39 öre per kapsel.

Frågan är om det är värt det för vad man än så länge? Man vet ju inte om den ökade proteinsyntesen vid mättillfället gör nån skillnad i det långa loppet, precis som han tog upp.

Sant. Jag vet inte riktigt om det är värt. Kommer ta mig en funderare.

Pansartax
2011-05-16, 21:41
Makrill är ju inte jättebilligt heller.

Hur ser det ut med intag av skiten, måste det vara utspritt eller går det ta 10 kapslar på ett svep?

anton2000
2011-05-16, 21:43
Tur att man käkar mycket makrill då :) Brukar kosta 25 spänn för 3 burkar a 125g.
Stats för 80 gr makrill från SLV:

Fettsyror
Summa mättade fettsyror g 4,8
Fettsyra 4:0-10:0 g 0,0
Fettsyra 12:0 g 0,0
Fettsyra 14:0 g 1,4
Fettsyra 16:0 g 2,7
Fettsyra 18:0 g 0,4
Fettsyra 20:0 g 0,0
Summa enkelomättade fettsyror g 9,1
Fettsyra 16:1 g 1,0
Fettsyra 18:1 g 2,4
Summa fleromättade fettsyror g 6,2
Summa n-6 fettsyror g ea
Fettsyra 18:2 g 0,4
Fettsyra 20:4 g 0,1
Summa n-3 fettsyror g ea
Fettsyra 18:3 g 0,4
Summa långa n-3 fettsyror g ea
EPA (Fettsyra 20:5) g 1,2
DPA (Fettsyra 22:5) g 0,2
DHA (Fettsyra 22:6) g 2,2

RassK
2011-05-16, 21:51
Omega-3-fettsyror i färsk eller fryst fisk

Typ av fisk mg/100 g

Fiskrom från blandade sorter 2 354
Makrill (Atlanten) 2 299
Sill (Stilla havet) 1 658
Sill (Atlanten) 1 571
Makrill (Stilla havet) 1 441
Svarttorsk 1 395
Lax (Stilla havet) 1 355
Makrill, spansk 1 341
Vit fisk, blandade sorter 1 258
Tonfisk, blåfena 1 173
Lax, röd 1 172
Pinklax (puckellax) 1 005

vicarious
2011-05-16, 21:53
Makrill äger med andra ord.

Fet fisk på vilodagar, kapslar på träningsdagar. Win?

anton2000
2011-05-16, 22:29
Makrill äger med andra ord.

Fet fisk på vilodagar, kapslar på träningsdagar. Win?

Epic win!

Jag brukar köra broccolimix och några burkar makrill på vilodagar, riktigt gott!

Raasken
2011-05-17, 07:42
Överväg att skaffa flytande O3 i stället för att svälja 10+ tabletter om dagen, mycket smidigare och mindre risk att sätta i halsen.
Fö. Är det kul att anekdoter får uppbackning i forskningen. Dan Johns O3 rutin går ut på att du ökar doseringen tills din mage säger ifrån och sedan backar ett steg.
Hans atleter växte tydligen till sig rejält när dom fick i sig O3 och körde skivstångskomplex *flex*

hejhopp79
2011-05-17, 08:01
Ni inser att skillnaderna förmodligen inte är jättestora ändå mellan att äta sådana mängder omega-3 och inte?

Dock äter jag själv hellre makrill och lax än proppar i mig 10 kapslar dagligen. Man måste liksom inte öka sitt omega-3 intag enormt bara för att Martin gör det. Fårmentalitet är lite jobbigt. Dessutom nämns ingenting om potentiella bieffekter av det höga intaget, något jag tycker är rätt märkligt och minst sagt ansvarslöst.

Inge Enveten
2011-05-17, 08:28

Shit. Det där är jag inte sugen på alls. Blir en riktigt stor skillnad för mig som bara kör på 2 g per dag.

Anton Fräs
2011-05-17, 09:09
Dessutom nämns ingenting om potentiella bieffekter av det höga intaget, något jag tycker är rätt märkligt och minst sagt ansvarslöst.

Jag ser fördelar med ett stort omega-3 intag, i synnerhet om man når det via fiskintag, men när man börjar tala om riktiga monsterdoser får min magkänsla mig att slå bakut. Mer är inte alltid bättre. (Ingen vetenskaplighet här inte.)

Finska Lejonet
2011-05-17, 09:39
Folk runtom mig har kört högre doser speciellt under deff och tyckt sig märka skillnad, så jag tänker nog iaf äta mer makrill!

vicarious
2011-05-17, 10:12
Ni inser att skillnaderna förmodligen inte är jättestora ändå mellan att äta sådana mängder omega-3 och inte?

Dock äter jag själv hellre makrill och lax än proppar i mig 10 kapslar dagligen. Man måste liksom inte öka sitt omega-3 intag enormt bara för att Martin gör det. Fårmentalitet är lite jobbigt. Dessutom nämns ingenting om potentiella bieffekter av det höga intaget, något jag tycker är rätt märkligt och minst sagt ansvarslöst.

Ha. Ska du tala om fårmentalitet och små skillnader? Vilket skämt.

hejhopp79
2011-05-17, 11:08
ok?

Stör mig bara att folk direkt lägger om sin kost etc förmodligen utan att ens kollat på citerade studier osv. Nu är ju Martin kunnig, men att för den sakens skull följa alla rekommendationer oavsett vem som ger dem utan närmare granskning, är ju rätt dumt.

Ska du äta 20 omega-3 kapslar om dagen nu, Vicarious? Det kan ju ge 32,49% bättre muskeluppbyggnad.

Att cykla makronutrienter gör jag gärna själv och tycker många av råden kring PF är bra, men man väljer ju själv vad man följer för råd såklart. Och när det blir smått sektliknande med att man automatiskt följer något man läser på en blogg, borde man återinföra sitt kritiska tänkande. Särskilt när majoriteten förmodligen inte ens kollar på någon citerad studie.

phrack
2011-05-17, 14:04
Men den här rekommendationen av tio kapslar eller vad som nu motsvarar 2-3 g av EPA/DHA är ju knappast ny. Måste varit Martin som feltolkat Lyle m.fl. länge bara.

Ristretto
2011-05-17, 15:37

Vilka är dessa bieffekter som påpekats ett par gånger nu?

Om man ser till att äta vettigt i förhållande till sin träning och tränar smart så är det ju väldigt få saker, om ens några, som kommer att göra någon större skillnad på resultatet. Det är ju samma sak som med EAA/BCAA.

Jag tycker däremot att det kan vara kul att testa och se om man märker någon skillnad och så länge det inte skadar resultaten (eller plånboken allt för mycket) ser jag inga problem med det.

Spridis
2011-05-17, 16:53
Med andra ord så är mina 5 burkar makrill i veckan inte bara goda utan bra också!
Bara att fortsätta som vanligt mao.

hejhopp79
2011-05-17, 17:14
5 (stora) burkar makrill i veckan är jättebra men du skulle snarast behöva det dubbla för att komma upp i nivåerna som diskuteras här.

Men såklart bara att testa på om man vill. Berätta gärna era erfarenheter i tråden

Spridis
2011-05-17, 17:29
5 (stora) burkar makrill i veckan är jättebra men du skulle snarast behöva det dubbla för att komma upp i nivåerna som diskuteras här.

Men såklart bara att testa på om man vill. Berätta gärna era erfarenheter i tråden

Jag har ätit makrill under lång tid redan för att jag gillar smaken! Detta i kombination med 3st Omega-3 tabletter varje dag (Möller's).

Makrill i tomatsås 125g (80g makrill, 45g tomatsås):

Summa långa n-3 fettsyror
EPA (Fettsyra 20:5) 1,2g (LG dos: 2,0g)
DHA (Fettsyra 22:6) 2,2g (LG dos: 1,5g)

Källa http://www.slv.se

z_bumbi
2011-05-17, 18:12
Vilka är dessa bieffekter som påpekats ett par gånger nu?

Ett tag testade man fiskolja som immunförsvarssänkande och då låg doserna runt 10-15 g fiskolja per dag med lite spridda effekter.
En ökad mängd fleromättade ökar oxidationsrisken dvs det som omega-6 brukar beskyllas för är inte enbart en fråga om omega-6 utan hela gruppen med fleromättade och en teori är att totalmängen är minst lika viktigt som fördelningen.
Vad som gäller vid de föreslagna mängderna eller vad som överhuvudtaget gäller har jag däremot ingen aning då jag inte kollat upp det då det var ett bra tag sedan jag tyckte fiskolja var spännande.
Är man mer intresserad borde det däremot gå ganska snabbt att kolla upp det på några enkla sökningar.

Ökad blödningsrisk finns självklart också om man har problem med den saken eller ofta utsätts för risken att skada sig.

Eddie Vedder
2011-05-17, 18:45
En ökad mängd fleromättade ökar oxidationsrisken dvs det som omega-6 brukar beskyllas för är inte enbart en fråga om omega-6 utan hela gruppen med fleromättade och en teori är att totalmängen är minst lika viktigt som fördelningen.

Inte bara oxidation utan även att n-6 är proinflammatoriskt. Och eftersom det ska vara en balans i kroppens inflammationer bör man ju vara medveten att det inte är en linjär kurva där mer antiinflammatoriskt desto bättre. Det kan bli för mycket antiinflammatoriska ämnen också. Sedan vet naturligtvis inte jag när den balansen blir negativ åt andra hållet men att i alla lägen minska ner alla inflammationer är i alla fall inte bra, inflammationer behövs.

Sedan vet jag inte hur det är med miljögifter i olika fiskoljeprodukter.

phrack
2011-05-17, 19:09
Jag har käkat 10 kapslar efter Lyles rekommendationer i ungefär ett år. Kan inte säga hur det påverkat mig direkt, men det har inte varit negativt. Jag har bättre hy/hår och har inte varit ens förkyld sedan dess, men det kan lika gärna bero på vitamin D eller något annat. Det är miljögifterna som oroar mig. Helst av allt skulle jag vilja ha ett högkoncentrerat preparat, men prisskillnaden är lite väl häftig.

Niwah
2011-05-17, 23:22
Dricker ni några proteinshakes? Läste leangains-guiden och såg inget nämnt om proteinpulver utan enbart genom mat.

Danne2k
2011-05-17, 23:54
Dricker ni några proteinshakes? Läste leangains-guiden och såg inget nämnt om proteinpulver utan enbart genom mat.

Det gör nog de flesta här inne, ska du se.

Hur mycket proteinpulver man konsumerar är ganska irrelevant, det gör man som man vill med. Självklart är mat bäst eftersom det mättar mer än pulver och ger andra saker på köpet.

Kör en drink direkt efter träning om du har mer än en timme tills du får i dig riktig mat. Annars är proteindrinkar bara ett billigt, enkelt men relativt tråkigt sätt att höja proteinintaget på.

Viktor_Balck
2011-05-18, 00:50

Från hemsidan, hade för mig att jag läste nåt om just proteindrinkar:

"Whole and unprocessed foods should always take priority over processed or liquid foods, unless circumstance demands a compromise. For example, you might find yourself in situations when there is little time to eat or prepare foods – in such a situation, having a protein shake or meal replacement bar is ok, where as solid, more satiating foods should be consumed whenever there is ample time to cook."

vicarious
2011-05-18, 07:25

Nej. Använder endast proteinpulver till fluff. Betydligt godare med t ex kyckling eller kvarg än en proteinshake tycker jag.

rooz
2011-05-18, 07:29
Har nästan slutat med det helt. Blir kasein i fluff samt puddingar av olika slag.

hejhopp79
2011-05-18, 10:00
Jag har käkat 10 kapslar efter Lyles rekommendationer i ungefär ett år. Kan inte säga hur det påverkat mig direkt, men det har inte varit negativt. Jag har bättre hy/hår och har inte varit ens förkyld sedan dess, men det kan lika gärna bero på vitamin D eller något annat. Det är miljögifterna som oroar mig. Helst av allt skulle jag vilja ha ett högkoncentrerat preparat, men prisskillnaden är lite väl häftig.

Har du länk till Lyles skriverier på ämnet?

Antar att det är på hans sida iofs, ska kolla.

hejhopp79
2011-05-18, 10:03

Jag tror nog Martin nämner både en och hundra gånger att proteinshakes inte är en stapelvara i hans upplägg eftersom det mättar för dåligt.

Nu mättar ju dock vassleisolat bättre än mycket mat enligt ny undersökning som Grub postade nyligen (hur gör man för att indexera och komma ihåg alla källor? Måste börja bokmärka ordentligt). Men de flesta käkar ju vanligt vassle, tror jag Martin syftade på.

Mat mättar bättre, vilket såklart är A och O för att uppnå följsamhet vid diet.

Langster
2011-05-18, 10:18
Jag dricker proteindrinkar för att jag tycker det är gott och för att dryga ut proteinintaget.

Tycker man att proteindrinkar är gott så finns det ingen anledning att inte använda dem. Som en del av större måltider som i sig är mättande funkar de utmärkt under diet.

Danne2k
2011-05-18, 10:39
Jag dricker proteindrinkar för att jag tycker det är gott och för att dryga ut proteinintaget.

Tycker man att proteindrinkar är gott så finns det ingen anledning att inte använda dem. Som en del av större måltider som i sig är mättande funkar de utmärkt under diet.

+1

Antagligen bara jag som blir väldigt mätt på en vassledrink..?

Sen håller det inte i sig lika länge som när man käkar vanlig mat, såklart.

Inge Enveten
2011-05-18, 10:45

Var proteindrinkar något du inkludera i din tävlingsdiet?

daff__
2011-05-18, 12:42
Är det någon mer än jag som blir helt trött och matt när ni byter fastan?
Jag bryter min kl 13 med en proteindrink och en baguette med ost och skinka tex. Sen träning 16:30 (eaa innan och efter) och mat kl 18 och 21.

Varje gång jag tar nått kl 13 blir jag trött och slö...
Äter jag inget innan träningen är jag pigg hela vägen, men det känns lite långt att fasta 19-20 timmar varje dag?

hejhopp79
2011-05-18, 12:53
Samma här, är också pigg och stark under träningen när jag kör fastande. Med mat innan blir jag slö och trött och orkar knappt maxa ;) True story

Katekolaminerna som pushar och motiverar, gotta love it. Daff, en variant är att köra en prottedrink innan träningen, eller typ kycklingfilé + broccoli endast. Kolhydraterna och serotoninet är vad som gör dig slö i samband med kost.

Langster
2011-05-18, 13:02
Var proteindrinkar något du inkludera i din tävlingsdiet?

Japp. Bl.a Special K flingor med vassleprotein/minimjölk som en del av måltiden efter träning, riktigt gott och bra fördelning av makronutrienter - nästan bara protein och kolhydrater.
Kesella och bär brukar jag hälla Sloow Protein vanilj över.

Inge Enveten
2011-05-18, 13:24
Japp. Bl.a Special K flingor med vassleprotein/minimjölk som en del av måltiden efter träning, riktigt gott och bra fördelning av makronutrienter - nästan bara protein och kolhydrater.

Coolt. Tack!

Du har ingen åsikt om olika kolhydratkällor? Du tror t.ex inte du hade fått bättre återhämtning eller på annat sätt dragit fördel av att istället för Special K käka potatis eller ris eller havregrynsgröt?

Langster
2011-05-18, 13:39
Coolt. Tack!

Du har ingen åsikt om olika kolhydratkällor? Du tror t.ex inte du hade fått bättre återhämtning eller på annat sätt dragit fördel av att istället för Special K käka potatis eller ris eller havregrynsgröt?

Mina kolhydratskällor i målet efter träning var potatis, grönsaker, frukt, bär och Special K och mjölk... ;)

Men oavsett så tror jag inte det hade gjort någon skillnad, nej. Vad skulle göra skillnaden tror du (inte ironiskt, en intressant fråga)? GI? Även om t.ex GI har någon betydelse tror jag den är minimal när man äter så stora mål och ännu mindre blir det efter träning under viktnedgång.

Langster
2011-05-18, 13:42
Största delen av kolhydratsintaget är alltså stärkelse. Jag skulle nog inte vilja basera det till största del av fruktos eller socker, men det är väl det enda som jag tror skulle kunna vara sämre än något annat.

BengtBurk
2011-05-18, 14:09
Antagligen bara jag som blir väldigt mätt på en vassledrink..?

Jag blir mätt på en vassledrink med mjölk.

För övrigt så tar jag 3-4 proteinshakes per dag, gott, billigt och enkelt sätt att få i sig protein.

Inge Enveten
2011-05-18, 14:15
Mina kolhydratskällor i målet efter träning var potatis, grönsaker, frukt, bär och Special K och mjölk... ;)

Men oavsett så tror jag inte det hade gjort någon skillnad, nej. Vad skulle göra skillnaden tror du (inte ironiskt, en intressant fråga)? GI? Även om t.ex GI har någon betydelse tror jag den är minimal när man äter så stora mål och ännu mindre blir det efter träning under viktnedgång.

Jag har ingen åsikt egentligen utan jag är högst okunnig och ställer frågor till dem jag tror vara mer kunniga för att lära mig.

Vad är egentligen skillnaden mellan potatis och havregryn då? Mikronutrienterna bara?

Skillnaden mellan potatis och banan? Havregryn vs lösgodis? Jordgubbar vs glass?

Talar inte alls om mättnad utan snarare direkt fysisk påverkan så som glykogeninlagring, återhämtning and what not.

hejhopp79
2011-05-18, 14:19
Langster hur många % kroppsfett har du på din bild?

Fråga till alla: Hur mycket carbs/fett kör ni en typisk träningsdag och vilken kolis-källor blir det i vilka mängder

Wildhuss
2011-05-18, 14:24
10 % fett 45 % carbs

300g frysta bär, 150g äpple, 60g havregryn och 800g potatis.

Pansartax
2011-05-18, 14:33

Fråga till alla: Hur mycket carbs/fett kör ni en typisk träningsdag och vilken kolis-källor blir det i vilka mängder

Det var väl någon som frågade det tidigare i tråden? Kunde svära på att jag svarat på det tidigare.

Träningsdagar: ca 100g kolhydrater
Vilodagar: ca 50g kolhydrater

Ris&Havregryn.

Fett har jag ingen aning om, men det är extremt lite. Riskzonen skulle jag tippa på, om inte direkt farligt vissa dagar.

Langster
2011-05-18, 14:33

Ingen som helst aning.
Inte direkt riktat till dig: Det är väl rätt ointressant egentligen? Den enda anledningen jag kan tänka mig till att man skulle ha koll på procenten är väl för att kontrollera att det går åt rätt håll, och jag menar... lyckas man få det att gå åt fel håll gör man så jäkla fel att fettprocenten är ens minsta bekymmer.

Intressant i sammanhanget är att bilden togs under saltladdningen innan tävlingen så egentligen är jag rätt bloatad där, ett par dagar senare tömdes kroppen på vatten och jag såg rejält mycket hårdare ut - trots att fettprocenten inte förändrats alls.

Langster
2011-05-18, 14:37
Jag har ingen åsikt egentligen utan jag är högst okunnig och ställer frågor till dem jag tror vara mer kunniga för att lära mig.

Vad är egentligen skillnaden mellan potatis och havregryn då? Mikronutrienterna bara?

Skillnaden mellan potatis och banan? Havregryn vs lösgodis? Jordgubbar vs glass?

Talar inte alls om mättnad utan snarare direkt fysisk påverkan så som glykogeninlagring, återhämtning and what not.

Ingen aning. Jag tror inte det spelar någon större roll om man äter potatis eller havre t.ex. Antagligen är stärkelse bättre än socker, det räcker väl så? :D

Pansartax
2011-05-18, 14:40
Jag hakar på trenden här och fyrar iväg en fråga till dig Langster också (Som är PF relaterad)

Vad var det som fick dig att prova PF överhuvudtaget? Vem var det som övertygade dig och vad trodde du skulle hända? Jag kan tänka mig vad man skulle få för svar ifrån Jay Cutler om man sa till honom "Du, prova äta 2 gånger om dagen istället", hur kom det sig att du tänkte att "Jamen va fan, vi provar"?

Jag hade själv nog aldrig vågat sadla om till PF bara sådär om jag haft ett bra bygge på gång som fungerat.

Langster
2011-05-18, 14:49
Jag tyckte det verkade vara ett enkelt sätt att komma i form helt enkelt.
Jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men jag läste om det och tyckte det verkade logiskt. Sen kontaktade jag Martin. Jag tvivlade aldrig på att det skulle funka, det vet jag, men exakt vad det var som övertygade mig kommer jag inte ihåg.
Sen är jag låååååångt ifrån Cutler liksom. Vid det tillfället jag testade PF första gången var jag mest trött på att vara fet, jag valde vad som verkade vara det enklaste sättet att sluta vara fet, snarare än det jag trodde var det mest optimala sättet att stå på proffsbyggarscen.

Sen har jag fortsatt med det för att det är enkelt och faktiskt är väldigt effektivt.

vicarious
2011-05-18, 14:56

Havregryn, något mer fibrer och fett än potatis vilket borde innebära något långsammare magsäckstömning. Potatis känns som det mer optimala valet för att lagra in glykogen efter träning men skillnaden är nog rätt obetydlig ändå.

Fruktos är väl det som man bör undvika i för stora mängder antar jag, precis som Langster skriver. Fruktos har, som jag har förstått det - större benägenhet att lagras som glykogen i levern istället för i musklerna.

Har kört 2v nu med ca 20-25g fett och runt 200-300g ris/pasta/bulgur/couscous på träningsdagar. Även kört lågfett på vilodagarna dessa 2v, varför vet jag inte. Kul att testa och se om man märker något negativt av det kanske.

phrack
2011-05-18, 14:56
Har du länk till Lyles skriverier på ämnet?

Antar att det är på hans sida iofs, ska kolla.

While little research has examined athletes, I recommend a total intake of EPA/DHA of 1.8-3.0 grams per day. A fairly standard capsule of fish oils may contain 120 mg EPA and 180 mg DHA (300 mg total fish oils) so that daily dose would require 6-10 capsules per day which should be split at least morning and evening (taken with meals).
Higher concentration fish oils are available (at a premium cost) but may be preferred by athletes who don’t like swallowing pills. Again, the goal should be a total EPA/DHA intake of 1.8-3.0 grams per day regardless of how it is obtained.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/supplements-part-1.html

Det var GM som rekommenderade Special K, va?
:D

Pansartax
2011-05-18, 14:58
Hela Cutler grejen är ju dock om jag försöker förklara det igen att man har en bra kropp, man har en bra träningsrutin och det man gör fungerar; Att då sen göra tvärtom mot vad som fungerar, hur logiskt verkar det? Inte alls logiskt.

Men om du inte var i den formen du var på din bild så förstår jag, tror du fortfarande att du hade tyckt det verkat intressant om du haft den formen och ätit 9 gånger om dagen?

Och, vilken typ av fasta var det du pysslade med när du började? 16h? Jag kan tänka mig att du inte direkt fastade 24h.

Langster
2011-05-18, 15:12
Hela Cutler grejen är ju dock om jag försöker förklara det igen att man har en bra kropp, man har en bra träningsrutin och det man gör fungerar; Att då sen göra tvärtom mot vad som fungerar, hur logiskt verkar det? Inte alls logiskt.

Men om du inte var i den formen du var på din bild så förstår jag, tror du fortfarande att du hade tyckt det verkat intressant om du haft den formen och ätit 9 gånger om dagen?

Och, vilken typ av fasta var det du pysslade med när du började? 16h? Jag kan tänka mig att du inte direkt fastade 24h.

Jo alltså jag hade ju tränat länge och varit i OK form tidigare. Och ätit 9 ggr om dagen osv... Just därför jag tyckte det var intressant att få bra eller bättre resultat med färre måltider. Jag ville inte längre lägga ner så mycket av min tid på träning och mat. Jag tappade intresset för träning och speciellt för att hålla god form eftersom jag trodde det krävdes så mycket av en.

16 h fasta är det enda jag pysslat med, +-några timmar hit och dit förstås. Ser ingen anledning att fasta längre än så... 24 timmars fasta osv känns mer som en "rolig grej" eller en utmaning eller nåt, helt meningslöst i min bok.

Inge Enveten
2011-05-18, 19:33
Langster du är ju ändå en av de främsta periodiska fastarna så jag fortsätter på frågespåret.

Hur ser kosten ut idag och hur hår är du? Tror du att det är möjligt att vara ganska hård (ensiffrigt) trots att man nån dag i veckan tar en kebabpizza istället för ris och kyckling?

Pansartax
2011-05-18, 20:05
Jo alltså jag hade ju tränat länge och varit i OK form tidigare. Och ätit 9 ggr om dagen osv... Just därför jag tyckte det var intressant att få bra eller bättre resultat med färre måltider. Jag ville inte längre lägga ner så mycket av min tid på träning och mat. Jag tappade intresset för träning och speciellt för att hålla god form eftersom jag trodde det krävdes så mycket av en.

16 h fasta är det enda jag pysslat med, +-några timmar hit och dit förstås. Ser ingen anledning att fasta längre än så... 24 timmars fasta osv känns mer som en "rolig grej" eller en utmaning eller nåt, helt meningslöst i min bok.

Okej så en sista fråga då; Tror du att Jay Cutler skulle kunna börja med periodisk fasta och fortfarande vinna Mr O/Ha en chans på att hamna på pallen? Tror du att det fungerar för ALLA, verkligen ALLA oavsett nuvarande fysik och mål?

Skulle han tappa något? Skulle han öka? Om du fick en chans att bli hans dietist och han frågade dig; "Vad ska jag köra på?" hade du kunnat svara PF då?

hejhopp79
2011-05-18, 21:01
Langster du är ju ändå en av de främsta periodiska fastarna så jag fortsätter på frågespåret.

Hur ser kosten ut idag och hur hår är du? Tror du att det är möjligt att vara ganska hård (ensiffrigt) trots att man nån dag i veckan tar en kebabpizza istället för ris och kyckling?

Går ditt livsmål ut på att se så hård ut som möjligt, for realz?

Ligger jag på 8-10% hela året är jag nöjd. 12% funkar också om jag är stark som fan. Muskler och kroppsstorlek kommer i andra hand.

Och framförallt, tänker du tävla eller vill du bli hård....ja varför?

lirberr
2011-05-18, 21:07

Som om ditt inte är det?

Inge Enveten
2011-05-18, 21:18

Finns flera anledningar;
Ska tävla i kroppsbyggning
Har aldrig legat på annat än tvåsiffrigt bf så det är en utmaning på det sättet
En hårdare fysik är en snyggare fysik, jag vill ha en snygg fysik, more importantly, en fysik jag är mer nöjd än missnöjd över

Skulle nog kunnat rabbla upp lite mer. Tog stop där just nu i alla fall.

Livsmål? Vill du verkligen ta del av dem också? Iofs har dem delvis att göra med att bli hård så för att svara på frågan; delvis ja

vicarious
2011-05-18, 21:21

Ligger jag på 8-10% hela året är jag nöjd. 12% funkar också om jag är stark som fan. Muskler och kroppsstorlek kommer i andra hand.

Och framförallt, tänker du tävla eller vill du bli hård....ja varför?

Livsmål var väl ett lite starkt ord kanske. Knappast så att det är meningen med hans liv bara för att man har det som mål.

Danne2k
2011-05-18, 22:51
Har kört 2v nu med ca 20-25g fett och runt 200-300g ris/pasta/bulgur/couscous på träningsdagar. Även kört lågfett på vilodagarna dessa 2v, varför vet jag inte. Kul att testa och se om man märker något negativt av det kanske.

Du får inte glömma att rapportera hur det går!
Jag funderar på att göra något liknande då träningen går piss just nu, har 0 tryck i musklerna när jag tränar och känner mig ibland rätt slö på träningsdagar (alltså innan träningen, tex. på jobbet), vilket jag tror beror på att jag äter så lite kolhydrater på vilodagar (dagen innan).

Dagen efter träning när man dragit i sig kanske 100-150g kolh. på kvällen efter träning upplever jag mig som piggare rent allmänt.

Känner mig kluven hur jag ska göra, att köra mindre kolh. på vilodagar makes sense och det finns inte så mkt kött som innehåller tillräckligt lite fett heller, det är typ kycklingfilé, fläskfilé och fläskkotlett som jag kommer på på rak arm. Vissa fisksorter också iofs.

Fast många byggare kör väl mer kolhydrater och mindre fett på diet också?

Fan, fett har man ju tillräckligt av på hela kroppen :D

Grandmaster
2011-05-19, 00:11
1. hejhopp:

Ansvarslöst att rekommendera 3.5 g fiskolja pga "riskerna"? Det är 0.5 g mer fiskolja än FDAs oerhört konservativa riktlinjer och etiska kommittén godkände utan problem 3.5 g för den här studien. Du tror väl fan inte de använt en hälsovådlig dos om de ansett att det fanns risker va. Följer du FDAs rekommendationer att inte äta mer än 0.8 g pro/kg också? Gå och kamma dig, din tomte.

2. Sen när mättar vassleisolat mer än matprotein? I en studie som undersökte detta konsumerades fiskprotein & äggprotein i shake-form och vassle var då mer mättande.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=whey%20protein%20fish%20satiety

Andra studier visar att matprotein mättar bättre (ÅÅ FAN)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21320368

Visa gärna din vassle-studie nu, alternativt knip käft & bespara oss dina kalle anka-analyser.

Danne2k
2011-05-19, 00:44
Åh, ödmjukheten flödar *cupid*

vicarious
2011-05-19, 06:57
Du får inte glömma att rapportera hur det går!
Jag funderar på att göra något liknande då träningen går piss just nu, har 0 tryck i musklerna när jag tränar och känner mig ibland rätt slö på träningsdagar (alltså innan träningen, tex. på jobbet), vilket jag tror beror på att jag äter så lite kolhydrater på vilodagar (dagen innan).

Upplever lite samma sak. Jag tror det beror på att man äter mindre energi totalt sett, kolhydrater eller inte.

Känner mig kluven hur jag ska göra, att köra mindre kolh. på vilodagar makes sense och det finns inte så mkt kött som innehåller tillräckligt lite fett heller, det är typ kycklingfilé, fläskfilé och fläskkotlett som jag kommer på på rak arm. Vissa fisksorter också iofs.

Fast många byggare kör väl mer kolhydrater och mindre fett på diet också?

Det beror nog på vilka byggare man syftar på men jo, jag tror nog generellt sett att de flesta bodybuilders äter rätt lågt med fett på diet.

Det enda negativa jag har märkt av än så länge är hårdare avföring. Hunger har inte varit något direkt problem.

Langster
2011-05-19, 07:02

Ja självklart kan man äta en pizza i veckan. Formen är liksom inte skörare för att den är bra, man måste fortfarande äta ett överskott under en tid för att sabba den, och en pizza ger inte ett överskott om resten av dagens intag är lågt. Ligger man på balans sett över veckan så kommer pizzan inte att göra någon skillnad.

Problemet för mig är att jag har svårt att hålla det till EN pizza om jag ska frångå mina planerade måltider. Jag känner mig nästan mer berövad av det goda om jag tillåter mig att äta lite av det. Så helst avstår jag från sådant om jag vill hålla formen.

Formen på mig idag är OK. Inte tävlingsform, väger ca 88 kg vilket ser rätt bra ut. Är ganska mycket starkare nu än under tävlingsdieten så det är möjligt att jag lagt på mig något gram muskelmassa. Jag äter rätt likt det jag åt inför tävlingen eftersom jag tycker det är gott och det är lätt att laga. Kyckling, broccoli, pasta, tonfisk, potatis, omeletter, kesella, bär och lite proteindrinkar är vad dieten till mestadel består av.

Langster
2011-05-19, 07:05
Okej så en sista fråga då; Tror du att Jay Cutler skulle kunna börja med periodisk fasta och fortfarande vinna Mr O/Ha en chans på att hamna på pallen? Tror du att det fungerar för ALLA, verkligen ALLA oavsett nuvarande fysik och mål?

Skulle han tappa något? Skulle han öka? Om du fick en chans att bli hans dietist och han frågade dig; "Vad ska jag köra på?" hade du kunnat svara PF då?

Grejen är att steroider ändrar ALLT, steroider är dessutom knappast det enda han tar. Jag har ingen aning om hur han fungerar.
Jag tror att PF funkar jättebra för rena atleter.

Nible
2011-05-19, 07:12
Ja självklart kan man äta en pizza i veckan. Formen är liksom inte skörare för att den är bra, man måste fortfarande äta ett överskott under en tid för att sabba den, och en pizza ger inte ett överskott om resten av dagens intag är lågt. Ligger man på balans sett över veckan så kommer pizzan inte att göra någon skillnad.

Det där håller jag inte riktigt med om det gäller kortsiktigt - får jag i mig mycket kolhydrater, exempelvis en pizza, så är formen bra mycket sämre de kommande dagarna. Men visst, i det långa loppet så är det givetvis ingen skillnad om man håller en veckobalans.

Nu kan detta fenomen att jag drar på mig en hel del vätska efter ett högt kolhydratsintag (trots ett underskott) ha att göra med mina lilla kropphydda gentemot din. Skiljer ju trots allt över 20 kg mellan oss.

Inge Enveten
2011-05-19, 07:34
Grejen är att steroider ändrar ALLT, steroider är dessutom knappast det enda han tar. Jag har ingen aning om hur han fungerar.
Jag tror att PF funkar jättebra för rena atleter.

Insulin, tillväxthormon.. vem vet vad mer. Det är en ganska så "smutsig" bransch. Alla gör allt för att bli bäst.

Tack för dina svar Langster.. nu kom dock en till fråga upp :D. Du har säkert redan besvarat den. Hur som. Cardio; hur ofta, hur länge? Vilodagarna fastande á 30 min?

Langster
2011-05-19, 07:38
Cardio; hur ofta, hur länge? Vilodagarna fastande á 30 min?

Ingen cardio. Promenader, fastande helst, men inte nödvändigtvis. Ca 1 timme, på vilodagar.

Inge Enveten
2011-05-19, 07:41
Ingen cardio. Promenader, fastande helst, men inte nödvändigtvis. Ca 1 timme, på vilodagar.

Fast med cardio menade jag också "promenader". Kanske inte är den riktiga definitionen. Tack för svaret hur som.

Snacka om att göra detta till en intervju. Tack för svaren i alla fall. Det uppskattas!

daloatf
2011-05-19, 16:21
På recomp.

Räknat ut om jag tränar 4 dagar ligger jag i genomsnitt +75 kcal per dag.

Tränar jag då tre dagar istället så är det -75kcal per dag ungefär utslaget på en vecka.

Är det mening att man ska ligga på underskott eller överskott totalt på recomp?

hejhopp79
2011-05-19, 17:00
Martin, du låter som en 12-årig pojke som tappat sitt godis. Jag tänker inte diskutera med dig när du använder den tonen.

Seriöst, du gör bort dig.

Spridis
2011-05-19, 17:22
Är det mening att man ska ligga på underskott eller överskott totalt på recomp?

Underskott efter vad jag fattat.
Kör du +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar?

Eddie Vedder
2011-05-19, 17:52
Seriöst, du gör bort dig.

Då omformulerar jag lite trevligare så kan du svara på Martins frågor. Har du något bättre stöd än dina påståenden om vassleuttalandet? :) Skulle du kunna utveckla det där med mängden omega-3? :) Och skulle du kunna tänka dig att svara på frågan om att "vetenskapen håller med" angående proteinmängder som du påstod i tråden med LG-måltider? :)

Japp, jag tror protein är rätt överskattat förutom för mättnad då. Och vetenskapen håller med.

Det var inget dåligt påstående. Utifrån vilka studier drar du den slutsatsen?

Jag påstår inte att du har fel men att man inte har stöd för mer beror på att det är otillräckligt undersökt, inte motbevisat.

daloatf
2011-05-19, 17:57
Underskott efter vad jag fattat.
Kör du +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar?

Ja, då kör det sig om jag kör fyra pass som jag har tänkt, jag får då kanske gå ner lite mer under vilodagar än 20%

4 dagar +500 kcal = 2000 överskott
3 dagar -500 kcal = 1500 underskott
resultat +500 i veckan / 7 = +71,4 kcal

3 dagar +500 kcal = 1500 överskott
4 dagar -500 kcal = 2000 underskott
resultat -500 i veckan / 7 = -71,4 kcal

För enklat nu, men du förstår

Spridis
2011-05-19, 17:59
Vill minnas att jag läst på LG sidan att 2 träningspass/vecka är att rekommendera vid recomp.

daloatf
2011-05-19, 18:04
Oh snap! Du har kört/kör recomp Spridis?

Två pass känns lite för lite för mig. För köra min egna version :P

I PDF dokumentet några sidor back så rekommenderas tre pass vad jag kunde se.

Spridis
2011-05-19, 18:07
Oh snap! Du har kört/kör recomp Spridis?

Två pass känns lite för lite för mig. För köra min egna version :P

I PDF dokumentet några sidor back så rekommenderas tre pass vad jag kunde se.

Oj jag skrev fel, 3 pass ska det vara!!!

Jo jag kör recomp för tillfället men är bara in på andra veckan ännu!

Pansartax
2011-05-19, 18:19
Alla dessa nya ord, vad är "recomp"?

Eddie Vedder
2011-05-19, 18:22
Alla dessa nya ord, vad är "recomp"?

http://www.yourdictionary.com/recomposition

Spridis
2011-05-19, 18:25
Ett snitsigt ord för att flytta upp ölmagen till bröstnivå!

LG version i kortformat: Mera kalorier och kolhydrater mindre fett på träningsdagar, mindre kalorier och kolhydrater mera fett på vilodagar. Högt proteinintag alla dagar. Veckokaloribalansen negativ.

Pansartax
2011-05-19, 18:33
Är det någon sorts ny diet? Jösses...

Spridis
2011-05-19, 18:40
Är det någon sorts ny diet? Jösses...

Nepp, bara en version av PF.

daloatf
2011-05-19, 20:18
För mig skulle det då bli

Träningsdag x4 + 20%
Vilodag x3 - 33%

Spridis
2011-05-19, 20:29
Hur blir det då med återhämtningen? Blir den lidande?

daloatf
2011-05-19, 21:42
Får köra två veckor och sen utvärdera.

osk
2011-05-23, 07:09
Hur blir det då med återhämtningen? Blir den lidande?

Min erfarenhet (ca 4 v recomp) är att återhämtningen är positivt relaterad till antalet träningsdagar (till skillnad från i vanliga fall, och självklart bara upp till en viss punkt).

Om man kör en 3-split på en vecka för man ju flertalet dagar med energiöverskott, jmf med om man kör helkroppspass måndag och sedan ligger på minus 20% resten av veckan.

Det är iaf min upplevelse, att jag har värk och seghet i tränade muskler betydligt fler dagar efter passet, vid lägre träningsfrekvens. Möjligtvis hänger detta istället/också samman med positiva bieffekter av träningspassen i sig. Jag kan inte komma på något upplägg som utesluter den möjligheten.

(Jag ligger alltså på +/-20% per dag, utan någon ambition att ligga på 0 sett över hela veckan, det förstår jag inte riktigt poängen med än).

daloatf
2011-05-23, 10:22
Min erfarenhet (ca 4 v recomp) är att återhämtningen är positivt relaterad till antalet träningsdagar (till skillnad från i vanliga fall, och självklart bara upp till en viss punkt).

Om man kör en 3-split på en vecka för man ju flertalet dagar med energiöverskott, jmf med om man kör helkroppspass måndag och sedan ligger på minus 20% resten av veckan.

Det är iaf min upplevelse, att jag har värk och seghet i tränade muskler betydligt fler dagar efter passet, vid lägre träningsfrekvens. Möjligtvis hänger detta istället/också samman med positiva bieffekter av träningspassen i sig. Jag kan inte komma på något upplägg som utesluter den möjligheten.

(Jag ligger alltså på +/-20% per dag, utan någon ambition att ligga på 0 sett över hela veckan, det förstår jag inte riktigt poängen med än).

Vet inte om det är min diethjärna eller inte, men ditt inlägg var lite oförstående för mig.

Tränar du tre dagar i veckan eller endast ett helkroppspass?

osk
2011-05-23, 12:06
Vet inte om det är min diethjärna eller inte, men ditt inlägg var lite oförstående för mig.

Tränar du tre dagar i veckan eller endast ett helkroppspass?

Sorry, jag var säkert lite otydlig.

Beroende på mina arbetsförutsättningar under våren (jag har varit både exjobbare, arbetslös och heltidsanställd under våren) har jag tränat olika. Dock har det hela tiden varit LG-approach med kcal-underskott och mkt mättande mat och protein på vilodagar, samt vettigt överätning på träningsdagar.

Tycker att jag under denna period kunnat känna tydliga skillnader på min återhämtning av olika muskler baserat på kaloribalansen sett över lite längre perspektiv (veckovis), något som kan te sig tämligen vettigt om man reflekterar över det lite.

No science, only a feeling;)

hejhopp79
2011-05-23, 19:10
Så länge man får i sig en hel del kolisar efter träning så känns det bra imo med återhämtningen.

En sak jag tänkte på: Kör ni cardio vilodagar under fastan? Jag tycker mig se rätt snabba resultat om jag lägger in HIIT eller raska långa promenader (1,5 h) på fettförbränningen. Lite koffein innan aktiviteten så borde man optimera förbränningen av det "svåra" fettet eftersom katekolaminer lättare kommer åt mage/nedre rygg-fett etc.

Funderade på en annan sak precis: 16 h fasta är nog rätt nära optimalt PF-upplägg för styrketränande som vill öka i styrka. Men ett mål om dagen, t ex 24 h fasta torde vara det snabbaste sättet att få en hyffsad kropp (som majoriteten skulle tycka var skitsnygg), som inte är lika muskulös som 16 h-kroppen. Som jag förstått det använder kroppen mer intramuskulärt fett som energikälla vid den längre fastan (vilket då är negativt för orken under träningspass), men samtidigt blir ju fettförbränningen ändå större sett under dygnet än 16-fastan.

Jag baserar det på den längre fastan, fettförbränningen, eventuell TEF av en större måltid om dagen och timingen direkt efter träning, kanske ökad insulinkänslighet jämfört med 16 h etc

Tankar?

PS. Jag inser att folk nog i regel har apsvårt att följa en regelbunden 24-fasta, men rent teoretiskt sett.

Inge Enveten
2011-05-23, 20:12
Så länge man får i sig en hel del kolisar efter träning så känns det bra imo med återhämtningen.

En sak jag tänkte på: Kör ni cardio vilodagar under fastan? Jag tycker mig se rätt snabba resultat om jag lägger in HIIT eller raska långa promenader (1,5 h) på fettförbränningen. Lite koffein innan aktiviteten så borde man optimera förbränningen av det "svåra" fettet eftersom katekolaminer lättare kommer åt mage/nedre rygg-fett etc.

Funderade på en annan sak precis: 16 h fasta är nog rätt nära optimalt PF-upplägg för styrketränande som vill öka i styrka. Men ett mål om dagen, t ex 24 h fasta torde vara det snabbaste sättet att få en hyffsad kropp (som majoriteten skulle tycka var skitsnygg), som inte är lika muskulös som 16 h-kroppen. Som jag förstått det använder kroppen mer intramuskulärt fett som energikälla vid den längre fastan (vilket då är negativt för orken under träningspass), men samtidigt blir ju fettförbränningen ändå större sett under dygnet än 16-fastan.

Jag baserar det på den längre fastan, fettförbränningen, eventuell TEF av en större måltid om dagen och timingen direkt efter träning, kanske ökad insulinkänslighet jämfört med 16 h etc

Tankar?

PS. Jag inser att folk nog i regel har apsvårt att följa en regelbunden 24-fasta, men rent teoretiskt sett.

No offense bro men för mig förefaller allt det du skrev som en hel del brosciencesnack

vicarious
2011-05-23, 20:31
No offense bro men för mig förefaller allt det du skrev som en hel del brosciencesnack

Nej det mesta som han skriver håller ju vetenskapen med om.

Evilkitty
2011-05-23, 20:45
Man borde antagligen ha något slags preworkout meal, men med tanke på att gårdagens postworkout meal är så pass stort så funkar det i princip som preworkout meal antar jag.

24h fasta kan absolut vara fördelaktigt.

Ristretto
2011-05-23, 20:49
Man borde antagligen ha något slags preworkout meal,...

Varför?

Om man är orolig för att inte ha aminosyror i blodet är det ju bara att ta lite EAA innan man börjar träna.