Visa fullständig version : Periodisk fasta
Hipp hurra! Jag bryter fastan vid 12 och då jag är på utbildning bjuder jobbet på kinabuffé till lunch resten av veckan. Opti? Opti! Gott? Gott! Gratis? Gratis!
:D
vicarious
2011-05-23, 21:44
Du lär ju vara less på kinabuffé sen ;)
Du lär ju vara less på kinabuffé sen ;)
Hahaha, ja förmodligen. Jag får hoppas att de inte kör exakt samma rätter varje dag så att jag får lite variation. Lär jag väl märka i morgon...
Dra några armhävningar på toan innan du käkar, så är det lite mer opti?!
hejhopp79
2011-05-24, 07:36
Dra några armhävningar på toan innan du käkar, så är det lite mer opti?!
Det blir ju faktiskt det =)
Tim Ferris små genius tekniker
Inge Enveten
2011-05-24, 08:59
Nej det mesta som han skriver håller ju vetenskapen med om.
Identisk mängd kalorier och fördelning makronutrienter diet a (1 måltid) jämfört med diet b (3 måltider) = a>b i muskelbevarande och fettminskande syfte?
vicarious
2011-05-24, 09:04
Identisk mängd kalorier och fördelning makronutrienter diet a (1 måltid) jämfört med diet b (3 måltider) = a>b i muskelbevarande och fettminskande syfte?
Jag var ironisk.
Inge Enveten
2011-05-24, 09:17
Jag var ironisk.
Jag är så dålig insatt egentligen i kost och träningsvetenskap så jag blir alltid osäker när det gäller tolkning av ironi hos er, som jag anser vara mer kunniga än mig... :D
hejhopp79
2011-05-24, 09:18
Vicarious, det var du inte alls i ditt första inlägg. Nice "save", men det blev fel ändå.
RockyBalboa, det är ju fastan som skiljer 16-h fasta mellan ingen fasta också, om man tänker sig samma upplägg med makronutrienter. Och det är många som anser att det är gynnsamt för kroppskompositionen.
Varför skulle då eventuellt inte 24-fasta på en daglig basis ge ännu snabbare förändringar i kroppssammansättning, sett till fettförbränning?
Hela poängen med PF är ju fastans förmodade positiva egenskaper liksom. Och anledningen till att folk förlorar fett och blir starkare är delvis också (förutom makronutr.cykling) att fettförbränningen ökar under fasteperioden och sedan optimerar man styrkeökningar med post-WO meal i samband med träningspasset.
Eddie Vedder
2011-05-24, 09:26
Och anledningen till att folk förlorar fett och blir starkare är delvis också (förutom makronutr.cykling) att fettförbränningen ökar under fasteperioden och sedan optimerar man styrkeökningar med post-WO meal i samband med träningspasset.
Kan ju vara så att de förlorar fett på grund av energiunderskott med bra makronutrientfördelning och blir starkare för att de styrketränar också? Men du har som vanligt inga som helst källor för dina påståenden gissar jag.
hejhopp79
2011-05-24, 09:30
Därför att det inte finns några bra källor på området. Det är bara en hunch jag har, vilket jag trodde framgick?
Att 1 måltid om dagen kommer att åstadkomma snabbare förändringar i kroppskomposition än låt oss säga 3 måltider som man äter under 8 timmar. Samma makronutrienter, men fasteperiodens längd varierar. En gissning som sagt, men det behöver inte stämma.
Säg till om du känner till en sådan studie...
vicarious
2011-05-24, 09:42
Vicarious, det var du inte alls i ditt första inlägg. Nice "save", men det blev fel ändå.
Haha, det var jag visst. Jag syftade på ditt inlägg i en annan tråd
Japp, jag tror protein är rätt överskattat förutom för mättnad då. Och vetenskapen håller med.
2 g per kg kroppsvikt räcker gott och väl för muskeluppbyggnad, kanske 2,5 vid hård deff.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5062577&postcount=738
Du är duktig på att uttala dig om en hel del saker men sen inte kunna backa upp det. Men enligt dig så håller ju vetenskapen med, det är ju bra det. :thumbup:
Eddie Vedder
2011-05-24, 09:48
Säg till om du känner till en sådan studie...
Det gör jag inte, det är just därför jag alltid förvånas över hur övertygade hypoteser du har.
Så vitt jag förstår är de hälsorelaterade effekterna av fasta likvärdiga med de som man tillskriver kalorirestriktion. Och de hypoteserna tycker jag är intressanta. Men jag tycker inte att de riktigt går ihop med muskelbyggning eftersom hälsoeffekterna i sig bland annat handlar om lägre nivåer av IGF-1 och mTOR-aktivitet.
Further corroborating the perspective linking protein-synthesis driven growth with uncontrolled cellular death or senescence, it has been determined that the capacity of an organism, in this case Drosophila, to survive either starvation or oxidative stress is contingent upon functioning d4E-BP [62]. The specific role of redox balance as it relates to this phenomenon has been validated, with the observation that N-acetylcysteine administration, an antioxidant, actually promotes protein synthesis by preventing hydrogen peroxide-mediated disruption of the protein synthetic apparatus [63]. Given the proposed central role for apoptosis in mammalian aging [64], it is now conceivable that reactive oxygen species of mitochondrial origin could exert a beneficent role by preventing cells at the precipice of dangerously increased cell size from succumbing to that fate by interrupting receptor tyrosine kinase-associated and mTOR-associated anabolic drive. Furthermore, interventions designed to increase such “oxidative antagonism” could, if properly dosed, extend lifespan [65].
In support of this mechanism, it should be noted that in lower organisms, acute starvation seems to initially elevate the production of hydrogen peroxide from the mitochondria, followed by adaptations [30]. This could imply that fasting and caloric restriction operate in part by producing an elevation of hydrogen peroxide production at the level of mitochondrion, which is countered by the appropriate compensatory alterations in molecular chaperone presence and redox homeostasis that contribute to longitudinal benefits to cellular physiologic integrity. The time course of the individual phases of this proposed sequence of events is of considerable interest to those designing an experimental protocol to investigate this, as it may be that beneficial alterations thought to represent a monophasic phenomenon are in fact the latter stage of a biphasic or triphasic phenomenon.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987705004676
Men tanken kanske är att det man eventuellt förlorar under fastetiden vägs upp av styrketräning + makronutrienttiming så att det blir det bästa av två världar? Alltså kalorirestriktionens hälsofördelar under fastan men styrketräningens och matens tillväxtfördelar under ätfönstret?
Observera att jag INTE har något alls emot IF, tvärtom tycker jag ju att det är jättespännande. Jag reagerar bara på dina upprepade uttalanden som är väldigt säkra men aldrig någonsin har jag sett en enda källhänvisning.
Både jag och Martin frågade dig ju häromdagen om källor på dina påståenden om omega-3 och protein men inget svar.
Langster
2011-05-24, 10:37
Därför att det inte finns några bra källor på området. Det är bara en hunch jag har, vilket jag trodde framgick?
Att 1 måltid om dagen kommer att åstadkomma snabbare förändringar i kroppskomposition än låt oss säga 3 måltider som man äter under 8 timmar. Samma makronutrienter, men fasteperiodens längd varierar. En gissning som sagt, men det behöver inte stämma.
Jag tror inte det. Man kan bli fet genom att bara äta en gång om dagen också, om du förstås vad jag menar. Anledningen till att 24 h fasta möjligen ger snabbare viktnedgång är att man antagligen äter mindre totalt sett om man bara äter en gång om dagen.
Annars tror jag skillnaden mellan 16 och 24 h fasta är för liten för att det ska bli någon riktig skillnad. Det är troligtvis inte så att kroppen blir en fettförbrännande maskin just under de 8 timmarna.
hejhopp79
2011-05-24, 11:35
Ärligt talat återger jag alltid saker jag läst OCH som ofta folk känner till, exempelvis proteinrekommendationerna vid styrketräning. Sedan brukar jag inte bokmärka studier och kan för mitt liv inte minnas vart jag läst dem och har inte alltid så mycket tid att leta upp, samt tappar motivationen att googla i en timme.
I suck I guess. Det jag skriver återger jag antingen från minnet eller extrapolerar och spekulerar när jag gissar, vilket jag brukar nämna.
hejhopp79
2011-05-24, 11:37
Dubbel
Eddie Vedder
2011-05-24, 13:45
vilket jag brukar nämna.
Då bör du nog se över din retorik. Möjligt att du bara spekulerar och gissar vilt men faktum är att dina inlägg tolkas som betydligt mer säkra än du nu hävdar att de är.
Och angående att bokmärka studier in absurdum så handlar det inte om det. Men i ditt fall har det ju aldrig varit en källhänvisning i princip.
hejhopp79
2011-05-24, 14:36
Då bör du nog se över din retorik. Möjligt att du bara spekulerar och gissar vilt men faktum är att dina inlägg tolkas som betydligt mer säkra än du nu hävdar att de är.
Och angående att bokmärka studier in absurdum så handlar det inte om det. Men i ditt fall har det ju aldrig varit en källhänvisning i princip.
Din retorik verkar vara att du ständigt är allmänt irriterad på andra människor.
Jag vet att jag källhänvisar dåligt.
Langster
2011-05-24, 14:41
Din retorik verkar vara att du ständigt är allmänt irriterad på andra människor.
Folk är inte automatiskt irriterade bara för att du blir irriterad av att få kritik.
BengtBurk
2011-05-24, 14:43
Skrev inte du för ett tag sedan att du skulle börja källhänvisa bättre?
Inge Enveten
2011-05-24, 14:52
Kan inte hålla med dig ö.h.t där trots att Eddie säkert kritiserat mig personligen för att vara dryg eller liknande i annat sammanhang så partisk är jag inte
hejhopp79
2011-05-24, 15:12
EV är lite dryg ibland, punkt.
Och ja, jag ska börja hänvisa mer.
BengtBurk: Jo det stämmer, jag failade det jag skrev.
Eddie Vedder
2011-05-24, 15:15
EV är lite dryg ibland, punkt.
Och ja, jag ska börja hänvisa mer.
Ja när jag tycker det är befogat. :) Angående hänvisningarna är det inte krav i sig. Men då kan man ju som sagt uttala sig på ett annat sätt också. Det är ju hela poängen, ju mer tvärsäker man är desto mer bevisbörda.
Ristretto
2011-05-24, 16:47
Ja när jag tycker det är befogat. :) Angående hänvisningarna är det inte krav i sig. Men då kan man ju som sagt uttala sig på ett annat sätt också. Det är ju hela poängen, ju mer tvärsäker man är desto mer bevisbörda.
Jag måste bara säga att jag tycker aldrig att du har varit dryg i något inlägg (vad jag kan komma ihåg), tvärt om är du i stort sett alltid saklig i ditt framförande av en åsikt eller när du ger kritik.
Många verkar dock automatiskt anse att folk är dryga när de tillrättavisar/kritiserar, vilket blir rätt störande i längden...
Hela poängen med PF är ju fastans förmodade positiva egenskaper liksom.
Poängen med IF, i mina ögon är: Minskat krav på planering, bättre tandhälsa (om man inte är dum som jag och dricker 80% av dagens kaffe på förmiddagen ändå) och mindre hunger på kvällen.
Allt annat, skulle jag gissa, är IFande tränare/coachers säljsnack för att övertyga/lugna "jag måste äta ofta annars blir jag KATABOL"-folket.
Tvivlar på att timing, på populationsnivå*, spelar någon större roll.
*Självklart finns det individer som mår bra av olika timings och makrofördelningar, annars skulle vi inte ha dessa konstanta argument om vilken diet som är bäst.
Pansartax
2011-05-24, 17:01
Jag måste bara säga att jag tycker aldrig att du har varit dryg i något inlägg (vad jag kan komma ihåg), tvärt om är du i stort sett alltid saklig i ditt framförande av en åsikt eller när du ger kritik.
Många verkar dock automatiskt anse att folk är dryga när de tillrättavisar/kritiserar, vilket blir rätt störande i längden...
Jag tror det är en ålderspryl, Nicklas är ju väldigt ung fortfarande och då blir det inte samma snäsighet som på äldre dar när man har hört alla frågor 25010251025 gånger.
Ge han 10 år så sitter han där, surare än Grandmaster själv när någon häver ur sig att man måste äta 9 gånger om dagen ;)
En sak jag tänkte på: Kör ni cardio vilodagar under fastan? Jag tycker mig se rätt snabba resultat om jag lägger in HIIT eller raska långa promenader (1,5 h) på fettförbränningen. Lite koffein innan aktiviteten så borde man optimera förbränningen av det "svåra" fettet eftersom katekolaminer lättare kommer åt mage/nedre rygg-fett etc.
Jag har börjat med det nu i slutet av deffen eftersom jag tycker vikten stått still för länge. När jag är ledig eller har tid kör jag en ganska lång promenad i slutet av fastan, alltid med 400 mg koffein innan. Det är inga 1,5 timmars promenader men ofta 40-60 min i ganska högt tempo (+6,7 km/h).
För tidigt att säga om jag märkt någon skillnad än, jag tror inte det och jag har nyligen börjat med kreatin så vågen kan jag inte lita på.
Ge han 10 år så sitter han där, surare än Grandmaster själv när någon häver ur sig att man måste äta 9 gånger om dagen ;)
Haha :D
Grandmaster
2011-05-24, 17:36
Det blir ju faktiskt det =)
Tim Ferris små genius tekniker
Gå och kamma dig din tomte. Fram med referenserna till detta istället:
1. hejhopp:
Ansvarslöst att rekommendera 3.5 g fiskolja pga "riskerna"? Det är 0.5 g mer fiskolja än FDAs oerhört konservativa riktlinjer och etiska kommittén godkände utan problem 3.5 g för den här studien. Du tror väl fan inte de använt en hälsovådlig dos om de ansett att det fanns risker va. Följer du FDAs rekommendationer att inte äta mer än 0.8 g pro/kg också? Gå och kamma dig, din tomte.
2. Sen när mättar vassleisolat mer än matprotein? I en studie som undersökte detta konsumerades fiskprotein & äggprotein i shake-form och vassle var då mer mättande.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=whey%20protein%20fish%20satiety
Andra studier visar att matprotein mättar bättre (ÅÅ FAN)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21320368
Visa gärna din vassle-studie nu, alternativt knip käft & bespara oss dina kalle anka-analyser.
Trevligt värre bland tomtar och troll!
Namehere
2011-05-25, 10:49
Jag har en fundering, jag är sugen på att starta med IF, och läste på leangains.com att på vilodagar skulle man ligga på ett lägre kolhydratintag och ett högre fettintag gentemot träningsdagar då det var tvärtom. Går detta att implementera i ett " hederligt gammalt vanligt" kostschema (alltså äter frukost, lunch, middag, mellanmål, nattmacka), eller är det något speciellt för just fastandets skull?
Frågar eftersom att jag sitter nu på min vilodag och undrar om jag ska ha med havregryn i min frukost eller köra på något annat fettrikt i dess ställe :D ifall det är så, förslag på fettkällor? Ost?
Ja varför inte, bara du lägger mest krut på middagen efter träningen.
Jag skulle rekommendera en ägg/ostomelett gott och fett/proteinrik
forslund
2011-05-25, 10:55
Varför skulle det vara något speciellt? Klart du kan äta lågkolhydratkost på vilodagar även om du inte kör periodisk fasta.
Vanliga fettkällor. Ägg, makrill, ost, kött osv.
Namehere
2011-05-25, 10:57
Jag tränar ju inte på vilodagar? :D
Jag blev rätt taggad på att testa det, men känns sjukt svårt att få det att gå ihop på sommarlovet då man knappast har någon rutin på dagarna.
Namehere
2011-05-25, 10:58
Varför skulle det vara något speciellt? Klart du kan äta lågkolhydratkost på vilodagar även om du inte kör periodisk fasta.
Vanliga fettkällor. Ägg, makrill, ost, kött osv.
Bara dubbelkollar nu när jag har kunnit folk i närheten! :)
Tack!
hejhopp79
2011-05-25, 11:00
Fair enough :)
hejhopp79
2011-05-25, 11:05
Grandmaster: missade att det var i shake-form. Glad nu? Din attityd är hemsk minst sagt.
Sur övet att du saknar motivation till att skriva din bok? Geez
vicarious
2011-05-25, 11:11
Jag har en fundering, jag är sugen på att starta med IF, och läste på leangains.com att på vilodagar skulle man ligga på ett lägre kolhydratintag och ett högre fettintag gentemot träningsdagar då det var tvärtom. Går detta att implementera i ett " hederligt gammalt vanligt" kostschema (alltså äter frukost, lunch, middag, mellanmål, nattmacka), eller är det något speciellt för just fastandets skull?
Frågar eftersom att jag sitter nu på min vilodag och undrar om jag ska ha med havregryn i min frukost eller köra på något annat fettrikt i dess ställe :D ifall det är så, förslag på fettkällor? Ost?
Klart det går, bara göra det.
Ost, fet kvarg, fet fisk eller kött. Ägg. Grädde.
Haka inte upp dig så mycket på att följa ett upplägg slaviskt. Kalorierna är ändå det som avgör mest i slutändan.
Pansartax
2011-05-25, 11:11
Grandmaster: missade att det var i shake-form. Glad nu? Din attityd är hemsk minst sagt.
Sur övet att du saknar motivation till att skriva din bok? Geez
Han är inte sur, han är bara konkret och rak.
Om du uppfattar det som att han är sur så har du förtjänar det.
Namehere: Det är just när man inte har rutiner som det är skönt med PF, skippa lunchen? Inga problem liksom.
Springer
2011-05-25, 11:12
Poängen med IF, i mina ögon är: Minskat krav på planering,...
Jag är inte riktigt med på vad du menar, kan du förklara lite mer?
vicarious
2011-05-25, 11:14
Jag är inte riktigt med på vad du menar, kan du förklara lite mer?
Att inte behöva äta så ofta kanske.
En kille på jobbet äter 6 gånger om dagen, rätt små måltider. Han klagar ofta på hunger. Alltid avis när jag trycker en fet lunchlåda som första mål och han äter 1/3 av det och går hungrig. Jag äter ändå 100-200 kcal mindre än honom totalt sett över dagen. Win.
Namehere
2011-05-25, 11:34
Bara dubbelkollar nu när jag har kunnit folk i närheten! :)
Tack!
Det blev 3 ägg och 2 burkar tonfisk som fick bli en fin tonfiskburgare samt 125g makrill i tomatsås :D 40% av dagens intag ungefär! Ska köra på detta!
Leifallan
2011-05-25, 12:31
Tyvärr upplevs saklighet av vissa som dryghet.
hejhopp79
2011-05-25, 14:28
Men alltså, kolla gm:s debatt med modsen här något år sedan for reference. Han är ju sjukt otrevlig på nätet.
Alla rövslickare kan ju göra något vettigare istället, ni låter lite väl inställsamma.
Men alltså, kolla gm:s debatt med modsen här något år sedan for reference. Han är ju sjukt otrevlig på nätet.
Alla rövslickare kan ju göra något vettigare istället, ni låter lite väl inställsamma.
Håller med, faktiskt pinsamt beteende av vissa.
Att inte behöva äta så ofta kanske.
Exakt, för min del har planerandet blivit skitlätt. Behöver bara planera 1/2-1 dag framåt i tiden vilket ger mig enorma möjligheter att äta det jag är sugen på i stora mängder så länge jag prickar mina makros. Dessutom blir det mer nytillagad mat och mindre lådor/shakes på detta sättet.
Springer
2011-05-25, 16:27
Okej, jag har inte märkt att det är lättare att planera maten med färre måltider.
Okej, jag har inte märkt att det är lättare att planera maten med färre måltider.
Fast man kan ju mena olika aspekter. Jag menar med lunchlådor,fikaraster,mellanmål m.m. Där är det ju logiskt lättare, men för makro/mikro-fördelning kan det ju vara lika svårt. See my point?
Jag tycker definitvt inte det är så mycket lättare, litegrann bara.
Då är du bättre på att planera än mig :thumbup:
Namehere
2011-05-25, 21:20
Tänkte börja testa PF (Leangains), och började denna med att idag äta från 12-8. Nästa måltid kommer bli i skolan, 20% av mitt dagskaloriintag, och det är 14 timmar dit, och jag känner mig redan hungrig.. Jobbigt!
Tog 5 dagar för mig att vänja mig.
Namehere
2011-05-25, 21:36
Tog 5 dagar för mig att vänja mig.
Okej!:) Det får bli min riktlinje.
Hur gör man med drickande under PF? Anta att fönstret är 12-8, då bryter man ju fastan om man dricker runt 11.. Är det en smäll man får ta eller ska man flytta fönstret just för den dagen?
Du får dricka så mycket som du vill under fastan, men håll dig till något som inte ger mycket energi.
Tex, Vatten,kaffe, te och lightläsk
Bara lite åsikter, är inne på sista veckorna i deffen och känns som jag har en hel del fett kvar.
Idag hamnade jag på runt 1900-2000 kcal 205g protein (äter nästan alltid minst 220-230g protein, ofta mer, idag sket sig saker totalt). Vilodagar där jag är ganska inaktiv och kör 1-2 promenader så blir det oftast 1500-1700 kcal.
Det är ju ganska svårt att beräkna aktivitetsfaktor, energiförbrukning osv. men idag var jag aktiv nästan konstant från klockan 12 till kl 18. Jobbar på ett auktionshus och jag (vi) bar fram (och tillbaka) tavlor under auktionen. Det är inget tungt jobb i sig, även om en del tavlor är ganska stora/tunga men man håller ett högt tempo och det blir väldigt mycket "spring" för att hänga med i tempot, men även en del stillastående såklart. Tog även en 20 min promenad till jobbet men någon träning/cardio utöver detta utfördes inte, tog bussen hem, käkade och nu sitter jag här.
Tycker ni energiintaget låter rimligt?
Jag ligger runt 71 kg, 181 cm, 23 år.
Tycker det är svårt att uppskatta min energiåtgång iom. att mina dagar kan variera väldigt mycket i aktivitetsgrad, svårt det där..
Kan även nämnas att jag tycker att jag hamnat på lite av en "platå" i fettminskningen men har ökad cardion till promenader/löpturer 1-2 ggr om dagen vid vilodagar, samt dragit ner på fett och ökad kolh. som jag nämnde tidigare (av andra anledningar än ovanstående).
Tänker också på att kroppen bara kan släppa ifrån sig 70 kcal / kg kroppsfett (tror jag det var?) och ett för stort underskott borde därför bara vara negativt för muskelmassan, tankar?
Edit: Ledsen om det var lite väl off topic kanske, tänkte bara att det hänger kunnigt folk här.
Ja, det tycker jag.
Att det låter rimligt menade du?
Känns skumt att jag åt bara typ 100-200 kcal mindre än igår trots att jag tränade då.. men jag var ju inte alls lika aktiv igår så det kanske inte är så konstigt ändå.
Namehere
2011-05-26, 07:41
Du får dricka så mycket som du vill under fastan, men håll dig till något som inte ger mycket energi.
Tex, Vatten,kaffe, te och lightläsk
Syftade på sprit :-D hur ska jag göra då?
vicarious
2011-05-26, 07:44
Syftade på sprit :-D hur ska jag göra då?
Läs den här. Sup och ha skoj.
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html
Namehere
2011-05-26, 08:18
Läs den här. Sup och ha skoj.
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html
Har läst den, men kommer inte ihåg att jag hittade någon information om huruvida man ska bryta fastan eller ej.
vicarious
2011-05-26, 08:22
Har läst den, men kommer inte ihåg att jag hittade någon information om huruvida man ska bryta fastan eller ej.
Om man skulle försöka klämma in all alkohol i sitt ätfönster skulle det bli väldigt krångligt tror jag. Jag kör 12-20 men kommer dricka efter kl 20 ändå. Känns inte som att det är hela världen.
forslund
2011-05-26, 08:29
Drick när du vill och återuppta ditt fönster nästa dag bara.
Namehere
2011-05-26, 08:30
Okej, will do :) tack!
Att det låter rimligt menade du?
Känns skumt att jag åt bara typ 100-200 kcal mindre än igår trots att jag tränade då.. men jag var ju inte alls lika aktiv igår så det kanske inte är så konstigt ändå.
Ja det låter rimligt tycker jag.
Namehere
2011-05-26, 20:38
Oj, fel tråd!
Peter Hansen
2011-05-26, 22:06
Jag har testat PF i 2 perioder nu á 1 - 1 1/2 månad och jag pallar i princip inte den dieten.
Min första period, som höll på i ca 5 veckor, körde jag ett mål per dag efter träning samt en pre-workout produkt + EAA till träningen. Men efter 2 veckor var allt jag tänkte på när jag fick äta vilket till slut blev jävligt ansträngande.
Den andra perioden körde jag den mer snälla varianten med ett litet mål innan träning, ett bamse efter samt ett mindre några timmar efter det. Till slut blev det också väldigt jobbigt så jag blev väldigt hungrig innan dagens första mål mat.
Min fråga är iaf: Blir det lättare efter ett par månader med PF?
Det här snacket om att fokusen på mat ska försvinna är som sagt tvärt om för mig och det blir istället en väldig fokus på när man får och inte får äta.
Namehere
2011-05-26, 22:12
Jag har testat PF i 2 perioder nu á 1 - 1 1/2 månad och jag pallar i princip inte den dieten.
Min första period, som höll på i ca 5 veckor, körde jag ett mål per dag efter träning samt en pre-workout produkt + EAA till träningen. Men efter 2 veckor var allt jag tänkte på när jag fick äta vilket till slut blev jävligt ansträngande.
Den andra perioden körde jag den mer snälla varianten med ett litet mål innan träning, ett bamse efter samt ett mindre några timmar efter det. Till slut blev det också väldigt jobbigt så jag blev väldigt hungrig innan dagens första mål mat.
Det här snacket om att fokusen på mat ska försvinna är som sagt tvärt om för mig och det blir istället en väldig fokus på när man får och inte får äta.
Jag tror att det är väldigt individuellt. Jag har precis börjat med PF/Leangains och jag känner redan nu att jag kommer nog tycka om det mer än gamla hederliga strukturen, iallafall under deff. Orsaken till det är att när jag ätit via "gamla hederliga" så har jag aldrig blivit riktigt mätt, mest "teasad", vilket har lett till att jag gett mig på kakor osv.
Nyss idag fick jag äta massor med mat i en sittning och jag tyckte om det jättemycket, men samtidigt ser jag fram emot måltiden som är imorgon klockan 12 :D Jag älskar mat helt enkelt.
Gick väl lite offtopic men.
Om du tycker om "gamla hederliga" bättre så använd dig utav det. If it ain't broken, don't fix it.
Peter Hansen
2011-05-26, 22:14
VEt inte hur länge du testat den men jag upplevde den som väldigt positiv i början jag med. Denna känsla avtog dock eftersom veckorna gick.
Peter Hansen
2011-05-26, 22:16
Synd att man pluggar / jobbar till eftermiddagarna. Annars hade jag gärna gett det ett nytt försök med 1 - 2 måltider per dag och lagt träning och mat på morgonen.
Mina försök var dock under deff så mina känslor kan iofs vara kopplade till det begränsade kcal-intaget. I dunno!
Varför äter du så få gånger per dag? PF säger ingenting om hur många måltider man ska äta per dag, inte Leangains heller för den delen.
Och nej, jag tror inte att du vänjer dig om du inte redan har gjort det. För mig tar det några dagar innan jag vant mig.
Namehere
2011-05-27, 08:28
En fråga bara, jag ligger i deff just nu och bytte precis över till Leangains. Är inne på min tredje dag och jag har gått upp 500g sen jag började. Jag ligger på samma kcal som jag gjort vanligtvis men ändå så går jag upp.
Jag åt fettrikt i onsdags och gick upp 200g, och igår åt jag lite fett och mer kolhydrater och gick upp 300g.. Varför?
Är det för att den stora måltiden mat ligger kvar i magen så pass länge? Väger mig runt halv 8-9 på morgonen.
forslund
2011-05-27, 08:32
Är det för att den stora måltiden mat ligger kvar i magen så pass länge? Väger mig runt halv 8-9 på morgonen.
Ja. Jag har upplevt att det är otroligt missvisande att väga sig när man äter så pass mycket, sent på kvällen.
Namehere
2011-05-27, 08:37
Ja. Jag har upplevt att det är otroligt missvisande att väga sig när man äter så pass mycket, sent på kvällen.
Kanske borde dra en vägning precis innan jag bryter fastan?
forslund
2011-05-27, 08:58
Det kommer ju i sin tur variera efter vätskeintag.
Vill jag väga mig väger jag mig fredag-lördag-söndag och ser trenden där, eftersom jag sover längre på lördag och söndag.
Langster
2011-05-27, 09:15
Det kommer ju i sin tur variera efter vätskeintag.
Vill jag väga mig väger jag mig fredag-lördag-söndag och ser trenden där, eftersom jag sover längre på lördag och söndag.
Så gör jag också. Efter en vilodag helst, eftersom det är mindre mat och vätska i kroppen då.
Man kan väga sig 1-2 ggr i veckan på fasta dagar för att se åt vilket håll trenden pekar. Det går inte att jämföra en tisdagsmorgon kl 7 med en söndagsförmiddag kl 11 liksom.
Namehere
2011-05-27, 09:49
Så gör jag också. Efter en vilodag helst, eftersom det är mindre mat och vätska i kroppen då.
Man kan väga sig 1-2 ggr i veckan på fasta dagar för att se åt vilket håll trenden pekar. Det går inte att jämföra en tisdagsmorgon kl 7 med en söndagsförmiddag kl 11 liksom.
Edit: nu var jag dum
hejhopp79
2011-05-27, 16:55
VEt inte hur länge du testat den men jag upplevde den som väldigt positiv i början jag med. Denna känsla avtog dock eftersom veckorna gick.
Något som är av absolut största vikt är att hålla dig sysselsatt under fastan. Det hoppas jag du förstår
Intressant på STV2 just nu angående sömn. Dom testade bland annat om fasta under resa kunde minska jetlag, vilket det gjorde.
Intressant på STV2 just nu angående sömn. Dom testade bland annat om fasta under resa kunde minska jetlag, vilket det gjorde.
Mjo, körde det på vägen hem från usa. Åt ingenting förrän jag var hemma. Dock blev jag sjuk som fan, men jetlaggen var inte så farlig :D
Intressant, vad hette programmet?
Edit: Nvm, var ju bara att kolla tablån.
För er som inte orkar:
10 saker du behöver veta om sömn
Varför har så många problem med att sova? Vad säger egentligen vetenskapen om vad som fungerar? En dokumentär för alla som verkligen vill veta hur mycket sömn man behöver och vad man kan göra för att somna enklare, samt sova längre och bättre. Även 29/05 i SVT2.
Peter Hansen
2011-05-27, 19:32
Något som är av absolut största vikt är att hålla dig sysselsatt under fastan. Det hoppas jag du förstår
Det är ju inte riktigt alltid det är en möjlighet heller. Studerar just nu så det blir väldigt mycket tid framför datorn hemma.
Känns inte det som en väldigt stor fokus på mat att behöva ständigt tänka på något annat för att dieten ska funka?
hejhopp79
2011-05-27, 20:12
Det är ju inte riktigt alltid det är en möjlighet heller. Studerar just nu så det blir väldigt mycket tid framför datorn hemma.
Känns inte det som en väldigt stor fokus på mat att behöva ständigt tänka på något annat för att dieten ska funka?
Bara de sista timmarna på fastan, i början när man kör PF, om man förlägger fastan smart (för de flesta människors dagliga rutiner) typ mellan 12/13-20/21.
Då blir det i princip att hoppa över frukost, vilket leangains-PF är. Drick ett glas vatten och ta en kopp kaffe och fokusera på andra saker än att tänka på mat. I början hade jag också svårt för det, särskilt sista 1-2 timmarna. Nu kör jag 18-19 timmars fasta dagligen utan några som helst problem. Man vänjer sig som sagt väldigt fort.
Inge Enveten
2011-05-27, 20:13
PF har faktiskt varit ett extremt grymt komplement till mina studier. Nu när sommarlov börjar infinna sig så kör jag någon sorts mindre seriös PF version, lite mer i riktningen "skippa frukost, ät tidig lunch". Typ 14/10 kanske.
forslund
2011-05-27, 20:26
Jag upplever inte alls det. Visst, som i alla deffperioder lönar det sig att hålla sig upptagen (läs t ex http://www.leangains.com/2010/01/marshmallow-test.html)
men det är inga problem för mig att inte ha något att göra en förmiddag.
Big Sleazy
2011-05-27, 20:47
Det är definitivt svårast för mig med kosten de dagar jag inte har något att göra, och därför har också 99% av mina ätardagar/hetsätningar varit dagar där jag inte haft något att göra. De dagar man har fullt upp tänker man inte på mat helt enkelt. Att sitta hemma vid datorn/tvn ensam med 5 meter till kylskåpet funkar inte för mig vid deff.
hejhopp79
2011-05-27, 21:55
Jag upplever inte alls det. Visst, som i alla deffperioder lönar det sig att hålla sig upptagen (läs t ex http://www.leangains.com/2010/01/marshmallow-test.html)
men det är inga problem för mig att inte ha något att göra en förmiddag.
Good point.
Ligger en hel del i det där med omedelbara belöningar. Samtidigt är det också vana och hormonstyrt när det kommer till hunger.
hejhopp79
2011-05-27, 21:58
Det är definitivt svårast för mig med kosten de dagar jag inte har något att göra, och därför har också 99% av mina ätardagar/hetsätningar varit dagar där jag inte haft något att göra. De dagar man har fullt upp tänker man inte på mat helt enkelt. Att sitta hemma vid datorn/tvn ensam med 5 meter till kylskåpet funkar inte för mig vid deff.
På något sätt lär man sig uppskatta fastan; klarheten i tanke, motivationen osv som beror på uppreglering av katekolaminer.
Men visst är det tufft att fasta om man sitter hemma vid datorn och bara tänker på när man får äta. Det är nog till och med ohållbart i längden då.
Men framförallt måste man som sagt börja uppskatta fastan. Det är en rätt skön känsla att vara pigg och alert till skillnad från att gå runt halvseg hela dagen när man äter hela tiden. Enligt min erfarenhet iaf.
Har börjat frysa väldigt lätt på sistone... Varesig det är under fastan eller ätfönstret.
Vet inte om det beror på PF eller att jag ligger på underskott för tillfället (-500kcal/dag). Men vad jag kommer ihåg så frös jag inte lika lätt som innan jag applicerade PF, känner någon igen sig?
Dricker en del vätska (går väl på toaletten 1 gång varannan timme iaf), och ligger inte inne på något ensiffrigt BF%, snarare 14-16%.
Äter sunt och bra, inga extrema siffror i varken protein/kolh/fett-fördelningen.
Har börjat frysa väldigt lätt på sistone... Varesig det är under fastan eller ätfönstret.
Vet inte om det beror på PF eller att jag ligger på underskott för tillfället (-500kcal/dag). Men vad jag kommer ihåg så frös jag inte lika lätt som innan jag applicerade PF, känner någon igen sig?
Dricker en del vätska (går väl på toaletten 1 gång varannan timme iaf), och ligger inte inne på något ensiffrigt BF%, snarare 14-16%.
Äter sunt och bra, inga extrema siffror i varken protein/kolh/fett-fördelningen.
Du håller på att tappa vinterpälsen:)
vicarious
2011-05-30, 10:33
Jag fryser också en del. Tror det beror på både underskott och fasta. I slutet av fastan har den termiska effekten från maten "tagit slut"
Nu under sommarhalvåret är det rätt skönt faktiskt. Man slipper svettas så mycket.
Langster
2011-05-30, 10:39
Jag upplever att man fryser mer ju längre tid man varit på kaloriunderskott. Har nog inte bara med fastan att göra, även om den inte gör saken bättre.
Jag fryser mer nu efter fem månader in i dieten en vad jag gjorde tre månader in i dieten. Men sen har jag ju förlorat lite hull sen dess.
Tror jag är inne på 10e veckan i konstant underskott på 500-700kcal per dag. Så mycket möjligt att det är deffens påverkan på mina kroppstemperatur. Aldrig frusit såhär mycket innan.
Nästan så man börjar ägna sina tankar åt någon sorts cardio för att få upp värmen då och då :o
jasonmago
2011-05-30, 16:40
Jag har lite tankar runt de sista veckorna av deffen nu.. Skulle kanske säga att de är 1-2 kg kvar tills det verkligen ser bra ut.
Hur stor negativ inverkan har det om man har ett mindre ätfönster? Säg 4 timmar istället för 8..
Fan det ENDA jag tänker på när jag har ätit mitt första mål är när jag ska få äta mitt nästa och direkt efter det så räknar jag nästan minuterna kvar till mitt sista. Så länge jag fastar så tänker jag knappt på mat men när jag får i mig lite vill jag bara ha mer mer mer tills dagens kalorigräns är nådd. Då slår jag självmant av hungern för att jag då vet att jag inte KAN äta mer utan att överstiga gränsen.
Evilkitty
2011-05-30, 17:11
Jag har lite tankar runt de sista veckorna av deffen nu.. Skulle kanske säga att de är 1-2 kg kvar tills det verkligen ser bra ut.
Hur stor negativ inverkan har det om man har ett mindre ätfönster? Säg 4 timmar istället för 8..
Fan det ENDA jag tänker på när jag har ätit mitt första mål är när jag ska få äta mitt nästa och direkt efter det så räknar jag nästan minuterna kvar till mitt sista. Så länge jag fastar så tänker jag knappt på mat men när jag får i mig lite vill jag bara ha mer mer mer tills dagens kalorigräns är nådd. Då slår jag självmant av hungern för att jag då vet att jag inte KAN äta mer utan att överstiga gränsen.
Visst, du kan fasta längre om du vill. 16h är inte skrivet i sten. Jag föreslår dock att du äter mer mättande mat dock (fluff t.ex).
jasonmago
2011-05-30, 17:44
Visst, du kan fasta längre om du vill. 16h är inte skrivet i sten. Jag föreslår dock att du äter mer mättande mat dock (fluff t.ex).
Nej men nu var inte det frågan.. Det jag undrar är om det finns något negativt med att fasta längre?
Alltså det är inte hunger som är problemet, mätt blir jag men det är snarare ett sug efter mer. Blir nästan likt en hetsätning, att jag bara vill ha mer och mer mat tills jag helt enkelt inte "får" äta mer.
vicarious
2011-05-30, 17:50
Nej men nu var inte det frågan.. Det jag undrar är om det finns något negativt med att fasta längre?
Alltså det är inte hunger som är problemet, mätt blir jag men det är snarare ett sug efter mer. Blir nästan likt en hetsätning, att jag bara vill ha mer och mer mat tills jag helt enkelt inte "får" äta mer.
Svårt att säga. Ligger man på ett stort underskott skulle nog inte jag vilja fasta längre än 14-16h i stöten. Som sagt, väldigt svårt att säga hur det kommer påverka. Om det gör att du får lättare att hålla dig till dieten och inte gå hungrig så är ju det en fördel som kan väga tyngre än de eventuella nackdelarna som kommer med en längre fasteperiod.
Ristretto
2011-05-30, 17:54
På helgen brukar mitt ätfönster bli runt fyra timmar, 14-18:00 vanligtvis. Ibland kortare och ibland längre.
Jag märker ingen negativ påverkan av det. Orsaken är att jag sover längre och inte blir hungrig förrän vid 14-tiden.
jasonmago
2011-05-30, 17:58
Hmm okej fan jag är kluven! jag har hållt ca 6 timmars ätfönster under hela dieten och det har funkat asbra även fast folk har påpekat att fönstret är kort. Men jag undrar verkligen hur det skulle bli med 4 timmar.
hejhopp79
2011-05-30, 18:07
Japp, jag blir också kall och lite frusen under lång fasta. Dessutom blir man kall även av att ligga på kcal-minus.
hejhopp79
2011-05-30, 18:07
Nu under sommarhalvåret är det rätt skönt faktiskt. Man slipper svettas så mycket.
+ hundra tusen
I love it.
hejhopp79
2011-05-30, 18:11
Yup, därför jag rätt ofta kör lite längre fasta. Dock är det inte ultimat för muskelbygge och styrka då intramuskulärt fett används som bränsle i högre grad någonstans kring 18 h och uppåt (ungefärlig tidsgräns).
Men under deff kan det ju vara fördelaktigt kanske om det gör deffen lättare, så att säga.
Ristretto
2011-05-30, 18:12
Hmm okej fan jag är kluven! jag har hållt ca 6 timmars ätfönster under hela dieten och det har funkat asbra även fast folk har påpekat att fönstret är kort. Men jag undrar verkligen hur det skulle bli med 4 timmar.
Testa skriva en rad om det på Martins facebook. Han kanske har några nackdelar att dela med sig av, har för mig att han skrev någonting om det på Leangains också, men jag hittar det inte nu.
Jag tror inte att det kommer vara några problem att få det att fungera med tanke på Eat Stop Eat och liknande upplägg. Däremot vet jag inte vad det blir för skillnader rent fysiologiskt.
Lustigt hur olika man är. Jag kan ju säga att jag inte känner av några som helst frysningar (vad jag märkt iaf) i slutet på fastan, även när jag går längre än 16 timmar utan mat. Varken i fingrar/händer eller allmänt i kroppen. Och då ligger jag ändå på ett hyfsat stort underskott typ varje dag, och har så gjort sedan början av mars..
Bendermannen
2011-05-30, 19:13
Japp, jag blir också kall och lite frusen under lång fasta. Dessutom blir man kall även av att ligga på kcal-minus.
Samma här. Ibland går det så långt att händerna blir lätt blåskimrande och jag är väldigt torr om händerna.
Langster
2011-05-30, 19:15
Lustigt hur olika man är. Jag kan ju säga att jag inte känner av några som helst frysningar (vad jag märkt iaf) i slutet på fastan, även när jag går längre än 16 timmar utan mat. Varken i fingrar/händer eller allmänt i kroppen. Och då ligger jag ändå på ett hyfsat stort underskott typ varje dag, och har så gjort sedan början av mars..
Hur mycket har du gått ned sen början av mars?
Konstigt att inte jag upplever detta ändå, jag har alltid haft väldigt dålig cirkulation och har och har alltid haft lätt för att bli kall om fingrar och tår.
Hur mycket har du gått ned sen början av mars?
Svårt att säga exakt då jag var lite osäker på startvikten samt troligen har en massa vätska som håller sig kvar i kroppen just nu (samt nyligen börjat med kreatin), men i runda slängor 8 kg kanske.
Så inget extremt direkt, har inte gått från fet till rippad om man säger så, snarare från småtjock till halvsmal. Har inga siffror på bf% men hade runt 22% när jag startade.
Om du vill sluta frysa så kan vi säkert komma på ett sätt så du får 3kg fett ifrån mig. Jag är villig att ge upp 3kg fett gratis!
Jag undrar vilket upplägg ni tror blir bäst vad gäller min pre workout måltid.
Alternativ 1
13:00 måltid 1 (pasta tonfisk ca 500 kcal 45g protein 65g kolhydrater)
18:00 EAA + Träning + EAA
19:00 måltid 2
21:00 måltid 3
Alternativ 2
15:00 Måltid 1 (samma som ovan)
18:00 (eaa onödigt nu?) Träning + EAA
Personligen spelar det liten roll vilket av dom jag väljer men jag undrar om det kan vara en nackdel att ha så lång tid mellan måltid 1 och träning som det är i Alternativ 1. Om det vore bättre eller sämre att köra alternativ 2 med 18 timmars fasta istället för 16 och korta ner tiden mellan måltid 1 och träning?
Samt om det är onödigt för mig att ta EAA före träningen vid både A1 och A2 eller bara A2?
Jag undrar vilket upplägg ni tror blir bäst vad gäller min pre workout måltid.
Alternativ 1
13:00 måltid 1 (pasta tonfisk ca 500 kcal 45g protein 65g kolhydrater)
18:00 EAA + Träning + EAA
Alternativ 2
15:00 Måltid 1 (samma som ovan)
18:00 (eaa onödigt nu?) Träning + EAA
Personligen spelar det liten roll vilket av dom jag väljer men jag undrar om det kan vara en nackdel att ha så lång tid mellan måltid 1 och träning som det är i Alternativ 1. Om det vore bättre eller sämre att köra alternativ 2 med 18 timmars fasta istället för 16 och korta ner tiden mellan måltid 1 och träning?
Samt om det är onödigt för mig att ta EAA före träningen vid både A1 och A2 eller bara A2?Det spelar nog ingen som helst roll. Ta det som ær bekvæmast. Småhungrig dær runt 13-tiden? Æt. Inte så hungrig? Vænta till 14.
Annars kan du prova dig fram. Upplever du att du har mer energi om du æter tætare inpå træning så kør på det, annars spelar det ju som sagt ingen roll.
nordstrom
2011-06-08, 13:07
Låter som en väldigt intressant metod, men min fundering är, hur fungerar det i samband med högintensiv löpträning? Har det samma effekter där eller finns det nackdelar?
tacksam för svar.
Låter som en väldigt intressant metod, men min fundering är, hur fungerar det i samband med högintensiv löpträning? Har det samma effekter där eller finns det nackdelar?
tacksam för svar.
Hur högintensivt?
100m, 800m, 1500m eller >= 10000m? Hur ofta?
Vilka effekter refererar du till?
En tanke som slog mig; varför har inte Aftonbladet skrivit något om denna kosthållning? Jag tycker det känns givet att de skulle skriva en "artikel" om det. :D
nordstrom
2011-06-08, 13:40
Hur högintensivt?
100m, 800m, 1500m eller >= 10000m? Hur ofta?
Vilka effekter refererar du till?
Friidrott 400m och 800m. Träning baserat på intervaller så som 200m, 300m, 600m, 4 gånger i veckan.
hejhopp79
2011-06-08, 14:39
En tanke som slog mig; varför har inte Aftonbladet skrivit något om denna kosthållning? Jag tycker det känns givet att de skulle skriva en "artikel" om det. :D
Det är nog på tok för litet
Eddie Vedder
2011-06-08, 15:15
Lågkalorikost har de ju skrivit om en hel del eftersom det dyker upp en del rön då och då. Det är väl det närmaste jag stött på.
Nu när jag gått från studerande till ett fysiskt tungt sommarjobb funderar jag lite över det här med frukostätandets vara eller inte vara.
Jobbar cirka 4h innan jag äter det första målet och hinner på den tiden lyfta ett par ton, är det dumt att inte äta något tidigare? Funderat på alternativet att införskaffa en påse proteinpulver för att ha något lätt att slänga i sig på vägen till jobbet.
Ristretto
2011-06-08, 20:16
Varför skulle det vara dumt, tänker du?
anton2000
2011-06-08, 20:30
För att det inte är efterblivet :)
För att det inte är efterblivetbcYppAs6ZdI
Crystalclear
2011-06-08, 21:23
Är väldigt sugen på att testa periodisk fasta. Men har ett stort problem. Finns inte en chans att jag klarar jobba 8t och bara äta en portion under tiden + en på kvällen. Blir alltid svag i kroppen och får huvudverk när jag inte äter på länge, ingen som känner igen sig? Låter underbart att kunna äta 2 gånger per dag. Har ett fysiskt krävande jobb så kan ju inte gå runt trött/slö halva dagen för att jag inte äter, det skulle inte chefen gilla...
anton2000
2011-06-08, 21:40
Är väldigt sugen på att testa periodisk fasta. Men har ett stort problem. Finns inte en chans att jag klarar jobba 8t och bara äta en portion under tiden + en på kvällen. Blir alltid svag i kroppen och får huvudverk när jag inte äter på länge, ingen som känner igen sig? Låter underbart att kunna äta 2 gånger per dag. Har ett fysiskt krävande jobb så kan ju inte gå runt trött/slö halva dagen för att jag inte äter, det skulle inte chefen gilla...
Lyssna på Kjell, man vänjer sig
aljALlp534g
hejhopp79
2011-06-08, 21:48
Nu när jag gått från studerande till ett fysiskt tungt sommarjobb funderar jag lite över det här med frukostätandets vara eller inte vara.
Jobbar cirka 4h innan jag äter det första målet och hinner på den tiden lyfta ett par ton, är det dumt att inte äta något tidigare? Funderat på alternativet att införskaffa en påse proteinpulver för att ha något lätt att slänga i sig på vägen till jobbet.
Inga som helst problem kan jag lova.
Om något får du en ökad fettförbränning med ditt tunga jobb under fastan.
hejhopp79
2011-06-08, 21:49
Blir du alltså slö fast du äter en stor portion på jobbet?
Som ovanstående: Man vänjer sig förvånansvärt snabbt faktiskt. I början blev jag precis likadan och nu kan jag inte förstå det.
anton2000
2011-06-08, 21:50
Jag har åkt skidor och cyklat downhill under fastan. Inga som helst problem! Tycker man får lite extra fokus faktiskt.
hejhopp79
2011-06-08, 21:52
Jag har åkt skidor och cyklat downhill under fastan. Inga som helst problem! Tycker man får lite extra fokus faktiskt.
Exakt. Om något blir man ju piggare av fastan och trött av mat
Katekolaminer kontra serotonin, typ.
whitepanther
2011-06-08, 22:20
Hur långtid tog det för er innan ni vande er? För jag testade under en veckas tid och under min 4 eller 5 dag så blev jag otroligt yr innan jag tränade och käkade... Jag tror dock jag kan ha gjort lite fel, men jag undrar om det var så för er också?
Känner precis samma sak. Piggare när jag inte äter. Ska jag diska och äta så väljer jag helt klart att fasta lite till och ta itu med disken för att sen äta :D
BengtBurk
2011-06-09, 10:09
Jag har börjat sätta plant nu och fastar från 20-21 till 12-13. Börjar jobba vid 8 och dricker enbart vatten fram till första målet. Jag tycker det har funkat bra än så länge. Med tanke på att jag jobbar på ackord så tjänar jag på att äta så lite (i tid) som möjligt under dagen och medan de andra äter flera gånger om dagen fortsätter jag att jobba vilket gör att jag hinner plantera mer än dem, vin! Tidigare år har jag ätit med jämna mellanrum, typ 1-1½h jobb sen äta lite, upprepa. Då har jag haft fler avbrott och dessutom har maten fungerat som motivation då jag tänkt att jag ska jobba lite till sen får jag äta. Nu är det snarare så att jag fokuserar mer på att jobba för att jag vet att jag ändå inte "får" äta förrän 12-13.
forslund
2011-06-09, 10:19
Har du räknat på hur mycket extra du tjänar nu jämfört med då? :)
Hur stor blir skillnaden om man minskar fastaperioden med säg 1 - 2 timmar? Blir det nån större skillnad eller är det slutspurten som ger något "extra".
Äter alltid runt 11 - 12 och sista målet runt 20 - 21 beronde på längd på passet eller andra skitsaker man har för sig på kvällen.
Hur stor blir skillnaden om man minskar fastaperioden med säg 1 - 2 timmar? Blir det nån större skillnad eller är det slutspurten som ger något "extra".
Äter alltid runt 11 - 12 och sista målet runt 20 - 21 beronde på längd på passet eller andra skitsaker man har för sig på kvällen.Ingen. Ingen næmnværd. Huvudsaken ær att det ær bekvæmt før dig, så att du fortsætter med det :)
Eddie Vedder
2011-06-09, 10:44
Hur långtid tog det för er innan ni vande er?
Det fanns inget att vänja sig vid. Jag valde knappast att äta såhär i tron om att det är så himla bra. Jag blev inte hungrig så jag åt inte. Och så var det likadant dagen efter och sedan dess har det fortsatt.
Skulle jag känna hunger på dagen vore det ju naturligtvis helt uteslutet att äta på det här sättet.
hejhopp79
2011-06-09, 12:36
Känner precis samma sak. Piggare när jag inte äter. Ska jag diska och äta så väljer jag helt klart att fasta lite till och ta itu med disken för att sen äta :D
LOL me too :)
Särskilt disken haha. Blir fullständigt slö och omotiverad efter jag ätit jämfört med fastan. ADD-skadad kanske
hejhopp79
2011-06-09, 12:37
Äter alltid runt 11 - 12 och sista målet runt 20 - 21 beronde på längd på passet eller andra skitsaker man har för sig på kvällen.
Minskar jämfört med vad?
Du kan ju fasta hur länge du vill. Om du menar leangains-PF så är det rätt noga uttänkt. Läs gamla inlägg på LG-sidan, allting står där någonstans faktiskt. Fettförbränningen uppregleras vid en viss fastelängd, sedan uppåt 17-18 h börjar mer intramuskulärt fett användas som energi vilket är sämre om man vill lyfta tungt osv.
I stort sett alla frågor jag sett här i tråden besvaras i något inlägg på Martins sida. Ibland är det svårt att hitta, men it's all there.
hejhopp79
2011-06-09, 12:39
Det fanns inget att vänja sig vid. Jag valde knappast att äta såhär i tron om att det är så himla bra. Jag blev inte hungrig så jag åt inte. Och så var det likadant dagen efter och sedan dess har det fortsatt.
Skulle jag känna hunger på dagen vore det ju naturligtvis helt uteslutet att äta på det här sättet.
Me too, faktiskt.
Har hoppat över frukost många dagar när jag pluggade på universitetet och effekten blev att jag bara åt 7-8 h per dag. Det ger en skärpa och koncentration på morgonen upplever jag. Omedveten "fasta".
Minskar jämfört med vad?
Du kan ju fasta hur länge du vill. Om du menar leangains-PF så är det rätt noga uttänkt. Läs gamla inlägg på LG-sidan, allting står där någonstans faktiskt. Fettförbränningen uppregleras vid en viss fastelängd, sedan uppåt 17-18 h börjar mer intramuskulärt fett användas som energi vilket är sämre om man vill lyfta tungt osv.
Minskar ljämfört med 16 tim som förespråkas menar jag.
Undrade bara om det blir en markant skillnad...Hela PF för mig käns mest som en "hoppa över frukost" sätt att leva vilket för mig kommer naturligt. Iaf på veckodagar. Var mest nyfiken bara
hejhopp79
2011-06-09, 12:46
Minskar ljämfört med 16 tim som förespråkas menar jag.
Undrade bara om det blir en markant skillnad...Hela PF för mig käns mest som en "hoppa över frukost" sätt att leva vilket för mig kommer naturligt. Iaf på veckodagar. Var mest nyfiken bara
Periodisk fasta är vad det låter som. Ät en viss tid, fasta en viss tid. Finns många olika varianter, varav leangains kanske är det mest optimala för tung styrketräning.
Leangains-PF är ett koncept där fasta ingår, men det är ju mycket mer; näringstiming, cykling av makronutrienter etc. Att det i praktiken blir att hoppa över frukost är ju elegansen i det hela, enkelt liksom.
Sedan hur mycket positiva fördelar man får av en så kort fasta (förutom rent estetiska), jämfört med längre fastor, är inte helt glasklart. Många studier jag läst är ju just på längre fastor, men LG-periodisk fasta är ju en kompromiss mellan grymma resultat i gymmet med ändå en liten fasta. Man hade ju kunnat dra konceptet med PF längre, men då tummar man på prestationen i gymmet.
Men hur mycket skillnad en så kort fasta som 16 h gör är svårt att säga i praktiken.
fotbollrap
2011-06-09, 13:05
Någon under PF som får problem med putande mage? Kan tänka mig att många blir rejält mätta och fyllda efter sina måltider, såvida man inte kör riktigt kaloritätt. Kan magsäcken töjas ut och efter ett tag ta en ny form? Har putande mage ibland och funderar kring laktos, för stora måltider, dålig magmuskulatur, hållning etc.
hejhopp79
2011-06-09, 14:01
Ja, såklart man kan få det av alla ovanstående anledningar.
Stora måltider är nog vanligast, näst efter dålig hållning. ALLA får putande mage av stora måltider, det går liksom inte att undvika.
Pansartax
2011-06-09, 14:19
Kört PF i typ två år ca och mitt midjemått är inte vad det borde vara, har slutat delvis med PF just på grund av det också så jag tror helt klart att jag har det problemet.
Svårt att säga om det är PF bara dock.
vicarious
2011-06-09, 14:57
Någon under PF som får problem med putande mage? Kan tänka mig att många blir rejält mätta och fyllda efter sina måltider, såvida man inte kör riktigt kaloritätt. K
Japp.
hejhopp79
2011-06-09, 16:28
Funderade på fastan och katekolaminer; uppregleras dem kroniskt eller är det bara akuta förändringar, tills mat intas.
Fast det kanske ingen vet här
hejhopp79
2011-06-09, 16:46
Samt åsikter om IF och koffein. Själv upplever jag att jag blir väldigt mycket mer stimulerad och "spaced out" etc av koffein när jag fastar. Jag vet ju att det beror på ökade katekolaminer (stresshormon noradrenalin/adrenalin) i och med fastan och att koffein ytterligare potentierar nämnda katekolaminer, men det vore intressant att höra hur ni upplever det.
Jag har börjar skära ner på koffeinet när jag fastar också för jag blir lätt överstimulerad och får smått panikkänslor/yrsel/känsla av andnöd om jag drar i mig motsvarande typ 2 koppar starkt bryggkaffe efter 15 h fasta och sedan inte äter förräns 4 h senare.
Det blir som att fight/flight-reflexen får lite spel, fast på ett annat plan känner man sig samtidigt lugn (kanske avsaknad av kortisol) och njuter av den här euforiska kicken som samtidigt känns som att det kan slå över i ångest. Ett double-edged sword upplever jag det som.
Någon annan?
forslund
2011-06-09, 16:56
Det kan ju också vara så att kaffet/koffeinet hinner ut i blodet snabbare när du fastar. Finns ju inget annat i vägen och således får du en kraftigare effekt.
Jag känner dock ingen skillnad, men då är jag en kaffe-junkie av rang.
hejhopp79
2011-06-09, 17:02
Det kan ju också vara så att kaffet/koffeinet hinner ut i blodet snabbare när du fastar. Finns ju inget annat i vägen och således får du en kraftigare effekt.
Jag känner dock ingen skillnad, men då är jag en kaffe-junkie av rang.
Ja, så är det ju också iofs. Brukar inte känna av kaffe på det sättet när jag ätit som vanligt tidigare.
hejhopp79
2011-06-09, 17:04
En studie som kanske är intressant (om den inte postats):
Intermittent fasting does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism
Abstract
Background: Intermittent fasting (IF) was shown to increase whole-body insulin sensitivity, but it is uncertain whether IF selectively influences intermediary metabolism. Such selectivity might be advantageous when adapting to periods of food abundance and food shortage.
Objective: The objective was to assess effects of IF on intermediary metabolism and energy expenditure.
Design: Glucose, glycerol, and valine fluxes were measured after 2 wk of IF and a standard diet (SD) in 8 lean healthy volunteers in a crossover design, in the basal state and during a 2-step hyperinsulinemic euglycemic clamp, with assessment of energy expenditure and phosphorylation of muscle protein kinase B (AKT), glycogen synthase kinase (GSK), and mammalian target of rapamycine (mTOR). We hypothesized that IF selectively increases peripheral glucose uptake and lowers proteolysis, thereby protecting protein stores.
Results: No differences in body weight were observed between the IF and SD groups. Peripheral glucose uptake and hepatic insulin sensitivity during the clamp did not significantly differ between the IF and SD groups. Likewise, lipolysis and proteolysis were not different between the IF and SD groups. IF decreased resting energy expenditure. IF had no effect on the phosphorylation of AKT but significantly increased the phosphorylation of glycogen synthase kinase. Phosphorylation of mTOR was significantly lower after IF than after the SD.
Conclusions: IF does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism in healthy lean men despite changes in muscle phosphorylation of GSK and mTOR. The decrease in resting energy expenditure after IF indicates the possibility of an increase in weight during IF when caloric intake is not adjusted.
Fullängdare: http://www.ajcn.org/content/90/5/1244.long
Eddie Vedder
2011-06-09, 19:18
En studie som kanske är intressant (om den inte postats):
Den har postats. Och jag måste erkänna att jag ärt rätt chockad över att du inte läst den med tanke på hur insatt du verkar vara om IF. Det är ju en av få humanstudier som gjorts.
hejhopp79
2011-06-09, 19:42
Är du chockad minsann :)
Nej, har inte läst den faktiskt. Det var därför jag postade den, men jag vet att du läst fler studier än mig och har mer koll på kost och träning än jag så det behöver inte bevisas.
Eddie Vedder
2011-06-09, 19:45
Är du chockad minsann :)
Ja du pratar ju så mycket om effekten av IF. Det var inget illa menat, jag blev bara förvånad när du vet så mycket om effekterna men inte ens läst de få studierna som finns i tråden.
hejhopp79
2011-06-09, 19:50
Jag har absolut inte läst alla studierna, men många har jag läst. En del är andrahands-information genom referenser i text osv. Jag borde nog leta upp mer vid närmare eftertanke, kunde vara kul att ha mer kött på benen.
Pansartax
2011-06-09, 20:07
kunde vara kul att ha mer kött på benen.
Ska du bulka?
hejhopp79
2011-06-09, 20:25
Ska du bulka?
Det också :)
BengtBurk
2011-06-10, 09:03
Har du räknat på hur mycket extra du tjänar nu jämfört med då? :)
Jag har inte räknat på det men uppskattningsvis så tar jag 20-30min mindre paus nu och jag tjänar ca 200kr/h så det är väl 70-100kr per dag. Inga jättesummor kanske men helt klart ännu ett plus till PF.
Anton Fräs
2011-06-10, 22:29
Har ätit enligt periodisk fasta ganska länge nu. Tänkte testa att äta mer vanligt ett tag. Skall bli intressant om det blir någon skillnad i hunger/mättnad/sötsug osv. Makros osv kommer vara konstant.
Minskar jämfört med vad?
I stort sett alla frågor jag sett här i tråden besvaras i något inlägg på Martins sida. Ibland är det svårt att hitta, men it's all there.
Försökte leta lite på LGs hemsida men fann ingen info om detta, skulle du kunna hjälpa mig med att finna en källa på det?
Oerhört intressant.
"* 14-20 hours in a completely sedentary state should easily equal 12-18 hours in real life.
Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."
Händer det att ni som är på diet på PF offrar protein till förmån för kolhydrater efter träning eller på vilodagar?
Känns ju som att 3g protein / kg kv eller strax under är mer än tillräckligt och eftersom man ofta pratar om hur viktigt det är med kolhydrater, inte minst på ett kcalöverskott så kan jag tänka mig att det kan vara fördelaktigt att trycka i sig lite extra kolhydrater på diet om man har några 100 kcal över i sin kaloribudget och ligger på 2,7-3g protein / kg kv, speciellt efter träning.
Tankar?
Ristretto
2011-06-12, 12:07
Händer det att ni som är på diet på PF offrar protein till förmån för kolhydrater efter träning eller på vilodagar?
Känns ju som att 3g protein / kg kv eller strax under är mer än tillräckligt och eftersom man ofta pratar om hur viktigt det är med kolhydrater, inte minst på ett kcalöverskott så kan jag tänka mig att det kan vara fördelaktigt att trycka i sig lite extra kolhydrater på diet om man har några 100 kcal över i sin kaloribudget och ligger på 2,7-3g protein / kg kv, speciellt efter träning.
Tankar?
Kolhydrater är ju inte viktigt annat än om du presterar bättre när du äter dem.
I övrigt så hör ju högt kolhydratintag och lågt fettintag till träningsdagarna om man kör Leangains.
Vad menar du med offra protein till förmån för kolhydrat? Jag anser inte att jag offrar nåt protein om jag ligger på 2g per kilo kroppsvikt, snarare är ju det ett ganska högt proteinintag om man ser till de studier som gjorts. Sen beror det såklart på hur stort underskott man ligger på, för mig är det litet om något, på träningsdagar.
Hur är det med pwo:s innan träningen med PF-upplägg? Räknas det som att bryta fastan?
Dum fråga, eftersom den är ganska självklar..
För mig handlar det enbart om att jag behöver energi innan träningen, därav frågan.
TheMuffin
2011-06-12, 13:55
Hur är det med pwo:s innan träningen med PF-upplägg? Räknas det som att bryta fastan?
Dum fråga, eftersom den är ganska självklar..
För mig handlar det enbart om att jag behöver energi innan träningen, därav frågan.
Beror väl på kaloriinnehållet antar jag, vissa menar att en dos EAA är för liten för att bryta fastan men antar att en pwo-drink kan ha ganska högt kaloriinnehåll
Jag har provat att träna fastande och kände att jag inte presterade nått vidare. Tar nu EAA och 1/2-1 dl malto innan passet och tycker det funkar mkt bättre. För andra funkar tydligen fastande träning bra, gör vad som funkar bäst för dig :)
Ni pratar en del om kolhydrater, hur stor andel ligger ni på under träningsdagarna? Jag själv ligger oftast kring 300g, mycket eller lite för er?
Ristretto
2011-06-12, 14:09
Ni pratar en del om kolhydrater, hur stor andel ligger ni på under träningsdagarna? Jag själv ligger oftast kring 300g, mycket eller lite för er?
I onsdags blev det:
67% kolhydrat, 449g
28% protein, 188g
5% fett, 15g
2800kcal
Ganska vanlig fördelning just nu.
I onsdags blev det:
67% kolhydrat, 449g
28% protein, 188g
5% fett, 15g
2800kcal
Ganska vanlig fördelning just nu.
Okej tack. Jag äter väldigt mycket protein, vore det möjligtvis bättre att äta lite mindre protein och mer kolhydrater? Ligger alltid kring 350g Protein (4g+/kg kv) de dagar jag äter ca 2600 kcal.
Beror väl på kaloriinnehållet antar jag, vissa menar att en dos EAA är för liten för att bryta fastan men antar att en pwo-drink kan ha ganska högt kaloriinnehåll
Jag har provat att träna fastande och kände att jag inte presterade nått vidare. Tar nu EAA och 1/2-1 dl malto innan passet och tycker det funkar mkt bättre. För andra funkar tydligen fastande träning bra, gör vad som funkar bäst för dig :)
Tack för svar, jag får göra som jag brukar och prova mig fram!
Börjar på måndag, så får se vad som passar mig bäst.
Väl mött.
Ristretto
2011-06-12, 14:23
Okej tack. Jag äter väldigt mycket protein, vore det möjligtvis bättre att äta lite mindre protein och mer kolhydrater? Ligger alltid kring 350g Protein (4g+/kg kv) de dagar jag äter ca 2600 kcal.
Jag ser ingen anledning att äta så mycket protein, om någon gör det får de gärna dela med sig. Den enda orsaken skulle isåfall vara mättnaden som jag ser det.
Kolhydrater är ju inte viktigt annat än om du presterar bättre när du äter dem.
I övrigt så hör ju högt kolhydratintag och lågt fettintag till träningsdagarna om man kör Leangains.
Vad menar du med offra protein till förmån för kolhydrat? Jag anser inte att jag offrar nåt protein om jag ligger på 2g per kilo kroppsvikt, snarare är ju det ett ganska högt proteinintag om man ser till de studier som gjorts. Sen beror det såklart på hur stort underskott man ligger på, för mig är det litet om något, på träningsdagar.
Sant, men jag upplever att jag presterar bättre och blir allmänt piggare av ett något högre kolhydratsintag, såväl på vilodagar som träningsdagar.
Vet mycket väl vad LG innebär med ett högre fettintag på vilodagar men jag har gått ifrån det litegrann de senaste veckorna och tycker att jag upplever mer fördelar än att köra som man "ska" göra.
Borde väl vara ganska tydligt vad jag menade eftersom jag beskrev det men jag kan försöka förklara bättre.
Ligger man redan relativt högt på protein, dvs. 2,5-3g / kg kv som jag gör så kanske man ibland kan "offra" lite av den mängden, dvs äta 2,5g / kg istället för 3g protein / kg och fylla ut resten med kolhydrater, om man upplever att man presterar/mår bättre av än större andel kolhydrater.
Givetvis beror det ju (som du säger) på hur stort underskott m.m. men jag ligger väl på 400-700 kcal underskott / dag, för att dra till med en grov uppskattning.
Det är f.ö. inga 200g+ kolhydrater jag ligger på utan kanske 100-160g på träningsdagar.
Kanske borde prova att öka det lite, någon som testat?
Det du säger är alltså att öka kolhydratsintaget?
Ja det har jag, känns lättare med mindre under deff (10%). Under bulk ligger jag dock på ca 60%. Känns bäst som jag gör nu.
Det du säger är alltså att öka kolhydratsintaget?
Ja det har jag, känns lättare med mindre under deff (10%). Under bulk ligger jag dock på ca 60%. Känns bäst som jag gör nu.
Vad är det som känns lättare?
Så du kör alltså lågt med kolhydrater under deff?
Vad är det som känns lättare?
Så du kör alltså lågt med kolhydrater under deff?
Ja, typ såhär:
10g EAA
Träning
10g EAA
1kg kyckling
1kg broccolli
Typ 35g kolhydrater då, och under bulk kan det bli 12-13 gånger så mycket. Med att det känns lättare, är det energi och belåtenhet som "ökar".
fotbollrap
2011-06-13, 08:20
Har ätit rätt så mkt kolhydrater under de senaste åren då träningen inriktats mot långdistans (tränade inför maran). Nu vill jag däremot lägga på mig en del muskler och har funderat lite kring kosten. När ni bulkar, äter ni mkt kolisar då? Ska testa mig fram lite men kul och höra hur folk gör. Nu kör jag en PF mini med ett stort mål efter träningen och sedan 2-3 mål senare under dagen. Ser givetvis till att få i mig tillräcklig med protein, kommer däremot inte ligga på 2+kg/kv men blir ändå en del.
Har ätit rätt så mkt kolhydrater under de senaste åren då träningen inriktats mot långdistans (tränade inför maran). Nu vill jag däremot lägga på mig en del muskler och har funderat lite kring kosten. När ni bulkar, äter ni mkt kolisar då? Ska testa mig fram lite men kul och höra hur folk gör. Nu kör jag en PF mini med ett stort mål efter träningen och sedan 2-3 mål senare under dagen. Ser givetvis till att få i mig tillräcklig med protein, kommer däremot inte ligga på 2+kg/kv men blir ändå en del.
2g/kv vid överskott/balans är nog tillräckligt.
Högt kolhydratintag vid träningsdagar, lågt i fett.
Moderat intag av kolhydrat vid vilodag, högre i fett.
Om du följer LeanGains konceptet alltså.
fotbollrap
2011-06-13, 10:22
Mm har lite inspiration från PF så har ett liknande upplägg. Kan däremot känna mig seg på vilodagar, i lördags t.ex. va de sjukt segt att gå omkring på Djurgårn jämfört med en träningsdag då det bara är skönt med lite promenader. Tar inte bort några stora mängder, mindre kolisar visst, men aa, känner ni andra också såhär? Fyller kanske på med för lite fett, kcal lär jag iaf ha fyllt tillräckligt.
Brukar prova koffein+lite malto sådana tillfällen. Vilket faktiskt händer ganska ofta under deff iaf.
400mg+25mg eller något.
vicarious
2011-06-13, 10:54
Ja, typ såhär:
10g EAA
Träning
10g EAA
1kg kyckling
1kg broccolli
Typ 35g kolhydrater då, och under bulk kan det bli 12-13 gånger så mycket. Med att det känns lättare, är det energi och belåtenhet som "ökar".
Varför äter du så? Vad är motiveringen? Jag antar att det där bara var ett exempel tagit ur luften.
Varför äter du så? Vad är motiveringen? Jag antar att det där bara var ett exempel tagit ur luften.
Under deff, jag blir mer mätt av att äta rejäla måltider. Och ja, det var helt taget ur luften. Vissa dagar kan jag äta rejält utspritt med massa olika småmål. Kör som jag känner mao.
Min aptit följer sömnen, jag har olika sömnmönster. Mao olika upplägg efter det.
vicarious
2011-06-13, 11:01
Under deff, jag blir mer mätt av att äta rejäla måltider. Och ja, det var helt taget ur luften. Vissa dagar kan jag äta rejält utspritt med massa olika småmål. Kör som jag känner mao.
Min aptit följer sömnen, jag har olika sömnmönster. Mao olika upplägg efter det.
Jag menade mer om du äter low carb, low fat, high protein? Känns ju lite elda för kråkorna att bara äta protein. Kör man dock en lågkalori-diet är ju det enda utvägen.
Jag menade mer om du äter low carb, low fat, high protein? Känns ju lite elda för kråkorna att bara äta protein. Kör man dock en lågkalori-diet är ju det enda utvägen.
Jaha, jo det var en intensiv deff. Jag skulle nog inte kunna hålla mig mätt på annat vis, dock är någon vecka max.
PSMF, t ex "Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald. Fungerar ypperligt.
krubkungen
2011-06-13, 23:31
Hur högt kör du med fett på vilodagar?
Leangains metoden kan man använda vid deff och överskott?
hejhopp79
2011-06-13, 23:40
På tal om hur lite fett man "ska" köra träningsdagar, så har Lyle McDonald skrivit om att man helst inte ska gå för lågt eftersom DNL ökar när man ökar på kolhydraterna:
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-hydroxycitrate-on-net-fat-synthesis-as-de-novo-lipogenesis.html
På 3000 kcal blir det med andra ord helst inte lägre än 33 g fett. Själv brukar jag hamna kring 35-40 g.
Pretorian
2011-06-14, 07:04
Går det att ta periodisk fasta till det yttersta och endast äta ETT mål per dygn förlagt direkt efter träningspasset?
Jag är en som har ätit MÅNGA små mål per dygn, dels för jag trodde att det är bäst när man tränar och dels för jag trodde att jag inte skulle klara av att äta färre mål, jag skulle bli trött, hungrig och få migrän (som jag fortfarande får). Men det har inte varit något problem alls, tvärtom så känns det bättre att äta vid färre tillfällen.
Men i praktiken, skulle det vara en fördel att äta allt, eller det mesta, av sina kalorier vid ett tillfälle direkt efter träning?
Langster
2011-06-14, 07:08
Går det att ta periodisk fasta till det yttersta och endast äta ETT mål per dygn förlagt direkt efter träningspasset?
Jag är en som har ätit MÅNGA små mål per dygn, dels för jag trodde att det är bäst när man tränar och dels för jag trodde att jag inte skulle klara av att äta färre mål, jag skulle bli trött, hungrig och få migrän (som jag fortfarande får). Men det har inte varit något problem alls, tvärtom så känns det bättre att äta vid färre tillfällen.
Men i praktiken, skulle det vara en fördel att äta allt, eller det mesta, av sina kalorier vid ett tillfälle direkt efter träning?
Jag tror inte det finns några som helst fördelar med det, annat än om man verkligen trivs med det.
Pretorian
2011-06-14, 07:13
Och jag är inte ute efter att endast äta en gång, det är mer som en vision, att jag ska åt det hållet med lite färre mål om dagen. Gärna placera det största intaget direkt efter träningen.
hejhopp79
2011-06-14, 10:33
Möjligtvis, eftersom du får en klockren glykogeninlagring, kan smälla på med rätt mycket kolhydrater, får en bra mättnad, kan tajma maten till närmare sänggående och således sannolikt kunna sova bra på hur lite carbs som helst t ex, lång fasta är skönt mentalt imo, kanske ökad TEF av att kränga all mat på en gång osv.
Några fördelar så här på rak arm. Jag skulle själv kunna tänka mig upplägget
vicarious
2011-06-14, 10:42
Möjligtvis, eftersom du får en klockren glykogeninlagring, kan smälla på med rätt mycket kolhydrater, får en bra mättnad, kan tajma maten till närmare sänggående och således sannolikt kunna sova bra på hur lite carbs som helst t ex, lång fasta är skönt mentalt imo, kanske ökad TEF av att kränga all mat på en gång osv.
Några fördelar så här på rak arm. Jag skulle själv kunna tänka mig upplägget
Klockren glykogeninlagring? Glykogeninlagringen blir ju bättre av flera mindre intag jämfört med ett stort så det där lät konstigt.
Jag ser inga som helst fördelar med att äta hela dagens energiintag i ett mål.
hejhopp79
2011-06-14, 10:45
Klockren glykogeninlagring? Glykogeninlagringen blir ju bättre av flera mindre intag jämfört med ett stort så det där lät konstigt.
Jag ser inga som helst fördelar med att äta hela dagens energiintag i ett mål.
Jaså, källa på det?
Menade att insulinkänsligheten var optimal direkt efter träning och om man också kör fastande träning, blir det ju rätt opti.
Warrior Diet? Äta en halv morot under dagen och sedan ett jättemål på kvällen. Tycker det låter perfekt.
Anton Fräs
2011-06-14, 11:19
Jag tror inte det finns några som helst fördelar med det, annat än om man verkligen trivs med det.
Jag kan eventuellt tänka mig att det finns fördelar att äta enbart timmarna efter passet, alltså träna fastande (med enbart aminosyror i buken.) Men 1 mål i sig eller 3 timmarna passet spelar nog mindre roll.
Vad tror du om det?
Såklart minimala skillnader som det mesta, utöver trivselfaktorn för vissa.
Pretorian
2011-06-14, 11:24
Warrior Diet? Äta en halv morot under dagen och sedan ett jättemål på kvällen. Tycker det låter perfekt.
Hur var det nu med ironi..? Visst krävs det en smiley om man är ironisk?
Hur var det nu med ironi..? Visst krävs det en smiley om man är ironisk?
Jag är inte det minsta ironisk. Var du ironisk?
Langster
2011-06-14, 11:26
Jag kan eventuellt tänka mig att det finns fördelar att äta enbart timmarna efter passet, alltså träna fastande (med enbart aminosyror i buken.) Men 1 mål i sig eller 3 timmarna passet spelar nog mindre roll.
Vad tror du om det?
Såklart minimala skillnader som det mesta, utöver trivselfaktorn för vissa.
Precis, om man verkligen trivs med det så är det ju bra. Men jag ser inga riktiga fördelar med det.
Jag ser fler fördelar med att äta flera gånger per dag, både fysiska och mentala än att bara äta ett mål.
En grej som sällan tas upp är att jag tror det är lite riskabelt att vänja sig vid att äta riktigt gigantiska mål eftersom det sätter mekanismerna för mättnadskänslor ännu mer ur spel än de redan är. De flesta som får kämpa för att hålla vikten har just problem med att kunna äta lagom. Ser man det ur ett längre perspektiv så kanske man inte vill äta bara en gång om dagen för resten av livet och då måste man alltså vänja sig vid mycket mindre måltider.
Anton Fräs
2011-06-14, 11:29
Håller med dig gällande det Lange.
Pretorian
2011-06-14, 11:33
Jag är inte det minsta ironisk. Var du ironisk?
Nej... ser du någon smiley?
Pretorian
2011-06-14, 11:37
Precis, om man verkligen trivs med det så är det ju bra. Men jag ser inga riktiga fördelar med det.
Jag ser fler fördelar med att äta flera gånger per dag, både fysiska och mentala än att bara äta ett mål.
En grej som sällan tas upp är att jag tror det är lite riskabelt att vänja sig vid att äta riktigt gigantiska mål eftersom det sätter mekanismerna för mättnadskänslor ännu mer ur spel än de redan är. De flesta som får kämpa för att hålla vikten har just problem med att kunna äta lagom. Ser man det ur ett längre perspektiv så kanske man inte vill äta bara en gång om dagen för resten av livet och då måste man alltså vänja sig vid mycket mindre måltider.
Jag kommer inte att börja med ett-mål-per-dag-diet. Även om jag tog det till det yttersta (finns säkert extremare saker än så) så har jag förstått att det kan vara bra att ta det största, mest energirika målet efter träningspasset.
Nej... ser du någon smiley?
Nej, det gör jag inte. Varför citerade du då mitt inlägg om WD och påpekade att man skall använda smileys när man är ironisk?
Langster
2011-06-14, 12:38
Jag kommer inte att börja med ett-mål-per-dag-diet. Även om jag tog det till det yttersta (finns säkert extremare saker än så) så har jag förstått att det kan vara bra att ta det största, mest energirika målet efter träningspasset.
Ingen som anklagar dig för det heller :)
Men du frågade om det fanns några fördelar med det och den saken har jag gett min syn på.
Jag tror att det kan finnas fördelar med att äta all mat efter man har tränat och att äta det största målet efter träningen - om vardagen tillåter det. Men för mig handlar det mest om mentala aspekter. Jag är som minst hungrig direkt efter att jag tränat, ett stort mål då ger en härlig mättnadskänsla och följande mål efter det är ofta väldigt tillfredställande eftersom man redan är relativt mätt.
Samma sak gäller på vilodagar, man äter det största målet först, för att få en bättre mättnadskänsla under resten av dagen.
Visst finns det möjliga fördelar även för kroppssammansättning m.m. med periodisk fasta och att träna i fastande tillstånd osv. Men jag tycker de mentala fördelarna är mer påtagliga.
Pretorian
2011-06-14, 12:53
Nej, det gör jag inte. Varför citerade du då mitt inlägg om WD och påpekade att man skall använda smileys när man är ironisk?
För jag var osäker på om du var ironisk. Jag tror mitt problem är att din avatar jämt ser så... ironisk ut... du ler liksom.
Jag är ivarjefall glad att du inte var ironisk.
Pretorian
2011-06-14, 12:56
Ingen som anklagar dig för det heller :)
Men du frågade om det fanns några fördelar med det och den saken har jag gett min syn på.
Jag tror att det kan finnas fördelar med att äta all mat efter man har tränat och att äta det största målet efter träningen - om vardagen tillåter det. Men för mig handlar det mest om mentala aspekter. Jag är som minst hungrig direkt efter att jag tränat, ett stort mål då ger en härlig mättnadskänsla och följande mål efter det är ofta väldigt tillfredställande eftersom man redan är relativt mätt.
Samma sak gäller på vilodagar, man äter det största målet först, för att få en bättre mättnadskänsla under resten av dagen.
Visst finns det möjliga fördelar även för kroppssammansättning m.m. med periodisk fasta och att träna i fastande tillstånd osv. Men jag tycker de mentala fördelarna är mer påtagliga.
Jag kände mig inte anklagad heller. Ville bara förklara bakgrunden till min fråga. Jag är tacksam för alla svar och synpunkter, lär mig saker varje dag här på forumet... och lugn, jag tar inte allt som sägs som fakta men sen jag började aktivt läsa här så har min träning fått en skjuts.
Ristretto
2011-06-14, 16:10
På tal om hur lite fett man "ska" köra träningsdagar, så har Lyle McDonald skrivit om att man helst inte ska gå för lågt eftersom DNL ökar när man ökar på kolhydraterna:
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-hydroxycitrate-on-net-fat-synthesis-as-de-novo-lipogenesis.html
På 3000 kcal blir det med andra ord helst inte lägre än 33 g fett. Själv brukar jag hamna kring 35-40 g.
Var får du de siffrorna ifrån?
Lyle pratar väl mest om att överäta kolhydrat i ganska rejäla mängder flera dagar i rad?
PowerSlize
2011-06-14, 16:15
tjoo
jag har ngr frågor..
Jag käkar ingen frukost, käkar lunch 12.30 och äter då 2 portioner gröt med kvarg o lite bär. Vid ungefär kl 16 blir jag alltid trött som fan.. Vad kommer de sig? Blodsockerfall? vad kan ja göra för att undvika detta?
sen brukar jag träna vid ca kl 18 och sedan käka middag.
Har läst i princip 250 sidor av den här tråden och själva upplägget vekar passa mig som handsken.
- Äta få ggr, men mycket!
- Slippa tänka på mat, matlådor, shakers, etc. i samma utsträckning
- SOVMORGON
Bara där är jag såld. Sedan om det finns andra fördelar som kanske resulterar i bättre resultat på gymmet jämfört med ett traditionellt äta-7-ggr-om-dagen-upplägg så är det en fet bonus.
MEN...
I hela ens liv har man fått höra att frukost är som en mellandagsrea på Systembolaget, dvs du får bara inte missa den. Typ. Och gör man en liten snabbsökning på orden "frukost" och "nyttigt" så kommer en massa artiklar om hur just viktigt det är att äta frukost och att om du inte gör det kommer du bli sjuk eller fet. Ungefär.
Första länken från den sökningen:
"Studie efter studie visar fördelarna med att äta en rejäl frukost under morgonen, men ändå är det många som hoppar över den"
"Studier har också visat att en bra frukost kan minska risken för diabetes, de som äter frukost har lägre blodsockernivåer vilket annars ökar risken för utveckling av diabetes.
Frukostens huvudsakliga hälsofördelar
- Mindre risk för övervikt
- Mindre småätande under dagen
- Bättre koncentrationsförmåga
- Stabiliserar blodsockernivåerna (mindre risk för diabetes)"
http://www.muscles.se/hur-viktig-ar-frukosten-for-halsan/
Hon skriver "studie efter studie" men har inga referenser alls. Är det för att det inte finns några och/eller att eftersom detta generellt är en världssanning? Är hon helt ute och cyklar?
Är ALLA helt enkelt ute och cyklar?
Mvh Erik
hejhopp79
2011-06-15, 14:25
Inget fel alls på WD egentligen. Hofmekler är bra kunnig faktiskt
Langster
2011-06-15, 14:35
Frukostens huvudsakliga hälsofördelar
- Mindre risk för övervikt
- Mindre småätande under dagen
- Bättre koncentrationsförmåga
- Stabiliserar blodsockernivåerna (mindre risk för diabetes)
Att folk som hoppar över frukosten har sämre hälsa och småäter mer m.m. har ingenting att göra med att just frukosten skulle vara en magisk måltid som löser alla problem i världen. Man får göra skillnad på folk som "råkar" missa sin frukost och tar en snickers på bussen istället och folk som äter planerat och fastar under dagens första timmar.
Pansartax
2011-06-15, 14:44
Jag kan visserligen inte gå i god för att jag mår bra, men jag har deffat sen slutet på december/januari och har tappat massor i vikt helt utan denna magiska frukost.
Inget fel alls på WD egentligen. Hofmekler är bra kunnig faktiskt
Mm, jag håller helt och hållet med dig. En utmärkt kosthållning och en sympatisk kille. Träningsprogrammet var lite konstigt dock.
Anton Fräs
2011-06-15, 16:01
Det finns troligtvis inga negativa hälsoeffekter av att undvika frukost i sig. För de flesta människor, de flesta inte alla, så är dock frukost en god vana skulle jag tro. Just för att undvika småätande innan lunch.
//dietiststudent
EDIT; Med andra ord så tycker jag du borde testa och se hur du upplever det.
Eddie Vedder
2011-06-15, 16:06
Hon skriver "studie efter studie" men har inga referenser alls. Är det för att det inte finns några och/eller att eftersom detta generellt är en världssanning? Är hon helt ute och cyklar?
De finns. Men det är observationsstudier eller interventionsstudier som i princip bygger på att gå från skit till bättre matvanor.
De finns. Men det är observationsstudier eller interventionsstudier som i princip bygger på att gå från skit till bättre matvanor.
Hur lyckas de då dra den slutsatsen att det är avsaknaden av frukost som är boven och inte livsstilen i sig?
Eddie Vedder
2011-06-15, 16:26
Hur lyckas de då dra den slutsatsen att det är avsaknaden av frukost som är boven och inte livsstilen i sig?
Det kan man inte. Drar man den slutsatsen drar man en förhastad och ovetenskaplig slutsats.
hejhopp79
2011-06-15, 17:23
Mm, jag håller helt och hållet med dig. En utmärkt kosthållning och en sympatisk kille. Träningsprogrammet var lite konstigt dock.
Japp, träningsprogrammet var lite random.
Tankarna kring kost och hans koll på allt i kosten; enzymer etc är matnyttig läsning.
För majoriteten tror jag att äta lätt på dagen och mycket på kvällen vore perfekt. PF är fortfarande rätt extremt för de som inte kör det
Jag tror det är enklare för "oss", dvs träningspersoner med god insikt i vår kost, att lägga om livsstilen till periodisk fasta. För normalpersonen som inte har denna insikt är nog frukost en aspekt av kostschemat man inte ska slänga bort helt förhastat. Att inte äta frukost blir på sätt och vis en "konstig/extrem" kosthållning för en 'normalperson' som inte har träning- och kosterfarenhet. Nu pratar jag alltså om att gå från att ha noll koll till periodisk fasta, då tror jag att det är enklare att gå över till en simpel frukost, lunch, middag med nån frukt mellan. När man har koll på det kan man börja experimentera med krångligare grejer, ungefär som att börja med z-bumbis träningsschema innan man kör igång med dog-crap. Med krångligare menar jag att risken för överätning bör vara större för en okunnig person som börjar med PF (2 stora mål per dag, spec. om det finns någon form av problematik med maten innan). Men det beror väl såklart också på omständigheter omkring, vad för stöd som finns (gissningsvis svårare för en 3-barnsmamma att motivera för sina barn att hon inte behöver äta frukost medan de måste).
Lite hastigt nedskrivna tankar bara! :)
F.ö äter jag enligt lean gains och trivs jättebra.
Inge Enveten
2011-06-15, 18:35
Mitt problem med att ha följt PF ett tag är att jag blivit riktigt bra på ett äta ordentligt. I kombination med att jag vid vissa sammanhang kan ha svårt att säga stop åt mig själv så kan det resultera i enorma kalorimängder på bara en sittning. Har nu därför försökt söka mig mot färre måltider och lite mindre sådana vad gäller storleken. Någon som känner igen sig i problemet och löst det på samma eller något annat sätt?
hejhopp79
2011-06-15, 18:36
Mitt problem med att ha följt PF ett tag är att jag blivit riktigt bra på ett äta ordentligt. I kombination med att jag vid vissa sammanhang kan ha svårt att säga stop åt mig själv så kan det resultera i enorma kalorimängder på bara en sittning. Har nu därför försökt söka mig mot färre måltider och lite mindre sådana vad gäller storleken. Någon som känner igen sig i problemet och löst det på samma eller något annat sätt?
Jag har inte det problemet, mättnaden reglerar sig själv så att säga.
Hur skulle det funka att äta ett berg a lá mount everest med mat varannan dag (med träning på dessa dagar), och sedan fasta resten av tiden? Skulle det bidra till ännu större fördelar? (om man nu anser att det finns fördelar med PF)
Skulle antagligen bli väldigt besvärligt i praktiken, men endå.
Inge Enveten
2011-06-15, 18:46
Hur skulle det funka att äta ett berg a lá mount everest med mat varannan dag (med träning på dessa dagar), och sedan fasta resten av tiden? Skulle det bidra till ännu större fördelar? (om man nu anser att det finns fördelar med PF)
Så 4000 kcal varannan dag i en sittning om ens dagliga förbrukning är 2000?
MangeByggarn
2011-06-15, 18:47
Förlåt om denna frågan har repeterats för mycket men är det okej och dricka vatten under själva fastan?
Big Sleazy
2011-06-15, 18:48
Förlåt om denna frågan har repeterats för mycket men är det okej och dricka vatten under själva fastan?
Search function is your friend.
Ja, det är ok att dricka vatten.
Snälla någon..
Jag har lust att verbalt rövkn*lla dig:banned
MangeByggarn
2011-06-15, 19:05
Snälla någon..
Jag har lust att verbalt rövkn*lla dig:banned
var bor du? kommer ****** din stam
Det funkar nog och jag tror inte att det har några direkta nackdelar. Det enda problemet jag ser är att få i sig tillräckligt mycket mat, i alla fall om du planerar att bara äta en gång under din ätardag. Annars låter det som en intressant idé. Jag har själv testat på den i en vecka och det gick fint.
hejhopp79
2011-06-15, 19:17
Det största problemen är nog:
1) Hungerskänslor
2) Magproblem av stora matintag åt gången
3) Socialt icke-gångbart
Ingen inbördes ordning
Ristretto
2011-06-15, 19:23
Det problemet har man väl haft hela livet, iaf sedan tonåren. Skillnaden är väl att man kan äta sig så mätt som man vill utan att bli fet med färre måltider.
@Hejhopp79
Var skrev Lyle McDonald om hur mycket fett man bör äta? Jag hittar inte infon som du baserar dina 33g fett @3000kcal på.
Pansartax
2011-06-15, 19:24
Boa-orms magen man får under WD/PF är inte att leka med, ibland ser man ju höggravid ut. Skulle vilja påstå att det är det som är sämst med PF.
forslund
2011-06-15, 19:39
Boa-orms magen man får under WD/PF är inte att leka med, ibland ser man ju höggravid ut. Skulle vilja påstå att det är det som är sämst med PF.
Måste ni klämma enorma portioner då? Skulle jag gissa äter ni massvis med energisnåla livsmedel som broccoli, kyckling och potatis.
Ni behöver ju inte trycka 2 kg mat efter träning bara för att man kan göra det.
Släng ihop lite friscoburgare med pommes eller så och en dressing på majonäs förslagsvis så behöver ni inte inte äta så stora mängder och få de problem ni upplever.
Pansartax
2011-06-15, 19:45
Jag åt under perioder lite över 1 kg kyckling i en sittning med några hundra g grönsaksblandning vid sidan av ibland med kvarg till, har legat bilder uppe i matbilds-tråden på det. Givetvis inget jag pysslar med längre, mesta jag äter nu är 300 g och det både känns samt ser bättre ut.
Trial and error, Trial and error....
Lånar denna tråden lite då jag antar att det finns fler leangainsanhängare här som börjat trycka i sig 11-12 omega fx kapslar per dag. Tänkte bara kolla med er vad ni räknar för kcal per kapsel.
Jag räknar 12 kcal per kapsel så det blir 144 kcal från de 12 stycken kapslarna jag trycker i mig varje dag. Det borde väl stämma på något ungefär?
Det är ju 1000 mg olja i varje, motsvarar 9 kcal, samt gelatinet kan väl uppskattningsvis motsvara ca 3 kcal.
Gelatin tar man väl inte upp?
Jo då! Det innehåller gott om värdelöst protein.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1219
vicarious
2011-06-15, 20:01
Lånar denna tråden lite då jag antar att det finns fler leangainsanhängare här som börjat trycka i sig 11-12 omega fx kapslar per dag. Tänkte bara kolla med er vad ni räknar för kcal per kapsel.
Jag räknar 12 kcal per kapsel så det blir 144 kcal från de 12 stycken kapslarna jag trycker i mig varje dag. Det borde väl stämma på något ungefär?
Det är ju 1000 mg olja i varje, motsvarar 9 kcal, samt gelatinet kan väl uppskattningsvis motsvara ca 3 kcal.
Räknar med 10kcal per kapsel.
hejhopp79
2011-06-15, 20:44
Det problemet har man väl haft hela livet, iaf sedan tonåren. Skillnaden är väl att man kan äta sig så mätt som man vill utan att bli fet med färre måltider.
@Hejhopp79
Var skrev Lyle McDonald om hur mycket fett man bör äta? Jag hittar inte infon som du baserar dina 33g fett @3000kcal på.
Länkade ju till och med till artikeln.
Uträkningen är min egen baserad på siffrorna han nämner.
Ristretto
2011-06-15, 20:49
Länkade ju till och med till artikeln.
Uträkningen är min egen baserad på siffrorna han nämner.
Jo, jag vet, men jag fattar inte vilka siffror du syftar på?
Så 4000 kcal varannan dag i en sittning om ens dagliga förbrukning är 2000?
Precis.
Det funkar nog och jag tror inte att det har några direkta nackdelar. Det enda problemet jag ser är att få i sig tillräckligt mycket mat, i alla fall om du planerar att bara äta en gång under din ätardag. Annars låter det som en intressant idé. Jag har själv testat på den i en vecka och det gick fint.
Frågan är om det finns några ev fördelar med det? Någon som har någon teori kanske?
Nackdelarna tar man sen. :D
Tom Warrior
2011-06-15, 21:18
Just hur mycket magen sväller beror för mig extremt mycket på vad jag äter, snarare än hur mycket jag äter, även fast det såklart spelar in i viss mån även det. Kan äta 1-2 kg djur i en sittning tillsammans med massa grönsaker utan minsta problem. En liten måltid bestående av havregryn och fil 4-500 kcal gör mig mycket mer uppsvälld.
Precis.
Frågan är om det finns några ev fördelar med det? Någon som har någon teori kanske?
Nackdelarna tar man sen. :D
Fördelarna är att du ökar fettförbränningen rejält, särskilt på de ställen som vanligtvis inte vill släppa ifrån sig fett, s k stubborn fat.
Sedan är det ett ganska enkelt sätt att skära ned rejält på energiintaget. Två dagars fasta och fem i energibalans så har du kirrat ~0,5 kg/vecka viktnedgång!
Pretorian
2011-06-15, 21:40
"With the warrior diet, every day has a happy ending.":-)
http://www.diet.com/g/warrior-diet
hejhopp79
2011-06-15, 22:22
Jo, jag vet, men jag fattar inte vilka siffror du syftar på?
Han skriver ju om det i punkt ett eller två.
Hinner inte kolla just nu, är mitt uppe i en fest. Han skriver bokstavligt någonting med att some bodybuilders går lägre än 10% fett och därför blir DNL högre av kolisar. Ergo sum man undviker det genom att inte gå under 10%.
Hur du tolkar det eller om du vill följa det är uppenbarligen upp till dig.
hejhopp79
2011-06-15, 22:24
Fördelarna är att du ökar fettförbränningen rejält, särskilt på de ställen som vanligtvis inte vill släppa ifrån sig fett, s k stubborn fat.
Sedan är det ett ganska enkelt sätt att skära ned rejält på energiintaget. Två dagars fasta och fem i energibalans så har du kirrat ~0,5 kg/vecka viktnedgång!
Jag glömmer alltid om stubborn fat är beta eller alfa-fett så att säga, men i vilket fall krävs starkare saker än koffein och fasta. Vi snackar yohimbe och saker som ger galna adrenalin-påslag och framförallt når det svåråtkomliga (bruna?) fettet.
Är det där en hälsosam metod? Fungerar det, och så fall, varför används det inte oftare?
hejhopp79
2011-06-15, 22:38
Vadå för metod? Nästintill ingenting är farligt under en kort tidsperiod. Som alla vår kära moderator, herr Neumann sade idag på Body Radio så har människan en förmåga att anpassa sig till varierande matintag.
jodå, enlig lyle räcker det med kh-intag under 20%, eller yohimbe. Så visst räcker fasta och kaffe.
A/B-receptorer (vilken det nu är som släpper ifrån sig fett) inhiberas av glukos (eller insulin? Något relaterat till socker iaf), därav fasta eller låg-kh-kost.
Brunt fett är något helt annat, orelaterat det här.
Postat via en mobil enhet
hejhopp79
2011-06-16, 00:50
Vad menar du med att fasta eller kaffe "räcker"?
Det lär inte räcka för att komma åt det "svåra" fettet. Återkommer imorgon med länkar
Vilka är fördelarna i periodiska fasta?
Anton Fräs
2011-06-16, 04:25
Kika bakåt några sidor, det diskuteras ganska väl.
Langster
2011-06-16, 06:39
Vad menar du med att fasta eller kaffe "räcker"?
Det lär inte räcka för att komma åt det "svåra" fettet. Återkommer imorgon med länkar
Jo fasta och låga insulinnivåer lär hjälpa. Man kommer för övrigt alltid åt det "svåra" fettet till slut. Bara det att det kanske ryker sist om man inte använder någon speciell strategi för att komma åt det tidigare, vilket kan ge ett trist visuellt intryck innan man är helt färdigdeffad.
Till er som pratar om att äta varannan dag.
John Romaniello är mycket för Alternate day Fasting, särskillt efter en "cheat day".
Tror Brad Pilon har skrivit lite om ämnet i ESE med.
@Stubborn fat. Fasta, koffein, intervaller därefter lågintensivt arbete tror jag Lyles bok gick ut på, har den inte tyvärr.
En relativt ny artikel från Sund.nu:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=0&und=0&art=1427
"Under tre veckor skulle de utvalda tonåringarna fortsätta att antingen hoppa över frukosten eller äta en frukost på 500 kalorier och som innehöll en normal mängd protein, antingen flingor med mjölk eller belgienvåfflor med sirap och yoghurt."
"När man jämför de tonåringar som hoppade över frukosten och de som inte gjorde det visade resultatet att de som åt frukost upplevde en längre mättnadskänsla och en minskad hunger hela morgonen."
"Vår forskning är ytterligare ett belägg för att frukost är bra för för att kontrollera sin aptit och reglera födointaget, säger Heather Leidy, biträdande professor inom kost och motion vid University of Missouri"
Go get them Kolo!
Eddie Vedder
2011-06-16, 15:11
Go get them Kolo!
Den togs upp på Vetenskapens värld också tror jag. Eller i alla fall vetenskapsnyheterna i Gomorron Sverige.
Det är ju precis den typen av studier vi pratat om. Att äta en stabil frukost har massor av fördelar på befolkningsnivå, det motsäger nog väldigt få.
Här är studien:
Abstract
BACKGROUND:
Breakfast skipping (BS) is closely associated with overeating (in the evening), weight gain and obesity. It is unclear whether the addition of breakfast, with emphasis on dietary protein, leads to better appetite and energy intake regulation in adolescents.
OBJECTIVE:
The purpose of the study was to examine the impact of addition of a normal-protein (PN) breakfast vs protein-rich (PR) breakfast on appetite and food intake in 'breakfast-skipping' adolescents.
SUBJECTS AND DESIGN:
A total of 13 adolescents (age 14.3+/-0.3 years; body mass index percentile 79+/-4 percentile; skipped breakfast 5+/-1 x per week) randomly completed 3 testing days that included a PN (18+/-1 g protein), PR (48+/-2 g protein) or BS. Breakfast was 24% of estimated daily energy needs. Appetite, satiety and hormonal responses were collected over 5 h followed by an ad libitum lunch and 24-h food intake assessments.
RESULTS:
Perceived appetite was not different following PN vs BS; PR led to greater reductions vs BS (P<0.01) and PN (P<0.001). Fullness was greater following both breakfast meals vs BS (P<0.01) but was not different between meals. Ghrelin was not different among treatments. Greater PYY concentrations were observed following both breakfast meals vs BS (P<0.01) but was not different between meals. Lunch energy intake was not different following PN vs BS; PR led to fewer kcal consumed vs BS (P<0.01) and PN (P<0.005). Daily food intake was not different among treatments.
CONCLUSIONS:
Breakfast led to increased satiety through increased fullness and PYY concentrations in 'breakfast skipping' adolescents. A breakfast rich in dietary protein provides additional benefits through reductions in appetite and energy intake. These findings suggest that the addition of a protein-rich breakfast might be an effective strategy to improve appetite control in young people.
The addition of a protein-rich breakfast and its effects on acute appetite control and food intake in 'breakfast-skipping' adolescents. Int J Obes (Lond). 2010 Jul;34(7):1125-33. Epub 2010 Feb 2.
WHITEFOLKS
2011-06-16, 15:11
Trevligt att man efter att ha ätit känner sig mer mätt iaf :D
MangeByggarn
2011-06-16, 15:45
Kan man ta BCAA under fastan för att "öka" eller hjälpa muskelbyggning?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.