Visa fullständig version : Periodisk fasta
Barbastark
2013-04-14, 19:25
Nae, de metabola faste-adapationerna bryts av kolhydrater.
Vad är det med just kolhydrat som bryter fasteadaptionerna? Protein är la också insulinogent samt påverkar metabolism osv
Beror på proteinkälla. Dessutom ökar inte protein blodsocker som kolhydrater gör.
Metabola faste-adaptioner inbegriper höga nivåer av katekolaminer > lipolys, samt GH och glukagon. Och låga nivåer av insulin och blodsocker.
Lågt blodsocker i sig stimulerar alltså utsöndringen av glukagon, GH och katekolaminer.
Nae, de metabola faste-adapationerna bryts av kolhydrater.
Där ser man! Så man skulle kunna äta t ex ägg utan att bryta fastan då alltså?
Det beror på vad vi talar om när vi säger "att bryta fastan". Ägg är relativt insulinogent, men ökar ju inte blodsocker nämnvärt jämfört med kolhydrat. I praktiken är kanske kött/fågel/fisk ett bättre val. Men poängen är att blodsocker och insulin oavsett är nere på kring fastenivåer relativt snabbt igen ändå. Men det handlar givetvis också om hur mycket protein man äter.
Protein höjer alltså inte blodglukos särskilt mycket, utan förefaller istället lagras in snabbt som glykogen i lever/muskler, alternativt är glukoneogenesen så långsam att den inte höjer blodsockret på kort tid utan medför minimala ökningar under längre tid istället.
Fasta har ju andra effekter också; neurogenes, autofagi osv och hur det påverkas exakt av frånvaron av kolhydrat är svårt att säga. Man får skilja på metabola effekter och andra effekter.
Barbastark
2013-04-14, 20:30
Nån här som haft personlig kontakt med Berkhan ang LG? Skulle vara kul att veta hur "mycket mer" än det han skriver på sin sida som finns ang just LG
Barbastark
2013-04-15, 06:05
Finns det någon vits med att köra 12/12-14/10 upplägg gällande "PF", förutom de eventuella rent praktiska av att skippa frukosten? 16/8 verkar ju redan vara lite tveksamt kort tid gällande fastan.
Sägs?
Nån här som haft personlig kontakt med Berkhan ang LG? Skulle vara kul att veta hur "mycket mer" än det han skriver på sin sida som finns ang just LG
Finns det någon vits med att köra 12/12-14/10 upplägg gällande "PF", förutom de eventuella rent praktiska av att skippa frukosten? 16/8 verkar ju redan vara lite tveksamt kort tid gällande fastan.
Sägs?
Hej Barbastark.
Berkhan är en minimalist och vad jag har läst angående hans PT'ande så anammar han max 3 träningar, fasta om du så vill 16h/8h. Men detta är tråden för periodisk fasta.
Vart man drar gränsen för en fasta är självklart personligt men jag tror knappast att 12/12 eller 14/10 skulle ge några fördelar utom mer en normal vardag.
Barbastark, fasta om du vill fasta, det är inget absolut måste, det känns som du lägger upp ett flertal inlägg med viss osäkerhet men gör det som känns bäst för dig och inte vad andra säger till dig att göra.
Länk angående fasta på BB (http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Fasting)
En annan bra sida angående artiklar och studier (http://www.nutrition.org/)
Sluta tänk så mycket och fokusera på annat! :)
12-12 är ju som alla äter helt normalt ju.
12-12 är ju som alla äter helt normalt ju.Jag äter nog snarast 17-7 om jag inte aktivt begränsar mig med en fasteregim. Från att jag stiger upp tills jag går och lägger mig.
12-12 är väl ingen relevant fasta någonstans.
Barbastark
2013-04-15, 12:28
12-12 är väl ingen relevant fasta någonstans.
Ä 12-12 kanske är lite väl. Men låt säga 14-10 då
Ä 12-12 kanske är lite väl. Men låt säga 14-10 då
Ingen kan ge dig några svar.
Barbastark
2013-04-15, 13:46
Ingen kan ge dig några svar.
Välgrundade antaganden kan dock ges
Personlig kritik innan man postar samma fråga om och om igen, självkritik, uppskattas det med.
Barbastark
2013-04-15, 14:07
Personlig kritik innan man postar samma fråga om och om igen, självkritik, uppskattas det med.
Förfriskande på något sätt får jag säga att påminnas om att världen inte bara består av den typen av folk som jag har i mitt umgänge
Effekten blir av fasta blir mindre ju kortare fastan är och redan 16 timmar lär vara nå'n sorts lägre gräns för vad som är meningsfullt.
Det kommer antagligen inte göra ett jota i skillnad för dig i slutändan ändå, så varför lägger du så sjukt mycket tid på helt ovidkommande detaljer?
effekten blir av fasta blir mindre ju kortare fastan är och redan 16 timmar lär vara nå'n sorts lägre gräns för vad som är meningsfullt.
Det kommer antagligen inte göra ett jota i skillnad för dig i slutändan ändå, så varför lägger du så sjukt mycket tid på helt ovidkommande detaljer?
+1,54621037
Spelar det någon roll om man placerar en stor del av fettingtag (50%) i sin post-work-out måltid på träningsdag?
Eller ska man minimera fettet just den måltiden?
Spelar ingen jätteroll, förutsatt att fettintaget ändå är lågt.
Spelar det någon roll om man placerar en stor del av fettingtag (50%) i sin post-work-out måltid på träningsdag?
Eller ska man minimera fettet just den måltiden?
Modern myt, så länge du intar ditt kolhydratsintag inom 2h post-wo spelar det ingen roll hur mycket fett intag du har, beroende på mängd såklart som tjingis kahn sa.
Bra vid (http://www.youtube.com/watch?v=J2BhJRuBmGU)
Var en studie för ett tag sen som blev nerskuren till fotknölarna.
För att 98% av Barbastarks liv går ut på att undra över detaljer och han vet inte riktigt vad han annars ska göra med sitt liv?
Spelar ingen jätteroll, förutsatt att fettintaget ändå är lågt.
OK! Ligger på 50g båda träningsdag o vilodag. Väger 80kg.
För att 98% av Barbastarks liv går ut på att undra över detaljer och han vet inte riktigt vad han annars ska göra med sitt liv?
Bori-bom-bom tzzz *Trumvirvel*
OK! Ligger på 50g båda träningsdag o vilodag. Väger 80kg.
Tycker du borde höja vilodags-fett-intaget.
aronohman
2013-04-16, 20:09
Någon som har lust att svara på några frågor angående periodisk fasta? Orkar inte läsa igenom 501 sidor...
Hur många kalorier ska man äta? Mitt dagliga intag är 2750
Hur långt in på dagen ska man fasta?
Ska man träna normalt som man brukar?
Lite kolhydrater och fett?
Tappar mycke muskelmassa?
Hur mycke kan man gå ner i vikt på en månad?
1,5-2g protein per kg?
Spelar det roll hur många mål om dagen man äter? Om man äter 5 små eller 1 stort
Har nämligen tänkt testa det nu i maj och därför ställer jag frågorna ska naturligtvis oxå läsa på på internet oxå... Har formnojja och det känns lärorikt att testa till nästa vår ifall jag ska deffa att ja testa på det tack i förhand!
Hur många kalorier ska man äta? Mitt dagliga intag är 2750
Hur långt in på dagen ska man fasta?
Ska man träna normalt som man brukar?
Lite kolhydrater och fett?
Tappar mycke muskelmassa?
Hur mycke kan man gå ner i vikt på en månad?
1,5-2g protein per kg?
Spelar det roll hur många mål om dagen man äter? Om man äter 5 små eller 1 stort?- Ditt energibehov förändras inte.
- Hur länge och när du fastar upp till dig. Om det ens gör skillnad så är den förmodligen minimal.
- Träna som vanligt.
- Ät så mycket fett och kolhydrater du trivs med, PF förändrar ingenting.
- Om du ligger för lågt på energin tappar du sannolikt massa, inte annars. Precis som vilken annan "diet" som helst.
- 4,7kg i månaden. Exakt. Det spelar ingen roll hur mycket du äter eller så.
- Om du deffar är 1.5-2g protein per kilo kroppsvikt förmodligen vettigt.
- Förmodligen inte, förutsatt att du tillfredsställer ditt energibehov efter träning för uppbyggnad och återhämtning.
aronohman
2013-04-16, 20:24
- Ditt energibehov förändras inte.
- Hur länge och när du fastar upp till dig. Om det ens gör skillnad så är den förmodligen minimal.
- Träna som vanligt.
- Ät så mycket fett och kolhydrater du trivs med, PF förändrar ingenting.
- Om du ligger för lågt på energin tappar du sannolikt massa, inte annars. Precis som vilken annan "diet" som helst.
- 4,7kg i månaden. Exakt. Det spelar ingen roll hur mycket du äter eller så.
- Om du deffar är 1.5-2g protein per kilo kroppsvikt förmodligen vettigt.
- Förmodligen inte, förutsatt att du tillfredsställer ditt energibehov efter träning för uppbyggnad och återhämtning.
Okej tack så mycke, det hjälpte rejält :)
aronohman
2013-04-16, 20:35
Men under "fastan", kan man dricka typ zero produkter, kaffe eller tugga tuggummin? Jag vet att man bara blir hungrig av det men ändå.
Men under "fastan", kan man dricka typ zero produkter, kaffe eller tugga tuggummin? Jag vet att man bara blir hungrig av det men ändå.
ja
Någon som har jämfört fettlagringen på en LG-bulk och en ''vanlig'' PF-bulk? Börjar ledsna rejält på LG faktiskt, skulle vara kul att höra era erfarenheter/info/åsikter osv.
Edit; Grejen är den att jag börjar ledsna på LG.. Vilodagarna är horribla för mig trotts att jag experimenterar med hur mycket carbs jag äter osv.. Jag kan hålla mig vid 10-11% bf året om med LG men som sagt.. Vilodagarna är riktigt jobbiga. Tyvärr är jag lite skadad i skallen och skulle ha svårt att gå tillbaka till ett kostupplägg där man ''automatiskt'' går upp massa onödig fettvikt (kanske låter lite broscience-aktigt, men försök förstå :D) nu när man är rippad året om (är inte rippad genetiskt så har verkligen slitit för min form)
Ristretto
2013-04-16, 21:28
Vad menar du är problemet med vilodagarna? Att kaloriintaget är för lågt?
Man cyklar ju macros, högt fett/lågt med carbs på vilodagarna.. Matalternativen (Måste hålla mig till dom billiga grejerna, tyvärr) och sen carbintaget är problemet.. Mår piss, trött, grinig osv.. Enda anledningen till att jag står ut är för jag får bra gains, men börjar fan ge upp nu haha!
Ristretto
2013-04-16, 21:47
Man cyklar ju macros, högt fett/lågt med carbs på vilodagarna.. Matalternativen (Måste hålla mig till dom billiga grejerna, tyvärr) och sen carbintaget är problemet.. Mår piss, trött, grinig osv.. Enda anledningen till att jag står ut är för jag får bra gains, men börjar fan ge upp nu haha!
Och du menar att du håller formen sämre om du höjer kolhydraterna på vilodagarna, även om du låter kalorierna vara desamma?
carnes: hur stor/snabb viktuppgång pratar vi om?
du blit inte fet för att du slutar med LG, inte ens om du slutar fasta :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Och du menar att du håller formen sämre om du höjer kolhydraterna på vilodagarna, även om du låter kalorierna vara desamma?
Både ja och nej. Jag har prövat smått och ja, jag förlorar formen. Samtidigt kan jag inte säga att jag har följt en 100% gameplan under den tiden gällandes macros och träning. Därför frågade jag om någon har erfarenhet kring det.
carnes: hur stor/snabb viktuppgång pratar vi om?
du blit inte fet för att du slutar med LG, inte ens om du slutar fasta :)
Så långsam som möjligt. Jag är ute efter att bulka med så absolut lite fettuppgång som möjligt. Mina LGbulkar ger mig I princip noll fett uppgång.
till er båda:
“Fortunately glycogen depletion also increases fat utilization by the muscle, which increases how well your body can use fat for fuel. This is important both from the standpoint off fat loss and protein sparing because, the better your body can use fat for fuel, the less it will need to break down protein for energy.” - Lyle McDonald and Low carbs på vilodagar
ptjaa då låter det ju mer som recomp än bulk? isf gäller det nog att cykla kalorier och makros för att få ut något av det.
att recompa bara genom att äta på balans går nog väldigt segt..
ptjaa då låter det ju mer som recomp än bulk? isf gäller det nog att cykla kalorier och makros för att få ut något av det.
att recompa bara genom att äta på balans går nog väldigt segt..
LG bulk och recomp är nästan samma sak, skiljer inte spec mycket. Det är inte underskottet jag har problem med, utan det jag äter på vilodagarna
LG bulk och recomp är nästan samma sak, skiljer inte spec mycket. Det är inte underskottet jag har problem med, utan det jag äter på vilodagarna
ja LG är ju ett recomp upplägg i grunden.
med makrofördelningen på vilodagar med andra ord? eller?
ja LG är ju ett recomp upplägg i grunden.
med makrofördelningen på vilodagar med andra ord? eller?
Precis, det är det största problemet. Det andra problemet är att jag måste köpa maten från dom billigare märkerna så mycket av det jag tvingas äta (pga makrofördelningen) smakar bajs. Har köttat på ca 2 år varav 1år seriöst med LG.. Börjar bli riktigt trött som sagt.
Ristretto
2013-04-16, 22:13
Precis, det är det största problemet. Det andra problemet är att jag måste köpa maten från dom billigare märkerna så mycket av det jag tvingas äta (pga makrofördelningen) smakar bajs. Har köttat på ca 2 år varav 1år seriöst med LG.. Börjar bli riktigt trött som sagt.
Vad äter du då? Jag köper typ bara billig mat och kör fett- och kolhydratcyklar, utan att äta något jag inte tycker är gott.
Vad äter du då? Jag köper typ bara billig mat och kör fett- och kolhydratcyklar, utan att äta något jag inte tycker är gott.
På träningsdagarna är allt himmelskt, då ligger jag på stora mängder pasta/ris osv (samma märken).. Men typ.. Ica basic kyckling, alaska pollock, skinka, tonfisk, frysta grönsaker, keso osv.
Okej, jag tror inte du kommer få samma resultat om du slutar cykla markonutrienterna. Vill du sluta med det ändå tror jag du bör hålla fettet lågt alla dagar om du vill minimera fettinlagringen. Ligger du på balans dock och inte rör dig i vikt kommer du förmodligen ha samma form förutsatt att du äter och tränar ordentligt ofc.
Om du nu vill lägga på dig lite mer muskler förstår jag dock inte riktigt varför du är rädd för en vanlig bulk? det behöver ju verkligen inte innebära att man blir fet.
Bra idé.
Fast minne/snabbhet/inlärning verkar förbättras av att inte äta (förmodligen p g a katekolaminer/kortisol > bra idé att minnas saker vid "fara"), så förefaller mer avancerade kognitiva funktioner som spatialt tänkande fungera bättre med högre blodsocker.
Det handlar ju såklart jättemycket om frukostens komposition också.
Jo det var ju en av upptäckterna jag gjorde med fasta, eller iaf "lågt kaloriintag tidigt på dagen". Det förbättrade kognitionen under förmiddagen avsevärt.
Okej, jag tror inte du kommer få samma resultat om du slutar cykla markonutrienterna. Vill du sluta med det ändå tror jag du bör hålla fettet lågt alla dagar om du vill minimera fettinlagringen. Ligger du på balans dock och inte rör dig i vikt kommer du förmodligen ha samma form förutsatt att du äter och tränar ordentligt ofc.
Om du nu vill lägga på dig lite mer muskler förstår jag dock inte riktigt varför du är rädd för en vanlig bulk? det behöver ju verkligen inte innebära att man blir fet.
Aight, det är en idé, tack!
För att med LGbulkar så får jag bara LBM.. LG är magiskt just med att man deffar på vilodagarna och det funkar skitbra, men det är just att jag mår så jävla piss när jag kör LG.
Kanske får pröva en egen variant av makrocykling baserat på hur min kropp svarar osv.
Aight, det är en idé, tack!
För att med LGbulkar så får jag bara LBM.. LG är magiskt just med att man deffar på vilodagarna och det funkar skitbra, men det är just att jag mår så jävla piss när jag kör LG.
Kanske får pröva en egen variant av makrocykling baserat på hur min kropp svarar osv.
Okej, men du borde ju få mer LBM av en vanlig bulk? även om det medför lite fett också. Om du mår piss känns det ju inte värt det.. piss kan man må på deff :)
Ja det låter vettigt, jag personligen upplever att man håller nere fettinlagringen på "begränsat" fettintag. Nu ligger jag inte överdrivet lågt men 70-80g fett på 3800kcal är inte jätte mycket, det funkar ju inte att käka riktigt som "vanliga" personer gör sas :)
Såg dock att Grub skrev om någon studie som visade att man endast lagrar mindre fett på lågfetts diet under första 2-3 veckorna på överskott. Har dock inte läst studien, dom kanske åt lite protein eller inte styrketränade eller nåt i undersökningen det vet jag inte.
Okej, men du borde ju få mer LBM av en vanlig bulk? även om det medför lite fett också. Om du mår piss känns det ju inte värt det.. piss kan man må på deff :)
Ja det låter vettigt, jag personligen upplever att man håller nere fettinlagringen på "begränsat" fettintag. Nu ligger jag inte överdrivet lågt men 70-80g fett på 3800kcal är inte jätte mycket, det funkar ju inte att käka riktigt som "vanliga" personer gör sas :)
Såg dock att Grub skrev om någon studie som visade att man endast lagrar mindre fett på lågfetts diet under första 2-3 veckorna på överskott. Har dock inte läst studien, dom kanske åt lite protein eller inte styrketränade eller nåt i undersökningen det vet jag inte.
Mja alltså LG är ju designat som så att man bygger muskler samtidigt som man bränner fett. Jag tror inte jag skulle få mer LBM av en ''vanlig'' bulk. Jag skulle bli större, utan tvekan, men på bekostnad av min hårdhet, så vad är poängen? bläää dilemma dilemma..
Mja alltså LG är ju designat som så att man bygger muskler samtidigt som man bränner fett. Jag tror inte jag skulle få mer LBM av en ''vanlig'' bulk. Jag skulle bli större, utan tvekan, men på bekostnad av min hårdhet, så vad är poängen? bläää dilemma dilemma..
Jo jag vet, jag menade att om du kör en bulk på 9månader +10kg och sedan har du 3mån på dig att deffa ner dig till ursprungligt bf. Då lär du ha fått mer LBM än om du håller på och LG:ar i 1år? om du dessutom deffar ner dig till 6-7% innan du bulkar så kommer du troligtvis vara relativt hård efter +10kg.
Jo jag vet, jag menade att om du kör en bulk på 9månader +10kg och sedan har du 3mån på dig att deffa ner dig till ursprungligt bf. Då lär du ha fått mer LBM än om du håller på och LG:ar i 1år? om du dessutom deffar ner dig till 6-7% innan du bulkar så kommer du troligtvis vara relativt hård efter +10kg.
Tvivlar på att jag skulle få mer resultat av det faktiskt.. Sen vill jag inte gå upp 10kg och sen behöva deffa av massa fett, ser ingen poäng med det nu när jag har hittat ett vinnande koncept. Jag måste hitta en makrofördelning som inte suger musten ur mig bara :P
Annars rullar ju styrkan och massan på liksom
Tvivlar på att jag skulle få mer resultat av det faktiskt.. Sen vill jag inte gå upp 10kg och sen behöva deffa av massa fett, ser ingen poäng med det nu när jag har hittat ett vinnande koncept. Jag måste hitta en makrofördelning som inte suger musten ur mig bara :P
Annars rullar ju styrkan och massan på liksom
Okej, vad kör du för makros nu då?
Okej, vad kör du för makros nu då?
vi gör det enkelt, träning: tillräckligt med protein, 20-30g fett och tonvis med kolhydrater, inga som helst problem.
vilodag: tillräckligt med protein, har experimenterat med 20-150g kolhydrater och sen resten fett typ 50-100g(?) beroende på
vi gör det enkelt, träning: tillräckligt med protein, 20-30g fett och tonvis med kolhydrater, inga som helst problem.
vilodag: tillräckligt med protein, har experimenterat med 20-150g kolhydrater och sen resten fett typ 50-100g(?) beroende på
Okej, alltså är problemet att du inte vet vad du ska äta som är gott för dom makrosen? eller vadå?
Okej, alltså är problemet att du inte vet vad du ska äta som är gott för dom makrosen? eller vadå?
Nej, problemet är att jag mår piss på vilodagarna pga att jag cyklar macros.. Sa även att maten smakar bajs för att jag tvingas äta andra grejer pga av cyklingen :P
Okej, låter skumt att du mår dåligt av det.. rent spontant känns det som att du ligger lite lågt på fettet om man snittar det på säg 1vecka? Hur många träningsdagar har du?
Okej, låter skumt att du mår dåligt av det.. rent spontant känns det som att du ligger lite lågt på fettet om man snittar det på säg 1vecka? Hur många träningsdagar har du?
Har kört allt från 3-6 dagar. Den enda skillnaden är att jag mår bättre ju mer träningen jag får in, eftersom jag kan svulla carbs.. Men LG kräver lika många/om inte mer vilodagar just för att få in deffbiten.
Har kört allt från 3-6 dagar. Den enda skillnaden är att jag mår bättre ju mer träningen jag får in, eftersom jag kan svulla carbs.. Men LG kräver lika många/om inte mer vilodagar just för att få in deffbiten.
okej, ja grunden i LG är väl 3 träningsdagar?
jag tycker du kan prova att ligga på samma fett intag alla dagar men cykla kalorierna (alltså dra ned lite på kollisarna på vilodag men utan att höja fettet) dock måste du ju höja fettet lite då. 20-30g/dag är nog inte alls hälsosamt i längden.
Sparven från Minsk
2013-04-17, 12:07
Hur stort ätarfönster har ni?
Jag har runt 8 h just nu. Svårt att verkligen hålla samma varje dag då jag jobbar galna skifttider!
Har jag förstått det rätt är det optimalt att bryta fastan timmen innan träning, sen kötta, hem och äta återstående kalorier efter träningen. Typ:
15:00 bryter fastan
16:00 träning
17:30-21:00 resterande matintag.
Hur gör ni som tränar förmiddag fastande (som jag ofta får göra)?
Kör helt fastande och tar alla kcal efter träningen, eller ändrar ni ert ätarfönster den dagen, och ändrar den sen igen när ni tränar eftermiddag?
Okej, jag tror inte du kommer få samma resultat om du slutar cykla markonutrienterna.
Varför inte det?
Nej, problemet är att jag mår piss på vilodagarna pga att jag cyklar macros.. Sa även att maten smakar bajs för att jag tvingas äta andra grejer pga av cyklingen :P
Det är inget konstigt att om man kastar om maten helt mellan olika dagar att man reagerar på det och lösningen är ju enkel dvs sluta gör det.
bigbellybob
2013-04-17, 12:10
@carnes, Berkhans argument för att äta mycket fett (relativt kolhydrater) på vilodagarna under deff är väl huvudsakligen att det enligt honom mättar mer?
Jag kör en LG(-inspirerad får man säg då) deff just nu och äter samma fördelning makros alla dagar, träningsdagar som icke, rätt så högt i kolisar och lågt i fett. Cirkusfördelning blir: 180 gram protein, 200-250 gram carbs och 40-60 gram fett. Mår riktigt jävla bra dag in dag ut, fastän mitt underskott är rätt stort. Kompletterar kosten med omega, zma, multi vitamin.
Sedan om det är är negativt att äta en större andel kolisar även på vilodagar (enligt Berkhan/ andra pf förespråkare), gentemot att inte göra det kan någon gärna svara på?
Om målet är att tappa fett verkar det i dagsläget bäst att förlägga alla kolhydrater till efter träning och särsilt då på kvällstid. Kolhydraterna skall vara så högglykemiska som möjligt.
Jag har runt 8 h just nu. Svårt att verkligen hålla samma varje dag då jag jobbar galna skifttider!
Har jag förstått det rätt är det optimalt att bryta fastan timmen innan träning, sen kötta, hem och äta återstående kalorier efter träningen. Typ:
Kör helt fastande och tar alla kcal efter träningen, eller ändrar ni ert ätarfönster den dagen, och ändrar den sen igen när ni tränar eftermiddag?
Om du vill veta den verkliga nyttan och varför du gör som du gör, kolla upp Carb Back Loading. Så blir det enklare för dig att komponera ihop tider och måtider och träning själv.
Reaper123
2013-04-17, 12:25
Kör helt fastande och tar alla kcal efter träningen, eller ändrar ni ert ätarfönster den dagen, och ändrar den sen igen när ni tränar eftermiddag?Har inga fasta tider utan äter när det passar mig, men mitt "ätfönster" är normalt mellan kl 17-21 och det försöker jag hålla ganska så heligt i den mån det går.
På träningsdagar så bryter jag fastan kl 17 med bcaa+malto, sen äter jag (som i fast föda) två middagar mellan kl 19.30-21.00, medans jag på vilodagar oftast bryter fastan runt kl 17-tiden med mat istället för en shake med amonisyror och malto och sen kör två måltider senare på kvällen!
Nu tränar jag normalt enbart på kvällarna, men händer att jag på helgen drar ett pass på gymmet eller i löpspåret på förmiddagen och då proteinpulsar jag normalt fram fastan typ var annan timme. Inget direkt nitiskt utan godtyckligt utefter vad som känns passande.
Orkar inte vara mer opti än så, utan tycker bara PF är grymt då jag helt enkelt ej behöver mat i magen för att klara dagen + att jag oftast presterar bättre på gymmet "fastande" :)
Sparven från Minsk
2013-04-17, 12:42
Har inga fasta tider utan äter när det passar mig, men mitt "ätfönster" är normalt mellan kl 17-21 och det försöker jag hålla ganska så heligt i den mån det går.
På träningsdagar så bryter jag fastan kl 17 med bcaa+malto, sen äter jag (som i fast föda) två middagar mellan kl 19.30-21.00, medans jag på vilodagar oftast bryter fastan runt kl 17-tiden med mat istället för en shake med amonisyror och malto och sen kör två måltider senare på kvällen!
Nu tränar jag normalt enbart på kvällarna, men händer att jag på helgen drar ett pass på gymmet eller i löpspåret på förmiddagen och då proteinpulsar jag normalt fram fastan typ var annan timme. Inget direkt nitiskt utan godtyckligt utefter vad som känns passande.
Orkar inte vara mer opti än så, utan tycker bara PF är grymt då jag helt enkelt ej behöver mat i magen för att klara dagen + att jag oftast presterar bättre på gymmet "fastande" :)
Om du alltid kan träna eftermiddag/kväll är det ju opti!
Men säg att du skulle träna runt 10-12, hur gör du då med mat och när bryts fastan?
Reaper123
2013-04-17, 12:52
Om du alltid kan träna eftermiddag/kväll är det ju opti!
Men säg att du skulle träna runt 10-12, hur gör du då med mat och när bryts fastan?Svaret på din fråga fanns med i texten jag skrev, men kanske var otydligt.
Mat äter jag egentligen numera aldrig förrän runt 17-tiden, så det är aminosyro-pulsar som gäller (hurvida detta bryter fastan eller ej skiter jag fullständigt i) om jag väljer att tex på helgen att träna före kl 17.
Detta funkar förvånansvärt bra, för min hungerkontroll är något utöver det vanliga sen jag tajtade till mitt äfönster. Har för övrigt PFat sen början av 2011 och mestadels kört 16-8-varianten, men sen en tid tillbaka skrotat detta helt!
Sparven från Minsk
2013-04-17, 12:55
Om du vill veta den verkliga nyttan och varför du gör som du gör, kolla upp Carb Back Loading. Så blir det enklare för dig att komponera ihop tider och måtider och träning själv.
Kollade upp tråden om det här på forumet!
-Träning runt 16-18 på kvällen
-Endast fett och protein innan träning
-Högglykemiskt kolhydrater efter träning (största delen av dagens intag)
Torde väl PF med proteinpulser fram till träningen fungera. Lågt med fett träningsdagar och mycet fett vilodagar. :)
Sparven från Minsk
2013-04-17, 12:58
Svaret på din fråga fanns med i texten jag skrev, men kanske var otydligt.
Mat äter jag egentligen numera aldrig förrän runt 17-tiden, så det är aminosyro-pulsar som gäller (hurvida detta bryter fastan eller ej skiter jag fullständigt i) om jag väljer att tex på helgen att träna före kl 17.
Detta funkar förvånansvärt bra, för min hungerkontroll är något utöver det vanliga sen jag tajtade till mitt äfönster. Har för övrigt PFat sen början av 2011 och mestadels kört 16-8-varianten, men sen en tid tillbaka skrotat detta helt!
Ah trött missade det typ.
Okis, låter bra! Får bli pulser fram till första målet mat då.
Testa PF combo med det MikaelJ skrev om. Dvs pulser fram tills fastan bryts, träning timme efter det, sen massor av carbs efter träning. Lågt fett träningsdagar och högt på vilodagar. Bästa av två världar!
Reaper123
2013-04-17, 13:18
Ah trött missade det typ.
Okis, låter bra! Får bli pulser fram till första målet mat då.
Testa PF combo med det MikaelJ skrev om. Dvs pulser fram tills fastan bryts, träning timme efter det, sen massor av carbs efter träning. Lågt fett träningsdagar och högt på vilodagar. Bästa av två världar!Hehe.
Borde helt klart vara dugligt upplägg, får väl finnas någon måtta på opti-onanin ;)
Kunde inte låta bli att läsa på CBL.com och låter helt klart intressant. Kör lite så "omedvetet" men ligger alltid "halvlågt" på fett och cyklar inte, men äter bara kolhydraterna efter passet (om man exkl 20-40g malto precis före). Men blev lite småsugen på att börja tänka mer LG (och/eller CBL) även om jag nu under deff har på tok för få regelrätta vilodagar...
Jag har gått ned i vikt och ökat i styrka när jag använt mig av CBL. Det fungerar väldigt bra. Jag rekommenderar det starkt.
Då åt jag 1 kg kycklingfile och tomatsås på vilodagar, samma + 500g glukosbaserat godis på träningsdagar direkt efter träningen.
Sparven från Minsk
2013-04-17, 13:45
Jag har gått ned i vikt och ökat i styrka när jag använt mig av CBL. Det fungerar väldigt bra. Jag rekommenderar det starkt.
Då åt jag 1 kg kycklingfile och tomatsås på vilodagar, samma + 500g glukosbaserat godis på träningsdagar direkt efter träningen.
Du verkar ha lite koll på CBL mikaelj, du kanske kan svara på några snabba:
Har jag förstått det rätt att det inte handlar om någon fasta, utan man äter protein och fett (samt grönsaker) under dagen fram till träning. Sen efter träning, där den större delen av kcal intages, baseras på protein och snabba kolisar?
På vilodagar är det same, men mindre kolisar och mer fett, men samma energiintag som en träningsdag. (Beroende på om man ska dieta eller gaina)
Skulle vilja testa en variant av detta men med PF stuck.
Träningsdag:
-Proteinpulser fram till fastan bryts (eftermiddag), med mat eller malto och pwo
-Träning
-Hem och äta 1-2 måltider med mycket kolhydrater och snabba sådana!
-Högt kolhydrat lågt fett
Vilodag:
-proteinpulser fram tills fastan bryts
-Högt fett lågt kolhydrat
Energiintag efter behov, gain eller lose. :)
Proteinpulser är meningslöst. Inte ens tomten Bartoll som "kom på" dem tycker längre att det finns någon poäng.
Du verkar ha lite koll på CBL mikaelj, du kanske kan svara på några snabba:
jag förstått det rätt att det inte handlar om någon fasta, utan man äter protein och fett (samt grönsaker) under dagen fram till träning. Sen efter träning, där den större delen av kcal intages, baseras på protein och snabba kolisar?
På vilodagar är det same, men mindre kolisar och mer fett, men samma energiintag som en träningsdag. (Beroende på om man ska dieta eller gaina)
Skulle vilja testa en variant av detta men med PF stuck.
Träningsdag:
-Proteinpulser fram till fastan bryts (eftermiddag), med mat eller malto och pwo
-Träning
-Hem och äta 1-2 måltider med mycket kolhydrater och snabba sådana!
-Högt kolhydrat lågt fett
Vilodag:
-proteinpulser fram tills fastan bryts
-Högt fett lågt kolhydrat
Energiintag efter behov, gain eller lose. :)
Personligen gör jag så här:
- Frukost: kaffe
- Lunch: ~75-100g protein från något fettsnålt djur, 500g krossade tomater, grönsaker
- ev. mellanmål: 2 dl proteinpulver, 2 dl mjölk
- * Träning
- * 1 liter chokladmjölk med extra protein, direkt efter träningen
- * 250-750g godis, beroende på hur hårt jag tränat och vilka delar av kroppen, när jag kommit hem
- Middag: som lunch.
- ev. kvällsmat: 1-2 dl proteinpulver
Markerat med * är träningsdagar. Ibland har jag creme fraiche/majonnäs till min tomatsås. Äter lite fiskolja då och då. Rätt lågt på fett för tillfället för att gå ned snabbare, annars fetaost och annat till maten.
Reaper123
2013-04-17, 14:12
Proteinpulser är meningslöst. Inte ens tomten Bartoll som "kom på" dem tycker längre att det finns någon poäng.
- Lunch: ~75-100g protein från något fettsnålt djur, 500g krossade tomater, grönsaker
- * Träning
- * 250-750g godis, beroende på hur hårt jag tränat och vilka delar av kroppen, när jag kommit hem
Markerat med * är träningsdagar. Ibland har jag creme fraiche/majonnäs till min tomatsås. Äter lite fiskolja då och då. Rätt lågt på fett för tillfället för att gå ned snabbare, annars fetaost och annat till maten.Hur pass mycket spelar snabbheten (GI't ?) i kolhydraterna in?
Postworkout äter jag själv vit pasta/ris osv till middag och avslutar med en stor grötskål (blir oftare icke fiberberikade havregryn än mannagryn med mjölk) och ska man då tänka CBL äter jag på tok för mycket kolhydrater som innehåller fibrer?
Mest av ren nyfikenhet jag undrar, då jag nu under deff nog aldrig skulle palla klämma enbart snabba kolhydrater för mina 50E% och samtidigt må bra/prestera på topp!
Hur pass mycket spelar snabbheten (GI't ?) i kolhydraterna in?
Mycket. Du vill inte hålla blodsockernivån hög under en längre tid, utan den skall gå upp snabbt (=> in i musklerna) och sedan sjunka till basnivåer.
Postworkout äter jag själv vit pasta/ris osv till middag och avslutar med en stor grötskål (blir oftare icke fiberberikade havregryn än mannagryn med mjölk) och ska man då tänka CBL äter jag på tok för mycket kolhydrater som innehåller fibrer?
Inte en aning. Jag förmodar att det är lite för långsamt. Du vill att det skall tas upp väldigt snabbt. Men jag vet inte. Köp boken.
Mest av ren nyfikenhet jag undrar, då jag nu under deff nog aldrig skulle palla klämma enbart snabba kolhydrater för mina 50E% och samtidigt må bra/prestera på topp!
Ptja, du säger att du tror det. Jag äter snarare 65-70E% kolhydrater i form av godis... Men, enbart efter träning. Då är jag ju redan trött efter träningen. Sover så väldigt mycket bättre dessutom om jag äter mycket snabba kolhydrater/godis efteråt.
Doctor Snuggles
2013-04-17, 14:54
Det är ju i princip pf. Protein+ fett bryter inte fastan, iaf sett till vissa fasteadaptioner. Just att käka en massa gott direkt efter träning passar mig iaf utmärkt. :)
okej, ja grunden i LG är väl 3 träningsdagar?
jag tycker du kan prova att ligga på samma fett intag alla dagar men cykla kalorierna (alltså dra ned lite på kollisarna på vilodag men utan att höja fettet) dock måste du ju höja fettet lite då. 20-30g/dag är nog inte alls hälsosamt i längden.
LG är ett kostupplägg, träningen Martin (och andra) förespråkar är RPT som är 3 dagar i veckan. Det går att köra leangains med andra upplägg.
Varför inte det?
Det är inget konstigt att om man kastar om maten helt mellan olika dagar att man reagerar på det och lösningen är ju enkel dvs sluta gör det.
Var trött och skrev lite klumpigt. Jag äter ju i princip samma saker, men det blir ju olika mängder eftersom jag cyklar makros. Smakar bajs helt enkelt :>
@carnes, Berkhans argument för att äta mycket fett (relativt kolhydrater) på vilodagarna under deff är väl huvudsakligen att det enligt honom mättar mer?
Jag kör en LG(-inspirerad får man säg då) deff just nu och äter samma fördelning makros alla dagar, träningsdagar som icke, rätt så högt i kolisar och lågt i fett. Cirkusfördelning blir: 180 gram protein, 200-250 gram carbs och 40-60 gram fett. Mår riktigt jävla bra dag in dag ut, fastän mitt underskott är rätt stort. Kompletterar kosten med omega, zma, multi vitamin.
Sedan om det är är negativt att äta en större andel kolisar även på vilodagar (enligt Berkhan/ andra pf förespråkare), gentemot att inte göra det kan någon gärna svara på?
Kan tyvärr inte använda ditt inlägg till något (tack för svaret dock). Min ursprungspunkt var just att hålla sig så rippad året om medans man bulkar. Någon får gärna kommer med forskning ang detta.. Skulle gärna köra ''vanlig'' PF om jag kunde vara lika hård året om.
Sparven från Minsk
2013-04-17, 15:02
- * Träning
Markerat med * är träningsdagar. Ibland har jag creme fraiche/majonnäs till min tomatsås. Äter lite fiskolja då och då. Rätt lågt på fett för tillfället för att gå ned snabbare, annars fetaost och annat till maten.
Okej, med andra ord protein enbart innan passet typ, och så gott som alla kolhydrater efter träningen samt mer protein.
Äter lite fett överlag ser jag.
Inte så mycket PF över detta va, då det ser ut att vara ett ganska stort ätarfönster?
Skulle gärna köra ''vanlig'' PF om jag kunde vara lika hård året om.
pröva :)
du lär märka efter ett tag om du börjar bli något fetare och då är det bara att gå tillbaka? antar att du fortfarande tänkte cykla kalorier men inte makros?
jag tror inte fastan är viktig heller, du kan förmodligen äta när/hur ofta du vill.
pröva :)
du lär märka efter ett tag om du börjar bli något fetare och då är det bara att gå tillbaka? antar att du fortfarande tänkte cykla kalorier men inte makros?
jag tror inte fastan är viktig heller, du kan förmodligen äta när/hur ofta du vill.
mm kanske gör det. Jag kommer cykla kalorier och cutta tillbaka lite grann på carbsen på vilodagarna och höja fettet en aning.. Så det blir typ en mix av LG och vanlig pf.
Carnes: Om du kunde vara lika hård året om? Om du inte är det beror det på att du äter för mycket.
"mix av LG och vanlig pf", vad betyder det ens?
Min ursprungspunkt var just att hålla sig så rippad året om medans man bulkar.
Hahahhohohihihahahehehahi. Jadu. Nej.
Vad har du för träningserfarenhet? Hur stark är du?
Okej, med andra ord protein enbart innan passet typ, och så gott som alla kolhydrater efter träningen samt mer protein.
Äter lite fett överlag ser jag.
Japp. Det är dock bara när jag vill gå ned i vikt snabbare en stund. I längden är det tråkigt att jaga fettsnål mat. Annars hade jag valt roligare mat som också innehåller fett. Däremot försöker jag hålla nere fettet en smula till middag på träningsdagar, generellt.
Inte så mycket PF över detta va, då det ser ut att vara ett ganska stort ätarfönster?
Från 12-13 till 19-21, beroende på hur sent jag kommer hem från träningen.
Det är inte så intressant/viktigt, så länge man minimerar mängden kolhydrater och äter mindre på dagen än på kvällen.
Carnes: Om du kunde vara lika hård året om? Om du inte är det beror det på att du äter för mycket.
Säker? För citatet från Lyle McDonald säger annat om marcocykling.
"mix av LG och vanlig pf", vad betyder det ens?
Hahahhohohihihahahehehahi. Jadu. Nej.
Vad har du för träningserfarenhet? Hur stark är du?
Att jag kommer cykla macros och kalorier, men på ett annat sätt, därav en slags hybrid.
Ett par år på gymmet, för det mesta har jag fokuserat kroppsbyggning så är ganska klen.. Ser dock inte hur relevant det är.. Baserat på att du skrev ''Hahahhohohihihahahehehahi'' så antar jag att du vill se mina stats, för att sedan säga något i stil med ''Aaa men kom igen mannen, du markar inte ens 2x din bw.. do u even lift?''.
Säker? För citatet från Lyle McDonald säger annat om marcocykling.
Att jag kommer cykla macros och kalorier, men på ett annat sätt, därav en slags hybrid.
Ett par år på gymmet, för det mesta har jag fokuserat kroppsbyggning så är ganska klen.. Ser dock inte hur relevant det är.. Baserat på att du skrev ''Hahahhohohihihahahehehahi'' så antar jag att du vill se mina stats, för att sedan säga något i stil med ''Aaa men kom igen mannen, du markar inte ens 2x din bw.. do u even lift?''.
Problemet är att Lyle inte är helt rationell i sina resonemang och krånglar gärna till det för att verka slug. Se Ian McCarthy vs. Dave Pulcinella typ.
Problemet är att Lyle inte är helt rationell i sina resonemang och krånglar gärna till det för att verka slug. Se Ian McCarthy vs. Dave Pulcinella typ.
Okej. För mig kommer det ner till att jag har kört ''vanliga'' bulkar med 100-500 kalorier överskott, -100 - balans på vilodagar och det resulterar alltid i fettlagring.. När ajg började köra LG så började det med att jag blev mer och mer rippad, jag nådde en gräns och sen började jag gå upp i vikt samtidigt som jag höll samma form. Det är därför jag ställer lite flummiga frågor, har inte all fakta framför mig.
bigbellybob
2013-04-17, 16:29
LG är ett kostupplägg, träningen Martin (och andra) förespråkar är RPT som är 3 dagar i veckan. Det går att köra leangains med andra upplägg.
Var trött och skrev lite klumpigt. Jag äter ju i princip samma saker, men det blir ju olika mängder eftersom jag cyklar makros. Smakar bajs helt enkelt :>
Kan tyvärr inte använda ditt inlägg till något (tack för svaret dock). Min ursprungspunkt var just att hålla sig så rippad året om medans man bulkar. Någon får gärna kommer med forskning ang detta.. Skulle gärna köra ''vanlig'' PF om jag kunde vara lika hård året om.
Okej trodde att det var att du ville undvika cykla makrofördelningen mellan träning och vilodagar.
Vad är det som ej passar med Berkhans LG bulk?
Okej. För mig kommer det ner till att jag har kört ''vanliga'' bulkar med 100-500 kalorier överskott, -100 - balans på vilodagar och det resulterar alltid i fettlagring.. När ajg började köra LG så började det med att jag blev mer och mer rippad, jag nådde en gräns och sen började jag gå upp i vikt samtidigt som jag höll samma form. Det är därför jag ställer lite flummiga frågor, har inte all fakta framför mig.
Du gick upp i vikt men behöll samma form? Form = hudstjocklek? +Vikt = Muskler?
bigbellybob
2013-04-17, 16:31
Det där bör först och främst innebära att du ligger på ett (för stort) överskott utslaget på en vecka
Okej trodde att det var att du ville undvika cykla makrofördelningen mellan träning och vilodagar.
Vad är det som ej passar med Berkhans LG bulk?
Jag vill skippa den eftersom jag mår piss när jag inte ligger rätt högt på kolisar och min mage kan balla ur om jag äter typ 1kg kyckling per dag. Jag vill inte bulka upp 10kg och sen behöva deffa bort massa fett.. När jag bulkar på LG så håller jag mig rippad året om, den vikt jag går upp är LBM.
Du gick upp i vikt men behöll samma form? Form = hudstjocklek? +Vikt = Muskler?
Ja, efter någon månad eller två så går man upp jag vet inte, vi säger 0.5kg.. Jag har fortfarande ett full blown 6 pack, alla mina ådror, djupa separationer osv.. Så den vikten jag gick upp var inte massa onödigt fett. Jag påstår absolut inte att jag bara lägger på mig ren muskelmassa.
Det där bör först och främst innebära att du ligger på ett (för stort) överskott utslaget på en vecka
Är det verkligen så? Läser man Martin, Lyles (och deras nuhuggers) teorier så ligger magin i macrocykling och fasta och inte bara i kalorierna.
Det ligger i makrocykling, skulle jag säga. Är inte Martin en nuthugger till Lyle för övrigt? Jag tycker mig sett väldigt mycket av det han skrivit i Lyles artiklar och böcker.
Det ligger i makrocykling, skulle jag säga. Är inte Martin en nuthugger till Lyle för övrigt? Jag tycker mig sett väldigt mycket av det han skrivit i Lyles artiklar och böcker.
Numera är dom fiender, dom hade ju värsta bråket nyligen.
Edit; Du är ju kunnig. Vad har du för förslag till en man i min sits?
bigbellybob
2013-04-17, 16:43
Jag vill skippa den eftersom jag mår piss när jag inte ligger rätt högt på kolisar och min mage kan balla ur om jag äter typ 1kg kyckling per dag. Jag vill inte bulka upp 10kg och sen behöva deffa bort massa fett.. När jag bulkar på LG så håller jag mig rippad året om, den vikt jag går upp är LBM.
Ja, efter någon månad eller två så går man upp jag vet inte, vi säger 0.5kg.. Jag har fortfarande ett full blown 6 pack, alla mina ådror, djupa separationer osv.. Så den vikten jag gick upp var inte massa onödigt fett. Jag påstår absolut inte att jag bara lägger på mig ren muskelmassa.
Är det verkligen så? Läser man Martin, Lyles (och deras nuhuggers) teorier så ligger magin i macrocykling och fasta och inte bara i kalorierna.
Intressant. Återkom gärna när du löst dina bekymmer, gillar inte heller att makrocykla och tänkte köra en annars leangains bulk när jag är klar med deffen, så vi sitter i samma sitts (snart).
Visst kan du hålla dig "rippad" samtidigt som du "bulkar", men det kommer gå oändligt långsamt att få muskelmassa om du är rädd för att magrutorna skall döljas.
Du kommer att lägga på dig ungefär lika mycket muskler som fett när du överäter. Om du då inte accepterar att du ökar i fettmassa kan du inte heller förvänta dig några muskelökningar.
Carnes: Vad var frågan igen?
Intressant. Återkom gärna när du löst dina bekymmer, gillar inte heller att makrocykla och tänkte köra en annars leangains bulk när jag är klar med deffen, så vi sitter i samma sitts (snart).
Om jag hittar ett vinnande recept så kommer jag skrika det från Sverige högsta berg, du anar inte hur länge jag har lidit :D he-he-he.
Visst kan du hålla dig "rippad" samtidigt som du "bulkar", men det kommer gå oändligt långsamt att få muskelmassa om du är rädd för att magrutorna skall döljas.
Om du har bra förutsättningar är det 50/50 muskler/fett du lägger på dig.
Nej. När jag LG bulkar så går jag bara upp i LBM. Problemet är att jag drivs till vansinne av LG och vill byta. Jag har smakat livets goda, jag är inte sugen att gå tillbaka till en ''vanlig'' bulk. Jag tvivlar på att jag skulle få mer muskelmassa i slutändan om jag bulkade på mig vi säger.. 10-15kg totalt över en 8-12månaders bulk.
Carnes: Vad var frågan igen?
Det här skrev jag:
Någon som har jämfört fettlagringen på en LG-bulk och en ''vanlig'' PF-bulk? Börjar ledsna rejält på LG faktiskt, skulle vara kul att höra era erfarenheter/info/åsikter osv.
Edit; Grejen är den att jag börjar ledsna på LG.. Vilodagarna är horribla för mig trotts att jag experimenterar med hur mycket carbs jag äter osv.. Jag kan hålla mig vid 10-11% bf året om med LG men som sagt.. Vilodagarna är riktigt jobbiga. Tyvärr är jag lite skadad i skallen och skulle ha svårt att gå tillbaka till ett kostupplägg där man ''automatiskt'' går upp massa onödig fettvikt (kanske låter lite broscience-aktigt, men försök förstå ) nu när man är rippad året om (är inte rippad genetiskt så har verkligen slitit för min form)
Att variera kolhydratsintag jättemycket mellan olika dagar är det nog inte många som mår bra av; d v s att gå ner till ketogena nivåer.
Det är inte optimalt att försöka undvika lite fettuppgång vid bulk. Kolla mitt upplägg; om du inte orkar det så förespråkar jag kraftigt överätande träningsdagar (lite fett) och kring kcal-balans vilodagar med i stort sett vilka macros du vill; det du presterar bäst på.
Att variera kolhydratsintag jättemycket mellan olika dagar är det nog inte många som mår bra av; d v s att gå ner till ketogena nivåer.
Det är inte optimalt att försöka undvika lite fettuppgång vid bulk. Kolla mitt upplägg; om du inte orkar det så förespråkar jag kraftigt överätande träningsdagar (lite fett) och kring kcal-balans vilodagar med i stort sett vilka macros du vill; det du presterar bäst på.
Tack för svaret. Hur ''rippad'' är du genetiskt, vilken typ av träning kör du och hur håller du formen året om? Nyfiken bara.
vad gäller ''inte optimalt att försöka undivka lite fettuppgång'' så menar jag inte att jag ska vara tävlingsform året om, utan liksom i form.. Om man kollar på Martins klienter så är det många av dom som lägger på sig en hel del massa, jag har själv lagt på mig massa medans jag har varit i form.
För mig fungerade det som så att jag deffade (med lg) hamnade runt 8% bf (baserat på hur jag såg ut och jämförde med internetbilder, kan mycket väl varit högre).. När jag började bulka igen (med lg) så fick jag ju lite hull på kroppen, gick väl upp en 2-4kg den första månden, men det tog stopp sen.. Sen lägger jg på mig pyttelite varje månad samtidigt som jag behåller en deffad kropp med väldigt tydliga rutor, ådror, linjer, separationer osv.
Svårt att säga. Jag har varit lönnfet när jag var yngre, så förmodligen inga super-gener.
Jag tränar i regel styrka tre pass i veckan och konditionsträning två pass. För formen har jag devisen mindre fett (behöver inte alltid vara jättelågt) på ett överskott och mindre fett ju större överskott. I övriga fall kan man äta vad som helst då det inte sker någon viktuppgång.
Kombinationen av relativt lågt fett i kosten och träning sköter rätt mycket formbiten för övrigt, på sätt som inte bara är direkt kcal-beroende skulle jag säga; d v s negativ fettbalans p g a träning/hormonella effekter etc, även på ett sammanlagt kcal-överskott över tid.
Man kan ju fråga sig vilka klienter som redovisas också. Jag har svårt att tro att alla får skitbra resultat.
Problemet är just att viktökningen blir väldigt långsam på något slags re-comp upplägg. På sikt går man ju upp mer i vikt av att bulka när man bulkar och sedan deffa ner något kg man lagt på sig; man behöver ju inte lägga på sig mycket bara för att man bulkar.
tjing, varför är det fördelaktigt med mindre/inget överskott på vilodagar och desto större på träningsdagar? du behöver väl mat för att bygga upp dig på vilodagar också? MPS är väl uppreglerad i uppåt 48h efter ett pass?
har inte riktigt fattat meningen:p
Svårt att säga. Jag har varit lönnfet när jag var yngre, så förmodligen inga super-gener.
Jag tränar i regel styrka tre pass i veckan och konditionsträning två pass. För formen har jag devisen mindre fett (behöver inte alltid vara jättelågt) på ett överskott och mindre fett ju större överskott. I övriga fall kan man äta vad som helst då det inte sker någon viktuppgång.
Kombinationen av relativt lågt fett i kosten och träning sköter rätt mycket formbiten för övrigt, på sätt som inte bara är direkt kcal-beroende skulle jag säga; d v s negativ fettbalans p g a träning/hormonella effekter etc, även på ett sammanlagt kcal-överskott över tid.
Man kan ju fråga sig vilka klienter som redovisas också. Jag har svårt att tro att alla får skitbra resultat.
Problemet är just att viktökningen blir väldigt långsam på något slags re-comp upplägg. På sikt går man ju upp mer i vikt av att bulka när man bulkar och sedan deffa ner något kg man lagt på sig; man behöver ju inte lägga på sig mycket bara för att man bulkar.
Tack för svaret :)
Ja, det är ju inte klarlagt utan en tänkbar kompromiss bara. Självklart kan man ligga på överskott båda dagar och hur man lägger på sig har ju också genetiska orsaker. Funkar det för dig och du får GAINZ, kör hårt tycker jag.
Jag skrev om en studie på min sida (som du kanske redan sett) där ett gäng sydamerikanska killar fick styrketräna på ett stort överskott i 4 veckor med lite fett i kosten (50 vs 90 g/dag). Som väntat förefaller fettet i kosten lagras in, rätt mycket oavsett kcal-överskott från kolhydrater och protein, vilket även är min erfarenhet. Men det beror också på fettkällor, genetiska förutsättningar osv.
MPS hos tränade personer är uppreglerad i drygt 30-36 h, där en topp nås vid 24 h och där det snabbt sjunker neråt till baseline kring 30-36 h. Det sagt kan vissa hårda pass säkerligen höja MPS under lite längre tid.
Ja, det är ju inte klarlagt utan en tänkbar kompromiss bara. Självklart kan man ligga på överskott båda dagar och hur man lägger på sig har ju också genetiska orsaker. Funkar det för dig och du får GAINZ, kör hårt tycker jag.
Jag skrev om en studie på min sida (som du kanske redan sett) där ett gäng sydamerikanska killar fick styrketräna på ett stort överskott i 4 veckor med lite fett i kosten (50 vs 90 g/dag). Som väntat förefaller fettet i kosten lagras in, rätt mycket oavsett kcal-överskott från kolhydrater och protein, vilket även är min erfarenhet. Men det beror också på fettkällor, genetiska förutsättningar osv.
MPS hos tränade personer är uppreglerad i drygt 30-36 h, där en topp nås vid 24 h och där det snabbt sjunker neråt till baseline kring 30-36 h. Det sagt kan vissa hårda pass säkerligen höja MPS under lite längre tid.
okej jo men ligger man på överskott så lär man ju fp gainz oavsett hur man uppnår det :p
tänkte bara att det är ju ganska vanligt här på kolo att man äter mer på träningsdagar vilket jag inte riktigt fattat varför så länge man inte kör recomp...
jo jag har sett den, ah okej men då är det ju iaf 1,5 dag efter passet.
Jag menar såklart fettfria gainz.
Det beror på att folk inte riktigt vet vad de pysslar med och läst något som någon skrivit om något som någon skrivit och fått för sig att de hittat något optimalt.
Som sagt är det förmodligen optimalt för muskelutveckling att äta mycket hela tiden. Poängen är ju att man ofta vill hålla nere fettökningarna också.
Det beror på att folk inte riktigt vet vad de pysslar med och läst något som någon skrivit om något som någon skrivit och fått för sig att de hittat något optimalt.
Som sagt är det förmodligen optimalt för muskelutveckling att äta mycket hela tiden. Poängen är ju att man ofta vill hålla nere fettökningarna också.
Jag tycker man ökar bra på LG, men det gäller ju såklart att träna stenhårt och jaga progression.. Jag har ingen aning om vad som är optimalt men jag får hellre mindre gainz och håller formen året om än att bulka upp 10kg och sen deffa av 9.5kg om du förstår.
bigbellybob
2013-04-17, 18:13
Vet inte om det finns siffror på det men vad hade du uppskattat minimigränsen att käka fett av för att kroppen ska fortsätta fungera som det ska/ej ska bli farligt för hälsan?
jo men håller man fettökningen nere genon att äta mindre på vilodagar? (förutsatt lika stort överskott)
Svårt att säga och beror på fettkällor, men i regel tycker jag 50 g är ett bra och enkelt snitt för att undvika för lite fett.
jo men håller man fettökningen nere genon att äta mindre på vilodagar? (förutsatt lika stort överskott)
No one knows.
No one knows.
okay :p
okej jo men ligger man på överskott så lär man ju fp gainz oavsett hur man uppnår det :p
tänkte bara att det är ju ganska vanligt här på kolo att man äter mer på träningsdagar vilket jag inte riktigt fattat varför så länge man inte kör recomp...
jo jag har sett den, ah okej men då är det ju iaf 1,5 dag efter passet.
Jag håller med på din frågeställning och har ställt frågan på forumet och till mig själv. Personligen har jag inga problem med att få i mig all mat utan att ens tänka på det de dagar jag har tränat. Däremot har jag svårare för det på vilodagar. Dilemma det där när psyket spelar en ett spratt :/
bigbellybob
2013-04-17, 18:33
Svårt att säga och beror på fettkällor, men i regel tycker jag 50 g är ett bra och enkelt snitt för att undvika för lite fett.
tack! handlar det om mättade vs omättade eller?
tack! handlar det om mättade vs omättade eller?
Handlar om att få i sig essentiella fettsyror. Men då behöver man inte mycket fett. Jag tänker dock även på hormoner och säkert en myriad av annat som skulle kunna påverkas.
Handlar om att få i sig essentiella fettsyror. Men då behöver man inte mycket fett. Jag tänker dock även på hormoner och säkert en myriad av annat som skulle kunna påverkas.
Ninjar:
EFS:
• Linolsyra (LA) – fröoljor: soja-, vetegrodds-, oliv-, majs-, jättenattljus-, gurkörts- och solrosolja.
• Alfalinolensyra (Linolensyra, ALA) – linfrö-, hampa-, valnöt-, raps- och pumpakärnolja, sojabönor och mörkgröna grönsaker.
• Gammalinolensyra (GLA) – modersmjölk, jättenattljus- och gurkörtsolja, svartavinbärskärnor, blågröna alger.
• Dihomogammalinolensyra (DHGLA) – bröstmjölk och inälvor.
• Arakidonsyra (AA) – kött, mejeriprodukter, havsalger och räkor. (FFA Kycklinghjärta, Ål)
• Eikosapentaensyra (EPA) – fet fisk (sill, laxfiskar, abborre, makrill, krill, grön musselolja) och havsalger.
• Dokosahexaensyra (DHA) – Samma som ovan.
http://kurera.se/essentiella-fettsyror-efa/
bigbellybob
2013-04-17, 19:10
Ninjar:
EFS:
• Linolsyra (LA) – fröoljor: soja-, vetegrodds-, oliv-, majs-, jättenattljus-, gurkörts- och solrosolja.
• Alfalinolensyra (Linolensyra, ALA) – linfrö-, hampa-, valnöt-, raps- och pumpakärnolja, sojabönor och mörkgröna grönsaker.
• Gammalinolensyra (GLA) – modersmjölk, jättenattljus- och gurkörtsolja, svartavinbärskärnor, blågröna alger.
• Dihomogammalinolensyra (DHGLA) – bröstmjölk och inälvor.
• Arakidonsyra (AA) – kött, mejeriprodukter, havsalger och räkor. (FFA Kycklinghjärta, Ål)
• Eikosapentaensyra (EPA) – fet fisk (sill, laxfiskar, abborre, makrill, krill, grön musselolja) och havsalger.
• Dokosahexaensyra (DHA) – Samma som ovan.
http://kurera.se/essentiella-fettsyror-efa/
Lets go get dem titties
Sparven från Minsk
2013-04-20, 12:07
Nu är jag inne på optisaker men är det bättre att bryta fastan med "vanlig mat" så som pasta och kyckling (säg 500-600 kcal 60 % kolhydrater) 1-2 h innan passet som börjar 16 eller ska jag ta typ 90 g maltopulver och bcca/eaa 30 min innan passet, sen hem och äta resterande kcalintag?
Det du presterar bäst på.
Jag gillar hur ett upplägg som skulle minska matnoja, istället ökar den. Paradoxen med periodisk fasta.
Sparven från Minsk
2013-04-20, 12:54
Det du presterar bäst på.
Jag gillar hur ett upplägg som skulle minska matnoja, istället ökar den. Paradoxen med periodisk fasta.
Hehe bra svar där ;)
Rent i teorin är det kanske bättre med pulver som bryter fastan, så det snabbt tas upp och kan vara till nytta vid träningen. Mat tar ju liiite längre tid på sig att passera igenom systemet. Men vette tusan om jag vill bryta fastan med pulver. Riktig mat känns mer "rätt" på något sätt.
Är då riktig mat. Man kommer långt med att tänka själv ibland.
En allmän fråga till er som kör PF, Martin Berkhan-stil(leangains). Ber om ursäkt om frågan besvarats tusentals gånger tidigare men kan inte skumma igenom 500 sidor, så är mycket tacksam för seriösa svar. On a sidenote så har jag läst igenom Leangains.com såklart.
Ni som kör högre frekvens på träningen, typ som jag Upper-Lower-Rest-repeat, cyklar ni fortfarande kcal och cho/pro? Kör dom flesta av er bara periodisk fasta eller är det fortfarande många som kör lite striktare leangains ?
Började för tre dagar sedan att köra 16/8 fasta och den här gången är jag jävligt taggad, om någon har något annat av värde att läsa om leangains och PF i praktiken (träning/näring) uppskattas det mycket också.
Hoppas jag inte besudlat tråden, men har inte förens nu verkligen fått upp ögonen för det här.
MVH
Carb cyklande är bara en metod, om du ser över en hel vecka hamnar du på samma ändå!
Du behöver inte cykla, meningen med hans recomp är högre fett på vilodagar då du har lägre kalori intag och därmed högre fett förbränning i kommande träningspass (större intag av fett, fett blir bränsle).
Som sagt inget måste!
Carb cyklande är bara en metod, om du ser över en hel vecka hamnar du på samma ändå!
Du behöver inte cykla, meningen med hans recomp är högre fett på vilodagar då du har lägre kalori intag och därmed högre fett förbränning i kommande träningspass (större intag av fett, fett blir bränsle).
Som sagt inget måste!
Makes sense. tack.
angående träningsfrekvens, är det något att bry sig i ? Berkhan verkar ju förespråka typ tre pass i veckan som jag förstår det.
Individuellt efter mål skulle jag säga.
Kolla upp wendler 531 eller SS här på kolo, riktigt bra grund (som är en del av LGs grund).
Jag kör mina 3 bas push: pull: legs/core + en dag extra för armar.
Men som sagt individuella mål.
Att variera energi- och kolhydratintag har gett bäst resultat av det jag provat hittils.
Jag vaknar alltid av väck på kroppen efter lakanen och stickningar i benen (som när benen "somnat"). Jag märker även, speciellt i slutet av fastan, att fötterna domnar bort en hel del. Inte att de somnar, utan de bara tappar massa känsel. Fryser också väldigt mycket mer än förut. Gör jag något fel, eller är detta priset man får ta och bara acceptera?
Misstänker att det kan ha att göra med att jag dricker för lite vatten... Dricker dessutom en hel del kaffe, te och energidryck.
Jag vaknar alltid av väck på kroppen efter lakanen och stickningar i benen (som när benen "somnat"). Jag märker även, speciellt i slutet av fastan, att fötterna domnar bort en hel del. Inte att de somnar, utan de bara tappar massa känsel. Fryser också väldigt mycket mer än förut. Gör jag något fel, eller är detta priset man får ta och bara acceptera?
Misstänker att det kan ha att göra med att jag dricker för lite vatten... Dricker dessutom en hel del kaffe, te och energidryck.
Deffar du? Ligger du på stort kaloriunderskott?
Same, kan även ha att göra med kroppsfettet. Har lågt bt å låg puls under fastan. Sen höjs det ett tag under ätfönstret sen ner igen..
Lågt BF och ganska kall miljö gör mig väldigt frusen i slutet av en fasta iallafall. Fryser alltid runt 10% BF. Nu vid 12% drygt är det ganska lugnt med kylan, men kall om händer och fötter är jag alltid!
Deffar du? Ligger du på stort kaloriunderskott?
Same, kan även ha att göra med kroppsfettet. Har lågt bt å låg puls under fastan. Sen höjs det ett tag under ätfönstret sen ner igen..
Lågt BF och ganska kall miljö gör mig väldigt frusen i slutet av en fasta iallafall. Fryser alltid runt 10% BF. Nu vid 12% drygt är det ganska lugnt med kylan, men kall om händer och fötter är jag alltid!
Ja, okej! Deffar och ligger runt -500 kcal om dagen. Inte så låg bf dock, runt 12% kanske :o
krubkungen
2013-04-25, 20:55
"Jag vaknar alltid av väck från lakanen"? :confused:
Avdomningar har jag nog känt av, inget jag tänker på nu. Fryser en del extra gör jag under fastan. Bättre nu med vårvärme dock. :)
traidmill
2013-04-25, 21:26
Enda "nackdelen" jag märkt av med fastan är att man är lite kallare, men för mig är det snarare en fördel va så jävla varm förut. Skönt att kunna ha en hoodie på sig utan att svettas ihjäl :)
"Jag vaknar alltid av väck från lakanen"? :confused:
Avdomningar har jag nog känt av, inget jag tänker på nu. Fryser en del extra gör jag under fastan. Bättre nu med vårvärme dock. :)
Ja du vet, typ liknande märken du kan få från kalsonger, fast från lakanet istället! :P
Det här med att frysa kan jag relatera till, brukar infalla efter 12-14h av fasta, ingen biggie dock. Har för mig att jag har sneglat på någon studie om sänkt RMR efter lång fast (har inte kollat metodiken eller något sådant så säger verkligen inte att det är så) Tjing, got anything to say on that ?:)
En till sak, är snusare, fy skam, men fyfan vilken nikohit jag får när jag inte ätit frukost
krubkungen
2013-04-26, 08:59
Ja du vet, typ liknande märken du kan få från kalsonger, fast från lakanet istället! :P
Jaha, okej.
Då vet jag varför jag fryser bra mycket mer nu än förrut. Slår ju nästan ihjäl okänt folk i klassen när dom öppnar fönstrena på föreläsningarna. Brrrrrrrrr.
Förövrigt så trivs jag bättre med typ +20h fasta och ett kortare ätfönster på kvällen än att jag bryter fastan rätt tidigt på dagen. Värsta hungern kommer när jag fastat 12-14h och sen ytterligare vid 17-18h men annars brukar det vara rätt lugnt. Trycker hellre 2000kcal under 2h än sprider ut det under 8h, men antar att det är rätt personligt?
Då vet jag varför jag fryser bra mycket mer nu än förrut. Slår ju nästan ihjäl okänt folk i klassen när dom öppnar fönstrena på föreläsningarna. Brrrrrrrrr.
Förövrigt så trivs jag bättre med typ +20h fasta och ett kortare ätfönster på kvällen än att jag bryter fastan rätt tidigt på dagen. Värsta hungern kommer när jag fastat 12-14h och sen ytterligare vid 17-18h men annars brukar det vara rätt lugnt. Trycker hellre 2000kcal under 2h än sprider ut det under 8h, men antar att det är rätt personligt?
Lite så känner jag också. Min hunger försvinner efter ca 15h, men när jag bryter fastan kommer hungern typ. Låter ologiskt menmen
Lite så känner jag också. Min hunger försvinner efter ca 15h, men när jag bryter fastan kommer hungern typ. Låter ologiskt menmen
Jo precis samma här. Känns onödigt att "dutta" med maten liksom. Bryter man vid 12 hinner man bli lika hungrig igen vid 14-15 typ, eller så är det för mig iaf.
traidmill
2013-04-26, 10:45
För mig varierar ätfönstret, bryter det normalt sett mellan 14-16 och äter fram till 20-21. På helgerna brukar jag bryta fasta. lite tidigare runt 12 kanske. Beror helt påvar jag är och vad jag gör :)
Ministry
2013-04-26, 21:21
Charles Poliquin diggar inte PF:
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/971/The_Pros_and_Cons_of_Intermittent_Fasting_.aspx
Vad skall man tro månne?
Doctor Snuggles
2013-04-26, 21:31
Charles Poliquin diggar inte PF:
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/971/The_Pros_and_Cons_of_Intermittent_Fasting_.aspx
Vad skall man tro månne?
Leta i tråden så får du se.
Ministry
2013-04-26, 21:41
Leta i tråden så får du se.
Hoppsan!
Ser att ämnet varit på tapeten förut.
Sorry!
Har idag gjort en insikt att även om pf är bra, så är det nog inte för mig. Jag gillar verkligen lugnet sim infinner sig i kroppen i fastan, så att fasta är inga problem, men att sedan äta så mycket under ätfönstret var inte så bekvämt och dessutom vart det lite kontraptoduktivt då det ändå på något sett blev en matfokuserad mentalitet hos mig. Detta ska ju pf egentligen föra bort ifrån. Well BWO, bara lite synpunkt från mig, som åtminstone testat nu
Stjarnan
2013-04-27, 06:00
Har idag gjort en insikt att även om pf är bra, så är det nog inte för mig. Jag gillar verkligen lugnet sim infinner sig i kroppen i fastan, så att fasta är inga problem, men att sedan äta så mycket under ätfönstret var inte så bekvämt och dessutom vart det lite kontraptoduktivt då det ändå på något sett blev en matfokuserad mentalitet hos mig. Detta ska ju pf egentligen föra bort ifrån. Well BWO, bara lite synpunkt från mig, som åtminstone testat nu
+1
Du är en av de få som lyckas inse att detta kanske inte riktigt var din grej! Känns som det är många som kör PF som verkligen inte trivs men tror att det är värsta superdieten.
Reaper123
2013-04-27, 07:07
Har idag gjort en insikt att även om pf är bra, så är det nog inte för mig. Jag gillar verkligen lugnet sim infinner sig i kroppen i fastan, så att fasta är inga problem, men att sedan äta så mycket under ätfönstret var inte så bekvämt och dessutom vart det lite kontraptoduktivt då det ändå på något sett blev en matfokuserad mentalitet hos mig. Detta ska ju pf egentligen föra bort ifrån. Well BWO, bara lite synpunkt från mig, som åtminstone testat nu"kul" att du är klok nog att inse att det inte är din grejj istället för att bara stirra dig blind på de (ev) fördelarna med PF!
+1
Du är en av de få som lyckas inse att detta kanske inte riktigt var din grej! Känns som det är många som kör PF som verkligen inte trivs men tror att det är värsta superdieten.Ja, tyvärr så tror ju vissa att det är något magiskt med PF och ändrar hela sitt leverne för att få det PF-optimerat.
Nu upplever jag dock personligen att det är "magiskt", men det handlar om att denna livstil funkar helt sjukligt bra med mitt liv. För jag tänker det inte som en diet, utan att sätt att leva...
Och alla är ju inte likasinnade, så vore konstigt om alla mådde bra att äta enligt periodisk fasta.
För jag tänker det inte som en diet, utan att sätt att leva...
Fast du räknar fortfarande kalorier och väger dig varenda dag?
+1
Du är en av de få som lyckas inse att detta kanske inte riktigt var din grej! Känns som det är många som kör PF som verkligen inte trivs men tror att det är värsta superdieten.
Exakt så det uppenbarade sig, även om det var skönt på sitt sätt att fasta, så vart det typ som en hypad Fad grej. Men för dom det funkar för, och lyckas ha distans till det hela, more power to you :)
Fast du räknar fortfarande kalorier och väger dig varenda dag?Vilken skillnad gör det?
Vilken skillnad gör det?
undrade det jag också. Jag har räknat macros länge
Fast du räknar fortfarande kalorier och väger dig varenda dag?
Mår man bättre av att räkna kalorier, träna och hålla koll på vikten/diet/bulkandet än att inte göra det, bör man väl göra det?
Mår man bättre av att bara träna och "kötta på" så bör man väl göra det?
Egna preferenser eller hur?
*jorgen*
Mår man bättre av att räkna kalorier, träna och hålla koll på vikten/diet/bulkandet än att inte göra det, bör man väl göra det?
Har man redan ett konstaterat problematiskt förhållande till mat och sedan förkunnar att det är en livsstil som passar en perfekt och att det inbegriper ett försök att ha absolut kontroll så tycker jag det kan vara läge att fundera på om det är något man faktiskt mår bättre av.
Alla mer eller mindre extrema dieter tenderar att dra till sig folk som redan har en problematisk syn på mat och just det här med att "fasta" hamnar lätt inom kontrollområdet. "Det är bara att bita ihop", "att "fastan" går lättare efter 20 h" etc är något som verkar lockar kontrollsökare. Att de sedan får hetsäta som belöning på slutet är ibland ännu mer lockande.
OBS! Jag säger, som vanligt, inte att det automatiskt är så för alla men att det förekommer och det är något man ska hålla ögonen öppna för.
traidmill
2013-04-27, 09:34
för mig har snarare det här sättet att äta fått mig att släppa alla måsten med mat, det gör inget om man inte äter varannan timme, eller matar kroppen med protein kontirnuerligt. Jag behöver inte gå upp tidigt och tvinga i mig något när jag ändå inte vill äta. Nä PF är precis som hur jag åt innan jag intresserade mig för hälsa träning och är det sätt jag trivs med att äta. Skillnaden är att jag ser till att få i mig "rätt" mängd protein kolhydrater och fett.
för mig har snarare det här sättet att äta fått mig att släppa alla måsten med mat, det gör inget om man inte äter varannan timme, eller matar kroppen med protein kontirnuerligt. Jag behöver inte gå upp tidigt och tvinga i mig något när jag ändå inte vill äta. Nä PF är precis som hur jag åt innan jag intresserade mig för hälsa träning och är det sätt jag trivs med att äta. Skillnaden är att jag ser till att få i mig "rätt" mängd protein kolhydrater och fett.
Lyckas man få det att kännas så så är det enligt mig perfekt för en individ
Har man redan ett konstaterat problematiskt förhållande till mat och sedan förkunnar att det är en livsstil som passar en perfekt och att det inbegriper ett försök att ha absolut kontroll så tycker jag det kan vara läge att fundera på om det är något man faktiskt mår bättre av.
Alla mer eller mindre extrema dieter tenderar att dra till sig folk som redan har en problematisk syn på mat och just det här med att "fasta" hamnar lätt inom kontrollområdet. "Det är bara att bita ihop", "att "fastan" går lättare efter 20 h" etc är något som verkar lockar kontrollsökare. Att de sedan får hetsäta som belöning på slutet är ibland ännu mer lockande.
OBS! Jag säger, som vanligt, inte att det automatiskt är så för alla men att det förekommer och det är något man ska hålla ögonen öppna för.
Sådär ja! Mycket bättre inlägg än ett påpekande.
Detta stämmer in delvis på mig, mitt kontrollbehov.
Jag vet att jag har ett problem men jag vet att jag skulle må sämre av med alternativ 1 än alt, 2.
+1
Jag tror också fasta kan potentiera matsug och belöning också via olika mekanismer. Det kan bli en ursäkt för att hetsäta skit. Däremot tror jag att 16 h fasta är så kort tid att många män kanske speciellt hanterar det bra. Kvinnor är förmodligen lite biologiskt känsligare för nutritionell stress och ska nog inte överdriva fasta, då det har visat sig påverka både stress (större binjurar och kortisol) och androgena hormon i djurförsök.
traidmill
2013-04-27, 10:51
+1
Jag tror också fasta kan potentiera matsug och belöning också via olika mekanismer. Det kan bli en ursäkt för att hetsäta skit. Däremot tror jag att 16 h fasta är så kort tid att många män kanske speciellt hanterar det bra. Kvinnor är förmodligen lite biologiskt känsligare för nutritionell stress och ska nog inte överdriva fasta, då det har visat sig påverka både stress (större binjurar och kortisol) och androgena hormon i djurförsök.
Det är ju ganska vanligt att man snackar med någon och den personen frågar vad det där periodisk fasta är för något, och så lägger man upp exemplet 16/8 och tiderna 12-20 och reaktionen att "vadå det är väl inget speciellt sådär har jag alltid ätit". Så ja 16h fasta är nog ganska normalt för människor som valt att inte äta frukost.
Ja exakt, det blir inte jättemycket egentlig fasta = tiden efter föregående måltid tagits upp.
Med andra ord ingen större stressor, i alla fall för män. Säkert går det också bra för många kvinnor; man får prova sig fram. Fasta kan dock vara förrädiskt för en del människor eftersom det har stimulerande effekter (ghrelin aktiverar dopaminerga neuroner i belöningscentrum) och som sagt kan påverka matsug och viljan att belöna sig. Det kan ha implikationer även på droger och alkohol etc.
Reaper123
2013-04-27, 11:08
Fast du räknar fortfarande kalorier och väger dig varenda dag?Ja, ser dock inte vad det har med denna tråd att göra?
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
NiklasAlm
2013-04-27, 11:24
+1
Tror detta är baksidan med periodisk fasta faktiskt. Mina måltider blir lite utav högtidsstunder haha, från att ha haft en normal aptit är jag numera nästan alltid sugen på nåt. Frågan är om det är deffen i sig som gjort det eller fastan, svårt att veta...
Tjing - Intressanta och viktiga poäng du tar upp, som många gånger förbises
Tror detta är baksidan med periodisk fasta faktiskt. Mina måltider blir lite utav högtidsstunder haha, från att ha haft en normal aptit är jag numera nästan alltid sugen på nåt. Frågan är om det är deffen i sig som gjort det eller fastan, svårt att veta...
Tvärtom för mig. Eftersom hjärnan vet att jag "inte får" äta så blir jag inte sugen för än ätfönstret eller precis innan.
Provrörsbarn
2013-04-27, 23:07
Jag har kört efter periodisk fasta nu i ca 2 år. Trivs grymt bra med det! Brukar träna mellan klockan 12-15. Och bryter då även fastan med bcaa före o efter träningen. Men första målet med mat brukar bli strax efter träningen. (Alltifrån 30 minuter till ca 1 timma efter jag tränat klart) Första målet brukar bli ganska stort då jag brukar vara rätt så hungrig, men efter att jag tryckt i mig maten brukar jag bli jäkligt seg och trött. Häromdagen hann jag inte äta något stort, utan bara en proteinshake och en banan. Men fick aldrig den där segheten/tröttheten. Utan kände mig riktigt mätt och hade energi. Är det någon som känner igen sig i detta? Och en annan fråga är då; hur lite kan man äta efter att man tränat fram tills dess att man äter ett rejält mål istället. Tror ni det skulle påverka mig negativt att bara äta 50g kasein protein tillsammans med en banan vid 15:00 tiden och sedan på kvällen laga ett rejält mål med mat? Är det protein jag ska satsa på att få i mig och isf hur lite/mkt ska jag äta? tips?
Mina jobbtider kommer vara ganska olika här framöver.. Jag har haft fasta tider innan så PF har aldrig varit ett problem, förens nu lol. Vissa dagar kommer jag jobba typ 7-16, 16-21, 7-14, 14-21, 10-15 osv.
Några tips?
Doctor Snuggles
2013-04-28, 00:35
+1
Hur tror du versionen där man periodiserar kaloriintag, d.v.s. VLCD varannan dag, skulle påverka kvinnor?
Jag erkänner att jag har ett problematisk förflutet med mat vägt 145kg tidigare och älskar att äta. Har ett extremt kontrollbehov och jag kan uppriktigt säga att jag mår avsevärt mycket sämre av att tappa kontrollen om vad jag äter.
Du pratar om "kontrollsökare" som det vore ett fult slags folk. Vi som fungerar på detta viset är inte mindre människa än du och mår vi bra av att göra något måste vi väll få göra det ? Din poäng är alltså att folk borde passa sig för fasta för att människor som jag gör det ?
Förstår inte ditt resonemang.
Sen hetsätning är inget jag känner igen mig i jag fastar 15-17h för att sedan äta 3 måltider på cirka 800 kalorier styck över en 8-9h period.( Ibland cirka 1-2 gånger i månaden gör jag en stor måltid alá leangains måltider tråden)
Haha. :D
Vill du bli piggare, friskare och leva längre? Då ska du låta bli att äta. I alla fall om man ska tro anhängarna av den växande hälsotrenden periodisk fasta.
En av de största förespråkarna för periodisk fasta är en amerikan vid namn Martin Berkhan.
http://www.dn.se/livsstil/fasta-har-blivit-ny-halsotrend
Doctor Snuggles
2013-04-28, 07:18
Ja den där amerikanska skånskan, den är bred den.
Vill du bli piggare, friskare och leva längre? Då ska du låta bli att äta. I alla fall om man ska tro anhängarna av den växande hälsotrenden periodisk fasta.
Haha. Såg precis artikeln på dn. Martin har väl i mycket utvecklat PF, särskilt kortare fasta 16/8 tex? Kanske som en vidareutveckling av Lyle Mcdonalds dieter, Ultimate Diet 2.0 etc. ?
Alternate day fasting är väl förvisso ett "amerikanskt" påfund, men som jag förstår det så består ADF av varannan dag energiunderskott (max 500kcal) och inte "fasta".
Hur tror du versionen där man periodiserar kaloriintag, d.v.s. VLCD varannan dag, skulle påverka kvinnor?
Förmodligen bättre. Det är trots allt skillnad på fasta och att äta något.
Men jag vete tusan om ADF är gångbar hos människor överlag. Kanske, med rätt upplägg.
Den där sidan... "periodiskfasta.com" är den värsta sortens copycat-skitsida jag sett. Han trycker upp egna tröjor också och försöker casha in på PF. Det största problemet är givetvis att artiklarna är så undermåliga. Han hänvisar mest till andra sidor (som skriver om PF).
Spikmattan
2013-04-28, 12:55
Men jag vete tusan om ADF är gångbar hos människor överlag. Kanske, med rätt upplägg.
Innebär metoden alltså att äta "vanligt" ena dagen och under 800(?) kcal nästa? Varför skulle kvinnor klara det bättre än 16/8-fasta?
Mina jobbtider kommer vara ganska olika här framöver.. Jag har haft fasta tider innan så PF har aldrig varit ett problem, förens nu lol. Vissa dagar kommer jag jobba typ 7-16, 16-21, 7-14, 14-21, 10-15 osv.
Några tips?
Hjälp mig rååå :(
Doctor Snuggles
2013-04-28, 15:14
Det är hyffsat likt som jag äter, men inte lika strukturerat, så nog går det.
Beror dock på hur mycket jag tränar, tränar jag mindre så blir det lättare.
Att helt nolla intaget varannan dag tycker jag är svårare, mest för att jag har svårt att somna på en helt tom mage.
Doctor Snuggles
2013-04-28, 15:18
Hjälp mig rååå :(
Förstår inte problemet. Du kan väl fortfarande äta på hyffsat regelbundna tider även om du jobbar då? Vill/kan du inte äta på jobbet, så kan du väl käka lite mer oregelbundet.
Förstår inte problemet. Du kan väl fortfarande äta på hyffsat regelbundna tider även om du jobbar då? Vill/kan du inte äta på jobbet, så kan du väl käka lite mer oregelbundet.
Skulle vilja ha en tid som passar fast jag jobbar kväll/dag, eftersom gymmet stänger 21. Jobbar jag 14-21 måste jag träna innan, jobbar jag 7-16 tex är det inget problem alls. Mina raster är 30 minuter, så jag äter aldrig på jobbet, har inga problem med att fasta. Funderar att gå tillbaka till ett enormt mål om dagen, vilket har funkat bra för mig tidigare..
Förslag :D?
ChrisDEFC
2013-04-28, 15:58
+1
Funderar att gå tillbaka till ett enormt mål om dagen, vilket har funkat bra för mig tidigare..
Om det funkat bra så kan du väl lika gärna köra det om det blir får jobbigt att sköta maten bara för att du har oregelbundna arbetstider men som DS skriver så förstår jag inte helt problemet.
Doctor Snuggles
2013-04-28, 16:08
Skulle vilja ha en tid som passar fast jag jobbar kväll/dag, eftersom gymmet stänger 21. Jobbar jag 14-21 måste jag träna innan, jobbar jag 7-16 tex är det inget problem alls. Mina raster är 30 minuter, så jag äter aldrig på jobbet, har inga problem med att fasta. Funderar att gå tillbaka till ett enormt mål om dagen, vilket har funkat bra för mig tidigare..
Förslag :D?
Förstår fortfarande inte problemet.
Träna när du kan och ät direkt efter.
Om du prompt måste äta på kvällen så gör det också. Du måste inte fasta varenda dag.
Doctor Snuggles: Jag tänkte gångbar mer på befolkningsnivå. Att en del människor mår bra på det är givet.
Spikmattan: Fasta tenderar att vara en större stressor för kvinnor än för män; med all sannolikhet p g a barnafödande och den biten. Man ser effekter på könshormon, med högre nivåer av androgena hormon och större binjurar och ökade nivåer av kortisol hos gnagare av honkön och man har sett försämrad glukostolerans vid ADF för kvinnor.
Jag sa inte att ADF är bättre än 16/8, då den sistnämnda är en så kort fasta att det förmodligen fungerar bra även för de flesta kvinnor. Men det är förmodligen ingen fasta som mjölkar hälsoeffekterna till sista droppen ur fasta, då den är för kort.
Men ADF innebär ändå ett visst ätande; egentligen ska det ju vara fullständig fasta varannan dag, men man har insett att det inte är gångbart på sikt. Och med ätande får du mat i magen och således mindre aktivering av den sympatiska delen av ANS, jämfört med fasta eftersom ANS innerverar mag-tarmkanalen.
Spikmattan
2013-04-28, 16:25
Doctor Snuggles: Jag tänkte gångbar mer på befolkningsnivå. Att en del människor mår bra på det är givet.
Spikmattan: Fasta tenderar att vara en större stressor för kvinnor än för män; med all sannolikhet p g a barnafödande och den biten. Man ser effekter på könshormon, med högre nivåer av androgena hormon och större binjurar och ökade nivåer av kortisol hos gnagare av honkön och man har sett försämrad glukostolerans vid ADF för kvinnor.
Jag sa inte att ADF är bättre än 16/8, då den sistnämnda är en så kort fasta att det förmodligen fungerar bra även för de flesta kvinnor. Men det är förmodligen ingen fasta som mjölkar hälsoeffekterna till sista droppen ur fasta, då den är för kort.
Men ADF innebär ändå ett visst ätande; egentligen ska det ju vara fullständig fasta varannan dag, men man har insett att det inte är gångbart på sikt. Och med ätande får du mat i magen och således mindre aktivering av den sympatiska delen av ANS, jämfört med fasta eftersom ANS innerverar mag-tarmkanalen.
Tack för svar! Ett par sista frågor bara: Hur vet man om man är en av "de flesta kvinnor" som "klarar" det? Kan man lita på att det går bra om det känns bra? Vad har högre androgennivåer för långsiktig effekt?
Gå på hur du mår först och främst. Blir du irriterad/på dåligt humör och börjar belöna dig med skräpmat, skulle jag sluta. Upplever du dessutom ökad stress, oro, ångestkänslor etc, sluta. Fasta ökar nämligen aktiviteten i amygdala, ett område involverat i känslomässig inlärning och även oro/rädsla.
Annars är det bara att köra på om det funkar bra.
+1
Om det funkat bra så kan du väl lika gärna köra det om det blir får jobbigt att sköta maten bara för att du har oregelbundna arbetstider men som DS skriver så förstår jag inte helt problemet.
Förstår fortfarande inte problemet.
Träna när du kan och ät direkt efter.
Om du prompt måste äta på kvällen så gör det också. Du måste inte fasta varenda dag.
Får ha mitt fönster 11-19 typ.
Doctor Snuggles
2013-04-28, 18:09
Vi vet dock ganska lite om vilken variant som är optimal för mänsklig hälsa, så det är nog lite svårt att uttala sig om var den "sista droppen" finns.
Det kan vara längre fasteperioder och ätfönster, det kan vara periodisk variation av ätfönster, ja, whatever.
Vad gäller vad som är gångbart på befolkningsnivå, så är det väl en kulturell fråga mer än något annat. Det tar tid att ändra på matvanor (iaf till det bättre), och snabbmatskulturen hjälper knappast. Finns intressanta anekdoter om japanska byar där di äldre som äter mer traditionellt lever längre än sina barn som anammat ett mer västerländskt ätande.
Det är väl ändå inte en kulturell fråga att fasta varannan dag, eftersom ingen levande kultur fastar om tillgång på mat finns?
Doctor Snuggles
2013-04-28, 18:20
Det är väl ändå inte en kulturell fråga att fasta varannan dag, eftersom ingen levande kultur fastar om tillgång på mat finns?
Hur man äter är en kulturell fråga. Sedan att just pf inte praktiseras av någon kultur ändrar inte på det. Hur man skulle göra för att integrera pf med matkulturen, om det ens går, är en annan fråga. Ramadan finns ju redan, även om den är hyffsat temporär.
Apropå japanerna:
http://www.livestrong.com/article/312974-yuzurihara-diet/
Varför ska man integrera PF med matkultur? Det är snarare ett verktyg för viktnedgång och förbättrad hälsa än en livsstil, skulle jag säga. PF i sig är alltså något man ska göra intermittent. Jag tror inte särskilt många människor njuter av att knappt äta varannan dag om valet är att få äta mer.
Längre fasta 1-2 gånger i veckan är enligt min åsikt men den mest gångbara varianten av fasta och förmodligen även regelbunden kortfasta för en del människor, d v s kring 16 h, d v s hoppa över frukost.
Doctor Snuggles
2013-04-28, 18:29
Vadå varför? Du sade det meningen efter. Förbättrad hälsa, alltså folkhälsa. Har du precis ätit? Du verkar lite trög i bollen. :D
Ja men nu är ju inte PF det enda som finns. Vanlig, hederlig kalorirestriktion, att äta hälsosammare och att röra på sig fungerar sannolikt väldigt identiskt.
Att PF skulle öka folkhälsan är tveksamt och kontextlöst. Jag tror snarare att många skulle äta mer skit när de nu åt istället, p g a vardagsstress och fastans potentierande effekt på matbelöning.
Att tränande personer som redan tidigare har koll på sitt matintag hanterar kortfasta bra, kan knappast generaliseras till att hela befolkningen skulle må bra av fasta eller att det skulle bli särskilt lyckat. Vi skulle förmodligen se en massa ätstörningar och ökad psykiatrisk ohälsa.
Doctor Snuggles
2013-04-28, 18:48
Svårt att svara på om det fungerar "identiskt", med tanke på att det finns inga egentliga studier som jämför, gjorda. Det man dock vet idag talar väl ändå för att pf är hälsosammare än en normal isokalorisk diet.
Tvivlar på att folk skulle äta mer skit. Sett ett flertal anekdoter som talar emot det, vilket är logiskt då just den höjda lyckoresponsen resulterar i att "hälsosammare" mat smakar godare (vilket är en evolutionär adaption), och "ohälsosam" mat lätt känns sliskig och äcklig (överstimulering?).
Det är möjligt att det skulle öka ätstörningar, men jag är inte så säker på att det skulle göra det i någon betydlig utsträckning. Iaf säkert inte tillräckligt för att negera den totala effekten på folkhälsan. Kan t.o.m. vara så att det skulle förbättra ätstörningar iom att man får en friare inställning till matintaget och verkligen äter sig mätt när man har chansen.
Reaper123
2013-04-30, 08:44
Var på besök hos företagshälosvården idag och när hon frågade om jag hade ätit frukost nyligen pga mitt fina blodsockervärde så kom ämnet PF upp och hon var tydligen inte helt anti, utan hon delade snällt med sig av ett examensarbete hon nyligen hade läst!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/rps20130430_093957_115.jpg
Någon som råkade läsa denna? Nu har jag själv inte läst den än, men hon gav ett varningsfinger för deras slutsatser, men ska väl läsa och se om det finns något intressant i ämnet :)
Får du tag på den så dela med dig
Reaper123
2013-04-30, 09:26
Får du tag på den så dela med digJag fick en papperskopia, så i värsta fall får jag skanna in den som pdf om den nu är läsvärd ;)
PrimalAeon
2013-04-30, 09:31
Enkel googling på uppsatsens titel: http://www.uppsatser.se/uppsats/72fd18edfd/
Reaper123
2013-04-30, 09:38
Enkel googling på uppsatsens titel: http://www.uppsatser.se/uppsats/72fd18edfd/Gjorde nyligen precis samma upptäckt, för tänkte "borde kanske googla innan jag skannar in" :em:
Ska läsa under lunchen och se om det är något att ha, är ju trots allt bra ~15 sidor så är snabbt överstökat :)
Bara titeln antyder bias.
Edit: Det här är för övrigt en studie på två 24-h fastor i veckan, a la Eat Stop Eat, inte leangains. Med andra ord ingen daglig fasta. Ska läsa hela grejen nu.
Reaper123
2013-04-30, 12:21
Bara titeln antyder bias.
Edit: Det här är för övrigt en studie på två 24-h fastor i veckan, a la Eat Stop Eat, inte leangains. Med andra ord ingen daglig fasta. Ska läsa hela grejen nu.Nej precis, är 2x24h fasta per vecka detta examensarbete handlar om.
Läste den och var väl inga direkta nyheter för mig, men tyckte faktadelen var helt okej... åtminstone tillräckligt välskriven för att jag skulle kunna förstå allt.
Sen har jag en hel del åsikter/tankar kring "resultatdelen" men dom är som sagt mina personliga...
villefille
2013-04-30, 12:30
Synd att de inte hade någon kontrollgrupp e.d., vet inte vad de var intresserade att bevisa, att styrketräning 3ggr/v ger ökad muskelmassa och minskad fettprocent jämfört med passivitet är inte nytt, fastans bidrag till resultaten är i studien oklart.
* Testdeltagarna fick inte tränat styrketräning mer än två dagar i veckan senaste halvåret så man kan gissa att många var relativt otränade. Angående LBM-ökningar alltså.
* Det var inte heller fastande träning eller BCAA-supplementering, så frågan är ju vad fastan har med styrketräningen att göra överhuvudtaget.
* Att ESE-fasta kan vara effektiv för generell viktnedgång tror jag definitivt. Den är enkel och skapar ett stort energihål som förmodligen inte återfylls så lätt hos gemene person. I den här studien åts lunch ena dagen och sedan fastade man till lunch andra dagen, två gånger i veckan.
* Man har också bara 7 (...) deltagare i studien, där de två männen utmärker sig med större fettförlust och LBM-ökningar än kvinnorna om det nu är värt något.
* Man har inte heller mätt muskelomkrets etc och inte heller kontrollerat deltagarnas matintag vilket såklart potentiellt påverkar resultatet jättemycket; hur ser lunchen innan fastan ut t ex, hur mycket protein konsumerar man habituellt. Dessutom kan man inte skilja på LBM och vatten i kroppen i studien och att då ha den titeln man har blir lite lurigt minst sagt.
Handledaren skulle påpekat bias och att studiens titel skulle ändras. Författarna söker verkligen effekter av fasta. Det är ju om inte annat, ett skolboksexempel på hur bias ser ut i forskning.
Sammanfattningsvis: Halvdan studie (snällt sagt) som visar att den här typen av fasta kanske kan vara positiv för fettförlust, men säger ingenting om fastans effekter på muskelutveckling alls; deltagarna är förmodligen relativt otränade, man mäter inte storleken på muskelfibrer, man kontrollerar inte kosten (bad studieförfattare).
synd att de inte hade någon kontrollgrupp e.d., vet inte vad de var intresserade att bevisa, att styrketräning 3ggr/v ger ökad muskelmassa och minskad fettprocent jämfört med passivitet är inte nytt, fastans bidrag till resultaten är i studien oklart.
+ 100
Det studien visar är att studiedeltagarna förlorade lite fett; sannolikt p g a större total energiförlust. Men effekter på styrketräning och LBM går inte att utläsa.
aronohman
2013-05-02, 19:22
Kan man ändra på tiderna typ över helgen? Har så jag äter mellan 11-19 vanligtvis, men om man ändrar till 13-21 eller mer och sedan byta tillbaka utan negativ effekt?
StarkaUlf
2013-05-02, 19:32
Du kan byta utan problem.
Så noga är det givetvis inte.
En lite löjlig fråga kanske men är nyfiken; jag är relativt ny på periodisk fasta och äter vanligtvis mellan 12 och 20. Då jag fortfarande går gymnasiet brukar jag sitta med klasskompisar och fylla tallriken med sallad. Hur påverkar detta fastan då lunchen ofta ligger runt 11-tiden. Förstår att det antagligen inte blir någon märkbar skillnad, men vore det egentligen bättre att backa ätfönstret en timme?
Ristretto
2013-05-02, 20:26
Äter du bara sallad till lunch?
Du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad om du äter elva eller tolv. Slappna av.
Doctor Snuggles
2013-05-02, 20:39
En lite löjlig fråga kanske men är nyfiken; jag är relativt ny på periodisk fasta och äter vanligtvis mellan 12 och 20. Då jag fortfarande går gymnasiet brukar jag sitta med klasskompisar och fylla tallriken med sallad. Hur påverkar detta fastan då lunchen ofta ligger runt 11-tiden. Förstår att det antagligen inte blir någon märkbar skillnad, men vore det egentligen bättre att backa ätfönstret en timme?
Om det, som du själv stipulerar, inte blir någon märkbar skillnad - vad spelar det för roll om det är bättre eller inte?
Ät då det funkar bäst för dig. Ingen som vet hur stor skillnad det blir i vilket fall.
Äter du bara sallad till lunch?
Du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad om du äter elva eller tolv. Slappna av.
Om det, som du själv stipulerar, inte blir någon märkbar skillnad - vad spelar det för roll om det är bättre eller inte?
Ät då det funkar bäst för dig. Ingen som vet hur stor skillnad det blir i vilket fall.
Självklart äter jag inte bara sallad till lunch men brukar ha med egen som jag äter lite senare. (Lättare att ha koll på intaget) Och det finns ju en anledning till att jag frågar här och det är att jag är ny inom området och inte är säker på vad som påverkar o inte.
Ristretto
2013-05-02, 21:23
Självklart äter jag inte bara sallad till lunch men brukar ha med egen som jag äter lite senare. (Lättare att ha koll på intaget) Och det finns ju en anledning till att jag frågar här och det är att jag är ny inom området och inte är säker på vad som påverkar o inte.
Att äta sallad och ta med dig egen mat när du går på gymnasiet kommer förmodligen att vara mer negativt för ditt psyke än vad exakta makronutrienter kommer att vara positivt för din fysik.
Vem har sagt att jag går i grundskolan?
Ristretto
2013-05-02, 21:30
Vem har sagt att jag går i grundskolan?
Whatever. Nöjd?
Doctor Snuggles
2013-05-02, 22:26
Och det finns ju en anledning till att jag frågar här och det är att jag är ny inom området och inte är säker på vad som påverkar o inte.
Jag förstår att det är därför du frågar, men som du formulerade dig så svarade ju på din egen fråga.
Sedan så blir man lite trött på alla dessa optimeringsfrågor om en timme hit eller dit gör någon skillnad. Det har svarats på i tråden typ trettontusen gånger redan. Lite ork att gräva några sidor bak får man nog allt ha om man vill vara säker på att undvika dryga svar. ;)
Att äta sallad och ta med dig egen mat när du går på gymnasiet kommer förmodligen att vara mer negativt för ditt psyke än vad exakta makronutrienter kommer att vara positivt för din fysik.
+1
Du kommer bli mobbad med god anledning.
Doctor Snuggles
2013-05-03, 14:33
-1. Det finns aldrig en god anledning för att bli mobbad.
Äsch, menade mobbad som i småretad av kamrater. Inte som åratal av utfrysning och dopp i toaletten.
Doctor Snuggles
2013-05-03, 14:56
;)
GymJimmy
2013-05-04, 08:54
Har kört periodisk fasta nu i ca 2 veckor, kör 16/8 metoden och jag har bara märkt av föredelar med det! Trodde det skulle vara mycket jobbigare än vad det var men jag känner mig piggare och är inte "sötsugen" på samma sätt längre alls :D
Tjenare!
har testat periodisk fasta i en månad nu på måndag och jag får säga att det har funkat väldigt bra. Även om det har varit mycket helger de senaste veckorna med väldigt mycket onyttigt har det inte fuckat ur totalt som det brukar. Men det händer inte så mycket på vågen som det brukar med traditionell deff. Det tog ett tag att vänja sig vid, man får istället titta sig i spegeln för det är där man märker den största skillnaden.
ankarstrom
2013-05-04, 09:56
Inte hittat, men säkert att någon redan frågat. Hur fungerar det med fasta och konditionsträning? Säg att till exempel slutar äta 20:00 på fredag, går ut och cyklar dagen efter säg kl 12:00 i 1.5 h i relativt högt tempo och först äter kl 20:00 på lördagen. Har det negativa effekter? Jag känner att det fungerar men..
Mest ute efter positiva hälsoeffekter, inte att bli bodybuilder utan bra kondition och hälsosam.
Du är helt ute och cyklar............
nej, men varför väntar du med att käka tills kl 20? Du behöver få i dig mat like mycket efter ett kondispass som ett styrkepass.
dream_theater_
2013-05-05, 20:05
Jag såg detta avsnitt idag av Vetenskapens värld: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Har detta diskuterats något i tråden? D.v.s. 2/5-fastan. Två dagars fasta under veckan där du intar cirka 500 kcal, och övriga dagar så får du äta vad du vill. Det skulle tydligen ge väldigt positiva effekter på blodvärdena.
Ger det bättre effekt tror ni än vad 16/8-dieten gör?
Doctor Snuggles
2013-05-05, 20:14
Jag såg detta avsnitt idag av Vetenskapens värld: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Har detta diskuterats något i tråden? D.v.s. 2/5-fastan. Två dagars fasta under veckan där du intar cirka 500 kcal, och övriga dagar så får du äta vad du vill. Det skulle tydligen ge väldigt positiva effekter på blodvärdena.
Ger det bättre effekt tror ni än vad 16/8-dieten gör?
Det har diskuterats, ja.
Vad gäller hälsoeffekter så är den väl mer välstuderad än 16/8 på människor, har jag för mig. Ingen av dieterna har väl dock studerats tillsammans med träning, än mindre gjorts några direkta jämförelser mellan dem.
Så svårt att säga om den är bättre eller sämre. Beror väl också på vilken effekt man är ute efter, och hur mycket man äter.
Det har diskuterats, ja.
Vad gäller hälsoeffekter så är den väl mer välstuderad än 16/8 på människor, har jag för mig. Ingen av dieterna har väl dock studerats tillsammans med träning, än mindre gjorts några direkta jämförelser mellan dem.
Så svårt att säga om den är bättre eller sämre. Beror väl också på vilken effekt man är ute efter, och hur mycket man äter.Frågan är om det ger någon skillnad på hälsomarkörer om man bara skiter i fastan och går ner i vikt.
Det undersöktes mig veterligen inte.
Doctor Snuggles
2013-05-05, 20:21
Frågan är om det ger någon skillnad på hälsomarkörer om man bara skiter i fastan och går ner i vikt.
Det undersöktes mig veterligen inte.
Vet inte om det har jämförts med till den en isokalorisk, vanlig, diet nej. Sannolikt så får man mycket av de positiva effekterna bara av att äta mindre, ja. Det verkar dock som många har lättare att följa den än en vanlig diet där man måste vara disciplinerad varje dag.
Men en del av effekterna härstammar antagligen från cyklingen av kalorier, att kroppen får en metabol respit och bättre kan "reparera sig själv" (det är iaf en av hypoteserna). Jag är däremot tveksam till att 16/8 är en tillräckligt lång respit, iaf om den inte kombineras med träning. Men som sagt, ingen som vet säkert.
dream_theater_
2013-05-05, 20:33
Jag kör 16/8 idag, i samband med styrketräning och ibland kondition. Vad jag är nyfiken på, är ifall någon av dem har större hälsofördelar. Jag kan tänka mig att 16/8 är bättre i samband med styrketräning, då man kan fördela dagsintaget till tiden runt träningen. Rent spontant.
Jag kör 16/8 idag, i samband med styrketräning och ibland kondition. Vad jag är nyfiken på, är ifall någon av dem har större hälsofördelar. Jag kan tänka mig att 16/8 är bättre i samband med styrketräning, då man kan fördela dagsintaget till tiden runt träningen. Rent spontant.
Vilken sorts hälsofördelar letar du efter?
Doctor Snuggles
2013-05-05, 20:39
Tränar man varje dag, så är den säkert bättre.
Tränar man bara 3-4 gånger i veckan så vet jag inte.
Gissar på att en kombination är bäst: på träningsdagar köra 16/8 och äta mer än dagsbehovet efter träningen, och på vilodagar äta 16/8 men mindre än dagsbehovet (regelbundendenhet i måltider verkar också vara fördelaktigt).
Eftersom det verkar finnas hälsofördelar av en fasta utan något som helst energi/kolhydrats-intag, och av att äta mindre/fasta längre tid än 16h.
Chichkare
2013-05-07, 15:48
Vi säger att man har en öppen ätarlucka mellan 12-8 är det jätteviktigt att få i sig den stora delen av maten direkt efter träning eller går det bra 1-2 timmar efter? Då man har en lång väg hem från gymmet dock tar jag alltid proteinshake och nån snabb kolhydrat efter oftast en banan
Nej det är inte viktigt och ingen vet svaret på hur fasta står sig mot andra kostupplägg i praktiken.
dream_theater_
2013-05-07, 16:11
Vilken sorts hälsofördelar letar du efter?
Låga IGF-1-nivåer, bra blodfettsvärden, goda sockervärden. Mest av nyfikenhet kanske också. Idag äter jag 16/8 enbart för att lägga majoriteten av dagsbehovet av kalorier runt träningen.
Tränar man varje dag, så är den säkert bättre.
Tränar man bara 3-4 gånger i veckan så vet jag inte.
Gissar på att en kombination är bäst: på träningsdagar köra 16/8 och äta mer än dagsbehovet efter träningen, och på vilodagar äta 16/8 men mindre än dagsbehovet (regelbundendenhet i måltider verkar också vara fördelaktigt).
Eftersom det verkar finnas hälsofördelar av en fasta utan något som helst energi/kolhydrats-intag, och av att äta mindre/fasta längre tid än 16h.
Jag tränar fem gånger i veckan, så jag funderar på om jag inte kan prova att äta enligt 16/8 på träningsdagarna, och 2/5 på de dagar jag inte tränar.
Tanken är inte att jag ska gå ned i vikt, snarare tvärtom. Så det kan bli lite jobbigt de fem dagar i veckan som jag ska kompensera för två dagar helt utan mat, plus ett överskott.
Kan det till och med bli så att hälsofördelarna försvinner med PF om jag försöker gå upp i vikt?
Doctor Snuggles
2013-05-07, 16:18
Jag tränar fem gånger i veckan, så jag funderar på om jag inte kan prova att äta enligt 16/8 på träningsdagarna, och 2/5 på de dagar jag inte tränar.
Tanken är inte att jag ska gå ned i vikt, snarare tvärtom. Så det kan bli lite jobbigt de fem dagar i veckan som jag ska kompensera för två dagar helt utan mat, plus ett överskott.
Kan det till och med bli så att hälsofördelarna försvinner med PF om jag försöker gå upp i vikt?
Mycket sannolikt så försvinner en del av hälsofördelarna om man ligger på kaloriplus, ja, men omöjligt att svara på hur mycket/många. Själva träningen ger ju hälsofördelar. Vad jag vet är det inte särskilt välstuderat vilken diet som vore optimal i kombination med viktuppgång och träning. Att äta få gånger per dag, men kaloriplus (en massa skräp då oftast), är väl generellt ansett vara ett vanligt sätt att bli överviktig på. Äta 1 gång per dag, och ha vanlig kaloribalans, ska ju vara sämre vad gäller vissa aspekter än att äta flera gånger per dag. Har för mig att den studien var länkad här förut. Den kollade dock inte på om man tränade innan.
Låga IGF-1-nivåer, bra blodfettsvärden, goda sockervärden. Mest av nyfikenhet kanske också. Idag äter jag 16/8 enbart för att lägga majoriteten av dagsbehovet av kalorier runt träningen.
Kan det till och med bli så att hälsofördelarna försvinner med PF om jag försöker gå upp i vikt?Att gå upp i vikt är i regel inte hälsosamt. Och vilka fördelar påstås finnas endast med Pf? Har inte sett något sägas om det, även om många vill tolka det så.
dream_theater_
2013-05-07, 18:39
Att gå upp i vikt är i regel inte hälsosamt. Och vilka fördelar påstås finnas endast med Pf? Har inte sett något sägas om det, även om många vill tolka det så.
Fördelarna med PF ska vara bättre blodvärden, bättre insulinkänslighet. Var inte detta ett faktum? Jag måste ha fått det helt om bakfoten i så fall.
Hur som helst rekommenderar jag verkligen att du ser avsnittet ifrån vetenskapens värld. http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Edit: Det kanske räcker med att läsa denna post, eller har detta blivit helt förkastat? http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2358218&postcount=3
dream_theater_
2013-05-07, 18:44
Mycket sannolikt så försvinner en del av hälsofördelarna om man ligger på kaloriplus, ja, men omöjligt att svara på hur mycket/många. Själva träningen ger ju hälsofördelar. Vad jag vet är det inte särskilt välstuderat vilken diet som vore optimal i kombination med viktuppgång och träning. Att äta få gånger per dag, men kaloriplus (en massa skräp då oftast), är väl generellt ansett vara ett vanligt sätt att bli överviktig på. Äta 1 gång per dag, och ha vanlig kaloribalans, ska ju vara sämre vad gäller vissa aspekter än att äta flera gånger per dag. Har för mig att den studien var länkad här förut. Den kollade dock inte på om man tränade innan.
Jag förstår. Överviktig kommer jag aldrig att bli, jag har svårt att hålla vikten som det är. Och då undrar du säkert varför jag sysslar med PF? ;)
Nu har jag i alla fall inte ätit sedan klockan 21 igår, så snart har jag klarat av 24 timmar. Däremot vet jag inte om jag klarar av att hålla mig till mina vanliga 16/8-tider, som är 13.30 imorgon. Det kommer att bli tuft.
Fördelarna med PF ska vara bättre blodvärden, bättre insulinkänslighet. Var inte detta ett faktum? Jag måste ha fått det helt om bakfoten i så fall.
Hur som helst rekommenderar jag verkligen att du ser avsnittet ifrån vetenskapens värld. http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Edit: Det kanske räcker med att läsa denna post, eller har detta blivit helt förkastat? http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2358218&postcount=3Fördelarna du nämner har jag aldrig sett visats vara något som rör PF utan att det är en effekt av viktnedgång, det är min tolkning.
Ingen kontrollgrupp som bara fått gå ner i vikt. Att gå ner i vikt är bevisat hälsosamt.
Mycket i den posten behöver inte knytas till PF och det med ökad muskelmassa och mindre kroppsfett har diskuterats i tråden, fördelaktiga mätperioder.
Doctor Snuggles
2013-05-07, 19:21
Jag förstår. Överviktig kommer jag aldrig att bli, jag har svårt att hålla vikten som det är. Och då undrar du säkert varför jag sysslar med PF? ;)
Nu har jag i alla fall inte ätit sedan klockan 21 igår, så snart har jag klarat av 24 timmar. Däremot vet jag inte om jag klarar av att hålla mig till mina vanliga 16/8-tider, som är 13.30 imorgon. Det kommer att bli tuft.
Jag tycker nog att folk som har svårt att hålla vikten ofta naturligt käkar enligt någon slags PF. Men vikten smyger på sig med åldern oavsett, frukta ej. :D
Ett tips att klara längre perioder är att supplementera med tyrosin/fenylalanin under fasteperioden, förresten. Det ger lite samma effekt som kaffe, då höjda mängder adrenalin/dopamin är hungersdämpande. Det finns en anledning till varför tjackpundare är så smala. ;)
För stora mängder kan dock störa proteinmetabolismen (och eventuellt sänka nivåer av serotonin i hjärnan), har jag för mig, men det får ni researcha själva isf.
dream_theater_
2013-05-07, 19:27
Fördelarna du nämner har jag aldrig sett visats vara något som rör PF utan att det är en effekt av viktnedgång, det är min tolkning.
Ingen kontrollgrupp som bara fått gå ner i vikt. Att gå ner i vikt är bevisat hälsosamt.
Mycket i den posten behöver inte knytas till PF och det med ökad muskelmassa och mindre kroppsfett har diskuterats i tråden, fördelaktiga mätperioder.
Jag kanske blandar in Grandmasters empiriska resultat med alla studier som länkas hit och dit. Men som du säger, det finns nog inte några studier som visar hur någon påverkas av PF vid kaloribalans, och det är ju egentligen det som är intressant för mig.
Jag tycker nog att folk som har svårt att hålla vikten ofta naturligt käkar enligt någon slags PF. Men vikten smyger på sig med åldern oavsett, frukta ej. ;)
Haha, säkerligen. Men håller fåfängan kvar så fruktar jag nog inte någon viktuppgång :)
Doctor Snuggles
2013-05-07, 19:29
Fördelarna du nämner har jag aldrig sett visats vara något som rör PF utan att det är en effekt av viktnedgång, det är min tolkning.
Det vore onekligen intressant att se en studie där man jämför kaloriminus/viktnedgång med och utan PF.
Du tränar ju redan som en tok: "jag har svårt att hålla vikten som det är. " Skulle du få bättre värden än bäst, eller vad är poängen? Du har redan bra blodvärden och bra insulinkänslighet.
Om det inte finns någon praktisk nytta för din del att äta färre mål ser jag inte alls poängen.
Det är inte som att du kan mäta skillnaderna.
Som jag uppfattat allt det här så verkar de flesta studier på periodisk fasta tala för att det verkar ganska utmärkt vad gäller viktnedgång och hålla sig på kaloribalans men vad gäller att bulka till sig och lägga på sig massa muskelmassa och bli STOR så är det inte särskilt optimalt på långa vägar då man inte bygger särskilt snabbt med det.
Har jag rätt eller bör jag ställa mig i skamvrån nu?
Finns det anledning att tro att det är minst lika bra som att käka +3-4ggr per dag vad gäller att bygga muskler. Tycker det verkar knepigt. ~16h katabol kan inte väl inte vara optimalt för att lägga på sig muskelmassa.
Som jag uppfattat allt det här så verkar de flesta studier på periodisk fasta tala för att det verkar ganska utmärkt vad gäller viktnedgång och hålla sig på kaloribalans men vad gäller att bulka till sig och lägga på sig massa muskelmassa och bli STOR så är det inte särskilt optimalt på långa vägar då man inte bygger särskilt snabbt med det.
Har jag rätt eller bör jag ställa mig i skamvrån nu?
Finns det anledning att tro att det är minst lika bra som att käka +3-4ggr per dag vad gäller att bygga muskler. Tycker det verkar knepigt. ~16h katabol kan inte väl inte vara optimalt för att lägga på sig muskelmassa.Hur lyckas du vara katabol 16h på periodisk fasta? Utgår ifrån ett 16/8 upplägg.
Doctor Snuggles
2013-05-08, 14:26
Du tränar ju redan som en tok: "jag har svårt att hålla vikten som det är. " Skulle du få bättre värden än bäst, eller vad är poängen? Du har redan bra blodvärden och bra insulinkänslighet.
Om det inte finns någon praktisk nytta för din del att äta färre mål ser jag inte alls poängen.
Det finns fler eventuella potentiella fördelar. Aktivering av "överlevnadsgener" o dyl. Problemet här är väl snarare att allt är hypotetiskt och fortfarande inte särskilt välstuderat.
Hur lyckas du vara katabol 16h på periodisk fasta? Utgår ifrån ett 16/8 upplägg.
Nja, förvisso så blir det inte så bokstavligen men oändligt mycket längre tid än om man käkar oftare. Inte sant?
Nja, förvisso så blir det inte så bokstavligen men oändligt mycket längre tid än om man käkar oftare. Inte sant?Oändligt var verkligen att ta i. Du äter större måltider vilket tar längre tid att bryta ner. Problemet är om något inte nedbrytningen utan om det är så att uppbyggnaden blir för låg pga. att proteinsyntesen inte stimuleras lika ofta.
Fjrebqll
2013-05-08, 15:16
Nja, förvisso så blir det inte så bokstavligen men oändligt mycket längre tid än om man käkar oftare. Inte sant?
500g Kesella tex tar väl minst 10h innan kroppen plockat upp allt?
Tack för svar.
Men okej, det finns med andra ord inga nackdelar med periodisk fasta för att bygga muskler då?:)
500g Kesella tex tar väl minst 10h innan kroppen plockat upp allt?
Jag har inte sett några exakta siffror. Vid större proteinintag åt gången oxiderar dock en större mängd protein snabbare, vilket förmodligen också har positiv effekt på anabolism. Men 10-12 h borde 500 g kvarg täcka.
Romeo du ställer svåra frågor. Ingen vet, tyvärr. Man har sett minskad anabol signalering vid fasta men också ökad efter matintag efter fastande träning. Hur det ser ut på sikt vet ingen.
dream_theater_
2013-05-08, 16:49
Som en tok är väl at ta i, eller? Fem gånger i veckan kan knappast anses vara mycket i kolomått mätt. Men visst, om jag jämför med genomsnittet.
Du har rätt i att det inte är någon jättepoäng med att göra det, men jag tycker att det är kul att prova på lite olika saker. 16/8 kommer jag inte att sluta med i alla fall. :)
Det finns fler eventuella potentiella fördelar. Aktivering av "överlevnadsgener" o dyl. Problemet här är väl snarare att allt är hypotetiskt och fortfarande inte särskilt välstuderat.
Ja, hypotetiskt som du säger. Jag skulle verkligen vilja se lite mer studier på detta.
Doctor Snuggles
2013-05-08, 16:52
Ja, hypotetiskt som du säger. Jag skulle verkligen vilja se lite mer studier på detta.
Läs runt på http://www.longecity.org/forum/page/index.html. Forumet är ganska specialiserat på ämnet.
Som en tok är väl at ta i, eller? Fem gånger i veckan kan knappast anses vara mycket i kolomått mätt. Men visst, om jag jämför med genomsnittet.
Som en tok, om du ytterligare försöker att optimera din insulinkänslighet med att äta mer sällan.
Det ger liksom inget. Det hade kanske varit mer relevant om du var inaktiv och försöka förbättra sockerkänsligheten på så sätt, men om du redan _är_ aktiv, som du ju är, kommer du inte att kunna förbättra det du skrev att du ville förbättra.
Jag kör just nu leangains 16/8 upplägg. De senaste dagarna har jag medvetet hamnat på ett kcalunderskott om 1000kcal. Detta är som sagt ett aktivt val då jag deffar.
Dock läste och tolkade jag en text idag som att man fortfarande kommer tappa fett även om man ligger på överskott. Stämmer detta? Följdfråga; är det dåligt att ligga på underskott under leangains?
Petra Lundin
2013-05-09, 05:13
Jag kör just nu leangains 16/8 upplägg. De senaste dagarna har jag medvetet hamnat på ett kcalunderskott om 1000kcal. Detta är som sagt ett aktivt val då jag deffar.
Dock läste och tolkade jag en text idag som att man fortfarande kommer tappa fett även om man ligger på överskott. Stämmer detta? Följdfråga; är det dåligt att ligga på underskott under leangains?
Nej, du kommer aldrig att tappa fett på kcal överskott. Det krävs underskott för att tappa kroppseget fett oavsett "ätmönster".
EfterlysT
2013-05-09, 09:56
Jag har själv tappat närmare 4kg de senaste 5-6 veckorna utan att ha ändrat något i mitt LG upplägg. Jag vet inte exakt varför då jag har legat på samma upplägg de senaste tre månaderna. Jag har ett intag som är baserat på att jag ska behålla min vikt. I Mitt fall är det underhudsfettet som har runnit av rejält sista veckorna, måtten på tex armarna är samma som innan. Jag känner och ser att det inte är muskelmassa som jag har tappat. Styrkan är minst lika bra nu som för några veckor sedan, om inte bättre. En billig modell av kaliper säger 8.6% vid en trepunktsmätning nu jämfört med 11% för någon månad sedan. Säkert inte exakt på långa vägar men visar ändå på att jag har tappat fett då jag har mätt exakt likadant.
LG handlar ju om att byta ut fett mot massa, i mitt fall har det gått ganska långsamt men stadigt nedåt under de här månaderna ända tills det nu brakade loss rejält. Så jag skulle säga att man visst kan tappa vikt även fast man har ett intag som är baserat på att minst behålla vikt. Att tappa vikt på ett överskott på 2-300kcal skulle säkert också gå även fast att det tar längre tid. Man tappar ju underhudsfett oavsett medan tiden går. Ett större överskott har jag dock ingen aning om hur det skulle arta sig.
Jag kör inte helt original LG som upplägg. Jag kör inte bara basövningar som det egentligen är tänkt. Jag kör minst fem pass per vecka. Jag rullar bara om på dagarna så jag får ihop fem pass per vecka. Varannan vecka svintunga lågrep och varannan vecka högrep.
Dag 1: Axlar, Mage
Dag 2: Biceps, Triceps, underarmar.
Dag 3: Rygg
Dag 4: Ben
Vart fan är chestday undrar många nu, jag har en härjad AC-led och har inte kunnat köra strikta bröstpass på ett halvår. Väntar på att få kortison nu och hoppas att jag kan köra igång igen snart.
Nej, du kommer aldrig att tappa fett på kcal överskott. Det krävs underskott för att tappa kroppseget fett oavsett "ätmönster".
Fel.
Fettbalansen är inte kcal-beroende som sådan. Håll fettet lågt i kosten, så är det fullt möjligt. Kombinera med träning som bränner fett akut, fett som du inte "äter in" igen efteråt och fettbalansen blir fortsatt mer negativ.
Se det mindre som kalorier och mer som protein, fett och kolhydrater.
Fel.
Fettbalansen är inte kcal-beroende som sådan. Håll fettet lågt i kosten, så är det fullt möjligt. Kombinera med träning som bränner fett akut, fett som du inte "äter in" igen efteråt och fettbalansen blir fortsatt mer negativ.
Se det mindre som kalorier och mer som protein, fett och kolhydrater.
är cardio träning som "bränner fett akut"?
Påvägneråt
2013-05-09, 11:06
Tja.
Jag ska försöka få detta så kortfattat och enkelt som möjligt.
Perodisk fasta mellan ca 23.00 till 15.00 (oftast mellan 15-18 timmar fasta)
Styrketräning mellan klockan 12.00 till 15.00 (bryter alltså fastan med träning samt bcaa innan och efter träningen)
Jobbar oftast kväll mellan klockan 15.00 - 21.00 (ibland till 22.00)
Jag vill helst INTE äta så mkt på jobbet. (stressig miljö, "äcklig" miljö) Därför vill jag helst äta när jag kommit hem på kvällen.
Frågan är nu. Hur "lite/mycket" behöver man äta direkt efter man tränat för att resultaten inte ska bli allt för lidande. Och vad ska man satsa på att få i sig? Protein? kolhydrater? fett?
Skulle ex det funka med :
klockan 15.00 > 10g bcaa
klockan 16.30 > 50g kasein protein + 50g havregryn med 1 dl lättmjölk.
Räcker det?
(jobbar som undersköterska, inga tunga lyft eller liknande. Men går en hel del)
Och så självklart ett rejält mål med mat på kvällen!
Hur hade ni gjort?
är cardio träning som "bränner fett akut"?
Jepp.
Fettförbränningen nedregleras ju senare under dygnet som ett resultat av det, men fyller man inte på med fett i efterträningsmål(en) och överhuvudtaget håller fettintaget lågt finns inget att lagras in oavsett (från vanlig mat) och nettoresultatet kan bli en ökning på ut-kontot.
Intressant nog har man ju sett att fettförbränningen över dygnet var en aning negativ med fastande träning, trots kompensatorisk sänkning av fettförbränning.
Jepp.
Fettförbränningen nedregleras ju senare under dygnet som ett resultat av det, men fyller man inte på med fett i efterträningsmål(en) och överhuvudtaget håller fettintaget lågt finns inget att lagras in oavsett (från vanlig mat) och nettoresultatet kan bli en ökning på ut-kontot.
Intressant nog har man ju sett att fettförbränningen över dygnet var en aning negativ med fastande träning, trots kompensatorisk sänkning av fettförbränning.Mm, över ett dygn. Vad som händer över en längre period återstår att se, men kroppen reglerar allt annat så det vore ju helt enastående om den inte skulle balansera ut detta också.
Barbastark
2013-05-11, 18:32
Ute efter evidensbaserat info om PF i bokform. Vad säger ni om Ori Hofmekler och Michael Mosley? Tips på andra?
Har tänkt å börja med PF och ha ett ätfönster på 8h kl.10-18, kan man inte ta en proteinshake utanför fönstret då eller ska man räkna in dom i fönstret?
Coleberg
2013-05-12, 15:52
Jag är student och har väldigt oregelbundet schema. Jag tränar olika tider varje träningsdag och äter mat väldigt oregelbundet, lunch kan bli melllan 11-17 och middag mellan 16.30-23...
Är inte så jättepåläst när det kommer till PF så ni får utsäkta. Men jag har iallafall en fråga: är det själva regelbundenheten i PF som ger dess effekt eller är det själva fasteperioden?... Spelar det någon roll om mitt ätfönster är mellan kl 11-17 ena dagen, 12-18 andra dagen och 14-20 tredje dagen?
Tack för svar
Har tänkt å börja med PF och ha ett ätfönster på 8h kl.10-18, kan man inte ta en proteinshake utanför fönstret då eller ska man räkna in dom i fönstret?Om du nu ska köra PF så gör det och jiddra inte med shakes hit och dit utanför ditt ätfönster.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.