Visa fullständig version : Periodisk fasta
Började läsa The Warrior Diet igår. Utöver lite new age-fluff verkar den lovande. Kul att (förhoppningsvis) få en förklaring till vad jag håller på med. Någon här som läst den?
Jag har bläddrat lite i den. Minns att författaren drog parallellen med en stenåldersjägare som fäller ett byte och äter upp allt han kan, med att man på kvällen går ned till pizzahaket och slukar en pizza. Tyckte det var lite roligt. Annars tyckte jag inte boken gav speciellt mycket, av det jag läste.
pclillen
2010-01-11, 18:04
Tack för infon. Frukostbuffén är förhoppningsvis gigantonorm, så jag borde kunna göra något liknande, tills middagen vid 18-20 (när den nu blir). Sedan om det tar några dagar tillbaka efteråt får det väl gå.
Började läsa The Warrior Diet igår. Utöver lite new age-fluff verkar den lovande. Kul att (förhoppningsvis) få en förklaring till vad jag håller på med. Någon här som läst den?
Har hört om den, vill oxå läsa den. Tänkte kolla om det är mkt referenser etc i den?
PFft, n00b. ;-)
Brukar det inte vara supa -> kebab -> sova, dock? Dagen efter (vad jag försått det) brukar folk inte vara särskilt hungriga. Får du inte en naturlig och ganska lång fasta dagen efter?
Haha nej! Alla de gånger där jag ägnat mig åt liknande har jag gärna tagit en big mac till frukost (om sådan fanns att tillgå) eller gått till närmsta kebabhak med en lika bakis polare.
Brukade må mycket bättre efter det också.
Har hört om den, vill oxå läsa den. Tänkte kolla om det är mkt referenser etc i den?
s235-244.
Cerberus
2010-01-11, 20:20
är The Warrior diet läsvärd?
Grandmaster
2010-01-11, 22:59
Nej. Jag begriper inte heller vad mikaelj yrar om.
Kul att (förhoppningsvis) få en förklaring till vad jag håller på med. Någon här som läst den?
Vad exakt är det du har fått förklarat för dig? Att kritisera Toms bok för ett uttalande om måltidsfrekvensen och i nästan samma andetag hylla Hoefmeklers bok, som är full av idiotiska påståenden av den värsta sorten, är jävligt illa.
Vad exakt är det du har fått förklarat för dig?
Ingenting. Jag hoppas att få mer information om bakgrunden till ett mål om dagen. Jag har som sagt inte läst hela än, och jag hoppar förbi new age-tramset:
Började läsa The Warrior Diet igår. Utöver lite new age-fluff verkar den lovande
Du gör en höna av en fjäder, Martin. Har det helt plötsligt blivit dåligt att läsa & kritiskt granska texter för att lära sig mer?
Och angående Tom var det inte bara måltidsfrekvens, utan att man bör äta fettsnålt, etc., som jag klagade på. Men det har inte riktigt med ämnet att göra...
Grandmaster
2010-01-12, 00:14
Ingenting. Jag hoppas att få mer information om bakgrunden till ett mål om dagen. Jag har som sagt inte läst hela än, och jag hoppar förbi new age-tramset:
Spoilervarning: riddare och romerska krigare hade ofta inte tid att slå läger och äta när de marcherade ut i krig. Och det var ju ett gäng häftiga snubbar som säkert var rippade också. Därför ter det sig logiskt att vi ska äta som dem.
Fastan är också bra för att "rena" kroppen. Samma gamla detox-prat hippies kör med.
Och angående Tom var det inte bara måltidsfrekvens, utan att man bör äta fettsnålt, etc., som jag klagade på. Men det har inte riktigt med ämnet att göra...
Har visst med ämnet att göra eftersom du genom ditt dåliga omdöme och starka bias nu visat prov på vilka kriterier du dömer böcker. T o m Lyle tycker BFFM är en väldigt bra bok.
Jag ser fram mot din slutgiltiga recension av WD.
Grandmaster
2010-01-12, 00:19
Fastan är dessutom ingen direkt fasta för den delen heller då han tillåter bär, nötter och sallad. Tror nog fan han t o m rekommenderade fruktjuice nånstans (antingen på hemsidan eller i boken).
Spoilervarning: riddare och romerska krigare hade ofta inte tid att slå läger och äta när de marcherade ut i krig. Och det var ju ett gäng häftiga snubbar som säkert var rippade också. Därför ter det sig logiskt att vi ska äta som dem.
Det får stå för honom. Att adrenalin och liknande system i kroppen gör en mer alert under fastan erkänner ju du också. Jag ser hans liknelser om krigare som paralleller och inget mer. Säkert bra för de som behöver motivation till varför de skall göra på ett visst sätt...
Har visst med ämnet att göra eftersom du genom ditt dåliga omdöme och starka bias nu visat prov på vilka kriterier du dömer böcker. T o m Lyle tycker BFFM är en väldigt bra bok.
Mjaha, vilka är kriterierna jag dömer böcker på?
Fastan är dessutom ingen direkt fasta för den delen heller då han tillåter bär, nötter och sallad. Tror nog fan han t o m rekommenderade fruktjuice nånstans (antingen på hemsidan eller i boken).
Ja, ingenting jag skulle få för mig att göra. Men än sen? Jag hoppas bara på att sålla ut några guldkorn ur materialet. Resten får vara underhållande läsning.
Har testat PF några veckor nu, mitt enda "problem" är att jag nästan inte alls är hungrig när det väl är dags att äta. Dock försvinner det när jag väl börjat käka. Äter mellan ~16-23. Brukar känna mig lite hungrig kring 09 på morgonen.
Fungerar fint, fortsätter öka vikterna i gymmet och kan inte se några uppenbara nackdelar än så länge. Lite synd att man är student bara, kolhydrater är så mycket billigare. Hade gärna velat testa fullt ut med en mycket större andel protein på vilodagar och dra ner på kolhydraterna.
Hur är det med "morgonpromenader" som utförs under en fastande period? Får man samma fettförbrännande effekt oavsett tidpunkt på den fastande delen av dygnet? Med andra ord, ska jag ta "morgonpromenaden" på morgonen eller kan jag ta den t.ex. precis innan första måltiden på mina vilodagar från gymmet.
Jag passar på att flika in att jag fastar mellan ca 13-19.
Fråga 2: Borde jag ta EAA innan jag kör ett konditionspass? Säg 15-30min löpning/rodd?
Tanman: Håll oss underättade hur det går och lycka till med kampen mot hungern! ;)
Har kört igång, började den 2:a, äter mellan 17-20.
Har gått från 85,7 till 83,3 dessa dagar och självklart är den en hel del vatten och kolhydrater som försvunnit men jag är klart nöjd över upplägget.
Jag äter precis vad jag vill mellan 17-20 och då äter jag MYCKET.
Tränar 2*5km fram och tillbaka till jobbet på vardagarna, 20km långpass på helgen och ev. något tempopass någon vardagskväll också.
Hungern har hittils inte varit något stort problem alls och för mig är det den största fördelen med detta sätt att deffa, jag tycker att det är mycket svårare att vara småhungrig hela tiden än att varje dag få äta sig ordentligt mätt.
Ett första etappmål är sub79.
Jag passar på att flika in att jag fastar mellan ca 13-19.
Det är då du käkar antar jag?
Som jag har förstått det behöver du inte vara orolig över dina morgonpromenader, om det nu inte är riktigt raska 90 minutersprojekt..
Det är då du käkar antar jag?
Som jag har förstått det behöver du inte vara orolig över dina morgonpromenader, om det nu inte är riktigt raska 90 minutersprojekt.. Oj, självklart är det då jag äter :smash:
Så den fettförbrännande fördelen (som jag bara har hört, har inga referenser eller bevis) hänger kvar ända tills man ätit första målet mat?
När du fastar hålls insulinnivåerna stadiga och låga, väldigt gynnsamma förhållande för att kroppen ska förbränna fett. När du sedan äter ditt första mål mat skjuter insulinet i höjden och då upphör fettförbränningen.
Mer kunniga får mer än gärna rätta mig om jag har fel!
När du fastar hålls insulinnivåerna stadiga och låga, väldigt gynnsamma förhållande för att kroppen ska förbränna fett. När du sedan äter ditt första mål mat skjuter insulinet i höjden och då upphör fettförbränningen.
Mer kunniga får mer än gärna rätta mig om jag har fel! Jag tror vi pratar om lite olika saker just nu :) Jag har hört att promenader som utförs innan en normal frukost har bättre förmåga att bränna fett än om man utför denna efter intagen frukost. Det jag undrar är ifall fettförbränningen är lika bra för en som utför denna promenad vid ett senare tillfälle, fast som fortfarande utförs innan man börjar äta (t.ex. mig själv som fastar).
MVH /Henrik
young_george
2010-01-12, 16:30
Jag tror vi pratar om lite olika saker just nu :) Jag har hört att promenader som utförs innan en normal frukost har bättre förmåga att bränna fett än om man utför denna efter intagen frukost. Det jag undrar är ifall fettförbränningen är lika bra för en som utför denna promenad vid ett senare tillfälle, fast som fortfarande utförs innan man börjar äta (t.ex. mig själv som fastar).
MVH /Henrik
Ja, det stämmer att du förbränner fett före frukost när insulinnivåerna är låga (eller annan fastande tidpunkt), men det betyder inte säkert att du kommer ha bränt mer fett vid slutet av dagen om kaloribalansen är densamma som om du istället suttit framför datorn och ätit lite mindre.
Eller för att förenkla: en aktivitets fettförbränning kommer sannolikt inte påverka hela dagens fettförbränning, det kommer kaloribalansen göra.
Fettbalansen över dagen sett är oförändrad, oavsett när du går. Vid samma kcalintag och förbrukning då.
Emil_Larsson
2010-01-12, 19:24
Känns som om jag förstått vad det innebär med Periodisk Fasta. Undrar om detta upplägg skulle fungera, är inget fan av att äta innan jag lägger mig så det blir enligt mig riktigt bekvämt, bulkar förövrigt:
Frukost: 9.30
Träning, 10 gr EAA före & 10 gr EAA efter: 11.30-12.30
Lunch: 13.00-13.30
Middag: 17.30
Då går jag utan mat från 17.30 till 9.30 (16 timmar.)
Funkar Periodisk fasta lika bra om man bulkar likväl som man deffar? av det jag läst verkar det gå vilket som iallafall.
Tacksam för svar.
/Peace.
har nu kört PF (eller IF) i snart tre veckor, funkar kanon för mig men istället för att förlora vikt har jag gått upp? (inte för att jag behöver gå ner mera, 76 kg numera på 184cm)
Har under vissa dagar räknat och vägt mitt mat intag i hälsovakten och då har jag inte riktigt kommit upp i mina "dagliga kcal intag", så om jag nu ligger på kcal minus hur kan jag då gå upp i vikt?
äter dessutom inte en massa skräpmat utan äter ganska "ren" mat och lagar allt från grunden?
någon som kan ha en lösning på detta?
Paradiddle
2010-01-12, 20:25
Har läst lite om IF nu och det verkar lockande men jag har några saker jag undrar över som ni kanske kan hjälpa mig att få svar på.
Tränar för tillfället 5ggr i veckan, mån-fre. Jobbar tyvärr svåra tider, allt från 10-20 till 12-21 vilket gjort att jag alltid tränar på morgonen innan frukost.
Så här kan en vanlig dag se ut:
07.00: Träning, 10 gr EAA före och 10 gr EAA efter
08.30: Frukost
11.00: Mellanmål, tex Whey-80 och frukt
13.00: Lunch
16.00: Mellanmål, tex Whey-80 och frukt
18.30: Middag
23.00: Läggdags
Har jag förstått det hela rätt så verkar det ganska så tufft att köra med IF om ens dagar ser ut så här, kan det stämma?
Commando1980
2010-01-13, 01:59
har nu kört PF (eller IF) i snart tre veckor, funkar kanon för mig men istället för att förlora vikt har jag gått upp? (inte för att jag behöver gå ner mera, 76 kg numera på 184cm)
Har under vissa dagar räknat och vägt mitt mat intag i hälsovakten och då har jag inte riktigt kommit upp i mina "dagliga kcal intag", så om jag nu ligger på kcal minus hur kan jag då gå upp i vikt?
äter dessutom inte en massa skräpmat utan äter ganska "ren" mat och lagar allt från grunden?
någon som kan ha en lösning på detta?
kalorier in > kalorier ut. du har räknat fel någonstans.
Eller saltbalans. Mycket natrium, lite kalium?
Känns som om jag förstått vad det innebär med Periodisk Fasta. Undrar om detta upplägg skulle fungera, är inget fan av att äta innan jag lägger mig så det blir enligt mig riktigt bekvämt, bulkar förövrigt:
Träning, 10 gr EAA före & 10 gr EAA efter: 11.30-12.30
Då går jag utan mat från 17.30 till 9.30 (16 timmar.)
Funkar Periodisk fasta lika bra om man bulkar likväl som man deffar? av det jag läst verkar det gå vilket som iallafall.
Tacksam för svar.
/Peace.
Ja det går absolut, det enda som spelar roll i slutändan är hur mycket kalorier du har fått i dig under dagen.
MVH
Commando1980
2010-01-13, 15:42
Eller saltbalans. Mycket natrium, lite kalium?
visst kan vikten fluktuera (vätska, mat i magen etc)...men han har dietat i 3 veckor och vikten har gått upp då är nog huvudproblemet att han inte har koll på kalorier ut vs kalorier in.
Jodå.
Jag gick upp ett par kg på några veckor utan att ändra mina kostvanor, från att tidigare ha gått stadigt nedåt.
Emil_Larsson
2010-01-13, 18:26
En fråga till.
Hur är smartast att lägga upp intaget efter träning.
Om vi tar mitt exempel.
Träning: 11.30-12.30
Äta det mesta på lunchen, äta det mesta på middagen eller lika mycket lunch och middag? Har det någon praktisk betydelse?
/Peace.
Jag hade skippat frukosten, ätit ett monstermål direkt efter träningen, och sedan ätit middag vid 20.
Men generellt anses det vara bäst att äta mest direkt inpå träningen.
Commando1980
2010-01-13, 19:50
Jodå.
Jag gick upp ett par kg på några veckor utan att ändra mina kostvanor, från att tidigare ha gått stadigt nedåt.
...vilket inte är samma sak som att påbörja en diet med viktuppgång. därav mitt svar att han inte har koll på kalorier ut och in.
Brooklyn
2010-01-13, 21:37
kör enligt följande.
vaknar vid 07.30 ungefär.
äter första målet vid 13.00 (~700kcal+)
tränar vid 17-18 ungefär
och äter sen igen hyffsat tätt intil träningen, cirka klockan 19-20
sista målet äts 20.55
funkar detta? fastar alltså mellan 2100 till 1300
vid första målet är jag ruskigt hungrig, men sen blir det lugnt senare på dagen.
ger det mer att fasta på dagen än att fasta på natten så som jag har lagt upp det?
Commando1980
2010-01-14, 00:40
kör enligt följande.
tränar vid 17-18 ungefär
sista målet äts 20.55
vid första målet är jag ruskigt hungrig, men sen blir det lugnt senare på dagen.
ger det mer att fasta på dagen än att fasta på natten så som jag har lagt upp det?
hur menar du med 'funkar' det? det känner du ju själv? passar inte upplägget så får du använda dig av ett ätmönster som passar dig bättre. periodisk fasta är ingen magi. för mig personligen så passar det utmärkt.
dock så finns det ju grejer du kan göra för att minska på eventuella hungerkänslor under fasteperioden....kaffe, dricka vatten, EAA etc etc.
...vilket inte är samma sak som att påbörja en diet med viktuppgång. därav mitt svar att han inte har koll på kalorier ut och in.
Hrm. Sant.
passar inte upplägget så får du använda dig av ett ätmönster som passar dig bättre. periodisk fasta är ingen magi. för mig personligen så passar det utmärkt.
Inte bara är det omagiskt, man måste också anpassa tiden själv!
Jag tycker att betydligt längre fasteperioder än 16h (närmare 22h) passar mig mycket bättre, då jag kan göra saker hela dagen utan att behöva tänka på att ordna med mat. Hungern känns enklare att hantera. När jag sedan kommer hem vet jag att jag kan verkligen slappna av med god mat och tidning/bok/film. Blir lagom dåsig av en sån jättemåltid också. :-)
Dessutom verkar jag bli av med mer fettmassa utan att behöva tänka på det.
Riktigt intressant! Själv tror jag inte jag skulle klara av den här typ av fasta just nu, så jag äter frukost, lunch, middag inom loppet av 8 timmar, och därefter endast kvarg + proteindrink.
Får testa detta kommande höst då man är ledig ifrån jobbet :D Där måste jag verkligen få i mig mat då vi arbetar 12 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
Brooklyn
2010-01-14, 09:08
hur menar du med 'funkar' det? det känner du ju själv? passar inte upplägget så får du använda dig av ett ätmönster som passar dig bättre. periodisk fasta är ingen magi. för mig personligen så passar det utmärkt.
dock så finns det ju grejer du kan göra för att minska på eventuella hungerkänslor under fasteperioden....kaffe, dricka vatten, EAA etc etc.
med "funkar det" så menade jag om det ger lika bra resultat att ha fastan lagd när man sover än om man är vaken och fastar.
MrBurner
2010-01-14, 09:19
Jag tycker att betydligt längre fasteperioder än 16h (närmare 22h) passar mig mycket bättre, då jag kan göra saker hela dagen utan att behöva tänka på att ordna med mat. Hungern känns enklare att hantera. När jag sedan kommer hem vet jag att jag kan verkligen slappna av med god mat och tidning/bok/film. Blir lagom dåsig av en sån jättemåltid också. :-)
Dessutom verkar jag bli av med mer fettmassa utan att behöva tänka på det.
Instämmer med dig. Men jag vet inte hur kroppen känner av att endast äta under ett fönster på två timmar. Är det något som du har koll på?
Brooklyn, du fastar ju även om du sover.
kör enligt följande.
tränar vid 17-18 ungefär
sista målet äts 20.55
Jag gör ungefär sådär, (Mindre KCAL) och jag mår och går ner bra.
Så länge jag sysselsätter mig kan jag klara mig till 14-15 utan att bli hungrig:)
Instämmer med dig. Men jag vet inte hur kroppen känner av att endast äta under ett fönster på två timmar. Är det något som du har koll på?
Nej, och det motiverade mitt inköp av The Warior Diet. De studier som gjorts (något lösryckta och inte exakt samma upplägg) visar att ADF inte påverkar något negativt.
Det enda jag märkt av, som sagt, är att mina fingrar blir lite kalla. Lågt fasteblodsocker, och jag tycker att jag blir av med mer fett av att äta en måltid än att äta så här. Den längre fastan verkar göra att mer kroppsfett mobiliseras, i en snabbare takt än den lagras in.
Om det beror på något fysiologiskt med insulin, eller om jag bara får i mig mindre energi vet jag inte. Jag äter tills jag blir mätt, inväntar matkoman och sussar kudden. :-)
med "funkar det" så menade jag om det ger lika bra resultat att ha fastan lagd när man sover än om man är vaken och fastar.
De flesta fastar när de sover.
WHITEFOLKS
2010-01-14, 15:45
Mikaelj:
Hur funkar styrkan för dig?
Mikaelj:
Hur funkar styrkan för dig?
Väldigt bra, faktiskt. Det som påverkar mig är framförallt trötthet. Vilket är anledningen till att jag förlängde fastan, eftersom jag började träna på kvällen istället.
För mig handlar det mycket om att bli kompis med hunger, vad gäller resultaten. Den är där, men mer hanterbart än vid kortare fasta eller 3-6 måltider om dagen. Att träna hungrig och låta mig plågas av det funkar inte. Men om jag är hungrig (eller vad nu känslan är) så spelar det liksom ingen roll.
Brooklyn
2010-01-14, 17:10
De flesta fastar när de sover.
inte så jag menade, undrade bara om själva effekten var bättre vid vaket tillstånd, men det verkade ju inte spela någon roll.
Emil_Larsson
2010-01-14, 20:46
När man har vilodag, funkar det lika bra att ha samma måltidsfördelning som på en träningsdag? dvs. fasta 16 timmar och inta föda resterande tid?
/Peace.
MrBurner
2010-01-14, 22:49
Det hoppas jag att det gör, jag tränar inte alls i dagsläget och kör oftast 18/6.
Daniel L
2010-01-14, 23:07
Sökte faktiskt (!), men jag gav upp, så jag frågar här.
Hur fungerar det med att träna två pass per dag under fasta? Ett på förmiddagen och ett lite senare på kvällen.
Hur fungerar det med att träna två pass per dag under fasta? Ett på förmiddagen och ett lite senare på kvällen.
"Bra"?
Du får vara lite mer specifik.
Man and Machine
2010-01-15, 02:22
Om man kör 16/8 eller ännu längre fasta t.ex 20/4. Får ni inte jävligt svullna och gasiga magar då när ni trycker i er all mat inom ett så litet tidsintervall? Jag skulle vilja prova att köra 17/7 men jag tror inte magen kan hålla sig normal då. Är det min kost/mage det är fel på eller upplever någon annan detta problem?
Snarare tvärt om, fiser mycket mindre sedan jag började med PF
Om man kör 16/8 eller ännu längre fasta t.ex 20/4. Får ni inte jävligt svullna och gasiga magar då när ni trycker i er all mat inom ett så litet tidsintervall? Jag skulle vilja prova att köra 17/7 men jag tror inte magen kan hålla sig normal då. Är det min kost/mage det är fel på eller upplever någon annan detta problem?
Vad äter du?
Scratch89
2010-01-15, 07:00
Under IF är det bra att undvika bönor, mycket fibrer, blomkål, stora mängder mjölk osv, om man är känslig för det.
Det går. I dagsläget kör jag ett lugnt pass på 30-40 minuter på morgonen. Utöver det, styrketräning 1-3 ggr/v kl 12 och ett längre pass på kvällen (60-90 minuter). Total träningsmängd omkring 10 tim/v.
Förmodligen inte mest optimalt, men för mig fungerar det tillräckligt bra och jag har rätt stora krav på resultat.
Avråder starkt att köra hårdare pass (80% puls och uppåt) på morgonen vid IF. Efter hårda pass skall man äta, annars går det åt helvete med återhämtningen (långsiktigt).
malfunction
2010-01-15, 12:19
Min mage mår otroligt mkt bättre på PF än med högre måltidsfrekvens. Jag äter runt 80 gram fiber om dagen fördelat på 2-3 måltider och upplever inga problem förutom att jag blir väldigt mätt.
Daniel L
2010-01-15, 12:32
Det går. I dagsläget kör jag ett lugnt pass på 30-40 minuter på morgonen. Utöver det, styrketräning 1-3 ggr/v kl 12 och ett längre pass på kvällen (60-90 minuter). Total träningsmängd omkring 10 tim/v.
Förmodligen inte mest optimalt, men för mig fungerar det tillräckligt bra och jag har rätt stora krav på resultat.
Avråder starkt att köra hårdare pass (80% puls och uppåt) på morgonen vid IF. Efter hårda pass skall man äta, annars går det åt helvete med återhämtningen (långsiktigt).
Så du äter någonting innan och efter det första passet på morgonen?
Daniel L
2010-01-15, 12:33
"Bra"?
Du får vara lite mer specifik.
Jag tänkte mest på hur det blev med maten, om man skulle bryta fastan före och efter det första passet på morgonen.
Man and Machine
2010-01-15, 12:47
Vad äter du?
Det vanliga skulle jag påstå. T.ex iförrgår:
Middag 21.00.
Fasta
14.00. Esapro
Träning
16.00 Esa+Malto
Sedan Havrefras, mjölk, potatis, kassler, sås, ägg, gröt, banan, apelsin fram till 20.30.
Jag ju inte börjat med dieten än utan detta är mer av ett teststadie. Är dock tverksam om magen skulle bli bättre för jag laddar in massa grönsaker, bönor brocolli osv..
Jag tror personligen att det är den stora mängden kolhydrater på en gång som är problemet men det verkar ju mer vara min mage det är fel på om ingen annan har samma problem?
Under IF är det bra att undvika bönor, mycket fibrer, blomkål, stora mängder mjölk osv, om man är känslig för det.
Jag tror jag äter både mindre fiber och mjölk än vd jag brukar. Men jag borde kanske räkna på det?
Min mage mår otroligt mkt bättre på PF än med högre måltidsfrekvens. Jag äter runt 80 gram fiber om dagen fördelat på 2-3 måltider och upplever inga problem förutom att jag blir väldigt mätt.
Över dagen räknat är nog min mage också bättre av PF men just i samband med att jag ätit och timmarna efter är min mage katastrof. Det låter som ganska mycket fibrer. Har för mig att RDI på kostfbrer är 35 gram per dygn men det är kanske skillnad på kostfibrer och fibrer? Jag försöker i normala fall ligga ganska högt men inte öber 35 gram. Det har jag gjort under en längre tid så det handlar inte om ovana att äta kostfibrer.
Om man bortser att magen blir orolig upplever ni inte att den blir väldigt utstående när ni äter allt på en gång? Mer ur ett estetisk perspektiv nu alltså...
LOS: Jag antar at du menade någon form av förbärnningsträning på morgonen? Dvs. att du jobbar cyklar eller går men inte springer? (enkelt förklarat) Har själv tänkt genomföra min diet på det sättet.
Paradiddle
2010-01-15, 13:46
Hmm så om man brukar styrketräna på morgonen runt 7-8 så är IF inget bra alternativ? Eller har nån ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en träningsdag med IF?
Så du äter någonting innan och efter det första passet på morgonen?
Nej, då blir det ju inte IF, eller hur? ;)
Äter nästan alltid lunch kl 13 (resturang på jobbet med buffé), äter sedan middag 18-19 och eventuellt något småplock fram till 21.
Idag blir det så här:
08:00 30 minuter cykling. Zon 1 (65% av maxpuls).
12:00 Styrketräning + uppvärmning.
12:30 35 minuter löpband. Zon 2-4 (75-90% maxpuls)
13:20 Massor av mat. Idag: Lax, sill, rödkål, några potatisar, ostgratinerad broccoli, spenatlåda, fläskkarré.
17:00 Cykling 30-60 minuter. ZOn 1.
19:00 Middag. Idag köttfärsbiffar med stuvad vitkål.
20:00 Förmodligen lite gött. Idag blir det nog mörk choklad och kokosnöt :)
Äter _nästan_ LCHF
LOS: Jag antar at du menade någon form av förbärnningsträning på morgonen? Dvs. att du jobbar cyklar eller går men inte springer? (enkelt förklarat) Har själv tänkt genomföra min diet på det sättet.
Lätt konditionsträning jao (120-140 bpm i puls / 60-70% av max).
Just nu kör jag mestadels cykling, men lätt löpning skulle också fungera. Jag upplever inga problem med återhämtningen så länge intensiteten är låg.
Torkelll
2010-01-15, 16:18
hur är det att köra med fasta bara ett antal dagar i veckan. Kan det bli "störningar" i kroppen? Vanlig måltidsmönster ena dagen, å andra dagen fasta(20 H), följt av vanliga måltidsmönster några dagar och sen fasta igen osv?
Hmm så om man brukar styrketräna på morgonen runt 7-8 så är IF inget bra alternativ? Eller har nån ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en träningsdag med IF?
Jag tränar runt 7-8 käkar lunch vid 10. Tar lite eaa under dagen och sedan brakmiddag vid 18. Handlar lite om hur ens dagar ser ut mest.
piprensare
2010-01-16, 06:52
Har nyligen hittat den här tråden och började i förra helgen med periodisk fasta.
Brukar träna kampsport/gym, och kampsporten är oftast på kvällen så har lagt upp pf mellan 17-01 ca.
Men grejen är den att varje lördag så bryter kampsporten sitt vanliga schema och jag är tvungen att köra vid 1100 på morgonen, vilket leder till att jag kommer bli tvungen att käka ca 10 för att inte dö på passen. Min fråga är då om det ställer till stora problem med PF, eller om man kan ta sig en liten speciell dag (frukost 10, middag ca 13, lunch 1700 och avsluta som vanligt vid 24 ca) utan att det påverkar fördelarna med fastan som man har i vanliga fall?
Jag kommer käka som exemplet ovan, även om det sabbar lite på PF, är mer intresserad om det ger några stora skillnader, så inga "ät som du känner passar" tack:)
Kör på och testa. Du har ju trots allt 6 av 7 dagar rätt.
I slutändan är det energi in /ut som är avgörande ändå.
Om det är något jag inte har bra koll på så är det insulin... Man vill inte ha något som ger insulinfrisättning under fastan, eller? Får mn inte det av fun light? 0 kalorier men är det inte något sötningsmedel som "lurar" kroppen så det frisätts i alla fall. Diskuterade detta med en vän häromdagen och av slump så snackade någon hälsokärring på TV om det just och förklarade det ungefär såhär. Får man hälla i sig massa fun light under fastan? Dricker nämligen en hel del.
Hur är det med mat efter träningen??
Ska det vara 1-2dundermål eller kan man käka lite varje timme framtills kl 21?
13:00 - Bryter fasta - 500kcal typ
15:00 - träning EAA
15:00 - under träning Vassle
16:30 - efter träning EAA
17:30 - 15g vassle 1liter mjölk
19:00 - lunch
20:30 - lunch
Så brukar det se ut.
Kan man käka lite hur som helst efter träningen om man vill?
Det har väl ingen betydelse? Det är väl ändå själva fastan som är meningen och som ger resultat?
Jag kör själv 20-4 nu. Funkar kanon, rekommenderar det för er som kört på 16-8 ett tag. Tycker det verkar bita bättre på fettet att fasta längre än 16h.
Jag kör själv 20-4 nu. Funkar kanon, rekommenderar det för er som kört på 16-8 ett tag. Tycker det verkar bita bättre på fettet att fasta längre än 16h.
[ ] Instämmer delvis
[X] Instämmer helt
Muskler syns tydligare på ben och armar, trots att jag äter mig lealös på kvällarna. Det verkar som att något händer kring 19-timmarsstrecket.
---
Jag siktar på en stor & kalorisnål förrätt vid 18 (typ surkål, kruskakli/fibrex-musli eller dyl), middag 19 och efterrätt 20-21-tiden. Exakta tider varierar, men alltid på kvällen efter 18. Blir 21-23 timmars fasta per dygn.
Har åkt snowboard på ett (kvällsmål) om dagen, utöver kaffe med mjölk kring frukosttid och vid lunchtid. Pauserna är vad som påverkat prestationen för min del, inte brist på mat. Åkande på avancerad nivå i italienska Alperna i snitt kl. 9-15 i en vecka.
Idag kommer det se ut som följande.
13.30 Träning (10G EAA)
14.20 10G EAA+ kreatin
15.10 Käk 2000 KCAL
19.00 500-600 kcal
Alltså, 20H med fasta. Igår gjorde jag lite som mikaejl verkar göra. Äta två måltider (14 och 19) så 4H's fönster bör funka bra:thumbup:
Du kan prova att göra så, men jag hade vänt på ordningen i dina två mål. Föredrar att äta ett stort mål ganska tätt på (~2h innan) läggdags, så att jag inte blir hungrig när jag skall sova. Dessutom blir de flesta sömnig av stora måltider. Samt att jag inte är hemma vid 15-tiden.
I praktiken börjar jag alltså äta när jag är klar med dagens bestyr, och vet att jag inte behöver göra något annat för dagen. Kan sätta mig ner i lugn och ro, äta & slappna av.
Så ätfönstret på 4 timmar är bara relaterat till hur lång tid det tar att få upp någon sorts hunger mellan förrätt, huvudrätt och efterrätt: "dagens måltid", så att säga.
Om jag bara äter en enorm huvudrätt finns det inget som hindrar från att ätfönstret blir 1-2 timmar. Men jag brukar vilja äta både förrätt (~100-200 kcal, beroende på vad jag äter) och efterrätt (100-300 kcal), så huvuddelen av energin äter jag ändå i ett mål.
Du kan prova att göra så, men jag hade vänt på ordningen i dina två mål. Föredrar att äta ett stort mål ganska tätt på (~2h innan) läggdags, så att jag inte blir hungrig när jag skall sova. Dessutom blir de flesta sömnig av stora måltider. Samt att jag inte är hemma vid 15-tiden.
I praktiken börjar jag alltså äta när jag är klar med dagens bestyr, och vet att jag inte behöver göra något annat för dagen. Kan sätta mig ner i lugn och ro, äta & slappna av.
Så ätfönstret på 4 timmar är bara relaterat till hur lång tid det tar att få upp någon sorts hunger mellan förrätt, huvudrätt och efterrätt: "dagens måltid", så att säga.
Om jag bara äter en enorm huvudrätt finns det inget som hindrar från att ätfönstret blir 1-2 timmar. Men jag brukar vilja äta både förrätt (~100-200 kcal, beroende på vad jag äter) och efterrätt (100-300 kcal), så huvuddelen av energin äter jag ändå i ett mål.
Jag har ju blivit kolo-mindfucked och vill äta min största måltid efter träningen. Grandmaster skrev ju även att 80% av dagsintaget bör ske efter träning.
Och ofta så slutar jag / lunch vid 13, börjar träna 13.30-13.40 och kommer hem eller åker tillbaka till jobbet 15.
Är ute på jävligt hal is, då jag har dålig koll.
Läst igenom tråden lite, verkar intressant de här. Tänkte ligga på ett underskott för o bli mer rippad.
Så... Börjar skolan 8:15 varje vardag. Stiger upp kl 7.
Lunchen i skolan är 11:00-12:00 tiden.
Kommer hem vid 15:00-16:00.
Tränar 17:30-18:30. Tränar 1h-1,5h.
Nu skrev jag inte NÄR jag åt osv. De är de jag vill ha hjälp med - små och stora måltider? När isåfall? Kan jag ta vassleprotein som mellanmål lite när som? Help is appreciated :)
Doctor Snuggles
2010-01-28, 12:55
Jag har nog nu gett upp den latmask-IFen jag lätt faller in i. Köra några mindre måltider, och en stor lite då och då fungerar bättre. Vid dagligen stora, få, måltider så verkar det bli för stor insulinfrisättning och bukfetmainlagring. Visserligen så kontrollerar jag inte kalorierna, men eftersom jag är bekväm av mig och inte kommer börja göra det, så är det lättare med mindre måltider då och då. Orkar inte riktigt med matkoman på kvällen heller.
Jag har ju blivit kolo-mindfucked och vill äta min största måltid efter träningen. Grandmaster skrev ju även att 80% av dagsintaget bör ske efter träning.
Ja, efter träning. ;-)
Om du inte kan flytta träningen, så förstår jag. Jag tränar vanligtvis innan jag äter, d v s på kvällen. Så det funkar mycket bättre för mig.
Om jag någon gång tränar tidigare på dagen äter jag EAA före, efter och sedan 1-2 gånger till med entimmesintervaller.
Orkar inte riktigt med matkoman på kvällen heller.
Det ser jag som en fördel. Bara att gå & lägga sig efter maten. Jag får i och för sig inte matkoma, blir bara lite slöare (energi till magen?)
Läst igenom tråden lite, blir mer o mer intresserad o testa de här. Tänkte ligga på ett underskott för o bli mer rippad.
Nu skrev jag inte NÄR jag åt osv. De är de jag vill ha hjälp med - små och stora måltider? När isåfall? Kan jag ta vassleprotein som mellanmål lite när som? Help is appreciated :)
malfunction
2010-01-28, 16:58
Läst igenom tråden lite, blir mer o mer intresserad o testa de här. Tänkte ligga på ett underskott för o bli mer rippad.
Skippa frukost, ät lunch, ät eventuellt mellanmål om du känner för det, träna, ät middag. Middagen bör förslagsvis utgöra större delen av ditt kaloriintag.
Hur är det för er som har lite tyngre jobb?
Jag äter frukost runt 05:15 pa vardagarna och är vralhungrig vid frukost nr.2 som är ca 09:00..
Bara tanken pa att endast äta lite vid lunchen och sen vänta tills efter träning/kvällen gör mig hungrig.
cocacola
2010-01-28, 19:02
själv så vaknar ja 06.30 tar esapro.
kl 17.00 drar till gymmet esapro igen
kl 19.00 äter mat
kl21.00 äter mat
Skippa frukost, ät lunch, ät eventuellt mellanmål om du känner för det, träna, ät middag. Middagen bör förslagsvis utgöra större delen av ditt kaloriintag.
jo men låt säga om man äter 1 - 2 mål om dagen.. kan man trycka i sig 2g/kg protein då? klarar kroppen ta upp de? jag väger ~74kg tex. så kan ja trycka i mig 74g protein vid ena tillfället och 74g protein vid andra?
johanhej
2010-01-28, 20:14
jo men låt säga om man äter 1 - 2 mål om dagen.. kan man trycka i sig 2g/kg protein då? klarar kroppen ta upp de? jag väger ~74kg tex. så kan ja trycka i mig 74g protein vid ena tillfället och 74g protein vid andra?
Vad jag vet så finns det ingen gräns för hur mycket protein kan ta upp från en måltid.
Jag vet att det vart prat om det här innan pa kolo, tyvärr vet jag inte vad de lärda enades om..
Men sök sa hittar du :thumbup:
jo men låt säga om man äter 1 - 2 mål om dagen.. kan man trycka i sig 2g/kg protein då? klarar kroppen ta upp de? jag väger ~74kg tex. så kan ja trycka i mig 74g protein vid ena tillfället och 74g protein vid andra?Ja, kroppen tar upp det. Jagar du maximal stimulans av proteinsyntesen fler ggr per dag så får du äta fler ggr.
vicarious
2010-01-28, 21:02
Så länge du inte trycker i dig 74g protein i form av enbart EAA eller vassle vid båda tillfällena så lär det vara lugnt.. Större måltid -> längre tid att tömma magsäcken -> längre tid för allting att tas upp i tarmen. Om bara t ex 20g togs upp och resten gick till spillo skulle ju hela tanken bakom IF rasera.. samt då skulle det vara något allvarligt fel på kroppen. Allting tas upp.
Däremot så blir bara en ytterst liten del till muskelprotein. Det mesta blir till energi.
I en norsk studie fick de som åt färre (3x) måltider större muskeltillväxt än de som åt fler (6x), trots adekvat mängd EAA vid varje måltid.
Jag (och t ex Ori Hofmekler) tror att energimängden i en enskild måltid spelar större roll än totala mängden energi över dygnet.
Kauppi: Ät i skolan, och efter träningen. Eller skippa skolmaten och ät något litet när du slutar, sedan resten efter träningen, inta paltkoma9000 -> sova gott.
Klarar du av skolan utan mat så kör på det. Jag hade nog ätit i skolan pga att det är så svinigt god mat och mycket att välja på, gratis.
aighty, då tackar jag för alla svaren!
att skippa frukosten kommer bli svårt, då ja kommer känna mig sten hungrig under hela dagen, gillar inte skolansmat så värst mycket heller tyvärr..
men att käka mycket efter träningen på kvällskvisten kan jag absolut greja. så kallad paltkoma :D
men kroppen klarar då ta upp, låt säga ~ 80-150g protein?
att skippa frukosten kommer bli svårt, då ja kommer känna mig sten hungrig under hela dagen, gillar inte skolansmat så värst mycket heller tyvärr..
Det är som sagt för de flesta en vanesak. Äter man tillräckligt mycket på kvällen är man ändå inte hungrig på morgonen.
Du kan räkna med att kroppen tar upp allt. Däremot bottnar proteinsyntesstimulansen vid ~10g EAA. Men det finns fler faktorer än så, som proteinnedbrytning och -balans.
men att käka mycket efter träningen på kvällskvisten kan jag absolut greja. så kallad paltkoma :D
Har själv väldigt lätta hungerkänslor nån gång på morgonen, men som många skrivit försvinner dom fort. Det är nästan jobbigare att bryta fastan på träningsfria dagar för det känns, i alla fall för mig, som att skolan och vardagen flyter på väldigt bra utan mat i magen! :)
Commando1980
2010-01-29, 00:36
I en norsk studie fick de som åt färre (3x) måltider större muskeltillväxt än de som åt fler (6x), trots adekvat mängd EAA vid varje måltid.
Jag (och t ex Ori Hofmekler) tror att energimängden i en enskild måltid spelar större roll än totala mängden energi över dygnet.
.....
Flytkorken
2010-01-29, 01:13
Försöker förklara för en polare till mig hur detta funkar, och då drar han såklart upp de mest extrema exemplen. Vet inte riktigt vad jag ska svara då jag vart sågad rätt hårt :D
Så ställer frågan ordagrant här:
Om jag nu förbrukar 2500ckal om dagen. Skulle jag då i teorin kunna dra i mig en 1500ckal pizza efter träningen, balansera upp med rätt mängd protein om de behövs och fortfarande gå ner i vikt?
Detta ska alltså vara en effektiv, fettförbrännande och muskelbesparande deffmetod?
kalori in vs kalori ut
Det gäller oavsett tidpunkt för måltid.
Anton Fräs
2010-01-29, 03:31
Om jag nu förbrukar 2500ckal om dagen. Skulle jag då i teorin kunna dra i mig en 1500ckal pizza efter träningen, balansera upp med rätt mängd protein om de behövs och fortfarande gå ner i vikt?
Detta ska alltså vara en effektiv, fettförbrännande och muskelbesparande deffmetod?
Jag ser inga problem med det för deffens skull, skulle vara mättnad isåfall. Du skulle dock få i dig stora mängder salt och beroende på hur väl du lyckas balansera upp få en hög E% fett.
Flytkorken
2010-01-29, 05:01
Det var väll något sånt jag svarade också. Att man skulle kunna dra en pizza ibland utan att de skadade.
Men pga att kalorifördelningen inte är så optimal, mycket salt osv... Så är de inget att rekommendera varje dag.
För övrigt så har jag deffat/bantat närmare ett halvår nu, varav ca 1,5månad på PF. Totalt har jag gått ner 15kg varav ca 2kg på PF. Min sammanfattning är väll att de inte hände lika mycket på vågen under PF, trots samma kalori intag.
MEN! Jag har börjat göra ökningar på gymmet igen. Svårt att veta om jag lagt på mig muskler då jag inte mäter mig. Men känns hårdare och starkare :D
Mitt mat schema:
15.00 Jag äter ca 400ckal mat
17.30 tar rage
18.00 EAA+gym
19.00 EAA
20.00 Ca 1000ckal mat
24.00 proteindrink med 50%vassle och 50%kasein
WHITEFOLKS
2010-01-29, 05:06
Om det inte händer lika mycket på vågen så borde man nog se det som något positivt då du antagligen behåller mer muskler alt. om du har tur bygger lite.
Sen måste du ju tänka på att ditt kcalbehov antagligen har gått ner eftersom du inte väger lika mycket längre.
Försöker förklara för en polare till mig hur detta funkar, och då drar han såklart upp de mest extrema exemplen. Vet inte riktigt vad jag ska svara då jag vart sågad rätt hårt :D
Så ställer frågan ordagrant här:
PF är inget magiskt som rättfärdigar att man kan äta vad som helst, bara för att man kan äta mer när man väl äter. Om jag deffade enligt "vanlig" metod (äta 6+ gånger per dag) hade jag inte köpt en pizza och styckat upp den i 6+ slices för att sedan inta lite då och då..
Men man måste ju leva också så en pizza efter ett träningspass händer väl ibland :)
.....
Det finns fler studier än just den norska vars resultat pekar i samma riktning!
.....
Jag själv och onigiri upplever förbättringar av att minska ätfönstret ännu mer. n=3! ;-)
En fundering kring måltidsfrekvens.
När fettcellen är full (och när vi äter, se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142775) usöndras leptin så att vi blir mätta. Leptin styr andra hormoner indirekt, t ex ämnesomsättningen. Att äta en enda stor måltid kanske helt enkelt ger en större effekt än att äta flera småmåltider, trots lika mycket mat.
Toppen på grafen blir vid en stor måltid mycket högre, trots konstant area -- och det kanske är själva toppen som är viktig. Verkar det vettigt?
Funderar på att övergå till 20/4 under en period, några tips att ge?
Träning 17-18
18 - Proteindrink efter passet
19 - "Middag"
20 - Kaseindrink
Jag följer ungefär samma upplägg.
Motivering: eftersom mättnaden tar en stund att infinna sig börjar jag med en förrätt 30-60 minuter innan middagen. Brukar bli så naturligt om jag äter något litet direkt när jag kommer hem. Middagen brukar ta en stund att ordna till. Utan förrätt blir jag inte riktigt mätt/nöjd av huvudrätten.
Låter mer som 22/2 dock?
Jag följer ungefär samma upplägg.
Motivering: eftersom mättnaden tar en stund att infinna sig börjar jag med en förrätt 30-60 minuter innan middagen. Brukar bli så naturligt om jag äter något litet direkt när jag kommer hem. Middagen brukar ta en stund att ordna till. Utan förrätt blir jag inte riktigt mätt/nöjd av huvudrätten.
Låter mer som 22/2 dock?
Jag och matematik, typ.
Nej, men det får lite bli vad det blir, får se hur det funkar med nytt jobb och så.
Rätt smidigt om inte annat om det funkar.
Jay: Skippa kasseindrinken och ät dessa kalorier i middagen istället. Så hade jag gjort, så lång fasta som möjligt = win.
Detsamma gäller dig Flytkorken. Skit i drinken vid 24. Ät allt vid middagen. Ni kan åtminstone ge det en chans i några veckor, tycker jag.
Jay: Skippa kasseindrinken och ät dessa kalorier i middagen istället. Så hade jag gjort, så lång fasta som möjligt = win.
Detsamma gäller dig Flytkorken. Skit i drinken vid 24. Ät allt vid middagen. Ni kan åtminstone ge det en chans i några veckor, tycker jag.
Blir lite styvt att dundra i sig 250 gram protein på så kort tid, vilket är det mindre problemet.
Den stora anledningen till drinken är mer att:
- palla laga massa mat
- blir lite billigare
- jag brukar hålla mig rätt mätt på kaseindrinken
- det är lean food, man blir inte fet av lean food.
Obs, ett skämt insprängt i ovanstående text
Ristretto
2010-01-29, 12:17
Grejen med att avsluta med en drink är att det blir en mycket skönare mättnad, tycker jag och så är det billigare än att äta protein från ex. kött.
Vad är det för fördelar du finner med så lång fasta Onigiri?
Mättnad?
Prestation?
Alert?
Commando1980
2010-01-29, 12:43
Det finns fler studier än just den norska vars resultat pekar i samma riktning!
posta dem gärna,de studier jag sett har ju visat att det inte är någon skillnad. förutom den mikael hänvisar till.
Ministry
2010-01-29, 14:07
Funderar på att övergå till 20/4 under en period, några tips att ge?
Träning 17-18
18 - Proteindrink efter passet
19 - "Middag"
20 - Kaseindrink
Jag kör oftast 20/4 och det passar mig kanon.
Tränar oftast ca 1230 och äter sedan mitt MainMeal kl 1400.
Då blir det mycket!
Sedan ytterliggare en måltid vid 1800 and that´s it.
Try it you like it :naughty:
En vanlig träningsdag:
Morgon: 12g EAA
17:00 - 12g EAA + Malto
Träning
6g EAA
1 timme
30g whey FX
1 timme
Mat!
Sova
Vad är det för fördelar du finner med så lång fasta Onigiri?
Mättnad?
Prestation?
Alert?
Får äta mig riktigt mätt istället för att sprida ut det i flera små, det verkar ta bra på fettet och det går även riktigt bra i gymmet just nu, men det är naturligtvis för att jag inbillar mig att 20-4 är bäst det går så bra ;)
Får äta mig riktigt mätt istället för att sprida ut det i flera små, det verkar ta bra på fettet och det går även riktigt bra i gymmet just nu, men det är naturligtvis för att jag inbillar mig att 20-4 är bäst det går så bra ;)
Whatever floats your boat :)
Huvudsaken är att man trivs och det funkar.
SiSenior
2010-01-29, 22:57
Under dieten som jag snart ska påbörja hade jag tänkt att powerwalka en runda på 40 minuter innan skolan varje morgon, alltså vid halv 7 tiden. Är detta något jag borde undvika eftersom min ätperiod inte börjar fören långt senare (14-20 äter jag) eller gör de sak samma? En annan möjlighet är att jag går precis innan första målet, 13:20~ alltså. Vilket av alternativen tror ni hade varit "effektivast" om man säger så?
vad menar ni med begreppet 20/4? och 20/2 osv? kanske jag som är efterbliven.
och går de bra o köra PF tex bara 4 ggr i veckan sen köra som vanligt de 3 resterande, eller skall det helst vara 7 dagars PF hela tiden?
också, kan man hålla på med PF hela tiden? eller ska man köra på att i 1månad sen uppehåll or what? :)
vad menar ni med begreppet 20/4? och 20/2 osv?
20/4 = 20 timmar fasta, 4 timmars ätande.
kan man hålla på med PF hela tiden?
Ja.
vad menar ni med begreppet 20/4? och 20/2 osv? kanske jag som är efterbliven.
och går de bra o köra PF tex bara 4 ggr i veckan sen köra som vanligt de 3 resterande, eller skall det helst vara 7 dagars PF hela tiden?
också, kan man hålla på med PF hela tiden? eller ska man köra på att i 1månad sen uppehåll or what? :)
20/4 22/2 anger hur stort ätarfönster man väljer att ha. Så det betyder 20 timmar fast / 4 timmar man äter under.
Eftersom PF främst är ett sätt att partitionera maten så bör man använda sig utav det hela tiden eftersom hungerreglerande hormoner fungerar bäst om man har regelbundna tider för födointag. Så det är antingen eller som gäller skulle jag vilja säga.
Hur stor roll spelar det att äta "det stora målet", som man vanligtvis äter direkt efter träning, vid samma tidpunkt på en vilodag? Och hur viktigt är det att hålla sig inom samma "ätar fönster" under en vilodag?
Ursäkta om frågan besvarats tidigare!
Cerberus
2010-01-29, 23:56
hur viktigt är det att äta vid exakt samma tider varenda dag? Kan variera en hel del för mig. Brukar föredra att fasta längre på helgerna då jag e mer uttråkad o ha ett mindre ätarfönster.
hur viktigt är det att äta vid exakt samma tider varenda dag? Kan variera en hel del för mig. Brukar föredra att fasta längre på helgerna då jag e mer uttråkad o ha ett mindre ätarfönster.
Ok...
Men du bryter ändå fastan vid samma tidpunkt?
Själv brukar jag äta mitt stora mål runt 11.00 på träningsdagar. Skall jag även ha ett stort mål vid 11.00 på vilodagar oxå?
Mvh Alex
Cerberus
2010-01-30, 00:18
vanligtvis brukar ja börja äta runt 19 men ibland kan de bli 18, beror lite på när ja tränar. Försöker få till fasta ät-tider, går sådär dock.
sista målet brukar bli runt 00-01
snatch914
2010-01-30, 03:08
Har börjat med PF och allt går frid och fröjd än så länge. Lite svårt o få exakta måltids intervall men thats it..
Jag undrar om man kan hålla t.ex. -1000kcal/dag. Eller är det som vid "vanlig" deff att -500 är att rekomendera.
Har börjat med PF och allt går frid och fröjd än så länge. Lite svårt o få exakta måltids intervall men thats it..
Jag undrar om man kan hålla t.ex. -1000kcal/dag. Eller är det som vid "vanlig" deff att -500 är att rekomendera.
Ju större underskott, ju mer muskelmassa kommer du att tappa.
Hum..
20/4 säger ni?
Va det inte max 14-16timmars fasta som gäller?
För lång fasta var väl negativt? Tyckte ja läste när martin skrev det?
Asså vissa dagar skiter jag i första målet innan träning där. För ibland är jag inte hungrig. Kör bara på EAA typ.
Så vissa dagar blir längre än 16h fasta, eller aa jag bryter fastan med EAA och kanske 15g vassle.
13:00 eaa
14:00 vassle
15:00 eaa + träning
Va det inte max 14-16timmars fasta som gäller?
För lång fasta var väl negativt? Tyckte ja läste när martin skrev det?
16 timmar är valt som gränsen då glukoneogenes [från protein] bidrar för mycket till blodsockret, eller hur det var. Martin förklarar säkert.
Även Ori (Warrior Diet) skriver att du inte skall fasta mer än 16-18 timmar efter att maten brytits ned (~8-12 timmar), vilket ger en maxgräns på ungefär ett dygn. Förutsättningen för längre fasta verkar vara att man tränar regelbundet.
Det verkar som att det för n=2 (jag, Onigiri) ger bättre resultat med längre fasta. Du får prova själv.
Asså vissa dagar skiter jag i första målet innan träning där. För ibland är jag inte hungrig. Kör bara på EAA typ.
Beroende på vad du tänkt uppnå så är det inte vettigt att äta vassle och/eller EAA under fastan, förutom precis kring träningen.
-1000 och -500 beror på vad din underhållsenergimängd är. Räkna på ~20% istället för en fast siffra på 500. En liten person skall inte minska med 500, och en stor person kan öka siffran.
Beroende på vad du tänkt uppnå så är det inte vettigt att äta vassle och/eller EAA under fastan, förutom precis kring träningen.
Jag vill uppnå muskelökning.
Nej jag skrev nog lite fel där, eller så.
Jag intar inte någoting under min fasta, bara vatten typ.
Men efter att jag har fasta i 16timmar så tar jag antingen EAA + 500måltid.
Eller så skiter jag i den där måltiden och kör enbart med EAA + vassle fram tills efter träningen, om du förstår mig? Det är väl inget negativt med det? Jag har ju redan fastat i 16timmar vilket är mitt "fasta" mönster.
Runt 50kcal under fastan var väl okej? Martin dricker själv mjölk till kaffet det är 50kcal. 1dl mjölk innehåller ju lite över 1gram kasein vilket tar ca en timme innan man "fastar" igen eller nåt. En dos EAA är runt 30-40kcal. Beroende på hur man räknar och tas ju upp direkt.
Jag har en annan bild av periodisk fasta. Inte kopplat till någon specifik fysilogisk händelse.
Periodisk fasta är att äta varannan dag. Ena dagen överflöd och andra dagen inget alls. Det är detta upplägg som finns redovisat i studier.
Genom hård träning så kan tillståndet av "svält " komma fortare och inträffa redan efter 16 timmar.
Alltså är 16/8 en praktisk lösning för indivíder som tränar hår, tömmer glykogenförråden och som vill maximera syntesen av muskelprotein.
Fritt tolkat.
Det har jag funderat på innan jag hoppade på 20-4. Att äta runt 4 tusen kalorier måndag. Inget på tisdag, 4k onsdag osv. Tror inte jag skulle orka i längden ärligt talat :D
Problemet med att äta så oregelbundet är ghrelinanpassningen.
16/8 passar nog mig bra då.
Lunchen i skolan är klockan 12:00, käkar lite då. Inget fan av skolans mat precis.
Kommer hem vid 16:00, äter lite av morsans mat innan träningen som är 17:30.
Efter träningen äter jag mycket!! Ätnings fönstret slutar 20:00.
Så "ätar fönstret" är 12:00 - 20:00. Där jag käkar de mesta efter träningen vid 19:00-19:30...
Fastar sedan från 20:00 till 12:00 dagen där på. ~16h fasta.
Låter detta bra? Eller borde jag göra några förändringar?
vicarious
2010-01-30, 13:41
16/8 passar nog mig bra då.
Lunchen i skolan är klockan 12:00, käkar lite då. Inget fan av skolans mat precis.
Kommer hem vid 16:00, äter lite av morsans mat innan träningen som är 17:30.
Efter träningen äter jag mycket!! Ätnings fönstret slutar 20:00.
Så "ätar fönstret" är 12:00 - 20:00. Där jag käkar de mesta efter träningen vid 19:00-19:30...
Fastar sedan från 20:00 till 12:00 dagen där på. ~16h fasta.
Låter detta bra? Eller borde jag göra några förändringar?
Det beror ju på hur mycket "det mesta" är. Blir det bara en stor måltid? Jag skulle nog lagt ätarfönstret lite senare om du tränar vid 5-6 på eftermiddagen. Ätarfönster från 15-16 fram till 23-24 kanske.
Det beror ju på hur mycket "det mesta" är. Blir det bara en stor måltid? Jag skulle nog lagt ätarfönstret lite senare om du tränar vid 5-6 på eftermiddagen. Ätarfönster från 15-16 fram till 23-24 kanske.
Jo tänkte också något sådant först, nog bäst så.
Men har lunch i skolan vid 12. Vettetusan om jag klarar en hel dag i skolan utan något käk överhuvudtaget. Så låt säga jag gör som du sa; Ätarfönster 15.00-16.00 - 23.00-24.00. Men sedan att jag äter ett litet mål vid 12 i skolan?
Jo tänkte också något sådant först, nog bäst så.
Men har lunch i skolan vid 12. Vettetusan om jag klarar en hel dag i skolan utan något käk överhuvudtaget. Så låt säga jag gör som du sa; Ätarfönster 15.00-16.00 - 23.00-24.00. Men sedan att jag äter ett litet mål vid 12 i skolan?
Tycker att 12-20 låter som en utmärkt period som inte inkräktar på ditt liv i övrigt.
Man kan vara hur "opti" som helst, men passar det inte med resten av ens liv kommer man inte att följa det.
Bättre att vara ett snäpp under perfekt (... inte för att någon vet vad "perfekt" är), och kunna följa det under längre tid.
kalajset
2010-01-30, 14:40
Man kan vara hur "opti" som helst, men passar det inte med resten av ens liv kommer man inte att följa det.
Bättre att vara ett snäpp under perfekt (... inte för att någon vet vad "perfekt" är), och kunna följa det under längre tid.
+1 Det tål att understrykas, själv varit där just i samband med periodisk fasta. Själva "fastan" fungerade, (i den mån man kan avgöra det själv), väldigt bra, men de tider jag hade valt var svåra att följa, och efter några månader fick jag nog. Ska snart pröva detta igen, men denna gång verkligen tänka till, så jag kan äta när andra i min närhet äter, inget kul att vare sig sitta med vid ett X antal måltider när andra äter, utan att äta något själv, eller inte "kunna" ta den där goda kvällskvargen t ex...
MrBurner
2010-01-30, 15:22
Aaah. The good ol' "kvällskvarg". Bara på träningsforum man kan läsa något sådant kan jag tänka mig :)
Jag ser fram mot din slutgiltiga recension av WD.
http://mikael.jansson.be/log/review-the-warrior-diet
Ett problem med att äta mellan 12-20 som jag kan se är om man behöver göra något efter 20, typ skolarbete. Jag tenderar iaf att bli väldigt slö och trött efter att jag har stoppat i mig all mat, och vill därför äta så nära läggdags som möjligt.
Hur fungerar det egentligen att angripa "stubborn fat" med periodisk fasta? Är det fortfarande "höga" mängder kolhydrater på träningsdagarna ala EOD refeeds som Leangains verkar bygga på, eller måste man skära ner på dem (<~25 e%/dygn) i ett längre perspektiv för att kunna mobilisera? Om man tänker sig att man kör lågintensiv cardio med yohimbine dagen efter, där kosten är PSMF-aktig. Någon som har erfarenhet?
På mig har det envisa fettet börjat försvinna sedan jag krympte ätfönstret rejält.
Enbart EAA kring träning, i övrigt en någorlunda moderat lågkolhydratkost. (40-60g kanske? räknar inte. det i kesella/cf och min hemmagjorda fibermusli)
BlackMagic
2010-01-31, 16:13
Spelar intaget av gram kolhydrater någon roll vid periodisk fasta? Visst, man håller sig mätt längre med fett och lite kolhydrater, men rent fysiologiskt menar jag?
På mig har det envisa fettet börjat försvinna sedan jag krympte ätfönstret rejält.
Enbart EAA kring träning, i övrigt en någorlunda moderat lågkolhydratkost. (40-60g kanske? räknar inte. det i kesella/cf och min hemmagjorda fibermusli)
40-60 g kh är ju <20 e%, eller ännu lägre. Har testat den baletten och det funkar jättebra för att få bort det fettet, men det är inte särskilt behagligt. Att kroniskt ligga så lågt fungerar inte för mig. Kör du aldrig refeeds? :)
40-60 g kh är ju <20 e%, eller ännu lägre. Har testat den baletten och det funkar jättebra för att få bort det fettet, men det är inte särskilt behagligt. Att kroniskt ligga så lågt fungerar inte för mig.
Var det under energibegränsning? De flesta som säger att lågkolhydratkost är obehagligt brukar samtidigt äta mindre än de brukar göra. Jag äter på tills jag blir mätt. Sedan jag minskade mitt ätfönster verkar jag inte behöva bry mig om hur mycket jag äter, magen sätter naturligt stopp.
Kör du aldrig refeeds? :)
Nä. Fast ibland äter jag lite mer kolhydratrik mat, som kvällens blodpudding. Blir ungefär 50g bara det. Å andra sidan är det inga kolhydrater i ägg, ost & spam som resten av måltiden kommer bestå av.
Så jag äter nog närmare 20-30g en vanlig dag nu när jag tänker efter. Huvuddelen kommer annars från mjölk i kaffet, och resten från min hemmagjorda musli på kruskakli/fibrex/solrosfrön/kokosrasp med kesella & yoghurt.
MrBurner
2010-02-01, 17:36
Jag har börjat att jobba med kroppen mycket, vaktmästare närmare bestämt. Är det då vettigt att köra på 8/16 istället för 2/22?
Såhär har det sett ut idag
2401 KCAL
145G Protein
194G Kolhydrater
110,5G Fett
Inte så bra. Lite väl mkt kolhydrater samt dryga 200KCAL+
Andra tankar?
young_george
2010-02-01, 19:05
Tycker du ligger lite lågt i protein, men det är ju upp till dig.
Jo, tänkte också på det. Men fuckade upp det vid lunchen och mellanmålet.
Jajajaj, got optinoja playing in my head:(
Okej. Är det okej att köra 16/8 på träningsdagar och 20/4 på vilodagar.
Kör med 1-3vilodagar i veckan. Oftast 2.
Rooz en enkel protein bomb.
0.5liter minimjölk
250g kvarg
20gram vassle kolozzeum pure whey
100gram mixbär
kötta i mixer -
500kcal - 60gram protein :) Easy shit! Godare än milkshake på mcdonalds. Och man blir faktist jävligt mätt trots rinnande kalorier.
Alltså såhär då
Månag träning: 16/8 - ätamönster 13-21
Tisdag vilodag: 20/4 - ätamönster 17-21
Onsdag träning: 16/8 - ätamönster 13-21
Torsdag: vilodag: 20/4 - ätamönster 17-21
Regelbundna måltider är alltid bättre än oregelbundna, såvida du inte vill vara hungrig hela tiden.
Bryter man fastan om man dricker pepsimax eller dylikt skräp? Har för mig det var någon studie om lightdrycker rätt nyligen. Vill inte köra på några chansningar att det "kanske bryter tror jag" utan jag vill verkligen veta specifikt. Har en tendens att bli oerhört läsksugen mot kvällen men jag är osäker på det hela.
Doctor Snuggles
2010-02-01, 21:56
Tycker du ligger lite lågt i protein, men det är ju upp till dig.
Varför? Det går utmärkt att bygga massa på bara 1g/kvkg, fast det kanske är delvis individuellt. Hälsosammare antagligen också.
Varför? Det går utmärkt att bygga massa på bara 1g/kvkg, fast det kanske är delvis individuellt. Hälsosammare antagligen också.På kolozzeum är allt under 2g /kg bortkastat protein vet du väl! :whipped:
MIAKELJ Okej, jag varierar alltid mellan 14-16/ fasta, men äter alltid senaste måltiden innan kl 21.
Jag har inga problem med hungern, kan lätt hålla mig.
Men och andra sidan tänkte jag på det här med proteinsyntesen att den är förhöjd i 48timmar efter träning, och att inte äta på länge när man har bra höjd proteinsynstes känns inte bra med tanke på att proteinsyntesen "känslighet" sänks för varje timme? Men jag vet inte.
Jag har inga problem med hungern, kan lätt hålla mig.
Nu var det inte hungern som sådan jag pratade om, utan att måltider vid fasta tidpunkter gör att man blir hungrig vid just de tidpunkterna. Det är ganska praktiskt att bara bli hungrig vid sitt kvällsmål, istället för att gå omkring småhungrig hela tiden bara för att man ändrar sina måltidstider varje dag.
vicarious
2010-02-02, 00:36
Bryter man fastan om man dricker pepsimax eller dylikt skräp? Har för mig det var någon studie om lightdrycker rätt nyligen. Vill inte köra på några chansningar att det "kanske bryter tror jag" utan jag vill verkligen veta specifikt. Har en tendens att bli oerhört läsksugen mot kvällen men jag är osäker på det hela.
Vet ej men kan inte tänka mig det, inget insulin utsöndras?
Men som sagt, det är inget bestämt on/off läge, det har diskuterats tidigare i tråden.
Var faktiskt på tv häromdagen då det sades att lightprodukter (cola light i detta fallet) "lurade" kroppen och satte igång insulinfrisättningen.
vicarious
2010-02-02, 01:01
Var faktiskt på tv häromdagen då det sades att lightprodukter (cola light i detta fallet) "lurade" kroppen och satte igång insulinfrisättningen.
... och det man ser på TV är alltid sant? :thumbup:
Eftersom det är fråga om ett dos-respons förhållande så bör man ligga så nära noll som möjligt. Med det sagt så kommer inte en skvätt mjölk till kaffet, eller 6 g EAA, utgöra något större problem.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2491408&postcount=349
Du får nog specificera vilket program du kollade på :P
Anton Fräs
2010-02-02, 09:10
Det är bullshit såvitt jag vet oavsett vilket program det var. Skulle inte förvåna mig om det var Du är vad du äter eller liknande.
Nitrometan
2010-02-02, 10:47
I vilka mängder då? Borde ju krävas ganska rejäla mängder för att ge ett insulinsvar.
Vilket TV-program?
Stora mängder kan säkert ge ett visst insulinsvar, eftersom asparagin är en glukoid aminosyra, och fenylalanin är en keto/gluko-aminosyra.
SiSenior
2010-02-04, 09:42
Bumpar detta inlägg då dieten närmar sig allt mer och min fråga fortfarande kvarstår.
Under dieten som jag snart ska påbörja hade jag tänkt att powerwalka en runda på 40 minuter innan skolan varje morgon, alltså vid halv 7 tiden. Är detta något jag borde undvika eftersom min ätperiod inte börjar fören långt senare (14-20 äter jag) eller gör de sak samma? En annan möjlighet är att jag går precis innan första målet, 13:20~ alltså. Vilket av alternativen tror ni hade varit "effektivast" om man säger så?
Under dieten som jag snart ska påbörja hade jag tänkt att powerwalka en runda på 40 minuter innan skolan varje morgon, alltså vid halv 7 tiden. Är detta något jag borde undvika eftersom min ätperiod inte börjar fören långt senare (14-20 äter jag) eller gör de sak samma? En annan möjlighet är att jag går precis innan första målet, 13:20~ alltså. Vilket av alternativen tror ni hade varit "effektivast" om man säger så?Gör som du vill men promenaden, mår du bättre av att gå tidigt före mat, do it. Mår du bättre av att gå klockan 15:33 eller 18:27, do that. Jag hade föredragit morgonen. Ett bra sätt att vakna på, helt klart. Brukar promenera mycket i mitt jobb på förmiddagarna utan mat, funkar prima.
Nej, en måttlig konsumtion är inga problem såvitt jag vet, pepsi max är ju nästan ett måste kvällstid. :)
SiSenior
2010-02-04, 12:46
Gör som du vill men promenaden, mår du bättre av att gå tidigt före mat, do it. Mår du bättre av att gå klockan 15:33 eller 18:27, do that. Jag hade föredragit morgonen. Ett bra sätt att vakna på, helt klart. Brukar promenera mycket i mitt jobb på förmiddagarna utan mat, funkar prima.
Okej tack:thumbup:
Jag tänkte såhär, jag har inte en aning om hur "bra" det är för kroppen, om det är "bättre" eller så Jag tänkte deffa ner mig ytterligare 5 kg på 8-9 veckor cirka, om jag äter runt 2000 kalorier per dag gånger 7 blir det 14k. Men om jag tex:
Måndag: Träna 10-11.30 Äta 12, totalt kcal intag 3100-3300 under dagen
Tisdag: Fasta
Onsdag: Träna 10-11.30 Äta 12, totalt kcal intag 3100-3300 under dagen
Torsdag: Fasta
Fredag: Träna 10-11.30 Äta 12, totalt kcal intag 3100-3300 under dagen
Helger: Vanlig IF. Äta mellan 12-18, runt 2000 kcal per dag.
Kommer hamna runt 14k kcal som ni ser, men det jag undrar om detta har någon verklig fördel istället för att köra vanlig IF på 4-8 timmars ätfönster med runt 2000 kalorier om dagen? Kaloriantalet är detsamma. Har det testas eller studerats?
Det vanligaste är att studera just alternate-day-fasting, men jag tror att det kan vara jobbigt att inte äta på fasta måltider.
Är kreatin, fettförbrännande piller och shit acceptabelt under fastan?
Jag har inte lust att varken dricka eller äta under fastan är det okej att skippa vatten? Dricker ju ändå så mkt under träningen och ätarperioden. Magen känns bäst orörd under fastan.
Testade att fasta i 18timmar senast, och åt precis allting efter träningen, känndes skit bra:) Ska prova 20h framöver.
Cerberus
2010-02-08, 14:07
kreatin motverkar muskelförlust något, fettförbrännande är det inte vad jag vet. Kreatin kör jag jämt med.
vicarious
2010-02-08, 15:00
Är kreatin, fettförbrännande piller och shit acceptabelt under fastan?
Jag har inte lust att varken dricka eller äta under fastan är det okej att skippa vatten? Dricker ju ändå så mkt under träningen och ätarperioden. Magen känns bäst orörd under fastan.
Testade att fasta i 18timmar senast, och åt precis allting efter träningen, känndes skit bra:) Ska prova 20h framöver.
Men herregud, frågan har varit uppe tusen gånger, så sent som förra sidan i den här tråden... det är INTE en on/off switch...... när insulin utsöndras hämmas lipolysen, äter du sånt som utsöndrar insulin kommer lipolysen att hämmas till viss grad beroende på hur mycket insulin som utsöndras - basically.
Jag själv äter bara under någon timme varje dag och har gjort så i några veckor. Trivs man med det så ser jag inga problem me't, förutom de sociala problem som kan uppstå ibland. Mitt schema ser ut som följande ifall någon är intresserad;
18:00 - EAA
18:05 - Träning
20:00 - EAA
21:00 - EAA
21:20-22:00 - Mat, proteindrink, någon frukt och eventuellt någon macka eller liknande.
Jag brukar väl hamna på strax över 2000 kcal/dygn och det är lagom då jag försöker bli lite hårdare.
Har man problem att bli mätt som jag har så käkar jag mig hellre mätt på ett mål mat per dag än att äta 14 mål mat där varje måltid består av två majskorn.
AmericanDragon
2010-02-08, 16:01
Mitt schema ser ut som följande ifall någon är intresserad;
18:00 - EAA
18:05 - Träning
20:00 - EAA
21:00 - EAA
21:20-22:00 - Mat, proteindrink, någon frukt och eventuellt någon macka eller liknande.
Varför äta så sent efter träning :confused:
Anton Fräs
2010-02-08, 16:13
Det roar mig att när jag äter efter hunger och inte fasta tider så faller jag in i periodisk fasta. Ganska intressant då jag ätit 6 måltider/dagen under en längre period, så fort jag släpper på rutinen. PANG! 1-3 mål om dagen under max 8 timmars fönster.
Varför äta så sent efter träning :confused:
Helt enkelt därför att runt träning är inte energi(överskott) det mest adekvata, tillgång till aminosyror är.
Kim Jong Il
2010-02-08, 18:31
Periodisk fasta är intressant. Kör för närvarande ett mål mat varannan dag. Helt klart godkänt.
Gör det av ekonomiska skäl dock.
Men herregud, frågan har varit uppe tusen gånger, så sent som förra sidan i den här tråden... det är INTE en on/off switch...... när insulin utsöndras hämmas lipolysen, äter du sånt som utsöndrar insulin kommer lipolysen att hämmas till viss grad beroende på hur mycket insulin som utsöndras - basically.
Vafan du behöver ju inte bli aggressiv kompis *cry* jag är bara ett litet barn och det kliar fortfarande i min rumpa fast jag torkat mig, mamma tvättar fortfarande mina kalsonger och plockar upp mina kondomer :(
Men utsöndrar kreatin insulin??
Betacellerna på de Langerhanska öarna i din bukspottskörtel insöndrar insulin.
(nej)
Kim Jong Il
2010-02-08, 18:36
Du tar vad, 5g kreatin per dag?
Det ger nästan inget insulin oavsett vad det är, min muskulöse vän.
Måhända om det var en ren insulinlösning du förväxlade för ditt kreatin.
Kim Jong Il
2010-02-08, 18:37
Betacellerna i din bukspottskörtel insöndrar insulin.
(nej)
Du förstod väl vad han menade?
Periodisk fasta är intressant. Kör för närvarande ett mål mat varannan dag. Helt klart godkänt.
Ett mål varannan dag? WTF? Hur mkt äter du då? :)
Troll?
Ja, och jag svarade. Latmaskar förtjänar inga vettiga svar.
vicarious
2010-02-08, 18:38
Vafan du behöver ju inte bli aggressiv kompis *cry* jag är bara ett litet barn och det kliar fortfarande i min rumpa fast jag torkat mig, mamma tvättar fortfarande mina kalsonger och plockar upp mina kondomer :(
Menade inte att bli aggresiv, men frågan är uppe stup i kvarten känns det som :Virro
(nej)
:D
Kim Jong Il
2010-02-08, 18:45
Troll
Inte alls! Om du vill kan du besöka mig under två dygn för att se hur det fungerar för mig. Men jag är ganska fet så det blir ingen vacker syn direkt. Skicka PM i så fall.
Ja, och jag svarade. Latmaskar förtjänar inga vettiga svar.
Bra! Så ska dräggen tas.
Ett mål varannan dag? WTF? Hur mkt äter du då? :)
Runt 3500 kcal förra veckan.
Idag blev det lite mindre. Kanske 2500.
3500kcal varannan dag? Va? Det lär du väl inte gå upp på? Eller dietar du?
Hade jag kört fasta i 48timmar så hade jag ju fått trycka i mig runt 7000kcal för att ligga plus.
(nej)
Va? Hahaha??
Du tar vad, 5g kreatin per dag?
Det ger nästan inget insulin oavsett vad det är, min muskulöse vän.
Måhända om det var en ren insulinlösning du förväxlade för ditt kreatin.
Haha fattar inte vad ni snackar om? :S Okej kreatin är lugnt då, Tack.
Inte alls! Om du vill kan du besöka mig under två dygn för att se hur det fungerar för mig. Men jag är ganska fet så det blir ingen vacker syn direkt. Skicka PM i så fall.
Runt 3500 kcal förra veckan.
Idag blev det lite mindre. Kanske 2500.
Hahha? :S
vicarious
2010-02-09, 00:29
Va? Hahaha??
Din fråga var dåligt formulerad. Du frågade om kreatin utsöndrar insulin när du i själva verket menade om kreatin gav någon insulinutsöndring.
Mikaelj svarade med en gnutta komik att det är betacellerna i bukspottkörteln som usöndrar (insöndrar) insulin.
MrBurner
2010-02-09, 15:07
Kan det uppstå problem med exempelvis magmun när man häver i sig så mycket mat på två-tre timmar och sedan går och lägger sig någon timme senare? Syftar alltså på om det kan leda till hälsbränna på sikt.
Inga problem för mig. Möjligtvis att hålla ned mängden fibrer och ost om man vill dricka något efter maten, annars tar det tvärstopp och magsäcken blir som en heliumballong.
Äter du absolut ingenting varannan dag?
Kim Jong Il
2010-02-11, 19:53
Äter du absolut ingenting varannan dag?
Är det mig du frågar?
Blir lite konstigt när du skriver det rakt ut utan att citera någon.
Megalodon
2010-02-14, 14:02
Har efter att läst igenom hela tråden bestämt mig för att prova på periodisk fasta. Det skulle nog passa mig perfekt, då jag hellre äter mycket sällan än flera små måltider. Hur hade ni lagt upp det? Enligt följande
Jobb 12-20 (måndag tom fredag)
Träning 20.30-22.00 (måndag tom fredag)
Morgonpromenad (innan jobbet måndag tom fredag)
MVH
Har efter att läst igenom hela tråden bestämt mig för att prova på periodisk fasta. Det skulle nog passa mig perfekt, då jag hellre äter mycket sällan än flera små måltider. Hur hade ni lagt upp det? Enligt följande
Jobb 12-20 (måndag tom fredag)
Träning 20.30-22.00 (måndag tom fredag)
Morgonpromenad (innan jobbet måndag tom fredag)
MVH
Äta mellan 14.00-22.00. Försökyt få i mig 70% av dagens intag efter träning.Då många upplever en trötthet efter stora måltider kan det vara en fördel att äta det innan man lägger sig.
Megalodon
2010-02-14, 16:56
Äta mellan 14.00-22.00. Försökyt få i mig 70% av dagens intag efter träning.Då många upplever en trötthet efter stora måltider kan det vara en fördel att äta det innan man lägger sig.
Är hemma vid 22.30, så jag får väl äta mellan 15.00-23.00 då.
Vet ej om jag klarar av att få i mig så mycket på en gång*spy*.
Blir det fel om jag äter två måltider innan träningen?
Eller en måltid innan träningen och en efter?
Hur lång tid mellan måltiderna?
MVH
vicarious
2010-02-14, 17:54
Är hemma vid 22.30, så jag får väl äta mellan 15.00-23.00 då.
Vet ej om jag klarar av att få i mig så mycket på en gång*spy*.
Blir det fel om jag äter två måltider innan träningen?
Eller en måltid innan träningen och en efter?
Hur lång tid mellan måltiderna?
MVH
Det är inte fel men hela tanken är att så mycket som möjligt av energin ska läggas då kroppen är som mest anabol, efter träning. De flesta brukar lägga ett ganska litet mål innan träning (10-20 E% kanske) eller träna fastande (med EAA eller liknande innan såklart)
MrBurner
2010-02-14, 18:38
Inga problem för mig. Möjligtvis att hålla ned mängden fibrer och ost om man vill dricka något efter maten, annars tar det tvärstopp och magsäcken blir som en heliumballong.
Varför just ost? Kommer själv ihåg att en av de få gånger jag fått sura uppstötningar när jag lagt mig, är just efter stort intag av ost och mackor.
Mycket kolhydrater, kan det tänkas öka risken?
Anton Fräs
2010-02-14, 21:20
Många upplever problem med stora intag av just hårdost.
Varför just ost?
Kasein är väldigt svårsmält. Tänk dig hur fettfri ost blir, nästan som plast.
MrBurner
2010-02-15, 15:36
Ah. Hur kommer det sig att magen sväller så pass mycket som den gör? *nyfiken*
Den sväller inte av osten och fibrerna i sig, utan som en effekt av att allt jag sedan stoppar i mig (vanligt vatten, t.o.m.!) inte kan ta sig ur magsäcken.
MrBurner
2010-02-15, 15:51
Aha. Nu är jag med i leken :)
Anton Fräs
2010-02-15, 16:03
Alltså är det någon som har tips på lättätna proteinkällor? Jag får nog fan ta till pulver snart annars. Läskigt för mig då jag är van att behöva trycka mättande grejer för att hålla mig mätt, nu är det tvärtom..
Alltså är det någon som har tips på lättätna proteinkällor? Jag får nog fan ta till pulver snart annars. Läskigt för mig då jag är van att behöva trycka mättande grejer för att hålla mig mätt, nu är det tvärtom..
Hur mycket protein behöver du äta? 150g protein är lätt, tycker jag. Det beror också på vad för något du äter till.
Keso med sylt: 250g ger 30g protein. Försvinner i ett nafs.
Anton Fräs
2010-02-15, 16:09
Hur mycket protein behöver du äta? 150g protein är lätt, tycker jag. Det beror också på vad för något du äter till.
Keso med sylt: 250g ger 30g protein. Försvinner i ett nafs.
Jag siktar på 3g + per kg, alltså snackar vi ca. 300g protein. Mastigt minst sagt.. Som det är nu är det sjuka mängder kyckling, en del ost, köttfärs 10%ig, bönor som är stapelvaror.
Eddie Vedder
2010-02-15, 16:10
Jag siktar på 3g + per kg, alltså snackar vi ca. 300g protein. Mastigt minst sagt.. Som det är nu är det sjuka mängder kyckling, en del ost, köttfärs 10%ig, bönor som är stapelvaror.
Ja det lät mättande.:) Men jag håller med MikaelJ, med rätt saker till blir det lättare. Lägg osten och nötfärsen på vitt bröd och gör micrade ost- och köttfärsmackor. Det lär aldrig gå att sluta äta.:D
Anton Fräs
2010-02-15, 16:12
Jag får mecka lite goda såser och lägga ner lite mer energi på kosten, alternativt missbruka tacoköttfärs i högre utsträckning än vad jag redan gör :D
500g ost ger ~125g protein - perfekt att smälta ovanpå annan mat eller bara äta i bitar.
400g köttfärs ger 80g protein. Där någonstans tror jag att min gräns går för hur mycket jag kan klämma i mig.
Jag ifrågasättar din höga proteinkonsumption -- tror inte att den är nödvändig -- men om du ändå vill hålla den verkar det som att ditt bästa alternativ är att ersätta din ordinarie måltidsdryck med en vassleproteinblandning. 90g protein från 3 dl pulver och 6 dl vätska borde vara ganska enkelt att få i sig.
minishcap
2010-02-15, 16:22
Kvarg blandat med yoghurt eller fun light i en mixer? Jag tryckte i mig 1,5 kg kvarg mixat med drickyoghurt från lidl en dag (inte all kvarg på en gång, utan 500 g pack per måltid)...man kände sig ganska mätt den dagen. :D
Doctor Snuggles
2010-02-15, 16:23
Köttfärs med lite bönor tycker jag personligen går ner rätt lätt. Förutsatt att köttfärsen är bra gjord, och relativt fet, förstås. Alla proteinrika grytor där proteinet inte är torrt och ger särskilt mycket tuggmotstånd är också relativt lättätet, typ indiskt, äkta gulasch osv.
Jag skulle personligen inte käka så mycket protein dock; är inte särskilt hälsosamt.
Anton Fräs
2010-02-15, 16:24
500g ost ger ~125g protein - perfekt att smälta ovanpå annan mat eller bara äta i bitar.
400g köttfärs ger 80g protein. Där någonstans tror jag att min gräns går för hur mycket jag kan klämma i mig.
Jag ifrågasättar din höga proteinkonsumption -- tror inte att den är nödvändig -- men om du ändå vill hålla den verkar det som att ditt bästa alternativ är att ersätta din ordinarie måltidsdryck med en vassleproteinblandning. 90g protein från 3 dl pulver och 6 dl vätska borde vara ganska enkelt att få i sig.
Jag ska nog köra mer ost, även försöka göra lite goda såser att ha på käket.
Kvarg + funlight och liknande funkar bra men börjar tröttna på att sitta och äta mer eller mindre "yoghurt."
Ristretto
2010-02-19, 13:36
Jag testar att minska mitt ätfönster rejält nu, närmare bestämt till att bara äta efter träning, så det blir ungefär 1-1,5h stort. Jag tycker det funkar utmärkt nu på diet, speciellt när man är på skolan då man både är sysselsatt och slipper göra matlådor.
Är det någon som har så litet matfönster under uppbyggnad? Det är ju betydligt lättare att äta 1900 kcal än ex. 3000. Men med mycket fett bör det ju gå.
Majonnästuben och smörbyttan är dina vänner.
Ristretto
2010-02-19, 13:46
Majonnästuben och smörbyttan är dina vänner.
Ja, det var det jag tänkte. Redan nu blir det betydligt större mängder fett i kosten än tidigare. Både godare och bättre för välmåendet.
Väldigt intressant med IF trotts att jag inte är speciellt påläst på ämnet och jag hade gärna provat fullt ut. Kör redan idag stor del av mitt matintag efter träningen, det stora problemet är ju helgerna där både makro samt ätarfönster ser annorlunda ut...
Hur påverkar det IF, långsiktigt att inte vara konsekvent under vilodagar...?
Mvh
MrBurner
2010-02-19, 17:39
Att inte göra det till en vana är väl det viktigaste skulle jag gissa på. Precis som det mesta.
Jag måste säga att jag gillar känslan att träna fastande, känns inte så tröttsamt som det brukade när jag hade mat i magen.
Ristretto
2010-02-19, 18:21
Jag skulle tro att man mycket väl kan dra nytta av eventuella fördelar med PF under veckan samtidigt som man äter som vanligt under helgen.
Jag skulle tro att man mycket väl kan dra nytta av eventuella fördelar med PF under veckan samtidigt som man äter som vanligt under helgen.
PF på träningsdagar (mån-fre) är ju genomförbart! *flex*
Det finns en sak jag har funderat över. Om man nu säger att man äter sin sista måltid vid 15:00 (3 tiden) och planerar att träna nästa dag vid 11:00 och så tar man sin proteindrink, räknas då proteindrinken som "första måltiden", för då blir det 20 timmar fasta? eller gäller det bara vid fast föda som man kanske inte får i sig förrän 13:00 och då blir det 22 timmars fasta vilket låter ganska många timmar.
Hur skulle det se ut i praktiken att fasta så länge? Om man nu kanske fixar och äta en måltid om dagen och fasta resten, då blir det mellan 23-24 timmars fasta. Hur funkar det under bulk och för muskelbyggande syfte?
MVH, Jaro0
Ristretto
2010-02-20, 17:30
Det finns en sak jag har funderat över. Om man nu säger att man äter sin sista måltid vid 15:00 (3 tiden) och planerar att träna nästa dag vid 11:00 och så tar man sin proteindrink, räknas då proteindrinken som "första måltiden", för då blir det 20 timmar fasta? eller gäller det bara vid fast föda som man kanske inte får i sig förrän 13:00 och då blir det 22 timmars fasta vilket låter ganska många timmar.
Hur skulle det se ut i praktiken att fasta så länge? Om man nu kanske fixar och äta en måltid om dagen och fasta resten, då blir det mellan 23-24 timmars fasta. Hur funkar det under bulk och för muskelbyggande syfte?
MVH, Jaro0
Eftersom det antagligen blir runt 120 kcal, minst, så skulle jag iaf räkna det som att bryta fastan. Jag äter bara en gång om dagen, direkt när jag kommer hem, ca 15 min efter passet. Innan och efter passet kör jag EAA.
Anton Fräs
2010-02-20, 17:37
Som sagt tidigare det är ingen av/på knapp man talar om..
Ristretto
2010-02-20, 17:57
Som sagt tidigare det är ingen av/på knapp man talar om..
Nä, men man vill ju ändå undvika för stora insulinpåslag under fastan för att dra någon nytta av den.
Nä, men man vill ju ändå undvika för stora insulinpåslag under fastan för att dra någon nytta av den.
... och här kommer 80/20-regeln in.
Det kanske är relevant för kortare fasteperioder (även om 120 kcal förstås är en del), men vid mer eller mindre ADF spelar det inte lika stor roll. Om de 120 kcal är skillnaden mellan att kunna utföra 22-timmarsfasta och att vara tvungen att välja en kortare fasteperiod låter det som en bra avvägning. Funkar det ändå (d v s inte har med hungern att göra) kan man lika gärna utesluta de 120 kcal.
Ristretto
2010-02-20, 18:08
... och här kommer 80/20-regeln in.
Det kanske är relevant för kortare fasteperioder (även om 120 kcal förstås är en del), men vid mer eller mindre ADF spelar det inte lika stor roll. Om de 120 kcal är skillnaden mellan att kunna utföra 22-timmarsfasta och att vara tvungen att välja en kortare fasteperiod låter det som en bra avvägning. Funkar det ändå (d v s inte har med hungern att göra) kan man lika gärna utesluta de 120 kcal.
Ja, helt klart. Men jag undrar om han inte kan klara sig med EAA istället. Jag blir iaf inte alls mätt av en proteindrink.
Jo, jag hade också valt att bara äta EAA kring träningen och resten så lite som möjligt. Så små måltider som 120 kcal mättar i allmänhet ändå ingenting, såvida det inte är Fibrex eller likande...
Ristretto
2010-02-20, 18:27
Jo, jag hade också valt att bara äta EAA kring träningen och resten så lite som möjligt. Så små måltider som 120 kcal mättar i allmänhet ändå ingenting, såvida det inte är Fibrex eller likande...
Haha, ja. Käka 120 kcal från fibrex och drick en liter vatten. Då skulle man må!:naughty:
VoDaresVins
2010-02-21, 18:49
Hade inte hört om det här före igår. Verkar som de flesta har många pass per vecka, men hur skulle ni lägga upp om ni tränar "bara" 3 pass per vecka? 16/8 låter som skulle vara perfekt för vore bara skönt att slippa frukosten. Men vore det dumt då att köra med det varje dag om man har 4 träningsfria dar per vecka? Kör ingen direkt cardio heller, endast spontant.
Hade inte hört om det här före igår. Verkar som de flesta har många pass per vecka, men hur skulle ni lägga upp om ni tränar "bara" 3 pass per vecka? 16/8 låter som skulle vara perfekt för vore bara skönt att slippa frukosten. Men vore det dumt då att köra med det varje dag om man har 4 träningsfria dar per vecka? Kör ingen direkt cardio heller, endast spontant.
Jag har 3 styrkepass i veckan (dryga 3 hockey/cardio pass) Och kär 20/4. Det funkar oftast alldeles utmärkt, men ibland får jag köra 16/8 när det är familjemiddag osv.
Pröva 16/8 först och se hur du mår och så där. Många klarar att gå till 20/4 efter man anpassat sig ett tag:)
Kanske inte direkt ontopic men ändå relaterat; vilka reaktioner får ni av människor i er omgivning när ni kör IF och inte äter på jobbet, i skolan osv? Blev nyfiken på om ni förklarar vad ni sysslar med?
Anton Fräs
2010-02-21, 19:04
Kanske inte direkt ontopic men ändå relaterat; vilka reaktioner får ni av människor i er omgivning när ni kör IF och inte äter på jobbet, i skolan osv? Blev nyfiken på om ni förklarar vad ni sysslar med?
"Folk" brukar lacka, läser ju till dietist också så "ät 711 mål" om dagen är rätt inbankat :)
Väntar på maten så hinner med litet kort svar.
Föräldrarna tycker jag är knäpp, men när jag visar vad jag uppnått med det så blir det tyst.
Annars så så brukar jag försöka förklarar vad det är jag gör för andra, många säger att det är en bluff & båg och tror att jag läst det på en suspekt hemsida (Lite sanning??)
Men brukar avsluta konversationerna rätt snabbt, ingen idé att argumentera med folk som tror att du blir fet av fett och kan trycka i dig kolhydrater tills du spyr och kröka dig i form.. *rolleyes*
Är ju egentligen samma svar när man räknar kcal... Svårt att höfta hur mycket grädde morsan haft i grytan eller hur mycket majonäs caféet tryckt på din macka...
Folk undrar hur jag kan trycka i mig så mycket mat på så kort tid. Annars att jag undviker små ätande och dylik under fastan har ingen ifrågasatt då det brukar vara chips, godis, läsk, osv. Inte för att det är något fel med att äta det, utan folk tror jag är "nyttig" av mig och verkar då förstå att jag inte äter "skräp" mat.
Jag tjatar hål i huvudet på dem tills de inte orkar lyssna längre. :-)
Anton Fräs
2010-02-22, 07:29
Jag kommer (nästintill spontant) minska mitt ätfönster denna veckan, har inte kört strikt IF på länge men som jag tidigare skrivit blir det ungefär 16/8 rent naturligt för mig. Denna vecka kommer nog bli 20/4 då jag har mycket för mig.
Rapport om välmående/energi osv. kommer för de som är intresserade :)
MrBurner
2010-02-22, 08:36
Alltid konstiga reaktioner och det märks på folk att de inte tror att det fungerar. Sedan förklarar jag alltid hur bra jag tycker att det är just för att jag kan äta så himla mycket över kort tid, vilket jag verkligen älskar.
Det största problemet är ju att jag är ganska smal och då tror ju många automatiskt att jag inte äter senare när jag kommer hem heller, utan att jag bara bortförklarar mig ute i sociala sammanhang.
Ristretto
2010-02-22, 09:07
Senast någon sa något var det att när man äter mycket på kort tid så utsöndras något hormon som lagrar in det mesta som fett. Jag frågade om hon menade insulin, men det var något annat hormon hon syftade på. Hon visste inte vilket.
Jag sa då att om så var fallet så borde jag ju vara fet, varpå hon sa att: nä, men du äter ju så nyttigt.... *screwy*:confused:
Kanske inte direkt ontopic men ändå relaterat; vilka reaktioner får ni av människor i er omgivning när ni kör IF och inte äter på jobbet, i skolan osv? Blev nyfiken på om ni förklarar vad ni sysslar med?Ett tips är att inte dra upp periodisk fasta överhuvudtaget. Jag gjorde det igår, dumt nog, inför hela släkten för vi pratade just om mat. Berättade att jag äter oftast en gång om dagen och baserar min vardag på mjölk och ägg eller kött (tänk kilo). Fick kapitulera och dra mig hem för jag fick svar som att jag kommer dö i svält, att det var dumheter, att träningen tagit över mitt liv, att ingen energi kommer att finnas, kommer få anorexia osv. Det var ingen idé att börja strida emot. Så jag gick hem :)
Sedan har jag mött folk som tror att jag blivit anorektiker, och en vän höll på att ringa någon hjälplinje (Har tyvärr tappat kontakten med denne efter det)
Det är dock underligt, när man var tjock skulle man ner i vikt, och när man väl gör det gör man fel...Riktigt underligt*gah!*
Det är dock underligt, när man var tjock skulle man ner i vikt, och när man väl gör det gör man fel...Riktigt underligt*gah!*
Riktigt sjukt hur folk kan reagera, men det beror mest hur de tror att de ska reagera på en sådan situation. Om du rasar i vikt för snabbt så kommer folk definitivt tro att du har ät problem, speciellt med IF i bilden, då du kanske inte äter i skolan osv.
Det kan gå så långt att folk försöker hitta hjälp åt dig, istället för att prata med dig först om du ens har problem eller inte.
Allt snack om ät störningar har fått folk tro att andras viktnedgång har på något sätt blivit deras business också, vilket det inte är.
Det finns egentligen inte mycket du kan göra. Försök att inte gå ner onormalt mycket.
Jag tjatar hål i huvudet på dem tills de inte orkar lyssna längre. :-)
Haha så nice! Det ska man göra med sånna jävlar som verkligen tror dem har rätt.
"NEJ NEJ SÅ ÄR DE INTE" "MAN MÅSTE ÄTA FRUKOST BLÄBLÄBLÄ"
Min kompis föräldrar trodde jag hade en "ätstörning" ouuuuhh scarryyy
Fyfan. .
Riktigt sjukt hur folk kan reagera, men det beror mest hur de tror att de ska reagera på en sådan situation. Om du rasar i vikt för snabbt så kommer folk definitivt tro att du har ät problem, speciellt med IF i bilden, då du kanske inte äter i skolan osv.
Det kan gå så långt att folk försöker hitta hjälp åt dig, istället för att prata med dig först om du ens har problem eller inte.
Allt snack om ät störningar har fått folk tro att andras viktnedgång har på något sätt blivit deras business också, vilket det inte är.
Det finns egentligen inte mycket du kan göra. Försök att inte gå ner onormalt mycket.
Folk har frågat, men det är ju ganska "klassiskt" att neka problem..
Men jag vet vad jag gör, och jag har en person nära mig som håller stenkoll på hur det går, och det känns tryggt:)
Folk har frågat, men det är ju ganska "klassiskt" att neka problem..
Men jag vet vad jag gör, och jag har en person nära mig som håller stenkoll på hur det går, och det känns tryggt
Just precis.
Jag påstod aldrig att du inte vet vad du gör (om du nu fick det intrycket). Ville bara skriva av mig lite just om detta.
Men nice, det låter bra!
Just precis.
Jag påstod aldrig att du inte vet vad du gör (om du nu fick det intrycket). Ville bara skriva av mig lite just om detta.
Men nice, det låter bra!
Nej då, men som sagt så brukar det vara vanligt att folk som har problem nekar, och därav att folk tror att jag har problem (*gah!*)
Men har en dietist hemma, som faktiskt är vettig och hjälper mig en del.
VoDaresVins
2010-02-22, 17:31
Jag har 3 styrkepass i veckan (dryga 3 hockey/cardio pass) Och kär 20/4. Det funkar oftast alldeles utmärkt, men ibland får jag köra 16/8 när det är familjemiddag osv.
Pröva 16/8 först och se hur du mår och så där. Många klarar att gå till 20/4 efter man anpassat sig ett tag:)
Tack, men låter ju som även du har rätt många träningsdar per vecka då om ja förstod rätt. Tänkte om det är i undre kant med 3 pass när man inte lägger "intagsfönstret" runt träning 4 dar i veckan. Antalet pass kommer jag ändå inte ändra eftersom jag har det tight att gå ihop i alla fall.
Tack, men låter ju som även du har rätt många träningsdar per vecka då om ja förstod rätt. Tänkte om det är i undre kant med 3 pass när man inte lägger "intagsfönstret" runt träning 4 dar i veckan. Antalet pass kommer jag ändå inte ändra eftersom jag har det tight att gå ihop i alla fall.
Själv tycker jag det blir lite, körde dubbla eller trippla pass back in the days.
Men 2-3 pass har jag för är "minsta" rekommendation.
Själv tycker jag det blir lite, körde dubbla eller trippla pass back in the days.
Hjälpte det något då?
Kim Jong Il
2010-02-23, 10:42
Ingen annan som kör s k ADF?
Kim Jong Il
2010-02-23, 10:43
Varannandagsfasta alltså.
Hjälpte det något då?
Inte ett skit, men då var det ju 45min cykel, 1 H gym och 45min cykel hem (Högt tempo)
Eller 10.00 cardio 15.00 Gym 18:00 Hockey
Men detta var innan kolo, eller precis i början. Och mängden var bättre än upplägget. Hade ingen direkt plan eller taktik då, man levde efetr "De e ba köööör"
Tack King Krub, och andra som styrt upp det:D
King Jong: Jag har tänkt på det, gjort ett sånt inlägg om det några sidor bakåt men jag tror inte jag skulle orka med det, inte för hungerns skull utan mest för att det skulle bli så hemskt tråkigt utan mat varannan dag.
Hjälpte det något då?
Inte ett skit, men då var det ju 45min cykel, 1 H gym och 45min cykel hem (Högt tempo)
Med andra ord: det är meningslöst att försöka träna sig smal.
jag måste bara inflika att jag älskar 23/1 :D
jag måste bara inflika att jag älskar 23/1
Funkar, men fy fan va mätt man blir. I fler timmar (resten av dagen) dessutom.
Jag är faktiskt sugen på att prova en vecka med varannan dag mat.
Blir det så då att varannan dag blir som en "vanlig dag" med typ 3 mål mat om dagen?
Eller kör man kanske ett mål på morgonen för att bryta 48 timmar fasta och sedan avslutar med ett mål på kvällen som inleder 48 timmar fasta?
De dagar jag fastar kommer jag dock inta 30-60g maltodextrin före träning + 12g EAA
och EAA efter följt av 30g vassle.
Kandet vara något kanske?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.