Visa fullständig version : Periodisk fasta
Jo, men det handlar väl snarare om vad som är effektivast vid överätning för att minimera fettinlagring.
Fast gör det verkligen skillnad? Kalori som kalori?
Tja, det kan man väl säga. Vill man optimera kan man ju justera vissa externa faktorer dock.
Ristretto
2011-07-25, 21:33
Fast gör det verkligen skillnad? Kalori som kalori?
Tja, vi får väl se. I teorin gör det ju det. Kalori som kalori är ju verkligen ett sätt att förenkla verkligheten. Kanske fungerar hyfsat om man även går efter kilo som kilo på kroppen och inte bryr sig om vad kilona består av.
Tja, vi får väl se. I teorin gör det ju det. Kalori som kalori är ju verkligen ett sätt att förenkla verkligheten. Kanske fungerar hyfsat om man även går efter kilo som kilo på kroppen och inte bryr sig om vad kilona består av.
Nja fast jag menade det som en seriös fråga, vad är egentligen skillnaden? Varför skulle det vara mindre opti med socker i dieten (inom rimliga gränser)? Förutsatt att A) Man tränar tungt B) Man äter den mängd protiner man behöver C) Man får i sig den näring man behöver D) Energiöverskott, D borde inte göra någon större skillnad om A-C är uppfyllda?
Jag har inte sett någon rimlig förklaring till varför socker skulle vara så dåligt annat än att det inte tillför näring och att det inte är så bra i stora mängder.
Nu är jag inte ute efter ett "man kan äta socker det är ingen fara" jag skulle äta socker även om det inte var optimalt, men jag är intresserad av påståendet att det inte är optimalt och i så fall anledningarna till detta. :)
Ristretto
2011-07-25, 21:44
Nja fast jag menade det som en seriös fråga, vad är egentligen skillnaden? Varför skulle det vara mindre opti med socker i dieten (inom rimliga gränser)? Förutsatt att A) Man tränar tungt B) Man äter den mängd protiner man behöver C) Man får i sig den näring man behöver D) Energiöverskott, D borde inte göra någon större skillnad om A-C är uppfyllda?
Jag har inte sett någon rimlig förklaring till varför socker skulle vara så dåligt annat än att det inte tillför näring och att det inte är så bra i stora mängder.
Nu är jag inte ute efter ett "man kan äta socker det är ingen fara" jag skulle äta socker även om det inte var optimalt, men jag är intresserad av påståendet att det inte är optimalt och i så fall anledningarna till detta. :)
Det är ingen som har sagt att man måste utesluta socker helt. Jag har ex. ätit flera satsumas och bananer idag. I övrigt så lägger jag mest krut på stärkelse för att det är vad Martin Berkhan rekommenderar, och det är ju hans LeanGains-upplägg jag testar nu, så gott det går.
polka_griis
2011-07-25, 22:17
Undrar också varför stärkelse skulle vara att föredra framför socker efter träning. Jämför 500 Kcal ifrån godis eller 500 Kcal ifrån potatis.
Godiset ger ett större insulinpåslag men just efter träning så är det väl inte övervägande negativt? Fettsyntesen blir större men så även proteinsyntesen.
Undrar också varför stärkelse skulle vara att föredra framför socker efter träning. Jämför 500 Kcal ifrån godis eller 500 Kcal ifrån potatis.
Godiset ger ett större insulinpåslag men just efter träning så är det väl inte övervägande negativt? Fettsyntesen blir större men så även proteinsyntesen.
Stärkelse lagras väl lättare som glykogen?
polka_griis
2011-07-25, 22:30
Stärkelse lagras väl lättare som glykogen?
Vet inte, men tycker inte det är särskilt relevant när man talar styrketräning. Glykogenlagren blir inte tomma av det och dessutom så kommer man ju förmodligen äta flera mål mat innan nästa pass så de hinner fyllas på oavsett.
Så här åt jag idag: Direkt efter träning - lösgodis, vassle, mjölk.
En och en halv timme efter träning: en ris- och kötträtt.
Varför ska det vara stärkelserikt då?
För att stärkelse (glukos) är kroppens främsta källa till muskelglukogen. Glukogen i sin tur är svårt att lagra in som fett. Om man äter en kost med mkt stärkelse och lite fett så lagrar man in minimalt med fett är tanken. Fettinlagrignen från glukos sker via en process som kallas de novo lipogenes. Det sker endast i särfall hos människor och processen i sig kostar 25% av kalorierna, dvs. 75% lagras in som fett. I studier har man låtit människor överäta rejält på glukos, det tar flera dagar av överätning innan fettinlagring via DNL tar vid. Det sker först när glukogenlagren är rejält fyllda.
Det är därför du ska hålla nere kolhydraterna och kalorierna på vilodagarna, så att du förbrukar glukogen istället och har plats för att överäta kolhydrater med minsta möjliga fettinlagring på träningsdagarna.
Så har jag förstått det.
anton2000
2011-07-26, 01:02
För att stärkelse (glukos) är kroppens främsta källa till muskelglukogen. Glukogen i sin tur är svårt att lagra in som fett. Om man äter en kost med mkt stärkelse och lite fett så lagrar man in minimalt med fett är tanken. Fettinlagrignen från glukos sker via en process som kallas de novo lipogenes. Det sker endast i särfall hos människor och processen i sig kostar 25% av kalorierna, dvs. 75% lagras in som fett. I studier har man låtit människor överäta rejält på glukos, det tar flera dagar av överätning innan fettinlagring via DNL tar vid. Det sker först när glukogenlagren är rejält fyllda.
Det är därför du ska hålla nere kolhydraterna och kalorierna på vilodagarna, så att du förbrukar glukogen istället och har plats för att överäta kolhydrater med minsta möjliga fettinlagring på träningsdagarna.
Så har jag förstått det.
Låter vettigt! Tackar. Jag har mest tänkt "jo mycket kolisar efter träning är bra föratteeehhhhh... det är så" Men nu fattar jag mer tanken bakom det hela :)
Namehere
2011-07-26, 01:23
Så har jag förstått det.
Säger som ovanstående :D
+1
Så har jag förstått det.
Fast det här måste jag ifrågosätta, är det inte etablerat faktum att även om du inte inte lagrar mycket av glykoset som fett så hämnar det fettförbränningen, det vill säga det blir en plus minus noll effekt i slutet av dagen.
Kolla här t.ex. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162199
Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett. Det krävs kraftig och/eller långvarig överätning för att det skall ske.
Däremot hämmar kolhydrat alltid fettförbränningen.
Fett lagras alltid in obehindrat som kroppsfett, men har inte alls samma hämmande effekt på fettförbränningen.
Överätning av kolhydrat eller fett ger ungefär lika stor ökning av kroppsfettmängden. Möjligen blir man något fetare av överätning av fett, åtminstone initialt.
Så socker borde ju rimligtvis lagras in på samma sätt som fett med förutsättningen att levern inte kan lagra mer, dvs kalori som kalori som kalori!
Eddie Vedder
2011-07-26, 07:27
Sluta skriva glykos och glukogen snälla. :D Glukos och glykogen heter det.
Kostdyslexi. :D
Fast det här måste jag ifrågosätta, är det inte etablerat faktum att även om du inte inte lagrar mycket av glykoset som fett så hämnar det fettförbränningen, det vill säga det blir en plus minus noll effekt i slutet av dagen.
Tja det säger väl sig självt att om man överäter så finns det inget behov för kroppen att bränna fett heller? :confused:
Kostdyslexi. :D
Haha ja det är för lika.
Kan du hjälpa oss här Eddie? Hur är det nu?
Vad menar du med "plus minus noll effekt i slutet av dagen?"
Jo det stämmer men meningen är ju inte att hålla fettförbränningen uppe på träningsdagar eftersom man ändå ligger på ett kcalöverskott (och jag antar att ev. ökad fettförbränning skulle påverka det total energiintaget väldigt lite). Syftet är ju att ha en ökad fettförbränning på vilodagar då man ändå ligger på ett kcalunderskott.
@ phr33k, det är väl inte glykogen man vill förbruka på vilodagarna, det är väl fett? Muskelglykogenet vill man väl spara tills det verkligen behövs, dvs. när man styrketränar?
Vad menar du med "plus minus noll effekt i slutet av dagen?"
Jo det stämmer men meningen är ju inte att hålla fettförbränningen uppe på träningsdagar eftersom man ändå ligger på ett kcalöverskott (och jag antar att ev. ökad fettförbränning skulle påverka det total energiintaget väldigt lite). Syftet är ju att ha en ökad fettförbränning på vilodagar då man ändå ligger på ett kcalunderskott.
@ phr33k, det är väl inte glykogen man vill förbruka på vilodagarna, det är väl fett? Muskelglykogenet vill man väl spara tills det verkligen behövs, dvs. när man styrketränar?
Ska det till att förbrukas så pass mycket glykogen på en vilodag att det påverkar prestationen så är det väl inte längre en vilodag ;). Nu räknar jag bort fysiskt krävande jobb och så.
Ska det till att förbrukas så pass mycket glykogen på en vilodag att det påverkar prestationen så är det väl inte längre en vilodag ;). Nu räknar jag bort fysiskt krävande jobb och så.
Nä det har du nog rätt i, men jag trodde att man ville förbruka främst fett på vilodagarna (eftersom man "ska" äta mer fett och mindre kolhydrater då).
Jag säger inte att phr33k har fel, jag är bara lite kritisk/fundersam..
Det är väl just det som styrketräningen är till för? Att tömma glykogendepåerna för att sedan fylla på dom efter träningspasset?
Eller förenklar jag saken lite väl mycket nu?
Nä det har du nog rätt i, men jag trodde att man ville förbruka främst fett på vilodagarna (eftersom man "ska" äta mer fett och mindre kolhydrater då).
Jag säger inte att phr33k har fel, jag är bara lite kritisk/fundersam..
Det är väl just det som styrketräningen är till för? Att tömma glykogendepåerna för att sedan fylla på dom efter träningspasset?
Eller förenklar jag saken lite väl mycket nu?
Styrketräning förbrukar inte så väldigt mycket energi. Det ska till ett riktigt monsterpass för att man ska tömma dem.
Vi tar det från början, för att bygga muskler krävs det 3 saker:
- Styrketräning
- Protein
- Energiöverskott
Sedan kommer vi in på diskussionen om vad som ger optimal muskeluppbyggnad, det vill säga mest muskler minst fett, då finns det ett påstående att socker inte skulle var bra i det avseéndet. Min fråga är vilka grunder finns för det påståendet? Om vi bortser från att socker i stora mängder ger dåliga hälsomarkörer och bara tittar på fettförbränning, fettinlagrning och proteinomsättning och syntes, varför skulle socker (fruktos) i dieten skapa mindre bättre förutsättningar för optimal muskeluppbyggnad än bara fett, kolhydrater och proteiner?
Att fruktosen omsätts i levern och att överskott som inte får plats i levern istället lagras som fett borde inte spela någon roll då fett också lagras in som fett och kolhydrater hämnar fettförbränningen, effekten i slutändan borde ju bli densamma vilket fall som helst, kalori för kalori.
Om det inte är något jag fullständigt missat? I så fall får någon gärna förklara. :)
Eddie Vedder
2011-07-26, 11:12
Det är väl just det som styrketräningen är till för?
Styrketräningen är till för att göra muskler större och starkare. Att glykogen töms är inte ett mål i sig direkt. Men det sker. Fast visst har ju själva glykogenomsättningen ett värde för glukostolerans och så.
Och det finns glykogen i levern som du kanske vet. Det är levern som försörjer kroppen med glukos i vila. I musklerna är glykogenet bundet och används nästan enbart som lokalt substrat vid ansträgning av den specifika muskeln.
Vi tar det från början, för att bygga muskler krävs det 3 saker:
- Styrketräning
- Protein
- Energiöverskott
Sedan kommer vi in på diskussionen om vad som ger optimal muskeluppbyggnad, det vill säga mest muskler minst fett, då finns det ett påstående att socker inte skulle var bra i det avseéndet. Min fråga är vilka grunder finns för det påståendet? Om vi bortser från att socker i stora mängder ger dåliga hälsomarkörer och bara tittar på fettförbränning, fettinlagrning och proteinomsättning och syntes, varför skulle socker (fruktos) i dieten skapa mindre bättre förutsättningar för optimal muskeluppbyggnad än bara fett, kolhydrater och proteiner?
Att fruktosen omsätts i levern och att överskott som inte får plats i levern istället lagras som fett borde inte spela någon roll då fett också lagras in som fett och kolhydrater hämnar fettförbränningen, effekten i slutändan borde ju bli densamma vilket fall som helst, kalori för kalori.
Om det inte är något jag fullständigt missat? I så fall får någon gärna förklara. :)
Jag håller med.
Däremot är ju leverns glykogenlager väsentligt mindre än musklernas. Fruktos lagras primärt i levern och glukos primärt i musklerna. Alltså har man en större glykogenbuffert för glykos.
Nu är den stora frågan, vad faan tjänar man på detta? Jag antar att förespråkare för carbcycling har någon idé med att det är bättre att jobba med glykogenlagren som "buffert" istället för kroppsfett? Eller är det strikt DNL och de 25% man menar ska göra skillnaden som gör det mödan värt?
Ni som intar omega-3-tillskott enligt LGs rekommendationer, hur mycket kcal räknar ni in det på?
12 kapsler om dagen med min sorts omega-3 gör att jag når LGs rekommendation. Men är osäker på hur mycket kcal jag bör räkna det på.
This means that I recommend an intake of 2 g EPA and 1.5 g DHA per day.
Ni som intar omega-3-tillskott enligt LGs rekommendationer, hur mycket kcal räknar ni in det på?
12 kapsler om dagen med min sorts omega-3 gör att jag når LGs rekommendation. Men är osäker på hur mycket kcal jag bör räkna det på.
Står ju på hur mkt mg en kapsel innehåller, har du 1000mg till exempel borde ju det ge 9kcal/kapsel.
Jag räknar 10kcal per kapsel.
9 kcal för oljan och 3 kcal för gelatinet brukar jag räkna, alltså 12 kcal per kapsel.
Står ju på hur mkt mg en kapsel innehåller, har du 1000mg till exempel borde ju det ge 9kcal/kapsel.
1 kapsel
Fiskolja 550 mg
Totalt omega-3 fettsyror 350 mg
EPA 165 mg
DHA 110 mg
DPA 14 mg
Andra n-3 fettsyror 61 mg
Står det på baksidan.
Bör jag slå ihop allt och därmed använda din uträkningkalkyl?
Står ju där, 550mg, så 5kcal per kapsel?
...
Däremot är ju leverns glykogenlager väsentligt mindre än musklernas. Fruktos lagras primärt i levern och glukos primärt i musklerna. Alltså har man en större glykogenbuffert för glykos.
Nu är den stora frågan, vad faan tjänar man på detta? Jag antar att förespråkare för carbcycling har någon idé med att det är bättre att jobba med glykogenlagren som "buffert" istället för kroppsfett? Eller är det strikt DNL och de 25% man menar ska göra skillnaden som gör det mödan värt?
Eddie, det vore jäkligt intressant om du hade någon förklaring till vad det egentligen är som ska vara fördelaktigt med carbcycling. Är jag rätt ute i resonemanget så långt? Vad ger det i praktiken och varför?
Tack på förhand! :thumbup:
Cerberus
2011-07-28, 09:32
Ultimate Diet 2.0 är bra att läsa om man vill förstå mer hur carbcycling kan funka.
Står ju där, 550mg, så 5kcal per kapsel?
Alright, om det är så simpelt kör jag på det.
Tack :)
1 kapsel
Fiskolja 550 mg
Totalt omega-3 fettsyror 350 mg
EPA 165 mg
DHA 110 mg
DPA 14 mg
Andra n-3 fettsyror 61 mg
Står det på baksidan.
Bör jag slå ihop allt och därmed använda din uträkningkalkyl?
550mg~5kcal då.
Cerberus
2011-07-28, 18:07
har nån på allvar blivit fet av fiskolja? visst ger det ju kcal men kom igen..
Vaddå ska man bara räkna kalorier på det som har gjort folk feta?
Jag får i mig 144 kalorier per dag från mina 12 kapslar omega fx. Tycker inte det är något försumbart värde för någon som räknar kalorier...
vaddå ska man bara räkna kalorier på det som har gjort folk feta?
Jag får i mig 144 kalorier per dag från mina 12 kapslar omega fx. Tycker inte det är något försumbart värde för någon som räknar kalorier...
+1
Är det många här som tränar efter lång "fasta", 15h+? Jag presterar lika bra då som under någon annan omständighet, men hur optimalt det är för styrkeutveckling och att bibehålla/öka muskler vet jag inte. Hur ser rekomendationerna ut kring det?
Är det många här som tränar efter lång "fasta", 15h+? Jag presterar lika bra då som under någon annan omständighet, men hur optimalt det är för styrkeutveckling och att bibehålla/öka muskler vet jag inte. Hur ser rekomendationerna ut kring det?
Man vet inte, men man har funnit indikationer på att det kan ha positiva effekter. MB rekommenderar det till dom som trivs med det.
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html
Ristretto
2011-07-29, 06:08
Hur lågt fettintag kör Leangainsarna här på tränings- respektive vilodagar?
På träningsdagar brukar jag hamna på mellan 10-30g fett och på vilodagarna 50-70g fett
Försöker satsa på 1g/kg på vilodagarna
25-45 g träningsdagar och 60-80g vilodagar.
Det är ungefär upp till halva KV i gram fett på träningsdagar och cirka KV gram fett på vilodagar.
På träningsdagar brukar jag hamna på mellan 10-30g fett och på vilodagarna 50-70g fett
Försöker satsa på 1g/kg på vilodagarna
För lite fett, om syftet är att pricka in max DNL är inte heller bra. Rekommendationen är inte under 10E% g fett. Vid 3000kcal diet bör man alltså inte understiga 30g fett.
Det tas upp här.
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-hydroxycitrate-on-net-fat-synthesis-as-de-novo-lipogenesis.html
Det jämnar ut sig i slutet ändå för mig. Just nu är ca 30g på 1800kcal
krubkungen
2011-07-29, 14:31
Om man kör med Pharbio omega-3 forte räcker det med 6kapslar :)
Cerberus
2011-07-29, 15:27
sorry sorry då... ja tar bara 6g fiskolja per dag.
Hrachmaninov
2011-07-29, 21:21
Jag gillar att fasta dagen efter en "ätardag", dels för att det känns gött att kompensera lite men även för att jag känner mig så pass påfylld att jag inte behöver äta den dagen. Tränar även denna dag oftast. Är jag helt bäng som gör såhär eller finns det fler som känner som mig?
för/nackdelar med detta?
Om man kör med Pharbio omega-3 forte räcker det med 6kapslar :)
Bra mycket billigare ändå med Omega FX för mig som är fattig. Billigast just nu är Body Science omega3 dock som går att få tag på för 37 spänn burken, 100st 1000mg kapslar.
Jokester
2011-07-29, 21:52
Jag gillar att fasta dagen efter en "ätardag", dels för att det känns gött att kompensera lite men även för att jag känner mig så pass påfylld att jag inte behöver äta den dagen. Tränar även denna dag oftast. Är jag helt bäng som gör såhär eller finns det fler som känner som mig?
för/nackdelar med detta?
Om du känner att du klarar av det och inte gör det för ofta är det nog ingen fara. Allt står inte och faller på dygnets 24h. Nu vet jag inte hur dina ätardagar ser ut men jag personligen hade hellre delat upp ätardagen i 2 dagar med lika mycket kalorier och slippa fasta en hel dag och alternativt svulla i sig dagen innan.
0.5 respektive 1 gram per kilo kroppsvikt
Kroppsvikt: 74-79kg (~80)
Vilodag: ~80 gram
Träningsdag: ~40 gram
(~15 respektive 25 E% på en 2600 kcal diet)
vicarious
2011-07-29, 22:35
för/nackdelar med detta?
Tränar du på ätardagen också?
Tycker också det är skönt att fasta lite längre eller sänka energiintaget lite mer dagen efter en ätardag. Det är nog mycket mentalt för min del..
Hrachmaninov
2011-07-30, 01:49
tack för svar:) Jag äter inte mycket mer på mina ätardagar, kanske 500 - 1000 kcal mer än vad jag brukar. Tränar naturligtvis dessa dagar oxå!
Jag har nyligen börjat köra en sorts variant på LG-recomp. Principen är densamma, jag äter typ 200-300 kcal överskott på träningsdagar och untefär lika mycket underskott på vilodagar men jag tränar istället 4 ggr i veckan vilket bör resultera i ett litet veckoöverskott.
Jag har ju nyligen dietat i 4 månader och vill gärna ligga kvar på ungefär samma vikt och fett% som tidigare men ändå träna 4 ggr i veckan, är detta en bra kompromiss då?
Mitt mål är främst att bli starkare på ungefär samma kv utan att lägga på mig onödigt med fettmassa.
Skulle det vara bättre att hålla sig runt kcalbalans alla dagar istället?
Tränar nästan alltid fastande just nu (BCAA innan/efter) och drar i mig ~600g kött och 2-300g pasta (torrvikt) ganska direkt efter träningen. På vilodagar blir det mindre kolh. och mer fett men sånt där vet ni ju redan.
Jag tror det blir bra. Hur mycket blir överskottet på en vecka då? Funderade på att göra samma sak förut
Jag tror det blir bra. Hur mycket blir överskottet på en vecka då? Funderade på att göra samma sak förut
Ja allt är ju bara uppskattningar än så länge, åstminstone uppskattningar av energiförbrukning på träningsdag kontra vilodag eftersom min aktivitetsgrad varierar en del, men målet är väl 200-400 kcal / vecka, låter det lagom sett ur ett lite längre perspektiv?
Ja och eftersom aktivitet skiljer sig så ibland blir det balans/överskott/underskott tror du kommer få energi att göra ökningar både i styrka och volym utan onödiga fett ökningar.
Ristretto
2011-07-31, 21:45
lgSxTzxvHeI
Basicly IF är en kombo av myten att man inte skall äta efter 18 och det gamla knepet "hoppa över frukost"? :D
Tror jag måste prova något tag!
Det första nej, det andra ja.
Tänker vid recomp, när man ska addera 20% + och 20% -
Om jag på en träningsdag är stabil på 2500, ska jag addera 20% på detta
Om jag på en vilodag är stabil på 2300kcal, ska jag dra av 20% på detta då?
Eller ska jag ta 20% på vad jag i snitt är stabil på i en vecka?
I mitt fall skulle det teoretiskt vara 2385kcal som jag är stabil på per vecka i genomsnitt
Träningsdag: 2862kcal
Vilodag: 1908kcal
Men om jag räknar på balansen på resp dagar blir det
Träningsdag: 3000kcal
Vilodag: 1840kcal
Är det bara val av bekvämlighet? blir inte exakt samma kcal värde i slutet av veckan dock.
SiSenior
2011-08-01, 10:01
Hur kan set skilja så extremt mycket på vilodag och träningsdag? Hur tränar du egentligen?
Skillnaden va 200kcal, sen räknar han +-20% för överskott/underskott.
Jag skulle räkna från dag till dag inte på något veckosnitt.
Veckounderskottet ska sedan vara ett litet underskott totalt ca 504. (-72 per dag i snitt)
Jag får helt enkelt kanske testa 2 veckor med räknat på snitt per vecka, och en gång där jag gör uträkningen på dagen ( detta lite krånligare )
Skillnaden va 200kcal, sen räknar han +-20% för överskott/underskott.
Jag skulle räkna från dag till dag inte på något veckosnitt.
Bara man förstår att man då kommer hamna på ett överskott totalt sett. Eftersom vilodagens avdrag blir mindre än träningsdagens tillägg.
Bara man förstår att man då kommer hamna på ett överskott totalt sett. Eftersom vilodagens avdrag blir mindre än träningsdagens tillägg.
Syftet med en sån recomp är ju att bygga samtidigt som man tappar fettmassa, så det låter ju optimalt. :thumbup:
Syftet med en sån recomp är ju att bygga samtidigt som man tappar fettmassa, så det låter ju optimalt. :thumbup:
Sant, men innebär inte recomp att man ska ligga på ett litet veckounderskott? Eller har jag fått det om bakfoten? dvs 3 dagar träning med kcal+ och 4 dagar vila med kcal- ?
Sant, men innebär inte recomp att man ska ligga på ett litet veckounderskott? Eller har jag fått det om bakfoten? dvs 3 dagar träning med kcal+ och 4 dagar vila med kcal- ?
Jo det är ju det som är meningen. Tränar man fyra dagar blir det ju plus istället
Jo det är ju det som är meningen. Tränar man fyra dagar blir det ju plus istället
Följer du liknande upplägg nu? Isf är jag nyfiken om det effektivt bygger muskler, har du ökat i styrka?
Deffar just nu, relativa styrkan ökar.
Tänkte köra recomp sen
Jag kör en liten egen variant på recomp;
- Träning 4ggr/vecka
- 6-10 reps på alla musklergrupper
- -20% vilodagar(Mycket protein/mellan fett) , +20% träningsdagar(Mycket kolhydrater/mellan protein)
Kört på i tre veckor nu, och än så länge verkar styrkan öka, medans vikten på vågen går mycket sakta uppåt. :)
krubkungen
2011-08-08, 12:01
Hur mycket fett ska man sikta på vilodagar kontra träningsdagar?
Vilodagar: 1-1,5g kv?
Träningsdagar: så lågt man kan?
Vad menas med recomp förresten?
vicarious
2011-08-08, 12:02
Hur mycket fett ska man sikta på vilodagar kontra träningsdagar?
Vilodagar: 1-1,5g kv?
Finns ingen sådan siffra.
Träningsdagar: så lågt man kan?
Ja.
Vad menas med recomp förresten?
Ändra kroppssammansättningen. Tappa fett, öka muskelmassa.
krubkungen
2011-08-08, 12:19
Finns ingen sådan siffra.
Ja.
Ändra kroppssammansättningen. Tappa fett, öka muskelmassa.
Okej. Vad är anledning egentligen att ligga så lågt i fett som möjligt på träningsdagar?
Har Martin skrivit något om viktökning/lägga på sig muskelmassa med leangains konceptet?
vicarious
2011-08-08, 12:20
Okej. Vad är anledning egentligen att ligga så lågt i fett som möjligt på träningsdagar?
Minimera risken för eventuell fettinlagring samt att ge mer plats åt kolhydrat (till glykogeninlagringen) och protein (nybildningen av muskelmassa).
krubkungen
2011-08-08, 12:24
Minimera risken för eventuell fettinlagring samt att ge mer plats åt kolhydrat (till glykogeninlagringen) och protein (nybildningen av muskelmassa).
Okej då fattar jag. Men kan Recomp ses som ett kvalitet viktöknings koncept(minimera att lägga på sig fett)? Finns det lite mer att läsa om det så vore jag tacksam för länk. :)
Ni som kör recomp och växlar kalorier efter träningsdagar/vilodagar hur funkar det för er? Får ni några ökningar i övningarna?
Själv har jag skitsvårt att öka om jag inte ligger på ett konstant veckoöverskott.
Men kan Recomp ses som ett kvalitet viktöknings koncept(minimera att lägga på sig fett)? Finns det lite mer att läsa om det så vore jag tacksam för länk. :)
Man kan ju modifiera upplägget som jag har gjort. Dvs istället för 3 träningsdagar med ett litet överskott och 4 vilodagar med ett litet underskott så satsar jag på 4 träningsdagar med ett litet överskott och 3 vilodagar med ett litet underskott för att försöka hamna på ett litet veckoöverskott och därmed göra det lättare för mig att bli starkare/lägga på sig muskler.
Har inte kört det speciellt länge så jag kan inte uttala mig om hurvida det "funkar" eller ej men än så länge känns det bra. Vet heller inte om jag ligger helt rätt i mina kcalberäkningar, dvs. om överskottet på träningsdagar blir 200-300 eller 400-500 kcal, mycket eftersom mina dagar varierar en del i aktivitet just nu.
Men teoretiskt så tycker jag att det låter som ett klockrent upplägg för någon som vill bli starkare men inte gärna lägga på sig för mycket vikt/fett.
Anton Fräs
2011-08-08, 19:16
Undrar lite hur ni gör med maten. Lagar ni fräscht varje dag eller matlådor? Fördelen med PF är att det är färre måltider att laga men det kommer bli svårt för mig att hitta tid i höst så uppslag på PF-vänliga storkok mottages varmt. Lågfett är en fördel men inget absolut måste.
Undrar lite hur ni gör med maten. Lagar ni fräscht varje dag eller matlådor? Fördelen med PF är att det är färre måltider att laga men det kommer bli svårt för mig att hitta tid i höst så uppslag på PF-vänliga storkok mottages varmt. Lågfett är en fördel men inget absolut måste.
Givetvis är kycklingfilé i ugn en självklar favorit pga. enkelheten, priset, samt mängden man kan göra. Ju större ugn/plåt desto bättre men 3 kg kycklingbröst får troligtvis plats på en normalstor* plåt.
* Jag vet inte vad "normalstor" innebär öht. har bara våran storlek att gå på.
Någon sorts enkel gryta med mycket fläskfilé (i halvstora bitar som man steker på lite lätt först) och krossade tomater, tomatpuré, vitlök, oregano osv. Väldigt låg på fett om du inte använder stekfett/matlagningsgrädde/olja i maten, vilket egentligen inte behövs.
Rostbiff i ugn med stektermometer. Kanske inte lika lågfett som kycklingbröst men inte är det mycket fett. Borde gå att göra 2 st om man har en stor ugn, fast vissa rostbiffar är ju >2 kg också *popcorn*
Lite enkla kryddor såsom grillkrydda, svartpeppar, paprikakrydda samt vitlök kommer man långt på. Lite förberedelser och sköter sig själv i ugnen.
Stekt/grillad fläskytterfilé, gärna med stektermometer samt efterstekning i lite vätska under lock. Tar iofs tid att göra mycket om man inte har en jättestekpanna (eller grill) men det mesta sköter sig självt.
Lövbiff, går supersnabbt att steka, max 20 sek / sida i het panna.
Några recept jag kom på sådär spontant.
Namehere
2011-08-09, 01:51
Ni som kör recomp och växlar kalorier efter träningsdagar/vilodagar hur funkar det för er? Får ni några ökningar i övningarna?
Själv har jag skitsvårt att öka om jag inte ligger på ett konstant veckoöverskott.
Jag kör recomp, ungefär. 3000 kalorier på träningsdagar, 2000-2200 på vilodagar. Balans är 2500. Jag känner mig stark och ökar, kan dock vara pga. nyavslutad deff, men uppåt går det :)
vicarious
2011-08-09, 07:08
Lagar kött/kyckling i storkok och har i matlådor men kokar ris/bulgur/pasta fräscht varje dag då det blir mycket godare färskt. Tillsammans med frysta grönsaker blir det extremt smidigt.
Jag gör det. Har inte ökat vikter på typ ett år.
Jag gör det. Har inte ökat vikter på typ ett år.
Ok så det är snarare som en deffmetod? Vilka resultat har du fått?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21816219?dopt=Abstract
Nån som är insatt?
Intro:
McCay [1] first demonstrated that rats restricted in caloric intake exhibited extended life spans. Subsequently, calorie restriction (CR) was shown to extend life span in many animal models [2], [3] and [4] and attracted the attention of researchers uncovering mechanisms involved in animal aging. Unfortunately, studies involving dietary limitations and their biological effects have diverged over the years regarding the protocol adopted. Today, many diets commonly referred to as CR in the literature involve intermittent feeding and fasting cycles (IF), also known as every-other-day feedings, or food restriction (FR) without micronutrient supplementation (incurring malnutrition [5]). Although some metabolic changes similar to those observed in CR are present in FR or IF [6], [7], [8] and [9], there is little or inconsistent evidence to date that these interventions promote life-span benefits [[10], [11], [12], [13] and [14]; reviewed in [5], [6] and [15]]. Furthermore, most studies adopt a single nutritional protocol, precluding side-by-side comparisons between these clearly distinct diets.Of the many effects of CR, two are widely accepted to be connected with extended longevity: redox changes and alterations in insulin signaling pathways [16], [17] and [18]. CR limits mitochondrial generation of reactive oxygen species (ROS), alters the expression and activity of antioxidant pathways, and prevents oxidative modifications of biomolecules during aging [4], [18] and [19]. CR also prevents the loss of peripheral sensitivity to insulin, precluding many of the effects of aging associated with insulin resistance [16] and [17]. Changes in redox state and insulin signaling may be linked, although this cross talk is still poorly explored. Insulin receptor sensitivity has been shown to increase in response to mild oxidative imbalance [20] and [21], whereas excessive ROS production in diabetes and obesity can impair insulin signaling [22] and [23].Here, we compare the short- and long-term effects of ad libitum feeding (AL), CR, and IF on body weight, intra-abdominal fat accumulation, glucose tolerance, and insulin signaling. We find that, although IF and CR are similar in short-term studies, they are strikingly different in long-term interventions. Long-term IF promotes redox imbalance, oxidative modification of the insulin receptor, and glucose intolerance.
Conclusion
Overall, we find that long-term FR, CR, and IF promote different changes in energy metabolism and redox states, parameters strongly associated with life-span extension [3] and [4]. CR is clearly the most beneficial intervention in terms of maintaining glucose tolerance, increasing antioxidant defenses, and preventing the release of ROS from tissues. FR presents some of the benefits of CR, although the redox balance is not as favorable, possibly because of micronutrient malnutrition [5]. On the other hand, long-term IF unexpectedly leads to glucose intolerance and strongly increases ROS release rates compared to AL. This is, to our knowledge, the first report that a restrictive dietary intervention can have a negative effect on glucose tolerance associated with oxidative modifications of the IR and suggests that frequent feeding/fasting cycles may be a risk factor for age-associated obesity and insulin resistance leading to diabetes. Furthermore, the differences between CR and IF indicate that, unlike daily limitations of caloric intake, alternating feeding and starvation cycles in laboratory animals probably constitute an unhealthy long-term dietary intervention.
Langster
2011-08-09, 11:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21816219?dopt=Abstract
Nån som är insatt?
Inte insatt men det verkar inte vara 16 timmars fasta det handlar om i studierna, snarare varannan dag äta, varannan dag fasta.
Jag har börjat kolla lite på ett leangainsupplägg och har försökt mixtra med olika rätter för att se hur jag ska komma upp i rätt kalorimängd. Jag har ett behov på ca 3200kcal träningsdagar och väger ca 77kg. Det svåra jag har märkt är att få fettintaget till under 40g. Hur bär ni er åt? Kör man en maträtt med rätt mycket 10% nötfärs är det ju nästan kört direkt.
vicarious
2011-08-09, 15:26
Jag har börjat kolla lite på ett leangainsupplägg och har försökt mixtra med olika rätter för att se hur jag ska komma upp i rätt kalorimängd. Jag har ett behov på ca 3200kcal träningsdagar och väger ca 77kg. Det svåra jag har märkt är att få fettintaget till under 40g. Hur bär ni er åt? Kör man en maträtt med rätt mycket 10% nötfärs är det ju nästan kört direkt.
Enkelt. Man kör inga livsmedel så hög fetthalt.
Äter fettsnålt kött, såsom kycklingbröst, fläskfilé, fläskytterfilé, rostbiff, fettsnålt nötkött eller fettsnål fisk såsom torskfilé eller liknande, samt kolhydratkällor med lite fett, typ ris och pasta. Potatis är väl det mest "optimala" pga. nästan obefintlig fettmängd men personligen orkar jag inte få i mig tillräckligt potatis på 1-2 måltider.
1 kg pommes med 2,5% fett + 500g kycklingfilé + BBQ-sås = ~35g fett @ ~2000 kcal och imo. en jävligt god måltid.
Resten kan man fylla ut med kvarg, keso, lättfil med flingor, banan, havregryn och färska jordgubbar/hallon eller bara lättglass med jordgubbar om man vill ha något gott som ändå är fettsnålt.
Nu är knappast 40g fett någon magisk gräns, så ett tips är att sluta noja. Ät fettsnålt om du känner för det men fundera inte för mycket över det.
Finska Lejonet
2011-08-09, 16:43
Har kört 40g fett träningsdag och ca 80g fett vilodag hittills och det har funkat bra.
Problemet är att jag nu börjat träna oftare och vilar när jag känner för det, vilket inte blir ofta.
Min fråga är om det kan vara skadligt att att ligga under 40g fett under en längre tid?
Fettet består av 6g omega 3 och resten från rapsolja, äggula och smör.
Kosten är i övrigt allsidig, bra och mitt övriga liv är "hälsosamt".
Fru_Flisa
2011-08-09, 17:10
Jag har kört flera löplopp på det viset som gått utmärkt. Energin finns lagrad sedan innan och ingen som matsmältning stör, ger illamående eller dåsighet. Har bara kört finfina kolhydratsladdningar dygnet(en) innan.
Jag åt för lite fett ett tag innan utan att inse det själv (20-40g samt 70g max på vilodagar). Man märker inte av skillnaderna förrän man börjar äta mer fett igen. Bättre hår, hud, sexlust, styrka, energi m.m..
vicarious
2011-08-09, 20:06
Jag åt för lite fett ett tag innan utan att inse det själv (20-40g samt 70g max på vilodagar). Man märker inte av skillnaderna förrän man börjar äta mer fett igen. Bättre hår, hud, sexlust, styrka, energi m.m..
Jag upplever samma saker fast när jag utesluter kolhydrat istället. Blir dessutom lättare irriterad utan kolhydrat.
Eddie Vedder
2011-08-09, 20:19
Vad andra rekommenderar har jag ingen koll på alls. Men oavsett vilket så är min standardtid för träning antingen vid 13:30 eller vid 18-tiden. Och köra jag vid 13:30 har det ju ofta gått ganska många timmar sedan jag åt, kanske käkat klart vid 21-tiden kvällen innan i normala fall.
Och de passen går inte sämre än kvällspassen. Ibland är dagsformen sämre här och ibland där men absolut inget som är generellt för någon av tiderna. Jag har gjort riktigt bra pass och sämre pass på båda tiderna.
Jahapp, har för en tid sedan fått lära mej den hårda vägan att magkatarr och PF inte fungerar ihop. Magsyrorna gör sej påmind på ett väldans övertygande sätt ifall jag låter magen tömmas helt. En otrolig värk i mellangärdet uppstår ca 5-6 timmar efter en måltid. Äter jag däremot med ca 4 timmars mellanrum så hålls magsyrorna i styr.
PF är troligen inte anledning till min magkatarr utan det beror garanterat på enorm stress och stark värkmedicin av NSAID-typ.
Så nu är det snäll kost och Nexium som gäller...
Ok så det är snarare som en deffmetod? Vilka resultat har du fått?
Absolut inte. Mina resultat är: Nedgång i fettprocent, ökning i muskelmassa, mår bättre. En liten ökning i vikter, men det räknar jag inte med eftersom jag har tappat så mycket och har inte kommit upp i samma vikter.
Men jag är inte så jättenoga med det. Det blir bara lite mindre fett på träningsdagar och lite mindre kolhydrater på vilodagar. Det känns jobbigt att behöva utesluta något.
Absolut inte. Mina resultat är: Nedgång i fettprocent, ökning i muskelmassa, mår bättre. En liten ökning i vikter, men det räknar jag inte med eftersom jag har tappat så mycket och har inte kommit upp i samma vikter.
Fast hur kan du gå upp i muskelmassa utan att kunna ta större vikter?
Vad finns det för generella riktlinjer runt näringsfördelning av fett, protein och kolhydrater på tränings- respektive vilodagar?
0.5g/kgkv fett å träningsdagar och 1g/kgkv på vilodagar har jag hört. Sedan att man bör ha ett högre kolhydratsintag samt lägre proteinintag på träningsdagar och sedan vice versa. Men finns det några riktlinjer om hur mycket protein och kolhydrater det ska vara? Det enda jag vet sedan tidigare är att man bör ligga runt 2.5g/kgkv i proteinintag generellt.
Vad finns det för generella riktlinjer runt näringsfördelning av fett, protein och kolhydrater på tränings- respektive vilodagar?
0.5g/kgkv fett å träningsdagar och 1g/kgkv på vilodagar har jag hört. Sedan att man bör ha ett högre kolhydratsintag samt lägre proteinintag på träningsdagar och sedan vice versa. Men finns det några riktlinjer om hur mycket protein och kolhydrater det ska vara? Det enda jag vet sedan tidigare är att man bör ligga runt 2.5g/kgkv i proteinintag generellt.
Finns fortfarande inga specifika siffror, bara riktlinjer och dom nämner du ju själv. Lite mindre protein på träningsdagar beror ju på vilken typ av leangains du kör. Kör du med ett litet kcalöverskott så tycker jag det känns onödigt att käka mycket mer än 2,5-3g / kg kv eftersom proteinintaget blir mindre viktigt vid kcalöverskott. Desto viktigare på vilodagar med mycket protein isåfall.
vicarious
2011-08-11, 11:31
Det finns inga såna siffror precis som Danne skriver.
Det du beskriver är det som kallas leangains. Periodisk fasta är inte samma sak som leangains. Leangains är en version av periodisk fasta. Viktigt att man skiljer det åt.
Leangains är en version av periodisk fasta. Viktigt att man skiljer det åt.
Jasså? Vad är den stora skillnaden?
Eddie Vedder
2011-08-11, 11:54
Jasså? Vad är den stora skillnaden?
Kolla Berkhans hemsida. IF är ju i princip bara en fråga om tidpunkter och inget mer.
Fast hur kan du gå upp i muskelmassa utan att kunna ta större vikter?
Som sagt, jag har ökat i vikterna, men jag är inte uppe i samma vikter som jag var innan.
Pansartax
2011-08-16, 11:02
Är det någon som varit med om att ni har ökat sisådär 6 cm i midjemått av en PF måltid? Väger precis lika mycket som igår, som igår, som igår, som igår men har helt plötsligt lagt på mig 6 cm kring midjan.
Borde kanske sluta med bauta måltiderna...
Är det någon som varit med om att ni har ökat sisådär 6 cm i midjemått av en PF måltid? Väger precis lika mycket som igår, som igår, som igår, som igår men har helt plötsligt lagt på mig 6 cm kring midjan.
Borde kanske sluta med bauta måltiderna...
Nä som mest typ 1cm.
Är inne på min andra dag av PF. Käkade två mål mat igår och det är vad det kommer bli idag också. (Vilodagar). Blev kanske lite väl stort underskott igår kanske men det får ge sig lite under tiden.
Mitt mål är viktnedgång och skulle tro att jag ligger på 25 - 30% späck.
Jag har sökt och läst men inte riktigt hittat på hur jag ska göra med kaloriintaget på vilodagar repsektive träningsdagar. Underskott på både eller endast på vilodagarna? Om endast vilodagarna är det balans eller ett litet överskott på träningsdagarna?
forslund
2011-08-16, 14:21
När du är så fet finns det ingen anledning att köra balans eller överskott på träningsdagarna. Lika stort underskott alla dagar.
Forslund: Fet!, crap that hurts ;). Det är min egen uppskattning men hoppas väl att jag ligger lägre men det är väl önsketänkande.
Ska bli intressant att se hur kroppen reagerar. Hoppas att det kan hjälpa mig att ligga kvar på diet fram till slutet av oktober då det blir utlandsresa. Problemet med lågkalori som jag kört tidigare och utslaget på tre mål mat om dagen är att dom blivit rätt små och då har jag tappat gnistan och spårat ur. Iofs kanske jag åt lite för lite men eftersom jag inte gick ner toksnabbt i vikt så kan det ju inte varit för lite.
Väger nu 87.6 (på 180cm) och om jag kunde komma ner till 80 utan att tappa styrka fram till höstsemestern så vore det ju toppen.
Drömmen är ju att ligga på 10 - 15% kanske och med lite mer muskler än vad jag har nu även om jag inte är helt muskelbefriad.
När du kommer till 10-12% BF kan du kanske tänka på att göra recomp.
20% överskott på träningsdagar 20% underskott på vilodagar.
Det gäller att vara försiktig med PF om man ligger nära gränsen för undervikt. Kroppen kan bli helt knäpp och man kan få svältsymptom även om man äter som en galning under ätardagarna.
Det gäller att vara försiktig med PF om man ligger nära gränsen för undervikt. Kroppen kan bli helt knäpp och man kan få svältsymptom även om man äter som en galning under ätardagarna.
wtf? Elaborate plz!
Borgaren
2011-08-16, 15:42
När man kommer med sådana påståenden, så får man gärna länka några källor som styrker sitt påstående.
Ristretto
2011-08-16, 15:46
Nu luktar det brodersvetenskap.
Nu luktar det brodersvetenskap.
Så har det varit för mig då jag prövat det, även ett par dagar efteråt hade jag problem. Åt helt normalt dagen efter ätardagen (som föregicks av en dag med fasta) men sedan dagen därpå åt jag och åt och magen fortsatte skrika efter mat. Hade köpt en kladdkaka (400 g) och åt säkert lika mycket som under ätardagen. Det slutade med att jag åt en bit kladdkaka i partionde minut och den var slut inte långt efter middagen. Fick äta säkert 6-7 mackor för att dämpa det värsta suget efter mer mat. Visst hade jag kunnat härda ut och tvinga bort hungerkänslorna, men det är inte sunt att driva det för långt, inte när de är så starka.
Det kanske berodde på att jag cyklade långt under dagen med fasta, hällde i mig en massa proteinshakes, var typ det enda jag tog den dagen.
Doctor Snuggles
2011-08-16, 16:36
Så har det varit för mig då jag prövat det, även ett par dagar efteråt hade jag problem. Åt helt normalt dagen efter ätardagen (som föregicks av en dag med fasta) men sedan dagen därpå åt jag och åt och magen fortsatte skrika efter mat. Hade köpt en kladdkaka (400 g) och åt säkert lika mycket som under ätardagen. Det slutade med att jag åt en bit kladdkaka i partionde minut och den var slut inte långt efter middagen. Fick äta säkert 6-7 mackor för att dämpa det värsta suget efter mer mat. Visst hade jag kunnat härda ut och tvinga bort hungerkänslorna, men det är inte sunt att driva det för långt, inte när de är så starka.
Hungerskänslor är inte ekvivalent med svältläge. Varför skulle det vara osunt att ignorera hungerskänslor? Så länge som du inte får problem med magen, så är känslor bara... just det, känslor.
Det kanske berodde på att jag cyklade långt under dagen med fasta, hällde i mig en massa proteinshakes, var typ det enda jag tog den dagen.
Kladdkaka och mackor låter inte som det bästa alternativet att fylla magen med tycker jag. Det skulle bara trigga mer hungerkänsla för mig. Sen vad har ätardagar med PF att göra?
Hungerskänslor är inte ekvivalent med svältläge. Varför skulle det vara osunt att ignorera hungerskänslor? Så länge som du inte får problem med magen, så är känslor bara... just det, känslor.
Känslor som iskalla händer, försämrad koncentrationsförmåga, trötthet osv. inte osunt?
Ristretto
2011-08-16, 17:00
Det låter precis som rubbade leptin-nivåer enligt vad jag läst om hormonet och själv upplevt.
Klart du inte blir mätt av att äta kladdkaka och mackor. Prova dra i dig samma kalorimängd från kött, ägg och potatis och återkom senare med hur din mage känns.
Känslor som iskalla händer, försämrad koncentrationsförmåga, trötthet osv. inte osunt?
TEF gör att man blir kallare i slutet av fastan. Dock inget som jag lider av. Koncentrationsförmågan blir bättre vid fasta, enligt många. Om du blir trött kanske du ska se över ditt sömnschema (som för övrigt även kan påverka leptinet).
Jag åt ju också vanlig middag med kött och pasta som jag vanligtvis blir mätt av.
Ristretto
2011-08-16, 17:06
Jag åt ju också vanlig middag med kött och pasta som jag vanligtvis blir mätt av.
Och det är inte frågan om något kaloriunderskott?
Och det är inte frågan om något kaloriunderskott?
Nej, vid tiden för middagen låg jag säkert på balans eller plus jämfört med hur jag brukat äta. Men som sagt jag låg på gränsen till undervikt efter för mycket träning i förhållande till matintag. Det kan ha varit en viss tröghet i kroppens reaktion, att den inte ställt om efter att ha legat på energiunderskott tidigare.
vicarious
2011-08-16, 17:11
Så bara för att du hade den där upplevelsen så drar du slutsatsen att det gäller för exakt alla? Dessutom handlar det som sagt inte om något svältläge. Låter mer troligt att du helt enkelt hade energibrist och/eller dålig självkontroll.
Så bara för att du hade den där upplevelsen så drar du slutsatsen att det gäller för exakt alla? Dessutom handlar det som sagt inte om något svältläge. Låter mer troligt att du helt enkelt hade energibrist och/eller dålig självkontroll.
Men öhhh, jag skrev att man kanske skulle vara försiktig med den om man ligger nära gränsen för undervikt. Inte att det gällde alla alltid. Lägg inte ord i min mun. Hatar när folk gör det på det här och andra forum.
Dålig självkontroll var det knappast tal om, och energibrist är möjligt förstås men så vitt jag vet åt jag inte mindre totalt sett innan de där symptomen uppstod.
Ristretto
2011-08-16, 17:25
Men öhhh, jag skrev att man kanske skulle vara försiktig med den om man ligger nära gränsen för undervikt. Inte att det gällde alla alltid. Lägg inte ord i min mun. Hatar när folk gör det på det här och andra forum.
Dålig självkontroll var det knappast tal om, och energibrist är möjligt förstås men så vitt jag vet åt jag inte mindre totalt sett innan de där symptomen uppstod.
Varför skulle "nära gränsen för undervikt" ha någon betydelse? Menar du undervikt som i för lågt BMI?
Varför skulle "nära gränsen för undervikt" ha någon betydelse? Menar du undervikt som i för lågt BMI?
För lågt BMI ja. Antagligen har det betydelse på ett eller annat sätt det vore ju konstigt annars. Fanns ju nån superduperfet gubbe som inte åt någonting på ett helt år utom vitamin och mineraltillskott och gick ned mer än 100 kg (kommer inte ihåg exakt)... Det skulle ju inte gå så bra om man redan var väldigt mager.
Ristretto
2011-08-16, 18:03
För lågt BMI ja. Antagligen har det betydelse på ett eller annat sätt det vore ju konstigt annars. Fanns ju nån superduperfet gubbe som inte åt någonting på ett helt år utom vitamin och mineraltillskott och gick ned mer än 100 kg (kommer inte ihåg exakt)... Det skulle ju inte gå så bra om man redan var väldigt mager.
Jag fattar inte vart du vill komma. Varför skulle man överhuvudtaget svälta sig på det sättet om man var underviktig? Och, framförallt, vad har det med periodisk fasta att göra? Äta vartannat år, eller vad?
vicarious
2011-08-16, 18:05
Jag tror det handlar mer om att man ska vara försiktig med att dieta för hårt om man är på gränsen till underviktig. Har inget med periodisk fasta att göra.
Jag fattar inte vart du vill komma. Varför skulle man överhuvudtaget svälta sig på det sättet om man var underviktig? Och, framförallt, vad har det med periodisk fasta att göra? Äta vartannat år, eller vad?
Det har att göra med att om man är snudd på underviktig är man förmodligen mer känslig för rubbningar eller störningar i sitt mönster att äta.
Ska det andra målet efter träningen vara low-fat? Känns som det kommer bli svårt att komma upp i mycket kalorier på träningsdagar isf.
I alla fall, jag tänkte börja med IF och försöka hålla mig så strikt jag kan till Leangains-metoden nu under hösten..
Såhär har jag tänkt lägga upp det:
Fastar 16/8, ätfönstret kommer ligga mellan 13.00 och 21.00
Pre workout meal 13.00: dubbelmacka med smör, ost (lågfett), skinka, ägg (kokt) och lite paprika + ett äpple till.
Kommer oftast till gymmet 15:00, 5g BCAA innan och efter träning
Hemma 16:30, äter det första målet vid 17.00-17:30 med kyckling, magert kött eller fisk som proteinkälla. Bulgur, pasta, quinoa, ris, couscous eller bröd som kolhydratskälla, nån kesellabaserad eller annan low-fat sås till. Stort lass grönsaker till.
Äter andra målet mellan 20.00-21.00. Har hade jag tänkt lägga in lite mera fett typ nötfärs 20% med lite riven ost på eller lax med nån gräddbaserad sås, lite grönsaker. Inga raffinerade kolhydrater till utan fruktsallad som efterrätt med 250g lättkesella.
På vilodagar tänkte jag käka två mål, kolhydrat från potatis enbart. Samt hålla båda målen på "moderate fat"-nivån.
Hur ser det ut, och var tycker ni jag ska klämma in vassle-shaken?
Ristretto
2011-08-17, 05:11
Ska det andra målet efter träningen vara low-fat? Känns som det kommer bli svårt att komma upp i mycket kalorier på träningsdagar isf.
I alla fall, jag tänkte börja med IF och försöka hålla mig så strikt jag kan till Leangains-metoden nu under hösten..
Såhär har jag tänkt lägga upp det:
Fastar 16/8, ätfönstret kommer ligga mellan 13.00 och 21.00
Pre workout meal 13.00: dubbelmacka med smör, ost (lågfett), skinka, ägg (kokt) och lite paprika + ett äpple till.
Kommer oftast till gymmet 15:00, 5g BCAA innan och efter träning
Hemma 16:30, äter det första målet vid 17.00-17:30 med kyckling, magert kött eller fisk som proteinkälla. Bulgur, pasta, quinoa, ris, couscous eller bröd som kolhydratskälla, nån kesellabaserad eller annan low-fat sås till. Stort lass grönsaker till.
Äter andra målet mellan 20.00-21.00. Har hade jag tänkt lägga in lite mera fett typ nötfärs 20% med lite riven ost på eller lax med nån gräddbaserad sås, lite grönsaker. Inga raffinerade kolhydrater till utan fruktsallad som efterrätt med 250g lättkesella.
På vilodagar tänkte jag käka två mål, kolhydrat från potatis enbart. Samt hålla båda målen på "moderate fat"-nivån.
Hur ser det ut, och var tycker ni jag ska klämma in vassle-shaken?
Martin har aldrig angett några mängder av makronutrienter. Själv kör jag dock 10-12E% från fett totalt på träningsdagar och 30-40E% på vilodagar.
Bröd är lättätet för att få upp kolhydraterna, likaså flingor.
krubkungen
2011-08-17, 10:39
Kan rekommendera Special k flingor. 100g = 78g K 15g P 1,5g F
hur funkar det om man trænar på morgonen da (runt 10) å æter sista målet vid 21?
får man inte æta nåt innan å efter då? iomed att det inte gått 16 timmar æn..
hur funkar det om man trænar på morgonen da (runt 10) å æter sista målet vid 21?
Tiderna för maten ska ju vara anpassade efter träningen annars är det ju ingen poäng med detta upplägg.
Tiderna för maten ska ju vara anpassade efter träningen annars är det ju ingen poäng med detta upplägg.
fast det går ju inte riktigt,, iomed att jag jobbar 16(14 ibland)-22 e inte hemma førens 22.40 .. førsøker æta min sista mat runt 21 ( ibland dock lite hungrig nær jag kommer hem så blir ibland lite extra kesella lr nåt litet..
så jag måste træna på førmiddagen.. hur får man ihop det? lr d går kanske inte då?
fast det går ju inte riktigt,, iomed att jag jobbar 16(14 ibland)-22 e inte hemma førens 22.40 .. førsøker æta min sista mat runt 21 ( ibland dock lite hungrig nær jag kommer hem så blir ibland lite extra kesella lr nåt litet..
så jag måste træna på førmiddagen.. hur får man ihop det? lr d går kanske inte då?
Då är nog inte PF för dig, PF ska vara praktist annars är det ingen poäng, se till att få i dig mat efter träningen det är det mest optimala du kan göra.
Langster
2011-08-17, 19:14
Som sagt, det finns ingen poäng med upplägget om det bara krånglar till allt.
Fast krångligt skulle det ju inte vara, du skulle kunna träna på fastande mage på morgonen och sen äta vid 12, 15, 20-21 typ. Inga som helst problem.
Som sagt, det finns ingen poäng med upplägget om det bara krånglar till allt.
Fast krångligt skulle det ju inte vara, du skulle kunna träna på fastande mage på morgonen och sen äta vid 12, 15, 20-21 typ. Inga som helst problem.
blir det inte før få fastande timmar då? ja gillar inte å æta frukost endå så dærfør upplæ'gget skulle funka bra før mig ..førutom tiderna då. hehe :D
Eddie Vedder
2011-08-17, 19:24
Ät efter passet. Om du sedan inte äter förrän 21 så är det inte IF helt enkelt. Och det spelar väl ingen roll?
Ät efter passet. Om du sedan inte äter förrän 21 så är det inte IF helt enkelt. Och det spelar väl ingen roll?
IF?
ja æter ca mellan 1-2, 17-18 å sista ca 20.30-21.30
om ja trænar vid 10 på morgon så æter jag alltså inte direkt efter passet,,men det borde jag alltså?
men tænkte d blir før få fastande timmar då..
Eddie Vedder
2011-08-17, 19:30
IF?
om ja trænar vid 10 på morgon så æter jag alltså inte direkt efter passet,,men det borde jag alltså?
PF då.
Jag förstår inte varför du skulle vänta med att äta. Av vilken anledning?
Fultjack
2011-08-17, 19:58
IF?
Slå ihop dina 2 sista mål då och ät dom kl 17-18 och skippa målet kl ~21 så får du ju nog många timmars fasta om du nojjar över det. Problem solved.
Pansartax
2011-08-17, 20:10
Alltså, varför ska folk krångla till det så mycket för? Det spelar ingen roll när du äter eller hur du äter, bara du äter/inte äter beroende på vad du strävar efter. 1-25 måltider om dagen; Doesnt matter.
vicarious
2011-08-17, 20:16
Hur man än väljer att göra med tider och dylikt så är det ändå det totala kalori och proteinintaget som väger tyngst.
Ristretto
2011-08-17, 20:16
Alltså, varför ska folk krångla till det så mycket för? Det spelar ingen roll när du äter eller hur du äter, bara du äter/inte äter beroende på vad du strävar efter. 1-25 måltider om dagen; Doesnt matter.
För att man desperat hoppas på att hitta något som ger bättre resultat, istället för att se till att träna bra. Det är enklare att googla och fundera än att ta i på gymmet.
Slå ihop dina 2 sista mål då och ät dom kl 17-18 och skippa målet kl ~21 så får du ju nog många timmars fasta om du nojjar över det. Problem solved.
nojjar inte, bara en fundering om man skal køra/kankøra PF med mina tider..
å det e i princip så jag æter nu..føljer inget speciellt, mer æn att jag ræknar mina kcal å i omed att jag endå inte e speciellt fan av frukost så hade det ju kunnat passa, men tydligen inte
För att man desperat hoppas på att hitta något som ger bättre resultat, istället för att se till att träna bra. Det är enklare att googla och fundera än att ta i på gymmet.
det e væl alltid intressant å se å læsa om vad som kan funka lr inte funkar? behøver inte betyda att man trænar dåligt før det?
tænkte væl mest att PF kanske hade en positiv inverkan på kroppen? å att det kanske var ett bra alternativ da jag endå inte gillar å æta frukost.. dærav min fråga ang tiderna..
eller kanske jag missuppfatta eller varfør håller folk annars på med det om det nu inte spelar nån roll endå?
Ristretto
2011-08-17, 21:05
det e væl alltid intressant å se å læsa om vad som kan funka lr inte funkar? behøver inte betyda att man trænar dåligt før det?
Korrekt. Men att krångla till det i onödan är onödigt.
tænkte væl mest att PF kanske hade en positiv inverkan på kroppen? å att det kanske var ett bra alternativ da jag endå inte gillar å æta frukost.. dærav min fråga ang tiderna..
eller kanske jag missuppfatta eller varfør håller folk annars på med det om det nu inte spelar nån roll endå?
Man kan köra PF av lite olika anledningar, för dom flesta passar upplägget att äta färre och större mål, man kanske inte gillar att äta frukost, man gillar att äta stora mål och så vidare.
Sen pekar det på att fastan kan ge hälsofördelar och en fördelaktig fettförbränning/proteinbesparing under själva fasteperioden, det är ingenting som är konkret påvisat dock men det finns också många anektdoter som pekar på att det skulle vara så.
Oavsett hur det ligger till så är det inte skäl nog att äta så om man inte trivs med det. Det som är mest optimalt för dig är ändå att äta så att det funkar ihop med din träning och ditt liv i övrigt.
Langster
2011-08-17, 21:16
blir det inte før få fastande timmar då? ja gillar inte å æta frukost endå så dærfør upplæ'gget skulle funka bra før mig ..førutom tiderna då. hehe :D
15 istället för 16 timmar? Skillnaden är självklart minimal. Sen förespråkar (eller förespråkade iaf) Martin Berkhan faktiskt att kvinnor ska ha en något kortare fasta. Så det kan ju inte bli bättre, eller hur?
Sen kan du förstås göra som Fultjack föreslog om du vill ha en längre fasta.
Pansartax
2011-08-17, 21:24
För att det passar deras livsstil och inte tvärtom, alltså;
Din livsstil ska passa med PF (Har du aldrig gillat att äta frukost/lunch, GRÖNT LJUS; KÖR KÖR KÖR).
PF ska inte tvingas in i din livsstil (Du har alltid älskat frukost och det är din bästa stund på dagen; GÖR DET INTE, AVBRYT).
Allting har sina för och nackdelar givetvis, men jag skulle knappast gå över eld och vatten för en speciell kosthållning, same shit diffrent names.
Är det inte jobbigt att sitta och vara förvirrad över hur du ska göra?
Korrekt. Men att krångla till det i onödan är onödigt.
ja allt som e ovärt e ju inte värt. för sålänge man inte e sjuk, så e man frisk?
:thumbup:
För att det passar deras livsstil och inte tvärtom, alltså;
Din livsstil ska passa med PF (Har du aldrig gillat att äta frukost/lunch, GRÖNT LJUS; KÖR KÖR KÖR).
PF ska inte tvingas in i din livsstil (Du har alltid älskat frukost och det är din bästa stund på dagen; GÖR DET INTE, AVBRYT).
Allting har sina för och nackdelar givetvis, men jag skulle knappast gå över eld och vatten för en speciell kosthållning, same shit diffrent names.
Är det inte jobbigt att sitta och vara förvirrad över hur du ska göra?
så man e en hysteriskt förvirrad människa för man skriver i ett tränings forum å undrar över kosthold? måste vara sådär en 30.000 st här då isåfall? :thumbup:
för övrigt så kom den funderingen upp i det jag satt å läste om PF i brist på annat å göra på jobb :cool:
Pansartax
2011-08-17, 22:23
Nja, var inte så jag menade... tänkte att jag sett dig posta lite samma saker överallt här på forumet i spridda trådar :) Givetvis var man ju själv likadan i början och jag ville bara dela med dig av min syn på saken.
Ibland är det skönt att göra det enkelt för sig också :thumbup: Du kommer ju träna i hela ditt liv på ett eller annat sätt (Förhoppningsvis, kanske bara talat för mig själv), det är en ganska lång resa och ganska många år, lika bra att göra det bekvämt för sig.
Man kan köra PF av lite olika anledningar, för dom flesta passar upplägget att äta färre och större mål, man kanske inte gillar att äta frukost, man gillar att äta stora mål och så vidare.
Sen pekar det på att fastan kan ge hälsofördelar och en fördelaktig fettförbränning/proteinbesparing under själva fasteperioden, det är ingenting som är konkret påvisat dock men det finns också många anektdoter som pekar på att det skulle vara så.
Oavsett hur det ligger till så är det inte skäl nog att äta så om man inte trivs med det. Det som är mest optimalt för dig är ändå att äta så att det funkar ihop med din träning och ditt liv i övrigt.
lite sånna mer objektiva svar jag ville ha ,tack för det. :thumbup:
absolut ska det passa,, blir jobbigt å krångla med det, men har det också fördelar med fettförbränning hälsa osv så e ju bara det positivt..
trodde det fanns studier på att det faktiskt var bättre å äta så?
men ja, det e väl kanske bara standard kcal in vs kcal ut som endå gäller så det e väl bara å köra på det verkar d ju som :D
Nja, var inte så jag menade bara... tänkte att jag sett dig posta lite samma saker överallt här på forumet :)
Ibland är det skönt att göra det enkelt för sig också :thumbup:
gör man det krångligt för sig för att man frågar frågor om kosthold på ett tränings forum? jag postar när det dyker upp frågor i min skalle på det jag läser.. å det blir mkt läsning om träning på jobb då det e mkt dö tid.. om det e samma frågor vet jag dock inte om jag kan hålla med om..
o frågar man inget får man ju heller inget veta, right? :thumbup:
Pansartax
2011-08-17, 22:45
Jag tänker nu avsluta den här off-topic diskussionen med att istället för text länka en video som handlar om det som jag försökte förmedla till dig:
http://www.youtube.com/watch?v=TUk2zSvTlMo
Jag tänker nu avsluta den här off-topic diskussionen med att istället för text länka en video som handlar om det som jag försökte förmedla till dig:
http://www.youtube.com/watch?v=TUk2zSvTlMo
Mycket bra klipp!
krubkungen
2011-08-18, 00:26
Nån annan som försöker träna fastande typ 2-3tim efter uppvaknande? Väntar jag för länge så tappar jag energi.
Nån annan som försöker träna fastande typ 2-3tim efter uppvaknande? Väntar jag för länge så tappar jag energi.
Jag brukar träna efter 16 - 18 timmars fasta. Funkar fint för mig, men alla är vi olika.
Jaja får lägga ner det här med PF. Har Ulcerös kolit och min mage gillade inte switchen från vilodagar till träningsdag med ändrad måltids frekvens. Jaja gotta try iaf.
Får helt enkelt köra frukost,lunch,middag och efter träning mål som tidigare. Ska iaf ta med mig lite lärdomar. Vette fan varför jag fått för mig att att proteinintaget ska vara jämt fördelat över målen. Jobbigt o få i sig mycket protein på morgonen och jag har upptäckt att om jag äter en rejäl lunch med mycket protein så behöver jag inget jättemål på kvällen utan står mig bra och får inget snaske sug.
joelduva
2011-08-18, 08:39
Jaja får lägga ner det här med PF. Har Ulcerös kolit och min mage gillade inte switchen från vilodagar till träningsdag med ändrad måltids frekvens. Jaja gotta try iaf.
Får helt enkelt köra frukost,lunch,middag och efter träning mål som tidigare. Ska iaf ta med mig lite lärdomar. Vette fan varför jag fått för mig att att proteinintaget ska vara jämt fördelat över målen. Jobbigt o få i sig mycket protein på morgonen och jag har upptäckt att om jag äter en rejäl lunch med mycket protein så behöver jag inget jättemål på kvällen utan står mig bra och får inget snaske sug.
Den bästa dieten är den som funkar för dig. Du gjorde rätt som utvärderade och drog lärdom av dina erfarenheter. Lycka till med kosthållningen! :)
krubkungen
2011-08-18, 11:08
Jag brukar träna efter 16 - 18 timmars fasta. Funkar fint för mig, men alla är vi olika.
Joo, det är ju sant :)
Tog det lång tid innan era kroppar vande sig vid det nya ätmönstret? Jag började köra IF idag (1 preworkout meal, 2 post), känner mig lite konstig i magen och allmänt seg. Vilket iofs också kan bero på att jag testa att köra med PWO (N.O-Xplode) för första gången idag
Anton Fräs
2011-08-18, 20:04
Jag blir alltid seg när jag äter väldigt mycket, även efter att ha PFat i 2-3 månader. För övrigt så äter jag som vanligt nu istället för PF och märker ingen skillnad, utom mentala vill säga.
Ristretto
2011-08-18, 20:07
Jag blir alltid seg när jag äter väldigt mycket, även efter att ha PFat i 2-3 månader. För övrigt så äter jag som vanligt nu istället för PF och märker ingen skillnad, utom mentala vill säga.
vad trivs du bäst med?
Anton Fräs
2011-08-18, 20:08
Att äta när jag känner fört, alltså inte PF. :) Därav mentala fördelar!
Känns fortfarande som om folk tror att det är något magiskt med PF. Gillar man att äta mer sällan men större måltider är det ju bra men att vara anal med att hålla sig till ett visst "ätfönster" verkar helt obefogat.
Jag har alltid trivts med att ha en låg måltidsfrekvens men det kan lika gärna vara en stor frukost 09:00 och sen ytterligare en stor måltid under dagen, känner man sedan för att äta ännu en gång på kvällen så är det inget att noja över bara för att man går över sitt tänkta ätfönster.
Givetvis förutsatt att ens totala intag överensstämmer med vad man har för mål.
Var håller Berkhan hus tro? länge sen senaste inlägget på LeanGains.
Pansartax
2011-08-19, 16:39
Var håller Berkhan hus tro? länge sen senaste inlägget på LeanGains.
Förmodligen upptagen med sitt "enterprise", sen kom han i luven med lite folk här inne också så tror inte det här är hans favoritställe att hänga och chatta på.
Känns fortfarande som om folk tror att det är något magiskt med PF. Gillar man att äta mer sällan men större måltider är det ju bra men att vara anal med att hålla sig till ett visst "ätfönster" verkar helt obefogat.
Jag har alltid trivts med att ha en låg måltidsfrekvens men det kan lika gärna vara en stor frukost 09:00 och sen ytterligare en stor måltid under dagen, känner man sedan för att äta ännu en gång på kvällen så är det inget att noja över bara för att man går över sitt tänkta ätfönster.
Det som förespråkas är ju att fasteperioden på 16timmar ger fördelaktig proteinbesparing och fettförbränning, därav "leangains", huruvida dom fördelarna är vetenskapligt förankrade är inte en diskussion jag ger mig in på men bryter man fastan så uteblir dom. Läs på Martins blog om du vill veta mer om varför folk följer PF slaviskt istället för att påpeka varför det inte är magiskt.
Det som förespråkas är ju att fasteperioden på 16timmar ger fördelaktig proteinbesparing och fettförbränning, därav "leangains", huruvida dom fördelarna är vetenskapligt förankrade är inte en diskussion jag ger mig in på men bryter man fastan så uteblir dom. Läs på Martins blog om du vill veta mer om varför folk följer PF slaviskt istället för att påpeka varför det inte är magiskt.
Jag har läst varenda post på hans blog.
Jag har läst varenda post på hans blog.
Då borde du veta bättre än att säga att det inte är magiskt och att det inte spelar någon roll om man bryter fastan, tror man på upplägget och teorierna bakom så ska man såklart inte bryta fastan.
Eddie Vedder
2011-08-19, 18:41
Då borde du veta bättre än att säga att det inte är magiskt och att det inte spelar någon roll om man bryter fastan, tror man på upplägget och teorierna bakom så ska man såklart inte bryta fastan.
Bara för att man har läst behöver man ju inte tro på att det är magiskt. Alla tar inte allt de läser som en absolut sanning.
Bara för att man har läst behöver man ju inte tro på att det är magiskt. Alla tar inte allt de läser som en absolut sanning.
Nu fattar jag inte vad du menar. Martin lägger ju fram teorier och success stories uppbackade av diverse sstudier för sitt upplägg så substans finns ju där. Visst är det ju inte en absolut sanning det har ingen sagt men man kan ju inte heller förkasta det och säga att det inte skulle fungera det är ju inte heller en absolut sanning. Det handlar ju om så mycket annat om man själv väljer att tro på det eller inte beroende på vilket underlag som finns att tillgå och den här tråden är ju levande bevis på att många tror på upplägget.
Sen om man nu förstår vilka fördelar uppläget påstås sig ge så är det ju rätt lågt att spela dum genom att säga "Varför tror du att det skulle vara något magiskt med det här?".
:thumbup:
Eddie Vedder
2011-08-19, 19:26
Nu fattar jag inte vad du menar.
Du skrev att om man läst kan man inte säga att det inte är magiskt. Och det kan man visst, för det är inte magiskt.
Du skrev att om man läst kan man inte säga att det inte är magiskt. Och det kan man visst, för det är inte magiskt.
Suck, semantik, i sammhanget betyder det ju att man förkastar upplägget och uppmuntrar dom som tror på det att inte tro på det.
Speciellt:
men att vara anal med att hålla sig till ett visst "ätfönster" verkar helt obefogat
Ätfönstret är ju hela poängen med upplägget.
Hur fungerar det med periodisk fasta om man kör mycket konditionsträning och därmed förbrukar mycket energi per dag? Säg 5000-7000 kcal på en konditionsdag och runt 3000 kcal på en strikt gymdag. Skippa frukost på de dagar man gymmar kanske?
Hur fungerar det med periodisk fasta om man kör mycket konditionsträning och därmed förbrukar mycket energi per dag? Säg 5000-7000 kcal på en konditionsdag och runt 3000 kcal på en strikt gymdag. Skippa frukost på de dagar man gymmar kanske?
Uplägget är ju detsamma, sen kanske man har svårt att äta så mycket under kort tid men det är bara utvärdera. :)
Det är alltså ok att köra en massa konditionsträning på fastande mage fram till lunch (i mitt fall)? På konditionsdagar brukar jag köra ett morgon/förmiddagspass och ett eftermiddag/kvällspass och på gymdagar kör jag bara styrka runt lunchtid eller på eftermiddagen.
Det är alltså ok att köra en massa konditionsträning på fastande mage fram till lunch (i mitt fall)? På konditionsdagar brukar jag köra ett morgon/förmiddagspass och ett eftermiddag/kvällspass och på gymdagar kör jag bara styrka runt lunchtid eller på eftermiddagen.
Visst borde inte vara något problem men du får ju känna efter hur det känns också.
Absolut, men jag tänkte mera fysiologiskt, dvs om det bryter ner muskler osv. Det verkar som att Intermittent Fasting i första hand är anpassat för personer som kör mycket styrketräning och väldigt lite eller ingen kardio alls (vilket jag förstår eftersom kardio hämmar styrkeutvecklingen).
Eddie Vedder
2011-08-19, 20:00
Suck, semantik, i sammhanget betyder det ju att man förkastar upplägget och uppmuntrar dom som tror på det att inte tro på det.
Va? Jag äter ju i princip så själv och jag tror att det är bra. Men till skillnad från dig uppmuntrar jag till kritiskt tänkande.
Eddie, du kör väl mycket konditionsträning? Har du testat IF någon gång?
Absolut, men jag tänkte mera fysiologiskt, dvs om det bryter ner muskler osv. Det verkar som att Intermittent Fasting i första hand är anpassat för personer som kör mycket styrketräning och väldigt lite eller ingen kardio alls (vilket jag förstår eftersom kardio hämmar styrkeutvecklingen).
Det borde ju vara samma fysiologiska mekanismer för konditionsträningen oavsett vad du har för kostupplägg? Sen motverkar ju konditionsträningen styrketräningen och därav undviker många styrketränare att kombinera det med konditionsträning generellt, inte bara om man följer PF.
Va? Jag äter ju i princip så själv och jag tror att det är bra. Men till skillnad från dig uppmuntrar jag till kritiskt tänkande.
Men håååh vad är det med dig idag? Jag reagerade på Maqan's post om att ätfönstret inte har någon relevans, det är ju det hela diskussionen handlat om. Jag har inte sagt att man inte ska tänka kritiskt och jag har inte sagt att du förkastar upplägget.
Det borde ju vara samma fysiologiska mekanismer för konditionsträningen oavsett vad du har för kostupplägg? Sen motverkar ju konditionsträningen styrketräningen och därav undviker många styrketränare att kombinera det med konditionsträning generellt, inte bara om man följer PF.
I see, jag funderar som sagt på att prova men är lite tveksam eftersom det inte går att prestera lika bra med uthållighetsträning på tom mage. Fastande styrketräning fungerar ju utan problem men långa konditionspass blir nog rätt sega så vi får se hur jag gör...
Just det, kanske kan vara värt att nämna hur en typisk vecka ser ut:
må
kl 8: cykling till jobb 10 km
kl 11: styrketräning helkropp ~1 h
kl 18: cykling hem 10 km
~4000 kcal
ti
kl 11: löpning 1 h
kl 17: cykling 2 h + hem från jobb
~6500 kcal
on
~4000 kcal
to
~6500 kcal
fr
~4000 kcal
lö
löpning ~1h
cykling 3-4 h
~7000-8000 kcal
sö
vila
Kan tillägga att jag står upp och jobbar större delen av dagen så skulle gissa att det gör av med en del energi också...
I see, jag funderar som sagt på att prova men är lite tveksam eftersom det inte går att prestera lika bra med uthållighetsträning på tom mage. Fastande styrketräning fungerar ju utan problem men långa konditionspass blir nog rätt sega så vi får se hur jag gör...
Nu är jag ute på djupt vatten eftersom jag inte konditionstränar så mycket själv, men är det inte rätt individuellt hur man presterar på tom mage? Altså bara en känsla, du har väl ändå kvar mycket glukogen i musklerna som du använder vid träningen?
Jag har sett flera svära på att dom presterar bättre konditionsmässigt på tom mage, då pratar dom förvisso inte maratonrundor.
Eddie Vedder
2011-08-19, 20:21
Eddie, du kör väl mycket konditionsträning? Har du testat IF någon gång?
Nu tränar jag i princip ingen konditionsträning. Men jag skrev innan att jag i princip äter IF. Det har jag gjort sedan november tror jag. Oftast äter jag vid 15-tiden på dagen den första måltiden, ibland lite senare ibland lite tidigare. Jag åt alldeles nyss klart.
Det gjorde jag även när jag tränade konditionsträning mer och det kommer jag göra när jag kommer igång mer igen.
Men håååh vad är det med dig idag? Jag reagerade på Maqan's post om att ätfönstret inte har någon relevans, det är ju det hela diskussionen handlat om. Jag har inte sagt att man inte ska tänka kritiskt och jag har inte sagt att du förkastar upplägget.
Ätfönstret kan kanske ha relevans men om man skiter i det kommer resultaten med all sannolikhet bli i princip likadana för vad blotta ögat kan se. Jag tycker helt enkelt att du dömde ut hans inlägg onödigt hårt och verkar ha en övertro på IF, en övertygelse som för mig inte är lika stark. Även om jag som sagt trivs som bäst med att skita i frukost och äta mest på kvällen. Äter jag på annat vis så tror jag att det är irrelevant för min prestation och hälsa men det blir ett upplägg jag skulle trivas mindre med.
Just det, kanske kan vara värt att nämna hur en typisk vecka ser ut:
ti
Om du inte äter första målet mellan cyklingen och löpningen kanske det blir lite väl jobbigt kan jag tänka mig, jag brukar cykla 20km+ på tom mage men två sånna pass skulle nog vara mördande.
Nu tränar jag i princip ingen konditionsträning. Men jag skrev innan att jag i princip äter IF. Det har jag gjort sedan november tror jag. Oftast äter jag vid 15-tiden på dagen den första måltiden, ibland lite senare ibland lite tidigare. Jag åt alldeles nyss klart.
Ok, vad tror du om IF för min del? Jag editerade mitt förra inlägg och beskrev en typisk vecka. Vore grymt om du har tid/lust att kika på det!
Ätfönstret kan kanske ha relevans men om man skiter i det kommer resultaten med all sannolikhet bli i princip likadana för vad blotta ögat kan se. Jag tycker helt enkelt att du dömde ut hans inlägg onödigt hårt och verkar ha en övertro på IF, en övertygelse som för mig inte är lika stark. Även om jag som sagt trivs som bäst med att skita i frukost och äta mest på kvällen. Äter jag på annat vis så tror jag att det är irrelevant för min prestation och hälsa men det blir ett upplägg jag skulle trivas mindre med.
Då kanske jag inte uppfattar min egen framtoning, men jag står fast vid att om tror att PF ger några fysiologiska fördelar så är ätfönstret högst relevant eftersom det är vad hela konceptet bygger på i grunden. Sen tror jag personligen inte att det är några stora fördelar det handlar om, det jag själv upplever som positivt med PF är att lättare kunna förhålla mig till en kalorimängd med hjälp av tidsbengränsningen samt att kunna äta stora måltider.
Eddie Vedder
2011-08-19, 20:35
Ok, vad tror du om IF för min del?
Om du inte föredrar att äta utspritt över dagen, varken ur praktisk synpunkt eller sett till vilken typ av måltider du föredrar så lär du ju gilla det.
Om du inte föredrar att äta utspritt över dagen, varken ur praktisk synpunkt eller sett till vilken typ av måltider du föredrar så lär du ju gilla det.
Ok, och det är ingen nackdel (fysiologiskt) att ha cyklat 10 km + sprungit 1 h alt. cyklat 10 km + styrketränat 1 h innan man äter första målet?
Oavsett om du tränar eller motionerar (fastande) kan det vara fördelaktigt att ta EAA/BCAA före och om du håller på länge kanske även under.
Oavsett om du tränar eller motionerar (fastande) kan det vara fördelaktigt att ta EAA/BCAA före och om du håller på länge kanske även under.
Ja, det är lite knepigt på den fronten. Hittar ingen doseringsinfo för EAA/BCAA på leangains.com när det gäller konditionspass. De enda passen som håller på mer än en timme är cyklingen och de kör jag alltid på eftermiddagen och då har ju fastan redan brutits.
10g EAA innan och 10g EAA efter , 10g EAA varje timme fram tills du äter.
vicarious
2011-08-19, 21:27
10g EAA innan och 10g EAA efter , 10g EAA varje timme fram tills du äter.
Varannan.
Ok, tack för infon. Skulle vara intressant att höra vad Martin tror om IF för uthållighetsidrottare... Författaren av den här artikeln t ex verkar tycka att det är en riktigt dålig idé:
http://www.poweringmuscles.com/article.php?id=126
Hoppsan, såg precis den här artikeln: http://www.leangains.com/2010/05/fasted-training-boosts-endurance-and.html
Tyvärr har han inte hunnit skriva uppföljaren...
Vad är fördelen med lågt fettintag på träningsdagarna, enbart snabbare upptag av näringsämnen eller andra aspekter? Tycker det ärjobbigt att dra i mig jättestora måltider och skulle hellre ha i lite vispgrädde i köttfärssåsen och dra ned på (inte ta bort) pastan etc.
vicarious
2011-08-20, 22:45
Vad är fördelen med lågt fettintag på träningsdagarna, enbart snabbare upptag av näringsämnen eller andra aspekter? Tycker det ärjobbigt att dra i mig jättestora måltider och skulle hellre ha i lite vispgrädde i köttfärssåsen och dra ned på (inte ta bort) pastan etc.
Att minimera eventuell fettinlagring. Ge mer plats åt kolhydrat för effektiv glykogeninlagring.
Ristretto
2011-08-20, 22:46
Det snabba svaret är mindre fettinlagring vid överätning av kolhydrat än fett.
vicarious
2011-08-20, 22:46
Obs, detta har ju inget med periodisk fasta i sig att göra. Nu pratar du specifikt om leangains.
Det snabba svaret är mindre fettinlagring vid överätning av kolhydrat än fett.
Men intag av kolhydrater sätter ju i sin tur ned fettförbränningen?
Ristretto
2011-08-20, 23:13
Men intag av kolhydrater sätter ju i sin tur ned fettförbränningen?
Korrekt. Därav att det är det snabba svaret.
Har lite beslutsångest här... Står så här på leangains.com:
"Someone interested in preserving or gaining muscle while using cardio for improving conditioning, or as means to speed up fat loss, need to be cautious and implement strategies to sidestep the negative effects. This will be the topic of the next article on fasted state cardio (ETA: Sept)."
Det enda jag har läst hittills är att man ska ta 10 g BCAA varannan timme efter konditionsträning, men det som står ovan verkar ju varna lite för att köra konditionsträning fastande öht.
men det som står ovan verkar ju varna lite för att köra konditionsträning fastande öht.
Fast det handlar om konditionsträning ihop med styrketräning generellt, dvs att man inte ska konditionsträna samma dag t.ex., har ingenting med fastan att göra.
Fast det handlar om konditionsträning ihop med styrketräning generellt, dvs att man inte ska konditionsträna samma dag t.ex., har ingenting med fastan att göra.
Aha ok, den biten känner jag redan till :) Men då återstår bara om det räcker med BCAA före och varannan timme efter konditionsträning på morgonen, eller om det är något annat magiskt man kan göra...
vicarious
2011-08-21, 08:33
Aha ok, den biten känner jag redan till :) Men då återstår bara om det räcker med BCAA före och varannan timme efter konditionsträning på morgonen, eller om det är något annat magiskt man kan göra...
Kanske inte köra PF alls om du presterar bättre på konditionsträningen om du har ätit innan. PF är inget för alla.
Kanske inte köra PF alls om du presterar bättre på konditionsträningen om du har ätit innan. PF är inget för alla.
Absolut, om jag märker att prestationen bara går neråt även även efter anpassingsperioden kommer jag självklart inte att fortsätta. Det jag var inne på är om man kan tänkas behöva göra något mer än att inta BCAA före och efter träning om man nu ska följa PF som konditionsidrottare. Det som gör mig lite osäker är just att Martin inte har skrivit artikeln än som skulle vara riktad mer åt de som kör konditionsträning. Är rädd att jag kanske har missat någonting.
Ristretto
2011-08-21, 08:47
Eller köra konditionen på kvällen.
Eller köra konditionen på kvällen.
Problemet för min del att jag kör både löpning och cykling så det blir två konditionspass per dag - ett på morgonen, ett på eftermiddag/kväll. Om jag bara hade haft ett konditionspass att köra hade kvällen varit klart bäst.
En nackdel jag märker redan nu utan att ens ha börjat med PF är att det blir dyrt att behöva inta så stora mängder BCAA. Jag kommer att behöva ta 200 g BCAA per vecka vilket blir svindyrt i längden, tyvärr.
Ristretto
2011-08-21, 09:01
Problemet för min del att jag kör både löpning och cykling så det blir två konditionspass per dag - ett på morgonen, ett på eftermiddag/kväll. Om jag bara hade haft ett konditionspass att köra hade kvällen varit klart bäst.
Om jag körde två konditionspass per dag skulle jag inte tillämpa periodisk fasta, eftersom jag antagligen skulle vilja äta direkt efter det första för att ladda om innan det andra.
Kanske strunta i frukost dagarna utan morgonträning.
Ja, fast frågan är om det är någon poäng att köra PF öht då, om man bara fastar 3 ggr i veckan? Är inte hela poängen att man alltid ska ha 16 timmars fastande?
Ristretto
2011-08-21, 09:31
Ja, fast frågan är om det är någon poäng att köra PF öht då, om man bara fastar 3 ggr i veckan? Är inte hela poängen att man alltid ska ha 16 timmars fastande?
Det bästa med upplägget tycker jag är att man slipper planera in måltider under dagen. Man äter när man har tid, och då får man äta ordentligt. Svinskönt att slippa äta frukost på veckorna också imo.
Ja, att skippa frukost under arbetsdagar vore ett stort plus. En annan variant jag funderar på att är att köra löp- och cykelpassen direkt efter varandra och på eftermiddag/kväll. Då slipper man tjafsandet med BCAA helt. På gymdagar kör jag BCAA antingen precis före om jag tränar före lunch, eller precis efter om jag tränar på eftermiddagen.
Sista frågan är väl hur katabolt det är att cykla till jobbet 25 min på fastande mage? Skulle vara skönt att inte behöva ta BCAA då heller.
En nackdel jag märker redan nu utan att ens ha börjat med PF är att det blir dyrt att behöva inta så stora mängder BCAA. Jag kommer att behöva ta 200 g BCAA per vecka vilket blir svindyrt i längden, tyvärr.
Du behöver inte ta BCAA innan konditionsträning om du inte vill. Det är inte avgörande för dina resultat eller för kostupplägget
Du behöver inte ta BCAA innan konditionsträning om du inte vill. Det är inte avgörande för dina resultat eller för kostupplägget
Men det bör väl intas efter om man inte äter vanlig mat?
Men det bör väl intas efter om man inte äter vanlig mat?
jaså? efteråt borde EAA vara ett långt bättre val
WHITEFOLKS
2011-08-21, 16:24
Jag tror fastningsdelen är mindre viktigt än "större delen av energin efter träningstillfället" när det gäller periodisk fasta i samband med träning.
Om jag skulle träna kondition morgon och kväll (och även styrka på kväll) så skulle jag blanda mjölk/gainer eller liknande för kanske 500kcal efter morgonpasset sedan inte äta något innan kvällspasset som jag skulle ta aminosyror före och resten av dagsintaget "efter".
Fast jag kör styrka på en helt separat dag, det enda i konditionsväg som jag kör på styrkedagarna är cykling till och från jobbet vilket totalt blir runt en timme.
På konditionsdagarna ska jag testa att köra löpningen direkt efter cyklingen och då på eftermiddagen. Jag kan ändå lägga större delen av matintaget efter de två passen - jag får helt enkelt äta lite mindre under dagen.
Frågan återstår dock om cyklingen till jobbet på morgonen på tom mage (utan BCAA) hämmar efterföljande träning i någon nämnvärd grad.
WHITEFOLKS
2011-08-21, 17:17
Nej det skulle jag inte tro om det inte är cykling i "träningstempo".
Jag skulle göra som någon annan föreslog och dela upp maten mer under konditionsdagarna och mer klassisk periodisk fasta på styrkedagarna.
Hur kommer du upp i de mängderna? Själv tar jag 60-80g BCAA i veckan. 5g före och efter träning (både styrka och kondition).
Har börjat med PF nu och gillar det väldigt mycket. Passar mig ypperligt. Försöker följa leangains men har då några frågor?
Upplägget nu är: Måndag, Onsdag, Fredag SL 5x5
Tisdag, Torsdag Kondition ca 1h
Träning sker fastande med intag av 10g BCAA innan träning.
1. Hur ska näringsinnehållet se ut efter konditionsträning? Likvärdigt efter styrketräning? Högt protein förstår jag men hur är det med fett. Skall ju vara lågt på träningsdagar.
2. Om fett skall vara lågt även efter konditionsträning hur blir det då när jag börjar MMA:n Då blir träning. Mån, Tis, Ons, Tors, Fre och Sön. Då blir det bara en vilodag. Äta mycket fett på en dag?
Optinoja kanske det verkar som men är mest nyfiken. Får väl bli en aning kompromiss antar jag.
Testa olika, det som kändes bäst kan du köra med. Jag skulle dock köra mycket kolhydrater varje dag om du är så pass aktiv
vicarious
2011-08-22, 21:12
Har börjat med PF nu och gillar det väldigt mycket. Passar mig ypperligt. Försöker följa leangains men har då några frågor?
Upplägget nu är: Måndag, Onsdag, Fredag SL 5x5
Tisdag, Torsdag Kondition ca 1h
Träning sker fastande med intag av 10g BCAA innan träning.
1. Hur ska näringsinnehållet se ut efter konditionsträning? Likvärdigt efter styrketräning? Högt protein förstår jag men hur är det med fett. Skall ju vara lågt på träningsdagar.
2. Om fett skall vara lågt även efter konditionsträning hur blir det då när jag börjar MMA:n Då blir träning. Mån, Tis, Ons, Tors, Fre och Sön. Då blir det bara en vilodag. Äta mycket fett på en dag?
Optinoja kanske det verkar som men är mest nyfiken. Får väl bli en aning kompromiss antar jag.
Om du läser de sista två sidorna så diskuterades det just konditionsträning. Vad jag vet har Martin inte skrivit något om det specifikt. Jag hade iaf valt kolisar framför fett efter konditionsträning. Skulle även tro att det beror på vilken nivå av konditionsträning man utövar. Är det vanlig löpträning 2 ggr i veckan krävs det knappast något speciellt. Kalorimängden lär avgöra mest ändå i slutändan.
Summa summarum - ät som du känner för efter konditionsträningen, så länge energiintaget och proteinintaget för hela dagen blir enligt önskemål.
Ristretto
2011-08-22, 21:13
Jag skulle också kört lite mer kolisar på konditionsdagen än på en vilodag, dock undvikit överätning.
Okej tackar för snabba svar. Får bli lite testande men börjar med extra kolisar på konditionsdagarna också får vi se hur det känns.
forslund
2011-08-23, 06:18
Det jag gör är att hålla koll på ungefärlig kaloriförbrukning och sedan fylla på med kolhydrat motsvarande den mängden efter passet.
Dvs förbrukar jag 700 kcal på ett löppass, fyller jag på med 700 kcal kolhydrat utöver min vanliga mat. Således får jag mer fett än en styrketräningsdag men ändå tillräckligt med kolhydrat.
Ledsen om detta behandlats tidigare men vet någon hur pass nedbrytande det skulle vara om jag blir tvungen att köra ett tvåtimmars cykelpass på morgonen, säg kl 7-9, och sedan vänta med ätandet till kl 12, då 16-timmarsfastan ska brytas. Ingen BCAA varken före eller alltså.
Det är glykogendepåerna som du riskerar ha lågt av om du nu ska köra två konditionsövningar på raken utan att äta dvs du riskerar att prestera sämre no more no less.
Det är glykogendepåerna som du riskerar ha lågt av om du nu ska köra två konditionsövningar på raken utan att äta dvs du riskerar att prestera sämre no more no less.
Inte på raken, bara att cykelpasset på två timmar är avklarat på morgonen flera timmar innan fastan ska avslutas. Är lite fundersam på vad som händer om man inte äter på 2-3 timmar efter att ett 2 h cykelpass är avslutat. Men iaf, jag får prova och se vad som händer.
Ni som äter enligt PF, hur gör ni på jobbet?
Är det okej för arbetsgivarna att man skippar lunchen och jobbar istället, vilket också leder till att man kan gå hem tidigare? Beror väl självklart på vilket jobb man har, men skulle det vara möjligt att göra så? Tänker på om det finns olika lagar eller liknande om att man måste ha exempelvis minst 30 min sammanhängande paus per 8 timmar eller liknande.
Är det okej för arbetsgivarna att man skippar lunchen och jobbar istället, vilket också leder till att man kan gå hem tidigare? Beror väl självklart på vilket jobb man har, men skulle det vara möjligt att göra så? Tänker på om det finns olika lagar eller liknande om att man måste ha exempelvis minst 30 min sammanhängande paus per 8 timmar eller liknande.
Det har ju inget i sig att göra med PF. Det är ju en fråga om man får jobba in tiden eller inte, tror inte att det blir undantag bara för att man säger att man äter si och så.
Kanske har blivit postat förr men; http://examine.com/leangains-faq/#summary16
FAQ som svarar på det mesta om LG, alltså en variant av PF.
joelduva
2011-08-23, 20:16
Ta dig en lunchpromenad eller liknande om du inte vill äta när alla andra äter. Sånt där brukar lösa sig.
Det har ju inget i sig att göra med PF. Det är ju en fråga om man får jobba in tiden eller inte, tror inte att det blir undantag bara för att man säger att man äter si och så.
Du har nog fått det om bakfoten. Skrev ingenstans att arbetsgivarens beslut skulle grunda sig på hur jag äter min mat. Jag frågade om det är möjligt att skippa lunchen, med tanke på alla lagar och sånt som finns ang. arbetstider osv.
Men tack för ditt lärorika svar.
Min lunch blir bara framskjuten, ingen skillnad helt enkelt :P
Ta dig en lunchpromenad eller liknande om du inte vill äta när alla andra äter. Sånt där brukar lösa sig.
Jo, självklar kan jag ju göra annat än att äta på min lunch. Men jag ville bara veta om det var möjligt att skippa lunchen för att kunna gå hem tidigare, då det finns en del lagar om hur länge man får arbeta utan vila osv.
Med lunch menar jag alltså lunchpausen, inte lunch som i maten... skulle nog skrivit det i första inlägget :smash:
joelduva
2011-08-23, 20:41
Jo, självklar kan jag ju göra annat än att äta på min lunch. Men jag ville bara veta om det var möjligt att skippa lunchen för att kunna gå hem tidigare, då det finns en del lagar om hur länge man får arbeta utan vila osv.
Med lunch menar jag alltså lunchpausen, inte lunch som i maten... skulle nog skrivit det i första inlägget :smash:
Som sagt, det får du nog deala med din arbetsgivare. På min arbetsplats har vi 42min lunch enligt kollektivavtalet.
Men nu seglar vi iväg lite från trådens ämne ...
Som sagt, det får du nog deala med din arbetsgivare. På min arbetsplats har vi 42min lunch enligt kollektivavtalet.
Men nu seglar vi iväg lite från trådens ämne ...
Japp, ska ta det med arbetsgivaren.
Tänkte mest om det fanns någon lag som gjorde att man måste ha en längre paus eller liknande.
Japp, ska ta det med arbetsgivaren.
Tänkte mest om det fanns någon lag som gjorde att man måste ha en längre paus eller liknande.
Vill du ha svar på den frågan så är du nog i fel tråd gissar jag.
Vill du ha svar på den frågan så är du nog i fel tråd gissar jag.
Eftersom tråden är angående PF så är det ju inte omöjligt att någon som äter enligt PF har erfarenhet av samma situation.
Hittar ingen tråd som skulle vara mer relevant för frågan. Att starta en ny tråd för frågan kändes lite onödigt.
vicarious
2011-08-24, 06:43
Ledsen om detta behandlats tidigare men vet någon hur pass nedbrytande det skulle vara om jag blir tvungen att köra ett tvåtimmars cykelpass på morgonen, säg kl 7-9, och sedan vänta med ätandet till kl 12, då 16-timmarsfastan ska brytas. Ingen BCAA varken före eller alltså.
Nej. Vadå, förväntar du dig en siffra i % eller? Det är omöjligt att veta. Är du orolig så ta BCAA före + efter cyklingen, samt en dos varannan timme fram tills du bryter fastan.
T ex
07.00 BCAA
cykla
09.00 BCAA
11.00 BCAA
12. Första måltid.
Eller bryt fastan tidigare och avsluta den tidigare. T ex 10-18 eller 11-19.
Ristretto
2011-08-24, 16:14
Eftersom tråden är angående PF så är det ju inte omöjligt att någon som äter enligt PF har erfarenhet av samma situation.
Hittar ingen tråd som skulle vara mer relevant för frågan. Att starta en ny tråd för frågan kändes lite onödigt.
Det är olika. På Posten, som vikarie, har jag inte behövt ta ut lunch om jag inte vill. Däremot när jag var fast anställd på en industri så åt jag lunch för att tiderna skulle stämma med skiften.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.