Logga in

Visa fullständig version : Periodisk fasta

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

vicarious
2011-04-11, 18:34
250g lax och 200g kyckling? Småpotatis min vän :D

daloatf
2011-04-11, 19:40
250g lax och 200g kyckling? Småpotatis min vän :D

IDD, mellanmål!

raQblad
2011-04-11, 20:08
Mkt kort: det finns tre spår
*deff
*bulk
*recomposition

Som jag förstått det så är det framförallt för recomp som det föreslås att man redan är någorlunda lean. Poängen är nog att när man väl väger vad man vill väga, så ska man inte vara tvungen att bulk/deffa +/-5 kilo för att öka i muskelmassa.Førstår inte helt vad poængen med recomposition ær, och det ær heller inte något jag læst Martin skrivit nånstans?

Bulk enligt leangains går ju ut på att du ska æta ett så pass litet øverskott att du inte lægger på dig onødigt med fett - dærav namnet. Om du sedan ær lean från førr eller ej, spelar ingen roll.
Ær ju sjælvsagt att mest naturligt att gå på deff i det tillfællet.

Ja, kan han bara inte släppa boken någon gång nu. Fortsätter väll med min diet eftersom resultaten talar för sig själv, jag tror dock att det är knappast optimalt, haha och jag har opti nojja... Men efter dessa 12 veckor kanske någon till, så lutar det åt att byta till LG recomp på 16/8 kalori + och - cykling *popcorn*.
*flex*

Efter träning idag så provade jag på att äta det jag normalt skulle ätit på 2 måltider i en. dvs ca 250g lax och 200g kyckling med lite sparris. Gick bättre än vad jag trodde de skulle. och känner mig riktigt taggad, men shit hur ska det gå med större mängd kolhydrater sen? *cry**screwy**spy* Men tror det blir en vanesak.Det som ær optimalt ær det som funkar før dig, och det som du kan gøra varje dag i en lång stund.
Men jo, det går sig till - det ær en vanesak. Men det læt som vældigt små mængder det dær...hur mycket energi får du i dig per dag?

osk
2011-04-11, 20:52
Førstår inte helt vad poængen med recomposition ær, och det ær heller inte något jag læst Martin skrivit nånstans?

Bulk enligt leangains går ju ut på att du ska æta ett så pass litet øverskott att du inte lægger på dig onødigt med fett - dærav namnet. Om du sedan ær lean från førr eller ej, spelar ingen roll.
Ær ju sjælvsagt att mest naturligt att gå på deff i det tillfællet.

Om du kollar på sida 10 nedan så kommer du ha läst martin skriva det:

http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Det är från 2008-2009 ungefär, så det kan ju kommit en uppdaterad syn på det hela sedan dess. Poängen med deff, bulk & recomp har med kroppsvikten att göra. Vill man bli större rakt av så bulkar man. Är man fet så deffar man. Ligger man lite medelsvenssonmittemmelan så kör man recomp (grovt generaliserat, men jag försöker förklara poängen).

Jag ligger för tillfället på ca 75 kg KV, fördelat på 182 cm. Det tycker jag är perfekt. Däremot är inte min 1RM i bänk något jag skryter med för tillfället. Förhoppningen med recomp är att kunna öka lite grann under de närmsta ½året utan att feta till mig under sommaren. Makes sense?

Hilsen
Osk

Ghoetic
2011-04-11, 21:07
Eftersom att jag ligger på en ketodiet så äter jag Max 150-160g protein, och en ca 1g fett per kg kroppsvikt vilket blir runda slängor ca 70g. Om man räknar energiet på detta så blir det ca 1200- 1400. Mitt kcal behov är i runda tal 1700 utan aktivitet, och detta kan verka lågt men det är rätt uträknat, så en träningsdag bör bli ca 2000kcal och mitt underskott blir ca 600-800 vilket funkar för mig. Kan dock förstå att de mängder jag äter anses vara lite, men fan om jag äter ca 400-500g i en måltid, gissar jag att ni hardcore PFare ca 1-2kg kött, jäkla björnar! ^^

vicarious
2011-04-11, 22:26
Eftersom att jag ligger på en ketodiet så äter jag Max 150-160g protein, och en ca 1g fett per kg kroppsvikt vilket blir runda slängor ca 70g. Om man räknar energiet på detta så blir det ca 1200- 1400. Mitt kcal behov är i runda tal 1700 utan aktivitet, och detta kan verka lågt men det är rätt uträknat, så en träningsdag bör bli ca 2000kcal och mitt underskott blir ca 600-800 vilket funkar för mig. Kan dock förstå att de mängder jag äter anses vara lite, men fan om jag äter ca 400-500g i en måltid, gissar jag att ni hardcore PFare ca 1-2kg kött, jäkla björnar! ^^

Vad väger du och hur lång är du? Är 1700 kcal din BMR/BEE eller din TEE?

Är du inte ganska överviktig riskerar du bara att tappa muskler i onödan genom att ligga på ett stort underskott.. och sen när innebär ketodiet att man endast ska ligga på 150-160g protein?

hejhopp79
2011-04-12, 00:00
22 h fasta

innan träning 30 g vassle
efter träning 30 g vassle

mat efter träning: 500 g pasta, 500 g nötfärs, tomatkross, lök, kryddor, ketchup

Kombinationen ligga lågt på kolisar vilodagar (lite under 100), högt protein och lång fasta gör under för mina fettdepåer. Särskilt när jag håller igång på jobbet

hejhopp79
2011-04-12, 00:03
Recomposition och bulk är lite samma sak som jag förstått det. Om man ser till lean gains, d v s gå upp i muskelmassa, och minimera fettinlagring. Sedan går många ned både i fett och ökar i muskelmassa när de cyklar fett/kolhydrateri kombination med fastan, vilket är toppen.

raQblad
2011-04-12, 07:56
Om du kollar på sida 10 nedan så kommer du ha läst martin skriva det:

http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Det är från 2008-2009 ungefär, så det kan ju kommit en uppdaterad syn på det hela sedan dess. Poängen med deff, bulk & recomp har med kroppsvikten att göra. Vill man bli större rakt av så bulkar man. Är man fet så deffar man. Ligger man lite medelsvenssonmittemmelan så kör man recomp (grovt generaliserat, men jag försöker förklara poängen).

Jag ligger för tillfället på ca 75 kg KV, fördelat på 182 cm. Det tycker jag är perfekt. Däremot är inte min 1RM i bänk något jag skryter med för tillfället. Förhoppningen med recomp är att kunna öka lite grann under de närmsta ½året utan att feta till mig under sommaren. Makes sense?

Hilsen
Osk

Recomposition och bulk är lite samma sak som jag förstått det. Om man ser till lean gains, d v s gå upp i muskelmassa, och minimera fettinlagring. Sedan går många ned både i fett och ökar i muskelmassa när de cyklar fett/kolhydrateri kombination med fastan, vilket är toppen.Det ær detta jag menar. Recomposition och bulk går ihop, iochmed att jag aldrig hørt Berkhan tala om att lægga på sig onødigt med fett vare sig du deffar, bulkar eller "recompar".

osk
2011-04-12, 08:07
Det ær detta jag menar. Recomposition och bulk går ihop, iochmed att jag aldrig hørt Berkhan tala om att lægga på sig onødigt med fett vare sig du deffar, bulkar eller "recompar".

I grund och botten är vi kanske inte oense, men här tycker jag att argumentet svajar lite. Vem pratar någonsin om att lägga på sig onødigt med fett? :confused:

osk
2011-04-12, 08:08
Recomposition och bulk är lite samma sak som jag förstått det. Om man ser till lean gains, d v s gå upp i muskelmassa, och minimera fettinlagring. Sedan går många ned både i fett och ökar i muskelmassa när de cyklar fett/kolhydrateri kombination med fastan, vilket är toppen.

"Ok, now that we’ve sorted out some issues, let’s get back to my approach. The Leangains, aka the
16/8 split, approach to intermittent fasting can be used for fat loss, muscle gain or body
recomposition. Body recomposition, which basically means gaining muscle and losing fat, is a
common goal people have when they hire me for a consultation. It’s almost impossible to pull off
without a structured plan, but I’m going to give you a sample set-up that should work well enough
for a lot of people."

Obs, fetstil tillagt av mig.

raQblad
2011-04-12, 08:11
I grund och botten är vi kanske inte oense, men här tycker jag att argumentet svajar lite. Vem pratar någonsin om att lägga på sig onødigt med fett? :confused:Jag vet många som pratar om att lægga på sig, utan att ta hænsyn till eventuell fettøkning.

Men jo, jag ser citatet du hænvisar till - førstår vad du menar.

osk
2011-04-12, 08:20
Jag vet många som pratar om att lægga på sig, utan att ta hænsyn till eventuell fettøkning.

Men jo, jag ser citatet du hænvisar till - førstår vad du menar.

Bulk-begreppet ær sjukt løst definierat. Ibland får man nästan intrycket att en "lyckad bulk" innebär att personen i fråga har lagt på sig om magen:)

Cerberus
2011-04-12, 10:16
bulk förr i tiden var att trycka i sig så mycket skit man kunde. Leangains är mer åt recomp-hållet och verkligen ingen bulk-metod då syftet är att öka så mycket i fettfri massa med minimal fettuppgång.

ska bli kul att pröva leangains-upplägget med fokus på muskelökning(kör för fettförlust nu).

kaffekopp
2011-04-12, 12:10
jag trodde att recomp var att mer eller mindre att ligga pa kalori balans och nota? recomposition av fett / muskler. Bulk = cal plus, deff = cal minus

kanske var missupfattat fran min sida?

hejhopp79
2011-04-12, 12:26
"Ok, now that we’ve sorted out some issues, let’s get back to my approach. The Leangains, aka the
16/8 split, approach to intermittent fasting can be used for fat loss, muscle gain or body
recomposition. Body recomposition, which basically means gaining muscle and losing fat, is a
common goal people have when they hire me for a consultation. It’s almost impossible to pull off
without a structured plan, but I’m going to give you a sample set-up that should work well enough
for a lot of people."

Obs, fetstil tillagt av mig.

Jo, jag vet att han skrivit det. Men skillnaderna mellan body recomposition och bulk kan inte vara stora, eftersom hög fettinlagring sällan är önskvärt.

Sannolikt är skillnaden lite mer fettinlagring och optimal muskeltillväxt med "bulk", men kan inte bli några stora skillnader i praktiken. Sannolikt mer eller mindre konstant kcal-överskott vid bulk, jämfört med kolis/fett-cykling vid body-recomp vilo/tränings-dagar.

hejhopp79
2011-04-12, 12:30
bulk förr i tiden var att trycka i sig så mycket skit man kunde. Leangains är mer åt recomp-hållet och verkligen ingen bulk-metod då syftet är att öka så mycket i fettfri massa med minimal fettuppgång.

ska bli kul att pröva leangains-upplägget med fokus på muskelökning(kör för fettförlust nu).

Är också sugen på att lägga på mig med PF i höst. D v s ligga på mer eller mindre konstant kcal-överskott.

Dock blir ju PF/leangains om man bulkar i stort sett bara överskott och fasta. Vad jag är nyfiken på är hur makronutrient-intaget ser ut vilodagar under bulk.

vicarious
2011-04-12, 12:31
jag trodde att recomp var att mer eller mindre att ligga pa kalori balans och nota? recomposition av fett / muskler. Bulk = cal plus, deff = cal minus

kanske var missupfattat fran min sida?

recomp innebär ju att man ligger på underskott och överskott på olika dagar. bulk på träningsdagar och deff på vilodagar. typ.

hejhopp79
2011-04-12, 12:37
recomp innebär ju att man ligger på underskott och överskott på olika dagar. bulk på träningsdagar och deff på vilodagar. typ.

Det "innebär" också cykling av makronutrienter, för annars skulle nog tanken med recomp faila.

kaffekopp
2011-04-12, 12:46
ahaa, lite som ABCDE dieten fast under mycket kortare intervall? dag per dag i stallet for vecka per vecka.
Nu har jag inte last mycket om ABCDE dieten men det var vall nagot sadant upplagg, men visade det sig inte bara att folk blev feta i slutet?

osk
2011-04-12, 12:52
ahaa, lite som ABCDE dieten fast under mycket kortare intervall? dag per dag i stallet for vecka per vecka.
Nu har jag inte last mycket om ABCDE dieten men det var vall nagot sadant upplagg, men visade det sig inte bara att folk blev feta i slutet?

Det glædjer mig att höra att det inte bara var jag som failade fett på cutting phase med ABCDE :D:D

Ghoetic
2011-04-12, 14:52
Vad väger du och hur lång är du? Är 1700 kcal din BMR/BEE eller din TEE?

Är du inte ganska överviktig riskerar du bara att tappa muskler i onödan genom att ligga på ett stort underskott.. och sen när innebär ketodiet att man endast ska ligga på 150-160g protein?

Läste i en tråd där martin skrev max ungefär 150g protein, för mycket t.ex över 250 kickar en ur ketos, pga glukogen eller hur det stavas bildas, kan leta upp den sen.

JJOHANSSON
2011-04-12, 18:35
Funderar på att börja med pf och äta mellan 12:30-20:30

Är det okej att ta en proteindrink efter morgoncardion vid 07:30~ eller ska jag hålla mig till aminosyror?

Frågan har säkert kommit upp i tråden tidigare men orkar inte kolla igenom hela.

forslund
2011-04-12, 18:46
Om du ska åstadkomma en stimulering av proteinsyntesen under fastan, varför skulle du vilja göra det med en proteindrink, om du kan göra samma sak för mindre kalorier med EAA?

JimmyFlessa
2011-04-12, 19:06

Är det okej att ta en proteindrink efter morgoncardion vid 07:30~ eller ska jag hålla mig till aminosyror?

Frågan har säkert kommit upp i tråden tidigare men orkar inte kolla igenom hela.

Tar du en proteindrink så bryter du ju fastan. Dock är det inget magiskt att köra efter PF och om du känner att det konceptet inte passar för dig eller att
det inte passar in i din vardag så prova något annat.

Men som sagt, om du vill köra efter PF/LG-konceptet och ha ditt matfönster mellan 12:30 - 20:30 så blir det ju lite knasigt om du ska ta en proteindrink redan vid 07:30. Som forslund säger så kan du hålla dig till EAA i doser uppemot 10 gram för att du ska kunna kalla det att du fastar.

Eddie Vedder
2011-04-12, 19:20

Ja det är okej men du kör inte IF då såklart.

Cerberus
2011-04-12, 20:05
detaljerna om äkta IF-upplägg får man nog anlita Martin för. Dock kan man gissa lite om man har läst mycket av Lyle Mcdonalds böcker(Ultimate Diet 2 t.ex).

vicarious
2011-04-12, 20:07
Läste i en tråd där martin skrev max ungefär 150g protein, för mycket t.ex över 250 kickar en ur ketos, pga glukogen eller hur det stavas bildas, kan leta upp den sen.

Varför vill du vara i ketos? :confused:

hejhopp79
2011-04-13, 07:44

Tanken med fasta är att inte äta, punkt.

Anledningen är ju just att musklerna inte äts upp bara för att man fastar, så länge energi- och proteinintaget är adekvat under dygnet.

daloatf
2011-04-13, 12:57
Angående recomp hade jag tänkt så här när deffen är klar

Energibalans = 2500kcal

Träningsdagar:
3000kcal
2,5g/kg Protein
0.5g/kg Fett
7g/kg Kolhydrater

Vilodagar:
2000kcal
3g/kg Protein
1,5g/kg Fett
1g/kg Kolhydrater

Något sådant angående makronutrienter.

Vad tror ni?

hejhopp79
2011-04-13, 13:48
Ser bra ut i övrigt men hade eventuellt sänkt fettet ytterligare samt ätit något i stil med 1,5 g kolhydrater/kg kroppsvikt vilodagar. Mest en personlig feel-good preferens dock, man deffar ju inte hela året. Kör du seriös body recomp och inte bara underhåll, minimera fettet träningsdagar. Så länge du ligger på underskott vilodagar har du råd att som sagt öka upp kolisarna en aning.

Så hade jag gjort i alla fall.

Absalom^
2011-04-13, 14:44
Vilket reps-interval tänker ni er är bäst när ni kör recomp? Vågar man köra 10-14 med kaloriunderskott dagen efter?

daloatf
2011-04-13, 16:49
10-20 reps beroende på vilken tidsperiod jag är i träningen, hade jag tänkt mig iaf. Men det är ju ganska inviduellt.

hejhopp79
2011-04-13, 18:43
Vilket reps-interval tänker ni er är bäst när ni kör recomp? Vågar man köra 10-14 med kaloriunderskott dagen efter?

Berkhan rekommenderar tung träning; hög intensitet, låg volym. Han framhåller flera gånger att många tränar för mycket och jag håller med.

Varför skulle man inte "våga" det?

Sedan öser jag på med lite fler set, men 3 ggr per vecka, halvkropp varannan dag (mån, ons, fre) typ push/pull är optimalt för mig. För övrigt är Martins reverse pyramid trevlig, kolla upp den.

Spridis
2011-04-13, 19:11
Finns det några negativa sidor rent fysiskt med PF?

Crocker
2011-04-13, 19:22
Finns det några negativa sidor rent fysiskt med PF?
Hur menar du?

Eddie Vedder
2011-04-13, 19:24
Hur menar du?

Han undrar om det kan finnas negativa aspekter fysiskt med IF, precis som han skrev. Jag vet inte mer än att det kan bli väldigt stora portioner som kan vara jobbigt för magen. Men det gäller ju inte alla och det går att justera med fetare mat som ger lägre volym.

Crocker
2011-04-13, 19:25
Han undrar om det kan finnas negativa aspekter fysiskt med IF, precis som han skrev. Jag vet inte mer än att det kan bli väldigt stora portioner som kan vara jobbigt för magen. Men det gäller ju inte alla och det går att justera med fetare mat som ger lägre volym.
Tänkte om han menade något specifikt, men tydligen inte.

hejhopp79
2011-04-13, 19:26
Precis som EV skrev.

Fetare mat är rätt lätt att få i sig mycket kcal av, så att säga. Det är jobbigare att bara äta cleana kolhydrater och protein en masse.

Igår (vilodag) åt jag t ex chili con carne gjord på blandfärs. Inga problem att komma upp i en 2000 kcal på det, med två burkar vita bönor i och en proteinshake på det. Brukar också slänga in en burk makrill för omega-3 intaget.

Träningsdag på 3000 kcal (ungefärliga siffror) blir det lite tuffare om man kör fastande träning och tränar sent, för då blir det ett par rätt mastiga måltider sent på dagen. Men med lite planering löser man allt.

Dessutom kan man bli rätt jäkla mätt ibland och magen är nog högst individuellt. Själv klarar jag mig oftast rätt bra, även med bautamåltider av alla de slag. Vill man göra det lite lättare för sig kcal-mässigt, lägger man med fördel in ett mål ett par timmar innan träningspasset. D v s inte fastande träning, men PF.

Slutligen kommer jag ett eventuellt problem för en del; att få i sig allt man behöver i form av mikronutrienter på färre antal måltider, då dessa kanske tenderar att bli mer enformiga.

Spridis
2011-04-13, 19:55
Om man ser det rent medicinskt, några negativa sidor där?
Dom positiva finns det ju gott om!

hejhopp79
2011-04-13, 19:57
Om man ser det rent medicinskt, några negativa sidor där?
Dom positiva finns det ju gott om!

Beror förmodligen på fastans längd och hur din kost ser ut när du väl äter. Det är ju rätt stor skillnad på en tämligen moderat fasta a la leangains och att äta varannan dag.

Spridis
2011-04-13, 20:02
Nu menar jag strikt Leangains. Om man tar bättre insulinkänslighet som positivt exempel så förstås vad jag menar med medicinskt.
Det påtalas endast om dom positiva sidorna men solen har ju som bekant två sidor.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:03
Slutligen kommer jag ett eventuellt problem för en del; att få i sig allt man behöver i form av mikronutrienter på färre antal måltider, då dessa kanske tenderar att bli mer enformiga.

Ägg. :)

hejhopp79
2011-04-13, 20:08
Ägg. :)

Sant.

Grandmaster
2011-04-13, 23:11
Nu menar jag strikt Leangains. Om man tar bättre insulinkänslighet som positivt exempel så förstås vad jag menar med medicinskt.
Det påtalas endast om dom positiva sidorna men solen har ju som bekant två sidor.

Nej, det finns inga negativa sidor med 16 timmars daglig & regelbunden fasta ur ett medicinskt perspektiv.

phr33k
2011-04-14, 02:10
Angående recomp hade jag tänkt så här när deffen är klar

Energibalans = 2500kcal

Träningsdagar:
3000kcal
2,5g/kg Protein
0.5g/kg Fett
7g/kg Kolhydrater

Vilodagar:
2000kcal
3g/kg Protein
1,5g/kg Fett
1g/kg Kolhydrater

Något sådant angående makronutrienter.

Vad tror ni?

Kul att se andras upplägg, jag skulle precis posta mitt eget!

Jag ser att det är mycket snack om fettet på träningsdagarna i LGPF-måltidstråden. Jag har kört LG PF nu i ett par veckor och det tog ett par veckor att komma in i hur man lagar mat med så lite fett märkte jag.

I dagsläget har jag satt upp mina riktlinjer så att jag håller mig under 0.5g F/kg på träningsdagarna och upp till 1g F/kg på vilodagarna. För protein är ju riktlinjen uttalat av MB 3g P/kg KV. Det har blivit lite svårare att hålla nu på slutet med lägre energiintag, men jag håller minst 2,5 g/kg KV. Kolhydraterna ligger kring 100-120g på vilodagar och 220-250g på träningsdagar.
Jag har förlagt mitt ätfönster mellan 16-24. Men det blir ganska ofta 17-18 till 24 har jag märkt pga. långa dagar i skolan.

För övrigt så deffar jag. 187cm 85-85 kg just nu, sexpacket börjar kika fram en aning.

Exempel på kost en typisk träningsdag:
18:00
Fett: 6 g Protein: 38 g Kolhydrater: 40 g 380 kcal
» 40,0 gram Havregryn ångprep el havremjöl 148 Kcal
» 50,0 gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin 20 Kcal
» 40,0 gram Body Scientce Whey protein Vanilj 162 Kcal
» 80,0 gram Äpple u skal 50 Kcal

21:00
Fett: 14 g Protein: 129 g Kolhydrater: 66 g 940 kcal
» 350,0 gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt 469 Kcal
» 200,0 gram Blomkål 56 Kcal
» 150,0 gram Pasta kokt m salt 195 Kcal
» 60,0 gram Jordgubbar frysta 20 Kcal
» 60,0 gram Hallon 20 Kcal
» 50,0 gram Ajvar Relish Willys 42 Kcal
» 20,0 gram Whey FX Blueberry Smoothie 80 Kcal
» 150,0 gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin 58 Kcal

22:15
Fett: 11 g Protein: 79 g Kolhydrater: 38 g 579 kcal
» 100,0 gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt 134 Kcal
» 80,0 gram Pasta kokt m salt 104 Kcal
» 62,5 gram Keso färskost 4% fett 58 Kcal
» 45,0 gram Ägg rått 63 Kcal
» 7,5 gram Vetemjöl oberik 26 Kcal
» 75,0 gram Mellanmjölk 1,5% fett berik med D-vitamin 35 Kcal
» 62,5 gram Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt 47 Kcal
» 20,0 gram Double Pro Banana/Peanut 73 Kcal
» 100,0 gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin 39 Kcal
Totalt intag Fett: 31 g Protein: 246 g Kolhydrater: 144 g 1899 kcal

Exempel på kost en typisk vilodag:
19:25
Fett: 14 g Protein: 64 g Kolhydrater: 41 g 558 kcal
» 45,0 gram Havregryn ångprep el havremjöl 166 Kcal
» 130,0 gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin 51 Kcal
» 45,0 gram Äpple u skal 28 Kcal
» 30,0 gram Body Scientce Whey protein Vanilj 122 Kcal
» 160,0 gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt 214 Kcal
» 10,0 gram Jordnötssmör 62 Kcal

19:57
Fett: 36 g Protein: 121 g Kolhydrater: 7 g 835 kcal
» 80,0 gram Broccoli 28 Kcal
» 50,0 gram Turkisk Yoghurt Lindahls 3,5% 36 Kcal
» 25,0 gram Ägg rått 35 Kcal
» 25,0 gram Matlagningsgrädde 15% fett 40 Kcal
» 43,0 gram Mozzarella Linessa Light 73 Kcal
» 307,0 gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt 411 Kcal
» 150,0 gram Ägg kokt 212 Kcal

22:10
Fett: 4 g Protein: 33 g Kolhydrater: 27 g 282 kcal
» 30,0 gram Havregryn ångprep el havremjöl 111 Kcal
» 30,0 gram Body Science Double Chocolate Almond kasseinprotein 109 Kcal
» 160,0 gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin 62 Kcal

22:27
Fett: 1 g Protein: 25 g Kolhydrater: 15 g 187 kcal
» 200,0 gram Kvarg Lidl <1% 140 Kcal
» 60,0 gram Jordgubbar frysta 20 Kcal
» 80,0 gram Hallon 27 Kcal
Totalt intag Fett: 55 g Protein: 243 g Kolhydrater: 90 g 1862 kcal

Jag ser att mina siffror jag angav inte riktigt stämmer, jag har dragit ner på kalorierna ytterligare så svängrummet har blivit mindre när man ska hålla proteinet högt. Det stämmer bättre med mitt tidigare högre energiintag.

Jag vet att jag äter lite mycket proteinpulver nu, men det går i perioder. När jag är less på Keso och Kvarg så blir det mer pulver ett tag och sedan slår det om igen. Kycklingfilé älskar jag förstås ;)

Jag har försökt hålla varannan dag träning/vila under deffen. Men ibland har jag hoppas en vilodag och okynnestränat eller kört 2+2 för att det ska passa mitt överiga liv bättre. Nu på slutet har jag märkt att återhämtningen försämrats och varannan dag fungerar betydligt bättre.

Vidare så har jag nästan slutat med att variera energiintaget på vilo/träningsdagar. Det är inte så kul att gå runt på 1600 kcal en vilodag. När jag låg och snittade kring 2400 så hade jag ca 300 kcal mer på träningsdagarna. Hur gör ni med detta? Det känns också bättre att krympa ätfönstret så det blir mera som 2 måltider bara. 300 kcal är liksom ingen måltid.

Kommentarer? Mitt och datloaf's upplägg skiljer sig ju en del. Iofs inte riktigt samma situation heller. Jag såg att någon rekommenderade <100g kolhydrater på vilodagarna. Är det fler som håller det? Kanske något att ta med sig tills efter deffen i såfall.

Klart är att jag iallafall kommer inleda tiden efter deffen med vidare LGPF. Det passar mig tycker jag.

Tack!

Btw, kul o se Grandmastern själv titta in! *flex*

hejhopp79
2011-04-14, 07:59
Du kan nog höja fettet en del på vilodagar.

hoog
2011-04-14, 17:46
Börjar bli mer och mer sugen på att testa PF någon dag. Har otroligt svårt att uppskatta vikt osv så får bli något lätt.

Vad tror ni om 1kg stekt kycklingflie + 500g kvarg updelat i två portioner.

Vet inte riktigt vad ett kg fryst kyckligfile väger stekt men det väger mindre va?

1kg fryst kyckling = 1000 kcal
2 burkar kvarg = 300 kcal

Tror ni jag blir mätt på detta? Eller bör jag byta ut kvargen mot tex blomkål?

Ristretto
2011-04-14, 17:54
Börjar bli mer och mer sugen på att testa PF någon dag. Har otroligt svårt att uppskatta vikt osv så får bli något lätt.

Vad tror ni om 1kg stekt kycklingflie + 500g kvarg updelat i två portioner.

Vet inte riktigt vad ett kg fryst kyckligfile väger stekt men det väger mindre va?

1kg fryst kyckling = 1000 kcal
2 burkar kvarg = 300 kcal

Tror ni jag blir mätt på detta? Eller bör jag byta ut kvargen mot tex blomkål?

Ska du bara äta 1300 kcal per dag?

Om du vill hålla stenhård koll på kalorierna så föreslår jag att du köper en matvåg istället för att bara äta saker som är lätta att räkna på.

Om du vill prova periodisk fasta så tycker jag du ska ge det en chans med normal mat och kaloriintag, annars kommer du inte att få en rättvis bild av det.

hoog
2011-04-14, 18:32
Ska du bara äta 1300 kcal per dag?

Om du vill hålla stenhård koll på kalorierna så föreslår jag att du köper en matvåg istället för att bara äta saker som är lätta att räkna på.

Om du vill prova periodisk fasta så tycker jag du ska ge det en chans med normal mat och kaloriintag, annars kommer du inte att få en rättvis bild av det.

Räknade ut mitt kcal behov lite slappt och det ligger på ca 1600-1800 har jag för mig.

Men blir proteinfluff nästan varje dag på 250-300 kcal.

Ristretto
2011-04-14, 19:17
Räknade ut mitt kcal behov lite slappt och det ligger på ca 1600-1800 har jag för mig.

Det lär ju vara ditt basala behov?

BengtBurk
2011-04-14, 19:18

Kön, ålder, längd, vikt och vad gör du på dagarna?

hoog
2011-04-14, 19:55
Kön, ålder, längd, vikt och vad gör du på dagarna?

Finns det någon bra sida man kan räkna ut det på?

Några synpunkter på matschemat?

Tänkte köra på det dom dagar jag inte jobbar.

martinmartin
2011-04-14, 20:00
Finns det någon bra sida man kan räkna ut det på?

Några synpunkter på matschemat?

Tänkte köra på det dom dagar jag inte jobbar.

Någon sida som kan räkna ut ditt kön, ålder, längd, vikt och vad du gör på dagarna?

Googla Harris-Benedict så får du en ekvation du kan använda för att räkna ut ditt energibehov.

hoog
2011-04-14, 20:12
Någon sida som kan räkna ut ditt kön, ålder, längd, vikt och vad du gör på dagarna?

Googla Harris-Benedict så får du en ekvation du kan använda för att räkna ut ditt energibehov.

1823 kom jag fram till.

martinmartin
2011-04-14, 20:15
1823 kom jag fram till.

Jag antar att du inte multiplicerat det med din aktivitetsfaktor. Aktivitetsfaktorn brukar räknas mellan 1,2 och 2, där 1,2 motsvarar en lugn dag och 2 motsvarar en väldigt aktiv dag. Om du tränar en gång om dagen och rör dig normalmycket skulle jag multiplicera någonstans mellan 1,4 och 1,6.

hoog
2011-04-14, 20:15

1823 kom jag fram till.

EDIT: Läste inte klart, trodde jag var klar, ska räkna vidare.

EDIT2: tog x 1.55 och sammanlagt blir det 2826. Betyder det att 2826 är mitt energibehov?

Det är ju omöjligt, väger redan lite och om det är mitt energibehöv så kan jag ju äta det mesta utan att gå upp i vikt. Nått måste vara fel.

martinmartin
2011-04-14, 20:43
1823 kom jag fram till.

EDIT2: tog x 1.55 och sammanlagt blir det 2826. Betyder det att 2826 är mitt energibehov?

Det är ju omöjligt, väger redan lite och om det är mitt energibehöv så kan jag ju äta det mesta utan att gå upp i vikt. Nått måste vara fel.

Hur mycket väger du, hur lång är du, är du kvinna eller man och vad gör du på dagarna? Jag är liten som fan men tycker inte 2800 kcal är mycket.

BengtBurk
2011-04-14, 20:43
1823 kom jag fram till.

Största sannolikhet är att ditt värde 1.55 är fel eller att du helt enkelt inte har riktig koll på hur många kalorier olika livsmedel innehåller och hur mycket du egentligen äter i normala fall.

vicarious
2011-04-14, 20:52
1823 kom jag fram till.

Det är inte alls omöjligt. Inte säkert att du har exakt 1.55 varje dag heller. Alla uträkningar är ungefärliga.

hoog
2011-04-14, 20:59
Det är inte alls omöjligt. Inte säkert att du har exakt 1.55 varje dag heller. Alla uträkningar är ungefärliga.

Nej aktivitetsfaktorn är mer än 1.55 dom dagar jag jobbar. Men valde en lägre siffra för att vara säker.

Alltså blir mitt energibehov betydligt högre än 2800 dom dagar jag jobbar/tränar hårt?

Glad nyhet, ska bli en stor fluff idag!

martinmartin
2011-04-14, 21:01
Nej aktivitetsfaktorn är mer än 1.55 dom dagar jag jobbar. Men valde en lägre siffra för att vara säker.

Alltså blir mitt energibehov betydligt högre än 2800 dom dagar jag jobbar/tränar hårt?

Glad nyhet, ska bli en stor fluff idag!

Haha! Fast det vet du ju inte om det är. Det är uppskattningar! Fast ja, ta du en stor fluff idag.

hoog
2011-04-14, 21:06
Haha! Fast det vet du ju inte om det är. Det är uppskattningar! Fast ja, ta du en stor fluff idag.

Men det är väll uppskattningarna alla här går efter?

BengtBurk
2011-04-14, 21:09

Ja, åtminstone om de visat sig stämma.

martinmartin
2011-04-14, 21:14

Ja. Men du får pröva dig fram och utvärdera. Om du äter 3000 kcal för att det var det energibehov du fick ut när du räknade, sedan är du smällfet efter sex månader, då kan du anta att du fått ut ett för högt energibehov. Går du istället från ett BMI på 34 till 53 kg på 210 cm har du räknat ut ett för lågt energibehov.

p-runesson
2011-04-14, 23:57
Jag har en fråga angående fettintaget tillsammans på träningsdagarna(postworkout måltiderna)

Som några säkert vet så är det ett jävla liv i tråden Leangains-måltider tråden om huruvida mycket fett som bör finns i ett postworkout mål. Jag ska erkänna att jag dragit PF och LG över samma kant och trott det är samma sak, men tji fick jag! Men nu besitter jag lite mer kunskap:smash:

Så min fråga är hur mycket fett bör man inta på en träningsdag för att det ska klassas som Leangain.

Ta mig som exempel

På en träningsdag nu trycker jag i mig 3100kcal och 13% är fett, allså 45g. Och jag tränar på fastande mage, så med andra ord får jag i mig 45g i mina postworkout mål, äter 3 mål om dagen. Är det för mycket fett då? 13% fett på 3100kcal tycker jag är väldigt lite.

Hittar inga specifika riktlinjer om huruvida mycket fett man bör inta, bara uttrycket "lågt" fettintag, och det förvirrar nog dom flesta.

phr33k
2011-04-15, 03:29
Jag har en fråga angående fettintaget tillsammans på träningsdagarna(postworkout måltiderna)

Som några säkert vet så är det ett jävla liv i tråden Leangains-måltider tråden om huruvida mycket fett som bör finns i ett postworkout mål. Jag ska erkänna att jag dragit PF och LG över samma kant och trott det är samma sak, men tji fick jag! Men nu besitter jag lite mer kunskap:smash:

Så min fråga är hur mycket fett bör man inta på en träningsdag för att det ska klassas som Leangain.

Ta mig som exempel

På en träningsdag nu trycker jag i mig 3100kcal och 13% är fett, allså 45g. Och jag tränar på fastande mage, så med andra ord får jag i mig 45g i mina postworkout mål, äter 3 mål om dagen. Är det för mycket fett då? 13% fett på 3100kcal tycker jag är väldigt lite.

Hittar inga specifika riktlinjer om huruvida mycket fett man bör inta, bara uttrycket "lågt" fettintag, och det förvirrar nog dom flesta.

Mindre än 0.5g / kg tror jag är ett bra riktvärde.

phr33k
2011-04-15, 03:32
Du kan nog höja fettet en del på vilodagar.
Faan jag tycker inte att jag blir mätt om jag inte får skotta i mig en massa pasta och potatis. En lite bit ost ger ju en massa fet, men ingen mätthet tycker jag. Ägg brukar jag äta, det är väl ok.

Vad äter du för livsmedel när du vill höja fettet? Fetare kött?

2-3 ägg och byta kycklingen mot 10% nötfärs kanske är en bra början. Jag får prova lite mer.

Edit

Good food choices this day includes lots of veggies, moderate amounts of fruit and berries, lean and fattier type of meats like ground beef and fish like salmon, whole eggs and egg whites, and good fat sources like avocado, olives and almonds.
Jag hittade ett bra svar skrivet av MB. Verkar som jag är rätt ute.

forslund
2011-04-15, 06:17
Du behöver ju inte höja fettintaget på vilodagar om det inte nu passar dig. Blir du inte mätt så blir du inte. Finns det något värde i sig att köra precis enligt leangains för dig? Det är knappast så att det blir några extremt bättre resultat för att du höjer/sänker fett intaget beroende på dag.

Dessutom skriver Martin att det är inviduellt, hur pass mycket man varierar kolhydrat och fett.

vicarious
2011-04-15, 08:14
Du behöver ju inte höja fettintaget på vilodagar om det inte nu passar dig. Blir du inte mätt så blir du inte. Finns det något värde i sig att köra precis enligt leangains för dig? Det är knappast så att det blir några extremt bättre resultat för att du höjer/sänker fett intaget beroende på dag.

Dessutom skriver Martin att det är inviduellt, hur pass mycket man varierar kolhydrat och fett.

Yes, så sant. Återigen tror alla att man måste köra exakt så som det förespråkas för att kunna få bra resultat. Ha ett upplägg som ni trivs med, det blir garanterat bättre så även om ni inte är 100% optimala.

osk
2011-04-15, 08:35

Anledningen att du inte hittar det är att det inte finns några exakta riktlinjer (än?).

Det som verkligen är förvirrande är att en hel del folk beteer sig som om det gjorde just det. *screwy*

phr33k
2011-04-15, 09:12

Absolut. Jag har dock inte kör LG tillräckligt länge för att veta vad som passar mig.

hejhopp79
2011-04-15, 11:28
Faan jag tycker inte att jag blir mätt om jag inte får skotta i mig en massa pasta och potatis. En lite bit ost ger ju en massa fet, men ingen mätthet tycker jag. Ägg brukar jag äta, det är väl ok.

Vad äter du för livsmedel när du vill höja fettet? Fetare kött?

2-3 ägg och byta kycklingen mot 10% nötfärs kanske är en bra början. Jag får prova lite mer.

Edit

Jag hittade ett bra svar skrivet av MB. Verkar som jag är rätt ute.

Ja, jag äter blandfärs, lax, makrill etc.

hejhopp79
2011-04-15, 11:30
Mindre än 0.5g / kg tror jag är ett bra riktvärde.

Ja, alltså man får ju komma ihåg att leangains är kostmässigt lite krävande, särskilt träningsdagar. Men resultaten blir ju därefter

Allt snack om att man ska träna som man vill och inte vara optimal stämmer ju om man inte trivs med upplägget. Men annars finns upplägg av en anledning, för att de ofta är optimerade för att det ska hända saker.

Självklart spelar det roll om man cyklar kolhydrater/fett, det är en ganska central del av kostdelen i leangains som sammanfaller med tränings/vilo-dagar.

Ristretto
2011-04-15, 11:43
Ja, alltså man får ju komma ihåg att leangains är kostmässigt lite krävande, särskilt träningsdagar. Men resultaten blir ju därefter

Du märker skillnad?

Jag har haft några dagar nu på diet när jag överätit ordentligt och det kändes som att jag lagrade in betydligt mer fett på vilodagen jag fick i mig en rejäl mängd ost, och således högt fettintag, än dagen då jag framförallt överåt kolhydrat med relativt lågt fettintag.

Detta kan ju vara vätskebalansen som spökar, men generellt brukar jag svälla upp betydligt mer av mycket kolhydrat än ex. salta och feta livsmedel.

Dessutom borde faktumet att jag överåt mer kolhydrat på träningsdagen göra att mer lagras in som glykogen.

(Det är dock lätt att få för sig saker....)

forslund
2011-04-15, 11:47

Det lär väl vara detta. Vad man tror spelar roll i teorin istället för någon synlig fettinlagring. Man ser ju knappast om man lägger på sig fett från en dag till en annan.

Eddie Vedder
2011-04-15, 14:32
för att de ofta är optimerade för att det ska hända saker.

Nej för att de ska skilja sig och låta extra speciella så att bara just det upplägget kommer ge de perfekta resultaten. Leangains må vara kanon, jag har ingen anledning att klaga på det, men den där inställningen är ju extremt naiv.

hejhopp79
2011-04-15, 14:58
Nej för att de ska skilja sig och låta extra speciella så att bara just det upplägget kommer ge de perfekta resultaten. Leangains må vara kanon, jag har ingen anledning att klaga på det, men den där inställningen är ju extremt naiv.

Jag tycker snarare din inställning om att alla kostupplägg endast är "optimerade" för att de ska verka speciella, är ganska naiv.

Visst gäller det en hel del upplägg, men det finns många dieter som är starkt grundande i vetenskap, som t ex leangains. Det finns en poäng med allt som finns med i konceptet, vilket jag uppskattar.

hejhopp79
2011-04-15, 14:59
Det lär väl vara detta. Vad man tror spelar roll i teorin istället för någon synlig fettinlagring. Man ser ju knappast om man lägger på sig fett från en dag till en annan.

Det här är lite virrigt.

Självklart ser du det knappt över en dag, men på ett par dagar kan du självfallet märka fettinlagring. Och definitivt på en vecka. Så varför skulle man inte märka skillnad menar du?

Sedan om det beror på dåliga sömnvanor, kosten eller vad som helst är ju upp till forskning att belägga. Men en del av er borde nog läsa på lite mer näringslära och om konceptet. Något väldigt grundläggande är ju att dietärt fett lagras lätt in som kroppsfett vid överskott. Kolhydrater gör det inte. You do the math

hejhopp79
2011-04-15, 15:04
Du märker skillnad?

Jag har haft några dagar nu på diet när jag överätit ordentligt och det kändes som att jag lagrade in betydligt mer fett på vilodagen jag fick i mig en rejäl mängd ost, och således högt fettintag, än dagen då jag framförallt överåt kolhydrat med relativt lågt fettintag.

Detta kan ju vara vätskebalansen som spökar, men generellt brukar jag svälla upp betydligt mer av mycket kolhydrat än ex. salta och feta livsmedel.

Dessutom borde faktumet att jag överåt mer kolhydrat på träningsdagen göra att mer lagras in som glykogen.

Japp, jag har märkt rätt stor skillnad på min kropp sen jag började med PF. Nu kör jag ju inte 16 h-fasta så rent tekniskt är det inte leangains, men resten är mycket enligt det. Ofta blir min fasta uppåt 20-24 h

Jag märker att jag blivit slankare nu när jag överäter endast kolhydrater på träningsdagar och har nere fettet så mycket som möjligt. Jag har åstadkommit en rätt stor förändring i kroppskomposition onekligen. Ska lägga upp bilder vid tillfälle. Jag går fortfarande upp sakta i vikt och tappar synligen fettvikt.

Jo visst ser man 10 gånger mer rippad ut utan kolisar i kroppen, men de stora skillnaderna märker man ju när det börjar se schysst ut fast man bundit en massa vatten.

Men huvudsakliga anledningen med PF, förutom att det är bekvämt om man ser till mat är att jag mår gött mentalt när jag fastar.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:05
Jag tycker snarare din inställning om att alla kostupplägg endast är "optimerade" för att de ska verka speciella, är ganska naiv.

Visst gäller det en hel del upplägg, men det finns många dieter som är starkt grundande i vetenskap, som t ex leangains. Det finns en poäng med allt som finns med i konceptet, vilket jag uppskattar.

Nej det är inte naivt utan realistiskt. Jag pratar inte om leangains specifikt. Om nu den har vetenskapligt stöd så är den mycket unik. Men ALLA utlovar ju guld och gröna skogar med sina detaljerade tränings- och tillskottsupplägg. och nej de är inte specialdesignade för toppresultat utan just bara designade för att särskilja sig. Att tro något annat är som sagt ytterst naivt.

hejhopp79
2011-04-15, 15:09
Nej det är inte naivt utan realistiskt. Jag pratar inte om leangains specifikt. Om nu den har vetenskapligt stöd så är den mycket unik. Men ALLA utlovar ju guld och gröna skogar med sina detaljerade tränings- och tillskottsupplägg. och nej de är inte specialdesignade för toppresultat utan just bara designade för att särskilja sig. Att tro något annat är som sagt ytterst naivt.

Människor som är passionerade på området kost&träning, kan rimligtvis skapa kostupplägg som inte är specialdesignade endast för att särskilja sig från andra kostupplägg. Det kan ju vara en önskan att faktiskt skapa en grym diet som driver.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:16
Det kan ju vara en önskan att faktiskt skapa en grym diet som driver.

Fast nu pratar vi inte om att driva på någon mentalt utan de fysiologiska mekanismerna som ofta följer. Och de stämmer ju sällan eller har i bästa fall bara något korn av sanning.

Det handlar om att man inte kan göra något coolt koncept av att ett välbeprövat träningsschema med mycket kött och potatis. Jag skulle säker kunna slänga ihop något avancerat kvasivetenskapligt upplägg och lura folk med men det vill jag inte.

Och jag syftar INTE på vargen leangains eller IF nu. IF kan man ju säga att jag själv äter till och med.

hejhopp79
2011-04-15, 15:21
Ja nej, men jag tror att näringstiming är långt viktigare än vilka livsmedel du väljer. Det och makronutrienter

Ja och på senaste tycker jag bara att McDonald och Berkhan har någon slags intressant vetenskaplighet i det de skriver. Båda är uppenbart duktiga på området

IF är ett ganska brett begrepp minst sagt. När börjar man "fasta"? Knappast efter 6 timmar utan mat, men 10? 12? 14? 16? 18? 20?

Jag tror dock det finns många fördelar med att inte äta en miljon måltider om dagen. Det verkar dessutom vara få människor som faktiskt orkar göra det. Dessutom kom jag på ytterligare en bra sak med PF häromdagen hos tandläkaren: tandhälsan.

conundrum
2011-04-15, 15:21
Exempel på kost en typisk vilodag:

Totalt intag Fett: 55 g Protein: 243 g Kolhydrater: 90 g 1862 kcal

För min del kunde det se ut så här:

1840 kcal
150g protein
30g kolhydrater
120g fett

Vitaminer o.s.v exkluderade i uträkningen:

3g omega-3
620mg kalcium
350mg magnesium
500mg vitamin-C
10mg zink
200mg ALA
20ug vitamin D3
600ug vitamin A

2 koppar kaffe

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:24
Ja nej, men jag tror att näringstiming är långt viktigare än vilka livsmedel du väljer. Det och makronutrienter

Absolut, men då är vi inte längre på någon millimeternivå utan lite mer generella råd som jag tror räcker. Det är skillnad på att rekommendera ett proteinrikt mål mat med kolhydrater och lite mindre fett efter träning än att säga "ta 10 gram EAA första timmen, 10 gram EAA andra timmen, en drink med vassle och kasein den tredje timmen, en skopa ris med 200 gram kyckling fjärde timmen och sedan broccoli en skopa ris 250 fram kycklingfilé och 10 gram fiskolja femte timmen" och sedan argumentera med lite bs om hormonsvar och dylikt.

forslund
2011-04-15, 15:26
Det här är lite virrigt.

Självklart ser du det knappt över en dag, men på ett par dagar kan du självfallet märka fettinlagring. Och definitivt på en vecka. Så varför skulle man inte märka skillnad menar du?

Sedan om det beror på dåliga sömnvanor, kosten eller vad som helst är ju upp till forskning att belägga. Men en del av er borde nog läsa på lite mer näringslära och om konceptet. Något väldigt grundläggande är ju att dietärt fett lagras lätt in som kroppsfett vid överskott. Kolhydrater gör det inte. You do the math

Säg att du ser skillnad på tre dagar. Äter du mestadels kolhydrat dag 1 och 2, och fett dag 3. Du ser skillnad på dag tre. Är det pga det höga fettintaget eller pga att du ser skillnad på dag tre jämfört med starten?

Jag ifrågasätter inte att kolhydrat är bättre vid överätning än fett, utan mer att man ser så drastisk skillnad på en dag att man kan säga att man blir betydligt fetare av fett.

hejhopp79
2011-04-15, 15:28
Sådana där extremt detaljerade kostupplägg förefaller ofta endast vara något som bodybuilders följer sista veckorna inför tävlingar och inget som normalsvensson orkar eller bryr sig om.

Jag tror dock inte det är bs att prata om hormonsvar; det bygger snarare på ett ointresse/okunskap för kostens faktiska biokemiska inverkan på oss som verkar vara utbredd i vårt samhälle. Vi har helt enkelt svårt att tro att det spelar någon roll vad man äter, iaf om du frågar random Joe på gatan.

hejhopp79
2011-04-15, 15:31
Säg att du ser skillnad på tre dagar. Äter du mestadels kolhydrat dag 1 och 2, och fett dag 3. Du ser skillnad på dag tre. Är det pga det höga fettintaget eller pga att du ser skillnad på dag tre jämfört med starten?

Jag ifrågasätter inte att kolhydrat är bättre vid överätning än fett, utan mer att man ser så drastisk skillnad på en dag att man kan säga att man blir betydligt fetare av fett.

Nja nu menade jag mer om du äter mycket fett och kolhydrater alla tre dagarna.

Vad spelar det för roll vad du ser på en dag? Många bäckar små och efter några dagar/veckor ser du definitivt skillnad.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:42
Vi har helt enkelt svårt att tro att det spelar någon roll vad man äter, iaf om du frågar random Joe på gatan.

Där har du fel. Människor i gemen har en helt del idéer och teorier om mat och vad det gör med kropparna. Och naturligtvis svarar kroppen hormonellt på matintag, jag sa inget om att det är fel. Jag sa att man drar extremt överdrivna slutsatser om saker som inte alls behöver vara applicerbart.

Studier på A i situation X överförs till självklara påståenden att det då även gäller B vid den totalt annorlunda situationen Y.

EDIT: Och "random Joe" är i ju du och jag även om det kan vara svårt att acceptera.

hejhopp79
2011-04-15, 15:45
Det håller jag förvisso med om. Alltså att man gör överdrivna slutsatser utifrån forskning

phr33k
2011-04-16, 00:12

1840 kcal
150g protein
30g kolhydrater
120g fett

3g omega-3
620mg kalcium
350mg magnesium
500mg vitamin-C
10mg zink
200mg ALA
20ug vitamin D3
600ug vitamin A

2 koppar kaffe
Fast det är ju, i min och förmodligen de flestas mening (särskilt MB's), för lite protein. Om du tycker att det fungerade bra så visst. Men jag tänker inte ens prova det.

Crocker
2011-04-16, 00:14
Det är verkligen inte lite protein.

phr33k
2011-04-16, 04:55
Det är verkligen inte lite protein.
Nä, inte om man väger 50kg och vill följa MB's råd för LG-dieten...

Crocker
2011-04-16, 11:43
Nä, inte om man väger 50kg och vill följa MB's råd för LG-dieten...
Vart står det att han följer LG slaviskt?
Och hur vet du hans vikt och längd?

BengtBurk
2011-04-16, 16:54

Slaviskt har väl ingen skrivit men att det är LG framgår.

Vad spelar längden för roll?

sp123ltd1
2011-04-16, 17:01
Slaviskt har väl ingen skrivit men att det är LG framgår.

Vad spelar längden för roll?
Länden påverkar ditt BMR.

BengtBurk
2011-04-16, 17:09
Länden påverkar ditt BMR.

Och? Kan du utifrån längden/BMR på en person avgöra om 150gram protein/dag räcker (enligt riktlinjerna för LG)?

sp123ltd1
2011-04-16, 17:12
Och? Kan du utifrån längden/BMR på en person avgöra om 150gram protein/dag räcker (enligt riktlinjerna för LG)?
Nej men eftersom man vet att han planerar att stopp i sej 1840Kcal och om man räknar med att det är ett underskott på 500Kcal så ligger han så är han viktstabil på 2340Kcal. Och jag som väger 60kg förbrukar ungefär det och 150g protein blir 2,5g/kg-kv.

BengtBurk
2011-04-16, 17:18
Nej men eftersom man vet att han planerar att stopp i sej 1840Kcal och om man räknar med att det är ett underskott på 500Kcal så ligger han så är han viktstabil på 2340Kcal. Och jag som väger 60kg förbrukar ungefär det och 150g protein blir 2,5g/kg-kv.

Nu kanske jag är lite seg men var i din uträkning använde du dig av BMR eller längd?

hejhopp79
2011-04-16, 18:08
För en normal tränande räcker 150 g protein gott och väl för att bygga muskler. För seriös deff kan mer komma på tal

Eddie Vedder
2011-04-16, 20:09

Längden har väl inget med proteinbehovet att göra? Man räknar på gram per kg kroppsvikt, inte gram per cm kroppslängd.

Spridis
2011-04-16, 20:25
Ny LG fråga.
Om man jämför hög/låg kaloriintag träning/vila vs. justeringa av makronutrienter tränings/vila, vilken har större betydelse resulatmässigt.
Min magkänsla säger kalorier men jag kan ha fel som vanligt.
Kalorier är ju lätta att justera men att få makronutrienterna rätt kräver mera tänkande.

hejhopp79
2011-04-16, 21:20
Båda är viktigt men du vill ju ligga på överskott de dagar du tränar och underskott på vilodagar. Överskottsdagar överäter du kolhydrater istället för fett.

Konceptet bygger ju både på över/underskott samt vilken makronutrient-komposition respektive dag gynnas av teoretiskt sett om du vill både tappa fett och bygga muskler samtidigt. Eller snarare, minimera fettinlagring träningsdagar, därav namnet "lean gains".

Crocker
2011-04-16, 22:01
Längden har väl inget med proteinbehovet att göra? Man räknar på gram per kg kroppsvikt, inte gram per cm kroppslängd.
Nej det har inget med saken att göra. Gammal kolovana att fråga längd&vikt? *cupid*

Eddie Vedder
2011-04-17, 07:31
Nej det har inget med saken att göra. Gammal kolovana att fråga längd&vikt? *cupid*

Gammal ovana för dig att alltid i alla lägen ifrågasätta allt även och få det att framstå som andra har fel kanske? :)

Crocker
2011-04-17, 11:08
Gammal ovana för dig att alltid i alla lägen ifrågasätta allt även och få det att framstå som andra har fel kanske? :)
Jag vet väldigt väl hur man räknar ut proteinbehov med 2gxkg, så här var det inget sådant.
Men jaa du har rätt på den punkten annars. *cupid*
Har lätt att se min sanning som den ä(e?)nda rätta.

BengtBurk
2011-04-17, 11:26
Jag vet väldigt väl hur man räknar ut proteinbehov med 2gxkg, så här var det inget sådant.
Men jaa du har rätt på den punkten annars. *cupid*
Har lätt att se min sanning som den ä(e?)nda rätta.

enda :)

phr33k
2011-04-17, 19:45

Vi är i LG-tråden, det är ett rimligt antagnde således.
Vet du mer om hans vikt, som du uttalar dig? Jag tycker en rimlig gissning, m.a.p energiintaget totalt är att han väger mer än 50kg.

Hursomhelst så gällde uttalande främst mig. Han, och du, får göra som ni vill. Jag anser det vara för lite.

osk
2011-04-17, 19:47
Vi är i LG-tråden

Nej det är vi inte.

Pompere
2011-04-17, 20:01
Någon mer som får problem att somna när de äter sitt största måltid (1'300+ kcal) under dagen 1-3h innan läggdags?

Jag kan ligga och vrida mig mellan 1-3h ibland.. Riktigt irreterande.

Medveten om resterande faktorer pga mina sömnproblem, men låt oss nu tala om ev. PF-faktorerna.

Crocker
2011-04-17, 20:07
Vi är i LG-tråden,
Nej.

det är ett rimligt antagnde således.
Se ovan.

Vet du mer om hans vikt, som du uttalar dig? Jag tycker en rimlig gissning, m.a.p energiintaget totalt är att han väger mer än 50kg.
3g/kg är inget måste för att bygga muskler.

Hursomhelst så gällde uttalande främst mig. Han, och du, får göra som ni vill. Jag anser det vara för lite.
Såklart, men man får ifrågasätta. Annars skulle så många kunna komma med galna påståenden och ingen rättar någon.

Någon mer som får problem att somna när de äter sitt största måltid (1'300+ kcal) under dagen 1-3h innan läggdags?

Medveten om resterande faktorer pga mina sömnproblem, men låt oss nu tala om ev. PF-faktorerna.
Jag känner det, försöker att inte äta 5h före läggdags, blir det mindre får jag också samma problem.

phr33k
2011-04-18, 00:26
Nej.

Sepåfaan. De trodde jag att jag var :em:

jasonmago
2011-04-18, 12:44
periodisk fasta och leangains är fortfarande inte samma sak.

Gurram
2011-04-18, 20:35
Jag har kört på endast ett mål mat om dagen nu ett tag. Vad finns det för effekter för det? är det att rekommendera? Jag trivs att köra så, men riskerar man att gå in i katabolt tillstånd?

För den nyfikne; vad jag ätit de senaste 10 dagarna: http://www29.zippyshare.com/v/44214478/file.html

hejhopp79
2011-04-18, 21:21

Ja, framförallt beror det på att jag blir väldigt varm och att hjärtat slår lite snabbare. Värme och sömn går banne mig inte ihop.

hejhopp79
2011-04-18, 21:22
Jag har kört på endast ett mål mat om dagen nu ett tag. Vad finns det för effekter för det? är det att rekommendera? Jag trivs att köra så, men riskerar man att gå in i katabolt tillstånd?

För den nyfikne; vad jag ätit de senaste 10 dagarna: http://www29.zippyshare.com/v/44214478/file.html

Så länge du har adekvat kcal-intag och proteinintag så blir du inte katabol. Aminosyror sipprar ut i blodet rätt långtsamt från en sammansatt måltid. Det ska gärna vara en del fibrer med

selle
2011-04-19, 05:10
Käkade 2300kcals igår ett par timmar innan läggdags, vaknade 3h senare kokhet och jättetörstig. Kul när man i morgonens första trådläsning får svaret.

2300 i ett ganska nyttigt mål var för övrigt lite kämpigt att få plats med.
Delas framöver som vanligt upp i 2-3 mål. Var tvungen att prova 1mål/dag
Men inte för mig när jag ligger på så högt kcal intake och inte äter/dricker rena socker/fett mål.

SiSenior
2011-04-19, 05:54
Käkade 2300kcals igår ett par timmar innan läggdags, vaknade 3h senare kokhet och jättetörstig. Kul när man i morgonens första trådläsning får svaret.

2300 i ett ganska nyttigt mål var för övrigt lite kämpigt att få plats med.
Delas framöver som vanligt upp i 2-3 mål. Var tvungen att prova 1mål/dag
Men inte för mig när jag ligger på så högt kcal intake och inte äter/dricker rena socker/fett mål.

2300 kcal behöver inte ha särskilt stor volym. Antar att du åt en stor mängd kolhydrater under den måltiden? Testa sänka delen kolhydrater och höja fettdelen. Om du känner att du vill testa 1 mål/ dag igen d.v.s.

selle
2011-04-19, 06:21
Antar att du åt en stor mängd kolhydrater under den måltiden?
Nope, träningsfri dag... 200g wokgrönsaker... Resten typ ajvar, kyckling och yogurt.
Men det mättade fint. Men tack ändå.

Eddie Vedder
2011-04-19, 07:53

Ingen kan ge ett bra svar på det. En enda måltid är extremt och knappast undersökt ordentligt. Kan vara bra, kan vara dåligt och det kan vara obetydligt. Men påstår man rakt av att det är helt lugnt så länge kaloriintaget bara är adekvat så påstår man något som man inte har grund för.

SiSenior
2011-04-19, 11:36
Nope, träningsfri dag... 200g wokgrönsaker... Resten typ ajvar, kyckling och yogurt.
Men det mättade fint. Men tack ändå.

Det är inga direkt kaloritäta (läs: feta) produkter du nämner.
Postat via en mobil enhet

hejhopp79
2011-04-19, 13:24
Jag misstänker ärligt talat att ett mål mat om dagen, sannolikt bara är av godo för kroppen om man får i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler och kcal. Kan vara mindre bra för magen eventuellt med så stora måltider, men många faktorer såsom insulinkänslighet blir bättre under en så lång fasta.

För övrigt har du lunch och middag på ditt schema. Hur går det ihop med att du äter en måltid?

apagul
2011-04-19, 14:31
Hur äter ni på vilodagar?

Om äter på morgonen så kommer jag ju fylla kroppen med protein, som används till att bygga upp gårdagens tränade muskler (träanr varannan dag)
.

Eller ska jag även inta allt inom 8h på vilodagar?
Fast iofs så brukar det bli 500g kvarg på morgonen på vilodagar.

Eddie Vedder
2011-04-19, 14:44

Hur äter du då? Vilken tid på dygnet slutar du äta om du äter redan på morgon.

Vezzlan
2011-04-19, 14:48
Hur äter ni på vilodagar?

Om äter på morgonen så kommer jag ju fylla kroppen med protein, som används till att bygga upp gårdagens tränade muskler (träanr varannan dag)
.

Eller ska jag även inta allt inom 8h på vilodagar?

Det du äter på kvällskvisten skvalpar omkring i mage/tarm många timmar och skickar ut näring i blodet. Hur länge beror på måltidens storlek och sammansättning.

Visst kan du sätta i dig mat på morgonen, men då är det inte PF/IF/Leangains längre.

apagul
2011-04-19, 16:04
Varför kör inte BB eliten med PF.
Iofs säger King grub på första sidan att PF ger ökad musklemassa o.s.v.
MEN hur många BB kör på PF? Tanken slog mig just, visst många här kör på det, men det är inte direkt som om Robbancoleman och andra "biffar kör PF?
Ser mest löpare i denna tråden.

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:15
Ser mest löpare i denna tråden.

Vem då? Jag kanske var löpare förr. Så en före-detting och resten hobbybyggare.

Angående din fråga så är svaret att inte många gör det, Langster och Baboom men inte många alls. Jag tror primärt det är av följande två anledningar:

Man har dels 1) kört sin grej som "funkat" år ut och år in för massa byggare hittills och man överger inte gärna ett vinnande koncept om det fortfarande ger resultat samt att man 2) inom byggareliten är ju sjukt stor att energibehovet i princip omöjliggör IF. Alltså oavsett om man kanske skulle vilja så går det bara inte, fråga Lepras om han skulle vilja fylla sitt dagsbehov inom en åttatimmarsperiod med den absoluta majoriteten timmarna efter träningspasset.

Men för en kille som Baboom går det ju utmärkt eftersom han inte har något superhögt energibehov.

forslund
2011-04-19, 16:18
Jag tror dessutom att "bristen på bevis att det går att bygga en stor fysik med PF" beror på att PF helt enkelt inte varit känt/populärt tillräckligt länge för att någon ska hunnit gå från speta till biff.

Spridis
2011-04-19, 16:27
Jag ska åtminstone testa om det går att bli biff på med PF/LG.
Startar upp ny period nästa vecka då Amoxin-kuren tar slut. Då ska det köras strikt LG med styrketräning 3-4 ggr/v. Nu har jag inte tränat på snart 2½ vecka pga bihåleinflammation och förkylningar.
117kg halvfet ska bli 110kg biff.

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:32
Jag tror dessutom att "bristen på bevis att det går att bygga en stor fysik med PF" beror på att PF helt enkelt inte varit känt/populärt tillräckligt länge för att någon ska hunnit gå från speta till biff.

Sedan är det ju så att alla redan vet att man gå från speta till überbiff med IF. Det är ju det som gör alla anekdoter till värdelösa bevis. Alla kan bli stora på IF och alla kan bli det på "äta-varannan-timme"-dieten. Och person A som väljer diet x kan i sin tur inte jämföras med person B som väljer diet y eftersom det finns för mycket omkringliggande faktorer.

Då behövs ju vetenskap men den brukar ju ha en tendens att bespottas inom byggarvärlden på sina håll. ;)

hejhopp79
2011-04-19, 17:01
Jag tror att det är lättare att biffa till sig utan periodisk fasta. Som Eddie säger så blir det en jäkla massa energi att stoppa i sig på kort tid. PF vore för mycket finlir för Jay Cutler eller Ronnie Coleman.

Men en saktare viktuppgång och mindre fettinlagring borde gynnas av PF/LG. Nu är ju LG en väldigt "mild" fasta, så ett ätfönster på 8 h är nog inget problem att äta upp sig på. Tuffare om man kör t ex 20 h fasta eller mer.

apagul
2011-04-19, 17:19
Jag tror att det är lättare att biffa till sig utan periodisk fasta. Som Eddie säger så blir det en jäkla massa energi att stoppa i sig på kort tid. PF vore för mycket finlir för Jay Cutler eller Ronnie Coleman.

Men en saktare viktuppgång och mindre fettinlagring borde gynnas av PF/LG. Nu är ju LG en väldigt "mild" fasta, så ett ätfönster på 8 h är nog inget problem att äta upp sig på. Tuffare om man kör t ex 20 h fasta eller mer.

Vad är LG?
Jag har ett ätfönster på 6-8h, eller försöker att ha det varje dag, går framåt.
Det ser jag som PF.
Äta alla kalorier i ett mål, som kanske tar 30min att äta gör väl inte så skillnad än att äta unde 2h.
Dock blir man ju mätt som fan, och det tar väl sin tid att kunna äta igen.
My bad..

hejhopp79
2011-04-19, 17:47
Eftersom du kör PF, tror jag du läst om leangains.

vicarious
2011-04-19, 17:47
Vad är LG?
Jag har ett ätfönster på 6-8h, eller försöker att ha det varje dag, går framåt.
Det ser jag som PF.
Äta alla kalorier i ett mål, som kanske tar 30min att äta gör väl inte så skillnad än att äta unde 2h.
Dock blir man ju mätt som fan, och det tar väl sin tid att kunna äta igen.
My bad..

En metod av periodisk fasta. Lean gains. Sök på google.

vicarious
2011-04-19, 17:53
Appropå PF. Donna Simpson åt cirka 30 000 kcal i en sittning på 2h i julas.

http://www.edmontonsun.com/news/weird/2010/12/27/16680551.html

:thumbup:

hejhopp79
2011-04-19, 17:56
Herregud, det där är bara fullständigt oslagbart.

"She ate two 25-pound turkeys (!), two maple-glazed hams, 15 lbs. of potatoes (!), five loaves of bread, 5 lbs. of herb stuffing, four pints of gravy, four pints of cranberry dressing and 20 lbs. of vegetables (!)."

Lite efterrätt på det...

"After that main course, Simpson also ate a "salad" of marshmallows, cream cheese, whipped cream and cookies."

Slutligen några "visdomsord"...

She also told the U.K.'s Sunday Mirror, "People who feel guilty about eating are hilarious."

Spridis
2011-04-19, 18:06
Hon är ju inte direkt attraktiv den donnan.

vicarious
2011-04-19, 18:07
Hon är ju inte direkt attraktiv den donnan.

Beauty lies in the eyes of the beholder ;)

Spridis
2011-04-19, 18:13
I see said the blind man!

hejhopp79
2011-04-20, 14:50
Precis käkat 3200 kcal på exakt 45 min.

600 g ris
500 g kycklingfilé
150 g havregryn

Boom.

Maod
2011-04-20, 14:53

Fy fan vilket as.

hejhopp79
2011-04-20, 15:02
Precis käkat 3200 kcal på exakt 45 min.

600 g ris
500 g kycklingfilé
150 g havregryn

Boom.

Skulle för övrigt kunna äta en pizza just nu.

Ristretto
2011-04-20, 15:12
Är det fler än jag som upplever att man blir väldigt vätskesvullen, dagen efter en träningsdag med mycket kolhydrat, när man cyklar kolhydraterna?

BengtBurk
2011-04-20, 15:23
Skulle för övrigt kunna äta en pizza just nu.

Får jag ta på dig?

hejhopp79
2011-04-20, 15:40
Får jag ta på dig?

Nä.

Ristretto: Ja, om du dricker mycket vatten kolisdagarna. Sedan efter lågkolis-dagarna är man superrippad ;) Men som sagt, håller du nere vattendrickandet på kolisdagar så blir det inte alls samma sak.

Mina stats idag:

Energi
3477.2kcal
Protein 228.3g
Kolhydrater 561g
Fett 26.7g

opti

Raasken
2011-04-20, 16:31

Hur vet du att hon inte kör HFF?!
Eller CFF (Constant Frequant Feeding)

Över till något viktigare. Någon som har erfarenhet med att dela dagens energiintag jämt över 3 måltider på vilo/underskottsdagar?
Funderar på att meka runt lite med det då jag ändå inte blir mätt efter dagens stora måltid.

Inge Enveten
2011-04-20, 16:44
Det här med att bli mätt och att vara hungrig och att vara sugen på en viss typ av föda måste vara bland det mest komplexa som finns

Danne2k
2011-04-20, 17:17
Helvete, har gått och blivit förkyld för första gången sen i somras, hata!

Mitt i dieten också.. Hur gör ni med kosten/fastan när ni inte kan träna och är på diet?

Är det alltid bäst att lägga sig på balans eller rentav överskott, eller kan det gå lika bra med ett mindre underskott om man inte är väldigt sjuk?

Har än så länge bara ont i halsen samt lite slem..

Vissa typer av makronutrienter som är att föredra, eller ska jag bara äta som en normal vilodag fast lite mer?

Hur skulle/brukar ni göra?

Ristretto
2011-04-20, 17:28

Mitt i dieten också.. Hur gör ni med kosten/fastan när ni inte kan träna och är på diet?

Är det alltid bäst att lägga sig på balans eller rentav överskott, eller kan det gå lika bra med ett mindre underskott om man inte är väldigt sjuk?

Vissa typer av makronutrienter som är att föredra, eller ska jag bara äta som en normal vilodag fast lite mer?

Jag brukar bara vila från träningen och äta likadant. När jag provat så verkar inte ett ökat kaloriintag göra mig frisk fortare.

forslund
2011-04-20, 17:28
Äter på balans när jag är sjuk och inte kan träna. Vad jag äter väljer jag fritt och bryr mig inte om låg- eller högkolhydrat eller fett. Normalt proteinintag.

vicarious
2011-04-20, 18:08
Det här med att bli mätt och att vara hungrig och att vara sugen på en viss typ av föda måste vara bland det mest komplexa som finns

Instämmer. Vissa dagar är suget helt sjukt. Idag är det noll.

Jag är också sjuk nu/har ont i halsen. Äter fortfarande på underskott. Så länge det bara är ett par dagar tror jag inte det spelar någon roll. När man har varit sjuk i en vecka och det fortsätter så tror jag det kan vara smart att lägga sig på balans.

Danne2k
2011-04-20, 18:56
Äter på balans när jag är sjuk och inte kan träna. Vad jag äter väljer jag fritt och bryr mig inte om låg- eller högkolhydrat eller fett. Normalt proteinintag.

Haha, låter precis som mig just nu, jag har redan börjat synda :/

Blir ni hungrigare när ni är förkylda/sjuka?
För min del så känns det inte som att jag bryr mig lika mycket om kosten när jag är sjuk, det kanske blir som ett sorts tröstätande?

Idag åt jag en pretzel (salt kringla) med ganska mycket smör till, sjukt gott *drool* (och då äter jag aldrig bröd annars).

Känner mig även mer hungrig nu än när jag jobbade hårt för några dagar sedan. Det kan iofs bero på att man inte gör så mycket annat än att slöa och kolla på serier..

Jag är också sjuk nu/har ont i halsen. Äter fortfarande på underskott. Så länge det bara är ett par dagar tror jag inte det spelar någon roll. När man har varit sjuk i en vecka och det fortsätter så tror jag det kan vara smart att lägga sig på balans.

Segt..

Låter vettigt, lär ju knappast påverka muskelmassan om det bara är några dagar man är förkyld. Ska nog försöka se till att inte tröstätandet övergår till frosseri :D

forslund
2011-04-20, 19:12
Haha, låter precis som mig just nu, jag har redan börjat synda :/

Blir ni hungrigare när ni är förkylda/sjuka?
För min del så känns det inte som att jag bryr mig lika mycket om kosten när jag är sjuk, det kanske blir som ett sorts tröstätande?

Idag åt jag en pretzel (salt kringla) med ganska mycket smör till, sjukt gott *drool* (och då äter jag aldrig bröd annars).

Känner mig även mer hungrig nu än när jag jobbade hårt för några dagar sedan. Det kan iofs bero på att man inte gör så mycket annat än att slöa och kolla på serier..

Vem sa något om att synda? På energibalans får man gott rum med glass tex. Håller mig på energibalans som sagt. Det enda jag inte bryr mig om att hålla på med är att cykla kolhydrat/fett utan är jag sugen på potatismos och köttbullar med gräddsås så äter jag det.

Hungrigare är fel ord. Uttråkad och mer tankar på mat? Ja. Så länge jag håller mig sysselsatt är det inga problem men att ligga hemma i soffan sjuk med fem meter till kylskåpet är jobbigt.

daloatf
2011-04-20, 19:50
Jag är inne på den femte veckan att vara sjuk. Har testat köra överskott, balans och underskott. Och konstigt nog mår jag som bäst under fastan.

Börjar bli frustrerad, inte tränat snart på två veckor. Ligger fortfarande på underskott.

kalajset
2011-04-20, 20:15
Jag är inne på den femte veckan att vara sjuk. Har testat köra överskott, balans och underskott. Och konstigt nog mår jag som bäst under fastan.

Börjar bli frustrerad, inte tränat snart på två veckor. Ligger fortfarande på underskott.

Har du börjat märka någon förändring gällande kroppskomposition efter en såpass, relativt, långt tidsperiod utan träning?

Även jag är sjuk, (förkyld, det gamla vanliga), för tillfället och funderar självklart på vad den bästa approachen kan vara såhär i defftider. Antar att balans teoretiskt sett är det bästa, men det är segt att inte kunna träna på/dieta som vanligt, om så bara för någon vecka. Hur löjligt det än kan låta.

Danne2k
2011-04-20, 23:24
Vem sa något om att synda?

Jag :em:

Ja, det är lite jobbigt faktiskt, får nog ta att sysselsätta mig mer.

men det är segt att inte kunna träna på/dieta som vanligt, om så bara för någon vecka. Hur löjligt det än kan låta.

Näe jag håller med, det är oerhört segt, träningen är ju en (stor) del i ens liv/vardag så det är inte så konstigt.
För mig hade träningen precis börjat gå lite bättre efter en svacka nu under dieten, så blir jag sjuk dagen efter ett tungt benpass :(

Men fan, snart frisk igen!!

Pompere
2011-04-21, 10:19
Nu efter att applicerat PF i 5-6 veckor så verkar min buk vant sig lite vid de stora måltiderna (käkat 2 måltider per dag, varesig vilodag/träningsdag) och jag känner mig inte lika sprängmätt efter sista måltiden.

Är det bara att acceptera att sprängmätt-känslan inte kommer lika lätt nu eller finns det något "knep" (önsketänkande) att få min buk att gå tillbaka till nybörjarstadiet?

Ligger på underskott och vill inte utöka mina måltider per dag just för att vänja magen vid mindre måltider, vill försöka hålla 2 måltider per dag. Tips?

Nible
2011-04-21, 10:20
Är DTD-dieten upplagd med ett matfönster á la PF det också?

vicarious
2011-04-21, 12:37
Nu efter att applicerat PF i 5-6 veckor så verkar min buk vant sig lite vid de stora måltiderna (käkat 2 måltider per dag, varesig vilodag/träningsdag) och jag känner mig inte lika sprängmätt efter sista måltiden.

Är det bara att acceptera att sprängmätt-känslan inte kommer lika lätt nu eller finns det något "knep" (önsketänkande) att få min buk att gå tillbaka till nybörjarstadiet?

Ligger på underskott och vill inte utöka mina måltider per dag just för att vänja magen vid mindre måltider, vill försöka hålla 2 måltider per dag. Tips?

Grönsaker kanske? Proteinfluff.

Pompere
2011-04-21, 14:10
Grönsaker kanske? Proteinfluff.

Jorå, proteinfluff varje kväll i princip och en del grönsaker under dagen.
Dock tror jag att den stora boven i dramat är själva proteinfluffet, det som har vant min mage vid stor bukfylla :P

Ristretto
2011-04-21, 14:48
Jorå, proteinfluff varje kväll i princip och en del grönsaker under dagen.
Dock tror jag att den stora boven i dramat är själva proteinfluffet, det som har vant min mage vid stor bukfylla :P

Om du käkar mindre måltider ett tag kommer du att vänja magsäcken vid det istället.

emcee
2011-04-21, 16:18
Är skillnaden mellan att ha "ät fönstret" kl 8-16 eller kl 12-20 försumbar?
Det senare verkar ju helt klart vanligast men varför?

Eira
2011-04-21, 16:21

Beror på din livstil.
12 - 13 till 20 - 21 är väl ganska standard om man jobbar vanligt 8 - 17 dagar.

Inge Enveten
2011-04-21, 16:21
Apropå hunger/aptit igen; idag ingenting/väldigt lite. Inledde dagen med cardio (utomhus, kanske också spelar roll?), vem vet, kanske är det relevant?

Vanligast är ju att folk har jobb eller skola att gå till. Då är det enkelt att vakna, klä på sig och gå dit och gör vad man ska för att sen bryta fastan vid lunch.

vicarious
2011-04-21, 16:33

Det handlar inte om vad som är mest opti utan vad som passar folks vardag bäst.

emcee
2011-04-21, 16:36
Beror på din livstil.
12 - 13 till 20 - 21 är väl ganska standard om man jobbar vanligt 8 - 17 dagar.

Man justerar helt enkelt fönstret hur man själv vill ha det. Enkelt och bra

emcee
2011-04-21, 16:40
Det handlar inte om vad som är mest opti utan vad som passar folks vardag bäst.

Visst är det så. Men till exempel om en person känner att denne kan lägga fönstret antingen på morgonen eller på em/kväll. Då känns det ju som att slanten hamnar på vilket som är mest opti?

SiSenior
2011-04-21, 17:01
Visst är det så. Men till exempel om en person känner att denne kan lägga fönstret antingen på morgonen eller på em/kväll. Då känns det ju som att slanten hamnar på vilket som är mest opti?

Det som är mest opti är det du trivs med. Gillar du att äta mycket på morgonen/ förmiddagen äter du då, gillar du att äta mest på eftermiddagen/ kvällen äter du då.

Pintan
2011-04-21, 17:52
Gillar du att äta mycket på morgonen OCH kvällen så gör du det. Ingenting magiskt med PF/IF

hejhopp79
2011-04-21, 18:01
Märkt samma sak angående cardio Rocky

Hungern förvsvinner

Inge Enveten
2011-04-21, 18:11

Hungern förvsvinner

Då kanske det är bra att köra cardio, om än lågintenstiv, om det nu motverkar uppkomst av aptit samt hungerkänslor, trots att det inte anses "opti" av b.la t.o.m Berkhan

Eddie Vedder
2011-04-21, 18:24

Hungern förvsvinner

Då kanske det är bra att köra cardio, om än lågintenstiv, om det nu motverkar uppkomst av aptit samt hungerkänslor, trots att det inte anses "opti" av b.la t.o.m Berkhan

Anorektisk effekt av uthållighetsträning är väldigt vanligt. I alla fall akut. Men för många kompenseras det, lite olika.

Inge Enveten
2011-04-21, 18:38
Anorektisk effekt av uthållighetsträning är väldigt vanligt. I alla fall akut. Men för många kompenseras det, lite olika.

Är lågintensiv träning så som promenad att likställa med "uthållighetsträning"? Rimligen ej, väll?

Eddie Vedder
2011-04-21, 18:40
Är lågintensiv träning så som promenad att likställa med "uthållighetsträning"? Rimligen ej, väll?

Det beror väl på om man är frisk. Är man frisk är inte promenad konditionsträning, är promenad konditionsträning har man sjukligt dålig kondition. ;)

Skämt åsido, jag har bara sett studier på hårdare träning. Men sänker promenaden aptiten så gör den ju, oavsett om det studerats eller ej. Jag tror dock personligen inte att promenaders energiåtgång kan påverka i den grad att det blir energiminus. För hård konditionsträning kan ju fortfarande göra en hungrig men kanske inte i den mån att det motsvarar vad man faktiskt behöver äta.

Inge Enveten
2011-04-21, 18:43
Det beror väl på om man är frisk. Är man frisk är inte promenad konditionsträning, är promenad konditionsträning har man sjukligt dålig kondition. ;)

Skämt åsido, jag har bara sett studier på hårdare träning. Men sänker promenaden aptiten så gör den ju, oavsett om det studerats eller ej. Jag tror dock personligen inte att promenaders energiåtgång kan påverka i den grad att det blir energiminus. För hård konditionsträning kan ju fortfarande göra en hungrig men kanske inte i den mån att det motsvarar vad man faktiskt behöver äta.

Ja något ligger det i det i alla fall. Att ta en promenad samtidigt som man funderar över något kan också vara bra ibland. Det har hänt ett par gånger att jag lämnat lägenheten övertygad om att jag ska gå och köpa pizza eller en påse godis men under halvvägs till pizzerian/godisbutiken så är jag inte sugen längre. Jag vill minnas att jag läst något om att en kort promenad är tillräckligt för en dopaminfrisättning eller något annat som i sin tur trycker ner sug.

hejhopp79
2011-04-21, 19:32
Håller med EV om att promenad knappast är konditionsträning för en frisk person. Jag tänkte på 30-60 minuter relativt intensiv crosstrainer i mitt fall, eller motsvarande.

Och ja, hungern dämpas markant. Har säkert med dopaminfrisättning att göra

hejhopp79
2011-04-21, 19:36

Det är inte opti för kroppskomposition och muskelmassa, nej. För kondition är det opti. Dessutom, vem är opti hela tiden? Det är en onödig fixering, så länge man inte öser på med konditionsträning om man vill ha kvar sina muskler.

Och konditionen skulle jag aldrig skippa till förmån för 5,65% kroppsfett och stora muskler. Det är såklart upp till var och en

Eddie Vedder
2011-04-21, 19:45
Har säkert med dopaminfrisättning att göra

Nivåer av PYY, GLP-1 och bukspottskörtelpolypetid påverkas men inte ghrelin så vitt jag vet.

Raasken
2011-04-22, 08:12

Berkhan rekomenderar också att man hittar på något produktivt för att inte sitta och väänta på att fettet ska rinna bort.
Tycker själv att promenader i många fall är mer produktivt än att tex sitta vid datorn.

daloatf
2011-04-22, 08:23
Har du börjat märka någon förändring gällande kroppskomposition efter en såpass, relativt, långt tidsperiod utan träning?

Även jag är sjuk, (förkyld, det gamla vanliga), för tillfället och funderar självklart på vad den bästa approachen kan vara såhär i defftider. Antar att balans teoretiskt sett är det bästa, men det är segt att inte kunna träna på/dieta som vanligt, om så bara för någon vecka. Hur löjligt det än kan låta.

Jag tränade i tre veckor när jag var sjuk. Nu när jag inte har tränat på två veckor så börjar jag känna mig lite svag och lite stel i lederna. Går ner i vikt som jag ska, med ett lagom stort underskott.

Jag testade vara på överskott i tre dagar = blev ännu mer sjuk
sen efter det körde jag balans i tre dagar = oförändrat
sen körde jag underskott = oförändrat

daloatf
2011-04-22, 09:02
Allt annat är psykiskt tror jag, känner mig mer smalfet men ändå mer fit på samma gång. Tror inte jag har förlorat så mycket massa under sjuktiden.

conundrum
2011-04-24, 14:21

1840 kcal
150g protein
30g kolhydrater
120g fett

3g omega-3
620mg kalcium
350mg magnesium
500mg vitamin-C
10mg zink
200mg ALA
20ug vitamin D3
600ug vitamin A

2 koppar kaffe

Fast det är ju, i min och förmodligen de flestas mening (särskilt MB's), för lite protein. Om du tycker att det fungerade bra så visst. Men jag tänker inte ens prova det.

Svaret på kroppsvikt är 80kg :)

Kim1003
2011-04-26, 22:55
..

hariiis
2011-04-26, 22:57
..

Vill du ner i vikt ska du ligga på kaloriunderskott, detta gäller för alla dieter.

krubkungen
2011-04-27, 10:36
Jag tänkte prova PF men vill första fråga några grejer som jag undrar över.

På träningsdagar ska jag hålla högt med kolhydrater och lågt med fett
Icke träningsdagar ska jag hålla fettintaget högre och kolhydraterna lägre
Högt på protein hela tiden.
Och jag ska också lägga majoriteten av mitt kcal intag efter träningen.
Stämmer detta och varför ska det vara så?

Säg att jag börjar mitt ät fönster från 12.00 och slutar äta 20.00
Då ska jag ha fått i mig (270g protein) Hur kommer det sig att man inte blir katabol under tiden man fastar fram till 12.00 dagen efter?
Just nu tar jag Kasein protein innan jag går och lägger mig men ska jag då ta den 20.00 även fast jag går och lägger mig 23.00? Kommer jag fortfarande ha aminosyror i omlopp tills jag bryter fastan dagen efter?

Kan man också vara flexibel med fastningen tiderna? att man kanske ibland kör 18tim fasta eller 14tim?

Tacksam ifall nån tar sig tid att svara:)

Spridis
2011-04-27, 10:47
Ja du kommer att bli katabol vilket är helt normalt i vilket fall som helst, det blir alla nån gång under dygnet. Din kropp ser nog till att du är anabol så att det väger upp bara du äter ordetligt under ditt ätfönster.
Ja du ska ta kaseinet klockan 20:00 om du tycket att det är nödvändigt och det finns kaloriutrymme.
Nej, dina aminosyror kommer inte att ta slut, du fyller ju på mera under ätfönstret.

Langster
2011-04-27, 11:22
Jag tänkte prova PF men vill första fråga några grejer som jag undrar över.

På träningsdagar ska jag hålla högt med kolhydrater och lågt med fett
Icke träningsdagar ska jag hålla fettintaget högre och kolhydraterna lägre
Högt på protein hela tiden.
Och jag ska också lägga majoriteten av mitt kcal intag efter träningen.
Stämmer detta och varför ska det vara så?

Säg att jag börjar mitt ät fönster från 12.00 och slutar äta 20.00
Då ska jag ha fått i mig (270g protein) Hur kommer det sig att man inte blir katabol under tiden man fastar fram till 12.00 dagen efter?
Just nu tar jag Kasein protein innan jag går och lägger mig men ska jag då ta den 20.00 även fast jag går och lägger mig 23.00? Kommer jag fortfarande ha aminosyror i omlopp tills jag bryter fastan dagen efter?

Kan man också vara flexibel med fastningen tiderna? att man kanske ibland kör 18tim fasta eller 14tim?

Tacksam ifall nån tar sig tid att svara:)

En fördel som jag upplevde med att börja med PF är att man kommer bort ifrån detta katabol/anabol-tänket.
Kroppen klarar sig utmärkt utan mat under många timmar utan att panikartat börja spendera muskler för att överleva och det är inte så att man efter ett visst antal timmar trillar ner i ett svart hål av katabolism där muskelförlusten accelererar. Så länge du får i dig rätt mängd kalorier och protein under en dag så blir slutresultatet detsamma.
Som Spridis skrev så kommer man vara katabol och anabol om vartannat oavsett hur ofta man äter, det går inte att manipulera det på något meningsfullt sätt så att man i slutändan får bättre resultat.

Angående längden på fastan så visst, vad tror du skillnaden blir? Jag kan säga att skillnaden blir ingen alls. Anledningen till att man ska försöka hålla fasta tider är för att vänja kroppen vid att föda kommer vid just dessa tidpunkter. Detta liksom mycket annat med PF är psykologiska faktorer som gör dietandet enklare mentalt. Jag tror att de största fördelarna med PF är just psykologiska snarare än fysiologiska, därför ska man inte tvinga sig in i PF om det egentligen inte passar en.

krubkungen
2011-04-27, 13:28
Ja du kommer att bli katabol vilket är helt normalt i vilket fall som helst, det blir alla nån gång under dygnet. Din kropp ser nog till att du är anabol så att det väger upp bara du äter ordetligt under ditt ätfönster.
Ja du ska ta kaseinet klockan 20:00 om du tycket att det är nödvändigt och det finns kaloriutrymme.
Nej, dina aminosyror kommer inte att ta slut, du fyller ju på mera under ätfönstret.

Okej. Så det är bara se till att få i sig allt under ätfönstret. Det bästa är väl att variera snabba och långsamma proteinkällor under ätfönstret?

En fördel som jag upplevde med att börja med PF är att man kommer bort ifrån detta katabol/anabol-tänket.
Kroppen klarar sig utmärkt utan mat under många timmar utan att panikartat börja spendera muskler för att överleva och det är inte så att man efter ett visst antal timmar trillar ner i ett svart hål av katabolism där muskelförlusten accelererar. Så länge du får i dig rätt mängd kalorier och protein under en dag så blir slutresultatet detsamma.
Som Spridis skrev så kommer man vara katabol och anabol om vartannat oavsett hur ofta man äter, det går inte att manipulera det på något meningsfullt sätt så att man i slutändan får bättre resultat.

Angående längden på fastan så visst, vad tror du skillnaden blir? Jag kan säga att skillnaden blir ingen alls. Anledningen till att man ska försöka hålla fasta tider är för att vänja kroppen vid att föda kommer vid just dessa tidpunkter. Detta liksom mycket annat med PF är psykologiska faktorer som gör dietandet enklare mentalt. Jag tror att de största fördelarna med PF är just psykologiska snarare än fysiologiska, därför ska man inte tvinga sig in i PF om det egentligen inte passar en.

Okej tack för förklaringen Langster. Jag ska Köra PF och se om det funkar bra för mig. Får läsa på lite mera på leangains också.

Men det är med träningsdagarna att hålla ett högre kolhydratsintag kontra fettintag och på icke träningsdagar motsatsen. Vad finns det för fördelar med det? Är det bara vid uppbyggnad eller gäller det vid deff också?

Spridis
2011-04-27, 13:40
Okej. Så det är bara se till att få i sig allt under ätfönstret. Det bästa är väl att variera snabba och långsamma proteinkällor under ätfönstret?

Det har troligen ingen som helst praktisk betydelse bara du får i dej fullvärdigt protein. Detta får du genom att äta mångsidig föda.

Langster
2011-04-27, 14:47

Okej tack för förklaringen Langster. Jag ska Köra PF och se om det funkar bra för mig. Får läsa på lite mera på leangains också.

Men det är med träningsdagarna att hålla ett högre kolhydratsintag kontra fettintag och på icke träningsdagar motsatsen. Vad finns det för fördelar med det? Är det bara vid uppbyggnad eller gäller det vid deff också?

Som Spridis skrev så spelar det ingen roll. Under diet är det väl bäst att välja de proteinkällor som mättar bäst, men om man verkligen tycker att en vassledrink är jättegott så går det också bra. Försök sätta samman en diet som är god och enkel att följa istället för att optinojja om små detaljer.

Att cykla makronutrient intaget gäller under diet. Det finns olika anledningar till att göra så, bl.a så överäter man (eller nästintill) på träningsdagarna och kolhydrater lagras inte lika lätt som kroppsfett som fett, sen så kan man lagra mer glykogen i kroppen direkt efter träningen osv. Fettet hålls då lågt för att minimera fettinlagringen. På vilodagarna är ration mellan fett och kolhydrater mer "normal" snarare än att det är mycket fett då.

Process Ansvarig
2011-04-27, 17:22
Hur kommer det sig att man inte blir katabol under tiden man fastar fram till 12.00 dagen efter?..... Kommer jag fortfarande ha aminosyror i omlopp tills jag bryter fastan dagen efter

wow, body building is a bitch (ännu en bevis)

seriöst, BB är värre hjärntvätt än komunism, nationalsocialism och alla relligioner buntade tillsammans !

om du inte konsumerar dina 6 små måltider och handlar halva hälsobutiken kommer du bli katabol och dö en plågsam död inom löppet av en vecka :smash:

Morrris
2011-04-27, 17:27
wow, body building is a bitch (ännu en bevis)

seriöst, BB är värre hjärntvätt än komunism, nationalsocialism och alla relligioner buntade tillsammans !

om du inte konsumerar dina 6 små måltider och handlar halva hälsobutiken kommer du bli katabol och dö en plågsam död inom löppet av en vecka :smash:

Ja, skönt att det finns så många PF-fantaster som insett att ett avslappnat förhållande till kost är sunt och bra...

Process Ansvarig
2011-04-27, 17:34

Samma fråga ställde jag för en månad sen. Då körde jag 9-17

Sen bestämde jag mig att själv prova 12-19 och nu efter en månad måste jag säga att det verkar vara bättre alternativ. Anledningen är att kör man 9-17 då kommer alltid nån (oplanerad) middag eller nåt som förstör, kör man däremot från 12, ja då är det (mer eller mindre) fritt fram senare under dagen. Man hoppar över frukost, i grund och botten -det är vad det kommer till, svårt att förneka.

hursomhelst, har jag inte blivit rippad av varken det ena eller det andra - man äter ändå för mycket, det finns inte annan förklaring... det kan inte finnas helt enkelt, äter du mindre går du ner i vikt, garanterat

Process Ansvarig
2011-04-27, 17:42
Ja, skönt att det finns så många PF-fantaster som insett att ett avslappnat förhållande till kost är sunt och bra...

Nä någon PF fantast är jag inte. har provat konceptet i typ ett par månader. Älskar att äta, det är väl min problem men är deffinitivt inte rädd att vara hungrig i ett par timmar heller

hejhopp79
2011-04-28, 10:39
PF rules vid diet. Utan tvekan det smärtfriaste sättet att tighta till kroppen. Att man inte är det minsta sugen på mat undet fastan är en enorm fördel

vicarious
2011-04-28, 11:15
PF rules vid diet. Utan tvekan det smärtfriaste sättet att tighta till kroppen. Att man inte är det minsta sugen på mat undet fastan är en enorm fördel

Fast nu talar ju du bara för dig själv..

hejhopp79
2011-04-28, 11:42
Går du runt och är sugen på mat under fastan menar du?

Och if so, varför kör du pf?

Dessutom talar jag såklart inte bara för mig själv. Läs på lite om fysiologin bakom pf, hormoner, matsug etc och återkom.

GT_Razor
2011-04-28, 11:44
Jag ligger också i diet för tillfället. En vanlig lågkalori diet med mindre kolhydrater, lite mer goda fetter och högt proteinintag. Har tappat ungefär 0,5kg i veckan och ungefär 6 kg totalt.

Efter att ha läst om PF och att folk fått ganska bra resultat utav det så är jag väldigt sugen på att prova detta. Läst en del om det här och även lite på leangains. Vill alltså använda PF i dietsyfte. Men det går väl ut på samma sätt som vanligt bara att man just kör ett lägre kalorintag för att tappa fettvikt. Tänkte köra ätfönstret ungefär mellan 11.30-20.00.

Har några detaljfrågor dock. Är man känsligare för fysisk ansträning under själva fastan då innan man ätit och hur gör man med cadion? Kör lite löpning 2gånger i veckan för tillfället på eftermiddagen. Ska man skippa det eller är bara att köra på som vanligt? Äta ordentligt innan och efter? Eller blir förbränningen försämrad av det? Och rekommenderas det att fortfarande hålla hyffsat lågt med kolhydrater? Kör för nuvarande 3 styrkepass i veckan och två gånger lätt löpning plus korta raska promenader varje dag. Något man bör ta hänsyn till just pga detta eller köra PF som vanligt med just fastan och sen det stora ätfönstret?
Sen undrar jag över BCAA vilket jag använder mig av. Dem kan man ta närsomhelst eftersom de inte påverkar blodsocker osv alls?

Tacksam för svar!

Inge Enveten
2011-04-28, 11:48
GT_Razor du är medveten om att du kan få hur många olika svar som helst på dina frågor utan att något är mer eller mindre rätt hoppas jag

GT_Razor
2011-04-28, 11:49
En tilläggsfråga.....det kanske inte behövs så mkt promenader och annan cardio om man kör PF? Eller?

daloatf
2011-04-28, 11:51
bcaa = kcal = bryter troligen fastan

I början innan kroppen har vant sig med fastan kan du vara lite trött och grinig. Men annars inget problem.

Du kan köra på som vanligt med cardion. Ät vid 11:30 och sen spring på eftermiddagen och ät efteråt. Förbränningen behöver du inte oroa dig för, enda du behöver egentligen tänka på är att ligga på kalorieminus totalt.

Om du vill äta enligt leangains så ska du ha högt med kolhydrater på träningsdagar och på vilodagar högt med fett.

Alltid högt med protein.

GT_Razor
2011-04-28, 11:52
RockyBalboa: Jo jag inser att det inte är så specifika frågor utan att de är lite utsvängda. Men ändå...hoppas på att någon PF-insatt kan hjälpa mig lite på traven.

daloatf
2011-04-28, 11:53
En tilläggsfråga.....det kanske inte behövs så mkt promenader och annan cardio om man kör PF? Eller?

Du behöver egentligen aldrig cardio. Men om du vill äta mer bara för att äta mer så kan du köra cardio om du vill.

Nitrometan
2011-04-28, 11:59
Du behöver egentligen aldrig cardio. Men om du vill äta mer bara för att äta mer så kan du köra cardio om du vill.

Om man bara ser det ur dietsynpunkt så stämmer det.

Men det är bra på flera sätt med cardio. Hälsoeffekter.

Spartansk
2011-04-28, 12:02
Hur lång tid brukar det ta innan man vänjer sig vid PF efter att ha ätit frukost hela livet? Jag har kört PF i kanske två månader, och är fortfarande som en zombie på förmiddagarna, hungermässigt och med avseende på kognitiva förmågor.

mikaelj
2011-04-28, 12:07
Om man bara ser det ur dietsynpunkt så stämmer det.

Men det är bra på flera sätt med cardio. Hälsoeffekter.

Vilka hälsoeffekter?

Hur lång tid brukar det ta innan man vänjer sig vid PF efter att ha ätit frukost hela livet? Jag har kört PF i kanske två månader, och är fortfarande som en zombie på förmiddagarna, hungermässigt och med avseende på kognitiva förmågor.

Största målet på kvällen botar det. Sedan påverkar vad för mat du äter i övrigt.

daloatf
2011-04-28, 12:10
För mig tog det en vecka att ställa om sig. Så länge jag har käkat bra kvällen innan är det inget problem med fastan.

GT_Razor
2011-04-28, 12:15
Ok då får jag lite mer grepp om det.

Tänkte dock fråga också hur man gör med ätardagar. Har för nuvarande ätardag lördagar då man kan äta lite mer hur man vill och äta mer gott. Kan man bryta Pf mönstret då och äta hur man vill den dagen eller sabbar det då? Eftersom kroppen vänjer sig vid det. På helger kan det ju också bli lite annorlunda med allt eftersom man ofta lägger sig senare och går upp senare.

daloatf
2011-04-28, 12:30
Varför äter du inte bara under ditt ätarfönster? men visst kan du bryta om du vill. Allt beror ju på vad du tycker är smidigast.

PF gör inga underverk. Det gör det bara lite lättare att ligga på underskott.

Spartansk
2011-04-28, 12:31
Största målet på kvällen botar det. Sedan påverkar vad för mat du äter i övrigt.

Jag måste äta dåligt för övrigt, för jag blir hungrig och trött trots stort kvällsmål... Jag försöker hålla nere fettet på träningsdagarna samt kolhydraterna på vilodagarna, kan det vara så att jag äter för lite fett respektive kolhydrater på tränings- respektive vilodagar?

mikaelj
2011-04-28, 12:33
Så kan det vara. Ändra och se.

Langster
2011-04-28, 12:34
Jag måste äta dåligt för övrigt, för jag blir hungrig och trött trots stort kvällsmål... Jag försöker hålla nere fettet på träningsdagarna samt kolhydraterna på vilodagarna, kan det vara så att jag äter för lite fett respektive kolhydrater på tränings- respektive vilodagar?
Eller så äter du inte tillräckligt totalt sett.

Spartansk
2011-04-28, 12:35
Eller så äter du inte tillräckligt totalt sett.

1900 kcal på vilodagar och 2800 kcal på träningsdagar. Väger 72 kg och är ganska stillasittande. Jag tror det är ett pyttelitet överskott över längre tidsperiod, det är i alla fall det som är tanken.

Langster
2011-04-28, 12:37
Ok då får jag lite mer grepp om det.

Tänkte dock fråga också hur man gör med ätardagar. Har för nuvarande ätardag lördagar då man kan äta lite mer hur man vill och äta mer gott. Kan man bryta Pf mönstret då och äta hur man vill den dagen eller sabbar det då? Eftersom kroppen vänjer sig vid det. På helger kan det ju också bli lite annorlunda med allt eftersom man ofta lägger sig senare och går upp senare.

Varför ska du ha ätardagar? Om du vill gå ned i vikt måste ätardagarnas kalorier räknas in i helheten ändå. Är det inte bättre att "äta mer gott" alla dagar i veckan istället, speciellt på träningsdagarna?
Jag kan svara åt dig: Jo det är det.

J.V
2011-04-28, 12:37
Jag brukar själv bli hungrigare dagen efter om jag äter mycket på kvällen, så jag undviker det i den utsträckning jag har möjlighet. Då håller jag mig generellt till max 50g fett på träningsdagar och snålt med kolhydrater på vilodagar.

Om du har möjlighet, testa undvika dagens dötsmål på kvälla.

Spartansk
2011-04-28, 12:39
Jag brukar själv bli hungrigare dagen efter om jag äter mycket på kvällen, så jag undviker det i den utsträckning jag har möjlighet. Kanske värt att testa?

Möjligt att det är så med mig också. På sätt och vis känns det ologiskt, men logiken i det hela kanske är att kroppen tillfälligt vänjer sig vid ett högt födointag och ställer in sig på det?

Langster
2011-04-28, 12:41
1900 kcal på vilodagar och 2800 kcal på träningsdagar. Väger 72 kg och är ganska stillasittande. Jag tror det är ett pyttelitet överskott över längre tidsperiod, det är i alla fall det som är tanken.

Att man är hungrig i början är inte konstigt eftersom man är van vid frukost. Personligen hade jag inte några problem med det alls, antagligen för att jag oftast åt en ganska sen frukost på jobbet. Trött och seg borde man dock inte bli, är du säker på att det har med kosten att göra? Alltså, säker på att du vore piggare med frukost just dessa dagar?
Annars VRÄK i dig koffein. :thumbup:

Spartansk
2011-04-28, 12:57
Att man är hungrig i början är inte konstigt eftersom man är van vid frukost. Personligen hade jag inte några problem med det alls, antagligen för att jag oftast åt en ganska sen frukost på jobbet. Trött och seg borde man dock inte bli, är du säker på att det har med kosten att göra? Alltså, säker på att du vore piggare med frukost just dessa dagar?
Annars VRÄK i dig koffein. :thumbup:

Är faktiskt inte hundra på att slöheten beror på utebliven frukost, utan även stress, sömnbrist, etc. Jag får försöka att utvärdera det hela lite mer noggrannt.

Tack för givande svar, hörni! :)

GT_Razor
2011-04-28, 13:29
Varför ska du ha ätardagar? Om du vill gå ned i vikt måste ätardagarnas kalorier räknas in i helheten ändå. Är det inte bättre att "äta mer gott" alla dagar i veckan istället, speciellt på träningsdagarna?
Jag kan svara åt dig: Jo det är det.

Det har jag mest för psyket, som många andra som dietar. Eftersom man äter ganska trist mat på diet så är det härligt att unna sig en ätardag då man kanv käka lite godis om man vill eller vilken vanlig mat som helst. Och då håller jag ju mig inte inom ramen för kalorier den dagen. Det som händer är ju bara att jag fyller på de tomma depåerna egentligen så det har ju inte hämmat min viktnedgång alls. Så gör ju de flesta som dietar med bra resultat.

GT_Razor
2011-04-28, 13:34
Så frågan är ju om det sabbar PF eller om man ska sluta med dem. Alternativt köra på med mer kalorier vilket det blir då, äta godare men bara man håller sig ungefär inom de ramarna. Jag menar ibland kanske man kollar en film lördag kväll och äter chips vid 22-23 tiden?

fotbollrap
2011-04-28, 13:35
Det har jag mest för psyket, som många andra som dietar. Eftersom man äter ganska trist mat på diet så är det härligt att unna sig en ätardag då man kanv käka lite godis om man vill eller vilken vanlig mat som helst. Och då håller jag ju mig inte inom ramen för kalorier den dagen. Det som händer är ju bara att jag fyller på de tomma depåerna egentligen så det har ju inte hämmat min viktnedgång alls. Så gör ju de flesta som dietar med bra resultat.

Tror ni det är standard att folk kompenserar sina ätardagar eller kör de bara på som vanligt dagen efter?

J.V
2011-04-28, 13:44
Så frågan är ju om det sabbar PF eller om man ska sluta med dem. Alternativt köra på med mer kalorier vilket det blir då, äta godare men bara man håller sig ungefär inom de ramarna. Jag menar ibland kanske man kollar en film lördag kväll och äter chips vid 22-23 tiden?Sheeez. Följ PF när du vill och kan.

Råkar du se en film utanför ditt ätfönster och vill äta chips till den så gör det. Din träningskarriär är inte över för det.

Langster
2011-04-28, 13:58

Jag vet inte om de flesta som dietar med bra resultat gör så.
Det som händer när du "fyller på de tomma depåerna" kan vara att du sabbar en hel veckas diet, jag skulle iaf lätt göra det på en ätardag, eller ett ätarmål t.o.m!

Ät godare mat om du tycker det är så trist att dieta så att du måste tröstäta godis på helgerna.

Langster
2011-04-28, 13:59
Så frågan är ju om det sabbar PF eller om man ska sluta med dem. Alternativt köra på med mer kalorier vilket det blir då, äta godare men bara man håller sig ungefär inom de ramarna. Jag menar ibland kanske man kollar en film lördag kväll och äter chips vid 22-23 tiden?
Vad är det du skulle sabba tror du? Förutom att viktminskningen inte går lika fort alltså.

GT_Razor
2011-04-28, 14:09
Jag vet inte om de flesta som dietar med bra resultat gör så.
Det som händer när du "fyller på de tomma depåerna" kan vara att du sabbar en hel veckas diet, jag skulle iaf lätt göra det på en ätardag, eller ett ätarmål t.o.m!

Ät godare mat om du tycker det är så trist att dieta så att du måste tröstäta godis på helgerna.

Jo det är väldigt vanligt att man har ätardagar. Känner personligen rätt många som har det och går vidare i dieten utan problem. Att sabba en veckas dietande stämmer verkligen inte. Har själv haft ätardagar hittils och vikten har gått nedåt i samma takt ändå när jag dagen efter kliver på det vanliga dietandet. Nu har jag inte kommit långt i dieten men ändå...Depåer är depåer...dvs glykogen osv som du fyller på med en sådan dag. Likt ett expansionskärl. Det är när depåerna är fulla och du kliver över som det lagras fett i kroppen.

Langster
2011-04-28, 14:11
Jo det är väldigt vanligt att man har ätardagar. Känner personligen rätt många som har det och går vidare i dieten utan problem. Att sabba en veckas dietande stämmer verkligen inte. Har själv haft ätardagar hittils och vikten har gått nedåt i samma takt ändå när jag dagen efter kliver på det vanliga dietandet. Nu har jag inte kommit långt i dieten men ändå...Depåer är depåer...dvs glykogen osv som du fyller på med en sådan dag. Likt ett expansionskärl. Det är när depåerna är fulla och du kliver över som det lagras fett i kroppen.

Jaså det säger du... fascinerande.

Du tror inte att det skulle vara bättre att ligga på ett något mindre underskott under hela veckan istället då? Istället för att ligga på ett så stort underskott att helgfrosseri blir möjligt?

GT_Razor
2011-04-28, 14:44
Jaså det säger du... fascinerande.

Du tror inte att det skulle vara bättre att ligga på ett något mindre underskott under hela veckan istället då? Istället för att ligga på ett så stort underskott att helgfrosseri blir möjligt?

Det handlar inte om underskottet. Men man äter ju lite annorlunda mat under diet än annars. Suget efter vissa kaloririkare saker blir ju större. Jag ligger ju på ett lagom underskott. Och det är inte direkt helgfrosseri utan att jag kanske unnar mig lite större portioner bra mat och lite mer gott (godis/chips) på kvällen

hejhopp79
2011-04-28, 14:46
Ja alltså självklart måste man inte följa ett ätfönster på minuten lol

Jag fastar 16-24 h varje dag. Oftast mellan 20-24 h eftersom 16 h känns för kort. Dessutom uppregleras lipolysen markant kring 18 h och uppåt. Det är inte så noga med tider förutom eventuella hungerskänslor.

Jag är nu inne på snart 21 h fasta och mår prima; lugn, fokuserad och harmonisk. Tvärtemot vad jag ofta känner mig när jag äter vanliht. Inget sug efter mat eller snus, till skillnad från när jag äter då suget sätter igång brutalt i vanliga fall, men inte när jag kör pf.

vicarious
2011-04-28, 15:54

Och if so, varför kör du pf?

Dessutom talar jag såklart inte bara för mig själv. Läs på lite om fysiologin bakom pf, hormoner, matsug etc och återkom.

Men skärp dig. Nån måtta får det väl vara. Du talar visst bara för dig själv när du gör ett sånt uttalande. Det är jättekul att DU trivs med PF och att det funkar bra för DIG. Sluta predika det som någon absolut sanning, börjar bli larvigt nu. Du höjer ju PF till skyarna i var och varannan tråd.

Ristretto
2011-04-28, 16:05
Men skärp dig. Nån måtta får det väl vara. Du talar visst bara för dig själv när du gör ett sånt uttalande. Det är jättekul att DU trivs med PF och att det funkar bra för DIG. Sluta predika det som någon absolut sanning, börjar bli larvigt nu. Du höjer ju PF till skyarna i var och varannan tråd.

Det beror ju lite på vilket sug man pratar om. Själv ser jag framemot första måltiden hela dagen, men jag är inte sugen på mat. Iaf inte det sug som gör att man inte bara kan äta ett chips, utan måste äta hela påsen. Det suget uppstår dock när efter måltider, även under pf, och sitter i ungefär en timma efter måltidens slut.

Den stora fördelen som jag ser det med själva fasta-upplägget och färre måltider är att jag inte måste fightas mot suget fler än ett par, tre gånger om dagen. Dessa gånger får jag dessutom äta mig ordentligt mätt.

vicarious
2011-04-28, 16:10
Det beror ju lite på vilket sug man pratar om. Själv ser jag framemot första måltiden hela dagen, men jag är inte sugen på mat. Iaf inte det sug som gör att man inte bara kan äta ett chips, utan måste äta hela påsen. Det suget uppstår dock när efter måltider, även under pf, och sitter i ungefär en timma efter måltidens slut.

Den stora fördelen som jag ser det med själva fasta-upplägget och färre måltider är att jag inte måste fightas mot suget fler än ett par, tre gånger om dagen. Dessa gånger får jag dessutom äta mig ordentligt mätt.

Ja precis. Och nu delar du med dig av din erfarenhet av PF & diet. Inte säkert att alla delar den erfarenheten vilket var min poäng i tidigare inlägg.

Eddie Vedder
2011-04-28, 16:15

Upplys oss gärna. :) Inte med en länk utan din egna uppenbara kunskap i frågan. :)

Pansartax
2011-04-28, 16:17

Vem är inte sugen på mat, hela tiden, oavsett fasta, deff bulk eller inget av det?

Mat är det bästa som finns.

;)

Ristretto
2011-04-28, 16:41
Ja precis. Och nu delar du med dig av din erfarenhet av PF & diet. Inte säkert att alla delar den erfarenheten vilket var min poäng i tidigare inlägg.

Jo, det var det som var meningen, jag håller med dig till 100% om att man inte kan utgå för att alla upplever det likadant.

En annan sak som jag tror många underskattar är hur sömnen påverkar aptiten. Sover jag för lite blir jag väldigt sugen på mat, hela tiden.

Crocker
2011-04-28, 16:49
Vem är inte sugen på mat, hela tiden, oavsett fasta, deff bulk eller inget av det?

;)
+1 faktiskt. *cupid*

Pintan
2011-04-28, 16:58

;)

Sex.

*screwy*:cool:

kalajset
2011-04-28, 17:04
+1 faktiskt. *cupid*

:)

När vi ändå är inne på spåret hunger, PF, dittan och dattan så...

Jag har inga problem med hungerskänslor ÖHT på en "vanlig" PF-diet á 16 timmar. I just deffsyfte då alltså. Om jag mot förmodan skulle vara lite hungrig kring uppstigning någon gång försvinner det av någon anledning alltid inom kort, och sen blir jag egentligen inte hungrig något mer överhuvudtaget den dagen. Det är det här jag tycker är så jäkla bra med PF och är helt klart huvudanledningen till att jag följer upplägget. Däremot blir jag lätt sugen på mer mat, även om jag är mätt, efter att jag ätit dagens första måltid. Tror anledningen till detta helt enkelt är att jag tycker mat i stort är jäkligt gott, (har inga direkta problem med att överäta om man säger så), och har jag väl börjat att äta fortsätter jag gärna. Men men, antar även att det finns någon snillrik fysiologisk orsak bakom detta som redan diskuterats otaliga gånger i tråden.

Danne2k
2011-04-28, 19:32

Känns ganska onödigt att anmärka på hans (hejhopp79) inlägg, ganska underförstått att man utgår ifrån sig själv när man hyllar PF, iaf för mig.

Eddie Vedder
2011-04-28, 19:34
ganska underförstått att man utgår ifrån sig själv när man hyllar PF, iaf för mig.

Han skriver ju uttryckligen att det är inte bara är han.

Danne2k
2011-04-28, 19:44
Han skriver ju uttryckligen att det är inte bara är han.

Näe förvisso sant.

Men jag tolkar det bara som att han säger att många andra upplever samma sak (vilket verkar stämma) men att PF för den sakens skull inte behöver vara den slutgiltiga sanningen.

shadowjz
2011-04-28, 22:27
Tjena. Är nu sugen på att testa på PF men undrar hur ett dugligt upplägg för mig som tränar ca kl16 skulle kunna se ut?
Gjorde ett snabbt exempel nedan. Skulle detta fungera eller går det att lägga upp på ett annat sätt för att få ut mer av de?

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12. Första målet
13
14
15
16. Träning
17
18. Andra målet
19
20 Protein
21
22
23
24

mvh

Crocker
2011-04-28, 22:33
Ser väl bra ut?

J.V
2011-04-28, 22:45
Tjena. Är nu sugen på att testa på PF men undrar hur ett dugligt upplägg för mig som tränar ca kl16 skulle kunna se ut?
Gjorde ett snabbt exempel nedan. Skulle detta fungera eller går det att lägga upp på ett annat sätt för att få ut mer av de?

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12. Första målet
13
14
15
16. Träning
17
18. Andra målet
19
20 Protein
21
22
23
24

mvhPersonligen hade jag lagt första målet senare, om det var möjligt. Fyra timmar mellan första målet och träning blir, åtminstone för mig, för länge.

shadowjz
2011-04-28, 23:03
Personligen hade jag lagt första målet senare, om det var möjligt. Fyra timmar mellan första målet och träning blir, åtminstone för mig, för länge.

Jag han hålla med dig där, men problemet är att jag går i skolan och då serveras maten mellan 11-12 ungefär så om man ska lägga första målet senare så får man ju ta med egen mat och de kanske inte är de smidigaste/lättaste. Går det att lösa på annat sätt eller får man helt enkelt vänja sig?

mvh

anton2000
2011-04-28, 23:06
För mig så funkar det att äta vid 12 och att träna vid 16. Brukar känna mig lite småhungrig ibland innan träningen, men hungern försvinner väldigt snabbt när man börjar sippra på pwon och börjar traska mot gymmet. Prova och utvärdera, om det inte känns bra så ät på andra tider. Men det där upplägget är rätt så standard och funkar fint, tänk på att inte äta för mycket vid 12-snåret bara...

shadowjz
2011-04-28, 23:16
För mig så funkar det att äta vid 12 och att träna vid 16. Brukar känna mig lite småhungrig ibland innan träningen, men hungern försvinner väldigt snabbt när man börjar sippra på pwon och börjar traska mot gymmet. Prova och utvärdera, om det inte känns bra så ät på andra tider. Men det där upplägget är rätt så standard och funkar fint, tänk på att inte äta för mycket vid 12-snåret bara...

Okej. De låter bra! Det kanske är lite av en vanesak och att man med tiden vänjer sig när man får med de med i sina vardagliga rutiner. Jag ska ge de ett försök och lär märka om de funkar eller inte. Bara o ge allt, inga ursäkter... Tack för hjälpen! :)

vicarious
2011-04-29, 06:45
Jag har samma dilemma. Lunch vid 11.30-12.30 och är inte på gymmet förrän tidigast 17. Har börjat äta en liten måltid direkt efter jobbet/strax innan jag åker och tränar, tycker det känns bäst så. Sen blir det oftast en stor måltid direkt efter träningen och sen inget mer.

GT_Razor
2011-04-29, 10:50
Vidare frågor: :Virro

Blir ungefär samma upplägg för mig. Fastar till runt 11.00-11.30 sen kommer lunchen som kommer vara medelstor. Sen ett mål vid 14.00, träning vid 17.00, lite aminosyror bara efter träningen och det största målet sen efter träningen och avsluta med kvarg senast 20.00. Hur låter det upplägget? Och vissa dagar när jag inte styrketränar kör jag lite löpning istället vid den tiden. Som jag nämnt tidigare....nu är ju fokusen diet för att komma i bra form. Låter detta vettigt?

Sen lite andra frågor. Ni som kört PF...får ni inte dålig andedräkt under fastan? Man brukar ju ha rätt taskig andedräkt när man inte ätit på länge. Samt hur gör ni som dietat på detta sätt med morgonpromenader? Skippa dem? Tänkte blir man inte låg på energi om man kör en rask promenad på morgonen och sen fortfarande väntar massa timmar innan man äter?

BengtBurk
2011-04-29, 11:07
Vidare frågor: :Virro

Blir ungefär samma upplägg för mig. Fastar till runt 11.00-11.30 sen kommer lunchen som kommer vara medelstor. Sen ett mål vid 14.00, träning vid 17.00, lite aminosyror bara efter träningen och det största målet sen efter träningen och avsluta med kvarg senast 20.00. Hur låter det upplägget? Och vissa dagar när jag inte styrketränar kör jag lite löpning istället vid den tiden. Som jag nämnt tidigare....nu är ju fokusen diet för att komma i bra form. Låter detta vettigt?

Sen lite andra frågor. Ni som kört PF...får ni inte dålig andedräkt under fastan? Man brukar ju ha rätt taskig andedräkt när man inte ätit på länge. Samt hur gör ni som dietat på detta sätt med morgonpromenader? Skippa dem? Tänkte blir man inte låg på energi om man kör en rask promenad på morgonen och sen fortfarande väntar massa timmar innan man äter?

Ja, det låter vettigt.

Har inte upplevt att jag får dålig andedräkt men då borstar jag tänderna på morgonen.