Visa fullständig version : Periodisk fasta
Ja men det handlar ju om en skyddande effekt på neuroner, vilket såklart är trevligt.
Att oxidativ stress och blodtryck ökar beror på att du kränger stora mängder åt gången. Men som sagt minskar det sannolikt ändå sett över dygnet. Oavsett när man äter är det ur de flesta hälsomässiga perspektiv och de i de flesta situationer inte nyttigt att äta stora mängder mat åt gången, men ska man göra det är ju påföljande fasta onekligen "buffrande".
Spikmattan
2013-01-07, 13:37
Det börjar bli dags för en deff, och har sneglat lite på PF och är sugen! Har under tidigare viktnedgångar haft väldigt strul med mina hormoner och ffa östrogenproduktionen (med långa perioder av utebliven mens som resultat), och undrar om någon här sitter på nån fakta om just detta. Vill liksom gärna inte att kroppen ballar ur igen.
Kvinnor och PF känns inte helt givet, skulle jag säga. Men säkert med stor individuell variation. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden.
Jag hade personligen gjort en variant med att äta kolhydrater på kvällen och hålla mig till protein och fett dagtid, då du får en liknande effekt som av egentlig fasta på en del sätt. Dessutom säger mig mina och andras erfarenheter att det är väldigt bra sätt att hålla hunger och sötsug i schack på, till stor del förmodligen p g a jämna blodsockernivåer.
Fasta är också ett bra sätt att hålla hunger och mat/söt-sug i schack, av samma anledningar.
Spikmattan
2013-01-08, 20:04
Kvinnor och PF känns inte helt givet, skulle jag säga. Men säkert med stor individuell variation. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden.
Jag hade personligen gjort en variant med att äta kolhydrater på kvällen och hålla mig till protein och fett dagtid, då du får en liknande effekt som av egentlig fasta på en del sätt. Dessutom säger mig mina och andras erfarenheter att det är väldigt bra sätt att hålla hunger och sötsug i schack på, till stor del förmodligen p g a jämna blodsockernivåer.
Fasta är också ett bra sätt att hålla hunger och mat/söt-sug i schack, av samma anledningar.
Tack för svaret, skippar nog fastan
Andersson92
2013-01-08, 20:23
Jag älskar att köra PF när jag deffar, det funkar riktigt bra och jag personligen behöver inte gå hungrig vilket är riktigt skönt.
Men snart är min deff slut och det blir till att börja bulka. Träningen blir näst intill alltid av på morgonen innan frukost. Jag dricker en hel del kaffe och en pwo-drink innan jag börjar tränar. Under deffen har det funkat riktigt bra.
Men jag kan känna att jag är beroende av koffienet och pwo drinken innan träningen nu vid deff för att orka. Det är ju kcal-underskottet som är den stora boven till varför jag annars inte orkar prestera men hur är det när man kör kcal-överskott vid PF och träning på morgonen innan frukost? Får ni ett riktigt bra tryck på träningen? Skulle gärna vilja skippa i att ta den stora mängd koffiein o uppiggande ämnen som jag tar, märker att jag får huvudvärk nu om jag inte tar dem...Hur känner ni att bulka med PF?
Doctor Snuggles
2013-01-12, 19:07
Apropå kända idrottsmän som kör pf (typ), bör nämnas den amerikanska fotbollspelaren Hershell Walker. Högst anekdotiskt, och han kan vara ett genetiskt freak (även om han inte var särskilt atletisk, utan snarare tjock som barn och hans föräldrar inte är anmärkningsvärda), men han har tydligen käkat ett mål om dagen, främst vegetariskt och aldrig rött kött och överlag lite protein, sedan han var 16. Han dricker visserligen eventuellt lite juice på dagarna (vilket kan förstås vara mer än "lite" ;)). Vid 50 ser han ut som och har formen som en 30 åring, och debuterade i mma på hyffsat hög nivå vid 48 års ålder.
Leifallan
2013-01-13, 10:15
Finns de fler kända profiler som pysslar med pf?
Finns de fler kända profiler som pysslar med pf?
mike tuscherer sysslar väl med det såvitt jag vet, om än något modifierad då han dricker 10g bcaa på förmiddagen, sist jag kollade.
Har funderingar på att köra PF på kommande deff
Har dock aldrig testat det, funderar på att köra enligt följande;
Fasta(19h) 18.00-13.00
Ätfönster(5h) 13.00-19.00
Två mål per dag
Mål 1 13.00 (40% av totala intaget)
Träning 16.00
Mål 2 18.00 (60% av totala intaget)
Har också hund så totalt promeneras det cirka 1mil per dag där längsta sträckan ligger runt 19.00
Hur ser fördelningen av kost ut, funkar det bra med endast två mål per dag?
Bör man lägga till BCAA, prot shake eller liknande innan/efter träningen?
Vad bör man tänka på vid en sådant upplägg?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23313101
Nya rön
Ristretto
2013-01-17, 22:10
Nya rön
Jopp, Berkhan slängde precis upp den på fejan och enligt honom är det där inte några nya. ;)
Läste igenom, har inte tillgång till fullängdarn men att man använder mer fett som bränsle än kh under fastande träning, kan man dra den slutsaten? Eller är de bara att fettet oxiderar när man tränar fastande utan att de används?
Ristretto
2013-01-17, 22:34
Eller är de bara att fettet oxiderar när man tränar fastande utan att de används?
Fettoxidation är när fettet bryts ner för att användas som bränsle.
Fettoxidation är när fettet bryts ner för att användas som bränsle.
läste igenom den. kort sammanfattning för en lekman? :D förstår inte helheten
Ristretto
2013-01-17, 22:43
läste igenom den. kort sammanfattning för en lekman? :D förstår inte helheten
Jag har inte läst den. Men Martin skrev: Fasted state training burns fat, spares glycogen, new study shows 1.usa.gov/UxHEU0 Old news, new study.
Jag har inte läst den. Men Martin skrev:
gäller detta styrketräning också? känns som att man vill använda glykogen då?
Ristretto
2013-01-17, 22:54
Jag har som sagt inte läst den. Men, i abstractet står det
subjects exercised at 50% VO(2) max for 60min
Vilket onekligen tyder på att det handlar om såndäringa konditionsträning på 50% av maximal syreupptagningsförmåga.
Jag har som sagt inte läst den. Men, i abstractet står det
Vilket onekligen tyder på att det handlar om såndäringa konditionsträning på 50% av maximal syreupptagningsförmåga.
50% är iaf de ja ligger på under ett pass styrketräning, lite över kanske.
Ristretto
2013-01-18, 00:00
50% är iaf de ja ligger på under ett pass styrketräning, lite över kanske.
*popcorn*
vicarious
2013-01-18, 08:36
Nej det har jag väldigt svårt att tänka mig.
Nya rön
Den diskuteras redan i en annan tråd, som jag inte hittar nu
Är det många här - likt mig - som upplever att man kissar konstant på periodisk fasta? Börjar bli ganska tröttsamt nu känner jag.
Ristretto
2013-01-19, 19:07
Är det många här - likt mig - som upplever att man kissar konstant på periodisk fasta? Börjar bli ganska tröttsamt nu känner jag.
Inte om man ligger på balans eller överskott. Annars korrelerar det ganska väl med hur mycket jag dricker.
Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5
StarkaUlf
2013-01-19, 19:08
Inte mer än vanligt.
Kissar knappt innan jag brutit fastan men direkt efter är det som en kran.. Höhö
jag brukar vakna mitt i natten för att pissa. men det har väl snarare med mitt höga proteinintag och göra, samt sista shaken innan läggdags :)
Tänker på glukagon-initierad glukoneogenes där kvävet ska tas om hand :/
Du har ju inget i magen som fångar upp och fördröjer vätskans passage genom kroppen osv.. Så det rinner ju rakt igenom, koffein på det också så är det ännu värre ;)
Doctor Snuggles
2013-01-19, 21:38
Du har ju inget i magen som fångar upp och fördröjer vätskans passage genom kroppen osv.. Så det rinner ju rakt igenom, koffein på det också så är det ännu värre ;)
Kan nog också ha att göra med det parasympatiska nervsystemet , som bl a stimulerar blåsan.
Elfsberg
2013-01-19, 22:01
Eller nått mycket enklare som ett alldeles för högt vätskeintag överlag? Eller så börjar han bli gammal? Eller så har han dåligt tränad på att hålla sig? (Ja, man kan vara det)
färsking1
2013-01-20, 12:00
Precis börjat köra leangains.. Kört 1½ vecka nu och har lite frågor angående detta.
Jag kör två st måltider innan träning då det passar mig bäst med jobb och liknande. Som jag förstått skall ju en stor majoritet av kcal tas efter träning. Dock är jag lat och orkar inte äta så jävla mycket (uppemot 1600kcal) så jag fuskar med 450 kcal gainer direkt efter gymmet - jag vet att man inte ska dricka sina kcal men fan det går inte annars så det får vara så :P -
Dock så har jag legat på väldigt högt kolhydratsintag på "lunchen" typ 2 timmar innan träning.. uppemot 130g kolhydrater från fullkornsris. Här kommer min optinoja in (ja, den finns kvar.. men den börjar försvinna) Ska jag flytta det till efter träningen istället? Målet består av fullkornsris, en burk tonfisk med lite lite tomatsås och en avokado.
tar 10g eaa när jag vaknar (en del av min optinojja jag vet men det ger mig psykologiskt lugn, sen bryter det ju inte fastan så som ajg förstått det)
Måltiden som jag bryter fastan med ser ur så här:
690.4kcal
Protein 56.4g
Kolhydrater 86.9g
Fett 11.1g
En blandning av ärtor, ägg, kalkon, kvarg och apelsin(frukt inte juice) samt blåbärsoppa från proviva.
Sen kommer då "lunchen" jag pratade om innan.
Om ni vill veta vad jag äter efter träning så är det då:
Pasta/ris runt 100g okokt. Oftast 10% nötfärs 200g och sen 250g kvarg med 100g blåbär. Dricker oftast lättmjölk till det 3dl. sen 200g frysta grönsaker som är tinade i varmt vatten med påse för att slippa nuka dem i micro eller koka sönder dem.
Som sagt, frågan är, flytta typ 70g kolhydrater efter träning istället för innan? :P
Om jag optinojjar får ni slå mig på fingrarna.
Precis börjat köra leangains.. Kört 1½ vecka nu och har lite frågor angående detta.
Jag kör två st måltider innan träning då det passar mig bäst med jobb och liknande. Som jag förstått skall ju en stor majoritet av kcal tas efter träning. Dock är jag lat och orkar inte äta så jävla mycket (uppemot 1600kcal) så jag fuskar med 450 kcal gainer direkt efter gymmet - jag vet att man inte ska dricka sina kcal men fan det går inte annars så det får vara så :P -
Dock så har jag legat på väldigt högt kolhydratsintag på "lunchen" typ 2 timmar innan träning.. uppemot 130g kolhydrater från fullkornsris. Här kommer min optinoja in (ja, den finns kvar.. men den börjar försvinna) Ska jag flytta det till efter träningen istället? Målet består av fullkornsris, en burk tonfisk med lite lite tomatsås och en avokado.
tar 10g eaa när jag vaknar (en del av min optinojja jag vet men det ger mig psykologiskt lugn, sen bryter det ju inte fastan så som ajg förstått det)
Måltiden som jag bryter fastan med ser ur så här:
690.4kcal
Protein 56.4g
Kolhydrater 86.9g
Fett 11.1g
En blandning av ärtor, ägg, kalkon, kvarg och apelsin(frukt inte juice) samt blåbärsoppa från proviva.
Sen kommer då "lunchen" jag pratade om innan.
Om ni vill veta vad jag äter efter träning så är det då:
Pasta/ris runt 100g okokt. Oftast 10% nötfärs 200g och sen 250g kvarg med 100g blåbär. Dricker oftast lättmjölk till det 3dl. sen 200g frysta grönsaker som är tinade i varmt vatten med påse för att slippa nuka dem i micro eller koka sönder dem.
Som sagt, frågan är, flytta typ 70g kolhydrater efter träning istället för innan? :P
Om jag optinojjar får ni slå mig på fingrarna.
rekommendationen att inte dricka kalorierna är för att det knappt ger någon mättnad. Det är inte förbjudet.
Jo eaa bryter fastan. Om du tar det så fastar du inte riktigt
färsking1
2013-01-20, 14:08
rekommendationen att inte dricka kalorierna är för att det knappt ger någon mättnad. Det är inte förbjudet.
Jo eaa bryter fastan. Om du tar det så fastar du inte riktigt
Mätt är jag så det räcker :)
Ok, då skippar jag EAA på morgonen då. Har väl aminosyror i blodet så det sprutar ut ur svettkörtlarna ändå xD
Ristretto
2013-01-22, 20:04
Alla som ville veta vad som stod i studien som kom upp i tråden för ett par dagar sedan kan klicka på den här länken:
http://traningslara.se/traning-innan-frukost-och-fettforbranning/
Alla andra kan låta bli.
Läste Jacobs analys tidigare idag, intressant utvärdering..
Jag skrev lite om studien också om någon är intresserad: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/15/finns-det-nagon-skillnad-mellan-att-trana-innan-eller-efter-frukost/
färsking1
2013-01-23, 17:27
En fundering jag har angående bryta fastan.
När jag bryter fastan så verkar det som jag får sådan insulintopp. Blir helt skakig och orolig i kroppen. Sticker och har sig i huden osv.
Idag åt jag typ inget fett alls när jag bröt fastan.. Mer komplexa och långsamma kolhydrater eller lägga till mer fett för att stabilisera? Det är sjukt irriterande. Gå från att må tipp topp under fastan till att få ett nervsammanbrott ungefär :/
När jag bryter fastan så verkar det som jag får sådan insulintopp. Blir helt skakig och orolig i kroppen. Sticker och har sig i huden osv.
Idag åt jag typ inget fett alls när jag bröt fastan.. Mer komplexa och långsamma kolhydrater eller lägga till mer fett för att stabilisera? Det är sjukt irriterande. Gå från att må tipp topp under fastan till att få ett nervsammanbrott ungefär :/
Vad äter/dricker du när du bryter fastan då?
färsking1
2013-01-24, 12:58
Fasta inte då.
Också ett alternativ men trivs med hur man mår på morgonen känner mig piggare och sen sparar det mig tid speciellt på morgonen. blir lite moment 22 :confused:
Igår blev det en röra av tonfisk (150g) + ärtor (200g). sen 100g apelsin, 3dl blåbärssoppa och 250g kvarg.
Protein: 323 kcal, 51 E%
Kolhydrater: 277 kcal, 44 E%
Fett: 34 kcal, 5 E%
Också ett alternativ men trivs med hur man mår på morgonen känner mig piggare och sen sparar det mig tid speciellt på morgonen. blir lite moment 22 :confused:
Igår blev det en röra av tonfisk (150g) + ärtor (200g). sen 100g apelsin, 3dl blåbärssoppa och 250g kvarg.
Vitaminchock? cofffee
färsking1
2013-01-24, 14:37
Vitaminchock? cofffee
Mm vitaminchock? :confused:
El Socio
2013-01-26, 21:49
Samma problem här, svar uppskattas. :)
Ristretto
2013-01-26, 21:51
Vad äter ni till första måltiden?
El Socio
2013-01-26, 22:40
Allt möjligt, från Tacos till lax och grönsaker.
Men oftast nån typ av pasta med kyckling eller köttfärssås och mjölk som dryck, brukar bli övermätt också. :P
färsking1
2013-01-27, 13:54
Den dagen blev det en röra av tonfisk (150g) + ärtor (200g). sen 100g apelsin, 3dl blåbärssoppa och 250g kvarg.
Idag blev det proteingröt med frysta hallon och mjölk. Ett kokt ägg fick också slinka ner, mums!
Idag bröt jag fastan med:
Lättyoghurt med päronsplittkasein, hackat äpple, fiberhavregryn
+ 1 kokt ägg
Det kunde lika gärna ha varit pasta m. köttfärssås likaväl som proteinpannkaka eller lax och potatis
Gyrostallrik :naughty:
Kvarg med banan och äpple..
Marcus Yngvesson
2013-01-28, 09:39
Min första dag med periodisk fasta. Fan vad hungrig jag är, äter första målet 11:30 och till 19:30.
Min första dag med periodisk fasta. Fan vad hungrig jag är, äter första målet 11:30 och till 19:30.
Det går över, om ett tag kommer du aldrig uppleva hunger på samma sätt igen
Det går över, om ett tag kommer du aldrig uppleva hunger på samma sätt igen
Precis.
Din känsla och uppfattning av hunger kommer för alltid att förändras när du provar att fasta. 24-timmars fasta är pricken över i:et.
Precis.
Din känsla och uppfattning av hunger kommer för alltid att förändras när du provar att fasta. 24-timmars fasta är pricken över i:et.
+1
Jag tycker även att man lär sig skillnaden på att vara hungrig och att vara fastande. En distinkt skillnad.
Marcus Yngvesson
2013-01-28, 13:37
Överlevt än så länge iaf! Nej men det känns riktigt bra. Tog bcaa vid 08;00 cirka sen en kopp svart kaffe 10:00 och åt stadig lunch 11:30. Fick till en början lite inte i magen kan det bero på att man äter ganska mycket och vanlig mat till frukost?
Överlevt än så länge iaf! Nej men det känns riktigt bra. Tog bcaa vid 08;00 cirka sen en kopp svart kaffe 10:00 och åt stadig lunch 11:30. Fick till en början lite inte i magen kan det bero på att man äter ganska mycket och vanlig mat till frukost?
Tränade du vid 08? om inte, skippa BCAA, du bröt fastan i onödan.
Vad åt du för nåt? Om du åt enorma mängder så talar logiken för sig själv, annars kan det ha varit något som upprört din mage.
Marcus Yngvesson
2013-01-28, 13:44
Tränade du vid 08? om inte, skippa BCAA, du bröt fastan i onödan.
Vad åt du för nåt? Om du åt enorma mängder så talar logiken för sig själv, annars kan det ha varit något som upprört din mage.
Nej men har läst studier att bcaa inte bryter fastan? Nej åt vanlig mäng chili con carne.
Nej men har läst studier att bcaa inte bryter fastan? Nej åt vanlig mäng chili con carne.
Det gör den, tyvärr. Jag tycker du ska fasta helhjärtat om du ska göra det alls, finns ingen direkt mening att lalla med bcaa/eaa under fastan.
Känslig mot kryddig mat? Annars vet jag inte
Man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
Man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
+1
Om man själv tycker att man mår bättre på att sippa på lite bcaa eller en proteindrink under "fastan" så kan man ju göra det.
+1
Om man själv tycker att man mår bättre på att sippa på lite bcaa eller en proteindrink under "fastan" så kan man ju göra det.
Working 'dat proteinpuls' mäjbi
Working 'dat proteinpuls' mäjbi
Ja proteinpuls känns ju däremot lätt onödigt i mitt tycke ;)
superhornet
2013-01-28, 16:40
Kört PF rätt länge nu. Den där kaffekoppen istället för frukost gör en himla skillnad. Skippade kaffet idag och då minsan, då blev jag väldigt hungrig vid tiotiden! Är nog rätt mycket psykiskt, måste få i mig _något_ på morgonen, nu har jag vant mig vid 0kcal-kaffekoppen, missar jag den då jävlar.. :P
Angående den "sugande" hungerkänslan man får i magen ibland så tycker jag att den dämpas väldigt bra av ett glas vatten eller en kopp kaffe.
Nu när jag har vant mig vid att gå större delen av dagen utan att äta så känner jag i stort sett inte av några problem med seghet och hunger förrän när jag börjar laga mat på eftermiddagen/kvällen.
vicarious
2013-01-28, 21:16
man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
+1
RambleOn
2013-01-29, 02:18
Jag tränar på morgonen vid 8-9 och dricker EAA innan och efter träning. Jag dricker även en proteinshake efteråt blandat med kreatin.
Jag vill dock inte bryta min fasta utan vill äta mitt första riktiga mål vid 4-5 tiden, hur ska jag göra? Ska jag helt enkelt fortsätta min fasta efteråt eller kommer jag blir hungrig vid lunch igen?
Hur gör ni som tränar på morgonen men inte äter förrän sen eftermiddag/kväll?
EDIT: Såg att det fanns svar på min fråga nu, men är fortfarande intresserad över hur de som tränar på morgon och äter på kvällen får ihop det.
Jag tränar visserligen inte på morgonen men i alla fall runt 12:00-13:30. Tar eaa innan och efter träningen och en gång till runt 16:00. Sedan har jag mitt ätfönster mellan (ca) 18:30-22:30. Jag har bara hållit på i ca en månad men jag trivs ganska bra med det hittills och det borde vara applicerbart på ditt exempel också.
Hur som helst så bryter både eaa och vassle fastan tillfälligt, som skrivits tidigare i tråden. Men det spelar ingen större roll, vad jag har förstått.
Skickat från en mobil enhet.
MangeWbg
2013-01-29, 10:49
Hej! Tänkte köra periodisk fasta efter den 4/2- 2013.
Tänkte att någon kan klargöra några frågor om ni vill. De mesta snurrar runt i skallen efter sökt här på de 538 sidorna med 10000000 tals frågor.
Fasta till kl 12.
Kl12:00 Första måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl14:00 Andra måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl16:00 1 tim prommenad.
kl17:30 1 tim 20 min styrketräning.
kl19:00 Största målet på dagen.
kl20:00 Fasta till kl 12:00
Lite frågor som jag funderar på.
1. Tänkte ligga på ca 300-500 i underskott per dag är detta lagom eller skall jag ligga lite över på träningsdagarna och under på vilodagarna?
2. Skall jag ta BCAA eller EAA under träningen?
3. Tänkte köra Omega 3 och multivitaminer till första måltiden och ZMA innan jag lägger mig på kvällen. Behöver jag något mer eller är något onödigt?
4. Eventuell ätar dag?
5. Någon som har något som man borde ändra eller tänka på?
MVH Mange
Hej! Tänkte köra periodisk fasta efter den 4/2- 2013.
Tänkte att någon kan klargöra några frågor om ni vill. De mesta snurrar runt i skallen efter sökt här på de 538 sidorna med 10000000 tals frågor.
Fasta till kl 12.
Kl12:00 Första måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl14:00 Andra måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl16:00 1 tim prommenad.
kl17:30 1 tim 20 min styrketräning.
kl19:00 Största målet på dagen.
kl20:00 Fasta till kl 12:00
Lite frågor som jag funderar på.
1. Tänkte ligga på ca 300-500 i underskott per dag är detta lagom eller skall jag ligga lite över på träningsdagarna och under på vilodagarna?
2. Skall jag ta BCAA eller EAA under träningen?
3. Tänkte köra Omega 3 och multivitaminer till första måltiden och ZMA innan jag lägger mig på kvällen. Behöver jag något mer eller är något onödigt?
4. Eventuell ätar dag?
5. Någon som har något som man borde ändra eller tänka på?
MVH Mange
1. Jag tycker du ska ligga lite över på träningsdagarna, och lite mer under på vilodagarna.
2. Nej det räcker med innan och efter.
3. Ev. är ZMA onödigt. Det sägs förbättra sömnen, men jag vet inte. Du behöver egentligen ingenting beroende på vad du äter. Men generellt sätt är omega-3 och multivit en bra idé.
4. Träningsdagen är din "ätardag"
5. Den långa promenaden precis innan träning, finns det möjlighet att lägga den vid ett annat tillfälle så tycker jag du ska göra det, men det går att köra så om det passar in perfekt i din vardag. Periodisk fasta är om något, mycket flexibelt och lätt att anpassa efter egna behov
MangeWbg
2013-01-29, 13:58
1. Jag tycker du ska ligga lite över på träningsdagarna, och lite mer under på vilodagarna.
2. Nej det räcker med innan och efter.
3. Ev. är ZMA onödigt. Det sägs förbättra sömnen, men jag vet inte. Du behöver egentligen ingenting beroende på vad du äter. Men generellt sätt är omega-3 och multivit en bra idé.
4. Träningsdagen är din "ätardag"
5. Den långa promenaden precis innan träning, finns det möjlighet att lägga den vid ett annat tillfälle så tycker jag du ska göra det, men det går att köra så om det passar in perfekt i din vardag. Periodisk fasta är om något, mycket flexibelt och lätt att anpassa efter egna behov
ZMA var ett försök att förbättra sömnen och återhämtning. (Kanske mest placeboeffekt)
Promenaden är får stanna där den är så länge får flytta på den om jag behöver.
Okej då får jag räkna om lite så jag ligger över på träning och under på vilodagarna så får man väl testa sig framåt.
Funderar på träningsjournal med bilder återkommer om det blir så.
tack för svaret!
RambleOn
2013-01-29, 17:02
Om jag äter betydligt mindre en dag, kan jag ta igen det genom att äta mer dagen, eller två dagar efter? I och med att det är ok att fasta 24h (och mer), kan man istället för att mäta intag var 24e timme mäta över exemplevis 3 dagar, dvs dra ett snitt över 72h per gång?
Om jag äter betydligt mindre en dag, kan jag ta igen det genom att äta mer dagen, eller två dagar efter? I och med att det är ok att fasta 24h (och mer), kan man istället för att mäta intag var 24e timme mäta över exemplevis 3 dagar, dvs dra ett snitt över 72h per gång?
Ja det kan du, du kan mäta över vilken tidsperiod du vill
RambleOn
2013-01-29, 22:17
Ja det kan du, du kan mäta över vilken tidsperiod du vill
Misstänker lite sarkasm där, eller?
Kan jag alltså räkna mina intag per vecka, hoppa över mat helt o hållet i en dag eller två utan att få några negativa effekter på muskelbildningen? Jag vet att jag läst att kroppen inte hamnar i ett katabolt tillstånd förrän upp emot 90h, men det tar fortfarande emot lite att tänka så.
Låt säga att jag ska få i mig 2000 kalorier per dag under min deff, kan jag då ligga på 1000 kalorier i 6 dagar, för att sedan äta 9000 kalorier den 7e dagen och få samma resultat som om jag åt 2000 kalorier per dag? Detta exempel var lite överdrivet, men borde väl fungera i praktiken så länge man får i sig tillräckligt för att fylla sina marcos?
Kan jag alltså räkna mina intag per vecka, hoppa över mat helt o hållet i en dag eller två utan att få några negativa effekter på muskelbildningen? Jag vet att jag läst att kroppen inte hamnar i ett katabolt tillstånd förrän upp emot 90h, men det tar fortfarande emot lite att tänka så.
Låt säga att jag ska få i mig 2000 kalorier per dag under min deff, kan jag då ligga på 1000 kalorier i 6 dagar, för att sedan äta 9000 kalorier den 7e dagen och få samma resultat som om jag åt 2000 kalorier per dag? Detta exempel var lite överdrivet, men borde väl fungera i praktiken så länge man får i sig tillräckligt för att fylla sina marcos?
Du misstänkte fel :) du kan välja din egen mätperiod, men inom rimliga gränser naturligtvis. Att ligga på 200 kcal en hel dag och sen äta 7800 kcal nästa är ingen höjdare. Men 3000 ena dagen och 4500 nästa är inga problem (Exempel)
Det är just så många "gurus" menar att man kan göra inför högtider osv. Tex fasta dagen innan julafton för att kunna njuta lite extra.
johanhej
2013-02-03, 08:12
Nu har det varit en väldans massa snack i en annars trevlig måltidstråd, så tänkte om inblandade kunde ta med sig diskussionen hit eller något istället.
Jag har också reagerat på portionerna som förtärs i tråden. Inte nödvändigtvis på dess storlek, men däremot innehållet. Om man ska snacka opti så kan det väl ändå inte vara bra att trycka i sig hundratals gram kolhydrater från socker, EFTER att man ätit en vanlig måltid? I min mening så borde levern vara fylld redan efter 100g kolhydrater, och den största del av förtärt socker borde väl sätta sig direkt på fläsket. Eller har jag missförstått något?
Sen tycker jag också det känns väldigt lustigt att anamma ett matsätt som är relativt unikt för styrketränande, men ändå inte löpa linan ut med avseende på ovanstående fysiologi. Jag kan förstå folk som ropar ätstörning osv, även om det inte hör hemma i tråden.
Jag själv har kört periodisk fasta i nåt år nu, och det passar mig utmärkt. Jag äter en del godis och socker efter måltider, om än men inte i närheten av så stora mängder som konflikten handlar om.
Nu har det varit en väldans massa snack i en annars trevlig måltidstråd, så tänkte om inblandade kunde ta med sig diskussionen hit eller något istället.
Jag har också reagerat på portionerna som förtärs i tråden. Inte nödvändigtvis på dess storlek, men däremot innehållet. Om man ska snacka opti så kan det väl ändå inte vara bra att trycka i sig hundratals gram kolhydrater från socker, EFTER att man ätit en vanlig måltid? I min mening så borde levern vara fylld redan efter 100g kolhydrater, och den största del av förtärt socker borde väl sätta sig direkt på fläsket. Eller har jag missförstått något?
Sen tycker jag också det känns väldigt lustigt att anamma ett matsätt som är relativt unikt för styrketränande, men ändå inte löpa linan ut med avseende på ovanstående fysiologi. Jag kan förstå folk som ropar ätstörning osv, även om det inte hör hemma i tråden.
Jag själv har kört periodisk fasta i nåt år nu, och det passar mig utmärkt. Jag äter en del godis och socker efter måltider, om än men inte i närheten av så stora mängder som konflikten handlar om.
Länka konflikten, vilken mattråd?
Länka konflikten, vilken mattråd?
måltider recept och tips eller vad den heter. du bör hitta konflikten på sista sidan och någon/några sidor bak.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Hej!
Vet inte om någon svarat på frågan tidigare, är över 500 svar i denna tråd.
Jag har läst på en del om PF och är intresserad av att börja.
Det jag undrar då jag redan är rätt deffad om man kan bygga mer muskler med PF, eller om det enbart är en bra metod för deffning?
Jag tänker mig ca +2g/kg protein per dag, och att ha ett matfönster mellan 12:00-20:00 där träningen ligger mellan 17-18 någon gång. Hur mycket kalorier ska man äta per kg?
Och som sagt det jag undrar är, är detta en bra metod även för muskelbyggning?
MVH
Hej!
Vet inte om någon svarat på frågan tidigare, är över 500 svar i denna tråd.
Jag har läst på en del om PF och är intresserad av att börja.
Det jag undrar då jag redan är rätt deffad om man kan bygga mer muskler med PF, eller om det enbart är en bra metod för deffning?
Jag tänker mig ca +2g/kg protein per dag, och att ha ett matfönster mellan 12:00-20:00 där träningen ligger mellan 17-18 någon gång. Hur mycket kalorier ska man äta per kg?
Och som sagt det jag undrar är, är detta en bra metod även för muskelbyggning?
MVH
Jämfört med vad? Samma mat fast utspritt över dagen? Antagligen ingen skillnad. Ett skönare sätt att fördela och kunna äta större måltider när man väl äter.
Jämfört med vad? Samma mat fast utspritt över dagen? Antagligen ingen skillnad. Ett skönare sätt att fördela och kunna äta större måltider när man väl äter.
Jepp jämfört med att äta mindre mål med samma mängd protein/kolhydrater utspritt över hela dagen.
Så dvs. PF ger samma muskeluppbyggnad vid samma intag, dock ger det en lägre fett nivå? Är det så man ska tolka det?
Jepp jämfört med att äta mindre mål med samma mängd protein/kolhydrater utspritt över hela dagen.
Så dvs. PF ger samma muskeluppbyggnad vid samma intag, dock ger det en lägre fett nivå? Är det så man ska tolka det?
Nej, det blir antagligen samma fettnivå.
Doctor Snuggles
2013-02-03, 18:39
Du misstänkte fel :) du kan välja din egen mätperiod, men inom rimliga gränser naturligtvis. Att ligga på 200 kcal en hel dag och sen äta 7800 kcal nästa är ingen höjdare. Men 3000 ena dagen och 4500 nästa är inga problem (Exempel)
Varför är det ingen höjdare? Ser inget direkt problem, om man trivs med det.
De flesta studier som är gjorda på periodisk fasta är gjorda på varannandagsfasta, vilket det isf liknar mer än leangains iaf.
Varför är det ingen höjdare? Ser inget direkt problem, om man trivs med det.
De flesta studier som är gjorda på periodisk fasta är gjorda på varannandagsfasta, vilket det isf liknar mer än leangains iaf.
Borde lagt till att det var en personlig åsikt. Då tycker jag man ska köra fullt ut på varannan dags fastan istället för att bara äta halvdant, men to each his own
Nej, det blir antagligen samma fettnivå.
Det känns väldigt ologiskt.
1) PF ska ge en bättre muskler:fett kvot.
2) Folk kör på PF året om, bygger de inga muskler utan bara behåller sin nuvarande form?
3) Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen
Ställer mig fortfarande frågan, äta under hela dagen, eller köra med PF för muskeluppbyggnad?
Säger folk PF, borde inte detta auto ge en lägre fett nivå?
Vem påstår det?
2) Folk kör på PF året om, bygger de inga muskler utan bara behåller sin nuvarande form?
Det beror på om de äter överskott, ligger på balans eller underskott och hur länge de gör varje. Samt självklart hur de tränar under samma tidsrymd.
3) Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen
Vilken mekanism skulle göra att så sker?
Doctor Snuggles
2013-02-03, 19:15
Skriv om punkt 3 på svenska, gärna. Förstår inte vad du försöker säga.
Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen
Varför? Det är ju isokaloriska dietupplägg.
Ställer mig fortfarande frågan, äta under hela dagen, eller köra med PF för muskeluppbyggnad?
Säger folk PF, borde inte detta auto ge en lägre fett nivå?
1) Nej inte PF i sig. Däremot sett ur psykologisk synvinkel så tror jag folk äter bättre med mindre måltidsfrekvens, samt har bättre koll. Vilket leder till mer lyckade underskott/överskott.
Hungern upplevs på ett helt nytt sätt när du väl har vant dig, och det är mycket lättare att kontrollera. Iallafall för mig.
2) Periodisk fasta är inte samma sak som konstant underskott. Dom som äter och tränar för att bygga, bygger.
3) Bara för att energin främst kommer användas av fett under fastan betyder inte det att du går ner i vikt. Du kan bli fet med hjälp av PF, om du vill
Kalorierna är givetvis viktigare än fasteperioden vid så kort fasta som 16 timmar.
1) Nej inte PF i sig. Däremot sett ur psykologisk synvinkel så tror jag folk äter bättre med mindre måltidsfrekvens, samt har bättre koll. Vilket leder till mer lyckade underskott/överskott.
Hungern upplevs på ett helt nytt sätt när du väl har vant dig, och det är mycket lättare att kontrollera. Iallafall för mig.
2) Periodisk fasta är inte samma sak som konstant underskott. Dom som äter och tränar för att bygga, bygger.
3) Bara för att energin främst kommer användas av fett under fastan betyder inte det att du går ner i vikt. Du kan bli fet med hjälp av PF, om du vill
Okej, förlåt för all förvirring.
Så det PF gör egentligen är bara att lägga in ett fönster där allt intag sker för att underlätta överskott/underskott, dvs. ge en bättre kunskap om hur mycket man/ska äta varje dag?
Men då kommer en följdfråga:
Så att om man kör PF med mat fönstret mellan 12:00 - 20:00, men sen beslutar att börja äta frukost kl 08:00 också, kan vara rent protein. Kommer detta påverka på något sätt då din fast period blir på 12h istället för 16h. Ger själva fasta perioden ingenting? Känns konstig om metoden enbart är till för att folk ska ha koll på vad de trycker i sig under en dag genom att lägga all mat på en och samma tidsfönster.
Varför följer man något man inte vet något om?
Läs på. Ett tips är ju också att inte ta folk på orden som har periodisk fasta som affärsmodell. Om något underlättar en lägre måltidsfrekvens dock vid deff.
Det finns studier på fasta som inte är lika positiva, gällande t ex sänkt mTOR.
Okej, förlåt för all förvirring.
Så det PF gör egentligen är bara att lägga in ett fönster där allt intag sker för att underlätta överskott/underskott, dvs. ge en bättre kunskap om hur mycket man/ska äta varje dag?
Men då kommer en följdfråga:
Så att om man kör PF med mat fönstret mellan 12:00 - 20:00, men sen beslutar att börja äta frukost kl 08:00 också, kan vara rent protein. Kommer detta påverka på något sätt då din fast period blir på 12h istället för 16h. Ger själva fasta perioden ingenting? Känns konstig om metoden enbart är till för att folk ska ha koll på vad de trycker i sig under en dag genom att lägga all mat på en och samma tidsfönster.
Njaa. Det finns massor andra grymma fördelar bland annat hälsofördelar med PF också, som inte bör glömmas. Men det är främst för längre "fastor?, heter det så?" såsom varanndagsfasta och upp till flera dagars fasta.
johanhej
2013-02-03, 21:43
Bump
Alliaria
2013-02-06, 10:47
Har kört PF rätt länge och sen jag började styrketräna igen så kör jag en protteshake 50/50 vassle/kasein på morgonen 08:10 typ och kör en till innan jag går och lägger mig vid 23:30
Styrketränar 4ggr/vecka och ligger på underskott.
Är detta dåligt för min fasta?
Lunch: 13:00
Träning: 18:30 typ
Shake efter träning innan dusch
Kvällsmat 20:00 typ
Har kört PF rätt länge och sen jag började styrketräna igen så kör jag en protteshake 50/50 vassle/kasein på morgonen 08:10 typ och kör en till innan jag går och lägger mig vid 23:30
Styrketränar 4ggr/vecka och ligger på underskott.
Är detta dåligt för min fasta?
Lunch: 13:00
Träning: 18:30 typ
Shake efter träning innan dusch
Kvällsmat 20:00 typ
dåligt och dåligt. du fastar 4h 50min innan lunch, och 8h 40min över natten. Det är knappt värt att kallas för fasta
Alliaria
2013-02-06, 12:51
dåligt och dåligt. du fastar 4h 50min innan lunch, och 8h 40min över natten. Det är knappt värt att kallas för fasta
Flyttar shaken lite tidigare efter kvällsmaten och morgon shaken till 12:40 istället då tror jag.
Flyttar shaken lite tidigare efter kvällsmaten och morgon shaken till 12:40 istället då tror jag.
Vad hade du tänkt dig för upplägg på fastan? Vill du fasta 16 timmar så håll dig inom din 8 timmars radie med både mat och shakes
Doctor Snuggles
2013-02-06, 16:30
Njaa. Det finns massor andra grymma fördelar bland annat hälsofördelar med PF också, som inte bör glömmas. Men det är främst för längre "fastor?, heter det så?" såsom varanndagsfasta och upp till flera dagars fasta.
Inte nödvändigtvis. Förbättringar av hälsomarkörer som blodfetter och insulinkänslighet har märkts även om man bara äter mindre (typ 800 kcal) 1-2 dagar i veckan (då främst mindre av igf-1 stimulerande mat, antar jag).
IGF-1 stimulerande mat:
Typ protein och snabba kolhydrater.
Doctor Snuggles
2013-02-06, 19:12
IGF-1 stimulerande mat:
Typ protein och snabba kolhydrater.
Har du några källor på att snabba kolhydrater stimulerar IGF-1? Letat lite och hittat motsägande uppgifter.
T.ex. denna studie säger att det är fett och protein som stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker den.
http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
Barbastark
2013-02-07, 14:07
Kan man få en extra muskelbyggande effekt, i form av den "kompensatoriska effekt", den man ju verkar se vid fastande träning, genom att dagen efter styrketräning skjuta ett par timmar på sitt ätfönster till tex 18h om man kör LG? Och härmed tom kunna få en BÄTTRE muskelökande effekt än om man ätit som vanligt.
Kan man få en extra muskelbyggande effekt, i form av den "kompensatoriska effekt", den man ju verkar se vid fastande träning, genom att dagen efter styrketräning skjuta ett par timmar på sitt ätfönster till tex 18h om man kör LG? Och härmed tom kunna få en BÄTTRE muskelökande effekt än om man ätit som vanligt.
Det här lät intressant, utveckla gärna. Jag har nämligen en tendens att göra så.
Jag har faktiskt en tendens att ha en fasta på ca 18h, ibland 20h.
Hur ser ni på detta?
Mitt ätfönster kan flytta sig ca 3-2h mellan varven, hur ser ni på detta?
Undrar också om ni som kör PF med framgång, hur fokuserade är ni på macros?
Jag kan tycka att det är väldigt lätt att höfta när man i princip har all mat man ska äta framför sig.
Hur avslutar ni ert ätfönster?
Själv gör jag en shake på 500gram kvarg och 1 dl kasein/vassle pulver med olika smaktillbehör. En ny favorit är vaniljpulver, mjölk, kvarg, appear funlight med en touch kanel. SJUKT gott om man gillar vanilj yoghurt med smak av äppelpaj :)
?
Undrar också om ni som kör PF med framgång, hur fokuserade är ni på macros?
Jag kan tycka att det är väldigt lätt att höfta när man i princip har all mat man ska äta framför sig.
Inte mycket alls, tillräckligt med protein för muskelmassa, tillräckligt med kolhydrater för att prestera, tillräckligt med fett för hälsan.
Räknar dock varken kcal eller macros aktivt.
Själv gör jag en shake på 500gram kvarg och 1 dl kasein/vassle pulver med olika smaktillbehör. En ny favorit är vaniljpulver, mjölk, kvarg, appear funlight med en touch kanel. SJUKT gott om man gillar vanilj yoghurt med smak av äppelpaj :)
Varierar beroende på vad jag gillar att äta just då, just nu havregrynsgröt med proteinpulver i och med frusna bär.
Inte mycket alls, tillräckligt med protein för muskelmassa, tillräckligt med kolhydrater för att prestera, tillräckligt med fett för hälsan.
Räknar dock varken kcal eller macros aktivt.
Samma här. Hade en period då jag räknade och vägde, men det är för trist i längden. Dock kan det vara bra att göra ett tag då du har betydligt bättre ögonmått och större koll att utgå ifrån.
zeusden1
2013-02-07, 15:05
Jag avslutar alltid med något relativt fettrikt i kombination med mycket protein. En klassiker är tre stekta ägg och 250g kvarg.
Läste denna artikel av Charles Poliquin och blev lite tankeställd gentemot PF.
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/971/The_Pros_and_Cons_of_Intermittent_Fasting_.aspx
Läs gärna och lämna en kommentar här.
Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Sparven från Minsk
2013-02-09, 13:38
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/971/The_Pros_and_Cons_of_Intermittent_Fasting_.aspx
Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Intressant helt klart.
Poliquin är kunnig så detta vägde tungt hos mig. Visst finns det för och nackdelar med alla dieter.
Vet att Bartoll rekommenderar intag av BCAA var 3:e timme även under fastan. Har ej testat detta själv men nog låter det ganska klokt i mina öron.
Har du några källor på att snabba kolhydrater stimulerar IGF-1? Letat lite och hittat motsägande uppgifter.
T.ex. denna studie säger att det är fett och protein som stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker den.
http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
Jag skulle vara försiktig med att tolka studier som baseras på mat-enkäter.
Insulin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11310428
"...Insulin regulates energy metabolism, and increases the bioactivity of IGF-I, by enhancing its synthesis. and by decreasing several of its binding proteins (IGFBP; IGFBP-1 and -2). Insulin and IGF-I both stimulate anabolic processes as a function of available energy and elementary substrates (e.g. amino acids). The anabolic signals by insulin or IGF-I can promote tumour development by inhibiting apoptosis, and by stimulating cell proliferation."
Tidigare bud har handlat om att GH stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker GH och således IGF-1, men det förefaller som sagt inte vara riktigt så enkelt då ett insulinpåslag stimulerar IGF-1.
Insulin–Insulin-Like Growth Factor Axis and Colon Cancer
"...Preclinical studies have shown that insulin not only promotes the growth and survival of colorectal cancer cells, but can also promote IGF-I biosynthesis, and enhance IGF-I bioavailability by inhibiting the production of IGFBPs 1, 2, and 3.
http://jco.ascopubs.org/content/27/2/165.full
There is a big difference between not losing muscle and putting on muscle. When you don’t supply the body with protein every few hours muscle degradation occurs.....
Sanning..?
Enligt min kunskap (ingen säker källa självklart) så ifall man ligger på ett högt proteinintag så är man aminosyror tillgängligt en väldigt lång tid (har för mig att Martin Berkhan skrev på sin hemsida om detta och jämförde att tex en vanlig kasein-drink på 30-40g höll sig i kroppen 7+h. För sedan jämföra detta med en vanlig middag med protein, kolh, fibrer, fett - Som gör att upptaget tar ännu längre tid..)
Alltså poliquin är riktgt otäck och är full med crap och bartoll tror han har phd.
Doctor Snuggles
2013-02-09, 16:23
Jag skulle vara försiktig med att tolka studier som baseras på mat-enkäter.
Insulin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11310428
"...Insulin regulates energy metabolism, and increases the bioactivity of IGF-I, by enhancing its synthesis. and by decreasing several of its binding proteins (IGFBP; IGFBP-1 and -2). Insulin and IGF-I both stimulate anabolic processes as a function of available energy and elementary substrates (e.g. amino acids). The anabolic signals by insulin or IGF-I can promote tumour development by inhibiting apoptosis, and by stimulating cell proliferation."
Tidigare bud har handlat om att GH stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker GH och således IGF-1, men det förefaller som sagt inte vara riktigt så enkelt då ett insulinpåslag stimulerar IGF-1.
Insulin–Insulin-Like Growth Factor Axis and Colon Cancer
"...Preclinical studies have shown that insulin not only promotes the growth and survival of colorectal cancer cells, but can also promote IGF-I biosynthesis, and enhance IGF-I bioavailability by inhibiting the production of IGFBPs 1, 2, and 3.
http://jco.ascopubs.org/content/27/2/165.full
De flesta studier gällande diet är väl epidemiologiska.
Insulin är väl mer en faktor av energimängden i måltiden, och inte kolhydratmängden i sig?
En annan fundering: Är det bättre, utifrån det perspektivet, att stimulera insulinet massivt få ggr per dag, eller mindre fler gånger. T.ex. om du skulle äta blott en gång per dag, men då hela dagsbehovet kcal, eller 3-4 ggr inom ett ätfönster på 8h?
Visserligen.
Insulinnivåer beror ju såklart i hög grad på hur måltiden är sammansatt också; GI på kolhydrater, fibrer, fett, protein etc. Vissa källor är mer insulinogena än andra osv.
Ja, av de studier jag sett. Visst blir det mer akut oxidativ stress, blodsocker och insulinnivåer men sett över dygnet är AUC (area under the curve) lägre vid färre måltider totalt sett så det kan finnas en poäng i att t ex äta största delen av näringsintaget på färre tillfällen.
I en välkänd studie där man jämförde 1 vs 3 måltider / dag fick 1-måltider per dag-gruppen aningen högre blodtryck och totalkolesterol (både HDL och LDL) men tappade fett. Här lär ju kostsammansättningen spela en jätteroll också.
Det ultimata är förmodligen att äta det mesta av matintaget i samband med träning, men det är knappast något revolutionerande.
Doctor Snuggles
2013-02-09, 16:35
Vissa saker låter lite som new age. "Adrenal Fatigue" t.ex. är inte ett etablerat medicinskt tillstånd. Att han använder Ramadan för att visa på något där (som dessutom inte verkar ha ngt att göra med poängen) är inte särskilt talande då skift-ätande/ätande på natten försämrar insulinkänslighet osv.
Circadian-rytmer är däremot lite mer intressant. Mat är viktigt för att ställa in dygnsrytmen (t.ex. kan man minska effekterna av jet lag genom att hoppa över en måltid och ställa om mattiderna efter den nya tidzonen redan på planet). Har läst någonstans att det kan påverka t.ex. sköldkörteln vilket indirekt kan påverka energiförbrukningen. Vet att vissa kvinnor har fått problem med sömnen av leangains-liknande PF.
Men överlag så får jag intrycket av att han cherry-pickar där. Även om eventuella hälsofördelar och träningsfördelar inte är helt klarlagda, så finns vad jag sett definitivt mer stöd för att periodisk fasta är nyttigt även hos människor (även om jag inte är övertygad om att just leangains är det för alla kvinnor).
Vore intressant att se en ilsken Berkhan-rebuttal av artikeln. :D
Poliquin flummar till det jättemycket hela tiden, tycker jag.
Har inte läst den här artikeln av han än dock, ska ögna den nu.
Dessutom undviker ju Berkhan att påtala någonting potentiellt negativt med fasta överhuvudtaget. Han lever på det. Så man bör vara kritisk.
Doctor Snuggles
2013-02-09, 16:43
Visserligen.
Insulinnivåer beror ju såklart i hög grad på hur måltiden är sammansatt också; GI på kolhydrater, fibrer, fett, protein etc. Vissa källor är mer insulinogena än andra osv.
Ja, av de studier jag sett. Visst blir det mer akut oxidativ stress, blodsocker och insulinnivåer men sett över dygnet är AUC (area under the curve) lägre vid färre måltider totalt sett så det kan finnas en poäng i att t ex äta största delen av näringsintaget på färre tillfällen.
I en välkänd studie där man jämförde 1 vs 3 måltider / dag fick 1-måltider per dag-gruppen aningen högre blodtryck och totalkolesterol (både HDL och LDL) men tappade fett. Här lär ju kostsammansättningen spela en jätteroll också.
Det ultimata är förmodligen att äta det mesta av matintaget i samband med träning, men det är knappast något revolutionerande.
Det verkar som en hel dags mindre ätande, typ 2-3 ggr i veckan och främst fiberrika kolhydrater , är mest effektivt för mig iaf vad gäller fettprocent på kroppen. Hålla magen igång (och eventuellt undvika följande fettinlagring pga ökat grehelin) genom att ta några tuggor av ett grovt bröd och lite grönsaker/frukt under hela dagen verkar vara effektivt för att hålla lönnfetheten borta. ;)
Äta stora måltider få gånger per dag verkar däremot ge en betydligt större avlagring runt magtrakten (håller dock inte stenkoll på kalorierna och hur mycket jag gör av med, så det kan mycket väl bero på att jag då äter för mycket och inte nödvändigtvis en funktion av ngn hormonell påverkan eller annat).
Det kan kanske vara som du säger, men det beror ju helt på kostsammansättningen.
Poängen är att man bränner mycket mer fett när man inte äter och att fettbalansen förmodligen lätt blir negativ om man äter en gång per dag och inte vräker i sig fett.
Men att äta på ett sätt man mår bra av är ju det viktigaste :)
Angående kompetens så håller de flesta inte med dig, ett exempel som belyser det är t ex det här:
"These results are impressive and suggest an even larger daily dose taken at multiple times throughout the day is preferred. Consider taking 10 grams of vitamin C spaced throughout the day. "
Min fetmarkering.
Hans blogg (http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/1562/Tip-435-Take-Vitamin-C-Post-Workout-To-Lower-Cortisol-Recover-Faster.aspx)
Det är förhoppningsvis ingen som lyssnar på honom efter att ha läst de få raderna ovan.
Jag har däremot inte läst det som du länkade
Doctor Snuggles
2013-02-09, 16:59
Ja, han drar märkliga slutsatser. Mer är inte nödvändigtvis bättre. Finns inga studier som visar på fördelar med en sådan massiv mängd c-vitamin.
En del reflektioner om Polquins artikel om fasta:
Han har några eventuella poänger. Mycket lär påverkas av fastans längd för övrigt.
1. Jag har sett studier på matintag och olika kognitiva tester där fasta förbättrar minne akut, medan ett högre blodsocker ger bättre spatial förmåga. Jag kan tröttna på folk som ska säga att fasta "ger bättre kognition" och dylikt, rakt av bara sådär för att de läst det på någons sida. Verkligheten är ofta inte så svart/vit.
Av evolutionära anledningar så är ghrelin (hungershormon) aktivt även i amygdala och ett bra minne lär vara bra för att lokalisera mat och notera farligheter i omgivningen. Katekolaminer amplifierar denna selektiva varseblivning och gör oss snabbare i reaktioner och tanken. Fasta är ju essentiellt en låggradig fight/flight-reaktion som kan späs på med stimulanter som koffein.
Det är med andra ord en stressor, som bör vägas ihop med övriga stressorer i livet. För mycket stress är alltid för mycket stress och ångest och nedstämdhet kan amplifieras av höga nivåer katekolaminer i blodet. Fastans längd, kcal-intag och annat lär påverka mycket här.
2. Angående hormonnivåer kan det finnas en poäng, kanske särskilt hos kvinnor. PF verkar inte vara alls lika gynnsamt för kvinnor som för män, återigen av evolutionära anledningar. Kvinnor har i studier uppvisat t ex sämre glukostolerans och försämrad insulinkänslighet av ADF (alternate-day fasting), medan mäns värden förbättras. Barnafödande kräver energitillgänglighet, tycker naturen. Studier på råttor har också visar att kvinnliga råttor maskulineras och det blir hormonellt jox.
Slutligen tror jag att det finns en stor individuell skillnad i tolerans för fasta som går bortom "placebo" och annat trams folk hasplar ur sig. Vissa mår bra av en viss längds fasta, andra upplever trötthet/svaghet/ångestkänslor/irritation etc.
Doctor Snuggles
2013-02-09, 17:28
Fasta är väl isf bättre för åldersrelaterad försämring av kognition, än akut påverkan.
Fasta är väl isf bättre för åldersrelaterad försämring av kognition, än akut påverkan.
Ja, det i så fall via insulin/IGF och effekter på hjärnan (alzheimers etc) tänker du?
Doctor Snuggles
2013-02-09, 17:39
Ja.
Intressanta tankar kring Charles Poliquin. Jag kanske bör ändra min åsikt lite om honom då innan denna artikel publicerades var väldigt troende längst han ord och såg honom lite som en "guru/uber-nörd" inom styrketräning.
Jag får helt enkelt läsa hans inlägg med en nypa salt nu.
Omnomnom
2013-02-10, 11:42
Poliquin skriver om "infrequent/regular Feedings", men vad avses egentligen? Det är ju inte motsatser.
Oregelbundna matvanor är inte bra, men det går ju utmärkt att ha regelbundna ("lunch kl 12, middag kl 19" varje dag") matvanor med PF.
Det känns som han blandar ihop väldigt mycket, och drar ganska långtgående 'slutsatser' för att försöka få ihop sin poäng.
Frågan är väl egentligen hur mycket man fastar om det:
1) Är under så kort tid
2) Sannolikt äter en högproteinkost etc och kanske tar upp aminosyror från tidigare måltid fortfarande 12+ timmar senare. Egentlig fasta som sådan är när nutrienter tagits upp och maten bearbetats. Något jag sällan hör diskuteras i samband med fasta överhuvudtaget.
Leangains-fasta t ex, där vissa äter mycket kasein innan läggdags. När är egentligen det helt fastande stadiet? Sannolikt i stort sett aldrig. "Faste-liknande" onekligen men inte egentlig fasta. Det är mer av en protein-fasta i sådana fall. Då blir det ännu mer vanskligt att tala om positiva effekter av periodisk fasta.
"...In a physiological context, fasting may refer (2) to the metabolic state achieved after complete digestion and absorption of a meal."
http://en.wikipedia.org/wiki/Fasting
Leangains-fasta t ex, där vissa äter mycket kasein innan läggdags. När är egentligen det helt fastande stadiet? Sannolikt i stort sett aldrig. "Faste-liknande" onekligen men inte egentlig fasta. Det är mer av en protein-fasta i sådana fall. Då blir det ännu mer vanskligt att tala om positiva effekter av periodisk fasta.
Har funderat på det här också. Planen är att fasta, men på samma gång gör man det man kan för att undvika fullständig fasta. Dvs mycket fett och kasein vid sista måltiden för att se till att ha aminosyror i omlopp.
Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling. Jag hade genast bytt till iallafall minst 24 timmars fasta om det inte påverkat allt för negativt på mina ökningar.
Som jag känner just nu är 16 timmars fasta nästan löjligt, jag vill gå längre. Dels för att jag mår så otroligt bra under slutet av fastan, både mentalt och fysiskt.
King Grub
2013-02-10, 16:53
Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling.
Nej, Ramadanstudier är väl det närmaste man kommer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?linkname=pubmed_pubmed&from_uid=22822448
Har funderat på det här också. Planen är att fasta, men på samma gång gör man det man kan för att undvika fullständig fasta. Dvs mycket fett och kasein vid sista måltiden för att se till att ha aminosyror i omlopp.
Finns det inga studier eller information om hur en längre fasta regelbundet kan tänka sig ha på träning och muskelutveckling. Jag hade genast bytt till iallafall minst 24 timmars fasta om det inte påverkat allt för negativt på mina ökningar.
Som jag känner just nu är 16 timmars fasta nästan löjligt, jag vill gå längre. Dels för att jag mår så otroligt bra under slutet av fastan, både mentalt och fysiskt.
Man bygger inte mer muskler för att man fastar.
Nej, Ramadanstudier är väl det närmaste man kommer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?linkname=pubmed_pubmed&from_uid=22822448
Precis.
Vi får se vad framtiden utvisar.
Fuark:
Du får göra en kompromiss mellan fasta och styrketräning om båda är viktiga för dig. Längre "fasta" (liberalt uttryckt som tiden efter sista måltiden) tenderar att sänka prestationen på gymmet.
Jag vet inte om konstant långa fastor är så nyttigt heller ur vissa aspekter; det är lite samma mekanismer som driver utvecklingen av anorexia skulle jag tro. D v s man mår skitbra när man inte äter (fastar) och det gör ju en del människor; de känner sig pigga, stimulerade, klartänkta osv. Men det finns en gräns. Någonstans måste du ju äta igen. Tänk om du känner likadant efter 24 h? Just saying. Gör vad du vill.
Däremot tror jag det är nyttigt att då och då gå t ex 20-24 h utan att äta, p g a alla trevliga effekter som fasta har; mest i djurstudier men även studier på människor.
Jag skrev en sammanfattning av effekter av periodisk fasta och kalorirestriktion nyligen:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/09/sammanfattning-av-effekter-av-periodisk-fasta/
För övrigt har Wiizra en bra poäng: Fasta bygger inte muskler. Det är i så fall ett eventuellt uppreglerat anabolt gensvar som skulle göra det, men det finns inga studier över tid och i jämförelse med ett liknande upplägg där man äter etc. Dessutom måste man ju kunna prestera; sänker fastan prestationen på gymmet är det ju dåligt för muskelutveckling hur som helst.
Man bygger inte mer muskler för att man fastar.
menade inte så. menade att jag vill bygga muskler fastän/i samband med att jag fastar
menade inte så. menade att jag vill bygga muskler fastän/i samband med att jag fastar
Klart du kan göra det, men du bygger mindre i längden om du fastar.
24 timmars funkar säkert ibland.
Doctor Snuggles
2013-02-10, 18:22
Svårt att svara på vad för effekt det skulle ge med längre fasteperioder vad gäller muskelutveckling. Frågan är var gränsen går för eventuell följande superkompensation, som Tjing nämner. Misstänker att du inte blir någon byggare av en sådan diet, även om du frossar på ätdagarna. Däremot så är det varannandagsfasta som är mest studerat hos djur, och där de främsta hälsoeffekterna har uppmätts (även om det hos människor mer verkar ha att göra med proteinintaget än kaloriintaget, vore intresserad av att se en studie där man cyklar proteinintaget).
Apropå vad gäller "faran" vid fasta och kopplingar till anorexi o dyl, så beror det nog mycket på vad för självbild man har till o börja med. Är den lite skev så kan längre fasteperioder kanske inte vara det bästa. Men då är ju överlag slaviskt följande av dieter inte bra.
Personligen så finner jag att träning är en utmärkt "normalisator", då jag blir grovt hungrig efter jag styrketränat - särskilt om jag inte ätit på ett bra tag innan.
Doctor Snuggles
2013-02-10, 18:31
Fuark:
Du får göra en kompromiss mellan fasta och styrketräning om båda är viktiga för dig. Längre "fasta" (liberalt uttryckt som tiden efter sista måltiden) tenderar att sänka prestationen på gymmet.
Jag vet inte om konstant långa fastor är så nyttigt heller ur vissa aspekter; det är lite samma mekanismer som driver utvecklingen av anorexia skulle jag tro. D v s man mår skitbra när man inte äter (fastar) och det gör ju en del människor; de känner sig pigga, stimulerade, klartänkta osv. Men det finns en gräns. Någonstans måste du ju äta igen. Tänk om du känner likadant efter 24 h? Just saying. Gör vad du vill.
Däremot tror jag det är nyttigt att då och då gå t ex 20-24 h utan att äta, p g a alla trevliga effekter som fasta har; mest i djurstudier men även studier på människor.
Jag skrev en sammanfattning av effekter av periodisk fasta och kalorirestriktion nyligen:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/09/sammanfattning-av-effekter-av-periodisk-fasta/
För övrigt har Wiizra en bra poäng: Fasta bygger inte muskler. Det är i så fall ett eventuellt uppreglerat anabolt gensvar som skulle göra det, men det finns inga studier över tid och i jämförelse med ett liknande upplägg där man äter etc. Dessutom måste man ju kunna prestera; sänker fastan prestationen på gymmet är det ju dåligt för muskelutveckling hur som helst.
Bra sammanfattning.
EDIT: Läste lite onoga, skrev ett par kommentarer, men vid närmre koll så hade du skrivit om allt det redan. ;)
Tack. Det är bra att du är alert!
Är i en bulkperiod just nu men har för avsikt att börja deffa i april. Jag överväger att välja periodisk fasta och då att äta mellan 15.00-23.00. Jag tror detta kan passa mig då jag alltid haft problem med att hålla igen på kosten under eftermiddag/kväll, och PF tillåter ju mig att äta mig mätt under kvällen även under deff.
Jag har dock ett väldigt fysiskt jobb (försvarsmakten) samtidigt som jag utöver ca 3-4 styrkepass i veckan tränar MMA 4 ggr/vecka. Kommer jag att köra slut på mig själv med dieten?
Tanken är att äta ett mindre kolhydratsrikt mål före träning, ett stort proteinrikt mål efter träning och proteinrikt kvällsmål (kvarg, kasein motsv.). Under dagen och före träning är BCAA tänkt att intas.
Är i en bulkperiod just nu men har för avsikt att börja deffa i april. Jag överväger att välja periodisk fasta och då att äta mellan 15.00-23.00. Jag tror detta kan passa mig då jag alltid haft problem med att hålla igen på kosten under eftermiddag/kväll, och PF tillåter ju mig att äta mig mätt under kvällen även under deff.
Jag har dock ett väldigt fysiskt jobb (försvarsmakten) samtidigt som jag utöver ca 3-4 styrkepass i veckan tränar MMA 4 ggr/vecka. Kommer jag att köra slut på mig själv med dieten?
Tanken är att äta ett mindre kolhydratsrikt mål före träning, ett stort proteinrikt mål efter träning och proteinrikt kvällsmål (kvarg, kasein motsv.). Under dagen och före träning är BCAA tänkt att intas.
Personlig åsikt: Jag tycker att du borde köra Periodisk fasta när du deffar, men inte när du bulkar
Det gör med stor sannolikhet ingen stor skillnad på hur mycket du sliter ut dig själv med din träning om du kör periodisk fasta eller inte om alla andra faktorer är de samma.
Värt att prova kan vara att se till att alltid ha en stor procent av kalorierna samt kolhydraterna efter passen.
Doctor Snuggles
2013-02-11, 17:36
Så länge du får i dig alla kalorier borde det inte vara något problem (i grund och botten handlar det ju bara om att hoppa över frukost). Bara att testa och se hur du mår. Ditto på intag efter träning ovan.
För övrigt visar forskningen att högkvalitativt proteinintag kring träning är viktigt för gainz. Timing hit och dit är förmodligen delvis sekundärt förutsatt näringsintag sett över dygnet och kvävebalansen blir positiv på relativt lite protein (jämfört med kolo-mått) och utan kasein-nussekudden till nattens farliga och katabola fasta.
Är det någon skillnad på proteinbalansen mellan att köra periodisk fasta jämfört med ätfönster à la svensson? Som jag har förstått det så är det ingen större skillnad, eller så är det väldigt klent utbud på undersökningar. Kortisolnivåerna ökar under fastan, men hur ser det ut sett över ett dygn? Blir kortisolnivåerna så pass låga när man väl ätit, så att dygnets totala kortisolmängd blir samma, oavsett längd på sitt ätfönster?
Hormonbalansen borde väl rubbas ganska ordentligt om man går från 13h ätfönster, till 8h? Påverkar periodisk fasta åldrandet eller acne (finnar etc i ansiktet)?
Kortisolnivåer beror på mer än bara kort fasta eller inte, vilket förmodligen är anledningen till att man ser olika bud. En proteinbaserad måltid ökar kortisol signifikant t ex.
JackTheRooster
2013-02-17, 14:15
Hej på er
Jag tänkte starta bulka på leangain inspirerad PF då jag har tyckt att de fungerart väldigt bra
på deff .Vad har ni för erfarenheter kring bulk på PF?
Mitt "dilemma" kring denna bulk är att jag kommer behöva träna tidigt på morgonen,problemet är det att
jag inte vill bryta min fasta och starta mitt ätarfönster efter min morgonträning då de rent socialt inte fungerar för Mig.
Tror ni som kan om nedan upplägg fungerar?
Jag såg de på Leaingains.com
Tar gärna emot synpunkter på detta,är det galet att inte äta direkt efter träning? Har någon annan provat liknande upplägg?
Ca tider:
05:00-Upp, 10g Bcaa
05:30- Träning
06:30-10g Bcaa
08:30-10g Bcaa
10:30-10g Bcaa
12:00-Lunch ca 1200-1400kcal
15:30-Middag ca 600kcal
19:00-Kvällmat ca 600kcal
20:00- Slutar äta
22:00 sover
Tot ca 2600kcal
Jag har provat det upplägget, det fungerar rätt bra.
Dock så är glykogeninlagringen som störst efter passet.
Stimulerar proteinsyntesen gör du ändå med aminosyrorna, så effekten blir ju inte att du inte äter.
Men ska jag ge min personliga åsikt så skulle jag, framförallt under bulk, välja ett upplägg som passade min vardag bättre :)
Har jag inte fel så bryter ändå Aminosyror fastan. Läste det i denna tråd för någon sida sen.
Även fast det står att det inte gör det.
Har jag inte fel så bryter ändå Aminosyror fastan. Läste det i denna tråd för någon sida sen.
Även fast det står att det inte gör det.
Ja det gör den, men frågan är vad det spelar för roll?
Och vad man vill uppnå med fastan?
Vilka eventuella fördelar det är som skadas av just den brytningen av fasta?
Sparven från Minsk
2013-02-17, 16:14
Agree.
Börjar fasta 20:00 och ibland blir det träning 10:00 nästföljande dag. Inte 16 h fasta där inte, men spelar det någon roll i det stora hela? Knappast.
Måste få dagen att gå ihop med, då får man släppa på åptinojan.
Jag fastar inte själv, gjorde det. Men inte längre.
Kj3lleee
2013-02-17, 19:08
Hej! Undrar om det går bra att äta kesella+havregryn o banan eller nåt liknande o dricka mjölk till det i två omgångar efter träning o på så sätt få i mig kalorierna jag behöver eller om det är värdelöst jämfört med att äta riktig lagad mat exempel kött o potatis vilket jag inte orkar stå o laga varje dag.. Funkar det tror ni?? Eller får jag i mig för lite näring/vitaminer av bara det per dag? Under dagen annars blir det aminosyror o lite malto runt träning, multivitamin i form av brustablett ger ju mig vitaminer ialf:) Räknat på att jag kan få i mig över 1000kcal per gång på det så kalorimässigt går det ju.
JackTheRooster
2013-02-18, 09:26
Jag har provat det upplägget, det fungerar rätt bra.
Dock så är glykogeninlagringen som störst efter passet.
Stimulerar proteinsyntesen gör du ändå med aminosyrorna, så effekten blir ju inte att du inte äter.
Men ska jag ge min personliga åsikt så skulle jag, framförallt under bulk, välja ett upplägg som passade min vardag bättre :)
Tack för ditt svar! Kanske smidigare och lättare att äta frukost/lunch osv som vanligt när man bulkar, för att få i sig mer energi tätare inpå träningen och kanske inte behöva hamna i en ordentlig matkoma på jobbet.
Jag får känna efter lite å se vad som fungerar bäst.
Jag skulle dock vilja höra fler röster om just "Bulk" med PF För/nackdelar.
Den som sitter på info kring det får gärna höja sin röst.
Reaper123
2013-02-18, 11:10
Hej! Undrar om det går bra att äta kesella+havregryn o banan eller nåt liknande o dricka mjölk till det i två omgångar efter träning o på så sätt få i mig kalorierna jag behöver eller om det är värdelöst jämfört med att äta riktig lagad mat exempel kött o potatis vilket jag inte orkar stå o laga varje dag.. Funkar det tror ni?? Eller får jag i mig för lite näring/vitaminer av bara det per dag? Under dagen annars blir det aminosyror o lite malto runt träning, multivitamin i form av brustablett ger ju mig vitaminer ialf:) Räknat på att jag kan få i mig över 1000kcal per gång på det så kalorimässigt går det ju.Har lite svårt att se att det är tillräckligt "komplett" att helt till 100% ersätta "vanlig" mat...
Men rent spontant är det garanterat inte helt åt helvete att äta så många dagar i veckan och uppfyller du kcal och makros lär du inte kunna se några mätbara skillnader i resultat mot att äta vanlig mat! Finns folk som äter rejält ensidig kost och verkar inte gå någon nöd på dom...
Det är ju däremot på pappret en extremt fettsnål kosthållning du tänkt dig? Bör isf kompletteras med omega-3 och du kanske kunde offra dig att iaf äta ägg?
OBS! Detta är dock bara vida spekulationer från min sida och kan ej styrkas med nån källa!
Leifallan
2013-02-18, 12:06
Inte 16 h fasta där inte, men spelar det någon roll i det stora hela? Knappast.
Måste få dagen att gå ihop med, då får man släppa på åptinojan.
Exakt! Nån timme hit eller dit spela roll om det är 14 eller 16. Det ska funka i ens liv också.
traidmill
2013-02-18, 12:28
Exakt! Nån timme hit eller dit spela roll om det är 14 eller 16. Det ska funka i ens liv också.
Det stora pluset med att ha prövat på PF är just att slippa optinojan, ett tag kände man hur musklerna förtvinade om man inte fick mat inom 2 timmar. I dagsläget fastar jag mellan 16-24h dagligen och resultaten har ju knappast blivit sämre, snarare bättre.
Det gillar att hitta ett sätt att äta på som passar ens liv. Jag älskar att äta stora måltider och periodisk fasta gör det möjligt för mig att göra och samtidigt hålla formen. Är det något magiskt med Periodisk Fasta? absolut inte imo.
Problemet med längre fasta är kanske inte måltidsfrekvensen i sig utan prestationen på gymmet; styrkeprestationen tenderar att försämras ju längre man fastar enligt min erfarenhet. Med undantag för ett par tunga reps och fluktuationer i dagsform.
Kj3lleee
2013-02-18, 13:19
Reaper tack för svaret. Hade faktiskt tänkt att käka Omega3 kapslar och om det är nåt annat jag missar får jag knapra i mig det via tillskott. Ägg skulle jag absolut kunna lägga till.. Vill ha andra åsikter bara om det går att få bra resultat på denna väldigt enformiga kosthållning.. Behöver inga källor på nåt:) Då kör jag Kesella naturell med fett annars blir der ju inget fett alls knappt. Då kan vi säga att det blir kesella, havregryn, funlight, banan, ägg, säg att jag även slänger in en riktig måltid lagad mat, omega3 piller, multivitamin, mjölk.. Sen då amino o malto. Kan ju ändra/lägga till nånting..
PF ska man alltså göra när man kör deff om jag förstått det rätt?
Är grejen med PF att man är som minst hungrig 20.00-12.00 och då ska låta bli att äta eller vad är huvudgrejen med PF?
Reaper123
2013-02-20, 14:46
PF ska man alltså göra när man kör deff om jag förstått det rätt?
Är grejen med PF att man är som minst hungrig 20.00-12.00 och då ska låta bli att äta eller vad är huvudgrejen med PF?Jag bulkar med pf, vilket funkar ypperligt. Men är helt klart fördelaktigt under deff eftersom man får äta sig mätt åtminstone en gång om dagen!
Har inget med just tiden kl 20-12 utan jag kör tex 20h fasta från 20.30 och äter alla mina kalorier inom 4h. Den vanligaste varianten är 16h fasta och 8h ätfönster men det kan lika gärna vara från kl 18,22 eller 24.
Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
twosides
2013-02-20, 16:16
Har ni alla en sorts mall hur ni delar upp era makros på träningsdagar respektive vilodagar? T.ex. på deff så har jag 3g protein/kg, 1g/ fett/g och resten kolhydrater.
Kan ni ge exempel hur detta kan se ut under LG? 3g protein/kg har jag förstått än sålänge. Tack på förhand!
Jag förstår inte riktigt poängen med fasta under bulk. Själv tränar jag fastande med vassle innan och äter resten av dagen. Vilodagar äter jag när jag vaknar och äter resten av dagen. Eller ja, jag hamnar väl på kring 14-15 h fasta på träningsdagar ändå men det är omedvetet.
Att medvetet pricka in ett "ätfönster" för att ta del av...några mystiska supereffekter som någon gärna får förklara som hjälper med målet att lägga på sig massa, känns helt onödigt.
Under deff ser jag klart poängen med fasta dock. Man är mindre hungrig och får äta sig mätt. Dessutom finns det nog även smärre fördelar med fettförbränning på låg kroppsfettsprocent.
Gör inte felet att tillskriva fasta en massa som kanske inte gäller. Om något har studier visat på lägre mTOR; anabolism (vid 20 h fasta om dagen). Sedan är ju 16 h en extremt kort tid att "fasta" a k a hoppa över frukost.
alexander96
2013-02-20, 19:13
Jag förstår inte riktigt poängen med fasta under bulk. Själv tränar jag fastande med vassle innan och äter resten av dagen. Vilodagar äter jag när jag vaknar och äter resten av dagen. Eller ja, jag hamnar väl på kring 14-15 h fasta på träningsdagar ändå men det är omedvetet.
Att medvetet pricka in ett "ätfönster" för att ta del av...några mystiska supereffekter som någon gärna får förklara som hjälper med målet att lägga på sig massa, känns helt onödigt.
Under deff ser jag klart poängen med fasta dock. Man är mindre hungrig och får äta sig mätt. Dessutom finns det nog även smärre fördelar med fettförbränning på låg kroppsfettsprocent.
Gör inte felet att tillskriva fasta en massa som kanske inte gäller. Om något har studier visat på lägre mTOR; anabolism (vid 20 h fasta om dagen). Sedan är ju 16 h en extremt kort tid att "fasta" a k a hoppa över frukost.
så det finns inga studier som visar på fördelar med att fasta under "bulk" alls? Försöker själv bulka långsamt just nu och har svårt att bestämma mig angående detta.
Nej.
Man har i en studie sett att äldre kvinnor hade bättre kvävebalans när de åt 80% av proteinintaget i en måltid, än när man delade upp proteinintaget över hela dagen. Att proteinintaget inte var särskilt högt spelar ju också in.
Men det går knappast att jämföra med en styrketränande ung man som bulkar.
Dessutom hade unga kvinnor mer positiv kvävebalans när proteinet delades upp på fler måltider, i samma studie.
Doctor Snuggles
2013-02-20, 19:48
så det finns inga studier som visar på fördelar med att fasta under "bulk" alls? Försöker själv bulka långsamt just nu och har svårt att bestämma mig angående detta.
Inga fördelar vad gäller viktuppgång. Men hälsofördelar torde fortfarande finnas i jämförelse. De brukar dock gå stick i stäv med viktuppgång. Ja, även ökning av muskelmassa.
traidmill
2013-02-20, 20:04
jag ser exakt samma fördelar med pf vid bulk som deff, äta stora måltider och hålla kroppsfettet lågt samt slippa alla förberedelser och småmåltider.
Sedan jag började med PF har jag på sin höjd gått upp 2-4 kilo. Och mitt mål har varit att gå upp i vikt efter att ha legat allt för lågt under en lång period. Mitt problem har alltid varit att jag gått runt hungrig och lätt spårat ur i antingen girsbulk pga att jag alltid kunnat äta eller på strikt diet för att råda bukt på mig själv.
Jag kan nu äta vad jag vill, och kan ha en mer avslappnad syn på mat utan att behöva planera en jävla massa matlådor till jobbet osv.
Det vore säkerligen bättre att äta normalt om jag verkligen skulle vilja packa på mig vikt men jag har allt annat än bråttom och jag trivs väldigt bra med att fasta lite.
Doctor Snuggles
2013-02-20, 20:14
jag ser exakt samma fördelar med pf vid bulk som deff, äta stora måltider och hålla kroppsfettet lågt samt slippa alla förberedelser och småmåltider.
Det är möjligt, och det finns anekdotiska uppgifter om det, men det är inte alls säkerställt. Dessutom kan det vara svårare att få i sig alla kalorier, om man inte är villig att äta hyffsat mycket fett.
traidmill
2013-02-20, 20:59
Det är möjligt, och det finns anekdotiska uppgifter om det, men det är inte alls säkerställt. Dessutom kan det vara svårare att få i sig alla kalorier, om man inte är villig att äta hyffsat mycket fett.
Det handlar ju enbart om individen IMO, jag har inga problem att äta sjuka mängder mat även cleant. Tilläggas ska också då att jag är 196cm lång och närmare 100kg så jag behöver lägga mig relativt högt för att gå upp i vikt.
Jag kränger 5000 kcal på 7-8 timmar idag (800 g carbs/280 g protein/60 g fett). Hardgainer som jag är måste jag ta fram Den Fantastiska Bulken som vapen mot mina gener.
Men visst spänner magen onekligen ut en del. Många har dock problem som sagt med att äta så stora mängder mat på kort tid.
Hur vattnig blir du av att ligga på 800g kolhydrater? 5000kcal på 8 timmar är bra ätit, får man fråga vad du ätit idag? och hur ser dina vilodagar ut på "bulk"
alexander96
2013-02-21, 09:14
Nej.
Man har i en studie sett att äldre kvinnor hade bättre kvävebalans när de åt 80% av proteinintaget i en måltid, än när man delade upp proteinintaget över hela dagen. Att proteinintaget inte var särskilt högt spelar ju också in.
Men det går knappast att jämföra med en styrketränande ung man som bulkar.
Om man vänder på det,Finns det några direkta fördelar med ett "vanligt" matschema under bulk? Kanske låter som en idiotfråga haha.
Om man vänder på det,Finns det några direkta fördelar med ett "vanligt" matschema under bulk? Kanske låter som en idiotfråga haha.Du är inte bunden till ditt ätfönster på 8h. Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.
Det kanske visar sig att fler måltider är bättre för muskelbyggnad. Ett lika stort kanske som att periodisk fasta kanske ger bättre resultat.
Du är inte bunden till ditt ätfönster på 8h. Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.
Det kanske visar sig att fler måltider är bättre för muskelbyggnad. Ett lika stort kanske som att periodisk fasta kanske ger bättre resultat.
Äntligen lite mindre bullshit i tråden.
traidmill
2013-02-21, 10:00
Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.
Ingen kritik här utan mest nyfiken, vad menar du att det skulle finnas för eventuella risker med stora måltider?
Ingen kritik här utan mest nyfiken, vad menar du att det skulle finnas för eventuella risker med stora måltider?Det har tagits upp i tråden om jag inte missminner mig. Tjocktarmen eller liknande kan ta stryk.
edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163032
traidmill
2013-02-21, 10:17
Det har tagits upp i tråden om jag inte missminner mig. Tjocktarmen eller liknande kan ta stryk.
edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163032
Ja enligt den tråden så fanns det inga eventuella nackdelar iaf. Om jag ser till mina personliga erfarenheter så har ju min mage mått betydligt bättre sen jag började med PF (~1år sedan). Visst att man kan bli lite smått stinn vissa måltider men det blev man då och då innan man körde PF med.
Det känns som att magen mår bättre av att vila x-antal timmar istället för att jobba 24/7 som den gjorde förr :)
Ja enligt den tråden så fanns det inga eventuella nackdelar iaf. Om jag ser till mina personliga erfarenheter så har ju min mage mått betydligt bättre sen jag började med PF (~1år sedan). Visst att man kan bli lite smått stinn vissa måltider men det blev man då och då innan man körde PF med.
Det känns som att magen mår bättre av att vila x-antal timmar istället för att jobba 24/7 som den gjorde förr :)Läste du ens hela tråden?
Jag skrev kanske, vilket jag fortfarande står för.
Om du nu äter färre men större måltider och du förr lät magen jobba konstant, vad får dig att tro att den inte gör det nu?
traidmill
2013-02-21, 10:26
Läste du ens hela tråden?
Jag skrev kanske, vilket jag fortfarande står för.
Om du nu äter färre men större måltider och du förr lät magen jobba konstant, vad får dig att tro att den inte gör det nu?
Jag läste hela tråden och tolkade den därefter. Vad som får mig att tro att den inte jobbar konstant? jag upplever det inte om det. Och som sagt hela systemet upplevs må mycket bättre.
Jag läste hela tråden och tolkade den därefter. Vad som får mig att tro att den inte jobbar konstant? jag upplever det inte om det. Och som sagt hela systemet upplevs må mycket bättre.Läs den igen. Det är ju inte klarlagt om det finns en risk eller inte, det kan finnas en.
Vad du upplever och om den faktiskt jobbar hela tiden är ju två skilda saker.
Ifall du äter lika mycket över dygnet så ser jag inte varför magen skulle jobba mindre trots att du upplever det så. Magen jobbar mig veterligen inte fortare för att det är mycket mat i magen, fast om någon säger jo där så kan jag finna det rimligt.
traidmill
2013-02-21, 10:44
Läs den igen. Det är ju inte klarlagt om det finns en risk eller inte, det kan finnas en.
Vad du upplever och om den faktiskt jobbar hela tiden är ju två skilda saker.
Ifall du äter lika mycket över dygnet så ser jag inte varför magen skulle jobba mindre trots att du upplever det så. Magen jobbar mig veterligen inte fortare för att det är mycket mat i magen, fast om någon säger jo där så kan jag finna det rimligt.
Jag säger inte att det är rätt eller fel, jag bara säger hur det känns för mig. Men det är ganska tydligt att magen är "tom" när jag går upp på morgonen (äter sista målet runt 19-20), men det betyder visserligen inte att det gått hela systemet runt :)
Hur vattnig blir du av att ligga på 800g kolhydrater? 5000kcal på 8 timmar är bra ätit, får man fråga vad du ätit idag? och hur ser dina vilodagar ut på "bulk"
Faktiskt inte alls om det följs av en vilodag där jag oftast landar kring 2-300 g kolhydrater. Ofta ser det bra ut i spegeln morgonen dagen efter. Två dagar med 800 g kolhydrater på raken gör mig vattnig, men fet blir jag inte.
Idag krängde jag 1 kg pasta och köttfärssås (500 g nötfärs, champinjoner, tomatkross) och grönsaker till det som jag åt hela dagen. Smidigt som tusan. Och gott.
Vilodagar kring balans. Inte supernoga, men däromkring. 2-300 g kolhydrater (presterar bäst på gymmet då). Mindre protein, kring 2 g / kg kroppsvikt, ibland mindre.
Du är inte bunden till ditt ätfönster på 8h. Du minskar de eventuella riskerna som finns med stora måltider.
Precis. Det går inte riktigt att säga i dagsläget.
Eller så är båda typ lika bra, helt enkelt.
traidmill
2013-02-21, 11:22
Precis. Det går inte riktigt att säga i dagsläget.
Eller så är båda typ lika bra, helt enkelt.
Prestationsmässigt och synliga resultat säger IMO ingen skillnad. Men det är så förbannat bekvämt att äta färre måltider.
Reaper123
2013-02-21, 11:33
Sedan jag började med PF har jag på sin höjd gått upp 2-4 kilo. Och mitt mål har varit att gå upp i vikt efter att ha legat allt för lågt under en lång period. Mitt problem har alltid varit att jag gått runt hungrig och lätt spårat ur i antingen girsbulk pga att jag alltid kunnat äta eller på strikt diet för att råda bukt på mig själv.
Jag kan nu äta vad jag vill, och kan ha en mer avslappnad syn på mat utan att behöva planera en jävla massa matlådor till jobbet osv.
Det vore säkerligen bättre att äta normalt om jag verkligen skulle vilja packa på mig vikt men jag har allt annat än bråttom och jag trivs väldigt bra med att fasta lite.Vågar nästan säga +1 rakt av på detta!
Innan jag PFade och avslutade en deff så trillade kilona på som om dom aldrig hade varit borta... Men sen jag började PFa har jag fått bättre kontroll på mitt ätande ur perspektivet att jag inte har behovet av att springa och skåpäta 10ggr om dagen. Är dock främst enkelheten i planeringen av kosten som fick mig att faktiskt fortsätta PFa trots bulk :)
twosides
2013-02-21, 13:37
Har ni alla en sorts mall hur ni delar upp era makros på träningsdagar respektive vilodagar? T.ex. på deff så har jag 3g protein/kg, 1g/ fett/g och resten kolhydrater.
Kan ni ge exempel hur detta kan se ut under LG? 3g protein/kg har jag förstått än sålänge. Tack på förhand!
traidmill
2013-02-21, 13:39
Jag har räknat fram mina macros med hjälp av denna: http://www.1percentedge.com/ifcalc/ använder inte resultatet rakt upp och ner men använder den som riktlinje :)
Jag har räknat fram mina macros med hjälp av denna: http://www.1percentedge.com/ifcalc/ använder inte resultatet rakt upp och ner men använder den som riktlinje :)
Använd den, på nästa sida väljer du 50/50 carbs/fat för rest, 75/25 på workout days.
Reaper123
2013-02-21, 14:27
Kan ni ge exempel hur detta kan se ut under LG? 3g protein/kg har jag förstått än sålänge. Tack på förhand!Jag siktar på 180g protein, 80g fett & resten kolhydrater.
Så kolhydraterna ändras alltså på vilodagar vs tränignsdagar men annars samma. Väger strax under 90kg så blir cirka 2ggr kv protein och strax under 1ggr kv fett med nuvarande vikt. Jag bulkar dock, men hade tänkt ett liknande upplägg under deff.
Kalkylatorn som är länkad är kanon, då slipper man räkna själv (använder också denna men kör på fri hand med värderna).
LG verkar ju förespråka <0,5kv fett på träningsdagar och runt det dubbla på vilodagarna (vissa verkar köra mer). Proteinet bör alltid vara högt, sen om det är 2.0, 2.5 eller 3.0 ggr kv har jag inte hittat några exakta siffror på men tror 3.0 är "onödigt" mycket. Kolhydrater blir alltså det som finns kvar beroende på kcalbudget/mål men blir ju normalt >50E% om man ligger lågt på fettet på träningsdagar!
Edit: Här har du ett ganska bra exempel på hur LG på träningsdag kan se ut, gissar han väger runt 80kg mtp protein- & fettintaget.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6258107&postcount=2784
traidmill
2013-02-21, 14:32
Kan ju skriva ner hur jag fördelat mitt också, jag är 196 lång och väger i dagsläget 96kg.
Kör följande på träningsdagar:
220g Protein 400g Kolhydrater 50g Fett
och Vilodagar:
220g Protein 100g Kolhydrater och 100g Fett
Vill man se en breakdown från någon som coachats av Martin så kan man kolla här: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131542323&p=645431083#post645431083
Vafa* har pf med carb/fat cyclibg att göra?
Kamma er.
traidmill
2013-02-21, 14:46
Vafa* har pf med carb/fat cyclibg att göra?
Kamma er.
Nu togs Leangains upp vilket är en variant av PF som nyttjar carb/fat cycling. Kanske du som ska ta fram kammen? ;)
Nu togs Leangains upp vilket är en variant av PF som nyttjar carb/fat cycling. Kanske du som ska ta fram kammen? ;)
Finns en tråd för detta;
har ingen kam; för dyrt.
twosides
2013-02-21, 17:03
Använd den, på nästa sida väljer du 50/50 carbs/fat för rest, 75/25 på workout days.
Jag siktar på 180g protein, 80g fett & resten kolhydrater.
Så kolhydraterna ändras alltså på vilodagar vs tränignsdagar men annars samma. Väger strax under 90kg så blir cirka 2ggr kv protein och strax under 1ggr kv fett med nuvarande vikt. Jag bulkar dock, men hade tänkt ett liknande upplägg under deff.
Kalkylatorn som är länkad är kanon, då slipper man räkna själv (använder också denna men kör på fri hand med värderna).
LG verkar ju förespråka <0,5kv fett på träningsdagar och runt det dubbla på vilodagarna (vissa verkar köra mer). Proteinet bör alltid vara högt, sen om det är 2.0, 2.5 eller 3.0 ggr kv har jag inte hittat några exakta siffror på men tror 3.0 är "onödigt" mycket. Kolhydrater blir alltså det som finns kvar beroende på kcalbudget/mål men blir ju normalt >50E% om man ligger lågt på fettet på träningsdagar!
Edit: Här har du ett ganska bra exempel på hur LG på träningsdag kan se ut, gissar han väger runt 80kg mtp protein- & fettintaget.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6258107&postcount=2784
Kan ju skriva ner hur jag fördelat mitt också, jag är 196 lång och väger i dagsläget 96kg.
och Vilodagar:
Tackar så hjärtligt!
twosides
2013-02-21, 20:36
och Vilodagar:
Är det en 20%+ på träningsdagar eller hur är det upplagt för dig? Jag vet inte vilken jag ska välja för att öka långsamt i vikt (muskelmassa)
twosides
2013-02-21, 20:53
Och på en 75kgs snubbe alltså jag själv vad tror du detta? För att just då öka långsamt i muskelmassa
Träningsdag:
545gram kolhydrater
220gram protein
42gram fett
Vilodag:
123gram kolhydrater
220gram protein
100 gram fett
Och på en 75kgs snubbe alltså jag själv vad tror du detta? För att just då öka långsamt i muskelmassa
Träningsdag:
545gram kolhydrater
220gram protein
42gram fett
Vilodag:
123gram kolhydrater
220gram protein
100 gram fett
Kalorier?
Vad räknar du för nettoplus per vecka?
Är kalorierna cyklade?
twosides
2013-02-21, 23:55
Kalorier?
Vad räknar du för nettoplus per vecka?
Är kalorierna cyklade?
Kalorierna ligger på ca 2200 i balans för tillfället men ska börja med LG tills jag har deffat till mig till 75kg (ligger på 79kg nu)
Nettoplus? Cyklade? Menar du 20% + & - på träningsdagar respektive vilodagar? Jag är ny med koceptet PF och LG så det är därför jag verkar vara tom i huvudet:smash:
traidmill
2013-02-22, 08:14
Är det en 20%+ på träningsdagar eller hur är det upplagt för dig? Jag vet inte vilken jag ska välja för att öka långsamt i vikt (muskelmassa)
Det ska enligt mina beräkningar vara minus på både träningsdagar och vilodagar men ganska nära balans på träningsdagar då. Jag försöker cutta bort lite men vikten spelar mig ett spratt. Jag har legat ganska konstant på kroppsvikten i 2 månader men formen ändras sakta till det bättre.
twosides
2013-02-22, 10:56
Det ska enligt mina beräkningar vara minus på både träningsdagar och vilodagar men ganska nära balans på träningsdagar då. Jag försöker cutta bort lite men vikten spelar mig ett spratt. Jag har legat ganska konstant på kroppsvikten i 2 månader men formen ändras sakta till det bättre.
Så jag bör ligga på -20% på träningsdagar och -0% på vilodagar och det för att hålla vikten men att komma i bättre form om jag har förstått rätt då. För att öka ska jag ta +20% på träningsdagar och +10% på vilodagar eller tvärtom..? Detta är för mig precis som jag har börjat läsa om träning men det är så stort och nytt segment för mig därför jag är lite yr..
traidmill
2013-02-22, 11:10
Så jag bör ligga på -20% på träningsdagar och -0% på vilodagar och det för att hålla vikten men att komma i bättre form om jag har förstått rätt då. För att öka ska jag ta +20% på träningsdagar och +10% på vilodagar eller tvärtom..? Detta är för mig precis som jag har börjat läsa om träning men det är så stort och nytt segment för mig därför jag är lite yr..
Bör och bör det är inget som är rätt eller fel. Jag har som mål att tighta till och ligger lägre. Mitt upplägg är förmodligen inte rätt för dig. Om du nu vill pröva Leangains är steg ett att läsa guiden: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
twosides
2013-02-22, 12:26
Bör och bör det är inget som är rätt eller fel. Jag har som mål att tighta till och ligger lägre. Mitt upplägg är förmodligen inte rätt för dig. Om du nu vill pröva Leangains är steg ett att läsa guiden: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
"Problemet" är att jag har läst den och denna http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/leangains-faq/ men jag ser åtminstone inte vad eller hur uppdelningen ska se ut...enda siffran jag ser är +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar och detta för att ligga på balans men ändå bli mer deffad. Jag får helt enkelt prova mig fram då, tack för all hjälp ändå!
traidmill
2013-02-22, 12:49
"Problemet" är att jag har läst den och denna http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/leangains-faq/ men jag ser åtminstone inte vad eller hur uppdelningen ska se ut...enda siffran jag ser är +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar och detta för att ligga på balans men ändå bli mer deffad. Jag får helt enkelt prova mig fram då, tack för all hjälp ändå!
Testa +-20% och utvärdera under tiden. Du märker om du får de resultat du är ute efter :)
Jag är grymt sugen på att testa en längre fasta (engångsgrej). Iallafall minst 24 timmar, finns det något konkret på hur pass skadligt det vore ur muskeltillväxt synvinkel? Hade varit skoj att prova
Muskel? Nada 46-76h pratar vi om muskelnedbrytnad..
Jodå, lite muskelnedbrytning sker.
GH hindrar en del, men det är inte som att ingen muskelnedbrytning sker.
The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801
Det suger ju. Sugen på att genomföra det ändå, men "tappa muskler" klingar sjukt dåligt i mina öron
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.
Fastern är längre än 24h
Äsch då, så länge du fastar kort tid och trivs med det, kör hårt. Äter du kolo-mängder med protein har du aminosyror i blodet hela dygnet ändå.
Fastern är längre än 24h
Visst, men du skrev att muskelnedbrytning sker efter två dygn.
Visst, men du skrev att muskelnedbrytning sker efter två dygn.
Trodde det var ett direkt svar på hans 24h fasta :)
Men då söår vi fast att grabben kan fasta i 24h utan att musklerna rasar av honom. Maximalt 0,005%
Ja, såklart. 16 timmar är så kort tid hur som helst, särskilt om man äter mycket protein.
Andra gången jag blivit kallad grabben -.- så ung är jag inte. Tänkte fasta längre än 24h men vi får se hur det blir, 40timmar helst, men då börjar nedbrytning på allvar? Borde jag retas med lite bcaa runt 24h?
Iofs så knäcks ju då hela konceptet med "fasta"
Nja, alltså metabola fasteadaptioner beror ju på frånvaron av kolhydrat, inte energimängden i sig.
Stora mängder protein ökar ju dock blodsockret, men små/normala mängder lär inte störa märkbart. Med andra ord "fastar" du metabolt sett även om du kränger en kycklingfilé eller äter BCAA.
Andra gången jag blivit kallad grabben -.- så ung är jag inte. Tänkte fasta längre än 24h men vi får se hur det blir, 40timmar helst, men då börjar nedbrytning på allvar? Borde jag retas med lite bcaa runt 24h?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Men vad är tanken med ditt experiment? Vill du se hur länge du orkar fasta är det väl skit samma hur mycket muskler du nu kan tänkas förlora under sub 48h då mängden inte är speciellt mycket.
Talmål, säger häller grabb än man/kille. Inget illa menat!
Som tjing säger, PF handlar om dadderi med tömmande av glukosen, målet är inte att tömma blodproteinet.
Varför vill du tömma dig så totalt?
Tittade man där på eventuell uppbyggnad som ett stort födointag sedan skulle kunna ha?
Nja, alltså metabola fasteadaptioner beror ju på frånvaron av kolhydrat, inte energimängden i sig.
Stora mängder protein ökar ju dock blodsockret, men små/normala mängder lär inte störa märkbart. Med andra ord "fastar" du metabolt sett även om du kränger en kycklingfilé eller äter BCAA.
Då är alltså LCHF en ända lång fasta, om man skippar kolhydrater helt och hållet. eller? vad är då skillnaden mellan en total fasta och N(No)CHF
Men vad är tanken med ditt experiment? Vill du se hur länge du orkar fasta är det väl skit samma hur mycket muskler du nu kan tänkas förlora under sub 48h då mängden inte är speciellt mycket.
Spännande, vill testa hur det känns. Om jag velat testa hur länge jag orkar hade det nog varit väldigt mycket längre än bara 40 timmar.
Talmål, säger häller grabb än man/kille. Inget illa menat!
Som tjing säger, PF handlar om dadderi med tömmande av glukosen, målet är inte att tömma blodproteinet.
Varför vill du tömma dig så totalt?
lugnt :)
Experiment, vill mest testa på det. Tänkte även skriva ner lite tankar och känslor kring det som jag kan dela med mig av. Kommer träna ett tungt styrkepass precis i slutet av fastan imorgon.
Spännande, vill testa hur det känns. Om jag velat testa hur länge jag orkar hade det nog varit väldigt mycket längre än bara 40 timmar.
Var lite muskelnedbrytning då så noga? Jag menar, vi pratar om max två dagar :)
Var lite muskelnedbrytning då så noga? Jag menar, vi pratar om max två dagar :)
nja, man är ju känslig för sånt där. ord som katabol och muskelnedbrytande är ju helt fruktansvärda :) om det rör sig om otroligt lite om ens något så struntar jag i det (alltså struntar i musklerna, inte själva fastan)
Ja, en ketogen kost är i metabol mening att fasta.
Hur kroppen anpassar sig på sikt vet jag inte och ketoner krånglar till det hela när de väl uppregleras signifikant.
Tittade man där på eventuell uppbyggnad som ett stort födointag sedan skulle kunna ha?
Nej.
Doctor Snuggles
2013-02-26, 19:07
Hur mycket "vanligt" protein tror du börjar bli märkbart störande? Hur stor kycklingfilé? ;)
Ja, en ketogen kost är i metabol mening att fasta.
Hur kommer du fram till det påståendet?
Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373
Hur mycket "vanligt" protein tror du börjar bli märkbart störande? Hur stor kycklingfilé? ;)
Vet inte riktigt faktiskt.
Oavsett vilket kommer ju fettförbränning/katekolaminer/insulinkänslighet att vara närmast identiska som med total fasta. Skillnaden är alltså essentiellt ingen, med lite protein. Och som i studien jag länkade, är "fett-fasta" identisk sett till dessa parametrar.
Dock påverkas ju kanske saker som autofagi och anabolism/katabolism, vilket kan ge adaptioner på cellulär nivå i övrigt.
MangeWbg
2013-03-09, 09:01
Gör en liten chansning kan vara en repost för 100:ade gången här men de är värt om någon missat den.
http://www.1percentedge.com/ifcalc/
Smidig macro räknare för PF. Kanske inte ska lita 100% på alla siffror men grymt bra grund att stå på.
Det suger ju. Sugen på att genomföra det ändå, men "tappa muskler" klingar sjukt dåligt i mina öron
Även om man skulle fasta så lång tid att det går till muskelnedbrytning (kräver dagar), så tar kroppen främst protein från epitel-lagren inne i kroppen innan den börjar tugga på biceps. Detta för att det är det mest lättillgängliga för kroppen att ta från. Och även då är det en väldigt liten andel protein som tas då kroppen dels börjar utnyttja ketoner och fettsyror som största energikälla och dels eftersom musklerna behövs för att kunna slåss/fly snabbt. Därför vill kroppen väldigt ogärna börja utnyttja protein.
Vid vanlig periodisk fasta (ex 14-20 h) behöver du knappast oroa det för någon betydelsefull muskelnedbrytning.
det jag planerade (och genomförde) var dock en fasta på 46 timmar, hade gärna testat längre men optinojan kickade in
Leifallan
2013-03-10, 01:18
Varför fasta i 46 timmar?
Hur funkar det här med insulinkänslighet egentligen? När man börjar med PF förbättrar man den, hur lång tid tar det innan man har fått en ökad känslighet för insulin?
Och om man slutar med PF eller tar ett uppehåll hur lång tid tar det då innan man har "förstört" den igen?
Doctor Snuggles
2013-03-10, 21:18
det jag planerade (och genomförde) var dock en fasta på 46 timmar, hade gärna testat längre men optinojan kickade in
Hur gick det? Är det något du planerar att göra i fortsättningen?
Hur gick det? Är det något du planerar att göra i fortsättningen?
Det gick bra. Runt 18-24 timmar strecket så fanns det en viss hunger, men det berodde nog mest på att jag vid rutin alltid bryter fastan runt den tiden. Efter det var det bara smooth sailing.
Detta kommer låta som en slags tripprapport. Men när man kollar på saker, så ser man bara det mitt i synen. Man lägger inte så mycket krut på saker runtomking. Det märktes rejält när jag körde bil, man fick ett slags tunnelseende. Inte alls obehagligt, det var nästan skönt. Hjärnan kändes helt avkopplad runt vid 30-46h, riktigt skönt.
Prestationsmässigt så var det inte alls några problem att läsa, fast jag hjälpte mig själv på traven med lite koffein då och då.
Träningspasset som jag avslutade med var inte heller några problem. Jag bröt fastan vid 46h med 10g BCAA och 600mg koffein innan passet och kände inte alls någon direkt svaget.
Jag kommer definitivt att prova igen, möjligtvis lite längre. Men jag vill läsa på lite hur pass katabolt det är att ligga i en lång fasta. Jag vill helst inte pulsa med BCAA, men jag gör det om det spelar stor roll.
Doctor Snuggles
2013-03-10, 22:29
Antingen så var det pga ökade signalsubstanser som har med fokus att göra o dyl. Kroppen ställer ju in sig att det är bäst att vara på alerten och fokuserad för att skaffa mat. Eller ngt. Många upplever iaf ett slags eufori på fasta, vilket är varför det kan vara förrädiskt och göra det lättare att fastna i anorexi för dem som har atstörningar.
Läste någonstans att efter ca 3 dagar så hoppar energin från ketonkroppar från 30% till 70%, men vet inte hur väl det stämmer.
Frågan är också hur detta påverkas av styrketräning. De flesta uppgifter kommer ifrån, vad jag förstår, ej styrketränande individer.
Doctor Snuggles
2013-03-10, 22:38
Antingen är det också så att ju större glykogenförråd man har, ju längre kan man gå utan att bryta ner protein, och detta borde bli signifikant påverkat av hur mycket man tränar.
Vad jag skulle vara intresserad av att se vore studier på folk som är i fasta som samtidigt får i sig dagsbehovet av micronutrienter, och folk som inte får det, och om det gör någon skillnad på olika hälsomarkörer, proteinnedbrytning et al.
Proteinnedbrytningen ökar när leverglykogenet töms.
Ja, det är många studier som skulle vara kul att se vid fasta. Ökat fokus beror ju som Doctor Snuggles var inne på, på kraftigt ökade nivåer av katekolaminer i blodet ju längre tid man fastar. Den evolutionära anledningen är att tillskansa sig föda och att mobilisera fettsyror från underhudsfettet.
Det finns tyvärr inget anabolt med att fasta i två dygn men det är sannolikt en allmän hälsokur om det genomförs då och då och om man tolererar det väl. Oxidativ stress, blodtryck, puls, blodsocker, insulin etc minskar markant, BDNF ökar i hjärnan (nytillväxt av neuroner = mycket bra), serotoninnivåer tenderar att öka med korttidsfasta och en massa annat.
På minussidan är att det är en stressor och kan slå över till negativt upplevd stress om den blir för stark. Men det handlar ju om stress i livet i övrigt osv. Samt som har nämnts, näringsintag; vitaminer/mineraler osv.
Övriga eventuellt negativa långtidseffekter är svårt att sia om.
Tydligen var de populärt med fasta på 90-talet bland svenssons, typ man drack nå jävla te under 24 timmar.
Doctor Snuggles
2013-03-11, 00:53
Tydligen var de populärt med fasta på 90-talet bland svenssons, typ man drack nå jävla te under 24 timmar.
Kungen gör en fasta på en vecka eller månad eller vad det är varenda år. ;)
Men tvivlar på hälsoeffekterna om man gör det såpass sällan.
Doctor Snuggles
2013-03-11, 00:55
Proteinnedbrytningen ökar när leverglykogenet töms.
Ja, det är många studier som skulle vara kul att se vid fasta. Ökat fokus beror ju som Doctor Snuggles var inne på, på kraftigt ökade nivåer av katekolaminer i blodet ju längre tid man fastar. Den evolutionära anledningen är att tillskansa sig föda och att mobilisera fettsyror från underhudsfettet.
Det finns tyvärr inget anabolt med att fasta i två dygn men det är sannolikt en allmän hälsokur om det genomförs då och då och om man tolererar det väl. Oxidativ stress, blodtryck, puls, blodsocker, insulin etc minskar markant, BDNF ökar i hjärnan (nytillväxt av neuroner = mycket bra), serotoninnivåer tenderar att öka med korttidsfasta och en massa annat.
På minussidan är att det är en stressor och kan slå över till negativt upplevd stress om den blir för stark. Men det handlar ju om stress i livet i övrigt osv. Samt som har nämnts, näringsintag; vitaminer/mineraler osv.
Övriga eventuellt negativa långtidseffekter är svårt att sia om.
Om det är leverglykogenet det avgörs av, borde man inte då kunna överäta fruktos innan fastan börjar om man vill göra en längre fasta och samtidigt minimera proteinnedbrytningen? Sen så är förstås frågan om fruktosen inte motverkar eventuella hälsoeffekter. ;)
Eller förresten, är inte carbloading mest effektivt med långsamma kolhydrater?
Visst, men problemet är att levern inte kan lagra särskilt mycket glykogen.
Mest effektivt som i att lagra in mest glykogen? Det beror på tillfälle, men i regel spelar det ingen större roll.
Tänkte också i dom banorna, att det var instinkten som la fokus på det som behövdes, nämligen spring ikapp ett rådjur och slå ihjäl det med en pinne. Sugen på att testa en längre fasta lite senare, tror jag möjligtvis hittar på nåt i samband med påskmiddagen, men får se.
När vore det bäst att lägga styrketräningen? Mitt i passet? I början? I slutet, innan brytning? Och om jag har två pass, hur bör man placera dom?
Har för mig att Stig helmer kör en fasta i hälsoresan.
När vore det bäst att lägga styrketräningen? Mitt i passet? I början? I slutet, innan brytning? Och om jag har två pass, hur bör man placera dom?
När du presterar bäst, lämpligtvis.
Vilket i regel är när du har kvar leverglykogen.
Hur funkar det här med insulinkänslighet egentligen? När man börjar med PF förbättrar man den, hur lång tid tar det innan man har fått en ökad känslighet för insulin?
Och om man slutar med PF eller tar ett uppehåll hur lång tid tar det då innan man har "förstört" den igen?
Intressant fråga. Jag har ingen aning, men någon annan kanske vet?
När du presterar bäst, lämpligtvis.
Vilket i regel är när du har kvar leverglykogen.
orken är inget problem, det jag funderar lite över är om det vore dumt att dra ett tungt pass utan att stimulera med någon som helst sorts aminosyror i kombination med passet.
Ex.
20h fasta, tungt pass
48h in i fastan, tungt pass
Fasta
72h nånting = äta
Att träna under 72 h fasta, men inte äta något alls?
Låter fullkomligt idiotiskt.
Att träna under 72 h fasta, men inte äta något alls?
Låter fullkomligt idiotiskt.
ja precis, det är ju det jag menar. då är frågan om det inte vore lämpligare att skippa träningen under fastan med ett sånt här upplägg.
Tungt styrkepass
1 gigantiskt mål (hela dagens, enorma mängder)
Fasta
Fasta
Fasta
Fasta
Tungt styrkepass (71h in i fastan)
1 gigantiskt mål
följt av flera mål
Det är inte lämpligt att kombinera 72 h fasta med träning överhuvudtaget.
Du lär vara svag på gymmet när du tränar. Men testa för all del om experimentslustan faller på.
Doctor Snuggles
2013-03-14, 16:34
Jag har dock anekdotiskt märkt, att lättare träning utan mat efteråt (typ på kvällen, för att sedan lägga sig) verkar bränna en del mer fett. Det är förstås lite annorlunda än mot att vara helt tömd på glykogen, men kanske kan man öka fettförbränningen, utan att alltför negativt påverka muskelnedbrytningen, med lite lättare kondisträning/underhållsträning under fastan. Ingen aning.
Du kan ju också göra så att du fastar i runt 72 timmar, och sedan bryter fastan med mat istället för träning, för att sedan träna några timmar efter det. Om du nu skulle känna dig svag annars, men fortfarande vill göra en lång fasta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.