Visa fullständig version : Periodisk fasta
Ett vettigt förslag, fast jag skulle helst vilja göra en så pass lång fasta för att delvis testa hur svag jag verkligen blir i slutet av fastan. Samt att om jag lägger passet precis i slutet så är botten nådd, inte ätit på lång tid samt tung träning innan maten. Det lär ge en viss chans för ökningar menar jag
Doctor Snuggles
2013-03-14, 16:49
Du menar att du tror superkompenseringen blir större? Jag tvivlar. En längre fasta är nog enbart bra vad gäller eventuella hälsofördelar. Du kan ju också experimentera med att äta en multivitamin (och kanske lite omega 3 eller lite fett för att ta upp de fettlösliga vitaminerna) under fastan för att se om det gör någon skillnad i prestanda. Folk gör ju ofta längre fastor tillsammans med frukt och/eller grönsaksjuice. Vad gäller hälsofördelar så har jag läst motsägande uppgifter om man ska ta multivitamin under fastan. Vissa tror att det lurar kroppen till att tro att man inte egentligen fastar, vilket minskar eventuella fördelar av den.
Tänkte stoppa i mig min dagliga dos av omega-3 och multivitamin under förra långfastan. Men det kändes som att jag sålde mig själv. Allt eller inget, så jag struntade i det.
Doctor Snuggles
2013-03-14, 16:56
Hypotetiskt så borde man ju ha ett tillräckligt stort lager av mikronutrienter för att det ska räcka. Det tar ju ett bra tag innan man får brist även av de vattenlösliga som man normalt får i sig dagligen, särskilt om man tar en multivitamin i vanliga fall.
Ni får jättegärna lämna rekommendationer nu innan jag ska genomföra det. Eller om det är nåt ni vill att jag ska testa på under fastan/slutet av fastan. Jag kan givetvis skriva ner mina tankar kring det.
Det är mest hur jag ska lägga styrkepassen eller om jag ska skippa dom helt i samband med fastan, helst vill jag ha minst ett pass antingen i början eller slutet, för att inte ruinera min nuvarande träningsrytm
Doctor Snuggles
2013-03-14, 17:18
Det enda jag kommer på är att du kör ett riktigt volympass innan fastan, som fokuserar mer på muskeluthållighet och sedan äter äckliga mängder kolhydrater för att maximera glykogeninlagring (kanske inte bara i ett mål mat, eftersom det blir för svårt) , och sedan bryter fastan med ett lågvolympass som fokuserar mer på styrka.
Jag skulle inte lägga något styrketräningspass i mitten av fastan, annat än kanske några sekunders isometriska övningar, eller lätt kondisträning.
Ett vettigt förslag, fast jag skulle helst vilja göra en så pass lång fasta för att delvis testa hur svag jag verkligen blir i slutet av fastan. Samt att om jag lägger passet precis i slutet så är botten nådd, inte ätit på lång tid samt tung träning innan maten. Det lär ge en viss chans för ökningar menar jag
Du menar förutom att du precis varit katabol i 72 h?
Dessutom bryter du ner muskler under fasta, inte mycket till en början men 72 h utan mat lär ge en del muskelnedbrytning. Kanske byggs det upp igen vid näringsintag, jag vet inte.
Barbastark
2013-03-21, 22:45
Vid "fastande" träning, brukar ni tajma så att ni "bryter fastan" med efter-träning-shaken, eller med den "riktiga" måltiden efteråt?
Vassle om måltiden dröjer. Annars måltid.
Om det är ett kort pass med vassle innan, skippar jag vassle efter.
Jag kör alltid BCAA direkt efter i omklädningsrummet, sen kör jag hem och äter efter det, 20-25 minuter
Barbastark
2013-03-21, 22:49
Det jag menar är om ni kör låt säga 16h fasta, prickar ni så att 16h faller på efter-träning-shaken, eller på den riktiga måltiden?
Prickar inget fönster överhuvudtaget. Jag äter på känn. Mesta maten efter.
Njaa, men jag har ju strategiskt placerat träningen så att den ligger runt 16-22 timmar, och bryter sedan därefter.
Reaper123
2013-03-21, 23:03
Det jag menar är om ni kör låt säga 16h fasta, prickar ni så att 16h faller på efter-träning-shaken, eller på den riktiga måltiden?Jag tränar normalt kl 17.00-18.30 och äter "alla" mina kalorier nångång mellan 19.30-21.00 uppdelat på 2 måltider... mer noggrannt än så kör jag inte.
Tar (bla.) 10g bcaa direkt före + efter passet!
Barbastark
2013-03-21, 23:17
Okok
Prickar inget fönster överhuvudtaget. Jag äter på känn. Mesta maten efter.
+1 på den under perioder jag kör pf.
Det jag menar är om ni kör låt säga 16h fasta, prickar ni så att 16h faller på efter-träning-shaken, eller på den riktiga måltiden?
Alltså för helvete, sluta nojja över smådetaljer som är helt oväsentliga!
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Ristretto
2013-03-24, 10:19
Ser till att pricka in lunchen exakt mellan 11:00 och 13:00 på vardagar, drar i mig lite protein innan träning och ser till att äta sista måltiden exakt mellan 18:00 och 22:00.
På helgerna ser jag till att det blir exakt någon gång innan träning jag får i mig protein och sedan äter jag min mat någon gång mellan träningspasset och nästa dag.
Tänkte köra en 72-75 timmars fasta nu på Tisdag till fredag. Inleder med ett pass vid 08:00-10:30 ungefär. BCAA innan, under och efter, ett riktigt grispass. Sen ett gigantiskt mål efteråt, 4000kcal (400g protein) stora delar kasein och fett, främst kolhydrater och vassle direkt efter passet. Måltiden lär pågå 1-2 timmar.
Tisdag 12:00 - Fredag 12-15:00
Några tips, invändningar? Ska bli jävligt kul att prova, och jag personligen ser fram emot det
Leifallan
2013-03-24, 18:36
Vad vill du uppnå med en sådan lång fasta? Är det fastan i sig?
Vad vill du uppnå med en sådan lång fasta? Är det fastan i sig?
Fastan i sig, för att det är 'kul', främst. Sen ev. hälsofördelar och fettförbränning är mestadels en bonus
Magnus N
2013-03-25, 14:56
Ska snacka om fasta i allmänhet på vetenskapens värld kl 20 i svt2 ikväll
"Fasta är ett urgammalt sätt att må bättre, men fungerar det? Kan man låta bli att äta periodvis och på så sätt förlänga livet? Vetenskapsreportern Michael Mosely bestämmer sig för att förändra sitt liv, men han vill inte späka sig dagligen och äta nyttigt jämt. Därför beger han sig till Amerika för att hitta ett annat sätt att bli smalare, må bättre och leva längre. Han provar att fasta och dessutom undersöks fastande ur ett rent vetenskapligt perspektiv. Kan man äta vad som helst de flesta av veckans dagar bara man fastar regelbundet? "
Ska snacka om fasta i allmänhet på vetenskapens värld kl 20 i svt2 ikväll
"Fasta är ett urgammalt sätt att må bättre, men fungerar det? Kan man låta bli att äta periodvis och på så sätt förlänga livet? Vetenskapsreportern Michael Mosely bestämmer sig för att förändra sitt liv, men han vill inte späka sig dagligen och äta nyttigt jämt. Därför beger han sig till Amerika för att hitta ett annat sätt att bli smalare, må bättre och leva längre. Han provar att fasta och dessutom undersöks fastande ur ett rent vetenskapligt perspektiv. Kan man äta vad som helst de flesta av veckans dagar bara man fastar regelbundet? "
Tror den har körts på svt för några månader sen. Va helt ok och bör finnas gratis på nätet i efterhand. han har en del avsnitt som handlar om att leva länge
De ska bli kul att kolla på. Tack för info magnus
Doctor Snuggles
2013-03-25, 16:40
Haha, mosley blev så övertygad att han skrev en bok, som blivit en best seller.
http://thefastdiet.co.uk/
Nåväl, åtminstone äntligen en diet-bok som faktiskt har lite vetenskapligt vett bakom sig.
Äsch de yrar ju bara om saker de inte vet något om. Jag tror Mosleys bok suger balle tyvärr.
Bara det här: "As one of the medical experts interviewed for this book puts it: ‘There is nothing else you can do to your body that is as powerful as fasting.´"
Mmjo, säkert. Spring en mil istället, tjockisar. Så ska ni få se på kraftfulla kroppsliga effekter. Dock sysslar ju Mosley med varannandags-fasta verkar det som. Att jämföra t ex Leangains med det är förmodligen som att jämföra en godisbit med en godispåse. Som i att varannandagsfasta blåser frukost-hoppande från kartan vad gäller effekter på hälsa.
Doctor Snuggles
2013-03-25, 17:29
Jaja, de tar till alla vanliga knep, men som sagt, bättre understödd än alla andra fad-dieter.
Det är inte regelrätt varannandsgsfasta, dock, utan snarare varannandags vlcd. Sedan så kan man ställa sig frågande om hans inställning till protein, att man måste ha protein varenda dag. Risken blir att man äter för mycket protein och eventuella hälsoeffekter då försvinner iaf vad gäller livslängd. Men bara rent psykologiskt tror jag att dieten kan fungera för de flesta människor.
Fastan i sig, för att det är 'kul', främst. Sen ev. hälsofördelar och fettförbränning är mestadels en bonus
Jag tror inte att man får de fördelar du tänker dig av en så lång fasta. Generellt tror jag att det gäller att kroppen kan gå utan näring i upp till 36 timmar innan man börjar förbränna sitt muskelprotein vilket man då riskerar vid en så lång fasta. Faktum är att jag tror att det räknas som svält om man väntar så länge :D
Du får sämre insulinkänslighet genom så lång fasta, för övrigt.
Som medieras av höga mängder FFA i blodet. Så var försiktig när du äter igen; jag skulle börja lätt med kött och grönsaker typ. Inte vräka i mig kolhydrater.
Tänkte det, köra lite lugnt. Man har ju hört om fall när svältande barn som fått äta stora mängder dör på studs. Inte för att jag tror detta är så extremt så kan det nog ändå bli obehagligt.
Är det inte så att muskelnedbrytningen är som störst kring 24 timmar, för att sedan gradvis avta?
Jaja, de tar till alla vanliga knep, men som sagt, bättre understödd än alla andra fad-dieter.
Det är inte regelrätt varannandsgsfasta, dock, utan snarare varannandags vlcd. Sedan så kan man ställa sig frågande om hans inställning till protein, att man måste ha protein varenda dag. Risken blir att man äter för mycket protein och eventuella hälsoeffekter då försvinner iaf vad gäller livslängd. Men bara rent psykologiskt tror jag att dieten kan fungera för de flesta människor.
Har du läst boken eller hur vet du att den är bättre understödd?
Mm, det är en populär variant eftersom strikt fasta varannan dag är något få människor står ut med i längden. Insulin- och blodsockernivåer hålls så lågt ändå så det spelar förmodligen ingen roll om man skulle fastat helt.
Tänkte det, köra lite lugnt. Man har ju hört om fall när svältande barn som fått äta stora mängder dör på studs. Inte för att jag tror detta är så extremt så kan det nog ändå bli obehagligt.
Är det inte så att muskelnedbrytningen är som störst kring 24 timmar, för att sedan gradvis avta?
Re-feeding syndrom, ja. Men det sker bara vid svält.
Har inte grafen framför mig just nu men jag har postat det i någon tråd tidigare, med länk. Orkar dock inte leda upp den. Har du mindre kroppsfett bryter du ner mer muskler för övrigt. Det handlar mycket om tillgång på FFA, då GH:s muskelbesparande effekt vid fasta förefaller bero på just GH:s lipolytiska effekt. D v s FFA används istället för muskelprotein till kroppens energibehov.
hmm, har du en kort överblick i huvudet tror du? hade varit kul att veta. Förhoppningsvis bryter jag inte ner så mycket att jag får börja om från noll på fredag
hmm, har du en kort överblick i huvudet tror du? hade varit kul att veta. Förhoppningsvis bryter jag inte ner så mycket att jag får börja om från noll på fredag
Jag minns inte exakta siffror och tänker inte gissa. Det sker ingen stor skillnad på uppemot ett par dygn dock. Men är du deffad så kan det definitivt öka.
Alright fine.
Leucinoxidationen ökar efter lite över en dags fasta (40 h i studien jag länkar) och ökar efter ett par dagars fasta. En minskning av proteinnedbrytning sker när fastan börjar övergå i "svält", d v s efter drygt tre dygn utan mat.
Kroppen ser det på kort sikt som att den kan slösa en aning med muskelprotein för det kommer sannolikt att byggas tillbaka in i musklerna när man väl äter igen, men när det dröjer för länge börjar den inse att det kanske inte kommer någon mat och muskelnedbrytningen minskar kraftigt. Det förutsätter tillräckliga fettlager för att kunna överleva. Annars börjar muskler och organ brytas ner för energibehov.
Kortare fasta upp till kring ett dygn verkar inte påverka muskelnedbrytning. Men minskar dock proteinsyntes och anabol signalering (mTOR etc).
"...The present study demonstrates that phenylalanine flux (reflecting proteolysis) increases in healthy young men after 40 h of fasting. Tyrosine flux did not change, presumably because tyrosine flux represents protein breakdown as well as tyrosine appearance from phenylalanine hydroxylation. Our phenylalanine flux results support reports of an increase in leucine flux after 1.25 days of fasting in healthy subjects (9) and an even more pronounced increase after 3 days of fasting (4,41).
The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801
Dessutom, lägg till styrketräning på det (inte under fastan alltså men att man tränar regelbundet) och muskelnedbrytningen kanske minskar ännu mer. Vem vet. Finns inga studier på bodybuilders som fastar så vitt jag vet.
Varsågod.
bigbellybob
2013-03-25, 19:28
Tjena, har suttit och läst på om leangains rätt länge nu och tänkte ge mig på och prova snart, fråga till er utövare:
1. När det kommer till deff/cutting, märker ni någon skillnad mellan att ligga på ett konstant kaloriunderskott under 1 vecka, gentemot att att ligga på +10% på träningsdagar och -35% på vilodagar? Gällande styrkeökningar/välmåenade osv? Har ni hittat någon annan energifördelning som fungerat bättre?
2. Tips gällande allmäna fallgropar i denna diet?
Doctor Snuggles
2013-03-25, 19:51
Har du läst boken eller hur vet du att den är bättre understödd?
Mm, det är en populär variant eftersom strikt fasta varannan dag är något få människor står ut med i längden. Insulin- och blodsockernivåer hålls så lågt ändå så det spelar förmodligen ingen roll om man skulle fastat helt.
Jag har sett programmet den baseras på, samt vet ungefär vilka källor han baserar det på. Finns det ens någon annan långsiktig diet som har något vettigt vetenskapligt stöd?
Jaha okej.
All kalorirestriktion har ju starkt vetenskapligt stöd. Fasta kan ju sägas vara en variant.
Kollar på 2an där han fick riktigt minskade värden av igf1 av fasta.. Ja som trodde de va tvärtom.
bigbellybob
2013-03-25, 20:37
Finns det studier som undersöker testosteronproduktion i samband med pf?
Doctor Snuggles
2013-03-25, 20:45
Jaha okej.
All kalorirestriktion har ju starkt vetenskapligt stöd. Fasta kan ju sägas vara en variant.
Finns dock inga "fad-diets" som har baserats på kalorirestriktion, vilket var min poäng. Det närmsta är väl kanske LHCF, men den har ju ganska motstridiga resultat, samt innebär en ganska drastisk förändring av ens diet som inte funkar för många (och det är lätt att äta för mycket protein).
Doctor Snuggles
2013-03-25, 20:49
Kollar på 2an där han fick riktigt minskade värden av igf1 av fasta.. Ja som trodde de va tvärtom.
Varför trodde du det? Det verkar dock hos människor främst vara kopplat till reducerat proteinintag. En studie man gjorde sänkte inte igf-1 hos människor som åt färre kalorier (kalorirestriktion sänker igf-1 hos djur vanligtvis), men lika mycket protein. Eventuella resultat hos leangains-personer beror nog på hyffsat högt intag av protein (Berkhan äter ju en grov mängd protein t.ex). IGF-1 är dock kopplat till livslängd och åldersrelaterade sjukdomar, så sänkning av den är bra i det avseendet. Kanske inte optimalt för att bygga massa, nej, men frågan är hur stor skillnad det gör för en hobbybyggare.
Varför trodde du det? Det verkar dock hos människor främst vara kopplat till reducerat proteinintag. En studie man gjorde sänkte inte igf-1 hos människor som åt färre kalorier (kalorirestriktion sänker igf-1 hos djur vanligtvis), men lika mycket protein. Eventuella resultat hos leangains-personer beror nog på hyffsat högt intag av protein (Berkhan äter ju en grov mängd protein t.ex). IGF-1 är dock kopplat till livslängd och åldersrelaterade sjukdomar, så sänkning av den är bra i det avseendet. Kanske inte optimalt för att bygga massa, nej, men frågan är hur stor skillnad det gör för en hobbybyggare.
googlar man på ämnet så verkar ju interwebz ha en annan åsikt :D
Men intressant är det.
skierik94
2013-03-25, 21:14
Jag läste i en artikel på aftonbladet att periodisk fasta ska främja hälsan i form av att man får förbättrat immunförsvar, lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar m.m.
Hur fastan påverkar träningen vet jag dock inte. Men har svårt att se att det skulle ge några positiva effekter.
www.nattstad.se/erik94
Barbastark
2013-03-25, 21:20
Dock sysslar ju Mosley med varannandags-fasta verkar det som. Att jämföra t ex Leangains med det är förmodligen som att jämföra en godisbit med en godispåse. Som i att varannandagsfasta blåser frukost-hoppande från kartan vad gäller effekter på hälsa.
A, och skulle ju vara intressant att veta mer om LG-fastan. Har man egentligen tittat så mycket på den och snarlika varianter?
Doctor Snuggles
2013-03-25, 21:27
googlar man på ämnet så verkar ju interwebz ha en annan åsikt :D
Men intressant är det.
Eh, va? Då vet jag inte hur du googlar.
Har aldrig läst något seriöst som motsäger vad jag har sagt.
Länka gärna.
Finns det studier som undersöker testosteronproduktion i samband med pf?
Jag har inte kollat fullängdaren men:
"...Salivary testosterone was measured among male college wrestlers (n = 12), some of whom fasted before their matches while others did not. Nonfasting wrestlers had increasing testosterone on the day of their match, whereas fasting wrestlers had decreasing testosterone. Apparently, fasting perturbs the normal pattern of testosterone fluctuation associated with competition. As used here, the term "fasting" does not necessarily imply 100% abstinence from nourishment."
Steroids. 1993 Aug;58(8):348-50.
Endogenous testosterone and competition: the effect of "fasting".
Notera det sistnämnda dock.
Finns dock inga "fad-diets" som har baserats på kalorirestriktion, vilket var min poäng. Det närmsta är väl kanske LHCF, men den har ju ganska motstridiga resultat, samt innebär en ganska drastisk förändring av ens diet som inte funkar för många (och det är lätt att äta för mycket protein).
Alla dieter baseras väl på kalorirestriktion, om inte direkt genom kaloriräknande så indirekt genom att begränsa matval på olika sätt.
Drama på leangains-sidan. Vad håller Berkhan på med egentligen på sistone? Han verkar smått galen.
Hans newsletter han skickade, han ville ha 20 dollar i månaden för prenumerationen. Tror han lider lite av storhetsvansinne, eller nåt
Ristretto
2013-03-25, 22:54
Detta handlade ju dock om relationen mellan Lyle och Martin och till viss del vad Martin anser om Alan Aragon.
Det är ju helt cp att posta sådant öppet. Det känns väldigt privat.
Dessutom är han lost som vanligt och inser inte hur högfärdig och arrogant han är själv mot folk som gillar hans sida. Kolla bara leangains facebook-sidan. Martin kallar alltså Lyle för ett svin och kallade senast själv folk som inte ville betala för hans newsletter för hobos och hippies. Samma kille som inte skrivit en vettig artikel på ett och ett halvt år vill ha betalt varje månad...för vad?
Han kan en hel del om fasta och den vetenskapen, men vem tror han att han är egentligen? Storhetsvansinne, minst sagt. Han hade garanterat fått ännu mer fans om han lyckades vara trevlig, men det verkar inte ingå i hans beteenderepertoar.
Har alla fått kollektivt psykbryt eller vad är det frågan om egentligen.
Dessutom är han lost som vanligt och inser inte hur högfärdig och arrogant han är själv mot folk som gillar hans sida. Kolla bara leangains facebook-sidan. Martin kallar alltså Lyle för ett svin och kallade senast själv folk som inte ville betala för hans newsletter för hobos och hippies. Samma kille som inte skrivit en vettig artikel på ett och ett halvt år vill ha betalt varje månad...för vad?
Han kan en hel del om fasta och den vetenskapen, men vem tror han att han är egentligen? Storhetsvansinne, minst sagt. Han hade garanterat fått ännu mer fans om han lyckades vara trevlig, men det verkar inte ingå i hans beteenderepertoar.
Instämmer, förstår inte hur folk kan ställa sig bakom hans sociopat-ism.
Alla varningslampor lyser som en "Manson-esk" sekt ledare.
Tråkigt.
Och nu tog han bort det från sidan...?
Känns lite alkohol-betingat av någon anledning.
Ristretto
2013-03-25, 23:08
Tur att man var smart med spara-knappen.
Instämmer, förstår inte hur folk kan ställa sig bakom hans sociopat-ism.
Alla varningslampor lyser som en "Manson-esk" sekt ledare.
Tråkigt.
Ja, tyvärr känner jag samma sak.
Han har skrivit en hel del om att gå sin egen väg etc, men har skapat en liten sekt av får. Som dock verkar krackelera på sistone.
Tur att man var smart med spara-knappen.
Jepp, samma här. Kändes som något en normal person kan "ångra".
Att så fult kritisera folk öppet är respektlöst. Lyfta fram privata mail etc.
Jag vågar nog säga att hans storhetstid redan är över. Visst kommer folk fortsätta med fasta, bland annat jag, kanske även följa leangains exemplet. Men jag tror själva leangains 'storhet' är över
A, och skulle ju vara intressant att veta mer om LG-fastan. Har man egentligen tittat så mycket på den och snarlika varianter?
Anywho, menar du på 16 h fasta? För leangains är ju mer än fastan och jag misstänker att mat-cyklandet har den största effekten.
Fasta minskar ju akut anabol signalering, men ökar den efter träning med mat. Det ingen vet är hur det slår ut över en längre tid.
Leangains bygger alltså väldigt mycket på anekdotala bevis. Men att något funkar är ju givet, i alla fall för de bilder som lagts ut på Martins sida. Säkerligen funkar det också inte så bra för många. Och kanske är det helt enkelt disciplin, ett högt proteinintag och vettig träning som funkar i kombination.
Doctor Snuggles
2013-03-26, 01:20
Alla dieter baseras väl på kalorirestriktion, om inte direkt genom kaloriräknande så indirekt genom att begränsa matval på olika sätt.
Haha, ja det förstås.
Doctor Snuggles
2013-03-26, 01:27
Alltså Berkhan har ju en rätt robust, skånsk, no-nonsens ton som jag tror inte går fram så bra i skrift. Där låter det som sagt arrogant och ilskt större delen av tiden. Fast å andra sidan har jag för mig diskussionerna på lyle's egna forum kan vara av det hårdare slaget där med.
Affärsmässigt självmord. Otroligt dumt.
A Letter to Lyle McDonald (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3A9ZSL3_6wgfAJ%3Awww.leangains.com% 2F+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=ca) (Google's cache)
jag såg (antar det var bbc horizon) på 2an igår kväll.
då körde han en 5:2 fasta, alltså fasta 2dagar (600kcal/dag på fastan) i veckan,
och fick väldigt mycket bättre kroppsvärden (heter det så?).
min fråga är hur en 6:1 fasta (en dag/veckan alltså) skulle gå an,
om man styrketränar.
jag tränar 3dar i veckan, så det blir alltid 2dagars vila nånstans,
då skulle jag kunna hålla kcal nere den första av dessa två.
men om man på lång sikt skulle sänka sina igf1 värden,
skulle det inte isåfall innebära att styrkeutvecklingen hämnas?
jag kör i dagsläget enligt CBL, och kiefer hävdar att låga igf1 värden inte
är åtråvärt då det gör just det (hämnar styrka)
http://www.dangerouslyhardcore.com/1299/intermittent-fasting-part-2-the-fights-over/
jag såg (antar det var bbc horizon) på 2an igår kväll.
då körde han en 5:2 fasta, alltså fasta 2dagar (600kcal/dag på fastan) i veckan, och fick väldigt mycket bättre kroppsvärden (heter det så?).
min fråga är hur en 6:1 fasta (en dag/veckan alltså) skulle gå an,
om man styrketränar.
jag tränar 3dar i veckan, så det blir alltid 2dagars vila nånstans, då skulle jag kunna hålla kcal nere den första av dessa två.
men om man på lång sikt skulle sänka sina igf1 värden, skulle det inte isåfall innebära att styrkeutvecklingen hämnas?
jag kör i dagsläget enligt CBL, och kiefer hävdar att låga igf1 värden inte
är åtråvärt då det gör just det (hämnar styrka)
http://www.dangerouslyhardcore.com/1299/intermittent-fasting-part-2-the-fights-over/Han gick ner i vikt och fick bättre värden. Det är ju inget konstigt med det. Sen har ju fasta setts ha fördelar på hälsan också. Men dra inte i för stora växlar av att ett just sätt skulle vara mycket bättre än ett annat.
Han gick ner i vikt och fick bättre värden. Det är ju inget konstigt med det. Sen har ju fasta setts ha fördelar på hälsan också. Men dra inte i för stora växlar av att ett just sätt skulle vara mycket bättre än ett annat.
förlåt. men. va?
förlåt. men. va?Att få bättre värden när du går ner i vikt är mer regel än undantag. Om jag inte missat något.
Barbastark
2013-03-26, 09:01
Anywho, menar du på 16 h fasta? För leangains är ju mer än fastan och jag misstänker att mat-cyklandet har den största effekten.
Fasta minskar ju akut anabol signalering, men ökar den efter träning med mat. Det ingen vet är hur det slår ut över en längre tid.
Leangains bygger alltså väldigt mycket på anekdotala bevis. Men att något funkar är ju givet, i alla fall för de bilder som lagts ut på Martins sida. Säkerligen funkar det också inte så bra för många. Och kanske är det helt enkelt disciplin, ett högt proteinintag och vettig träning som funkar i kombination.
Yup, tänker den korta 16h fastan per se.
Dock gillar jag upplägget så mycket att jag skulle vara nöjd så länge det inte har någon direkt märkbar negativ effekt på olika betydande hälsoparametrar eller bygge
Att få bättre värden när du går ner i vikt är mer regel än undantag. Om jag inte missat något.
men det här var aldrig något jag ifrågasatte.
min fråga var huruvida en sänkning av igf1, via en 6:1fasta, skulle påverka
styrketräning negativt.
men det här var aldrig något jag ifrågasatte.
min fråga var huruvida en sänkning av igf1, via en 6:1fasta, skulle påverka
styrketräning negativt.Så kan det gå om man bara läser första stycket, ber om ursäkt.
Så kan det gå om man bara läser första stycket, ber om ursäkt.
ah. nu är jag med.
ingen fara.
ah. nu är jag med.
ingen fara.Denna diskussion kanske gör din fråga onödig: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197753&page=2 ?
traidmill
2013-03-26, 11:27
Hans newsletter han skickade, han ville ha 20 dollar i månaden för prenumerationen. Tror han lider lite av storhetsvansinne, eller nåt
Vad är det här för mail? jag signade för hans newsletter förra veckan tror jag men inte fått något mail annat än subscription confirmation.
Provrörsbarn
2013-03-26, 11:43
Efter vetenskapens värld som handlade om fasta så kunde man ju chatta med en "expert" inom området. Jag läste bara andras frågor, det var en del frågor ang träning och fasta och på varje fråga svarade "experten" att träning har samma effekt som att fasta och att man därför inte skulle tjäna på att fasta om man tränade regelbundet. Men tror hon syftade på fastan som innebar en hel dag med bara 600kcal.
den där 600kcal fastan som de snackade om, den kanske skulle kunna ersättas med en dag Ola wallengren VLCD.. Är väll kring 600 kcal på den med?
Ola Wallengren
2013-03-26, 13:20
Svårt att säga. Mitt upplägg är ju baserat på mycket protein och med syfte att stimulera proteinsyntesen, dessutom ca 800kcal. Detta rimmar illa med teorierna kring varför fasta eventuellt skulle vara bra för lång levnad, tex IGF-1 mm.
Jag har iofs kört en variant då jag hoppat över dagens första mål, så första drinken tas vid ca 12-tiden, då blir det mer fasta och 600kcal.
WilliamPersson1
2013-03-26, 13:46
Hej!
Jag har läst en del om periodisk fasta och det är mycket intressant!
Men jag undrar om man måste följa ätarfönstret på exakta tider varje dag för att det ska fungera? För på helger (fredag & lördag) har jag arbetstider från 20-04 så om man kan ändra ätarfönstret på 8 timmar. :)
Och så undrar jag om det måste vara 8 timmar ätfönster och 16 timmar fasta, eller man kan köra 10 timmar ätfönster och 14 timmar fasta? Hade tänkt mig tiderna för mat mellan 8-18 eller 10-20. :)
Reaper123
2013-03-26, 13:53
Hej!
Men jag undrar om man måste följa ätarfönstret på exakta tider varje dag för att det ska fungera? För på helger (fredag & lördag) har jag arbetstider från 20-04 så om man kan ändra ätarfönstret på 8 timmar. :)
Och så undrar jag om det måste vara 8 timmar ätfönster och 16 timmar fasta, eller man kan köra 10 timmar ätfönster och 14 timmar fasta? Hade tänkt mig tiderna för mat mellan 8-18 eller 10-20. :)Det finns väl ingen regelbok för när du ska äta eller fasta, men underlättar väl rent för kroppen att man iaf äter "ungefär vid samma tider".
Sen är det ju ingen magi bakom PF, utan om du väljer att "fasta" i 14h och äta under 10h så lär det ge samma resultat som att köra 16-8 om kcalintaget är detsamma.
Nu har jag fått från 8h ätfönster till det halva, för att jag tycker det funkar bättre (även under bulken) och vet att fler mer eller mindre äter alla sina kalorier i 1-2 mål efter träningen. Jag bryter tex normalt fastan med lite bcca & malto kl 17-ish (innan träning) och äter middag 1 & 2 mellan kl 19.00-20.30 lite beroende på hur det passar min dag.
Ev. så kan det vara fördel att se till att få sig mestadels av maten (åtminstone kolhydrater) efter träningen, för bättre återhämtning/påfyllning av glykogen. Men än en gång, ät som passar dig... inte anpassa ditt liv för att försöka leva "opti enligt PFs riktlinjer"!
OBS! Detta var bara mina tankar, så ta dessa med en nypa salt!
Hej!
Och så undrar jag om det måste vara 8 timmar ätfönster och 16 timmar fasta, eller man kan köra 10 timmar ätfönster och 14 timmar fasta? Hade tänkt mig tiderna för mat mellan 8-18 eller 10-20. :)
Det finns inget som specifikt som fungerar utan det är bara ett sätt att äta och det du funderar på funkar precis lika bra som de flesta andra sätten att äta.
Doctor Snuggles
2013-03-26, 15:49
Det finns inget som specifikt som fungerar utan det är bara ett sätt att äta och det du funderar på funkar precis lika bra som de flesta andra sätten att äta.
Jo, för att få eventuella positiva hälsoeffekter som är enbart kopplade till kalorirestriktion/fasta så måste man äta på ett visst vis. Däremot är det antagligen inte någon on/off knapp, utan en glidande skala.
Barbastark
2013-03-26, 16:07
Hej!
Det mesta åt det vetenskapliga hållet verkar ju vara gjort på varannandags-fasta (Kolla Brad Pilon för PF-are åt detta hållet). Så är det just hälsofördelarna du är ute efter så är nog att rekommendera att sikta mer åt det tidsspannet.
Tanken bakom LG-upplägget som Berkhan kommit på med 16/8 fönster är mer åt "det bästa av båda världar" gällande hälsofördelar + styrketränings anpassat, även om det gällande detta upplägg inte verkar finnas lika mycket konkret forskning (bakat ihop forskning från varannandagsfasta, och relaterade områden som fastande träning osv).
Sedan tror jag kroppen anpassar sig bättre ju mer konsekvent du är och ju kortare du gör "fastan" ju mindre av fastans hälsofördelar tror jag du får. Samt att om du gör fastan för kort så är du ju heller inte en cool PF-are, utan bara en slacker som skjuter fram frukosten lite
bigbellybob
2013-03-26, 16:41
Frågade en gång tidigare, testar en sista gång hade uppskattat om någon erfaren hade kunnat hjälpa, vid deff med pf/leangains hade ni rekommenderat ett energiintag på 10%+ på träningsdagar och -30% på vilodagar, ett konstant underskott eller någon annan fördelning?
Notera fortfarande att Berkhan rekommenderar en massa protein i sista målet vilket gör det mer till något post-absorptivt än fastande.
Att ta upp protein från en kaseinklump i magsäcken under 16 h är inte att fasta. Fasta i strikt bemärkelse är när maten bearbetats och tagits upp. Hur stor skillnaden blir är svårt att säga, men det kanske inte blir identiska hälsofördelar.
Barbastark
2013-03-26, 17:03
Att ta upp protein från en kaseinklump i magsäcken under 16 h är inte att fasta. Fasta i strikt bemärkelse är när maten bearbetats och tagits upp. Hur stor skillnaden blir är svårt att säga, men det kanske inte blir identiska hälsofördelar.
Har funderat lite på detta. Är ju mycket snack om att långsamt protein tas upp under si och så antal timmar och att om man tex äter 80g protein med med "upptagshastighet" på ca 4g/h har man protein i omlopp i 20h.
Men är det inte så att 1. protein som inte används i MPS kan inte direkt lagras in(förutom fylla på aminosyrapoolen, vilket väll borde göra "snabbheten" på proteinet irrelevant här). 2. magsäcken töms på ca 4h och dess innehåll passerar resten av tarmen på ungefär samma tid = vad man än äter borde ju tagits upp, lagrats in eller avgått som värme in på max 8-10h.
Eller tänker jag fel?
WilliamPersson1
2013-03-26, 17:20
Det finns väl ingen regelbok för när du ska äta eller fasta, men underlättar väl rent för kroppen att man iaf äter "ungefär vid samma tider".
Sen är det ju ingen magi bakom PF, utan om du väljer att "fasta" i 14h och äta under 10h så lär det ge samma resultat som att köra 16-8 om kcalintaget är detsamma.
Nu har jag fått från 8h ätfönster till det halva, för att jag tycker det funkar bättre (även under bulken) och vet att fler mer eller mindre äter alla sina kalorier i 1-2 mål efter träningen. Jag bryter tex normalt fastan med lite bcca & malto kl 17-ish (innan träning) och äter middag 1 & 2 mellan kl 19.00-20.30 lite beroende på hur det passar min dag.
Ev. så kan det vara fördel att se till att få sig mestadels av maten (åtminstone kolhydrater) efter träningen, för bättre återhämtning/påfyllning av glykogen. Men än en gång, ät som passar dig... inte anpassa ditt liv för att försöka leva "opti enligt PFs riktlinjer"!
OBS! Detta var bara mina tankar, så ta dessa med en nypa salt!
Okej! Jo men hade varit kul att testa då det kan bidra till en ökad muskelmassa även vid deff. Men sen samtidigt så kanske man kan dra en kombination av vanlig-dags-ätande bara det att man lägger största mål med mat efter träning och sen 25% av dagsbehovet två timmar innan träning. :)
& så äter jag frukosten vid 10 och sen sista målet vid 20-tiden :)
Ola Wallengren
2013-03-26, 17:36
Notera fortfarande att Berkhan rekommenderar en massa protein i sista målet vilket gör det mer till något post-absorptivt än fastande.
Det tar inte 16h att ta upp kasein, även om vissa IF-are skulle önska det.
Ola Wallengren
2013-03-26, 17:46
Men är det inte så att 1. protein som inte används i MPS kan inte direkt lagras in(förutom fylla på aminosyrapoolen, vilket väll borde göra "snabbheten" på proteinet irrelevant här). 2. magsäcken töms på ca 4h och dess innehåll passerar resten av tarmen på ungefär samma tid = vad man än äter borde ju tagits upp, lagrats in eller avgått som värme in på max 8-10h.
Eller tänker jag fel?
Punkt 1 är inte riktigt rätt tänkt. Det är just därför snabbheten är relevant. Punkt två stämmer däremot ganska bra. Cirka 4-6h för en måltid att tömmas från magsäcken är ganska normalt. Väl i tunntarmen är upptaget ganska snabbt.
Det mest extrema jag sett (i en studie) är en 9-10h tömning av en ca 2000kcal måltid.
Barbastark
2013-03-26, 18:24
Punkt 1 är inte riktigt rätt tänkt. Det är just därför snabbheten är relevant.
Okok. Så det är helt enkelt så att "snabbheten" har betydelse, men dock maximalt upp till de där extremvärdena 9-10h du pratade om?
Det tar inte 16h att ta upp kasein, även om vissa IF-are skulle önska det.
Nej men en burk kvarg (500 g) klockar in på drygt 10 h. Vilket är en betydande fel av "fastan".
Om vi räknar på upptag av kasein på 5,9 g/h.
Ola Wallengren
2013-03-26, 20:31
Om vi räknar på upptag av kasein på 5,9 g/h.
Så maximalt upptag av kasein är 140g per dygn? Säker på det?
Så maximalt upptag av kasein är 140g per dygn? Säker på det?
Hur menar du att det tas upp snabbare?
Ola Wallengren
2013-03-27, 08:05
Utifrån de olika studier som finns så kan man inte få fram en säker siffra på maximalupptaghastighet från kasein, men någonstans mellan 7-10h för en dos på 25-45g är väl ungefär vad man sett (om man extrapolerar från den generella undersökningstiden kring 6-8h). Vad som gäller för högre doser är inte lätt att veta. 10 tim är inte osannolikt men enligt min bedömning så är 16h inte speciellt troligt. Största upptaget sker de första 4-6h och efter det så är upptaget ganska lågt, så i vilken mån upptaget av kasein mellan tiden 8-16h tillför kroppen protein i några specielt meningsfulla mängder ställer jag mig frågande till. Vilket fall är förmodligen muskelproteinbalansen under denna tid med stor sannolikhet negativ. Speciellt om det habituella proteinintaget är högt, ca 2,5-3g/kgBW så vänds proteinbalansen ganska snabbt till negativ under den sena postprandiella (8-10h) och postabsorptiva fasen (+10h).
Barbastark
2013-03-27, 10:01
Lite IF-in ze media: http://www.cbc.ca/news/health/story/2013/03/25/fasting-intermittent-diet.html
Barbastark
2013-03-27, 10:11
Utifrån de olika studier som finns så kan man inte få fram en säker siffra på maximalupptaghastighet från kasein, men någonstans mellan 7-10h för en dos på 25-45g är väl ungefär vad man sett (om man extrapolerar från den generella undersökningstiden kring 6-8h). Vad som gäller för högre doser är inte lätt att veta. 10 tim är inte osannolikt men enligt min bedömning så är 16h inte speciellt troligt. Största upptaget sker de första 4-6h och efter det så är upptaget ganska lågt, så i vilken mån upptaget av kasein mellan tiden 8-16h tillför kroppen protein i några specielt meningsfulla mängder ställer jag mig frågande till. Vilket fall är förmodligen muskelproteinbalansen under denna tid med stor sannolikhet negativ. Speciellt om det habituella proteinintaget är högt, ca 2,5-3g/kgBW så vänds proteinbalansen ganska snabbt till negativ under den sena postprandiella (8-10h) och postabsorptiva fasen (+10h).
I vilken mån spelar detta egentligen någon roll så länge man får i sig tillräckligt med prot på regelbunden basis? Aminosyrapoolen håller väll upp till runt 200g protein vilket ju i så fall borde innebära att man utan problem kan gå ett par dygn utan att tillföra protein, och utan att det påverkar muskelmassa negativt, även vid låga kroppsfett nivåer (antar dock fortfarande att det kan vara mer positivit i just byggsyfte att tillföra mer "tajmat", men gällande just ev muskelförlust borde det väll vara obetydlig skillnad).
Ola Wallengren
2013-03-27, 10:28
Uppenbarligen spelar det inte speciellt stor roll eftersom man kan göra fördelaktiga förändringar i kroppsammansättningen med denna typ av ätande. Påståendet att en stor proteinrik måltid tillför kroppen meningsfulla mängder protein i 16h är däremot sannolikt fel. Likaså att inte muskler bryts ner förrän efter mer än 16h fasta.
"Aminosyrapoolen", vad det nu egentligen är, innehåller definitivt inte 200g protein som är fritt tillgängligt för musklerna att använda. Jag tror inte jag sett en enda studie där man inte varit i negativ proteinbalans efter en "nattfasta". Fastenivåer av aminosyror upprätthålls genom nedbrytning av proteinvävnad och flödet går snarare från muskler till övriga organ vid fasta.
Jag tror Martin någon gång nämnt att man kan använda serum-albumin som proteinkälla. Efter att ha räknat på det kom jag fram till att det rör sig om ca 2-3g per dygn, dvs inga meningsfulla mängder.
Ja, du har ju absolut rätt i att man inte mätt det under så lång tid. 16 h tror jag inte heller är så troligt då upptaget sannolikt blir snabbare om man proppar i sig sådana mängder åt gången, men jag skrev iofs 10 h.
Dessutom blir ju proteinupptaget (som du nämner) och oxidationen snabbare och större med en regelbunden högproteinkost vilket eventuellt också kan påverka upptaget. Men kasein är ju lite speciellt just för hur det beter sig i magsäcken, klumpar ihop sig och sipprar sakta ut i tarmen.
Ja, proteinbalansen är förmodligen akut negativ men sannolikt mindre negativ än om exogena aminosyror inte funnits tillgängliga i blodet. D v s muskelnedbrytningen minskar.
Lite IF-in ze media: http://www.cbc.ca/news/health/story/2013/03/25/fasting-intermittent-diet.html
Brad Pilon kommer att få ett uppsving nu kan jag tänka mig då man är inne på just hans 5:2-modell i Eat, Fast and live longer. Som jag också tror kanske är den mest optimala för människor som vill ha hälsofördelar huvudsakligen.
D v s 24 h fasta två dagar i veckan.
I vilken mån spelar detta egentligen någon roll så länge man får i sig tillräckligt med prot på regelbunden basis? Aminosyrapoolen håller väll upp till runt 200g protein vilket ju i så fall borde innebära att man utan problem kan gå ett par dygn utan att tillföra protein, och utan att det påverkar muskelmassa negativt, även vid låga kroppsfett nivåer (antar dock fortfarande att det kan vara mer positivit i just byggsyfte att tillföra mer "tajmat", men gällande just ev muskelförlust borde det väll vara obetydlig skillnad).
Fast "aminosyrapoolen" (aminosyror i blodet) består ju av aminosyror som kommer från muskler också och aminosyror kan omvandlas till glukos i levern för allmänna energibehov.
Dessutom är den lite större än så.
Det är ingen vettig person som bryr sig om IF så sluta gnabbas!
watertouch
2013-03-27, 13:01
Påverkar kroppens "läge" nått om man tex, står, sitter, halvligger, ligger?
Rent generellt...
Påverkar kroppens "läge" nått om man tex, står, sitter, halvligger, ligger?
Rent generellt...
Det påverkar inte signifikant. Om du sitter eller ligger så är kroppen helt avslappnad och musklerna gör då bara av med sitt basbehov av energi. Står du upp har du en viss anspänning i fötter, vader, postural muskulatur och gör då av med lite mer energi men fortfarande inte signifikant. Ju mer du rör dig, ju mer energi förbrukar du.
watertouch
2013-03-27, 18:16
Det påverkar inte signifikant. Om du sitter eller ligger så är kroppen helt avslappnad och musklerna gör då bara av med sitt basbehov av energi. Står du upp har du en viss anspänning i fötter, vader, postural muskulatur och gör då av med lite mer energi men fortfarande inte signifikant. Ju mer du rör dig, ju mer energi förbrukar du.
Jo men tänker mer på magsäckstömning och upptag.
När du står upp ökar mängden noradrenalin (styr akut fokus/koncentration/uppmärksamhet) i blodet, puls/blodtryck går upp. Kroppen gör av med mer energi och blodgenomströmningen är bättre, än när du sitter ner.
watertouch
2013-03-27, 20:31
När du står upp ökar mängden noradrenalin (styr akut fokus/koncentration/uppmärksamhet) i blodet, puls/blodtryck går upp. Kroppen gör av med mer energi och blodgenomströmningen är bättre, än när du sitter ner.
Intressant. Tur i oturen att jag inte är alltför opti ;)
skierik94
2013-03-27, 20:45
Det borde inte påverka märkbart, men jag är inte helt säker.
www.nattstad.se/erik94
Mag/tarmkanalen påverkas inte i någon nämnvärd utsträckning i avseende på peristaltik, mikrobiota eller näringsupptag. Vid mycket stillasittande kan en kompensatorisk effekt ses över lederna. Vid långa rymdresor i tyngdlöshet sker en försvagning av muskulatur och urkalkning av skelettet.
watertouch
2013-03-28, 07:44
Mag/tarmkanalen påverkas inte i någon nämnvärd utsträckning i avseende på peristaltik, mikrobiota eller näringsupptag. Vid mycket stillasittande kan en kompensatorisk effekt ses över lederna. Vid långa rymdresor i tyngdlöshet sker en försvagning av muskulatur och urkalkning av skelettet.
Intressant, ja det har man ju hört om, inte att dem svält ihjäl.
Jomen så att... errr... eller något!
FRÅGA:
Hej Petra!
Jag har hört att fasta ska vara nyttigt och att det skulle kunna ge ökad livslängd. Nu tränar jag omkring 3-5 gånger i veckan, men skulle vilja testa på det här med periodisk fasta där man fastar två dagar i veckan. Jag är dock något orolig om det kan påverka min prestation. Hur kan man på bästa sätt fasta när man ändå vill fortsätta att träna?
Tack för en bra blogg!
Hälsningar Anna
SVAR:
Hej Anna!
Först vill jag poängtera att de flesta studier som är gjorda på periodisk fasta är på möss, där det har visats att möss fått en ökad livslängd genom att fasta. Detta är självklart väldigt intressant, men att det fungerar på möss är inte någon garanti för att det skulle vara effektivt på människor. Det finns inga långtidsstudier på människor som visar att periodisk fasta är säker och effektiv.
Jag tycker att man därför ska vara försiktig med att fasta, speciellt om man också tränar mycket. Det kan finnas stora risker med att fasta som näringsbrister, minskad mängd muskelmassa och att våra glykogennivåer (kolhydraterna i musklerna) blir lägre. Detta kan i sin tur göra att prestationsförmågan försämras. Studier har även visat att om man har för lågt energiintag så kan det ge allvarliga konsekvenser såsom till exempel benskörhet och menstruationsstörningar. Jag tycker du istället ska satsa på en balanserad och näringsrik kost som ger dig mer energi och ork till att träna.
Hälsningar Petra
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/03/28/kostexperten-hur-paverkar-fastan-min-prestation/
Är det bara jag som tycker det låter som att kostexperten blandar äpplen och päron? Måste PF betyda energiunderskott t ex?
traidmill
2013-03-28, 12:48
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/03/28/kostexperten-hur-paverkar-fastan-min-prestation/
Är det bara jag som tycker det låter som att kostexperten blandar äpplen och päron? Måste PF betyda energiunderskott t ex?
Tycker hon verkar lite vilsen inom ämnet ärligt talat.
Barbastark
2013-03-28, 12:52
PF är absolut inget likhetstecken med kcal-underskott. Dock så använder ju väldigt många ett visst kostupplägg för att detta upplägg "automatiskt" ska korrigera ens energiintag utefter det syfte man har utan att behöva väga, mäta, räkna maten.
För min del tex skulle PF definitivt innebära att jag åt för lite kcal per dag om jag inte räknade kcal, och kanske detta hon syftar till.
Jag har, när jag följer min naturliga dygnsrytm och äter när jag blir hungrig en 16-17h fasteperiod och har aldrig upplevt att det skulle vara negativt för träningen. Fast självklart har jag, som många andra, försökt lära mig äta frukost "för det är ju dagens viktigaste mål" och mått rejält illa över det i perioder.
Sen hittade jag hit, och hittade länken till leangains. Nu håller jag vikten, tränar och är nöjd med livet igen.
Så snubblar jag över det där, och blir förstås lite fundersam eftersom hon trots allt är nutritionist som uttalar sig, Petra Kindlund. Men det är mao inget att bekymra sig för?
Är det bara jag som tycker det låter som att kostexperten blandar äpplen och päron? Måste PF betyda energiunderskott t ex?Det är väl samma Petra som Jacob Gudiol fastnade i en diskussion med? Finns att läsa om på hans blogg tränastyrka.
Petra verkar inte riktigt ha bra koll på något hon uttalar sig om, tyvärr.
Fetbulle
2013-03-28, 13:02
Börjat köra PF och jag fullkomligt älskar det! Enkelt att hålla ett kaloriunderskott, till och med utan att räkna! (ska ner från 107 till 70-80)
Har en fråga, tränar oftast ganska tidigt, dvs. då fastan är, är det bättre att ta BCAA/EAA istället för protteshake efter träningen då? Hur är det med t.ex. Omega-3, det är ju fett, bör dessa tas när man kan äta då istället?
vicarious
2013-03-28, 13:04
Är det denna Petra? http://www.ystadsallehanda.se/sport/article726489/Kostexpert-om-Seths-metod-Omdoumlmesloumlst-att-rekommendera-den.html
En normal person som inte äter utsätter kroppen för en jättestor stress. Man får låga blodsockernivåer, högre nivåer av kortisol vilket ger ökad muskelnedbrytning, man får sämre ämnesomsättning, hjärnan fungerar sämre och man får svårare att återhämta sig efter träning
Tråkigt att det är en sån person man riskerar att bli undervisad av om man väljer att studera på universitet.
Är det denna Petra? http://www.ystadsallehanda.se/sport/article726489/Kostexpert-om-Seths-metod-Omdoumlmesloumlst-att-rekommendera-den.html
Tråkigt att det är en sån person man riskerar att bli undervisad av om man väljer att studera på universitet.Nope, såvida hon inte bytt efternamn.
Haha, den där artikeln från 2007 minns jag. Hur kan man med en sådan gedigen utbildning vara så jävla ute och cykla?! Lol.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Tråkigt att det är en sån person man riskerar att bli undervisad av om man väljer att studera på universitet.
Ja, det är livsfarligt att läsa på universitet. Man riskerar att bli arbetslös när man är klar, och även att lära sig något.
Doctor Snuggles
2013-03-28, 17:31
Faktum kvarstår att de flesta sk nutritionister, särskilt de som florerar i media, inte riktigt har koll. Dessutom så gäller i allmänhet mantrat att bara ca 10% av människor i vilket yrke som helst egentligen vet vad de pysslar med, och en stor andel är rena rama klåpare. Är man hyffsat intelligent och beläst är det inte så svårt att lista ut vilka dessa är.
Nja, snarare så är människor som vanligt dåliga på att ifrågasätta det man lärt sig.
Kvinnliga dietister verkar vara notoriskt dåliga på det. Men det kanske beror på att kvinnor i regel är sämre på att ifrågasätta än män. Man följer det formella och det som förväntas av en. Och det i sin tur beror nog på att man inte upplever samma pondus som män och inte vill riskera social exklusion (i lika hög utsträckning) om man tänker för mycket själv. Det är nog för övrigt samma anledning till att kvinnor i hög grad röstar på snälla och superpolitiskt korrekta miljöpartiet och skyr SD.
Det sagt finns det såklart kvinnor som går sin egen väg också men jag tippar att de är färre än män. Men jag är helt för mer kvinnor som går mot strömmen, så kör hårt.
Kvinnor har också högre baseline kortisol-respons på stressorer och mer kortisol ger mer undvikande (harm avoidance) och mindre benägenhet att kanske ifrågasätta gällande normer.
Väldigt generellt som sagt, men förmodligen väldigt sant. Könsroller lär också spela in.
Doctor Snuggles
2013-03-28, 17:39
Börjat köra PF och jag fullkomligt älskar det! Enkelt att hålla ett kaloriunderskott, till och med utan att räkna! (ska ner från 107 till 70-80)
Har en fråga, tränar oftast ganska tidigt, dvs. då fastan är, är det bättre att ta BCAA/EAA istället för protteshake efter träningen då? Hur är det med t.ex. Omega-3, det är ju fett, bör dessa tas när man kan äta då istället?
Du bör få i dig större delen av dagens näring direkt efter träning. EAA är bättre än inget, men frågan är hur mycket du minskar resultat av träningen på det viset. Trivs du dock med det, och har du inget behov av att bli väsentligt biffigare, så kör på, inget att nojja över. Omega tas gärna tillsammans med måltid ja. Om inte annat så för att minska fiskrapar. ;)
Vad är BCAA och EAA? Proteinpulver eller vad?
Aminosyror.
BCAA är en del av EAA, som är essentiella aminosyror, d v s aminosyror som är livsnödvändiga för oss och som vi inte kan tillverka på annat sätt i kroppen.
Anna har fått ett 100% korrekt och ärligt svar. Hon blandar inte äpplen och päron, med fasta menar hon att inte äta två dagar i veckan.
skierik94
2013-03-28, 20:22
Aminosyror.
BCAA är en del av EAA, som är essentiella aminosyror, d v s aminosyror som är livsnödvändiga för oss och som vi inte kan tillverka på annat sätt i kroppen.
Har aldrig riktigt förstått vad som menas med BCAA och EAA.
Nån som kan förklara?
www.nattstad.se/erik94
King Grub
2013-03-28, 20:24
EAA - dom essentiella aminosyrorna kroppen inte själv kan tillverka. BCAA - tre av dom tidigare nämnda EAA med grenad struktur (branched chain).
skierik94
2013-03-28, 20:35
EAA - dom essentiella aminosyrorna kroppen inte själv kan tillverka. BCAA - tre av dom tidigare nämnda EAA med grenad struktur (branched chain).
Jaha, så man kan säga att EAA är de aminosyror som man måste få i sig genom kosten? och att BCAA är en av del av EAA-aminosyrorna?
Finns det då någon sån där bokstavskombination för de aminosyror som kroppen kan tillverka själv?
www.nattstad.se/erik94
Tycker hon verkar lite vilsen inom ämnet ärligt talat.
Intressant, kan du utveckla det lite?
Jaha, så man kan säga att EAA är de aminosyror som man måste få i sig genom kosten? och att BCAA är en av del av EAA-aminosyrorna?
Finns det då någon sån där bokstavskombination för de aminosyror som kroppen kan tillverka själv?
www.nattstad.se/erik94
Har för mig att jag sett förkortningen NEAA (non-essential amino acids). Men förkortningar brukar variera beroende på var man läser dem.
King Grub
2013-03-28, 21:07
www.nattstad.se/erik94
Ja och ja. NEAA.
Doctor Snuggles
2013-03-28, 22:42
Anna har fått ett 100% korrekt och ärligt svar. Hon blandar inte äpplen och päron, med fasta menar hon att inte äta två dagar i veckan.
Eh, nja. Hon talar rätt specifikt om näringsbrist och energiunderskott, och att man får mindre ork tilll att träna, och använder det som anledning till att "Anna" ska äta på normalt sätt. Vilket gör att det låter som att hon tror att pf alltid måste innebära underskott. Du verkar gilla trolla i tråden öht. Du kanske ska sluta med det?
sumialic
2013-03-28, 23:05
Ja och ja. NEAA.
Not essential amino acids? :D
Eh, nja. Hon talar rätt specifikt om näringsbrist och energiunderskott, och att man får mindre ork tilll att träna, och använder det som anledning till att "Anna" ska äta på normalt sätt. Vilket gör att det låter som att hon tror att pf alltid måste innebära underskott. Du verkar gilla trolla i tråden öht. Du kanske ska sluta med det?
Då slutar jag genast.*hug*
King Grub
2013-03-28, 23:09
Not essential amino acids? :D
Non-essential, ja.
Fetbulle
2013-03-28, 23:31
Du bör få i dig större delen av dagens näring direkt efter träning. EAA är bättre än inget, men frågan är hur mycket du minskar resultat av träningen på det viset. Trivs du dock med det, och har du inget behov av att bli väsentligt biffigare, så kör på, inget att nojja över. Omega tas gärna tillsammans med måltid ja. Om inte annat så för att minska fiskrapar. ;)
Va :confused: Nu hittade jag något som fungerar perfa för mig och det går alltså inte :cryout: Kommer, när skolan väl börjar igen, träna direkt efter skolan cirka 13-15, bcaa efter träning och sen komma hem och käka runt 18:00 men under helger och lediga dagar kan jag inte av praktiska skäl göra det. Så dessa dagar då jag tränar tidigt och bara tar en BCAA shake efter träning (typ 10:00) och sen väntar med att äta till 18:00 kan jag helt räkna bort eller gör minimal skillnad från att inte träna den dagen?
Har du seriösa argument eller frågor är jag beredd att svara. Men att bara kalla folk för troll tycker jag inte om. Om du inte äter under en hel dag har du ett rejält kaloriunderskott under 24h och för någon som tränar på en seriös nivå så har jag svårt att se några fördelar med det upplägget.
Jag hjälper dig lite. Jag förespråkar att man äter "normalt", och då menar jag inte det som kallas normalt i USA.
Doctor Snuggles
2013-03-29, 00:33
Va :confused: Nu hittade jag något som fungerar perfa för mig och det går alltså inte :cryout: Kommer, när skolan väl börjar igen, träna direkt efter skolan cirka 13-15, bcaa efter träning och sen komma hem och käka runt 18:00 men under helger och lediga dagar kan jag inte av praktiska skäl göra det. Så dessa dagar då jag tränar tidigt och bara tar en BCAA shake efter träning (typ 10:00) och sen väntar med att äta till 18:00 kan jag helt räkna bort eller gör minimal skillnad från att inte träna den dagen?
Alltså, jag känner inte till några fall där någon har prövat att träna och vänta ett antal timmar innan man äter. Vad man däremot vet är proteinsyntesen är som störst efter träning. Om det gör någon större skillnad för en hobbytränande är det nog väldigt svårt att svara på, så som sagt, om du trivs med det och får bra resultat så nojja inte.
Doctor Snuggles
2013-03-29, 00:42
Har du seriösa argument eller frågor är jag beredd att svara. Men att bara kalla folk för troll tycker jag inte om. Om du inte äter under en hel dag har du ett rejält kaloriunderskott under 24h och för någon som tränar på en seriös nivå så har jag svårt att se några fördelar med det upplägget.
Dina inlägg har verkat lite för oinformerade för att kännas seriösa, det är allt.
Som detta t.ex.
Du har kanske missat att tråden heter periodisk fasta. Vill man inte gå ner i vikt så tillfredställer man uppenbarligen näringsbehovet under ätfönstret.
Finns en massa möjliga fördelar som redan diskuterats sönder i tråden, så du kanske borde läsa på lite. Man kan förstås diskutera fördelarnas vetenskapliga validitet, men det finns en ganska stor mängd både anekdotiska och vetenskapliga data som pekar på att de existerar, iaf vad gäller hälsa. Man kan iaf inte med säkerhet säga att det inte finns några fördelar.
Dina inlägg har verkat lite för oinformerade för att kännas seriösa, det är allt.
Som detta t.ex.
Du har kanske missat att tråden heter periodisk fasta. Vill man inte gå ner i vikt så tillfredställer man uppenbarligen näringsbehovet under ätfönstret.
Finns en massa möjliga fördelar som redan diskuterats sönder i tråden, så du kanske borde läsa på lite. Man kan förstås diskutera fördelarnas vetenskapliga validitet, men det finns en ganska stor mängd både anekdotiska och vetenskapliga data som pekar på att de existerar, iaf vad gäller hälsa. Man kan iaf inte med säkerhet säga att det inte finns några fördelar.
Nu ställer jag en rak fråga som jag inte har hittat något svar på i tråden. Vad är fördelarna med att äta tre måltider á 800 kcal inom 8h jämfört med att äta tre måltider á 800 kcal inom 12h ? Och när blev periodisk fasta synonymt med ett ätfönster? 24h fasta är också periodisk fasta.
Nu ställer jag en rak fråga som jag inte har hittat något svar på i tråden. Vad är fördelarna med att äta tre måltider á 800 kcal inom 8h jämfört med att äta tre måltider á 800 kcal inom 12h ?
Inget. Vad hade du förväntat dig med den lilla skilnaden?
Inget. Vad hade du förväntat dig med den lilla skilnaden?
Vad är då fördelarna med att ha ett ätfönster överhuvudaget? Skillnaden mellan 6h och 18h? Det där ätfönstret ställer bara till med problem för folk som har jobb och skola och andra sysselsättningar när de ska gå runt och vara oroliga över att de måste äta inom en viss period på dygnet. Och sen blir det helg och då blir rutinerna helt plötsligt annurlunda. Jag tycker det är bättre att sluta småäta än att gå runt och fasta.
Att hålla kalorierna nere samt maximera sitt intag efter träning.
Du kan ju även bulka eller hålla balans på samma metod. Det är bara ett jäkligt smidigt sätt att kontrollera sitt energiintag när man väl vant sig.
Inte för att det är svårt att räkna på flera tillfällen, men blir så lite att äta varje tillfälle isf.
Jag kör PF, åt just detta för en timme sedan (8 smör/marmeladmackor). Och det är efter en frukost, träning plus shake samt middag. Jävligt smidigt helt enkelt. Och jag är på underskott idag, allt enligt planen.
950 kcal, 21 gram protein, 120 kolhydrater.
http://i.imgur.com/Pj3FpOp.jpg
Att hålla kalorierna nere samt maximera sitt intag efter träning.
Du kan ju även bulka eller hålla balans på samma metod. Det är bara ett jäkligt smidigt sätt att kontrollera sitt energiintag när man väl vant sig.
Inte för att det är svårt att räkna på flera tillfällen, men blir så lite att äta varje tillfälle isf.
Jag kör PF, åt just detta för en timme sedan (8 smör/marmeladmackor). Och det är efter en frukost, träning plus shake samt middag. Jävligt smidigt helt enkelt. Och jag är på underskott idag, allt enligt planen.
950 kcal, 21 gram protein, 120 kolhydrater.
Och det kallar du att fasta? Äta några smörgåsar och en kopp te?
Du vet inte hur mitt ätfönster ser ut! =)
Fetbulle
2013-03-29, 01:25
Alltså, jag känner inte till några fall där någon har prövat att träna och vänta ett antal timmar innan man äter. Vad man däremot vet är proteinsyntesen är som störst efter träning. Om det gör någon större skillnad för en hobbytränande är det nog väldigt svårt att svara på, så som sagt, om du trivs med det och får bra resultat så nojja inte.
Okej, tack då vet jag! Fortsätter som jag gör.
Doctor Snuggles
2013-03-29, 01:26
Nu ställer jag en rak fråga som jag inte har hittat något svar på i tråden. Vad är fördelarna med att äta tre måltider á 800 kcal inom 8h jämfört med att äta tre måltider á 800 kcal inom 12h ? Och när blev periodisk fasta synonymt med ett ätfönster? 24h fasta är också periodisk fasta.
Att hoppa över frukosten, vilket är i princip det du frågar efter, gav en viss förbättring av vissa hälsoparametrar i åtminstone en studie, om jag inte minns fel. Orkar inte leta fram studien dock. Tror det går att hitta en länk på leangains.
Här står det lite annat, t.ex. om kroppsammansättning:
http://articles.elitefts.com/nutrition/logic-does-not-apply-part-2-breakfast/
Vad är då fördelarna med att ha ett ätfönster överhuvudaget? Skillnaden mellan 6h och 18h? Det där ätfönstret ställer bara till med problem för folk som har jobb och skola och andra sysselsättningar när de ska gå runt och vara oroliga över att de måste äta inom en viss period på dygnet. Och sen blir det helg och då blir rutinerna helt plötsligt annurlunda. Jag tycker det är bättre att sluta småäta än att gå runt och fasta.
Jag har aldrig haft problem med rutinerna, och självklart flyttas fönstret lite då och då, jag kör inte PF metoden för de positiva blodvärdena och allt det där, är ett smidigt sätt att hantera sitt energiintag under dagarna.
Poängen är att det underlättar ens kontroll av näringsintag ifall det är färre gånger än standard: frukost, fika, lunch, fika, middag, fika som överdrivet exempel.
Du behöver inte kalla det för periodisk fasta, ät bara lunch middag, så är du mer eller mindre där enligt "principen" och behöver inte fundera så mycket ifall du följer de normala rytmerna under dagarna.
Haka inte upp dig så mycket helt enkelt. Om du inte fattat varför många gillar upplägget och sedan själv säger sluta småät så är du i nästan samma sits, ifall du klipper frukosten då.
Snuggles:
strikt:
Jag har inga problem med enskilda enstaka utövare av LG/PF/IF. Problemet uppstår när ett större antal personer med mer eller mindre välfungerande kost börjar jaga tvivelaktiga hälso- och kostfördelar.
Att uttrycka sig i onyanserade negativa ordalag om kliniker/forskare med medicinsk expertis ses sällan som särskilt genomtänkt, positivt eller utvecklande.
Om jag ser minsta antydan till ofördelaktig rådgivning eller språkbruk från er i fortsättningen drar jag imaginärt ner rullgardinen horrisontellt, vertikalt eller lateralt på er och en rantande cherry-picker.
Doctor Snuggles
2013-03-29, 09:08
Snuggles:
strikt:
Jag har inga problem med enskilda enstaka utövare av LG/PF/IF. Problemet uppstår när ett större antal personer med mer eller mindre välfungerande kost börjar jaga tvivelaktiga hälso- och kostfördelar.
Att uttrycka sig i onyanserade negativa ordalag om kliniker/forskare med medicinsk expertis ses sällan som särskilt genomtänkt, positivt eller utvecklande.
Om jag ser minsta antydan till ofördelaktig rådgivning eller språkbruk från er i fortsättningen drar jag imaginärt ner rullgardinen horrisontellt, vertikalt eller lateralt på er och en rantande cherry-picker.
De flesta försöker sig på PF, om man ska döma efter den här tråden, pga att de vill hitta en diet som fungerar bra för dem vad gäller byggning av fettfri massa, eller deff. Det finns dessutom en hel del vetenskapliga belägg och anekdotiska uppgifter för att PF fungerar rätt bra i det avseendet, särskilt vad gäller psykologiska faktorer under diet (pigghet under fastan, man får äta sig mätt i ätfönstret osv). Att folk sedan reagerar på vad som ganska uppenbarligen är oinformerade texter och därför ifrågasätter författarens expertis är inte öht orimligt, och du har inte visat på något annorlunda. För att förespråka god argumentationsteknik så verkar du inte utöva en själv. Jag förstår fortfarande inte vad du öht gör i tråden, om ditt enda intresse är att ironisera. Det finns säkert något vettigare du kan göra.
Vildarawk
2013-03-29, 13:46
Har sökt runt efter information om IF för personer som huvudsakligen syftar till att förbättra konditionen (Uthållighetssporter, ÖtillÖ/Klassikern/triathlon) men hittar inte mycket. "Problemet" såsom jag ser det är att jag tränar över hela dagen, med t.ex. gympass tidig morgon och leder löpträning kvällstid. Haft en långsam viktuppgång (huvudsakligen muskelmassa), och skulle tjäna på att bli lättare inför sommarens tävlingar.
Erfarenheter, studier och åsikter från vettiga människor efterfrågas :)
Har sökt runt efter information om IF för personer som huvudsakligen syftar till att förbättra konditionen (Uthållighetssporter, ÖtillÖ/Klassikern/triathlon) men hittar inte mycket. "Problemet" såsom jag ser det är att jag tränar över hela dagen, med t.ex. gympass tidig morgon och leder löpträning kvällstid. Haft en långsam viktuppgång (huvudsakligen muskelmassa), och skulle tjäna på att bli lättare inför sommarens tävlingar.
Jag skulle inte syssla med IF vid två pass på en dag.
Barbastark
2013-03-29, 15:56
Har egentligen aldrig hört PF rekommenderas till folk som sysslar med den typ av hög-kcal förbrukande idrotter/tränar flera pass om dagen.
PF nämns främst för "average joe" som knappt tränar men vill förbättra sin hälsa, samt då det talas om PF i samband med träning så är det främst gällande folk som främst håller på med styrketräning.
Låter idiotiskt.
skierik94
2013-03-29, 17:03
Hur påverkas träningen av fasta? Förstår ju att det kommer påverka negativt till viss del. I och för sig kanske det skulle funka att lägga fastan på vilodagarna då istället.
www.nattstad.se/erik94
traidmill
2013-03-29, 17:11
Periodisk fasta har haft positiva resultat på min kroppssammansättning och ingen negativ effekt på min träning. Snarare tvärtom, år 2012 var först gången på länge som jag nådde personliga rekord i alla muskelgrupper. Sen om det har med PF att göra eller att jag började träna enligt 5/3/1 eller om det var något annat vettefan. Men att PF skulle påverka träningen negativt har jag då inte upplevt. Stora fördelen för mig är att när jag äter kan jag äta ordentligt, jag gillar att äta stora måltider och inte hålla på med små aptitretare under dagen.
IF i vetenskapens värld:
http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Ja, vi vet.
Jag skrev förresten en ny artikel om IGF-1, fasta och kost om någon är intresserad.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/30/igf-1-halsa-och-hur-man-kan-paverka-nivaerna-av-igf-1/
Doctor Snuggles
2013-03-31, 13:57
Jag såg inte att du nämnde http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
som verkar säga att igf-1 är negativt associerat med kolhydrater.
Jag såg inte att du nämnde http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
som verkar säga att igf-1 är negativt associerat med kolhydrater.
Det är ju en korrelationsstudie och dessutom från 1999.
Jag är medveten om kopplingen GH-IGF-1, men som jag skriver så har man kommit på att insulin (kolhydrater) kan stimulera IGF-1 på andra sätt, direkt i levern.
Jag hade kunnat skriva ännu mer om IGF-1 men jag kände att jag var tvungen att avgränsa det lite. Det kommer kanske mer i ett kommande inlägg.
Doctor Snuggles
2013-03-31, 17:06
Jag är nyfiken på kopplingen mellan AGE och tillväxtfaktorer. Jag misstänker att det finns en sådan, och det kanske har något att göra med varför t.ex. fett skulle vara korrelerat med höjda nivåer av tillväxtfaktorer.
En snabb googling resulterade i:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23472139
Du som är lite mer tekniskt beläst kanske kan förtydliga vad exakt detta innebär:
" These results suggest that AGEs activate NAD(P)H oxidase and Src which in turn phosphorylates IGF-1 receptor and Cav-1 leading to activation of IGF-1 receptor and the downstream Akt in 3T3-L1 cells. AGEs treatment promoted the differentiation of 3T3-L1 preadipocytes and addition of AG1024, LY 294002 or Akt inhibitor attenuated the promoting effect of AGEs on adipogenesis, suggesting that IGF-1 receptor, PI3-Kinase and Akt are involved in the facilitation of adipogenesis by AGEs."
och detta:
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/41/Supplement_2/52.full.pdf
" It was hypoth- esized that, for instance, monocyte-macrophage interac- tions with AGEs may result, directly or indirectly, to the stimulation of mediators such as IGF-IA, which is a potent "progression" factor for fibroblasts and smooth muscle cells. Recently obtained data indicated that normal freshly isolated human monocytes express both IGF-I mRNA and protein in response to AGE-modified insolu- ble matrix components (for example, AGE-fibronectin) or soluble (for example, AGE-albumin) proteins (26). The IGF-I induction is AGE-receptor dependent, according
to antireceptor inhibition studies (26). Furthermore, this response is mediated by IL-1 and PDGF (29), as dem- onstrated by the appropriate blocking antibodies, sup- porting the initial hypothesis that the growth-promoting pathway initiated by the AGE-ligand-receptor coupling involves several distinct steps before reaching the termi- nal mediator, IGF-I. The findings lend further support to the notion that AGEs, abundant in most tissues and fluids, through the coordinate induction of cytokines and growth factors play a role in tissue remodeling."
Lågt blodsocker stimulerar som sagt GH men insulin kan också stimulera produktionen av IGF-1 i levern, men det tror inte folk som läser gamla läroböcker i endokrinologi. Vi lär oss mer hela tiden.
Doctor Snuggles
2013-03-31, 17:14
Ja, advanced glycation endproducts har ju visat sig vara rätt dåliga vad gäller diabetes, insulin-resistans o dyl, så det verkar troligt att högklykemiska kolhydrater i stora mängder inte är det bästa i det avseendet (fast då handlar det mer om överlag insulinspikar från allehanda mat). Men då ej heller mycket fett i kosten, särskilt av den stekta, protein-varianten.
De flesta dieter vad gäller långlivade folk innehåller ju en hel del kolhydrater, fast mer av den lågglykemiska varianten.
3T3-L1 celler används i forskning på fettvävnad. Src är en gen som kodar för ett tyrosin-kinase, som fosforylerar (aktiverar, i praktisk mening; lägger till en fosfatgrupp på proteinet) IGF-1 receptorn.
Akt (aka protein kinase B) är ett protein-kinas i den anabola signaleringskedjan PI3K-Akt-mTOR-P70s6K.
^ Sammanfattning: AGE:s leder till fosforylering av IGF1-receptorn och vidare aktivering av Akt i en experimentell modell av fettceller in vitro (3T3-L1 cellerna).
Vidare: AGE:s ledde till utveckling/mognad av pre-adipocyter (till adipocyter) och inhibering av AGE:s eller en del av den anabola signaleringskedjan (Akt) i det här fallet, minskade den lipogena effekten av AGE:s (via anabol signalering i fettceller).
Total sammanfattning: AGE:s leder via anabol signalering till lipogenes.
och detta:
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/41/Supplement_2/52.full.pdf
" It was hypoth- esized that, for instance, monocyte-macrophage interac- tions with AGEs may result, directly or indirectly, to the stimulation of mediators such as IGF-IA, which is a potent "progression" factor for fibroblasts and smooth muscle cells. Recently obtained data indicated that normal freshly isolated human monocytes express both IGF-I mRNA and protein in response to AGE-modified insolu- ble matrix components (for example, AGE-fibronectin) or soluble (for example, AGE-albumin) proteins (26). The IGF-I induction is AGE-receptor dependent, according
to antireceptor inhibition studies (26). Furthermore, this response is mediated by IL-1 and PDGF (29), as dem- onstrated by the appropriate blocking antibodies, sup- porting the initial hypothesis that the growth-promoting pathway initiated by the AGE-ligand-receptor coupling involves several distinct steps before reaching the termi- nal mediator, IGF-I. The findings lend further support to the notion that AGEs, abundant in most tissues and fluids, through the coordinate induction of cytokines and growth factors play a role in tissue remodeling."
IGF-1 är ett potent anabolt (uppbyggande) hormon.
Monocyter (en typ av vita blodkroppar i vårt kroppsegna immunförsvar) uppvisar ökade nivåer av IGF-1 mRNA (messenger-RNA, som tar sig till ribosomer för proteinsyntes, d v s en markör för ökad transkriptionsaktivitet av IGF-1 genen) och det färdiga proteinet IGF-1, när de blivit utsatta för AGE:s.
Det finns särskilda AGE-receptorer på monocyter/makrofager som när de binder AGE:s leder till ökade mängder IGF1-mRNA och IGF-1, via inflammatorisk signalering (signalmolekyler mellan celler i immunförsvaret = cytokiner) som leder till autokrin stimulering av samma cell (autokrin=hormonell stimulering av en cell på sig själv, så att säga).
Den här processen medieras via cytokinen IL-1 (interleukin-1) och PDGF (plate-derived growth factor, en tillväxtfaktor).
Slutatsen är att AGE:s leder till ökade mängder IGF-1 i cellen ifråga i den här studien (monocyter), på ovan nämnda sätt.
Slutkämmen är att yada yada, det här ger mer bevis på att AGE:s (som återfinns i rikliga mängder i de flesta kroppsvätskor och vävnadstyper) genom koordinering av inflammatorisk signalering och tillväxtfaktorer påverkar omstrukturering av vävnad.
Varsågod, det blir 10 kronor eller en påse Ahlgrens bilar.
Doctor Snuggles
2013-03-31, 23:04
Ok, så mer eller mindre som jag trodde. Tack. ;)
Tjenare!
Efter att ha läst en hel del sidor i tråden så vet jag inte om jag har hittat det svaret som jag söker, men får ursäkta mig om det redan finns skrivet någonstans i tråden :)
Kommer inom kort att börja träna riktigt tidigt på morgonen(06:30) för att kunna hinna med det innan jobb och allt annat dravel som jag har för mig på kvällarna. Dock så kommer jag nog att ha ett rejält problem att smacka i mig i stort sett alla dagens kalorier innan klockan 12:00 på dagen vilket i sin tur kommer att förstöra min återhämtning om jag har förstått det rätt? Någon som har ett tips på hur man kan komma runt detta på något smidigt sätt eller om det rent ut sagt skulle vara okej med en lucka på ca 4,5 timmar innan man får häva i sig mat för kung och fosterland?
Uppskattar all hjälp och goda råd som jag kan få! :)
Varför fasta då om det krånglar till det så?
4,5 h utan näring är verkligen inte optimalt för återhämtning och muskeluppbyggnad. Ett alternativ är ju att dricka vassle/ta aminosyror direkt efter träningen och en gång till efter kring 2 h för att sedan äta 4,5 h efter träningen.
Commando1980
2013-04-01, 19:00
Tjenare!
Efter att ha läst en hel del sidor i tråden så vet jag inte om jag har hittat det svaret som jag söker, men får ursäkta mig om det redan finns skrivet någonstans i tråden :)
Kommer inom kort att börja träna riktigt tidigt på morgonen(06:30) för att kunna hinna med det innan jobb och allt annat dravel som jag har för mig på kvällarna. Dock så kommer jag nog att ha ett rejält problem att smacka i mig i stort sett alla dagens kalorier innan klockan 12:00 på dagen vilket i sin tur kommer att förstöra min återhämtning om jag har förstått det rätt? Någon som har ett tips på hur man kan komma runt detta på något smidigt sätt eller om det rent ut sagt skulle vara okej med en lucka på ca 4,5 timmar innan man får häva i sig mat för kung och fosterland?
Uppskattar all hjälp och goda råd som jag kan få! :)
Kör inte periodisk fasta och ät på ett sätt som passar dig och din vardag.
Barbastark
2013-04-04, 09:16
Nån som har koll på i vilken mån man går miste om fastans potentiella hälsoeffekter om man äter alla sina 3 mål (valt 3, då det passar bäst) med bara ca 2h mellanrum. Insulin osv
Vilka hälsoeffekter talar du om?
Mycket mat på kort tid ökar akut oxidativ stress, blodtryck, puls. Men sett över dygnet blir den förmodligen lägre. Men det beror nog på vilka kvantiteter mat vi talar om.
Barbastark
2013-04-04, 10:30
Vilka hälsoeffekter talar du om?
Mycket mat på kort tid ökar akut oxidativ stress, blodtryck, puls. Men sett över dygnet blir den förmodligen lägre. Men det beror nog på vilka kvantiteter mat vi talar om.
Tänker att genom att äta med så kort mellanrum så kommer det ju antagligen innebära att jag har ganska höga insulinnivåer nästan konstant under hela ätfönstret, vilket jag tippar på inte är speciellt fördelaktigt, utan att riktigt ha koll på varför.
För anabolism är det ju det. I övrigt, kanske inte.
Men som sagt så blir ju insulinnivåerna lägre under dygnet som helhet (AUC).
Barbastark
2013-04-04, 10:55
För anabolism är det ju det. I övrigt, kanske inte.
Men som sagt så blir ju insulinnivåerna lägre under dygnet som helhet (AUC).
Okok. Kanske använda detta som verktyg och köra 3 tighta måltider på träningsdagar med lite fett, hög carb, och två måltider på vilodagar med hög fett låg carb.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 14:06
Äter du så direkt efter träning så mitigeras nog de negativa effekterna. Särskilt som du sedan fastar i 20 timmar. Det kanske t.o.m är bättre. Men det är omöjligt att säga exakt hur negativt eller positivt det är, i jämförelse. Det finns ju egentligen inte ens några ordentliga studier på 16-8 fasta heller.
Vill du komma åt hälsoeffekterna primärt, så gäller nog fasta/låg-protein-vlcd på vilodagarna.
Barbastark
2013-04-04, 14:41
Äter du så direkt efter träning så mitigeras nog de negativa effekterna. Särskilt som du sedan fastar i 20 timmar. Det kanske t.o.m är bättre. Men det är omöjligt att säga exakt hur negativt eller positivt det är, i jämförelse. Det finns ju egentligen inte ens några ordentliga studier på 16-8 fasta heller.
Vill du komma åt hälsoeffekterna primärt, så gäller nog fasta/låg-protein-vlcd på vilodagarna.
Är nog snarare åt "så länge det inte är negativt" då jag gillar 16/8 fasteupplägget. Men skule ju gärna se att det hela även hade de positiva effekterna man pratar om relaterat till ADF
Doctor Snuggles
2013-04-04, 16:43
Är nog snarare åt "så länge det inte är negativt" då jag gillar 16/8 fasteupplägget. Men skule ju gärna se att det hela även hade de positiva effekterna man pratar om relaterat till ADF
Som sagt, det verkar som längre fasta = bättre. Det är dock också korellerat med lägre energi och proteinintag, så det är svårt att säga vad de blir för skillnad om man äter isokaloriskt och har samma proteinintag. Jag skulle gissa på att nettoeffekten blir bättre.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 16:50
Det finns ju denna studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2121099/
"when on 1 meal/d, subjects exhibited: a significant reduction of fat mass, and significant increases in levels of total and LDL and HDL cholesterol [29]. "
Och en fördröjd insulinutsöndring vid måltiden.
A k a försämrad insulinkänslighet. Kan bero på förhöjda nivåer av FFA när man äter.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 21:21
Finns det några studier som visar på om IGF-1 sänks vid 1 måltid per dag?
Inte vad jag sett, kollat upp iaf.
Däremot skrev jag om en studie häromdagen där man åt på kcal-balans (lite kolhydrater; ketogena mängder, mycket protein) och minskade IGF-1 efter en vecka. Lågkolhydratkost "härmar" ju egentlig fasta metabolt och kanske är ett sätt att sänka IGF-1 utan att fasta eller minska proteinintaget.
Men hur kul är lågkolhydratskost å andra sidan.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 22:12
Hmm, intressant. Eftersom mängden protein verkar annars vara direkt korrelerad till mängden IGF-1. Har du en länk till studien?
Jag skulle iof vara lite orolig för mängden AGE man får i sig. Jag tror inte jag har sett någon studie där man länkat ketogena dieter till längre liv iaf.
Denna råttstudie verkar säga emot det lite grann, om jag läser det rätt (vet inte riktigt skillnaden mellan olika IGF receptorer osv är):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12746332
Nä, det där med vävnadsspecifika IGF-receptorer är en veritabel djungel. Men IGF-1 har ju en hel del positiva effekter i t ex hjärna och muskulatur för specifik tillväxt av neuroner och muskler. Men IGF-1 i blodet är nog mindre optimalt, helt klart.
Mycket intressant studie för övrigt, släng gärna in fler om du hittar.
En höjning av IGFBP-3 är sannolikt väldigt positivt då det är det BP som förekommer i absolut störst mängd i kroppen; kring 75-80% av allt IGF är bundet till IGFBP-3. En ökning av IGFBP-3 binder sannolikt upp mer IGF och gör det biologiskt inaktivt.
Jag skrev såhär i mitt senaste inlägg (kolla gärna om du vill veta mer om IGF-familjen):
"IGFBP-3 är alltså det bindningsprotein som återfinns i störst mängd i blodet och binder ungefär 75% av allt IGF-1 (1). Det är också högst implikerat i utvecklandet av en mängd olika sjukdomar. Epidemiologiska studier visar att lägre IGFBP-3 (och högre IGF-1) ger ökad statistisk risk för olika cancerformer, däribland prostata- , bröst- , lung- , och ändtarmscancer (13). Studier på möss och experimentella modeller av prostatacancer har också visat att IGFBP-3 förefaller verka inhiberande för tillväxt av cancerceller och kan stimulera apoptos (programmerad celldöd) av sagda celler (12). Med andra ord att cancercellerna självdör.
Mer IGFBP-3 innebär alltså en sänkning av fritt IGF-1 i blodet och vice versa och det förefaller ha viktiga implikationer för vår hälsa.
Viktnedgång, kalorirestriktion under lång tid eller VLCD (very low-calorie diet=lågkaloridieter) tycks inte påverka mängden IGFBP-3 i blodet (1)."
Det är väldigt intressant att ketogen kost lyckas höja IGFBP-3 men inte vanlig kalorirestriktion.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/04/03/mer-om-igf-insulin-och-kolhydrater/
Här är studien på den ketogena kosten:
http://jcem.endojournals.org/content/90/9/5175.abstract
Doctor Snuggles
2013-04-04, 22:28
Ok, thx. Det är onekligen en till rynka på hela frågeställningen. Varför tror du då isf att vegetariska/vegan/lite kött dieter verkar epidemiologiskt sett vara kopplade till bättre hälsa och längre liv? Har du sett några djurstudier av ketogenisk kost och hur det påverkar livslängd o dyl?
Denna verkar förresten vara fullängdarn, fast du kanske redan såg den:
http://endo.endojournals.org/content/144/6/2676.long
Jupps. Tänkte ögna den precis.
Notera att muskelspecifik IGF mRNA dubblades medan nivåerna av IGF-1 minskade i blodet.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 22:50
Här verkar de kolla på olika sammansättningar, och verkar komma fram till att proteinrestriktion är bättre än kolhydratrestiktion (men vet inte riktigt hur):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1196473/
Doctor Snuggles
2013-04-04, 22:58
Denna verkar inte båda gott för LCHF (även om den bara var "observational"):
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0055030
Denna verkar inte båda gott för LCHF (även om den bara var "observational"):
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0055030
Många studier på lågkolhydratskost har inte så lågt kolhydratsinnehåll. Ibland går det uppåt 30-40%.
Här verkar de kolla på olika sammansättningar, och verkar komma fram till att proteinrestriktion är bättre än kolhydratrestiktion (men vet inte riktigt hur):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1196473/
Förmodligen är både proteinrestriktion, lägre insulin/blodsocker och mindre kalorier (med tillräckligt vitamin/mineral-intag), mer frukt/grönsaker och fibrer det mest "optimala" för långt liv. Men någonstans finns ju en skiljelinje mellan långt liv och livskvalitet också.
Doctor Snuggles
2013-04-04, 23:36
Så din intuition i ämnet är att det måste vara en helt ketogen diet för att effekten skall märkas?
Jag vore nyfiken på att se longevity-studier om inte bara långvariga ketogena hög-protein dieter, men också om makronutrient cykling. T.ex. som 5-2 dieten där man på fastedagarna antingen äter nästan enbart kolhydrater eller enbart protein.
Nej då. Proteinrestriktion har visat sig funka också.
Ja, det kan säkert tänkas komma nu när periodisk fasta förmodligen blir nästa hälsotrend, om det inte redan är det.
Fjrebqll
2013-04-07, 16:08
En liten fråga
Jag har börjat fasta 24-36h var tredje dag.
Mitt första mål efter fastan, kan jag basera måltiden på kolhydrater/protein eller gör jag bäst i att fett/protein?
Barbastark
2013-04-11, 08:48
LG-folk, som även makro-cyklar: Vad kör ni för upplägg på träning vs icke-träningsdagar?(kcal kan också vara kul att veta)
Kör själv runt 0,5g fett/kg kroppsvikt på tärnigns- och ca 1-1,2 på icke tränings, men kommer antagligen börja prioritera carbs något högre även på icke tränings och lägga mig på ca 0,8g fett/kg kropps
+150kcal på träning
balans/-100-200 på icke tärnings
Uppskattar för det mesta kalorier och är heller inte nitisk kring makros varje dag, men så här ser det för det mesta ut.
+800-1500 kcal träningsdagar med omkring 0,5g fett/kg
Vilodagar omkring balans och runt 0,8-1,2g fett/kg
Har själv sänkt fettet en aning då min mage kan kan balla ur av ett för högt intag. Annars trivs jag riktigt bra med upplägget. Har ett större driv under dagarna jag kolhydratsfastar, och såvida jag inte intar för stora måltider innan jag lägger mig så sover jag bra.
Med mer kolhydrater har jag förmodligen en mycket högre TEF, men jag har lagt på mig mindre fettmassa än när jag snittade 1g/kg fett/dag och åt 300-500 kcal mindre.
LG-folk, som även makro-cyklar: Vad kör ni för upplägg på träning vs icke-träningsdagar?(kcal kan också vara kul att veta)
Kör själv runt 0,5g fett/kg kroppsvikt på tärnigns- och ca 1-1,2 på icke tränings, men kommer antagligen börja prioritera carbs något högre även på icke tränings och lägga mig på ca 0,8g fett/kg kropps
+150kcal på träning
balans/-100-200 på icke tärnings
Jag körde den klassiska 75/25, 50/50
Uppskattar för det mesta kalorier och är heller inte nitisk kring makros varje dag, men så här ser det för det mesta ut.
+800-1500 kcal träningsdagar med omkring 0,5g fett/kg
Vilodagar omkring balans och runt 0,8-1,2g fett/kg
+1500?! :hbang:
Ristretto
2013-04-11, 09:54
Brukar ligga på 0,25g fett per kilo på träningsdagar och 1-1,3g per kilo på vilodagar. Proteinet håller jag runt 200-300g och resten kolhydrat.
Brukar ligga på 0,25g fett per kilo på träningsdagar och 1-1,3g per kilo på vilodagar. Proteinet håller jag runt 200-300g och resten kolhydrat.
Fettintaget låter onödigt lågt. Det kan tänkas öka LDL-kolesterol och DNL från kolhydrater. Förutom att det kan störa hormonnivåer.
Ristretto
2013-04-11, 10:40
Fettintaget låter onödigt lågt. Det kan tänkas öka LDL-kolesterol och DNL från kolhydrater. Förutom att det kan störa hormonnivåer.
Trots att intaget över en vecka landar på ca 0,7g fett per kilo?
Trots att intaget över en vecka landar på ca 0,7g fett per kilo?
Ingen aning. Jag vet inte om man kan se på det riktigt på det sättet. Allt fett lagras ju inte in på samma sätt på ett överskott heller, för att krångla till det.
Ristretto
2013-04-11, 16:25
Ingen aning. Jag vet inte om man kan se på det riktigt på det sättet. Allt fett lagras ju inte in på samma sätt på ett överskott heller, för att krångla till det.
Men, vad grundade du isåfall ditt tidigare påstående på?
Att du är onödigt rädd för fett.
Jag har ju redan skrivit vad jag grundade det på. Jag har ingen aning hur det påverkas av att äta jättelitet respektive litet fett varannan dag. Det vet ingen.
Ristretto
2013-04-11, 16:55
Att du är onödigt rädd för fett.
Ja, jag är livrädd. Ser ingen poäng med att äta mer fett i dagsläget. Jag får i mig mer kolhydrat för samma kaloriintag, vilket jag trivs med.
Jag förstår inte varför folk hela tiden ska påpeka att man äter för lite fett om man inte följer "deffguiden", men sedan kan de inte presentera några vettiga argument till att höja fettintaget. Det är ju inte ett konstant lågt intag heller.
Jag gillar också att äta mer kolhydrater och mindre fett, men för lite fett är inte hälosamt och jag nämnde ju precis några problem med lågt fettintag. Du kommer inte bli märkbart fetare av 50 g fett per dag jämfört med 30 g på ett kcal-överskott.
Doctor Snuggles
2013-04-11, 17:50
Jag ser dock ingen anledning att oroa sig för lågt fettingtag på faste/vilodagar. Tvivlar på det skulle göra någon skillnad om man totalt får i sig tillräckligt. Hur skulle annars varannandagsfasta öht kunna fungera?
Ristretto
2013-04-11, 19:15
Jag gillar också att äta mer kolhydrater och mindre fett, men för lite fett är inte hälosamt och jag nämnde ju precis några problem med lågt fettintag. Du kommer inte bli märkbart fetare av 50 g fett per dag jämfört med 30 g på ett kcal-överskott.
Den mer intressanta frågan är väl om jag kommer att få bättre hälsomarkörer om jag höjer fettintaget? Kanske borde gå och ta ett blodprov.
Jag ser dock ingen anledning att oroa sig för lågt fettingtag på faste/vilodagar. Tvivlar på det skulle göra någon skillnad om man totalt får i sig tillräckligt. Hur skulle annars varannandagsfasta öht kunna fungera?
Så tänker jag också.:)
Doctor Snuggles
2013-04-11, 19:41
Den mer intressanta frågan är väl om jag kommer att få bättre hälsomarkörer om jag höjer fettintaget? Kanske borde gå och ta ett blodprov.
Ja, är man ute efter optimera hälsomarkörer är det nog bra att ha faktiska jämförelser att gå efter. Det finns säkerligen en individuell/genetisk komponent också, vilket gör att man kan reagera olika på olika makronutrientfördelningar.
Vad är värt att tänka på är att fett har en hel del AGEs (faktiskt extremt mycket jämfört andra födogrupper, särskilt upphettat och i kombination med protein), vilket alltid ställt mig funderande till hur bra LCHF egentligen är i långa loppet, för även om man håller nere den endogena produktionen av AGE (plus eventuella fördelar av ketos) så ökar man markant det exogena intaget. Svårt att svara på innan det finns några faktiska studier som jämför.
Någon som kör leangains och äter frukost?
EfterlysT
2013-04-12, 00:16
Då är det inte leangains längre ;)
Då är det inte leangains längre ;)
Ehm jo ? Om du käkar frukost vid säg 06.00 så äter du ditt sista mål vid 14.00 tiden så är det fortfarande 16h fasta 8h ätarfönster.
EfterlysT
2013-04-12, 01:43
Ehm jo ? Om du käkar frukost vid säg 06.00 så äter du ditt sista mål vid 14.00 tiden så är det fortfarande 16h fasta 8h ätarfönster.
Hmm jo det stämmer. Min hjärna ville bara inte vara med på att man valde att fasta dessa tider. Fast jag tvivlar på att det var det han menade ?
Jag är lite seg i skallen just nu på sista nattskiftet :)
fast ändå inte då frukost tydligen inte är optimalt "enligt" leangains.
EfterlysT
2013-04-12, 02:22
fast ändå inte då frukost tydligen inte är optimalt "enligt" leangains.
Ingen skillnad om man kallar det för frukost eller första målet. Själv föredrar jag dock att träna på fastande mage innan första målet. Men det är väl individuellt hur man känner. Jag skulle personligen inte palla att fasta 14-06 hursomhelst, kasst att gå isäng med rejält kurrande mage :)
bigbellybob
2013-04-12, 09:08
Kommer testa att flytta mitt ätfönster sådär om 2 veckor, återkommer då
vicarious
2013-04-12, 09:51
Frukost i den svenska benämningen brukar väl oftast ätas innan kl 12, men kollar man på det engelska ordet breakfast så får det ju en annan innebörd egentligen. Break fast, bryta fastan. Och det gör man ju med första måltiden oavsett när man äter den.
Frukost i den svenska benämningen brukar väl oftast ätas innan kl 12, men kollar man på det engelska ordet breakfast så får det ju en annan innebörd egentligen. Break fast, bryta fastan. Och det gör man ju med första måltiden oavsett när man äter den.
lite filosofiskt det här med frukost :D
on topic så äter jag frukost vissa dagar då jag har nåt viktigt som kräver lite extra hjärna (ex. prov, skrivning o dyl). då kör jag som vanligt 6-8 timmar ätfönster oberoende av när jag börjar.
LG i den bemärkelse 16 timmars fasta har faktiskt blivit en standard för mig utan att anstränga mig, om de är bra eller dåligt det vet ja inte, men käkar middag vid 18:00 sen frukost vid 10:00 utan att någon gång vara hungrig, kanske har ja uppfunnit en ny pf? ;)
Du menar att du bryter fastan 10 och äter sista målet 18.. standard ...
Har en kam i bakfickan om du behöver fixa frippan.. känns som det blåser lite väl på toppen.
lite filosofiskt det här med frukost :D
on topic så äter jag frukost vissa dagar då jag har nåt viktigt som kräver lite extra hjärna (ex. prov, skrivning o dyl). då kör jag som vanligt 6-8 timmar ätfönster oberoende av när jag börjar.
Bra idé.
Fast minne/snabbhet/inlärning verkar förbättras av att inte äta (förmodligen p g a katekolaminer/kortisol > bra idé att minnas saker vid "fara"), så förefaller mer avancerade kognitiva funktioner som spatialt tänkande fungera bättre med högre blodsocker.
Det handlar ju såklart jättemycket om frukostens komposition också.
Kommer testa att flytta mitt ätfönster sådär om 2 veckor, återkommer då
Aight!
Retardfråga: Hur många timmar måste man vara vaken för att det inte ska gillas som frukost? :D
Aight!
Retardfråga: Hur många timmar måste man vara vaken för att det inte ska gillas som frukost? :D
Definiera. Menar du den tid man bör vänta med intag för att insulinkänsligheten ska vara förbättrad eller helt enkelt när man kan kalla det för frukost?
traidmill
2013-04-13, 08:51
Aight!
Ibland äter jag frukost 12, ibland 19. Eller menar du frukostmat som gröt ägg och bacon? isf är det samma svar :)
Nu har även jag lite smått börjat med PF och då har lite frågor uppstått.
Jag har under min tid alltid trott/tänkt (fått för mig?) att man vill tillgodose kroppen med protein så ofta som möjligt i högsta möjliga mån. Är det verkligen opti att inte få i sig något alls under 16-18 timmar? Jag får fortfarande i mig samma mängd men det känns ju lite fel att inte sprida ut det..
Sen har jag en tanke om casein protein, det jag tar ligger på dryga 110 kcal och det ska ju som bekant ta "nästan dubbelt så lång tid" att bryta ner aminosyrorna än ex. vassle. Medför detta ingen nämnvärd kcal utspridning?
Sist, men inte minst, undrar jag om det är helt safe att ta en PWO på 36 kcal innan träning samt EAA (38 kcal) efter träning? Under fastande då.
Tack på förhand.
Definiera. Menar du den tid man bör vänta med intag för att insulinkänsligheten ska vara förbättrad eller helt enkelt när man kan kalla det för frukost?
Ja exakt. Om jag äter mellan 12-20 och går upp 05:00 så är det ju ''mål 1''.. Går jag upp 11:30 då blir det ju lite av en frukost.
Barbastark
2013-04-13, 11:39
Nu har även jag lite smått börjat med PF och då har lite frågor uppstått.
Jag har under min tid alltid trott/tänkt (fått för mig?) att man vill tillgodose kroppen med protein så ofta som möjligt i högsta möjliga mån. Är det verkligen opti att inte få i sig något alls under 16-18 timmar? Jag får fortfarande i mig samma mängd men det känns ju lite fel att inte sprida ut det..
Sen har jag en tanke om casein protein, det jag tar ligger på dryga 110 kcal och det ska ju som bekant ta "nästan dubbelt så lång tid" att bryta ner aminosyrorna än ex. vassle. Medför detta ingen nämnvärd kcal utspridning?
Sist, men inte minst, undrar jag om det är helt safe att ta en PWO på 36 kcal innan träning samt EAA (38 kcal) efter träning? Under fastande då.
Tack på förhand.
Kolla http://www.leangains.com
Där finns all grund du behöver veta.
Börja förslagsvis här: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Här är en kortare sammanfattning av Berkans approach: http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf
Börja förslagsvis här: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Här är en kortare sammanfattning av Berkans approach: http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf
Fast den listan är ju inte en hundraprocentigt given sanning heller. Många på Kolozzeum skulle behöva tänka lite mer själva och lyssna mindre på självutnämnda experter.
En del som att äta fler små måltider för kontroll över matintag är ju ganska individuellt och ingen "myt". Att fasta ger muskelnedbrytning är inte heller en myt. Att en del som hoppar över frukost istället äter skit och blir feta och mår dåligt är ingen myt. Fastande träning är inte för alla.
Det är ju lite att ersätta dogma med dogma.
Barbastark
2013-04-13, 12:12
Fast den listan är ju inte en hundraprocentigt given sanning heller. Många på Kolozzeum skulle behöva tänka lite mer själva och lyssna mindre på självutnämnda experter.
En del som att äta fler små måltider för kontroll över matintag är ju ganska individuellt och ingen "myt". Att fasta ger muskelnedbrytning är inte heller en myt. Att en del som hoppar över frukost istället äter skit och blir feta och mår dåligt är ingen myt. Fastande träning är inte för alla.
Det är ju lite att ersätta dogma med dogma.
Håller helt med. Men tycker att länkarna ger en bra grund att utgå från om man är intresserad av LG och PF. "Tänka själv", är ju givet, som med allt annat
Tack för länkarna, dock så hade jag redan läst Martins PF-guide. Men jag hade missat mytdelen och där fick jag ett halvt svar på frågan om casein, och utifrån det så antar jag att det, trots den långsamma utsöndringen, inte medför något försegat kaloriupptag.
Däremot undrar jag fortfarande hur det ligger till med PWOn samt EAAt, blir ju trots allt ~70 kcal under en fastande timme. Hur förhåller sig detta?
vicarious
2013-04-13, 15:05
Tack för länkarna, dock så hade jag redan läst Martins PF-guide. Men jag hade missat mytdelen och där fick jag ett halvt svar på frågan om casein, och utifrån det så antar jag att det, trots den långsamma utsöndringen, inte medför något försegat kaloriupptag.
Däremot undrar jag fortfarande hur det ligger till med PWOn samt EAAt, blir ju trots allt ~70 kcal under en fastande timme. Hur förhåller sig detta?
Det är ingen av/på-knapp utan det handlar om dosering. 200 kcal kommer "bryta fastan" mer än vad 70 kcal gör osv. Martin har särskilda riktlinjer för vad han tycker är OK under fastan.
De flesta som tränar fastande och tar aminosyror innan/efter träningen räknar nog INTE det som att de bryter fastan vid det tillfället, utan räknar från det tillfället de äter första måltiden post workout.
Lite en av/på-knapp är det såklart, men huvudsakligen handlar det ju om gradvisa skillnader i blodsocker och insulin. En viss mängd kolhydrater (framförallt) kommer ju att inhibera fasteadaptioner helt och du är essentiellt i ett icke-fastande stadie.
HungryChicken
2013-04-13, 18:20
Någon med diabetes som har testat PF? Hur blir det med blodsockrena? Och är det ok att tugga typ dextrosol under fastande timmar?
Har tidigare inte kört PF och har hållit i kolhydraterna lite.
Nu tänkte jag ge mig på "recomp" och har räknat ut att jag behöver ca 330g kolhydrat under en träningsdag. De flesta av dessa ska ju komma i målet efter träning.
Har ätfönster 12-20. Äter första måltiden vid 12, innehåller 50g carbs ungefär. Sen tar jag en proteinshake+carbs 50g innan träningen.
Resterande 200g kolhydrat som ligger efter träningen, har ni några tips på att få det i matväg? Idag åt jag t.ex. 3dl makaroner som kolhydratkälla, endast 100g kolhydrat, så jag tog 2dl malto till och fick upp det i 200g.
Skulle man lika gärna kunna äta godis (jämställt med malto?) där t.ex. eller är det mycket bättre att börja käka ännu mer pasta där?
Och ang. proteinintaget post-work-out, är 100g för mycket? Ska man sprida ut intaget istället?
traidmill
2013-04-13, 23:48
Och ang. proteinintaget post-work-out, är 100g för mycket? Ska man sprida ut intaget istället?
känns ganska onödigt att fylla upp kolhydraterna med malto, ät mer pasta, frukt eller liknande. Angående proteinet så ligger jag ofta runt 200g på postworkoutmålet men vet inte hur optimalt det är, det är förbannat gott iaf.
Aa tänkte att man skulle kunna slänga in 2 mackor med ost och smör. Blir då ca 200-300 kalorier som malton tog.
Vad brukar du äta post?
Ja exakt. Om jag äter mellan 12-20 och går upp 05:00 så är det ju ''mål 1''.. Går jag upp 11:30 då blir det ju lite av en frukost.
Saknar lite väl mycket kött på benen för att ge något bra svar egentligen, men jag tror större delen av ''fastefolket'' bryter sin fasta vid en fast tidpunkt, och inte efter x antal timmar som man varit vaken.
traidmill
2013-04-14, 08:39
Aa tänkte att man skulle kunna slänga in 2 mackor med ost och smör. Blir då ca 200-300 kalorier som malton tog.
Vad brukar du äta post?
några mackor känns ju som ett bättre alternativ än malto imo, fattar inte poängen med att dricka energi när man kan äta den speciellt när man kör periodisk fasta. Mjölk är undantaget ;)
En typisk middag för mig kan vara burgare på nymalt mager nöt med ugnspotatis. Kycklingwok, tacos på mald kycklingfilé, Och om jag inte når den energi jag satt upp så brukar jag komplettera med kvarg/yoghurt/frukt eller glass t.ex.
Känns bara så jävla skumt traidmill, när folk sitter o käkar chips o godis o grejjer efter träningen tillsammans med 1kg kycklingfilé :P
traidmill
2013-04-14, 14:23
Känns bara så jävla skumt traidmill, när folk sitter o käkar chips o godis o grejjer efter träningen tillsammans med 1kg kycklingfilé :P
Jag äter ju hellre lite godis än dricker en dl malto :)
Jag äter ju hellre lite godis än dricker en dl malto :)
Det gör iofs jag med! *drool*
Men äter folk stora måltider för att hålla ner måltidsfrekvensen och få in allt i fönstret?
För om jag tolkat PF rätt nu, så kan man eg. äta vad fan man vill under sitt ätfönster så länge man träffar sina makros och har med fördel största måltiderna/måltiden efter träningspasset.
Sen äter folk olika mkt etc för att sin egna mättnadskänsla osv.
Rätt tänk?
traidmill
2013-04-14, 15:12
För om jag tolkat PF rätt nu, så kan man eg. äta vad fan man vill under sitt ätfönster så länge man träffar sina makros och har med fördel största måltiderna/måltiden efter träningspasset.
Sen äter folk olika mkt etc för att sin egna mättnadskänsla osv.
Rätt tänk?
PF har egentligen ingenting att göra med vad man äter eller hur man ska fördela maten under sitt ätfönster. Sen om man väljer att följa exempelvis Leangains så bygger det ofta på ett 8 timmars ätfönster med tanken att man lägger större delen av sitt intag efter träning. Jag personligen följer leangains och anpassar både energi och macros beroende på vilodag/träningsdag och jag äter även efter IIFYM-tänket vilket gör min diet sjukt flexibel vilket är något jag trivs jävligt bra med, men som sagt det har egentligen ingenting med PF att göra. Är det optimalt för muskelbygge eller fettförbränning? förmodligen inte men för mig har detta fungerat att lägga på mig massa med bibehållen eller bättre form samtigt som styrkan ökar på gymet.
Gills ZMA intag som fasta-brytande? Om jag intar det vid 23 och ätfönstret stängs vid 20.
Innehåller det kalorier? Isåfall: Ja.
Men varför måste du vara så jävla bajsnödig med exakta tider? Jag kör själv PF/IF, men äter när jag känner för det och när det passar istället för att följa klockan...
Innehåller det kalorier? Isåfall: Ja.
Men varför måste du vara så jävla bajsnödig med exakta tider? Jag kör själv PF/IF, men äter när jag känner för det och när det passar istället för att följa klockan...
Berkhan har väl ca 50kcal som gräns innan fastan bryts.
Zma bryter inte fastan.
Berkhan har väl ca 50kcal som gräns innan fastan bryts.
Zma bryter inte fastan.
Ja, det är möjligt, men ska man vara petig så bryts ju fastan så fort man intar något som innehåller kalorier.
Nae, de metabola faste-adapationerna bryts av kolhydrater.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.