Visa fullständig version : Periodisk fasta
Vad är problemet, menar du?Att många av mina proteinkällor (lax, grillad kyckling, nötfärs etc) också är fettkällor. Enklare att välja bort potatis, ris och pasta (eller ersätta med broccoli).
joelduva
2012-01-19, 14:33
Kycklingfiléer är väl inte speciellt feta?
Och inte alaska pollock heller :)
Eller så kör du omvänd E% på fett och kolhydrater på träningsdagar.
Att många av mina proteinkällor (lax, grillad kyckling, nötfärs etc) också är fettkällor. Enklare att välja bort potatis, ris och pasta (eller ersätta med broccoli).
I sådana fall skulle jag nog byta ut nötfärsen (som jag antar är runt 10% men ändå "onödigt fet"/överflödiga kcal) mot t.ex bönor - både kolhydrater och protein. Sedan utöka med keso/kvarg eller extra kyckling, vad du nu vill, för att uppnå den proteinmängd du valt
This.
Kycklingfiléer är väl inte speciellt feta?Nej, tvärtom. Men en halv grillad kyckling med skinn är en bekväm och god lunchrätt som jag har svårt att skiljas ifrån. Men vi kanske kan göra ett uppehåll ...
Eller så kör du omvänd E% på fett och kolhydrater på träningsdagar.Ska testa det.
joelduva
2012-01-19, 14:56
Ni kanske inte behöver göra slut... Bara prova ett litet uppehåll..
https://lh5.googleusercontent.com/-R4NhTxRaOzs/TW7Jil_gkSI/AAAAAAAAAzw/N98pCsj_l2w/untitled.bmp
Jag försöker reda ut en sak. Ett exempel från LG som ser ut så här
11.30-12 AM or 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA
12-1 PM: Training
1 PM: Post-workout meal (largest meal of the day).
4 PM: Second meal.
9 PM: Last meal before the fast.
Det jag undrar över är aminosyrorna som man tar redan runt tolv, ätfönstert varar sedan till klockan 9. Dvs mer än 8timmar. Jag har sökt runt lite och hittat olika info om detta, bla att BCAA inte bryter fastan medans EAA skulle göra det vilket låter helt tokigt. Så hur ligger det till med detta?
Jag tränar nästan alltid fastande (nyligen börjat köra IF på min diet) och bryter då min fasta med EAA innan och efter träning och äter sedan 3 mål efter, och räknar intaget av EAA som att jag bryter fastan så jag måste avsluta måltiden 8timmar efter detta intag. Men nu undrar jag alltså hur tanken är med att man redan tidigare i detta exempel kör aminosyror?
Det står ju på LG att det tekniskt inte är fastande träning och jag förstår ju självfallet varför man tar aminosyror på fastande träning, men tar inte detta bort tanken med IF och 16 timmar, eller kvittar det när det bara handlar om en extra timme och 10g aminosyror?
AtomicPuffin
2012-01-24, 12:59
Jag försöker reda ut en sak. Ett exempel från LG som ser ut så här
"Fasta" är inte ett magiskt binärt tillstånd som antingen är 100% på eller 100% av. Det är en rad förändringar i din kropps ämnesomsättning som ökar gradvis efter att ett mål intagits och når full effekt när målet är helt "färdigbehandlat" (efter ca 8h brukar man säga att kroppen är fastande). Det är därför möjligt att äta väldigt lite och helt enkelt fasta lite mindre en stund bara.
Men desto mer du äter desto mer ställer kroppen tillbaka till icke fastande metabolism, och det krävs inte så mycket för att återgå helt, så mindre är bättre. Sen är varken 16 timmar eller fastan i sig någonting heligt eller binärt. Det är inte så att en bruten fasta förstör allt ditt slit i gymmet.
Enligt LG är det bättre att äta aminosyror och därmed fuska lite med fastan än att träna helt fastande. Vet inte om det stämmer men gissar att det oavsett är små förändringar ute i optimarginalen.
Jag har alaska pollock i frysen, men det står typ 2 gram protein/100g eller nått.
Måste ju vara felskrivet?
Jag har alaska pollock i frysen, men det står typ 2 gram protein/100g eller nått.
Måste ju vara felskrivet?Ja. Ska snarare vara 15-17 nånting.
Ja. Ska snarare vara 15-17 nånting.
:thumbup:
http://dl.dropbox.com/u/17840900/Skit/pollock.jpg
Feltryck, eller en rejält sötad polle
forslund
2012-01-24, 15:33
Det jag undrar över är aminosyrorna som man tar redan runt tolv, ätfönstert varar sedan till klockan 9. Dvs mer än 8timmar.
Berkhan menar att man ska räkna sitt ätfönster från första målet mat, dvs kl 13.
Jag läste i någon tråd för för periodisk fasta för kanske 1-2 månader sedan, där fanns det en länk till en väldigt bra sida där man kunde räka ut exakt vilken energinivå man skulle lägga sig på beroende på vad man ville åstadkomma. Hur energin skulle fördelas beroende på deff, bulk osv. Det fanns även en länk till en sida där man kunde räkna ut sin 1RM för alla basövningar. Hittar inte skiten, vart är det?
Sparven från Minsk
2012-01-24, 16:23
Jag läste i någon tråd för för periodisk fasta för kanske 1-2 månader sedan, där fanns det en länk till en väldigt bra sida där man kunde räka ut exakt vilken energinivå man skulle lägga sig på beroende på vad man ville åstadkomma. Hur energin skulle fördelas beroende på deff, bulk osv. Det fanns även en länk till en sida där man kunde räkna ut sin 1RM för alla basövningar. Hittar inte skiten, vart är det?
http://www.1percentedge.com/ifcalc/
Perfekt! Tack!
Nu är det bara sidan som räknar ut 1RM för basövningarna. Jag minns även att den visade på en horisontell skala hur man låg i nivå (medium, advanced etc) för de olika basövningarna. Jag har för mig att den sidan nämndes i samma sammanhang.
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
Medveten om att post-workout måltiden helst ska vara bland de större av dagens måltider (Enligt LG iaf, vet ej om det är generell "regel" bland PF utövare).
Men jag finner det oerhört smidigt att låta min post-workout måltid efter träning vara kring 500 kcal (60g kolh, 60g protein kyckling/kött, 5-10g fett) för att sedan låta det gå 3 timmar på arbetet och sedan äta sin måltid nr #2 för dagen samt #3 någon timme efter den (2000-2500 kcal i #2 och #3 tillsammans).
Tränar fastande efter 16h+ fastande, 10g EAA inna träning, matlåtan efteråt.
Håller alltid 3g/kg protein och känner mig bra enligt denna struktur också. Behöver inte allt för mycket mat när jag jobbar.
Helt okej att köra på detta vis?
Väldigt dumt utav mig?
Ganska opti bara du håller ett högt proteinintag och du trivs med uppläget?
Mvh
vicarious
2012-01-24, 22:05
Helt okej att köra på detta vis?
Ganska opti bara du håller ett högt proteinintag och du trivs med uppläget?
Jajjebox.
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
Inte den jag tänker på
God eftermiddag!
Jag tänkte testa lite nya grejer detta året, så varför inte testa periodisk fasta? Dock har jag några frågor, jag har försökt läsa på leangans men jag har ont i huvudet som fan just nu så det är svårt att få något att fastna, ska ta mig en närmare titt senare.. Men jag har några generella frågor,
Om jag förstått det rätt ska man fasta 16h, sedan äta 8h för att sedan börja om?
Och man bör lägga upp det så att man tar ett litet mål (vissa verkar ta bcaa och andra grejer istället?) innan träningen och sedan största målet efter träning för att sedan följa upp med 2 mål till?
Det är okej att dricka kaffe och vatten etc under fastan?
Spelar det någon roll under vilken tid på dygnet man lägger sina timmar, är det något som är mer optimalt än något annat? Jag gissar själv att det antagligen är bäst att börja runt 12-1 för att sluta runt 8-9 på kvällen för att fungera bäst till vardags?
Är det något speciellt man bör tänka på, typ viss % mängd kolhydrater, protein eller fett? Eller kanske lite extra vitaminer och grejer? För som det ser ut nu äter jag i stort sett inga kolhydrater, bara kött och mejeri då jag inte är särskilt stort fan av pasta/potatis/ris/bröd.
mvh
joelduva
2012-01-29, 19:50
God eftermiddag!
Jag tänkte testa lite nya grejer detta året, så varför inte testa periodisk fasta? Dock har jag några frågor, jag har försökt läsa på leangans men jag har ont i huvudet som fan just nu så det är svårt att få något att fastna, ska ta mig en närmare titt senare.. Men jag har några generella frågor,
Om jag förstått det rätt ska man fasta 16h, sedan äta 8h för att sedan börja om?
Och man bör lägga upp det så att man tar ett litet mål (vissa verkar ta bcaa och andra grejer istället?) innan träningen och sedan största målet efter träning för att sedan följa upp med 2 mål till?
Det är okej att dricka kaffe och vatten etc under fastan?
Spelar det någon roll under vilken tid på dygnet man lägger sina timmar, är det något som är mer optimalt än något annat? Jag gissar själv att det antagligen är bäst att börja runt 12-1 för att sluta runt 8-9 på kvällen för att fungera bäst till vardags?
Är det något speciellt man bör tänka på, typ viss % mängd kolhydrater, protein eller fett? Eller kanske lite extra vitaminer och grejer? För som det ser ut nu äter jag i stort sett inga kolhydrater, bara kött och mejeri då jag inte är särskilt stort fan av pasta/potatis/ris/bröd.
mvh
Hej!
Ta en titt på leangains.com
Där finns svaren du söker.
aranada05
2012-01-29, 19:51
God eftermiddag!
...
Precis, 8 timmars "ätfönster" och 16 timmars fasta. Du lägger ätfönstret när du vill, men som du säger är det förmodligen smart att göra det 12-8 där i krokarna.
Martin rekommenderar att man bryter fastan med det största målet (ej om du kör med pre-workout mål) men jag tror inte det spelar så stor roll. Många gillar ju att spara sina kalorier så att de kan äta sig mätta mot kvällen.
Generellt sätt äter du mer kolhydrater på dina träningsdagar, främst i samband med träningen. På vilodagar äter du mer fett än träningsdagarna. Har för mig att jag läst att han rekommenderar 50/50 carb/fat E% på vilodagarna men är inte helt hundra.
EDIT:
Under fastan får du givetvis dricka vatten och Martin säger att det är okey enligt leangains konceptet att konsumera i stort sätt allt som är "non-calorie", dvs tuggummi, lightläsk, kaffe, te osv.
Mindre carb's på vilodagar om jag inte misminner mig. Jag äter i princip bara spårcarbs (det som följer med kvarg/ägg/broccoli).
Precis, 8 timmars "ätfönster" och 16 timmars fasta. Du lägger ätfönstret när du vill, men som du säger är det förmodligen smart att göra det 12-8 där i krokarna.
Martin rekommenderar att man bryter fastan med det största målet (ej om du kör med pre-workout mål) men jag tror inte det spelar så stor roll. Många gillar ju att spara sina kalorier så att de kan äta sig mätta mot kvällen.
Generellt sätt äter du mer kolhydrater på dina träningsdagar, främst i samband med träningen. På vilodagar äter du mer fett än träningsdagarna. Har för mig att jag läst att han rekommenderar 50/50 carb/fat E% på vilodagarna men är inte helt hundra.
EDIT:
Under fastan får du givetvis dricka vatten och Martin säger att det är okey enligt leangains konceptet att konsumera i stort sätt allt som är "non-calorie", dvs tuggummi, lightläsk, kaffe, te osv.
Mindre carb's på vilodagar om jag inte misminner mig. Jag äter i princip bara spårcarbs (det som följer med kvarg/ägg/broccoli).
Okej perfekt tack för svar, bara nån fråga till. Vad anses bäst? Ta med pre-WO eller skippa helt? Jag själv är inte i så stort behov av att äta då jag i stort sett alltid är hungrig oavsett mängd och tidpunkt så jag tänkte att kanske börja dagen med en kaffe räcker och sedan smäcka in 2 måltider, en efter träningen, en lite senare och kanske en burk kesella innan det är dags för fastan? Hur många måltider rekommenderas?
mvh
Okej perfekt tack för svar, bara nån fråga till. Vad anses bäst? Ta med pre-WO eller skippa helt? Jag själv är inte i så stort behov av att äta då jag i stort sett alltid är hungrig oavsett mängd och tidpunkt så jag tänkte att kanske börja dagen med en kaffe räcker och sedan smäcka in 2 måltider, en efter träningen, en lite senare och kanske en burk kesella innan det är dags för fastan? Hur många måltider rekommenderas?
mvh
Antingen en liten måltid eller ingen alls (men aminosyrer precis innan) är båda okej enligt Berkhan. Han själv inklusive mig verkar föredra att träna fastande men har du problem med att prestera eller det inte passar med det dagliga schemat ät en liten måltid pwo. Vet inte vad dom säger 20% av Totala intaget 50/50 p och carbs i pwo målet. Eller något sådant...
vicarious
2012-01-29, 23:55
Periodisk fasta och leangains är inte samma sak. Leangains är en variant av periodisk fasta.
Ja absolut och jag borde ha specificerat det, vart lite otydligt sorry.
Annars så har jag ändrat min planer för våren lite och har några funderingar. Hade tänkt köra på underskotts tills jag låg runt 9-10% BF (ligger nog på 12-13% nu ). Men ser helt okej ut nu och behöver inte skämmas i vanliga kläder längre och iom att det är såpass länge kvar till sommaren har jag lite tid över att leka runt.
Hade tänkt lägga mig på något recomp liknande upplägg för ett layne norton phat inspirerat program. Dvs halvkropps split fyra till fem dagar i veckan. Med 2 pass för styrka och 2-3 pass för hypertrofi.
Förmodligt schema
Måndag:
3x5 Viktade chins
2x8 Latsdrag
2x8 Rodd
3x5 Bänkpress
2x8 Lutande pressar eller flies
3x5 Viktade dips
2x8 Hantelflies
kanske 2x8 någon armövning om jag orkar
Tisdag:
1x5 Marklyft
3x5 Knäböj
2x8 Lårcurl
2x8 Ässcurlz
2x8 vadpress
3x5 något crunchigt
Tors och Fre
Nästan samma, 3x5 byts mot 6x3 explosiva sets och 2x8 mot 2x15 eller 3x10 lite beroende på övning. Tillkommer även några övningar typ hantelcurls, hantelrodd, cabelflies. Vill känna lite på på volymen i någon vecka bara innan jag ökar. Om allting känns bra kommer jag som i det ursprungliga schemat köra volympassen tor,fre,lör för att kunna klämma in lite mer volym utan att behöva vara timmar på gymmet.
Rent allmänt kan man säga att Mån, Tis kommer köras med lång setvila med syfte att lyfta tungt med progressiva ökningar. Tor,fre (lör) kommer köras lite disco esque helt enkelt.
Näringsmässigt kommer jag försöka ligga på balans så gott det går. Har tänkt köra i 3 månader dvs sista april för att sedan utvärdera och göra en sista deff innan sommaren.
Är det någon som provat något liknande i kombination med PF?
Kommentarer åsikter?
Hmm jag märkte att mitt schema är helt vidrigt vilket gör att jag måste träna tidigt på morgonen varje dag runt 6-8, känns ju lite halvdåligt att flytta fastan från 8-16 med tanke på att jag lär gå och lägga mig hungrig då. Och att träna sen inte äta någonting fram till 1-2-3 tiden känns inte heller helt bra :/ fan hur ska jag lösa detta?
Antingen sipper du på aminosyrer hela dagen eller så väljer du ett upplägg som passar ditt liv bättre.
vicarious
2012-01-30, 09:05
Hmm jag märkte att mitt schema är helt vidrigt vilket gör att jag måste träna tidigt på morgonen varje dag runt 6-8, känns ju lite halvdåligt att flytta fastan från 8-16 med tanke på att jag lär gå och lägga mig hungrig då. Och att träna sen inte äta någonting fram till 1-2-3 tiden känns inte heller helt bra :/ fan hur ska jag lösa detta?
+1 på vad charmed skrev.
Ett alternativ är 10g essentiella aminosyror varannan timme fram till din första måltid.
Till exempel
6.00 10g EAA
Träning
07.00 10g EAA
09.00 10g EAA
11.00 10g EAA
osv till första måltiden.
Hejsan, hoppas någon kan svara på min fråga.
Om jag äter från ca 11:30/12:00 till klockan 21:00 och stoppar i mig aminotabletter från ON då klockan 21:00, håller min fasta då från klockan 21:00 eller när börjar fastan?
Alltså uppnår kroppen snabbare ketos om jag skippar de tabletterna?
Jag brukar äta 250gram Kesella med lite vassle ungefär klockan 20:30, det är väl inga fel med det?
Om du har ketos som mål ska du nog inte köra periodisk fasta
Om du har ketos som mål ska du nog inte köra periodisk fasta
Men max förbränning då? Vid fastande läge.
vicarious
2012-01-31, 22:06
Hejsan, hoppas någon kan svara på min fråga.
Om jag äter från ca 11:30/12:00 till klockan 21:00 och stoppar i mig aminotabletter från ON då klockan 21:00, håller min fasta då från klockan 21:00 eller när börjar fastan?
Alltså uppnår kroppen snabbare ketos om jag skippar de tabletterna?
Jag brukar äta 250gram Kesella med lite vassle ungefär klockan 20:30, det är väl inga fel med det?
varför tar du aminosyror i slutet av fastan? känns meningslöst.
inte säkert att du når ketos överhuvudtaget om du håller en högproteindiet, eftersom kroppen kommer omvandla protein -> glukos via glukoneogenes.
Har en fråga ang hur man bör lägga måltiderna vissa dagar.
om man t.ex går i skolan till 10, tränar efteråt. och sedan har innebandy kl 20.00 på kvällen igen, vid vilka tillfällen bör man då äta och hur mkt vid varje tillfälle?
eller om man går i kolan t.ex. 15-17 och tränar innan. ska man då ta en vassle shake efter träningen (som bryter fastan) och sedan 10g bcaa varannan timma tills man kan äta (runt 18.00)?
tack för hjälpen :)
vicarious
2012-01-31, 22:21
om man t.ex går i skolan till 10, tränar efteråt. och sedan har innebandy kl 20.00 på kvällen igen, vid vilka tillfällen bör man då äta och hur mkt vid varje tillfälle?
Ätfönstret ska väl helst hållas någonstans mellan 4-8h, hur du väljer att göra sen är upp till dig.
eller om man går i kolan t.ex. 15-17 och tränar innan. ska man då ta en vassle shake efter träningen (som bryter fastan) och sedan 10g bcaa varannan timma tills man kan äta (runt 18.00)?
Ja så kan man till exempel göra, men ta EAA/BCAA istället för vassle (mindre insulin) så kan du räkna det som att du inte bryter fastan (även fast man egentligen gör det rent fysiologiskt).
oj glömde nämna att jag har ätfönstret mellan kl 14 och 22, men spelar det då någon roll om man vissa dagar bryter fastan 14 och vissa dagar kl 19?? av slutar alltid vid 22 med kvarg.
vicarious
2012-01-31, 22:39
oj glömde nämna att jag har ätfönstret mellan kl 14 och 22, men spelar det då någon roll om man vissa dagar bryter fastan 14 och vissa dagar kl 19?? av slutar alltid vid 22 med kvarg.
Ja, du får ju en fasteperiod som blir 5h längre vissa dagar. Hur det påverkar går inte att svara på. 21h fasta kanske är sämre än 16h, who knows.
Fattar inte varför du ska krångla med PF när du går i skolan och tränar de tider du gör. Tror du verkligen det är värt det?
Ja, du får ju en fasteperiod som blir 5h längre vissa dagar. Hur det påverkar går inte att svara på. 21h fasta kanske är sämre än 16h, who knows.
Fattar inte varför du ska krångla med PF när du går i skolan och tränar de tider du gör. Tror du verkligen det är värt det?
jag gav bara exempel på hur det skulle kunna se ut, jag tränar inte i regel dom tiderna.
varför tar du aminosyror i slutet av fastan? känns meningslöst.
inte säkert att du når ketos överhuvudtaget om du håller en högproteindiet, eftersom kroppen kommer omvandla protein -> glukos via glukoneogenes.
Ätfönstret var mellan ca 12-21:00 är det för lite?
Och jag undrade om det vart smart/bra att ta aminosyror då.
Om jag vill gå ner ungefär 0.5-1 kilogram i veckan, fungerar det att ha bara ha PF eller ska jag äta lite mindre för få bättre resultat? =)
Om jag vill gå ner ungefär 0.5-1 kilogram i veckan, fungerar det att ha bara ha PF eller ska jag äta lite mindre för få bättre resultat? =)Då bör du äta cirka 500-1000 kcal mindre än du gör av med. Eller ska, rättare sagt.
Då bör du äta cirka 500-1000 kcal mindre än du gör av med. Eller ska, rättare sagt.
Sant men som jag har uppfattat PF efter jag läst så förbränner kroppen mer än vanligt i "fastande" läget. Alltså att min balansnivå höjs om jag tränar lika mycket som vanligt fast kör med PF. Så om jag ligger på min gamla balans och jag kör på PF så höjs den?
Eller har jag uppfattat helt fel?
Fishtank
2012-02-01, 19:54
Sant men som jag har uppfattat PF efter jag läst så förbränner kroppen mer än vanligt i "fastande" läget. Alltså att min balansnivå höjs om jag tränar lika mycket som vanligt fast kör med PF. Så om jag ligger på min gamla balans och jag kör på PF så höjs den?
Ja
Inge Enveten
2012-02-01, 19:58
Kaloriunderskottets storlek avgör hur mycket du går ner.
Ja
Konstigt.
Någon kan ju gärna kort förklara..
Kaloriunderskottets storlek avgör hur mycket du går ner.
Du svarade inte på något där.
Fishtank
2012-02-01, 22:00
Konstigt.
Någon kan ju gärna kort förklara..
Din förbränning påverkas av aktivitet och vikt/längd.
Ditt underskott bestämmer hur mycket du går ner.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
AtomicPuffin
2012-02-01, 22:43
Fastan höjer inte förbränningen. Det centrala i teorierna bakom är inte att fasta är bättre än att äta tre mål och 2-3 mellanmål, utan att det är lika bra, men mycket enklare att hantera och lättare låter dig leva ett vanligt liv med större mer avslappnade mål vid lunch/middag. Sen är det lite småpill med blodvärden och hälsomarkörer åt olika håll som inte har med förbränningen att göra.
Förbränningen påverkas precis som alltid av din basförbränning plus din aktivitetsförbränning.
vicarious
2012-02-02, 00:05
Ja, något sådant har jag också tolkat det som.
Inge Enveten
2012-02-02, 09:42
Du svarade inte på något där.
Läs mellan raderna
Läs mellan radernaDet var ju bara en rad. :)
Men vad är egentligen teorin bakom begreppet ”lean gains”, det vill säga att man med periodisk fasta kan öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i kroppsfett? Ska man betrakta varje dygn som en åttatimmars bulkperiod och 16 timmars deff?
joelduva
2012-02-02, 09:51
Men vad är egentligen teorin bakom begreppet ”lean gains”, det vill säga att man med periodisk fasta kan öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i kroppsfett? Ska man betrakta varje dygn som en åttatimmars bulkperiod och 16 timmars deff?
Här står det en hel del matnyttigt: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Langster
2012-02-02, 09:56
Som jag förstår det ökar inte förbränningen i stort under fasta, vore mer logiskt om den faktiskt sjönk en aning. Däremot kan det vara en större andel fett som förbränns under fasta, alltså energin tas hellre från fett än från kolhydrater och protein i det läget.
Människokroppen är inte så självmordsbenägen så att den går in i ett energislösar-läge i en period där den inte får mat.
Oavsett om förbränningen faktiskt höjs eller sänks eller hur det nu är, så jämnar det ut sig när man faktiskt äter, vilket man måste till slut. Därför gäller precis samma regler för över/underskott oavsett om man äter en eller 10 ggr per dag. Fördelen med att fasta är alltså att man kanske bränner en lite större andel fett just under den tiden man fastar, äter man sedan inte så mycket fett så kanske fettförlusten går lite snabbare.
joelduva
2012-02-02, 09:56
Ämnesomsättningen ökar under fastan vilket Martin pratar om i den här artikeln: http://fitnessblackbook.com/diet-tips/martin-berkhan-scorch-through-your-fat-loss-plateau/
Metabolic rate does not slow down during short-term fasting. It actually increases slightly.
Här står det en hel del matnyttigt: http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.htmlFörvisso. men förvånande lite om just frågan jag ställde, såvitt jag kan se.
Jag har mer kroppsfett än vad de flesta här, mig själv inräknad, anser vara idealiskt, men jag har ingen större brådska att minska det utan tycker att det känns betydligt viktigare att bygga styrka och muskelmassa. Däremot vill jag inte bli tjock(are) och skulle gärna vilja ha just ”lean gains”. Men Berkhan fokuserar på sin sajt, trots namnet, betydligt mer på PF som ett medel för viktnedgång med minimal muskelförlust. Den teoretiska grunden för fettfri muskelökning ser jag inte mycket av.
Eller läser jag slarvigt?
vicarious
2012-02-02, 10:26
Har för mig att det finns ett par exempel med klienter på hemsidan som lyckats ganska bra med just "lean gains".
Har för mig att det finns ett par exempel med klienter på hemsidan som lyckats ganska bra med just "lean gains".Absolut. Men det är ju anekdotiskt.
Squamata
2012-02-02, 10:43
Jag använde mig av PF när jag gick från 26%BF till 15%BF.. väger endast något kg mindre nu än när jag var "tjockare" 104vs idag 102kg.. Sen om detta beror på PF, muskelminne, bra gener eller näringstiming kan jag tyvärr inte svara på då de förmodligen är en kombination av allt..
43cm armar mot idag 48-49cm
60cm lår mot idag 68cm
118cm midja mot idag 94cm
145 cm över axlarna mot idag 152cm
45cm vaderna är idag 48cm..
Tränat 5 dagar i veckan.
7 månader tog denna förvandlingen.. Inga olagliga medel användes.
PF kan ha haft en stor roll i detta, vem vet? allt jag vet är att dieten är 10ggr lättare för mig som "naturlig tjockis" att hålla med hjälp av just Leangains=).
Ytterligare en anekdot.
Men å andra sidan har väl Rippetoe skrivit (och då måste det vara sant) att forskningen inom det här området är så keckig att det är mer konstruktivt att förlita sig på anekdoter. Och här verkar det ju onekligen finnas många.
Ja forskning på det specifika området blir nog svårt att hitta. Men så är det rent allmänt när det kommer till kroppsbyggning.
Man kan väl hitta antydningar i forskningen och sen komplettera detta med anekdoter och sen bilda sig en uppfattning om vad man tror.
Jag använde mig av PF när jag gick från 26%BF till 15%BF.. väger endast något kg mindre nu än när jag var "tjockare" 104vs idag 102kg.. /.../ 7 månader tog denna förvandlingen.. Inga olagliga medel användes.Imponerande och inspirerande! :thumbup:
Squamata
2012-02-02, 12:28
Imponerande och inspirerande! :thumbup:
Thx =) ska försöka halvera min nuvarande BF% till sommaren, tror dock inte de blir lika lätt som 26>15%..
AtomicPuffin
2012-02-02, 14:01
Förvisso. men förvånande lite om just frågan jag ställde, såvitt jag kan se.
Jag har mer kroppsfett än vad de flesta här, mig själv inräknad, anser vara idealiskt, men jag har ingen större brådska att minska det utan tycker att det känns betydligt viktigare att bygga styrka och muskelmassa. Däremot vill jag inte bli tjock(are) och skulle gärna vilja ha just ”lean gains”. Men Berkhan fokuserar på sin sajt, trots namnet, betydligt mer på PF som ett medel för viktnedgång med minimal muskelförlust. Den teoretiska grunden för fettfri muskelökning ser jag inte mycket av.
Eller läser jag slarvigt?
Grunden är omfördelning. Kroppen har tusentals signalvägar av olika slag som reglerar olika saker, trots det kan man ofta höra förenklingar som tex att du måste ha kaloriöverskott för att kunna bygga muskler och kaloriunderskott för att minska fett.
Men i själva verket kan musklerna ligga på kaloriöverskott samtidigt som fettvävnaden ligger på underskott. Dvs du ligger i balans, men inne i kroppen prioriteras fettet ner till förmån för mer muskler.
Problemet är att vissa signaler krockar och motarbetar varandra, så båda processerna går långsammare än vad den ena gjort om du fokuserat fullt ut, som med så mycket annat här i livet. Sen vågar jag inte säga om 2 månader "Leangains" är bättre eller sämre än en månad bulk och en månad deff, det handlar nog mer om hur man vill leva sitt liv.
Kommer faktiskt inte ihåg någon egentlig koppling mellan detta och fastan, det fungerar nog lika bra hur du än äter över dygnet. LG är lite mer ett koncept med flera komponenter inklusive fasta, makronutrientfördelning, träning mm. Men jag kan ha dåligt minne bara =)
AtomicPuffin
2012-02-02, 14:12
Ämnesomsättningen ökar under fastan vilket Martin pratar om i den här artikeln: http://fitnessblackbook.com/diet-tips/martin-berkhan-scorch-through-your-fat-loss-plateau/
Du har enligt studien (som Martin hänvisar till i artikeln) en ökning med 8 kcal/timma i vila... Samtidigt har dom inte tittat alls på om det påverkar ämnesomsättningen över dygnet totalt, när du väl äter eller om du rör mindre på dig eller har ändrad ämnesomsättning när du inte vilar på fastande mage. Så jag tror du ganska tryggt kan anta att det inte spelar någon praktisk roll i vardagslivet tills det kommer mer utförliga studier.
Han använder studien helt korrekt för att motbevisa påståendet att ämnesomsättningen skulle sänkas av fastan, vilket är en vanligt förekommande tanke i träningsvärlden, snarare än motivera viktnedgång.
"That skipping breakfast or missing a meal affects metabolic rate, a myth still propagated in the fitness and health community, is ludicrous."
IMMORTAL ABDUL
2012-02-02, 14:39
Känns som att det som är mest värt är att faktiskt prova det själv och se hur det känns. Personligen har jag ätit på det här sättet i lite drygt 2 och ett halvt år och skulle aldrig i helvete gå tillbaka till mina gamla rutiner. Främst för att.
* Mår bättre psykiskt.
* Magen fungerar bättre.
* Mår bättre fysiskt
* Ökar bättre på gymmet
* Gillar inte att äta frukost
* Gillar att vräka i mig mat
* Tycker det känns lättare att hålla formen
Kan fortsätta hela dagen, rabbla upp fördelar. Vet att många delar mina åsikter också och har inte hört många prata negativt om det leangains.
Grattis! Jag som
* mår bra både fysiskt
* och psykiskt,
* inte har några problem med magen,
* gillar att äta frukost och
* inte känner något behov av att vräka i mig mat
är intresserad av intermittent fasta om den gör att jag
* ökar bättre på gymmet och
* lättare kan hålla formen.
När jag testade PF för deff blev det mest skit i ett par veckor, men det kan mycket väl ha att göra med suboptimal makrofördelning och för få kalorier. Nu är jag intresserad av vad leangains kan göra för mig på balans.
Och det lutar åt att jag testar för att få svaret.
IMMORTAL ABDUL
2012-02-02, 15:12
Grattis! Jag som
* mår bra både fysiskt
* och psykiskt,
* inte har några problem med magen,
* gillar att äta frukost och
* inte känner något behov av att vräka i mig mat
är intresserad av intermittent fasta om den gör att jag
* ökar bättre på gymmet och
* lättare kan hålla formen.
När jag testade PF för deff blev det mest skit i ett par veckor, men det kan mycket väl ha att göra med suboptimal makrofördelning och för få kalorier. Nu är jag intresserad av vad leangains kan göra för mig på balans.
Och det lutar åt att jag testar för att få svaret.
Fördelen med den psykiska biten för mig var att jag kunde släppa fokus på mat, äta var tredje timme osv. Körde ner mig i det det rejält ett tag alltså.
Gör det! Lycka till.
joelduva
2012-02-02, 19:08
Du har enligt studien (som Martin hänvisar till i artikeln) en ökning med 8 kcal/timma i vila... Samtidigt har dom inte tittat alls på om det påverkar ämnesomsättningen över dygnet totalt, när du väl äter eller om du rör mindre på dig eller har ändrad ämnesomsättning när du inte vilar på fastande mage. Så jag tror du ganska tryggt kan anta att det inte spelar någon praktisk roll i vardagslivet tills det kommer mer utförliga studier.
Han använder studien helt korrekt för att motbevisa påståendet att ämnesomsättningen skulle sänkas av fastan, vilket är en vanligt förekommande tanke i träningsvärlden, snarare än motivera viktnedgång.
"That skipping breakfast or missing a meal affects metabolic rate, a myth still propagated in the fitness and health community, is ludicrous."
Det var ju precis det jag skrev.
Då är vi överens :)
Behöver lite råd angående kvällens matintag:
Ska träna om ca 2h30min och lär bli klar 17-17.30. Efter det kommer mitt dilemma, ska nämligen på bio kl 19.00 och det är meningen att jag ska käka 80% av dagsintaget efter träningen, men jag vet inte om jag kommer hinna det. Ätarfönstret "stänger" kl 20.30, så därav min fråga. Ska jag käka 50% direkt efter träningen och spara 30% av mina macros till efter filmen? Isf skulle jag äta klart mellan 21-22.00.
Vad tror ni?
Behöver lite råd angående kvällens matintag:
Ska träna om ca 2h30min och lär bli klar 17-17.30. Efter det kommer mitt dilemma, ska nämligen på bio kl 19.00 och det är meningen att jag ska käka 80% av dagsintaget efter träningen, men jag vet inte om jag kommer hinna det. Ätarfönstret "stänger" kl 20.30, så därav min fråga. Ska jag käka 50% direkt efter träningen och spara 30% av mina macros till efter filmen? Isf skulle jag äta klart mellan 21-22.00.
Vad tror ni?
Alla gains kommer försvinna om du råkar äta senare -.-
Alla gains kommer försvinna om du råkar äta senare -.-
Heh. Antar att jag käkar senare istället.
Ristretto
2012-02-03, 14:18
Ta med mat till bion om du absolut vill hinna. Annars är det ju bara att lägga lunchen senare nästa dag. Eller så skiter man bara i sitt matfönster.
Att käka kycklingklubbor med ris på bio låter opti!
Sportfiskaren
2012-02-04, 13:25
Det är väl det klassiska body recomposition upplägget som ska erbjuda dessa fördelar. D.v.s -20/+20 i kombination med tre dagar träning per vecka. Du ska med andra ord betrakta dagarna du tränar som bulk och dagarna du vilar som deff.
Jag tror även att Berkhan har nämnt något om att öka aktiviteten i slutet av fasteperioden(12-14 timmar in) om man vill metabolisera mer fett. Det kan ha varit i artikeln som berör stubborn fat.
Går inte det emot kaloriprincipen om man konstant ligger flera hundra under eller över i det långa loppet? Hur funkar det :s
Ristretto
2012-02-04, 18:16
Går inte det emot kaloriprincipen om man konstant ligger flera hundra under eller över i det långa loppet? Hur funkar det :s
Nä, du går ju upp i vikt i form av muskelmassa och ner i vikt i form av fett. I teorin iaf.
Jag säger inte emot, men det låter inte logiskt i min värld :D
2000 är absolut viktstillestånd.
1500 är deff och 2500 är bulk. Så långt är jag med. Men hur kan du kalla "vilodagen" för deff, man lär väl äta då också? Är det praktiskt att göra det här som någon slags livsstil?
Låter ju mer opti än vad är praktiskt gångbart för många.
Har läst en del av Berkhan, men jag är väl trög i planeten när det kommer till sånt här.
Ristretto
2012-02-04, 18:37
Jag säger inte emot, men det låter inte logiskt i min värld :D
2000 är absolut viktstillestånd.
1500 är deff och 2500 är bulk. Så långt är jag med. Men hur kan du kalla "vilodagen" för deff, man lär väl äta då också? Är det praktiskt att göra det här som någon slags livsstil?
Låter ju mer opti än vad är praktiskt gångbart för många.
Har läst en del av Berkhan, men jag är väl trög i planeten när det kommer till sånt här.
Om du ligger på underskott på fler dagar än du ligger på överskott så kommer du gå ner i vikt. Ligger du på underskott lika många dagar som du ligger på överskott kommer du att ligga still i vikt.
Om du ligger på underskott på fler dagar än du ligger på överskott så kommer du gå ner i vikt. Ligger du på underskott lika många dagar som du ligger på överskott kommer du att ligga still i vikt.
Rent matematiskt ja. Absolut, men säg att du "deffar 4 av 7 och bulkar 3, så är det 500 underskott per vecka. 10kg skulle ta 3 år att få bort.. Så 1-3 kg vid typ <5%bf kan jag förstå att lean gains blir väldigt praktiskt vilket håll man än går åt, min poäng, och jag antar fråga, är mer om det är praktiskt sett att liva på för någon som inte är hardcore byggare. Säg Sven Svensson som började gymma för ett halvår sedan och läser kolo 4 dagar i veckan. Know what I mean? :p
Ristretto
2012-02-04, 18:47
Rent matematiskt ja. Absolut, men säg att du "deffar 4 av 7 och bulkar 3, så är det 500 underskott per vecka. 10kg skulle ta 3 år att få bort.. Så 1-3 kg vid typ <5%bf kan jag förstå att lean gains blir väldigt praktiskt vilket håll man än går åt, min poäng, och jag antar fråga, är mer om det är praktiskt sett att liva på för någon som inte är hardcore byggare. Säg Sven Svensson som började gymma för ett halvår sedan och läser kolo 4 dagar i veckan. Know what I mean? :p
Men du glömmer ju att man lägger på sig muskelmassa samtidigt som man minskar i fettmassa. (Återigen, i teorin...)
Så filosofin är egentligen att bygga utan att lägga på sig fett över en längre period? Hur förhåller sig den maximala muskelökningen om man ser till en normal bulk, dvs överskott varje dag? Det låter som ett smart sätt att leva när man kommit en bit med träningen och nått den bf man vill gå omkring med. Fast jag har väldigt svårt att tro att det skulle översättas till en effektiv deff för någon med mer än ett par kg fett [de vill bli av med]. Tio kilo skulle ta nästan 3 år med det jag skrev ovan. Intressant koncept, men jag tror att det få som verkligen kan köra LG hardcore. Som min far brukar säga om saker "det är inte socialt acceptabelt" ^^
Ristretto
2012-02-04, 19:31
Det där är ju bara grundteorin bakom ett recompupplägg.
Och, som du skriver, så har jag aldrig sett någon som hävdar att det skulle vara mer effektivt än vanlig bulk och deff.
Sportfiskaren
2012-02-04, 22:04
Så vida inte alla klienter som Berkhan visar upp på sin hemsida äter dunderhonung så verkar det ju som att man kan applicera ett LG-upplägg på en vanlig svensson och få bra resultat. Med en tidsram kortare än tre år dessutom. 20/20 är ju bara ett exempel, man kan ju tweaka det mer för deff/bulk o.s.v.
Jag har en liten fråga angående matintag direkt efter träning:
Det brukar ta ca 30 min för mig att gå hem från gymmet, sen ytterligare 30-40 min innan maten är klar om jag mot förmodan inte har förberett riset sen innan. Är det på tok för lång tid efter träningen som jag käkar, eller borde jag ta nåt DIREKT efter träningen så att jag inte behöver stressa med maten? Jag käkar nämligen mitt största mål då på 80% av mina makros för dagen, så jag får ju ändå i mig allt jag behöver.
Vad tror ni?
Det brukar ta ca 30 min för mig att gå hem från gymmet, sen ytterligare 30-40 min innan maten är klar om jag mot förmodan inte har förberett riset sen innan. Är det på tok för lång tid efter träningen som jag käkar, eller borde jag ta nåt DIREKT efter träningen så att jag inte behöver stressa med maten? Jag käkar nämligen mitt största mål då på 80% av mina makros för dagen, så jag får ju ändå i mig allt jag behöver.
Vad tror ni?
Fria aminosyror (tex 10g EAA) efter träning, sen hem och käka. Ingen större stress.
vicarious
2012-02-19, 14:37
Vad tror ni?
Ja ta 10g EAA/BCAA eller 20-30g vassle.
Ok, har en liten fråga:
Jag har vilodagar lördag + söndag, men just nu är jag sjukt sugen på ett litet boxningspass nere på gymmet, dvs intervaller på säck osv. Jag har redan ätit 60% av dagens macros i form av hyfsat feta fläskkotletter. Ska jag träna och kanske lägga in 100g ris i mitt andra mål som skulle bestå av 500g kyckling, broccoli och en frukt?
WHITEFOLKS
2012-03-03, 17:49
Det låter väl ganska vettigt.
Det låter väl ganska vettigt.
Sweet, tack! :)
vicarious
2012-03-03, 20:03
Ok, har en liten fråga:
Jag har vilodagar lördag + söndag, men just nu är jag sjukt sugen på ett litet boxningspass nere på gymmet, dvs intervaller på säck osv. Jag har redan ätit 60% av dagens macros i form av hyfsat feta fläskkotletter. Ska jag träna och kanske lägga in 100g ris i mitt andra mål som skulle bestå av 500g kyckling, broccoli och en frukt?
Jag hade inte gjort det om jag deffade, om det inte var ett jättejobbigt träningspass kanske. Hade jag bulkat hade jag öst på med kolisar :D
krubkungen
2012-03-03, 20:24
Vad hamnar ni på kolhydrater under bulk?
Jag hamnar just nu på träningsdagar 600-700g kollisar, runt 500g vilodagar.
Fett: 45-55g träningsdagar (jobbigt att hålla det lägre tycker jag under bulk), 90-100g vilodagar. Ser det OK ut? Ligger på 3500-4000kcal totalt
Jag hade inte gjort det om jag deffade, om det inte var ett jättejobbigt träningspass kanske. Hade jag bulkat hade jag öst på med kolisar :D
Ajdå. Aja, passet blev rätt intensivt med hårda intervaller i ca 50 min. Men men, 100 g ris är väl typ 70 g kolisar. Får ta bort en frukt imorrn och lite ris på måndag ;P
Vetgirig
2012-03-11, 05:35
Tjabba!
Jag är 22 år, 168 cm och väger ganska precis 80 kg. Jag hade tänkt gå på en lite tyngre deff i 6 veckor, målet är ca 1 kg/vecka/-1000 kcal om dagen. Jag har en fråga ang. harris&benedict-uträkningen. Jag har en kaliper här hemma. Enligt nybörjarutmätning ligger jag på 18% bf. Det torde vara 14,4 kg bf. Nog borde det vara så att jag kan ange 65,6 kg som kroppsvikt istället för 80 i uträkningen och få en pricksäkrare kaloriförbrukning?
I så fall skulle jag ligga på 1573 kcal om dagen (1,55 i aktivitetsfaktor, gymmar 4 ggr/vecka). och 990 kcal dom dagarna jag inte gymmar (x1,2 aktivitetsfaktor).
Har jag missat något här eller låter detta rimligt?
Tack på förhand!
vicarious
2012-03-11, 09:12
Du ska räkna på totala kroppsvikten. Det kostar mer energi att flytta en tung kropp än en lätt.
PetterHultin
2012-03-11, 10:29
Jag har en fråga jag gärna vill ha besvarad:
Om jag äter BCAA innan träningen på fastande mage, räknas det som att jag bryter fastan då?
Ristretto
2012-03-11, 10:30
Är det någon här som testat jämföra intag av vassle och EAA var för sig innan "fastande träning", samt intag av glukos (dextrosol) eller malto tillsammans med antingen EAA eller vassle?
Har ni märkt någon skillnad på energinivåerna? Jag tänker främst när man ligger på energiunderskott.
Ristretto
2012-03-11, 10:30
Om jag äter BCAA innan träningen på fastande mage, räknas det som att jag bryter fastan då?
Ja, men nej. Per definition bryter du ju fastan, men det spelar ju ingen roll.
Martin Berkhan har ju till och med ett program där man tränar på morgonen och sedan supplementerar med EAA/BCAA varannan timme fram till första måltiden.
vicarious
2012-03-11, 10:31
Ja och nej. Rent tekniskt så gör du det då BCAA innehåller energi. Dock brukar nog många räkna det som att man inte bryter fastan då eftersom det är så små mängder energi.
Är det någon här som testat jämföra intag av vassle och EAA var för sig innan "fastande träning", samt intag av glukos (dextrosol) eller malto tillsammans med antingen EAA eller vassle?
Har ni märkt någon skillnad på energinivåerna? Jag tänker främst när man ligger på energiunderskott.
Jag har inte märkt någon skillnad med lite malto innan fastande träning. Dock ifall du tränar ganska långa pass och speciellt ifall du är på underskott i kosten så kan lite malto under själva träningen göra en viss skillnad, har bara mig som källa där.
Pröva och utvärdera.
Ja körde ett pass utan EAA en gång, märkte skillnad tyckte ja uthållighet i musklerna men kan ju såklart vara placebo.
Ristretto
2012-03-11, 12:13
EAA/BCAA kör jag alltid ensamt, så upplevelser kring detta är inte så intressant. Det är framförallt kombinationen av AA med kolhydrat eller enbart vassle före träning som jag funderar kring.
Inga nya studier på sistone kring PF?
Håller på med ett skolarbete där PF omnämns en hel del och det skulle vara toppen om man kunde få pålitliga källor eller namn på böcker som beskriver PF.
Bloggar och dylika sidor är något som lärarna inte är så förtjusta i*grr27*
Håller på med ett skolarbete där PF omnämns en hel del och det skulle vara toppen om man kunde få pålitliga källor eller namn på böcker som beskriver PF.
berkhan har ju sjukt mycket referenser på sin sida
Stjarnan
2012-03-23, 06:46
Om du använder FB kan du ju kika in Leangains gruppen också. Där dyker det upp lite intressanta länkar då och då.
Hur går man med i den? (noob på forumstuff)
Fishtank
2012-03-23, 10:02
Hur går man med i den? (noob på forumstuff)
DU söker efter leangains på facebook och trycker på gilla/like
väldigt avancerat, skulle inte rekommendera det för en "noob"
Tog det som att det var en grupp på kolozzeum, my bad.
Är det just 16 timmar som är slaviskt? Har funderat på det ett tag nu. Om de skulle passa bättre i vardagen att köra 18 timmar så borde de ju bara att vara tuta och köra?
vicarious
2012-03-24, 14:47
Är det just 16 timmar som är slaviskt? Har funderat på det ett tag nu. Om de skulle passa bättre i vardagen att köra 18 timmar så borde de ju bara att vara tuta och köra?
Ja kör på.
Måste man vara noga med kalorierna i denna diet?
Måste man vara noga med kalorierna i denna diet?
Självklart? Det är inget magiskt med PF. Ett underskott är ett underskott, oavsett vilken diet du väljer. Det som påverkar storleken på underskottet är din aktivitetsnivå och hur mycket du väljer att äta.
Självklart? Det är inget magiskt med PF. Ett underskott är ett underskott, oavsett vilken diet du väljer. Det som påverkar storleken på underskottet är din aktivitetsnivå och hur mycket du väljer att äta.
Varför skall man fasta då? Kalorier in, kalorier ut?
Ristretto
2012-03-24, 20:16
Varför skall man fasta då? Kalorier in, kalorier ut?
Sova längre på morgonen, enklare att näringstajma maten, man får äta ordentligt när man väl äter.
Sova längre på morgonen, enklare att näringstajma maten, man får äta ordentligt när man väl äter.
Varför ska man inte dra vassle/kasein under förmiddagen då? Det blir ju inte särskilt många kalorier. Försöker bara motivera mig här. :em:
Inge Enveten
2012-03-25, 11:49
Varför ska man inte dra vassle/kasein under förmiddagen då? Det blir ju inte särskilt många kalorier. Försöker bara motivera mig här. :em:
Vadå "varför inte"? Gör som du vill?
Jag gör det inte därför att jag föredrar att äta mina kalorier istället för att dricka kalorierna. Istället för att äta typ 100 g kyckling eller vad det nu blir kl 10:00 så äter jag det jag annars hade käkat till lunch + 100 g kyckling.
Ristretto
2012-03-25, 12:27
För att det är onödigt. Om du tycker att det är kul att dricka blaskiga vassledrinkar så är det bara att tuta och köra.
HardAsHell
2012-04-01, 02:56
Om du använder FB kan du ju kika in Leangains gruppen också. Där dyker det upp lite intressanta länkar då och då.
Visst.... fast mest dyker det upp översittande kommentarer/tweets med undertonen "jag har lyckats och vet nyckeln till kropps-succé"/"Fuck you, jag är ultradeffad".
Ristretto
2012-04-01, 08:19
Visst.... fast mest dyker det upp översittande kommentarer/tweets med undertonen "jag har lyckats och vet nyckeln till kropps-succé"/"Fuck you, jag är ultradeffad".
http://gifsforum.com/images/image/you%20mad/grand/you_mad_trollface.jpg
vicarious
2012-04-01, 08:43
Nja, riktigt så är det väl inte. Mer att han kritiserar all den bullshit som finns ute på nätet och i media. Med all rätt tycker jag, det är ofantligt mycket hittepå och broscience i tränings och fitnessvärlden.
HardAsHell
2012-04-01, 19:55
Nja, riktigt så är det väl inte. Mer att han kritiserar all den bullshit som finns ute på nätet och i media. Med all rätt tycker jag, det är ofantligt mycket hittepå och broscience i tränings och fitnessvärlden.
Tja. Vi tycker olika. Tycker han har dryg översittande ton som många ääälskar bara för att han "bara säger sanningen/skippar BS". Ser inget egenvärde i det.
Ristretto
2012-04-01, 20:06
Tja. Vi tycker olika. Tycker han har dryg översittande ton som många ääälskar bara för att han "bara säger sanningen/skippar BS". Ser inget egenvärde i det.
Kan du ge ett exempel?
Kan du ge ett exempel?
Han har nog fått dem där vibbarna där han säkerligen tycker att Berkhan låter lite kaxig, vilket jag också tycker han kanske kan vara en liten aning hehe. Fast jag skulle nog mera säga att det är självförtroende han har i väldigt stor utsträckning. Hursomhelst verkar karln kunna sin sak:hbang:
HardAsHell
2012-04-02, 06:11
Kan du ge ett exempel?
"Guy asked how to lopse that last fat. Asked whether he meant those 20-25 lbs to go before a decent four pack in good light. If you squint."
Ett exempel. Säkert påhittat/skämt. Men visar på dryghet.
Visst han är jättekunnig! No doubt. Men med kunskap kommer ansvar som klyschan säger. Inte bara att agera allsmäktig för att man har lågt BF.
vicarious
2012-04-02, 06:49
"Guy asked how to lopse that last fat. Asked whether he meant those 20-25 lbs to go before a decent four pack in good light. If you squint."
Ett exempel. Säkert påhittat/skämt. Men visar på dryghet.
Visst han är jättekunnig! No doubt. Men med kunskap kommer ansvar som klyschan säger. Inte bara att agera allsmäktig för att man har lågt BF.
Du får ju tänka på att han får sjukt många frågor och kommentarer på sin wall, av folk som istället för att läsa hans material bara bombarderar honom med ogenomtänkta frågor. Blir nog lite tröttsamt i längden. Dum fråga får dumt svar kanske.
HardAsHell
2012-04-02, 11:25
Du får ju tänka på att han får sjukt många frågor och kommentarer på sin wall, av folk som istället för att läsa hans material bara bombarderar honom med ogenomtänkta frågor. Blir nog lite tröttsamt i längden. Dum fråga får dumt svar kanske.
Ja... Men fiska inte efter followers och fans då om man sen inte kan ta de dumma bitarna. Lite som att en kändis får acceptera autografer och fans. I leken får leken tåla.
Sen, jag menar, kom igen... Vi fattar... Han är trött på BS och dumma uppfattningar. Point taken. Ge oss din bra kunskap och inte massa gnäll.
Nåja. Ska vi gå On topic igen kanske. Haha.
Cerberus
2012-04-03, 00:02
kan intyga hans dryghet från när ja försökte va "kompis" med honom på facebook som jag tyckte var överdrivet elaka personangrepp(om än välförtjänta), var ju lite av min förebild. så yeah. men jag antar att man antagligen är rätt lyckad om man har den narcissismen, wish I had that ;).
Gillar fortfarande hans texter men tappade intresset helt efter hans maniska postings på facebook. efter jag hade läst alla förstås :P.
ontopic typ: slutat IFa efter flera år. Nu Biorhytm-diet ;).
RobbanColeman
2012-04-06, 10:12
Kalorirekommendation? Ngn formel? Det är deff som gäller.
Hur mycket från fett, protein, kolhydrat?
Träningsprogram?
Cardio?
Surfade lite på hemsidan men det gick så segt, hittade typ nada, bara en massa före och efterbilder...
Själva upplägget med fastan är nog det enda jag är säker på hur det fungerar men vill veta hur näringsfördelningen rekommenderas och se ett träningsschema, funderar allvarligt på att ge detta en chans. *popcorn*
vicarious
2012-04-06, 10:45
Pratar du om leangains eller? Det är inte synonymt med begreppet periodisk fasta.
Kalorirekommendation? Ngn formel? Det är deff som gäller.
Hur mycket från fett, protein, kolhydrat?
Träningsprogram?
Cardio?
Surfade lite på hemsidan men det gick så segt, hittade typ nada, bara en massa före och efterbilder...
Själva upplägget med fastan är nog det enda jag är säker på hur det fungerar men vill veta hur näringsfördelningen rekommenderas och se ett träningsschema, funderar allvarligt på att ge detta en chans. *popcorn*
För det första så rekommenderar berkhan en tre split med fokus på styrka. Han förespråkar Reverse Pyramid Training och lågvolym.
Kaloribalans på träningsdagar och underskott på vilodagar.
Underskottet på vilodagar väljer du själv hur mycket du vill droppa. Men säg kanske 30% under balans.
Träningsdagar: Lågt fett, Högt kolhydrats intag.
Vilodagar: Medium kolhydratsintag, Högt fett
Alltid högt protein intag så klart.
Själv kör jag
Träningsdagar
30-40E% Protein
10-20E% Fett
50-60E% Kolhydrater
Vilodagar
40-50E% Protein
30-40E% Fett
20-30E% Kolhydrater
Cardio om du vill, inget han förespråkar direkt.
Du kan leka runt med denna kalkylatorn för att macros/intag osv
Inge Enveten
2012-04-06, 12:41
Nu får det banne mig vara nog.....
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5700828#post5700828
vicarious
2012-04-06, 12:42
Nu får det banne mig vara nog.....
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5700828#post5700828
Bra initiativ. :thumbup: Är också trött på att folk blandar ihop det. Men jag är rädd att detta bara kommer öka på förvirringen :D Folk kommer posta i fel tråd ändå, det är oundvikligt. Tycker inte den ska ligga i Allmänt dock.
Denna studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22425331?dopt=Abstract
Som visas på denna sida:
http://periodiskfasta.com/2012/03/27/ny-forskning-visar-att-periodisk-fasta-kan-skydda-mot-diabetes-och-hjartsjukdomar/
Går inte att komma åt längre! Varför? Är det bara så för mig?
Finns det å andra sidan någon annan studie som påvisar att PF kan skydda mot diabetes?
Denna studie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22425331?dopt=Abstract
Som visas på denna sida:
http://periodiskfasta.com/2012/03/27/ny-forskning-visar-att-periodisk-fasta-kan-skydda-mot-diabetes-och-hjartsjukdomar/
Går inte att komma åt längre! Varför? Är det bara så för mig?
Finns det å andra sidan någon annan studie som påvisar att PF kan skydda mot diabetes?
Går väl visst? Eller menar du hela studien?
Går väl visst? Eller menar du hela studien?
Det som ska komma fram när man trycker på länken (studien).
Jag får fram detta meddelande.
"Hoppsan! Google Chrome hittade inte www.ncbi.nlm.nih.gov"
Det fungerar inte med Internet Explorer heller..
Det som ska komma fram när man trycker på länken (studien).
Jag får fram detta meddelande.
"Hoppsan! Google Chrome hittade inte www.ncbi.nlm.nih.gov"
Det fungerar inte med Internet Explorer heller..
Funkade för mig iaf, om den fortfarande inte funkar för dig kan du bara skicka ett PM så kopierar jag den åt dig.
Har gått o funderat på ett par saker angående fastan.. Borde inte det vara väldigt bra med så få insulintoppar per dag? Jag fastar från 21:00-16:00. och sen äter jag en till tre ggr innan jag somnar. Det borde väl vara bättre för kroppen än att äta kanske kl7, 9, 12, osv osv som många gör..
Den andra grejjen är att det borde ju vara väldigt bra mot karies och skit, eftersom jag inte äter under dagen så utsätts inte tänderna för några angrepp, förutom ibland när jag dricker kaffe eller någon light-läsk.
Inge Enveten
2012-04-09, 16:12
Som visas på denna sida:
]
Skum hemsida. Någon snubbe som översatt en artikel skriven av Martin och sen försöker ta betalt för personlig rådgivning? lol
Fishtank
2012-04-09, 17:05
Är det axon?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Anders The Peak
2012-04-09, 17:09
Jag tror att det är Martin själv som håller på med sidan... Trodde jag men det verkar vara Henrik i Umeå som lånar materialet....
Jag tror att det är Martin själv som håller på med sidan... Trodde jag men det verkar vara Henrik i Umeå som lånar materialet....
Det är jag som skriver på periodiskfasta.com (Henrik). Har översatt ett par artiklar av Martin och lite från Brad Pilon (med deras samtycke, har dock inte fått svar från Martin på en av artiklarna den om Leptin, men godkänner han inte den tas den bort omgående). och jag är inte Axon ;) Började med att översätta lite grejer då jag hade personer i min omgivning som inte är bra på engelska och det var så jag kom in på att göra det, samtidigt som jag lär mig själv mycket genom att göra det...
Kostrådgivningsdelen är inte mer verksam än att jag hjälpt tre personer med det upplägg som de vill ha men jag förespråkar så klar periodisk fasta, då frömst Martins Leangains. Har haft tankarna på att ta bort den delen från sidan då det som sagt inte är målet med sidan (arbetar med något helt annat på heltid).
Skum hemsida. Någon snubbe som översatt en artikel skriven av Martin och sen försöker ta betalt för personlig rådgivning? lol
Vad skulle problemet vara om jag nu skulle gjort det? Har ju inte plagierat något utan översatt och länkat tillbaka till origanlkällan. Personlig rådgivning är ju kopplat till att jag hjälper en person utifrån deras perspektiv, ingenstans påvisar jag att det är min egen metod (om det nu är leangains eller eat stop eat jag lägger upp till de, då tre nu jag gjort det på) ;)
Vad skulle problemet vara om jag nu skulle gjort det? Har ju inte plagierat något utan översatt och länkat tillbaka till origanlkällan. Personlig rådgivning är ju kopplat till att jag hjälper en person utifrån deras perspektiv, ingenstans påvisar jag att det är min egen metod (om det nu är leangains eller eat stop eat jag lägger upp till de, då tre nu jag gjort det på) ;)
Rent spontant när jag var inne på din sida kändes det som du kopierat Martins sida och bara översatt allt, även fast det är med hans tillåtelse så känns det lite sådär att du också erbjuder kostrådgivning och online PT på samma sida där du lägger ut hans artiklar på, har du ens några utbildningar osv, skulle kännas bättre ifall du hade en sida där det stod lite mer information om vem du är..
Rent spontant när jag var inne på din sida kändes det som du kopierat Martins sida och bara översatt allt, även fast det är med hans tillåtelse så känns det lite sådär att du också erbjuder kostrådgivning och online PT på samma sida där du lägger ut hans artiklar på, har du ens några utbildningar osv, skulle kännas bättre ifall du hade en sida där det stod lite mer information om vem du är..
Ja Martin är en stor informationskälla som jag använder mig av, men allt är långt ifrån hans. Jag har utbildning inom anatomi och fysiologi (utöver min universitetsutbildning som arbetsterapeut som inte har något med det att göra;) ).
De få människor jag hjälpt får veta vad jag har för bakgrund, men eftersom det mesta jag hjälper med gör jag utan kostnad så har jag inte tänkt närmare på det. Har faktiskt tänkt ta bort just PT och kostrådgivnigsbiten från sidan av då det bara var något jag tänkte satsa på innan jag fick det jobb jag har nu( som inte är inom det området överhuvudtaget)...
Inge Enveten
2012-04-09, 18:20
Problem och problem. Tyckte bara det var skumt. Sen står det inget om dig heller. Inget om hur du ser ut. Inget om dina klienter (har du några?).
Jag menar inget illa. All lycka till dig med din hemsida och din rådgivning!
Problem och problem. Tyckte bara det var skumt. Sen står det inget om dig heller. Inget om hur du ser ut. Inget om dina klienter (har du några?).
Jag menar inget illa. All lycka till dig med din hemsida och din rådgivning!
Det är helt lugnt, klart du ska kunna säga vad som känns skumt och inte. Har en liten 'Om' länk där det står lite om mig, inget direkt till mina meriter som rådgivare visserligen. Sedan har jag ingen stadigvarande bild någonstans, brukar lägga upp formbild lite då och då. Men inga spektakulära grejer... Har inte klienter heller i någon större utsträckning ( de tre jag nämnt som faktiskt frågat om hjälp bara den senaste månaden) annars har jag bara hjälpt folk med småsaker.
Tar inte illa upp, som sagt. Man måste få vädra sina tankar inget fel med det...
Det är helt lugnt, klart du ska kunna säga vad som känns skumt och inte. Har en liten 'Om' länk där det står lite om mig, inget direkt till mina meriter som rådgivare visserligen. Sedan har jag ingen stadigvarande bild någonstans, brukar lägga upp formbild lite då och då. Men inga spektakulära grejer... Har inte klienter heller i någon större utsträckning ( de tre jag nämnt som faktiskt frågat om hjälp bara den senaste månaden) annars har jag bara hjälpt folk med småsaker.
Tar inte illa upp, som sagt. Man måste få vädra sina tankar inget fel med det...
Menade heller inget illa, kul att någon orkar översätta hans artiklar som kan vara lite dryga att läsa på engelska.. Men ta det som lite feedback så du vet vad du kan förbättra osv
Menade heller inget illa, kul att någon orkar översätta hans artiklar som kan vara lite dryga att läsa på engelska.. Men ta det som lite feedback så du vet vad du kan förbättra osv
Yes, tar åt mig av det ni säger. Alltid bra att få feedback från andra!
Fishtank
2012-04-10, 14:44
Hunger, orkeslöshet och opepp?
Inga såna problem här iaf när jag kör en 24h fasta.
Faktiskt kört det senaste veckan utan att jag ens tänkt på det och det har funkat bra.
Hur länge fastar folket är tränings/vilodagar? Varierar ni era ätfönster eller håller ni strikt samma ätfönster varje dag?
Har börjat med 20-22h fasta istället för mitt klassiska 17h fasta till mitt första mål på vilodagar just för att få äta mig mätt nära sängdags (deff-tider just nu).
Någon som regelbundet fastar 20+h? (Och har gjort det en längre tid för att analysera ev. för och nackdelar?)
Upplevelser?
Intressant det där med hungern egentligen, 20-22h fasta och inget tecken ALLS på hungerkänslor. Pretty fkin opti.
Intressant det där med hungern egentligen, 20-22h fasta och inget tecken ALLS på hungerkänslor. Pretty fkin opti.
Jo visst är det de. Ska man tro på stenålders-kost förespråkare så är det ju så kroppen ska fungera, Om du för 10 000 år sedan inte hade ätit på 20 timmar så bör man ju inte bli svag och hungrig och dö, utan du ska bli piggare och starkare så du kan slåss med en björn och äta upp hans fille och sedan springa vidare.
Jo visst är det de. Ska man tro på stenålders-kost förespråkare så är det ju så kroppen ska fungera, Om du för 10 000 år sedan inte hade ätit på 20 timmar så bör man ju inte bli svag och hungrig och dö, utan du ska bli piggare och starkare så du kan slåss med en björn och äta upp hans fille och sedan springa vidare.
Exakt så resonerar jag också. Ibland krånglar man till det för mycket tyvärr...
Jag tränar vid 7 snåret varje dag, har mitt ätfönster mellan 14-22.
Bryter fastan med ett rätt kalorifattigt mål, dock väldigt mycket proteiner.
Sen äter jag ingenting förutom att jag dricker 10g eaa innan träningen och 10g efter, sen vid 8:30 käkar jag ett mål mat på 1500-2000kcal och strax innan 22 så äter jag 500g kvarg..
Låter det som en bra idé? Eller ska jag lägga till något mindre mål mat mellan första målet och träningen iom att det är 5 timmar mellan de båda?
Jag tränar vid 7 snåret varje dag, har mitt ätfönster mellan 14-22.
Bryter fastan med ett rätt kalorifattigt mål, dock väldigt mycket proteiner.
Sen äter jag ingenting förutom att jag dricker 10g eaa innan träningen och 10g efter, sen vid 8:30 käkar jag ett mål mat på 1500-2000kcal och strax innan 22 så äter jag 500g kvarg..
Låter det som en bra idé? Eller ska jag lägga till något mindre mål mat mellan första målet och träningen iom att det är 5 timmar mellan de båda?
" sen vid 8:30 käkar jag ett mål mat på 1500-2000kcal "
"Jag tränar vid 7 snåret varje dag, har mitt ätfönster mellan 14-22."
dafuq?
vicarious
2012-04-17, 10:13
" sen vid 8:30 käkar jag ett mål mat på 1500-2000kcal "
"Jag tränar vid 7 snåret varje dag, har mitt ätfönster mellan 14-22."
dafuq?
Antagligen menas 20:30.
Precis, menar såklart 19:00 för träning och mat vid 20:30.
När hamnar man kliniskt i ett fastande stadie?
När hamnar man kliniskt i ett fastande stadie?
Beror på förhållandena vid fastans inledning.
Tänkte eftersom vissa pratar om 14-22 och sedan fasta.. Låter som skippad frukost och inte mer än så?
Inge Enveten
2012-04-17, 13:18
Tänkte eftersom vissa pratar om 14-22 och sedan fasta.. Låter som skippad frukost och inte mer än så?
Det är ju att fasta. Du fastar under natten. Fasta = inte inta kalorier enligt terminologin här.
Men om "normal" kosthållning med frukost, lunch och middag är att fasta, vad är periodisk fasta då? Du fastar ju periodiskt mellan måltiderna oavsett om det handlar om en måltid eller 10 om dagen?
YogiBear
2012-04-17, 14:19
Jag äter mellan 11 och 19 och tänkte börja jogga på kvällen, runt 20-21. Jag tänkte jogga 40-60 minuter i 5:30-6:00 min/km tempo, alltså inte direkt jobbigt för musklerna, endast konditionsträning (för att göra av med extra kalorier).
Vet ju att det är bra att äta efter styrketräning för musklernas återhämtning, men gäller samma för konditionsträning? Bör jag äta något när jag kommer hem eller kan jag skita i det?
FYI så är jag inte hungrig när jag kommer hem så det skulle vara skönast om jag slapp äta :)
Ristretto
2012-04-17, 15:03
Jag tycker själv att det låter som att man inte äter mellan 22 och 14.;)
Men om "normal" kosthållning med frukost, lunch och middag är att fasta, vad är periodisk fasta då? Du fastar ju periodiskt mellan måltiderna oavsett om det handlar om en måltid eller 10 om dagen?
Fastan inträffar när kroppen har förbränt all mat du ätit så hur många timmar efter måltid det är blir ju såklart beroende på vad och hur mycket du har ätit men det tar ett tag. Eftersom man inte kan säga när det exakt inträffar eftersom det beror på så använder man sista måltid som referens.
Ska man tro på att det finns fysiologiska och hormonella fördelar med fasta så är det intressanta vad som inträffar under själva tiden då kroppen ligger i fasta och vad som händer efter inte bara att kroppen hamnat i fastande tillstånd, själva längden på fastan kan alltså vara en intressant faktor att ta hänsyn till.
Teorier som florerar är väl att fastan är muskelbesparande och att det möjligtvis sker någon form av superkompensation efteråt men bevisunderlaget är väl mest anekdotiskt..
Edit: Kolla första sidan i tråden där hittar du bra info!
Leifallan
2012-04-17, 15:13
En Tyngdlyftares erfarenhet av periodisk fasta:
http://www.theironsamurai.com/2011/08/29/intermittent-fasting-the-vodka-diet-or-how-i-got-skinny-for-my-wedding-like-a-real-man/
Fishtank
2012-04-17, 15:26
Jag äter mellan 11 och 19 och tänkte börja jogga på kvällen, runt 20-21. Jag tänkte jogga 40-60 minuter i 5:30-6:00 min/km tempo, alltså inte direkt jobbigt för musklerna, endast konditionsträning (för att göra av med extra kalorier).
Vet ju att det är bra att äta efter styrketräning för musklernas återhämtning, men gäller samma för konditionsträning? Bör jag äta något när jag kommer hem eller kan jag skita i det?
FYI så är jag inte hungrig när jag kommer hem så det skulle vara skönast om jag slapp äta :)
Brukar själv inte äta efter lätt kondition.
Kanske inte opti men någon annan vet säkert mer om hur dåligt det är.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Eddie Vedder
2012-04-17, 15:28
En Tyngdlyftares erfarenhet av periodisk fasta:
http://www.theironsamurai.com/2011/08/29/intermittent-fasting-the-vodka-diet-or-how-i-got-skinny-for-my-wedding-like-a-real-man/
Jag har sett den där killens Youtubefilm om vetenskap. Den är faktiskt bra tycker jag. Lite provokativ kanske men det kan ju krävas för att få fram ett budskap.
Leifallan
2012-04-17, 16:52
Länk?
Stjarnan
2012-04-17, 17:28
Jag tänkte bara tipsa de som är intresserade av periodisk fasta att läsa boken "Eat Stop Eat". Den ger svar på många av frågorna som ställs i denna tråd + mycket mer!
sofiasjo
2012-04-18, 12:47
Har läst på en hel del om periodisk fasta och Berkhans leangains. Vet att han förespråkar kortare fastetid för tjejer, ca 14h istället för 16h. Är lite nyfiken hur det går för de tjejer som har testat PF eller IF? Vi har ju lite andra förutsättningar rent hormoniellt jämfört med män.
Vore kul att höra av tjejer som upplever att det funkat och att de kunnat fortsätta medd tung styrketräning under "deff".
Någon här på forumet som frekvent använder sig av 18-20h+ fasta en/flera dagar i veckan?
Surgency
2012-04-18, 16:36
Någon här på forumet som frekvent använder sig av 18-20h+ fasta en/flera dagar i veckan?
Runt 20 timmars fasta i samband med deff. Ligger lågt på kcal pga en stillasittande livsstil, och ett mål per dag verkar funka bäst för mig med avseende på mättnad och välbefinnande.
Varje dag. Första målet vid 14-16, sista (andra) målet vid 19-20. Inga problem, så länge som man håller sig till ungefär samma tider varje dag (+/-1.5h imo).
Nu är jag deffar kör jag på 21:00-16:00, dvs 19-20h fasta... När jag bulkar dock så äter jag som vanligt under dygnet... Eftersom jag inte klarar av att sätta i mig ca 4000kcals på ca 4h ätarfönster xD
Hur fördelar ni era macros över målen? Funderar på att köra lunch vid 12 och middag runt 19 där lunchen innehåller ca 30% av proteinintaget och 25% av dagens kalorier.
Har använt mig av http://www.1percentedge.com/ifcalc/ för att få upp lite macros till min diet. Dock så känns den lite överdriven, undrar om ni skulle kunna ge mig lite synpunkter.
Jag är 186cm och väger ca 87kg. Har ca 12% kroppsfett, kan lyfta relativt tungt. Det står att jag bör äta 3700 kcal på workout days och 2500 på rest days om jag ska köra -20/+20 varianten.
3700 kcal är ju skitmycket kalorier jag måste pressa i mig, mycket mer än vad jag vanligtvist äter. 500g carbs liksom, hårt nog att få i sig 200g protein.
Borde jag ta det med en nypa salt eller go all out crazy och trycka i mig allt jag ser?
Har använt mig av http://www.1percentedge.com/ifcalc/ för att få upp lite macros till min diet. Dock så känns den lite överdriven, undrar om ni skulle kunna ge mig lite synpunkter.
Jag är 186cm och väger ca 87kg. Har ca 12% kroppsfett, kan lyfta relativt tungt. Det står att jag bör äta 3700 kcal på workout days och 2500 på rest days om jag ska köra -20/+20 varianten.
3700 kcal är ju skitmycket kalorier jag måste pressa i mig, mycket mer än vad jag vanligtvist äter. 500g carbs liksom, hårt nog att få i sig 200g protein.
Borde jag ta det med en nypa salt eller go all out crazy och trycka i mig allt jag ser?
Exakt samma fråga här.
Ligger på 83kg / 185cm / lyfter relativt tungt.
Hur borde mina macros se om jag vill droppa fett & bibehålla den muskelmassa/styrka jag har nu?
Exakt samma fråga här.
Ligger på 83kg / 185cm / lyfter relativt tungt.
Hur borde mina macros se om jag vill droppa fett & bibehålla den muskelmassa/styrka jag har nu?
Generellt sett underskott av kcal under längre tid med högt proteinintag.
zyberzeke
2012-04-22, 20:59
Kör Periodisk fasta sedan 2 februari äter mellan kl 6:30 - 14:00 tränar på förmiddagen. Det var jobbigt i början men nu är det inga problem att lägga sig med tom mage längre.
Tycker det funkar bra men funderar på om det finns någon nackdel med mitt upplägg då de flesta verkar vilja äta stadigt innan läggdags?
Stjarnan
2012-04-23, 06:15
Kör Periodisk fasta sedan 2 februari äter mellan kl 6:30 - 14:00 tränar på förmiddagen. Det var jobbigt i början men nu är det inga problem att lägga sig med tom mage längre.
Tycker det funkar bra men funderar på om det finns någon nackdel med mitt upplägg då de flesta verkar vilja äta stadigt innan läggdags?
Jag ser inga konstigheter med ditt upplägg. Trivs du med det så är det bara att köra på! :thumbup:
Hur fördelar ni era macros över målen? Funderar på att köra lunch vid 12 och middag runt 19 där lunchen innehåller ca 30% av proteinintaget och 25% av dagens kalorier.
Any thoughts?
Any thoughts?
Jag fördelar såsom jag känner är bäst, lite kollisar+protein innan träning och se n efter träning trycker jag i mig resterande kalorier, mest protein resten fyller jag ut med vafan som helst
Jag tänker testa Eat stop eat, dvs 24h fasta 2ggr i veckan. Kör antagligen från kl 6 på kvällen till 6 nästa kväll. Målet är fettförlust.
Är det någon som vet hur man bör lägga upp matperiodisering? Om jag t ex tränar kl 1 på dagen, och sen äter 5 timmar senare, kommer jag förlora en stor del av effekten av träningen? Eller är det en marginell skillnad? Och hur går det om jag ligger på kcal underskott även resterande dagar i veckan?
Stjarnan
2012-04-26, 05:34
Jag tänker testa Eat stop eat, dvs 24h fasta 2ggr i veckan. Kör antagligen från kl 6 på kvällen till 6 nästa kväll. Målet är fettförlust.
Är det någon som vet hur man bör lägga upp matperiodisering? Om jag t ex tränar kl 1 på dagen, och sen äter 5 timmar senare, kommer jag förlora en stor del av effekten av träningen? Eller är det en marginell skillnad? Och hur går det om jag ligger på kcal underskott även resterande dagar i veckan?
Har du läst boken?
Brad själv tränar inte under fastan. Om du har två vilodagar i veckan kan det vara klokt att vila de dagar du fastar.
Men halva konceptet med leangains är ju att träna medans man är "tom", dom håller alltså inte med varandra? Jag skummade delar av boken, kan ha missat det.
Stjarnan
2012-04-26, 11:54
Leangains och Eat stop Eat är inte samma sak. Trodde du skulle köra efter eat stop eat. Därför jag skrev som jag gjorde.
Ristretto
2012-04-26, 14:39
http://www.facebook.com/groups/228128127291299/
Grupp för att få Martin Berkhan att vara med på Body Radio. Gå med!
Leangains och Eat stop Eat är inte samma sak. Trodde du skulle köra efter eat stop eat. Därför jag skrev som jag gjorde.
Men konceptet med IF är detsamma. Om du fastar 16, 18 eller 24 timmar borde inte spela någon som helst roll i hur kroppen fungerar.
Någon som vet om det är rekommenderat att 1. Träna fastande. 2. Träna fastande, och sen inte äta direkt efter?
Stjarnan
2012-04-26, 15:15
Men konceptet med IF är detsamma. Om du fastar 16, 18 eller 24 timmar borde inte spela någon som helst roll i hur kroppen fungerar.
Någon som vet om det är rekommenderat att 1. Träna fastande. 2. Träna fastande, och sen inte äta direkt efter?
Du skrev ju leangains, inte IF! Det är inga problem att träna fastande. Det är rekommenderat att inta en dos EAA/BCAA innan fastande träning. Varför vill du inte äta efteråt?
Stjarnan
2012-04-26, 15:17
http://www.facebook.com/groups/228128127291299/
Grupp för att få Martin Berkhan att vara med på Body Radio. Gå med!
På direkten! Hade vart riktigt kul! :)
Anledningen är för att jag vill köra på ett enkelt 24h schema och slippa "mecka". Skippar i princip mat efter 6, till 6. Problemet är ju att det ibland blir så att jag kan träna kl2, så det blir ett glapp innan jag käkar igen.
Leangains är såvitt jag vet IF :P En av skolorna till IF iaf.
När det gäller vissa fysiologiska parametrar så är leangains skilt från längre fasteperioder. Efter sista måltiden i leangains har man "dietär energi" (energi från maten i tarmarna) i förmodligen många timmar. Drar man av dessa från fasteprioden på 16 timmar kanske det bara är 8 timmar man är "utan dietär energi". Fastar man ett helt dygn blir det i exemplet 36-8=24 timmar (äter på kvällen, lägger sig, vaknar, dygnet går, lägger sig, vaknar och äter frukost) man är utan "dietär energi". 24 timmar är 3 ggr så länge som 8 timmar så det kan säkert hända fler intressanta fysiologiska fenomen under den tiden.
Berkhans leangains är en tillämpning för tränande, en kompromiss mellan de intressanta evnetuella fördelarna med att fasta och näringstiming för att bygga muskler.
vicarious
2012-04-26, 16:17
Finns en tråd om LG http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182251
Leifallan
2012-04-26, 17:15
På direkten! Hade vart riktigt kul! :)
Vill han inte ställa upp så vill han ju inte. Känns ju inte som om det är värt det då.
Stjarnan
2012-04-26, 17:23
Vill han inte ställa upp så vill han ju inte. Känns ju inte som om det är värt det då.
Har Martin sagt att han inte vill vara med i Body Radio?
vicarious
2012-04-26, 17:37
Har Martin sagt att han inte vill vara med i Body Radio?
Han har blivit frågad mer än en gång tror jag och tackat nej.
Stjarnan
2012-04-26, 17:39
Han har blivit frågad mer än en gång tror jag och tackat nej.
Okej, visste inte det! Då gäller det att vi övertalar honom :)
Simonbaws
2012-04-26, 23:31
Vet att man ska köra på -20% +20%, men ska man köra på detta upplägget även när man nått sin önskade bf% och vill behålla den fett % och bygga muskler?
vicarious
2012-04-27, 09:20
Vet att man ska köra på -20% +20%, men ska man köra på detta upplägget även när man nått sin önskade bf% och vill behålla den fett % och bygga muskler?
Det finns inga "ska".
Inge Enveten
2012-04-27, 12:37
Periodisk fasta är bokstavligen periodisk fasta. Inget annat.
Stjarnan
2012-04-27, 13:18
word!
Simonbaws
2012-04-27, 15:07
Ja men det rekomenderas att köra +20% kalorier på träningsdagar och -20% på vilodagar. Men lästa någonstans att man skulle ligga på +10% kalorier varje dag vid underhåll?
Snackar om energibalans som Martin håller på med!
Ja men det rekomenderas att köra +20% kalorier på träningsdagar och -20% på vilodagar. Men lästa någonstans att man skulle ligga på +10% kalorier varje dag vid underhåll?
Det är leangains du pratar om antar jag, vilket inte är samma sak som PF.
Ristretto
2012-04-27, 15:35
Det finns inga "ska".
Det borde vi ändra på. Periodisk fasta är tydligen en sekt här på kolo.
vicarious
2012-04-27, 16:15
Lär dig skillnaden mellan PF och LG. Och jag postade en länk till tråden om LG alldeles nyss. Annars finns det en uppsjö med information på hemsidan.
Lär dig skillnaden mellan PF och LG. Och jag postade en länk till tråden om LG alldeles nyss. Annars finns det en uppsjö med information på hemsidan.
Vad är skillnaden, förutom att leangains är ett IF upplägg?
vicarious
2012-04-29, 12:19
Vad är skillnaden, förutom att leangains är ett IF upplägg?
Begreppet periodisk fasta säger egentligen bara att man fastar X antal timmar per dygn och äter inom ett visst antal timmar och gör det regelbundet.
Som wikipedia definierar det: Intermittent fasting (IF) is a pattern of eating that alternates between periods of fasting (usually meaning consumption of water only) and non-fasting.
Leangains å andra sidan är en variant av PF/IF där det finns mer specifika riktlinjer för makronutrienter m.m.
Eddie Vedder
2012-04-29, 14:55
Det borde vi ändra på. Periodisk fasta är tydligen en sekt här på kolo.
Syftar du på mitt skämt i sekttråden? Det var ju knappast seriöst menat. Och Oliver verkade ju åtminstone förstå att det var på skoj.
Ristretto
2012-04-29, 15:40
Syftar du på mitt skämt i sekttråden? Det var ju knappast seriöst menat. Och Oliver verkade ju åtminstone förstå att det var på skoj.
Haha, jo, litegrann. Men, jag tyckte det var kul. Det är ju lite av en sekt! :D
Eddie Vedder
2012-04-29, 15:42
Haha, jo, litegrann. Men, jag tyckte det var kul. Det är ju lite av en sekt! :D
Ja jag menade inget drygt i alla fall. :)
Ristretto
2012-04-29, 15:44
Ja jag menade inget drygt i alla fall. :)
Tur det, du äter ju själv inte frukost ganska ofta, som jag förstått det. :)
Periodisk fasta; För fanboys och sektmedlemmar.
Eddie Vedder
2012-04-29, 15:47
Tur det, du äter ju själv inte frukost ganska ofta, som jag förstått det. :)
Nej aldrig i princip. När jag jobbade nyligen käkade jag ju en macka vid 10-fikat men det var ju bara för att det var gratis, gott och socialt. Nu är det aldrig frukost. Åt 15:30 idag.
Supermicke
2012-05-26, 13:07
har martin skrivit något om pf om man är liten i munnen o snabbt blir mätt? :O
Kojaksissla
2012-05-26, 13:10
Inte vad jag vet. Att snabbt bli mätt är ju inte det problem de flesta har.
Ett förslag är att undvika regeln "drick inga kalorier". Ett annat förslag är att försöka lista ut vilka livsmedel som inte mättar dig särskilt mycket och ät mer av dessa.
Ganska dumt att köra pf om du är liten i munnen, vitsen med det är ju att man skall bli mer mätt och belåten.
Ganska dumt att köra pf om du är liten i munnen, vitsen med det är ju att man skall bli mer mätt och belåten.
Vitsen är inte alls det. Det finns väldigt många vitsar. Man vänjer sig även vid att äta mer vid färre tillfällen ganska snabbt.
Man vänjer sig även vid att äta mer vid färre tillfällen ganska snabbt.
Som att det skulle vara något positivt att kunna pressa i sig massor av mat på en gång.. Utmärkt sätt att skapa dåliga förutsättningar för att hålla en bra form i framtiden.
Ristretto
2012-05-27, 14:49
Som att det skulle vara något positivt att kunna pressa i sig massor av mat på en gång.. Utmärkt sätt att skapa dåliga förutsättningar för att hålla en bra form i framtiden.
Å andra sidan vänjer man sig ganska fort vid mindre portioner också, om man får för sig att det är roligare att äta så ett tag.
Silencer
2012-06-02, 10:18
Har någon annan märkt att blodtrycket skjuter i taket när man brutit fastan med riktigt stora mål? Drog 1600kcal som pwo måltid och kände hur det pumpade i huvudet och såg t.o.m. pulsådern på armen pulsera hårt.
Har någon annan märkt att blodtrycket skjuter i taket när man brutit fastan med riktigt stora mål? Drog 1600kcal som pwo måltid och kände hur det pumpade i huvudet och såg t.o.m. pulsådern på armen pulsera hårt.
Ja faktiskt, jag tog mitt blodtryck precis efter att jag brutit fastan och det visade onormalt högt för min del. Dock så var det vilodag och mitt första mål låg bara på 20% av mitt dagliga intag (ca 400 kcal). Så tror det kan ligga något i det.
Ja, katekolaminer höjer blodtrycket.
På ämnet fasta:
Intermittent fasting does not affect whole-body glucose, lipid, or
protein metabolism
http://www.ajcn.org/content/90/5/1244.full.pdf+html
Cross-over design, där 8 personer fastade 20 h varannan dag i två veckor. Fosforylering av mTOR var signifikant lägre i IF-gruppen än de som åt en standard-diet. Intag av makronutrienter och kcal var kontrollerade för båda grupperna.
IF sänkte också basalmetabolismen med hela 59 kcal/dag. IF ökade dock fosforyleringen av GSK (glycogen synthase kinase).
I vanliga fall tycker jag bara folk lyfter upp positiva aspekter av IF (lite selection-bias?). Dock känns det väldigt troligt att vi är "skapta" för att metabolt må bra av perioder av underskott/överskott. Kan inte någon göra ett studieupplägg med styrketräning...?
Det får vara dina åsikter. Många upplever att det är lättare att hålla formen med ett upplägg som LG. Efter att jag själv släppt på idén att det är "viktigt att äta frukost" och struntat i att äta när jag inte är hungrig, har jag fått svårare att gå upp i vikt och mycket lättare att gå ner i vikt. Detta är trots att jag äter större portioner när jag väl äter. Nu äter jag inte enligt LG utan följer helt enkelt hungern (små portioner tidigt på dagen eller inga alls och större portioner ju längre dagen gått och ju mer aptit jag får).
Nu passar inte LG alla men för vissa passar det säkert klockrent. Det är sånt man brukar märka. Man kan alltid vänja sig tillbaka till ett gammalt ätmönster om man lyckats vänja sig vid LG.
Vid deff är det rätt optimalt, helt enkelt pga att man kan skjuta dagsintaget av mat längre fram på dagen.
Vid viktuppgång, nja. Sedan är iofs 16 h fasta som de flesta kör, en väldigt modest fasta.
Vid deff är det rätt optimalt, helt enkelt pga att man kan skjuta dagsintaget av mat längre fram på dagen.
Vid viktuppgång, nja. Sedan är iofs 16 h fasta som de flesta kör, en väldigt modest fasta.
Kan bara instämma här. Fantastiskt sätt att undvika dom där extra kalorierna i form av sena snacks eller frukost. Rätt skönt att bara behöva dra på kaffebryggaren på morgonen också, utan att behöva stressa ihop mackor o skit :)
En stor fördel med IF är att det skapar ett mer avslappnat förhållande till hunger. Jag har ibland intrycket av att folk snudd på får panik av första lilla skriket från magen och ”bara måste ha mat”. För mig är det mera något jag registrerar, och så tar jag en kopp svart kaffe.
Pretorian
2012-06-18, 13:33
Jag har ibland intrycket av att folk snudd på får panik av första lilla skriket från magen och ”bara måste ha mat”.
Det där stämmer på mig. Nu går jag inte efter PF, jag bara äter mindre under dagen och mer på kväll efter träning. När hungern slår till så tänker jag att "nu brinner fettet" och tidigare var det "nu brinner musklerna"...
Andreas S
2012-06-18, 14:00
Står säkert här någonstans redan men har inte tid att leta upp det så frågar lite snabbt.
Om man råkar träna såhär några timmar innan man får käka. Är det ok att ta en dos EAA varannan timme för att hålla uppe proteinsyntesen?? Tills matdags?
Står säkert här någonstans redan men har inte tid att leta upp det så frågar lite snabbt.
Om man råkar träna såhär några timmar innan man får käka. Är det ok att ta en dos EAA varannan timme för att hålla uppe proteinsyntesen?? Tills matdags?Det är vad Berkhan rekommenderar. (Eller egentligen rekommenderar han BCAA i första hand, men EAA funkar sannolikt också.)
Andreas S
2012-06-18, 14:07
Det är vad Berkhan rekommenderar. (Eller egentligen rekommenderar han BCAA i första hand, men EAA funkar sannolikt också.)
Tackar, och det är varannan timme som gäller? tar ca 10g/dos. Vill väl mest försäkra mig om att det inte håller i en timme bara.
Rätt skönt att bara behöva dra på kaffebryggaren på morgonen också, utan att behöva stressa ihop mackor o skit :)
Svar ja.
Inge Enveten
2012-06-18, 14:10
Å andra sidan blir det anabola gensvaret av proteinintaget större desto längre man väntar? Stämmer detta borde verkan på kroppskomposition av duttande med EAA hit och dit knappast vara av någon väsentlig betydelse.
vicarious
2012-06-18, 14:22
Tackar, och det är varannan timme som gäller? tar ca 10g/dos. Vill väl mest försäkra mig om att det inte håller i en timme bara.
Ja. I vila är det ungefär en timme, men efter träning tror jag det "håller i sig" längre.
Å andra sidan blir det anabola gensvaret av proteinintaget större desto längre man väntar? Stämmer detta borde verkan på kroppskomposition av duttande med EAA hit och dit knappast vara av någon väsentlig betydelse.
Håller med.
Har en fråga ang periodisk fasta,
kan man träna 5 ggr i veckan och endast ha 2 vilodagar där man ligger på kcal underskott?
Kommer detta resultera med att man *bulkar upp sig* mer än vad man "deffar ner sig" pga att man ligger på kcal överskott oftare än underskott?
målet är ju trotsallt att förlora lite fett.
Sen har jag en annan fråga också, man ska ju äta lite mer fett på vilodagar, men ändå ligga på underskott, så om några bra tips på bra fettkälla med lite kcal får ni gärna skriva.
vicarious
2012-06-24, 16:22
Har en fråga ang periodisk fasta,
kan man träna 5 ggr i veckan och endast ha 2 vilodagar där man ligger på kcal underskott?
Ja det kan man. Varför skulle man inte kunna?
Sen har jag en annan fråga också, man ska ju äta lite mer fett på vilodagar, men ändå ligga på underskott, så om några bra tips på bra fettkälla med lite kcal får ni gärna skriva.
Nej det "ska" man inte.
Ja det kan man. Varför skulle man inte kunna?
Nej det "ska" man inte.
Tänkte främst på att det vart för mycket bulk och för lite underskott, så det inte skulle ge något resultat på fettminskningen.
"Högt proteinintag varje dag (runt 3 g per kg i kroppsvikt). På träningsdagar ska det vara högt intag av kolhydrater och lågt fett, på vilodagar ska det vara låg med kolhydrater och lite högre med fett."
vicarious
2012-06-24, 16:37
Tänkte främst på att det vart för mycket bulk och för lite underskott, så det inte skulle ge något resultat på fettminskningen.
"Högt proteinintag varje dag (runt 3 g per kg i kroppsvikt). På träningsdagar ska det vara högt intag av kolhydrater och lågt fett, på vilodagar ska det vara låg med kolhydrater och lite högre med fett."
Om man citerar något är det bra om man anger källan.
Om man citerar något är det bra om man anger källan.
Det är väl leangainskonceptet?
vicarious
2012-06-24, 17:12
Det är väl leangainskonceptet?
Måhända. Men återigen så är inte periodisk fasta synonymt med leangains.
Måhända. Men återigen så är inte periodisk fasta synonymt med leangains.
Och vad är det för skillnad på dieten vid leangains och periodisk fasta? Vad jag har för mig så äter man likadant vid periodisk fasta och leangains förutom att vid leangains kör man enligt ett speciellt träningsprogram?..
Jag läste det här:
"På träningsdagar är kolhydrater prioriterade över fett och på vilodagar vänder förhållandet"
http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/olika-metoder-for-periodisk-fasta/
Ristretto
2012-06-24, 18:59
Och vad är det för skillnad på dieten vid leangains och periodisk fasta? Vad jag har för mig så äter man likadant vid periodisk fasta och leangains förutom att vid leangains kör man enligt ett speciellt träningsprogram?..
Jag läste det här:
"På träningsdagar är kolhydrater prioriterade över fett och på vilodagar vänder förhållandet"
http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/olika-metoder-for-periodisk-fasta/
Periodisk fasta är bara att man, per definition, har en period där man fastar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.