Visa fullständig version : Periodisk fasta
Martin du förespråkar RPT träning, låg volym,
jag har testat det nu några veckor, har behållt styrkan bra faktist, tom ökat, men vette fan om volymen inte har blivit mindre?
Man borde ju inte kunna öka i styrka och samtidigt "tappa" volym?
Går iof inte säga då jag har supit sönder i ayia napa, haft studenten och haft mina damp ätar dagar på runt 8000kcal som förstört hela min jävla diet hahahaha.
Jag gick från 9-15set specifik bröst träning ner till
2-3set hantelpress RPT
och det känns som om bringan har blivit lite mindre trots allt.
Borde kanske byta till lutande hantelpress, sen låta dipsen ta på "nedre bröst" eller vafan man ska kalla det.
Äsch vette fan, ska testa att bulka lite med den här träningsformen framöver och dra några riktiga slutsatser.
Jag finner det oerhört fascinerande att så många lyckas göra något komplicerat av något så enkelt som periodisk fasta. Det visar ju på att det som driver kostsökarna är hjärnans behov av förnyelse och variation. Bra att veta om man ska kapitalisera på det hela :)
Jag har inga problem med PF, frågan är bara hur fan man ska träna under diet...
Jag kollar mycket på styrka, "ökad styrka = ökad massa" men jag undra fan om det stämmer så mkt egentligen.
När jag vägde 81kg körde jag frontböj 90kg x 8 8 6 8 som bäst.
Sen när jag deffade ner mig med periodisk fasta från 76kg (blev sjuk osv från 78-76) så behöll jag styrkan, klarade 95x6 som bäst.
När jag sedan började bulka med periodisk fasta, körde 4veckor så ökade styrkan i benen ENORMT,
gick från 95kg x 6
till 100x 6 6 6 6 6 6 6 6.
Och 110x6 (en ifrån fail) efter det 115x4 (max effort efter 110kg's setet då)
Märkte ingen större volym i benen dock. Och märkte att man kan verkligen inte dieta på samma träningschema man har under bulk.
Tappade runt en rep i veckan i max set 6rm, tills jag bytte till lågvolym då stannade styrkeminskningarna upp.
Vad säger du om det Martin? Styrkeökningen är ju ändå jäävligt bra på 4veckor. Ökade också i vikt från 73.3kg(low carb) > 78kg fylld då.
(Med ökad styrka följer ökad volym allt annat är skitsnack)
Fralleee
2010-06-30, 01:57
Martin du förespråkar RPT träning, låg volym,
jag har testat det nu några veckor, har behållt styrkan bra faktist, tom ökat, men vette fan om volymen inte har blivit mindre?
Man borde ju inte kunna öka i styrka och samtidigt "tappa" volym?
Dels så tappar du oftast under diet en del volym som består av vatten och glukos, när man lyfter tungt så aktiverar man först och främst de röda muskelfibrerna som används vid kraft/styrka.
Anledningen till att man gör detta är för att anstränga kroppen så att den försöker spara på musklerna så den klarar belastningen den utsätts för men då blir det ju även så att de vita inte får samma träning och muskeln blir oftast mindre då vid kcalunderskott.
Därför rekommenderar man 6-12reps för hypertrofi med variation av låg/hög-reps för att aktivera båda typer av fibrer.
http://www.muscles.se/olika-typer-av-muskelfibrer/
Ifall du vill läsa mer.
EDIT: Nu är jag inte så jättepåläst på detta så ta allt med en nypa salt eller vänta på att någon annan rättar mig eller håller med :)
Man aktiverar inte dem röda muskelfibrerna vid tung träning 4-6reps.
Men det du säger låter klokt. Man tappar glukos och vatten osv. Jag kör oftast 6-8reps och har alltid gjort så borde ju inte tappa.
karlingen
2010-06-30, 10:17
snabb fråga: Hur många kilon brukar ni lägga på er per månad vid bulk med PF?
Ristretto
2010-06-30, 11:37
snabb fråga: Hur många kilon brukar ni lägga på er per månad vid bulk med PF?
Så lite vikt som möjligt i förhållande till styrkeökningar.
karlingen
2010-06-30, 11:39
Så lite vikt som möjligt i förhållande till styrkeökningar.
ligger du på 500kcal+ per dag då eller?
Bara ett tips.
Sikta på att få ett överskott på träningsdagar och ligg på plus minus noll på vilodagarna.
Bara ett tips.
Sikta på att få ett överskott på träningsdagar och ligg på plus minus noll på vilodagarna.
Det där ska jag testa nästa bulk, borde leda till långsam viktuppgång, bra massa och lite fett.
Hur gjorde du under din diet Baboom? Körde du underskott varje dag?
Har för mig du skrev att du inte gillade ätardagar, utan löpte hela linan ut till slutet.
karlingen
2010-06-30, 12:09
Det där ska jag testa nästa bulk, borde leda till långsam viktuppgång, bra massa och lite fett.
Har för mig du skrev att du inte gillade ätardagar, utan löpte hela linan ut till slutet.
Japp, det står på hans blogg oxå ;D *andreaz fan*
Jag dietar nu :)
Ett större underskott på vilodagarna och ett mindre på träningsdagarna. Jag ser ingen fördel med att ha een "grisdag". Men det händer då jag ibland blir sugen på att äta något annat än min vanliga mat, att vi lyxar till det på tex. en lördagsmiddag.
Kan vara riktigt grisig middag till att jag bara äter lite glass efter jag ätit upp. Men som sagt, jag äter inte bara för ätandets skull, utan bara om jag blir sugen.
Okej så du kör underskott varje dag gött för det gör jag också, precis som du. Mindre på träningsdagar, och större på vilodagar.
Under bulken ska jag ligga på större överskott på träningsdagar, och balans på vilodagar.
Första gången jag ska bulka på riktigt allvar! Ska bli skoj det här!!
karlingen
2010-06-30, 12:23
Första gången jag ska bulka på riktigt allvar!
Samma här! En bra bulk och inte en grisbulk :)
Samma här! En bra bulk och inte en grisbulk :)
Precis fifaaan, 5kg -7kg max.
prOtotype
2010-06-30, 13:09
Jag räknar inte kalorier, men jag gör en uppskattning om hur mycket jag har ätit och försöker lägga mig på ett ordentligt överskott på träningsdagar och ett underskott på vilodagar. Hittills är resultaten positiva :D
Ristretto
2010-06-30, 13:35
Det är ju omöjligt att veta, men jag försöker att sikta på mindre än det på träningsdagar och ett större underskott på vilodagar, hur stort underskott beror på hur mycket jag vilar. Fler vilodagar= Mindre underskott per dag.
Enligt min viktuppgång så ligger jag nog lägre än 500 kcal i snitt per dag.
Anton Fräs
2010-06-30, 13:42
Personligen skulle jag sikta på 200-300 kcal överskott. Palla bli onödigt fett. Håll ett öga på våg och måttband. Sedan får man komma ihåg att räkning/kcalförbrukning är rena uppskattning med ganska stora felmarginaler.
Dillinger
2010-06-30, 14:51
Hur är det med temperamentet i samband med IF?
Hur menar du nu?
Hur menar du nu?
Förmodar han tänker på temprament, irritation pga fastan
Min första bulk gick jag upp från 58kg till 86, inget att rekommendera.
Kör nu på periodisk fasta och funkar klockrent.
karlingen
2010-06-30, 16:11
efter 6 månaders deff verkar jag ha fått vissa ätstörningar (?)
Känner att jag kommer att bli fet om jag stoppar i mig mer än vad jag egentligen "borde". Asså mer än "deff"-gränsen, om ni förstår vad jag menar xD.
Nån mer som har känt det likadant?
Förmodar han tänker på temprament, irritation pga fastan
Jag har inte märkt av någon direkt irritation. Tror att många får det om bakfoten att du går runt och är hungrig under fastan, vilket inte är fallet. Så nej.. inte det minsta (mer) aggressiv än vanligt :)
Ristretto
2010-06-30, 18:12
efter 6 månaders deff verkar jag ha fått vissa ätstörningar (?)
Känner att jag kommer att bli fet om jag stoppar i mig mer än vad jag egentligen "borde". Asså mer än "deff"-gränsen, om ni förstår vad jag menar xD.
Nån mer som har känt det likadant?
Jopp. Ta det väldigt försiktigt i fortsättningen. En bra idé är nog att sluta räkna kalorier ett tag och hålla dig viktstabil, annars är risken stor att du åker dit på riktigt.
Jag har läst runt lite i tråden, dock inte hela. Kollat lite på det Grandmaster skrivit och är nu sugen på att köra periodisk fasta, men ska läsa på lite mer först.
Funderar på att fasta i ca 20h, köra ett mål mat innan träning, sedan ett mål mat efter träning. Är det någon som kör på det viset? Säg att jag iaf äter 500kcal innan träning och sedan stora måltiden på 1500kcal efter träning.
Åsikter?
Jag har läst runt lite i tråden, dock inte hela. Kollat lite på det Grandmaster skrivit och är nu sugen på att köra periodisk fasta, men ska läsa på lite mer först.
Funderar på att fasta i ca 20h, köra ett mål mat innan träning, sedan ett mål mat efter träning. Är det någon som kör på det viset? Säg att jag iaf äter 500kcal innan träning och sedan stora måltiden på 1500kcal efter träning.
Åsikter?
Enligt somliga* ger det bättre resultat att träna på helt fastande mage, minus EAA. I slutändan handlar det dock mestadel om att äta så det funkar för dig i längden. Vid större underskott är det trevligt att slippa äta småmål hela tiden. Utöver att det är praktiskt att slippa ha med sig mat. Så resonerar åtminstone jag.
Prova och se! Det låter som ett fungerade upplägg, hursomhelst.
* Ori Hofmekler
Jag kör återigen PF och märker igen, efter att ha vant mig, att jag får bättre fokus och närvarokänsla. Jag har inget behov av att äta och på det hela taget mår jag bättre och är trevligare/mer social just pga fastan.
Jag kör återigen PF och märker igen, efter att ha vant mig, att jag får bättre fokus och närvarokänsla. Jag har inget behov av att äta och på det hela taget mår jag bättre och är trevligare/mer social just pga fastan.
Grattis. Har efter nästan ett halvår på PF inte kommit dit ännu. Har hittills aldrig upplevt mättnad eller varit osugen att äta under fasteperioden. Ibland på kvällen efter maten kan jag känna en tillfredställelse men annars klias det mest hela tiden. Gah.
Ristretto
2010-06-30, 19:57
Åsikter?
Om du ändå tänker fasta så länge tycker jag att du iaf ska prova att träna med endast EAA. Funkar inte det så låter ditt upplägg vettigt.
Mela: Ett tips kan vara att du trappar upp fastan allt eftersom. Att helt plötsligt börja fasta i 20h kan kännas tungt.
Jag vande in mig när jag hade semester. Då flyttade jag bara frukosten för varje dag, så att den tillslut blev lunchen.
Grattis. Har efter nästan ett halvår på PF inte kommit dit ännu. Har hittills aldrig upplevt mättnad eller varit osugen att äta under fasteperioden. Ibland på kvällen efter maten kan jag känna en tillfredställelse men annars klias det mest hela tiden. Gah.
På 12/8 var det så för mig väldigt länge. När jag sedan hoppade till typ 20/4 eller så (= äta efter jobbet) var det inte längre några problem. Underligt.
Enligt somliga* ger det bättre resultat att träna på helt fastande mage, minus EAA. I slutändan handlar det dock mestadel om att äta så det funkar för dig i längden. Vid större underskott är det trevligt att slippa äta småmål hela tiden. Utöver att det är praktiskt att slippa ha med sig mat. Så resonerar åtminstone jag.
Prova och se! Det låter som ett fungerade upplägg, hursomhelst.
* Ori Hofmekler
Vore skönt att slippa matlådor faktiskt.
Om du ändå tänker fasta så länge tycker jag att du iaf ska prova att träna med endast EAA. Funkar inte det så låter ditt upplägg vettigt.
Får prova mig fram och se :)
Mela: Ett tips kan vara att du trappar upp fastan allt eftersom. Att helt plötsligt börja fasta i 20h kan kännas tungt.
Jag vande in mig när jag hade semester. Då flyttade jag bara frukosten för varje dag, så att den tillslut blev lunchen.
Bra tips. Som det ser ut nu så äter jag ingen frukost och knappt någon lunch, men 2 mål mat efter jobbet. Det blir egentligen ingen jättestor skillnad, förutom på helgerna. Vill egentligen mest ha ett vettigt matupplägg när jag börjar skolan till hösten och skippar gärna matlådor.
Anton Fräs
2010-06-30, 20:17
Det den anledningen jag kör PF, även om jag inte är så strikt. Palla ta med lunchlåda/gå upp tidigare för frukost. Kmr hellre hem efter skolan och träningen och lagar en stor och välsmakande middag!
eriksvensson
2010-06-30, 21:07
På 12/8 var det så för mig väldigt länge. När jag sedan hoppade till typ 20/4 eller så (= äta efter jobbet) var det inte längre några problem. Underligt.
Fastade du bort 4 timmar av dygnet? :em:
Erik
Det den anledningen jag kör PF, även om jag inte är så strikt. Palla ta med lunchlåda/gå upp tidigare för frukost. Kmr hellre hem efter skolan och träningen och lagar en stor och välsmakande middag!
:thumbup: Låter lovely! Bara jag får mitt kaffe under dagen är jag nöjd.
Anton Fräs
2010-06-30, 21:12
:thumbup: Låter lovely! Bara jag får mitt kaffe under dagen är jag nöjd.
Prepare for death blickar of doom i början dock :) Tänk dig ett gäng dietister med 6 mål/dagen inpräntat. I ain´t popular :D Har alltid med mig en termos kaffe/grönt te. Skulle hungern bli för jobbig första dagarna av PF rekommenderar jag en skål varm buljong för att dämpa lite tills man vänjer sig.
Prepare for death blickar of doom i början dock :) Tänk dig ett gäng dietister med 6 mål/dagen inpräntat. I ain´t popular :D Har alltid med mig en termos kaffe/grönt te. Skulle hungern bli för jobbig första dagarna av PF rekommenderar jag en skål varm buljong för att dämpa lite tills man vänjer sig.
Haha, du får fixa lite studier och visa dem ;)
Varm buljong var bra tips :)
Anton Fräs
2010-06-30, 21:17
Haha, du får fixa lite studier och visa dem ;)
Varm buljong var bra tips :)
Jag har precis börjat dricka/använda buljong i soppor osv och det förvånansvärt mycket smak och mättar mycket mer än vad iaf jag trodde tidigare.
Buljongtärning, chili, vitlök, 400g broccoli
Mättande och gott som attan!
Fastade du bort 4 timmar av dygnet? :em:
ErikFasta 12h, äta allt inom en tidsram av 8h, fasta 12h osv.
Anton Fräs
2010-06-30, 21:22
Men då blir det ju 16h fasta och 8 timmars ätfönster (?)
Felskrivning, 12-20 (8) tänkte jag, dvs 16/8.
discocrunkers
2010-06-30, 21:24
hahahahaha. skön kille som glömt hur många timmar ett dygn har. love it.
Men då blir det ju 16h fasta och 8 timmars ätfönster (?)Man måste ju inte ha strikta 24h intervall - kroppen nollställs ju inte efter 24h direkt. Fast då blir det lite väl mycket velande, att ha rutiner är bra för kroppen har jag för mig. Och Mikael skrev ju fel sa han.
En sak jag inte förstod riktigt på hemsidan var delen med att träna på fastande mage, någon som kan förklara lite snabbt?
Ristretto
2010-06-30, 21:42
En sak jag inte förstod riktigt på hemsidan var delen med att träna på fastande mage, någon som kan förklara lite snabbt?
Du tränar utan mat i magen, inget "pre-workout"-mål.
Är så svårt att köra PF då jag jobbar olika tider hela tiden. Ibland 6-12, 6-16, 12-22, 14-22 etc. Det är svårt att få i mig mitt dagsbehov på min korta rast :(.
Sen så har jag svårt för att inte äta innan jag drar till jobbet vid 6. Fryser så enormt mycket och är jätte seg. Kanske koffein & mer vatten? hmm
Du tränar utan mat i magen, inget "pre-workout"-mål.
Haha jag förstod det, jag menar mer varför det gynnar muskelbyggandet osv.
machine gun
2010-06-30, 22:57
Du jobbar på fel ställe.
Haha jag förstod det, jag menar mer varför det gynnar muskelbyggandet osv.
cGMP / cAMP, säger Ori Hofmekler i sin bok Maximum Muscle, Minimum Fat.
eriksvensson
2010-06-30, 23:23
Felskrivning, 12-20 (8) tänkte jag, dvs 16/8.
Såklart! Var bara dumlustig. ;)
Erik
MangeByggarn
2010-07-01, 13:55
Måste man köra mycket cardio under periodisk fasta? Jag gillar inte cardio.. Räcker det med minskat intag under periodisk fasta för att tappa förlora fett?
Eddie Vedder
2010-07-01, 13:59
Måste man köra mycket cardio under periodisk fasta?
Nej det är klart man inte behöver. Man behöver aldrig träna mycket konditionsträning om det inte är ens syfte att just få riktigt bra kondition. Det kan vara fördelaktigt att inte utesluta men du kör såklart så mycket/lite du vill.
SiSenior
2010-07-01, 13:59
Måste man köra mycket cardio under periodisk fasta? Jag gillar inte cardio.. Räcker det med minskat intag under periodisk fasta för att tappa förlora fett?
Det är aldrig ett måste att köra konditionsträning. Ett kaloriunderskott kommer göra så du förlorar fett (och muskler), inte konditionsträningen i sig.
Dillinger
2010-07-01, 16:20
Är det något man bör göra annorlunda i samband med konditionspass när man kör IF? Eller funkar det med 16/8 och att äta som inför ett gympass med ett mål på ca 500kcal innan löpturen och sen stopppa i sig resten de resterande timmarna innan fastan?
Är det något man bör göra annorlunda i samband med konditionspass när man kör IF? Eller funkar det med 16/8 och att äta som inför ett gympass med ett mål på ca 500kcal innan löpturen och sen stopppa i sig resten de resterande timmarna innan fastan?
Följdfråga; Hur mycket kolhydrater "bör" man äta när man springer 3ggr i veckan?
Doctor Snuggles
2010-07-01, 16:33
Följdfråga; Hur mycket kolhydrater "bör" man äta när man springer 3ggr i veckan?
Det finns inget "bör". Ät så mycket som funkar bra för dig. Finns folk som äter knappt några kolhydrater alls och springer hej vilt.
Det finns inget "bör". Ät så mycket som funkar bra för dig. Finns folk som äter knappt några kolhydrater alls och springer hej vilt.
Aha. Tänkte bara på om kroppen behöver X-antal gram för att kunna återhämta sig tillräckligt.
Doctor Snuggles
2010-07-01, 16:39
Aha. Tänkte bara på om kroppen behöver X-antal gram för att kunna återhämta sig tillräckligt.
Kolhydrater är egentligen bara "nödvändigt" om du håller på med högintensiv cardio, typ intervaller, om du vill få maximal prestation d.v.s.
Kolhydrater är egentligen bara "nödvändigt" om du håller på med högintensiv cardio, typ intervaller, om du vill få maximal prestation d.v.s.
Oki :thumbup:
Doctor Snuggles
2010-07-01, 17:13
Oki :thumbup:
Fast det är en annan fråga vad som är optimalt. :D
Fast det är en annan fråga vad som är optimalt. :D
Itz always is...
Idag har jag haft min första dag med periodisk fasta. Gått bättre än förväntat, ingen hunger, ingen trötthet, ingen huvudvärk. Däremot har jag inte gjort så mycket idag, kanske kan bero på det.
Ätit 2 middagar med 1½h mellanrum, har väl fått i mig det jag behöver, tror jag.
Men en fråga, är det pga fastan eller pga något annat som gör att jag är så otroligt törstig hela tiden?
Idag har jag haft min första dag med periodisk fasta. Gått bättre än förväntat, ingen hunger, ingen trötthet, ingen huvudvärk. Däremot har jag inte gjort så mycket idag, kanske kan bero på det.
Ätit 2 middagar med 1½h mellanrum, har väl fått i mig det jag behöver, tror jag.
Men en fråga, är det pga fastan eller pga något annat som gör att jag är så otroligt törstig hela tiden?
Kan ju vara sötsug också. Jag dricker generellt sett mer för att förebygga hunger.
Kan ju vara sötsug också. Jag dricker generellt sett mer för att förebygga hunger.
Nja sötsug är sötsug, det är ett sug jag är väl bekant med :D
Det är ren törst, efter vatten.
Superhjälte
2010-07-01, 18:50
Vatten alt någon lightdryck under fastan gör susen för mig om jag är hungrig.
Vatten alt någon lightdryck under fastan gör susen för mig om jag är hungrig.
Hur många liter? :D
Superhjälte
2010-07-01, 19:19
Hur många liter? :D
Runt 1 liter vatten, eller en 50cl cola light flaska :) Funkar för mig iaf.
hur har ni lagt upp kosten dagen innan start av PF?
Laddar ni upp kvällen innan så ni ligger på kcal + eller har ni ätit som vanligt innan fastan?
supercharge
2010-07-02, 10:23
Jag har också gett mig in i det här. Har kört en och en halv vecka totalt nu och jag upplevde inga större besvär. Då äter jag normalt ingen större frukost ändå så skillnaden har kanske inte varit enorm.
Jag tycker det är rätt praktiskt, passar min livsstil.
PF är totalt nerlagt för min del under svinbulk nu i sommar. Man går runt i paltkoma hela dagarna och svettas, det är inte okej.
Martin träning rek upplägg ser ut såhär typ
Bänkpress
Knäböj
Marklyft
Chins med vikt
Över en 8-12dagars period.
Men vilka andra övninga kan man köra?
Stångrodd efter mark?
Dips efter bänk?
Lårcurl efter böj?
Efter chins? Biceps?
Någon som kör efter liknande upplägg?
Cardio på fastande mage kan hjälpa till att bränna fett från svåra ställen som nedre delen av magen osv.
Har för mig det var något sånt det stod i Martins blogg.
Ashenshugar777
2010-07-03, 02:31
Cardio på fastande mage kan hjälpa till att bränna fett från svåra ställen som nedre delen av magen osv.
Har för mig det var något sånt det stod i Martins blogg.
Om du har stubborn body fat kan det hjälpa att köra cardio fastande.. dvs Om du är vid 10% bf och försöker skala av det sista.
Om du är i sälform & kör cardio fastande kommer det inte göra något speciellt.
Och all denna cardio kommer inte ta bort någon fettmassa om du inte ligger på ett underskott.
Ja det klart. Undra vad jag har för bf??? 12-13%?
Benen är ju i klart mycket sämmre form så inte så opti bild men vad tro ni? Där ser man inte mina "nedersta rutor" .
Bhver jag morgon promenad eller inte? :D
Eller typ den här bilden, 78,5kg sen förra midsommar.
Skiljer 5,5kg på bilden uppe och den här.
karlingen
2010-07-03, 10:14
Du har lätt 11% bf eller mindre
Martin träning rek upplägg ser ut såhär typ
Bänkpress
Knäböj
Marklyft
Chins med vikt
Över en 8-12dagars period.
Men vilka andra övninga kan man köra?
Stångrodd efter mark?
Dips efter bänk?
Lårcurl efter böj?
Efter chins? Biceps?
Läs gärna Stuart McRoberts bok "Beyond Brawn".
Någon som kör efter liknande upplägg?
Japp. Jag vill ha maximal utdelning på det jag gör. Om jag tränar med färre övningar som täcker större delar av kroppen kan jag ta i mer i dem än om jag gör väldigt många övningar. Jag har hittils följt ett två-dagar-i-veckan-schema, funderar på att köra med roterande vecka (var fjärde dag).
Mitt schema är så minimalistiskt som möjligt utan att göra alltför stora kompromisser för vilka muskelgrupper jag inte får med. Fokus på maximal styrkeutveckling.
Lördag eller söndag:
* knäböj
* bänkpress
* viktade barrsänkningar (dips)
Tisdag eller onsdag:
* marklyft
* militärpress
* viktade räckhävningar (pronerat grepp, d v s "chins" som egentligen är pullups...) (tyvärr, inget m)
Alla övningar i minimum 5x5. Beroende på tid, energinivå och hur det kändes lägger jag till något/några av 1x3, 1x2 och 1x1, för att kunna följa upp styrkeutvecklingen i fler belastningar än 5-7RM.
Fick ont i axlarna efter ett pass viktade RH (3x5 +20 följt av 2x5 +15) och har sedan dess valt bort en av militärpress och RH. Liknande med BS som ändå tar på liknande sätt som bänk. De borde snart vara återställda, alltså tillbaka till ursprungsplanen.
Funkar För Mig(tm).
karlingen
2010-07-03, 19:55
Helt sjukt att jag inte har blivit sjuk en endaste gång sedan jag började med PF..
Det hände en gång förra veckan att det kliade lite i halsen i nån timme (samma irriterande känsla inför en förkylning) och jag tänkte shit nu kommer en förkylning.. Men sen så försvann det och jag mådde hur bra som helst igen efter den korta perioden på en timme!
Nån mer som har upplevt det här?
Jag har nog inte heller varit riktigt sjuk en ända gång med pf, inte vad jag kan komma ihåg, men förkyld har jag varit några gånger men aldrig något allvarligt.
MiakelJ
Okej nice! Men du kör inte efter RPT?
Under 11% aldrig.
Sett till dina bilder ligger du lätt på 7-8% minst. Du behöver inte oroa dig för stubborn body fat heller för den delen.
conundrum
2010-07-04, 12:08
Helt sjukt att jag inte har blivit sjuk en endaste gång sedan jag började med PF..
Det hände en gång förra veckan att det kliade lite i halsen i nån timme (samma irriterande känsla inför en förkylning) och jag tänkte shit nu kommer en förkylning.. Men sen så försvann det och jag mådde hur bra som helst igen efter den korta perioden på en timme!
Nån mer som har upplevt det här?
I vilket syfte använder du PF? T.ex. i viktminsknings syfte borde man ha lättare förutsättning för att bli sjuk med tanke på leptinets orsakan att försämra immunförsvaret.
MiakelJ
Nix, jag stegrar upp till arbetsvikterna. Sedan höjer jag ännu mer. ;-)
När allt kommer omkring handlar det om, tror jag, om att växla mellan hypertrofi (= arbetskapacitet) och styrkeökningar. Efter ett tag med 5x5 på toppvikten har jag istället stegrat så att endast sista setet är på toppvikt och fortsätter därifrån.
Det är något som hela tiden får anpassas baserat på var man ligger i sin träning. Mina vikter är högst blygsamma, så någon som är starkare kanske får träna annorlunda.
Kalmaren
2010-07-04, 16:01
Vad tycker ni om detta upplägget under lätt bulk, vet att man egentligen ska ha så mycket av kalorierna efter träningen men vill inte bli hungrig och orkelös under passet.
Mål 1 12:30
1000g Potatis 885kcal
500g Nötfärs 745kcal
400g Tomat 60kcal
6g Omega-3 54kcal
1744kcal
Träning
Före: 12g EAA 48kcal
Efter: 100g Whey 400kcal
Mål 2 18:00
12st Ägg 978kcal
1kg Broccoli 200kcal
1178kcal
3322kcal
Protein 300g
Fett 124g
Kolhydrater 226g
192cm
100kg
Fastar ca 18h 30min, jobbet bestämmer lite av tiderna om man säger så...
Körde detta upplägg under diet fast utan potatisarna och kände att det funkar bra fast man är lite hungrig under dagen måste jag säga.
Om jag vore dig skulle jag byta så att potatisen hamnade efter träning. Det år j d den behövs som mest.
karlingen
2010-07-05, 11:49
Om jag vore dig skulle jag byta så att potatisen hamnade efter träning. Det år j d den behövs som mest.
eller 500g där han har lagt dem och 500g efter träningen :)
Anton Fräs
2010-07-05, 12:54
Kalmaren jag tror att det där med orken och hungern kommer gå bort efter ca. 1 vecka med PF.
Men försök flytta mer carbs till efter träningen. Egentligen är det dock en petitess då skillnaden kommer vara marginell.
Har upptäckt att efter 18-19h med fasta är det lite småtungt, men jag tror att det beror på att jag snart ska få mat. Då fuskar jag lite och suger på frusen mango. Det är riktigt sött och riktigt gott och stillar hungern lite.
Mela: Du fuskar ju inte direkt 16h fasta är vad grandmaster tycker är optimal satsar du på 20h ? Frusen mango har jag inte testat :-) Att vara upptagen med annat tycker jag är bästa sättet att fixa fastan. Är man hemma och tänker på mat det är då man tar till kaffe med mjölk.
Mela: Du fuskar ju inte direkt 16h fasta är vad grandmaster tycker är optimal satsar du på 20h ? Frusen mango har jag inte testat :-) Att vara upptagen med annat tycker jag är bästa sättet att fixa fastan. Är man hemma och tänker på mat det är då man tar till kaffe med mjölk.
20h känns bäst för mig, iaf just nu. Säkert katabolt, men jag trivs bra med det. Förutom nu när jag är hemma hela dagarna och inte gör något.
Anton Fräs
2010-07-06, 01:27
20h känns bäst för mig, iaf just nu. Säkert katabolt, men jag trivs bra med det. Förutom nu när jag är hemma hela dagarna och inte gör något.
Turligt nog är katabolismen i detta sammanhang inte något du behöver bry dig om. :)
darocker
2010-07-06, 07:25
Jag har nog inte heller varit riktigt sjuk en ända gång med pf, inte vad jag kan komma ihåg, men förkyld har jag varit några gånger men aldrig något allvarligt.
MiakelJ
Vad är de som skulle göra skillnaden på hälsan ifall man äter samma mängd, samma livsmedel, men under 8h istället för säg 14-15h?
(Hälsan menar jag då förkylningar, feber mm.)
Hoppas ni har överseende med lite noobfrågor, tråden är trots allt över 170 sidor lång....
Kör du periodisk fasta (t.ex 16/8) i "perioder" alltså dag ut och dag in till du är less eller ett par veckor, sen avbrott?
Finns rekomendationer på volymen på träningen under dieten.
Gäller de vanliga rekomendationerna t.ex -500 eller + 500 för upp/ner i vikt.
Av vad jag förstått så rekomderas en kontinuitet i hur du har ditt ätfönster, men är det lika viktigt med när under ätperioden som träningen infaller? Vissa dagar blir det kanske efter endast en bcaa driknk (fastande) vissa dagar kasnke precis innan sista målet, etc. Så länge de inte sker under fastan såklart :)
Finns det i övrigt någon bra faq på ämnet, jag tycker det som finns på leangains är lite väl övergripande i många fall.
Grandmaster
2010-07-12, 09:16
Hoppas ni har överseende med lite noobfrågor, tråden är trots allt över 170 sidor lång....
Kör du periodisk fasta (t.ex 16/8) i "perioder" alltså dag ut och dag in till du är less eller ett par veckor, sen avbrott?
Finns rekomendationer på volymen på träningen under dieten.
Gäller de vanliga rekomendationerna t.ex -500 eller + 500 för upp/ner i vikt.
Av vad jag förstått så rekomderas en kontinuitet i hur du har ditt ätfönster, men är det lika viktigt med när under ätperioden som träningen infaller? Vissa dagar blir det kanske efter endast en bcaa driknk (fastande) vissa dagar kasnke precis innan sista målet, etc. Så länge de inte sker under fastan såklart :)
Finns det i övrigt någon bra faq på ämnet, jag tycker det som finns på leangains är lite väl övergripande i många fall.
Antar du har läst guiden (http://leangains.blogspot.com/2010/04/leangains-guide.html)?
Jag kör 6timmar äta istället för 8timmar, tycker det blir för små måltider annars och långt mellanrum.
1200
1500
1800
käkar jag.
Anton Fräs
2010-07-12, 09:19
Älskar min version av PF. 1 enda mål direkt efter träning, goa grejer :)
Warrior diet?
Anton Fräs
2010-07-12, 09:23
Warrior diet?
Ingen aning vad man skulle kalla det faktiskt. Har inte läst så mycket om WD. Men härligt är det.
Sett till dina bilder ligger du lätt på 7-8% minst. Du behöver inte oroa dig för stubborn body fat heller för den delen.
Ja men bilder är bilder. Om man inte har så mkt konturer på benen så borde man ju ligga högre då stor del av fettet ligger på lår rumpa.
Kommer ihåg när jag la upp den här bilden när jag började träna, då trodde jag att jag hade runt 6%, men några påpekade, bla "Pirhana" att det är nog en del högre än så. Har jag stubborn fat på den bilden? För idag syns nedre rutorna lite mer.
RebelYell
2010-07-12, 09:26
Hur f-n klarar folk att fasta så länge? Om jag fastar mycket längre än 16 timmar så blir jag otroligt hungrig efter första målet. Sen börjar tankarna på mat/ofokus att infinna sig strax där vid 16h.
Jag tänker på mat 24timmar om dygnet :D Att äta är de bästa jag vet, att få stå i köket och känna friheten! Mohaha! Jag har 6timmar på mig att äta!
Vafan sani!?!?!!? Vafan sa ni!!!
Ingen aning vad man skulle kalla det faktiskt. Har inte läst så mycket om WD. Men härligt är det.
Vår allas gräddhävare mikaelj prövade detta, skrev om det på sin blogg!
Men WD är,vad jag förstått. Att du äter alla dina kcal efter passet i en måltid.
Hur f-n klarar folk att fasta så länge? Om jag fastar mycket längre än 16 timmar så blir jag otroligt hungrig efter första målet. Sen börjar tankarna på mat/ofokus att infinna sig strax där vid 16h.
Vanesak. Så länge du vet att det inte blir någon mat under dagen förrän du kommer hem tycker åtminstone jag att det är enklare att vara utan. Mat under dagen existerar helt enkelt inte, tänker jag mig. För egen del har det varit mycket av en attitydfråga att "åhnej, nu får jag inte i mig mat. musklerna äts upp och jag kommer inte att kuna tänka om jag inte får i mig något".
(sedan finns det vissa dagar, kanske någon dag i månaden, där man helt enkelt är knashungrig/trött/något så att man äter något lättare under dagen, säg 14-16 timmar in. vanligtvis inte, dock.)
Satte ett x5-bästa i mark efter 43h fasta [plus tot. 3 dl mjölk i kaffe utspritt under "fastan"]. Mycket sitter i huvudet.
Vår allas gräddhävare mikaelj prövade detta, skrev om det på sin blogg!
That's me! Mikael Jansson | Review: The Warrior Diet by Ori Hofmekler (http://mikael.jansson.be/log/review-the-warrior-diet)
Tänkte skriva en recension av hans bok Maximum Muscle, Minimum Fat vid tillfälle också. Den gillade jag.
Men WD är,vad jag förstått. Att du äter alla dina kcal efter passet i en måltid.
Warrior Diet per Ori Hofmekler är att du äter väldigt lite kcal i form av bladgrönsaker, kanske någon morot, under dagen, för att efter träning och att alla dagens bestyr är avklarade sätter i dig en brakmåltid. Regleringen sker enligt honom genom att du äter tills du börjar bli törstig. Då skall du sluta äta.
Ristretto
2010-07-12, 09:40
Det är klockerent.
Antar du har läst guiden (http://leangains.blogspot.com/2010/04/leangains-guide.html)?
:em: precis uppdaterat mig. Hittade sen även lite träninstankar i intervjun.
Kvarstår väl egentligen bara 1 frågetecken, om träningstidpunkten som kan variera med ett par timmar varje dag vilket ger olika protokoll, kommer att ställa till några problem, tänker med uppladdningen inför och uppbyggnaden efteråt.
Sparkar igång nästa vecka!
Sir Anselm
2010-07-13, 14:48
Även jag har tänkt göra ett försök med denna variant, drar dock inte igång förrän 1:a september då deffen drar igång på allvar.
Det som får mig att känna att den här varianten är "bättre" än "vanligt" deffande är att det är betydligt lättare för mig att gå utan mat på dagen när jag jobbar, än på kvällen när jag sitter i soffan och kollar på tv. Kommer köra med BCAA och svart kaffe under dagen, en lättare måltid på eftermiddagen, träna och sedan "stora" måltiden vid 20:30-21:00 ungefär.
Gjorde ett litet test en dag bara för att se hur det kändes, ingen frukost, bara lite apelsin vid lunch, var inget problem alls!
Sedan borde det ju bli lättare att hålla koll på kalorier om man begränsar sig till 2 måltider per dag?
forslund
2010-07-13, 18:32
Ja, nu gör vi ett försök här med. Ska bli mycket intressant att att prova på med den mängd konditionsträning jag utför. Har ofta ett kaloribehov på 3500-4000 kcal per dag, trots att jag väger ynka 64 kg.
Tanken bakom det hela är att slippa behöva begränsa portionerna så "fruktansvärt" som jag ändå måste (i relation till aptiten). Att inte få äta sig mätt är sjukt frustrerande. Ska därför bli roligt att prova på.
Jag tror mycket på det här med att placera ett stort mål direkt efter träning; det har fungerat när jag ätit liten frukost - liten lunch - stor middag, men jag vill inte behöva gå hungrig hela dagen och "småäta" som det känns att man gör.
När jag ändå vill ligga på ungefärlig energibalans överstiger ofta aptiten vad jag kan äta (i alla fall på dagarna med lite/ingen träning). Tror stenhårt på upplägget och följt det väldigt länge, men varit för feg att prova.
Dock kommer ju morgongröten vara förbannat tråkig att missa. Men man kan äta gröt på kvällen också. :eating:
Förövrigt +1 på Sir Anselm. Hellre lite hungerkänslor på morgonen och mat på kvällen, än att sitta uttråkad och småhungrig på kvällen.
Jag kör 20-21h fasta oftast. Mitt problem är snarare att bli hungrig och att få i mig tillräckligt mycket mat.
Sedan borde det ju bli lättare att hålla koll på kalorier om man begränsar sig till 2 måltider per dag?
Man kan äta sjukt mkt kyckling&ägg+kaviar om man (som jag) ska ligga på 1000kcal per måltid :D
Jag har problemf med att få i mig mitt dagsbehov trots att jag dietar. Jobbar fysiskt 5-10 timmar om dagen samt tränar styrketräning och löpning. Mitt dagsbehov för kaloribalans ligger på runt 4000kcal. Nu när jag dietar och vill förlora ca 700-1000g i veckan blir det alltså runt 3000kcal.
Jag vill även hålla så lågt som möjligt på kolhydraterna utan att det kostar allt för mycket. När jag har fyllt mitt proteinbehov så ligger jag bara på ca 2300-2400kcal. Ägg äter jag redan 3st om dagen. Även hamburgare och ost.
I need some tips :/
Varför vill du hålla lågt på kolhydraterna om du inte behöver hålla nere kalorierna?
Varför vill du hålla lågt på kolhydraterna om du inte behöver hålla nere kalorierna?
Ogillar kolhydrater. Ligger redan på 60-100g om dagen. Vill inte ligga på mer.
Jag har problemf med att få i mig mitt dagsbehov trots att jag dietar. Jobbar fysiskt 5-10 timmar om dagen samt tränar styrketräning och löpning. Mitt dagsbehov för kaloribalans ligger på runt 4000kcal. Nu när jag dietar och vill förlora ca 700-1000g i veckan blir det alltså runt 3000kcal.
Jag vill även hålla så lågt som möjligt på kolhydraterna utan att det kostar allt för mycket. När jag har fyllt mitt proteinbehov så ligger jag bara på ca 2300-2400kcal. Ägg äter jag redan 3st om dagen. Även hamburgare och ost.
Kokos i alla dess former, riven, hel, kokosmjök och kokosfett.
Majonnäs.
Smör.
Kokos i alla dess former, riven, hel, kokosmjök och kokosfett.
Majonnäs.
Smör.
Funderar på hur jag ska få in något av det i min nuvarande kost.
Standard första mål är Omelett på 3 ägg, 40g riven ost och 180g hamburgare.
Andra målet imorrn är 240g köttfärs, 100g riven ost samt 1000dl röd mjölk.
Utspritt under dagen 3st vassledrinkar.
Funderar på vad jag kan äta mer. Står rätt stilla just nu. Blir så dyrt om jag ska äta massa kött hela tiden.
forslund
2010-07-13, 21:00
Stek omeletten i smör. Mer smör om du använder det redan.
Blanda majonnäs i köttfärsen.
Blanda i vispgrädde i omeletten om du inte gör det.
Det är inte så svårt att fylla ut med energi om du nu behöver det. Att du funderar i banorna "lägga till kött" när du har problem att få i dig det du äter nu. Lättäten energi är ju det du behöver.
Stek omeletten i smör. Mer smör om du använder det redan.
Blanda majonnäs i köttfärsen.
Blanda i vispgrädde i omeletten om du inte gör det.
Det är inte så svårt att fylla ut med energi om du nu behöver det. Att du funderar i banorna "lägga till kött" när du har problem att få i dig det du äter nu. Lättäten energi är ju det du behöver.
Skall testa det här med majonnäs i köttfärsen :) Låter spännande! Även grädde till omeletten. Tack!
För tydlighetens skull: ha i majonnäsen efter du stekt köttfärsen.
Kokosmjölkspaket/-burk i kylen så vätska och fett skiktar sig. Ta fettet (50-60%) och blanda med keso, kanel och sötströ. Ris a la malta.
Ät mer ägg?
Det mättar knappt.
Detta är min största måltid på dagen. Kan lätt äta 3till.
Har absolut inga problem att få i mig mitt dagsbehov, och då käkar jag bara "mättande mat", dricker massor av vatten och light dryck innan måltiden osv, käkar grönsaker och allt för att fylla upp. Shit asså va glada.
Första dagen igår, fasta 21-13, var inget problem alls faktiskt. Andra dagen idag, känns som att det kan bli lite svettigare fram till 13 idag. Träningsdag igår, vilodag idag. Nytt schema från imorrn.
martikainen
2010-07-16, 07:24
Har testat PF i 2 veckor nu, vaknar 0630, tar fun light och mina piller, lunch vid 11.30 på jobbet måltid 1 av 2.
Middag efter träningen vid 19.30 måltid 2 av 2,
Det var tungt de första dagarna för magen att inte få något i sig innan lunchen men nu glider det på utan problem.
I need some tips :/Ät 10 skivor ost extra (100g typ? fet ost givetvis) en hamburgare extra (smält gärna osten på, lätt att äta), möjligen 1 port extra vassle om du brukar sådant och 2-3 ägg till stekt i smör eller kokt med lite majonäs eller liknande på= ca 1000kcal 5g kolhydrat max.
Mandlar eller andra nötter. Jag blir inte ett spår mätt av dem men de ger en jävla massa kalorier. Andra tips: Double pro choklad gjord på vispgrädde. Kvarg + visgrädde. Köttfärsås med massor av olivolja. Lax + hemmagjord mayonäs. Varm choklad på vispgrädde eller kokosmjölk. Stek kött och gör gräddsås av stekskyn. Köp hem massa fet salami och gräddostar (brie osv).
Fett är gott!
Folk är olika för mig skulle inte detta upplägg heller passa alls men för andra funkar det bra. Jag föredrar att äta ofta för att äta så mycket på en gång skulle jag tycka var jobbigt och sedan är känslan att vara proppmätt och svullen inget för mig. Tror inte heller min mage skulle må så bra att äta så mycket på en gång och sedan ingenting eftersom den är väldigt känslig och jag får lätt magknip. Det gäller att hitta någon som fungerar bra för en själv.
Mandlar eller andra nötter. Jag blir inte ett spår mätt av dem men de ger en jävla massa kalorier. Andra tips: Double pro choklad gjord på vispgrädde. Kvarg + visgrädde. Köttfärsås med massor av olivolja. Lax + hemmagjord mayonäs. Varm choklad på vispgrädde eller kokosmjölk. Stek kött och gör gräddsås av stekskyn. Köp hem massa fet salami och gräddostar (brie osv).
Haha, jag gillar ditt energibehov. :-)
Fett är gott!
Oh, yes!
ViktorLarsson
2010-07-23, 15:44
Kanske inbillar jag mig, men jag har märkt att jag får betydligt mindre acne numera än tidigare då jag åt 4-5 måltider per dag utspritt. Kan dock vara en ren slump, men någon som märkt av detta? :)
/Peace.
Ristretto
2010-07-23, 17:34
Kanske inbillar jag mig, men jag har märkt att jag får betydligt mindre acne numera än tidigare då jag åt 4-5 måltider per dag utspritt. Kan dock vara en ren slump, men någon som märkt av detta? :)
/Peace.
Jag tycker också det. Kan vara åldern också.
Tror inte det är nån slump. Fastan gör nog att man inte får lika mkt finna pga färre insulinpåslag.
Jag älskar periodisk fasta, känslan när man får äta är helt sjukt skön, man mår bättre, prestera bättre, känner sig fräschare löve it.
Fungerar extremt bra under deff också! Ska se hur det fungerar tsm med viktuppgång och cykla kalorierna.
ViktorLarsson
2010-07-24, 11:22
Tror inte det är nån slump. Fastan gör nog att man inte får lika mkt finna pga färre insulinpåslag.
Jag älskar periodisk fasta, känslan när man får äta är helt sjukt skön, man mår bättre, prestera bättre, känner sig fräschare löve it.
Fungerar extremt bra under deff också! Ska se hur det fungerar tsm med viktuppgång och cykla kalorierna.
Ligger nog något i det. Nu ser jag betydligt renare och "torrare" ut i ansiktet mot innan då ansiktet var oljigt och med äckligt mycket finnar. :) Även den massiva produktion av finnar jag hade på ryggen verkar försvinna sakta men säkert.
Trivs också oerhört bra med PF. :thumbup:
/Peace.
Eddie Vedder
2010-07-24, 11:23
Ligger nog något i det. Nu ser jag betydligt renare och "torrare" ut i ansiktet mot innan då ansiktet var oljigt och med äckligt mycket finnar. :)
Trivs också oerhört bra med PF. :thumbup:
/Peace.
Att ni blivit äldre KAN ju spela in också. ;)
ViktorLarsson
2010-07-24, 11:26
Mjo, det är sant. Fast det var inte såååå länge sedan jag började med PF och innan dess var det finnar i MÄNGDER. Min värsta finn-period har varit i 18-19 års åldern.
/Peace.
Jag har aldrig haft mkt finnar, men just det där flötiga. Speciellt vid bulk. Blev extra flötig då.
ViktorLarsson
2010-07-24, 11:57
Jag har aldrig haft mkt finnar, men just det där flötiga. Speciellt vid bulk. Blev extra flötig då.
Donkenflott + bulk = Dubbelflott? :thumbup:
/Peace.
Haha! Jobbar inte där längre ;)!
Haha! Jobbar inte där längre ;)!
Måste bara fråga dig. Hur fungerar pf för dig? Har du ökat något i styrka än och/eller kroppsvikt? Du kanske har skrivit det redan men har jobbat 12 timmar så är tröööööt o lat :D
Måste bara fråga dig. Hur fungerar pf för dig? Har du ökat något i styrka än och/eller kroppsvikt? Du kanske har skrivit det redan men har jobbat 12 timmar så är tröööööt o lat :D
Klicka på hans blog står mängder där.
Klicka på hans blog står mängder där.
Såklart :smash: Skyller på ... ja något :)
Jag har också märkt skillnad, blev av med i princip all acne medan jag åt periodisk, men har nu, när jag börjat äta "normalt" igen fått tillbaka all skit.
Eddie Vedder
2010-07-25, 07:22
Jag har också märkt skillnad, blev av med i princip all acne medan jag åt periodisk, men har nu, när jag börjat äta "normalt" igen fått tillbaka all skit.
Skrev du inte i en annan tråd att du får massa finnar av mjölk och slutade med det under ungefär samma period som du började med IF?
EDIT: Det var den här jag tänkte på:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4449304&postcount=13445
Skrev du inte i en annan tråd att du får massa finnar av mjölk och slutade med det under ungefär samma period som du började med IF?
EDIT: Det var den här jag tänkte på:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4449304&postcount=13445
Av mjölken får jag riktiga bölder, de är inte att leka med. Har uteslutit mjölk några gånger innan och blivit av med bölderna då också. Men börjat med mjölkprodukter igen för att det är ett så enkelt sätt att få i sig protein.
Småfinnarna blev jag av med när jag började med IF och de har kommit tillbaka nu när jag äter oftare.
Matthew_90
2010-07-26, 13:21
Fett är gott!
Kan bara hålla med!
Blir 100g diverse frön och nötter varje dag. Ca 600kcal bara sådär.
Apropå acne; mina problem är betydligt lindrigare nu med IF, jämfört med högre måltidsfrekvens.
Grandmaster
2010-07-26, 22:46
Väldigt många som noterat samma sak gällande lägre sjukdomsfrekvens & mindre acne med IF. Aldrig varit speciellt sjuklig av mig, men har inte varit sjuk sen jag började fasta regelbundet (drygt 4 år nu).
Ska se hur det fungerar tsm med viktuppgång och cykla kalorierna.Det är inte att leka med, beroende på hur högt kaloriintag du menar att ha.
karlingen
2010-07-28, 08:34
På vilodagar, Kreatin under fastan, ok? Eller bör man vänta till matluckan?
På vilodagar, Kreatin under fastan, ok? Eller bör man vänta till matluckan?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194
När ska jag ta mitt kreatin?
Man har inte kunnat påvisa någon akut effekt av kreatin utan effekten kommer av de höjda kreatinnivåerna i muskulaturen. Detta innebär att det inte spelar någon stor roll när man intar sitt kreatin under dagen. Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag.
karlingen
2010-07-28, 09:13
frågan var om kreatin pulvret "bröt" fastan :)
Det är inte att leka med, beroende på hur högt kaloriintag du menar att ha.
Vadå inte att leka med?
Karlingen kreatin ger inget insulinpåslag tror jag.
Eddie Vedder
2010-07-28, 09:21
frågan var om kreatin pulvret "bröt" fastan :)
Frågan är väl vilken magisk effekt fastan har som skulle omintetgöras av lite kreatin?
Frågan är väl vilken magisk effekt fastan har som skulle omintetgöras av lite kreatin?
cAMP?
Vadå inte att leka med?
Det kan bli en stor mängd mat att äta helt enkelt och det är inte alltid en lätt match.
Det kan bli en stor mängd mat att äta helt enkelt och det är inte alltid en lätt match.
Äsch. Inga problem *drool*
700g kyckling (ren kyckling)
500g nötfärs 10%
600g broccoli
Pasta sås *drool*
+ Olika kryddor! AMERICAN SPICY HOT CHILI!!!
light läsk för att undvika onödiga kcal ;)
Jag syftade mest på om det fanns hälsosamma bieffekter.
Det där kan väl inte ge mer än typ 2000 kcal? Tänk på att du skall pressa i dig lika mycket tilll. Inte bara dag, utan imorgon och i övermorgon också.
Det där kan väl inte ge mer än typ 2000 kcal? Tänk på att du skall pressa i dig lika mycket tilll. Inte bara dag, utan imorgon och i övermorgon också.
De där var min sista måltid. Och lovar dig att tre timmar efter hade jag kunat äta en lika stor till. Utöver det äre kvarg, proteinbars, proteinpulver med mjölk, men mkt kött annars blir jag inte mätt. Vadå imorgon och övermorgon? Tror du ja vill bli fet eller? Varannan dag däremot. Ligger på 3500+ på träningsdagar och runt 2500 på vilodagar.
prOtotype
2010-07-28, 10:39
De där var min sista måltid. Och lovar dig att tre timmar efter hade jag kunat äta en lika stor till. Utöver det äre kvarg, proteinbars, proteinpulver med mjölk, men mkt kött annars blir jag inte mätt. Vadå imorgon och övermorgon? Tror du ja vill bli fet eller? Varannan dag däremot. Ligger på 3500+ på träningsdagar och runt 2500 på vilodagar.
Some people are just hungry...
Jag tror du kommer få ruggiga resultat med det upplägget. Önskar jag hade lika lätt för att äta stora mängder. Iofs verkar du lida mer av när du inte får äta än jag gör.
Some people are just hungry...
Jag tror du kommer få ruggiga resultat med det upplägget. Önskar jag hade lika lätt för att äta stora mängder. Iofs verkar du lida mer av när du inte får äta än jag gör.
Äsch mina gener verka suga, eller så tränar jag fel. Får se vad som händer nu! Hoppas verkligen jag lyckas slutföra en viktuppgång och en viktnedgång utan några jävla äckliga uppehåll.
Mat är det ända jag tänker på :D
Jag kan säga sig att när jag bulkade innan, och bara åt vanligt och mycket för att gå upp i vikt, med den vanliga äta - var - tredje - timme metoden så tog det till slut stop. Tappade aptiten. Blev mätt på ett knäckebröd. Varje måltid var en pina, fick fuska med mjölk och godis. Nu när jag börjat med PF så kan jag äta mkt mer och får räkna kcal för att inte äta för mkt. Tänk att få klämma i sig lite cornflakes med mjölk + oboy och mackor! Någon dag ska ja fan göra det :D
Jag kan säga sig att när jag bulkade innan, och bara åt vanligt och mycket för att gå upp i vikt, med den vanliga äta - var - tredje - timme metoden så tog det till slut stop. Tappade aptiten. Blev mätt på ett knäckebröd. Varje måltid var en pina, fick fuska med mjölk och godis. Nu när jag börjat med PF så kan jag äta mkt mer och får räkna kcal för att inte äta för mkt.
Så underligt, för mig är det precis tvärtom! Särskilt nu på sommaren.
prOtotype
2010-07-28, 12:57
Äsch mina gener verka suga, eller så tränar jag fel. Får se vad som händer nu! Hoppas verkligen jag lyckas slutföra en viktuppgång och en viktnedgång utan några jävla äckliga uppehåll.
Mat är det ända jag tänker på :D
Jag kan säga sig att när jag bulkade innan, och bara åt vanligt och mycket för att gå upp i vikt, med den vanliga äta - var - tredje - timme metoden så tog det till slut stop. Tappade aptiten. Blev mätt på ett knäckebröd. Varje måltid var en pina, fick fuska med mjölk och godis. Nu när jag börjat med PF så kan jag äta mkt mer och får räkna kcal för att inte äta för mkt. Tänk att få klämma i sig lite cornflakes med mjölk + oboy och mackor! Någon dag ska ja fan göra det :D
Hahaha, vi verkar ha raka motsatserna. Jag anstränger mig verkligen för att få i mig mängderna och ibland när det bara inte går så blir det typ chokladpudding eller nåt som går ner lätt som fan bara för att komma upp på kaloriöverskott. När jag åt ofta så blev jag tokhungrig. Kunde äta när som helst även fast jag kände att magen var full.
Nu har jag kört PF i två månader ungefär. Men jag måste nog sluta. Jag har sovit uselt i stort sett hela tiden. Verkar få jordens termoeffekt av att äta 2000 kcal efter träningen, dvs från ca kl 23. Jag svettas floder första fyra timmarna efter läggdags, kan inte sova ordentligt förrän på morgonkvisten. Ok, det har varit en varm sommar, men nu är det faktiskt helt OK temperatur, och jag svettas lika mycket i alla fall....
Nu har jag iofs semester, så jag behöver inte tänka på att gå upp en viss tid. Idag sov jag till närmare 12. Men snart är det slut på det roliga, och klockan ringer 07.30....
Eller så får jag byta upplägg. Träna tidigare, äta över en längre tid, kanske fasta-mat 16-8 istället för 20-4 ?
prOtotype
2010-07-28, 14:04
Nu har jag kört PF i två månader ungefär. Men jag måste nog sluta. Jag har sovit uselt i stort sett hela tiden. Verkar få jordens termoeffekt av att äta 2000 kcal efter träningen, dvs från ca kl 23. Jag svettas floder första fyra timmarna efter läggdags, kan inte sova ordentligt förrän på morgonkvisten. Ok, det har varit en varm sommar, men nu är det faktiskt helt OK temperatur, och jag svettas lika mycket i alla fall....
Nu har jag iofs semester, så jag behöver inte tänka på att gå upp en viss tid. Idag sov jag till närmare 12. Men snart är det slut på det roliga, och klockan ringer 07.30....
Eller så får jag byta upplägg. Träna tidigare, äta över en längre tid, kanske fasta-mat 16-8 istället för 20-4 ?
Prova att ha det svalare i sovrummet?
Jag skulle inte klara av att äta så sent, och inte heller under så kort tid. Kanske ta nåt preWO meal 3-4 timmar innan du tränar så får du 16-8 fördelningen istället.
Det viktigaste är att du hittar en ordning i det hela som blir praktiskt och bekväm.
Fan 500g nötfärs är ju fan 850kcal! Så jävla mkt... Har redan fått i mig 1400.. känns knappt. Så sjukt. Och jag som vill äta så många saker idag :D
Klämmde i mig en portion på 3000kcal nyss. Ligger på 1500överskott, imorgon blire underskott.
350gp+ idag. Kroppen kan väl ta vara på allt protein om man äter så stora måltider?
Anton Fräs
2010-07-28, 15:49
Japp.
ViktorLarsson
2010-07-28, 15:52
Klämmde i mig en portion på 3000kcal nyss. Ligger på 1500överskott, imorgon blire underskott.
350gp+ idag. Kroppen kan väl ta vara på allt protein om man äter så stora måltider?
Hur fan får folk i sig så mycket protein? jag får barely i mig 200 gram räknat på en jobbdag med ett intag på 3500 kcal och då är det ändå tre proteindrinkar inräknat. Senaste tiden har jag köpt keso och kvarg bara för att få upp proteinintaget, känns lite lame när man äter nyttig bra mat och inte får i sig mer protein än så. Får väl börja äta kyckling och torsk varenda dag! :D
/Peace.
500g nötfärs är ca 100gram protein
bara kycklingen är 140gram protein
+ proteinpulver vid träning sammanlagt morgon innan efter och till måltid där är 40gram
+ proteinbars 2-4st per dag, 60gram.
+ en vassleproteindrink med lättmjölk = 30-40gram
allt jag äter är i princip proteinrikt.
Käkar ni bara periodisk fasta under de dagar ni tränar och som vanligt övriga dagar?
Ristretto
2010-07-28, 18:30
Käkar ni bara periodisk fasta under de dagar ni tränar och som vanligt övriga dagar?
Varje dag. Kanske finns nån som inte gör det, men det är inget jag hört talas om eller ser någon poäng med.
Att fasta nån gång i veckan har postivia fördelar även det har jag läst.
Hur fan får folk i sig så mycket protein? jag får barely i mig 200 gram räknat på en jobbdag med ett intag på 3500 kcal och då är det ändå tre proteindrinkar inräknat. Senaste tiden har jag köpt keso och kvarg bara för att få upp proteinintaget, känns lite lame när man äter nyttig bra mat och inte får i sig mer protein än så. Får väl börja äta kyckling och torsk varenda dag! :D
/Peace.
1,4 kyckling= dryga 300G. Sedan EAA, Vassel,kvarg osv osv. Inga problem alls!!
Också hoppat på tåget nu, ætfønster mellan ca 16-17 till 21-23 och lyckas trycka i mig ca 3000kcal utan problem på træningsdagar och 2800 på vilodagar, ska trappa upp kcalintag eftersom. Cyklar carb och fettintag efter samma schema också, verkade vettigt. Får se hur det funkar!
Såg förut en post där Kinggrub länkade till en undersökning att PF ändå inte hade några fördelar. Någon som känner till den ? Skulle gärna vilja ta mig en titt på den ingen.
raQblad härligt att du joinar lycka till. Äter själv liknade tider som dig nu.
Varje dag, tror att kroppen skulle bli förvirrad annars. Tänker mest på hungerkänslor och så. Under tiden med PF har jag faktiskt varken känt mig hungrig eller orkeslös eller nåt, trots att jag alltså gjort en hel arbetsdag utan mat. Men om jag skulle växla schema, skulle troligen den effekten försvinna...
Men just nu tränar jag varje dag. Inte tung styrketränings såklart, det skulle inte funka och inte ens fylla sitt syfte. Idag har jag t ex kört ett lätt återhämtingspass avslutat med 20 min spinning. Men igår var det tung styrka i 80 minuter.
Joey: Det jag menade var att det är jobbigt att överskottsäta så mycket som du hade tänkt, men jag läste ditt inlägg för snabbt, trodde att du skulle käka 1.5k överskott varje dag under en längre tid. Att cykla det som du har tänkt funkar nog bra, kör så länge du orkar ;)
Såg förut en post där Kinggrub länkade till en undersökning att PF ändå inte hade några fördelar. Någon som känner till den ? Skulle gärna vilja ta mig en titt på den ingen.
raQblad härligt att du joinar lycka till. Äter själv liknade tider som dig nu.
Nu vet jag inte vilken studie du tänker på. Ibland får man släppa optinojan och känna efter vilket levnadssätt som passar sig själv.
För mig är PF lösningen på ett rätt bekymmersamt liv faktiskt. Slipper gå hungrig på diet och överäter inte som en tok när jag bulkar.
Men största fördelen är ändå att jag kan proppa i mig enorma måltider! Eftersom jag just nu bara äter 2 gånger om dagen så har jag plats för diverse godsaker. För var det lätt att jag var tvungen att tänka "opti" för att få en måltid som mättande någorlunda, typ 1 kycklingfile, 1dl ris, 10st broccoli, 1 tomat mm. Maten ser helt annorlunda ut nu och smakar förbannat mycket godare. Det tycker jag är den största fördelen och sen får diverse studier säga vad de vill.
Det viktigaste är att du trivs med din kosthållning och låter dig styra livet och inte maten och träningen.
Hej,
Jag har kört med PF i över 3 månader nu och gillar det skarpt. Började med en deff och har nu gått över till en lite lätt bulk som ger överskott/balans på träningsdagar och underskott/balans på vilodagar.
Vi får se hur det funkar med att bygga lite muskler eller om jag behöver ligga på ett större överskott varje dag.
Alla som cyklar P/K/F på tränings/vilodagar hur ligger ni i %? Just nu blir det ofta runt P40-45/K40-45/F15-20 på träningsdagar och P45-50/K15-20/F35-40 på vilodagar.
doh: Det låter som en vettig fördelning.
Hej,
Jag har kört med PF i över 3 månader nu och gillar det skarpt. Började med en deff och har nu gått över till en lite lätt bulk som ger överskott/balans på träningsdagar och underskott/balans på vilodagar.
Vi får se hur det funkar med att bygga lite muskler eller om jag behöver ligga på ett större överskott varje dag.
Alla som cyklar P/K/F på tränings/vilodagar hur ligger ni i %? Just nu blir det ofta runt P40-45/K40-45/F15-20 på träningsdagar och P45-50/K15-20/F35-40 på vilodagar.
Behöver du ligga så högt i protein?
Behöver du ligga så högt i protein?
Jag gillar att äter mycket Kyckling/Fisk/Kött och då blir det så där mycket av sig själv :)
Skulle nog utan problem kunna öka K på träningsdagar och dra ner lite på P, med på vilodagar blir det nog svårt då jag vill ha volym på maten också.
ViktorLarsson
2010-07-29, 12:06
1,4 kyckling= dryga 300G. Sedan EAA, Vassel,kvarg osv osv. Inga problem alls!!
Mjo, på så vis får man ju med lätthet i sig massor med protein. Min egentliga mening kom nog inte fram i texten jag skrev. Hur kan man äta så mycket protein billigt? Kanske är jag ute och seglar men kyckling är väl egentligen ingen billig mat, inte heller kvarg. Att dricka EAA före och efter träning gör jag redan, men att dricka EAA utspritt under dagen måste ju bli dyrt. Tänkte snart börja bulken och då känns lite onödigt att trycka i sig kvarg (ganska gott dock) för att få i sig protein då jag med lätthet kan äta pasta, ris, köttfärsås osv. Tycker dock typisk husmanskost är ganska proteinsnål (makaroner med köttbullar, falukorvsgratäng osv.)
Men får väl bli lite mer kyckling helt enkelt. :)
/Peace.
WHITEFOLKS
2010-07-29, 12:42
Mjo, på så vis får man ju med lätthet i sig massor med protein. Min egentliga mening kom nog inte fram i texten jag skrev. Hur kan man äta så mycket protein billigt? Kanske är jag ute och seglar men kyckling är väl egentligen ingen billig mat, inte heller kvarg. Att dricka EAA före och efter träning gör jag redan, men att dricka EAA utspritt under dagen måste ju bli dyrt. Tänkte snart börja bulken och då känns lite onödigt att trycka i sig kvarg (ganska gott dock) för att få i sig protein då jag med lätthet kan äta pasta, ris, köttfärsås osv. Tycker dock typisk husmanskost är ganska proteinsnål (makaroner med köttbullar, falukorvsgratäng osv.)
Men får väl bli lite mer kyckling helt enkelt. :)
/Peace.
Ska du få i dig 300g protein/dag utan att ha många kalorier att leka med så blir det inte billigt.
ViktorLarsson
2010-07-29, 12:54
Ska du få i dig 300g protein/dag utan att ha många kalorier att leka med så blir det inte billigt.
Börjar bulka nu på måndag så då blir det runt 4000 kcal en jobbdag med träning, tycker det vore konstigt om man inte fick i sig mycket protein av "vanlig mat". ;)
Nu ligger jag på runt 3500 och dricker tre proteindrinkar per dag, samt den "vanliga kosten" och får i mig knappt 200 gram protein, så brukar bli att man köper en burk keso eller kvarg och äter/dricker för att få i sig mer protein. :Virro
/Peace.
WHITEFOLKS
2010-07-29, 13:01
Jag tror inte du har något att tjäna på att gå upp högre i proteintaget än vad du redan ligger.
ViktorLarsson
2010-07-29, 13:04
Jag tror inte du har något att tjäna på att gå upp högre i proteintaget än vad du redan ligger.
Är av samma åsikt, men sen får man läsa om att mer protein är att föredra, även när proteinbehovet är tillfredsställt för muskeltillväxt. Vill minnas att jag läst att proteinbehovet är lägre vid bulk.
/Peace.
WHITEFOLKS
2010-07-29, 13:14
Är av samma åsikt, men sen får man läsa om att mer protein är att föredra, även när proteinbehovet är tillfredsställt för muskeltillväxt. Vill minnas att jag läst att proteinbehovet är lägre vid bulk.
/Peace.
Även om mer protein är att föredra och du skulle få bättre resultat så får du ju väga in kostnader för maten och ev. "smaken".
Låt oss säga att det skulle kosta dig 20kr extra / dag att komma upp i 300g. Får du mer effekt av skillnaden i protein jämför med om du hade spenderat de 20kr på kanske en PWO eller liknande.
ViktorLarsson
2010-07-29, 13:28
Även om mer protein är att föredra och du skulle få bättre resultat så får du ju väga in kostnader för maten och ev. "smaken".
Låt oss säga att det skulle kosta dig 20kr extra / dag att komma upp i 300g. Får du mer effekt av skillnaden i protein jämför med om du hade spenderat de 20kr på kanske en PWO eller liknande.
Mjo. :)
/Peace.
/Peace.
Även det totala energiintaget påverkar, vilket gör att proteinbehovet kan sättas lägre. Vad gäller vanlig husmanskost så kanske du kan räkna med 1,1-1,2 g/kg på denna. Väger du då in på säg 90 kg så blir det i runda slängar 100 g per dag. Lägg därtill effekten av de AA du stoppar i dig och jag tror du klarar dig bra. Jag tror också att du kommer att hamna aningen högre i och med att du förmodligen planerar maten lite efter att proteinet iaf ska ligga hyfsat högt.
karlingen
2010-07-29, 15:56
gör det nån skillnad om man bryter fastan med en chokladboll istället för en proteinrik måltid? :D
Tom Warrior
2010-07-29, 16:19
WHITEFOLKS, ViktorLarsson, Apos78: har ni provat att äta riktigt mycket protein under längre perioder? Jag har gjort det och kan efter det inte tänka mig att gå tillbaka till den mindre mängden om jag ska genomföra en seriös träningsperiod. Resultaten blir så pass mycket bättre för min del med rejält med protein. Pratar om minimum 3g/kg, med snittmängden närmare 4g/kg, och även rätt ofta uppemot 5g/kg.
EDIT: Finns enorma mängder anekdotiska bevis för detta.
ViktorLarsson
2010-07-29, 16:33
WHITEFOLKS, ViktorLarsson, Apos78: har ni provat att äta riktigt mycket protein under längre perioder? Jag har gjort det och kan efter det inte tänka mig att gå tillbaka till den mindre mängden om jag ska genomföra en seriös träningsperiod. Resultaten blir så pass mycket bättre för min del med rejält med protein. Pratar om minimum 3g/kg, med snittmängden närmare 4g/kg, och även rätt ofta uppemot 5g/kg.
Alltid ätit ganska lagom med protein, förutom på senare dagar då jag börjat äta redigt med protein. Svårt att säga något ännu, men jag tror det kan vara bra att äta lite mer än för lite.
Hade en period för länge sedan då jag åt runt 100-120 gram protein per dag medvetet (alla källor inräknade, t.o.m grönsaker.) Den tiden presterade jag inte särskilt bra på gymmet och gjorde inga större ökningar. Om det berodde på proteinintaget kan jag dock inte svara på.
/Peace.
gör det nån skillnad om man bryter fastan med en chokladboll istället för en proteinrik måltid? :D
Haha! Ne varför skulle det göra de?
Däremot tkr jag det är bra att utnyttja det tillfället för en dos eaa innan maten.
Ligger man runt 5 g/kg så är en gissning att man börjar närma sig vad som är skadligt. Och mängden anekdotiska "bevis" är betydelselös för mig. Inte för att det handlar om anekdoter utan för att det aldrig har varit mitt mål att maximera proteinintaget i syfte att kanske öka muskeltillväxten.
Det lite roliga med anekdoter som dessa är att de sällan eller aldrig har stöd i vetenskapen. Uppemot 3 g/kg kanske kan vara fördelaktigt men däröver finns inget som säger att det handlar om ett linjärt samband.
karlingen
2010-07-29, 20:09
Det viktigaste är att du trivs med din kosthållning och låter dig styra livet och inte maten och träningen.
well chosen words from a champ :thumbup:
Min nya Sig :D
Bendermannen
2010-08-05, 08:37
Jag försöker mig nu på en moderat bulk, men har börjat oroa mig lite över ökad hunger. Med tanke på att jag bara äter ca 2 ggr dagligen blir det ganska stora portioner och mycket med mat i magsäcken på en gång. Innebär inte detta att magsäcken tänjer sig och efter hand vänjer sig kroppen vid att man måste ha större mängd mat för att bli mätt (tror hetsätare upplever något i denna stilen) eller är det så att fastperioden kommer låta magsäcken hinna återfå sin normala storlek? Kan vara så att den ökade hungern bara sitter i "huvudet" nu när jag tillåter mig själv att äta mer. :)
karlingen
2010-08-05, 08:49
hungern är psykisk
Jag försöker mig nu på en moderat bulk, men har börjat oroa mig lite över ökad hunger. Med tanke på att jag bara äter ca 2 ggr dagligen blir det ganska stora portioner och mycket med mat i magsäcken på en gång. Innebär inte detta att magsäcken tänjer sig och efter hand vänjer sig kroppen vid att man måste ha större mängd mat för att bli mätt (tror hetsätare upplever något i denna stilen) eller är det så att fastperioden kommer låta magsäcken hinna återfå sin normala storlek? Kan vara så att den ökade hungern bara sitter i "huvudet" nu när jag tillåter mig själv att äta mer. :)
Att magsäcken tänjer sig tror jag har underordnad betydelse till att hjärnan vill ha mer mat. Visst sker en vis adaption men inte i så stor utsträckning att det ensamt kommer att sabba ex en periodisk fasta.
Precis som med att alla typer av kostupplägg så går det att vänja sig, även om det inte sker över natten. Någon som faktiskt kör efter PF kan säkert ge ett bättre svar på hur det kommer att kännas och utveckla sig men att det går är uppenbart - flera här inne praktiserar PF med framgång, utan att för den delen hela tiden öka sitt totala matintag.
Bendermannen
2010-08-07, 08:59
Att magsäcken tänjer sig tror jag har underordnad betydelse till att hjärnan vill ha mer mat. Visst sker en vis adaption men inte i så stor utsträckning att det ensamt kommer att sabba ex en periodisk fasta.
Precis som med att alla typer av kostupplägg så går det att vänja sig, även om det inte sker över natten. Någon som faktiskt kör efter PF kan säkert ge ett bättre svar på hur det kommer att kännas och utveckla sig men att det går är uppenbart - flera här inne praktiserar PF med framgång, utan att för den delen hela tiden öka sitt totala matintag.
:thumbup: Tackar! Då kan jag fortsätta njuta av mina jätteportioner utan att känna att jag måste fokusera på mer energirik mat som tar mindre plats i magsäcken. :)
Ristretto
2010-08-07, 09:37
Den enda skillnaden jag märker sen jag börjat med jättemåltider är att jag kan äta mer helt enkelt. Äter jag enligt vanlig måltidsfrekvens och med normala portionsstorlekar håller jag mig mätt ungefär som innan jag började med PF.
Jag tror inte att det kommer att vara några problem att börja äta oftare och mindre om jag skulle vilja det, då magsäcken är duktig på att anpassa sig.
Bara för att, så tycker jag precis tvärtom. Har svårt att överäta om jag äter mer sällan.
Det är helt enkelt bara att prova och se hur man fungerar själv.
Ristretto
2010-08-07, 11:17
Bara för att, så tycker jag precis tvärtom. Har svårt att överäta om jag äter mer sällan.
Det är helt enkelt bara att prova och se hur man fungerar själv.
Om du syftade på mitt inlägg så menade jag rent volymmässigt. Jag kan dock tänka mig att jag skulle ha lättare att smälla i mig fler kalorier om jag åt fler gånger.
Det här blir lite rant/wall/streamofthought men hoppas att få något vettigt ut av det i form av tips/råd.
Jag har blivit väldigt nyfiken på PF och läst på en del, men inte tillräckligt för att känna att jag skulle kunna ge mig in i det imorgon utan att vara osäker.
Att jag kommer börja med PF förr eller senare är säkert, inte för att jag tror att det är det optimala upplägget utan mera för att jag tror att livsstilen skulle passa mig perfekt.
Tänkte ge en liten bakgrund för att lättare kunna få något råd.
Jag har bara tränat på allvar sen i November 2009, och väldigt mycket tid i början gick åt till att 1. Våga närma mig skivstängerna och 2. Lära mig övningar. Jag har ökat från 70kg till 76kg utan någon överdriven ökning i kroppsfett och gått från att använda stången i basövningar till 75kg Bänk, 90kg Böj och 110kg Mark.
Jag står nu inför att köra på som vanligt med träning och överätning och sen börja med PF vid min första deff (och troligen fortsätta med det när den är klar), har en känsla av att det blir först 2012.
Eller så börjar jag med PF snarast och fortsätter bygga men med ett PF upplägg.
Det som gjorde att jag blev intresserad utav PF i byggnings syfte var potentialen att lägga på sig minimal mängd fett och därför ha en duglig form året om istället för att göra en jojoimitation.
I slutändan tror jag att jag borde välja det som passar mig som person och min livsstil bäst så klart, men självklart vill jag väga in fördelar och nackdelar vad gäller träningsresultaten i mitt val.
Oj oj vad luddigt och svävande det hela blev, men ibland behöver man skriva av sig. Anyway, Börja med PF nu eller vänta, det är frågan jag behöver råd angående.
Langster
2010-08-09, 09:05
Det här blir lite rant/wall/streamofthought men hoppas att få något vettigt ut av det i form av tips/råd.
Jag har blivit väldigt nyfiken på PF och läst på en del, men inte tillräckligt för att känna att jag skulle kunna ge mig in i det imorgon utan att vara osäker.
Att jag kommer börja med PF förr eller senare är säkert, inte för att jag tror att det är det optimala upplägget utan mera för att jag tror att livsstilen skulle passa mig perfekt.
Tänkte ge en liten bakgrund för att lättare kunna få något råd.
Jag har bara tränat på allvar sen i November 2009, och väldigt mycket tid i början gick åt till att 1. Våga närma mig skivstängerna och 2. Lära mig övningar. Jag har ökat från 70kg till 76kg utan någon överdriven ökning i kroppsfett och gått från att använda stången i basövningar till 75kg Bänk, 90kg Böj och 110kg Mark.
Jag står nu inför att köra på som vanligt med träning och överätning och sen börja med PF vid min första deff (och troligen fortsätta med det när den är klar), har en känsla av att det blir först 2012.
Eller så börjar jag med PF snarast och fortsätter bygga men med ett PF upplägg.
Det som gjorde att jag blev intresserad utav PF i byggnings syfte var potentialen att lägga på sig minimal mängd fett och därför ha en duglig form året om istället för att göra en jojoimitation.
I slutändan tror jag att jag borde välja det som passar mig som person och min livsstil bäst så klart, men självklart vill jag väga in fördelar och nackdelar vad gäller träningsresultaten i mitt val.
Oj oj vad luddigt och svävande det hela blev, men ibland behöver man skriva av sig. Anyway, Börja med PF nu eller vänta, det är frågan jag behöver råd angående.
Jag tror inte du kommit så långt i din utveckling att någon specialdesignad diet kommer att göra någon märkbar skillnad. Det kommer bara vara svårt för dig att dra några ordentliga slutsatser.
Å andra sidan så skulle det inte skada att köra periodisk fasta redan nu, passar det dig, dina tider osv så är det ett bra sätt att äta.
Enligt mig så är en del av att utvecklas inom styrketräning att själv kunna utvärdera olika faktorer utifrån sig själv. Hoppar man på program och dieter som andra designat innan man själv testat sig fram ordentligt så missar man lite av det tycker jag.
Jag tror inte du kommit så långt i din utveckling att någon specialdesignad diet kommer att göra någon märkbar skillnad. Det kommer bara vara svårt för dig att dra några ordentliga slutsatser.
Å andra sidan så skulle det inte skada att köra periodisk fasta redan nu, passar det dig, dina tider osv så är det ett bra sätt att äta.
Det är precis det jag har tänkt, att det känns som att det skulle vara slöseri med tid och energi att byta när jag kanske egentligen bara borde kötta på med träningen och äta som vanligt. Men eftersom jag redan nu nästan äter någon form av PF då jag inte äter frukost, stora luncher och stor kvällsmat direkt jag kommer hem från jobb+träning så är omställningen så liten att jag känner att det är realistiskt att prova.
Bytet skulle ske för att jag tror att det helt enkelt passar mig som person bra och inte för att jag tror att jag skulle få några magiska ökningar. Men att genomföra det utan att ha någon morot rent prestations/resultatmässigt är svårare, så därför ville jag höra mig för huruvida 'ni' anser att jag kan tjäna något på det.
Langster
2010-08-09, 09:38
Det är precis det jag har tänkt, att det känns som att det skulle vara slöseri med tid och energi att byta när jag kanske egentligen bara borde kötta på med träningen och äta som vanligt. Men eftersom jag redan nu nästan äter någon form av PF då jag inte äter frukost, stora luncher och stor kvällsmat direkt jag kommer hem från jobb+träning så är omställningen så liten att jag känner att det är realistiskt att prova.
Bytet skulle ske för att jag tror att det helt enkelt passar mig som person bra och inte för att jag tror att jag skulle få några magiska ökningar. Men att genomföra det utan att ha någon morot rent prestations/resultatmässigt är svårare, så därför ville jag höra mig för huruvida 'ni' anser att jag kan tjäna något på det.
Vad skulle skillnaden vara då? Om du redan äter som om du åt enligt periodisk fasta, så kommer du inte få bättre resultat bara för att du sedan TÄNKER på att du äter enligt periodisk fasta.
Vad skulle skillnaden vara då? Om du redan äter som om du åt enligt periodisk fasta, så kommer du inte få bättre resultat bara för att du sedan TÄNKER på att du äter enligt periodisk fasta.
Blir ju ingen riktig fastperiod då jag ofta äter mindre mellanmål på kvällarna och inte är konsekvent vad gäller mitt stora kvällsmål, så om det finns några fysiska fördelar med att ha en lång fasta går jag ofta miste om dessa. Omställningen skulle dock vara väldigt liten för att komma åt dom fördelar som jag förstått ska finnas med att ha en längre fasta, därför kan det vara av intresse för mig att pröva.
Beskrivningen jag gav av min nuvarande kosthållning gav ingen bra helhetsbild, jag är långt ifrån konsekvent och det jag beskrev är inte något som händer varje dag, men en under en majoritet utav vardagarna. Och ja, jag tror faktiskt att om det finns fördelar med PF så når jag dom genom att vara konsekvent, inte genom att äta något som liknar PF 4/7 dagar i veckan, det kanske gör mig okunnig och dum i dina ögon men må så vara.
Anton Fräs
2010-08-09, 09:56
Jag tror verkligen inte att man märker av några rent fysiologiska skillnader från en vanlig diet med god sammansättning till en lika god med PF upplägg.
Trivs man bättre med PF som upplägg kan det självklart bli en förbättring av resultat/välmående men det har vi snarare psykologiska faktorer att tacka för enligt mig.
Ex. slippa stressa med lunchlådor, laga rejäla måltider, känna sig fullständigt mätt efter måltid osv.
Langster
2010-08-09, 11:39
Blir ju ingen riktig fastperiod då jag ofta äter mindre mellanmål på kvällarna och inte är konsekvent vad gäller mitt stora kvällsmål, så om det finns några fysiska fördelar med att ha en lång fasta går jag ofta miste om dessa. Omställningen skulle dock vara väldigt liten för att komma åt dom fördelar som jag förstått ska finnas med att ha en längre fasta, därför kan det vara av intresse för mig att pröva.
Beskrivningen jag gav av min nuvarande kosthållning gav ingen bra helhetsbild, jag är långt ifrån konsekvent och det jag beskrev är inte något som händer varje dag, men en under en majoritet utav vardagarna. Och ja, jag tror faktiskt att om det finns fördelar med PF så når jag dom genom att vara konsekvent, inte genom att äta något som liknar PF 4/7 dagar i veckan, det kanske gör mig okunnig och dum i dina ögon men må så vara.
Nej, i mina ögon är du smart som funderar över saken. Det är det som är avgörande tror jag. Genom att göra förändringar får man saker att hända! Att bara mala på i samma spår och inte hitta på nya lösningar är det dummaste man kan göra, då är man dum och okunnig och framför allt lat.
Jag tror man kan få ut mycket positivt av periodisk fasta, problemet är att fördelarna antagligen är så små att man kanske inte märker dem på din fysiska nivå... Men att strukturera upp sin kost är aldrig fel, jag önskar att jag hade gjort det själv tidigare. Eftersom din kost är så lik periodisk fasta redan nu så är det väl bara att köra på det fullt ut? Det kommer inte att vara negativt iaf. Det kommer att kännas naturligt och lätt för dig tror jag.
Jag tror verkligen inte att man märker av några rent fysiologiska skillnader från en vanlig diet med god sammansättning till en lika god med PF upplägg.
Trivs man bättre med PF som upplägg kan det självklart bli en förbättring av resultat/välmående men det har vi snarare psykologiska faktorer att tacka för enligt mig.
Ex. slippa stressa med lunchlådor, laga rejäla måltider, känna sig fullständigt mätt efter måltid osv.
Jag håller med. Det kan finnas vissa fysiologiska fördelar med PF, men de kommer antagligen inte att märkas så värst mycket, speciellt inte i jämförelse med ett annat vettigt upplägg som säkert har andra fördelar. Den stora fördelen är att det är så tidseffektivt och enkelt - och att man får äta sig mätt.
Under en deff tror jag dock att PF är den vassaste metoden som någon hittat på hittills.
Efter mer grunnande och reflekterande över era åsikter så kan jag konstatera att det största positiva PF skulle bidra med är struktur och tidseffektivitet tillsammans med att jag samlar på mig erfarenhet som kan vara till stor nytta vid framtida viktnedgång.
En nackdel för mig personligen är att jag har svårt att äta väldigt mycket i taget, låter ju då konstigt att jag omedvetet närmat mig PF som riktar in sig på ett fåtal stora mål mat om dagen. Men jag har försökt kompensera det hela med att dricka en hel del mjölk mellan måltiderna, inte heller något som var en stor förändring då jag alltid druckit mycket mjölk. Om jag äter fasta mellanmål har jag en tendens att inte vara hungrig på väldigt lång tid, något som kan sätta käppar i hjulet för mina PF planer då dom stora målen kan bli lidande. Kan det finnas några nackdelar jag missat med just den tanken, alltså 2 stora mål mat + 2-3 liter mjölk som mellanmål? Kan direkt säga att jag inte märker av några klassiska problem med magen/gaser så utöver det.
Langster
2010-08-09, 12:06
Efter mer grunnande och reflekterande över era åsikter så kan jag konstatera att det största positiva PF skulle bidra med är struktur och tidseffektivitet tillsammans med att jag samlar på mig erfarenhet som kan vara till stor nytta vid framtida viktnedgång.
En nackdel för mig personligen är att jag har svårt att äta väldigt mycket i taget, låter ju då konstigt att jag omedvetet närmat mig PF som riktar in sig på ett fåtal stora mål mat om dagen. Men jag har försökt kompensera det hela med att dricka en hel del mjölk mellan måltiderna, inte heller något som var en stor förändring då jag alltid druckit mycket mjölk. Om jag äter fasta mellanmål har jag en tendens att inte vara hungrig på väldigt lång tid, något som kan sätta käppar i hjulet för mina PF planer då dom stora målen kan bli lidande. Kan det finnas några nackdelar jag missat med just den tanken, alltså 2 stora mål mat + 2-3 liter mjölk som mellanmål? Kan direkt säga att jag inte märker av några klassiska problem med magen/gaser så utöver det.
Har du räknat ut hur mycket kalorier du bör/vill ligga på? Annars bör du börja där och sedan se över hur du ska strukturera upp kosten.
Det är kanske inget fel på mjölk men min intuition säger mig att jag inte skulle vilja basera så mycket av mitt näringsintag på mjölk. Du kan ju lätt fylla ut dina måltider med kalorität föda som inte är så hemskt mättande. Sås, bröd, ost, pasta osv.
Har du räknat ut hur mycket kalorier du bör/vill ligga på? Annars bör du börja där och sedan se över hur du ska strukturera upp kosten.
Det är kanske inget fel på mjölk men min intuition säger mig att jag inte skulle vilja basera så mycket av mitt näringsintag på mjölk. Du kan ju lätt fylla ut dina måltider med kalorität föda som inte är så hemskt mättande. Sås, bröd, ost, pasta osv.
Jag har räknat på mitt behov och räknar grovt på mitt dagliga intag utan att väga maten. Jag har väldigt väldigt lätt att bli för besatt utav saker och ting och låta det gå till nivåer där det inte längre är nyttigt, därför har jag undvikit att väga mat då jag tror att det mycket väl kan leda till en besatthet som hämmar min träning mer än det hjälper.
Just nu ser jag bara till att vågen visar högre siffror i en takt som jag är bekväm med, och har utifrån det anpassat mitt mat intag.
Jag försöker i dagsläget fylla ut med så mycket kaloritäta saker jag kan i form av såser med smör, grädde och ost bland annat.
Utöver det höga intaget laktos och kalcium, är det något annat du tänker på när du avråder från att låta mjölk utgöra en så stor del av det dagliga kcal intaget? Förutsatt att jag äter en varierad kost i övrigt har Jag inte sett några stora nackdelar i det, men kan vara något jag missar.
Vitaminer och mineraler. Mjölk saknar en del av dem.
Vitaminer och mineraler. Mjölk saknar en del av dem.
Med den mängd ägg och grönsaker jag äter har jag inte sett det som något större problem, men jag har ännu inte satt mig in i micronutrienter så väldigt mycket, jag har helt enkelt inte kommit dit i raden ämnen jag har att läsa på om =) Finns ju alldeles för mycket roligt att läsa om för att ta allt på samma gång.
Langster
2010-08-09, 13:01
Jag har räknat på mitt behov och räknar grovt på mitt dagliga intag utan att väga maten. Jag har väldigt väldigt lätt att bli för besatt utav saker och ting och låta det gå till nivåer där det inte längre är nyttigt, därför har jag undvikit att väga mat då jag tror att det mycket väl kan leda till en besatthet som hämmar min träning mer än det hjälper.
Just nu ser jag bara till att vågen visar högre siffror i en takt som jag är bekväm med, och har utifrån det anpassat mitt mat intag.
Jag försöker i dagsläget fylla ut med så mycket kaloritäta saker jag kan i form av såser med smör, grädde och ost bland annat.
Utöver det höga intaget laktos och kalcium, är det något annat du tänker på när du avråder från att låta mjölk utgöra en så stor del av det dagliga kcal intaget? Förutsatt att jag äter en varierad kost i övrigt har Jag inte sett några stora nackdelar i det, men kan vara något jag missar.
Nej, alltså det var bara en personlig reflektion. Jag har inget emot mjölk men dricker det inte alls nu. Jag avstår gärna från att dricka för mycket kalorier och tror helt enkelt inte (helt utan vetenskapliga belägg) att det är bra att basera så stor del av kaloriintaget på mjölk... Men låt inte det sätta griller i huvudet på dig, funkar det för dig så gör det.
Jag har funderat länge på att testa PF men har inte riktigt gett mig på det ännu riktigt, vet inte hur det kommer fungera, antar att jag måste testa. Tänkte dock kolla först om det är någon som jobbar tungt fysiskt och kör PF? Själv jobbar jag 06:00-16:00 och är alltid sjukt hungrig hela tiden. Kommer jag orka jobba fysiskt när jag vant mig efter några dagar?
Langster
2010-08-09, 17:48
Jag har funderat länge på att testa PF men har inte riktigt gett mig på det ännu riktigt, vet inte hur det kommer fungera, antar att jag måste testa. Tänkte dock kolla först om det är någon som jobbar tungt fysiskt och kör PF? Själv jobbar jag 06:00-16:00 och är alltid sjukt hungrig hela tiden. Kommer jag orka jobba fysiskt när jag vant mig efter några dagar?
Ingenting hindrar dig från att äta en ordentlig lunch på jobbet ju.
Man vänjer sig vid att äta mindre dagens första halva, äter man tillräckligt under resten av dagen så är det egentligen ingen skillnad i ork under den period man inte äter, tycker jag.
Ristretto
2010-08-09, 18:39
Jag har kört både skogsplantering och jobbat på posten som brevbärare mm. och bara ätit på kvällen, ungefär 17:00-20:00. Inga problem.
Ingenting hindrar dig från att äta en ordentlig lunch på jobbet ju.
Man vänjer sig vid att äta mindre dagens första halva, äter man tillräckligt under resten av dagen så är det egentligen ingen skillnad i ork under den period man inte äter, tycker jag.
Nej självklart inte, jag äter alltid en ordentlig lunch, men jag är vrål hungrig när jag vaknar men jag antar att det är en vane sak, för tror PF skulle passa mig utmärkt annars som gillar att äta stora portioner :)(speciellt nu under deff) Blir till att börja med detta imorgon o se :)
Ristretto: läs ovan :) tack, ska testas!
Har precis avslutat en deff med PF ... resultatet var 9kg bort . Älskar upplägget och kör samma upplägg nu när vi ändrar riktning på vågen!
Har precis avslutat en deff med PF ... resultatet var 9kg bort . Älskar upplägget och kör samma upplägg nu när vi ändrar riktning på vågen!
Skönt att höra :) Har gått från 96-78 nu på 8 månader ungefär, halvdeffat lite hela tiden :P Nu börjar det bli segare så behöver något strikt nu, vill tappa ca 6-7 kg på 2 månader, bara hoppas det håller :D
Jag har kört både skogsplantering och jobbat på posten som brevbärare mm. och bara ätit på kvällen, ungefär 17:00-20:00. Inga problem.
Tycker det är lite konstigt av dig att skriva så. Att det funkar för dig är nice. Grymt. Men vad är det som säger att det kommer att fungera för en annan?
För mig t.ex så är det omöjligt.
Och det var enbart PF som gjorde att du gick ned i vikt? :P
Och det var enbart PF som gjorde att du gick ned i vikt? :P
Självklart! Man kan äta hur mycket som helst och ändå gå ner med PF...
Nej så var inte fallet, men helnöjd med upplägget. Specielt för mig som jobbar 3-skift att fortfarande kunna hålla matvanor på samma tider osv.
Ristretto
2010-08-09, 20:19
Tycker det är lite konstigt av dig att skriva så. Att det funkar för dig är nice. Grymt. Men vad är det som säger att det kommer att fungera för en annan?
Vad är konstigt?
Vad är konstigt?
Bara för att det funkar för dig innebär det inte att det funkar för andra.
Ristretto
2010-08-09, 20:52
Bara för att det funkar för dig innebär det inte att det funkar för andra.
...och det påstod jag?
...och det påstod jag?
Ditt inlägg var formulerat så. Kolla inlägget ovan och sen på ditt.
Ristretto
2010-08-09, 21:06
Men ge dig. Det enda jag skrev var att jag kört PF och att det funkat i kombination med fysiskt ansträngande arbeten, vilket tho123 frågade om.
hahaha, inte hans fel att du inte kan läsa.. Alternativt att du hittar på egna tolkningar.
Dagens fail.
hahaha, inte hans fel att du inte kan läsa.. Alternativt att du hittar på egna tolkningar.
Dagens fail.
Dagens fail kommer dessvärre på från din sida. Tycker det är uppenbart det han hävdar om man kollar till killen som ifrågasätta det i sin post två step upp från hans orginalpost.
Men javisst jag är lite petig. Men stör mig på småsaker ;)
Ristretto
2010-08-10, 20:00
Dagens fail kommer dessvärre på från din sida. Tycker det är uppenbart det han hävdar om man kollar till killen som ifrågasätta det i sin post två step upp från hans orginalpost.
Men javisst jag är lite petig. Men stör mig på småsaker ;)
Vad är det egentligen du tycker är uppenbart med vad?:Virro:laugh:
Tycker du kan börja lite långsamt. Ta bort frukost och köra så några veckor se hur det känns.
Hur äre med sådana sockerfria tuggumi som innehåller 3kcal per tuggummi? Typ sådana strimorol (feta jävlar med nån sörja i)
Äre lugnt så länge man inte sväljer dem?
Asså ibland dricker jag light läsk, kaffe, käkar tuggummi på en gång gör det nåt? Bryter de fastan?
Brukar räkna med att inta 40kcal under fastan. Som oftast är i form av EAA.
Om man dricker 1-2liter lightcola på en gång då lär de ju förstöra fastan?
Innehåller ju runt 10-20kcal per liter va?
Hur äre med sådana sockerfria tuggumi som innehåller 3kcal per tuggummi? Typ sådana strimorol (feta jävlar med nån sörja i)
Äre lugnt så länge man inte sväljer dem?
Kan inte svara på om det bryter fastan etc, men är rätt säker på att du får i dig de 3kcal även om du inte sväljer själva gummit. Det utsöndras väl sötningsmedel som du får i dig när du tuggar?
Anyways, 3kcal per tuggummi gör knappast någon skillnad...
Vad jag vet kan man dricka lightläsk och kaffe utan mjölk i mängder, sen kanske man inte ska överdriva men nästintill :)
Langster
2010-08-11, 06:24
Jag har druckit massor av lightläsk under fastan. Tuggat en del tuggummi, dock inte varit så sugen på det. Jag tror inte det hade gjort någon som helst skillnad om jag avstått från det. Det är ju pyttemängder kalorier i både tuggummi och läsk och i läskens fall är det otroligt utspätt liksom.
Fastan är inget heligt enligt mig som inte under några omständigheter får besudlas av en enda kalori. Har t.ex druckit kaffe med både socker och mjölk under fastan. För mig handlar den stora fördelen med PF om att klumpa ihop de nödvändiga måltiderna under en kortare period av dagen. Samtidigt ska man ju inte få i sig några mängder kalorier under fastan, insulinet ska hållas väldigt lågt under den perioden, det är då man får fördel av den högre fettförbränningen. Att inta lightprodukter borde t.ex vara mindre negativt för fettförbränningen än att, som vissa gör, inta EAA under fastan.
Finska Lejonet
2010-08-11, 06:41
Allt under 5kcal bryter ej fastan har jag läst mig till på Grandmasters blogg.
Bendermannen
2010-08-11, 06:56
* No calories are to be ingested during the fasted phase, though coffee, calorie free sweeteners, diet soda and sugar free gum are ok (even though they might contain trace amount of calories). A tiny splash of milk in your coffee won’t affect anything either (½-1 teaspoon of milk per cup at the most - use sparingly and sensibly if you drink a lot of coffee). Neither will sugar free gum in moderation (~20 g).
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
Anton Fräs
2010-08-11, 07:12
Jag vill bara säga att är det någon som i tråden ser ut med en enligt mig korrekt syn på PF (åtminstonde enligt Martins regi) är det Langster.
Det gäller att förstå grundprinciper, att inte nojja över smådetaljer och att ha en förståelse för att upplägget inte är magiskt. Eve. metabola fördelar och ett oerhört trevligt sätt att förtära sin mat helt enkelt :)
Fasta är inte av/på läge för att du intar lite mat/kcal rik dryck, tror jag skriver det för fjärde gången i tråden :)
Jag vill bara säga att är det någon som i tråden ser ut med en enligt mig korrekt syn på PF (åtminstonde enligt Martins regi) är det Langster.
Det gäller att förstå grundprinciper, att inte nojja över smådetaljer och att ha en förståelse för att upplägget inte är magiskt. Eve. metabola fördelar och ett oerhört trevligt sätt att förtära sin mat helt enkelt :)
Fasta är inte av/på läge för att du intar lite mat/kcal rik dryck, tror jag skriver det för fjärde gången i tråden :)
Du tog orden ur min mun.
Jag vet att de inte är nåt av/på läge.
Men om man håller på bryta fastan med små kcal så får man ju inte ut dem fördelarna som det ska ge. Dvs insulinkänslighet osv. Jag nojjar inte över småkcal.
Men en rek dos på 50kcal finns ju där för en anledning.
Är det någon här som är aktiv efter sina ätar timmar?
Jag brukar sluta äta vid 18.
Dvs 1000-1800 äter jag.
Sen efter brukar jag vara ute osv, promenera osv. Borde inte vara "katabolt" elle?
Dvs 1000-1800 äter jag.
Sen efter brukar jag vara ute osv, promenera osv. Borde inte vara "katabolt" elle?
Självklart kan man göra saker efter att man har haft sitt ätarfönster. Du behöver inte oroa dig över promenader.
Du tog orden ur min mun.
Håller fullständigt med, förstår inte varför man ska nojja över smådetaljer.
Jag kör PF just för att det är en väldigt trevlig livsstil som är lätt att följa.
Langster
2010-08-12, 04:11
Dvs 1000-1800 äter jag.
Jag har tagit promenader på 1-2 timmar varje dag då jag inte tränat under dieten. Majoriteten av dessa har jag tagit på kvällen 1-2 timmar efter dagens sista måltid. Förra året gick jag nästan uteslutande på natten. Självklart är det inte negativt, målet är att skapa ett större kcal-underskott, det spelar ingen roll när man går. Det kan finnas vissa fördelar med att ta promenaderna längre in i fastan, men det finns inga nackdelar med att ta promenader när som helst.
Langster: Har för mig att det var en "ny" studie om att kvälls och morgonpromenader var optimalt. Sedan att gå långt in i fastan (någon timme för man bryter den) var väl också fördelaktigt. På sikt tror jag det kvittar, på hobbynivå. Bara man faktiskt rör på sig, och sköter sig vid matbordet så blir det vinst.
Anton Fräs
2010-08-12, 05:37
JoeyP du oroar dig över väldigt mycket smådetaljer när jag tror att du är en av de tränande på forumet som skulle gynnas bäst av den avslappnade inställning PF kan skapa.
Hoppas du inte tar illa vid dig, men oron kan i sig skapa problem.
Langster
2010-08-12, 05:58
Langster: Har för mig att det var en "ny" studie om att kvälls och morgonpromenader var optimalt. Sedan att gå långt in i fastan (någon timme för man bryter den) var väl också fördelaktigt. På sikt tror jag det kvittar, på hobbynivå. Bara man faktiskt rör på sig, och sköter sig vid matbordet så blir det vinst.
Exakt det kvittar antagligen.
Studien tror jag visade att kvällspromenader var optimalt för viktnedgång hos kvinnor i övre medelåldern eller något sådant. Anledningen till att de gick ner i vikt mer än de som gick på morgonen var att de pga den sena aktiviteten ändrade sitt ätande.
För en som redan sköter en diet spelar det nog ingen som helst roll.
n=2!
En veckas tämligen tuff snowboardåkning gick finfint.
Dvs 1000-1800 äter jag.
Jodå. När jag överåt var jag tvungen att sticka iväg och röra mig vid 21 av all överskottsenergi jag fick av maten.
Hur tänker du nu?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.