Visa fullständig version : Periodisk fasta
PF kommer bli ett problem för mig under sommaren pga arbetstiderna osv. Så jag har avbrutit denna "diet" nu och äter normalt eller hur man ska kalla det. Kör vidare på det senare sen om det passar sig då.
Ristretto
2010-05-25, 15:31
PF kommer bli ett problem för mig under sommaren pga arbetstiderna osv. Så jag har avbrutit denna "diet" nu och äter normalt eller hur man ska kalla det. Kör vidare på det senare sen om det passar sig då.
Själv har jag planerat att iaf försöka fortsätta under tiden jag jobbar. Mindre tid till mat = mer tid till att sätta plantor = mer cash.
Själv har jag planerat att iaf försöka fortsätta under tiden jag jobbar. Mindre tid till mat = mer tid till att sätta plantor = mer cash.
Tyvärr blir det väldigt stora förändringar i mitt fall. Jag jobbar till kl 20:00 under sommaren och framåt obestämd tid. Mitt gym stänger halv 20:30 (kommentarer om det undanbedes :P )
Detta gör att jag måste gymma innan jobbet om jag vill gymma framöver. Och det i sin tur innebär att jag måste äta allt under tiden jag jobbar om jag ska köra periodisk fasta. Vilket i princip är omöjligt i mitt fall.
Känns lite småskumt att inte ha ätit sedan kl 23 igår. Iom att jag blev klar med ätandet så sent igår så valde jag det här som dagen för att gå över till att fasta tills efter jobbet. Blev skumt att ha en 45 minuters lunch utan att äta. Har dock druckit en latte och två vanliga kaffe med lite mjölk i.
Känner mig inte hungrig än, men har haft små attacker av frysningar, blev lite trött en sväng och är nu lite tung i huvudet. Får se om det går över när jag drar i mig rage om 2h innan gymmet.
Tror jag kör den här veckan som utvärdering och ser sen om jag ska äta första målet vid 12 eller inte.
Det får jag också ibland. Har det något samband?
Det får jag också ibland. Har det något samband?
Man blir varm när man nyss ätit. har man inte ätit nytt är det väl rätt normalt att man inte är lika varm som om man precis ätit. Har väl med förbränning att göra antar jag (och kanske även om födan är varm)
Doctor Snuggles
2010-05-25, 15:56
Känns lite småskumt att inte ha ätit sedan kl 23 igår. Iom att jag blev klar med ätandet så sent igår så valde jag det här som dagen för att gå över till att fasta tills efter jobbet. Blev skumt att ha en 45 minuters lunch utan att äta. Har dock druckit en latte och två vanliga kaffe med lite mjölk i.
Känner mig inte hungrig än, men har haft små attacker av frysningar, blev lite trött en sväng och är nu lite tung i huvudet. Får se om det går över när jag drar i mig rage om 2h innan gymmet.
Tror jag kör den här veckan som utvärdering och ser sen om jag ska äta första målet vid 12 eller inte.
Testa att inte dricka mjölk, inga kolhydrater alls. Jag upplever att det funkar mycket bättre så, och man har mer energi.
prOtotype
2010-05-25, 15:59
För att vara min första dag med fasta under arbetstiden så har det inte varit några direkta problem. Vi blev bjudna på fika av en kollega - kände mig inte det minsta sugen när resten av kollegorna satt och moffade.
Kaffe är jävligt jobbigt utan mjölk.
Nu blir det gymmet, slänger i mig EAA under uppvärmningen på passet och rapporterar senare om hur det har gått.
Finns säkert någon studie på det som motbevisar mig men jag tappar iaf satans med muskler om jag fryser under en deff...
prOtotype
2010-05-25, 18:26
OMG periodisk fasta + pumpträning. Crazeee
Före
http://img202.imageshack.us/img202/3403/tjockmage.jpg
Efter
http://img218.imageshack.us/img218/8340/fasta.jpg
OMG periodisk fasta + pumpträning. Crazeee
Före
http://img202.imageshack.us/img202/3403/tjockmage.jpg
Efter
http://img218.imageshack.us/img218/8340/fasta.jpg
Ser vad det här kommer leda till: "Bli rippad på 16 timmar!":D
Har kört PF i cirka 2-3 månader nu, och just nu har jag börjat arbeta igen, har ett fysiskt arbete, och jag jobbar från 07-16.. Jag funderar på att fasta helt och hållet tills 16-snåret för att sedan gå hem och inta mitt första mål. Men vet inte om jag kommer orka det, förut körde jag 8-timmarsfönster vid tidpunkterna 13-21. Men som sagt, nån som har något tips? Vill gärna ha möjligheten att få i mig mat vid 21-hugget, så t.ex. 12-20 i PF-väg är uteslutet.
Tror jag kan klara att hålla mig till 16. Men jag vet inte hur det blir med helgerna då, hur jag fastar på de dagarna. Som sagt, alla tips och funderingar uppskattas.
Vilket är bäst?
Inta EAA under morgonen (Ättid mellan 14-22) eller fasta hela morgonen?
Anton Fräs
2010-05-25, 20:19
Vilket är bäst?
Inta EAA under morgonen (Ättid mellan 14-22) eller fasta hela morgonen?
Grandmaster säger ju att det är upp till var och en. Han säger varken bu eller bä i frågan.
Grandmaster säger ju att det är upp till var och en. Han säger varken bu eller bä i frågan.
Okej. Funderar på vilket som är bäst. Logiskt säger ju att det är bra. Men hur länge bryts fastan av 10g eaa?
Okej. Funderar på vilket som är bäst. Logiskt säger ju att det är bra. Men hur länge bryts fastan av 10g eaa?Gör nog varken till eller från i slutändan, kör på det du känner för.
prOtotype
2010-05-25, 20:34
Har kört PF i cirka 2-3 månader nu, och just nu har jag börjat arbeta igen, har ett fysiskt arbete, och jag jobbar från 07-16.. Jag funderar på att fasta helt och hållet tills 16-snåret för att sedan gå hem och inta mitt första mål. Men vet inte om jag kommer orka det, förut körde jag 8-timmarsfönster vid tidpunkterna 13-21. Men som sagt, nån som har något tips? Vill gärna ha möjligheten att få i mig mat vid 21-hugget, så t.ex. 12-20 i PF-väg är uteslutet.
Tror jag kan klara att hålla mig till 16. Men jag vet inte hur det blir med helgerna då, hur jag fastar på de dagarna. Som sagt, alla tips och funderingar uppskattas.
Du får helt enkelt prova.
Ätfönstret på helgerna ska helst vara likadant och då vore det ju bra om det ligger från 16 - 24. Då kan du dricka alkohol fram till 00:00 och fortfarande vara inom ditt egentliga ätfönster :)
Gör nog varken till eller från i slutändan, kör på det du känner för.
Vad menar du? Klart det ger effekt att köra med EAA jäntemot att inte göra det?
Vad menar du? Klart det ger effekt att köra med EAA jäntemot att inte göra det?Gentemot samma intag av protein och kcal? Kanske, kanske inte. Extremt små skillnader om de ens existerar.
Gentemot samma intag av protein och kcal? Kanske, kanske inte. Extremt små skillnader om de ens existerar.
Men vad babblar du om nu? Jag menar på morgonen. Klart det gör skillnad på att dricka EAA på morgonen istället för att fasta på morgonen.
Extremt små skillnader? Sluta försöka spela överklass och kom med något vettigt.
Men vad babblar du om nu? Jag menar på morgonen. Klart det gör skillnad på att dricka EAA på morgonen istället för att fasta på morgonen.
Extremt små skillnader? Sluta försöka spela överklass och kom med något vettigt.Överklass? Eftersom det inte är undersökt ur ett långsiktigt perspektiv är det svårt att uttala sig. Tror du själv att 10g eaa extra om dagen kommer göra någon, ens i närheten av märkbar skillnad? EAA är inte guds gåva till mänskligheten. Du får en höjning av proteinsyntesen men bryter fastan, som sagt, kör på det som du känner funkar för dig.
Fördel av att ta EAA: Stimulans av proteinsyntesen.
Nackdel: Bruten fasta
Och tvärtom för den andra.
edit: Klart det gör skillnad? Ur ett långsiktigt perspektiv vid samma kcalintag och proteinintag? Svarar du på den frågan är du inte dålig :p
Extremt små skillnader? Sluta försöka spela överklass och kom med något vettigt.
Ska du träna på morgonen?
Om inte - så fasta tiden ut. Spara EAA´n till inför passet.
Överklass? Eftersom det inte är undersökt ur ett långsiktigt perspektiv är det svårt att uttala sig. Tror du själv att 10g eaa extra om dagen kommer göra någon, ens i närheten av märkbar skillnad? EAA är inte guds gåva till mänskligheten. Du får en höjning av proteinsyntesen men bryter fastan, som sagt, kör på det som du känner funkar för dig.
Fördel av att ta EAA: Stimulans av proteinsyntesen.
Nackdel: Bruten fasta
Och tvärtom för den andra.
Och jag frågade då hur länge 10g eaa kommer att bryta fastan? 1-2timmar?
Ska du träna på morgonen?
Om inte - så fasta tiden ut. Spara EAA´n till inför passet.
Mjo, kör nog på det. Längtar tills jag får mer arbetstider. Är bara utråkad nu innan skolavslutningen, haha.
edit: Klart det gör skillnad? Ur ett långsiktigt perspektiv vid samma kcalintag och proteinintag? Svarar du på den frågan är du inte dålig :p
Jag kanske är trög, men nu hänger jag inte med o.O.
@Edit. Tack :p
Och jag frågade då hur länge 10g eaa kommer att bryta fastan? 1-2timmar?Ingen som helst aning :)
Anton Fräs
2010-05-25, 21:16
Som tidigare sagts X antal ggr i tråden. Fasta är inget av/på läge.. Alltså spelar 40 kcal från EAA mindre roll, högst troligen. Gör som du tror är bäst, skillnaden lär vara ytterst minimal.
Jag tar själv EAA vissa dagar när jag är hemma utspritt under fastan.
prOtotype
2010-05-25, 21:21
Var trevlig när folk försöker hjälpa till. Ingen vet vad den reela skillnaden blir. Det här är ingen exakt vetenskap.
Det kanske är så att du lägger på dig ett kilo muskler mer på ett år om du äter EAA. Det kanske är så att du inte gör det. Det kanske gör att du har 3 kilo mer fett om ett år.
Ingen vet säkert. Därför svarade han som han gjorde.
Jag kanske är trög, men nu hänger jag inte med o.O.
@Edit. Tack :pEAAs effekt ur ett långsiktigt perspektiv är inte undersökt. Det kan vara så att mat ger samma resultat ifall makronutrienter och proteinintag är detsamma.
Det kan också vara så att vassle är bättre än EAA ur ett långsiktigt perspektiv, är heller inte undersökt såvitt jag vet.
Det som är bäst för de flesta är att köra på det som funkar för dom, är det EAA på morgonen för dig så kör på det. Skillnaderna det kommer göra i slutändan är om ens existerande ytterst små.
Edit: PrOtotype svarade bra :)
Och jag frågade då hur länge 10g eaa kommer att bryta fastan? 1-2timmar?
Vad i helvete menar folk som talar om hur länge fastan bryts?
Fasta är inget tillstånd kroppen vet om. Äter du så äter du, fastar du så fastar du. Du bestämmer själv var gränsen går.
prOtotype
2010-05-25, 21:23
Vad i helvete menar folk som talar om hur länge fastan bryts?
Fasta är inget tillstånd kroppen vet om. Äter du så äter du, fastar du så fastar du. Du bestämmer själv var gränsen går.
Poängen med fastan är att få ner insulinnivåerna nära 0. Allt som uppreglerar det kallar vi att bryta fastan.
Poängen med fastan är att få ner insulinnivåerna nära 0. Allt som uppreglerar det kallar vi att bryta fastan.
Känns väldigt mycket som hobbyvetenskap. Fasta är en tid då du inte äter något, inte någon form av tillstånd kroppen går in i.
Kan självklart vara så att jag lyckats missa denna definitionen under de 2 år jag kört och läst på om IF.
En fråga bara. Borde det inte gå att ha ett tex 14h ätfönster. Alltså säg frukost 07.00 och sedan midda 21.00? då fastar man ju mellan 07.00-21.00 och sedan från 21-07. Borde inte kroppen komma in i "fatsan" då?? Bara en tanke...:)
prOtotype
2010-05-25, 22:31
En fråga bara. Borde det inte gå att ha ett tex 14h ätfönster. Alltså säg frukost 07.00 och sedan midda 21.00? då fastar man ju mellan 07.00-21.00 och sedan från 21-07. Borde inte kroppen komma in i "fatsan" då?? Bara en tanke...:)
Dom undersökningar som har gjorts på ämnet har gjorts med 20 och 24h+ fasta. Detta på icketränande individer. Det görs en del antaganden om att man genom träning kan få ner längden på fastan som behövs för att få dom positiva hälsoaspekterna till 16h och då går det att göra en bra kompromiss där det även blir funktionellt i en vardag och man inte behöver äta hela dagsbehovet i ett mål.
Med ett 14 timmars ätfönster så blir fastan bara 10 timmar. Vilket är ganska långt ifrån det.
Martin berkhan menar på att det är bättre att inta lite EAA än att inte göra det, om man slutar äta tidigt, eller om man ska träna på morgonen,
jag ska själv ta en dos 10g nu innan jag går och lägger mig då det inte känns gött att ha promenerat 6km + 1cigg, ramlat i vattnet och skrapat upp hela jävla låret efter min sista måltid sen 18:00, och sen gå och lägga sig.
Nepp 10g EAA för att sluta med en proteinsyntes topp låter bra !
Sen om det är bra eller dåligt, det ger jag fan i.
Dom undersökningar som har gjorts på ämnet har gjorts med 20 och 24h+ fasta. Detta på icketränande individer. Det görs en del antaganden om att man genom träning kan få ner längden på fastan som behövs för att få dom positiva hälsoaspekterna till 16h och då går det att göra en bra kompromiss där det även blir funktionellt i en vardag och man inte behöver äta hela dagsbehovet i ett mål.
Med ett 14 timmars ätfönster så blir fastan bara 10 timmar. Vilket är ganska långt ifrån det.
jo fast man fastar ju först mellan 07-21 och sedan från 21-07. Var lite otydlig, menade att man bara åt två ggr, alltså en gång kl 07 och en gång kl 20.30
Om man basta och fasta? Vad händer då?
Bastafasta låter ju rätt bra ändå.
Bastafasta+EAAkapsla låter ju ännu bättre!
prOtotype
2010-05-25, 22:42
Martin berkhan menar på att det är bättre att inta lite EAA än att inte göra det, om man slutar äta tidigt, eller om man ska träna på morgonen,
jag ska själv ta en dos 10g nu innan jag går och lägger mig då det inte känns gött att ha promenerat 6km + 1cigg, ramlat i vattnet och skrapat upp hela jävla låret efter min sista måltid sen 18:00, och sen gå och lägga sig.
Sen om det är bra eller dåligt, det ger jag fan i.[/QUOTE
Det han rekommenderar är att man använder BCAA/EAA om man tränar tidigt för att kunna ha ätfönstret senare då många tycker att det är svårt att gå och lägga sig med helt tom mage.
Dock tycker jag att skrapsåret låter som en lysande anledning till att tillföra lite extra aminosyror ;) Det som känns bäst är bäst.
[QUOTE=Pintan;4387209]jo fast man fastar ju först mellan 07-21 och sedan från 21-07. Var lite otydlig, menade att man bara åt två ggr, alltså en gång kl 07 och en gång kl 20.30
När du stoppar i dig en stor måltid så tar det ett antal timmar innan den är hanterad av kroppen, så effekten av fastan är ju inte där sekunden du slutar äta. Isf skulle man ju kunna äta 5 mål mat utspridda över hela dagen - bara man inte åt något imellan dom.
Men jag rekommenderar att du provar. Funkar det bra för dig, så kör på. Trivsel i kostvanorna är viktigare.
[QUOTE=JoeyP;4387202]Martin berkhan menar på att det är bättre att inta lite EAA än att inte göra det, om man slutar äta tidigt, eller om man ska träna på morgonen,
Sen om det är bra eller dåligt, det ger jag fan i.[/QUOTE
Det han rekommenderar är att man använder BCAA/EAA om man tränar tidigt för att kunna ha ätfönstret senare då många tycker att det är svårt att gå och lägga sig med helt tom mage.
Dock tycker jag att skrapsåret låter som en lysande anledning till att tillföra lite extra aminosyror ;) Det som känns bäst är bäst.
När du stoppar i dig en stor måltid så tar det ett antal timmar innan den är hanterad av kroppen, så effekten av fastan är ju inte där sekunden du slutar äta. Isf skulle man ju kunna äta 5 mål mat utspridda över hela dagen - bara man inte åt något imellan dom.
Men jag rekommenderar att du provar. Funkar det bra för dig, så kör på. Trivsel i kostvanorna är viktigare.
jo tänkte också på detta. men om man intar ett ytterst litet kcal intag kl 07.00? eller blir man bara hungrigare under dagen då? var bara en fundering som sagt. just nu kör jag mellan ca 12-20, funkar kanon då jag ändå aldrig varit en frukostmänniska!!:)
Helst inga kcal under fastan, men runt 50kcal är okej, dvs lite mjölk i kaffet osv,
så varför inte en dos eaa liksom.
Det där kostillskotten ALA borde väl vara bra då det ska minska insulinpåslaget eller vad det nu gör :D
Orka bry sig. Var äre för mening med PF om man vill inta eaa varannan timme. FASTA ÄT FASTA.
Fördelen med pf är ju att man ska slippa bry sig om att "äta-varannan-timme-annars-katabol" metoden.
Helst inga kcal under fastan, men runt 50kcal är okej, dvs lite mjölk i kaffet osv,
så varför inte en dos eaa liksom.
Det där kostillskotten ALA borde väl vara bra då det ska minska insulinpåslaget eller vad det nu gör :D
Orka bry sig. Var äre för mening med PF om man vill inta eaa varannan timme. FASTA ÄT FASTA.
Fördelen med pf är ju att man ska slippa bry sig om att "äta-varannan-timme-annars-katabol" metoden.
Håller med dig. Detta fenomenet verkar uppstå för att folk är rädda för att muskler bryts ner, och då harm an egentligen inte gått ifrån äta-var-tredje-timmatänket.
Rumble77
2010-05-26, 15:18
Funderar på att testa det nu när jag ska försöka bygga lite muskler.
Hade tänkt att hålla mig till ett litet överskott av kcal.
Just nu äter jag bara frukost, lunch och middag.
Men känner att jag gärna skulle äta mer senare på dagen och då verkar detta bra.
Om jag har fattat det rätt kan en dag då se ut såhär;
07.00: Vaknar
12.30: Lunch
16.00: Tränar
17.00: Äter det mesta av dagens intag här
20.00: Äter ( liknande mängd som lunch kanske?)
20.30 till 12.30: Fastar
Och under fastan kan man alltså dricka smaksatt loka , ramlösa, kaffe etc utan att det påverkar fastan?
Ja.
Det skulle även kunna se ut såhär:
07:00 vaknar
16:00 tränar
17:00 äter flångmycket
19:00 (eller när du fått i dig allt) - 17:00 fasta
prOtotype
2010-05-26, 15:42
Ja.
Det skulle även kunna se ut såhär:
07:00 vaknar
16:00 tränar
17:00 äter flångmycket
19:00 (eller när du fått i dig allt) - 17:00 fasta
Jag provade det där igår och fast jag klarade verkligen inte av att få i mig tillräckligt under kvällen. Det blev bara pina att sitta och försöka.
Ristretto
2010-05-26, 15:52
Jag provade det där igår och fast jag klarade verkligen inte av att få i mig tillräckligt under kvällen. Det blev bara pina att sitta och försöka.
Vad åt du för något? Du kanske åt för mättande mat bara.
Skurit ner mitt matfönster rejält och fungerar helt klockrent!
Äter ett litet lätt mål 15,00
Tränar 17-19. 20,00 Äter jag mitt stora mål.
:hbang:
prOtotype
2010-05-27, 09:29
Vad åt du för något? Du kanske åt för mättande mat bara.
Pasta + grillad kyckling + proteinshake
Sen typ 2 timmar senare 3 scrambled eggs med 1 paket bacon.
Jo, jag förstår att skulle behövt göra det annorlunda, men jag har oftast såpass mycket grejer för mig på eftermiddagarna och trivselfaktorn är det viktigaste, så sålänge jag känner att mina resultat är bra tror jag inte att jag kommer mixtra allt för mycket med det.
Ristretto
2010-05-27, 09:56
Jo, jag förstår att skulle behövt göra det annorlunda, men jag har oftast såpass mycket grejer för mig på eftermiddagarna och trivselfaktorn är det viktigaste, så sålänge jag känner att mina resultat är bra tror jag inte att jag kommer mixtra allt för mycket med det.
Fast det där låter helt okej, inget som är speciellt mättande i mina ögon, förutom fettet på sikt.
Stekta ägg tycker jag mig kunna äta väldigt rejäla lass av utan att bli speciellt mätt av. Sen blir man ju van vid stor volym på mat efter ett tag.
prOtotype
2010-05-27, 10:41
Fast det där låter helt okej, inget som är speciellt mättande i mina ögon, förutom fettet på sikt.
Stekta ägg tycker jag mig kunna äta väldigt rejäla lass av utan att bli speciellt mätt av. Sen blir man ju van vid stor volym på mat efter ett tag.
Jag trodde att jag låg på kaloriunderskott för dagen, men sen när jag insåg att jag hade druckit 1.5L röd mjölk också (tot 900kcal) med 1 portion vassle och 1 portion kasein så kom jag på att det nog var lugnt.
Dock var jag sjukt matt och fick något av en entimmesdepression. Kanske en invänjningsfas - men när jag funderar över det så inser jag att det är alldeles för ofta som jag inte har tid på eftermiddagarna för att kunna få i mig.
Ristretto
2010-05-27, 11:20
Jag trodde att jag låg på kaloriunderskott för dagen, men sen när jag insåg att jag hade druckit 1.5L röd mjölk också (tot 900kcal) med 1 portion vassle och 1 portion kasein så kom jag på att det nog var lugnt.
Dock var jag sjukt matt och fick något av en entimmesdepression. Kanske en invänjningsfas - men när jag funderar över det så inser jag att det är alldeles för ofta som jag inte har tid på eftermiddagarna för att kunna få i mig.
Om du inte ser det som en fördel att få svulla på kvällen och slippa planera mat under dagen så finns det ju knappast något självändamål med det upplägget.
Ät fler ägg. du kan lätt äta 10 st stekta ägg utan att känna av mättnaden speciellt mkt.
prOtotype
2010-05-27, 11:53
Om du inte ser det som en fördel att få svulla på kvällen och slippa planera mat under dagen så finns det ju knappast något självändamål med det upplägget.
Nej speciellt inte iom att jag äter ute varje lunch. Det är ju klart mindre planering. Resultaten duger så det är dags att sluta försöka ändra till det bättre. Just nu är mödan jag lägger på mat nära noll och det är jävulskt bekvämt. Antar att det är därför jag blir lite sugen på att pilla med det. Det känns som att det borde gå att göra mer opti. Tror dock att det kommer vara bättre i längden att ha det väldigt okomplicerat.
Ät fler ägg. du kan lätt äta 10 st stekta ägg utan att känna av mättnaden speciellt mkt.
Nja, tycker det blir så slabbigt efter ett tag. Tror dock att jag ska prova att trycka typ 5 kokta ägg som bonus när jag har ätit klart bara för att kicka upp proteinmängden ett steg.
Nej speciellt inte iom att jag äter ute varje lunch. Det är ju klart mindre planering. Resultaten duger så det är dags att sluta försöka ändra till det bättre. Just nu är mödan jag lägger på mat nära noll och det är jävulskt bekvämt. Antar att det är därför jag blir lite sugen på att pilla med det. Det känns som att det borde gå att göra mer opti. Tror dock att det kommer vara bättre i längden att ha det väldigt okomplicerat.
Nja, tycker det blir så slabbigt efter ett tag. Tror dock att jag ska prova att trycka typ 5 kokta ägg som bonus när jag har ätit klart bara för att kicka upp proteinmängden ett steg.
Du gör givetvis som du vill men tänkte eftersom du hade problem med mättnad :) 5 kokta ägg kommer dock mätta dig mer än 10 stekta ägg. Iallaf är det så för mig.
prOtotype
2010-05-27, 13:29
Du gör givetvis som du vill men tänkte eftersom du hade problem med mättnad :) 5 kokta ägg kommer dock mätta dig mer än 10 stekta ägg. Iallaf är det så för mig.
Mättnad är inte den enda faktorn. När det blir slibbigt och halväckligt så går det självklart att mosa i sig. Sen är frågan hur hög motivationen är till att steka dom där äggen andra dagen. Eller femte. Eller tjugofemte.
Det är bättre att ta en sansad approach som håller i längden istället för att försöka vara extrem och nå failure inom första veckan.
Mättnad är inte den enda faktorn. När det blir slibbigt och halväckligt så går det självklart att mosa i sig. Sen är frågan hur hög motivationen är till att steka dom där äggen andra dagen. Eller femte. Eller tjugofemte.
Det är bättre att ta en sansad approach som håller i längden istället för att försöka vara extrem och nå failure inom första veckan.
Givetvis. Satsa på något du kan köra jämt och ständigt. Funkar inte en massa stekta ägg för dig är det givetvis inte så du ska göra :)
Personligen äter jag runt 10-12 stekta ägg på kvällen de flesta dagarna i veckan. Men jag tycker å andra sidan det är både gott och oproblematiskt att göra det så det är säkert annorlunda för mig än vad det är för dig :)
karlingen
2010-05-27, 13:42
En fråga:
Spelar det någon roll hur man lägger upp tiderna,
Nix
eller är det 16h fasta och 8h som är "viktigt?"
Japp
Tänkte köra igång igen, men äta mellan 14-22 och fasta resten.
Just like me =)
karlingen
2010-05-27, 15:20
Nån mer än mig som känner sig snurrig/yr av PF?
Doctor Snuggles
2010-05-27, 15:27
Hur länge har du gjort det, och får du i dig tillräckligt med mat och nutrienter?
karlingen
2010-05-27, 15:32
Hur länge har du gjort det, och får du i dig tillräckligt med mat och nutrienter?
2 veckor. får i mig samma näring som när jag körde en "vanlig" deff
Har för mig att jag också var lite småyr de första veckorna. Men inget jag haft några större problem med, kroppen var väl bara lite ovan i början, gick över för min del iaf.
delta_mats
2010-05-27, 15:47
Jag äter bara 1 gång per dag.
karlingen
2010-05-27, 15:52
Jag äter bara 1 gång per dag.
Hur orkar du trycka i dig 2000+ kcal på en gång? ;P
Och vad brukar du äta?
Ristretto
2010-05-27, 16:02
Och vad brukar du äta?
Knappast svårt, jag gör det själv varje dag:D.
Ex:
420g tonfisk
80g ost
4 st ägg (170g)
200g fiberhavregryn som gröt med:
50g kakao
50g smör
Sötningsmedel
2700 Kcal, 200g protein.
Imorn ska jag göra det såhär:
250g Makaroner stuvade i 1l lättmjölk
800g kassler
200g Vispgrädde
20g Kakao
+lite sötningsmedel
Och vad brukar du äta?
Man vänjer sig ganska snabbt faktiskt med ett mål om dagen.
Började äta enligt PF för någon månad sedan och oftast blir det ett mål om dagen numera, enklast helt enkelt. Dock kan det ta upp till en timme att käka..
Blir väldigt lätt att äta dagar man kör rikligt med kolhydrater, men dagar det är väldigt mycket protein är det verkligen trögt.
Köttfärs med bönor och tacokryddor är en riktig favorit att storäta på!
karlingen
2010-05-27, 16:05
420g tonfisk
:O:O:O:O:O:O
Kräks efter 140g tonfisk :P
..
Men hur gör du de dagar då du blir sugen på en chokladboll eller nått. Bryter du fastan med en sådan då? :)
Ristretto
2010-05-27, 16:09
:O:O:O:O:O:O
Kräks efter 140g tonfisk :P
..
Men hur gör du de dagar då du blir sugen på en chokladboll eller nått. Bryter du fastan med en sådan då? :)
Nix. Vill jag verkligen ha en så tar jag och äter den på kvällen. Har som inga problem med det. Nog har det väl hänt att man köpt nåt och ätit under dagen nån gång, men när man vet att man får äta halvt ihjäl sig på kvällen är det lätt att stå emot tycker jag.:)
Tonfisk är gott och billigt!
Nix. Vill jag verkligen ha en så tar jag och äter den på kvällen. Har som inga problem med det. Nog har det väl hänt att man köpt nåt och ätit under dagen nån gång, men när man vet att man får äta halvt ihjäl sig på kvällen är det lätt att stå emot tycker jag.:)
Tonfisk är gott och billigt!
Kan bli förbannat trött efter måltiden, brukar du märka av det?
Nästan så man måste gå och sova ett tag efter man käkat ibland.
Händer mig oxå. kallas paltkoma. tror det är för att allt blod i kroppen åker till magen för att smälta all mat, alltså mindre blod i huvet och musklerna. därav tröttehet.:eating:
Rumble77
2010-05-27, 17:23
Skrev ett tidigare inlägg och fick reda på det jag ville :)
Träningsdag
Så skull en typisk dag se ut för mig när jag tränar.
Men då jag bara tränar 3 dagar i veckan så funderar jag på att isåfall
ta bort målet efter träningen så att det ser ut såhär;
Icke-Träningsdag
19.00: Äter ( liknande mängd som lunch kanske?)
Mitt mål är att gå upp i muskelmassa
Väger just nu ca 80 kg på 180 cm.
Tänkte mig då en långsam bulk iom att jag vill lägga på mig minimalt med fett.
Hade tänkt ca 0.5-1 kg per månad. Vad tror ni om det?
prOtotype
2010-05-27, 18:01
Skrev ett tidigare inlägg och fick reda på det jag ville :)
Träningsdag
Så skull en typisk dag se ut för mig när jag tränar.
Men då jag bara tränar 3 dagar i veckan så funderar jag på att isåfall
ta bort målet efter träningen så att det ser ut såhär;
Icke-Träningsdag
Mitt mål är att gå upp i muskelmassa
Väger just nu ca 80 kg på 180 cm.
Tänkte mig då en långsam bulk iom att jag vill lägga på mig minimalt med fett.
Hade tänkt ca 0.5-1 kg per månad. Vad tror ni om det?
Jag tycker det ser jättebra ut.
På vilodagar försöker jag att äta mest fett och protein, och låta det första målet på dagen vara det största.
På träningsdagar äter jag ett mindre mål till lunch och sen moffar jag i mig kolhydrater och protein efter träningen.
Tänk på att använda fler mätmetoder än vågen. Säg att du efter en månad går ner 1.5kg så kanske det känns helt fel, men om du har tappat 2cm runt midjan och ökat biceps med 1 så innebär det ju något helt annat.
Om du inte känner dig säker på att inte bli självblind så skulle jag iaf rekommendera det.
Miniräzer
2010-05-27, 18:51
Icke-Träningsdag
20.30 till 12.30: Fastar[/B]
Icke-Träningsdag, 16.00: Tränar *screwy*
Ristretto
2010-05-27, 18:59
Nja, lite trött blir jag alltid när jag ätit. Lite tröttare blir jag när jag äter jättemycket. Men det spelar ingen roll då jag äter några timmar innan jag går och lägger mig. Jag blir aldrig så trött att jag måste gå och sova.
Visst blir man det. Hamnar alltid i paltkoma. Men det är faktiskt rätt skönt. Man får bara se till att man har lite tid att slappa. Precis ätigt mängder och slöar nu framför datorn :-)
Bendermannen
2010-05-29, 09:30
någon mer än jag som råkar ut för kalla händer under fastperioden? känns som att ju längre det går mellan måltiderna, desto kallare händer får jag. :(
kan man motverkar detta på något sätt?
forslund
2010-05-29, 10:15
någon mer än jag som råkar ut för kalla händer under fastperioden? känns som att ju längre det går mellan måltiderna, desto kallare händer får jag. :(
Det är många som upplever att man fryser mer/lättare vid energiunderskott.
Jag hade det i början. Gick över efterhand.
Cerberus
2010-05-30, 10:04
kalla händer och fötter kanske beror på att mängden adrenalin ökar(som är beta och alfa-agonist), alfa1-receptorer har jag för mig finns i händer och fötter och stryper åt blodkärl när de aktiveras.
stresshormonerna ökar ju vid deff.
Sedan jag deffade (svalt) ned mig för något år sedan så fryser jag - mer eller mindre - nästan konstant.
Blåa händer och läppar är, för mig, med andra ingen ovanlighet :(
Bendermannen
2010-05-31, 14:58
då kan jag utgå från att frusenheten kommer av energiunderskottet och inte har något att göra med PF iaf.
tack för era svar!
RebelYell
2010-05-31, 15:03
Frös mycket då jag deffade som en idiot, helt utan carb refeeds. Sen jag börjat refeeda har jag absolut inget problem med att frysa, trots större underskott och då har jag väldigt lågt kroppsfett. Under 8%. Jag snarare svettas för mycket av det höga proteinintaget.
discocrunkers
2010-05-31, 21:52
Ni som tar er en bläcka nån gång i månaden (eller oftare), hur löser ni upplägget med pf då under helgen?
Ni som tar er en bläcka nån gång i månaden (eller oftare), hur löser ni upplägget med pf då under helgen?
Man måste inte vara helt besatt av att följa 16/8 timmar regeln. Ska du supa en lördag, så sup och ha en rolig kväll. Dagen efter kan du återgå till din normala rytm igen. Antar att det var detta du mena? Menar du kalorimässigt så ligg på ett underskott på söndagen med koncentration på högt proteinintag och lågt kolhydratintag. Så kommer lördagens svineri inte påverka särskilt mycket om du inte äter massa flöt efter krogen osv.
discocrunkers
2010-05-31, 22:12
Man måste inte vara helt besatt av att följa 16/8 timmar regeln. Ska du supa en lördag, så sup och ha en rolig kväll. Dagen efter kan du återgå till din normala rytm igen. Antar att det var detta du mena? Menar du kalorimässigt så ligg på ett underskott på söndagen med koncentration på högt proteinintag och lågt kolhydratintag. Så kommer lördagens svineri inte påverka särskilt mycket om du inte äter massa flöt efter krogen osv.
Tack. Det var del 1 av svaret jag ville åt! Ifall jag råkat dricka upp för mycket kalorier struntar jag i, bulkar ju ändå *drool*
Schroder
2010-05-31, 22:24
exakt, fokusera inte dig allt för blint på 16/8 reglen, utan unna dig lite skit ifall du nu ska supa en dag. bara att ta igen nästa dag som vanligt igen. hålla ett lite lägre kaloriintag samt fokusera på högt proteinintag.
discocrunkers
2010-06-01, 12:49
En till fråga... vad brukar ni vanligtvis äta som pre workout meal? Lite tips på mat som hyffsat snabbt bryts ner...
Hoppar på PF en månad nu för att se ifall något intressant händer... ska bli väldigt kul. Ligger på nån slags långsam semibulk, så planen är runt 1000kcal innan träning, sen runt 2500-3000 efter, uppdelat i två mål + något slags komplement i form av chokladbollssmet eller annat enkelt kaloririkt...
har tänkt mig fasta från 01-17.
karlingen
2010-06-01, 12:56
pre workout meal?? Finns det ens?
Vet att PWO drinkar är att föredra, men meals? *screwy*
chrilledude
2010-06-01, 12:56
Okej, nu börjar man ju undra. Igår vaknade jag kl 13.00, och vid 15.00 började jag må illa för att jag inte hade ätit, så jag tog ett ägg så att jag skulle slippa att kräkas, men jag kräktes upp ägget istället.
Idag vaknade jag kl 12.00 och spydde nyss igen, bara för att jag inte hade ätit något.
Har aldrig vart med om detta förr.. direkt när jag äter är jag inte illamående längre.
What's going on?! Brukar alltid vänta ett par timmar innan jag äter på morgonen.
karlingen
2010-06-01, 12:57
Okej, nu börjar man ju undra. Igår vaknade jag kl 13.00, och vid 15.00 började jag må illa för att jag inte hade ätit, så jag tog ett ägg så att jag skulle slippa att kräkas, men jag kräktes upp ägget istället.
Idag vaknade jag kl 12.00 och spydde nyss igen, bara för att jag inte hade ätit något.
Har aldrig vart med om detta förr.. direkt när jag äter är jag inte illamående längre.
What's going on?! Brukar alltid vänta ett par timmar innan jag äter på morgonen.
Du kanske håller på att bli sjuk?
discocrunkers
2010-06-01, 13:13
pre workout meal?? Finns det ens?
Vet att PWO drinkar är att föredra, men meals? *screwy*
Yep, vad jag förstått så vill inte alla träna direkt efter 16 timmars fasta... alltså, stoppar väll dem flesta här i sig ett mindre måt mal innan dem går ner och tränar?
karlingen
2010-06-01, 13:24
Yep, vad jag förstått så vill inte alla träna direkt efter 16 timmars fasta... alltså, stoppar väll dem flesta här i sig ett mindre måt mal innan dem går ner och tränar?
meningen är ju att du ska träna under din matlucka och inte när du fastar. Och då vore det ju inte rimligt att placera träningen exakt då du borde bryta fastan.
Rätta mig om jag har fel
Doctor Snuggles
2010-06-01, 13:40
Magen kan vara känslig ibland, även om du inte håller på att bli sjuk.
Ägg är kanske inte det bästa att äta på tom mage heller, isf en morot eller ngn grönsak med lite fibrer. Dricka lite te också.
chrilledude
2010-06-01, 13:56
Du kanske håller på att bli sjuk?
Glömde säga att mina syskon har varit magsjuka förra veckan. Det konstiga är att jag spyr innan jag äter, men när jag väl ätit så mår jag bra. Åt stark kyckling nyss utan problem.
Magen kan vara känslig ibland, även om du inte håller på att bli sjuk.
Ägg är kanske inte det bästa att äta på tom mage heller, isf en morot eller ngn grönsak med lite fibrer. Dricka lite te också.
Det var det första jag såg som gick snabbt att äta. Tack för tipsen, ska se om det fungerar. :)
discocrunkers
2010-06-01, 14:44
Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.
Karlingen, jag rättar dig eftersom du har fel :)
Joe Hardgainer
2010-06-01, 14:47
meningen är ju att du ska träna under din matlucka och inte när du fastar. Och då vore det ju inte rimligt att placera träningen exakt då du borde bryta fastan.
Rätta mig om jag har fel
Ja det stämmer. Det är väldigt individuellt det där. En del IF:are jag har snackat med känner att de måste ha lite mat i sig för att orka med både mentalt och fysiskt när dom tränar. Andra, som jag själv, har inga problem att träna på tom mage efter 20 timmar på tom mage. Jag upplever t.ex. att jag har presterat som bäst efter att ha fastat i drygt 16 timmar.
discocrunkers
2010-06-01, 15:34
Ja det stämmer. Det är väldigt individuellt det där. En del IF:are jag har snackat med känner att de måste ha lite mat i sig för att orka med både mentalt och fysiskt när dom tränar. Andra, som jag själv, har inga problem att träna på tom mage efter 20 timmar på tom mage. Jag upplever t.ex. att jag har presterat som bäst efter att ha fastat i drygt 16 timmar.
Intressant det där... jag ska ge det ett försök nångång. Jag har 20 minuter kvar tills jag kan sätta i mig en kycklingfajita... känns inte alls som om att jag skulle kunna ge speciellt mycket om jag knatade ner till gymmet nu... och hur är det ifall du t.ex. drar i dig rage och malto+eea... räknas det som att bryta fastan?
Doctor Snuggles
2010-06-01, 16:14
Intressant det där... jag ska ge det ett försök nångång. Jag har 20 minuter kvar tills jag kan sätta i mig en kycklingfajita... känns inte alls som om att jag skulle kunna ge speciellt mycket om jag knatade ner till gymmet nu... och hur är det ifall du t.ex. drar i dig rage och malto+eea... räknas det som att bryta fastan?
Återigen, det är ingen av/på knapp där om man råkar "bryta fastan" så uteblir alla positiva effekter - det är mer eller mindre en glidande skala. I annat fall så skulle man inte få något ut av att köra 16h fasta ens, då alla studier utförts med 20/24h fasteperioder.
discocrunkers
2010-06-01, 16:33
Återigen, det är ingen av/på knapp där om man råkar "bryta fastan" så uteblir alla positiva effekter - det är mer eller mindre en glidande skala. I annat fall så skulle man inte få något ut av att köra 16h fasta ens, då alla studier utförts med 20/24h fasteperioder.
Nej, det förstår jag. Men ska man hela tiden tumma på tiderna så kan man ju lika väl skippa alltihopa. Kör jag så kör jag ordentligt, annars kan det vara.
Joe Hardgainer
2010-06-01, 16:46
Nej, det förstår jag. Men ska man hela tiden tumma på tiderna så kan man ju lika väl skippa alltihopa. Kör jag så kör jag ordentligt, annars kan det vara.
Visst anpassar man schemat en aning. Ibland blir det 12 timmar och ibland 24. Att träna fastande och på tom mage är helt skilda saker. Jag tränar aldrig fastande. Alltid EAA/BCAA före och efter tränigen ifall ätarfönstret efteråt. Annars blir man ju katabol :D
discocrunkers
2010-06-01, 20:40
Visst anpassar man schemat en aning. Ibland blir det 12 timmar och ibland 24. Att träna fastande och på tom mage är helt skilda saker. Jag tränar aldrig fastande. Alltid EAA/BCAA före och efter tränigen ifall ätarfönstret efteråt. Annars blir man ju katabol :D
Jag som är snurrig kanske, men är inte att träna fastande och att träna på tom mage samma sak? Eftersom magen borde vara tom när man fastar? :smash:
Eller menar du att du aldrig tränar under fastan, ergo under ditt matfönster... ergo, att du alltså har mat i magen när du tränar?
prOtotype
2010-06-01, 20:49
Bryt fastan senare än vanligt (mitt ätfönster är 12-20, om jag ska dricka kanske det bryts 16 istället) och försök hålla dig till högproteinkost. Typ torrare köttsorter. Fyllekäka INTE.
Karlingen, jag rättar dig eftersom du har fel :)
Berkhan skriver mer och mer om fördelar med fastande träning. Senaste inlägget på hans sida är om det.
discocrunkers
2010-06-01, 21:29
Bryt fastan senare än vanligt (mitt ätfönster är 12-20, om jag ska dricka kanske det bryts 16 istället) och försök hålla dig till högproteinkost. Typ torrare köttsorter. Fyllekäka INTE.
Berkhan skriver mer och mer om fördelar med fastande träning. Senaste inlägget på hans sida är om det.
Hur har ni energi att ge allt under lite mer än en timme, efter att fastat i 16 till 20 timmar? Jag ska pröva det, men känns mest som det kommer resultera i illamående och usla resultat... *rolleyes*
Ristretto
2010-06-01, 21:33
Hur har ni energi att ge allt under lite mer än en timme, efter att fastat i 16 till 20 timmar? Jag ska pröva det, men känns mest som det kommer resultera i illamående och usla resultat... *rolleyes*
Tvärt om. Jag presterar bättre sen jag börjat träna efter 21-22h fasta istället för att göra det efter att jag ätit ex. lunch några timmar innan.
prOtotype
2010-06-01, 21:37
Jag har bara provat det en gång och då var jag inte nöjd för att det var för svårt att få i mig tillräckligt med kalorier efter träningen. Jag tror det handlar väldigt mycket om att vänja sig vid det, kan vara så att det blir lite jobbigt första veckan eller så.
Men jag ska ge det mer försök, speciellt nu när sommaren kommer och det vore väldigt skönt att få njuta av vädret under lunchen istället för att sitta inne någonstans och käka.
Ashenshugar777
2010-06-02, 11:38
Det kommer ju bero på en rad faktorer.
Men om man har ätit bra dagen innan så kommer musklerna vara fyllda på glykogen osv & med lite BCAA/EAA innan träningen så slipper man vara katabol. Insulinnivåerna som blir av det åker snabbt ner och man får fördelarna av fasta utan nackdelarna (katabolism)
Disco du verkar ganska ny till IF så läs
http://leangains.blogspot.com/2010/04/leangains-guide.html
Alla frågor du möjligtvis har kommer besvaras av den.
darocker
2010-06-02, 12:14
Det kommer ju bero på en rad faktorer.
Men om man har ätit bra dagen innan så kommer musklerna vara fyllda på glykogen osv & med lite BCAA/EAA innan träningen så slipper man vara katabol. Insulinnivåerna som blir av det åker snabbt ner och man får fördelarna av fasta utan nackdelarna (katabolism)
Disco du verkar ganska ny till IF så läs
Alla frågor du möjligtvis har kommer besvaras av den.
Jag har kört IF mer än 6 månader nu. De är ett bra sätt o ligga på lågt kalorintag utan att behöva känna hungerskänslor och tappa vikt. MEN, nu provade jag köra 2v med helt vanligt matintag, frukost-lunch-middag osv. Måste säga att jag fick klart mer energi till gymmet.
vicarious
2010-06-02, 18:14
Jag som är snurrig kanske, men är inte att träna fastande och att träna på tom mage samma sak? Eftersom magen borde vara tom när man fastar? :smash:
Nej det är inte samma sak. Tränar du på tom mage kan du ändå ha intagit t ex fria aminosyror såsom EAA innan, som snabbt går vidare och absorberas i tarmen, men magen är ändå tom.
Tränar man fastande har man inte intagit nånting alls på X antal timmar.
karlingen
2010-06-03, 08:51
hur funkar Multivitamin-tabletter under fastan? "Tillåtet" ?
hur funkar Multivitamin-tabletter under fastan? "Tillåtet" ?
Varför inte ta dem tillsammans med måltid?
karlingen
2010-06-03, 08:59
Varför inte ta dem tillsammans med måltid?
:naughty: smart..
prOtotype
2010-06-03, 09:39
Jag har kört IF mer än 6 månader nu. De är ett bra sätt o ligga på lågt kalorintag utan att behöva känna hungerskänslor och tappa vikt. MEN, nu provade jag köra 2v med helt vanligt matintag, frukost-lunch-middag osv. Måste säga att jag fick klart mer energi till gymmet.
Låg du på kaloribalans eller underskott nu när du provade att äta vanligt?
Förvirring uppstår. Man man äter kl20 och sen kl12 dagen efter. Så har man väl bara fastat 4 timmar? För det tar väl cirka 10-12 timmar för kroppen att gå in i fasta från sista målet?
prOtotype
2010-06-03, 12:56
Förvirring uppstår. Man man äter kl20 och sen kl12 dagen efter. Så har man väl bara fastat 4 timmar? För det tar väl cirka 10-12 timmar för kroppen att gå in i fasta från sista målet?
Fastan är perioden du inte äter. Sen hur lång tid det tar för kroppen att bearbeta en måltid ligger medräknat i vilka effekter man förväntar sig av det.
discocrunkers
2010-06-03, 21:32
Känner att jag kommer ha svårt att kunna ligga på kaloriöverskott... hellvette vad jag är mätt när jag sätter igång med middag nr 2 :)
Jo, det är problematiskt. 2500 kcal slinker ner utan problem i en måltid. Sedan börjar det gå trögt.
Håller med PF på bulk det blir tungt. Men gäller att titta på proffsen :-)
http://www.youtube.com/watch?v=HgqbCq_sxmo
Ristretto
2010-06-04, 07:25
Men om man har problem så kan man ju alltid köra på 16/8. Då borde det ju inte vara några problem, i princip bara frukosten som försvinner. Energin från en frukost borde inte vara några problem att dela upp mellan Lunch, mellan mål och middag(efter träning).
Så länge jag slipper äta frukost är jag nöjd. Man hinner ändå aldrig njuta av maten på morgonen.
Men om man har problem så kan man ju alltid köra på 16/8. Då borde det ju inte vara några problem, i princip bara frukosten som försvinner. Energin från en frukost borde inte vara några problem att dela upp mellan Lunch, mellan mål och middag(efter träning).
Så länge jag slipper äta frukost är jag nöjd. Man hinner ändå aldrig njuta av maten på morgonen.
+1, fyfasen vad jag ogillar frukost numera*gah!*
Ristretto
2010-06-04, 07:39
+1, fyfasen vad jag ogillar frukost numera*gah!*
Haha, ja. Man måste börja gå på toa vid fel tillfällen av det. Bara en sån sak.*gah!*
haha, ja. Man måste börja gå på toa vid fel tillfällen av det. Bara en sån sak.*gah!*
+1
discocrunkers
2010-06-04, 13:57
Fortfarande... ifall man väljer att träna fastande, så har jag i mitt fall 3000-4000 kcal att proppa i mig på 8 timmar... det är en utmaning. För mig iallfall... :)
MrBurner
2010-06-04, 14:35
Har läst The Warrior Diet av Ori Hofmekler, han förespråkar ju i stort sett periodisk fasta. Det jag lägger märke till är att han verkar anse att man ska äta småmängder med tillskott under dagen så att hjärnan orkar med bättre.
Jag vill ju ogärna utsätta min hjärna för extra slitage genom att inte ge den tillräckligt med bränsle under dagarna. Jag upplever ju att jag är mer kvick och snabb men hur man upplever något stämmer inte alltid överens med verkligheten.
Frågan är ju om man egentligen bör ta det herr Hofmekler skrivit med en nypa salt?
Huffa, har varit en slitsam dag i dag men jag tror jag klarade att sammansätta en mening ganska ok :)
Han förespråkar väl att man skall äta som de gammla grekerna gjorde. Något litet som en frukt eller ägg under dagen var okey. Men minns inte att han skrev något om slitage på hjärnan. Kanske beror på att jag provat kosten nu i en månad nu :-) Ner i vikt går man i alla fall.
Vinylsvarv
2010-06-04, 15:10
Fortfarande... ifall man väljer att träna fastande, så har jag i mitt fall 3000-4000 kcal att proppa i mig på 8 timmar... det är en utmaning. För mig iallfall... :)
Jag kör nu ca 3000 kcal per dag "bulk" har inga problem med att få i mig det på 8 timmar, 3 måltider delar upp det ungefär så att det blir 1000 kcal per måltid ibland blir det mer till lunchen och då blir det bara ett lite mindre mellanmål.
Så här kör jag:
12.00 Lunch
15.00 Mellanmål
19.30 Middag
Doctor Snuggles
2010-06-04, 15:28
Har läst The Warrior Diet av Ori Hofmekler, han förespråkar ju i stort sett periodisk fasta. Det jag lägger märke till är att han verkar anse att man ska äta småmängder med tillskott under dagen så att hjärnan orkar med bättre.
Jag vill ju ogärna utsätta min hjärna för extra slitage genom att inte ge den tillräckligt med bränsle under dagarna. Jag upplever ju att jag är mer kvick och snabb men hur man upplever något stämmer inte alltid överens med verkligheten.
Frågan är ju om man egentligen bör ta det herr Hofmekler skrivit med en nypa salt?
Huffa, har varit en slitsam dag i dag men jag tror jag klarade att sammansätta en mening ganska ok :)
Periodisk fasta verkar vara "neuroprotective" så ngn slitage sker knappast, tvärtom. För många kan det vara en övergångsperiod tills hjärnan är van vid att inte få bränsle under dagen. Men det är inget direkt fel med små mångder socker under dagen för att hålla hjärnan flytande, iaf till en början. Om inte annat så kan det vara skönt för magen med en liten bit grovt bröd eller en morot eller ngt på morgonen/dan.
Doctor Snuggles
2010-06-04, 15:31
Det roliga är att detta är exakt tvärtom mot vad som alltid rekommenderades i skolan och för övrigt. "Frukosten är dagens viktigaste mål" och allt sådant.
Jag tyckte alltid frukost var apjobbigt, stressigt som sagt, och magen hade inte vaknat till liv än. Piggare blev jag inte heller, snarare tvärtom.
Vinylsvarv
2010-06-04, 15:38
Det roliga är att detta är exakt tvärtom mot vad som alltid rekommenderades i skolan och för övrigt. "Frukosten är dagens viktigaste mål" och allt sådant.
Jag tyckte alltid frukost var apjobbigt, stressigt som sagt, och magen hade inte vaknat till liv än. Piggare blev jag inte heller, snarare tvärtom.
Ja jag blev också inte piggare utan tvärtom. Nu när jag kört PF i 4 veckor har jag märkt att jag blivit något piggare än då nu när jag äter mitt första mål och lunch 12.00
discocrunkers
2010-06-05, 03:01
Jag kör nu ca 3000 kcal per dag "bulk" har inga problem med att få i mig det på 8 timmar, 3 måltider delar upp det ungefär så att det blir 1000 kcal per måltid ibland blir det mer till lunchen och då blir det bara ett lite mindre mellanmål.
Så här kör jag:
12.00 Lunch
15.00 Mellanmål
19.30 Middag
Du tränar innan ditt ätarfönster börjar eller?
Vinylsvarv
2010-06-05, 08:22
Du tränar innan ditt ätarfönster börjar eller?
Japp.
Ristretto
2010-06-05, 11:47
Se det positivt, mindre risk att du bulkar dig fet.
discocrunkers
2010-06-06, 12:18
Se det positivt, mindre risk att du bulkar dig fet.
Jo, jag får göra det. Lite småtjock är man ju redan ;)
Corleone
2010-06-06, 12:39
Tappar skarphet!
Kör periodiskt 5 av 7 dagar med vanlig frukost de 2 andra dagarna för kaffets skull på morgonen men tycker att jag blir blaskig vid periodisk fast. Någon som har liknande erfarenheter?
Verkar som om vätskan vandrar ut till skinnet. Ligger på c:a 500 Kcal underskott med c:a 100 gr kolisar totalt. +50bast/180cm/102kg/10%BodPod.
Någon med tips?
vicarious
2010-06-06, 15:44
Tappar skarphet!
Kör periodiskt 5 av 7 dagar med vanlig frukost de 2 andra dagarna för kaffets skull på morgonen men tycker att jag blir blaskig vid periodisk fast. Någon som har liknande erfarenheter?
Verkar som om vätskan vandrar ut till skinnet. Ligger på c:a 500 Kcal underskott med c:a 100 gr kolisar totalt. +50bast/180cm/102kg/10%BodPod.
Någon med tips?
Att dricka kaffe är inget som bryter "fastan" nämvärt. Häller du i flera skopor socker och 1 dl mjölk så kanske, men annars behöver du inte oroa dig.
nogger schwarz
2010-06-06, 20:10
Är det någon mer än jag som (när det gäller att klossa alltså) upplever ökad volym och minskad frekvens? Minskad som i mer sällan då. Jag skiter kanske varannnan dag nu, max. Ofta var tredje. Att jämföra med åtminstone en gång om dagen när jag äter utspritt (samma kcalintag).
Jag gjorde mitt livs första touchdown efter kanske en vecka på pf.
Ristretto
2010-06-06, 20:54
jag gör ungefär en touchdown per dag.
Finns antagligen någonstans här, men för att slippa bläddra igenom 160 sidor ställer jag frågan i vilket fall:
Vad är bra att bryta fastan med? Själv inleder jag dagens första mål med lite EAA tätt följt av vassle och sedan någonting proteinrikt så som en bit torsk eller kött. Ett par timmar senare EAA->Träning->EAA->15min sen vassle->45min till sen vräka i mig mat.
Det känns på något sätt som att det man bryter fastan med gör skillnad. Kan vara ute och cykla.
vicarious
2010-06-06, 22:36
Finns antagligen någonstans här, men för att slippa bläddra igenom 160 sidor ställer jag frågan i vilket fall:
Vad är bra att bryta fastan med? Själv inleder jag dagens första mål med lite EAA tätt följt av vassle och sedan någonting proteinrikt så som en bit torsk eller kött. Ett par timmar senare EAA->Träning->EAA->15min sen vassle->45min till sen vräka i mig mat.
Det känns på något sätt som att det man bryter fastan med gör skillnad. Kan vara ute och cykla.
EAA fungerar nog lika bra som något annat. Jag brukar ta vassle med mjölk. Optinoja. Så länge det är proteinrikt.
chrilledude
2010-06-06, 22:43
Bara jag som börjat kräkas av att dricka kaffe på tom mage? (kör inte PF) Har kanske inget med PF att göra, men många av er dricker ju kaffe på fastan.
Bara jag som börjat kräkas av att dricka kaffe på tom mage? (kör inte PF) Har kanske inget med PF att göra, men många av er dricker ju kaffe på fastan.
Jag har nästan slutat dricka kaffe, max 1-2 ggr i veckan. Blir risig i magen av det på fastan, tar hellre lite grönt te.
Dock har jag börjat inta koffeintabletter mer regelbundet inför varje pass, dock max 300Mg
Det var lagom kul att få i sig 7 tabletter (1400MG*slap**screwy*)
Jag har nästan slutat dricka kaffe, max 1-2 ggr i veckan. Blir risig i magen av det på fastan, tar hellre lite grönt te.
Dock har jag börjat inta koffeintabletter mer regelbundet inför varje pass, dock max 300Mg
Det var lagom kul att få i sig 7 tabletter (1400MG*slap**screwy*)
Där är det tvärtom för mig. Espresso/kaffe får jag i mig utan problem under fastan. Dricker jag grönt te så håller jag på att spy.
karlingen
2010-06-07, 08:36
Där är det tvärtom för mig. Espresso/kaffe får jag i mig utan problem under fastan. Dricker jag grönt te så håller jag på att spy.
Samma här !
Är det någon mer än jag som (när det gäller att klossa alltså) upplever ökad volym och minskad frekvens? Minskad som i mer sällan då. Jag skiter kanske varannnan dag nu, max. Ofta var tredje. Att jämföra med åtminstone en gång om dagen när jag äter utspritt (samma kcalintag).
Hahah härligt att du ta fram det :-) Har också känt att man inte skiter lika ofta men läger rediga klossar när man väl gör det. Tror nog det är så för alla som är inne på PF eller att så är det så för man äter mindre.
Livs första touchdown. Då måste man ju gratulera :-)
Bendermannen
2010-06-07, 10:16
Hahah härligt att du ta fram det :-) Har också känt att man inte skiter lika ofta men läger rediga klossar när man väl gör det. Tror nog det är så för alla som är inne på PF eller att så är det så för man äter mindre.
Livs första touchdown. Då måste man ju gratulera :-)
uscha, då är jag inte ensam om detta. känns lite läskigt när inte ens vanliga spolningen räcker, utan man måste hjälpa till med borsten för att få ner skiten i avloppsystemet. jag äter dessutom en hel del en del psyllium- och linfrö, vilket säkert bidrar en del det också till den väl tilltagna volymen.
när jag körde PF var kaffet livsuppehållande ;)
SKönt att ge magen något även om det är näringslöst.
Enkelt förklarat. Handlar det om att äta hela dagens kcal intag under t.ex. 12-20.00? Sedan fasta från 20.00 till 12.00? Isåfall är det ett enkelt och skönt koncept.
Ja. Eller mellan 18 och 20. Eller valfri annan tidsperiod. Största måltiden (eller bättre, all mat) efter träning.
discocrunkers
2010-06-07, 14:51
Hur är det att bryta fastan med malto? Alltså: eaa - träning - eaa + malto - sen äta
Hur är det att bryta fastan med malto? Alltså: eaa - träning - eaa + malto - sen äta
Då bryter du fastan med malto, helt enkelt. Ungefär som att bryta fastan med banan eller en kebabpizza..
karlingen
2010-06-07, 16:03
max 20kcal under fasta har jag läst
Ristretto
2010-06-07, 19:14
Tänkte bara tala om för alla att jag kört min första dag med periodisk fasta och skogsplantering nu. Planterade 8 timmar i sträck helt utan mat eller kaffe, bara vatten och det gick bra.
karlingen
2010-06-07, 19:18
Tänkte bara tala om för alla att jag kört min första dag med periodisk fasta och skogsplantering nu. Planterade 8 timmar i sträck helt utan mat eller kaffe, bara vatten och det gick bra.
bra jobbat! :thumbup:
forslund
2010-06-07, 19:52
Berätta gärna hur det gick vid veckans slut. Intressant att se ifall det blir någon skillnad då. :)
fotbollskungen
2010-06-07, 23:19
Hej,
Har kört PF i snart 1 vecka och jag trivs jättebra med det. Skillnaden med mig är att jag styrketränar inte speciellt mycket (1 gång i veckan kanske). Jag spelar däremot fotboll 3 gånger i veckan (3x90 minuter) och sen match på helgen.
Det jag undrar över är hur mycket kolhydrater som jag ska äta procentmässigt av min kost. De senaste dagarna har jag ätit väldigt mycket proteiner och hållit mig borta ifrån kolhydraterna, men det fungerar inte för mig. Fick sådan huvudvärk på träningen idag och jag tror det beror på för få kolhydrater
Mitt mål är att tappa vikt sakta men säkert. Tänkte gå ner 8-9 Kilo på 3 månader.
Vad tror ni om detta upplägg
Lunch 14:00 - 500 Kcal
Mål innan träning 18:00 300 Kcal
Mål efter träning 20:30 1200 Kcal
Totalt 2000 Kalorier
Vad tycker ni om att målet innan träning enbart består av kolhydrater så jag har bra med energi till träningen?
Överlag är jag inne på Mikaelj's spår med fullfet kost och dra ner på kolhydraterna och jag trivs bra med, men jag känner själv att jag inte kan ta bort det helt för det ger mej sådan bra energi.
prOtotype
2010-06-08, 08:07
Hej,
Har kört PF i snart 1 vecka och jag trivs jättebra med det. Skillnaden med mig är att jag styrketränar inte speciellt mycket (1 gång i veckan kanske). Jag spelar däremot fotboll 3 gånger i veckan (3x90 minuter) och sen match på helgen.
Det jag undrar över är hur mycket kolhydrater som jag ska äta procentmässigt av min kost. De senaste dagarna har jag ätit väldigt mycket proteiner och hållit mig borta ifrån kolhydraterna, men det fungerar inte för mig. Fick sådan huvudvärk på träningen idag och jag tror det beror på för få kolhydrater
Mitt mål är att tappa vikt sakta men säkert. Tänkte gå ner 8-9 Kilo på 3 månader.
Vad tror ni om detta upplägg
Lunch 14:00 - 500 Kcal
Mål innan träning 18:00 300 Kcal
Mål efter träning 20:30 1200 Kcal
Totalt 2000 Kalorier
Vad tycker ni om att målet innan träning enbart består av kolhydrater så jag har bra med energi till träningen?
Överlag är jag inne på Mikaelj's spår med fullfet kost och dra ner på kolhydraterna och jag trivs bra med, men jag känner själv att jag inte kan ta bort det helt för det ger mej sådan bra energi.
Kolla på leangains.com om fastande träning. Det hade en hel del fördelar för uthållighetsträning, så om du tränar fastande och sen spelar match med lite käk i magen så lägger du upp för bra prestationer när det är som viktigast.
Efter en fotbollsträning så skulle jag mosa i mig kolhydrater och protein btw, du behöver verkligen inte hålla igen på det på träningsdagar.
Jag tror att huvudvärken kommer från underskottet. Vad har du räknat på att du behöver och hur stort underskott siktar du på?
fotbollskungen
2010-06-08, 09:25
Efter en fotbollsträning så skulle jag mosa i mig kolhydrater och protein btw, du behöver verkligen inte hålla igen på det på träningsdagar.
Jag tror att huvudvärken kommer från underskottet. Vad har du räknat på att du behöver och hur stort underskott siktar du på?
Okej, kolhydrater före och efter träning har jag förstått är viktigt för återhämtningen. Hur många % av mitt 1200 Kcal mål ska jag sikta på att vara kolhydrater?
Jag ligger nog på 2500 kalorier kaloribalans (75Kg, 172cm), så runt 500 Kalorier minus om dagen.
Okej, kolhydrater före och efter träning har jag förstått är viktigt för återhämtningen.
Kolhydrater efter träningen fyller på muskelglykogenlagrena. Vilken återhämtning pratar du om?
Kolhydrater före känns poänglöst i större mängder än 5-10g för att höja blodsockret. Efter, om du skall äta dem då du har bättre insulinkänslighet.
Kolhydrater efter träningen fyller på muskelglykogenlagrena.
Du skulle inte räkna det som en del av en återhämtning?
Du skulle inte räkna det som en del av en återhämtning?
Så länge man är överens om begreppet "återhämtning". Många använder ordet utan att egentligen fundera över/veta vad det betyder, även om fotbollskungen kanske har det.
fotbollskungen
2010-06-08, 19:13
Så länge man är överens om begreppet "återhämtning". Många använder ordet utan att egentligen fundera över/veta vad det betyder, även om fotbollskungen kanske har det.
Okej jag erkänner, återhämtning är något jag har lärt hört i alla tider men som sagt aldrig reflekterat över. Vad syftar du på när du menar att jag kan skippa kolhydraterna? Det går emot vad jag har läst och lärt mig, men du verkar vettig så om du orkar förklara så vore jag tacksam :)
Är det några risker med att köra detta som yngre. Typ en modifierad version:
09.00: 1dl mjölk
13.00: 3dl kaffe
14.15-15.30 TRÄNING
16.00: 20g vassle 3dl mjölk 5g f-carbs
17.00: 400g pasta 400g köttfärsås
17.30: 1l proviva
18.00: 20g vassle 3 dl mjölk 3 ägg
19.00: 200g kyckling 100g potatis 100g sås
Modifierat, skulle nämligen må bra av detta då jag endast är hungrig efter träning. Eller är jag helt fel ute?
Är det några risker med att köra detta som yngre. Typ en modifierad version:
09.00: 1dl mjölk
13.00: 3dl kaffe
14.15-15.30 TRÄNING
16.00: 20g vassle 3dl mjölk 5g f-carbs
17.00: 400g pasta 400g köttfärsås
17.30: 1l proviva
18.00: 20g vassle 3 dl mjölk 3 ägg
19.00: 200g kyckling 100g potatis 100g sås
Modifierat, skulle nämligen må bra av detta då jag endast är hungrig efter träning. Eller är jag helt fel ute?
Varför skiter du inte i mjölken kl 09 om du bara dricker 1 dl?? Spara den till senare istället. självklart kan man köra den som yngre (?). Skillnaden blir ju att man hoppar över frukosten typ. Många ungdomar som gör det, inkl jag :)
Varför skiter du inte i mjölken kl 09 om du bara dricker 1 dl?? Spara den till senare istället. självklart kan man köra den som yngre (?). Skillnaden blir ju att man hoppar över frukosten typ. Många ungdomar som gör det, inkl jag :)
Ok, skiter i den. ;)
Reagerade på Sverkers inlägg på första sidan: Frisk individ 18-65 år. Är ändå bara 14 än. ;)
Ok, skiter i den. ;)
Reagerade på Sverkers inlägg på första sidan: Frisk individ 18-65 år. Är ändå bara 14 än. ;)
Ska ju inte vara några problem, så länge du får i dig tillräckligt med käk:)
Får hoppas det. :D *flex*
Grandmaster
2010-06-10, 07:32
Ok, skiter i den. ;)
Det finns inga risker med periodisk fasta för unga/växande individer under förutsättning att du får i dig adekvat näring när du väl äter. Studier på gravida kvinnor och barn under Ramadan visar inga avvikelser på de parametrar som är relevanta i sammanhanget, exempelvis tillväxtkurva, IGF-1/GH och dylikt.
Det finns inga risker med periodisk fasta för unga/växande individer under förutsättning att du får i dig adekvat näring när du väl äter. Studier på gravida kvinnor och barn under Ramadan visar inga avvikelser på de parametrar som är relevanta i sammanhanget, exempelvis tillväxtkurva, IGF-1/GH och dylikt.
Grymt Grandmaster!:)
Jag skulle behöva lite hjälp med att lägga upp ett PF schema för skiftarbete.
Jobbar sju dagar på rad, ledig fyra/fem.
Förmiddag 06-14
Förmiddag 06-14
Eftermiddag 14-22
Eftermiddag 14-22
Natt 22-06
Natt 22-06
Natt 22-06
Eftersom arbetstiden varierar så måste även min träning och mattider göra det.
Funkar det ens att köra periodisk fasta med dom här tiderna?
Efter att ha jobbat förmiddag så är det ju inga problem att träna sen hem och käka.
Men till Eftermiddagskiftet så måste jag träna innan jobbet och möjligen äta precis innan 14.00
Och Nattskiften??
Känns svårt att få ett bra upplägg tyvärr.
Okej jag erkänner, återhämtning är något jag har lärt hört i alla tider men som sagt aldrig reflekterat över. Vad syftar du på när du menar att jag kan skippa kolhydraterna? Det går emot vad jag har läst och lärt mig, men du verkar vettig så om du orkar förklara så vore jag tacksam :)
Återhämtning i det här fallet betyder att du lagrar in det muskelglykogen du gjorde av med när du rörde på dig.
Jag skulle behöva lite hjälp med att lägga upp ett PF schema för skiftarbete.
Nattjobb och PF går inte så bra ihop vad jag hört. Kanske kan köra PF de dagar du kan.
Jag har deffat i ca 7 veckor nu, men jag ska börja testa periodisk fasta nu p.g.a att det passar mig för att jag börjar jobba om några dagar.
Funkar det med periodisk fasta när man bulkar också, finns det några fördelar med det?
MrBurner
2010-06-10, 13:29
Om man nu ska bulka så kan det nog löna sig att utöka ätfönstret lite, givetvis beror det ju på hur stort/litet man håller det annars. Personligen så har jag börjat få problem med att jag har för mycket i magsäcken så jag misstänker att jag lär utöka mitt ätfönster till 17/7 då jag är lite orolig över att få en övre magmun som "jävlas".
Du har ingen studie på rak arm tro?
Kan tillägga om du missade jag endast är 14 år(1996) än.
Tror inte det ska vara några problem. Har en klasskamrat som har vuxit säkert 1dm senaste året, han hat aldrig käkat
frukost i hela sitt liv, äter väldigt lite lunch och extremt
mycket middag:)
Som 14-åring så ska du äta allt du kommer över och lyfta allt du kan, inte ska du börja OCD:a kring kosten på det där viset nu. Det är ju rent vansinne. Träna och ät som ett svin medan du har chansen.
Eddie Vedder
2010-06-10, 14:15
Studie på vad?
Långtidsstudier över 14-åringar som äter enligt periodisk fasta? Fråga dig det motsatta, finns det överhuvudtaget någon fördel med att äta t.ex. fem gånger fördelat över dagen?
Hur ser det ut i de kulturer där man inte äter enligt svensk norm? Människor är friska och lever till vuxen ålder ändå.
Studie på vad?
Långtidsstudier över 14-åringar som äter enligt periodisk fasta? Fråga dig det motsatta, finns det överhuvudtaget någon fördel med att äta t.ex. fem gånger fördelat över dagen?
Hur ser det ut i de kulturer där man inte äter enligt svensk norm? Människor är friska och lever till vuxen ålder ändå.
Det är snarare mina föräldrar som säger att det är farligt att äta 1-3 måltider om dagen. Jag förstår det själv ju. Kolestrolvärdena känns lite sackigt kanske?
Som 14-åring så ska du äta allt du kommer över och lyfta allt du kan, inte ska du börja OCD:a kring kosten på det där viset nu. Det är ju rent vansinne. Träna och ät som ett svin medan du har chansen.
Vad har du för belägg med att säga att jag ska äta mest hela tiden? Förstår inte varför jag inte lika gärna kunna äta allt inom 4h, är noga med att få i mig allt jag behöver. Och har en bra koll.
Tycker nog du skall äta med dina föräldrar är ju lite socialt att äta med dem också. Dumt att köra igång med PF om man är 14 år.
Tycker nog du skall äta med dina föräldrar är ju lite socialt att äta med dem också. Dumt att köra igång med PF om man är 14 år.
Äter med mina föräldrar, har inte ens skrivit något annat.
Vart får ni alla argument om att det skulle vara farligt?
WHITEFOLKS
2010-06-10, 15:04
Det är ingen som säger att det är farligt, de tycker bara det är onödigt för dig att lägga ner fokus och energi på något sådant som PF.
Det är ingen som säger att det är farligt, de tycker bara det är onödigt för dig att lägga ner fokus och energi på något sådant som PF.
Behöver inte lägga ned tid och energi på det heller. Är endast hungrig på eftermiddagen.
Behöver inte lägga ned tid och energi på det heller. Är endast hungrig på eftermiddagen.
Samma här! Kör pf om du vill! Inte precis så att kroppen inte kan tillgodogöra sig maten bara för att den kommer in under en kortare tidsperiod. Så länge man käkar bra mat så e de lugnt!
Egentligen är det mest i Sverige o kanske USA där folk påstår att man "ska äta lite o ofta". Hos mina släktingar i Ital käkar man tex lite frukost, lite lunch o FET midda. Detta tror jag beror på värmen.
Samma här! Kör pf om du vill! Inte precis så att kroppen inte kan tillgodogöra sig maten bara för att den kommer in under en kortare tidsperiod. Så länge man käkar bra mat så e de lugnt!
Egentligen är det mest i Sverige o kanske USA där folk påstår att man "ska äta lite o ofta". Hos mina släktingar i Ital käkar man tex lite frukost, lite lunch o FET midda. Detta tror jag beror på värmen.
Påbörjar nog det, tack för svar. *flex*
Bendermannen
2010-06-11, 09:30
om man "bryter" sina PF-rutiner en gång i veckan, har det någon negativ inverkan? jag har lite problem med att hinna med ett av mina konditionspass, så jag måste lägga det på morgonen och äter efter jag genomfört det.
om man "bryter" sina PF-rutiner en gång i veckan, har det någon negativ inverkan? jag har lite problem med att hinna med ett av mina konditionspass, så jag måste lägga det på morgonen och äter efter jag genomfört det.
Du kommer dö, seriöst nu.
(KCAL in, kcal ut...)
Du tar EAA efter passet och sedan några gånger fram till första måltiden. Martin skrev om det i sin blogg för några veckor sedan.
Du tar EAA efter passet och sedan några gånger fram till första måltiden. Martin skrev om det i sin blogg för några veckor sedan.
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
For the sake of convenience, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.
Saxat från Leangains!
Bendermannen
2010-06-11, 10:33
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
For the sake of convenience, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.
Saxat från Leangains!
tack för svaren! jag var iofs medveten om detta och anledningen till att jag inte riktigt kände mig övertygad av att göra på detta sätt var kommentaren från martin (nästan i slutet på sidan):
May 27, 2010 5:34 AM
Martin Berkhan said...
Will cover that in the next article on fasted cardio.
så jag blev fundersam över om det var något speciellt vad det gällde konditionsträning och att ursprungsartikeln utgick från styrketräning.
karlingen
2010-06-11, 10:35
Finns det nån mer än mig som undrar över varför Martin rekommenderar BCAA över EAA?
kinnagrannis
2010-06-11, 10:40
Fy vad alla rövslickar Martin.
Jag tycker att han är överskattad och att han har fått för mycket luft!
Tja det fungerar ju...
Ristretto
2010-06-11, 12:48
På vilket sätt?
Anton Fräs
2010-06-11, 12:52
Skriv gärna utförligare varför du tycker så :) Jag gillar det Martin står för. Men jag tycker att det betonas fel på många forum, PF alltså. Folk optinojjar med nån dl mjölk och 1 h fasta hit och dit medan mitt intryck av Martin och hans upplägg är att det är kelt en avslappnad dietmetod (inte diet som i viktnedgångsmetod utan som kosthållning.)
kinnagrannis
2010-06-11, 12:54
På vilket sätt?
Alla får det att låta som om han är den största legenden inom SL o kost.
Att hans teori om PF är legendarisk. Varken jag eller ni har nån susning om han eller alla andra som hyllar PF har använt sig av dopingklassade preparat..
Känns så värdelöst att hylla honom för något som alltid har funnits där.
Även det här med att han säger "They love me in Sweden", precis som om alla känner till honom. 50 pers känner kanske till honom o vet vem han är. Varför gå ut med att han är värsta Zlatan Ibrahimovic-känd.
Hatar verkligen inte honom som person då jag knappt har träffat honom, hatar dock hans attityd samt allas rövslickeri. :furious:
MrBurner
2010-06-11, 13:04
Jag tycker inte att något större rövslickeri pågår. Visst finns det vissa som höjer det till skyarna och det kanske är att ta i, men hade det inte varit för Martin så hade jag med största sannolikhet inte börjat äta på detta sätt och då hade jag inte mått som jag i dagsläget gör.
Att hans teori om PF är legendarisk. Varken jag eller ni har nån susning om han eller alla andra som hyllar PF har använt sig av dopingklassade preparat..
Även det här med att han säger "They love me in Sweden", precis som om alla känner till honom. 50 pers känner kanske till honom o vet vem han är. Varför gå ut med att han är värsta Zlatan Ibrahimovic-känd.
Hatar verkligen inte honom som person då jag knappt har träffat honom, hatar dock hans attityd samt allas rövslickeri. :furious:
Var ser du det där hyllandet du pratar om?
Hans träningssyn bygger i stort på vad Stuart McRobert skriver i Beyond Brawn. Fasta har funnits i urminnes tider.
Anton Fräs
2010-06-11, 13:14
Tycker inte att något av det du skrev kinnagrannis är berättigad kritik egentligen. Det jag upplever som lite tveksamt är fördelarna som framhålls kraftigt vid användandet av periodisk fasta. Alltså rent metabola och biokemiska fördelar.
Jag ser det såhär, är detta en fungerande metod med minimala hälsoeffekter (positiva som negativa,) för att skapa viktnedgång är det en bra metod. Vill se fler studier inom området.
Jag uppskattar verkligen Martins sätt att betona enkelheten med dieten och hans förhållningssätt till både kost och träning. Den känns.. Sund.
För övrigt äter jag inte enligt PF längre. Äter när jag är hungrig, vilket leder till att mitt ätfönster varierar från allt mellan 4 timmar till 15 timmar :) I just don´t overanalyze anymore, I eat when I´m fucking hungry.
vicarious
2010-06-11, 13:30
Jag tycker killen har en poäng. Alltför många som hyllar PF till skyarna bara för att dom ser att Martin Berkhan och t ex Baboom har lyckats bra med den metoden. Då tror folk automatiskt att om dom börjar med PF kommer dom se ut så i slutändan. Lite löjligt är det faktiskt. Helt plötsligt börjar halva Kolozzeum äta efter PF.
Jag tycker killen har en poäng. Alltför många som hyllar PF till skyarna bara för att dom ser att Martin Berkhan och t ex Baboom har lyckats bra med den metoden. Då tror folk automatiskt att om dom börjar med PF kommer dom se ut så i slutändan. Lite löjligt är det faktiskt. Helt plötsligt börjar halva Kolozzeum äta efter PF.
Så det är martins fel då? :confused:
tigerofsweden
2010-06-11, 14:04
Eller så tycker folk det är skönare att äta få gånger per dag istället för att äta mindre måltider och aldrig få känna sig riktigt mätt. Tror ärligt talat inte det är många som tror att det enbart är IF som ligger bakom Grandmasters och Babooms resultat utan det är hårt arbete.
discocrunkers
2010-06-11, 14:29
Kanske är pga att det är en väletablerad tråd på detta forum, och när randomansikte här läser, så väcks en genuin nyfikenhet. Det gjorde det hos mig, så nu experimenterar jag alltså med det i en månad.
Helt för skoj skull.
Jag väntar med att höja nånting till skyarna.
Anton Fräs
2010-06-11, 14:57
Eller så tycker folk det är skönare att äta få gånger per dag istället för att äta mindre måltider och aldrig få känna sig riktigt mätt. Tror ärligt talat inte det är många som tror att det enbart är IF som ligger bakom Grandmasters och Babooms resultat utan det är hårt arbete.
Håller med. Tror inte alls att de allra flesta kör PF för att martin har bra form utan för att upplägget är enkelt, trevligt och lättsamt att följa, speciellt under viktnedgång.
Ristretto
2010-06-11, 16:54
Isåfall är det ju lika löjligt att äta enligt frukost-lunch-middag-principen.
Grandmaster
2010-06-11, 17:54
Vad i helvete snackar du om din lilla jävla pissmyra, när har jag sagt "They love me in Sweden"?
Dr Jones
2010-06-11, 18:05
Utan martin så kanske dom där 50 personerna inte skulle gå efter pf, därför tackar jag Martin för pf konceptet!
Martin har fått mig att istället för att gå och tänka på att äta var tredje timma, kunna äta 3 stora mål och ingen frukost. Innan jag läste på leangain så skulle jag tro att utan frukost skulle leda till muskelförlust. Pf passar mitt liv perfekt !!
vicarious
2010-06-11, 18:14
Så det är martins fel då? :confused:
Nej. Det är jättebra att PF lyfts fram och att fler öppnar ögonen för detta men vissa verkar tro att det är någon mirakelmetod vilket det inte är.
Absolut, det är kanon om man tycker det. Inga problem.
Håller med. Tror inte alls att de allra flesta kör PF för att martin har bra form utan för att upplägget är enkelt, trevligt och lättsamt att följa, speciellt under viktnedgång.
Jag instämmer, tycker också det kan vara härligt att få käka jättemycket på en gång.
Isåfall är det ju lika löjligt att äta enligt frukost-lunch-middag-principen.
Orkar inte ens börja någon larvig diskussion om vilket som är bäst eller inte. Det enda jag tycker är löjligt är folk som tror att PF är världens grej som kommer ge dom superresultat bara för att dom ser hur Martin Berkhan eller Baboom ser ut och tror att det är bättre jämfört med om dom åt efter vanliga frukost-lunch-middag-principen. Enough about this.
Vad i helvete snackar du om din lilla jävla pissmyra, när har jag sagt "They love me in Sweden"?
Härlig attityd.
Utan martin så kanske dom där 50 personerna inte skulle gå efter pf, därför tackar jag Martin för pf konceptet!
.. och om dom inte går efter det magiska PF konceptet så kommer allt gå jättedåligt för dom, eller vad menar du?
Dr Jones
2010-06-11, 18:22
.. och om dom inte går efter det magiska PF konceptet så kommer allt gå jättedåligt för dom, eller vad menar du?
Det skrev jag inget om. Folk kanske inte visste om detta koncept innan Martin visade det (jag t.ex.). Och som jag skrev så passar det mig perfekt.
Det är Leigh Peele som har skrivit det på sidan där hon har intervjun dig, vet inte riktigt hur han lyckas få det till att det är du som har sagt det.
http://avidityfitness.net/2008/01/12/interview-martin-berkhan/
Beefcake!
2010-06-11, 21:11
Jag vill testa på metoden men har svårt för att förstå saker o ting på engelska.
Nån som vet om det finns nån svensk version av http://leangains.com/ ?
Tydligen.
Cerberus
2010-06-11, 22:09
Martins version av PF/IF är den enda version som funkat för mig att både ta mig i mitt livs form och ha ett sundare förhållande till mat. Jag är tillräckligt kunnig och erfaren att säga att hela mitt liv blev bara bättre med IF. Ingen optinoja, ja äter stora måltider och jag kan äta även lite skräp om ja känner för det t.om under diet. Sen har det en massa hälsomässiga fördelar som jag inte tror Martin tagit upp i sin blogg, har för mig att uttryck av BDNF(tillväxtfaktor för hjärnceller) ökar av fasta vilket inte är fel alls.
Om nån inte gillar Martin eller IF så är det ju bara att låta bli? Hur jävla svårt är det? Jag sitter inte o tvingar folk att fasta eller äta ofta, folk gör vad fan dom vill. IF funkar skitbra för mig iaf.
Martin är en av få informationskällor jag verkligen litar på, top notch. Kanske rövslickeri men sant är det iaf.
Finns det nån mer än mig som undrar över varför Martin rekommenderar BCAA över EAA?
BCAA är betydligt populärare än EAA i Amerikatt. EAA är ett främmande koncept här. Varför Martin rekommenderar just BCAA lämnar jag till honom att förklara närmre. Det kan vara så enkelt att få folk att förstå vad det handlar om.
Dr Jones
2010-06-11, 23:44
Martins version av PF/IF är den enda version som funkat för mig att både ta mig i mitt livs form och ha ett sundare förhållande till mat. Jag är tillräckligt kunnig och erfaren att säga att hela mitt liv blev bara bättre med IF. Ingen optinoja, ja äter stora måltider och jag kan äta även lite skräp om ja känner för det t.om under diet. Sen har det en massa hälsomässiga fördelar som jag inte tror Martin tagit upp i sin blogg, har för mig att uttryck av BDNF(tillväxtfaktor för hjärnceller) ökar av fasta vilket inte är fel alls.
Om nån inte gillar Martin eller IF så är det ju bara att låta bli? Hur jävla svårt är det? Jag sitter inte o tvingar folk att fasta eller äta ofta, folk gör vad fan dom vill. IF funkar skitbra för mig iaf.
Martin är en av få informationskällor jag verkligen litar på, top notch. Kanske rövslickeri men sant är det iaf.
Jag har också släppt opti nojan, måste säga att det är förjävla skönt! *gah!*
karlingen
2010-06-14, 20:51
Tror nog att han/hon syftar på denna:
Inte för att det betyder att DU skrev så :P
Leigh Peele alltså, inte Martin Berkhan.
nocantdo
2010-06-15, 13:11
Mycket intressant måste provas! En fråga bara jag vet att man får dricka kaffe och vatten och kalori tomma drycker under fastan men hur är det med sockerfritt tuggummi?
Mycket intressant måste provas! En fråga bara jag vet att man får dricka kaffe och vatten och kalori tomma drycker under fastan men hur är det med sockerfritt tuggummi?
Det går bra.
Beefcake!
2010-06-15, 13:21
Att tugga på något för dock som regel till hunger, så kan vara smart att undvika tuggummi om man inte tänkt stilla hungern på en stund.
Grandmaster
2010-06-16, 09:15
Ok. Saknas engelskkunskaper kan "kinnagrannis" ge fan i att låta käften gå.
karlingen
2010-06-16, 09:20
ok. Saknas engelskkunskaper kan "kinnagrannis" ge fan i att låta käften gå.
+1
Grandmaster
2010-06-16, 09:22
BCAA är betydligt populärare än EAA i Amerikatt. EAA är ett främmande koncept här. Varför Martin rekommenderar just BCAA lämnar jag till honom att förklara närmre. Det kan vara så enkelt att få folk att förstå vad det handlar om.
De tre aminosyrorna ger förmodligen mer utdelning per gram än EAA-komplex.
10 g BCAA = mer "anabol potential" än 10 g EAA, eftersom de övriga 5 aminosyrorna inte spelar en lika stor roll för anabola och antiprotelytiska processer som BCAA.
Det är inget jag har svart och vitt på papper, eftersom det inte gjorts någon jämförande studie.
Det lär heller inta handla om några kritiska skillnader i effekt. Det är inte som att du plötsligt exploderar i massa och styrka för att du byter ut EAA mot BCAA.
De tre aminosyrorna ger förmodligen mer utdelning per gram än EAA-komplex.
10 g BCAA = mer "anabol potential" än 10 g EAA, eftersom de övriga 5 aminosyrorna inte spelar en lika stor roll för anabola och antiprotelytiska processer som BCAA.
Det är inget jag har svart och vitt på papper, eftersom det inte gjorts någon jämförande studie.
Det lär heller inta handla om några kritiska skillnader i effekt. Det är inte som att du plötsligt exploderar i massa och styrka för att du byter ut EAA mot BCAA.
Hahaha! Man får köra på det som smakar minst diskvatten. Eller det som är mest prisvärt ;).
EAA verkar dock som sagt ha gått över amerikanernas huvuden. Det är BCAA och sen finns inget mer. Till och med den biten är lite som "oooooo... Nytt å spännande" för många.
jimmyboy
2010-06-17, 23:05
Kanske skulle ha mosat in det här i en helt ny tråd, men tänkte att jag kan lägga den här.
Jag tänker på oss som dricker väldigt mycket mjölk (jag dricker cirka en liter till min måltid). Det sägs ju att kalcium hämmar upptaget av järn, och då för oss som kör periodisk fasta och mosar i oss efter träning, hur blir det då med järn kontra kalciumet? Jag älskar att dricka mjölk till maten och byter gärna inte ut det, men bör man kanske göra det? Sätta mjölken senare efter att man ätit sin rejäla måltid med massa järn? Någonting att fundera på ;)
Kom även att tänka på att spenat innehåller ju bra med järn eller hur? Men har för mig att det innehåller en del kalcium med? Hur går det? Någon som vet hur mycket kalciumet hämmar upptaget av järnet? När blir det märkbart? Hur länge måste man vänta mellan järn- respektive kalciumintaget?
Anton Fräs
2010-06-18, 07:13
Du får säkert i dig tillräckligt med järn. Jag gissar att du äter en proteinrik kost med mycket kött som de flesta här inne? Även om du inte gör det är du man och män måste äta väldigt konstigt för att få järnbrist.
Kalcium i spenat är inte mycket värt då spenat innehåller antinutrienter (sådant som inte tillåter upptaget av kalcium att fullbordas.) Tror dock inte att du behöver bekymra dig om varken kalcium eller järnintag :)
Har prövat nu ett flertal gånger att få denna kosthållning att gå ihop, men det går fan inte. Hinner ej få i mig tillräckligt med kalorier på den perioden jag ska äta då jag jobbar väldigt mycket. Kan ej heller flytta fram frukosten för då blir morgonen lidande.
Så jag går nog tillbaka till det som funkar bäst för mig. Var intressant att testa ett tag iaf.
jimmyboy
2010-06-18, 18:54
Massvis med proteiner ja. Vad bara någonting jag funderade lite på sådär i förbifarten :) Tack för svar.
Grymt bra artikel på Leangains nu, ställde faktiskt en fråga om precis detta för några månader sedan. Bilderna på "stubborn body fat" är ju någonting som inte ens Lyle har i sin bok. Mycket uppskattat att du avslöjar dina koncept lite mer detaljerat Grandmaster.
karlingen
2010-06-21, 07:58
Jaa det var verkligen en fin artikel :)
Grymt bra artikel på Leangains nu, ställde faktiskt en fråga om precis detta för några månader sedan. Bilderna på "stubborn body fat" är ju någonting som inte ens Lyle har i sin bok. Mycket uppskattat att du avslöjar dina koncept lite mer detaljerat Grandmaster.
Jaa det var verkligen en fin artikel :)
+1!!!. grym artikel Grandmaster!!
Grandmaster
2010-06-22, 14:07
Tack, trevligt att den var uppskattad.
Riktigt rolig läsning :).
Trevlig läsning Grandmaster!
Lite funderingar.
Måste typ 80% av intaget vara efter träning?
Funkar det inte att äta en stor frukost, en ännu större måltid efter gymet och sen en hyfsad måltid innan slutet intaget?
Funkar inte en typ 30% 40% (efter träning) 30% hyfsat?
Sen undrar jag lite hur man ska köra på vilodagar, förstod inte riktigt.
vicarious
2010-06-24, 11:54
Lite funderingar.
Måste typ 80% av intaget vara efter träning?
Funkar det inte att äta en stor frukost, en ännu större måltid efter gymet och sen en hyfsad måltid innan slutet intaget?
Funkar inte en typ 30% 40% (efter träning) 30% hyfsat?
Sen undrar jag lite hur man ska köra på vilodagar, förstod inte riktigt.
Det finns inga måsten. Huvudtanken är att man ska fasta så länge att fettförbränningen når sitt max och blir så effektiv som möjligt (+12h), samtidigt som man lägger nästan hela sitt energiintag i samband med träningspasset så man maximerar förutsättningarna för uppbyggnad.
Martin Berkhan skriver b la på sin hemsida http://www.leangains.com/
"My research has indicated that the ideal state of fat burning is reached after 12-18 hours of fasting."
Hur du lägger upp måltiderna inom ätperioden är helt upp till dig.
Körde nu ett cardio pass under fastan. Just nu skippar jag nog att äta något efter.
Men kan det vara bra att ta EAA efter cardio pass ?
Körde nu ett cardio pass under fastan. Just nu skippar jag nog att äta något efter.
Men kan det vara bra att ta EAA efter cardio pass ?
ja
En fundering.
Är det "meningen" att man ska träna inom ett fastande tillstånd? Typ en jätteliten frukost och sedan träna för att sedan loada sig full efter passet?
En fundering.
Är det "meningen" att man ska träna inom ett fastande tillstånd? Typ en jätteliten frukost och sedan träna för att sedan loada sig full efter passet?
Det finns bara rekommendationer. Är det dessa du syftar på som "meningen" så är det, som tidigare många gånger nämnts, 80% efter träningen, inom ett 8 timmar långt ätfönster.
Vissa äter inom 4 timmar, andra 18.
Jaha, jag kanske har missuppfattat lite. Så dessa 80% behöver inte vara i en måltid efter träningen utan kan lika gärna vara 2 eller liknande?
prOtotype
2010-06-25, 12:42
Jaha, jag kanske har missuppfattat lite. Så dessa 80% behöver inte vara i en måltid efter träningen utan kan lika gärna vara 2 eller liknande?
Ja
supercharge
2010-06-25, 14:31
Det finns inga måsten. Huvudtanken är att man ska fasta så länge att fettförbränningen når sitt max och blir så effektiv som möjligt (+12h), samtidigt som man lägger nästan hela sitt energiintag i samband med träningspasset så man maximerar förutsättningarna för uppbyggnad.
Egentligen är det ganska bekvämt tycker jag. Man skippar i praktiken bara frukost så har man sina 16 timmar utan problem om man inte äter jättesent på kvällen.
Hur äter ni förresten på dagar när man inte tränar? Är det helt oväsentligt sålänge du ligger inom ätfönstret, eller finns det något syfte med att äta ett mindre första mål och större senare som man brukar göra på träningsdagarna?
Tack, trevligt att den var uppskattad.
De här stubborn fat-effekterna. Du skriver i artikeln att man ska ligga på runt 10% för det ska vara något att ta hänsyn till. Jag är bara lite nyfiken på om det kan tänkas ge något på folk som ligger lite högre i fettprocent?
Jag menar man bränner väl ändå samma typ av fett oavsett, men kompenseras det i kroppen av att man är lite fetare i övrigt eller kan man få en lättare senare resa i ett senare skede av att ha kört PF när man väl börjar nå de där 10 procenten bodyfat om man då redan gjort av med en del besvärligt fett?
Grandmaster
2010-06-25, 16:20
Läs
De här stubborn fat-effekterna. Du skriver i artikeln att man ska ligga på runt 10% för det ska vara något att ta hänsyn till. Jag är bara lite nyfiken på om det kan tänkas ge något på folk som ligger lite högre i fettprocent?
Jag menar man bränner väl ändå samma typ av fett oavsett, men kompenseras det i kroppen av att man är lite fetare i övrigt eller kan man få en lättare senare resa i ett senare skede av att ha kört PF när man väl börjar nå de där 10 procenten bodyfat om man då redan gjort av med en del besvärligt fett?
Kanske. Låter ju bra i teorin, hur det sedan yttrar sig i praktiken är en annan sak. Finner det t ex osannolikt att b2-receptorerna i andra regioner av kroppen inte har företräde. Det handlar nog inte om en total deaktivering av a2-receptorerna i de envisa regionerna.
Kanske. Låter ju bra i teorin, hur det sedan yttrar sig i praktiken är en annan sak. Finner det t ex osannolikt att b2-receptorerna i andra regioner av kroppen inte har företräde. Det handlar nog inte om en total deaktivering av a2-receptorerna i de envisa regionerna.
Jag skulle nog själv lägga krutet på just detta tjuriga fett när jag ligger ganska lågt i fettprocent, då det är då du kommer att se kunna skillnaden och därefter kunna anpassa lite hur du agerar. Ligger du högt i fettprocent så kan det bli svårt att se om det faktiskt ger något resultat.
Kör du PF enligt 16/8 antar jag dock att denna inhibering av a2-receptorerna alltid kommer att inträda, iaf mer eller mindre. Så länge inte fastan bryts och insulinet hålls nere. Men att där emellan klämma lite EAA här och var måste sabba just med tanke på insulinet. Om det nu blir någon betydande ökning i nivåer av x antal gram EAA?
Någonmer än jag som tycker PF funkar sämre när det är varmt? Jag blir väldigt yr och trött av värmen, vilket jag inte blir när det är kallt.
Någonmer än jag som tycker PF funkar sämre när det är varmt? Jag blir väldigt yr och trött av värmen, vilket jag inte blir när det är kallt.
Snarare tvärtom för mig. Tack vare värmen känns det lättare att äta senare på dagen. När min semester börjar nästa vecka lär jag äta kl 15 och 19.
Ristretto
2010-06-29, 10:25
snarare tvärtom för mig. Tack vare värmen känns det lättare att äta senare på dagen. När min semester börjar nästa vecka lär jag äta kl 15 och 19.
+1
_Mangan_
2010-06-29, 20:20
Har bara en liten fundering ang PF. Måste det var så att man har samma måltidstider varje dag eller kan man variera sig. T.ex ena dagen bryter jag fastan vid 11-12 tiden och äter mitt sista mål runt 19-20 tiden. Dagen därpå kanske jag bryter fastan senare säg kl 14 och äter mitt sista vid 22 tiden. Är detta okej eller måste man ha samma tider varje dag?
Degpekka
2010-06-29, 20:42
Har bara en liten fundering ang PF. Måste det var så att man har samma måltidstider varje dag eller kan man variera sig. T.ex ena dagen bryter jag fastan vid 11-12 tiden och äter mitt sista mål runt 19-20 tiden. Dagen därpå kanske jag bryter fastan senare säg kl 14 och äter mitt sista vid 22 tiden. Är detta okej eller måste man ha samma tider varje dag?
Jag kombinerar dieten lite med hur jag jobbar... och det är oregelbunda tider vilket också gör att måltiderna skiftar en del. Upplägget blir i stort sett samma att man fastar under dagen och käkar maten efter träningen. Fungerar bra för mig. :)
Bendermannen
2010-06-29, 21:19
Enda anledningen jag kan se att man håller samma måltidstider skulle vara att man brukar bli hungrig vid de tillfällen man i vanliga fall äter.
Grandmaster
2010-06-29, 21:29
Jag skulle nog själv lägga krutet på just detta tjuriga fett när jag ligger ganska lågt i fettprocent, då det är då du kommer att se kunna skillnaden och därefter kunna anpassa lite hur du agerar. Ligger du högt i fettprocent så kan det bli svårt att se om det faktiskt ger något resultat.
Kör du PF enligt 16/8 antar jag dock att denna inhibering av a2-receptorerna alltid kommer att inträda, iaf mer eller mindre. Så länge inte fastan bryts och insulinet hålls nere. Men att där emellan klämma lite EAA här och var måste sabba just med tanke på insulinet. Om det nu blir någon betydande ökning i nivåer av x antal gram EAA?
Mjo, insulininsöndring via EAA kommer i teorin ta bort en del av effekten. Men som sagt, dos-respons. Handlar inte om någon dramatisk insulinstegring av futtiga 40 kcal oavsett makronutrient.
Grandmaster
2010-06-29, 21:30
Snarare tvärtom för mig. Tack vare värmen känns det lättare att äta senare på dagen. När min semester börjar nästa vecka lär jag äta kl 15 och 19.
Ja jävlar, tacka fan för att inte behöva äta tidigt på dagen när det är så här varmt. Man svettas något så in i helvete, särskilt om man äter en någorlunda proteinrik diet.
Der Kaiser
2010-06-29, 21:36
Fast om man gör så ofta kan det väl i alla fall ha en teoretisk påverkan? Även om den förmodligen inte kommer märkas.
Till exempel, om du äter 11-19 första dagen och 14-22 andra så blir det 19h fast ena natten och 13h andra. 13h utan mat är ju som vilket normalt matschema som helst?
Grandmaster
2010-06-29, 21:37
Förresten det vore kanon om ni som haft positiva erfarenheter av IF/Leangains kunde gå in på diskussiontråden till artikeln om IF på Wannabebig (http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/why-you-should-be-skipping-breakfast-the-secrets-of-intermittent-fasting/).
Tråden är här: http://www.wannabebig.com/forums/showthread.php?137340-Why-You-Should-Skip-Breakfast-The-Secrets-of-Intermittent-Fasting-New-Article!/page1
+1, tiden flyger förbi på lov / semester
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.