handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 [52] 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

R Scarpa27
2014-01-29, 22:02
nix, inte vad jag kan se, men om du vet hur man aktiverar det eller vart man laddar hem tillägget, så får du gärna tipsa mig:)

29e0CtgXZSI#t=35

Akerhage
2014-01-30, 05:41
Kanon. Tack

skickat från min Nallebjörn

Feelgood
2014-01-30, 06:53
Min dator dog igår. Resolutionen var kass och den bsoda så fott den nådde windows. Var tvungen o stänga av ocn.

Ngn som vet vad det var? Elr e de bara testa o dra igång en lägre oc?

får du bsod kan det bero på för låg volt till cpun.

Akerhage
2014-01-30, 17:21
får du bsod kan det bero på för låg volt till cpun.

Troligen inte problemet om man inte har överklockat datorn. Finns så otroligt många orsaker till Bsod, så utan att veta mer är det omöjligt att säga. Kolla så du har senaste drivrutiner till allt.

hahavaffan
2014-01-30, 17:26
Min dator dog igår. Resolutionen var kass och den bsoda så fott den nådde windows. Var tvungen o stänga av ocn.

Ngn som vet vad det var? Elr e de bara testa o dra igång en lägre oc?Resolutionen?

Men funkar den nu när du klockat ner till originalklock så kan det vara minnena som spökar eller kanske nätagget som inte orkar med. Hur mycket klockar du, och hur länge har det funkat? Återkommer problemet om du klockar den igen?

kebookebbe
2014-01-30, 22:36
4, 5 ghz var den på och den funkade direkt igen med default. Reson såg ut som när man inte har ngra drivers. Så ska testa med att uppdatera dom imon om det finns.

Kör med en oc guide nu för tiden. Funkat ett bra tag. Sitter på 850 silver 2x7970 3570k random minnen på 8gb inget ändrat på dom.

Scratch89
2014-01-31, 23:46
Är det någon som vet om man kan ladda hem en Windows 7 Home Premium (x64) för att sedan använda sin originalnyckel, som är till en OEM?

Jockefoten
2014-01-31, 23:48
Är det någon som vet om man kan ladda hem en Windows 7 Home Premium (x64) för att sedan använda sin originalnyckel, som är till en OEM?

OEM-nycklar går bara att använda en gång.

Scratch89
2014-02-01, 00:01
OEM-nycklar går bara att använda en gång.

Tre har det varit innan.

EDIT: Och det är väl bara att den är bunden till hårdvaran, så det borde vara ok att installera det på samma dator igen?

MtotheM
2014-02-01, 00:03
OEM-nycklar går bara att använda en gång.

En maskin vad jag vet, inte en gång.

Jockefoten
2014-02-01, 00:04
En maskin vad jag vet, inte en gång.

Jag kunde inte ens installera om Win7. Detta var iofs för tre år sedan.

King Grub
2014-02-01, 05:59
Den är bunden till moderkortet.

R Scarpa27
2014-02-01, 06:28
En maskin vad jag vet, inte en gång.

& byter man ex vis moderkort, & äger en fullständig win 7 tex, och det inte funkar med nya moderkortet kan man kontakta ms & få ny kod osv som jag uppfattat det.

Scratch89
2014-02-01, 09:46
Den är bunden till moderkortet.

Okej. Men vet du om jag kan använda min kod till att installera en "vanlig" Win 7 HP?

Akerhage
2014-02-01, 09:48
Din kod gäller väl antagligen för ett specifikt Windows med. Typ windows 7 Pro eller Enterprise etc. Så länge du tar rätt version på samma dator bör du vara okej!

skickat från min Nallebjörn

Scratch89
2014-02-01, 09:58
Det är samma version av Windows (Home Premium x64). Det enda som skiljer är att det inte är en OEM.

Sheogorath
2014-02-01, 16:51
Vilket är det smidigste verktyget för att blurra delar av en video (tänker på ansikten)? Wax fick jag inte rätt på och YouTubes inbyggda funktion identifierar inte rätt i det här fallet.

Spiffy
2014-02-03, 13:10
Problem med skrivaren!
Får bara ut en kopia även om jag väljer att jag vill ha fler.
Väljer jag däremot att den ska skriva ut från ett annat pappersfack, eller att jag vill att den ska göra hål, häfta etc så kan jag få ut fler kopior. Men från standard facket så blir det bara en kopia!
Vad kan det bero på?
Jag har testat ett antal olika drivrutiner.
Skrivaren är en Ricoh Aficio 3045

Juxta
2014-02-03, 13:13
Vilket är det smidigste verktyget för att blurra delar av en video (tänker på ansikten)? Wax fick jag inte rätt på och YouTubes inbyggda funktion identifierar inte rätt i det här fallet.

Maskning och pixel tracking i valfritt redigeringsprogram.

Jockefoten
2014-02-03, 20:22
Någon som vet ifall man kan ladda hem inmatningsspråk till språkfältet? Vissa språk är ej inlagda (trots att de står att dem är det).
Använder Win7.

R Scarpa27
2014-02-03, 20:29
Någon som vet ifall man kan ladda hem inmatningsspråk till språkfältet? Vissa språk är ej inlagda (trots att de står att dem är det).
Använder Win7.

http://mobiltest-computersweden.adeprimo.se/2.1054/1.372390

Jockefoten
2014-02-03, 20:31
http://mobiltest-computersweden.adeprimo.se/2.1054/1.372390

Tack för tipset, men så långt vet jag redan.

Hittade dock felet, språket jag ville använda krävde att man aktiverade lite andra prylar också.

R Scarpa27
2014-02-03, 20:44
Tack för tipset, men så långt vet jag redan.

Hittade dock felet, språket jag ville använda krävde att man aktiverade lite andra prylar också.

okay gutt det löste sig då =)

bear.flowertwig
2014-02-05, 00:40
Mitt trådlösa nätverk (D-Link DIR-655) började strula för ett tag sen så jag har försökt att boota om/stänga av/ominstallera, både med automatiska inställningar och testat mig fram manuellt men får det inte att funka. Internet funkar trådat genom routern men när jag försöker ansluta något (dator/iphone/ipad) så får jag samma felmeddelande: "Kunde inte ansluta till nätverket [nätverksnamn]"

Några förslag?

King Grub
2014-02-05, 07:27
Testa ny router. En konsumentrouter klarar normalt inte mer än ett par år.

Spiffy
2014-02-05, 07:44
En till skrivarfråga.
Om jag skriver ut pdf filer genom att markera och välja skriv ut, så blir det ibland bara massa konstiga tecken. Öppnar jag däremot pdf filen och skriver ut på det sättet så är det inga problem. *gah!*

bear.flowertwig
2014-02-05, 19:05
Testa ny router. En konsumentrouter klarar normalt inte mer än ett par år.

Det var ord och inga visor. Ska fippla lite till (så har någon tips - skrik till) innan jag ger upp.

Kollat routers som hastigast tidigare och funderat på en Asus RT-AC66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082)
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1291082.jpg
Synpunkter/förslag på den/andra mottages gärna.

Akerhage
2014-02-05, 19:07
Ligger alla *.org sidor nere för er med?

Olegh
2014-02-05, 19:12
Mina routrar har klarat sig fint med åren.. Det är ju inte lätt att säga om just din gett upp eller om det är något annat vajsing, men att konsumentrouters bara skulle orka några år i regel går jag inte med på.

forestgrove
2014-02-05, 19:18
Det var ord och inga visor. Ska fippla lite till (så har någon tips - skrik till) innan jag ger upp.

Kollat routers som hastigast tidigare och funderat på en Asus RT-AC66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082)
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1291082.jpg
Synpunkter/förslag på den/andra mottages gärna.

Jag har ingen stor koll på routrar men det har tydligen varit en del säkerhetsproblem med Asus-routrar nu i dagarna. Tror att det hade att göra med en firmware-version eller nåt, men jag rekommenderar att du kollar närmare på det där så att det är ett bra köp du gör :)

bear.flowertwig
2014-02-05, 19:27
Jag har ingen stor koll på routrar men det har tydligen varit en del säkerhetsproblem med Asus-routrar nu i dagarna. Tror att det hade att göra med en firmware-version eller nåt, men jag rekommenderar att du kollar närmare på det där så att det är ett bra köp du gör :)

Läste just på Sweclockers att det gällde D-Link (en backdoor) och googlar man routers så hittar men en hel del nu som uppdaterat firmware (pga säkerhetshålet antar jag) men som sen fått problem.

Enda kritiken på den Asus:en vad jag sett är att när den kom hade Asus "fuskat" och gett en h*es massa extraeffekt vilket visserligen gav sjukt bra prestanda i tester men som ställer till det för andra eventuella nät i närheten. Tror den har en annan firmware numera.

Scratch89
2014-02-05, 21:03
Igår formaterade jag min dator, och jag märkte nu att datorn numer inte känner av min TV som är kopplad med HDMI. Högerklickar jag på skrivbordet och väljer "Screen Resolution" ligger bara datorskärmen där, och ingen TV, som innan. Går inte heller att trycka på "Detect" och hitta TV:n. Någon som haft liknande problem?

Allting är ikopplat som innan, skillnaden är alltså formateringen (och ominstallering av mjukvara). Grafikkortet är ett Geforce GTX 570, om det nu spelar någon roll.

_slipknot1_
2014-02-05, 22:18
Igår formaterade jag min dator, och jag märkte nu att datorn numer inte känner av min TV som är kopplad med HDMI. Högerklickar jag på skrivbordet och väljer "Screen Resolution" ligger bara datorskärmen där, och ingen TV, som innan. Går inte heller att trycka på "Detect" och hitta TV:n. Någon som haft liknande problem?

Allting är ikopplat som innan, skillnaden är alltså formateringen (och ominstallering av mjukvara). Grafikkortet är ett Geforce GTX 570, om det nu spelar någon roll.

Haft samma problem vid omformatering. Minns inte exakt vad jag gjorde för att åtgärda det. snabbgoogling gav detta:
http://fragbite.se/forum/teknik/hardvara/thread/1175990/datorn-hittar-inte-tvn

Scratch89
2014-02-05, 23:05
Haft samma problem vid omformatering. Minns inte exakt vad jag gjorde för att åtgärda det. snabbgoogling gav detta:
http://fragbite.se/forum/teknik/hardvara/thread/1175990/datorn-hittar-inte-tvn

Ah. Tack. HDMI-sladden sitter visserligen in i moderkortet, men det gjorde den innan också, eftersom det där jävla micro/mini-HDMI-uttaget bak på grafikkortet gick sönder rätt snabbt. Däremot har det som sagt funkat fint innan, trots att det satt i moderkortet... Hmmm...

Olegh
2014-02-05, 23:07
Och du har inte missat någon drivrutin?

Scratch89
2014-02-05, 23:08
Och du har inte missat någon drivrutin?

Det finns väl bara en stor drivrutin till grafikkortet? Eller menar du till moderkortet nu? Mitt moderkort är ett MK Gigabyte Z68XP-UD3P Socket 1155, Z68, ATX B3 om det spelar någon roll.

Olegh
2014-02-05, 23:16
Du behöver ju rimligtvis två grafikdrivrutiner, en till ditt vanliga grafikkort och en till den integrerade grafikkretsen eftersom du använder hdmi-porten på moderkortet

Scratch89
2014-02-05, 23:28
Du behöver ju rimligtvis två grafikdrivrutiner, en till ditt vanliga grafikkort och en till den integrerade grafikkretsen eftersom du använder hdmi-porten på moderkortet

Aaaaha, smart!
Ska se om jag lyckas hitta. Du kan ju hjälpa mig att googla också, men jag har inte hittat något (än) i alla fall.

Scratch89
2014-02-05, 23:47
Hey, det var en drivrutin jag glömt att installera ändå. Tack så mycket för hjälpen, nu funkar det! :D

TIMPA
2014-02-06, 16:12
Hey, det var en drivrutin jag glömt att installera ändå. Tack så mycket för hjälpen, nu funkar det! :D

Oändlig klassiker men ack så jävlig ibland.

Koettman
2014-02-06, 19:03
Köpte en ny dator idag. Lyckas dock inte ansluta den till det trådlösa nätverket. Jag hittar nätverket, får möjlighet att skriva in lösenordet, men sen går det inte att logga in. Nätverket fungerar för våra övriga enheter (tv, platta, mobil, och dator [provat att glömma nätverket och sedan logga in på dessa enheter utan problem]). Jag kan också dela uppkopplingen/nätverket från mobilen till den nya datorn utan problem. Om jag däremot hämtar en ännu äldre dator som aldrig loggats in på nuvarande nätverk så uppstår samma problem som för nya datorn.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Prova att nollställa routern? Eller är det något uppenbart som jag missat (med tanke på hur lite jag kan om datorer et al är detta ganska troligt).

R Scarpa27
2014-02-06, 19:14
Köpte en ny dator idag. Lyckas dock inte ansluta den till det trådlösa nätverket. Jag hittar nätverket, får möjlighet att skriva in lösenordet, men sen går det inte att logga in. Nätverket fungerar för våra övriga enheter (tv, platta, mobil, och dator [provat att glömma nätverket och sedan logga in på dessa enheter utan problem]). Jag kan också dela uppkopplingen/nätverket från mobilen till den nya datorn utan problem. Om jag däremot hämtar en ännu äldre dator som aldrig loggats in på nuvarande nätverk så uppstår samma problem som för nya datorn.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Prova att nollställa routern? Eller är det något uppenbart som jag missat (med tanke på hur lite jag kan om datorer et al är detta ganska troligt).

vilket typ av os och version?

Koettman
2014-02-06, 19:19
vilket typ av os och version?

Antar att os står för operativsystem? Det är Windows 8 på den nya datorn.

Scratch89
2014-02-06, 23:49
Köpte en ny dator idag. Lyckas dock inte ansluta den till det trådlösa nätverket. Jag hittar nätverket, får möjlighet att skriva in lösenordet, men sen går det inte att logga in. Nätverket fungerar för våra övriga enheter (tv, platta, mobil, och dator [provat att glömma nätverket och sedan logga in på dessa enheter utan problem]). Jag kan också dela uppkopplingen/nätverket från mobilen till den nya datorn utan problem. Om jag däremot hämtar en ännu äldre dator som aldrig loggats in på nuvarande nätverk så uppstår samma problem som för nya datorn.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Prova att nollställa routern? Eller är det något uppenbart som jag missat (med tanke på hur lite jag kan om datorer et al är detta ganska troligt).

Jag hade samma problem när jag precis flyttat in här i nya lägenheten, även fast allt funkat bra tidigare. Jag testade att ändra krypteringsvarianten (alltså, typ WEP till WPA och sen tillbaka) och bytte lösenord, sen fungerade det. Vettefasen varför det krånglade från första början dock.

Juxta
2014-02-07, 09:08
Köpte en ny dator idag. Lyckas dock inte ansluta den till det trådlösa nätverket. Jag hittar nätverket, får möjlighet att skriva in lösenordet, men sen går det inte att logga in. Nätverket fungerar för våra övriga enheter (tv, platta, mobil, och dator [provat att glömma nätverket och sedan logga in på dessa enheter utan problem]). Jag kan också dela uppkopplingen/nätverket från mobilen till den nya datorn utan problem. Om jag däremot hämtar en ännu äldre dator som aldrig loggats in på nuvarande nätverk så uppstår samma problem som för nya datorn.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Prova att nollställa routern? Eller är det något uppenbart som jag missat (med tanke på hur lite jag kan om datorer et al är detta ganska troligt).

Låter som om kopplingarna mot routern är fyllda. Jag har varit med om det på jobbet. Testa att koppla bort flera enheter från routern(och se till att de inte kopplar upp sig automatiskt igen!), testa sedan med den nya datorn.

vicarious
2014-02-07, 11:23
Låter som om kopplingarna mot routern är fyllda. Jag har varit med om det på jobbet. Testa att koppla bort flera enheter från routern(och se till att de inte kopplar upp sig automatiskt igen!), testa sedan med den nya datorn.

Högst osannolikt, om det nu är en router som används i hemmet. En router delar ut interna adresser i spannet 192.0.0.1 - 192.0.0.254 så det finns över 200 adresser att tillgå. Om routern däremot står i bryggat läge eller ett by default bryggat DSL-modem eller en switch används så kan det du beskriver uppstå (om internetleverantören har en begränsning på antal IP-adresser man får tillgång till). Hos BBB får man t ex tillgång till 5st publika IP-adresser per anslutning.

Köpte en ny dator idag. Lyckas dock inte ansluta den till det trådlösa nätverket. Jag hittar nätverket, får möjlighet att skriva in lösenordet, men sen går det inte att logga in. Nätverket fungerar för våra övriga enheter (tv, platta, mobil, och dator [provat att glömma nätverket och sedan logga in på dessa enheter utan problem]). Jag kan också dela uppkopplingen/nätverket från mobilen till den nya datorn utan problem. Om jag däremot hämtar en ännu äldre dator som aldrig loggats in på nuvarande nätverk så uppstår samma problem som för nya datorn.

Någon som vet hur jag ska gå vidare? Prova att nollställa routern? Eller är det något uppenbart som jag missat (med tanke på hur lite jag kan om datorer et al är detta ganska troligt).

Fungerar det om du ansluter med kabel?
Vad har du för internetleverantör och vilken typ av tjänst?
Vad har du för router/modem/utrustning?

Scratch89
2014-02-07, 21:51
När jag packar upp filmer med Winrar så får jag upp samma felmeddelande efter ca 30%, att filerna är korrupta och att det inte går att packa upp. Jag får det på tre olika filmer vid ungefär samma procent, så antar att det är fel på någon mjuk- eller hårdvara. Någon som har något tips?

Jag har haft så mycket problem med min dator så jag orkar fan inte längre.

R Scarpa27
2014-02-07, 21:55
När jag packar upp filmer med Winrar så får jag upp samma felmeddelande efter ca 30%, att filerna är korrupta och att det inte går att packa upp. Jag får det på tre olika filmer vid ungefär samma procent, så antar att det är fel på någon mjuk- eller hårdvara. Någon som har något tips?

Jag har haft så mycket problem med min dator så jag orkar fan inte längre.

inne i winrarar högerklicka på filen & tryck på repair.
hmm hittade tom en video.
jXQ9eVG9US0

Olegh
2014-02-07, 21:57
Utan mer info än så så skulle jag börja med att diagnostisera minne/hårddisk. Sannolikt har arkivet skadats redan när du laddade ner det. Är alla tre filmerna lånade nyligen? Kan du kanske testa att packa upp några betydligt äldre filer om de tre du testat är nya?

King Grub
2014-02-07, 22:13
Händer det på alla RAR-arkiv pekar det på hårdvarufel på din dator, inte på mjukvaruproblem.

Scratch89
2014-02-07, 23:00
Händer det på alla RAR-arkiv pekar det på hårdvarufel på din dator, inte på mjukvaruproblem.

Alltså, hårddisk, t.ex? Jag har hela tiden trott att det varit min SSD som jag nu skickat på reparation, eftersom jag drabbats av fler och frekventare blåskärmar på sistone (samma som jag hade för ett par år sedan, men jag orkade inte bry mig om det då, nu har det blivit betydligt värre).

Kan det alltså vara att det är den här SATA-disken som varit problemet hela tiden? Det har ju inte ens varit systemdisken, utan bara en lagringsdisk för spel och nerladdade filer.

King Grub
2014-02-07, 23:11
Hårddisk eller RAM om arkiv alltid eller väldigt ofta är korrupta. Inte enstaka arkiv här och där, då är det oftast fel på själva arkivet, men när plötsligt alla är det, då brukar man kunna misstänka antingen hårddisk- eller minnesfel. Minnena oftast, kanske. RAM kan man alltid misstänka vid diffusa fel.

ceejay
2014-02-10, 20:59
Hur ser detta bygge ut?

Processor
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=BX80646I74770K

Moderkort
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=Z87-C

Burk
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=FD-CA-DEF-R4-BL

Grafikkort
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=GTX780-DC2OC-3GD5

ssd
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=MZ-7TE250BW

lagring
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=ST2000DM001

minnen
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=F3-1600C9D-16GAR

cdläsare
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=DRW-24F1ST%2FBLK%2FB%2FAS

cpukylare
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=NH-U12P-SE2#prodinfo

nätagg(med power för ett till grafikkort)
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=CP-9020055-EU


Input någon? Är vattenkylning något att ha?

Akerhage
2014-02-11, 05:35
Det ser kanon ut. Moderkort kan jag inte. Men jag gillar asus och har deras matx kort som jag är nöjd med. Om du inte tänker överklocka, vilket jag inte tror du tänkt med val av kylare så behöver du inte vattenkylning. Jag har nästan samma saker som dig. Jag köpte till 2 fläktar. Så har 2st fram, 1 under, 1bak. 140mm. Går ju även sätta i taket 2st. Du kommer inte bli besviken med dina saker iaf!

skickat från min Nallebjörn

ceejay
2014-02-11, 08:54
:)
Är det värt att skaffa extra chassifläkt?

hahavaffan
2014-02-11, 09:12
Det ser grymt ut CJ. Jag har precis byggt en egen med nästan samma grejer. 4670K, GTX770, annat märke på minnen, aningen bättre kylare, samma moderkort fast -Pro, 600W nätagg som skiljer.

Chassit är riktigt nice! Det medföljer två fläktar som jag kopplade in på chassits fläktkontroll ihop med en av de två på min CPU-kylare. Nästan lika tyst som min HTPC i idle, men kan samtidigt kyla allt vid load så att max temp hamnar på 50-60c. Mycket tystare än min polares vid load också, och han har en Corsair H100 vattenkylare ("som är sjukt tyst").

Akerhage
2014-02-11, 09:15
Kan ju tipsa om denna fläktkontroller med "hahavaffan". Den som finns i chassit är ju bra, men finns bara 3 lägen. Med denna kan du ställa in vad du vill. Touchskärm med! Coolt =)

Akerhage
2014-02-11, 10:03
Kan ju tipsa om denna fläktkontroller med "hahavaffan". Den som finns i chassit är ju bra, men finns bara 3 lägen. Med denna kan du ställa in vad du vill. Touchskärm med! Coolt =)

Glömde ta med
http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontroller-svart

hahavaffan
2014-02-11, 10:57
Den verkar ball, men jag klarar mig än så länge bra på tre lägen :) Något för si-jay kanske?

Akerhage
2014-02-11, 11:24
Ah, jag har själv inte köpt den än, men är lite sugen bara för att den var så cool : )

Donner
2014-02-11, 12:18
Går i tankarna att köpa en ny dator. Valet står mellan en Mac eller en windows laptop. Anledningen är att vi inte har plats för en dator jag inte kan ställa undan snabbt. Egentligen känns väl inget av valen särskilt prisvärt men vet inte hur jag ska lösa det annars.

Vill helst ligga så prisvärt som möjligt jämfört med vad jag får för prestanda. Där vet jag att macarna ligger lite i lä.

Har tittat på denna laptopen (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/175855-asus_g55vw-s1257h_156_full_hd-i7-3630qm-16gb-750gb__8gb_ssd-gtx_660m-win_8&atcl=external:ref)

Det jag lirar är wow, just nu ligger jag på mellan 4-10 fps i bossfighter och det är inte så kul. Vill även ha möjligheten att spela lite mer krävande spel om jag får lust med det. Hur står den sig då?

Akerhage
2014-02-11, 12:35
@ Donner; denna kanske?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/181379-lenovo_y510p_156_full_hd-i7-4700mq-16gb-1tb__24gb_ssd-2x_gt755m_2gb_sli-win_8&atcl=search:live

Donner
2014-02-11, 12:38
Den såg väldigt fin ut. Trodde inte det fanns SLI i laptops :)

Har dålig koll på speccs men den borde väl klara av de flesta spel på hyffsade inställningar? Det enda riktiga kravet jag har är att jag vill att wow ska flyta problemfritt.

Akerhage
2014-02-11, 13:03
WoW är ju mer CPU-krävande, jag har inte spelat det själv faktiskt men det du kan göra är att kolla om du hittar någon sida där de testat just den datorn mot WoW. Och jämföra resultat.

Donner
2014-02-11, 13:26
Läst på lite och det verkar vara en bra och prisvärd dator. Väntar bara på att dustin ska skriva in mig som student så får jag förhoppningsvis den ytterligare lite billigare.

Akerhage
2014-02-11, 13:49
Kanon :)

skickat från min Nallebjörn

ceejay
2014-02-12, 09:34
Datorn är iaf beställd nu. Looking forward to getting it.

maattee10
2014-02-12, 11:03
När jag laddar upp klipp så måste jag ha antingen originalljud eller musiken. jag kan alltså inte ha en blandning. är det så för er också? hur fixar man detta?

Youtube support:
Föredra originalljud, Föredra musik eller Lika (blanda båda).

Menigar
2014-02-12, 11:11
Det ser grymt ut CJ. Jag har precis byggt en egen med nästan samma grejer. 4670K, GTX770, annat märke på minnen, aningen bättre kylare, samma moderkort fast -Pro, 600W nätagg som skiljer.

Chassit är riktigt nice! Det medföljer två fläktar som jag kopplade in på chassits fläktkontroll ihop med en av de två på min CPU-kylare. Nästan lika tyst som min HTPC i idle, men kan samtidigt kyla allt vid load så att max temp hamnar på 50-60c. Mycket tystare än min polares vid load också, och han har en Corsair H100 vattenkylare ("som är sjukt tyst").
En manuell fläktkontroll? Någon särskild anledning till att inte använda moderkortets fläktstyrning?
mvh nyfiken

PureWhey
2014-02-12, 14:39
Nån som letade efter SSD kommer jag ihåg, hyfsat billig nu:
http://www.dustinhome.se/product/5010610014/intel-520-180gb-sata-ssd-mlc-bulk/

hahavaffan
2014-02-12, 15:01
En manuell fläktkontroll? Någon särskild anledning till att inte använda moderkortets fläktstyrning?
mvh nyfikenMm, föredrar att ha full kontroll över deras varvtal snarare än att låta moderkortet sköta det. Exempelvis får datorn gärna gå lite varm när jag bara sitter i Windows eller lirar nåt halvkrävande men tyst spel. Samtidigt så ska jag kunna dra på mer kylning när det verkligen behövs, typ i BF4. Automatiska program brukar vilja antingen ge lite för lite varvtal eller lite för mycket :(

Scratch89
2014-02-13, 13:00
Min disk och/eller dator håller fortfarande på att krångla.

Jag trodde att det var min SSD-systemdisk som var problemet, så jag skickade in den på service. Under tiden installerade jag Windows på min SATA-disk, men det var problematiskt och jag fick upp ett felmeddelande under installationen. Efter några försök gav jag upp och när jag kom tillbaka hade datorn gjort någon form av chkdsk på sig själv, men sedan gick det att installera. Knepigt. Möjligen är det alltså min SATA-disk som krånglat och gett mig blåskärmar under en längre tid.

Nu fick jag tillbaka min SSD och skulle installera om Windows på den. Jag har kopplat ur SATA-disken, och mitt under installationen får jag upp samma felmeddelande. Det är inte skivan det är fel på, för jag har testat två, tre olika installationer, men de ger alla samma felmeddelande. Vad kan det vara för fel? Jag har pratat med KG här en del och tydligen kan det vara annan hårdvara, t.ex minnen, men jag undrar om det kanske inte är något moderkortsfel också?

Såhär ser i alla fall felmeddelandet ut. Jelp, jag är rätt desperat efter en fungerande dator.

http://i59.tinypic.com/mcek43.jpg

Scratch89
2014-02-13, 13:47
Jag kan ju även tillägga att program osv krashar ibland.

Baskagge
2014-02-13, 14:05
[QUOTE=Scratch89;6869028]Min disk och/eller dator håller fortfarande på att krångla.

Kan mycket väl vara ramminnet. Enklast att testa med memtest. Om du har flera minnesmoduler kan du annars testa att installera windows med en i taget för att på så vis få reda på vilken som är kass. Det förutsätter förstås att inte alla är trasiga.

Det kan vara fel på moderkortet men det är inte lika vanligt som minnesfel.

Scratch89
2014-02-13, 14:14
[QUOTE=Scratch89;6869028]Min disk och/eller dator håller fortfarande på att krångla.

Kan mycket väl vara ramminnet. Enklast att testa med memtest. Om du har flera minnesmoduler kan du annars testa att installera windows med en i taget för att på så vis få reda på vilken som är kass. Det förutsätter förstås att inte alla är trasiga.

Det kan vara fel på moderkortet men det är inte lika vanligt som minnesfel.

Tack för svar! Jag satte faktiskt precis igång en extended Windows Memory Diagnostic Tool, som får stå och puttra över dagen. Om den inte hittar något så ska jag testa att ta ut en av stickorna och se. När jag tänker efter så känns minnena som en logisk orsak till blåskärmarna och de kraschade programmen.

TIMPA
2014-02-13, 14:31
When you see the error "0x80070570 can't access files" on install click --> OK ---> you will be returned to the "Install Now" startup screen and - WITHOUT REBOOTING - just re-start the install.

Second time round it went smooth as clockwork and installed fine.

Prövat detta Scratch89? Läste lite om det i en tråd och det snackas kort om att bara köra installationen igen utan att reboota.

Edit: En sak till jag kom o tänka på, du kan kolla hur SATA funktionen i BIOS är inställd, om det är AHCI eller att den ska Auto detecta AHCI, finns en möjlighet att detta ska vara inställt på någon annan funktion, kan ändrats då du byt diskar från SATA till SSD o den biten.

Scratch89
2014-02-13, 14:45
Jag testade ett par gånger till utan att det hjälpte. Ska kolla BIOS-inställningar ikväll eller så, när minnesdiagnostiken är klar. Tack för tipset!

Scratch89
2014-02-13, 21:53
Jag testade ett par gånger till utan att det hjälpte. Ska kolla BIOS-inställningar ikväll eller så, när minnesdiagnostiken är klar. Tack för tipset!

Update: Minnesdiagnostiken visade inga fel. Det kom en liten popup i högra hörnet nu när jag kom hem från jobbet, men hann inte klicka på den innan den försvann. Sparas det en logg även fast den kom tillbaka negativ?

Jag har också förstått att testet kan vara negativt även fast minnena är dåliga, och att man då får testa via trial and error, dvs ta ut den ena minnesstickan efter den andra för att se om det blir någon förändring. Kan det vara så?

Ska fortsätta med de andra tipsen.

R Scarpa27
2014-02-13, 21:58
Update: Minnesdiagnostiken visade inga fel. Det kom en liten popup i högra hörnet nu när jag kom hem från jobbet, men hann inte klicka på den innan den försvann. Sparas det en logg även fast den kom tillbaka negativ?

Jag har också förstått att testet kan vara negativt även fast minnena är dåliga, och att man då får testa via trial and error, dvs ta ut den ena minnesstickan efter den andra för att se om det blir någon förändring. Kan det vara så?

Ska fortsätta med de andra tipsen.

hur installerar du windows? usb, or skiva?

Scratch89
2014-02-13, 22:08
hur installerar du windows? usb, or skiva?

Skiva. Har tre olika; en riktig, och två nerladdade (äkta, lagliga) versioner från Microsoft.

Olegh
2014-02-13, 22:10
En ganska enkel grej att testa, men lite av ett långskott, är att byta sata-port på moderkortet som du har ssd:n inkopplad i.

Edit: Dubbelkolla alla kablar också så att de sitter i ordentligt. Saker och ting kan faktiskt fungera "halvt".

R Scarpa27
2014-02-13, 22:11
Skiva. Har tre olika; en riktig, och två nerladdade (äkta, lagliga) versioner från Microsoft.

det felet brukar uppstå med trasiga skivor, fel version av windows till datorn, kassa usb minnen, cdrom osv... om jag ej minns fel.

Scratch89
2014-02-13, 22:38
En ganska enkel grej att testa, men lite av ett långskott, är att byta sata-port på moderkortet som du har ssd:n inkopplad i.

Edit: Dubbelkolla alla kablar också så att de sitter i ordentligt. Saker och ting kan faktiskt fungera "halvt".

SSD:n är konstaterad från Inets support att det inte är något fel på den, och dessutom kvarstod problemen när den inte var i datorn utan jag bara körde med min SATA. Problemet med blåskärmar har funnits sedan jag köpte datorn men då var de inte alla lika frekventa som nu.

Just nu tänkte jag försöka mig på en CHKDSK på SATA-disken som är min systemdisk, men så behöver jag komma in i DOS. Går det ens att göra det i Windows 7? Det finns ju bara en kommandotolk.

Olegh
2014-02-13, 22:59
SSD:n är alltså inte systemdisken?

Att testa en annan sata-port på moderkortet för systemdisken skulle jag säga är idé ändå. Blåskärmar behöver inte heller tyda på direkt hårdvarufel utan kan vara en följd av systeminstabilitet. Jag vet att jag löste ett sådant problem genom att öka spänningen manuellt (från auto) på minnena. Detta trots att inga fel upptäcktes av memtest86.

Angående chkdsk: http://www.w7forums.com/threads/how-to-use-chkdsk-check-disk.448/

King Grub
2014-02-13, 23:01
Just nu tänkte jag försöka mig på en CHKDSK på SATA-disken som är min systemdisk, men så behöver jag komma in i DOS. Går det ens att göra det i Windows 7? Det finns ju bara en kommandotolk.

Du skall automatiskt bli ombedd att starta om datorn när du kör en chkdsk /r på systemdisken. Då går det in i DOS.

Scratch89
2014-02-13, 23:05
SSD:n är alltså inte systemdisken?

Att testa en annan sata-port på moderkortet för systemdisken skulle jag säga är idé ändå. Blåskärmar behöver inte heller tyda på direkt hårdvarufel utan kan vara en följd av systeminstabilitet. Jag vet att jag löste ett sådant problem genom att öka spänningen manuellt (från auto) på minnena. Detta trots att inga fel upptäcktes av memtest86.

Angående chkdsk: http://www.w7forums.com/threads/how-to-use-chkdsk-check-disk.448/

Jag ska testa att byta, får göra det imorgon.

Såhär är det, för att sammanfatta:
Köpte datorn för ungefär två år sedan. En SSD-disk samt en SATA för bulk. SSD-disken blev systemdisken. Då och då (typ en gång i veckan) kom en blåskärm, men jag brydde mig inte så mycket. Nu på senare tid (de senaste två veckorna, typ) har blåskärmarna varit mer frekventa, program har kraschat osv. Jag tänkte då att det troligen är systemdisken som krånglar, så jag lämnade in den på service hos Inet.

Under tiden försökte jag installera Windows på SATA-disken, men då började det krångla med installationen. Felmeddelandet ovan kom upp under installationen. Efter fyra-fem försök gav jag upp och gjorde annat. När jag kom tillbaka hade datorn själv gjort en CHKDSK på SATA-disken, och sedan gick det smärtfritt att installera Windows. Däremot verkar saker krångla, för Chromes insticksmoduler kraschar hela tiden, Starcraft kraschar hela tiden, och det går inte att packa upp en enda film eller serie innan winrar säger att det är korrupt. Det är alltså rätt så blandade "symptom".

Det jag har gjort nu är att försöka installera windows igen på min SSD, men samma felmeddelande uppstår igen, oavsett om jag har SATA-disken i eller ej. Minnena testade jag nu i eftermiddag och Windows diagnostik såg ingenting. Ska undersöka detta närmare.

Jag vet som sagt inte vad som är felet. Kan man lämna in hela datorhelvetet hos Inet så de får kolla igenom det? Borde ju fortfarande finnas garanti kvar...

Ska testa det med sladden, får göra det imorgon dock. Samt göra en CHKDSK över natten.

Scratch89
2014-02-13, 23:06
Du skall automatiskt bli ombedd att starta om datorn när du kör en chkdsk /r på systemdisken. Då går det in i DOS.

Ah, det var så enkelt. Då kör vi den nu. Tack!

Olegh
2014-02-13, 23:19
Det är ett skumt fel som du säger. Köpte du ett färdigt paket och tror att du kan få hjälp via inet så fråga. För felsökning är drygt.

Baskagge
2014-02-13, 23:46
När jag jobbade med felsökning av datorer så var det vanligaste felet ramminnena. Vanligtvis visade sig felet inom fem timmar, men i vissa fall visade memtest att det inte var något fel. Vi brukade då låta memtest stå på över natten och ibland när man kom på morgonen så fanns där ett litet felmeddelande trots allt. För att helt utesluta minnena skulle jag rekommendera memtest i minst 10 timmar.

Kan vara svårt att ge tips när man inte är på plats. Men testa att resetta bios. Kika i bios om du kan se nätspänningarna, det får inte vara för stora skillnader. Mitt tredje tips har du redan fått i tråden. Vissa moderkort har en vanlig sata-kontroller och andra portar/kontroller för raid. Eventuellt skulle du kunna köra ssd-disken på raid-kontrollern istället för att testa om det är fel på de vanliga sata-portarna.

mangemani
2014-02-14, 03:10
mobilen min blev helt kaputt för någon timme sedan.
hade laddaren i och det stod att det laddade, hade rätt så lite batteri men på mätaren så stod det att det laddade och jag gjorde inget på mobilen under tiden, sen slocknade den bara.
fortsatte att ha i laddaren men laddnings lampan på mobilen lyste inte och mobilen gick inte att starta.

prövade att ladda genom datorn också, men gick inte, dock så känner datorn av att jag har stoppat i mobilen och den hittar den i device manager men det står att enheten kan inte startas.
laddnings lampan lyser inte heller då jag har den i datorn.

vad kan vara felet? kan det vara sladden som håller på att gå sönder? eller är det mobilen som är pajj?

Scratch89
2014-02-14, 07:34
mobilen min blev helt kaputt för någon timme sedan.
hade laddaren i och det stod att det laddade, hade rätt så lite batteri men på mätaren så stod det att det laddade och jag gjorde inget på mobilen under tiden, sen slocknade den bara.
fortsatte att ha i laddaren men laddnings lampan på mobilen lyste inte och mobilen gick inte att starta.

prövade att ladda genom datorn också, men gick inte, dock så känner datorn av att jag har stoppat i mobilen och den hittar den i device manager men det står att enheten kan inte startas.
laddnings lampan lyser inte heller då jag har den i datorn.

vad kan vara felet? kan det vara sladden som håller på att gå sönder? eller är det mobilen som är pajj?
Jag hade exakt samma sak i julas. Jag bytte laddare och då fungerade det. Kolla om det kan vara glapp i telefonen också; numera måste jag stoppa in sladden exakt rätt för att det inte ska glappa.

Scratch89
2014-02-14, 07:36
Det är ett skumt fel som du säger. Köpte du ett färdigt paket och tror att du kan få hjälp via inet så fråga. För felsökning är drygt.

När jag jobbade med felsökning av datorer så var det vanligaste felet ramminnena. Vanligtvis visade sig felet inom fem timmar, men i vissa fall visade memtest att det inte var något fel. Vi brukade då låta memtest stå på över natten och ibland när man kom på morgonen så fanns där ett litet felmeddelande trots allt. För att helt utesluta minnena skulle jag rekommendera memtest i minst 10 timmar.

Kan vara svårt att ge tips när man inte är på plats. Men testa att resetta bios. Kika i bios om du kan se nätspänningarna, det får inte vara för stora skillnader. Mitt tredje tips har du redan fått i tråden. Vissa moderkort har en vanlig sata-kontroller och andra portar/kontroller för raid. Eventuellt skulle du kunna köra ssd-disken på raid-kontrollern istället för att testa om det är fel på de vanliga sata-portarna.

Jag köpte inget färdigt paket, men köpte alla komponenterna från Inet i alla fall. Ska höra med dem.

Fick tillbaka min loggrapport från chkdsk jag körde inatt, och den verkar inte hitta något fel. Får helt enkelt gå in i datorn och kolla det ni pratade om. Var inne i BIOS igår men hittade inget speciellt, men kollade aldrig spänningarna förvisso.

Såhär såg min eventlog ut från chkdsk på min SATA, och jag kunde inte tyda några problem i alla fall.

Checking file system on C:
The type of the file system is NTFS.

A disk check has been scheduled.
Windows will now check the disk.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 5)...
136960 file records processed. File verification completed.
448 large file records processed. 0 bad file records processed. 0 EA records processed. 44 reparse records processed. CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 5)...
185108 index entries processed. Index verification completed.
0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered. CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 5)...
136960 file SDs/SIDs processed. Cleaning up 223 unused index entries from index $SII of file 0x9.
Cleaning up 223 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
Cleaning up 223 unused security descriptors.
Security descriptor verification completed.
24075 data files processed. CHKDSK is verifying Usn Journal...
35210416 USN bytes processed. Usn Journal verification completed.
CHKDSK is verifying file data (stage 4 of 5)...
136944 files processed. File data verification completed.
CHKDSK is verifying free space (stage 5 of 5)...
459982261 free clusters processed. Free space verification is complete.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the
master file table (MFT) bitmap.
Windows has made corrections to the file system.

1953409023 KB total disk space.
113101560 KB in 112153 files.
80312 KB in 24076 indexes.
0 KB in bad sectors.
298107 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
1839929044 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
488352255 total allocation units on disk.
459982261 allocation units available on disk.

Internal Info:
00 17 02 00 31 14 02 00 12 12 04 00 00 00 00 00 ....1...........
be 00 00 00 2c 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ....,...........
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts.

mikaelj
2014-02-14, 09:24
Kör memtest. Hämtas till minnespinne. Datorn startar upp från den vid omstart.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Thornblom
2014-02-14, 09:38
Någon som kör Debian Jessie med Haswell och nVidia Optimus? Har lite problem med gpu drivare.

Scratch89
2014-02-14, 12:38
Kör memtest. Hämtas till minnespinne. Datorn startar upp från den vid omstart.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Jag har redan kört Windows egna minnesdiagnostik. Vad blir skillnaden?

King Grub
2014-02-14, 13:26
Ibland hittar memtest fel som Windows egna inte hittar, och även tvärtom. Memtest är något mer avancerat.

Scratch89
2014-02-14, 16:29
Ibland hittar memtest fel som Windows egna inte hittar, och även tvärtom. Memtest är något mer avancerat.

Grymt! Då får jag köra det också.

CrazyJoeDavola
2014-02-14, 17:44
ccSvcHst.exe Hur får jag död på denna filen? Den gör att datorn använder 99% cpu-kapacitet och blir tokslö. Som ett lotteri när man startar datorn ibland så körs filen igång när man kollar på aktivitetshanteraren och ibland inte.

Donner
2014-02-14, 17:50
Har du norton eller något annat antivirus program på datorn? Verkar vara en realtime scan av virus.

CrazyJoeDavola
2014-02-14, 17:53
Yes norton, men det står inte att den scannar något. Trots det cpu på 99%.

Donner
2014-02-14, 17:55
Testa att stänga av det och se om det hjälper. Annars så prova detta: http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20100810/storande-nortonprocess

kalle_banan
2014-02-16, 19:54
Jag är sugen på en ny laptop eftersom min nuvarande väsnas och är långsam. Det absolut viktigaste är att datorn är tyst när jag surfar, kollar på HD-film och kollar på youtube, sen måste jag ha full HD-upplösning och 15 tums-skärm. Det behövs inget dedikerat grafikkort eftersom jag inte planerar att spela med den.

Grejen är att jag har kollat in www.notebookcheck.net och där mäter dom ljudnivå och sånt, men det säger mig inget eftersom dom inte skriver att "när man kollar på youtube/HD-film/surfar väsnas fläkten" vilket är det absolut viktigaste för mig. Så vad har ni för tips? Budgeten ligger kring 7000.

Thornblom
2014-02-18, 21:51
Lyckas inte få Hibernatie att fungera i Debian - Jessie. Inte heller power off, men det är mindre viktigt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Pzorz
2014-02-18, 22:17
Jag har fått spel-accounts stulna. Det rör sig än så länge om Diablo 3 och Guild wars 2 och det är ingen större förlust. Det jag är lite orolig över är hur keyloggers fungerar och om mina mailuppgifter & kredikkortsuppgifter ligger risigt till?

Juxta
2014-02-19, 09:21
Jag har fått spel-accounts stulna. Det rör sig än så länge om Diablo 3 och Guild wars 2 och det är ingen större förlust. Det jag är lite orolig över är hur keyloggers fungerar och om mina mailuppgifter & kredikkortsuppgifter ligger risigt till?

Har du råkat ut för en keylogger har dom nog det mesta. Formatera om datorn, byt lösen på allt och spärra ditt kort för utlandsköp, eller sätt en låg gräns.

timoat
2014-02-20, 06:17
Jag ha en relativt enkel fråga, en folder på mitt skrivbord vägrar försvinna. Det är en "Christmas cd" folder som är tom. Varje gång jag drag/droppar den till papperskorgen försvinner den, bara för att återuppstå 5 sekunder senare. Den är nedladdad från TPB men finns ej längre i Vuze. Hjälp uppskattas, det är som en sten i skon!

Red Apple
2014-02-20, 06:22
Testat shift+del? Annars kan du ju använda något program i stil med ccleaner.

ceejay
2014-02-20, 20:21
Har installerat windows på min nya dator, på ssdn. Den syns när jag går in på DATOR när jag är på skrivbordet.


Jag har dock också en lagringsdisk på 2tb i datorn, men den syns inte. Varför då?

Akerhage
2014-02-20, 20:23
Gå in och högerklicka den här datorn. Välj hantera. Gå in i diskhantering och ge den en enhet/formatera. Sen hittar du den!

skickat från min Nallebjörn

Olegh
2014-02-20, 20:25
Har installerat windows på min nya dator, på ssdn. Den syns när jag går in på DATOR när jag är på skrivbordet.


Jag har dock också en lagringsdisk på 2tb i datorn, men den syns inte. Varför då?

Sök efter "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" i sökfältet i startmenyn.

ceejay
2014-02-20, 20:29
Jag löste det!
Behövde som ni sa, formatera.

ceejay
2014-02-21, 22:25
Hmm. Jag har problem med att vissa youtubevideos inte fungerar. Exempelvis mina egna. Det är en enda stor svart ruta och det vill inte ladda.

Någon som har haft liknande?

King Grub
2014-02-21, 22:27
Uppdaterat Flash?

ceejay
2014-02-21, 22:34
Din webbläsare för Google Chrome innehåller redan Adobe® Flash® Player. Google Chrome uppdateras automatiskt när nya versioner av Flash Player är tillgängliga.

Jag har också senaste Java

King Grub
2014-02-21, 22:37
Testa en annan browser så du ser om det är ett generellt problem eller ett Chrome-specifikt.

ceejay
2014-02-21, 22:43
mjo, jag gillar inte ens chrome. Blev pålurad när jag installerade drivisarna till moderkortet :) ska testa firefox

ceejay
2014-02-21, 22:52
Med firefox funkar youtube.

Nu kommer jag dock inte längre in på min gmail. Och det är rätt viktigt.

Sidan dirigeras om felaktigt

Firefox har upptäckt att servern dirigerar om förfrågan om den här platsen på ett sätt som omöjliggör ett slutförande.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor.


cookies är enabled.

King Grub
2014-02-21, 22:55
Prova att rensa alla cookies och browser-cachen.

ceejay
2014-02-21, 23:00
kakrensningen funkade:) tack.
Jag antar att det importerads något som inte skulle importeras från chrome till firefox.

Jarod
2014-02-21, 23:07
Hmm. Jag har problem med att vissa youtubevideos inte fungerar. Exempelvis mina egna. Det är en enda stor svart ruta och det vill inte ladda.

Någon som har haft liknande?

Jag har haft så till och från i ett par veckor. Byter man till tex 720p på videon så funkar det.

ceejay
2014-02-21, 23:11
Jag har haft så till och från i ett par veckor. Byter man till tex 720p på videon så funkar det.

problemet var att det bara var helt svart, alltså inget gick att göra

ceejay
2014-02-23, 10:55
Nu har jag fått ett till problem.

Iom att jag installerat windows 7 från en gammal skiva så måste det installeras hundratals uppdateringar.

När jag stänger av datorn så installeras dem, när jag sedan startar datorn så ska installeringarna konfigureras som vanligt. Då står den och går och går och går inte över 0% klart.
Och så kommer felmeddelandet:
"Det gick inte att konfigurera windows-uppdateringar - Ändringar återställs"


What can the problem be?

Olegh
2014-02-23, 11:03
Min farsas idé om det var att uppdateringarna på nåt vänster installerades i fel ordning. Jag tror att det var samma problem som hand hade iaf. Att aktivt klicka ur och spara några uppdateringar varje omstart verkar ha funkat bättre.

ceejay
2014-02-23, 11:04
såhär ser det ut efter att jag har kört windows uppdateringar manuellt
http://i57.tinypic.com/2zez5g4.jpg

Sen lär det ju gå åt helvete igen när jag startar om datorn

ceejay
2014-02-23, 11:06
Hmm, nu konfigurerades faktiskt några uppdateringar när jag startade om datorn. Att göra det i omgångar(ungefär som din far säger) verkar kanske funka? Får köra uppdatering igen och se hur mycket som lyckas.

Fast nu var det bara en viktig uppdatering somhittade i windows update, trots att 100 uppdateringar misslyckades förra gången. Hmm.

ceejay
2014-02-23, 11:13
och nu fanns det 90 uppdateringar igen. vafan är detta lol

King Grub
2014-02-23, 12:14
Är det ett nyinstallerat Windows har något troligen gått fruktansvärt fel vid installationen, eller så har du något hårdvarufel som hindrar.

ceejay
2014-02-23, 16:37
Det blev bra efter ett par manuella uppdateringar och omstarter

MaQue
2014-02-24, 08:16
Jag får väl lov att prova här efter X antal timmar hemma...

Jag har införskaffat mig en NAS (Synology DS214se) som jag inte får rättigheter på.
Jag har satt min användare som Admin och har tillåtit mig själv att få access till alla mappar som ligger på disken.
Men när jag lägger till nätverksenhet via Den här datorn, loggar in med rätt uppgifter, mappar den upp Root men inget annat?
Hela mitt mediabibliotek ligger på disken, och jag vill kunna redigera innehållet (dvs ta bort / lägga till filer) utan att behöva gå genom webbgränssnittet.

Någon som förstår vad jag menar, och kan komma med något bra förslag på lösning?

Andy.da.wohoo
2014-02-28, 16:26
Hejhej

Jag håller på med en simulering på datorn och skulle vilja ge ökad "prioritet" till programmet som utför simuleringen och på sätt få datorn att ge mer prestanda till programmet. Har en dubbelkärnig processor men tyvärr kan man bara använda en kärna till simuleringen. Kan jag öka beräkningsfrekvensen på något sätt? Utan att stänga av datorn, har redan kört igång simuleringen. Beräknad simuleringstid är 6 dygn just nu, vore kul att korta ner den tiden Lite. :p

Ajemän
2014-02-28, 16:37
Håller på med mammas laptop, en Asus UX31A. Brightnessen på skärmen går upp och ner hela tiden. Typ som om det satt en ljussensor som kompenserade.

Hittar inget i energiinställningar/där man ändrar brightness.
Morsan hade inte ens märkt det, så vet inte när det uppkom. Windows 7 har installerats sedan sist jag var här och hälsade på...

Tips?

När brightnessen sjunker så visar den i Windows fortfarande full brightness. Börjar fundera på om det är defekt hårdvara. Det finns garanti kvar...

Andy.da.wohoo
2014-02-28, 16:48
Hejhej

Jag håller på med en simulering på datorn och skulle vilja ge ökad "prioritet" till programmet som utför simuleringen och på sätt få datorn att ge mer prestanda till programmet. Har en dubbelkärnig processor men tyvärr kan man bara använda en kärna till simuleringen. Kan jag öka beräkningsfrekvensen på något sätt? Utan att stänga av datorn, har redan kört igång simuleringen. Beräknad simuleringstid är 6 dygn just nu, vore kul att korta ner den tiden Lite. :p

Har windows 8.1, om det hjälper.

Ajemän
2014-02-28, 16:50
Har windows 8.1, om det hjälper.

Om du drar upp aktivitetshanteraren så kan du högerklicka och välja prioritet på processen. Om det hjälper vet jag dock inte :)

R Scarpa27
2014-02-28, 21:38
ccSvcHst.exe Hur får jag död på denna filen? Den gör att datorn använder 99% cpu-kapacitet och blir tokslö. Som ett lotteri när man startar datorn ibland så körs filen igång när man kollar på aktivitetshanteraren och ibland inte.


den där skiten hade jag på xp en gång i tiden.
här hitta du info m.m vad det är och innebär m.m hur du kan hantera den osv.
http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20121009/vad-gor-svchost

Andy.da.wohoo
2014-03-01, 02:34
Om du drar upp aktivitetshanteraren så kan du högerklicka och välja prioritet på processen. Om det hjälper vet jag dock inte :)

Verkar inte funka i win 8!

Olegh
2014-03-01, 02:42
Nej, du kommer inte kunna öka prestandan genom att ändra prioritet på processen. Parallellisera beräkningen eller överklocka datorn är det som kan ge noterbara effekter. Vad simulerar du som ska ta sex dagar (det låter som du gjort något fel om det är skolrelaterat) ?

Andy.da.wohoo
2014-03-01, 03:25
Simulerar en brand i ett brandövningshus. Andra simuleringen av två. Simuleringen är i FDS, vilket är en så kallad fluid-simulator. I simulatorn bygger man upp det rum/den byggnad man vill simulera i och delar in denna i ett rutnät. I vår första simulering hade vi rutor som var 10x10x10 cm stora och i vår andra har vi rutor som är 5x5x5 cm så stora. Det ska, enligt kursansvarig, ta 16 gånger längre tid att simulera den andra simuleringen så helt fel har jag nog inte, har dubblerat antalet rutor i alla riktningar. Från 80x60x27 rutor så gick vi till 160x120x54 rutor.

Bite
2014-03-01, 08:55
Håller på med mammas laptop, en Asus UX31A. Brightnessen på skärmen går upp och ner hela tiden. Typ som om det satt en ljussensor som kompenserade.

Hittar inget i energiinställningar/där man ändrar brightness.
Morsan hade inte ens märkt det, så vet inte när det uppkom. Windows 7 har installerats sedan sist jag var här och hälsade på...

Tips?

När brightnessen sjunker så visar den i Windows fortfarande full brightness. Börjar fundera på om det är defekt hårdvara. Det finns garanti kvar...

Kan det vara så enkelt att det är laddaren som glappar?

Olegh
2014-03-01, 10:23
Simulerar en brand i ett brandövningshus. Andra simuleringen av två. Simuleringen är i FDS, vilket är en så kallad fluid-simulator. I simulatorn bygger man upp det rum/den byggnad man vill simulera i och delar in denna i ett rutnät. I vår första simulering hade vi rutor som var 10x10x10 cm stora och i vår andra har vi rutor som är 5x5x5 cm så stora. Det ska, enligt kursansvarig, ta 16 gånger längre tid att simulera den andra simuleringen så helt fel har jag nog inte, har dubblerat antalet rutor i alla riktningar. Från 80x60x27 rutor så gick vi till 160x120x54 rutor.

Häftigt, en specialiserad förbränningskod alltså. Fluidsimuleringar är faktiskt lite av "min grej", men just förbränning har jag aldrig varit inne och nosat på!

Det finns ju faktiskt lite info om att köra parallellt här (https://code.google.com/p/fds-smv/). Men jag skulle nog ändå kika på randvillkor, tidssteg, total tid, etc.. 16 gånger längre tid är nog inte oänkbart eftersom meshen är en faktor 8 större och tidssteget bör ha reducerats. Men det innebär samtidigt att den första simuleringen ska ha tagit nästan 13 timmar? Det låter mycket.. Men å andra sidan, om man kör på en kärna och dessutom kanske på på en slö dator :P

Andy.da.wohoo
2014-03-01, 12:36
Häftigt, en specialiserad förbränningskod alltså. Fluidsimuleringar är faktiskt lite av "min grej", men just förbränning har jag aldrig varit inne och nosat på!

Det finns ju faktiskt lite info om att köra parallellt här (https://code.google.com/p/fds-smv/). Men jag skulle nog ändå kika på randvillkor, tidssteg, total tid, etc.. 16 gånger längre tid är nog inte oänkbart eftersom meshen är en faktor 8 större och tidssteget bör ha reducerats. Men det innebär samtidigt att den första simuleringen ska ha tagit nästan 13 timmar? Det låter mycket.. Men å andra sidan, om man kör på en kärna och dessutom kanske på på en slö dator :P

Vet inte säkert hur lång tid den första simuleringen tog men jag räknade det till ca 10 timmar. Kul att du hållit på med något liknande. Jo, jag hörde talas om att man skulle kunna dela upp meshen i två och på så vis kunna tilldela en processorkärna per mesh.
Tyvärr så är min laptop inte så kraftfull som den var en gång i tiden så det tar ju lite tid :D Tyvärr fick vi inte koppla upp oss mot skolans datorkluster för denna simuleringen så det fick bli att använda egna datorer.

Ajemän
2014-03-01, 12:56
Kan det vara så enkelt att det är laddaren som glappar?


Nej tyvärr det händer utan laddaren i också

WHITEFOLKS
2014-03-01, 12:59
Blir den ljusare när du använder datorn eller är det mer "random"?

Ajemän
2014-03-01, 13:03
Blir den ljusare när du använder datorn eller är det mer "random"?

Det verkar vara random. Försökt hitta nåt mönster men, nja.

Det går ner till typ minsta, och efter några sekunder ökar det och efter typ 3 sek så är det på fullt. Sen håller det på sådär och loopar några gånger per minut.

Märkligt, och grymt irriterande

King Grub
2014-03-01, 23:18
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/SBERGHDDENC/sandberg-harddiskkabinett-2-5-sata-usb-3-0

Billig och bra!

Andy.da.wohoo
2014-03-01, 23:48
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/SBERGHDDENC/sandberg-harddiskkabinett-2-5-sata-usb-3-0

Billig och bra!

Vilket kap! Beställde två direkt!

Nordenator
2014-03-02, 00:05
Jag köpte i annan butik och lämnade tillbaka utan kvitto för tillgodo. Works every time.

Evankhell
2014-03-02, 19:02
Tjena,

När jag skulle installera ny Win stod det att Win inte kunde installeras på min HDD eftersom den inte var kopplad att bootas i BIOS (något sådant). Gick in till BIOS och kollade efter, fast kunde inte hitta vad som var problemet, allt verkade stämma för att jag är ingen expert *facepalm*

Efter några omstarter så gick jag in till BIOS igen och valde "Load optimized default" och efter det så använder datorn moderkortets grafikkort.. Och vet inte vad jag ska välja i BIOS för att den ska välja mitt ordinarie grafikkort.

Så här ser det ut i BIOS;

http://i59.tinypic.com/1442yop.jpg
http://i62.tinypic.com/2nqqhvo.jpg
http://i61.tinypic.com/5eidck.jpg

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Ajemän
2014-03-02, 19:10
Onboard VGA ska vara disabled och init display first PCIe 16x. PCI om det är en gammal dator, men prova PCIE först.

Evankhell
2014-03-02, 19:13
Ok, tack.. ska testa det nu!

Evankhell
2014-03-02, 19:35
Har provat både PCIE x16 och x8 utan att något händer. Testat även PCI och samma sak där..

:(

Evankhell
2014-03-03, 08:12
Kan det hjälpa att ta ut grafikkortet och sätta in det igen? Datorn vägrar att känna igen det.

WHITEFOLKS
2014-03-03, 08:14
Kan det hjälpa att ta ut grafikkortet och sätta in det igen? Datorn vägrar att känna igen det.

Sure, prova det. Låter som trasigt gfx eller slot på moderkortet annars.

Mental
2014-03-03, 09:30
Sure, prova det. Låter som trasigt gfx eller slot på moderkortet annars.

Jag har otroligt svår att tro att moderkortet gick sönder fysiskt av att nolla bios, det var ju inga grafikkortsrelaterade problem innan nollningen.

Om du tar load failsafe vad händer då?

WHITEFOLKS
2014-03-03, 09:54
Jag har otroligt svår att tro att moderkortet gick sönder fysiskt av att nolla bios, det var ju inga grafikkortsrelaterade problem innan nollningen.

Om du tar load failsafe vad händer då?

Ok visste inte hur han hamnat här utan bara från att det inte hitta kortet. Du har rätt.

Evankhell
2014-03-03, 10:07
Jag har otroligt svår att tro att moderkortet gick sönder fysiskt av att nolla bios, det var ju inga grafikkortsrelaterade problem innan nollningen.

Om du tar load failsafe vad händer då?

Det stämmer som du säger, hade inga problem innan nollningen.

Jag har inte testat load failsafe än, får göra det när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipset, och återkommer om hur det gick.

Evankhell
2014-03-03, 19:09
Jag har otroligt svår att tro att moderkortet gick sönder fysiskt av att nolla bios, det var ju inga grafikkortsrelaterade problem innan nollningen.

Om du tar load failsafe vad händer då?

Testat nu med Failsafe också och den ändrar till PCI och AUTO, och det är ingen skillnad.

Jag har mitt ordinarie grafikkort kopplat till min skärm och kortet på moderkortet är kopplat till TV.n Så att jag borde väl märka om det ändras? Eller ska jag ta ut TV:n? Uppdatera BIOS? :( Hatar datorer...

Heddaway
2014-03-05, 23:19
Någon mer än jag som har/haft problem med att det fattas drivrutiner för ethernet styrenhet på datorn? Dvs att enheten i enhetshanteraren markeras med ett utropstecken. Letat på måånga ställen efter rätt lösning/drivrutin men förgäves.

Har en Acer aspire One.

Mental
2014-03-05, 23:26
Någon mer än jag som har/haft problem med att det fattas drivrutiner för ethernet styrenhet på datorn? Dvs att enheten i enhetshanteraren markeras med ett utropstecken. Letat på måånga ställen efter rätt lösning/drivrutin men förgäves.

Har en Acer aspire One.

Det är nätverkskortet

Heddaway
2014-03-05, 23:34
Det är nätverkskortet

Det låter knepigt då trådlösa funkar utmärkt?

Morrris
2014-03-05, 23:36
Det är moderkortet

Heddaway
2014-03-05, 23:37
Det är moderkortet

Åtgärder för detta?

Morrris
2014-03-05, 23:38
Ta reda på vad det är för krets i datorn och ladda ner kompletta drivrutiner.

Heddaway
2014-03-05, 23:39
Ta reda på vad det är för krets i datorn och ladda ner kompletta drivrutiner.

Allright, tack!

Mental
2014-03-05, 23:44
Mm, det finns flera Aspire one modeller, exakt modellnamn samt operativsystem.

aspire one d270 med windows 764bit tex, då kan man ganska lätt hitta rätt drivrutin. Men om du inte använder det inbyggda nätverkskortet (det med sladd) så behöver du inte installera det. Det trådlösa funkar ju bra i alla fall.

Heddaway
2014-03-06, 00:05
Mm, det finns flera Aspire one modeller, exakt modellnamn samt operativsystem.

aspire one d270 med windows 764bit tex, då kan man ganska lätt hitta rätt drivrutin. Men om du inte använder det inbyggda nätverkskortet (det med sladd) så behöver du inte installera det. Det trådlösa funkar ju bra i alla fall.

Har en aspire one 722 eller AO722, windows 7!

Nej det vet jag men problemet just nu är att vår router lagt av så för att slippa surfa mobilt fram tills vi fixat en ny så vore det skönt att lösa det.

Juxta
2014-03-07, 09:34
Har en aspire one 722 eller AO722, windows 7!

Nej det vet jag men problemet just nu är att vår router lagt av så för att slippa surfa mobilt fram tills vi fixat en ny så vore det skönt att lösa det.

Gå in på Acers hemsida och leta upp din modell, där finns tillhörande drivrutiner.

ante
2014-03-07, 16:51
Funderar på att köpa en ny HTPC, och funderar på en Intel NUC D54250WYK.
Då det även finns en version som är mindre, och som bara tar mSATA-diskar, undrar jag om någon har erfarenhet av båda. Tänker mig att versionen som tar 2,5"-diskar blir varmare och därmed blir mer högljudd? Eller så har den en större fläkt som är effektivare och inte låter så mycket...

Andra erfarenheter av NUC:en? Skall endast användas till att streama film från en NAS till TV.

sterrrn
2014-03-09, 22:28
Hej, funderar på att uppgradera mitt nuvarande grafikkort till ett 770, dock är jag osäker på om mitt nätaggregat på 500w inte kommer klara av det. Resten av burken består av en i5 3570k (oklockad), 1x120gb ssd, 1x1tb sata, 2st chassifläktar och en dvd-brännare. Tack på förhand!

King Grub
2014-03-09, 22:30
Minimirekommendationerna för ett 770 är 600w.

Dödslyft
2014-03-10, 21:03
Tjo, börjar bli dags att köpa en ny dator då min är inne på sitt sjätte år och jag gärna vill kunna spela BF4 och det kommande Titanfall :)

Har kollat lite på denna, vad tror experterna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187800-webhallen_config_d13-0403-i7-4770k-16gb-120gb_ssd__2tb-gtx_760_2gb-dvd-win81

Dock lite osäker på den där vattenkylningen, hur fungerar det, måste man fylla på vatten och sånt, väsnas den, risk för läckor?

King Grub
2014-03-10, 21:08
Vattenkylning är ett slutet system. Du behöver inte göra något. Den där vattenkylningen väsnas dock mer och kyler sämre än en bra luftkylare.

Grafikkortet är okej, men klarar inte nya spel med högsta inställningar om man vill ha 60 fps.

R Scarpa27
2014-03-10, 21:10
Tjo, börjar bli dags att köpa en ny dator då min är inne på sitt sjätte år och jag gärna vill kunna spela BF4 och det kommande Titanfall :)

Har kollat lite på denna, vad tror experterna?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187800-webhallen_config_d13-0403-i7-4770k-16gb-120gb_ssd__2tb-gtx_760_2gb-dvd-win81

Dock lite osäker på den där vattenkylningen, hur fungerar det, måste man fylla på vatten och sånt, väsnas den, risk för läckor?

ja dålig dator är det ju inte iaf.
kör fläkt ist :D

Dödslyft
2014-03-10, 21:13
Tack ska ni ha, ja en bra hederlig luftkylare får det nog bli då iallafall, borde ju gå välja till.

Vad för grafikkort skulle du/ni rekommendera för nyare spel, eller är det rent utav någon lösning med flera kort som gäller?, vill gärna inte gå över 15k :)

R Scarpa27
2014-03-10, 21:18
Tack ska ni ha, ja en bra hederlig luftkylare får det nog bli då iallafall, borde ju gå välja till.

Vad för grafikkort skulle du/ni rekommendera för nyare spel, eller är det rent utav någon lösning med flera kort som gäller?, vill gärna inte gå över 15k :)

det är jag sämre på mitt duger då jag inte spelar för avancerade spel, men grub har ju bäst koll på det.

King Grub
2014-03-10, 21:23
AMD 290 el 290X med tredjepartskylare.

Dödslyft
2014-03-10, 21:34
Tack och bock, ska spana in, om inte Webhallen är medgörliga med att man ändrar i deras configs så kanske man kan köpa på komplett, dom brukar vara sjysta med sådant.

Olegh
2014-03-11, 22:01
Ni som fortfarande inte har skaffat en SSD har ett gyllene tillfälle nu, Intel 520 180 GB, 800 pix!

http://www.dustinhome.se/product/5010780759/intel-520-180gb-sata-ssd-mlc-bulk-fb/?ssel=false&utm_campaign=intel%20ssd&utm_source=facebook&utm_medium=social

R Scarpa27
2014-03-11, 22:06
Ni som fortfarande inte har skaffat en SSD har ett gyllene tillfälle nu, Intel 520 180 GB, 800 pix!

http://www.dustinhome.se/product/5010780759/intel-520-180gb-sata-ssd-mlc-bulk-fb/?ssel=false&utm_campaign=intel%20ssd&utm_source=facebook&utm_medium=social

mm såg de tidigare idag, annonser flyger ju runt på flera hemsidor och på min mail =O ssd kommer snart bli standard....
skulle vilja ha en ssd extern hd med större lagringsutrymme, då ska jag skaffa det :D...

awesomooo
2014-03-12, 20:05
Har köpt en jävla pissrouter som heter Asus RT-N66U men självklart fungerar det inte. Testat att installera både på 192.168.1.1 och genom skivan men den säger bara "kan inte avkänna trådanslutningen", bytt kabel och hela köret men nej, den fortsätter säga så. Hjälp tack innan jag sliter av mig håret och åker till Asus och gör en masaker där inne.

WHITEFOLKS
2014-03-12, 20:10
Du har prövat att reseta antar jag?

Dreas
2014-03-12, 20:18
Har köpt en jävla pissrouter som heter Asus RT-N66U men självklart fungerar det inte. Testat att installera både på 192.168.1.1 och genom skivan men den säger bara "kan inte avkänna trådanslutningen", bytt kabel och hela köret men nej, den fortsätter säga så. Hjälp tack innan jag sliter av mig håret och åker till Asus och gör en masaker där inne.Låter som om något är fel. Har AC-modellen och den var hur lätt som helst att sätta upp.

awesomooo
2014-03-12, 20:20
Du har prövat att reseta antar jag?

Ja, flera gånger. Ger upp för idag och testar imorgon igen. Har testat att installera skiten med både en MacBook och en PC. Manualen som kommer med routern är under all kritik, så jävla värdelös.

Låter som om något är fel. Har AC-modellen och den var hur lätt som helst att sätta upp.

Har en kompis som säger detsamma, han hade inga problem och gick hur fort som helst.

R Scarpa27
2014-03-12, 20:33
Har köpt en jävla pissrouter som heter Asus RT-N66U men självklart fungerar det inte. Testat att installera både på 192.168.1.1 och genom skivan men den säger bara "kan inte avkänna trådanslutningen", bytt kabel och hela köret men nej, den fortsätter säga så. Hjälp tack innan jag sliter av mig håret och åker till Asus och gör en masaker där inne.

kikat igenom?
http://www.thinkbroadband.com/hardware/reviews/76-asus-rt-n66u.html

awesomooo
2014-03-12, 20:46
kikat igenom?
http://www.thinkbroadband.com/hardware/reviews/76-asus-rt-n66u.html

Jag har googlat och googlat och googlat men inte hittat något. Ska testa imorgon igen, så jävla lack just nu så jag orkar inte med att se routern mer idag.

R Scarpa27
2014-03-12, 20:51
varför använder du router? fler datorer? har du inteinbyggd router i modemet? eller har du modem? osv ?
vad har du för bredband?

awesomooo
2014-03-12, 20:54
varför använder du router? fler datorer? har du inteinbyggd router i modemet? eller har du modem? osv ?
vad har du för bredband?

Modem, vill få ut WiFi till telefonen, iPaden och andra datorer.

R Scarpa27
2014-03-12, 20:55
Modem, vill få ut WiFi till telefonen, iPaden och andra datorer.

jamen det har väl endå modemet den funktionen? gå in på modemet och slå på wifi och trådlöst?

Dreas
2014-03-12, 20:56
varför använder du router? fler datorer? har du inteinbyggd router i modemet? eller har du modem? osv ?
vad har du för bredband?Inbyggda routrar är ju i regel inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

R Scarpa27
2014-03-12, 21:00
Inbyggda routrar är ju i regel inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

aldrig upplevt det så.

awesomooo
2014-03-12, 21:00
Därför jag köpte denna router för den skall vara bra. Har en Netgear nu för typ 500 spänn som är under all kritik. Det är så jävla tråkigt att det inte bara kan fungera.

Dreas
2014-03-12, 21:09
aldrig upplevt det så.För medelanvändaren är det säkerligen så.

Jag har lite större krav på räckvidd, inställningsmöjligheter mm. Precis som awesomoo verkar ha.

awesomooo
2014-03-13, 08:57
Sååååååå äntligeeeeen. Fick rensa IP-adressen från datorn fast jag redan gjort det(?) fuckade väl upp första gången jag gjorde det så det aldrig blev av.

King Grub
2014-03-13, 09:00
Skylla på routern trots att det berodde på egen inkompetens :p

bustz0rz
2014-03-13, 09:58
Tänkte kolla lite om andra har haft samma problem och kunnat åtgärda det lätt.

Jag har en HP Pavilion dv6. Det är något fel med skärmkabeln så att skärmen flimrar rött (ibland får hela skärmen en röd nyans). Med mycket pillande med skärmen så kan jag få den i ett läge där den nästan fungerar felfritt, men när jag rör den minsta lilla så kommer flimret tillbaka. Har googlat och youtubat en del, och tydligen verkar det vara ett ganska vanligt problem med HP's laptops.

Förmodligen är det så att det antingen är glapp i skärmkabeln eller så kortsluts den mot vissa ytor. Jag har tagit bort frontskyddet på skärmen, då ser man kabeln på underdelen. Men jag har fan inte vågat plocka isär datorn mer (förutom den lilla delen på undersidan). Hur svårt är det egentligen att plocka isär en sån här laptop för att komma åt kabeln? Antingen så att jag kan byta ut den, eller så att jag kan tejpa in den i sån där eltejp så att den inte kortsluts längre.

TIMPA
2014-03-13, 10:25
Tänkte kolla lite om andra har haft samma problem och kunnat åtgärda det lätt.

Jag har en HP Pavilion dv6. Det är något fel med skärmkabeln så att skärmen flimrar rött (ibland får hela skärmen en röd nyans). Med mycket pillande med skärmen så kan jag få den i ett läge där den nästan fungerar felfritt, men när jag rör den minsta lilla så kommer flimret tillbaka. Har googlat och youtubat en del, och tydligen verkar det vara ett ganska vanligt problem med HP's laptops.

Förmodligen är det så att det antingen är glapp i skärmkabeln eller så kortsluts den mot vissa ytor. Jag har tagit bort frontskyddet på skärmen, då ser man kabeln på underdelen. Men jag har fan inte vågat plocka isär datorn mer (förutom den lilla delen på undersidan). Hur svårt är det egentligen att plocka isär en sån här laptop för att komma åt kabeln? Antingen så att jag kan byta ut den, eller så att jag kan tejpa in den i sån där eltejp så att den inte kortsluts längre.

Gå in på www.hp.com, sedan till software och drivers download, knacka in datormodellen eller om du har ett sånt produkt/service-ID på baksidan av datorn, leta upp manualer, tror det är i vänster menyn. Sedan vidare till Service guide eller maintainence, vad det nu står. Den guiden du finner där bör ge dig infon du behöver för att skruva isär datorn, om du känner dig säker nog ; )

awesomooo
2014-03-13, 12:45
Skylla på routern trots att det berodde på egen inkompetens :p

Men va fan.... Det ska bara fungera. Trodde jag rensade IP:n igår men något gick väl antagligen snett. Manualen till routern är ju helt åt helvete, bland det rörigaste jag läst. Behövs nog mycket kunskap om datorer om tant Agda 74 ska kunna installera den själv.

Dreas
2014-03-13, 13:04
Men va fan.... Det ska bara fungera. Trodde jag rensade IP:n igår men något gick väl antagligen snett. Manualen till routern är ju helt åt helvete, bland det rörigaste jag läst. Behövs nog mycket kunskap om datorer om tant Agda 74 ska kunna installera den själv.Du menar utöver att stoppa i skivan efter att ha kopplat datorn till routern? Inte min uppfattning.

awesomooo
2014-03-13, 13:07
Du menar utöver att stoppa i skivan efter att ha kopplat datorn till routern? Inte min uppfattning.

Körde inte via skivan. Själva problemet var ju att datorn inte hittade routern och frågade om att kontrollera kabeln mellan routern och datorn. Gick ju så långt så man trodde kabeln var trasig och bytte.

Dreas
2014-03-13, 13:18
Körde inte via skivan. Själva problemet var ju att datorn inte hittade routern och frågade om att kontrollera kabeln mellan routern och datorn. Gick ju så långt så man trodde kabeln var trasig och bytte.
Så du startade aldrig om datorn eller körde ipconfig/renew?

awesomooo
2014-03-13, 13:20
Så du startade aldrig om datorn eller körde ipconfig/renew?

ipconfig/renew körde jag två gånger tills det fungera. Gemene man förstår nog inte att det är så man eventuellt måste gå till väga. Skit samma, det fungerar i alla fall nu och jag är nöjd. Måste ändå säga att min Netgear jag hade innan var riktigt frustrerande att få igång.

bustz0rz
2014-03-13, 13:42
Gå in på www.hp.com, sedan till software och drivers download, knacka in datormodellen eller om du har ett sånt produkt/service-ID på baksidan av datorn, leta upp manualer, tror det är i vänster menyn. Sedan vidare till Service guide eller maintainence, vad det nu står. Den guiden du finner där bör ge dig infon du behöver för att skruva isär datorn, om du känner dig säker nog ; )

Tack, tror jag hittade en bra manual nu faktiskt. Har googlat runt efter det också, men aldrig hittat det. Hade totalt missat en meny-flik på sidan. Ska ta och kika i genom manualen och se om jag vågar mig på det :D

Chrillee
2014-03-15, 01:26
Funderar på att ersätta min HDD med en SSD, men hur går man tillväga för installation? Har ju Windows installerat på min befintliga, ska jag avinstallera det först, sedan koppla in SSD, installera Windows på den?

Jockefoten
2014-03-15, 06:46
Funderar på att ersätta min HDD med en SSD, men hur går man tillväga för installation? Har ju Windows installerat på min befintliga, ska jag avinstallera det först, sedan koppla in SSD, installera Windows på den?

1. Koppla ur din befintliga HDD.
2. Koppla in din nya SDD.
3. Installera ditt operativsystem på SSD'n.
4. Koppla in din HDD igen men ställ in bootprioriteringen sist för HDD'n och SSD'n först.
5. Flytta över det du vill ha ifrån HDD'n till SSD'n.
6. Gör en snabb formatering av din HDD.

bombenx
2014-03-15, 19:22
Hej!

Min musplatta har helt plötsligt slutat fungera av någon för mig okänd anledning. Vid uppstart när man ska logga in så funkar den alldeles utmärkt varje gång. Dock så fort man kommer in på startsidan (med alla ikoner och grejer) så slutar den fungera. Har hänt att den fungerar en kort stund på startsidan innan den slutar. Kopplar man in en mus fungerar det alldeles utmärkt.

Handlar om en Asus n76, Windows 8.

What to do? *gah!*

VoDaresVins
2014-03-16, 17:19
Hej,

Har två bärbara datorer här som jag tänkt installera om Windows på. Skulle inte vilja köra restore skivorna, för då kommer hela drösen med freeware med som hör till Sony Vaio och till Asus. Jag har access till Windows media på MSDN, men vet inte vilken av dessa om någon licensversion fungerar. Alltså själva Windowsnycklarna har jag på klistermärken under datorerna, men licenstypen är OA. Funkar nåt av media då från MSDN eller finns det nåt annat ställe man kan hämta media gratis men ändå lagligt då jag ändå har själva licensen?

Har hunnit försöka installation tidigare nån gång men inte lyckats. Kan det bara varit att jag använt fel media då från MSDN? Dvs. licenstyp K eller N.

Tricce
2014-03-16, 18:44
Grymt! Då får jag köra det också.

Är nyfiken på hur det har gått för dig med dina bluescreens. Har det löst sig, vad var fel isåfall?

EnJoker
2014-03-16, 20:07
Har funderat allt för länge på att köpa en router för att bättra på det trådlösa nätverk här hemma. Använder nu comhems Netgear CG3100 och har en 200 MBit-lina

Fann att Netgear WNDR3400 N600 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=572891) var nedsatt just nu så funderar på att slå till.

Är inte nöjd med nuvarande router pga usel räckvidd och ostabilt WiFi, tror ni detta modem är tillräckligt eller bör jag satsa på bättre?

Har också funderat på ASUS RT-N56U (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s164371918), är denne mer prisvärd?

Olegh
2014-03-16, 20:24
Skulle absolut föreslå att satsa på nåt bättre om du ändå ska uppgradera. Se till att välja en som fixar AC-standarden.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s166048419&o=produkt_betyg#prodlista

EnJoker
2014-03-16, 20:41
Skulle absolut föreslå att satsa på nåt bättre om du ändå ska uppgradera. Se till att välja en som fixar AC-standarden.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s166048419&o=produkt_betyg#prodlista

Då ser det ut att landa på 1000lappen och uppåt, det känns lite onödigt när inga prylar hemma kan ta AC-standarden idag.

Finns det något annat de routrar jag föreslog saknar eller brister i?

Tack för svar!

Dreas
2014-03-16, 20:52
Då ser det ut att landa på 1000lappen och uppåt, det känns lite onödigt när inga prylar hemma kan ta AC-standarden idag.

Finns det något annat de routrar jag föreslog saknar eller brister i?

Tack för svar!AC lär komma detta år. Hade jag varit du så hade jag köpt en AC66. Gjorde själv den investeringen för ett par månader sedan.

Funderar på att ersätta min HDD med en SSD, men hur går man tillväga för installation? Har ju Windows installerat på min befintliga, ska jag avinstallera det först, sedan koppla in SSD, installera Windows på den?Glöm inte att slå på ACHI i bios eller vad det är som ska på. Har glömt, men finns att läsa om på nätet.

Risplockarn
2014-03-17, 08:59
Har funderat allt för länge på att köpa en router för att bättra på det trådlösa nätverk här hemma. Använder nu comhems Netgear CG3100 och har en 200 MBit-lina

Fann att Netgear WNDR3400 N600 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=572891) var nedsatt just nu så funderar på att slå till.

Är inte nöjd med nuvarande router pga usel räckvidd och ostabilt WiFi, tror ni detta modem är tillräckligt eller bör jag satsa på bättre?

Har också funderat på ASUS RT-N56U (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s164371918), är denne mer prisvärd?


Jag har själv RT-N56U och den har fungerat oerhört stabilt. Som de andra skriver saknar den dock 802.11AC vilket kan vara gött inför framtiden. Med RT-N56U kan du både köra 2.4Ghz och 5Ghz samtidigt (jag gör det på 2 olika SSIDn) för att på så sätt avlasta dina frekvenser mellan olika enheter.

Anatis87
2014-03-17, 14:21
Min dators grafikkort går del ibland, är det lönt att byta det eller är ny dator bättre? Denna är uttagen 2010 eller 2011.

Frågatill, jag har avast virusprogram nu, setta går ut i dagarna (gratis versionen) vad rekomenderar panelen?

King Grub
2014-03-17, 14:24
Gratisversion av Avast går inte ut. Det är bara att aktivera igen.

Akerhage
2014-03-17, 14:24
Min dators grafikkort går del ibland, är det lönt att byta det eller är ny dator bättre? Denna är uttagen 2010 eller 2011.

Frågatill, jag har avast virusprogram nu, setta går ut i dagarna (gratis versionen) vad rekomenderar panelen?

Antar du menade "Grafikkort får fel ibland" va? Sen är det jättesvårt att säga om du skall byta ut din dator. Allt beror ju på vad du använder datorn till.

Anatis87
2014-03-17, 15:09
Gratisversion av Avast går inte ut. Det är bara att aktivera igen.

Aha, det trodde jag inte gick.




Antar du menade "Grafikkort får fel ibland" va? Sen är det jättesvårt att säga om du skall byta ut din dator. Allt beror ju på vad du använder datorn till.

Jo, precis fel inte del. Jag har den för studierna, se film/serier och surfa typ.

Akerhage
2014-03-17, 15:50
Jo, precis fel inte del. Jag har den för studierna, se film/serier och surfa typ.
Om du inte känner du behöver ngt bättre än det du har idag då, så köp ett billigt grafikkort för ändamålet bara. surf/film klarar den säkerligen några år till.

Anatis87
2014-03-17, 16:01
Om du inte känner du behöver ngt bättre än det du har idag då, så köp ett billigt grafikkort för ändamålet bara. surf/film klarar den säkerligen några år till.

Datorm i sig är det inget fel på. Då kommer en korkad fråga, Hur vet jag vad jag ska ha? :/

Akerhage
2014-03-17, 17:09
Tycker du ska köpa något kort i 500-700kr klassen. Om du inte spelar något.
Typ

http://www.inet.se/produkt/5409506/msi-geforce-gt-630-4096mb

https://www.komplett.se/asus-geforce-gt-610-2gb-silent-physx/753851

skickat från min Nallebjörn

Akerhage
2014-03-17, 17:24
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1257774
Lite billigare. Och 4gb ram behöver du ju inte.

skickat från min Nallebjörn

Knaz
2014-03-17, 22:30
Telia kunde leverera fiber till våran lägenhet så beställde deras 100/10 idag och det skulle tydligen bara vara att stoppa in nätverkssladden så skulle det funka.. Men icke! Har ett vanligt nätverksuttag men stoppar jag i där så kommer jag bara till nå öppetnät där man kan beställa...

Sedan finns det ett likande uttag som detta men en data kontakt : http://i6.photobucket.com/albums/y220/Jontedevil/SP_A0114.jpg

Är det där jag kommer behöva koppla in grejerna? Vad behöver jag köpa isåfall?

För en mediaomvandlare ser det ut att sitta nere i källaren..

Edit : eller har dom bara inte hunnit aktivera det är trots att det skulle funka direkt?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

WHITEFOLKS
2014-03-17, 22:36
Det är uttaget med det öppna nätet som du ska använda.

Knaz
2014-03-18, 15:20
Det är uttaget med det öppna nätet som du ska använda.

Okej tack!

Behöver jag något annat än en router för att det ska funka?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

WHITEFOLKS
2014-03-18, 15:26
Du behöver inte ens en router beroende på vad du ska göra.

Knaz
2014-03-18, 16:03
Du behöver inte ens en router beroende på vad du ska göra.

Okej, då är väl Telia sega på att aktivera bredbandet då..

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

WHITEFOLKS
2014-03-18, 16:52
Okej, då är väl Telia sega på att aktivera bredbandet då..

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Kan va så, ring och kolla med de om du orkar. Rent tekniskt så borde det gå fort :)

Huungg
2014-03-18, 16:59
När jag porrsurfar på macen blir det efter ett tag en jävla massa fönster uppe. Finns det något sätt att stänga fönster direkt i mission control eller måste jag hålla på och ta fram varje fönster för sig och stänga ner?

AnonymNinja
2014-03-18, 17:56
Köpa en 128 gb SSD för Windows + program, eller köpa en 30 gb SSD för att ha endast Windows på?
Använder typ bara Chrome och Spotify, men skulle vara roligt med en lite snabbare dator.

hahavaffan
2014-03-18, 18:02
Köpa en 128 gb SSD för Windows + program, eller köpa en 30 gb SSD för att ha endast Windows på?
Använder typ bara Chrome och Spotify, men skulle vara roligt med en lite snabbare dator.30GB räcker inte för Windows (utan krångel, och beroende på version såklart). Men skaffa en 128GB till Windows+Program, det är världens bästa uppgradering.

AnonymNinja
2014-03-18, 18:09
30GB räcker inte för Windows (utan krångel, och beroende på version såklart). Men skaffa en 128GB till Windows+Program, det är världens bästa uppgradering.

Kan SANDISK SDSSDP-128G vara något? Vill gärna hålla nere priset rätt så lågt, men vill ju ändå se bra skillnad i prestanda.

Tomas W
2014-03-19, 11:25
Finns det någon möjlighet att få inloggning i chrome var gång man startar webbläsaren? Har min chrome synkroniserat med mitt googlekonto och fungerar väldigt bra mellan min arbetsdator och hemdator, men nu kommer en kollega att använda min arbetsdator till och från och skulle vilja att när chrome startades skulle det komma upp en inloggningsruta som ett krav för att bli inloggad på mitt googlekonto. Är detta möjligt?
Hittar bara inställning på vad som ska synkroniserats och vilket lösenord, men inte att det ska loggas in var gång chrome startas.

Chrillee
2014-03-19, 18:43
1. Koppla ur din befintliga HDD.
2. Koppla in din nya SDD.
3. Installera ditt operativsystem på SSD'n.
4. Koppla in din HDD igen men ställ in bootprioriteringen sist för HDD'n och SSD'n först.
5. Flytta över det du vill ha ifrån HDD'n till SSD'n.
6. Gör en snabb formatering av din HDD.

OK, tack. Funderar på denna? http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-2_5-tum/Samsung-840EVOBasic250GB/190621.4057/

Verkar som man enbart får hårddisken, inget mer. Vilka tillbehör behövs, sladdar mm?

King Grub
2014-03-19, 19:13
En vanlig SATA-kabel och en vanlig SATA-strömkabel. En SSD måste inte monteras utan man kan bara lägga in den i datorlådan eller tejpa fast den - det finns inga rörliga delar. Men du kan köpa ett monteringskit om du vill ha ordning och reda inne i datorn.

petah
2014-03-20, 19:05
Mina gamla hårddiskar börjar bråka. Hur vet man vilken modell man ska köpa när man köper nya? Så att de passar på moderkortet tänker jag...

petah
2014-03-20, 20:20
Mina gamla hårddiskar börjar bråka. Hur vet man vilken modell man ska köpa när man köper nya? Så att de passar på moderkortet tänker jag...

fixade själv, fan vad jag kan

R Scarpa27
2014-03-20, 20:29
fixade själv, fan vad jag kan

http://www.lchf-forum.se/images/smilies2/tummarnaupp.gif

Juxta
2014-03-21, 11:44
Tips på hur man kan spela filmer från datorn utan HDMI? Det ska funka med undertexter också. Har en Panasonic Viera där vissa filer går att ta Play To i datorn så spelas det upp direkt på TV:n, men undertexter funkar inte och enbart vissa filformat. Samma med USB-sticka, inga undertexter.
Jag köpte en liten manick som streamade material men det funkade skitdåligt.

Melinda
2014-03-21, 18:12
Kan inget om datorer, och då menar jag nada. Eller ah jag vet hur man startar och kommer in på nätet. Men ungefär där slutar det.
Mitt firefox kraschar mest hela tiden, jätteirriterande.
Vad ska jag göra åt det?

WHITEFOLKS
2014-03-21, 19:20
Pröva att avinstallera och installera om.

R Scarpa27
2014-03-21, 19:34
Tips på hur man kan spela filmer från datorn utan HDMI? Det ska funka med undertexter också. Har en Panasonic Viera där vissa filer går att ta Play To i datorn så spelas det upp direkt på TV:n, men undertexter funkar inte och enbart vissa filformat. Samma med USB-sticka, inga undertexter.
Jag köpte en liten manick som streamade material men det funkade skitdåligt.

kör inbrännda texter alternativt skaffa hdmi kabel... stabilt som fan som dr alban skulle sagt.

Anton Fräs
2014-03-22, 01:14
Har köpt ny dator och skall försöka installera windows från USB-sticka. När jag ska föra över windowsfilen (iso) från datorn (mountad skiva) till USB-stickan så står det att det är fel filsystem. Har prövat med flera olika nedladdningar av windows och ingen vill flytta över sig ordentligt.

Gör jag någon miss? Visst ska det vara en isofil?

tp_88
2014-03-22, 01:25
Har köpt ny dator och skall försöka installera windows från USB-sticka. När jag ska föra över windowsfilen (iso) från datorn (mountad skiva) till USB-stickan så står det att det är fel filsystem. Har prövat med flera olika nedladdningar av windows och ingen vill flytta över sig ordentligt.

Gör jag någon miss? Visst ska det vara en isofil?
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Gissar att den kan gälla för W8 också om det är det du ska installera.

Olegh
2014-03-22, 01:26
Försöker du bara köra ctrl +c, ctrl+v med iso-filen till usb-minnet?

Edit: Guiden som tp_88 länkar till är bra. Jag har använt den tidigare och har den visst som bokmärke..

Anton Fräs
2014-03-22, 01:49
Jag har följt en guiden till punkt och pricka. Det är W7. Jag får felmeddelanden i steg 2, har även provat med ett linuxprogram.

Jag tror jag blir galen, önskar att jag bara köpt ett windows-ex med datorn.

tp_88
2014-03-22, 02:35
Jag har följt en guiden till punkt och pricka. Det är W7. Jag får felmeddelanden i steg 2, har även provat med ett linuxprogram.

Jag tror jag blir galen, önskar att jag bara köpt ett windows-ex med datorn.
http://www.wikihow.com/Make-a-USB-Bootable

R Scarpa27
2014-03-22, 06:20
Jag har följt en guiden till punkt och pricka. Det är W7. Jag får felmeddelanden i steg 2, har även provat med ett linuxprogram.

Jag tror jag blir galen, önskar att jag bara köpt ett windows-ex med datorn.

vad har du för usb sticka?
ganska viktigt

Akerhage
2014-03-22, 06:32
Testa också att döpa om isofilen till .rar och zippa upp allt på datorn för att flytta över. Det skall dock fungera bra med deamon tools och bara kopiera över. Har själv gjort detta 10+ gånger. Annars tror jag med på dålig usb.

skickat från min Nallebjörn

Anton Fräs
2014-03-22, 09:14
Efter att ha använt tre olika programvaror, 2 olika USB och olika guider gick det till slut. Jösses alltså.

Tack för hjälpen!

Akerhage
2014-03-22, 09:22
Gott!!

skickat från min Nallebjörn

Melinda
2014-03-22, 09:37
Kan inget om datorer, och då menar jag nada. Eller ah jag vet hur man startar och kommer in på nätet. Men ungefär där slutar det.
Mitt firefox kraschar mest hela tiden, jätteirriterande.
Vad ska jag göra åt det?

Pröva att avinstallera och installera om.

Gjorde det, och lite annat jag såg att jag inte behövde. Gick bra i ca 1h sen krascha det igen. Något med "Shock wave" eller nått sånt står det

Sk1llz
2014-03-22, 09:47
Gjorde det, och lite annat jag såg att jag inte behövde. Gick bra i ca 1h sen krascha det igen. Något med "Shock wave" eller nått sånt står det

Kolla om några av dina plugins behöver uppdateras på https://www.mozilla.org/en-US/plugincheck/