handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 [74]

hahavaffan
2021-01-05, 14:47
Hahahaha jävlar ja vad det graffekortet såg ut :D Men verkligen skitsamma, så gz till det!

Armed Dingo
2021-01-05, 20:23
Finns det någon butik som fortfarande listar referens 6800 XT? Ser bara partnerkort överallt.

r1kkie
2021-01-05, 20:59
Finns det någon butik som fortfarande listar referens 6800 XT? Ser bara partnerkort överallt.

Släpptes väll aldrig några i Sverige bortsett från komplett som fick typ 2st eller nått sånt?
Eller blandar jag ihop det med någon annan?

C.E.J.
2021-01-05, 21:14
Vad betyder det att ett grafikkort är fult? Påverkar fulheten prestandan?

Snobbe
2021-01-05, 22:16
Vad betyder det att ett grafikkort är fult? Påverkar fulheten prestandan?

Ja fula grafikkort har 10% sämre prestanda tyvärr.

Gregow
2021-01-05, 22:23
Ja fula grafikkort har 10% sämre prestanda tyvärr.
Valde du Meshify med mörktonat glas? Jag har det på mitt Meshify S2 (älskar för övrigt chassit så du lär bli mycket nöjd med ditt). Perfekt för mitt 1080Ti med två 120mm Noctua-fläktar. Det är nästan lika fult som ditt 3080 men jag ser bara den uppåtvända bakplåten som lyser lite. Du har ju också tur att "bling-blinget" är nedåtvänt. :D

Kul med nytt datorbygge annars. Ser även ut som bra komponenter, trots att du kanske förlorar 10% prestanda.

Snobbe
2021-01-05, 22:28
Valde du Meshify med mörktonat glas? Jag har det på mitt Meshify S2 (älskar för övrigt chassit så du lär bli mycket nöjd med ditt). Perfekt för mitt 1080Ti med två 120mm Noctua-fläktar. Det är nästan lika fult som ditt 3080 men jag ser bara den uppåtvända bakplåten som lyser lite. Du har ju också tur att "bling-blinget" är nedåtvänt. :D

Kul med nytt datorbygge annars. Ser även ut som bra komponenter, trots att du kanske förlorar 10% prestanda.

Njae jag gillar inte blingbling så körde på meshify utan fönster och stängt av RGB på grafikkortet.

Chassit var trevligt att bygga i och verkar ha bra luftflöde så är inget att klaga på. Hade gärna velat ha nya Meshify 2 men kommer i lager först i februari. Sen var det chassit ännu större än S2 så detta är nog en bra mellannivå.

Gregow
2021-01-05, 22:48
Njae jag gillar inte blingbling så körde på meshify utan fönster och stängt av RGB på grafikkortet.

Chassit var trevligt att bygga i och verkar ha bra luftflöde så är inget att klaga på. Hade gärna velat ha nya Meshify 2 men kommer i lager först i februari. Sen var det chassit ännu större än S2 så detta är nog en bra mellannivå.
Ah, läste fel - trodde det var Meshify 2 du hade (Fractal Design bör för övrigt jobba lite på namngivningen kan jag tycka). Har ju som sagt ett Meshify S2 och är väldigt nöjd med det. Bra att bygga i, känns riktigt robust och väl genomtänkt. Dessutom är det i mitt tycke jäkligt snyggt.
Jag började annars uppskatta RGB på ett annat sätt efter den tonade sidorutan. Nu kan jag liksom ställa in det så att det ger ett diskret sken. Jag gillar det, trots att jag är emot RGB-trenden, men det är såklart en smaksak.

...

Apropå grafikkort... undrar om det är dumt att sälja mitt 1080Ti som det är? Alltså, med två Noctua-fläktar. Jag kan skruva på original med plasthölje, om jag bara hittar skruvarna, men det är jäkla meckigt. Dessutom är ju nuvarande lösning MYCKET bättre. Tänk avsevärt tystare och 10-15c kallare. Sen ser det förstås inte lika vackert ut men ändå...?

Snobbe
2021-01-06, 00:06
Jag skulle testa, får du inte sålt kan du ju skruva på dom igen. Men jag personligen hade hellre valt ett 1080ti som inte skruvat på av någon vs någon som satt på nya fläktar. Iaf om kortet fungerar som det ska.

Diomedea exulans
2021-01-07, 12:12
Efter att min MacBook uppdaterade sig så kan jag inte längre vara online via min mobiltelefons internet. Detta är en smärre personlig katastrof. Jag måste använda mina föräldrars Wifi. Det har inte tillräcklig räckvidd för att jag ska kunna ligga och kolla på Netflix i mitt rum, än mindre sitta vid datorn på tåg och bussar.

Vad göra? Jag misstänker att jag måste uppdatera min iPhone också, men det går inte, den har för lite minne (det hjälper inte att ta bort appar eller videor).

MasterChief
2021-01-07, 12:29
Efter att min MacBook uppdaterade sig så kan jag inte längre vara online via min mobiltelefons internet. Detta är en smärre personlig katastrof. Jag måste använda mina föräldrars Wifi. Det har inte tillräcklig räckvidd för att jag ska kunna ligga och kolla på Netflix i mitt rum, än mindre sitta vid datorn på tåg och bussar.

Vad göra? Jag misstänker att jag måste uppdatera min iPhone också, men det går inte, den har för lite minne (det hjälper inte att ta bort appar eller videor).

Antagligen är din gamla iOS-enhet boven i dramat. Det går ju att köra med sladd också, har du testat det?

https://support.apple.com/sv-se/HT203302

Diomedea exulans
2021-01-07, 13:07
Antagligen är din gamla iOS-enhet boven i dramat. Det går ju att köra med sladd också, har du testat det?

https://support.apple.com/sv-se/HT203302

Dra mig baklänges på en liten träkärra, mitt problem löstes genom att nollställa mitt nätverk, som det stod i länken.

Du har sannolikt besparat mig månader eller år av lidande. Kanske tusentals kronor också, eftersom jag övervägde att lösa det genom att köpa ny mobil och/eller dator. Det går inte att överskatta vikten av din hjälp. Vill du ha betalt i pengar? Nudes? Ska jag rita en teckning åt dig? Sånt här ska inte gå obelönat förbi.

MasterChief
2021-01-07, 13:10
Dra mig baklänges på en liten träkärra, mitt problem löstes genom att nollställa mitt nätverk, som det stod i länken.

Du har sannolikt besparat mig månader eller år av lidande. Kanske tusentals kronor också, eftersom jag övervägde att lösa det genom att köpa ny mobil och/eller dator. Det går inte att överskatta vikten av din hjälp. Vill du ha betalt i pengar? Nudes? Ska jag rita en teckning åt dig? Sånt här ska inte gå obelönat förbi.

Att du blev glad räcker gott. :)

Bra, att det löste sig. :cheers:

PureWhey
2021-01-08, 09:44
Du kan ju dra en accesspunkt ifall du vill kunna köra på WiFi även i ditt rum :) Inte så dyrt.

Diomedea exulans
2021-01-08, 10:59
Du kan ju dra en accesspunkt ifall du vill kunna köra på WiFi även i ditt rum :) Inte så dyrt.

Ok! Men det är nästan viktigare att jag kan surfa på datorn när jag åker kollektivt.

Diomedea exulans
2021-01-29, 12:27
Är MacBooks tåligare än andra laptops? Jag spillde ett stort glas vatten över tangentbortet på min dator för tre dagar sedan. Jag lät den torka i tre dagar, och idag är den som ny.

King Grub
2021-01-29, 12:34
Vatten i sig skadar inte komponenter om det inte orsakar kortslutning när strömmen är på.

Snobbe
2021-01-29, 12:35
Nej den klara sig för att du lät den torka innan du satte igång den.

40plus
2021-01-29, 13:16
Och nästan alla laptops har spillskydd dvs plast/gummifilm mellan tangentbordet och elektroniken under.

Diomedea exulans
2021-01-29, 13:24
Och nästan alla laptops har spillskydd dvs plast/gummifilm mellan tangentbordet och elektroniken under.

Skönt. Var mest orolig för det kom vatten på högtalarna, och för att laptopen var igång när jag spillde. Stängde av den illa kvickt.

agazza
2021-05-29, 17:26
Jag har fått ett irriterande problem.

Jag har en Yoga Slim 7-14ITL05 Laptop (ideapad) - Type 82A3

Jag har börjat fått problem med Thunderbolt

Hemma har jag en HP USB-C/A Universal Dock G2

Den har börjat jävlats och jag får tre kritiska felkoder i loggen

Event-ID 10110, 10111 och 10112.

Kopplar jag in dockan får jag dessa fel varannan sekund.

Enheten HP USB-C Universal Docking Station (plats 0000.000d.0000.003.002.000.000.000.000) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 1 gånger. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om det här problemet.

Ifall jag inte har några skärmar i dockan så går det bättre.

Efter ett tag så ger datorn upp och jag får åtminstone bild på en extern skärm. Men inte alla 3 externa skärmar.

Ifall jag monterar ur USB säkert och sätter tillbaka den funkar det som det ska i typ 10 sekunder.

Jag har installerat om alla drivrutiner samt uppdaterat dockan.

Jag tror det har med en windows 10 uppdatering att göra men är osäker när problemet uppstod.

Jag kan inte heller kolla på jobbet på en annan thunderboltdocka ifall den funkar som den ska

Hjälp

smerk
2021-06-11, 11:48
Vad kostar en dator idag om man vill kunna spela på hög grafik i 4k 60+fps?

Jag har ingen brådska, är det värt att vänta något år eller två med att investera i en bra dator? Jag tänker på om det är någon teknik som är runt hörnet (grafikkort etc) eller några spel som kommer?

40plus
2021-06-11, 12:04

Jag har ingen brådska, är det värt att vänta något år eller två med att investera i en bra dator? Jag tänker på om det är någon teknik som är runt hörnet (grafikkort etc) eller några spel som kommer?

Det är värt att vänta av den enkla anledningen att det råder EXTREM grafikkortsbrist just nu. Jag köpte mitt Nvidia RTX 3060ti för 5100kr nytt och efter någon vecka såldes dom friskt begagnat för 8000kr och mer.

Och sedan bör du bygga en själv av delar, är ganska enkelt. Priset beror mkt på om du ska ha med en skärm och i så fall vilken. Det skiljer mycket mellan en enkel 4k 60hz TN-Panel och en 4k 144hz IPS.

Överlag skulle jag säga att en 27" 2k skärm i 144hz ger en mycket behagligare spelupplevelse i 144 fps än en 4k skärm i 60hz och 60 fps.

Brofessorn
2021-06-11, 12:23
Sitter någon på en guide för hur man installerar enbart Windows på en dator med Linux (Ubuntu)? Alltså ingen dual boot. Vill minnas att jag försökte för något halvår sen, men att installationsprogrammet inte kunde hitta någon av mina diskar och därefter vägrade USB-stickan med Windows boota överhuvudtaget.

Gregow
2021-06-11, 12:50
Sitter någon på en guide för hur man installerar enbart Windows på en dator med Linux (Ubuntu)? Alltså ingen dual boot. Vill minnas att jag försökte för något halvår sen, men att installationsprogrammet inte kunde hitta någon av mina diskar och därefter vägrade USB-stickan med Windows boota överhuvudtaget.
Bör inte vara något problem såvida inte ena bootar genom UEFI och andra genom BIOS. Funkar det inte kan du skapa en Linux Live-USB och rensa Linux-partitionerna genom fdisk eller gparted. Säkrast är nog att bara lämna oallokerat utrymme - rensa även EFI eller MBR.

r1kkie
2021-06-11, 19:51

Vänta, går typ inte att få tag i ett grafikkort till vettigt pris då det råder brist så in i hellvete just nu.
Vänta in 4000 serien. Lär väll komma om 1.5år.

King Grub
2021-06-11, 20:07
Vill man ha ett bra grafikkort idag får man köpa en färdigbyggd dator från t ex Dell eller likande. De får in kort.

r1kkie
2021-06-12, 08:33
Vill man ha ett bra grafikkort idag får man köpa en färdigbyggd dator från t ex Dell eller likande. De får in kort.

Japp, men det vill man inte. :laugh:

Nilsbergstroom
2021-06-14, 21:30
Rimligast just nu är enligt mig (som är lagom inkompetent) "Komplett PC" eller motsvarande från Webhallen, Inet osv.

Med "Komplett PC" kan man ju ändra konfigurationen rätt fritt.
Ryzen 5800x + Palit 3070ti landar på cirkus 21k inkl montering och testning men exkl win10, blev möjligtvis lite dyrare när jag lade till snabbare ram-minnen men det väljer man ju själv. Nöjer man sig med ett "vanligt" 3070 blir det så klart billigare.

Fördelen jämfört med en pre-built Dell eller liknande är att de oftast snålar in på Moderkort/nätagg/ram-minnen/osv på pre-builts. På komplett väljer man ju själv om/var man vill snåla in

40plus
2021-06-15, 06:18
Rimligast just nu är enligt mig (som är lagom inkompetent) "Komplett PC" eller motsvarande från Webhallen, Inet osv.

Med "Komplett PC" kan man ju ändra konfigurationen rätt fritt.
Ryzen 5800x + Palit 3070ti landar på cirkus 21k inkl montering och testning men exkl win10, blev möjligtvis lite dyrare när jag lade till snabbare ram-minnen men det väljer man ju själv. Nöjer man sig med ett "vanligt" 3070 blir det så klart billigare.

Fördelen jämfört med en pre-built Dell eller liknande är att de oftast snålar in på Moderkort/nätagg/ram-minnen/osv på pre-builts. På komplett väljer man ju själv om/var man vill snåla in

3070ti är bortkastade pengar, marginellt bättre än 3070 men mkt dyrare.

Jag byggde nyligen en dator med i5 10600k + 3060ti. Kostade runt 13.000kr tror jag. Nöjer man sig med 2k så duger detta finfint. Tar man 10600k istället för 5600x eller 10700k istället för 5800x så sparar man lätt över 1000kr. Spelprestandan är densamma men AMD´n är lite vassare på redigering, komprimering etc.

Nilsbergstroom
2021-06-20, 21:14
Håller med! På just den jag snackade om var ett 3070ti bara 200kr dyrare än vanliga 3070 så i just det fallet resonerade jag att det var värt det! 13k låter som ett kap! Kan inte tänka mig att det ska vara några problem med 60fps i 4k med ett 3060ti heller, det verkar ju prestera on par med 2080. Om några år kanske man vill ha fler än 6 kärnor men i dagsläget har jag svårt att tro att det blir någon stor bottleneck med 10600k.

svag74
2021-06-26, 12:51
Började posta en massa i Androidtråden, men inser ju nu att problemet har med Googles Kalender att göra och inte Android specifikt!

Helgdagarna blir på engelska, fast "Helgdagar i Sverige" är valt!

https://i.imgur.com/nSYwJRh.png

Följer jag webb-länken till min kalenders helgdagar (syns i screenshot ovan) och öppnar källan direkt i webbläsare, så är det ju på engelska där med.
Får ni samma resultat, för i så fall är ju nåt fel på Googles källa till helgdagar?
Om jag inte har en gammal nedlagd kalender som man manuellt bör byta mot en annan tredjeparts?

https://calendar.google.com/calendar/embed?src=sv.swedish%23holiday%40group.v.calendar. google.com&ctz=Europe%2FStockholm

svag74
2021-06-26, 13:06
Man kanske ska våga testa en tredjeparts, utan att ha nån koll alls på vad det är för utgivare av den...

https://kalender.link/icalendar

svag74
2021-06-26, 13:22
Funkar efter att jag bytte till ovanstående tredjeparts, både på datorn och (efter omstart även på) mobilen :)

Spiffy
2021-07-04, 15:20
Mitt wifi är kasst, så är dags att göra något åt det!
har källare, två våningar samt vind som ska ha wifi.
Fibern kommer in i källaren, så här får routern vara.

Har läst bra om Asus ZenWiFi XT8 - AX6600.
Vill ha tre enheter.
En i källaren som router och sen två ytterligare.
Har jag förstått det rätt att jag kan köpa tre stycken och en blir då router?
Har möjlighet att koppla in enheterna med sladd på alla ställen jag vill placera på tror jag. Eventuellt den ena som inte kan få sladd direkt.

Bu eller bä på XT8?

agazza
2021-07-04, 20:13
Köp vilket mesh paket som helst som har stöd för kablat backbone, sen drar du cat6a kabel mellan alla tre routrarna.

Annars blir du ba less över att det fortfarande kommer fungera rätt kasst.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Akerhage
2021-08-09, 11:51
Om jag vill koppla DS4-kontroller till min PC via Bluetooth. Vilken av dessa donglar räcker det att jag köper. Vill köpa en så billig som möjligt men den bör ju också funka då utan problem.

https://fyndiq.se/s/?q=bluetooth%20adapter%20pc

Pzorz
2021-08-15, 09:17
Vad skulle ni värdera följande dator till med dagens galna priser?

Case: Meshify C, solid side (Black).
CPU: AMD, Ryzen 5, 3600.
Ram: Corsair vengence 3200 mhz 32 GB (4x8 GB)
Motherboard: MSI b450-a pro max
SSD: Kingstone: a2000 1 tb.
PSU: ax860 platinum
Gpu: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0
Cpu-kylare: Noctua dh-15
Casefans: 5x arctic p12 fans

nukz
2021-08-15, 09:42

Kanske 12k.

Lipservice
2021-08-15, 15:06

Säljer du alla delar löst så kanske 14-15 tusen beroende på köpare osv.

Grazzafukkinrazzi
2021-08-22, 09:32
Min laptop har fastnat i någon märkligt restart loop. När man sätter igång den så slår den ifrån direkt och sen försöker den starta om sig sig, för att direkt slå av, om och om igen. Efter x antal försök så funkar den. I början så tog det 1 min eller 2. Nu tar det flera timmar av loopande. Inatt har den loopat i 10 timmar utan att gå igång. Tips på åtgärder? Eller är den slut?

Lafayette
2021-08-22, 09:37
Har du testat total återstållning när du väl får igång den? Virus?

Grazzafukkinrazzi
2021-08-22, 09:46
Har du testat total återstållning när du väl får igång den? Virus?

Får göra det. Prokrastinering har hindrat mig. När den väl kommit igång fungerar den som precis som vanligt, konstigt nog. Problemet nu är att jag inte verkar få igång den alls. Provade ”30 second power button trick” som funkat när man jobbdator strulat på olika vis men verkar inte funka nu.

Anders The Peak
2021-08-22, 09:51
Min laptop har fastnat i någon märkligt restart loop. När man sätter igång den så slår den ifrån direkt och sen försöker den starta om sig sig, för att direkt slå av, om och om igen. Efter x antal försök så funkar den. I början så tog det 1 min eller 2. Nu tar det flera timmar av loopande. Inatt har den loopat i 10 timmar utan att gå igång. Tips på åtgärder? Eller är den slut?

Är det SSD eller HDD på den SSD lägger av med tiden och beter sig lite knepigt. Skulle göra en hel ominstallation efter att jag hade kört en backup på den.

Grazzafukkinrazzi
2021-08-22, 10:07
Är det SSD eller HDD på den SSD lägger av med tiden och beter sig lite knepigt. Skulle göra en hel ominstallation efter att jag hade kört en backup på den.

HDD på en kanske 7 år gammal laptop, misstänker att den kanske börjar ge upp. Detta kanske är det enda tecknet den ger på det, funkar ju klockrent annars…

r1kkie
2021-08-22, 14:03

Hur långt tar den sig innan reboot? Får du upp alternative att komma in i bios eller bootar den om redan innan. Om den gör de innan känns det som det är moderkortet som strular alt cpun.

Grazzafukkinrazzi
2021-08-22, 15:01
Hur långt tar den sig innan reboot? Får du upp alternative att komma in i bios eller bootar den om redan innan. Om den gör de innan känns det som det är moderkortet som strular alt cpun.

Tar sig absolut ingenstans, lägger direkt, man hör att fläkten går igång i typ en tiondels sekund. Nu är den dock igång. Ska spara undan det jag behöver och göra en återställning. Var precis iväg och köpte mig en ny dock, haha.

StarkaUlf
2021-08-31, 04:20
Hej.

Finns det bra gratis Excel tutorials för att lära sig det mest fundamentala i Excel? T.ex pivottabeller osv.

/Mvh,
Excelnooben.

Don H
2021-08-31, 06:05
Finns/fanns en snubbe på linkedin som körde torsdagstipps en gång i veckan ett tag.
Kolla om du hittar honom.

Annars finns det nog en massa på nätet

StarkaUlf
2021-08-31, 07:15
Finns/fanns en snubbe på linkedin som körde torsdagstipps en gång i veckan ett tag.
Kolla om du hittar honom.

Annars finns det nog en massa på nätet

Tack, ska se om jag hittar det :)

Yes, annars googlar jag på!

Agitator
2021-08-31, 07:17
Hej.

Finns det bra gratis Excel tutorials för att lära sig det mest fundamentala i Excel? T.ex pivottabeller osv.

/Mvh,
Excelnooben.

Bara surfa in på youtube och skriv excel pivot tables så letar du tills du hittar någon som verkar vettig på förklara. Finns massvis med howtos om allt möjligt på youtube eller om du bara googlar så hittar du sidor som enkelt går igenom småsaker.

Slartibartfast
2021-09-08, 20:20
VARFÖR går det inte att splitscreena ipad i en övre del och en undre del??

Horisontell split screen har ju typ ingen praktisk användning. Att däremot köra en film på hela övre delen och ha ett browserfönster öppet på undre delen vore ju GULD.

Jag fattar inte hur det inte är möjligt när splitfunktionen redan finns.

agazza
2021-10-07, 13:55
Slut på minne säger min dator ibland när jag ska öppna stora PDF:er, men jag har minst gb kvar att nyttja, vad är felet

Dreas
2021-10-07, 13:56
Slut på minne säger min dator ibland när jag ska öppna stora PDF:er, men jag har minst gb kvar att nyttja, vad är felet
Är det inte i ram-minnet det läses in?

agazza
2021-10-07, 14:16
Är det inte i ram-minnet det läses in?

Har ju 6gb ram ledigt

Dreas
2021-10-07, 14:19
Har ju 6gb ram ledigtDå vette tusan.

King Grub
2021-10-07, 14:22
Använder du Adobe, så prova något vettigare, som Sumatra.

agazza
2021-10-07, 18:34
Använder du Adobe, så prova något vettigare, som Sumatra.

Stört att Adobe ska va sämst i sin egen klass, tack för hjälpen.

Dåren
2021-10-08, 05:44
Stört att Adobe ska va sämst i sin egen klass, tack för hjälpen.

Haha ja. Adobe Reader är verkligen fenomenalt usel.

Lafayette
2021-10-13, 10:59
Om fläkten börjar paja, och låter lite som en traktor. Är det värt att reboota då eller är det kört? Det beter sig lite märkligt i övrigt också, muspekaren försvann igår också.

Mina laptops pajar på löpande band. Det kan bara vara någon av dessa orsaker, och jag har lärt mig en läxa att aldrig göra om det:

Jag laddar ner för mycket vilket gör att det blir kollaps.
Eller är dessa 5000-kronors laptops av så dålig kvalitet så det är värt att lägga ut mer pengar på en ordentlig dator.*gah!*

40plus
2021-10-13, 11:54
Om fläkten börjar paja, och låter lite som en traktor. Är det värt att reboota då eller är det kört? Det beter sig lite märkligt i övrigt också, muspekaren försvann igår också.

Mina laptops pajar på löpande band. Det kan bara vara någon av dessa orsaker, och jag har lärt mig en läxa att aldrig göra om det:

Jag laddar ner för mycket vilket gör att det blir kollaps.
Eller är dessa 5000-kronors laptops av så dålig kvalitet så det är värt att lägga ut mer pengar på en ordentlig dator.*gah!*

Googla fram instruktioner på hur man öppnar den modellen av laptop du har. När du öppnat den blåser du rent allt men speciellt fläkten och alla eventuella fläktkanaler. Sitter fint damm fast på fläktbladen så torrborstar du dem med en gammal tandborste. Köp luft på burk och blås med, använd INTE dammsugare eller kompressor.

Kvarstår fel med muspekare eller annat skumt mjukvarubaserat så kör en total återställning på den. Och för fan se till att absolut inte installera tillverkarens egna bloat ware eller anti virus. Windows egna anti virus duger bra.

Lafayette
2021-10-13, 12:24
Bra info. Will do. Tackar!

Spiffy
2021-10-13, 12:45
Köp luft på burk och blås med, använd INTE dammsugare eller kompressor.

Vad är problemet med att använda kompressor?

hahavaffan
2021-10-13, 15:37
Vad är problemet med att använda kompressor?Om du inte har en med oljeavskiljare så kommer du spraya ner din dator med oljig luft.

r3mpuh
2021-10-13, 16:30
Om du inte har en med oljeavskiljare så kommer du spraya ner din dator med oljig luft.Yes! Minns att jag använde mig utav Biltemas "oljefria" luftkompressor back in the days. Funkade galant. :)
Lät som en jetmetor bara. :laugh:

40plus
2021-10-14, 06:19
Vad är problemet med att använda kompressor?

Ja dels risk för skit i luften men även för högt tryck.
Gemene man kan enkelt köpa en kompressor men kanske saknar vett till att inte blåsa 10 bar skitig oljeluft på små ömtåliga komponenter, fläktar etc.

Spiffy
2021-10-14, 08:33
Om du inte har en med oljeavskiljare så kommer du spraya ner din dator med oljig luft.

Ja dels risk för skit i luften men även för högt tryck.
Gemene man kan enkelt köpa en kompressor men kanske saknar vett till att inte blåsa 10 bar skitig oljeluft på små ömtåliga komponenter, fläktar etc.

Ok, men jag har vett och ingen olja eller vatten ut från kompressorn 😁

Har använt kompressorn under massa år på många olika datorer nämligen utan några problem.

40plus
2021-10-14, 09:06
Ok, men jag har vett och ingen olja eller vatten ut från kompressorn 😁

Har använt kompressorn under massa år på många olika datorer nämligen utan några problem.

Ja det har jag också, klart det går. Men är man ovan är det lätt hänt att snurra upp den lilla fläkten i 100.000 rpm och det är obra.

BridgeMountain
2021-10-14, 18:45
Jag tänkte inom snar framtid (förhoppningsvis), köpa mig en ny speldator.
Budget ca 15K +- någon lusing om det gör stor skillnad.
Spelar såpass sällan att jag inte tycker det är värt att fjöla in mer pengar i att.

En jag hittade som verkar väldigt intressant är denna;
https://www.inet.se/produkt/2219183/lenovo-legion-t5-ryzen-7-16gb-1tb-rtx-3060ti

Kan det vara något tro?

Netonnet har en del trevliga också från Medion men recensionerna gör mig tveksam.

Och nej jag pallar inte bygga ihop nått eget.

King Grub
2021-10-14, 19:57
Den ser bra ut. Någon i recensionerna säger att den låter väldigt illa. Det skulle irritera mig oerhört, men det är ju inget som påverkar prestandan.

kvarnis
2021-10-14, 20:16
Antagligen CPU-fläkten som gör oljud, prebuilt-datorer brukar snåla in där.

Vinter
2021-10-14, 20:36
Antagligen CPU-fläkten som gör oljud, prebuilt-datorer brukar snåla in där.

Det går att justera ganska enkelt om man ställer in fläktarna lite, mer idle när man surfar och högre hastighet när man ändå har hörlurar på sig i spel.

King Grub
2021-10-14, 21:25
Jag har aldrig hörlurar när jag spelar. Varmt och obekvämt och jag har pappas stora öron som blir ömma av hörlurar. Bara högtalare.

Vinter
2021-10-14, 21:44
Jag har aldrig hörlurar när jag spelar. Varmt och obekvämt och jag har pappas stora öron som blir ömma av hörlurar. Bara högtalare.

Det går det med, om man köper lite fläktar och rätt chassi. Och testar sig fram i inställningarna i fläktprofiler. Oftast är det ju för att original fläktprofil är kass.

40plus
2021-10-15, 06:31
Jag tänkte inom snar framtid (förhoppningsvis), köpa mig en ny speldator.
Budget ca 15K +- någon lusing om det gör stor skillnad.
Spelar såpass sällan att jag inte tycker det är värt att fjöla in mer pengar i att.

En jag hittade som verkar väldigt intressant är denna;
https://www.inet.se/produkt/2219183/lenovo-legion-t5-ryzen-7-16gb-1tb-rtx-3060ti

Kan det vara något tro?

Netonnet har en del trevliga också från Medion men recensionerna gör mig tveksam.

Och nej jag pallar inte bygga ihop nått eget.

Bygger du själv får du en dator för samma pris inkl skärm. Kan dock bli svårt att hitta ett grafikkort i lager.

BridgeMountain
2021-10-15, 10:11
Bygger du själv får du en dator för samma pris inkl skärm. Kan dock bli svårt att hitta ett grafikkort i lager.

Jo visst är det så. Har dock ingen tid eller lust att sitta o mickla ihop en egen dator så kör hellre färdigbyggd.
Jag kan sträcka mig till att öppna burken o fjöla in ytterligare en HDD om plats finns.
Skärm o övriga grejer har jag genom jobbet så det är löst.

Angående oväsen från fläkten så tror jag inte det är något som kommer störa mig. Min nuvarande burk låter som en stenkross men har inte direkt ont av det.

CAPTCHA
2021-10-16, 12:33
Kan man koppla in en extern skärm på en macbook som skärmen inte fungerar på?

Om jag söker på nätet så står det att man måste in i en meny och spegla skärmen...det kan bli svårt ifall den är krossad

r3mpuh
2021-10-16, 12:40
Kan man koppla in en extern skärm på en macbook som skärmen inte fungerar på?

Om jag söker på nätet så står det att man måste in i en meny och spegla skärmen...det kan bli svårt ifall den är krossadSkulle det mot förmodan inte fungera instantly, så typ Command+F1 tangent?
https://osxdaily.com/2013/06/27/mirror-display-mac-keyboard-shortcut/

hahavaffan
2021-10-17, 12:27
Nån som uppgraderat till Windows 11 än?

Hemi
2021-10-18, 01:48
Nån som uppgraderat till Windows 11 än?

Ja, jag är också intresserad. Mac OS, och Apple är ej samma sak längre. Om jag får vara konspiratorisk så tror jag att det är efter att Steve Jobs dog, råttorna leker nu på bordet. Det fanns tidigare en slags garage idé som idag är död men som lever vidare hos Windows, eller vad tycker ni?

Bifftek
2021-10-21, 20:03
Håller på att uppdatera nu. Varför skulle man inte?

r3mpuh
2021-10-22, 00:44
Håller på att uppdatera nu. Varför skulle man inte?Din dator kommer att implodera, herr betatestare.

hahavaffan
2021-10-22, 08:48
Jag hade inte fått den utrullad till mig än när jag frågade. Ska testa i helgen igen.

Baldr
2021-10-22, 09:09

Av den enkla anledningen att det inte finns några fördelar utöver en vackrare inställningsmeny. Bara nackdelar.

Android stöds inte ännu, Microsoft Store är tom, det finns inga widgets, ingen använder deras context menus och viktigast av allt, taskbaren saknar de mest grundläggande funktionerna. Alla program grupperas till en flik eftersom de tagit bort den inställningen, du kan inte justera höjden på taskbaren och du kan inte flytta den. File Manager är markant långsammare.

Själv så uppdaterade jag innan jag förstod konsekvenserna. Till slut lyckades jag hitta tredjepartsmjukvara som räddade situationen och gav mig en fungerande taskbar åtminstone.

På sikt med ett par uppdateringar så kommer Win 11 säkert bli hyfsad men som jag ser det så innebär en uppdatering bara försämringar idag.

G.W
2021-10-22, 09:11

Tack för betatestningen *hug*

Iliyas
2021-10-22, 21:15
Windows 11 är helt ok, men min cpu blev helt galen och gick i högvarv, Windows Audio som var problemet.

Med windows 10 så kunde jag låta min laptop laddas till 80% och hålla den där men nu försvann den funktionen.

King Grub
2021-10-22, 21:25
Har man inte behov av någon ny funktion är det nog smartast att vänta på första stora patchen innan man uppgraderar. Det har gällt alla tidigare versioner av Windows, kanske med undantag av Vista som det var skönt att bli av med.

Agitator
2021-10-22, 21:56
Finns några funktioner jag vill åt nu omgående typ, men kommer nog avvakta ändå fram tills någon form av sp1.

Iliyas
2021-10-22, 22:32
Borde ha väntat men kunde inte hålla mig hehe

Baldr
2021-10-23, 16:20
Finns några funktioner jag vill åt nu omgående typ

Vad är det? Vore positivt om där finns något jag missat.

Gregow
2021-10-23, 21:11
Jag har kört Windows 11 sen den första läckta versionen och det har fungerat hur bra som helst.

Den som vill kan ju förstås invänta att nuvarande buggar fixas och ersätts med nya. Totala antalet buggar lär hålla sig på en hyfsat jämn nivå nu efter de första stora buggfix-uppdateringarna.

hahavaffan
2021-10-25, 07:41
Av den enkla anledningen att det inte finns några fördelar utöver en vackrare inställningsmeny. Bara nackdelar.

Android stöds inte ännu, Microsoft Store är tom, det finns inga widgets, ingen använder deras context menus och viktigast av allt, taskbaren saknar de mest grundläggande funktionerna. Alla program grupperas till en flik eftersom de tagit bort den inställningen, du kan inte justera höjden på taskbaren och du kan inte flytta den. File Manager är markant långsammare.

Själv så uppdaterade jag innan jag förstod konsekvenserna. Till slut lyckades jag hitta tredjepartsmjukvara som räddade situationen och gav mig en fungerande taskbar åtminstone.

På sikt med ett par uppdateringar så kommer Win 11 säkert bli hyfsad men som jag ser det så innebär en uppdatering bara försämringar idag.Tack för bra inlägg! Det där med gruppering av program och instanster av program vidrigt.

BridgeMountain
2021-11-02, 08:35
Om man köper en burk på komplett så ser jag att man kan välja win 10 eller 11.
Vilket op.system bör man välja?

Och om man väljer 10, är det gratis att uppdatera till 11 sen eller hur funkar det?

Bifftek
2021-11-04, 21:10

Datorn kraschar mer än vanligt fyi. :krampus

r3mpuh
2021-11-04, 21:14
Datorn kraschar mer än vanligt fyi. :krampusLjluIV8YM4I

Kaalle
2021-11-06, 10:35
Hade strömavbrott idag, försökte ladda min chromebook med en powerbank, det gick sådär det stod low power charger eller liknande och den laddades ur ändå. Använde en usb till usb mini kabel, sen in i en usb c adapter(tror ja de kallas). Om ja kör en usb-c kabel rakt av från powerbank till dator kommer det gå bättre då? Från själva nätdelen till datorn är det en usb-c kabel nämligen. Kanske dum fråga men ja är lite tappad

Albatross
2021-11-07, 10:35
Hade strömavbrott idag, försökte ladda min chromebook med en powerbank, det gick sådär det stod low power charger eller liknande och den laddades ur ändå. Använde en usb till usb mini kabel, sen in i en usb c adapter(tror ja de kallas). Om ja kör en usb-c kabel rakt av från powerbank till dator kommer det gå bättre då? Från själva nätdelen till datorn är det en usb-c kabel nämligen. Kanske dum fråga men ja är lite tappad

Kan mycket väl vara så att den äldren typen av kabel inte klarar att leverera 45W/65W som en CB brukar vilja ha och då får du det meddelandet.
Vill minnas att USB 2.0 är gjort för max 15W.

Kaalle
2021-11-07, 12:55
Kan mycket väl vara så att den äldren typen av kabel inte klarar att leverera 45W/65W som en CB brukar vilja ha och då får du det meddelandet.
Vill minnas att USB 2.0 är gjort för max 15W.

Så om ja testar men en ny USB C kabel kan det bli bra? eller bättre möjligen..

Albatross
2021-11-07, 19:26
Så om ja testar men en ny USB C kabel kan det bli bra? eller bättre möjligen..

Om powerbanken har en port för USB-C så ja mest sannolikt.
Du kan ju även googla på powerbankens specs (om det inte står på den) för att se hur mycket ström den kan leverera.

Kaalle
2021-11-08, 07:20
Om powerbanken har en port för USB-C så ja mest sannolikt.
Du kan ju även googla på powerbankens specs (om det inte står på den) för att se hur mycket ström den kan leverera.

Ja testar helt enkelt, tackar o bugar

agazza
2021-11-10, 09:49
Är det någon som har en Nvidia Shield Pro?

Jag har kopplat in en usb 3.0 mekanisk hd till min shield, jag har tillåtit access till den via mitt nätverk, hela nätverket sitter på gigabitswitchar trådat med ny cat6A.

Men jag får inga högre överföringshastigheter från min dator till den disken än typ 7-11MB/s, men det svajar rätt mycket

http://www.bilddump.se/bilder/20211110095016-188.120.163.103.png

vad beror det på? Måste jag byta till en SSD?

Albatross
2021-11-10, 17:31
Är det någon som har en Nvidia Shield Pro?

Jag har kopplat in en usb 3.0 mekanisk hd till min shield, jag har tillåtit access till den via mitt nätverk, hela nätverket sitter på gigabitswitchar trådat med ny cat6A.

Men jag får inga högre överföringshastigheter från min dator till den disken än typ 7-11MB/s, men det svajar rätt mycket

http://www.bilddump.se/bilder/20211110095016-188.120.163.103.png

vad beror det på? Måste jag byta till en SSD?

Vilken årgång av Shielden? Tror de äldre bara stöder SMBv1 och då är det nog inte att vänta sig snabbare överföring än så.
Förutsatt att du kör Kodi på Shielden och har någon annan maskin som kan hantera lagringen/shares skulle du kunna prova dela ut en share över NFS till Kodi, funkar sannolikt betydligt bättre än SMB.

agazza
2021-11-11, 09:08
Vilken årgång av Shielden? Tror de äldre bara stöder SMBv1 och då är det nog inte att vänta sig snabbare överföring än så.
Förutsatt att du kör Kodi på Shielden och har någon annan maskin som kan hantera lagringen/shares skulle du kunna prova dela ut en share över NFS till Kodi, funkar sannolikt betydligt bättre än SMB.

Köpt ny i butik i år, hur kollar jag upp smb versionen?

Läste något om det på forum också

Det är egentligen bara så jag vill kunna ladda över hyperspin med roms på 200gb utan att behöva vänta 20 timmar på det.

Jag kör bara streamingtjänster och plex för filmer och serier

Agitator
2021-11-11, 10:38
Köpt ny i butik i år, hur kollar jag upp smb versionen?

Läste något om det på forum också

Det är egentligen bara så jag vill kunna ladda över hyperspin med roms på 200gb utan att behöva vänta 20 timmar på det.

Jag kör bara streamingtjänster och plex för filmer och serier

Bara googla och gräva. Men din shield bör ju troligen klara 1gbps om du inte har en gammal enhet.

Kolla vad din router rapporterar anslutningen som.

agazza
2021-11-11, 11:32
Bara googla och gräva. Men din shield bör ju troligen klara 1gbps om du inte har en gammal enhet.

Kolla vad din router rapporterar anslutningen som.

jo det är 1gb och jag får ut typ 900mb i ett speedtest mot internet så det är nog ok

Agitator
2021-11-11, 11:51
jo det är 1gb och jag får ut typ 900mb i ett speedtest mot internet så det är nog ok

Kör du speedtest från din shield?

Googlar man lite ser man ju många som klagar och gamla shields pre 2019 eller kanske tidigare än så even verkar ha 100 mbps kort.

Men det där känns som samba relaterat helt klart om du nu har 1gbps nic på shielden. Googla lite så hittar du att de verkar lekt med samba 3.0 så frågan är hur du uppdaterar shielden samt lägger till nyare samba.

berserken
2021-11-12, 18:02
Tänkte jag skulle skaffa ett instagramkonto mest för att följa vissa personer .Men det sket sej jag hadde tydligen öppen proxy .Är det för att jag har mobilt bredband ? Jag kan deklarera göra bankärenden ha ett facebook konto men Instagram sket sej tydligen

Kaalle
2021-12-02, 06:15
Nu är jag lite konfunderad här... Kollade mina google settings igår, dom ska ju införa nån 2 step verification grej för att logga in så fick mail omdet. Hursomhelst kollade listan över signed in devices. Där står min lur, min dator, och sen en främmande telefon, en google pixel för att vara exakt, som har varit inloggat i drygt 3 veckor. Det står att den befinner sig i samma land som jag gör i övrigt vet ja ju ingenting. Nu undrar jag lite vad det är som sker? Vem har loggat in på mitt konto och varför liksom? Eller är det något jag fått om bakfoten? Att det inte är jag som loggat in vet jag, i övrigt har jag ingen aning.

Kaalle
2021-12-02, 06:34
Jag förstår att kolozzeum inte vet vem som haxxat mitt konto haha, men frågan är ju lite mer hur vanligt det är att nån på måfå tar sig in, eller om det inte är på måfå.

kvarnis
2021-12-02, 09:06
Jag förstår att kolozzeum inte vet vem som haxxat mitt konto haha, men frågan är ju lite mer hur vanligt det är att nån på måfå tar sig in, eller om det inte är på måfå.

Har för mig att du i android kan se var du loggat in och vilka enheter.

Kolla här om din email och associerade inloggningar blivit hackade.
https://haveibeenpwned.com/

Pro-tip, använd ett unikt lösenord för mail som du inte kör på andra inloggningar och byt helt till krypterad email, typ protonmail eller tutanota.

King Grub
2021-12-02, 09:09
Du borde ha satt på 2FA själv för länge sedan. :p På allt viktigt!

Kaalle
2021-12-02, 09:33
Du borde ha satt på 2FA själv för länge sedan. :p På allt viktigt!

Kände väl inte att den var så viktig hehe, mina bank konton etc kommer man inte åt via google kontot. Men nu har jag ju lärt mig läxan oavsett. :)

Brofessorn
2021-12-02, 09:34
Pro-tip, använd ett unikt lösenord för mail som du inte kör på andra inloggningar och byt helt till krypterad email, typ protonmail eller tutanota.

Konfidentialiteten man får från en E2EE mejl gör ju troligen inte jättestor skillnad för kontosäkerheten.

Kaalle
2021-12-02, 09:35
Har för mig att du i android kan se var du loggat in och vilka enheter.

Kolla här om din email och associerade inloggningar blivit hackade.
https://haveibeenpwned.com/

Good news — no pwnage found!
No breached accounts and no pastes (subscribe to search sensitive breaches)

Tolkar det som att det är chill då, kanske.

Oavsett vad så är den främmande telen utloggad nu och 2 step är ibockad

kvarnis
2021-12-02, 09:44
Konfidentialiteten man får från en E2EE mejl gör ju troligen inte jättestor skillnad för kontosäkerheten.

+1, Mycket möjligt.
Du verkar påläst, skulle du säga att tredjeparts-antivirus behövs eller duger windows defender om man inte går inte in på mysko hemsidor eller laddar ner torrents?.

Lafayette
2021-12-31, 19:42
Varför blir bilden så ful när man använder datorn på tvn via HDMI sladd? Går det att få bättre bild??

King Grub
2021-12-31, 19:52
Det beror nog på vilken tv du har. En modern tv har pc-läge eller game mode, och då ska det se bra ut.

Lafayette
2021-12-31, 20:00
Ok tack, som den n00b jag är hade jag inte ens kollat om det fanns pc-läge

kvarnis
2021-12-31, 21:06
Ok tack, som den n00b jag är hade jag inte ens kollat om det fanns pc-läge

Din TV stödjer kanske inte chroma subsampling.

https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling#how-to-test

Bandid0
2022-01-26, 15:03
Är det någon som vet hur man stänger av irriterande low battery warning för bluetooth hörlurar? Har försökt googla men hittar verkligen inte. Iofs en mobilfråga men tänkte att det kanske ändå går i tråden.

Jag har bluetoothlurar till min tele. När lurarna är på 10 % batteri eller lägre så börjar de pipa "dududu" hela tiden, vilket är skitstörande. Jag vill stänga av det här jävla ljudet men verkar inte finnas någon inställning för det.

Har en android telefon.

intepurewhey
2022-01-26, 15:34
Är det någon som vet hur man stänger av irriterande low battery warning för bluetooth hörlurar? Har försökt googla men hittar verkligen inte. Iofs en mobilfråga men tänkte att det kanske ändå går i tråden.

Jag har bluetoothlurar till min tele. När lurarna är på 10 % batteri eller lägre så börjar de pipa "dududu" hela tiden, vilket är skitstörande. Jag vill stänga av det här jävla ljudet men verkar inte finnas någon inställning för det.

Har en android telefon.

Är väl lurarna som sköter det. Finns ingen inställning i appen för lurarna är det nog kört. Mina säger "warning low battery" typ två gånger innan de dör, inget störande.

Bandid0
2022-01-26, 15:42
Är väl lurarna som sköter det. Finns ingen inställning i appen för lurarna är det nog kört. Mina säger "warning low battery" typ två gånger innan de dör, inget störande.

Mina säger low battery i minst 30 min innan de dör. Piper med korta mellarum. Helt idiotiskt. Hörlurar från Kjell o co.

agazza
2022-02-23, 14:56
Bump, har någon någon konsultfirma att rekommendera för utveckling av en webb-app?

Akerhage
2022-03-10, 15:37
Hej,

En fråga lite om kartor, ex Google maps eller liknande.

Jag vill ha en Sverige-karta där jag skall lägga in locations på olika service-verkstäder som hanterar jobbets produkter.

Vill att man skall kunna söka på ex "Pelles serviceverkstad" och då få en träff på kartan, eller att man söker "Örebro" så listas det i närheten.

Vill att det skall kunna skapas en länk av detta så att jag kan skicka den här service-kartan till folk som frågar och jag vill vara admin att kunna ändra den när det läggs till/tas bort. Vill kunna få med denna infon till de olika ställena.

Namn
Adress
Telefon
Mail

Tips?

Albatross
2022-03-10, 17:29
Hej,

En fråga lite om kartor, ex Google maps eller liknande.

Jag vill ha en Sverige-karta där jag skall lägga in locations på olika service-verkstäder som hanterar jobbets produkter.

Vill att man skall kunna söka på ex "Pelles serviceverkstad" och då få en träff på kartan, eller att man söker "Örebro" så listas det i närheten.

Vill att det skall kunna skapas en länk av detta så att jag kan skicka den här service-kartan till folk som frågar och jag vill vara admin att kunna ändra den när det läggs till/tas bort. Vill kunna få med denna infon till de olika ställena.

Namn
Adress
Telefon
Mail

Tips?
Du kan väldigt enkelt få till det via https://mymaps.google.com/
Skapa egna lager och markörer som kan innehålla den info du vill ha med.
Du kan dela kartan via ex en publik länk, eller bädda in den på företagets hemsida.
Klickar de på länken i mobilen kan de söka efter t.ex "Pelles bilverkstad" och få vägbeskrivning dit.

Akerhage
2022-03-10, 18:11
Du kan väldigt enkelt få till det via https://mymaps.google.com/
Skapa egna lager och markörer som kan innehålla den info du vill ha med.
Du kan dela kartan via ex en publik länk, eller bädda in den på företagets hemsida.
Klickar de på länken i mobilen kan de söka efter t.ex "Pelles bilverkstad" och få vägbeskrivning dit.

Kanon, tack skall jag kika på vidare!

Akerhage
2022-03-11, 03:48
Det funkar helt okej.

Hade velat ha en funktion dock för våra servicetekniker som har områden. Har lagt serviceverkstäder på ett lager och tekniker på ett annat. Går det på något sätt att visualisera när man klickar på en tekniker vilket område denne ansvarar för? Ex Malmö, Trelleborg* Landskrona som ett område? Sett man kan rita streck men känns som ett för jobbigt projekt få till.

Albatross
2022-03-11, 07:14
Du kan skapa flera lager med olika namn, ex "Skåne", eller "Tekniker 1" och så lägger du de relevanta markörerna under det lagret.
För att göra någon form av visualisering så går det också att skapa fördefinerade rutter från ex "Kontor 1" till de olika platserna/markörerna.
Men för att visualisera på något annat sätt så är det nog bara att rita streck som gäller.

Finns säkert tredjepartslösningar som går mot GMaps som har mer funktioner, jag har dock inte haft behov av att leta fram någon så jag har inga förslag.

Akerhage
2022-03-11, 10:18
Du kan skapa flera lager med olika namn, ex "Skåne", eller "Tekniker 1" och så lägger du de relevanta markörerna under det lagret.
För att göra någon form av visualisering så går det också att skapa fördefinerade rutter från ex "Kontor 1" till de olika platserna/markörerna.
Men för att visualisera på något annat sätt så är det nog bara att rita streck som gäller.

Finns säkert tredjepartslösningar som går mot GMaps som har mer funktioner, jag har dock inte haft behov av att leta fram någon så jag har inga förslag.

Tackar för tips, det lät för krångligt för att lägga ner energi på. Får vara bra nog som det är utan visualisering då :)

svag74
2022-09-23, 22:14
Installerat om datorn, och nu har jag ingen rättstavning i Firefox när jag skriver...eller jo jag har, men den är bara på engelska!
Om jag högerklickar en textruta och väljer "lägg till" för att lägga till Svenska, så går inte detta att lägga till utan det står "Ta bort" istället för "Installera" på addonen :/
Som om det redan var installerat, men det verkar det ju inte vara eftersom jag bara har engelsk att välja på *gah!*

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/svenska-se-language-pack/

Finns nån inofficiell att välja istället och som verkar gå att installera, som nån snubbe snickrat ihop och själv skriver att den inte är nåt vidare utan bara ett kul eget projekt han gjort, så den vill jag ju inte ha utan jag vill ha den riktiga svenska ordlistan...

smerk
2022-10-09, 13:32
https://i.postimg.cc/XXHz24sg/20221009-141351.jpg (https://postimg.cc/XXHz24sg)

Tappade min macbook pro 2015 ned för sängen för ett par år sedan. Har sett ut så här sedan dess. Inga fysiska sprickor i skärmen vad jag kan se, kopplar jag in en skärm så ser allt normalt ut.

Någon som har en gissning på vad skadan är och om det går att fixa?

King Grub
2022-10-09, 14:02
Det kostar vad ett byte till en ny skärm kostar. Sådant går inte att laga.

kvarnis
2022-10-09, 14:22
Har datorn Hdmi utgång? I bästa fall kan du fortsätta använda den med en datormonitor men den blir inte "bärbar" längre.

smerk
2022-10-09, 14:29
Det kostar vad ett byte till en ny skärm kostar. Sådant går inte att laga.

Har datorn Hdmi utgång? I bästa fall kan du fortsätta använda den med en datormonitor men den blir inte "bärbar" längre.

Hmm.

Ja det får bli att använda min tv-skärm LG CX som display för datorn

kvarnis
2022-10-09, 16:19
Hmm.

Tänk på inbränningsrisk dölj statiska ikoner/verkygsfält i windows och se till att aktivera specifika funktioner i tv:n som sägs minimera burn-in risken..

Termy
2022-12-25, 14:20
Bästa powerbanken just nu med mest kapacitet och snabbast laddning? Priset kvittar.

Agitator
2022-12-25, 23:03
Hmm.

Louis Rossman i USA kanske. Men är väl lika dyrt som att köpa nytt :)

Men med det sagt så är vissa macbook pro modeller outstanding bra och vissa vill man helt enkelt inte ersätta med nytt.

Andreas85
2023-01-18, 14:37
Hur bra är denna dator tror ni?

Det är rätt bra rea på den.

Ordinarie pris: 26 000kr, Rea: 19 999kr

Köper du alla delar separat så skulle de kosta 23 400kr och då ingår byggning samt windows i 20k priset.

Vill även tillägga att jag hatar att hålla på att bygga datorer etc, så undviker det gärna.

Målet hade varit att kunna lira nya spel på så bra grafik som möjligt och att det flyter på. Spelar inte så stor roll om jag måste köra nya spela om några år på medium grafiker så länge det flyter på. Men kanske skulle vilja undvika Low.

https://www.komplett.se/product/1205264/gaming/gamingdator/gamingdator-stationar/komplett-i175-epic-gaming-pc#

Hur länge skulle denna hålla tro?

Något man bör uppgradera redan nu?
Kanske 16gb ram till 32gb istället

Tack på förhand!

40plus
2023-01-19, 07:31
Hur bra är denna dator tror ni?

Det är rätt bra rea på den.

Ordinarie pris: 26 000kr, Rea: 19 999kr

Köper du alla delar separat så skulle de kosta 23 400kr och då ingår byggning samt windows i 20k priset.

Vill även tillägga att jag hatar att hålla på att bygga datorer etc, så undviker det gärna.

Målet hade varit att kunna lira nya spel på så bra grafik som möjligt och att det flyter på. Spelar inte så stor roll om jag måste köra nya spela om några år på medium grafiker så länge det flyter på. Men kanske skulle vilja undvika Low.

https://www.komplett.se/product/1205264/gaming/gamingdator/gamingdator-stationar/komplett-i175-epic-gaming-pc#

Hur länge skulle denna hålla tro?

Något man bör uppgradera redan nu?
Kanske 16gb ram till 32gb istället

Tack på förhand!

Vilken upplösning spelar du på och vilken hertz har din skärm eller vilken hertz önskar du spela på?

Spelar du i 1K (på 1920x1080) så räcker denna datorn länge. Även om du har tex 144hz skärm och såldes gärna vill ha över 100fps med high grafikinställningar.

Spelar du i 2K (på 2560x1440) så räcker den ändå ganska bra.

Spelar du i 4K så nej, då vill du ha mer umpf.

Jag har en 2 gen äldre processor (i5 10600K oc @5ghz) samt ett snäppet sämre grafikkort (3060ti) och spelar på 2K.
I Squad får jag ca 80-100 fps och i Battlefield 4 så många jag vill, uppåt 200 fps. Gta V är långt över 100 fps också.

Är du glad att klara kring 100 fps i dom flesta spel i 1-2K och inte är en svettig gamer så räcker datorn bra. Med det sagt hade du sparat flera tusenlappar på att bygga den själv.

Lafayette
2023-04-18, 20:01
Har en ny laptop och stör mig på att volymen är så låg både med och utan lurar? Har en Acer. Någon mer än jag som stör på detta? Trots att jag ställt in högsta.

svag74
2023-05-07, 10:08
Ska spontanköpa ny dator kom jag på - precis plockat ihop tre kundvagnar och ska beställa.

Funderar på om min gamla kan va värd några tusenlappar kanske, men så ser jag att en (typ) likvärdig på Komplett kostar 17000kr!!!
Den kommer med Windows iofs, jag tänkte sälja min utan, så säg 14500kr då.
Då borde ju min gå att få kanske 5-6 tusen för, eller vad betalar folk för en 2-3 år gammal burk med ett 3060 i?

https://www.komplett.se/product/1218637/dator-surfplatta/stationar-dator/komplett-office-rtx-i125#

te1on
2023-05-07, 14:49
Inte datorhjälp
Men går det att välja vad man skall överföra till en ny iPhone från en gammal om man inte vill ha allt.
Skulle bara vilja överföra vissa appar och lite annat.
Hur väljer man det?

Korken69
2023-05-09, 13:31
Ska spontanköpa ny dator kom jag på - precis plockat ihop tre kundvagnar och ska beställa.

Funderar på om min gamla kan va värd några tusenlappar kanske, men så ser jag att en (typ) likvärdig på Komplett kostar 17000kr!!!
Den kommer med Windows iofs, jag tänkte sälja min utan, så säg 14500kr då.
Då borde ju min gå att få kanske 5-6 tusen för, eller vad betalar folk för en 2-3 år gammal burk med ett 3060 i?

https://www.komplett.se/product/1218637/dator-surfplatta/stationar-dator/komplett-office-rtx-i125#

Har du en dator som är likvärdig den där borde du kunna uppdatera delar istället för att köpa en helt ny dator?

Har du ett moderkort med stöd för 12th gen Intel så ser jag inga anledningar till att byta ut hela burken.

Vad har du för specs?

Rent spontant tänker jag att du kan sälja ditt 3060 för 2500kr och sedan skicka i ett 4070 i den dator du har, men det kanske är uteslutet?

svag74
2023-05-09, 16:36
Har du en dator som är likvärdig den där borde du kunna uppdatera delar istället för att köpa en helt ny dator?

Har du ett moderkort med stöd för 12th gen Intel så ser jag inga anledningar till att byta ut hela burken.

Vad har du för specs?

Rent spontant tänker jag att du kan sälja ditt 3060 för 2500kr och sedan skicka i ett 4070 i den dator du har, men det kanske är uteslutet?

Vill ha nytt vitt chassi, tänker det blir mer diskret.
Så jag passar på att byta upp mig till nyare system med DDR5 etc, känns skönt byta rubbet.

Har en 10400 nu o byter till en 12400, så typ sak samma men två generationer nyare. Och stöd för allra nyaste om jag vill uppgradera framöver.
Men det är ju mest grafikkortet som kommer bli ett enormt lyft i detta byte!

G.W
2023-05-10, 10:34
Köp bara ett nytt grafikkort och spara lite pengar. INGEN idé att byta ut den processor du har, du kommer inte märka skillnad.

Korken69
2023-05-10, 14:39
Vill ha nytt vitt chassi, tänker det blir mer diskret.
Så jag passar på att byta upp mig till nyare system med DDR5 etc, känns skönt byta rubbet.

Har en 10400 nu o byter till en 12400, så typ sak samma men två generationer nyare. Och stöd för allra nyaste om jag vill uppgradera framöver.
Men det är ju mest grafikkortet som kommer bli ett enormt lyft i detta byte!

Köp bara ett nytt grafikkort och spara lite pengar. INGEN idé att byta ut den processor du har, du kommer inte märka skillnad.

Håller med. Uppgradera bara grafikkort. Angående 12400f, finns det någon anledning till att du inte köper en 13th gen processor direkt?

Det handlar i slutändan mer om grafikkortet.

Här är en jämförelse mellan i5-10400F vs i5-12400F vs i5-13400F:
https://youtu.be/qB3dogNv6w4?t=264

Avg fps i 1440p går från 144fps upp till 197 vilket så klart är en stor skillnad men handen på hjärtat - är det något du kommer märka av?

Spelar du FPS spel som CS eller Valorant där fps kan spela större roll så kommer du oavsett processor ligga på 300fps+

svag74
2023-05-10, 20:18
Nyaste gen var ju mest bara en massa dyrare, alternativt högre TDP.

Jag har redan allt hemma (utom lådan) och håller på och bygger nu, roligt ju! :cool:
GW kan få kompispris på min gamla dator, 5000 spänn!

G.W
2023-05-11, 06:58
Nyaste gen var ju mest bara en massa dyrare, alternativt högre TDP.

Jag har redan allt hemma (utom lådan) och håller på och bygger nu, roligt ju! :cool:
GW kan få kompispris på min gamla dator, 5000 spänn!

Jaja, slösa du dina pengar om du vill.

Jag behöver inte en ny dator. Jag skulle tro att jag har den mest kraftfulla datorn på hela kolozzeum redan, med råge. Inklusive de bästa tillbehören som gaming mus och tangentbord, trådlösa grejer, samt LED-belysning som går att synka med varandra på de flesta komponenterna.

svag74
2023-05-11, 21:45
Blev skitfint bygge i min fina vita låda...
...men den är trasig :(

Windows install låser sig direkt, utan felmeddelande.
Kommer bara in i bios hälften av försöken, och många gånger låser sig bios direkt.
Lyckas själv hitta felet dock - ena minnesmodulen!

Tar jag ut den trasiga så funkar allt.
Tar jag ut den hela och sätter i den trasiga i samma slot funkar det inte längre.
Tar jag ut den trasiga och sätter tillbaks den hela fast på den andra sloten, så funkar allt igen.
Så känns uppenbart som min ena 16GB är trasig.
Lyckas installera Windows och köra lyckad minnesdiagnostik på det hela minnet.
Men man vill ju gärna ha dem parade, så jag får väl skicka tillbaks bägge och vänta trehundra år på att få två nya så jag kan börja använda nya datorn :(

hahavaffan
2023-05-13, 07:39
Du behöver bara se till att det är samma specs på den nya minnesmodulen. Det är väl det som avses med "matched modules"/parade stickor? Inte att de kommer från samma batch i fabriken.

Scratch89
2023-05-14, 10:02
Något riktigt knepigt har hänt med min dator.

För ett par veckor sedan när jag startade datorn och kom in i Windows fick jag upp ett meddelande om att det var något systemdatafel. Startmenyn fungerar inte, men t.ex Chrome, Mediaplayer Classic och Utforskaren som ligger bredvid går att klicka på. Flera program går inte att starta, som Discord, men vissa fungerar, som torrents. Enda sättet att stänga av datorn på är att trycka ctrl+alt+del och stänga av via den skärmen.

Jag har försökt att ladda hem en ISO av Windows från deras hemsida, för att formatera om, men det fungerar inte då verktyget bara säger att det blivit något fel. Min DVD-rom fungerar inte heller längre, utan spottar bara ut skivan. Jag har också försökt få tag på min Windowsnyckel via ett par legit program som kan visa nyckeln, men de vill antingen inte starta eller så spärras de direkt av Windowsbrandväggen, vilket även guiderna sagt att det kan hända.

Vad kan ha hänt? Jag har försökt felsöka på flera olika sätt, men eftersom startenyn inte fungerar kommer jag inte heller åt många av de diagnostiska verktyg som finns. Det är verkligen ett moment 22.

Agitator
2023-05-14, 10:43
Något riktigt knepigt har hänt med min dator.

För ett par veckor sedan när jag startade datorn och kom in i Windows fick jag upp ett meddelande om att det var något systemdatafel. Startmenyn fungerar inte, men t.ex Chrome, Mediaplayer Classic och Utforskaren som ligger bredvid går att klicka på. Flera program går inte att starta, som Discord, men vissa fungerar, som torrents. Enda sättet att stänga av datorn på är att trycka ctrl+alt+del och stänga av via den skärmen.

Jag har försökt att ladda hem en ISO av Windows från deras hemsida, för att formatera om, men det fungerar inte då verktyget bara säger att det blivit något fel. Min DVD-rom fungerar inte heller längre, utan spottar bara ut skivan. Jag har också försökt få tag på min Windowsnyckel via ett par legit program som kan visa nyckeln, men de vill antingen inte starta eller så spärras de direkt av Windowsbrandväggen, vilket även guiderna sagt att det kan hända.

Vad kan ha hänt? Jag har försökt felsöka på flera olika sätt, men eftersom startenyn inte fungerar kommer jag inte heller åt många av de diagnostiska verktyg som finns. Det är verkligen ett moment 22.

Har du möjlighet att få upp RUN fältet genom att högerklicka på startloggan? Så att du får upp ett menyträd och där kan välj RUN/KÖR samt senare kanske även välja powershell?

Enklast skulle kanske vara att att öpnna task manager.
CTRL+ALT+ESCAPE för att få fram task manager och i den välja File och sedan run/kör och skriv cmd och bocka i rutan för admin innan du väljer starta cmd.

Målet är att kunna få igång cmd med admin rights samt powershell.

I CMD med admin rights så vill du köra kommandot sfc /scannow som reparerar/återställer systemfiler. Börja med det och låt datorn starta om och återkom med resultatet från det.

Privat dator med inget företagsaktigt på den eller en arbetsdator med massa kontorsprogram med outlook och dess plugin för kalenderbokningar osv? Fanns något strul tidigare i år med en bugg för en kalenderbokning som sabbade registervärde och som får liknande symptom som du beskriver.

Då får man hoppa in i regedit och köra saker och sedan powershell med några one liners och se om det hjälper det.

Scratch89
2023-05-14, 11:22
Har du möjlighet att få upp RUN fältet genom att högerklicka på startloggan? Så att du får upp ett menyträd och där kan välj RUN/KÖR samt senare kanske även välja powershell?

Enklast skulle kanske vara att att öpnna task manager.
CTRL+ALT+ESCAPE för att få fram task manager och i den välja File och sedan run/kör och skriv cmd och bocka i rutan för admin innan du väljer starta cmd.

Målet är att kunna få igång cmd med admin rights samt powershell.

I CMD med admin rights så vill du köra kommandot sfc /scannow som reparerar/återställer systemfiler. Börja med det och låt datorn starta om och återkom med resultatet från det.

Privat dator med inget företagsaktigt på den eller en arbetsdator med massa kontorsprogram med outlook och dess plugin för kalenderbokningar osv? Fanns något strul tidigare i år med en bugg för en kalenderbokning som sabbade registervärde och som får liknande symptom som du beskriver.

Då får man hoppa in i regedit och köra saker och sedan powershell med några one liners och se om det hjälper det.

Coolt, tack! Jag kom in dit och kör sfc /scannow nu. Om det inte hjälper tänker jag att jag som lättast men också mest obekvämt kan köpa mig en dvd-läsare med USB-intag. Datorn verkar ju fortfarande känna av tangentbordet osv så i värsta fall får jag bara formatera om Windows via skiva på USB-intaget.

Scratch89
2023-05-14, 15:20
Det funkar inte.
kom till 41% innan den sa att det inte gick att utföra begärt kommando, typ.
Har köpt en portabel skivläsare, får se om det funkar på det sättet.

Agitator
2023-05-14, 19:26
Det funkar inte.
kom till 41% innan den sa att det inte gick att utföra begärt kommando, typ.
Har köpt en portabel skivläsare, får se om det funkar på det sättet.

Gnällde den om att starta om i säkert läge?

Starta msconfig via taskmanager.

msconfig och välj boot och kryssa i safe mode rutan. Starta om datorn och prova kör sfc /scannow igen. Kommer det mer instruktioner så prova dem. Samt fungerar datorn vettigt i safe mode? Dvs, startmenyn osv?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/start-your-pc-in-safe-mode-in-windows-92c27cff-db89-8644-1ce4-b3e5e56fe234

Scratch89
2023-05-15, 07:06
Ingenting fungerade ordentligt igår så jag tog ändå beslutet att formatera om och installera Windows på nytt. Nu fungerar allt perfekt, kommer bara ta lite tid med uppdateringar osv men den kan stå på under dagen.

Tack för hjälpen dock! *cupid*

Bandid0
2023-05-21, 20:32
Kan jag förhindra windows 10 från att ladda ner filer till windows 11? Jag har ont om utrymme och den bara förvärrar det hela tiden genom att ladda ner massa skit, bl.a. filer för installation av windows 11.

Jag har lyckats radera filerna och stänga av uppdateringen, men likt förbannad så återaktiveras detta. Windows insisterar helt enkelt på att jag inte ska få välja själv vad jag vill ladda ner eller inte.

Kräket
2023-05-22, 19:18
Går det att rädda en router? Köpte en Asus RT-AX82U för ett par år sedan som nu börjar krångla. Plötsligt försvinner all Wi-Fi och jag måste starta om den.

Finns det något man kan göra?

Agitator
2023-05-23, 14:58
Går det att rädda en router? Köpte en Asus RT-AX82U för ett par år sedan som nu börjar krångla. Plötsligt försvinner all Wi-Fi och jag måste starta om den.

Finns det något man kan göra?

Ja, gå och köp en ny router :)

Ett mer seriöst svar skulle kunna misstänksamt vara att din strömtrafo gått och blivit dålig över tid, biligt skräp från kina ibland. Går köpa multiladdare som kan ha pinnar som matchar den och ställa in rätt amp med vred.

Alternativt titta om du kan köpa en orginalladdare till dem eller försöka driva ett case hos asus. Sedan kan vissa routrar bli dåliga och vara värmekänsliga så har du möjlighet så kan du även ta av skalet på routern och se om öppet skal sänker tempen med 2-3 grader kanske och har du tur så räcker det.

Men annars skulle jag titta på ny router eller om det går billigt köpa in ny strömtrafo till den så gör det.

Kräket
2023-06-01, 05:46
Ja, gå och köp en ny router :)

Ett mer seriöst svar skulle kunna misstänksamt vara att din strömtrafo gått och blivit dålig över tid, biligt skräp från kina ibland. Går köpa multiladdare som kan ha pinnar som matchar den och ställa in rätt amp med vred.

Alternativt titta om du kan köpa en orginalladdare till dem eller försöka driva ett case hos asus. Sedan kan vissa routrar bli dåliga och vara värmekänsliga så har du möjlighet så kan du även ta av skalet på routern och se om öppet skal sänker tempen med 2-3 grader kanske och har du tur så räcker det.

Men annars skulle jag titta på ny router eller om det går billigt köpa in ny strömtrafo till den så gör det.

Ska undersöka om jag kan sänka temperaturen. Den blir rätt varm…

Trodde ändå det var bättre kvalitet. Den har trots allt bara några år på nacken. Kan en uppgradering av firmware hjälpa?

Agitator
2023-06-01, 19:56

Trodde ändå det var bättre kvalitet. Den har trots allt bara några år på nacken. Kan en uppgradering av firmware hjälpa?

Absolut. Alltid uppdatera till senaste firmware om möjligt. Googla gärna på firmware versionen innan du uppdaterar ifall folk klagar på att den nya är dålig.

Men alltid uppdatera är A och O.

Mental
2023-06-01, 20:01

Beroende på hur den stått kan den kakat på sig rätt mycket damm innuti, så pass att den krachar av värmen. öppna och gör rent med sprayluft

svag74
2023-07-14, 13:46
Min relativt nybyggda dator har:

-Hängt sig 5-10 sek i notepad (skumt men jaja).
-Rebootat spontant varje gång jag disconnectar smartphone från USB2 (funkar via USB3).
-Idag blåskärmat totalt medan jag spelade musik från min gamla trotjänar-SSD.

Tänker att det rimliga är att något är lurt med CPU eller moderkort eller minne.
Kan väl inte gärna vara något annat?
Får nog byta ut alla tre och hoppas datorn blir stabilare, men måttligt roligt är det ju... :(

Trodde allt var frid och fröjd då den som nybyggd klarade flera vändor Memtest och diverse tunga spel, men men...

40plus
2023-07-14, 14:57
Min relativt nybyggda dator har:

-Hängt sig 5-10 sek i notepad (skumt men jaja).
-Rebootat spontant varje gång jag disconnectar smartphone från USB2 (funkar via USB3).
-Idag blåskärmat totalt medan jag spelade musik från min gamla trotjänar-SSD.

Tänker att det rimliga är att något är lurt med CPU eller moderkort eller minne.
Kan väl inte gärna vara något annat?
Får nog byta ut alla tre och hoppas datorn blir stabilare, men måttligt roligt är det ju... :(

Trodde allt var frid och fröjd då den som nybyggd klarade flera vändor Memtest och diverse tunga spel, men men...

Kolla temperaturerna, främst på cpu, gpu, minne å moderkort.

Fundera på om den disk som har windows är vajsing.

Känn å kläm på alla kontakter å speciellt alla strömkablar från nätagget till div kontakter.

Hjälper inget och du inte kan identifiera någon del som kass så testa uppdatera bios på moderkortet och ominstallera hela windows innan du byter ut delar som kanske är hela.

svag74
2023-07-14, 16:07
Kolla temperaturerna, främst på cpu, gpu, minne å moderkort.

Fundera på om den disk som har windows är vajsing.

Känn å kläm på alla kontakter å speciellt alla strömkablar från nätagget till div kontakter.

Hjälper inget och du inte kan identifiera någon del som kass så testa uppdatera bios på moderkortet och ominstallera hela windows innan du byter ut delar som kanske är hela.

Bios är nytt.
Windows är nytt sen en månad eller två.
OS-disken är ju ny, tror inte ett diskfel ska tokkrascha en dator heller då den bara spelar musik...kanske krascha en app, men inte blåskärma?

Surt som fan, blåskärm kan ju hända en gång på 10 år kanske, men om den kommer efter 2 månader så känns det ju inte så stabilt längre...

Lafayette
2023-07-14, 16:21
Kanske virus från porrsurfande

svag74
2023-07-14, 18:35
Kanske virus från porrsurfande

Nej nya datorn är helt clean!

Lafayette
2023-07-14, 18:37
Nej nya datorn är helt clean!

Skulle bara vara lite lustig men ska nog sluta med det*hug*

Agitator
2023-07-15, 11:01
Börja med öppna kommandotolken.

Öppna startmenyn och skriv cmd sedan i högerspaleten i startmenyn så väljer du att starta det med Administratörsrättigheter.
I cmd sedan ska det stå högst upp i fönstret "Administratör kommandotolken" eller på engelska.

Skriv sedan kommandot nedan och tryck enter, vänta tills den är klar och spottar den ur sig mer förslag, något om dism kommando osv så kopiera det som den skrivit ut som förslag och kör det kommandot också. Men troligen säger den med lite tur att den hittat trasiga filer och ersätter dem och sedan startar du om datorn.

Skriv nedan i kommandotolken och tryck på Enter/Retur knappen.

sfc /scannow

svag74
2023-07-17, 07:46
Börja med öppna kommandotolken.

Öppna startmenyn och skriv cmd sedan i högerspaleten i startmenyn så väljer du att starta det med Administratörsrättigheter.
I cmd sedan ska det stå högst upp i fönstret "Administratör kommandotolken" eller på engelska.

Skriv sedan kommandot nedan och tryck enter, vänta tills den är klar och spottar den ur sig mer förslag, något om dism kommando osv så kopiera det som den skrivit ut som förslag och kör det kommandot också. Men troligen säger den med lite tur att den hittat trasiga filer och ersätter dem och sedan startar du om datorn.

Skriv nedan i kommandotolken och tryck på Enter/Retur knappen.

sfc /scannow

:)
Detta ger ju inte mig någon info, ser inget i loggboken heller.
Men tydligen fanns några korrupta filer, antagligen (?) eftersom datorn blåskärmade tidigare, eller också är det så att det alltid hittas något nånstans när man kör en sån scan?

I vilket fall så har jag bytt till Notepad++ eftersom jag även hade notepad igång när datorn blåskärmade, och en del säger att den kan vara instabil i Windows 11.
Har kört memtest 8 vändor utan problem, och även haft datorn igång ett par dygn nu med Notepad++ och spelandes musik från lagringsdisken, och ingen krasch än så länge...

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

ziggekatten
2023-07-17, 15:10
Konstiga omstarter och blåskärmar beror oftare än vad man tror på felaktigt nätaggregat. Dagen kretsar jobbar med så små spänningar, ner mot 1,2v, och det finns liksom inga marginaler. Om du kan, prova med ett annat nätagggregat.

exevision
2023-07-17, 15:45
Konstiga omstarter och blåskärmar beror oftare än vad man tror på felaktigt nätaggregat. Dagen kretsar jobbar med så små spänningar, ner mot 1,2v, och det finns liksom inga marginaler. Om du kan, prova med ett annat nätagggregat.

This!
Därför ska man alltid köpa ett kvalitativt nätaggregat.

svag74
2023-07-17, 17:51
This!
Därför ska man alltid köpa ett kvalitativt nätaggregat.

Köpte ett Seasonic 80+ platinum, typ 550-650 nånting watt (kommer ej ihåg).
Så det ska ju vara väldigt fint, om det inte är trasigt på nåt sätt...

Ska hålla datorn under uppsikt!
Kanske, om det blir fler episoder av instabilitet, att jag testar byta nätagget först då?
Och sedan moderkort+CPU+minne om det ej hjälpte...

svag74
2023-07-17, 17:57
Fast om det var nätagget (trots att jag köpte ett så dyrt) så borde det ju va problem vid tunga spel, eller när jag kör Memtest i flera timmar i sträck, och inte när jag är typ idle vid desktop...

Scratch89
2023-07-20, 11:30
Hur mycket behöver man lägga för att få en helt okej Bang-for-the-buck dator idag? På den gamla goda tiden när jag köpte min nuvarande, så kunde man ändå komma undan med ca 15k, men idag kan jag tänka mig att det ligger på det dubbla om man ska ha ett high end grafikkort.

Jag har tittat lite på färdiga paket på Inet men jag har ju ingen koll längre på vad för komponenter man ska ha eller prestandaskillnader mellan billigare och dyrare varianter (och då särskilt grafikkorten).

shadowfire
2023-07-20, 11:52
Hur mycket behöver man lägga för att få en helt okej Bang-for-the-buck dator idag? På den gamla goda tiden när jag köpte min nuvarande, så kunde man ändå komma undan med ca 15k, men idag kan jag tänka mig att det ligger på det dubbla om man ska ha ett high end grafikkort.

Jag har tittat lite på färdiga paket på Inet men jag har ju ingen koll längre på vad för komponenter man ska ha eller prestandaskillnader mellan billigare och dyrare varianter (och då särskilt grafikkorten).

Du kommer inte hinna gamea ändå med nya utmaningarna i höst ;)

Har du bildskärm eller tänker du att skärmen ingår i budgeten när du säger 30k? Vad för upplösning har du tänkt spela på?

King Grub
2023-07-20, 12:00
Jag köpte en ny dator förra veckan som är på väg nu. Den kostade 30 000 precis, plus byggkostnad. Den är high-end, men inte ultra high-end, vilket skulle kostat 45 000 eller så med ett 4090. Men min monitor är 1440p.

https://imgur.com/a/FzSEhl6

shadowfire
2023-07-20, 12:07
Jag köpte en ny dator förra veckan som är på väg nu. Den kostade 30 000 precis, plus byggkostnad. Den är high-end, men inte ultra high-end, vilket skulle kostat 45 000 eller så med ett 4090. Men min monitor är 1440p.

https://imgur.com/a/FzSEhl6

4070ti är nog ett "sweet spot"-kort nu.
Jag är svinnöjd med mitt 3080 fortfarande trots 1,5 år på nacken, men det levererar finfint på 1440p.

Vinter
2023-07-20, 12:18
Man får lägga ned lite tid och jämföra. Det har aldrig varit sämre tid att byta kort. Nu finns det kort, men istället är många modeller nedbantade modeller med sämre prestanda än väntat till, dyra priser.

Möjligt att 4070 ti och 4080 är bra köp. Men flera andra modeller har uppdaterats efter 6 månader. eftersom prestandan var skräp. (ex 4060 ti)

King Grub
2023-07-20, 12:25
4070 ti och uppåt är bra kort. Dyra men högpresterande.

Jag vet inte om det är sämsta tillfället att köpa ett nytt kort, eftersom 5000-serien antagligen inte kommer förrän hösten 2025.

https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-5000-release-date-price-specs-benchmarks

Det är lång tid att vänta om man behöver bättre nu.

Vinter
2023-07-20, 12:36
4070 ti och uppåt är bra kort. Dyra men högpresterande.

Jag vet inte om det är sämsta tillfället att köpa ett nytt kort, eftersom 5000-serien antagligen inte kommer förrän hösten 2025.

https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-5000-release-date-price-specs-benchmarks

Det är lång tid att vänta om man behöver bättre nu.

Priserna borde rasat 20-30 procent. Men ligger still pga den svaga kronkursen. Så man får betala för sin dator. Lite udda att 3080 fortfarande är ett bra köp.

Köper man premium så får man vad man betalar för, men budget och mid kort är riktigt snårig marknad med mycket skräp.

Men visst. Det är ju faktiskt trevligt att kunna köpa ett kort utan väntetid.

Kräket
2023-07-20, 18:52
Ingen datorfråga utan mer en iPhone-fråga; Helt plötsligt kan jag varken lyssna på musik eller poddar på gymmet! Har täckning, och det har tidigare funkat problemfritt. Nu kan jag lyssna på en låt på Spotify, sen står den bara och laddar.

Har streamat via telenätet, och testat stänga av WI-FI m.m.

Vad fanken kan vara felet!?

40plus
2023-07-21, 06:15
Ingen datorfråga utan mer en iPhone-fråga; Helt plötsligt kan jag varken lyssna på musik eller poddar på gymmet! Har täckning, och det har tidigare funkat problemfritt. Nu kan jag lyssna på en låt på Spotify, sen står den bara och laddar.

Ladda ner appen Bredbandskollen och nästa gång du är på gymmet har du wifi av, mobildata på och kör Bredbandskollen.

Kan vara tillfälligt arbete på din operatörs närmaste telemast eller vad fan som helst.

Scratch89
2023-07-21, 08:59

Have you tried turning it off and on again?

Termy
2023-08-04, 06:52
Slänger ihop första gamingdatorn på typ 15 år. Kanske inte helt top-end men ska ändå gå att köra lite skit, typ starfield. Åsikter?
https://www.komplett.se/wishlist/4304b8d8-17de-4ed2-8b18-d3e20dea40d9

King Grub
2023-08-04, 07:18
Länken är tom för mig.

Termy
2023-08-04, 07:23
Länken är tom för mig.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/786f23a2-46d5-495d-84f1-4a7f9dd765e6

hmm nu borde det fungera.

40plus
2023-08-04, 14:23

4060 verkar vara ett ganska kasst kort och markant sämre än 3060ti. Du borde ha ett 4060ti eller 4070, eller försök hitta ett begagnat eller till och med nytt 3060ti. Kolla bla här: https://www.youtube.com/watch?v=EVJdPEfAFGg

Runt 17 min testas 4060 vs 3060 ti med R7 7800 cpu.

kvarnis
2023-08-04, 14:59
Länk funkar inte, Sweclockers forum man ska skriva om man behöver köpråd, många kunniga i sektionen "stationära:datorer:köpråd" som sitter på dagsfärska priser hur man bygger den mest väloptimerade datorn utifrån prestanda/krona.

Kräket
2023-08-04, 15:34
Ladda ner appen Bredbandskollen och nästa gång du är på gymmet har du wifi av, mobildata på och kör Bredbandskollen.

Kan vara tillfälligt arbete på din operatörs närmaste telemast eller vad fan som helst.

Glömde återkoppla! Hade slagit av 4G på telefonen. När jag satte på den igen funkade det fint. Lite märkligt kan jag tycka. Är 3G så långsamt att det inte går att streama radio/musik?

Korken69
2023-08-04, 15:51

Precis som någon annan skrev så tycker jag du borde kika på ett annat grafikkort. Radeon RX 6750 XT kostar ungefär lika mycket som 4060 men presterar mig veterligen mycket bättre.

Termy
2023-08-06, 08:45
Tack för tipsen om annat grafikkort!

Scratch89
2023-08-06, 16:34
Jag satt och tittade på om jag kunde spela Baldur's Gate 3 med min nuvarande gamla rigg, vilket jag enligt PCGameBenchMarks kan. Däremot har jag bara 8 GB RAM, vilket är det minimala. Jag tänkte att man kanske kunde köpa mer RAM, för att komma billigt undan så jag inte behöver köpa en helt ny rigg (det är ok att inte kunna spela på hög upplösning).

Dock ser jag att mina RAM-minnen är DDR3 med en frekvens på 1333 MHz; de som finns på t.ex Inet ligger som lägst på 1600 MHz. Går det att kombinera? Enligt Task Manager har jag formfaktor DIMM men det står inte hur många pin; de på Inet ligger på 240-pin.

King Grub
2023-08-06, 16:50
DDR3 har alltid 240 pins.

Det fungerar att blanda snabbare med långsammare minnen. De snabbare kommer att köras i den långsamma hastigheten.

Det är dock bättre att byta ut dina två stickor mot två 8GB för totalt 16. Att fylla alla RAM-slots sänker prestandan.

Scratch89
2023-08-06, 22:25
Tack för information och råd!
Men menar du alltså att det kommer vara bättre prestanda med endast 2 x 8 GB, med två lediga slots, än 2 x 8 GB + 2 x 4GB med alla slots fyllda? Borde inte de extra 8 GB kompensera för prestandasänkningen? Jag tänker att det känns onödigt att slänga bort minne som fungerar.

bunkrulle
2023-08-07, 05:37
Behöver hjälp!
Jag råkade aktivera OneDrive på telefonen så att jag molnsparar foton och grejer.
Nu är den full. Och jag kan inte ens ändra google documents längre. Har tagit bort över 2000 foton och videos i telefonen. Men det är fortfarande fullt. Tar jag bort bilder inne i OneDrive så försvinner de även i mobilen! Jag har avaktiverat molnsparandet.

Vad fan gör jag? Vägrar betala minsta peng för extra lagringsutrymme.

Edit. Google One heter det visst. Tror jag.

MasterChief
2023-08-07, 17:34
Har ett par frågor om Chromecast (från en vän, jag kör mac så har ingen koll). Han har datorn på ena våningen och tv:n på andra. Han vill nu streama videofiler från datorn med en chromecast. Är det som med Apple TV att man behöver ha en separat app för detta (och i så fall, vilken är bäst) eller fixar chromecasten det direkt? Och hur styr man chromecasten då? Behöver man versionen med fjärrkontroll?

MasterChief
2023-08-08, 13:57
Har ett par frågor om Chromecast (från en vän, jag kör mac så har ingen koll). Han har datorn på ena våningen och tv:n på andra. Han vill nu streama videofiler från datorn med en chromecast. Är det som med Apple TV att man behöver ha en separat app för detta (och i så fall, vilken är bäst) eller fixar chromecasten det direkt? Och hur styr man chromecasten då? Behöver man versionen med fjärrkontroll?

För att svara på min egen fråga. Nix, det går inte att styra en PC via Chromecast.

intepurewhey
2023-08-08, 14:16
För att svara på min egen fråga. Nix, det går inte att styra en PC via Chromecast.Förut kunde du streama datorskärmen genom chrome-webbläsaren om jag inte minns fel.

Skulle tipsa kompisen om nvidia shield.

Sent from my SM-F721B using Tapatalk

MasterChief
2023-08-08, 14:47
Förut kunde du streama datorskärmen genom chrome-webbläsaren om jag inte minns fel.

Skulle tipsa kompisen om nvidia shield.

Sent from my SM-F721B using Tapatalk

Japp, det går. Men det är styrningen av PC:n som jag funderade på. Men det går inte att skicka "signaler" från Chromecasten till PC:n.

Det smidigaste är nog att köpa en mus med lång räckvidd.

agazza
2024-10-12, 07:10
Skulle titta på Gruffalon på TV4 nu och det är som laggspikar i ljudet, kan det ha med brandväggen att göra? tycker datamönstret är konstigt för streaming, varför är det bara massa toppar?

https://i.ibb.co/SJzLMPP/Opnsense.png

PixelMiner
2024-10-12, 10:32
Är nog eventuellt bara strömmens chunks som kommer in så pass fort att den väntar med att ladda ner nästa chunk, som ger ovan utseende på grafen.

Prova ladda ner strömmen med SvtPlay-dl:
https://svtplay-dl.se/

På så sätt kan du kolla om ljudfelet finns i originalströmmen. (Dessutom slipper du reklamen, ifall du kör gratis varianten av Tv4)

agazza
2024-10-13, 08:46
Är nog eventuellt bara strömmens chunks som kommer in så pass fort att den väntar med att ladda ner nästa chunk, som ger ovan utseende på grafen.

Prova ladda ner strömmen med SvtPlay-dl:
https://svtplay-dl.se/

På så sätt kan du kolla om ljudfelet finns i originalströmmen. (Dessutom slipper du reklamen, ifall du kör gratis varianten av Tv4)

Det löste sig automagiskt så jag antar att det låg hos strömningstjänsten.

Är det någon som vet ifall jag kan se vilka klienter det är i OPNsense istället för IP numren?

I PFsense stod det direkt ifall det var "datornnamn" eller "telefonmodell"

samt får jag inte zenarmor att göra något, det detekteras men inget blockeras, Suricata i PFsense fungerade bara.

Jag får rätt ofta error 200 på zenarmor också, men får inte upp något vettigt via google, ska jag bara börja om kanske?

Dåren
2025-03-13, 05:48
Nån mer FF-användare som har problem med att videor på YT bara buffrar och buffrar?? *screwy*

agazza
2025-03-13, 08:10
nån mer ff-användare som har problem med att videor på yt bara buffrar och buffrar?? *screwy*

ff?

sebok
2025-03-13, 08:42
ff?

Firefox?

King Grub
2025-03-13, 08:50
Fantastic Four?

40plus
2025-03-13, 14:31
Nån mer FF-användare som har problem med att videor på YT bara buffrar och buffrar?? *screwy*

Tala ur skägget människa!

Om du har FireFox med tex uBlock å yt bara buffrar så se till att ff och ublock är uppdaterade. Ibland kan det kuka ur när man fultittar med reklamblockers.

Dåren
2025-03-14, 08:37
Ja, FF=firefox och YT=youtube.

Jag installerade pipewire och nu funkar det. :thumbup:

Akerhage
2025-03-18, 09:31
Finns det något ärendehanteringssystem (ex Mantis) eller liknande som är helt gratis? Och som jag kan i förväg sätta upp och presentera här som en lösning till den skit vi idag gör på mitt företag.

Där man kan skapa ett projekt och login till olika kontor.
Om ett kontor har ett problem kan man skapa en ticket under det kontoret och sen skall det då finnas en support som kan gå in och lösa dessa ärenden.

Gärna att det går att gruppera då projektet efter olika grupper eller mappar där varje kontor får en egen sektion med just deras ärenden. Vore toppen om ett ärende kan ha olika status då och kunna delegeras ut till antingen en "supportgrupp" eller till enskilda personer i den support-gruppen. Gärna en liten chat eller kommentators-fält i varje ärende där frågor kan ställas.

hahavaffan
2025-03-18, 10:02
Vi har kört Freshdesk tidigare, googlar man så finns en gratisplan men vet ej hur mycket som ingår i den.

Hört talas om Raiseaticket också, vilket verkar helt gratis - https://raiseaticket.com/

Akerhage
2025-03-18, 10:31
Vi har kört Freshdesk tidigare, googlar man så finns en gratisplan men vet ej hur mycket som ingår i den.

Hört talas om Raiseaticket också, vilket verkar helt gratis - https://raiseaticket.com/

Tack, jag såg freshdesk när jag googlade precis innan jag frågade här.
Skall testa dom båda här och se om jag kan knåpa ihop något! :)

Akerhage
2025-03-23, 09:21
Jag har två stycken Chromebits här hemma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chromebit

Hade tänk att det kanske skulle gått att köra Home Assistant på en sådan. Någon som vet? Den kör Chrome OS nu.
Annars vet ej katten vad man skall ha dessa till, kanske går att sälja till ngn som vill ha en lite kiosk-tv typ.

PixelMiner
2025-03-23, 11:44
Jag har två stycken Chromebits här hemma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chromebit

Hade tänk att det kanske skulle gått att köra Home Assistant på en sådan. Någon som vet? Den kör Chrome OS nu.
Annars vet ej katten vad man skall ha dessa till, kanske går att sälja till ngn som vill ha en lite kiosk-tv typ.

Ser inte ut som det finns stöd för den enheten:
https://github.com/home-assistant/operating-system/blob/dev/Documentation/boards/README.md

Akerhage
2025-03-23, 12:46
Ser inte ut som det finns stöd för den enheten:
https://github.com/home-assistant/operating-system/blob/dev/Documentation/boards/README.md

Attans, jag hittade inget heller nämligen när jag försökte googla, men då var det så att den inte fungerar. För det går inte installera linux eller ngt och göra det på ett annat sätt?

PixelMiner
2025-03-23, 15:48
För det går inte installera linux eller ngt och göra det på ett annat sätt?

Verkar finnas något som heter CrawfishOS som verkar vara en debian klon. Den skall tydligen gå att köra via ett externt USB, men det verkar lite meckigt:

HW5q5dJBC1E

Samma kille som gjort ovan video har gjort några videos till där han meckar med sin Chromebit på lite olika sätt:
https://www.youtube.com/@SjslTech/search?query=chromebit

Akerhage
2025-03-24, 09:32
Tack!

Skall se om jag kan få igång detta, den har ju endast en usb-plats i sig, så blir spännande att se hur jag kan styra datorn om operativsystemet skall ligga på en extern usb. Men ledig idag här så har jag något projekt att pilla på. :)

Armed Dingo
2025-04-03, 17:55
Dollarn har rasat men Apple har inte rört sina priser i deras egna butik. Priserna bör ner minst 20% och då har jag tagit höjd för kemikalieskatt och annat skräp.

För en dator på 40.000 ink moms bör den alltså egentligen kosta 32000 ink moms. Redan idag, nu. Det är en stor skillnad. Egentligen under 30.000 strecket, så stort är fallet. Det är köpläge deluxe om de bara slutar vara så jävla giriga.

Spiffy
2025-04-30, 07:39
Har en dator som fungerar ok, men det är lite väl fullt på hårddisken. Men är en del program som jag ibland använder. Tänker mig att sonen ska använda datorn.
Om jag plockar ur hårddisken, sätter i en ny och installerar Windows.
Kan jag då vid ett senare tillfälle sätta tillbaka den gamla hårddisken och använda datorn som den var innan?

intepurewhey
2025-04-30, 09:25
Har en dator som fungerar ok, men det är lite väl fullt på hårddisken. Men är en del program som jag ibland använder. Tänker mig att sonen ska använda datorn.
Om jag plockar ur hårddisken, sätter i en ny och installerar Windows.
Kan jag då vid ett senare tillfälle sätta tillbaka den gamla hårddisken och använda datorn som den var innan?

Kommer bli krångel med två windowsinstallationer samtidigt.

Spiffy
2025-04-30, 11:32
Kommer bli krångel med två windowsinstallationer samtidigt.

Tänker inte att båda hårddiskarna ska vara igång samtidigt alltså.
Vill jag använda gamla installationen, så tar jag ur nya hårddisken och ersätter med gamla.

Men kanske ändå inte fungerar?

sebok
2025-04-30, 18:00
Vill jag använda gamla installationen, så tar jag ur nya hårddisken och ersätter med gamla.

Borde eventuellt fungera, jag frågade windows co-pilot.

Ja, det går att ha Windows installerat på två separata hårddiskar och växla mellan dem på en dator. Detta kallas ofta för dual boot eller multiboot. Här är några saker att tänka på:
- Installation – Du kan installera Windows på båda hårddiskarna genom att välja rätt disk under installationen. Varje disk får sin egen Windows-installation.
- Boot-manager – För att välja vilken Windows-version du ska starta kan du använda Windows egna boot-manager eller en tredjeparts boot-loader som t.ex. EasyBCD.
- BIOS/UEFI-inställningar – Du kan också välja att starta från en specifik hårddisk genom att ändra startordningen i datorns BIOS/UEFI.
- Datahantering – Se till att båda systemen är korrekt konfigurerade och att du har kontroll över vilken disk som är aktiv så att du inte får konflikter mellan dem.

Detta kan vara användbart om du vill testa olika versioner av Windows eller ha separata konfigurationer för olika ändamål, till exempel arbete och spel. Är det något särskilt du funderar på med en sådan setup?

intepurewhey
2025-05-02, 12:00

Det går. Tänk på att bara ha 1 disk i när du installerar i så fall så inte page-filen hamnar på annan som den kan göra ibland.