Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Diomedea exulans
2018-02-22, 12:59
Facebook funkar inte för mig heller.
Märkligt. Fungerar inte på laptop, telefon eller surfplatta för mig. Bara snurrar och snurra. All annan Internet fungerar som vanligt. "www.facebook.com’s server IP address could not be found."
funkar inte i chrome eller opera.
Den DNS du använder som supit bort fejjan?
Hepp, nu funkar det igen. Mystiskt!
King Grub
2018-02-22, 13:05
Det verkar vara problem lite varstans.
http://downdetector.com/status/facebook
Facebook självt är dock inte nere. Kanske routingen dit på vissa ställen.
Någon som har några idéer på följande?
Problembeskrivning:
Jag brukar använda min stora TV för att dubblera skärmen från min desktop utan problem för att se filmer och dyl. Ikväll tänkte jag och ett par bekanta att vi skulle testa att köra gamla retrospel på emulator. Sagt och gjort - emulator införskaffades och vi körde igång. När jag hade bootat upp emulatorskärmen för Bomberman på SNES så använde jag som vanligt kortkommando Win+P för att byta om till min andra display. Men där tar storyn en otrevlig vändning. Skärmen dubblerades inte till TVn (sagda TV fortsatte vara svart, som om ingenen signal mottagits) men min desktopskärm blev däremot svart, som om dubbleringen av skärmen hade gått igenom. Vanligtvis kan jag använda Win+P för att enkelt koppla tillbaka men det gick inte längre.
Jag startade då om datorn varpå tillverkarnamnet poppar upp på desktopskärmen, men sedan blir den blå och sedan svart och säger att den inte har ngn HDMI signal längre. Vad jag gjorde då var att koppla ur HDMIn som går till TVn och starta om datorn igen. Då funkar det, jag kommer in till Windows på desktopen. Men så fort jag kopplar in HDMIn i TVn igen så slocknar desktopskärmen och jag får ingen bild på varken eller av skärmarna.
Jag tänkte att det kanske kan vara något skalningsproblem när jag försökte byta skärm till TVn (58" om det är av relevans) när emulatorn var igång då jag förmodar att det är annan upplösning då kanske? Men det märkliga är ju nu att jag inte längre kan koppla TVn till datorn genom min HDMI sladd som jag alltid har använt!?
Kliar mig i huvudet...
Diomedea exulans
2018-02-25, 22:13
Varför har min externa hårddisk slutat fungera?
Så här står det:
https://i.imgur.com/OzvQsqP.png?1
Och såhär:
https://i.imgur.com/F87er5V.png?1
Diomedea exulans
2018-02-25, 22:25
Vänta, jag lagade den.
Hur mycket minne samt cpu "bör" en ny dator använda? Sitter nu på en ny Lenovo, https://www.komplett.se/product/953247/datorer/datorer-barbara-laptop/ultraportabel/lenovo-ideapad-720s-133-fhd-matt?gclid=CjwKCAiA_c7UBRAjEiwApCZi8Z6fIVkK5bWlKBw np_BlK4YDb-jHxs0WjQkG6yPwGu4M4iLIeLxBZRoCIkoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKj4z9K7w9kCFZqAmgodxIQEBA&gclid=CjwKCAiA_c7UBRAjEiwApCZi8Z6fIVkK5bWlKBwnp_Bl K4YDb-jHxs0WjQkG6yPwGu4M4iLIeLxBZRoCIkoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Och just nu, med firefox öppet några flikar, samt spotify igång och inte många andra program i bakgrunden, står det i fliken "minne" i aktivitetshanteraren:
Används (komprimerat): 4.5GB (135MB)
Tillgängligt: 3.3GB
cachelagrat: 3.1GB
Använder omkring 15% CPU och hastigheten pendlar mellan 1.60-2.30GHz. Står att bashastigheten är 1.80GHz.
Sitter alltså och gör inget särskilt mer än att surfa.
Ingen koll på hur det borde se ut så ser det bra ut?
King Grub
2018-02-26, 12:36
Minne är till för att användas. Oanvänt minne är värdelöst. Varför köpte du det om du inte skulle använda det, liksom?
Vad gäller processoranvändningen - vad är det som använder 15 %? Tryck på Start-menyknappen och skriv så mycket av Aktivitetshanteraren som behövs för att den skall dyka upp. Klicka på den och kolla vad som använder CPU-kraften.
Minne är till för att användas. Oanvänt minne är värdelöst. Varför köpte du det om du inte skulle använda det, liksom?
Vad gäller processoranvändningen - vad är det som använder 15 %? Tryck på Start-menyknappen och skriv så mycket av Aktivitetshanteraren som behövs för att den skall dyka upp. Klicka på den och kolla vad som använder CPU-kraften.
Jo absolut haha, tänkte mer på om det är normalt att det används såpas "mycket" i relation till totala mängden.
Det mesta av cpu kraften verkar användas av Firefox och spotify, vilket verkar logiskt! Men var bara osäker på hur mycket som är rimligt att användas här också.
King Grub
2018-02-26, 12:59
Så länge det är sådana legitima program som du själv önskar skall köras behöver du inte tänka på det. Processorn är gjord för att köras i 100 % 24/7. Det är bara när okända processer eller tjänster börjar sluka kraft som man behöver oroa sig. 15 % är inget som påverkar någonting negativt.
Minnesanvändningen i senare versioner av Windows är konstruerat så att den använder så mycket som möjligt, allt du ofta använder. Det snabbar upp allt. Att hålla saker i RAM är alltid snabbare än att ladda saker från disk. Hanterandet av minne är också så effektivt, så att när det behövs minne för något annat, släpper Windows använt minne efter behov. Att nästan allt minne används är alltså inte ett tecken på att minnet håller på att "ta slut", bara att det används effektivt.
vicarious
2018-02-27, 18:02
Vad fan har hänt med Chrome. Har alltid kunnat högerklicka på en flik och välja "stäng av ljud från flik" för att mutea ljudet i en flik. Nu är det helt plötsligt borta? Använde det så sent som tidigare idag.
Någon som har några idéer på följande?
Problembeskrivning:
Jag brukar använda min stora TV för att dubblera skärmen från min desktop utan problem för att se filmer och dyl. Ikväll tänkte jag och ett par bekanta att vi skulle testa att köra gamla retrospel på emulator. Sagt och gjort - emulator införskaffades och vi körde igång. När jag hade bootat upp emulatorskärmen för Bomberman på SNES så använde jag som vanligt kortkommando Win+P för att byta om till min andra display. Men där tar storyn en otrevlig vändning. Skärmen dubblerades inte till TVn (sagda TV fortsatte vara svart, som om ingenen signal mottagits) men min desktopskärm blev däremot svart, som om dubbleringen av skärmen hade gått igenom. Vanligtvis kan jag använda Win+P för att enkelt koppla tillbaka men det gick inte längre.
Jag startade då om datorn varpå tillverkarnamnet poppar upp på desktopskärmen, men sedan blir den blå och sedan svart och säger att den inte har ngn HDMI signal längre. Vad jag gjorde då var att koppla ur HDMIn som går till TVn och starta om datorn igen. Då funkar det, jag kommer in till Windows på desktopen. Men så fort jag kopplar in HDMIn i TVn igen så slocknar desktopskärmen och jag får ingen bild på varken eller av skärmarna.
Jag tänkte att det kanske kan vara något skalningsproblem när jag försökte byta skärm till TVn (58" om det är av relevans) när emulatorn var igång då jag förmodar att det är annan upplösning då kanske? Men det märkliga är ju nu att jag inte längre kan koppla TVn till datorn genom min HDMI sladd som jag alltid har använt!?
Kliar mig i huvudet...
Om någon har liknande problem så löste sig mitt på följande sätt:
tog först ur HDMIn, sedan resetade jag min Panasonic TV till fabriksinställningar och stängde av Vieira Link (som gör att man akn använda flera Panasonic enheter med samma kontroll) och satte sedan in HDMI sladden igen. Klart!
Albatross
2018-02-27, 20:40
Vad fan har hänt med Chrome. Har alltid kunnat högerklicka på en flik och välja "stäng av ljud från flik" för att mutea ljudet i en flik. Nu är det helt plötsligt borta? Använde det så sent som tidigare idag.
Ändrat i Chromium 64.
Surfa till chrome://flags/#enable-tab-audio-muting
Starta om browsern, klicka på högtalaren på fliken för att muta.
vicarious
2018-02-27, 21:03
Ändrat i Chromium 64.
Surfa till chrome://flags/#enable-tab-audio-muting
Starta om browsern, klicka på högtalaren på fliken för att muta.
Tack. Vad uselt. Högtalaren dyker inte upp förrän ljud spelas upp i tabben vilket innebär att man inte kan mutea i förväg.
Vattenflaska
2018-03-04, 11:40
Har fått generalfel på datorn, en HP x360 spectre i5. Kollar jag nätverksstatus är det en gul liten triangel med utropstecken, det står "Inget internet, säker". Gör jag felsökning får jag "Wi-Fi saknar giltig IP-konfiguration".
Jag har startat om routern, avinstallerat nätverkskort och ominstallerat drivrutiner, kollat så att samtliga enheter under enhetshanteraren nätverk har senaste drivrutin.
Försökt ändra egenskaper till förbestämd IP-adress istället för det automatiska som är standard (läste att detta kunde fixa problem). Men ingen skillnad.
Andra enheter har kontakt med det trådlösa nätverket och fungerar fint, bl.a. telefoner och datorn jag skriver från nu.
Det verkade sluta fungera igår när sambon lyssnade på spotify.
Tips mottages tacksamt.
Vattenflaska
2018-03-04, 20:20
Har fått generalfel på datorn,...
Andra enheter har kontakt med det trådlösa nätverket och fungerar fint, bl.a. telefoner och datorn jag skriver från nu.
Tips mottages tacksamt.
Känns som jag har suttit hela dagen med detta, men fick till det tillslut. Tänkte att jag skriver det här ifall någon annan har liknande problem. Avinstallerade antivirusprogrammet (Avast) (hade kvar windows defender) , körde även felsökaren på windows update och accepterade de lösningar som föreslogs där, tror det var någon automatisk uppdatering som ställt till det.
Hjälp! Jag måste starta om min dator ca 10-15 gånger för att den ska starta upp ordentligt.
Den vägrar även att öppna upp bios och då måste jag kanske starta datorn 30 gånger...
Någon som vet vad problemet är?
Ibland så kommer det upp sån bios reperations grej men den bara fastar i typ 22 % och sedan händer inget...
Jag har en Lenovo dator och den Lenovo texten kommer upp två gånger sen förblir datorn svart men fläkt och sådant är i gång.
vicarious
2018-03-10, 16:35
Något skumt med Chrome, började för några dagar sedan. När jag försöker skriva här på forumet så laggar texten. Orden kommer med fördröjning. Varför? Att skriva på andra websidor fungerar fint. Skriver detta inlägg med Firefox nu och där är det inga problem.
King Grub
2018-03-10, 16:50
Har du provat att stängs av alla extensions och se om det kan bero på någon av dom?
vicarious
2018-03-10, 17:56
Har du provat att stängs av alla extensions och se om det kan bero på någon av dom?
Tack för tipset. Det hjälpte inte. Nu går det att skriva skapligt men om jag t ex kör ett spel eller kollar en stream samtidigt så går det inte skriva utan att det laggar enormt.
Får väl köra Firefox. Vet inte varför jag ens använt Chrome. Har för mig att du kör Firefox KG, finns det någon särskild anledning eller bara personlig preferens?
Kanske för att Chrome tagit bort backspace=gå bakåt en sida, eller för att man inte kan ställa in hur ofta historiken skall rensas automatiskt.
Hjälp! Jag måste starta om min dator ca 10-15 gånger för att den ska starta upp ordentligt.
Den vägrar även att öppna upp bios och då måste jag kanske starta datorn 30 gånger...
Ibland så kommer det upp sån bios reperations grej men den bara fastar i typ 22 % och sedan händer inget...
Jag har en Lenovo dator och den Lenovo texten kommer upp två gånger sen förblir datorn svart men fläkt och sådant är i gång.
Nu vet jag inte om du har en bärbar eller en stationär men om det är en bärbar så är den överhettad på grund av att den är full med damm, är det en stationär så är hårddisken slut, det kan även vara hårddisken om den är en bärbar.
Familjen kan inte ansluta till Netflix över wifi vid användande av iphones, tre familjemedlemmar får samma fel -"nätverksfel, ett problem uppstod vid anslutning till netflix". Vid inaktivering av wifi så går det bra att ansluta över 4g nätet.
Andra enheter kan ansluta till netflix över wifi utan problem tex TV och dator.
Vad kan detta bero på? Någon routerinställning? Vi kör med en Asus RT-AC66U.
Lösningen var att uppdatera biosen.
Roquefort
2018-03-13, 10:54
Min dator har fuckat ur helt... skulle vilja rensa ur den helt men när jag ska återställa dator till fabriksinställningar som alltid fungerat innan får jag ett felmeddelande där det står att det inte går. Jag har uppdaterat till Windows 10 då jag hade Windows 7 innan så det är väl problemet. Men det går inte ens att rensa ur filer eller någonting.
Har läst lite på internet om att återställa via USB-sticka men verkar ju hur krångligt som helst. Kankse lite klurig fråga men testar om det finns någon som har ett tips på hur jag kan göra..
King Grub
2018-03-13, 11:00
Skapa ett nytt installationsmedia och installera om från grunden. Tar en kvart och ordnar allt.
Roquefort
2018-03-13, 11:04
Man måste tydligen ha en produktnyckel.. får man med det när man köper datorn?
King Grub
2018-03-13, 11:07
Är Windows aktiverat nu? I sådana fall aktiveras det om automagiskt efter att man installerat om det.
Agitator
2018-03-13, 11:10
Om du har ett usb minne hemma på 8 - 16 gb så är det bara ladda ner deras verktyg.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Klicka på "ladda ned verktyget nu" och installera ett litet program som kommer fråga dig om du vill ladda ner allt till en iso och bränna själv till cdskiva eller om du vill ha det direkt till ett bootbart usb minne. Riktigt smidigt att låta programmet blåsa ett usb minne som kan hantera hela installationen.
Ifall du väljer usb minne direkt och har stoppat in minnet i datorn så kommer den ladda ner och blåsa allt på ditt usbminne som du har sedan tidigare på den och så får du en bootbar windows 10 usb att kunna installera med.
Det är även viktigt att när du väljer under windows installationen att välja samma windows 10 som du har idag. Annars kommer den inte aktivera sig automatiskt osv efteråt när du startar windows.
Roquefort
2018-03-13, 11:12
Ok tack för ska ni ha för hjälpen. Är för dum för att fatta guiderna på nätet eller ens vad jag pysslar med så ska försöka följa din guide!
Skapa ett nytt installationsmedia och installera om från grunden. Tar en kvart och ordnar allt.
Brukar ni göra detta direkt när ni köper en ny dator? Det är ju alltid en massa junk installerat som datortillverkaren tycker att man behöver
King Grub
2018-03-13, 22:59
Om jag köpte en märkesdator skulle jag definitivt göra det.
Någon som bytt batteri på en MacBook Pro? Var det svårt? Ser helt vanvettigt ut, som om de har gjort det extra svårt bara för att. Man skall köpa en ny dator i stället.
Någon som bytt batteri på en MacBook Pro? Var det svårt? Ser helt vanvettigt ut, som om de har gjort det extra svårt bara för att. Man skall köpa en ny dator i stället.
Tänker du på att batterierna är fastlimmade? Jag har inte bytt batteri på en MBP men kylspray eller torr is ska göra det lätt att bryta loss dem.
Beror helt på vilken årsmodell. 2014 och framåt hade jag inte försökt mig på.
https://www.ifixit.com/Search?query=Macbook+pro+battery
ArnoldOnLehmä
2018-03-17, 20:58
Hej,
Har kört cubase för att göra musik med men efter en Windows 10 update så funkar det inte längre. Programmet börjar starta men efter ett tag går windows installer igång å sen händer inget mer, får gå in i aktivitets hanteraren och stänga den. Nu laddade jag istället hem Studio one och då gör windows installer precis samma sak :cryout:
King Grub
2018-03-22, 09:35
Hur står sig en Sandy Bridge 2600K från 2011 i dag?
http://www.guru3d.com/articles-pages/intel-sandy-bridge-core-i7-2600kthe-2018-review-time-for-an-upgrade,1.html
Den hamnar långt efter dagens flaggskepp från Intel och AMD vid processorkrävande arbeteten, men om man huvudsakligen spelar spel i 2560x1440 eller högre så är det i princip inga som helst skillnader jämfört med en 8700K och samma grafikkort. Minimala skillnader vid 1080p.
Scratch89
2018-03-22, 09:49
Hej,
Har kört cubase för att göra musik med men efter en Windows 10 update så funkar det inte längre. Programmet börjar starta men efter ett tag går windows installer igång å sen händer inget mer, får gå in i aktivitets hanteraren och stänga den. Nu laddade jag istället hem Studio one och då gör windows installer precis samma sak :cryout:
Jag använder Cubase 5 och det är inga problem i Windows 10. Det kanske har med brandväggsundantag att göra?
Agitator
2018-03-22, 22:06
Hur står sig en Sandy Bridge 2600K från 2011 i dag?
http://www.guru3d.com/articles-pages/intel-sandy-bridge-core-i7-2600kthe-2018-review-time-for-an-upgrade,1.html
Den hamnar långt efter dagens flaggskepp från Intel och AMD vid processorkrävande arbeteten, men om man huvudsakligen spelar spel i 2560x1440 eller högre så är det i princip inga som helst skillnader jämfört med en 8700K och samma grafikkort. Minimala skillnader vid 1080p.
Jag spelar själv fortfarande på i5 2500k, lätt OC till turbo 4 ghz med r9 380x.
Man kommer rätt långt på gamla saker än idag.
Tänker du på att batterierna är fastlimmade? Jag har inte bytt batteri på en MBP men kylspray eller torr is ska göra det lätt att bryta loss dem.
Varför i hela världen limmar man fast ett batteri? *screwy*
Att apple fortfarande finns är ett mysterium i min värld.
Går det att bli av med spam på något sätt? Vet inte vad som hänt men får minst 10 mail om dagen "HEJ COOKS DINA 100000KR VÄNTAR PÅ DIG" "HÄR HAR DU DIN GRATIS IPHONE X" bla bla. Inte samma avsändare då jag blockerat säkert 100 olika adresser och får dom ändå. Hotmail/Outlook.
Varför i hela världen limmar man fast ett batteri? *screwy*
Att apple fortfarande finns är ett mysterium i min värld.
Kanske för att göra datorn mer stryktålig och säker (batterier som blivit skadade kan vara farliga)?
Apple gör produkter som väldigt många vill ha. Svårare än så är det inte.
Agitator
2018-03-26, 00:02
Går det att bli av med spam på något sätt? Vet inte vad som hänt men får minst 10 mail om dagen "HEJ COOKS DINA 100000KR VÄNTAR PÅ DIG" "HÄR HAR DU DIN GRATIS IPHONE X" bla bla. Inte samma avsändare då jag blockerat säkert 100 olika adresser och får dom ändå. Hotmail/Outlook.
https://www.lifewire.com/set-outlook-junk-mail-filter-to-standard-1174282
Kanske för att göra datorn mer stryktålig och säker (batterier som blivit skadade kan vara farliga)?
Apple gör produkter som väldigt många vill ha. Svårare än så är det inte.
Då har man för dålig konstruktion från början imo. :)
Att kunna byta batteri ska ett barn kunna göra då dem alltid blir dåliga med tiden.
Många som blivit hjärntvättade tyvärr. ;)
King Grub
2018-03-26, 08:07
Den riktiga anledningen är givetvis att dom vill att man skall köpa en ny produkt (telefon eller dator eller vad det nu är) i stället för att byta ett billigt batteri och kunna använda produkten flera år till. Även om det är praktiskt möjligt att byta även ett sådant batteri, klarar 98 % av konsumenterna inte av det.
King Grub
2018-03-28, 07:58
Jag har haft gratis reklamfri musik i ett år nu, utan fusk. :D Först tre månader gratis Spotify Premium, sedan kom Telia med ett erbjudande om tre månader gratis Premium via dom två dagar innan den första prenumererationen gick ut. När den gick ut tog jag tre månader Google Music på prov, och efter det tre månader Apple Music på prov.
I morgon går provperioden på Apple Music ut... och för fem minuter sedan fick jag ett påskerbjudande från Telia på tre månader gratis Spotify Premium!
Agitator
2018-03-28, 11:30
Hahaha jösses. Får döpa om dig till Gladstone Gander (Alexander Lukas) nu känns det som! Fast det bygger enbart på hans tur och inte hans lathet då!
banalban
2018-03-31, 14:39
Hej,
jag har glömt lösenordet till en Asus x53u
Hur fabriksåterställer jag den?
Agitator
2018-03-31, 16:34
Hej,
jag har glömt lösenordet till en Asus x53u
Hur fabriksåterställer jag den?
Har du en windows skiva eller usbiso tillgänglig som du kan boota upp så går det utan problem.
Varje gång jag trycker på caps lock dyker det upp ett litet hänglås som indikerar om CL är på/av. Går det att stänga av den animationen? Använder nämligen den tangenten när jag spelar och det är störande när det dyker upp en liten ikon hela tiden. Använder Windows 10.
panzerpig
2018-04-14, 09:23
Varje gång jag trycker på caps lock dyker det upp ett litet hänglås som indikerar om CL är på/av. Går det att stänga av den animationen? Använder nämligen den tangenten när jag spelar och det är störande när det dyker upp en liten ikon hela tiden. Använder Windows 10.
Funkar detta? https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht002122
Tack för tipset, det verkade ju vara precis vad jag söker. Tyvärr har jag inte samma menyer som i guiden så jag kunde inte följa varje steg och hittade inte fram till någon dylik inställning. Jag har en laptop från Acer.
Om man har en budget på 5500, vilket Grafikkort bör man investera i. Har en Gsync 1440p 144hz skärm
Om man har en budget på 5500, vilket Grafikkort bör man investera i. Har en Gsync 1440p 144hz skärmGTX 1170 i sommar.
GTX 1170 i sommar.
Gissar dock på att det blir dyrare än så
När jag spelar pubg så tycket jag att fps är väldigt svajjig. Ligger på 120 för att kunna störtdyka ner och sen upp igen.
Kollade temperatur efter jag hade spelat ett tag.
Intel Core i5 6600K
Core #0 Max 85 grader
Core #1 Max 87 grader
Core #2 Max 80 grader
Core #3 Max 77 grader
Nvidia Geforce GTX 1070
Max temp 72 grader
Kan det bero på temperaturen?
hahavaffan
2018-04-24, 06:45
Möjligen på CPU. Men 72c för ett grafikkort är inget. Har du stock-kylaren till CPUn?
Hur har du mätt processortemperaturen? Är det TJMax?
Möjligen på CPU. Men 72c för ett grafikkort är inget. Har du stock-kylaren till CPUn?
Det är en: Noctua NH-L9i Low profile LGA115x (https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-lga115x)
Men datorn står i ett köksskåp, och denna blåser ut nedåt, och grafikkortet uppåt. På ovansidan har jag en fläkt som drar ut luften.
Men det kan nog vara så att värmeluften denna flyttar ut "fastnar" under datorn.
Så om detta är för varmt får jag hitta på en lösning för att få bort denna värmen.
Hur har du mätt processortemperaturen? Är det TJMax?
Använde HWMonitor
King Grub
2018-04-24, 08:12
Då kan du ju enkelt testa om det är processortemperaturen problemet beror på. Flytta temporärt ut datorn ur skåpet, se om temperaturerna sjunker, och se om det i sådana fall var orsaken.
Använde HWMonitor
Testa CoreTemp. HWMonitor kan ibland ha lite konstiga värden.
Min gissning är att HWMonitor underrapporterar temperaturen och CPU;n throttlar.
Även om så inte skulle vara fallet tycker jag temperaturen är för hög. Om det varit vid tungt stresstest skulle jag se det som mer acceptabelt, men inte vid spel.
Hur ändrar man denna korkade layout till standard? Hittar inte..
https://i.imgur.com/Ju2aIdD.jpg
Så här är det alltså alltid i stället för vanligt skrivbord.
YO1VkKNH3yw
Gå in i denna meny och lek runt lite.
Klicka upp "action center" längs ned till höger och ändra från surplatteläge till skrivbordsläge.
Pepparspray
2018-04-30, 17:54
Hej, har stött på ett problem jag kör med firefox och duckduckgo som sökmotor, jag har även ghostery och inställningar på firefox som gör att jag "inte ska bli spårad" Sedan idag kommer jag inte längre in på "mainstream" sidor som youtube, google, hotmail osv jag får detta felmeddelande.
"Din anslutning är inte säker
Ägaren av google.se har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.
Denna webbplats använder HTTP Strict Transport Security (HSTS) för att ange att Firefox endast kan ansluta dit säkert. Därför är det inte möjligt att lägga till ett undantag för detta certifikat."
Är det något nytt häxmästeri för att hindra mig från att undslippa riktad reklam, eller är det bara något som gått snett helt enkelt?
Feelgood
2018-05-19, 03:52
Tänkte kränga iväg min gamla trotjänare då jag aldrig spelar längre, och att den tar mer plats än vad det behöver göra. Tänker att jag köper mig en laptop som är redig istället.
Vad skulle denna setup vara värd? Tillbehören behöver ej värderas.
Specs
Chassi: Fractal designe define S
Moderkort: Asus Z97-A (SOCKET 1150)
CPU: Intel Core i7 4790K
CPU Kylare: Noctua NH-D15
GPU: Asus GTX 1080 Strix
Ram: Corsair Vengance PRO SERIES 16GB @ 2400mhz
SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB
Mekanisk hårddisk: Seagate ST1000DM003-1CH162 1TB
PSU: Corsair rm750X
Tillbehör
Skärm: Philips 242G5 144hz
Tangentbord: Qpad MK-50
Mus: Razer Naga
Headset: Qpad QH-90
Tack för svar om layouten.
En annan sak jag undrar är om en dator kan saktas ned av att ha mycket filer och program, även om det fortfarande finns mycket utrymme kvar? Om man exempelvis har 1000 GB totalt och fyllt upp 700 med massa skräp.
Spelar antalet filer någon roll för datorn snabbhet? 700 GB av stora filer eller 700 GB av en miljon bilder/pdf:er/worddokument är sak samma?
Armed Dingo
2018-05-21, 09:55
Tjenare.
Ska sälja stationära datorn så småningom. Detta är inte ett försäljningsinlägg utan hade bara velat höra vad ni tror jag kan få för den mellan tumme och pekfinger.
Den har inte använts för mining.
Gigabyte Z170N WiFi (ITX mobo)
6700K
16 GB 2400 MHZ RAM
256 GB Samsung 950 PRO NVMe
1 TB WD Black
Asus Strixx 380X 4 GB
CPU Fläkt Cooler Master Hyper Evo 212
Nätagg Corsair Builders Edition eller vad det kallas, 430 W.
Sitter i ett Fractal Design Node 304 (litet nätt chassi) med ett par chassifläktar inuti.
Tack för era uppskattningar. Är 5000:- rimligt?
Har inte så bra koll på hur bra 380X presterar idag, men runt 5k borde du kunna få.
Hej, har stött på ett problem jag kör med firefox och duckduckgo som sökmotor, jag har även ghostery och inställningar på firefox som gör att jag "inte ska bli spårad" Sedan idag kommer jag inte längre in på "mainstream" sidor som youtube, google, hotmail osv jag får detta felmeddelande.
Är det något nytt häxmästeri för att hindra mig från att undslippa riktad reklam, eller är det bara något som gått snett helt enkelt?
Någon av dina inställningar eller plugins gör så att du inte längre kan köra krypterat via HTTPS så t.ex en site som google eller youtube som har reggat sig i HSTS (en databas över siter som enbart kör med HTTPS och inte HTTP och som Firefox mfl tankar hem och använder när de bygger nya versioner) men din browser envisas med att ansluta med HTTP och då slår Firefox tillbaka eftersom siten har sagt att den enbart stödjer HTTPS.
Windows 10 utförde en större uppdatering häromdagen och alltsedan dess är min hårddisk delad i två partitioner. Den nya, oönskade partitionen har en kapacitet på 499 MB varav 41,9 MB ledigt utrymme. Detta till trots kan jag inte se några filer i utforskaren när jag klickar på den. Problemet nu är att Windows konstant plingar till för att varna för att det är ont om utrymme på disken. Det är irriterande. Vad kan jag göra för att slippa detta?
Agitator
2018-05-24, 21:52
Windows 10 utförde en större uppdatering häromdagen och alltsedan dess är min hårddisk delad i två partitioner. Den nya, oönskade partitionen har en kapacitet på 499 MB varav 41,9 MB ledigt utrymme. Detta till trots kan jag inte se några filer i utforskaren när jag klickar på den. Problemet nu är att Windows konstant plingar till för att varna för att det är ont om utrymme på disken. Det är irriterande. Vad kan jag göra för att slippa detta?
Klicka på startmenyn och skriv Disk Cleanup, högerklicka på den och välj kör som administratör.
Den kommer hjälpa dig städa undan gammal .old windows version på C: (om du har någon dvs) samt annat skräp som kan tänkas finnas.
Utöver det kan du ju själv tömma temp mappen. Ibland finns det en på c:\temp samt en i c:\windows\temp
Det kan även gå att tömma c:\windows\softwaredistribution mappen men det är något man helst inte bör pilla på. Måste stänga av windows uppdateringstjänsten manuellt osv. Inga konstigheter att göra detta ifall man följer en guide osv. Men oftast är den inte stor alls och den hanteras av windows update agenten själv. Så skulle rekomendera att man låter bli den ifall den inte är fylld av flera GB och man känner att man har ett stabilt system och vill rensa det som kommit från windows update. WU Agent hanterar rensningen av denna själv för övrigt rätt bra. Så den brukar aldrig vara speciellt stor.
Det är inte C: som har (nästan) slut på utrymme, det är den nya partitionen D: - som inte ens verkar innehålla några filer alls.
Problemet åtgärdat! Länk till instruktion om någon har samma bekymmer.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-files/new-partition-created-after-windows-update-1803/32c9eda3-6216-42de-a5e1-5030b4745459
Kan man kopiera aktiviteter i kalendern på iphone och klistra in på fler dagar? Säg att jag tex vill lägga in samtliga dagar jag sommarjobbar under juni-augusti, det är samma tid mån-fre och skulle vilja slippa lägga in det dag för dag :p
Har alltid gjort sånt på datorn förut, men nu har jag ingen mejl bunden till telefonen på det sättet.
Har ett problem att min G-synskärm börjar slå av och på ibland i vissa spel. Händer oregelbundet. Ingen aning om varför. Den skärmen slår av och på med jämna intervaller. Har hänt i rainbow six siege och destiny 2. Händer mer regelbundet i rainbow six siege. Det försvinner när jag startar om datorn och ibland om jag startar om spelet. Händer ibland också efter jag tabbat ur spelet.
Det ser precis ut som när när man ändrar inställningar i settings i spel och skärmen går i vänteläge för att sedan slå på igen. Förutom att skärmen bara fortsätter slå av och på hela tiden.
edit: Notera att det här beteendet försvinner så fort jag tabbar ur spelet eller stänger av spelet.
Har ett problem att min G-synskärm börjar slå av och på ibland i vissa spel. Händer oregelbundet. Ingen aning om varför. Den skärmen slår av och på med jämna intervaller. Har hänt i rainbow six siege och destiny 2. Händer mer regelbundet i rainbow six siege. Det försvinner när jag startar om datorn och ibland om jag startar om spelet. Händer ibland också efter jag tabbat ur spelet.
Det ser precis ut som när när man ändrar inställningar i settings i spel och skärmen går i vänteläge för att sedan slå på igen. Förutom att skärmen bara fortsätter slå av och på hela tiden.
edit: Notera att det här beteendet försvinner så fort jag tabbar ur spelet eller stänger av spelet.
Gjorde lite research och folk säger det beror på displayport kabeln eller drivrutiner. Verkar som ingen vet säkert.
Fredszky
2018-06-14, 12:06
Så gör min asus rog 144hz skärm också ibland. verkar hända när jag spelar grafikintensiva spel. Det som hjälper för mig är att dra ur och i strömkabeln till skärmen så går det bra ett par veckor till, annars forsätter den att slå av och på hela tiden. Kör med 1080ti och displayport.
Så gör min asus rog 144hz skärm också ibland. verkar hända när jag spelar grafikintensiva spel. Det som hjälper för mig är att dra ur och i strömkabeln till skärmen så går det bra ett par veckor till, annars forsätter den att slå av och på hela tiden. Kör med 1080ti och displayport.
Löste det nu genom att byta från fullscreen till borderless fullscreen.
Kan man kopiera aktiviteter i kalendern på iphone och klistra in på fler dagar? Säg att jag tex vill lägga in samtliga dagar jag sommarjobbar under juni-augusti, det är samma tid mån-fre och skulle vilja slippa lägga in det dag för dag :p
Har alltid gjort sånt på datorn förut, men nu har jag ingen mejl bunden till telefonen på det sättet.
När du skapar tidsfönstren bör det finnas alternativ för att låta dem vara återkommande fram till ett slutdatum. Sök runt och kika.
När du skapar tidsfönstren bör det finnas alternativ för att låta dem vara återkommande fram till ett slutdatum. Sök runt och kika.
Ja, men då får man med även helger och dylikt det verkade inte finnas.
Löste det genom att lägga till varje dag fram till sista arbetsdagen och sen plocka bort helger, röda dagar eller oschemalagda dagar istället.
Google Sheets Script?
Har ett script enligt nedan, som funkar att skicka email med, men jag vill lägga till lite funktionalitet, t.ex. att i mailet även skicka med värdet i kolumn A och C i mailet när B ändras till Done, In Progress, Rejected eller On Hold.
Jag vill även skicka med den nya "statusen" i kolumn B.
Koden nedan skickar alltid värdet i B2 (2,2) vilket inte är direkt optimalt...
function checkValue(e)
{
var ss = SpreadsheetApp.getActive();
var newStatus = //The changed cells new value
var sheet = ss.getSheetByName("Sheet1");
var changedName //Column A in the same row that was just changed
var changedURL //Column C in the same row that was just changed
var valueToCheck = sheet.getRange(2,2,999).getValue();
var rangeEdit = e.range.getA1Notation();
if(rangeEdit == 2,2,999)
{
if(valueToCheck == "Done" || valueToCheck == "In Progress" || valueToCheck == "Rejected" || valueToCheck == "On Hold" )
{
MailApp.sendEmail("mymail@domain.com", "Status changed ", "Stauts is now: " + newStatus + ".");
}
}
}
vicarious
2018-06-26, 08:28
Installerade en ny uppdatering för Win10 och allt mitt ljud på datorn försvann. Wtf? *gah!* Har kollat så att rätt enhet är standardenhet, högtalarna funkar och är inkopplade som vanligt, kollat senaste drivrutin för ljudenheten. Om jag testar att byta standardenhet till en av mina bildskärmar som har inbyggd högtalare så fungerar ljudet.
Uppdateringen heter "Funktionsuppdatering för Windows 10, version 1803 April Update". Datorn registererar att Spotify spelar upp ljud, men själva "Systemljud" under volymkontrollen visar inte på något ljud. Vad är fel?
https://i.imgur.com/QTCwbtE.jpg
Agitator
2018-06-26, 08:47
Installerade en ny uppdatering för Win10 och allt mitt ljud på datorn försvann. Wtf? *gah!* Har kollat så att rätt enhet är standardenhet, högtalarna funkar och är inkopplade som vanligt, kollat senaste drivrutin för ljudenheten. Om jag testar att byta standardenhet till en av mina bildskärmar som har inbyggd högtalare så fungerar ljudet.
Uppdateringen heter "Funktionsuppdatering för Windows 10, version 1803 April Update". Datorn registererar att Spotify spelar upp ljud, men själva "Systemljud" under volymkontrollen visar inte på något ljud. Vad är fel?
https://i.imgur.com/QTCwbtE.jpg
Testa starta om datorn?
Innan du gör det så kan du högerklicka på ljudikonen i trayen och välj Sounds. Gå till playback och sedan välj disable på den aktiva ljudenheten och sedan enable igen.
Det har hänt att det strulat och man har behövt disablea och enable ljudet på playbacken.
vicarious
2018-06-26, 10:10
Verkar vara mångas som drabbats av samma problem. Har provat det mesta av de tips jag kan hitta på nätet men inget hjälper.
Hur säkert är det att avinstallera en Windows Update?
vicarious
2018-06-26, 10:32
Verkar vara mångas som drabbats av samma problem. Har provat det mesta av de tips jag kan hitta på nätet men inget hjälper.
Hur säkert är det att avinstallera en Windows Update?
Använde "återgå till en tidigare version av Windows och nu fungerar allt klockrent igen.
Fuck you Windows, varför släpper dom nya updates som inte är testade ordentligt? Slösade hela förmiddagen på den här skiten.
Hur mycket skit kan man få på sin burk för att man går in på skum hemsida t.ex.? Jag menar utan att välja o ladda hem något. Jag jobbar ändå inom IT men känner inte att jag vet hur folk får virus utan att typ öppna attachments/downloads eller köra något specifikt.
T.ex. finns det ju diverse fotbollsstreamssidor som har popups o skit som man klickar bort men sen funkar streamen utan problem. Vad tjänar dom på egentligen? Jag har aldrig triggat något speciellt från antivirus eller liknande.
Använde "återgå till en tidigare version av Windows och nu fungerar allt klockrent igen.
Fuck you Windows, varför släpper dom nya updates som inte är testade ordentligt? Slösade hela förmiddagen på den här skiten.
Windows update är det som ger mig mest huvudvärk på jobbet. Vi vill hålla alla uppdaterade såklart för de kommer säkerhetsfixar hela tiden. Men man vågar inte lägga på allt auto för alla eftersom det är så otroligt mycket strul. Samtidigt som WSUS är totalt värdelöst för det. Man kan inte ens enkelt ställa in så att feature updates ignoreras helt.
Hur mycket skit kan man få på sin burk för att man går in på skum hemsida t.ex.? Jag menar utan att välja o ladda hem något. Jag jobbar ändå inom IT men känner inte att jag vet hur folk får virus utan att typ öppna attachments/downloads eller köra något specifikt.
T.ex. finns det ju diverse fotbollsstreamssidor som har popups o skit som man klickar bort men sen funkar streamen utan problem. Vad tjänar dom på egentligen? Jag har aldrig triggat något speciellt från antivirus eller liknande.
Om du inte laddar ned och exekverar något så får du sällan virus nuförtiden. Kommer ibland 0-day exploits som gör att användarna kan bli infekterade av att bara gå in på en hemsida, dessa är dock inte så vanliga nu. Det var mycket sämre säkerhet förut. Flash player t.ex hade väldigt många säkerhetshål, men den används inte alls lika mycket längre.
Det har funnits mycket annonser som använder exploits för att infektera användare. Dessa annonser har ofta kommit upp på legit sidor. https://blog.malwarebytes.com/101/2015/02/what-is-malvertising/
Ang vad de tjänar på för "popups" så kan det antingen vara annonser, dvs helt enkelt visa dig något, eller försöka leda användare till någon scam som de får pengar via.
Agitator
2018-06-26, 20:11
Testade du det jag föreslog? Så jag vet.
Har problem med min stationära dator med Windows 7. Varför gång jag startar upp datorn så måste jag rycka ur nätverkskabel som går direkt från väggen till datorn. Jag måste alltså "starta om" internet varje gång. Har ingen router utan internet direkt från väggen. Vad kan jag göra åt detta? Finns det någon enkel switch för att bryta nätverket tillfälligt?
Agitator
2018-06-30, 14:57
Har problem med min stationära dator med Windows 7. Varför gång jag startar upp datorn så måste jag rycka ur nätverkskabel som går direkt från väggen till datorn. Jag måste alltså "starta om" internet varje gång. Har ingen router utan internet direkt från väggen. Vad kan jag göra åt detta? Finns det någon enkel switch för att bryta nätverket tillfälligt?
Du kan börja med att gå in i enhetshanteraren och högerklicka på nätverkskortet och välj properties, sedan letar du upp energialternativ i någon av tabbarna. Det ser ut lite olika beroende på tillverkare här. Men hitta något med energi och se till att kryssa ur alternativet som tillåter nätverkskortet gå ner i sleep mode eller liknande.
Dvs, du vill att nätverkskortet ska ha full ström hela tiden, inget power save tjafs typ. Du får klura ut vilka alternativ det är själv. Ser som sagt ut lite olika från olika tillverkare.
Du kan även uppdatera nätverkskortets drivrutiner. Se om det hjälper.
Nästa gång datorn startar om och du inte har nät. Prova att öppna cmd. Klicka på startknappen och skriv cmd och tryck enter. Så får du upp en commandline prompt. Skriv
ipconfig /release
och
ipconfig /renew
Se om det ger dig nät vid en sådan situation.
Du kan även disable nätverkskortet under kontrollpanelen och enable det igen ifall du inte har nät och se om det hjälper det. Istället för att starta om datorn.
Är det värt o köpa en 144 hz skärm för spel, om man inte går över 100 fps?
Agitator
2018-06-30, 19:31
Är det värt o köpa en 144 hz skärm för spel, om man inte går över 100 fps?
Du ska ju köra gsync eller freesync skärm och ha det på din gpu också. Så är det värt det.
Annars finns ju bra 100hz skärm nu också.
vicarious
2018-08-23, 17:17
Får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
Agitator
2018-08-23, 20:30
får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
sli?
vicarious
2018-08-23, 23:13
sli?
nä.
Får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
Har du kollat max temperaturen på komponenter medans du kör spel?
Agitator
2018-08-24, 01:41
Dra ner HWiNFO och kör det i bakgrunden, kör en reset precis innan du börjar spela, spela en 15-30 min och förhoppningsvis får du "felet" som uppstår under tiden. Sedan analyserar du outputen eller postar den här. Så kan vi titta tillsammans med dig.
Jag tänkte uppgradera monitorn nu (har en https://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led). Min nuvarande har jobbat på bra många år nu så det är dags för den att få vila permanent nu. Dock så är jag velig angående vad man ska slå till på. Eftersom jag game:ar en del Battlefield och WoW så vore det kanske vettigt med VSynk, dock får man ju betala en hel del mer för den då. Frågan är om det är värt det.
Då jag gillar att testa på många olika saker i livet vill jag inte lägga hela sparkassan på en monitor. Vilket jag kan tänka mig många instämmer i.
Detta leder mig till att udra om det finns en "sweetspot" för monitors i dagens marknad? Ex TV så verkar den ligga kring 15k - då får man en Oled (i sämsta laget, men still) eller en LED som är av helgod kvalitet för vardagstittande (alltså för alla som inte är intresserade av det bästbästa, men vill ha bra bild).
Kan man göra en liknande jämförelse kring datorskärmar?
Vad sitter ni andra koliter som game:ar på?
PS: glömde lägga till upplösningen. Man vill (väl) ha minst 1440p nu i dagens teknikålder? Eller måste man ha ett GTX1080 för att driva det?
Har en 27-tums Acer Predator med G-Sync. Skulle hellre dö än att gå tillbaka till en skärm med bara 60 fps. Det är värt pengarna alltså.
Det kanske är den väg man måste gå ändå... Dock - jag har insett att mitt gamla 970 kort inte kommer hålla måttet med en ny skärm på högre upplösning, så det blir att skaffa nytt gpu innan skärmen!
martikainen
2018-08-31, 11:26
Jag tänkte uppgradera monitorn nu (har en https://www.inet.se/produkt/2203353/benq-24-gw2450hm-va-led). Min nuvarande har jobbat på bra många år nu så det är dags för den att få vila permanent nu. Dock så är jag velig angående vad man ska slå till på. Eftersom jag game:ar en del Battlefield och WoW så vore det kanske vettigt med VSynk, dock får man ju betala en hel del mer för den då. Frågan är om det är värt det.
Då jag gillar att testa på många olika saker i livet vill jag inte lägga hela sparkassan på en monitor. Vilket jag kan tänka mig många instämmer i.
Detta leder mig till att udra om det finns en "sweetspot" för monitors i dagens marknad? Ex TV så verkar den ligga kring 15k - då får man en Oled (i sämsta laget, men still) eller en LED som är av helgod kvalitet för vardagstittande (alltså för alla som inte är intresserade av det bästbästa, men vill ha bra bild).
Kan man göra en liknande jämförelse kring datorskärmar?
Vad sitter ni andra koliter som game:ar på?
PS: glömde lägga till upplösningen. Man vill (väl) ha minst 1440p nu i dagens teknikålder? Eller måste man ha ett GTX1080 för att driva det?
Det kanske är den väg man måste gå ändå... Dock - jag har insett att mitt gamla 970 kort inte kommer hålla måttet med en ny skärm på högre upplösning, så det blir att skaffa nytt gpu innan skärmen!
Jag köpte en asus 34" ROG skärm och drev den med ett 970 kort, kunde lira bf1 och liknande med runt 50 fps, vet ju inte vilka krav du har men jag tyckte att det fungerande. Hade den i ett år eller liknande innan jag köpte 1080 TI, och det är ju en enorm skillnad! Men mycket pengar (totalt 20k) för den uppgraderingen.
Sitter på en 24" och skulle inte vilja ha en större för just spelandet, tycker det blir för stort på så nära avstånd. Ser inget behov av 1440p iaf inte med ett 1070 kort. Kör ändå ner grafikinställningarna för att komma över 100 fps i snitt.
Agitator
2018-08-31, 18:31
Jag har en rätt dålig GPU (r9 380x) men en helt ny dator. Sitter och väntar på 2080ti ska släppas så får man se vad man köper när priserna ritas om lite.
Köpte denna skärm förra veckn
ASUS ROG Swift PG279Q / 27" / IPS / 1440p / HDMI,DP / 4ms / 165hz / VESA / Justerbar / G-Sync
Extremt nöjd, spelar dock inte med gsync. Kör 144hz och sänker grafiken så jag kan ligga på stabila 144 fps. Just nu spelar jag Quake Champions på 1280x720 och det känns inte som några problem alls på en 1440 skärm att spela på sådan upplösning.
Andra spel som inte fps är kritiskt på kör jag i native upplösning och har runt 70-120 fps vilket jag klarar mig utmärkt på tills nya gpuerna kommer.
Tanken var att köpa ny skärm samtidigt som ny gpu men orkade inte vänta och det var en bra kampanj på webhallen att köpa innan 31 augusti så har man rätt att lämna tillbaka öppnad provade vara under 60 dagar. Så slog till i förtid för att kunna testa skärmen utan behöva tjafsa med asus eller webhallen om det var 1-2 pixlar döda osv.
Jag köpte en asus 34" ROG skärm och drev den med ett 970 kort, kunde lira bf1 och liknande med runt 50 fps, vet ju inte vilka krav du har men jag tyckte att det fungerande. Hade den i ett år eller liknande innan jag köpte 1080 TI, och det är ju en enorm skillnad! Men mycket pengar (totalt 20k) för den uppgraderingen.
Tack för svaret! Just att veta hur mycket kräm som behövs är väldigt nyttigt. Som svar på din fråga så har jag legat och tuggat på sub 50 fps i BF1 när det är mycket som händer på skärmen. Förhoppningen är därför att slippa det i nästa uppgradering. Jag hoppas självfallet på att nuvarande GPUer sjunker i pris när nästa Nvidia generation kommer ut.
Jag har en rätt dålig GPU (r9 380x) men en helt ny dator. Sitter och väntar på 2080ti ska släppas så får man se vad man köper när priserna ritas om lite.
Köpte denna skärm förra veckn
ASUS ROG Swift PG279Q / 27" / IPS / 1440p / HDMI,DP / 4ms / 165hz / VESA / Justerbar / G-Sync
Extremt nöjd, spelar dock inte med gsync. Kör 144hz och sänker grafiken så jag kan ligga på stabila 144 fps. Just nu spelar jag Quake Champions på 1280x720 och det känns inte som några problem alls på en 1440 skärm att spela på sådan upplösning.
Andra spel som inte fps är kritiskt på kör jag i native upplösning och har runt 70-120 fps vilket jag klarar mig utmärkt på tills nya gpuerna kommer.
Tanken var att köpa ny skärm samtidigt som ny gpu men orkade inte vänta och det var en bra kampanj på webhallen att köpa innan 31 augusti så har man rätt att lämna tillbaka öppnad provade vara under 60 dagar. Så slog till i förtid för att kunna testa skärmen utan behöva tjafsa med asus eller webhallen om det var 1-2 pixlar döda osv.
Det är precis en sådan som jag sitter och funderar på! Varför lirar du inte med Gsync på? Kul att det funkar på lägre nivåer, då kanske det blir ett köp innan burken hänger med. *drool*
King Grub
2018-09-01, 07:56
Varför lirar du inte med Gsync på?
Det skulle göra varken till eller från. Han har ett grafikkort från AMD, men Gsync fungerar bara med Nvidia.
Det skulle göra varken till eller från. Han har ett grafikkort från AMD, men Gsync fungerar bara med Nvidia.
Dumt av mig, läste inte ordentligt!
Agitator
2018-09-01, 18:53
Även när jag köper nya RTX serien eller ett 1080ti så kommer jag inte slå på gsync i spel där man "tävlar". Quake Champions, PUBG, ARMA och andra spel som bygger på döda varandra i multiplayer så kommer jag aldrig köra gsync. Det lägger till input lag.
Alla spel som är singleplayer/kampanj kommer jag däremot köra gsync på.
Armed Dingo
2018-09-02, 11:16
Hur väl står sig en 6700K med 16 GB RAM i spel om den skulle paras ihop med, säg ett RTX 2070?
Funderar på att sälja stationära burken men kanske borde börja gamea istället
Hur väl står sig en 6700K med 16 GB RAM i spel om den skulle paras ihop med, säg ett RTX 2070?
Funderar på att sälja stationära burken men kanske borde börja gamea istället ��
Inget vet väl 2070-prestandan än, men du kan se en uppskattning av bottlenecking för Gtx 1080 från Toms hardwares forum här https://docs.google.com/spreadsheets/d/17VRKPjyiTBx9Ewc2xkmaMZD2tA3gSOG3rNtH4OEiz3g/edit#gid=0
Beror förstås på upplösning och hz du siktar på
shadowfire
2018-09-05, 07:53
Vad kör ni med för lösenordsprogram?
Har kört med keypass innan men klurar på om det finns något annat. Gärna något som är säkert nog att logga pinkoder till betalkort etc också krypterat.
King Grub
2018-09-05, 08:05
Jag använder ingen, men av vad jag sett är Keeper den säkraste.
Akerhage
2018-09-05, 08:11
Har kört med keypass innan men klurar på om det finns något annat. Gärna något som är säkert nog att logga pinkoder till betalkort etc också krypterat.
Kolla in denna tråden Skuggan, är ett aktuellt ämne just nu på SweClockers.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1528775-ar-det-keepass-som-galler
shadowfire
2018-09-05, 08:49
Kolla in denna tråden Skuggan, är ett aktuellt ämne just nu på SweClockers.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1528775-ar-det-keepass-som-galler
Sedärja, färskt tema.
Skulle tro att jag har 200 konton skapade på alla möjliga siter runtom just nu. Helt omöjligt att hålla koll på manuellt, åtminstone för mig som är vardagssenil.
Akerhage
2018-09-05, 08:57
Sedärja, färskt tema.
Skulle tro att jag har 200 konton skapade på alla möjliga siter runtom just nu. Helt omöjligt att hålla koll på manuellt, åtminstone för mig som är vardagssenil.
Själv har jag ett jobb där surfande utgör en stor del av dagen :p
Så håller mig uppdaterad här, på feber, sweclockers, klocksnack och lite andra forum :)
Kör LastPass eftersom det rekommenderades på den tiden. Idag hade jag läst på om både 1Password och KeePass för att själv få kontroll över databasen men jag är för lat för att flytta. Det faktum att LastPass både blivit sålt och fått intrång gör mig dock nojig.
Rekommenderar också att du skriver ner ditt master password. Fick hjärnsläpp förra året och kunde inte komma in. Utelåst från ca 950 sparade konton. Tog en vecka med alla tänkbara kombinationer innan jag kom in igen. Det finns verkligen ingen supportlösning för att komma åt dina uppgifter.
Även när jag köper nya RTX serien eller ett 1080ti så kommer jag inte slå på gsync i spel där man "tävlar". Quake Champions, PUBG, ARMA och andra spel som bygger på döda varandra i multiplayer så kommer jag aldrig köra gsync. Det lägger till input lag.
Alla spel som är singleplayer/kampanj kommer jag däremot köra gsync på.
Det beror väl också lite på om den högre FPSen introducerar micro stutter eller ej och vilket av det man tycker är värst, dock?
Citerat från blurbusters:
"So, for competitive players, V-SYNC OFF still reigns supreme in the input lag realm, especially if sustained framerates can exceed the refresh rate by 5x or more. However, while at higher refresh rates, visible tearing artifacts are all but eliminated at these ratios, it can instead manifest as microstutter, and thus, even at its best, V-SYNC OFF still can’t match the consistency of G-SYNC frame delivery."
Om man har en laptop med förinstallerat Office och vill göra en factory reset, så gissar jag att Office ryker?
Hur behåller jag det smidigast? Ska jag extrahera serienumret på något sätt, göra en backup av endast Office-installationen, vad gör man?
martikainen
2018-09-13, 06:46
Kör LastPass eftersom det rekommenderades på den tiden. Idag hade jag läst på om både 1Password och KeePass för att själv få kontroll över databasen men jag är för lat för att flytta. Det faktum att LastPass både blivit sålt och fått intrång gör mig dock nojig.
Rekommenderar också att du skriver ner ditt master password. Fick hjärnsläpp förra året och kunde inte komma in. Utelåst från ca 950 sparade konton. Tog en vecka med alla tänkbara kombinationer innan jag kom in igen. Det finns verkligen ingen supportlösning för att komma åt dina uppgifter.
Jag kör också LastPass, har testat en mängd olika men gillar denna bäst pga sin integration, kan köra helt randomiserade lösenord på allt och bara installera lastpass i chrome eller på telefonen och den fixar lösenordet.
Bra gränsssnitt, bra funktioner i form av att sätta utgångsdatum med påminnelser.
Sen slår man på mulifactor med tex microsoft authenticator på telefonen så är man så skyddad man kan bli.
Sen finns det vissa sidor den inte verkar vilja greppa lösenordsprompten på, men det är sidor som är dåligt kodade.
Om man har en laptop med förinstallerat Office och vill göra en factory reset, så gissar jag att Office ryker?
Hur behåller jag det smidigast? Ska jag extrahera serienumret på något sätt, göra en backup av endast Office-installationen, vad gör man?
Om du menar att köra en ominstallation med förinlagd partition på hårddiskan för ändamålet borde office följa med igen, endast min kvalificerade gissning.
Vilken router är bra och prisvärd?
Man and Machine
2018-09-19, 10:14
Hjälp! Har det kommit någon ny uppdatering eller tillägg till Chrome som ändrar utseendet i översta delen av fönstret? Flikarna har fått rundade hörn och fliken för "Ny flik" är en cirkel. Hur ändrar jag tillbaka till det "gamla" interfacet? Har kollat inställningar men hittar inget vettigt.
King Grub
2018-09-19, 10:20
Så ser det ut i den nya versionen av Chrome, ja. Byt aldrig tillbaka till gamla versioner av en browser, då du går miste om säkerhetsuppdateringar.
Man and Machine
2018-09-19, 10:26
Tack, jag får väl leva med det då. Att det ska vara så svårt att göra uppdateringar utan att ändra interfacet. *gah!*
Vilken router är bra och prisvärd?
Känns som att routermarknaden stannat upp lite senaste åren? AC-68U som tuffar på här hemma funkar bra, fick den för 900 under black friday för några år sedan. Hade jag varit du hade jag överlag inväntat BF 2018 innan något datorrelaterat införskaffas.
King Grub
2018-09-28, 08:50
Svagheter i lösenordshanterare som Keeper, Dashlane, LastPass, och 1Password, som gör att dom kan luras av skadliga appar, har upptäckts.
http://www.s3.eurecom.fr/~yanick/publications/2018_ccs_phishing.pdf
package names cannot be trusted, as they can be faked by a malicious actor quite easily. This leads to situations where a malicious app can trick a mobile password manager into associating it with a legitimate website.
For example, when a user opens a malicious app and the app prompts for login credentials, password managers that get tricked by the fake app package name will suggest login credentials for a legitimate service, allowing the fake app to collect the user's username and password for later (ab)use.
https://www.zdnet.com/article/password-managers-can-be-tricked-into-believing-that-malicious-android-apps-are-legitimate/
Jag har aldrig litat på lösenordshanterare. Förr eller senare kommer något som knäcker dom. Jag har mina lösenord i huvudet. Det kan inte hackas.
Svagheter i lösenordshanterare som Keeper, Dashlane, LastPass, och 1Password, som gör att dom kan luras av skadliga appar, har upptäckts.
https://www.zdnet.com/article/password-managers-can-be-tricked-into-believing-that-malicious-android-apps-are-legitimate/
Jag har aldrig litat på lösenordshanterare. Förr eller senare kommer något som knäcker dom. Jag har mina lösenord i huvudet. Det kan inte hackas.
https://imgs.xkcd.com/comics/security.png
Ska ju dock inte glömmas att om du har sådana fejkappar på din telefon så har du installerat dem själv och risken är därmed nära 100% att du kommer att mata in din lösenord i dem precis lika snällt som Lastpass mm.
Om du kan komma ihåg dina lösenord i huvudet så har du antingen jäkligt bra minne eller lösenord som kan knäckas på några sekunder via brute force eller regnbågstabeller.
Själv litar jag inte på program som Lastpass som sparar din masterkey "i molnet" och som du kan få tillbaka med en password hint vilket tyder på att de har möjlighet att ta fram ditt lösenord om de så vill, utan jag kör med KeePassX där jag lagrar databasen i Google Drive och på så sätt synkar själv mellan olika enheter.
Fördelen med att passwordmanager är då att man kan ha slumpvisa lösenord som "6X2oyHcNrMxxrCOqogCXGRzrFoZ8HdQRMib4i5d4" som är olika på alla siter vilket iaf för mig skulle vara helt omöjligt att hålla i huvudet.
Kan jag koppla upp en tp-link archer c3200 som Access Point efter en Apple Airport Extreme eller stödjer den inte AP från tredjepart?
Vattenflaska
2018-10-09, 23:24
På föreläsningar brukar jag vara rätt flitig med att ta anteckningar, men skulle även i vissa fall vilja spela in föreläsning för repetition. Söker därför en smidig webcam som kan ta upp ljud och bild hyffsat. Tänker att det kan vara svårt att få till bra när man är i en stor föreläsningssal, någon som har tips?
Alt. 2. är ju att bara ha en extern mic som tar upp ljud, någon som har tips där?
Det är väldigt svårt att få in ljud bara från en föreläsare om du inte får ställa fram miccen där han/hon pratar. Miccar är ofta antingen att du måste prata direkt in i dom eller att dom tar upp allt ljud runt om/i en riktning.
svenbanan
2018-10-10, 11:15
Kanske detta är lösningen? :D
https://images.lauritz.com/images/BE22BE187189F408070C8B8F2E961341?width=300
Vattenflaska
2018-10-10, 14:57
Kanske detta är lösningen? :D
https://images.lauritz.com/images/BE22BE187189F408070C8B8F2E961341?width=300
Ja, det vore något.
Förstår problematiken, får väl fortsätta anteckna som vanligt då.
Lafayette
2018-10-10, 16:47
Har köpt inte köpt en tv utan en skärm (asus) till min Xbox, är det bäst att ha video Fidelity colour space standard eller Pc rgb?
Känner igen mig själv mycket med en sån idé, lite overkill och kanske en massa tid och pengar spenderade helt i onödan.
Är det verkligen nödvändigt och kommer du verkligen lyssna igenom en föreläsning du redan har varit på och tagit anteckningar under?
Vattenflaska
2018-10-10, 18:51
Känner igen mig själv mycket med en sån idé, lite overkill och kanske en massa tid och pengar spenderade helt i onödan.
Är det verkligen nödvändigt och kommer du verkligen lyssna igenom en föreläsning du redan har varit på och tagit anteckningar under?
Jag har spelat in ljudupptagning vid föreläsningar m.h.a. mobilen som jag sedan lyssnat igenom (i vissa fall), så det tror jag. Brukar anteckna tämligen minutiöst, skulle vara trevligt att kunna spela in allt för att sedan skriva ihop anteckningar i de fall/föreläsningar jag känner att jag vill det. Det är ju såklart inte på alla föreläsningar, men svårt att veta på förhand.
Har köpt inte köpt en tv utan en skärm (asus) till min Xbox, är det bäst att ha video Fidelity colour space standard eller Pc rgb?
Är det en PC-skärm (låter ju som det) så stödjer den ju definitivt det utökade färgomfånget som du får med PC RGB så kör med det.
Lafayette
2018-10-12, 08:40
Är det en PC-skärm (låter ju som det) så stödjer den ju definitivt det utökade färgomfånget som du får med PC RGB så kör med det.
Okej tack! Det är på auto detect och då står det andra alternativet (inte rgb) som recommended så blev osäker på vad som var rätt.
King Grub
2018-10-12, 08:44
Det är nog förhandsvalet eftersom dom flesta spelar Xbox på en vanlig tv, och majoriteten av tv-apparater inte stödjer full RGB. Använder man full RGB på en sådan får man för mycket svart, "black crush", så man inte ser vad som händer när det är mörkt.
Är liten sugen på att köpa en ny (stationär) dator då den jag använder nu börjar bli rätt trött eftersom den är drygt 7 år gammal med vad jag antar är totalt föråldrade komponenter. Som man ser om man trycker på länkarna nedanför så har alla saker utgått ur sortimentet.
Den dator jag har nu består av följande delar:
Processor: AMD Phenom2 X4 3.4Ghz 8MB Länk (https://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4ghz-black-edition)
Hårddisk: 1TB 7200RPM 32MB cache 3.0Gbit/s Länk (https://www.inet.se/produkt/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj)
RAM-minne: 2x2GB 1600Mhz Länk (https://www.inet.se/produkt/5305538/a-data-4gb-2x2048mb-cl9-1600mhz-game-series)
Grafikkort: Radeon HD5770Sl 1GB Länk (https://www.inet.se/produkt/5408946/gigabyte-radeon-hd5770sl-1gb)
Det jag använder datorn till är ingenting jättekrävande skulle jag säga. Spelar en del (men endast spel som inte kräver något nämnvärt av datorn), surfar mycket, kollar på filmer/Youtube.
De problem jag upplever med datorn nu är att det går segt att starta upp den, segt att ladda och öppna hemsidor, program etc.
Kort och gott vill jag ha en snabb dator som klarar av vanligt användande i princip perfekt + lättare spel.
Min budget är absolut max 8000kr men helst 5000-6000kr och detta är ENBART själva datorn. Tangentbord, mus, USB-sticka för nätverk och skärmar har jag redan.
En jag har tittat på är denna. (https://www.komplett.se/product/11037/datorer/komplett-pc/komplett-home/komplett-home-good?offerId=KOMPLETT-312-11037#) Den verkar på alla plan vara en ordentlig uppdatering i förhållande till den jag har nu till ett rimligt pris. Tror ni denna duger för mina ändamål eller vill man ha någonting annat? T.ex. om man ska satsa på en burk med SSD-disk, mer RAM etc?
Sen en fråga som kanske är dum. Har datorn jag länkat ovanför något inbyggt grafikkort i moderkortet? Grafikkortet var inte listat under "specifikationer" men utan grafikkort fungerar väl inte ens datorn?
En annan sak jag funderat på är om man kanske skulle köpa alla komponenter och skruva ihop datorn själv om det är lätt att göra. Datorn jag har nu satte en kompis ihop åt mig eftersom jag inte var duglig nog att göra det själv på den tiden men nu kanske det finns pedagogiska guider att följa. Vad jag förstår så ska det bli billigare att köpa delarna för sig och skruva ihop det själv vilket ju är en fördel.
King Grub
2018-10-12, 09:48
Dagens Intel-processorer har inbyggd grafik.
Jag skulle inte köpa en dator utan SSD idag.
Lite beroende på vad som orsakar dina problem så skulle jag först och främst köpt en ssd och använt som primär disk och använt din gamla hdd som lagring. Då kanske din dator hänger med ett tag till. Min burk höll ett par år extra bara med hjälp av en ssd, sedan kunde jag köpa en ny dator lite billigare extersom priset sjönk.
Dagens Intel-processorer har inbyggd grafik.
Jag skulle inte köpa en dator utan SSD idag.
Kanon då kanske jag slipper tänka på att köpa grafikkort då.
Är fördelen med SSD att de är snabbare på allting?
Sen skulle det väl kanske fungera att köpa en datorn med SSD som jag installerar operativsystem på (annat också?) och sedan plocka ut hårddisken ifrån min gamla dator, sätta in den i den nya så jag har två hårddiskar där den ena (SSD:n) installeras program på och den andra (gamla) har jag filmer och skit på.
Lite beroende på vad som orsakar dina problem så skulle jag först och främst köpt en ssd och använt som primär disk och använt din gamla hdd som lagring. Då kanske din dator hänger med ett tag till. Min burk höll ett par år extra bara med hjälp av en ssd, sedan kunde jag köpa en ny dator lite billigare extersom priset sjönk.
Det kan säkert vara en lösning, har egentligen noll koll på detta område och vet därmed inte vad som orsakar problemen. Jag har dock märkt att när jag tittar i processhanteraren så tar mitt surfande (använder Firefox som webbläsare) upp väldigt mycket RAM.
Betyder primär disk att man installerar program på den disken och, som du säger och som jag skrev i mitt inlägg 10:54, har media etc. på HDD:n?
King Grub
2018-10-12, 10:06
Windows och program man använder mycket på SSDn.
Det som gör störst skillnad för en dators prestanda är att gå från HDD till SSD. Jag har bytt ut alla hårddiskar mot SSD och skulle aldrig röra en mekanisk hårddisk med tång igen, förutom externa som kopplas in vid behov. Vibrerande, högljudda, långsamma monster.
Windows och program man använder mycket på SSDn.
Det som gör störst skillnad för en dators prestanda är att gå från HDD till SSD. Jag har bytt ut alla hårddiskar mot SSD och skulle aldrig röra en mekanisk hårddisk med tång igen, förutom externa som kopplas in vid behov. Vibrerande, högljudda, långsamma monster.
Låter ju som att SSD är the way to go då!
Du nämnde att Intelprocessorer har inbyggd grafik. Skulle du säga att den grafiken som de bidrar med är tillräckligt för någon i min position (baserat på vad jag nämnt)?
Jag har fått detta att lira tidigare men då hade jag mer tid att pilla och jag är för tillfället helt lost.
Har följande setup som jag vill få att lira:
Router 1 - Inkommande internet och 90% av alla trådade och trådlösa enheter går här.
Repeater - Tar emot och förstärker nätet från Router 1. Ger trådat nät till Router 2.
Router 2 - Kopplad till Repeater.
Router 1 - 192.168.1.1
Repeater - Irrelevant troligen men 192.168.1.x
Router 2 - 192.168.0.1 - Har inte fått det att lira alls när jag kör de två på samma nät.
Stället jag om Router 2 till 192.168.1.2 och ändrar rangen på Router 1 så får jag DNS-fel på Router 2 - Vet inte vad DNS Server 1 borde vara i det fallet, x.x.1.1?
Mitt problem är att jag har ett NAS kopplat till Router 2 som jag vill komma åt från nätet för Router 1. Det känns som att jag missar någon basic routing-grej men jag ogillar skarpt denna typ av pillande.
Hur kommer jag smidigast åt mitt NAS när jag har Repeatern som mellanhand som tyvärr bara kan ge en IP?
Router 1 är en Asus AC87 ifall ni finurlar på inställningsmöjligheter, AC56 är repeatern och en hederlig gammal D-Link Dir 636 är Router 2.
svenbanan
2018-10-27, 23:15
Jag har fått detta att lira tidigare men då hade jag mer tid att pilla och jag är för tillfället helt lost.
Har följande setup som jag vill få att lira:
Router 1 - Inkommande internet och 90% av alla trådade och trådlösa enheter går här.
Repeater - Tar emot och förstärker nätet från Router 1. Ger trådat nät till Router 2.
Router 2 - Kopplad till Repeater.
Router 1 - 192.168.1.1
Repeater - Irrelevant troligen men 192.168.1.x
Router 2 - 192.168.0.1 - Har inte fått det att lira alls när jag kör de två på samma nät.
Stället jag om Router 2 till 192.168.1.2 och ändrar rangen på Router 1 så får jag DNS-fel på Router 2 - Vet inte vad DNS Server 1 borde vara i det fallet, x.x.1.1?
Mitt problem är att jag har ett NAS kopplat till Router 2 som jag vill komma åt från nätet för Router 1. Det känns som att jag missar någon basic routing-grej men jag ogillar skarpt denna typ av pillande.
Hur kommer jag smidigast åt mitt NAS när jag har Repeatern som mellanhand som tyvärr bara kan ge en IP?
Router 1 är en Asus AC87 ifall ni finurlar på inställningsmöjligheter, AC56 är repeatern och en hederlig gammal D-Link Dir 636 är Router 2.
Några saker jag tänker kan ha med saken att göra:
Om inte jag är ute och cyklar så måste hela skiten ligga på samma subnät och samma nätmask. Dvs 192.168.1.2 för repeatern och 192.168.1.3 för router 2 och 255.255.255.0 som nätmask på alla de nätverksenheterna.
Kanske kan du ha glömt att stänga av DHCP på router 2 eller på repeatern (om en sådan ens kan agera DHCP-server)?
Kan du ha kopplat en tp-kabel från repeatern till WAN-porten istället för till en av LAN-portarna på router 2 kanske? Du vill bara använda WAN-porten på router 1.
EDIT: Jag såg nu att du skrev att repeatern "bara kan ge en IP". Vad menar du med detta? Det låter som att försöker få repeatern att agera DHCP-server, vilket inte lär funka om du vill att allt ska vara samma nät. Stäng av allt onödigt skit på repeatern (och router 2) och låt dessa vara stendumma och låt router 1 göra allt jobb.
Några saker jag tänker kan ha med saken att göra:
Om inte jag är ute och cyklar så måste hela skiten ligga på samma subnät och samma nätmask. Dvs 192.168.1.2 för repeatern och 192.168.1.3 för router 2 och 255.255.255.0 som nätmask på alla de nätverksenheterna.
Kanske kan du ha glömt att stänga av DHCP på router 2 eller på repeatern (om en sådan ens kan agera DHCP-server)?
Kan du ha kopplat en tp-kabel från repeatern till WAN-porten istället för till en av LAN-portarna på router 2 kanske? Du vill bara använda WAN-porten på router 1.
EDIT: Jag såg nu att du skrev att repeatern "bara kan ge en IP". Vad menar du med detta? Det låter som att försöker få repeatern att agera DHCP-server, vilket inte lär funka om du vill att allt ska vara samma nät. Stäng av allt onödigt skit på repeatern (och router 2) och låt dessa vara stendumma och låt router 1 göra allt jobb.Repeatern har vad jag tror vi kan kalla WAN-port. Så Repeatern har en IP och sedan får router 2 standardnät enligt dess konfiguration.
Ska testa lite. Sist det lirade var nog min tv inkopplad direkt till Repeatern vilket ger andra förutsättningar :)
Repeatern har vad jag tror vi kan kalla WAN-port. Så Repeatern har en IP och sedan får router 2 standardnät enligt dess konfiguration.
Ska testa lite. Sist det lirade var nog min tv inkopplad direkt till Repeatern vilket ger andra förutsättningar :)Min tanke här är att Repeatern har en IP och jag fattar inte hur router 2 ska få IP-adresser från router 1. Låter som att det isf skulle fungera med en switch efter Repeatern då Router 1 sköter IP-tilldelning. Men har för mig att det inte gick sist jag testade...
svenbanan
2018-10-28, 11:08
Min tanke här är att Repeatern har en IP och jag fattar inte hur router 2 ska få IP-adresser från router 1. Låter som att det isf skulle fungera med en switch efter Repeatern då Router 1 sköter IP-tilldelning. Men har för mig att det inte gick sist jag testade...
Om du kopplar en tp-kabel från en LAN-port på router 1 till en LAN-port på router 2 så kommer alla övriga LAN-portarna på router 2 fungera som om de satt direkt på router 1. Men då måste du ha stängt av DHCP och sådant på router 2.
Jag har aldrig använt en repeater så jag har inte koll på exakt vad den gör. Men det låter ju som att den inte borde göra nåt annat än fungera som en signalförstärkare.
Om du kopplar en tp-kabel från en LAN-port på router 1 till en LAN-port på router 2 så kommer alla övriga LAN-portarna på router 2 fungera som om de satt direkt på router 1. Men då måste du ha stängt av DHCP och sådant på router 2.
Jag har aldrig använt en repeater så jag har inte koll på exakt vad den gör. Men det låter ju som att den inte borde göra nåt annat än fungera som en signalförstärkare.Precis, router 2 blir en switch.
Repeatern har en lankontakt vilket används till router 2. När saker sker på router 2s nät så går det via Repeatern till router 1. Router 1 skickar all kommunikation
till en ip(Repeatern) för det är allt den når just nu...Kanske har bryggat läge på Repeatern :) Återkommer.
Jag behöver all hjälp jag kan få!
En dator jag fått tag i via skolan har en inställning för att låsa sig om jag inte använder den på någon minut. Tiden är på tok för kort eftersom jag läser i böcker och använder andra system samtidigt som jag använder skoldatorn. Finns det någonstans att förlänga eller ta bort utloggningstiden? Windows 7 är det som körs. Skitdrygt att "ctrl + alt + del" samt knappra in lösenordet 30 gånger per uppgift.
Starke75an
2018-11-03, 17:35
Jag behöver kunna skriva ut text (dokument) på A4 papper. Kommer insatta en skrivare.
Jag kan välja mellan en HP mini 110 eller en iPad av nått år gammal modell.
Vilken ska jag välja?
Går det göra dokument på plattan och koppla upp en skrivare till den?
Starke75an
2018-11-04, 17:28
Hittade en HP C 8111a skrivare i källaren. Passar den till datorn eller plattan?
svenbanan
2018-11-04, 22:57
Hittade en HP C 8111a skrivare i källaren. Passar den till datorn eller plattan?
Ser ut att vara nåt slags antik pulsfunktionsgenerator till ett oscilloskop?
http://www.testequipmentdepot.com/usedequipment/images/8111a-u.jpg
http://www.testequipmentdepot.com/usedequipment/hewlettpackard/signalgenerators/8111a.htm
https://www.axiomtest.com/documents/models/Keysight%208111A%20Data%20Sheet.pdf
Starke75an
2018-11-05, 01:34
En sån
https://m.newegg.com/products/N82E16828104279
svenbanan
2018-11-05, 05:06
Okej, så en Deskjet 450ci alltså
Ifrån det du länkade:
Compatibility
Windows Compatible
Win 95/98/NT4.0/2000/Me/XP/XP 64-bit/CE 3.0
Macintosh Compatible
Mac OS 8.6 - OS X, Palm OS 3.0 and later
Ports
USB Ports
Yes
LPT Ports
Yes
Other Ports
fast Infrared, Compact Flash Type I and II card slot
Dvs du måste ansluta skrivaren via USB (eller möjligen LPT om du har en antik dator) till datorn. Eventuellt kan du också koppla upp dig via infraröd förbindelse. Men det är nog ännu mer antikt än LPT-porten. Inget WiFi i alla fall...
Hur som helst ser jag ingen annan råd än att du måste installera skrivaren till en dator. Sedan kan du dock dela ut skrivaren från den datorn så du kan använda den från andra enheter på ditt lokala nät så länge den datorn är påslagen.
Dock ser det ut som att du är tvungen att ha XP på den datorn du installerar skriaren till och att det inte finns drivrutiner till Windows 10 eller Windows 7.
Dock hittade jag detta, där någon påstår att skrivaren funkar till Win 7, men att han inte får igång den på Win 10. Så det kan ju hända att det finns drivrutiner till Win7 och/eller Win10 också. Bara att prova.
https://h30434.www3.hp.com/t5/Inkjet-Printing/How-do-I-get-a-deskjet-450ci-to-print-work-in-windows-10/td-p/6414666
Lafayette
2018-11-21, 12:56
När jag uppdaterade till Windows 10 så går det inte att stänga av datorn. Eller det går, men två lampor lyser och jag måste hålla in Power-knappen för att den ska slockna helt.
Ingen som upplevt detta problem? Kan knappast vara hälsosamt för datorn.:smash:
King Grub
2018-11-21, 13:00
Control Panel > System and Security > Power Options > Choose What the Power Button Does. Välj "Change settings that are currently unavailable" och avbocka "Turn On Fast Startup".
Eller vad motsvarande nu är på ett svenskt Windows.
King Grub
2018-11-21, 13:02
För övrigt är datorkomponenter gjorda för att gå 24/7.
Lafayette
2018-11-21, 13:06
Har testat det men fungerar ej, tack ändå. Okej, var mest att hålla in Power-knappen som inte känns helt naturligt, lite som att man riktigt känner hur datorn tar stryk när det laggar sig och man måste hålla in den för att stänga av. Men det kanske inte är ett så stort problem då.
King Grub
2018-11-21, 13:07
Nej, så skall man inte behöva göra.
Har börjat få trevliga bluescreens där det står MACHINE CHECK EXCEPTION, lagom irriterande är det. Någon som haft det och lyckats lösa det?
King Grub
2018-11-21, 13:18
Det kan vara lite vad som helst. Machine check exception beror alltid på hårdvaran, men det kan indirekt bero på mjukvaran, som i att drivrutinerna är inkompatibla.
Med program som https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html kan man se från loggfilen som skrivs vid en blåskärm vad orsaken är lite mer detaljerat. Är det en drivrutin kan man ofta få reda på det på det sättet.
Beror på det på defekt hårdvara så har du däremot ett lagom roligt uteslutningsarbete framför dig, det vill säga byta ut komponent efter komponent tills du hittar den som felar. Det kan vara minnen, det kan vara random komponent på moderkortet eller det kan vara nätaggregatet.
Det kan också bero på överhettning, så kolla upp temperaturer. Processorn i synnerhet.
Det kan vara lite vad som helst. Machine check exception beror alltid på hårdvaran, men det kan indirekt bero på mjukvaran, som i att drivrutinerna är inkompatibla.
Med program som https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html kan man se från loggfilen som skrivs vid en blåskärm vad orsaken är lite mer detaljerat. Är det en drivrutin kan man ofta få reda på det på det sättet.
Beror på det på defekt hårdvara så har du däremot ett lagom roligt uteslutningsarbete framför dig, det vill säga byta ut komponent efter komponent tills du hittar den som felar.
Tack! Jag laddar ner programmet och försöker jobba vidare med informationen jag får upp där.. tusen tack.
edit: screenshot på vad jag fick fram.. säger inte mig så mycket :D
https://imgur.com/a/r6gJQw9
kanske är hårdvara då? då inga drivrutiner eller så visas upp. kul!
Tänkte köpa en stationär dator på Black Friday men hur ska man veta vad man ska köpa? Vad krävs för att spela lite nyare spel på normala inställningar? Jag ska egentligen inte ha den främst till spel men det hade varit kul att testa lite CoD då och då. Vad behöver man lägga?
Jag har en fundering, jag brukar lämna min dator igång dygnet runt och nu senaste 2-3 veckorna så brukar det vara uppe en ny tab med routerns lokala adress i chrome. Någon som har någon aning? aldrig märkt något annat suspekt, provat scanna datorn utan att hitta något.
Tänkte köpa en stationär dator på Black Friday men hur ska man veta vad man ska köpa? Vad krävs för att spela lite nyare spel på normala inställningar? Jag ska egentligen inte ha den främst till spel men det hade varit kul att testa lite CoD då och då. Vad behöver man lägga?
Och sådant du borde vara intresserad över är ju även hur länge dagens teknik kommer hålla sig. Nuvarande kort som 1080ti, som var monsterkortet innan 2080ti som just kom, har ju funnits ute i ett antal år nu.
Kommer spel göra ett ordentligt hopp kommande 1-2 år måhända? Kommer raytracing, som idag verkar rätt onödigt, vara ett måste om 1-2 år? Jag bara frågor, inga svar :)
Är det här ett vettigt bygge?
https://komponentkoll.se/bygg/DNZOk/
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Är det här ett vettigt bygge?
https://komponentkoll.se/bygg/DNZOk/
Skickat från min ONEPLUS A5010 via TapatalkRyzens överklockning är frekvensberoende mot minnen.
Grafikkort hade jag köpt på blocket eller SweClockers marknad
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Ryzens överklockning är frekvensberoende mot minnen.
Vad betyder det :D ? Jag har inte tänkt överklocka eftersom jag inte har en susning om hur man gör
Skärmen. Är den ok för någon som bryr sig om korrekta färger och sysslar en smula med foto och photoshop? - https://www.komplett.se/product/877779/datorutrustning/bildskarm/bildskarmar/samsung-24-led-s24f352h?noredirect=true?noredirect=true#
Vad betyder det :D ? Jag har inte tänkt överklocka eftersom jag inte har en susning om hur man gör
Skärmen. Är den ok för någon som bryr sig om korrekta färger och sysslar en smula med foto och photoshop? - https://www.komplett.se/product/877779/datorutrustning/bildskarm/bildskarmar/samsung-24-led-s24f352h?noredirect=true?noredirect=true#
Det är väldigt lätt med rätt moderkort. Du hittar allt på youtube.
Men Ryzen med deras oem kylare klarar rätt okej överklockning.
Det är väldigt lätt med rätt moderkort. Du hittar allt på youtube.
Men Ryzen med deras oem kylare klarar rätt okej överklockning.
De minnena jag valt ut finns tydligen inte kvar. Orkar du länka några som passar?
De minnena jag valt ut finns tydligen inte kvar. Orkar du länka några som passar?Ikväll ifall jag kommer ihåg, sitter dåligt till, men grub tror jag kanske orkar vara behjälplig [emoji4]
De minnena jag valt ut finns tydligen inte kvar. Orkar du länka några som passar?
Enligt moderkortets kompabilitetslista så ska dessa fungera med processorn:
CMK16GX4M2B3000C15
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK#support-mem-14
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl15-vengeance-lpx-svart-bf18-100
100 kr dyrare men snabbare. Om det gör någon skillnad i praktiken vet jag inte. Folk brukar hävda att hastighet är viktig för Ryzen-processorer men jag är inte tillräckligt insatt.
Fick själv dessa igår och det är version 5.32 vilket borde fungera någorlunda likt 5.30. Förutsätter att moderkortstillverkarna bara inte testat och uppdatera sina listor då det var samma för mig. Har iofs fortfarande inte monterat dem.
På sikt önskas kanske en ny CPU-kylare för ljudnivån men det är ju inget måste och kanske t.o.m. dumt innan man känt av ljudnivån och temperatur i resten av datorn.
King Grub
2018-11-24, 13:41
Ryzen trivs bäst med minnen på minst 3000 MHz.
Suveränt! Tack!
Jag ska nog avbeställa grafikkortet och köpa ett begagnat istället. Spelar det någon roll vilken tillverkare det är eller är alla kompatibla med varandra?
King Grub
2018-11-24, 15:32
Alla grafikkort fungerar.
Risken med begagnat är att man får ett slutkört som använts till Bitcoin-mining.
Någon annan del som är lämplig att köpa begagnad?
Alla grafikkort fungerar.
Risken med begagnat är att man får ett slutkört som använts till Bitcoin-mining.Inte blir det så slut av det. Ett 1070 blir billigt och duger tills man kan köpa ett eget rtx
Någon som är duktig på C#?
Läser programmering 1, och är inne på en sista momentet i koden som krävs för A.
Man skapar först en metod som omvandlar fahrenheit till celsius. Ber användaren skriva in grader i fahrenheit, hämtar metoden som konverterar, och om användaren skriver för lite eller för mycket ska det påpekas tills det skrivs in rätt temperatur omkring 73-77 grader.
Detta är fixat men det sista momentet är att användaren också ska kunna skriva in en nolla och då ska istället antal fahrenheit slumpas fram, innan den går igenom konverteringsmetoden jag skapat.
"Man ska alltså kunna välja att skriva in noll (0) istället för ett värde. Då ska en värde i Fahrenheit slumpas fram och därefter omvandlas till Celsius
Då kan man anropa en metod för omvandling av Fahrenheit till Celsius utan argument (eftersom det inte finns något
inskrivet tal) som först slumpar värdet och sedan omvandlar det"
Vet hur man skapar ett slumpat nummer, men vet inte riktigt hur jag ska applicera det i koden.
Jag behöver alltså skapa en till metod som jag förstår det? Som jag kallar på om användaren skriver in noll?
Magnus N
2018-12-08, 09:31
Någon som.har en susning angående detta?
Började igår, dagen efter win10 uppdaterades så antar problemet ligger där men förstår inte vad
Felmeddelande är i stil med: datorn rätt konfigurerar men dns kan ej hittas varken primär eller alternativ resurs
Har försökt ställa in fast dns både på ipv4 samt ipv6 men inget hjälper
Testat /renew release flushdns etc etc
Någon annan del som är lämplig att köpa begagnad?
Senaste 15 åren har jag bara köpt något enstaka GFX-kort och chassi nytt annars alltid begagnat, ta i trä, aldrig haft problem hittills och då har det blivit en hel del delar genom åren! Folk är generellt så oerhört uppgraderingskåta på datorforum att man kan göra bra klipp väldigt ofta sålänge man inte behöver delen "exakt just då".
Agitator
2018-12-08, 20:34
Någon som.har en susning angående detta?
Började igår, dagen efter win10 uppdaterades så antar problemet ligger där men förstår inte vad
Felmeddelande är i stil med: datorn rätt konfigurerar men dns kan ej hittas varken primär eller alternativ resurs
Har försökt ställa in fast dns både på ipv4 samt ipv6 men inget hjälper
Testat /renew release flushdns etc etc
Vad har du för problem? Att du inte kan surfa?
Eller att det kommer upp en gnällig ruta som påpekar att dns är fucked, men det fungerar ändå?
Magnus N
2018-12-08, 20:47
Vad har du för problem? Att du inte kan surfa?
Eller att det kommer upp en gnällig ruta som påpekar att dns är fucked, men det fungerar ändå?
Går ej surfa eller ansluta till irc etc
Testat lite allt möjligt ikväll med men inget har hjälpt, ska försöka koppla mig på grannens fiber imorgon och se om det går där, så kan må iaf utesluta om det är min dator eller anslut ingen som jävlas
svenbanan
2018-12-08, 21:05
Någon som är duktig på C#?
Läser programmering 1, och är inne på en sista momentet i koden som krävs för A.
Man skapar först en metod som omvandlar fahrenheit till celsius. Ber användaren skriva in grader i fahrenheit, hämtar metoden som konverterar, och om användaren skriver för lite eller för mycket ska det påpekas tills det skrivs in rätt temperatur omkring 73-77 grader.
Detta är fixat men det sista momentet är att användaren också ska kunna skriva in en nolla och då ska istället antal fahrenheit slumpas fram, innan den går igenom konverteringsmetoden jag skapat.
"Man ska alltså kunna välja att skriva in noll (0) istället för ett värde. Då ska en värde i Fahrenheit slumpas fram och därefter omvandlas till Celsius
Då kan man anropa en metod för omvandling av Fahrenheit till Celsius utan argument (eftersom det inte finns något
inskrivet tal) som först slumpar värdet och sedan omvandlar det"
Vet hur man skapar ett slumpat nummer, men vet inte riktigt hur jag ska applicera det i koden.
Jag behöver alltså skapa en till metod som jag förstår det? Som jag kallar på om användaren skriver in noll?
Du har just nu en funktion som läser in något som användaren matar in via tangentbordet.
Du tittar på det inmatade och gör lite olika saker beroende på vad som matats in.
Det låter som att det enda du behöver göra utöver vad du redan gjort är att efter att kolla om användaren matat in "0", och om så är fallet så slumpar du fram ett tal och sedan kör detta genom din konverteringsfunktion (precis på samma sätt som du gör med alla de värden som användaren matat in).
Agitator
2018-12-08, 21:29
Går ej surfa eller ansluta till irc etc
Testat lite allt möjligt ikväll med men inget har hjälpt, ska försöka koppla mig på grannens fiber imorgon och se om det går där, så kan må iaf utesluta om det är min dator eller anslut ingen som jävlas
Vad har du för inställningar på dns på ipv4?
Auto eller manuell ipaddress? Testa att skriva in 1.1.1.1 som primär address och töm sekundära addressen, så den står på auto.
Om 1.1.1.1 inte fungerar så prova 8.8.8.8 eller 4.4.4.4.
Om det inte fungerar så logga in på din router och se till att DNS står på Auto och sedan restartar du routern.
Om du vill att alla ska ha 1.1.1.1 som dns t.ex. så sätt det sedan på routern och alla klienter/datorer på auto bara. Så får de 1.1.1.1 tilldelat via routern.
Magnus N
2018-12-08, 21:34
Vad har du för inställningar på dns på ipv4?
Auto eller manuell ipaddress? Testa att skriva in 1.1.1.1 som primär address och töm sekundära addressen, så den står på auto.
Om 1.1.1.1 inte fungerar så prova 8.8.8.8 eller 4.4.4.4.
Om det inte fungerar så logga in på din router och se till att DNS står på Auto och sedan restartar du routern.
Om du vill att alla ska ha 1.1.1.1 som dns t.ex. så sätt det sedan på routern och alla klienter/datorer på auto bara. Så får de 1.1.1.1 tilldelat via routern.
Har testat med att sätta fasta adresser för.dns både.på ipv4 samt ipv6, testat flera olika adresser med
Kör utan router, går direkt ifrån fiberkonvertern till jacket
Windows10
Agitator
2018-12-08, 21:53
Har testat med att sätta fasta adresser för.dns både.på ipv4 samt ipv6, testat flera olika adresser med
Kör utan router, går direkt ifrån fiberkonvertern till jacket
Windows10
Sätt auto på DNS och AUTO på IP.
Sedan i cmd:
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
En annan tanke, ser du om fiberkonvertern "lyser"? Hos mig är den satt innuti skåpet, så jag måste skruva bort plåten så jag blottar min konverter. vissa kanske har den framme och fullt synlig. hos mig är den inboxad och man ser bara patchpanelen på framsidan.
Kolla om den lever och inte dött. Det händer ibland att de dör efter något år. Hände mig och jag ringde på grannen som inte körde med fiber och skruvade ut deras konverter tills jag fick min utbytt.
Magnus N
2018-12-08, 21:58
Sätt auto på DNS och AUTO på IP.
Sedan i cmd:
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
Japp, kört denna ett par gånger med :/
Ska försöka få till en systemåterdtällning näst tror jag, se om man kan ta bort senaste winupdate, ifall det är detta som.spökat
Agitator
2018-12-08, 22:00
Japp, kört denna ett par gånger med :/
Ska försöka få till en systemåterdtällning näst tror jag, se om man kan ta bort senaste winupdate, ifall det är detta som.spökat
Det är troligen inte det som är spöket. Såg du min redigering om fiberkonvertern?
Du kan ju även när du håller på dra ur strömmen för konvertern och sätta in den igen. Ifall något strular i den.
Vad får du för IP btw borde jag frågat omgående i tidigare inlägg. För jag förutsätter att du har Auto på IP för dhcp tilldelning av isp.
Magnus N
2018-12-08, 22:08
Det är troligen inte det som är spöket. Såg du min redigering om fiberkonvertern?
Du kan ju även när du håller på dra ur strömmen för konvertern och sätta in den igen. Ifall något strular i den.
Vad får du för IP btw borde jag frågat omgående i tidigare inlägg. För jag förutsätter att du har Auto på IP för dhcp tilldelning av isp.
Fiberkonvertern lever och allt lyser, även testat norsk omstart ett par ggr på den
Ipadressen för dhcp eller den vid ipv4 när.man kör ipconfig/all i cmd?
Agitator
2018-12-08, 22:42
Kan ju vara trasig konverter även om den lyser. Men de dör nog oftast om de är trasiga. Aldrig hört om någon som haft trasig konverter som "lever".
Den ipaddress du får tilldelad på ipv4.
Jag förutsätter att du kör auto på både ip och dns på nätverkskortet.
dvs så här.
https://i.imgur.com/tejStma.png
svenbanan
2018-12-08, 22:56
Funkar ditt lokala nät?
Jag har haft nåt liknande strul ett par gånger. Dvs mitt lokala nät har funkat men nåt har varit knas med DNS:en. Det har inte varit fel på datorn, eftersom det varit samma tjall på flera burkar. Dessutom har det då funkat efter ett tag. Ibland har det dröjt flera timmar, men ibland har det gått över på en kvart, och ibland är det bara en halvminut. Jag testade också 1.1.1.1 men det hjälpte inte.
Jag har för mig att jag kunde pinga en server på internet som jag visste ip-numret till och den svarade då jag hade detta DNS problem. Jag ska inte svära på detta dock. Mitt minne suger.
Jag felanmälde till min ISP den gången internet var nere några timmar. Tydligen var det nåt de kände till redan. Men jag fick aldrig nån vettig info från dem vad det egentligen berodde på. Jag gissar på nån typ av underdemensionering i nätet.
Har väl haft detta problem en handfull gånger under senaste året.
Agitator
2018-12-08, 23:21
Funkar ditt lokala nät?
Jag har haft nåt liknande strul ett par gånger. Dvs mitt lokala nät har funkat men nåt har varit knas med DNS:en. Det har inte varit fel på datorn, eftersom det varit samma tjall på flera burkar. Dessutom har det då funkat efter ett tag. Ibland har det dröjt flera timmar, men ibland har det gått över på en kvart, och ibland är det bara en halvminut. Jag testade också 1.1.1.1 men det hjälpte inte.
Jag har för mig att jag kunde pinga en server på internet som jag visste ip-numret till och den svarade då jag hade detta DNS problem. Jag ska inte svära på detta dock. Mitt minne suger.
Jag felanmälde till min ISP den gången internet var nere några timmar. Tydligen var det nåt de kände till redan. Men jag fick aldrig nån vettig info från dem vad det egentligen berodde på. Jag gissar på nån typ av underdemensionering i nätet.
Har väl haft detta problem en handfull gånger under senaste året.
Själv har jag när mitt nät de få gånger dött. Gått in på min router och ändrat mac-address ifall det finns flera switchar i huset där allt sitter och hoppats på att hamna på en ny switch. Vissa maclåser ju osv. Så för mig brukar första steg vara att direkt byta macaddress på routern och starta om routern.
Men eftersom magnus nu inte ens kör en router utan direkt från konvertern i skåpet till sin dator så vill jag veta vad han får för ip tilldelat. Skulle inte förvåna mig ifall han får en 169 address.
Isf skulle jag tipsa om att byta macaddress på nätverkskortet och disablea kortet samt enable det igen och hoppas på att man fått byta till en switch som har tom plats över och att det bara var trasig switch som strula för en.
svenbanan
2018-12-09, 01:18
Själv har jag när mitt nät de få gånger dött. Gått in på min router och ändrat mac-address ifall det finns flera switchar i huset där allt sitter och hoppats på att hamna på en ny switch. Vissa maclåser ju osv. Så för mig brukar första steg vara att direkt byta macaddress på routern och starta om routern.
Men eftersom magnus nu inte ens kör en router utan direkt från konvertern i skåpet till sin dator så vill jag veta vad han får för ip tilldelat. Skulle inte förvåna mig ifall han får en 169 address.
Isf skulle jag tipsa om att byta macaddress på nätverkskortet och disablea kortet samt enable det igen och hoppas på att man fått byta till en switch som har tom plats över och att det bara var trasig switch som strula för en.
Ifall det är samma problem som jag haft (och jag minns rätt angående att pinga med ipnummer funkat) så har han ju fått en publik ipadress.
Som jag minns det så har problemet hos mig iaf anbart bestått i att den inte lyckats med namnuppslagningarna, medans själva trafiken fungerat. Men det kan ju såklart vara ett helt annat fel.
Magnus N
2018-12-09, 07:12
Sent svar , gick och lade mig :)
Iaf, gjorde en ipconfig nu:
Ipv4 adress: 90.224.171.144 (preferred)
Agitator
2018-12-09, 13:54
Vad får du för svar om du kör detta i cmd?
nslookup dn.se
Magnus N
2018-12-09, 14:41
Vad får du för svar om du kör detta i cmd?
nslookup dn.se
Ska testa det ikväll är jag är hemma.igen, tack för tipsen 👍
svenbanan
2018-12-09, 14:53
Har du testat att öppna en kommandotolk och försöka pinga nån server ute på internet?
Testa tex googles publika dns server. Ifall du inte får nåt svar så är det större problem än bara dns.
ping 8.8.8.8
Magnus N
2018-12-09, 15:29
Har du testat att öppna en kommandotolk och försöka pinga nån server ute på internet?
Testa tex googles publika dns server. Ifall du inte får nåt svar så är det större problem än bara dns.
ping 8.8.8.8
Japp det testade jag igår
Får bara request timed out
svenbanan
2018-12-09, 15:40
Japp det testade jag igår
Får bara request timed out
Då är det rimligen nåt annat problem än bara DNS.
Men du har ingen router och har inget lokalt nät?
Har du provat att koppla in nån annan dator till fiberconvertern?
Har du provat att byta ut nätverkskabeln, eller har du testat kabeln mellan två andra enheter på nåt sätt, så du vet om kabeln är okej?
Magnus N
2018-12-09, 15:45
Då är det rimligen nåt annat problem än bara DNS.
Men du har ingen router och har inget lokalt nät?
Har du provat att koppla in nån annan dator till fiberconvertern?
Har du provat att byta ut nätverkskabeln, eller har du testat kabeln mellan två andra enheter på nåt sätt, så du vet om kabeln är okej?
Datorn är direkt kopplad till konvertern
Men planen är att när jag kommer hem.dra en patchkabel till grannens konverter och se vad som händer då, kan man utesluta rätt mycket beroende på resultatet
svenbanan
2018-12-09, 15:52
Datorn är direkt kopplad till konvertern
Men planen är att när jag kommer hem.dra en patchkabel till grannens konverter och se vad som händer då, kan man utesluta rätt mycket beroende på resultatet
Låter som en bra idé.
Magnus N
2018-12-09, 18:16
Testade nu då får jag detta:
"Ethernet saknat giltig ip-konfiguration"
Har allt ställt på auto, grannen har samma inställt men där fungerar det
Ser i ipconfig att jag får en 169 adress tilldelad
Agitator
2018-12-09, 19:32
Testade nu då får jag detta:
"Ethernet saknat giltig ip-konfiguration"
Har allt ställt på auto, grannen har samma inställt men där fungerar det
Ser i ipconfig att jag får en 169 adress tilldelad
169 när du kopplade in dig på grannens konverter va?
Låter som vi ska gå den drastiska vägen med din konverter i huset och byta macaddress på ditt nätverkskort.
Så kanske du hamnar i en annan switch som inte strular. Eftersom det fungerar för grannen.
nslookup när du är på din konverter gav dig vad för övrigt?
i cmd:
nslookup dn.se
Men låter som vi ska hoppa direkt till byta macaddress. Förutsätter att du inte har något advancerat hemma som är knutet direkt till din macaddress i ett nätverk eftersom du inte ens kör en router.
https://www.groovypost.com/howto/change-mac-address-windows-10-why/
Första alternativet där via enhetshanteraren. Alla nätverkskort har inte denna inställning under advanced. Har du detta när du tittar? Den kan även heta något i stil med MAC-address eller network-address och ska ha en serie som påminner om den du ser som exempel.
Annars får du göra det via regeditorn eller ladda ner tredjepartsprogram och installera. För regedit kan du titta på denna guide t.ex. men regedit bör man vara försiktig med ifall man känner att man inte förstår vad man gör osv.
https://winaero.com/blog/change-network-card-mac-address-in-windows-10/
Isf, ändra sista två till en ny serie. De i exemplet har ju bytt till 64 från 67. Ifall du har 67 så hade jag bara ökat med 10-20. Det är inte så noga, du kommer inte köpa ny hårdvara från samma tillverkare som har samma macserie från produktion.
Starta om datorn och kolla att den nya macaddressen existerar när du kör ipconfig /all.
Magnus N
2018-12-09, 19:43
169 när du kopplade in dig på grannens konverter va?
Låter som vi ska gå den drastiska vägen med din konverter i huset och byta macaddress på ditt nätverkskort.
Så kanske du hamnar i en annan switch som inte strular. Eftersom det fungerar för grannen.
nslookup när du är på din konverter gav dig vad för övrigt?
i cmd:
nslookup dn.se
Men låter som vi ska hoppa direkt till byta macaddress. Förutsätter att du inte har något advancerat hemma som är knutet direkt till din macaddress i ett nätverk eftersom du inte ens kör en router.
https://www.groovypost.com/howto/change-mac-address-windows-10-why/
Första alternativet där via enhetshanteraren. Alla nätverkskort har inte denna inställning under advanced. Har du detta när du tittar? Den kan även heta något i stil med MAC-address eller network-address och ska ha en serie som påminner om den du ser som exempel.
Annars får du göra det via regeditorn eller ladda ner tredjepartsprogram och installera. För regedit kan du titta på denna guide t.ex. men regedit bör man vara försiktig med ifall man känner att man inte förstår vad man gör osv.
https://winaero.com/blog/change-network-card-mac-address-in-windows-10/
Isf, ändra sista två till en ny serie. De i exemplet har ju bytt till 64 från 67. Ifall du har 67 så hade jag bara ökat med 10-20. Det är inte så noga, du kommer inte köpa ny hårdvara från samma tillverkare som har samma macserie från produktion.
Starta om datorn och kolla att den nya macaddressen existerar när du kör ipconfig /all.
Tack för all hjälp
Gjorde en återställning av windows och nu går det att ansluta till nätet via grannens iaf, inte vågat testa min egna konverter än, men får göra det snart med
Men fortsätter det då så försöker jag med ovan :)
tack igen
Magnus N
2018-12-10, 20:31
Har haft Telia hemma och de har bytt fiberkonvertern , nu fungerar allt som det ska igen :)
Har lite problem med musikfiler som jag har på hårddisk och spelar upp i bilen.
Det är flacfiler till ungefär 95%. Dessa var lite konstigt taggade.
Till exempel en skiva var taggad med artistnamn som Björk, och en annan som Bjork.
Har använt ett program (glömt vilket) för att fixa så att alla taggar är rätt. Vilket det ser ut som om jag tittar i detta programmet eller i utforskaren.
Men i bilen visar den fortfarande fel. Har nollställt i bilen så att det inte borde vara något gammalt som ligger kvar.
Någon som har tips på vad det kan vara för fel?
svenbanan
2018-12-10, 21:45
Har lite problem med musikfiler som jag har på hårddisk och spelar upp i bilen.
Det är flacfiler till ungefär 95%. Dessa var lite konstigt taggade.
Till exempel en skiva var taggad med artistnamn som Björk, och en annan som Bjork.
Har använt ett program (glömt vilket) för att fixa så att alla taggar är rätt. Vilket det ser ut som om jag tittar i detta programmet eller i utforskaren.
Men i bilen visar den fortfarande fel. Har nollställt i bilen så att det inte borde vara något gammalt som ligger kvar.
Någon som har tips på vad det kan vara för fel?
Jag vet att mp3-filer har flera varianter av taggar (id3v1 och id3v2) som bägge kan finnas med till samma mp3-fil.
Informationen i dessa kan skilja sig åt och jag tror det finns en standard som säger att idv2 informationen ska användas om informationen skiljer sig åt mellan v1 och v2. Men det är ju fullt möjligt att en bilstereo kanske inte gör exakt som standarden säger. Så kolla i din tag-editor om du kan se bägge varianterna av taggning och se ifall det skiljer sig.
Jag utgår nu från att FLAC använder samma typ av taggar. Men det kanske de inte gör, och då kan du ju ignorera detta...
Jag har en skärm som klarar 75 herz 1920-1080. Vissa spel blir ospelbara i form av hack och lag när skärmen är inställd på 75 herz. Problematiken försvinner när jag justerar till 60, varför?
Vidare kan jag endast sänka hertzen via desktop-menyn då Geforce-kontrollpanel inte visar några Herz-alternativ, utan är låst på 75 Herz på den upplösningen. Varför?
Tack för svar! :)
FoolsGold
2018-12-13, 00:02
Jag har Bitdefender installerat på datorn som antivirus. Har prenumererat på deras tjänst men nu har prenumerationen gått ut. Programmet är dock aktivt och säger att "You are safe". Funderar på att förnya men hur oskyddad är jag nu?
Uppföljningsfråga: Är Windows egen antivirus bra eller undermåligt nu förtiden?
Uppföljningsfråga: Är Windows egen antivirus bra eller undermåligt nu förtiden?
Windows Defender är bra men ingen mjukvara utöver Apple möjligtvis skyddar mot genomsnittsanvändaren.
https://www.av-comparatives.org/comparison/
svenbanan
2018-12-13, 05:24
Windows Defender är bra men ingen mjukvara utöver Apple möjligtvis skyddar mot genomsnittsanvändaren.
https://www.av-comparatives.org/comparison/
Varje gång jag kikar till morsan och farsans dator såhar de femtioelva nya searchbars och konstiga insticksprogram till browsern, samt några nya program som de inte vet om att de installerat. :D
Installera chrome och lägg till ad blocker (t.ex. ublock origin). Har gjort så jag får otroligt mycket mindre jobb med släktens datorer.
King Grub
2018-12-13, 12:55
Installera chrome och lägg till ad blocker (t.ex. ublock origin).
Verkar effektivt.
https://avlab.pl/test-web-browser-extensions-protection-against-malicious-software
Varje gång jag kikar till morsan och farsans dator såhar de femtioelva nya searchbars och konstiga insticksprogram till browsern, samt några nya program som de inte vet om att de installerat. :D
Säg åt dem att sluta kolla på vuxensnusk.
Nattljus
2018-12-13, 18:32
För ett par timmar sedan uppdaterade jag och startade om datorn. Nu funkar inte internet som det ska. Det funkar i sådär en halvminut när jag precis startat datorn, sen dyker det upp en gul triangel på Nätverks-ikonen.
Sätter jag datorn i strömsparläge och väcker den igen så funkar det i en halvminut.
Om jag inaktiverar nätverksanlutningen och aktiverar den igen så funkar det i en halvminut.
Jag har provat allt som står på den här sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/10741/windows-fix-network-connection-issues
Hjälp?
Agitator
2018-12-13, 22:04
För ett par timmar sedan uppdaterade jag och startade om datorn. Nu funkar inte internet som det ska. Det funkar i sådär en halvminut när jag precis startat datorn, sen dyker det upp en gul triangel på Nätverks-ikonen.
Sätter jag datorn i strömsparläge och väcker den igen så funkar det i en halvminut.
Om jag inaktiverar nätverksanlutningen och aktiverar den igen så funkar det i en halvminut.
Jag har provat allt som står på den här sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/10741/windows-fix-network-connection-issues
Hjälp?
Gå in på enhetshanteraren och properties på ditt nätverkskort och kolla om den har fått energisparfunktion som är påslagen/ikryssad. Klicka ur den isf. Starta om.
Jag vet att mp3-filer har flera varianter av taggar (id3v1 och id3v2) som bägge kan finnas med till samma mp3-fil.
Informationen i dessa kan skilja sig åt och jag tror det finns en standard som säger att idv2 informationen ska användas om informationen skiljer sig åt mellan v1 och v2. Men det är ju fullt möjligt att en bilstereo kanske inte gör exakt som standarden säger. Så kolla i din tag-editor om du kan se bägge varianterna av taggning och se ifall det skiljer sig.
Jag utgår nu från att FLAC använder samma typ av taggar. Men det kanske de inte gör, och då kan du ju ignorera detta...
Väljer jag en mp3 fil så står det på Tagg:
ID3v2.3 (ID3v1 Lyrics3v2 ID3v2.3)
På Flac filerna står det FLAC (FLAC).
Så verkar inte vara samma system?
dream_theater_
2018-12-16, 14:40
Hittar jag bättre dator för detta pris?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/13354/huawei-matebook-x-pro-13-9-barbar-dator-rymdgra
Det är den eller en ny macbook pro. Motsvarande kostar ungefär 29 k.
Vattenflaska
2018-12-27, 18:13
Söker ett program eller funktion för att samla in information och därefter sammanställa svaren i ett textflöde.
Exempelvis: Fråga 1. Vad jobbar du med? Svar: Jag jobbar som projektledare. Fråga 2. Vad är det bästa med ditt jobb? Svar: Det bästa med mitt jobb är variationen.
Detta ska sedan generera en text som ser ut som följande:
"Jag jobbar som projektledare. Det bästa med mitt jobb är variationen."
Känns som att detta inte ska vara svårt, men vill få detta sammanställt på ett enkelt sätt med så lite handpåläggning som möjligt. Vilket program och funktion är det jag söker efter?
Typ som google formulär/survey, men sammanställningen går direkt till den som skriver.
svenbanan
2018-12-27, 18:16
Söker ett program eller funktion för att samla in information och därefter sammanställa svaren i ett textflöde.
Exempelvis: Fråga 1. Vad jobbar du med? Svar: Jag jobbar som projektledare. Fråga 2. Vad är det bästa med ditt jobb? Svar: Det bästa med mitt jobb är variationen.
Detta ska sedan generera en text som ser ut som följande:
"Jag jobbar som projektledare. Det bästa med mitt jobb är variationen."
Känns som att detta inte ska vara svårt, men vill få detta sammanställt på ett enkelt sätt med så lite handpåläggning som möjligt. Vilket program och funktion är det jag söker efter?
Typ som google formulär/survey, men sammanställningen går direkt till den som skriver.
Det finns ju diverse enkätprogram online som man kan ställa in på lite olika sätt. Tror google har ett sådant (finns väl ungefär på samma ställe som google documents och spreadsheets).
Huruvida man kan få den att göra exakt det du vill vet jag inte. Det lär du märka om du går in där och testar lite.
EDIT: Såg att du redan hade koll på googles variant av detta. Tror du får förtydliga lite exakt hur du vill att det ska fungera...
Vattenflaska
2018-12-27, 23:46
Tänker mig att googles variant innebär att det är enkätskaparen som får svaren sammanställda.
Vill alltså att det är den som skriver svaren som får sammanställningen direkt i löpande text.
Det går ju att (via google) få svaren exporterat till excel och därifrån kunna kopiera texten som man vill, men krävs ju handpåläggning då.
Vill få en enkel presentationstext som färdig produkt. Tanken är att många med olika bakgrund ska kunna använda verktyget och genom ett någorlunda standardiserat sätt för datainsamlingen kunna få en presentationstext.
Vet inte om det där blev mer tydligt :/
Får testa lite i google enkät.
Albatross
2018-12-28, 08:45
Tänker mig att googles variant innebär att det är enkätskaparen som får svaren sammanställda.
Vill alltså att det är den som skriver svaren som får sammanställningen direkt i löpande text.
Det går ju att (via google) få svaren exporterat till excel och därifrån kunna kopiera texten som man vill, men krävs ju handpåläggning då.
Vill få en enkel presentationstext som färdig produkt. Tanken är att många med olika bakgrund ska kunna använda verktyget och genom ett någorlunda standardiserat sätt för datainsamlingen kunna få en presentationstext.
Vet inte om det där blev mer tydligt :/
Får testa lite i google enkät.
Finns ju diverse färdiga tillägg för detta om man inte vill göra egna grejer med Apps Script. T.ex Form Publisher. (https://chrome.google.com/webstore/detail/form-publisher/hgmhbdjdjoahflgfmfpjlgpplihlechm)
Vattenflaska
2018-12-31, 14:38
Vet inte riktigt om min fråga passar här, men nära nog.
Är på jakt efter en Usb-hub /usb-ladd station. Någon som har tips på vettig modell med 6-8st usb portar.*
Är det någon skillnad mellan det som benämns som usb-hub respektive usb-ladd station? Sedan har jag sett att det finns "snabbvarianter", både för laddning och dataöverföring. Är det någon risk att prylarna tar skada genom att laddas av ett snabbuttag?*
Primärt kommer den att användas för att ladda diverse prylar, men det vore även bra ifall den går att koppla in till datorn för att få fler usb-uttag.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/13354/huawei-matebook-x-pro-13-9-barbar-dator-rymdgra
Det är den eller en ny macbook pro. Motsvarande kostar ungefär 29 k.
Skulle inte betal 21 k för Huawei.
Det är den eller en ny macbook pro. Motsvarande kostar ungefär 29 k.Microsofts egna, HP Spectre eller Dell XPS får du en bättre dator. Men den där är inte dålig. Sen är den förbannat snygg. Tänkte importera en innan den kom med nordiskt tangentbord, grejen med den är att den var väldigt billig.
Ser att den är inte lika billig i Sverige. Kolla ifall du kan importera ifall du vill ha just den.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Kört gratis Avast i flera år.
Nu har jag nyinstallerat Windows 10, och såklart nyinstallerat Avast Free.
Men nu klagar den på att det bara är 26 dagar kvar av min "licens".
Jag testar att skapa konto, för programmet verkar antyda att man ska göra det, så jag loggar in via Google och skapar konto via det, men det gjorde tydligen ingen nytta.
Om det nu är så att jag är utan virusskydd inom en månad, vad ska jag byta till då?
Tips?
Lafayette
2019-01-19, 18:00
Piratar du eller surfar på skumma sidor? Om inte, tycker jag det fungerar bra med gratisversionen av avast.
Det var inte avast jag menade, det var det du hade. Nu minns jag inte namnet på det bara för det, använde det på min förra dator.. tycker de flesta gratisantivirus fungerar bra annars.
Piratar du eller surfar på skumma sidor? Om inte, tycker jag det fungerar bra med gratisversionen av avast.
Det var inte avast jag menade, det var det du hade. Nu minns jag inte namnet på det bara för det, använde det på min förra dator.. tycker de flesta gratisantivirus fungerar bra annars.
Inget särskilt skumt, ladda ner nån subtitle ibland o.s.v.
Men ibland googlar man ju runt efter vad som helst och så skriker Avast till om nåt farligt script, så man vill ju inte gärna vara utan antivirus.
Avast är ju toppen, men om de börjat med några dumheter att man måste uppgradera och betala nu helt plötsligt så måste jag ju hitta annat.
Kan hända den uppdateras till ny licens en månad i taget eller nåt annars, jag vet inte, men kan va bra ha en backupkandidat redo att byta till om det skiter sig.
För länge sen har jag testat AVG och nåt mer, men det har varit sega blaffiga bloatwareprogram som jag aldrig känt mig van vid - har alltid gillat Avast bäst.
Idag kanske läget ser helt annorlunda ut på gratisfronten...
Lafayette
2019-01-19, 18:14
Tycker den skriker till över minsta lilla. Även när jag öppnat ett mail från en lärare en gång i tiden.cofffee
Aja, någon mer insatt för rekommendera något, lycka till med letandet. Var ett tag sedan jag laddade ner anti virus så det kan ha ändrats som sagt.
King Grub
2019-01-19, 18:20
Microsofts inbyggda gratis antivirus är mycket bättre än Avast. Det är dramatiskt mycket bättre än för bara några år sedan. Enda nackdelen är att det kan sega ner saker och ting, t ex om man öppnar en mapp full med .exe-filer.
Microsofts inbyggda gratis antivirus är mycket bättre än Avast. Det är dramatiskt mycket bättre än för bara några år sedan. Enda nackdelen är att det kan sega ner saker och ting, t ex om man öppnar en mapp full med .exe-filer.
Vadå inbyggda?
Testar googla och får fram något Security Essentials, men det står bara att det stödjer Windows Vista och Windows 7, så känns lite gammalt?
Var det det du menade ändå?
Agitator
2019-01-19, 19:03
Vadå inbyggda?
Testar googla och får fram något Security Essentials, men det står bara att det stödjer Windows Vista och Windows 7, så känns lite gammalt?
Om du avinstallerar avast och startar om datorn så kan du gå in på windows settings och sedan "update & security" och sedan klicka på "Windows security". Så ser du status på det inbyggda virusstödet.
Det hette Security essentials förut och var extra att ladda ner. Numera är det inbyggt i windows och är mer än ok.
Det duger ifall man inte sitter och surfar på skumma sidor hela dagarna eller klickar på alla spammail och medvetet försöker få skit på datorn.
King Grub
2019-01-19, 19:07
Vadå inbyggda?
https://www.microsoft.com/en-us/windows/comprehensive-security
Aha, typ Windows Defender?
Trodde inte det räknades som antivirus.
Kikar på inställningarna, och finns knappt några som har med antivirus att göra.
Det står att om jag inaktiverar Avast så kan jag få köra en manuell sökning efter virus med det.
Känns måttligt tryggt, men vad vet jag, kanske ska testa avinstallera Avast och se...
King Grub
2019-01-19, 19:38
Windows antivirus är mer antivirus än Avast. Du kan inte ha Avast installerat också. Först när det är avinstallerat börjar Windows antivirus att fungera i realtid.
Sagt och gjort, bort med Avast, bort med ständiga popups och "vill du inte öppna vår gåva, 30% rabatt vid uppgradering till fullt skydd".
Dök upp några fler inställningar i Windows Defender, gällande antivirus, men känns ju väääldigt basic.
Men det kanske räcker.
Jag har inget jäkla microsoftkonto dock, och den säger att man får sämre skydd då, men jag vet inte vad för skillnad det gör.
Kom dock att tänka på att webskyddet - det skulle ju kunna vara så att det endast gäller i Edge, och inte i Chrome/Firefox???
King Grub
2019-01-19, 19:41
För övrigt är antivirus gårdagen. Använd sandlåda när du surfar.
King Grub
2019-01-19, 19:42
Voodooshield så får du inte virus. Sansboxie för webbläsaren.
Surt, verkar som MS gjort en extention för Chrome, men inget för Firefox.
Vet inte om det betyder att man är helt utan skydd om man surfar med FF då, och endast har Defender på datorn :/
Installerade denna på Chrome dock, även om jag knappt använder Chrome, men får väl göra det så fort man ska söka runt på okända sidor.
https://chrome.google.com/webstore/detail/windows-defender-browser/bkbeeeffjjeopflfhgeknacdieedcoml
Tack för hjälpen hursomhelst :)
King Grub
2019-01-22, 09:53
https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_2080_ti_lightning_z_review,1.html
Bara 16-17000 kronor.
Chansar att man kan få lite hjälp i denna tråd, även om det egentligen inte rör en dator, utan en teve.
Har en Sony bravia XE85 och en Asus RT-AC68U router. När jag köpte teven (typ 10 månader sedan) var det inga problem att ansluta den till mitt wi-fi. Sen förra veckan, då mitt internet låg nere, har jag av någon outgrundlig anledning inte kunnat ansluta teven till mitt wi-fi.
Internet och wi-fi funkar på både ipad och stationär dator. Teven hittar mitt wi-fi men vägrar ansluta med mitt lösenord (SSID). Har även prövat WPA men inte heller det funkar. Har prövat på både 5 ghz-bandet och 2,4 utan framgång.
Rent funktionellt funkar teven som vanligt, bortsett från att den är oanvändbar utan wi-fi.
Någon som har tips hur jag kan gå vidare i felsökningen!?
shut teh face
2019-02-03, 09:25
Vad anser ni om att gå över till AMD nu iom Ryzen? Jag har en i5 6600k jag hade velat byta ut, men det är sjukt dyrt med intel cpu, speciellt i7 som jag vill ha.
Eftersom RAM är på 2100 mhz skulle det inte skada att byta ut dem också ändå.
Jag har alltid kört Intel. :)
Vad anser ni om att gå över till AMD nu iom Ryzen? Jag har en i5 6600k jag hade velat byta ut, men det är sjukt dyrt med intel cpu, speciellt i7 som jag vill ha.
Eftersom RAM är på 2100 mhz skulle det inte skada att byta ut dem också ändå.
Jag har alltid kört Intel. :)
Varför vill du byta ut din 6600K?
svenbanan
2019-02-03, 17:28
Chansar att man kan få lite hjälp i denna tråd, även om det egentligen inte rör en dator, utan en teve.
Har en Sony bravia XE85 och en Asus RT-AC68U router. När jag köpte teven (typ 10 månader sedan) var det inga problem att ansluta den till mitt wi-fi. Sen förra veckan, då mitt internet låg nere, har jag av någon outgrundlig anledning inte kunnat ansluta teven till mitt wi-fi.
Internet och wi-fi funkar på både ipad och stationär dator. Teven hittar mitt wi-fi men vägrar ansluta med mitt lösenord (SSID). Har även prövat WPA men inte heller det funkar. Har prövat på både 5 ghz-bandet och 2,4 utan framgång.
Rent funktionellt funkar teven som vanligt, bortsett från att den är oanvändbar utan wi-fi.
Någon som har tips hur jag kan gå vidare i felsökningen!?
Låter knepigt.
Har du kikat i routern för utifall det är den som av nån anledning medvetet försöker hindra tv:n att ansluta?
Har du kollat så du har ställt in att använda DHCP i tv:n, så du inte själv skrivit in att den ska ha 192.168.1.15 och att routern redan har delat ut .15 till nån annan enhet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.