handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Spiffy
2010-08-13, 21:48
Kan vara ett grafikläge som din skärm inte stödjer.

Det funkar tills drivrutinerna installerats. sen blir det svart. *gah!*

astrodog
2010-08-13, 21:52
Det funkar tills drivrutinerna installerats. sen blir det svart. *gah!*

Ta bort drivrutinerna, när du är i det felsäkra läget... Sen kanske du kan ladda hem och testa med några andra drivisar.

Spiffy
2010-08-13, 22:09
Ta bort drivrutinerna, när du är i det felsäkra läget... Sen kanske du kan ladda hem och testa med några andra drivisar.

Problemet är att jag inte kan installera några drivrutiner i felsäkert läge, och utan felsäkert läge får jag ingen bild.

Spiffy
2010-08-13, 22:44
Kan ett defekt kort bete sig på det här sättet?

astrodog
2010-08-14, 09:16
Kan ett defekt kort bete sig på det här sättet?

Säkerligen, men det låter inte jättetroligt. Vad är det för kort?

Bailah
2010-08-14, 09:52
Idag dog mitt grafikkort tror jag. Massa röda streck och prickar över skärmen. Gör inte så avancerande grejer med min dator, det är la filmer och WoW som tar någon kraft alls.
har en intel Quadcore 2.4GHz 4gb's ram 1tb HD etc etc.. Frågan är nu, är jag helt fucked med grafikkortet eller?
Kan det vara något annat som är fel?
Och isåfall har någon ett bra kort runt 1000 lappen för typ wow och filmer som funkar?

Mitt nuvarande kort är 9600GT.

HMB
2010-08-14, 09:57
Idag dog mitt grafikkort tror jag. Massa röda streck och prickar över skärmen. Gör inte så avancerande grejer med min dator, det är la filmer och WoW som tar någon kraft alls.
har en intel Quadcore 2.4GHz 4gb's ram 1tb HD etc etc.. Frågan är nu, är jag helt fucked med grafikkortet eller?
Kan det vara något annat som är fel?
Och isåfall har någon ett bra kort runt 1000 lappen för typ wow och filmer som funkar?

Mitt nuvarande kort är 9600GT. Kolla så inte fläkten till grafikkortet är igenproppad med damm. Ett vettigt grafikkort runt 1000kr är ATI HD5750, grymt prisvärt.

Bailah
2010-08-14, 10:01
Tog ut grafikkortet, det har ju kylfläns tror jag. Men blåste det som gick och blåsa hehe. Den tappar kontakt ibland oxå, inte när jag väl kommit in på windows, men innan.

Jarod
2010-08-15, 18:39
Är det fortfarande Intels x25 SSD som är teh shit när det kommer till SSD-diskar?

Nitrometan
2010-08-17, 07:52
Argh. *gah!*

Två bärbara på jobbet vill bara använda sina trådlösa nätverkskort. Inte det trådade nätverket. What to do?

Hur fan ska jag få de envisa grisburkarna (två olika elakingar från Dell) att fatta att det är tråd som gäller och inte trådlöst?

Fan. *grr*

hahavaffan
2010-08-17, 08:07
Argh. *gah!*

Två bärbara på jobbet vill bara använda sina trådlösa nätverkskort. Inte det trådade nätverket. What to do?

Hur fan ska jag få de envisa grisburkarna (två olika elakingar från Dell) att fatta att det är tråd som gäller och inte trådlöst?

Fan. *grr*Det brukar vara den omvända historian :thumbup: Men kolla så du har exakt samma, dvs korrekta, inställningar för IP, nätmask, DNS osv, och stäng av de trådlösa enheterna. Funkar andra datorer på samma trådade nät på samma kablar?

Nitrometan
2010-08-17, 08:11
Det brukar vara den omvända historian :thumbup: Men kolla så du har exakt samma, dvs korrekta, inställningar för IP, nätmask, DNS osv, och stäng av de trådlösa enheterna. Funkar andra datorer på samma trådade nät på samma kablar?
Andra datorer funkar. Men det kan vara switchen de är kopplade på som strular. Fast i enhetshanteraren hittar jag bara trådlöst nätverkskort.

Ska testa att resetta switchen.

Nitrometan
2010-08-17, 08:59
Kan nog vara switchen. En Netgear ProSafe GS105. Ska se om jag kan få tag på en annan och testa.

hahavaffan
2010-08-17, 09:03
Så alla datorer du testar på samma portar och kablage krånglar? Då är det nog le switch ja, eller nån trasig eller dåligt inkopplad kabel.

Nitrometan
2010-08-18, 12:54
Fixade det. En död port på switchen (hittade förresten tre switchar med varsin död port) och en trasig kabel.

Men klart iaf.

Klicken
2010-08-18, 13:59
Jag fick min dvi - hdmi sladd idag samt rca 2x 3,5mm. Det finns en knapp på tv-dosan som heter "INPUT" jag går in där och väljer "HDMI1" bilden fungerar perfekt - men inget ljud. Trycker på "INPUT" igen och tar "Komponent" då funkar ljud och ingen bild. Hur ska jag få ljudet med bilden...

hahavaffan
2010-08-18, 14:13
Då har du kopplat in ljudet på fel ingång, eller inte gjort nödvändig inställning i TVns menyer. Antingen har den en ingång för ljud, som man kan tilldela en viss bildingång, eller så har den en ljudingång för varje bildingång. Min Sony LCD har t.ex. 2xRCA för VGA-ingången, men en vanlig 3,5mm för ljudingång med HDMI. Så kolla vad du har för ingångar bak på TVn...

Klicken
2010-08-18, 14:20
Då har du kopplat in ljudet på fel ingång, eller inte gjort nödvändig inställning i TVns menyer. Antingen har den en ingång för ljud, som man kan tilldela en viss bildingång, eller så har den en ljudingång för varje bildingång. Min Sony LCD har t.ex. 2xRCA för VGA-ingången, men en vanlig 3,5mm för ljudingång med HDMI. Så kolla vad du har för ingångar bak på TVn...

Jag har Audio L R (där jag har kopplat nu), L/mono R, testat att koppla i alla hål i hela tvn, inget ljud även suttit i samtliga menyer på hela tvn och letat efter något. Ingenting nada det är dött.

Jag har även en utgång som heter Audio in (RGB/DVI). Som jag antar är mitt sista hopp och köpa en sån kabel

Klicken
2010-08-18, 14:34
Edit: Jag fick med en skiva till tvn som visade hur man ska koppla, då ska man ha ha en liknande 2x rca kabel men de två sladdarna ska in i datorn (L R) och den ensamma ska in i tvn (AUDIO IN RGB/DVI). Frågan är vad en sån kabel heter då min vanliga rca kabel L R inte passade i datorns utgångar.

hahavaffan
2010-08-18, 14:38
Då ska du ha en vanlig 3,5mm <-> 3,5mm troligen. Det är en sån jag har till min HDMI-ingång på TVn iaf.

Klicken
2010-08-18, 15:13
Då ska du ha en vanlig 3,5mm <-> 3,5mm troligen. Det är en sån jag har till min HDMI-ingång på TVn iaf.

Åkte ner till stan och köpte en sån. Blev det något ljud? Nej. Bra saker.

Klicken
2010-08-18, 17:58
Installerade nya drivrutiner och fixade lite inställningar, nu funkar det! :D

hahavaffan
2010-08-18, 18:52
Åkte ner till stan och köpte en sån. Blev det något ljud? Nej. Bra saker.Haha, whut. Men vad står det egentligen i instruktionsboken? På min Sony är det bara den ena HDMI-ingången som har kan ta emot externt ljud. Det står tydligt markerat med en pil från HDMI-ingången till ljudingången.

dared
2010-08-18, 20:19
Tjo. Har en ny dator som jag använt några gånger. Har funkat felfritt och har haft TVn som skärm via VGA. Hur som, idag när jag gick till träningen fungerade den helt normalt och jag lämnade den som den var. När jag kommer hem går skärmbilden rakt uppåt i en snabb takt och ersätts av en ny kopia av bildskärmen. På så sätt ser bildskärmen ut som ett vattenfall som går i motsatt riktning ungefär. Svårt och förklara bättre, men det går inte göra något då typ, annars funkar datorn förutom bildskärmen, lyckades logga in och random-klicka på en sporify låt som gick igång felfritt.

Har testat starta om några gånger och tagit bort VGA-sladden och satt tillbaka men ingeting fixar problemet. Ska försöka ta med burken till en polare för att se om det funkar på hans skärm, tror han både har VGA och HDMI så jag kan utesluta om det är skärmen, sladden eller grafikkortet. Skärmen (TV:n) funkar som vanlig tv fortfarande. Så verkar helt klart som grafikkortet spelar mig ett spratt, dock är datorn ny, funkat hittills och ingenting rördes när problemet uppstod.

Någon som varit med om liknande och som har några tips förutom testa på annan skärm och skicka tillbaka datorn??? Tveksamt om jag lyckas installera om grafikkortet med mitt problem, kanske kan tanka det från annan dator och hoppas att någon form av autoinstallation kommer igång efter 1 klick eller 2. Vet dock ej om detta kan hjälpa.

Tacksam för svar

Chaan
2010-08-18, 20:26
Låter som grafikkortet ballat ur. Det kan ge konstiga problem, som är helt utöver det normala, alltså det är inte buggar eller inställningar. Jag fick en bildskärm (desktop) som såg ut som ett | två centimeter brett när ett grafikkort gick sönder. Oandvändbart var det då och det är ingen mening med att laga det. Ritare kallas det tydligen, den hårdvara som drar upp bilden.

rQx
2010-08-18, 21:14
Har nog kommit in på det här problemet några gånger, men nu måste jag lösa det.

Köpte en D-link 615 för ett tag sedan. Har ett modem från Telia med en trådbunden router och en TeliaTV. Alltså två upptagna portar och två lediga.

Jag tänkte då koppla in den på en ledig port på modemet och köra den därifrån.
Gjorde jag detta fungerade inte Internet. Så jag tänkte att jag testar porten där den gamla routern satt, där är ju Internet garanterat. Inte heller nu fungerade Internet på min nya trådlösa router. Så jag fick helt enkelt koppla in den nya routern genom den gamla, och se där, då gick Internet. Så har jag kört i ett halvår men nu efter en formatering började det hända saker.

Min browser hänger sig och står bara och laddar kanske var tredje minut och detta varar i allt från 10sek till flera minuter. Helt ohanterbart att surfa på helt enkelt. Vad har jag då kommit fram till. Jo, jag kör ping från datorn mot en server och en ping från datorn till routern. De ligger hela tiden och svarar så datorn har uppenbarligen kontakt med router och internet. När browsern laggar fast så svarar den i de flesta fallen, men i några fall får den timeout.

Jag ser alltså att routern har kontakt med datorn. Då går jag in på browsern och skriver i router IP men kommer inte in. Det tyder jag som, ingen kontakt med routern?

Är det någon sorts nyuppkommen konflikt mellan mina routrar och IP adresser som ställer till det? Är det browsern? (jag har testat i chrome och IE, samma sak) Eller är det någon inställning i routern? Och hur ska jag kunna koppla min nya DIE 615 rakt till modemet? (detta kanske löser allt)

hahavaffan
2010-08-19, 09:58
Installerade Windows 7 Pro på tjejens Dell Inspiron 6400 från typ 2007. Både med Windows egna och Dells egna drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet så upplever vi sjukt instabil uppkoppling mot routern och därmed internet. Det funkar i fem minuter, sen dör det, och datorn har inte längre kontakt med routern, och sen minuten senare fungerar det igen. Fruktansvärt irriterande problem, som jag inte lyckades lösa.

Är det någon som haft liknande problem, och som löst det? Routern är en WRT54GL med DD-WRT. Några år gammal firmware visserligen, men det skall väl inte spela någon roll vilket OS man kör på datorn? Den funkade klockrent ihop med XP som hon hade innan.

Alfred Nobel
2010-08-19, 10:09
Är på jakt efter en adapter som kopplar mina hörlurar (grön och rosa; ljud och mikrofon) till USB. Tips?

hahavaffan
2010-08-19, 10:13
Är på jakt efter en adapter som kopplar mina hörlurar (grön och rosa; ljud och mikrofon) till USB. Tips?Det kräver ett USB-ljudkort vad jag vet. Men det finns billiga sådana. http://www.dustinhome.se/pd_5010091945.aspx kostar 93kr med studentkonto.

Chaan
2010-08-19, 12:06
Är det en bra idé att jorda prylars chassi in i jordledningen? Både chassit på min dator och stereo ger en massa statisk elektricitet i vissa lägen. Och tål kringutrustningen till datorn statisk elektricitet? I nuläget när jag känner med armbågen på datorns stålskal är det rejäl spänning och verkar bäst att ha kringutrustningen avstängd när den ansluts via USB. Men vad är det som verkligen är känsligt för statisk elektricitet och kan gå sönder? Om något? Stereon (metallchassi) fick jag en bra stöt av en gång. Så är det bra att jorda dem? T.ex. ta en jordad sladd och bara ansluta jordledningen (alltså tex ta bort de två strömstiften från sladden och bara behålla jordledningen) och sätta mellan chassina och jordat vägguttag?

King Grub
2010-08-19, 13:19
Datorn och annan utrustning skall vara anslutna till ett jordat uttag (majoriteten har det dock inte). Några andra åtgärder skall inte behöva göras. Man skall inte få stötar av chassit bara man nuddar det, om allt är som det skall med elektriciteten i huset/rummet.

forslund
2010-08-19, 13:34
Någon som har koll på vilken router som gäller idag för privatbruk?

Skall klara 100 mbit samt 802.11n.

Chaan
2010-08-19, 13:37
Kom på felet nu. Stereon har ju inte jordad sladd! Det var ju därför jag kom på idén att jorda chassit. Och den är ju ansluten till datorn och en massa annat.

King Grub
2010-08-19, 13:44
Någon som har koll på vilken router som gäller idag för privatbruk?

Skall klara 100 mbit samt 802.11n.

Jag har alltid föredragit Netgear. Har en WNDR3700 just nu och har bara positiva erfarenheter av den (den ersätts just nu av WNDR37AV, men det är samma innehåll, bara annat namn och kartong).

Många gillar D-Link, typ Dir-655 och 825, men jag tycker dom har sega interface, och inte är det bättre av att deras brandväggar inte klarar en stealth-check på Shields Up! I alla fall gjorde dom inte det för 1-2 år sedan med dåvarande firmware.

kalllee
2010-08-19, 14:17
När jag kopplar min HDMI kabel från datorn till tvn överförs både bild och ljud via den sladden, kan man på något sätt göra så att enbart bilden överförs? Vill hellre spela upp ljudet från datorn där jag har andra högtalare inkopplade.

Chaan
2010-08-19, 14:54
När jag kopplar min HDMI kabel från datorn till tvn överförs både bild och ljud via den sladden, kan man på något sätt göra så att enbart bilden överförs? Vill hellre spela upp ljudet från datorn där jag har andra högtalare inkopplade.

Varför slår du inte av ljudet på tv:n? Vad missar jag?

King Grub
2010-08-19, 15:28

Det gör du från Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound (eller motsvarande på ett svenskt Windows). Sätt rätt enhet som default.

Chaan
2010-08-19, 15:39
Eller i ljudkortets mjukvara.

King Grub
2010-08-19, 15:51
Känner det av tv:n? HDMI-kabeln till tv:n brukar gå från grafikkortet, inte ljudkortet.

Chaan
2010-08-19, 15:52
Var kommer ljudet ifrån då?

King Grub
2010-08-19, 15:55
Både Nvidia och ATI:s drivrutiner kommer med HDMI-stöd, även vad gäller ljud.

kalllee
2010-08-19, 16:08
Tack så mycket det fungerade :)

Chaan
2010-08-19, 16:12
Både Nvidia och ATI:s drivrutiner kommer med HDMI-stöd, även vad gäller ljud.

Så vadå det behövs inget ljudkort om man har ett sånt? I min ljudkortsprogramvara finns iaf funktionen slå på/stänga av HDMI-ljud och S/PDIF-ljud ut..

King Grub
2010-08-19, 16:42
Så vadå det behövs inget ljudkort om man har ett sånt? I min ljudkortsprogramvara finns iaf funktionen slå på/stänga av HDMI-ljud och S/PDIF-ljud ut..

Det behövs inget ljudkort om man använder HDMI via ljudkortet och använder TV:ns högtalare, nej.

För övrigt är det bara slöseri med pengar att köpa ett dedikerat ljudkort. Moderkortet har tillräckligt bra ljud i dag, om man inte håller på med professionellt ljudarbete.

Chaan
2010-08-19, 16:57
Det behövs inget ljudkort om man använder HDMI via grafikkortet och använder TV:ns högtalare, nej.

För övrigt är det bara slöseri med pengar att köpa ett dedikerat ljudkort. Moderkortet har tillräckligt bra ljud i dag, om man inte håller på med professionellt ljudarbete.

Jag har inte köpt något ljudkort till nya datorn än. 96kHz ljud ut inbyggt är mer än vad de flesta använder. Iofs skulle det behövas ännu mer - men det finns ju inga ställen att ladda upp ljudfiler som stödjer mer (utom FTP), tvärtom mindre. Och inga fysiska lagringsformer slog igenom som har detta ("HD-ljud") eller mer. (Formaten SACD och DVD-audio dog ju) Och HD-ljud är standard i hemmabio.

Så mjukvarumässigt ser jag ingen anledning att ha ett ljudkort nej - dock för att få andra ingångar och på framsidan av datorn...

Jarod
2010-08-20, 23:41
Episk video - nörd raid-kopplar 24st 256GB SSD.

http://www.wimp.com/samsungssds/

astrodog
2010-08-21, 00:03

Det är alltså RAID-0 med 24 st diskar? Antar de kör direkt med Windows inbyggda striping. Fint att det fungerar överhuvudtaget, finns nog inte många som gjort det tidigare.

Arf Pingvin
2010-08-22, 07:48
Jag har installerat windows 7 och ska jobba med gamla dokument som kräver vissa fonter. Helt okända fonter som Helvetica och Stencil (INTE Stencil Std Bold...). Hur får jag enklast tag i dessa och installerar dem?

KungFredda
2010-08-22, 09:53
Jag har installerat windows 7 och ska jobba med gamla dokument som kräver vissa fonter. Helt okända fonter som Helvetica och Stencil (INTE Stencil Std Bold...). Hur får jag enklast tag i dessa och installerar dem?

Antingen så kan du ju köpa dem från nån sida som säljer teckensnitt;
http://www.linotype.com/526/helvetica-family.html

eller så kan du ta på dig piratluvan o träbenet o pirata;
http://www.google.com/webhp#&q=thepiratebay%2Bfonts
http://isohunt.com/torrent_details/112568417/Helvetica?tab=summary

...eller så kör du en gratis-variant:
http://www.free-fonts.com/font/helvetica.html

För att installera dem sen så högerklickar du bara på det nedladdade teckensnittet och väljer Installera.
Du har inte kvar det gamla operativet någonstans då? För isf kan du ju bara kopiera teckensnitten därifrån :)

svennebanan
2010-08-22, 10:15

Billigt med 6TB SSD :)

astrodog
2010-08-22, 12:20

Helvetica är knappast okänd, används hipp som happ i Mac-världen ;)

astrodog
2010-08-22, 12:27
Billigt med 6TB SSD :)

Man blir lite sugen ändå... ;) Fast... härlig sannolikhet för fel det lär vara! Hade nog satt hälften/hälften RAID-0 sen RAID-1 på de två. Fast finns säkerligen smartare scheman, men har svårt att tänka mig någon hårdvara som stödjer det :P Kanske 6 st i fyra kluster med en smartare RAID på varje kluster, sen RAID-0 på dem. Då är vi nog uppe i minst 100 miljontals timmar om inte miljarder för MTBF. Typ några hundra livstider minst :D

Arf Pingvin
2010-08-22, 15:14
Antingen så kan du ju köpa dem från nån sida som säljer teckensnitt;
http://www.linotype.com/526/helvetica-family.html

eller så kan du ta på dig piratluvan o träbenet o pirata;
http://www.google.com/webhp#&q=thepiratebay%2Bfonts
http://isohunt.com/torrent_details/112568417/Helvetica?tab=summary

...eller så kör du en gratis-variant:
http://www.free-fonts.com/font/helvetica.html

För att installera dem sen så högerklickar du bara på det nedladdade teckensnittet och väljer Installera.
Du har inte kvar det gamla operativet någonstans då? För isf kan du ju bara kopiera teckensnitten därifrån :)

Tror systemdisken dog för nåt år sen, har ett gäng diskar som bara ligger och skräpar, vet knappt vad som är vad längre :)

Gratisvarianten säger ju att den inte hittar någon font :smash:

Arrr.

Helvetica är knappast okänd, används hipp som happ i Mac-världen ;)

Sarkasm från min sida där :thumbup:

Lelle Pelle
2010-08-24, 20:49
Jag köpte 4gb RAM idag som jag slängde in i datorn, efter detta installerade jag win 7 64-bit. När allt nu är klart står det dock att jag endast har 2gb RAM, när jag borde ha 6gb RAM.

Vad kan vara felet?

King Grub
2010-08-24, 20:53
Syns minnet i BIOS?

Lelle Pelle
2010-08-24, 20:57
Bra fråga, provade att starta om ett antal gånger men bilden där man kan gå in i BIOS vid uppstart är så snabb att jag inte hinner uppfatta vad jag ska trycka på(om jag ens hinner trycka).

Går det att komma in i BIOS på något annat sätt?

King Grub
2010-08-24, 20:58
Tryck Delete under uppstart.

Syns minnena inte i BIOS är det fel på dom, eller så är dom felaktigt istoppade.

KungFredda
2010-08-24, 20:59
Delete eller F2 är väl de vanligaste man ska trycka på för att komma in i bios. Bara starta om och mata på någon av knapparna o se om du kommer in :D

Lelle Pelle
2010-08-24, 21:06
Tackar, nu kom jag in i BIOS. Förstod ärligt inte mycket av det, men lyckades utläsa att minnet var 2024(tror jag det var) MB. Jag kollade även de minnen jag satt i datorn, och de verkar vara rätt installerade bredvid det redan existerande.

Måste man öppna åtkomsten till dem på något sätt?

King Grub
2010-08-24, 21:11
Kör -> msconfig

Under BOOT, välj Advanced Options. Se om Maximum memory är förbockad. Om så är fallet, ta bort det.

Ovanstående på svenska, om du har svenskt OS, förstås (jag använder engelskt, så jag vet inte vad det heter på svenska precist).

Lelle Pelle
2010-08-24, 21:15
Nehepp, det var inte förbockat. Det känns inte så troligt att de ska vara fel på 2/3 minnen i datorn, något måste jag ju göra fel.

King Grub
2010-08-24, 21:22
Jag tänkte fel ändå; om det bara syns 2GB i BIOS, finns det inget du kan göra i Windows för att få fram mer. Då ligger felet på hårdvarunivå eller i BIOS-inställningarna. I BIOS, leta reda på "memory remapping" och kontrollera att det är på.

Lelle Pelle
2010-08-24, 21:50
Hittar ej memory remapping. Hittade dock en rubrik som hette DIMM, vilket jag av någon anledning får för mig är de platser man kan stoppa in RAM-minnet i. Det fanns fyra enheter, precis som i datorn, men det var bara det som hade någon text under sig och det var just 20xxMB.

Får nästan ta och ringa och be om hjälp i butiken jag köpte det.

bustz0rz
2010-08-24, 21:53
Hallå. Har lite problem med en datorskärm som inte vill funka som den ska.

Skärmen sätts inte igång riktigt hela tiden, utan strömlampan står oftast bara och blinkar och så är det svart bild. Ibland är det bara att stänga av skärmen och vänta i några sekunder och sen sätta på den igen, och SEN trycka igång datorn för att få en bild.

Ibland när datorn har varit igång ett tag och man har lämnat datorn, så har skärmen stängts av och strömlampan står och blinkar. Då blir man tvungen att stänga av datorn på knappen, stänga av skärmen och vänta ett tag för att sedan starta skärmen igen och hoppas på att den sätts på ordentligt så att man sen kan sätta på datorn igen.
Ibland tar det skitlång tid för skärmen att börja funka ordentligt, då får man stänga av och sätta på den flera flera gånger.

Jag har ingen aning om hur det blev såhär. Det är inte min skärm och dator, men ägaren säger att det bara blev såhär..utan att något speciellt hände.

Någon som har en aning om vad som kan ha skett?

vicarious
2010-08-24, 22:05
Är på jakt efter ett program som kan konvertera .mts filer till något annat format så man kan editera klippen i ett videoredigeringsprogam som t ex Adobe Premiere eller Sony Vegas.

Hittar bara skit, brinner av *gah!*

Någon erfaren där ute som brukar konvertera .mts filer?

astrodog
2010-08-24, 22:19
Hittar ej memory remapping. Hittade dock en rubrik som hette DIMM, vilket jag av någon anledning får för mig är de platser man kan stoppa in RAM-minnet i. Det fanns fyra enheter, precis som i datorn, men det var bara det som hade någon text under sig och det var just 20xxMB.

Får nästan ta och ringa och be om hjälp i butiken jag köpte det.

Skriv ner modell på både moderkort och minnen så kanske någon vänlig själ kan hjälpa dig kolla upp ifall de är kompatibla. Skriv även upp modell för det minne som redan är installerat, om möjligt.

Ofta finns det speciella krav på hur minnen ska installeras, t.ex. parvis i vissa slottar. Har du fyra slottar (1,2,3,4) och idag har minnen i 1,2,3 så testa flytta 2,3 till 3,4 istället. Se till att de är av samma storlek.

För bäst information, konsultera din moderkortsmanual. Där står exakt vilka minnen som stöds och hur de ska installeras. Fast även om just din modell inte står med så stöds den sannolikt ändå. I sällsynta fall kan det behövas en uppgradering av moderkorts-firmwaren ("BIOS").

astrodog
2010-08-24, 22:23
Hallå. Har lite problem med en datorskärm som inte vill funka som den ska.

Skärmen sätts inte igång riktigt hela tiden, utan strömlampan står oftast bara och blinkar och så är det svart bild. Ibland är det bara att stänga av skärmen och vänta i några sekunder och sen sätta på den igen, och SEN trycka igång datorn för att få en bild.

Ibland när datorn har varit igång ett tag och man har lämnat datorn, så har skärmen stängts av och strömlampan står och blinkar. Då blir man tvungen att stänga av datorn på knappen, stänga av skärmen och vänta ett tag för att sedan starta skärmen igen och hoppas på att den sätts på ordentligt så att man sen kan sätta på datorn igen.
Ibland tar det skitlång tid för skärmen att börja funka ordentligt, då får man stänga av och sätta på den flera flera gånger.

Jag har ingen aning om hur det blev såhär. Det är inte min skärm och dator, men ägaren säger att det bara blev såhär..utan att något speciellt hände.

Någon som har en aning om vad som kan ha skett?

Finns ju i princip 3 möjligheter:

1) Fel på skärmen
2) Glapp i kontakten
3) Fel på grafikkortet

Det är bara att testa med andra delar en efter en och återkomma.

1 kan du utesluta genom att testa annan skärm.
2 kan du utesluta genom att testa annan video-sladd.

Har du uteslutit 1+2 så kan du anta att det är 3.

astrodog
2010-08-24, 22:27
Är på jakt efter ett program som kan konvertera .mts filer till något annat format så man kan editera klippen i ett videoredigeringsprogam som t ex Adobe Premiere eller Sony Vegas.

Hittar bara skit, brinner av *gah!*

Någon erfaren där ute som brukar konvertera .mts filer?

Sida angående formatet: http://www.fileinfo.com/extension/mts

High-definition MPEG Transport Stream video format, commonly called "AVCHD;" used by Sony, Panasonic, and other HD camcorders; based on the MPEG-2 transport stream and supports 720p and 1080i HD video formats.

AVCHD stands for "Advanced Video Codec High Definition." The format was jointly established by both Panasonic and Sony in 2006. MTS files can typically be opened and edited using the software included with Sony and Panasonic HD camcorders.

Har du testat TMPEG Encoder? http://www.tmpgenc.net/en/index.html

Det är asiatiskt i ursprung och särskilt specialiserat på allt från MPEG.

Lelle Pelle
2010-08-25, 07:57
Skriv ner modell på både moderkort och minnen så kanske någon vänlig själ kan hjälpa dig kolla upp ifall de är kompatibla. Skriv även upp modell för det minne som redan är installerat, om möjligt.

Ofta finns det speciella krav på hur minnen ska installeras, t.ex. parvis i vissa slottar. Har du fyra slottar (1,2,3,4) och idag har minnen i 1,2,3 så testa flytta 2,3 till 3,4 istället. Se till att de är av samma storlek.

För bäst information, konsultera din moderkortsmanual. Där står exakt vilka minnen som stöds och hur de ska installeras. Fast även om just din modell inte står med så stöds den sannolikt ändå. I sällsynta fall kan det behövas en uppgradering av moderkorts-firmwaren ("BIOS").

Då det är samma modell av RAM-minne som jag redan har i datorn måste de ju vara kompatibla.

Just nu sitter det 2GB RAM i varje slot, alltså totalt 8GB. Dock syns endast 2GB. Det jag ser sitter i antingen slot 2 eller 4.

Ska jag slänga in skrivan jag fixa med till moderkortet och göra någon uppdatering? Ladda hem drivrutin till moderkortet?

Jag tror att detta är det RAM-minne jag har och moderkortet, om det är till hjälp.

AD31333002GMU Original DDR3 2GB 1333MHz DDR3-1333

- GA-P55-UD3
Gigabyte GA-P55-UD3 P55 PCI-E Audio7.1
GbLAN 1394 Raid DDR3
S/N: SN093240091542

Pjotor
2010-08-25, 08:05
Prova att sätta i minnena ett i taget och se vad BIOS visar. Om alla är testade och fungerar på plats 1, upprepa med ett minne på plats 1 och sedan ett i plats 2, sedan 1+3 och så vidare.

Lelle Pelle
2010-08-25, 08:48
Ska datorn vara kopplad på något speciellt sätt när man stoppar i dem? Påslagen? Avslagen med ström på? strömkabel utdragen?

King Grub
2010-08-25, 09:00
Datorn skall inte vara på när man tar ut eller sätter i komponenter. Då är risken att det är det sista du gör med den datorn.

Lelle Pelle
2010-08-25, 09:14
Alltså ska jag göra som jag gjorde igår, dra ut alla kablar? Blev fundersam när jag läste på förpackning till RAM-minnet jag köpte, för där stod det att man skulle ha datorn avstängd, men strömmen på(om jag nu förstod det rätt).

amarth
2010-08-25, 11:11
Nån som vet vad felet kan vara när datorn inte hittar en extern hårddisk?

Köpte en för ett par dagar sedan för att flytta min musik från gamla laptoppen till den nya. Kopplade in den och allt funkade perfekt. Sen efter att ha överfört typ 5gb så la den bara av och datorn kunde sedan inte hitta den.

Har provat att ansluta den till 3 olika datorer men ingen hittar den.
Man tycker ju inte att en helt ny disk bara ska lägga av efter 10 minuters användande?

King Grub
2010-08-25, 12:01
Om ingen dator hittar den låter det som att den inte höll längre än så, helt enkelt.

Att något är nytt är ingen garanti för att det är helt. Det är ofta då felen visar sig, när någon börjar använda den.

Nible
2010-08-25, 12:32
Är lite inne på att köpa en bärbar dator för första gången eftersom min stationära kraschade för några dagar sedan. Priset bör ligga under 6000:-. Är just nu inne på antingen en Acer Aspire 5741G-434G som är nedsatt till 5390:- på elgiganten, eller en Packard Bell EasyNote TM85-JN-743NC från siba som går på 4990:-.

Vilken skulle ni ha valt och varför?

Tänker för det mesta använda datorn till att surfa men vill även ha en möjlighet att kunna lira något spel framåt vintern. Kommer att koppla in min plattskärm, mus och tangentbord när jag har den hemma, så det kanske underlättar om jag ska gibba något lite nyare spel framöver.

GymTT
2010-08-25, 18:20
Någon i hushållet har ordnat så varje hemsida i webläsaren är sjukt stor och upplösningen är inte densamma som tidigare. Hur ställer jag om detta till det jag hade tidigare?

Stort tack

Morrris
2010-08-25, 18:43
Ctrl+minus?

GymTT
2010-08-25, 18:47
Ctrl+minus?

Så enkelt var det, tack tack!

Lelle Pelle
2010-08-26, 07:09
Jag ber om ursäkt till er som bemödade er att svara på min tidigare fråga om RAM-minnet. Givetvis var det så enkelt att jag inte hade tryckt ner dem korrekt. De fastnade enkelt, men för att få ner dem alla the way var man tvungen att trycka rejält.

Men nu är de på plats och allt fungerar!:)

Scratch89
2010-08-26, 07:14
Är lite inne på att köpa en bärbar dator för första gången eftersom min stationära kraschade för några dagar sedan. Priset bör ligga under 6000:-. Är just nu inne på antingen en Acer Aspire 5741G-434G som är nedsatt till 5390:- på elgiganten, eller en Packard Bell EasyNote TM85-JN-743NC från siba som går på 4990:-.

Tänker för det mesta använda datorn till att surfa men vill även ha en möjlighet att kunna lira något spel framåt vintern. Kommer att koppla in min plattskärm, mus och tangentbord när jag har den hemma, så det kanske underlättar om jag ska gibba något lite nyare spel framöver.

Av dessa två så skulle jag välja Acer, även fast jag inte riktigt gillar det märket. Förövrigt är det sjukt hur snabbt priserna sjunker på datorer. Köpte ungefär samma komponenter, fast ingen ix-processor, och det gav jag 8000 för, för rätt exakt ett år sedan.

Scratch89
2010-08-26, 07:15
För övrigt undrar jag hur mycket pengar man behöver lägga på en dator idag för att den ska kunna stå sig hyfsat för framtiden. Jag tänkte att man kanske lägger 10k på datorn (extra för skärm då), får man bra grejer då? Datorer blir ju bara billigare och billigare, och när jag suttit och tittat så ligger de senaste grafikkorten på runt 1500-2000 kr, så det är ju billigare än sist jag var aktiv och intresserad.

krebbe
2010-08-26, 07:25
För övrigt undrar jag hur mycket pengar man behöver lägga på en dator idag för att den ska kunna stå sig hyfsat för framtiden. Jag tänkte att man kanske lägger 10k på datorn (extra för skärm då), får man bra grejer då? Datorer blir ju bara billigare och billigare, och när jag suttit och tittat så ligger de senaste grafikkorten på runt 1500-2000 kr, så det är ju billigare än sist jag var aktiv och intresserad.

För 10k får du en bra speldator som håller sig riktigt bra i 2 år, dugligt det sista året. Däremot kanske man inte skall förvänta sig att den håller mer än 3 år.

Detta är dock stationära vi pratar, så du kan ju alltid byta ut de svagaste komponenterna allt eftersom.

astrodog
2010-08-26, 07:33
Jag ber om ursäkt till er som bemödade er att svara på min tidigare fråga om RAM-minnet. Givetvis var det så enkelt att jag inte hade tryckt ner dem korrekt. De fastnade enkelt, men för att få ner dem alla the way var man tvungen att trycka rejält.

Men nu är de på plats och allt fungerar!:)

Det borde jag ha tänkt på :smash:

Scratch89
2010-08-26, 07:33
när jag var inne på Mediamarkt och tittade så fanns det hyggliga datorer för 8-10k, men även datorer för 17-18k. Jag tyckte inte att dessa var så mycket bättre än de billigare, så jag har svårt att motivera mig för att köpa dyrare än så. Att gå från 4 GB i ram till 6, och gå från 2 GB på grafikkortet till 3, och betala 7k mer är liksom inte riktigt värt det. Kanske om man har mycket pengar och vill vara värst.

Pinglan
2010-08-26, 07:38
Får man ställa musfrågor i denna tråden också ;) Jag chansar på det!

Min trådlösa mus (Logitech) har lagt av och jag har ingen aning om vad problemet är. Jag har provat att byta batteri (visst är det väl så att om den är igång med fungerande batterier så blinkar en liten röd lampa på ovansidan av musen?) Jag kan iofs inte minnas att den lampan har blinkat förut....

Jag har också provat att återskapa anslutningen (eller hur man ska uttrycka det) genom att trycka på connectknapparna på både musen och usb-grejen som man sätter i datorn.

Är den trasig tro? Jag har ett trådlöst tangentbord också men det fungerar som det ska.

HJELP?!

krebbe
2010-08-26, 07:38
när jag var inne på Mediamarkt och tittade så fanns det hyggliga datorer för 8-10k, men även datorer för 17-18k. Jag tyckte inte att dessa var så mycket bättre än de billigare, så jag har svårt att motivera mig för att köpa dyrare än så. Att gå från 4 GB i ram till 6, och gå från 2 GB på grafikkortet till 3, och betala 7k mer är liksom inte riktigt värt det. Kanske om man har mycket pengar och vill vara värst.

Bygg ihop med lösa komponenter för maximal prestanda/krona.

Scratch89
2010-08-26, 07:40
Bygg ihop med lösa komponenter för maximal prestanda/krona.

Det är jag också medveten om. ;)

Det jag menade med Mediamarkt-utläggningen var att efter en viss nivå så blir kvoten prestanda/krona inte särskilt hög.

Halldin
2010-08-26, 13:27
Min syster har fått någon skit på sin dator som hon inte får väck (jag har inte beskådat spektaklet själv utan har enbart försökt hjälpa henne över datorn).

Det hon råkade ut för hette "Antimalware Doctor". Hon hittade någon guide för att rensa bort det och lyckades med den uppgiften, lade även in Avast som hon kör dagligen utan att hitta något mer.

Problemen som kvarstår är att Internet Explorer inte fungerar (Firefox gör det dock), iTunes fungerar inte, MSN fungerar inte etc.

Vad kan man testa förutom en formatering?

Mr.Cosybear
2010-08-26, 13:33

Utan tvekan Acern då prestandaskillnaden är väldigt stor i min mening då du får en "bättre" processor samt ett dedikerat grafikkort

Grahn
2010-08-26, 13:34
Halldin: Den messar upp dina proxy inställningar har jag för mig( tror den pekar tebax på din egen dator eller ngt), fick hjälpa en poolare med just det där nyligen.

Jobbig pryl......

hahavaffan
2010-08-26, 13:38
Det är jag också medveten om. ;)

Det jag menade med Mediamarkt-utläggningen var att efter en viss nivå så blir kvoten prestanda/krona inte särskilt hög.Det är säkert skillnader som de flesta inte förstår sig på också. Ett vanligt moderkort går lös på 700-1000kr, ett med bättre kylning, högre överklockningskapacitet, fler portar och ingångar, bättre stöd för den senaste tekniken osv går på 1800-2500kr. Sen är det inte omöjligt att det sitter sämre minnen i en med 4gb, då det bör sitta ett jämnt antal med dividern 3 för att köra Triple-channel med DDR3 osv. Så en ökning på ynka 2GB kan medföra en mycket större skillnad egentligen. Sen är det långt ifrån enbart minnesmängden som gör skillnad för en dators prestanda, så för att avgöra om pengaskillnaden är värd prestandavinsten får man kolla upp lite fler saker.

Halldin
2010-08-26, 13:46
Halldin: Den messar upp dina proxy inställningar har jag för mig( tror den pekar tebax på din egen dator eller ngt), fick hjälpa en poolare med just det där nyligen.

Jobbig pryl......
Hur lyckades du lösa det?

Grahn
2010-08-26, 13:48
Hur lyckades du lösa det?

i IE internetinställningar->inställningar för lokalt nätverk

ta bort deras proxyinställning, du använder troligen inte någon proxy alls normalt.

Halldin
2010-08-26, 13:49
i IE internetinställningar->inställningar för lokalt nätverk

ta bort deras proxyinställning, du använder troligen inte någon proxy alls normalt.
IE är en sak, men det var tydligen även problem med att MSN och iTunes inte fungerar.

Grahn
2010-08-26, 13:50
IE är en sak, men det var tydligen även problem med att MSN och iTunes inte fungerar.

Tror de använder den inställningen med :)

Halldin
2010-08-26, 13:52
Tror de använder den inställningen med :)
Ålrajt, tackar. Skall be henne kolla opp det och återkomma!

Grahn
2010-08-26, 14:01
Ålrajt, tackar. Skall be henne kolla opp det och återkomma!

inga problem!

Lycka till :)

Nible
2010-08-26, 18:33
Av dessa två så skulle jag välja Acer, även fast jag inte riktigt gillar det märket. Förövrigt är det sjukt hur snabbt priserna sjunker på datorer. Köpte ungefär samma komponenter, fast ingen ix-processor, och det gav jag 8000 för, för rätt exakt ett år sedan.

Nu var det i o f s bara en slump att den var så billig; idag kostar den 7990:- igen eftersom kampanjen tog tydligen slut under natten.

Utan tvekan Acern då prestandaskillnaden är väldigt stor i min mening då du får en "bättre" processor samt ett dedikerat grafikkort

Nu står det dock mellan 3 nya modeller, alla från acer:
Acer Aspire AS5551G
Acer 5741G
Acer Aspire AS5738ZG

Priset på samtliga är runt 6000:-. Jag ser inga större skillnader på dessa, så därför vänder jag mig hit och undrar vilken ni hade föredragit.

Mr.Cosybear
2010-08-26, 18:38
Nu var det i o f s bara en slump att den var så billig; idag kostar den 7990:- igen eftersom kampanjen tog tydligen slut under natten.

Nu står det dock mellan 3 nya modeller, alla från acer:
Acer Aspire AS5551G
Acer 5741G
Acer Aspire AS5738ZG

Priset på samtliga är runt 6000:-. Jag ser inga större skillnader på dessa, så därför vänder jag mig hit och undrar vilken ni hade föredragit.

Du får nog skriva lite mer info än så, det finns flera varianter av de modellnummer du angett.

Ex: Acer Aspire 5738ZG-454G32Mn

Nible
2010-08-26, 19:06
Du får nog skriva lite mer info än så, det finns flera varianter av de modellnummer du angett.

Ex: Acer Aspire 5738ZG-454G32Mn

Vet inte hur mycket prisinfo osv. man får ge ut men här är lite mer info i alla fall:
Acer AS5741G - första länken på google
Acer Aspire AS5738ZG-454G32MNBB - första länken på google
Acer Aspire AS5551G-P324G64M - tredje länken

TcAnders
2010-08-26, 19:06
Har ett rätt stort problem måste jag säga, ska installera windows 7 på en bärbar dator i hemmet, närmare bestämt en Asus EEE... Kommer inte ihåg alla siffror men det är iaf en mini-pc.. Utan cd-läsare så jag försöker installera med hjälp av usb-minnet.

Har lyckats formatera och börjat installationen men när den väl vill starta om sig för första gången så startar installationen om från början. Den fortsätter alltså inte där den ska.

Hur gör jag?

Tack!

TcAnders
2010-08-26, 19:21
Har ett rätt stort problem måste jag säga, ska installera windows 7 på en bärbar dator i hemmet, närmare bestämt en Asus EEE... Kommer inte ihåg alla siffror men det är iaf en mini-pc.. Utan cd-läsare så jag försöker installera med hjälp av usb-minnet.

Har lyckats formatera och börjat installationen men när den väl vill starta om sig för första gången så startar installationen om från början. Den fortsätter alltså inte där den ska.

Hur gör jag?

Tack!

Edit: Löste sig!

Har en annan fundering, finns inte så många alternativ till upplösningen efter installationen men vill minnas att man kunde ha lite högre upplösning innan med XP, finns det något sätt att lösa det?

Tack!

Scratch89
2010-08-26, 19:32
Edit: Löste sig!

Har en annan fundering, finns inte så många alternativ till upplösningen efter installationen men vill minnas att man kunde ha lite högre upplösning innan med XP, finns det något sätt att lösa det?

Tack!

Testa att dra hem de senaste grafikkortsdrivrutinerna.

King Grub
2010-08-26, 19:32
Du måste installera korrekta drivrutiner för ditt grafikkort och ditt operativsystem.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us om du har ett NVIDIA-kort.

http://game.amd.com/it-it/drivers_catalyst.aspx om du har ett ATI-kort.

Mr.Cosybear
2010-08-26, 19:48
Vet inte hur mycket prisinfo osv. man får ge ut men här är lite mer info i alla fall:
Acer Aspire AS5738ZG-454G32MNBB - första länken på google

Den är lite tuff faktiskt, den i mitten ska du inte ta iallafall så bort med den direkt. Någon av dessa:

Denna har en märkbart bättre processor men sämre grafikkort och 1000kr dyrare.

Denna har en märkbart sämre processor men avsevärt mycket bättre grafikkort och 1000kr billigare.

Jag har faktiskt själv svårt att bestämma mig vilken jag skulle ta men det lutar faktiskt åt AS5551G då den ändå är 1000kr billigare, vilket ändå är en del.

Nible
2010-08-26, 20:47
Den är lite tuff faktiskt, den i mitten ska du inte ta iallafall så bort med den direkt. Någon av dessa:

Denna har en märkbart bättre processor men sämre grafikkort och 1000kr dyrare.

Denna har en märkbart sämre processor men avsevärt mycket bättre grafikkort och 1000kr billigare.

Jag har faktiskt själv svårt att bestämma mig vilken jag skulle ta men det lutar faktiskt åt AS5551G då den ändå är 1000kr billigare, vilket ändå är en del.

1000kr billigare än vilken? Av de länkar jag har besökt så har alla kostat ganska precis 6000kr.

Mr.Cosybear
2010-08-26, 21:04
1000kr billigare än vilken? Av de länkar jag har besökt så har alla kostat ganska precis 6000kr.

För mig kostar AS5741G - första länken på google 6990:-

Den andra 5995:-

Spiffy
2010-08-27, 08:45
Har för mig det var något inlägg här i tråden om program som fixar register, snabbar upp datorn, tweaker med mera. Men hittar inte det.
Någon som vet något sådant program som verkligen fungerar?

rooz
2010-08-27, 08:59
Fått Virus på Laptopen, och det är satans irriterande.

Vet inte vrf mitt Norton blockerade det från början, men det är ett fejkat Antivirus-program. Säger att det hittar massa hot men gör inget åt det. Men det gör Norton.

Firefox slutade fungera, eller webbläsaren överhuvudtaget.

Har aldrig behövt pyssla tidigare, så hur ska man gå tillväga?

hahavaffan
2010-08-27, 09:48
Fått Virus på Laptopen, och det är satans irriterande.

Vet inte vrf mitt Norton blockerade det från början, men det är ett fejkat Antivirus-program. Säger att det hittar massa hot men gör inget åt det. Men det gör Norton.

Firefox slutade fungera, eller webbläsaren överhuvudtaget.

Har aldrig behövt pyssla tidigare, så hur ska man gå tillväga?Usch, det är en av de mer jävliga sorterna. Någon har antagligen godkänt "You have viruses, your computer is unprotected. CLICK HERE TO PROTECT IT!!11" och så har skiten installerats. Har för mig att Malwarebytes ihop med Superantispyware och kanske nån speciellt process krävdes för att få väck skiten. Om du googlar på namnet på "antivirus"-virusets namn och typ remove så kanske du kan få mer exakt hjälp. Grub vet garanterat mer, men han kommer nog snart och styr upp :)

rooz
2010-08-27, 09:57
Det är det som är det läskiga. Laddade ner I-tunes, och då kom det upp:MrT:

(Från Appel's hemsida)

Ja, jag inväntar gruben:thumbup:

Pompere
2010-08-27, 10:04
Har tänkt köpa en ny dator till hösten, men känner mig helt lost bland alla olika datorer just nu. Därav vänder jag mig hit och ber hjälp från er!

Macbook pro är väldigt lockande, men det kostar nog liiite för mycket för mig. Så PC är väl det vi ska lägga fokus på.

Det enda jag gör med min dator är att kolla film/serier, surfar runt och chattar. Så det jag är ute efter är en dator som kan spela 720/1020/1080 (full HD) filmer utan några som helst problem.

Har en dator som laggar varje gång jag sätter på en 1020p film.. Vilket inte är roligt alls.

Priset på datorn får väl max stiga upp till 8-9'000 kr.

ELLER..

Ska man köpa en dator för en mindre peng (som inte har kraften att spela full HD filmer) och sedan köpa en multimedia-spelare vid sidan av (http://www.webhallen.com/hardvara/101928-western_digital_wd_tv_hd_live_mediaspelare)?

Vad tycker ni?

All hjälp uppskattas!

TcAnders
2010-08-27, 15:47
Testa att dra hem de senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Du måste installera korrekta drivrutiner för ditt grafikkort och ditt operativsystem.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us om du har ett NVIDIA-kort.

http://game.amd.com/it-it/drivers_catalyst.aspx om du har ett ATI-kort.

Har tagit hem dom senaste VGA-drivrutinerna från Asus hemsida, har kommit fram till att det är en Asus EEE 1005HA.
Men när dom ska installeras står det att jag har en nyare version installerad redan, så jag har inte installerat nåt ännu. Bör jag göra det endå?

Tack!

Jarod
2010-08-27, 16:13
Har för mig det var något inlägg här i tråden om program som fixar register, snabbar upp datorn, tweaker med mera. Men hittar inte det.
Någon som vet något sådant program som verkligen fungerar?

Tuneup Utilities. Funkar finfint!

r3mpuh
2010-08-27, 16:21
Har tänkt köpa en ny dator till hösten, men känner mig helt lost bland alla olika datorer just nu. Därav vänder jag mig hit och ber hjälp från er!

Macbook pro är väldigt lockande, men det kostar nog liiite för mycket för mig. Så PC är väl det vi ska lägga fokus på.

Det enda jag gör med min dator är att kolla film/serier, surfar runt och chattar. Så det jag är ute efter är en dator som kan spela 720/1020/1080 (full HD) filmer utan några som helst problem.

Har en dator som laggar varje gång jag sätter på en 1020p film.. Vilket inte är roligt alls.

ELLER..

Ska man köpa en dator för en mindre peng (som inte har kraften att spela full HD filmer) och sedan köpa en multimedia-spelare vid sidan av (http://www.webhallen.com/hardvara/101928-western_digital_wd_tv_hd_live_mediaspelare)?

Vad tycker ni?

All hjälp uppskattas!
Laptop eller stationär? ;)

hahavaffan
2010-08-27, 16:22
Laptop eller stationär? ;)Troligen laptop då han jämför med/väljer bort MacBook Pro :)

r3mpuh
2010-08-27, 16:32
Troligen laptop då han jämför med/väljer bort MacBook Pro :)Ja, men man vet aldrig. ;)

astrodog
2010-08-27, 18:53

ELLER..

Vad tycker ni?

All hjälp uppskattas!

Eller så kan du behålla din nuvarande dator och köpa till mediaspelaren? Köp öl och chips för resten av pengarna.

Pompere
2010-08-28, 22:49
Troligen laptop då han jämför med/väljer bort MacBook Pro :)
Oj, glömde skriva det. Men det är laptop som gäller.

Eller så kan du behålla din nuvarande dator och köpa till mediaspelaren? Köp öl och chips för resten av pengarna.

Min nuvarande dator är kass, så är stort behov av en ny bärbar.

Den stora frågan jag ställer mig är egentligen;

Köpa en "budget"dator + mediaspelare
ELLER..
"stek"dator o köra allt via den

Vad säger ni?
Som sagt.. Film/serier är allt jag gör med datorn.

r3mpuh
2010-08-28, 23:02
Oj, glömde skriva det. Men det är laptop som gäller.

Min nuvarande dator är kass, så är stort behov av en ny bärbar.

Den stora frågan jag ställer mig är egentligen;

Köpa en "budget"dator + mediaspelare
ELLER..
"stek"dator o köra allt via den

Vad säger ni?
Som sagt.. Film/serier är allt jag gör med datorn.
Kommer du koppla allt till en TV?

r3mpuh
2010-08-28, 23:10
Ifall du bor i närheten av Göteborg, Malmö eller Stockholm rekommenderar jag dig AC Ryan Playon! HD Mini för 799 kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578316 - Det kostar "endast" 39kr att hämta ut i deras hämtbutiker.

Pompere
2010-08-29, 09:37
Kommer du koppla allt till en TV?

Jo precis. Iaf när jag väl ska kolla på film. Annars använder jag datorskärmen.
Sen ljudet kopplar jag till ett ljudsystem (bose), vad för sladd behövs det då? (har riktigt dålig koll på detta)

Scratch89
2010-08-30, 16:52
Finns det någon nätbutik med bra priser där man kan använda sig av räntefri avbetalning, typ som på MediaMarkt? Har ett stort behov av ny dator, men kan inte punga ut runt 12 k i en klumpsumma för tillfället. Komplett och liknande har rätt så hög ränta. :/

Scratch89
2010-08-30, 17:03
Såhär står det på datorbutiken:

• Avbetalning 3 månader (0% ränta, uppläggningsavgift 90 SEK, aviavgift 30 SEK)
• Avbetalning 6 månader (0% ränta, uppläggningsavgift 180 SEK, aviavgift 30 SEK)
• Avbetalning 12 månader (0% ränta, uppläggningsavgift 270 SEK, aviavgift 30 SEK)

Men under så står det även:
Effektiv ränta vid köp om 10,000 kr med 0% ränta i 12 månader är 12,21 %.

Jag är ingen ekonom, så jag fattar inte. Om det är 0% ränta så borde det väl inte vara någon effektiv ränta? Eller tänker jag fel nu?

Nible
2010-08-30, 17:07
Behöver hjälp att få igång med stationära som kraschade för ett par dagar sedan. Hade rätt mycket program och internetflikar uppe när den helt plötsligt hängde sig så jag fick hålla in strömknappen för att få av den.

Nu när jag ska starta den så kommer jag förbi själva laddning av XP, men sedan blir skärmen svart/gråaktig och jag kommer ingenstans. Muspekaren går att röra men inte något mer. En sak jag tänkte på precis efter den krascha var att CPU:n var väldigt varm också, i alla fall om temperaturmätaren stämmer som kommer fram när man ska starta datorn.

Vill inte formatera den heller då jag har en hel del saker på den som jag gärna vill ha kvar.

Hur ska jag göra?

Scratch89
2010-08-30, 17:13
Behöver hjälp att få igång med stationära som kraschade för ett par dagar sedan. Hade rätt mycket program och internetflikar uppe när den helt plötsligt hängde sig så jag fick hålla in strömknappen för att få av den.

Nu när jag ska starta den så kommer jag förbi själva laddning av XP, men sedan blir skärmen svart/gråaktig och jag kommer ingenstans. Muspekaren går att röra men inte något mer. En sak jag tänkte på precis efter den krascha var att CPU:n var väldigt varm också, i alla fall om temperaturmätaren stämmer som kommer fram när man ska starta datorn.

Vill inte formatera den heller då jag har en hel del saker på den som jag gärna vill ha kvar.

Hur ska jag göra?
Kan du starta i felsäkert läge?

Nible
2010-08-30, 17:21
Kan du starta i felsäkert läge?

Hade det som alternativ precis efter att den hade kolat vippen, men nu får jag inte upp de valmöjligheterna. Tror jag försökte att göra det då utan vidare framgång.

Finns det någon möjlighet att göra det nu även fast jag inte får upp det som ett alternativ när jag startar den?

Mr.Cosybear
2010-08-30, 17:24

• Avbetalning 6 månader (0% ränta, uppläggningsavgift 180 SEK, aviavgift 30 SEK)
• Avbetalning 12 månader (0% ränta, uppläggningsavgift 270 SEK, aviavgift 30 SEK)

Jag är ingen ekonom, så jag fattar inte. Om det är 0% ränta så borde det väl inte vara någon effektiv ränta? Eller tänker jag fel nu?

Det är 0% ränta men i den effektiva räknas administrativa utgifter och annat som de hittar på :) Så du betalar 12% "ränta" i form av olika utgifter som avi osv.

Scratch89
2010-08-30, 17:25
Hamra F8 eller F5 under uppstarten.

Scratch89
2010-08-30, 17:26
Det är 0% ränta men i den effektiva räknas administrativa utgifter och annat som de hittar på :) Så du betalar 12% "ränta" i form av olika utgifter som avi osv.

Så det blir ändå en ränta? Säg att jag köper en dator för 12000, och betalar av på 12 månader.

Jag betalar då alltså 1000 kr i månaden, samt en aviavgift på 30 kr. Förutom uppläggningsavgiften på 270 kr, så tillkommer det alltså en extra kostnad? 12% av vad, förresten? Av det återstående beloppet, eller 12% av det jag betalar in?

capture
2010-08-30, 17:27

Tycker det låter märkligt. Det enda jag kan tänka på är att deras effektiva ränta är inkl uppläggningsavgift samt alla fakturaavgifter. Dock får jag trots det inte ihop det rent matematiskt.

Mr.Cosybear
2010-08-30, 17:30
Så det blir ändå en ränta? Säg att jag köper en dator för 12000, och betalar av på 12 månader.

Jag betalar då alltså 1000 kr i månaden, samt en aviavgift på 30 kr. Förutom uppläggningsavgiften på 270 kr, så tillkommer det alltså en extra kostnad? 12% av vad, förresten? Av det återstående beloppet, eller 12% av det jag betalar in?

För att förtydliga, det gäller hela året totalt inte per månad.
Du skrev 10 000 = 12% effektiv ränta. Du betalar alltså totalt under ett år tillbaka dessa 10 000 + 1200 i övriga avgifter. Total kostnad under året = 11200. Så dessa 1200 i "ränta" blir månadsvis 100kr.

Det jag har svårt att förstå är hur de fick fram 12% summan om du har en uppläggningsavift på 270kr och avikostnad på 360, vilket blir totalt 630kr i "ränta" per år.

EDIT: Detta uppfattar du korrekt "Jag betalar då alltså 1000 kr i månaden, samt en aviavgift på 30 kr. Förutom uppläggningsavgiften på 270 kr". Utöver detta ska det inte tillkomma extra kostnad enligt de avgifter du skrev ovan. Men som capture säger så går inte matten ihop, så de kan ha någon avgift "gömd".

Nible
2010-08-30, 17:38
Hamra F8 eller F5 under uppstarten.

Den gick igång när jag startade med felsäkert läge, men hur gör jag för att åtgärda problemet som är när jag inte startar med felsäkert läge? Det kommer inte upp vad som är fel på den.

Scratch89
2010-08-30, 17:42
Den gick igång när jag startade med felsäkert läge, men hur gör jag för att åtgärda problemet som är när jag inte startar med felsäkert läge? Det kommer inte upp vad som är fel på den.

Får du igång den i felsäkert läge så är det högst troligen inte ett hårdvaruproblem, och det är rätt skönt. Om du vet vilka processer som startas under normal uppstart så kan du ju testa en och en vilken det är som krånglar. Inte helt omöjligt att det är grafikkortsdrivrutinerna.

Nible
2010-08-30, 17:45
Får du igång den i felsäkert läge så är det högst troligen inte ett hårdvaruproblem, och det är rätt skönt. Om du vet vilka processer som startas under normal uppstart så kan du ju testa en och en vilken det är som krånglar. Inte helt omöjligt att det är grafikkortsdrivrutinerna.

Skulle en systemåterställning vara till någon nytta? Gjorde ju i o f s inget speciellt när den kraschade utan hade som sagt bara en massa program uppe.

Det är ingen superdator och den har krånglat en hel del tidigare.

Scratch89
2010-08-30, 17:46
Okej, jag börjar bli ordentligt sugen. är detta bra grejer för pengarna? Har tänkt att lägga runt 10 på dator, och 2-3 på skärm, totalt 13k eller så. Tangentbord, mus och operativsystem har jag redan. Från datorbutiken.com:

- Grundpaket "Intel iX" : Snyggt Antec Three Hundred chassi, 650W Corsair TX nätaggregat, Gigabyte GA-P55-UD2 moderkort med Intel P55 chipset samt DVD-brännare, 2 975:-
- Intel® Core i5 655 3.2GHz Dual-Core, 4MB, LGA1156, 2 090:-
- Minne : 8GB DDR3 PC3-12800 1600Mhz A-DATA/Corsair, 2020:-
- Hårddisk : 1TB 7200rpm 64MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital, 588:-
- Grafikkort : ATI HD 5850 1024MB GDDR5 DVI HDMI, 3 049:-

Totalt 10722:-. Jag har ingen aning om vad som är teh shizzle, så jag bara går på priset och vad som låter häftigt. :D

Scratch89
2010-08-30, 17:47
Skulle en systemåterställning vara till någon nytta?

Ja. Det är bara systemfilerna som ändras, så andra saker, typ filmer och sånt, kommer inte att försvinna.

Nible
2010-08-30, 17:52
Ja. Det är bara systemfilerna som ändras, så andra saker, typ filmer och sånt, kommer inte att försvinna.

Ok! Försöker med det då, återkommer om det inte fungerar.

Tack för hjälpen!

Edit; Samma fel fortfarande. Kommer förbi XP-laddningen och sen blir skärmen svart och det är endast muspekarna som syns. Några fler idéer på vad jag kan testa?

Nible
2010-08-30, 18:19
Använde den här guiden: http://support.microsoft.com/kb/310353/sv och efter steg 4 så kommer jag förbi "Välkommen" och fram till min bakgrundsbild men inga ikoner visas. Mysko...

bombenx
2010-08-30, 20:03
Hur får jag igång en dockningstation för minneskort på datorn? Sjävla uttaget är integrerat på datorn så det är inget externt. När jag stoppar i minneskortet så börjar en liten lampa lysa men datorn verkar inte hitta det för det ligger inte under "Den här datorn". Har för mig att den fungerade förut men efter en omformátering av datorn så funkar det icke. Help?

r3mpuh
2010-08-30, 20:36
Okej, jag börjar bli ordentligt sugen. är detta bra grejer för pengarna? Har tänkt att lägga runt 10 på dator, och 2-3 på skärm, totalt 13k eller så. Tangentbord, mus och operativsystem har jag redan. Från datorbutiken.com:

- Grundpaket "Intel iX" : Snyggt Antec Three Hundred chassi, 650W Corsair TX nätaggregat, Gigabyte GA-P55-UD2 moderkort med Intel P55 chipset samt DVD-brännare, 2 975:-
- Hårddisk : 1TB 7200rpm 64MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital, 588:-

Totalt 10722:-. Jag har ingen aning om vad som är teh shizzle, så jag bara går på priset och vad som låter häftigt. :D
lol, det märks. :)

Scratch89
2010-08-30, 20:47
lol, det märks. :)

Tack för ett jävligt givande inlägg.

Hur tycker du att man ska sätta ihop en dator för runt 8-10k exklusive skärm? Gärna från Datorbutiken eller DustinHome.

Olegh
2010-08-30, 20:58
Grejen är den att du är inte så fel ute egentligen.

Du vill ha en annan processor, en quad-core. Finns till ungefär samma pris men med något lägre klockfrekvenser per kärna.

Minnet är pra. Hårddisk, inte mycket att säga om. Grafikkort är utsökt, 5850 är mycket prisvärt. Alternativet är Nvidias GTX 460 för runt 2k. Något sämre, men inte mycket.
Chassit duger säkert, nätagg är bra. Moderkortet duger säkert, men jag skulle nog kika på Gigabytes UD3 med samma chipset.

Mr.Cosybear
2010-08-30, 21:03

Det första jag ser är att du ska byta processor, du ska välja i5 750 modellen vilket är en quad och bättre. Den är tom billigare än den du valt där. Sedan tycker jag personligen 8gb ram är hardcore, 4gb räcker. Sedan skulle jag också välja ett billigare grafikkort men det är för att jag sällan gillar att köpa highend :) Annars är det kortet du valt väldigt bra.

Kolla på dustinhome btw, genom en snabb överblick ser du ut att spara ett par hundralappar därifrån. "Säkrare" också eftersom DB nyligen konkade/startade om eller vad det nu var som hände med dem.

olander08
2010-08-30, 21:04

Ska du bygga den själv? Isåfall kan jag rekommendera datorn jag köpte för några veckor sedan: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Scratch89
2010-08-30, 21:11
Gött med bra svar!

Quadcore it is! Minnet känner jag är rätt vettigt; visst, 4 GB räcker nu, men jag uppdaterar mina datorer typ en gång var sjätte år, så jag vill ha lite att växa i. :D
Bra att grafikkortet är okej. Jag kände att det var mycket bang for the buck. Såg lite undersökningar att Nvidias kort var bättre, men de kostar ju mycket mer.

Olander: Din var ju lite dyrare. Vad är det som drar upp priset?

Mr.Cosybear
2010-08-30, 21:13
Gött med bra svar!

Quadcore it is! Minnet känner jag är rätt vettigt; visst, 4 GB räcker nu, men jag uppdaterar mina datorer typ en gång var sjätte år, så jag vill ha lite att växa i. :D
Bra att grafikkortet är okej. Jag kände att det var mycket bang for the buck. Såg lite undersökningar att Nvidias kort var bättre, men de kostar ju mycket mer.

Olander: Din var ju lite dyrare. Vad är det som drar upp priset?

I stort sett identiska förutom i7 processor vilket drar upp det. Allmänt dyrare också ser det ut att vara konstigt nog.

MagnusG
2010-08-30, 21:15

Hmm.. de mesta låter helt ok, men jag skulle göra 2 ändrigar.
1. Byta ut Intel i5 dual core mot en Intel i5 med 4 kärnor. Varför dual core, när man kan få 4 proppar för samma pris?
2. Byta ut ATI HD 5850 mot Nvidia GTX 460 med 1 GB RAM. Det kortet är både snabbare och billigare. Finns ett test --> här (http://www.idg.se/2.1085/1.336137/varldens-snabbaste-gtx-460-grafikkort/4) <--

Annars är de bara tuta och köra! :thumbup:

(obs.. det är MIN uppfattning om de hela)

Scratch89
2010-08-30, 21:24
Teh awesome. Ska bara vänta på att mitt studentkonto går igång på Dustinhome, sen kan man börja jämföra priser på riktigt!

Mr.Cosybear
2010-08-30, 21:27
Hmm.. de mesta låter helt ok, men jag skulle göra 2 ändrigar.
1. Byta ut Intel i5 dual core mot en Intel i5 med 4 kärnor. Varför dual core, när man kan få 4 proppar för samma pris?
2. Byta ut ATI HD 5850 mot Nvidia GTX 460 med 1 GB RAM. Det kortet är både snabbare och billigare. Finns ett test --> här (http://www.idg.se/2.1085/1.336137/varldens-snabbaste-gtx-460-grafikkort/4) <--

Annars är de bara tuta och köra! :thumbup:

(obs.. det är MIN uppfattning om de hela)

Håller inte med om att GTX 460 är snabbare än 5850 även om just det testet visar det. Förvånad över de stora skillnaderna mellan dem då dem reviews jag sett visat på en mycket mindre skillnad mellan dem. Dem är snarare jämlika med 5850n minimarginellt snabbare, men jag håller annars med om att kanske sikta på just det kortet då du sparar ca en tusenlapp för en väldigt liten skillnad i prestanda.

MagnusG
2010-08-30, 21:33
Håller inte med om att GTX 460 är snabbare än 5850 även om just det testet visar det. Förvånad över de stora skillnaderna mellan dem då dem reviews jag sett visat på en mycket mindre skillnad mellan dem. Dem är snarare jämlika med 5850n minimarginellt snabbare, men jag håller annars med om att kanske sikta på just det kortet då du sparar ca en tusenlapp för en väldigt liten skillnad i prestanda.

Ja jag kan inte säger mer än att jag läst EN test som visar att kortet är snabbare. Att poängtera (i just det testet) är att korten dom testat var överklockade ifrån fabrik, som förmodligen drar upp prestandan något.

Men om man bortser ifrån det så är kortet "likvärdigt" snabbt och 1000:- billigare. Så varför ska man INTE välja det?
Plus att överklockningsponentionalen är god. Vet inte hur det ligger till med det med HD 5850!?

Mr.Cosybear
2010-08-30, 21:39
Men om man bortser ifrån det så är kortet "likvärdigt" snabbt och 1000:- billigare. Så varför ska man INTE välja det?
Plus att överklockningsponentionalen är god. Vet inte hur det ligger till med det med HD 5850!?

Agreed. Har inte kommit upp i 5serien från amd så jag vet inte hur överklockningen ser ut men allt fler verkar överge nvidia nu så det kan ju antyda att de är bra.

svennebanan
2010-08-30, 21:50
Varför är IDE dyrare än SATA? :)

PiNG.
2010-08-30, 21:59
Varför är IDE dyrare än SATA? :)

Tillgång/efterfrågan?

Olegh
2010-08-30, 22:36
Som jag skrev innan, 5850 är ett lite bättre kort, sammantaget. Om skillnaden är värd 800-1000 spänn låter jag vara osagt, men jag hade nog valt ett GTX 460 1GB. Eller två.

Edit: Överklockning ger en pinne till för 460, men det är överkurs för det stora flertalet.

dared
2010-08-31, 12:20
Har ett viktigt Login/Lösenord auto-sparat på min gamla laptop medans jag har glömt bort vad lösen är. Finns det någon enkelt program som kan urskilja krypteringen av ett auto-sparat lösenord?

Spiffy
2010-08-31, 12:48
Får no signal när jag använder dvi-kabel. Men det funkar bra med vanliga analoga.
Grafikkortet är ett Geforce ENGT240 Silent.

I inställningarna i Nvidias kontrollpanel så står där anslutning VGA-datorbildskärm.
Men det går inte att ändra detta till digital.

Hur löser man detta?

dared
2010-08-31, 12:48
Har ett viktigt Login/Lösenord auto-sparat på min gamla laptop medans jag har glömt bort vad lösen är. Finns det någon enkelt program som kan urskilja krypteringen av ett auto-sparat lösenord?

Va inget, lyckades fixa.

Pompere
2010-08-31, 13:27
Någon som kan länka på några prisvärda laptops som klarar att spela 1020p/1080p (Full HD) filmer (nedtankande sådana)?

hahavaffan
2010-08-31, 15:32
Vad får folk 1020p ifrån? Aldrig stött på det.

Defqon
2010-08-31, 16:15
Dom blandar nog ihop 720p och 1080p

Pompere
2010-08-31, 18:19
720p/1080p då :)
Tips?

hahavaffan
2010-08-31, 19:52
Dom blandar nog ihop 720p och 1080pJaha, lol. Såg det i en annan tråd här, och ytterligare en gång på ett annat forum. Trodde jag missat nåt faktiskt :(

von huff
2010-08-31, 20:22
Fick lite problem idag.Mit användarkonto fick något fel,kom varningstriangler nere i vänstra hörnet och det kom nåt virusprogram som datorn föreslog att jag skulle ladda ner.Det kom hela tiden upp varningar och internet slutade funka.Jag loggade ut och gick in på fars användarkonto.Det kom även upp virusvarningar där men inte lika mycket och jag sökte upp en mapp som hette temporära internetfiler och där fanns en massa porr och underliga bilder.Jag raderade allt skit, raderade även mitt användarkonto så hoppas det funkar nu=/

Defqon
2010-08-31, 20:23
Dom flesta borde klara det nuförtiden. Satsa på en schysste processor samt ett hyffsat grafikkort, det finns ett program som jag (glömt namnet på) som dirigerar lite av processorn belastning till grafikkortet vid uppspelning av HD film.

Pompere
2010-08-31, 20:42
Dom flesta borde klara det nuförtiden. Satsa på en schysste processor samt ett hyffsat grafikkort, det finns ett program som jag (glömt namnet på) som dirigerar lite av processorn belastning till grafikkortet vid uppspelning av HD film.

Du måste ha i åtanke på oss okunniga. Vad är en "schysst" processor? Vad är ett "hyffsat" grafikkort?

Vore jättesnällt om du länkade ett par laptops som klarar av HD-filmer.

Defqon
2010-08-31, 20:46
Du måste ha i åtanke på oss okunniga. Vad är en "schysst" processor? Vad är ett "hyffsat" grafikkort?

Säg hur mycket du tänkt lägga ut så ska jag se vad jag kan hitta

MagnusG
2010-08-31, 21:29
Fick lite problem idag.Mit användarkonto fick något fel,kom varningstriangler nere i vänstra hörnet och det kom nåt virusprogram som datorn föreslog att jag skulle ladda ner.Det kom hela tiden upp varningar och internet slutade funka.Jag loggade ut och gick in på fars användarkonto.Det kom även upp virusvarningar där men inte lika mycket och jag sökte upp en mapp som hette temporära internetfiler och där fanns en massa porr och underliga bilder.Jag raderade allt skit, raderade även mitt användarkonto så hoppas det funkar nu=/

Virus kallas de :(

Min rekommendation:

1. Ladda ned Malwarebytes (http://www.malwarebytes.org/), installera och uppdatera.
2. Dra ur ethernetkabeln och kör programmet. Tror du måste köra det på alla konton du har på datorn.
3. När den är klar, starta om datorn och kör den igen för att se om något är kvar.

Under hela akten, håll tummarna och hoppas på de bästa!

Scratch89
2010-08-31, 22:07

En dator för runt 6k eller så, kan med rätt valda komponenter spela upp allting riktigt bra. Jag köpte en laptop i höstas för 8k, och den klarar av "riktig" bluray. Vet inte om det påverkar prestandan (eller om det är förstärkaren/whatever som tar över, jag är teknisk idiot för det mesta), men det funkar även felfritt att dra upp det på en större skärm, typ min TV-skärm på 42 tum. Har även spelat på den utan något som helst lagg.

Pompere
2010-08-31, 22:58
Säg hur mycket du tänkt lägga ut så ska jag se vad jag kan hitta

6-9k hade jag tänkt mig.
Men om man kan köpa en laptop för en mindre peng så skadar det inte. Enda kravet jag har på datorn är att den ska kunna lira full HD filmer utan problem.

En dator för runt 6k eller så, kan med rätt valda komponenter spela upp allting riktigt bra. Jag köpte en laptop i höstas för 8k, och den klarar av "riktig" bluray. Vet inte om det påverkar prestandan (eller om det är förstärkaren/whatever som tar över, jag är teknisk idiot för det mesta), men det funkar även felfritt att dra upp det på en större skärm, typ min TV-skärm på 42 tum. Har även spelat på den utan något som helst lagg.

Ungefär den prisklassen jag hade tänkt mig också.
Vad är "rätt valda kompenenter" då? Ifall man ska va lite specifik. Du snackar med en 70% teknisk idiot här med :P
Vad hette den datorn du köpte? Länk?

Scratch89
2010-08-31, 23:10
Jag köpte en HP Pavilion DV6-1240, men de verkar ha utgått nu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455300

Det finns en liknande, uppgraderad modell, HP Pavilion DV6-2155EO, som kostar ungefär som min gjorde då, men med betydligt bättre processor och sådär.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=536367

Det här är en trevlig dator till ett bra pris också.
http://www.webhallen.com/hardvara/107635-asus_x52jr-sx078v-core_i3_330m-4gb-500gb-15.6_tft-ati_hd5470-bt-dvdrw-win7_hp

Notera att du inte kan spela Full-HD på någon laptop om du inte kopplar det till en större skärm som klarar Full-HD, helt enkelt för att skärmarna är för små och inte klarar den upplösningen (men hårdvaran gör det).

martikainen
2010-09-01, 07:03
Tilläggas att det inte krävs så värst mycket för att spela full-hd, jag har en mini-pc med ett zotac moderkort, den har en ATOM 330 processor på sig på 1.6ghz (väldigt klen mao)
Det man gör nu är att använda rätt drivrutiner så att videoprogrammen använder det inbyggda grafikkortet på moderkortet för att avkoda filmen. Voila så har man 1080p som lirar på en dator för mindre än 3000kr.

krellik
2010-09-01, 10:09
Fått hem min Asrock htpc just nu, håller på att installera XP just nu.

Men undrar vilka filmspelare är det som gäller? Och ska man dra ner något codec paket eller inte?

Behöver nån spelare som grejjar graffikkorts avkodning eller vad det heter. Duger media player classic home cinema eller behöver jag något biffigare?

King Grub
2010-09-01, 10:15
MPC Home Cinema klarar det utmärkt, om ditt grafikkort och dess drivrutiner gör det. Det är mer det det hänger på än mediaspelaren.

krellik
2010-09-01, 10:23
Underbart tack, grafikkortet och drivrutinerna borde förhoppningsvis klara det eftersom det är en liten htpc specialbygd för att köra full hd på.

Hoppas det är så smidigt i verkligheten också när väl hårddisken är formaterad och xp är inkört... ...

King Grub
2010-09-01, 10:24
Får väl tillägga att Windows 7 är bättre på det än XP. XP är döende, och man utvecklar inte direkt drivrutiner på samma sätt till XP.

krellik
2010-09-01, 10:25
Får väl tillägga att Windows 7 är bättre på det än XP.

Har bara XP just nu:(

Vi får se om det funkar som det ska, annars får jag slänga iväg en beställning på windows 7 senare idag...

PowPow
2010-09-01, 10:29
Jag kör Asrock med MPC HC i Windows 7. Funkar fint iaf.

frambogir
2010-09-01, 11:29
Jag dual bootar min Acer Aspire revo, även den en ionbaserad dator. Win7 och XBMC körs på den.
XBMC för film och tv-serier, Windows till allt annat.

MagnusG
2010-09-01, 11:55
Jag kör Asrock med MPC HC i Windows XP. Funkar fint iaf.

edit: Även VLC-player har stöd för GPU acc video nu för tiden!

krellik
2010-09-01, 13:24
Argh jag blir tokig på den här Asrocken!

Hur fan får jag upp allt i stor storlek nog för att synas från soffan?

Och hur får jag ljud genom stereon, ljud drivrutinerna ska vara inkörda men det går inte något genom hdmi sladden till stereon...?

krellik
2010-09-01, 14:28
Argh jag blir tokig på den här Asrocken!

Hur fan får jag upp allt i stor storlek nog för att synas från soffan?

Och hur får jag ljud genom stereon, ljud drivrutinerna ska vara inkörda men det går inte något genom hdmi sladden till stereon...?

Dragit upp hdmi sladden till tvn och dragit upp volymen på den men det kommer inget ljud... Alltså måste drivrutinerna man fick med på dvdn inte fungera?

krellik
2010-09-01, 15:05
Hade ju varit nice att kunnat redigera poster nu, för jävlar vad man spammar men det kan inte hjälpas.

Fick igång ljudet när jag bytte till nvidia high definition som spelare, men var kommer det här realtek som var standardval in i bilden, blir det nvidia automatiskt när man ska köra genom hdmi och är det optimalt eller är det kasst?

PowPow
2010-09-01, 15:16
Hade ju varit nice att kunnat redigera poster nu, för jävlar vad man spammar men det kan inte hjälpas.

Fick igång ljudet när jag bytte till nvidia high definition som spelare, men var kommer det här realtek som var standardval in i bilden, blir det nvidia automatiskt när man ska köra genom hdmi och är det optimalt eller är det kasst?

realtek är den analoga 3,5 mm utgången. nvidia är den digitala hdmi-utgången. Ska du alltid ha ljudet via hdmi så sätt bara nvidia som standard, så har du ljudet där.

Angående "storleken" du nämnde längre upp.. menar du att du vill sänka upplösningen eller? Högerklicka på skrivbordet i så fall. Egenskaper. Fast det känns ju inte rätt (=

krellik
2010-09-01, 15:29
Angående "storleken" du nämnde längre upp.. menar du att du vill sänka upplösningen eller? Högerklicka på skrivbordet i så fall. Egenskaper. Fast det känns ju inte rätt (=

Äh jag är lite dum i huvudet och rör ihop hur stora de olika upplössningarna är, ibland är jag inte så smart. Kunde sänka upplösningen och det gick att se helt plötsligt, skulle vilja sänka ytterligare lite ner till 1080 vilket skulle kännas mer logiskt och göra det ytterligare lite enklare att se men det ligger mitt emellan så att säga...

Scratch89
2010-09-01, 16:04
Det finns lite trevliga inställningar som man kan fixa, som gör att man kan ha två olika upplösningar som man bara genom ett knapptryck kan ändra mellan. Rätt gött att surfa i, säg, 1280x1024, men glo på HD-grejer i 1920xvaddetnuär.

Ignatius72
2010-09-01, 16:41
Hur gör jag hyperlänkar i entourage?

krellik
2010-09-01, 17:48
Det finns lite trevliga inställningar som man kan fixa, som gör att man kan ha två olika upplösningar som man bara genom ett knapptryck kan ändra mellan. Rätt gött att surfa i, säg, 1280x1024, men glo på HD-grejer i 1920xvaddetnuär.

Det lät trevligt!:) Berätta mer!

PowPow
2010-09-01, 18:40
Det lät trevligt!:) Berätta mer!

Ett annat alternativ, som jag föredrar iaf, är att jobba med zoomen bara när man surfar. ctrl+scroll upp/ner. Istället för att jobb med massa udda upplösningar. Då slipper man förstora adressfält och annat som man (jag) egentligen inte vill ha större.

Nible
2010-09-02, 16:03
Använde den här guiden: http://support.microsoft.com/kb/310353/sv och efter steg 4 så kommer jag förbi "Välkommen" och fram till min bakgrundsbild men inga ikoner visas. Mysko...

Någon som har några idéer på vad jag kan göra? Orkar inte formatera datorn då jag ändå får en ny om ett par veckor.

bb X
2010-09-02, 20:26
Får en riktigt störande pop up "Är du säker på att du vill fortsätta surfa på <hemsida>" var femte minut eller något, ibland oftare, måste dessutom klicka ok/nej hela tiden, hur får jag bort den? Spelar fan inte roll vilken sida jag är på heller, den bara kommer.

http://imgur.com/Fzgxs.png

Nu fick jag den på bild =)

olander08
2010-09-02, 23:43
Jag behöver ett nytt batteri till min dell xps 1530. På dells hemsida har de endast 6-cell, och jag vill ha 9-cells. 6-cells batteriet kostar 1.3k på dells hemsida, medan jag hittar detta 9-cells batteri på ebay for 500kr inkl. frakt (http://viewitem.eim.ebay.se/Battery_for_Dell_1530_XPS_M1530_TK330_9_Cell_7200m Ah_UK/290470167368/item). Varför så billigt på ebay och kommer det fungera i min laptop?

Mr.Cosybear
2010-09-03, 00:15
Jag behöver ett nytt batteri till min dell xps 1530. På dells hemsida har de endast 6-cell, och jag vill ha 9-cells. 6-cells batteriet kostar 1.3k på dells hemsida, medan jag hittar detta 9-cells batteri på ebay for 500kr inkl. frakt (http://viewitem.eim.ebay.se/Battery_for_Dell_1530_XPS_M1530_TK330_9_Cell_7200m Ah_UK/290470167368/item). Varför så billigt på ebay och kommer det fungera i min laptop?

Det är med stor sannolikhet inte ett "orginalbatteri" från Dell utan en asiatisk "piratkopia". Mao, den saknar dellmärket :) Men sedan säger vissa att dessa är mindre säkra och av sämre kvalite (livslängden), men det vet jag inte så jätte mycket om. Men funkar gör dem.

Pompere
2010-09-03, 10:26
Jag köpte en HP Pavilion DV6-1240, men de verkar ha utgått nu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455300

Det finns en liknande, uppgraderad modell, HP Pavilion DV6-2155EO, som kostar ungefär som min gjorde då, men med betydligt bättre processor och sådär.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=536367

Det här är en trevlig dator till ett bra pris också.
http://www.webhallen.com/hardvara/107635-asus_x52jr-sx078v-core_i3_330m-4gb-500gb-15.6_tft-ati_hd5470-bt-dvdrw-win7_hp

Notera att du inte kan spela Full-HD på någon laptop om du inte kopplar det till en större skärm som klarar Full-HD, helt enkelt för att skärmarna är för små och inte klarar den upplösningen (men hårdvaran gör det).

Tilläggas att det inte krävs så värst mycket för att spela full-hd, jag har en mini-pc med ett zotac moderkort, den har en ATOM 330 processor på sig på 1.6ghz (väldigt klen mao)
Det man gör nu är att använda rätt drivrutiner så att videoprogrammen använder det inbyggda grafikkortet på moderkortet för att avkoda filmen. Voila så har man 1080p som lirar på en dator för mindre än 3000kr.

Tack för tipsen!
Nu vet jag någorlunda vad som krävs för att min framtida dator ska kunna köra full-HD filmer.

Men om man ska vara riktigt petig.. Vad är det egentligen som gör att datorn kan spela full-HD filmer? minimum processor/RAM-minne/grafikkort osv?

oath5
2010-09-04, 01:56
Datorn frös till och jag startade om den. Helt plötsligt hade USB-portarna samt ljudkortet slutat fungera.

Ljudkortet fixade jag genom att avinstallera drivrutinerna i Enhetshanteraren. USB portarna däremot vill inte funka. Har testat att avinstallera osv osv. Kommer bara upp "Okänd enhet" blabla enheten har installerats men fungerar inte som den ska. Kvittar vad jag stoppar i USBportarna (möss, usbminne osv).

Jag kollade i BIOS och allt är aktiverat. Testade också att stänga av energisparfunktionen som finns på usbportarna. Har testat att starta datorn med senast fungerande inställningar.

Har WinXP Pro SP3 och ett ASUS A8n-SLI Premium moderkort.

Någon som har varit med om liknande?

MasterChief
2010-09-04, 08:37
Jag kör Windows 7 och har ett litet problem som jag inte lyckas lösa. Mina lösenord/användarnamn sparas inte "fullt ut". På vissa sidor måste jag fylla i användarnamnet och då plockar den fram lösenordet och på en del andra måste jag även fylla i lösenordet. Jag har givetvis satt Explorer 8 att spara dessa uppgifter men trots det så är jag oftast utloggad från vissa sidor varje gång jag startar upp datorn. Det märkliga är att det är olika frekvens på olika sidor. Kolo kanske det händer en gång av 15 och andra sajter varje gång (tex Svenska Spel).

Idéer?

Scratch89
2010-09-04, 11:20
Men om man ska vara riktigt petig.. Vad är det egentligen som gör att datorn kan spela full-HD filmer? minimum processor/RAM-minne/grafikkort osv?

Det är svårt att svara på, för det beror mycket på codecs och liknande också. Men med de senaste codecsen så kanske det skulle räcka med de första tvåkärniga processorerna som kom ut för flera år sedan. Så ja, köper du en dator idag, så kan den spela full HD.

astrodog
2010-09-04, 12:19
Jag kör Windows 7 och har ett litet problem som jag inte lyckas lösa. Mina lösenord/användarnamn sparas inte "fullt ut". På vissa sidor måste jag fylla i användarnamnet och då plockar den fram lösenordet och på en del andra måste jag även fylla i lösenordet. Jag har givetvis satt Explorer 8 att spara dessa uppgifter men trots det så är jag oftast utloggad från vissa sidor varje gång jag startar upp datorn. Det märkliga är att det är olika frekvens på olika sidor. Kolo kanske det händer en gång av 15 och andra sajter varje gång (tex Svenska Spel).

Idéer?

Det är knappast ett mysterium, såhär funkar det:

Dina lösenord kan sparas i IE8, och det gör de alltid, om inte sajten använder någon metod för att undvika att den sparas. Det finns vissa standardiserade metoder, som i princip kan ses som en rekommendation till din browser att inte spara. Dessa kan oftast kringgås. Sedan finns det mer obskyra metoder, involverande t.ex. javascript, men där är ingen standard på det, och det finns inga bra sätt för browsern att komma runt.

Sedan så är ditt andra problem inloggningen. Dessa sparas med hjälp av en cookie. Här finns flera alternativ, men antingen så hanteras det som en session med några dagaras/veckors livslängd, eller så är det en mer persistent cookie där din inloggning direkt kopplad till ditt användarnamn sparas med lösenordet hashat. Kontenta: det är i princip upp till sajten att bestämma hur länge din inloggning är aktiv, ifall du inte har ställt in självmant att dina cookies ska tas bort.

Så det är inget du kan göra något åt egentligen.

astrodog
2010-09-04, 12:21
Datorn frös till och jag startade om den. Helt plötsligt hade USB-portarna samt ljudkortet slutat fungera.

Ljudkortet fixade jag genom att avinstallera drivrutinerna i Enhetshanteraren. USB portarna däremot vill inte funka. Har testat att avinstallera osv osv. Kommer bara upp "Okänd enhet" blabla enheten har installerats men fungerar inte som den ska. Kvittar vad jag stoppar i USBportarna (möss, usbminne osv).

Jag kollade i BIOS och allt är aktiverat. Testade också att stänga av energisparfunktionen som finns på usbportarna. Har testat att starta datorn med senast fungerande inställningar.

Har WinXP Pro SP3 och ett ASUS A8n-SLI Premium moderkort.

Någon som har varit med om liknande?

Installera om moderkortsdrivrutinera. Hjälper inte det så testa boota med ett annat OS på t.ex. CD/DVD. Funkar inte USB där så får du köpa nytt moderkort. Men eftersom ljudet löste sig så tror jag inte det är moderkortet.

astrodog
2010-09-04, 12:34

Grafikkorten idag kan göra en stor del av jobbet och rentav hålla din CPU nere på bara några % medan du spelar filmen. Förr i tiden kunde man dock inte accelerera uppspelningen av vissa udda format, främst noterbart .mkv. Detta kan ha förändrats på senare tid, jag tror faktiskt det är så. Kan bero på både OS och grafikkort.

Alla processorer till PC som man kan köpa idag duger eftersom de inte står för så stor del av jobbet om du har ett bra grafikkort. Ifall du hade kört 1080p rakt av på CPUn så hade det kanske belastat en Core i5 med 10% kan man tippa, men det är hyfsat spekulativt.

Extra krav på RAM, kanske 70-80 Mb.

astrodog
2010-09-04, 12:37
Får en riktigt störande pop up "Är du säker på att du vill fortsätta surfa på <hemsida>" var femte minut eller något, ibland oftare, måste dessutom klicka ok/nej hela tiden, hur får jag bort den? Spelar fan inte roll vilken sida jag är på heller, den bara kommer.

http://imgur.com/Fzgxs.png

Nu fick jag den på bild =)

Kan vara att du har fått adware på datorn eller annat mög.

delta_mats
2010-09-04, 14:33
Är tämligen säker på att frågan ställts förr i den här tråden. Men orkar inte leta. Ska köpa ny skärm, vill ha en så stor skärm som möjligt till så lågt pris som möjligt. Kommer inte användas till bildprogram eller spel utan bara för att surfa lite och skriva på. Vilka ska jag titta på? Helst över 20" i alla fall. Budget runt 2 lök. Får man något vettigt för de pengarna?

olander08
2010-09-04, 14:57
Är tämligen säker på att frågan ställts förr i den här tråden. Men orkar inte leta. Ska köpa ny skärm, vill ha en så stor skärm som möjligt till så lågt pris som möjligt. Kommer inte användas till bildprogram eller spel utan bara för att surfa lite och skriva på. Vilka ska jag titta på? Helst över 20" i alla fall. Budget runt 2 lök. Får man något vettigt för de pengarna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710

gg

astrodog
2010-09-04, 15:17

Prisjakt, sortera efter popularitet (Rank). Hittar alltid mina produkter bland topp-5.

delta_mats
2010-09-04, 16:36
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710

gg

Den var stor och billig.

MasterChief
2010-09-04, 19:25
Det är knappast ett mysterium, såhär funkar det:

Dina lösenord kan sparas i IE8, och det gör de alltid, om inte sajten använder någon metod för att undvika att den sparas. Det finns vissa standardiserade metoder, som i princip kan ses som en rekommendation till din browser att inte spara. Dessa kan oftast kringgås. Sedan finns det mer obskyra metoder, involverande t.ex. javascript, men där är ingen standard på det, och det finns inga bra sätt för browsern att komma runt.

Sedan så är ditt andra problem inloggningen. Dessa sparas med hjälp av en cookie. Här finns flera alternativ, men antingen så hanteras det som en session med några dagaras/veckors livslängd, eller så är det en mer persistent cookie där din inloggning direkt kopplad till ditt användarnamn sparas med lösenordet hashat. Kontenta: det är i princip upp till sajten att bestämma hur länge din inloggning är aktiv, ifall du inte har ställt in självmant att dina cookies ska tas bort.

Så det är inget du kan göra något åt egentligen.

Tack för utförligt svar! :)

MagnusG
2010-09-06, 08:59
Tack för utförligt svar! :)

Har också märkt att vissa sidor sparar lösenorden så länge du INTE loggar ut ifrån sida. Dvs varje gång du avslutat din "affär" på den sida du vill ha kvar lösenordet på, stäng bara sidan då istället för att trycka på logga ut.

Annars kan jag inte annat än hålla med föregående talare :)

ps. Finns program att ladda ned som kan hålla koll på dina inlogg och lösenord och fylla i dessa per automatik. Use almighty google here if this is what you wish.

Snobbe
2010-09-06, 20:27
Har lite problem enda sen jag bytte ut min VGA kabel från skärmen till en DVI eftersom det skulle vara bättre så har jag fått streck i slutet av typ skärmen lr vad ma nska säga. Tex i mafia2 fick jag det precis i kanten av skärmen som att den glömmer o uppdatera den delen typ? tex om det var vitt där så stannar det kvar o uppdateras inte som det ska. Samma sak atm när ja tittar på film i fullscreen me mediaplayerclassic så blir slutet nu slutar ju den typ mitt i skärmen för att de e svarta kanter pga widescreen så det är ju inte bara i kanten det blir så fattar ej varför.....

Sherman
2010-09-06, 20:27
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/WindowsDef.jpg

Det här problemet får jag varje gång jag startar datorn (Windows Vista). Klickar på att ta bort det men det verkar komma tillbaka.

Har även problem med att ibland öppnas det flikar i firefox när jag surfar. I flikarna så bläddras det runt olika sidor med reklam.

Sen ett sista problem jag har är att ibland stängs olika windows värdeprocesser ner (de har slutat fungera står det).

Någon som haft något liknande?

Har scannat med Malwarebytes' Anti-Malware och ESET online scanner. Även städat med CCleaner utan problem.

:confused:

King Grub
2010-09-06, 20:30
Du har uppenbarligen en trojan på datorn som programmen du scannat med inte är kapabla att hitta eller ta bort.

Prova Hitman Pro.

http://www.surfright.nl/en/hitmanpro

Det har högst detection rate av alla.

Tuniz
2010-09-06, 21:14
har 2 problem med min laptop.

Ägen en VAIO VGN-FW11M och har haft den i 1.5-2 år, nöjd men den men de senaste månaderna har den börjat bli väldigt varm efter några timmars användande, såpass varm att handflatorna svettas och det blivit märken från där jag har mina handflator :D. Laddaren är även också rätt varm (använder den typ som stationär, alltid laddaren i datorn),

Fråga 1: misstänker att fläktarna kan vara igenproppade / den är full med damm /skit, kan detta stämma? Enkelt att skruva isär den och rengöra?

Fråga 2: kan man byta skalet vid tangentbordet? inte så vacker med färg som lossnat vid VAIO loggan samt mörkare ytor där händerna vilat. Kostar detta mycket?

Tack på förhand ^^

King Grub
2010-09-06, 21:15
Har du inte rengjort fläktarna och kylflänsarna på 2 år, törs jag lova att du har en otrevlig upptäckt som väntar dig därinne.

Hur lätt eller svårt det är att öppna den modellen kan jag dock inte svara på.

Tuniz
2010-09-06, 21:21
Tack för snabbt svar ^^

hittade detta när jag surfade efter skal till VAIOn...

"Sony kallar nu tillbaka 535 000 datorer från VAIO CW- och F-serien. (tillverkade efter januari månad) Datorerna kan bli starkt överhettade och därigenom smälta sig själv eller smälta hud som vidrör den. Sony säger att felet beror på ett mjukvarufel och att det ska vara lätt att fixa. Kunder kan ladda ner en patch som ska fixa problemet, om man inte skulle vilja göra det så kan Sony hämta datorn och sedan fixa felet. Enligt WSJ så finns 103 000 av de 535 000 datorerna här i Europa."

nu var det förvisso ett tag sen jag köpte min dator (detta postades i Juni -10), kanske kan man skylla på detta och få ett gratis nytt skal av VAIO? :D

Sherman
2010-09-06, 21:34
Du har uppenbarligen en trojan på datorn som programmen du scannat med inte är kapabla att hitta eller ta bort.

Prova Hitman Pro.

http://www.surfright.nl/en/hitmanpro

Det har högst detection rate av alla.

Tack Grub det verkar funka! :thumbup:

Snobbe
2010-09-06, 22:27
Har lite problem enda sen jag bytte ut min VGA kabel från skärmen till en DVI eftersom det skulle vara bättre så har jag fått streck i slutet av typ skärmen lr vad ma nska säga. Tex i mafia2 fick jag det precis i kanten av skärmen som att den glömmer o uppdatera den delen typ? tex om det var vitt där så stannar det kvar o uppdateras inte som det ska. Samma sak atm när ja tittar på film i fullscreen me mediaplayerclassic så blir slutet nu slutar ju den typ mitt i skärmen för att de e svarta kanter pga widescreen så det är ju inte bara i kanten det blir så fattar ej varför.....

Ok kollat lite mer noga i program osv i VLC har jag inte problemet men i MPC har jag samt i SC2 har jag inte problemet men i mafia2 har jag... Vad är det som kan orsaka detta? Kom precis efter jag skaffade DVI sladd men borde ju inte va de om de orsakas i olika program.

King Grub
2010-09-07, 17:18
Det är inte bara vsync-problem? DVI är begränsat till 60 fps.

Snobbe
2010-09-07, 20:19
Det är inte bara vsync-problem? DVI är begränsat till 60 fps.

Ja ne de e inga såna streck man får av o stänga av vsync tex. utan de e på kanterna typ. i sc2 sitter ja me runt 300fps och har inga problem medansi mafia satt jag nog runt 60 om inte mindre. Då borde jag ju få mer problem i sc2 om de va vsync?

Herr Oberst
2010-09-08, 08:05
Nya minnen. Uppdatera resten också?
Har ett halvrisigt MSI K9VGM-V 1000MHz FSB
2gb ram
Athlon 64x2 dual 6000+
GF 8600GT

Lönt att lägga 1000:- på nya minnen eller bör man satsa på att uppgradera allt?
Behov:
HD-video och surf. Spelar väldigt sällan några krävande spel

amarth
2010-09-08, 15:11
Har problem med Facebook och (hot)mailen. Kommer knappt in på mailen.

Vad kan det bero på?
I övrigt fungerar internet bra och inga andra sidor krånglar.. Misstänker att det kan ha något att göra med att jag bytte till firefox, dock så uppstår problemen även numera i explorer..

Herr Oberst
2010-09-08, 16:32
Nya minnen. Uppdatera resten också?
Har ett halvrisigt MSI K9VGM-V 1000MHz FSB
2gb ram
Athlon 64x2 dual 6000+
GF 8600GT

Lönt att lägga 1000:- på nya minnen eller bör man satsa på att uppgradera allt?
Behov:
HD-video och surf. Spelar väldigt sällan några krävande spel

I are serious Bump!

Olegh
2010-09-08, 16:38
I are serious Bump!

Om du använder Vista/W7 kan nog 4GB istället för 2 ge en liten boost. I övrigt borde datorn räcka till för surf (gott och väl) och HD-uppspelning om du får till det med hårdvaruavkodningen (DXVA).

TcAnders
2010-09-08, 16:39
Har problem med mitt internet, det fungerar lite som det vill.
Har Windows 7 Ultimate 64-bit.

Problemet är som så att när jag startar datorn så är det ytterst sällan som jag har ett fungerande internet, jag får starta om datorn mellan en och tre gånger och då hoppar det igång.
Har rensat datorn med CCleaner och Superantispyware samt kört en vanlig viruskoll med avira.

Nån som har koll på vad felet kan vara?
Tack!

Herr Oberst
2010-09-08, 16:58
Om du använder Vista/W7 kan nog 4GB istället för 2 ge en liten boost. I övrigt borde datorn räcka till för surf (gott och väl) och HD-uppspelning om du får till det med hårdvaruavkodningen (DXVA).

Kör XP. Har fått hårdvaruproblem och gissar på att minnena spökar. Verkar som om maskinen behöver bli lite varm för att fungera. Vid varje ny uppstart blir det antingen automatisk avstängning/omstart utan start eller blåskärm. Efter 2-3 försök fungerar det som vanligt igen.

Sen oavsett vilket skulle det nog inte skada med lite mer minne. 2gb börjar kännas klent tycker jag

Pepparkakssmurfen
2010-09-09, 09:34
Måste installera om vista på en stationär Acerdator men hittar inte skivorna,vad gör man då?
Ligger vista kanske på hårddisken? Ladda ner vista mha win-serienumret?

Falle_
2010-09-09, 11:58
Börjar tappa tålamodet på min brännare. Ska bränna en backup och precis när jag har stoppat in skivan i läsaren så försvinner enheten. Den går alltså inte att hitta eller öppna och syn inte under "den här datorn". Har försökt att leta reda på ny mjukvara för att uppdatera den men det går inte eftersom den inte kan hitta själva disken. Den finns inte under enhetshanteraren och jag har testat att göra en systemåterställning. Konstiga är att den har gått att bränna på förut gjort precis likadant och nu är den så igen. Kanske får plocka ner den och kolla som jag gjorde sist så att alla kontakter sitter i. Dock har jag inte flyttat den så tycker att det hela är väldigt märkligt. Några råd?

KungFredda
2010-09-09, 12:15
Börjar tappa tålamodet på min brännare. Ska bränna en backup och precis när jag har stoppat in skivan i läsaren så försvinner enheten. Den går alltså inte att hitta eller öppna och syn inte under "den här datorn". Har försökt att leta reda på ny mjukvara för att uppdatera den men det går inte eftersom den inte kan hitta själva disken. Den finns inte under enhetshanteraren och jag har testat att göra en systemåterställning. Konstiga är att den har gått att bränna på förut gjort precis likadant och nu är den så igen. Kanske får plocka ner den och kolla som jag gjorde sist så att alla kontakter sitter i. Dock har jag inte flyttat den så tycker att det hela är väldigt märkligt. Några råd?

Hade likadant på min bd-r häromförut, det visade sig vara en dålig sata-snabel, har funkat sen jag bytte snabeln. Den brännarn kunde dock dö mitt under en bränning, och bd-r kostar lite pengars så lite bitter blev man ;)

Falle_
2010-09-09, 14:36
Hade likadant på min bd-r häromförut, det visade sig vara en dålig sata-snabel, har funkat sen jag bytte snabeln. Den brännarn kunde dock dö mitt under en bränning, och bd-r kostar lite pengars så lite bitter blev man ;)

Surt, kan nog vara värt att byta kabel och se om det är det som är problemet. Vart kan man få tag på en sådan? Gärna en butik i Uppsala så man kan ta det i förbifarten. :cool:

"Optiarc DVD RW AD-7200S 1.06 (D: ) (SATA)" är brännaren om det spelar någon roll.

KungFredda
2010-09-09, 16:48
Surt, kan nog vara värt att byta kabel och se om det är det som är problemet. Vart kan man få tag på en sådan? Gärna en butik i Uppsala så man kan ta det i förbifarten. :cool:

"Optiarc DVD RW AD-7200S 1.06 (D: ) (SATA)" är brännaren om det spelar någon roll.

SATA-snablar finns i första bästa elektronikaffär i stil med clas ohlson, biltema eller onoff. Vilken du föredrar är nog den som ligger närmast ;)

Snobbe
2010-09-09, 16:50
Du kan ju först kolla om sladden sitter bra. Låter skumt att kabeln bara ska pajja.

KungFredda
2010-09-09, 16:57
Helt klart ska han göra det. min satt bra när jag monterade datorn. Men sen blev den sämre o sämre, vet inte om den va värmekänslig lr fick sig en smäll under nån ombyggnation av datorn. Kan ju även vara ström-sladden som krånglar/glappar.

Thewind
2010-09-09, 17:19
Har tangentbordet Logitech UltraX Premium. Det är typ omöjligt att hitta på deras hemsida då jag antar att modellen har utgått eller något. Några drivisar vetefan om jag ens ha behövt innan...

Iaf, jag har någrta snabbknappar på tangentbordet - Play/pause, home, mute etc som nu har slutat fungera. Ideér?

KungFredda
2010-09-09, 17:25
Logitech har väl en gemensam drivare för alla sina produkter? Eller så var det bara så när jag installerade sånt sist. Prova dra ner en version av setpoint från nått annat tang.bord på logitechs hemsida.

Scratch89
2010-09-09, 21:06
Logitech har väl en gemensam drivare för alla sina produkter?

Jepp.

TcAnders
2010-09-10, 05:13
Har problem med mitt internet, det fungerar lite som det vill.
Har Windows 7 Ultimate 64-bit.

Problemet är som så att när jag startar datorn så är det ytterst sällan som jag har ett fungerande internet, jag får starta om datorn mellan en och tre gånger och då hoppar det igång.
Har rensat datorn med CCleaner och Superantispyware samt kört en vanlig viruskoll med avira.

Nån som har koll på vad felet kan vara?
Tack!

Bump..

Falle_
2010-09-10, 14:04
Du kan ju först kolla om sladden sitter bra. Låter skumt att kabeln bara ska pajja.

Den beter sig allmänt konstigt nu igen. Kom precis hem ifrån plugget, såg då att enheten fanns under den här datorn. Så fort jag tryckte in en skiva och skulle börja bränna så försvann den.

Ska testa att plocka ner den, men det känns ju väldigt märkligt att kabeln skulle funka ena sekunden men sen när jag stoppat in en skiva så slutar den att fungera som du nämnt. *screwy*

Falle_
2010-09-10, 15:06
Den beter sig allmänt konstigt nu igen. Kom precis hem ifrån plugget, såg då att enheten fanns under den här datorn. Så fort jag tryckte in en skiva och skulle börja bränna så försvann den.

Ska testa att plocka ner den, men det känns ju väldigt märkligt att kabeln skulle funka ena sekunden men sen när jag stoppat in en skiva så slutar den att fungera som du nämnt. *screwy*

Dra mig baklänges, nu fungerar den efter att jag kollade kontakterna. Håller på att bränna just nu. Kan kanske vara något slags glapp i kontakten som spökar?

hahavaffan
2010-09-10, 15:11
Jepp.Med den citeringen blir det dock ett nepp.

Kimball
2010-09-10, 19:41
Någon som kan peka mig i rätt riktning här, irriterar mig på mitt nätverkskorts ul hastighet!

Från maindator -> HTPC kan jag bara skicka i ca 20MB/s genom min DIR-655, från HTPC - maindatorn får jag närmare 50MB/s. Nätverkskortet i maindatorn är ett integrerat realtek gigabit-lan. Testat annan kabel för skojs skull, men cat5/cat6 gjorde ju varken till eller från. Även testat ändra duplex-inställningen på kortet utan förändring, inte heller andra drivrutiner. Får ca 50MB/s när jag skickar från laptopen via kabel också, så något måste vara vasjing med mitt ethernet i maindatorn. :(

Lyckas inte riktigt googla fram något vettigt heller.

King Grub
2010-09-10, 20:12
Har du automatisk avkänning av uploadhastighet påslagen i routern? Prova stäng av den i sådana fall; den kan känna av fel och sätta taket alldeles för lågt.

astrodog
2010-09-10, 23:50
Någon som kan peka mig i rätt riktning här, irriterar mig på mitt nätverkskorts ul hastighet!

Från maindator -> HTPC kan jag bara skicka i ca 20MB/s genom min DIR-655, från HTPC - maindatorn får jag närmare 50MB/s. Nätverkskortet i maindatorn är ett integrerat realtek gigabit-lan. Testat annan kabel för skojs skull, men cat5/cat6 gjorde ju varken till eller från. Även testat ändra duplex-inställningen på kortet utan förändring, inte heller andra drivrutiner. Får ca 50MB/s när jag skickar från laptopen via kabel också, så något måste vara vasjing med mitt ethernet i maindatorn. :(

Lyckas inte riktigt googla fram något vettigt heller.

Vad har du för hårddisk i din HTPC? Haft den länge? 20 MiB/s kan vara fullt normal skrivhastighet.

Kimball
2010-09-11, 00:57
Har du automatisk avkänning av uploadhastighet påslagen i routern? Prova stäng av den i sådana fall; den kan känna av fel och sätta taket alldeles för lågt.

Njet, helt avstängd.

Vad har du för hårddisk i din HTPC? Haft den länge? 20 MiB/s kan vara fullt normal skrivhastighet.

Det är en: http://www.excaliberpc.com/592355/hitachi-travelstar-5k500.b-hts545032b9a300-0a57913.html#TabSpecification

Märkte nu dock att det är när jag skickar från min "huvud-disk" (Western digital WD6400AAKS) -> HTPCn som hastigheten blir mellan 20-30MB/s över nätverket, med min 7 år gamla Maxtordisk får jag ut närmare 40-50MB/s! Funderar på om jag meckat med AAM-inställningarna för att sänka ljudnivån till ett minimum kanske? Har iochförsig för mig att det var tjurigt att änra AAM-inställningarna på WD-diskar dock? Hd tach rapporterar att AAM är inställt för maximal prestanda och inte ljudnivå, men det kan säkert ha fel.

Min WD disk får ju mycket bättre värden i HD Tune än min gamla Maxtor också?! Gah!

SATA-prioriteter på moderkortet...?

astrodog
2010-09-11, 01:09
Njet, helt avstängd.

Det är en: http://www.excaliberpc.com/592355/hitachi-travelstar-5k500.b-hts545032b9a300-0a57913.html#TabSpecification

Märkte nu dock att det är när jag skickar från min "huvud-disk" (Western digital WD6400AAKS) -> HTPCn som hastigheten blir mellan 20-30MB/s över nätverket, med min 7 år gamla Maxtordisk får jag ut närmare 40-50MB/s! Funderar på om jag meckat med AAM-inställningarna för att sänka ljudnivån till ett minimum kanske? Har iochförsig för mig att det var tjurigt att änra AAM-inställningarna på WD-diskar dock? Hd tach rapporterar att AAM är inställt för maximal prestanda och inte ljudnivå, men det kan säkert ha fel.

Min WD disk får ju mycket bättre värden i HD Tune än min gamla Maxtor också?! Gah!

SATA-prioriteter på moderkortet...?

Testat skicka en annan fil? Fragmentering? Något annat program som ligger och fackar med din "huvuddisk" (uTorrent?) ?

Kimball
2010-09-11, 09:40
Testat skicka en annan fil? Fragmentering? Något annat program som ligger och fackar med din "huvuddisk" (uTorrent?) ?

Jo, testat olika filer, gör ingen skillnad. Kör realtids fragmentering med Raxco PerfectDisk, så det ska vara tiptop det med, inte heller några torrents öht igång vid testerna, båda maskinerna så idle de kan vara.
Det fakturm att huvud-disken är partitionerad tordes inte göra någon skillnad heller, eller? Har C: och D: på den nämligen.

King Grub
2010-09-11, 09:43
Inte mer än att det alltid går mycket långsammare att skicka filer från en partition på en disk till en annan på samma disk, jämfört med att skicka från en disk till en annan. Och ju fler partitioner du skapar, desto långsammare blir dom. Den första är snabbast.

astrodog
2010-09-11, 10:54
Jo, testat olika filer, gör ingen skillnad. Kör realtids fragmentering med Raxco PerfectDisk, så det ska vara tiptop det med, inte heller några torrents öht igång vid testerna, båda maskinerna så idle de kan vara.
Det fakturm att huvud-disken är partitionerad tordes inte göra någon skillnad heller, eller? Har C: och D: på den nämligen.

HD Tach is a low level hardware benchmark for random access read/write storage devices such as hard drives, removable drives (ZIP/JAZZ), flash devices, and RAID arrays. HD Tach uses custom device drivers and other low level Windows interfaces to bypass as many layers of software as possible and get as close to the physical performance of the device possible.

Låter som att den eventuellt skulle kunna kringgå felaktigt inställda drivrutiner, t.ex. en hårddisk som inte jobbar i DMA-läge eller något annat. Testa ett benchmark som läser från HD:n genom Windows API, se ifall det visar siffror signifikant högre än det du upplever.

Något annat du kan göra för att testa anslutningen är att skicka från en RAM-disk på ena datorn till en RAM-disk på andra. Jag tycker dock att redan det faktum att du fick högre hastighet från Maxtor talar sitt tydliga språk, men det skadar ju inte att förtydliga vilken hastighet du egentligen har på nätverksfilöverföring.

Har inget förslag på var du hittar ovannämnda programvara, men det låter enkelt nog för att existera i gratisversioner.

Bubban
2010-09-11, 13:45
Hej, jag har en defekt disk på 0,5TB som jag vill formatera. Kan jag koppla ur min befintliga (1TB) för tillfället, koppla in 0,5an, formatera om den och installera XP x64 (med min äkta skiva som jag installerat på 1an också, för att sedan plocka ut den igen och sätta in 1an igen utan att det uppstår några som helst problem?
Vill ha den som backup, inte som sekundär disk eftersom den är något defekt, men vill kunna starta om direkt med 0,5an om 1an skulle få för sig att krascha.

Tack.

Mr.Cosybear
2010-09-11, 13:58
Hej, jag har en defekt disk på 0,5TB som jag vill formatera. Kan jag koppla ur min befintliga (1TB) för tillfället, koppla in 0,5an, formatera om den och installera XP x64 (med min äkta skiva som jag installerat på 1an också, för att sedan plocka ut den igen och sätta in 1an igen utan att det uppstår några som helst problem?
Vill ha den som backup, inte som sekundär disk eftersom den är något defekt, men vill kunna starta om direkt med 0,5an om 1an skulle få för sig att krascha.

Tack.

Yes det kommer fungera

astrodog
2010-09-11, 15:28
Fy satan vad alla gateways / routrar suger. Finns inte en enda vettig på marknaden. Jag kan förstå om extra-funktionerna krånglar lite, men inte den centrala funktionen som t.ex. NAT! Herregud.

Kimball
2010-09-12, 13:19
Inte mer än att det alltid går mycket långsammare att skicka filer från en partition på en disk till en annan på samma disk, jämfört med att skicka från en disk till en annan. Och ju fler partitioner du skapar, desto långsammare blir dom. Den första är snabbast.

Nä då verkar jag inte kunna skylla på det heller.

Låter som att den eventuellt skulle kunna kringgå felaktigt inställda drivrutiner, t.ex. en hårddisk som inte jobbar i DMA-läge eller något annat. Testa ett benchmark som läser från HD:n genom Windows API, se ifall det visar siffror signifikant högre än det du upplever.

Något annat du kan göra för att testa anslutningen är att skicka från en RAM-disk på ena datorn till en RAM-disk på andra. Jag tycker dock att redan det faktum att du fick högre hastighet från Maxtor talar sitt tydliga språk, men det skadar ju inte att förtydliga vilken hastighet du egentligen har på nätverksfilöverföring.

Har inget förslag på var du hittar ovannämnda programvara, men det låter enkelt nog för att existera i gratisversioner.

DMA är aktiverat på alla hårddiskar. Passmark och HD Tune ger mig hastigheter på WD-disken runt 80-100MB/s. Jag blir tokig när det känns som ett sådant randomfel jag inte vet exakt vad jag ska göra något åt ^^