Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Sheogorath
2013-07-13, 17:28
Att öppna portar är inget svårt, och på samma sätt är det inget svårt att skaffa ett statiskt IP-nummer.
http://portforward.com/
http://portforward.com/networking/staticip.htm
Angående torrentklient så tycker jag att du ska köra med utorrent och ingen annan.
Jag fixade det nu. Men nästa grej är att jag inte får kontakt mellan dator och nätverksenhet med min direktkabel (crossover) som jag nyss köpt. Det blir någon konflikt med två nätverk och bla bla bla.
Fan vad allt ska vara krångligt.
mangemani
2013-07-13, 18:01
en polare nämnde nått om något som skyddade en mot åska, nått som man satte in i eluttaget som dator och allt är inkopplat till.
vad heter en sådan och vart kan man få tag i en? är det någon speciell man bör köpa eller duger det med vilken som?
finns det även nått som skyddar själva bredbands uttaget också?
Sheogorath
2013-07-13, 19:56
Jag tror att det är detta jag vill ha. Hur sjutton ska jag få det att funka?
Just nu kan jag få Internet via WiFi till både media extendern och datorn, men jag har ingen fungerande direktkoppling mellan dem för snabb filöverföring. Dessutom kan inte min media extender se mappar på laptoppen (jag har delat ut en mapp som borde vara synlig). Den identifierar "Workgroup" -> "Laptop" men sen är laptoppen tom, tycker den. Men prio just nu: få direktlänken mellan de två enheterna att funka.
http://i44.tinypic.com/2u6inon.png
Jag tror att det är detta jag vill ha. Hur sjutton ska jag få det att funka?
Just nu kan jag få Internet via WiFi till både media extendern och datorn, men jag har ingen fungerande direktkoppling mellan dem för snabb filöverföring. Dessutom kan inte min media extender se mappar på laptoppen (jag har delat ut en mapp som borde vara synlig). Den identifierar "Workgroup" -> "Laptop" men sen är laptoppen tom, tycker den. Men prio just nu: få direktlänken mellan de två enheterna att funka.
http://i44.tinypic.com/2u6inon.png
testa något ftp program? kanske.
Sheogorath
2013-07-14, 13:19
Har lyckats nu så att enheterna har separat WiFi mot internet och dessutom direktkoppling mellan sig. Förutom att tilldela statiska IP-adresser behövde bara "dela internet" från värddatorns WiFi (trots att inte recievern får Internet från laptopen; men det behövde tydligen göras ändå för att det inte skulle bli en konflikt mellan nätverkskorten). Mitt ESET tycker att media recievern gör en ARP-förgiftningsattack så fort den skickar data men eftersom jag når enhetens mappar osv så bryr jag mig inte (om det nu inte liggar bakom andra problem...).
*uppdate* Problem: Kan fortfarande inte ladda ner torrents direkt till nätverkshårddisken på media recievern eftersom den tappar anslutningen helt random (inte så att jag märker det, men tydligen händer det ändå eftersom torrent-klienten helt plötsligt kommer med ett meddelande om att den inte hittar sökvägen för nerladdningsplatsen). Eftersom kabelöverföringen bara är 2-5 Mb/s hade det varit smidigt om man kunde ladda ner stora filmer etc direkt till nätverkshårddisken, istället för att först dra ner dem till laptopen och sedan skicka över till nätverkshårddisken.
WHITEFOLKS
2013-07-14, 13:22
Nätverkshårddisk aka vad som sitter vart?
Sheogorath
2013-07-14, 13:32
Nätverkshårddisk aka vad som sitter vart?
3,5" S-ATA HDD som sitter i min media reciever (direktkoppling till den via crossover-kabel, den har förmodligen kontakt via WiFi också).
WHITEFOLKS
2013-07-14, 13:39
Så du laddar ner med torrentklient på laptop till hårddisk på media.
Att du bara får 2-5mb/sek över tp verkar märklig och även att den kopplar ner då och då. Det mesta låter som något med mediaenheten som krånglar, något med dess inställningar och/eller hårdvara och inte resten av din setup.
Det enda jag kan tänka mig annars är att laptopen avmountar enheten/något sorts power save men det är inget direkt som man kan säga "det här är felet".
Sheogorath
2013-07-15, 05:30
Har löst problemet med direktnedladdning av torrents från laptop till mediareciever iaf. Varken uTorrent eller BitTorrent är särskilt bra på att hantera långa sökvägar och nätverkshårddiskar har väldigt långa namn. När jag gav sökvägen \\DUNE\DuneHDD_5c0e1bab_5658_4fdd_8732_b0afb9596b7 2 beteckningen "Z:" och valde "Z:" som nerladdningsplats har klienten inte tappat kontakten med mediarecievern en enda gång. Tydligen får den totala längden på sökvägen (d.v.s. inklusive sådant som undermappar, mapp och filnamn) inte överstiga 256 tecken.
...men har fortfarande bara 2-5 megabytes / sekund vid direktöverföring med TP-kabel. :(
en polare nämnde nått om något som skyddade en mot åska, nått som man satte in i eluttaget som dator och allt är inkopplat till.
vad heter en sådan och vart kan man få tag i en? är det någon speciell man bör köpa eller duger det med vilken som?
finns det även nått som skyddar själva bredbands uttaget också?
De kallas för överspänningsskydd och finns att köpa på t ex Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/b/El/Sladdar-grenuttag/%C3%96versp%C3%A4nningsskydd
Laddade just ner "Intel Management Engine Interface Driver", en drivrutin. Det är en stor fil, sedan kör man den, och efter ett tag säger den "all files successfully unzipped" eller nåt sånt. Ok, now what? Är den installerad eller ska jag klicka på någon av filerna i mappen som skapades? I så fall, vilken?
hahavaffan
2013-07-17, 15:42
Laddade just ner "Intel Management Engine Interface Driver", en drivrutin. Det är en stor fil, sedan kör man den, och efter ett tag säger den "all files successfully unzipped" eller nåt sånt. Ok, now what? Är den installerad eller ska jag klicka på någon av filerna i mappen som skapades? I så fall, vilken?Vilka filer finns det att klicka på? Någon som heter Install eller Setup månne?
King Grub
2013-07-17, 16:16
Vad skall du med den till? Den finns från början med i Windows, och man brukar inte behöva uppdatera den om man inte byter från t ex Sandy Bridge till Ivy Bride på ett moderkort som inte stödjer Ivy Bridge utan biosuppdatering.
mangemani
2013-07-17, 22:43
la märke till att mina minnen bara körs i 800mhz(de är 1600mhz minnen).
var in och kikade i bios, men där såg det helt ok ut(vad jag kunde se).
varför körs de bara i 50%?
är det som CPUn, alltså att de höjs till 1600mhz då det behövs?
Scratch89
2013-07-17, 22:47
la märke till att mina minnen bara körs i 800mhz(de är 1600mhz minnen).
var in och kikade i bios, men där såg det helt ok ut(vad jag kunde se).
varför körs de bara i 50%?
är det som CPUn, alltså att de höjs till 1600mhz då det behövs?
Det beror väl på hur de sitter isatta i moderkortet?
mangemani
2013-07-17, 23:11
Det beror väl på hur de sitter isatta i moderkortet?
hur menar du nu?
kan man sätta dem fel?
så vitt jag vet så satt han som satte ihop datorn min de på de ställen där de ska vara.
och i bios så står det att de körs i 1600mhz, men i tex cpuz så står det 800mhz
Du har DDR3-minnen. DDR står för double data rate. Jag har dålig koll på hur magin fungerar, kanske är det så att minnet går i 800 MHz och minnesbussen i 1600. Eller nåt sånt. Poängen är iaf. att det är helt i sin ordning.
Sheogorath
2013-07-18, 22:09
Någon som känner till var man kan få tag på en USB-USB-kabel (hane-hane), en så kallad "dataöverföringskabel"? Måste ju vara den ultimata lösningen för att föra över data snabbt mellan två datorer. Bör ju komma upp i 20-30 MB / sekund.
Har hitta korta kablar men behöver minst 6 m. Någon?
Sheogorath
2013-07-18, 22:30
...förlängningssladd är en ganska uppenbar lösning på problemet kom jag på. :D
USB-standarden klarar mig veterligen inte särskilt långa avstånd dessvärre. 6 m kan nog vara ok, men det är möjligt (troligt?) att hastigheten blir lidande.
Edit: Kan någon av hårddiskarna du flyttar mellan vara i PIO-läge? Det ska tydligen kunna sänka överföringshastigheten mellan buss och hårddisk väsentligt. Isf. hjälper det föga med en usb-kabel. Ethernet _borde_ vara bättre. Iofs kan väl USB3 teoretiskt matcha 100 Mbit/s.
tossefar
2013-07-18, 23:37
Någon som känner till var man kan få tag på en USB-USB-kabel (hane-hane), en så kallad "dataöverföringskabel"? Måste ju vara den ultimata lösningen för att föra över data snabbt mellan två datorer. Bör ju komma upp i 20-30 MB / sekund.
Har hitta korta kablar men behöver minst 6 m. Någon?
En nätverkssladd är annars ganska vanligt förekommande i hemmen, och går ännu snabbare!
Sheogorath
2013-07-19, 04:53
En nätverkssladd är annars ganska vanligt förekommande i hemmen, och går ännu snabbare!
Det är ju det som är problemet. Med nätverkssladd får jag ut SOM MAX strax under 5 MB / s, dator till reviever. Efter att ha pratat med kunniga omkring mig är det tydligen inte anmärkningsvärt lite. USB 2.0 ska klara 480 Mbit / s vilket är det samma som 60 MB / s, till skillnad från nätverketskortens 100 Mbit / s vilket är 12,5 MB / s.
Olegh: det blir samma hastighet oavsett om jag för över till recievern från laptopens interna hårddisk eller från en (till laptopen) USB-ansluten hårddisk. Om det sitter ett "fel" av den typ du beskriver är det då rimligen på media-reciever-sidan. Det är en sprillans ny 2TB S-ATA som sitter i den. Vad tror du?
tntballe
2013-07-19, 08:24
Är det sådana du har? För standard idag är väl 1000Mbit/s? Så tiodubbla dom siffrorna på nätverkskabeln.
Smidig konstruktion med hopfällningsfunktion med snabblåsning för platssparande förvaring.
Sheogorath
2013-07-19, 09:34
Är det sådana du har? För standard idag är väl 1000Mbit/s? Så tiodubbla dom siffrorna på nätverkskabeln.
Smidig konstruktion med hopfällningsfunktion med snabblåsning för platssparande förvaring.
Va? :D
Testade förresten att föra över filer från min MP3-spelare (ja, jag har en sån) till hårddisken på media recievern. Överföringshastigheten snittade på 4,6 MB / sekund, d.v.s. problemet sitter med stor sannolikthet i recivern som inte kan ta emot information snabbare och skriva över det på HD:n.
Det är ju det som är problemet. Med nätverkssladd får jag ut SOM MAX strax under 5 MB / s, dator till reviever. Efter att ha pratat med kunniga omkring mig är det tydligen inte anmärkningsvärt lite. USB 2.0 ska klara 480 Mbit / s vilket är det samma som 60 MB / s, till skillnad från nätverketskortens 100 Mbit / s vilket är 12,5 MB / s.
Olegh: det blir samma hastighet oavsett om jag för över till recievern från laptopens interna hårddisk eller från en (till laptopen) USB-ansluten hårddisk. Om det sitter ett "fel" av den typ du beskriver är det då rimligen på media-reciever-sidan. Det är en sprillans ny 2TB S-ATA som sitter i den. Vad tror du?
Ja, isf. är det nog på den sidan. Har tyvärr inte en aning om hur man skulle göra för att ta reda på hur det ligger till. Vad heter media-receivern? Har du googlat (förmodligen..) efter info där andra användare har liknande problem?
FoolsGold
2013-07-19, 09:50
Startade Mozilla Firefox nu på morgonen för att upptäcka att alla bokmärken/snabblänkar som jag har under adressfältet är borta samt att det inte längre finns några menyval som t.ex. "Inställningar". Känns som att jag kommit åt någon inställning... Finns det någon klok och vänlig själ som kan förklara hur jag får tillbaka mina bokmärken samt menyvalen? *gah!*
Edit: Nevermind, jag hade visst något slags helskärmsläge...:smash:
Sheogorath
2013-07-19, 11:12
Ja, isf. är det nog på den sidan. Har tyvärr inte en aning om hur man skulle göra för att ta reda på hur det ligger till. Vad heter media-receivern? Har du googlat (förmodligen..) efter info där andra användare har liknande problem?
Det är en Dune HD Max. Googlade lite snabbt i morse och det verkar inte vara någon som kommit över 9 MB / s. Men det är ju ändå bättre än sub-5. Nästan acceptabelt. :)
Med tanke på att jag inte fick mer än 4,6 MB / s när jag förde över data från MP3-spelaren till mediarecievern är det nog för mycket att hoppas på att kunna plocka ut mer än så med en direktöverföring via USB från laptop till reciever. :(
Dennis93
2013-07-20, 19:26
Har tänkt köpa en ultrabook inför plugget nu, ska plugga civ.ing.
Har kollat på en Sony Vaio Pro 13 (http://www.sony.se/product/vn-pro/tab/overview), tänkte slänga iväg en beställning men sen kom jag till sidan där man kan specca up datorn och vet inte riktigt vad jag behöver.
4 -> 8 GB ram är självklart då det var så billigt.
128 -> 256 GB SSD också självklart med rabatten.
Men frågan är om jag behöver Windows 8 eller Pro versionen, jag fattar det som att pro bara get extra säkerhet och lite fjärrstyrning. Eller är det något jag missar som kommer vara nice att ha till ex. plugget ?
Frågan är om jag klarar mig på i5 eller behöver en i7? Jag vill kunna köra många internet flikar, spotify tillsammans med ex Photoshop (eller annat halvtungt program) och fortfarande kunna dra igång nån film ex utan att allt laggar ihop. Vet inte vad man ska ha för behöv för att en i7a ska behövas det är ju ändå 1500kr så man slipper ju helst ;)
Duger denna dator: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/ACDTSP5EQ018B1/acer-aspire-axc600-24-skarm till lite lättare bildredigering ?
Min farsa letar fortfarande efter en dator och han ville helst inte skicka efter någon utan köpa på plats och helst ett paket med skärm så det här är det vettigaste jag hittat.. Det hänger väl på grafikkortet men nog borde de orka?
Windows påstår att mitt laptopbatteri behöver bytas. Informationen om status hoppar hejvilt, t.ex. från "100% - 43 min kvar" till "87% - 1 tim 37 min kvar".
Finns det något man kan göra? Märker ingen reell skillnad på batteritid.
Duger denna dator: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/ACDTSP5EQ018B1/acer-aspire-axc600-24-skarm till lite lättare bildredigering ?
Min farsa letar fortfarande efter en dator och han ville helst inte skicka efter någon utan köpa på plats och helst ett paket med skärm så det här är det vettigaste jag hittat.. Det hänger väl på grafikkortet men nog borde de orka?
Bump!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
mangemani
2013-07-22, 21:43
grafikkort är mest till för spel.
du borde nog oroa dig för CPUn då det gäller bildredigering och den där CPUn i datorn du länkade till är(vad jag läst) duglig till det mesta ett bra tag framöver.
så det är inga problem för pappa din att köra sina redigerings program med den datorn.
grafikkort är mest till för spel.
du borde nog oroa dig för CPUn då det gäller bildredigering och den där CPUn i datorn du länkade till är(vad jag läst) duglig till det mesta ett bra tag framöver.
så det är inga problem för pappa din att köra sina redigerings program med den datorn.
Jaha, trodde de va viktigt med ett bra grafikkort till bildredigering också.. Tack så mycket! :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Carolinew
2013-07-29, 11:32
Jag ska flytta till en lägenhet som har Telia Fiber, och efter lite googlande har jag insett att mitt trådlösa modem från ComHem (Netgear CG3100) inte funkar att använda då. Telia vill hyra ut ett modem till mig men det har jag verkligen ingen lust med.
Är det någon som vet om det funkar med vilken trådlös router som helst som har WAN-port? Typ denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natverk/DLGORTN150/d-link-wi-fi-router-go-rt-n150 ?
Ett modem och en router fyller inte samma funktion.. Är det Telia fiber behöver du nästan helt säkert deras modem, på samma sätt som man behöver comhems utrustning för att nyttja deras koxialkoppling som finns i många lägenheter.
Carolinew
2013-07-29, 12:00
Ett modem och en router fyller inte samma funktion.. Är det Telia fiber behöver du nästan helt säkert deras modem, på samma sätt som man behöver comhems utrustning för att nyttja deras koxialkoppling som finns i många lägenheter.
What? :/ Varför då? Det är ju bara en nätverkskabel som skall kopplas in?
Ett modem och en router fyller inte samma funktion.. Är det Telia fiber behöver du nästan helt säkert deras modem, på samma sätt som man behöver comhems utrustning för att nyttja deras koxialkoppling som finns i många lägenheter.Nej nej, inte om du har deras fiber med ett nätverksuttag i väggen. Då är det bara att koppla in en router.
Nej nej, inte om du har deras fiber med ett nätverksuttag i väggen. Då är det bara att koppla in en router.
För att det finns ett modem på annat håll redan.
Carolinew
2013-07-29, 12:45
Nej nej, inte om du har deras fiber med ett nätverksuttag i väggen. Då är det bara att koppla in en router.
Funkar det med i stort sett vilken router som helst då? Något särskilt jag behöver tänka på när jag köper?
Funkar det med i stort sett vilken router som helst då? Något särskilt jag behöver tänka på när jag köper?Det har fungerat med alla jag testat iaf.
Jag vågar inte säga säkert men jag hade köpt den billigaste jag hittade som täcker mitt behov. Såvida jag inte hade några speciella krav på hastigheter och att kunna pilla med inställningar tills jag var riktigt nöjd.
Carolinew
2013-07-29, 14:12
Det har fungerat med alla jag testat iaf.
Jag vågar inte säga säkert men jag hade köpt den billigaste jag hittade som täcker mitt behov. Såvida jag inte hade några speciella krav på hastigheter och att kunna pilla med inställningar tills jag var riktigt nöjd.
Ok, tack för svar! :)
Win 8, funkat super i 2-3 månaders tid. Kör avg antivirus och laddar endast ner från nbz. Och endast filmer då.
Nu till mitt problem. Mina 2 browsers (Google och explorer) är sjukt sega. Tar säkert 30s att öppna någon browser, ytterligare 20s från att du skrivit in adress till att du väl kommer dit.
Spelar online och ligger runt 20-30ms. Laddar ner fort osv.. Har tömt cache och virusscannat. Samt defragmenterat. Fortfarande helt segt. Någon idé?
Kom på direkt efter att jag postade att jag skulle frågat om vad det för slags uttag i väggen..
Men det måste ha blivit lite tokigt någonstans om Telia vill hyra ut ett modem iaf. Hakade upp mig på det.
hahavaffan
2013-07-30, 19:45
Men det måste ha blivit lite tokigt någonstans om Telia vill hyra ut ett modem iaf. Hakade upp mig på det.True. Dock är Telias support helt TOTALT tappade nu under sommaren, tydligen. Så att någon jolle där kallar en router för modem förvånar mig inte.
True. Dock är Telias support helt TOTALT tappade nu under sommaren, tydligen. Så att någon jolle där kallar en router för modem förvånar mig inte.
Mycket sommarjobbare. Iofs är det en Thomson gateway (Telia smart) som det erbjöds, till 99% säkerhet, som då är ett modem med routerfunktion. Att man sedan säger modem kan säkerligen då missuppfattas, men modem är mer igenkännligt för folk än gateway, vilket då kunder kan uppfatta som krångligt. Erbjuds till både fiber- och xDSLkunder.
Men som många andra tidigare skrivit, fungerar det med en helt vanlig router när du kör fiber. Om du bara ska köra bredband.
Feelgood
2013-07-31, 08:36
Ställer denna fråga här istället för att göra en ny tråd, då det ändå handlar om nätverk.
Just nu har vi en teledos av typen vood 322, och sedan efter det en switch och så funkar vårat internet tillsammans med telefonen tror jag? Iaf, har tänkt att köpa mig en router som både har wifi och så man kan har kabel och har hittat några som anses vara bra. Men till frågan, kan jag ens ha en router med både wifi och kabel? Routern jag spanat in är en D-Link Router DIR-655 och undrar om det ens går att ha?
Jag är väldigt dålig på detta, så det är drf jag vänder mig till er. Tänker att man tar bort våran nuvarande switch och kopplar allt som sitter i den till routerns switch från teledosan, då borde det väll funka?
Edit, Ni får gärna länka liknande routers ni anser vara bättre och i typ samma prisklass.
simmejävel
2013-07-31, 16:52
Ställer denna fråga här istället för att göra en ny tråd, då det ändå handlar om nätverk.
Just nu har vi en teledos av typen vood 322, och sedan efter det en switch och så funkar vårat internet tillsammans med telefonen tror jag? Iaf, har tänkt att köpa mig en router som både har wifi och så man kan har kabel och har hittat några som anses vara bra. Men till frågan, kan jag ens ha en router med både wifi och kabel? Routern jag spanat in är en D-Link Router DIR-655 och undrar om det ens går att ha?
Jag är väldigt dålig på detta, så det är drf jag vänder mig till er. Tänker att man tar bort våran nuvarande switch och kopplar allt som sitter i den till routerns switch från teledosan, då borde det väll funka?
Edit, Ni får gärna länka liknande routers ni anser vara bättre och i typ samma prisklass.
Jag förstår inte exakt hur eran kopplingsvariant ser ut bara av din beskrivning. Kan du ta ett kort alt. kolla vad tjänsten ni köper heter? Heter den fiber, adsl eller något helt annat? På beskrivningen låter det som ADSL men det är lite svårt att förstå. :) Detta påverkar vilket tillvägagångssätt ni bör nyttja er av.
simmejävel
2013-07-31, 16:58
Win 8, funkat super i 2-3 månaders tid. Kör avg antivirus och laddar endast ner från nbz. Och endast filmer då.
Nu till mitt problem. Mina 2 browsers (Google och explorer) är sjukt sega. Tar säkert 30s att öppna någon browser, ytterligare 20s från att du skrivit in adress till att du väl kommer dit.
Spelar online och ligger runt 20-30ms. Laddar ner fort osv.. Har tömt cache och virusscannat. Samt defragmenterat. Fortfarande helt segt. Någon idé?
Det låter helt klart browser- eller firewallrelaterat. Om du öppnar en kommandoprompt och skriver "ping google.com". Vad får du för ms (svarstider) då?
Har du någon brandvägg utöver microsofts inbyggda? Lite osäker på om avg bara är antivirus eller även brandvägg. Har du två stycken (ex. microsofts inbyggda + en annan) på varandra kan det helt klart orsaka konflikter så då kan det vara läge att testa att slå av en utav dem.
Om du testar att surfa till en webbsida genom att skriva in ip-adressen istället, går det lika segt då? Testa ex http://144.63.250.10/ som leder till aftonbladet. Är så fallet så kan det vara något knasigt med dns-inställningarna antingen i routern eller i din dator. Det brukar din bredbandsleverantörs support kunna guida dig till hur man ändrar om du inte vet själv.
*popcorn*
Det låter helt klart browser- eller firewallrelaterat. Om du öppnar en kommandoprompt och skriver "ping google.com". Vad får du för ms (svarstider) då?
Har du någon brandvägg utöver microsofts inbyggda? Lite osäker på om avg bara är antivirus eller även brandvägg. Har du två stycken (ex. microsofts inbyggda + en annan) på varandra kan det helt klart orsaka konflikter så då kan det vara läge att testa att slå av en utav dem.
Om du testar att surfa till en webbsida genom att skriva in ip-adressen istället, går det lika segt då? Testa ex http://144.63.250.10/ som leder till aftonbladet. Är så fallet så kan det vara något knasigt med dns-inställningarna antingen i routern eller i din dator. Det brukar din bredbandsleverantörs support kunna guida dig till hur man ändrar om du inte vet själv.
*popcorn*
Pillade en massa igår, startade om defrag och felsökte. Inget var fel, inget malware. Sen när jag är påväg att ge upp ploppar det upp "windows update complete, please restart"
Har inte stått någonstans att den uppdaterar inget nere i aktivitetsfältet, nowhere. Men startade då om igen för 10'e gången. Och då funkade allt som vanligt. Jävligt suspekt.
Tack för hjälpen dock! :)
simmejävel
2013-07-31, 17:51
Pillade en massa igår, startade om defrag och felsökte. Inget var fel, inget malware. Sen när jag är påväg att ge upp ploppar det upp "windows update complete, please restart"
Har inte stått någonstans att den uppdaterar inget nere i aktivitetsfältet, nowhere. Men startade då om igen för 10'e gången. Och då funkade allt som vanligt. Jävligt suspekt.
Tack för hjälpen dock! :)
Okej. Möjligen att det släppts någon större patch. Har du då inte superbra uppkoppling så prioriterar den inbyggda "QoS:en" Windows Update före explorer (vilket i sig är konstigt). Anledningen till att du inte märker det när du spelar eller tankar är för att torrentklienter och spel i regel är betydligt aggressivare i bandbreddsallokeringen.
Nåja, nu babblar jag bara. Skönt att det löste sig! :)
Har 100/100. Borde iaf lägga sig som en ikon där nere. Gör det alltid annars, aja skönt att det funkar igen. Back to pr0n!
Feelgood
2013-08-01, 01:01
Jag förstår inte exakt hur eran kopplingsvariant ser ut bara av din beskrivning. Kan du ta ett kort alt. kolla vad tjänsten ni köper heter? Heter den fiber, adsl eller något helt annat? På beskrivningen låter det som ADSL men det är lite svårt att förstå. :) Detta påverkar vilket tillvägagångssätt ni bör nyttja er av.
Lugnt! Fixade det! ;)
Är ute efter en prisvärd laptop.
Jag kan i tänka mig ett prisintervall på 5000-6000 kronor. Jag får väl en hyfsad
laptop för det, eller?
Jag är inte ute efter en värsting som tål alla spel, det är mer en dator som jag ska
surfa på, se film. Det enda spelet på datorn blir Football Manager och det är ju inte
så krävande. Vad för laptop bör jag köpa tycker ni? Notebook?
min mors data kraschade i åskan och nu köpt en ny då både modekort och nätagg m.m krashade...
hoppades på at hårddisken skulle funka så köpte en 3,5"s kabinett och satte in den gamla hårddisken i och kör som extern på den nya, men den startar inte...
e det helt kört? eller går det göra något? den reagerar och knäpper lite plus att windows 8 spelar upp ett ljud, är inte så hemma med win 8 men ska den inte hitta det automatiskt osv?
min mors data kraschade i åskan och nu köpt en ny då både modekort och nätagg m.m krashade...
hoppades på at hårddisken skulle funka så köpte en 3,5"s kabinett och satte in den gamla hårddisken i och kör som extern på den nya, men den startar inte...
e det helt kört? eller går det göra något? den reagerar och knäpper lite plus att windows 8 spelar upp ett ljud, är inte så hemma med win 8 men ska den inte hitta det automatiskt osv?
Du behöver förmodligen formatera om hårddisken för att Win8 ska hitta den.
JudgementJones
2013-08-04, 23:58
Duger denna dator för att plugga, kolla film och surfa ? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-14-b112eo-Ultrabook%E2%84%A2,90952,389028,615455.html?langId =-16
Ska börja studera nu i höst, och tyckte denna såg helt okey ut för det priset. Men jag är inte så haj på datorer.
Duger denna dator för att plugga, kolla film och surfa ? http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-Pavilion-14-b112eo-Ultrabook%E2%84%A2,90952,389028,615455.html?langId =-16
Ska börja studera nu i höst, och tyckte denna såg helt okey ut för det priset. Men jag är inte så haj på datorer.
köp ej du har intel 3000 graffe kort, gammalt och tror det kan faeka ur när det kommer till filmer med högre upplösning.
dont...
att satsa på dedikerad bra grafik e alltid det bästa som man tjänar på i längden.
Du behöver förmodligen formatera om hårddisken för att Win8 ska hitta den.
fixade sig sen =) löda lite då ett stiftet till snurran hade gått av =P
JudgementJones
2013-08-05, 08:48
köp ej du har intel 3000 graffe kort, gammalt och tror det kan faeka ur när det kommer till filmer med högre upplösning.
dont...
att satsa på dedikerad bra grafik e alltid det bästa som man tjänar på i längden.
tack :) har du något tips i prisklassen 3000-5000kr ?
Inget fel på Intel 3000, det funkar till i princip allt som inte är spel. Men visst finns det nyare och bättre grejer.
simmejävel
2013-08-05, 15:17
Inget fel på Intel 3000, det funkar till i princip allt som inte är spel. Men visst finns det nyare och bättre grejer.
Håller med dig. Tycker det är ganska vanligt att folk överdriver grafikkortets relevans vid "vanligt" användande.
1080p bör inte vara några som helst problem. All in all en helt ok dator om man inte ställer några högre krav, vilket väl är att vänta med tanke på prislappen.
Varför startar mina torrents inte från magnetlänkar?
använder uttorent.
hahavaffan
2013-08-05, 22:38
använder uttorent.Man måste ha igång vissa grejer, typ peer exchange har jag för mig (det kan vara nåt annat också, typ DHT, jag vet ej säkert). Har samma problem på min HTPC, eftersom att min main-torrentsite inte tillåter nåt sånt tjafs alls. Och då kan jag inte använda sämre sidor som Piratebay där magnetlänkar används. De är ju "tomma" och kräver att ens klient laddar ner infon från andra peers, gissar jag. Så se över inställningarna.
Håller med dig. Tycker det är ganska vanligt att folk överdriver grafikkortets relevans vid "vanligt" användande.
1080p bör inte vara några som helst problem. All in all en helt ok dator om man inte ställer några högre krav, vilket väl är att vänta med tanke på prislappen.
Säg inte det, jag tror du inte riktigt förstår hur krävande 1080p filmer kan vara. Om det är en blueray rip och de kör en bitrate på typ 32mbps så finns det fan nya datorer som inte klarar spela upp den.
http://cybernetnews.com/xbmc-high-bitrate-sample-videos/
många som bygger HTPC och ska köra mediacenter kan få problem vid streaming av film. Givetvis är det många faktorer som kan spela in, men en av de kan vara att det inbyggda grafikkortet inte räcker till, andra vanliga anledningar är en trådlös router som inte är snabb/modern nog.
använder uttorent.
finns sådana fel, vissa datorer har reagerat så på ut men klarat vuze, testa vuze.
vissa tvärtom osv.
windows?
använder uttorent.
kör du windows så är det inte för mig jätteovanligt att utorrent(eller i mitt fall qbittorrent) tappar associationen med magnetlänkar, enklast brukar vara att installera om och att se till att "associate with magnet-links" är i klickat.
Får snart damp på min dator som krånglar jämnt och ständigt. Denna gången går det inte ens att starta upp skiten för så fort jag trycker på power knappen så kommer detta upp: http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=866&pictureid=3633
Har ni någon förklaring till detta problemet? Datorn är typ 8 månader gammal.
Får snart damp på min dator som krånglar jämnt och ständigt. Denna gången går det inte ens att starta upp skiten för så fort jag trycker på power knappen så kommer detta upp: http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=866&pictureid=3633
Ser ingen bild.
Får snart damp på min dator som krånglar jämnt och ständigt. Denna gången går det inte ens att starta upp skiten för så fort jag trycker på power knappen så kommer detta upp:
http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=866&pictureid=3633
http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=866&pictureid=3633
Ser ingen bild.
Kolla nu då ?
Kolla nu då ?Fungerar inte.
Har du laddat upp bilden på t.ex. Imageshack?
Fungerar inte.
http://www.bilddump.se/bilder/20130804165413-83.253.142.71.JPG
Fungerar inte.
http://www.bilddump.se/bilder/20130804165413-83.253.142.71.JPG
Oj. Ser inte bra ut.
Det där kan egentligen vara massor men min gissning är grafikkortet som pajat/överhettats. Kan även vara moderkortet.
Börja med att dra ut alla sladdar och noggrant stoppa in dom igen, såvida du inte har en laptop.
Om du har en stationär dator: testa att stoppa in monitorsladden i moderkortets uttag istället för grafikkortets.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175726-asus_k55dr-sx178h_156-a8-4500m-8gb-750gb-hd7470m__7640g-bt-blu-ray-win_8
Vad tycker ni om denna? Jag ska mest bara surfa, glo film och spela football manager emellanåt. Inte mer. Vad sägs?
Nordenator
2013-08-11, 16:07
Nu sitter man här och funderar utan att komma på någon bra lösning.
Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Det måste klara av minst fyra skärmar, bör inte vara så fruktansvärt dyrt (helst 2-4k) och vara en rimlig prestandahöjning från ett GTX570.
Det känns inte riktigt som att det finns någon kandidat som sticker ut. 760 är marginellt bättre än ett 660 TI - men i förhållande till 570 får man ungefär en tredjedel mer power. Inte speciellt mycket för ~2-2,5k. 770 är och andra sidan ungefär lika mycket vassare än 760 som 760 är 570. Vi börjar däremot tala en ganska stor prishöjning utan någon fantastisk höjning. 780 verkar vara nästa steg man vill ta kortmässigt, men då börjar man tala 5-6k.
Tittar man på AMD faller några av de billigare varianterna av 7950 och 7970 på att de bara verkar ha stöd för 3 skärmar. 7950 verkar vara rätt likvärdigt med 760 och 7970 med 770. 770 är däremot lite snabbare, medan 7970 är lite billigare.
Inget kort sticker som ut speciellt mycket. Med tanke på att min nuvarande kort redan fortfarande har så pass hög prestanda i förhållande till de billigare varianterna är det relativa priset per prestandavinst rätt stort, men 770 och 7970 börjar bli rätt dyra absolut sett istället.
Vad hade kolopanelen satsat på? :D
Jag ska köpa två till skärmar, så 4 skärmar är ett minimum.
simmejävel
2013-08-11, 21:57
Nu sitter man här och funderar utan att komma på någon bra lösning.
Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Det måste klara av minst fyra skärmar, bör inte vara så fruktansvärt dyrt (helst 2-4k) och vara en rimlig prestandahöjning från ett GTX570.
Det känns inte riktigt som att det finns någon kandidat som sticker ut. 760 är marginellt bättre än ett 660 TI - men i förhållande till 570 får man ungefär en tredjedel mer power. Inte speciellt mycket för ~2-2,5k. 770 är och andra sidan ungefär lika mycket vassare än 760 som 760 är 570. Vi börjar däremot tala en ganska stor prishöjning utan någon fantastisk höjning. 780 verkar vara nästa steg man vill ta kortmässigt, men då börjar man tala 5-6k.
Tittar man på AMD faller några av de billigare varianterna av 7950 och 7970 på att de bara verkar ha stöd för 3 skärmar. 7950 verkar vara rätt likvärdigt med 760 och 7970 med 770. 770 är däremot lite snabbare, medan 7970 är lite billigare.
Inget kort sticker som ut speciellt mycket. Med tanke på att min nuvarande kort redan fortfarande har så pass hög prestanda i förhållande till de billigare varianterna är det relativa priset per prestandavinst rätt stort, men 770 och 7970 börjar bli rätt dyra absolut sett istället.
Vad hade kolopanelen satsat på? :D
Jag ska köpa två till skärmar, så 4 skärmar är ett minimum.
Jag hade köpt 770 även om det är lite dyrare. Inom ett år eller två kommer de ha sjunkit rätt bra i pris och då kan du köpa ett till och köra SLI istället för att behöva köpa ett nytt dyrt igen.
Köper du ett lite billigare/sämre kort känns risken större att du får lägga det på tippen och köpa ett nytt i motsvarande prisklass när du tycker att det inte duger längre.
Sen ligger min expertis knappast i hårdvara så lyssna gärna på någon som är mer insatt på just den biten. :smash:
Nordenator
2013-08-11, 22:07
SLI är inte mycket att hänga i granen då korten ofta bara en sjunker en viss mängd i pris och fasas ut i förmån för budgetvarianter på nya serier. Mitt kort jag köpte för 3,3k kostar 2,5k idag två år senare. SLI förstår jag om man är riktigt prestandaintresserad och inte har några större problem på pengafronten, men som budgetalternativ har det aldrig verkat vara vettigt då jag kikat.
Jag har vidare hört att AMD sänkt priset på sina kretsar, så det kanske blir billigare med ett 6970 framöver. I så fall är det nog alternativet jag går på. För 2,5-3k skulle det sitta fint.
Captainwide
2013-08-16, 07:35
Vet inte om frågan borde höra hemma här menmen. Kan man flytta itunes (alltså hela paketet, everything, rubbet) från C-disken till någon annan på något sätt?
Carolinew
2013-08-16, 18:54
Hjelp kolo :(
Ska installera en router (D-Link DIR-600) men det funkar inte. Jag gör precis som de säger på installations-CDn, men det failar redan när jag ska sätta in ethernet-kabeln i routerns LAN-port 1 samt i datorn. Enligt instruktionen skall då lampan för LAN-port 1 lysa, men det gör den inte! Och de säger ingenting om vad man ska göra om den inte lyser. När jag trycker Nästa så säger den bara att den inte är ansluten.
Vad sjutton är det som är fel?
Ska installera en router (D-Link DIR-600) men det funkar inte. Jag gör precis som de säger på installations-CDn, men det failar redan när jag ska sätta in ethernet-kabeln i routerns LAN-port 1 samt i datorn. Enligt instruktionen skall då lampan för LAN-port 1 lysa, men det gör den inte! Och de säger ingenting om vad man ska göra om den inte lyser. När jag trycker Nästa så säger den bara att den inte är ansluten.
den ska ju lysa upp direkt???
har du kollat inställningarna i adressen?
skriv detta i webbläsarn tex.
192.168.0.1
är ditt nätverkskort aktiverat och funkar kolla enhetshanteraren.
vad visar det i nätverks och delningscenter??
m.m m.m
Lyser någon lampa? Har du pluggat i nätadaptern?
Jockefoten
2013-08-16, 19:22
Lampan lyser när datorn nätverkskort har kontakt med routern. Lyser den inte så har du antagligen kopplat fel.
Här är en bild på din router.
http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20101004220902/infodepot/images/e/e8/D-Link_DIR-600b.jpg
I anslutning "internet" ska du kopplat in nätverkskabeln ifrån ditt modem (om du har ADSL). I port 1 sätter du i nätverkskabeln som sedermera ansluts till datorns nätverkskort.
Då ska allt lysa. Gör det inte de så fungerar antingen inte ditt nätverkskort eller så får du testa en annan port i routern.
Carolinew
2013-08-16, 20:04
Nu har jag lyckats ta mig förbi det steget i alla fall... Kan ha varit så att jag råkade inaktivera LAN-porten (kan man ens det?) i samband med att jag inaktiverade den trådlösa adaptern...
Hur som helst, nog fan ska det fortsätta krångla. Nu påstår den att jag angett fel ISP-information? Den enda information jag angav var att det är en dynamisk IP-adress (Telia fiber). Vet inte ens vad ISP-information är för något?
Edit: OK, nu vet jag vad ISP står för :P Men vafan, ringde ju Telia och de sade att jag skulle ange dynamisk IP, och det vet jag ju att de har också så nu har jag verkligen ingen aning vad routern tycker jag gör för fel...
Jockefoten
2013-08-16, 20:14
Hur ser din internetanslutning ut? Har du ett ADSL-modem anslutet till ett telefonjack?
Har du en annan router emellan ditt modem och din router? I så fall behöver du stänga av vissa funktioner i routern.
Carolinew
2013-08-16, 20:16
Hur ser din internetanslutning ut? Har du ett ADSL-modem anslutet till ett telefonjack?
Det är telia fiber så har bara en liten dosa på väggen som jag sätter in internetkabeln i.
varför d-link router när telias nya modem har allt i ett...
router,wifi, blablabla...
anyway här har jag en fråga... som är bråttom..
nya datorhögtalare 2.1 letas... tips???? bra och klart ljud till film...
basen är inte super viktig men ska vara ställbar.
design ett plus.
Carolinew
2013-08-16, 20:18
varför d-link router när telias nya modem har allt i ett...
router,wifi, blablabla...
Huh? Det var telia själva som sa att jag skulle skaffa en router.
Jockefoten
2013-08-16, 20:20
Ja, du ska inte ha ett modem om du använder dig av fiber....
Följer du denna guiden?
http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DIR/DIR%20600/Manual/DIR_600_B_2_Manual_EN_UK.pdf
varför??? vad har du för uppkoppling???
modem och router och trådlöst i ett...
Ett enkelt och säkert sätt att knyta samman ditt hem trådlöst. För en billig peng får du ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk. Koppla in datorer, nätverksskrivare, spelkonsoler och annan hemelektronik så att alla enheterna fungerar tillsammans.
går koppla in allt i ren princip utan krångel... min mor fick hem detta förra veckan utan extra kostnad ord pris 29kr månaden men du kan tjata till dig gratis.
att koppla till en router e så onödigt när du kan fixa denna antar du har telias gamla modem.
Carolinew
2013-08-16, 20:26
Ja, du ska inte ha ett modem om du använder dig av fiber....
Följer du denna guiden?
http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DIR/DIR%20600/Manual/DIR_600_B_2_Manual_EN_UK.pdf
Men *gah!* De har sagt till mig både på telefon OCH i butiken idag att jag måste ha en router så jag antar att det stämmer? *rolleyes*
(Sorry lite irriterad, efter 30 min till i telefonkö till telia nu så klickade de mig precis när jag skulle komma fram, bara att ställa sig 30 min till... jag blir knäpp.
Nej, jag följer inte den. Jag följer den installationsguide som kommer med installations-CD:n. Där finns inga såna inställningar som visas i länken du visade... Det absolut enda jag kan ange under ISP är vilken typ av anslutning jag har, samt om jag använder kabelmodem. Har testat att svara både ja och nej på den men den säger att jag ger fel info oavsett...
Jockefoten
2013-08-16, 20:29
Ja du har rätt grejer (modem är för tex telefonanslutning).
Vi börjar ifrån början. Har du skrivit in 192.162.0.1 i din webbläsare?
Carolinew
2013-08-16, 20:29
varför??? vad har du för uppkoppling???
'odem och router och trådlöst i ett...
Ett enkelt och säkert sätt att knyta samman ditt hem trådlöst. För en billig peng får du ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk. Koppla in datorer, nätverksskrivare, spelkonsoler och annan hemelektronik så att alla enheterna fungerar tillsammans.
går koppla in allt i ren princip utan krångel... min mor fick hem detta förra veckan utan extra kostnad ord pris 29kr månaden men du kan tjatata till dig gratis.
Det du snackar om för 29 kr i månaden är väl deras egen router. Det sa de att jag kunde skaffa också, men i butiken sade handläggaren att han av någon anledning inte kunde ansluta den tjänsten till min lägenhet och han hade ingen aning om varför men sade att det gick lika bra med en vanlig router...
Carolinew
2013-08-16, 20:30
Ja du har rätt grejer (modem är för tex telefonanslutning).
Vi börjar ifrån början. Har du skrivit in 192.162.0.1 i din webbläsare?
Nej? Varför ska jag göra det? Det är inget installationsguiden säger åt mig att göra... Vad har min webbläsare med min internetanslutning att göra?:confused:
King Grub
2013-08-16, 20:31
Du når routerns interface genom webläsaren.
Jockefoten
2013-08-16, 20:31
När du skriver in den adressen så kommer du till din nya router. :)
Carolinew
2013-08-16, 20:33
Men jag kan ju inte ens slutföra installationen av routern eftersom den bara säger att jag ger fel information?
Jockefoten
2013-08-16, 20:36
En D-link bör vara plug and play. Stäng ner din installation så länge och skriv in 192.168.0.1 i din webbläsare skriv admin som användarnamn och lämna lösenord blankt.
Carolinew
2013-08-16, 20:37
En D-link bör vara plug and play. Stäng ner din installation så länge och skriv in 192.168.0.1 i din webbläsare skriv admin som användarnamn och lämna lösenord blankt.
Var skriver jag in det? Använder Firefox...
Jockefoten
2013-08-16, 20:38
i webbfältet.
Carolinew
2013-08-16, 20:40
Den säger att mitt lösenord är inkorrekt... Skriver admin som användarnamn och lämnar blankt på lösenord...
Akerhage
2013-08-16, 20:42
Halkade in här, kolla din router, på baksidan, kan hända du har ett lösenord där, testa admin / password eller admin/admin med, kan funka
Jockefoten
2013-08-16, 20:43
Annars så finns det en återställningsknapp på din router. Håll inne den i 10 sekunder, vänta 30 sekunder och testa med admin igen.
Carolinew
2013-08-16, 20:43
Halkade in här, kolla din router, på baksidan, kan hända du har ett lösenord där, testa admin / password med, kan funka
Det står att jag ska skriva admin på användarnamn och lämna blankt på lösenord. Har testat 10 ggr nu men den fortsätter säga att det är inkorrekt...
Akerhage
2013-08-16, 20:47
Jockefoten har rätt, standard username och lösenord är admin / blankt. Så du får testa göra återställning som hade sade och försöka igen.
Carolinew
2013-08-16, 20:49
Annars så finns det en återställningsknapp på din router. Håll inne den i 10 sekunder, vänta 30 sekunder och testa med admin igen.
Nu har jag testat det men den säger fortfarande att det är inkorrekt...
Jockefoten
2013-08-16, 20:51
När du skriver 192.168.0.1 vad står det i webbläsaren då?
För att förtydliga, det finns en liten chans att du ansluter till någon annat än din router. Kolla därför om det står D-link och produktens namn någonstans i webbläsaren.
Akerhage
2013-08-16, 20:54
Såg en som hade liknande problem, han behövde hålla inne reset-knappen i 1 minut, sedan fungerade admin och blankt lösenord, testa detta för att verkligen testa att du gjort en hård reset på den.
Också läst att den kan ha problem med andra webläsare, så byt till Internet Explorers webläsare med.
Akerhage
2013-08-16, 21:04
Göttans, nu kan du kolosurfa hela natten :)
Carolinew
2013-08-16, 21:06
Göttans, nu kan du kolosurfa hela natten :)
Haha, raderade inlägget snabbt när jag såg att min mobila surfpunkt fortfarande var ansluten... blev rädd att det var den som fortfarande gav mig internet :P
Men nejdå, nu funkar allt som det skall! Ett jättestort tack ska ni ha, ni räddade min kväll! Tusen tack! *cupid**hug*
Audiofiler
Asus Xonar Essence ST eller STX
Funderar på STX då den ju använder PCI_E ingång .. men samtidigt är ST litet nyare med någon rolig i praktiken oidentifierbar extrafunktion samt kan upppgraderas till 7.1
Halp plz ?
hahavaffan
2013-08-17, 09:16
Audiofiler
Funderar på STX då den ju använder PCI_E ingång .. men samtidigt är ST litet nyare med någon rolig i praktiken oidentifierbar extrafunktion samt kan upppgraderas till 7.1
Halp plz ?Användningsområde? Att ljudkort har 5.1- och 7.1-utgångar är idag imho ganska meningslöst, om du inte sitter på ett 5- eller 7-kanaligt slutsteg som du kopplar högtalarna till (eller har en grym men gammal receiver utan HDMI eller stöd för HD-ljud, men som har analoga ingångar). Idag är ju HDMI kung.
Om det bara ska användas för 2-kanalslyssning ändå och du är kräsen så hade jag valt ett externt ljudkort/DAC, som inte drar sin ström från datorns smutsiga elmiljö.
Audiofiler
Halp plz ?
Jag kör ett ST, helt onödigt egentligen eftersom en extern DAC skulle göra samma sak. Men jag köpte den för 3 år sen eller något och ser ingen anledning till att ta bort den.
Är det bara för som Spotifys app till Iphone inte funkar. Den har tuggat nu i 30 minuter...
Mollestam
2013-08-18, 17:05
Beställde precis mobilt bredband med router från Tele2. Insåg sekunder för sent att jag glömt att kolla routern, det är så här att jag har inte tillgång till varken telefonjack eller fiber, vilket då så klart är anledningen till att jag ska ha mobilt bredband i förstaläget.
Routern är en Huawei B593, och det jag undrar är ifall den behöver kopplas in på annat vis än för att få ström? Har aldrig haft mobilt internet och har verkligen ingen koll över huvud taget.
Btw, det står på tele2s hemsida att den bara behöver kopplas in i vägguttaget för ström, men på en annan sida jag besökte såg jag att den har ingångar fört vå stycken "vanliga" telejacksladdar?
Beställde precis mobilt bredband med router från Tele2. Insåg sekunder för sent att jag glömt att kolla routern, det är så här att jag har inte tillgång till varken telefonjack eller fiber, vilket då så klart är anledningen till att jag ska ha mobilt bredband i förstaläget.
Routern är en Huawei B593, och det jag undrar är ifall den behöver kopplas in på annat vis än för att få ström? Har aldrig haft mobilt internet och har verkligen ingen koll över huvud taget.
Btw, det står på tele2s hemsida att den bara behöver kopplas in i vägguttaget för ström, men på en annan sida jag besökte såg jag att den har ingångar fört vå stycken "vanliga" telejacksladdar?
hmmm????
enklare finns ju inte ett kontantkort iett usb modem???
plugga in i usb installera och kör???
router?
Akerhage
2013-08-18, 18:27
Han vill säkert ha en router som distruberar ut internet till andra enheter än där stickan är ikopplad. Det bör ju inte behövas mer än att koppla den till ett strömuttag.
Han vill säkert ha en router som distruberar ut internet till andra enheter än där stickan är ikopplad. Det bör ju inte behövas mer än att koppla den till ett strömuttag.
true.
Chrillee
2013-08-19, 16:11
Hur gör man för att spara ned .gif bilder?
-Windows 7
-Google Chrome
nissepelle
2013-08-20, 11:11
man bara sparar
Högerklicka > spara som?:)
Scratch89
2013-08-25, 19:28
Jag har fortfarande kvar mitt konto på Supernews. Finns det fortfarande möjlighet att ladda hem via Usenet, trots att indexeringssidorna är borta? Jag har ingen aning om hur man gör, men vore kul om någon annan som gör det vet. Gärna via PM om det är för risky att prata om det här.
King Grub
2013-08-25, 19:36
Det finns massor av andra sidor att ladda ner .nzb-filer från. Matrix och nzbsrus var bara två.
http://www.usenet-crawler.com/ är gratis t ex.
Scratch89
2013-08-25, 19:53
Det finns massor av andra sidor att ladda ner .nzb-filer från. Matrix och nzbsrus var bara två.
Oh, tack! Det verkar ju fungera fint med min Supernewsprenumeration!
Vilken använder du?
King Grub
2013-08-25, 19:54
Indexeringssidor är fullständigt oberoende av vilken Usenetleverantör du har.
mangemani
2013-08-26, 10:30
konstig BS man fick nyss.
slö lirade lite zynga spel då en del utav grafiken slutade funka.
utan varning så blev det BS och hann ej läsa vad som stod mer än att det fysiska minnet dumpades till disken(eller nått i den stilen), startade upp igen och stod då att min överklockning hade failat, startade om igen och då funkade det.
fick upp en ruta där det stod att datorn hade återhämtat sig från en oväntad nedstängning:
Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1033
Additional information about the problem:
BCCode: f4
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFFA8007A4F700
BCP3: FFFFFA8007A4F9E0
BCP4: FFFFF800033908B0
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\082613-20841-01.dmp
E:\Temp\WER-21403-0.sysdata.xml
vad hände egentligen?
King Grub
2013-08-26, 13:50
Det behövs mycket mer information än det där. Ladda hem http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och låt det analysera dumpfilen som ligger i Windowsmappen enligt adressen i ditt inlägg.
mangemani
2013-08-26, 14:07
ok,gjort det, vad exakt utav all text som dök upp är det jag letar efter?
King Grub
2013-08-26, 14:29
Ser det inte ut som på sidan med instruktionerna?
Jag har fortfarande kvar mitt konto på Supernews. Finns det fortfarande möjlighet att ladda hem via Usenet, trots att indexeringssidorna är borta? Jag har ingen aning om hur man gör, men vore kul om någon annan som gör det vet. Gärna via PM om det är för risky att prata om det här.
Min ena nedladdningssida är nere, den andra har inte senaste Dexter och Breaking Bad, och tpb går sjukt segt. Tänkte att kolo har säkert svaret men era inlägg var de enda relaterade till ämnet. Har det skett nån global räd eller vad försiggår egentligen?
King Grub
2013-08-26, 16:40
Vad handlar det om? Torrents? Usenet? Torrents fungerar som alltid, bara trackern är uppe. Det är bara privata trackers som gäller. Usenet fungerar också som alltid, men DMCA-anmälningar sker fort och saker tas bort.
mangemani
2013-08-26, 17:46
Ser det inte ut som på sidan med instruktionerna?
jodå, men jag förstår inte riktigt, är det de filer som är överstruket i rött som var boven i det hela?
isf var det någon EXE fil och jag sökte på google och det visade sig vara antingen en driver eller nån boot.ini fil.
såger inte mig mycket och ännu mindre hur man fixar till det, eller det kanske bara var något som hände en gång(har ej hänt förut denna slags BS).
jodå, men jag förstår inte riktigt, är det de filer som är överstruket i rött som var boven i det hela?
isf var det någon EXE fil och jag sökte på google och det visade sig vara antingen en driver eller nån boot.ini fil.
såger inte mig mycket och ännu mindre hur man fixar till det, eller det kanske bara var något som hände en gång(har ej hänt förut denna slags BS).
no clue finns mkt info men kika denna länk och se om du har dessa program installerade läs...
http://www.sysnative.com/forums/bsod-crashes-kernel-debugging/5551-problem-event-name-bluescreen.html
King Grub
2013-08-26, 18:16
Ta en skärmdump.
Finns det inte ett bra sätt att se hur en hemsida sett ut för typ fem månader sen eller så?
Har för mig att jag ramlade över en hemsida där man skrev in en adress samt hur långt tillbaka man ville så fick man den.
Skulle vilja se på hemnet om ett hus varit ute tidigare, går det?
King Grub
2013-08-26, 19:13
http://archive.org/web/web.php ?
http://archive.org/web/web.php ?Den gör ju det jag vill, tack!
Fast får inte fram något vettigt på hemnet, nedrans!
hahavaffan
2013-08-26, 22:16
Finns det inte ett bra sätt att se hur en hemsida sett ut för typ fem månader sen eller så?
Har för mig att jag ramlade över en hemsida där man skrev in en adress samt hur långt tillbaka man ville så fick man den.
Skulle vilja se på hemnet om ett hus varit ute tidigare, går det?Gå in på Booli! Där sparas en massa historik som Hemnet kasserar. Eventuellt går det att leta upp huset du tänker på.
Gå in på Booli! Där sparas en massa historik som Hemnet kasserar. Eventuellt går det att leta upp huset du tänker på.Japp, ska ringa eller maila idag.
Tack grub och hahavaffan :)
maattee10
2013-08-27, 16:43
ibland när jag tittar på youtube klipp så stängs datan av:(
vad kan det bero på?
Jag har uppspelningsproblem x2!
Problem 1. När jag tittar på film får jag släpningar i bilden. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. En typ av förvrängd linje i bilden kanske? Jag använder MPC och har processorkraft nog att spela upp 1080p. Dessutom händer det även på filmer med lägre upplösning.
Problem 2. När jag spelar upp filmer från netflix på datorn är allt bra men när jag kopplar upp mig mot en TV eller projektor hackar bilder så pass mycket att det inte går att titta. Jag har provat att installera om Silverlight samt sänka kvaliten till minimum på netflix men det hjälper inte. Deras, helt värdelösa, kundtjänst var inte till hjälp heller. Jag har testat att byta ut kablarna så det är inte problemet.
Någon som har några idéer?
Problem 1. När jag tittar på film får jag släpningar i bilden. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. En typ av förvrängd linje i bilden kanske? Jag använder MPC och har processorkraft nog att spela upp 1080p. Dessutom händer det även på filmer med lägre upplösning.
Problem 2. När jag spelar upp filmer från netflix på datorn är allt bra men när jag kopplar upp mig mot en TV eller projektor hackar bilder så pass mycket att det inte går att titta. Jag har provat att installera om Silverlight samt sänka kvaliten till minimum på netflix men det hjälper inte. Deras, helt värdelösa, kundtjänst var inte till hjälp heller. Jag har testat att byta ut kablarna så det är inte problemet.
Någon som har några idéer?
för kasst grafikkort....
samma problem sedan satsade jag på rejält grafikkort så löste sig allt...
för kasst grafikkort....
samma problem sedan satsade jag på rejält grafikkort så löste sig allt...
Tror du verkligen att det beror på det? Googlade lite snabbt på mitt GT 540M och fick fram det här.
The GT 540M offers PureVideo HD technology for video decoding using the GPU. The integrated Video Processor 4 (VP4) supports feature set C and therefore the GPU is able to fully decode MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 Part 2 (MPEG-4 ASP - e.g., DivX or Xvid), VC-1/WMV9, and H.264 (VLD, IDCT, Motion Compensation, and Deblocking). Furthermore, the GPU is able to decode two 1080p streams simultaneously (e.g. for Blu-Ray Picture-in-Picture)
Processorn är en i7a
King Grub
2013-08-27, 21:23
Jag vet inte riktigt vad du menar med "förvrängd linje i bilden kanske"? Delar den på sig som om den vore ituskuren? I sådana fall är det någon v-syncinställning som behöver ändras.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "förvrängd linje i bilden kanske"? Delar den på sig som om den vore ituskuren? I sådana fall är det någon v-syncinställning som behöver ändras.
Det är svårt att förklara men du är inne på rätt spår.
Jag har ställt in spelaren efter ditt gamla inlägg - http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5167013&postcount=7
Nordenator
2013-08-27, 21:53
Jag vet inte om silverlight pallar hårdvaruavkodning. Min HTPC med en dual core atom och ett ion-kort är stark nog för att köra 1080p med DXVA/2. Däremot klarar den inte ens att köra 720p i flash. Om du kör med ett program med hårdvaruavkodning ska inte prestandan vara något problem, i alla fall.
hahavaffan
2013-08-28, 08:54
Någon som har några idéer?1. Testa VLC. Funkar det? Prova installera om MPC typ.
2. Polaren har exakt samma problem på sin MacBook Pro. Testa att koppla in TVn innan du startar webbläsaren, och se till att alla webbläsarens processer är döda när du kopplar in den. Silverlight är btw ta mig fan ännu sämre än Flash. Men Netflix har ju påbörjat flytten till ett annat system (HTML5 har jag för mig...).
Och angående att hårdvaran inte räcker till så funkar min 2010-års MacBook Air med 1,8Ghz Core2Duo och Intel 2000-grafik utmärkt för FullHD-Netflix på en TV.
En annan sak som kan fungera för problem 2 är att dublicera skärmen istället för att förlänga den om det är detta du gör. Hade samma problem och det löste det för mig.
Nordenator
2013-08-28, 09:32
2. Polaren har exakt samma problem på sin MacBook Pro. Testa att koppla in TVn innan du startar webbläsaren, och se till att alla webbläsarens processer är döda när du kopplar in den. Silverlight är btw ta mig fan ännu sämre än Flash. Men Netflix har ju påbörjat flytten till ett annat system (HTML5 har jag för mig...).
Finns in IE 11 redan verkar det som. Kanske kan vara värt att testa dev-versionen av IE 11 bara för att få HTML5 i netflix.
hahavaffan
2013-08-28, 09:41
Finns in IE 11 redan verkar det som. Kanske kan vara värt att testa dev-versionen av IE 11 bara för att få HTML5 i netflix.Jupp. "Synd" man sitter på en Mac :Virro
Akerhage
2013-08-28, 14:22
Finns ju en del datorkunniga även här, så försöker (kopierar tråden från fb och sweclockers)
Min fars dator, en sony vaio PCG 61211M gick från att fungera helt normalt till att den stängde ner sig när den skulle startas upp.
Efter att den stängt ner sig första gången försökte pappa starta den ett antal gånger till, men kom till en punkt där inget händer när man trycker på powerknappen. Han gav den då till mig.
Jag gjorde:
1. Drog ut sladd + batteri
2. Höll inne powerknapp 1m
3. Stoppa in sladden.
4. Starta datorn, kom då snabbt in i windows, men datorn stängde av sig.
Gjorde om denna procedur och var nog som längst inne i windows i ca 20minuter, hade då passat på att stoppa in batteriet med, som enligt windows verkade laddas. (frid och fröjd tänkte jag).
Datorn dog dock ändå, trots att batteriet verkar ha laddats upp till 22%. - konstigt? Borde då inte batteriet driva datorn om det är strömadaptern som spökar?
Jag tog därefter datorn till jobbet och har mätt att laddaren fungerar som den skall, den ger mina 19.5V, så inget problem med den.
Vad är mitt nästa steg? Vad kan jag testa? Köpa ny DC jack adapter? Och isf vilken sådan skall jag köpa? - Kan man öppna datorn och mäta något där, eller eventuellt löda om något som kan glappa? - har utrustning på jobbet för detta.
* Har även dragit ut hdd + RAM och låtit datorn vila, samt testat ha den i frysen en timma efter något tips på internet
Felkällor:
Laddaren - fast borde ju fungera då vi mätt den med multimeter?
Batteriet - Även utan batteri skall ju en laptop fungera, så borde inte vara batteri heller?
Dc jack adapter - Kan ju vara fel, men konstigt att den dog efter att ha startat upp i 20min i windows, batteriet borde ju tagit över om detta glappat.
Minnen - kan det vara minnesrelaterat?
Resetta BIOS? Vet inte om man kommer åt klockbatteriet på en Sony Vaio.
Akerhage
2013-08-28, 14:27
Resetta BIOS? Vet inte om man kommer åt klockbatteriet på en Sony Vaio.
Enda sätter bör ju vara att göra detta genom att ta ur batteriet? Har funderat på det, men fick ingen respons på denna idé på de andra forumen.
Enda sätter bör ju vara att göra detta genom att ta ur batteriet? Har funderat på det, men fick ingen respons på denna idé på de andra forumen.
Precis, detta lilla batteri:
http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/faq/images/625-cmos-batt1-s-.png
Akerhage
2013-08-28, 14:35
Precis, detta lilla batteri:
http://static.commentcamarche.net/en.kioskea.net/faq/images/625-cmos-batt1-s-.png
Yes, jag vet vilket batteri du syftar på : )
Kan ju ge det ett försök förstås. Dock behöver jag nog skruva upp hela datorn för detta, så kan passa på att få råd om eventuell lödning på dc jacket etc först.
Nordenator
2013-08-28, 14:36
Kika om temperaturen på någon enhet springer ihop och orsakar instabilitet?
Yes, jag vet vilket batteri du syftar på : )
Kan ju ge det ett försök förstås. Dock behöver jag nog skruva upp hela datorn för detta, så kan passa på att få råd om eventuell lödning på dc jacket etc först.
Värt ett försök iallafall. :)
Akerhage
2013-08-28, 14:43
Kika om temperaturen på någon enhet springer ihop och orsakar instabilitet?
Hur testar jag det bäst? - kan temperaturen vara problem om den inte ens går att starta? - kan det kanske bero på ex damm som sitter på fel ställe?
@ Juxta, ska testa, tack för tipset!
Nordenator
2013-08-28, 14:52
Hur testar jag det bäst? - kan temperaturen vara problem om den inte ens går att starta? - kan det kanske bero på ex damm som sitter på fel ställe?
@ Juxta, ska testa, tack för tipset!
Hwmonitor till exempel. Känns väl inte speciellt sannolikt om den inte har problem med uppstart just efter den hängt sig, men jag har inget bättre förslag på vad som kan vara fel :x
Akerhage
2013-08-28, 14:55
Hwmonitor till exempel.
Svårt använda det programmet när datorn inte startar ju :p
Då jag trycker på powerknappen händer alltså inget. Datorn är totalt död. Varken bios eller windows med andra ord = )
King Grub
2013-08-28, 14:58
Då är det inte en överhettningsfråga.
Akerhage
2013-08-28, 15:04
Då är det inte en överhettningsfråga.
Okay, tips på vad det kan röra sig om isf? Tycker det är konstigt att den nu inte ens verkar få någon ström, sen när den väl fått ström så kan inte batteriet hålla igång datorn alls. Konstigt fel helt klart.
1. Testa VLC. Funkar det? Prova installera om MPC typ.
.
Ska testa det ikväll!
En annan sak som kan fungera för problem 2 är att dublicera skärmen istället för att förlänga den om det är detta du gör. Hade samma problem och det löste det för mig.
Jag har problemet även när projektorn/TVn inte är ansluten så det borde inte vara lösningen för mig.
Får väl testa att installera om MPC
Jag har en dator med två radeon-grafikkort och jag har märkt att de flesta spel jag testar flyter bättre när jag har Xfire inaktiverat. Datorn känner av båda korten och drivrutinerna är uppdaterade. Är det något som jag missar eller har spelen jag testar bara dåligt stöd för Xfire?
Jag har en dator med två radeon-grafikkort och jag har märkt att de flesta spel jag testar flyter bättre när jag har Xfire inaktiverat. Datorn känner av båda korten och drivrutinerna är uppdaterade. Är det något som jag missar eller har spelen jag testar bara dåligt stöd för Xfire?
Vilka spel samt vad är det för grafikkort som sitter i. Har du testat med gamla drivrutiner?
Radeon hd 6950, märker ingen skillnad med gamla drivisar. Angående spel så är det Civ 5, Smite, Crusader kings 2, dvs inget jättekrävnade.
King Grub
2013-08-28, 16:16
En del spel fungerar sämre i Crossfire. Särskilt äldre.
Handlar det om microstuttering så skall senaste beta-drivrutinen (13.8) fixa mycket av det:
http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_8_beta2_%2813_200_11_august_14%29_ download.html
Finns det någon reell fördel med att aktivera windows 8?
Jag har en laglig windows8 men den verkligen vägrar att bli aktivera. Nu orkar jag inte leta mer lösningar på det, och är inte ett dugg sugen på att installera om.
Edit: För att vara tydlig, det är ingen piratkopia.
King Grub
2013-08-28, 20:55
Efter X antal dagar kommer bara grundläggande funktioner att fungera.
Efter X antal dagar kommer bara grundläggande funktioner att fungera.
Hmmm ok, jag har haft det i ett bra tag och inte märkt någon skillnad.
Okay, tips på vad det kan röra sig om isf? Tycker det är konstigt att den nu inte ens verkar få någon ström, sen när den väl fått ström så kan inte batteriet hålla igång datorn alls. Konstigt fel helt klart.
Nätagget/moderkortet? Skitsvårt att diagnostisera.
Finns det någon reell fördel med att aktivera windows 8?
Jag har en laglig windows8 men den verkligen vägrar att bli aktivera. Nu orkar jag inte leta mer lösningar på det, och är inte ett dugg sugen på att installera om.
Edit: För att vara tydlig, det är ingen piratkopia.
om det är nyckeln blir nekad brukar det funka smidigt att ringa till Microsoft, tog typ 5min senast jag gjorde det.
om det är nyckeln blir nekad brukar det funka smidigt att ringa till Microsoft, tog typ 5min senast jag gjorde det.
Kanske borde göra det. Har ju provat en hel del, bla köra en exe för manuell registrering, där man ska välja land/region och få nummer till var man ska ringa, men den dropdownen var disabled och locked på afganistan, därnågonstans gav jag upp...
minimalist
2013-08-30, 12:07
Jag bytte nyss ut mitt moderkort och ominstallerade windows i samma veva (win7). Jag har en dataskärm kopplad via DVI och en TV via HDMI. Dataskärmen är primär. Nästan varje gång när jag startar datorn så måste jag ta ut HMDI-kabeln och sätta i den igen för att windows ska upptäcka TV:n. Grafikkortets (radeon HD 6870) drivrutiner är up-to-date. Jag har samma problem om jag kör TV:n på kortets andra DVI-port med en adapter. Jag tror inte att det är kabeln, då den funkar utan problem med mitt xbox. Någon som vet vad detta kan bero på?
+46 08 50334670
eller
020 140 00 15
För windowsaktivering. Lätt som en kakbit de gånger jag gjort det.
minimalist
2013-08-30, 15:15
Windows är aktiverat. Jag har någon jäkla studentlicens på den där saken.
Control_61
2013-08-31, 09:45
Jag är ute efter en ny dator. Har tidigare haft en macbook pro i några år, vilket känns lite överflödigt.
Det enda jag gör med datorn är att jag surfar, tankar ner saker, kikar på film och gör skolarbeten. Aldrig några spel etc.
Jag vill däremot ha en stabil dator, lite krångel, schyst upplösning på skärmen och ffa en gedigen känsla.
Det jag gillar med macen är hur rejält tangentbordet och surfplattan känns. Vill inte att det ska bli plastigare.
Är det här något:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP905S3GK02/samsung-ativ-book-9-13-3-barbar-dator
Eller har någon andra tips?
Runt 6000kr hade jag tänkt mig.
Och vad är det här jag hört med att "försäljningen av bärbara datorer har minskat i väntan på nästa generationens blablabla..". Vad är det folk väntar på? Och behöver jag det? ;)
Ute efter en gaming burk. Kommer antagligen bara lira Guild wars 2 och kanske payday 2. Senare kommer man kanske få uppgradera kortet men vad tycks annars. Finns det likvärdiga paket i denna prisklass som är bättre? Vill helst att det ligger runt 10k.
Jag är ute efter en ny dator. Har tidigare haft en macbook pro i några år, vilket känns lite överflödigt.
Det enda jag gör med datorn är att jag surfar, tankar ner saker, kikar på film och gör skolarbeten. Aldrig några spel etc.
Jag vill däremot ha en stabil dator, lite krångel, schyst upplösning på skärmen och ffa en gedigen känsla.
Det jag gillar med macen är hur rejält tangentbordet och surfplattan känns. Vill inte att det ska bli plastigare.
Är det här något:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP905S3GK02/samsung-ativ-book-9-13-3-barbar-dator
Eller har någon andra tips?
Runt 6000kr hade jag tänkt mig.
Och vad är det här jag hört med att "försäljningen av bärbara datorer har minskat i väntan på nästa generationens blablabla..". Vad är det folk väntar på? Och behöver jag det? ;)
en sony vaio så kommer du nära en mac...
ruskigt stabila , och känns kvallite som faen på tangenter vikt och skal m.m
http://www.ianhopkinson.org.uk/wp-content/uploads/2013/01/SonyVaioT13.jpg
Thatsinane
2013-08-31, 19:37
Det är dags att skaffa ny trådlös router, har kolos datorelit några bra rekommendationer?
Min kravlista ser ut såhär;
Framtidssäker (Hög hastighetskapacitet, 2,4 + 5 Ghz)
Driftstabil
Gärna USB 3.0
Vägghängbar
Under 800 kr
Har 100 gig i väggutaget samt några mindre betongväggar i lägenhet på 40 m^2
tillägg: Tillägg: Har kikat på asus rt-n56u som verkar vara något i min väg, vet någon om dess fot är avtagbar för vägghängning av routern?
Det är dags att skaffa ny trådlös router, har kolos datorelit några bra rekommendationer?
Driftstabil
Gärna USB 3.0
Vägghängbar
Under 800 kr
tillägg: Tillägg: Har kikat på asus rt-n56u som verkar vara något i min väg, vet någon om dess fot är avtagbar för vägghängning av routern?
asus är mycket bra val.
_slipknot1_
2013-08-31, 21:04
Driftstabil
Gärna USB 3.0
Vägghängbar
Under 800 kr
Asus dark knight kan hängas på vägg, har en sådan och kan verkligen rekommendera den. Har väldigt bra funktioner som Asus aicloud.
Le mobil
När man letar ny router, är det N- eller AC-standard som gäller?
WHITEFOLKS
2013-08-31, 21:16
Ac är nyaste bästaste
Jeffplsgo
2013-09-01, 04:13
Dags att fixa ny gaming skärm + grafikkort. (BF4)
Skärmen hade jag tänkt denna
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
Vad tror ni om den? Finns det nån annan som är ungefär lika bra fast billigare?
Grafikkort vet jag inte riktigt, nån som har tips? budget för graffekortet/korten är typ 3-4.5k ungefär, 760 sli kanske?
pls respond
Dags att fixa ny gaming skärm + grafikkort. (BF4)
Skärmen hade jag tänkt denna
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
Vad tror ni om den? Finns det nån annan som är ungefär lika bra fast billigare?
Grafikkort vet jag inte riktigt, nån som har tips? budget för graffekortet/korten är typ 3-4.5k ungefär, 760 sli kanske?
pls respond
http://cdon.se/hemelektronik/aoc_e2343fi_23%22-21548605
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_23%22-20987690
Jeffplsgo
2013-09-01, 06:47
http://cdon.se/hemelektronik/aoc_e2343fi_23%22-21548605
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_23%22-20987690
Vill nog ha en med 120/144hz.
Bra val med mer hz, det är sweet att spela med. Investera lika mycket i ljudet om du ska lira Battlefield, det är värt det!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tjejen ska köpa en ny extern hårddisk till sina fotografier/musik/film, sökt igenom tråden och sett att WD fått bra cred. Hur är hållbarheten på de andra märkena? Det viktiga är att det är bra hållbarhet på disken och den ej kraschar, skiljer det mycket mellan märkena?
Något bra tips på en disk? Helst 2-3 TB.
Syrran har köpt en ny bärbar dator, första två dagarna fungerade allting bra, men nu har den börjat stänga av sig om man använder det trådlösa nätverket, när man startar upp den igen fungerar inte nätverket och om man försöker gå in i inställningarna stänger den av sig igen. Har googlat lite och verkar som fler haft liknande problem men inte hittat någon som har sagt sig hitta en lösning, nån som vet?
Edit: Länk till datorn (http://www.dustinhome.se/product/5010743412/lenovo-essential-b590-ci5-2-6-4gb-1000-gt720m-15-6-w8/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5460)
Syrran har köpt en ny bärbar dator, första två dagarna fungerade allting bra, men nu har den börjat stänga av sig om man använder det trådlösa nätverket, när man startar upp den igen fungerar inte nätverket och om man försöker gå in i inställningarna stänger den av sig igen. Har googlat lite och verkar som fler haft liknande problem men inte hittat någon som har sagt sig hitta en lösning, nån som vet?
Edit: Länk till datorn (http://www.dustinhome.se/product/5010743412/lenovo-essential-b590-ci5-2-6-4gb-1000-gt720m-15-6-w8/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5460)
Funkar nätverket via ethernet kabel i safe mode med networking?(Blir lättare att identifiera felet med svaret på den frågan)
Är malware en möjlighet? Installerades något innan problemet uppkom?
Funkar nätverket via ethernet kabel i safe mode med networking?(Blir lättare att identifiera felet med svaret på den frågan)
Är malware en möjlighet? Installerades något innan problemet uppkom?
Ska prova och se om det funkar då. Installerade malwarebytes direkt när det hände och gjorde en scan, den hittade en fil som jag deletade men problemet kvarstår. Tror inget installerades, kanske någon webbläsare eller dylikt.
Edit: spotify också
King Grub
2013-09-01, 13:40
Tjejen ska köpa en ny extern hårddisk till sina fotografier/musik/film, sökt igenom tråden och sett att WD fått bra cred. Hur är hållbarheten på de andra märkena? Det viktiga är att det är bra hållbarhet på disken och den ej kraschar, skiljer det mycket mellan märkena?
Något bra tips på en disk? Helst 2-3 TB.
Det finns ingen sådan pålitlig statistik, åtminstone inte oberoende sådan tillgänglig för användare. Vissa tycker ett märke är överlägset, samma märke som andra haft mycket dåliga erfarenheter av. Jag använder t ex bara Seagate eller WD. Alla Samsung jag haft har fått SMART-fel och/eller kraschat alldeles för fort.
Ska prova och se om det funkar då. Installerade malwarebytes direkt när det hände och gjorde en scan, den hittade en fil som jag deletade men problemet kvarstår. Tror inget installerades, kanske någon webbläsare eller dylikt.
Edit: spotify också
Råkar du veta typen av fil som togs bort?(ska annars gå att se i logs)
Inget antivirus kan hitta 100% av all malware, men att veta typen kan definitivt hjälpa att säga om det bara var något skit toolbar från en installer, eller en del av malware från något mycket värre.
Installerades någon driver?
Men jo, prova det.
King Grub
2013-09-01, 13:43
Skadlig kod som stänger av nätverket låter mindre sannolikt. Virus överhuvudtaget är rätt sällsynt nuförtiden. I dag är den absolut största andelen skadlig kod (av den allvarliga typen) trojaner, inte virus som är ute efter att jävlas med användaren på synbara sätt. Och trojaner stänger definitivt inte av nätverksuppkopplingen. Tvärtom vill dom ha full tillgänglighet att skicka information.
Råkar du veta typen av fil som togs bort?(ska annars gå att se i logs)
Inget antivirus kan hitta 100% av all malware, men att veta typen kan definitivt hjälpa att säga om det bara var något skit toolbar från en installer, eller en del av malware från något mycket värre.
Installerades någon driver?
Men jo, prova det.
PUP.Optional.Installcore
King Grub
2013-09-01, 13:49
Det är inte skadlig kod utan ett legitimt program, fast ett som många inte önskar ha installerat, ett som ofta kommer "bundlat" med installers för andra program. Det är inte vad som ligger bakom problemet.
Jo det har du egentligen helt rätt i, är väl inte alls troligt att skadlig kod som är till för att jävlas med någon ej skulle detectas av t.ex Malwarebytes, eftersom de mer professionella oftast bara vill tjäna pengar på användare.
Så är väl ganska säkert att anta att det inte är malware egentligen, men kan inte vara dåligt att veta vad det var som togs bort iaf : p, bara ifall.
edit: såg svaret nu
PUP är bara Potentially Unwanted Program, och oftast bara irriterande saker, men inget skadligt, så inget att oroa sig om.
Testa med ethernet kabel i Safe mode med networking som sagt.
mangemani
2013-09-01, 16:28
BS igen.
och samma sak höll jag på med, zynga spel, inget annat var på i bakgrunden, som förra gången.
på BS står detta:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage
to your computer.
The problem seems to be caused by the following file: ntoskrnl.exe
CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
If this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps:
Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer
for any Windows updates you might need.
If problems continue, disable or remove any newly installed hardware
or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.
If you need to use safe mode to remove or disable components, restart
your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then
select Safe Mode.
Technical Information:
*** STOP: 0x000000f4 (0x0000000000000003, 0xfffffa80078eb060, 0xfffffa80078eb340,
0xfffff800033868b0)
*** ntoskrnl.exe - Address 0xfffff80003082c40 base at 0xfffff80003006000 DateStamp
0x4e02aaa3
King Grub
2013-09-01, 16:38
Det kan vara precis vad som helst. Är det ett mjukvaruproblem måste du identifiera vilka/vilka drivrutiner som orsakar det. Antingen med programmet du länkades till tidigare eller ett liknande, whocrashed http://www.resplendence.com/download/whocrashedSetup.exe
Är det hårdvara blir det manuell felsökning, från memtest för minnen till att byta ut hårdvara och leta efter vad som ger problemet.
Se till att du har uppdaterade drivrutiner: chipset, grafik, ljud, usb, nätverk, ssd-firmware.
Mjukvaruproblem är nästan lättast att utesluta genom att blåsa systemdisken och börja om på ny kula. Därefter installerar man inte mer än vad man absolut behöver och är uppmärksam på när problem ev. börjar uppträda.
mangemani
2013-09-01, 17:39
använder mig utav programmet du länkade till grub och de senaste 4 krascherna så har det varigt samma fel(den där EXE filen) som stått i BS.
låter för avancerat för mig, vågar ju inte ens öppna locket på sidan utav datorn.
låter nog någon kunnig kika på det hela.
King Grub
2013-09-01, 17:51
Du förstår att "den där EXE filen" inte säger mycket?
mangemani
2013-09-01, 19:05
jo jag förstår, förstår att det är väldigt svårt att peka ut exakt vad felet är.
men chanserna att komma på vad felet är blir nog större om en kunnig har datorn framför sig.
gjorde iaf en sökning på EXE filen och det visade sig att det är en fil som kontrollerar minnena och diskaarna.
minnena testar man väl med memtest som du skrev, men hur gör man med diskarna?
Är detta det bästa jag kan få för det priset? (Har höjt min budget lite)
Annars om någon vill bygga en dator till mig för runt det priset eller har någon ändring, feel free to speak :)
http://www.inet.se/produkt/1517102/taurus-overkill-gtx-770-4670k
Carolinew
2013-09-04, 14:37
Min laptop som inte ens är 1 år gammal har redan börjat låta som en motorsåg då fläkten jobbar för högtryck hela tiden, hinner knappt sätta på den innan den är igång. Och då gör jag inte mycket annat än surfar på datorn...
Vad gör jag åt detta? Har hört att det är väldigt knepigt att öppna och dammsuga laptops (ta då i beaktning att jag dessutom är helt körd när det gäller teknik). Har förvisso garanti kvar på den men tänker inte lämna bort den i flera veckor för en sån här sak...
King Grub
2013-09-04, 14:48
Är detta det bästa jag kan få för det priset? (Har höjt min budget lite)
Annars om någon vill bygga en dator till mig för runt det priset eller har någon ändring, feel free to speak :)
http://www.inet.se/produkt/1517102/taurus-overkill-gtx-770-4670k
Den är bra, men jag skulle bytt ut referensgrafikkortet mot ett tyst tredjepartsgrafikkort.
King Grub
2013-09-04, 14:53
Min laptop som inte ens är 1 år gammal har redan börjat låta som en motorsåg då fläkten jobbar för högtryck hela tiden, hinner knappt sätta på den innan den är igång. Och då gör jag inte mycket annat än surfar på datorn...
Vad gör jag åt detta? Har hört att det är väldigt knepigt att öppna och dammsuga laptops (ta då i beaktning att jag dessutom är helt körd när det gäller teknik). Har förvisso garanti kvar på den men tänker inte lämna bort den i flera veckor för en sån här sak...
Har du garanti kvar bör du inte öppna datorn, om du inte vill förverka den. Och det är enda sättet att rengöra den.
Och man dammsuger aldrig i en dator om man inte vill förstöra komponenterna med statisk elektricitet.
Den är bra, men jag skulle bytt ut referensgrafikkortet mot ett tyst tredjepartsgrafikkort.
Nu pratar du grekiska igen grub!
Är det stor skillnad på hur bra det är? För är det bara ljud nivån så är det inga problem.
Tack för svar btw
Carolinew
2013-09-04, 14:58
Har du garanti kvar bör du inte öppna datorn, om du inte vill förverka den. Och det är enda sättet att rengöra den.
Och man dammsuger aldrig i en dator om man inte vill förstöra komponenterna med statisk elektricitet.
Så vad ska jag göra då? :confused: Kan ju tillägga att den blir allmänt seg och långsam också.
King Grub
2013-09-04, 15:03
En processor som inte kan kylas ordentligt pga damm klockar ned sig för att skydda sig från överhettning, och då blir den slö.
Tja, antingen öppnar du den och blåser rent den med tryckluft, och förlorar garantin, eller lämnar in den, eller har den som den är.
Carolinew
2013-09-04, 15:09
En processor som inte kan kylas ordentligt pga damm klockar ned sig för att skydda sig från överhettning, och då blir den slö.
Tja, antingen öppnar du den och blåser rent den med tryckluft, och förlorar garantin, eller lämnar in den, eller har den som den är.
Finns det inte typ några "serviceställen" där man kan gå och få hjälp med sånt? Där det kan göras direkt så man slipper skicka iväg skiten (det går helt enkelt inte eftersom jag måste ha den till både jobbet och skolan).
Scratch89
2013-09-04, 15:09
På tal om det; det är tryckluft som gäller fortfarande om man ska blåsa rent datorn? Typ, sådan man köper på Clas Ohlson? Jag kommer ihåg att jag hade en för ett tag sedan, men det kändes nästan som om det blev blött när man använde den, men det kanske bara är riktigt kall luft? Låter ju dumt om det blir kondens bland elektroniken...
King Grub
2013-09-04, 15:10
Det blir blött om man lutar burken när man sprayar så vätskan kommer ut.
King Grub
2013-09-04, 15:12
Finns det inte typ några "serviceställen" där man kan gå och få hjälp med sånt? Där det kan göras direkt så man slipper skicka iväg skiten (det går helt enkelt inte eftersom jag måste ha den till både jobbet och skolan).
Vet ej, beror på vilka kontrakt med olika serviceställen din laptoptillverkare har. Det måste nog vara ett auktoriserat sådant för att garantin skall förbli intakt.
King Grub
2013-09-04, 16:47
Nu pratar du grekiska igen grub!
Är det stor skillnad på hur bra det är? För är det bara ljud nivån så är det inga problem.
Tack för svar btw
Kort med tredjepartskylare är också överklockade från fabrik och håller sig svalare under belastning så dom inte klockar ner sig bara för att dom når temp target (80 grader tror jag).
Scratch89
2013-09-05, 19:17
Vad är det här för skit nu? Det händer bara här på forumet, har inte sett det någon annan stans (än, i alla fall). Texten blir konstig och det ser bara allmänt weird ut. Verkar som om stora j inte vill synas eller finnas alls (går inte ens att skriva för mig).
Har bara varit såhär nån dag, typ sen igår.
http://i41.tinypic.com/i2945g.png
Jockefoten
2013-09-05, 19:27
Harry Potter som bokmärke. :D
King Grub
2013-09-05, 19:29
Vad är det här för skit nu? Det händer bara här på forumet, har inte sett det någon annan stans (än, i alla fall). Texten blir konstig och det ser bara allmänt weird ut. Verkar som om stora j inte vill synas eller finnas alls (går inte ens att skriva för mig).
Har bara varit såhär nån dag, typ sen igår.
Hur lyckas du med sånt där?
Scratch89
2013-09-05, 19:37
Harry Potter som bokmärke. :D
Det var bara en sökning på Usenet för att se om det funkade, sen bokmärkte jag och har inte orkat ändra. :D
Hur lyckas du med sånt där?
Haha. Vafan, jag har ju inte gjort något. Startade om datorn precis också och det är likadant. Kan det vara tangentbordet som strejkar? Just att man inte kan se eller skriva stora j, och nu verkar meningen bli konstig efter att jag skrev just med versal i början.
Scratch89
2013-09-05, 19:39
Som sagt. :D
http://i41.tinypic.com/20o586.png
Jockefoten
2013-09-05, 19:41
Vad har du för val längst ner på forumet? Ska stå Nya Kolozzeum och Svenska.
Ni som gått från 15"+ skärm till 13", t.ex. MacBook Air, hur har det ... känts? Jag vill helst ha en Air (dels lite billigare än Pro, men mest att den väger så lite) men är lite orolig att jag ska störa mig på att det bara är 13". Spelar inte, använder sällan Photoshop osv och ser alltid film via tv-ut och liknande, men ändå. Vill ju ha stor skärm. :p
Scratch89
2013-09-05, 19:56
Vad har du för val längst ner på forumet? Ska stå Nya Kolozzeum och Svenska.
Det gör det.
du har inte num lock aktiverat??? =)
Scratch89
2013-09-05, 20:09
Vad spelar det för roll?
King Grub
2013-09-05, 20:13
Ingen :p
Jockefoten
2013-09-05, 20:14
Testa en annan webbläsare.
Eller testa med ett annat konto och se om det fortfarande är konstigt.
num lock bara faekar upsättningen lite =p...
Testa en annan webbläsare.
Eller testa med ett annat konto och se om det fortfarande är konstigt.
finns ingen annan webbläsare än ff =P .
Prova starta FireFox i safety mode?
Scratch89
2013-09-10, 12:59
Det var Firefox som var problemet. :)
Scratch89
2013-09-10, 13:02
I alla fall. Ibland när jag lånar hem saker från Internetgiganten kommer det upp i utorrent att disken är överlastad, och en viss procent. När den går upp till 100% verkar det som om nedladdningarna stannar upp helt och hållet, men sedan kan de börja ticka igång igen.
Vad beror detta på? Jag laddar hem till min andra interna (inte SSD:n), så det har inget med platsbrist att göra. Kan det vara att hårddisken inte kan läsa i samma hastighet som jag laddar hem?
http://i41.tinypic.com/2ikcjg5.png
King Grub
2013-09-10, 13:14
Options -> Preferences -> Advanced -> Disk cache -> Override automatic cache size och skriv dit ett högre värde, typ 512 eller 1024.
Och sedan, inte direkt kopplat till det här, men använd en bättre version av uTorrent, 2.2.1 build 25302:
http://www.filehippo.com/download_utorrent/9859/
Scratch89
2013-09-10, 14:59
Options -> Preferences -> Advanced -> Disk cache -> Override automatic cache size och skriv dit ett högre värde, typ 512 eller 1024.
Och sedan, inte direkt kopplat till det här, men använd en bättre version av uTorrent, 2.2.1 build 25302:
http://www.filehippo.com/download_utorrent/9859/
Grymt! Tack. Vad är det för fel på min nuvarande version?
King Grub
2013-09-10, 15:14
Alla nya versioner är mer eller mindre buggiga bloatware.
Scratch89
2013-09-10, 15:20
Alla nya versioner är mer eller mindre buggiga bloatware.
Måste jag lägga om alla trackers och skit, eller räcker det att man bara installerar och öppnar den gamla versionen, så hamnar allt där som det ska vara? Har typ 50-60 filer som jag seedar.
hahavaffan
2013-09-10, 15:47
Alla nya versioner är mer eller mindre buggiga bloatware.On that note. Jag har senaste versionen på min HTPC, och det fungerar absolut inte att begränsa hastigheten, varken globalt eller på någon enstaka torrent. Riktigt bra. Testar den du länkade!
Edit: Testade, och det funkar fan inte. Har någon en teori om varför?
Rengjorde sonens dator från damm... Nu gröna oregelbundna ränder redan vid uppstart av bios. Jag har pajjat gralla kortet mest troligt va?
Får blåskärm när windows väl kommer igång också.
Hade precis innan rengöringen bytt gralla drivisar, har dock testat att återställa till tidigare ifall det skulle vara det men det känns långsökt då det är linjer och skumma block redan vid bios va? (Ja och det faktumet att det inte hjälpte ett jota ;) )
Mjupp mycket riktigt var det grafikkortet som hade rykt :/
Kan man tagga en person bland sina kontakter på facebook så att hen inte ser statusuppdateringar/bilder som man laddar upp?
Kan man tagga en person bland sina kontakter på facebook så att hen inte ser statusuppdateringar/bilder som man laddar upp?
Japp, du kan göra vissa grupper och lägga in de vänner som ska påverkans av gruppens inställningar där.
Finns det fler än Tricce som kallar grafikkort för "gralla"?
maattee10
2013-09-13, 18:52
hur fixkar man musik till youtubeklipp? jag lyckades fixa det igår genom yuotube egna låter. men idag funkar det inte:/
Tänkte kolla om jag kan få lite tips, går i uppgraderingstankar.
Detta har jag idag;
Core i7-920 processor. Sitter på ett Sabretooth x58-moderkort. 4 GB minne (egentligen 8 GB men pga bug hittas endast GB). Har ett antec 850 nätagg. Jag har ATI Radeon 5870 grafikkort. Allt sitter inuti ett Antec 1200-chassi. Har även en corsair SSD på 120 GB (operativsystemsdisk)
Datorn är lite knepig. Har diverse buggar, däribland den ökända minnesförlustbuggen. Har även (sannolikt) spänningsproblem, då datorn startar om en rad gånger innan windows laddas.
Jag är lite sugen på att uppgradera för att kunna spela BF4 på hyffsade inställningar när det kommer. Skulle gärna också ha en bugfri dator. Jag har givit upp att försöka lösa dessa buggar själv.
Har ni några förslag/tips?
King Grub
2013-09-15, 13:26
Uppgraderingen för BF4 heter grafikkort + överklockning av processorn om du vill komma relativt billigt undan. Nytt nätaggregat förstås, om det är fel på det du har. Nätaggregat brukar ha väldigt lång garanti, dock, så du kanske kan se om du kan få ett nytt gratis?
Bra tredjepartskylare och överklocka processorn rejält + ett NVIDIA 770 (4GB-varianten) eller 780.
Scratch89
2013-09-15, 13:31
Om man får upp ett meddelande som säger "Du måste ha behörighet från Alla för att ändra på den här filen" (som är en .dll-fil), hur gör man då? Jag är redan inloggad som Administratör.
Uppgraderingen för BF4 heter grafikkort + överklockning av processorn om du vill komma relativt billigt undan. Nytt nätaggregat förstås, om det är fel på det du har. Nätaggregat brukar ha väldigt lång garanti, dock, så du kanske kan se om du kan få ett nytt gratis?
Bra tredjepartskylare och överklocka processorn rejält + ett NVIDIA 770 (4GB-varianten) eller 780.
Har faktiskt inte tänkt att nätagget skulle kunna fela. Har varit helt övertygad om att felet suttit på minnescontrollern på processorn, och att omstarterna beror på problem med den automatiska spänningsinställningen.
Har faktiskt en Noctua-kylare. Dock har jag aldrig tidigare provat att överklocka...
King Grub
2013-09-15, 13:43
Vill du kunna utnyttja dom nya grafikkorten fullt ut blir du tvungen. En stock 920 kommer att bli en flaskhals. Grafikkort är mycket viktigare än CPU för fps i spel, men lite äldre processorer behöver överklockas en del.
Du kan lätt testa om omstarterna beror på spänninsställningarna genom att temporärt stänga av regleringen i BIOS (stänga av Intel Speed Step och C1E och alla C-State).
Överklocka är otroligt enkelt numera, kolla upp lite guider bara och ta de lugnt. Det flesta folk gör är att bara höjja FSBn. Man kan komma ganska långt bara på det, vill du komma upp i högre klockning så kan man behöva pilla på volt osv. Vilket jag nog inte skulle rekommendera för någon som inte har hållt på med skiten för du kommer nog tillräkligt långt bara på FSBn (upp till runt 3.6-4ghz).
Jag har ett 670, får hoppas det räcker till BF4, aldrig varit en person som kör på ultra iaf vill bara skjuta folk så enkelt som möjligt;d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.