Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Litecore
2007-07-25, 22:39
det ÄR skillnad på s-video och VGA vare sig du vill det eller inte FFS!!1 :D
det ÄR skillnad på s-video och VGA vare sig du vill det eller inte FFS!!1 :D
Absolut, men inget en medelkvalitetsmänniska märker av avsevärt :)
tntballe
2007-07-25, 22:49
Vanliga dödliga utan hawkeye-skills klarar sig imho utan problem med tvut i form av s-video! Använt det själv i 7 år nu, och aldrig märkt att kvaliten varit "dålig". Det är ungefär som med folk som inte kan lyssna på mp3filer med 192bitrate för att det låter för skränigt. Jag märker ingen skillnad på ljud från en cdskiva och en sådan mp3-fil. Less is more, even in knowledge sometimes ;)
det är enorm skillnad på s-video o vga.
några år gammalt o välanvänt videoband=s-video
dvd=vga
ungefär sån skillnad.
Litecore
2007-07-25, 22:50
dynamitpenis to teh rescue! :D
det är enorm skillnad på s-video o vga.
några år gammalt o välanvänt videoband=s-video
dvd=vga
ungefär sån skillnad.
Jag är glad att jag inte ser de skillnaderna utan att se de olika teknikerna svart på vitt vs varandra, för det är ju sant ang. teknikerna. Men jag kommer fortsätta gilla läget med mina x264-filmer genom s-video utan att klaga på kvaliten! :)
tntballe
2007-07-25, 23:24
Jag är glad att jag inte ser de skillnaderna utan att se de olika teknikerna svart på vitt vs varandra, för det är ju sant ang. teknikerna. Men jag kommer fortsätta gilla läget med mina x264-filmer genom s-video utan att klaga på kvaliten! :)
jag klarar inte sånt, bara av att läsa att du ser på antagligen hd-film med s-video får mig att :krampus
rememberence
2007-07-25, 23:25
jag klarar inte sånt, bara av att läsa att du ser på antagligen hd-film med s-video får mig att :krampus
Jag som inte ens är någon nörd får samma känslor xD
tntballe
2007-07-25, 23:26
Jag som inte ens är någon nörd får samma känslor xD
tack för den :smash: :)
Litecore
2007-07-25, 23:30
jag klarar inte sånt, bara av att läsa att du ser på antagligen hd-film med s-video får mig att :krampus+1 ;)
Så länge jag inte prioriterar att köpa ny TV eller se på film på min 22" WS skärm så *kissass*
rememberence
2007-07-26, 00:10
tack för den :smash: :)
*kissass*
MasterChief
2007-07-26, 07:50
Sorry grabben men jag har polisanmält dig idag. Man får fan inte göra så!
Litecore
2007-07-26, 11:39
mästerchefen to teh rescue! :D
Vad gör man med en ålderdomlig laptop man har liggandes hemma och inte använder?
Ser att folk söker såna på blocket, men finns det inte risk att ens gamla grejor ligger kvar och de kan hitta inloggningar och bankgrejor??
Kan ingenting om sånt här, tycker bara att det är onödigt att datorn ligger hemma hos mig och samlar damm.
tntballe
2007-07-26, 12:48
Vad gör man med en ålderdomlig laptop man har liggandes hemma och inte använder?
Ser att folk söker såna på blocket, men finns det inte risk att ens gamla grejor ligger kvar och de kan hitta inloggningar och bankgrejor??
Kan ingenting om sånt här, tycker bara att det är onödigt att datorn ligger hemma hos mig och samlar damm.
formatera hårddisken bör räcka.
okej, jag har fått för mig att det ändå går att få fram saker ur en hårddisk.
men då ska jag se om det kan räcka. tack
tntballe
2007-07-26, 13:17
okej, jag har fått för mig att det ändå går att få fram saker ur en hårddisk.
men då ska jag se om det kan räcka. tack
visst kan man få fram något om man vill det, om du är osäker så finns det program som raderar o skriver över flera ggr om.
tror inte det är så många som försöker få fram information på en gammal laptop.
Någon som vet hur man överför bilder från datorn tillbaka till ett sd minne på kameran (sd-läsaren på laptopen fungerar inte av nån anledning). Har nämligen köpt en digital fotoram som läser sd-minnen. Har bilderna på datorn och det går uppenbarligen inte bara att kopiera in dom i mappen igen då man kopplar in kameran i datorn.
Jo det ska gå om du inte har skrivskyddat minnet. Lyckatill
Jo det ska gå om du inte har skrivskyddat minnet. Lyckatill
Det är inte låst *mini* Går att kopiera filer som ligger på och deleta, men inte klistra in filer som redan ligger på hårddisken
När jag startar min laptop så kan jag starta webläsaren direkt men MSN och SUPERAntispyware tar det 4-5 minuter innan det kommer igång. Varför?
Jag får även ett felmeddelande direkt när jag startar den som säger nåt om en MOD-fil. Jag har fått det sen jag krånglade med drivisarna till grafikkortet. Säger det er något?
Super_Johan
2007-07-28, 12:03
lan ikväll, jag undrar, om man kan använda 2 fyra-portars hubbar så det blir 8 portar, vi har ingen hubb/switch som har fler en fyra portar.
Vi blir typ 5-6 personer så en 4 portars hub skulle inte räcka till.
*rolleyes*
Det ska inte vara några problem.
MasterChief
2007-07-28, 19:49
Jag har ett problem som jag inte haft förut. Det är givetvis jättelätt att lösa för alla med en fungerande hjärna. Det är dock det som är problemet :-/
Jag har ett trådlöst modem/router från BBB. Jag har två datorer som är uppkopplade och allt funkar rajtantajtan. Men på ena datorn (bara ena) kommer titt som tätt detta upp:
http://img515.imageshack.us/img515/6058/namnlslf7.jpg
Vilket är märkligt eftersom anslutningen funkar utmärkt. När denna ruta kommer upp så ligger utorrent och kör stenhårt. Oftast räcker det med att klicka "avbryt" och sen surfa vidare. Rutan kommer bara upp i samband med byte av websida. Men som sagt, inte alltid. Har inte sett några mönster alls utan det verkar vara helt slumpvis. Ibland funkar det inte att klicka avbryt utan då blir det blankt. Backar jag browsern kickar dock internet igång igen.
Blir så på både Explorer och Firefox.
Någon som kan hjälpa till?
Tack på förhand.
Litecore
2007-07-30, 18:58
råkade snubbla över en sjukt billig trådlös router på el-giganten (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121939)
men frågan är om det bara är skit eller om 399 kr är ett kalaspris :)
http://www.edigitech.de/shop/images/epimages/0477588.jpg
råkade snubbla över en sjukt billig trådlös router på el-giganten (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121939)
men frågan är om det bara är skit eller om 399 kr är ett kalaspris :)
http://www.edigitech.de/shop/images/epimages/0477588.jpg
Tja, du får väl fråga dig om du tror att Philips gör bra routrar. Jag skulle aldrig köpa denna.
Jag har ett problem som jag inte haft förut. Det är givetvis jättelätt att lösa för alla med en fungerande hjärna. Det är dock det som är problemet :-/
Jag har ett trådlöst modem/router från BBB. Jag har två datorer som är uppkopplade och allt funkar rajtantajtan. Men på ena datorn (bara ena) kommer titt som tätt detta upp:
Vilket är märkligt eftersom anslutningen funkar utmärkt. När denna ruta kommer upp så ligger utorrent och kör stenhårt. Oftast räcker det med att klicka "avbryt" och sen surfa vidare. Rutan kommer bara upp i samband med byte av websida. Men som sagt, inte alltid. Har inte sett några mönster alls utan det verkar vara helt slumpvis. Ibland funkar det inte att klicka avbryt utan då blir det blankt. Backar jag browsern kickar dock internet igång igen.
Tack på förhand.
Det ska nog gå att lösa. Använder du nåt användarnamn/lösenord för att komma online eller får du ip-adress och kommer ut på nätet direkt du startar upp datorn? Ser du nånsin den där rutan nån annan gång, typ som när du ska komma ut på nätet till att börja med?
Om inte den rutan känns bekant så lär det ligga något att skräpa under Tools - Internet Options i Internet Explorer. Kolla på fliken Connections, där ska det inte ligga nånting i rutan, och "Never dial a connection" ska vara ibockat. Inte heller något i rutorna nedanför ska vara ibockad, alltså de på LAN Settings knappen.
Good luck.
Edit: Då det sker i bägge browsers är det mer troligt att du har en anslutning under Nätverksanslutningar som inte används. Den heter då Anslutning Bredbandsanslutning.
Forts:
Är det dock denna anslutning du använder för att komma ut på nätet så tappar den mest troligt anslutningen, detta särskilt troligt då du använder torrents då de kan ge packet loss även om du sitter på en fiberuppkoppling. Den där rutan som kommer upp är en anslutning som kallas PPPoE, isåfall har du ett användarnamn som heter nåt i stil med blabla@blabla. Kan vara bättre att lägga denna anslutning i modem/routern isåfall än att ha den i WinXP. Bredbandsbolaget kan nog hjälpa dig med detta.
Litecore
2007-07-30, 19:18
Tja, du får väl fråga dig om du tror att Philips gör bra routrar. Jag skulle aldrig köpa denna.
ja, alltså; jag har ingen egen erfarenhet av Philips när det gäller närverksprodukter så jag vill
gärna ta reda på vad andra tycker innan jag dömmer ut nånting p.g.a förutfattade meningar..
Ja givetvis ska du göra det. Som nätverkstekniker så hade jag iaf lagt ett par 100-lappar till för att få t.ex Linksys, om jag bara ska använda det hemma.
Litecore
2007-07-30, 19:30
Ja givetvis ska du göra det. Som nätverkstekniker så hade jag iaf lagt ett par 100-lappar till för att få t.ex Linksys, om jag bara ska använda det hemma.
vad är det "bästa" då, om man kan säga så? gör en top-3 eller top-5lista? :)
Tja, bland hemmagrejer som routrar och sånt:
1. Linksys
2. Netgear
3. 3Com
4. Resten, typ Dlink och annat grejs.
Alla har vi ju dock olika erfarenheter men detta gäller nog ganska hyfsat iaf.
Hardrocker
2007-07-30, 20:10
Tack på förhand.
Gå in på kontrollpanelen och öppna Internet-alternativ. Gå in på fliken Anslutningar och markera Ring aldrig upp en anslutning. Nu är antagligen ring upp följande anslutning om du inte ansluten markerad vilket gör att om en sida inte svarar tillräckligt snabbt så får du upp dialogen du får upp nu.
Gå in på kontrollpanelen och öppna Internet-alternativ. Gå in på fliken Anslutningar och markera Ring aldrig upp en anslutning. Nu är antagligen ring upp följande anslutning om du inte ansluten markerad vilket gör att om en sida inte svarar tillräckligt snabbt så får du upp dialogen du får upp nu.
Tja, det har jag ju iofs redan skrivit men... *whistle* ;)
Kebab-Arne
2007-07-30, 23:05
Köpte en ny laptop idag en HP även om det inte säger något direkt. Nåväl startar upp skiten och han börjar programmera sig själv eller vad man ska säga. Sen efter ett tag kommer det upp ett felmeddelande men nåt jag inte kommer ihåg vad, iaf var ett alternativ: "Om detta är första gången det händer, prova starta om datorn". Vilket jag gjorde, nu kommer jag bara in i windows där det står att windows ej är komplett installerat och jag ska starta om. Vilket såklart blir en lång ytterst ond cirkel. Vad fan gör jag nu? :MrT: En till grej är att när man startar datorn så ska han söka igenom hårddisken efter nånting. Kommer ej ihåg vad, händer inget speciellt om han gör detta utan går bara till windows där jag inte kan göra så mycket. Inte så mycket till förklaring, kan förklara mer när jag har datorn här. Kewk också.
Hardrocker
2007-07-31, 08:44
Tja, det har jag ju iofs redan skrivit men... *whistle* ;)
Missade det i dtt inlägg men det kanske tåls att upprepas ;)
Hardrocker
2007-07-31, 08:47
Köpte en ny laptop idag en HP även om det inte säger något direkt. Nåväl startar upp skiten och han börjar programmera sig själv eller vad man ska säga. Sen efter ett tag kommer det upp ett felmeddelande men nåt jag inte kommer ihåg vad, iaf var ett alternativ: "Om detta är första gången det händer, prova starta om datorn". Vilket jag gjorde, nu kommer jag bara in i windows där det står att windows ej är komplett installerat och jag ska starta om. Vilket såklart blir en lång ytterst ond cirkel. Vad fan gör jag nu? :MrT: En till grej är att när man startar datorn så ska han söka igenom hårddisken efter nånting. Kommer ej ihåg vad, händer inget speciellt om han gör detta utan går bara till windows där jag inte kan göra så mycket. Inte så mycket till förklaring, kan förklara mer när jag har datorn här. Kewk också.
Du borde kunna göra om grundinstallationen med återställningsskivan som du ska ha fått med. Vet inte riktigt vad man får med för skivor till en HP men det brukar ingå när man köper en märkesdator.
Kebab-Arne
2007-07-31, 08:53
Du borde kunna göra om grundinstallationen med återställningsskivan som du ska ha fått med. Vet inte riktigt vad man får med för skivor till en HP men det brukar ingå när man köper en märkesdator.
Har själv tänkt på att man borde kunna göra om grundinstallationen på nåt sätt. Ska kolla på det nu. Hoppas bara det inte skiter sig igen? Då är det ifs datorn det är fel på och då är det ju bara att gå dit jag köpte den. Eller förinstallationen av windows?
Kebab-Arne
2007-07-31, 09:33
Vill man göra om grundinstallationen får man bränna ut en skiva då det ligger inne i windows som jag inte kommer åt. *screwy*
rememberence
2007-07-31, 09:36
Vill man göra om grundinstallationen får man bränna ut en skiva då det ligger inne i windows som jag inte kommer åt. *screwy*
Grattis, du har stött på ett moment 22-problem ;)
Finns väl två alternativ för dig nu, antingen stoppar du in hårddisken i en annan dator så att du får ut den där "grundinstallationen" eller så skaffar en ny windows©-skiva.
Kebab-Arne
2007-07-31, 11:05
Grattis, du har stött på ett moment 22-problem ;)
Finns väl två alternativ för dig nu, antingen stoppar du in hårddisken i en annan dator så att du får ut den där "grundinstallationen" eller så skaffar en ny windows©-skiva.
Vill nog inte pilla i min dator just nu. Med risk för att förstöra garantier/försäkringar. Ringde supporten, han föreslog F11, det funkade inte just då men provade senare men det stod bara att man skulle stoppa in windows skivan som jag inte har då det låg förinstallerat i datorn. Nåväl, köpte i butik så går dit imorgon så får de lösa det.
hahavaffan
2007-07-31, 13:24
Vill nog inte pilla i min dator just nu. Med risk för att förstöra garantier/försäkringar. Ringde supporten, han föreslog F11, det funkade inte just då men provade senare men det stod bara att man skulle stoppa in windows skivan som jag inte har då det låg förinstallerat i datorn. Nåväl, köpte i butik så går dit imorgon så får de lösa det.Köper man en dator där Windows är förinstallerat, får man alltid med en skiva. Jävligt kass annars :(
ManuelIT
2007-07-31, 14:20
någon som kan förklara vad en "SLI bridge" på modekortet är för något?
Litecore
2007-07-31, 14:26
någon som kan förklara vad en "SLI bridge" på modekortet är för något?
en brygga för att köra två nVidiagrafikkort samtidigt för att öka prestandan.
http://www.thg.ru/mainboard/ati_crossfire_xpress_3200_rd580/images/sli_bridge.jpg
MasterChief
2007-07-31, 15:31
GLC & Hardrocker:
Tack för tipsen! Det är nu åtgärdat och än så länge funkar det.
Kebab-Arne
2007-08-02, 11:07
Får tacka för hjälpen. Snubben i butiken sa att han kunde försöka laga det men jag kunde få en ny dator om jag ville. Jag tog det senare och denna fungerar galant!
Dags att köpa ny dator. Min nuvarande är sen millenieskiftet.
Vad sägs? Verkar ju rätt nice.
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=D4XENT03&l=sv&oc=D08926M&rbc=D08926M&s=dhs
Skulle man vilja uppgradera efter ett par år så skulle man väl kunna smälla in ett fetare grafikkort och klara sig ett tag till?
Whistler
2007-08-04, 14:52
Jag har ju inte varit med i svängen på ett par år nu, men häromdagen kraschade mitt moderkort och jag bestämde mig då för att gå över till Intel efter måååånga års frånvaro (har inte kört Intel sedan min PIII 600Mhz). Fick tag på en 800Mhz-bussad P4 2.8Ghz för socket 478 samt ett Asus P4P800-SE att sätta den på. Relativt billigt, gav 900kr för båda ihop. Beställde en adapter för att göra om mitt Maze4-vattenblock så det passar till s478 och väntar nu bara på den sista delen.
Då jag kör peltier är ju varje liten del att tänka på viktig. Sitter och funderar på om jag ska ta bort IHS:en från P4:an som jag brukar göra med mina AMD-prollar, eller om den ska sitta kvar. Jag är inte orolig för att knäcka kärnan om jag tar bort den, jag har aldrig haft några sådana missöden trots all hårdvara jag misshandlat genom åren. Funderar dock på om det är värt det, eller om temperaturskillnaden är minimal. De tester jag hittar är bara på luftkylda system.
Granatgiraffen
2007-08-04, 15:30
Jag har ju inte varit med i svängen på ett par år nu, men häromdagen kraschade mitt moderkort och jag bestämde mig då för att gå över till Intel efter måååånga års frånvaro (har inte kört Intel sedan min PIII 600Mhz). Fick tag på en 800Mhz-bussad P4 2.8Ghz för socket 478 samt ett Asus P4P800-SE att sätta den på. Relativt billigt, gav 900kr för båda ihop. Beställde en adapter för att göra om mitt Maze4-vattenblock så det passar till s478 och väntar nu bara på den sista delen.
Då jag kör peltier är ju varje liten del att tänka på viktig. Sitter och funderar på om jag ska ta bort IHS:en från P4:an som jag brukar göra med mina AMD-prollar, eller om den ska sitta kvar. Jag är inte orolig för att knäcka kärnan om jag tar bort den, jag har aldrig haft några sådana missöden trots all hårdvara jag misshandlat genom åren. Funderar dock på om det är värt det, eller om temperaturskillnaden är minimal. De tester jag hittar är bara på luftkylda system.
Känns bara fånigt att plocka bort IHS för ett par grader, tycker jag då. Men du verkar ju dona med grejer för att du tycker att det är kul att pilla med det, då kan det säkert vara trevligt att ge sig på att plocka bort IHS:en här med. Sitter väl med epoxy som dom AMD du har plockat bort redan, så det är väl förhoppningsvis inga problem.
Ny hårddisk behövs, vad inhandla? Storlek 120+
Hur är kapaciteten på externa diskar jämfört med interna SATA? Om man ser till priset osv.
För övrigt så har min trofasta Seagate Barracuda hållt ihop i cirka 5 år nu och den puttrar vidare men sjunger på sista versen. Har helt och hållet tappat all min kunskap inom IT-branschen så nu behöver jag en hjälpande krycka från de som är aningen mer insatta.
Lasse Kongo
2007-08-05, 12:51
Varför ska det vara så jävla svårt att få bort alla sökord från googlerutan man har längst upp till höger i firefox, kan någon vänlig själ förklara hur man får bort precis allt man har sökt på utan att slå sönder datorn?
Har rensat allt som går men det går inte att få bort alla sökord?
Pudzianovski
2007-08-05, 13:06
Varför ska det vara så jävla svårt att få bort alla sökord från googlerutan man har längst upp till höger i firefox, kan någon vänlig själ förklara hur man får bort precis allt man har sökt på utan att slå sönder datorn?
Har rensat allt som går men det går inte att få bort alla sökord?
I IE klickar du ur "komplettera automatiskt". Antar att det fins något liknande i Firefox.
Lasse Kongo
2007-08-05, 13:09
Yes, kan inte hitta det i firefox dock.
Lasse Kongo
2007-08-05, 13:14
Hittade det här som verkar fungera iaf, men det man har skrivit tidigare får jag inte bort.
1. I Firefox, öppna menyn Verktyg och välj Inställningar.
2. Rutan Inställningar öppnas.
3. Tryck på symbolen Sekretess och kryssa i Spara det som skrivs in i formulär och i Sökfältet.
Yes, kan inte hitta det i firefox dock.
Verktyg/Rensa ut känsliga data.
Ctrl+Skift+Delete.
Lasse Kongo
2007-08-05, 13:21
Verktyg/Rensa ut känsliga data.
Ctrl+Skift+Delete.
Ja men jääääj, det försvinner ändå inte, längst uppe till höger är det en liten googlesökruta, skriver man a tex så kommer allt man sökt på a upp, det är det som jag vill ta bort.
Ja men jääääj, det försvinner ändå inte, längst uppe till höger är det en liten googlesökruta, skriver man a tex så kommer allt man sökt på a upp, det är det som jag vill ta bort.
Skumt - mitt försvinner iaf. :D
Ingen som vet nåt om nån hårddisk? :(
hahavaffan
2007-08-05, 15:20
Ja men jääääj, det försvinner ändå inte, längst uppe till höger är det en liten googlesökruta, skriver man a tex så kommer allt man sökt på a upp, det är det som jag vill ta bort.Högerklicka i skrivfältet och välj Rensa sökhistorik! WOHO
I de senare versionerna av firefox får man upp förslag på sökord när du skriver något i google-rutan, alltså inte saker du sökt på tidigare. Kan det vara det du ser?
Lasse Kongo
2007-08-05, 15:41
I de senare versionerna av firefox får man upp förslag på sökord när du skriver något i google-rutan, alltså inte saker du sökt på tidigare. Kan det vara det du ser?
Hades... du är ett geni, vet du det ;)
NiXPhoenix
2007-08-05, 15:57
Ny hårddisk behövs, vad inhandla? Storlek 120+
Hur är kapaciteten på externa diskar jämfört med interna SATA? Om man ser till priset osv.
För övrigt så har min trofasta Seagate Barracuda hållt ihop i cirka 5 år nu och den puttrar vidare men sjunger på sista versen. Har helt och hållet tappat all min kunskap inom IT-branschen så nu behöver jag en hjälpande krycka från de som är aningen mer insatta.
Externa diskar finns i samma storlekar mer eller mindre, idag behöver de inte vara så mycket dyrare heller. Dock är det ofta en dålig idé med extern disk då de tenderar att gå sönder lättare. Till största delen pga behandlingen de får utstå när de står utanför datorn antar jag.
Jag ser ingen anledning att ha en extern hårddisk om man nu inte har några kompisar man springer till titt som tätt och byter nerladdade saker med. Om du nu köper en extern hårddisk av någon anledning (du kan ju aldrig ha en sådan som OS-disk utan måste alltid ha en vanlig disk i datorn) så se till att ställa den på ett undanskymt ställe där den står säkert för stötar.
+120GB... Det finns nästan inga diskar under den storleken om du inte pratar 2,5"s-diskar (finns i bärbara). 500GB är den storlek som ger mest valuta för pengarna idag.
Kolla t ex Komplett.se Datorbutiken.com Inwarehouse.se m fl.
Får meddelande om att nätverkskabeln disconnectas hela tiden, första tanken är ju att någonting glappar men sladden sitter precis som den ska och testat massa andra nya sladdar. Köper ett nytt nätverkskort och nu disconnectas sladden inte lika mkt men fortfarande rätt ofta. Dessutom står det då och då att uppkopplingen är limited, och nätet är nere då med. Vad är det fel på? Moderkortet, modemet?
Kan tillägga att när det står att min connection är limited för att någonting är fel så kan jag starta om datorn så fungerar allt igen, men glappet fortsätter såklart.
Idag har min dator verkligen varit konstig.
Först börjar VLC strula, vill inte starta när jag dubbelklickar på en film men jag kan starta VLC och öppna via det, hur löser jag detta? Har testat med en ominstallation, ingen skillnad.
Sedan nu när jag sitter på kolo och läser en tråd så börjar muspekaren plötsligt att röra på sig, jag rör varken musen eller musplattan, vafan hände egentligen:confused:
Drar igång en virusscan nu, får se om det ger ngt.
Drar igång en virusscan nu, får se om det ger ngt.
Inget...
jelp mej!!*gah!*
NiXPhoenix
2007-08-13, 19:28
Inget...
jelp mej!!*gah!*
Kolla igenom tråden, det har tagits upp tidigare, finns massa spyware-scanners och liknande saker. Sen tycker jag 8 minuter för en hel virusscan låter väl lite. Beror på hur mycket disk man har iofs.
Kolla igenom tråden, det har tagits upp tidigare, finns massa spyware-scanners och liknande saker. Sen tycker jag 8 minuter för en hel virusscan låter väl lite. Beror på hur mycket disk man har iofs.
Tog ju inte så lång tid, satt ju inte vid kolo o skrev direkt när den var klar. Nu funkar det igen, konstigt som fan*screwy*
Jag har länge tänkt köpa en ny dator och nu verkar det ha blivit akut. Har fått samma fel som när mitt förra moderbord smälte ner dvs går ej att använda. Jag tänkte be om lite förslag på vad jag ska köpa, har tänkt bygga ihop den själv. Jag använder väl främst datorn till surfning och lite arbete. Det jag vill att den också ska klara av är att spela upp musik bra och videoredigering. Den ska ha USB kontakter fram, orkar inte krypa längre*mini* och vad som är väldigt viktigt är att den är tyst:) nuvarande ger huvudvärk.
Det här är vad som jag har nu hoppas det är läsbart, kanske något går att återanvända?
Grafikkort
Chaintech
Geforce 4 MX440
Spec.
GPU NVIDIA Geforce MX440
Interface AGP
AGP speed: 4X AGP
Memory: 64MB DDR
TVout standard s-video
DVI optional
Moderbord
ASUS- P4V8X-X
Spec
Socket 478, Via P4X533, DDRAM , AGP 8X, 8 USB2.0, ATA133, Serial ATA RAD 0/1, 10/100 LAN, S/PDI Four interface.
Processor
Celeron 1.7 GHz
Internminne PC2700 512 MB Ram
DVD
IDE\CDROM_NEC_DVD_RW_ND-1300A____________________1.09____\5&6A6BE80&0&0.0.0
Hårddiskar 2st
40GB
80GB
Sen sitter det en vanlig standard CD och diskett enhet också och jag har en bra skärm, tangentbord och mus.
Några förslag på vad jag ska köpa för något? Vill inte lägga mer än 5000kr
King Grub
2007-08-14, 15:48
Jag har länge tänkt köpa en ny dator och nu verkar det ha blivit akut. Har fått samma fel som när mitt förra moderbord smälte ner dvs går ej att använda. Jag tänkte be om lite förslag på vad jag ska köpa, har tänkt bygga ihop den själv.
Har två av dina moderkort smält... kanske det inte är en så god idé? Om du byggde dom också, vill säga.
Det här är vad som jag har nu hoppas det är läsbart, kanske något går att återanvända?
Nej, faktiskt inte. Hårddiskarna, som lagringsmedia. Och tangentbord, mus och skärm, förstås. Resten är stenålder. :)
Har två av dina moderkort smält... kanske det inte är en så god idé? Om du byggde dom också, vill säga.
Nej, faktiskt inte. Hårddiskarna, som lagringsmedia. Och tangentbord, mus och skärm, förstås. Resten är stenålder. :)
Låter inte bra, kanske läsa på lite om hur man hantierar komponenter i anitstatmiljö.
Maskiner pajjar inte hur som helst, 99% av datorer som pajjar är yttre påverkan.
Nej jag byggde inte den första i alla fall det var en datakille. Det moderkortet var väl ca 4år när det pajjade och då hade datorn varit igång heltid i princip. Problemen som uppstod då var att datorn låste sig efter 1-10 minuter när man startade den, det pep och diskettenheten höll på att leva om fram till den låste sig. Jag körde antivirus och hittade inget. Sen när det knappt gick att starta skruvade jag upp den och då var det några komponenter som man kunde se med blotta ögat hade gått sönder på moderbordet.
Datorn har precis samma symptom nu fast jag kunde inte se något trasigt när jag skruvade upp den för någon dag sedan. Jag satte i det senast moderbordet för ca 3-4 år sedan.
Kanske är det ingen bra idé men man måste väl försöka för att lära sig.
tntballe
2007-08-15, 09:52
Nej jag byggde inte den första i alla fall det var en datakille. Det moderkortet var väl ca 4år när det pajjade och då hade datorn varit igång heltid i princip. Problemen som uppstod då var att datorn låste sig efter 1-10 minuter när man startade den, det pep och diskettenheten höll på att leva om fram till den låste sig. Jag körde antivirus och hittade inget. Sen när det knappt gick att starta skruvade jag upp den och då var det några komponenter som man kunde se med blotta ögat hade gått sönder på moderbordet.
Datorn har precis samma symptom nu fast jag kunde inte se något trasigt när jag skruvade upp den för någon dag sedan. Jag satte i det senast moderbordet för ca 3-4 år sedan.
Kanske är det ingen bra idé men man måste väl försöka för att lära sig.
har du haft samma låda till båda? Kan vara något som kortsluter vid montering.
har du haft samma låda till båda? Kan vara något som kortsluter vid montering.
Ja samma låda som jag inte vill ha kvar. Även fast de kortsluter vid montering ska det väl inte ta flera år innan sakerna går sönder? Då borde det väl gå sönder direkt?
NiXPhoenix
2007-08-15, 17:16
Ja samma låda som jag inte vill ha kvar. Även fast de kortsluter vid montering ska det väl inte ta flera år innan sakerna går sönder? Då borde det väl gå sönder direkt?
Skador pga ESD, statisk elektricitet, kan visa sig först långt senare.
Min laptops skärm började med att glappa men nu funkar den tyvärr inte alls. Vad kan detta bero på? Vad kostar det att reparera, var kan man göra det och hur lång tid tar det ungefär?
Motorbreath
2007-08-15, 18:45
Okej, nu har jag åkt på ett äckligt problem på min stationära apparat. Den startar som den ska men efter en stund i Windows så stänger den av sig (som vid ett strömavbrott) och startar upp igen.
Någon som har något förslag?
Kommer det upp något felmeddelande när den startar om? Gör det inte det så gissar jag på värmeproblem. Annars något virus eller liknande mjukvaruproblem.
Motorbreath
2007-08-15, 20:36
Kommer det upp något felmeddelande när den startar om? Gör det inte det så gissar jag på värmeproblem. Annars något virus eller liknande mjukvaruproblem.
Nix, den bara stänger av sig och bootar upp igen. Inte så att det avslutar windows korrekt eller nåt. Den enda varningen jag hittade i systemloggen var att klockan inte synkroniserats på nästan 50 000 sekunder, denna varning kom just innan datorn stängde av sig själv första gången. Vad det nu kan ha med det att göra.
NiXPhoenix
2007-08-15, 20:49
Nix, den bara stänger av sig och bootar upp igen. Inte så att det avslutar windows korrekt eller nåt. Den enda varningen jag hittade i systemloggen var att klockan inte synkroniserats på nästan 50 000 sekunder, denna varning kom just innan datorn stängde av sig själv första gången. Vad det nu kan ha med det att göra.
Värme, kanske nätagget som blivit för svagt. Kan vara en strömkabel som glappar också. Det sista kan du ju testa enkelt genom att sätta om kablarna från nätagget.
Har en Creative Zen Micro mp3-spelare och nu tänkte jag koppla in den till min nya dator med Windows Vista men tji fick jag. Den är inte kompitabel med Vista*gah!*
Vad gör jag? Vad jag kan se på deras hemsida så är det kört...wtf liksom, måste ju funka på något sätt.
hahavaffan
2007-08-26, 16:07
Måste du ha speciell programvara för att föra över låtar till den? Alltså typ ett program på datorn?
Isf testa leta efter ny firmware till mp3spelaren som gör att den upptäcks av windows som en vanlig flyttbar lagringsmedia. Då är det bara att koppla in den och dra över låtar som till en usb-minne. Men du behöver en XP-dator då för att uppdatera mp3spelarens firmware.
hahavaffan
2007-08-26, 16:10
Okej, nu har jag åkt på ett äckligt problem på min stationära apparat. Den startar som den ska men efter en stund i Windows så stänger den av sig (som vid ett strömavbrott) och startar upp igen.
Någon som har något förslag?Låter som ett typexempel på för hög värme. Antingen är det processorn eller grafikkortet som stänger ner datorn för att det blir för varmt. Direkt när datorn startat om gå in i BIOS och kolla tempen på CPUn. Är den över 60-65 grader glappar nog din kylare. Om inte så är det kanske grafikkortet. Känn på det om det känns varmt. Gör det inte det kan det vara nätagget som leverar helt galna spänningar så att moderkortet ballar ur och stänger ner. Eller så kan det vara nåt annat, mycket ovanligt fel. Då är det bull.
Måste du ha speciell programvara för att föra över låtar till den? Alltså typ ett program på datorn?
Isf testa leta efter ny firmware till mp3spelaren som gör att den upptäcks av windows som en vanlig flyttbar lagringsmedia. Då är det bara att koppla in den och dra över låtar som till en usb-minne. Men du behöver en XP-dator då för att uppdatera mp3spelarens firmware.
Ah, jag har installerat programmet men det står att jag behöver ny firmware men vart hittar man det då? Jag hittar inget på Creatives hemsida.
edit: Firmware - Tyvärr, inga Creative uppdateringar finns tillgängliga för den produkt du har valt. Fail :(
hahavaffan
2007-08-26, 16:23
Ah, jag har installerat programmet men det står att jag behöver ny firmware men vart hittar man det då? Jag hittar inget på Creatives hemsida.
edit: Firmware - Tyvärr, inga Creative uppdateringar finns tillgängliga för den produkt du har valt. Fail :(In på en XP-burk och kolla här: http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=213&nRegionFK=&nCountryFK=&nLanguageFK=&sOSName=Windows+XP®ion=3&Product_Name=Zen+Micro&Product_ID=10795&modelnumber=&driverlang=1053&OS=10&drivertype=4&x=18&y=18 så ska du tanka den översta av firmwaren, och lägga in på din mp3spelare. Hur du gör det vet jag inte då jag inte har en Creative-spelare, men jag antar att du startar programmet som följer med den, kopplar in mp3spelare och sen letar lite efter "uppdate firmware" eller liknande. Annars finns säkert hjälp om det på Creatives hemsida. Jag är dock inte 100% säker på att denna firmware kommer funka, men enligt några sidor jag hittade har den gjort det i vissa fall. Så testa på egen risk, det är alltid krisigt att uppdatera hårdvaras programvara :) men gl hf
In på en XP-burk och kolla här: http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=213&nRegionFK=&nCountryFK=&nLanguageFK=&sOSName=Windows+XP®ion=3&Product_Name=Zen+Micro&Product_ID=10795&modelnumber=&driverlang=1053&OS=10&drivertype=4&x=18&y=18 så ska du tanka den översta av firmwaren, och lägga in på din mp3spelare. Hur du gör det vet jag inte då jag inte har en Creative-spelare, men jag antar att du startar programmet som följer med den, kopplar in mp3spelare och sen letar lite efter "uppdate firmware" eller liknande. Annars finns säkert hjälp om det på Creatives hemsida. Jag är dock inte 100% säker på att denna firmware kommer funka, men enligt några sidor jag hittade har den gjort det i vissa fall. Så testa på egen risk, det är alltid krisigt att uppdatera hårdvaras programvara :) men gl hf
Tack för tipset, återkommer med resultatet.:thumbup:
hahavaffan: Tack för tipset, funkade alldeles utmärkt:thumbup:
Nu slipper man alla jävla "extraprogram" också.
TcAnders
2007-08-28, 17:55
Tjenare tjenare!
Jag behöver lite hjälp utav er "hackers".. Det är så att jag tänkt köpa mig en dator som jag ska sätta ihop på egen hand.. Alla komponenter ska köpas hos Dustin..
Här är listan:
Chassie : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099380
Processor : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104808
Moderkort : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106270
Cpufläkt : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111216
Grafikkort : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105632
Minne : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092991
Nätagg. : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094540
Hdd : http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010114465
Vad tycks om detta? Jag har tänkt använda datorn till att spela med och lite videoredigering.. Komponenterna är dom dugliga?
Anledningen till att jag köpt en till cpufläkt är att processorna förmodligen ska klockas framöver, hur är det då med en Core 2 Quad?
Ge mig tips tack, det är runt den prisklassen jag tänkt köpa grejjorna så har ni tänkt tipsa om mkt dyra supergrejjor så råder jag er att kanske tänka efter en gång till.. :)
Tack!
// Anders
King Grub
2007-08-28, 18:02
Jag skulle valt ett chassi som har 120 mm-fläktar i stället för 80 mm. Kyler bättre, låter mindre.
Grafikkortet är väl inget vidare i dag, när det finns DX10-kompatibla sådana, som 8800-serien och ATIs nya.
grub: kommer inte nvidia med nya grafikkort i vinter? 9xxx-serien typ...
DX10-prestandan på korten idag verkar inte så värst jättehet. Är väl bara de snabbaste korten som funkar hjälpligt?
nVidia är på gång med nya kort, vilket kan vara värt att vänta på. Intel kommer snart med nya processorer också.
TcAnders
2007-08-28, 18:35
Jag skulle valt ett chassi som har 120 mm-fläktar i stället för 80 mm. Kyler bättre, låter mindre.
Grafikkortet är väl inget vidare i dag, när det finns DX10-kompatibla sådana, som 8800-serien och ATIs nya.
Då kollar jag vidare lite efter något annat chassie, är det en viktig punkt eller är det kanske inte så allvarligt?
Skulle du kunna ge mig något tips på ett bättre grafikkort?
Yes: Jo, men när du säger nya processorer, då antar jag att det är nya dyra processorer?..
// Anders
TcAnders
2007-08-28, 18:38
Här har vi ett chassie som kanske kan vara något att ha?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100698
// Anders
Yes: Jo, men när du säger nya processorer, då antar jag att det är nya dyra processorer?..
// Anders
Det kommer bli nya fyrkärniga processorer med, först och främst, de vanliga 10-15% prestandaökningarna(eller vad det kan röra sig om) samt att de kommer ha SSE4 som påstås ge upp till 40% pretandaökningar för applikationer som stödjer det(vilket förstås inget kommer göra sådär i början, men det lär i varje fall ge lite ökad livslängd på grejorna om inte annat).
Vad gäller priserna så har jag inte sett några siffror på det. Att det blir lite dyrare kan man nog räkna med. Intel lär dock försöka fasa in det som ersättare till gamla Quad-core, så jag gissar i varje fall att priserna kommer börja strax över vad dagens Quad-core kostar och sen sjunker det snart i pris.
Så, antagligen lite dyrare, men förmodligen inte så mycket. Det är vad jag tror. Har du möjlighet att spara några extra slantar fram till november kan det ju vara ett hett alternativ att vänta lite.
Fast sen handlar det förstås om hur akut det är med nya datorprylar. Behöver du nya grejor "typ, nu!!" då finns det inte så mycket att göra.
Jag sitter själv litegran i den sitsen. Min plan är att köpa en snålbudgetdator med bra moderkort för att sedan uppgradera efter jul/nyår igen.
NiXPhoenix
2007-08-28, 19:25
Här har vi ett chassie som kanske kan vara något att ha?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100698
// Anders
Så där, inget fel på Antec men det kommer läcka ljud som fan i och med att det är så "nätigt". Sen är fyra chassifläktar klart overkill, men självklart kan man ju koppla ur dem som sitter i.
TcAnders
2007-08-28, 19:27
Det kommer bli nya fyrkärniga processorer med, först och främst, de vanliga 10-15% prestandaökningarna(eller vad det kan röra sig om) samt att de kommer ha SSE4 som påstås ge upp till 40% pretandaökningar för applikationer som stödjer det(vilket förstås inget kommer göra sådär i början, men det lär i varje fall ge lite ökad livslängd på grejorna om inte annat).
Vad gäller priserna så har jag inte sett några siffror på det. Att det blir lite dyrare kan man nog räkna med. Intel lär dock försöka fasa in det som ersättare till gamla Quad-core, så jag gissar i varje fall att priserna kommer börja strax över vad dagens Quad-core kostar och sen sjunker det snart i pris.
Så, antagligen lite dyrare, men förmodligen inte så mycket. Det är vad jag tror. Har du möjlighet att spara några extra slantar fram till november kan det ju vara ett hett alternativ att vänta lite.
Fast sen handlar det förstås om hur akut det är med nya datorprylar. Behöver du nya grejor "typ, nu!!" då finns det inte så mycket att göra.
Jag sitter själv litegran i den sitsen. Min plan är att köpa en snålbudgetdator med bra moderkort för att sedan uppgradera efter jul/nyår igen.
Okejokej, nej jag vet faktiskt inte vilket läge jag är i just nu, jag är inte en superkräsen spelare.. Men samtidigt vore det lite kul att ha bra grejjor, men jag anar att dom delarna jag länkat till duger gott och väl, kanske inte grafikkortet.. Därför vore det bra om någon kunde länka till ett bra inte allt för dyrt kort.
Tack!
// Anders
NiXPhoenix
2007-08-28, 20:17
1950 Pro är det inget fel på alls, men jag tycker det var några hundralappar för dyrt där.
8800GTS 320MB ger säkert dubbla prestandan ibland, men har legat på samma pris sen årskiftet så jag skulle nog vänta på nya grafikkort. 9800 från Nvidia sägs komma i november, räkna dock med att det tar minst en månad till för korten att komma ut i butik. Du kan ju köpa ett sämre och ha så länge.
Angående processorn, quad är helt onödigt idag, sen klockar de så klart också sämre än en vanlig Duo iom att det är hela fyra kärnor som måste vara tillräckligt bra.
Okejokej, nej jag vet faktiskt inte vilket läge jag är i just nu, jag är inte en superkräsen spelare.. Men samtidigt vore det lite kul att ha bra grejjor, men jag anar att dom delarna jag länkat till duger gott och väl, kanske inte grafikkortet.. Därför vore det bra om någon kunde länka till ett bra inte allt för dyrt kort.
Tack!
// Anders
Det där med "duger gott och väl" är ju så beroende på vad man har för krav och förväntningar. Jag vet iof inte riktigt hur långt de föreslagna komponenterna räcker, har inte riktigt satt mig in i hur väl de presterar i spel så. Men det funkar säkert ett tag i varje fall. Vad som främst kan börja gå segt är DX10-stöd i spel. Av det jag sett är det inget kort idag som presterar några imponerande resultat, men på de snabbare korten verkar det ändå kunna bli spelbart. Då kan 8800GTS 320MB vara lite på gränsen tror jag. Fast egentligen är det väl lite för tidigt att säga då DX10-stöd precis har börjat komma.
Huromhelst är det här en anledning till att jag personligen tycker det är värt att vänta på i varje fall nyare grafikkort. Men som sagt, beror på hur bråttom det är.
Här ser du ett litet exempel på hur DX10 funkar på några olika grafikkort:
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTM4NCwxLCxoZW50aHVzaWFzdA==
Humanist
2007-08-28, 22:08
Tusenmiljonerfrågan, all hjälp uppskattas!
Detta har hänt: En kompis har beslutat att uppgradera sin gamla AMD från 2001 meddelst en core2 duo processor, DDR2-minne, grafikkort och MSI P35 NEO moderkort. Därtill även ett raid-kort då han var en IDE-kortplats kort.
Problem 1: Raidkortet funkade inte. Sannolikt beroende av för gamla drivrutiner på den medföljande installationsskivan. Givetvis kunde alltså inte HD:n (då kopplad till raidkortet och DVD:n kopplad till moderkortets IDE-port) hittas och ominstallation av windows var därför omöjlig.
Vi gick in på ITEtech:s hemsida och letade rätt på drivrutiner (http://www.ite.com.tw/software_download/software_download2.asp) för kort IT8212F ATA133 RAID Controller. Där valdes följande: Windows Driver
(include AMD and Intel 64-bit) eftersom det var den enda som fick plats på diskett. Dessutom undrar jag vad ... & AP står för?
Tyvärr vart det återigen fel: Alltid någon skadad .sys-fil.
Slutligen testade vi att koppla DVD - HD som master resp. slave. Resultatet blev ständigt någon skadad fil med resultatet bluescreen. Enda gemensamma var att felen alltid var i /i386-katalog.
Nu har vi slut på arbetshypoteser! Hur bör man nu fortskrida i sin problemsökning? Vore extremt tacksam för kunnig hjälp!
Motorbreath
2007-08-29, 17:56
Får inte bukt på min stationära. Problemet är alltså att den stänger av sig själv hela tiden. Har bytt hårddisk men det hjälpte inte. Gick nyss in i BIOS och kollade CPU-tempen som låg stadigt på 32 grader när den stängde av sig så nåt värmeproblem bör det inte vara.
Hur reagerar datorn om Ram-minnet är trasigt? Den piper några gånger om jag tar ut minnet, borde väl vara samma om det var trasigt?
Vad är nästa steg i felsökningen? Nätaggregat?
Någon som har nån aning om vad problemet kan vara?
King Grub
2007-08-29, 17:58
Du kan kolla minnena med memtest.
http://www.memtest.org/
Motorbreath
2007-08-29, 18:23
Du kan kolla minnena med memtest.
http://www.memtest.org/
Grejen är att jag inte tar mig in i Windows då jag håller på att installera det..
King Grub
2007-08-29, 19:36
Memtest behöver inte köras i Windows.
Granatgiraffen
2007-08-29, 20:40
Grejen är att jag inte tar mig in i Windows då jag håller på att installera det..
Låser sig datorn vid någon fil och säger att den inte finns på skivan t.ex.? Eller bootar den bara om? Jag satsar dina kläder på att det är minnet. Om du har 2 moduler, ta ut den ena och testa. Samma fel? Ta ut den andra och sätt in den första och testa.
Motorbreath
2007-08-29, 20:50
Låser sig datorn vid någon fil och säger att den inte finns på skivan t.ex.? Eller bootar den bara om? Jag satsar dina kläder på att det är minnet. Om du har 2 moduler, ta ut den ena och testa. Samma fel? Ta ut den andra och sätt in den första och testa.
Nej det gör den inte. Bootar bara om. Har bara en modul så jag kan inte göra så.
Motorbreath
2007-08-29, 21:12
ja nu blir det nytt nätagg vare sig det är det som är felkällan eller inte, slog gnistor när jag startade nu med en extra hdd ikopplad
ManuelIT
2007-08-29, 22:09
precis updaterat till firefox 2. google search baren är nu helt plötsligt mkt större, går det att göra den mindre?
Musselbank
2007-08-30, 00:29
ja nu blir det nytt nätagg vare sig det är det som är felkällan eller inte, slog gnistor när jag startade nu med en extra hdd ikopplad
Tänkte föreslå det... jag hade liknande problem och vägrade att tro att det var nätagget eftersom jag hade prylar som inte alls drog mycket och nätagget tidigare drivit en tyngre konfig. Men det var det alltså :-)
Lycka till. Skaffa kvalitetsmärke, det är viktigare än effektstyrkan imo.
Motorbreath
2007-08-30, 10:55
Tänkte föreslå det... jag hade liknande problem och vägrade att tro att det var nätagget eftersom jag hade prylar som inte alls drog mycket och nätagget tidigare drivit en tyngre konfig. Men det var det alltså :-)
Lycka till. Skaffa kvalitetsmärke, det är viktigare än effektstyrkan imo.
Brände ett nätagg nyligt efter inköp. Men sen dess har det varit lugnt, fram tills för nån vecka sen då det började jävlas. Men det är ju 4-5 år gammalt så det är nog inte så konstigt om det säger upp sig.
Tänkte fråga er om hjälp här om en grej. Vissa kanske sett jag tänker köpa ny dator snart, men den jag har krånglar som fan just nu (en av anledningarna till att jag ska köpa ny)
Problemet var/är att datorn dog helt och hållet för någon månad sen, datorn startade, fick upp en svart skärm och ett tjutande ljud från moderkortet, då hade tydligen min BIOS krashat helt och hållet och efter att slitit av mig håret några dagar lyckades jag flasha om BIOS på moderkortet. Sen fungerade datorn bra ett par veckor, men jag har märkt nu att om jag låter den stå avstängd under natten så är det i princip omöjligt att starta den igen. Man får starta om den ca 10-20 gånger innan den går igång, och när man väl kommer in i windows funkar den jättebra.
För att slippa detta problem så låter jag oftast datorn stå igång på natten, men det händer ganska ofta att den krashat över natten ändå.
Vad kan det vara som är fel?? Jag har bytt "batteriet" på moderkortet också i samband med den första krashen.
Väldigt tacksam för svar!
Musselbank
2007-08-31, 16:50
Chris
Om du har ett gammal moderkort från Epox så var det många som hade dåliga kondensatorer. Om så är fallet syns det tydligt att några av dem är "svullna"... Bara ett long shot.
Chris
Om du har ett gammal moderkort från Epox så var det många som hade dåliga kondensatorer. Om så är fallet syns det tydligt att några av dem är "svullna"... Bara ett long shot.
Moderkortet är ett Asus K8N Neo2-FX, men dom kanske har samma problem? Ska kolla det där.
har tittat lite på externa hårddiskar, men hittar inte angivet någon ljudvolym. någon som har tips på någon tyst externhårdisk?
Fredrik_S
2007-09-01, 20:58
Hjälp mig
Tangenterna fungerar som vanligt i ca 3 minuter sedan blir det som att shift tangenten hålls inne oavbruttet eller att den trycks in upprepade gånger sedan slutar tangenterna fungera helt för att sedan återgå till att bete sig som att shift är intryckt.
Jag använder windows vista.
Jag har testa med flera olika tangenbord men samma fel upprepas det blir även så om jag inte kopplar in ett tangentbord över huvud taget.
Första gången felet kom så var det inte bara shift som upprepades uttan massa ollika siffror och bokstäver började skrivas i det dokument jag hade öppet för tillfället.
Jag har kört bitdefender och alla möjliga spywareprogram men hittar ingenting.
Jag har även testat att starta i felsäkert läge.
Datorn blir förståss helt oanvändbar
Vad kan ha orsakat denna bugg och hur åtgärdar jag det.
NiXPhoenix
2007-09-01, 21:39
har tittat lite på externa hårddiskar, men hittar inte angivet någon ljudvolym. någon som har tips på någon tyst externhårdisk?
Oj, knepigt.
Alla externa hårddiskar är helt vanliga 3,5-tumsdiskar (finns några små varianter med 2,5" aka notebookdiskar) monterade i små lådor av olika slag.
Jag vet inte hur bra de här kabinetten brukar vara, men antagligen är de dämpade i nån mån. I vanliga datorlådor är monteringen av diskarna som ofta skruvas fast ett problem som ger upphov till oljud. Jämför med om du har disken liggandes utanför datorlådan på ett mjukt underlag, då är det bara disken i sig som låter, vibrationerna märks inte.
Hur som helst, Samsung är den tillverkare som lett tysthetsligan generellt sett ända sedan de började med hårddisktillverkning för inte alltför många år sen.
Men även de andra tillverkarna kan nog trycka ut riktigt tysta diskar, även om det varierar lite mer bland dem. Hitachi ligger nog bra till när det ljudnivå, även Western Digital. Seagate var tysta förr men har gått utför för dem de senaste åren.
Grejen är bara den att kabinetten också spelar roll, finns säkert en del kassa lådor som får en annars tyst disk att låta.
Om jag var du skulle jag ta en titt på SilentPcReview.coms forum, finns säkert en del att läsa där.
Om du mot förmodan hittar ljudnivåangivelser så är det siffror du ska ta med en nypa salt. Specifikationer säger ofta ingenting eftersom tillverkarna mäter på olika sätt och förskönar siffrorna genom att mäta under så fördelaktiga förhållanden som möjligt.
Jag vet inte hur bra de här kabinetten brukar vara, men antagligen är de dämpade i nån mån. I vanliga datorlådor är monteringen av diskarna som ofta skruvas fast ett problem som ger upphov till oljud. Jämför med om du har disken liggandes utanför datorlådan på ett mjukt underlag, då är det bara disken i sig som låter, vibrationerna märks inte.
Precis det jag också tröttnat på, att det låter så mycket från vibrationerna. Nu när jag ändå måste köpa nya diskar, så tänkte jag att det kanske fanns någon bra dämpad extern hdd låda.
ska ta och läsa på den sidan.
Är det någon som kan hjälpa mig med vilka inställningar jag ska ändra på. När jag är inne på IKEAs hemsida och klickar på t.ex. "fåtöljer" så ser jag först alla småbilder. När jag sedan klickar för att en ny, större bild ska visas (samt mer info om produkten) så kommer sidan upp som den ska med allt utom bilden. Jag har provat klicka på "tillåt Pop-up-fönster" och "tillåt pop-up från denna webplats. Nere i vänstra hörnet, står det nåt om javascript.
Jag har också provat högerklicka och klicka på "Öppna länk" men inte heller det funkar. What to do?
Testa att hålla in Ctrl knappen när du trycker på bilden
doesn't work, inte ens säkert att det har med pop-up fönster att göra, men det var det enda jag kunde komma på med mina knappa datorkunskaper...
Laddade nyss hem Open Office, nu undrar jag bara om det funkar att spara filer på ett minne och öppna dem på en annan dator med microsoft office?
tntballe
2007-09-05, 18:46
Laddade nyss hem Open Office, nu undrar jag bara om det funkar att spara filer på ett minne och öppna dem på en annan dator med microsoft office?
ja, spara dom som .doc i dropmenyn så ska det gå bra
edit*
läste lite fort, så gör du med worddokument. borde vara liknande med andra format.
dubbeledit*
det står vilket format microsoft office behöver i dropdownmenyn
shut teh face
2007-09-06, 02:29
När jag ska spela upp en videofil och pausar (för att spela någon timme) och ska återuppta videofilen igen, då är bilden svart. Vad jag än gör nu så kommer programmet (VLC I detta fall) hänga sej och datorn fryser 30sek, sen ctrl alt del.
NU, vad jag än gör så är datorn hur seg som helst. Startar jag något program får jag svart bild och måste bryta strömmen. De funkar att reboota dock.
Visst, kan jag stänga av videon när jag gör såhär, men jag vill ändå veta varför det blir såhär. För det ska inte bli så.
Det funkar att spela 10h i sträck på max grafik och tempen är riktigt bra.
E6420 - 2gb ram - 8800 GTX
Guybrush
2007-09-12, 20:06
Jag har ett riktigt störigt problem! Jag har nyligen köpt en Garmin Forerunner och jag kan inte få den att fungera med min laptop, en HP nx9420.
Varje gång (nästan) jag pluggar in den så gapar datorn efter drivrutiner. Jag installerar dem, ibland får jag ett felmeddelande att något gick snett under installationen, ibland inte. Oavsett vilket så dyker den upp i Enhetshanteraren under kategorin Okänd, Se bild nedan. Jag kan inte kommunicera med enheten via mjukvaran i datorn!
http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/HP.jpg
På min stationära dator funkar det däremot OK. Där hamnar den under GARMIN Devices i Enhetshanteraren! Här kan jag kommunicera med enheten utan problem.
http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/DELL.jpg
VARFÖR blir det såhär? Det känns som att jag gjorde något fel första gången på laptopen och att jag nu hamnat i nån form av moment 22.
Går det att fullständigt blåsa laptopen på allt som har med Garmin att göra? Det brukar ju hamna en massa skräpinformation överallt...
Litecore
2007-09-14, 18:49
I turn to you, in need of jelp, snela kolo-people! *cupid*
håller på och bollar med tanken att bygga en "riktig speldator" nån gång
under vintern men jag har störst problem med vilket eller vilka grafikkort
som kan tänkas passa både pris- och prestandamässigt för mina ändamål.
antingen så köper jag ett 8800GTS 320MB eller 2x8600GT 512MB och kör dem i SLI istället,
men jag vet inte om det kommer att blir någon märkbar skillnad när priset är ungefär detsamma.
planen är att köra dubbla skärmar till datorn också men funkar det med SLI över huvud taget ?
hur skulle du göra ? alla tips, tankar och idéer är av intresse! :thumbup:
NiXPhoenix
2007-09-14, 23:15
håller på och bollar med tanken att bygga en "riktig speldator" nån gång
under vintern men jag har störst problem med vilket eller vilka grafikkort
som kan tänkas passa både pris- och prestandamässigt för mina ändamål.
antingen så köper jag ett 8800GTS 320MB eller 2x8600GT 512MB och kör dem i SLI istället,
men jag vet inte om det kommer att blir någon märkbar skillnad när priset är ungefär detsamma.
planen är att köra dubbla skärmar till datorn också men funkar det med SLI över huvud taget ?
Det kommer nya grafikkort från Nvidia innan årsskiftet, bara att vänta på den serien. 8800 kom liksom i november/december förra året, ingen vidare idé att köpa ett sånt kort idag, speciellt som de inte direkt gått ner i pris.
Angående SLI så vet jag inte men det antar jag, vore konstigt annars. Men SLI är ingen vidare hit, köp ett bra kort från början så klarar du dig, sen när du vill ha nåt bättre köper du ett nytt och säljer det gamla. Att uppgradera med ett till kort är sällan nån vidare idé. För dyrt, prestandavinsten blir inte så hög som den borde, SLI funkar inte ens med alla spel, för varmt, osv osv.
Sen vet jag inte om du funderar på att köpa nya skärmar eller redan har, men var inte rädd att lägga ut pengar på det, det är trots allt genom skärmen du upplever allt. Nåja, ljud ur högtalare men ändå.
Finns mycket billiga skärmar ute, men de är mer eller mindre kassa om man har lite högre krav.
ja, spara dom som .doc i dropmenyn så ska det gå bra
edit*
läste lite fort, så gör du med worddokument. borde vara liknande med andra format.
dubbeledit*
det står vilket format microsoft office behöver i dropdownmenyn
Tack, ska provas:thumbup:
VARFÖR blir det såhär? Det känns som att jag gjorde något fel första gången på laptopen och att jag nu hamnat i nån form av moment 22.
Går det att fullständigt blåsa laptopen på allt som har med Garmin att göra? Det brukar ju hamna en massa skräpinformation överallt...
Testa ta bort drivrutinerna från registret, så att de är helt raderade. Det kan ju också vara så att det är något strul med laptop-datorn. Kontakta supporten och ställ lite frågor. Leta också efter uppdaterade drivrutiner på nätet, det kan ju vara så att det varit problem med tidigare versioner av drivrutinerna. Kolla också så att det verkligen är rätt version av drivrutinerna som du försöker installera. Det brukar ju vara olika drivrutiner om du kör olika versioner av windows på laptop:en och den stationära datorn.
Får inte igång mitt internet! Har testat med nya drivare, kollat runt i datorn om något är fel, återställt datorn osv. Notera att jag flyttat alltså nytt internet och det får jag ej igång, kompisens dator går utmärkt i uttaget.
Det står bara skickade när man kollar hur paketen går(inga mottagna), den vägrar! När jag kollar i nätverksinställningarna har jag skrivit rätt IP osv precis som kompisens inställningar, jag har XP han har Vista.
När jag kollar i nätverkonfig så har jag TCP/IP är upp och andra protocol grejer men jag har inte det dära TCP/IP v4, det dära avläsningsprotocolet och jag kan inte installera in det, kan det vara felet?
HJÄLP?
Skippa SLI och köp ett bättre kort istället. SLI är aldrig bäst pris/prestanda val, man kan säga att SLI är något för folk som har alldeles för mycket pengar. Datorn drar också mer ström om du kör SLI (inte svårt att komma på) och på ett år så blir det nog några hundringar extra på elräkningen.
Ett tips är att du kollar upp noggrant vilka kort som är bästa pris/prestanda för pengarna. Idag så släpper tillverkarna kort så snabbt och så många olika varianter, att det är svårt att veta vad som egentligen är värt att köpa. Vi står också så där på dörren till ett skifte från DX9 till DX10, men hur lång tid den övergången tar hänger helt på om Microsoft lyckas öka försäljningen av VISTA, eftersom DX10 bara kompatibelt med VISTA och spelföretagen idag prioriterar DX9 för att nå ut till den breda marknaden. Även DX10 spel som görs är bakåtkompatibla med DX9, så idag är det kanske bäst att köpa ett lite billigare DX9 kort och sedan uppgradera när/om DX10 börjar börjar bli populärare.
Guybrush
2007-09-15, 08:51
Testa ta bort drivrutinerna från registret, så att de är helt raderade. Det kan ju också vara så att det är något strul med laptop-datorn. Kontakta supporten och ställ lite frågor. Leta också efter uppdaterade drivrutiner på nätet, det kan ju vara så att det varit problem med tidigare versioner av drivrutinerna. Kolla också så att det verkligen är rätt version av drivrutinerna som du försöker installera. Det brukar ju vara olika drivrutiner om du kör olika versioner av windows på laptop:en och den stationära datorn.
Nu är det ju så att jag och registret inte är särskilt goda vänner. Sist jag gick in där och började radera slutade det med en ominstallation av Windows *mini*. Jag känner mig hemma i Windows och kan väl en del, men registret brukar jag låta vara. Jag kör CCleaner lite då och då och låter det rensa bort skit.
Det enda problemet är verkar egentligen vara att min Garmin hamnar i fel kategori (Okänd) på laptopen. Går jag in och tittar under Egenskaper står det att "Enheten fungerar som den skall" och de senaste drivrutinerna är installerade. Enda problemet verkar vara att enheten hamnar på fel ställe???
Hur plockar man bort en drivrutin från registret? Söker på filnamnet och fimpar bara?
Litecore
2007-09-15, 10:39
Det kommer nya grafikkort från Nvidia innan årsskiftet, bara att vänta på den serien. 8800 kom liksom i november/december förra året, ingen vidare idé att köpa ett sånt kort idag, speciellt som de inte direkt gått ner i pris.jag är inte alls insatt i vad som kommer på grafikkortsfronten, tyvärr..
men däremot rätt bra koll på det som redan finns och där är 8800 ett
givet val faktiskt, även om jag nog är en liten ATI-fanboy egentligen.
om man bortser från den nya 2x00-serien så finns det väl inget
"bra alternativ" till 8800 om man bara ska ha dem till främst spel
så vitt jag vet i alla fall, men övertyga mig gärna om jag har fel :)
Sen vet jag inte om du funderar på att köpa nya skärmar eller redan har, men var inte rädd att lägga ut pengar på det, det är trots allt genom skärmen du upplever allt. Nåja, ljud ur högtalare men ändå.
Finns mycket billiga skärmar ute, men de är mer eller mindre kassa om man har lite högre krav.
jo, tanken är i alla fall att köpa 2 st 22" men utbudet på skärmar med DVI-ingång
lämnar tyvärr en del att önska även om jag har spanat på några tänkbara alternativ ;)
tänkte först satsa på en jättestor skärm (läs: >24") men jag kom på att det faktiskt
ser lite häftigare ut med dubbla ganska feta skärmar istället, haha. ja.. jag är en geek :D
som jag redan sagt ett par gånger så kommer datorn användas för spel men
också en del fotoredigeringsarbete och grafiskt formgivande på amatörnivå..
Ett tips är att du kollar upp noggrant vilka kort som är bästa pris/prestanda för pengarna. Idag så släpper tillverkarna kort så snabbt och så många olika varianter, att det är svårt att veta vad som egentligen är värt att köpa. Vi står också så där på dörren till ett skifte från DX9 till DX10, men hur lång tid den övergången tar hänger helt på om Microsoft lyckas öka försäljningen av VISTA, eftersom DX10 bara kompatibelt med VISTA och spelföretagen idag prioriterar DX9 för att nå ut till den breda marknaden. Även DX10 spel som görs är bakåtkompatibla med DX9, så idag är det kanske bäst att köpa ett lite billigare DX9 kort och sedan uppgradera när/om DX10 börjar börjar bli populärare.
just för att tillverkarna släpper nya kort så snabbt så finns det, imho, egentligen ingen
ärlig chans att satsa på att ha "det senaste" om man fortfarande inte betala multum..
visst skulle jag kunna vänta ut marknaden ett tag till för att vara på den säkra sidan
men eftersom jag inte är ute efter att klocka och kommer att köra Vista på datorn
så tror jag att dagens grafikkort kommer fungera utmärkt för de ändamål jag har :)
-
har ni några tips på ett bra kort i prisklassen 1500-2500 kr så tar jag gärna emot dem!
mystic[-_-]
2007-09-15, 10:42
Ni som kan marknaden eller tror att ni kan marknaden. När beräknas de nya lanseringarna ske av diverse grejer cpu,grafik mm? Tänkte ifall priset droppar på nuvarande grejer då. Kan tänka mig att spendera 10-12 k på en dator men bör jag göra det nu eller senare?
bonydrop
2007-09-15, 11:03
Då kan jag passa på och kolla om det finns nån här som kan ha en aning om vad det är för fel med min dator.
Den fungerar felfritt i windows och när jag gör andra saker som inte kräver så mycket. Men när jag tex spelar nåt spel som kräver lite så hackar det nåt enormt, oavsett om jag har alla inställningar på minimum. Och det bör inte vara att datorn är för dålig, eller det är jag säker på att det inte är, vissa av spelen har jag kört tidigare med samma dator, då på högsta grafik och det har fungerat perfekt.
Vet inte vad ni behöver veta, jag kan alldeles för lite om datorer själv. Jag hörde dock om en kompis som hade ett liknande problem, och då var det en fläkt på moderkortet som hade gått sönder.
För grejen är ju den att datorn fungerar som den ska, bara att det verkar som att prestandan på den har blivit så mycket sämre. Först trodde jag att det var pga att jag hade laddat ner massa skit och inte formaterat den på längre, men efter en omformatering blev den knappt märkbart bättre.
Så nån som har en aning?
King Grub
2007-09-15, 11:07
Kolla fläktar och temperatur.
jag är inte alls insatt i vad som kommer på grafikkortsfronten, tyvärr..
Det går en del olika rykten om nVidias kommande kort. Vanligaste ryktet är att det kommer bli ett mid-end och ett low-end kort. För egen del tror jag dock att det bara är nVidia som sprider förvirring och skitsnack. Enligt min bedömning är det mest sannolikt att nVidia kommer med det high-end monster som avslöjats i en del tidigare rykten. Då talar vi i princip mindre tillverkningsprocess och mycket högre klockfrevkenser, bland annat en shaderclock på 2500Mhz. Brutalt, på ren svenska.
Och, det kan inte gärna bli dyrare än ett 8800GTX... tvärtom, tror jag.
Så om detta stämmer tycker jag inte det finns någon anledning att köpa ett 8800 GTS/GTX idag. De nya korten sägs liksom komma i november och såvida din gamla dator inte brunnit upp eller liknande kan det ju inte vara särskilt svårt att vänta lite. Det kommer troligtvis vara värt det med råge.
Men visst, vill du köpa nytt nu hade iaf jag satsat på lämpligt 8800-kort. Fast då lär det också dröja innan jag frivilligt släpper in ett ATI-kort i min burk.
]Ni som kan marknaden eller tror att ni kan marknaden. När beräknas de nya lanseringarna ske av diverse grejer cpu,grafik mm? Tänkte ifall priset droppar på nuvarande grejer då. Kan tänka mig att spendera 10-12 k på en dator men bör jag göra det nu eller senare?
Det väntas komma nya styrkretsar till intel nu i september. Inga jättestora nyheter där, men det kommer bli stöd för PCI-Express 2 vilket kan vara rätt trevligt.
I November sägs det hända en del. Intel är på väg med en ny uppsättning Quad-core processorer som kommer bli mycket bättre än de gamla. nVidia släpper nya grafikkort. Sen vet jag inte riktigt vad AMD har för sig...
NiXPhoenix
2007-09-15, 15:06
jag är inte alls insatt i vad som kommer på grafikkortsfronten, tyvärr..
jo, tanken är i alla fall att köpa 2 st 22" men utbudet på skärmar med DVI-ingång
lämnar tyvärr en del att önska även om jag har spanat på några tänkbara alternativ ;)
tänkte först satsa på en jättestor skärm (läs: >24") men jag kom på att det faktiskt
ser lite häftigare ut med dubbla ganska feta skärmar istället, haha. ja.. jag är en geek :D
som jag redan sagt ett par gånger så kommer datorn användas för spel men
också en del fotoredigeringsarbete och grafiskt formgivande på amatörnivå..
Är inget egentligt fel på 2900XT, även om de flesta väljer 8800-serien och det känns som ett lite säkrare val. Tycker helt klart du ska vänta med grafikkort iaf, kör ev på nåt sunkigt tills vidare om du verkligen "måste" köpa datorn nu.
Även om du tror att prestandan är tillräcklig så kan man säga att priserna för höga.
När det gäller skärmarna så är det just dessa populära 22-tummare och alla andra billiga skärmar med TN-paneler jag är emot.
Betraktningsvinklarna suger råttpung, färger förändras bara man flyttar lite på huvudet, i jämna färgskalor ser man tydligt övergångar man inte ska se osv osv. Låt dig inte vilseledas av låga uppgivna responstider, det handlar bara om en enda färgövergång och andra övergångar kan ta otroligt mycket längre tid.
Har en polare som nyligen köpte den populära 226BW, och visst, han tycker inte den är värdelös, vissa saker är bra. Men han klagar mycket över färgskalorna som sagt, vidare så är skärmen snabb när man kör i rätt läge, problemet är bara att det då uppstår andra konstigheter än direkt ghosting i bilden. Med det långsammare läget så var skärmen i klass med hans idag minst 4 år gamla TFT när det gällde responstiden... Då slapp han så klart konstigheterna. ;)
Bilden kan se imponerande ut vid en första anblick, men betraktningsvinklarna är självklart inget att hänga i granen.
Så mitt råd är helt enkelt att glöm allt vad 22" WS heter (sitter alltid TN-paneler i dessa). Satsa kanske på 24" som du hade tänkt, eller två vanliga 4:3-skärmar om du gärna vill ha två. 2x widescreen blir extremt brett.
Finns även bra WS-skärmar i 20" och 21" (Samsung TW215, typ enda skärmen i den konstiga storleksklassen).
I November sägs det hända en del. Intel är på väg med en ny uppsättning Quad-core processorer som kommer bli mycket bättre än de gamla. nVidia släpper nya grafikkort. Sen vet jag inte riktigt vad AMD har för sig...
Nej, AMD ligger i kraftigt underläge nu, och verkar förbli där. Intel bara står och sparkar på dem. :(
Du har sett prestandatesterna på Barcelona antar jag?
När det gäller skärmarna så är det just dessa populära 22-tummare och alla andra billiga skärmar med TN-paneler jag är emot.
Betraktningsvinklarna suger råttpung, färger förändras bara man flyttar lite på huvudet, i jämna färgskalor ser man tydligt övergångar man inte ska se osv osv. Låt dig inte vilseledas av låga uppgivna responstider, det handlar bara om en enda färgövergång och andra övergångar kan ta otroligt mycket längre tid.
Har en polare som nyligen köpte den populära 226BW, och visst, han tycker inte den är värdelös, vissa saker är bra. Men han klagar mycket över färgskalorna som sagt, vidare så är skärmen snabb när man kör i rätt läge, problemet är bara att det då uppstår andra konstigheter än direkt ghosting i bilden. Med det långsammare läget så var skärmen i klass med hans idag minst 4 år gamla TFT när det gällde responstiden... Då slapp han så klart konstigheterna. ;)
Bilden kan se imponerande ut vid en första anblick, men betraktningsvinklarna är självklart inget att hänga i granen.
Så mitt råd är helt enkelt att glöm allt vad 22" WS heter (sitter alltid TN-paneler i dessa). Satsa kanske på 24" som du hade tänkt, eller två vanliga 4:3-skärmar om du gärna vill ha två. 2x widescreen blir extremt brett.
Finns även bra WS-skärmar i 20" och 21" (Samsung TW215, typ enda skärmen i den konstiga storleksklassen).
Visst sitter det bättre paneler i många (alla?) 24" jämfört med 22" men jag tror 24" fortfarande inte är opti för gäjmande, vilket märks av småhack. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Kan ju självklart vara min skärm som inte är optimal (HP) men kan även vara begränsningar hos tekniken. Värt kolla upp tror jag om spel är prio nr. 1. Annars trevligt med fet skärm för kontorsarbete och även filmtittande (med enda nackdelen att man börjar söka mer högupplöst material då mycket ser rätt fult ut när man kör helskärm på 24")
Okej. Jag vill ha en dator som man kan lira de senaste spelen på.
Får man smisk på fingrarna om man ens nämner bärbar dator tillsammans med spel?
Har ni något tips på bra prisvärd dator som klarar de värsta spelen?
NiXPhoenix
2007-09-15, 15:41
Visst sitter det bättre paneler i många (alla?) 24" jämfört med 22" men jag tror 24" fortfarande inte är opti för gäjmande, vilket märks av småhack. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Kan ju självklart vara min skärm som inte är optimal (HP) men kan även vara begränsningar hos tekniken. Värt kolla upp tror jag om spel är prio nr. 1. Annars trevligt med fet skärm för kontorsarbete och även filmtittande (med enda nackdelen att man börjar söka mer högupplöst material då mycket ser rätt fult ut när man kör helskärm på 24")
Ja, förut var det så att det satt generellt sett bättre paneler av MVA/PVA-typ i alla 24or, nu har det dock kommit en drös 24or med TN-paneler ser jag. Samsung 245B var den första, men ska tydligen vara ett gäng till på gång.
Man ser lätt vilka som är vilka genom att titta på priset, även den uppgivna betraktningsvinkeln. 160/160 är TN.
Har du HP LP2465 eller? Det sitter samma panel (6 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.) i den som i de flesta 24-tummare men panelen är samtidigt inte allt, det finns ändå klara skillnader mellan skärmarna.
Tycker du att den ghostar sååå mycket då? Ska väl mest märkas i vissa situationer, sen beror det ju på hur bra man uppfattar sånt också.
Själv satt jag med en 2 år gammal Viewsonic VP930 (8ms) som ansågs mycket snabb på sin tid och kunde inte märka nåt i spelen jag testade. Dock åkte den ut illa kvickt pga betraktningsvinklarna, var alltså inte en TN men jag klarade det iaf inte. Gick inte att gå in nära och kolla utan att färgerna på nederdelen av skärmen förändrades.
NiXPhoenix
2007-09-15, 15:42
Har ni något tips på bra prisvärd dator som klarar de värsta spelen?
Ja det får du. Även om de blivit acceptabla på den fronten.
Nu ska jag äta. :eating:
Ja, förut var det så att det satt generellt sett bättre paneler av MVA/PVA-typ i alla 24or, nu har det dock kommit en drös 24or med TN-paneler ser jag. Samsung 245B var den första, men ska tydligen vara ett gäng till på gång.
Man ser lätt vilka som är vilka genom att titta på priset, även den uppgivna betraktningsvinkeln. 160/160 är TN.
Har du HP LP2465 eller? Det sitter samma panel (6 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.) i den som i de flesta 24-tummare men panelen är samtidigt inte allt, det finns ändå klara skillnader mellan skärmarna.
Tycker du att den ghostar sååå mycket då? Ska väl mest märkas i vissa situationer, sen beror det ju på hur bra man uppfattar sånt också.
Själv satt jag med en 2 år gammal Viewsonic VP930 (8ms) som ansågs mycket snabb på sin tid och kunde inte märka nåt i spelen jag testade. Dock åkte den ut illa kvickt pga betraktningsvinklarna, var alltså inte en TN men jag klarade det iaf inte. Gick inte att gå in nära och kolla utan att färgerna på nederdelen av skärmen förändrades.
Hmm, tror inte det handlar om ghosting, den är mkt snabbare än äldre LCDs jag provat. Är mer som allt hackar till lätt ibland iofs kanske det kan vara ghosting med. Nu lirar jag Oblivion så där kan det ju vara även grafikkortet som är begränsande på den upplösningen jag lirar på (1920x1200 tror jag) men märkte av lite skumma hack i äldre spel med, som Vampire: Bloodlines.
NiXPhoenix
2007-09-15, 16:25
Hmm, tror inte det handlar om ghosting, den är mkt snabbare än äldre LCDs jag provat. Är mer som allt hackar till lätt ibland iofs kanske det kan vara ghosting med. Nu lirar jag Oblivion så där kan det ju vara även grafikkortet som är begränsande på den upplösningen jag lirar på (1920x1200 tror jag) men märkte av lite skumma hack i äldre spel med, som Vampire: Bloodlines.
Oblivion är ju rejält krävande, jag tycker mer det låter som nåt med datorn.
Jag fick plötsliga hack i spel med jämna intervaller för ett tag sen, var grafikkortet som lagt sig på samma IRQ-adress som ljudkortet. Det skumma var bara att det inte var något problem i början med den installationen och de måste delat IRQ då med.
NiXPhoenix
2007-09-15, 16:30
Timme: Klippte fel i ditt inlägg men menar så klart att du får smisk eftersom du nämner bärbar tillsammans med spel. I min mening är bärbara enbart ersättare för riktiga, stationära datorer när man inte sitter på sin vanliga plats så att säga. Funkar inte att sitta vid en bärbar en hel "arbetsdag". Man måste isåfall komplettera med både, mus, tangentbord och skärm för att upplevelsen ska bli bra och då kan man lika gärna köpa en stationär på en gång.
Oblivion är ju rejält krävande, jag tycker mer det låter som nåt med datorn.
Jag fick plötsliga hack i spel med jämna intervaller för ett tag sen, var grafikkortet som lagt sig på samma IRQ-adress som ljudkortet. Det skumma var bara att det inte var något problem i början med den installationen och de måste delat IRQ då med.
Det skumma är att jag i början kollade en hel del fps för att börja anpassa kvaliteten ifall det hackar för mkt. Fastän jag låg på stabila säg runt 50 fps så kunde jag uppleva som hack ibland. Sen kunde ju spelet sjunka till en 20-25 om det händer väldigt mycket och då är det ju inte så konstigt..
NiXPhoenix
2007-09-15, 16:36
Det skumma är att jag i början kollade en hel del fps för att börja anpassa kvaliteten ifall det hackar för mkt. Fastän jag låg på stabila säg runt 50 fps så kunde jag uppleva som hack ibland. Sen kunde ju spelet sjunka till en 20-25 om det händer väldigt mycket och då är det ju inte så konstigt..
Det skulle kunna vara någon effekt av overdrive-tekniken som din skärm lär ha men då märks det nog på bara vissa delar av bilden att nåt är skumt.
Körde du med fps-mätare uppe i hörnet, det skulle kunna vara så att du inte hinner se att den droppar ner om det bara är en ytterst kort stund. Finns ingen möjlighet att få output på fpsen till en fil med fraps eller vad du nu använt?
Har ingen bra idé om vad det kan vara, men kolla det med IRQ-adresserna som sagt, grafikkortet ska vara ensamt.
har även problem med oblivion här.. sitter inne på en amd x2 64 6000+, 4gb ram, ett geforce 8800gtx och jag snittar 30-40 fps i oblivion utomhus med allt maxat, utom aa som jag inte ens har på. ska det verkligen vara så jävla crappy?
NiXPhoenix
2007-09-15, 16:41
har även problem med oblivion här.. sitter inne på en amd x2 64 6000+, 4gb ram, ett geforce 8800gtx och jag snittar 30-40 fps i oblivion utomhus med allt maxat, utom aa som jag inte ens har på. ska det verkligen vara så jävla crappy?
Nej, det ska det inte. Spelet kom trots allt för ett bra tag sen.
Funkar det bra i andra spel? Verkar prestandan vara som den ska i testprogram?
Kan tänka mig att du använder några drivrutiner som inte funkar bra med just Oblivion, rensa ut dem och testa andra, äldre.
Själv har jag aldrig faktiskt ens kört Oblivion, sitter på ett crappigt (nåja) 7800GTX men skuggarna ska dra extremt mkt kraft om jag inte minns fel. Dra ner dem.
Återkom gärna med hur det gick.
Fan, känner mig som nån supportperson. :) Är ju kul om man lyckas hjälpa nån nån gång också.
Nej, det ska det inte. Spelet kom trots allt för ett bra tag sen.
Funkar det bra i andra spel? Verkar prestandan vara som den ska i testprogram?
Kan tänka mig att du använder några drivrutiner som inte funkar bra med just Oblivion, rensa ut dem och testa andra, äldre.
Själv har jag aldrig faktiskt ens kört Oblivion, sitter på ett crappigt (nåja) 7800GTX men skuggarna ska dra extremt mkt kraft om jag inte minns fel. Dra ner dem.
Återkom gärna med hur det gick.
Fan, känner mig som nån supportperson. :) Är ju kul om man lyckas hjälpa nån nån gång också.
scorade rätt lågt i 3dmark 06, typ 11k om jag inte minns fel. vetefan om det kan vara vista, det flippar som fan på datorn tbh, minnesanvändningen ligger på cirka 1,4gb när jag inte gör ett skit. är inte det rätt högt? inte testat något annat än oblivion då jag inte spelar jättemycket, men tankar et: quake wars just nu för o se om det är skumt där också. ska först testa det, sen så får jag köra oblivion igen och se hur det går.
NiXPhoenix
2007-09-15, 18:00
scorade rätt lågt i 3dmark 06, typ 11k om jag inte minns fel. vetefan om det kan vara vista, det flippar som fan på datorn tbh, minnesanvändningen ligger på cirka 1,4gb när jag inte gör ett skit. är inte det rätt högt? inte testat något annat än oblivion då jag inte spelar jättemycket, men tankar et: quake wars just nu för o se om det är skumt där också. ska först testa det, sen så får jag köra oblivion igen och se hur det går.
11 000 säger mig inte så mycket men det låter som väldigt mycket i 3Dmark 06. Du kan dels jämföra via deras orb och sen vanliga recensioner på grafikkort så klart. Tror det är helt normal score för dig iaf.
Vista kan säkert ha ett finger med i spelet, men testa att ta bort skuggor och även köra andra drivisar innan du lägger in en dual-boot med XP.
Känns det som spelet stundtals hackar till och går i slow-motion för ett ögonblick?
Isåfall är det samma sak som jag också upplever ibland. Tycker inte det är så störande att jag brytt mig om att ta reda på vad det är. Kanske är det V-sync eller liknande som bråkar ibland?
Nej, AMD ligger i kraftigt underläge nu, och verkar förbli där. Intel bara står och sparkar på dem. :(
Du har sett prestandatesterna på Barcelona antar jag?
Jag har faktiskt inte alls satt mig in i vad AMD har på gång utan vet bara att de som sagt ligger i kraftigt underläge.
För egen del är jag tyvär ganska less på AMD/ATI, varför jag inte heller bryr mig ett dugg om vad de har att komma med. Jag har haft några AMD-burkar genom åren och de har aldrig presterat så bra som jag har förväntat mig. Då har jag gått efter massor av tester och där man t.ex. sett att de spöat Intel i diverse benchmarks. Själv har jag dock aldrig riktigt fått den prestandan jag tycker jag kunnat förvänta mig. Tyvär. Intel-baserade system har jag tvärtom haft bättre erferenheter av.
Vad gäller ATI så verkar de göra bra hårdvara men deras drivrutiner suger hästballe. De är inte bara instabila utan drar ned diverse andra program med sig...
Så, tja, för egen del är jag inte längre så intresserad av vad AMD/ATI har för sig...
Timme: Klippte fel i ditt inlägg men menar så klart att du får smisk eftersom du nämner bärbar tillsammans med spel. I min mening är bärbara enbart ersättare för riktiga, stationära datorer när man inte sitter på sin vanliga plats så att säga. Funkar inte att sitta vid en bärbar en hel "arbetsdag". Man måste isåfall komplettera med både, mus, tangentbord och skärm för att upplevelsen ska bli bra och då kan man lika gärna köpa en stationär på en gång.
Tack för svaret. Vi undviker härmed bärbara datorer.
Nu behöver jag hjälp med tips och förslag på vad jag bör köpa om man vill ha en bra och prisvärd speldatorn.
Fråga: Köpa en komplett dator eller bygga en egen?
Har ni något tips på en bra och prisvärd dator (taket är 7000kr men gärna lägre pris) som klarar de senaste spelen? Länk?
Vilka komponenter är det man ska satsa på om det är bygga egen dator som gäller?
Bildskärm Kan man få en bra skärm för ca 2000kr som fungerar bra till spel?
hahavaffan
2007-09-16, 11:13
Tack för svaret. Vi undviker härmed bärbara datorer.
Nu behöver jag hjälp med tips och förslag på vad jag bör köpa om man vill ha en bra och prisvärd speldatorn.
Fråga: Köpa en komplett dator eller bygga en egen?
Har ni något tips på en bra och prisvärd dator (taket är 7000kr men gärna lägre pris) som klarar de senaste spelen? Länk?
Vilka komponenter är det man ska satsa på om det är bygga egen dator som gäller?
Bildskärm Kan man få en bra skärm för ca 2000kr som fungerar bra till spel?Ja, man kan lätt få en schysst skärm för max 2000kr. Kolla bara så att den har DVI. Sen tycker jag att om man inte har någon datorvana, så kan det vara en bra idé att köpa en färdigbyggd dator med garanti och support. Det finns ju the evil corporation Dell, men även Datorbutiken.com(som TYVÄRR går ihop med rövhålsföretaget JME), Komplett.se och Dustinhome.se. Som är bra, och har sånna paketdatorer. Surfa in där och leta efter nåt i din prisklass. Ofta kan man ju maila dom och byta ut nån komponent om man vill ha ett annat grafikkort t.ex.
Ja, man kan lätt få en schysst skärm för max 2000kr. Kolla bara så att den har DVI. Sen tycker jag att om man inte har någon datorvana, så kan det vara en bra idé att köpa en färdigbyggd dator med garanti och support. Det finns ju the evil corporation Dell, men även Datorbutiken.com(som TYVÄRR går ihop med rövhålsföretaget JME), Komplett.se och Dustinhome.se. Som är bra, och har sånna paketdatorer. Surfa in där och leta efter nåt i din prisklass. Ofta kan man ju maila dom och byta ut nån komponent om man vill ha ett annat grafikkort t.ex.
Min farsa sätter ihop dator och tycker sådant är riktigit kul. Han har alltså datorvana so I got that covered :cool:
Men hur mycket tjänar man på att sätta ihop samma dator som man kan köpa komplett och färdigbyggd?
Grejen är den att jag inte vet hur mycket pengar man behöver lägga om man vill ha en dator som klarar de senaste och värsta spelen (jag tänker crysis tex)
Jag har ett bekymmer, säkert skitenkelt men jag får inte till det.
Jag har ett lite värre ljudkort som jag tänkte plocka ut ur datorn och använda det som finns på moderkortet istället.
men när jag kopplar in högtalarna där så låter det inte nåt.
Har provat att avaktivera det värre ljudkortet men det hjälper inte.
hittar inte något i enhetshanteraren som ser ut som ett till ljudkort, måste det installeras på nåt sätt ?
det värre ljudkortet levererades ikopplat och aktiverat när jag köpte datorn.
King Grub
2007-09-16, 12:19
Har du satt på ljudet i BIOS (Delete-knappen när du startar om datorn)?
Jag har ett bekymmer, säkert skitenkelt men jag får inte till det.
Jag har ett lite värre ljudkort som jag tänkte plocka ut ur datorn och använda det som finns på moderkortet istället.
men när jag kopplar in högtalarna där så låter det inte nåt.
Har provat att avaktivera det värre ljudkortet men det hjälper inte.
hittar inte något i enhetshanteraren som ser ut som ett till ljudkort, måste det installeras på nåt sätt ?
det värre ljudkortet levererades ikopplat och aktiverat när jag köpte datorn.
Det är nog bara drivrutinen som skall installeras. Har du avinstallerat drivrutinen för det gamla kortet?
Vet du vad du har för moderkort?
Har du satt på ljudet i BIOS (Delete-knappen när du startar om datorn)?
Det är nog bara drivrutinen som skall installeras. Har du avinstallerat drivrutinen för det gamla kortet?
Jag löste det !
slog på ljudet i Bios samt gick in på moderkorttillverkarens hemsida och hittade drivrutinen ! klart !
NiXPhoenix
2007-09-16, 14:23
Min farsa sätter ihop dator och tycker sådant är riktigit kul. Han har alltså datorvana so I got that covered :cool:
Men hur mycket tjänar man på att sätta ihop samma dator som man kan köpa komplett och färdigbyggd?
Grejen är den att jag inte vet hur mycket pengar man behöver lägga om man vill ha en dator som klarar de senaste och värsta spelen (jag tänker crysis tex)
Man kan spara en del på att sätta ihop själv men några enorma summor är det nog oftast inte. 1-3000 kanske. Självklart kör du pirat-OS eller nån nästan gratis distribution av linux om du köper lösa delar, det är du nog införstådd med. :)
Sen har man sämre garanti, när nåt går sönder måste man prova sig fram själv och sköta returärendet av den delen. Brukar iofs inte vara några problem.
Tror nog du ska vara beredd att lägga ut runt 10 000 om du vill få en hyfsad speldator. Utan skärm då, behöver du verkligen en ny? Vad har du idag?
Man kan spara en del på att sätta ihop själv men några enorma summor är det nog oftast inte. 1-3000 kanske. Självklart kör du pirat-OS eller nån nästan gratis distribution av linux om du köper lösa delar, det är du nog införstådd med. :)
Sen har man sämre garanti, när nåt går sönder måste man prova sig fram själv och sköta returärendet av den delen. Brukar iofs inte vara några problem.
Tror nog du ska vara beredd att lägga ut runt 10 000 om du vill få en hyfsad speldator. Utan skärm då, behöver du verkligen en ny? Vad har du idag?
Skärmen jag har nu är en 20 tum djup stor sak. Bilden är grumlig och skärmen är gammal men en ny skärm är inget måste.
Eftersom jag inte är så haj på detta med vilka delar som är bra och inte så undrar jag om du skulle kunna tipsa mig om bra grafikkort, RAM och processor?
Vilken sida rekommenderar du att beställa dessa delar från?
NiXPhoenix
2007-09-16, 16:39
Skärmen jag har nu är en 20 tum djup stor sak. Bilden är grumlig och skärmen är gammal men en ny skärm är inget måste.
Eftersom jag inte är så haj på detta med vilka delar som är bra och inte så undrar jag om du skulle kunna tipsa mig om bra grafikkort, RAM och processor?
Vilken sida rekommenderar du att beställa dessa delar från?
Om skärmen inte är helt utsliten tycker jag du ska fortsätta med den ett tag tills du kan lägga lite mer pengar på en skärm. 3-4000 är nog bra om du lägger ut så får du nåt lite bättre än billigaste sunket som 2000 ger dig.
Kolla hos kompisar, hur är deras platta skärmar, det är en rätt stora skillnader mot CRT-skärmar helt enkelt.
När det gäller processorer så är Core2 helt klart det bästa i dagsläget, en Athlon i riktigt höga frekvenser kan vara bra och verka billig men drar alldeles för mkt ström och blir onödigt varm. Går inte att klocka nåt heller eftersom de redan ligger på gränsen.
En 6750 (2,66GHz) känns t ex trevlig, en av de snabbare i familjen men ändå riktigt billig. 1800kr är inte mycket historiskt sett när det gäller processorer.
Minne, minst 2GB PC6400 (eller snabbare), spelar inte så stor roll egentligen.
Sen grafikkort, 8800GTS 320MB känns bra i ditt fall men samtidigt lite surt att köpa ett kort som legat på 2500 sen lanseringen för snart ett år sen. Kan vara läge att vänta några månader faktiskt. Ev köper du ett riktigt billigt kort som du bara sitter med tills vidare. Kanske kan du hitta ett mobo med integrerad grafik?
hahavaffan gav ju bra exempel på butiker, själv skulle jag välja Komplett av dessa men det är jag det.
Träningsdags nu!
Om skärmen inte är helt utsliten tycker jag du ska fortsätta med den ett tag tills du kan lägga lite mer pengar på en skärm. 3-4000 är nog bra om du lägger ut så får du nåt lite bättre än billigaste sunket som 2000 ger dig.
Kolla hos kompisar, hur är deras platta skärmar, det är en rätt stora skillnader mot CRT-skärmar helt enkelt.
När det gäller processorer så är Core2 helt klart det bästa i dagsläget, en Athlon i riktigt höga frekvenser kan vara bra och verka billig men drar alldeles för mkt ström och blir onödigt varm. Går inte att klocka nåt heller eftersom de redan ligger på gränsen.
En 6750 (2,66GHz) känns t ex trevlig, en av de snabbare i familjen men ändå riktigt billig. 1800kr är inte mycket historiskt sett när det gäller processorer.
Sen grafikkort, 8800GTS 320MB känns bra i ditt fall men samtidigt lite surt att köpa ett kort som legat på 2500 sen lanseringen för snart ett år sen. Kan vara läge att vänta några månader faktiskt. Ev köper du ett riktigt billigt kort som du bara sitter med tills vidare. Kanske kan du hitta ett mobo med integrerad grafik?
hahavaffan gav ju bra exempel på butiker, själv skulle jag välja Komplett av dessa men det är jag det.
Träningsdags nu!
Tack för ett mycket, MYCKET bra och givande svar! Då håller jag kvar skärmen och sparar lite till. Komplett är nog den bästa sidan. Många gillar den så vi kör på det. De tycks ha bra priser också.
Mobo med integrerad grafik?? Vad är det? Är det ett moderkort med inbyggt grafikkort?
När jag loggar in på forums, så är jag liksom online tills jag själv loggar ut. Men på kolozzeum så loggas jag ut automatiskt efter ett tag om jag inte uppdaterar startsidan eller läser någon tråd på typ 15-20 minuter. Alltså om jag inte klickar bort till någon tråd eller forumdel på ett tag loggas jag ut, orört. Spelar ingen roll om jag minimerar ner rutan eller inte, efter en viss tid när jag t.e.x klickar någonstans/en tråd på forumet så ser jag att jag är utloggad.
Finns det någonting jag kan göra åt detta? Är det fel på min dator (hur kan jag isåfall fixa det?)
Träningsdags nu!
e6750 ligger på 1620 på datorbutiken så den är absolut prisvärd. man får ut ganska mycket kräm om man har bra kylning och kan klocka den till en 3.6 ghz, inte för spel kanske, menb för mkt annat. 8800 gts tycker jag ändå är prisvärd, 640mb varianten bör ge stora fördelar om man har stor skärm men om man kör en 19" så tror jag det räcker med 320 mb-variaten
Ja, om du kör maxupplösning som jag så ja. Kolla in scoresen dom har på värstingdatorer på tomshardware så ser du att Oblivion äger upp snabbare system än ditt. Om du vill ha stabil fps så får du gå ner till lägre upplösning helt enkelt. Jag vägar själv :)
11k är vad man kan förvänta sig av din config. Jag har nära 9k med lite sämre CPU och ett 8800 GTS. Du har förvisso mer ram men jag antar att ud inte har någon särskild dyr ramvariant så spelar ingen större roll där för testet. Jag tror din dator fixar det mesta riktigt bra, Oblivion är ju ett intressant undantag som äger allt bara man sätter på tillräckligt mycket smink :)
Känns det som spelet stundtals hackar till och går i slow-motion för ett ögonblick?
Isåfall är det samma sak som jag också upplever ibland. Tycker inte det är så störande att jag brytt mig om att ta reda på vad det är. Kanske är det V-sync eller liknande som bråkar ibland?
Nja inte riktigt. Hackar till när man ska vända sig om eller som om man går över en tröskel eller något. Går över fort men man märker det. Det är väldigt kortvariga grejer om man säger så..
King Grub
2007-09-16, 17:14
Oblivion med maxinställningar kräver två grafikkort för att flyta på. :)
Det skulle kunna vara någon effekt av overdrive-tekniken som din skärm lär ha men då märks det nog på bara vissa delar av bilden att nåt är skumt.
Körde du med fps-mätare uppe i hörnet, det skulle kunna vara så att du inte hinner se att den droppar ner om det bara är en ytterst kort stund. Finns ingen möjlighet att få output på fpsen till en fil med fraps eller vad du nu använt?
Har ingen bra idé om vad det kan vara, men kolla det med IRQ-adresserna som sagt, grafikkortet ska vara ensamt.
Har använt oblivions egna fpsfunktion, den kanske inte är bra då. Visst är det möjligt att det går så fort så jag kan märka av att något inte funkar som det ska men inte kan avläsa det på FPS:en, ingen aning hur fort den siffran uppdateras.
Nja inte riktigt. Hackar till när man ska vända sig om eller som om man går över en tröskel eller något. Går över fort men man märker det. Det är väldigt kortvariga grejer om man säger så..
Okej, jag märkte att för mig kommer bara problemet i Quake 3 med vissa serverinställningar, så det hade inte med något annat att göra.
NiXPhoenix
2007-09-16, 21:40
Tack för ett mycket, MYCKET bra och givande svar! Då håller jag kvar skärmen och sparar lite till. Komplett är nog den bästa sidan. Många gillar den så vi kör på det. De tycks ha bra priser också.
Mobo med integrerad grafik?? Vad är det? Är det ett moderkort med inbyggt grafikkort?
Ja precis, ett moderkort med nån kass integrerad grafikkrets som du kan ha tills vidare bara.
På Komplett står det t ex så här på moderkorten, de flesta har så klart inte men ändå rätt många som hade vid en snabb titt.
Grafikstyrenhet: Intel GMA X3000
Motorbreath
2007-09-16, 22:12
Förresten. Du är skyldig mig mina kläder. Det var nätagget.
Ja precis, ett moderkort med nån kass integrerad grafikkrets som du kan ha tills vidare bara.
På Komplett står det t ex så här på moderkorten, de flesta har så klart inte men ändå rätt många som hade vid en snabb titt.
Grafikstyrenhet: Intel GMA X3000
Tack för din hjälp! Jag är mycket tacksam.
NiXPhoenix
2007-09-16, 22:24
Lugnt :)
Hur stor är skillnaden mellan dessa två?
DDR2 1024Mb 800MHz Samsung
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367
Pudzianovski
2007-09-17, 21:24
Jag ska köpa dator hade jag tänkt. Fått lite hjälp men vore gott om någon kunde kolla lite snabbt om allt passar ihop och verkar ok eller om jag glömt något kanske. :)
http://img146.imageshack.us/img146/8126/clipboard02lr0.jpg
Litecore
2007-09-17, 21:29
Jag ska köpa dator hade jag tänkt. Fått lite hjälp men vore gott om någon kunde kolla lite snabbt om allt passar ihop och verkar ok eller om jag glömt något kanske. :)
[.IMG]http://img146.imageshack.us/img146/8126/clipboard02lr0.jpg[/IMG]
det första jag tänker på är, även om det kanske är overkill, att inte snåla med minnet.
det skiljer så lite upp till DDR2 800MHz så det något du absolut har råd att lägga till :)
Montering, behövs det verkligen? du har ingen kompis som kan hjälpa till istället så får
du grejerna snabbare och slipper betala avgiften för att nån monterar det från butik.
slutsligen råder jag dig till att skippa musen+tangentbordet och använda det du redan har
eller lägga till nån hundring och välja ett kit från t.ex. Logitech eller Microsoft istället.
A4Tech = bajs.
Pudzianovski
2007-09-17, 21:31
det första jag tänker på är, även om det kanske är overkill, att inte snåla med minnet.
det skiljer så lite upp till DDR2 800MHz så det något du absolut har råd att lägga till :)
Montering, behövs det verkligen? du har ingen kompis som kan hjälpa till istället så får
du grejerna snabbare och slipper betala avgiften för att nån monterar det från butik.
slutsligen råder jag dig till att skippa musen+tangentbordet och använda det du redan har
eller lägga till nån hundring och välja ett kit från t.ex. Logitech eller Microsoft istället.
A4Tech = bajs.
Gör det märkbar skillnad med Ram minnet och vad rekommenderar du i så fall för minne?
Montering är absolut ett måste. Skönt att slippa göra det och dessutom skönt om ngt händer. Jag kasnke skulle fixa det själv om jag VILLE och ORKADE..... ;)
hahavaffan
2007-09-17, 21:35
Nu behöver jag hilfe!
Brorsan har lyckats tappa sin bärbara Asus några decimeter. Men det var tydligen tillräckligt för att hårddisken skulle säga upp sig. Tror jag. Problemet är att när man startar den, kommer Asus bootscreen upp, och sen står där nåt med Insert valid bootdisc or reboot bla bla. Den hittar alltså inte hårddisken ö.h.t. Om man lyssnar riktigt noga, kan man inte höra lilla minsta ljud från hårddisken där inne, så jag hoppas att en sladd kanske bara har hoppat ur, vilket faktiskt hände en polare. För hur stor är chansen att den ska ta sådan skada av en stöt att den helt enkelt inte ens visar ett livstecken. Jag har pajat ett antal hårddiskar i mina dagar, och alla har gjort ljud och annat för sig. SÅ vad tror ni?
Är det enkelt att montera ur en hårddisk från en bärbar? Sitter dom under t-bordet eller under nån lucka på baksidan? Det är som sagt en Asus, om det nu är nån här med lite erfarenhet... mycket tacksam för lite input. Han har en hel del skolarbete osv på den, så ju snabbare den återfår livet desto bättre.
http://img146.imageshack.us/img146/8126/clipboard02lr0.jpg
Någon speciell anledning till valet av nätagg? Av tester jag sett så verkar Coolteks nätagg vara jävligt bra, dock lite dyreare än det du tog. Kan kanske funka med 500W varianten, eller ja det borde det göra. Ett "klassiskt" märke är Hiper som många köper som verkar vara bra. Bra recensioner där med, men framförallt handlar det om prisvärdhet. Väldigt populärt nätagg på sweclockers.
Moderkotet tror jag är ok, p5bkorten ska ju vara ganska stabila, går bra att överklicka lite och så om man vill.
CPUn är såklart helt ok men jämfört med övriga konfigen är den ganska överdimensionerad om man säger så. Om du anänvder många applikationer som har stöd för fyra kärnor så är det ett ok val, annars ett ganska dåligt val. För spel t.ex. är det bättre köpa någon billigare CPU, som tex e6750 och överklocka till en 3.5ghz, blir bättre prestanda. Blir även bättre prestanda i program som inte utnyttjar fyra kärnor bra, för dom som gör det är det en annan femma tror jag. Går ju även överklocka den CPU:n, dock lite svårare har jag för mig.
Angående minnen så är det inte jättestor skillnad på 667 och 800 mhz i pris för 2 gb, visst procentuellt är det det men någon hundralapp så får du lite bättre minnen. Om det är värt pengarna kan jag inte svara på, vanligtvis är dte inga större skillnader på lite högre frekvens på minnena. Dock är det ju lika bra timings på en del 800 som dina 667 - minnen så långsammare går det ju inte iaf heh. Jag skulle ha tagit ett par snabbare minnen, lär väl hamna runt tusenlappen då.
Angående hårddiskarna så kan vara värt skaffa en raptordisk som huvuddisk om man säger så, men det är också en grej om man spelar. Kan kanske vara bra för vissa program med, men det vet jag inte så mycket om. Annars har dom diskarna fått bra betyg i tester som jag läst, har själv tre stycken och har inget att klaga på.
När det gäller grafiken så är Radeon HD 2600 XT kortet lite billigare men har ungefär samma prestanda som ditt föreslagna kort, men det är ingen större skillnad. Ingenn större skilnad i pris heller egentligen. Samtliga kort i den prisklassen är egentligen inget vidare och inte särskilt prisvärda heler. Spelar du inte så är det iofs skitsamma, då duger dom väl. Ett prisvärt kort om man spelar men inte vill lägga för mycket på grafik är x1950xt-korten. Datorbutiken hade sådana från Saphire för 1620:- som var ett rätt schysst deal men dom verkar ha utgått.
Sist tycker jag du ska sätta ihop datorn själv och köpa lite schysst kylning och klocka lite. Det är kul :D
Nu behöver jag hilfe!
Brorsan har lyckats tappa sin bärbara Asus några decimeter. Men det var tydligen tillräckligt för att hårddisken skulle säga upp sig. Tror jag. Problemet är att när man startar den, kommer Asus bootscreen upp, och sen står där nåt med Insert valid bootdisc or reboot bla bla. Den hittar alltså inte hårddisken ö.h.t. Om man lyssnar riktigt noga, kan man inte höra lilla minsta ljud från hårddisken där inne, så jag hoppas att en sladd kanske bara har hoppat ur, vilket faktiskt hände en polare. För hur stor är chansen att den ska ta sådan skada av en stöt att den helt enkelt inte ens visar ett livstecken. Jag har pajat ett antal hårddiskar i mina dagar, och alla har gjort ljud och annat för sig. SÅ vad tror ni?
Är det enkelt att montera ur en hårddisk från en bärbar? Sitter dom under t-bordet eller under nån lucka på baksidan? Det är som sagt en Asus, om det nu är nån här med lite erfarenhet... mycket tacksam för lite input. Han har en hel del skolarbete osv på den, så ju snabbare den återfår livet desto bättre.
Kan säkert räcka med liknande stötar för att begrava en hårddisk, men det är nog svårt att bara gissa så här.
Dom laptops jag sett har haft lätt utbytbart minne och hårddisk. Kolla vad man kan ta ut, hårddisken sitter säkert fast med någon spärr och skruvar, det är bara skruva och ta ut den egentligen om du vill kika på den. Ska inte vara svårt.
Pudzianovski
2007-09-17, 22:55
Baan: Jag spelar inte spel alls. Det är det som är grejen. Annars är den till för att hålla några år och att var hyfsat tyst och snabb. Musik/film/surf/skriva media tjohej dator som förhoppningsvis är snabbare än min nuvarande p4 seg dator.....:Virro
Annars lät det som det blir bra för mig :D
edit: beställd med 3gb och utan atech tangentbordet
hahavaffan
2007-09-18, 10:07
Kan säkert räcka med liknande stötar för att begrava en hårddisk, men det är nog svårt att bara gissa så här.
Dom laptops jag sett har haft lätt utbytbart minne och hårddisk. Kolla vad man kan ta ut, hårddisken sitter säkert fast med någon spärr och skruvar, det är bara skruva och ta ut den egentligen om du vill kika på den. Ska inte vara svårt.Hårddisken hade bara hoppat ur sin kontakt. Jävligt gött!
Pudde - jag beställde nästan exakt samma i söndags. Plus en 20" Samsung-skärm. :thumbup:
Litecore
2007-09-18, 18:59
magkänsla nu grabbar, vilken skärm hade du köpt? ;)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925, (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925,)
Jag köpte en Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW TCO03 Silver, 1680x1050, 6ms, VGA/DVI, 600:1
Den hade fått bra i nåt test iaf. =D
Edit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327273
hahavaffan
2007-09-18, 19:18
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925, (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925,)http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201556 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151394
206BW har jag, och den är äckligt snygg och jävligt bra.
vad ska man satsa på för laptop i 10000kr klassen?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925, (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=214429,148348,168925,)
Jag hade hållit utkik här:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=592063&hbx_CMP=AFC-05
De har haft den skärmen för ca 3200Kr förut, vilket bara är 500Kr mer än skärmarna du kikat på och då får du en S-IPS panel(samma som i NEC 20WGX2) istället för TN.
Vad tror ni som kan lite mer om datorer om denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113733
Pudzianovski
2007-09-18, 20:20
Pudde - jag beställde nästan exakt samma i söndags. Plus en 20" Samsung-skärm. :thumbup:
Nice, skulle vara gott med en ny skärm men jag kör på nuvarande ett tag till innan jag köper en ny skräm oxå. :thumbup:
Vad tror ni som kan lite mer om datorer om denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113733
Ser bra ut men Acer = budget. Räkna inte med att du kan tappa den i golvet eller att den tål vad som helst om man säger så...
Ser bra ut men Acer = budget. Räkna inte med att du kan tappa den i golvet eller att den tål vad som helst om man säger så...
Vanligt att man tappar en laptop i golvet och förväntar sig att den håller - vilket märke den än är. *rolleyes*
Jag är en Acer och är skitnöjd. Den du länkade till verkar prisvärd sålänge du inte ska spela något spel.
:thumbup:
Alright, överdrift men dock är faktum att de flesta andra leverantörer har mer hållbara datorer rent fysiskt. Det är iaf min erfarenhet.
Vanligt att man tappar en laptop i golvet och förväntar sig att den håller - vilket märke den än är. *rolleyes*
Jag är en Acer och är skitnöjd. Den du länkade till verkar prisvärd sålänge du inte ska spela något spel.
:thumbup:
Innan så hade dom lite sämre skärmar, med innan menar jag ett år sen kanske. Den skärmen verkar dock vara ok, varke bättre eller sämre än standard.
Vad ska du ha den till? Vill du ha en bärbar dator som du gärna tar med dig nånstans så är det inte rätt dator. Då ska du ha mindre och lättare dator. Är det tänkt som mer en ersättare till en stationär dator som inte behöver vara så jättemobil så funkar den väl, tror den ska klara av mindre krävande spel också.
Litecore
2007-09-18, 22:31
Jag hade hållit utkik här:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=592063&hbx_CMP=AFC-05
De har haft den skärmen för ca 3200Kr förut, vilket bara är 500Kr mer än skärmarna du kikat på och då får du en S-IPS panel(samma som i NEC 20WGX2) istället för TN.
well, det är ointressant att betala mer pengar för en mindre skärm i min värld,
spelar ingen roll vad det sitter för panel i den när min prioritering är storleken.
jag förstår din omtanke, men för de behov jag har så är en skitbra 20" ändå fel.
NiXPhoenix
2007-09-18, 23:04
well, det är ointressant att betala mer pengar för en mindre skärm i min värld,
spelar ingen roll vad det sitter för panel i den när min prioritering är storleken.
jag förstår din omtanke, men för de behov jag har så är en skitbra 20" ändå fel.
Trist. :(
Är dina behov billigt och stort eller?
Ja, ser nu att du skriver prioriterar storleken...
Upplösningen är ju samma.
Litecore
2007-09-18, 23:15
Trist. :(
Är dina behov billigt och stort eller?
Ja, ser nu att du skriver prioriterar storleken...
Upplösningen är ju samma.
ja egentligen.. så billigt som möjligt med fullgod kvalitét för att spela quakewars och BF2142
samt redigera bilder, grafiskt formgivande och bara rent allmänt bruk för en "speldator"
det största problemet med att köpa något som kostar mer än ~2500/2700 är att eftersom
jag vill ha två stycken så blir det dubbelt så dyrt istället och jag är tyvärr inte gjord av pengar :]
i dagsläget har jag en LG L204WT (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105380) (20") som även den har en TN-panel och jag tycker den funkar klockrent !
ibland kan jag dock uppleva den dynamiska kontrasten något jobbig vid skiftningar mellan mörka och ljusa partier.
finns inget jag kan klaga på trots att den inte kostade speciellt mycket pengar när jag köpte den heller :)
men jag ska absolut inte sticka under stolen med att jag också tycker det vore jävligt ballt
med dubbla 22"-skärmar i min lilla, soon to be, ombyggda garderob i den nya lägenheten :D
-
EDIT: lägger till en bild på hur min skärm ser ut, hemma hos mig *cupid*
http://www.minhembio.com/bild/121098.jpg
ja egentligen.. så billigt som möjligt med fullgod kvalitét för att spela quakewars och BF2142
samt redigera bilder, grafiskt formgivande och bara rent allmänt bruk för en "speldator"
det största problemet med att köpa något som kostar mer än ~2500/2700 är att eftersom
jag vill ha två stycken så blir det dubbelt så dyrt istället och jag är tyvärr inte gjord av pengar :]
i dagsläget har jag en LG L204WT (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105380) (20") som även den har en TN-panel och jag tycker den funkar klockrent !
ibland kan jag dock uppleva den dynamiska kontrasten något jobbig vid skiftningar mellan mörka och ljusa partier.
finns inget jag kan klaga på trots att den inte kostade speciellt mycket pengar när jag köpte den heller :)
men jag ska absolut inte sticka under stolen med att jag också tycker det vore jävligt ballt
med dubbla 22"-skärmar i min lilla, soon to be, ombyggda garderob i den nya lägenheten :D
-
EDIT: lägger till en bild på hur min skärm ser ut, hemma hos mig *cupid*
http://www.minhembio.com/bild/121098.jpg
Du är sån jevfla prylbög calle :D
NiXPhoenix
2007-09-18, 23:17
Stör du dig inte på betraktningsvinklarna? Färger som skiftar lite hur som helst.
Aja, ditt val. :thumbup:
Litecore
2007-09-18, 23:20
Du är sån jevfla prylbög calle :D
haha, ja.. jag vet. men jag försöker inte hymla med det ju ;)
Stör du dig inte på betraktningsvinklarna? Färger som skiftar lite hur som helst.
Aja, ditt val. :thumbup:
svårt att säga när jag egentligen inte vet bättre :em:
men visst, fick jag jämföra bilden mellan TN och S-IPS
från samma signalkälla vore det en helt annan sak !
ett problem Jag har en dator med HDMI utgång på det inbyggda grafik/moderkort. Och när jag kopplar till den till tv så blir bilden kass med fel färger och vita störningar (snowflakes) på tv:n.
Kabeln och tv är kollad genom att jag bytte datorn mot en DVD-spelare.
Samt att jag testat med en annan kabel mellan dator o tv mad samma resultat. dataskärmen har perfekt bild via dvi-utgången... vad göra?
Datorn är denna:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 Fast med en +4000 processor
Har du inga krav på korrekta färger om du ska hålla på med grafik? TN-paneler är ju inte så heta när det gäller färgåtergivning med endast 6-bitars färgdjup. Plus att betraktningsvinklarna ger färgförändringar om du flyttar på huvudet.
Ska du totalt lägga ut runt 6000Kr på två skärmar så finns det en billig Acer 24" med Samsung S-PVA panel, samma som sitter i bland annat Eizos "billigare" 24-tummare. Lägg till 1000Kr för en billig skärmkalibrator så borde du få jäkligt mycket "bang-for-the-buck" och en bildyta du kommer rätt långt med.
(Nu vet jag iof inte mer om Acer-skärmen än just vilken panel som sitter i den, men baserat på det verkar det i varje fall som ett bättre val)
kalle_banan
2007-09-20, 13:55
Trådlöst nät på gång här...
Jag har comhem, D-link och tre hål i väggen. Jag kan använda nätet men kan inte få det trådlösa att funka, det enda som funkar är att sno av grannen :P
Jag har använt cd'n som medföljer men jag får ett felmeddelande som säger att det är ngt fel på WAN-inställningarna...?
vad mer finns det att göra?
Någon som vet hur man ställer in i Dreamweaver 8 att den inte ska byta rad på koden när man är i "code" läget?
Någon som vet skillnaden mellan nForce 520 och nForce 560?
Någon som vet skillnaden mellan nForce 520 och nForce 560?
Biostar visar ett av de allra första moderkorten med den kommande sockeln AM2+ för AMD-processorer. Dessutom är kortet utrustat med en ny och okänd styrkrets från Nvidia.
Att sockel AM2+ är på väg råder det ingen tvekan om. Både AMD och Nvidia utvecklar för närvarande nästa generations styrkretsar för de K10-processorer som ska sitta i den.
Vi har inte sett många moderkort med den nya sockeln, men det verkar som om Biostar kanske hunnit först. På tillverkarens webbplats listar de moderkortet TF560 A2+ som möjligen har sipprat ut lite i förtid.
Ännu mer överraskande är att moderkortet är utrustat med Nvidias styrkrets nForce 560+, en hittills okänd krets. Troligtvis rör det sig om en krets med kodnamnet MCP65GT, alltså en variant av MCP65S, det vill säga nForce 520. Skillnaden mellan nForce 520 och Biostars specifikation av nForce 560+ är också marginell, förutom sockel AM2+ då förstås.
Biostar TF560 A2+ är utrustat med den hittills okända styrkretsen nForce 560+.
I marginalen kan också noteras att det verkar finnas ytterligare en variant av dessa styrkretsar. MCP65P är kodnamnet och det utmärkande sägs vara stöd för SLI.
nForce 560+ är en enkretslösning där man slagit ihop nord- och sydbrygga. Moderkortet tål enligt Biostar 8 GB DDR2-minne upp till 800 MHz, men någon Hypertransport 3.0 blir det inte tal om med dessa styrkretsar. Version 2.0 är max. I övrigt verkar inte mycket annat vara nytt, men ta gärna en titt på specifikationerna hos Biostar.
Källa: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.109582
Mången tack!
Det var nämligen en produktrecension av det MSI som hade nForce 560 som sade att det gav ifrån sig ett tjutande läte. Kan ju förstås vara unikt för just det kortet, men varför ta risker?
Får man fråga en mobilfråga i datatråd?
Testar: De hade inga större minneskort i butiken när jag köpte min mobil, nu kom jag på att jag kan köpa på nätet. Kom också på att jag är oteknisk. Hur är det nu, vad är det för minneskort jag ska köpa? Jag tänkte mig 2 GB.
Fabrikat, har det betydelse? Såhär står det i manualen:
"Använd endast miniSD-kort som godkänts av Nokia för användning med denna enhet"//...
"Använd endast kompatibla miniSD-kort med enheten. Andra minneskort, som REduced Size MultiMediaCards, passar inte på minneskortplatsen och är inte kompatibla med enheten. Om du använder ett inkompatiblelt minneskort kan både minneskortet och enheten skadas, och data som lagrats på det inkompatibla kortet kan gå förloarade".
Alltså; kan jag köpa vilket miniSD-kort som helst med 2 GB på? Hörde talas nåt om MicroSD, vad är det - är det det jag inte ska ha? (Mobilen är en nokia n73 om det har betydelse).
Litecore
2007-09-23, 04:33
Alltså; kan jag köpa vilket miniSD-kort som helst med 2 GB på?
Hörde talas nåt om MicroSD, vad är det - är det det jag inte ska ha?
(Mobilen är en nokia n73 om det har betydelse).
ja, det kan du absolut.. din telefon har stöd för minneskort upp till 2GB enligt nokia.se
vilket märke du väljer spelar ingen större roll, men Sandisk eller Kingston är att rekomendera.
har du någon Kjell&Co.-butik i närheten av där du bor så har dom mycket bra priser.
219 kr för ett 2GB MiniSD-kort enligt hemsidan och Teknikmagasinet.se tar 209 kr för sitt :P
microSD är inget du behöver engagera dig i eftersom det inte passar din telefon men
för informationens skull så är det mer eller mindre standard i alla nokias nya modeller.
Lelle Pelle
2007-09-23, 17:07
Jag har ett litet problem som jag hoppas på att någon av er kan hjälpa mig med. På mitt tangentbort finns det uppe till höger några knappar som jag kunde styra WMP med fram tills igår då jag installerade om Nero då det av någon outgrundlig anledning hade försvunnit.
När jag sedan använder knappen som har en not på sig, som burkar göra så att WMP startar, startar Neros spelare. Jag tog då bort Neros spelare, men nu händer det inget alls då jag trycker på notknappen.
Går det att göra så att den knappen gör så att WMP startar igen, hur i så fall?
Lelle Pelle
2007-09-24, 16:46
Jag har ett litet problem som jag hoppas på att någon av er kan hjälpa mig med. På mitt tangentbort finns det uppe till höger några knappar som jag kunde styra WMP med fram tills igår då jag installerade om Nero då det av någon outgrundlig anledning hade försvunnit.
När jag sedan använder knappen som har en not på sig, som burkar göra så att WMP startar, startar Neros spelare. Jag tog då bort Neros spelare, men nu händer det inget alls då jag trycker på notknappen.
Går det att göra så att den knappen gör så att WMP startar igen, hur i så fall?
Bump!
Bump!
Du har väl ett tillhörande program där du kan konfigurera vilken applikation du startar när du trycker på knappen?
ja, det kan du absolut.. din telefon har stöd för minneskort upp till 2GB enligt nokia.se
vilket märke du väljer spelar ingen större roll, men Sandisk eller Kingston är att rekomendera.
har du någon Kjell&Co.-butik i närheten av där du bor så har dom mycket bra priser.
219 kr för ett 2GB MiniSD-kort enligt hemsidan och Teknikmagasinet.se tar 209 kr för sitt :P
microSD är inget du behöver engagera dig i eftersom det inte passar din telefon men
för informationens skull så är det mer eller mindre standard i alla nokias nya modeller.
Jösses vilket bra svar! Du förklarade tom så jag förstår, goddamit.. :) (hm, allt det jag precis skrev lät ironiskt men översätts i ett "tack")
Litecore
2007-09-24, 19:46
Jösses vilket bra svar! Du förklarade tom så jag förstår, goddamit.. :) (hm, allt det jag precis skrev lät ironiskt men översätts i ett "tack")
det tar jag som en rejäl komplimang eftersom det är mitt jobb (butikssäljare) :D
Nu är det dags att bestämma sig för en Skärm.
Vilken av dessa två rekommenderar ni?
HP W2207
http://prisjakt.se/produkt.php?e=168925
Samsung SyncMaster 206BW
http://prisjakt.se/produkt.php?e=151394
Eller tycker ni att dessa skärmar är skräp att spela spel på? Om så är fallet. Vilken skärm tycker ni jag ska skaffa?
/Timme från Davids konto
Och vad tycker ni om detta (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337067) grafikkort? Jag hade tänkt ha det som ett mellan kort tills de nya riktigt dyra kommer så kan jag köpa ett som är bättre än detta men minst lika billigt. Det jag väntar på som ska sjunka i pris är ett 8800GTS 320mb
http://www.komplett.se/img/p/200/337067.jpg
Men när jag kollar på specifikationerna tycker mitt otränade öga att det nästan ser ut som om 2600 XT är minst lika bra som 8800GTS trots att GTS kostar 1.5k mer?
Kolla själva:
8800GTS (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331406&view=detailed)
2600xt (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337067&view=detailed)
XT har en central klockhastighet på 800 mhz medan GTS har 500 mhz. Vad är skillanden? Båda har 400 mhz klockfrekvens.
Är det minnet som gör den stora prisskillnaden? GTS har 320mb medan XT har 256mb.
Jätte schyst om någon orkar hjälpa mig.
mystic[-_-]
2007-09-25, 11:22
Är Vista Ultimate mycket mer värt än Vista home premíum om man nu bara ska spela osv?
Litecore
2007-09-25, 11:23
;2533707']Är Vista Ultimate mycket mer värt än Vista home premíum om man nu bara ska spela osv?
nej det är det inte. nice to have, not need to have :]
mystic[-_-]
2007-09-25, 11:29
nej det är det inte. nice to have, not need to have :]
Tackar då fortsätter vi lol
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338084 den
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169 den
Pudzianovski
2007-09-25, 11:56
;2533714']Tackar då fortsätter vi lol
eller
Tips: 300kr billigare på datorbutiken.
mystic[-_-]
2007-09-25, 12:02
Tips: 300kr billigare på datorbutiken.
Tackar! Men vilken skulle du välja? :D
Pudzianovski
2007-09-25, 12:11
;2533739']Tackar! Men vilken skulle du välja? :D
Jag valde quaden. Jag spelar inte samt jag ville inte uppgradera på länge. Jag tror att de som spelar "oftast" väljer 6850 för den är bättre till spel då man kan överklcoka den eller något. Tror iof båda är bra.
/Datorexpert :laugh:
Quad:en är stabilt överklockad till 3,6ghz med bara luft så därför valde jag den oxå. =D
mystic[-_-]
2007-09-25, 12:36
Quad:en är stabilt överklockad till 3,6ghz med bara luft så därför valde jag den oxå. =D
Bra där *flex*
Lirar du mycket krävande spel?
Och vad tycker ni om detta (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337067) grafikkort? Jag hade tänkt ha det som ett mellan kort tills de nya riktigt dyra kommer så kan jag köpa ett som är bättre än detta men minst lika billigt. Det jag väntar på som ska sjunka i pris är ett 8800GTS 320mb
Men när jag kollar på specifikationerna tycker mitt otränade öga att det nästan ser ut som om 2600 XT är minst lika bra som 8800GTS trots att GTS kostar 1.5k mer?
Kolla själva:
XT har en central klockhastighet på 800 mhz medan GTS har 500 mhz. Vad är skillanden? Båda har 400 mhz klockfrekvens.
Är det minnet som gör den stora prisskillnaden? GTS har 320mb medan XT har 256mb.
2600xt har jag för mig är mer jämförbar med 8600GT.
NiXPhoenix
2007-09-25, 13:43
Nu är det dags att bestämma sig för en Skärm.
Vilken av dessa två rekommenderar ni?
HP W2207
http://prisjakt.se/produkt.php?e=168925
Samsung SyncMaster 206BW
http://prisjakt.se/produkt.php?e=151394
Eller tycker ni att dessa skärmar är skräp att spela spel på? Om så är fallet. Vilken skärm tycker ni jag ska skaffa?
/Timme från Davids konto
De duger bra, absolut, dock inga ultimata skärmar.
Allt beror på hur kräsen man är och vad man gillar/inte gillar. Vill du ha bra betraktningsvinklar och riktiga färger är de där skärmarna milt sagt inte optimala.
Ser absolut inget skäl att ta den mindre Samsungen av de där två, 2207 är direkt jämförbar med 226BW även om den senare nu kanske kostar lite mer. Det är samma paneltyp i alla tre.
Om jag skulle skaffa en skärm i den prisklassen skulle jag nog satsa på nån av de här http://prisjakt.se/produkt.php?p=122187 http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=700057 http://prisjakt.se/produkt.php?p=125798
Någon som vet hur layouten ser ut på danska tangentbord? Är det samma knappuppsättning som på ett svenskt förutom knastecken på åäö?
Kolla själva:
Nej, dom är inte jämförbara. Inte ens nära. 8800GTS är ett väldigt prisvärt krot, det är iofs 2600XT men 8800 är helt klart bättre för spel. Ska man köra lite högre upplösning så rekommenderar man 8800-korten med mer minne men för en mindre skärm så är 8800GTS ett givet val. Det här en bra länk http://www.tomshardware.com/2007/09/05/the_best_gaming_video_cards_for_the_money/
;2533714']Tackar då fortsätter vi lol
eller
e6850 är bättre för spel och tilllåter snabbare minnen och kan säkert överklockas mer med. Inte prisvärd för fem öre dock. e6750 å andra sidan är bra prisvärd och jag har överklockat en till 3.6 ghz. går nog med stockkylningen men om man ska ha bra temp så få man lägga ut nära tusenlappen på fläns + fläkt (eller mindre om man köper något billigare). har du en viss budget som inte rör sig mot några stora summor så är det bättre att inte lgäga 2500 på CPU utan på dryare GPU för det är där flaskhalsen kommer ligga för spel.
NiXPhoenix
2007-09-25, 13:54
Kolla själva:
Du kan inte jämföra specifikationer lite hur som helst, det är stora skillnader i arkitekturen. Det finns ju tom några recensioner länkade, kolla dem. Skillnaden mellan dessa dåliga mellansegmentskort och riktiga 8800 / 2900XT är enorm. Enda som är bra med det där är priset och kylningen.
Någon som vet hur layouten ser ut på danska tangentbord? Är det samma knappuppsättning som på ett svenskt förutom knastecken på åäö?
http://www.laptopworld.dk/assets/images/ThinkPad%20T60/tastatur.jpg
Förvisso en laptop så kanske inte är den vanliga men googla på dansk tastatur så hittar du flerbilder
mystic[-_-]
2007-09-25, 14:03
Baan: Jag har ett relativt högt pristak (ca 15k) men om man får något riktigt nice för mindre så gärna. Vad skulle du plocka ihop för system för de pengarna? Spelas är vad som ska göras och jag känner inte för att uppgradera datorn direkt.
Gärna fler får plocka ihop system om de har tid :D Gärna från samma webplats
;2533915']Baan: Jag har ett relativt högt pristak (ca 15k) men om man får något riktigt nice för mindre så gärna. Vad skulle du plocka ihop för system för de pengarna? Spelas är vad som ska göras och jag känner inte för att uppgradera datorn direkt.
Ska du överklocka?
mystic[-_-]
2007-09-25, 14:07
Ska du överklocka?
Slits inte allt MYCKET fortare då?
;2533923']Slits inte allt MYCKET fortare då?
Om vi tittar på den första processorn du listade, E6850. E6650 är exakt samma hårdvara, men med en högre klockfrekvens (ändras i BIOS). Det finns ju inga garantier att du når upp i samma frekvenser med E6650, men det är rätt troligt. Om man inte behöver ändra spänningar osv så vågar jag påstå att "slitaget" är detsamma. Sen kan man knappast tala om slitage, det som är viktigt är att du har bra kylning.
Ska du inte klocka men vill ha en viss processor klarar du dig lite billigare undan, å andra sidan blir det ännu billigare om du köper en lägre klockad processor och drar upp den i samma hastighet. Klockning är gratis prestanda i min värld, sen behöver man ju inte överdriva. Men om du ska klocka så kräver det lite mer av moderkort, kylning, minnen osv.
Här är en bra konfiguration iaf, skapad av xJom på Sweclockers.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=508715&su=01D47A22-70D4-4B73-9246-CAF16F1F61D2
NiXPhoenix
2007-09-25, 14:27
Här är en bra konfiguration iaf, skapad av xJom på Sweclockers.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=508715&su=01D47A22-70D4-4B73-9246-CAF16F1F61D2
Det där är ju en väldigt fin konfiguration, lite överdrivet med grafikkortet för 5000 bara. ;) Men asbra riktmärke så att säga.
Guide till klockning:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=614431
http://www.laptopworld.dk/assets/images/ThinkPad%20T60/tastatur.jpg
Förvisso en laptop så kanske inte är den vanliga men googla på dansk tastatur så hittar du flerbilder
Tack! Ser ut som en helt vanlig layout - borde funka bra det. :)
Har funderingar på att uppgradera burken, för säg max 10k. 9k föresten ska ha nytt nättagg också.
Behöver alltså, moderkort, cpu, minnen, grafikkort. Ev tysta fläktar också. Tål inte fläktar som låter mycket.
Men vad får man för 9k? Inte AMD.
mystic[-_-]
2007-09-25, 14:42
Jag är inte bra på att klocka, men har kompisar som kan det där. De lär även få bygga ihop den åt mig. :em:
NiXPhoenix
2007-09-25, 15:39
Har funderingar på att uppgradera burken, för säg max 10k. 9k föresten ska ha nytt nättagg också.
Behöver alltså, moderkort, cpu, minnen, grafikkort. Ev tysta fläktar också. Tål inte fläktar som låter mycket.
Men vad får man för 9k? Inte AMD.
Du får väldigt mycket för 9000 om du bara ska ha grundkomponenterna.
Grafikkort är det dock inte helt bra läge att köpa idag i och med att det kommer nya kort snart samtidigt som priserna på de kort som finns fortfarande är lika höga som för snart ett år sen.
När det gäller nätagg och fläktar - Seasonic gör riktigt bra och tysta agg, när det gäller fläktar så är det Noctua, Schyte och Nexus som gäller. Men tänk på att fläkten inte är allt, en knäpptyst fläkt kan föra oväsen om chassits lufthål är otillräckliga, om det uppstår vibrationer etc.
;2533915']Baan: Jag har ett relativt högt pristak (ca 15k) men om man får något riktigt nice för mindre så gärna. Vad skulle du plocka ihop för system för de pengarna? Spelas är vad som ska göras och jag känner inte för att uppgradera datorn direkt.
15 exkl skärm eller med skärm? Jag skulle ändå välja en billigare CPU då dessa går att överklocka och bör inte vara något som sänker datorn även om du köper grafik för 5000:-. Så CPU antigen det JJ snackar om eller den jag nämnde, den rekommenderar jag för den funkade bra att överklocka för mig. Finns en tråd om det på sweclockers, vissa lyckas bra, vissa kommer knappt upp i 3.2ghz. Sen finns det dom som klarar 4 Ghz med vattenkylning.
Jag skulle lagt pengarna på bra moderkort och billigare överklocknignsvänlig CPU, ok minnen som kan hänga med i svängarna, för tips kan du kolla vad folk kör för 800mhz-minnen på sweclockers t.ex., finns några populära modeller fårn Corsair som verkar funka bra för många. Jag testade Patriot och dom funkar med. En Rapor-disk, den minsta om du vill snåla tilli det lite för OS och spel. Sen en större disk, säg Samsung till lagring av div skit. GPU är den mest prisvärda tycker jag 8800GTS 320mb, men ska du ha stor skärm så är mer minne att rekommendera. Om du vill ha det värsta så är det bara köpa ett 8800GTX-kort och det är nog det som kommer påverka spelprestandan mest. Går även överklocka dte kortet via mjukvara så du får kanske 5% mer. Sen kan du nog maxa inställnignar på alla spel.
;2533923']Slits inte allt MYCKET fortare då?
Bra moderkort klarar en del överklockning och för CPUn är dte ingen fara heller. Det är mer regel än undantag att man får mata lite mer spänning, upp till 1.5V kärnspänning ska en C2D-cpu klara. Tror jag satte den på 1.45 på 3.6 ghz.
;2533989']Jag är inte bra på att klocka, men har kompisar som kan det där. De lär även få bygga ihop den åt mig. :em:
Det är inte särskilt svårt, tänk på alla sjuttonåringar som gör det. Av dom som överklockar är det inte många som har koll på hur det mesta funkar (det är för avancerat egentligen och det behövs inte), så testa på själv. Kan bli roligt. Det enklaste är att köpa bra fläns och fläkt till den (om det inte följer med). Jag gillar https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA120E som egentligen är för dyr men den är bra som fan med. Köpte Silverstone 120mm fläkt https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SILFM121 till den men nu är dom fläktarna så välgjorda så dom inte alls passar med flänsens konstruktion, är man lite händig med en såg går det att ordna dock :D Annars tror jag Scythes 120mm fläktar är väldigt tysta och väldigt bra och funkar bra med den här flänsen utan lite hardcore moddning.
Satte ihop den här åt syrran
http://img520.imageshack.us/img520/6018/datormv9.jpg
saknar låda, skärm, kanske något annat..
Jag skulle iaf sätta ihop något liknande åt mig själv, möjligtvis byta ut fläktarna då dom är lite onödigt snabba. Lägga till en Raptordisk möjligtvis. Grafikkotet är bra men framförallt prisvärt men vill man ha högpresterande kort så är det 8800-serien som gäller. Byta ut minnen möjligtvis mot andra som är populära bland folk som överklockar/spelar, så är man lite på den säkra sidan. Nätagget är ok men finns bättre och tystare. Angående chassi så går det snåla rätt ordentligt där och ändå ha ganska låg temp, fördelen med ett dyrare är att det förmodligne är mer välgjort än det sämsta kinesiska (som kan vara livsfarligt med vassa kanter) samt tjockare material som bör isolera ljudet bättre. Surt investera i bra komponenter och sen ha kass låda som inte isolerar ett skit.
700W PSU verkar som rätt mycket overkill... bra pris iof, men jag hade hellre valt ett lite klenare kvalitetsnätagg.
700W PSU verkar som rätt mycket overkill... bra pris iof, men jag hade hellre valt ett lite klenare kvalitetsnätagg.
Det agget var inte alls så dåligt i sweclockers test av nätagg. Det är inte så lätt att veta vad kvalitetsagg är då många kända/stora märken kan släppa riktigt dåliga nätaggregat. Många kör på Hipers 500W agg, så det kan vara ett "säkert" val. För mycket effekt är inget farligt då datorn bara använder det den behöver..
Musselbank
2007-09-25, 16:19
+1 generellt, har inte tittat noga i detta enskilda fall. MÅNGA skaffar överdrivet kraftfulla agg. :-/ kvalitet över watt alla dar.
Det agget var inte alls så dåligt i sweclockers test av nätagg. Det är inte så lätt att veta vad kvalitetsagg är då många kända/stora märken kan släppa riktigt dåliga nätaggregat. Många kör på Hipers 500W agg, så det kan vara ett "säkert" val. För mycket effekt är inget farligt då datorn bara använder det den behöver..
Det verkar som ett helt okej nätagg från det jag läst också, men jag hade hellre valt något från t.ex. Enermax, Tagan, Corsair, Seasonic eller Hiper. De brukar vara säkra kort.
Livslängden kan ju också vara en faktor som spelar in. Har själv ett snart 10 år gammalt Enermax-agg som fortfarande funkar utmärkt...
Tack för era visa ord Baan och NIP!
Jag har ratat det där radeon kortet. Vad säges om den här älskningen istället! *drool*
Albatron GeForce 8800GTS Dual-DVI 320MB
http://prisjakt.se/produktbild/152225
http://prisjakt.se/produkt.php?p=152225
edit: Eller tycker ni att det är smartare att satsa på något med mer än 320mb? Det behövs väl inte egentligen?
Jag har i alla fall tänkt vänta tills detta kort sjunker i pris för snart kommer det väl nya monsterkort?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.