handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

King Grub
2010-07-04, 21:33
SL41-b-510nc? Vad är det? En Googling ger 0 träffar. Låter som en ovanlig dator.

Scratch89
2010-07-04, 21:35
SL51-b-510nc ska det vara. :em:

En Packard Bell, med något år på nacken. Allting hade ju varit löst om man fick med antingen en Windows-skiva eller en skiva med drivrutiner, men försäljaren lyckades sälja en dator utan någonting till, så när det väl krånglar så får man hålla på så här. :/

Mr.Cosybear
2010-07-04, 21:35
Om det är någon som kan hitta chipset drivers till Windows XP till en SL41-b-510nc så bjuder jag på glass. Windows 7 är beställt men kommer inte förrän, ja, det kommer.

Gissar att det är en lenovo SL41?

EDIT: Du skrev nu att det var en PB.

Mr.Cosybear
2010-07-04, 21:43
Vad jag hittar på deras hemsida så har den ingen drivrutinssupport för windows XP. Sedan har inte de chipset drivrutiner för w7 eller vista heller så det ska ju inte behövas.

Det du kan prova göra är att köra vista drivisarna för nätverkskorten och hoppas att det fungerar. LAN drivrutinen (http://global-download.packardbell.com/GDFiles/Driver/Lan/Lan_Realtek_6.206.0502.2008_Vistax64Vistax86_A.zip ?acerid=634012773895911884&Step1=Notebook&Step2=EasyNote&Step3=EN%20SL51&OS=V02&LC=en&BC=Packard%20Bell&SC=EMEA_24P) och trådlös drivrutin (http://global-download.packardbell.com/GDFiles/Driver/Wireless%20LAN/Wireless%20LAN_Ralink_3.01.3.0000_Vistax64Vistax86 _A.zip?acerid=634012775837711429&Step1=Notebook&Step2=EasyNote&Step3=EN%20SL51&OS=V02&LC=en&BC=Packard%20Bell&SC=EMEA_24P)

Annars är det bara köra w7 eller vista om du vill ha drivrutins support :)

Jockefoten
2010-07-04, 21:48
Om det är någon som kan hitta chipset drivers till Windows XP till en SL41-b-510nc så bjuder jag på glass. Windows 7 är beställt men kommer inte förrän, ja, det kommer.

Du får nog vänta på w7-skivan. Finns inga drivrutiner till XP.

Scratch89
2010-07-04, 22:01
Ah, då var jag inte helt lost ändå, just då jag inte hittade dem heller. Skumt att de inte har drivrutiner till det operativsystem de faktiskt behövs...

Litecore
2010-07-04, 23:06
jag är på jakt efter ett ställ till en laptop där datorn står på högkant, i stil med dessa:
ska INTE vara till en mac och får gärna kosta så lite som möjligt. så! tips & råd bitte ;P

belkin a-frame stand
http://www.daylite.se/images/aframe.jpg

twelvesouth bookarc
http://www.daylite.se/images/bookarc.jpg

Grotesk
2010-07-05, 12:32
SL51-b-510nc ska det vara. :em:

En Packard Bell, med något år på nacken. Allting hade ju varit löst om man fick med antingen en Windows-skiva eller en skiva med drivrutiner, men försäljaren lyckades sälja en dator utan någonting till, så när det väl krånglar så får man hålla på så här. :/

Allting hade varit löst om du inte köpt Packard Bell. :naughty:

Scratch89
2010-07-05, 19:52
Allting hade varit löst om du inte köpt Packard Bell. :naughty:

Inte min dator. ;)

En skiva/licens av Windows 7 räcker till 3 datorer, yes? Kan man installera på flera, men bara registrera, yes?

Nick3
2010-07-06, 13:36
Inte min dator. ;)

En skiva/licens av Windows 7 räcker till 3 datorer, yes? Kan man installera på flera, men bara registrera, yes?

Nej licensen får endast användas på en dator.

mela
2010-07-06, 18:01
Kommer att behöva inhandla en dator, ganska så väldigt snart, på Expert. Kikar lite på en Asus UL30VT-QX029V.

* 13,3" LED, 1366x768
* Intel C2D-processor SU7300, 1,3Ghz
* 4GB arbetsminne, 500GB hårddisk
* LAN, WLAN och Bluetooth
* NVidiaGeForce G210M 512MB grafik
* Windows 7 Home Premium 64-bitars

Gillar just att den är ganska så liten samt att det finns HDMI-uttag på den. Men hur verka den i övrigt? Länk till datorn (http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4724918)

Scratch89
2010-07-06, 18:03
Jodå, bra dator till ett okej pris. Vad ska du ha den till? Ska du ha den för att koppla till TV:n och glo på film osv så är den perfekt. Jag skulle inte vilja spela eller rendera saker i 3D-studio med den, dock. :D

EDIT: Köpte inte du en dator för bara ett litet tag sen?

mela
2010-07-06, 18:20
Blir i princip bara surfade, pluggande och glo på serier. Det är det jag pysslar med :D

Den förra datorn var med om en olycka.

Scratch89
2010-07-06, 18:22
Blir i princip bara surfade, pluggande och glo på serier. Det är det jag pysslar med :D

Den förra datorn var med om en olycka.

Jag kan troligen fixa dig ett kompispris på Expert, om du kan vänta med att köpa datorn tills du kommer till Göteborg.

mela
2010-07-06, 18:22
Jag kan troligen fixa dig ett kompispris på Expert, om du kan vänta med att köpa datorn tills du kommer till Göteborg.

På Expert i Partille också? Vet inte hur det funkar när man får pengar på försäkring osv.

Scratch89
2010-07-06, 18:31
på expert i partille också? Vet inte hur det funkar när man får pengar på försäkring osv.

pm.

Litecore
2010-07-06, 23:02
Kommer att behöva inhandla en dator, ganska så väldigt snart, på Expert. Kikar lite på en Asus UL30VT-QX029V.

* 13,3" LED, 1366x768

Gillar just att den är ganska så liten samt att det finns HDMI-uttag på den. Men hur verka den i övrigt? Länk till datorn (http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4724918)
köp köp köp, jag har en UL30VT-QX008V själv och den är MUMS :D

LinusM
2010-07-07, 21:31
Har kopplat in min gamla skärm till datorn nu och det verkar fungera bra. Bara det att jag inte kan gå över till den skärmen när jag spelar spel, fallout 3 i det här fallet.
Kan jag göra någonting åt det? Och så undrar jag om det går att byta bakrundsbild på den andra skärmen? Ser konstigt ut nu då bara hälften av min bakrundsbild får plats på den andra skärmen.

Grotesk
2010-07-08, 10:03
Kommer att behöva inhandla en dator, ganska så väldigt snart, på Expert.

Är inte Expert onödigt dyrt eller är det bara så i mina trakter? Folk skyr dem som pesten.. eller ja, jag gör det iaf.

King Grub
2010-07-08, 13:25
Har kopplat in min gamla skärm till datorn nu och det verkar fungera bra. Bara det att jag inte kan gå över till den skärmen när jag spelar spel, fallout 3 i det här fallet.
Kan jag göra någonting åt det? Och så undrar jag om det går att byta bakrundsbild på den andra skärmen? Ser konstigt ut nu då bara hälften av min bakrundsbild får plats på den andra skärmen.

Sådant sköter man från grafikkortets kontrollpanel, ATI och Nvidia har olika. Den installeras tillsammans med drivrutinerna.

O_Wao
2010-07-13, 08:32
Computer gurus, help please! Min nya dator har förinstallerat antivirus, McAfee, jag har själv installerat Avira Antivir och tycker det har funkat väldigt bra förut. Måste jag registrera min McAfee och köra igång den prenumerationen om jag har Avira? Jag har dåliga erfarenhetern av dubbla antivirusprogram sen förut.

Mr.Cosybear
2010-07-13, 08:48
Computer gurus, help please! Min nya dator har förinstallerat antivirus, McAfee, jag har själv installerat Avira Antivir och tycker det har funkat väldigt bra förut. Måste jag registrera min McAfee och köra igång den prenumerationen om jag har Avira? Jag har dåliga erfarenhetern av dubbla antivirusprogram sen förut.

Du behöver inte registrera det om du nu vill köra Avira istället. Att köra två antivirusprogram är inte något som heller brukar rekommenderas. Vilket av dessa som sedan är "bättre" är jag osäker på men du kan ju kolla upp Grubbs poster i Antivirus tråden där olika produkter testas.

hahavaffan
2010-07-13, 09:09
Avinstallera McAfee direkt imho. Som Cosy säger så är det inte alls bra någonstans att köra dubbla antivirusprogram.

O_Wao
2010-07-13, 09:11
Du behöver inte registrera det om du nu vill köra Avira istället. Att köra två antivirusprogram är inte något som heller brukar rekommenderas. Vilket av dessa som sedan är "bättre" är jag osäker på men du kan ju kolla upp Grubbs poster i Antivirus tråden där olika produkter testas.

Avinstallera McAfee direkt imho. Som Cosy säger så är det inte alls bra någonstans att köra dubbla antivirusprogram.

Tack för svaren, då ska jag fixa det ikväll. :thumbup:

Madame
2010-07-15, 10:23
Köpte bonniers trafikskola och skulle installera det på min dator.
I instruktionerna står det att man ska få skriva in sin licensnyckel under installationen, men det kom inte upp nåt sånt utan den bara installerade rakt av och sen kom en bekräftelse på att installationen var klar. Fast programmet går inte att köra, händer ingenting när jag försöker öppna det.

Vad gör jag? hur sjutton får man in licensnyckeln?

King Grub
2010-07-15, 13:27
Det finns inget alternativ i någon meny?

Madame
2010-07-15, 14:01
Det finns inget alternativ i någon meny?

Nej, jag kommer inte så långt, programmet öppnar sig inte ens, inget händer när jag ska starta det. Har provat att göra om installationen utan framgång.

King Grub
2010-07-15, 14:04
Har du Windows 7 behöver du en patch: http://www.bonnierstrafikskola.se/bt2010/BT2010_patch.exe

Annars kan du ju ringa 08-597 963 30 för support. Har du köpt programmet skall du ju också kunna starta det.

Wille005
2010-07-15, 14:46
Någon som har koll på var i Stockholm man kan reparera en iPod display och vad det kan kosta? Bläcket i displayen har alltså runnit ut och behöver nog bytas helt. Jag har en Apple iPod Model A1136, 30 GB från ett par år tillbaka.

MissC
2010-07-15, 14:48
Problem 1: hur skaffar man sig e-legitimation? Hade det förut men fick ladda hem igen. Men nu har jag ju bara programmet och inte själva legitimationen. Var får jag den ifrån? (kanske inte ett datorproblem egentligen. Men typ.)

Problem 2: Måste ha ny dator. Den här dör snart. Vill ha laptop som väger lite, men inte för liten skärm, för jag kommer att skriva väldigt mycket. Spelar inte eller så, använder bara datorn till att skriva och surfa, kolla film någon enstaka gång. Har rätt begränsad budget, men vill ju inte ha en dator som kraschar inom ett år. Tips på vad jag bör köpa?

hahavaffan
2010-07-15, 14:50
E-leg kan du skaffa genom din bank exempelvis.

Vad är en begränsad budget? 10K? 5K?

Madame
2010-07-15, 15:08
Har du Windows 7 behöver du en patch: http://www.bonnierstrafikskola.se/bt2010/BT2010_patch.exe

Annars kan du ju ringa 08-597 963 30 för support. Har du köpt programmet skall du ju också kunna starta det.

Det är vista jag har. Får ringa dem, tack för telenummret :)

MissC
2010-07-15, 18:21
E-leg kan du skaffa genom din bank exempelvis.

Vad är en begränsad budget? 10K? 5K?

Smärtgränsen går vid sådär 6-7K.

Albatross
2010-07-15, 22:44
Nu har jag tagit bort adobe flash samt GNOME flash, sedan installerade jag adobe flash igen och nu har ett nytt problem kommit.

Det lustiga är att youtube fungerar fint så länge jag inte spelar musikvideos. Har provat flera stycken och ingen funkar men däremot funkar andra klipp såsom top gear hur bra som helst. Någon som har ett tips hur jag kan göra för att även kunna spela musikvideos i youtube?

Ska även sägas att SVT play fungerar finfint.

Är det 32bit eller 64bit? Är det 32bit vill du plocka bort alla paket utom flashplugin-nonfree, t.ex så här i en terminal "sudo aptitude remove -y mozilla-plugin-gnash swfdec-mozilla && sudo aptitude install -y flashplugin-nonfree"

Det är lätt hänt att man har flera flashplugins installerade, t.ex swfdec brukar man missa om man installerat det automatiskt via firefox. Ibland så väljer inte firefox rätt plugin om man har flera, det skulle kunna vara det symptom du har.

Är det 64bit är det lite drygare eftersom det då använder sig av nspluginwrapper och 32bit flash... funkar rätt dåligt. Finast är att plocka bort alla paket och manuellt lägga in Adobes 64bit alpha... Nu har ju asen plockat bort den från hemsidan för att... tja, Flash suger. Dra ett pm om du vill ha närmare hjälp och tillgång till filen.

Halldin
2010-07-16, 08:01

* 13,3" LED, 1366x768

Har i princip samma (tror den heter ...-QX030V dock) och den har funkat fint. Batteritiden är väldigt bra (ca. 8h i strömsparläge vid konstant användning) och det är enkelt att växla mellan olika energilägen.

Det enda problemet jag har haft är att modellen som har Intel WiFi (QX030V) har något drivrutinsproblem som gör att datorn blåskärmar om du laddar ner torrents i hög hastighet. Detta problem finns inte på modellerna som har den andra WiFin, Atheros eller vad dom heter. Tror (utan att orka googla) att den modellen du nämner har "rätt" WiFi.

Vad gäller att spela på så är den inte så dålig som man kan tro. Det är ju ändå en väldigt liten och portabel dator, men i high performance läge och med det dedikerade grafikkortet påslaget så har nyare spel funkat helt OK med nedskruvade inställningar, och äldre spel som ES4: Oblivion flyter fint med allt på max. Ska du inte spela någonting så är den främsta fördelen med dedikerad grafik att det avlastar processorn när du ska spela upp HD-video och annat.

Anslutningsmöjligheterna är fina med HDMI-uttag, Bluetooth, kortläsare etc.
I den storleksklassen och med avseende på pris så tror jag att den datorn ligger i topp, om inget nyare och bättre har hunnit komma.

Jarod
2010-07-17, 13:28
Jag har kopplat in polarens laptop-disk i min dator och den hittas och kommer bara upp som USB-disk i enhetshanteraren. Visas inte någon annanstans.

Finns det något program som är till för att kolla disken när sånt här händer?

vicarious
2010-07-19, 14:36
Jag har ett problem med VLC. Ibland när jag kollar på filmer så blir det helt knas och VLC börjar buffra om hela tiden och det laggar sönder.

Ser hur det står nere i högra hörnet "Buff" och sen räknar den uppåt i % till den når 100% sen börjar den om igen. Brukar lösa sig om man startar om skiten eller byter till t ex wmedia player.

Varför blir det så? Något codec-fel?

Granatgiraffen
2010-07-19, 14:49
Jag har kopplat in polarens laptop-disk i min dator och den hittas och kommer bara upp som USB-disk i enhetshanteraren. Visas inte någon annanstans.

Finns det något program som är till för att kolla disken när sånt här händer?

Hur kopplar du in den då?
Högerklicka på den här datorn och välj hantera-> diskhantering och kolla om du ser något intressant. Där kan du även assigna enhetsbeteckningar osv.

Jarod
2010-07-19, 18:39
Hur kopplar du in den då?
Högerklicka på den här datorn och välj hantera-> diskhantering och kolla om du ser något intressant. Där kan du även assigna enhetsbeteckningar osv.

Kopplar in den med usb sata/ide adapter-kit som jag hade hemma. Den kommer upp som usb-enhet (i enhetshanteraren) och där står det att den funkar och sånt. Men den kommer aldrig upp i diskhanteraren eller någon annanstans. Google hittar en jäkla massa som har/haft samma problem men ingen har lyckats lösa det. Polaren hade flera års foton från sina resor på den och ska skicka den till iBas. Det är priset han får betala för att inte ha nån backup. :D

Granatgiraffen
2010-07-19, 20:18
Kopplar in den med usb sata/ide adapter-kit som jag hade hemma. Den kommer upp som usb-enhet (i enhetshanteraren) och där står det att den funkar och sånt. Men den kommer aldrig upp i diskhanteraren eller någon annanstans. Google hittar en jäkla massa som har/haft samma problem men ingen har lyckats lösa det. Polaren hade flera års foton från sina resor på den och ska skicka den till iBas. Det är priset han får betala för att inte ha nån backup. :D

Fungerade HDn i hans dator då? Eller vad pajade i hans laptop. Börjar den spinna upp när du kopplar in USBadaptern? Är det SATA eller IDE?
Om det är IDE så ska den väl vara master för att fungera, det bör den ju redan vara förstås. Jag hade ett jäkla pill med såntdär för något år sedan, fast detta är antagligen en helt annan situation. Jobbigt i vilket fall som helst.
Kör en mountvol i cmd-fönstret för skojs skull och kolla om den syns där. Ska ju synas samma där som i diskhanteraren, men ändå. Om du har någon volume där utan enhetsbeteckning.

MasterChief
2010-07-20, 20:24
Nu har ytterligare en PC jag äger börjat krångla så in i helvete. Den vägrar att boota upp, och går inte ens in i felsäkert läge. Återstår att installera om W7 men det vill jag inte heller eftersom jag inte kört en backup på flera månader (ja, det är ju dumt). Det är femte PC:n i rad som lägger av på sista 10 åren.

Nu går jag fan över till Mac.

Trance
2010-07-20, 20:27
Jag måste ha löjlig tur med mina datorer. Jag har så gott som aldrig problem, tror jag inte ens förlorat en hårddisk någon gång.

ante
2010-07-20, 20:53
Jag måste ha löjlig tur med mina datorer. Jag har så gott som aldrig problem, tror jag inte ens förlorat en hårddisk någon gång.

+1

Det enda problemet jag haft är att min macbook levererades med sneda tangenter (tangenterna lutade åt olika håll), och att laddaren till den gått sönder.

hahavaffan
2010-07-20, 20:57
Jag måste ha löjlig tur med mina datorer. Jag har så gott som aldrig problem, tror jag inte ens förlorat en hårddisk någon gång.Har förlorat en hårddisk en gång på tidigt 2000-tal, när jag ryckte ut och stoppade tillbaks molex-kontakten av ilska mitt under en omgång Quake 2. Annars har jag bara haft lite otur med ram-minnen som inte lirat ihop med dåvarande BIOS-version. Enkelt fixat, men det tog mig nån månad att komma på det. Annars är jag sjukt skonad från problem. Min MacBook tuffar på den också efter ett års misshandel.

jakke
2010-07-20, 21:00
Har slängt min htpc i soptunnan idag. Är ASRock Nettop ION 330HT en värdig ersättare? Finns det något mer prisvärt alternativ?

hahavaffan
2010-07-20, 21:01
Har slängt min htpc i soptunnan idag. Är ASRock Nettop ION 330HT en värdig ersättare? Finns det något mer prisvärt alternativ?En polare köpte en sådan, den funkar fint vad jag vet. 1080p är inga som helst problem, och så är den sjukt liten.

astrodog
2010-07-20, 21:51
Nu har ytterligare en PC jag äger börjat krångla så in i helvete. Den vägrar att boota upp, och går inte ens in i felsäkert läge. Återstår att installera om W7 men det vill jag inte heller eftersom jag inte kört en backup på flera månader (ja, det är ju dumt). Det är femte PC:n i rad som lägger av på sista 10 åren.

Alltså, du måste ju inte skriva över allt på datorn bara för att du installerar om Win7. Du måste inte formatera disken liksom... Men vad jag hade gjort är att kolla HDn med ett diagnostikverktyg först, och är det något fel på den HDn, så hade jag köpt en ny och installerat Win7 på den, sedan räddat allt jag vill ha kvar genom att kopiera till den nya HDn. Sen skickar man den söndriga HDn på reklamation.

ante
2010-07-20, 23:09
Har nu styrt upp både adobe lightroom och adobe bridge på min mac, och har en mapp full med runt tusen bilder, och vill ta alla bilder, och sortera dessa i undermappar döpta efter datum då bilderna togs. Hur gör jag? har grävt runt i båda ovan nämnda program men hittar bara hur man döper om filnamnet från exif-infon, inte hur man sorterar upp i mappar.

Trance
2010-07-20, 23:23
Har nu styrt upp både adobe lightroom och adobe bridge på min mac, och har en mapp full med runt tusen bilder, och vill ta alla bilder, och sortera dessa i undermappar döpta efter datum då bilderna togs. Hur gör jag? har grävt runt i båda ovan nämnda program men hittar bara hur man döper om filnamnet från exif-infon, inte hur man sorterar upp i mappar.

Nu är jag kanske ute och vandrar lite men har för mig att du jobbar som it-konsult? I så fall så bör det vara ganska trivialt med hjälp av ett hederligt bash-skript?

Inte för jag kollat men borde vara enkelt.

ante
2010-07-20, 23:35
Trance: Nej det gör jag inte, men det känns som att jag borde veta tillräckligt om datorer för att komma på hur man gör med något av programmen.

Får googla vidare :)

EDIT:

Nu kom jag på hur man gjorde:
Import files, och sedan när man är i den dialogrutan så måste man direkt instruera programmet att kopiera filerna till de nya mapparna osv...

Jag importerade hela bildmappen på en gång och försökte sedan få den sorterad.

Silverschnitzel
2010-07-22, 14:05
Körde lite film från min externa HD idag när bilden fastnade ibland till att frysa helt. Startade om datorn och får nått felmeddelande:

Ett problem har uppstått i kommunikationen mellan Windows och en enhet som är ansluten till datorn.

Detta kan bero på att en flyttbar lagringsenhet, t.ex en extern USB-enhet kopplats från under användning, eller på ett fel i maskinvaruenhet. t.ex hårrdisk eller cd-rom. Kontrollera att eventuella flyttbara lagringsenheter är korrekt anslutna och starta om datorn.

Status: 0xc00000e9

Info: Ett oväntat I/O-fel uppstod.

Har startat om, med HD inkopplad och utan men får samma fel 10 ggr innan det till slut lyckas när jag kopplar ur skrivaren i all aggressivitet. Vet inte om det var en slump att det funka just då.

Problemet upprepades när jag fick igång datorn igen och körde lite film
Förslag?

Morrris
2010-07-22, 14:07
Byt USB-portar.

MasterChief
2010-07-24, 12:16

Valde nu att ominstallera Windows 7. Eftersom datorn kom förinstallerad hade jag ingen skiva. Jag får heller ingen respons från Asus så jag köpte helt sonika Windows 7 idag. Den ligger ju på en egen partition så jag tänkte helt enkelt formatera den delen och installera på nytt.

Jag går in i BIOS och ställer in att den ska boota från DVD. Sen kommer allt igång och den frågar vilket språk osv. När jag sedan trycker på "Installera" så kommer texten "Installationsprogrammet startas...". Sedan händer inte ett jävla dugg.

Lite samma feeling som när jag försöker starta upp datorn i felsäkert läge. Den visar någon text sedan händer absolut ingenting.

Vad tusan kan det vara för fel då?

Jarod
2010-07-24, 12:19
Har för mig att Grub redan svarat på detta några sidor tillbaks. Problemet var att Asus tog jävligt lång tid för sig att installera win7 (dvs det står bara och ser ut som att inget händer).
Så låt den står och tugga på och se vad som händer.

Pudzianovski
2010-07-24, 12:25
Ska installera om windows vista idag. Har musik och filmer etc på två diskar och operativsystemet på en disk. Är det bara att installera om vista på den disken jag redan kör operativsystemet på så hittar den de andra två diskarna sen?

Något man borde tänka på? :confused:

Jockefoten
2010-07-24, 12:27
Ska installera om windows vista idag. Har musik och filmer etc på två diskar och operativsystemet på en disk. Är det bara att installera om vista på den disken jag redan kör operativsystemet på så hittar den de andra två diskarna sen?

Något man borde tänka på? :confused:

Ja.
Att ta en backup är aldrig fel om man är riktigt rädd som filerna på datorn.

Pudzianovski
2010-07-24, 12:28
Ja.
Att ta en backup är aldrig fel om man är riktigt rädd som filerna på datorn.

Jo tack! Jag har faktiskt gjort det redan:)

Tricce
2010-07-24, 12:29
Glöm inte mailen om du kör lokal mailklient

Pudzianovski
2010-07-24, 12:31
Jag har backup, mailkontakter, bokmärken..tror jag har det mesta. Men det kanske alltid är nåt man strular till. Huvudsaken är väl att typ bilder, text och såna grejer är sparade någonstans.

MasterChief
2010-07-24, 12:31
Har för mig att Grub redan svarat på detta några sidor tillbaks. Problemet var att Asus tog jävligt lång tid för sig att installera win7 (dvs det står bara och ser ut som att inget händer).
Så låt den står och tugga på och se vad som händer.

Tack, hittade detta.

Nu har den dock tuggat i 30 minuter utan någon som helst förändring.

Jarod
2010-07-24, 12:58
Tack, hittade detta.

Nu har den dock tuggat i 30 minuter utan någon som helst förändring.

Vid en googling hittar jag personer som det tagit 4 timmar att installera win7 på asus för. :thumbup:

Jarod
2010-07-24, 13:04
En lösning på Asus/Win7-problemet verkar vara att disabla floppyn i Bios innan man installerar (även om man inte har en floppy så finns alternativet i bios). Har funkar för flera vad jag läst.

o.z.z
2010-07-24, 13:08
Precis köpt en begagnad MacBook 13", den är ca 3 år gammal. Om jag kollar på videoklipp på typ youtube eller vimeo så dra fläkten igång nästan direkt. Låter ganska mycket dessutom. Detta händer inte om jag kollar på filmer jag har på datorn.

Är detta vanligt på macbooks? En polare sa att det berodde på att det är flashklipp och att mac os hade dåligt stöd för det eller nått.

MasterChief
2010-07-24, 13:12
Vid en googling hittar jag personer som det tagit 4 timmar att installera win7 på asus för. :thumbup:

En lösning på Asus/Win7-problemet verkar vara att disabla floppyn i Bios innan man installerar (även om man inte har en floppy så finns alternativet i bios). Har funkar för flera vad jag läst.

Tack! Ska googla hårdare än jag gjort hittills (och denna gång på engelska).

Jarod
2010-07-24, 13:13
Tack! Ska googla hårdare än jag gjort hittills (och denna gång på engelska).

Återkom om hur/om det funkar! :thumbup:

ante
2010-07-24, 13:40
Precis köpt en begagnad MacBook 13", den är ca 3 år gammal. Om jag kollar på videoklipp på typ youtube eller vimeo så dra fläkten igång nästan direkt. Låter ganska mycket dessutom. Detta händer inte om jag kollar på filmer jag har på datorn.

Är detta vanligt på macbooks? En polare sa att det berodde på att det är flashklipp och att mac os hade dåligt stöd för det eller nått.

Japp, så är det, helt normalt.

skaparn
2010-07-24, 13:47

Jag skulle vilja veta exakt vad dattan har för sig under den tiden. Jag kan leva med att något inte funkar och smäller, men när det bara tar erbarmerligt lång tid blir jag väldigt nyfiken.

King Grub
2010-07-24, 14:02
Jag tror inte Asus har avslöjat det någon gång. :D

Mitt förra Asusmoderkort gjorde att installationen av Windows (oavsett version, Vista eller 7) stannade två gånger, ungefär 20 minuter per gång. Inga Biosinställningar förändrade den saken.

o.z.z
2010-07-24, 14:03
Japp, så är det, helt normalt.
värdelöst!

Någon som testat att köra fläkstyrning på Macbooks?

MasterChief
2010-07-24, 16:27
Återkom om hur/om det funkar! :thumbup:

Nu har det gått 3 timmar och installationsprogrammet har inte ens kommit igång (står fortfarande att det håller på att starta). Något i datorn måste vara trasigt.

BIOS är "optimerat" och anledningen till att jag behöver installera om är ju för att datorn redan innan frös så det är väl något galet helt enkelt.

Jarod
2010-07-24, 16:40
Nu har det gått 3 timmar och installationsprogrammet har inte ens kommit igång (står fortfarande att det håller på att starta). Något i datorn måste vara trasigt.

BIOS är "optimerat" och anledningen till att jag behöver installera om är ju för att datorn redan innan frös så det är väl något galet helt enkelt.

Kan du göra denna inställningen i Bios? --> CPU>northbridge config> Remap Function>enable

En annan person fick det att funka när han tog bort alla utom EN Ramsticka.

I have no idea.. Kanske värt att testa nåt av dom om du orkar pilla. :)

MasterChief
2010-07-24, 16:44
Ska kolla när den stått och tuggat i ett par timmar till. Tack för hjälpen!

Jag har noll tålamod för sånt här och nu har jag redan lagt ner några timmar. Skiten lär hamna på skroten så köper jag en ny istället.

WHITEFOLKS
2010-07-24, 17:04
Gief to needing istf att skrota. Bara skicka pm om du vill bli av med skräpet :D

MasterChief
2010-07-24, 17:08
Gief to needing istf att skrota. Bara skicka pm om du vill bli av med skräpet :D

Har den bestämt sig för att jävlas så ska jag jävlas tillbaka. En kraftig skruvmejsel rakt igenom chassiet är värt mycket.

MasterChief
2010-07-24, 17:15
*uppdate**uppdate**uppdate*

JAA! Efter 3,5 timmar så har installationsprogrammet startat och jag fick frågan om jag accpeterar licensvillkoren och kunde även välja vilken typ av installation jag skulle göra.

Helt sjukt. Det är ju nästan lika lång tid som det tar att installera iTunes på en PC.

Jarod
2010-07-24, 17:17
*uppdate**uppdate**uppdate*

JAA! Efter 3,5 timmar så har installationsprogrammet startat och jag fick frågan om jag accpeterar licensvillkoren och kunde även välja vilken typ av installation jag skulle göra.

Helt sjukt. Det är ju nästan lika lång tid som det tar att installera iTunes på en PC.

:D

Grattis till the success! Tur att du väntade det där lilla extra. :thumbup:

King Grub
2010-07-24, 17:19
Det var bland dom längsta pauser under installation jag har hört talas om, faktiskt.

Asus verkar dock ha skärpt sig; mitt P6TD Deluxe som jag använder nu tar bara 15 minuter från första "Press any key to boot from CD" tills man får fram desktop för första gången.

MasterChief
2010-07-24, 17:21
:D

Grattis till the success! Tur att du väntade det där lilla extra. :thumbup:

Japp, nu hoppas jag att nästa steg funkar. Nu har bilden kommit upp där jag ska välja vilken partition jag vill installera på. "Timglaset" rullar så jag kan inte välja något än, lär väl ta ytterligare ett par timmar innan den tänkt klart.

Läste om en kille som hade kommit 50% in i installationen efter 40 timmar. Egentligen ids jag inte, men nu börjar jag känna någon slags tävlingsinstinkt vakna till liv.

PC lever fan på håret just nu. Har varit millimeter från att lämna PC-träsket för Mac.

King Grub
2010-07-24, 17:24
Japp, nu hoppas jag att nästa steg funkar. Nu har bilden kommit upp där jag ska välja vilken partition jag vill installera på.

På mitt förra moderkort hade jag en låååååång paus i mitten av nästa installationssteg... http://smilearchive.com/s/contrib/blackeye/hihi.gif

MasterChief
2010-07-24, 17:25
Det var bland dom längsta pauser under installation jag har hört talas om, faktiskt.

Asus verkar dock ha skärpt sig; mitt P6TD Deluxe som jag använder nu tar bara 15 minuter från första "Press any key to boot from CD" tills man får fram desktop för första gången.

Kul att man kan var bäst på något.

Det är ju en Eee bBox och den har funkat fantastiskt fint fram tills nu. Jag surfar och laddar ner med den. Inget annat.

WHITEFOLKS
2010-07-24, 17:33
Du använder den till 30% surfning, 30% nerladdning och 40% att installera på :D

MasterChief
2010-07-24, 17:34
Du använder den till 30% surfning, 30% nerladdning och 40% att installera på :D

Ja, något sådant. Var är 08_dude när man behöver bli ägd på riktigt?

Jockefoten
2010-07-24, 17:36
Han var faktiskt inne lite i morse och krigade i dopingtråden.

MasterChief
2010-07-24, 19:12
Två timmar och den har fortfarande inte kommit förbi fönstret där man ska välja partition. :-/

King Grub
2010-07-24, 19:19
Det måste vara något fel på datorn, mer fel än bara ett Asus som hänger sig ett tag under installationen.

Trance
2010-07-24, 19:25
Testat?

The solution? Disable floppy disk support in the BIOS. Went to my BIOS and changed anything to do with floppy to either none or disabled or whatever (my system didn't have a floppy). Loaded the Windows 7 installer again, and even though the initial black screen took the same amount of time to load, after that is was smooth sailing. All the setup dialogs loaded instantly and installer completed smoothly (I also turned AHCI back on).

So, if you ever experience a very slow Windows 7/Vista install, try disabling all references to floppy drives in the BIOS. Post back if it works!

MasterChief
2010-07-24, 20:19
Japp ingen floppy.

Nu äntligen har installationen börjat. Jag tänker inte stanna den. :D

Datorn är uppenbarligen helt störd.

MasterChief
2010-07-24, 21:57
Sådär ja, datorn la in en högre växel och nu är allt uppe och rullar. Mina 25 Gb med bilder var kvar. Även mina 37 Tb med dvärgporr.

Jag har inte gjort en back-up på 6 månader så det hade tillkommit en del värdefullt.

Stort tack till Jarod som uppmärksammade att Grubben skrivit om Asus innan. Så även stort tack till dig King Grub. Hade ni svarat en timme senare så hade jag köpt en iMac för 20000. Så även frugan tackar och säger att hon kommer tänka på er när jag får min belöning i natt.

Jarod
2010-07-24, 22:00
Sådär ja, datorn la in en högre växel och nu är allt uppe och rullar. Mina 25 Gb med bilder var kvar. Även mina 37 Tb med dvärgporr.

Jag har inte gjort en back-up på 6 månader så det hade tillkommit en del värdefullt.

Stort tack till Jarod som uppmärksammade att Grubben skrivit om Asus innan. Så även stort tack till dig King Grub. Hade ni svarat en timme senare så hade jag köpt en iMac för 20000. Så även frugan tackar och säger att hon kommer tänka på er när jag får min belöning i natt.

:thumbup: Kolo wins again! *cupid*

MasterChief
2010-07-24, 22:15
:thumbup: Kolo wins again! *cupid*

Sannerligen! :cheers:

Trance
2010-07-24, 22:18
Japp ingen floppy.

Nu äntligen har installationen börjat. Jag tänker inte stanna den. :D

Datorn är uppenbarligen helt störd.

Ja, men man skall ta disable trots att man inte har en (tror det var ett eller två ställen i BIOS).

MasterChief
2010-07-24, 22:25
Ja, men man skall ta disable trots att man inte har en (tror det var ett eller två ställen i BIOS).

Ska kolla noggrannare i morgon när jag ska ändra om boot-prioriteringen. Tyckte jag kollade upp det (Jarod nämnde det ju också) och hade rätt inställning.

Silverschnitzel
2010-07-25, 17:05
Har inte formaterat min dator på ett bra tag, nu började den hänga sej och ge mej detta felmeddelande:

"Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer.

This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB drive while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive or CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and then restart your computer.

If you continue to receive this error message, contact the hardware manufacturer.

Status: Oxc00000e9

Info: An unexpected I/O error has occurred. "

Formaterade och installerade om windows 7, allt bra. Nu fick jag bluescreen och restart och samma felmeddelande dök upp igen. Har tagit ut USB-sladdar till onödiga externa HDs och printers. Krigar med restarts och kommer vid nått tillfälle i allafall till windows "välkommen"-skärm.

Får då detta felmeddelande på en helsvart bakgrund:

dwm.exe - bad image

C:\Windows\system32\dwmredir.dll is either not designed to run on Windows or it contains an error. Try installing your program again using the original installation media or contact support...blabla..

Sedan:

Explorer.exe - Application Error

The application was unable to start correctly (0xc0000006) Click OK to close the application.

Kom in i windows en gång men då stod det sedan att Utforskaren krashat. Såg bara skrivbordet men inga ikoner, inget aktivitetsfält.

Vad ska jag ta mig till?

Jockefoten
2010-07-25, 17:17
Har du en piratversion av W7?
Testa att köra "sfc /scannow" i CMD förnstret.

Silverschnitzel
2010-07-25, 17:28
Ja det har jag, samma som jag haft sen win 7 kom ut

Silverschnitzel
2010-07-25, 18:25
Ska testa scannow, återkommer

Silverschnitzel
2010-07-25, 19:19
Inga fel hittades..

King Grub
2010-07-25, 19:33
"Bad image" brukar ofta bero på virus.

Silverschnitzel
2010-07-25, 21:35
Nu formaterade jag + installerade om windows igen utan internetkabel i och ska installera antivirus direkt så får vi se vad som händer..

Silverschnitzel
2010-07-26, 10:03
Det funkade fint ett tag men nu så frös datorn igen ett tag men sen släppte det. Laddade hem en torrent samtidigt som avbröts och fick felmeddelande nått i stil med "Torrenten avbröts pga fel i en I/0-enhet"

Så något är det ju uppenbarligen fortfarande...

PiNG.
2010-07-26, 11:41
Det funkade fint ett tag men nu så frös datorn igen ett tag men sen släppte det. Laddade hem en torrent samtidigt som avbröts och fick felmeddelande nått i stil med "Torrenten avbröts pga fel i en I/0-enhet"

Så något är det ju uppenbarligen fortfarande...

I/0-enhet.... hårddisken som rasar kanske?

Jag testade själv detta program på min laptop vilken jag trodde hårddisken var lite trasig på, men den visade sig vara 100%.

http://download.cnet.com/HDD-Health/3000-2086_4-10804806.html

Går snabbt att installera och köra, så kan vara värt ett test :)

tumme
2010-07-26, 14:16
Hej hade tänkt köpa och bygga en dator idag men tänkte först kolla med er så man inte glömmer något basic och slänger massa pengar i sjön.

Först ett standard chassi:
https://www.webhallen.com/hardvara/107684-ace_solly_360-svart

Sen moderkortet
https://www.webhallen.com/hardvara/111519-asrock-socket_775-micro_atx_intel_g41-ddr3-vga

ram, vilket jag kommer köpa en till uppsättning av när nästa lön kommer:
https://www.webhallen.com/hardvara/76155-corsair_xms_2048mb_ddr3_1333mhz

proc:
https://www.webhallen.com/hardvara/83810-intel_core_2_duo_e8400_3.0ghz-6mb-1333mhz_socket_775

grafik:
https://www.webhallen.com/hardvara/107131-sapphire_ati_radeon_hd_5770_1gb-pci-e-2xdvi-hdmi

Och en kylare till den:
https://www.webhallen.com/hardvara/58330-zalman_cnps9500at_ultra_quiet_cpu-kylare-socket_775

Ljudkort, cd-läsare har jag. Ska även köpa kylpasta och en vanlig 3,5' sata.

Är det något ni kommer på som skär sig i listan? Något som inte funkar med varandra eller kanske någon del man borde undvika/byta ut?

svennebanan
2010-07-26, 14:23
Hej hade tänkt köpa och bygga en dator idag men tänkte först kolla med er så man inte glömmer något basic och slänger massa pengar i sjön.

Först ett standard chassi:
https://www.webhallen.com/hardvara/107684-ace_solly_360-svart

Sen moderkortet
https://www.webhallen.com/hardvara/111519-asrock-socket_775-micro_atx_intel_g41-ddr3-vga

ram, vilket jag kommer köpa en till uppsättning av när nästa lön kommer:
https://www.webhallen.com/hardvara/76155-corsair_xms_2048mb_ddr3_1333mhz

proc:
https://www.webhallen.com/hardvara/83810-intel_core_2_duo_e8400_3.0ghz-6mb-1333mhz_socket_775

grafik:
https://www.webhallen.com/hardvara/107131-sapphire_ati_radeon_hd_5770_1gb-pci-e-2xdvi-hdmi

Och en kylare till den:
https://www.webhallen.com/hardvara/58330-zalman_cnps9500at_ultra_quiet_cpu-kylare-socket_775

Ljudkort, cd-läsare har jag. Ska även köpa kylpasta och en vanlig 3,5' sata.

Är det något ni kommer på som skär sig i listan? Något som inte funkar med varandra eller kanske någon del man borde undvika/byta ut?
Jag skulle lagt mer pengar på ett mindre plastigt chassi och nätagg. Det kan man ju behålla nästa gång man köper nytt. Sedan tycker jag RAMET är ett mindre bra köp. Kanske kommer ihåg fel men tror jag fick fyra GB för strax över 1000kr när jag byggde senast.

Sedan något jag skulle lagt till i listan är en SSD hårddisk. Det är en sjuk skillnad i programstarter osv. Bästa uppgraderingen jag någonsin gjort. Intels har fått bra betyg och den kör jag med.

tumme
2010-07-26, 14:31
Det kan man ju behålla nästa gång man köper nytt.
Problemet är att jag knappt har några pengar kvar men jag kan nog uppdatera ramen till dessa:
https://www.webhallen.com/hardvara/103857-corsair_xms3_4096mb_ddr3_pc3-10666_1333mhz

Tyvärr är SDD diskar en bra bit över min budget just nu, dock något jag kan köpa senare. Problemet är att jag inte kan vänta heller, fick lönen idag och starcraft 2 kommer ju imorgon :Virro

King Grub
2010-07-26, 14:41
Chassit är skräp. Man ångrar nog ett så billigt plastköp.

tumme
2010-07-26, 14:49
Problemet är ju som sagt att pengarna är slut, kan skjuta till kanske 200 kr max till datorn. Så vet inte om det bli nå bättre att gå upp till
http://www.webhallen.com/hardvara/86628-coolermaster_elite_330-svart tex.

Andra valet är ju då att köpa billigare delar.

astrodog
2010-07-26, 15:10
Chassit kan jag tycka är OK, men såna här billiga chassin styckar jag alltid upp på framsidan och sätter en rejäl fläkt framför hårddiskarna och blåser in ny luft i chassit. 1-2 st 80mm fläktar framför (på rejäl lågvarv, bygger alltid tyst). Dessa brukar jag fästa genom att bända upp det fulaste hål du kan tänka dig i plåten och sedan sätta fast fläktarna med plastpåsar runt dom. Frontplasten kan du behålla intakt, så det blir inte fult utan på liksom. Eventuellt kan man vilja öppna upp lite grann nertill vid golvet där luften släpps in, och även se till att neder delen av plastfronten inte är för nära golvet. Använd gummifötter!

Det jag hade lagt pengar på är ett fint nätaggregat, inte nog med att du tjänar pengar i längden p.g.a. sparad ström, så får du mycket finare ström in till dina komponenter och du lär med ha mycket lägre sannolikhet att råka ut för konstiga datorsymptom. Såg dock att du inte ens hade nätagg med i listan, så du kanske redan har ett trevligt på lager?

Kan förstå att du har svårt med pengar, men jag hade nog inte köpt E8400 nytt... ska du ha så gammalt så kan du lika bra leta efter begagnat. Checka annars i5 på webhallen, billigast. Men moderkortet blir nog 500 kr dyrare, fast bättre också.

tumme
2010-07-26, 15:34
Kom på nu att jag också hade missat att moderkortet inte hade plats för mer ram. Aja börjar nog om från början.
Vad sägs om att köra:
moder:
http://www.webhallen.com/hardvara/112898-gigabyte-socket_1156-matx_intel_h55-ddr3-pci-e-sata
proc:
http://www.webhallen.com/hardvara/106003-intel_core_i3_540_3.06ghz-4mb-socket_1156
ram:
http://www.webhallen.com/hardvara/103855-corsair_xms3_4096mb_ddr3_pc3-12800_1600mhz
grafik:

Bra med den nya är snabbare ram, bättre moderkort, gått ner 2 MB cache på processorn men vet inte hur dom skiljer sig åt i praktiken kan inte så mycket om olika socket typ (om det nu gör någon skillnad).

Nu återstår bara att välja nätaggregat, vilket hade ni valt som absolut minimum till denna dator? räcker typ:
https://www.webhallen.com/hardvara/91909-ocz_powersupply_600w_modxstream_pro
Ska man gå efter antal W i dom? Kanske ska välja ett mindre flashigt men det var billigaste W/KR jag hittade med min budget.

astrodog
2010-07-26, 16:03
Detta hade jag tagit (och har :)

https://www.webhallen.com/hardvara/80358-corsair_powersupply_450w_vx_atx

Vet du inte vad du ska välja, gå in på prisjakt och sortera efter Rank (popularitet). Bland topp 5 hittar du oftast den du ska ha.

svennebanan
2010-07-26, 17:01
Kom på nu att jag också hade missat att moderkortet inte hade plats för mer ram. Aja börjar nog om från början.
Vad sägs om att köra:
moder:
http://www.webhallen.com/hardvara/112898-gigabyte-socket_1156-matx_intel_h55-ddr3-pci-e-sata
proc:
http://www.webhallen.com/hardvara/106003-intel_core_i3_540_3.06ghz-4mb-socket_1156
ram:
http://www.webhallen.com/hardvara/103855-corsair_xms3_4096mb_ddr3_pc3-12800_1600mhz
grafik:

Bra med den nya är snabbare ram, bättre moderkort, gått ner 2 MB cache på processorn men vet inte hur dom skiljer sig åt i praktiken kan inte så mycket om olika socket typ (om det nu gör någon skillnad).

Nu återstår bara att välja nätaggregat, vilket hade ni valt som absolut minimum till denna dator? räcker typ:
https://www.webhallen.com/hardvara/91909-ocz_powersupply_600w_modxstream_pro
Ska man gå efter antal W i dom? Kanske ska välja ett mindre flashigt men det var billigaste W/KR jag hittade med min budget.

Jag skulle rekommendera http://www.inet.se/
Dom var lätta att ha att göra med. Jag är verkligen ingen expert och spelar aldrig så jag vet inte riktigt vad som krävs. Jag köpte i alla fall en 4 kärning processor från AMD för strax över 1000kr. Halva priset nästan mot den du har nu(intel). När det gäller nätagg så är jag nöj med det jag köpte från fractal(400W). Sedan om du går med i sweclockers så har du fri frakt från inet.se. Nej jag jobbar inte på inet :), men är helt klart nöjd med servicen jag fick och utbudet som fanns. Jag köpte ett ljuddämpat chassi. Riktigt skönt med en tyst dator. Vet inte hur det funkar eftersom min förra dator lät som en dammsugare.

astrodog
2010-07-26, 18:33
Jag skulle rekommendera http://www.inet.se/
Dom var lätta att ha att göra med. Jag är verkligen ingen expert och spelar aldrig så jag vet inte riktigt vad som krävs. Jag köpte i alla fall en 4 kärning processor från AMD för strax över 1000kr. Halva priset nästan mot den du har nu(intel). När det gäller nätagg så är jag nöj med det jag köpte från fractal(400W). Sedan om du går med i sweclockers så har du fri frakt från inet.se. Nej jag jobbar inte på inet :), men är helt klart nöjd med servicen jag fick och utbudet som fanns. Jag köpte ett ljuddämpat chassi. Riktigt skönt med en tyst dator. Vet inte hur det funkar eftersom min förra dator lät som en dammsugare.

Det är grafikkortet som kan låta som en apa oftast. Jag köpte medvetet ett inte lika kraftfullt grafikkort men som totalt saknar fläkt. Det har s.k. heat pipes istället, men det räcker inte för de mer kraftfulla. Fast det kan räcka med heat pipes + större/tystare fläkt, även för de modellerna.

Granatgiraffen
2010-07-26, 20:16
Det är grafikkortet som kan låta som en apa oftast. Jag köpte medvetet ett inte lika kraftfullt grafikkort men som totalt saknar fläkt. Det har s.k. heat pipes istället, men det räcker inte för de mer kraftfulla. Fast det kan räcka med heat pipes + större/tystare fläkt, även för de modellerna.

Fast å andra sidan har moderna datorer alltid någon slags energisparfunktion så att datorn låter inte något nämnvärt även om du har komponenter som kan dra igång en del vid när det börjar hända lite saker på skärmen.

astrodog
2010-07-26, 23:05
Fast å andra sidan har moderna datorer alltid någon slags energisparfunktion så att datorn låter inte något nämnvärt även om du har komponenter som kan dra igång en del vid när det börjar hända lite saker på skärmen.

Ja jag hoppas det gäller för grafikkorten med, när man spelar kanske man kan stå ut med lite oljud.

King Grub
2010-07-27, 05:58
ATI:s kort klockar ner till 157/300Mhz i Windows och är nästan knäpptysta, bara ett lätt vindsus om man lägger örat intill en chassiöppning.

Alfred Nobel
2010-07-27, 07:52
Behöver hjälp med val och köp av laptop:

Priset får ligga kring 6000-10.000 kr. Det jag främst tänker använda datorn till är MATLAB och CAD men vill även kunna hantera bilder, se filmer och eventuellt spela något lättare spel. Vill även kunna koppla laptopen till min LCD tv.

Har fundera på en Acer aspire TimelineX (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597130) fast den är i dyraste laget. Fick tipset av en vän men han törs jag tyvärr inte lita på.

Det är en djungel för mig och vill komma undan så billigt som möjligt!

Alfred Nobel
2010-07-27, 08:35
Är 15.6" för klumpig att bära runt på i skolan? Hitta denna (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=596232) för ett bra pris.

ante
2010-07-27, 08:41
Är 15.6" för klumpig att bära runt på i skolan? Hitta denna (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=596232) för ett bra pris.

Nä, lite större, men den väger inte så mycket. Tycker personligen att vikten är viktigare än storleken. Men å andra sidan har skärmen knappt bättre upplösning än min macbook 13", så då känns storleken lite onödig. Kolla om du kan uppgradera skärmen till högre upplösning, så blir det en bra pluggdator.
På 1280*800 får man inte plats med mycket och PDFer och andra dokument blir rätt jobbiga att hantera tycker jag.

Alfred Nobel
2010-07-27, 08:46
Nä, lite större, men den väger inte så mycket. Tycker personligen att vikten är viktigare än storleken. Men å andra sidan har skärmen knappt bättre upplösning än min macbook 13", så då känns storleken lite onödig. Kolla om du kan uppgradera skärmen till högre upplösning, så blir det en bra pluggdator.
På 1280*800 får man inte plats med mycket och PDFer och andra dokument blir rätt jobbiga att hantera tycker jag.

Tack Ante, skall kolla runt lite till angående uppgraderingar. Vad läser du för kurser som kräver datorkraft?
Var läser du 1280 x 800 (har det med LED att göra?) eller har det med maxupplösning 1366 x 768 att göra?

Lasse Kongo
2010-07-27, 09:49
Funderar på att uppgradera mitt OS från xp till w7 och undrar ifall jag installerar w7 på hd C försvinner då även allt på tex hd D om ni förstår vad jag menar.

Mr.Cosybear
2010-07-27, 09:53
Funderar på att uppgradera mitt OS från xp till w7 och undrar ifall jag installerar w7 på hd C försvinner då även allt på tex hd D om ni förstår vad jag menar.

Nej, så det är bara att installera på

Olegh
2010-07-27, 10:02

Visst går det, men inget jag skulle rekommendera. 13,3" känns däremot opti.

TheGovernator
2010-07-27, 12:31
Hej alla glada!
Jag har problem med att koppla datorn till tvn. I början får jag upp HP loggan och "Windows startas..."
Sen blir skärmen svart och det står "Ingen signal".
Datorn är en HP Pavilion p6346sc med ATI Radeon™ HD 5450.
Försöker koppla via HDMI - HDMI.
Någon som vet vad felet är?

King Grub
2010-07-27, 13:19
Har du fler skärmar inkopplade samtidigt? I sådana fall är det nog på den andra skärmen det händer saker. Koppla då in TV:n efter det att Windows är uppe på datorskärmen.

Scratch89
2010-07-27, 13:48
Gå in via ditt Catalyst Control Center och kolla vad du har för inställningar. Jag hade samma krångel, och det verkade ha med upplösningen att göra, typ att datorn inte kunde projicera en högre upplösning än 1366 x 768, men TV:n ville ha Full HD. I mitt fall var det bara att välja att TV:n skulle vara den andra skärmen, och vara en exakt kopia av första skärmen, och sedan gå in manuellt och dra upp upplösningen till full HD.

Det finns massor av inställningar att göra, och i värsta fall får du börja med de lägsta för att sedan arbeta dig uppåt tills du hittar gränsen, trial and error-style.

TheGovernator
2010-07-27, 14:45
Har du fler skärmar inkopplade samtidigt? I sådana fall är det nog på den andra skärmen det händer saker. Koppla då in TV:n efter det att Windows är uppe på datorskärmen.

Gå in via ditt Catalyst Control Center och kolla vad du har för inställningar. Jag hade samma krångel, och det verkade ha med upplösningen att göra, typ att datorn inte kunde projicera en högre upplösning än 1366 x 768, men TV:n ville ha Full HD. I mitt fall var det bara att välja att TV:n skulle vara den andra skärmen, och vara en exakt kopia av första skärmen, och sedan gå in manuellt och dra upp upplösningen till full HD.

Det finns massor av inställningar att göra, och i värsta fall får du börja med de lägsta för att sedan arbeta dig uppåt tills du hittar gränsen, trial and error-style.

Tack för svaren :)
Problemet löste sig nu när jag kopplade DVI - HDMI istället för HDMI åt båda håll.

Scratch89
2010-07-27, 20:01
Men vad menar du med HDMI åt båda håll? En HDMI-kabel är ju symmetrisk i båda ändar. Fördelen är ju att den tar både ljud och bild samtidigt.

Menigar
2010-07-27, 20:06
Men vad menar du med HDMI åt båda håll? En HDMI-kabel är ju symmetrisk i båda ändar. Fördelen är ju att den tar både ljud och bild samtidigt.
Men man kan ha en dvi till hdmi-adapter. Kanske finns såna sladdar också. Man får förstås inte med ljudet, men vem vill ha ljudet till tv:n när man kan få det direkt till förstärkaren?

Spiffy
2010-07-27, 20:26
Vilket är det bästa grafikkortet under 1000:- med kravet att det ska inte vara någon fläkt på det.

astrodog
2010-07-28, 08:14
Men man kan ha en dvi till hdmi-adapter. Kanske finns såna sladdar också. Man får förstås inte med ljudet, men vem vill ha ljudet till tv:n när man kan få det direkt till förstärkaren?

Jag kör ljud och bild från grafikkort genom hdmi-kabel till förstärkaren.

nmanradnävna
2010-07-28, 18:26
Datorn har börjat vägra starta nu.

P4 2,8ghz
9600XT
1,2gb ram

Jag startar den och den första "delen" kommer upp med text om hårddiskar å sånt sen blir skärmen svart med ett vitt blinkande vågrätt streck i övre vänstra hörnet, som vanligt. Efter ett par sekunder så slutar strecket blinka och så stannar den bara där.
Har testat att vänta ut det länge men händer inget.

I vanliga fall ska strecket sluta blinka, precis som det gör men sedan ska windows loggan eller nåt komma fram direkt.

Jag tror det kan vara grafikkortsdrivrutinerna då de har skapat ett liknande problem förr.

(Precis som ovan så startades datorn upp normalt men sedan helt plötsligt förblev skärmen bara svart utan att något händer, denna gången efter windows loggan passerat och inloggningen ska komma fram)

Det löste jag genom att starta i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna men nu fattar jag fan inte hur man kommer in i felsäkert läge.

Inga knappar funkar ibörjan, F8 å allt va som finns för att ta sig in till felsäkert läge skiten. Har testat gå in i bios setup å boot menu (lol) för å se om man kan starta därifrån...

Har testat att resetta CMOS men ingen skillnad, har testat att ta ut ram minnena ett åt gången osv. Men jag är ganska säker på att det är graffe drivisarna.. Hur kommer ja in i felsäkert läge? :D

Jockefoten
2010-07-28, 18:55
Var hamnar kraschloggarna i Windows 7?

King Grub
2010-07-28, 18:57
Default är %SystemRoot%\MEMORY.DMP

Jockefoten
2010-07-28, 19:19
Tack KG!
Nu återstår bara att försöka läsa loggen!

astrodog
2010-07-28, 19:59
Datorn har börjat vägra starta nu.

P4 2,8ghz
9600XT
1,2gb ram

Jag startar den och den första "delen" kommer upp med text om hårddiskar å sånt sen blir skärmen svart med ett vitt blinkande vågrätt streck i övre vänstra hörnet, som vanligt. Efter ett par sekunder så slutar strecket blinka och så stannar den bara där.
Har testat att vänta ut det länge men händer inget.

I vanliga fall ska strecket sluta blinka, precis som det gör men sedan ska windows loggan eller nåt komma fram direkt.

Jag tror det kan vara grafikkortsdrivrutinerna då de har skapat ett liknande problem förr.

(Precis som ovan så startades datorn upp normalt men sedan helt plötsligt förblev skärmen bara svart utan att något händer, denna gången efter windows loggan passerat och inloggningen ska komma fram)

Det löste jag genom att starta i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna men nu fattar jag fan inte hur man kommer in i felsäkert läge.

Inga knappar funkar ibörjan, F8 å allt va som finns för att ta sig in till felsäkert läge skiten. Har testat gå in i bios setup å boot menu (lol) för å se om man kan starta därifrån...

Har testat att resetta CMOS men ingen skillnad, har testat att ta ut ram minnena ett åt gången osv. Men jag är ganska säker på att det är graffe drivisarna.. Hur kommer ja in i felsäkert läge? :D

Du får nog boota med en windows-skiva för att sen gå in i recovery console och leka. Ska gå att fixa en del med drivrutiner där, i värsta fall kan du ta bort filen.

Jockefoten
2010-07-28, 20:02
Finns det någon mapp i W7 som ersätter I368-mappen i XP?

astrodog
2010-07-28, 20:25
Finns det någon mapp i W7 som ersätter I368-mappen i XP?

Blir nog lättare om du utvecklar din fråga. Vad var det i386 gjorde i WinXP som du vill göra i Win7?

Jockefoten
2010-07-28, 20:28
Blir nog lättare om du utvecklar din fråga. Vad var det i386 gjorde i WinXP som du vill göra i Win7?

Ingen aning men Microsofts guider för att läsa .dmp filer är föråldrade.
http://support.microsoft.com/kb/315263

Mer specifikt:
"Avbildningsökväg. Sökvägen till dessa filer. Filerna finns i I386-mappen på Windows XP-cd:n. Sökvägen kan till exempel vara C:\Windows\I386. "

Problemet är att det inte finns någon sådan mapp i W7.

astrodog
2010-07-28, 20:32
Ingen aning men Microsofts guider för att läsa .dmp filer är föråldrade.
http://support.microsoft.com/kb/315263

Mer specifikt:
"Avbildningsökväg. Sökvägen till dessa filer. Filerna finns i I386-mappen på Windows XP-cd:n. Sökvägen kan till exempel vara C:\Windows\I386. "

Problemet är att det inte finns någon sådan mapp i W7.

Det börjar ju bli intressant... vad ska du läsa den för? Hittade något om ett program som heter dumpchk.exe, kanske kan vara värt att titta närmre på.

Vet du vad dumpen innehåller?

Jockefoten
2010-07-28, 20:38
Windows kraschar. De två senaste gångerna har det blivit blåskärm. Hade velat läsa rapporten.
Hittade dock nu ett annat sätt att läsa .dmp-filen.

astrodog
2010-07-28, 20:41
Windows kraschar. De två senaste gångerna har det blivit blåskärm. Hade velat läsa rapporten.
Hittade dock nu ett annat sätt att läsa .dmp-filen.

Aufan, tradigt! Den här sidan verkar vettig http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx

Den nämner symbols som första item och det är ju bra, för då kan du koppla ihop din dump med ett läsligt namn på var det gick fel.

Verkar finnas olika dump-typer, small/kernel/complete, olika stora. Vilken har du?

nmanradnävna
2010-07-28, 21:54
Du får nog boota med en windows-skiva för att sen gå in i recovery console och leka. Ska gå att fixa en del med drivrutiner där, i värsta fall kan du ta bort filen.

Får ta och testa det! Vet inte vad recovery console är men jag lär ju fatta när jag är igång med bootningen

ceejay
2010-07-29, 19:57
Har precis formaterat om min speldator...

Men nu har jag mouseacceleration på i windows, hur får jag bort den? Visst är det ngn REGFIX lr något man måste installera?

edit: Efter lite googling fixade det sig lol.

astrodog
2010-07-29, 20:13
Letar efter ett program där man enkelt kan modellera två personer i olika ställningar. Flytta omkring armar, ben osv.. Huvudsaken är att det är jätteenkelt att göra, måste inte renderas särskilt snyggt osv. Gärna freeware eller open source.

tntballe
2010-07-29, 20:42
Har efter en hårddiskkrasch gått över från XP till 7, problemet som uppstått är en rejäl försämring i uppkopplingshastigheten. Problemet har jag lokaliserat till antivirusprogrammet(testat Avg och Avast) där så fort webbskyddet/webshield är igång så sjunker hastigheten från 60/30 till 20/15. Har 100/10mbits lina. Detta skedde inte med XP, och på min andra dator(Vista) så fungerar allt utan problem. Har även märkt att uppkopplingen bryts korta stunder, detta har jag inte hunnit testa utan webbskydd/webshield. Någon som känner till någon lösning? Hastigheten testad på http://www.bredbandskollen.se/

Jarod
2010-07-29, 22:58
Har efter en hårddiskkrasch gått över från XP till 7, problemet som uppstått är en rejäl försämring i uppkopplingshastigheten. Problemet har jag lokaliserat till antivirusprogrammet(testat Avg och Avast) där så fort webbskyddet/webshield är igång så sjunker hastigheten från 60/30 till 20/15. Har 100/10mbits lina. Detta skedde inte med XP, och på min andra dator(Vista) så fungerar allt utan problem. Har även märkt att uppkopplingen bryts korta stunder, detta har jag inte hunnit testa utan webbskydd/webshield. Någon som känner till någon lösning? Hastigheten testad på http://www.bredbandskollen.se/

Du råkar inte ha Tele2 (om dom nu levererar den hastigheten)? Deras internet har nämligen kukat hela dagen.

Oxe
2010-07-29, 23:07
Jag har windows 7 starter och klarar inte byta bakgrundsbild ? hur i h-vete gör man ?

Jarod
2010-07-29, 23:09
Jag har windows 7 starter och klarar inte byta bakgrundsbild ? hur i h-vete gör man ?

Ladda hem bilden du vill ha och högerklicka på den -> använd som skrivbordsunderlägg.

Mr.Cosybear
2010-07-29, 23:25

Antingen som jarod skriver eller så högerklickar du på skrivbordet och väljer personalize (något motsvarande i den svenska versionen) och där nere finns en knapp för att välja bakgrund

Oxe
2010-07-29, 23:33
Det jarod skriver funkar inte, och hittar inget som påminer om det du skriver heller ???

Menigar
2010-07-29, 23:52
Det jarod skriver funkar inte, och hittar inget som påminer om det du skriver heller ???
det går inte att ändra bakgrund i windows 7: starter edition.

hittade en instructable som verkar vara nån slags workaround: http://www.instructables.com/id/Windows-7-Starter-Easy-way-to-change-wallpaper/

tntballe
2010-07-30, 00:40
Du råkar inte ha Tele2 (om dom nu levererar den hastigheten)? Deras internet har nämligen kukat hela dagen.

Har Tyfon, idag har det strulat mer än vanligt. Men igår var det bara ena datorn. Får fortsätta testerna imorgon.

edith*
Nu var det toppfart på båda datorerna.:D

r3mpuh
2010-07-30, 00:43

Har du en ASus dator kan du göra det från asus medföljande program.

grakka
2010-07-30, 00:50
Ett knepigt och svårlöst problem. Har en tråd uppe på sweclockers om problemet men tänkte prova här också då det inte skadar att fråga.

Min dator får ibland artefakter över skärmen samtidigt som flash kraschar, även ljudet kraschar och skriker/gnisslar konstant i samband med detta. Det enda som löser problemet är att starta om datorn. Jag undrar om någon vet vad som kan vara fel? Jag har nyligen formaterat datorn i hopp om att det skulle försvinna vilket det ej gjorde. Hade det enbart vart artefakter så hade jag själv misstänkt att det är grafikkortet. Men eftersom ljudet alltid dör samtidigt som detta inträffar så misstänker jag att det även skulle kunna vara moderkortet eller mjukvara/drivrutiner som spökar. I samband med att jag formaterade så installerade jag även de senaste drivrutinerna för moderkort, grafikkort och ljud.

Datorn består av en Phenom2 X3 720, DFI LanParty JR 790GX-M2RS, PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB, Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2. Grafikkortet är ej klockat och processorn är klockad till 3,2. Datorn håller bra temperaturer både i idle och vid full load.

Temps:
http://laddauppbilder.se/?di=1012804137408

Exempelbilder:
http://laddauppbilder.se/?di=912804131775
http://laddauppbilder.se/?di=3128041326210
http://laddauppbilder.se/?di=1112804132893

Några idéer? Är inte så sugen på att köpa ny hårdvara om det inte behövs.

r3mpuh
2010-07-30, 00:56
Ett knepigt och svårlöst problem. Har en tråd uppe på sweclockers om problemet men tänkte prova här också då det inte skadar att fråga.

Min dator får ibland artefakter över skärmen samtidigt som flash kraschar, även ljudet kraschar och skriker/gnisslar konstant i samband med detta. Det enda som löser problemet är att starta om datorn. Jag undrar om någon vet vad som kan vara fel? Jag har nyligen formaterat datorn i hopp om att det skulle försvinna vilket det ej gjorde. Hade det enbart vart artefakter så hade jag själv misstänkt att det är grafikkortet. Men eftersom ljudet alltid dör samtidigt som detta inträffar så misstänker jag att det även skulle kunna vara moderkortet eller mjukvara/drivrutiner som spökar. I samband med att jag formaterade så installerade jag även de senaste drivrutinerna för moderkort, grafikkort och ljud.

Datorn består av en Phenom2 X3 720, DFI LanParty JR 790GX-M2RS, PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB, Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2. Grafikkortet är ej klockat och processorn är klockad till 3,2. Datorn håller bra temperaturer både i idle och vid full load.

Temps:
http://laddauppbilder.se/?di=1012804137408

Exempelbilder:
http://laddauppbilder.se/?di=912804131775
http://laddauppbilder.se/?di=3128041326210
http://laddauppbilder.se/?di=1112804132893

Några idéer? Är inte så sugen på att köpa ny hårdvara om det inte behövs.

Vad har du för nätagg?
Ladda hem Prime/Orthos och kör de på alla kärnor och se ifall du får nå error meddelande.

grakka
2010-07-30, 10:19
Vad har du för nätagg?
Ladda hem Prime/Orthos och kör de på alla kärnor och se ifall du får nå error meddelande.

Har ett HX520 som är relativt nytt. Ska testa prima/orthos snart, återkommer med resultat. Vet du hur lång tid en loop tar för memtest86+? Jag har hört att det bara tar 20 min och att testet sedan loopas. Fick tipset att testa det av en kille på swec men vet inte hur länge jag ska köra det. Kan 6h vara lagom tro? En annan sak som gjorde mig orolig. Jag tankade memtest86 och när jag bootade upp med memtest så kraschar version 3.5 efter typ 1-2 sekunder och datorn startar om. När jag bootar med version 3.4 så fungerar det fint. Frågan är om det kraschar med v3.5 för att det är fel på minnena eller om det är pga att programmet är inkompatibelt med 64bit eller liknande. Riktigt surt problem iaf.

Chrillee
2010-07-30, 17:03
Jag behöver hjälp med att hitta en drivrutin till ljudkortet. "ULi/ALi M5455 AC'97Audio Controller" heter det.

Har sökt på google men utan vidare resultat, finns det någon universall drivis jag kan använda istället?

Oxe
2010-07-30, 17:21
Har du en ASus dator kan du göra det från asus medföljande program.

Har en samsung, och det där krångliga sättet nån skickade en länk till funkade lite halvkefft...

suck

tntballe
2010-07-30, 17:41
Har en samsung, och det där krångliga sättet nån skickade en länk till funkade lite halvkefft...

suck

http://www.withinwindows.com/2009/03/28/surprise-you-cant-change-your-wallpaper-in-windows-7-starter-edition/
As an Administrator, reset the permissions on img0.jpg, and overwrite file with picture of Mom.
%windir%\web\wallpaper\windows\img0.jpg

Oxe
2010-07-30, 19:40
http://www.withinwindows.com/2009/03/28/surprise-you-cant-change-your-wallpaper-in-windows-7-starter-edition/

%windir%\web\wallpaper\windows\img0.jpg

Funkar inte, finns en användar grupp trueinstaller som jag inte har kontroll över dom har låt skiten ordentligt med andra ord...

En sak är skönt med det iaf, jag var inte helt jävla inkompitent som inte klarade byta skiten efter allt...

mela
2010-07-31, 17:20
Min vän har lite problem med sin dator, den blir överhettad och dör hela tiden. Jag har kollat igenom vilka processer det är som drar mest och det ligger något i hennes LG updatemapp som heter giljabistart som drar ganska så mycket. Det verkar tillhöra LG men googlar man på det är det fler som tror att det rä ett virus. Virusprogrammet (avast) reagerar inte. Vad är det för något?

vicarious
2010-07-31, 19:04
Tänkte köpa en laptop, någon som kan tipsa om en bra sådan? PC.

Har verkligen inte hängt med i utvecklingen på sistone. Är villig att lägga ut kanske 6-7k max, gärna lite billigare.

Kommer inte spela några krävande spel, på sin höjd spel som World of Warcraft.

Kommer mest filhantera, jobba, surfa, se högupplöst film/serier och dylikt. 4GB minne och 64-bitars OS vore schysst.

Tack på förhand!

Otur
2010-08-01, 10:51
Har problem med min dator, så skulle lite hjälp skulle uppskattas väldigt mycket. Lite kort, Jag har 1 integrerat grafikkort och 1 externt. Bara det integrerade fungerar. När man koppar in skärmen i det externa så fungerar det helt enkelt inte. I enhetshanteraren säger datorn att jag har fel på matematikprocessorn.

Har ingen aning om hur jag ska lösa det. Har försökt tanka hem drivrutiner till det grafikkortet även till det interna. Har plockat bort det och startat datorn utan det för att sedan stänga av och koppla i det. Jag har kollat om uppdateringar till datorn på tillverkarens hemsida. fö. så har jag win 7 Ultimate.

Visst datorn "funkar" ju, men jag kan inte spela StarCraft 2 på det integrerade grafikkortet. Det är väldigt frustrerande. Och att köpa ny dator bara för att kunna spela 1 spel ibland känns inte så lockande.

Tips på vad jag bör göra?

Mr.Cosybear
2010-08-01, 11:23
Har problem med min dator, så skulle lite hjälp skulle uppskattas väldigt mycket. Lite kort, Jag har 1 integrerat grafikkort och 1 externt. Bara det integrerade fungerar. När man koppar in skärmen i det externa så fungerar det helt enkelt inte. I enhetshanteraren säger datorn att jag har fel på matematikprocessorn.

Har ingen aning om hur jag ska lösa det. Har försökt tanka hem drivrutiner till det grafikkortet även till det interna. Har plockat bort det och startat datorn utan det för att sedan stänga av och koppla i det. Jag har kollat om uppdateringar till datorn på tillverkarens hemsida. fö. så har jag win 7 Ultimate.

Visst datorn "funkar" ju, men jag kan inte spela StarCraft 2 på det integrerade grafikkortet. Det är väldigt frustrerande. Och att köpa ny dator bara för att kunna spela 1 spel ibland känns inte så lockande.

Tips på vad jag bör göra?

Nu har jag aldrig haft en dator med integrerat grafikkort så jag vet inte om moderkortet automatiskt borde gå över till det externa. Det jag antar annars är att du kanske behöver "avaktivera" det interna inne i bios för att få det externa att fungera.

Otur
2010-08-01, 11:25
Tackar för tipset ska genast testa. Jag har testat att avaktivera det i enhetshanteraren. Men det hjälpte inte.

grakka
2010-08-01, 11:30
Nu har jag aldrig haft en dator med integrerat grafikkort så jag vet inte om moderkortet automatiskt borde gå över till det externa. Det jag antar annars är att du kanske behöver "avaktivera" det interna inne i bios för att få det externa att fungera.

Funderade lite på samma sak. Vet att mitt egna moderkort har integrerad grafik. Vill minnas att jag kan välja mellan att bara använda integrerat eller att bara använda "vanligt" grafikkort. Eller att använda båda men att den prioriterar det ena före det andra.

Otur, menar du att det integrerade är inbyggt i moderkortet eller menar du att det integrerade är ett s.k vanligt som sitter fast i moderkortet? När jag hör externt grafikkort tänker jag på http://www.nordichardware.se/swforum/showthread.php?126644-AMD-tillk%E4nnager-extern-grafikkort-f%F6r-laptops , är det något liknande du har?

Otur
2010-08-01, 11:47
Det integrerade är inbyggt i moderkortet eller hur man ska förklara det andra är ditsatt på PCI express bussen eller hur man nu säger. Var nog lite otydlig när jag sa externt. Men det är ett vanligt som man sätter dit själv. Men jag hittar inte det i BIOS var jag kan välja mellan dessa grafikkort.

Mr.Cosybear
2010-08-01, 11:55
Det integrerade är inbyggt i moderkortet eller hur man ska förklara det andra är ditsatt på PCI express bussen eller hur man nu säger. Var nog lite otydlig när jag sa externt. Men det är ett vanligt som man sätter dit själv. Men jag hittar inte det i BIOS var jag kan välja mellan dessa grafikkort.

Jaha, men då har du ju ett "externt". Men vad är det du då försöker göra? Köra två samtidigt? Ersätta det nuvarande med det nya? Eller har du någon form av extern enhet som tex grakka länka till?

Förvirrad

Det skulle hjälpa om du skrev moderkortsmodell, grafikkortsmodell (det "integrerade" och "externa") samt effekt på nätaggregat

Otur
2010-08-01, 12:00
Jag har ett inbyggt (integrerat) som funkar. ett externt som satt i när jag köpte datorn för något år sedan. När jag kopplar inte skärmen i det externa (eller vad vi ska kalla det) står det bara "energispar läge". Det har varit så i någon månad nu. Vill bara att det grafikkortet ska fungera eftersom det är omöjligt att spela på det andra.

Mr.Cosybear
2010-08-01, 12:13
Vad har du för moderkort och grafikkort (det du vill använda)? Är du säker på att du inte hittar någon inställning som heter "onboard graphics" eller liknande?

Har du öppnat datorn och kollat så att det är ikopplat till nätaggregatet? (snurrar fläkten på grafikkortet om du har någon)

Otur
2010-08-01, 12:51
Grafikkortet jag vill kunna använda är ett ATI Radeon HD 3450. Datorn är en Acer Aspire M1641. Står inget om moderkortet på utsidan, men skulle gissa på Nvidia eller liknande eftersom den säger att det integrerade grafikkortet är ett Nvidia.

Ja datorn står öppen. Det finns ingen fläkt på grafikkortet kan inte heller se någon kabel som ska vara ansluten till det.

Mr.Cosybear
2010-08-01, 13:39
Grafikkortet jag vill kunna använda är ett ATI Radeon HD 3450. Datorn är en Acer Aspire M1641. Står inget om moderkortet på utsidan, men skulle gissa på Nvidia eller liknande eftersom den säger att det integrerade grafikkortet är ett Nvidia.

Ja datorn står öppen. Det finns ingen fläkt på grafikkortet kan inte heller se någon kabel som ska vara ansluten till det.

Matematikprocessor-problemet:
"Min bror hade samma problem med samma datorpaket och jag löste det genom att sätta i skivan (Vista) till moderkortet, högerklicka på "Matematikprocessor" välj "Egenskaper" och "Uppdatera drivrutin". Blev ett ordentligt prestanda lyft efteråt. " http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/886545-yttligare-en-amd-och-win7-fundering/#post9588969

Grafikkortet: För det första, finns ditt "externa" kort i enhetshanteraren? En grej du skulle kunna prova om du inte redan gjort det är att avaktivera det interna kortet i enhetshanteraren och sedan starta om datorn, detta endast om din dator identifierar ditt externa grafikkort i enhetshanteraren.

rQx
2010-08-03, 17:39
Problem!

Kör uTorrent men ingen får kontakt med mig via upload. Jag har kollat portarna och de verkar stängde. Jag öppnade upp portarna i min trådlösa router, dock ligger den efter en vanlig router. Den vanliga routern har jag inte lösenord till och den vill inte reseta sig när jag trycker på den. Tips?

Andra tips om hur jag ska kunna öppna portar mottages gärna.

Jarod
2010-08-03, 17:53
Problem!

Kör uTorrent men ingen får kontakt med mig via upload. Jag har kollat portarna och de verkar stängde. Jag öppnade upp portarna i min trådlösa router, dock ligger den efter en vanlig router. Den vanliga routern har jag inte lösenord till och den vill inte reseta sig när jag trycker på den. Tips?

Andra tips om hur jag ska kunna öppna portar mottages gärna.

Vad är fördelarna med att köra en router efter en router?

rooz
2010-08-03, 17:57
Nej. Nu måste jag fråga.

Köpte en laptop med Windows 7, med word osv. Den frågade efter en aktiveringskod, men det struntade jag i då jag var lat. Nu har det slutat funka helt, behöver alltså koden. Vars hittar jag den? Fanns inget med när jag letade igenom papperna som följde med.

Kan det vara så illa att jag behöver köpa Office? Eller kan jag hitta koden någonstans i datorn?

Kimball
2010-08-03, 18:26
Nej. Nu måste jag fråga.

Köpte en laptop med Windows 7, med word osv. Den frågade efter en aktiveringskod, men det struntade jag i då jag var lat. Nu har det slutat funka helt, behöver alltså koden. Vars hittar jag den? Fanns inget med när jag letade igenom papperna som följde med.

Kan det vara så illa att jag behöver köpa Office? Eller kan jag hitta koden någonstans i datorn?

Förmodligen bara en trial-version av word / officepaketet, rätt vanligt att det medföljer.

rQx
2010-08-03, 18:58
Vad är fördelarna med att köra en router efter en router?

Ingen, men jag har ett ännu skummare problem med det.

Jag satt på en gammal router och tänkte att trådlöst måste jag ha. Sagt och gjort, köpte en trådlös router. Kopplade in den till modemet, då fungerade den inte. Kopplade in den genom gamla routern, där fungerade den. Försökte lösa det i två dagar, utan framgång, sen sket jag i det. Allt fungerade smärtfritt, tills jag formaterade för 5 dagar sedan och nu fungerar inte uTorrent d.v.s. portarna verkar stängda. Så jag trodde det var den trådlösa som flippade, men jag har öppnat portarna i den med hjälp av "portforwarding.com" och nu antar jag att det är den gamla routern. Andra förslag på orsak välkomnas! :)

astrodog
2010-08-03, 22:25
Ingen, men jag har ett ännu skummare problem med det.

Jag satt på en gammal router och tänkte att trådlöst måste jag ha. Sagt och gjort, köpte en trådlös router. Kopplade in den till modemet, då fungerade den inte. Kopplade in den genom gamla routern, där fungerade den. Försökte lösa det i två dagar, utan framgång, sen sket jag i det. Allt fungerade smärtfritt, tills jag formaterade för 5 dagar sedan och nu fungerar inte uTorrent d.v.s. portarna verkar stängda. Så jag trodde det var den trådlösa som flippade, men jag har öppnat portarna i den med hjälp av "portforwarding.com" och nu antar jag att det är den gamla routern. Andra förslag på orsak välkomnas! :)

1) Angående ditt problem med att bara den första routern fungerar så kan det vara så att din bredbandleverantör låst ditt konto till adressen på den routern. Ring och kolla ifall de låser till Ethernet-adresser. Om du har en inloggningsportal till ditt internet så kan du ofta kolla där.

2) Om den gamla routern inte stängde portar innan, varför skulle den börja göra det nu.
2a) Se till att du använder samma portar
2b) Sätt på UPnP i Windows
2c) Se till så att du inte har Windows brandvägg (eller annan) igång

PowPow
2010-08-04, 11:14
Kan inte bestämma mig för vilken extern hdd av dessa jag ska köpa:

Western Digital My Passport Essential 2.0 500GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468926

LaCie Rikiki USB 500GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534068

Kostar ungefär lika mycket, samma hastighet. Den kommer förflyttas mycket, så ska vara hållbar. Lacien ser hållbarare ut än WD'n med sitt plastskal..

Vad tros?

Jarod
2010-08-04, 11:26
Kan inte bestämma mig för vilken extern hdd av dessa jag ska köpa:

Western Digital My Passport Essential 2.0 500GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468926

LaCie Rikiki USB 500GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534068

Kostar ungefär lika mycket, samma hastighet. Den kommer förflyttas mycket, så ska vara hållbar. Lacien ser hållbarare ut än WD'n med sitt plastskal..

Vad tros?

LaCie har ju en modell som heter "Rugged" med gummi på sig. Har iofs hört att den inte ska vara så hållbar men i teorin borde den ju vara bättre att flytta runt på. :D

PowPow
2010-08-04, 11:51
LaCie har ju en modell som heter "Rugged" med gummi på sig. Har iofs hört att den inte ska vara så hållbar men i teorin borde den ju vara bättre att flytta runt på. :D

Ja, har tittat på den också. Den är på 7200 vilket känns härligt + att den har USB 3. Den känns lite pricey dock..

rQx
2010-08-04, 15:49
1) Angående ditt problem med att bara den första routern fungerar så kan det vara så att din bredbandleverantör låst ditt konto till adressen på den routern. Ring och kolla ifall de låser till Ethernet-adresser. Om du har en inloggningsportal till ditt internet så kan du ofta kolla där.

2) Om den gamla routern inte stängde portar innan, varför skulle den börja göra det nu.
2a) Se till att du använder samma portar
2b) Sätt på UPnP i Windows
2c) Se till så att du inte har Windows brandvägg (eller annan) igång

Var fixar jag UPnP i windows?

King Grub
2010-08-04, 15:52
Det gör man i routerns konfiguration.

rQx
2010-08-04, 16:01
Men oooooh, en guide sa åt mig stänga av det i uTorrent.. konstigt det inte gick då!

Sparven från Minsk
2010-08-04, 17:35
Har kopplat inen bärbar till tv via hdmi kabel, bild och ljud funkar kanon. Ljudet går ut via tv:ns högtalare vilket är skräp! Har en förstärkare, men hur ska jag koppla så ljudet går från datorn eller tv till förstärkaren?

hahavaffan
2010-08-04, 18:06
Har kopplat inen bärbar till tv via hdmi kabel, bild och ljud funkar kanon. Ljudet går ut via tv:ns högtalare vilket är skräp! Har en förstärkare, men hur ska jag koppla så ljudet går från datorn eller tv till förstärkaren?Antingen om TVn har ljud-ut, vilket vissa har. Eller om du plockar ljudet via datorns ljudutgång och använder den ist för HDMI-utgången för ljud. Eller om du kopplar HDMI-sladden via en receiver direkt, och sen vidare till TVn. Allt beror på vilken utrustning du har.

Sparven från Minsk
2010-08-04, 18:16
Antingen om TVn har ljud-ut, vilket vissa har. Eller om du plockar ljudet via datorns ljudutgång och använder den ist för HDMI-utgången för ljud. Eller om du kopplar HDMI-sladden via en receiver direkt, och sen vidare till TVn. Allt beror på vilken utrustning du har.

Recivern har ingen hdmi, så något av de första alternativen...alla dessa sladdar! *gah!*

PowPow
2010-08-04, 18:27
Recivern har ingen hdmi, så något av de första alternativen...alla dessa sladdar! *gah!*

Så många sladdar är det inte. En för bilden från datorn till TV, och en för ljudet från datorn till din förstärkare.

Alfred Nobel
2010-08-04, 21:34
Vilket "unzip" program är det som gäller nu för tiden? 7-zip, winrar, winzip?

Mr.Cosybear
2010-08-04, 21:52

winrar eller 7-zip skulle jag vilja säga med 7-zip som min egna favorit

Sparven från Minsk
2010-08-05, 09:41
Så många sladdar är det inte. En för bilden från datorn till TV, och en för ljudet från datorn till din förstärkare.

Hittar ingen line out för ljud från tv:n. Kör HDMI mellan dator och tv, men annars finns det bara 3.5 mm från datorn, borde väl finnas kontakter för det va? Alltså att koppla ljudet från dator till förstärkare, även om det vore smidigare mellan tv:n till förstärkaren =/

hahavaffan
2010-08-05, 10:00
Hittar ingen line out för ljud från tv:n. Kör HDMI mellan dator och tv, men annars finns det bara 3.5 mm från datorn, borde väl finnas kontakter för det va? Alltså att koppla ljudet från dator till förstärkare, även om det vore smidigare mellan tv:n till förstärkaren =/Hehe, ja det finns :) Det är bara att välja och vraka. Har datorn nån form av digital utgång så kör på det, om receivern har ingång för det vilket den borde. Om inte så köp en vanlig 3,5mm -> 2xRCA. Se bild.

http://www.minhembio.com/forum/uploads/post-204-1167561431.jpg

Larsson
2010-08-05, 10:08
Precis som Powpow vill jag också köpa en extern hårddisk. Dock ska det vara en NAS med en eller två TB lagringsutrymme. Vilka märken är bra och vilka bör man undvika. Jag är helt novis i det här området.

King Grub
2010-08-05, 13:29
Jag tycker Western Digital gör bäst hårddiskar. Snabba och stabila. Dessutom har dom en trevlig RMA-policy, om något händer, så dom skickar ut en ny hårddisk först, och sedan skickar man in den trasiga när man fått ersättningsdisken, i stället för tvärtom.

Jockefoten
2010-08-05, 18:29
Någon som har tips på bra sätt att felsöka grafikkort?

Supermicke
2010-08-05, 22:14
behöver tips på hur man skall felsöka fel på internet.. msn, microsofts felsökare duger inte åt säger att det är dns fel och jag har bytt till OpenDNS. ändå tappar jag internet kontakt helt utan förklaring.

typ en cs console fast till nätverket eller något sånt kanske man skulle få reda på problemet? någon som har någon ide? :/

astrodog
2010-08-05, 22:49
Var fixar jag UPnP i windows?

Här finns en guide för WinXP.

http://www.bitwiseim.com/wiki/index.php?title=Using_UPnP_on_Windows_XP

YMMV

astrodog
2010-08-05, 22:51

Den bästa i mitt tycke är en relativt okänd vid namn IZArc. Stöder i princip allt och killen som utvecklar den är riktigt hajj på allt utom UI. Tyvärr så måste du klicka på en OK-ruta efter att den är klar....

astrodog
2010-08-05, 22:53
Någon som har tips på bra sätt att felsöka grafikkort?

Byt till ett annat grafikkort. Funkar det nu så var det fel på grafikkortet.

Tror du det är något mjukvarumässigt fel så bör du prova en annan mjukvara, t.ex. en nyinstallation av valfritt OS med senaste drivrutiner.

Jockefoten
2010-08-07, 12:33
Hmm, försöker installera om Windows 7 med hjälp av systemåterställning.
Men när jag matar in Windowsskivan så står det "Det gick inte att hitta någon giltig Windows-installationsskiva."

Har en köpt OEM-version. Men det borde väl inte vara några problem att köra om datorn?

Projectone
2010-08-07, 12:36
Men när jag matar in Windowsskivan så står det "Det gick inte att hitta någon giltig Windows-installationsskiva."

Har en köpt OEM-version. Men det borde väl inte vara några problem att köra om datorn?

OEM-Licenser läser av speciella "id" från din hårdvara. Om du bytt en stor del hårdvara sedan din första installation kan det ge problem, tror att gränsen ligger på 3komponenter. Om du överskridit det så måste du kontakta microsoft och förklara läget.

Projectone
2010-08-07, 12:42
Byt till ett annat grafikkort. Funkar det nu så var det fel på grafikkortet.

Tror du det är något mjukvarumässigt fel så bör du prova en annan mjukvara, t.ex. en nyinstallation av valfritt OS med senaste drivrutiner.

Om du inte får kontakt med det alls finns det två alternativ. Först och främst skall du testa med ett annat / köra på det integrerade i moderkortet (om ditt mobo stödjer det). Annars kan du baka kortet i ugnen (rekommenderas inte).

Om du kommer in i windows kan du stresstesta kortet i tex. Furmark för att se om det inte klarar av stress. Ifall den inte gör det - Ta reda på vad det beror på.

Ladda ner program för att hålla koll på temperaturen, det finns oftast med i mjukvaran från tillverkaren - tex. Cataclyst från ati.

Jockefoten
2010-08-07, 12:43
OEM-Licenser läser av speciella "id" från din hårdvara. Om du bytt en stor del hårdvara sedan din första installation kan det ge problem, tror att gränsen ligger på 3komponenter. Om du överskridit det så måste du kontakta microsoft och förklara läget.

Inte mer än att jag satt dit ytterligare en hårddisk (som iofs redan var halvfull med filer).

Projectone
2010-08-07, 12:51
Inte mer än att jag satt dit ytterligare en hårddisk (som iofs redan var halvfull med filer).

Då skall det inte vara något problem alls.

astrodog
2010-08-07, 13:05

I min erfarenhet händer detta när den inte hittar disken, t.ex. för att du kör RAID, behöver extra drivrutin, osv. Testa att bara ha HDn med windows i. Annars vet jag inte riktigt... testa recovery console, se om du kan logga in genom den.

Jockefoten
2010-08-07, 13:20
Kör ej raid, men har som sagt två st hdd samt en extern inkopplad. Kan testa att bara köra med C:
När jag testade att installera om Windows genom att boota med skivan dök det upp en ruta om att jag saknade drivrutiner. När jag testade att återställa i kontrollpanelen så står det "Det gick inte att hitta någon giltig Windows-installationsskiva."
Måttligt irriterande då jag tror att det är Windows som orsakar att grafikkortsdrivrutinerna återställs och ger mig blåskärmar.

vicarious
2010-08-10, 10:24
Två snabba frågor:

1. Hur mycket har grafikkortet att göra med uppspelning av t ex HD-film (1080p osv)? Spelar det någon roll hur bra grafikkort man har eller är det bara minne och processor som är viktigt? Ska köpa en ny dator och undrar hur bra/dåligt grafikkort jag behöver. Känner inte för att lägga för mycket pengar på ett grafikkort om jag inte kommer använda det fullt ut.

2. Genom vilken anslutning får man bäst kvalité om man ska koppla ihop TV med dator? HDMI antar jag är bäst men vilken är bättre av DVI och VGA?

KungFredda
2010-08-10, 10:51
Två snabba frågor:

1. Hur mycket har grafikkortet att göra med uppspelning av t ex HD-film (1080p osv)? Spelar det någon roll hur bra grafikkort man har eller är det bara minne och processor som är viktigt? Ska köpa en ny dator och undrar hur bra/dåligt grafikkort jag behöver. Känner inte för att lägga för mycket pengar på ett grafikkort om jag inte kommer använda det fullt ut.

2. Genom vilken anslutning får man bäst kvalité om man ska koppla ihop TV med dator? HDMI antar jag är bäst men vilken är bättre av DVI och VGA?

1. Det beror alldeles på codecs som används i operativet, har grafitkort, codecs och drivare stöd för hårdvaruacc. av film så avlastar det cpun ganska duktigt. Men du behöver inget monsterkort för att få hårdvaruavkodning av film.

2. HDMI = dvi+ljud, så dvi e klart bättre än vga

hahavaffan
2010-08-10, 11:16
HDMI = dvi+ljud är inte en absolut sanning. Många grafikkort saknar stöd för att skicka ljud genom HDMI-porten. Det är dock vanligt bland bärbara att möjligheten finnes.

bear.flowertwig
2010-08-10, 22:39
Varför varnar Firefox när jag ska gå in på den svenska hemmafixarsidan www.did.se (Do-it-yourself)? Nånting att ta på allvar? Aldrig fått varningen tidigare.

What is the current listing status for www.did.se?

- Site is listed as suspicious - visiting this web site may harm your computer.

- Part of this site was listed for suspicious activity 15 time(s) over the past 90 days.

What happened when Google visited this site?

- Of the 988 pages we tested on the site over the past 90 days, 208 page(s) resulted in malicious software being downloaded and installed without user consent. The last time Google visited this site was on 2010-08-10, and the last time suspicious content was found on this site was on 2010-08-10.

- Malicious software is hosted on 3 domain(s), including nemohuildiin.ru/, baymediagroup.com/, tartonion.ru/.

- 1 domain(s) appear to be functioning as intermediaries for distributing malware to visitors of this site, including nemohuildiin.ru/.

- This site was hosted on 1 network(s) including AS44743 (BORNET).

Has this site acted as an intermediary resulting in further distribution of malware?

- Over the past 90 days, www.did.se appeared to function as an intermediary for the infection of 1 site(s) including op.se/.

Has this site hosted malware?

- No, this site has not hosted malicious software over the past 90 days."

astrodog
2010-08-10, 22:58
Varför varnar Firefox när jag ska gå in på den svenska hemmafixarsidan www.did.se (Do-it-yourself)? Nånting att ta på allvar? Aldrig fått varningen tidigare.

What is the current listing status for www.did.se?

- Site is listed as suspicious - visiting this web site may harm your computer.

- Part of this site was listed for suspicious activity 15 time(s) over the past 90 days.

What happened when Google visited this site?

- Of the 988 pages we tested on the site over the past 90 days, 208 page(s) resulted in malicious software being downloaded and installed without user consent. The last time Google visited this site was on 2010-08-10, and the last time suspicious content was found on this site was on 2010-08-10.

- Malicious software is hosted on 3 domain(s), including nemohuildiin.ru/, baymediagroup.com/, tartonion.ru/.

- 1 domain(s) appear to be functioning as intermediaries for distributing malware to visitors of this site, including nemohuildiin.ru/.

- This site was hosted on 1 network(s) including AS44743 (BORNET).

Has this site acted as an intermediary resulting in further distribution of malware?

- Over the past 90 days, www.did.se appeared to function as an intermediary for the infection of 1 site(s) including op.se/.

Has this site hosted malware?

- No, this site has not hosted malicious software over the past 90 days."

Säkerligen blivit infekterad, antar de fixar det imorgon.

Chrillee
2010-08-10, 23:00
Syrran vill ha hjälp med att hitta en ny bärbar dator som hon ska ersätta sin stationära med, hon vill att vi ska åka till Onoff imorrn och köpa en.

Men jag tror att man kan hitta något bättre på nätet, men jag är inte insatt i det hela. Den får kosta max 12000:-, med ett bra grafikkort då hon vill kunna spela Sims 3 och lite nyare spel.

Några bra tips?

bear.flowertwig
2010-08-10, 23:26
Säkerligen blivit infekterad, antar de fixar det imorgon.

Cool. Men så det är alltså läge att hålla sig borta tills man inte får någon varning?

astrodog
2010-08-10, 23:26
Syrran vill ha hjälp med att hitta en ny bärbar dator som hon ska ersätta sin stationära med, hon vill att vi ska åka till Onoff imorrn och köpa en.

Men jag tror att man kan hitta något bättre på nätet, men jag är inte insatt i det hela. Den får kosta max 12000:-, med ett bra grafikkort då hon vill kunna spela Sims 3 och lite nyare spel.

Några bra tips?

MSI GX740-238NE strax under 12.000 kr
Sony Vaio VPC-F12M1E strax under 12.000 kr
Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n strax under 8.500 kr

Alla tre klarar Sims 3 utan problem, Acern har en ganska liten skärm. De andra två har allt jag hade önskat mig iaf.

Kan tycka 12.000 kr är mkt pengar dock.

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) kan vara en sjyst kompromiss, webhallen 8700.

Kolla upp grafikkortet i något test: Mobility Radeon HD 5650. Har svårt att tro att det inte klarar av Sims 3 dock.

8700 tycker jag också är rätt mkt pengar, men för en spelbar bärbar är det nog precis rätt. Tänkbar anledning till att gå dyrare är om hon vill ha skärm större än 15,6 tum. Men det tror jag inte, 17 tum är rätt otympliga i knäet. En annan anledning kan vara om man vill ha 17 tum FullHD och glossy skärm för sitt brinnande filmintresse.

Bästa kompispris:
8483 kr, 1-4 dgr, http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=704516&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Sistnämnda hade jag gått på, utan att spendera flera dagar med jämförelser. Tid är pengar.

astrodog
2010-08-10, 23:29
Cool. Men så det är alltså läge att hålla sig borta tills man inte får någon varning?

Kanske... Brukar ju inte vara firefox som har så mkt hål, men säkerligen finns det där med. Synd systemet inte berättar så mkt mer om vilket hot som google anser sig ha sett.

Herr Oberst
2010-08-11, 07:14
Har fått något problem med min burk som jag inte kan förklara eller lösa.
Varje gång jag startar upp den så fryser den efter bara några sekunder inne i windows (XP pro). Tangentbord, mus... allt fryser totalt. Får resetta för att starta om och oftast behövs bara en omstart sen fungerar allt som vanligt igen, åtminstone tills nästa morgon igen då jag startar upp

King Grub
2010-08-11, 08:37
Titta i loggboken (eventvwr.msc) och se om det finns några uppenbara fel. Annars låter det som hårdvaruproblem, och då är det det gamla vanliga (memtest, byt ut kompenenterna en efter en och testa, osv).

Herr Oberst
2010-08-11, 08:49
Titta i loggboken (eventvwr.msc) och se om det finns några uppenbara fel. Annars låter det som hårdvaruproblem, och då är det det gamla vanliga (memtest, byt ut kompenenterna en efter en och testa, osv).

Loggboken har jag kikat i. Enda anmärkningsvärda står under program, varning på MsiInstaller nånting

King Grub
2010-08-11, 08:53
Okej, det kan inte ha någon sådan effekt på systemets stabilitet.

Fryser datorn även om du startar upp i felsäkert läge?

Herr Oberst
2010-08-11, 09:16
Okej, det kan inte ha någon sådan effekt på systemets stabilitet.

Fryser datorn även om du startar upp i felsäkert läge?

Ej testat
Om den skulle, vad kan det betyda?

King Grub
2010-08-11, 09:34
Om den fryser då också, är det nästan säkert hårdvarufel, eftersom felsäkert läge laddas med bara grundläggande drivrutiner och tjänster.

Herr Oberst
2010-08-11, 16:41
Okej tack.
Fick mig nyss ett fint frys vid uppstart. Reset och sen blåskärm. Tredje uppstarten och nu flyter det på.
Imorgon blir det test i felsäkert läge, men känns väldigt mycket som hårdvara. Har nog varit lite oförsiktig med dammsugaren

tomccc
2010-08-11, 21:27
Om malwarebytes hittar trojan.fraudpack i hkey_current_user\software\avsoft . Behöver man göra annat än att ta bort den strängen för att det ska fixas? Den hittar nämligen inget annat.

King Grub
2010-08-11, 21:34
Det skall finnas fler registernycklar och ett antal filer/mappar efter den infektionen.

http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-antivirus-soft

Du scannar väl med MBAM i felsäkert läge?

William
2010-08-12, 07:12
Hallå!

Köpte Starcraft 2 igår men har inte lyckats installera spelet trots upprepade försök. Problemet är att installationen alltid hänger sig efter 30-40 %.

Ngn som har en lösning?

astrodog
2010-08-12, 08:03
Hallå!

Köpte Starcraft 2 igår men har inte lyckats installera spelet trots upprepade försök. Problemet är att installationen alltid hänger sig efter 30-40 %.

Ngn som har en lösning?

Gå till butiken och skaffa en ny skiva.

William
2010-08-12, 08:13
Gå till butiken och skaffa en ny skiva.

Är det möjligt att få en ny skiva trots att förpackningen är öppnad? Har aldrig bytt ett spel men spontant känns det som att de kommer vägra pga. risk för kopiering etc.

King Grub
2010-08-12, 08:14
Är det fel på skivan är det klart man får byta.

Men det här verkar vara ett vanligt problem. Det tycks gå att lösa genom att använda sig av den digitalt nedladdade versionen och applicera sin nyckel på den. Man använder den nyckeln på battle.net för att registrera sig, så kan man tydligen ladda ner en kopia till av spelet.

William
2010-08-12, 08:22
Är det fel på skivan är det klart man får byta.

Men det här verkar vara ett vanligt problem. Det tycks gå att lösa genom att använda sig av den digitalt nedladdade versionen och applicera sin nyckel på den.

Kollade på deras hemsida men där kostar den digitala versionen såklart pengar. Får testa en annan variant.

Tack!

forslund
2010-08-12, 08:38
Du kan ladda ner spelet via battle.net, gratis, när du registrerat din nyckel.

William
2010-08-12, 08:47
Du kan ladda ner spelet via battle.net, gratis, när du registrerat din nyckel.

Var visst lite slarvig innan, visst är det så!

Osten80
2010-08-12, 09:40
Mitt trådlösa tjabbar med mig och jag blir snart totalt vansinnig.
Det vill inte logga på och windows säger till mig att säkerhetsnyckeln inte är korrekt. Vad är det för något?
Jag har inte varit inne och ändrat på något. Det bara slutade fungera.

tomccc
2010-08-12, 10:42
Det skall finnas fler registernycklar och ett antal filer/mappar efter den infektionen.

http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-antivirus-soft

Du scannar väl med MBAM i felsäkert läge?
Tack för hjälpen!

Körde rkill och mbam i felsäkert läge men det hittades inget mer än den nyckeln. Den kanske låg kvar sedan jag fått den och tagit bort den för ca ett halvår sedan. Så nu är jag nog safe, hoppas jag. Det är det värsta med virus, man vet inte om det körs någonting i bakgrunden som inte blivit upptäckt än.

Osten80
2010-08-12, 10:44
Mitt trådlösa tjabbar med mig och jag blir snart totalt vansinnig.
Det vill inte logga på och windows säger till mig att säkerhetsnyckeln inte är korrekt. Vad är det för något?
Jag har inte varit inne och ändrat på något. Det bara slutade fungera.

Glöm det. Tjugofem raseriutbrott och ett par förmodade hjärtinfarkter senare fungerar det nu. Fy fan vad jag hatar datorer.

ajsen
2010-08-12, 13:05
Ibland när jag startar datorn så brukar grafik-korts fläkten blåsa i maxfart och datorn vägra starta (LÄS: Skärmen). Den blåser alltid i maxfart i någon sekund när jag startar datorn men detta håller i sig tills jag startar om datorn..

Är det något fel på grafikkortet eller vad? Händer typ 1 gång i veckan och på helt slumpmässiga tider.

Donner
2010-08-12, 15:42
Tjena kolo! Idag smälte mitt grafikkort på min dator (skiiiiiit) så är i behov av att köpa en ny nu (lika bra den andra är gammal och dålig) och tänkte då slå till på en laptop. Min budget är tight, kan sträcka mig till 6000 och kollade på den här: http://www.netonnet.se/art/startpage/hp-g62-a22eo/136938.4790/

Det jag använder en dator till är att spela WoW, så det måste fungera och att sitta och surfa. Inget Photoshop eller något mer avancerat spel.

Hur står sig den? Är den duglig eller finns det bättre till samma pris?

Supermicke
2010-08-12, 23:33
Tjena kolo! Idag smälte mitt grafikkort på min dator (skiiiiiit) så är i behov av att köpa en ny nu (lika bra den andra är gammal och dålig) och tänkte då slå till på en laptop. Min budget är tight, kan sträcka mig till 6000 och kollade på den här: http://www.netonnet.se/art/startpage/hp-g62-a22eo/136938.4790/

Det jag använder en dator till är att spela WoW, så det måste fungera och att sitta och surfa. Inget Photoshop eller något mer avancerat spel.

Hur står sig den? Är den duglig eller finns det bättre till samma pris?

riktigt bra enligt mig fast jag hade köpt denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574803 för en extra tusenlapp :D

amarth
2010-08-13, 09:10
Är i färd med att köpa ny dator (bärbar). Är ganska osäker på vad jag ska ha än så länge, har hitills kört med HP och kan mycket väl tänka mig att fortsätta med det, frågan är om de verkligen är mest prisvärda?

Det enda jag kollat på hitills är:
http://www.dustin.se/pd_5010375508.aspx

Är det något som verkar prisvärt?
Vad ska man satsa på för grafikkort om man vill ha möjlighet att spela lite? Kollade lite på Media markt igår på en aser eller asus (blandar jämt ihop dem) de låg 1-2k (hittade två i princip likvärdiga) under HPn i pris, dock hade de GeForce GT 320M/GeForce GT 240. Hur står det sig mot HPs GeForce GT 230M? Uppfattade som att alla tre korten hade 1gb minne i alla fall.

Tar gärna emot andra tips. Kraven är i princip MAX 9k, ett okey grafikkort, ram och processor.

hahavaffan
2010-08-13, 09:15
Den du länkar till kostar 10k inkl. moms, bara en liten notis. Om du handlar som privatperson så kolla dustinhome.se i stället.

amarth
2010-08-13, 09:20
Jo det vet jag. Länkade den bara för att visa på ett ungefär vad jag letar efter.

Klicken
2010-08-13, 11:37
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men jag antar det. Jag vill koppla min dator till tvn, tvn har HDMI uttag, men datorn har bara DVI. Vad ska jag köpa för att få bäst bild? Det är en full HD tv.

En DVI - HDMI adapter för att sen köra en HDMI kabel? Eller DVI - HDMI kabel därifrån?
Eller helt enkelt köra en DVI - HDMI kabel direkt? Jag är helt lost vad gäller sånt här och vill få ut bästa möjliga bild. Tack för svar.

Nordenator
2010-08-13, 11:44
Om du kör DVI -> HDMI får du inte med ljudet, men kvalitetsmässigt kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll då det fortfarande är en digital bildsignal.

hahavaffan
2010-08-13, 11:44
Det blir ingen skillnad i bildkvalitet så länge du kör digitalt hela vägen. Det är enbart drygt med adapters, så jag själv kör på DVI -> HDMI mellan datorn och TV, och det funkar perfekt.

vicarious
2010-08-13, 15:20
Försöker få igång ett äldre Pettson spel på lillbrorsans dator men när installationen är klar och man ska starta spelet står det såhär

Director Player 6.0

"This program requires at least 3MB of free virtual memory to run."

Vad är problemet? :confused:

Datorn är en AMD 64 3000+ 2.0 Ghz
1 GB Ram
Radeon 9600
Win XP 32-bitars

EDIT: Google fixed it :D

vicarious
2010-08-13, 15:26
Försöker få igång ett äldre Pettson spel på lillbrorsans dator men när installationen är klar och man ska starta spelet står det såhär

Director Player 6.0

"This program requires at least 3MB of free virtual memory to run."

Vad är problemet? :confused:

Datorn är en AMD 64 3000+ 2.0 Ghz
1 GB Ram
Radeon 9600
Win XP 32-bitars

EDIT: Google fixed it :D

Nu fungerar det att starta spelet men denna ruta kommer upp strax innan spelet startar

Problem opening
"C:\DOCUME~1\Noah\LOKALA~1\Temp".

-34

Bara att trycka OK så försvinner det. Woot? :D

Klicken
2010-08-13, 15:37
Tack för snabba svar Nordenator och hahavaffan, det får bli en DVI - HDMI kabel då. Vad behöver jag för kabel för ljudet?

hahavaffan
2010-08-13, 15:47
Tack för snabba svar Nordenator och hahavaffan, det får bli en DVI - HDMI kabel då. Vad behöver jag för kabel för ljudet?Bäst är digitalt, så om du har optisk eller coaxial digital utgång, så använd det. Om inte, så går det bra med analogt. Ska ljudet kopplas till TVn, eller till nån förstärkare av något slag?

Klicken
2010-08-13, 15:59
Bäst är digitalt, så om du har optisk eller coaxial digital utgång, så använd det. Om inte, så går det bra med analogt. Ska ljudet kopplas till TVn, eller till nån förstärkare av något slag?

Inga högtalare eller förstärkare bara ljud från datorn till TV. Jag vet inte riktigt vad för utgång jag har, men är det x2 rca som gäller?

hahavaffan
2010-08-13, 16:22
Inga högtalare eller förstärkare bara ljud från datorn till TV. Jag vet inte riktigt vad för utgång jag har, men är det x2 rca som gäller?Ok, leta efter ingångar på din TV då, det är med största sannolikhet som du säger 2xRCA. Så en sladd som har 3,5mm i ena änden och RCA i andra borde funka ausmärkt!

Spiffy
2010-08-13, 16:57
Läste att vid installation av ASUS och Win7 så tog det väldigt lång tid för den att komma igång. Gäller detta grafikkort också?
Har ett asus grafikkort som jag försöker installera.
Satte i kortet startar upp datorn och allt fungerar som det ska. Försöker avinstallera gamla ATI drivrutiner.
Datorn vill att jag ska starta om, vilket jag gör.
Nu kommer jag bara tills precis efter Win7 laddnings baren varit framme. Sen blir skärmen svart och det står "no signal"
Startade om ett antal gånger och fick tillsist upp valen där felsäkert läge finns med, valde det och då fick jag bild.

Någon mening med att låta den stå och vänta med no signal?

astrodog
2010-08-13, 21:33
Läste att vid installation av ASUS och Win7 så tog det väldigt lång tid för den att komma igång. Gäller detta grafikkort också?
Har ett asus grafikkort som jag försöker installera.
Satte i kortet startar upp datorn och allt fungerar som det ska. Försöker avinstallera gamla ATI drivrutiner.
Datorn vill att jag ska starta om, vilket jag gör.
Nu kommer jag bara tills precis efter Win7 laddnings baren varit framme. Sen blir skärmen svart och det står "no signal"
Startade om ett antal gånger och fick tillsist upp valen där felsäkert läge finns med, valde det och då fick jag bild.

Någon mening med att låta den stå och vänta med no signal?

Kan vara ett grafikläge som din skärm inte stödjer.