handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

PiNG.
2011-02-10, 10:25
Halloj,

har ett i-lands problem med mina ikoner i datorn.

När jag markerar dom så blir färgerna inverterade ser det ut som. Uppstod efter jag sparat en "webadress" på datorn, då jag kan ha aktiverat "active desktop". Även om jag avaktiverar active desktop så är mapparna och ikonerna fortfarande "inverterade". Jag hade även skugga runt ikontexten på skrivbordet, det försvann när jag avaktiverade ad, men som sagt, färgen är fortfarande lite knasig.

Finns det någon lösning på detta lilla problem?

Tack på förhand

//Jocke

Yes
2011-02-10, 12:12
Nu har jag hunnit testa Avira ett litet tag och jag har hittils inte haft någon anledning att roida. Skönt. Tack för det tipset! :)

Brickhead
2011-02-10, 19:43
När jag sitter inne på skype o snackar med andra, så hör dom vad jag gör på datorn, som om jag tex. får en pop up så hör dom också.

hur får jag bort det?

Färssen
2011-02-10, 21:12
Toshiba Satellite L300-190, någon som har/har haft en sån och haft mysproblem med bluescreen? Har fått BS tre gånger under ca en månads tid när jag har kollat på Youtube. Filmen/ljudet hackar, bluescreen och datorn rebootar. Funkar felfritt efter, fast nu vågar jag inte kolla YT eller nåt streamat. Har googlat felkoder, minidumpar och fanstyg till förbannelse men utan konkret resultat... Kört minnestest, en jävla massa virus/malware-scans och andra standardgrejjer (kollat uppdateringar till drivrutiner osv) utan resultat. Hittade en BIOS-uppdatering från februari 2010, kan det vara något?

:furious:*gah!*

Brickhead
2011-02-12, 19:09
buump.

shadowfire
2011-02-12, 20:26
Någon här som kan Photoshop CS5?
Jag har alltid kört gamla varianter där man bara drar och släpper bilder rätt in i photoshop, men i CS5an så expanderas alla bilder och låser fast fönstret... jag måste hela tiden gå upp i menyn och välja "float all windows". Går inte detta att lösa med någon inställning?!??!...

Pzorz
2011-02-12, 20:45
När jag sitter inne på skype o snackar med andra, så hör dom vad jag gör på datorn, som om jag tex. får en pop up så hör dom också.

hur får jag bort det?

Sänk ljudet på dina högtalare. Kör med hörlurar. Fel svar men 2 lösningar till det problem du beskriver.

Jarod
2011-02-12, 21:10
Jag har alltid kört gamla varianter där man bara drar och släpper bilder rätt in i photoshop, men i CS5an så expanderas alla bilder och låser fast fönstret... jag måste hela tiden gå upp i menyn och välja "float all windows". Går inte detta att lösa med någon inställning?!??!...

Preferences/Interface -> bocka av "open documents as tabs" kanske funkar.

Edit: Och duger inte det så bocka av även det alternativet under.

Brickhead
2011-02-12, 22:27
Sänk ljudet på dina högtalare. Kör med hörlurar. Fel svar men 2 lösningar till det problem du beskriver.

Det gör jag redan :/

Sagzy
2011-02-12, 22:43
Det gör jag redan :/

flytta mikrofonen från högtalarna, finns inte så mycket mer att göra.

shadowfire
2011-02-12, 23:17
Preferences/Interface -> bocka av "open documents as tabs" kanske funkar.

Edit: Och duger inte det så bocka av även det alternativet under.

aaaaaaaaah, den undre hade jag bockat av redan (trodde det var den), men det var den du hänvisade till först. Tabs! Sweeeeeeeet... tackar grappen! :hbang:

kelk
2011-02-12, 23:29

hur får jag bort det?

Använder du ett integrerat ljudkort? Brukar kunna vara ett problem. Stoppa i ett vanligt ljudkort och avaktivera det på mk och se om det blir bättre. Eller uppdatera drivrutinerna för ditt ljudkort.

bustz0rz
2011-02-12, 23:39

hur får jag bort det?

Har själv haft det problemet ett par gånger tidigare i ventrilo och andra program, men jag kom inte riktigt ihåg vad det var som man skulle ändra, så jag var tvungen att googla lite. Skickar hela tråden till dig så kan du läsa:

http://www.fragbite.se/?threadID=200474

Har du drivrutiner till ljudkortet installerat så finns det en flik där det står "What you hear", som du ska ändra på. Annars verkar det som att du är tvungen att hitta och installera drivrutiner först och främst. Du får ta och läsa i länken jag skickade, så ska du se att det löser sig!

Dissector
2011-02-13, 16:35
Någon som vet om man kan ändra "nivån" på hur windows komprimerar bilder som man lägger som skrivbordsbakgrund? Alla mina fina photoshop-verk blir korniga och jävliga när jag lägger dom som bakgrund (upplösningen är som den ska, så det är inte det som strular).

Herr Oberst
2011-02-13, 18:43
Undra om någon kan gjeelpa mig.
Har windows XP installerat på C:, som i just nu inte är större än 24.4gb (snålt partionerat). Tänkte nu installera Windows 7, som behöver mer plats än så.
Hur partionerar jag om, och kan jag göra det utan att bli av med den data jag har på D:?

Wayfaerer
2011-02-13, 22:12
Undra om någon kan gjeelpa mig.
Har windows XP installerat på C:, som i just nu inte är större än 24.4gb (snålt partionerat). Tänkte nu installera Windows 7, som behöver mer plats än så.
Hur partionerar jag om, och kan jag göra det utan att bli av med den data jag har på D:?

http://www.partition-tool.com/personal.htm

Wayfaerer
2011-02-13, 22:15
Någon som vet om man kan ändra "nivån" på hur windows komprimerar bilder som man lägger som skrivbordsbakgrund? Alla mina fina photoshop-verk blir korniga och jävliga när jag lägger dom som bakgrund (upplösningen är som den ska, så det är inte det som strular).

Spara som .bmp

Wayfaerer
2011-02-13, 22:30
Ska köpa ny stationär dator i 10000-klassen (inkl. skärm). Någon som har ett bra tips på en prisvärd sådan? Intel verkar vara självklart just nu och i5 ligga i mitt prissegment. Hur ser det ut med Nvidia/ATI (avseende prestanda, prisvärdhet, temperatur/ljudnivå osv.) Dåligt uppdaterad för tillfället.

hahavaffan
2011-02-13, 23:06
Jag har alltid kört gamla varianter där man bara drar och släpper bilder rätt in i photoshop, men i CS5an så expanderas alla bilder och låser fast fönstret... jag måste hela tiden gå upp i menyn och välja "float all windows". Går inte detta att lösa med någon inställning?!??!...Haha, roidade över exakt samma sak när jag använde det första gången. Skönt att det gick att lösa iaf :thumbup:

Någon som vet om man kan ändra "nivån" på hur windows komprimerar bilder som man lägger som skrivbordsbakgrund? Alla mina fina photoshop-verk blir korniga och jävliga när jag lägger dom som bakgrund (upplösningen är som den ska, så det är inte det som strular).I vilket format sparar du bilderna i? Jag har hört att Windows sparar och komprimerar bakgrundsbilder som JPEG, med rätt hård komprimering, men att det går att ta sig runt det. Leta upp en katalog på din dator som har den ungefärliga sökvägen C:\Users\Dissector\AppData\Roaming\Microsoft\Windo ws Photo Gallery och lägg din jpg-bild där (på max kvalitet). Därefter skall det gå att hitta bilden via den vanliga bakgrundsväljaren. Detta gäller Vista och 7an har jag för mig. Det ska tydligen även bli bättre kvalitet om du sparar bilden i hyfsat bra kvalitet i Photoshop som .jpg, ca 85-95 på kvalitetsväljaren, för att Windows då struntar i att komprimera den till skillnad från .bmp och liknande någorlunda lossless-format som den alltid komprimerar. Har ej testat något av alternativen själv, men lycka till.

hahavaffan
2011-02-13, 23:16
EDIT, efter 10 min, fail. En tredje lösning som lite googlande gav var att öppna bilden (sparad som .bmp) med Firefox, och där igenom välja att använda den som bakgrundsbild... så ska den användas i sin originalkvalitet tydligen.

Pzorz
2011-02-14, 14:20
Jag har tankar på att fixa ett nytt grafikkort till datorn. Sitter för tillfället med ett ATI Radeon HD 5750 Sapphire. Om man skall fixa ett lite trevligare kort till en halvgammal dator vad bör man kolla på? Jag är lite halvlost i datorvärlden.

Medusa
2011-02-14, 14:27
köp ett HD6950 eller 6970.. dom ligger mellan 2300 kr och 3200 kr ungefär, sedan är HD6800 serien också bra, men den är kännbart sämre än 6900 serien, dock är 6850 för 1500-1700 kr extremt prisvärt, speciellt om du kan köra 2X i Crossfire, dock bör du ha ett nätagg som kan ge tillräckligt med kraft..

Medusa
2011-02-14, 14:28
rekommenderar verkligen 6970, det skulle antagligen passa dig bra eftersom du använt deras kort tidigare så det bör inte heller vara några kompatibilitetsproblem..

Pzorz
2011-02-14, 14:30
Behöver man oroa sig över nätagget eller något annat? Gissar att det finns saker som skulle kunna begränsa?

HMB
2011-02-14, 14:48
rekommenderar verkligen 6970, det skulle antagligen passa dig bra eftersom du använt deras kort tidigare så det bör inte heller vara några kompatibilitetsproblem.. Är man någorlunda datorkunnig så skulle jag hellre rekommendera 6950 då det oftast går att flasha (säkert) upp till 6970-prestanda.

Pzorz
2011-02-14, 14:48
Behöver man oroa sig över nätagget eller något annat? Gissar att det finns saker som skulle kunna begränsa?

Läste nu vad du skrev. Jag sitter inne på ett chassi med ett int. nätagg.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=0761345-08142-9

HMB
2011-02-14, 15:16
Läste nu vad du skrev. Jag sitter inne på ett chassi med ett int. nätagg.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=0761345-08142-9 Ett HD6970 + någorlunda överklockad i7:a drar mindre än 400W mätt vid väggen, ponerar vi att nätagget har cirka 80% i effektivitet så får vi ut att datorn drar cirka 320W från nätagget. Mao är det ingen som helst fara med ett nätagg på 500W förutsatt att det klarar av att ge tillräckligt med ström på 12V-linan samt att det klarar speccad kapacitet (vilket antecs nätagg borde göra).

edit: Här kan du kika på hur strömförbrukning mellan dagens grafikkort:
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970-och-hd-6950/20#pagehead

skaparn
2011-02-15, 21:53
Jag upplever att min internetuppkoppling slutar funka när jag startar VPN denna afton.

Kan ett problem med tillhandahållaren av VPN orsaka detta?
Kan min egen VPN-klient orsaka detta (Tunnelblick)?

Pzorz
2011-02-16, 07:29
Jag önskar clocka mitt grafikkort, Radeon 5750 sapphire, till 800mhz GPU som det lätt ska klara. Problemet är att via vanliga (catalyst control center) så är högsta värdet 750mhz. Hur tar jag mig förbi det här?

HMB
2011-02-16, 07:39
Jag önskar clocka mitt grafikkort, Radeon 5750 sapphire, till 800mhz GPU som det lätt ska klara. Problemet är att via vanliga (catalyst control center) så är högsta värdet 750mhz. Hur tar jag mig förbi det här? Flasha om grafikkortsbiosen (farligt) eller använd annat program.

Ignatius72
2011-02-18, 18:59
Försökte koppla in min macbook pro till TV:n (panasonic plasma viera) med en hdmi kable. Det gick sådär. Bild men inget ljud. Det gick iofs att lösa med en kabel till en högtalare. Men går det inte att fippla allt med hdmi-kablaget?
Alternativt; vad är det optimala sättet att koppla ihop grejerna?

agazza
2011-02-18, 19:14
Försökte koppla in min macbook pro till TV:n (panasonic plasma viera) med en hdmi kable. Det gick sådär. Bild men inget ljud. Det gick iofs att lösa med en kabel till en högtalare. Men går det inte att fippla allt med hdmi-kablaget?
Alternativt; vad är det optimala sättet att koppla ihop grejerna?

Kolla inställningarna ifall du hittar någonstans att få den att skicka ut ljudet via hdmi istället för hörlursuttaget.

har du hemmabio är det väl bäst att koppla separat ljudkabel till det ifall du vill det, men det är ju lättast att ta ljud och bild på tv:n via hdmi. Plug and play i princip.

Ignatius72
2011-02-18, 19:36
Kolla inställningarna ifall du hittar någonstans att få den att skicka ut ljudet via hdmi istället för hörlursuttaget.

har du hemmabio är det väl bäst att koppla separat ljudkabel till det ifall du vill det, men det är ju lättast att ta ljud och bild på tv:n via hdmi. Plug and play i princip.

Hemmabio grejs bortplockat. Jag tycker jag har kollat varenda ljudinställning på både Tv och dator, men jag ska kolla igen.

Ignatius72
2011-02-18, 19:39
Hemmabio grejs bortplockat. Jag tycker jag har kollat varenda ljudinställning på både Tv och dator, men jag ska kolla igen.

Finns inga andra utgångar att välja än inbyggda högtalare.

agazza
2011-02-18, 19:47
Efter lite googlande kan det kanske bero på att du updaterad videodrivarna, det verkar vara problem med ljudet med nya drivarna.

Här har du lite kvällsläsning, verkar vara rätt vanligt problem

http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=macbook+pro+hdmi+no+sound+tv

Ignatius72
2011-02-18, 21:00
Efter lite googlande kan det kanske bero på att du updaterad videodrivarna, det verkar vara problem med ljudet med nya drivarna.

Här har du lite kvällsläsning, verkar vara rätt vanligt problem

http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=macbook+pro+hdmi+no+sound+tv

Tackar, jo det verkar vara alldeles för vanligt. Som sagt, jag har ju löst det med ljudet (med externa högtalare) men det verkar ju onödigt meckigt.

hahavaffan
2011-02-18, 21:07
Är det en äldre Macbook finns det vad jag vet inget stöd för att få ut ljud ur mini-dvi-utgången. Mitten av 2010 kom funktionen sa en polare?

agazza
2011-02-18, 21:47
Du har väl HDMI kontakt på datorn också va?

Ignatius72
2011-02-18, 21:58
Är det en äldre Macbook finns det vad jag vet inget stöd för att få ut ljud ur mini-dvi-utgången. Mitten av 2010 kom funktionen sa en polare?
Nope, köpt senvintern.
Du har väl HDMI kontakt på datorn också va?
Nope, minidvi och sedan konverterare.

agazza
2011-02-18, 22:07
Dvi stödjer väl inte ljud alls? eller har mac eget? men kolla på tv:n ifall du har ljud IN någonstans på den så kan du ju ha rca->3,5mm eller 3,5->3,5

dared
2011-02-19, 14:06
Tjena, har haft lite problem med mitt internet, har Comhem 100mbit (netgear cg3100).

Skype, spotify, spel över internet funkar i princip konstant, men alla webbläsare jag testar lägger ner då och då. Nu på senaste har det varit flera gånger per dag att de inte hittar några sidor inom några minuter och jag måste antingen vänta ut det eller starta om modemet. Jävligt störigt med andra ord, detta skedde aldrig med tidigare 10mbit modemet jag hade från comhem.

Modemet blinkar som om det skulle fungera, men som sagt kommer upp liknande "denna sida kan inte hittas" osv i några minuter och sedan fungerar det helt plösligt igen. Som sagt kan jag alltid skypa osv under denna tid.

Någon som har haft liknande problem? Tycker det är lite underligt.

Kimball
2011-02-19, 14:27
Tjena, har haft lite problem med mitt internet, har Comhem 100mbit (netgear cg3100).

Skype, spotify, spel över internet funkar i princip konstant, men alla webbläsare jag testar lägger ner då och då. Nu på senaste har det varit flera gånger per dag att de inte hittar några sidor inom några minuter och jag måste antingen vänta ut det eller starta om modemet. Jävligt störigt med andra ord, detta skedde aldrig med tidigare 10mbit modemet jag hade från comhem.

Modemet blinkar som om det skulle fungera, men som sagt kommer upp liknande "denna sida kan inte hittas" osv i några minuter och sedan fungerar det helt plösligt igen. Som sagt kan jag alltid skypa osv under denna tid.

Någon som har haft liknande problem? Tycker det är lite underligt.

Kör du mycket torrents? En polare har grava problem med tung torrenttrafik och den där routern.

dared
2011-02-19, 14:32
Kör du mycket torrents? En polare har grava problem med tung torrenttrafik och den där routern.

Ja, när jag laddar ned torrents och de kommer upp över en viss hastighet så lägger webläsaren ned (Skype funkar ex. fortfarande).

Jag har hört vissa tips angående detta som jag utforskat lite grann bara utan resultat, dock så går nedladdningen så pass snabbt att om jag bara planerar detta lite så stör det inte mig direkt.

Dock så händer detta nu då och då även fast jag inte har torrentclienten igång.

astrodog
2011-02-19, 14:41
Ja, när jag laddar ned torrents och de kommer upp över en viss hastighet så lägger webläsaren ned (Skype funkar ex. fortfarande).

Jag har hört vissa tips angående detta som jag utforskat lite grann bara utan resultat, dock så går nedladdningen så pass snabbt att om jag bara planerar detta lite så stör det inte mig direkt.

Dock så händer detta nu då och då även fast jag inte har torrentclienten igång.

Stäng av IP-flood protection, samt andra dåligt implementerade funktioner. Minns inte i detalj när jag inte har det framför mig.

Semiramis
2011-02-19, 14:49
Datorn frös mitt i en Norton-uppdatering och nu går det inte att starta den. Det kommer olika långt men fryser alltid. Jag har prövat att återställa till ett tidigare datum och köra reparationsverktyget, samt stänga av och dra ut alla sladdar, längre än så sträcker sig inte mina kunskaper. Windows Vista i en ett par år gammal ACER stationär dator. Några tips innan jag måste krypa till korset och tillkalla assistans?

dared
2011-02-19, 15:36
Stäng av IP-flood protection, samt andra dåligt implementerade funktioner. Minns inte i detalj när jag inte har det framför mig.

Tack för tipset, lite googling efter IP-flood protection ledde mig in på en sweclockers-tråd som behandlade min netgear-model. Många som har haft problem med den med andra ord.

Lyckades komma in på konfigureringen av routern och av någon anledning var IP-flood protection inte enabled trots att jag inte ändrat några sådana inställningar (lite skumt). Dock så läste jag om tipset att stänga av NAT-inställningen" och nu skriver jag detta inlägg, samt surfar in på hemsidor, medans jag tankar i 8 mbit så det verkar ju fungerar än så länge!

Var fler i SC-tråden som hade samma netgear-model som jag och deras internet la ned 3 ggr i timmen tidigare, så hoppas detta är löst nu. Genom att stänga av NAT så skulle automatiskt bland annat IP-flood protection vara ur spel.

vicarious
2011-02-20, 09:43
När jag startar datorn så vill den köra diskcheck. Jag avbryter eftersom sist jag gjorde det så slutade Windows att starta..

när jag kommer in i Windows så kommer en ruta fram som säger såhär

ipoint.exe - Corrupt File

The file or directory
C:\Users\VICARI~1\AppData\Local\Microsoft\Windows\ Temporary Internet Files\Content.IE5 is corrupt and unreadable. Please run the Chkdsk utility.

Bör jag bara köra checkdisk eller? Det roliga är att den directoryn som anges i felmeddelandet inte ens existerar. Min Tempmapp ser ut såhär men där finns ingen Content.IE5

C:\Users\VICARI~1\AppData\Local\Temp

EnJoker
2011-02-20, 12:12
Tänkte rensa datorn och uppdatera mitt OS.

Frågan till er är vilka alternativ jag har till att spara eller göra en backup av mina filer. Jag har en extern HD jag tänkte lägga allt på men hur är smidigast att göra det?

Första tanken var att bara dra över allt jag vill spara men det borde ju finnas något trevligt program för detta. Ett plus skulle vara om det gick att spara inställningar och sådant i andra program.

Carolinew
2011-02-22, 22:46
Jag har två problem.

1. När min dator startar så skall den hela tiden inkonsekvenskontrollera hårddisken (elle något liknande, minns inte exakt vad det stod). Vad sjutton är det för något, bör jag göra något åt det? Jag installerade om hela datorn för ca 8 månader sedan.

2. Min hotmail går trögt och en ruta med texten

"Ett skript på den här sidan kan vara upptaget, eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, eller så kan du fortsätta för att se om skriptet slutförs.

Skript: https://js2.wlxrs.com/_D/F$Live.SiteContent.Messenger/4.2.61210/release/Microsoft.Live.Core.LocalStorage.FF.js:39"

kommer upp precis hela tiden. Vad är det för fel?

Arf Pingvin
2011-02-22, 23:03
En webdesignfråga egentligen men...

Jag har en sida med CSS och html där jag definierar en header, content, footer med olika bakgrunder och dessa placeras med ett fint avstånd av ~10 pixlar mellan varandra.

Om jag då bara hackar upp min html till includes i PHP så ökar avståndet mellan header, content och footer med typ det dubbla. Källkoden tycker jag ser identisk ut.

Vad fan är det som händer.

Arf Pingvin
2011-02-22, 23:14
Eh glöm det. Sparade om filerna som UTF-8 utan BOM (bit order mark). Vad fan man ens ska behöva veta sånt för år 2011...

skaparn
2011-02-23, 23:22
YouTube vill inte spela i Chrome (9.0.597.102) för mig. På mac alltså. Och dessutom funkar det i Safari.

Annan flash funkar utmärkt (SVT Play och Pet Rescue), men jag får inte fram några kontroller och videon startar inte.

Någon med liknande problem?

tp_88
2011-02-24, 18:26
Hårddisk-fråga:

Har en hårddisk som började strula lite, gick inte att kopiera filer till andra diskar/partitioner etc och HD Tune visade att den hade ett antal "bad sectors". Körde HDD Regenerator som "fixade" samtliga dåliga sectorer, och sedan körde jag en disk defrag. Problemet är inte löst dock utan det strålar fortfarande.

Bara att kasta och köpa nytt, antar jag? Eller är det någon idé att försöka sig på något annat?

King Grub
2011-02-24, 18:27
När man får bad sectors är det bara en tidsfråga. Disken är döende och antalet bad sectors kommer bara att bli fler. Det kan dröja en timme eller en månad, men diskens dagar är räknade.

tp_88
2011-02-24, 18:39
När man får bad sectors är det bara en tidsfråga. Disken är döende och antalet bad sectors kommer bara att bli fler. Det kan dröja en timme eller en månad, men diskens dagar är räknade.
Aj see. Ska genast koppla ur den då, tills jag kan börja flytta över datan.

Sen nästa fråga, har fått psykbryt förut över krashade hårddiskar och vill helst slippa uppleva det igen. Har tidigare funderat på att styra upp någon säkrare lagringslösning men det har aldrig blivit av, nu vore en bra tid att ta tag i det dock.

Vad är det mest prisvärda alternativet, större NASar kostar ju löjligt mycket. Hur krångligt är det att bygga en egen server och köra 4-5 diskar i RAID5, t.ex.? (Har väldigt begränsad server-erfarenhet och har aldrig fixat med raidkonfigurationer) Hur kraftig hårdvara krävs för att få det att funka bra? Behöver egentligen inte ha utrymmet via nätverk, men det vore åtminstone skönt att få ut diskarna ur datorchassit.

JimmyJoe
2011-02-24, 18:46
Hårddisk-fråga:

Har en hårddisk som började strula lite, gick inte att kopiera filer till andra diskar/partitioner etc och HD Tune visade att den hade ett antal "bad sectors". Körde HDD Regenerator som "fixade" samtliga dåliga sectorer, och sedan körde jag en disk defrag. Problemet är inte löst dock utan det strålar fortfarande.

Bara att kasta och köpa nytt, antar jag? Eller är det någon idé att försöka sig på något annat?

Det finns en gammal bok där det står hur man löser det här problemet. Tror det går att fixa. Min mobror hade samma problem med sin hårddisk... Han kollade i den här datorboken, vet inte vad den kallas. Har det dock i källaren, om du vill kan jag leta fram den?

JimmyJoe
2011-02-24, 18:47
Han löste dessutom problemet så antar att det var en bra bok..

King Grub
2011-02-24, 19:22
Det finns en gammal bok där det står hur man löser det här problemet. Tror det går att fixa. Min mobror hade samma problem med sin hårddisk... Han kollade i den här datorboken, vet inte vad den kallas. Har det dock i källaren, om du vill kan jag leta fram den?

Det går inte att fixa bad sectors. Det går att sopa symptomen under mattan ett tag, men disken är färdig.

Ignatius72
2011-02-24, 20:45
Hade (någon sida tillbaka) bekymmer med att få ljud via hdmi (mac-tv) det löste sig med en nya adapter från mindvi till hdmi. Då kom högtalaralternativ upp och det var bara att välja. Allt funkar.

tp_88
2011-02-25, 09:26
Ang. tidigare ställd fråga; Har läst på lite och fallit för x-raid och isåfall en färdig Netgear Nas. Är en sådan lösning vettig eller rekommenderas något annat?

Målet är alltså en lagring som har högre säkerhet än fristående hårddiskar och är lätt att underhålla/återskapa om någon disk goes bananas.

EDIT: Dessutom, jag har redan 1st Western 2TB-disk (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527179) så helst skulle jag köpa x antal sådana till och använda den i arrayen. Men nu har jag läst att den ibland krånglar vid raid-konfigurationer. Gäller det även x-raid? Hur krångligt är det/kan det bli? Vilka andra prisvärda diskar rekommenderas för raid-konfigurationer?

EDIT 2: Hur knivigt är det att kryptera en sådan här konfiguration, och hur påverkar det prestandan?

Akerhage
2011-02-25, 10:33
Kan man ställa in i firefox så att ingen historik lagras, men att jag inte ska behöva skriva in mina loginuppgifter på alla sidor? Det har sparats på en del sidor men inte till alla, finns det något sätt att fixa detta? Utan addons som Sxipper o liknande! Tack på förhand!

astrodog
2011-02-26, 15:21
Kan man ställa in i firefox så att ingen historik lagras, men att jag inte ska behöva skriva in mina loginuppgifter på alla sidor? Det har sparats på en del sidor men inte till alla, finns det något sätt att fixa detta? Utan addons som Sxipper o liknande! Tack på förhand!

Nej det går inte att fixa då. Vissa sidor har icke-standard login-system och/eller aktivt motarbetar att folk ska kunna spara.

Pompere
2011-02-26, 19:04
http://www.webhallen.com/hardvara/116326-sony_vaio_vpcf13m1e-h-core_i5-560m-4gb-500gb-gt425m-16.4-bd-win_7_hp
Sony Vaio VPCF13M1E/H - Core i5-560M / 4GB / 500GB / GT425M / 16.4" / BD / Win 7 HP

Prisvärd?

Är ute efter en fulländad dator för film, musik, studier och random surf (ev. spel).

Jorgen
2011-02-27, 11:32
Vilket program (gratis) bör man använda för att konvertera en dvd till, tja .avi eller något annat som funkar med windows movie maker?

ViktorLindstrom
2011-02-27, 13:32
Jorgen : http://www.videohelp.com/dvdbackup#6;33
Mycket bra sida med flertal alternativ till de du söker

Carolinew
2011-02-27, 15:20
Jag har två problem.

1. När min dator startar så skall den hela tiden inkonsekvenskontrollera hårddisken (elle något liknande, minns inte exakt vad det stod). Vad sjutton är det för något, bör jag göra något åt det? Jag installerade om hela datorn för ca 8 månader sedan.

2. Min hotmail går trögt och en ruta med texten

"Ett skript på den här sidan kan vara upptaget, eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, eller så kan du fortsätta för att se om skriptet slutförs.

Skript: https://js2.wlxrs.com/_D/F$Live.SiteContent.Messenger/4.2.61210/release/Microsoft.Live.Core.LocalStorage.FF.js:39"

kommer upp precis hela tiden. Vad är det för fel?

Bump!

Det här med hotmailen gör mig vansinnig. Varje gång jag går in på mailen nu så hänger den sig och den där rutan poppar upp flera gånger. Spelar ingen roll om jag väljer "Fortsätt" eller "Stoppa skript" för rutan fortsätter att poppa upp ändå. Det jobbiga är att även allt annat på internet hänger sig pga detta.

TheGovernator
2011-02-27, 16:16
Bump!

Det här med hotmailen gör mig vansinnig. Varje gång jag går in på mailen nu så hänger den sig och den där rutan poppar upp flera gånger. Spelar ingen roll om jag väljer "Fortsätt" eller "Stoppa skript" för rutan fortsätter att poppa upp ändå. Det jobbiga är att även allt annat på internet hänger sig pga detta.

har du testat olika webbläsare?

King Grub
2011-02-27, 16:55
http://support.mozilla.com/en-US/questions/781878

Carolinew
2011-02-27, 22:15
har du testat olika webbläsare?

Det händer bara i Firefox.

http://support.mozilla.com/en-US/questions/781878

Det där hjälpte inte. Eller rättare sagt, det verkade inte fungera att trycka på "Rensa". Gjorde det flera gånger men det kom inte upp någon bekräftelse eller nånting på att det hade rensats. Har startat om datorn osv. men möget är kvar...

Jorgen
2011-03-03, 17:16
Jorgen : http://www.videohelp.com/dvdbackup#6;33
Mycket bra sida med flertal alternativ till de du söker

:thumbup: Suveränt. Tack så mycket.

hahavaffan
2011-03-03, 17:35
Ni SSD-freaks där ute... tror ni jag blir nöjd genom att köpa en 60GB SSD (OCZ Vertex 2) och köra Windows 7 Pro från den, ihop med ett fåtal viktiga program (Photoshop osv)?

Blir äcklad när exempelvis Firefox ska startas och det tar flera sekunder. Resten av datorn är hyfsat bra, Quadcore @ 2,8Ghz, 4GB ram, OK ATI-kort. Får 7,2 - 7,3 - 7,5 - 7,5 - 5,9 på Windows Experience Index (CPU - RAM - Windowsgrafik - GPU - HDD).

Vad tror ni? Nya jeans eller en SSD? :)

King Grub
2011-03-03, 17:45
5.9 är en rätt snabb hårddisk, så förvänta dig inga dramatiska förändringar, men visst går det snabbare, och att det dessutom är knäpptyst är en fördel.

Jarod
2011-03-03, 17:47
SSD kickar röfv! Går hellre klädd som en lodis och har en ssd som systemdisk (Intel X25). :D

hahavaffan
2011-03-03, 18:11
5.9 är en rätt snabb hårddisk, så förvänta dig inga dramatiska förändringar, men visst går det snabbare, och att det dessutom är knäpptyst är en fördel.Det är två Samsung F1 i RAID1. Trodde 5.9 var ganska halvdassigt, med tanke på att övrig hårdvara från samma tid har mycket högre betyg. Tack för infon iaf!

SSD kickar röfv! Går hellre klädd som en lodis och har en ssd som systemdisk (Intel X25). :DHaha, det är så alltså. Vad tror ni om 60GB? Räcker det? Jag gillar ju att slänga all skit jag har i mappar på Skrivbordet, och därför är min C: just nu 280GB stor. Det är ju iofs lätt fixat genom att använda en 250gb Samsung F1a som skräpdisk med lite värdelösa program och annan lagring på. Resten ligger ändå på större diskar, och kommer flyttas ut från datorn till en NAS när jag flyttar.

Läste dock att ju mindre SSD, desto slöare skrivhastighet. Vad beror det på? Det skilde en hel del. Dock var 60GB inte lika långt ifrån 256GB som den ännu mindre modellen.

King Grub
2011-03-03, 18:17
Trodde 5.9 var ganska halvdassigt, med tanke på att övrig hårdvara från samma tid har mycket högre betyg. Tack för infon iaf!

Nej, 5.9 är maxsiffran man kan få med en mekanisk hårddisk.

hahavaffan
2011-03-03, 18:41
Nej, 5.9 är maxsiffran man kan få med en mekanisk hårddisk.Det var som fan!

astrodog
2011-03-04, 22:19
Läste dock att ju mindre SSD, desto slöare skrivhastighet. Vad beror det på? Det skilde en hel del. Dock var 60GB inte lika långt ifrån 256GB som den ännu mindre modellen.

SSD utnyttjar förmågan att parallellisera över flash kretsar. Ju större disk, desto större möjlighet att parallellisera. Att det inte blir linjärt beror på overhead och/eller begränsning av antalet styrelement samt förmågan att fördela ett jobb över dessa. Kan förmodligen vara en hel del algoritmiska svårigheter också, som sänker det hela.

Olegh
2011-03-04, 22:24
60GB är fasen för lite för en systemdisk. Åtminstone om man har tänkt installera lite spel och program på den. Jag kan förvisso ha fått det om bakfoten, men jag tror att prestandan hos en SSD generellt sett är ganska beroende av att det finns en ansenlig mängd ledigt utrymme.

Jarod
2011-03-06, 12:41
Någon mer än jag som har problem med Mozilla Thunderbird just nu? Skulle öppna mailen nyss och då installerar den nyaste uppdateringen automatiskt och därefter krashar den helt varje gång jag ska öppna programmet..

BuildID: 20110303033424
CrashTime: 1299411728
Email: ***********
InstallTime: 1299411048
ProductName: Thunderbird
SecondsSinceLastCrash: 238
StartupTime: 1299411728
Throttleable: 1
URL:
Vendor:
Version: 3.1.9

Den här rapporten innehåller också teknisk information om programförhållandena vid kraschen.

Glen
2011-03-06, 13:00
Något man bör tänka på om man ska köpa en ny router?

Den jag har tappar kontakt med nätet/datorn lite nu och då så jag håller på att bli tokig... Kan man köpa första bästa router eller bör man välja en som passar datorn mer specifikt?

Datorn jag har är en Fujitsu Siemens Amilo 3553 som är cirka två år gammal med Windows Vista, använder datorn till vanligt surfande.

/Glen

Dreas
2011-03-06, 13:10
Något man bör tänka på om man ska köpa en ny router?

Den jag har tappar kontakt med nätet/datorn lite nu och då så jag håller på att bli tokig... Kan man köpa första bästa router eller bör man välja en som passar datorn mer specifikt?

Datorn jag har är en Fujitsu Siemens Amilo 3553 som är cirka två år gammal med Windows Vista, använder datorn till vanligt surfande.

/GlenDu bör tänka på att slå av allt onödigt som du har på din nuvarande router, det är mitt tips. Har du gjort det så borde det fungera :)

Vad allt onödigt är beror på vad man har för router, brukar finnas info att hitta om diverse routrar på internet. QoS är väl något som jag har för mig att ska av iaf.

King Grub
2011-03-06, 13:41
jag tror att prestandan hos en SSD generellt sett är ganska beroende av att det finns en ansenlig mängd ledigt utrymme.

Det tror jag inte.

it’s clear from the results that the amount of available disk space has no tangible impact upon the performance of the drive

http://www.overclockers.com/ssds-trim-disk-space/

Inte om man inte sitter med en första generationens SSD som saknar TRIM.

Jarod
2011-03-06, 14:05
Någon mer än jag som har problem med Mozilla Thunderbird just nu? Skulle öppna mailen nyss och då installerar den nyaste uppdateringen automatiskt och därefter krashar den helt varje gång jag ska öppna programmet..

Avinstallerade och installerade om. Funkar nu igen. :thumbup:

Akerhage
2011-03-07, 10:41
har köpt en ny dator nu, en Sony Vaio VPC-EA31E. Det ingår 4gb minne i den, men är sugen på att maxa den med 8gb för att få ut så mycket som möjligt. Är det lönt att göra en sådan satsning och passar de minnen jag länkar här isf? (kanske finns billigare, bättre i samma prisklass etc?) - men bör vara rätt "modell" va?

Sitter med photoshop en del, lirar lite spel och sitter med med lite andra program uppe samtidigt.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=164547&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

victor_n
2011-03-07, 11:52
Är det bara min mozilla som inte fungerar? måste använda crapy IE><

King Grub
2011-03-07, 12:23
Det finns inget allmänt fel på Firefox.

Mer information om du vill ha hjälp.

victor_n
2011-03-07, 12:31
vet inte vad som är fel riktigt, får bara "fel vid sidhämtning" (försökt flera olika sidor och får samma resultat).

Kan vet dock inte hur man kollar Proxy eller vart man kollar om firefox har tillstånd till att använda nätverket. Men det vore skumt då jag använt det utan problem i några månader nu.

Akerhage
2011-03-07, 12:43
testa installera om firefox, det var ju en ny uppdatering nyligen, kanske det som spökar

Arf Pingvin
2011-03-07, 12:44
Haha, det är så alltså. Vad tror ni om 60GB? Räcker det? Jag gillar ju att slänga all skit jag har i mappar på Skrivbordet, och därför är min C: just nu 280GB stor. Det är ju iofs lätt fixat genom att använda en 250gb Samsung F1a som skräpdisk med lite värdelösa program och annan lagring på. Resten ligger ändå på större diskar, och kommer flyttas ut från datorn till en NAS när jag flyttar.

60GB är fasen för lite för en systemdisk. Åtminstone om man har tänkt installera lite spel och program på den. Jag kan förvisso ha fått det om bakfoten, men jag tror att prestandan hos en SSD generellt sett är ganska beroende av att det finns en ansenlig mängd ledigt utrymme.

Jag kör på 30 Gb systemdisk och det räcker för brusare och adobe CS. Kräver lite sanering då och då men det går. 60 Gb borde räcka om man inte behöver ha allt på systemdisken. Sen finns ju möjligheten att raida två SSD som systemdisk...

SSD är den tveklöst bästa uppgraderingen jag gjort på en gammal dator sedan mitt första Voodoo-kort.

victor_n
2011-03-07, 12:45
testa installera om firefox, det var ju en ny uppdatering nyligen, kanske det som spökar

ok ska försöka!

Yes
2011-03-08, 09:21
Visst kan man ha olika storlek på ram-minnes-stickorna så länge de inte sitter på samma kanal, eller hur man nu ska säga. Alltså, om jag har 3x2Gb ska det väl inte vara nåt problem att trycka in 3x4Gb i resterande platser?

EnJoker
2011-03-10, 01:28
Tänkte rensa datorn och uppdatera mitt OS.

Frågan till er är vilka alternativ jag har till att spara eller göra en backup av mina filer. Jag har en extern HD jag tänkte lägga allt på men hur är smidigast att göra det?

Första tanken var att bara dra över allt jag vill spara men det borde ju finnas något trevligt program för detta. Ett plus skulle vara om det gick att spara inställningar och sådant i andra program.

Bump.

astrodog
2011-03-10, 08:53
Bump.

Tror du kan glömma idén om inställningar om du inte vill mecka ihjäl dig. Bara dra över allt.

hahavaffan
2011-03-10, 09:07
Lägger man en kvart på att skriva ner viktiga inställningar, lösenord och vilka program man inte klarar sig utan, så brukar det bli fint som snus så länge man kommer ihåg att spara bokmärken och BankIDn. Hade tänkt göra en ominstallation själv i veckan, men rensade ut en massa onödigt skräp, pillade med inställningarna för växlingsfilen och installerade SP1 till W7, och nu känns den ganska mycket rappare igen.

vicarious
2011-03-10, 09:08
Har på nåt vis lyckats ändra teckensnitt i Firefox, allting ser skitkonstigt ut. Hjälper inte att gå in i inställningarna och ändra det, för ingenting händer då. Ser lika dåligt ut oavsett omstart av dator + Firefox. Några tips, finns det nåt snabbkommando/scrollfunktion även för teckensnitt? Det är inte storleken som har ändrats, brukar ju annars vara en klassiker via ctrl+scroll på musen.

Akerhage
2011-03-10, 09:53
Har på nåt vis lyckats ändra teckensnitt i Firefox, allting ser skitkonstigt ut. Hjälper inte att gå in i inställningarna och ändra det, för ingenting händer då. Ser lika dåligt ut oavsett omstart av dator + Firefox. Några tips, finns det nåt snabbkommando/scrollfunktion även för teckensnitt? Det är inte storleken som har ändrats, brukar ju annars vara en klassiker via ctrl+scroll på musen.

kan du inte bara installera om det då? så blir det ju standard?

vicarious
2011-03-10, 09:56
kan du inte bara installera om det då? så blir det ju standard?

Mjo, förvisso. Men om jag råkar ändra det igen då? :D Vet inte hur jag bar mig åt..

Akerhage
2011-03-10, 10:09
Mjo, förvisso. Men om jag råkar ändra det igen då? :D Vet inte hur jag bar mig åt..

haha, hmm, sant! du får se till att inte göra några hastiga rörelser med tangentbordet och/eller musen så ska det nog inte vara några problem ;)

TheGovernator
2011-03-10, 10:17
Kanske lite OT men ville inte starta ny tråd.
Köpte för några månader sen en begagnad laptop av en kompis för 500kr, Compaq Presario f700. Tidigare i veckan var jag klantig och halkade på datorn så skärmen sprack.
Tror ni jag ändå kan få igen mina pengar som jag betalt för datorn? :D
Jag menar, kopplar man in en extern skärm så har man ju en halvt fungerande stationär dator för 500 kr. Eller ska jag satsa på att sälja den i delar?

vicarious
2011-03-10, 10:26
Kanske lite OT men ville inte starta ny tråd.
Köpte för några månader sen en begagnad laptop av en kompis för 500kr, Compaq Presario f700. Tidigare i veckan var jag klantig och halkade på datorn så skärmen sprack.
Tror ni jag ändå kan få igen mina pengar som jag betalt för datorn? :D
Jag menar, kopplar man in en extern skärm så har man ju en halvt fungerande stationär dator för 500 kr. Eller ska jag satsa på att sälja den i delar?

lol ingen vill nog ha en laptop som kräver en extern skärm. om du fick den för 500kr kan den ju inte vara särskilt bra heller.. sälja delar från en (kass) laptop känns lönlöst.

TheGovernator
2011-03-10, 10:34
lol ingen vill nog ha en laptop som kräver en extern skärm. om du fick den för 500kr kan den ju inte vara särskilt bra heller.. sälja delar från en (kass) laptop känns lönlöst.

Tänkte främst på batteriet och laddare när jag skrev delar.
Så jättesämst är datorn inte, kolla upp specsen.

Nån lär väl vilja ha en superbillig dator(?)

Akerhage
2011-03-10, 10:36
tror inte du får så mycket av ett begagnat batteri faktiskt. Laddaren möjligtvis kanske 40-50kr då om någon har just ett behov efter den laddaren.

vicarious
2011-03-10, 10:43
Jag hade skrotat den men jag är lat =)

Akerhage
2011-03-10, 10:46
min förra helt nya laptop ligger i delar på vinden efter att ha spillt captain morgan och cola på den när jag fyllde 25. Inte orkat skrota den, och orkade inte ens bemöda mig med att försöka sälja delarna även om de var relativt nya =)

Mr.Cosybear
2011-03-10, 12:33
Tänkte främst på batteriet och laddare när jag skrev delar.
Så jättesämst är datorn inte, kolla upp specsen.

Nån lär väl vilja ha en superbillig dator(?)

Lyssna inte på de andra, uppenbarligen har flera av dem inte sålt delar tidigare. Men du pratar endast om laddare och batteri, det du borde sälja istället är cpu, wifi, minne, cdrom, hårddisk, cardslot osv. Du kommer troligen täcka dina 500kr som du lade ut för den. Du kommer garanterat tjäna mer på att sälja delarna jag nämner än om du säljer hela den i befintligt skick. Jag har sålt flera trasiga laptopdelar på nätet, fick tom sålt en laptopskärm (helt fristående) för 200kr som jag aldrig trode någon skulle köpa eftersom de är lite specialanpassade.

Nu vet jag ju iofs inte vad du har för speccs på datorn men jag tror ändå att du får ut mer om du plockar isär den och säljer delarna "separat". Bara slänga upp en blocketannons :)

Yes
2011-03-10, 20:36
Visst kan man ha olika storlek på ram-minnes-stickorna så länge de inte sitter på samma kanal, eller hur man nu ska säga. Alltså, om jag har 3x2Gb ska det väl inte vara nåt problem att trycka in 3x4Gb i resterande platser?
Det funkar och avslöjar nästa problem. Mitt GF 9800GTX+ har drabbats av nåt som kallas ålder. Kan vara dags för ett nytt nvidia kort i budgetklassen. Är det GTX460 som ger mest bang for teh buck?

Johan86
2011-03-12, 09:56
På ett ungefär hur länge kan man använda en minipc att se på film med om man har ett 6-cell batteri? Kan man enkelt byta till ett kraftigare batteri på minipc?

King Grub
2011-03-12, 09:59
Det funkar och avslöjar nästa problem. Mitt GF 9800GTX+ har drabbats av nåt som kallas ålder. Kan vara dags för ett nytt nvidia kort i budgetklassen. Är det GTX460 som ger mest bang for teh buck?

http://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Scratch89
2011-03-12, 10:13
På ett ungefär hur länge kan man använda en minipc att se på film med om man har ett 6-cell batteri? Kan man enkelt byta till ett kraftigare batteri på minipc?

Något som är starkt avgörande är vad det är för kvalitet på filmen. En xvid drar inte alls lika mycket kräm som en 1080p.

Johan86
2011-03-12, 10:14
Okej det är mest xvid jag kommer titta på.

Yes
2011-03-12, 12:02
http://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Tackar! Det gav en bra översikt.

Scratch89
2011-03-12, 12:14
4-6 timmar skulle jag då säga.

Spiffy
2011-03-14, 10:30
Har en pdf fil som är en sådan så att det går att fylla i och sen skriva ut.
Men det går ju inte att spara. Går detta att få bort på något sätt?
Så att det går att spara och skriva ut vid ett senare tillfälle.

vicarious
2011-03-14, 10:53
Har en pdf fil som är en sådan så att det går att fylla i och sen skriva ut.
Men det går ju inte att spara. Går detta att få bort på något sätt?
Så att det går att spara och skriva ut vid ett senare tillfälle.

Du har nog bara öppnat filen. Du måste nog spara ner den på din dator, sen öppna och fylla i den för att kunna spara.

Spiffy
2011-03-14, 10:54
Du har nog bara öppnat filen. Du måste nog spara ner den på din dator, sen öppna och fylla i den för att kunna spara.

Nä den är på datorn.
Det är en sådan skrivskyddat variant.
Men tycker det borde gå att få bort på något sätt.

Johan86
2011-03-16, 21:23
Vad krävs för adapter för att kunna strömförsörja en minipc när man kör bil dvs 12 volt?

Jarod
2011-03-16, 23:32
Vad krävs för adapter för att kunna strömförsörja en minipc när man kör bil dvs 12 volt?

http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptop-tillbehor/adapter/trust-16568notebookcaradapter70w/124732.4223/

Bailah
2011-03-17, 14:58
Boys!
Behöver nog ett nytt grafik kort. Gärna Nvidia då iåmed Rift har haft lite problem med ATI. Vill lägga runt 2000. Har ni några tips oh pro's?

King Grub
2011-03-17, 15:51
Inlägg 7108 i denna tråd.

HMB
2011-03-17, 15:52
http://www.sweclockers.com/artikel/13425-grafikkort-prestanda-per-krona

Bailah
2011-03-17, 20:47
Gracias amigos!

Dissector
2011-03-20, 22:02
Panik. Datorn har kraschat helt, och jag har en hel del dokument jag behöver på den. Har försökt det mesta men datorn startar automatiskt om efter någon sekunds bluescreen. Hittar disken i bios-menyn.

Fanns det inte något slags live-operativsystem man kan köra direkt från skiva och på så vis kunna komma åt disken och föra över filerna på extern disk?

Dreas
2011-03-20, 22:07
Panik. Datorn har kraschat helt, och jag har en hel del dokument jag behöver på den. Har försökt det mesta men datorn startar automatiskt om efter någon sekunds bluescreen. Hittar disken i bios-menyn.

Fanns det inte något slags live-operativsystem man kan köra direkt från skiva och på så vis kunna komma åt disken och föra över filerna på extern disk?Ubuntu kan köras från skiva.

Jarod
2011-03-23, 19:52
Teoretisk fråga innan jag testar:

Jag tänkte ta en gammal D-link trådlös router och sätta på jobbet för att kunna iPhona lite snabbare (:D). Som det ser ut nu så är där modem -> hårdvarubrandvägg -> dator. Saken är den att hårdvarubrandväggen har suttit där i en evighet så något lösenord/login till den har ingen kvar. Adressen till den är iaf 192.168.11.2.
Från brandväggen finns en nätverkskabel ifall man vill ha med en laptop tex och så fort man pluggar in den så har man internet utan att behöva konfigurera något.

Givetvis testade jag att plugga in den extra nätverkskabeln i den trådlösa routern (som då fick adressen 192.168.0.1) och den startade och gav ut full styrka på en okrypterad anslutning.

Nu till saken. När man loggar in på det trådlösa (automatiskt) så skickas det ingen data fram eller tillbaks. Man får således timeout vad man än försöker göra.
Borde det inte funka som det ska direkt? Jag har inte haft möjligheten att gå in i routerns inställningar och ändra något, men då den skickar ut signal tycker jag att det borde funka "by default", typ.

olwe
2011-03-25, 13:01
Hej hej!

Nu har jag stora problem med datorn här.

den senaste tiden har min dator låtit mer och mer besvärad. Jag trodde att detta var för att den var dammig bara. Nu när jag startade upp den imorse så blev det hus i helvete.

Jag kommer in i windows (win7) men får upp flertalet varningsrutor.

En stor ruta med röd text säger:

Critical Hard Disk Error
Windows Recovery detected a bad sector on your hard disk drive.
This error may cause the following problems:
-data corruption and loss
-Hard drive inaccessibility
-System errors and failure

jag scannar efter fel genom samma program och den säger följande:

5 errors detected! error fix required

Bad sectors on hard drive or damaged file allocation table - critical error
Read time of hardware drive clusters less than 500 ms - critical error
Hard drive doesn't respond to system commands - Critical error
Boot sector of the hard drive disk is damaged - critical error
38% of HDD space is unreadable - critical error

Sen vill den att jag ska köpa ngn Advanced Modul, vilket låter fishy imo.

En annan ruta säger:
Windows was unable to save all the data for the file \\system32\\496A9300. The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware

En säger att jag har problem med en eller mer installerade IDE/SATA hard disc
Jag har även fått rutor nu som klagar på att RAM inte är som det ska. Det användes för mycket har jag för mig.

Ja, vad betyder detta, kan jag göra ngt åt saken? Jag har byggt datorn själv för ett år sedan och har ingen garanti eller tillgång till ngn support.

King Grub
2011-03-25, 13:04
Det där är inget fel på datorn, utan ett virus, som hittar på att du har en massa fel för att få dig att köpa något som skall fixa saken (men som inte gör det, eftersom det inte finns något att fixa).

Ladda hem MBAM http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html och gör en full scan, gärna i felsäkert läge.

Ett stort problem är att du redan har scannat med programmet som ger låtsasvarningarna. Det ger programmet bara tillgång till mer av operativsystemet.

olwe
2011-03-25, 13:26
Jag kan tillägga att jag inte kommer åt alla mina mappar längre. Bara standardmapparna funkar så mina egenskapade textdokument, spelmappar, filmmappar etc syns inte någonstans.

King Grub
2011-03-25, 13:41
Som sagt, det beror på viruset.

olwe
2011-03-26, 13:24
Tack för hjälpen Grub! Efter att jag kört programmet så kommer det inte längre upp några varningar etc. Jag ser dock fortfarande inte mina mappar och filer? Detta trotts att de fortfarande finns och fugerar (det fungerar att öppna videor osv om man går igenom mitt torrentprogram och klickar "öppna map".)

grisbil3n
2011-03-27, 11:14
Har problem med att nar jag gor vida rorelser med musen sa stannar pekaren upp, liksom hackar till halvv'a'gs. Har det med uppdateringsfrekvensen pa skarmen o gora? Har provat o byta mus gjorde ingen skillnad.

Control_61
2011-03-27, 11:39
Vårat bredband och vår telefoni har legat nere sedan i förrgår morgon.

Jag satt och surfade klockan 9 cirkus, när internet helt plötsligt inte längre fungerade. Jag felsökte och mecka lite men problemet var inte hos mig utan någon annanstans.

I samma veva försvann signalen i telefonerna. När man ringer mitt hemnummer låter det precis som vanligt förutom att ingen ringsignal kommer ifrån telefonerna.
Lyfter man telefonen var det fram tills idag på morgonen helt dött, nu hör man bara ett konstigt pip-ljud.

Självklart har jag hört av mig till telia om detta, men jag tänkte om någon här visste vad problemet kan vara så man slipper vänta trettioelva arbetsdagar på att få internet igen?

Telia sa att signalen till bredbandet gick fram men inte till telefonerna. Eftersom bredbandet går via telefonjacket så är det väl därför skiten ej funkar ändå.

Carolinew
2011-04-01, 17:07
Vad är det som är fel på datorn när den tvärdör och inte går att starta på ett tag? Fläkten (jao, datorn låter som en motorsåg)? Är det lönt att köpa ny fläkt/whatever till en 3 år gammal bärbar HP eller är det pengar i sjön? Är det lätt att byta fläkt?

PRound
2011-04-01, 17:20
Du kan försöka rengöra fläkten.

MasterChief
2011-04-01, 21:59
Vad är det som är fel på datorn när den tvärdör och inte går att starta på ett tag? Fläkten (jao, datorn låter som en motorsåg)? Är det lönt att köpa ny fläkt/whatever till en 3 år gammal bärbar HP eller är det pengar i sjön? Är det lätt att byta fläkt?

Lyft av kåpan på datorn och blås bort allt damm. Helst med tryckluft på burk. Din dator blir för varm av allt damm och slår av sig själv.

Tryckluft hittar du på Clas Ohlson, Kjell&co osv för en femtiolapp. Håll inte burken för nära så du får in kondens i datorn.

Edit: Såg nu att du skrev bärbar vilket gör det lite bökigare om man är ovan. För stationära är det dock väldigt enkelt.

Olegh
2011-04-01, 22:09
OpCJzdWxEbQ

Crocker
2011-04-01, 23:16
När jag rensar firefox-historik och avkryssar active logins. Så raderas de ändå, why? Och ja jag har nyaste versionen.

Allan
2011-04-02, 10:57
Superantispyware vägrar uppdateras på sonens dator. Jag anar argan list - kan man köra Superantispyware från ett USB mot hans dator. Och hur gör man i såna fall?

King Grub
2011-04-02, 11:42
http://www.superantispyware.com/portablescanner.html

Nu är inte SUPERAntiSpyware något speciellt länge. Malwarebytes Anti-Malware är mycket bättre.

Allan
2011-04-02, 12:20
http://www.superantispyware.com/portablescanner.html

Nu är inte SUPERAntiSpyware något speciellt länge. Malwarebytes Anti-Malware är mycket bättre.

Gracias!

Allan
2011-04-02, 12:28
För övrigt anser jag att folk som pysslar med att skapa trojaner och virus ska plågas i helvetet i evigheter

King Grub
2011-04-02, 13:18
Mellan 70-75000 nya virus och trojaner dyker upp varje dag.

Ett normalt antivirus kanske lägger till 2-3000 definitioner varje dag...

Signature detection är utdöende. Snart är det dags för whitelists i stället; en vitlista över vilka program och filer som är godkända i stället för en svartlista över skadliga filer. Plus HIPS.

Crocker
2011-04-02, 13:44
Sedan har jag ett annat problem, på en kompis laptop som använder Wi-Fi på Windows xp. Som inte kan ansluta till nätet för maskinvaruradioswitchen är avstängd. Det går inte att byta till windows zero configuration. Hur startar man switchen?

Klicken
2011-04-03, 14:32
Hur i helvete formaterar jag om datorn och ominstallerar hela piss windows vista på datorn?

Inte fan hjälper det att stoppa in vista skivan och trycka på "installera" inte ett piss funkar.

Suttit och kollat på forum och testat mig fram i flera timmar. Windows egna piss "hjälp-meny" fungerar ju skitbra, NOT. Det står att jag måste göra någon partitioner av hårddisken, vilket inte ens går. Är i desperat behov i av hjälp innan dator jäveln flyger ut genom rutan och jag köper mig en ny.

Känns lite b att köpa en ny dator pga av man inte kan formatera om piss skiten.

Anledningen till att jag vill formatera om datorn och ominstallera vista är att jag fått något roligt virus som gör att jag ibland inte kan starta spel, öppna mappar, datorn stängs av slumpmässigt, windows slutar fungera. Och en massa jävlar annat smått o gott.

Mr.Cosybear
2011-04-03, 14:41
Hur i helvete formaterar jag om datorn och ominstallerar hela piss windows vista på datorn?

Inte fan hjälper det att stoppa in vista skivan och trycka på "installera" inte ett piss funkar.

Suttit och kollat på forum och testat mig fram i flera timmar. Windows egna piss "hjälp-meny" fungerar ju skitbra, NOT. Det står att jag måste göra någon partitioner av hårddisken, vilket inte ens går. Är i desperat behov i av hjälp innan dator jäveln flyger ut genom rutan och jag köper mig en ny.

Känns lite b att köpa en ny dator pga av man inte kan formatera om piss skiten.

Anledningen till att jag vill formatera om datorn och ominstallera vista är att jag fått något roligt virus som gör att jag ibland inte kan starta spel, öppna mappar, datorn stängs av slumpmässigt, windows slutar fungera. Och en massa jävlar annat smått o gott.

Bra där... Misslyckas du med guiden nedanför så köp en ny dator...

http://howtoformatacomputer.com/format-windows-vista

Klicken
2011-04-03, 15:00
Men vad trevligt, tack.
Startade om datorn med vista skivan i, tryckte f12 och sedan boot cd room något bla bla, se om det funkar...

Edit: Bara den klassiska vista bakgrundsbilden är där, inget installation eller något poppar up. Woho!

Klicken
2011-04-03, 15:42
jag testade att installera efter jag startat om datorn jag skriver in produktnyckeln, men sen kommer jag fram till "Var vill du installera Windows" inga hårddiskar eller något kommer upp. man kan välja att ta "Sök drivrutiner" men hittar inga, vad är det för drivrutiner jag behöver?...

Det står sätt in den disk med drivrutiner bla bla något, jag testade alla skivor jag har... för moderkortet, vista skivan, grafikkortet, ALLT. Hur jävalr svårt ska det vara o formatera om en jävlar dator

LinusM
2011-04-03, 15:56
Behöver lite hjälp med min dator. Jag använder fraps ganska flitigt och spelar in gameplay från spel. Saken är den att spelet alltid laggar lite med fraps igång, detta tror jag beror på min hårddisk som är runt 5 år gammal. Jag vet iaf att hårddisken har betydelse när det gäller inspelning då det är omöjligt att spela när man sparar klippen på en bärbar hårddisk.
Vad måste jag göra för att få det att sluta lagga? Är det ny hårddisk som gäller eller är det annan prestanda som är relevant?
Det jag har i datorn är:

Proccesor: AMD Athlon II x4 630 2.8GHz
Ram: 4gb
Grafikkort: Gigabyte AMD radeon HD 6850 1gb gddrs
DirectX version: 11
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 32-bit (6.1, build 7600)

En annan sak jag tänkte på var om jag på något sätt kan koppla ihop min bärbara dator med den stationära för att köra fraps på den bärbara och spela på den stationära. Annars kanske man kan dela upp kärnorna så att typ 3 används till spelet och 1 till fraps. Har ingen aning så skulle vara glad om någon med erfarenhet vet vad som krävs för att spela in utan lagg. :)

Carolinew
2011-04-03, 21:47
Lyft av kåpan på datorn och blås bort allt damm. Helst med tryckluft på burk. Din dator blir för varm av allt damm och slår av sig själv.

Tryckluft hittar du på Clas Ohlson, Kjell&co osv för en femtiolapp. Håll inte burken för nära så du får in kondens i datorn.

Edit: Såg nu att du skrev bärbar vilket gör det lite bökigare om man är ovan. För stationära är det dock väldigt enkelt.

Det är typ 10 skruvar som skall skruvas loss och sen antar jag att man försöker ta bort hela underredet. Vågar man göra det på egen hand?

Går det inte att dammsuga bort dammet?

burre
2011-04-03, 22:02
Jag har kommit över en 4år gammal macbook pro med ett gammal OS. Program å internet mm är inte kombatibelt utan OSet måste uppgraderas. Kan jag få in win xp på burken på nåt sätt? Orkar inte lära mig/köpa ett nytt mac os till en gammal dator.

/noob

King Grub
2011-04-03, 23:01
Det är typ 10 skruvar som skall skruvas loss och sen antar jag att man försöker ta bort hela underredet. Vågar man göra det på egen hand?

Går det inte att dammsuga bort dammet?

Aldrig dammsugare i närheten av komponenter. Statisk elektricitet kan förstöra dom.

Crocker
2011-04-03, 23:02
bump: Sedan har jag ett annat problem, på en kompis laptop som använder Wi-Fi på Windows xp. Som inte kan ansluta till nätet för maskinvaruradioswitchen är avstängd. Det går inte att byta till windows zero configuration. Hur startar man switchen?

Scratch89
2011-04-05, 14:06
Om man laddar hem något på Usenet, använder SABnzbd+, och sedan stänger ner webbläsaren, så verkar nerladdningen försvinna. Har försökt hämta samma fil igen men det lägger sig bara i en ny mapp med samma namn (fast .1 i slutet). Rätt stora filer så jag orkar inte ladda hem allting på nytt igen. Kön och historiken verkar vara borta på SABnzbd också.

Pudzianovski
2011-04-05, 14:29
Om man laddar hem något på Usenet, använder SABnzbd+, och sedan stänger ner webbläsaren, så verkar nerladdningen försvinna. Har försökt hämta samma fil igen men det lägger sig bara i en ny mapp med samma namn (fast .1 i slutet). Rätt stora filer så jag orkar inte ladda hem allting på nytt igen. Kön och historiken verkar vara borta på SABnzbd också.

Du ska inte stänga ner webläsaren med krysset. Du ska avsluta med programmets avslutningsknapp annars körs programmet fortfarande i bakgruden. Då du stänga ner processen manuellt. Fast det kanske inte var det som ställde till det.

King Grub
2011-04-05, 14:48
Eller så använder man en icke browserbaserad klient. Newsleecher äger.

agazza
2011-04-05, 15:22
jag testade att installera efter jag startat om datorn jag skriver in produktnyckeln, men sen kommer jag fram till "Var vill du installera Windows" inga hårddiskar eller något kommer upp. man kan välja att ta "Sök drivrutiner" men hittar inga, vad är det för drivrutiner jag behöver?...

Det står sätt in den disk med drivrutiner bla bla något, jag testade alla skivor jag har... för moderkortet, vista skivan, grafikkortet, ALLT. Hur jävalr svårt ska det vara o formatera om en jävlar dator

beställ en ssd disk. ta ur disken du har nu, montera ssd disken.

Ta och ladda hem windows 7 på en annan dator och bränn skivan.

installera windows 7 på ssd disken.

Installera avira antivirus

montera in den gamla disken, formatera den i windows

använd den gamla disken separat för lagring.

voila, en "ny fräsh" snabbare dator.

Scratch89
2011-04-05, 16:59
Du ska inte stänga ner webläsaren med krysset. Du ska avsluta med programmets avslutningsknapp annars körs programmet fortfarande i bakgruden. Då du stänga ner processen manuellt. Fast det kanske inte var det som ställde till det.

Eller så använder man en icke browserbaserad klient. Newsleecher äger.

Okej. Jag var lite sugen på Newsleecher men den kostade. Kanske värt att betala de där dollarna, det är väl bara en engångsavgift?

Så det går inte att få tillbaka? Bara att ta bort och börja ladda ner på nytt?

LinusM
2011-04-05, 19:52
Tips på en snabb och relativt billig hårddisk? Ska ligga på minst 1TB.

Jockefoten
2011-04-05, 19:57
Tips på en snabb och relativt billig hårddisk? Ska ligga på minst 1TB.

http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar-black-64mb

LinusM
2011-04-05, 20:02
http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar-black-64mb
Är det stor skillnad i hastighet på en sådan och:
https://www.inet.se/artikel/4303646/1-5tb-samsung-ecogreen-f2
?
Ska fungera felfritt att spela in och spara frapsklipp på.

Tänkte köpa ytterligare 4gb RAM också, har de olika MHz stor betydelse eller ska jag ta det billigaste?

Jockefoten
2011-04-05, 20:06
?

Tänkte köpa ytterligare 4gb RAM också, har de olika MHz stor betydelse eller ska jag ta det billigaste?

Hastighetsskillnaden är markant på hårddiskarna. 7200rpm mot 5400rpm.

Jag hade dock valt att köra på en mindre SSD istället om du ska spela in "spelfilmer".

Man kan inte köpa vilket RAM-minne som helst, du ska ha samma typ som sitter i datorn idag. Skriv vilket moderkort du har så kan du få några alternativ.

Mr.Cosybear
2011-04-05, 20:12
?

Den du länkar till är långsammare ja. Jag personligen skulle inte köpa en 5400rpm till min desktopdator eftersom jag märker skillnad mellan dem. När du spelar så kommer laddningstider, uppstart av spel tex att kunna uppfattas som segare.

Gällande ramminnena så är det lämpligaste att kolla hur snabba dina nuvarande minnen är om du ska utöka och inte ersätta. Minnen är inte särskilt dyra numera så några skutt upp eller ner kostar inte alls många femkronor. Blandar du olika snabba minnen kommer minnena att köras i den farten som de långsammare, med andra ord lika bra att köpa lika snabba minnen i min mening. Detta förutsatt att du vet vilken typ av minnen du ska ha, finns olika för olika moderkort.

LinusM
2011-04-05, 20:17
Hastighetsskillnaden är markant på hårddiskarna. 7200rpm mot 5400rpm.

Jag hade dock valt att köra på en mindre SSD istället om du ska spela in "spelfilmer".

Man kan inte köpa vilket RAM-minne som helst, du ska ha samma typ som sitter i datorn idag. Skriv vilket moderkort du har så kan du få några alternativ.
ASUS M4A785TD-V EVO heter det.

Jag har redan 2x2gb RAM, så har 2 platser kvar.

Edit: Det står corsair cmv4gx3m2a1333c9 på dom, så 1333mhz om jag förstår det rätt?

Jockefoten
2011-04-05, 20:29
Okej då stödjer ditt kort, ddr3 minnen med hastigheterna
PC3-6400, PC3-8500, PC3-10666

LinusM
2011-04-05, 20:33
Okej då stödjer ditt kort, ddr3 minnen med hastigheterna
PC3-6400, PC3-8500, PC3-10666
Okej, då får det bli dessa: http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-select-ddr3-1333mhz
Tack för hjälpen!

Brickhead
2011-04-06, 11:59
Min dator låser sig ca 30-40 sekunder varje kvart och sen fortsätter som vanligt, den fryser till men man kan fortfarande röra musen då. När jag sitter på skype och spelar med polare så kan jag fortfarande snacka med dom men inte göra något på datorn.

Vad kan felet bero på? Har dammsugit datorn men det hjälpte inte.

King Grub
2011-04-06, 12:46
Det kan bero på hur mycket som helst. Det går inte att peka på något specifikt problem baserat på den högst bristfälliga informationen.

Det kan t o m bero på att du dammsuger datorn... Det förstör komponenterna, om man har otur.

r3mpuh
2011-04-06, 12:48
Jag röstar på överhettning av
Intel processor
eller
Nvidia grafikkort

Eller att det var mer än 6 månader sen du formaterade om senast.

hahavaffan
2011-04-06, 12:50
Eller att det var mer än 6 månader sen du formaterade om senast.:Virro

Brickhead
2011-04-06, 13:00
Det kan bero på hur mycket som helst. Det går inte att peka på något specifikt problem baserat på den högst bristfälliga informationen.

Det kan t o m bero på att du dammsuger datorn... Det förstör komponenterna, om man har otur.

ok, förstod att jag skulle få det svaret. :(

Dammsugningen är inte något problem, fick hjälp med det och problemet fanns innan dammsugningen.

Funderar på att installera om skitet och se om det hjälper..

r3mpuh
2011-04-06, 13:12
ok, förstod att jag skulle få det svaret. :(

Dammsugningen är inte något problem, fick hjälp med det och problemet fanns innan dammsugningen.

Funderar på att installera om skitet och se om det hjälper..
Det är väl det första man gör? ;)

Brickhead
2011-04-06, 13:33
Det är väl det första man gör? ;)

Nja, jag brukar se det mer som att det är plan B, men jag ska göra det och se om det fixar sig!

LinusM
2011-04-06, 16:57
Funderar på att byta ut min primära hårddisk med då den är ca 5 år gammal, tänkte bara fråga om tips på en billig och snabb sådan också. Behöver inte vara stor alls utan minst 100-150gb, inte SSD då jag anser att de är för dyra i dagsläget. :)

King Grub
2011-04-06, 17:23
http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj

LinusM
2011-04-06, 17:34
http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj
Lite väl stor som primär? Men det får kanske bli en sådan ändå, känns onödigt att betala hundralappen mindre för en 250gb.

King Grub
2011-04-06, 18:01
Det är bara att partitionera den så du får två partitioner, en primär som du installerar Windows på och en som du lagrar på. Då blir det c: och d: på samma disk. Det finns funktioner för det i installationsprogrammet för Windows på CDn/DVDn medan du installerar där du kan bestämma storlek på dom som du vill.

Adama
2011-04-08, 16:09
Min gamla laptop (ca 3 år) är i rätt risig form efter att ungarna har spelat på den. Knapparna har blivit slitna och man får trycka ned vissa ordentligt för att de ska registrera ett tryck. En knapp har ramlat av.

Datorn är i övrigt rätt okay så funderar på att trycka i en ssd (har en över) i den, förutsatt att man kan få ordning på tangentbordet. Någon som har någon erfarenhet av att få ordning på laptops igen, typ lämna in, fixa själv?

r3mpuh
2011-04-08, 16:31
Min gamla laptop (ca 3 år) är i rätt risig form efter att ungarna har spelat på den. Knapparna har blivit slitna och man får trycka ned vissa ordentligt för att de ska registrera ett tryck. En knapp har ramlat av.

Datorn är i övrigt rätt okay så funderar på att trycka i en ssd (har en över) i den, förutsatt att man kan få ordning på tangentbordet. Någon som har någon erfarenhet av att få ordning på laptops igen, typ lämna in, fixa själv?Skruva bort HDD luckan, byt ut hårddisken, Skruva igen HDD luckan.
Stoppa i OS skivan-->Format+Install.
Typ så. :thumbup:

Adama
2011-04-08, 17:17
Skruva bort HDD luckan, byt ut hårddisken, Skruva igen HDD luckan.
Stoppa i OS skivan-->Format+Install.
Typ så. :thumbup:

Heh ok men det var tangentbordet som behövde lagas, att byta hårddisk är inte problemet. Kanske var otydlig? shrug..

Pepparkakssmurfen
2011-04-09, 11:35
Tja!

Uppgraderade till senaste versionen av Firefox(4.0),snyggare,toppen osv. MEN nu kan jag inte scrolla upp/ned sidan med min lilla fyrkant jag har på min laptop som jag alltid gjort.

Fyrkant=Under pekplattan sitter "musknapparna" och mellan dem en liten fyrkant(upp/ner/höger/vänster).
Blir bananas snart,någon som vet hur man fixar detta?

Mr.Cosybear
2011-04-09, 12:42
Heh ok men det var tangentbordet som behövde lagas, att byta hårddisk är inte problemet. Kanske var otydlig? shrug..

Hör med laptoptillverkaren om du kan köpa ett nytt tangentbord, de är väldigt enkla att montera.

Kräket
2011-04-10, 12:02
Söker lite hjälp angående routrar och trådlöst nätverk. Ska nämligen inhandla och installera trådlöst nätverk hos en bekant.

Det jag önskar är att skaffa en router som inte "behöver" en stationär dator emellan sig och den bärbara. Så har jag hemma, d.v.s. routern är kopplad till internetuttaget och därefter till min stationära dator.

Hos min bekanta ska den stationära datorn skrotas. Därför är jag intresserad av en router som direkt kan översätta signalen till trådlöst.

Sen undrar jag om ni har några tips på prisvärda routrar?

MilkmaN
2011-04-10, 14:18
Söker lite hjälp angående routrar och trådlöst nätverk. Ska nämligen inhandla och installera trådlöst nätverk hos en bekant.

Det jag önskar är att skaffa en router som inte "behöver" en stationär dator emellan sig och den bärbara. Så har jag hemma, d.v.s. routern är kopplad till internetuttaget och därefter till min stationära dator.

Hos min bekanta ska den stationära datorn skrotas. Därför är jag intresserad av en router som direkt kan översätta signalen till trådlöst.

Jag skulle säga att samtliga routrar fungerar så i dagsläget. Segt att behöva köpa en stationär dator för att få internet...

Jag har goda erfarenheter av Linksys, Ciscos konsumentlinje, men jag är inte så ajour numera. Klassika WRT54-GL (där L står för Linux) där man kan lägga in en egen mjukvara ger otrolig stabilitet. På senare tid tror jag att D-Link presterat ganska vettiga modeller, men vet ingen specifik.

McCoy
2011-04-11, 23:21
Så fort jag öppnar Firefox (eller IE) så går Avast igång om att det är en trojan i firefox.exe. Objektet brukar vara hemsidan man är inne på för tillfället.

Hur ska jag bära mig åt för att få bort den? Avast verkar inte klara det själv. Har gjort en full-scan med det utan framgång.

Kan MWB eller Superantispyware lösa detta? Har ingen av dem installerade. Räcker det i så fall med att högerklicka på exe-filen och söka genom med programmet?

Välkomnar alla råd!

martikainen
2011-04-12, 07:19

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163 Otroligt populär och välprövad router, uppgradera till senaste firmware från USA! ( Europaversionen är dåligt uppdaterad) och du har en smidig stabil samt snygg router.
Bra räckvidd för mig, kan faktiskt gå 100meter ut ur mitt betonghus och fortfarande ha tillräckligt med signal för att pinga mina andra datorer hemma! :D

hahavaffan
2011-04-12, 07:47
uppgradera till senaste firmware från USA! ( Europaversionen är dåligt uppdaterad) och du har en smidig stabil samt snygg router.Men det är en EU-version av routern du har? Jag har funderat på att göra precis så, men Dlink varnar ju rätt friskt för att man förstör routern helt och hållet genom att installera US-firmware på en icke US-router.

King Grub
2011-04-12, 08:04
Så fort jag öppnar Firefox (eller IE) så går Avast igång om att det är en trojan i firefox.exe. Objektet brukar vara hemsidan man är inne på för tillfället.

Hur ska jag bära mig åt för att få bort den? Avast verkar inte klara det själv. Har gjort en full-scan med det utan framgång.

Kan MWB eller Superantispyware lösa detta? Har ingen av dem installerade. Räcker det i så fall med att högerklicka på exe-filen och söka genom med programmet?

Välkomnar alla råd!

Det är Avast det är fel på. Dom hade gigantiska problem i går.

Spinkis
2011-04-12, 21:04
Tänkte köpa mig en dator om någon månad! Skulle vilja ha något för max 7000 gärna på Onoff eller annan markbutik som man kan gå till för att få hjälp! Jag kommer mest surfa, se på film och lyssna på musik även skolarbeten! Har ni några prisvärda tips?

McCoy
2011-04-13, 10:57
Det är Avast det är fel på. Dom hade gigantiska problem i går.

Hah! Där ser man. Mycket oro utan anledning. Det sättet programmet betedde sig igår hade kunnat ge mig en smärre hjärtattack :)

bug
2011-04-13, 11:16
Hej!

När jag öppnar upp Firefox står det att jag inte kan ansluta men så fort jag öppnar upp Internet Explorer så fungerar det direkt, har provat att installera om Firefox utan resultat dock, hjälp?

renad
2011-04-13, 13:24
Tänkte köpa mig en dator om någon månad! Skulle vilja ha något för max 7000 gärna på Onoff eller annan markbutik som man kan gå till för att få hjälp! Jag kommer mest surfa, se på film och lyssna på musik även skolarbeten! Har ni några prisvärda tips?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/on-lt11brz/142378.5055/

drakfelt
2011-04-13, 13:36
jag funderar på en ssd-disk för att snabba upp burken lite.

gränssnittet för de billigare ssd-diskarna är ju 3,0 gb vilket är detsamma som för sata-diskarna. är de markant snabbare ändå? och vad beror det på isåfall? :confused::confused:läshastighet?

drakfelt
2011-04-13, 13:40

gränssnittet för de billigare ssd-diskarna är ju 3,0 gb vilket är detsamma som för sata-diskarna. är de markant snabbare ändå? och vad beror det på isåfall? :confused::confused:läshastighet?

och hur löser jag det faktum att ssd-diskarna alltid(?) kommer i 2,5tumsutförande och jag har en stationär dator? en liten vagga?

hahavaffan
2011-04-13, 14:12

och hur löser jag det faktum att ssd-diskarna alltid(?) kommer i 2,5tumsutförande och jag har en stationär dator? en liten vagga?De har mycket högre läs- och skrivhastighet, i kombination med mycket lägre responstid/söktid. Därför är de snabbare. Tror inte 3Gbps-gränssnittet är någon direkt flaskhals om man inte köper vassaste SSD:n och samtidigt har top notch-hårdvara i övrigt, men då har de ju 6Gbps och då ser man väl även till att ens moderkort har stöd för det. Angående storleken så brukar man alltid (har jag hört och läst) få med en adapter så att disken går att sätta i en vanlig 3,5"-plats. Medföljer nu inte det så är det inte många kronor för en på närmaste internetaffär.

King Grub
2011-04-13, 14:35
och hur löser jag det faktum att ssd-diskarna alltid(?) kommer i 2,5tumsutförande och jag har en stationär dator? en liten vagga?

Orkar du inte skruva och dona, och inte bryr dig om hur det ser ut inne i burken, är det bara att lägga in SSD:n. Den behöver ingen kylning och innehåller inga rörliga delar som måste hållas på plats.

tp_88
2011-04-13, 16:35
Hittade en gammal fläkt som jag plockade ut ur ett trasigt nätagg för en tid sedan, och skulle vilja testa en sak med den nu.

Det är bara 2 kablar utan någon kontakt på den, räcker det att helt enkelt skarva på en 3/4-pins kontakt och tuta och köra? Vilka pinnar ska man använda isåfall?

Det står 12V 0,7A på fläkten.

hahavaffan
2011-04-13, 16:52
En 4-pins Molex-kontakt i datorn har +12v, Jord, Jord, +5v i färgerna gult, svart, svart, rött (samma ordning). 3-pins, av typen du stoppar direkt på moderkortet har +12v i mitten, och jord till vänster om du tittar på kontakten med hålen för moderkortets pinnar mot dig och de två små utstickande spåren uppåt.

Menigar
2011-04-13, 16:57
Jag skulle säga att samtliga routrar fungerar så i dagsläget. Segt att behöva köpa en stationär dator för att få internet...

Jag har goda erfarenheter av Linksys, Ciscos konsumentlinje, men jag är inte så ajour numera. Klassika WRT54-GL (där L står för Linux) där man kan lägga in en egen mjukvara ger otrolig stabilitet. På senare tid tror jag att D-Link presterat ganska vettiga modeller, men vet ingen specifik.
Va?
Det är ju rätt vanligt att man behöver konfigurera routern första gången över kabel, men att det skulle krävas en stationär dator har jag aldrig hört talas om?

hahavaffan
2011-04-13, 17:01
Va?
Det är ju rätt vanligt att man behöver konfigurera routern första gången över kabel, men att det skulle krävas en stationär dator har jag aldrig hört talas om?+1 på det, hade missat Mjölkmannens inlägg :thumbup: Det är väldigt sällan man behöver göra annat än att surfa upp routern och sätta igång nån form av skydd. En del gör ju inte ens det (tack till nätet Philips, som ger mig nätverk hos tjejen).

tp_88
2011-04-13, 17:39
En 4-pins Molex-kontakt i datorn har +12v, Jord, Jord, +5v i färgerna gult, svart, svart, rött (samma ordning). 3-pins, av typen du stoppar direkt på moderkortet har +12v i mitten, och jord till vänster om du tittar på kontakten med hålen för moderkortets pinnar mot dig och de två små utstickande spåren uppåt.
Aight, så jag ska koppla till +12V och jord (gul och svart) på en 4-pins mao? Hur vet jag vilken kabel som är vilken ut från fläkten? Finns röd och svart, röd är +12v? Det finns endast text på den röda, men den ger ingen vägledning. Antar att det stod på kretskortet den satt på, men det finns inte kvar.

08-dude
2011-04-13, 17:39

Corsair FXXX skicker med en adapter.

08-dude
2011-04-13, 17:41

Välkomnar alla råd!

En medalj borde du få då du tydligen orkar hålla på med ett OS som kräver antivirus program för att inte bli infekterad på 2 minuter.

Jockefoten
2011-04-13, 17:43
Aight, så jag ska koppla till +12V och jord (gul och svart) på en 4-pins mao? Hur vet jag vilken kabel som är vilken ut från fläkten? Finns röd och svart, röd är +12v? Det finns endast text på den röda, men den ger ingen vägledning. Antar att det stod på kretskortet den satt på, men det finns inte kvar.

Spelar ingen roll det är enfas.

King Grub
2011-04-13, 17:51
En medalj borde du få då du tydligen orkar hålla på med ett OS som kräver antivirus program för att inte bli infekterad på 2 minuter.

Läs om, läs rätt. FP.

Och man får inte virus för att man inte har antivirus.

08-dude
2011-04-13, 17:56
Läs om, läs rätt. FP.

Och man får inte virus för att man inte har antivirus.

Skulle vara kul att se den cirkus som skulle inträffa om alla MS användare helt plötsligt skulle avinstallera sina anti xyzx program.

King Grub
2011-04-13, 18:03
Majoriteten av alla som har antivirus installerade har aldrig eller sällan något som blockeras av dessa.

08-dude
2011-04-13, 18:04
Majoriteten av alla som har antivirus installerade har aldrig eller sällan något som blockeras av dessa.

Källa på det eller bara löst påstående ?

tp_88
2011-04-13, 19:06
Tack grappar, det funkade fint.

Lepras
2011-04-14, 14:38
Har fått viruset "MS removal tool" -Hur får ja bort det,försökt laddda ner gratis Antivirusprogram,men kan inteb öppna dom,går inte att köra systemåterställning heller...hjälp mig

Bahir
2011-04-14, 14:59
mikaelj och ni andra som är Operafantaster: har ni märkt att bilder och även vissa sidor laddas väldigt långsamt och blir pixliga sedan den senaste uppdateringen kom?

MilkmaN
2011-04-14, 16:46
Va?
Det är ju rätt vanligt att man behöver konfigurera routern första gången över kabel, men att det skulle krävas en stationär dator har jag aldrig hört talas om?

Nej precis, ingen router kräver en stationär dator. Kablar har aldrig varit på tal.

Dreas
2011-04-14, 17:01
Källa på det eller bara löst påstående ?Om jag inte missminner mig så testar Grub virusprogram ganska frekvent?

astrodog
2011-04-14, 22:11

Det är ingen fas alls, det är likström.

Kräket
2011-04-16, 09:06
Har lite bluetooth-frågor.

Har en bärbar dator, som kan hantera bluetooth. Därutöver har jag en Iphone, som såvitt jag vet även ska vara anslutningsbar via blåtand.

Hur gör jag för att koppla ihop dessa två via blåtanden? Jag går in via Kontrollpanelen>Bluetooth-enheter>Lägg till trådlös enhet.

Det enda som dyker upp på listan är en bärbar dator vid namn "EMMASDATOR"? Min iphone syns iallafall inte till.

EMMASDATOR, är den helt oskyddad? Vad händer om jag ansluter till den? Är den då även ansluten till min dator, och därmed kan göra "intrång"?

Någon som kan detta med bluetooth?

bug
2011-04-16, 10:19
Hej!

När jag öppnar upp Firefox står det att jag inte kan ansluta men så fort jag öppnar upp Internet Explorer så fungerar det direkt, har provat att installera om Firefox utan resultat dock, hjälp?

Bumpar denna fråga!

Kräket
2011-04-16, 12:16
Har lite bluetooth-frågor.

Har en bärbar dator, som kan hantera bluetooth. Därutöver har jag en Iphone, som såvitt jag vet även ska vara anslutningsbar via blåtand.

Hur gör jag för att koppla ihop dessa två via blåtanden? Jag går in via Kontrollpanelen>Bluetooth-enheter>Lägg till trådlös enhet.

Det enda som dyker upp på listan är en bärbar dator vid namn "EMMASDATOR"? Min iphone syns iallafall inte till.

EMMASDATOR, är den helt oskyddad? Vad händer om jag ansluter till den? Är den då även ansluten till min dator, och därmed kan göra "intrång"?

Någon som kan detta med bluetooth?

...Och jag bumpar denna.l

Jarod
2011-04-16, 12:51
...Och jag bumpar denna.l

Vad är syftet med att bluetootha mellan dom? Tidigare i denna tråden hade jag samma fråga typ (bt:a bilder fram och tillbaks) och blev rekommenderad appen Dropbox istället...vilket visade sig enormt mycket bättre.

Glen
2011-04-16, 21:42
Mest prisvärda laptopen just nu med en budget på cirka 5000 kr?

Tigerkotten
2011-04-16, 22:22
Först slutade ctrl-c samt ctrl-v fungera, men nu fungerar det. Men däremot så fungerar ej ctrl-a samt ctrl-alt-del.

Knapparna a,delete,alt fungerar annars normalt om man använder de enskilt.

Jockefoten
2011-04-16, 22:31
Det är ingen fas alls, det är likström.

Jag må ha glömt det mesta av den el jag läst men så länge det finns en elektriskt spänning så finns det väl en spänningsdrivande ledare?

Kräket
2011-04-17, 07:51
Bumpar tråden med ny fråga!

Bytte DVD för ett tag sedan på min stationära dator. Dum som jag är glömde jag kolla om det låg någon skiva i min gamla DVD.

Nu undrar jag, finns det något mekaniskt sätt att öppna DVD-spelaren utan att behöva koppla in ström? Blir så jäkla jobbigt om jag måste byta skiten igen! :smash:

PRound
2011-04-17, 10:52

Bytte DVD för ett tag sedan på min stationära dator. Dum som jag är glömde jag kolla om det låg någon skiva i min gamla DVD.

Nu undrar jag, finns det något mekaniskt sätt att öppna DVD-spelaren utan att behöva koppla in ström? Blir så jäkla jobbigt om jag måste byta skiten igen! :smash:

Om du inte är rädd om den så är det bara att skruva isär den.

Tricce
2011-04-17, 10:59

Brukar alltid finnas ett litet hål på framsidan där du kan sticka in något smalt och trycka till så kommer brickan ut.

Glen
2011-04-17, 11:39

Bumpar med ett par förslag i all enkelhet, hittade ett par på Elgigantens hemsida:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HPG62B18EO/hp-g62-15-6-barbar-dator

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATC660173/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATC6601GE/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator

Skulle någon av dessa kunna vara något för vardagligt datoranvändande eller finns det bättre alternativ tro?

Spiffy
2011-04-18, 17:52
Firefox började helt plötsligt öppna senaste använda sidan när man startar firefox. varför? *gah!*
Det går att kryssa i att man vill detta. men det är ju inte i kryssat.

Glen
2011-04-18, 19:08
God kväll Kolo,

Tänker testa Ubuntu på min HTPC men jag fattar inte hur jag ska få över det till burken som i nuläget inte har något operativsystem öht.

Har laddat hem ubuntu-filen som är i iso-format och mountat den för att på så sätt kunna bränna ut den på en skiva, problemet är dock att det ju då dyker upp ett flertal filer vilket gör att det blir problem med brännarprogrammet då man ju bara kan välja en fil så att säga som man vill bränna.

Hoppas jag var otydlig nog, jag vill alltså få över ubuntu på en skiva så jag kan installera det på nya datorn men fattar inte hur jag ska göra. Tips mottages tacksamt...

Spiffy
2011-04-18, 19:11
God kväll Kolo,

Tänker testa Ubuntu på min HTPC men jag fattar inte hur jag ska få över det till burken som i nuläget inte har något operativsystem öht.

Har laddat hem ubuntu-filen som är i iso-format och mountat den för att på så sätt kunna bränna ut den på en skiva, problemet är dock att det ju då dyker upp ett flertal filer vilket gör att det blir problem med brännarprogrammet då man ju bara kan välja en fil så att säga som man vill bränna.

Hoppas jag var otydlig nog, jag vill alltså få över ubuntu på en skiva så jag kan installera det på nya datorn men fattar inte hur jag ska göra. Tips mottages tacksamt...

Om du har den i iso format så är det väl bara en fil?
Bränn då denna filen. Öppna inte iso filen och försök bränna vad som finns i iso filen.

Glen
2011-04-18, 19:21
Om du har den i iso format så är det väl bara en fil?
Bränn då denna filen. Öppna inte iso filen och försök bränna vad som finns i iso filen.

Ah ok, så datorn kan läsa en iso-fil rakt av alltså och installera från den? Ska testa!

Spiffy
2011-04-18, 19:31
Ah ok, så datorn kan läsa en iso-fil rakt av alltså och installera från den? Ska testa!

Nä men ditt brännar program skall omvandla iso filen samtidigt som den bränner den till skivan.

Frantic
2011-04-19, 20:09
Mitt nätverkskort är tydligen för långsamt för 100mbit internet trådlöst. Är det svårt att byta nätverkskort i en laptop? Vad kostar ett som stödjer n-standarden, eller vad nu det heter?

Parabellum
2011-04-21, 17:16
Finns det någon välfungerande Bluetooth-pryl som jag kan sätta in i 3,5mm-ingången på mitt stereosystem som kan ta emot musik från Spotify i min dator genom datorns Bluetoothsändare? Är trött på att dra tråd mellan laptopen i soffan och stereosystemet som samtidigt är kopplat till TV'n.

davkei
2011-04-21, 17:21
Firefox började helt plötsligt öppna senaste använda sidan när man startar firefox. varför? *gah!*
Det går att kryssa i att man vill detta. men det är ju inte i kryssat.

Hmm...öppna tools och option kolla under startup vid rulllistan vad som anges ändra till "Show my home page" I fall du redan kollat detta testa rensa cachen alt repair på firefox.

Eira
2011-04-21, 17:25

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=757681

Den är helt ok för priset. Köpte den själv o kan till och med gibba tf2 på den!

davkei
2011-04-21, 17:26
God kväll Kolo,

Du kan placera filerna i isofilen på en usb-sticka och i boot menyn väljer du usb-stickan. https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Crocker
2011-04-23, 22:37
Har ett ljudkort, som heter: ATI Radeon HDMI @ ATI RV710/730/740 - High Definition Audio Controller PCI

Och har ingen skiva med drivrutiner, hittar inte efter 3 timmars googlande. Någon som vet hur jag får tag på drivers?
MVH

astrodog
2011-04-23, 23:09
Har ett ljudkort, som heter: ATI Radeon HDMI @ ATI RV710/730/740 - High Definition Audio Controller PCI

Och har ingen skiva med drivrutiner, hittar inte efter 3 timmars googlande. Någon som vet hur jag får tag på drivers?
MVH

Det ingår i drivrutinerna från ATIs hemsida, samma som du har för grafikkortet. Vad är problemet?

Crocker
2011-04-24, 00:21
Jag sa ju att när jag söker på ATI:s hemsida hittas de inte.

r3mpuh
2011-04-24, 00:51
Jag sa ju att när jag söker på ATI:s hemsida hittas de inte.Har du installerat senast drivrutinerna till grafikkortet så ska det väl funka?
I med HDMI kabeln i grafikkortet och koppla till t.ex TVn, så "ska" ljudet komma ut ur tv'ns högtalare.

Crocker
2011-04-24, 01:40
Har du installerat senast drivrutinerna till grafikkortet så ska det väl funka?
I med HDMI kabeln i grafikkortet och koppla till t.ex TVn, så "ska" ljudet komma ut ur tv'ns högtalare.
Saken är den att jag har samma problem med graffe-kortet. :em:

r3mpuh
2011-04-24, 01:48
Saken är den att jag har samma problem med graffe-kortet. :em:Operativsystem? 32-bit eller 64-bit? Laptop eller dumburk?

r3mpuh
2011-04-24, 02:02
Jag gissar på Windows/Stationär dator.
Windows 7/Vista 32-bit: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-32.aspx
Windows 7/Vista 64-bit: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx
Windows XP: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_xp-32.aspx

Crocker
2011-04-24, 02:11
Windows XP 32 bit stationär
Du är guld rumpuh! Fattas bara ljjudkortet.

r3mpuh
2011-04-24, 02:20
Windows XP 32 bit stationär
Du är guld rumpuh! Fattas bara ljjudkortet.http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.aspx

vicarious
2011-04-24, 10:34
Jag har ett otroligt störande problem med min iPod. För ett par album med en viss artist så är volymen extremt hög.

Lyssnar på en låt med random artist på normal volym, sen när den byter till denna specifika artist så blir det så jävla högt så man får ont i öronen och man måste sänka. Volymnivåerna är olika på låtarna på nåt vis.

Märker ingen skillnad vid uppspelning på datorn, varken i iTunes eller Winamp.

Vad kan man göra? Fixa nya mp3s eller går det att ställa in på nåt vis?

Crocker
2011-04-24, 11:51
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.aspx
Det fungerar tyvärr inte. :(

Seb74
2011-04-24, 11:58
Jag har ett otroligt störande problem med min iPod. För ett par album med en viss artist så är volymen extremt hög.

Lyssnar på en låt med random artist på normal volym, sen när den byter till denna specifika artist så blir det så jävla högt så man får ont i öronen och man måste sänka. Volymnivåerna är olika på låtarna på nåt vis.

Märker ingen skillnad vid uppspelning på datorn, varken i iTunes eller Winamp.

Vad kan man göra? Fixa nya mp3s eller går det att ställa in på nåt vis?

Skumt att det är ok på datorn.
Annars finns ju alltid det underbara gratisprogrammet mp3gain, som normaliserar låtar/album.

http://mp3gain.sourceforge.net/

Crocker
2011-04-24, 13:42
Mitt ljudkort är integrerat i moderkortet om det hjälper någonting.

Snobbe
2011-04-24, 13:44
Då måste du berätta vad för moderkort du har. Hade inte läst allt, du kör HDMI till TVn? Dvs du har ingen koppling från ditt ljudkort i moderkortet till din TV? Isåfall kan du kolla om du kanske valt fel playback device i ljudenheten.

Crocker
2011-04-24, 16:15
Moderkortsnamn Asus A8N5X
Jag kör vanliga högtalare i datorn.

King Grub
2011-04-24, 16:25
För att få ljud på TV:n måste du gå in på Start -> Kontrollpanelen -> Hårdvara och ljud -> Ljud. Där skall det finnas AMD HDMI Output efter det att du installerat grafikkortsdrivrutinerna. Högerklicka på den och välj "Set as default device" eller motsvarande på ett svenskt OS. Man behöver bara göra det en gång, sedan känner Windows av själv när man byter mellan dator och TV.

Crocker
2011-04-24, 16:49
Fast det är datorn jag behöver få ljud till.