handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

Davil
2008-12-04, 07:31
Kära Kolozzeum.

Jag installerade Vista 64bit igår men den hängde sig mitt i installationen så jag startade om och andra försöket gick.
Nu visar det sig att den första installationen ligger kvar, eller delar av den.
Innan Vista startas kan jag välja vilket OP jag vill använda, men bara ena fungerar.

Har ni något tips på hur jag får bort den icke fullständiga Vista?

Mvh / David

Scratch89
2008-12-04, 08:27
Kära Kolozzeum.

Jag installerade Vista 64bit igår men den hängde sig mitt i installationen så jag startade om och andra försöket gick.
Nu visar det sig att den första installationen ligger kvar, eller delar av den.
Innan Vista startas kan jag välja vilket OP jag vill använda, men bara ena fungerar.

Har ni något tips på hur jag får bort den icke fullständiga Vista?

Mvh / David

När du installerar om så kan du välja att formatera disken som ska installeras. Den kommer också att känna av att det ligger ett operativsystem installerat/halvt installerat, så du kommer att bli erbjuden att formatera.

Davil
2008-12-04, 10:00
När du installerar om så kan du välja att formatera disken som ska installeras. Den kommer också att känna av att det ligger ett operativsystem installerat/halvt installerat, så du kommer att bli erbjuden att formatera.

Tänkte att jag skulle slippa omformatering igen :D

men ok. Jag får göra det dårå.

Vet du föresten om man kan partionera hårddisken innan man installerar Vista?
Programmet Partion Magic fungerar inte i Vista, och Diskhanteringen inbyggt i Vista vill inte partionera i den storlek jag önskar verkar det som...

Mr.Cosybear
2008-12-04, 10:28
Tänkte att jag skulle slippa omformatering igen :D

men ok. Jag får göra det dårå.

Vet du föresten om man kan partionera hårddisken innan man installerar Vista?
Programmet Partion Magic fungerar inte i Vista, och Diskhanteringen inbyggt i Vista vill inte partionera i den storlek jag önskar verkar det som...

Du kan få bort den ofullständiga vistainstallationen om du vet på vilken partition den ligger på (troligen är det den du inte ser i den här datorn). Du tar bort den genom att formatera den partitionen i diskhanteringen.

För att lösa allt detta kanske det är lättast för dig att börja om igen, dvs att installera om vista. När du kommer till en ruta där du väljer hårddisk/partition trycker du på kanppen avancerat nere i hörnet. Då får du fram många fler alternativ. Då väljer du att formatera/tabort alla partitioner så att det skapas en enda stor partition, sen väljer du att formatera den och sätter rätt storlek som du vill ha. När du är klar med det så markerar du partitionen du vill ha vista på. Rekomenderad storlek är runt 20+gb

Davil
2008-12-04, 11:06
Du kan få bort den ofullständiga vistainstallationen om du vet på vilken partition den ligger på (troligen är det den du inte ser i den här datorn). Du tar bort den genom att formatera den partitionen i diskhanteringen.

För att lösa allt detta kanske det är lättast för dig att börja om igen, dvs att installera om vista. När du kommer till en ruta där du väljer hårddisk/partition trycker du på kanppen avancerat nere i hörnet. Då får du fram många fler alternativ. Då väljer du att formatera/tabort alla partitioner så att det skapas en enda stor partition, sen väljer du att formatera den och sätter rätt storlek som du vill ha. När du är klar med det så markerar du partitionen du vill ha vista på. Rekomenderad storlek är runt 20+gb

Ahaa ! Jag har missat "anancerat"-knappen !

Tack så jättemycket! Första gången med Vista 64bit för mig...

Nu vill jag hem till min nya Core i7-maksin :D

mvh.David

astrodog
2008-12-04, 22:17
Nope, ej brightness.

Har fortfarande försäkring på den.

Aldrig mer Fujitsu Siemens, aldrig mer PC City.

4e gången jag lämnar in den på lagning nu.

Förra gången tog det dem mer än 2 månader att fixa nytt moderkort och ge mig ny sladd (för den hade bränts fast och tydligen förstört moderkortet).

Det är ett vanligt fel du ser, lysrören och drivkretsarna till lysrören är känsliga grejer. Konstigt med tanke på att den precis varit på lagning dock, kanske de glömt koppla in strömsladdarna internt?

I vilket fall som helst så har du som sagts tidigare rätt att häva köpet, normalt sett ger man inte någon mer än 2 försök att avhjälpa fel!! Så bara se till att få pengarna och köp en annan.

Spiffy
2008-12-04, 23:14
Installerade precis om winxp.
När jag nu startar datorn, så får jag varje gång upp valet vilket operativsystem jag vill starta.

Microsoft Windows XP Professional
USB Repair NOT to start microsoft windows xp professional

Jag formaterade hårddisken när jag installerade, och det blir samma sak vilken av de där xp valen jag väljer.

Vad kan vara fel, och hur blir jag av med det?
Jag installerade med hjälp av ett usb minne, om det kan vara till hjälp.

Scratch89
2008-12-04, 23:37
Det verkar som om du har valt en fil som man inte ska starta XP med. Det skriver du ju själv.

hultman
2008-12-04, 23:39
När jag byter från TV till datorbild i min tv så tar det ett par sekunder för den att "ställa om sig". Så var det inte när jag använde TV:n som display för min gamla dator. Vad kan felet vara?

Spiffy
2008-12-04, 23:39
Det verkar som om du har valt en fil som man inte ska starta XP med. Det skriver du ju själv.

Var skriver jag det?

Scratch89
2008-12-05, 08:23
"USB Repair NOT to start microsoft windows xp professional"

Spiffy
2008-12-05, 11:15
"USB Repair NOT to start microsoft windows xp professional"

Det läser jag som ett val om man vill använda usb minnet för att reparera sin win xp installation.
Det är alltså ett av de tre valen jag kan välja vid uppstart av datorn.

Scratch89
2008-12-05, 15:04
Det läser jag som ett val om man vill använda usb minnet för att reparera sin win xp installation.
Det är alltså ett av de tre valen jag kan välja vid uppstart av datorn.

Jag läste inte ditt ursprungsinlägg ordentligt, ignorera mig. :D

Mr.Cosybear
2008-12-05, 17:14
Installerade precis om winxp.
När jag nu startar datorn, så får jag varje gång upp valet vilket operativsystem jag vill starta.

USB Repair NOT to start microsoft windows xp professional

Jag formaterade hårddisken när jag installerade, och det blir samma sak vilken av de där xp valen jag väljer.

Vad kan vara fel, och hur blir jag av med det?
Jag installerade med hjälp av ett usb minne, om det kan vara till hjälp.

Du har två installationer av XP på hårddisken, för att lösa problemet är det nog lättast som jag skrev på förra sidan av den här tråden tror jag. Installera XP igen och formatera alla partitioner du ser, sen skapar du en eller flera partitioner och markerar sedan den du vill ha XP på. Problem solved förhoppningsvis.

Spiffy
2008-12-05, 18:36
Du har två installationer av XP på hårddisken, för att lösa problemet är det nog lättast som jag skrev på förra sidan av den här tråden tror jag. Installera XP igen och formatera alla partitioner du ser, sen skapar du en eller flera partitioner och markerar sedan den du vill ha XP på. Problem solved förhoppningsvis.

där är bara en partition på datorn. och den formaterade jag när jag installerade windows.

Mr.Cosybear
2008-12-05, 19:02
där är bara en partition på datorn. och den formaterade jag när jag installerade windows.

Och du är helt säker på det? Så det inte ligger någon skadad partition med windows installerad/korrupt på. Kolla inte bara i "den här datorn" alla partitioner syns inte där, kollat i tex diskhanteraren?

Spiffy
2008-12-05, 19:04
Och du är helt säker på det? Så det inte ligger någon skadad partition med windows installerad/korrupt på. Kolla inte bara i "den här datorn" alla partitioner syns inte där, kollat i tex diskhanteraren?

Om jag går in i Computer Management, och sen till Disk Management så syns bara en hårddisk, vilken är C:

och när jag installerar windows, så syns bara en partition, som jag formaterade vid installation. Bara snabb formatering, men det borde väl inte spela någon roll.

Om det var en gammal win installation, så borde det väl bli någon skillnad beroende på vilken av dom jag väljer?

Mr.Cosybear
2008-12-05, 19:18
Om jag går in i Computer Management, och sen till Disk Management så syns bara en hårddisk, vilken är C:

och när jag installerar windows, så syns bara en partition, som jag formaterade vid installation. Bara snabb formatering, men det borde väl inte spela någon roll.

Om det var en gammal win installation, så borde det väl bli någon skillnad beroende på vilken av dom jag väljer?

Ok men då var det säkrat då. Låter riktigt konstigt det där faktiskt, borde ju bli en skillnad sedan också mellan dem , antar att du kommer till samma vilken du än väljer.

Låter ju som någon bugg för usbinstallationen, aldrig hört talas om det dock så jag ger upp :)

Ozma
2008-12-05, 20:42
Hey

Vad är det bästa grafikkortet jag kan sätta i min dator utan att resten av datorn säger ifrån? Något bättre än nuvarande lär väl gå?

Min dator:

Dell Inspiron 531

375 W nättagg
( Moderkortschipset: Nvidia Nforce 6100-4xx, AMD Hammer)
AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 5000+
ATI Radeon HD 2600 XT
2 Gb Ram

*rolleyes*

Shakemynuts
2008-12-05, 21:40
Snart kommer min nya dator med 22" widescreen LCD. :D

Spiffy
2008-12-06, 10:39
Redigera C:\BOOT.INI så att den ser ut nåt liknande:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Boot from C: - XP Pro" /fastdetect /usepmtimer /NoExecute=OptIn

Detta löste mitt problem.
Tack til hasenfrasen på sweclockers.

hahavaffan
2008-12-07, 19:05
Hej bullen. Jag behöver lite info! Om jag vill skicka krypterade mail med Outlook i Windows eller Mail i OS X, och det skall ske med PGP, hur gör jag? Någon som vet? När jag googlar hittar jag bara en massa gammalt skit, och lite flashbacksnack som funkar till webbläsare bara.

Men PGP-kryptering... hur fan funkar det? Blir inte klok på det. Man har sin publika och privata nyckel. Men Om jag ska skicka till någon, behöver jag då inte dennes publika nyckel?

Granatgiraffen
2008-12-07, 19:43
Men Om jag ska skicka till någon, behöver jag då inte dennes publika nyckel?

Jo.

Finns till och med som tilläggsprogram för outlook vill jag minnas.

rememberence
2008-12-07, 20:55
Hej bullen. Jag behöver lite info! Om jag vill skicka krypterade mail med Outlook i Windows eller Mail i OS X, och det skall ske med PGP, hur gör jag? Någon som vet? När jag googlar hittar jag bara en massa gammalt skit, och lite flashbacksnack som funkar till webbläsare bara.

Men PGP-kryptering... hur fan funkar det? Blir inte klok på det. Man har sin publika och privata nyckel. Men Om jag ska skicka till någon, behöver jag då inte dennes publika nyckel?

http://www.emailprivacy.info/privacy_pgp

Den länken verkar ju faktiskt riktigt bra.

ManuelIT
2008-12-10, 01:54
Varför ser min google-sökning så konstig ut? Vart har tex. val som Images etc tagit vägen?

hjälp mig snälla!

http://img90.imageshack.us/img90/7004/googlenn6.gif

Scratch89
2008-12-11, 16:38
Jelp! Igen!

När jag försöker starta min dator så beter den sig konstigt. Under uppstart så stänger den av sig själv. Det började för ett par veckor sedan, men då var det oftast bara att trycka igång den igen, och sen så funkade den bra igen. Nu har det blivit värre och värre dag för dag, och idag har den inte kommit igång helt och hållet en enda gång. Det är dock bara under uppstart som den verkar stänga av sig; om man kommer in i windows och kommer till skrivbordet så verkar det som om man är home safe. Idag har den dock kommit till windows men precis då startat om sig själv.

Vad kan det vara för fel? Jag öppnade datorn och dammsög inne i chassit när det började, men jag vet inte om det kan vara det som är problemet. Ska man kanske ta bort nätaggregat, processor- och grafikkortsfläktar och blåsa rent där också, eller är det något annat problem?

King Grub
2008-12-11, 16:39
Dammsög du inne i datorn?

Det skall man aldrig aldrig göra.

Statisk elektricitet kan förstöra komponenterna.

Man blåser bort damm med tryckluft. Dammsugare är bannlyst i datorn. Skulle inte förvåna om du sabbat datorn själv. :(

shut teh face
2008-12-11, 16:41
Det är förvånande många som faktiskt dammsuger sina datorer. En del klarar sig för tillfället men det kan dyka upp problem lång tid efter.

Scratch89
2008-12-11, 16:45
Dammsög du inne i datorn?

Det skall man aldrig aldrig göra.

Statisk elektricitet kan förstöra komponenterna.

Man blåser bort damm med tryckluft. Dammsugare är bannlyst i datorn. Skulle inte förvåna om du sabbat datorn själv. :(
Det är jag medveten om, men sladdarna var urdragna och jag hade på mig ett sånt där antistatarmband. Jag trodde att det skulle minska risken för elektrisk överföring. Dessutom var jag ju bara inne i chassit och rörde inte några komponenter. Det hade ju börjat redan innan, så det är nog inte den utlösande faktorn, men kan säkerligen ha bidragit till den snabba utvecklingen av problem efteråt. Vad kan man göra då?

Det är förvånande många som faktiskt dammsuger sina datorer. En del klarar sig för tillfället men det kan dyka upp problem lång tid efter.
Jag har alltid trott att det kommer en lvl 25 lightning bolt och sedan är det kaputt. Så är inte fallet?

King Grub
2008-12-11, 16:46
Det där hjälper ju inte. Du jordar dig själv med antistatarmbandet. Du har inte gjort detsamma med dammsugarmunntycket... Och att dra ut sladdar hjälper inte. Att dammsuga i datorn kan mycket väl betyda slutet för komponenterna.

Scratch89
2008-12-11, 16:48
Min fysiklärare skulle säkert döda mig nu. :D

Dock verkar det ju som om merparten faktiskt fungerar; jag kommer ju så långt att jag kommer till windowsbooten. Det kanske är ramet som är pajat?

shut teh face
2008-12-11, 16:50
Dammsugning som bidrar till defekta komponenter kan uttrycka sig i oändliga variationer. Du kan mycket väl ha på din dator i 50 timmar och leka runt men sen kan du få konstigheter när du gör något plötsligt.

Mr.Cosybear
2008-12-11, 16:58
Det är jag medveten om, men sladdarna var urdragna och jag hade på mig ett sånt där antistatarmband. Jag trodde att det skulle minska risken för elektrisk överföring. Dessutom var jag ju bara inne i chassit och rörde inte några komponenter. Det hade ju börjat redan innan, så det är nog inte den utlösande faktorn, men kan säkerligen ha bidragit till den snabba utvecklingen av problem efteråt. Vad kan man göra då?

Jag har alltid trott att det kommer en lvl 25 lightning bolt och sedan är det kaputt. Så är inte fallet?

Det är inte du som är statisk det är damsugarmunstycket som är det :) Men om det nu är förstört pga statiskelektricitet är det inget annat än att skrota den delen som skadats. (vilket blir jobbigt att ta reda på). De gånger jag vet att en dator förstörts av statisk elektricitet har jag aldrig sett en lvl25 lightningbolt, kanske snarare en invisible lvl 1 lightningbolt :)

Det kan vara många fel du kan ha.
Först kan du om du kan komma in i bios, leta upp någon monitoring meny där du kan kolla temperatur på CPUn. KAn vara överhettning.

Är det inte detta, så är det ganska troligt att det är dina ramminnen som leker med dig. Har du flera ramminnen så prova köra en i taget och se om det blir bättre. Annars kan du, om du kan, köra programmet memtest, bara googla på det så hittar du instruktioner.

Sen det sista jag kan komma på är nätaggregatet, kan leverara för dåliga spänningar, osv.

Bara prova byta ut delar om du kan låna av någon för att köra uteslutningsmetoden.

Scratch89
2008-12-11, 17:02
Tack för tipsen! Det ska testas. Datorn är väl egentligen dags att skrotas oavsett, men jag har inte råd (eller lust) att köpa ny dator innan Diablo 3 kommer. Tur att vi har en extradator numera. ;)

Scratch89
2008-12-11, 17:25
När jag försöker komma in i bios stänger datorn av sig. Yay...

Scratch89
2008-12-11, 17:42
Hmmmm, felsäkert läge funkar, men inte det vanliga Windows. Kan det vara något där, tro?

King Grub
2008-12-11, 17:43
Kommer du inte in i bios är det sannolikt ett hårdvarufel. Bios laddas innan några drivrutiner eller annan mjukvara.

Scratch89
2008-12-11, 17:50
Japp, jag misstänker det. Testade att byta ut ramminnena, men problemet kvarstår. Konstigt att jag kommer in i felsäkert läge dock. Det kan jag liksom inte begripa.

GLC
2008-12-11, 21:25
Köra en clear cmos kanske? (alltså ta ut batteriet en stund.)

Shakemynuts
2008-12-11, 22:56
Hur ska jag göra med kylpasta?

Jag köpte som sagt en dator i delar och det följde inte med någon kylpasta, som det stod att det skulle göra, men det stod heller inte med på listan över saker som följde med liksom.

Men iallafall, jag har kollat runt och så och det verkar som att det redan ska vara kylpasta på processorn, eller? Om inte, måste jag sticka och köpa det imorgon? Hur viktigt är det?

Svalare dator hjälper prestandan, right? Annars tänker jag sätta ihop den nu inatt.

hahavaffan
2008-12-11, 23:15
Hur ska jag göra med kylpasta?

Jag köpte som sagt en dator i delar och det följde inte med någon kylpasta, som det stod att det skulle göra, men det stod heller inte med på listan över saker som följde med liksom.

Men iallafall, jag har kollat runt och så och det verkar som att det redan ska vara kylpasta på processorn, eller? Om inte, måste jag sticka och köpa det imorgon? Hur viktigt är det?

Svalare dator hjälper prestandan, right? Annars tänker jag sätta ihop den nu inatt.Det är rätt viktigt, då det om kylflänsen inte sitter riktigt tätt mot kärnan agerar värmeledande tätning.

Snobbe
2008-12-11, 23:59
Ehm det brukar va en väldigt liten yta av kylpasta på vissa CPUs. Dock rekomenderar jag att sätta på mer som du köper själv.

King Grub
2008-12-12, 05:20
Är det en vanlig processor med fläkt skall det finnas kylpasta redan.

Och mer kylpasta är sämre, inte bättre.

Shakemynuts
2008-12-12, 06:05
Vart är denna kylpasta isåfall?

Jag ser ingenting på det stället jag läst instruktioner om att jag ska ha kylpasta på.
Ser väl helt enkelt ut som en liten fläck. Annars är det väl fullt möjligt att sätta ihop allt, sen hålla reda på hur varm datorn blir, märks det att jag behöver kylpasta, kan jag väl sätta på lite senare?

King Grub
2008-12-12, 06:14
Det sitter antagligen redan ett lager på kylaren.

Shakemynuts
2008-12-12, 06:16
Det var det jag läste. Att det på de flesta nya processorer med kylare redan finns kylpasta påsatt.

Ok, men jag kör på att sätta ihop allt nu och köra igång och sen får jag hålla koll på temperaturen!

Tack för hjälpen.

PommesLOL
2008-12-12, 06:28
Har du köpt en intel-cpu så sitter kylpastan på deras orginal-kylare om du har en sådan.

Shakemynuts
2008-12-12, 06:40
Okej, nu såg jag kylpastan bara för det. Lol.
Låt mig påpeka att detta är första gången jag sätter ihop en dator själv. :)

shut teh face
2008-12-12, 09:54
Jag misstänker att jag har otyg i datorn; fast mina program hittar dem inte.

Helt plötsligt så finns alla världens sökord på min google. Jag kan skriva en bokstav och sen kommer miljard alternativ upp, precis som en spyware suttit och sökt på google åt mig. :whipped:

Jag har sökt med spybot s&d och ad-aware, och antivir, what more to do?

King Grub
2008-12-12, 10:03
Ladda hem http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis och posta en logg.

Mr.Cosybear
2008-12-12, 10:07
Jag misstänker att jag har otyg i datorn; fast mina program hittar dem inte.

Helt plötsligt så finns alla världens sökord på min google. Jag kan skriva en bokstav och sen kommer miljard alternativ upp, precis som en spyware suttit och sökt på google åt mig. :whipped:

Jag har sökt med spybot s&d och ad-aware, och antivir, what more to do?

Haha! Det är inget fel på din dator, det är google som äntligen fört över sina popular searchwords till svenska google. :smash: :D

Detta gjordes nu i veckan om jag inte minns fel

MasterChief
2008-12-12, 10:50
Hur kommer det sig att Google snabbare kan söka igenom hundratals miljoner websajter efter ordet "masturberingsförordningsman" än Outlook kan göra bland 914 mail?

shut teh face
2008-12-12, 10:52
Hur kommer det sig att Google snabbare kan söka igenom hundratals miljoner websajter efter ordet "masturberingsförordningsman" än Outlook kan göra bland 914 mail?
Bra indexering

King Grub
2008-12-12, 11:00

http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html

MasterChief
2008-12-12, 11:47
Bra indexering

http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html

Ja, att Google är snabba vet vi. Men om en dator pallar med en teraflop i beräkningsfart bör den ju kunna leta igenom 914 mail snabbare än 30 sekunder. Tycker jag i alla fall. Varför är den så sjukt irriterande långsam?

Trance
2008-12-12, 12:01
Ja, att Google är snabba vet vi. Men om en dator pallar med en teraflop i beräkningsfart bör den ju kunna leta igenom 914 mail snabbare än 30 sekunder. Tycker jag i alla fall. Varför är den så sjukt irriterande långsam?

Har du satt på indexering?

Mr.Cosybear
2008-12-12, 12:54

En grov förklaring mellan indexerat och icke indexerat material:

Indexerat material innebär att datorn "kartlagt" och "vet" var den ska leta. Medan icke indexerat material söks igenom en efter en för att hitta en matchning.

Om du satt på indexering på din dator så ska det troligen gå snabbare att hitta filer vid namn men inte i mailen. Detta måste mailprogrammet stödja tror jag, (enda som låter logiskt), aldrig iofs provat om indexering av filer hjälper sökning i mail, men tveksam till det.

MasterChief
2008-12-12, 13:15
Det är XP Pro och det är min jobbdator så jag kan inte påverka om den är på eller inte. Var ser man om den är på eller inte? Är det reg editorn som gäller?

Nu hittade jag en funktion som heter "instant search" i Outlook och den var avstängd, så jag hoppas det funkar bättre med den igång.

Jag tycker ändå det är konstigt att datorn inte kan hitta informationen snabbare oavsett indexering. Vi pratar ju om några tusen bitar :-/

Tack för hjälpen :-)

Granatgiraffen
2008-12-12, 13:24
Det är XP Pro och det är min jobbdator så jag kan inte påverka om den är på eller inte. Var ser man om den är på eller inte? Är det reg editorn som gäller?

Nu hittade jag en funktion som heter "instant search" i Outlook och den var avstängd, så jag hoppas det funkar bättre med den igång.

Jag tycker ändå det är konstigt att datorn inte kan hitta informationen snabbare oavsett indexering. Vi pratar ju om några tusen bitar :-/

Tack för hjälpen :-)

Hello sir! Jag tycker inte du har fått ett tillräckligt bra svar så jag kliver in. Hoppas det är okej!
En anledning att sökning i outlook går segt för dig är säkert att du kör outlook mot en exchangeserver, dvs sökningen sker över nätverket.

edit
sen är sökning i outlook rätt seg ändå förstås.

edit2
här får du en länk av mig i julklapp
http://searchexchange.techtarget.com/tip/0,,sid43_gci1317768,00.html

MasterChief
2008-12-12, 15:59
Hello sir! Jag tycker inte du har fått ett tillräckligt bra svar så jag kliver in. Hoppas det är okej!
En anledning att sökning i outlook går segt för dig är säkert att du kör outlook mot en exchangeserver, dvs sökningen sker över nätverket.

edit
sen är sökning i outlook rätt seg ändå förstås.

edit2
här får du en länk av mig i julklapp
http://searchexchange.techtarget.com/tip/0,,sid43_gci1317768,00.html

Tack, ska kolla länken!

Greg
2008-12-12, 18:30
Uppdaterat till det nya Firefox.

Finns det något sätt som man kan ändra så att adressfältet ser och agerar som det gjorde på de senare versionerna?

Gillar inte det stora som man får när man ska skriva in en adress.

muscleman
2008-12-12, 19:04
Hej!

Jag behöver hjälp med en liten grej.
Jag håll på och pula med olika anv. konton på datorn och avinstallerade
program.
Sedan när jag började surfa märkte jag att all text på olika sidor hade kursiv text.
Msn hade fet text osv, ser helfel ut.
Provade göra en systemåterställning, men det hjälpte ej.
Jag har Vista 32-bit.
Tacksam för hjälp.
Mvh

Snobbe
2008-12-12, 21:57
Ehm vet inte om det är det du menar men du kan ju gå in i inställningar på webläsarn och ändra från olika stilar som default. Dock låter det som de e något annat du lyckats pilla till.

muscleman
2008-12-12, 22:11
Ehm vet inte om det är det du menar men du kan ju gå in i inställningar på webläsarn och ändra från olika stilar som default. Dock låter det som de e något annat du lyckats pilla till.

Jag har provat det, har provat allt jag kan komma på.
Har kommit fram till att typsnittet som jag har på datorn nu är Tahoma, tror jag..
Vad är det för typsnitt som default på Vista? nån som vet.
Ganska störande problem , för sidorna och texterna ser inte ut som dom ska..Ska väl inte behöva formatera för en sån här sak?
Tacksam för all hjälp

Kapten A
2008-12-13, 00:09
Jag har provat det, har provat allt jag kan komma på.
Har kommit fram till att typsnittet som jag har på datorn nu är Tahoma, tror jag..
Vad är det för typsnitt som default på Vista? nån som vet.
Ganska störande problem , för sidorna och texterna ser inte ut som dom ska..Ska väl inte behöva formatera för en sån här sak?
Tacksam för all hjälp

Klicka på fliken Tools till höger uppe vid webläsaren, gå in på Internet Options, därefter ser du Appearance och klickar på Fonts.

Välj Times New Roman på vänstra sida och på högra sidan väljer du Courier New. Det sistnämnda är default för Windows Vista förutsatt att du använder IE.

Kapten A

hahavaffan
2008-12-13, 16:29
Det börjar bli dags att ta backup lite mer seriöst här i stugan. Men jag vill ha något som funkar lika bra både till Macbooken som till PCn. Mac tycker ju inte om filsystemet NTFS, och FAT32 som båda kommer överrens med är stenålders. Hur gör jag?

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/lacie-network-space-1000gb/4303305/
Den skulle jag mycket gärna vilja använda... den är billigt, snygg, tyst och snabb. Men jag antar att Macbooken får problem att läsa om jag kör NTFS på den. Fast å andra sidan kan jag ju med Macbooken utforska och skriva till/från NTFS-diskar på PCn som jag når via nätverket? Wtf? Borde då inte en nätverksansluten disk funka kanske?

Spiffy
2008-12-13, 16:47
Uppdaterat till det nya Firefox.

Finns det något sätt som man kan ändra så att adressfältet ser och agerar som det gjorde på de senare versionerna?

Gillar inte det stora som man får när man ska skriva in en adress.

sök på oldbar på google

Shakemynuts
2008-12-13, 18:31
Score!

Första datorn ihopsatt, den startar som den ska. Bara att installera operativsystem och grejer sen är den klar.

MEN, jag har en fråga. Det är fläkt på processorn, ett nätagg och en liten fläkt på grafikkortet. Det finns även en chassifläkt som ni kanske förstår.
Men den går inte att ge ström till. Det ska finnas ett uttag bredvid processorfläkten där den går in i moderkortet. Men det finns inget uttag, det står märkt på moderkortet "Chassi fan" men det finns inga piggar eller så där jag kan koppla den.

Vad kan detta bero på? Behöver jag alltså inte chassifläkten på det moderkortet eller är det fabriksfel?

Moderkortet är ett: Asus M2N68-AM

hahavaffan
2008-12-13, 18:56
Score!

Första datorn ihopsatt, den startar som den ska. Bara att installera operativsystem och grejer sen är den klar.

MEN, jag har en fråga. Det är fläkt på processorn, ett nätagg och en liten fläkt på grafikkortet. Det finns även en chassifläkt som ni kanske förstår.
Men den går inte att ge ström till. Det ska finnas ett uttag bredvid processorfläkten där den går in i moderkortet. Men det finns inget uttag, det står märkt på moderkortet "Chassi fan" men det finns inga piggar eller så där jag kan koppla den.

Vad kan detta bero på? Behöver jag alltså inte chassifläkten på det moderkortet eller är det fabriksfel?

Moderkortet är ett: Asus M2N68-AMBara ta ett annat 3-pins uttag på moderkortet. Som har piggar =)

Shakemynuts
2008-12-13, 19:05
Bara ta ett annat 3-pins uttag på moderkortet. Som har piggar =)

Det finns verkligen inget 3-pins uttag på moderkortet jag kan stoppa in den i. Min kompis hade tydligen redan kollat och nu har jag också kollat.

hahavaffan
2008-12-13, 19:11
Det finns verkligen inget 3-pins uttag på moderkortet jag kan stoppa in den i. Min kompis hade tydligen redan kollat och nu har jag också kollat.Inga? Jag har 3 eller 4 på mitt moderkort :(

Räddaren i din nöd blir väl 3-pins till 4-pins molex konverter

Shakemynuts
2008-12-13, 19:16
Inga? Jag har 3 eller 4 på mitt moderkort :(

Räddaren i din nöd blir väl 3-pins till 4-pins molex konverter

Inga 4-pins heller.
Finns verkligen bara 1 enda och den går till processorfläkten.

*cry*

hahavaffan
2008-12-13, 19:19
Inga 4-pins heller.
Finns verkligen bara 1 enda och den går till processorfläkten.

*cry*Nä, det är inga konstigheter. En 4-pins molex är en sån du har till... hm, äldre hårddiskar. De kommer på sladdar från nätagget.

muscleman
2008-12-13, 19:44
Klicka på fliken Tools till höger uppe vid webläsaren, gå in på Internet Options, därefter ser du Appearance och klickar på Fonts.

Välj Times New Roman på vänstra sida och på högra sidan väljer du Courier New. Det sistnämnda är default för Windows Vista förutsatt att du använder IE.

Kapten A

Det hade jag också provat, tro mej provade allt.
Återstod att formatera..
Nu är det som vanligt, tack ändå.
Mvh

Nimille
2008-12-14, 11:44
Behöver hjälp med foobar.
Hur får man upp flera fönster? Vill ha ett med lyrics, ett med playlisten och ett fönster med coverart och play/pause.
Nu har jag bara så jag kan växla mellan ovan nämnda, vill ha alla uppe samtidigt.

Scratch89
2008-12-14, 22:32
Vad innebär det här? Vad sjutton är .net framework?
Jag sitter på flickans dator och uppdaterar hennes drivrutiner till grafikkortet, så man kan köra kabel från datorn till TVn, och jag behöver då kunna använda Catalyst Center.
Hon har ett ATI Radeon 9600...

http://i38.tinypic.com/21jztpd.jpg

tobbo
2008-12-14, 22:35
Du måste tanka ner senaste versionen, tror man gör de på microsofts hemsida annars kan du googla.

Scratch89
2008-12-14, 22:36
Ja jo, alltså, jag hittar det ju och håller på att uppdatera, men vad är det för något? Läser man om det på sidan så står det typ "ladda hem, det är bra att ha om saker ska funka". Jag vill bara ha en allmän kunskap, typ "net frameworks gör det här på din dator".

Litecore
2008-12-14, 22:37
http://www.microsoft.com/net/

Trance
2008-12-14, 22:38
http://en.wikipedia.org/wiki/.NET_Framework

Nimille
2008-12-15, 16:02
Behöver hjälp med foobar.
Hur får man upp flera fönster? Vill ha ett med lyrics, ett med playlisten och ett fönster med coverart och play/pause.
Nu har jag bara så jag kan växla mellan ovan nämnda, vill ha alla uppe samtidigt.
Bump, tacksam för hjälp.

Madame
2008-12-15, 19:32
Jag tänkte höra om någon vet hur man kan spara ut alla mail som ligger i Thunderbirden.

Jag ska ominstallera min dator och då kommer ju allt att försvinna, och jag vill hitta var man kan spara ut allt till en mapp som jag kan lägga på usb-minnet för att sedan lägga tillbaka till det tomma thunderbird när datorn är ominstallerad. Var hittar man denna funktion? Jag har letat i menyerna men hittar inte.

Det är inte ett alternativ att maila alltihopa till en egen mail för att sen maila tillbaka efterssom det blir samma avsändare och datum på allt då, det ska se likadant ut som innan.

Jarod
2008-12-15, 19:47
Jag tänkte höra om någon vet hur man kan spara ut alla mail som ligger i Thunderbirden.

Jag ska ominstallera min dator och då kommer ju allt att försvinna, och jag vill hitta var man kan spara ut allt till en mapp som jag kan lägga på usb-minnet för att sedan lägga tillbaka till det tomma thunderbird när datorn är ominstallerad. Var hittar man denna funktion? Jag har letat i menyerna men hittar inte.

Det är inte ett alternativ att maila alltihopa till en egen mail för att sen maila tillbaka efterssom det blir samma avsändare och datum på allt då, det ska se likadant ut som innan.

Ladda hem Mozbackup http://mozbackup.jasnapaka.com/

Litecore
2008-12-15, 22:54
måste winrar ta upp temporär plats på min C:\-partition för att flytta en fil från en mapp
till en annan som inte ens ligger i C: ? känns ju jävligt dumt och märkligt om det är så ?

Jarod
2008-12-15, 22:56
måste winrar ta upp temporär plats på min C:\-partition för att flytta en fil från en mapp
till en annan som inte ens ligger i C: ? känns ju jävligt dumt och märkligt om det är så ?

Bara om du öppnar den zippade filen i winrar och drar den därifrån till dit du ska ha den. Väljer du däremot "Extract to.." så går den direkt.

Litecore
2008-12-16, 00:31
Bara om du öppnar den zippade filen i winrar och drar den därifrån till dit du ska ha den. Väljer du däremot "Extract to.." så går den direkt.
min räddare! :D

shut teh face
2008-12-16, 07:34
Det är riktigt billigt med stora tftskärmar nu märkte jag, när jag köpte min 19" tft kosta den 3000 kr.

Ska jag ha en 22 eller 24, påverkar det spelandet? Blir det krävande för grafik kortet med större bild?

Jarod
2008-12-16, 09:13
Ska jag ha en 22 eller 24, påverkar det spelandet? Blir det krävande för grafik kortet med större bild?

Beror ju på upplösningen... :D

Mr.Cosybear
2008-12-16, 10:18
Det som påverkar spelandet vid val av skärm är ju skärmupplösnignen som jarod skriver men även responstiden som mäts i ms (milisekunder). Ju lägre desto bättre.

King Grub
2008-12-16, 10:21
Det är riktigt billigt med stora tftskärmar nu märkte jag, när jag köpte min 19" tft kosta den 3000 kr.

Den blir mer krävande, men har du ett grafikkort (och processor) som klarar 1900x1200 med dom inställningar du önskar spela på, behöver du en 24-tummare för att utnyttja det.

En 24-tummare klarar dessutom att visa full HD, vilket inte en 22-tummare gör.

Plus att dom där två tummen extra arbetsyta verkligen märks.

shut teh face
2008-12-16, 10:27
Mitt grafikkort var kickass förut men vet inte hur den står sig idag

Jag har ett 8800GTX 768 MB

King Grub
2008-12-16, 10:51
Det klarar inte nya spel i 1900x1200 på ett vettigt sätt.

Scratch89
2008-12-16, 17:27
Om du bor i närheten av något MediaMarkt som har öppningserbjudanden, så åk dit och kika. De har nyligen öppnat både här och i Skövde, och de har varit osannolikt billiga på just 24-tummare. Fanns skärmar från både Samsung och LG för runt 2500-3000 kr, båda full HD och riktigt bra. Vill ha. :/

astrodog
2008-12-16, 18:09
De flesta har bra erbjudande på 24". Förutom det så verkar flertalet "defekta" för kräsna. Har inte detta bekräftat från nåt officiellt håll utan bara samlat intryck från folk jag känner som är just kräsna och behövt lämna tillbaks dessa flertalet undermåliga exemplar till den grad att de till slut inte köpt någon skärm. Massa olika symptom som gulnad färg, grönaktig färg i vissa upplösningar, oskärpa, bleeding. Så se till att testa er nya skärm rejält om ni köper en.

Scratch89
2008-12-16, 18:12
Massa olika symptom som gulnad färg, grönaktig färg i vissa upplösningar, oskärpa, bleeding. Så se till att testa er nya skärm rejält om ni köper en.

Många av dessa symtom skulle dock försvinna om man kör på den rekommenderade upplösningen, oftast max.

Snobbe
2008-12-16, 18:13

Saken är den att du behöver ju inte sitta o spela i 1900x1200 bara för att du kan. Jag tycker själv att det oftast e ganska irreterande o sitta i så höga upplösningar. Sitter ju tom o spelar quake3 fortfarande på 640x480. Iaf så kommer din dator inte kräva mer om du har större skärm om du kör samma upplösning som förut. Dock om du höjjer så kommer det kräva mer.

King Grub
2008-12-16, 18:33
Men hur bra ser 640x480 ut på en 24-tummare?

http://www.ebricks.nl/images/assortiment/duplo_logo.jpg

Einar
2008-12-16, 18:44

Spelar man Quake3 för spelkänslan så vill man inte att det ska se snyggt ut. Legografik ftw.

Pata
2008-12-16, 19:10

Klarar det mesta så länge du inte maxar anti-aliasing i höga upplösningar. Vänta in nästa generation kort innan du uppgraderar.

Snobbe
2008-12-16, 19:53

http://www.ebricks.nl/images/assortiment/duplo_logo.jpg

Njae spelar inte q3 för grafiken så bryr mig inte så mycket handlar mer om o träffa när jag vill. Iaf så skulle jag nog kunna höjja men orkar inte vänja mig vid det.

Scratch89
2008-12-18, 11:26
Nu är jag tillbaka igen. Jag blir så irriterad. Min torrentsida hävdar hela tiden att jag inte är kontaktbar. Jag sitter bakom router med trådlöst nätverk, så jag har gett mig själv statiskt ip samt gjort en port range forward, med rätt port som det står i uTorrent osv, men den hävdar fortfarande att jag är icke kontaktbar. Någon som vet vad det kan vara för fel? Finns det vissa portar som uTorrent funkar bäst i?

Sen förövrigt så verkar det vara rätt så instabilt; jag tappar uppkopplingen lite hipp som happ. Jag trodde att det skulle bli bättre när jag fixade statiskt ip, men det blev det inte.

hahavaffan
2008-12-18, 12:12
Nu är jag tillbaka igen. Jag blir så irriterad. Min torrentsida hävdar hela tiden att jag inte är kontaktbar. Jag sitter bakom router med trådlöst nätverk, så jag har gett mig själv statiskt ip samt gjort en port range forward, med rätt port som det står i uTorrent osv, men den hävdar fortfarande att jag är icke kontaktbar. Någon som vet vad det kan vara för fel? Finns det vissa portar som uTorrent funkar bäst i?

Sen förövrigt så verkar det vara rätt så instabilt; jag tappar uppkopplingen lite hipp som happ. Jag trodde att det skulle bli bättre när jag fixade statiskt ip, men det blev det inte.Windowsbrandväggen? Antivirus med brandväggsfunktion? Usel router?

Scratch89
2008-12-18, 12:20
Routern är en Linksys WRT54GL, som Grub länkade till och sa var "stabila grejer", så routern är det inget fel på. Ska titta på Windowsbrandväggen, men jag tror att den är inaktiverad, då jag kör med Norton Internet Security 2009. Det tråkiga med både W-FW och NIS är att det inte går att ändra så mycket, iallafall inte vad jag hittat. Typ "aktivera" eller "inaktivera" är det enda som finns.

hahavaffan
2008-12-18, 12:24
Routern är en Linksys WRT54GL, som Grub länkade till och sa var "stabila grejer", så routern är det inget fel på. Ska titta på Windowsbrandväggen, men jag tror att den är inaktiverad, då jag kör med Norton Internet Security 2009. Det tråkiga med både W-FW och NIS är att det inte går att ändra så mycket, iallafall inte vad jag hittat. Typ "aktivera" eller "inaktivera" är det enda som finns.Man bör nog utan större svårigheter kunna acceptera eller neka programs åtkomst till internet med NIS... annat vore konstigt. Routern är schysst så länge du inte har nån fetelina.

King Grub
2008-12-18, 12:36
Låt bli det där statiska IP:t och öppna porten i routern enligt följande port forwarding:

Start port 51463 (exempel), end port 51463, både TCP och UDP, IP 192.168.1.2 (2:an kan vara något annat om du har fler datorer inkopplade).

hahavaffan
2008-12-18, 12:41
Låt bli det där statiska IP:t och öppna porten i routern enligt följande port forwarding:

Start port 51463 (exempel), end port 51463, både TCP och UDP, IP 192.168.1.2 (2:an kan vara något annat om du har fler datorer inkopplade).Men om han kör med DHCP och inte statiska IP-adresser på nätverket, så kanske hans dator får .4 .5 eller .8 på slutet, vilket väl gör att om man öppnat en port till IP-adressen 192.168.1.2, och han får nån av de andra ändelserna, så funkar det inte? Eller har jag fått detta om bakfoten? Jag har alltid haft statiska IPn på mina datorer, och haft DHCP avstängt av just denna anledningen.

Scratch89
2008-12-18, 15:13

Start port 51463 (exempel), end port 51463, både TCP och UDP, IP 192.168.1.2 (2:an kan vara något annat om du har fler datorer inkopplade).

Men, det är ju sådär jag har gjort? Och den sista tvåan, innebär den att den ska öppna för alla datorer? Hittills har min dator haft .200 som avslut, skriver jag in .2 så kommer det ju inte att fungera; jag har väl ingen aning om vad min dator får för IP. På torrentsen så hänvisar de till portforward, där de säger att statiskt ip is the way to go. Utanför routern måste jag ha det iallafall, eftersom jag sitter på studentnät.

hahavaffan
2008-12-18, 16:01
Men, det är ju sådär jag har gjort? Och den sista tvåan, innebär den att den ska öppna för alla datorer? Hittills har min dator haft .200 som avslut, skriver jag in .2 så kommer det ju inte att fungera; jag har väl ingen aning om vad min dator får för IP. På torrentsen så hänvisar de till portforward, där de säger att statiskt ip is the way to go. Utanför routern måste jag ha det iallafall, eftersom jag sitter på studentnät.Dom menar inte statiskt IP ut mot internet, utan statiskt IP på datorn. Skit i att du har statiskt IP på stadsnätet, det ändras säkert ibland som vilket annat stadsnät, men detta sköter routern själv. Portforward.com menar att du ska sätta ett IP på din dator, som den alltid får när du startar den och den snackar med routern... Grejen är ju att du i routern har öppnat upp en eller flera portar, så att trafik som kommer in på dessa portar till routern skickas vidare till datorn på nätverket med det IP du angivit när du öppnade/forwardade portarna i routern. Så sätt 192.168.1.200 som statiskt IP på din dator. Det gör du bland nätverksinställningarna. Sen går du in i routern och öppnar de portar som du vill (som du angivit i inställningarna för uTorrent), och skriv in din dators IP - 192.168.1.200. Sen ska det vara biff!

Mr.Cosybear
2008-12-18, 16:03
Men om han kör med DHCP och inte statiska IP-adresser på nätverket, så kanske hans dator får .4 .5 eller .8 på slutet, vilket väl gör att om man öppnat en port till IP-adressen 192.168.1.2, och han får nån av de andra ändelserna, så funkar det inte? Eller har jag fått detta om bakfoten? Jag har alltid haft statiska IPn på mina datorer, och haft DHCP avstängt av just denna anledningen.

Händer oftast bara om datorn varit avstängd väldigt länge, då kan det hända att datorn får ett nytt IP. Men oftast är leastiden på IP lång vad jag erfarit så vid normalt användande håller sig samma IP. Men det kan självklart variera, så visst kan man mycket väl få gå in flera gånger där och ändra ändelse vartefter IPt byts.

Men, det är ju sådär jag har gjort? Och den sista tvåan, innebär den att den ska öppna för alla datorer? Hittills har min dator haft .200 som avslut, skriver jag in .2 så kommer det ju inte att fungera; jag har väl ingen aning om vad min dator får för IP. På torrentsen så hänvisar de till portforward, där de säger att statiskt ip is the way to go. Utanför routern måste jag ha det iallafall, eftersom jag sitter på studentnät.

Det finns ingen .ändelse som fungerar för alla. Om din dator har 200 som du säger så ska du skriva .200 som grub säger. Då ska det funka.

Scratch89
2008-12-18, 17:15
Tack för era svar, dock har jag gjort så, och hade så redan innan jag lackade och var tvungen att fråga. Titta bilderna; enligt teorin ska det ju fungera.

http://i42.tinypic.com/96f8ld.jpg

http://i41.tinypic.com/w9goc4.jpg

http://i39.tinypic.com/15qw38k.jpg

Scratch89
2008-12-18, 18:25
Jelp?

hahavaffan
2008-12-18, 18:33
Det ser onekligen rätt ut... Skumt! Men testa avmarkera kryssrutan efter porttjafset i routern. Minns inte hur jag gjorde, men jag har klyddat lite med den.

Mr.Cosybear
2008-12-18, 19:33
verkar skumt det där, du kan ju prova bocka i rutan "Enable upnp portmapping", vet inte om det kan hjälpa men who knows.

rememberence
2008-12-18, 19:42
Jelp?

Hur testar du om porten är öppen?

Scratch89
2008-12-18, 20:36
verkar skumt det där, du kan ju prova bocka i rutan "Enable upnp portmapping", vet inte om det kan hjälpa men who knows.
I guiden så står det att man inte ska glömma att bocka ur den, så jag antar att man inte ska ha den ibockad för det här.

Hur testar du om porten är öppen?
Dels så säger min torrent att jag inte är kontaktbar, sen kan man på deras FAQ/hjälpsida testa sin port, genom att skriva in den. Den ser då om den är öppen eller ej.

King Grub
2008-12-18, 20:38
Har du testat utan routern, om du är kontaktbar då? Så du kan utesluta något mjukvaruproblem.

Scratch89
2008-12-18, 20:39
Dock så verkar det funka nu! Alltid något. :)

Mr.Cosybear
2008-12-18, 20:42
Det enda jag kommer på då är väl möjligtvis windowsbrandvägg eller annan tredjepartsbrandvägg som är aktiverad och blockerar. Även om portmapping är på för windowsbrandväggen där så har jag flera gånger upplevt att det aldrig fungerat och fått öppna port i windowsbrandväggen.

rememberence
2008-12-18, 22:50
Dels så säger min torrent att jag inte är kontaktbar, sen kan man på deras FAQ/hjälpsida testa sin port, genom att skriva in den. Den ser då om den är öppen eller ej.

Okej, jag skulle nästa gång rekommendera att du använder dig av ett bättre verktyg.
Det finns t.ex nmap i onlinevarient, som ger mer detaljerad info om dina portar :)

Snobbe
2008-12-18, 22:58
Om man nu inte bryr sig om port säkerhet överhuvudtaget (vilket jag tex inte gör som privatperson iaf) så kan du ju alltid enabla DMZ till din dator. Den öppnar alla portar till den ip adressen du specifierar.

Scratch89
2008-12-18, 22:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3379175&postcount=2367

Tack för hjälpen allihopa. :)

Drfg
2008-12-19, 09:31
Någon som är bra på excel och kan berätta för mig hur man namnger en hel kolumn, typ ruta 2 - Namn_1, ruta 3 - Namn_2 osv.

Officer
2008-12-21, 18:05
http://www.dustinhome.se/pd_5010083193.aspx

Sitter och läser dess kundrecensioner, och enda minus verkar vara att det inte fungerar i Vista att skicka ut optiskt ljud! Detta är ju riktigt irriterande då jag har just Vista.

Är det någon som har fått detta att fungera med Vista trots det? Eller kan rekommendera något annat USB-ljudkort för det priset med samma egenskaper, som faktiskt fungerar med Vista?

mystic[-_-]
2008-12-22, 12:54
Ett problem med datorn. Den dör ca 5 sekunder efter uppstart. Allt startar och sen dör den bara och startar upp igen och dör.

CPU-fläkt, grafikkort, nätagg startar men lägger av.

Först glömde jag sätta i kabeln som ska till ATXporten på moderkortet då flöt allt på. Men när vi satte i den så cpu:n startar så börjar den bara dö.

Någon som varit med om liknande?

Musselbank
2008-12-22, 13:39
Uppföljning; fick ett nytt kort av Dlink, som funkade precis lika bra. Provar med ett (billigare) Linksys så ska vi se...

Hej hej!

Jag tänkte ha även den stationära datorn trådlöst ansluten till bredbandet - inom kort någon grannes bredband närmare bestämt - men jag har stött på problem. Kortet jag köpte är Dlink 556 nånting, lite dyrare än de billigaste just för att undvika onödigt trams. Var tanken.

Jag har provat medföljande drivrutiner och sedermera hämtat nya från Dlink.

Allt fungerar bra, bra hastighet och frid och fröjd, datorn hittar några nät och kan ansluta. Men sen rätt som det är, efter minuter till någon timme, hittar den inga nät alls, och inga försök att reparera anslutningen hjälper. Efter omstart (av Windows XP) fungerar det igen.

Vad kan det vara för något som spökar?

Lelle Pelle
2008-12-23, 11:14
"Säker anslutning misslyckades

login.live.com använder ett ogiltigt säkerhetscertifikat.

Certifikatet är inte giltigt före 2008-06-19 02:00.

(Felkod: sec_error_expired_certificate)

* Detta kan bero på ett problem med serverns konfiguration, eller så kanske
någon annan felaktigt utger sig för att vara servern.

* Om du tidigare utan problem har anslutit till den här servern kanske felet
är tillfälligt och du kan försöka igen senare."

Vad gör jag åt saken? Jag kan inte logga in på internetbanken, msn och som i det här fallet hämta live messenger. Har varit så här sedan igårkväll.

King Grub
2008-12-23, 11:16
Ägaren till sidan har inte förnyat certifikatet, eller så är sidan hackad.

Antingen litar du på att det är ett misstag från den korrekta ägaren och lägger till ett undantag, eller så håller du dig därifrån.

King Grub
2008-12-23, 11:18
Sidan fungerar för mig i https.

Greg
2008-12-23, 15:53
Vår stationära beter sig konstigt.

Den gillar att frysa och när den fryser uppkommer typ gröna samt lila pixlar runt om skärmen. Allting fungerar som det ska (ljud etc fungerar), men inte bilden.

Trodde först att det var skärmens problem (haft den i 10 år) men bytade den idag och samma sak hände.

Det kan inte vara problem med grafik-kortet?

Mr.Cosybear
2008-12-23, 16:02
Vår stationära beter sig konstigt.

Den gillar att frysa och när den fryser uppkommer typ gröna samt lila pixlar runt om skärmen. Allting fungerar som det ska (ljud etc fungerar), men inte bilden.

Trodde först att det var skärmens problem (haft den i 10 år) men bytade den idag och samma sak hände.

Det kan inte vara problem med grafik-kortet?

Låter som grafikkortsproblem, närmare sagt överhettning. Prova damma av den fläkten, har upptäckt flera gånger att personers datorers fläktar är så fulla med damm att de knappt snurrar. Med avdammning menar jag absolut inte dammsugning , har du inte luft på burk så kör med hårfön.

Funkar inte detta kan du alltid försöka prova med något annat grafikkort. Annars är det svårt om det är det.

Lelle Pelle
2008-12-23, 16:07
Ägaren till sidan har inte förnyat certifikatet, eller så är sidan hackad.

Antingen litar du på att det är ett misstag från den korrekta ägaren och lägger till ett undantag, eller så håller du dig därifrån.
Detta meddelande kommer nu upp på de flesta sidor. Och msn fungerar fortfarande inte trots att jag provat de flesta lösningarna google erbjöd sig av. Jag tror att det är dags att lämna in datorn för total återställning, då jag verkar ha så otroligt mycket problem med den nu för tiden.

Greg
2008-12-23, 16:10
Låter som grafikkortsproblem, närmare sagt överhettning. Prova damma av den fläkten, har upptäckt flera gånger att personers datorers fläktar är så fulla med damm att de knappt snurrar. Med avdammning menar jag absolut inte dammsugning , har du inte luft på burk så kör med hårfön.

Funkar inte detta kan du alltid försöka prova med något annat grafikkort. Annars är det svårt om det är det.

Tackar. Tar en titt på det.

King Grub
2008-12-23, 16:35
Detta meddelande kommer nu upp på de flesta sidor. Och msn fungerar fortfarande inte trots att jag provat de flesta lösningarna google erbjöd sig av. Jag tror att det är dags att lämna in datorn för total återställning, då jag verkar ha så otroligt mycket problem med den nu för tiden.

Lämna in? Bara att formattera och installera om Windows, väl?

jakke
2008-12-23, 16:41
Lelle Pelle: Kolla vad klockan och datumet är på din dator. Det finns en windows Update patch som kan ställa om klockan till något helt galet. Microsoft har inget svar på varför den gör så heller.

Är tiden i windows för mkt fel så upplever man precis de fel som du har.

Lelle Pelle
2008-12-23, 21:42
Lelle Pelle: Kolla vad klockan och datumet är på din dator. Det finns en windows Update patch som kan ställa om klockan till något helt galet. Microsoft har inget svar på varför den gör så heller.

Är tiden i windows för mkt fel så upplever man precis de fel som du har.
Jag är ett pucko. När jag läste ditt svar tänkte jag " Jaha, det var ju första gången fick fick den lösningen, inte." Sen så kollar jag tiden och tänker typ "jaha, okej, allt är som det ska." Sen får jag för mig att kolla den igen, av någon anledning, och då står det år "2009".

Såå, jag är en nöt. Tack för hjälpen:D

Grub: Som sagt, jag är en nöt. På riktigt. Jag har ingen aning om var jag ens skulle börja med det projektet. Men nu blev ju allt löst, och det problemet hoppar in i framtiden...

värstingen
2008-12-25, 18:15
Hej, mitt ljudkort börjar risa ihop antar jag. Aja, iaf;

När jag ska installera nya drivrutiner till mitt ljudkort som inte spelar upp nåt ljud för mig i varken lurar eller högtalare så står det såhär:

"Setup is unable to detect a supported product on your system. Please ensure that your product is properly installed before running this Setup program.

Setup will exit."

Var såhär för några dagar sen också, då startade jag om datorn så funkade det. Sen startade jag om datorn igen så funkade det inte! Hur skall jag fixa detta?

Har ett X-fi fatal1ty.

Scratch89
2008-12-25, 18:35
Är du säker på att det är rätt drivrutiner till ditt kort? Jag hade något liknande problem, och då var jag tvungen att uppdatera en äldre rutin, för att den nya skulle fungera.

värstingen
2008-12-25, 18:44
Är du säker på att det är rätt drivrutiner till ditt kort? Jag hade något liknande problem, och då var jag tvungen att uppdatera en äldre rutin, för att den nya skulle fungera.

Ja, har en skiva jag har fått av dom jag köpte datorn av som drar ner de nyaste drivrutinerna från nätet automatiskt när man stoppar in den.

Ska prova med att installera nån äldre drivrutin.

Frantic
2008-12-26, 22:13
Finns det ingen gratisversion av Coreavc?

Frantic
2008-12-26, 22:49
Never mind. Laddade hem ffdshow istället. Jag får iofs fortfarande inte MPC att fungera tillsammans med högupplöst material trots att jag installerat det sistnämnda. Har jag missat nåt?

EDIT: MPC fungerar inte till några filmer öht? Endast ljudet. Vafan?

Scratch89
2008-12-26, 23:08
Never mind. Laddade hem ffdshow istället. Jag får iofs fortfarande inte MPC att fungera tillsammans med högupplöst material trots att jag installerat det sistnämnda. Har jag missat nåt?

EDIT: MPC fungerar inte till några filmer öht? Endast ljudet. Vafan?
Du får dra hem codecs först. coreavc funkar väldigt bra tillsammans med MPC.
http://www.coreavc.com/

jocke12
2008-12-26, 23:24
Du måste antagligen, i ffdshow, aktivera att den ska spela upp just mp4 eller vad du nu försöker spela upp. CoreAVC är bra, ja.

Frantic
2008-12-27, 05:21
Du får dra hem codecs först. coreavc funkar väldigt bra tillsammans med MPC.
http://www.coreavc.com/

Är inte ffdshow en codec? Jag tog ju det istället för coreavc då coreavc kostar pengar.

Du måste antagligen, i ffdshow, aktivera att den ska spela upp just mp4 eller vad du nu försöker spela upp. CoreAVC är bra, ja.

Har gjort det men det vill sig inte ändå

Scratch89
2008-12-27, 10:06
Man kan få tag på CoreAVC gratis...

tommie-92
2008-12-27, 11:31
Skall köpa ny stationär dator inom snar framtid.
Undrar vilken processor datorn helst ska ha och vilka märken som är pålitliga?
Är inte så värst high på datorer så jag vänder mig till er som verkar kunna eran grej! :)
Kommer inte att användas till så värst mycket spelande, endast några online spel. Mest surfande och musik/film.

King Grub
2008-12-27, 11:34
Det finns bara två märken inom PC-processorer - Intel och AMD. Intel presterar bäst.

Nämn en budget som du har att röra dig med, så blir det lättare att ge råd.

tommie-92
2008-12-27, 11:44
Det finns bara två märken inom PC-processorer - Intel och AMD. Intel presterar bäst.

Nämn en budget som du har att röra dig med, så blir det lättare att ge råd.

Okej.
Budgeten jag har att röra mig med är 4-5tusen.

Tricce
2008-12-27, 12:23
Här är en rätt bra tråd med paket sammanknåpade för olika summor, inte helt up to date atm men om man kollar dom sista sidorna i tråden så finns där tips för olika användningsområden och budget.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=706709

tommie-92
2008-12-27, 14:55
Här är en rätt bra tråd med paket sammanknåpade för olika summor, inte helt up to date atm men om man kollar dom sista sidorna i tråden så finns där tips för olika användningsområden och budget.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=706709

Tack!

tntballe
2008-12-27, 17:32
Är inte ffdshow en codec? Jag tog ju det istället för coreavc då coreavc kostar pengar.

Har gjort det men det vill sig inte ändå

Har du testat att avbocka vilka filter mpc ska använda.
Finns under options --> internal filters.
Räcker inte det så kan du gå till external filter --> add filter, lägg till "ffdshow video decoder". Markera sedan den i listan och välj prefer.

jaosef
2008-12-29, 12:50
Har lite problem...
min hårddisk på min bärbara dator är uppdelad i två partitioner, C och D. Operativsystemet ligger på C och har en del annat skrot på D. Undrar hur jag ska gå till väga för att sätta ihop partitionerna till en stor. Jag har testat Norton PartitionMagic, men det blev något error då den skulle utföra hopsättningen. Någon som har något annat program som rekommenderas? Behöver inte vara gratis.

Mr.Cosybear
2008-12-29, 13:03
Har lite problem...
min hårddisk på min bärbara dator är uppdelad i två partitioner, C och D. Operativsystemet ligger på C och har en del annat skrot på D. Undrar hur jag ska gå till väga för att sätta ihop partitionerna till en stor. Jag har testat Norton PartitionMagic, men det blev något error då den skulle utföra hopsättningen. Någon som har något annat program som rekommenderas? Behöver inte vara gratis.

Bästa partitioneringsprogramet enligt mig är Gparted. Rekomenderar dig att pröva det. http://gparted.sourceforge.net/download.php

och väljer "Browse Stable releases of GParted Live here"

Programet fungerar på så sätt att du bränner det på en skiva, enklast, och sedan startar du om datorn med skivan i (förutsätter att du ändrat så att datorn bootar från skiva först), sedan kommer du få två textbaserade menyer. Första menyn väljer du keep kernel och väljer svenska, sen efter det får du en meny och då skriver du bara 0 och sen trycker enter. Efter detta förstår man ganska klart hur man partitionerar. (Data på partion D: kommer att gå förlorad med detta sätt, då du kommer behöva formatera D: )

nerd2000
2008-12-29, 13:04
Kör du Windows Vista? PartitionMagic (från Symantec, antagligen samma program) fungerar tydligen bara med windows 2000 och XP.

Clarkolofsson
2008-12-29, 13:15
Hej

Skulle behöva lite experthjälp angående trådlösa routrar.
Jag har precis skaffat 100/100mbit i uppkoppling och behöver en ny router.
Har kollat lite på http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SEA2070 . Kan det vara något?

Vet att det oftast kan va en hel del problem med trådlöst när man ska tanka torrents osv, att routern bara ger upp. Så är det nån som kan något inom området skulle jag uppskatta lite hjälp :D

jaosef
2008-12-29, 13:15
Kör med XP. Tack Mr.Cosybear, ska testa den metod du rekommenderade, ska bara testa med DiskPart tvärt.

Scratch89
2008-12-29, 13:29
Hej

Skulle behöva lite experthjälp angående trådlösa routrar.
Jag har precis skaffat 100/100mbit i uppkoppling och behöver en ny router.
Har kollat lite på http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SEA2070 . Kan det vara något?

Vet att det oftast kan va en hel del problem med trådlöst när man ska tanka torrents osv, att routern bara ger upp. Så är det nån som kan något inom området skulle jag uppskatta lite hjälp :D

Jag kan bara rekommendera min Linksys WRT54GL. Grub rekommenderade den åt mig för nån månad sen. Inte särskilt dyr, men den funkar jättebra. Billigare än den du ville ha också. Går att beställa lite varstans; Webhallen och Kjell & Company, t.ex.

Ang. torrents, så funkar det om man gör en ordentlig port forward.

King Grub
2008-12-29, 13:32
Jag kan bara rekommendera min Linksys WRT54GL. Grub rekommenderade den åt mig för nån månad sen. Inte särskilt dyr, men den funkar jättebra. Billigare än den du ville ha också. Går att beställa lite varstans; Webhallen och Kjell & Company, t.ex.

Ang. torrents, så funkar det om man gör en ordentlig port forward.

Den klarar inte 100/100 Mbit.

Netgear gör bra saker.

D-Links Dir-655 är populär och klarar 100/100.

King Grub
2008-12-29, 13:34
Här är en bra lista:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Bara 6 routrar klarar där 100/100 full duplex.

Trådat är det mycket enklare och en gammal RP614v4 för 250 kronor klarar 100/100.

jaosef
2008-12-29, 14:14
Nu går det utför... Körde med DiskPart för att slå ihop de två partitionerna till en.
Första steget var att ta bort partitionen som skulle användas för att utöka den primära partitionen.
Så jag tog bort partition D (detta gjordes från programmet DiskPart), och när jag skrev in kommandot för att utöka partition C står det:
"DiskPart failed to extend the volume. Please make sure the volume is valid for extending."

Så nu sitter jag med en hårddisk med 80 Gb kapacitet och en partition (c: ) på 35 Gb och ingen annan partition.

Så här ser det ut i diskhanteringen.
http://img218.imageshack.us/img218/9948/cpxq2.jpg

Hur ska jag göra för att förstora C eller åtminstone få tillbaka min gamla partition D?
Kan tillägga att detta är min skoldator och jag har antagligen inte full behörighet.

Ajin
2008-12-29, 14:59
Nu sitter jag verkligen i klistret.

Köpte en ny dator från Datorbutiken.com för dryga 5 månader sen. Har egentligen inte haft några problem överhuvudtaget med den, men för en vecka sen hände något märkligt medans jag satt och testade GTA IV .. Skärmen frös och varken tangentbord eller mus funkade .. dvs. cntrl+alt+delete vägrade ta upp task managern.

När jag sedan startar om datorn funkar följande saker inte:

Tangentbord och mus (tangentbordet lyser inte, musen lyser inte, ingenting händer om man trycker på knapparna), samt att skärmen inte får signal från datorn (den funkar, men det står "no signal" vilket tar skärmen tillbaka till standby läge).

Min första tanke var att moderkortet har lagt av, eftersom USB slottarna sitter på moderkortet (tangentbord+mus har usb-anslutning) och att grafikkortet därmed inte kopplar till skärmen (grafikkortet sitter ju också på moderkortet). En vän till mig trodde däremot att det var processorn.

Måste tillägga att _alla_ fläktar går igång vid datorstart.

Dessutom har ju datorbutiken gått i konkurs, dvs. min garanti gäller/finns inte längre. Asus, som är mitt moderkorts tillverkare, har 3års garanti på alla sina moderkort, men deras svenska supportlina tar mig till någon gammal gubbe från norra norrland ..

Behöver hjälp, jag blir vansinnig. :/

Mr.Cosybear
2008-12-29, 16:16
Nu sitter jag verkligen i klistret.

Köpte en ny dator från Datorbutiken.com för dryga 5 månader sen. Har egentligen inte haft några problem överhuvudtaget med den, men för en vecka sen hände något märkligt medans jag satt och testade GTA IV .. Skärmen frös och varken tangentbord eller mus funkade .. dvs. cntrl+alt+delete vägrade ta upp task managern.

När jag sedan startar om datorn funkar följande saker inte:

Tangentbord och mus (tangentbordet lyser inte, musen lyser inte, ingenting händer om man trycker på knapparna), samt att skärmen inte får signal från datorn (den funkar, men det står "no signal" vilket tar skärmen tillbaka till standby läge).

Min första tanke var att moderkortet har lagt av, eftersom USB slottarna sitter på moderkortet (tangentbord+mus har usb-anslutning) och att grafikkortet därmed inte kopplar till skärmen (grafikkortet sitter ju också på moderkortet). En vän till mig trodde däremot att det var processorn.

Måste tillägga att _alla_ fläktar går igång vid datorstart.

Dessutom har ju datorbutiken gått i konkurs, dvs. min garanti gäller/finns inte längre. Asus, som är mitt moderkorts tillverkare, har 3års garanti på alla sina moderkort, men deras svenska supportlina tar mig till någon gammal gubbe från norra norrland ..

Behöver hjälp, jag blir vansinnig. :/

Svårt att säga vad det är, för att säkerställa problemkällan så behöver du nog byta ut en komponent i taget om du känner någon som har komponenter som går ihop med din dator. Men utifån det du beskrivit skulle jag nog lägga min gissning på processor/moderkort som du och din kompis redan gissat på. Störst troligt är dock moderkortet då det inte verkar ge usb/ps portarna och grafikkortet någon ström, skulle det vara processorn borde åtminstone skärmen vara helsvart och tangentbord osv lysa, osäker på denna punkt dock. Så det är bara prova byta ut, inte mycket annat att göra.

Scratch89
2008-12-29, 16:33
Den klarar inte 100/100 Mbit.

Där ser man. Vad är maxhastigheten då, isf?

King Grub
2008-12-29, 16:36
54 Mbps. En throughput på mindre än 30 Mbit / s.

Ajin
2008-12-29, 23:49
Svårt att säga vad det är, för att säkerställa problemkällan så behöver du nog byta ut en komponent i taget om du känner någon som har komponenter som går ihop med din dator. Men utifån det du beskrivit skulle jag nog lägga min gissning på processor/moderkort som du och din kompis redan gissat på. Störst troligt är dock moderkortet då det inte verkar ge usb/ps portarna och grafikkortet någon ström, skulle det vara processorn borde åtminstone skärmen vara helsvart och tangentbord osv lysa, osäker på denna punkt dock. Så det är bara prova byta ut, inte mycket annat att göra.

Ja, lite som jag har föreställt mig det då. Har testat byta ut RAM-minnena, hjälpte inte. Har tyvärr inga andra komponenter till hands ..

Hur gör man om man hamnar i en sådan situation där bolaget där varan har köpts går i konkurs?

hahavaffan
2008-12-29, 23:55
54 Mbps. En throughput på mindre än 30 Mbit / s.Det har jag fått uppleva, så det kan jag intyga. Jag köpte en D-link DIR655, och är än så länge väldigt nöjd.

Mr.Cosybear
2008-12-30, 07:53
Ja, lite som jag har föreställt mig det då. Har testat byta ut RAM-minnena, hjälpte inte. Har tyvärr inga andra komponenter till hands ..

Hur gör man om man hamnar i en sådan situation där bolaget där varan har köpts går i konkurs?

Såvitt jag vet så kan du nog inte göra något förän du säkerställt problemkällan, då kan du använda dig av garantin från tillverkaren.

En sak jag kom på är att du skulle kunna lämna in datorn för reparation hos din lokala datorbutik, dem brukar iofs ta runt 1000-lappen, så om du har någon lokal sådan och tycker det är värt det så är det sista utvägen möjligtvis

MilkmaN
2008-12-30, 09:30

Men bara över WLAN väl?

myggan
2008-12-30, 09:49
Har fått ett problem på mina föräldrars dator. I stort sett exakt varannan gång jag startar datorn så fryser den vid första skärmen i BIOS (där det står Fujitsu Press DEL to enter setup), och så får man stänga av på knappen och starta upp igen och då funkar det klockrent. *screwy*

Någon vet vad det här kan bero på ?

Chris
2008-12-30, 11:27
När jag startade datorn idag så kommer jag inte åt min externa USB-hårddisk, den säger att "the file or directory is corrupt and unreadable". Snälla säg det finns något sätt att återställa den? Jag har väldigt mycket lagrat på disken jag absolut inte vill bli av med.

Vad kan man göra?

Scratch89
2008-12-30, 11:50

Fan. Då är det väl bara att hoppas att jag inte flyttar igen, så jag råkar få 100/100. Även fast det kommer gå snabbare än nu kommer man vara bitter för att man inte har max. :D

hahavaffan
2008-12-30, 11:50
Men bara över WLAN väl?Njaä. Den pallade inte med mycket mer än 2,5MB/s för mig i full duplex, alltså både in och ut samtidigt. Tanka i 3MB/s gick, men minsta lilla upload drog ner hastigheten, och att få ut 30Mbit åt båda hållen var helt omöjligt. Så 100Mbit går aldrig. Detta var med en dator ansluten med TP-kabel. Trådlöst lär det bli ännu lägre siffror, speciellt med kryptering.

Mr.Cosybear
2008-12-30, 13:16
Njaä. Den pallade inte med mycket mer än 2,5MB/s för mig i full duplex, alltså både in och ut samtidigt. Tanka i 3MB/s gick, men minsta lilla upload drog ner hastigheten, och att få ut 30Mbit åt båda hållen var helt omöjligt. Så 100Mbit går aldrig. Detta var med en dator ansluten med TP-kabel. Trådlöst lär det bli ännu lägre siffror, speciellt med kryptering.

Måste du haft något konstigt, jag kör 2.5mb/s ganska exakt på min när jag kör wireless (wpa2 med macfilter), kör jag med tp-kabel så kommer jag upp i kanske 7/7 om jag kör mot min filserver. DD-WRT firmwaren kanske boostar upp det en aning, har inte jämfört med och utan.

Spiffy
2008-12-30, 13:24
När det diskuteras trådlöst nätverk. Vad tror ni om denna kombinationen?

D-Link DWA-547
D-link DIR655

Skulle det bli bra, eller har ni något bättre som ligger i ungefär samma pris?

Control_61
2008-12-30, 13:27
Jag köpte en ny dator igår och har såklart redan fått problem.

Tankade ner en film idag och la över endel gamla filmer från min förra dator till denna. Men på denna datorn får jag inte fram någon bild.
Jag har testat Windows Media Player, VLC och Quicktime. Allt som kommer fram är ljud och diverse mönster i bilden. Inga av mina filmer fungerar.

Jag förstår inte alls vad felet är eller vad jag kan göra åt saken...

Operativsystemet är windows vista.

-

I Media Player står det följande:

En codec krävs för att den här filen ska kunna spelas upp. Om du vill kontrollera om denna codec är tillgänglig på Internet klickar du på Webbhjälp.

Control_61
2008-12-30, 13:32
Lyckades fixa codec för windows media player. Men VLC fungerar fortfarand inte...

Chris
2008-12-30, 13:45
Lyckades fixa codec för windows media player. Men VLC fungerar fortfarand inte...

Då har du väl tankat hem fel codec. Olika filmformat kräver olika codecs. Det finns bra paket som innehåller i princip alla codecs, men minns inte vad det heter nu.

King Grub
2008-12-30, 13:45
VLC behöver inte extra codecs.

Har du installerat grafikkortets drivrutiner?

Control_61
2008-12-30, 13:48
Det vet jag faktiskt inte. Borde inte det göras automatiskt när man startar datorn första gången? Hur gör man det annars?

Det är inget jag vet att jag gjort själv i alla fall.

Dessutom är bilden i media player inte särskilt bra heller....

King Grub
2008-12-30, 13:50
Nej, grafikkortets drivrutiner installeras inte automatiskt. Från början har man Microsofts allmänna drivrutiner, och dom duger inte till grafiskt arbete.

Vilket grafikkort har du? Du måste ladda ned den senaste från grafikkorttillverkarens hemsida och installera den. Har du inte gjort det, kommer du att märka dramatiska grafikskillnader.

Du kanske har en CD med drivrutiner som du fick med datorn? Dom är i o f s antagligen gamla, inte senaste versionen, men åtminstone tusen gånger bättre än inga alls.

Vet du vilket grafikkort du har, kan vi lätt hjälpa dig hitta rätt drivrutiner att ladda hem.

hahavaffan
2008-12-30, 13:55
Måste du haft något konstigt, jag kör 2.5mb/s ganska exakt på min när jag kör wireless (wpa2 med macfilter), kör jag med tp-kabel så kommer jag upp i kanske 7/7 om jag kör mot min filserver. DD-WRT firmwaren kanske boostar upp det en aning, har inte jämfört med och utan.Mellan datorer på nätverket, eller ut mot internet med torrents eller dc? Kom du verkligen upp i 7 MegaByte per sekund samtidigt, upp- och nerströms mot din filserver på internet? Jag hade både orginal- och dd-wrtfirmware, och inget av det gjorde under för hastigheten. Enligt tester så ligger en WRT54GL ver1.1 på strax över 30mbps i total samtidig överföring. En DIR655 ligger runt 250-260.

Control_61
2008-12-30, 14:00
AMD Phenom X3 8550

Där har du namnet på grafikkortet skulle jag tro! :)

King Grub
2008-12-30, 14:30
Nej, det där är processorn.

Control_61
2008-12-30, 14:38
Hittar ingen information om grafikkortet på återförsäljarens hemsida. Det enda jag hittar är på datorns egna sökfunktion.

Där står om skärm och grafikkort skulle jag tro.

ATI Radeon HD 3650

Är det mer rätt?

hahavaffan
2008-12-30, 14:40
Hittar ingen information om grafikkortet på återförsäljarens hemsida. Det enda jag hittar är på datorns egna sökfunktion.

Där står om skärm och grafikkort skulle jag tro.

ATI Radeon HD 3650

Är det mer rätt?Ja.

King Grub
2008-12-30, 14:42
Svar ja!

Det är grafikkortet.

Då hittar du senaste drivrutiner här:

http://ati.amd.com/support/driver.HTML

Först väljer du ditt operativsystem, sedan Radeon, sedan Radeon HD 3850.

Control_61
2008-12-30, 14:43
Tack så mycket King Grub!

Är det pålitligt på alla sätt och vis? Hade inte varit skoj om man sabbat datorn det första man gjorde :)

Kanske är en löjlig fråga, men med tanke på hur lite jag kan om datorer så är jag överdrivet försiktig innan jag börjar mecka för mycket!

King Grub
2008-12-30, 14:51
Det är inte bara pålitligt, utan ett måste. Grafikkortet måste ha drivrutiner för att fungera, och det där är tillverkarens drivrutiner.

Yes
2008-12-30, 14:54
Apropå grafikkort, hur är ATI's drivrutiner nuförtiden?

Jag funderar på att köpa ett nytt kort och som jag förstått verkar ATI vara ett bättre val nuförtiden. Dock har jag tidigare hållit mig till nVidia för att deras drivrutiner funkat bättre(framförallt i Linux, men också i 3D-program som Maya).

Control_61
2008-12-30, 14:57
Grafikkortet jag hade var Radeon HD 3650, det finns inget val för detta.

Det enda som finns är 3600 series vilket jag kan tänka mig att man ska välja?
Det som händer sen är att en sida kommer upp med flera alternativ. Sidan ser ut såhär:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista64/common-vista64

Hur gör jag där?

Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas verkligen!

JG_81
2008-12-30, 14:57
Sitter och plockar ihop en dator hos Dell. Har fått ihop ett prisvärt paket men är lite orolig över att man skickar med ett Sound Blaster® X-Fi Xtreme Music PCI-ljudkort nu när Vista är standardoperativsystem. Kortet verkar ha några år på nacken, och på många sidor klagar folk över att Vista-drivrutinerna antingen inte alls fungerar eller ger dåligt ljud.

Någon som vet något mer eller testat nyare drivrutiner för detta ljudkort under Vista? Lär väl sitta i alla fall några här med den kombinationen då Dell inte erbjuder så många andra valmöjligheter gällande ljudkort...

Borde jag beställa dator utan ljudkort och separat köpa ett bra Sound Blaster, men då förvisso riskera att bryta garantin? (Att bygga datorn från grunden har jag inte funderat så mycket över, och är i övrigt nöjd med paketet jag fått ihop.)

King Grub
2008-12-30, 14:59
Det enda som finns är 3600 series vilket jag kan tänka mig att man ska välja?

Korrekt.

Det som händer sen är att en sida kommer upp med flera alternativ. Sidan ser ut såhär:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista64/common-vista64

Hur gör jag där?

Väljer Catalyst Software Suite (64 bit) English Only, ladder ned, installerar.

Förutsatt att du har Vista 64-bit då.

King Grub
2008-12-30, 15:00
Apropå grafikkort, hur är ATI's drivrutiner nuförtiden?

Jag funderar på att köpa ett nytt kort och som jag förstått verkar ATI vara ett bättre val nuförtiden. Dock har jag tidigare hållit mig till nVidia för att deras drivrutiner funkat bättre(framförallt i Linux, men också i 3D-program som Maya).

Senaste 8.12 är jättebra (tycker jag, för allt jag håller på med).

Yes
2008-12-30, 15:03
Senaste 8.12 är jättebra (tycker jag, för allt jag håller på med).
Låter lovande. Kör du också 64-bitars Vista?

King Grub
2008-12-30, 15:06
Ja. Det var jättestor skillnad bara från 8.11. Fallout 3 hackade lite då och då med 8.11, men flyter fullständigt mjukt med 8.12 i 1900x1200-upplösning, till exempel. Inga blåskärmar eller liknande, heller, sedan... 8.10 tror jag. Före det hände det då och då att man (jag) fick en BSOD när jag körde med fler skärmar samtidigt, men det verkar ha löst sig helt.

Yes
2008-12-30, 17:29
Ja. Det var jättestor skillnad bara från 8.11. Fallout 3 hackade lite då och då med 8.11, men flyter fullständigt mjukt med 8.12 i 1900x1200-upplösning, till exempel. Inga blåskärmar eller liknande, heller, sedan... 8.10 tror jag. Före det hände det då och då att man (jag) fick en BSOD när jag körde med fler skärmar samtidigt, men det verkar ha löst sig helt.
Okej, låter som det kan vara värt att satsa på något ATI-kort. Eller tja... jag har egentligen inte satt mig in så mycket i grafikkortsmarknaden än, så jag vet inte säkert. Vad skulle du anse vara ett bra budget-val? Jag spelar inte så mycket längre så jag är mest ute efter ett kort med bra pris/prestanda-förhållande, men det vore trevligt med något som är dugligt till GTA 4 och Fallout 3(bör iaf funka i 1280-upplösning).

Kan väl kanske nämna att burken annars består av en Q6600, snart 8Gb RAM och ett mäktigt GF 6600GT... spel har alltså inte varit någon stor prioritet, men det känns lite trist att knappt kunna köra nånting när datorn är helt okej annars.

frambogir
2008-12-30, 17:37
Dessutom sägs det, har ingen bra källa på detta, att ATI är ett bättre val för Linux i längden, då de verkar satsa mer på det nu än Nvidia. Men som sagt, inget jag har fått bekräftat.

King Grub
2008-12-30, 18:02
Okej, låter som det kan vara värt att satsa på något ATI-kort. Eller tja... jag har egentligen inte satt mig in så mycket i grafikkortsmarknaden än, så jag vet inte säkert. Vad skulle du anse vara ett bra budget-val? Jag spelar inte så mycket längre så jag är mest ute efter ett kort med bra pris/prestanda-förhållande, men det vore trevligt med något som är dugligt till GTA 4 och Fallout 3(bör iaf funka i 1280-upplösning).

Kan väl kanske nämna att burken annars består av en Q6600, snart 8Gb RAM och ett mäktigt GF 6600GT... spel har alltså inte varit någon stor prioritet, men det känns lite trist att knappt kunna köra nånting när datorn är helt okej annars.

I den upplösningen är nog ett 4850-kort fullt tillräckligt. Du kan köra ett värsting 4870X2, men det blir inte stor skillnad på låga upplösningar. Det är först när det är hög upplösning som det kommer till sin rätt, men då är det å andra sidan väldigt bra. 4870 är en kompromiss mellan budget och prestanda och kanske det bästa allroundkortet i dag, skulle jag tro, men det är som sagt tveksamt om det behövs vid 1280-upplösning. I princip alla dagens kort klarar den utan problem.

skaparn
2008-12-30, 18:15
Om jag har två diskar som satt i en (ett?) NAS och nu har fått byta NAS-enhet, men har kvar samma diskar - går det att få den att förstå att jag redan har en spegling av data?

För om jag sätter RAID igen kommer den enligt uppgift att skriva över all data på båda diskarna.

Det enda jag kan komma på är att mellanlagra allt på ytterligare en extern enhet och sedan formatera NASn i RAID 1. Och det känns inte så 2008.

Några tips?

edit: det är en D-link DNS 323

TcAnders
2008-12-30, 19:18
Har en fundering angående RAM-minnen, och det gäller 4gb eller 8gb, vad är egentligen fördelen med att ha 8gb jämfört med 4?

Videoredigering samt lite fotoredigering är något jag håller på med titt som tätt, och om det nu blir mycket bättre med 8gb så kanske det är något man ska skaffa sig.

jaosef
2008-12-30, 19:21
Tänkte höra om jag kunde få svar på en idiotfråga... Har en bärbar dator och tänkte köpa ett trådlöst tangentbord till den. Blir det något problem med det med tanke på att datorn har ett "inbyggt" tangentbord som alltid är igång?
Blir med USB-anslutning...

Yes
2008-12-30, 19:32
I den upplösningen är nog ett 4850-kort fullt tillräckligt. Du kan köra ett värsting 4870X2, men det blir inte stor skillnad på låga upplösningar. Det är först när det är hög upplösning som det kommer till sin rätt, men då är det å andra sidan väldigt bra. 4870 är en kompromiss mellan budget och prestanda och kanske det bästa allroundkortet i dag, skulle jag tro, men det är som sagt tveksamt om det behövs vid 1280-upplösning. I princip alla dagens kort klarar den utan problem.
Okej, tack för ett jättebra svar!

Såg att 4850-korten inte var så farligt dyra så det lutar helt klart åt det. Finns det annars 4850-kort som är tysta?

Mr.Cosybear
2008-12-30, 19:57
Om jag har två diskar som satt i en (ett?) NAS och nu har fått byta NAS-enhet, men har kvar samma diskar - går det att få den att förstå att jag redan har en spegling av data?

För om jag sätter RAID igen kommer den enligt uppgift att skriva över all data på båda diskarna.

Det enda jag kan komma på är att mellanlagra allt på ytterligare en extern enhet och sedan formatera NASn i RAID 1. Och det känns inte så 2008.

Några tips?

edit: det är en D-link DNS 323

Skall bero på chipsen i NAS´sen, är det chipset som använder olika "raid-format" så måste du formatera. Är det samma så ska det gå. Är inte allt för insatt i det området tyvärr. Från vilken till vilken NAS kör du?

Tänkte höra om jag kunde få svar på en idiotfråga... Har en bärbar dator och tänkte köpa ett trådlöst tangentbord till den. Blir det något problem med det med tanke på att datorn har ett "inbyggt" tangentbord som alltid är igång?
Blir med USB-anslutning...

Nej det blir inga konflikter, tänk dig samma scenario med extern mus vs touchpad, båda kommer funka.

King Grub
2008-12-30, 20:24
Okej, tack för ett jättebra svar!

Såg att 4850-korten inte var så farligt dyra så det lutar helt klart åt det. Finns det annars 4850-kort som är tysta?

Jag tycker t o m att mitt 4870X2 är tyst, när jag är i Windows och fläkthastigheten står på automatic. Det är bara när jag spelar som intensivast som den varvar upp och låter, och då låter det oftast från spelet också så man inte hör fläktbruset i alla fall.

agazza
2008-12-30, 20:30
Jag tycker t o m att mitt 4870X2 är tyst, när jag är i Windows och fläkthastigheten står på automatic. Det är bara när jag spelar som intensivast som den varvar upp och låter, och då låter det oftast från spelet också så man inte hör fläktbruset i alla fall.

Kanske lite OT men du har inte kvar ditt 8800gtx liggandes någonstans?

skaparn
2008-12-30, 20:31
Skall bero på chipsen i NAS´sen, är det chipset som använder olika "raid-format" så måste du formatera. Är det samma så ska det gå. Är inte allt för insatt i det området tyvärr. Från vilken till vilken NAS kör du?

Hur menar du? Jag har bara en NAS. Det jag gjort är att jag reklamerat min D-Link eftersom den inte funkade så bra, när jag sedan satte i samma diskar i den nya hittade den båda två med identiskt innehåll istället för att bara fatta att det var ett fall av RAID 1 (ok, det kanske är lite hårt att förvänta sig att den ska förstå det)

Jag har kollat igenom manualen till NASn men där står inget som gör att jag kan svara på din fråga om chipset. Ska surfa på internet en stund. Tackar för input!

Mr.Cosybear
2008-12-30, 20:46
Hur menar du? Jag har bara en NAS. Det jag gjort är att jag reklamerat min D-Link eftersom den inte funkade så bra, när jag sedan satte i samma diskar i den nya hittade den båda två med identiskt innehåll istället för att bara fatta att det var ett fall av RAID 1 (ok, det kanske är lite hårt att förvänta sig att den ska förstå det)

Jag har kollat igenom manualen till NASn men där står inget som gör att jag kan svara på din fråga om chipset. Ska surfa på internet en stund. Tackar för input!

Aha ok, är inte så jätteinsatt i raidkonfigs men, då ska du kunna få den att fortsätta köra RAID1 då det bör vara samma chipset om det är samma typ av NAS. Att använda bios raid utility eller windows raid ska också påverka på något sätt, kanske är något.

Yes
2008-12-30, 21:30
Oh, det låter perfekt! Spelar inte så stor roll om det väsnas när man spelar, det är ju främst ljudnivån vid vanligt arbete som kan bli störande.

myggan
2008-12-31, 00:03
Har fått ett problem på mina föräldrars dator. I stort sett exakt varannan gång jag startar datorn så fryser den vid första skärmen i BIOS (där det står Fujitsu Press DEL to enter setup), och så får man stänga av på knappen och starta upp igen och då funkar det klockrent. *screwy*

Någon vet vad det här kan bero på ?

Samma problem kvarstår men har utvecklats. Nu är även bilden vid booten av datorn helt grötig (upplösningen är 640*480 och man ser inte vad som står på skärmen), fram tills windowsloggan, och då blir allt normalt igen.
Vad kan detta vara? Måste vara något med grafikkortet antar jag ? :(

Musselbank
2008-12-31, 01:17
Jag ska dels ratta in och använda nån grannes bredband, dels strömma ljud till en Soundbridge. Behövs det både ett nätverkskort (för bredbandet) och en router/accesspunkt (för strömningen)? Det verkar ju lite onödigt.

Perg
2008-12-31, 02:07
Jag ska dels ratta in och använda nån grannes bredband, dels strömma ljud till en Soundbridge. Behövs det både ett nätverkskort (för bredbandet) och en router/accesspunkt (för strömningen)? Det verkar ju lite onödigt.
Ansluter du med kabel till din grannes bredband?
Du måste ha nån form av accesspunkt om du vill strömma trådlöst till din Soundbridge. Enklast och billigast att få tag i är en router.

Musselbank
2008-12-31, 02:15
Ansluter du med kabel till din grannes bredband?
Du måste ha nån form av accesspunkt om du vill strömma trådlöst till din Soundbridge. Enklast och billigast att få tag i är en router.

Nej, det är trådlöst. Kan (den trådlösa) routern även ta in bredbandet, eller får jag ordna det med ett separat nätverkskort?

agazza
2008-12-31, 02:22
Nej, det är trådlöst. Kan (den trådlösa) routern även ta in bredbandet, eller får jag ordna det med ett separat nätverkskort?

Du måste ha ett trådlöst nätverkskort för att komma åt din grannes internet, din router och din soundbridge. Din router kan inte ta in internet, men ditt trådlösa nätverkskort kan ta in det ifall du har kontakt och det är olåst. Annars behöver du linux och youtuba wep cracking.

Musselbank
2008-12-31, 02:32
Du måste ha ett trådlöst nätverkskort för att komma åt din grannes internet, din router och din soundbridge. Din router kan inte ta in internet, men ditt trådlösa nätverkskort kan ta in det ifall du har kontakt och det är olåst. Annars behöver du linux och youtuba wep cracking.

Jag lyckades just få igång router & strömning! Routern sitter kablad till datorns nätverksort, så för strömningen behövs ej trådlöst kort.

Om jag nu skaffar ett fungerande trådlöst nätverkskort (troligen usb-anslutet), så bör jag kunna dela ut internet via routern?

agazza
2008-12-31, 02:36
Jag lyckades just få igång router & strömning! Routern sitter kablad till datorns nätverksort, så för strömningen behövs ej trådlöst kort.

Om jag nu skaffar ett fungerande trådlöst nätverkskort (troligen usb-anslutet), så bör jag kunna dela ut internet via routern?

Usb anslutet når inte så långt så det är inte säkert att du får tillgång till din granne.

Jag har noll erfarenhet om att dela ut internet till en router trådlöst, allt jag använt är modem med inbyggt trådlöst eller routers som man varit tvungen att koppla in internet via kabel från modemet.

Men jag kan pröva att googla lite så hör jag av mig ifall jag hittar något. :)

Musselbank
2008-12-31, 02:45
Det verkar inte fungera för närvarande i alla fall; soundbridgen kan ansluta till routern och spela material som ligger på datorn, men trots att datorn även har ett trådlöst nätverkskort som har kontakt med grannens internet så kan soundbridgen ej få fram webbradio.

(Om jag kopplar upp soundbridgen mot grannens nät istället fungerar webbradion, men då når jag inte filerna på datorn.)

Musselbank
2008-12-31, 02:48
Routern är en Linksys WRT nånting förresten; den där blåa som alla gillar... ej micklat med firmware.

agazza
2008-12-31, 02:54
Hittar inget om att koppla via din router. Men du kan ju pröva att brygga din uppkoppling mot grannnen mot din uppkoppling mot din router

EDIT:

Nyare versioner av Windows (Windows XP och uppåt) har stöd för nätverksbryggning genom att helt enkelt markera två anslutningar, högerklicka och välja "brygga anslutningar".

Perg
2008-12-31, 02:54

Du kan absolut ta emot internet från din granne med ditt befintliga trådlösa nätverkskort och sen dela det vidare till din router med en kabel från ditt vanliga nätverkskort.

Här är MS-hjälpsida t.ex.
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/bfd3bd31-82f0-4b9c-9cde-fb92bc2b14771053.mspx

Musselbank
2008-12-31, 03:06
Hittar inget om att koppla via din router. Men du kan ju pröva att brygga din uppkoppling mot grannnen mot din uppkoppling mot din router

EDIT:

Nyare versioner av Windows (Windows XP och uppåt) har stöd för nätverksbryggning genom att helt enkelt markera två anslutningar, högerklicka och välja "brygga anslutningar".

Ballt :-) jag ska försöka göra något sådant, anslutningen till routern dyker dock inte upp tror jag :-/

Du kan absolut ta emot internet från din granne med ditt befintliga trådlösa nätverkskort och sen dela det vidare till din router med en kabel från ditt vanliga nätverkskort.

Här är MS-hjälpsida t.ex.
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/bfd3bd31-82f0-4b9c-9cde-fb92bc2b14771053.mspx

Fint :-) men jag har xp och hittar inte motsvarande information :-/

Perg
2008-12-31, 03:14
Fint :-) men jag har xp och hittar inte motsvarande information :-/
Jag ber om ursäkt :)
http://support.microsoft.com/kb/306126

Är du bekant med din routers webinterface? Du måste nämligen se till så att din router inte har samma statiska IP-adress som din dators nätverkskort.

Musselbank
2008-12-31, 03:16
Jag ber om ursäkt :)
http://support.microsoft.com/kb/306126

Är du bekant med din routers webinterface? Du måste nämligen se till så att din router inte har samma statiska IP-adress som din dators nätverkskort.

Tackar, ska kolla länk.

Hur hittar jag kortets ip-adress?

Musselbank
2008-12-31, 03:18
nätverkslistan;

http://img33.picoodle.com/img/img33/3/12/30/f_netverkm_2663acc.jpg (http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/12/30/f_netverkm_2663acc.jpg&srv=img33)

där den understa är det trådlösa kortet, "anslutning till lokalt" är det vanliga nätverkskortet.

Perg
2008-12-31, 03:22
En routers huvudsakliga funktion är att dela ut IP-adresser till anslutna datorer och sen leda ut dem på internet (d.v.s. routa). Nu kommer istället din XP-burk agera router och vi vill därför inaktivera routingfunktionaliteten i din router. Det gör du genom att stänga av DHCP i webinterfacet på din router, så att alla datorer som ansluter istället plockar upp sin IP-adress ifrån XP-burken.

Perg
2008-12-31, 03:27
Slutligen så vill du, som jag skrev ovan, dubbelkolla att routern har ett IP som inte krockar med XP-burken, men som du ändå kan ansluta till (så att du kommer åt webinterfacet). Vad som helst mellan 192.168.0.2 och 192.168.0.254 funkar.

Sen, glöm inte att kabeln från datorn som delar ut internet måste sitta i nån av LAN-portarna på routern.

Musselbank
2008-12-31, 03:36
Bra; just nu kan jag plötsligt inte logga in på routern, men med ovanstående info bör jag få till det tror jag :-) internetdelning är aktiverad och jag vet hur jag ska stänga av dhp och ändra ip.

Musselbank
2008-12-31, 03:42
dhcp menar jag.

Ok, jag inaktiverade internetdelning igen och då kom jag in på routern. När jag stänger av DHCP och väljer statisk ip så måste jag ange ip, vad ska stå där?

EDIT: dumstrut, nu fattar jag

Perg
2008-12-31, 03:43
Om du inte kan logga in på routern så beror det på att ditt nätverkskort (som är kopplat till routern) och routern inte är på samma nät eller så har dom samma IP. Lite förenklat, så måste båda ha unika adresser som börjar på 192.168.0.

Lycka till! Ska sova :)

Musselbank
2008-12-31, 03:54
Tack så mycket! Jag är mycket klokare, men tyvärr fungerar det inte alls :-/ soundbridgen hittar varken webbradio eller musikservern nu, lol. fortsättning följer.

Musselbank
2008-12-31, 03:58
Tack så mycket! Jag är mycket klokare, men tyvärr fungerar det inte alls :-/ soundbridgen hittar varken webbradio eller musikservern nu, lol. fortsättning följer.

... men internet delas verkligen ut ordentligt i alla fall, kollade med laptopen!

Soundbridgen mumlade nånting om dhcp när den konfigurerade nätverket... hum hum.

Musselbank
2008-12-31, 04:10
Nu fungerar det!

Kolozzeum är rätt plats att fråga. Oavsett vad saken gäller. Tack tack!

Nuvarande nätverkskort fungerar tyvärr bara korta stunder i taget. Jag har till och med fått ett nytt som inte var bättre än det första. Några inlägg upp tipsade agazza om att usb-kort har begränsad räckvidd; men å andra sidan är de ju lättare att placera fördelaktigt (om man inte har extern antenn på instickskortet vill säga) - så kan det inte tänkas jämna ut sig?

agazza
2008-12-31, 05:07
Brukar gå att se när man köper ett kort eller usb sticka vad dom har för sändareffekt. Men generellt tror jag porten för instickskort har högre matningspänning än usb standarden. Men jag gissar bara.

Du kan kolla efter högre överföringshastighet och effekt på korten (ifall det är inom samma standard).

högre hastighet/mW brukar vara lika med en längre räckvidd men brukar tappa hastighet rätt snabbt medan avståndet ökar.

Googlar du finns det säkert massor av recensioner.

Fotnot: Trodde först du hade en stationär burk.

Control_61
2008-12-31, 13:42
Fixade igår NERO och har börjat bränna lite DVD filmer.
Det har funkat perfekt, men nu tankade jag ner en film i ett annat format som jag har lite problem med att lyckas bränna ut.
Anledningen till att jag envisas med att ändå försöka är då jag kvaliten var mycket bättre samt att orginalmenyn var med redan från början.

Dokumentet heter:Never.Back.Down.NORDiC.PAL.DVDR-DROiDS

Själva filmfilen är en IMG-fil som då jag väljer att öppna med VLC först visar en riktigt snygg meny där man kan välja undertexter och sedan när man valt detta får riktigt bra filmkvalitet.

Kan någon hjälpa mig att få bukt med detta?
Har NERO 7 med alla komponenter.

wepp
2008-12-31, 13:46
Fixade igår NERO och har börjat bränna lite DVD filmer.
Det har funkat perfekt, men nu tankade jag ner en film i ett annat format som jag har lite problem med att lyckas bränna ut.
Anledningen till att jag envisas med att ändå försöka är då jag kvaliten var mycket bättre samt att orginalmenyn var med redan från början.

Dokumentet heter:Never.Back.Down.NORDiC.PAL.DVDR-DROiDS

Själva filmfilen är en IMG-fil som då jag väljer att öppna med VLC först visar en riktigt snygg meny där man kan välja undertexter och sedan när man valt detta får riktigt bra filmkvalitet.

Kan någon hjälpa mig att få bukt med detta?
Har NERO 7 med alla komponenter.

Du bränner den som en IMG fil, gå in på nero burning rom och välj "burn image"

King Grub
2008-12-31, 14:52
Jag rekommenderar att du avinstallerar bloatware-Nero helt och använder ImgBurn i stället.

http://www.imgburn.com/

Hysteriskt mycket enklare och smidigare.

Musselbank
2008-12-31, 23:38
Brukar gå att se när man köper ett kort eller usb sticka vad dom har för sändareffekt. Men generellt tror jag porten för instickskort har högre matningspänning än usb standarden. Men jag gissar bara.

Du kan kolla efter högre överföringshastighet och effekt på korten (ifall det är inom samma standard).

högre hastighet/mW brukar vara lika med en längre räckvidd men brukar tappa hastighet rätt snabbt medan avståndet ökar.

Googlar du finns det säkert massor av recensioner.

Fotnot: Trodde först du hade en stationär burk.

Det har jag! Jag menade att det vanliga med pci-kort är att antennerna sitter på kortet, medan en usb-pinne lätt placeras på en förlängningssladd. Om det gör så stor skillnad vet jag inte.

Morty
2009-01-01, 01:11
Jag rekommenderar att du avinstallerar bloatware-Nero helt och använder ImgBurn i stället.

http://www.imgburn.com/

Hysteriskt mycket enklare och smidigare.

Kan bara lägga +1. Hundra gånger lättare att få koll på, och om den inte bränner den image-fil som man har är det bara att ändra filslutet.

tommie-92
2009-01-01, 10:54
Processor: Intel C2D E4700
Internminne: 4 GB
Minnestyp: DDR2
Hårddisk: 320 GB

Duger den prestandan åt mig som bara surfar, chattar och spelar lite online spel då och då? Den får inte vara trög, då tappar jag tålamodet.

Morrris
2009-01-01, 11:06
Absolut, vad får du ge för det?

tommie-92
2009-01-01, 11:27
Absolut, vad får du ge för det?

Några hundralappar över 4tusen.

Yes
2009-01-02, 16:18
Apropå grafikkort igen... är ett 9800GTX ett bättre köp än ett HD4850? Nu har jag bara hittat lite gamla tester, men där ser det ut som 9800GTX springer ifrån HD4850 i alla normala upplösningar.

Musselbank
2009-01-02, 19:10
Hej & hå! (fristående fortsättning)

Jag kan med laptopen koppla upp mig mot 2 nät, varav det ena (A) har bättre signalstyrka än det andra (B).

Med ett internt kort i den stationära datorn kan jag göra detsamma, tyvärr fungerar detta kort bara en liten stund.

Med ett nytt nätverkskort, usb denna gång, kan jag koppla upp mot B och då fungerar allt. Jag kan också ansluta till det bättre nätet A - påstår windows i alla fall. Då går det inte att pinga, och ipconfig visar att ingen default gateway finns!

Hur hänger detta ihop tro? Hur ska jag göra för att ansluta till A?

Musselbank
2009-01-02, 19:28
Provade usb-kortet i bärbara, där fungerar det. :confused:

Perg
2009-01-02, 21:06
Apropå grafikkort igen... är ett 9800GTX ett bättre köp än ett HD4850? Nu har jag bara hittat lite gamla tester, men där ser det ut som 9800GTX springer ifrån HD4850 i alla normala upplösningar.

HD4850 har bättre prestanda. Finns ett kort som heter 9800GTX+ som är likvärdigt med HD4850 om man nu propsar för ett Nvidia...

Scratch89
2009-01-02, 21:38
Jag anslöt en DVD-brännare till datorn precis, och när jag startade datorn kände den av den som en ny maskinvara, fast det verkade som den kände av den som någon slags USB-device. Nu finns den inte i "Den här datorn" när man tittar där. Måste man in i bios och krångla?

Scratch89
2009-01-02, 21:42
Om jag startar Everest så finns den inte med på Lagring/Logiska enheter, men däremot på Lagring/Optiska enheter, och på två rader dessutom. Det var WS-grejen som stod när den hittades automatiskt.

Enhetsbeskrivning
GHGH 6ZOD6NGHA SCSI CdRom Device
WS_Wwowp GVomVO_ SL-w16sl

Perg
2009-01-02, 22:04
Kolla först om det bara är så att den inte fått någon enhetsbeteckning. Detta görs under Diskhantering.

För XP
http://support.microsoft.com/kb/307844/sv

För Vista
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/ada5519d-850d-465d-a6a7-598fa2f110521053.mspx

Mr.Cosybear
2009-01-02, 22:10
Provade usb-kortet i bärbara, där fungerar det. :confused:

Provade du med usb/laptop i samma rum som det stationära? Avståndet kan ofta spöka. Skumt om detta inte är problemet.

Jag anslöt en DVD-brännare till datorn precis, och när jag startade datorn kände den av den som en ny maskinvara, fast det verkade som den kände av den som någon slags USB-device. Nu finns den inte i "Den här datorn" när man tittar där. Måste man in i bios och krångla?

Anledningen till att den upptäcks som en USB är nog för att enheten troligen är en SATA-enhet och inte det traditionella PATA som man körde med för några år sedan med dem fina tjocka kablarna :)

Vet du vad enhetshanteraren är? Högerklicka på den här datorn>egenskaper>enhetshanteraren. Ser du någon brännare under dvd/cdrom? Ser du någon enhet någonstans med ett gult utropstecken? (brännaren bör troligen vara det)

Scratch89
2009-01-02, 22:26
Kolla först om det bara är så att den inte fått någon enhetsbeteckning. Detta görs under Diskhantering.

För XP
http://support.microsoft.com/kb/307844/sv

För Vista
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/ada5519d-850d-465d-a6a7-598fa2f110521053.mspx
Tack för tipset, men den fanns inte där, så det gick inte att ge den någon beteckning.

Anledningen till att den upptäcks som en USB är nog för att enheten troligen är en SATA-enhet och inte det traditionella PATA som man körde med för några år sedan med dem fina tjocka kablarna :)

Vet du vad enhetshanteraren är? Högerklicka på den här datorn>egenskaper>enhetshanteraren. Ser du någon brännare under dvd/cdrom? Ser du någon enhet någonstans med ett gult utropstecken? (brännaren bör troligen vara det)
Jo, det här var såna fina härliga tjocka kablar; ser nästan ut som de som är till gamla IDE-hårddiskar. Jag har en CD-läsare i, som är kopplad på samma sätt, och den hittas, så jag har nog bara gjort något litet fel, men vet inte vad. Men som sagt, CD-läsaren som sitter på samma kabel hittas och funkar, men den här vill bara leka hårddisk, även i BIOS.

Vinter
2009-01-02, 22:38
Jag har ett irriterande skärproblem.

Nytt fönster(samt någraprogram) öppnas helt utanför skärmen, jag kommer bara åt dem genom att ändra mellan analogt och digitalt läge. Programet syns längst ned på borden i analogt, men när bilden maximeras hamnar den helt utanför skärmen till höger och går då inte att komma år den, eller flytta den. Utan de syns bara i det digitala läget.

Har setat och fipplat med inställningarna och sökt runt,men inte hittat nått liknande.

Scratch89
2009-01-02, 22:44
Har du två skärmar, typ datorn kopplad till TV?