Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
willtjam
2012-07-11, 19:23
Finns det något gratis program som man kan schemalägga blockering av vissa hemsidor och vissa program? Gärna sånt som är omöjligt att stänga av under blockeringens tid. Jag har en förmåga att surfa bort lite när jag pluggar. :D
Jag hittade ett själv: www.getcoldturkey.com
Dock inte gratis, utan kostar 35 kr.
TcAnders
2012-07-11, 19:53
Testa någon av dessa:
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?ProductID=3314&DwnldID=21244&lang=eng&iid=dc_rss
Kolla i inställningarna i device manager och öka performance och sådant till max, kanske gör nån skillnad. Du kan också kolla Windows Power Management och försöka stänga av någon slags sovläge på den. I övrigt så försök fiffla med din router och testa nåt annat än N-läge, t.ex. b/g. Om inget av det gör en skillnad så tror jag hårdvaran är sönder.
Efter att ha installerat drivrutinerna du länkade till samt startat om routern så fungerar det faktiskt för tillfället som det ska, det är bara att hoppas på att det fortsätter så.
Stort tack!
Mvh Anders
Gjorde ett test där datorn kör igång sig hårt och mäter temperaturerna. Hur är dessa temperaturer? Alldeles för höga eller ser de OK ut?
http://desmond.imageshack.us/Himg17/scaled.php?server=17&filename=temperaturk.jpg&res=landing
vicarious
2012-07-12, 13:39
Vad tror ni om den här (http://www.inet.se/produkt/2902926/zalman-nc-3000s-svart) kylplattan? Någon som har erfarenhet av Zalman? Eller Cooler Master?
Gjorde ett test där datorn kör igång sig hårt och mäter temperaturerna. Hur är dessa temperaturer? Alldeles för höga eller ser de OK ut?
http://desmond.imageshack.us/Himg17/scaled.php?server=17&filename=temperaturk.jpg&res=landing
Under full load är det där högt men inte jättehögt
Pudzianovski
2012-07-12, 19:55
Ny bärbar dator som mest används som mediamaskin: koppla till TV och se film/serie. Krav: snabb, tyst och inte så stor.
Tycker denna verkar bra.
Dell Vostro 3360.
http://www.dell.com/se/foretag/p/vostro-laptops?~ck=anav#!facets=41106~0~446393&p=1
3:a generationens Intel® Core™ i7-3517U processorn (1,9 GHz)
Operativsystem
Windows® 7 Professional (64-bitars), MUI-version,Nordiskt
6 GB2 DDR3 SDRAM vid 1600 MHz
128 GB Mobility Solid State-hårddisk
Integrerat Intel HD Graphics 4000
Åsikter? andra förslag?
(och nej..jag kan inte nåt om datorer :D)
astrodog
2012-07-12, 22:08
8500 kr för det skräpet? Nej, nej och nej.
Pudzianovski
2012-07-13, 09:31
Varför? Motivering och tips på andra förslag?
Någon som vet ett bra antivirusprogram som är gratis?
Fishtank
2012-07-13, 10:02
Någon som vet ett bra antivirusprogram som är gratis?
Vi har tom en tråd om antivirus här i allmänt.
Vet inte vad som är bäst nu så råder dig att söka rätt på den.
Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2
Tycker det ser bra ut jag? Varför skulle det vara skräp?
Dock "Exklusive moms och frakt"
Vi har tom en tråd om antivirus här i allmänt.
Vet inte vad som är bäst nu så råder dig att söka rätt på den.
Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2
Oj ursäkta. Glömde bort mig!
astrodog
2012-07-13, 13:35
Tycker det ser bra ut jag? Varför skulle det vara skräp?
Dock "Exklusive moms och frakt"
- lite för pengarna
- hittar ingen konkret specifikation
- bara 4-cells batteri
- bara 128 GB SSD (okänd modell)
- ingen plats för extra HDD?
- ingen optisk drive
- inget dedikerat grafikkort
- ultrabook verkar inte stämma med specifierat användsningområde (mest hemma)
Här är någon slags review
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Vostro-3360-Notebook.76737.0.html
- hyfsat dålig skärm
- kasst ljud
Jag har svårt att motivera köpet i alla fall... har inget konkret alternativ, men jag har svårt att tro att man inte kan få en normal, kraftfull, snygg, fullpackad 15,6" laptop för det priset.
Pudzianovski
2012-07-13, 14:15
Kommentarer
Okej! Jag vill ha under 14 tum. Ska ta liten plats. Batteridrift oviktigt för mitt användningsområde. Optisk drive är inte så viktigt fast jag hade för mig den hade det. Extra HDD behövs inte. Ded. grafikkort behövs inte. Ska endast ha den till TVn typ för film och serier. Sekundärdator .
Priset avskräcker dock. Har även kollat en del på Asus Zenbook UX31E.
Det viktigaste är att den är under 14 tum, snabb processor och RAM samt TYST (SSD antar jag då). Jag har en Dell xps nu som är från 2006-07 som är underbar men den är grymt seg att packa upp rar-filer och börjar sega överlag.
5,5Ghz? Lappa? Kallare? Förra? Utveckla gärna så får du säkert bättre hjälp :)
5.5 Ghz, ingen pussy här inte kör tills den dör. Antar att det går att lappa skiten fortfarande yu know ta bort ngt lager som gör så det blir bättre kontakt mellan kylare och prolle.
Men jag vet inte hur det har gått sen 2500k? Gick finfint i 5.2. 5.4 och den kissa ner sig i volten.
http://www.dustinhome.se/product/5010620415/acer-aspire-timelinex-4830tg-ci5-2-5-8gb-128-ssd-gt540m-14-1-w7hp/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5460
Bra pris, bra prestanda (processorerna i ultrabooksen är oftast lägre klockade), gott om minne, dedikerad grafik (även om det inte var så viktigt). SSD. Dvd-brännare.
Lite större och tyngre än ex. Asus UX-serie. Lite tråkig bildskärm, men det är tyvärr mer regel än undantag. För priset kan man dock inte förvänta sig bättre.
5.5 Ghz, ingen pussy här inte kör tills den dör. Antar att det går att lappa skiten fortfarande yu know ta bort ngt lager som gör så det blir bättre kontakt mellan kylare och prolle.
Men jag vet inte hur det har gått sen 2500k? Gick finfint i 5.2. 5.4 och den kissa ner sig i volten.
Nejdu. Även om du har rätt maffig vattenkylning är det väldigt få SB som kirrar 5,2-5,4 i stabil 24/7 klock. Att lappa ger ju bara resultat om kylarens bas eller processorns HS är oplan. Det är i vilket fall inte alls särskilt populärt längre, förmodligen för att det inte ger någon större effekt.
På IB är temperaturerna ännu högre, vilket gör att dessa klockar ca 3-400 MHz lägre än motsvarande SB.
vicarious
2012-07-15, 11:46
Har ett litet problem. Det finns ju en funktion i Win7 där man bara håller muspekaren över ett program som körs nere i taskbaren och så får man se en miniatyrbild av programmet. Brukar använda mig av den när jag spelar WoW för att t ex se när man får upp en raid eller dungeongrupp samtidigt som jag sitter i windows. Den har slutat fungera nu, ser ingenting när jag hoovrar. Måste tabba in i spelet varje gång nu :( :D Funktionen fungerar på andra program så antar att det är något i WoW. Installerade spelet igår. Någon som vet hur man löser det?
Kör windowed mode fullscreen btw i spelet. Har fungerat så tidigare, hade spelet installerat för några månader sen på samma dator och samma windowsinstallation.
King Grub
2012-07-15, 12:04
Se om det är någon av punkterna som felar:
http://www.sevenforums.com/tutorials/52265-taskbar-thumbnail-previews-enable-disable.html
mangemani
2012-07-15, 12:37
då mitt klarna konto snart kan ta mer avbetalningar, så är det åter igen dags för en ny dator.
men som vanligt så är det här med vad som finns på marknaden och vad som ska komma inte min grejj att hålla koll på.
så, min fråga är nu, är nu tiden att köpa en ny dator eller är det några ny komponenter på g att komma så man kanske ska vänta lite? jag är inte i så stort behov än utav en ny dator, så jag kan ju iof vänta om det är så.
King Grub
2012-07-15, 12:40
Det är bra tillfälle nu. Inga nya generationer grafikkort eller processorer förrän nästa år.
då mitt klarna konto snart kan ta mer avbetalningar, så är det åter igen dags för en ny dator.
men som vanligt så är det här med vad som finns på marknaden och vad som ska komma inte min grejj att hålla koll på.
så, min fråga är nu, är nu tiden att köpa en ny dator eller är det några ny komponenter på g att komma så man kanske ska vänta lite? jag är inte i så stort behov än utav en ny dator, så jag kan ju iof vänta om det är så.Nvidia och AMD tror jag ska släppa nya grafikkort framåt hösten.
SSD-hårddiskarna är på väg ner i pris.
Nya skärmar är på intågan också. 27-tummare med IPS-panel ska tydligen komma ifrån iaf Dell och Samsung. Har för mig att LG också hade några uppe.
Även Koreanska skärmar går nu att få ruggigt billigt via Ebay. Under 3k för en skärm med samma panel i som Apple Cinema Display, ja tack!
Jockefoten
2012-07-15, 12:52
så, min fråga är nu, är nu tiden att köpa en ny dator eller är det några ny komponenter på g att komma så man kanske ska vänta lite? jag är inte i så stort behov än utav en ny dator, så jag kan ju iof vänta om det är så.
Köpte inte du ny dator för ett halvår sedan?
King Grub
2012-07-15, 12:52
Det är väl ingen anledning att inte köpa en ny igen. :P
Jockefoten
2012-07-15, 12:54
Iofs sant. :D
mangemani
2012-07-15, 17:22
så, om ni skulle köpa en ren spel dator för låt säga 15k, vilka utav dagens komponenter skulle ni då välja?
det får givetvis vara billigare än så.
en bra skärm kanske också skulle vara något, men inget måste.
vicarious
2012-07-16, 00:16
så, om ni skulle köpa en ren spel dator för låt säga 15k, vilka utav dagens komponenter skulle ni då välja?
det får givetvis vara billigare än så.
en bra skärm kanske också skulle vara något, men inget måste.
Nu är jag kanske inte rätt person då jag inte har jättemycket kunskap men även jag har funderat på en ny dator senaste månaden. Hade satsat på en Intel i7 processor. Grafikkort kanske Geforce GTX 670 eller Radeon 7870. Finns bättre kort men beror som sagt på vad du har tänkte använda datorn till. 16GB 1600 MHz minne borde du ha råd med på den budgeten.
Kanske onödigt att lägga ut mer pengar än vad du kommer utnyttja datorn till. Ska du bara spela typ WoW och D3 så kommer du nog undan med cirka 10k.
Nu är jag kanske inte rätt person då jag inte har jättemycket kunskap men även jag har funderat på en ny dator senaste månaden. Hade satsat på en Intel i7 processor. Grafikkort kanske Geforce GTX 670 eller Radeon 7870. Finns bättre kort men beror som sagt på vad du har tänkte använda datorn till. 16GB 1600 MHz minne borde du ha råd med på den budgeten.
Kanske onödigt att lägga ut mer pengar än vad du kommer utnyttja datorn till. Ska du bara spela typ WoW och D3 så kommer du nog undan med cirka 10k.5k på en skärm är ganska lagom :)
En Yamakasi Catleap "Extreme" om man vågar chansa. Annars HP Zr27W.
Söker ett bra HTPC tbord/mus. Gärna "billigt", det ska såklart vara trådlöst och de får gärna sitta ihop liknande http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/61858-logitech_dinovo_edge_media_desktop/
1290 känns lite väl dyrt dock för ett HTPC tbord:)
Köpte dinovobordet och det var värt pengarna jämfört med annat jag haft. Uppladdningsbart batteri som håller i månader, bra räckvidd, bra form, bra touch, snyggt osv osv. Bara störande att det inte är bakgrundsbelyst :/
sent from phone
Budgetalternativ, tgb: http://www.dustinhome.se/product/5010619637/hp-elite-wireless-keyboard/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker
Defintivt snyggt, men kvalitén är väl inte helt hundra. Fäller man ut stöden i bakkant känner man hur det flexar en hel del, plus att knapparna börjar tappa färg. Så det håller inte mer än några år typ.
Jockefoten
2012-07-17, 10:36
Okej jag börjar bli trött på att Flash och Firefox strular så mycket tillsammans. Värt att gå över till Chrome, eller upplevs samma problem där?
Okej jag börjar bli trött på att Flash och Firefox strular så mycket tillsammans. Värt att gå över till Chrome, eller upplevs samma problem där?
Det är bara nyaste versionen av Firefox som strular. Dom rekommenderar att man går tillbaks till förra versionen tills dom löst problemet.
Det är bara nyaste versionen av Firefox som strular. Dom rekommenderar att man går tillbaks till förra versionen tills dom löst problemet.
Hmm, jag bytte nog bort Firefox för några månader sedan för att Flash kraschade så jäkla ofta. Men det är kanske ännu värre med den senaste versionen då.. Min subjektiva upplevelse är att Chrome fungerar bättre även om det inte är perfekt.
Ello!
Vilket paket är mest prisvärt /snabbast?`
http://www.dustinhome.se/product/5010586578/dustin-datorpaket-intel-i7-2600k-8gb-120gb-ssd-1tb-gtx-560-ti-oc-sli/
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605
Tack på förhand :)
King Grub
2012-07-17, 15:04
Kompletts paket innehåller nyare generationer av både processor och grafikkort, plus att det är bara ett grafikkort i det vilket eliminerar strul med SLI-konfigurationer. Och grafikkortet är så kraftfullt att det kan maxa i princip alla spel på marknaden ensamt i Full HD utan att droppa under 60 fps (undantag BF3 i Ultra, Metro 2033, Witcher 2 och Crysis 2 med högupplösningsgrafikexpansionen och kanske några till).
Paketet från Komplett, hands down. Dustins paket är nästan skamligt utdaterat med tanke på priset. Dessutom är produktbeskrivningen både lögn och särskriven.
Tack gossar! Är så extremt oinsatt i den här biten atm :em:
Arf Pingvin
2012-07-17, 15:32
Köpte ny dator för några månader sedan, ganska(mycket) likt det där komplettpaketet. Har varit nöjd. Har annat grafikkort (behöver ej spela) och ett par bättre SSDs. Skulle nog behöva större SSD egentligen men annars bra.
Verkar som att min dator blivit infekterad av Trojan.Zeroaccess.B, Trojan.Gen och Trojan.Gen.2. Har ni något lämpligt förslag på hur jag blir av med dem? (Använder Norton Internet Security.)
King Grub
2012-07-18, 12:08
Det är nästan inga antivirus som kan ta bort det. Det laddar in sig i systemprocesserna och modifierar dessa så det kan köras obehindrat. Och det går inte att ta bort processerna rakt av utan att förstöra hela Windows. Eftersom du använder NIS kan du posta på Nortons supportforum så kan Quads (en virusexpert) skriva speciella skripts åt dig som tar bort det.
http://community.norton.com/t5/Norton-Internet-Security-Norton/bd-p/nis_feedback
Följ hans instruktioner i detalj.
Hallå där alla datakunniga!
Sitter på lan och internet har fungerat perfekt utan några problem, men nu idag så fungerar det inte att spela något online spel. Har försökt att logga in på Tibia, Lol och DayZ, men det går inte.
Vet ni hur man kan lösa det här? Första gången det händer för mig.
Kan tillägga att det fungerar för alla andra förutom mig och att jag sitter på min Toshiba laptop. Tack på förhand. :)
Det är nästan inga antivirus som kan ta bort det. Det laddar in sig i systemprocesserna och modifierar dessa så det kan köras obehindrat. Och det går inte att ta bort processerna rakt av utan att förstöra hela Windows. Eftersom du använder NIS kan du posta på Nortons supportforum så kan Quads (en virusexpert) skriva speciella skripts åt dig som tar bort det.
http://community.norton.com/t5/Norton-Internet-Security-Norton/bd-p/nis_feedback
Följ hans instruktioner i detalj.
Tack för hjälpen.
Hur farligt är det att ha kvar dessa om NIS stoppar dem hela tiden? Blir jag av med dem om jag gör en systemåterställning (gjorde en sådan punkt veckan innan attacken)?
King Grub
2012-07-19, 11:22
1. Mycket. Trojanen installerar sig som ett dolt rootkit, agerar dropper (hämtar ny skadlig kod från nätet) och öppnar upp din dator till servrar som sedan obehindrat kan hämta information du har på ditt system.
2. Nej.
vicarious
2012-07-19, 12:13
Hallå där alla datakunniga!
Sitter på lan och internet har fungerat perfekt utan några problem, men nu idag så fungerar det inte att spela något online spel. Har försökt att logga in på Tibia, Lol och DayZ, men det går inte.
Vet ni hur man kan lösa det här? Första gången det händer för mig.
Kan tillägga att det fungerar för alla andra förutom mig och att jag sitter på min Toshiba laptop. Tack på förhand. :)
Hur många är ni på LANet?
Hur kopplar ni ihop era datorer? Vilken utrustning osv.
Vilken leverantör är det på bredbandet?
Fungerar andra internettjänster, surfa osv?
Vi va fem stycken men nu är vi bara två.
Med hjälp av en router.
Han har Telia.
Det funkar mer eller mindre att surfa för mig.
Det är bara spelandet som inte fungerar men det funkade fram tills igår så vet inte vad som kan vara fel :/
Har testat att starta om både dator, router och byt internetsladd.
Anton Fräs
2012-07-19, 16:51
Någon som är tekniskt kunnig som skulle vilja hooka upp mig med en vettig laptop setup i den prisklassen? Jag har snart spenderat 5 timmar utan att ha blivit visare letandes efter dator.
Jag vill gärna kunna spela D3 på hyfsade inställningar, i övrigt kommer den mest användas till skola (släpa fram o tillbaka), media och en del statistikprogramm (SPSS).
Således behöver den kanske inte vara ett grafikmonster men gärna halvhyfsad.
SSD vill jag väldigt gärna ha, den måste vara snabb som bara den då jag alltid gör 400 saker samtidigt.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Köpte just den, den gör allt du vill, är skitsnnygg, lätt och har en brutalt bra skärm. http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-prime-ux31a-ci7-1-9-4gb-128-ssd-13-3-w7hp/
vicarious
2012-07-19, 17:52
Vi va fem stycken men nu är vi bara två.
Med hjälp av en router.
Han har Telia.
Det funkar mer eller mindre att surfa för mig.
Det är bara spelandet som inte fungerar men det funkade fram tills igår så vet inte vad som kan vara fel :/
Har testat att starta om både dator, router och byt internetsladd.
Är det fiber eller adsl? Är det verkligen en router router eller ett ADSL-modem? Vilken modell? Skaffat själv eller är det Telia som tillhandahållit den? Ring Telia hade jag gjort, även om felet inte ligger hos dom (eftersom det bara är på din dator det inte fungerar) så kan de oftast se lite mer från sin sida. De kan ha lite långa köer ibland tyvärr men man får försöka ringa de tider på dygnet då det är som lugnast :)
Är det fiber eller adsl? Är det verkligen en router router eller ett ADSL-modem? Vilken modell? Skaffat själv eller är det Telia som tillhandahållit den? Ring Telia hade jag gjort, även om felet inte ligger hos dom (eftersom det bara är på din dator det inte fungerar) så kan de oftast se lite mer från sin sida. De kan ha lite långa köer ibland tyvärr men man får försöka ringa de tider på dygnet då det är som lugnast :)
Ska göras :)
Tack för att du tog dig tid!
astrodog
2012-07-19, 23:29
Ska göras :)
Tack för att du tog dig tid!
Kolla ifall du får upp hastigheten lika snabbt som dina polare på t.ex. speedtest.net
Har de blivit nått knas med youtube på sistone? Måste trycka på play självmant istället för att de ska spelas automatiskt när jag klickar in på en länk....
King Grub
2012-07-20, 09:07
Nej, men om du använder Firefox, har senaste versionerna Flash och Firefox inte fungerat bra ihop på många system.
Grub sabbade det för mig, jag laddade ner benchmarken och fick drygt 300ish poäng. Tyckte den var decent med tanke på att jag kunde lira Skyrim och Saints row third med allt på max utan problem. Nu ska ju jag lira GW2 den 25 aug, så måste ha en bra dator tills dess.
Vad jag har nu
Intel quadcore 2,4ghz
Radeon 6800HD
4gb ram
vanliga SATA diskar
Om jag nu verkligen vill kunna njuta av Guildwars 2, behöver jag köpa helt ny burk? Eller bara köpa ssd + gfx?
Desto billigare desto bättre men som sagt, jag vill kunna lira det på max utan några problem.
Tips?
King Grub
2012-07-20, 09:20
Vilken upplösning pratar vi om?
shadowfire
2012-07-20, 09:29
Är det någon här som är bra på hur Google och sökmotorer fungerar?
Jag har idag en blogg under wordpressdomänen och googlar man på namnet så hamnar jag högst upp och visas överst på googles sökresultat. Nu ska jag flytta bloggen till en egen domän, med snarlikt namn och jag kommer att flytta över allt innehåll - men hur får jag google att styra om sökresultatet?
Den kommer ju att peka på en tom blogg och få brutna länkar från sökresultatet? Kan jag på någotvis få sökmotorn att förstå att innehållet är flyttat och samtidigt låta mig stå kvar överst på sökresultaten?
Jockefoten
2012-07-20, 09:41
Kör alltid 1920 x 1200
Skulle tippa på att hela systemet behöver bytas ut.
King Grub
2012-07-20, 09:43
Mja, antagligen, och den datorn du har "maxar" inte Saint's Row the Third, inte om vi talar 60 fps.
Mja, antagligen, och den datorn du har "maxar" inte Saint's Row the Third, inte om vi talar 60 fps.
Har allt på max, dock har jag inte kollat fps'en men det flyter på tillräckligt bra att jag inte märkt något.
Men sen har jag faktiskt inte AA på, sant. Glömde jag bort, gör en del antar jag.
Anton Fräs
2012-07-20, 10:02
Köpte just den, den gör allt du vill, är skitsnnygg, lätt och har en brutalt bra skärm. http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-prime-ux31a-ci7-1-9-4gb-128-ssd-13-3-w7hp/
Den verkar gedigen! Har dock hört mycket dåligt om ASUS? Någon mer som vill ge förslag/feedback? Jag börjar få ett hum nu tycker jag.
King Grub
2012-07-20, 10:06
ASUS är världens största tillverkare av moderkort och gör överlag utmärkta produkter, bl a dom kanske bästa tredjepartsversionerna av grafikkort.
Ok, men vad skulle man behöva för att kunna lira Gw2 på max då?
Behöver inte dual kort osv, utan bara precis det som behövs.
Anton Fräs
2012-07-20, 10:10
ASUS är världens största tillverkare av moderkort och gör överlag utmärkta produkter, bl a dom kanske bästa tredjepartsversionerna av grafikkort.
Allright, det låter ju väldigt bra. Har du något att tillägga om speccen herr Kg?
Arf Pingvin
2012-07-20, 10:15
Fråga: Hur mycket minne brukar man kunna få in i en bärbar dator som mest?
Den verkar gedigen! Har dock hört mycket dåligt om ASUS? Någon mer som vill ge förslag/feedback? Jag börjar få ett hum nu tycker jag.
Nu var ju inte spelprestanda prio ett, men det här nära besläktade syskonet gör det bättre:
http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbook-ux32vd-imponerar-sveriges-foersta-test.html
Finns också ett bra test av datorn Mental föreslog:
http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46110-asus-zenbook-prime-ux31a-ultrabook-i-vaerldsklass.html
Skillnderna i stora drag är att i UX32VD får du en betydligt snabbare grafikkrets. Du får tyvärr också en något tyngre och tjockare dator. Vilket inte borde vara någon dealbreaker imo, den är fortfarande väldigt liten och lätt.
Vad du däremot förlorar gentemot UX31A är renodlad SSD-lagring och det mera kvalitativa chassit. Skumma igenom testerna vetja.
Fråga: Hur mycket minne brukar man kunna få in i en bärbar dator som mest?
Antar att du menar ram.
Standard nu är väl kring 4gb, men du kan nog hitta uppåt 2*8 eller mer.
Nu var ju inte spelprestanda prio ett, men det här nära besläktade syskonet gör det bättre:
http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbook-ux32vd-imponerar-sveriges-foersta-test.html
Finns också ett bra test av datorn Mental föreslog:
http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46110-asus-zenbook-prime-ux31a-ultrabook-i-vaerldsklass.html
Skillnderna i stora drag är att i UX32VD får du en betydligt snabbare grafikkrets. Du får tyvärr också en något tyngre och tjockare dator. Vilket inte borde vara någon dealbreaker imo, den är fortfarande väldigt liten och lätt.
Vad du däremot förlorar gentemot UX31A är renodlad SSD-lagring och det mera kvalitativa chassit. Skumma igenom testerna vetja.
Mm, VD är ett bra alternativ, men ska man inte spela så prioriterar jag SSD, snabbare CPU och snyggheten höre åt honom. (och mig själv för den delen)
Enda minuset med 31a är att jag inte är helt överens med touchpad:en, men det är nog en träningssak, den är inte dålig, bara ovan :)
Anton Fräs
2012-07-20, 11:39
Oj vilka datorer ni lägger upp! Nu är det valet eller kvalet här känner jag. Vet inte riktigt hur mycket jag kommer gama åh de hade ju varit fint med en rejäl SSD. Inte lätt när jag letar dator för 5+ år. :)
Tack igen!
Oj vilka datorer ni lägger upp! Nu är det valet eller kvalet här känner jag. Vet inte riktigt hur mycket jag kommer gama åh de hade ju varit fint med en rejäl SSD. Inte lätt när jag letar dator för 5+ år. :)
Tack igen!
5+år säger du?
Nackdelen med den jag visade är att den är formgjuten och ultratunn, stabil som tusan och lätt men helt omöjligt att uppgradera, det är 4gb ram fastlödt i moderkortet och SSD:n har en formfaktor som gör att den inte byts ut mot andra laptopSSD:er.
på 5 år tror jag man kommer vilja ha en större SSD och mer RAM. Själv byter jag laptop efter 2.5-3år så för mig passar den utmärkt. Men om du ska ha den så länge skulle jag gå på ett system som går att uppgradera lite.
Tänkte köpa ny dator men sen windows me ungefär så slutade jag ha så bra koll.
Det enda jag ska använda den till är som mediacenter så jag vill att den klarar av att spela upp filmer i 1080. Samtidigt vill jag komma undan så billigt som möjligt, några tips?
Anton Fräs
2012-07-20, 11:57
5+år säger du?
Nackdelen med den jag visade är att den är formgjuten och ultratunn, stabil som tusan och lätt men helt omöjligt att uppgradera, det är 4gb ram fastlödt i moderkortet och SSD:n har en formfaktor som gör att den inte byts ut mot andra laptopSSD:er.
på 5 år tror jag man kommer vilja ha en större SSD och mer RAM. Själv byter jag laptop efter 2.5-3år så för mig passar den utmärkt. Men om du ska ha den så länge skulle jag gå på ett system som går att uppgradera lite.
Allright! Blir nog den andra modellen, synd på den lilla ssdn men det skall nog funka.
Allright! Blir nog den andra modellen, synd på den lilla ssdn men det skall nog funka.
Den är konfigurerad som en cachedisk, men man kan om man är lite datornördig installera os+drivrutiner på den och använda den mekaniska disken till övriga program.
Anton Fräs
2012-07-20, 12:48
Den är konfigurerad som en cachedisk, men man kan om man är lite datornördig installera os+drivrutiner på den och använda den mekaniska disken till övriga program.
Det kan min bror nog ordna :) Har bestämt mig nu. Blir UX32VD då jag behöver anslutningarna, minnet och säkerligen kommer vara nöjd med hur snabb den är. Plus att jag åtminstonde kan spela en del spel på den utan att gråta.
Tack igen allesammans!
Det kan min bror nog ordna :) Har bestämt mig nu. Blir UX32VD då jag behöver anslutningarna, minnet och säkerligen kommer vara nöjd med hur snabb den är. Plus att jag åtminstonde kan spela en del spel på den utan att gråta.
Tack igen allesammans!
Om den är i närheten av lika bra som min dator kommer du bli sjukt nöjd!
Hittade en tråd på sweclockers för sommardator va de rekomenderade. Any hints? Tänkte dock byta gfx kortet mot ett HD 7950 istället.
CPU: Intel Core i5 3570K.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189950
Moderkort: Asrock Z77 Extreme4.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756
Minne: Corsair Vengeance LP 8 GB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997
Grafikkort: AMD Radeon HD 7870.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157804
Kylare: Antec Kühler 620.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022
SSD: Samsung 830 128 GB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936
Hårddisk: WD Caviar Green WD20EARX 2 TB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=864268
Chassi: Fractal Design Arc.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802367
Nätaggregat: Corsair CMPSU-650HX 650 W.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473866
allt skulle då gå på en 10,1k
Sitter själv och kollar på ny dator då min har 5 år på nacken, men hållit förvånansvärt bra :P
Jag har själv kollat på swec´s sommardator men gjort lite små förändringar. Chassi kommer jag ta mitt befintliga, även vanlig lagringsdisk. Tyvärr kunde jag inte använda min gamla nätdel då den saknar 6+2 pins.
Möjligtvis att man skulle skaffa en annan processorkylare om man skulle klocka men känner att jag likt väl kan börja med den som följer med o se vart man landar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2046767/2012-07-20
Sitter själv och kollar på ny dator då min har 5 år på nacken, men hållit förvånansvärt bra :P
Jag har själv kollat på swec´s sommardator men gjort lite små förändringar. Chassi kommer jag ta mitt befintliga, även vanlig lagringsdisk. Tyvärr kunde jag inte använda min gamla nätdel då den saknar 6+2 pins.
Möjligtvis att man skulle skaffa en annan processorkylare om man skulle klocka men känner att jag likt väl kan börja med den som följer med o se vart man landar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2046767/2012-07-20
Ah ja stämmer ja, ska kolla lite för har nog ett semi nytt agg som kan funka. Chassit funkar ju också ja, så kan ju komma ner i pris en del.
Dock är jag osäker på gfx kortet, vet inte vilket som e bäst mellan Nvidia och Ati's. Kommer ju mer el mindre bara lira Gw 2 så.. Hmmz!
Ah ja stämmer ja, ska kolla lite för har nog ett semi nytt agg som kan funka. Chassit funkar ju också ja, så kan ju komma ner i pris en del.
Dock är jag osäker på gfx kortet, vet inte vilket som e bäst mellan Nvidia och Ati's. Kommer ju mer el mindre bara lira Gw 2 så.. Hmmz!
Jag håller mig så långt bort ifrån AMDs produkter som möjligt. Varför vet jag inte riktigt, men det sitter väl i sedan man hört folk som har en ruggigt massa problem med det. Min första dator jag byggde körde jag en amd processor och var missnöjd. Detta var dock 10 år sedan :P
7970 och 670 presterar ju relativt lika i de tester som gjorts.
King Grub
2012-07-20, 15:02
Nvidias drivrutiner är bra mycket trevligare än AMDs. Fixat dom ett problem så introducerar dom nästan alltid minst ett nytt i stället.
Kontaktade Quads på NIS-forumet se här (http://community.norton.com/t5/Norton-Internet-Security-Norton/Help-with-Trojan-zeroaccess-B-amp-Gen-amp-Gen-2/td-p/762538).
Problemet är att när jag trycker på F8 kommer jag till Avancerade startalternativ och där finns den klassiska listan med:
Felsäkert läge (3st versioner),
Aktivera startloggning,
Aktivera låg bildskärmsupplösning,
Senast fungerande konfiguration,
Återställningsläge för katalogtjänster,
Felsökningsläge,
Inaktivera automatisk omstart vid systemfel,
Inaktivera krav på signering av drivrutin
Starta Windows normalt.
Här ska alltså finnas något som på engelska heter Repair your computer. Jag kan inte hitta dess svenska motsvarighet som enligt detta (http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/What-are-the-system-recovery-options-in-Windows-Vista) (se "Så här kommer du åt..." längst ned) ska heta Reparera datorn (nej jag har ingen installationsskiva). Det ska sålunde enkelt finnas tillgängligt i tidigare nämnda lista. Kanske har Dell varit så elaka att jag inte ska kunna komma åt Systemåterställningsalternativ (läs Obs! i senaste länk).
Jag har också försökt komma åt Reparera datorn enligt detta (http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Start-System-Restore-from-a-command-prompt), men inte heller det ger något att arbeta vidare med.
Någon som har förslag på hur jag går vidare?
King Grub
2012-07-20, 18:58
Den funktionen finns nog inte med om du inte har en fullständig installation av Windows. Har man en förinstallerad version av någon tredjepersonstillverkare, kan funktionen finnas som förinstallerade återställningsalternativ:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Startup-Repair-frequently-asked-questions
Om Dell inte gör så och du inte har någon Windowsskiva kan du inte få fram det alternativet.
Anton Fräs
2012-07-21, 11:28
Sådärja, nu var den beställd. Kommer bli awesome. Precis flyttat in hos tjejen, beställt bredband med 100/10 fiber, har gamla datorn som mediacenter och så nya monsterlaptopen.
I´m excited about media!
http://i.imgur.com/3aBqU.png
Wat, nice fail, är det världsrekord på en 760 tror ni? Trool system check.
Om Dell inte gör så och du inte har någon Windowsskiva kan du inte få fram det alternativet.
Tack än en gång.
Får väll försöka jaga tag på en Windowsskiva, men det lär säkert inte heller fungera. Så blir nog att leva med dessa trojaner (om inte Quads har någon speciallösning).
Carolinew
2012-07-21, 15:27
Har precis köpt en ny dator, Acer Aspire v3, 5750G. Den hackar hela tiden när jag spelar upp musik, både från internet och vanlig cd-skiva. Musiken hänger upp sig och sprakar till i typ en sekund, ibland med typ 1 minuts mellanrum och ibland med några minuters mellanrum. Vad sjutton är problemet?
Jockefoten
2012-07-21, 15:29
Antagligen fel på drivrutinerna. Ta reda på vad du har för ljudkort, avinstallera de gamla drivrutinerna till ljudkortet och ladda hem nya.
Här kan du ladda hem:
www.acerdriverdownload.com/acer-aspire-5750-windows-7-drivers
Carolinew
2012-07-21, 17:25
Antagligen fel på drivrutinerna. Ta reda på vad du har för ljudkort, avinstallera de gamla drivrutinerna till ljudkortet och ladda hem nya.
Här kan du ladda hem:
www.acerdriverdownload.com/acer-aspire-5750-windows-7-drivers
Verkar som att det fungerade, tack!
Carolinew
2012-07-21, 20:24
Nähä nu började det hacka igen, feck... Inte drivrutinerna då alltså. Vad kan det mer vara?
Min dator verkar inte vara alltför förtjust i HD, har några dokumentärer i HD som efter en stund inte visas alls, man hör bara ljudet. Finns det nåt sätt att göra om dessa filer till nåt sämre format så att jag faktiskt kan titta på dem?
Man får en stört bra dator för 6000:-
Köp en semi-begagnad via en köp/sälj-sida för datornördar, jag fick en 10 månader gammal laptop som vid köpet kostade 11000:- ny samt tillbehör.
Betalade 5000:- och den fungerar helt utan problem förutom att den blir varm, behöver antagligen dammsuga den!
Den köpte jag för snart 1 år sedan och jag klarar av D3 utan problem på högsta grafik, starcraft, wow, har även lirat BF3 med liiite lägre upplösning. Men det fungerar!
Hade kunnat punga ut med 11k visst, men varför när grejerna fungerar och du köper utav respektabelt folk som tar tillbaka grejerna om de skulle vara sönder!
King Grub
2012-07-22, 09:36
Att dammsuga datorn är en bra idé endast om man vill löpa risken att förstöra den.
Carolinew
2012-07-22, 10:07
Nähä nu började det hacka igen, feck... Inte drivrutinerna då alltså. Vad kan det mer vara?
Ingen? :/
Har dessutom ytterligare ett problem, datorn fattar inte att jag sätter i ett headset utan den tror att jag ändå vill använda den usla mikrofonen på skärmen. Hur får jag den att fatta att jag satt in en grej i mikrofonuttaget?
Det lutar nästan åt att lämna tillbaka den här skithögen till Elgiganten igen, skönt med 30 dagars öppet köp =P
Har dessutom ytterligare ett problem, datorn fattar inte att jag sätter i ett headset utan den tror att jag ändå vill använda den usla mikrofonen på skärmen. Hur får jag den att fatta att jag satt in en grej i mikrofonuttaget?
Det lutar nästan åt att lämna tillbaka den här skithögen till Elgiganten igen, skönt med 30 dagars öppet köp =P
Installera om Windows på den och använt de senaste drivrutinerna till allt, är den enklaste lösningen.
Carolinew
2012-07-22, 10:15
Installera om Windows på den och använt de senaste drivrutinerna till allt, är den enklaste lösningen.
Suck jag som ägnat de senaste dagarna åt att få datorn ungefär som jag vill. Känns inte jättekul att börja om igen när man dessutom inte ens vet om det kommer fungera. Sånt här borde fan funka när man köper en ny dator, mögAcer.
Du skulle ju också kunna försöka be om hjälp på Elgiganten, ett långskott, men det skulle ju faktiskt kunna finnas någon lite mera kunnig där. Alla sådana här märkliga problem är svåra att lösa om man inte stött på dem innan, om universallösning 1A inte funkar och om man inte har datorn framför sig.
Vad gäller mikrofonen borde du kunna högerklicka på volymikonen i aktivitetsfältet nere till höger, klicka på inspelningsenheter. I listan högerklickar du på den som du tror tillhör mikrofonuttaget, välj "Ange som standardenhet" och testa.
Carolinew
2012-07-22, 10:24
Du skulle ju också kunna försöka be om hjälp på Elgiganten, ett långskott, men det skulle ju faktiskt kunna finnas någon lite mera kunnig där. Alla sådana här märkliga problem är svåra att lösa om man inte stött på dem innan, om universallösning 1A inte funkar och om man inte har datorn framför sig.
Vad gäller mikrofonen borde du kunna högerklicka på volymikonen i aktivitetsfältet nere till höger, klicka på inspelningsenheter. I listan högerklickar du på den som du tror tillhör mikrofonuttaget, välj "Ange som standardenhet" och testa.
Tänkte börja med att ringa Acer support på måndag men det är mycket som krånglat med datorn så är inte så sugen på att behålla den.
Det roliga är att det bara finns en inspelningsenhet att välja och det är mikrofonen på skärmen. Datorn verkar inte förstå att det finns ett mikrofonuttag också...
Kom att tänka på en sak, hur är det när man har en 1080p-skärm och kör en lägre upplösning, t.ex. 720p. Skickas ändå 1080p-filmer till tvn som 1080p, eller får dom skalas upp/förstoras från 720p i tvn?
Dvs, blir det någon kvalitetsförlust när man ser på film vars upplösning är högre än upplösningen i datorn, på en skärm som stödjer filmens upplösning?
Tänkte börja med att ringa Acer support på måndag men det är mycket som krånglat med datorn så är inte så sugen på att behålla den.
Det roliga är att det bara finns en inspelningsenhet att välja och det är mikrofonen på skärmen. Datorn verkar inte förstå att det finns ett mikrofonuttag också...
Tycker det låter som att det fortfarande är något drivrutins-trassel då. Hur ser det ut om du kikar i enhetshanteraren?
astrodog
2012-07-22, 11:34
Min dator verkar inte vara alltför förtjust i HD, har några dokumentärer i HD som efter en stund inte visas alls, man hör bara ljudet. Finns det nåt sätt att göra om dessa filer till nåt sämre format så att jag faktiskt kan titta på dem?
Har du testat en annan spelare? T.ex. XBMC, MPlayer eller VLC.
astrodog
2012-07-22, 11:38
Kom att tänka på en sak, hur är det när man har en 1080p-skärm och kör en lägre upplösning, t.ex. 720p. Skickas ändå 1080p-filmer till tvn som 1080p, eller får dom skalas upp/förstoras från 720p i tvn?
Dvs, blir det någon kvalitetsförlust när man ser på film vars upplösning är högre än upplösningen i datorn, på en skärm som stödjer filmens upplösning?
Det skickas ut exakt som upplösningen är inställd. Men du kan ju ha olika upplösningar på datorskärm och TV ifall du har TV:n som en "extra skärm" vid sidan om din primary.
Ofta så kan du klicka in dig i någon meny i TV:n för att se vilken upplösning den har inbound - vilket är exakt samma som ditt grafikkort skickar ut (och som du ställt in i windows).
Det skickas ut exakt som upplösningen är inställd. Men du kan ju ha olika upplösningar på datorskärm och TV ifall du har TV:n som en "extra skärm" vid sidan om din primary.
Ofta så kan du klicka in dig i någon meny i TV:n för att se vilken upplösning den har inbound - vilket är exakt samma som ditt grafikkort skickar ut (och som du ställt in i windows).
Ok, tack. Om man ställer in en full screen resolution i MPC-HC på 1080p, skickar datorn isåfall ut 1080p medan man tittar på 1080p-film i fullskärmsläge via mpc hc, eller är det fortfarande upplösningen i Windows som styr?
astrodog
2012-07-22, 11:50
s-ex?
Det kan inte vara så att den ska slå över till att använda den på fronten när du kopplar in något och att det ändå bara syns som "en" enhet i Windows? Jag såg att du redan testat att koppla in ett headset, så kan ju vara att där är något fel med ljudchippet, med tanke på ditt andra fel också.
Angående det:
Kan du testa installera Winamp och spela upp en mp3a? Ifall du går in i
Winamp Preferences -> Output -> DirectSound Output -> Status
medan du spelar så kan du ju se ifall du får en "underrun", normalt sett ska där alltid stå (en bit ner i texten)
Underruns: 0
Bara för att utesluta ett par andra mjukvaru-anledningar, så kan du under
General Preferences -> Priority Class
välja: High eller Realtime
Du kan ju också öppna Task Manager (Aktivitetshanteraren på svenska) och ha grafen över CPU (med kernel times) synbara (View -> Show Kernel Times) och kolla ifall du ser några spikar i kombination med att ljudet stakar sig.
astrodog
2012-07-22, 11:57
Ok, tack. Om man ställer in en full screen resolution i MPC-HC på 1080p, skickar datorn isåfall ut 1080p medan man tittar på 1080p-film i fullskärmsläge via mpc hc, eller är det fortfarande upplösningen i Windows som styr?
Om det är vad jag tror du menar, så kommer MPC-HC att ändra upplösningen/windows-upplösningen såfort du går in i fullskärmsläge och då är det den som gäller hela vägen ut till TV:n.
Om det är vad jag tror du menar, så kommer MPC-HC att ändra upplösningen/windows-upplösningen såfort du går in i fullskärmsläge och då är det den som gäller hela vägen ut till TV:n.
Muchas gracias.
hahavaffan
2012-07-22, 12:12
Ok, tack. Om man ställer in en full screen resolution i MPC-HC på 1080p, skickar datorn isåfall ut 1080p medan man tittar på 1080p-film i fullskärmsläge via mpc hc, eller är det fortfarande upplösningen i Windows som styr?Upplösningen i Windows styr vad jag vet. Men det borde du kunna kolla enkelt genom att se vilken signal TVn får, via typ nån info-knapp. Min gamla Sony visar vilken signal den får, exempelvis 1080p 24hz.
Carolinew
2012-07-22, 12:23
Tycker det låter som att det fortfarande är något drivrutins-trassel då. Hur ser det ut om du kikar i enhetshanteraren?
Samma sak där...
Har du testat en annan spelare? T.ex. XBMC, MPlayer eller VLC.
Jag spelar upp i VLC. Media player får jag inte igång, men jag började använda VLC en gång i tiden just för att MP suger. XBMC?
King Grub
2012-07-22, 16:09
Prova http://mpc-hc.sourceforge.net/ Den tillåter grafikkortet att spela upp videon i stället för processorn. VLC skall också göra det, men jag har sett rapporter om att det är lite så och så med det, i alla fall på vissa system.
Prova http://mpc-hc.sourceforge.net/ Den tillåter grafikkortet att spela upp videon i stället för processorn. VLC skall också göra det, men jag har sett rapporter om att det är lite så och så med det, i alla fall på vissa system.
"The installed DirectX End-User Runtime is outdated." Hur uppdaterar jag den? Jag gjorde nån DirectX-relaterad uppdatering för bara några dagar sedan, men det dög tydligen inte?
King Grub
2012-07-22, 16:32
Här är senaste och fullständiga versionen:
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8109
Att du inte har senaste DirectX kan för övrigt vara själva anledningen till problemet du beskrev tidigare, oavsett spelare.
astrodog
2012-07-22, 21:29
Jag spelar upp i VLC. Media player får jag inte igång, men jag började använda VLC en gång i tiden just för att MP suger. XBMC?
MPlayer
http://www.mplayerhq.hu/
Jag får upp ett program/ikon som heter ''Advanced System Optimizer'' varje gång jag slår på min dator. Sen kommer en ikon upp där det står ''Failed to load language file, C:/program/files/Advanced System Optimizer 3/lang.lng. Unable to continue! När jag försöker stänga så kommer samma ikon upp typ 10 gånger, så det dröjer ungefär 2-3 minuter tills programmet minimeras. Sen kan det komma upp när som helst. Radera kan jag inte göra heller, då får jag error.
Hur kan jag göra?
Sen så t.ex, när jag har 10 sidor öppna, och när jag vill stänga ner typ 2 stycken, så stängs typ alla 10 sidor direkt efter varandra - såfort jag bara börjat stänga av 2-3 sidor. Allt stängs av av sig själv. Detta händer bara på chrome, inte på mozilla t.ex. Men mozilla är segt och dåligt, chrome är snabbt och bra , Men hur kan jag lösa det här ?
vicarious
2012-07-23, 08:12
Det finns inget sätt att bli av med hard-coded subs i t ex en .mkv fil va? Bara fixa en bättre rip?
astrodog
2012-07-23, 11:59
Det finns inget sätt att bli av med hard-coded subs i t ex en .mkv fil va? Bara fixa en bättre rip?
That is correct. Synd att man lägger hard-coded i en .mkv när en mkv kan bära den internt.
astrodog
2012-07-23, 12:00
problem
Kan du testa installera Winamp och spela upp en mp3a? Ifall du går in i
Winamp Preferences -> Output -> DirectSound Output -> Status
medan du spelar så kan du ju se ifall du får en "underrun", normalt sett ska där alltid stå (en bit ner i texten)
Underruns: 0
Bara för att utesluta ett par andra mjukvaru-anledningar, så kan du under
General Preferences -> Priority Class
välja: High eller Realtime
Du kan ju också öppna Task Manager (Aktivitetshanteraren på svenska) och ha grafen över CPU (med kernel times) synbara (View -> Show Kernel Times) och kolla ifall du ser några spikar i kombination med att ljudet stakar sig.
Testade du något av detta?
King Grub
2012-07-23, 18:16
Tyvärr är att dina problem är så udda att jag inte kommer på ens förslag till lösningar.
King Grub . Jag ska förklara mina problem ordentligt.
Problem 1 - Jag är inne på t.ex kolozzeum.com/forum. Jag går in i en tråd och börjar läsa, jag är klar med läsningen och ska tillbaka till startsidan. Jag använder mig utav <- backa knappen för att gå tillbaka till startsidan, men då backar den automatiskt 2 gånger och jag kommer fram till Chrome's startsida.
Problem 2 ; Jag har säg 10 sidor öppna, minimerade på startskärmen. Jag stänger ner 1 sida, och då stängs typ 4 sidor direkt efter varandra, när jag bara stängt av 1 sida.
Dessa 2 punkter är mina problem, jag är född och uppvuxen i Sverige och vet inte hur mycket bättre jag kan använda min svenska, så jag hoppas att någon förstår mitt problem. Detta händer alltså bara på chrome, inte på mozilla t.ex. Men Chrome är min första hands val pga snabbheten.
King Grub
2012-07-23, 18:28
Jag förstår det du skriver, men det är själva problemen som är så udda.
Kolla någon inställning i Chrome då.
Det finns säkert något att pilla med där
Kolla någon inställning i Chrome då.
Det finns säkert något att pilla med därDu tror inte att jag redan gjort det typ 20 gånger?
tossefar
2012-07-23, 18:39
Det låter helt klart som problem med musen. Jag har haft samma problem, ibland när jag klickade så kom 10 extra klick...
Jag förstår det du skriver, men det är själva problemen som är så udda. Jag har pillat med inställningarna typ 130 gånger, men du kanske har förslag på rekommenderade inställningar där allting funkar bra?
King Grub
2012-07-23, 18:41
Grundinställningarna skall inte göra att programmet uppför sig så där.
Jockefoten
2012-07-23, 18:41
Har du testat Chromes supportforum?
http://productforums.google.com/forum/#!forum/chrome
Aight folk. Ni verkar varken har någon lust att hjälpa och ni vill inte.
Tack ändå, jag ska försöka lösa mitt problem på egen hand. Nej jag är inte grinig, men jag saknar kolozzeum så som det var åren 08-09.. Nu är det massa nybörjare som försöker driva sönder trådarna..
Grub ; Du är bäst, jag menar inte dig. Du är personen som svarade först på första tråden jag skapade här när jag blev medlem :D
Ohio kolo.
Jag har ett irriterande problem med min nyinköpta laptop, MSI GT70.
Helt random kan webbläsaren sluta fungera som den ska. Har provat både Chrome och IE. Jag kan fortfarande använda den sidan jag vart inne på, tex fortsätta chatta på facebook eller kolla stream, men gå in på en ny hemsida fungerar inte. Eller te.x. att öppna en ny tråd på kolozzeum. Det bara står o laddar i all evighet.
När detta inträffar brukar även Dota 2 haka sig när jag precis är färdig med loadscreenen och ska börja spela matchen. Enda lösningen då är att forcera omstart genom att hålla in powerknappen.
Jag kan heller inte logga in på msn, där står det att "offlineinställningar för IE" är problemet.
Ibland kan det gå en halv dag med konstant användande utan att det krånglar och sen vips helt plötsligt så är problemen där. En omstart av datorn brukar fixa det för tillfället men det är ju lite ohållbart i längden.
hahavaffan
2012-07-24, 07:07
Tack ändå, jag ska försöka lösa mitt problem på egen hand. Nej jag är inte grinig, men jag saknar kolozzeum så som det var åren 08-09.. Nu är det massa nybörjare som försöker driva sönder trådarna..Formatera datorn och installera Windows 7 på nytt, och sen alla program som du vill ha. Du har troligtvis trojaner, back doors, virus, keyloggers, adware, spyware, och en hel drös med skitprogram av typen Virus Removal Tool 2000 och Super Duper Search Bar 2k2.
Glöm inte att installera alla drivrutiner som inte medföljer Windows 7.
Tack ändå, jag ska försöka lösa mitt problem på egen hand. Nej jag är inte grinig, men jag saknar kolozzeum så som det var åren 08-09.. Nu är det massa nybörjare som försöker driva sönder trådarna..
cofffee mmmkay...
Anton Fräs
2012-07-24, 09:17
Min kära flickvän behöver en ny dator. Den får gärna vara snabb, väga lite (laptop) och det enda hon skall göra med den är surfa, kolla film o skola/arbete. Budget är 6000kr.
Hoppas jag kan få hjälp här igen, ni verkar kunna era grejer.
Min kära flickvän behöver en ny dator. Den får gärna vara snabb, väga lite (laptop) och det enda hon skall göra med den är surfa, kolla film o skola/arbete. Budget är 6000kr.
Hoppas jag kan få hjälp här igen, ni verkar kunna era grejer.
Finns massor i den prisklassen, så lite mer får man gärna precisera. Annars är det bara att blunda och peka.
http://www.dustinhome.se/product/5010638028/hp-probook-4530s-ci5-2-5-4gb-640-15-6-w7p-vaska-mus/ Den kanske, bra pris med tanke på att mus och väska ingår.
Mellanstor, En mindre vore tex
http://www.dustinhome.se/product/5010621857/fujitsu-lifebook-sh531-ci5-2-5-4gb-500-13-3-w7p/
Med bättre grafikkort och mera ram, snubblande nära budgeten dock
http://www.dustinhome.se/product/5010619965/asus-u36sg-ci5-2-5-6gb-500-gt610m-13-3-w7hp/
Anton Fräs
2012-07-24, 10:42
Tack Mental! Den sistnämnda kan nog va nåt, verkar väldigt prisvärd!
Tänkte köpa ny dator men sen windows me ungefär så slutade jag ha så bra koll.
Det enda jag ska använda den till är som mediacenter så jag vill att den klarar av att spela upp filmer i 1080. Samtidigt vill jag komma undan så billigt som möjligt, några tips?
Bump
Ohio kolo.
Jag har ett irriterande problem med min nyinköpta laptop, MSI GT70.
Helt random kan webbläsaren sluta fungera som den ska. Har provat både Chrome och IE. Jag kan fortfarande använda den sidan jag vart inne på, tex fortsätta chatta på facebook eller kolla stream, men gå in på en ny hemsida fungerar inte. Eller te.x. att öppna en ny tråd på kolozzeum. Det bara står o laddar i all evighet.
När detta inträffar brukar även Dota 2 haka sig när jag precis är färdig med loadscreenen och ska börja spela matchen. Enda lösningen då är att forcera omstart genom att hålla in powerknappen.
Jag kan heller inte logga in på msn, där står det att "offlineinställningar för IE" är problemet.
Ibland kan det gå en halv dag med konstant användande utan att det krånglar och sen vips helt plötsligt så är problemen där. En omstart av datorn brukar fixa det för tillfället men det är ju lite ohållbart i längden.
Bump:(
Bump:(
Kan vara nästan vad som helst, en mjukvarubrandvägg som muppar sig, ett antivirusprogram som segar, eller så har du en router som ballar ur osv.
astrodog
2012-07-24, 12:17
Bump
Det är bara att välja de billigaste komponenterna på marknaden, i princip. T.ex. G530 eller G460 CPU borde i sig självt klara att spela 1080p (med sin inbyggda GPU). Finns väl vissa fördelar bildmässigt med att lägga på ett dyrare grafikkort, men vet inte vem som märker av sådant till vardags. Har du ett liggande redan så kan du ju ta det? I övrigt så är det bara att matcha CPUn med de billigaste komponenter som behövs, t.ex. ett moderkort, lite minne, en PSU, en låda. Ta nån gammal HD du har liggande? Du bör lätt kunna hamna under 2000 kr.
Finns även alternativ som moderkort med integrerad CPU, där kan du komma ännu billigare undan på sätt och vis och få något rejält strömsnålt. Men de kommer med sina egna små begränsningar.
Själv så hade jag kört på standard low-end hårdvara baserad på G460 eller G530 i den tillämpningen, vilket är precis de två CPUs jag har i två av mina datorer här i hemmet.
Det här verkar vara det billigaste jag lyckas få ihop. Går det att komma undan billigare på något sätt?
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1106545&su=F88BD5B6-0FD5-41BC-92B7-839CC575AA2F
King Grub . Jag ska förklara mina problem ordentligt.
Problem 1 - Jag är inne på t.ex kolozzeum.com/forum. Jag går in i en tråd och börjar läsa, jag är klar med läsningen och ska tillbaka till startsidan. Jag använder mig utav <- backa knappen för att gå tillbaka till startsidan, men då backar den automatiskt 2 gånger och jag kommer fram till Chrome's startsida.
Problem 2 ; Jag har säg 10 sidor öppna, minimerade på startskärmen. Jag stänger ner 1 sida, och då stängs typ 4 sidor direkt efter varandra, när jag bara stängt av 1 sida.
Dessa 2 punkter är mina problem, jag är född och uppvuxen i Sverige och vet inte hur mycket bättre jag kan använda min svenska, så jag hoppas att någon förstår mitt problem. Detta händer alltså bara på chrome, inte på mozilla t.ex. Men Chrome är min första hands val pga snabbheten.
Jag skulle först prova med en annan mus, som någon annan redan skrivit.
astrodog
2012-07-25, 00:24
Det här verkar vara det billigaste jag lyckas få ihop. Går det att komma undan billigare på något sätt?
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1106545&su=F88BD5B6-0FD5-41BC-92B7-839CC575AA2F
Surfa runt lite på prisjakt... Moderkort finns billigare, om du inte specifikt vill ha något i det du valt. Finns för typ 4-500 kr. Minnet finns nog uppemot 100 kr billigare. Den HDDn för 550 kr tycker jag verkar fett ovärt, har du verkligen inget liggandes? Har själv säkert 3 st 250 GiB som bara ligger.. för att inte nämna 40,80 osv. Jag köpte en In-Win låda+PSU för 300 kr på komplett tror jag, kolla prisjakt.
Tror du kan spara ~1300 kr ifall du snålar in på allt ovan. För något okritiskt som en HTPC så kan det duga.
astrodog
2012-07-25, 00:30
jag skulle först prova med en annan mus, som någon annan redan skrivit.
+1
Anton Fräs
2012-07-26, 18:18
Nu sitter jag här med min vackra dator. Den är lätt, snabb som attan och dessutom snygg! Enda nackdelen hitills är att det var väldigt mycket skräp installerat från början.
salmelarobert
2012-07-27, 14:24
Tjenare!
Min PC har utan problem varit kopplad till min TV via HDMI. Helt plötsligt slutade bilden att visas i söndags. Nu står följande på TV-skärmen: No Signal. Check connected devices' power, cable connection, and source selection.
Jag har testat med två olika kablar, olika utgångar på TV:n, installerat ny drivrutin, uppdaterat firmware på TV:n och givetvis startat om datorn! ;)
Datorn och TV:n känner onekligen av varandra. Bilden på datorskärmen anpassar sig rent upplösningsmässigt när HDMI-kabeln ansluts och både TV och PC-skärm dyker upp i Nvidias kontrollpanel:
http://i50.tinypic.com/2rc7f5v.png
Avlägsnas kabeln, försvinner mycket riktigt Samsung-skärmen och PC:n återgår till normal upplösning.
Vad tror herrarna (och de IT-intresserade damer som här vistas) är fel?
shadowfire
2012-07-28, 15:05
Whoah, börjar bli dags att uppgradera burken och lämna mina två trogna 5770-kort i CF samt lämna Duo-E8500an ;)
Avser bygga en spelburk som är redo för guildwars2, nya medal of honor, battlefield 4 etc..
Överväger att dumpa mitt svarta antic-chassi och gå över till Fractal R4an.
Någon som har koll på mammaplankor, utan SLI/CF-stöd? Jag tillhör dem som inte orkar överklocka. Har tidigare varit sjukt missnöjd med ASUS, men de kanske har bättrat sig? Har kört gigabyte och msi och haft mkt bättre mjukvarustöd för plankan, medan mina tidigare asuskort hade buggig mjukvara för fläktstyrning o annat.
Processor, en bättre i5a eller en billigare i7a?
Hur mkt minne skulle ni rekommendera nu idag? Jag har 4gb i nuvarande burk och upplever inte att det är ett problem, men antar att 8gb är minimum i en ny burk. Är det värt att gå på 16gb direkt?
Graffekort är som vanligt en djungel. Vänta på den nya mellanklassens GTX (vilket nummer det nu var) som släpps nu i augusti, eller är det bara o bita i plånboksläppen och gå på ett GTX-670 eller 680 direkt? Lite trött på Radeonkort iaf och vill ge NVIDIA ett nytt försök.
Minne kostar absolut ingenting, så köp så mycket som moderkortet klarar av.
Skuggis, passa på å fixa nytt internet också!
Tänk sen när vi ska köra instanser å måste vänta på dig för att "de laggar" ;)
shadowfire
2012-07-28, 15:26
Skuggis, passa på å fixa nytt internet också!
Tänk sen när vi ska köra instanser å måste vänta på dig för att "de laggar" ;)
hahaha jag bor i skogen ffs... :D
Whoah, börjar bli dags att uppgradera burken och lämna mina två trogna 5770-kort i CF samt lämna Duo-E8500an ;)
Avser bygga en spelburk som är redo för guildwars2, nya medal of honor, battlefield 4 etc..
Överväger att dumpa mitt svarta antic-chassi och gå över till Fractal R4an.
Någon som har koll på mammaplankor, utan SLI/CF-stöd? Jag tillhör dem som inte orkar överklocka. Har tidigare varit sjukt missnöjd med ASUS, men de kanske har bättrat sig? Har kört gigabyte och msi och haft mkt bättre mjukvarustöd för plankan, medan mina tidigare asuskort hade buggig mjukvara för fläktstyrning o annat.
Processor, en bättre i5a eller en billigare i7a?
Hur mkt minne skulle ni rekommendera nu idag? Jag har 4gb i nuvarande burk och upplever inte att det är ett problem, men antar att 8gb är minimum i en ny burk. Är det värt att gå på 16gb direkt?
Graffekort är som vanligt en djungel. Vänta på den nya mellanklassens GTX (vilket nummer det nu var) som släpps nu i augusti, eller är det bara o bita i plånboksläppen och gå på ett GTX-670 eller 680 direkt? Lite trött på Radeonkort iaf och vill ge NVIDIA ett nytt försök.
Om du inte tänker vänta på Haswell är det ett utmärkt läge just precis nu.
Du vill ha en i5 3570K, Gigabyte GTX670 och Intel 520 180 GB SSD. (http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/) Med 15% rabatt blir det helt enkelt jäkligt prisvärt. Har själv beställt de nämnda komponeterna. Ska du ha ett basic moderkort skulle jag nog ta det här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165785). Inget lysande multi-gpu stöd, samt lite fattigt med USB3 samt S-ATA portar, men annars verkar det helt ok. Z77 vill du ha åtminstone. Du vill ha antingen 8 eller 16 GB minne, jag valde två sådana här (http://www.proshop.se/RAM/Corsair-8GB-DDR3-1600MHz-(2x4)-Vengeance-2284601.html) kit.
Define R4 väntar jag själv på också =) Som nätdel hade jag nog också kört på Fractal Design, deras nya Tesla serie med 80+ Gold (http://www.inet.se/produkt/6909731/fractal-design-tesla-r2-650w-80-gold) klassificering.
omega3stark
2012-07-28, 15:42
Shadow ska du överklocka elr ngt? Det är inte svårt och inget kan gå sönder (egna erfarenheter).
Herregud min wall of text försvann... Iaf har 2 polare med min OC och brorsan har min OC och dom funkar bra.
Sen har jag lekt med min prolle så den borde vara död för längesen. Men den går fortfarande och har gjort i snart 2 år med i5 760 @ 4.2Ghz@1.337V (leet)
OC är ngt alla borde köra.
Shadow ska du överklocka elr ngt? Det är inte svårt och inget kan gå sönder (egna erfarenheter)
Inget kan gå sönder?
omega3stark
2012-07-28, 15:51
Det är klart att det finns en liiiiten chans, men då borde fan min vara bränd.
Fails jag gjort:
Startad på 4.5Ghz@1.7V utan kylare.
Startad på 2.37V
Den har dött vid uppstart 5000ggr för att klocken har varit fail.
Och nu som sagt har den gått i snart 2 år utan ngra problem alls.
shadowfire
2012-07-28, 16:02
Om du inte tänker vänta på Haswell är det ett utmärkt läge just precis nu.
Du vill ha en i5 3570K, Gigabyte GTX670 och Intel 520 180 GB SSD. (http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/) Med 15% rabatt blir det helt enkelt jäkligt prisvärt. Har själv beställt de nämnda komponeterna. Ska du ha ett basic moderkort skulle jag nog ta det här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165785). Inget lysande multi-gpu stöd, samt lite fattigt med USB3 samt S-ATA portar, men annars verkar det helt ok. Z77 vill du ha åtminstone. Du vill ha antingen 8 eller 16 GB minne, jag valde två sådana här (http://www.proshop.se/RAM/Corsair-8GB-DDR3-1600MHz-(2x4)-Vengeance-2284601.html) kit.
Define R4 väntar jag själv på också =) Som nätdel hade jag nog också kört på Fractal Design, deras nya Tesla serie med 80+ Gold (http://www.inet.se/produkt/6909731/fractal-design-tesla-r2-650w-80-gold) klassificering.
Tackar för input!
Undertiden läste jag på lite om processorer och undrar om jag inte ska gå upp på en i7a istället? SSD-diskar osv har jag redan.
Jag kikade på en i7 3770 + ett MSI Z77-GD65 som iofs stödjer dubbla graffekort, så om jag känner för det så kan jag mula dit ett till (även om jag är sjukt missnöjd med crossfire och SLI sedan tidigare).
Ett GTX670 är jag också inne på, kikar på lite recensioner av olika tillverkare.
16GB var för övrigt sjukt billigt, under tusenlappen ju. Inget att tveka på där.
Shadow ska du överklocka elr ngt? Det är inte svårt och inget kan gå sönder (egna erfarenheter).
Herregud min wall of text försvann... Iaf har 2 polare med min OC och brorsan har min OC och dom funkar bra.
Sen har jag lekt med min prolle så den borde vara död för längesen. Men den går fortfarande och har gjort i snart 2 år med i5 760 @ 4.2Ghz@1.337V (leet)
OC är ngt alla borde köra.
Mina tidigare erfarenheter av överklockningar var instabila riggar, blåskärmar, plötsliga krasher osv. Jag har bara haft en enda dator som jag lyckats överklocka och bibehålla stabiliteten på (procce + graffekort)... men det kanske går bättre numera? Det var längesedan jag höll på med OC.
Vad är det dåliga med SLI/CF?
King Grub
2012-07-28, 16:04
I dag är det väldigt lätt att överklocka processorn, så länge det handlar om moderata sådana. Det enda som behöver ändras i BIOS är en enda inställning. Skall man inte upp till större överklockningar fungerar det att lämna allt på Auto, även volten.
Skall du överklocka och vill ha 16 GB bör du köpa 2x8 GB istället för 4x4 GB. Det är svårare att få överklockningen stabil om alla minnesslottar är fulla.
King Grub
2012-07-28, 16:06
Stuttering.
Man får ofta vänta med att spela nya spel om man vill att dom skall flyta bra eller utnyttja båda korten effektivt, eftersom det sällan finns SLI-profiler och Catalyst Application Profiles som ordnat det när spelen släpps.
shadowfire
2012-07-28, 16:07
Vissa spel stödjer inte SLI/CF i huvudtaget, en del spel har jag rentav fått bättre performance om jag stängt av CF och bara kört med ett grafikkort igång. Sedan har det varit problem med grafiken i vissa spel där jag fått en slags släpning mm. Får alltid uppdatera application profiles och hålla på. :/
Därav mer sugen att köpa ett singelkort istället som kostar mer.
shadowfire
2012-07-28, 16:09
I dag är det väldigt lätt att överklocka processorn, så länge det handlar om moderata sådana. Det enda som behöver ändras i BIOS är en enda inställning. Skall man inte upp till större överklockningar fungerar det att lämna allt på Auto, även volten.
Skall du överklocka och vill ha 16 GB bör du köpa 2x8 GB istället för 4x4 GB. Det är svårare att få överklockningen stabil om alla minnesslottar är fulla.
Tackar för minnestipset!
i7 vs i5 klurar jag också på. Egentligen vet jag inte om jag har behov av HT. Visst, ibland fixar jag med filmredigering och rendering av filmer, men det är så pass sällan att det inte stör mig om renderingen körs nattetid och tar tid osv. Det kanske är så att i5 ger tillräckligt med bang for the buck?
shadowfire
2012-07-28, 16:13
Vore kul o få ihop en bra "bang for the buck"-dator igen, E8500an + 2x 5770 har överlevt förvånansvärt länge för liten peng.
Att köra 4 minnesmoduler oroar inte jag mig för, för IB klockar ju tyvärr inte så jättehögt ändå pga. högre temperaturer. Det är möjligt att man kan få trixa lite mer men det borde inte vara något större hinder.
Jag tror absolut att i5 räcker, mest bang for the buck.
Ska köpa ett nytt grafikkort och är lite kluven. 7970 verkar vara mer prisvärt än både 670 och 680 men jag är trött på amd's drivrutiner. Dessutom så behöver jag kortet till att göra beräkningar i 3d program som c4d, zbrush, maya, vue etc. utöver spelandet och som jag har förstått det är cuda-kärnor bäst på det. Om så är fallet så lutar det åt 670 eller 680 men då vet jag inte om prisskillnaden mellan korten är värd den extra prestandan eller inte. Vad tycker ni?
omega3stark
2012-07-28, 17:17
Grub, vet du vilken prolle som maxar mest nu? Kylning e inget problem, behöver bara en som går att få riktigt jävla högt. Utan att den avlider på volt sidan.
King Grub
2012-07-28, 17:22
Sandy Bridge 2700k då. Ivy Bridge är snabbare klock för klock, men att klocka den 5+ skall vara högst problematiskt.
Jag får upp ett program/ikon som heter ''Advanced System Optimizer'' varje gång jag slår på min dator. Sen kommer en ikon upp där det står ''Failed to load language file, C:/program/files/Advanced System Optimizer 3/lang.lng. Unable to continue! När jag försöker stänga så kommer samma ikon upp typ 10 gånger, så det dröjer ungefär 2-3 minuter tills programmet minimeras. Sen kan det komma upp när som helst. Radera kan jag inte göra heller, då får jag error.
Hur kan jag göra?
Sen så t.ex, när jag har 10 sidor öppna, och när jag vill stänga ner typ 2 stycken, så stängs typ alla 10 sidor direkt efter varandra - såfort jag bara börjat stänga av 2-3 sidor. Allt stängs av av sig själv. Detta händer bara på chrome, inte på mozilla t.ex. Men mozilla är segt och dåligt, chrome är snabbt och bra , Men hur kan jag lösa det här ?
Löste det här problemet med hjälp av ett program som heter Unlocker.
Okej, jag avinstallerade antiviruset på min laptop och då gick det att se hd filmer i 720 iaf, så nu måste jag avinstallera alla datorkomponenter jag beställt.
Har ett problem dock och det är att jag bara kan se ifall jag kör "EVR" i inställningarna i MPC HC, och då går det inte att ha subtitles. När jag kör EVR custom och bilinear eller kör med Haali så hackar bilden.
Någon som vet varför?
Verkar inte som att mitt grafikkort kan köra DXVA heller, följde någon guide men det verkar inte som att DXVA körs ändå.
Kan tillägga att CPUn jobbar kring 40%, ibland går den upp i 60-70 korta stunder.
Finns det något sätt i internet explorer man kan välja "spara som" som standard för nedladdning? Tyvärr måste jag använda den webbläsaren och laddar ner många filer som ska till olika mappar. Filerna som ska laddas ner går inte att högerklicka och spara som på.
shadowfire
2012-07-30, 14:35
hur många av er kör på 24"-skärmar nu? Har ni börjat klättra upp på högre?
King Grub
2012-07-30, 15:08
Skall man spela i högre upplösning och vill att det skall flyta på i minst 60 fps måste man ha fler grafikkort eller ett GTX 690.
hur många av er kör på 24"-skärmar nu? Har ni börjat klättra upp på högre?
Jag gick ner från 24" till 23" nu senast för att få denna trevliga 120hz´are.
Arf Pingvin
2012-07-30, 18:01
24" senaste 12-13 åren. Ska ha 27 eller 30 snart, vill ha högre upplösning.
isterbuk
2012-07-30, 19:19
Jag har en BenQ XL2410T (120hz) skärm och har nyligen blivit med stationär dator igen har grafikkortet GTX670 och vill så klart få ut mina 120hz då jag är FPS spelare och gillar den snabba uppdateringshastigheten, men till min fråga är det DVI jag ska köra skärm > dator för att kunna få ut mina 120hz?
King Grub
2012-07-31, 12:26
Ja, eller HDMI 1.4. Vanliga HDMI 1.3 klarar inte Full HD i 120hz.
King Grub
2012-07-31, 12:26
http://i.imgur.com/ytCla.jpg
Tråd låst.
Jag har en BenQ XL2410T (120hz) skärm och har nyligen blivit med stationär dator igen har grafikkortet GTX670 och vill så klart få ut mina 120hz då jag är FPS spelare och gillar den snabba uppdateringshastigheten, men till min fråga är det DVI jag ska köra skärm > dator för att kunna få ut mina 120hz?DVI. HDMI klarar inte av 120hz på den skärmen.
Ja, eller HDMI 1.4. Vanliga HDMI 1.3 klarar inte Full HD i 120hz.HDMI 1.4 klarar inte av 1*120hz utan är bara 3D-kompatibelt. 2*60hz alltså. Eller så är det kontakten på skärmen som gör att det inte går. DVI eller Displayport krävs.
isterbuk
2012-07-31, 18:02
DVI. HDMI klarar inte av 120hz på den skärmen.
HDMI 1.4 klarar inte av 1*120hz utan är bara 3D-kompatibelt. 2*60hz alltså. Eller så är det kontakten på skärmen som gör att det inte går. DVI eller Displayport krävs.
Tack!
Visste att vi diskuterat det förut i någon tråd men hade glömt bort vad vi kom fram till :) Men nu klarna det igen. Tack.
shadowfire
2012-08-02, 11:32
söker efter någon sida med spec på energiförbrukning osv, men mitt nuvarande 750W-nätagg borde väl rimligtvis klara av ett Z77-kort + i5-processor samt ett ensamt 670-graffekort?
King Grub
2012-08-02, 11:50
Det skall inte vara några problem alls.
söker efter någon sida med spec på energiförbrukning osv, men mitt nuvarande 750W-nätagg borde väl rimligtvis klara av ett Z77-kort + i5-processor samt ett ensamt 670-graffekort?
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Något sånt?
Jag driver en rätt kraftig rigg på 500W så.
shadowfire
2012-08-03, 15:13
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Något sånt?
strålande länk, tack!
isterbuk
2012-08-03, 16:40
Finns det något som gör att man kan undvika att flash spelaren kraschar när man kör YouTube? Vet att jag upplevt problemet tidigare men på min mini-pc har det flutit på fint men med min nya räserburk så kraschar det konstant.
Dator specs som kan vara relevant:
Intel i7-3770k, GF 670GTX, Win7 64-bit.
Någon som vet vad man kan göra?
Mvh.
Jockefoten
2012-08-03, 16:43
Det är först när du ska köra dubbla grafikkort eller en större mängd hårddiskar som du behöver komma upp i över 750w. Du hade klarat dig gott på 650W.
King Grub
2012-08-03, 16:44
Uppdatera Flash. Senaste versionen är 11.3.300.270.
Finns det något som gör att man kan undvika att flash spelaren kraschar när man kör YouTube?
Ladda hem Adobes egna flash-uninstaller + en äldre version av flash. Se sen till att du inte uppdaterar flash tills det är fixat.
Jockefoten
2012-08-03, 16:45
Haha vem ska man lita på. :D
Uppdatera Flash. Senaste versionen är 11.3.300.270.
Ah, antar att dom fixat det då.
King Grub
2012-08-03, 16:47
För mig fixades videoproblemen i browsern med förrförra versionen.
Ah, antar att dom fixat det då.
En snabb googling visar att dom inte fixat det i den versionen vilket innebär att mitt tips är värt att testa.
isterbuk
2012-08-03, 16:55
Grub: Jag har senaste versionen av flash men det kraschar ändå så det verkar som att "buggen" finns kvar.
Ladda hem Adobes egna flash-uninstaller + en äldre version av flash. Se sen till att du inte uppdaterar flash tills det är fixat.
Vart kan jag hitta deras flash-uninstaller? Kikar på sidan nu men hittar inget.
Kan man hitta äldre versioner av flash på hemsidan också? Jag är förmodligen bara trög men tycker sidan är lite svårnavigerad :)
King Grub
2012-08-03, 16:56
http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/uninstall-flash-player-windows.html#main_Download_the_Adobe_Flash_Player_ uninstaller
Vad har du för browser då? Inkl version.
Äldre versioner av Flash har säkerhetshål, så man bör vara försiktig med att nedgradera.
King Grub
2012-08-03, 17:00
Bugfixen för Flash/streaming av video/audio i Firefox kom för övrigt i 11.3.300.268.
isterbuk
2012-08-03, 17:17
Jag kör Mozilla firefox 14.0.1 och senaste flashuppdateringen 11.3.300.268
EDIT* Det känns som att när jag kör dom i lägre upplösningar som 360p så hänger det sig inte lika lätt som när jag kör klipp i HD, utan det laggar och flyter väldigt dåligt jag kan knappt spola fram och tillbaka utan att det hänger sig för att hoppa igång 30sek senare.
shadowfire
2012-08-03, 17:43
vilket prog kör ni för att mäta performance på burken? förutom den där länken som grubben postade häromdagen. Är det 3dmarks fortfarande som nyttjas mest?
Johan Henriksson
2012-08-03, 17:51
vilket prog kör ni för att mäta performance på burken? förutom den där länken som grubben postade häromdagen. Är det 3dmarks fortfarande som nyttjas mest?
Japp, så vitt jag vet.
isterbuk
2012-08-03, 22:00
Jag har inte vågat tagit bort min nuvarande Flash spelare och installera någon äldre utan har försökt ändra grafikinställningar och liknande för att se om något kunde ställa till det men utan resultat snart ser jag ingen annan utväg än att byta version.
Funkar det bättre i någon annan webläsare?
drakfelt
2012-08-04, 09:27
Fitt firefox har börjat bete sig konstigt på senaste. Det fryser, hackar till och kraschar ibland totalt.
Först trodde jag att det var browsern men nu ser jag att adobe flashplayer plugin använder typ en halv miljard terabyte i minne vid varje krasch, kan det vara problem?
Fitt firefox har börjat bete sig konstigt på senaste. Det fryser, hackar till och kraschar ibland totalt.
Först trodde jag att det var browsern men nu ser jag att adobe flashplayer plugin använder typ en halv miljard terabyte i minne vid varje krasch, kan det vara problem?
Läs dom två sista sidorna.
ChewChew
2012-08-04, 10:55
Har precis stött på jobbigt problem. Jag har min tv kopplad till datorn med en 15m hdmi (v1.4 highspeed från deltaco) och när jag spelar upp film i 1080p 60hz så blir det vita prickar på bilden, den klarar av att spela upp 1080i 30hz problemfritt, men höjer jag hz'en så blir det prickar igen. Vad kan vara fel? Köpte sladden igår, borde jag byta den? Min tv stödjer full HD och datorn ska verkligen klara av att spela upp filmerna. Detta är väldigt enerverande!
drakfelt
2012-08-04, 12:03
Herre min gud, där ska inte stå "Fitt firefox", särkskrivet och jävligt utan givetvis "Mitt firefox"....
drakfelt
2012-08-04, 12:04
Läs dom två sista sidorna.
Uppfattat, ögonsjukan som slår till igen :)
isterbuk
2012-08-04, 12:25
https://support.mozilla.org/en-US/kb/flash-113-crashes
Jag tog bort senaste versionen av flash spelaren och installerade en äldre version som Jarod rekommenderade och nu flyter det på riktigt bra, jag tog den "mer säkra" äldre versionen för att minimera att skräp kommer igenom.
Får tacka så mycket för hjälpen Jarod.
Google Chrome slutade helt plötsligt att visas bland applikationer i windows 7 volume mixer, kan alltså inte kan höra ljud som spelas i applikation (youtube videor tex). Ungefär samtidigt började alla youtube klipp frysa 11 sekunder in i klippen. Har testat installera äldre flash versioner med det gör ingen skillnad. Vad är problemet?
Scratch89
2012-08-04, 22:56
Skum grej det här.
På baksidan av min dator fanns det ett uttag för mini-HDMI, nere på grafikkortet antar jag, där jag hade en omvandlare till en vanlig, och sen sladd från datorn till TV:n där jag lätt och smidigt kunde dra över och se film, lyssna på musik osv. Av någon anledning började det lilla uttaget att glappa, så jag fick ta det vanliga HDMI-uttaget som sitter högre upp på baksidan, troligen rakt på moderkortet.
Problemet är nu att jag inte kan använda MPC-HC längre, utan bara VLC. När jag försöker "dra över" filmen från den vanliga skärmen till TV:n så stannar klippet och går inte att starta hur jag än gör. VLC fungerar alltid dock.
Vad kan det vara för fel? Har sedan dess formaterat datorn, uppdaterat programvaran och liknande men problemet kvarstår.
EDIT: Om jag väljer att inte utvidga skärmarna, utan att "visa endast på skärm 2" så fungerar det. Skumt, men det är inte hållbart då jag oftast brukar vilja pilla med något i bakgrunden. Att klona hade väl fungerat i nödfall, men inget kul om datorskärmen blir svart varje gång jag vill titta på MPC-HC.
text
Haft samma problem men lyckades lösa det på nått vänster, testa starta programmet o dra över det till tvn sen starta filmen, återkommer om jag kommer på något annat
Sheogorath
2012-08-05, 19:38
Vad ska man titta efter för att veta att det internminne man köper är kompatibelt med datorn? Jag har fått i uppdrag att titta ut en enkel hemdator och den här verkar bra:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154671-hp_pro_3405_mt_amd_2.4_2gb-500_w7p
HPs hemsida specificerar minnet så här:
Minne, standard:
2 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
Minnesplatser:
2 DIMM
Den ska vara utbyggbar till 8 gb. Kommer t.ex. det här interminnet passa?
G.Skill 8GB DDR3 PC-10666 1333Mhz (F3-10666CL9D-8GBSQ) (2x4GB) (SODIMM)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156444-g.skill_8gb_ddr3_pc-10666_1333mhz/
Det finns minnen med andra Mhz också. Vad ska man titta efter?
tossefar
2012-08-05, 19:46
Vad ska man titta efter för att veta att det internminne man köper är kompatibelt med datorn? Jag har fått i uppdrag att titta ut en enkel hemdator och den här verkar bra:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154671-hp_pro_3405_mt_amd_2.4_2gb-500_w7p
HPs hemsida specificerar minnet så här:
Minne, standard:
2 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
Minnesplatser:
2 DIMM
Den ska vara utbyggbar till 8 gb. Kommer t.ex. det här interminnet passa?
G.Skill 8GB DDR3 PC-10666 1333Mhz (F3-10666CL9D-8GBSQ) (2x4GB) (SODIMM)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156444-g.skill_8gb_ddr3_pc-10666_1333mhz/
Det finns minnen med andra Mhz också. Vad ska man titta efter?
Nej, passar ej. SODIMM är minnen för laptops.
Sheogorath
2012-08-05, 20:50
Nej, passar ej. SODIMM är minnen för laptops.
Så... Vad ska jag titta efter? :)
Dimm.
isterbuk
2012-08-06, 17:49
Hur är det med äldre spel och dagens processorer, har läst någonstans att man kan behöva starta aktivitetshanteraren och stänga av kärnor för att det ska flyta på. Tycker nämligen jag upplever att vissa äldre spel har en tendens att speeda upp sig och lagga till i mellan åt.
Min fråga är då hur många kärnor ska man stänga av? 0-8 finns det när jag tittar.
Spartansk
2012-08-08, 06:18
Jag fick ett meddelande om att jag har för lite växlingsminne. Vad betyder växlingsminne och hur minskar jag det? Jag har Mac.
astrodog
2012-08-08, 08:29
Jag fick ett meddelande om att jag har för lite växlingsminne. Vad betyder växlingsminne och hur minskar jag det? Jag har Mac.
Köp en PC.
Börjar hårddisken bli full, eller har du petat med storleken på swapfilen/partitionen? Jag vet inte hur macos hanterar växlingsfiler idag så jag kan inte hjälpa speciellt mycket.
Köp en PC.
Vad menar du? "Allt bara funkar" på en Mac ju.
:D
Haha, klassiker.
715 sidor och över 10000 poster om PC-problem.
1 post (nåväl, inte 1 såklart) om ett problem på en mac. "LOL JUST WORKS SKAFFA EN PC ROFL BLUE LEDS ALL OVER DA PLACE"
:d
Haha, klassiker.
715 sidor och över 10000 poster om PC-problem.
1 post (nåväl, inte 1 såklart) om ett problem på en mac. "LOL JUST WORKS SKAFFA EN PC ROFL BLUE LEDS ALL OVER DA PLACE"
:d
Nåja, vi kan väl säga att Mac har precis lika många problem som en dator med Windows installerat.
Sitter med 5 st Mac-datorer på jobbet och har nog aldrig haft så mycket problem med datorer som med dessa. Fruktansvärt oanvändarvänligt när det kommer till problemlösning dessutom. Apples tanke är att man ska lämna in datorerna istället, vilket känns frustrerande då man inte bara kan lämna ifrån sig jobbdatorer hursomhelst.
Windows-datorer brakar ihop lika mycket dom, men, där har du iallafall lite tillgång till systemet så du kan lösa många problem.
Det var inte riktat till Spartansk mitt förra meddelande, det var riktat till alla vänner, släktingar osv som säger: "Nej nu köper jag en Mac. Dom bara funkar utan att man behöver göra något." medans man tittar igenom deras dator och den är mjukvarumisshandlad till gränsen.
Nåja, vi kan väl säga att Mac har precis lika många problem som en dator med Windows installerat.
Sitter med 5 st Mac-datorer på jobbet och har nog aldrig haft så mycket problem med datorer som med dessa. Fruktansvärt oanvändarvänligt när det kommer till problemlösning dessutom. Apples tanke är att man ska lämna in datorerna istället, vilket känns frustrerande då man inte bara kan lämna ifrån sig jobbdatorer hursomhelst.
Windows-datorer brakar ihop lika mycket dom, men, där har du iallafall lite tillgång till systemet så du kan lösa många problem.
Det var inte riktat till Spartansk mitt förra meddelande, det var riktat till alla vänner, släktingar osv som säger: "Nej nu köper jag en Mac. Dom bara funkar utan att man behöver göra något." medans man tittar igenom deras dator och den är mjukvarumisshandlad till gränsen.
Ja, det är klart macar precis som pc:s går sönder och kan muppa sig. Det var inte det min poäng var.
Jag känner inte igen problemen du beskriver, men jag är å andra sidan bara en enkel användare :)
Catstyle
2012-08-08, 10:22
Förslagsvis köper du http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136626-corsair_valueselect_8gb_ddr3_pc3-10666_1333mhz och ersätter de medföljande minnesstickorna. :)
hahavaffan
2012-08-08, 19:03
Det var inte riktat till Spartansk mitt förra meddelande, det var riktat till alla vänner, släktingar osv som säger: "Nej nu köper jag en Mac. Dom bara funkar utan att man behöver göra något." medans man tittar igenom deras dator och den är mjukvarumisshandlad till gränsen.En nyfiken undran; vad är det för problem du har med hela fem Macar?
Jockefoten
2012-08-08, 20:24
Jag tror precis min SSD dog... :(
astrodog
2012-08-08, 21:02
Jag tror precis min SSD dog... :(
*Jag tror min SSD dog precis.
Jockefoten
2012-08-08, 21:06
Hånar du mig mitt i sorgens stund? :D
*sitter på en gamla hdd ifrån 2005 där vartannat ord laggar :(
astrodog
2012-08-08, 21:54
Tur att det inte är en DeathStar :)
hahavaffan
2012-08-09, 06:05
Tur att det inte är en DeathStar :)Ahh, those were the days :D
Tur att det inte är en DeathStar :)
En disk som dör är en disk som dör, oavsett märke? Hade det vart en deskstar som rullat till idag hade jag apploderat den :D
En nyfiken undran; vad är det för problem du har med hela fem Macar?
Det är självklart inte samma problem på alla 5.
En vill koppla ner sig hela tiden.
Tre stycken har problem med stabil nätkoppling(segar som fan om man inte startar om WiFi på datorn).
Alla 5 har program som krashar mer än vad något program till en PC någonsin gjort.
Fyra st brukar Finder hänga sig på med väldigt jämna mellanrum.
Samtliga 5 är ett helvete att få Firewire att vara stabil på.
osv osv osv.
Det är nya datorer. Varav 27-tummaren brukar stänga ner sig själv då den blir för varm. Kul mitt i ett redigeringsprojekt. *rolleyes*
Sen vill jag inte ens börja prata om att redigera format som Apple inte gillar...
astrodog
2012-08-09, 09:16
En disk som dör är en disk som dör, oavsett märke? Hade det vart en deskstar som rullat till idag hade jag apploderat den :D
Jag har en som fortfarande funkar ;P Den "dog" många, många år sen.. formaterade om den och sen så gick den 24/7 i 4-5 år. Den funkar än, men används inte :) Min lilla jetmotor...
Lasse Kongo
2012-08-09, 10:49
Jag är sjukt ointresserad av datorer, men är sugen på att skaffa mig en för att spela på.
Så min tanke är om det går, bara köpa en burk som jag kopplar in till plasman och ett trådlöst tbord+mus, det funkar väl eller, kopplar man in datorn med hdmi eller vga eller what? :em:
Och så skulle jag vilja ha tips på en galet grym speldator för inga pengar alls i stort sett =)
Jag är sjukt ointresserad av datorer, men är sugen på att skaffa mig en för att spela på.
Så min tanke är om det går, bara köpa en burk som jag kopplar in till plasman och ett trådlöst tbord+mus, det funkar väl eller, kopplar man in datorn med hdmi eller vga eller what? :em:
Och så skulle jag vilja ha tips på en galet grym speldator för inga pengar alls i stort sett =)
Via HDMI, finns ju dock DVI på en del tv-apparater men det spelar inte så stor roll, finns alltid adaptrar.
Lasse Kongo
2012-08-09, 10:55
Via HDMI, finns ju dock DVI på en del tv-apparater men det spelar inte så stor roll, finns alltid adaptrar.
Ok, jag har nog 6 hdmi eller något på tvn så det blir bra, men vafan ska man ha då, kan inget om datorer som är värt att nämna, men vill ha en bra speldator och betala så lite som möjligt, är väl bra om datorn klarar dagens alla spel i så höga inställningar som möjligt, då bör jag klara mig ett tag.
Det är självklart inte samma problem på alla 5.
En vill koppla ner sig hela tiden.
Tre stycken har problem med stabil nätkoppling(segar som fan om man inte startar om WiFi på datorn).
Alla 5 har program som krashar mer än vad något program till en PC någonsin gjort.
Fyra st brukar Finder hänga sig på med väldigt jämna mellanrum.
Samtliga 5 är ett helvete att få Firewire att vara stabil på.
osv osv osv.
Det är nya datorer. Varav 27-tummaren brukar stänga ner sig själv då den blir för varm. Kul mitt i ett redigeringsprojekt. *rolleyes*
Sen vill jag inte ens börja prata om att redigera format som Apple inte gillar...
Angående FW kanske du kan få en ledtråd av dmesg.
Ok, jag har nog 6 hdmi eller något på tvn så det blir bra, men vafan ska man ha då, kan inget om datorer som är värt att nämna, men vill ha en bra speldator och betala så lite som möjligt, är väl bra om datorn klarar dagens alla spel i så höga inställningar som möjligt, då bör jag klara mig ett tag.
Sweclockers brukar ha en 'Månadens dator" i deras forum plus de stora datorbutikerna har även prisvärda paket på sina sidor. Brukar undvika Onoff(*rolleyes*) och liknande dock då det sällan är prisvärt.
Angående FW kanske du kan få en ledtråd av dmesg.
Tack, ska kolla upp det. Dock tror jag det har med drivrutiner att göra.
Jockefoten
2012-08-09, 15:27
Tro mig om du vill spela med upplevelse så ska du inte använda tv'n som bildskräm.
En grym speldator för inga pengar alls är svårt att svara på. Säg ett maxpris istället.
Jockefoten
2012-08-11, 19:35
Måste köpa ny SSD då min nurvarande pajade. Är det värt att köpa två (se länk) och köra i Raid?
http://www.inet.se/produkt/4304353/ssd-120gb-intel-520-oem
Lasse Kongo
2012-08-12, 10:19
Tänkte dra till Mediamarkt och kika lite sen, de har bra utbud och det går alltid diskutera priser.
Några speciella saker man bör tänka på, processor, grafikkort, något grafikkort som man hellre bör satsa på än andra osv.
Jag kommer aldrig spela primärt på datorn utan mest kul att ha en skaplig speldator så man kan spela lite spel som inte finns till konsol, prismässigt kanske 5-6k (utan skärm)
Edit: var egenligen mest Dayz som fick mig att bli sugen på en ny dator, lirar på lapptoppen nu, och kör på high settings utan problem, men datorhelvetet blir så jävla varm och jag tvivlar på att en kylplatta kommer göra livet lättare för laptoppen, känns inte helt ok att spela då, känns som man man förkortar livslängen extremt och eftersom laptoppen har andra viktigare användningsområden än spel så tänkte jag kolla in något annat att spela på =)
Lasse Kongo
2012-08-12, 10:29
Är det här något att ha?
Lite mer än vad jag skrev i pris, men men.
http://produkter.mediamarkt.se/store/norrkoping/dator/stationar-dator/predator-g3610-dt-shbeq-020.html
Edit: om det står nätverk: lan, då måste man köpa till för trådlös anslutning väl?
King Grub
2012-08-12, 11:06
Den klarar kanske nyare spel med medelinställningar, men inte mer. Svag processor och halvdant grafikkort.
Lasse Kongo
2012-08-12, 11:11
Den klarar kanske nyare spel med medelinställningar, men inte mer. Svag processor och halvdant grafikkort.
Såpass alltså, ja vi får se, köpa ny speldator för att köra en halvtrasig mod känns sådär haha, men thats me.
Är det helt uteslutet att bygga själv? För 7,5k kan man få betydligt mer potenta grejer, alternativt motsvarande för ett lägre pris.
Spartansk
2012-08-12, 11:18
Börjar hårddisken bli full, eller har du petat med storleken på swapfilen/partitionen? Jag vet inte hur macos hanterar växlingsfiler idag så jag kan inte hjälpa speciellt mycket.
Det stämmer. Jag behövde bara ta bort lite gamla genomtittade filmer och tv-serier så löste det sig. :)
Lasse Kongo
2012-08-12, 11:20
Är det helt uteslutet att bygga själv? För 7,5k kan man få betydligt mer potenta grejer, alternativt motsvarande för ett lägre pris.
Ja det är uteslutet, jag vet att man får bättre grejor osv, men jag är så ointresserad av datorer som man bara kan bli, hatar datorer, men vill ändå kunna spela en del pcexklusiva spel, behöver inte vara någon monsterdator på något sätt, men gärna klara dagens spel och någorlunda framtida spel.
Visst, jag kan köpa en dator för 50tuss om det vore så, men det känns bara så onödigt, kommer ju köpa både nya playstation och xbox när det kommer, är där jag vill lägga pengarna, datorn blir mest ett bihang, mest för att kunna lira DayZ när det nu kommer som ett eget spel =)
King Grub
2012-08-12, 11:23
Vad får den kosta då, för en bra fördigbyggd spelator som kan köra dom flesta av dagens spelen på höga inställning och som kommer att stå sig i ett par år?
Jockefoten
2012-08-12, 11:23
Varför hatar du datorer? :(
Lasse Kongo
2012-08-12, 11:25
Vad får den kosta då, för en bra fördigbyggd spelator som kan köra dom flesta av dagens spelen på höga inställning och som kommer att stå sig i ett par år?
Det går väl att förbättra sin burk med tiden om jag har förstått det hela rätt?
Det bästa färdigbyggda jag kan få för 10000?
Lasse Kongo
2012-08-12, 11:28
Varför hatar du datorer? :(
Jag bara gör det, en av de största anledningarna är att jag är spelnörd.
Tvspel; tryck på on/i med skiva, 2min senare är man igång och spelar, ibland får man dra ner någon update som tar några minuter att dra hem/installera, spela online fungerar alltid som en dröm, aldrig problem.
Dator; förbannat meck hela tiden, lika mycket tid som man spelar går åt att installera, mecka, sånt suger, jag har inte tid med det, och även om spel etc går att få galet mycket snyggare på pc är det inget som jag bryr mig om, grafik kommer ganska långt ner på listan för min del och dagens konsolspel räcker till mer än väl när det kommer till grafik för min del.
Jockefoten
2012-08-12, 11:33
Det tar kanske 15min att installera ett spel (om det inte är WOW eller likande spel som behöver uppdateras). Den tiden sparar du in direkt eftersom det inte är någon loading-tid i datorspel. :)
edit:
Här har du en bra färdigbygd dator för 9500kr
http://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-extreme-gtx-560ti-i5-3570k-ivy-bridge-batman-arkham-varde-299
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.