Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Tyvärr säger inte koden något alls om orsaken, förutom att det är ett hårdvarufel. Visst kan det vara en hårddisk som ligger bakom, men det går inte att säga från koden. Du kan ju prova att koppla ur hårddiskarna en och en och se om felet försvinner när någon av dom är ur bilden.Hade jag öppnat ögonen lite hade jag sett att det står "hardware error" :p
Fan! Får väl göra det.
Han inte köra edit, tror det här är felkoden: *** STOP: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xFFFFFA800779F028, 0x00000000BE200000, x000000000005110A)
Skrev av och editerade det jag hittade på google. Min kod hittar jag inte alls.
Hårddisk? Min fick samma meddelade. Kraschade 2 veckor senare. :)
Hårddisk? Min fick samma meddelade. Kraschade 2 veckor senare. :)En av mina har det klonkat ifrån en långsam tid.
Vet dock inte ifall det är det, kommer ihåg att datorn fick några blåskärmar efter någon timmas Skyrim med stängt chassi(95c på båda grafikkorten).
King Grub
2011-12-29, 12:05
95 grader är i högsta laget även för nya kort. Jag har satt upp egen fläktprofil i MSI Afterburner så mitt går aldrig över 60 grader.
iamdisapuint
2011-12-29, 12:11
Om du går till 95 grader i load så är det dags att slänga in ngra ny fläktar i chassit / nya kylare på graffekorten. Om jag inte har fel funkar dom upp till 120grader men du vill ju inte pressa dom onödigt. Och afterbuner kan dra ner lite (5grader typ) sen kmr du få en hårfön i dator.
95 grader är i högsta laget även för nya kort. Jag har satt upp egen fläktprofil i MSI Afterburner så mitt går aldrig över 60 grader.Kör redan med Afterburner vid spel. Min SLI-rigg vill dock ligga relativt högt ändå. Kör numera med öppen sida, ökad volt(gtx570) och bordsfläkt rakt in :p
Jockefoten
2011-12-29, 17:00
Har köpt en ny datorskärm (Samsung Syncmaster SA350H). Problemet jag har nu är att hela bilden fylls inte i, dvs det är en svart ram runt hela bilden. När jag går in i bildskärmens inställningar så är V-position och H-postition gråmarkerade och går inte att ändra. Jag har testat att installera allt som fanns på medföljande skiva.
Någon som har något tips?
Jockefoten
2011-12-29, 17:29
Okej, hittade efter att läst manualen..... Man kan tydligen inte köra HDMI och samtidigt ändra bildskärmsstorlek...
Idag ska jag äntligen bygga ihop nya datorn, första gången jag använder SSD och har läst om några inställningar som ska göras, är det här en korrekt sammanställning av dom?
http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-for-din-ssd-disk
King Grub
2011-12-30, 09:50
Med några tillägg.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5023680&postcount=7286
Särskilt att se till att diskarna körs i AHCI. Det går att göra efter man har installerat Windows, men det är bäst att göra det innan.
Med några tillägg.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5023680&postcount=7286
Särskilt att se till att diskarna körs i AHCI. Det går att göra efter man har installerat Windows, men det är bäst att göra det innan.
Stort tack! Mycket bra guide, var väldigt lätt att följa.
Dirty South
2011-12-30, 17:27
Vilket är det bästa virusskyddet just nu som är HELT gratis och inte tar mycket på datorn? Antar att det är processorn det tar på, vill att virusprogrammet ska behöva jobba så LITE som möjligt :)
King Grub
2011-12-30, 17:46
Det finns en antivirustråd där jag postat alla större tester som gjorts.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117345&page=12&highlight=avast+avira
Antagligen Avast, även om dom fått mediokra resultat i senaste månadernas tester. Kräver inte mycket systemresurser i alla fall, för det skydd det erbjuder.
Jag har aldrig hört talas om att någon gör en error-checking på diskarna. Är detta något som man borde göra lite då och då som med en defragmentering?
Hur ska man installera drivrutiner till grafikkort egentligen? Förut skulle man ju använda 42 program för att få bort sista regfil som någonsin existerat för någon drivrutin och sen starta om datorn och installera drivrutiner osv. Gäller fortfarande detta? Vilka program ska man isf använda? Fick precis en popup från mina ATI drivare att dom ville installera nya men dom sa inte något om att avinstallera dom gamla....?
Testade precis o installera över mina gamla och den fråga inte ens om en reboot.... Har dom blivit bättre på drivare eller är detta värdelöst o göra?:)
Jockefoten
2012-01-01, 14:05
CCleaner tar bort allt.
CCleaner tar bort allt.
Hmm gör den verkligen det? Jag har kört ccleaner jämt men har fått för mig att den inte gör det på drivrutiner. Förut använde jag något specifikt ATI drive remove program typ. Men det har dom lagt ner nu.
Jockefoten
2012-01-01, 14:09
Förlåt skrev fel, menar Driver Sweeper.
King Grub
2012-01-01, 14:09
Det går bra att installera nya över dom gamla med Windows 7.
Det går bra att installera nya över dom gamla med Windows 7.
Du har inte någon länk eller så som förklarar mer varför?:)
King Grub
2012-01-01, 14:23
Ummm... dom gamla filerna som behöver ersättas skrivs över av nya... vad skall du med en länk om det till?
För några dagar sedan när jag satt vid datorn (inte den här) så, helt plötsligt utan någon förvarning, så stängdes den av. Precis som jag hade slagit av strömmen. Detta har hänt ett par gånger tidigare och då har det bara varit att sätta på den igen men icke denna gång. Den är "död" och jag har testat att byta strömkabeln samt testat X-antal olika eluttag.
Inget verkar hjälpa.
Någon som kan tänkas veta vad problemet är och om det ev. går att åtgärda?
astrodog
2012-01-02, 23:00
Svårt att felsöka på distans, lätt på nära håll. Jag hade börjat med att mäta strömmen in till nätagg, sen ut från nätagg, 5V, 12V sen till moderkortet, se om moderkortet verkar dött, osv. Kräver voltmeter.
Fast kanske först av allt testa kolla glapp, bara trycka till allt ordentligt. Kan funka att sparka lite på lådan.
Jag har lite problem med min media player classic. Grub nämnde för ett tag sedan att man skulle stänga av aero i windows och sen aktivera alla 3 v-synkalternativen. Men jag får tearing även om jag har alla v-synks aktiverade.
What to do?
Med aero ingen tearing (men då lite lagg vid panoreringar).
astrodog
2012-01-02, 23:14
Aldrig hört eller sett dessa problem. Vad är tearing, varför uppstår det och vad krävs det för att råka ut för det?
Aldrig hört eller sett dessa problem. Vad är tearing, varför uppstår det och vad krävs det för att råka ut för det?
Testa stänga av aero i windows och spela en film i media player classic t.ex. så ser du kanske det :D Du kan trycka ctrl+T för att aktivera tearing test, så ser man enklare.
Wiki förklarar det bättre än jag orkar
Screen tearing is a visual artifact in video where information from two or more different frames is shown in a display device in a single screen draw.
The artifact occurs when the video feed sent to the device isn't in sync with the display's refresh, be it due to non-matching refresh rates, or simply lack of sync between the two. During video motion, screen tearing creates a torn look as edges of objects (such as a wall or a tree) fail to line up.
Tearing can occur with most common display technologies and video cards, and is most noticeable on situations where horizontally-moving visuals are commonly found, such as in slow camera pans in a movie, or classic side-scrolling video games.
astrodog
2012-01-02, 23:44
Orkar inte stänga av Aero, men varför gör du det? Med Ctrl-T så ser jag två röda linjer som flyter över skärmen från vänster till höger. Antar jag inte har tearing då de inte verkar brutna på något sätt.
Orkar inte stänga av Aero, men varför gör du det? Med Ctrl-T så ser jag två röda linjer som flyter över skärmen från vänster till höger. Antar jag inte har tearing då de inte verkar brutna på något sätt.
Precis. Den blir bryts om man får tearing.
Med aero på så blir det små lagg vid långsamma panoreringar och tilts. Något med uppdateringsfrekvensen i aero..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5167013#post5167013
astrodog
2012-01-02, 23:58
Precis. Den blir bryts om man får tearing.
Med aero på så blir det små lagg vid långsamma panoreringar och tilts. Något med uppdateringsfrekvensen i aero..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5167013#post5167013
Ah nice, ska nog kolla upp det där någon gång. Tycker ibland det laggar lite på TVn.
Vad är det egentligen som gör en skärm billig och vad är det som skiljer en billig skärm ifrån en dyrare? Nu tänker jag inte först och främst på funktioner.
Vad är det egentligen som gör en skärm billig och vad är det som skiljer en billig skärm ifrån en dyrare? Nu tänker jag inte först och främst på funktioner.
Volym, konstruktion (och tillverkningsteknik), kvalitetskrav på komponenter och kontroll av dessa.
MathiasF
2012-01-06, 17:18
Design, Upplösning, Storlek, Uppdateringsfrekvens, Kontrast, Responstid samt hur färgerna upplevs.
Vet inte om du syftade på konstruktion och tillverkning som Olegh skrev
eller Egenskaper som jag skrev.
Volym, konstruktion (och tillverkningsteknik), kvalitetskrav på komponenter och kontroll av dessa.
Men det senare har man ju garanti på? Så att de har dåliga komponenter i sin skärm så länge de håller är ju inget jag märker av, går det däremot sönder för att det är billigt lämnar man ju bara in det på garantin?
Hur färgerna upplevs du MathiasF nämnde är nog det jag är inne på för design och allt det där är ju en smaksak.
Hur ska man veta hur färgerna upplevs då?
Jag är lite sugen på att köpa en ny spelskärm och vet att alla skyr billiga skärmar för 1300 kr som benQ som pesten, men jag har aldrig riktigt förstått varför. Är skärmarna suddiga eller vad är det frågan om?
Men det senare har man ju garanti på? Så att de har dåliga komponenter i sin skärm så länge de håller är ju inget jag märker av, går det däremot sönder för att det är billigt lämnar man ju bara in det på garantin?
Hur färgerna upplevs du MathiasF nämnde är nog det jag är inne på för design och allt det där är ju en smaksak.
Hur ska man veta hur färgerna upplevs då?
Jag är lite sugen på att köpa en ny spelskärm och vet att alla skyr billiga skärmar för 1300 kr som benQ som pesten, men jag har aldrig riktigt förstått varför. Är skärmarna suddiga eller vad är det frågan om?
Nu är jag absolut ingen expert på vare sig skärmar eller elektronik, men det är inte riktigt så enkelt som att antingen fungerar pryl X eller så är X trasig. Den kan funka olika bra helt enkelt. I en dyrare skärm är det rimligt att tro att man använder ett bättre ex. av pryl X. I slutändan leder det till att den färdiga produkten på ett bättre sätt representerar konstruktionens teoretiska prestanda.
Ännu mer grundläggande är dock konstruktionen i sig. Som slutkonsument brukar man främst kika på vilken slags panel som skärmen bygger på. Dessa paneler har olika fördelar och nackdelar, med olika tillverkningskostnader.
Kika på det här, ca 46 min in i klippet:
E8kiUBIC7Ig
Nu är jag absolut ingen expert på vare sig skärmar eller elektronik, men det är inte riktigt så enkelt som att antingen fungerar pryl X eller så är X trasig. Den kan funka olika bra helt enkelt. I en dyrare skärm är det rimligt att tro att man använder ett bättre ex. av pryl X. I slutändan leder det till att den färdiga produkten på ett bättre sätt representerar konstruktionens teoretiska prestanda.
Ännu mer grundläggande är dock konstruktionen i sig. Som slutkonsument brukar man främst kika på vilken slags panel som skärmen bygger på. Dessa paneler har olika fördelar och nackdelar, med olika tillverkningskostnader.
Kika på det här, ca 46 min in i klippet:
E8kiUBIC7Ig
Okej, tack.
Låter som om jag ska köra på en TN panel då, är det några speciella märken man ska akta sig för?
Jag har lyckats saba Chrome på min Macbook. Det ser ut som på bilden nedan, det vill säga; vissa objekt visas inte i min browser. Det händer samma sak på Facebook där jag kan se vissa saker men inte alla. Jag trodde först det var flash eftersom det inte gick at spela på facebook, men SVT Play funkade, och det har jag för mig är flash.
Allt funkar utmärkt på Safari dock.
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Screenshot2012-01-08at40640PM.png
Jag har lyckats saba Chrome på min Macbook. Det ser ut som på bilden nedan, det vill säga; vissa objekt visas inte i min browser. Det händer samma sak på Facebook där jag kan se vissa saker men inte alla. Jag trodde först det var flash eftersom det inte gick at spela på facebook, men SVT Play funkade, och det har jag för mig är flash.
Allt funkar utmärkt på Safari dock.
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Screenshot2012-01-08at40640PM.png
Fixat medelst en helt vanlig tömning av cache. Besynnerligt. Jag har inte varit med om något liknande förut.
Vems cache var det du var tvungen att tömma för att fixa den saabade chromen? Tjänstemännens?
Scratch89
2012-01-10, 09:16
Min mail verkar ha blivit hackad, eller så är min dator hackad. Lösenordet till min mail har nu blivit hackad två gånger (första gången runt jul, andra gången nu i dagarna). Jag kan gå in och ändra den, men det verkar vara något eller någon som ändrar. Första gången hade jag också fått en massa strunt från mig själv (fast det inte var en identisk stavning på förnamnet).
Har nu bytt lösen igen och ska installera Avira. Vad behövs mer?
forslund
2012-01-10, 09:26
Eventuellt kan du ha fått in en keylogger + annat trams.
Att installera ett antivirus efter du blivit infekterad brukar inte hjälpa.
Design, Upplösning, Storlek, Uppdateringsfrekvens, Kontrast, Responstid samt hur färgerna upplevs.
Vet inte om du syftade på konstruktion och tillverkning som Olegh skrev
eller Egenskaper som jag skrev.Uppdateringsfrekvens, kontrast och responstid har ju inget med priset på en skärm att göra, såvida du inte breder ut det hela istället för att bara säga paneltyp.
Det som kostar är panelen, funktioner och ergonomi. Vill du ha en 27tums IPS får du punga ut. Vill du ha en 27tums TN så kan du få en löjligt billigt. Med IPSen kommer också en högre upplösning vilket drar upp priset.
Alla paneler utom VA har en "standard" på 1000:1 i kontrast, eller om det skrivs tvärtom, inte så noga.
Hur färgerna upplevs är ju inget man sätter pris på, såvida än en gång panelen inte menas. IPS är ju kända för att ge bäst färgåtergivning.
Scratch89
2012-01-10, 09:51
Min mail verkar ha blivit hackad, eller så är min dator hackad. Lösenordet till min mail har nu blivit hackad två gånger (första gången runt jul, andra gången nu i dagarna). Jag kan gå in och ändra den, men det verkar vara något eller någon som ändrar. Första gången hade jag också fått en massa strunt från mig själv (fast det inte var en identisk stavning på förnamnet).
Har nu bytt lösen igen och ska installera Avira. Vad behövs mer?
Avast hittade ingenting. Vad kan man mer göra?
Avast hittade ingenting. Vad kan man mer göra?Malwarebytes antimalware och Superantispyware brukar få göra en vända på min dator. Brukar bli bättre :)
King Grub
2012-01-10, 12:10
När du sedan vet att datorn är ren, kör alla känsliga program (som browser, mailklient, osv) i en sandlåda, t ex Sandboxie.
Vill du scanna med något som hittar det mesta, kör först MBAM som ovan nämnt, sedan Hitman Pro.
Scratch89
2012-01-10, 13:14
Grymt! Tack för tipsen. Jag har inte varit inne på något skumt, så det kan ju lika gärna vara någon privat person som har listat ut mina lösenord sen tidigare, men det har jag lite svårt att tro på. I så fall avslöjar man väl sig inte genom att byta lösenord...
Jag såg att avast har en sandlåda också. Är det bara för applikationer och exekutiva filer, eller kan man dra in webläsare där också?
King Grub
2012-01-10, 13:32
Jag har aldrig använt Avast, så det kan jag inte säga. Det låter konstigt om inte webläsaren skulle gå att köra i den.
Men Sandboxie är säkrast. Och gratis. Jag har inte lyckats få något virus/trojan att komma ur Sandboxie.
Scratch89
2012-01-10, 14:44
Jag har aldrig använt Avast, så det kan jag inte säga. Det låter konstigt om inte webläsaren skulle gå att köra i den.
Men Sandboxie är säkrast. Och gratis. Jag har inte lyckats få något virus/trojan att komma ur Sandboxie.
Sen har det ett gulligt namn också, precis som Luke Filewalker. Det är värt att ta i beaktning. :)
Silencer
2012-01-10, 23:31
Min dator är på väg att ge upp.
Eftersom jag är student vill jag komma undan skamlöst billigt.
Jag vill också kunna spela Starcraft 2 smidigt och utan lagg.
Någon som har koll på vilken sorts dator jag ska köpa och vad det kommer kosta?
Vems cache var det du var tvungen att tömma för att fixa den saabade chromen? Tjänstemännens?
Notepads. Eller Chromes, jag kommer inte riktigt ihåg.
Dirty South
2012-01-12, 15:09
Hej!
Jag ska reklamera mitt Corsair 850W HX ATX eftersom att det lider av Coil Whine.
Eftersom att jag får pengar tillbaka undrar jag nu om jag ska köpa ett exakt likadant nätaggregat eller byta till något annat, isf till vilket?
Nätaggregatet skall vara modulärt.
Tack på förhand :)
King Grub
2012-01-12, 15:18
Corsair är bra. Vill du ha ett tystare, finns AX-serien, men dom är lite dyrare.
Dirty South
2012-01-12, 15:25
Corsair är bra. Vill du ha ett tystare, finns AX-serien, men dom är lite dyrare.
Det är alltså Corsair du har att rekommendera? Har du erfarenhet av något annat märke? :)
Det är alltså Corsair du har att rekommendera? Har du erfarenhet av något annat märke? :)
konstigt att du fick reklamera det pga coil whine, det är inget som skadar komponenterna, det upstår i spolarna. Har du otur så får du coilwhine med de andra nätagget också pga att nått annat kort i burken skickar samma frekvenser som går genom spolarna etc etc
Har coil whine på ett av grafikkorten men det får jag leva med.
annars har du http://www.inet.se/kategori/595/nataggregat/325/ocz
Fått väldigt bra kritik på sweclockers, kör en sån med 1000w själv.
King Grub
2012-01-12, 15:46
konstigt att du fick reklamera det pga coil whine, det är inget som skadar komponenterna,
Det är inga problem med Corsair. Även om butiken man köpt nätaggregatet i här i Sverige skulle neka relklamation, byter Corsair själva ut det utan, gång på gång om det så är, tills man får ett man är nöjd med.
Det är inga problem med Corsair. Även om butiken man köpt nätaggregatet i här i Sverige skulle neka relklamation, byter Corsair själva ut det utan, gång på gång om det så är, tills man får ett man är nöjd med.
ahh så det är nån reklamationspolicy som corsair har?
Men då får han köpa ett till corsair, verkar ju vara bra deal dom har.
Dirty South
2012-01-12, 15:47
konstigt att du fick reklamera det pga coil whine, det är inget som skadar komponenterna, det upstår i spolarna. Har du otur så får du coilwhine med de andra nätagget också pga att nått annat kort i burken skickar samma frekvenser som går genom spolarna etc etc
Har coil whine på ett av grafikkorten men det får jag leva med.
annars har du http://www.inet.se/kategori/595/nataggregat/325/ocz
Fått väldigt bra kritik på sweclockers, kör en sån med 1000w själv.
De skulle skicka en reklamationsansökan till Corsair men jag kommer antagligen få det reklamerat.
Funderar faktiskt på att byta till ett sådant nätagg jag har fast 750 W istället, tror att 850 eller 1000 W är overkill för mina komponenter, eller?
Följande komponenter har jag:
Moderkort: Asus SABERTOOTH P67 B3
Grafikkort: ASUS Radeon HD6950 2048MB
Ramminnen: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9
Processor: Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB
Processorkylare: Hyper 212+
SSD: OCZ SSD Vertex3 120GB
250 GB Lagringsdisk
De skulle skicka en reklamationsansökan till Corsair men jag kommer antagligen få det reklamerat.
Funderar faktiskt på att byta till ett sådant nätagg jag har fast 750 W istället, tror att 850 eller 1000 W är overkill för mina komponenter, eller?
Följande komponenter har jag:
Moderkort: Asus SABERTOOTH P67 B3
Grafikkort: ASUS Radeon HD6950 2048MB
Ramminnen: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9
Processor: Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB
Processorkylare: Hyper 212+
SSD: OCZ SSD Vertex3 120GB
250 GB Lagringsdisk
ja 750W är inga problem med den setupen du har
Dirty South
2012-01-12, 15:58
ja 750W är inga problem med den setupen du har
Juste, glömde säga att nätaggregatet jag har just nu endast tjuter när jag har datorn avstängd med strömsladden i kopplad, då kan det väl inte ha att göra något med grafikkortet? Låter ingenting när jag spelar, surfar osv osv.
King Grub
2012-01-12, 16:52
Behöver du verkligen reklamera det överhuvudtaget då? Bara dra ur strömsladden när datorn är avstängd. Det är som sagt inget "fel" eller något som skadar komponenterna, och om du inte störs när datorn är på behöver du kanske inte hålla på och byta alls.
mangemani
2012-01-12, 16:57
vad var det för fil i windows uppdate som man skulle passa sig för/inte installera?
King Grub
2012-01-12, 16:59
Det finns ingen sådan. Eller menar du om man har en illegal kopia av Windows? I sådana fall diskuterar vi inte det här.
mangemani
2012-01-12, 17:03
det har redan diskuterats, ett antaaaal sidor tillbaks, tänkte vara lat och få svaret igen, men jag får väl bläddra tillbaks då.
Kan inte längre sätta min dator i vila!! Kör med Vista 32-bitars och det har alltid fungerat fram tills för någon dag sedan. Har googlar på det men inte riktigt hittat något som fungerar. Uppdaterade min Bios men det hjälpte heller inte. Det ända som händer när jag trycker på vila är att skärmen blir svart och när jag rör på musen tänds den och jag har bara blivit utloggad.
Några tips på vad som kan göras?
Testade att ändra mitt energischema till "energisparläge" och plötsligt kunde jag få den i vila. När jag sedan fick igång den igen stod det att den hade hittat en hårddisk och allt var okej, kan det vara så att de är en hårddisk som inte vill stänga ner sig annars?
Dirty South
2012-01-13, 00:45
Behöver du verkligen reklamera det överhuvudtaget då? Bara dra ur strömsladden när datorn är avstängd. Det är som sagt inget "fel" eller något som skadar komponenterna, och om du inte störs när datorn är på behöver du kanske inte hålla på och byta alls.
Nu när du säger det så har du faktiskt en poäng, kommer bara bli jobbigt att dra om alla sladdar osv också, och det coilwhinar ju inte när jag har datorn igång heller, så får helt enkelt dra ut sladden!
Har du någon som helst aning om varför det coilwhinar när jag har datorn avstängd?
Vad jag läst om coilwhine är att det inte har nått med spänning att göra utan frekvenser som stör spolarna på/i apparaten,det gör att spolarna vibrerar och det är de du hör. Finns dom som har limmat spolarna för att få tyst på problemet,vissa löder om, men många bara låter det vara. Kan vara att t.ex ditt modernort som skickar en frekvens som stör ut ditt agg. Ditt nya agg kanske stör ut nått på ditt grafikkort etc etc,men det behöver inte hända alls heller :)
Nu när du säger det så har du faktiskt en poäng, kommer bara bli jobbigt att dra om alla sladdar osv också, och det coilwhinar ju inte när jag har datorn igång heller, så får helt enkelt dra ut sladden!
Har du någon som helst aning om varför det coilwhinar när jag har datorn avstängd?
Har just flyttat till ett ComHemhus och använder deras 100 Mb bredband ihop med Netgear CG3100 modemet. Med Bredbandskollen får jag ut kanske 30-35 Mb trådlöst och 99,8 Mb trådat. Allt frid och fröjd...
Att ladda ner via torrent är dock ett helvete. Hastigheten på de mest seedade torrents på PB skiftar hejdlöst mellan som max 2,5 MB och 50 Kb. Enligt uTorrent är porten öppen.
Vad gör man då? Vore hemskt tacksam för svar. :)
Scratch89
2012-01-13, 10:52
Då slutar man ladda hem från TPB och skaffar ordentliga källor istället. ;)
Då slutar man ladda hem från TPB och skaffar ordentliga källor istället. ;)
Vadå har du börjat hyra filmer?
King Grub
2012-01-13, 11:51
Har just flyttat till ett ComHemhus och använder deras 100 Mb bredband ihop med Netgear CG3100 modemet. Med Bredbandskollen får jag ut kanske 30-35 Mb trådlöst och 99,8 Mb trådat. Allt frid och fröjd...
Att ladda ner via torrent är dock ett helvete. Hastigheten på de mest seedade torrents på PB skiftar hejdlöst mellan som max 2,5 MB och 50 Kb. Enligt uTorrent är porten öppen.
Upplever du samma sak på privata trackers där folk sitter med seedboxes kan du börja felsöka. Är det bara TPB så beror det på att det är TBP.
hahavaffan
2012-01-13, 12:02
Upplever du samma sak på privata trackers där folk sitter med seedboxes kan du börja felsöka. Är det bara TPB så beror det på att det är TBP.Skulle säga samma sak. Har också Cumhems 100Mbit och upplever exakt samma sak. Usenet och bra torrents ligger alltid mellan 10 och 11,5MB/s.
Morris: Kör du med CG3100ans inbyggda router? Eller har du en egen router? Jag har haft sjukt mkt problem när jag använder dess inbyggda router, så nu kör jag med en egen router och då funkar allt fint, förutom Comhem-tjänsten OnDemand i digitalboxen :(
mattilainen
2012-01-13, 12:15
någon som vet vad som kan vara fel när min dator började pipa. alltså moderkortet pep var tredje sekund och min lagringshårddisk inte hittades? Min c: fungerar och allt men min andra hdd hittas inte. Testat dra ut sata-kablarna och i igen men det fungerade inte heller.
King Grub
2012-01-13, 12:16
Stämmer någon av dom här pipen in?
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
mattilainen
2012-01-13, 12:45
Stämmer någon av dom här pipen in?
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Hmm, det som är det intressanta är att det bara hände när jag stog brevid datorn och ingen använde den. Började pipa och jag trodde den var varm men kollade temps och de var som de brukade runt 35 - 40 grader. Gick då in i den här datorn oc hdå fanns inte hårddisken. det pep följande.
pip.... (2-3 sekunder)... pip...(upprepa).
Jag har ett 650 w corsair tx nätagg vilket lätt ska klara av att driva mitt system som består av följande.
Chassi: Antec 300 | Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | Processor: Intel i5 2500K | Processorkylare: CoolerMaster 212 | RAM: Corsair 8GB 1333MHz Vengeance | Grafikkort: Geforce 570 | Nätaggregat: Corsair TX 650 W
det hade fungerat i flera månader innan och helt plötsligt bara blev det så här. Har inte orkat titta noggrannare på detta dock. Någon ide?
Hmm, det som är det intressanta är att det bara hände när jag stog brevid datorn och ingen använde den. Började pipa och jag trodde den var varm men kollade temps och de var som de brukade runt 35 - 40 grader. Gick då in i den här datorn oc hdå fanns inte hårddisken. det pep följande.
pip.... (2-3 sekunder)... pip...(upprepa).
Jag har ett 650 w corsair tx nätagg vilket lätt ska klara av att driva mitt system som består av följande.
Chassi: Antec 300 | Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | Processor: Intel i5 2500K | Processorkylare: CoolerMaster 212 | RAM: Corsair 8GB 1333MHz Vengeance | Grafikkort: Geforce 570 | Nätaggregat: Corsair TX 650 W
det hade fungerat i flera månader innan och helt plötsligt bara blev det så här. Har inte orkat titta noggrannare på detta dock. Någon ide?
Släng skiten i väggen :)
Det kan inte vara nån fläkt som "visslar" så att det låter som att det piper på något konstigt sätt.
Förresten Mattis, är det lätt att koppla in fläktar i datorn? Hittade en 80 mm i en låda nämligen. Vart borde jag sätta den då?
mattilainen
2012-01-13, 13:01
Släng skiten i väggen :)
Det kan inte vara nån fläkt som "visslar" så att det låter som att det piper på något konstigt sätt.
Förresten Mattis, är det lätt att koppla in fläktar i datorn? Hittade en 80 mm i en låda nämligen. Vart borde jag sätta den då?
haha nej, det är allt moderkortet som piper. Jag tror inte du har en plats för 80 mm fläkt ens. Annars kostar ju 120 mm 100 kr typ :) Lätt värt det istället då ljudnivån är lägre på dom än på 80mm gammal fläkt ;)
Hackenschmidt
2012-01-13, 13:44
Är "Ip flood detection" på i modemet? Prova stäng av och se om det hjälper.
mattilainen
2012-01-13, 13:57
Är "Ip flood detection" på i modemet? Prova stäng av och se om det hjälper.
om inte detta fungerar så testa uppdatera dina drivrutiner. Min flickvän var tvungen att göra detta. Sen är det väldigt varierande på vilka som tankar av dig just när du delar ut om du laddar upp snabbt eller inte.
Hackenschmidt
2012-01-13, 14:09
om inte detta fungerar så testa uppdatera dina drivrutiner. Min flickvän var tvungen att göra detta. Sen är det väldigt varierande på vilka som tankar av dig just när du delar ut om du laddar upp snabbt eller inte.
Ja just ja, även jag uppdaterade modemets firmware när jag hade comhem. När båda de var fixade tankade jag alltid i 100-110 mbit.
Försöker använda en mikrofon till ett headset men när jag testar i ljudinspelaren hör jag bara brus, googlat på felet och har fått upp ett par som haft samma sak men ingen lösning som fungerat för mig, kan det vara drivrutinerna?
drakfelt
2012-01-14, 13:17
Problem:
Verkar som min SSD har crashat (Corsair SSD Force 80gb).
Windows bootar ej, hårddisken syns ej i bios.
Gjort ett par omstarter samt kollat alla kablar o uttag.
Vad göra?
Postat via en mobil enhet
King Grub
2012-01-14, 13:46
Reklamera den.
mangemani
2012-01-14, 15:15
Problem:
Verkar som min SSD har crashat (Corsair SSD Force 80gb).
Windows bootar ej, hårddisken syns ej i bios.
Gjort ett par omstarter samt kollat alla kablar o uttag.
Vad göra?
gör ingenting förhastat nu!
detta har hänt mig ett antal gånger.
bluescreen, krash, SSD disken kan ej hittas i BIOS och man får "bootmgr is missing" meddelandet då man startar om.
ibland så hittar datorn den inte ens vid uppstarten.
efter en del omstarter och en del skiftande i boot prioriteringarna i BIOS(vet ej om det har nån betydelse) så hittas min SSD disk, men ibland inte, så jag har då blivit tvungen att nollställa BIOS och DÅ hittar datorn den i BIOS direkt.
så innan du skickar tillbaka den eller nått, pröva att nollställa BIOS.
Tigerkotten
2012-01-14, 15:42
Varför kan jag inte göra ett stort Q med högra shift nertryckt? Alla andra bokstäver fungerar ihop med högra shift att göra så med. Vänstra shift fungerar alla att göra.
Min vänstra ctrl+alt + del fungerar ej tillsammans. Dock fungerar t.ex vänstra ctrl + esc.
Högra ctrl+alt+del fungerar, samt så fungerar högra ctrl+ vänstra shift + del.
Så det verkar ju som alla fungerar, bara att de ej fungerar i vissa kombinationer tillsammans..
King Grub
2012-01-14, 15:46
gör ingenting förhastat nu!
detta har hänt mig ett antal gånger.
bluescreen, krash, SSD disken kan ej hittas i BIOS och man får "bootmgr is missing" meddelandet då man startar om.
ibland så hittar datorn den inte ens vid uppstarten.
efter en del omstarter och en del skiftande i boot prioriteringarna i BIOS(vet ej om det har nån betydelse) så hittas min SSD disk, men ibland inte, så jag har då blivit tvungen att nollställa BIOS och DÅ hittar datorn den i BIOS direkt.
så innan du skickar tillbaka den eller nått, pröva att nollställa BIOS.
Ja, det låter ju som något man skall finna sig i, gång på gång.
Tips på diskret väggfäste för skärmar mellan 24-32 tum? Jag behöver egentligen inget avancerat, bara det ser diskret ut, men en viss fördel är ju om det går att justera höjden och tilta skärmen.
Upplever du samma sak på privata trackers där folk sitter med seedboxes kan du börja felsöka. Är det bara TPB så beror det på att det är TBP.
Samma på TorrentByte t.ex.
IP Flood Detecting var av från default. Använder inbyggda routern.
drakfelt
2012-01-16, 18:28
Reklamera den.
Nu har grafiken "crashat" också... Svart bild vid uppstart och vga-led på moderkortet lyser.
Tidigare har min wd caviar strulat en del med samma setup.
Börjar tro att kortet (sabretooth p67) strular?
Varför funkar inte Fullscreen mode på Youtube med Firefox? Det är som det ska med IE, men med Firefox så blir det inte alls fullscreen utan både windows-baren och Firefox-fälten blir kvar runt filmklippet. *grr27*
Alright
Skaffade precis ett nytt modem/router från telia, då den gamla var typ paj.
Jag kör med kabel från den till min dator och får internet, 2 andra datorer kör trådlöst och får internet.
Nu till problemet, min bror och min fars laptop kan ej komma ut på nätet. Datorerna kan typ ansluta till nätverket, men det står "oidentifierat nätverk" och "internetåtkomst saknas" även fast de har anslutit till rätt nätverk och med rätt kod.
Någon som har lösningen?
när jag drog en nätverkskabel från modemet till farsans dator funkade internet direkt. Det är den trådlösa anslutningen som är fuckad.
Detta är rätt viktigt :/
Låter som du inte får fler ipadresser från Telia om jag tolkat rätt. Kan du inte routra? Stoppa in internetsladden i routern och kör trådlöst/sladd från den? Eller har jag missuppfattat?
Det kan säkert vara så, får ringa imorrn och fråga vad de tror om det. Fast med kabel så fungerar ju det liksom
Det är ett modem/router i ett. thomson tg789 eller vad det heter. Antingen försöker man köra trådlöst från den, eller så kan man också köra nätverkskabeln
annars tar jag gärna emot fler tips.
jag har kommit fram till att telias modem som de skickar ut tydligen är skit. Thomson tg789vn har vi nu, och jag har sett att det varit mycket problem med dom. Blir till att ringa in igen imorrn.
Freitrich
2012-01-17, 23:32
Kollat så att det är samma krypteringar osv som du hade förut? Annorlunda kryptering ger ju ny nätverksnyckel för datorer som ska ansluta trots samma lösenord i router.
det går endast att ansluta med wpa2 eller vad den heter, de andra fungerar inte. Så japp, det är samma. Ingne som har några erfarenheter med detta modem/router?
Har en likadan router och den funkar prima. Inga problem med wireless uppkoppling eller liknande.
efter att ha haft modemet avstängt i typ 25min fungerar internet som det ska nu, vi får se hur det blir imorrn med 5 datorer igång
hahavaffan
2012-01-18, 09:56
efter att ha haft modemet avstängt i typ 25min fungerar internet som det ska nu, vi får se hur det blir imorrn med 5 datorer igångFunkar det även för de som inte fungerade igår? Det är nästan garanterat inte Telias fel, eller att du bara får en IP-adress som är problemet (för det fungerar bra från vissa datorer, right?). Det låter bara som att datorerna som inte får tillgång till internet via det trådlösa nätet inte är anslutna korrekt. Har det trådlösa nätet samma namn nu som med den förra routern? Om ja, ändra det, eller rensa de icke fungerande datorerna från gamla inställningar och sparade trådlösa nät. Prova sen igen, och dubbelkolla så att du valt nätverksplats (network location, klickiz (http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Choosing-a-network-location)). Min HTPC gick att pinga från, men inte till, och den kom inte åt internet när jag glömt ange nätverksplats. Återkom sen!
En annan sak du borde kolla är så att samtliga datorer får liknande IP-adresser, så att de trådlöst anslutna inte exempelvis har fasta adresser i inställningarna, för då blir det ju precis som du beskriver det; att de inte kommer åt internet alls. De måste befinna sig på samma subnät som routern, dvs ha liknande IP-adresser. Typ router: 192.168.0.1, och datorerna 192.168.0.2 till 192.168.0.22.
Slartibartfast
2012-01-18, 11:29
Jag ska köpa en ny mini-mus till min laptop. Är det trådlöst som gäller nuförtiden? Jag är skeptisk till allt trådlöst, tror dom ska lagga å skit, men jag har testat en trådlös mus senast för ca 10 år sedan. Väldigt behändigt om dom funkar förstås. Hur är det med batteritiden?
Jag ska köpa en ny mini-mus till min laptop. Är det trådlöst som gäller nuförtiden? Jag är skeptisk till allt trådlöst, tror dom ska lagga å skit, men jag har testat en trådlös mus senast för ca 10 år sedan. Väldigt behändigt om dom funkar förstås. Hur är det med batteritiden?
Har du blåtand så rekommenderar jag den här: http://www.dustinhome.se/microsoft-bluetooth-notebook-mouse-5000/product/5010114202
Riktigt smidig, galet bra räckvidd (20m+) och bra batteritid. Nu använder jag den förvisso inte dagligen, men på två år har jag nu förbrukat två par med AAA-batterier.
Lagg har jag enbart upplevt när jag samtidigt som musen är ansluten, även surfat mha. 3g via en blåtandsansluten mobiltelefon.
minimalist
2012-01-18, 19:10
Jag vill ha en knapp som jag kan trycka på på min skärm. En knapp som om man trycker på den så ska man inte kunna använda annat än vissa få utvalda program under en förinställd tid (ex blockas allt utom word, excel och chrome) Den ska gärna kunna blocka alla sidor på internet utom några få utvalda. När man vär har tryckt på knappen ska det inte finnas någon återvändo, annat än att vänta ut tiden (och förhoppningsvis plugga). Någon som har någon idé?
Jag vill ha en knapp som jag kan trycka på på min skärm. En knapp som om man trycker på den så ska man inte kunna använda annat än vissa få utvalda program under en förinställd tid (ex blockas allt utom word, excel och chrome) Den ska gärna kunna blocka alla sidor på internet utom några få utvalda. När man vär har tryckt på knappen ska det inte finnas någon återvändo, annat än att vänta ut tiden (och förhoppningsvis plugga). Någon som har någon idé?
Haha! Jag skulle också tacka för en sådan knapp!
minimalist
2012-01-19, 17:39
Haha! Jag skulle också tacka för en sådan knapp!
Jag hittade något som är nästan lika bra! En plugin till chrome, finns nog till fler webbläsare, stayfocused. Med den kan man blocka alla sidor utom några utvalda i en bestämd tid :thumbup:
Upptaget
2012-01-19, 18:24
Varför hänger sig min dator? hänger sig helt oregelbundet (men alltid inom första timmen efter jag startat den) spelar ingen roll om jag spelar eller surfar kan hänga sig när som, ljud/bild/musen allt fastnar.. Har öppnat datorn för att se om det är glapp men icke.. Det konstiga är, när den har hängt sig och så startar jag om datorn då fungerar den utan problem, den kan vara igång i 10 timmar utan problem då har jag både spelat och surfat.. Det jag har gjort hittills är:
Köpt nytt nätagg 600w
Nytt grafikkort Gtx550TI
Formaterat om datorn 2 gånger
Det man blir mest förbannad på är att den varit sådan sen den var ny, köpte den för 1 år sedan och lämnade in den 4 ggr, efter 4e gången använde jag den i någon dag utan att den hängde sig så tänkte att de funkade, sen ställde jag in den i garderoben och har inte använt den fram till för någon månad sedan.. Men nu 1 år senare så hänger den som sagt fortfarande och garantin har gått pga att jag bytt grafikkort för att kunna spela bf3..
Vad är nästa steg?
olander08
2012-01-19, 18:38
Sedan imorse så väljer datorn att stänga av sig efter random uptime, allt från 0-15+ minuter. Det borde inte bero på grund av överhettning, så vad annars kan det vara och hur tar jag reda på det? Nätagg?
forslund
2012-01-19, 18:45
Jag har en liten mus från Logitech och använder den dagligen i jobbet. Har bytt batteri en gång på 18 månader tror jag. Fungerar kanon utan det minsta lagg i Windows, men funkar inget vidare att spela med.
Vad i hela friden har tagit åt min Outlook.
Jag blir under vissa perioder tvungen att ange lösenordet vilket outlook påstår att är felaktigt. Samma sak händer då på mobilen.
Har sökt med Malwarebytes, Superantispyware och kör Avast. Är inte inne på annat än Facebook, flashback och kolozzeum med jobbdatorn.
Fishtank
2012-01-20, 10:49
Varför hänger sig min dator? hänger sig helt oregelbundet (men alltid inom första timmen efter jag startat den) spelar ingen roll om jag spelar eller surfar kan hänga sig när som, ljud/bild/musen allt fastnar.. Har öppnat datorn för att se om det är glapp men icke.. Det konstiga är, när den har hängt sig och så startar jag om datorn då fungerar den utan problem, den kan vara igång i 10 timmar utan problem då har jag både spelat och surfat.. Det jag har gjort hittills är:
Köpt nytt nätagg 600w
Nytt grafikkort Gtx550TI
Formaterat om datorn 2 gånger
Det man blir mest förbannad på är att den varit sådan sen den var ny, köpte den för 1 år sedan och lämnade in den 4 ggr, efter 4e gången använde jag den i någon dag utan att den hängde sig så tänkte att de funkade, sen ställde jag in den i garderoben och har inte använt den fram till för någon månad sedan.. Men nu 1 år senare så hänger den som sagt fortfarande och garantin har gått pga att jag bytt grafikkort för att kunna spela bf3..
Vad är nästa steg?
När jag haft liknande problem brukar det vara ramminnet eller en slot för ramminnet så du får felsöka slotsen och ramminnena.
King Grub
2012-01-20, 12:06
Vad är nästa steg?
Steget som borde varit det första, dvs ovan nämnda.
Man kan alltid skylla på RAM när det är något som trasslar!
Slartibartfast
2012-01-20, 12:16
Jag kan rapportera till intresseklubben att jag köpte en Microsoft3000 trådlös mus. Så sjukt bra är den! 20€ \0/
mattilainen
2012-01-20, 12:20
hmm idag hände något som jag inte varit med om tidigare. Skärmen frös och det kommer upp ett felmeddelande om nvidia graphic card (eller drivers) där det stog Error 3. Jag hittar ingenting om det på google och ingenting på nvidias hemsida dit man blir kopplad. Vad kan det vara för fel?
Vad i hela friden har tagit åt min Outlook.
Jag blir under vissa perioder tvungen att ange lösenordet vilket outlook påstår att är felaktigt. Samma sak händer då på mobilen.
Har sökt med Malwarebytes, Superantispyware och kör Avast. Är inte inne på annat än Facebook, flashback och kolozzeum med jobbdatorn.
Använder du gmail eller liknande?
Jag har stött på problemet många gånger och då har felet legat på t.ex Gmails servrar.
hmm idag hände något som jag inte varit med om tidigare. Skärmen frös och det kommer upp ett felmeddelande om nvidia graphic card (eller drivers) där det stog Error 3. Jag hittar ingenting om det på google och ingenting på nvidias hemsida dit man blir kopplad. Vad kan det vara för fel?
Låter som om drivrutiner krashade. Händer det igen så testa att installera om drivarn, det brukar hända de flesta nån gång då och då.
King Grub
2012-01-20, 12:25
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=201941
Det finns andra som har fått samma felmeddelande, men jag ser ingen lösning.
Händer det inte igen behöver du säkert inte oroa dig. Det är antagligen någon konflikt mellan drivrutiner.
Använder du gmail eller liknande?
Jag har stött på problemet många gånger och då har felet legat på t.ex Gmails servrar.Inte kopplat till outlook.
Nu fungerar det iaf, men det är ju sådär lagom kul att ibland inte kunna logga in ibland.
mattilainen
2012-01-20, 16:34
läste också den tråden grub men fann ingen lösning :( Har ju bara hänt en gång men man blir ju rejält rädd ändå haha Får hoppas det inte händer igen då! Annars testar jag nya drivers
Dissector
2012-01-21, 11:19
Har problem med en dator i ett trådlöst nätverk. Datorn i fråga (bärbar) kopplar ner och upp från nätverket med jämna mellanrum, och ibland vill den inte ansluta över huvud taget. Andra datorer fungerar fint i nätverket så troligtvis hänger det på datorn. Drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet ska vara uppdaterade. Någon som vet vad det kan bero på?
Ristretto
2012-01-21, 11:48
det löste sig.
mattepatte
2012-01-21, 11:50
hjäääääääääälp
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178353
Jag tänkte uppgradera min htpc, går det att köra något nyare grafikkort i sli med mitt gamla 8800gt eller måst jag köpa ett begagnat?
Någon som haft problem med lyssningsportar i Utorrent och Inteno xg6745 som man får ifrån Telia?
Kör digital-tv via väggen och det fungerar bara om xg6745 sitter först ifrån uttaget. Min andra router först och det blir ingen bild.
What to do?
King Grub
2012-01-22, 12:54
Jag tänkte uppgradera min htpc, går det att köra något nyare grafikkort i sli med mitt gamla 8800gt eller måst jag köpa ett begagnat?
Korten du tänkt använda i SLI måste ha samma GPU.
Korten du tänkt använda i SLI måste ha samma GPU.
ah ok, är det crossfire som kan blanda kort alltså, eller blev det aldrig något av det konceptet?
följdfråga, jag antar att jag nästan kommer undan billigare/prestanda ifall jag bara köper ett nytt kort?
Någon som har status på hdbits?
Det borde passa i tråden. Det berör min dator :D
schabo-labo
2012-01-26, 06:54
Hej jag har Ubuntu och måste installera ett Windows-program på den. När jag ska klicka på .exe-filen så säger datorn ifrån, att det inte är en "executable-file".
Hur ändrar jag så att programmet blir godkänd och kan köra filen?
(Om jag högerklickar så finns inte "egenskaper"...)
schabo-labo
2012-01-26, 07:14
Hej jag har Ubuntu och måste installera ett Windows-program på den. När jag ska klicka på .exe-filen så säger datorn ifrån, att det inte är en "executable-file".
Hur ändrar jag så att programmet blir godkänd och kan köra filen?
(Om jag högerklickar så finns inte "egenskaper"...)
Löste det.. (tack ändå!)
Kan jag byta låt på spotify med tangentbordet utan att klicka upp själva spotify?
hahavaffan
2012-01-26, 13:53
Kan jag byta låt på spotify med tangentbordet utan att klicka upp själva spotify?Om ditt tangentbord är från innan Andra Världskriget, eller bara saknar s.k. multimediaknappar, så finns det säkert nåt litet program som du kan skapa en tangentkombination, typ CTRL+ALT+F4 eller vad du nu är sugen på. Annars fungerar som sagt extraknapparna på de flesta tangentbord till just detta. Macar inkluderat!
schabo-labo
2012-01-26, 16:23
http://imageshack.us/photo/my-images/813/imag0092h.jpg/
Vad är detta?
läste också den tråden grub men fann ingen lösning :( Har ju bara hänt en gång men man blir ju rejält rädd ändå haha Får hoppas det inte händer igen då! Annars testar jag nya drivers
Mitt nvidia 460 GTX hade så nån ynka gång förr. För 3 dagar sen så fuckade det helt. Direkt jag gjorde nånting för att anstränga kortet så blev det artefakter eller att drivrutinen stängdes av. Prövade alla möjliga drivrutiner och var noga med att avinstallera de gamla före osv. Clockade ner kortet till hälften av tänkte hastighet då funkade det nästan att använda. Provade höja volten och det hjälpte inte heller. Installerade nyaste bios, gav inget heller. Beställde nytt grafikkort igår, AMD radeon den här gången.
hahavaffan
2012-01-26, 17:04
http://imageshack.us/photo/my-images/813/imag0092h.jpg/
Vad är detta?Ett uttag för RJ45 (eller möjligen RJ25). Så troligtvis ett nätverksuttag, antingen för internt bruk i lägenheten eller mer troligt ett uttag för nåt slags bredband inom fastigheten. Ofta benämns de felaktigt som "fiberuttag", så fråga din hyresvärd om du är riktigt nyfiken.
ah ok, är det crossfire som kan blanda kort alltså, eller blev det aldrig något av det konceptet?
följdfråga, jag antar att jag nästan kommer undan billigare/prestanda ifall jag bara köper ett nytt kort?
BYgg en ny HTPC istället, det finns nya AMD CPUer som är riktigt bra. Jag kör t.ex. på http://www.inet.se/produkt/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-mitx (finns nyare modell). Det är alltså CPU och moderkort i ett. Inget grafikkort krävs den klarar 1080p utan problem med XBMC. Den är otroligt strömsnål och tyst såklart eftersom allt e passivtkylt.
Förstår dock inte varför du skulle behöva bättre grafikkort än ett 8800GT kort för o köra HTPC på? Raspberry pi en dator för 35dollar klarar av 1080p filmer i XBMC OS.
Om ditt tangentbord är från innan Andra Världskriget, eller bara saknar s.k. multimediaknappar, så finns det säkert nåt litet program som du kan skapa en tangentkombination, typ CTRL+ALT+F4 eller vad du nu är sugen på. Annars fungerar som sagt extraknapparna på de flesta tangentbord till just detta. Macar inkluderat!
Shysst tack, hade ju sånna knappar :)
mangemani
2012-01-27, 19:56
vilka enkla MP3 program finns det som är gratis?
vill kunna klippa ut delar från musik filer.
jag hade ett förut som var extremt enkelt och smidigt att använda, man laddade upp filen, klickade på start och klickade sen igen där man ville klippa, klart.
programet togs tyvärr bort då jag köpte ny dator och rensade lite på mina HDDs.
kan nån tipsa om nått liknande?
Albatross
2012-01-27, 21:38
vilka enkla MP3 program finns det som är gratis?
vill kunna klippa ut delar från musik filer.
jag hade ett förut som var extremt enkelt och smidigt att använda, man laddade upp filen, klickade på start och klickade sen igen där man ville klippa, klart.
programet togs tyvärr bort då jag köpte ny dator och rensade lite på mina HDDs.
kan nån tipsa om nått liknande?
Audacity kan mycket, men det är hur som enkelt att bara klippa en låt.
Brickhead
2012-01-28, 11:27
Mitt tangetbord låser sig ibland på något konstigt sätt, den får för sig att hålla in space-knappen så att man kan inte skriva något för att det blir mellanrum mellan varje bokstav och ja, datorn går inte att använda, det är som om någon håller in mellanrumsknappen.
Jag har Razer Black Widow ultimate, någon som vet vad jag kan göra?
King Grub
2012-01-28, 11:58
Testa med ett annat tangentbord för att utesluta andra problem. Fungerar det fint då, reklamera tangentbordet, alt köp ett nytt. Har du ingen garanti kvar kan du ju öppna det själv och se om det är något mekaniskt fel man kan upptäcka med ögat.
Sen jag kopplade in min 2tb externa direkt i min asus rt-n56u router och laddade hem nyaste utorrent får jag bara det här meddelandet
"det finns inte tillräckligt med ledigt minne för att utföra kommandot"
vad händer?
Jockefoten
2012-01-29, 11:48
Sen jag kopplade in min 2tb externa direkt i min asus rt-n56u router och laddade hem nyaste utorrent får jag bara det här meddelandet
vad händer?
Filformatet som din externa hdd har är antagligen FAT 32., vilket inte kan läsa filer större än typ 4gb. Försöker du få ladda hem en fil till hdd'n som är större så dyker den rutan upp.
Filformatet som din externa hdd har är antagligen FAT 32., vilket inte kan läsa filer större än typ 4gb. Försöker du få ladda hem en fil till hdd'n som är större så dyker den rutan upp.
Jag har laddat hem 15gb blueray till den förut utan problem, det jag håller på med nu är musikalbum runt 400mb
problemet dök upp sen jag kopplade hd:n till routern istället för direkt till datorn, alternativt updaterade utorrent, jag gjorde båda samtidigt så jag vet inte vad det beror på :/
EDIT: det är NTFS btw.
mangemani
2012-01-29, 12:30
Audacity kan mycket, men det är hur som enkelt att bara klippa en låt.
nja, det programmet var inte enkelt=/
fipplade på och försökte klippa ut den del utav låten som jag ville ha, men det gick inte, den ville bara spara i ett format som bara programmet kunde spela upp och försökte jag ladda ner nått insticks program som tydligen skulle tillåta exportering utav mp3 filer så funkade inte det heller.
EDIT: Ifall jag trycker på starta igen så laddar det ner i några minuter, sen blir det samma sak igen, men upprepar jag kommer jag till 99.9 % sen blir det så direkt när jag startar om nedladdningen :/
vad händer?
Ifall någon annan skulle få samma problem så blev min lösning att gå in under
options -> preferences -> general
och ticka i "Pre-allocate all files"
plus
options -> advanced -> Disk Cache
och ändra "ovveride automatic cache size blablabla" till något högre, jag tog 256
minimalist
2012-01-29, 13:40
Kan man omdirigera mail, så att det som skickas till mitt live-konto hamnar hos mitt gmail-konto?
King Grub
2012-01-29, 13:46
Om det finns sådana inställningar på det förstnämnda mailkontot.
vicarious
2012-01-30, 17:08
Är i behov av en ny router, tips någon? Prisklass under en tusenlapp.
De enda kraven jag har är egentligen att den ska ha n-standard och kunna köra snabbare än 54Mbit/s på WLANet. Kommer bara ha 100Mbit/s så Gbit i LAN-portarna är inte så jätteviktigt.
D-link Dir 655, bra eller anus? Andra alternativ som fanns när jag var nere i affären var olika Cisco Linksys eller Netgearz.
King Grub
2012-01-30, 17:49
Netgear WNR3500L :thumbup:
vicarious
2012-01-30, 17:56
Netgear WNR3500L :thumbup:
Tack för tipset :)
Gabriel174
2012-01-30, 19:55
Hur installerar man fonter på datorn? Så att man kan se arabiska/persiska undertexter till exempel.
Windows XP.
Jockefoten
2012-01-30, 19:58
Hur installerar man fonter på datorn? Så att man kan se arabiska/persiska undertexter till exempel.
Windows XP.
http://support.microsoft.com/kb/314960/sv
Arf Pingvin
2012-01-31, 15:05
Hur ligger det till med generationsskiften för processorer. Har verkligen noll koll nu. Kommer det vara Core i5/i7 som gäller ett tag till eller står vi inför något skifte snart? Behöver uppgradera men samtidigt är det inte någon panik.
King Grub
2012-01-31, 15:34
Intels nya generation Ivy Bridge släpps om ett par månader. Förväntas bli 10-20 % snabbare har jag för mig, samtidigt som dom inte blir dyrare, men strömsnålare. Har man en bra processor i dag som klarar det man behöver den till är det nog inte någon brådska att uppgradera, men om man just skall till att köpa en ny inom den närmaste tiden, kanske man kan vänta till dess.
Arf Pingvin
2012-01-31, 17:20
Aha det låter bra, då väntar jag nog ett tag till det var inte så långt borta. Tack tack.
Gabriel174
2012-01-31, 22:49
http://support.microsoft.com/kb/314960/sv
Installerade en font men får fortfarande ".ÌÏøí áã íßõä ÍÇÑÓÇð¡ ÅäøãÇ ßÇä ÓÌíäÇð" när jag kollar undertexter. *gah!*
astrodog
2012-01-31, 22:55
Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt för intresserade och kanske någon annan blir lockad av uppsättningen och priset!
Chassi: In-Win BP655 Mini-ITX inkl. 200W PSU
Moderkort/CPU: Intel D2700DC (CPU = Atom D2700, 2.13 GHz, GPU = Intel GMA 3650, 640 MHz)
Minne: Kingston ValueRAM 2 GiB 1333MHz DDR3 SO-DIMM
Fläkt: ARCTIC COOLING F8 PWM 80MM, 2st
Tangentbord: Logitech Wireless Touch Keyboard K400
http://www.in-win.com.tw/products_pccase_series.php?cat_id=1&series_id=67
http://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?keyword=Intel%20Desktop%20Board%20D270 0DC
http://www.kingston.com/dataSheets/KVR1333D3S8S9_2G.pdf
Övrigt:
DELTACO RAM FÖR 2.5" HDD I 3.5" PLATS
KABEL OPTISK TOSLINK/TOSLINK 2.0M
KABEL HDMI-HDMI HIGH SPEED W/ ETHERNET 2.0M
KABEL SERIAL-ATA 150/300 RAK 0.3 M
HDD hade jag sedan tidigare. En Hitachi DeskStar 2.5" 320 GiB.
Hade jag inte redan haft denna, hade jag köpt den minsta, billigaste SSDn.
Totalt (exkl. HDD): 1700 kr
Tanken är att koppla den till min förstärkare/TV och sedan köra XBMC.
Allt material ligger på min huvuddator och accessas alltså över nätverket.
Strömsnål, billig, liten och ändå rejält kraftfull för sitt användningsområde.
Moderkortet har jag tyvärr inte fått än då det är slut överallt. Men har redan moddat lådan och bytt ut fläktarna i både nätagg och chassi samt monterat HDDn. Längre än så kommer jag inte för tillfället... :)
willtjam
2012-02-01, 00:22
Vad tusan hände med mitt inlägg?
Vad tusan hände med mitt inlägg?
Det där du har problem med ditt olagliga Win7 menar du? Ja gissa..
willtjam
2012-02-01, 00:36
Hade för mig att det hade diskuterats tidigare, men då kommer jag väl ihåg fel. Då ber jag om ursäkt!
Jag har gjort ett dokument i excel som jag vill skriva ut på ett papper.
Excel dokumentet är två blad, där översta delen av pappret är på blad1 och underdelen av pappret är på blad2. När jag skriver ut så skriver jag blad1, lägger i samma papper igen och skriver blad2. Anledningen till att det är på två blad är för att det skulle stämma med kolumnerna. Vill ha detta som pdf, och som en sida.
Jag kan ju spara det som pdf och sätta ihop till en fil, men det är ju ändå två sidor. Kan man klippa ut i pdf filen och klistra in i sidan ovanför? Eller på något sätt merga sidorna?
Jag har acrobat, men hittar inte hur jag gör detta.
astrodog
2012-02-01, 22:10
App app app.. förtal? ;)
Sökes
*Laserskrivare som skriver ut tvåsidigt.
*Under 1000 kr om det inte innebär någon enorm fördel att gå uppåt 1500 kr.
*Snabbhet, spelar ingen större roll.
*Scanner ingen nackdel men inte heller något nödvändigt.
*Gärna en påfyllningstoner som inte kostar mer än en ny skrivare.
astrodog
2012-02-02, 19:52
Sökes
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=2507019&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf
willtjam
2012-02-03, 11:49
Comhem har krånglat för mig sen igår, och det står på deras hemsida att dom har driftstörningar, men nåt konstigt händer. Jag kommer in på alla sidor via IE eller via telefonen, men Firefox hittar ingenting. När jag går in på nån sida där så kommer jag bara till https://192.168.1.1/ och "anslutningen avbröts". Jag har startat om routern flera gånger utan framgång. Måste jag reseta den kanske? Jag kommer även in på xbox live utan problem.
willtjam
2012-02-03, 13:17
Jag tömde all historik i FF och då fungerade skiten igen.
mattilainen
2012-02-03, 14:03
Jag tömde all historik i FF och då fungerade skiten igen.
för mycket nakensurfande.. Been there, done that.
Ett tips. Sök "nakenporr -virus"
willtjam
2012-02-03, 15:43
Skulle inte förvåna mig :furious:
astrodog
2012-02-04, 21:14
Sökes
Köpte du den jag tipsade?
Köpte du den jag tipsade?
Nope man jag har å andra sidan inte köpt någon överhuvudtaget och den såg helt klart intressant ut, Samsung har också några något billigare modeller som torde funka för hemmabruk.
astrodog
2012-02-05, 11:26
Fast just tvåsidigt tror jag inte är så vanligt för hemmabruk. Modellen jag länkade har ett rejält kampanjpris
hahavaffan
2012-02-05, 11:42
Nope man jag har å andra sidan inte köpt någon överhuvudtaget och den såg helt klart intressant ut, Samsung har också några något billigare modeller som torde funka för hemmabruk.Om du kan klara dig utan dubbelsidig utskrift så kan jag rekommendera Samsung ML-1660. Den kostar nästan ingenting, tar väldigt lite plats och har hyfsad prestanda sett till storlek och pris.
hahavaffan
2012-02-14, 16:49
Jag söker nån bra sida för lättklädda äldre herrar.Fel tråd kanske...
Har två skrivare här på jobb som jag kan skanna från.
Skannar jag två sidor till pdf från ena så blir den 185kb, medan den från andra blir 1067kb Varför så stor skillnad?
Båda har 150 dpi, 24 bit färg, pdf filtyp, standard storlek.
Skrivarna är HP 2840 och HP 3020.
2840 ger den lilla filen.
Jag vet inte vart jag ska ställa frågan, men jag antar att här blir bra.
Jo, det är såhär att jag har en mail som jag inte kommer ihåg lösenordet till och jag orkar inte sitta i telefonkö till kommunen för att få reda på det.
Men mailen är inlagd i iPhonen och paddan, finns det något sätt att komma åt lösenordet därifrån?
drakfelt
2012-02-15, 12:01
Hjälper nog dessvärre inte att de redan är inlagda där.
astrodog
2012-02-16, 21:21
Jag vet inte vart jag ska ställa frågan, men jag antar att här blir bra.
Jo, det är såhär att jag har en mail som jag inte kommer ihåg lösenordet till och jag orkar inte sitta i telefonkö till kommunen för att få reda på det.
Men mailen är inlagd i iPhonen och paddan, finns det något sätt att komma åt lösenordet därifrån?
Går säkerligen, men är du inte en inbiten hacker så lär det ta längre tid än telefonkön... eftersom du äger en padda så antar jag att du inte är en hacker...
SSD-fråga: Ska ha ett par mindre för att sätta i ett par laptops så några topp-specs behövs inte. Frågan är då om jag ska välja Crucial m4 2.5" 64GB eller OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB. Båda ligger på typ 839kr/st på prisjakt...
SSD-fråga: Ska ha ett par mindre för att sätta i ett par laptops så några topp-specs behövs inte. Frågan är då om jag ska välja Crucial m4 2.5" 64GB eller OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB. Båda ligger på typ 839kr/st på prisjakt... Crucial m4, vertex 3 har problem med BSODs (dom har inte lyckats lösa problemen helt på väldigt många månader nu). Intel 520 är enda vettiga alternativet ifall man ska köpa SSD baserad på Sandforce SF2281-kretsen.
astrodog
2012-02-16, 22:13
Håller med föregående. Har bara positivt att säga om m4 från egen erfarenhet. Laptopen startar om på 10 sek.
Coolers. Då kör vi på det. :cheers:
Superdum fråga säkert, men går det typ att ställa in på sin mediespelare (jag använder vlc) att spela upp filer i sämre kvalitet? Laddade ner hd och det hackar totalt, går inte att se på i princip. (standardkvalitet hittar jag inte)
Fast just tvåsidigt tror jag inte är så vanligt för hemmabruk. Modellen jag länkade har ett rejält kampanjpris
Nu står den i hyllan och glänser (nåja) och även om jag gissar att det är en utgående modell så känns den som en riktigt skrivare jämfört med allt annat för hemmabruk jag har använt.
Om du kan klara dig utan dubbelsidig utskrift så kan jag rekommendera Samsung ML-1660. Den kostar nästan ingenting, tar väldigt lite plats och har hyfsad prestanda sett till storlek och pris.
Dubbelsidigt är så mycket bättre om man skriver ut mycket och ska spara fast jag började faktiskt kolla på just den du föreslog. Det var så jag upptäckte att Samsung har tagit en andel av skrivarmarkanden sen jag köpte en skrivare sist (att 15 år kan göra så mycket?).
Min dator har börjat frysa sig. Temperaturen på grafikkorten ligger stabilt, kan det vara så att det är hårddiskarna som blir överhettade?
astrodog
2012-02-19, 12:05
Min dator har börjat frysa sig. Temperaturen på grafikkorten ligger stabilt, kan det vara så att det är hårddiskarna som blir överhettade?
Lite konstig mening... men du får testa dig fram. Finns ju testprogram för HD. Testprogram för minne. osv.
Förklara gärna varför meningen är konstig. Är det svårt att tyda vad jag menar?
astrodog
2012-02-19, 13:59
Jag förstår inte varför du kopplar grafikkort och hårddiskar i samma mening, eller varför du ens nämner dessa två komponenter överhuvudtaget.
IOM att problemet bara uppkommer vid belastning så antar jag att det är ett överhettningsproblem. Att jag sedan väljer att berätta att grafikkortet inte är överhettat är för att begränsa området. Vidare så vet jag att hårddiskarna ligger utan direkt kylning i burken och kan därför kanske vara orsaken till att datorn hänger sig.
Hoppas det gav dig klarhet i varför jag formulerade mig som jag gjorde.
musmatta
2012-02-19, 14:35
Uppdatera alla drivrutiner och se om problemet kvarstår...
astrodog
2012-02-19, 16:31
IOM att problemet bara uppkommer vid belastning så antar jag att det är ett överhettningsproblem. Att jag sedan väljer att berätta att grafikkortet inte är överhettat är för att begränsa området. Vidare så vet jag att hårddiskarna ligger utan direkt kylning i burken och kan därför kanske vara orsaken till att datorn hänger sig.
Hoppas det gav dig klarhet i varför jag formulerade mig som jag gjorde.
Jag hade nog fortsatt med att överhetta CPU för sig, HD för sig och sist grafikkort för sig så gott det nu går.
En av mina maskiner finner inget nätverk. Har nyss installerat drivarna till moderkortet.
Nollställt allt i BIOS. Hur går jag vidare?
Magnus N
2012-02-22, 19:00
Installerade nyaste drivrutinerna för nvidia geforce ikväll, nu när jag spelar upp film/serie på tvn så är det massa synliga gröna pixlar på bilden. Detta är dock bara när jag kollar via tvn, spelar jag upp på datorskärmen fungerar allt som vanligt.
Vad kan ha ändrats genom att man uppdaterade ?
Magnus N
2012-02-22, 19:36
Installerade nyaste drivrutinerna för nvidia geforce ikväll, nu när jag spelar upp film/serie på tvn så är det massa synliga gröna pixlar på bilden. Detta är dock bara när jag kollar via tvn, spelar jag upp på datorskärmen fungerar allt som vanligt.
Vad kan ha ändrats genom att man uppdaterade ?
Löste sig med en omstart :)
astrodog
2012-02-22, 21:12
En av mina maskiner finner inget nätverk. Har nyss installerat drivarna till moderkortet.
Nollställt allt i BIOS. Hur går jag vidare?
Hittar du ditt nätverkskort i device manager utan problem?
Av någon anledning är min backupmapp tom på HD:n,
hd:n fungerar som vanligt i övrigt så jag tror det är någon som deletat den
HUR återställer jag det som försvunnit?
NVM, startade om routern så var alla mappar fulla igen.
champion
2012-02-24, 20:05
Funderar på att köpa en Dockningsstation för intern hårddisk.
Som ser ut så här:
http://www.netonnet.se/ItemImages/dator/lagring/intern-harddisk/harddiskchassi/bynetonnet-hddsata-adapterusb30(158361)-Large.jpg
Står att den passar till "2,5-tums, 3,5-tums och 5,25-tums SATA"
Nu till min fråga!
Hur vet man om hårddisken är 2,5-tums eller 3,5-tums?
King Grub
2012-02-24, 20:06
Öppna datorn och titta?
Granatgiraffen
2012-02-24, 20:13
Funderar på att köpa en Dockningsstation för intern hårddisk.
Som ser ut så här:
http://www.netonnet.se/ItemImages/dator/lagring/intern-harddisk/harddiskchassi/bynetonnet-hddsata-adapterusb30(158361)-Large.jpg
Står att den passar till "2,5-tums, 3,5-tums och 5,25-tums SATA"
Nu till min fråga!
Hur vet man om hårddisken är 2,5-tums eller 3,5-tums?
Den passar ju till båda.
champion
2012-02-24, 20:37
Öppna datorn och titta?
Står det på hårddisken?
Den passar ju till båda.
Jo, men jag är nyfiken hur man ser på hårddisken om det är 2,5 , 3,5 eller 5,25
Står det på hårddisken?
Jo, men jag är nyfiken hur man ser på hårddisken om det är 2,5 , 3,5 eller 5,25
2,5x2,54(en tum) = 6,35cm 3,5tum = 8,9cm .. det är bredden på hårrdisken
Den fysiska storleken på hårddisken är en giveaway. =)
http://www.spywaredrguide.com/GeeksToGo/images/HD_compare_2.5-_&_3.5-inch.jpg
King Grub
2012-02-24, 21:09
Står det på hårddisken?
Jag tänkte väl mer att du kanske kan se skillnad på 2.5 och 3.5 tum.
Är det inte så att det är 3.5" i stationära och 2.5" i bärbara? Om inte så är det nog ganska lätt att se med ögonen vilket av storlekarna det är :)
Ska sälja min gamla dator. Vad kan man ta för en oklockad Q6600 (2,4ghz), 4gb ram, ATi 4850, 500w psu, dvd-brännare i ett Antec chassi..
Ingen hårddisk följer med.
1500kr? :em:
LunaSpice
2012-02-24, 21:28
Är det inte så att det är 3.5" i stationära och 2.5" i bärbara? Om inte så är det nog ganska lätt att se med ögonen vilket av storlekarna det är :)
Jo, korrekt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jockefoten
2012-02-24, 21:32
Ska sälja min gamla dator. Vad kan man ta för en oklockad Q6600 (2,4ghz), 4gb ram, ATi 4850, 500w psu, dvd-brännare i ett Antec chassi..
Ingen hårddisk följer med.
1500kr? :em:
Ja det låter rimligt. Smart att inte sälja vidare din hårddisk.
Precis. Mosar dom hellre med en slägga. :D
hahavaffan
2012-02-25, 09:46
Jo, korrekt.
Sent from my GT-I9100 using TapatalkLunaSpice?? Det var länge sen, eller har du hängt i andra delar än Allmänt?
vicarious
2012-02-25, 20:47
Har börjat få problem med en av mina externa hårddiskar. Det är en 2 TB Western Digital. När jag ansluter den (via USB) så dyker den inte upp som den brukar på datorn. När jag drar ur sladden så dyker det upp en ruta som säger att jag måste formatera enheten för att kunna använda den. Den dyker alltså upp när jag har kopplat bort hårddisken.
Jag vet att hårddisken är ganska full, det finns ca 5-10GB ledigt. Även om det är så att den är (för) full, så måste det väl finnas nåt vis jag kan komma in på den och ta bort lite filer? Formaterar jag den försvinner ju allting jag har sparat på den och det känns inte särskilt kul.
astrodog
2012-02-25, 23:35
vicarious, testat på annan dator?
Har börjat få problem med en av mina externa hårddiskar. Det är en 2 TB Western Digital. När jag ansluter den (via USB) så dyker den inte upp som den brukar på datorn. När jag drar ur sladden så dyker det upp en ruta som säger att jag måste formatera enheten för att kunna använda den. Den dyker alltså upp när jag har kopplat bort hårddisken.
Jag vet att hårddisken är ganska full, det finns ca 5-10GB ledigt. Även om det är så att den är (för) full, så måste det väl finnas nåt vis jag kan komma in på den och ta bort lite filer? Formaterar jag den försvinner ju allting jag har sparat på den och det känns inte särskilt kul.
Har du installerat den?
LunaSpice
2012-02-26, 06:28
LunaSpice?? Det var länge sen, eller har du hängt i andra delar än Allmänt?
Naj, har inte hängt här regelbundet på ett par år. Lite mkt annat i livet skulle jag väl kunna säga kort. Men nu är jag tillbaka på banan och mår kanon. Nu blir det in i varje tråd och peta... :Virro
vicarious
2012-02-26, 09:48
vicarious, testat på annan dator?
Nä har ju ingen annan men får gå till en polare. Givetvis testat andra USB-uttag dock.
Har du installerat den?
Behövs ej. Jag har ju haft den ansluten till samma dator tidigare, nästan dagligen. Har den blivit för full för att den ska kunna fungera? Går det ens? Borde väl finnas någon slags safe-mekanism för att förhindra något sådant. Som sagt så finns det 5-10GB ledigt.
Fishtank
2012-02-26, 09:57
Börjar överväga en SSD.
Tips på en billig och strulfri SSD?
Behöver inte vara så stor, ska bara vara os på den.
LunaSpice
2012-02-26, 10:09
90 gb? Räcker det?
Denna är bra och stabil: http://www.inet.se/produkt/5315184/corsair-ssd-force-3-series-90gb
Lägg till 80:- och få en 120 gb istället: http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series-120gb
Fast en Force 3 är inte *garanterat* strulfri. De enda som verkar ha helt hundraprocentig firmware till Sandforce 2281 är Intel med deras nya 520-serie.
Antingen en sådan, Crucial M4 eller Samsungs 830-serie skulle jag rekommendera om strulfri var prio ett.
Fishtank
2012-02-26, 10:47
Så en M4 säger ni.
OCZ agility 3 är bara att vara dumsnål?
Nä har ju ingen annan men får gå till en polare. Givetvis testat andra USB-uttag dock.
Behövs ej. Jag har ju haft den ansluten till samma dator tidigare, nästan dagligen. Har den blivit för full för att den ska kunna fungera? Går det ens? Borde väl finnas någon slags safe-mekanism för att förhindra något sådant. Som sagt så finns det 5-10GB ledigt.
Kolla om den finns listad under hårdvaruverktyget eller vad det nu kan tänkas heta på svenska. Har du anslutit någon ny usb-enhet den senaste tiden?
Så en M4 säger ni.
Jag skulle rekommendera en A-Data 510 på 60GB, mer behöver du inte om du ska ha OS och några få spel; http://www.inet.se/produkt/4304329/a-data-ssd-510-series-60gb
mangemani
2012-02-26, 15:17
Så en M4 säger ni.
OCZ agility 3 har jag(var en polare som valde den åt mig) och jag kan inte rekommendera den.
ibland kan den ej hittas i BIOS efter en bluescreen(antar att det är den som skapar bluescreens med).
annars är den ju snabb och så, inget fel på den fronten, men den är inte stabil.
Fishtank
2012-02-26, 15:22
Har du uppdaterat den?
A-datan tittade jag lite på också men finns inte mycket info om den.
willtjam
2012-02-26, 15:24
Hur kan jag lättast göra så att tjejen kan komma åt min externa hårddisk via hennes bärbara? Vi delar router.
Jag skrev något om Sandforce-2281 en bit upp... Uppdatering eliminerar inte helt garanterat ev. problem. Om priset och prestandan gör det värt att chansa är en helt annan fråga dock.
LunaSpice
2012-02-26, 16:00
Hur kan jag lättast göra så att tjejen kan komma åt min externa hårddisk via hennes bärbara? Vi delar router.
Dela ut din externa disk så att hon kommer åt den via nätverket. Du får alltså skapa en nätverksgrupp. Kolla i kontrollpanelen -> nätverk (network and sharing center)
willtjam
2012-02-26, 16:05
I shall try. Tack du!
willtjam
2012-02-26, 16:33
Det var ju hur simpelt som helst. Nice!
LunaSpice
2012-02-26, 16:57
Visst är det! :) Vi har det så, filmer på externa som laptopen kommer åt via trådlöst och sen koppla laptopen till TVn i sovrummet. Annars kör vi via internt 100mbit-nätverk från min dator via DLNA till TVn och hemmabion i TV-rummet och streamar all film dit. Funkar utmärkt!
Fishtank
2012-02-26, 21:29
Jag skrev något om Sandforce-2281 en bit upp... Uppdatering eliminerar inte helt garanterat ev. problem. Om priset och prestandan gör det värt att chansa är en helt annan fråga dock.
Vad är det som gör att bara intel klarar av att göra en felfri produkt?
Inte för att vara dryg men är nyfiken.
astrodog
2012-02-27, 00:03
Vad är det som gör att bara intel klarar av att göra en felfri produkt?
Inte för att vara dryg men är nyfiken.
Det är snarare en fråga om varför konkurrenterna misslyckats. Förmodligen gäller det bara ett par svårlösta buggar och har man redan skeppat till försäljning så dör ryktet snabbt. Kan ju vara så att de är lösta i dagsläget, men ingen vågar chansa.
Fishtank
2012-02-27, 00:04
Hmm frågan är hur snål man är.
Får söka runt lite och se om det är värt att chansa.
Det är snarare en fråga om varför konkurrenterna misslyckats. Förmodligen gäller det bara ett par svårlösta buggar och har man redan skeppat till försäljning så dör ryktet snabbt. Kan ju vara så att de är lösta i dagsläget, men ingen vågar chansa.
Nja, om jag har förstått det rätt så är det så att alla (förutom Intel) producenter av SSD-diskar som använder sig av Sandforce styrkretsar bygger sin firmware på redan befintlig kod från Sandforce. Och det är den som inte är hundraprocentig. Många av felen är helt klart avhjälpta, men det är som sagt inte hundraprocentigt. Det kanske tom. är för tidigt att säga det om Intels diskar, men vad man misstänker iom att lanseringen skjutits upp är att de har omarbetat all kod, från grunden.
astrodog
2012-02-27, 00:29
Nja?
Nja?
Ja? Om vi för resonemangets skull utgår från att det jag skrev stämmer, så har alltså Intel gjort ett hästjobb som de egentligen betalat Sandforce för att göra. Detsamma gäller givetvis alla andra tillverkare som utgår från samma krets, men utan Intels pengapung är det inte en kostnad man kan ta och fortfarande vara konkurrenskraftig. Byken ligger ju egentligen i knät på Sandforce.
astrodog
2012-02-27, 23:10
Säger inte emot mitt svar, därav ställde jag mig frågande till ditt inledande "Nja".
Det är knappast något hästjobb heller att skriva mjukvara till en kontroller och ifall Intel verkligen gjort detta så tro mig fan att SandForce själva hade betalat multum för detta och rädda sitt egna rykte. Likaså alla andra tillverkare. Nej du, där är nog mycket mer till denna historia än mjukvarubuggar.
Säger inte emot mitt svar, därav ställde jag mig frågande till ditt inledande "Nja".
Det är knappast något hästjobb heller att skriva mjukvara till en kontroller och ifall Intel verkligen gjort detta så tro mig fan att SandForce själva hade betalat multum för detta och rädda sitt egna rykte. Likaså alla andra tillverkare. Nej du, där är nog mycket mer till denna historia än mjukvarubuggar.
Det är ju på ingalunda vis några säkra uppgifter, men om det stämmer som sagt, så tycker jag att det är fel att påstå att andra tillverkare har misslyckats. Skit in, skit ut. Att det är ett mjukvarufel "bekräftas" ju av att Intel faktiskt verkar ha fått ordning på kontrollern. De fel som går att provocera fram på andra enheter, ska tydligen inte påverka 520-serien.
Och att omarbeta hela koden är garanterat ett digert jobb, varför har inte annars Sandforce gjort det och gått ut med en tillrättad version till tillverkarna att basera sina firmwares på?
Tilläggas bör att det inte är mina egna spekulationer, jag snappade upp det på Sweclockers, där det i sin tur kom från någon annan part. Men det låter inte osannolikt i mina öron. Intels egna styrkretsar har helt enkelt inte hållit måttet prestandamässigt på sista tiden, men samtidigt så har Sandforce-2281 förföljts av buggar. Kan man då lösa det problemet så är man med och slåss i prestandatoppen samtidigt som man kan erbjuda pålitligheten som är en mycket viktig del av deras varumärke.
astrodog
2012-02-28, 01:37
Bara för att något kan lösas av mjukvara, så är det inte nödvändigtvis en mjukvarubugg. Tror inte heller det är något vidare digert jobb, hyfsat enkelt system.
vicarious
2012-02-28, 08:47
Fick det att fungera efter lite googlande. Körde chkdsk på externa hårddisken och nu kommer jag åt den igen. Hurra hurra.
Går det att installera Win7 på en gammal laptop med 1,8ghz (2 kärnor) AMD Turion, 512mb ram och ett ATi x700 grafikkort? :D
King Grub
2012-02-28, 19:12
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/system-requirements
Nej. För lite RAM.
Ah, coolers. Får bli XP igen då. Thanx man!
Tänkte uppgradera processorn i bärbara datorn. Den har ok grafikkort samt ram-minne men processorn är väll inte så upphetsande. Har nu en AMD Dual-Core 2.2 GHz.
Hur viktigt är antalet kärnor? Jag förstår ju att fler kärnor avbelastar övriga kärnor osv, men vilket val är bäst mellan t.ex. Dual-Core 3 Ghz eller Quad-core 2.2 Ghz? Dvs, bör högre klockhastighet väga tyngre än fler kärnor? Nu snackar vi bäst för spel. Skyrim, Rage, L.A Noire osv..
Tänkte uppgradera processorn i bärbara datorn. Den har ok grafikkort samt ram-minne men processorn är väll inte så upphetsande. Har nu en AMD Dual-Core 2.2 GHz.
Hur viktigt är antalet kärnor? Jag förstår ju att fler kärnor avbelastar övriga kärnor osv, men vilket val är bäst mellan t.ex. Dual-Core 3 Ghz eller Quad-core 2.2 Ghz? Dvs, bör högre klockhastighet väga tyngre än fler kärnor? Nu snackar vi bäst för spel. Skyrim, Rage, L.A Noire osv..
De här är kanske en dum fråga, men har du öht. kollat om det är möjligt på din laptop? Det är inte garanterat omöjligt, men att byta cpu i en bärbar är inte särskilt vanligt.
De här är kanske en dum fråga, men har du öht. kollat om det är möjligt på din laptop? Det är inte garanterat omöjligt, men att byta cpu i en bärbar är inte särskilt vanligt.
Har kikat runt och hittat lösa processorer att köpa med samma socket-typ som på den som sitter i nu. Något annat som måste stämma? Innan köp kommer att fråga HP om det är kompatibelt.
Har kikat runt och hittat lösa processorer att köpa med samma socket-typ som på den som sitter i nu. Något annat som måste stämma? Innan köp kommer att fråga HP om det är kompatibelt.
Jag vågar faktiskt inte svara på det. Skulle definitivt googla järnet om jag var du, för att försöka hitta info om saken. Därutöver skulle jag försöka hitta en servicemanual så du vet i vilken ordning du ska skruva isär datorn. Har man otur så kan det vara ett riktigt drygt och omfattande jobb.
Jag vågar faktiskt inte svara på det. Skulle definitivt googla järnet om jag var du, för att försöka hitta info om saken. Därutöver skulle jag försöka hitta en servicemanual så du vet i vilken ordning du ska skruva isär datorn. Har man otur så kan det vara ett riktigt drygt och omfattande jobb.
Jo, sitter med 14 flikar i firefox just nu och googlar och läser :D
Tricklew
2012-03-01, 00:25
Vilka fria antivirus program är det som gäller nuförtiden? Börjar bli trött på att behöva söka efter nya Nod32 keys hela tiden.
hahavaffan
2012-03-01, 10:01
Vilka fria antivirus program är det som gäller nuförtiden? Börjar bli trött på att behöva söka efter nya Nod32 keys hela tiden.Testa att kolla in Bönnes optitråd om just antivirus. Grub brukar posta testresultat och andra tips där!
När jag försöker lägga in en torrent från t.ex piratebay då blir det bara en blank ruta i mitt utorrent och jag fattar inte varför. (det funkar från andra sidor, det är just pirate)
http://i39.tinypic.com/15cgfgi.png
Någon som vet vad det kan vara för fel?
hahavaffan
2012-03-03, 10:48
Uppdaterat uTorrent på senaste? Det kanske har med deras övergång till Magnet-links ist för .torrentfiler? Dönt nö.
Uppdaterat uTorrent på senaste? Det kanske har med deras övergång till Magnet-links ist för .torrentfiler? Dönt nö.
Mm, har den senaste versionen =/
King Grub
2012-03-03, 12:17
Kanske är det som är felet? Buggigt skräp. Senaste vettiga versionen var 2.2.1.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.