handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 [59] 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

King Grub
2015-07-29, 22:12
Jag väntar en vecka med min uppgradering så får andra agera försökskaniner först.

Yes
2015-07-30, 00:18
Jag väntar en vecka med min uppgradering så får andra agera försökskaniner först.
Det är ingen dum idé, för den som besitter tålamod. Själv är jag närmast befriad från det, så jag "hängde på låset".

Hittils kan jag iaf säga följande:

Audio stacken är som sagt ändrat. Min DAC började halvt magiskt sådär funka precis som vanligt igen (förmodligen en fråga om drivrutiner, de jag är från januari), men det har skett förändringar och jag har sett enstaka rapporter om problem. Har man nåt lite mer udda än generisk hårdvara är det bra idé att i varje fall kolla upp drivrutiner innan uppgradering.

Nvidia verkar haft lite småproblem med 900-serien men jag tror de varit snabba att fixa det. Nu finns iaf Windows 10 drivrutiner på deras hemsida. Jag hade själv inga problem, annat än att det krävdes en extra omstart för att det skulle funka.

Windows nya mediaspelare ser väldigt trevlig ut (avskalad och enkel) men är buggig. Jag testade den med ett par längre videoklipp och efter ett tag börjar bilden hänga efter och frysa. Det är inte värre än att fortsätta använda MPC, men hade ju varit kul om de lyckats med något som var bättre.

Edge är det som frustrerar mig mest. Dels hur fönsterfokuseringen fungerar, eller inte gör det, och dels att den inte låter mig skriva direkt i adress/sökfältet när jag öppnar en ny flik. Att snabbt trycka ctrl+t och sen skriva några sökord går inte. Du måste markera sökfältet först. Det är ohemult irriterande.

Känslan när man flyttar på flikar är inte heller lika bra som förut. Lyckligtvis är det inte ofta jag gör det så det spelar mindre roll.

För er som kör Firefox, Chrome eller nåt annat bögt bör det tilläggas att Edge annars är en ypperlig webläsare. Den är snabb, snygg och har gjort sig av med all gammal bullshit från Explorer. Med lite tweaks och fixar kommer den sparka seriöst med stjärt.

Jag stör mig också på ikonernas övermättade färger. Det kanske ser bra ut när säljaren på Elgiganten demar Windows 10 för mormor, men jag är inte så okänslig för färger att de behöver skrika på mig.

Till sist tycker jag att Microsoft borde lära sig mer av Apple. Allting är inte så integrerat som det borde vara. Exempelvis har du 'inställningar' på start-menyn. Högerklickar du kan du komma till kontrollpanelen istället. Varför i hela helvete har de inte bara en inställningar/kontrollpanel?
Jag gillar inte heller att det är så olika mellan låskärm, inloggning och skrivbord. De känns verkligen som separata delar och de kunde ju besparat mig några timmars arbete på att bara göra det snyggt från början. Tidigare versioner led förvisso av samma problem.

Sökfunktionen verkar inte hitta saker lika bra som tidigare. Verkar som Microsoft tänkt lite snett gällande indexeringen.

Annars upplever jag det som snabbare och bättre. Alla tidigare program tycks funka också. Behövs egentligen inga stora uppdateringar för att lösa problemen jag upptäckt hittills, men det återstår att se vad som dyker upp.

MasterChief
2015-08-03, 20:38
Någon som kan rekommendera en riktig bra 27" skärm med bästa tänkbara bildkvalité och upp till 7-8 tsek? Det är ju en djungel av skärmar. Såg att Eizo har en IPS för runt 5500kr. Någon som har erfarenhet av den? Ska inte användas till spelande utan surf, film, bildbehandling på amatörnivå och lite kontorsgöra. Tycker många skärmar saknar lite tryck jämfört med vad man får av en Appleskärm, jag har verkligen en hatkärlek till glossy. Finns det någon vettig 27" med glossy som inte är Apple?

http://www.inet.se/produkt/2207570/eizo-27-flexscan-ev2736w-gra?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Yes
2015-08-03, 22:06
Det är vad jag vet bara Apple som envisas med glossy.

Jag gillar Eizo och det där verkar vara en bra allround-skärm, men W-LED ser jag som en dealbreaker. Du blir förvisso av med blåsticket genom kalibrering men den kommer fortfarande brista i blå toner. Du har dock samma problem med Apples skärmar, så om du inte stör dig på det...

Här finns en rescension:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_ev2436w.htm

Tänker själv uppgradera min gamla Eizo-skärm till en vettig 27-tummare, men kommer förmodligen vänta till nästa år för det. Har inte hittat någon jag tycker är tillräckligt bra. 27-tum segmentet är underutvecklat och för att hitta nåt riktigt bra får man pynta för en Coloredge eller Spectraview.
Samtidigt jobbas det flitigt på att få ut bättre 4K-skärmar och det lär inte dröja allt för länge innan det börjar komma bra modeller. Det är där utvecklingen sker nu och det är där du kommer se ny, bättre, teknik.

Så, kan du vänta är mitt tips att satsa på 4K.

MasterChief
2015-08-03, 23:03
Det är vad jag vet bara Apple som envisas med glossy.

Jag gillar Eizo och det där verkar vara en bra allround-skärm, men W-LED ser jag som en dealbreaker. Du blir förvisso av med blåsticket genom kalibrering men den kommer fortfarande brista i blå toner. Du har dock samma problem med Apples skärmar, så om du inte stör dig på det...

Här finns en rescension:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_ev2436w.htm

Tänker själv uppgradera min gamla Eizo-skärm till en vettig 27-tummare, men kommer förmodligen vänta till nästa år för det. Har inte hittat någon jag tycker är tillräckligt bra. 27-tum segmentet är underutvecklat och för att hitta nåt riktigt bra får man pynta för en Coloredge eller Spectraview.
Samtidigt jobbas det flitigt på att få ut bättre 4K-skärmar och det lär inte dröja allt för länge innan det börjar komma bra modeller. Det är där utvecklingen sker nu och det är där du kommer se ny, bättre, teknik.

Så, kan du vänta är mitt tips att satsa på 4K.

Tack för input! Ska läsa recensionen och fundera vidare. Trist att man aldrig kan få se några vettiga skärmar i affärerna, då de bara verkar ha skitskärmar. Eller är det någon som känner till en vettig butik i Stockholm som har bättre skärmar på display?

forslund
2015-08-04, 07:16
Jag köpte en Dell U2711 för ett gäng år sedan som passar in i din beskrivning.
Det finns en nyare variant nu, 2715 tror jag att den heter.

Dezen
2015-08-06, 21:10
Skaffade en ny router tidigare idag, fungerade problemfritt när jag slösurfade och laddade ner, men när jag strömmar serier från ena datorn till den andra så klappar hela nätverket ihop, både trådlöst och trådat. Både Internet och lokalt blir extremt segt. Med tanke på att jag bytte upp mig från en n150 till en ac1200 så känns det lite bittert när det fungerar sämre än med den gamla routern.

Någon som har en aning om vad det kan vara som felas?

MasterChief
2015-08-07, 08:20
Jag har tittat lite på denna lilla dator och undrar om den fixar 4K utan något som helst problem? Eller är det bättre att sikta på 2560x1440 upplösning? Finns det någon poäng med att köra 4K? Jag hade tidigare 5K iMacen men den åkte tillbaka till affären rätt omgående av vissa orsaker så jag han aldrig testa den ordentligt. Nu funderar jag på att gå över till PC från Mac av andra vissa orsaker. :d

Jag är fixerad vid att ha ett cleant och städat kontor så större burkar än så här går fetbort. Någon som har någon övrig input om denna dator? Pris/prestanda-inlägg är dock irrelevanta. Datorn ska användas till web, lite film, bildbehandling på amatörnivå (PS) och lite kontorsgöra.

Asus VM62N-G108R i5-4210U / 8GB / 1TB+128 SSD / GT 820M 1GB

Drivs av Intel® Core™ i5-4210U Processor
Windows 8.1, 64-bit
Diskret grafik med Nvidia® GeForce® 820M, 1GB dedikerat minne
802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 4.0
Utrustad med DualBay, 128GB SSD + 1TB HDD

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/223529-asus_vm62n-g108r_i5-4210u-8gb-1tb128_ssd-gt_820m_1gb-win_81

http://images.webhallen.com/product/223529/large

therunningman
2015-08-07, 08:44
Jag har tittat lite på denna lilla dator och undrar om den fixar 4K utan något som helst problem? Eller är det bättre att sikta på 2560x1440 upplösning? Finns det någon poäng med att köra 4K? Jag hade tidigare 5K iMacen men den åkte tillbaka till affären rätt omgående av vissa orsaker så jag han aldrig testa den ordentligt. Nu funderar jag på att gå över till PC från Mac av andra vissa orsaker. :d

Jag är fixerad vid att ha ett cleant och städat kontor så större burkar än så här går fetbort. Någon som har någon övrig input om denna dator? Pris/prestanda-inlägg är dock irrelevanta. Datorn ska användas till web, lite film, bildbehandling på amatörnivå (PS) och lite kontorsgöra.

Windows 8.1, 64-bit

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/223529-asus_vm62n-g108r_i5-4210u-8gb-1tb128_ssd-gt_820m_1gb-win_81

Kolla vad det är för utgångar till bildskärm så den klarar 4k med tillräckligt hög uppdateringsfrekvens annars får du nog huvudvärk.. Eftersom det är displayport är det nog lugnt om skärmen har det. Kanske svårare att koppla in i teve med hög bildfrekvens dock om den inte har hdmi 2.0

Du kommer nog inte kunna spela upp 4k filmer på den men är det något att sträva efter? :) andra filmer går säkert fint att titta på i 4k upplösning. Precis som det andra du nämnde.

Någon annan kanske har bättre svar. Jag är ingen expert.

Yes
2015-08-07, 08:48
Den klarar 4K men det är oklart om den gör det i 60Hz. Asus behagar inte ange vilket HDMI-gränssnitt den kör, vilket gör att jag misstänker att det är 1.4 - dvs inte stöd för 4k i 60Hz. 30Hz kanske funkar på tv;n hemma, men absolut inte på datorskärmen.

Poängen med 4K? Mycket skarpare bild och större arbetsyta. Trevligt vid bildbehandling, när du ska läsa text och om du jobbar med många fönster samtidigt.

Yes
2015-08-07, 08:52
Har den displayport? I så fall är det ju lugnt med 4K i 60Hz (om skärmen stödjer det).

MasterChief
2015-08-07, 08:55
Tack för input! Jag kunde sådant här en gång i tiden men känner mig bortkommen i nuläget. Efter att ha läst 4K-recensioner på skärmar så börjar man ju grina. Tror det är klart bättre med en fin 27" 2560x1440 än en uppstressad 4K TN-skärm.

forslund nämnde Dell och den verkar ju trevlig. Det finns en Eizo som verkar schysst men jag letar fortfarande om någon har ett tips.

MasterChief
2015-08-07, 08:57
Har den displayport? I så fall är det ju lugnt med 4K i 60Hz (om skärmen stödjer det).

4 x USB 3.0
2 x USB 2.0
HDMI
DisplayPort
RJ45 LAN-port, Gigabit
2 x 3.5mm hörlur- & mikrofonport
1 x S/PDIF
4-i-1 SD-kortläsare

Japp, det verkar den ha. Nu när du hyllar 4K, och ditt ord är ju lag, vilket skärm skulle du sikta på då? Finns det någon vettig under 8k?

Olegh
2015-08-07, 09:05
4K ger alldeles för hög pixeldensitet för mig iaf, jag skulle gärna tjackat den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277 (eller den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001337)

Benq-skärmen finns i en mer högupplöst version också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2878615

MasterChief
2015-08-07, 09:21
Tack för tipsen! Dock blir 32" lite för stort tror jag :-)

Philips har ju många skärmar men man ser ju aldrig någon som använder dem. Benq gillar jag, min gamingskärm (xbone) är en Benq och den har funkat klockrent, men av någon anledning fastnar jag på andra märken när jag kollar på lite dyrare skärmar. Måste börja läsa lite tester tror jag.

Yes
2015-08-07, 10:34
Japp, det verkar den ha. Nu när du hyllar 4K, och ditt ord är ju lag, vilket skärm skulle du sikta på då? Finns det någon vettig under 8k?
Jag vet faktiskt inte. Har själv inte hittat någon som jag vill ha. Om du kan vänta lite så verkar NEC EA275UHD lovande. Borde snart komma ut i butik och om den presterar lika bra som deras 24-tummare så kan det bli en vinnare.
(http://www.tomshardware.com/reviews/nec-ea244uhd-4k-uhd-24-inch,3975.html)

Priset lär dock bli över 8k.

4K ger alldeles för hög pixeldensitet för mig iaf
Makes no sense. Det är inte som att hög pixeldensitet har någon negativ inverkan. Däremot kan man för all del störa sig på att alla program inte skalar så väl med upplösningen.

Olegh
2015-08-07, 10:53
Makes no sense. Det är inte som att hög pixeldensitet har någon negativ inverkan. Däremot kan man för all del störa sig på att alla program inte skalar så väl med upplösningen.

Det var underförstått. Använder skalning på min windows-platta och jag skulle inte sätta mig i en position där jag måste använda det på min stationära dator också.

Yes
2015-08-07, 11:01
Skalningen är förbättrad i Windows 10 och funkar utmärkt. Det är bara med vissa program det kan bråka lite, men sånt uppdateras löpande.

Dezen
2015-08-08, 21:55
Skaffade en ny router tidigare idag, fungerade problemfritt när jag slösurfade och laddade ner, men när jag strömmar serier från ena datorn till den andra så klappar hela nätverket ihop, både trådlöst och trådat. Både Internet och lokalt blir extremt segt. Med tanke på att jag bytte upp mig från en n150 till en ac1200 så känns det lite bittert när det fungerar sämre än med den gamla routern.

Någon som har en aning om vad det kan vara som felas?

Liten uppdatering;

Provade att byta ut routern mot en ny av samma modell ifall det skulle vara ett måndagsexemplar, hjälpte inte.

Har kört ena datorn med sladd och andra med en usb-dongel för wifi, provade att köra kabel in i båda och allt fungerar galant.

Kan det vara usb-dongeln som är för långsam (är n150 på den) för routern så det blir problem där? Fungerade galant med den gamla n150 routern.

Sparven från Minsk
2015-08-09, 07:27

Windows 8.1, 64-bit

Måste fråga dig masterc vad det blev för dator och framför allt varför det t inte blev Mac mini? Ståe själv i valet och kvalet, lutar åt en mini som htpc.

Ponitus
2015-08-14, 12:22
Tackar jag mig själv i framtiden om jag köper ett z170 moderkort med Skylake i7 istället för z97 med i7?

Jag tänker att det skiljer "bara" 1000kr och z170 har stöd för DDR4 om jag skulle vilja ha det i framtiden.

Tänkte köpa DDR3 nu i vilket fall på grund utav priset.
Men med z170 _kan_ jag uppgradera till DDR4 och kanske ett kraftfullare grafikkort i framtiden.

help plx

King Grub
2015-08-14, 12:30
Det är säkert ingen dum idé, i och med att man behöver byta processor så sällan nu för tiden. Jag har t ex ingen som helst anledning att uppgradera min processor från 2011, men nya moderkort har finesser som vore trevliga.

Ponitus
2015-08-14, 13:53
..men nu när jag ska lägga saker i kundkorgen verkar jag ha fattat fel.
Är inte z170 kompatibelt med både DDR3 och DDR4? Där sprack ju min plan, isf.

edit: "DDR3L" verkar vara det som gäller då. Men då kan man inte uppgradera till DDR4 i framtiden om man skulle vilja. Osis. Får bli en 4790k, istället då.

Olegh
2015-08-15, 18:20
Jag har två stycken WD My Book á 4 TB (WD Green diskar inuti) som jag av rena bekvämlighetsskäl har behållit i sina enclosures.

Nyligen kom jag till skott och strippade dom och trodde i min enfald att det inte skulle vara konstigare än att plugga in dom internt och tuta och köra. Det som istället händer är att datan som finns lagrad på diskarna inte kan hittas eftersom volymerna har tappats bort. I diskhanteraren ser jag dom alltså som "inte initierade" och med "inte allokerat" utrymme.

Steg två var då att plocka ut dom igen och hooka upp dom till sitt lilla kretskort och försöka komma åt mina filer som om inget hänt. Detta fungerar nu till mitt stora förtret inte heller.

Nu hade jag inget superkritiskt lagrat på dessa diskar, men skulle såklart gärna behålla datan eftersom jag inte planerat att göra mig av med den. Vad kan/bör jag göra? Vilket data-recovery verktyg lämpar sig bäst för detta?

Jockefoten
2015-08-15, 19:02
Läser datorn den som FAT32 i båda lägena?

Skulle inte förvåna mig om WD har något inbyggt skydd mot demontering av My Book för att skydda sig vid garantiärenden.

Olegh
2015-08-15, 19:10
Tror inte att den visar något sånt alls, men har inte letat. Oallokerat utrymme innebär ju att Windows inte ser något filsystem alls. Innan diskarna blev "kaputt" så måste det ha varit NTFS iaf.

Jockefoten
2015-08-15, 19:19
Har du formaterat dem till NTFS? Initialt så är väl alla externa hårddiskar FAT32 eller exFAT?

Wzup2u
2015-08-15, 19:46
Testat Easus Partition Manager?

Olegh
2015-08-15, 22:26
Har du formaterat dem till NTFS? Initialt så är väl alla externa hårddiskar FAT32 eller exFAT?

En 4TB disk (volym) kan mig veterligen inte vara formaterad i FAT32. Jag har/hade större filer än 4GB på den också.

Testat Easus Partition Manager?

Nej! Men jag har testat Easeus Partition Recovery utan framgång.

Har hoppats på och hoppas lite fortfarande på att någon dyker upp och säger "amen då bara gör du sähär och såhär, sen sådär och sen så funkar det ba!"

...istället för att testa en miljard olika saker. Men det är kanske där det slutar.

JamesD
2015-08-15, 23:12
En 4TB disk (volym) kan mig veterligen inte vara formaterad i FAT32. Jag har/hade större filer än 4GB på den också.

Det kan den. 8TB är max för FAT32.

Bara för att rätt ska vara rätt.

shadowfire
2015-08-17, 10:00
Har någon av er krypterade diskar? Vilket progg och hur har ni krypterat om ni har flera diskar?

Blir jag bestulen på diskar med spel/program så kvittar det, men har en partion som jag funderar på att utöka så den täcker hela disken och kryptera den

Olegh
2015-08-17, 19:20
Jag har två stycken WD My Book á 4 TB (WD Green diskar inuti) som jag av rena bekvämlighetsskäl har behållit i sina enclosures.

Nyligen kom jag till skott och strippade dom och trodde i min enfald att det inte skulle vara konstigare än att plugga in dom internt och tuta och köra. Det som istället händer är att datan som finns lagrad på diskarna inte kan hittas eftersom volymerna har tappats bort. I diskhanteraren ser jag dom alltså som "inte initierade" och med "inte allokerat" utrymme.

Steg två var då att plocka ut dom igen och hooka upp dom till sitt lilla kretskort och försöka komma åt mina filer som om inget hänt. Detta fungerar nu till mitt stora förtret inte heller.

Nu hade jag inget superkritiskt lagrat på dessa diskar, men skulle såklart gärna behålla datan eftersom jag inte planerat att göra mig av med den. Vad kan/bör jag göra? Vilket data-recovery verktyg lämpar sig bäst för detta?

En disk är nu återställd mha. TestDisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/Main_Page). Var plättlätt att återställa partitionstabellen, precis som jag hoppades på från början. :)

Wzup2u
2015-08-17, 19:48
Har någon av er krypterade diskar? Vilket progg och hur har ni krypterat om ni har flera diskar?

Blir jag bestulen på diskar med spel/program så kvittar det, men har en partion som jag funderar på att utöka så den täcker hela disken och kryptera den

True crypt är ju ganska känt namn iaf :)

Chrillee
2015-08-18, 08:41
Windows meddelar mig att uppgradera till Windows 10. Ligger mina befintliga filer kvar såsom dokument och bilder om jag väljer att uppgradera. Eller behöver jag göra kopior?

King Grub
2015-08-18, 08:43
Allt ligger kvar. Det är förstås alltid att rekommendera att göra backup av viktiga saker ändå när man gör något med systemet. Saker kan alltid gå fel.

pragmatist
2015-08-18, 09:52
Börjar bli dags att uppgradera min dator, jag knåpade ihop denna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8324422/2015-08-17http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8324422/2015-08-17 (http://www.inet.se/kundvagn/visa/8324422/2015-08-17)

Åsikter och synpunkter mottages tacksamt! Låg ljudnivå är hög prio.

Blue.plz
2015-08-18, 10:49
Börjar bli dags att uppgradera min dator, jag knåpade ihop denna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8324422/2015-08-17[/URL]

Åsikter och synpunkter mottages tacksamt! Låg ljudnivå är hög prio.

Om du är student (eller känner en student!) kan du ofta få windows gratis via MSDNAA eller dreamworks eller vad det nu heter.

500 gb SSD är ganska stort, men då du inte har någon lagringsdisk kan väl det vara klokt. Alternativt kan du få en 250 gb + lagringsdisk för samma pris, beroende på hur du använder datorn.

pragmatist
2015-08-18, 12:40
Om du är student (eller känner en student!) kan du ofta få windows gratis via MSDNAA eller dreamworks eller vad det nu heter.

Bra tips, tyvärr är inte min institution ansluten till Dreamspark. Gratis Office kan jag dock få.

500 gb SSD är ganska stort, men då du inte har någon lagringsdisk kan väl det vara klokt. Alternativt kan du få en 250 gb + lagringsdisk för samma pris, beroende på hur du använder datorn.

Min idé var att bygga en helt HDD-fri dator. Egentligen var jag frestad att stoppa i en ännu större SSD men detta var den enda riktigt stora som fanns i M.2-format. M.2 är det man vill ha numera, om jag förstår saken rätt?

Kabuto
2015-08-18, 13:08
Ingen separat cpu-kylare? Medföljande är väl inte den bästa ljud/kylningsmässigt. Noctuas kylare rekommenderas! Större fläktar desto bättre.
Byggde ihop en kompis dator i helgen med noctua nh-d15 och fractal design r4(?) tror jag det var, tyst som en mus.

King Grub
2015-08-18, 13:18
Pure Rock är en separat CPU-kylare. Det följer inte med några kylare från Intel till Skylake.

Ponitus
2015-08-18, 15:28
Köp Windows 8 istället för 900kr och uppgradera gratis till 10?
Känns onödigt att lägga 1200 på 10.

Grotesk
2015-08-18, 21:46
Windows 7:

Jag har fått otroligt långsam anslutning ner. Bredbandskollen och Speedtest visar 1-3mb/sek, tidigare 15-20. Upp verkar det som förr. Det är såpass märkbart så tom. webbläsaren segar.

Detta är bara på min dator och jag har uteslutit fel på min Gateway med Bredbandskollen på mobilen. Där får jag perfekta resultat utifrån mina förutsättningar.

Jag har ominstallerat mitt trådlösa nätverkskort, får perfekt signalstyrka m.m och har nu slut på idéer.

Tips?

pragmatist
2015-08-18, 21:51
Pure Rock är en separat CPU-kylare. Det följer inte med några kylare från Intel till Skylake.

Frågan är om Pure Rock är något att ha, be quiet! gör väl iofs bra kylare men detta är ju en budgetmodell. Bör man satsa på en dyrare?

Köp Windows 8 istället för 900kr och uppgradera gratis till 10?
Känns onödigt att lägga 1200 på 10.

Värt att undersöka, tack!

Abbs
2015-08-18, 21:56
Impulsköpte ett 980ti (EVGA SC) och en förhoppningsvis schysst skärm Dell U3415W.

Innan jag hinner få hjärtattack, visst borde mitt nätaggregat på 750W klara av kortet galant? Har ett EVGA Supernova G2 750W Gold.

Yes
2015-08-18, 22:33
Impulsköpte ett 980ti (EVGA SC) och en förhoppningsvis schysst skärm Dell U3415W.

Innan jag hinner få hjärtattack, visst borde mitt nätaggregat på 750W klara av kortet galant? Har ett EVGA Supernova G2 750W Gold.
Det beror ju på vad mer du har men jag har svårt att se att det skulle vara något problem. 980ti har en TDP på 240w så med om du även impulsköpt en 5960X som du överklockat, då lär det bli svettigt...
Annars behöver du inte oroa dig om du har ett vettigt nätagg, ingen extre överklocking och inte sjuttioelva olika enheter. 750W räcker långt om du inte kör SLI.

Abbs
2015-08-18, 22:37
Det beror ju på vad mer du har men jag har svårt att se att det skulle vara något problem. 980ti har en TDP på 240w så med om du även impulsköpt en 5960X som du överklockat, då lär det bli svettigt...
Annars behöver du inte oroa dig om du har ett vettigt nätagg, ingen extre överklocking och inte sjuttioelva olika enheter. 750W räcker långt om du inte kör SLI.

Kör endast ett 3570K och två SSD diskar annars, visserligen kommer CPUn överklockas upp till 4.2GHz men kommer inte ens nosa på 600W uppskattar jag. Jävla impulsköp.

Yes
2015-08-18, 22:47
Kör endast ett 3570K och två SSD diskar annars, visserligen kommer CPUn överklockas upp till 4.2GHz men kommer inte ens nosa på 600W uppskattar jag. Jävla impulsköp.
Det borde vara lugnt som fan. 3570K överklockad lär inte gå över 100w.
Undantaget är väl ett sunkigt skitagg med för klena 12 rails, men det är ändå en relativt lätt belastning så jag har svårt att tro det.

Wzup2u
2015-08-19, 07:10
Windows 7:

Jag har fått otroligt långsam anslutning ner. Bredbandskollen och Speedtest visar 1-3mb/sek, tidigare 15-20. Upp verkar det som förr. Det är såpass märkbart så tom. webbläsaren segar.

Detta är bara på min dator och jag har uteslutit fel på min Gateway med Bredbandskollen på mobilen. Där får jag perfekta resultat utifrån mina förutsättningar.

Jag har ominstallerat mitt trådlösa nätverkskort, får perfekt signalstyrka m.m och har nu slut på idéer.

Tips?

Kolla bakgrundsprogram till att börja med, testa olika webbläsare... Något jag märkt tydligt!är att firefox segar ut rejält på kvällarna, vet inte varför (obs även då stängt av accerlationer osv i webbläsarn)

Alt. installera om datan, kan vara bra och skönt någon gång.

Annars har du dålig router/switch? annars kan du : https://www.google.com/search?q=program+kolla+stj%C3%A4l+bredband&ie=utf-8&oe=utf-8

Scratch89
2015-08-19, 07:29
Det var tydligen grafikkortet det var fel på i min dator och de ska lösa det nu på Inet. De rekommenderade ett GF 960 eller 970; vilket är mest prisvärt. 960 är ju såklart billigare, ca 2000 kr för ett 2GB och det billigaste 4GB kostar ca 2300 kr. Ett 970 kostar som billigast 3700 kr för ett 2GB och ett 4GB kan man få för ca 3900 kr.

Är det fortfarande grafikkortet som är flaskhalsen i dagens spelande så kanske man lika gärna kan smaska på med det dyrare? De byter ut mitt gamla 560-kort så prestandan kommer ju öka oavsett.

King Grub
2015-08-19, 07:31
970 är ett mycket mer högpresterande kort än 960. Du kan inte spela ens i 1080p med höga inställningar på ett 960.

Scratch89
2015-08-19, 08:31
970 är ett mycket mer högpresterande kort än 960. Du kan inte spela ens i 1080p med höga inställningar på ett 960.

Okej, men ska man ta ett 2GB eller ett 4GB då? Och funkar resten av komponenterna till det? Datorn är ju ändå fyra år gammal (men var väl rätt så bra när jag köpte den).

CPU Core i7 2600K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,35V WHITE

Mental
2015-08-19, 08:33
Okej, men ska man ta ett 2GB eller ett 4GB då? Och funkar resten av komponenterna till det? Datorn är ju ändå fyra år gammal (men var väl rätt så bra när jag köpte den).

CPU Core i7 2600K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE 1,35V WHITE

Om du ändå ska uppgradera skulle jag säga att det är värt att lägga de extra hundralapparna på 4GB

Scratch89
2015-08-19, 08:35
Om du ändå ska uppgradera skulle jag säga att det är värt att lägga de extra hundralapparna på 4GB

Sant. Håller processorn fortfarande?

King Grub
2015-08-19, 08:43
Oj ja. Det finns ingen anledning att uppgradera den för spelande, särskilt inte om du kan överklocka den en aning. Det är i dom allra flesta fall grafikkortet som begränsar spelprestanda. Varierar en del från spel till spel, men ett exempel:

http://i.imgur.com/TJ2Y6Or.png

Mental
2015-08-19, 08:47
Har du en ssd som systemdisk? Fdd är en enorm flaskhals

hahavaffan
2015-08-19, 09:04
Har du en ssd som systemdisk? Fdd är en enorm flaskhalsDiskettstation som systemdisk? :D

tp_88
2015-08-19, 09:05
Diskettstation som systemdisk? :D
Som sagt, det är en enorm flaskhals!

Mental
2015-08-19, 09:10
Diskettstation som systemdisk? :D

Fixed disk drive tänkte jag, men HDD är nog den etablerade termen för de gamla åbäkena ;)

Kabuto
2015-08-19, 09:20

Ingen sådan på bilden.

King Grub
2015-08-19, 09:23
Tänk, på min bild står den med klart och tydligt.

Brolle81
2015-08-19, 09:25
Windows 7:

Tips?

testa och kör http://247support.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/9676/~/resetting-an-internet-connection-(flush-dns) . Det kan vara det som flaskar ibland. ccleaner och rensa temporary files med mera kanske även det hjälper till.

Scratch89
2015-08-19, 10:14
Har du en ssd som systemdisk? Fdd är en enorm flaskhals

Japp, men den är också ett par år, då var de ju svindyra om de skulle vara större än typ 120 gb. Tror den är ungefär såpass stor. Funkar bra dock.

Scratch89
2015-08-19, 11:44
Det blev ett 970! De ska tydligen även hjälpa mig koppla rätt lite saker som var fel från början (jag tror det hade varit lite sådär halvt dåligt draget från början eftersom jag byggde den hemma själv). Tack för all hjälp. *cupid*

Ajemän
2015-08-23, 17:52
När jag kör t ex film eller chrome i fullscreen på min macbook pro så byter den ibland fönster, som en alt-tab förutom att det lilla fönstret med preview på de olika programmen man har igång inte kommer upp.
Ibland enstaka gång, ibland vill den bara byta hela tiden. Bara när jag kör saker i fullscreen.
Tankar?

willtjam
2015-08-26, 05:41
God morgon gott folk! Jag behöver en ny laptop men jag har lite svårt att bestämma mig.
Den ska användas till CAD och diverse programmering (Matlab, Java, Python) och jag tar gärna så lång batteritid som möjligt och skärm på minst 15". Jag vill gärna pröjsa under 7000 kr.

Jag har spanat lite på ASUS F555LA hos Dustin där det finns både 4:e gen i7 8GB 1000GB HDD och en 5:e gen i5 6GB 240GB SSD 15.6". Däremot verkar båda ha en batteritid på 3h, vilket inte är någon höjdare. Men är dom snabba kanske det är värt att springa omkring med laddare i väskan. Vilken blir bäst månntro?
i7: https://www.dustinhome.se/product/5010807158/f555la
i5: https://www.dustinhome.se/product/5010821639/f555la
Skulle man kunna påstå att en i5 med SSD liknar en i7 med HDD hastighetsmässigt?

Annars hittade jag också en 1000 kr billigare Toshiba med samma i7, 4GB 500GB HDD och 6h batteri.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/toshiba-satellitel50-b-1qr/207258.8889/

Brolle81
2015-08-26, 06:01
När jag kör t ex film eller chrome i fullscreen på min macbook pro så byter den ibland fönster, som en alt-tab förutom att det lilla fönstret med preview på de olika programmen man har igång inte kommer upp.
Ibland enstaka gång, ibland vill den bara byta hela tiden. Bara när jag kör saker i fullscreen.
Tankar?

Är det samma dilemma om du kör Safari ? Rent krasst anser jag att crome i en mac är som att köra iTunes i en pc. Det funkar men är inte ämnat för det.

Brolle81
2015-08-26, 06:05
God morgon gott folk! Jag behöver en ny laptop men jag har lite svårt att bestämma mig.
Den ska användas till CAD och diverse programmering (Matlab, Java, Python) och jag tar gärna så lång batteritid som möjligt och skärm på minst 15". Jag vill gärna pröjsa under 7000 kr.

Jag har spanat lite på ASUS F555LA hos Dustin där det finns både 4:e gen i7 8GB 1000GB HDD och en 5:e gen i5 6GB 240GB SSD 15.6". Däremot verkar båda ha en batteritid på 3h, vilket inte är någon höjdare. Men är dom snabba kanske det är värt att springa omkring med laddare i väskan. Vilken blir bäst månntro?
i7: https://www.dustinhome.se/product/5010807158/f555la
i5: https://www.dustinhome.se/product/5010821639/f555la
Skulle man kunna påstå att en i5 med SSD liknar en i7 med HDD hastighetsmässigt?

Annars hittade jag också en 1000 kr billigare Toshiba med samma i7, 4GB 500GB HDD och 6h batteri.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/toshiba-satellitel50-b-1qr/207258.8889/

Köp en dator med bästa tänkbara I7 processor som du har råd med och köp SSD och Ramstickor vid sidan av och byt själv. I5 processorer är mer för spel än arbete och om du ska CADA seriöst så har du alla gånger mer nytta av en I7´a. Vad är det för CAD program som du skall köra hade du tänkt? Batteritid i laptops under 10000 är sällsynt anser jag. Till och med min gamla Alienware laptop som kosta 4 ggr din tilltänkta budget hade bara 3 timmar batteritid. Macbook serien däremot har många timmar men kostar mer med. Du kan ju alltid köpa till ett större eller extra batteri senare. Men processor går nästintill aldrig att byta på en laptop.

willtjam
2015-08-26, 06:19
Tack för svar.
CAD-programmet är Catia v5. Lite äldre program, men det går otroligt sakta på min nuvarande dator från 2010 (med gammal i5).

Med dina råd tror jag Toshiban blir bäst: i7 4510U med extra utrymme för RAM och 6h batteri. Samt att den är billigare än Asus i7.

Brolle81
2015-08-26, 06:30
Tack för svar.
CAD-programmet är Catia v5. Lite äldre program, men det går otroligt sakta på min nuvarande dator från 2010 (med gammal i5).

Med dina råd tror jag Toshiban blir bäst: i7 4510U med extra utrymme för RAM och 6h batteri. Samt att den är billigare än Asus i7.

Det tror jag helt klart. Toshiba känns generellt mer arbete än Asus. 16gb ram får du väl för under 1000 lappen i dagsläget och en 256 gb ssd för runt 1200. Det skulle kosta det tredubbla att köpa den prestandan färdigmonterad i en laptop
.

willtjam
2015-08-26, 06:38
Då blir det den. Tack så mycket för hjälpen.

cero
2015-08-26, 18:50
Hur gör jag så att datorn automatisk trycker in en viss bokstavskombination varje gång den startas? I detta fall ctrl + esc.

Ponitus
2015-08-26, 23:19
Tror det kan gå med en .bat-fil som du har i "autostart". Googla lite på det!

d1anny2
2015-08-28, 12:12
http://stackoverflow.com/questions/17038282/press-keyboard-keys-using-a-batch-file

TcAnders
2015-08-29, 07:54
OMFG!!! Jag blir galen, men ni kanske kan hjälpa mig så jag får må bra igen :)

Har köpt en ny router då jag tröttnat så förbannat på ADSL-modemets ostabila wifi, den jag köpt är en Asus AC51U.

Problemet är iaf att vid min stationära dator hittar jag inte på den nya wifin, och det är ju då konstigt eftersom att wifin funkar suveränt på alla andra enheter.
Köpte den igår, och om jag inte minns fel så funkade wifin till en början men nu är den alltså försvunnen, har jag råkat tryckt på något i datorn?!
Har testat en systemåterställning, satt i en annan wifi-dongle men jag hittar helt enkelt inte på mitt nya nätverk?!

HJÄLP!

Tack!

TcAnders
2015-08-29, 08:17
Startade jag ett gästnätverk i routern så hoppade nätverket upp i wifi-listan, men nu när jag stängt av gästnätverket så finns dom inte l listan längre och jag kan inte heller få tillbaka dom där.

Är det något fel på routern tro?

Tilläggas bör kanske att när jag började koppla in routern och skulle logga in första gången så funkade det inte, standardinställningen är att admin / admin är lösen och pass.. Men det funkade inte, jag kom inte in helt enkelt, så jag börjar fundera på om jag fått en beggad router som någon annan tidigare haft problem med?!

Långsökt?!

Eller är det något knas med datorn? Känns ju lite konstigt kanske då båda nätverken hoppade upp direkt då jag startade ett gästnätverk.

TcAnders
2015-08-29, 08:40
Ursäkta monologen, men det får bli så helt enkelt..

Edit: Startade gästnätverket igen och lät det vara öppet, vips så dök både gästnätverket och det vanliga nätverket upp i listan och jag kunde ansluta utan problem.
Har testat att lämna det vanliga nätverket öppet också, men hittar det ändå inte.

Något mer jag kan prova? Har kört en reset av router två gånger.. Datorn omstartad flertalet gånger.

MasterChief
2015-08-29, 10:27
Nu när jag gått över till PC från Mac så upplever jag direkt irriterande problem. Jag har en liten Asus VivoPC (i5, SSD) och CPU-fläkten varierar rpm hela tiden (uuuääääuuuuääääuuääää) även när ingenting rullar på maskinen. I bios finns inga möjligheter att ändra någonting med fläkten. Varför är det så jävla svårt för PC-tillverkare att göra maskinerna tysta eller i alla fall stabilt utan att köpa specialbyggda PC. Min gamla iMac är fortfarande tyst efter flera år. Den här Asus är ju inte direkt billig, deras toppmodell. uuuuäääuuuääää.

Efter ett par veckor med bara en jävla massa krångel inser jag att jag måste haft någon form av mental härdsmälta som lämnade Mac.

King Grub
2015-08-29, 10:35
Kanske är skillnad på ljudet från bärbara och stationära, men min CPU-fläkt hörs då inte när den varvar upp. Når den 100% hör man ett svagt sus om man lägger örat mot chassit, men det händer inte annat än vid stresstester.

MasterChief
2015-08-29, 11:27
Kanske är skillnad på ljudet från bärbara och stationära, men min CPU-fläkt hörs då inte när den varvar upp. Når den 100% hör man ett svagt sus om man lägger örat mot chassit, men det händer inte annat än vid stresstester.

Har jag rätt om jag tror att din dator inte är från "butikshyllan" och att den är stor som en dammsugare?

agazza
2015-08-30, 09:09
Nu när jag gått över till PC från Mac så upplever jag direkt irriterande problem. Jag har en liten Asus VivoPC (i5, SSD) och CPU-fläkten varierar rpm hela tiden (uuuääääuuuuääääuuääää) även när ingenting rullar på maskinen. I bios finns inga möjligheter att ändra någonting med fläkten. Varför är det så jävla svårt för PC-tillverkare att göra maskinerna tysta eller i alla fall stabilt utan att köpa specialbyggda PC. Min gamla iMac är fortfarande tyst efter flera år. Den här Asus är ju inte direkt billig, deras toppmodell. uuuuäääuuuääää.

Efter ett par veckor med bara en jävla massa krångel inser jag att jag måste haft någon form av mental härdsmälta som lämnade Mac.
Öppnar man en Mac och kollar på deras värmehantering så förstår man.

Men hur gammal är burken? Alla datorer behöver rensas på damm och få ny kylpasta ibland. Tyvärr har vissa användare grejer i soffan och knät så fläktar förstörs och sätter igen

sent from mobile device

hahavaffan
2015-08-30, 11:45

Efter ett par veckor med bara en jävla massa krångel inser jag att jag måste haft någon form av mental härdsmälta som lämnade Mac.Från en recension: "When the workload increases you can hear the cooling fan responding but it cannot be described as noisy. On the other hand the way the fan speed rises and falls does get slightly annoying, although you can only hear it in a very quiet room."

Låter onekligen irriterande. Lämna tillbaks och köp ett litet HTPC-chassi och stoppa in en riktig kylare som är tyst på riktigt, t.ex. Scythe big shuriken 2. Min HTPC är typ dubbelt så hög som din Asus, och är omöjlig att höra om man inte har örat mot chassit.

Slartibartfast
2015-08-30, 14:00
Jag har åkt på malware, som gör mina webbrowsers nästintill oanvändbara. Redirektar till nätcasinon och annat skit konstant.

Dns Unlocker heter den. Har ett litet grönt löv som icon. Har testat med ett par anti-malwareprogram, men får inte bort skiten. Mitt Symantec antivirusprogram hittar det inte ens.

Nån som råkat ut för samma? Hur får jag bort den?

King Grub
2015-08-30, 14:28
Det är bara simpelt adware.

http://malwaretips.com/blogs/ads-by-dns-unlocker-removal/

Och sluta surfa utan att köra browsern i en sandlåda. ;)

Slartibartfast
2015-08-30, 17:22
Inget är simpelt då ens dataskills sträcker sig till att surfa imgur och kolo. :)

Tack för länken, följde alla steg, och den verkar vara borta nu. :thumbup:

Slartibartfast
2015-08-30, 17:52
Nope. Försvann inte *gah!*

King Grub
2015-08-30, 18:30
Se till att DNS erhålls automatiskt.

Slartibartfast
2015-08-30, 18:34
Se till att DNS erhålls automatiskt.

Jo, det har jag också. Följde kommentaren på sidan. Fortfarande kommer skiten tillbaka.

MasterChief
2015-08-30, 19:03
Öppnar man en Mac och kollar på deras värmehantering så förstår man.

Men hur gammal är burken? Alla datorer behöver rensas på damm och få ny kylpasta ibland. Tyvärr har vissa användare grejer i soffan och knät så fläktar förstörs och sätter igen

sent from mobile device

Två veckor...

Från en recension: "When the workload increases you can hear the cooling fan responding but it cannot be described as noisy. On the other hand the way the fan speed rises and falls does get slightly annoying, although you can only hear it in a very quiet room."

Låter onekligen irriterande. Lämna tillbaks och köp ett litet HTPC-chassi och stoppa in en riktig kylare som är tyst på riktigt, t.ex. Scythe big shuriken 2. Min HTPC är typ dubbelt så hög som din Asus, och är omöjlig att höra om man inte har örat mot chassit.

Tack, exakt så. Jag kommer stoppa ner den i nån hörna av hemmabion och njuta av att se den damma ihop och köpa en Mac mini istället. PC kan dra åt helvete och jag kommer ägna mig åt sjävbestraffning för min dumhet att jag valde pc istället för mac. Jag har inget tålamod för meckande med datorer längre. Jag har bökat mer med min pc sista veckan än jag gjort under fem jävla år med min mac.

Thebe
2015-08-31, 18:53
Söker en stationär dator, ska användas till skolarbeten inom CAD och Programmering. Har en budget på max 5-6 tusen (student) så inte allt för dyr, men vill samtidigt att den ska funka bra till de olika programmen.

Får jag något vettigt för dom pengarna?
Har en från klassen som beställde en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010813944/thinkcentre-m53-mini

Just för att den är liten och enligt honom räcker den gott och väl.

Edit:
Känns detta som ett prisvärt alternativ annars? Lite dyrare men kanske är värt pengarna.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/ACDTSRPEQ071/acer-aspire-xc605-stationar-dator

Yes
2015-08-31, 19:05
Beror på vad du ska göra i CAD. Är det komplexa saker i 3D så blir det krävande. Speciellt om du vill göra snygga renderingar av det.

Jockefoten
2015-08-31, 19:06
Den där kommer säkert funka om du Caddar i ett lager och drar linjer i x och y-led, men öppnar du en xref med några hundra lager i så kommer du inte kunna röra musen. Och CAD-programmet lär rasa när du börjar rita i 3D.

Wzup2u
2015-08-31, 19:08

uppgradera bios så kan du säkerligen konfiguera fläkten,sen har du ju asus fan xpert, se även till att ha senaste drivrutiner till hårdvaran , programmet driver booster brukar lösa detta.

Thebe
2015-08-31, 19:13
Den där kommer säkert funka om du Caddar i ett lager och drar linjer i x och y-led, men öppnar du en xref med några hundra lager i så kommer du inte kunna röra musen. Och CAD-programmet lär rasa när du börjar rita i 3D.

Hmm okej, åh fan. Ja nu när jag läser runt vad CAD-programmen kräver för att fungera bra så är det en hel del, klart över vad jag får för pengarna jag hade tänkt.

Kanske lika att köpa den för 2500, https://www.dustinhome.se/product/5010813944/thinkcentre-m53-mini och sedan använda skolans datorer till CAD. Får bli lite fler timmar i skolans datorsalar på de kurserna helt enkelt.

Mvh

Olegh
2015-08-31, 19:33
Det du kommer rita i skolan kräver är inte särskilt krävande, men jag skulle rekommendera att jobba på plats under anvisade labbtillfällen iaf så.

Yes
2015-08-31, 19:42
Vet du vad han ska läsa?

Olegh
2015-08-31, 19:56
Vet du vad han ska läsa?

Förmodligen en kurs (eller flera) på högskolan. Det kan säkert förekomma moment i slutskedet eller i mer avancerade kurser där man kan dras nytta av lite mer oomph, men man börjar inte med asfeta assemblies.

Thebe
2015-08-31, 19:59
Förmodligen en kurs på högskolan.

Det stämmer bra. Tanken var att kunna arbeta lite hemma med främst programmeringen då det känns spännande och lärorikt att kunna sitta någon/några timmar på kvällarna då jag har tid över och försöka lösa lite problem.

Fast för programmering behövs det inte så överdrivet mycket prestanda? De vi ska göra i CAD får jag göra i skolan.

Uppskattar hjälpen.
Mvh

Yes
2015-08-31, 20:11
Förmodligen en kurs (eller flera) på högskolan. Det kan säkert förekomma moment i slutskedet eller i mer avancerade kurser där man kan dras nytta av lite mer oomph, men man börjar inte med asfeta assemblies.
Jo, men om den kursen är industriell design och om han om en månad förväntas designa och rendera en bil kan det ju bli jobbigt. Jag har inte kollat utbudet av kurser men jag utgår ifrån att det finns viss variation och olika krav.

Kallsone
2015-08-31, 20:19
behöver en ny surfplatta då min ipad 2 blev extremt slö efter ios uppdatering, kan inte längre se film på min ipad som är nästan det ända jag har den till.

Vilken surfplatta tipsar ni om? ska va bra batteritid ovh enkelt att ladda hem och titta på media media samt plats gör minneskort helst!

Wzup2u
2015-08-31, 20:58
behöver en ny surfplatta då min ipad 2 blev extremt slö efter ios uppdatering, kan inte längre se film på min ipad som är nästan det ända jag har den till.

Vilken surfplatta tipsar ni om? ska va bra batteritid ovh enkelt att ladda hem och titta på media media samt plats gör minneskort helst!

Här kan du få miljoner svar... vill du inte köra apple igen så vad föredrar du? android eller windows?

själv kör jag sony tablet.. & är mycket nöjd...

Kallsone
2015-09-01, 10:32
Här kan du få miljoner svar... vill du inte köra apple igen så vad föredrar du? android eller windows?

själv kör jag sony tablet.. & är mycket nöjd...

apple tyckte jag var jättekrångligt att se film på, var tillslut tvungen att jailbreaka för att få alla format att funka.

Jag har dålig erfarenhet av sony då jag har en sony z3 compact som inte funkat sen dag 1 trots helt ny och varit inne på reparation. Dock gillar jag andriod i övrigt som t.ex att utorrent finns som app och appar som stödjer alla format och codecs.

windows surfplattor visste jag knappt fanns.

Holmeros
2015-09-01, 11:02
Plex är din lösning för samtliga plattformer och filformat!

Donner
2015-09-04, 16:03
Ska köpa en ny ha-i-sängen dator. Vill ha en liten dator som är lätt. Det absolut viktigaste är att man ska kunna dra ner ljuset på skärmen helt, så att den blir svart. Det går på min chromebook och hade det inte varit för att det är smidigare med windows hade jag köpt en ny sådan.

Någon som har några tips?

Slartibartfast
2015-09-04, 16:42
Varför har min dator plötsligt tappat nätet här hemma? No internet connection.

Min anslutning funkar felfritt på telefon och ipad. Men inte på datorn.

Datorn funkar som den ska på jobbet. Men här hemma funkar inte nätet. Varken trådlöst eller med kabel. Wtf. Är det nån inställning som hoppat ur? Varför funkar det på jobbet isf?

F Ultra
2015-09-04, 17:50
Varför har min dator plötsligt tappat nätet här hemma? No internet connection.

Min anslutning funkar felfritt på telefon och ipad. Men inte på datorn.

Datorn funkar som den ska på jobbet. Men här hemma funkar inte nätet. Varken trådlöst eller med kabel. Wtf. Är det nån inställning som hoppat ur? Varför funkar det på jobbet isf?

Får den ip adress? Kollat så att du inte har DNS-server satt hårt som en viss adress?

Wzup2u
2015-09-04, 18:55
apple tyckte jag var jättekrångligt att se film på, var tillslut tvungen att jailbreaka för att få alla format att funka.

Jag har dålig erfarenhet av sony då jag har en sony z3 compact som inte funkat sen dag 1 trots helt ny och varit inne på reparation. Dock gillar jag andriod i övrigt som t.ex att utorrent finns som app och appar som stödjer alla format och codecs.

windows surfplattor visste jag knappt fanns.

windows surfplattor har ju växt ordentligt med åren, kompisen bytte från android till windows och det bästa han gjort sa han...

du har ju mkt mer appar till android men... har man windows har man absolut ingen nöd på att ha massa appar :D
& justja du ska ju köpa en fullfjädrad windowsplatta och ingen rt... mina föräldrar har en rt just nu jag blir dum ihuvudet av den...

Slartibartfast
2015-09-04, 19:14
Får den ip adress? Kollat så att du inte har DNS-server satt hårt som en viss adress?

Nä, hittar ingen ip. :(

Kallsone
2015-09-04, 19:54
windows surfplattor har ju växt ordentligt med åren, kompisen bytte från android till windows och det bästa han gjort sa han...

du har ju mkt mer appar till android men... har man windows har man absolut ingen nöd på att ha massa appar :D
& justja du ska ju köpa en fullfjädrad windowsplatta och ingen rt... mina föräldrar har en rt just nu jag blir dum ihuvudet av den...

Vad kan jag göra med en windowsplatta som inte gå på android? Vill ju bara surfa lite, kolla svt,tv3,kanal5 -play och nedladdade filmer utan krångel. Vad är en rt?

mattilainen
2015-09-04, 20:12
jag kan ju dra en frågan här.

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet, en fyra. Jag har datorn i separat rum bredvid köket och sedan är vardagsrummet på andra sidan väggen där jag har datorn. Sedan är det ytterligare en vägg till sovrummet. Jag vill kunna koppla tv:arna (2 st, en i vardagsrummet och en i sovrummet) till både min stationära dator men även min flickväns bärbara, utan att behöva använda USB eller HDMI och flytta på bärbara hela tiden. Funderar lite på en NAS men har ingen smart-tv att koppla in i nätverket. Hur kan man lättast få detta att fungera.

Hur har ni det kopplat? I min förra lägenhet hade jag bara HDMI kopplat rätt in i tv:n som stod några meter bort och så skiftade jag från att ha två datorskärmar till att ha en datorskärm och tv:n.

Wzup2u
2015-09-04, 20:39
Vad kan jag göra med en windowsplatta som inte gå på android? Vill ju bara surfa lite, kolla svt,tv3,kanal5 -play och nedladdade filmer utan krångel. Vad är en rt?

En ren windowsplatta är ju precis som en dator med windows...
en windows RT platta är förbannad begränsad... man kan inte använda vissa program , webbläsare osv osv...

ska du köra plattan med wifi eller ska du ha med inbyggt 4g? (simkort)

Olegh
2015-09-04, 20:48
jag kan ju dra en frågan här.

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet, en fyra. Jag har datorn i separat rum bredvid köket och sedan är vardagsrummet på andra sidan väggen där jag har datorn. Sedan är det ytterligare en vägg till sovrummet. Jag vill kunna koppla tv:arna (2 st, en i vardagsrummet och en i sovrummet) till både min stationära dator men även min flickväns bärbara, utan att behöva använda USB eller HDMI och flytta på bärbara hela tiden. Funderar lite på en NAS men har ingen smart-tv att koppla in i nätverket. Hur kan man lättast få detta att fungera.

Hur har ni det kopplat? I min förra lägenhet hade jag bara HDMI kopplat rätt in i tv:n som stod några meter bort och så skiftade jag från att ha två datorskärmar till att ha en datorskärm och tv:n.

För film och streamade grejer är en Chromecast enklaste/smidigaste lösningen. Laddar du ner film som du vill spela upp på teven så kan det dock ställa rätt höga krav på datorn som du vill strömma ifrån.

Vill du sitta o surfa eller spela med teven som datorskärm så måste du dra en kabel för att det ska funka ok.

Vattenflaska
2015-09-04, 21:39
Misstänker att vår router börjat slöa till sig, tappar internetanslutning med jämna mellanrum flera gånger/dag (detta händer alla datorer vi har), detta löser man lättast genom att stänga av routern och slå på den igen, då fungerar det igen. Har varit såhär ett bra tag nu. Har nyss flyttat och samma problem på nya stället. Routern har gjort ett tappert jobb i säkert 5-6 år så det kanske är på tiden att köpa nytt ändå.

Vad rekomenderar ni för router? Har en internetanslutning på 250mbit. Det kommer oftast vara två datorer samt två telefoner anslutna samtidigt ifall det har någon betydelse på vilken router man bör välja. Vill helt enkelt ha en stabil anslutning som inte kostar skjortan =)

Jockefoten
2015-09-04, 21:48
Misstänker att vår router börjat slöa till sig, tappar internetanslutning med jämna mellanrum flera gånger/dag (detta händer alla datorer vi har), detta löser man lättast genom att stänga av routern och slå på den igen, då fungerar det igen. Har varit såhär ett bra tag nu. Har nyss flyttat och samma problem på nya stället. Routern har gjort ett tappert jobb i säkert 5-6 år så det kanske är på tiden att köpa nytt ändå.

Vad rekomenderar ni för router? Har en internetanslutning på 250mbit. Det kommer oftast vara två datorer samt två telefoner anslutna samtidigt ifall det har någon betydelse på vilken router man bör välja. Vill helt enkelt ha en stabil anslutning som inte kostar skjortan =)

http://www.inet.se/produkt/5404613/asus-rt-n66u-n900-dual-band#/specs

Kallsone
2015-09-06, 19:23
Någon som har erfarenhet av Lenovo Adeapad Flex 2?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3011278

Tänkte att eftersom jag ska börja plugga och behöver en ny surfplatta kan detta vara en lösning?

King Grub
2015-09-07, 10:54
Kunde inte stå emot uppgraderingsbehovet längre. Fast det blev bara ett nytt grafikkort (EVGA 980 Ti Superclocked ACX 2.0) och en 32-tumsskärm. Sandy Bridge får fortsätta tjänsgöra minst 1-2 år till.

Ristretto
2015-09-07, 11:04
Köpte en ny billig Asus-laptop som jag ska använda i jobbet. Den verkar ha väldigt mycket bloatware, hur går man lättast tillväga för att veta vad man ska plocka bort och vad man absolut inte ska plocka bort?

F Ultra
2015-09-07, 20:21
Nä, hittar ingen ip. :(

Kan det vara så att ni kör med statiska adresser på jobbet och därmed är inte DHCP aktiverat på din dator numera?

Wzup2u
2015-09-07, 20:41
Kunde inte stå emot uppgraderingsbehovet längre. Fast det blev bara ett nytt grafikkort (EVGA 980 Ti Superclocked ACX 2.0) och en 32-tumsskärm. Sandy Bridge får fortsätta tjänsgöra minst 1-2 år till.

vilken skärm blev det? :)

Wzup2u
2015-09-07, 20:42
Köpte en ny billig Asus-laptop som jag ska använda i jobbet. Den verkar ha väldigt mycket bloatware, hur går man lättast tillväga för att veta vad man ska plocka bort och vad man absolut inte ska plocka bort?

kör en ren ominstallation...

Ristretto
2015-09-07, 20:57
kör en ren ominstallation...

Lugn nu.

Wzup2u
2015-09-07, 21:07
Lugn nu.

enklare kan det inte bli? bästa man kan göra, och snabbare än att sitta och radera allt onödigt skit som hänger med datorn.
smidigast är att ladda ner windows på usb sticka och installera om...
Finns lagligt på microsofts hemsida att ladda ner, sen använder du bara din key...

jonasnisse
2015-09-08, 21:36
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8448956/2015-09-02

vad tror ni om detta bygge? :) något som ska ändras kanske?

Wzup2u
2015-09-08, 21:48
Får ni problem med cisco switchen? kan det bero på det här... *facepalm*

http://www.idg.se/2.1085/1.636397/ciscos-designmiss-gor-varje-natverkstekniker-morkradd

Ciscos designmiss gör varje nätverkstekniker mörkrädd

http://www.idg.se/polopoly_fs/1.636399!imageManager/535514168.jpg

*facepalm* *slap* *popcorn*

tp_88
2015-09-10, 22:19
Har efter en tids letande efter skärm tillslut troligen bestämt mig för en Dell U2515H. Ut från datorn tänker jag köra DVI-D, och givetvis saknar skärmen det.

Nu tänkte jag bara kolla om det funkar att köra den i 1440p via DVI-D-kabel från datorn, med en DVI/HDMI-adapter i skärmsidan? Typ: http://www.deltaco.eu/se/product/(HDMI-10)/DELTACO-HDMI-adapter-HDMI-19-pin-hane-till-DVI-D-hona-guldpl%C3%A4terade-kontakter/

Wzup2u
2015-09-11, 06:49
Har efter en tids letande efter skärm tillslut troligen bestämt mig för en Dell U2515H. Ut från datorn tänker jag köra DVI-D, och givetvis saknar skärmen det.

Nu tänkte jag bara kolla om det funkar att köra den i 1440p via DVI-D-kabel från datorn, med en DVI/HDMI-adapter i skärmsidan? Typ: http://www.deltaco.eu/se/product/(HDMI-10)/DELTACO-HDMI-adapter-HDMI-19-pin-hane-till-DVI-D-hona-guldpl%C3%A4terade-kontakter/

Kolla på kjell.com, kjell har kablarna vet jag då jag köpte en kabel när jag hade en lånedator.
& de kan säkerligen svara på din fråga i butiken också, men jag tror det ska funka bra :)

MikaelB
2015-09-11, 14:06
Asus bärbar, win10. Har fått ett otroligt irriterande brus i vänster hörlur som tystnar med 90% om man drar ut laddnings-kabeln..? Hörlurarna fungerar utan problem i min telefon.

Ska googla vidare, men om ni har någon idé får ni säga till.

Wzup2u
2015-09-11, 19:14
Asus bärbar, win10. Har fått ett otroligt irriterande brus i vänster hörlur som tystnar med 90% om man drar ut laddnings-kabeln..? Hörlurarna fungerar utan problem i min telefon.

3,5mm ingången till datan är väl trasig kanske? har du kollat ljudinställningarna i win generellt?

shifty
2015-09-11, 19:35

Hade likadant på en iPhone med "pirat-laddare".

Gissar att det kan vara något konstigt med adaptern eller så.

Olegh
2015-09-11, 19:37
Sitter laddaren i ett jordat uttag?

MikaelB
2015-09-11, 20:20
3,5mm ingången till datan är väl trasig kanske? har du kollat ljudinställningarna i win generellt? Inte en aning, hur kollar man det? Alla inställningar är som de har varit.

Hade likadant på en iPhone med "pirat-laddare".

Gissar att det kan vara något konstigt med adaptern eller så.

Fast ljudet går inte bort helt när man tar ur kabeln, det sänks kraftigt bara.

Sitter laddaren i ett jordat uttag?

Laddaren i sig använder inte jord så jag ser inte hur det skulle göra någon skillnad, se även svaret till shifty.

Olegh
2015-09-11, 20:38
Den kanske viktigaste aspekten då är förmodligen hur spänningsmatningen ser ut och hur det integrerade ljudkortet är integrerat med övriga kretsar i datorn. Om du har ett par väldigt känsliga hörlurar så är det inte alls otänkbart att du hör störningar även om ingenting i datorn är de facto defekt. Men det är annars en tänkbar förklaring också, ett "lätt" hårdvarufel som inte manifesterar sig på annat sätt än störningarna du hör.

Nätadaptern verkar vara lite av ett isolerat problem om den inte är jordad...

MackeJuve
2015-09-11, 20:41
Vansinnig just nu. Hade en för stor fil och använde File Splitz för att dela den i två. Var 4,2 gb innan och blev två 31000 kb filer efteråt med formatet mkv. Lyckas inte lista ut hur man får dom stora. I nuläget har jag liksom 1 minut film.

King Grub
2015-09-11, 21:41
Jag vet inte vad du skall göra för att fixa det... men tar du inte backup på viktiga filer innan du modifierar dom?

F Ultra
2015-09-12, 00:03
File Splitz ser ut som en vanlig filsplittare och komprimerar därmed inte filerna så om resultatet var två filer på 30MiB var så är resten borta i tomma rymden.

Jockefoten
2015-09-12, 07:10
När jag startade min dator i morse så var ljudet borta och precis när jag loggat in på Windows så började skärmen flimra och datorn startade om sig själv. Nu flimrar den konstant och har svårt att boota Windows.

Min direkta tanke var/är att det är något med strömförsörjningen, så jag har testat att byta strömuttag, samt flyttat på kablar i nätaggregatet. Men ännu lönlöst.

Någon som varit med om något liknande?

MackeJuve
2015-09-12, 07:51
Jag vet inte vad du skall göra för att fixa det... men tar du inte backup på viktiga filer innan du modifierar dom?

Inte särskilt viktig fil, en bergsklättrardokumentär. Första gången jag delade en fil så hade ingen jättekoll på vad jag gjorde, sannolikheten att jag gjorde fel och inte programmet är väl ganska stor tyvärr.

MikaelB
2015-09-12, 13:18
Den kanske viktigaste aspekten då är förmodligen hur spänningsmatningen ser ut och hur det integrerade ljudkortet är integrerat med övriga kretsar i datorn. Om du har ett par väldigt känsliga hörlurar så är det inte alls otänkbart att du hör störningar även om ingenting i datorn är de facto defekt. Men det är annars en tänkbar förklaring också, ett "lätt" hårdvarufel som inte manifesterar sig på annat sätt än störningarna du hör.

Nätadaptern verkar vara lite av ett isolerat problem om den inte är jordad...

Ska kolla om jag kan få tag i en annan laddare och se vad som händer.

Jag menade laddaren, inte uttaget, den har inga jord-bleck den ser ut som en mobilladdare fast lite större.

Jazen
2015-09-12, 22:22
funtar på bygga ihop ny dator. Till dilemmat!

Ska man satsa på en 1150 eller en 1151 ? nya z170 stödjer DDR4 vilket är lite lockande. Men behövs det ?

Jag tänkte först bygga ihop en ny låda på 1150 komponenter då jag har 16gb ddr minnen från tidigare burk.

1151 är smått dyrare!
Men frågan är, som gamer är det värt att lägga pengarna på en 1151 ?

Eller ska man bygga vidare på en z97 moderkort och 1150 sockel ?

jonasnisse
2015-09-13, 05:26
funtar på bygga ihop ny dator. Till dilemmat!

Ska man satsa på en 1150 eller en 1151 ? nya z170 stödjer DDR4 vilket är lite lockande. Men behövs det ?

Jag tänkte först bygga ihop en ny låda på 1150 komponenter då jag har 16gb ddr minnen från tidigare burk.

1151 är smått dyrare!
Men frågan är, som gamer är det värt att lägga pengarna på en 1151 ?

Eller ska man bygga vidare på en z97 moderkort och 1150 sockel ?

jag satte nyligen ihop en dator med 1151 som blev bra för ca 10k :) visst ddr4 kanske är lite overkill för gaming som jag ska använda den till men det var inte så stor skillnad i pris och då känns det mer framtidssäkert med 1151 :D

Wzup2u
2015-09-13, 07:57
När jag startade min dator i morse så var ljudet borta och precis när jag loggat in på Windows så började skärmen flimra och datorn startade om sig själv. Nu flimrar den konstant och har svårt att boota Windows.

Min direkta tanke var/är att det är något med strömförsörjningen, så jag har testat att byta strömuttag, samt flyttat på kablar i nätaggregatet. Men ännu lönlöst.

Att datorn startar om sig själv kan vara ett självsvar från datorn sida såklart, precis som med bluescreen.

Kan ju vara allt från grafik kort, drivrutiner eller
kanske något i stil med vad den här killen skrev copypaste:

there is a cable attached to your screen called lcd ribbon/cable that is bad, just take of the screen covers and there back will be the cable, rip of the tape of the ribbon and there will be many cables , i bet that you will find atleast one cable that have got ripped in half, just solder them together again and it should work!

Ame
2015-09-13, 16:01
Behöver köpa en ny skärm till datorn. Någon som kan rekommendera något för runt 2000? Vill ha en 24"-skärm. Kommer mest använda den till att läsa pdf-böcker och titta på film/serier men vill kunna koppla ett PS4 till den. Vad ska man tänka på vid köp av skärmar? Kan i princip ingenting.

jonasnisse
2015-09-13, 16:21
Behöver köpa en ny skärm till datorn. Någon som kan rekommendera något för runt 2000? Vill ha en 24"-skärm. Kommer mest använda den till att läsa pdf-böcker och titta på film/serier men vill kunna koppla ett PS4 till den. Vad ska man tänka på vid köp av skärmar? Kan i princip ingenting.

https://www.dustinhome.se/product/5010597313/e-line-273e3lhsb
dock 27" men denna har jag och är otroligt nöjd med bildkvaliten plus att den har både dvi-d och hdmi så du kan koppla både datorn och ps4 :)

Yes
2015-09-13, 18:07
27" 1080p är ingen bra rekommendation till någon som kommer läsa mycket på skärmen.

Du bör kunna få en duglig IPS-panel för det priset. Kolla NEC, Eizo och Viewsonic. I andra hand Asus och Dell, som är lite lotto mellan modeller och med kvalitetskontrollen.

Nordenator
2015-09-13, 18:30
Det beror också lite på vad du ska spela på din PS4:a. Jag köpte en ny (dyr) skärm med dålig TN-panel endast för att jag ville ha så lite input lag som möjligt då jag spelade FPS/fightingspel. Nu finns det säkerligen skärmar med IPS-panel som har både bra färgåtergivning och lågt input lag, men då fanns det inte det. Det kan vara en fasligt stor skillnad mellan skärm och skärm. Min brorsa gamla dell med IPS må vara mycket bättre då man pillar med Photoshop, men han ligger 100 ms efter i spelen. Ska man bara sitta och skönlira lite Uncharted är det nog skit samma, men om man vill spela mycket PvP i Destiny så kan det vara en tanke att satsa på en snabb skärm också.

Jag tror att det är Dreas som har bra koll på bildskärmar?

Yes
2015-09-13, 18:56
Gamers är bra på att överdriva vad de behöver för att vara l333t. Vedervärdiga sunkskärmar (TN) lever kvar för att en massa kids ska 144hz och lägsta möjliga latens. I verkligheten funkar det alldeles utmärkt att spela med lite latens. Snackar vi PS4 är frågan knappast ens relevant.

IPS panelerna på 22-24" brukar nästan alla vara hyfsade. Det finns såklart bättre och sämre och det kan vara värt att kolla på, men aldrig att det skulle vara värt att snegla åt TN till förmån för IPS.

Nordenator
2015-09-13, 19:15
Gamers är bra på att överdriva vad de behöver för att vara l333t. Vedervärdiga sunkskärmar (TN) lever kvar för att en massa kids ska 144hz och lägsta möjliga latens. I verkligheten funkar det alldeles utmärkt att spela med lite latens. Snackar vi PS4 är frågan knappast ens relevant.

IPS panelerna på 22- brukar nästan alla vara hyfsade. Det finns såklart bättre och sämre och det kan vara värt att kolla på, men aldrig att det skulle vara värt att snegla åt TN till förmån för IPS.

Det beror som sagt helt på vad man spelar. Jag spelar bara CS och fightingspel på just den skärmen, och då ett tiotal millisekunder i allra högsta grad relevant. När man har en lucka på 350 ms att reagera på vill man inte tappa ytterligare 20-30 till något så onödigt som input lag. Just fightingspel undviker många att ens spela online på grund av latens. Varför skulle man frivilligt ta ytterligare latens i hårdvara? För allt som inte kräver reaktionstid är det irrelevant. Då ligger jag i sängen och lirar på TV:n.

Men om du säger att det är totalt skit samma så har du inte spelat spel där det spelar roll. Åtminstone inte sedan du slutade använda CRT-skärmen.

Yes
2015-09-13, 19:54
Jo, jag har spelat Q3 och CPMA på TN, P-MVA och IPS. Det funkar i regel bra, med undantag för vissa skärmar som är långsamma.

De flesta skärmar hamnar inom 1-2 bildrutor latens vid 60Hz. Det är knappt märkbart. Spelar du online skulle du knappast klaga över 5ms ping...
Resten av skärmens responstid har inte alls samma inverkan.

Skärmarna som är sega idag är 4K panelerna. Går du över 24" är de i regel långsammare också. Annars är det bara undvika de som presterar lite sämre och det kommer bli bra.

Blue.plz
2015-09-13, 20:59

IPS panelerna på 22-24" brukar nästan alla vara hyfsade. Det finns såklart bättre och sämre och det kan vara värt att kolla på, men aldrig att det skulle vara värt att snegla åt TN till förmån för IPS.

144 hz har sina fördelar, e.g. är det trevligt att undvika att bli illamående av att saker rör sig på skärmen (testa själv genom att fokusera på muspekaren och flytta den måttligt snabbt över skärmen)

Wzup2u
2015-09-13, 21:12
27" 1080p är ingen bra rekommendation till någon som kommer läsa mycket på skärmen.

Du bör kunna få en duglig IPS-panel för det priset. Kolla NEC, Eizo http://findicons.com/files/icons/2015/24x24_free_application/24/heart.png och Viewsonic. I andra hand Asus och Dell, som är lite lotto mellan modeller och med kvalitetskontrollen.

..

Yes
2015-09-13, 21:58
144 hz har sina fördelar, e.g. är det trevligt att undvika att bli illamående av att saker rör sig på skärmen (testa själv genom att fokusera på muspekaren och flytta den måttligt snabbt över skärmen)
Klart det har sina fördelar, men aldrig värt det för en sunkig TN-panel.

..
Tyvärr verkar Eizo ha tappat lite, iaf utifrån de recensioner och omdömen jag sett på senaste tiden.

Har själv haft många Eizo-skärmar genom åren och de har hållit enastående kvalitet, vilket jag hoppas de upprätthåller.

Ame
2015-09-13, 22:52
OK, tack för hjälpen allihop.

Har hittat två skärmar som ligger i ungefär det prisspannet jag kan tänka mig och som verkar ha de saker jag vill ha.

Tankar om dessa?

Dell
https://www.dustinhome.se/product/5010800989/s2415h-24-wide-tft-led-black

Asus
https://www.dustinhome.se/product/5010661808/mx239h

Yes
2015-09-13, 23:44
Finns nästan ingen info om dem.

Jockefoten
2015-09-14, 18:35

Jag bytte grafikkort idag och det löste problemet. Dock osäker på vad som orsakade hårdvarufelet i grafikkortet, kommer nog låta det här 250-kronors kortet sitta i minst en vecka.

Yes
2015-09-15, 15:22
Apropå skärmar undrar jag lite vad som hände med S-PVA?

Sitter själv på en som börjar bli gammal som gatan (funkar dock fortfarande bra). Den har ändå jämn bakgrundsbelysning, inget ljusläckage, klart bättre svärta och kontrast än IPS, endast lättare gamma-skiftning vid större betraktningsvinklar, bra färgåtergivning och hyfsat snabb. Bra allroundskärm som funkar mer än väl (fortfarande) för bildbehandling på hobbynivå. Nackdelen är väl att textrendering inte lika bra som andra paneltekniker.

Kollar jag på dagens IPS-paneler även i det övre konsument-segmentet har de tveksam svärta och kontrast, ojämn belysning, ljusläckage och så kallad IPS-glow.

Samsungs PLS-paneler har visat sig kunna ge bra svärta och kontrast, men ska du ha en skärm som känns komplett får du dega för en Eizo ColorEdge (möjligen NEC, men de är lite sämre och kostar ungefär lika mycket). Då slipper man IPS-glow, ojämn belysning och läckage.

Tycker skärmarna var bättre några år sedan, trots att IPS blivit riktigt hett idag. Väldigt märkligt.

Pzorz
2015-09-16, 11:40
Gick och köpte mig ett Geforce GTX 940, plockade ut mina gamla AMD-kort, slängde in det nya och startade upp.

Nu sker inte bootningen korrekt längre. Ett understreck "_" visas uppe i vänster hörn, och "B2" står i nedre högra. Inget annat visas från det att jag trycker igång datorn till det att jag är i Windows. Det tar även längre tid för mig att starta upp datorn.

Jag avinstallerade AMDs CCC via kontrollpanelen och installerade nya drivers via skiva. Antar att det är något med BIOS som strular men har inte kunskapen.

Mental
2015-09-16, 11:47
Gick och köpte mig ett Geforce GTX 940, plockade ut mina gamla AMD-kort, slängde in det nya och startade upp.

Nu sker inte bootningen korrekt längre. Ett understreck "_" visas uppe i vänster hörn, och "B2" står i nedre högra. Inget annat visas från det att jag trycker igång datorn till det att jag är i Windows. Det tar även längre tid för mig att starta upp datorn.

Jag avinstallerade AMDs CCC via kontrollpanelen och installerade nya drivers via skiva. Antar att det är något med BIOS som strular men har inte kunskapen.

Du har inte kopplat in en strömkabel för lite i/till/invid grafikkortet?

Edit: Annars är B2 normalt inte ett drivrutinfel utan ett BIOS fel, jag skulle sätta in det gamla kortet, flasha in senaste biosuppdateringen, byta kort så borde det fungera.

Pzorz
2015-09-16, 11:54
Du har inte kopplat in en strömkabel för lite i/till/invid grafikkortet?

Edit: Annars är B2 normalt inte ett drivrutinfel utan ett BIOS fel, jag skulle sätta in det gamla kortet, flasha in senaste biosuppdateringen, byta kort så borde det fungera.

Både en 6-pin och en 8-pin till kortet från PSUn. Det konstiga är att datorn startar och att kortet fungerar, bara att det tar längre tid än vanligt.

Men de flesta verkar säga att man bör flasha bios.. får väl googla lite på hur man nu gör det då.

Tackar för hjälpen! :)

Abbs
2015-09-16, 14:27

Avinstallera alla grafikkortsdrivrutiner, kör Drive Sweeper och installera om Nvidias drivrutin. Extra viktigt när man byter lag.

Vad har du för PC? PSU, Moderkort, osv?

Mental
2015-09-16, 15:42
Avinstallera alla grafikkortsdrivrutiner, kör Drive Sweeper och installera om Nvidias drivrutin. Extra viktigt när man byter lag.

Vad har du för PC? PSU, Moderkort, osv?

Det är ju under POST det strular, innan windows och drivrutiner, helt omöjligt att drivrutinen påverkar i det läget.

Ohjo
2015-09-16, 15:53
Provar här:

Anser ni att Microsoft edge är lika kass som Explorer var/är? Eller är de lika bra att fortsätta med sin Chrome?

Tapatalk

Yes
2015-09-16, 16:43
Provar här:

Anser ni att Microsoft edge är lika kass som Explorer var/är? Eller är de lika bra att fortsätta med sin Chrome?

Tapatalk
Det är en mycket bättre webbläsare som renoverats från grunden.

Abbs
2015-09-16, 17:31
Det är ju under POST det strular, innan windows och drivrutiner, helt omöjligt att drivrutinen påverkar i det läget.

Mjo, men strulet med BIOS kan mycket väl ersättas av strul pga spökdrivrutiner som ligger kvar när problemet med BIOS är löst.

Dock fortfarande intresserad vad för komponenter det handlar om.

Pzorz
2015-09-16, 17:43
Här kommer komponenterna:
MB: MSI Z68A-GD55 (G3)
GPU: Geforce GTX 970 gaming 4g
PSU: Corsair AX860

Är även lite osäker på vad jag faktiskt ska ladda hem när det kommer till BIOS på
http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_G3.html#down-bios
Förmodar att det är den första som gäller och att den skall lagras på enbart en USB-sticka där den även bör startas.

Det jag är lite orolig över är att det inte går att komma åt BIOS med nya kortet, BÖR jag sätta tillbaka det gamla och sedan göra påbörja processen?

jonasnisse
2015-09-16, 18:49
någon här som har ett bra tips på alternativ till winrar för win10? :)

Yes
2015-09-16, 20:11
7zip.

Wzup2u
2015-09-16, 20:27

windows inbyggda?

annars är winrar & 7zip bäst... men du har även Zip extractor add-on till chrome läsarn :)

kaer
2015-09-17, 08:32
Jag behöver lite hjälp med förslag på vad jag ska felsöka.
Min dator kraschar när jag kör dota 2 reborn, det blir direkt black screen of death, datorn stängs alltså av tvärt.
Det händer med vissa spel, andra inte, aldrig när jag inte spelar.

Jag har:
ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB
i7 core 2600
Något asus moderkort :-/

Hursomhelst har jag uppdaterat grafikdrivrutinerna. Jag har mätt temperaturer och det verkar inte vara något konstigt.
Har för mig att jag mätte ström förut när jag hade problem och det var inga konstigheter där heller, jag har dessutom väl tilltaget nätagg.

Jag har kastat ett snabbt öga på loggarna, men det verkar inte stå något vettigt där, mer än att när man bootar upp står det att windows avslutades på ett onormalt sätt.
Förslag på åtgärder? Förslag på var jag ska felsöka eller saker att uppdatera?

Slartibartfast
2015-09-17, 08:53
Och sluta surfa utan att köra browsern i en sandlåda. ;)

Jag håller på att läsa senaste Millenniumboken, och förstår nu att "sandlåda" är ett faktiskt begrepp. Hur implementerar jag denna princip i mitt eget surfande och öppnande av suspekta filer och innehåll? *popcorn*

Ekko
2015-09-17, 09:01
Jag håller på att läsa senaste Millenniumboken, och förstår nu att "sandlåda" är ett faktiskt begrepp. Hur implementerar jag denna princip i mitt eget surfande och öppnande av suspekta filer och innehåll? *popcorn*

Sandboxie kan du använda för browsing. Chrome har även inbyggd sandbox samt egen pdf läsare, Chrome (om inte väldigt gammal version) brukar klara sig mot de flesta exploits.
Men om man vill vara extra säker kan man använda Sandboxie.

Du kan använda Sandboxie för att öppna "suspekta filer" också, men då främst användbart om det är något som inte behöver skriva till disken osv.

Att använda Sandboxie för att testa om filer är malicious är inte rekommenderat eftersom malware ibland kollar om det körs i en sandbox, och om den ser att det körs i en sandbox kan den gömma sina "dåliga" funktioner. Förutom det så är det långt ifrån all malware som faktiskt visar några tydliga tecken på infektioner alls, t.ex banking trojaner som enligt mig är bland den värsta malware man kan få körs oftast 100% i stealth. Sandbox detection är vanligare för t.ex VMWare eftersom det är en vanligare sandbox, men kan ibland användas även för sandboxie.

Ett exempel under dll scanning:
https://blog.malwarebytes.org/intelligence/2014/09/five-anti-debugging-tricks-that-sometimes-fool-analysts/

King Grub
2015-09-17, 09:05

Installera Sandboxie och kör webläsaren genom det programmet. Låt bara browsern och nödvändiga program för den (Flash, t ex) starta eller använda Internet i sandlådan.

King Grub
2015-09-17, 09:12
Jag behöver lite hjälp med förslag på vad jag ska felsöka.
Min dator kraschar när jag kör dota 2 reborn, det blir direkt black screen of death, datorn stängs alltså av tvärt.
Det händer med vissa spel, andra inte, aldrig när jag inte spelar.

Jag har:
ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB
i7 core 2600
Något asus moderkort :-/

Hursomhelst har jag uppdaterat grafikdrivrutinerna. Jag har mätt temperaturer och det verkar inte vara något konstigt.
Har för mig att jag mätte ström förut när jag hade problem och det var inga konstigheter där heller, jag har dessutom väl tilltaget nätagg.

Jag har kastat ett snabbt öga på loggarna, men det verkar inte stå något vettigt där, mer än att när man bootar upp står det att windows avslutades på ett onormalt sätt.
Förslag på åtgärder? Förslag på var jag ska felsöka eller saker att uppdatera?

Misstänk hårdvarufel på grafikkortet. Låna ett annat kort och testa om det fungerar då.

MackeJuve
2015-09-17, 20:42
Jag har för typ ett år sedan laddat ned Nyckeln till frihet. Efter det heter min D: "CrunchBang" och min E: "mr_Keff". Filmfilen innehåller namnet "mr_Keff". Det går ej att ta bort filmfilen då det står att den är öppen i ett annat program samtidigt. Verkar som något slags virus, nyss gick filmen igång av sig själv. Testade file-assassin men det funkade inte, sa samma sak. Några förslag?

MackeJuve
2015-09-17, 21:04
Wohoo jag lyckades!

Scratch89
2015-09-18, 21:08
Finns det något sätt man kan kolla om processorn jobbar med full kraft? Är det någon inställning som kanske stryper prestandan?

Jag packar upp filmer ibland, säg 7 GB styck, och jag tycker det tar en vansinnig tid. Det kan ta 8-9 minuter. Och då har jag inget annat igång. Kan det ha med hårddiskutrymmet att göra på systemdisken? Eller hastigheten på hårddisken det packas upp på?

Jockefoten
2015-09-18, 21:20
Finns det något sätt man kan kolla om processorn jobbar med full kraft? Är det någon inställning som kanske stryper prestandan?

Jag packar upp filmer ibland, säg 7 GB styck, och jag tycker det tar en vansinnig tid. Det kan ta 8-9 minuter. Och då har jag inget annat igång. Kan det ha med hårddiskutrymmet att göra på systemdisken? Eller hastigheten på hårddisken det packas upp på?

Det är hårddisken.

King Grub
2015-09-18, 21:21
Särskilt om du packar upp på en och samma hårddisk.

Yes
2015-09-18, 21:40

Windows taks manager -> performance. Du kan högerklicka och ändra vyn till att se att logiska processorer.

Jag tycker spontant inte att 8-9 minuter för att packa upp 7Gb låter konstigt. Har aldrig klockat min egen processor (5820K @ 4.4Ghz) men stora filer tar tid.

Om du är tveksam till prestandan är det enklare att testa någon CPU benchmark. Jag vet inte vilken som är bäst men Cinebench och TrueCrypt är de jag själv kört (Cinebench är syntetiskt och viktar i mitt tycke resultaten lite konstigt). Intel har också någon benchmark, kommer inte ihåg vad den heter bara...

Ligger processorn långt under vad den borde är det läge att felsöka. Annars är det bara att gilla läget och se glad ut. 7Gb filer är som sagt rätt tunga att packa upp och beror även på hårddiskens prestanda.

King Grub
2015-09-18, 21:48
Processorn begränsar inte när det gäller att packa upp. Det är när man packar.

Yes
2015-09-18, 21:59
Du har säkert en poäng där. Jag har inte kollat så noga, mer än att jag tycker mina ssd;er borde var snabbare. Men det verkar onekligen mer rimligt att du har rätt där.

hahavaffan
2015-09-19, 09:53
Packa upp från en fysisk disk till en annan fysisk disk för bästa prestanda.
Om det gäller filmer så plz prova Kodi, då kan du ha kvar allt i sina arkiv.

Ame
2015-09-19, 12:19
Bestämde mig för att chansa på en skärm så köpte en ASUS MX239H från dustin home. Testade skärmen precis och det är en grön prick ganska mitt i skärmen som är skitirriterande om man tittar på film t ex.
Vad borde jag göra? Googlade lite snabbt och ser att det finns lite olika saker man kan göra för att fixa pixeln, någon som kan rekommendea något metod? Eller ska jag bara försöka lämna tillbaka skärmen/få den utbytt? Den är alltså helt ny.

Klicken
2015-09-19, 12:42
Jag tror jag har fått ett virus på min dator och för att vara helt säker att få bort det så tänkte jag formatera om hela datorn.

Jag har Windows 8. När jag trycker på "Ta bort allt och installera Windows" så ber dom mig att sätta in min skiva. Jag sätter in min Windows 8 skiva men det står att det inte är rätt skiva.

Vad ska jag göra för att formatera om datorn? Jag har försökt googla lite men dom flesta verkar säga att Windows 8 är skräp och det är svårt att installera om det med skiva. Tacksam för all hjälp.

King Grub
2015-09-19, 13:11
Bestämde mig för att chansa på en skärm så köpte en ASUS MX239H från dustin home. Testade skärmen precis och det är en grön prick ganska mitt i skärmen som är skitirriterande om man tittar på film t ex.
Vad borde jag göra? Googlade lite snabbt och ser att det finns lite olika saker man kan göra för att fixa pixeln, någon som kan rekommendea något metod? Eller ska jag bara försöka lämna tillbaka skärmen/få den utbytt? Den är alltså helt ny.

Byt. Du har öppet köp.

Pzorz
2015-09-19, 16:21
Vill bara passa på att tacka för tipsen angående felande BIOS. Gjorde som ni sa; slängde in gamla kortet, flashade, bytte tillbaka och allt fungerar som det ska. :thumbup:

Scratch89
2015-09-19, 20:43
Det är hårddisken.

Särskilt om du packar upp på en och samma hårddisk.

Ah. Då var det så enkelt. Ja. Disken som det laddas ner på och packas upp på är stor men rätt så långsam, eftersom jag ville snåla lite. Packas det upp saker på SSD-disken går det säkert tio gånger snabbare känns det som.

Tack för svaren!

spoon
2015-09-20, 11:11
Kan man få tag i Excell på nätet någonstans eller måste man köpa det? Hittar inget vettigt. Kanske är värt att köpa det? Nu har jag Microsoft Excell starter.

Kabuto
2015-09-20, 11:36
Jag vet inte om det är likvärdigt men du kan ju prova openoffice https://www.openoffice.org/download/index.html

King Grub
2015-09-20, 11:42
LibreOffice är det bättre gratisalternativet med en med aktiv utvecklarbas.

Grotesk
2015-09-21, 18:48
Tips på stationär dator till en amatör?

Min kära far behöver en ny stationär dator. Den ska nog bara användas till att surfa, mejla och liknande okrävande äventyr. Han säger att priset inte är ett problem men jag tycker inte han är värd över 5lax.

Rahf
2015-09-21, 19:49
Mac är bra enkla alltså. Sen förstår jag inte vad man ska med en stationär till, om det bara är enkla processer som ska skötas.

Wzup2u
2015-09-21, 19:52
Tips på stationär dator till en amatör?

Min kära far behöver en ny stationär dator. Den ska nog bara användas till att surfa, mejla och liknande okrävande äventyr. Han säger att priset inte är ett problem men jag tycker inte han är värd över 5lax.

köp billigast möjligt, alla nya datorer klarar ändamålet.

Olegh
2015-09-21, 19:56
https://www.dustinhome.se/product/5010874068/prodesk-600-mt-g1

Typ. Om nu pengar verkligen inte är något problem.

Scratch89
2015-09-21, 20:13
Mac är bra enkla alltså. Sen förstår jag inte vad man ska med en stationär till, om det bara är enkla processer som ska skötas.

Mac för under 5000?

Det är rätt trevligt med en stationär. Oftast blir det bättre ergonomiskt också.

J.V
2015-09-22, 05:52
Kan man få tag i Excell på nätet någonstans eller måste man köpa det? Hittar inget vettigt. Kanske är värt att köpa det? Nu har jag Microsoft Excell starter.Måste du ha det installerat? Googles onlinevariant kommer man en bra bit på.

TapaTalk.

timoat
2015-09-26, 11:30
Jag har ett bluetooth tangentbord som hela tiden går in i sleep mode och jag försöker få slut på det, nån som vet hur man gör? Win 7

Det fungerar INTE att klicka ut "allow computer to turn off this device to save power" i enhetshanteraren och själva bluetooth tangentbordet verkar inte ha någon liknande option varken i enhetshanteraren eller när man högerklickar bluetooth devices och kör properties.

Paperbasket
2015-09-26, 12:16
Funderar på att köpa en extern hd som jag kan komma åt via wifi. Undrar dock om jag via surfplattan och datorn kan ladda ner på den externa via torrentprogram med?

Kallsone
2015-09-30, 16:34
Jag har precis återställt min laptop, ska sälja den. Dock märkte jag att partitionen d: inte formaterades så jag tänkte gå in och formatera den innan jag säljer. Men nu efter återsällning går det inte. Det kommer bara upp User account control med frågan

"tillåter du att följade program kan anvädas för denhär datorn?"
"fortsätt genom att ange ett administratörlösenord och klicka på ja"

men det finns ingenstans att ange ett adminlösen och ja-knappen är inaktiverad. Går inte att ändra användarinställningar heller då kommer samma ruta upp. Vad fan gör jag då? Det går heller inte att avaktivera User account control då samma ruta kommer upp.

Wzup2u
2015-09-30, 19:10
Jag har precis återställt min laptop, ska sälja den. Dock märkte jag att partitionen d: inte formaterades så jag tänkte gå in och formatera den innan jag säljer. Men nu efter återsällning går det inte. Det kommer bara upp User account control med frågan

"tillåter du att följade program kan anvädas för denhär datorn?"
"fortsätt genom att ange ett administratörlösenord och klicka på ja"

men det finns ingenstans att ange ett adminlösen och ja-knappen är inaktiverad. Går inte att ändra användarinställningar heller då kommer samma ruta upp. Vad fan gör jag då? Det går heller inte att avaktivera User account control då samma ruta kommer upp.

dra ner ett partion program ist... bla easeus eller magic.

Cooks
2015-09-30, 20:17
Vad får man ge för en riktigt bra dator nuförtiden? Vill ju att den ska klara av tyngre spel också men som sagt det är egentligen bara CS:GO jag är ute efter och minst 300 FPS (bättre dator = behöver inte köpa en ny de närmsta 3-5 åren, yes?) Mina 60-70fps på CS:GO känns riktigt uselt när polarna sitter med 300 + högsta grafik (jag har lägsta...).

Olegh
2015-09-30, 20:19
15-25k

timoat
2015-10-05, 16:02
Nån som vet varför min skärm stängs av och på när jag har min mobiltelefon under den? nån mer som upplevt fenomenet?

Abbs
2015-10-05, 16:23
Nån som vet varför min skärm stängs av och på när jag har min mobiltelefon under den? nån mer som upplevt fenomenet?

Har du en CRT? :d

timoat
2015-10-05, 16:31
Har du en CRT? :d

nä, led. ca 6 månader gammal.

acer k242hl

Quint
2015-10-05, 16:38
Utan att egentligen ha en aning antar jag att det är att den stör något i skärmen när den pratar med närmaste mobilmast.

På samma sätt som en mobil kan få högtalare att väsnas känns det ju inte orimligt att den även kan störa en bildskärm även om jag inte upplevt det själv (inte sedan jag slutade köra med crt och/eller analoga bildskärmskablar åtminstone).

Olegh
2015-10-05, 16:51
Om det faktiskt skulle finnas något samband så är det katastrofdåligt att någon del av strömförsörjningskretsen i skärmen är så pass störkänslig.

timoat
2015-10-05, 16:54
Jag ska filma och lägga upp nästa gång det händer. Jag har aldrig stött på det innan!

Quint
2015-10-05, 17:01
Om det faktiskt skulle finnas något samband så är det katastrofdåligt om någon del av strömförsörjningskretsen i skärmen är så pass störkänslig.

Fast det behöver ju inte vara så att den helt bryter strömmen antar jag, kan ju t.ex räcka med en dåligt skärmad hdmi/dvi-kabel som redan passerat för många störningskällor, så att när mobilen börjar "prata" så är den bidragande störningen det lilla sista som behövs för att skärmen ska tycka att den inte får något användbart via kabeln och att den då väljer att gå in i viloläge.

Men som sagt, har egentligen relativt dålig koll på den delen av tekniken och aldrig upplevt det själv, så spekulerar mest vilt :)

Något bör det ju rimligtvis vara som mobilen stör om det bryter åtminstone, om det nu bara uppkommer när mobilen ligger nära skärmen.

Är ju en lite intressant fråga exakt var/vad som störs dock, om problemen som syns nu är tecken på en bristfälligt konstruerad skärm som borde bytas på garantin eller inte, men där har jag tyvärr inget att bidra med.

Olegh
2015-10-05, 17:04
Fast det behöver ju inte vara så att den helt bryter strömmen antar jag, kan ju t.ex räcka med en dåligt skärmad hdmi/dvi-kabel som redan passerat för många störningskällor, så att när mobilen börjar "prata" så är det precis vad som behövs för att skärmen ska tycka att den inte får något användbart via kabeln och att den då väljer att gå in i viloläge.

Men som sagt, har egentligen relativt dålig koll på den delen av tekniken och aldrig upplevt det själv, så spekulerar mest vilt :)

Något bör det ju rimligtvis vara som mobilen stör om det bryter åtminstone, om det nu bara uppkommer när mobilen ligger nära skärmen.

Är ju en lite intressant fråga exakt var/vad som störs dock, om problemen som syns nu är tecken på en bristfälligt konstruerad skärm som borde bytas på garantin eller inte, men där har jag tyvärr inget att bidra med.

Bra poäng, det låter mycket mera sannolikt. Enklare att testa också genom att byta kabel/signalkälla.

tp_88
2015-10-06, 16:55
Fick hem min Dell u2515h idag och givetvis ska det strula.

Kör DVI-D ut från min AMD-APU som ska stödja 1440p via DVI-porten, till skärmen med en dvi-d->hdmi adapter precis vid skärmen.

Nu får jag bara ut 2048x1152. Har testat att tvinga på 2560x1440/60 resp 50 via CRU utan framgång.

Vad göra?

Bra sugen på att kasta ut AMD-delarna och återgå till Intel igen om se till att gå med en DP i burken, så lär problemen vara ur världen. Men någon som har ett lösningsförslag med nuvarande setup?

Quint
2015-10-06, 17:28
Utan att vara helt säker skulle jag gissa på att det är din adapter som krånglar till det.

DVI kräver vad jag vet dual link för att köra mer än 1920x1200 60Hz upplösning och vid en snabb sökning på google VERKAR det som de flesta (alla?) dvi-hdmi adaptrar är single link. Sett påstående om att det skulle krävas en aktiv adapter för att hantera dual link, så gissar att formaten i det läget slutar vara "kompatibla".

Du har bara dvi-utgång? Givet din sista kommentar antar jag att du inte har någon displayport, men kanske hdmi? Även om tidigare versioner av HDMI-formatet var begränsade till 1080p borde senare klara högre upplösningar.

Jagax
2015-10-06, 19:58
Fick hem min Dell u2515h idag och givetvis ska det strula.

Kör DVI-D ut från min AMD-APU som ska stödja 1440p via DVI-porten, till skärmen med en dvi-d->hdmi adapter precis vid skärmen.

Nu får jag bara ut 2048x1152. Har testat att tvinga på 2560x1440/60 resp 50 via CRU utan framgång.

Vad göra?

Bra sugen på att kasta ut AMD-delarna och återgå till Intel igen om se till att gå med en DP i burken, så lär problemen vara ur världen. Men någon som har ett lösningsförslag med nuvarande setup?

Lite om det här på Sweclockers

Artikel om anslutningar (http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del-2-vga-och-dvi)

Med HDMI-adapter tar det normalt stopp vid 1920*1200 @60hz.

tp_88
2015-10-06, 20:09
Det vara bara AMD som var retarderade som vanligt.

Funkade perfekt när man patchat med denna: http://www.monitortests.com/forum/Thread-AMD-ATI-Pixel-Clock-Patcher

shut teh face
2015-10-08, 18:30
När det gäller att kolla på TV via dator så har jag alltid kört det gamla klassiska med en laptop som jag kopplat till TV via HDMI, det har fungerat bra.

Nu har dock laptopen lagt av och jag funderar på om jag ska köpa en ny och fortsätta som vanligt

Jag vet att det finns andra sätt att lösa det med, olika strömningstjänster, nätverksdiskar, färdiga lösningar som Boxie Box (eller vad det heter), chrome cast osv

Vad har ni och vad tipsar ni om?

Jag vill införskaffa video-material på en dator, sen ska jag presentera till TV'n, och det är väl här jag undrar mest vad det finns för coola saker

awesomooo
2015-10-08, 18:32
När det gäller att kolla på TV via dator så har jag alltid kört det gamla klassiska med en laptop som jag kopplat till TV via HDMI, det har fungerat bra.

Nu har dock laptopen lagt av och jag funderar på om jag ska köpa en ny och fortsätta som vanligt

Jag vet att det finns andra sätt att lösa det med, olika strömningstjänster, nätverksdiskar, färdiga lösningar som Boxie Box (eller vad det heter), chrome cast osv

Jag vill införskaffa video-material på en dator, sen ska jag presentera till TV'n, och det är väl här jag undrar mest vad det finns för coola saker

AppleTV kör jag med men då är ju MacBook alternativet.. Fungerar skitbra men kommer inte fortsätta köpa en Macbook i framtiden.

shut teh face
2015-10-08, 18:36
Det får ju inte kosta skjortan heller, går ju ha lösningar där man ska ha allt möjligt skit. Vad gäller Apple så gillar jag det och har många sådana lösningar genom jobbet, men skulle aldrig betala för det själv. :D

Jag är snål =)

Kabuto
2015-10-08, 18:50
Vad har du för tv?

Menigar
2015-10-08, 19:09

Jag tycker en helt vanlig dator med populärt operativsystem är det bästa alternativet, jag har inte provat jättemånga olika varianter men har du vant dig vid att ha en helt vanlig dator är det hög sannolikhet att du bara blir irriterad av andra lösningar.

shut teh face
2015-10-09, 09:46
Vad har du för tv?
Ingen speciell, en 42" LG LCD som säkert är 5 år gammal :)

timoat
2015-10-09, 17:51
Argh, fick hem mina bluetooth hörlurar idag, funkar perfekt med min Note 4, men när jag ska lyssna på datorn så hoppar det ungefär var 4 sekund, olidligt! Jag har BT 3.0 på datorn och Bt 4.1 på lurarna, kan det vara det som spökar?

win 7

Sheogorath
2015-10-10, 16:20
Tips på bra sida för att läsa om vilka startup-processer man kan stänga av via msconfig i Windows 10? Har en laptop som ska optimeras för ljudhantering och vill hålla processerna till ett minimum. Windows 10 har galet många startup-program per default, som det verkar.

King Grub
2015-10-10, 16:34
I Windows 10 sköter man inte startup-programmen via msconfig utan via task manager.

Tjänster sköts via services.msc http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-10-service-configurations/

Jansson_84
2015-10-10, 18:11
När jag drar ut bilden från datorn till tv:n så skalas det bort lite av skrivbordet på tv:n.
Har testat att alla möjliga olika inställningar men inte kunnat rätta till problemet.
Någon som vet hur jag kan lösa problemet, eller går det inte?
Har testat att ändra flertalet inställningar för grafikkortet samt inställningarna i tv:n bildförhållandet.

King Grub
2015-10-10, 18:30
NVIDIA? I sådana fall går det inte att ordna med drivrutinerna har jag för mig, utan det är inställningar i TV:n, om den stödjer sådan skalning.

Olegh
2015-10-10, 18:33
Om det är ett AMD, leta efter overscan i inställningarna.

Du kan också testa en annan HDMI-ingång på tv:n om du har flera. På min tv så stödjer en av ingångarna 1:1 pixelmappning och den andra inte.

Jansson_84
2015-10-10, 18:36
Nvidia stämmer bra det. Tv:n har en hel del år på nacken, så det är nog den som inte stödjer skalningen. Tack för svaret.

Wzup2u
2015-10-10, 21:20
När jag drar ut bilden från datorn till tv:n så skalas det bort lite av skrivbordet på tv:n.
Har testat att alla möjliga olika inställningar men inte kunnat rätta till problemet.
Någon som vet hur jag kan lösa problemet, eller går det inte?
Har testat att ändra flertalet inställningar för grafikkortet samt inställningarna i tv:n bildförhållandet.

många stirrar sig blint på dator inställningen, ställ in tv:n bil på autozoom, eller autowide osv kolla igenom vilka alternativ som finns på just tv:n under bildskärminställning och testa alla, det brukar lösa problemet oavsett tv.

VoDaresVins
2015-10-12, 19:12
Råkade ha sönder skärmen på min laptop. Jag har en separat skärm nu som jag kan använda. Undrar nu om man kan montera bort skärmdelen på datorn då den bara är ivägen men kan datorn helt ge upp om man försöker skruva bort den? Datorn är kanske 8 år, en Asus K72f.

Wzup2u
2015-10-12, 19:46
Råkade ha sönder skärmen på min laptop. Jag har en separat skärm nu som jag kan använda. Undrar nu om man kan montera bort skärmdelen på datorn då den bara är ivägen men kan datorn helt ge upp om man försöker skruva bort den? Datorn är kanske 8 år, en Asus K72f.

stäng bara locket istället? med inställning att skärmen stängs av med locket stängt i inställningar.

koppla in extern mus och tangenbord. :) annars ska det funka att ta bort skärm också finns beskrivningar på google.

VoDaresVins
2015-10-12, 19:56
stäng bara locket istället? med inställning att skärmen stängs av med locket stängt i inställningar.

koppla in extern mus och tangenbord. :) annars ska det funka att ta bort skärm också finns beskrivningar på google.

Grejen är just det att ja inte vill ha mera grejer utan använda pekdonet och tangenterna på laptopen. Men ok, ska försöka youtuba.

Wzup2u
2015-10-12, 19:59
Grejen är just det att ja inte vill ha mera grejer utan använda pekdonet och tangenterna på laptopen. Men ok, ska försöka youtuba.

Du har ju som sagt fungerande grafikkort =) så det borde ju fungera.
att stänga av en skärm helt och koppla in extern funkar ju, så hmm känns som de borde fungera, men kolla runt specifikt på din dator innan du gör något =)...

VoDaresVins
2015-10-12, 20:28
Du har ju som sagt fungerande grafikkort =) så det borde ju fungera.
att stänga av en skärm helt och koppla in extern funkar ju, så hmm känns som de borde fungera, men kolla runt specifikt på din dator innan du gör något =)...

Kollade några videos om hur att byta själva lcdn, men fann ingen om att ta bort hela skärmdelen än. Ska söka vidare än, kan ju inte vara enda med denna tanke. Annars får jag väl bara pröva se vad som sker vid start om lcdn är urkopplad. Funkar den då borde det väl va lugnt fast det även finns webcamen i skärmhalvan.

perl
2015-10-13, 06:25
Har kört en bärbar på samma sätt då skärmens interna kontakt hade gått av, var inga problem trots att jag då inte rent fysiskt tog bort skärmdelen även om det praktiskt var så datorn fungerade. (körde då via vga ut till extern skärm)

VoDaresVins
2015-10-13, 07:10
Har kört en bärbar på samma sätt då skärmens interna kontakt hade gått av, var inga problem trots att jag då inte rent fysiskt tog bort skärmdelen även om det praktiskt var så datorn fungerade. (körde då via vga ut till extern skärm)

Låter bra. Ska get det ett försök nån kväll. Säger hur det gick.

VoDaresVins
2015-10-13, 19:15
Fick det gjort ikväll. Hade gett upp om jag inte funnit en detaljerad beskrivning för hur att demontera datorn eftersom den skulle sönder i minsta beståndsdel för att få bort skärmen.

Bara en liten annoyance lämnade. Den fungerar nu som när skärmen är öppen trots den ej är ansluten, vilket gör att upplösningen är väldigt låg till man kopplar om till projector mode.
http://i.imgur.com/8AXDyT9l.jpg

Yip_man
2015-10-14, 19:36
Facebook fråga..

om jag lägger upp något säg en bild. En vänn till mig kommenterar eller gillar den kommer då denna väns vänner se min bild oavsett vilka sekretessinställningar jag har och hur kontrollerar jag detta?

timoat
2015-10-15, 14:31
Är det nån mer än mig som putlocker inte fungerar för? Man kommer in på sidan men själva jw spelaren sätter inte igång.

J.V
2015-10-15, 14:34
Facebook fråga..

om jag lägger upp något säg en bild. En vänn till mig kommenterar eller gillar den kommer då denna väns vänner se min bild oavsett vilka sekretessinställningar jag har och hur kontrollerar jag detta?Bara om du godkant "vanners vanner" vilket du andrar under Installningar > Sekretess. Dar valjer du vad som ar standard, men laddar man upp nagot for man alltid valja om nagot annat ska galla for just den uppladdningen.

Ado2000
2015-10-16, 22:55
Tänkte uppgradera mitt minne på min bärbara dator men är inte helt säker på vad jag ska kolla efter.

Enda jag vet är att jag behöver SODIMM DDR3 minnen och kapaciteten jag vill ha och att hastigheten måste vara samma på båda(tänkt köpa två stycken minnes moduler). Är det något mer jag måste kolla efter ?

Förresten någon som kan rekommendera ett bra budget GPU för bärbar. Min nuvarande är Geforce GT 540M

Yes
2015-10-16, 23:00
Brukar det ens gå att byta GPU på bärbara? Jag har aldrig skruvat i en bärbar men jag tycker det låter minst sagt tveksamt.

Ado2000
2015-10-16, 23:01
Brukar det ens gå att byta GPU på bärbara? Jag har aldrig skruvat i en bärbar men jag tycker det låter minst sagt tveksamt.

Det går men det kräver en del fingerfärdighet

Olegh
2015-10-16, 23:05

Då är det nog mer en fråga om att luska ut vilka kretsar som faktiskt kommer funka i just din dator och sedan hitta den minst suspekta ebay-säljaren

Yes
2015-10-16, 23:13
Ah, var tvungen att googla och det verkar onekligen meckigt. Trodde dock GPU;n var integrerad med moderkortet så det inte gick att byta alls. Kul att lära sig nåt nytt iaf. Enda bärbara jag jobbar med är min jobbdator och det känns inte helt okejt att skruva isär den, om vi säger så. :)

Ado2000
2015-10-16, 23:19
Ah, var tvungen att googla och det verkar onekligen meckigt. Trodde dock GPU;n var integrerad med moderkortet så det inte gick att byta alls. Kul att lära sig nåt nytt iaf. Enda bärbara jag jobbar med är min jobbdator och det känns inte helt okejt att skruva isär den, om vi säger så. :)

Det kan jag förstå å ska jag va ärlig så tvekar jag själv på det men att kunna köra Rome 2 iaf över eller runt 40 fps med flera tusen krigare på skärmen är för svårt å motstå. Inte helt säkert att jag kommer göra det men vill iaf veta vad det finns för alternativ. Tyvärr så är inte GPU marknaden för de bärbara datorerna i närheten av GPUerna för de stationära.

PureWhey
2015-10-16, 23:24

Vissa har bara en integrerad GPU.

Magnus N
2015-10-23, 18:40
Någon som har koll på vad man kan ändra i för inställningar samt kanske ladda ner extra(codecs/renderers?) för att optimera MPC-HC 64bit, för film/serieuppspelning?

Eller så kanske det finns en bättre spelare i dagsläget?

King Grub
2015-10-23, 19:17
http://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/1357375-advanced-mpc-hc-setup-guide.html#/forumsite/3207/topics/1357375?page=1 gäller fortfarande.

Magnus N
2015-10-23, 19:21
http://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/1357375-advanced-mpc-hc-setup-guide.html#/forumsite/3207/topics/1357375?page=1 gäller fortfarande.

Tackar

StarkaUlf
2015-10-27, 15:58
Jag fick precis ett email i min skräppost som stod under mitt namn + min mailadress *jorgen* Hur kommer det sig? Betyder detta att någon har kommit in på min mail?

Ekko
2015-10-27, 17:07
Jag fick precis ett email i min skräppost som stod under mitt namn + min mailadress *jorgen* Hur kommer det sig? Betyder detta att någon har kommit in på min mail?

Inte troligt.
E-mail spoofing är lätt, högst troligt det som används i detta fall för spam/phishing syfte.
Vilken e-mail tjänst använder du? Kan enkelt hålla koll på inloggningar med gmail.

StarkaUlf
2015-10-27, 17:17
Inte troligt.
E-mail spoofing är lätt, högst troligt det som används i detta fall för spam/phishing syfte.
Vilken e-mail tjänst använder du? Kan enkelt hålla koll på inloggningar med gmail.

Okej :)

Använder hotmail på just den mailen.

Öppnade aldrig mailet ofc, men såg bara skumt ut :D