Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
shadowfire
2016-02-18, 20:31
Jag ska spela in en snutt från ett direktsänt program på webben. Vilket program är mest lämpat? Avser inte köpa något för en engångsgrej, men inspelningen får inte lägga på några watermarks och ska kunna spela in i HD-format.
Albatross
2016-02-18, 20:37
Jag ska spela in en snutt från ett direktsänt program på webben. Vilket program är mest lämpat? Avser inte köpa något för en engångsgrej, men inspelningen får inte lägga på några watermarks och ska kunna spela in i HD-format.
Jag gillar https://obsproject.com
Funkar fint på Linux, förmodar det är lika bra på andra plattformar.
Hur lång är snutten? :D
99% av gratisversionerna har tidsgräns, och det finns gratisprogram även utan watermarks men då brukar inspelningstiden vara några få min....
Sparven från Minsk
2016-02-18, 20:39
Tips på bra minidator som htpc? Skall stå nära tv trådad till router och agera plex server.
shadowfire
2016-02-18, 20:48
Jag gillar https://obsproject.com
Funkar fint på Linux, förmodar det är lika bra på andra plattformar.
Thanks, ska kika
Hur lång är snutten? :D
99% av gratisversionerna har tidsgräns, och det finns gratisprogram även utan watermarks men då brukar inspelningstiden vara några få min....
Oklart, men max 10 min och minst 5 min.
Ctrl+A i file explorer i Windows 10 slutade hux flux att fungera, men fungerar i allt annat (webbrowsers osv). Vad kan detta tänkas vara? Det enda jag kommer på att jag gjorde just då var att fippla med överföring av filmer från dator till surfplatta.
martikainen
2016-02-25, 10:52
Precis beställt ny dator men har fått indikationer på att jag bör vänta med grafikkort tills sommaren/hösten då det är ny arkitektur på väg som kommer att "revolutionera" dagens kretsar, de nya budgetkorten blir så gott som lika bra som dagens premium.
Jag har i dagsläget 2st Nvidia Geforce GTX 560TI som jag kan använda i nya maskinen temporärt.
Detta beställde jag precis
ASUS Z170 Pro Gaming - ATX/Z170
Intel Core i7-6700k
Corsair vengance DDR4 4*8GB
EVGA PowerSupply
Samsung 850 EVO SSD.
Vad tycker kollo? Värt att avvakta tills i höst, eller har mina bekanta överdrivet om de kommande grafikkorten och jag kan lika gärna lägga 4000 på ett kort nu?
Kan tilläggas att jag har inga problem med prestandan på min nuvarande burk med första generationens i7 och de dubbla 560 TI korten, var bara sugen på ny hårdvara...
shut teh face
2016-02-25, 11:30
Precis beställt ny dator men har fått indikationer på att jag bör vänta med grafikkort tills sommaren/hösten då det är ny arkitektur på väg som kommer att "revolutionera" dagens kretsar, de nya budgetkorten blir så gott som lika bra som dagens premium.
Jag har i dagsläget 2st Nvidia Geforce GTX 560TI som jag kan använda i nya maskinen temporärt.
Detta beställde jag precis
ASUS Z170 Pro Gaming - ATX/Z170
Intel Core i7-6700k
Corsair vengance DDR4 4*8GB
EVGA PowerSupply
Samsung 850 EVO SSD.
Vad tycker kollo? Värt att avvakta tills i höst, eller har mina bekanta överdrivet om de kommande grafikkorten och jag kan lika gärna lägga 4000 på ett kort nu?
Kan tilläggas att jag har inga problem med prestandan på min nuvarande burk med första generationens i7 och de dubbla 560 TI korten, var bara sugen på ny hårdvara...
De skjuter ju fram lanseringen av Polaris/Pascal hela tiden. Som det ser ut nu så ska det presenteras på något expo i Maj, och det är endast någon laptop-variant. Sedan kommer dräparen, motsvarande GTX Titan troligtvis släppas först, så jag skulle räkna med att budget/middle-korten dyker upp framåt hösten eller kanske t.o.m nästa vår.
Om du är nöjd med dina kort idag så fortsätt med dem, annars köp ett GTX 970 och kör 1-1,5 år och byt sedan. :)
Annars ser ditt köp bra ut, det är nästan samma som jag köpte, dock i5.
GTX970 är ett fantastiskt bra kort för pengen, och jag är riktigt nöjd med mitt. Kolla om du kan få tag på en bättre begagnad och prioritera EVGA, Asus, MSI, och möjligtvis Gigabyte.
Nordenator
2016-02-25, 12:48
Ska bli intressant att se om jag kan hitta något 970 billigt i USA. Mitt 760 är ju, om än inte värdelöst, åtminstone inte jättebra. Hittills har jag inte sett något i närheten av priserna som var på black friday då en polare köpte ett.
Ska bli intressant att se om jag kan hitta något 970 billigt i USA. Mitt 760 är ju, om än inte värdelöst, åtminstone inte jättebra. Hittills har jag inte sett något i närheten av priserna som var på black friday då en polare köpte ett.
Det hade säkert gått jättelätt om inte dollarkursen stod så högt.
martikainen
2016-02-25, 13:11
De skjuter ju fram lanseringen av Polaris/Pascal hela tiden. Som det ser ut nu så ska det presenteras på något expo i Maj, och det är endast någon laptop-variant. Sedan kommer dräparen, motsvarande GTX Titan troligtvis släppas först, så jag skulle räkna med att budget/middle-korten dyker upp framåt hösten eller kanske t.o.m nästa vår.
Om du är nöjd med dina kort idag så fortsätt med dem, annars köp ett GTX 970 och kör 1-1,5 år och byt sedan. :)
GTX970 är ett fantastiskt bra kort för pengen, och jag är riktigt nöjd med mitt. Kolla om du kan få tag på en bättre begagnad och prioritera EVGA, Asus, MSI, och möjligtvis Gigabyte.
Tack för inputen!
Hittar lite begagnade kort för ca 2800 och webhallen har ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO (TURBO-GTX970-OC-4GD5) för 3200kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/220999-asus_geforce_gtx_970_4gb_turbo__the_division__fc_p rimal
Denna djungel med att förstå skillnaderna mellan olika tillverkare och olika varianter av kortet (Turbo, strix TI och allt annat man hittar :P)
Jag tror jag testar lite med mina befintliga kort tills efter sommaren och ser vad som dykt upp då.
Denna djungel med att förstå skillnaderna mellan olika tillverkare och olika varianter av kortet (Turbo, strix TI och allt annat man hittar :P)
Lite som med kosttillskott ;)
Tack för inputen!
Hittar lite begagnade kort för ca 2800 och webhallen har ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO (TURBO-GTX970-OC-4GD5) för 3200kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/220999-asus_geforce_gtx_970_4gb_turbo__the_division__fc_p rimal
Jag tror jag testar lite med mina befintliga kort tills efter sommaren och ser vad som dykt upp då.
Vad jag förstått är Turboversionen med referenskylare, och alltså lägre kvalitet än modernare Strix-varianter.
Ti är toppklassen, som jag anser ligger hos entusiasterna med en go' budget. Vi snackar 8000:- för ett kort.
OC står för overclocked, vilket innebär att man fabriksöverklockat kortet lite grann.
Strix är ett häftigt påhitt, där fläktarna är avslagna under väldigt låga belastningar (surfning, lätt kontorsarbete, osv). Asus har den absolut mest populära varianten just nu, fast MSI är i princip likvärdig.
Vattenflaska
2016-02-25, 13:35
Hej.
Har lite problem när det kommer till att streama material eller titta på ex. youtube. Trots att man ser att filmen/klippet är buffrad ett par minuter så hackar den/stannar upp med ojämna mellanrum.
Har nyss köpt ny dator och router, har 250mbit internet.
Vad kan det vara för något som spökar? Är det läge att ta kontakt med internetleverantören?
Kör jag "bredbandskollen" så får jag resultat 244,8 mbit/s på nedladdning och ca 11mbit/s på uppladdning vilket måste motsvara det uppgivna 250mbit bra.
King Grub
2016-02-25, 13:36
Prova utan router först, om inte annat för att kunna eliminera den felkällan.
Min ena dator har börjat envisats med att bara visa hälften av minnet. Sitter det 2st 8gb moduler i så ser jag 8gb. Tar jag ut en så blir det 4gb. Har bytat processor en gång då den blev grillad. Frågan är om även moderkortet kan tagit skada. Har givetvis provat att rotera modulerna..
King Grub
2016-02-25, 13:45
Var ser du det? Windows inbyggda funktion? BIOS?
Kolla i CPU-Z och se på "Memory"-tabben vilken/vilka stickor som läses av.
shut teh face
2016-02-25, 14:07
Vad jag förstått är Turboversionen med referenskylare, och alltså lägre kvalitet än modernare Strix-varianter.
Ti är toppklassen, som jag anser ligger hos entusiasterna med en go' budget. Vi snackar 8000:- för ett kort.
OC står för overclocked, vilket innebär att man fabriksöverklockat kortet lite grann.
Strix är ett häftigt påhitt, där fläktarna är avslagna under väldigt låga belastningar (surfning, lätt kontorsarbete, osv). Asus har den absolut mest populära varianten just nu, fast MSI är i princip likvärdig.
Jo MSI Gaming är väl motsvarande Strix då, fast överclockat också då.
Sjukt skönt att det är helt tyst vid idle och även vid load är MSI Gaming's twin frozr fläktar riktigt tysta.
Men de är lite dyrare, folk på sweclockers brukar förespråka EVGA
Jag brukar dock resonera som så att man ska köra samma märke på moderkort+gpu fast det spelar troligtvis ingen roll. :D
King Grub
2016-02-25, 14:11
EVGAs support är värd mycket. Jag har haft problem med ett grafikkort en gång. Ringde EVGA, och dom skickade utan diskussioner ett nytt 7000-kronorskort med betald expressfrakt i förväg och bifogade returportot för det trasiga kortet.
Var ser du det? Windows inbyggda funktion? BIOS?
Kolla i CPU-Z och se på "Memory"-tabben vilken/vilka stickor som läses av.
Ser det i både bios och windows. Gissar på att cpu-z ger samma svar
martikainen
2016-02-26, 11:15
Jo MSI Gaming är väl motsvarande Strix då, fast överclockat också då.
Sjukt skönt att det är helt tyst vid idle och även vid load är MSI Gaming's twin frozr fläktar riktigt tysta.
Men de är lite dyrare, folk på sweclockers brukar förespråka EVGA
Jag brukar dock resonera som så att man ska köra samma märke på moderkort+gpu fast det spelar troligtvis ingen roll. :D
Då blir det att testa med mina 560 TI ett tag, känner jag att det behövs mer kräm för att göra något jag i dagsläget kan göra med 560 ti och sämre komponenter i övrigt (;D) så får jag kanske köpa ett begagnat, sen avvakta sommarens nya kort.
Tack för hjälpen och förklaringarna!
Pascal ryktas ju om att presenteras i april, men exakt vad de kommer presentera är ännu oklart.
Min gissning är att de börjar med en mobil variant och ett Quadro-kort. Därefter ersättaren till 970/980 GTX, där aug-sep verkar rimligt.
King Grub
2016-02-26, 12:57
Och sedan det riktiga kortet, det helt upplåsta, i början av 2018. :/
shut teh face
2016-02-26, 14:52
Och sedan det riktiga kortet, det helt upplåsta, i början av 2018. :/
Men det är väl inte säkert att det blir den ordningen. Vid GTX Titan och GTX Titan Black var det väl omvänd ordning på vilket som kom först. :)
Vad har du för kort idag Grub?
Hoppas på lite hjälp!
Dum som jag var (är?) och lite desperat laddade jag ner en rar.fil med vad som enligt uppgift skulle innehålla inscannad litteratur. Detta orsakade en massa strul med datorn, och jag misstänker nu att jag har en hel del virus.
Har kört en del online-scanning, och raderat en del oönskade program. Skulle nu gärna hitta tips på hur jag kan säkerställa att datorn är fri från virus. Önskemål att det ska vara gratis programvara.
Datorn har sedan detta varit långsam, och oönskade pop-ups dyker upp lite då och då, så är rätt säker på att det ligger skräp och stör. Vill ogärna tvingas formatera om datorn...
Ska nVidias kontrollpanel (under system information) ange att bussen är PCI-E x1 gen. 2? Jag tolkar det i varje fall som att den tror kortet sitter i en såndär liten PCI-E kontakt och kör PCI-E 2.0.
Det är ju inte direkt vad jag vill ha... Kanske har nåt samband med att jag alltid tyckt grafikkortet varit lite långsamt.
Geni som jag är bestämde jag mig för att flytta kortet till en annan PCI-E slot. Hade tidigare kortet i andra sloten för det låg emot CPU-kylaren annars.
Tänkte igår att då får det väl vara så - jag flyttar tillbaka det till första sloten. Att backplaten tar emot CPU-kylaren borde vara lugnt.
Vad jag snart blev varse är att det är svårt att sätta i ett kort när man inte ser nåt. Jobba i blindo är inte lätt, inte ens om man är ninja. Dessutom fastnar kortet på något mystiskt jävla vis. Det är inte spärren på baksidan, som jag efter mycket krångel konstaterats är loss. Det är bara...något.
Enda lösningen blir att montera bort CPU-kylaren.
När CPU-kylaren är borta får jag i varje fall loss grafikkortet. Förstår forfarande inte hur det kunde sitta fast..
Nu är det bara dags att rengöra skiten från kylpastan. Seg jävla skitpasta som har spridit sig för mycket, så det gäller att rengöra noga. När allt är klart kommer jag på att jag inte har någon ny pasta att applicera...
Underbart.
Ska nVidias kontrollpanel (under system information) ange att bussen är PCI-E x1 gen. 2? Jag tolkar det i varje fall som att den tror kortet sitter i en såndär liten PCI-E kontakt och kör PCI-E 2.0.
Det är ju inte direkt vad jag vill ha... Kanske har nåt samband med att jag alltid tyckt grafikkortet varit lite långsamt.
Geni som jag är bestämde jag mig för att flytta kortet till en annan PCI-E slot. Hade tidigare kortet i andra sloten för det låg emot CPU-kylaren annars.
Tänkte igår att då får det väl vara så - jag flyttar tillbaka det till första sloten. Att backplaten tar emot CPU-kylaren borde vara lugnt.
Vad jag snart blev varse är att det är svårt att sätta i ett kort när man inte ser nåt. Jobba i blindo är inte lätt, inte ens om man är ninja. Dessutom fastnar kortet på något mystiskt jävla vis. Det är inte spärren på baksidan, som jag efter mycket krångel konstaterats är loss. Det är bara...något.
Enda lösningen blir att montera bort CPU-kylaren.
När CPU-kylaren är borta får jag i varje fall loss grafikkortet. Förstår forfarande inte hur det kunde sitta fast..
Nu är det bara dags att rengöra skiten från kylpastan. Seg jävla skitpasta som har spridit sig för mycket, så det gäller att rengöra noga. När allt är klart kommer jag på att jag inte har någon ny pasta att applicera...
Underbart.
Det borde stå vilken kortplats som är hög-kapacitet på moderkortets manual. Sitter kortet rätt borde den hamna rätt i systemet med. Om det nu inte blivit något fel i moderkortets bios?
Det borde stå vilken kortplats som är hög-kapacitet på moderkortets manual. Sitter kortet rätt borde den hamna rätt i systemet med. Om det nu inte blivit något fel i moderkortets bios?
Kortplatsen var PCI 8x 3.0. Jag har två sådana och två PCI-E 16x. Sen finns det även två PCI-E 1x, men det är inget du kopplar ett grafikkort till.
Får se vad den säger när jag kopplar till den andra PCI-E 16x.
Gosti123
2016-03-04, 10:48
Har just nu endast en mekanisk hårddisk i min dator på 1.81 TB och beställde nyss en SSD-Hårddisk för att få ner ljudet på datorn och göra den lite snabbare. Det jag undrar är ifall jag behöver installera om windows 10 helt och hållet på den nya SSD-Hårddisken? Tänkte ha min mekaniska hårddisk som lagring och ha windows på ssd-disken. Jag har ingen skiva för mitt windows nämligen.
Beställde en Samsung 850-Series EVO 120GB.
Mvh
PureWhey
2016-03-04, 10:50
Samsung har en bra mjukvara som hjälper dig att flytta ditt OS tror jag :-) Annars är det bara att ladda ner Windows på ett USB, smidigt också.
Gosti123
2016-03-04, 10:57
Samsung har en bra mjukvara som hjälper dig att flytta ditt OS tror jag :-) Annars är det bara att ladda ner Windows på ett USB, smidigt också.
Gott o höra :)
Hur väljer jag så att datorn startar upp med SSD-Disken istället för den mekaniska? Jag har sökt på google och blir förvånad över att jag inte hittar något. Det kanske är så simpelt att man inte behöver leta upp när man väl satt i disken i datorn.
Tack för hjälpen.
Gosti123
2016-03-04, 11:08
Ser att man behöver ändra detta i bios nvm!
Pitepalt
2016-03-05, 20:58
Sitter på en antik enhet från 2013 som jag skulle vilja uppdatera lite, var skulle ni ha börjat? Tänker börja spela The Division nu när det släpps.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3534322/2013-06-29
Tacksam för tips.
Edit: Vill inte lägga ut för en helt ny burk.
Nytt grafikkort så är det bara att köra
Pitepalt
2016-03-05, 21:09
Nytt grafikkort så är det bara att köra
Okej, tack. Ska man gå på ett 970 direkt eller är det overkill? Kanske kan va värt det för att inte behöva byta inom en snar framtid?
Det hade jag gjort, kommer ju hyfsat billigt på kampanj ibland
Pitepalt
2016-03-05, 21:14
Det hade jag gjort, kommer ju hyfsat billigt på kampanj ibland
Tack för snabba svar :thumbup:
Tack för snabba svar :thumbup:
Var inte "dumsnål" se till att köpa ett kort med bra kylare..
Okej, tack. Ska man gå på ett 970 direkt eller är det overkill? Kanske kan va värt det för att inte behöva byta inom en snar framtid?
970 är grymt stabilt och kommer hålla ett tag till.
Pitepalt
2016-03-06, 06:18
Det blev ett:
EVGA GeForce GTX 970 4GB
PCI-Express 3.0, "SSC", w/ACX 2.0+, DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3xDisplayPort
Tack för hjälpen.
Min SSD är uppdelad i två partitioner (C:/ och D:/). Mot min vilja installeras viss programvara på C: och den börjar därför bli full. Kan jag "merga" C och D utan att behöva formatera om SSD:n?
King Grub
2016-03-11, 09:57
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html gratis och klarar det du efterfrågar utan att någon data går förlorad. Det går att göra från Windows också med Disk Management, men då förlorar du det som finns på D:.
Dock kommer du antagligen att få installera om programmen du har på D: nu i alla fall efteråt, då allt i bl a registret fortfarande kommer att peka på D: som sökväg.
Ser nu att så inte alls är fallet. Såhär ser det ut:
http://imgur.com/uC4ive2
Har gjort en volym av den högre av partitionerna och krympt den. Men kan ändå inte utöka C:/ med utrymmet. Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html gratis och klarar det du efterfrågar utan att någon data går förlorad. Det går att göra från Windows också med Disk Management, men då förlorar du det som finns på D:.
Dock kommer du antagligen att få installera om programmen du har på D: nu i alla fall efteråt, då allt i bl a registret fortfarande kommer att peka på D: som sökväg.
Har uppdeterat med lite ny info :) Måste jag ta port hela den tomma partitionen för att det ska fungera? Den är tom så det spelar egentligen inte så stor roll om jag måste göra det.
Så sjukt sugen på att köpa ny burk men vill vänta på nya CPUerna/nya grafikkorten men kanske tar en del tid...
Har en I5 3750K och 8gig ram samt 670. Skulle ju få en bra upgrade bara att byta ut grafikkortet mot ett 970 men känns som nästa serie kan bli ännu bättre med directx12 osv... Kan inte bestämma mig.
King Grub
2016-03-11, 11:41
känns som nästa serie kan bli ännu bättre
Ja, nästa generations hårdvara kommer alltid att vara bättre.
Behöver du uppgraderingen nu och har pengarna: köp nu.
Har du inget egentligt behov av en uppgradering för att göra det du behöver hårdvaran till: vänta.
Ja, nästa generations hårdvara kommer alltid att vara bättre.
Behöver du uppgraderingen nu och har pengarna: köp nu.
Har du inget egentligt behov av en uppgradering för att göra det du behöver hårdvaran till: vänta.
Såklart, en uppgradering hade höjt min grafik i BDO vilket hade varit trevligt. Men jag skulle även vilja ha det "senaste" när star citizen dyker upp :) Svårt att bestämma-
Gosti123
2016-03-11, 15:50
Skall köpa ny dator men är inte så värst haj på detta så tar gärna emot lite tips. Datorn skall klara av alla spel på ultra och vara tyst. Kom gärna med förslag på vad jag kan ändra för att få ner prislappen lite (Låter dom göra monteringen eftersom det bara blir fel när jag försöker bygga ihop något).
Lade till 1TB SSD istället för att ha både mekanisk och SSD då jag antar att den låter mindre och går bättre om den endast körs med SSD.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9256675/2016-03-11http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9256675/2016-03-11 (http://www.inet.se/kundvagn/visa/9256675/2016-03-11)
Har en Asus laptop med dubbla grafikkort, min FPS är väldigt låg när jag spelar och en snubbe jag pratade med förut sa att min grafikkort är jäkligt bra och borde klara mer än ~50 FPS på lägsta grafik (NVidia Geforce GT 730M), men jag tror datorn använder Inter(R) HD Graphics Family istället som är :poop:
Lyckas inte byta och inaktiverar jag Intel grafikkortet så vill CS inte starta.
http://i.imgur.com/JftyyNT.png
Hur får jag över bildskärmen på den andra / Hur byter jag så att NVidia är primär?
shut teh face
2016-03-11, 15:57
Skall köpa ny dator men är inte så värst haj på detta så tar gärna emot lite tips. Datorn skall klara av alla spel på ultra och vara tyst. Kom gärna med förslag på vad jag kan ändra för att få ner prislappen lite (Låter dom göra monteringen eftersom det bara blir fel när jag försöker bygga ihop något).
Lade till 1TB SSD istället för att ha både mekanisk och SSD då jag antar att den låter mindre och går bättre om den endast körs med SSD.
Köpa-dator tråden : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7538410#post7538410
Jag svarade dig där.
King Grub
2016-03-11, 18:28
http://www.guru3d.com/news-story/rumor-geforce-gtx-1080-8gb-gddr5x-based-on-pascal-gpu-in-may.html
Hur fan blir jag av med denna? Innan den här satans uppdaterignen kunde man dölja ikoner som var bredvid adressfältet utan att de dök upp nånstans, nu dyker de upp här.
https://www.dropbox.com/s/2zr1f3qymwa2kf9/Untitled-1.jpg?dl=0
Och hur fan hostar man på drop box? Jävla skitlördag det här.. vill slå sönder något.
https://www.dropbox.com/s/2zr1f3qymwa2kf9/Untitled-1.jpg?dl=0
Uppdaterar windows automatiskt alla till windows 10 numera, eller ar jag nagon slags testgrupp? For det har var ju fruktansvart pa riktigt. Jag har fler funktioner pa min telefon i och med att ljudet inte funkar och att jag inte far anvanda nagon sokfunktion - eller deras nya hippa windows-app-knapp nere till vanster. Sa resultatet ar att jag inte kan oppna ett dyft.
systemåterställd och glad igen. *popcorn*
StarkaUlf
2016-03-13, 22:22
Jag har undvikt Windows 10 än så länge. Ni som har uppgraderat, upplever ni det som bättre/sämre än windows 7/8?
Har Windows 7 just nu och älskar det.
King Grub
2016-03-13, 22:26
Bättre eller lika bra på det mesta. Inga dramatiskt skillnader, men småförbättringar här och där.
StarkaUlf
2016-03-13, 22:46
Bättre eller lika bra på det mesta. Inga dramatiskt skillnader, men småförbättringar här och där.
Okej :) man kanske bör ta tillfället i akt medans det fortfarande är gratis.
King Grub
2016-03-13, 22:55
Katastrofuppdateringar som man läser om, som den ovan, är undantag, inte regel. Går att undvika helt genom fräsch installation också, inte en on-top installation.
StarkaUlf
2016-03-13, 22:57
Katastrofuppdateringar som man läser om, som den ovan, är undantag, inte regel. Går att undvika helt genom fräsch installation också, inte en on-top installation.
Ungefär den uppfattningen jag har fått :) Tack för svaren!
Jag hade bara Win 8.1 ett väldigt kort tag, men upplevde omedelbart Win 10 som bättre och mer intuitivt.
StarkaUlf
2016-03-13, 23:09
Jag hade bara Win 8.1 ett väldigt kort tag, men upplevde omedelbart Win 10 som bättre och mer intuitivt.
Låter bra :) Har bara lekt med 8.1 lite på en annan dator, men det föll mig inte i smaken. Blir att uppdatera i veckan.
King Grub
2016-03-13, 23:09
Arga foruminlägg om hur katastrofalt det är kommer från den minimala minoritet som misslyckats med sina uppgraderingar. Den överväldigande tysta majoriteten som inte har några problem har ju inga anledningar att skriva om sin uppgraderingsprocess.
Och jag är del av den tysta majoriteten. Win 10 har inte varit några som helst problem för mig.
Scratch89
2016-03-13, 23:42
Jag har undvikt Windows 10 än så länge. Ni som har uppgraderat, upplever ni det som bättre/sämre än windows 7/8?
Har Windows 7 just nu och älskar det.
Märker varken till eller från. Jag behövde verkligen en formatering så datorn har bara blivit bättre och rappare, men det tror jag inte att jag kan ge Windows 10 cred för. :d
http://www.guru3d.com/news-story/rumor-geforce-gtx-1080-8gb-gddr5x-based-on-pascal-gpu-in-may.html
Får väl se hur tillförlitligt det där ryktet är. Det är ju inte svårt att få ett sånt rykte att låta trovärdigt genom att ge en massa självklara detaljer. Jag menar, att korten kommer klara sig på en 8-pins kontakt, ha DVI, 2xDP och HDMI är ju inga högoddsare direkt (även om det börjar bli dags att göra sig av med DVI-kontakterna).
GDDR5x kommer inte vara i full produktion förrän sommaren så där är det ju tveksamt om nVidia vågar satsa på det till en relase i maj (försäljning juni), om nu inte nVidia gjort nån deal med Micron. Samtidigt har det ju bekräftats att i varje fall Samsung börjat massproducera HBM2 för bland annat nVidia. Förvisso i 4Gb-stackar vilket talar emot att det kommer till 1070/1080 (låter osannolikt att vi får se de korten med 16Gb minne...).
Jag skulle dock inte bli förvånad om vi snart får se en lite halv-gimpad variant av Pascal med GDDR5, och kort därefter en lite mindre gimpad med GDDR5x. Sen kommer de riktiga korten under 2017 med HBM2.
*80-serien tycks ju inte längre vara entusiastkorten utan har istället blivit de nya mellanklasskorten.
Min egen förhoppning är att 1080, eller vad det nu kommer heta, i varje fall klår 980Ti med god marginal och till bättre pris. I så fall kan det bli läge för ett byte.
forslund
2016-03-14, 10:26
Uppgraderade till Windows 10 i helgen och upplever allt som lite snabbare och bättre. Inga problem hittills med saker som slutat fungera.
StarkaUlf
2016-03-14, 11:19
Märker varken till eller från. Jag behövde verkligen en formatering så datorn har bara blivit bättre och rappare, men det tror jag inte att jag kan ge Windows 10 cred för. :d
Haha, det kan jag också behöva :D inte formaterat sedan jag köpte datorn :D (2011)
Uppgraderade till Windows 10 i helgen och upplever allt som lite snabbare och bättre. Inga problem hittills med saker som slutat fungera.
Låter lysande :thumbup:
Tomas Tryffel
2016-03-14, 11:27
Windows 10: Lite snabbare, lite bättre. Hade 8.1 förut.
Det enda jag behövt pilla med var en drivrutin. För ljudkortet, tror jag det var. Simpelt.
Strul med ljudkortsdrivrutiner är nog ett av de vanligare problemen med Windows 10. Microsoft har gjort om hela audio-stacken för Win 10 och då tar det ett tag för hårdvarutillverkarna att bygga nya drivrutiner.
Hade själv problem med att mitt ljudkort inte ville köra mer än 44.1khz, vilket sedermera löstes med en uppdaterad drivrutin.
shut teh face
2016-03-14, 17:54
Jag har problem med min gamla kära msi explorer intellimouse 3.0 på win 10
Den fryser om man rör den innan win laddat klart. :-)
Annars är win 10 bra. Förutom allt spiongrejs man får stänga av
King Grub
2016-03-14, 17:57
Sådant fungerar inte. :P Även om man stänger av alla sådana funktioner så ansluter Windows 10 till Microsoftservrar och skickar data fler än 2000 gånger per dygn.
forslund
2016-03-14, 19:30
När vi ändå är inne på det spåret. Är det någon som sitter på en optimeringsguide för Windows 10 man måste ta sig igenom?
Jag har inte uppgraderat till win 10 ännu, fast jag egentligen vill. Jag är bara så jäkla skeptisk mot att uppgradera operativet jämfört med att installera om allt själv ifrån början.
Vad säger ni, är min skepticism obefogad?
King Grub
2016-03-15, 10:01
Ja, därför uppgraderar man inte över det gamla operativsystemet, utan gör en fräsch Windows 10-installation.
StarkaUlf
2016-03-15, 10:27
Ja, därför uppgraderar man inte över det gamla operativsystemet, utan gör en fräsch Windows 10-installation.
Ursäkta nu, då jag är väldigt dålig på detta. :D
Laddar man då ner Windows 10-filen, för över den på t.ex ett usb-minne, formaterar datorn och installerar windows 10 med hjälp av USBn?
Som exempel. :D
PureWhey
2016-03-15, 10:27
Ja
StarkaUlf
2016-03-15, 10:34
Ja
:thumbup: Danke!
Tomas Tryffel
2016-03-15, 15:04
...
Grymt sen på bollen
Vattenflaska
2016-03-15, 22:30
Ska försöka hjälpa tjejen att fixa till sin iMac. Den är rätt seg säger hon och den är svår att stänga av, datorn kan ta väldigt lång tid på sig innan den stänger av, alternativt så avbryter vissa program avslutningsprocessen. Hon har även varit med om att fläkten gått igång som en dammsugare typ. Kan det vara något virus som spökar?
Den är kanske 2år gammal, har tror både att minnet och processorn ska vara uppgraderad vid köp, tror den har i7 processor så den ska väl vara hyffsat bra.
Finns det någon vettig guide på hur man rensar (ev formaterar om) mac-datorer? Finns det några speciella program som är bra att ha på mac-datorer? Har dom speciella antivirusprogram? Någon som har tips? =)
kopiera ut det du ska ha kvar och formatera samt ominstallera OS, virus behöver du inte bekymra dig om på MAC.
kopiera ut det du ska ha kvar och formatera samt ominstallera OS, virus behöver du inte bekymra dig om på MAC.
Eller hur :smash:
Funderade på att köpa en dator av en nisse och han säger att OS:et är "oäkta Windows 10", vad innebär det? :S
King Grub
2016-03-23, 06:03
Att det är uppgraderat från en piratkopierad kopia av Windows 7 eller 8, antagligen.
Att det är uppgraderat från en piratkopierad kopia av Windows 7 eller 8, antagligen.
Tänkte mer på vad det är för skillnad mellan oäkta och äkta. Går det inte att formatera datorn, finns det några risker, sämre prestation, virus? Etc
Tänkte mer på vad det är för skillnad mellan oäkta och äkta. Går det inte att formatera datorn, finns det några risker, sämre prestation, virus? Etc
Just nu vad jag vet så fungerar det bra men man vet ju inte hur det kommer se ut i framtiden. Men om du köper en dator nu med oäkta windows så skulle jag köpa windows 7 eller 8 från g2a.com och installera windows 10. Då blir din win7/8 nycke en laglig windows 10.
Jag ska sälja en MacBook men blev lite osäker på hur det är när man ska byta ägare vid systemåterställningen/formateringen. Om jag skriver in infon till mitt eget iCloud-konto laddas ju OSX ner utan problem och jag kan uppdatera från Maverick till El Capitan utan problem.
Hur fungerar det om den som köper min dator matar in sitt eget iCloud-konto? Kommer hen ändå få ladda ner OSX och uppgradera till El Capitan gratis? Eller är OS och dess uppgraderingar låst till mitt konto eftersom jag är första ägaren, och hen måste köpa det på nytt? Jelp.
Tapatalk.
Scratch89
2016-04-01, 08:59
Kanske inte helt passande för tråden, men;
Vad finns det för trådlösa lösningar på att skicka information från datorn till förstärkare/TV? Just nu har jag en HDMI-sladd som går genom rummet men det är inte optimalt. Folk pratar om Chromecast men det är väl bara för appar? Jag vill kunna kolla på streams och surfa via webläsaren samt kolla på nerladdad film (.mkv-filer och liknande) på samma sätt som jag kan nu, fast trådlöst.
Vad finns det för alternativ? Vad kostar kalaset?
Nordenator
2016-04-01, 11:13
Vad finns det för trådlösa lösningar på att skicka information från datorn till förstärkare/TV? Just nu har jag en HDMI-sladd som går genom rummet men det är inte optimalt. Folk pratar om Chromecast men det är väl bara för appar? Jag vill kunna kolla på streams och surfa via webläsaren samt kolla på nerladdad film (.mkv-filer och liknande) på samma sätt som jag kan nu, fast trådlöst.
En app till Chromecast är Plex. Med Plex kan du köra din dator som en mediaserver och streama materialet till Chromecasten genom telefon, tablet eller datorn i sig. Fungerar förvånansvärt bra. Jag har kört twitch-streams och serier/filmer på chromcasten utan problem.
Eller hur :smash:
ja det stämmer enligt mig, inget man behöver oroa sig för trots att det KAN hända. Inte som att dra igång en windows xp maskin utan skydd direkt.
Håller man OSX uppdaterat och inte tankar alldeles för mycket konstigheter från okända sidor så är det (enligt mig) inget problem.
Scratch89
2016-04-02, 09:53
En app till Chromecast är Plex. Med Plex kan du köra din dator som en mediaserver och streama materialet till Chromecasten genom telefon, tablet eller datorn i sig. Fungerar förvånansvärt bra. Jag har kört twitch-streams och serier/filmer på chromcasten utan problem.
Hmm. Låter intressant. Något som är värt att skaffa då, alltså? Datorn kör jag med sladd till routern men nätverket i sig är trådlöst (och PS4an). Det funkar ändå, alltså? Jag vill att även undertexter som man laddar hem separat, byter namnet till filen osv ska fungera.
Om du kör PC så antar jag att Microsoft Wireless Display Adapter är bästa lösningen. Kostar 4-500 kr.
Kan man bara kopiera det jag har på min ps3 disk till en ny och klicka i den nya?
Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
Scratch89
2016-04-07, 22:39
Om du kör PC så antar jag att Microsoft Wireless Display Adapter är bästa lösningen. Kostar 4-500 kr.
OKej, nu har jag köpt en Chromecast men har lite funderingar.
När jag nu försöker installera den på datorn säger den att datorn måste ha wifi. Datorn har jag kopplat med sladd till routern; allt det andra går trådlöst. Måste det gå direkt mellan dator och Chromecast eller kan man få den att fatta att gå via routern?
Jag är totalt okunnig på sånt här.
Microsoft Wireless Display Adapter? Hur skiljer den sig från Chromecast?
Det verkar som jag bara kan få TV genom Comhem hos mig. Är annars kopplad till stadsnätet och kan välja flera olika operatörer, bland annat Banhof som jag tänkt byta till, men de verkar inte erbjuda TV.
Finns det några alternativa sätt att lösa det på?
Det verkar som jag bara kan få TV genom Comhem hos mig. Är annars kopplad till stadsnätet och kan välja flera olika operatörer, bland annat Banhof som jag tänkt byta till, men de verkar inte erbjuda TV.
Finns det några alternativa sätt att lösa det på?Dreambox, om du nu ignorerar det faktum att det ar olagligt.
Eller bara skaffa HBO Nordic, Netflix, Viaplay osv. Totalkostnaden dar lar val ligga som ett stortkanal paket anda. :D
edit: om du kan ha Telia kan det vara vart att fundera pa. Nar jag jobbade i deras kundtjanst sa verkade en stor majoritet av kunderna riktigt nojda med TV-tjansterna. De har ingen bindningstid heller och bara en manads uppsagningstid. Dessutom "Testa oss", sa sager du upp det inom 30 dagar behover du inte ens betala nagon uppsagningstid.
Dreambox, om du nu ignorerar det faktum att det ar olagligt.
Eller bara skaffa HBO Nordic, Netflix, Viaplay osv. Totalkostnaden dar lar val ligga som ett stortkanal paket anda. :D
edit: om du kan ha Telia kan det vara vart att fundera pa. Nar jag jobbade i deras kundtjanst sa verkade en stor majoritet av kunderna riktigt nojda med TV-tjansterna. De har ingen bindningstid heller och bara en manads uppsagningstid. Dessutom "Testa oss", sa sager du upp det inom 30 dagar behover du inte ens betala nagon uppsagningstid.
Hur funkar det?
Jag har alltså en fiberkontakt dragen till lägenheten. That's it. Av någon anledning verkar det dock endast vara Comhem som kan leverera TV den vägen.
Nu hör det väl till saken att jag inte ens kopplat in TV;n under de två år jag bott här. Kunde inte bry mig mindre före egen del. Kan dock bli så att ett stycke fruntimmer kommer bo hos mig ett tag, så det är för hennes del jag kollar om det går att fixa i varje fall ett vettigt basutbud av TV-kanaler.
Min motivation i frågan sträcker sig alltså inte så långt.
Kan man bara kopiera det jag har på min ps3 disk till en ny och klicka i den nya?
Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
Ja, det står även i manualen om detta. Ta reda på vad du har för någon disk nu , då det brukar skilja på höjden. Detta är ett ingrepp som Sony räknat med så det är enkelt.
Ja, det står även i manualen om detta. Ta reda på vad du har för någon disk nu , då det brukar skilja på höjden. Detta är ett ingrepp som Sony räknat med så det är enkelt.
Fick inte min sladd att funka så det blev en säkerhetskopia på usb minne och sen byte av disk
Är det något jag inte får med då?
Holmeros
2016-04-11, 09:20
OKej, nu har jag köpt en Chromecast men har lite funderingar.
När jag nu försöker installera den på datorn säger den att datorn måste ha wifi. Datorn har jag kopplat med sladd till routern; allt det andra går trådlöst. Måste det gå direkt mellan dator och Chromecast eller kan man få den att fatta att gå via routern?
Jag är totalt okunnig på sånt här.
Microsoft Wireless Display Adapter? Hur skiljer den sig från Chromecast?
Första gången man konfigurerar en chromecast så måste man ansluta med den via WiFi. Kan du inte göra det med dator kan du använda telefonen (förutsatt att du har en smartphone. Android eller iOS är vad jag känner till som går bra).
Ladda hem appen och följ instruktionerna. Där ställer du in vilket trådlöst nätverk som Chromecasten skall använda, sen behöver du inte tänka mer på det.
Cast away!
Är i behov av ny router, och har lite funderingar kring alternativ. Måhända kanske någon här kan vara behjälplig?
Bor i ett Bahnhof-hus, och de erbjuder en router vid namn Tilgin HG 2381 för ca 1000 kr. Känner varken till tillverkaren eller routern i sig, och undrar därför om denna är värd 1000 kr?
Ett alternativ jag tittat på är Asus RT-AC66 U. Denna kostar ett par hundralappar mer, men verkar ha fått goda omdömen. Någon med erfarenhet av denna router/asus-routrar?
Huset har 100/100 mbit. Lägenheten är relativt stor, så jag vill gärna ha en stark antenn så jag slipper tappa kontakten. Vad skulle ni välja? Har ni något annat bra tips?
Är i behov av ny router, och har lite funderingar kring alternativ. Måhända kanske någon här kan vara behjälplig?
Bor i ett Bahnhof-hus, och de erbjuder en router vid namn Tilgin HG 2381 för ca 1000 kr. Känner varken till tillverkaren eller routern i sig, och undrar därför om denna är värd 1000 kr?
Ett alternativ jag tittat på är Asus RT-AC66 U. Denna kostar ett par hundralappar mer, men verkar ha fått goda omdömen. Någon med erfarenhet av denna router/asus-routrar?
Huset har 100/100 mbit. Lägenheten är relativt stor, så jag vill gärna ha en stark antenn så jag slipper tappa kontakten. Vad skulle ni välja? Har ni något annat bra tips?
Min kompis har en asus rt modell minns jag ej men ca 1800 spänn...
tror fan det var ac66u han köpte...
& den funkar klockrent i ett trevåningshus!
Fick inte min sladd att funka så det blev en säkerhetskopia på usb minne och sen byte av disk
Är det något jag inte får med då?
Ärligt talat så har jag ingen stenkoll då jag inte själv bytt någon än. Men det var på tal om det på jobbet, då läste jag runt för att hitta info. Det finns ett flertal trådar på andra forum så jag tycker du ska kolla där så jag inte råkar skriva fel till dig. :p
Ärligt talat så har jag ingen stenkoll då jag inte själv bytt någon än. Men det var på tal om det på jobbet, då läste jag runt för att hitta info. Det finns ett flertal trådar på andra forum så jag tycker du ska kolla där så jag inte råkar skriva fel till dig. :p
Jag hade gjort det och det var så många olika bud, men den vanliga metoden med usb hd funkade dugligt för mig.
Men ska man bara kopiera av allt på disken tror jag man måste stoppa i den nya disken i ps3an en gång först så den får formateras efter ps system, därefter kan man kopiera över allt via en dator, för att få med rubbet, annars verkar inte allt följa med
Jag hade lagt till lite för Asus routern, delfintivt värt det. :)
min dator har börjat låta högt, från fläkten. Problem är att jag inte vet vilken av fläktarna som är problemet. Proccesor, vanliga fläkten eller grafikkortet?
Det låter mer ju fler streams/spel jag har igång. så antar att fläkten på grafikkorten börjar ge upp?(köpte min dator för 4 år sen för ca 10k så det är inget superskräp) Kör i princip fortfarande samma spel eller så kollar jag twitchstreams o den har bara låtit nu dom senaste månaderna.
Jag har inga lagg öht så jag vill inte köpa ny dator men ljudet stör mig något extremt(har typ nästan maxvolym på csgo ingame och kan inte hör folk)
Kanske man kan köpa ett nytt grafikkort och hoppas det låter mindre? (har testat dammsuga men kanske borde fixa lite tryckluft istället?)
lyxproblem :D
min dator har börjat låta högt, från fläkten. Problem är att jag inte vet vilken av fläktarna som är problemet. Proccesor, vanliga fläkten eller grafikkortet?
Det låter mer ju fler streams/spel jag har igång. så antar att fläkten på grafikkorten börjar ge upp?(köpte min dator för 4 år sen för ca 10k så det är inget superskräp) Kör i princip fortfarande samma spel eller så kollar jag twitchstreams o den har bara låtit nu dom senaste månaderna.
Jag har inga lagg öht så jag vill inte köpa ny dator men ljudet stör mig något extremt(har typ nästan maxvolym på csgo ingame och kan inte hör folk)
Kanske man kan köpa ett nytt grafikkort och hoppas det låter mindre? (har testat dammsuga men kanske borde fixa lite tryckluft istället?)
Öppna upp burken och lyssna efter vilken fläkt det är?
En stor chansning men, har du något sorts Radeonkort? En kompis fick nyligen problem med sitt 7950 efter en uppdatering, helt plötsligt började fläktarna varva oftare och mer än tidigare.
StarkaUlf
2016-04-15, 20:25
Alltså, hur kan man ge ett program tillgång att köras hela tiden?
Det kom upp angående Bitdefender av någon anledning när jag startade datorn, men jag råkade klicka Nej, så nu är ju alla delar av det inaktiverat :D hur går man tillväga?
Ska köpa en dator inom den närmsta tiden.
Vill ha en liten dator, så tänkte mig chassi i stil med Fractal Design Node 202.
Så tar gärna emot tips om förbättringar. Har inte haft någon vidare koll på datordelar på sådär 10-15år.
Slängde ihop en kundkorg på inet. Har inte jämfört priser direkt, vilket jag såklart kommer att göra. Men skulle gärna vilja ha hjälp med val av delar för att få bästa möjliga för ett pris runt 10 000.
Datorn kommer att användas till lite av varje.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9344985/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9344985/ (https://www.inet.se/kundvagn/visa/9344985/)
Psst! CDON har just nu rea på exakt det grafikkortet du länkar till: http://cdon.se/hemelektronik/evga-geforce-nvidia-gtx-970-4gb-2xdvi-hdmi-displayport-acx-2-0-cooling-game-included-the-division-p30172120
Sen kommer din SSD inte räcka länge, men du kanske har en extra mekanisk hårddisk?
Psst! CDON har just nu rea på exakt det grafikkortet du länkar till: http://cdon.se/hemelektronik/evga-geforce-nvidia-gtx-970-4gb-2xdvi-hdmi-displayport-acx-2-0-cooling-game-included-the-division-p30172120
Sen kommer din SSD inte räcka länge, men du kanske har en extra mekanisk hårddisk?
Jag har en Nas också.
Tack för tipset om CDON, är grafikkortet ett bra val då?
Om du inte vill vänta till nästa generations GPU:n så är det prisvärt som tusan, med bra prestanda. Jag vill minnas att Grub hävdade EVGA som bäst i den här nischen.
Alltså, hur kan man ge ett program tillgång att köras hela tiden?
Det kom upp angående Bitdefender av någon anledning när jag startade datorn, men jag råkade klicka Nej, så nu är ju alla delar av det inaktiverat :D hur går man tillväga?
Om jag förstår dig rätt så är programmet blockerat?
Med senaste BD är det väl att dra upp rutan, trycka på "modules" nere till vänster, "protection" överst och sedan "blocked applications" i högra hörnet?
Spiffy, behöver du köpa dator just nu? Om du kan klara dig 2-3 månader till had jag väntat på Pascal. De nya korten ligger precis för dörren. Om nVidia fortsätter med tidigare prissättning kommer du få ersättaren till 970 för ungefär samma pris.
StarkaUlf
2016-04-16, 11:24
Om jag förstår dig rätt så är programmet blockerat?
Med senaste BD är det väl att dra upp rutan, trycka på "modules" nere till vänster, "protection" överst och sedan "blocked applications" i högra hörnet?
Det löste sig, men tack iallafall! :)
Spiffy, behöver du köpa dator just nu?
Behöver och behöver :)
Vi flyttar kontoret, och då är det bra tillfälle att passa på.
Men man kanske skulle vänta lite om det är värt det prestanda mässigt.
Vet inte om denna fråga borde ligga i renoveringstråden, eller i denna tråd. Kör i denna då frågan mer är datarelaterad.
Håller på och renovera och planera i min lägenhet. Jag har en idé att försöka dölja datorn genom att bygga något slags skåp kring den, så att man enkelt kan dölja den genom att stänga/dra för skåpdörr.
Problemet jag tänker på är i första hand ventilationen. Har ett antec 400-chassi, så datorn är ganska stor. Kör med vanlig luftkylning, och därför finns det en risk att ventilationen i skåpet inte kommer vara tillräcklig. Kan detta lösas med vattenkylning?
Vad tror ni, är detta görbart?
Behöver och behöver :)
Vi flyttar kontoret, och då är det bra tillfälle att passa på.
Men man kanske skulle vänta lite om det är värt det prestanda mässigt.
Prestandan går bara att spekulera kring eftersom korten inte släpps förrän juni-juli. Min gissning, utifrån det som skrivits och föregående generation, är 20-30% bättre prestanda till ungefär samma pris. Du får också mer VRAM och det är inte osannolikt att arkitekturen är bättre optimerad för DX12.
Vet inte om denna fråga borde ligga i renoveringstråden, eller i denna tråd. Kör i denna då frågan mer är datarelaterad.
Håller på och renovera och planera i min lägenhet. Jag har en idé att försöka dölja datorn genom att bygga något slags skåp kring den, så att man enkelt kan dölja den genom att stänga/dra för skåpdörr.
Problemet jag tänker på är i första hand ventilationen. Har ett antec 400-chassi, så datorn är ganska stor. Kör med vanlig luftkylning, och därför finns det en risk att ventilationen i skåpet inte kommer vara tillräcklig. Kan detta lösas med vattenkylning?
Vad tror ni, är detta görbart?
Vattenkylning behöver luft för att kyla radtiatorn.
Du behöver ventilation i skåpet. Särskilt för varmluften så det inte blir en ugn. Givetvis beroende på värmeutveckling och vad du har för krav på kylning.
Tänkte köpa en ny SSD 500Gb (och ominstallera till win10), är det någon som är bättre än någon annan?
Om det spelar någon roll har jag ett rätt gammalt moderkort: P8Z68V
King Grub
2016-04-20, 09:30
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210
Bäst pris/prestanda-ratio.
Tack, hade ögonen på den med. Blir ett besök på webhallen på fredag, sånt är ju alltid kul =)
Vattenflaska
2016-04-20, 20:22
Lägger in min fundering här istället för att starta en ny tråd.
Ska börja springa till och från universitetet ett par dagar i veckan och tänkte köpa ett vädertåligt skydd till laptopen.
Det ska vara vattentåligt samt gärna tåla lite stötar etc. helst förpackat så smidigt som möjligt.
Har kikat på: http://www.thule.com/en-us/us/products/bags-and-cases/laptop-sleeves-and-cases/laptop-sleeves/thule-gauntlet-13-macbook-pro-sleeve-_-tl_85854221245
Samt: http://www.amazon.com/dp/B018RELLL2?psc=1 men denna har fått lite blandad kritik.
Datorn jag har är en HP spectre x360, 13,3"
Har någon tips på annat passande fodral som uppfyller mina önskemål?
+1
Jag är själv väldigt nöjd med min...
Om jag bara kunde slakta min Seagate SSHD med en slägga och hitta en bra ersättare...
Vattenflaska
2016-04-22, 10:35
Har lite problem, försöker installera apple magic mouse på laptopen (HP), får den att ansluta så att det fungerar att klicka och flytta muspekaren. Men funktioner som att scrolla och andra funktioner fungerar ej.
Någon som har tips på vad jag kan göra?
Har lite problem, försöker installera apple magic mouse på laptopen (HP), får den att ansluta så att det fungerar att klicka och flytta muspekaren. Men funktioner som att scrolla och andra funktioner fungerar ej.
Någon som har tips på vad jag kan göra?
Sök och kolla om det finns någon mjukvara online. "Magic mouse driver" och fraser som den.
Min hårddisk håller på att krasha säger en ruta som dyker upp då och då.. Vilket även har märkts på prestandan. Det är en liten Asus r512m med 500 gb, har försökt kolla vad den har för anslutning till disken, noterade att SATA verkar vara det vanligaste iaf. så det borde ju vara den? Vad tror ni om den här disken:
https://www.inet.se/produkt/4304980/seagate-laptop-thin-500gb-7200rpm-32mb#specs
Buffertminne behöver man knappast tänka på om man inte spelar eller? Är 32 lite mycket om man bara surfar/film/spotify?
HMS Laestander
2016-04-25, 21:32
Snabb - dum - fråga om VESA för att mounta skärm/ar på ett stativ:
Om ett stativ har VESA 75/100 och skärmen ifråga har 100 VESA, innebär det att dem är kompatibla då? Eller är det ett tvåvägsmått där den ska sitta 75/100 på nåt vänster?
Jag gissar att de är kompatibla, men spenderar gärna inte pengarna eller tiden i onödan...
Snabb - dum - fråga om VESA för att mounta skärm/ar på ett stativ:
Om ett stativ har VESA 75/100 och skärmen ifråga har 100 VESA, innebär det att dem är kompatibla då? Eller är det ett tvåvägsmått där den ska sitta 75/100 på nåt vänster?
Jag gissar att de är kompatibla, men spenderar gärna inte pengarna eller tiden i onödan...
Har aldrig hört talas om osymmetriska fästanordningar för skärmar och i synnerhet inte vad gäller VESA-standarden. Är 99 % säker på att den är kompatibel. Dubbelkolla med återförsäljaren om du är osäker.
HMS Laestander
2016-04-25, 22:11
Har aldrig hört talas om osymmetriska fästanordningar för skärmar och i synnerhet inte vad gäller VESA-standarden. Är 99 % säker på att den är kompatibel. Dubbelkolla med återförsäljaren om du är osäker.
Stort tack, verkar stämma överens med vad jag kan utröna ifrån google också. Jag skickar en beställning. :)
King Grub
2016-05-01, 07:12
Inte för att jag behöver hjälp, men... vaknade i morse och datorn var helt död. Inga reaktioner alls på powerknappen. Jag var säker på att något, kanske nätaggregatet, hade gått sönder helt, men när jag öppnade chassit såg jag att kabeln från nätaggregatet till moderkortet hade ploppat ut. Inte bara lossnat lite, utan hoppat ut fullständigt. Av sig själv, över natten. Helt obegripligt. Det måste varit en gnom som varit där inne i natt och slitit ut den.
Det är ett vanligt fel på det nätaggregatet du har, Grub. Lite BCAA på det så är det bara att kriga.
Någon försöker tysta honom.
King Grub
2016-05-07, 16:38
Det blir ett 1080 när tredjepartskylarna kommer. Tur att man hoppade över 9x0-generationen.
Har enorma problem med internetanslutningen.
Var 5-10min försvinner internet, kör felsökning och får "registerposter för windows sockets som krävs för nätverksanslutning saknas.". Blir alltid fixat av felsökaren, men tar typ 2-3min varje gång och enormt irriterande.
Har testat att köra Winsock reset utan resultat, uppdaterat drivrutinen såklart och resettat TCP/IP. Windows 10, trådlös anslutning. Några tips?
Har en fråga som kanske är mer ipad/Iphone-relaterad, men ställer den här ändå då jag även använder laptop.
Är det någon som har något bra tips på någon app/program för att hantera lösenord? Gärna gratis också. Som det är nu har jag mängder med diverse inloggningar och lösenord på olika ställen, och det börjar bli allt mer rörigt att hålla reda på dem.
Slartibartfast
2016-05-07, 20:05
vad gör man om man köpt ett spel på app store, men speljäveln vägrar laddas ner?
Nån som testat Logitechs trådlösa g602 och g700 och kan säga vad ni gillar/gillade bäst (avseende gaming)?
Agitator
2016-05-08, 15:42
vad gör man om man köpt ett spel på app store, men speljäveln vägrar laddas ner?
Har du kollat om du har tillräckligt med ledigt utrymme för spelet ifråga?
Har en fråga som kanske är mer ipad/Iphone-relaterad, men ställer den här ändå då jag även använder laptop.
Är det någon som har något bra tips på någon app/program för att hantera lösenord? Gärna gratis också. Som det är nu har jag mängder med diverse inloggningar och lösenord på olika ställen, och det börjar bli allt mer rörigt att hålla reda på dem.
finns ett par här: http://keepass.info/download.html en fördel med Keepass är att den även finns till Win, Mac och Linux så man kan ha en central lösenordsdatabas som fungerar på alla ens maskiner. Själv har jag kontokort, pinkoder mm i den också).
Nordenator
2016-05-08, 19:39
Nån som testat Logitechs trådlösa g602 och g700 och kan säga vad ni gillar/gillade bäst (avseende gaming)?
Det fick mig att läsa på om ny mus. Min är lite trött, så kanske blir en Logitech här med. En trådad däremot. G303 verkar vara vass :D
Har en SS Sensei nu, och den verkar inte vara så poppis bland folk som kikar latency.
Det fick mig att läsa på om ny mus. Min är lite trött, så kanske blir en Logitech här med. En trådad däremot. G303 verkar vara vass :D
Har en SS Sensei nu, och den verkar inte vara så poppis bland folk som kikar latency.
Jag har aldrig själv kört med wireless förut men diverse recensioner verkar ju påstå att det inte gör nån skillnad längre, ens i snabba fps/rts. Jag har förvisso inte samma krav på millimeterprecision som förut, mest att det är mycket smidigare när jag flyttar mig mellan soffa/stol och ståendes vid höj-sänkbart skrivbord ^^
Nordenator
2016-05-08, 20:02
Jag har aldrig själv kört med wireless förut men diverse recensioner verkar ju påstå att det inte gör nån skillnad längre, ens i snabba fps/rts. Jag har förvisso inte samma krav på millimeterprecision som förut, mest att det är mycket smidigare när jag flyttar mig mellan soffa/stol och ståendes vid höj-sänkbart skrivbord ^^
Jag hade gått och känt på en i en butik först. De väger ganska mycket mer, och jag minns att det var som om den trådade musen inte vägde någonting då man gjorde bytet från trådlöst. Nu ska det sägas att detta var många år sedan, och musen jag hade tidigare vägde säkerligen avsevärt mycket mer än vad de du kikade på gör (~150g kontra runt 80-90g för en trådad idag). Men det är nog en sak som är svår att avgöra utan att känna på den. Trådlöst är helt klart smidigt däremot, så jag förstår varför man vill ha det. Jag tror att input lag i sammanhanget kan tänkas vara lite skit samma, men eftersom jag är en prylnörd så är jag ändå intresserad av att minska det :D
Jag hade gått och känt på en i en butik först. De väger ganska mycket mer, och jag minns att det var som om den trådade musen inte vägde någonting då man gjorde bytet från trådlöst. Nu ska det sägas att detta var många år sedan, och musen jag hade tidigare vägde säkerligen avsevärt mycket mer än vad de du kikade på gör (~150g kontra runt 80-90g för en trådad idag). Men det är nog en sak som är svår att avgöra utan att känna på den. Trådlöst är helt klart smidigt däremot, så jag förstår varför man vill ha det. Jag tror att input lag i sammanhanget kan tänkas vara lite skit samma, men eftersom jag är en prylnörd så är jag ändå intresserad av att minska det :D
Ja, vikten kan ju definitivt vara en avgörande faktor för vilken mus jag tar. Tack för tipset.
Slartibartfast
2016-05-08, 20:47
Har du kollat om du har tillräckligt med ledigt utrymme för spelet ifråga?
Jep.
Jag fick lösa det genom att ladda ner spelet till itunes, och sen tanka över det därifrån.
Jag har en g700s sedan något år eller så tillbaka och jag är maxnöjd. Bytte från min g5 med viss osäkerhet.
Tycker det är bra tyngd, lagom och bra placerade knappar, ladda med sladd är bra och gör också att den kan bli trådbunden. Batteriet håller typ en dag, om du har ett liv också. Tar väl typ 2h att ladda den max.
:)
shadowfire
2016-05-09, 16:52
Följer lanseringen av nya NVIDIA-korten med nyfikenhet och funderar på om det är nu man ska kliva upp på något systemmässigt, även sett till skärm och upplösning.
Rullar idag på gtx 970 och lirar spel helt ok i 1080p på min BenQ2420hdb.
Vad vore nästa steg upp utifrån spelupplevelse? Är det 1440p, 27" och 120hz? IPS-panel?
Nästa steg är budgetversionen av vad Yes än anser "dugligt" eller "bra".
Följer lanseringen av nya NVIDIA-korten med nyfikenhet och funderar på om det är nu man ska kliva upp på något systemmässigt, även sett till skärm och upplösning.
Rullar idag på gtx 970 och lirar spel helt ok i 1080p på min BenQ2420hdb.
Vad vore nästa steg upp utifrån spelupplevelse? Är det 1440p, 27" och 120hz? IPS-panel?
QHD (såkallad 1440p) ger helt klart en bättre spelupplevelse. I varje fall i 27" där den högre pixeldensiteten märks.
Ett 970 är dock för klent för att orka med det, så ett 1070 eller 1080 är ingen dålig idé att uppgradera till.
En vettig IPS ger också märkbart bättre färger, vilket märks i spel och film. Ser du mycket film på skärmen och sysslar med foto eller annat som kräver mer korrekta färger är det inte heller dumt med en colorimeter. Till spel är det lite krångligare och inte riktigt värt det.
Vad man bör veta om IPS är dock att nästan alla skärmar har störande IPS-glow. Särskilt panelerna med hög uppdateringsfrekvens är drabbade. Vill du slippa det är det i princip bara Eizos proffsskärmar som är befriade och dessutom har en okej responstid (dock 60hz).
Min egen Eizo är hyfsat bra där, men det är ändå så jag ibland önskat att den var bättre. På mindre skärmar märks det inte lika mycket för betraktningsvinklarna blir inte lika stora.
Att uppgradera från en TN-panel till IPS och QHD är dock ett stort steg uppåt i bildkvalitet. Det är lätt värt det. Tänk bara på att ingen skärm är perfekt, så du kommer få kompromissa med vissa saker.
Om jag själv haft pengarna hade jag satsat på någon av Eizos proffsskärmar. Men de är dyra och fortfarande lite för långsamma. Funkar att spela på, men inget du köper om spel är det primära syftet.
Handen på hjärtat så bekymras jag personligen inte av IPS-glow, trots att jag är medveten om det. Men då säkerställde jag att det inte skulle vara något problem genom att besöka butiker och kolla på skärmar.
Kan vara något att tänka på för Skuggan.
Handen på hjärtat så bekymras jag personligen inte av IPS-glow, trots att jag är medveten om det. Men då säkerställde jag att det inte skulle vara något problem genom att besöka butiker och kolla på skärmar.
Kan vara något att tänka på för Skuggan.
Det har jag också gjort. Du kör dock 24" om jag minns rätt, och skillnaden är påtaglig.
De enda 27"-skärmarna som är befriade från det, såvitt jag vet, är NEC;s Spectraview och Eizo ColorEdge. Skärmarna med hög uppdateringsfrekvens är av någon anledning värst.
Jag är annars mycket nöjd med min Eizo EV2755, även om jag önskat att den var bättre på den punkten. Budgetalternativet till den vore Dell's motsvarighet med samma panel, vad den nu heter.
shadowfire
2016-05-09, 20:26
Det är lite kryss i mössan på vad man ska prioritera när det gäller skärm, upplösning osv.
Nu tävlar jag inte direkt i den bemärkelsen, men jag är bäst i den gubbclan jag spelar med när det gäller fpslir. Nu lockar inte overwatch, men en vacker dag kommer det nog ett quakeliknande spel igen som kommer att få mig tillbaka på riktigt till att lira matcher osv. Då blir fps viktigare än tjusig grafik.
Samtidigt vore det otroligt skoj att verkligen kräma ur spel som Witcher 3 riktigt.
Sneglar lite på en skärm som Acer 27" IPS 144hz. Föregångaren fick ju toppbetyg av sweclockers. Jag får kolla på det där glowgrejset om det är något jag stör mig på. På TN-panelerna pratades det ju om "backlight bleed" eller ngt och min har tydligen det, men enda gången jag tänker på det är om det är en kolsvart scen.
Film körs för övrigt helt och hållet i hemmabion, så det är en gamingskärm jag är ute efter primärt.
Den ihop med ett 1070 samt att det börjar snart bli dags att avlösa min i5 3570@4,3 nu också.
Det har jag också gjort. Du kör dock 24" om jag minns rätt, och skillnaden är påtaglig.
Stämmer! Dell är klyftiga nog att beskriva modellens dimensioner och design-år i siffrorna: 2415
Det är lite kryss i mössan på vad man ska prioritera när det gäller skärm, upplösning osv.
Nu tävlar jag inte direkt i den bemärkelsen, men jag är bäst i den gubbclan jag spelar med när det gäller fpslir. Nu lockar inte overwatch, men en vacker dag kommer det nog ett quakeliknande spel igen som kommer att få mig tillbaka på riktigt till att lira matcher osv. Då blir fps viktigare än tjusig grafik.
Samtidigt vore det otroligt skoj att verkligen kräma ur spel som Witcher 3 riktigt.
Sneglar lite på en skärm som Acer 27" IPS 144hz. Föregångaren fick ju toppbetyg av sweclockers. Jag får kolla på det där glowgrejset om det är något jag stör mig på. På TN-panelerna pratades det ju om "backlight bleed" eller ngt och min har tydligen det, men enda gången jag tänker på det är om det är en kolsvart scen.
Film körs för övrigt helt och hållet i hemmabion, så det är en gamingskärm jag är ute efter primärt.
Den ihop med ett 1070 samt att det börjar snart bli dags att avlösa min i5 3570@4,3 nu också.
Jag gjorde lite research på gamingskärmar nyligen och kom fram till att större än 24" och 1080p är ganska meningslöst. Med en TN-panel så ger allt över 24 tum alldeles för dålig bild i periferin och dagens grafikort klarar inte av att leverera 120+ hz i högre upplösningar än 1080p. Dessutom vill man så klart ha G-synch om man kör Nvidia. Måste även tillså att det är synd att det inte finns någon 24" 1080p IPS med G-synch på marknaden just nu. Den hade nog kunnat sälja bra.
Min 1080p 24" TN G-synch pick är iaf i ingen speciell ordning med avseende på prestanda:
Acer Predator XB241H (Q1 2016) (dålig kvalitetskontroll förvisso på Predatorserien)
Acer XB240H (Q1 2015)
BenQ XL2420G (Q4 2014)
AOC G2460PG (Q4 2014)
Min 1440p 27" IPS G-synch pick:
ASUS Rog Swift PG279Q: 27-inch 1440p 144Hz IPS G-SYNC Monitor (Q4 2015)
Asus Rog Swift PG279Q är överlägset bäst av alla jag räknat upp men du lär inte ha någon större glädje av dina 144hz med nuvarande grafikkort som finns på marknaden.
Asus verkar ha en rent fruktansvärd kvalitetskontroll på sina skärmar. Ett bra exemplar av PG279Q kan vara helt okej, men det är många som lider av svår IPS-glow och backlight bleed.
Jag hade undvikit den som en spetälsk.
Acern tycks ha klart stabilare kvalitet, så det verkar som ett vettigare alternativ.
Annars ger IPS klart rikare färger och QHD på 27" ger både högre skärpa/detaljer samt större bild. Det smäller rätt högt i fråga om spelinlevelse. QHD utan AA ser mycket bättre ut än HD med AA.
Asus verkar ha en rent fruktansvärd kvalitetskontroll på sina skärmar. Ett bra exemplar av PG279Q kan vara helt okej, men det är många som lider av svår IPS-glow och backlight bleed.
Jag hade undvikit den som en spetälsk.
Acern tycks ha klart stabilare kvalitet, så det verkar som ett vettigare alternativ.
Lustigt. Jag har läst exakt samma negativa saker om Acer predator XB271HU 27" IPS G-Sync och valde därför att inte rekommendera den. Problemet är väl som vanligt att recensenter får bättre exemplar skickade till sig medan vanliga konsumenter får skiftande kvalité och det gäller nog båda skärmarna. Jag har dock aldrig någonsin sett någon professionell recensent vara mer lyrisk över Acern än Asus annat än möjligen Toms hardware som pekar på backlight-defekt hos deras Asus-exemplar men dock rekommenderar båda skärmarna. Acern verkar iaf definitivt ha sämre yttre design med fulhet, skakande när man skriver och mindre genomtänkt UI.
Vad gäller jämnhet på kvaliten så verkar du ha rätt. Jag kikade nu på Amazon och där har Acern fått bättre mottagande:
18% missnöjda kunder för Acern:
http://www.amazon.com/Acer-Predator-XB271HU-27-inch-Widescreen/product-reviews/B0173PEX20/ref=cm_cr_arp_d_viewpnt_rgt?filterByStar=critical&pageNumber=1
Att jämföras med 42% missnöjda kunder för Asus:
http://www.amazon.com/SWIFT-PG279Q-Screen-LED-Lit-Monitor/product-reviews/B017EVR2VM/ref=cm_cr_arp_d_viewpnt_rgt?ie=UTF8&showViewpoints=1&sortBy=helpful&filterByStar=critical&pageNumber=1
Man kan ju dock begära att få skärmen utbytt så vitt jag förstår det.
Kan tillägga att jag själv köpte AOC G2460PG (1080p TN 144hz G-synch) och har inga klagomål.
shadowfire
2016-05-10, 09:01
Eftersom jag sitter på en 24" TN nu idag så känns det som att bara byta till en 120hz-skärm eller bara byta till en IPS med samma storlek, inte ger den där "wow ohshit!"-känslan. Det är inte direkt så jag vill spela om Skyrim plötsligt pga det.
Tänker mig däremot att om nu 1070/1080-korten håller vad de lovar, så är det trots allt lite mer kräm grafiskt och borde klara av att driva lite mer tryck, så nu kanske det är värt att söka sig mot 27". QHD på en 27" hade nog varit fog för att dra igång skyrim på nytt, se om det finns lite nya texturmoddar osv. Eller sparka liv i GTAV kanske.
Vad jag inte fått grepp på är hur många spel som faktiskt blir ok på 1440p, för vad jag förstått så är väl merpartern optimerade för 1080p och just 60hz?
Lustigt. Jag har läst exakt samma negativa saker om Acer predator XB271HU 27" IPS G-Sync och valde därför att inte rekommendera den. Problemet är väl som vanligt att recensenter får bättre exemplar skickade till sig medan vanliga konsumenter får skiftande kvalité och det gäller nog båda skärmarna. Jag har dock aldrig någonsin sett någon professionell recensent vara mer lyrisk över Acern än Asus annat än möjligen Toms hardware som pekar på backlight-defekt hos deras Asus-exemplar men dock rekommenderar båda skärmarna. Acern verkar iaf definitivt ha sämre yttre design med fulhet, skakande när man skriver och mindre genomtänkt UI.
Vad gäller jämnhet på kvaliten så verkar du ha rätt. Jag kikade nu på Amazon och där har Acern fått bättre mottagande:
18% missnöjda kunder för Acern:
http://www.amazon.com/Acer-Predator-XB271HU-27-inch-Widescreen/product-reviews/B0173PEX20/ref=cm_cr_arp_d_viewpnt_rgt?filterByStar=critical&pageNumber=1
Att jämföras med 42% missnöjda kunder för Asus:
http://www.amazon.com/SWIFT-PG279Q-Screen-LED-Lit-Monitor/product-reviews/B017EVR2VM/ref=cm_cr_arp_d_viewpnt_rgt?ie=UTF8&showViewpoints=1&sortBy=helpful&filterByStar=critical&pageNumber=1
Acern tycks vara likvärdig med Asus på i princip allt utom kvalitetskontrollen, där Asus är riktiga sopor. Det är iaf att döma av föregångaren till XB271HU. Jag har inte sett några seriösa recensioner av XB271HU, men det verkar som det är en liten förbättring på alla punkter från föregångaren (som fick mycket bra betyg).
Utseendemässigt tävlar de om vem som är fulast. Acerns vinner nog där, men båda är två riktigt fula skärmar.
Man kan ju dock begära att få skärmen utbytt så vitt jag förstår det.
Ja, men hur många gånger accepterar man att skärmen måste bytas ut, istället för att överge tillverkaren? Jag skulle aldrig ge en massa andra chanser till tillverkare som inte bryr sig, och bara spelar på lotteriet.
Eftersom jag sitter på en 24" TN nu idag så känns det som att bara byta till en 120hz-skärm eller bara byta till en IPS med samma storlek, inte ger den där "wow ohshit!"-känslan. Det är inte direkt så jag vill spela om Skyrim plötsligt pga det.
Tänker mig däremot att om nu 1070/1080-korten håller vad de lovar, så är det trots allt lite mer kräm grafiskt och borde klara av att driva lite mer tryck, så nu kanske det är värt att söka sig mot 27". QHD på en 27" hade nog varit fog för att dra igång skyrim på nytt, se om det finns lite nya texturmoddar osv. Eller sparka liv i GTAV kanske.
Vad jag inte fått grepp på är hur många spel som faktiskt blir ok på 1440p, för vad jag förstått så är väl merpartern optimerade för 1080p och just 60hz?
TN till IPS är stort om du är känslig för färger. Ger helt annat djup och nyanser till färgerna.
24 till 27-tum är hyfsat stort, särskilt när vi snackar 16:9. Bara den extra storleken är riktigt nice.
Den ökade pixeltätheten med 27-tum QHD är klart märkbar. Jämför du t.ex. Witcher 3 ser HD suddigt och mjukt ut i jämförelse, särskilt med träd/gräs/osv. QHD utan AA ser som sagt bättre ut än HD med AA. Sen är den extra arbetsytan i Windows riktigt trevlig också.
Huruvida dessa saker ger en "wow oshit!"-känsla är förstås individuellt. Jag tycker det är få saker över huvud taget som ger det, men det är definitivt ett "niiiiiicee!". Helt klart värt det enligt mig.
Något som jag själv kommit att uppskatta är också tunna skärmkanter. Tyckte inte det kändes som en jätteviktig grej när jag köpte min skärm, det var mest praktiskt med en skärm som inte tar upp mer plats än nödvändigt. Förutom att skärmen ser snyggare ut ger det även en trevlig känsla när man tittar på bilden. Knappast så att kvalitén blir bättre, men bilden presenteras på ett trevligare sätt.
144Hz och G-sync har jag för egen del aldrig sett som tillräckligt viktigt för att betala flera tusen extra. Det är förvisso trevligt, men jag är inte tillräckligt mycket gamer för att sakna det.
Om det är viktigt för dig skulle jag föreslå en närmare titt på Acern. Den tycks ge hyfsat korrekt bild utan kalibrering, dvs. du lär inte tänka på avvikelserna i spel. Både den och Asus verkar vara bra direkt ur kartong, även om Asus kan vara något vassare (sånt varierar dock mellan olika exemplar. Problemet med Asus är ju som sagt att den verkar vara ihopbyggd av fulla schimpanser.
Det som eventuellt kan vara problem med QHD är spel där menyer och HUD-element inte skalar så bra. Tror t.ex. det är så i Skyrim, om jag minns rätt, men det går ju enkelt att modda bort. Inget stort problem vad jag vet.
Du skulle ju inte gå upp så mycket i pixeltäthet att skalningen blir dramatiskt annorlunda. Om det skalar dåligt lär det fortfarande funka att spela utan större besvär. Det blir en annan sak om du tänkt rocka 4K.
shadowfire
2016-05-10, 16:49
TN till IPS är stort om du är känslig för färger. Ger helt annat djup och nyanser till färgerna.
24 till 27-tum är hyfsat stort, särskilt när vi snackar 16:9. Bara den extra storleken är riktigt nice.
Den ökade pixeltätheten med 27-tum QHD är klart märkbar. Jämför du t.ex. Witcher 3 ser HD suddigt och mjukt ut i jämförelse, särskilt med träd/gräs/osv. QHD utan AA ser som sagt bättre ut än HD med AA. Sen är den extra arbetsytan i Windows riktigt trevlig också.
Huruvida dessa saker ger en "wow oshit!"-känsla är förstås individuellt. Jag tycker det är få saker över huvud taget som ger det, men det är definitivt ett "niiiiiicee!". Helt klart värt det enligt mig.
Något som jag själv kommit att uppskatta är också tunna skärmkanter. Tyckte inte det kändes som en jätteviktig grej när jag köpte min skärm, det var mest praktiskt med en skärm som inte tar upp mer plats än nödvändigt. Förutom att skärmen ser snyggare ut ger det även en trevlig känsla när man tittar på bilden. Knappast så att kvalitén blir bättre, men bilden presenteras på ett trevligare sätt.
144Hz och G-sync har jag för egen del aldrig sett som tillräckligt viktigt för att betala flera tusen extra. Det är förvisso trevligt, men jag är inte tillräckligt mycket gamer för att sakna det.
Om det är viktigt för dig skulle jag föreslå en närmare titt på Acern. Den tycks ge hyfsat korrekt bild utan kalibrering, dvs. du lär inte tänka på avvikelserna i spel. Både den och Asus verkar vara bra direkt ur kartong, även om Asus kan vara något vassare (sånt varierar dock mellan olika exemplar. Problemet med Asus är ju som sagt att den verkar vara ihopbyggd av fulla schimpanser.
Det som eventuellt kan vara problem med QHD är spel där menyer och HUD-element inte skalar så bra. Tror t.ex. det är så i Skyrim, om jag minns rätt, men det går ju enkelt att modda bort. Inget stort problem vad jag vet.
Du skulle ju inte gå upp så mycket i pixeltäthet att skalningen blir dramatiskt annorlunda. Om det skalar dåligt lär det fortfarande funka att spela utan större besvär. Det blir en annan sak om du tänkt rocka 4K.
Bra input min gode Yes.
Jag tyckte det var oshitkänsla deluxe att gå från 14" till 17" och lika mycket till 19" och sedan 24". Jag tänker mig att 27" borde ge en sådan känsla.
Det ihop med ett tyngre grafikkort, ny processor, plöja i ännu mer internminne samt ett VR-headset på det och sedan är vintern säkrad. :D
shadowfire
2016-05-10, 16:50
Jag minns än idag köpet av första Amiga-monitorn och känslan av att gå från en 14" TV. Det var som att ta bort linsskyddet på en kamera, eller att ta bort skyddsplasten på ett par glasögon. Då hade jag ändå scartkontakt mellan Amigan och TVn! :D
Agitator
2016-05-10, 18:47
Jag kör 2560x1440 på dell 27"
CPU i5 2500k
GPU ati r9 näst nyaste kort. 2700 kr för halvår sedan typ.
Datorn leverar fortfarande, i5 2500k och bättre käkar i princip det mesta utan att svettas. Spelar på 3.8 ghz pckså bara, så minimal överclickning.
Kolla om du verkligen har behov av att uppgradera hela burken.
Ssd för os och speldisk, 16 gb ram. Ny gpu o mobo som nyttjar bandbredden till max på pcie så är du hemma utan att uppgradera allt för mycket.
Armed Dingo
2016-05-10, 20:28
Var får jag tag på den billigaste macen? Som jag hittat nu verkar Schweiz vara absolut billigast och lättast att nå. Känner någon till ett annat sätt?
Schweiz's apple store är drygt 20% billigare än svenska Apples. Deras elektronikvaruhus är drygt 20% billigare än våra också, och våra elektronikvaruhus är drygt 10% billigare än svenska Apple Store.
Att köpa en dator som kostar 21k i SE Apple Store kostar drygt 16k i Schweiz's Media Markt motsvarighet.
Jag pratar om att köpa en billig biljett dit, notera den vackra naturen, köpa en mac och åka hem. Glömma deklarera den i tullen.
shadowfire
2016-05-10, 21:02
Jag kör 2560x1440 på dell 27"
CPU i5 2500k
GPU ati r9 näst nyaste kort. 2700 kr för halvår sedan typ.
Datorn leverar fortfarande, i5 2500k och bättre käkar i princip det mesta utan att svettas. Spelar på 3.8 ghz pckså bara, så minimal överclickning.
Kolla om du verkligen har behov av att uppgradera hela burken.
Ssd för os och speldisk, 16 gb ram. Ny gpu o mobo som nyttjar bandbredden till max på pcie så är du hemma utan att uppgradera allt för mycket.
16 gb ram, ssd och 3570@4,3 ghz har jag redan, men såg ett par youtubeklipp där man fick se fpsskillnader med dels ett 970 som jag har nu, dels med titankortet och nog var det bättre drag med t.ex. en i7a. Rentav 30-40 fps i skillnad i vissa spel. Jag skulle kanske vinna lite på att köpa snabbare minnen, men då är det nästan lika bra att gå upp en nivå.
Eller så väljer jag att pressa så gott det går ur 3570'n och väntar på nästa generation processorer.
Agitator
2016-05-10, 21:19
16 gb ram, ssd och 3570@4,3 ghz har jag redan, men såg ett par youtubeklipp där man fick se fpsskillnader med dels ett 970 som jag har nu, dels med titankortet och nog var det bättre drag med t.ex. en i7a. Rentav 30-40 fps i skillnad i vissa spel. Jag skulle kanske vinna lite på att köpa snabbare minnen, men då är det nästan lika bra att gå upp en nivå.
Eller så väljer jag att pressa så gott det går ur 3570'n och väntar på nästa generation processorer.
Men 30-40 fps skillnad är ju mestadels gpun. Inte cpun direkt.
shadowfire
2016-05-10, 21:28
Men 30-40 fps skillnad är ju mestadels gpun. Inte cpun direkt.
frNjT5R5XI4
5775C spöar 6700K i spelprestanda.
http://www.bilddump.se/bilder/20160406160112-66.102.9.74.jpghttp://www.bilddump.se/bilder/20160406160337-66.102.9.74.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20160406160451-66.102.9.95.jpg
Agitator
2016-05-10, 22:04
Oj, där ser man. Men så illa var det ändå inte.
Beror ju på hur nöjd man är i dagsläget och om man orkar vänta tills nästa gen släpps.
[.yt]frNjT5R5XI4[/yt]
Något som inte testas där men som påverkar mycket är också om du kör multiplayer. Det är mer processorkrävande och i vissa fall kan processorn flaska rejält.
Jag överväger själv att gå tillbaka till vattenkylning när/om det blir ett GTX 1080. Kör min 5820K i 4Ghz och den behöver nog klockas upp lite mer för att inte flaska och för att få upp minimum fps. Får se lite hur det presterar först bara.
Tycker iaf inte du är fel ute som tänkt uppgradera processorn också. Du kan ju för all del testa hur nytt grafikkort funkar först, men det lär inte vara bortkastade pengar med en ny rig.
Jag får alltid påminna mig själv om att Yes har enorma krav som inte är rimliga för en lekman som mig själv. När det snackas om uppgraderingar börjar man ju fundera själv *slap*
shadowfire
2016-05-10, 22:27
Oj, där ser man. Men så illa var det ändå inte.
Beror ju på hur nöjd man är i dagsläget och om man orkar vänta tills nästa gen släpps.
Nej inte jätteilla, men jag levde i tron om att min 3570 klarar sig flera år till. Såg dock flera klipp på tuben nu med tester i titlar som GTAV och Witcher både på ett 970 som jag har nu och på Titankort och det fick mig att börja fundera. Även på ett överklockat 970 som jag har nu så flaskade de lite äldre cpuerna lite. Visst det är kanske inte superstor skillnad mellan 60 och 80 fps, men mellan 40 och 60 fps i tyngre speltitlar tycker jag det är galen skillnad och om processor ger 5-10 fps och snabbare minne 5-10 fps så..
Dundrar jag in med ett GTX1070 eller GTX1080 och om korten är så pass bra som det låter, så vore det synd om övriga riggen flaskade.
Var får jag tag på den billigaste macen? Som jag hittat nu verkar Schweiz vara absolut billigast och lättast att nå. Känner någon till ett annat sätt?
Schweiz's apple store är drygt 20% billigare än svenska Apples. Deras elektronikvaruhus är drygt 20% billigare än våra också, och våra elektronikvaruhus är drygt 10% billigare än svenska Apple Store.
Att köpa en dator som kostar 21k i SE Apple Store kostar drygt 16k i Schweiz's Media Markt motsvarighet.
Jag pratar om att köpa en billig biljett dit, notera den vackra naturen, köpa en mac och åka hem. Glömma deklarera den i tullen.
Direktflyg Arlanda-Zürich hittar jag för 1900Kr. Finns "billiga" hotell för runt 1000Kr, men Schweiz är dyrt så det är bättre att räkna med 1500Kr. Du kan spara några hundralappar om du orkar med en 15h+ resa med mellanlandningar, men det kostar ju om du ska slå ihjäl tiden utan att dö av tristess.
Så, låt oss räkna med 3500Kr för resan. Lägg till 500Kr för taxi. Sen har du risk att åka fast i tullen och inte bara behöva pröjsa en massa extra, utan även få ändtarmen undersökt av någon trevlig tullfarbror.
Det lär förstås vara värt att besöka Schweiz (har själv bara varit i Geneve, vilket jag kan rekommendera), men för att köpa en billigare dator låter det som en dålig idé.
Jag får alltid påminna mig själv om att Yes har enorma krav som inte är rimliga för en lekman som mig själv. När det snackas om uppgraderingar börjar man ju fundera själv *slap*
Några enorma krav är det knappast. Skuggan sitter på en flera generationer gammal processor och överväger ett grafikkort som kommer smiska Titan X. Processorn lär utan tvekan flaska.
Min egen processor har bra multitrådsprestanda men kan behöva skrämmas upp lite i singeltrådat. Beroende på spel förstås, men den har inte lika stabil framerate som exempelvis Skylake.
Det är inga konstigheter egentligen. Krävs mycket av hårdvaran om man vill köra moderna spel i höga inställningar och en hög och stabil framerate. Särskilt när man går upp från HD-upplösning.
Dundrar jag in med ett GTX1070 eller GTX1080 och om korten är så pass bra som det låter, så vore det synd om övriga riggen flaskade.
Jag gissar att GTX 1080 kommer vara ett mycket bättre val för QHD. Av nVidias specs att döma kommer 1070 hållas tillbaka en hel del av minnesbandbredden.
GPU; i sig lär gå att överklocka till liknande nivåer. 1070 har bara lägre klock och lite färre CUDA-kärnor, precis som med 970 och 980. Däremot har 1070 GDDR5 som är 8Gbs, mot GDDR5X som är 10-12Gbs. Den skillnaden lär bli svår att ta igen genom överklockning, och det kommer betyda att 1070 hålls tillbaka av lägre minnesbandbredd.
1070 kommer säkerligen sitta som handen i handsken för HD, men ska du upp i QHD eller 4K är det 1080 som gäller (eller 1080Ti när det kommer, vilket lär bli ett riktigt jäkla monsterkort med HBM2).
Återstår förstås att se när det kommer riktiga tester. Det är ju inte så långt kvar tills vi får se svart på vitt hur de presterar.
För övrigt kan det vara en bra idé att vänta tills tillgängligheten på GDDR5X blivit bättre och tredjepartstillverkarna kommit ut med sina små specialvarianter av korten. Det har t.ex. spekulerats kring att 1080 kan få snabbare GDDR5X med tiden, och att det kommer lanseras med långsammare minnen (10Gbs).
Några enorma krav är det knappast. Skuggan sitter på en flera generationer gammal processor och överväger ett grafikkort som kommer smiska Titan X. Processorn lär utan tvekan flaska.
Min egen processor har bra multitrådsprestanda men kan behöva skrämmas upp lite i singeltrådat. Beroende på spel förstås, men den har inte lika stabil framerate som exempelvis Skylake.
Det är inga konstigheter egentligen. Krävs mycket av hårdvaran om man vill köra moderna spel i höga inställningar och en hög och stabil framerate. Särskilt när man går upp från HD-upplösning.
Låt mig leva i min illusion av dumhet! :cryout:
Ja, men hur många gånger accepterar man att skärmen måste bytas ut, istället för att överge tillverkaren? Jag skulle aldrig ge en massa andra chanser till tillverkare som inte bryr sig, och bara spelar på lotteriet.
Absolut. Acer verkar ju vara det bättre valet av allt att döma.
shadowfire
2016-05-11, 17:38
Låt mig leva i min illusion av dumhet! :cryout:
hehe, för min del så gillar jag iofs att försöka hitta most bang 4 the buck och är svinigt nöjd med mitt EVGA 970-kort t.ex. Även 3570-processorn har varit klockren som inköp. Visst blir det mycket pengar om jag går upp på 27" och en fetare grundrigg, men samtidigt spenderar jag ändå så pass mycket tid vid datorn att det får räknas som ett huvudintresse. Det gör att det plötsligt känns lite lättare att motivera ett dyrare inköp eller två.
bear.flowertwig
2016-05-14, 13:04
Var pluggar jag in nätverkskabeln i switchen? (finns inga andra portar)
http://www.zyxel.com/uploads/images/img_gs-105s_v2_r_380.jpg
Portarna förklaras med olika prioriteringsordning (1-5 med 1 lägst) för uttrafik men inget sägs om var nätverket går in.
Port 1. Prioriteringen handlar om QoS-paket som skickas uppströms. Över internet kontrolleras det av din ISP, så prioriteringen sker bara av paket som skickas uppströms lokalt.
Alltså, data som skickas uppströms från dina lokala enheter kommer fylla upp en kö av paket i olika prioriteringsordning. Om bandbredden fylls upp flyttas lägre prioriterade paket bakåt i kön.
Den här kön bilda innan paketet skickas uppströms ut mot internet. Så om din internet-port är lågprioriterad spelar ingen roll. Internet bryr sig inte.
Sen är det inte alla applikationer som använder QoS, och då spelar det ingen roll alls.
Nordenator
2016-05-16, 17:27
Nu då det börjat dyka upp lite info om priser för 1070/1080 känns faktiskt 1070 som ett rätt bra val. Går ett tredjepartskort på strax över 4k känns det som om det är första gången på flera år som man fått bra prestanda per peng igen. Jag har suttit med mitt 760 för länge, men det här känts så jävla ovärt att köpa något då prestandan stigit så sakta de senaste åren samtidigt som priserna hållits på samma nivå på grund av starkare dollar. Lutar åt att jag plockar upp ett 1070 i början av juni.
Och med ett prisintervall kretsande runt 4k dröjer det inte alltför länge innan vi är nere på 970-nivåer.
Ska vänta tills polaris släpps. För att kolla riktiga benchmarks men om det är så bra som det låter haffa jag ett 1080. Sitter på ett 770 nu så.
1070 ser ut att kunna följa upp succén med 970. Riktigt bra pris/prestanda så det lär sälja som smör. Min gissning är att efter sommaren kommer det landa runt en femhunka dyrare än ett 970 vid release, så strax över 4000Kr.
Om AMD lyckas kan ju priserna komma att pressas också. I takt med att tillverkningsprocessen mognar och tillgängligheten på minnen ökar kommer ju marginalerna bli bättre. Lyckas AMD få ut bra kort kan vi får ett priskrig, om vi har tur.
För egen del siktar jag på ett 1080 efter sommaren, om prestandan lever upp till hypen.
Kommer bli en dyr höst med nytt grafikkort och förhoppningsvis en iPad Pro och Apple Pencil, så fort det bjuds på nytt där.
Var ute och fiskade med grabbarna i helgen, en som drog upp en gädda på 11kg. Jag filmar med mobilen och efter 2 min så tar batterierna slut. Nu går det inte att spela upp filmen. Har provat spela upp med wmp, mpc, vlc samt att skicka in den i ett par redigeringsprogram utan resultat. Vet någon ifall den går att rädda?
King Grub
2016-05-17, 15:40
Riktigt dålig 4K- och DX12-prestanda.
shut teh face
2016-05-17, 16:07
Japp men fortfarande bra siffror jämfört med tidigare generation, men priserna går upp oroande fort.
Att spela i 4K vet jag inte ens om det blir möjligt med nya Titan som kommer i höst/nästa vår. :d
Linustechtips ger mig svår eksem. Håller annars med om att 4K-prestandan var tråkig. I lägre upplösningar sparkar det stjärt däremot:
http://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-1080-review.html
Japp men fortfarande bra siffror jämfört med tidigare generation, men priserna går upp oroande fort.
Att spela i 4K vet jag inte ens om det blir möjligt med nya Titan som kommer i höst/nästa vår. :d
Korten har ett MSRP på 50$ mer än GTX 980. Det är vanligt med +/- 50$ för nya kort.
Priset på Founders Edition är förstås rejält saltat. Korten från partner lär landa runt 6500kr i Sverige, vilket blir ca 1000kr mer än föregångaren. Det lär dock ha mer med svensk politik att göra än något annat. Jag gissar också att priserna kommer sjunka lite första månaderna.
Det är förvisso mycket pengar, särskilt som vi inte snackar topp-kort utan toppen av mellanklassen.
Titan-korten lär klara 4K väldigt bra. 1080 är ju klart spelbart i 4K och Titan lär bli avsevärt snabbare, särskilt i 4K.
Sweclockers test:
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080/1#content
En modest överklockning på det och kortet klarar att maxa alla spel i WQHD och stabil 60fps. I flera fall med god marginal dessutom.
Nu då det börjat dyka upp lite info om priser för 1070/1080 känns faktiskt 1070 som ett rätt bra val. Går ett tredjepartskort på strax över 4k känns det som om det är första gången på flera år som man fått bra prestanda per peng igen. Jag har suttit med mitt 760 för länge, men det här känts så jävla ovärt att köpa något då prestandan stigit så sakta de senaste åren samtidigt som priserna hållits på samma nivå på grund av starkare dollar. Lutar åt att jag plockar upp ett 1070 i början av juni.
När 970 dippade ner på 3k första omgången var även det väldigt mycket kort för pengarna.
När 1070-korten når ~3k kanske jag byter upp från 970, beror på hur de rackarna ocar också, inväntar med spänning ocade 970 vs 1070-recensioner! 970 gick ju skrämma upp ordentligt utan större konstigheter.
Sen är det dedär med den gamla 2500K-cpun, men tror nog den ska hålla för en generations gfx till på 4.5ghz utan att flaskhalsa allt för mycket :Virro
King Grub
2016-05-17, 20:59
Min 2700K får hänga med ett varv till den med.
Min 2700K får hänga med ett varv till den med.
Jo jag är lite avis på i7orna nu, nyare spel verkar ändå dra lite nytta av de vs. förr. Går lite i tankarna på en beg. 3770k men tror inte det är värt besväret.
Överklockningen ser ju att kunna bli något i hästväg. Referenskorten tycks redan klocka bra, trots att kylaren inte är dimensionerad för det och drivrutinerna är buggiga. Med bättre kylare och möjlighet att styra spänningen borde vi få se riktigt bra överklockningar.
Just kontrollen av spänningen var något som höll tillbaka Maxwell-korten. Jag efterforskade aldrig om det gick att komma runt det, men om det gick så var det iaf invecklat. Resultatet blev iaf du kunde ha tillräcklig spänning för en viss belastning, och när den sen ändrades blev spänningen för låg och kortet kraschade.
Nu verkar det som nVidia låter oss komma runt det problemet, vilket borde ge ännu högre överklockningspotential.
Jag är för egen del imponerad av vad nVidia levererat. Det är i linje med mina optimistiska förväntningar. Bara vi kommer ifrån priset på Founders Edition och får se bra tredjepartskort med en mer rimlig prislapp...
Samtidigt är iof ett till GTX 970 mer lockande än någonsin. De börjar ramla ner mot 2000Kr begagnat och lär fortsätta sjunka i pris. 2x GTX 970 SLI borde ju funka bra ett tag framöver, och då finns säkert 1080Ti ute på marknaden.
Överklockningen ser ju att kunna bli något i hästväg. Referenskorten tycks redan klocka bra, trots att kylaren inte är dimensionerad för det och drivrutinerna är buggiga. Med bättre kylare och möjlighet att styra spänningen borde vi få se riktigt bra överklockningar.
Just kontrollen av spänningen var något som höll tillbaka Maxwell-korten. Jag efterforskade aldrig om det gick att komma runt det, men om det gick så var det iaf invecklat. Resultatet blev iaf du kunde ha tillräcklig spänning för en viss belastning, och när den sen ändrades blev spänningen för låg och kortet kraschade.
Nu verkar det som nVidia låter oss komma runt det problemet, vilket borde ge ännu högre överklockningspotential.
Jag är för egen del imponerad av vad nVidia levererat. Det är i linje med mina optimistiska förväntningar. Bara vi kommer ifrån priset på Founders Edition och får se bra tredjepartskort med en mer rimlig prislapp...
Samtidigt är iof ett till GTX 970 mer lockande än någonsin. De börjar ramla ner mot 2000Kr begagnat och lär fortsätta sjunka i pris. 2x GTX 970 SLI borde ju funka bra ett tag framöver, och då finns säkert 1080Ti ute på marknaden.
Jodå via BIOS-moddar osv kunde man tweaka mycket med spänning osv även på (åtminstone 970/980) Maxwell. Men om den mjukvaran som testades i Sweclockerstestet hade funkat bra hade det ju varit fasen så mycket smidigare!
Också gått i tankarna på SLI, det är ju mer bang for the buck, men också mer kräm samt ev. SLI-problem som kan uppkomma. De flesta nya spel bör väl dock ha SLI-profiler klara vid release nuförtiden kan man tycka?
Samtidigt hade man nästan önskat en skärm med g-sync för att få ut mesta möjligt av så mycket prestanda..
Riktigt dålig 4K- och DX12-prestanda.Detta^
http://www.bilddump.se/bilder/20160517225704-176.64.150.54.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20160517225716-176.64.150.54.jpg
Jodå via BIOS-moddar osv kunde man tweaka mycket med spänning osv även på (åtminstone 970/980) Maxwell. Men om den mjukvaran som testades i Sweclockerstestet hade funkat bra hade det ju varit fasen så mycket smidigare!
Också gått i tankarna på SLI, det är ju mer bang for the buck, men också mer kräm samt ev. SLI-problem som kan uppkomma. De flesta nya spel bör väl dock ha SLI-profiler klara vid release nuförtiden kan man tycka?
Samtidigt hade man nästan önskat en skärm med g-sync för att få ut mesta möjligt av så mycket prestanda..
Justja, så var det. Vad jag vet har det dock aldrig varit särskilt vanligt att man gjort det. När jag läst runt på olika hårdvaruforum har det iaf alltid snackats om överklockning med standardverktygen. Det lär ju bli en annan sak när det ges kraftfullare verktyg som är hyfsat lätta att använda.
Det som talar emot SLI är just att det verkar lite tjorvigt att få det att funka bra. Sen är VRAM fortfarande begränsat, men det borde ändå kunna stå sig hyfsat ett tag till. Samtidigt får man tänka på att ett begagnat 970 lär hamna under 2000Kr snart. Det är ju ändå jäkligt mycket bang for the buck...
Jag är själv nöjd om jag kan få bra fps i WQHD ett tag framöver. Just nu är det få spel klarar det. Om två 970 håller måttet blir det ju rätt lockande att lägga 2000Kr på det och spara resten av pengarna till lite värre hårdvara i framtiden.
Svårt dilemma det där...
Detta^
Nu snackar vi dock titlar utvecklade för DX11 och det lär dröja ett tag innan vi ser något spel som är riktigt optimerat för DX12. Lite av grejen med DX12 är liksom att det ligger i händerna på spelutvecklarna att optimera, och innan de verkligen fått kläm på det är det svårt att sia om prestandan.
När du överclockar verkar det bli avsevärt bättre.
-cLYn937ZFE
Om man har ett dugligt grafikkort så bör man först kolla på att köpa en G-sync (alternativt freesync för amd) och 144hz monitor, då det sannolikt gör större skillnad än marginellt bättre prestanda.
Speciellt om man kör mycket FPS-spel.
edit: förutsatt att man idag har en äldre monitor på 60hz
Älskar att man blir utsparkad efter ett tag från forumet. Där försvann en kvarts förklarande och vädjande. Fattar mig kortare nu:
Jag har fått en TV. Jag har en HDMI-kabel och vill att TVn och datorskärmen ska visa samma data, dvs arbeta som en duplicerad bildkälla istället för separata. Nvidia's kontrollpanel tillåter kloning men det strular till det med upplösningen på en av bildskärmarna. Hur löser jag detta?
Vidare skulle jag önska att TVns ljud skulle gå via en extern förstärkare med tillhörande högtalare. Det finns vanliga ljudportar på sidan av TVn (Röd och vit) men även om jag koppar in inblandade kablar så tar inte förstärkaren över. Wut I do?
Älskar att man blir utsparkad efter ett tag från forumet. Där försvann en kvarts förklarande och vädjande. Fattar mig kortare nu:
Jag har fått en TV. Jag har en HDMI-kabel och vill att TVn och datorskärmen ska visa samma data, dvs arbeta som en duplicerad bildkälla istället för separata. Nvidia's kontrollpanel tillåter kloning men det strular till det med upplösningen på en av bildskärmarna. Hur löser jag detta?
Vidare skulle jag önska att TVns ljud skulle gå via en extern förstärkare med tillhörande högtalare. Det finns vanliga ljudportar på sidan av TVn (Röd och vit) men även om jag koppar in inblandade kablar så tar inte förstärkaren över. Wut I do?
något många glömmer är inställningarna på tvskärmen................
Hade jag varit hos dig irl hade jag löst detta, dock svårt då jag inte kan se problemet.
Skalar tvns bildskärm upp till högre upplösning när du stänger av pcns skärm?
Justja, så var det. Vad jag vet har det dock aldrig varit särskilt vanligt att man gjort det. När jag läst runt på olika hårdvaruforum har det iaf alltid snackats om överklockning med standardverktygen. Det lär ju bli en annan sak när det ges kraftfullare verktyg som är hyfsat lätta att använda.
Det som talar emot SLI är just att det verkar lite tjorvigt att få det att funka bra. Sen är VRAM fortfarande begränsat, men det borde ändå kunna stå sig hyfsat ett tag till. Samtidigt får man tänka på att ett begagnat 970 lär hamna under 2000Kr snart. Det är ju ändå jäkligt mycket bang for the buck...
Jag är själv nöjd om jag kan få bra fps i WQHD ett tag framöver. Just nu är det få spel klarar det. Om två 970 håller måttet blir det ju rätt lockande att lägga 2000Kr på det och spara resten av pengarna till lite värre hårdvara i framtiden.
Svårt dilemma det där...
Verkligen svårt dilemma, borde det inte finnas någon statistik på hur många % av spel utvecklade efter 2015 som haft SLI-problem och hur lång tid det tog innan det fixades? Om inte borde någon ta tag i det... :D
Om man har ett dugligt grafikkort så bör man först kolla på att köpa en G-sync (alternativt freesync för amd) och 144hz monitor, då det sannolikt gör större skillnad än marginellt bättre prestanda.
Speciellt om man kör mycket FPS-spel.
edit: förutsatt att man idag har en äldre monitor på 60hz
Så är det ju, införskaffade mig dock för drygt 1 år sedan en Benq BL3200PT och är tvärnöjd med allt, förutom just 60hz (har även en Qnix 27" 96hz bredvid som står och dammar, men märkte ingen större skillnad 60 -> 96hz), spelar inte främst FPS så jag lider inte avsevärt egentligen, men prylbög som man är..
"Geforce GTX 1070 levererar 70-140% högre fps än GTX 970"
http://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/GTX1070_prestanda.jpg
Från: http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/geforce-gtx-1070-levererar-70-140-hogre-fps-an-gtx-970.html
Kommer bli väldigt intressant att se 970 SLI vs. 1070!
shadowfire
2016-05-20, 19:32
Apropå 970, så har det kommit en del annonser på begagnade kort nu till rätt låga priser. Dubbla 970s för 2000-2500 kr. Rätt bra bang for the buck, även om jag personligen är allergisk mot dubbla kort sedan tidigare erfarenheter med spel som inte fixade mer än ett kort.
Jockefoten
2016-05-21, 07:52
Sugne på ny datorlåda?
v5t0rsT8g6k
Apropå 970, så har det kommit en del annonser på begagnade kort nu till rätt låga priser. Dubbla 970s för 2000-2500 kr. Rätt bra bang for the buck, även om jag personligen är allergisk mot dubbla kort sedan tidigare erfarenheter med spel som inte fixade mer än ett kort.
Dubbla 970s kan omöjligt gå för 2-2.5k? Är det på Sweclockers så är det alltid utropspris nowadays, blivit lurad på de också. Skulle det mot förmodan säljas för de pengarna så... är säljarna bara korkade eller gravt lata. :)
King Grub
2016-05-23, 08:36
Är man inte i kritiskt behov av nytt grafikkort kanske det är värt att vänta på 1080 Ti. Det är där den riktiga revolutionen ser ut att komma. Ett monster.
https://www.chiphell.com/thread-1588175-1-1.html
a) Inte helt hundra men tror det funkar såhär med kloning. TV har förmodligen lägre upplösning en monitorn och då för att visa bilden på båda skrämarna måste du använda tvns högsta upplösning. Kan vara detta som orsakar problem för dig.
b) Hur har du kopplat? Enkast borde vara att köra HDMI kabeln från datorn in i förstärkaren och sen en ny HDMI kabel från förstärkaren till tvn (detta för att få ljudet från datorn till förstärkaren.
För tv-ljudet till förstärkaren är motfrågan, vad har du för ljudutgångar på tvn?
StarkaUlf
2016-05-24, 11:59
Hur tusan startar jag uppgradering till windows 10? Händer ju ingenting när jag trycker på "Uppgradera nu".
Går jag in på "Visa bekräftelse" så står det bara "Din uppgradering är reserverad." Det enda jag kan trycka på där sedan är att avbryta reservation och så min gratis uppgradering, som det står.
King Grub
2016-05-24, 12:03
Gör en ren installation i stället för blir riskerna för att något skall gå fel eller att det skall bli funktionsstörande rester kvar efter uppgraderingen. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Armed Dingo
2016-05-25, 10:06
Ska bygga en liten hackintosh. Förebilden är en Mac Pro.
Har samlat ihop lite komponenter. Alla är hackintosh vänliga, har i princip native support :) .
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9418547/2016
Jag är inte insatt i "det här", är det någon rea på gång som jag missar om jag beställer inom veckan?
Behöver även en skärm men är lite lost här. Vill ha 2160p, >99% av Adobe RGB, gärna med en USB hubb inbyggd och så under 5000 kr. Över 23 tum. Letade ordentligt igår men det var alltid nåt som inte stämde med någon av dom jag hittade tyckte jag, kommer inte ihåg vad det var för fel just nu :/
Det mest krävande jag kommer göra är 4K videoredigering.
Funderar på en ny skärm och är lite sugen på att byta upp mig till 1440p, spelar inte mycket fps så känner inget behov av en 144hz skärm. Däremot vill jag gärna ha en 24" men lyckas bara hitta en (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3099560) som har en responstid på 14ms, tror ni det är märkbart i spel och om jag kollar på film? Sitter på en 1080p med 5ms atm.
Behöver även en skärm men är lite lost här. Vill ha 2160p, >99% av Adobe RGB, gärna med en USB hubb inbyggd och så under 5000 kr. Över 23 tum. Letade ordentligt igår men det var alltid nåt som inte stämde med någon av dom jag hittade tyckte jag, kommer inte ihåg vad det var för fel just nu :/
Det mest krävande jag kommer göra är 4K videoredigering.
På prisjakt hittar jag en skärm, Philips, som uppfyller dina kriterier.
Varför vill du ha full täckning av AdobeRGB? Det kommer bli meckigt att lira olika färgrymder med en skärm som inte är avsedd för det.
Armed Dingo
2016-05-25, 13:09
På prisjakt hittar jag en skärm, Philips, som uppfyller dina kriterier.
Varför vill du ha full täckning av AdobeRGB? Det kommer bli meckigt att lira olika färgrymder med en skärm som inte är avsedd för det.
Oooh lust att dela med dig?
Hur menar du med lira olika färgrymder? Jag menar bara att skärmen ska ha god färgåtergivning.
Oooh lust att dela med dig?
Hur menar du med lira olika färgrymder? Jag menar bara att skärmen ska ha god färgåtergivning.
Bara kolla prisjakt. Filtrera efter upplösning och färgrymd.
sRGB är standard. Det är vad skrivbordet, programmenyer och internet använder. Större färgrymder som AdobeRGB kan användas för foton. För video har du bland annat rec.709 som liknar sRGB och brukar användas för HDTV, och rec.2020 som är mycket större än AdobeRGB och ämnat för UHDTV.
Så om du tänkt röra dig mellan vanligt datoranvändande, fotoredigering och video kommer du få mecka en del för att få det att lira.
Annars skiter du i det och kör sRGB. Om du har krav på korrekta färger kalibrerar du skärmen och kör en sRGB-profil, och en 3D-lut i rec.709 som du kopplar till ditt videoredigeringsprogram.
Större färgrymd betyder inte nödvändigtvis bättre färger. Har du inte rätt färghantering kommer AdobeRGB se för jävligt ut eftersom allt visas fel. sRGB är inte heller på något sätt en liten färgrymd.
Mitt råd är att strunta i AdobeRGB om du inte vet vad du ska med det till. Det kommer bespara dig en hel del huvudvärk.
Armed Dingo
2016-05-25, 15:25
Bara kolla prisjakt. Filtrera efter upplösning och färgrymd.
sRGB är standard. Det är vad skrivbordet, programmenyer och internet använder. Större färgrymder som AdobeRGB kan användas för foton. För video har du bland annat rec.709 som liknar sRGB och brukar användas för HDTV, och rec.2020 som är mycket större än AdobeRGB och ämnat för UHDTV.
Så om du tänkt röra dig mellan vanligt datoranvändande, fotoredigering och video kommer du få mecka en del för att få det att lira.
Annars skiter du i det och kör sRGB. Om du har krav på korrekta färger kalibrerar du skärmen och kör en sRGB-profil, och en 3D-lut i rec.709 som du kopplar till ditt videoredigeringsprogram.
Större färgrymd betyder inte nödvändigtvis bättre färger. Har du inte rätt färghantering kommer AdobeRGB se för jävligt ut eftersom allt visas fel. sRGB är inte heller på något sätt en liten färgrymd.
Mitt råd är att strunta i AdobeRGB om du inte vet vad du ska med det till. Det kommer bespara dig en hel del huvudvärk.
Tack för dina råd :) Det blir dock en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390682 Dell UP2516D (1440p)
Som går ifrån mitt tidigare nämnda krav på 2160p, men jag får den för 3800kr ink moms och viktigast, jag har använt den tidigare i skolan och vet att jag är nöjd med den.
Nu sista frågan. Riggen jag postade tidigare.. 6700K, 1 st m2 SDD. Jag köper eventuellt ett GTX 1070 under Black Friday. Klarar det där 450 watts agget av att driva allt tro? Inget överklockning kommer göras..
Du har ju annars Dell U2515H som är motsvarande fast med standard gamut och kostar 800Kr mindre. Annars är det klokast att köra skärmen i sRGB-läge och ändra om du mot förmodan skulle ha behov av AdobeRGB (vilket i princip bara är i Photoshop för att kontrollera bilder för tryck (AdobeRGB kan visa hela CMYK färgrymden), och det förutsätter i sin tur en kalibrerad skärm och korrekt färghantering). sRGB-läget på skärmar med utökad färgrymd tenderar dock att producera något övermättade färger (beroende på skärm visserligen.
Skärmar med utökad färgrymd var ju the shiznitz för några år sen, tills man kom på att det var en dålig idé för de allra flesta.
King Grub
2016-05-27, 11:23
Test på GTX 1080, överklockad med tredjepartskylare:
http://hothardware.com/news/evga-geforce-gtx-1080-superclocked-avx-30-edition-and-gtx-1080-sli-sneak-peek
Har man ett 980Ti i dag finns det inga anledningar att uppgradera i alla fall. Högst marginell skillnad.
Test på GTX 1080, överklockad med tredjepartskylare:
http://hothardware.com/news/evga-geforce-gtx-1080-superclocked-avx-30-edition-and-gtx-1080-sli-sneak-peek
Har man ett 980Ti i dag finns det inga anledningar att uppgradera i alla fall. Högst marginell skillnad.
Hoppsan! Har Pascal redan fått pyspunka?
King Grub
2016-05-27, 11:31
Det kanske blir som på processorsidan, där dom stora förbättringarna sker i energiförbrukning, inte i prestanda. Där fungerar ju en processor från 2011 i princip lika bra i spel (med väldigt få CPU-begränsade undantag) som senaste toppmodellen.
shut teh face
2016-05-27, 13:21
Hoppsan! Har Pascal redan fått pyspunka?
Kan man väl inte påstå när man jämfört med gamla Ti
Men ja, de är nog inte bästa uppgraderingen, 980Ti -> 1080Ti
:)
Givet, men Pascal har fått sån otrolig hype under senaste månaderna. Det skulle ju vara multiplikativt bättre!!
shut teh face
2016-05-27, 17:09
Det är det nog men ingen anledning för nvidia att visa det direkt. Folk kommer ju köpa 1070/80 nu ändå. Sen släpper amd något som nära matchar. Då kommer ti och sen titan
Kan min dator få problem ifall jag tar bort chassifläkten? Just nu är den helt öppen på ena sidan vilket borde fungera som någon sorts ventilation?(finns fortfarande fläktar på strömförsörj/grafikkort/proccesor såklart)
Eftersom den lät något extremt högt så fort jag starta något spel o nu är det tyst som ett bibliotek xD
Agitator
2016-05-27, 19:37
Kan min dator få problem ifall jag tar bort chassifläkten? Just nu är den helt öppen på ena sidan vilket borde fungera som någon sorts ventilation?(finns fortfarande fläktar på strömförsörj/grafikkort/proccesor såklart)
Eftersom den lät något extremt högt så fort jag starta något spel o nu är det tyst som ett bibliotek xD
Kolla temperaturerna med valfri program. Ser det bra ut så kör på.
Du kan ju även stänga lådan utan chassifläkt och se vad för temperatur du får. Men om fläkten låter som satan så köp en ny? Har den alltid låtit? Du kan varva ner fläktar också med trög strömkoppling eller en av kablarna som matar 5 volt.
jag va osäker på vilken fläkt det var. detta var mer en tillfällig lösning efter jag lyssnat lite med örat nära olika delar :P
Känns som den bara låtit så i ett par månader. för varje spel eller stream jag sätter på så låter den mer och mer. blev för mycket när jag inte kunde höra mig själv skjuta på csgo ibland(lyxproblem)
min dator e nog 4-5 år gammal också så vet inte ifall nya fläktar passar?(ja, jag suger när d gäller datagrejer :P)
Agitator
2016-05-27, 19:58
jag va osäker på vilken fläkt det var. detta var mer en tillfällig lösning efter jag lyssnat lite med örat nära olika delar :P
Känns som den bara låtit så i ett par månader. för varje spel eller stream jag sätter på så låter den mer och mer. blev för mycket när jag inte kunde höra mig själv skjuta på csgo ibland(lyxproblem)
min dator e nog 4-5 år gammal också så vet inte ifall nya fläktar passar?(ja, jag suger när d gäller datagrejer :P)
Kolla hur stor den är och beställ samma storlek.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/kylning/chassiflaktar/
Försök fixa det innan sommaren så den inte överhettar under sommarens varma dagar.
Du kan även kolla om du inte kan styra hastigheten på fläkten med ditt mobo via tillverkarens program, kolla ditt mobos leverantör ifall de har någon monitor program som styr sådant. Så kan du använda din gamla och varva ner den lite så den inte låter så mycket.
funderade faktiskt på o köpa ny fläkt. spelar det roll vilken man köper så länge den passar?
Tänker mig ifall den kan tåla mer eller något så lägger jag gärna en 100ing extra
King Grub
2016-05-27, 21:44
Olika fläktar är kapabla att flytta olika mycket luft och har olika ljudnivåer.
Satsa på en med låg ljudnivå jisses finns fläktar som låter som "HelloBuyMeSomeEarplugs"
Funderar på nytt grafikkort, men inte så sugen på att köpa de precis utkomna i 10-serien.
Kommer 980-korten sjunka ordentligt i pris nu? Vilket kort får man mest för pengarna så att säga?
GTX 970 ger mest för pengarna. Köper du ett av dom senare släppen går det att överklocka dom upp till runt 980-standard.
GTX 970 ger mest för pengarna. Köper du ett av dom senare släppen går det att överklocka dom upp till runt 980-standard.
Blev rätt sugen att springa ner på stan och köpa ett direkt.
Men är det kompatibelt med mitt moderkort egentligen?
https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/
(Fan vad gammal jag känner mig som inte har koll på sån't här längre :-/ )
http://m.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080/1
Sjukt sugen men ska hålla mig lite och se hur non founders editionen är.
shadowfire
2016-05-28, 17:39
gnarf... bookmarked ;)
https://www.inet.se/produkt/5400050/evga-geforce-gtx-1080-8gb-acx-3-0-ftw/#specs
Jag köpte hem DayZ till datorn för att spela lite, men jag har föör dåligt grafikkort för det spelet.
Jag har datorn Lenovo IdeaCentre Q190
https://www.dustinhome.se/product/5010778130/ideacentre-q190?gclid=CjwKEAjwg6W6BRDn6v__7vzN9QkSJAC9l9C3Q6u FsRotfKQ0tK7SDxGkAtBu2aaEIiXcAy43qV5BGhoCI9zw_wcB&ssel=false&_ga=1.109944134.253818417.1464454538
Skullle någon kunna hjälpa en amatör att hitta ett grafikkort till denna datorn så man kan lira lite spel med lite större grafikkrav?
Tacksam för hjälp!
Jag köpte hem DayZ till datorn för att spela lite, men jag har föör dåligt grafikkort för det spelet.
Jag har datorn Lenovo IdeaCentre Q190
Skullle någon kunna hjälpa en amatör att hitta ett grafikkort till denna datorn så man kan lira lite spel med lite större grafikkrav?
Tacksam för hjälp!
Det går tyvärr inte att uppgradera grafikkortet på den datorn, det är väl bara tänkt som en surfdator.
Du kan bara uppdatera RAM och till SSD, men det hjälper inte eftersom du är begränsad till ett internt Intel 3000.
Det går tyvärr inte att uppgradera grafikkortet på den datorn, det är väl bara tänkt som en surfdator.
Du kan bara uppdatera RAM och till SSD, men det hjälper inte eftersom du är begränsad till ett internt Intel 3000.
De va skit :)
C h r i s
2016-05-29, 14:16
Funderar på nytt grafikkort, men inte så sugen på att köpa de precis utkomna i 10-serien.
Kommer 980-korten sjunka ordentligt i pris nu? Vilket kort får man mest för pengarna så att säga?
Tycker du ska vänta på mer info om polaris 10 innan du köper ett nytt kort (bör komma nu inom några dagar). Känns inte spec framtidssäkert med nvidias 28nm (970 etc) med tanke på den urusla dx12-prestandan. Polaris 10 ligger antagligen en bit under 1080 och 1070 i prestanda men också till ett lägre pris.
Funderar lite på ett 1070 nu. Skiljer en hel del i priser och de spel jag spelar är ju typ d3, overwatch och kanske legion i en månad tills jag tröttnar. Tror inte jag behöver ett 1080 för det med tanke på att min skärm är 1080p 144hz.
Håller med Bailah. 1070 ser ut som det riktiga hoppet, om man suttit på ett 970 innan. Men jag skulle vänta på nysläpp från tredjepartstillverkare. Prislappen motiverar inte just nu.
shut teh face
2016-05-30, 11:07
Håller med Bailah. 1070 ser ut som det riktiga hoppet, om man suttit på ett 970 innan. Men jag skulle vänta på nysläpp från tredjepartstillverkare. Prislappen motiverar inte just nu.
Känns sådär att man köpte ett 970 för typ 3 månader sedan. :d
Men jag kör nog vidare på det... jag har ju ändå bara en 1080-skärm på 60hz, så jag behöver ny skärm isf.
Känns sådär att man köpte ett 970 för typ 3 månader sedan. :d
Men jag kör nog vidare på det... jag har ju ändå bara en 1080-skärm på 60hz, så jag behöver ny skärm isf.
Jamen, det är ju inte motiverat om man köpt nytt senaste året. En 970 kommer hålla minst ett år till.
Hade också kört på 970. jag sitter på en 770 som funkar visserligen men får sänka lite i grafiken och så skulle jag vilja streama lite då och då. På hobbynivå såklart. Och då kanske kicka en skärm till. Eller två.. får se hur stor ring frugan får först..
fortsättning...
tog bort chassifläkten, böt ut nätaggregatet(?) o nu börjar proccesorfläkten låta istället. jag hatar min dator xD
Kan man byta ut den eller är det helt ny proccesor som gäller?
Man kan byta processorfläkt. Du måste nog smälla på lite mer kylpasta dock (jättelätt procedur)
shadowfire
2016-05-30, 11:47
Jamen, det är ju inte motiverat om man köpt nytt senaste året. En 970 kommer hålla minst ett år till.
Är extremt nöjd med mitt EVGA 970 SSC ACX 2.0, bra pulver i det out of the box och går att mjölka ur mer med lite överklockning. Finns flera benchmarks där det levererat nästan som ett 980 med överklockning. För min del så om jag inte uppgraderar skärm och går upp på 1440p, så räcker 970't till gott och väl ett år till och prisbilden för 1070/1080 lär se betydligt bättre ut då.
Nordenator
2016-05-30, 19:56
Man kan byta processorfläkt. Du måste nog smälla på lite mer kylpasta dock (jättelätt procedur)
Fast lite finns det att tänka på. Du ska applicera pasta på heatsinken på olika sätt beroende på vilken processor du har. Man bör dessutom vara noggrann vid rengöring av gammal pasta (med lösningsmedel), och gärna med något som inte luddar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.