Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
fotbollskungen
2013-01-23, 06:51
Hejsan! Hur "flyttar" jag över Windows från min vanliga hårddisk till min SSD?
Jag fick nyligen tillbaka min dator från elgigantens service och dem hade installerat windows på min vanliga hårddisk och inte på SSD disken.. Hur fixar jag så att jag får windows på SSD?. Då datorn är en ultrabook så har jag ingen cd-spelar så kan inte installera med skiva, jag har gjort en recovery men det fungerar inte och jag har inte tid att skicka in datorn igen då jag ska iväg på utlandsstudier om någon vecka. Någon vänlig själ som vet hur jag ska bära mig åt?
Tack på förhand!
hahavaffan
2013-01-23, 07:42
Hejsan! Hur "flyttar" jag över Windows från min vanliga hårddisk till min SSD?
Jag fick nyligen tillbaka min dator från elgigantens service och dem hade installerat windows på min vanliga hårddisk och inte på SSD disken.. Hur fixar jag så att jag får windows på SSD?. Då datorn är en ultrabook så har jag ingen cd-spelar så kan inte installera med skiva, jag har gjort en recovery men det fungerar inte och jag har inte tid att skicka in datorn igen då jag ska iväg på utlandsstudier om någon vecka. Någon vänlig själ som vet hur jag ska bära mig åt?
Tack på förhand!Det korta svaret är att det inte går (självklart går det, men det kanske inte är problemfritt). Ingenting är ju omöjligt, dock lär det krävas minst lika mycket kunskap för att göra det som för att installera om Windows med ett USB-minne. En snabb googling:
http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/
http://itexpertvoice.com/home/switch-from-a-hard-disk-to-an-ssd-with-little-fuss-and-bother/
http://superuser.com/questions/388431/moving-windows-7-to-an-ssd
King Grub
2013-01-23, 08:38
Du sparar både tid, krångel och framtida problem genom att installera från grunden i stället.
Anton Fräs
2013-01-23, 09:21
Läser en kurs på distans nu men har problem med att streama webbföreläsningar. Det fungerar dock väl i min andra distanskurs.
Jag har provat med mozilla och IE samt ändrat inställningar (nätverksinställningar i respektive browser).
Några tips och trix?
hahavaffan
2013-01-23, 10:03
Utveckla gärna vad problemet är.
Anton Fräs
2013-01-23, 10:05
I mozilla så spelas det inte upp alls. I IE så öppnas media player upp men filen hittas inte, länkarna skall fungera enligt lärare och en medstudent till.
Vandraren
2013-01-23, 19:11
Tänkte köpa en budget "gaming" dator för ca 8k. Utan skärm, men med trådlös tangentbord/mus. Tänkte inledningsvis ha den kopplad till TV via Hdmi för XBMC, netflix och spel.
Fråga 1. Någon som kan tipsa om en vettig burk i den prisklassen?
Har givetvis kollat runt själv, men har inte haft koll på pc-hårdvara på minst 5 år. i5 k processor och 8 gb ram låter som en bra början tycker jag, men vet inte vad man bör/vill ha för moderkort och grafikkort. Tanken är att köpa något som går att bygga vidare på. Slänga in mer ram, uppdatera cpu utan att behöva köpa nytt moderkort osv.
2. Duger en burk för 8k till spel? 1080p till TV'n och en bra FPS med inställningar som är medium eller high på spelen och jag är nöjd. Kommer köra typ Bf3, FC3, ME3, BL2 mm.
3. Stationär dator permanent kopplad till TV'n, är Windows 8 meningslöst? Känns som att 7:an duger?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Tänkte köpa en budget "gaming" dator för ca 8k. Utan skärm, men med trådlös tangentbord/mus. Tänkte inledningsvis ha den kopplad till TV via Hdmi för XBMC, netflix och spel.
Fråga 1. Någon som kan tipsa om en vettig burk i den prisklassen?
Har givetvis kollat runt själv, men har inte haft koll på pc-hårdvara på minst 5 år. i5 k processor och 8 gb ram låter som en bra början tycker jag, men vet inte vad man bör/vill ha för moderkort och grafikkort. Tanken är att köpa något som går att bygga vidare på. Slänga in mer ram, uppdatera cpu utan att behöva köpa nytt moderkort osv.
2. Duger en burk för 8k till spel? 1080p till TV'n och en bra FPS med inställningar som är medium eller high på spelen och jag är nöjd. Kommer köra typ Bf3, FC3, ME3, BL2 mm.
3. Stationär dator permanent kopplad till TV'n, är Windows 8 meningslöst? Känns som att 7:an duger?
Denna är helt ok om du vill ha en färdig, du får även en skärm på köpet.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5_3450_-_8gb_-_1tb_-_geforce_gtx_660ti_-_windows_8-21605250
http://cdon.se/hemelektronik/thor%2bsk%C3%A4rm/
Köper du delar själv kan du nog få ner priset beroende på hur mycket du bryr dig om chassi, lagring, m.m Men i5, GTX 660/670, 8GB DDR3 är väl en ok utgångspunkt.
Anton Fräs
2013-01-23, 20:22
Jag bumpar mig fråga, har frågat skolan datorsupport men hjälpen jag fick gav inget. Har som följt windows instruktioner gällande öppnande av protokoll och proxy på auto men det hjälper ej.
storPines
2013-01-23, 20:39
oc.nu
Bättre datorföretag kan man nog inte hitta inom rikets gränser när det gäller support mm.
Vandraren
2013-01-23, 20:42
Denna är helt ok om du vill ha en färdig, du får även en skärm på köpet.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5_3450_-_8gb_-_1tb_-_geforce_gtx_660ti_-_windows_8-21605250
http://cdon.se/hemelektronik/thor%2bsk%C3%A4rm/
Köper du delar själv kan du nog få ner priset beroende på hur mycket du bryr dig om chassi, lagring, m.m Men i5, GTX 660/670, 8GB DDR3 är väl en ok utgångspunkt.
Tack för tipset. Är dock lite tveksam på win 8 och Ti-kort. :)
Vandraren
2013-01-23, 20:52
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10731
Funderar på den. Fast kanske välja till en SSD.
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10731
Funderar på den. Fast kanske välja till en SSD.
Ser ut som en bra lösning, i5 vs i7 så pratar vi verkligen 0 skillnad i datorspel, så det skulle väl egentligen vara det "onödiga" i den burken. 660 ti presterar snarlikt som ett standard 670 så det är ett mycket bra kort.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2974?k=0aaa4463419779d12136ccc32f723d73
Arf Pingvin
2013-01-24, 06:54
Aldrig en dator utan SSD. Värt varenda krona.
hahavaffan
2013-01-24, 07:02
aldrig en dator utan ssd. Värt varenda krona.+∞
Tack för tipset. Är dock lite tveksam på win 8 och Ti-kort. :)
Win8 kan jag kanske förstå pga nya utformningen men Ti-kort ? 660-Ti är ju visserligen äldre än 660 men också kraftfullare.
Vandraren
2013-01-24, 07:48
Win8 kan jag kanske förstå pga nya utformningen men Ti-kort ? 660-Ti är ju visserligen äldre än 660 men också kraftfullare.
Fick för mig att Ti var budgetvarianten, typ som mx eller fx (eller vad dom nu hetre) var förr.
är det bara för mig men har youtube varit olidligt segt den senaste tiden, klarar knappt av att kolla på 360 för att laddningstiden är så förbaskat långsam, innan kunde jag kolla på 1080p utan några problem
ned 27mbit/s, upp 1,2 mbit/s så det är inte fel på nätverksuppkopplingen iaf.
hjälp?
edit: netflix, wimp, vimeo, liveleak osv funkar som vanligt.
Youtube har varit riiiiktigt jävla segt de senaste dagarna för mig med.
hahavaffan
2013-01-24, 16:37
Yes, YouTube har de senaste dagarna varit en **** *** ****** ** ***!! ***???? **** ** ***** ******.
Det är ett större fel, såg på jobbet att det är felanmält till Google global Carrier. Tydligen är det nå fiberlänkar hos dom som inte är reko eller dyl.
Vandraren
2013-01-25, 00:49
Hittade en beg. burk på blocket.
Vill gärna veta om den har några svagheter eller "riskfyllda" komponenter, samt era åsikter i allmänhet om burken och priset.
Chassi: CoolerMaster 430 Black Elite
PSU: Fractal Design Tesla, 80+, 650W
CPU kylning: Antec KÜHLER H2O 620 Vattenkylning
Moderkort: GIGABYTE Z68AP-D3, rev 2.0
CPU: Intel i5 2500k 3,3GHz (3,7GHz Turbo, kan även köras stabilt i 4,5GHz tack vare kylningen)
RAM: Corsair Vengeance X.M.P, 1600MHz, 8GB
GPU: XFX Radeon HD6870, 1GB GDDR5
SSD: ADATA SSD, SATAIII, 64GB
HDD: WD Caviar Blue, 7200RPM, 16MB, 500GB
ODD: DVD-RW Optiarc 24x SATA
TILLBEHÖR
Skärm: Fujitsu Siemens LSL 3260W, 2ms, 27", 1920x1200.
Tangentbord: SteelSeries 7G, Cherry MX Black-switchar.
Mus: Razer Imperator, 5600dpi, 1000hz.
SteelSeries QcK Musmatta.
Logitech X140 Högtalare
7000:-, POK. Vad tror ni om det? Jag tycker att det låter väldigt bra ja.
Det som sticker ut mest är grafikkortet. Det är inte dåligt, men betydligt långsammare än GTX 660 och 660Ti.
I övrigt kan det kanske vara en ok deal om du verkligen behöver och vill ha just den kringutrustningen som medföljer. För egen del skulle jag inte betala mer än max 60-70% av nypriset på någon datorkomponent, även om den bara använts en vecka. Detta med tanke på risk för krångligare hantering i samband med garanti/RMA-ärenden plus att jag inte vet hur grejerna hanterats. Dessa delar skulle dessutom kunna vara inköpta för ett rätt bra tag sedan. Personligen tycker jag alltså att det låter dyrt.
Edit: Med nypris menar jag alltså vad motsvarande eller samma komponent kostar som lägst idag, inte inköpspris som vissa annonsörer verkar tro spelar någon roll.
Vandraren
2013-01-25, 02:10
Det som sticker ut mest är grafikkortet. Det är inte dåligt, men betydligt långsammare än GTX 660 och 660Ti.
I övrigt kan det kanske vara en ok deal om du verkligen behöver och vill ha just den kringutrustningen som medföljer. För egen del skulle jag inte betala mer än max 60-70% av nypriset på någon datorkomponent, även om den bara använts en vecka. Detta med tanke på risk för krångligare hantering i samband med garanti/RMA-ärenden plus att jag inte vet hur grejerna hanterats. Dessa delar skulle dessutom kunna vara inköpta för ett rätt bra tag sedan. Personligen tycker jag alltså att det låter dyrt.
Edit: Med nypris menar jag alltså vad motsvarande eller samma komponent kostar som lägst idag, inte inköpspris som vissa annonsörer verkar tro spelar någon roll.
När jag försökte plocka något motsvarande på komplett.se så är det just nu på 6500:- med ett bättre grafikkort (Gainward GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA) men än så länge utan skärm, tangentbord, mus, SSD-disk, vattenkylning osv.
http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=1188048
Även om det kanske inte är en superbra deal så är det en billigare deal och det är ganska viktigt nu när frugan går på föräldrapenning. ;)
Så länge inget krabbar så kommer du säkert bli nöjd, det är tveklöst billigare än att köpa nytt. SSD:n skulle jag dock personligen bortse från. Den är så pass liten att risken är att du kommer vilja byta ut den nästan direkt.
mangemani
2013-01-25, 17:01
http://www.sweclockers.com/nyhet/16446-bahnhof-erbjuder-blockering-av-svt-play-for-att-slippa-tv-avgift
hahavaffan
2013-01-26, 09:40
Haha Bahnhof är fördjävla sköna ibland :D
Vandraren
2013-01-26, 15:10
Köpte nytt ändå. Fick låna skärm, nätagg och tangentbord/mus av en kompis så jag kunde lägga lite mer på burken.
i5 3450 ivy bridge, 120gb ssd och xtx 660 2048 och 8gb ram får duga för tillfället.
Anton Fräs
2013-01-29, 09:15
Mitt problem med att spela upp videoklipp från distanskursens webbplats kvarstår. Har provat i mozilla/IE/chrome och det startas upp men ingen film börjar spelas. I IE öppnas filen i media player men det hittar inte filen. Det fungerar väl för andra men inte för mig. Har även provat stänga av norton brandvägg och virusskydd..
Någon som är pigg på att hjälpa till?
Arf Pingvin
2013-01-29, 09:19
Vad behöver man göra rensa bort om Chrome låser sig. Den försöker öppna flera flikar vid uppstart men sen låser den sig bara. Går inte ens att gå in till settings. Har testat att ta bort <user>\Appdata\blah\Chrome och installerat om Chrome. Exakt samma sak. Användaren är admin på datorn (win7), loggar jag in som en annan användare så funkar Chrome. Det borde vara nån annan typ av cache eller inställning som sparas på just den användaren.
Frågan är. Bör jag säga upp bekantskapen med mina föräldrar så jag slipper vara support? Datorn gick segt så farsan installerade alla CleanProUltraMalware2000 han hittade... *gah!*
bertbert
2013-01-29, 09:59
Bör jag säga upp bekantskapen med mina XXX så jag slipper vara support?
Lite så känner jag också!!!
Frågan är. Bör jag säga upp bekantskapen med mina föräldrar så jag slipper vara support? Datorn gick segt så farsan installerade alla CleanProUltraMalware2000 han hittade... *gah!*
Jag brukar se det så här.
Vad har mina päron fått utstå genom åren från min sida?
Arf Pingvin
2013-01-29, 10:10
När jag får såna dumma tankar försöker jag vända på det. De har satt mig på denna jord. Alltså är allt dumt jag möjligen gjort(jag håller det för möjligt men jag erkänner ingenting) ändå deras eget fel.
Helt appropå.
qOtoujYOWw0
Har lite strul med nätverket med min nya dator som jag precis införskaffat. Har en bredbandsuppkoppling på 100/10, med min gamla dator mäter jag upp en hastighet över det trådlösa nätverket på 71 Mbit/s ned och 11 Mbit/s upp. Med den nya datorn kommer jag endast upp i 37 Mbit/s ned och 11 Mbit/s upp... Har de senaste drivrutinerna på den nya datorn så kan inte riktigt få kläm på vad problemet är, några förslag? :)
Dom är fortfarande 4+ GB.
http://www.nzbsrus.com/nzbbrowse.php?cat=90
Jovisst finns det, men överlag så är filerna mindre nu, ett 40min avsnitt ligger nu istället på runt 280mb istället för 350mb, och många 720p filmer ligger istället på 2-3 gb.
Kan kvalitén verkligen vara den samma? Kan nya format komprimera ner filerna så mycket?
King Grub
2013-01-31, 16:58
eller föresten, april var det ja, kanske ska vänta tills komplett har inkluderat de nya komponenterna
Nästa generation komponenter har blivit försenade. Intels nästa processorgeneration kommer i juni och nästa generations grafikkort inte förrän i årets sista kvartal.
mangemani
2013-01-31, 19:10
Nästa generation komponenter har blivit försenade. Intels nästa processorgeneration kommer i juni och nästa generations grafikkort inte förrän i årets sista kvartal.
aj fan:(
men om det var du som skulle köpa en ny dator, skulle du ha köpt en utav de "värsta" för stunden nu?
om man beställer en färdig dator från tex komplett, då borde väl det vara det senaste moderkortet som stödjer den kommande generationen?
visst borde det som finns i de "värsta" datorerna klara av kommande spel ett bra tag framöver uran problem?
King Grub
2013-01-31, 19:41
Intels nya kommande processorer kommer inte att vara kompatibla med några av dagens moderkort överhuvudtaget.
mangemani
2013-01-31, 19:50
:(
jahopp, då känns det som man inte har nått val mer än att vänta tills juni då.
men grafikkorten då? om man köper intels nu i juni, kan man då använda de nuvarande grafikkorten med de komponenterna?tänkte om man köper processor osv i juni och slår till på de nya grafikkorten då de kommer, blir ju lite billigare också då ju.
King Grub
2013-01-31, 19:53
Grafikkorten kommer garanterat att passa i både nuvarande och kommande moderkort.
mangemani
2013-01-31, 19:59
ok tack:)
storPines
2013-01-31, 21:02
då jag lider av problem med datorn så börjar jag tro att det ev. är moderkortet som spökar.. Har processor "Intel Core# i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fa".
Går det att få tag på moderkort som stöder socket 1366 numer eller är det kört?
då jag lider av problem med datorn så börjar jag tro att det ev. är moderkortet som spökar.. Har processor "Intel Core# i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fa".
Går det att få tag på moderkort som stöder socket 1366 numer eller är det kört?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1355
storPines
2013-01-31, 21:12
Tackar jarod.
Börjar bli galen på felet, fått nytt grafikkort men samma fel.
King Grub
2013-01-31, 21:16
Problemet du tidigare beskriver kan också bero på ett nätaggregat som krånglar. Det brukar vara enklare att låna ett och testa än att byta moderkort och flytta alla komponenter.
storPines
2013-01-31, 21:30
Absolut. Har tagit lös och felsökt nätagget i idle-läge. Fick då perfekta värden.
Läst att många har problem med gtx670.
När jag startar datorn på startknappen så startar den upp men inom 1 sek så dör den och sedan så startar den upp igen. Varit så senaste året.
Dock så ibland när jag startar upp den så går datorn igång men får ingen kontakt med skärmen som är svart. Tangentbordet och musen lyser dock om det har någon betydelse.
Kanske blir att chansa och köpa ett nytt starkare nätagg om det är det som spökar.
Absolut. Har tagit lös och felsökt nätagget i idle-läge. Fick då perfekta värden.
Läst att många har problem med gtx670.
När jag startar datorn på startknappen så startar den upp men inom 1 sek så dör den och sedan så startar den upp igen. Varit så senaste året.
Dock så ibland när jag startar upp den så går datorn igång men får ingen kontakt med skärmen som är svart. Tangentbordet och musen lyser dock om det har någon betydelse.
Kanske blir att chansa och köpa ett nytt starkare nätagg om det är det som spökar.
Det där låter jäkligt likt ett nätagg-fail faktiskt.
storPines
2013-01-31, 21:40
Känns lite som så, aja ska försöka hitta något vettig och uppgradera från ett 650w till ett 750w, borde nog räcka.
Tips på något vettigt som ligger under 1000-lappen?
storPines
2013-01-31, 21:50
Corsair TX750M v2 750W. Får blir ett sådant.
Ristretto
2013-02-01, 11:52
Jag vill ha en ny skärm till min dator när jag sitter hemma och läser. 21" eller 27"? Vad ska man välja, den kommer mest att användas till att läsa på. Att den har hög upplösning är viktigt, men jag vet inte vad man behöver på den storleken. Några tips där man kommer undan så billigt som möjligt?
Ristretto
2013-02-01, 12:17
Är detta bara skit?
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och-strre/benq-gw2750hm/174221.5474/
Är detta bara skit?
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och-strre/benq-gw2750hm/174221.5474/
Nejnej, en 27-tummare med "full-HD" (1920x1080) är inte högupplöst.
Storlek bestäms av hur nära du sitter skärmen och hur mycket arbetsyta du vill åt. Mer arbetsyta får du enbart av att gå upp i upplösning, dvs 2560x1440 för en 27-tummare.
För mindre skärmar (21", 23", 24" etc.) så får man helt enkelt inte högre än 1920x1080 eller 1920z1200. Då kommer den upplevda skarpheten alltså bestämmas av hur nära ögonen du har skärmen.
Permaximum
2013-02-01, 17:49
Farsan behöver en surfdator. Är det här bra eller dåligt pris?
http://mobil.blocket.se/overkalix/Rekonditionerad_surfdator_fran_HP_44479522.htm?ca= 1_13&w=0
Ristretto
2013-02-01, 18:05
Nejnej, en 27-tummare med "full-HD" (1920x1080) är inte högupplöst.
Storlek bestäms av hur nära du sitter skärmen och hur mycket arbetsyta du vill åt. Mer arbetsyta får du enbart av att gå upp i upplösning, dvs 2560x1440 för en 27-tummare.
För mindre skärmar (21", 23", 24" etc.) så får man helt enkelt inte högre än 1920x1080 eller 1920z1200. Då kommer den upplevda skarpheten alltså bestämmas av hur nära ögonen du har skärmen.
Nu sitter jag på en 15,6" med 1366x768, vilket är för lite. Har man större yta kan man å andra sidan ha mer inzoomat i dokumenten.
Ska man upp på högre upplösning på en 27" tycker jag att det blir för mycket pengar. Är det smartare att gå på en 24" då?
Dennis93
2013-02-01, 21:58
Min skärm sade upp sig igår.... Det är en http://www.lg.com/us/monitors/lg-W2252TQ-lcd-monitor Jag har öppnat den och i så är det kondensatorer som har kopparfärgade prickar uppepå och några har blivit "bulliga". Tror ni det är någon idé att köpa nya på elfa å sätta dit (Aldrig gjort förut men har lödkolv) eller bara slänga skiten å köpa en ny?
Om jag ska köpa en ny vad rekommenderar ni ? Ska mest användas för surfande och filmtittande lite photoshop o kodning, spela har jag inte gjort på säkert ett halvår så det är inte någon stor prio. Prisklass, var får man mycket för pengarna? Vill ju slippa den värsta skiten men inte betala hur mycket som helst ;) Säg max 3000 gärna runt 2 om det går.
HippSomHapp
2013-02-02, 01:36
Får upp en reklam-div i vänstra hörnet på min webläsare/steam sedan en tid. Flera omständigheter (bla kass mus och adblock) har gjort att jag har missat detta tidigare.
Reklamen kommer upp i Firefox, Chrome, IE samt Steam. Kör man adblock så blir själva annonsen osynlig men div:en ligger som ett osynligt lager över en del av sidan och förhindrar klick.
Har googlat runt lite men har inte hittat något som passar in eller gett mig ett riktigt namn på skiten. Det enda jag har är div:ens namn: "_rjkkvyjkph" (säg det om du kan).
Exempel på reklam:
http://imageshack.us/photo/my-images/35/steamreklam.png/
PS. Detta var alltså ett rop på hjälp. Snälla? :)
Benq är kanonbra märke! så om du ska satsa på 27" är den kanonbra.
Jag själv beställde & fick min nya skärm i veckan en 23" från cdon då jag tycker 27" blir för stort för ögonen & känns som man får vrida huvudet hela tiden.
Denna köpte jag & är kanonnöjd med!
http://cdon.se/hemelektronik/aoc_e2343fi_23%22-21548605
Sen har cdon prissänkrt ännu fler skärmar idag såg jag kika på deras hemsida kolla här sjukt bra priser & även på 27 tummare.
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%C3%A4rmar/
Ristretto
2013-02-02, 09:18
Vilken djungel det är bland skärmarna. Verkar dock som att runt 24" är ett smartare val. Jag vill dock ha inbyggda högtalare, men vet inte vilken jag ska välja.
Arf Pingvin
2013-02-02, 09:22
Jag hade nog också valt 24" om man ska hålla sig till HD. Det blir fort dyrt när man vill ha högre upplösning för det är så ovanligt fortfarande. Tycker det är dags att man börjar masstillverka motsvarande Apples retinaskärmar nu.
Får upp en reklam-div i vänstra hörnet på min webläsare/steam sedan en tid. Flera omständigheter (bla kass mus och adblock) har gjort att jag har missat detta tidigare.
Reklamen kommer upp i Firefox, Chrome, IE samt Steam. Kör man adblock så blir själva annonsen osynlig men div:en ligger som ett osynligt lager över en del av sidan och förhindrar klick.
Har googlat runt lite men har inte hittat något som passar in eller gett mig ett riktigt namn på skiten. Det enda jag har är div:ens namn: "_rjkkvyjkph" (säg det om du kan).
Exempel på reklam:
http://imageshack.us/photo/my-images/35/steamreklam.png/
PS. Detta var alltså ett rop på hjälp. Snälla? :)
Adblock plus i firefox kan gömma divs (vet inte hur det är i dom andra). Tryck Ctrl+shift+f3 och markera sedan diven du vill ta bort.
Dock så tycker jag du borde snarare ta bort det som orsakar att du får den snarare än att gömma det då det knappast bara är reklam som lägger sig i alla applikationer, utan jag misstänker att din dator helt enkelt infekterats av något.
Min skärm sade upp sig igår.... Det är en http://www.lg.com/us/monitors/lg-W2252TQ-lcd-monitor Jag har öppnat den och i så är det kondensatorer som har kopparfärgade prickar uppepå och några har blivit "bulliga". Tror ni det är någon idé att köpa nya på elfa å sätta dit (Aldrig gjort förut men har lödkolv) eller bara slänga skiten å köpa en ny?
Om jag ska köpa en ny vad rekommenderar ni ? Ska mest användas för surfande och filmtittande lite photoshop o kodning, spela har jag inte gjort på säkert ett halvår så det är inte någon stor prio. Prisklass, var får man mycket för pengarna? Vill ju slippa den värsta skiten men inte betala hur mycket som helst ;) Säg max 3000 gärna runt 2 om det går.Testa att löda om. Jag fixade det själv utan att ha lött speciellt mycket.
Den här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255) skärmen skulle jag säga är ett bra köp. Kanske har dykt upp ännu bättre alternativ dock.
Ristretto
2013-02-02, 10:16
http://www.inet.se/produkt/2204807/samsung-24-s24b350h-led
Vad säger folk om denna?
Hej!
Har problem med att mitt internet har varit nere sedan måndagsnatt. Jag har provat att byta nätkablar och byta router men ingenting har hjälpt. WAN-porten lyser inte så det verkar som att det inte kommer någon signal från nätverksuttaget (bor i lägenhet med nätverksuttag från väggen).
Har ringt leverantören så de ska skicka hit en tekniker men det kan ju ta hur lång tid som helst (verkar inte vara driftstörningar vad de kan säga). Har någon en idé på vad problemet kan vara?
http://www.inet.se/produkt/2204807/samsung-24-s24b350h-led
Vad säger folk om denna?
Kan inte säga annat än att den ser ointressant ut. Titta åtminstone efter skärmar med IPS- eller VA-paneler.
Ristretto
2013-02-02, 11:48
Kan inte säga annat än att den ser ointressant ut. Titta åtminstone efter skärmar med IPS- eller VA-paneler.
Men spelar det någon roll när man vill ha en skärm som mest kommer användas till att läsa textdokument på?
Mjae, bättre betraktningsvinklar skadar ju inte. Vad man behöver är ju en svår fråga också, men med tanke på att du kommer från en (förmodligen) rätt jäkla risig laptop-skärm skulle nog rent av de absolut billigaste alternativen vara en ordentlig uppgradering.
Har man inte världens tajtaste budget kan det gott vara värt att lägga en dryg femhunka extra på något som man kommer använda dagligen i 4-5 år kanske.
Edit: Tilläggas bör att om du verkligen vill göra ett så bra köp som möjligt så är det enda raka att läsa igenom "professionella" recensioner. Användaromdömen är helt meningslöst när det gäller bildskärmar.
Dennis93
2013-02-02, 16:12
Det blev en http://www.lg.com/se/bildskarmar/lg-IPS277L Tänkte först att 27" skulle bli för stort men det funka bra, riktigt nice att kolla film på också speciellt med de bättre betraktningsvinklarna IPS ger.
storPines
2013-02-03, 22:43
Någon här som har ett ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748566#reviews
Tips på minnen att köpa till detta kort?
storPines
2013-02-03, 23:07
hittade vilka minnen som stöds...
Någon som har detta morderkort? nöjd?
HippSomHapp
2013-02-04, 20:06
Adblock plus i firefox kan gömma divs (vet inte hur det är i dom andra). Tryck Ctrl+shift+f3 och markera sedan diven du vill ta bort.
Dock så tycker jag du borde snarare ta bort det som orsakar att du får den snarare än att gömma det då det knappast bara är reklam som lägger sig i alla applikationer, utan jag misstänker att din dator helt enkelt infekterats av något.
Jepp, det är någon sorts adware (minst) som ligger och kör. Har kört flera olika antivirus men inte fått någon träff ... skumt som fan.
Googlar jag hittar jag några tyska och polska sidor, men jag verkar inte hitta någon gemensam lösning. Får nog fan blåsa datorn.
Biljäveln krånglar också.
Nätverksproblem
1. Har kopplat 4G USB sticka i den stationära datorn. Denna uppkoppling tillåter andra datorer att gå ut på nätet.
2. Från stationära har jag kabel dragen till D-link DIR-655 som delar ut gratis trådlöst till resten av mitt enkla hem.
-> Problem: På det trådlösa står en AppleTV eller Iphone och de har nätåtkomst för att senare inte ha det (handlar om timmar eller över natten).
Ofta får jag igång så DIR-655 släpper igenom trafik men jag vet inte vad som gör att den inte släpper igenom hela tiden. Enheterna på trådlösa får IP och DIR-655 har alltid kontakt med stationära datorn. Finns det ett energisparläge på DIR-655 eller vad håller den på med när den inte släpper igenom trafik?
Möjlig lösning: De gånger jag får igång så DIR-655 släpper igenom trafik är när jag dels startar om den eller slutar tillåta 4G delningen (för att tillåta delningen direkt igen).
Behöver D-linken startas om efter en viss tid? Varför? Ibland hjälper det inte att bara starta om. Varför fungerar det efter att ha startat om delningen av 4G?
Köp inte Telenor 4G för övrigt. Riktigt dåligt avtal.
D-Crawler
2013-02-21, 17:06
Kanske inte ska ligga under datorhjälp men chansar.
Står i valet och kvalet mellan en Macbook pro 13" Retina alternativt en Acer S3-391-73534G12add.
Jag ska i princip endast ha datorn för skolarbete + allmänt surfande. Någon film då och då. Vilken hade ni valt? Kan få MacBooken för 12,1k med Mecenat rabatt. Är specifikationsskillnaderna tillräckligt motiverande för prisskillnaden på 4k? Väldig beslutsångest..
hahavaffan
2013-02-21, 18:42
Förr tyckte jag inte att priset motiverades av hårdvara osv, men är nu inne på min tredje MacBook och skulle aldrig i livet få för mig att byta tillbaks. Do it! Det är sjukt värt det. Min exflickvän har en fem år gammal MacBook som fortfarande funkar bra, och det finns väl ingen här som sitter med en fungerande fem år gammal PC/Windows-dator?
Förr tyckte jag inte att priset motiverades av hårdvara osv, men är nu inne på min tredje MacBook och skulle aldrig i livet få för mig att byta tillbaks. Do it! Det är sjukt värt det. Min exflickvän har en fem år gammal MacBook som fortfarande funkar bra, och det finns väl ingen här som sitter med en fungerande fem år gammal PC/Windows-dator?
Jo, ett flertal.
hahavaffan
2013-02-21, 18:54
Jo, ett flertal.Bärbara dvs. Jag känner iaf ingen.
King Grub
2013-02-21, 19:55
Det är ingen skillnad på hårdvaran i en Mac eller PC. Eller pratar du uteslutande om bärbara?
välj någon pc ist finns billigare som är bättre satsa påsony eller fujitsu siemens så gör du kloka val
Bärbara dvs. Jag känner iaf ingen.
Jaha, då har jag väl 2st hemma, av 2st ägda. Inga problem med dessa.
Hårdvaran är inte precis unik i Mac.
Kanske inte ska ligga under datorhjälp men chansar.
Står i valet och kvalet mellan en Macbook pro 13" Retina alternativt en Acer S3-391-73534G12add.
Jag ska i princip endast ha datorn för skolarbete + allmänt surfande. Någon film då och då. Vilken hade ni valt? Kan få MacBooken för 12,1k med Mecenat rabatt. Är specifikationsskillnaderna tillräckligt motiverande för prisskillnaden på 4k? Väldig beslutsångest..
Hade ungefär samma krav, köpte en Macbook Air, trots att jag använt Windows i femton år, och knappt pillat på en Mac innan. Inte ångrat mig en sekund! Tycker Mac är otroligt bra för oss lite mer "casual" användare, svär varenda gång jag nu behöver använda en windows-dator :)
mangemani
2013-02-22, 00:22
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10763
så sugen på att beställa, men härdar nog ut ett tag till fram tills allt nytt.
nice dator iaf.
Ska köpa en skrivare då ja inte haft en fungernade på minst 10 år. Det ja söker är en som har WLAN,Laser och scanner. Laser är väll ändå de bästa? Ja kommer inte skriva ut så mycket utan vill ha något som funkar ett par år utan att behöva byta patroner.
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10763
så sugen på att beställa, men härdar nog ut ett tag till fram tills allt nytt.
nice dator iaf.
Satan! Man har varit ute ur matchen ett tag. 3 sammankopplade grafikkort på sammanlagt 18GB?
Himla tur att man inte spelar så mycket...
hahavaffan
2013-02-22, 12:47
Jaha, då har jag väl 2st hemma, av 2st ägda. Inga problem med dessa.
Hårdvaran är inte precis unik i Mac.Som du använt som enda dator fem år i sträck? Att en dator ligger i en bokhylla spelar ju mindre roll. Men strunt samma, det finns icke-Mac-talibaner och det finns Mac-talibaner. Alla har olika erfarenheter.
Och nej, det har väl ingen kunnat påstå sedan de övergick från PowerPC till Pentiums processorer. Det enda speciella idag är deras lite lätt efterblivet utformade SSDs. Men så länge man inte tänkt byta mot en "vanlig" så kan man inte klaga.
Är det förresten någon som har tips på små och tysta HTPC-chassin i miniITX-storlek? Gärna med inbyggt eller medföljande nätagg på 100-200w?
King Grub
2013-02-22, 14:26
3 sammankopplade grafikkort på sammanlagt 18GB?
Grafikkortsminne kan dock inte slås ihop och användas på det sättet.
Som du använt som enda dator fem år i sträck? Att en dator ligger i en bokhylla spelar ju mindre roll. Men strunt samma, det finns icke-Mac-talibaner och det finns Mac-talibaner. Alla har olika erfarenheter.
Och nej, det har väl ingen kunnat påstå sedan de övergick från PowerPC till Pentiums processorer. Det enda speciella idag är deras lite lätt efterblivet utformade SSDs. Men så länge man inte tänkt byta mot en "vanlig" så kan man inte klaga.
Yes, dagligen iaf. Har även en stationär som är minst 10år gammal och snurrar på fint utan problem. Visserligen inte använd dagligen senaste 2 åren.
Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan ha sönder sina saker så lätt. Kanske det beror på att man bryr sig mindre om billigare saker?
Varför vinder ett högfrekvent ljud ur mina högtalare ju mer vitt mitt firefox-fönster har i sig?
King Grub
2013-02-22, 19:43
Coil whine vid specifika frekvenser. Vanligare ju högre frekvens skärmen har.
astrodog
2013-02-22, 20:26
Varför vinder ett högfrekvent ljud ur mina högtalare ju mer vitt mitt firefox-fönster har i sig?
Gör mig en tjänst och se ifall ljudet ändras när du stänger av skärmen.
Gör mig en tjänst och se ifall ljudet ändras när du stänger av skärmen.
Ja, det försvinner när jag stänger av skärmen. Jag har två skärmar och om jag öppnar ett browserfönster med tex. googles söksida (helt vit nästan) så kommer det nån svagt men ack så jobbigt ljud från vänster högtalare (separata högtalare som inte har något med monitorn att göra). Om jag drar browserfönstret till min högra skärm så försvinner ljudet när jag kommit halvvägs ungefär. Öppnar jag nån hemsida med mörk bakgrund så hörs inget ljud.
Skumt som fan. *screwy*
astrodog
2013-02-22, 21:22
Och ifall du fysiskt flyttar på högtalaren, gör det någon skillnad?
astrodog
2013-02-22, 22:43
Då går det i sladden. Kanske kan hjälpa med någon slags filter på skärmsladd eller ljudsladd. Optiskt ljud t.ex. hade nog fixat det. Inte så lätt att sia om så köp öppet köp ifall du ska testa.
errm helt plötsligt av nån anledning får jag upp den här skärmen via crome.
http://i46.tinypic.com/2vi1f2o.jpg
hotmail visas inte samt några andra sidor
Installerade precis om min gamla laptop för att få den till att, mer eller mindre, fungera alls och visste väl att mitt snille hade glömt någonting. Slängde in XP istället för win7, så med lite tur kan jag till och med surfa fortare än i mobilen... om jag hittar drivrutiner till hela kalaset. :smash:
En sådan här är det som är aktuellt:
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Extensa7630G/Extensa7630Gsp2.shtml
Någon som är tillräckligt snäll och söt för att hjälpa till och hitta mjukisar så jag kan se saker, höra saker och surfa lite ibland?
Akerhage
2013-02-24, 19:16
fungerar inte 7630 drivisarna då? Då det inte fanns för just G-versionen kanske de till 7630 gälleR?
Akerhage
2013-02-24, 19:19
annars denna kanske?
http://driverswin.com/acer-extensa-7630g-drivers-xp/
Installerade precis om min gamla laptop för att få den till att, mer eller mindre, fungera alls och visste väl att mitt snille hade glömt någonting. Slängde in XP istället för win7, så med lite tur kan jag till och med surfa fortare än i mobilen... om jag hittar drivrutiner till hela kalaset. :smash:
En sådan här är det som är aktuellt:
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Extensa7630G/Extensa7630Gsp2.shtml
Någon som är tillräckligt snäll och söt för att hjälpa till och hitta mjukisar så jag kan se saker, höra saker och surfa lite ibland?
http://support.acer.com/product/default.aspx?modelId=744
Duger inte dessa?
Akerhage
2013-02-24, 19:21
http://support.acer.com/product/default.aspx?modelId=744
Duger inte dessa?
där var han ju, knas de inte listades när jag kikade
där var han ju, knas de inte listades när jag kikade
OP länkade till specifikationen på samma sida. Men hänger inte med riktigt. Jag kunde i alla falla ladda ner drivrutiner där.
Edit: Har alltid undrat varför alla som tillverkar hårdvara osv har så sjukt sega websidor. Någon som vet?
King Grub
2013-02-24, 19:40
Dålig routing; den där sidan är i Taiwan, t ex.
D-Crawler
2013-02-24, 21:46
Precis köpt mig en Ux32VD men kan fan inte hitta min Windows 8 produkt nyckel någonstans. Någon som vet vart den sitter/finnes på/i datorn?
Inte helt hundra men ska finnas inbyggd någonstans i BIOS
Nu förstår jag inte alls, men blev påmind om varför jag tröttnade på datorer.
Device Managern säger fortfarande att Ethernet controllern och Network controllern inte har några drivrutiner, Modem device on high definition audio bus hade nåt jox med dom också, men dom fanns där i alla fall. Framsteg! Men nu sitter jag fast. Tänk om det var så lätt att det bara var att ladda ner och installera; eller vad har jag missat? Jelp.
XP verkar förresten extremt förtjust i sin "new hardware found"-wizard. Är den bra till något?
Precis köpt mig en Ux32VD men kan fan inte hitta min Windows 8 produkt nyckel någonstans. Någon som vet vart den sitter/finnes på/i datorn?
På strömadaptern tror jag.
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Lan/LAN_Broadcom_10.78.0.0_XPx86_A.zip?acerid=63363986 8970102758&Step1=NOTEBOOK,%20ULTRABOOK&Step2=EXTENSA&Step3=EXTENSA%207630G&OS=ALL&LC=en&BC=ACER&SC=PA_7
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Chipset/Chipset_Intel_8.7.0.1007_XPx86_A.zip?acerid=633639 868957466758&Step1=NOTEBOOK,%20ULTRABOOK&Step2=EXTENSA&Step3=EXTENSA%207630G&OS=ALL&LC=en&BC=ACER&SC=PA_7
Har du installerat dessa? XPs wizard är tämligen värdelös.
Dom borde vara installerade, om det inte gick snett på nå' vis. Sen då? Vi kan idiotförklara mig tillsammans här redan nu, innan jag installerar mer.
Google är bra.
http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/windows-8-product-key.htm
Nu förstår jag inte alls, men blev påmind om varför jag tröttnade på datorer.
Device Managern säger fortfarande att Ethernet controllern och Network controllern inte har några drivrutiner, Modem device on high definition audio bus hade nåt jox med dom också, men dom fanns där i alla fall. Framsteg! Men nu sitter jag fast. Tänk om det var så lätt att det bara var att ladda ner och installera; eller vad har jag missat? Jelp.
XP verkar förresten extremt förtjust i sin "new hardware found"-wizard. Är den bra till något?
Tröttna? Är ju roligt att pilla med dom.
Kolla programmet driver genius. Kostar en hundring, sköter allt av drivrutiner åt en. Mkt nöjd.
Tröttna? Är ju roligt att pilla med dom.
Kolla programmet driver genius. Kostar en hundring, sköter allt av drivrutiner åt en. Mkt nöjd.
Skulle det ju kunna vara värt om det trollade fram drivrutiner när man inte hade tillgång till internet. För det har jag ju inte utan ett nätverkskort.
Får kika vidare på det här när jag kommer hem och har tid. *facepalm*
Fast 1 drivrutin för 1 specifik dator är väl inte så bökigt att finna fram på egen hand?
Någon som kan batterier här inne?
Jag ska investera i en Asus Transformer Book, den har en Intel Core i7 3517U 1,9 GHz som processor samt totalt 5000 mAh 38 Whr + 3120 mAh in dock.
Samma grejor finns i följande dator: Acer Aspire S7-391-73514G25aws - Samma processor och lika många battericeller, lite mindre batteri verkar det som 4680 mAh 35 Whr.
Acern fick 6h batteritid vid mild belastning, då pratar vi om sub 10% i processorbelastning och 20% ljusstyrka.
Acern fick 1,5h i batteritid med hög belastning, alltså i testet 90% belastning på processorn, bluetooth, wifi och allt påslaget samt max i ljusstyrka.
Nu kommer frågan, har någon en vettig uppskattning på om 4-5h 720p-tittande är rimligt med Transformer booken? Är processorn såpass kraftfull att det inte blir så jobbigt för den?
astrodog
2013-02-27, 21:36
Har inte så mycket med processorn att göra, men nej inte 4-5 timmar.
Har inte så mycket med processorn att göra, men nej inte 4-5 timmar.Nu blir jag ledsen, vad är det du tänker på då? Varför inte?
Den har ju ändå dubbelt upp(nästan..) vad gäller batteri.
astrodog
2013-02-27, 21:59
Missade att du hade något slags extra batteri. Förutom det så misstolkade jag även lite andra småsaker i din text, faktiskt. Det bör gå utan problem.
Missade att du hade något slags extra batteri. Förutom det så misstolkade jag även lite andra småsaker i din text, faktiskt. Det bör gå utan problem.Det är en tablet och ett tangentbord som har varsitt batteri, 2*2cells.
Ifall du har några tankar bakom ditt svar tar jag gärna emot dom. Max 8h ifall man optimerar batteritiden är svaret från Asus, det skrämmer mig lite :/
Faktum är ju att det inte riktigt funkar att jämföra rena specs, rakt av, när det gäller batteritid. Ta t.ex. Acer W700 och Surface Pro. Dessa har i princip identisk hårdvara, en skillnad till Surface Pro:s nackdel är Wacom-digitizern. Jag har ingen uppfattning om hur mycket energi den kan sluka. W700 har 4850 mAh. Surface Pro har 5676 mAh.
Trots detta anges Surface Pro ha 4-5h batteritid och W700 7-8h enligt recensioner. You can't explain that.
Med det sagt så borde den fixa den videouppspelningen du nämnde. Att man har extra batteri i dockan kan ju dock innebära att man gjort mindre för att försöka minimera energiåtgången vid drift. Fast det är ren spekulation.
Faktum är ju att det inte riktigt funkar att jämföra rena specs, rakt av, när det gäller batteritid. Ta t.ex. Acer W700 och Surface Pro. Dessa har i princip identisk hårdvara, en skillnad till Surface Pro:s nackdel är Wacom-digitizern. Jag har ingen uppfattning om hur mycket energi den kan sluka. W700 har 4850 mAh. Surface Pro har 5676 mAh.
Trots detta anges Surface Pro ha 4-5h batteritid och W700 7-8h enligt recensioner. You can't explain that.
Med det sagt så borde den fixa den videouppspelningen du nämnde. Att man har extra batteri i dockan kan ju dock innebära att man gjort mindre för att försöka minimera energiåtgången vid drift. Fast det är ren spekulation.Jag ser ju också själv att jag inte kan göra en rättvis jämförelse mellan de två produkterna jag tar upp.
Jag hoppas bara att batteritiden inte suger totalt.
Att man har ett batteri i dockan beror nog på att man inte vill ha allt i tablet-delen men ändå vill erbjuda möjlighet till en hyffsad batteritid när man kör den i full laptop mode.
Hur går tankarna kring att den borde klara det? Hur krävande 720p är att spela upp? Jag försöker googla fram ett svar men får inte ett jota av värde.
astrodog
2013-02-27, 22:36
Du verkar då ha 61 Wh totalt. CPU med TDP på 17 W men vad jag förstår så är de rejält low power så du lär vara långt ifrån 17 vid ditt bruk. Notera att det inkluderar HD4000.
Så i övrigt är det bara skärmen som bör dra en del... kan inget om sådana, men tja på låg ljusstyrka så why not. Så 8h angivna från ASUS borde leda till slutsatsen att 4 timmar är givet på den belastningen.
Carolinew
2013-02-28, 11:46
Har fått ett problem med min nya Asus A55A. Ibland så bara tvärdör den helt utan förvarning. Kan sitta och surfa och så pang blev skärmen helt svart och datorn dog. På typ en halv sekund. Den är inte i närheten av att vara för varm, har datorn på skrivbordet med både strömkabel i och fulladdat batteri så kan inte vara det. När jag startar datorn igen frågar den ju om jag vill starta Windows normalt eller ej vilket jag brukar göra och sedan fungerar den prickfritt igen.
Detta händer inte så ofta, kanske varannan vecka i genomsnitt, men har hänt kanske 6-7 gånger nu vilket gör att jag börjar undra vad som är galet. Datorn är ca ett halvår gammal nu och köpt på Siba.
Carolinew
2013-03-01, 15:20
Bump! Ingen som vill hjälpa? :(
Om den tvärdör låter det spontant som hårdvarufel. Kan du framkalla problemet genom att röra på datorn fysiskt eller på något annat sätt trigga det hela?
Har problem med mina logitech högtalare. När jag lyssnar på spotify på natten så skruvar jag ner volymen för jag inte ska väcka mina föräldrar.
Problemet är då att när jag skruvar ner volymen så försvinner vissa delar av låten.
Problem såsom, sångaren hörs mycket mindre än instrumenten, rytm gitarren spelar högre än lead gitarren, stäm sångarna hörs mer än den "riktiga" sångaren.
Har jag relativt hög volym är det inga problem.
Carolinew
2013-03-02, 00:17
Om den tvärdör låter det spontant som hårdvarufel. Kan du framkalla problemet genom att röra på datorn fysiskt eller på något annat sätt trigga det hela?
Nope... Frågan är om det är värt att lämna in den. De lär ju inte märka nåt där eftersom det händer såpass sällan...
Jag hade börjat med att kolla loggarna. Hittar du inget där, installera om Windows. Försvinner inte problem skicka på RMA.
Min dator står inne i ett tight skåp och när jag kör temperaturprogrammet så visar det sig att temperaturerna ligger på runt 75C när jag kör spel.
Jag har ett Fractal Node 605
http://fractal-design.com/?view=product&prod=95
http://tpucdn.com/reviews/Fractal_Design/NODE_605/images/node605.jpg
Och såvitt jag tolkar det hela när jag skruvar upp chassiet, så har jag en plats kvar där jag kan montera en fläkt i chassiet. Bör jag göra det? :)
Här är en bild inuti chassiet, det är alltså de där "lufthålen" till höger och vänster där ett inte används, visst är tanken att man kan montera in en fläkt där?
http://www.fractal-design.com/img_prod/Node605_nocover-top-view_lores.jpg
King Grub
2013-03-02, 08:55
Det skadar säkert inte, men luftflödet in och ut genom chassit är också viktigt, och då är nog inte ett trångt skåp bästa platsen.
Vilka temperaturer handlar det om? Är det grafikkortet är det ingen fara alls, utan normala temperaturer vid load, men 75 grader för processorn är ovanligt högt för spel. Det är temperaturer man bara brukar nå vid extrema stresstester.
Det skadar säkert inte, men luftflödet in och ut genom chassit är också viktigt, och då är nog inte ett trångt skåp bästa platsen.
Vilka temperaturer handlar det om? Är det grafikkortet är det ingen fara alls, utan normala temperaturer vid load, men 75 grader för processorn är ovanligt högt för spel. Det är temperaturer man bara brukar nå vid extrema stresstester.
Ajdå, låter inte så bra :/
Det är dessa temperaturer som alla hamnar på cirka 75C under MAX-kategorin efter en stunds spelande.
http://forumbilder.se/CDKQ1/coretemp-scr.png
(Dessa värden är det som datorn ger mig direkt vid uppstart)
King Grub
2013-03-02, 09:21
Det är inga temperaturer som förstör något, men man brukar inte vilja se mycket över 70, om ens det, i något som inte stressar mer än spel, särskilt inte om man inte har överklockat något.
Kan du inte ordna bättre plats för chassit än i en instängd skrubb, skulle du nog sänka temperaturerna betydligt mer med en bra tredjepartskylare för processorn snarare än en till chassifläkt.
Testa även att mäta tempen med flera program då dessa kan skilja sig.
Kan du inte ordna bättre plats för chassit än i en instängd skrubb, skulle du nog sänka temperaturerna betydligt mer med en bra tredjepartskylare för processorn snarare än en till chassifläkt.
Tyvärr måste den stå instängt i en mediamöbel :D
Har du något tips på kylare för processorn? Jag tycker redan att datorn låter hyfsat mycket från fläktarna, men om jag får till en bättre processorfläkt så kanske även det löser sig!
Utan luftfölde kommer en ny processorkylare inte göra speciellt mycket. Installera en fläkt i din mediamöbel istället som kan skyffla ut lite varmuft.
Tips på tangentbord och mus?
Letar efter ett enkelt, billigt, cleant tangentbord med sköna knappar(typ laptop-liknande, vad nu det kallas). Gärna trådlöst. Måste finnas numerisk del. Inget gaming-trams, utan bara nåt som ser bra ut på skrivbordet och går att knappa fort på.
Vill också ha en trådlös mus med hyffsad upplösning. Behöver ett scrollhjul som är lätt att använda som knapp. Tumknappar är också ett plus.
Jag föredrar ett vanligt tangentbord likt detta:
http://cdon.se/hemelektronik/keyboard_logitech_k120_nordic_business_oem-21349885
Men vill du ha ett mer laptopliknande finns detta:
http://www.dustinhome.se/product/5010195856/logitech-illuminated-keyboard-usb/
När det kommer till möss finns det bara en för mig:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136469-logitech_optical_gaming_mouse_g400
Utan luftfölde kommer en ny processorkylare inte göra speciellt mycket. Installera en fläkt i din mediamöbel istället som kan skyffla ut lite varmuft.
Fast det kommer fortfarande inte precis bli bättre luftflöde om du skyfflar in och ut samma varma luft i en möbel. Därför tror jag faktsikt att en processorkylare är ett bättre alternativ.
Går i tankarna att köpa en ny dator och blir nog stationär denna gången.
Var ett antal år sedan jag satte ihop en dator sist och har noll koll på vilka delar som är kompatibla med varandra idag.
Gjorde ett tappert försök att sätta ihop en: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1203276&su=76BF7B66-1EC2-40AD-A9DC-A49C798B01B3
Är alla delar kompatibla? Kan jag dra ner på något (i pris ffa) och ändå ha bra prestanda till dagens spel eller ligger jag redan i underkanten?
Nätagg har jag liggandes här hemma och även några hårddiskar. Men vill ha ssd'n att ha windows och spel på.
Men vill ha ssd'n att ha windows och spel på.
På 60 gig får du inte plats med speciellt mycket utöver windows, så om du vill ha plats med spel också så rekommenderar jag att du köper en större.
astrodog
2013-03-02, 18:08
utan luftfölde kommer en ny processorkylare inte göra speciellt mycket. Installera en fläkt i din mediamöbel istället som kan skyffla ut lite varmuft.
+1
På 60 gig får du inte plats med speciellt mycket utöver windows, så om du vill ha plats med spel också så rekommenderar jag att du köper en större.
Hårddiskar har jag liggandes här hemma så utrymme är det gott om.
skönt med vattenkyld dator =)
Nu kopplade jag att du menade om jag ska ha spel på den också. Får ta en lite större då. Några rekommendationer?
astrodog
2013-03-02, 19:34
Nu kopplade jag att du menade om jag ska ha spel på den också. Får ta en lite större då. Några rekommendationer?
128 är najs, sen så har vi 180 o såklart 240 ja och 256 är riktigt najs. men min dröm det vore en 512a
128 är najs, sen så har vi 180 o såklart 240 ja och 256 är riktigt najs. men min dröm det vore en 512a
Pengarna räcker nog bara till en 128. Såg att alla är 2.5 tum. Sist jag monterade en dator var allt 3.5. Det går bra i ett midi tower ändå?
astrodog
2013-03-02, 20:11
köp fästvinklar för att fästa i 3.5 slot
Pengarna räcker nog bara till en 128. Såg att alla är 2.5 tum. Sist jag monterade en dator var allt 3.5. Det går bra i ett midi tower ändå?
Med 128gb så får du iaf plats till windows och ett par spel, så det är iaf bättre en 60 :)
Vad jag kan läsa mig till efter 2mins sökande är detta:
4 (totalt)/ 4 (ledig) x intern - 2,5 tum/3,5 tum delad
Alltså borde det inte vara ett problem med det chassit du har valt just nu.
skönt med vattenkyld dator =) Efter att ha hållit på med vattenkylning, direct die-kylning, kompressorkylning, flytande kväve mm så känner jag ALDRIG mer vattenkylning :) Väljer man bra komponenter samt inte överklockar överdrivet mycket så kommer man väldigt långt på luftkylning.
Med 128gb så får du iaf plats till windows och ett par spel, så det är iaf bättre en 60 :)
Vad jag kan läsa mig till efter 2mins sökande är detta:
4 (totalt)/ 4 (ledig) x intern - 2,5 tum/3,5 tum delad
Alltså borde det inte vara ett problem med det chassit du har valt just nu.
Tack så mycket för hjälpen! Nu ska jag bara bestämma om ekonomin tillåter köpet :)
MasterChief
2013-03-03, 12:47
I morgon kommer de installera fiber hemma hos mig. Det finns möjlighet att få 1 gb/s både upp och ned. Frågan är om jag kan utnyttja den farten? Jag kommer ha HDTV via IP-TV till tre skärmar. Sedan så använder jag en cirka två år gammal iMac för allmän nedladdning. Tänkte skaffa en NAS för att spara saker på. Macen har vad jag har läst mig till ethernetport med gigabit-kapacitet men att säga en sak och att faktiskt uppnå detta är ju en annan. För även om porten är det så kanske inte diskarna orkar med farten? Vore ju himla coolt med gigabitnät men i regel kommer inte mer än en TV vara igång samtidigt som man laddar ner och frågan är om man ska kosta på sig det?
Vad har ni för erfarenhet av detta? All input tas tacksamt emot.
Gigabit är väl att ta i? Börja med 100/100 och se om du behöver mer? Uppgradera hastighet kan man alltid göra. Det omvända är svårt (vilket är kul).
MasterChief
2013-03-03, 13:32
Jo, det kanske är smartast. Men jag tror jag kommer maxa 100 mb rätt lätt och frågan är hur mycket mer hårdvaran pallar.
Jo, det kanske är smartast. Men jag tror jag kommer maxa 100 mb rätt lätt och frågan är hur mycket mer hårdvaran pallar.
Kolla upp max skrivhastighet på din hårddisk då. 100MB/s ska gå på mekaniska hårddiskar som alltså motsvarar ungefär 1Gb/s uppkoppling. (Dock så kommer du nog inte uppnå detta från en källa för tillfället.)
Från vad jag kan läsa mig till på 2mins googlande så kräver IP-TV 8-10Mb/s för full HD @ 30FPS. Alltså om du kör alla 3 samtidigt så borde du nog inte överstiga 30Mb/s som lämnar kvar en hel del till annat även med 100Mb/s linan.
Fastback
2013-03-03, 16:09
I morgon kommer de installera fiber hemma hos mig. Det finns möjlighet att få 1 gb/s både upp och ned. Frågan är om jag kan utnyttja den farten? Jag kommer ha HDTV via IP-TV till tre skärmar. Sedan så använder jag en cirka två år gammal iMac för allmän nedladdning. Tänkte skaffa en NAS för att spara saker på. Macen har vad jag har läst mig till ethernetport med gigabit-kapacitet men att säga en sak och att faktiskt uppnå detta är ju en annan. För även om porten är det så kanske inte diskarna orkar med farten? Vore ju himla coolt med gigabitnät men i regel kommer inte mer än en TV vara igång samtidigt som man laddar ner och frågan är om man ska kosta på sig det?
Vad har ni för erfarenhet av detta? All input tas tacksamt emot.
Om du inte ska använda nätet till mer än det du skrivet så är gigabit-lina verkligen waste of money asså. Eller vad får du för pris på det? De erbjudanderna jag sett som kommit hittils ligger ju på runt tusingen i månaden? 100/100 räcker gott och väl =)
MasterChief
2013-03-03, 18:02
Kolla upp max skrivhastighet på din hårddisk då. 100MB/s ska gå på mekaniska hårddiskar som alltså motsvarar ungefär 1Gb/s uppkoppling. (Dock så kommer du nog inte uppnå detta från en källa för tillfället.)
Från vad jag kan läsa mig till på 2mins googlande så kräver IP-TV 8-10Mb/s för full HD @ 30FPS. Alltså om du kör alla 3 samtidigt så borde du nog inte överstiga 30Mb/s som lämnar kvar en hel del till annat även med 100Mb/s linan.
Tack för input. :-)
Om du inte ska använda nätet till mer än det du skrivet så är gigabit-lina verkligen waste of money asså. Eller vad får du för pris på det? De erbjudanderna jag sett som kommit hittils ligger ju på runt tusingen i månaden? 100/100 räcker gott och väl =)
249 kr/mån faktiskt. Joråsåatt bluray 45Gb tar ju lite tid :-/
Fastback
2013-03-03, 18:09
249 kr/mån faktiskt. Joråsåatt bluray 45Gb tar ju lite tid :-/
Oj, jäklar! Vilken ISP är det då? för 249kr/mån blev det ju helt plötsligt väldigt värt *cupid*
För 250 spänn i månaden är det väl inget att snacka om?
Får detta mailet ett par gånger per dag på jobb. Problemet är att det står att det kommer från min egna adress, vilket gör att jag ju inte direkt kan sätta det som spam? Hur löser man det problemet?
Company offering services in the e-commerce and IT fields is hiring representatives in Europe
5,000 Euro a month salary for just several hours invested each day plus a five-percent bonus
What we must have from you:
- Power of Attorney or ownership of a company or similar
- Responding to e-mail communications from us, daily
- Remain up to date with all the tasks
If this sounds right for you, please forward these following details to our company e-mail:
- Your Name
- Your Telephone Number in International Format
- E-mail Address
Do not use the reply feature.
With Regards,
Division of Human Resources
Spiffy: http://www.pcworld.com/article/253305/minimize_your_exposure_to_email_spoofing.html
ChewChew
2013-03-07, 09:45
Tjena!
Sitter och hjälper min far med sin nya dator och ser denna ikonen vad jag än gör:
http://i46.tinypic.com/sqta3l.png
Den ligger alltid överst på skärmen, är det någon som vet vad det är?
Tjena!
Sitter och hjälper min far med sin nya dator och ser denna ikonen vad jag än gör:
http://i46.tinypic.com/sqta3l.png
Den ligger alltid överst på skärmen, är det någon som vet vad det är? Lenovos Hotkey-program som strular verkar det som, det är num lock-indikatorn som visar på att num lock är aktiverat. Testa ladda ner och installera detta program: http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-74261
ChewChew
2013-03-07, 10:08
Tack! Men det hjälpte tyvärr inte.. Kan man inte stänga av den funktionen på något sätt?
Tack! Men det hjälpte tyvärr inte.. Kan man inte stänga av den funktionen på något sätt? Testa lösningen som visas på denna sida: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=59&t=92631
ChewChew
2013-03-07, 10:25
Kanon, tack! Det löste sig. :)
kalle_banan
2013-03-07, 10:40
Jag satt och spelade igår och tre gånger stängdes spelet av pga popups såsom "starta om datorn för att avsluta uppdateringarna", java och iTunes, hur stänger man av sånna påträngande popupmeddelanden?
King Grub
2013-03-07, 10:45
Det får man göra från respektive program, om det finns inställningar för det.
kalle_banan
2013-03-07, 10:53
Det får man göra från respektive program, om det finns inställningar för det.
Windows alltså...
hahavaffan
2013-03-07, 11:00
Windows alltså...Det är ju inte jättetydligt vad det är för meddelanden du störs av, men prova högerklicka där nere till höger på respektive ikon (Java, iTunes etc.) och välj att du inte vill ha några meddelanden eller vad nu Windows kallar det.
King Grub
2013-03-07, 11:05
Windows alltså...
Nej, iTunes osv.
Lite oklart om det är rätt tråd.
Jag köpte ett grafikkort ifrån komplett för drygt ett år sen, nu verkar det som det inte fungerar riktigt som det ska, oklart när det blev fel eller om det varit så hela tiden. Hur står det till med bytesrätt osv? Är det helt kört?
Har du garanti kvar så har du full rätt att få det utbytt. Om du inte flashat kortet d.v.s.
Komplett är bra, jag har skickat tillbaka många produkter efter långa perioder, aldrig haft något strul. Dessutom kommer du få ett av dagens grafikkort som kostar som det du betalade för ditt när du köpte det :naughty:
Lite feebback på den här, sent omsider.
Jag skickade snackade med komplett och returnerade mitt kort, inom en vecka hade jag ett nytt (bättre) kort hemma.
Otroligt smidigt.
Nu är det bara ta tag i det där med att min relativt nya 27" skärm gått sönder och att det är något problem med min hårddisk...
Ständigt hårdvaruproblem...
http://www.sweclockers.com/nyhet/16706-battlefield-4-visas-den-26-mars
BF4 är på intåg, den 26 mars kommer DICE och EA ha en evenemang för kommande bf4.
alla som köpte det senaste MOH för även tillgång till bf4 beta/alpha, det är förövrigt en av anledningarna till varför jag köpte MOH för ynka 100kr.
Jag har alla mina enheter uppkopplade via internetdelningen på min telefon.
Nu har min router möjlighet att köra internetdelning via usb men den verkar bara stödja vissa usb stickor tyvärr, så den lösningen kan vi skippa så länge.
Men nu är det så att alla bärbara och htpc:n fungerar dugligt via trådlöst till telefon som kör 3g.
Men nu har jag ett problem, till min router har jag kopplat min externa hd som har allt material.
Just nu är mitt enda problem htpc:n, den är kopplad med cat6 till routern som har nätverksdisken och med usb sticka för att koppla upp trådlöst mot telefonen.
Nyss kunde jag bara brygga mellan dessa anslutningar så kunde jag både surfa och komma åt disken via htpc:n. Men helt plötsligt kan jag bara göra det ena eller det andra.
Jag har nyss kopplat ihop det här också så jag fick det bara att funka i några minuter.
Hur ska jag bära mig åt för att få detta smidigt?
bäst vore ifall jag fick min router att plocka internetaccessen från telefonen, modellen är ASUS rt-n56u. Men jag hittar ingen info om någon som lyckats med något liknande, även fast det bör gå. Så jag nöjer mig ifall någon hjälper mig att få både det trådbundna och trådlösa att lira på htpc:n
willtjam
2013-03-30, 18:30
Vi flyttade till en ny lägenhet idag, och för några veckor sen så ringde jag till Comhem och bad dom flytta bredbandet idag, lördag, så att vi skulle ha det direkt vi flyttade.
Dom som bodde i lägenheten före oss sa att deras nya boende hade kvar förra ägarens internet, så deras internet hade inte kunnat flyttas över och var därför kvar i den här lägenheten, och vårt ska tydligen vara kvar i vår förra lägenhet.
Är det bara bullcrap, eller använder jag förra ägarnas internet nu?
Vi flyttade till en ny lägenhet idag, och för några veckor sen så ringde jag till Comhem och bad dom flytta bredbandet idag, lördag, så att vi skulle ha det direkt vi flyttade.
Dom som bodde i lägenheten före oss sa att deras nya boende hade kvar förra ägarens internet, så deras internet hade inte kunnat flyttas över och var därför kvar i den här lägenheten, och vårt ska tydligen vara kvar i vår förra lägenhet.
Är det bara bullcrap, eller använder jag förra ägarnas internet nu?
Comhem har sagt till mig att ditt abonnemang är knutet till ditt modem. Om så är fallet så torde du använda din egen uppkoppling.
willtjam
2013-03-30, 18:40
Det tycker jag låter vettigt.
hahavaffan
2013-03-31, 00:59
Flyttade du in på W*****sg*a**n?
willtjam
2013-03-31, 04:38
Njet. Why?
hahavaffan
2013-03-31, 12:33
Njet. Why?Det flyttade in och ut en helvetes massa folk här i helgen :) Men det är iofs en ständig ström av in/ut-flytt här. Btw förstår jag inte hur jag kunde skriva det inlägget. Hade nog runt 2-3 promille alkohol i blodet vid skrivandets stund *facepalm*
Vad ska jag göra för att få bättre fart på mitt trådlösa nätverk?
Det gäller min stationära dator som oftast har 54Mbit/s eller sämre. Just nu har jag 27Mbit/s. Men ibland så pendlar den upp mot 300 Mbit/s.
Kör på 5Ghz och är helt ensam där enligt inSSIDer. Just nu är signalstyrkan "Utmärkt" (-47dBm)
Normalt har jag rätt dålig signal, men kan ha bra hastighet ändå. För att testa nu så satte jag antenn förlängningskabeln precis sidan om routern som står i en garderob.
Router
Linksys E4200
Kanalbredd: auto
Kanal: auto
Security: WPA2-Personal
Channel: auto
Nätverkskort
Linksys WMP600N
Senaste drivrutiner används.
Tips för att få bättre hastighet.
Normalt har jag inte antennen direkt vid routern. Finns det något som alltid är bättre vid placering av antennen? Ska den vara lågt, högt, mellan peka uppåt, peka mot routern etc? Eller det är från fall till fall med alla parametrar?
Nu har det hoppat upp till 300Mbit/s, men jag har ping på 999ms inne i World of Tanks *gah!*
Nu har det hoppat upp till 300Mbit/s, men jag har ping på 999ms inne i World of Tanks *gah!*
tips kabel från modem till dator blir alltid bäst om du vill maxa..
värt det.
tips kabel från modem till dator blir alltid bäst om du vill maxa..
värt det.
No shit :d
Inte så sugen att ha en kabel rakt över golvet, vilket som tyvärr krävs.
Jag har det när jag laddar ner något som jag vill ha ner snabbt. Men annars är det trådlöst som gäller.
Undrar om jag kan få lite hjälp. Har en gammal bärbar dator som jag egentligen endast använder till att ladda hem film på. Problemet är att den blivit extremt seg. Gissningsvis ligger massa skräp på den som slöar ner systemet.
Jag tänker att det enda möjliga är att formatera allt. Nu är operativsystemet windows vista. Förinstallerat, så jag saknar skiva. Datorn är en core 2 duo 2,4 ghz.
Ska jag installera windows XP eller klarar den windows 7? Enklast att formatera gissar jag är att ominstallera ett operativsystem?
Den klarar Windows 7. Och har du Vista är det alltid en god idé att formatera. ;)
Dennis93
2013-04-13, 14:39
Vad tror ni om denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP900X3DA02/samsung-9-serien-13-3-ultrabook-platinum-silver
Bra pris också, eller är det nåt de vill bli av med eftersom det var sån jävla rabatt ?
Vad tror ni om denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SANP900X3DA02/samsung-9-serien-13-3-ultrabook-platinum-silver
Bra pris också, eller är det nåt de vill bli av med eftersom det var sån jävla rabatt ?
Allt som är på rea är saker dom vill bli av med, så är det alltid. Men bara för att dom vill bli av med något betyder inte det att det är ett dåligt köp.
Nu har inte jag asbra koll på vad som är prisvärt inom laptops men det är helt klart en bra laptop. Du kommer ju inte kunna spela några krävande spel men du kommer lätt kunna använda den så som en laptop ska användas och vara nöjd med prestandan.
Lite skum fråga, men visst borde en I3 3220T med integrerad grafik (HD 2500). Klara av o spela upp youtube videos i 1080 och streams typ som twitch streaming i 1080?
Jag ska uppgradera min HTPC för jag köpte en moderkort cpu combo som jag har atm med en llano CPU i, jag kollade bara upp så att den skulle klara av 1080 filmer och det gör den utan problem men den klarar inte alls av streaming överhuvudtaget....
Tänkte även kolla om någon har tips på en bra CPU fläkt till samma CPU som inte låter.
Undrar om jag kan få lite hjälp. Har en gammal bärbar dator som jag egentligen endast använder till att ladda hem film på. Problemet är att den blivit extremt seg. Gissningsvis ligger massa skräp på den som slöar ner systemet.
Jag tänker att det enda möjliga är att formatera allt. Nu är operativsystemet windows vista. Förinstallerat, så jag saknar skiva. Datorn är en core 2 duo 2,4 ghz.
Ska jag installera windows XP eller klarar den windows 7? Enklast att formatera gissar jag är att ominstallera ett operativsystem?
Fan blir många poster irad nu... Men windows 7 kräver mindre än vad vista gör. Kör på en hel formatering, gamla mekaniska diskar blir sega efter ett tag. Se till o ta hand om den med disk defrag.
willtjam
2013-04-13, 21:25
Hur vet jag om jag kan sätta in det här grafikkortet (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/evga-geforce210/179133.7063/) i min dator? Vad är jag ska kolla efter och jämföra med, alltså.
Hur vet jag om jag kan sätta in det här grafikkortet (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/evga-geforce210/179133.7063/) i min dator? Vad är jag ska kolla efter och jämföra med, alltså.
Vet du vad du har för moderkort? eller vilket grafikkort du har nu.
willtjam
2013-04-14, 05:26
Grafikkort:
[ NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 ]
Grafikkortsegenskaper:
Enhetsbeskrivning NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430
Kortsträng GeForce 6150SE nForce 430
BIOS sträng Version 5.61.32.25.11
Chiptyp GeForce 6150SE nForce 430
DAC typ Integrated RAMDAC
Drivrutinsdatum 2013-01-31
Drivrutinsversion 9.18.13.783
Drivrutinstillverkare NVIDIA
Minnesstorlek 128 MB
Moderkort:
Moderkortsegenskaper:
Moderkorts ID 04/23/2008-MCP61P-6A61KE11C-00
Moderkortsnamn ECS MCP61PM-HM (Nettle3)
Front Side Bus egenskaper:
Busstyp AMD Hammer
Realtidsklocka 200 MHz
Effektiv klocka 200 MHz
HyperTransport klocka 800 MHz
Minnesbussegenskaper:
Busstyp Dual DDR2 SDRAM
Busbredd 128-bit
DRAM:FSB förhållande CPU/6
Realtidsklocka 334 MHz (DDR)
Effektiv klocka 668 MHz
Bandbredd 10681 MB/s
Moderkort fysisk info:
CPU Sockets/Platser 1 Socket AM2+
Expansionsplatser 1 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16
Minnesplatser 4 DDR2 DIMM
Integrerade enheter Audio, Video, LAN, IEEE-1394
Moderkortstyp Micro ATX
Moderkortsstorlek 240 mm x 240 mm
Moderkortschipset nForce6150SE-430
...
Ja det kan du, du kommer antagligen inte få ut all prestanda kortet har för jag tror inte ditt moderkort har PCI-E 2.0 men det ska fungera iaf.
willtjam
2013-04-14, 10:45
Ok! Tack för hjälpen.
Okej. Nu är vi tillbaka till win xp igen. En fulversion. Har en samsung galaxy sII som jag vill stoppa in i burken och kunna slänga över grejer på bara. Det var inte så lätt som i ett av dom nya operativsystemen. Den säger prompt att telefonen är en kamera och jag kan inte utforska den mer än att jag ser /att/ det är mappar i, men inget i mapparna och dom heter ingenting.
Fitzpatrick
2013-04-16, 11:09
Min dator piper med två sekunders intervaller. Ljudet kommer från hårdvaran, alltså inte genom högtalare eller något liknande.
Det började igår/inatt när jag stängde av datorn, den pep i några sekunder innan den stängdes av.
Vad är problemet?
Edit: Tankar ner program för att kolla tempen på CPU och GPU.
Fitzpatrick
2013-04-16, 11:21
Min dator piper med två sekunders intervaller. Ljudet kommer från hårdvaran, alltså inte genom högtalare eller något liknande.
Det började igår/inatt när jag stängde av datorn, den pep i några sekunder innan den stängdes av.
Vad är problemet?
Edit: Tankar ner program för att kolla tempen på CPU och GPU.
Alla temperaturer är OK. Vilket är det enda felet jag kan komma på som skulle kunna orsaka det här. Hjälp skulle uppskattas!
Fitzpatrick
2013-04-16, 11:47
Det var en extern hårddisk som klagade på att det var glapp i kontakten, tydligen :) No need for worries.
Okej. Nu är vi tillbaka till win xp igen. En fulversion. Har en samsung galaxy sII som jag vill stoppa in i burken och kunna slänga över grejer på bara. Det var inte så lätt som i ett av dom nya operativsystemen. Den säger prompt att telefonen är en kamera och jag kan inte utforska den mer än att jag ser /att/ det är mappar i, men inget i mapparna och dom heter ingenting.
Testat kika under inställningar -> fler inställningar (trådlöst och nätverk) -> USB-funktioner på telefonen?
Finns det något sätt att få all chatthistorik från Skype på datorn till telefonen(iPhone)?
Som det är nu sparas endast det som skrivits på telefonen på just telefonen.
Lite skum fråga, men visst borde en I3 3220T med integrerad grafik (HD 2500). Klara av o spela upp youtube videos i 1080 och streams typ som twitch streaming i 1080?
Jag ska uppgradera min HTPC för jag köpte en moderkort cpu combo som jag har atm med en llano CPU i, jag kollade bara upp så att den skulle klara av 1080 filmer och det gör den utan problem men den klarar inte alls av streaming överhuvudtaget....
Tänkte även kolla om någon har tips på en bra CPU fläkt till samma CPU som inte låter.
Är du säker på att filmerna buffrat klart då när du kollar på streams tex?
Annars så kan det vara så att du behöver aktivera hårdvaruaccelerering i din browsers inställningar.
Ristretto
2013-04-18, 17:45
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpaket
Vad säger ni om denna? Surfa, plugga och skriva är ungefär vad jag kommer att ha den till. Sitter nu på en Acer aspire 5742G och är "nöjd", förutom att batteritiden är kass och att den inte är särskilt portabel och saknar SSD.
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-5742G-Notebook-GT-540M.44625.0.html
Vadrigar
2013-04-18, 19:47
Hur gör man för att dela upp ljuden som spelas i en dator i olika kanaler för att kunna spela in en av kanalerna? Om man spelar ett spel och lyssnar på musik samtidigt och enbart vill spela in ljudet från spelet t.ex. Har ett MSI P67A-GD55 som jag tror har ett inbyggt "THX TruStudio Pro"-ljudkort.
mangemani
2013-04-19, 18:51
varför sparas filer ned från FB i nått webp format och inte i jpg?
började helt plötsligt hända igår och jag kan ej spara i jpg nått mer.
nån som vet hur man fixar?
Gustaven
2013-04-20, 12:23
Jag ska inom kort skaffa mig en ny laptop och är ute och letar lite efter vettiga köp. Därför tänkte jag höra om kolopanelen har några råd.
Önskemål:
1.
Jag skulle gärna kunna spela lite spel på den, de jag spelar just nu är väl LoL och AoE som inte är krävande någonstans. Det kommer väl spelas lite Rome Total War 2 när det kommer och kanske något annat så det vore önskvärt om den prestandamässigt klarar sig även något år framöver med nya spel.
2. Storlek helst 15" (gärna med numpad) men jag är öppen för förslag. Troligtvis kommer jag koppla in den till en större skärm och ett fristående tangentbord när jag sitter hemma.
3. Batteritid givetvis så bra som möjligt. Touchskärm och dylikt ser jag ingen som helst nytta med för mina ändamål (Arbete, studier spel, programmering, kolosurfning).
4. SSD-disk vore trevligt för en snabbare uppstart och mindre laddtider.
självklart är dess egenskaper svårförenade så det blir lite optimeringsproblem utav det.
Budget: ca 10-13k
De jag tittat på hittills är:
http://www.inet.se/jamfor?compare=1969552&compare=1970578&compare=1970580
Jag ska inom kort skaffa mig en ny laptop och är ute och letar lite efter vettiga köp. Därför tänkte jag höra om kolopanelen har några råd.
Önskemål:
1.
Jag skulle gärna kunna spela lite spel på den, de jag spelar just nu är väl LoL och AoE som inte är krävande någonstans. Det kommer väl spelas lite Rome Total War 2 när det kommer och kanske något annat så det vore önskvärt om den prestandamässigt klarar sig även något år framöver med nya spel.
2. Storlek helst 15" (gärna med numpad) men jag är öppen för förslag. Troligtvis kommer jag koppla in den till en större skärm och ett fristående tangentbord när jag sitter hemma.
3. Batteritid givetvis så bra som möjligt. Touchskärm och dylikt ser jag ingen som helst nytta med för mina ändamål (Arbete, studier spel, programmering, kolosurfning).
självklart är dess egenskaper svårförenade så det blir lite optimeringsproblem utav det.
I de tre som du jämfört där skulle jag köpt ASUS utan tvekan, bättre prestanda för nästan 3k mindre. Det enda som skiljer sig märkbart är SSD disken, och det kan du köpa en bra Samsung för runt 1k, det är bara plug n play vad gäller sätta i SSD i laptop numera. Och med ett GTX670M bör du kunna spela de mesta, jag lirar BF3 osv på High med min MSI laptop där det sitter ett GTX560M inuti.
Problemet med asusen är att den väger nästan dubbelt så mycket. Annars hade ja valt den också.
Förstår inte va du menar, högerklicka och "spara bild som". så kan du spara den som jpg.
Gustaven
2013-04-20, 12:53
Den sista av de tre är väl egentligen inget alternativ p.g.a upplösningen
Ja det är bättre prestanda och 3k mindre men å andra sidan 17" och nästan dubbla vikten (4,5kg är ganska mycket "extra" att släpa på när man reser) dessutom endast halva batteritiden...
Johnny Furu
2013-04-20, 14:30
Har problem med att spela videos på min laptop, allt youtube och liknande laggar.
Problemet är antagligen med Firefox och flashplayer.
I explorer funkar det hur bra som helst.
Firefox 20.0.1
Flash 11.7.700.169
Om jag disablar flash i mozilla så funkar youtube, men inte andra video sidor.
Tacksam för hjälp, e störande som tusan att inte kunna se filmklipp...
Jag konkar runt på min 17 i en laptop väska utan problem, vafan du tränar väl ;)
Nä men skämt åsido, om känner att storleken har sån stor betydelse så kör på en 15", men då förstår jag inte ens varför du sitter och kollar på 17" om dom är helt ute ur bilden.
Önskemål:
1.
http://www.inet.se/produkt/1970578/samsung-7-series-np770z5e
Helt klart av de tre. Förbaskat trevlig prestanda i den formfaktorn. Ska du bära runt på datorn hyfsat ofta är 17,3" uteslutet. Motsvarande Asus är betydligt dyrare:
http://www.inet.se/produkt/1970617/asus-zenbook-u500vz-touch
Önskemål:
1.
denna är prissänkt från 7700:- till 4990:- nu så länge lagret räcker.
helt duglig och bra pris och perfekt.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i7-3632qm_6gb_500gb_15.6_w8-21464868
tossefar
2013-04-21, 10:40
denna är prissänkt från 7700:- till 4990:- nu så länge lagret räcker.
helt duglig och bra pris och perfekt.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i7-3632qm_6gb_500gb_15.6_w8-21464868
Billig, men jag tycker inte att den är prisvärd. Katastrofupplösning på skärmen, en grafikkrets man inte kan spela på och en 500GB 5400-rpm disk... Den har en bra processor, sen är alla delar de billigaste tillverkaren kunde hitta.
Önskemål:
1.
Här är två alternativ, jag hade valt ett av dem då är otroligt prisvärda.
9990 kr http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168452-webhallen_config_l13-0101-i7-3630qm-8gb-120gb_ssd-116-gt650m-win_8
14990 kr http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168453-webhallen_config_l13-0102-i7-3630qm-8gb-120_gb_ssd-156-hd7970m-win_8
vicarious
2013-04-21, 15:11
Sjukt irriterande sak som hänt på min laptop på sistone. Om jag tar bort eller flyttar en fil från en mapp så ser det fortfarande ut som att den ligger kvar på samma ställe. Mappen uppdateras inte automatiskt utan jag måste högerklicka med musen -> refresh eller trycka ctrl+r. Vanligtvis så försvinner den ju bara utan att man behöver göra något. Kan man fixa det nå nåt vis?
mangemani
2013-04-21, 16:21
Förstår inte va du menar, högerklicka och "spara bild som". så kan du spara den som jpg.
nix, det är det som inte går.
högerklickar jag så kan den endast spara i webp, finns inget alternativ att kunna spara som jpg.
fattar inte riktigt vad som har hänt, för typ 3 dagar sedan så kunde jag spara i jpg=/
King Grub
2013-04-21, 16:43
Andra har fått samma problem senaste dagarna så det kanske inte är något på din dator.
https://groups.google.com/a/chromium.org/forum/?fromgroups=#!topic/chromium-bugs/82tkLMaqAsI
mangemani
2013-04-21, 16:50
hmm, skrev iaf till suporten och beskrev problemet igår, inget svar än, men jag hoppas det är något som de kan fixa, för annars vet jag inte vad som skulle kunna vara fel på datorn min.
Scratch89
2013-04-22, 07:31
När man använder QuickPar och man märker att det saknas blocks, hur ska man då bära sig åt? Tydligen ska man kunna trycka i Monitor och AutoRepair, så ska den börja scanna runt på dator och på nätet efter kompletteringar. Gör den detta automatiskt eller ska man trycka på någon knapp? Den gjorde det en gång för ett par veckor sedan, men nu står den helt still med 1385 block kvar.
King Grub
2013-04-22, 08:09
Då kommer du inte att kunna reparera filen. Du måste ha alla PAR-filerna. Ibland går det inte att reparera ändå, vid DMCA-takedowns t ex.
Scratch89
2013-04-22, 13:39
Då kommer du inte att kunna reparera filen. Du måste ha alla PAR-filerna. Ibland går det inte att reparera ändå, vid DMCA-takedowns t ex.
Ah okej. Den hade legat uppe i flera hundra dagar, så jag tänkte att det inte kan vara DMCA-takedowns, men det kanske bara är en för gammal fil, helt enkelt.
Sparven från Minsk
2013-04-22, 17:46
Någon som kan tipsa om en bra extern hårddisk?
2-3 TB, usb 3, gärna relativt tyst och inte snordyr :)
Thatsinane
2013-04-23, 17:43
Jag har fått problem med min internetanslutning, jag saknar access till så gott som alla siter men google, kolo och blocket fungerar. spotify streamar utan problem och torrentklienten fungerar också felfritt. Har testat opera, explorer och firefox och de sidor som fungerar är detsamma för alla tre läsarna.
Har kört windos egna nätverksdiagnostik som inte kan lösa felet med meddelandet:
"Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (www.microsoft.com) svarar inte."
Har startat om dator och router flera gånger utan att lösa saken. Kört en virus scan med avg likaså men den hittade inget. Har rensat alla webläsares personliga data, förändrade inte heller saken.
Vad kan jag göra?
Låter som du har fel på dina namnservrar. Kör med KTHs, de fungerar överlägset bäst imo.
130.237.72.200 130.237.72.201
Thatsinane
2013-04-23, 19:06
Låter som du har fel på dina namnservrar. Kör med KTHs, de fungerar överlägset bäst imo.
130.237.72.200 130.237.72.201
Tack, jag testade dina två föreslagna, men de fungerade ännu sämre eller så är det så att jag inte vet hur jag skall konfigurera detta ordentligt.
Jag gick in på kontrollpanelen/nätverksanslutningar/ valde den anslutning jag ville ändra (den fasta linan), tryckte egenskaper/ kom till fliken nätverk/ valde IPv 4 (TCP/IPv4)/egenskaper/ matade sedan in föreslagna namnservrar under rubriken "använd följande DNS-serveradresser"
resultat - ännu sämre dirigering.
jag har inte pysslat något sånt här innan och nu när jag väl behöver kan jag inte googla mig fram till informationen jag behöver.
gjorde jag rätt, om inte, hur gör jag byter jag namnserver?
Någon som kan tipsa om en bra extern hårddisk?
2-3 TB, usb 3, gärna relativt tyst och inte snordyr :)
western digital gör sjukt bra priser 3,0 usb. tips är cdon.com...
Tack, jag testade dina två föreslagna, men de fungerade ännu sämre eller så är det så att jag inte vet hur jag skall konfigurera detta ordentligt.
Jag gick in på kontrollpanelen/nätverksanslutningar/ valde den anslutning jag ville ändra (den fasta linan), tryckte egenskaper/ kom till fliken nätverk/ valde IPv 4 (TCP/IPv4)/egenskaper/ matade sedan in föreslagna namnservrar under rubriken "använd följande DNS-serveradresser"
resultat - ännu sämre dirigering.
jag har inte pysslat något sånt här innan och nu när jag väl behöver kan jag inte googla mig fram till informationen jag behöver.
gjorde jag rätt, om inte, hur gör jag byter jag namnserver?
Låter rätt, jag hade ringt min ISP. Starta bara om modemet innan så du kan dumförklara dem när du pratar med dem.
Thatsinane
2013-04-23, 19:46
Låter rätt, jag hade ringt min ISP. Starta bara om modemet innan så du kan dumförklara dem när du pratar med dem.
Al right, det kommer nog inte behövas för nu verkar det som om default namnservrar fungerar igen då jag har access till samtliga sidor online så problemet är nu ur världen... efter två timmars begränsad anslutning. Tack så mycket för hjälpen!
Scratch89
2013-04-24, 18:14
Är det bara för mig NZBRus inte fungerar?
Är det bara för mig NZBRus inte fungerar?
Fungerar nu i alla fall för mig.
King Grub
2013-04-24, 21:47
Sidan var helt nere tidigare i dag, och den är fortfarande trög.
Scratch89
2013-04-24, 22:06
Okej. Såhär ser det ut för mig nu...
http://i36.tinypic.com/35jglqx.png
Jag vill använda ett eget talformat i Excel, men jag vet inte hur jag ska utforma det.
Just nu har jag personnummer som ser ut så här: "ÅÅÅÅMMDDXXXX" där XXXX är de fyra sista siffrorna.
Dock vill jag att de ska formateras till: "ÅÅÅÅ-MM-DD" och alltså dölja de fyra sista siffrorna.
Vilket tecken/formatering använder jag för att dölja de fyra sista? Jag testade att använda talformatet "0000-00-00" men då blir det "ÅÅÅÅMMDD-XX-XX".
Jag antar att jag behöver få in ett (eller fyra) tecken efter det anpassade talformatet: "0000-00-00????"
Eller finns det något annat sätt att lösa det på (funktion eller liknande)?
Nu can jag i princip inte excel men du kan prova detta:
=CONCATENATE(LEFT($A1, 4), "-", MID($A1,5,2),"-",MID($A1,5,2),"-????")
Byt bara ut $A1 mot rätt cell från början.
EDIT: Eller så kör du formateringen på =LEFT($A1, 8)
Jag vet inte om jag gör fel men det verkar inte lösa det tyvärr. Excel säger ifrån om att formateringen inte är korrekt och när jag försöker "klicka mig bort" så adderar formateringen flera celler.
Vad blir det för fel? (Har du svenska på excel?)
Jag hade problemet "cpu fan error" med min stationära dator. Jag öppnade burken och damsugade bort en himla massa damm. Då fungerade datorn igen. Men 10 min senare så försvinner signalen från dataskärmen. Jag har provat både hmdi och VGA. Men jag får inte upp något bild. Jag har provat med min laptop, och skärmen fungerar. Har ni några tips?
Börja med att cleara CMOS och se om det hjälper. Annars är det bara att börja felsöka del för del.
King Grub
2013-05-01, 16:22
Dammsög du inne i datorn? Det är ett bra sätt att totalförstöra komponenterna med statisk elektricitet.
tossefar
2013-05-01, 16:23
Jag hade problemet "cpu fan error" med min stationära dator. Jag öppnade burken och damsugade bort en himla massa damm. Då fungerade datorn igen. Men 10 min senare så försvinner signalen från dataskärmen. Jag har provat både hmdi och VGA. Men jag får inte upp något bild. Jag har provat med min laptop, och skärmen fungerar. Har ni några tips?
Att dammsuga i en dator är stendumt. Statisk elektricitet grillar komponenterna.
edit: why am I so slow? :(
mangemani
2013-05-01, 16:29
är det dumt att dammsuga inne i datorn?
det har jag alltid gjort och har aldrig blivit något allvarligt fel pga det.
dock så har jag alltid använt mig utav ett plast munstycke och aldrig kört med själva metall röret där i.
kanske blir skillnad det?
Nordenator
2013-05-01, 16:36
Köp en burk tryckluft för knappt en hundralapp istället. En sådan duger till att rengöra datorn många gånger om.
tossefar
2013-05-01, 16:39
är det dumt att dammsuga inne i datorn?
det har jag alltid gjort och har aldrig blivit något allvarligt fel pga det.
dock så har jag alltid använt mig utav ett plast munstycke och aldrig kört med själva metall röret där i.
Det är en dålig idé i vilket fall som helst. Problemen kan vara små och inte yttra sig förrän efter ett bra tag. Hur som helst så riskerar du att minska livslängden på dina komponenter markant. Tryckluft finns på Clas Ohlson för inga pengar alls.
mangemani
2013-05-01, 16:41
hmm, ok, då blir det tryckluft hädanefter.
King Grub
2013-05-01, 17:03
Plast / metall är värre än plast / plast el metall /metall, men det är alltid en mycket dålig idé att dammsuga nära komponenter, om man inte har en specialdammsugare avsedd för ändamålet.
Pekplattan slutar fungera när man har loggat in på datorn, sony vaio med w7. Har provat avinstallera och installera touchpaden på nytt utan framgång
Jag har upp till 5.5k att spendera på en bärbar dator. Vad är det jag ska tänka på när jag väljer? Ska inte spela på den då jag läst att man för runt 5k inte kommer få en tillräckligt kraftfull. Men även om jag inte ska spela, ska jag väl välja den dator med bäst processor och grafikkort?
Mina krav är: Minst 15", Bra skärm, minst 3 USB, gärna 3.0, HDMI, Minst 500gm minne. Är det bara att välja en som ser bra ut med dessa egenskaper eller tjänar jag på att leta efter den med bästa komponenter(?)
Kör en skärm på hdmi och en tv på dvi. Om båda enheterna är igång fungerar det bra med duplikerad bild. Men när man stänger av skärmen ger tv:n bara bakgrundsbilden på windows, ingen muspekare, program eller nått. Är det här någon inställning man lätt kan ändra så att man kan köra tvn enbart? (obs jag vill inte ändra hdmi/dvi)
King Grub
2013-05-03, 07:21
http://arstechnica.com/information-technology/2013/04/chicken-meets-egg-with-facebook-chrome-webp-support/
Simonfrisk
2013-05-03, 08:02
Någon som vet varför min dator stängs av "automatiskt" ibland, liksom plötsligt?
Det har varit så ett tag, men sedan ja uppdaterade grafikkortet så slutade det,
Men igår så fick vi strömavbrott, och efter det så har de börjat igen.
Någon som vet hur ja kan gå till väga? Tack. :)
Någon som vet varför min dator stängs av "automatiskt" ibland, liksom plötsligt?
Det har varit så ett tag, men sedan ja uppdaterade grafikkortet så slutade det,
Men igår så fick vi strömavbrott, och efter det så har de börjat igen.
Någon som vet hur ja kan gå till väga? Tack. :)
Låter som du får blåskärm men att du inte hinner se det. Stäng av automatisk omstart vid blåskärm så får du en ledtråd om orsaken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.