handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 [32] 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

mangemani
2011-07-07, 20:01
hmm,svårt det var att hitta nån version utav daemon tolls som funkar på win 7 x64 bit då=/

Akerhage
2011-07-07, 20:05
http://www.disc-tools.com/download/daemon
tror den ska funka på 64bit, eller får du fram att den inte gör det?
Jag tror jag googlade på det isf för att hitta rätt fil.

mangemani
2011-07-07, 20:19
http://www.disc-tools.com/download/daemon
tror den ska funka på 64bit, eller får du fram att den inte gör det?
Jag tror jag googlade på det isf för att hitta rätt fil.

just den där laddade jag hem och bråkade med i flera minuter tills jag gav upp,den tjatade om nått SPD(eller vad det nu var) och att den inte var kompatibel med min version utav windows.
men jag laddade hem den igen nu och installerade,den stog och tuggade i några minuter,sen fick man upp mount rutan och nu funkar det tydligen=/
men jag får se om nått problem dyker upp,brukar det alltid göra för mej då nått krånglar men helt plötsligt funkar;)

Akerhage
2011-07-07, 20:21
Hehe, tålamod är en dygd! Problem är till för att lösas, skoj att ha något att fördriva tiden med iaf! =)

mangemani
2011-07-07, 20:51
Hehe, tålamod är en dygd! Problem är till för att lösas, skoj att ha något att fördriva tiden med iaf! =)

sant,men ska jag ha nått att fördriva tiden med så föredrar jag nog det med spelet som jag vill ha installerat:P
vilket var amnesia btw,sorry för den korta off topicen nu,men satan vilket läskigt spel,kom inte långt,kom till den andra dörren som sakta gled upp och där man sen orädd struttade in och ljusen blåstes ut,kalla kårar då man sprang ut och smällde igen dörren...ska se om jag spelar mer ikväll,är ensam hemma,lär ju flyga i taket om katt ungen våran ljudlöst hoppar upp på axlarna i mörkret som han alltid brukar göra:D

Akerhage
2011-07-07, 21:15
coolt! är det ett nytt spel eller? Inte hört talas om det? Kanske man skulle testa, behöver något nytt spel att lira nu och har inte hittat något!

mangemani
2011-07-07, 22:41
coolt! är det ett nytt spel eller? Inte hört talas om det? Kanske man skulle testa, behöver något nytt spel att lira nu och har inte hittat något!

som sagt,kom inte så långt,men det som fick mig att ladda ner det var det jag läste om det.
rent "hoppa till" spel och förvänta dig en massa kalla kårar då du spelar det i mörkret..härlig ryslig atmosfär där du helt plötsligt kan befinna dig i mörkret med en massa kusliga ljud runt om dig medans du hör dina andetag och hjärt slag.
du har inga vapen(så vitt jag vet) och det enda du kan göra är att försöka ta dig igenom allt är att härda ut genom att springa och gömma dig och använda dig utav saker som ger lite ljus.

hörlurar är nästan ett måste om man vill uppleva dom rysliga ljuden till max.

mangemani
2011-07-08, 05:35
hmm,just checking för att vara säker på att inget är fel nu,men om man startar datorn från avstängt läge och den slås av efter typ 1 sekunds aktivitet för att sen slås på igen 1 sekund efter det och funkar perfekt,är det nått att oroa sej för?
har bara startat den 1 gång från avstängt läge så jag vet ej om det är nått som sitter i,men det hände nyss iaf.

snabbt med SSD föresten,6 sekunder sen startas windows:P

King Grub
2011-07-08, 08:03
Det är inget som skall hända i alla fall.

Och 6 sekunders boot låter som en överdrift. Så snabbt går det inte. Vad står det i loggboken? I Diagnostics-Performance. Där finns boottiden i ms, och du kommer inte att se 6000 ms där.

Jarod
2011-07-08, 08:13
hmm,just checking för att vara säker på att inget är fel nu,men om man startar datorn från avstängt läge och den slås av efter typ 1 sekunds aktivitet för att sen slås på igen 1 sekund efter det och funkar perfekt,är det nått att oroa sej för?
har bara startat den 1 gång från avstängt läge så jag vet ej om det är nått som sitter i,men det hände nyss iaf.

Exakt samma sak hände mig igår. Aldrig hänt innan.

Får se om det händer idag oxå när jag kommer hem. :)

Jarod
2011-07-08, 08:17
hmm,svårt det var att hitta nån version utav daemon tolls som funkar på win 7 x64 bit då=/

Elby Clonedrive. Funkar på Win7 x64 (även om det inte står).

http://www.elby.de/fun/software/index.html

King Grub
2011-07-08, 08:18
Daemon Tools är dock helt kompatibel med Windows 7 x64.

Mr.Cosybear
2011-07-08, 08:47

Rekomenderar annars virtual clonedrive http://www.slysoft.com/sv/virtual-clonedrive.html

Solros
2011-07-08, 08:52
Tanken med en SSD-disk är alltså att man lägger in operativsystemet på den, och sedan lagrar man saker på en annan "vanlig" hårddisk i datorn?

Musselbank
2011-07-08, 09:05
Eftersom SSD:n är dyr så får man i regel prioritera, då kan det vara bäst att lägga bland annat operativsystemet där. Men gärna även andra program... större datamängder kan lika gärna ligga på långsammare enheter.

Juxta
2011-07-08, 09:12
Eftersom SSD:n är dyr så får man i regel prioritera, då kan det vara bäst att lägga bland annat operativsystemet där. Men gärna även andra program... större datamängder kan lika gärna ligga på långsammare enheter.

Är det inte så att SSD-diskar även jobbar snabbare med filer i 4k-storleken än med större filer?

Akerhage
2011-07-08, 09:20
Har också dubble post när datorn startar ibland och vad jag sett är det vanligt med det moderkortet. Bör komma en ny BIOS-version som fixar det, har kommit ut en ny ifall du har den gamla som skall lösa problemet. Det blev lite bättre för mig då jag uppdaterade BIOS. Ifall du skall göra det, så gör det ifrån BIOS med en usb-sticka och inte från windows. Då en BIOS-uppdatering är en kritisk uppdatering. Men det skulle kunna lösa dina problem.

mangemani
2011-07-08, 12:13
hmm,min dator gillar verkligen inte att man stänger ner den helt,lämnar den en stund för att sen starta den.
fick reda på att moderkortet automatiskt clockar CPU då man startar upp datorn.
i morse startade den om 1 gång som sagt och sen startade windows,men nu när jag kom hem från träningen och skulle starta så startade den om 3 gånger innan "overclocking failed" rutan kom fram,var tvungen att gå in i bios,men jag gjorde inget utan tittade bara,valde sen "save changes and exit" och windows startade då upp som vanligt=/.
detta måste gå att ändra på på nått sätt eller hur?

Olegh
2011-07-08, 13:37
hmm,min dator gillar verkligen inte att man stänger ner den helt,lämnar den en stund för att sen starta den.
fick reda på att moderkortet automatiskt clockar CPU då man startar upp datorn.
i morse startade den om 1 gång som sagt och sen startade windows,men nu när jag kom hem från träningen och skulle starta så startade den om 3 gånger innan "overclocking failed" rutan kom fram,var tvungen att gå in i bios,men jag gjorde inget utan tittade bara,valde sen "save changes and exit" och windows startade då upp som vanligt=/.
detta måste gå att ändra på på nått sätt eller hur?

Överklockningen är instabil.

Akerhage
2011-07-08, 14:44
Han har nog inte överklockat, men tror det finns en "switch" på moderkortet som man kan trycka in för att överklocka kortet, kan hända du kommit åt den? Och i det fall du har överklockat, så är det ganska simpelt att isf bara dra ner multipliern ett snäpp. ex från 40 till 39 eller vad den är inställd på.
Edit, skulle det inte vara så, testa gör en Clear CMOS (finns knapp för det på moderkortet, alternativt ta ut batteriet på moderkortet i någon minut). Och testa att uppdatera BIOS som jag skrev innan, då detta lär lösa problemen.

Termy
2011-07-08, 16:21
Sitter och försöker få igång min nya dator. Den kommer förbi BIOS till nån "american megatrend"-logga, sedan stannar den där. Moderkortet visar error code 62 ("Installation of the PCH Runtime Services") samt error code A2 ("IDE Detect"). Asus p67-moderkort. Nån som har nån susning om vad detta gäller?

mangemani
2011-07-08, 16:39
Han har nog inte överklockat, men tror det finns en "switch" på moderkortet som man kan trycka in för att överklocka kortet, kan hända du kommit åt den? Och i det fall du har överklockat, så är det ganska simpelt att isf bara dra ner multipliern ett snäpp. ex från 40 till 39 eller vad den är inställd på.
Edit, skulle det inte vara så, testa gör en Clear CMOS (finns knapp för det på moderkortet, alternativt ta ut batteriet på moderkortet i någon minut). Och testa att uppdatera BIOS som jag skrev innan, då detta lär lösa problemen.

kan mycket väl hända att han som byggde den har råkat kommit åt den.
men i bios,ska jag alltså bara testa att dra ner multipliern(som nu ligger på 40) till 39 och se om det blir nån skillnad?eller måste jag börja pillra på moderkortet i letan efter denna knapp och SEN göra detta?

det som står i "overcloking failure" rutan är att den försökte att klocka till 4.3 nånting,men där gick det åt pipan tydligen men när jag väl kommer in i windows så är allt som normalt,dvs att CPU ligger på 3.3.
det är helt ok för mig,jag är inte ute efter att förska klocka för stunden,spelen och allt annat flyter på så bra ändå,så jag vill bara få bort det där att datorn ska försöka klocka så mycket som möjligt då jag startar datorn.

Akerhage
2011-07-08, 16:45
Om det i bios står på 40, så ta ner den till 39 ja, det borde göra det! Anledningen till att det står 3.3 i windows är att processorn inte belastas. Drar du igång processorn med ex prime95 och kollar med cpu-z så ser du att processorn kommer öka till 3.9Ghz. Kan du skriva vad din Vcore ligger på också?

mangemani
2011-07-08, 17:06
Om det i bios står på 40, så ta ner den till 39 ja, det borde göra det! Anledningen till att det står 3.3 i windows är att processorn inte belastas. Drar du igång processorn med ex prime95 och kollar med cpu-z så ser du att processorn kommer öka till 3.9Ghz. Kan du skriva vad din Vcore ligger på också?

hur kollar man det?Vcore alltså?i bios?isf under vilken flik?

mangemani
2011-07-08, 17:25
hmm,det stod inte multiplier utan "by all cores",där stog den på 42,multiplier hittar jag inte ens,vet ej vart jag fick det ifrån.
men det står att auto clockningen är inställd på 4.3 och det står även att man manuellt(i OS) kan ändra detta,men vart gör man det?

Akerhage
2011-07-08, 17:33
hmm,det stod inte multiplier utan "by all cores",där stog den på 42,multiplier hittar jag inte ens,vet ej vart jag fick det ifrån.
men det står att auto clockningen är inställd på 4.3 och det står även att man manuellt(i OS) kan ändra detta,men vart gör man det?

Det är samma, där det står "by all cores" menas att du klockar alla dina kärnor samma. Så ändra den till 40 då och testa. Då går den alltså ner till 4.0GHz, kontrollera att BCLK/PEG Frequency är på 100 med, det är viktigt!

Mr.Cosybear
2011-07-08, 17:36
Sitter och försöker få igång min nya dator. Den kommer förbi BIOS till nån "american megatrend"-logga, sedan stannar den där. Moderkortet visar error code 62 ("Installation of the PCH Runtime Services") samt error code A2 ("IDE Detect"). Asus p67-moderkort. Nån som har nån susning om vad detta gäller?

Verkar extremt kryptiskt det där felmeddelandet efter att ha googlat lite. Det jag skulle göra är att:

Dubbelkolla så moderkortet verkligen stödjer den CPU du har i den BIOS-versionen. Men för att vara helt safe så skulle jag flasha BIOS till senaste.

Kolla så din hårddisk inte är defekt på något sätt och/eller testa den mot alla anslutningar på moderkortet.

Men i vilket fall så skulle jag flasha BIOS till senaste för ditt moderkort, verkar som Asus har skeppat moderkort med lite småkassa BIOS-versioner till sina p67.

Sen vet jag inte om du redan gjort det men testa cleara CMOS om det hjälper.

Mr.Cosybear
2011-07-08, 17:45

För skojs skull skulle du kunna testa att koppla ur din hårddisk och se om du kommer förbi felmeddelandet. Misstänker att det är något knas med interaktionen mellan CPUn och den "klassiska sydbryggan".

Termy
2011-07-08, 17:59
Provade att koppla ur alla hårddiskar (2 vanliga och en SSD), men den stannade på samma felmeddelande (A2). Har även provat att bara koppla in en av dom.

mangemani
2011-07-08, 18:31
Det är samma, där det står "by all cores" menas att du klockar alla dina kärnor samma. Så ändra den till 40 då och testa. Då går den alltså ner till 4.0GHz, kontrollera att BCLK/PEG Frequency är på 100 med, det är viktigt!

det går inte att ändra,scrollar jag ner till by all cores så kan jag ej göra något mer,det enda jag kan göra är att välja auto,manuelt(vilket den står på nu,står även att jag kan ändra i mitt OS där) och nått mer,kan ej ändra själva siffrorna=/

Termy
2011-07-08, 18:31
Cleara CMOS verkade inte hjälpa... hur man uppdaterar BIOS just nu vet jag inte. Kommer öht inte in i BIOS (trycker på knappen men datorn går bara förbi och fortsätter tills den kommer till den logga där den fastnar). Fan också...

Akerhage
2011-07-08, 18:33
Vad har du för moderkort Termy?

Termy
2011-07-08, 18:53
Vad har du för moderkort Termy?

Hela datorn ser ut så här:
ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
CORSAIR HX 1000W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
INTEL 510 SERIES 2.5" 250GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA (gammal disk)
Gigabyte GeForce GTX 570

Akerhage
2011-07-08, 18:59
Okay, men har du det moderkortet, och du vill uppdatera BIOS, så gör du det från BIOS, då lägger den senaste versionen på en usbsticka enligt instruktioner för det. Sen startar du BIOS, du kommer alltid in där, så du måste trycka fel, tryck många gånger annars. På delete om jag inte minns fel. Så ska du se att det funkar. Väl inne i BIOS går du in i Flash utility och kör uppdateringen därifrån.

Akerhage
2011-07-08, 19:00
det går inte att ändra,scrollar jag ner till by all cores så kan jag ej göra något mer,det enda jag kan göra är att välja auto,manuelt(vilket den står på nu,står även att jag kan ändra i mitt OS där) och nått mer,kan ej ändra själva siffrorna=/

Du kan väl ändra sifforna om det är i manuellt? Det skall fungera. När du skriver in nya siffror så trycker du på "ENTER" efter det för att få det att stanna.

Mr.Cosybear
2011-07-08, 19:00
Cleara CMOS verkade inte hjälpa... hur man uppdaterar BIOS just nu vet jag inte. Kommer öht inte in i BIOS (trycker på knappen men datorn går bara förbi och fortsätter tills den kommer till den logga där den fastnar). Fan också...

Här har du en ganska bra guide http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20070215223109668&board_id=1&model=P5B+Deluxe

Lösningen för din del verkar tyvärr vara att flasha BIOS men det blir ju svårt när du inte ens kommer in dit/förbi. Jag skulle nog höra med ASUS support angående de felen du får för att få lite mer info än det som finns på nätet.

Angående knapptryckandet, jag hoppas du mosar knappen många gånger, knapptryck i det läget är ju inte kända för att vara responsiva :)

Termy
2011-07-08, 19:08
Okay, men har du det moderkortet, och du vill uppdatera BIOS, så gör du det från BIOS, då lägger den senaste versionen på en usbsticka enligt instruktioner för det. Sen startar du BIOS, du kommer alltid in där, så du måste trycka fel, tryck många gånger annars. På delete om jag inte minns fel. Så ska du se att det funkar. Väl inne i BIOS går du in i Flash utility och kör uppdateringen därifrån.
Aha. Har dock provat att både trycka och spamma delete. Har provat det med två olika tangentbord. Ctrl+alt+del funkar hur som helst så bör ju ej vara tangentbordet som är konstigt. Jag får väl prova lite till och se om det går.

Termy
2011-07-08, 19:09
Här har du en ganska bra guide http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20070215223109668&board_id=1&model=P5B+Deluxe

Lösningen för din del verkar tyvärr vara att flasha BIOS men det blir ju svårt när du inte ens kommer in dit/förbi. Jag skulle nog höra med ASUS support angående de felen du får för att få lite mer info än det som finns på nätet.

Angående knapptryckandet, jag hoppas du mosar knappen många gånger, knapptryck i det läget är ju inte kända för att vara responsiva :)

Ok, tack! Ska kika på det.

Akerhage
2011-07-08, 19:10
Aha. Har dock provat att både trycka och spamma delete. Har provat det med två olika tangentbord. Ctrl+alt+del funkar hur som helst så bör ju ej vara tangentbordet som är konstigt. Jag får väl prova lite till och se om det går.

Ja det ska fungera, tryck i tid och otid, tror den displayen att trycka "delete" kommer fram 2 eller 3 gånger ifall du har marvel control enabled i bios osv. Så tryck alla gånger du kan så ska det fungera!

Akerhage
2011-07-08, 19:18

För att förtydliga, se till att du har dessa inställningar
AI Overclock Tuner [Manual]
BCLK/PEG Frequency [100]
Turbo Ratio [By All Cores]
By All Cores [40]

Med de inställningarna kommer du att få den på 4GHz utan att ändra Vcore, som i det här fallet kallas CPU Voltage. Den står med största sannorlikhet på auto vilket gör att den själv känner av hur mycket den ska köra på. Och det är egentligen här det roliga kommer med att överklocka rätt sen. Att ställa in CPU Voltage på den lägsta möjliga gräns man vill ha för att nå den högsta möjliga överklockningen. I ditt fall är din överklockning på X40, så du bör kunna justera din CPU Voltage lägre än vad auto gör. Kanske få ner den till 1.20-1.30 ca. Detta är olika på alla proccessorer så det är detta som är det roliga =)

Termy
2011-07-08, 19:19
Ja det ska fungera, tryck i tid och otid, tror den displayen att trycka "delete" kommer fram 2 eller 3 gånger ifall du har marvel control enabled i bios osv. Så tryck alla gånger du kan så ska det fungera!

Den rutan som kommer fram först är den som säger "press del to enter BIOS". Skippar man den fortsätter den till någon "Marvel BIOS" som istället säger "press ctrl+m". Den kommer man däremot in i, men går inte att göra något i den BIOSen, finns inga menyer eller nånting, står bara no physical disk osv. Har Marvel BIOS någonting att göra med den Marvel SATA 6gbps connectorn som finns på moderkortet (som jag ej använder)?

Akerhage
2011-07-08, 19:21
Ja, om du inte använder den, så kan du i BIOS (när du väl kommer in) inaktivera Marvel control. Så tjänar nu ngn sekund på att slippa se den delen när datorn startar. Så Control+M ska du inte använda dig av. Du skall för evigt i all oändlighet trycka på delete. Eller iaf tills du kommer in i BIOS =)

Termy
2011-07-08, 19:22
Lyckades komma in i BIOS nu. Den bootade förbi "press del" och "marvel bios" till den loggan jag beskrev innan. Tittade man riktigt noga på skärmen såg man att det stod någonting under loggan (vanligt DOS-format på bokstäverna men nästan omöjliga att se) där man kunde utläsa någonting BIOS, så spammade alla knappar som fanns... någon F-knapp (f5?) triggade igång biosen iaf. Så får väl prova flash-metoden nu då antar jag.

Akerhage
2011-07-08, 19:24
Gött det! När du väl är där inne, ta bort marvel control också då, den flash utiliity ligger längst till höger har jag för mig i BIOS. Och se till att ta rätt BIOS-version med!

Termy
2011-07-08, 19:29
Såja... nu när jag väl kom in i BIOS-fanskapet såg jag att bootsekvensen var fel, så nu när jag ändrade till dvd-spelare först så laddar den windows-installen. :smash:

Akerhage
2011-07-08, 19:30
Sweet! så nu funkar allt som det skall? Dock kan det vara värt att uppdatera ditt BIOS med, då det har kommit en del uppdateringar på dessa nya moderkort. Som ger ökad stabilitet osv.

Termy
2011-07-08, 19:31
Gött det! När du väl är där inne, ta bort marvel control också då, den flash utiliity ligger längst till höger har jag för mig i BIOS. Och se till att ta rätt BIOS-version med!

Ska jag ta bort marvel control pga att den aldrig kommer att användas? Om jag ej gör det, blir datorn långsammare på nått sätt?

Akerhage
2011-07-08, 19:32
nej ta bort den, den fyller ingen funktion om den inte används. Skulle du mot förmodan behöva den är det ju bara aktivera den igen sen.
Detsamma gäller för JMB controller om den inte används förståss för att slippa den skärmen med!

Termy
2011-07-08, 19:39
BIOS-uppdateringen görs med ex. USB-sticka eller liknande i vilket fall som helst då eller? Såg för övrigt på länken där uppe om bios-flash att man skulle undvika "asus update". hmm..

Edit: detta är den första datorn jag plockat ihop (sladdarna i chassit ser för tillfället ut som att en berusad spindel har försökt att väva ett nät) så ställer massa n00bfrågor.

Akerhage
2011-07-08, 19:41
Ja, undvik asus update som alltså är en windows-programvara för uppdatering av BIOS. Det absolut säkraste sättet att uppdatera BIOS är att göra det via BIOS själv. Med en FAT32-formaterad USB-sticka och sen in i BIOS-->Tools-->EZ Flash Utility. Då skall det vara svårt att misslyckas.

Termy
2011-07-08, 20:13
Ja, undvik asus update som alltså är en windows-programvara för uppdatering av BIOS. Det absolut säkraste sättet att uppdatera BIOS är att göra det via BIOS själv. Med en FAT32-formaterad USB-sticka och sen in i BIOS-->Tools-->EZ Flash Utility. Då skall det vara svårt att misslyckas.

Affirmative.

Akerhage
2011-07-08, 20:15
consider it done?

Termy
2011-07-08, 20:21
Mja har suttit och mediterat över om jag vill ha en singulär SSD-partition som systemdisk eller en för OS och en för program/spel. Ska stå på händer i några minuter och se om lite extra hjärnsubstans kan trilla ned nånstans där det behövs.

Akerhage
2011-07-08, 20:24
Hehe, gör så =)

Termy
2011-07-08, 20:25
Den här var ju rolig också... skulle skapa en ny partition med min 3tb -hårddisk. Då styckade den upp den till 2tb enbart, sedan låg det typ 700gb oallokerat. Om jag tog "new" på dessa 700gb så fick jag fram "Failed to create a new partition on the selected used space. [Error: 0x80042453].

Akerhage
2011-07-08, 20:29
Okay, konstigt då, har du formaterat den innan eller? Gör du det direkt från windows?
Installerat drivisarna för SATA?

Termy
2011-07-08, 20:33
Jag är i windows-installen som jag bootade från installCDn. Skapade en primär OS-partition med min SSD (disk 0). Sedan tryckte jag på disk 1 (3tb-hårddisk som förvisso bara visas som 2700gb), tryckte på 'new', valde allt utrymme för att skapa ny disk. Då splittade den automatiskt upp den i en 2tb och en 700gb oallokerat utrymme, båda som "disk 1". Då kunde jag ta new disk på 2tb disken och sedan formatera, men på 700gb disken så kom detta felmeddelande upp. Om jag tar delete på diskarna sedan får den inte sin ursprungliga 2,7tb-volym åter heller, utan fortfarande "splittat".

Mr.Cosybear
2011-07-08, 20:34
Angående diskstorleken http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/2tb-partition-limit/b967d7bf-466c-450b-a419-853ba2bc886b

Akerhage
2011-07-08, 20:36
Okay, men du ska installera windows nu alltså på din SSD? - skit isf i de andra diskarna, du kan ju bara formatera dem från windows sen via diskhanteraren och skapa partioner där. Slipper du krångla med det nu. Då kan du installlera drivisar till SATA för moderkortet så att de synkar fint med diskarna, det kanske löser problemet.

Termy
2011-07-08, 20:37
Jag får ta och göra så och klara mig utan dessa extra 700gb för tillfället.

Edit: tack för hjälpen!

Mr.Cosybear
2011-07-08, 20:42
Jag får ta och göra så och klara mig utan dessa extra 700gb för tillfället.

Edit: tack för hjälpen!

Läs min länk ovan, det är bara att sätta GPT istället för MBR när du "formaterar" disken. Gör detta innan du börjar fylla disken med data, onödigt att bara slänga iväg 700gb pga en så enkel grej :)

Akerhage
2011-07-08, 20:46
Ja 700gb är ju liksom en del :p

Jarod
2011-07-08, 20:57
Ja 700gb är ju liksom en del :p

På skivan som följde med ditt moderkort finns en driver som du måste installera för att kunna nyttja hela din skitstora hårddisk. :thumbup:

Edit - bild.

King Grub
2011-07-08, 21:21
Koppla gärna ur den mekaniska hårddisken fysiskt under installationen av Windows på SSDn. Windows har en tendens att kunna lägga kritiska bootfiler på en annan disk än den tänkta systemdisken. Händer rätt sällan, men om det händer, är det snabbare att installera om än att krångla med att försöka fixa det.

Mr.Cosybear
2011-07-08, 21:23
På skivan som följde med ditt moderkort finns en driver som du måste installera för att kunna nyttja hela din skitstora hårddisk. :thumbup:

Edit - bild.

Nja riktigt så är det inte, det är ingen driver som installeras. Det programmet gör är att det formaterar om disken till en med GPT-tabell istället för den klassiska MBRn. Dvs den gör samma sak som man kan göra när man formaterar disken på det "vanliga" sättet, enda man behöver göra är att sätta den som GPT istället för MBR. Detta är ju dock lättare för personer som inte vet var man hittar diskmanagern i windows :)

Jarod
2011-07-08, 22:15
Nja riktigt så är det inte, det är ingen driver som installeras. Det programmet gör är att det formaterar om disken till en med GPT-tabell istället för den klassiska MBRn. Dvs den gör samma sak som man kan göra när man formaterar disken på det "vanliga" sättet, enda man behöver göra är att sätta den som GPT istället för MBR. Detta är ju dock lättare för personer som inte vet var man hittar diskmanagern i windows :)

Yeye...förlåt då. Jag bara kom å tänka på att jag läste nåt om "disk större än 2000mb" typ när jag kollade på den skivan. :D

LinusM
2011-07-08, 23:02
Jag har 2 1tb hårddiskar varav en är partionerad 150gb för operativsystem osv. Skulle jag ändå kunna köra dessa diskar i raid 0?

Termy
2011-07-09, 20:20
Allt verkar ju funka kalas nu iaf. Nu är det bara att invänta skyrim och diablo 3.

Mollestam
2011-07-09, 20:33
Hej!
Letar efter en laptop. Spelar en del så skulle vara kul om den pallat typ BF3 och MW3, några tips?
Är helt borta på sådant här...

Spiffy
2011-07-09, 21:15
Tänkte köpa en NAS till musik, bilder och lite annan vanlig lagring som jag vill kunna komma åt från mer än en dator.
Ska använda Squeezebox, så detta måste fungera, vilket jag tror det gör på denna.
Vad tror ni om denna? är den prisvärd?
Vad får man för diskar med i detta paket?
http://www.dustinhome.se/pd_5010597751.aspx

Skulle det vara billigare att köpa denna
http://www.dustinhome.se/pd_5010486136.aspx
och sen komplettera med andra diskar?
Vilka diskar skulle man då välja

Kräket
2011-07-10, 10:56
Någon som är duktig på Eyefinity?

Har ett ATI Radeon 5870 och 2 Benqskärmar på 24". Funderar på att införskaffa ytterligare en för att köra Eyefinity.

Frågan är då, på grafikkortet finns endast två utgångar för skärm. Måste man skaffa ytterligare ett grafikkort (crossfire) för att köra eyefinity? Egentligen tänkte jag mest testa detta inför BF3, som jag vill maxa upplevelsen av. Ibland kör jag BFBC2 som jag förstått stöder eyefinity. Någon som provat detta?

pragmatist
2011-07-10, 11:14
Hej!
Letar efter en laptop. Spelar en del så skulle vara kul om den pallat typ BF3 och MW3, några tips?
Är helt borta på sådant här...

Man kan nog lugnt anta att både BF3 och MW3 kommer vara anpassade för normala datorer, eftersom det vore ekonomiskt självmord att lägga ner så stora produktionsresurser på spel som ingen klarar av att spela. Däremot kan man ju tänka sig att de är väldigt krävande på maxade inställningar, men det är ju en annan femma.

Vill du ha en utpräglad spellaptop så är ASUS G53 och G73 bra alternativ. T.ex. http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw. Notera dock att denna dator är ganska tung.

Mr.Cosybear
2011-07-10, 11:49
Någon som är duktig på Eyefinity?

Har ett ATI Radeon 5870 och 2 Benqskärmar på 24". Funderar på att införskaffa ytterligare en för att köra Eyefinity.

Frågan är då, på grafikkortet finns endast två utgångar för skärm. Måste man skaffa ytterligare ett grafikkort (crossfire) för att köra eyefinity? Egentligen tänkte jag mest testa detta inför BF3, som jag vill maxa upplevelsen av. Ibland kör jag BFBC2 som jag förstått stöder eyefinity. Någon som provat detta?

Har du verkligen bara två skärmanslutnignar på kortet? Har du ingen displayport? Är ingen expert på eyefinity men det enda jag vet är att, för att du ska få en tredje skärm att fungera måste man ansluta denna tredje skärm till en displayport.

Termy
2011-07-10, 16:20
På tal om skärmar. Är IPS-skärmar att rekommendera vid spel?Funderade på att köpa denna http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx

Jarod
2011-07-10, 16:52
Jag spelar utan problem på min Dell U2410 IPS iaf. :)

Simon
2011-07-10, 16:58
På tal om skärmar. Är IPS-skärmar att rekommendera vid spel?Funderade på att köpa denna http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx

Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig billigare skärm längre, jag spelar utan problem på min ~7 år gamla apple cinema display, inga eftersläpningar överhuvudtaget.

Biceps
2011-07-10, 17:35
Vad ska jag köpa för moderkort till en budget speldator med X4 955BE, HD 8750, 8gb 1333 minnen?
Ska inte vara fancy utan så billigt som möjligt så klart, men det ska inte vara skit och begränsa resten av komponenterna :)

King Grub
2011-07-10, 17:46

Det är bara om du spelar på shooters på tävlingsnivå som det inte går utmärkt.

Juxta
2011-07-11, 09:37
Jag spelar utan problem på min Dell U2410 IPS iaf. :)

Vi har samma skärm. Visst är dom guld värda? :) Jag spelar utan problem på min med.

Jarod
2011-07-11, 16:09
Vi har samma skärm. Visst är dom guld värda? :) Jag spelar utan problem på min med.

Bästa köpet jag gjort. Slår till och med köpet av en SSD. :D

MrDubstep
2011-07-11, 21:12
En fråga: Är det opti att ha en moderplatta som ökar frekvensen i CPUn när det behövs?
Ex: Vid spel 3.2Ghz VCORE 1.2V och idle 1.1Ghz VCORE 0.8V
Frågan är alltså om det är bättre att ha den så elr att den ligger på en o samma frekvens?

Ponitus
2011-07-11, 23:50
Satt och slösurfade lite på internet och så helt plötsligt så försvann mitt nätverk. Jag tänkte "vad i helvete..?" och testade att inaktivera min nätverksanslutning och sen aktivera igen. Det funkade inte.
Gick ut och startade om routern för att se om det hjälpte - det gjorde det inte.
Gick in till min syster och frågade om det funkade hos henne - det gjorde det inte.
Startade min fars dator och kollade ifall han hade nätverk - det hade han.
"Men jaha..?" tänkte jag. Så jag går in till min dator igen och pillar lite men inget funkar.

Summering:
Jag har nätverk med sladd - funkar inte.
Min syster har trådlöst nätverk - funkar inte.
Far min har trådlöst nätverk - hans funkar.

Vad kan felet vara? Jag menar om min fars trådlösa funkar så borde ju min systers trådlösa också funka? Men icke.

Har även formaterat om min dator i hopp om att det skulle funka då (om min dator fått fnatt eller liknande) men icke. Det är fortfarande dött.

Förslag på vad mer jag kan testa? Min ISP är Telia. Fast mer Felia för tillfället.

Akerhage
2011-07-12, 07:39
Haha, jag gillar att du i all panik formaterade datorn för att du tappade din internetanslutning :p
Testade du att dra ut sladden, göra en felsökning av nätverket? Resetta routern?

MilkmaN
2011-07-12, 08:17
Ansluter ni alla till samma accesspunkt trådlöst?
Har du testat olika portar i routern?
Fungerar nätverket även med sladd i hans dator?
Testat en annan router?

Restea routern är ju annars ett klassiskt trick som löser oändligt många nätverksproblem. Ring din ISP annars?

Juxta
2011-07-12, 08:30
Tankade ni något?

Kan ju vara IP flooding som ställer till problemet. Det går att stänga av i routerns admingränssnitt.

Guybrush
2011-07-12, 08:41
Behöver hjälp. Jag kan inte döpa om filer och kataloger! De återgår bara till sina gamla namn igen! Det verkar som om allt är skrivskyddat. Har jag eller frun kommit åt någon inställning av misstag? Vi snackar WinXP.

MilkmaN
2011-07-12, 08:52
Behöver hjälp. Jag kan inte döpa om filer och kataloger! De återgår bara till sina gamla namn igen! Det verkar som om allt är skrivskyddat. Har jag eller frun kommit åt någon inställning av misstag? Vi snackar WinXP.

Är du inloggad som admin?

HMB
2011-07-12, 09:15
På tal om skärmar. Är IPS-skärmar att rekommendera vid spel?Funderade på att köpa denna http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx Ska man spela FPS på hög nivå online så rekommenderar jag en 120Hz-skärm. Personligen har jag just en Dell u2311h för singleplayerspel samt en viewsonic vx2268vm när jag spelar FPS online.

Jag har förövrigt gjort en drivrutin till Dell-skärmen som tillåter en att använda sig av 75 eller 72Hz i uppdateringsfrekvens. Finns att hämtas här: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/928441-dell-u2211h-u2311h/index12.html#post11007005

Glöm inte bort att du måste starta om datorn efter det att drivrutinerna har installerats.

Ponitus
2011-07-12, 14:25
Ansluter ni alla till samma accesspunkt trådlöst?
Har du testat olika portar i routern?
Fungerar nätverket även med sladd i hans dator?
Testat en annan router?

Restea routern är ju annars ett klassiskt trick som löser oändligt många nätverksproblem. Ring din ISP annars?

Hur kollar man detdär med accesspunkt?
Hur testar man olika portar?
Inte testat. Kan testa.
Nej. Vi har bara en router tyvärr.

Testat att reseta routern. Allt är fortfarande likadant.

edit: Fars dator funkade med sladd också. Så min fars dator funkar felfritt men alla andras funkar inte alls.

Akerhage
2011-07-12, 14:27
Drivrutiner till ditt Ethernetkort installerade? Om du kollar i enhetshanteraren, tänkte efter formateringen. Låter skumt det inte ska fungera på din dator men för din farsas. Så låter mer som problem med datorn och inte med routern. Men testa med sladd och kolla vad som händer.

Ponitus
2011-07-12, 17:22
Drivrutiner till ditt Ethernetkort installerade? Om du kollar i enhetshanteraren, tänkte efter formateringen. Låter skumt det inte ska fungera på din dator men för din farsas. Så låter mer som problem med datorn och inte med routern. Men testa med sladd och kolla vad som händer.

Testade att reseta routern sjuttioelva gånger. Nu funkar det. Yeah!

Alltid skönt med en nyformaterad dator iofs. Även om det var onödigt att göra det för att lösa problemet, hah.

mangemani
2011-07-12, 19:38
För att förtydliga, se till att du har dessa inställningar
AI Overclock Tuner [Manual]
BCLK/PEG Frequency [100]
Turbo Ratio [By All Cores]
By All Cores [40]

Med de inställningarna kommer du att få den på 4GHz utan att ändra Vcore, som i det här fallet kallas CPU Voltage. Den står med största sannorlikhet på auto vilket gör att den själv känner av hur mycket den ska köra på. Och det är egentligen här det roliga kommer med att överklocka rätt sen. Att ställa in CPU Voltage på den lägsta möjliga gräns man vill ha för att nå den högsta möjliga överklockningen. I ditt fall är din överklockning på X40, så du bör kunna justera din CPU Voltage lägre än vad auto gör. Kanske få ner den till 1.20-1.30 ca. Detta är olika på alla proccessorer så det är detta som är det roliga =)

har nu ställt in BIOS på exakt dina inställningar.
sparade och tröck ut från BIOS,2 ggr stängdes den ner och på efter det.
var det bara en en gångs förtelse?alltså är den nu clockad till 4.00Ghz och kommer så vara?eller kommer datorn min att fortsätta att stängas ner och på för att clocka till 4.00Ghz varje gång jag startar datorn?

Guybrush
2011-07-12, 22:34
Är du inloggad som admin?

Ja. Problemet kvarstår. Helt plötsligt kan jag inte döpa om filer och kataloger. Jag kan helt fritt skapa filer. Förde nyss över bilder från kameran utan problem. Men jag kan inte döpa om dem eller katalogen de ligger i. Jag är väldigt hemma i Windows XP men detta har jag aldrig varit med om.

Juxta
2011-07-13, 08:17
Ja. Problemet kvarstår. Helt plötsligt kan jag inte döpa om filer och kataloger. Jag kan helt fritt skapa filer. Förde nyss över bilder från kameran utan problem. Men jag kan inte döpa om dem eller katalogen de ligger i. Jag är väldigt hemma i Windows XP men detta har jag aldrig varit med om.

Har du nyligen gjort en ominstallation av WinXP?

Akerhage
2011-07-13, 08:44
har nu ställt in BIOS på exakt dina inställningar.
sparade och tröck ut från BIOS,2 ggr stängdes den ner och på efter det.
var det bara en en gångs förtelse?alltså är den nu clockad till 4.00Ghz och kommer så vara?eller kommer datorn min att fortsätta att stängas ner och på för att clocka till 4.00Ghz varje gång jag startar datorn?

Då är den klockad till 4.0, dock så kommer den ju inte ligga på 4.0 hela tiden eftersom processorn då den inte behövs ligger på 1.6Ghz tror jag, det är bara när den väl behöver ansträngas som den kommer upp i dessa. Detta tack vare intel speedstep aktiverat i BIOS. Och lite andra saker med. Det du bör göra dock är att testa så att dessa 4.0 då inte ger för höga temps. Vilket är väldigt enkelt att testa, samt att datorn också testas för att klara av överklockningen. Du bör starta "prime95" och "realtemp" vilka du laddar ner från internet, bara googla dem. Sen kör du prime95 på ett blend test och kollar dina temperaturer i "realtemp". Om datorn startas om tack vare blåskärm så funkar inte överklockningen så bra. Om du rapporterar tillbaks till mig dina temps så kan jag hjälpa dig att antingen sänka överklockningen eller avgöra om du kan ha kvar 4.0 fast öka din CPU Voltage lite, en ökning som då även ökar tempen på processorn. (mycket text nu)

mangemani
2011-07-13, 10:02
Då är den klockad till 4.0, dock så kommer den ju inte ligga på 4.0 hela tiden eftersom processorn då den inte behövs ligger på 1.6Ghz tror jag, det är bara när den väl behöver ansträngas som den kommer upp i dessa. Detta tack vare intel speedstep aktiverat i BIOS. Och lite andra saker med. Det du bör göra dock är att testa så att dessa 4.0 då inte ger för höga temps. Vilket är väldigt enkelt att testa, samt att datorn också testas för att klara av överklockningen. Du bör starta "prime95" och "realtemp" vilka du laddar ner från internet, bara googla dem. Sen kör du prime95 på ett blend test och kollar dina temperaturer i "realtemp". Om datorn startas om tack vare blåskärm så funkar inte överklockningen så bra. Om du rapporterar tillbaks till mig dina temps så kan jag hjälpa dig att antingen sänka överklockningen eller avgöra om du kan ha kvar 4.0 fast öka din CPU Voltage lite, en ökning som då även ökar tempen på processorn. (mycket text nu)

startade datorn imorse och det blev ingen omstart,det funkade perfekt:)
ska ladda hem prime95 och realtemp och kika,men dock så blir jag lite oroad när du nämner blue screen samt krash,går liksom inte hand i hand,har haft tok för många otrevliga erfarenheter då det gäller dessa 2=/

Akerhage
2011-07-13, 10:08
Hehe, men det är inget att oroa sig för tro mig, jag satt nog med min 2500K i 10 dagar med blåskärmar innan jag hittade en bra setup som funkade. Det är absolut inget farligt utan bara datorns sätt att säga "det funka inte...gör om, gör rätt". Så en blåskärm kommer kanske att ske, men bara hojta till så guidar jag dig. Det som prime95 gör är att den belastar processorn mycket, mycket mer än vad något annat gör, den belastar så otroligt mycket, så klarar datorn ett prime95 blend test så klarar den med all sannorlikhet allt annat, därför man använder det programmet för att testa stabilitet. Och dumt att ha din dator på 4.0 om den inte är stabil, eller hur? Då är det bättre du får blåskärm nu så du kan fixa det, tråkigt att vara mitt inne i ett spel annars utan att ha sparat så får du blåskärm då istället =)

mangemani
2011-07-13, 10:20
ok,körde nu ett blend test med prime95 samt att jag hade på realtemp i bakgrunden.
vet ej hur länge man ska vänta,men min nojjighet fick mej att avbryta efter test 10 i prime95.
temp låg då som högst på 54.
är 10 avklarade tester bra?fick inga varningar eller errors iaf.
ska man vänta ännu längre?

Akerhage
2011-07-13, 10:28
Kör testet i någon timme, är inget att noja över jag lovar! De finns dem som kör testet i dagar för att testa! Tempen är bra! inget att oroa sig över, då de klarar 95 grader, och det är att rekommendera en temp iaf under 70 grader vid primetest. Kör testet i 2-3 timmar och kolla, checka tempsen sen på slutet och kolla maxtemps som visas under. Klarar du 2-3 timmar nu är den stabil skulle jag säga. Sen har du ju CPU Voltage på auto med, du skulle säkert kunna sänka den med manuell inställning. Dock är det lite trial and error där då man får ändra inställning och starta nytt test tills man e nöjd! Du väljer själv =)

MilkmaN
2011-07-13, 10:57
Vilken haxxor du är ändå akerhage!

Akerhage
2011-07-13, 11:01
Vilken haxxor du är ändå akerhage!

haha yeah right! nejdå, bara så att jag själv pulade med detta nyss så har ju minnet färskt vettu :p

mangemani
2011-07-13, 11:05
"self test 8K passed"
30 min nu,börjar bli lite svettigt:P

Juxta
2011-07-13, 11:12
"self test 8K passed"
30 min nu,börjar bli lite svettigt:P

Jag körde mitt minnestest i flera timmar utan problem. Dom rekommenderar MINST 1 timme.

Akerhage
2011-07-13, 11:14
Jag fick blåskärm efter 5s, efter 10 minuter, efter 110minuter, efter 3h, efter 6h, efter 10h, fast då satt jag och pillade mer än vad du behöver. För jag är ju uppe i 4.8Ghz. För din 4.0 så ska det inte vara några problem. Sen har du det på auto med så bör inte bli blåskärm, men bättre att testa ändå!

Tediiieee
2011-07-13, 11:23
Väntar på mitt sista paket med resten av delarna sen jävlar blir det att klocka :D (i5 2500k,
Antec KÜHLER H2O 620)

Tänkte på en grej, hur mkt är smartast att öka (på multipliern) imellan varje test innan man
låter prime tugga ett tag? 0.05ghz? Kan man hoppa lite större steg i början?
Akerhage, jag kanske spammar din pm lite sen:)

mangemani
2011-07-13, 11:28
Jag fick blåskärm efter 5s, efter 10 minuter, efter 110minuter, efter 3h, efter 6h, efter 10h, fast då satt jag och pillade mer än vad du behöver. För jag är ju uppe i 4.8Ghz. För din 4.0 så ska det inte vara några problem. Sen har du det på auto med så bör inte bli blåskärm, men bättre att testa ändå!

phu,trodde jag skulle få blå skärm bara jag packade upp programmet :P

1 timme snart,temperaturerna ligger fortfarande på 54 som högst,är på 896 testet nu.
låter det vara på 30 min till,sen vill man ju speeeeela:D

Akerhage
2011-07-13, 11:29
Tediiiee: jag hade först funderat lite hur mycket CPU Voltage jag kan tänka mig att ha som mest. (Vcore). Sen börja med en basic 1.3v@4.5. Funkar inte det, sänk multin eller öka Vcore. Skulle personligen i det läget ökat Vcore, ha koll på tempsen. Sen ökar du multin med 1 eller sänker med 1. Du ökar volten med 0.1steg, ex från 1.3 till 1.31, kör ett test ca 1h. PM mig bara, blir väldigt mycket overclock annars, alternativ kanske göra en ny egen tråd =)

Akerhage
2011-07-13, 11:30
@Mangemani: japp, det låter bra, kör 30 min till, sen kan du se dagens spelande med som ett litet "test" då att det är stabilt =)
Grattis till en liten OC då på din dator! :)

mangemani
2011-07-13, 12:19
@Mangemani: japp, det låter bra, kör 30 min till, sen kan du se dagens spelande med som ett litet "test" då att det är stabilt =)
Grattis till en liten OC då på din dator! :)

så,inga som helst problem,1 timme och 37 min,106 tester,inga errors eller varningar,temp på stadiga 54 grader men ökade till 57 mot slutet.

tackar,första gången i mitt liv som jag vågat mig på något sådant själv(BIOS osv),okunnighet och nya dyra saker är ingen bra kombination du vet;)

Akerhage,jag bockar och bugar för din hjälp,du borde börja som nån lärare för extrema och nojjiga nybörjare eller nått:P

Akerhage
2011-07-13, 12:22
Hehe, gött, hoppas det rullar på fint! Tempsen ser bra ut, 57 är inga probs!
Förstår dig helt, klart man blir nojjig när det är nya saker! Men bra jobbat iaf, det gick ju bra! Hjälpen var så lite så, spela på nu! :)

mangemani
2011-07-13, 15:31
har hört att man absolut inte får använda defrag på en SSD då det tydligen ska bli en massa tok då.
men hur är det med program som tex ccleaner och liknande?sådana som ordnar upp filer osv?

jakke
2011-07-13, 15:42
har hört att man absolut inte får använda defrag på en SSD då det tydligen ska bli en massa tok då.
men hur är det med program som tex ccleaner och liknande?sådana som ordnar upp filer osv?

Tekniskt vinner du ingenting på att köra defrag och angående scandisk:
You should not disable scandisk (chkdsk), The purpose of chkdsk is to check & fix corrupted operating system files when found. It doesn't cause any degradation to the SSD.

King Grub
2011-07-13, 16:11

CCleaner är okej. Men som sagt, ingen defrag. Och stäng av superfetch och liknande.

Här har jag beskrivit vad man bör göra när man har en SSD:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5023680&postcount=7286

AHCI skall vara på (och det bör du ha gjort innan du installerade Windows).

mangemani
2011-07-13, 17:27
ok,har följt ditt inlägg till punkt och pricka nu grub.
dock vet jag inte vad AHCI är för något och hur man sätter på det.
ska starta om och se om det inte blev nåt fel nu

mangemani
2011-07-13, 17:44
ok,har följt ditt inlägg till punkt och pricka nu grub.
dock vet jag inte vad AHCI är för något och hur man sätter på det.
ska starta om och se om det inte blev nåt fel nu

just ja
punkt 3 kunde jag faktiskt inte göra nått åt då jag ej hittade nått alternativ att ändra till en annan HDD.
men resten är nu fixat och klart.

såg även då jag läste runt att AHCI var nått i BIOS,jag har fummlat runt inne i BIOS nog för idag känns det som,så jag ska höra om en mer kunnig kan kika på det åt mej.
men det var en kunnig som fixade datorn åt mig,så han borde ju ha fixat det där med AHCI,tycker jag iaf.

Jarod
2011-07-13, 17:52
men det var en kunnig som fixade datorn åt mig,så han borde ju ha fixat det där med AHCI,tycker jag iaf.

Ladda hem SSD Bench och testa vad du får för värden. Är dom kassa så har du inte ahci på.. :cool:

mangemani
2011-07-13, 18:09
Ladda hem SSD Bench och testa vad du får för värden. Är dom kassa så har du inte ahci på.. :cool:

done

nu vet jag inte vad kassa scores är,men i dom 3 rutorna längst där nere då testet är klart så står det nu 78 102 220

dock så läste jag lite om den SDD som jag har,OCZ agility3,den ska tydligen vara en utav dom sämre/långsammare utav SDD HDD

Jarod
2011-07-13, 18:18
På min gamla dator hade jag totalt 198 utan AHCI. Nu på den nya har jag ca 420 med AHCI. Det är en Intel X25 80gb.

mangemani
2011-07-13, 18:20
På min gamla dator hade jag totalt 198 utan AHCI. Nu på den nya har jag ca 420 med AHCI. Det är en Intel X25 80gb.

med andra ord,min är avslagen;)

får be nån slänga ett öga på det hela,nog för att man lyckats med det där med clockningen,men nu känns det som att man är ute på djupa vatten

Jarod
2011-07-13, 18:24
Ja, du har nog inte ahci på.

Vad var det för moderkort/processor du hade förresten? Tänkte mest på att du var orolig för värme på processorn innan. Jag körde Prime95 en halvtimme på min i7 2600K, oklockad med stockfläkt. Ligger på 36 grader idle och toppade på 81 grader i load. :D

Så du är nog safe, haha.

mangemani
2011-07-14, 06:24
hmm,no more SDD för mjn del.
startade windows som vanljgt,tröck ner windows update,sen var det god natt,bluescreen och datorn startade om.
no hardrive detected står det och sen bootmgr is mjssing.
hittar den ej i BIOS heller.
den höll nästan 1 vecka iaf,jmpressive.

mangemani
2011-07-14, 06:41
alltså nu fattar jag ingenting=/
läste runt lite och om detta bootmgr och såg då att man kunde använda sig utav windows skivan för att repair startup,så jag jag ändrade så att datorn skulle starta upp från cd skivan...skivan snurrade igång och jag kom till "press any key to boot from cd/DVD",sen kom det där bootmgr is missig igen.
startade om och gick in i BIOS igen,gick ner till boot menu och där var SDD HDD min helt från ingenstans=/,tröck att den skulle boota från den och vips så funkade det=/
vad är det som händer egentligen?är den på väg att gå sönder eller nått?

mangemani
2011-07-14, 06:56
gick åter igen in i BIOS,gick sen till advanced och sen boot och sen boot priorities.
varför har det ändrats till att datorn ska boota från nån utav mina andra HDD?
fick lov att ändra så att datorn skulle bootas från min SDD.
men varför?varför har det ändrats?jag har ej varit in där och ändrat,inte ens varit inne i den delen utav BIOS.

Akerhage
2011-07-14, 07:41
Vet inte varför din BIOS ändrar boot-ordning, låter knas. Det kan ha med batteriet att göra, dock så bör man ju få ett nytt batteri till ett nytt moderkort. Men om inget skulle funka kan du alltid testa att byta batteri till moderkakan!
Kollade du upp i BIOS förresten om du hade ahci? Så länge du inte ändrar något är det inga problem att vara inne i BIOS och kika runt, kan vara bra att bekanta sig lite med det.

mangemani
2011-07-14, 07:56
Vet inte varför din BIOS ändrar boot-ordning, låter knas. Det kan ha med batteriet att göra, dock så bör man ju få ett nytt batteri till ett nytt moderkort. Men om inget skulle funka kan du alltid testa att byta batteri till moderkakan!
Kollade du upp i BIOS förresten om du hade ahci? Så länge du inte ändrar något är det inga problem att vara inne i BIOS och kika runt, kan vara bra att bekanta sig lite med det.

AHCI VAR tidligen på=/
det enda jag ändrade när jag var inne i BIOS nå var boot prioriteringen,alltså ändrade från min western digital HDD(som den då utav skumma anledningar bootade ifrån) till min SDD och tog min DVD läsare som boot alternativ 2,thats it,det var det enda jag gjorde och nu funkar det.
men varför jag fick en bluescreen då jag bara tröck ner windows update och allt fuckades up är ju en gåta.
hade ju typ bara gått några sekunder sen windows hade bootat.

Akerhage
2011-07-14, 08:00
Ah gött att det var på iaf. Du får kolla om det fungerar. Testa starta datorn från helt avstängt läge, ta ut powerknappen några sekunder med. Och se om den startas normalt. För det kan vara skillnad på en "restart computer" och när den skall startas från helt avstängd med. Så checka det, så att det fungerar. Bluescreen vet jag inte varför, men vet att det kan bli knas med uppdateringar och sådant ibland. Förhoppningsvis var det en onetimer =)

King Grub
2011-07-14, 08:02
varför har det ändrats till att datorn ska boota från nån utav mina andra HDD?
fick lov att ändra så att datorn skulle bootas från min SDD.

Installerade du Windows på SSD:n medan dom mekaniska hårddiskarna var inkopplade? Det bör man inte göra, då Windows kan skriva bootfilerna på någon av dom andra diskarna i stället för på den tänka systemdisken (SSD:n) under installationen. Därför bör man fysiskt koppla ur andra diskar än systemdisken när man installerar Windows.

mangemani
2011-07-14, 08:19
Ah gött att det var på iaf. Du får kolla om det fungerar. Testa starta datorn från helt avstängt läge, ta ut powerknappen några sekunder med. Och se om den startas normalt. För det kan vara skillnad på en "restart computer" och när den skall startas från helt avstängd med. Så checka det, så att det fungerar. Bluescreen vet jag inte varför, men vet att det kan bli knas med uppdateringar och sådant ibland. Förhoppningsvis var det en onetimer =)

har prövat det,stängde ner helt och väntade några sekunder efter allt hade stannat,det funkade då,men ska iväg på träningen nu och ska då stänga ner datorn,får se hur det går när jag kommer hem och sätter på den.

Installerade du Windows på SSD:n medan dom mekaniska hårddiskarna var inkopplade? Det bör man inte göra, då Windows kan skriva bootfilerna på någon av dom andra diskarna i stället för på den tänka systemdisken (SSD:n) under installationen. Därför bör man fysiskt koppla ur andra diskar än systemdisken när man installerar Windows.

japp,han som installerade gjorde ju det.
så hur går detta att fixa?helst utan att installera om windows?

King Grub
2011-07-14, 08:42
Om det är det felet:

http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=15&t=1143509 t ex.

mangemani
2011-07-14, 12:05
startade upp nu efter träningen och fick direkt windows failed to start.
2 alternativ fick man,system repair(system recovery) samt starta datorn normalt.
tog det först nämda och den återställde till ett tidigare datum då datorn funkade fint.

hur är det om man använder system recovery?återställs allt?måste jag tex in i BIOS igen och fixa med clokningen osv?

Akerhage
2011-07-14, 12:11
Antagligen så startade den datorn till då du hade din återställningspunkt, vilket kanske var vid uppdateringen av windows. Din överclockning skall inte gå förlorad. Och det är bara att dra igång cpu-z och prime95 så ser du ju att den kommer upp i 4.0Ghz som du klockade den till.

William
2011-07-14, 19:15
Hej!

Av ngn anledning är min C hårdisk galet full men jag tycker inte att jag har speciellt mycket installerat. Av 49 gig är det bara 4,5 kvar och det enda "stora" som är installerat är SC2. Resten är småprogram som office och liknande.

Finns det ngt på C som lagrar en massa grejor som är "osynligt" när man letar?

Har försökt deleta en massa och var nere på 16 gig ledigt utrymme för ngn dag sedan men nu är det återigen väldigt lite kvar. Försökte packa upp en BR film på 25 gig till en annan partition som misslyckades pga begränsat utrymme men thats it.

Ngn som kan guida lite? Gärna med instruktioner för en 5 åring :)

Bailah
2011-07-14, 19:24
Lirar ju Anarchy online men är lite sugen på att köpa en laptop. Måste kunna lira på den flawless. Nu kostar ju inte laptops inte så mycket så ar ni några tips?

mangemani
2011-07-14, 19:28
Hej!

Av ngn anledning är min C hårdisk galet full men jag tycker inte att jag har speciellt mycket installerat. Av 49 gig är det bara 4,5 kvar och det enda "stora" som är installerat är SC2. Resten är småprogram som office och liknande.

Finns det ngt på C som lagrar en massa grejor som är "osynligt" när man letar?

Har försökt deleta en massa och var nere på 16 gig ledigt utrymme för ngn dag sedan men nu är det återigen väldigt lite kvar. Försökte packa upp en BR film på 25 gig till en annan partition som misslyckades pga begränsat utrymme men thats it.

på min förra dator hade jag exakt samma skumma fel.
utav 30gb så var det typ bara 500mb kvar och jag hade då bara windows installationen samt lite program på den.
jag tog bort en massa program och annat och lyckades få upp den till 1½gb,men vad hjälpte det,nån vecka senare så var det samma sak igen.
skrev i desperation och frågade vad det var som käkade så in i helvete mycket plats på HDD och fick då svaret att det var växlings filen.
växlings filen kan växa till sej så den blir enormt stor och den slutar ej att växa heller.

nu är jag lite osäker på hur man skulle gå tillväga,men växlings filen är en dold fil som du kan hitta i roten utav din windows HDD.
vad man skulle göra med den kommer jag faktiskt inte ihåg,har svaga minnen utav att man skulle ta bort den,men innan du gör något,låt nån kunnigare svara.

Jarod
2011-07-14, 19:33
Försökte packa upp en BR film på 25 gig till en annan partition som misslyckades pga begränsat utrymme men thats it.

Gissar på att det är problemet. Det datorn hann packa upp ligger kvar i en temp-mapp nånstans.

Gå in i C:/användare/namnet på din dator/appdata/local (ser du inte mappen "appdata" så gå in i mappinställningar och välj "visa dolda filer".

Kolla sedan hur stor temp-mappen är där tex.

Annars kan du gå i i Den här datorn, högerklicka och välja egenskaper och klicka på diskrensning och bocka i allt som finns där. Därefter kan du även klicka på "rensa systemfiler" och sen klicka på ok.

William
2011-07-15, 00:58
Gissar på att det är problemet. Det datorn hann packa upp ligger kvar i en temp-mapp nånstans.

Gå in i C:/användare/namnet på din dator/appdata/local (ser du inte mappen "appdata" så gå in i mappinställningar och välj "visa dolda filer".

Kolla sedan hur stor temp-mappen är där tex.

Annars kan du gå i i Den här datorn, högerklicka och välja egenskaper och klicka på diskrensning och bocka i allt som finns där. Därefter kan du även klicka på "rensa systemfiler" och sen klicka på ok.

Tack! Lyckades hitta TEMP-mappem och fick bort ca 18 gig!

mangemani
2011-07-15, 05:08
startade datorn nyss och det blev min första felfria uppstart*yay*:D

hur är bitdefender som anti virus program?

Akerhage
2011-07-15, 06:58
startade datorn nyss och det blev min första felfria uppstart*yay*:D

yeay :)
Ang. bitdefender har jag inget att säga dock, men glad datorn funkar bra nu iaf =)

King Grub
2011-07-15, 08:36

Utmärkt på att hitta skadlig kod, men buggigt och systemkrävande.

Bailah
2011-07-15, 11:05
Vad tror ni om http://shop.onoff.com/Produkter/Erbjudanden/Rea/ASUS_X73SV-TY075V_i5_Sandy_Bridge/prd24329274.aspx för att game'a på ?

Kan inget om laptops :|

Dreas
2011-07-15, 11:11
Behöver lite hjälp. Brorsan har köpt sig en eeebox som är kopplad till en tv. Första gången startade den och fick signal. Gjorde det man skulle i bios och installerade det medföljande Oset. Sen vid restart så den no signal. Efter lite om och men slog jag av eeeboxen, drog ur strömkabeln och höll in powerknappen i 20-30sek. Allt frid och fröjd till nästa restart. Nu vägrar den få signal. Testat hdmikabeln med en laptop, funkar.

Har även testat usb3 och 2-uttag i hopp om en lösning. Testat utan usb-enheter i också. What to do?

William
2011-07-15, 19:11
Spelar det ngn roll vilken usenet downloader man använder för att packa upp filer?

Jag använder Grabit och det galet långsamt med stora filer och datorn blir väldigt seg samtidigt som aktivitetshanteraren säger att processor- och minnesanvändningen är låg.

Går det snabbare med ngt annat program skulle datorn i så fall bli mindre seg?

mangemani
2011-07-15, 20:41
Utmärkt på att hitta skadlig kod, men buggigt och systemkrävande.

vad kan du rekomendera grub?
nått bra och helst gratis anti virus program?

Rikard Jansson
2011-07-16, 14:06
någon som vet hur man fixar error code 54 (steam)? när man försöker starta spelet utan steam blir det application error 6:0000065432

King Grub
2011-07-16, 14:35
vad kan du rekomendera grub?
nått bra och helst gratis anti virus program?

Titta i antivirustråden. Jag har postat alla större tester som överhuvudtaget har gjorts dom senaste åren där.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117345&page=10&highlight=avira+avast

Om du vill ha ett gratis, fristående antivirus (ingen brandvägg eller annat integrerat) så rekommenderar jag Avast.

HMB
2011-07-16, 18:05
Nyan cat istället för windows egna tråkiga förloppsindikator?

http://i.imgur.com/PfcFL.png

http://www.instantelevatormusic.com/nyan-cat-progress-bar

Snobbe
2011-07-16, 22:53
Tänkte bygga ihop en HTPC, men skulle vilja ha tips på bra htpc chassi. Mina kriterier är väl att det ska vara tyst och gärna klara av 2 HDDs. En av de kan i värsta fall sitta på cd läsar platsen. Med chassit tar jag gärna tips på bra tysta nätagg om det inte hänger med:)

Det jag tänkte mig är en i5a med grafikkrets, 4-8gig minne och 2x 2tb diskar. Men tar gärna tips på generella smarta grejjer.

Magnus N
2011-07-17, 20:05
Har ett problem som dök upp nu under dagen. Uppdaterade mitt grafikkort och ljudkort igår samt installerade media player classic - home cinema.

Nu till problemet, jag tappar stundtals ljudet under uppspelning. Verkar som om ljudet sänks och förvrängs en aning så att man inte kan uppfatta vad dem säger och efter en tid så kommer det tillbaka till normalt igen.

Har testat med att spela upp i vlc med samma resultat.

Magnus N
2011-07-17, 20:58
Kollat runt lite och ser att ctaud2k.sys inte är digitalt signerad, får även ej upp något ljud när jag testar directsound på dxdiag.

Googlat en del på ämnet men virrar bort mig hur det ska lösas, någon som vet ?

Gosti123
2011-07-17, 22:28
Någon som vet vad som är felet på min dator?

Idag när jag skulle starta den gick den igång, men ingen av usb-uttagen fungerar och själva skärmen ger heller ingen bild (även fast allt är ikopplat).

King Grub
2011-07-17, 22:44
Du har beskrivit så mycket fel och problem, att det sammantaget låter som något rejält, typ att det är något ordentligt fel på moderkortet eller liknande som orsakar allt.

Gosti123
2011-07-18, 00:15
:(

Vanish
2011-07-18, 07:24

Idag när jag skulle starta den gick den igång, men ingen av usb-uttagen fungerar och själva skärmen ger heller ingen bild (även fast allt är ikopplat).

När jag byggde min första dator så råkade jag skada modekortet. Men det märkte jag inte av först pga att den startade som den ska osv. Men ju längre tid jag hade haft den desto längre tid tog det att starta den. Kunde ta flera timmar att få igång den. Men fick jag bara igång den så va det lugnt. Allt löste sig när jag väl köpte ett nytt modekort. Däremot hade jag testat grafikkort och lite grejer innan så att det inte va det.

Juxta
2011-07-18, 09:03

Jag håller med resten av människorna, moderkortet verkar kaputt. Är dock en ganska liten kostnad för ett nytt än om du vill ha ett nytt bra grafikkort.

HMB
2011-07-18, 11:01
Jag håller med resten av människorna, moderkortet verkar kaputt. Är dock en ganska liten kostnad för ett nytt än om du vill ha ett nytt bra grafikkort. Så länge det inte finns några tecken på yttre åverkan samt Gosti123 har garanti/reklamationsrätt på moderkortet så borde det inte kosta något. Det jobbiga är dock ifall det i verkliga fallet är fel på någon annan komponent. Uteslutningsmetoden borde tillämpas om möjligt.

Juxta
2011-07-18, 11:19
Så länge det inte finns några tecken på yttre åverkan samt Gosti123 har garanti/reklamationsrätt på moderkortet så borde det inte kosta något. Det jobbiga är dock ifall det i verkliga fallet är fel på någon annan komponent. Uteslutningsmetoden borde tillämpas om möjligt.

Hur är det med bytesrätten om man satt ihop det själv? Jag fick byta mina minnen när dom var kaputt, men att sätta ihop en egen dator borde väl inte vara så populärt hos säljarna om nåt pajar och man kräver byte?

King Grub
2011-07-18, 11:26
Förstör man det själv får man inget nytt, men väl om det var fel på det från början eller går sönder utan att man själv klantat sig.

astrodog
2011-07-18, 11:45

Har den fungerat som vanligt innan? Vad menar du med att "den går igång"? Hur ser du det? Om skärmen inte går igång, hur vet du att USB-uttagen inte fungerar? Hur testar du dem? Har du tillgång till spänningsmätare så kolla 5 och 12 Volt. Testa ta ut och stoppa tillbaka alla kort igen, speciellt grafikkortet.

astrodog
2011-07-18, 11:47
Hur är det med bytesrätten om man satt ihop det själv? Jag fick byta mina minnen när dom var kaputt, men att sätta ihop en egen dator borde väl inte vara så populärt hos säljarna om nåt pajar och man kräver byte?

Vill de inte byta grejer som går sönder för hemmabyggare så borde de inte sälja lösa delar. Eftersom de dock gjort det, så gäller reklamationsrätten precis som i alla andra sammanhang. Det hade kunnat vara annorlunda ifall du försökt koppla in moderkortet i dammsugaren eller något annat ej avsett ändamål.

PRound
2011-07-18, 13:36
Kan den bärbara datorn/batteriet ta skada av att ha laddaren i hela tiden?
Samt hur sköter man om batteriet bäst?

Baluu
2011-07-18, 13:36
Jag fick en gång problem med att skärmen på min laptop slutade fungera. Det visade sig vara damm pa minneskorten och minneskortsplatserna som ställde till det.

Gosti123
2011-07-18, 15:06
Har den fungerat som vanligt innan? Vad menar du med att "den går igång"? Hur ser du det? Om skärmen inte går igång, hur vet du att USB-uttagen inte fungerar? Hur testar du dem? Har du tillgång till spänningsmätare så kolla 5 och 12 Volt. Testa ta ut och stoppa tillbaka alla kort igen, speciellt grafikkortet.

Den har fungerat innan, dock med mycket blue-screens.

Med att den går igång menar jag att dioden som indikerar att datorn är igång lyser och datorn går igång.

Usb-uttagen fungerar egentligen, har hänt såhär en gång förut men då väntade jag bara en liten stund och startade igen vilket fungerade, nu funkar ingenting.

Behöver man ha alla skruvar/lådor som tillhör moderkortet för att man kan lyckas byta till sig en ny?

King Grub
2011-07-18, 15:30
Företaget du beställde från kan svara på hur du skall gå till väga om du behöver returnera något.

08-dude
2011-07-18, 17:47
Kan den bärbara datorn/batteriet ta skada av att ha laddaren i hela tiden?
Samt hur sköter man om batteriet bäst?

Så snart du startar om datorn så kommer en ny laddningsperiod att inledas och därmed slita ut batteriet. Om du aldrig behöver starta om datorn (då kör du dock inte Windows) så är det inte lika farligt.

08-dude
2011-07-18, 17:52
Tänkte bygga ihop en HTPC, men skulle vilja ha tips på bra htpc chassi. Mina kriterier är väl att det ska vara tyst och gärna klara av 2 HDDs. En av de kan i värsta fall sitta på cd läsar platsen. Med chassit tar jag gärna tips på bra tysta nätagg om det inte hänger med:)

Det jag tänkte mig är en i5a med grafikkrets, 4-8gig minne och 2x 2tb diskar. Men tar gärna tips på generella smarta grejjer.

Blir det myth eller XBMC som OS ?

Jag har också planer på något likande men det är inte lätt när det finns så mycket godis att välja på.

08-dude
2011-07-18, 17:57
hmm,no more SDD för mjn del.
startade windows som vanljgt,tröck ner windows update,sen var det god natt,bluescreen och datorn startade om.
no hardrive detected står det och sen bootmgr is mjssing.
hittar den ej i BIOS heller.
den höll nästan 1 vecka iaf,jmpressive.

SSD är en mycket omogen produkt som inte ens borde få säljas.

Intel, Corsair mm har alla problem. Här är senaste felen för intels 320.
http://www.storagereview.com/intel_acknowledges_problems_intel_ssd_320s

Motsvarigheten är att sälja nya cyklar som du bara kan använda i några km och sedan måste de tillbaka till återförsäljaren.

Detta skulle köparna aldrig accpetera men när det kommer till datorutrustning så verkar tillverkarna kunna lura köparna till vad som helst.

4000-5000kr för en disk på 240GB, sinnessjukt.

Tydligt tecken på detta är väl ändå MS stora användarbas, deras OS blir sämre och mer krävande för varje version med det är ytterst få som vågar klara. De flesta knyter bara handen i fickan och tittar åt andra hållet.

King Grub
2011-07-18, 18:12
Bästa köp jag gjort till datorn var SSD:n.

hahavaffan
2011-07-18, 18:27
Bästa köp jag gjort till datorn var SSD:n.Samma här. Utan SSD skulle min bärbara känts tröttare än en gammal SonyEricsson-mobil. Någon borde snart tröttna på att provocera forumet med sina idiotiska åsikter, kan man hoppas.

Erik_Hellström
2011-07-18, 18:32

Motsvarigheten är att sälja nya cyklar som du bara kan använda i några km och sedan måste de tillbaka till återförsäljaren.

Detta skulle köparna aldrig accpetera men när det kommer till datorutrustning så verkar tillverkarna kunna lura köparna till vad som helst.

Tydligt tecken på detta är väl ändå MS stora användarbas, deras OS blir sämre och mer krävande för varje version med det är ytterst få som vågar klara. De flesta knyter bara handen i fickan och tittar åt andra hållet.

Intressanta punkter du klagar på, SSD som är den enskilda komponent som står för den största prestandaökningen vid vardaglig användning, och sedan MS som (äntligen tåls att tillägga) börjar få ordning på sina operativsystem, där Windows 7 är mindre krävande än Vista, och med Windows 8 som förväntas kräva liknande/ännu mindre prestanda jämfört med 7:an.

08-dude
2011-07-18, 18:57
Intressanta punkter du klagar på, SSD som är den enskilda komponent som står för den största prestandaökningen vid vardaglig användning

Prestandaökningen är hög i % (just på grund av söktiderna) sett men räkna ut tiden du verkligen sparar in vid datorn, det handlar om ms.

Tänk dig att du sparar in 45 sek vid dator varje dag om du byter till en SSD för att alla 1'or och 0'or laddas snabbare.

Detta ger ca 22 minuter i månaden, på 1 år blir detta 4.5 timmar. Om/när din disk pajar så är all denna tid bortkastad då du ändå måste sitta några timmar och installera om allt och då har jag inte räknat med om du har förlorat någon viktig data. Att betala upp mot 5000kr för 240GB är faktiskt ett rån.

sedan MS som (äntligen tåls att tillägga) börjar få ordning på sina operativsystem, där Windows 7 är mindre krävande än Vista, och med Windows 8 som förväntas kräva liknande/ännu mindre prestanda jämfört med 7:an.

Jag bara undrar vad allt skit är för något i Windows 7 för det tar väl upp mot 16-20 GB bara för en vanlig installation, inte konstigt att det drabbas av så många problem.

En orsak till att SSD finns i butikerna fast dom inte är konsumentmogna än att MS släpper riktigt tungdrivna OS, lite som att försöka driva en lastbil med en 1.6 liters bensinmotor över hela Asien. Valfri Linux dist. med en vanlig mekanisk disk och trimmad installation är inte direkt slött.

Motsvarigheten är att jag installerar Debian som tar 1.2GB och då ingår även mjukvara som tex. Firefox, mplayer, Netbeans, Eclipse, Apache, sendmail, proftpd, Gimp, office mjukvara osv. Enda jag inte gör är att spela på datorn.

HMB
2011-07-18, 19:15

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&hl=en&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants.html&usg=ALkJrhjZYGzMC7HjGx22gpxEizAut2CCAg

Prestandaökningen är hög i % (just på grund av söktiderna) sett men räkna ut tiden du verkligen sparar in vid datorn, det handlar om ms.

Tänk dig att du sparar in 45 sek vid dator varje dag om du byter till en SSD för att alla 1'or och 0'or laddas snabbare.

Detta ger ca 22 minuter i månaden, på 1 år blir detta 4.5 timmar. Om/när din disk pajar så är all denna tid bortkastad då du ändå måste sitta några timmar och installera om allt och då har jag inte räknat med om du har förlorat någon viktig data. Att betala upp mot 5000kr för 240GB är faktiskt ett rån.

Jag bara undrar vad allt skit är för något i Windows 7 för det tar väl upp mot 16-20 GB bara för en vanlig installation, inte konstigt att det drabbas av så många problem.

En orsak till att SSD finns i butikerna fast dom inte är konsumentmogna än att MS släpper riktigt tungdrivna OS, lite som att försöka driva en lastbil med en 1.6 liters bensinmotor över hela Asien. Valfri Linux dist. med en vanlig mekanisk disk och trimmad installation är inte direkt slött.

Motsvarigheten är att jag installerar Debian som tar 1.2GB och då ingår även mjukvara som tex. Firefox, mplayer, Netbeans, Eclipse, Apache, sendmail, proftpd, Gimp, office mjukvara osv. Enda jag inte gör är att spela på datorn.

Jag tjänar in betydligt mer än 45 sekunder per dag pga mina ssd:er. Bara uppstartstiden på laptopen kortas ner runt 45 sekunder pga ssd:n. Spel med många kartbyten tjänar man in multum med tid på dessutom.

Mr.Cosybear
2011-07-18, 19:16

Du som är bästaste i världen på att trolla bort dig, ge mig en fantasisiffra på hur mycket tid en normal svensson tjänar på att köra valfri linuxdist jämfört med säg windows 7. För jag antar att du räknar allt i hur tidseffektivt allt är. Skit i utrymme, 20gb hit eller dit är piss i sjön idag.

08-dude
2011-07-18, 19:22
Du som är bästaste i världen på att trolla bort dig, ge mig en fantasisiffra på hur mycket tid en normal svensson tjänar på att köra valfri linuxdist jämfört med säg windows 7. För jag antar att du räknar allt i hur tidseffektivt allt är. Skit i utrymme, 20gb hit eller dit är piss i sjön idag.

20GB hit eller dit är verkligen inte lite.
Räkna ut hur många kodrader som det motsvarar, tänk dig sedan att hela världen är ute efter på så många olika sätt som möjligt bryta sig in i detta system.

Med så många kodrader och en vinstdrivande hets att inte låta utvecklarna göra klart sina uppgifter är möjligheterna till buggar hundratusentalsmiljoner(lågt räknat).

Det är ingen hemlighet att antalet buggar är direkt kopplat till antalet kodrader.

Jarod
2011-07-18, 19:29
08-dude, detta är du --> http://www.idnetters.co.uk/forums/Smileys/custom/lala.gif

Trance
2011-07-18, 19:33
Räkna ut hur många kodrader som det motsvarar, tänk dig sedan att hela världen är ute efter på så många olika sätt som möjligt bryta sig in i detta system.

Med så många kodrader och en vinstdrivande hets att inte låta utvecklarna göra klart sina uppgifter är möjligheterna till buggar hundratusentalsmiljoner(lågt räknat).

Det är ingen hemlighet att antalet buggar är direkt kopplat till antalet kodrader.

Ja. Att Microsoft skickar med högupplösta bakgrundsbilder är ett enormt säkerhetshål.

King Grub
2011-07-18, 19:42

http://undergroundfreakz.com/s/otn/realhappy/mhihi.gif

Pungis
2011-07-18, 19:45
SSD är kanonbra, hastigheten är grym, och jag känner inte till någon som haft problem med sin disk.

Det handlar inte bara om att spara tid. Att nånting sker när man vill att det ska ske är en fröjd för själen.

Spiffy
2011-07-18, 20:09
@08-dude
Jag har noll koll på Linux. Om vi tar en Linux dist som Ubuntu. Enligt Wiki så verkar första versionen kommit 2005 ungefär. Är nuvarande version mindre resurskrävande än 2005 versionen? Seriös fråga alltså.

Yes
2011-07-18, 20:23
Valfri Linux dist. med en vanlig mekanisk disk och trimmad installation är inte direkt slött.

Jag kör Win 7 med mekaniska diskar och det är inte direkt slött.

08-dude
2011-07-18, 20:59
@08-dude
Jag har noll koll på Linux. Om vi tar en Linux dist som Ubuntu. Enligt Wiki så verkar första versionen kommit 2005 ungefär. Är nuvarande version mindre resurskrävande än 2005 versionen? Seriös fråga alltså.

Just ubuntu har aldrig varit något favorit för min del.

Dock så känner jag några på jobbet som har dragit in lättviktaren som inte har en massa program som ändå aldrig används. Den versionen har tydligen ett systemkrav på 2GB diskutrymme och 256MB ram.

Dock så är Linux inte Ubuntu. Själva Linux har ett mycket mycket lågt systemkrav.

Freesco har väl ett systemkrav på en CPU på 33Mhz och 16MB ram.

08-dude
2011-07-18, 21:07
Jag kör Win 7 med mekaniska diskar och det är inte direkt slött.

Ställ en kopia med samma hårdvara bredvid och installera 98 eller XP så kommer W7 datorn kännas som sirap. Att det inte känns slött är för att du har accepterat av operativsystemen från OS blir mer och mer krävande och då även slöare.

King Grub
2011-07-18, 21:10
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2355703,00.asp

HMB
2011-07-18, 21:11
Ställ en kopia med samma hårdvara bredvid och installera 98 eller XP så kommer W7 datorn kännas som sirap. Att det inte känns slött är för att du har accepterat av operativsystemen från OS blir mer och mer krävande och då även slöare. Skulle vilja få ett svar på mitt inlägg. Och istället för att avfärda min länk av olika anledningar så vore det trevligt om du kontrade med vettig statistik som du grundat ditt SSD-"hat" på (tänker mest på tillförlitligheten).

hahavaffan
2011-07-18, 21:13
Ställ en kopia med samma hårdvara bredvid och installera 98 eller XP så kommer W7 datorn kännas som sirap. Att det inte känns slött är för att du har accepterat av operativsystemen från OS blir mer och mer krävande och då även slöare.Har du provat detta själv? För det är fel.

08-dude
2011-07-18, 21:16
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2355703,00.asp

Ett sådant test säger väldigt lite om användarupplevelsen. Tar bara 2 sek att hitta ett test som visar på motsatsen.

Källan som du hänvisar till pcmag.com är ligger i toppen av MS vänliga sidor på nätet. Vad dom skriver skulle jag inte tro något alls på. Vi i Sverige har pc för alla som motsvarighet, vilket skräp.

http://www.overclockers.com/windows-7-just-a-question-of-when/

Det man måste göra att att själv uppleva systemen på samma maskin vilket jag själv har gjort och jag kan direkt säga att W7 är det slöaste som MS någonsin har sålt till sina kunder.

08-dude
2011-07-18, 21:19
Skulle vilja få ett svar på mitt inlägg. Och istället för att avfärda min länk av olika anledningar så vore det trevligt om du kontrade med vettig statistik som du grundat ditt SSD-"hat" på (tänker mest på tillförlitligheten).

Jag har inget hat mot SSD's, dock så väljer jag att se både det positiva och negativa vilken många andra inte gör. Det är bara verkligheten jag förmedlar.

Artiklar/nyheter om SSD tillverkarnas problem finns överallt på nätet. Bara att söka.

hahavaffan
Ett sådant test säger väldigt lite om användarupplevelsen. Tar bara 2 sek att hitta ett test som visar på motsatsen.

Källan som du hänvisar till pcmag.com är ligger i toppen av MS vänliga sidor på nätet. Vad dom skriver skulle jag inte tro något alls på. Vi i Sverige har pc för alla som motsvarighet, vilket skräp.

http://www.overclockers.com/windows-7-just-a-question-of-when/

Det man måste göra att att själv uppleva systemen på samma maskin vilket jag själv har gjort och jag kan direkt säga att W7 är det slöaste som MS någonsin har sålt till sina kunder.Innan snackade du om mätbara tider, och nämnde inte alls själva användarupplevelsen som något att lägga värde i. Nu är det tvärt om. Ovanligt :)

King Grub
PC Mag var i alla fall en artikel med ett riktigt test. Din länk ledde till random text skriven av vemsomhelst utan något att backa upp det med.

Det är möjligt att du gjort något dramatiskt fel med din Windows 7-installation, men min är väldigt snabb, precis lika blixtsnabb som XP. Och jag hade Windows 7 på förra datorn med mekaniska diskar också, samma dator som XP var installerat på före det.

HMB
2011-07-18, 21:23
Jag har inget hat mot SSD's, dock så väljer jag att se både det positiva och negativa vilken många andra inte gör. Det är bara verkligheten jag förmedlar.

Artiklar/nyheter om SSD tillverkarnas problem finns överallt på nätet. Bara att söka. Du pratar om problem som oftast inträffar för ett väldigt litet antal personer. Du tror inte det är vettigare att titta på statistiken över det totala antalet defekta diskar?

Det enda negativa med en SSD jämfört med en konventionell hårddisk är kostnaden, tillförlitligheten är oftast bättre.

Bara för att det finns en del firmwarebuggar som kanske 1 på 1000 påverkas av så betyder det inte att SSDer är skit.

08-dude
2011-07-18, 21:25
Det är möjligt att du gjort något dramatiskt fel med din Windows 7-installation, men min är väldigt snabb, precis lika blixtsnabb som XP. Och jag hade Windows 7 på förra datorn med mekaniska diskar också, samma dator som XP var installerat på före det.

Vilka tror du MS helst vill du 'köpa' artiklar av ?

Pc mag med alla sina läsare med en låg kunskapsnivå eller en
skribent på overclockers.com ?

Pc mag och dess läsare är till 99.9% Windowsanvändare och har som vanligt ingen som helst koll på OS och är lätta att lura så de ska köpa ett dyrt W7.

King Grub
2011-07-19, 04:52
Ja, just det, alla artiklar och tester som motbevisar det du påstår är köpta av Microsoft, glömde det.

PRound
2011-07-19, 07:18
Så snart du startar om datorn så kommer en ny laddningsperiod att inledas och därmed slita ut batteriet. Om du aldrig behöver starta om datorn (då kör du dock inte Windows) så är det inte lika farligt.

Så jag ska dra ut laddaren när jag ska starta om, eller?

hahavaffan
2011-07-19, 07:25
Så jag ska dra ut laddaren när jag ska starta om, eller?Nej. Laddaren kan sitta i, 08-dude har ingen aning om vad det är han skriver som vanligt. Om du inte har en dator från medeltiden så sköter laddaren och datorn sig själva, och optimerar laddningen genom att ladda då det behövs och inte ladda när det inte behövs.

Magnus N
2011-07-19, 12:36
Mellan dessa paket, hur är prisökningen iförhållande till prestandaökningen ?

http://www.inet.se/artikel/1517090/taurus-experienced-gamer-gtx460-i5-2500k

http://www.inet.se/artikel/1517097/taurus-extreme-gamer-gtx560ti-i5-2500k

http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k

Kommer dock mestadels användas till att surfa och titta på tv/filmer via tvn, så den ska helst klara av 720/1080 utan problem. Har tvn(lg 60pk760n) kopplad idagsläget med en hdmikabel.

En annan fråga samtidigt; någon som kan rekommendera en bra skärm som går väl ihop med ovanstående paket och som går bra ihop med tvn, tänker när man ska klona bilden etc, runt 2500-3500kr hade jag tänkt lägga på den.

Akerhage
2011-07-19, 12:44
Den billigaste lär ju klara av vad du är ute efter. En surfdator behöver du inte lägga 10K för. Det får du en bra speldator för. Du kan inte tänka dig knåpa ihop ett eget paket och bygga själv?

Mr.Cosybear
2011-07-19, 12:48
Mellan dessa paket, hur är prisökningen iförhållande till prestandaökningen ?

http://www.inet.se/artikel/1517090/taurus-experienced-gamer-gtx460-i5-2500k

http://www.inet.se/artikel/1517097/taurus-extreme-gamer-gtx560ti-i5-2500k

http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx570-i5-2500k

Kommer dock mestadels användas till att surfa och titta på tv/filmer via tvn, så den ska helst klara av 720/1080 utan problem. Har tvn(lg 60pk760n) kopplad idagsläget med en hdmikabel.

En annan fråga samtidigt; någon som kan rekommendera en bra skärm som går väl ihop med ovanstående paket och som går bra ihop med tvn, tänker när man ska klona bilden etc, runt 2500-3500kr hade jag tänkt lägga på den.

För ditt ändamål skulle jag tagit första. De 1500kr för tvåan är inte värt det för dig

Magnus N
2011-07-19, 13:04
Den billigaste lär ju klara av vad du är ute efter. En surfdator behöver du inte lägga 10K för. Det får du en bra speldator för. Du kan inte tänka dig knåpa ihop ett eget paket och bygga själv?

Är riktigt dålig när det kommer till datorer rent tekniskt och har ingen aning om vad som passar ihop med vad för att få bra prestanda, så paketlösningar känns tryggt :) . Är ju garanterat dyrare men det fungerar iaf :D

För ditt ändamål skulle jag tagit första. De 1500kr för tvåan är inte värt det för dig

Ok, tackar. Som sagt den kommer till 95% användas till surf + tv/filmtittande så det behöver inte vara något prestandamonster sålänge den klarar ovanstående :).

Mr.Cosybear
2011-07-19, 13:13
Ok, tackar. Som sagt den kommer till 95% användas till surf + tv/filmtittande så det behöver inte vara något prestandamonster sålänge den klarar ovanstående :).

Kommer klara det utan några problem alls. Om du ville skulle du nog kunna gå ner mot lite billigare burkar i sådana fall. :)

Magnus N
2011-07-19, 13:47
Kommer klara det utan några problem alls. Om du ville skulle du nog kunna gå ner mot lite billigare burkar i sådana fall. :)

Hur ser denna ut isf , kostnadsmässigt och prestandamässigt jämfört med den för 8,5kkr ?

Några tips på bra skärmar 24-27" som skulle kunna komplettera något av ovanstående paket ?

Mr.Cosybear
2011-07-19, 14:18
Hur ser denna ut isf , kostnadsmässigt och prestandamässigt jämfört med den för 8,5kkr ?

Några tips på bra skärmar 24-27" som skulle kunna komplettera något av ovanstående paket ?

Ser ingen länk eller något.

Skärmar är inte riktigt min grej men skärmar med IPS-paneler kan du börja titta på. De kan dock överskrida din budget med tanke på den storlek du är efter, prisjakt är din vän... eller någon annan här :)

PRound
2011-07-19, 14:38
Nej. Laddaren kan sitta i, 08-dude har ingen aning om vad det är han skriver som vanligt. Om du inte har en dator från medeltiden så sköter laddaren och datorn sig själva, och optimerar laddningen genom att ladda då det behövs och inte ladda när det inte behövs.

Haha, okej. Jag har en ganska ny dator så det ska nog inte vara någon fara. Tack.

mattilainen
2011-07-19, 16:01
jag använder windows keyfinder för att hitta min licenskey för windows 7 men jag får bara fram BBBBB-BBBBBB-BBBBBB-BBBBBBBBB när jag kollar och visst, jag har det från msndaa men tycker ändå man borde kunna se den på detta viset. Något tips?

08-dude
2011-07-19, 16:35
Så jag ska dra ut laddaren när jag ska starta om, eller?

Tvärtom, låt alltså inte batteriet sitta i datorn när du startar om den om du ändå använder nätdriften.

Att även värmeutveckligen i din laptop är negativt för batteriet är ingen hemligt.

Bort med batteriet helt enkelt.

HMB
2011-07-19, 16:37
För att få batteriet att överleva så länge som möjligt så ska det ha runt 50% i kraft kvar samt man ska förvara det i kylskåpet. Låter det praktiskt? Låt det sitta i.

08-dude
2011-07-19, 16:39
Haha, okej. Jag har en ganska ny dator så det ska nog inte vara någon fara. Tack.

Är det inte nu när även batteriet är helt nytt som du ska vara rädd om det ?

Morrris
2011-07-19, 20:08
Hur gör man för att få Windows att synca klockan mot internet vid varje uppstart? Batteriet på moderkortet är slut.

Magnus N
2011-07-19, 23:26
Ser ingen länk eller något.

Skärmar är inte riktigt min grej men skärmar med IPS-paneler kan du börja titta på. De kan dock överskrida din budget med tanke på den storlek du är efter, prisjakt är din vän... eller någon annan här :)

Så det är IPS-paneler som gäller nu då alltså, hur stor skillnad är det mellan TN och IPS rent generellt ?

https://www.inet.se/artikel/2203772/samsung-tft-27-p2770fh-rose-black

https://www.inet.se/artikel/2204734/benq-27-m2700hd-svart

Funderar annars på någon av ovanstående, de är dock TN-paneler så frågan min blir då ; är TN så pass sämre än IPS?

Olegh
2011-07-19, 23:48
Jag tycker du ska börja med att fråga dig själv om du verkligen vill ha en så pass stor skärm som 27", med så få pixlar (1920x1080).

Jag tycker definitivt du ska kika på någon skärm, vilken som helst, med samma storlek och upplösning i en butik. Bara för att få en uppfattning om hur du upplever arbetsytan, fönster, pixeltäthet, osv. Själv tycker jag det ger absolut noll i mervärde eftersom arbetsytan är den samma som på en 23"/24" skärm, undantaget att den är fysiskt större. Använder man monitorn för att se mycket på film, spela tv-spel eller liknande kan det kanske vara en liten fördel.

Magnus N
2011-07-20, 00:03
Jag tycker du ska börja med att fråga dig själv om du verkligen vill ha en så pass stor skärm som 27", med så få pixlar (1920x1080).

Jag tycker definitivt du ska kika på någon skärm, vilken som helst, med samma storlek och upplösning i en butik. Bara för att få en uppfattning om hur du upplever arbetsytan, fönster, pixeltäthet, osv. Själv tycker jag det ger absolut noll i mervärde eftersom arbetsytan är den samma som på en 23"/24" skärm, undantaget att den är fysiskt större. Använder man monitorn för att se mycket på film, spela tv-spel eller liknande kan det kanske vara en liten fördel.

Då kanske någon av följande skulle vara bättre, den första är ju även en IPS-panel

http://www.inet.se/artikel/2204698/lg-23-tft-ips236v-pf-ips-panel

http://www.inet.se/artikel/2203315/benq-tft-24-gl2440hm

http://www.inet.se/artikel/2203150/benq-tft-24-ew2420

Som sagt, letar bara efter en skärm som klarar av för det mesta surf men med någon timmes spel då och då samt lite slötittande på film.

pragmatist
2011-07-20, 08:11
Jag tycker du ska kolla på Dell's IPS-skärmar (Ultrasharp-serien), t.ex. U2311H, bra pang för pengarna. LG's motsvarighet kan jag inte uttala mig om.

Magnus N
2011-07-20, 09:05
Jag tycker du ska kolla på Dell's IPS-skärmar (Ultrasharp-serien), t.ex. U2311H, bra pang för pengarna. LG's motsvarighet kan jag inte uttala mig om.

okay, kollat in på den skärmen du föreslog och den verkar lovande, kan nog bli att man lägger en beställning på den i eftermiddag :)

King Grub
2011-07-20, 09:34
Hur gör man för att få Windows att synca klockan mot internet vid varje uppstart? Batteriet på moderkortet är slut.

Ett batteri kostar runt 20 kronor på ICA.

Akerhage
2011-07-20, 09:48

20kr kan ju vara en förmögenhet för vissa :)

Magnus N
2011-07-20, 09:58

Såg nu att den var slut på deras lager, så har ett par andra alternativ som jag kan tänka mig, även om den översta här nu 24" dell är egentligen lite för dyr

http://www.inet.se/artikel/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-ips

http://www.inet.se/artikel/2203148/benq-tft-24-bl2400pt

Så, vad tror ni, kommer någon av de 2 billigare listade räcka bra för mitt ändamål, surf + lite tittande på tv/filmer, mestadelen av filmtittande etc kommer ju ske via tvn.

Morrris
2011-07-20, 10:29

Tack för att du svarade på min fråga.

astrodog
2011-07-20, 11:06
Tack för att du svarade på min fråga.

Du ska ha den där runda typen, öppna datorn och kolla så ser du det på moderkoret.

Morrris
2011-07-20, 11:08
Du ska ha den där runda typen, öppna datorn och kolla så ser du det på moderkoret.

Det heter knappcell och jag vet hur man byter den. :)

astrodog
2011-07-20, 11:57
Det heter knappcell och jag vet hur man byter den. :)

Snälla berätta, det är lätt att missa vissa "finer points"...

Inge Enveten
2011-07-20, 12:12
Hur gör man sin dator snabbare? Finns väl vissa program eller så som rensar sånt man inte behöver osv som gör prestandan bättre?

Akerhage
2011-07-20, 12:22
kontrollpanelen---lägg till ta bort program (eller program/funktioner). Kolla läget där ifall det finns program, spel eller annat du inte använder och kan avinstallera. Sen om du inte har ssd, kan du ju köra en defrag och en diskrensning. Högerklicka på c: och välj egenskaper-->verktyg och checka där. Därefter kan du alltid kolla in msconfig via "kör". Och där ta bort onödiga program som startar automatiskt med windows.

Inge Enveten
2011-07-20, 13:19
kontrollpanelen---lägg till ta bort program (eller program/funktioner). Kolla läget där ifall det finns program, spel eller annat du inte använder och kan avinstallera. Sen om du inte har ssd, kan du ju köra en defrag och en diskrensning. Högerklicka på c: och välj egenskaper-->verktyg och checka där. Därefter kan du alltid kolla in msconfig via "kör". Och där ta bort onödiga program som startar automatiskt med windows.

Tack. Kör disk defrag nu.

Något smidigt sett för att rensa program som av någon anledning finns på andra hårddiskar? Har nämligen 3 st, totalt 1,5 tb, inget externt. Kan nog utan problem skala bort 500 gb utan att ta bort något jag behöver.

pragmatist
2011-07-20, 13:33
Såg nu att den var slut på deras lager, så har ett par andra alternativ som jag kan tänka mig, även om den översta här nu 24" dell är egentligen lite för dyr

http://www.inet.se/artikel/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-ips

http://www.inet.se/artikel/2203148/benq-tft-24-bl2400pt

Så, vad tror ni, kommer någon av de 2 billigare listade räcka bra för mitt ändamål, surf + lite tittande på tv/filmer, mestadelen av filmtittande etc kommer ju ske via tvn.

Jag tycker prisskillnaden mellan U2311 och U2410 är svår att motivera. U2311 finns på Webhallen för 2290:- inkl. frakt (om du nu inte nödvändigtvis måste handla från Inet).

difeddy
2011-07-22, 23:38
Fick något virus på datorn för någon månad sedan som gömde alla ikoner på skrivbordet inkl. ikonerna på start-menyn. Den gav dessutom en massa pop-ups med ett och samma felmeddelande. Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad som stod, men det var någonting i den stilen. Följde en tutorial på som jag hittade på någon hemsida som då skulle ta bort detta, men återigen vet jag inte om allt var lyckat (ikonerna på start-menyn är fortfarande borta, men jag kan dra dit ikoner i alla fall).

Hur som helst, problemet ligger i att jag inte kan stänga ned datorn utan att den hänger upp sig och genererar en s.k. blue screen varpå datorn startas om.

What should I do? :(

Har en stationär burk från HP med Windows Vista (SP2).

astrodog
2011-07-23, 09:29
Hur gör man sin dator snabbare? Finns väl vissa program eller så som rensar sånt man inte behöver osv som gör prestandan bättre?

Blir nog hyfsat minimala prestandaökningar...

Termy
2011-07-23, 13:56
Min Windows 7 update fungerar inte. När jag försöker installera ex. "Security Update for Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (KB2467173)" så uppstår error code 643. Försöker även separat att installera lite security updates, men får där lite andra error codes.

Har försökt att gå efter det som står i microsoft support - har laddat ned "system update readiness tool", vilket ej hjälpte. Stod även ett tips om att reparera microsoft framework 4, men detta hjälpte inte heller.

Någon som har några tips?

agazza
2011-07-26, 12:14
Jag har DLNA i tv:n, den är kopplad med kabel direkt till comhems router.

Därifrån har jag trådlöst till servern (laptop som står 1 meter ifrån)

Det hackar ifall jag försöker spela upp en 15gb blueray film.

Kommer det fungera ifall jag skaffar en stationär server som jag kablar, eller kan jag köpa en ny Dlink tex och koppla via den och köra N standard på trådlösa?

Jag har gärna alla datorer med trådlöst i nätverket för snabb åtkomst till sakerna på tvn

King Grub
2011-07-26, 12:18
Min Windows 7 update fungerar inte. När jag försöker installera ex. "Security Update for Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (KB2467173)" så uppstår error code 643. Försöker även separat att installera lite security updates, men får där lite andra error codes.

Har försökt att gå efter det som står i microsoft support - har laddat ned "system update readiness tool", vilket ej hjälpte. Stod även ett tips om att reparera microsoft framework 4, men detta hjälpte inte heller.

Har du ett antivirus eller liknande program som blockerar tillgång till registret? Det kan ge 643-felet.

Mr.Cosybear
2011-07-26, 13:07
Jag har DLNA i tv:n, den är kopplad med kabel direkt till comhems router.

Därifrån har jag trådlöst till servern (laptop som står 1 meter ifrån)

Det hackar ifall jag försöker spela upp en 15gb blueray film.

Kommer det fungera ifall jag skaffar en stationär server som jag kablar, eller kan jag köpa en ny Dlink tex och koppla via den och köra N standard på trådlösa?

Jag har gärna alla datorer med trådlöst i nätverket för snabb åtkomst till sakerna på tvn

N-standarden är tillräckligt snabb för det men sedan beror det på hur nära de trådlösa enheterna är, signalstyrka, är det vägg i vägen, hur "bra" är de trådlösa enheterna. Problemet med trådlöst är ju all eventuell packetloss, finns det möjlighet att ställa in buffring så är det bra att enabla om möjligt.

Men skulle jag streama HD så hade jag alla gånger tagit kabel, hur kabelfritt det än må bli med trådlöst.

HMB
2011-07-26, 15:16
http://9to5mac.com/2011/07/25/2011-macbook-air-ssd-speeds-are-not-consistent/

Kan inte påstå att jag är förvånad.

mangemani
2011-07-26, 19:14

pirat kopierat OS?
det jag har fått lära mig är att just win 7,efter ett tags uppdaterande, kommer till en uppdatering som känner av pirat kopierat material.
jag själv har råkat ut för det,uppdaterade,win uppdate vägrade uppdatera(errors och fails),bluescreens och annat otrevligt.
trodde först det var min SSD som krånglade på nått sätt,men det var detta problemet enligt dom som jag frågade.
man ska tydligen kunna köra någon loader för att komma förbi detta problemet.
nu har jag själv aldrig använt mej utav denna loader,när det hände mig så gjorde jag bara en återställning utav systemet och sen sket jag i att uppdatera(fast dagen kommer då win tvångs uppdaterar och då måste jag nog använda mig utav loadern) och jag vet heller inte om detta jag skrivit stämmer,förklarar bara det som jag har fått förklarat för mig:P

Jarod
2011-07-26, 19:24
jag vet heller inte om detta jag skrivit stämmer,förklarar bara det som jag har fått förklarat för mig:P

Jodå...det var många som installerade KB971033 utan att läsa infon först.. :thumbup:

Mr.Cosybear
2011-07-26, 19:28
pirat kopierat OS?
det jag har fått lära mig är att just win 7,efter ett tags uppdaterande, kommer till en uppdatering som känner av pirat kopierat material.
jag själv har råkat ut för det,uppdaterade,win uppdate vägrade uppdatera(errors och fails),bluescreens och annat otrevligt.
trodde först det var min SSD som krånglade på nått sätt,men det var detta problemet enligt dom som jag frågade.
man ska tydligen kunna köra någon loader för att komma förbi detta problemet.
nu har jag själv aldrig använt mej utav denna loader,när det hände mig så gjorde jag bara en återställning utav systemet och sen sket jag i att uppdatera(fast dagen kommer då win tvångs uppdaterar och då måste jag nog använda mig utav loadern) och jag vet heller inte om detta jag skrivit stämmer,förklarar bara det som jag har fått förklarat för mig:P

Fortfarande samma update som alltid som man ska undvika, den som slutar på 33. Inga andra patchar har någon gång påverkat och det är "samma gamla" loader, nya version endast, som jag använder :)

EDIT: Misstolkade dig nog lite. Du verkar inte köra "vanliga" windows med loader. Men det med 33 patchen bör gälla er också :)

mangemani
2011-07-26, 19:30
Jodå...det var många som installerade KB971033 utan att läsa infon först.. :thumbup:

jag tänkte då inte på det:P,trodde det typ var som i XP eller vista,bara installera alla uppdateringarna och se glad ut,men icke,men man lär sig och det är ju tur det:)

Kräket
2011-07-27, 07:19
Sitter och klurar lite över att uppgradera datorn och tänkte kolla vad Ni skulle satsa på.

Detta har jag:
Moderkort; Asus Sabertooth med en core i7-920 på 2.67 ghz.
Har 4 gb minne i dualchannel.
Nätagg; corsair 850 watt.
Grafikkort; Ati radeon 5870.
HD: 1 western digital & 1 seagate barracuda.

Mycket nytt på G nu. Så vill gärna lämna frågan öppen hur Ni skulle tänka kring uppgradering. Är (liksom många andra) sugen på att fixa datorn tills BF3

Mr.Cosybear
2011-07-27, 07:46
Sitter och klurar lite över att uppgradera datorn och tänkte kolla vad Ni skulle satsa på.

Detta har jag:

Mycket nytt på G nu. Så vill gärna lämna frågan öppen hur Ni skulle tänka kring uppgradering. Är (liksom många andra) sugen på att fixa datorn tills BF3

Hade jag den där hade jag inte uppgraderat något. Men eftersom du frågar efter nytt till en ändå hyffsat ok dator så antar jag att du har pengar du vill bli av med.

För snabbare laddningstider skulle jag köpt en SSD.

För övrig prestandaökning så skulle jag köpt 4gb ram till och ett nytt grafikkort. Ett radeon 6970 eller 6990 beroende på hur mycket pengar du vill spendera. Din CPU räcker gott och väl prestandamässigt såvida du inte vill ha det absolut bästa.

Kan tillägga att hade jag varit dig så hade jag väntat till någon vecka innan release med att köpa så hinner priserna gå ner lite. Det är ändå ett tag till release.

pragmatist
2011-07-27, 08:53

Detta har jag:

Varför skulle du inte kunna spela BF3 på den datorn? Du lär kanske inte kunna spela i 2560x1600 med alla effekter påslagna, men BF3 utvecklas primärt för konsoler. Din dator kan enkelt hantera alla sådana spel, vill jag påstå.

Kräket
2011-07-27, 09:42
Hade jag den där hade jag inte uppgraderat något. Men eftersom du frågar efter nytt till en ändå hyffsat ok dator så antar jag att du har pengar du vill bli av med.

För snabbare laddningstider skulle jag köpt en SSD.

För övrig prestandaökning så skulle jag köpt 4gb ram till och ett nytt grafikkort. Ett radeon 6970 eller 6990 beroende på hur mycket pengar du vill spendera. Din CPU räcker gott och väl prestandamässigt såvida du inte vill ha det absolut bästa.

Kan tillägga att hade jag varit dig så hade jag väntat till någon vecka innan release med att köpa så hinner priserna gå ner lite. Det är ändå ett tag till release.

Ja, en SSD är något jag funderat över. Egentligen skulle jag gärna vänta med övriga komponenter, bortsett från eventuellt mer minne.

Grafikkortet har jag funderat över. Har precis ordnat eyefinity, och det tycks som jag har lite dåligt med VRAM. Samtidigt börjar det talas om Radeon 7000-serien, och då kan det ju vara värt att vänta. Vad tycker du?

King Grub
2011-07-27, 10:10
Jag skulle väntat tills nästa generation hårdvaru eller åtminstone tills spelet är på gång. I dag finns det ju inget som begränsar något speciellt i det du har; ett köp i dagsläget när både den här generationens grafikkort och processorer är på slutet av sin livslängd, förkortar bara livslängden på ditt nya system. I alla fall när det du nu har är så pass bra som det är. En SSD kunde dock vara en idé - det blir en markant skillnad, och den går ju att använda i nästa system också.

Mollestam
2011-07-27, 22:03
Hej!
Funderade på att köpa en ny dator, laptop. Har nu i stort sett bestämt mig för den (http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-core_i5-2410qm-4gb-500gb-15.6-gt555m-win_7_hp).
Tror ni att det hade varit möjligt för en vanlig oteknisk kille som jag själv att lyckas få i en SSD i den här? Och i så fall, vilken ska man ha? Gärna någorlunda billigt, behöver ingen monster-disk.

mangemani
2011-07-28, 07:50
är det normalt att det "smäller" inne i datorn?typ som ett "knäckande" ljud.
det är inget ljud man hör konstant,utan det är ett ljud som kommer lite titt som tatt(inte ofta),typ då man har haft datorn på ett bra tag,när man spelat och sen slängt upp ett fönster och rummet blir svalt och nu på morgonen så har det "smällt/knäckt" 2 ggr från det att jag startade datorn till att jag var inne i ett spel.

minns att samma hände på min förra dator med och jag var lika orolig då då den också var ny,dock så hände ju inget med den,men skulle vara bra att veta vad det är som orsakar dessa ljud.

King Grub
2011-07-28, 08:06
Det har jag också haft med dom flesta datorer jag haft. Jag antar att det är materialet som komponenterna sitter i som påverkas av förändringar i komponenternas temperaturer och sväller/krymper.

mangemani
2011-07-28, 08:33
Det har jag också haft med dom flesta datorer jag haft. Jag antar att det är materialet som komponenterna sitter i som påverkas av förändringar i komponenternas temperaturer och sväller/krymper.

hur påverkar detta komponenternas livslängd?är det något att oroa sig för tror du?

King Grub
2011-07-28, 08:34
Det är inte komponenterna som knakar utan materialet dom sitter i, korten och liknande, det omgivande materialet, som jag skrev.

Om inte komponenterna tålde temperaturförändringar, skulle det bli problem att någonsin stänga av eller på en dator.

HMB
2011-07-28, 09:25

Detta har jag:

Mycket nytt på G nu. Så vill gärna lämna frågan öppen hur Ni skulle tänka kring uppgradering. Är (liksom många andra) sugen på att fixa datorn tills BF3 CPU: Vågar du så kan du ge dig på och överklocka processorn lite. 3,6GHz bör inte vara några större problem förutsatt man har vettig kylning.

Ramminne: Du bör köpa två GB till (en modul) då din processor kan köra triple channel.

Nätagg: inga problem.

Grafikkort: Vänta tills nya generationen kommer ut nu alldeles strax (vissa misstänker september), grafikkorten har knappt utvecklats sen du köpte ditt 5870 (tillverkningsprocessen har inte minskat, man gör fortfarande grafikprocessorerna med 40nm transistorbredd, de nya kommer byggas med 28nm transistorbredd, mao kommer det få plats dubbelt så många transistorer på samma yta som innan).

HDD: SSD vore en trevlig uppgradering för dig.

King Grub
2011-07-28, 09:36
Får du tag i ett billigt 5870 till så skulle du kunna köra två i Crossfire. Det blir inte långt från ett GTX 580 i prestanda.

Akerhage
2011-07-28, 09:48
Yes, hade med satsat på crossfire. Klokt val, och betydligt billigare!

Frantic
2011-07-28, 13:43
Hej!
Funderade på att köpa en ny dator, laptop. Har nu i stort sett bestämt mig för den (http://www.webhallen.com/hardvara/137193-msi_ge620dx-291ne-core_i5-2410qm-4gb-500gb-15.6-gt555m-win_7_hp).
Tror ni att det hade varit möjligt för en vanlig oteknisk kille som jag själv att lyckas få i en SSD i den här? Och i så fall, vilken ska man ha? Gärna någorlunda billigt, behöver ingen monster-disk.

Enligt promotionvideon ska det sitta en i7 i den. I specen på webhallen står det i5.

Varför?

Mr.Cosybear
2011-07-28, 14:29
Enligt promotionvideon ska det sitta en i7 i den. I specen på webhallen står det i5.

Varför?

Det finns flera ge620dx-modeller. Den på webhallen är MSI GE620DX-291NE, vill du ha en med i7a så kan du leta efter MSI GE620DX-293NE

Kräket
2011-07-28, 16:41
Tack för råden! Ska definitivt kika på SSD och minne. Övriga komponenter får nog vänta.

Får du tag i ett billigt 5870 till så skulle du kunna köra två i Crossfire. Det blir inte långt från ett GTX 580 i prestanda.

Skulle nätagget orka driva 2 5870? Undrar om lådan tillåter 2 med tanke på hur stora 5870 är? Visserligen har jag en Antec 1200 som är stor som attans...

Mr.Cosybear
2011-07-28, 16:51
Tack för råden! Ska definitivt kika på SSD och minne. Övriga komponenter får nog vänta.

Skulle nätagget orka driva 2 5870? Undrar om lådan tillåter 2 med tanke på hur stora 5870 är? Visserligen har jag en Antec 1200 som är stor som attans...

Corsair har allmänt bra nätagg och 850watt räcker gott och väl så länge du inte går beserk med överklockning. Sedan om du får plats med två i din låda är vet jag ej :)