Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden
Höll på att skriva det här i "vad gör dig förbannad just nu"-tråden men jag det känns mer konstruktivt att skriva det här:
Min ISP har blockerat alla portar jag har. Även när jag, genom en portchecker, kollar port 80 (som uppenbarligen används just nu när jag surfar) så är den blockad. Jag har laddat ner ett program som ska kolla exakt vilka portar som är öppna, svar: inga. Problemet är att jag vill använda P2P-program och dessa fungerar inte utan att skriva in ett portnummer. Finns det någon lösning på det här problemet eller är det kört med denna ISP? Jag måste tyvärr säga att kontakta ISP:n och be dem öppna porta åt mig inte kommer fungera. Lösningen måste ske här, lokalt på min dator.
Tack på förhand!
Höll på att skriva det här i "vad gör dig förbannad just nu"-tråden men jag det känns mer konstruktivt att skriva det här:
Min ISP har blockerat alla portar jag har. Även när jag, genom en portchecker, kollar port 80 (som uppenbarligen används just nu när jag surfar) så är den blockad. Jag har laddat ner ett program som ska kolla exakt vilka portar som är öppna, svar: inga. Problemet är att jag vill använda P2P-program och dessa fungerar inte utan att skriva in ett portnummer. Finns det någon lösning på det här problemet eller är det kört med denna ISP? Jag måste tyvärr säga att kontakta ISP:n och be dem öppna porta åt mig inte kommer fungera. Lösningen måste ske här, lokalt på min dator.
Tack på förhand!
Haha vad har du gjort för att få dina portar stängda? :)
hahavaffan
2009-08-19, 20:01
Vad har du för ISP?
King Grub
2009-08-19, 20:05
Tack på förhand!
Låter som allt är som det skall vara. Alla portar skall vara stängda i en sådan scan. För att öppna en port måste du ange en sådan i din routers inställningar, eller, om du inte har en router, ange ett undantag i mjukvarubrandväggen för programmet i fråga.
Haha vad har du gjort för att få dina portar stängda? :)Ingenting.
Vad har du för ISP?Något slags studentinternet, sitter i en korridor för tillfället.
Låter som allt är som det skall vara. Alla portar skall vara stängda i en sådan scan. För att öppna en port måste du ange en sådan i din routers inställningar, eller, om du inte har en router, ange ett undantag i mjukvarubrandväggen för programmet i fråga.Ah, nä jag har internetanslutning direkt från väggen till laptopen.
I min brandvägg (Windows egna) har jag gjort så att jag markerat program som µtorrent och ApexDC++ som undantag så att brandväggen inte ska blockera dessar. De portar som dessa program kräver bör därför vara öppna, eller hur?
Jag vet att, med min förra ISP i Sverige, så gjorde jag portcheck via µtorrent och då var porten alltid öppen. Nu är den stängd, även om jag gör undantag både för programmet i sig och en specifik port jag testar.
edit: jag har valt att kategorisa mitt nätverk som "publikt nätverk" inte "privat nätverk" just eftersom jag är direktansluten till internet, kan detta påverka?
King Grub
2009-08-19, 20:30
Nej, det skall det inte.
Men om du inte har en router, så kanske din huvuduppkoppling i studentbostaden eller området har det, och då är det där brandväggen är. Då är det inte mycket du kan göra, och inte din ISP heller. Inte omöjligt att en skola eller liknande har säkerhetsåtgärder med brandväggar.
stevebc: Om det finns en router någonstans i vägen så borde du få ett internt IP. Vad får du för IP nu?
rememberence
2009-08-19, 21:03
Med största sannolikhet är endast trafik som INTE är "taggad" som ESTABLISHED filtrerad.
Därför bör trafik som du initierar inifrån fungera, ergo bör nedladdningar fungera. Annars borde du inte kunna använda http.
Nej, det skall det inte.
Men om du inte har en router, så kanske din huvuduppkoppling i studentbostaden eller området har det, och då är det där brandväggen är. Då är det inte mycket du kan göra, och inte din ISP heller. Inte omöjligt att en skola eller liknande har säkerhetsåtgärder med brandväggar.Hmm, sant. Tack för hjälpen hur som helst.
stevebc: Om det finns en router någonstans i vägen så borde du få ett internt IP. Vad får du för IP nu?Smart! Mitt nuvarande ip är 172.17.41.194.
Jup, internt IP. Kollar du ditt externa på t.ex. http://mittip.se/ så kommer du få något helt annat.
Med största sannolikhet är endast trafik som INTE är "taggad" som ESTABLISHED filtrerad.
Därför bör trafik som du initierar inifrån fungera, ergo bör nedladdningar fungera. Annars borde du inte kunna använda http.Ja precis, port 80 måste ju vara öppen. Men när jag väljder den i µtorrent funkar det ändå inte.
Jup, internt IP. Kollar du ditt externa på t.ex. http://mittip.se/ så kommer du få något helt annat.Ajdå, det var inte bra va? (om jag vill fixa problemet lokalt)
King Grub
2009-08-19, 22:39
Nej, det är inte bra. Är du bakom en företags- eller skolbrandvägg kan du inte öppna några portar i den. Om du inte smyger in på datacentralen och micklar i datorerna där.
Och använd inte port 80 till uTorrent överhuvudtaget. Ta ett högt, slumpvis utvalt tal. 47364 eller något i den stilen. Nu hjälper inte det i ovanstående fall, men som allmän regel.
The Cure
2009-08-19, 23:18
Ja precis, port 80 måste ju vara öppen. Men när jag väljder den i µtorrent funkar det ändå inte.
Ajdå, det var inte bra va? (om jag vill fixa problemet lokalt)
Du behöver inte ha port 80 öppen för att kunna surfa http, det är det endast servrarna som du ansluter till som behöver. Med andra ord kommer port 80 inte att vara öppen såvida det inte finns en http-server i ditt lokala nätverk.
Vill du fortfarande tanka torrent så kan du kringgå problemet med t.ex en VPN-tunnel.
Hej!
Min mammas macbok har blivit knasig eller hennes nätverkskort. Det har helt slutat fungera. Kan man byta ut det själv eller måste man lämna in den??
King Grub
2009-08-20, 08:22
Finns det garanti bör man inte utföra några sådana ingrepp själv utan att fråga återförsäljaren hur det kommer att påverka garantin först. Eller helt enkelt utnyttja garantin och låta dom göra jobbet.
shut teh face
2009-08-20, 08:47
Jag satt och avinstallerade massor med skit i Windows och plötsligt så blev alla bokstäver och siffror fetstil eller kursiv. Hela windows och alla program blev det såhär.. och det hjälper inte att byta tema i windows, wtf halp?
tanka ner en ny tahoma(tror det e den) font, installera den och presto...
shut teh face
2009-08-20, 08:56
Vart laddar man ned den bäst? Googlat lite men verkar finnas töntar som tror man ska betala, elelr så sidorna ut som tysk hemporr
shut teh face
2009-08-20, 09:01
Skitsamma jag nollställde det på något sätt i windows men alla program anser ju fortfarande att de ska va bold, så man får väl sitta och ändra här och där.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0ec6f335-c3de-44c5-a13d-a1e7cea5ddea&displaylang=en
testa den kanske....kan va lite meckigt att ta reda på exakt vilken font som saknas eller e korrupt.
tjurenferdinand
2009-08-20, 16:58
Ingen större skillnad i prestanda, så man köper det som är billigast per gb.
Okej, får väl kanske bli det paketet då som jag tror du länkade :)
tjurenferdinand
2009-08-20, 17:09
Sorry för dubbelposten nu men måste få svar på denna saken med innan man köper paketet..
Funderar på om man behöver byta nätaggregatet innan??! Vill ju inte stå där med en dator som inte klarar driva allt :smash:
Detta paket:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430
Med dessa sakerna i datorn:
-Geforce 8500gt silent
-Ljudkort 7.1 creative
-Jag TROR det är ett 400w nätaggregat
Mvh
Åhh, vad skönt. Jag har under en jävligt lång tid retat mig till vansinne på ett felmeddelande "COM Surrogate, osv....) som dök upp varenda gång jag gick in i någon av de mappar där jag har filmer. Tog tag i det idag, och det var ju inte precis svårt att bli av med. Avinstallerade Nero-skiten, så löste det sig. Jag måste verkligen bättra på mitt dator-självförtroende. Så fort något kukar sig, blir det bara ett verbalt utbrott, följt av en stor suck, och sedan ger jag upp. Ofta är det ju bara en googling bort, och det brukar ju faktiskt gå bra när jag väl orkar försöka.
När jag ändå är här, så kan jag ju fråga: Klarar VLC av Idx-filer?
Scratch89
2009-08-20, 17:26
När jag ändå är här, så kan jag ju fråga: Klarar VLC av Idx-filer?
Jepp. Har för mig att du måste ha VobSub installerat dock.
Jepp. Har för mig att du måste ha VobSub installerat dock.
Tog hem det för ett tag sedan, men jag fattade inte ett skit, så jag blev förbannad och avinstallerade det igen. :em:
Jag måste ha flummat med något när det gäller VobSub, för man skulle ju sitta i en evighet och verifiera bokstäver och tecken som förekom i texten.
hahavaffan
2009-08-20, 17:34
Tog hem det för ett tag sedan, men jag fattade inte ett skit, så jag blev förbannad och avinstallerade det igen. :em:
Jag måste ha flummat med något när det gäller VobSub, för man skulle ju sitta i en evighet och verifiera bokstäver och tecken som förekom i texten.Är tämligen säker på att VLC fixar .idx-subs utan att du behöver göra nåt speciellt. Startar dom inte själv så gå in och välj Load subtitles typ.
Är tämligen säker på att VLC fixar .idx-subs utan att du behöver göra nåt speciellt. Startar dom inte själv så gå in och välj Load subtitles typ.
Jag får det här felmeddelandet:
Unrecognized format for 'E:\Downloads\Film\V.for.Vendetta.2005.iNTERNAL.DV DRip.XviD-UNDEAD\CD1\v.for.vendetta.2005.internal.dvdrip.xvi d.cd1-undead.idx'
Språkalternativen finns att välja i VLC:s undertextmeny, men texten dyker ändå inte upp.
Jag kanske ska testa med en ny version av VLC, Jag har nu: 0.8.6e Janus (fniss).
Såg att det finns en version: 1.0.1.
Scratch89
2009-08-20, 20:14
Men du ska inte behöva göra något med VobSub. Bara installera, och sen fixar VLC resten. Så var det för mig i alla fall.
Sen brukar det finnas jättefina codec packs som löser det mesta. Det här t.ex:
http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm
Nej, det är inte bra. Är du bakom en företags- eller skolbrandvägg kan du inte öppna några portar i den. Om du inte smyger in på datacentralen och micklar i datorerna där.
Och använd inte port 80 till uTorrent överhuvudtaget. Ta ett högt, slumpvis utvalt tal. 47364 eller något i den stilen. Nu hjälper inte det i ovanstående fall, men som allmän regel.Okej, thanks.
Du behöver inte ha port 80 öppen för att kunna surfa http, det är det endast servrarna som du ansluter till som behöver. Med andra ord kommer port 80 inte att vara öppen såvida det inte finns en http-server i ditt lokala nätverk.
Vill du fortfarande tanka torrent så kan du kringgå problemet med t.ex en VPN-tunnel.Tack, ska kika in lite på det.
Problemet jag har med min ISP (som för övrigt är samma företag/institution som tillhandahåller min bostad) är att de har riktigt stränga regler. Så stränga regler att jag faktiskt börjat ignorera dem pga absurditeten. Man får inte använda internet till något personligt: inte ens kolla sin mail eller logga in på sin bank såvida det inte har med ens utbildning/forskning att göra. Det är alltså detta nät som majoriteten av den här stadens hundratusental studenter använder. Jag har svårt att se att reglerna efterföljs, särskilt nu under sommarlovet måste de ha förståelse att det inte finns något skolarbete att använda internet till. Detta är alltså skälet till att jag inte kan ringa upp min ISP och fråga "ehm, vill ni öppa upp lite portar åt mig? vill tanka lite krejjer på utorrent". :)
Sorry för dubbelposten nu men måste få svar på denna saken med innan man köper paketet..
Funderar på om man behöver byta nätaggregatet innan??! Vill ju inte stå där med en dator som inte klarar driva allt :smash:
Detta paket:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430
Med dessa sakerna i datorn:
-Geforce 8500gt silent
-Ljudkort 7.1 creative
-Jag TROR det är ett 400w nätaggregat
MvhBeror på vad du har för nätagg, men 400w borde räcka ändå. Kör på, besviken kommer du inte bli.
Min kamera verkar ha en förkärlek till enhetsbeteckningen F:. Den mappar sig automatiskt till denna och det skapar lite konflikt när jag även har mappat min NAS mot F:, vilket iofs inte är ett jätteproblem. Men jag trodde att dattas av modernt snitt var så pass smarta att de tilldelade USB-anslutna enheter en unik beteckning istället för att koppla från min NAS och använda F till kameran - men dock med beteckningen Volume_1 på dlink blablabla kvar.
Egentligen inte lika mycket en fråga som en observation. En enkel lösning vore ju att den enhet till vilken jag låst NAS:en skulle kunna väljas till en bokstav högre upp i alfabetet så slipper jag konflikter i fortsättningen. Men ändå, inte okej.
Hej har problem med Outlook Express. Programmet har fungerat förut, men jag blev tvungen att formatera om datorn och i den vevan installerade jag ett nytt antivirusprogram också, Nortin Internet Security 2005.
Nu får jag inte Outlook att fungera, det går att ta emot meddelanden men det går inte att skicka. Då kommer detta felmeddelande fram:
Servern har oväntat kopplat från anslutningen. Möjliga orsaker kan vara ett serverfel, ett nätverksfel eller en lång tids inaktivitet. Konto "pop.glocalnet.net", server: "smtp.glocalnet.net", Protokoll:SMTP, Port:25 Secure (SSL): Nej; Socket-fel: 10053, Felnummer 0x800CCC0F
Jag har använt denna sida när jag fyllt i mina inställningar (har Glocalnet till mail och Turbo 3G som trådlöst Internet):
http://kundservice.glocalnet.se/upload/Guider/Lägga%20till%20ett%20E-postkonto%20i%20Outlook%20Express.pdf
En sökning på Google med felkoden gav dessa förslag på lösningar:
1. Det finns en bug i Outlook som kan orsaka detta felmeddelande. Det räcker ofta med en omstart av Outlook.
Har testat starta om.
2. Många ISP (internetoperatörer) blockerar port 25. Om detta är fallet så ska ni ange den SMTP-server ni erhållit från er ISP i er mailklient.
Ringt Glocalnet och dom säger att dom inte blockerar port 25.
3. Om ni nyligen installerat ett antivirusprogram, inaktivera eller avinstallera programmet, testa sedan att skicka mail igen.
Har som sagt installerat nytt antivirusprogram, men lagt till ett undantag för Outlook, tror jag gjort rätt. Har även stängt av antivirusprogrammet men det funkar fortfarande inte att skicka mail.
4. Om ni nyligen gjort förändringar i ert lokala nätverk, tex installerat en brandvägg, koppla i så fall bort denna och testa igen.
Har gjort samma sak som i fråga 3.
Det är föräldrarnas mail och dom vill gärna ha kvar Outlook.
hahavaffan
2009-08-22, 13:40
Och alla inställningar är rätt? SSL, autentisering, portar osv? Det brukar vara lite speciellt med inställningarna för just den utgående mailservern (SMTP).
Och alla inställningar är rätt? SSL, autentisering, portar osv? Det brukar vara lite speciellt med inställningarna för just den utgående mailservern (SMTP).
Autentisering rutan är ikryssad och utgående e-post är ifylld enligt deras support sida.
Granatgiraffen
2009-08-22, 14:32
Min kamera verkar ha en förkärlek till enhetsbeteckningen F:. Den mappar sig automatiskt till denna och det skapar lite konflikt när jag även har mappat min NAS mot F:, vilket iofs inte är ett jätteproblem. Men jag trodde att dattas av modernt snitt var så pass smarta att de tilldelade USB-anslutna enheter en unik beteckning istället för att koppla från min NAS och använda F till kameran - men dock med beteckningen Volume_1 på dlink blablabla kvar.
Egentligen inte lika mycket en fråga som en observation. En enkel lösning vore ju att den enhet till vilken jag låst NAS:en skulle kunna väljas till en bokstav högre upp i alfabetet så slipper jag konflikter i fortsättningen. Men ändå, inte okej.
USB är trögt och tar samma enheter som annat utan att ens fundera på det. men som du säger, går det inte bara att assigna om enhetsbeteckningen på en av dom? Case closed?
Ha en bra kväll.
edit
har för mig att usbenheten hajar det i framtiden också, dock bara på just den usb-porten. Där kan jag visserligen minnas fel. Orkar inte googla-svara som Trance och Grub hela tiden. Det är jag för cool för.
I diskhanteraren kan man assigna ett specifikt driveletter till usbenheter som det kommer att ha i framtiden. Har gjort det på flera av mina externa diskar.
Autentisering rutan är ikryssad och utgående e-post är ifylld enligt deras support sida.
Problemet löst, var tvungen att ändra utgående server till smtp.tre.se
Scratch89
2009-08-23, 22:35
Jag har suttit och försökt hjälpa en kompis att få igång sitt nätverk, men det vill sig inte. Jag tror att det är routern som inte riktigt vill.
Hon bor i studentlägenhet, där alla lägenheter har ett visst IP. Då hon flyttat inom huset har hon nu alltså fått ett nytt IP, och det ska hon försöka få in i sin router. Tyvärr verkar den inte riktigt vilja starta, så man kommer inte åt den genom att skriva in dess adress (192.168.1.0). Den verkar dock fylla sin funktion fortfarande, så den ligger och skickar ut signaler med den gamla IP-adressen, så internet blockeras (man kommer bara åt internet med den rätta IP-adressen).
Kopplar man ur routern och anger IP-adressen till datorn fungerar det utmärkt, men det finns flera enheter i lägenheten som behöver åtkomst till internet. Hur kan man göra? Jag försökte nollställa den genom att trycka på resetknappen, men det verkar inte hjälpa. Vad kan man göra mer när en router trilskas? Det är en random Dlink.
Tyvärr verkar den inte riktigt vilja starta, så man kommer inte åt den genom att skriva in dess adress (192.168.1.0).
Testa då 192.168.1.1
hahavaffan
2009-08-23, 22:49
Testa då 192.168.1.1Hehe +1 där. 192.168.1.1 är första tillgängliga adressen på det nätet, och det är i regel alltid den som routern tar.
Har ett lite drygt problem som någon klok person kanske kan hjälpa mig med...
Datorns viloläge har muppat sig ett tag(antagligen beroende på överklockning) genom att den inte vill vakna upp ordentligt. Det i sig tror jag inte är så konstigt(vanligt att det inte funkar vid överklockning), men jag har inte heller lyckats stänga av den funktionen. Hursomhelst... för någon dag sedan hände det igen. Jag stängde av datorn och satte på den igen. Den här gången surrade den dock igång bara tillfälligt för att sedan slockna igen. Bråkade och höll på tills den startade. Nu håler den på så lite till och från, plus att den ofta går igång utan att jag får någon bild på skärmen. Utöver det kan jag inte stänga av den genom Windows längre. Den stänger av sig för att bara starta upp igen.
Allt annat verkar funka som det ska så jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Kanske nätdelen som strular?
Lillasystern behöver en dator för runt 6000 kronor. Antar att hon kommer skriva, se film och spela The Sims 3 på den. Undrade om http://www.radars.se/Product/hp_cq61-231so-2584127.html vart något att ha för det priset.
Lillasystern behöver en dator för runt 6000 kronor. Antar att hon kommer skriva, se film och spela The Sims 3 på den. Undrade om http://www.radars.se/Product/hp_cq61-231so-2584127.html vart något att ha för det priset.Bärbara datorer är ju inte så skarpa för spel, den där har ett ganska dåligt grafikkort, vet inte vad the sims kräver men ifall det funkar så kommer det inte funka ens i närheten av bra.
edit: minimum: 128 MB Video Card, with support for Pixel Shader 2.0 (NVIDIA GeForce FX 5900 or above / ATI Radeon 9500 or above / Intel GMA 3-series or above) och Minimum: (XP) 2.0 GHz P4 processor or equivalent; (Vista) 2.4 GHz P4 processor or equivalent [If built-in graphics chipsets then 2.6 GHz Pentium D CPU, or 1.8 GHz Core 2 Duo, or equivalent.]
Scratch89
2009-08-23, 23:00
Testa då 192.168.1.1
Hehe +1 där. 192.168.1.1 är första tillgängliga adressen på det nätet, och det är i regel alltid den som routern tar.
Testade det också, men den här ville ha 1.0 (eller möjligen 0.1, kommer inte ihåg just nu). Det stod både i boken och det fanns kvar i webbläsaren från tidigare besök.
Bra förslag på vad man kan göra med en krånglande router?
hallå!
Jag behöver skaffa två externa hårddiskar. Den ena ska jag ha för att komplettera min laptops lilla lilla inbyggda på 160 gig, och den andra tänkte jag ha till att backa upp hela kalaset på.
Vad behöver jag? Backupdisken kan jag väl köpa billigast möjliga eller? den ska bara ligga hemma i säkert förvar ju.
Den andra kommer jag behöva ta med mig ibland, är det viktigt då att ha en sån där "stryktålig" variant eller duger en vilken liten smidig som helst?
För tips på något speciellt att satsa på eller undvika så blir jag extra glad! :P
hahavaffan
2009-08-23, 23:21
Testade det också, men den här ville ha 1.0 (eller möjligen 0.1, kommer inte ihåg just nu). Det stod både i boken och det fanns kvar i webbläsaren från tidigare besök.
Bra förslag på vad man kan göra med en krånglande router?0.1 i så fall. 192.168.0.0 är nätadressen och används inte som hostadress till routrar eller datorer.
Har du gjort en fabriksåterställning på den?
hahavaffan
2009-08-23, 23:24
Jävla edit-tid.
Se till så att datorn du kopplar till routern har IP 192.168.0.2. Testa pinga 192.168.0.1. Svar? Om ja, surfa upp 192.168.0.1 och gör inställningarna. Får du inte svar, så sätt datorns IP till 192.168.1.2 och pinga 192.168.1.1. Svar? Om ja, surfa upp 192.168.1.1. Detta är dom två absolut vanligaste adresserna i hemnätverk, och majoriteten av alla routers är förinställda på någon av dessa två. Subnätmasken ska vara 255.255.255.0 i båda fallen.
hallå!
Jag behöver skaffa två externa hårddiskar. Den ena ska jag ha för att komplettera min laptops lilla lilla inbyggda på 160 gig, och den andra tänkte jag ha till att backa upp hela kalaset på.
Vad behöver jag? Backupdisken kan jag väl köpa billigast möjliga eller? den ska bara ligga hemma i säkert förvar ju.
Den andra kommer jag behöva ta med mig ibland, är det viktigt då att ha en sån där "stryktålig" variant eller duger en vilken liten smidig som helst?
För tips på något speciellt att satsa på eller undvika så blir jag extra glad! :P
Något på "denna (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s41231245&o=tillv_pop_produkt_namn#prodlista)" sida skulle nog passa dig bra.
Dessa diskar är 2.5" USB-diskar. Dom behöver ingen extern strömkälla eller dyligt.
Så det är bara välja och vraka. Finns ett par där som du kan se :)
Lycka till!
USB är trögt och tar samma enheter som annat utan att ens fundera på det. men som du säger, går det inte bara att assigna om enhetsbeteckningen på en av dom? Case closed?
Ha en bra kväll.
edit
har för mig att usbenheten hajar det i framtiden också, dock bara på just den usb-porten. Där kan jag visserligen minnas fel. Orkar inte googla-svara som Trance och Grub hela tiden. Det är jag för cool för.
I diskhanteraren kan man assigna ett specifikt driveletter till usbenheter som det kommer att ha i framtiden. Har gjort det på flera av mina externa diskar.
Tackar för tips! Jag ska testa lite när jag är tillbaka i lågskatteland
Scratch89
2009-08-24, 19:04
0.1 i så fall. 192.168.0.0 är nätadressen och används inte som hostadress till routrar eller datorer.
Har du gjort en fabriksåterställning på den?
Jävla edit-tid.
Se till så att datorn du kopplar till routern har IP 192.168.0.2. Testa pinga 192.168.0.1. Svar? Om ja, surfa upp 192.168.0.1 och gör inställningarna. Får du inte svar, så sätt datorns IP till 192.168.1.2 och pinga 192.168.1.1. Svar? Om ja, surfa upp 192.168.1.1. Detta är dom två absolut vanligaste adresserna i hemnätverk, och majoriteten av alla routers är förinställda på någon av dessa två. Subnätmasken ska vara 255.255.255.0 i båda fallen.
Alltså, jag vet vilken adress det är, men problemet är att routern inte svarar. I webbläsaren ligger den gamla adressen som jag vet ska stämma (man ser att hon varit inne djupare i katalogen och rotat tidigare) men nu vill den bara inte funka. Hon har haft problem med den tidigare, men då har det bara börjat funka igen efter någon dag.
Hur gör man en fabriksåterställning? Jag hämtade en nål och petade på den lilla knappen som man kan göra.
Alltså, jag vet vilken adress det är, men problemet är att routern inte svarar. I webbläsaren ligger den gamla adressen som jag vet ska stämma (man ser att hon varit inne djupare i katalogen och rotat tidigare) men nu vill den bara inte funka. Hon har haft problem med den tidigare, men då har det bara börjat funka igen efter någon dag.
Hur gör man en fabriksåterställning? Jag hämtade en nål och petade på den lilla knappen som man kan göra.
man ska hålla in knappen i några sekunder.
Är du connectad till rätt nätverk? Testa koppla in datorn med sladd
Man kanske ska hålla knappen intryckt några sekunder?
Edit: Jakkejävel :D
hahavaffan
2009-08-24, 19:54
Hur gör man en fabriksåterställning? Jag hämtade en nål och petade på den lilla knappen som man kan göra.Men grejen är att om datorn har en IP-adress som inte finns på samma nät som routern, så kommer du inte åt den. Så kontrollera att så ej är fallet ändå, även om du är stensäker. Jag antar att du ansluter via sladd? Prova som sagt att göra en riktig återställning och inte bara en reboot av routern. Håll inne knappen 10s så är du säker på att det är tillräckligt länge iaf :) Vad för modell är det på routern btw?
Slänger ut frågan här innan jag gjort någon ordentlig research.. Bästa sättet att fixa en fungerande installation av Windows 7 RC om man inte är en "riktig" beta testare?
Även om man inte kan ladda ner installations iso:n från Microsoft direkt gick det bra att skaffa en egen produktnyckel.. :) Hoppas nu bara att den iso:n jag hittade på the interwebz är helt orörd. Det borde funka.
Finns det något enkelt sätt att packa ihop en "dvd skiva" som finns på hårdisken i form at VIDEO_TS mapp med underliggande .bup .ifo .vob filer.
Så att man tex får en .mkv fil istället?
King Grub
2009-08-25, 15:08
ImgBurn kan göra om en sådan mapp till en .img-fil. .img-filer kan spelas direkt i VLC eller mountas och spelas upp annan mediaspelare.
Program som AVS Video Converter kan omvandla till så gott som alla filformat, men är inte gratis.
tjurenferdinand
2009-08-25, 22:03
Beror på vad du har för nätagg, men 400w borde räcka ändå. Kör på, besviken kommer du inte bli.
Slängde iväg min beställning igår (måndag)
Beställde paketet med phenom processorn och sedan ett 550W nätaggregat till, hoppas jag kommer bli nöjd :D
tack för hjälpen!
Tänkte testa Windows 7 men har försökt fåtag på en mouse accel fix men verkar inte finnas. Någon här som vet hur man kan stänga av accel i Win7? Inte bara klicka bort enhance blablabla för det tar inte bort allt.
Hejsan, hoppas någon orkar läsa och hjälpa mig
Det har uppstått ett irriterande problem med min laptop. Batteriet har börjat strejka på senaste tiden och datorn sätter sig i viloläge utan förvarning. Datorn börjar då att tuta på ett mycket irriterande sätt och jag stänger av den på den förbjudna on/off knappen.
Sedan jag gjorde detta igårkväll har inte windows kunnat starta upp. Datorn startar som vanligt men när windows ska startas upp och den laddar syns inte windows symbolen för det första utan bara själva symbolen som visar att det laddar.
Sedan ska egentligen en blå vacker bakgrund öppnas där jag skriver in mitt lösenord men när jag kommer till detta moment förblir skärmen svart. Jag kan dock se muspilen på skärmen men kommer inte vidare härifrån. Datorn verkar ha satt sig i något slags mellanläge.
Är det någon som har den blekaste aning om vad det kan vara för fel utifrån denna högst sluddriga beskrivning? Vore mycket tacksam för svar!
Demoneyes
2009-08-28, 02:55
Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa mig en mini pc (liten bärbar dator) Den jag är sugen på är : AOD2500B3bk "acer" priset på elgiganten är 3290.
Så till frågan för er kunniga: kan man få något bättre för dessa pengar och i såna fall vad?
Syftet med datorn är att surfa samt se film, om det går att spela lite mindre krävande spel är det inget minus men prio på surf och film.
IP-KONFLIKT.
Hur gör jag för att förnya IP nu när jag har Vista?
jonteman
2009-08-28, 07:34
IP-KONFLIKT.
Hur gör jag för att förnya IP nu när jag har Vista?Har du statiskt eller dynamiskt IP måntro?
Med dynamiskt är i varje fall en väg:
trycka windowstangent+R för Kör-rutan
skriva "cmd", enter
i kommandotolken skriver du "ipconfig /renew"
King Grub
2009-08-28, 09:27
Och har du en router måste du antagligen göra det från routern konfigurationssida.
Skulle säga det, det är nog startknappen som strular. Min gjorde likadant ett tag, dock tog det kanske 10 sek innan den gick igång. Fjädern i den hade blivit lite för klen för att fjädra tillbaks helt, och på sätt starta den. Kolla sladdarna och se över knappen lite så funkar det nog bra den ska du se.
Testade att trycka in och dra ut knappen med en pincett. borde det inte fungera om det är fjädern som är dålig?
Det hjälpte nämligen inte.
Ok, min powerknapp är sönder. Var hittar jag en ny? på kjell och company, classe med mera hittar jag bara en massa andra brytare. Men ingen likadan.
Ok, uppdaterar lite här.
Mätte ifall det var ström i sladdarna fram till knappen. Vilket det var.
Pillade sönder knappen och testade att spänna fjädern. Detta hjälpte inte.
Köpte en billig brytare från kjell och company (art 36130)
Fungerade inte nu heller.
Fungerar brytaren, eller är det fel sort?
Hur kan jag testa om det verkligen är powerknappen som är felet, eller om det är något annat?
Har testat att koppla in resetknappen till power. Kunde inte starta datorn då heller.
Ibland när jag har testat att trycka på startknapparna (beroende på vilka som är inkopplade) så händer det inget.
Men när jag bryter strömmen på baksidan av datorn, så gungar den ena av chassi fläktarna igång lite.
Vad betyder detta?
Någon som har tips?
Va smart jag är.. :smash:
Sitter på jobbet, gick in på facebook och hade fått en länk av en kompis, klickade på den men då kom det upp att jag måste installera flash och då insåg jag att OJ jag är ju på jobbet..
Senare fick jag mail att länken var "worm" - virus.. Har jag klantat till mig nu? Datorn fungerar fint.. (inte testat att starta om iofs). Ska jag göra ngt?:confused:
King Grub
2009-08-30, 11:32
Installerade du Flash? Om inte, så behöver du antagligen inte vara orolig. Troligtvis kräver viruset Flash installerat för att köras.
Installerade du Flash? Om inte, så behöver du antagligen inte vara orolig. Troligtvis kräver viruset Flash installerat för att köras.
Nej, det gjorde jag inte - det var bara just den där millisekunden som mina hjärnceller vilade en smula.. Tur i oturen att jag inte var hemma ändå, då! :)
conundrum
2009-08-30, 12:18
Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa mig en mini pc (liten bärbar dator) Den jag är sugen på är : AOD2500B3bk "acer" priset på elgiganten är 3290.
Så till frågan för er kunniga: kan man få något bättre för dessa pengar och i såna fall vad?
Syftet med datorn är att surfa samt se film, om det går att spela lite mindre krävande spel är det inget minus men prio på surf och film.
Rekommenderar en Asus eee pc 1005HA. Den är lika funktionsduglig som 1008HA bara att den är fömånligare och har betydligt bättre batteri.
Demoneyes
2009-08-30, 18:58
Rekommenderar en Asus eee pc 1005HA. Den är lika funktionsduglig som 1008HA bara att den är fömånligare och har betydligt bättre batteri.
tack för tipset ser bra ut
Behöver ett billigt nätverkskort till ett gammalt moderkort som ska heta Microstar MS 6728, är värdelös på att veta vad som passar.
Behöver ett billigt nätverkskort till ett gammalt moderkort som ska heta Microstar MS 6728, är värdelös på att veta vad som passar.
Något av dessa (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v340#rparams=k=s41546136) kommer passa som handen i handsken.
For your info så är det ett vanligt hederligt PCI-nätverkskort till den datorn. Och till 98% av alla andra datorer med för den delen :)
Okej, inte datorfråga men rätt nära besläktat iaf: TV-problem. Ny tv, gammal digitalbox med gammalt kanalkort, ny bostad. När auto-installerar så hittar man 7 kanaler, men ingen bild syns. Rutan är bara svart och texten "Ingen CL modul" visas. Jag har googlat men hittar inget vettigt. Snela jelp? Någon som har någon som helst aning?
Granatgiraffen
2009-08-31, 20:39
Okej, inte datorfråga men rätt nära besläktat iaf: TV-problem. Ny tv, gammal digitalbox med gammalt kanalkort, ny bostad. När auto-installerar så hittar man 7 kanaler, men ingen bild syns. Rutan är bara svart och texten "Ingen CL modul" visas. Jag har googlat men hittar inget vettigt. Snela jelp? Någon som har någon som helst aning?
Googla på CI modul så kanske det går bättre :)
Säger jag utan någon som helst aning vad ditt problem är! Tänkte gå in på google själv först men min mat är klar! Det ryktas om dina googlekunskaper så jag oroar mig inte.
Googla på CI modul så kanske det går bättre :)
Säger jag utan någon som helst aning vad ditt problem är! Tänkte gå in på google själv först men min mat är klar! Det ryktas om dina googlekunskaper så jag oroar mig inte.
Först nu slog det mig att det står CI, alltså c i och inte c l. Doh. Kanske lyckas bättre nu. Nu har jag iaf fått klart för mig att jag ska ringa leverantören.
hahavaffan
2009-08-31, 20:50
Okej, inte datorfråga men rätt nära besläktat iaf: TV-problem. Ny tv, gammal digitalbox med gammalt kanalkort, ny bostad. När auto-installerar så hittar man 7 kanaler, men ingen bild syns. Rutan är bara svart och texten "Ingen CL modul" visas. Jag har googlat men hittar inget vettigt. Snela jelp? Någon som har någon som helst aning?CA-modul brukar det heta. CI är Common Interface och "hålet" vari du stoppar din CA-modul
http://www.boxer.se/?page=1180 om du har Boxer. Annars finns där lite info om vad det är för nåt. Du behöver en för att ha nåt att stoppa ditt kanalkort i, för att kunna avkoda de digitala betalkanalerna. Det finns speciella för Boxer eller för Com Hem p.g.a. olika system typ. Kolla upp vad du har för leverantör först.
tjurenferdinand
2009-08-31, 23:08
Hejsan!
Har precis satt ihop min dator och nu när jag ska starta den så vill den inte visa nån bild på bildskärmen. Har testat 2 olika skärmar och både VGA och DVI porten på grafikkortet.
Grafikkortet är ett som satt i min dator innan den gick sönder , men då funkade det perfa och när den var sönder också så jag tror inte det är på grund av det.
På moderkortet finns det ingen "kontakt" för 6-pins PCI-E utgång till grafikkortet som den får ström genom, utan jag antar att den får det via moderkortet direkt väl?
Snälla hjälp mig, hur får jag bild?? :S
Mvh!
hahavaffan
2009-08-31, 23:29
Du måste mata grafikkortet med en separat kabel från nätagget också. Mitt ska t.o.m. ha två extra sladdar. Moderkortet klarar inte av att leverera tillräckligt med kräm till dagens grafikkort, så därför gör man så.
Va smart jag är.. :smash:
Sitter på jobbet, gick in på facebook och hade fått en länk av en kompis, klickade på den men då kom det upp att jag måste installera flash och då insåg jag att OJ jag är ju på jobbet..
Senare fick jag mail att länken var "worm" - virus.. Har jag klantat till mig nu? Datorn fungerar fint.. (inte testat att starta om iofs). Ska jag göra ngt?:confused:
Herrej*vlar vad glad du ska vara att du slapp det där viruset! Jag däremot var lite för rapp med musklicken och fick det förra hösten. :em:
Först hände ingenting, men sen blev datorn trött, konstig, porrig, slö, osv. Tillslut brakade den ihop och då fick jag hjälp av pappa som hittade en buffé av virus, spybots och diverse snaskigt som inte försvinner vid en enkel omistallation. Det blev till att totalradera hela hårddisken och sen installera om hela kalaset från scratch. Tog sin lilla tid :D
tjurenferdinand
2009-09-01, 05:30
Du måste mata grafikkortet med en separat kabel från nätagget också. Mitt ska t.o.m. ha två extra sladdar. Moderkortet klarar inte av att leverera tillräckligt med kräm till dagens grafikkort, så därför gör man så.
Men hur ska jag göra då om det nu inte finns någon utgång på varken grafikkort eller moderkort för att stoppa in sladden från nätagget som ska gå till grafikkortet??? :confused:
Scratch89
2009-09-01, 06:35
Men hur ska jag göra då om det nu inte finns någon utgång på varken grafikkort eller moderkort för att stoppa in sladden från nätagget som ska gå till grafikkortet??? :confused:
Det var väl moderkortet som inte hade någon 6-pin? Du ska alltså koppla nätaggregat -> grafikkort direkt.
tjurenferdinand
2009-09-01, 08:58
Det var väl moderkortet som inte hade någon 6-pin? Du ska alltså koppla nätaggregat -> grafikkort direkt.
Okej, bara det finns ett 6 pins uttag på grafikkortet så..
Ska kolla upp de när jag kommer hem sen!
hahavaffan
2009-09-01, 09:10
Vad har du för grafik- och moderkort?
tjurenferdinand
2009-09-01, 09:13
Vad har du för grafik- och moderkort?
Moderkort (Gigabyte GA-MA770T-UD3P, Socket-AM3):
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=460863
Grafikkort (Geforce 8500gt silent):
http://www.modthebox.com/reviews/528/asus_front.jpg
hahavaffan
2009-09-01, 09:34
Okej, det var ju inget nytt kraftfullt grafikkort direkt. Det ska nog inte matas med en extrakabel. Men ditt moderkort ska ha den vanliga 24-pins feta kontakten, plus en 8-pin. Är båda dom inkopplade? (24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt)
Startar allt annat i datorn? Hårddiskar, fläktar osv? Det kan ju vara så enkelt att du inte satt i 8-pinnaren till moderkortet, men om inte så får du skriva lite mer om problemet.
tjurenferdinand
2009-09-01, 09:47
Okej, det var ju inget nytt kraftfullt grafikkort direkt. Det ska nog inte matas med en extrakabel. Men ditt moderkort ska ha den vanliga 24-pins feta kontakten, plus en 8-pin. Är båda dom inkopplade? (24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt)
Startar allt annat i datorn? Hårddiskar, fläktar osv? Det kan ju vara så enkelt att du inte satt i 8-pinnaren till moderkortet, men om inte så får du skriva lite mer om problemet.
Jajamen, båda dem kablarna är kopplade till moderkortet och dem sitter inte löst.
Alla fläktar och dioder och till och med fläkten till processorn har startat.
hahavaffan
2009-09-01, 09:52
Okej. Då hade jag provat ett annat grafikkort. Eller tagit ut det och satt i igen. Gamla kort på nytt moderkort kan ha lite problem med kontakten har jag märkt.
tjurenferdinand
2009-09-01, 10:06
Okej. Då hade jag provat ett annat grafikkort. Eller tagit ut det och satt i igen. Gamla kort på nytt moderkort kan ha lite problem med kontakten har jag märkt.
Okej, det ska testas senare ikväll!
återkommer med resultat. tack!
Nån som har tips på ett bra och enkelt program att granska dumpfiler med och kanske rentutav hjälpa mig felsöka en dumpfil? Jag kör windows 7 64bitars.
tjurenferdinand
2009-09-01, 15:32
Det funkade ej. Men det finns ett liten 2 pins hona på grafikkortet sen en 2 pins hane sladd med nätaggregatet som är från PCI-E sladden. Men den passar ju naturligtvis inte -.-
hahavaffan
2009-09-01, 15:38
Det funkade ej. Men det finns ett liten 2 pins hona på grafikkortet sen en 2 pins hane sladd med nätaggregatet som är från PCI-E sladden. Men den passar ju naturligtvis inte -.-Syftar du på den lilla vita kontakten som sitter mellan kylflänsen och DVI-kontakten? Isf är det för en fläkt.
http://www.modthebox.com/reviews/528/asus_front.jpg
tjurenferdinand
2009-09-01, 16:17
Just precis vad jag syftade på xD är inte så haj på datorer.
men datorn är fixad nu iaf!
Processorn hade jag satt dit lite fel, men nu är de bra igen :)
Tack för allt!
hahavaffan
2009-09-01, 16:58
Hehe okej, gött att det funkar. Pep den inte under uppstart när processorn satt fel?
hahavaffan
2009-09-02, 14:07
Nån som kör Apple Timecapsule tillsammans med en PS3a? Har en polare som inte får igång wireless-N mellan dom. PS3an hittar inte routern då, men sänker han till endast b/g så funkar det. Nån som har nåt?
Hardrocker
2009-09-02, 15:58
Nån som kör Apple Timecapsule tillsammans med en PS3a? Har en polare som inte får igång wireless-N mellan dom. PS3an hittar inte routern då, men sänker han till endast b/g så funkar det. Nån som har nåt?
Vad jag vet så har inte PS3:an stöd för 802.11N utan man är hänvisad till b eller g.
Time capsulen ska gå att ställa att automatiskt att växla mellan b/g och n beroende på vad det är för klienter anslutna. Den senaste generationen av TC har dessutom dubbla radios så att det går att köra b/g och n samtidigt.
tjurenferdinand
2009-09-02, 18:09
Nytt problem..... Får fan spasmen snart seriöst *gah!*
När jag ska installera ett spel på min dator, BF2, så funkar inte det. Har testat med 2 st olika skivor, min brors och min egna men inget positivt resultat...
Det jag STÖR mig på är att det funkar hur enkelt som helst utan några problem att installera vilket annat spel som helst!
Vad kan detta bero på? :S
Datorn "laggar fast" när jag stoppat in bf2 skivan och fortsätter lagga tills jag tagit ut den igen..
Mvh
Är mitt grafikkort trasigt?
Alltid när jag bootar min dator så blinkar den till en microsekund på bootscreen, som att hela windowsloggans sprids ut
i pixelstorlek över fönstret. Men det har inte varit ngt problem, varit så sen jag installerade win 7.
I onsdags så körde jag ett game Heroes of newerth, felfritt.
När jag körde nästa gång så började HoN 'micro-crasha'. Det blev 'not responding', autotabbade ut i windows,
det gick en minut, kom tillbaka in och sen autotabbade det ut igen.
Här ngnstans blinkade det till ett felmeddelande i tray, ngt i stil med: 'nvidia driver have recovered from previous error' eller dylikt.
Det gick att boota datorn felfritt men såfort jag startade HoN så blev det röda fyrkanter här och var. Stora som 3-4 pixlar kanske.
Igår, torsdag så fortsatte det, kom in i HoN utan problem, inga pixlar. Första gejmet så crashar först HoN, sen blir det bluescreen.
Efter det blir det bara värre och värre, först kan jag logga in på HoN men det crashar direkt och blir bluescreen.
Efter det börjar windows crasha utan att jag startar HoN.
Efter det så får jag bluescreen när jag börjar boota windows, även ngn sån där "vit text" verkar ha blivit blå.
När jag bootar så fylls skärmarna även av rutmönster.
Däremot kan jag boota upp i safemode, avinstallera grafikkortet och sen boota upp. Då hittar ju windows direkt ny hårdvara
som den installerar och jag måste boota om, och då blir det bluescreen.
Innan det började crasha på bootup så provade jag att uppdatera till senaste drivrutinen.
Ifall det är grafikkort, vad är lämpligt att köpa för nytt? Runt 1500 spänn kan jag tänka mig att lägga. Helst ska det finnas att inhandla i Stockholm idag =)
Har du provat ladda ner nyaste drivrutinerna och installerat?
Har du provat ladda ner nyaste drivrutinerna och installerat?
Japp.
Nu ska vi se:
Syrran och jag sitter på varsin laptop. Jag försöker få till en delad internetanslutning genom ett trådlöst ad-hoc nätverk. Båda sitter på vista så att skapa anslutningen och ansluta är inte alls några problem. Problemet dyker upp när hon ansluter till min dator, då internet genast lägger ner och ingen av oss får någon slags uppkoppling. När jag försökte vända på problemet och ansluta genom hennes dator så gick det inte att dela anslutningen genom den enkla vägen.
Förslag på lösningar? Det finns ingen router eller annan mellanhand, vi ansluter direkt till varandra.
Lelle Pelle
2009-09-07, 13:49
Jag ska köpa mig en ny dator var det tänkt, men jag kan inte så mycket om det hela och ber er om hjälp. Vilken av dessa datorer är bäst egentligen? Det enda jag kan utläsa är att Dator 1 är vätskekyld, vilket bör ge en tystare dator tror jag. Tyst är bra, men finns det någon nackdel med vätskekyld?
Dator 1 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=433616)
Dator 2 (http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=111509522&itemName=OC:Game+i7+920+Extreme)
Litecore
2009-09-07, 14:31
jag har i dagsläget ett ATI RADEON HD3870x2 som egentligen funkar kalas till mina nuvarande behov
men tids nog när det släpps nya spel som kräver mer så "måste" jag byta upp mig till något häftigare..
nu har jag fått ett erbjudande att köpa ett likadant kort för runt en tusenlapp och det lockar sjukt
mycket att köra dubbla men frågan är om det är bättre att köpa ett 4890 eller vänta på 5000-serien.
prylbögen i mig säger KÖP men förståndet är inte lika entusiastiskt - så hur fan ska jag göra? :)
Jag ska köpa mig en ny dator var det tänkt, men jag kan inte så mycket om det hela och ber er om hjälp. Vilken av dessa datorer är bäst egentligen? Det enda jag kan utläsa är att Dator 1 är vätskekyld, vilket bör ge en tystare dator tror jag. Tyst är bra, men finns det någon nackdel med vätskekyld?
Dator 1 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=433616)
Dator 2 (http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=111509522&itemName=OC:Game+i7+920+Extreme)
Enda nackdelarna är väl att pumpen håller inte lika länge som en fläkt. Sen måste du fylla på tillslut och ha antialg vätska.
Vart stod det att den var vattenkyld? Är det budget kylning kan den många gånger vara sämre än en bra luftkylare
Lelle Pelle
2009-09-07, 14:48
Enda nackdelarna är väl att pumpen håller inte lika länge som en fläkt. Sen måste du fylla på tillslut och ha antialg vätska.
Vart stod det att den var vattenkyld? Är det budget kylning kan den många gånger vara sämre än en bra luftkylare
Under produktbeskrivningen står det "NorthQ 3580 Siberian Tiger Watercooling" vilket jag antog vara vattenkylning, men jag kanske är ute och cyklar?
Under produktbeskrivningen står det "NorthQ 3580 Siberian Tiger Watercooling" vilket jag antog vara vattenkylning, men jag kanske är ute och cyklar?
inget high end verkar det som, men det är gjort för att en vanlig svensson ska klara av att installera det och det ska vara underhållsfritt. Presterar ganska bra
google
Har en liten winamp fråga...
Winamp ikonen (mp3filerna) i utforskaren har alltid (senaste åren) varit blå, men nu helt plötsligt har den blivit vit. Ibland blir den blå igen för att lite senare bli vit igen. Detta kan gå med några dagars mellanrum.
Efter en uppdatering av winamp kan man ju förstå att färger ändras å sådär, men att det helt plötsligt ändras tillbaka igen?
Nån annan som har/haft samma "problem"? Filerna funkar precis som de ska, men är lite nyfiken på varför det beter sig på detta vis :)
King Grub
2009-09-08, 09:58
Det förklaras här.
http://forums.winamp.com/showthread.php?postid=1174610
Du får ta bort ikon-cachen för att återställa.
Har ett skumt problem med min laptop, HP NX6325. den var lite allmänt seg så jag formaterade och körde in XP PRO, samma skicka som jag använt tre-fyra senaste gångerna, och då har det alltid fungerat bra. Nu lever däremot alla tre USB-portar sitt egna liv och verkar dö då och då. Att bara dra ut sladden och sätta i igen fungerar inte, det gör det däremot om man byter port på t.ex. musen. Då installeras den om och fungerar ett par timmar/dagar. Har testat formatera om igen, vilket inte hjälpte, och alla drivrutiner är precis samma som tidigare.
Några idéer?
För en som bara ska surfa, kolla på film och kanske redigera lite bilder och det som skiljer två datorer åt är att den ena har Intel Core 2 Duo P6400 2Ghz och 512Mb grafikort och den andra har Intel Core 2 Duo P8600 2,4Ghz och 256mb grafikort. Båda har samma HDD, RAM
Vad skulle passa mig bäst?
Eller skulle jag som allämnt trög gällande sånt inte märka nått
länk till en jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=393453,452801
King Grub
2009-09-09, 11:33
256 MB grafikminne är riktigt lite och skulle antagligen vara begränsande oavsett processorns kapacitet. Men P8600 är en betydligt bättre processor. Dom borde ha en modell med både P8600 och 512MB grafik; det skulle inte kosta många kronor mer, i stället för att ha två modeller där det är en flaskhals med i båda.
Jockefoten
2009-09-09, 11:36
För en som bara ska surfa, kolla på film och kanske redigera lite bilder och det som skiljer två datorer åt är att den ena har Intel Core 2 Duo P6400 2Ghz och 512Mb grafikort och den andra har Intel Core 2 Duo P8600 2,4Ghz och 256mb grafikort. Båda har samma HDD, RAM
Vad skulle passa mig bäst?
Eller skulle jag som allämnt trög gällande sånt inte märka nått
länk till en jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=393453,452801
Inte funderat på en stationär?
Hur bra skulle det gå att klocka en dator som man har i sån där olje kylning?
Det förklaras här.
http://forums.winamp.com/showthread.php?postid=1174610
Du får ta bort ikon-cachen för att återställa.
Tack Gruben :)
Nu e dom blåa igen dock :Virro
Men nästa gång de blir vita så.... :thumbup:
Tigerkotten
2009-09-09, 14:07
Varit borta 1vecka, och nu när jag e tebax har min datorskärm blivit defekt till viss del. Antingen så har en kattpissat så det runnit ner lite, eller så har morsan vattnat blommorna eller något i den stilen o vattnat hamnat på skärmen. Eller så har det blivit något hårt mot skärmen verkar det som.
Det är längst ner på skärmen, typ svart/lila, en diameter på typ 2cm. Sen är det som en rund ring, runt denna ring är det en slags ljusare typ "värme ring". Trycker jag på denna ring så blir skiten större iaf, och den minskas ej alls.
Är ej säker på om den växer eller ej om jag ej trycker, men möjligt att den gör det med.
Inte funderat på en stationär?
Jobbar i Afghanistan så nej.
Någon annan?
edit: till King Grub. Inte med 13,3tums skärm vilket är ett av kraven
Har en SATA disk som inte vill bli detectad .. står not detected i BIOS och kan inte hittade den inne i OS heller.. tips?
Varit borta 1vecka, och nu när jag e tebax har min datorskärm blivit defekt till viss del. Antingen så har en kattpissat så det runnit ner lite, eller så har morsan vattnat blommorna eller något i den stilen o vattnat hamnat på skärmen. Eller så har det blivit något hårt mot skärmen verkar det som.
Det är längst ner på skärmen, typ svart/lila, en diameter på typ 2cm. Sen är det som en rund ring, runt denna ring är det en slags ljusare typ "värme ring". Trycker jag på denna ring så blir skiten större iaf, och den minskas ej alls.
Är ej säker på om den växer eller ej om jag ej trycker, men möjligt att den gör det med.
låter som när man hade en magnet för nära tv-apparaten.
Tigerkotten
2009-09-09, 16:05
låter som när man hade en magnet för nära tv-apparaten.
japps precis ser ut som sådant mönster, dryga är skicka tebax skärmen och sedan få den tebax. Tar nog ett tag tippar jag på :/ Om nu garantin gäller ens, men det borde den väl.
Ica Lady
2009-09-09, 16:11
Har en Acer Extensa 5510 köpt för ett par år sedan. Märkte nyligen att inget ljud hörs ur högtalarna längre, men nog när jag har hörlurarna ipluggade. Vad jag vet har jag inte gjort nåt skilt för att orsaka detta.
Finns det nåt jag kan göra?
Jockefoten
2009-09-09, 16:16
Jobbar i Afghanistan så nej.
Någon annan?
edit: till King Grub. Inte med 13,3tums skärm vilket är ett av kraven
Då hade jag tagit den med bättre processor. I alla fall om du bara ska surfa och kolla film.
Hjälp!
Har alldeles för många bloggar jag vill följa! Som det är nu så går jag in manuellt på varje blogg för att kolla om den blivit uppdaterad, men det blir ju massor av onödigt surfande.
Skulle vilja bli meddelad på ett smidigt sätt när bloggarna uppdateras.
Hur gå tillväga? Är det här RSS kommer in i bilden eller, och hur funkar det? Vad behöver jag?
I mina "gadgets" i windows Vista så finns det ju nått som heter RSS feeds eller nått liknande, men där går det bara att välja förvalda ställen verkar det som. Men nått sånt måste väl kunna ordnas fast för sajter jag själv vill följa?
Jag använder google reader, smidigt när den är online. Har du gmail så har du redan konto:
http://www.google.com/reader/view/
Då hade jag tagit den med bättre processor. I alla fall om du bara ska surfa och kolla film.
Då har ju den utgått ur sortimentet såklart.
Det är någon som inte vill att jag ska köpa en dator verkar det som.
Jag använder google reader, smidigt när den är online. Har du gmail så har du redan konto:
http://www.google.com/reader/view/
Den var smidig! Tackar!:)
Nån som har tips på ett bra och enkelt program att granska dumpfiler med och kanske rentutav hjälpa mig felsöka en dumpfil? Jag kör windows 7 64bitars.
Fortfarande i behov av.
MasterChief
2009-09-10, 21:20
Tänkte köpa en stationär PC. Den ska palla vilket spel som helst, videoredigering osv. Sen måste den hålla käften (något svagt sus funkar). Sen får den gärna kännas hyggligt modern om två år.
Jag har helt tappat begreppen sista åren och orkar inte sätta in mig i allt. Har sen tidigare goda erfarenheter av Dell och undrar om man kanske ska slå till på deras XPS; typ något sådant:
XPS 435 (ca 18k)
PROCESSOR Intel® Core™ i7 920-processor (2,66GHz, 8 MB, 4,8 GT/s)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - Svenska
HÅRDDISK 1 TB seriell ATA/100-hårddisk (7 200 v/min)
MINNE 3 072 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med tre kanaler [3 x 1 024]
GRAFIKKORT 1 GB enkelt Nvidia GeForce GTS 240-grafikkort
OPTISK(A) ENHET(ER) BD-ROM-kombinationsenhet (läser Blu-ray, läser och skriver till DVD och CD)
Tyckte det blev lite dyrt och skulle väl gärna lägga mig runt 12-15 kanske. Var ska jag nedgradera? Den har ju inte så mycket hårddiskutrymme men jag behöver inte mer eftersom jag lägger allt på HTPC:n. Får man bättre grejer någon annanstans?
Fortfarande i behov av.
windbg?
Tänkte köpa en stationär PC. Den ska palla vilket spel som helst, videoredigering osv. Sen måste den hålla käften (något svagt sus funkar). Sen får den gärna kännas hyggligt modern om två år.
Jag har helt tappat begreppen sista åren och orkar inte sätta in mig i allt. Har sen tidigare goda erfarenheter av Dell och undrar om man kanske ska slå till på deras XPS; typ något sådant:
XPS 435 (ca 18k)
OPTISK(A) ENHET(ER) BD-ROM-kombinationsenhet (läser Blu-ray, läser och skriver till DVD och CD)
Tyckte det blev lite dyrt och skulle väl gärna lägga mig runt 12-15 kanske. Var ska jag nedgradera? Den har ju inte så mycket hårddiskutrymme men jag behöver inte mer eftersom jag lägger allt på HTPC:n. Får man bättre grejer någon annanstans?Du kan få betydligt bättre för de där pengarna ifall du skippar Bluerayen och är beredd att installera OS själv. Grafikkortet är inte direkt bra. 3gb i ram i minsta laget nu när det är så billigt. Processorn är gammal, i5 finns idag och är något billigare. Skulle köpt en SSD som systemdisk och kanske en extern som lagring ifall du vill kunna välja när du ska höra hårddisken. Ett tyst och bra chassi är Antec P182, men jag har inte läst på om chassin på säkert 6 månader så det kan ha kommit nya bra.
Är du beredd att bygga hela burken själv får du motsvarande för lätt 12k. Jag är dock en lat människa, och orkar inte bygga åt dig ./
MasterChief
2009-09-10, 21:50
Du kan få betydligt bättre för de där pengarna ifall du skippar Bluerayen och är beredd att installera OS själv. Grafikkortet är inte direkt bra. 3gb i ram i minsta laget nu när det är så billigt. Processorn är gammal, i5 finns idag och är något billigare. Skulle köpt en SSD som systemdisk och kanske en extern som lagring ifall du vill kunna välja när du ska höra hårddisken. Ett tyst och bra chassi är Antec P182, men jag har inte läst på om chassin på säkert 6 månader så det kan ha kommit nya bra.
Ok, tack för input.
Är du beredd att bygga hela burken själv får du motsvarande för lätt 12k. Jag är dock en lat människa, och orkar inte bygga åt dig ./
Jag är lat.
Är du beredd att bygga hela burken själv får du motsvarande för lätt 12k. Jag är dock en lat människa, och orkar inte bygga åt dig ./Han kan få montering för 800 på Inet, då behöver han bara installera OS. För de pengarna kan han få bättre och speciellt tystare dator.
hahavaffan
2009-09-10, 22:38
XPS 435 (ca 18k)
Tyckte det blev lite dyrt och skulle väl gärna lägga mig runt 12-15 kanske. Var ska jag nedgradera? Den har ju inte så mycket hårddiskutrymme men jag behöver inte mer eftersom jag lägger allt på HTPC:n. Får man bättre grejer någon annanstans?Du betalar en hel del för att slippa eventuellt väldigt lite huvudvärk. Jag satte ihop lite delar som är grymma, och betydligt bättre än Dellen. Nån annan får fylla på med det som fattas, jag orkar inte sätta mig in i det absolut senaste just nu. Jag har tagit chassi, nätagg, cpu-kylare och lagringshårddisk. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=423342,345696,433882,206256
Du betalar en hel del för att slippa eventuellt väldigt lite huvudvärk. Jag satte ihop lite delar som är grymma, och betydligt bättre än Dellen. Nån annan får fylla på med det som fattas, jag orkar inte sätta mig in i det absolut senaste just nu. Jag har tagit chassi, nätagg, cpu-kylare och lagringshårddisk. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=423342,345696,433882,206256Hade inte tagit den processorfläkten utan en TRUE+noctua eller Noctua processorfläkt, de är kända för att vara tysta.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461770
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-p55-ud5/1901731/
Vet inte hur det är med minnen och i5, men det är väl trippelchannel som gäller än? Aja, https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb--3x2gb--1600mhz-xms3-12800/5305384/ de verkar helt okej.
Sen en https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ssd-intel--x25-m-g2-sata/4301291/ som systemdisk.
+ https://www.inet.se/datorkomponenter/montering/montering-datorpaket/9990250/
Och ett operativsystem, jag rekommenderar att du fixar Windows sju genom någon student eller att du köper det när det kommer ut.
Hade inte tagit den processorfläkten utan en TRUE+noctua eller Noctua processorfläkt, de är kända för att vara tysta.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461770
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-p55-ud5/1901731/
Vet inte hur det är med minnen och i5, men det är väl trippelchannel som gäller än? Aja, https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-6gb--3x2gb--1600mhz-xms3-12800/5305384/ de verkar helt okej.
Sen en https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ssd-intel--x25-m-g2-sata/4301291/ som systemdisk.
+ https://www.inet.se/datorkomponenter/montering/montering-datorpaket/9990250/
Och ett operativsystem, jag rekommenderar att du fixar Windows sju genom någon student eller att du köper det när det kommer ut.
Dual-channel på i5 till skillnad från i7 (förmodligen skitsamma) sen en annan skillnad om jag inte minns fel är att GPU:n har lägre bandbredd med när man kör flera
Litecore
2009-09-10, 23:32
lägg pengar på ett modulärt nätagg om du ska köra antecs P1XX-serie - SJUKT SMIDIGT :)
MasterChief
2009-09-11, 07:49
Tack för svaren. Får väl helt enkelt ge det ett par dagar och sätta in mig i prylarna igen. Trodde väl att Dell skulle var någorlunda konkurrenskraftiga. Trodde det var deras affärsidé att kränga datorer billigt genom att skippa alla återförsäljarled.
shut teh face
2009-09-11, 07:54
Hej jag skulle vilja kunna ansluta två stycken ljudkablar till min dator och få ljudet på två ställen istället för ett.
Exempelvis koppla in två headset. Finns det någon adapter för detta, går det?
martikainen
2009-09-11, 07:58
Ni kommer få en rolig nöt nu.
Grundfakta:
Datorn Hp hem-pc 3½år gammal
AM2 prolle dualcore på 4600+.
Random moderkort,
geforce 7800GTX
2gb minne
Senaste tiden (1-2månaderna) så har datorn fått för sig att den inte gillar att vara igång.
Den tokhänger sig flera gånger om dagen, ibland med 2-3h mellanrum och ibland med 10minuters, ibland direkt efter uppstart.
Jag gör inget annat än film (720p), spotify, surf och msn. Mao inga direkt jättekrävande applikationer.
När den hänger sig så fryser allt, har jag musik på fastnar den på tonen så man får ett trevligt tjut, musen går ej att röra osv, det enda som funkar är att trycka ut cd-romen.
Jag har öppnat sidoluckan och försökt blåsa rent med tryckluft. Tycker jag fick ut det mesta ur kylarflänsen till processorn osv, grafikfläkten likaså.
Alla fläktar snurrar, har känt på grafikkortet och visst det är varmt, men inte så varmt att man bränner sig (mao borde det inte vara överhettat).
Jag ska testa byta processorfläkt om någon dag, skall få en ny av kollega, jag hoppas att detta kan lösa det, kan ju vara så att den blir överhettat på processorn, ska se om jag kan slänga in speedfan och mäta men jag vet inte hur varm processorn brukar vara/ska vara.
Någon som har något annat tips på vad jag ska testa?
martikainen
2009-09-11, 08:00
Hej jag skulle vilja kunna ansluta två stycken ljudkablar till min dator och få ljudet på två ställen istället för ett.
Exempelvis koppla in två headset. Finns det någon adapter för detta, går det?
typ sån?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134852027
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/220728_X_2006-07-04_064415_920.jpg
shut teh face
2009-09-11, 08:03
typ sån?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134852027
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/220728_X_2006-07-04_064415_920.jpg
Ja om den fungerar rent praktiskt, alltså att det kommer ljud på två ställen :)
hahavaffan
2009-09-11, 08:07
Ja om den fungerar rent praktiskt, alltså att det kommer ljud på två ställen :)Om du kopplar sladdar till båda hålen på adaptern så. Det blir ju samma ljud, men det är det du vill ha?
shut teh face
2009-09-11, 08:13
Om du kopplar sladdar till båda hålen på adaptern så. Det blir ju samma ljud, men det är det du vill ha?
Japp, har inga högtalare på datorn och vill kolla film tillsammans med tjejen. Jag har två headset. Så det är mest effektivt att köpa en såndär adapter tycker jag.
hahavaffan
2009-09-11, 08:18
Japp, har inga högtalare på datorn och vill kolla film tillsammans med tjejen. Jag har två headset. Så det är mest effektivt att köpa en såndär adapter tycker jag.Jupp, okej. Då lär den funka utmärkt. Det finns även en variant som ser ut som ett Y med vanliga sladdar, de är bättre om man har tjocka kontakter som ska kopplas in, för det kan bli trångt på den som länkats till här. Men är det bara headset så funkar den nog utmärkt. Billigt är det också.
shut teh face
2009-09-11, 08:20
Jupp, okej. Då lär den funka utmärkt. Det finns även en variant som ser ut som ett Y med vanliga sladdar, de är bättre om man har tjocka kontakter som ska kopplas in, för det kan bli trångt på den som länkats till här. Men är det bara headset så funkar den nog utmärkt. Billigt är det också.
Ja gäller bara att se om de finns inne på Claes Ohlsson i Visby. De öppnar kl 10 då ska jag ringa. :Virro
Dual-channel på i5 till skillnad från i7 (förmodligen skitsamma) sen en annan skillnad om jag inte minns fel är att GPU:n har lägre bandbredd med när man kör fleraOkej, men då är det alltså bättre med 2*4gb eller 2*2gb eller varför inte 4*2gb :)
hahavaffan
2009-09-11, 08:30
Ja gäller bara att se om de finns inne på Claes Ohlsson i Visby. De öppnar kl 10 då ska jag ringa. :VirroDet borde dom ha, annars är dom nog den enda Classebutik i Sverige.
Dual-channel på i5 till skillnad från i7 (förmodligen skitsamma) sen en annan skillnad om jag inte minns fel är att GPU:n har lägre bandbredd med när man kör flera
Whut? Varför skulle bandbredden till minnerna bli lägre till grafikkortet när man har fler än 2 minnesmoduler?
Du har inte källan på de?
Okej, men då är det alltså bättre med 2*4gb eller 2*2gb eller varför inte 4*2gb :)
Om du ska ha över 4 GB RAM så måste du självklart ha ett 64-bits OS. Glöm inte de :)
Fördelen med att köra 2 x 4 är att du fortfarande har 2 minnesplatser lediga, om du någon gång i framtiden skulle få för dig att uppgradera minnet.
Men ska jag vara ärlig, så tror iaf inte jag att du kommer behöva mer än 8 GB RAM innom en 2-3 års period.
Om du ska ha över 4 GB RAM så måste du självklart ha ett 64-bits OS. Glöm inte de :)
Fördelen med att köra 2 x 4 är att du fortfarande har 2 minnesplatser lediga, om du någon gång i framtiden skulle få för dig att uppgradera minnet.
Men ska jag vara ärlig, så tror iaf inte jag att du kommer behöva mer än 8 GB RAM innom en 2-3 års period.Självklart. Och en fördel till är att endel moderkort gillar inte att man fyller alla 4, tex mitt DS3-P35, men det borde gå, men varför chansa?
8gb ram + SSD, tar bort swapfilen = SNAAAAAAAAAAAbb dator.
Whut? Varför skulle bandbredden till minnerna bli lägre till grafikkortet när man har fler än 2 minnesmoduler?
Du har inte källan på de?
Vet inte om du förstod det som jag kopplade tre kanaler till bandbredded CPU-GPU. Det menade jag inte utan tog upp det som en till skillnad. Här kan man läsa om skillnaderna med i5 och i7 när det gäller spel http://www.tomshardware.com/reviews/core-i5-gaming,2403.html samt att sakerna jag nämnt borde stå, om jag förstått dom rätt dvs ;)
XPS 435 (ca 18k)
Tyckte det blev lite dyrt och skulle väl gärna lägga mig runt 12-15 kanske. Var ska jag nedgradera? Den har ju inte så mycket hårddiskutrymme men jag behöver inte mer eftersom jag lägger allt på HTPC:n. Får man bättre grejer någon annanstans?
Hur höga krav ställer du på videoredigering?
Om det är viktigt för dig bör du välja i7 över i5. Med i7 får du hyperthreading och högre minnesbandbredd vilket spelar stor roll i applikationer som kan nyttja det. Skitsamma för spel men du kan mycket väl ha nytta av det vid videoredigering(beror förstås på vad du tänkt göra och hur seriös du är med det, men videoredigering kan ju liksom vara rätt krävande).
Annars håller jag med om vad som sagts om priset för den där burken. Vet inte hur priserna ser ut idag men jag köpte mina grejer precis när i7 kom ut och det gick väl på strax under 12,000Kr utan skärm, och då har jag 6Gb RAM(vilket jag för övrigt rekomenderar att du skaffar också).
MasterChief
2009-09-11, 13:31
Hur höga krav ställer du på videoredigering?
Om det är viktigt för dig bör du välja i7 över i5. Med i7 får du hyperthreading och högre minnesbandbredd vilket spelar stor roll i applikationer som kan nyttja det. Skitsamma för spel men du kan mycket väl ha nytta av det vid videoredigering(beror förstås på vad du tänkt göra och hur seriös du är med det, men videoredigering kan ju liksom vara rätt krävande).
Annars håller jag med om vad som sagts om priset för den där burken. Vet inte hur priserna ser ut idag men jag köpte mina grejer precis när i7 kom ut och det gick väl på strax under 12,000Kr utan skärm, och då har jag 6Gb RAM(vilket jag för övrigt rekomenderar att du skaffar också).
Ok, tur att man inte är så blåst att man bara skickar iväg en nOObbeställning utan att kolla med koloeliten. Tack!
Haha, ja, det är alltid bra att kolla först innan man köper nya datorprylar. :D
Sök lite på olika test för att se hur stor skillnad det är mellan processorerna. Jag har inte så jättebra koll på i5 utan vet bara att den saknar HT och är lite långsammare. Det är en något nedbantad i7 riktad till de allra flesta vanliga konsumenter("gamers" inkluderade).
Själv köpte jag en i7 innan i5 fanns men skulle jag köpa nytt idag hade jag fortfarande valt en i7. Men, det är just för att min dator främst används till 3D och videoredigering och då finns det inget bättre såvida man inte har råd att leta sig in på server-marknaden.
Anders The Peak
2009-09-11, 13:44
Tack för svaren. Får väl helt enkelt ge det ett par dagar och sätta in mig i prylarna igen. Trodde väl att Dell skulle var någorlunda konkurrenskraftiga. Trodde det var deras affärsidé att kränga datorer billigt genom att skippa alla återförsäljarled.
Ett tips :http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?520753468732177=1&102
shut teh face
2009-09-11, 13:51
Nej dell är absolut inte så. Men jag gillar dem ändå. Man får en komplett dator med super support, datorerna är tysta och med jävligt bra kylning. Även om man inte kan clocka och hålla på speciellt.
Men de är dyrare.
Men överlägset bättre än skit på elgiganten och dylikt.
Det bästa ekonomiska är att bygga eget, men det kräver också lite insikt om man ska bygga en tyst och bra dator.
Jag köpte en dell för 2.5 år sedan för 15.000, den håller än idag och fungerar klockrent. Den har stått på 24/7 hela tiden och mina vänner har samma erfarenheter. :) Min nätdel gick dock sönder för 1 år sedan (förmodligen pga. spikar som orsakats i mitt hem med proppar som gått och att jag varit dum och inte kört med en UPS) men då skickade Dell ut en snubbe som bytte ut den dagen efter!
Vet inte om du förstod det som jag kopplade tre kanaler till bandbredded CPU-GPU. Det menade jag inte utan tog upp det som en till skillnad. Här kan man läsa om skillnaderna med i5 och i7 när det gäller spel http://www.tomshardware.com/reviews/core-i5-gaming,2403.html samt att sakerna jag nämnt borde stå, om jag förstått dom rätt dvs ;)
I see.. skummade igenom en där länken. Men hittade inte (eller missade) att det stod något om att fler grafikkort skulle sänka bandbredden!?
Men det spelar ingen roll. Verkar som att detta är mer eller mindre löst nu.
Kan iofs också rekommendera (om det finns i budjet) att kika på en SSD disk.
Är det prestanda du är ute efter, ska du garanterat titta extra på dessa.
Intel ligger väldigt bra till prestandamässigt, OCZ har flera modeller att välja mellan.
Bygga själv är ganska enkelt.. och roligt! Det är som när man val lite och pillade med techniclego :D
I see.. skummade igenom en där länken. Men hittade inte (eller missade) att det stod något om att fler grafikkort skulle sänka bandbredden!?
Men det spelar ingen roll. Verkar som att detta är mer eller mindre löst nu.
Kan iofs också rekommendera (om det finns i budjet) att kika på en SSD disk.
Är det prestanda du är ute efter, ska du garanterat titta extra på dessa.
Intel ligger väldigt bra till prestandamässigt, OCZ har flera modeller att välja mellan.
Bygga själv är ganska enkelt.. och roligt! Det är som när man val lite och pillade med techniclego :D
Det står i början på sidan två, annars har du artikeln på anandtech.com där du kan se på bilden hur mycket bandbredd dom två arkitekturerna har. I tomshardware-artikeln diskuterar man hur mycket det påverkar när man spelar, det räcker med att läsa slutsatsen ifall man vill veta svaret. Här har du bilden http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634
Snälla hjälp mig...:(
Laddade hem ett bildbehandlingsprogram på piratkiosken igår, installerade det och stack till gymmet. När jag kom hem så hade det poppat upp en jäkla massa rutor och varningar om virus och att många program hade slutat fungera. Jag hann snappa upp trojan alureon.gen!U och conflicker worm innan allt slutade fungera och jag var tvungen att stänga av datorn med strömknappen. Jag har googlat dessa virus och laddat ner program för att ta bort dem från microsofts hemsida och har även använt Superantispyware som hittade mängder med skit. Datorn inte vill starta alls i annat än felsäkert läge för den säger att något har hänt med mitt windows och att verifieringen inte blir godkänd (jag har ingen piratkopia utan det är äkta).
Vad gör jag? Jag vill så långt som det är möjligt slippa formattera om för på grund av lite omstuvning bland mina hårddisker i förrgår så har jag de enda exemplaren på många foton på datorn som jag inte vill bli av med.
King Grub
2009-09-11, 16:17
Prova DrWeb Cureit och Malwarebytes Anti-Malware.
Men vid en så massiv infektion kommer troligtvis den enda lösningen att vara formattering och ominstallering. När systemfilerna har blivit manipulerade, raderade eller korrupta kan du inte lita datorn igen.
Du kan köra Combofix och se om det kan ordna saken.
http://www.bleepingcomputer.com/combofix/se/hur-combofix-ska-anvandas
MasterChief
2009-09-11, 16:24
Nej dell är absolut inte så. Men jag gillar dem ändå. Man får en komplett dator med super support, datorerna är tysta och med jävligt bra kylning. Även om man inte kan clocka och hålla på speciellt.
Men de är dyrare.
Men överlägset bättre än skit på elgiganten och dylikt.
Det bästa ekonomiska är att bygga eget, men det kräver också lite insikt om man ska bygga en tyst och bra dator.
Jag köpte en dell för 2.5 år sedan för 15.000, den håller än idag och fungerar klockrent. Den har stått på 24/7 hela tiden och mina vänner har samma erfarenheter. :) Min nätdel gick dock sönder för 1 år sedan (förmodligen pga. spikar som orsakats i mitt hem med proppar som gått och att jag varit dum och inte kört med en UPS) men då skickade Dell ut en snubbe som bytte ut den dagen efter!
Jag som nu hade släppt idén om Dell :-/
Men jag har nu en klar bild vad det handlar om. Jag köpte en HPTC från en källarfirma och den jäveln höll på att driva mig till vansinne, så jag vill bara ha något vettigt som verkligen funkar. Det är jag beredd att betala lite mer för, men om man för 5-6 Ksek mindre får en snabbare och lika tyst dator hos andra (tex EIS som Anders nämnde) är det kanske för stor skillnad.
Ok tack. Jag försöker med de två första först och ger mig på det tredje sen.
windbg?
Tackar, har dock stött på patrull när jag skulle köra en .dmp
"The Symbol Path can be set by: *
* using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. *
* using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. *
* using .sympath and .sympath+ "
Sååå nu är jag fucked, hajjar noll :)
Granatgiraffen
2009-09-11, 18:48
Jag som nu hade släppt idén om Dell :-/
Men jag har nu en klar bild vad det handlar om. Jag köpte en HPTC från en källarfirma och den jäveln höll på att driva mig till vansinne, så jag vill bara ha något vettigt som verkligen funkar. Det är jag beredd att betala lite mer för, men om man för 5-6 Ksek mindre får en snabbare och lika tyst dator hos andra (tex EIS som Anders nämnde) är det kanske för stor skillnad.
Du är ju rik nu! Om man köper en stationär(eller såklart gäller detta ännu mer på bärbara) och vill slippa problem som hobbyanvändare utan speciellt intresse av att skruva eller hamra så hade jag köpt dator från HP eller Dell med deras trygghetsgaranti. Något går sönder? Person kommer ut nästa dag och byter den delen. Klart ovärt att leta efter att spara någon tusenlapp eller tre på något du kommer att ha i 3 år.
King Grub
2009-09-11, 18:51
Dell har väl blivit riktigt bra på annat än service också; förr var det ofta någon del som var en rejäl flaskhals och det verkade inte finnas möjlighet att byta delar ordentligt. Tittar jag nu ser det ut som dom ger precis lika goda möjligheter att anpassa sin dator som man vill ha den som Komplett eller liknande butiker.
MasterChief
2009-09-11, 18:59
Du är ju rik nu! Om man köper en stationär(eller såklart gäller detta ännu mer på bärbara) och vill slippa problem som hobbyanvändare utan speciellt intresse av att skruva eller hamra så hade jag köpt dator från HP eller Dell med deras trygghetsgaranti. Något går sönder? Person kommer ut nästa dag och byter den delen. Klart ovärt att leta efter att spara någon tusenlapp eller tre på något du kommer att ha i 3 år.
Du har rätt. Tack Giraffis för att du pekar i rätt riktning.
Granatgiraffen
2009-09-11, 19:03
Du har rätt. Tack Giraffis för att du pekar i rätt riktning.
Dessutom om man gillar att förhandla lite så är inte Dell alls omöjliga faktiskt, i alla fall inte på bärbara vet jag med säkerhet. Brukar gå att pruta ner en del och ofta har dom erbjudande på olika burkar hit och dit, så man får nog spana runt lite.
Om man nu orkar sådant :)
Nu är det kebabpizza.
Finns det något säkert sätt att föra över filer från en virussmittad dator till ett usb-minne eller något liknande när man kör i felsäkert läge? Tänkte på gamla foton och sånt?
Jag antar att svaret är nej eftersom risken är stor att virusen följer med men det är ju värt att fråga.
WHITEFOLKS
2009-09-11, 20:44
Det går. Se till att ha antivirus i gång på whatever dator du ska föra över de till bara.
Om det bara är bilder och så vidare så blir ju inte de infekterade (oftast).
King Grub
2009-09-11, 20:49
Det beror helt på hur viruset är programmerat, om det är gjort så att det automatiskt skapar filer och mappar (dolda eller inte) på all annan fysisk lagringsmedia som ansluts, och om det infekterar bilder och liknande filer (ovanligt, men inte omöjligt). Gör det inte det är det lugnt, men det kan vara svårt att veta. Conficker sprider sig lätt, men är också lätt att ta bort - alla stora antivirus skall klara den, inklusive Microsofts Windows Malicious Software Removal Tool. Handlar det däremot om multipla trojaner/virus samtidigt, är det svårare att förutsäga.
Du kan bränna en Linux live cd, boota den och därifrån kopiera ut dina filer till något säkert ställe. Tar du bara bilder, musik och filmer borde inga virus kunna hänga med. Gör du det inifrån Windows så finns det virus som smittar till USB-minen så fort du kopplar in dem.
Ok. Och eftersom jag inte vet vilka virus/trojaner jag har att göra med så kan det bli svårt. Jag har iofs en datorn lite äldre stationär dator som jag kan "offra" för att göra ett försök. Ska jag bränna ut på cd eller föra över via usb-minne?
johanar - You lost me at Linux live cd.
Ok. Och eftersom jag inte vet vilka virus/trojaner jag har att göra med så kan det bli svårt. Jag har iofs en datorn lite äldre stationär dator som jag kan "offra" för att göra ett försök. Ska jag bränna ut på cd eller föra över via usb-minne?
johanar - You lost me at Linux live cd.
http://lmgtfy.com/?q=linux+live+cd
maaherra
2009-09-11, 21:34
Funderar på att införskaffa något vettigt defragmenteringsprogram. Någon som har något bra tips? Får gärna vara 64-bitars.
tntballe
2009-09-11, 21:50
Funderar på att införskaffa något vettigt defragmenteringsprogram. Någon som har något bra tips? Får gärna vara 64-bitars.
http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html
Är nöjd med denna.
Vet dock inte hur det är med 64-bitars.
http://www.mydefrag.com/ - Gratis och fungerar helt ok.
Varför är dessa bättre än den som är inbyggd i windows?
King Grub
2009-09-12, 09:22
Dom två bästa är Diskeeper Professional och PerfectDisk. Jag föredrar Diskeeper. Det defragmenterar i "realtid", och håller fragmentationen på nära noll hela tiden. Och det är fantastiskt bra programmerat, stör aldrig annan användning.
Varför är dessa bättre än den som är inbyggd i windows?
Den kan inte defragmentera många systemfiler och filer som används. Inte heller MFT (Master File Table).
Dum fråga kanske men jag är så trött att ögonen tittar i kors
Ska installera om windows (pga av viruset) och datorn frågar vilken partion jag vill lägga windows i. Jag väljer C: varpå den säger att windows kanske redan finns installerat på den partionen och att den den gamla versionen inte kommer att kunna användas. Däremot så kommer filerna att läggas i en mapp som jag kommer kunna nå. Finns inte risken att viruset smiter med dit då?
Dum fråga kanske men jag är så trött att ögonen tittar i kors
Ska installera om windows (pga av viruset) och datorn frågar vilken partion jag vill lägga windows i. Jag väljer C: varpå den säger att windows kanske redan finns installerat på den partionen och att den den gamla versionen inte kommer att kunna användas. Däremot så kommer filerna att läggas i en mapp som jag kommer kunna nå. Finns inte risken att viruset smiter med dit då?
jo. Jag skulle inte göra något annat än en formatering av den partionen.
jo. Jag skulle inte göra något annat än en formatering av den partionen.
Jag resonerade som så att jag installerar om och söker igenom de gamla mapparna som blir sparade med virusporgrammet när allt är klart. Det kan ju inte bli sämre än det är nu. Efter 10 min i installationen så klagar datorn att den inte kan läsa skivan ordentligt och att det enda jag kan göra är att trycka ctrl-alt-delete så startar den om installationen. Efter 4 omgångar av samma sak så stängde jag av datorn och kommer snart kasta ut den genom fönstret. Eller så lämnar jag in den till en butik imorrn. Jag betalar gärna för att slippa göra det här själv nu och dessutom för att få det rätt.
Råkade hälla öl i datorn (laptop) igår. Stängde genast av, vände uppåner och tog ut batteriet. Sen har jag låtit den ligga upp och ner.
Hur länge ska jag låta den göra det och vad tror ni oddsen är att den höll? *popcorn*
(skriver på jobbdatorn)
(skriver på jobbdatorn)
En dag. Öl är troligare att den fungerar än kletiga saker så som grogg och cider men du kan nog förbereda dig på att den inte fungerar 100%
Borde man inte kunna skölja datorn i rödsprit eller något sådant?
Så man tvättar bort ölen, men samtidigt använder något som avdunstar snabbt.
Jag är inte direkt säker på att det funkar, så gör inte det om inte någon kunnigare också tror det funkar.
Min lillebror har en hp pavilion laptop med vista och probelemet är att varje gång han stänger locket och den går in i viloläge så stängs det trådlösa nätverkskortet av, och undrar vars man kan ställa in så det är aktivt i viloläge också.
Tack på hörhand.
Scratch89
2009-09-13, 16:59
Dom två bästa är Diskeeper Professional och PerfectDisk. Jag föredrar Diskeeper. Det defragmenterar i "realtid", och håller fragmentationen på nära noll hela tiden. Och det är fantastiskt bra programmerat, stör aldrig annan användning.
Den kan inte defragmentera många systemfiler och filer som används. Inte heller MFT (Master File Table).
Vad gör en defragmentering i praktiken? Blir datorn snabbare? Jag har gjort det ett par gånger, men jag sitter på en så gammal burk att det fortfarande känns som Flinta-tiden ändå.
shut teh face
2009-09-13, 17:05
Vad gör en defragmentering i praktiken? Blir datorn snabbare? Jag har gjort det ett par gånger, men jag sitter på en så gammal burk att det fortfarande känns som Flinta-tiden ändå.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Defragmentering
Scratch89
2009-09-13, 17:40
Tufft! Tack.
shut teh face
2009-09-13, 18:28
Tufft! Tack.
:em:
Har fortfarande ingen aning om vilken bärbar dator jag ska köpa. Hittade en av märket zepto, var är era erfarenheter av det märket?
Mycket prestanda för pengarna. Men ofta klumpiga (tunga) och inte värst bra kvalitetskänsla.
maaherra
2009-09-15, 06:58
.
Bra tips! Tack så mycket!
En kompis köpte en Zepto för ett par år sen och jag tror han varit rätt nöjd med den. Inga problem att hitta drivrutiner och bra konfigurationsmöjligheter. Den gick väl sönder 1 eller 2 gånger men han lämnade in den så fixade dom den, så vitt jag vet utan att det kostade ngt extra.
Om jag skulle köpa en laptop i dagsläget skulle det bli en Acer Aspire Timeline. Fast då räknar jag inte med att spela några avancerade spel på den.
Min lillebror har en hp pavilion laptop med vista och probelemet är att varje gång han stänger locket och den går in i viloläge så stängs det trådlösa nätverkskortet av, och undrar vars man kan ställa in så det är aktivt i viloläge också.
Tack på hörhand.
Man ska kunna välja i kontrollpanelen (-> bärbar dator -> energialternativ) vad som händer när man stänger ner locket, man kan ställa in att det inte ska hända nånting tex.
Mycket prestanda för pengarna. Men ofta klumpiga (tunga) och inte värst bra kvalitetskänsla.
Hur står den sig gentemot en dell xps1330 i samma prisklass då? Har en budget på ca 13-14.000kr och kraven är HDMI utång, 13-14tums skärm. Ska som jag sagt tidigare bara använda den till musik,se på film,surfa och kanske redigera lite bilder på extrem hobbynivå. Mitt tidigare förslag på en Sony Vaio VGN-SR41M blev sådär så jag söker nu kollos expertis.
Hur står den sig gentemot en dell xps1330 i samma prisklass då? Har en budget på ca 13-14.000kr och kraven är HDMI utång, 13-14tums skärm. Ska som jag sagt tidigare bara använda den till musik,se på film,surfa och kanske redigera lite bilder på extrem hobbynivå. Mitt tidigare förslag på en Sony Vaio VGN-SR41M blev sådär så jag söker nu kollos expertis.
Måste du verkligen lägga så mycket pengar?
Jag gör själv exakt det du gör, och mer därtill, på en dator som uppfyller dina krav (14" HP-laptop med HDMI), som jag köpte för ett år sen för 9000 (nedsatt från 12), det funkar utmärkt. Nu lär det gå att få samma prestanda som då för en bra mycket mindre peng.
Har svårt att se varför du skulle behöva lägga så mycket när du kan komma undan med halva slanten för att göra det du vill.
Så får du pengar över att frottera dig i massa program och tillbehör mm! :)
Måste du verkligen lägga så mycket pengar?
Jag gör själv exakt det du gör, och mer därtill, på en dator som uppfyller dina krav (14" HP-laptop med HDMI), som jag köpte för ett år sen för 9000 (nedsatt från 12), det funkar utmärkt. Nu lär det gå att få samma prestanda som då för en bra mycket mindre peng.
Har svårt att se varför du skulle behöva lägga så mycket när du kan komma undan med halva slanten för att göra det du vill.
Så får du pengar över att frottera dig i massa program och tillbehör mm! :)
Ja självklart så kan jag säkert klara mig på en sämre dator men för mig så känns det som att ska jag ändå lägga ut 9000kr som du ger som exempel så kan jag lika gärna lägga ut 13000 och få en bättre dator som jag klarar mig med längre.
Ja självklart så kan jag säkert klara mig på en sämre dator men för mig så känns det som att ska jag ändå lägga ut 9000kr som du ger som exempel så kan jag lika gärna lägga ut 13000 och få en bättre dator som jag klarar mig med längre.
Fast spelar du inte spel så känns det lite onödigt att slänga ut 4000kr på lite extra prestanda. Så mkt längre kommer inte datorn hålla för de pengarna. Däremot kan det vara värt att betala mer för en mindre och lättare dator, så länge den uppfyller dina krav förstås. Kan betyda skillnaden mellan en laptop som du alltid vill ta med dig och en laptop som ligger i en garderob och samlar damm :P
Behöver du inte ett diskret grafikkort (dvs om du inte ska spela spel) så leta upp en butik som säljer Acer Aspire Timeline 3810T och kläm lite på den. Finns i både 13 och 15" och har HDMI. Se dock till att det är dual core-modellen, eftersom single core laggade lite när man kollade på 1080p video enligt ett test jag läste :) Och att den har 6 timmar batteritid (aktivt användande, uppmätt i nämnda test) tycker iaf jag är sjukt bra.
shut teh face
2009-09-16, 07:46
Har senaste åren inte brytt mig hur teknikutvecklingen gått. Men jag ska ha ny dator och jag vill ha en bra dator som ska hålla i 2-3 år att spela allting på max.
Detta är vad jag fått ihop och åter igen blir det en Dell dator då jag får väldigt generösa rabatter. Så priset är inte så viktigt. Men max 20.000 kr!
Kollade på denna variant:
Intel® Core™ 2 Quad Q9400-processor (2,66 GHz, 1 333 MHz, 6 MB L2-cache)
1 GB DDR3 nVidia® GeForce™ GTX285-grafikkort
8 192 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4 x 2 048]
Sedan tillkommer andra saker som är oviktiga, men detta känns som de tre viktigaste komponenterna.
Min huvudfråga är om det där grafikkortet är super-duper-bra? :D
Edit: Verkar som man inte kan få ATI gfx på Dell för närvarande.:?
shut teh face
2009-09-16, 07:49
Edit tiden ....
Grafikkortet verkar inte vara det bästa. Jag presenterar en ny configuration
Dubbelt SLI NVIDIA® GeForce® GTX295-grafikkort
Intel® Core™ 2 Quad Q9400-processor (2,66 GHz, 1 333 MHz, 6 MB L2-cache)
8 192 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4 x 2 048]
Och Windows 7 ska de bli.
Kommer den datorn att räcka 3 år för super-duper spel?
Man kan även fixa en Intel® Core™ i7 Extreme Edition-processor 965 (3,20 Ghz, 8 MB L2-cache, men vore ju trevligt att ha råd med en 50" LCD också..
...
...
Skulle det vara möjligt att idag bygga en dator med 3 år gamla komponenter som kan köra dagens spel på max?
Känns smartare att köpa en dator för 12000kr som klarar dagens spel på "very high" men ligger lite på gränsen, och sen köpa nytt grafikkort för 5000kr om 1,5 år.
shut teh face
2009-09-16, 08:05
Skulle det vara möjligt att idag bygga en dator med 3 år gamla komponenter som kan köra dagens spel på max?
Känns smartare att köpa en dator för 12000kr som klarar dagens spel på "very high" men ligger lite på gränsen, och sen köpa nytt grafikkort för 5000kr om 1,5 år.
Det går absolut. Nu kanske jag överdriver "max", måste ju inte vara allting på max på en 50" LCD och sinnesjuk upplösning samtidigt som man sitter och hostar nasdaq-databasen. :D
Jag köpte denna för 3 år sedan och jag tycker den håller än idag!
4gb ram, 8800GTX 768 mb, Intel E6600 (tror jag den hette)
hahavaffan
2009-09-16, 09:15
Med din budget hade jag valt bort Q9400 till fördel för i7 eller i5.
King Grub
2009-09-16, 09:32
Både processorn och minnestypen är väl på väg bort redan nu, så antagligen inte. Det är ingen dålig dator, men "framtidssäker" är den inte (om man nu kan använda det begreppet i datorbranschen). Nya DX11-grafikkort är på gång eller har redan börjat komma, dessutom.
Den gamla datorn du beskriver (8800GTX+E6600) är såpass bra, fortfarande, att du inte alls kommer att märka stor skillnad om du köper den nya du nämner.
shut teh face
2009-09-16, 09:53
Men samtidigt finns det ju alltid något nytt "runt hörnet" som är värt att vänta på. Jag vill egentligen mest uppgradera min dator för att få Windows 7 i en ny fin installation av hårdvara men det kanske är bäst att vänta och helt enkelt införskaffa Windows 7 på egen hand, och köra på datorn tills den går sönder helt enkelt (den har stått på dygnet runt i 3 år så snart lär ju någon hårddisk eller så gå sönder) :)
King Grub
2009-09-16, 10:14
Men samtidigt finns det ju alltid något nytt "runt hörnet" som är värt att vänta på.
Jo, jag menar det, men den uppgradering du nämner, gör faktiskt inte någon speciellt stor skillnad, skulle jag tro. Även om det är mer minne, är det långsamt minne, och Core 2 Quad-processorer är sämre i spel än Core 2 Duo-processorer, så skillnaden där blir inte så stor som man skulle kunna tro. Det nya grafikkortet är mycket bättre (men det gamla är bra nog att köra allt som finns i dag, fortfarande), men processorn är en flaskhals som kommer att begränsa grafikkortets prestanda i alla fall om du inte tänkt överklocka rejält.
Personligen tycker jag det är trevligare att uppgradera mer sällan men göra det rejält, så man verkligen märker att det är nya saker i burken.
Men samtidigt finns det ju alltid något nytt "runt hörnet" som är värt att vänta på. Jag vill egentligen mest uppgradera min dator för att få Windows 7 i en ny fin installation av hårdvara men det kanske är bäst att vänta och helt enkelt införskaffa Windows 7 på egen hand, och köra på datorn tills den går sönder helt enkelt (den har stått på dygnet runt i 3 år så snart lär ju någon hårddisk eller så gå sönder) :)Ja, det finns alltid nytt runt hörnet, men processorn du kollar på kom för 3hörn sen typ :)
Scratch89
2009-09-16, 13:28
Jag skulle istället välja en i7 eller i5. Quads är inget vidare, som Grub säger. De kostar oförtjänligt mycket också. DX11-grafikkorten verkar intressanta, ska läsa lite mer om dem.
Vad är det för minnen som gäller om man ska köpa dator inom den närmsta framtiden?
Jag skulle istället välja en i7 eller i5. Quads är inget vidare, som Grub säger. De kostar oförtjänligt mycket också. DX11-grafikkorten verkar intressanta, ska läsa lite mer om dem.
Vad är det för minnen som gäller om man ska köpa dator inom den närmsta framtiden?
Feta DDR-3:or!
hahavaffan
2009-09-16, 17:10
Wth. Mitt Firefox vägrar komma ihåg att jag ska vara inloggad på sidor som Kolozzeum. När jag startar om det så är jag utloggad när jag går in här och liknande sidor igen :( Någon? Testat att rensa all historik, cache, kakor osv.
Wth. Mitt Firefox vägrar komma ihåg att jag ska vara inloggad på sidor som Kolozzeum. När jag startar om det så är jag utloggad när jag går in här och liknande sidor igen :( Någon? Testat att rensa all historik, cache, kakor osv.
Rätt "vanligt" problem det där, när jag fick det installerade jag om firefox & då funkade det igen
MasterChief
2009-09-16, 17:15
Har du gått in under Verktyg/Inställningar/Sekretess samt Säkerhet och kollat värdena?
hahavaffan
2009-09-16, 18:00
Testar en ominstallation, för det är inte inställningarna det är fel på.
hahavaffan
2009-09-16, 18:09
Det funkar efter en full avinstallation och en ny fräsch installation. Tack för er hilfe b0yz!
Finska Lejonet
2009-09-18, 19:05
Tänkte fråga hur man gör om man vill ändra vinkeln på en redan inspelad film i windows(använder media player men kan installera annat program vid behov ang. ovanstående fråga)?
vicarious
2009-09-18, 22:49
Behöver hjälp angående nätverk/internet.
En av pappas datorer här hemma har varit himla seg på sistone, särskilt när man surfar eller tankar hem saker på internet. Han frågade om inte jag kunde komma och formatera den. Sagt och gjort, har formaterat den nu och installerat om XP men lik förbannat går det i modemhastighet att surfa eller tanka saker på nätet.
Har provat byta kabel, byta uttag i routern, starta om routern, starta om bredbands-"dosan" som sitter på väggen. Lika segt i olika webbläsare, vad jag än gör så är hastigheten begränsad. Han har 2 datorer inkopplade i routern. På den andra fungerar allting felfritt.
Anslutningen är förövrigt "100" Mbit/s. Provade mäta hastigheten på den andra, fullt fungerande datorn och fick ca 60 Mbit/s in och runt 30 Mbit/s ut.
Datorn är ganska gammal
-Intel Pentium 4 1,8 GHz
-256 MB RAM
Nätverkskortet heter Accton EN1207D-TX PCI Fast Ethernet Adapter
Visst skulle det kunna vara drivrutiner till nätverkskortet som behövs uppdateras, men å andra sidan har jag formaterat den där datorn ett antal gånger tidigare och aldrig har jag behövt installera några drivrutiner för nätverkskortet.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Väldigt tacksam för hjälp.
Datorn är ganska gammal
-Intel Pentium 4 1,8 GHz
-256 MB RAM
Datorn är ganska gammal
-Intel Pentium 4 1,8 GHz
-256 MB RAM
Yo vicarious im really happy for you and imma let you finish but my ZX spectrum 48k from 1982 had even lower memory then your dads!
vicarious
2009-09-19, 07:44
Det är bara internet-anslutningen som går segt. När man hämtar filer från nätet eller surfar. Jag har svårt att tro att det har något att göra med datorns prestanda i övrigt.
vicarious
2009-09-19, 07:47
Yo vicarious im really happy for you and imma let you finish but my ZX spectrum 48k from 1982 had even lower memory then your dads!
Det glädjer mig att du kan ha roligt å andras vägnar men du kan väl inte på riktigt mena att det skulle vara ram-minnet som begränsar anslutningshastigheten?
vicarious
2009-09-19, 08:23
http://i38.tinypic.com/ng2ct2.jpg
http://i35.tinypic.com/2ztj7o1.jpg
Nånting är väldigt mycket fel :(
King Grub
2009-09-19, 08:40
Det är bara internet-anslutningen som går segt. När man hämtar filer från nätet eller surfar. Jag har svårt att tro att det har något att göra med datorns prestanda i övrigt.
Jo, visst kan det vara det. Den där processorn skall inte klara av 100 Mbit. Har den gjort det förr?
Och kör Bredbandskollen i Internet Explorer i stället för Firefox.
Jag har en annan fråga angående internethastighet. När jag laddar ned via torrent blir surfande extremt segt. Jag har försökt att sätta en maxhastighet med på uTorrent, men det hjälper inte. Finns det något sätt så browsern prioriteras? Jag har ganska långsamt internet kan jag tillägga, 1Mbit.
hahavaffan
2009-09-19, 09:09
1Mbit? Det var då fan slött. Det finns routrar med QOS-funktioner, dvs Quality of Service. Man kan prioritera viss trafik, t.ex. browserns eller nåt streamingprogram. Annars kan du skaffa programmet Netlimiter eller likvärdigt, där du kan sätta mer exakta spärrar på ner- och uppladdningshastigheten för de olika programmen på datorn.
King Grub
2009-09-19, 09:11
Jag har en annan fråga angående internethastighet. När jag laddar ned via torrent blir surfande extremt segt. Jag har försökt att sätta en maxhastighet med på uTorrent, men det hjälper inte. Finns det något sätt så browsern prioriteras? Jag har ganska långsamt internet kan jag tillägga, 1Mbit.
Gå in i uTorrents avancerade inställningar och sätt net.max half open till ett lägre värde, 4 kanske.
Det kan bara göras tio sådana anslutningar på en gång, och om uTorrent får göra 8, blir det bara 2 kvar till annat, och det kan snabbs tas upp av browsern.
Har du Vista kan du installera SP2 så försvinner alla sådana begränsningar.
vicarious
2009-09-19, 10:07
Jo, visst kan det vara det. Den där processorn skall inte klara av 100 Mbit. Har den gjort det förr?
Och kör Bredbandskollen i Internet Explorer i stället för Firefox.
Hm okej, dags att farsan skaffar sig en bättre "andra" dator då. Han har sin egen kontorsdator, den här är endast till för barnen.
Den har faktiskt inte körts med 100 Mbit förut, farsan har nyligt flyttat och fick då tillgång till fiber. Hursomhelst har den körts med ADSL förut (8 Mbit). Syrran säger dock att den va lite seg även då. Helt enkelt dags att skrota den då antar jag :D
Tack för hjälpen!
Gå in i uTorrents avancerade inställningar och sätt net.max half open till ett lägre värde, 4 kanske.
Det kan bara göras tio sådana anslutningar på en gång, och om uTorrent får göra 8, blir det bara 2 kvar till annat, och det kan snabbs tas upp av browsern.
Har du Vista kan du installera SP2 så försvinner alla sådana begränsningar.
Det hjälpte tyvärr inte. Kör nu Windows 7 RC, men så här har det varit på andra operativsystem, torrentklienter och datorer. Även med och utan router. Kan det vara min ISP (Comhem) som på något sätt är roten till problemet? Eller kanske modemet?
King Grub
2009-09-20, 09:32
Comhem är i o f s roten till alla internetrelaterade problem.
Modemet är inte omöjligt. Har alla andra faktorer förändrats över tid, men problemet bestått, låter det t o m troligt. Vad är det för slags modem?
Du startade väl om efter det att du ändrat maxantalet halvöppna anslutningar, förresten?
Startade om modemet och nu går det snabbare! Inte lika snabbt som när uTorrent är pausat, men nästan. Det där med Comhem har du rätt i. Bytte förra veckan till OpenDNS och nu behöver den inte tugga en sekund innan den hittar en sida. Riktigt skönt, nu kan jag surfa och torrenta samtidigt, sanx Grub!
King Grub
2009-09-20, 10:53
Vill du ha något som går snabbare än OpenDNS kan du använda KTH:s DNS-servrar. 130.237.72.200 och 130.237.72.201 i stället. För oss i Sverige går det snabbare. Plus att OpenDNS omdirigerar Google-sökningar och slöar ner dessa.
Har ett ljudproblem och det uppkom efter jag maxade ljudet på min laptops inbyggda högtalare. Alltså, jag upptäckte det någon dag efter och jag vet inte om det ens är relaterat. Hur som helst, nu när jag spelar musik eller kollar på film knastrar det då och då, vilket förstör hela upplevelsen. Detta oavsett om jag använder högtalare eller hörlurar. Har ljudkortet tagit skada eller? Eftersom det är en laptop så antar jag att det är ett rent helvete att byta ut det. Garanti osv saknar jag.
Brooklyn
2009-09-21, 08:25
sista chansen här då;
internet slutade plötsligt att fungera på min ena laptop,
har kollat alla inställningar med IP osv, funkar varken med "vanligt" bredband eller om jag kopplar in det mobila bredbandet,
någon skum inställning, eller är nätverkskortet bränt helt enkelt?
King Grub
2009-09-21, 09:15
Har ett ljudproblem och det uppkom efter jag maxade ljudet på min laptops inbyggda högtalare. Alltså, jag upptäckte det någon dag efter och jag vet inte om det ens är relaterat. Hur som helst, nu när jag spelar musik eller kollar på film knastrar det då och då, vilket förstör hela upplevelsen. Detta oavsett om jag använder högtalare eller hörlurar. Har ljudkortet tagit skada eller? Eftersom det är en laptop så antar jag att det är ett rent helvete att byta ut det. Garanti osv saknar jag.
Är det något som gått sönder av att dra upp volymen till max, är det nog högtalaren, inte ljudkortet. Kan du koppla vidare till andra högtalare och se om knastret kvarstår?
Scratch89
2009-09-21, 16:44
Komplett hade idag en annons ute, om en laptop för 4995:-. Kraven jag har på en eventuell laptop jag ska köpa är att den ska klara 720p utan problem, och helst 1080p. Då jag ska koppla den till min 42tums LCD så kanske det krävs extra kräm för att kunna driva TV:n, även fast jag kopplar det genom förstärkaren? Jag är n00b på sånt, så jag vet inte riktigt.
Datorn är i alla fall den här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484996
Klarar den av 720p? Jag tror inte att den har HDMI, vilket är tråkigt, men man kan väl få HD-bild genom DVI+separat ljudkabel ändå, om jag har förstått det rätt?
hahavaffan
2009-09-21, 16:57
DVI funkar utmärkt för HD.
Scratch89
2009-09-21, 21:36
Perfa! Nackdelen är väl att det krävs två sladdar, men det kanske det är värt. Rätt onödigt att lägga massor av extra pengar för att få HDMI.
hahavaffan
2009-09-21, 22:41
Mig veterligen är det inte alla HDMI-ut på bärbara datorer som skickar med ljud heller, så du kanske ändå hade behövt en extra sladd. Fast nu för tiden de kanske gör det, har inte så stor koll på den bärbara PC-marknaden.
Har en hP tx2120us där nätverkskortet (Broadcom 4321 network adapter) har en jäkla ovana att sluta fungera ibland. Händer aldrig medan datorn är på men startar jag om den så kan det vara så att vista inte ens känner igen att den finns och jag har således inget trådlöst nätverkskort enl OS. Ibland (oftast) kan jag inte ens hitta den som ur funktion i enhetshanteraren. Kör jag SIW på systemet så kan programmet visserligen hitta den men den är disabled o alla behäftade drivrutiner är stoppade (går inte att via programmet sätta igång heller). Ideér ngn? Kör vista home premium 64 bit.
Är det något som gått sönder av att dra upp volymen till max, är det nog högtalaren, inte ljudkortet. Kan du koppla vidare till andra högtalare och se om knastret kvarstår?Det jag tänkte också, om det nu är så. Jag kan inte koppla vidare till andra högtalare i nuläget (saknar nödvändig sladd) men det är exakt samma problem när jag använder hörlurar.
För tredje gången har jag bestämt mig för att köpa nytt grafikkort, men nu måste jag eftersom mitt har gått sönder.
Skulle vara tacksamt för tips om vad som är bäst i min tänkta prisklass, runt 1500 hade jag tänkt mig.
Funderar kanske på ngt av de här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90335
http://www.webhallen.com/prod.php?id=101755
Just nu är jag rätt snurrig när det gäller kontaktet.
Jag har en skärm med 'ny' kontakt och en med gammal, men kör den via adapter nu.
Kunna koppla in sig till tv är ju bra, men jag ska flytta nu och slänger tv'n så jag vet inte när jag köper ny tv heller.
Fast nu tittar jag på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446317&view=detailed#ProductTabs
Radeon släpper ju 5800 serien nu, tror ni 4800-korten kommer dyka i pris? Är det värt att vänta ngn vecka?
King Grub
2009-09-24, 10:45
Vad har du för dator och för skärm då? Har du en relativt långsam processor och/eller en liten skärm med låg upplösning, tjänar du inte något på ett för kraftfullt grafikkort. Det blir ingen skillnad om kraven som ställs på det inte är höga, dvs hög upplösning. Och en långsam processor blir flaskhals som gör att ett kraftfullt grafikkort inte kan utnyttjas. Man måste veta vilka komponenter som ingår i datorsystemet.
Vad har du för dator och för skärm då? Har du en relativt långsam processor och/eller en liten skärm med låg upplösning, tjänar du inte något på ett för kraftfullt grafikkort. Det blir ingen skillnad om kraven som ställs på det inte är höga, dvs hög upplösning. Och en långsam processor blir flaskhals som gör att ett kraftfullt grafikkort inte kan utnyttjas. Man måste veta vilka komponenter som ingår i datorsystemet.
Jag kör dubbla skärmar nu, 1920x1080.
Ja, jag har nog alldeles för långsam cpu för ett bra grafikkort.
Cpu:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+, 2.00GhZ, Socket AM2
Moderkort:
MV2 VIA K8T900 (SOUTHBRIDGE VT8237A)
Tänkte köpa en ny cpu till mitt moderkort relativt snart, även om jag är medveten om att det inte blir så snabb med dagens mått mätt ändå.
Har inte kollat vilken som är den bästa jag kan ha ännu.
Har problem med webbläsare.
Internet fungerar, men varken firefox,explorer, eller safari kan ens gå till startsidan :/ .
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig .
hahavaffan
2009-09-27, 10:44
Fuck. Även efter en omformatering och nyinstallation av ett äkta Win7 Pro så får jag bluescreens :( Hårdvarufel då alltså? Var börjar jag?
Fuck. Även efter en omformatering och nyinstallation av ett äkta Win7 Pro så får jag bluescreens :( Hårdvarufel då alltså? Var börjar jag?
Utfört diverse tester på CPU, GPU, minnen etc? T.ex. memtest bör ju visa om minnena är kass.
Å andra sidan om allt funkar bra i <random OS> låter det ju mer som kompabilitetsproblem för Win 7 än att något är fysiskt fel. Då är det bara *cry*
hahavaffan
2009-09-27, 10:50
Har bara kört Win7 på den... nu fick jag en fittBSOD igen :( Ska testa att köra Memtest, tack baan!
hahavaffan
2009-09-27, 12:22
Det måste nästan vara värmerelaterat. Drar jag upp grafikkortsfläkten så är den solid as a rock. Pissgrafikkort som knappt pallar 50c, nåt måste ju ändå vara fel.
Vad tror ni om kompletts uppgraderingspaket? Jag tänker detta;
Detta paket innehåller innehåller:
Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366, CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7
för 5895 :-
Vill ha en fräschare dator som fungerar ett tag framöver och på vilken jag åtminstone har möjlighet att testa lite nyare spel...Ett problem är nätagg...Vad tror ni behövs för att driva denna dator?
Litecore
2009-09-27, 19:44
vad kostar samma grejer "löst" ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.